And so it is...

Thursday, May 26, 2011

KFC dan Secret Recipe Itu HARAM, Meh La Ramai-Ramai Makan Radix Fried Chicken (The HPA Saga - Part 1 of 12)


Korang ada baca artikel (kat bawah) yang mengatakan KFC tu haram, sejak dua menjak ni? Ada la mamat lurus-bendol yang sekor ini tag minah lurus-longkang yang sorang lagi kat wall FB, dan si minah pulak sebarkan pulak pada minah lain yang lurus-tiang, lepas tu semua orang yang baca sebar lagik pada ntah sapa-sapa kawan masing-masing yang sorang-sorang lurus-macam-pembaris. Kiranya nak jalankan civic-duty sesama Islam la gitu. Lepas tu diskus kat wall masing-masing, KFC memang lahanat kasi umat Islam kat Malaya ni makan bangkai selama hari ni. Komen-komen seperti ini pun keluar: "mohon share ye?", "good info bro", "alhamdulillah kerana beritahu, KFC memang kimak!", "tak sangka KFC tu haram erk?", "tak sangka aku lurus-bendol macam ko jugak erk?"... pum pang pum pang.

Sapa agaknya yang lantang sungguh menyebarkan artikel ni? Ini mamat pakai kopiah ni ha. Lepas dissing KFC, dia sekarang dah start menyebarkan berita bahawa Secret Recipe ada "secret ingredient" yang ada air badan al-khinzir dalamnya pulak. Seorang pejuang Islam yang sangat prihatin tentang kebajikan umat Islam ni - hebak mung!



Jadi, apa cerita sebenarnya neh? Mamat Jaffar Hani al-kopiah penganut HPA mahu kasi semua orang Islam tahu bahawa penyembelihan oleh geng KFC tu tak sempurna, jadi al-Kentucky Fried Chicken itu HARAM LAKNAT tu bang. JAKIM dan Ustaz Daud Che Ngah said so brotha! Come on everyone... meh boikot KFC meh. KFC memang lahanat btol!

FOR THE RECORD... Aku, Aidid Mu'addib memang dah muak gilabab makan KFC. Dengan ayam gorengnya yang gebu dan lembut gilabab (yang menandakan ayam tu makan-tido-makan-berak-makan-ayamtutaktido-sebabasyiksebokmakan-berak-pastukiok-kenasembelih), dan dengan kadar kolesterol yang sky-high yang ada dalam makanan-makanan proses, yang sama aje macam frachise fast-food yang lain-lain seperti McD, BK, PH, whatever. Tak kose aku weh menelan fast-food hari-hari aih! Lepas tu heart-attack umur 38, stroke umur 43, kojol umur 47. Kok nasi ganja lain la cite bang... itu pun sekali-dua sebulan aje pun. Kok masakan bini aku kat rumah lagi best, especially aku ni vegetarian sket, dan bini aku pulak tahu apa makanan yang aku suka. Semua fast-food punya veggie dishes macam hareeem... meaning tak best, bukan haram tak boleh dimakan. But, anyway, ini isu lama dol al-kopiah bang. Mamat HPA ni baru keluar hutan dekat Gua Musang kut... dah tertinggal bas ekspres. Sori, mungkin jugak dia tak tahu bas ekspres tu apa, sebab kalau nak travel dalam hutan kat pedalaman Gua Musang tu mana ada bas, kena pakai akar kayu yang bergantungan kat dahan pokok aje... you know, bergayut macam al-monkey.


Isu Ustaz Daud Che Ngah dan Ayam KFC/Produk AYAMAS

Saya merujuk kepada email FITNAH yang masih terus disebarkan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggung jawab berkaitan dengan perkara diatas yang sedikit sebanyak menjejaskan kredibiliti dan integriti KFC dan QSR Brands (M) Berhad sebagai sebuah syarikat yang dikuasai oleh Jcorp melalui Kulim Berhad sejak Julai 2006 dalam industri penyediaan makanan Halal.

Sejak pengambil alihan tersebut, diantara perkara UTAMA dan TERPENTING diambil tindakan oleh pihak pengurusan syarikat ialah penubuhan Jabatan Shariah & Pematuhan Halal yang mengendalikan ursuan berkaitan pemantauan Halal dalaman bagi mempastikan semua produknya disediakan selamat dan Halal dimakan oleh umat Islam.

Dengan panduan yang diberi oleh Majlis Penasihat Shariah, jabatan ini bukan sahaja bergantung kepada pemantauan bebas HDC (dulunya JAKIM) dalam soal pematuhan Halal oleh setiap unit bisness di dalam syarikat kumpulan nya, malah, lebih jauh daripada itu syarikat telah mewujudkan Unit Audit Halal yang mengambil tanggung jawab memantau dengan rapi setiap tahap penyediaan dan proses produk keluarannya.
  
Selain mematuhi piawaian Halal yang terkandung dalam MS 1500:2004 yang berkaitan dengan penyediaan makanan Halal, panduan persijilan Halal JAKIM, GMP, HACCP dan piawaian Jabatan Haiwan Malaysia, Jabatan Shariah & Pematuhan Halal telah mewujudkan satu sistem jaminan Halal komprehensif dalam semua rantaian makanan daripada “farm to fork”.

Sebaran email FITNAH (sejak 23 tahun yang lalu) yang berterusan itu amat tidak adil, tidak bertanggung jawab dan sesungguhnya memperlihatkan sifat mungkar penyebarnya dan yang meneruskan penyebaran nya secara berterusan dan menyebarnya secara meluas tanpa sedikitpun mengambil kira kesahihan nya (suatu sifat keji yang dilarang oleh agama) dalam keadaan semasa.

Disertakan bersama-sama ini surat penafian dan rasa kekesalan yang dibuat oleh Ustaz Daud Che Ngah (yang kini bergelar Datuk) berhubung penyebaran fitnah tersebut secara berterusan sehingga hari ini.

Oleh yang demikian, sekiranya benar-benar ingin mencegah kemungkaran, dan membantu kami dalam melaksanakan fardu kifayah menyediakan makanan Halal kepada masyarakat, email berkenaan seharusnya tidak lagi disebar atau dihiraukan bagi mengelakan kita turut bersubahat dengan kemungkaran menyebar FITNAH. Sebaliknya, sebarluaskanlah email saya ini agar kebenaran mengatasi kepalsuan dan akhirnya kita semua memperolehi keberkatan, InsyaAllah.

Sebarang masaalah dan kemusykilan berkaitan isu ini perlu disusul dan dipastikan kesahihan nya dengan piahk JAKIM dan HDC sebagai pengawal selia persijilan Halal di Malaysia atau boleh menghubungi terus Jabatan Shariah & Pematuhan Halal QSR Brands / KFC (M) Berhad email: halal@kfcholdings.com.my bagi mendapatkan kepastian.

Sekian, Wassalam
Mohd Roslan bin Mohd Saludin,
Setiausaha,
Majlis Penasihat Shariah
QSR Brands/KFC Holdings (M) Berhad

Tak cukup dengan keje nya yang mahu kasi KFC lingkup cepat, mamat al-kopiah ni dah start pulak belasah restoran Secret Recipe... yeehaaa! Pejuang Islam sebegini yang kita mahu. Bongkar bang jangan tak bongkar.


Tapi der...restoran Secret Recipe kepunyaan kapiaq lahanat dah bersuara pulak pasal isu ni bang al-kopiah wei! Pehal tak post jawapan Secret Recipe kat wall FB ko tu bang?




Chaiiish! Aiseh meng!

Actually, what's the real story here? Ini kesah ada barua penganut MLM yang buruk perangai kejadah yang mahu kasi bzns kepunyaan kapiaq nama buruk, walaupun bzns kepunyaan kapiaq tu adalah bzns konvensional yang dah banyak bayar gaji kat beribu-ribu umat Islam tua dan muda yang bersungguh-sungguh cari rezeki halal dengan bekerja kasi jual ayam goreng dan coleslaw dan cheesy wedges dan kek dan roti dan mee yang telah disahkan halal. Beribu umat Islam ada bekerja di restoran-restoran yang menjual makanan yang telah disahkan halal dan terus-menerus dipantau oleh pihak JAKIM, dan bzns restoran sebegini sama sekali tidak melibatkan pengelentongan produk (seperti MLM) dan tak melibatkan pengagihan riba' share tong-tong kat upline berbilang tingkat (seperti MLM), dan tidak melibatkan penganiayaan downline (seperti MLM) dan tidak melibatkan seseorang itu dipaksa supaya menganut agama MLM (seperti mana-mana MLM). 

Sebagaimana yang korang pembaca Aididleaks ketahui, MLM tu semua rata-rata macam CULT, a sort of religion so to speak. Religion of money. You know, tak abis-abis mengesahkan duit keuntungan, sentiasa menghasut ahli supaya "positive thinking", tepuk-tepuk tangan sorak-sorak woohoohoo, puja-puja mamat yang hebak yang dah berjaya bertenggek kat atas piramid MLM tu, kasi motivasi wadefak yang tak keruan dalam cara mengelentong prospek, kena hadir sesi motivasi setiap minggu kat HQ, dalam hal mendapatkan lebih ramai downline yang untuk join cult MLM masing-masing. Tapi jangan lupa - bak sini RM70 sorang ya? Orang Melayu yang ketinggalan zaman dan dungu ekonomi dan matematik tu memang bersepah kat luar sana. Sekor-sekor bangang nak mamps! Tengok aje contoh kat atas tu ha. This kind of meleis.... a dime a dozen.

Anyway, meh kita berkenalan dengan mamat al-kopiah the saboteur extraordinaire. Profile FB nya terbukak luas - mahu kasi tahu semua orang tentang HPA dan kehidupan indahnya sebagai balaci HPA. Jangan lupa pakai kopiah tu bang. Haish ko neh!


Kalau fitrah manusia tu diturunkan ke dunia ni untuk makan pil/tablet dan semua apekejadah makanan proses yang datang dari kilang, maknanya takde la guna Allah jadikan sayur-sayuran, buah-buahan, binatang yang dah dihalalkan tu semua ek? What for then? Patut Allah jadikan pokok tu semua berbuah pil... isn't it? Only psychos who haven't got a clue about medicine would swallow all these pills with all his (ticking time-bomb) heart without thinking with his Allah-given brain... and liver and kidneys, for that matter.


Bukan apa... mamat al-kopiah mahu kasi tunjuk kat prospek-prospek HPA tu semua tentang kehebatan produk HPA dan bagaimana ianya telah kasi dia sihat trangtangtang dengan makan 47 biji pil sehari, gosok gigi pakai ubat gigi HPA, dan basuh kain pakai sabun basuh HPA jugak dan makan mee HPA yang special (kurang carbs beb dan penuh barakah maaa! Yeay!). Liver cirrhosis is just around the corner, btw.

Aku rasa, aku pasti ramai yang dah pernah jumpa makhluk sebegini... especially dalam kes bzns MLM yang mana kalau sesuatu perniagaan tu ada melibatkan sentimen agama. Inilah salah satu modus operandi yang selalu diamalkan untuk kasi sesebuah bzns MLM itu lebih oomph! Why? Because agama is a powerful weapon, especially untuk orang yang dungupiang-no-hope, tapi perasan tahun depan dia akan jadi millionaire buat MLM dengan penuh barakah dan toyyiban. Dalam industri MLM, sentimen agama itu lebih powerful daripada pep-talk "duit duit duit", melanc... ung, kereta besor, blablabla, seperti yang diamalkan oleh kebanyakan MLM anjuran al-kapiaq yang lain seperti Hai-O, Zhulian, MonaVie, Herbalife, Questnet, bloody 'ell whatever MLM tu semua. You all realised this dontcha? We all see it every day. Banyak orang HPA yang promote produk HPA dengan cara menjatuhkan hukum haram pada produk syarikat lain...

HANYA PRODUK HPA SAHAJA YANG HALALAN-TOYYIBAN BANG OI! 

Frankly speaking, aku memang tak semangat nak beli barang HPA, walaupun dalam hati aku memang sungguh-sungguh nak kasi bzns Melayu tu berjaya. Kalau JAKIM dah kata sesuatu produk komersial tu halal, dan ianya murah dan berkualiti - aku akan beli. Tak kesah la produk tu daripada syarikat al-kapiaq - JAKIM dah declare halal, aku akan terima ianya halal. Takdenya sebab produk tu HPA, tapi jual harga mahal merapu, aku akan beli der. Baik aku sedekah duit lebih yang aku ada kat rumah anak yatim, daripada aku bersedekah kat upline HPA. Dah elok-elok ada bzns 100% halal dan semua pekerjanya Islam, apekejadahnya HPA nak buat sistem shubahah MLM dan ikut style orang kapiaq pegi mengencing downline ramai-ramai? Lepas tu cari jalan selagi ada untuk kasi MLM style HPA tu wangi dan harum dengan nas-nas dan dalil-dalil yang "suspect"... penuhkan panel syariah dengan ustaz dan bekas mufti, tapi elakkan ahli panel tu datang daripada orang muslim dikalangan pakar akauntan, pakar ekonomi dan pakar matematik/statistik. Do you all get me? Cuba korang tengok ahli panel syariah HPA, korang akan faham apa aku cakap ni. Anyway, it's an MLM system, people. Ada tajaan downline, ada eksponentialisme, ada agihan riba' berbilang tingkat... wadehek? Kalau aku pulak beli barang HPA tu semua, aku pun dah kira shubahah sama jugak la mengembangkan sistem perniagaan sebegini ek? 

Thanks... but no thanks. 



579 comments:

«Oldest   ‹Older   401 – 579 of 579
mlmpeopleareplainstupid said...

bagusla kalo ko dah abes baca mr_lalalala, bukan apa, dok sembang pasal tibbun nabawi ni, dok tanya pasal HS la, pasal pisang dalam al quran la, bunyi cam nak berlagak je. sampaikan je la point ko tue, apa yang ko nak bincangkan kat sini? nak diskusi pasal apa? ko nak cakap pasal habbatus sauda keluaran HPA bagus? boleh sembuhkan cancer? or secara general habbatus sauda mmg bagus? pasal ilmu perubatan islam ke? kasi specific sket. bukan tak bleh nak diskusi ilmiah, get to the point je la. bunyi ko cam orang banyak ilmu je pasal HS la pasal pisang la, kalau ada ilmu kongsi je la, tak yah nak tanya-tanya buat2 macam tak tahu plak. nak suruh orang jawab la ape la. kalo ko ada kajian terkini pasal HS ko cite je la kat sini.

btw ko tau ke nigella sativa tue apa? kalo ko nak research paper ko email je la rose mintak, takpun ko search je.ada je kajian pasal HS tapi takde la plak kajian pasal HS yg dikelurkan oleh HPA. itu 2 benda yang berlainan.ade faham? yg kita bincang kan skang dalam entry ni pasal isu fitnah, pastu merebak ke isu pembahagian komisyen dan isu HPA claim produk2 dia leh sembuhkan penyakit..tak bleh la camtue main claim je klu tade proper research cam azwan kata..betul ke ingredient yg HPA pakai tue? leh cure sume sel kanser ke? itu citenyer, n still mangkuk2 HPA takleh nak produce facts & figure utk counter balik pasal benda2 ni.get the point mr lalalala?

mlmpeopleareplainstupid said...

qimie, why aidid yg kena pergi? why not orang2 HPA sendiri yang pergi tanya? bisnes diorang, so kena take note la. kena tau la kenapa tuan haji implement system mlm ni jugak. klu ni bisnes aku, aku akan tanya dalam mesyuarat, dalam meeting board of directors.

ko kena faham tujuan blog ni apa. untuk educate n selamatkan orang2 yg belum masuk lagi. tak kira la mlm tu shariah ke tak shariah ke as long as ianya mlm, berpiramid dan sewaktu denganya. yg dh masuk tue terpulang la..lantak korang nak go on ke or nak keluar. sapa2 yang belum masuk mlm, sila pikir masak2. sapa yang merancang nk masuk HPA korang g la tanya kat tuan haji tue dulu sebelum korang masuk. btw, ko tak nak tanya? apa kata ko ambik inisiatif utk pergi tanya, aidid dah jalankan dia punya kerja takkan semua benda dia kena buat kot. tak adil la camni, we as a reader kena la buat kerja juga, kena baca, faham, fikir dan ambil tindakan.

mr_lalalala said...

owh..terasanya i

minum radix sedap nih sambil tgk berita.haha.

semua penyakit ada ubatnya ke cik rose?

azwan said...

Oh yea..

qimie,
Dol, kalau dari 1000 perkataan baik yg aku ucap, 1 perkataan fuck je yg ko nampak, sekati ko la dol. Ape ko tgk citer blue tiap hari ke dol? Otaknye porn tak sudah2. bila buat MLM pandai je positive thinking. Bila deal dgn aku negative thinking, what the fuck?

Jgn sibuk hal dosa aku. Ko dan aku belum tentu masuk syurga atau neraka. Tp bila aku rase HPA ni memang dah memang langgar etika perubatan, leh membahayakan nyawa pesakit..HPA deserve no respect. Caci maki aku terlalu mulia utk HPA. Patient tiap hari jumpa aku minta tolong aku dol, tibe2 lahanat HPA bagi "ubat" leh cure kanser? kejadahnye bai.. ko ingat benda ni tak serius ke fuck? patient mati ko sanggup tanggungjawab? Ni soal hidup mati, bukan macam buang sampah tepi jalan. Bodoh gampang ko ni yek...manusia takde pertimbangan ko nih yek. Ambik nih...Fuck you!

Nak cakap dgn aku, bagi fakta ko. Jgn cakap ikut bontot okeh.. Apesal, ko panas bontot ke dol? Bodoh dah tak boleh nak belaja?

mr_lalalala said...

mlmpeopleareplainstupid :

ok bos.ko x belajau kot cara menyampaikan sst dgn bertanya.okeh.not a big deal.

kurang romantik ko nih, bahasa2x tepi nih ko fail.

qimie :

dah baca bapa lama blog ni?ilek arr..tunggu je entry seterusnya.haha.

Azwan :

silap besarlah klu HPA dan yg lain claim ble ubat penyakit sekian2x tanpa ada pengiktirafan dari badan yg dipercayai.

tak ble nak buat bisnes lah, buat kasi makan ubat2x tuh kat kluarga sendiri boleh lah.


jom RFC..dinner

azwan said...

And I am still thinking and thinking whether to bring up this issue to KKM. Stupid gampang people like qimie don't take it seriously, maybe they need lesson. Only then they will think and act properly.

mr_lalalala,
Hmmm...aku paham bro. Regulatory memang strict zaman skang ni. nak wat camne....tapi reason dia satu je: Patient's Safety. Dan skang ni, kes medico-legal melambak2 bro. pengguna dah pandai. kalaulah tiba2 berlaku side effects dari Herba HPA tu, ada strong evidence dan FEW patient bawak ke mahkamah..mati dol HPA kena saman. leh bangkrap. So, HPA nak bangkrap ke atau nak kena sound dgn KKM? Pilih pilih pilih...

Aidid Mu'addib said...

Sori erk kalau entry HPA Part 2 lambat sket... aku bz last few days. Hey, it's the weekend man. I probably spent less than an hour in total in this blog during the weekends... I've got more important things to do than blogging. I just provide a platform for you people... use it for the good. Or bad... if you insist on being an asshole. Can't really help it if some psychos still tend to take everything the wrong way. Anyway... I've been bz. Hold on to your proverbial horses...
- Yesterday, jalan2 cari makan (as usual), lepas tu pegi survey kedai, aku nak beli bzns ada org nak jual. Mahu perkembangkan bzns aku - BZNS CONVENTIONAL!
- Malam semalam aku layan bola. Go go Man U... Yeeehaaa!
- Today, cari makan lagik - pastu pegi Tesco, pegi pasar borong... kena stock-up supply, anak2 aku nak makan sepanjang minggu... nak feed 8 org bukan senang. Eating machines they are...

If anyone still insist on being an idiot... lantak ko la bang.
There's really nothing anyone can do to help.
C ya later... procrastinator.

mr_lalalala said...

owhh..lama lagi arr nk ada post baru nih.okeh..blelah aku round2x tempat lain dulu.

azwan : ko tau lempuyang.dikatakan ble ubat kencing manis.ada belakang umah aku nih.guna sendiri jelah beb..aku mana ada ilmu mcm HPA nak buat bisnes.

klu nak misai kucing pon ada kat kebun aku.makan sendiri tanggung sendiri.

rumput kucing pon ada,dikatakan boleh tambah tenaga batin.haha.claim lah apa shj klu nak guna utk diri sendiri.

keh keh, nak saman, saman diri sendiri.haha

azwan said...

Yola Aidid dol..sampai dah masuk bab pisang, terung, timun. Ko nak aku discuss pasal buah, pokok ape pun boleh beb. keh keh keh..

Takpe la bro, readers tak bayar ko. Ko pun blog iklan tarak. Enjoy the weekend macam aku..

Man Utd tak lawan Barca, dorang lawan Xavi, Iniesta dan Messi. 3 ekor tu kalau letak kat Arsenal, konfem Arsenal champ. tiga2 player tu macam wujud skali dalam 20 tahun. Hoh...pasal bola plak!

azwan said...

mr_lalalala,
Ade kawan aku yg jual ubat traditional still really make money tanpa claim leh cure sumer penyakit macam HPA buat. Masih beretika. Ada caranye taknak langgar undang2 manusia. Ni semua org tak lurus bendol je tau, kena paham selok belok drug registration kat BPFK tu. Ni semua tak belaja kat sekolah, takde dalam kuliyah universiti, takde kat lab. HPA pergi bongok claim macam2 direct gitu, tempah maut la tu, lurus bendol. keh keh keh...

mr_lalalala said...

alah..aku tak rasa pon HPA tuh claim ble ubat penyakit2x tuh smua...just marketing je tuh.

HPA penipu yang pengguna dungu.

apakan daya, paki kepiah...itu klu pegang tasbih lagi laku tuh..haha

qimie said...

to Encik Azwan:

"Jgn sibuk hal dosa aku"

Kenapa ya saya xboleh sibuk pasal dosa encik?

mr_lalalala said...

azwan..

amik ko, ada org simpati nk kurangkan dose dose ko.

kah kah....

wehh yg ko kata :

Ada caranye taknak langgar undang2 manusia. Ni semua org tak lurus bendol je tau, kena paham selok belok drug registration kat BPFK tu. Ni semua tak belaja kat sekolah, takde dalam kuliyah universiti, takde kat lab.

explain sikit, aku x tau bab nih..bukn doctor, aku pekebun sawit jer

qimie said...

to mlmpeoplearestupid:

Kalau bro Aidid betul2 ikhlas nak mencari kebenaran, dia akan pergi jumpa Tuan Haji.

Kenapa bukan tuan haji sendiri yg jumpa:

Kalau dia rasa isu ni boleh ganggu HPA, pandai2 la dia uruskan. Tapi bro Aidid betul2 nak cari kebenaran kan? usaha la jumpa dia n berbincang

qimie said...

Mr_lalala sukee x kalau ada orang nak selamatkan encik dari azab neraka? =)

mr_lalalala said...

ko bute ke aper?

ke mls mmbaca?

pilih antara 1 klu ko bukn kedua2nya..

Unknown said...

saya setuju dgn hujah cikgu murad.
anda yg terlalu byk m'bidas hpa sebenarnya, tidak tahu langsung mengenai hpa. anda tidak faham dengan perjuangan hpa. jgn ckp klu kite x tahu ape2. diam itu lebih baik. klu hpa x betul, da lama sy lari..pelbagai onak duri yg saya lalu b'sama hpa sejak dari awal penubuhan hpa...klu la..hpa ni adalah skim piramid, da lama bonus saya, juta2. bukan duit yg saya utamakan..byk ilmu yg p'oleh sepanjang bersama hpa..termasuklah ilmu al-quran dan hadis..

hyelbaine said...

The comments continue to roll on but none has addressed my simple queries. I didn't know it was this difficult.

So many HPA backers but not a single independant Islamic finance paper or journal can be produced?

mr_lalalala said...

hyelbaine:

ko copy paste blik dowh ko nya soklan.

dah tenggelam kat atas nun...nih ada org HPA dr melaka nih..kot kot dia nak jwabkan.

Anonymous said...

sebelum menjawab persoalan hyelbaine, ingin saya

jelaskan mengenai Sunnah Nabi Habbatus Sauda (HS, nigella sativa, black seed),

penawar bagi segala penyakit kecuali mati.

sebagai orang yang beriman, kita perlu

menyerahkan diri sepenuhnya kepada Allah dan

membenarkan segala yang dinyatakan oleh Allah

sama ada melalui Al-Quran atau Rasul-Nya,

sekalipun akal kita atau sains moden yang lemah

ini tak dapat membuktikan kebenaran sesuatu wahyu

secara saintifik.

termasuklah juga dalam perkara ini berkaitan

segala saranan nabi berhubung isu perawatan,

semuanya datang daripada Allah. tugas kita yang

pertama ialah menerima sepenuhnya dan

meyakininya. jika anda mengatakan HS boleh

menyebabkan toksisiti, islam sudah ada prinsip yang terbaik untuk menangani masalah ini, iaitu bersederhana.

Islam tidak menggalakkan kita terlalu melampau atau terlalu bermudah-mudahan dalam sesuatu perkara. ini bererti kita boleh mengamalkan HS sekalipun belum ada kajian saintifik. ini juga menunjukkan kerelevenan ajaran islam sehingga kepada urusan perawatan sekalipun. ulama-ulama dan orang islam terdahulu juga mengamalkan HS dengan kadar sederhana sekalipun belum ada bukti saintifik.

pada saya, kita boleh mengamalkan HS secara mutlak dengan kadar sederhana meskipun tiada bukti saintifik. walau bagaimanapun, jika ada bukti saintifik, maka itu lebih baik kerana dapat menguatkan keimanann kepada wahyu dan dapat menjadi hujah kepada orang bukan islam kerana mereka tidak menerima wahyu bulat-bulat seperti kita. contohnya seperti Prof. Keith Moore pakar embriologi yang mengiktiraf kehebatan wahyu dalam menerangkan embriologi manusia.

saya sedang merawat seorang pesakit jangkitan kuman pada telinganya. pesakit tersebut terpaksa balik ke Malaysia hampir setiap tahun untuk menjalani pembedahan. setelah beberapa hari mengamalkan HS dengan kadar dua camca sehari, penyakit beliau makin sembuh. rasa sakit tiada lagi, nanah pada telinga semakin kering. alhamdulillah, semoga beliau cepat sembuh.

mekanisma utama dalam perawatan HS yang banyak terbukti secara saitifik setakat ini ialah imuniti. HS tidak bertindak sebagai anti-biotik, tetapi sebagai penguat sistem imuniti semulajadi yang sedia ada dalam tubuh. Allah telah membangunkan sebuah sistem pertahanan yang sangat hebat dalam tubuh kita. tugas kita ialah membantu sistem pertahanan sedia ada, bukan mengambil alih tugasnya.

antara mekanisma HS dalam menguatkan imuniti ialah meningkatkan sel-sel imuniti seperti 'T suppressor', 'T helper', 'B-lymphocyte' dan 'T-lymphocyte'.

kajian terhadap HS sudah banyak tersebar, antaranya;

http://www.kareandhope.com/articles/nigellasativa.html

http://www.amazingherbs.com/blacseedimsy.html

selesai bahagian HS. wallahu'alam.#

hyelbaine said...

How about showing some effort to look for it? I read each and everyone of your mindless nonsense and some have even re-quoted the questions too.

Show some effort please.

Anonymous said...

kenapa kalau tak tahu kena diam? apasal tak cakap kalau tak tahu kena bertanya? Argument standard orang kononya berilmu yang kalau ilmu atau tahap kita tak sama, tak layak bertanya, kena duduk diam saja dan terima bulat-bulat apa orang lain sumbat. lepas tu tepis/side step every thing dengan agama tanpa jawab soalan yang ditanya..

Mr Freak ; gatal tengkok mu said...

ye tak tau tanya..gua penah kena marah sebab bertanya..orang Melayu ni cepat rasa offended ke hah bila kena tanya? habis kalau tak tau, diam je la..bodoh sungguh la jadinya..

azwan, two days ago i examined my testicle. I'm afraid of cancer la man..so i check for any lump and all that..the question is, how many percentage people get this testicles cancer..so scared la man..is it as bad as breast cancer? testicles is asset man.need to take care..thanks

adbiz said...

azwan oh azwan..
tak kisah la,blajar mne pon yang penting kita jgn rasa kita tu betul sgt dah,klau kita nak hentam org..kenal dlu,soal dlu bru ada sebab nak hentam..org klau tiba2 bgtau mne dia stdy,apa dia buat,bgtau apa yg klebihan pengetahuan dia nmpak sgt dah jenis mna org tu..jd sudah2 la mr.azwan,ko ckp skrg ko bleh dpat apa ko nak,aku fham la ko nak ckap ko bnyak duit..ya betul,ko ade duit yg banyak,ko rasa ilmu ko dah ckup bnyak(cara ko mngaku)tp syg..adab islamiah ko xde..cara ckap langsung xmnunjukkan yg ko nii berilmu,smpai ko yg kna mngaku sndri blajar ape n buat ape....(sbb org xtnya) aku lbih bangga tgk org2 hpa comment kt sni,smu ckap dgn hikmah,xde pon nak maki2,ada yg ambil kputusan diamkan diri terus sbb xnak melayan org mcm ko,klau ade 2 pihak kt sni iaitu pihak ko dan hpa,aku pcaya sdah tntu org rmai akan plih hpa....aku dah denga lme dah psal hpa ni..sgt skong pjuangan die,n skrg i'allah sdah bsedia bsama hpa....allahu akbar

Anonymous said...

alhamdulillah, bertambah lagi seorang pejuang. moga Allah mempermudahkan segala urusan. namun, seseorang itu tidak dikatakan berjuang melainkan pasti akan ada ujian. sama-sama kita hadapinya.

Allahuakbar!

cek chun said...

Bwahahaha

Unknown said...

dua hari baru habis baca ..
Keep your good words and good diskusi...
Alah abai lah perkataan WTF yang kuar tu ..macam makang Kropok tanpa SOS mana sedap ...blog ni memang cenggitu ...
Bahasa semua dasyaat ..
1.Saya rasa HPA/agennya kena akui kesalahan kesalahan yang berlaku ...

2. MLMs itu akan "kecundang" di penghujungnya ( refer to Aidid), Adakah HPA akan berkongsi kerugian dengan ahli ?
3. Bonus dan komisyen adakah "DANA" telah disediakan atau ianya datang dari penjualan "PRODUK" dan pendaftaran ahli ?

err ...kalau nak jual "makanan" keuntungan x bleh lebi 100% dari modalnya ...ingat ingatlah PENIAGA semua..

hyelbaine said...

*yawn*...

Seriosly, my comments must be saved in invinsible font in this comment thread.

Anyways, to the many silent readers out there stalking this comment thread, I'm sure you'd have understood what I had asked for and what have got after waiting for 2 days?

Well, you be the judge of that.

azwan said...

Devotee (still tak tuko2 nick lagik),

Aku agree dengan ayat2 ko, kecuali point aku dalam 1) dan 2) macam kat bawah nih...

1) Bersederhana nih sesuatu yg subjektif. Kekuatan sains mengubah sesuatu yg subjektif kepada objektif, supaya mudah difahami pengamal perubatan dan pesakit. Sederhana kepada 0.5? 0.75? 0.3? Ape2 pun itulah konsepnya, tidak berlebih2. Aku percaya kalau sains tidak menemui jawapan setelah berbillion2 dilaburkan, kita boleh berpegang pada konsep tu kerana asasnya Al-Quran dan Sunnah. Tetapi, itu bukan alasan untuk pihak saintis berputus asa untuk lakukan kajian demi kajian. Terasnya sama, potensi HS masih terpendam seperti diketahui.

2) Kes jangkitan kuman kat telinga ko tu, link2 yg ko bagi tu don't carry any weight at all in clinical evidence. Ni semua evidence based medicine. Jgn main2, ni bab nyawa org. Most probably dah ada FIH study, but not clear. takpela dol, ko medical student ek, belajar la lagi pasal clinical research. nanti jgn lupe amik GCP.

mr_lalalala,
Not mean to be bodoh sombong, but this is not the right platform to discuss about that streetsmart strategy.

hyelbaine,
aku dah cakap bro, soalan ko bukan untuk level dorang.

Mr Freak,
yela bro, orang rumah kite pun suke testis tu, penting bro, asset! Bro, it could be anything. I have to conclude through proper history and clinical examination. Only then i can come out with few differential diagnosis, and ultimately provisional diagnosis. It could be inguinal hernia too, extend till scrotum. Roughly kat UK the prevalence is 1 in 200-300. Kat Malaysia aku dah try tgk data ada dalam 2nd Report of the National Cancer Registry 2003, Cancer Incidence in Malaysia, published by CRC, unfortunately no data. Maybe not that common, maybe data collection tak betol, could be anything. Malaysian Health Statistic biasenye updated every 4-5 years. UK and US every year. Thats way kita rujuk dorang.

LittleLady said...

ngeh3.. silent reader.. terasa aku.. hee.. mmg tgh duk tunggu dorang jawap. asik koner2 je..

wv: myringly (my ring or mering dibuatnya)

Arya Dröttningu said...

Double yawn...Hiding behind religion, dear MLMers?

I'm feeling generous today, so will paste Baine's question:
"So to the experts from HPA, some papers on this Muamalah Muassarah or MLM Syariah would be nice. And please, PROPER papers ok? Those you find in Islamic finance/economics journals and not something from your HPA workshop or what your upline copy+paste from somewhere."

adbiz said...

ingatlah kpda smua yg menyokong pjuangan HPA,apa bila kita melihat ada orang yang ingin membakar rumah saudaranya dalam keadaan hujan,ingat!!janganlah kita terburu2 mencari air untuk pdam api,jangan pula kita terburu2 menggamit org kampung untuk mnolong memadam api..akan tetapi yakinlah kita bhawa jika api td dpat menyala ia hanya nyalaan yg sangat kecil dibawah lindungan yang tak ditimpa hujan yakinlah ia tak dapat merentungkan rumah saudara kita i'allah kerana hujan takkan henti..kuat mnakah kudrat orang itu nak terus mencuba membakar rumah tersebut???pcyalah lama-kelamaan ia akan berlalu pergi kerana sudah letih atau sudah kehabisan mancis atau tersedar akan tindakan kurang warasnya membakar rumah di dalam hujan....: )

azwan said...

diam je la adbiz, ko bukan ade point pun. blah je, keep on jadi silent reader suda. Who cares sape pilih sape anyway? HPA jadi penyamun berhemah, keep on sokong. Orang bengap yg tak tau beza mana kaca mana permata. Isu duit tu ko yg bangkitkan dulu, baca balik betol2 dol. Dah..blah je. komen ko buat semak, just like Wellapekejadah, hopeless Malay.

ilufne said...

hehehehehe,

macam berjihad bebenorrrr bunyiknyerrr sesapa yang joinT HPA nih!

all the best dudes!

:P

mr_lalalala said...

okeh..

aku nk tau je..HPA kan ada kurus2x perubatan dia..kot kot sama dgn yg ko kata tuh..

so want to be clear.

hybline : ko nak suh letak bwh ktegori apa ke MLM nih dalam ekonomi islam.ke ada soalan lain..byk dowh nk scroll..dah mcm majalah dah nih

Mas Aini said...

Bahasa melambangkan keperibadian...ayuh kita bersatu padu ....usah bertelagah daLAM menghancurkan sesama kaum n agama..dengan pertelagahan ini...sya yakin bahawa si yahudi n sekutu bertepuk tangan....jgn la kite pon turut bertepuk dgn mereka.... muhasabah diri utuk kembalikan islam yg pernah menakluki seper 3 dunia... :)

azwan said...

Yola ilufne, baik buat parti politik terus. Ade lagi 11 bab HPA. Panas bontot la badigol2 nih. Bongoknye aii tak sudaaa2...

ilufne said...

azwan, ni tahap cult nih hahahahhaa!

cek chun said...

Simpan untuk entry lain sama weh. Kang jenuh nak ulang benda yg sama saja.

Adbz,
Ko repeat ayat dalam seminar ker. Seminar free ke kena bayar?

hyelbaine said...

I'm off to bed since it'll be almost 48 hours since I got a decent reply. Maybe Azwan has a point after all.

To the silent readers and heck, all of you HPA backers too, try this.

1) Open your browser and go to your fav search engine.

2) Type ANY or all of the following; Sukuk, Bai Bitamin Ajil, Murabahah, Musyarakah, Waadiah, Tabarruk.

Note the results you find.

3) Then type MLM Syariah or Muassarah or both.

Note the results you find.

To the twat that is lalalala, you're kidding no one ok?

That's all folks...

Wv: ancal (minus the 'c' and you get the HPA geng)

yusuf said...

dahagakan chapter seterusnya......

Aidid Mu'addib said...

Did someone say that this Devotee/Penganut guy is a med student or something along the line? Can anyone ask the university/faculty to throw him out into the sea or flush him down the toilet or not? What the heck are you doing in a med school boy? Go home... you're going to be a useless doctor someday. Let save all the trouble later on, and do the appropriate thing now... stupidity and medicine doesn't work well together. Of course, if the boy is not a med student - so lantak ko la dik. Nobody cares...

Anyway...
1. Sapa2 yg terasa nak meninggalkan apa2 rujukan kat sini: When giving references, DO NOT give references from a commercial site.
2. Islam tak mengajar umatnya jadi org bangang dan terima apa shj org cakap bulat2 - especially kalau org yg promote sesuatu tu ada kepentingan wang ringgit. Itu namanya org yg lurus bendol yg sedia kena kelentong. Dan org yg banyak mempertikaikan isu2 sains/perubatan - bukan la pulak org yg tak percaya ajaran Islam. Itu org yg curious - it is supposed to be like that, no other way. Sains dan bidang perubatan skrg dah sampai satu tahap yg maju di mana byk perkara boleh dikaji sampai ke akar-umbi. So, kalau otak tu tak sampai ke situ, cari saintis/doktor yg otaknya memang dah sampai ke situ. Jgn perasan nak menjawab apa2 isu yg otak tu belum sampai peringkat tu lagik. MEaning... don't make an ass of yourselves. Tak tahu cakap tak tahu.
3. Bila baca sesuatu report, fahami sistem statistik yg digunakan - dan apakah kejituan kajian statistik itu tinggi ke tidak. Kalau hasil memang positif, adakah ujian lanjutan dgn saiz populasi ujian yg lebih besar telah dilakukan... kalau belum, kajian tu belum abis lagik la tu dik. Tak cukup utk buat produk komersial - mati pengguna nanti dibuatnya.
4. Kalau baru minggu lepas mimpi beromen sampai inzal dan dah kena mandi hadas... jgn perasan IQ tu level Professor. You haven't seen anything yet. Learn some more.
5. Keith L. Moore potong mayat anak yg gugur lepas sorang-sorang, sampai beribu fetus dia potong, sebab dia nak belajar dan merekodkan hasil kajian dia... sampai dia boleh tulis satu buku teks pasal embryology dan dia jugak potong beribu2 cadaver org dewasa, sampai dia boleh buat buku teks besar gajah 1101 mukasurat. My point is... Saintis bekerja keras utk mengkaji sesuatu bidang tu. Takde nya dia mengangkang terima bulat2 apa2 ilmu, tanpa ada kajian yg menyeluruh. Kalau tak nak buat kajian betul2 - jgn sebok nak join bidang perubatan. Like I said... go home. Duduk rumah tgk TV.

Lastly... woi HPA-devotee (terjemahan: penganut HPA) - semalam aku dah tanya ada SATU perkara yg telah menyebakan sistem MLM HPA tu jatuh haram - APEKEBENDANYA? Dah jumpa belum? Pehal sorang pun tak respons? Jgn la malu-malu dey...

ilufne said...

tuan tanah encik aidid,

NEW ENTRY pleaseeeeeeeeeee!

before most of us go and kill ourselves any second now.

:P

cek chun said...

Ilufne
Sabaq sat.
Besok keluaq la tu.
Buat senam jari2 dulu.buat bekalan besok

ilufne said...

chun,

part 1 of 12 pun dah nak masuk 450 komen.

kalo sungguh sampai 12 of 12, boleh pecah malaysia record woh! compem beribu2 lemon punya komen!

azwan said...

Sometimes I am curious how these people think. Punyela emo berapi2 ai. This is just a blog anyway. Sekati nak digest info camne pun. Boleh plak pikir emosi kita ni congruent dgn ape yg kite tulih. Kire kalau aku type fuck with exclamation mark tu, macam menjerit depan muka dorang kuat2 sambil masukkan middle finger aku dalam lubang idong dia. Kelako btoi. Bedegar2 takbir, macam la nak lawan kapir. Bodohla ai naive sungguh2, lurus bendol. Well, its too childish.

cek chun said...

Nak wat camna wan. Depa nak kasi aura datang tu. Pejuang hPA la katakan. Kalau menang, boleh Up selevel kot

Unknown said...

still tak ada orang HPA nak jawab pasal research paper tu ker? :|

mr_lalalala said...

bosan dah...

sama je...

plz aidid...entry baru ( merayu beb)

hahaha

azwan : aku ingt ko buat gaya fuck btul2x masa tulis.haha.

Latifah said...

maaf, tumpang lalu ^_^
serius, rasa nak ambil course medic bila baca semua komen kat sini.

untuk MLMers semua, nah amik korang:

[8]Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kamu kepada Allah dengan "Taubat Nasuha", mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, pada hari Allah tidak akan menghinakan Nabi dan orang-orang yang beriman bersama-sama dengannya; cahaya (iman dan amal soleh) mereka, bergerak cepat di hadapan mereka dan di sebelah kanan mereka (semasa mereka berjalan); mereka berkata (ketika orang-orang munafik meraba-raba dalam gelap-gelita): "Wahai Tuhan kami! Sempurnakanlah bagi kami cahaya kami, dan limpahkanlah keampunan kepada kami; sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu".
[9]Wahai Nabi! Berjihadlah (menentang) orang-orang kafir dan orang-orang munafik, serta bertindak keras terhadap mereka. Dan (sebenarnya) tempat mereka ialah neraka Jahannam, dan itulah seburuk-buruk tempat kembali. (surah At-Tahriim, ayat 8&9)

Aku nak highlight kat:
Berjihadlah (menentang) orang-orang kafir dan orang-orang munafik, serta bertindak keras terhadap mereka.

Zassss...

azwan said...

mr_lalalala,
Heheheh...yg tak kawin lagi je pikir camtu. kepingin sgt2. cett.

cek chun,
Ha ah, naik pangkat. Kalah CEO HPA. kah kah kah!!

ilufne said...

azwan, nak buat camno? itu aje yang depa buleh nak attack hang pun. yang tang lain tu semua orang pun surrender ngan hang hehehehhe.

tapi penganut2 MLM ni memang heran bin ajaib. mencarut pun tak paham2. apatah lagi kalau cakap elok2.

kesimpulannya, memang harus kena carut aje pun sekor2 buat hilang benak. kot kot la buleh hilang hahahah!

mr_lalalala said...

azwan :

yg "ustaz2x/pejuang HPA' - devotee etc..

depa faham sst yg fizikal dalam HPA nih.

they can't out from the space of fiqh, plz check out the maqasid fiqh after this.

tido dol, bini dah tunggu..

Rose said...

Memang entry panas cam pisang goreng..nak buat rekod entry paling banyak komen kot? Which entry pegang that title, by d way?

ps Chun, sket teh ais three layers hang.

cek chun said...

Jap nak kacau gula melaka.
Depa nak bagi cukup 500 nih. Pastu boleh claim gitar AM sorang 1

azwan said...

The title belongs to AHB. Lead by Wellapekejadah dan pak kordi, worst troll ever.

Rose said...

Hehehe, relax2 ni, sempat tengok past entries. Memang AHB banyak gak komen dalam 500+ tapi ada lagi satu entry lagi fofular rupanya. Herbalife di ketuai oleh Joe Jambul as the main troll..621 comments tu..

Anyway, I'm sure HPA can do better with such cult-like mentality displayed by its devotees.

Ni satu soalan ikhlas saya betul2 nak tahu, dan harap ada ahli2 HPA jawab soalan saya. Apakah sijil herbalis dan apa kita dapat/boleh buat kalau dah ada sijil tersebut? Terima kasih.

KambinGurun said...

adeih.. panjangnya komen.. sempat baca sikit2 jer.. ak setuju ngan bro azwan yg pasal x leh claim sebarangan tu.. yg ak blajar pn x bleh nk claim sembuhkan penyakit untuk makanan & minuman.. benda tu terkandung dalam Food Act & regulation.. kalo untuk makanan tu boleh claim dia pnya function jer spt calcium boleh membantu dalam pembentukkan tulang dan gigi yang kuat.. nak letak perkataan 'healthy' atau yg seangkatan dengan dia pn x bleh.. tp skarang ni ak nampak banyak produk main claim jer sesuka ati.. enforcement kurang kat Malaysia ni..

mr_lalalala said...

skular dowh...

kerajaan pdulik apa rakyat dia mampos

hampess

zZZzzzZZzzzzZZZzzz..

origami said...

beginilah =)

kalau benar ada 11 siri lagi cerita tentang HPA ni kita akan tunggu dan kita akan cuba jawab atau beri jawapan satu persatu... untuk siri yg pertama ini the main point ialah fitnah terhadap KFC & SR.. seperti yg saya bagi tau sebelum ini.. saya percaya saudara Jaffar Hani sendiri tidak akan berkongsi cerita tentang KFC & SR kalau dia tahu ianya fitnah... malang bagi Jaffar Hani kerana dia juga ahli HPA.. itulah sebabnya namanya diaibkan disini.. sedangkan ramai lagi yg berkongsi cerita itu tak dipedulikan kerana mereka bukan ahli HPA..

Cerita tentang KFC dah lama tersebar, dah macam2 cerita kita dengar.. kisah status kehalalan ayam diragui, kisah berasal dari us nya.. kisah mempunyai saham israel didalamnya.. kisah kena bayar yuran guna nama.. kisah bahan seperti rempah dan sebahagian bahan lain masih diimport dari US.. dan banyak lagi.. tapi baru sekarang KFC debela dek gara kisahnya itu dikongsi oleh seorang ahli HPA..

dari situ, kenallah kita hati penulis blog ini.. =) sekian

mr_lalalala said...

"dari situ, kenallah kita hati penulis blog ini.. =) sekian"

hahahahhaa

pergh..40 komen lagi nk cukupkan 500...go go

KambinGurun said...

@origami

kena paham bahawa saudara Jaafar Hani ada kepentingan kerana disamping menyiarkan berita palsu ini beliau secara x langsung boleh promote produk HPA.. tu sebablah aidid ni point kat dia.. ada paham??

yang pasal kfc, dia dpt sijil halal kan?? kalau dia dah dpt sijil halal dari jakim, of course lah semua bahan tu jakim dah uji dan memang benda tu dah terbukti halal.. ayam plak dari ayamas pn dapat sijil halal.. so apa lagi nk diragui??

Unknown said...

xbley ke???klu nk komen gunalah bahasa yg elok2?berkhemah la...apabila berdebat..

aidid > perlu ke?keluarkan perkataan bangang..ko sendiri pun xbetul..nk hentam hpa konon..klu ko tu..pandai sgt..ko bina la..syarikat sendiri... tengok bahasa ko je..aku da taw keperibadian ko..aku menyampah la...org cmni

kambinggurun > kami bukan suke2 je nk claim...kami blaja..ini perawatan ibn sina..skrg ni...dlm course medic kat universiti diselitkan bersama perubatan2 alternatif..

alangkah bekas PM kite pun sokong hpa..klu kowg nk taw..CM melaka, sendiri join bersama hpa memasarkan prdct islam bumiputera di bawah satu banggunan iaitu malacca halalhub serkam..

ada sbb mengapa ceo hpa menggunakan MLM menjadi p'niagaan hpa...bkn nk kaya sorg cam perniagaan runcit yg lain...ia adlah utk meningkatkan ekonomi islam sekaligus utk melawan israel n yahudi laknatullah

mr_lalalala said...

haha..fb si pak aji tuh dah tutup dah.tahniah!

gilo niago guna cara gitu...
mesti dah kena sound dgn bos HPA...hahaha..sapa lah pandai sgt g ltak fitnah merata2x.amik.

KFC skunk bwh jcorp lah,KFC = Ayamas.HALAL, kwn aku keje jaga ayam2x tu dari reban - goreng.smua halal.

lama gile tak makan KFC...setahun lebih baii..

Unknown said...

kaming gurun > jgn dok asyik nk mengata org..pandang diri sendiri dulu..diri sendiri pun x betul..nk judge2 org lak..klu kite asyik dok mengata org, sampai bile2 ko xkan berjaya...org tu..bonus makin beribu...ko lak...dok takuk tu je.

mr_lalalala said...

hamik...ustazah HPA dah mai dari MELAKAU.

kak jah...study blog nih dulu, kang x fasal2x kena maki

Unknown said...

mr_lalalala > terpulang la..aku pun xnk paksa ko menyokong hpa...apa ko nk buat..suka ati la...

azwan said...

origami,
senyap je la. ko cakap bukan ada substance pun.

Komuniti Melaka,
lagi byk ko cakap, makin berhingus nampaknye tuh. habiskan medical school, amik GCP, baru ko layak berdebat kat sini budak. Bekas PM, Pak Lah ke dol? Dia memangla cenggitu. Aku rase Obama akan join HPA nanti. sure meletup lobang hidong ko kembang yek. tak suke blog ni sila berambus, atau butt hurt sgt ke budak?

Unknown said...

ade aku kisah??nak maki...maki la?? da puas aku study blog ni..bloggers n follower blog ni...sumeya negatif..kurang ilmu pengetahuan...nmpak cam pandai...tp, hakikatnya...fikir sendiri la..

cara tulis pun..da cam org xde agama...

origami said...

to kambingGurun:

ko tak payah jawab pon comment aku tu, semua org pun tahu, faham dan sedia maklum.. itu lah sebabnya..

pasal KFC tu ko baca la semula comment aku kat atas nun...

mr_lalalala said...

HPA MELAKAU :

bgus gile HPA...ekonomi perjuangan islam.TAKBIR!

serupo yahudi je kak jah oiii..amik duit org mcm yahudis

MLM said...

Tipikal...bila kalah berhujah tuan rumah mencari jalan untuk halau tetamu....Melayu

Semalam aku tanya yang senang ajek, itupun lintang pukang nak menjawabnya..Salah pulak tu.

Tapi tkpe bang dol, nanti bila nko matang sikit, ko akan paham semuanya hal tu secara neutral. Sabor ye

Unknown said...

berhingus??xpe..sekurang2nya...fikiran aku sentiasa positif..xcam korg..taw nk complain je..cuba b'fikir sesuatu yg b'manfaat dan b'fikiran matang...alangkah doktor, bekas PM, CM Melaka, engineer, dll pun bley sokong hpa..hasrat hpa murni.

org cam korg la..yg merosakkan bangsa sendiri..

Unknown said...

mr_lalalala > apa bukti ko nk kata org hpa serupa yahudi??ko tu..bagus sgt ke? abis ko tu?? suci sgt??lom tentu la wey..

azwan said...

Wellapaekejadah,
Tak blah2 lagi samdol? dah tau sama level dgn babi, sila duduk diam2 kat entry AHB nko tu. tu spesel utk ko. tak malu ke dol nyibuk?

Komuniti Melaka,
Dahla woi. ape ko nak berdebat dgn aku pasal medical ke? aku bukan budak2 nak layan sampah macam ko. byk maklumat tu...baik ko blah sebelum malu.

mr_lalalala said...

HPA MELAKAU:



kak Jah oii..minyak Habbatus sauda' kat kedai HPA kak jah bapa hinggit?

alah..tak habis2x habbatus sauda' aku nih...

hah, bapa RM?bapa ml?

Anonymous said...

kitaorang tak heran bonus ribu2 hasil mengencing sesama islam t(-_-t)
product cap ayam nak claim yang bukan2

fitnah jangan tak fitnah
kasi bankrupt itu KFC & SR
Kehkehkeh

origami said...

Azwan, ko sendri tengok balik la entry ni pasal apa?? ko nak sembang pasal pekara lain kita tunggu siri yg berkaitan.. supaya tak meleret merapu tak tentu hala..

Unknown said...

sampah??ko tu yg sampah..mengutuk bangsa sendiri..

azwan said...

Fuhh...ko plak yg macam dah org lama kat sini ye pak origami? ini blog antiMLM. Ko tak suke, ko boleh berambus. Melainkan ko ade substance, ko cakap dgn aku. takde point...diam je la bahlol. pathetic.

Habiskan belaja dulu baru layak berdebat kat sini Maslina Ali Hasan oi. Hmpphhh...kids. cakap pong pang pong pang takpayah ler, buang masa jek.

Aidid Mu'addib said...

Ada org Malas membaca dan research erk?
Tengok balik artikel tu kat atas, "by Jaffar Sani", Sure benda ni dah lama... tapi baca komen2 kat bawah post tu. This is premeditation... it was pre-planned. Aku explore setiap post kat wall Jaffar Sani dan aku tgk setiap gambar dalam album dia (sebelum dia cabut drpd FB)... he knew exactly what he was doing. Aku letak gambar dia sini dan explain apa yg berlaku bukan utk menyokong KFC dan bukan tujuan nak kasi dia aib - aku letak kat sini sebagai bukti aku tak fitnah org sebarangan - sekaligus nak beritahu semua pembaca blog aku... STAY AWAY FROM THIS UNETHICAL GUY. And he was not the first HPA-devotee buat perangai sebegini... ada byk lagik. Rajin2 explore blog ahli2 HPA.

Jgn gunakan agama utk dapatkan bzns... it's disgusting. You get bzns sebab produk berkualiti, harga berpatutan dan tak merugikan sapa2 - bukan dengan sabotaj bzns org lain. Bukan dengan mengelentong pengguna. Islam apekebendanya tu?

Jgn ingat korang pakai kopiah korang lebih mulia drpd sapa2 kat sini...
I will prove you wrong... like I had done in the past. Alhamdulillah... dgn izin Allah - aku dah berjaya menyelamatkan ramai org Melayu drpd membazir duit dalam skim piramid dan MLM yg lagha... I probably saved millions of ringgit dalam kes AC Mizal, Akhil Hayy, Emall, ProfitNetworkz, Hyprobulksms... dan beberapa SP/MLM lain. Semua tu dah bungkus/almost gone... tapi, aku tak dapat satu sen pun, dan aku tak minat nak mintak apa-apa reward pun. Aku lakukan ni utk org Melayu - I give you all the expalnation and the evidence ... THINK PROPERLY.

Jgn pasal duit.... mata dah kelabu.

mr_lalalala said...

blog nih x payah sebenarnya nak faham.

aku x faham, knapa yg jdi pathetic sgt.byk sgt makan produk HPA dan duit MLM HPA kot..

jadi gelap dol hati..ok..

17 komen lagi..500..go go..

azwan said...

Komuniti Melaka wrote (Maslina Ali Hasan) wrote...

Khasiat Grapeseed Oil

* Membantu mengurangkan paras kolstrol LDL
* Membantu meningkat sistem imunisasi dalam badan.
* Menghalang pembentukan kanser payudara.
* Memperbaiki dan meningkatkan se - sel dalam badan.
* Membantu melindungi saluran darah.

Kah kah kah kah kah!!!!!

Menghalang pembentukan kanser payudara? Sape ajar oncology kat ko ni bahlol?

Kah kah kah kah!!!!!

origami said...

azwan, aku kat sini sebab kat sini ada saudara se Islam aku yg diaibkan... sebuah syarikat saudara seIslam yg aku kenal perjuangannya diburuk2kan.. bukan suka2 aku comment kat sini layan orang tadak adab budi bahasa sebagai manusia sekurang2nya apatah lagi sebagai seorang muslim...

mr_lalalala said...

azwan :

tu baru salah dari segi medicalnya..

tgk part harga produk, kantoi plak kat MLM nya celuk duit org senyap2x.

sah sah MLM lah..

alalalalatok

thanks aidid...selamatkan duit aku!!!siyes.

azwan said...

Halang kanser dol. Komuniti Melaka/Maslina, ko kasi tetek ko kena radiasi non stop 18 bulan, at the same time makan Grapeseed Oil bahlol ko tu. Konfem leh buktikan ko dapat halang breast cancer. ye dak lahabauuu Melakauuu?

Ada mau cubaaaaa???????

mr_lalalala said...

azwan :

lucah dol ko...hahahha

tp klu jadi aku nak ghak..bg bini aku

kah kah

azwan said...

So ko dok sini nak jadi hero? ni blog antiMLM, kerja budak bebal MLM macam ko je nak dok sini lama2. Bercakap bila ada substance. Kalau tidak, tutup mulut lahabau melakau ko tu sudaaa....hopeless.

Unknown said...

azwan > ko nk ckp aku kids..ko tu ape??hebat sgt ke...ko nk ckp org? klu xpercaya xpe la...ko sendiri da menidakkan perubatan Islam..ko nk kutuk..buku ibn sina pun ko xpernah baca...entah2 ibn sina pun ko xpernah dengar..

aidid > klu ko nk ckp, hpa mainkan sentimen agama...abis, cara idup ko xde agama la...bukan ke...hidup kita ni...sumenya agama...klu ko fahami al- quran...sumenye diceritakan...termasuklah..perniagaan, politik dll. jadi hidup kite kene la b'landaskan agama...bkn cam korg...ckp ikut nafsu..

Unknown said...

azwan > cara ko ckp...langsung x melambangkan agama ko...ko ni...aku tgok...bkn anti MLM je...anti Islam jugak..sori to say la

mr_lalalala said...

origami :

belajau fardhu dulu kat mana?

klu org buat dajal kat org lain, kita wajib dol untuk pampang org tuh kat public, declare dia buat sekian2x supaya org lain selamat.

ko x baca ke aidid cakap..dia bukan nk aibkan.hampess btul mls membaca nih.

mr_lalalala said...

MLM MELAKAU :

jual barang tipu claim boleh ubat kenser tuh islamik sgt lah?

haremm...

duk bubuh harga mahal nk mampos, islamik lah tuh..beli ayam kat pasar yg segar bugar pon x mahal lah kak jah oii..

ke ayam baca quran HPA jual?

azwan said...

Ape sebenarnye target ni..owhh..500 comments! sikit lagi.

Maslina, hebat tak hebat...jgn claim leh halang kanser guna pil HPA bahlol. sesedap bontot sahaje yek. sesuka hati kau lahabauuu sebut kanser yek, ntah ape dipaham underlying pathology ape kejadah ntah. Make sure ko jual kat 14 juta popuan kat Malaysia nih yekkk...konfem HALANG kanser! kah kah kah!!!! Kesian..muda2 dah lembabs.

Aidid Mu'addib said...

KomunitiHPA...
Nafsu aku terhadap apa tu agaknya?
Ada aku dapat duit buat blog ni ke dik?
Ada aku dapat nama ke? Nobody knows me btw...
What is my purpose... boleh kasi tahu?
And what is your purpose? That is the ultimate question here tonite... Kalau tujuan tu sebok nak mengaut keuntungan drpd downline ko tu semua... YOU LOSE! Other Malays also lose. You disgust me... perubatan Islam konon. Ko kena kanser/heart attack/kencing manis/ hypertension - ha telan herba tu semua. Hidup mesti ada prinsip... jgn dah tergolek-dog, merangkak ke hospital kemudian hari. Malu seh!

origami said...

Aidid aku penah baca blog hang ni sebelum ni.. aku tau niat hang murni.. kalau betul hang ikhlas nak tolong org melayu Islam... hang patut tolong HPA, hang kena kenal dulu HPA, tapi bukan dari google @ net.. terus terang aku bgtau aku tak bersama HPA semata2 kerana bisnesnya, pendapatan, duit, serious.. hang tak payah petikai kata2 aku.. selama hampir 10 tahun aku tak rasa HPA gunakan agama untuk majukan bisnennya...

mr_lalalala said...

hah tak kira...aku nak no 500..hahahaha

tak yah buat chemotherapy kat sepital lah..bwk je lah bini2x org HPA ke pusat2x HPA..makan ubat HPA lahabau


500!

mr_lalalala said...

500!!

try tgk..kena ke tak.

Anonymous said...

cuma bertopeng agama je tu
guna agama cuma untuk menang hujah
atoi..

mr_lalalala said...

x kena..hampeh..ok

500

Aidid Mu'addib said...

Semalam aku dapat email ni...

Assalam,
Saya saja segan nak boh dlm komen ni..
Sebenaqnya HPA ni dok pemuhung org ramai dgn MADU ASLI depa. Benda ni saya tau thn lepas dari mulut tukang bancuh gula nak bagi jadi madu tu jadi ini bukannya fitnah.
Banyak lagi yg depa buat tak betui dlm urusan syarikat yg bagi saya x islamic langsung. Ada sesetengah manager disuruh muhung supplier utk delay payment(Islam ka lagu ni?) Yg x bayaq langsung supplier toksah cerita la..satni jadi mengumpat.
Ada sedara saya yg bekerja di kilang pemprosesan "ayam organik" di Kodiang dah 3 bln x dibayaq gaji. Big boss pi bercuti sakan di china.
Sekianlah saja cerita saya. Jadi puak2x HPA ni toksah lah dok jaja yg barang depa saja baguih. Depa ni jadi alim kambing saja..Harap janggut saja panjang tapi teloq tunjuk kat orang.

>>>I kid u not....

azwan said...

"bkn anti MLM je...anti Islam jugak"

Biase la org HPA, menuduh orang anti Islam. Mereka shj yg alim, yg lain semua sesat. Standard la tu...tu yg tabur fitnah syarikat2 lain. hehehHEHEheheeh...panas bontot. you cross the border my dear.

MLM said...

Nko main percaya aje Aidid?

Amateur sungguh nko ni kalau percaya apa yang orng tu tulis.

Mungkin betul, tp itu satu bab.

Aku pertikaikan professionalima engko kalau ko terus terima dan percaya kandungan emel itu.

Aku tak semudah itu bang dol.

mr_lalalala said...

crash HPA lah jawabnya...

lalalala~

Aidid Mu'addib said...

What the ffff is this retard blabbering about?
And why is he still here btw?
I thought we've been thru this many times before...
Non comprende senor?

mr_lalalala said...

MLM :

aidid tak rugi apa pon lah bahalllllul

Anonymous said...

@MLM

kalau jafar hani cnfm memang percaya email tu
kehkehkeh

syukran syukran
mohon share ye

kuang3

cek chun said...

Dia kan suka kat hang bang.. Nak buat lagu mana..hehehe
Wanna smash him with your guitar?

Rose said...

Isk, isk, dah banyak komen, soalan ikhlas saya tak de nak jawab? Soalan ulangan, sila terangkan apa itu sijil herbalis dan apa yang anda boleh buat bila dapat sijil tu. Thanks.

mr_lalalala said...

hentahlah cik rose, HPA ada rasanya sijil tuh....kena g kursus 3 bulan kot, msuk hutan blajau akar kayu.

lepas dapat tuh depa ble buat ubatlah.ada sijil.

silalah tanya HPA MELAKAU di atas yg lbih alim, itu pon klu msih bgn susukan anak.

Rose said...

Hmm, ingatkan Pak Jaafar je dok cerita pasal KFC haram, rupanya kat sebuah lagi blog HPA pun ada unsur2 gossip KFC

"p/s: Dalam satu kursus lain di rumah Penang, ada pegawai JAKIM mengaku mereka tidak mampu untuk pastikan ayam KFC disembelih dengan betul mengikut syarak. Atau kata lainnya,mereka sendirtidak pasti yang KFC tu halal. Mereka pun tidak bagi anak-anak mereka makan KFC dan siap marah budak agama yang selalunya memenuhi KFC... Jadi kita bagaimana? Sudah tau hal ini, masih mahu makan lagi? Esok masa di hadapan Allah jangan jawab "Saya tidak tahu!"

Dipetik Dari http://herbalis-jawi.blogspot.com/search?updated-max=2010-12-17T18%3A03%3A00%2B08%3A00

ps tu yang saya nak tahu sangat maksud herbalis dalam donia HPAa

Rose said...

TQ mr lalalala,
Jadi, dengan kursus tiga bulan, dah boleh prescribe herba untuk sembuhkan penyakit? Ye ke Kak Komuniti Melaka? Saya nak kepastian.

mr_lalalala said...

rose :

kwn aku keje jaga reban ayamas/kfc kat johor..kota tinggi.halal smua kata dia skrg.settle.JAKIM pon kata halal.apa punya samdol lah bisnes gitu.dah lah RFC x sesedap KFC.

yg herbalis tuh ntah, aku pnah dgr sijil tuh diiktiraf oleh panel perubatan malaysia.amenda nama yg iktirafnya.tapi surf x jumpa..HPA je kot jaja kat peserta diiktiraf2x.hentah.

yg lepas dah boleh keje bawah HPA atau bukak pusat perubatan sendiri.sekian.kwn aku HPA, dia yg bgtau.

mr_lalalala said...

rose :

nah..kursus tuh bawah ni.KPJ

http://www.hpa.com.my/kpj/

ada byk step, kna tanya org HPA..yg kwn aku citer tuh jer lah..bayau dalam RM2000 kot...ada msuk kuar hutan, carik akar, dilatih kenal akar kayu dll.

belajar bekam, betulkan tulang,tgk mata dll.

malangnya org HPA tak nak berkongsi kat sini.

Alan said...

Dear Maslinau Aliu Hasanu orang Melakau..

Orang hebak yg dah khatam buku ibnu sinna yg Azwan tak tau apa2.. hebak mung!! org yg positif, berjuang/jihad dgn produk Islamiah gitu..

every single entry kat blog bankai kehidupan dia ada bende ni:
-----------------------------------
Daftar sendiri di cawangan HPA jadikan 115721.MY01 MASLINA ALI HASAN sebagai penaja anda.
-----------------------------------

itu je perjuangan sebenornyer.. pencarian downline downline downline downline downline.. tak cukup2 lagi ke dik oiii..

ajernyer rhentong mukome ni..

Sah2 karang dikatanyer teman ni takde agama.. kih kih kih..

vw: ingar (ingkar? ingke? ape2 le weh..)

Rose said...

Ok mr lalalala, will look it up. Thanks!

mr_lalalala said...

no big deal ye cik roserose

aku masih menantikan entry aidid, sebab aku nampak HPA is very tough.

n then kawan aku kata MLM dia x mkan harta org bawah.sejauh mana kebenarannya, aku tunggu aidid je lah..haha

pagi2x nih x de ke MLM HPA nak bgn terang kat sini hoii..

hyelbaine said...

The comments have continued to grow with a new troll from Melaka to take up the reigns but where's my Islamic finance journal/papers HPA geng?

I'm sure that is a whole lot easier than trying to provide clinical evidence on cancer.

Anyone else did my little case study and experiment last night? What were your findings?

Metafora said...

Mmg lah kita tak leh tentang walau sepatah pun ayat Quran dan Hadis, tp utk ape Quran n Hadis tu? Allah suruh kita kaji, kan dah terbukti melalaui sains dan teknologi betapa benarnya Quran dan Hadis tu? pe,ingat sume tu hanya disuruh terima bulat2 ke? wat kajian,bila terbukti kebenaran,akan menyedarkan kita ke Agungan-Nya, tak gitu ke?

aku tau komen aku dah tertinggal bas..tp aku baru baca sume kat atas ni..dan aku pantang bila orang guna ayat2 quran utk tutup kesalahan yg terang dan nyata..tak takot kene sumpah dengan Quran nnt ke dik oi?

adid tidak bermaksud memisahkan agama dengan bisnez la samdol...dia maksudkan agar jgn pergunakan agama sbg defend utk tutup kesalahan yg terang da nyata? paham tak samdol?

aku base engineering..nk gelak beb dgr citer ttg korset FIR..wadefish??

besh gak dapat blaja ilmu medic kat sini (bukan ilmu medic tak keruan main claim je sume leh sembuh itu ini..)

Anonymous said...

emm.. sebenarnya banyak yang boleh ditulis untuk jawab soalan hyelbaine. tapi nampak macam nak cepat, mungkin boleh tulis sikit di sini.

dalam fiqh islam ada banyak bidang, salah satunya ialah muamalah atau kewangan (finance) atau ekonomi. mungkin banyak istilah, tapi maknanya tetap satu iaitu berkaitan urusan ekonomi yang berlaku sesama manusia.

muamalah islam membincangkan pelbagai perkara, antaranya ialah pemilikan harta dan akad serta prinsip-prinsip umum yang mesti dipatuhi dalam menjalankan muamalat. contoh urusan muamalat ialah jual beli (al-bai'), upah(ji'alah), sewa (ijarah), pajak gadai (rahnu), pemberian (hibah), pinjaman (qardhu), mudharabah, sahmu, syirkah, murabahah dll.

perkataan 'muamalat muasoroh' bererti 'urusan kewangan kontemporari'. atau dalam erti kata lain ialah urusan ekonomi yang berlaku pada masa kini dan urusan itu tidak wujud sebelum ini. jika dilihat dalam dalil wahyu, hukum urusan kewangan kontemporari ini secara khusus tidak ada dinyatakan. jadi, ulama membincangkan isu-isu kontemporari ini berdasarkan prinsip asas muamalat dan ia dinamakan 'muamalat muasoroh' atau 'qadaya fiqhiyyah maliyyah' atau 'qadaya muamalat muasoroh', 'applied islamic financial issues'. sama sahaja makna semua itu.

contoh isu kewangan temporari yang dibincangkan oleh ulama masa kini ialah;

kad kredit

insuran

multi level marketing

perbankan

penggunaan wang kertas dan kadar mata wang (kerana sebelum ini guna dinar dan dirham)

koperasi

kontrak maya atau digital

dan sebagainya...

itu dinamakan isu kewangan kontemporari, ada juga perbincangan lain yang ulama bahaskan seperti 'qodoya tibbiah muasoroh' (isu perubatan kontemporari) macam klon, genetically modified food (GM food), ibu tumpang, bank susu dan sperma, pemindahan organ, penggunaan bahan haram dalam ubatan dan makanan, derma darah, organ transplantation dll...

mungkin boleh cuba tengok ni;

perbincangan MLM

http://www.applied-islamicfinance.com/sp_multi_level_mktg.htm

beberapa muamalah islam

http://financecareers.about.com/od/overview/a/Islamic_Finance.htm

beberapa contoh muamalah muasoroh

http://www.applied-islamicfinance.com/s_specialized_areas.htm

http://www.applied-islamicfinance.com/fatwa.htm

fatwa berkaitan MLM

http://www.dar-alifta.org/ViewFatwa.aspx?ID=523&text=%D8%AC%D8%B9%D8%A7%D9%84%D8%A9

p/s; rujukan terbaik dalam ilmu khususnya berkaitan agama ialah dalil wahyu (al-quran, as-sunnah), kitab ulama dan ulama sendiri, bukan internet. namun, padangan pakar ekonomi atau perubatan juga diperlukan bagi melancarkan urusan penentuan hukum berdasarkan dalil, bukan akal semata-mata. wallahu'alam.

Anonymous said...

yang ini pun macam ok.

http://www.slideshare.net/AlHaqqNetwork/venture-capital-in-contemporary-islamic-finance

Anonymous said...

ini pun.

http://resources.lawyersnjurists.com/books/to-what-extent-the-zero-sum-game-influences-the-issue-of-gharar-in-developing-islamic-banking-products-2/

Anonymous said...

dan ini...

http://www.zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/38/262-multi-level-marketing%E2%80%93shariah-view.html

blubangg said...

boring la layan org tertinggal bas pasal hukum-hakam MLM nih..nk kena rebus paperwork fatwa mufti arab saudi + circular pengharaman MLM oleh singapore & china gov, lps tu kasi minum kt mamat nih baru cerah sket lps kepala tu kut..jgn jendul je yg cerah..

gila ah taksub...
tsk.tsk.tsk

azwan said...

Devotee,
Ko sure HPA ni syarikat MLM? Atau pelan pemasarannye sahaja MLM?

Aidid Mu'addib said...

Dik...
Ini rujukan yg ko baru aje bagi dik...
http://www.applied-islamicfinance.com/sp_multi_level_mktg_1.htm
kat situ dah cerita terang2 problem dgn MLM dalam Islamic context... apekehenye dik?

>>>>>>>
Takes Effort, Energy and Motivation
Not only must you actively recruit your own direct downline, you must stay on top of them to ensure that they are actively recruiting and supporting THEIR downline. Remember, this is the way you make money in this industry. It's all about residual income.

So understand going in that this is a business that will require real effort on your part. And sustained effort at that. But what in life that's worthwhile doesn't, right?

Also, plan to have to motivate yourself. Ideally, you should be being "worked" by your up line to keep you motivated. They, after all, are earning their residual income from you Not all sponsors are necessarily as diligent as you, however, so don't count on someone above you being there to motivate you. Develop personal motivational habits to keep yourself moving. If your sponsor helps you, that's just bonus.

Financial Commitment:
More likely than not, you will have to commit to purchasing a certain volume of product each month to remain eligible to participate in the program. Be sure you understand your monthly financial commitment going in. And, while you're at it, make sure that what you'll be buying is a quality product that you have a genuine interest in purchasing. If you're just going to stash it away in a cupboard somewhere, look around until you find a product that you actually want and will use.

Recommendation for the successful Of MLM in the sounds Islamic economy:
As we can observe from the above facts about MLM business concept, there are few area that need to be tackle in order to Islamize the concept of MLM. There are need to improve and change in term of mechanism of leveraging the human factors that need to be addressed.
The idea of trade that permissible in Islam is observed in the MLM structure, but the justice element is lacking as the top people has the advantages of getting the most wealth from the business in the expense of the down line distributors. The mechanism of distribution of wealth is crucial to be addressed as it will ensure the strength of Ummah will prevail. The role of zakah and sadaqah can be placed in the distribution of profits from the upper layer to the bottom part in order to make sure that the concepts of solidarity, brotherhood mutual help prevail in the Islamic MLM system that will differentiate between the conventional MLM and Islamic MLM.

>>>THIS IS A STUDY IN PROGRESS - WHILE HPA IS MAKING MILLIONS AS WE SPEAK.
eeerrrrrrr... what's going on here?

hyelbaine said...

@ Devotee,

Did you even read ANY of the links you provided? Let me give you a blow by blow then.

1st Link:

My goodness this Prof's English is just so poor. Anyways, all that the website says has been discussed here. Look for older posts on this blog and we've discussed about Riba, Syubhah and Gharar previously. Gharar (uncertainty or speculation) as per the website says is wrong. SO SPECULATING that your product CURES CANCER is not Gharar?

The very same website says this "In the MLM, there are much failure rather than winner. This is due to the fact that the system itself is pyramid in nature. A pyramid scheme is a fraudulent system of making money which requires an endless stream of recruits for success. Recruits (a) give money to recruiters and (b) enlist fresh recruits to give them money."

It further quotes "Legal Issue- Mahallul Aqd

In the MLM, people can make money in an MLM, undeniably. The legal issue is: Where is the money coming from? Selling product? Then why not sell the same product in the "real world"?

But everyone knows that the real incentive is the pyramid aspect, and the product just the excuse to make it legal, or at least the MLM promoter would like you to believe it is legal"


The rest Aidid has provided in his last comment. Please read.

To be continued....

Anonymous said...

amboi..500++ dah comment..

haii entahlah..hopefully suma rakan2 HPA masih kekal dalam comment ni untuk episod2 seterusnya..

janganlah kecik ati kalau di'bangang'kan..even siap ada orang kecik hati sebab kena panggil 'dol'? ilang akal apa..relax lah k..jangan biar sentimen tu menguasai logik..

memanglah..takde sapa suka kita ni dibodohkan..jadi kalau tak nak kena, wise up ur comment lah..

stakat cakap, "berani korang cakap HPA macam ni..macam tu..allah akbar!!" memang kompem lah kena..bagilah facts yang boleh menidakkan apa je tanggapan orang lain..

relax ah rakan2 HPA yang terkena tu..sometimes i feel u deserve it..but if u think u dont, so give a FACTS and not a SENTIMENT..

hyelbaine said...

@ Devotee,

Your second link is even more pathetic. All you did was go to About.com and type in Islamic Finance. The whole article is just about definitions of Muaamalat principles and through out the entire page, not one did it discussed on Muassarah or MLM Syariah, which is the main topic being discussed. Was there a definition of Muassarah or MLMS?

Come on lah, who are you kidding?

Your 3rd link is just a list of links? What the fornicate? 99% of those links have NOTHING to do with Muassarah and MLMS.

Your 4th link is all about fatwa's but none of them concerning the topic being discussed. Maybe you should search this blog for the FATWA from Saudi Arabia that deemed MLM is HARAM? I'm sure your HPA friends would love it.

And then you gave me slides on Venture Capital? Devotee do you know what VC even is? Do you understand what VC and how VC works? Please, share with everyone here how you, a 'businessman' or 'affiliate' in HPA behaves the same as VC's in real world businesses?

Did you even read all 11 pages of the VC paper? Why not share with us your analysis of the paper? I'm sure I'm not the only one that is interested in your analysis.

Aduhh...tergelak aku sorang2 kat tepi highway LDP pagi nie...

To be continued...

hyelbaine said...

@ Devotee,

Your next link is a paper from the Gloucestershire uni. Do you even know where it is? Again, did you read the entire paper? The first paragraph clearly state the objective of the paper, the paper is about Islamic BANKING products. So now HPA is a bank too?

Maybe you should re-read section 5.2 again, it clearly states why MLM is wrong, not right. It clearly states the zero-sum game, which has also been discussed in this blog before so you might want to look it up, is part and parcel of MLM and should be avoided at all costs.

Again, ada baca ke tak ni?

As for the zaharuddin.net's website, aiseh, it has ALSO been discussed before. There's a search button on this blog AND also tag groupings for each post. Please us it.

To be continued...

Anonymous said...

"mu'asoroh" tu ertinya "kontemporari".

emm.. HPA menamakan sistem syarikatnya dengan nama MLMS. ini bererti sistem HPA tidak sama dengan MLM biasa yang dibincangkan oleh kebanyakan orang, atau seperti MLM yang diharamkan oleh sesetengah ulama.

ini juga bererti bahawa tidak semestinya masalah yang wujud pd MLM biasa akan wujud juga pada MLMS. ulama juga tidak mengharamkan sesuatu MLM kerana namanya MLM, tapi ia diharamkan kerana mempunyai unsur yang dilarang syarak seperti tipu, gharar, curi, zalim, aniaya, penindasan, piramid (yang di atas akan sentiasa mendahului) dan harga yang melampau.

HPA kelihatan mirip dengan MLM biasa dari segi susunan ahli yang banyak tingkat (multi level). adapun dari sudut yang lain seperti akad atau sumber bonus, ia tidak sama seperti MLM yang haram yang menjadikan yuran pendaftaran sebagai sumber bonus atau menjadikan orang di atas akan sentiasa mengatasi orang di bawah (piramid).

lagipun rujukan yang saudara aidid 'quote' ada menyatakan bahawa MLM biasa yang dibincangkan itu berpotensi untuk diubah dan menjadikan ia selari dengan tuntutan syarak.

"Recommendation for the successful Of MLM in the sounds Islamic economy:

As we can observe from the above facts about MLM business concept, there are few area that need to be tackle in order to Islamize the concept of MLM. There are need to improve and change in term of mechanism of leveraging the human factors that need to be addressed.
The idea of trade that permissible in Islam is observed in the MLM structure, but the justice element is lacking as the top people has the advantages of getting the most wealth from the business in the expense of the down line distributors. The mechanism of distribution of wealth is crucial to be addressed as it will ensure the strength of Ummah will prevail. The role of zakah and sadaqah can be placed in the distribution of profits from the upper layer to the bottom part in order to make sure that the concepts of solidarity, brotherhood mutual help prevail in the Islamic MLM system that will differentiate between the conventional MLM and Islamic MLM."

pada pendapat saya, MLMS HPA adalah salah satu satu model MLM yang selari dengan syara. jika masih ada yang salah, sila nyatakan. mungkin boleh diajukan pada panel syariah HPA.

wallahu'alam.

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
azwan said...

HahahahahaHAHAHhahaha..
For me, the MLMers are too arrogant. Knowing the fundamentals in Islamic issues does not mean they know the industry well. If they ever say, Aidid, Baine and Dr Azwan, can we learn something from you guys? Booooomm!! I am more than willing to help. Like I said before, underestimating our capacities and capabilities is their biggest mistake. Hopeless people...*sigh*

hyelbaine said...

@ Devotee,

And finally, your whole argument about the best resource for research is dahlil wahyu and kitab is pathetic and not internet is pathetic. During the prophet's time (pbuh) there was no vehicle other than camels and horses so why don't you ride one instead of your car or bike now?

Do not use that excuse when you are struggling to find the relevant resources with regards to the topic at hand. Just because it isn't online so the other muaamalat principles which IS ONLINE is not according to dahlil wahyu and kitab?

The fact of the matter is Muassarah is a GENERAL concept and not a specific Muaamalat principle like Tawarruk, Sukuk, BBA, etc2. The latter's resources can be found all over the world but shockingly, the one you're preserveering with is only found in HPA and HPA related/backed resources.

You want a question for your HPA syariah board, yeah how about this one out of the MANY that has been requested in this comment thread.

What is the jurisdiction of the syariah board in HPA. Is it responsible for only the preparation of its raw material and processes that involves its product only OR does it also caters to the financial aspect of Syariah complaince. That would mean the source of funds of which the organization obtains its CAPEX and OPEX. The accounting principles used to calculate things such as zakat and ROR? Does the panel's scope also cover the instruments being selected for investing HPA's funds?

Should I go on..?

azwan said...

Budak, reference ko pretty loose. Sama macam ko bagi link pasal medical semalam, pada aku sampah je.

Baine,
Actually they are still trying and struggling to build the "new system" that complies with Syariah Law, but there is no proof of concept so far. The HPA people realize whats the real problem with MLM system, so the Panel try to get rid of it by establishing new system with few new rules. No other third party evaluate and approve their new system till now.

hyelbaine said...

@ Azwan,

And therein lies the whole point I've been trying to make for the past 3 days. Whether it be about medical or finance, the importance of INDEPENDENT reviews is key to avoid CONFLICT OF INTEREST.

The key point here is to present facts and not sentiment. I'm pretty sure that the majority of the reader's here are Muslims but that doesn't mean that HPA can use religion to mask their actual intent.

As a Muslim we're compelled to believe in things which we can't see but know its there, Alam Barzah for example. Cancer is NOT benda ghaib, you can see it. You can experience it with your senses. Islamic Finance & Muaamalat is NOT a benda ghaib too, it is something that everyone can see.

So whatever is being presented, medical, finance, engineering, astrology and the likes are fields of study found in Quran and Sunnah.

To the HPA geng, you have severely underestimated the people here and I think deep down inside you know it too. Stop hiding behind religion to back up your claims, nobody is doubting religion here.

The human mind is Allah's greatest gift among all of its creation. Use it to study and think critically about the practicallity of life because we're discussing practical things here, not benda ghaib.

azwan said...

Baine,
Yesterday I had a fruitful discussion with an old friend of mine, who involve in HPA since the beginning. According to him, what HPA trying to do is as I said, to eradicate the bad elements so that they can successfully establish the very first MLM Syariah compliance system in the world. So I have one question to ask you bro...

What they do is actually, they managed their company as cooperative society, but implement the MLM marketing activities/system as their core marketing strategy. Do you think this is acceptable? Kindly need your advice...thanks bro.

Anonymous said...

Devotee's comment getting looser and looser..

bermula dengan cantik pasal keagamaan dan sistemnya tapi makin lama makin bergantung kat link yang belum pasti dia sendiri baca..

"pada pendapat saya, MLMS HPA adalah salah satu satu model MLM yang selari dengan syara"

supportlah pendapat anda tu dengan lebih jitu ya lepas ni..at least saya sambil kerja menaip report ni, boleh jugak kembangkan ilmu..

Anonymous said...

mr azwan..

as per saya baca lah..dalam sistem MLM, terus terang kita akan amik duit downline sebagai sumber kekayaan kita..which is wrong dan menindas lah kan..

this 'amik' (ambil) thing is something that they want to change..instead of 'taking downline money', they eager to use it as 'derma'..

so then i believe..there might be a clause where for whom who involves with HPA, mesti ada 'akad' yang menghalalkan kita derma kepada upline..walaupun berbentuk piramid sekalipun, tapi "akad menghalalkan" (derma-like) tu akan menghalalkan piramid tersebut (named MLMS)..

this is what they are trying to develop i suppose..saya tak pasti benda tu boleh benar2 diwujudkan atau tidak..

azwan said...

raptorarena,
Thanks for the info. My concern is more about the payouts mechanisms.

I think its unfair question to devotee. From the beginning we knew it is beyond his experience and knowledge. Because the real message is...

JANGAN KORANG INGAT BILA DAH ADA ILMU AGAMA LEBIH SIKIT, DAH RASE PANDAI DAN KORANG SAHAJE YANG BETOL.

*sigh*....

hyelbaine said...

@ Azwan,

Whether it is run as a listed entity, private entity or koperasi is nothing more than the amount of oversight the relevant authorities have on each type of business.

Listed companies of course come under heavy scrutiny from SC and even BNM depending on the nature of business while koperasi is the least. They're not required to submit audited reports at specific intervals nor are they required to have independent external auditors to audit them.

So if HPA wants to be the beacon of the Islamic way of doing business, WHY choose the least 'public' method of establishing a company? People will always wonder why is HPA hiding behind the koperasi setup? I think Rose asked this same question earlier.

In today's world, Islamic finance is the future. HPA should take the blue ocean concept and push out their proposal to the world's experts to debate, refine and develop. HPA needs to be able to accept critisicm and adjust, not spew out religious sentiment when other people poke holes in their model.

That is why I believe, if HPA really wants to compete it has to be transparent. Accept that they're model HAS weaknesses and use the critsicm positively rather than rely on religious rhetoric.

Those are my views of course but I'm no TUAN GURU like what some of the HPA geng like to refer to within HPA. I'm just an LDP traffic cone more :P hahahahhahahah

azwan said...

Baine, the answer lies in your comments. Why they want to hide behind koperasi:
- less scrutiny
- less red tapes
- no external auditors required
- it would be the fastest and easiest way to eradicate all the bad elements known in MLM.

The issue is why don't they just be transparent to the members? Tell the truth. Just tell them...

HPA DIURUSKAN SEBAGAI KOPERASI, TETAPI MENGAMALKAN PELAN PEMASARAN MLM.

Why why and why....?

hyelbaine said...

@ Azwan,

Bro, I find it hard to accept the fact that koperasi is the ONLY way to build a syariah compliant MLM (if it is even possible). How can you build something without the feedback you get from scrutiny and external 3rd parties? Kalau zip seluar terbukak, awek sebelah jugak yang akan tolong ingatkan right?

The devotee itself gave a link supposedly backing MLMS but ended up doing the opposite. There the professor itself challenged the need for MLM. If the product is good, why rely on MLM?

As to your question why? Maybe the HPA geng can answer your question. Karang aku jawab ckp aku dengki sesama Islam lah, nak bunuh ekonomi Islam lah and bebagai.

Please HPA geng, Azwan's question is about WHY HPA is being run in such a way as an organization. This is a practical question that requires a practical answer.

Save your religious rhetoric ok?

Anonymous said...

emm.. nampak macam makin jauh larinya..

hujah falasi.. "guilt by association"...

saudara aidid melihat wujud masalah dalam kebanyakan MLM. memang anda berhak untuk mengatakan MLM adalah salah jika MLM itu ada masalah. tapi anda tidak berhak mengatakan sesebuah MLM itu adalah salah jika masalah itu tiada, melainkan setelah anda berjaya membuktikan masalah tersebut. yang halal itu halal, yang haram itu haram.

rasanya cukuplah dengan apa yang telah saya nyatakan. pesanan saya untuk diri sendiri dan semua, bersyukurlah dengan ilmu yang ada, jangan sombong. Allah berkuasa menarik ilmu dan segala-segalanya pada bila-bila masa.

Allah menurunkan ilmu melalui dua cara. sama ada melalui perantaraan akal dan pancaindera (pembelajaran), ataupun, secara langsung daripada Allah (wahyu, ilham).

hormati yang tua, sayangi yang muda. teruskan usaha mencari kebenaran dengan nikmat akal yang Allah kurniakan, tapi perlu diingat bahawa akal itu lemah dan terhad kemampuannya, maka ia perlukan wahyu sebagai asas. jangan sampai akal mendahului wahyu seperti golongan muktazilah.

apa-apa pun, kita tetap bersaudara selagimana kita muslim dan mukmin. terima kasih bagi ruang untuk berbincang. semoga kita ditemukan dengan kebenaran.

kenalilah HPA dari sumber primernya. tak kenal maka tak cinta...

wallahu'alam...

azwan said...

HahahHAHAHhaha...Baine, terpakse aku tanye 3 why kat nko, kire ko kena belakon jadi mamat HPA. tapi aku nampak ko register ari tu...kah kah kah....

Yap, kawan lama aku tu cakap memang dorang tak dedahkan benda ni kat HPA members. I dont know why.

But, for now...building a new syariah compliance MLM company is a challenge. But Baine, why should you put yourself in trouble, i mean being questioned and assessed by credible 3rd parties. Its the easiest to do it..so be it.

The product is not competitive bro. Ko nak lawan conventional company, especially MNC, paid capital starting pun mesti masyuk bro. Kalau aku, at least RM10 mil kena letak baru realistik. Syarikat melayu tak mampu bro nak start. Tu yg government kena buat GLC sana sini, nak back up company melayu peringkat awal.

Anonymous said...

denial syndrome again..

tadi kata nak bincang dengan panel syariah HPA..bawak la soalan baine tu ke sana wahai encik devotee..

cakap2 manis agama, ahli politik yangb belum tentu betul atau tidak pun boleh buat kan..

ceh..

azwan said...

Ko tgk budak ni attack guna agama plak. haiyaaa!!! wak choi lah yau!!!

- Rileks, Aidid tak habis reveal lagi ko dah assume awal. ada 11 bab lagi mangkuk.

- Ohhhh..pandai kata yg haram tu haram. MLM fuck dari Mormon yahudi utah amerika tu, dah sah2 haram, ko nak halal kan plak. what the fuck la ko nih???

- Jangan sombong kalau ada ilmu agama seciput. budak, ko tak kenal dunia lagi. patut cakap jek...BAINE, THANKS FOR THE NEW INFO, AKU AKAN STUDY DULU. kan cantek..kata ilmu agama tinggi. ni sombong cakap hujah falasi. Dah bahlol...bahlol gak..

hyelbaine said...

@ Azwan,

Oi, biler pulak aku pi register HPA plaks nih :P Aku tak pandai berlakon jadi mamat HPA so maybe Devotee and geng can go ask HPA why they're a koperasi menggunakan MLM. Apa spesel nyer koperasi? Sebab tak payah bayar tax ker, tak payah bayar zakat ker?

And if your friend kat HPA has the mentality of why go through the trouble of getting feedback from external 3rd parties, I fear nothing will come of it in the end.

@ Devotee,

So that's it? After all the links you so proudly gave it finally comes down to fallacy? That's it? Fallacy is your best response?

Maybe the rest of the HPA geng can help Devotee out?

azwan said...

Devotee said,
"memang anda berhak untuk mengatakan MLM adalah salah jika MLM itu ada masalah. tapi anda tidak berhak mengatakan sesebuah MLM itu adalah salah jika masalah itu tiada, melainkan setelah anda berjaya membuktikan masalah tersebut."

Maybe I should complaint to KKM about their product claims without clinical evidence. Only then they will know "baru ada masalah"...

Right..learn the lesson through the hard way. what to do man...what to doooooo..

ilufne said...

kesian pulak aku nengok si devotee ni.

mesti dia rasa dia berada dijalan yang lurus dan benar dan yang diredhai. kan devotee kan?

err.. apsal ko pilih nick devotee? :P

MLMers ni kalau betul2 bukak conventional company, duduk dalam board of directors, buat financial decision semua, baru la tau langit tu tinggi rendah.

baru la equipped nak cakap pasal 'keuntungan syarikat' yang dibagi sampai 10 level ke bawah tu secara sukarela sebagai bonus kepada pekerja2. hoh! tak masuk akal langsung!

eera said...

bg saya tak perlu sbnr nye MLM2 nih.. apa slhnye jika ikut cara sbnr berniaga. daftar jadi ahli HPA and bila dpt tarik ramai customer bagi la chance utk buka 1 outlet jual brg HPA nih. cer tgk allahyarhamah sosilawati tu... camne dia bekerja.. dia ada wat MLM ke utk dia berjaya smpi ke tahap skrg?? klu betul 100% berteraskan islam sume org akan terima barang2 HPA nih.. insya'allah...

org2 kat sini bukannya tak boleh terima kritikan... klu ada setengah benda yang meragukan mesti la nk kena bagi terang..

Unknown said...

those HPA people will never gave up I think..cakap apa pun diorang tak nak dengar@reply dengan jitu nya...bukan xboleh cakap guna Islamic nye stail, boleh..its just as mentioned earlier..MLM is plain haram, so the newly-made term MLMS menghalalkan apa yang tak halal ker? macam robin hood duk berniat membantu orang miskin and teraniaya, tapi guna harta benda orang lain..still HARAM jugak kan? niat tak pernah menghalalkan cara.....

onguard said...

Devotee said,
"memang anda berhak untuk mengatakan MLM adalah salah jika MLM itu ada masalah. tapi anda tidak berhak mengatakan sesebuah MLM itu adalah salah jika masalah itu tiada, melainkan setelah anda berjaya membuktikan masalah tersebut."

Bukti?? masalah MLM ialah sistem itu sendiri yang salah. Depan mata saya kawan-kawan yang buat loan berpuluh-puluh K,terpaksa potong gaji bulan-bulan,akhir sekali wang yang dilaburkan mereka dalam MLM hangus begitu sahaja,mereka tu semua orang melayu islam,saya tak nampak pun bangsa lain yang bergolok gadai join MLM... Adakah MLM tidak salah?Apakah perbuatan memakan duit orang ni harus dihalalkan dengan menggunakan nama agama???Ingatlah islam memandang serius jalan mana wang dan harta yang kita perolehi,janganlah kerana mengejar wang,yang haram dihalalkan,ayat qur'an dan hadis pula disalahgunakan demi menghalalkan penindasan di dalam MLM ini...
kalau nak berniaga,guna cara betul,jangan ada sistem level,upline,downline,komisyen dan sebagainya.
kalau menda ni tak wujud dalam HPA kenapa cik maslinau dari melakau tu menawarkan id nya sebagai penaja??? apa motifnya?takkan sesaja je,buat malu orang melake je...
Harga produk juga mestilah berpatutan,dan jangan mendakwa keberkesanan produk tertentu mampu mengubati penyakit tertentu secara yakin tanpa sebarang bukti klinikal...Kalau tak tau apa maksud produk,gi tengok kamus dalam internet...
lagi satu kalau orang tepi jalan jual ubat kuat klaim ubatnya boleh kasi kuat,besar panjang tahan lama, saya tak berapa kisah,
tetapi apabila mereka yang berkopiah,berjanggut mendakwa produk mereka boleh mengubati sesuatu penyakit,malah memburukkan produk syarikat lain dengan dakwaan produk lain tu haram,produk syarikat ana sahaja yang halalan toiyiba,apakah ertinya semua ini???adakah ini cara yang dianjurkan Islam???

mr_lalalala said...

kerje kerje..apa citer MLM nih!haha

devotee, lawan lagi dol, jgn give up.
tp sblm lawan aku nak ko kaji :

1 ) sistem MLM(S) HPA ko tuh..

2 ) marketing dia dok jaja brg2x dia ble ubat mcm2x penyakit.aku dak kata rawatan2x yg lain...aku cakap pasal ubat2x yg ada kat kedai HPA tuh.

3)ko g lah bandingkan harga dia dgn harga kat tempat lain.ko duduk mesir kan?ok..try tgk kat sana ubat2x jual dgn harga berapa?ko tgk HPA jual?mampos nak bayau.

4)ko kena alert kat HYBLINE cakap

"Then why not sell the same product in the "real world"?

ok, ko jawab soalan HYBLINE nih.

5)ko tanya HPA, tuh smua depa kuar ubat ada pengiktirafan khusus ke dari KKM?aku cakap khusus ok.setau depa ada 1 sijil pengiktirafan yg x bapa nak strong tp tokey dia duk cover line guna smua sijil tuh utk smua produk2x/bisnes dia.

alah..biasa, kes x de tauliah nih mmg gitu.kerajaan pong sengal.

dah bapa tadi?

6) ok 6, ko jgn tgk hukum je beb pakai lutut ko, ko kena tgk maqasid syariah dik.kat sini maqasid jaga HARTA dan NYAWA.

ko faham ke dak bila تعارض بين الفقه والمقاصد الفقه mana ko nak utamakan dol.pertembungan antara hukum dan matlamat fikah utk menjaga harta, jiwa, nasab, dll..mana ko nak utamakan.

7 ) MLM bukan muassoroh sgt le dik..bukannya kontemporari, ko duk mesir kan?ko datang berapa byk kelas - kelas ulamak kat sana?ke ko hujung minggu g dating ngan awek?

ok...kalu ko x penah dtg, lebih baik ko ucap t kasih kat aidid,azwan, hybline dll.

AIDID. thanks bg aku ilmu nih.aku baca bllog ko dah lama dan apa yg aku faham dr sini pada 7 soalan yg aku lempar balik kat kepala jendul DEVOTEE MLM nih.

klu aku salah bgtau aku bai..maknanya aku kna study lagi.hahahha.

mr_lalalala said...

AZWAN :


LUPA PLAK DEVOTEE STUDENT, G KLAS LAH TUH DAH TAK ADA KAT SINI.BAGUS!
NANTI KO BALIK, KO BACA SOALAN2x AKU TUH DAN FIKIR, TAK YAH JAWAB SEBELUM KO FIKIR.

Gile ekstrim tulis tekan capslock

onguard said...

menda ni aku kopipes dari bolg salah seorang penganut HPA,dalam blognya dia offer id nya sebagai penaja..Untuk apa sistem penajaan ni?serupa macam penaja rancangan ke?ntah le...

"Dikilangkan mengikut standard “Good Manufacturing Practice” (GMP).
Diluluskan oleh Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan (BPFK)
dibawah Kementerian Kesihatan Malaysia.
Diiktiraf HALAL oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).
Menggunakan 100% herba.
Tidak mengandungi sebarang bahan kimia.
Tidak mengandungi steroid.
Melepasi ujian"

melepasi ujian apa kebenda tu??? Ujian memandu???Ujian penilaian menengah rendah??? Ujian kemahiran merentas halangan dan kawad?aku bet dia pun tak tau apa ujian yang dia tulis tu...

mr_lalalala said...

hopeless ..

depa dah kaya gila bangkong dgn duit 'ghararon toyyiba' - penipuan terbaik.hahaha

siap ada yg dah kawen dua..dok tour jaja HPA dgn bini muda dan tua.1 family darah HPA bai...

lantaklah lepas ujian apa, nasib baik x ada kes org mati lagi.

kah kah kah

Rose said...

Devotee, baca entry part two, and jawab soklan2 kat sini serta komen entry part two gak yek?

Seronok tengok Devotee yang bersungguh-sungguh.

But seronok lagi menimba ilmu dengan Baine, Azwan, AM n d rest. Great info guys, thanks!

mr_lalalala said...

rose:

jwbnyer x study lh budak tuh..duk study blog nih..

haha...semua suh dier jwb, mner HPA yg lain..hampess..1 pon tarak guna

Dzul said...

adbiz said...
ingatlah kpda smua yg menyokong pjuangan HPA,apa bila kita melihat ada orang yang ingin membakar rumah saudaranya dalam keadaan hujan,ingat!!janganlah kita terburu2 mencari air untuk pdam api,jangan pula kita terburu2 menggamit org kampung untuk mnolong memadam api..akan tetapi yakinlah kita bhawa jika api td dpat menyala ia hanya nyalaan yg sangat kecil dibawah lindungan yang tak ditimpa hujan yakinlah ia tak dapat merentungkan rumah saudara kita i'allah kerana hujan takkan henti..kuat mnakah kudrat orang itu nak terus mencuba membakar rumah tersebut???pcyalah lama-kelamaan ia akan berlalu pergi kerana sudah letih atau sudah kehabisan mancis atau tersedar akan tindakan kurang warasnya membakar rumah di dalam hujan....: )

apemendenye nih... camne la ko tau bile hujan nak brenti.. bomoh ke ko ni? uuuuuu takutnye takutnye..

cek chun said...

bomoh hujan kot
bwahahahaha

wei lala, hang dok type nama sapa tu.
pebenda hybline? hybrid ke blind date? kakakakakah.. sengai tul.

KambinGurun said...

Komuniti Melaka said...

kaming gurun > jgn dok asyik nk mengata org..pandang diri sendiri dulu..diri sendiri pun x betul..nk judge2 org lak..klu kite asyik dok mengata org, sampai bile2 ko xkan berjaya...org tu..bonus makin beribu...ko lak...dok takuk tu je.

adeh.. x pasal2 plak aku dituduh mengata orang.. tang mana ak mengata pn ak x tau..

trollz sekelian.. jika anda semua x mahu lihat azwan n d geng mem'bahalol' kn korang, sila berbincang ilmiah sikit.. bg fakta.. jangan nak dok taip meraban.. tu yg kena bongok, bahlol etc tu.. dorang ni mmg cepat panas kalau trollz x der point..

x abes2 dorang ni suruh kita berfikiran postif.. berfikiran postif mesti kena tempat la.. jangan semua benda asyik nk fikir positif.. dah kalau benda yang x jelas (sbg contoh MLMS) ni pn semua nk fikiran positif mmg nmpak positif jer la.. x nampak sebarang kesalahan benda tu..

anyway.. baine pnya english power la.. segan nk tulis dalam english.. maklum lah english berterabur sikit.. keke... anyway i can see ur point there baine.. hehe... :)

hyelbaine said...

@ Kambing gurun,

Sama2 belajar English, I'm trying to improve myself. Sometimes when I read back what I posted, grammar errors are there. Pelan2 kayuh ;)

@ chun,

Nama aku nie spesel sket. Very prone to slip of the fingers :P

@ Rose,

And I return the compliment as I've learned a lot from you too ;)

@ lalala,

I gave up on getting a decent response after Devotee's 'fallacy' comment :/

KambinGurun said...

yeah.. sama2 kita belajar.. bagus blog ni.. macam2 benda bleh blaja dari owner dan juga komentar2 di sini.. aididleaks terbaik...

ps: belajar mencarut pn bleh.. keke... :P

crunchy said...

silent reader here....

walau ape pon point korang.....blablabla...

tapi bg aku....kalau memburukkan benda lain tanpa BUKTI dengan niat untuk menjual barang korang...

itu sgt keji....

Unknown said...

kesimpulan yg aku dapat: MLM juga adalah agama berbentuk pagan. mesti percaya bulat-bulat, sembah sampai buta hati. sekian.

p/s: devotee, adikku. tolonglah tukar nick tu. ko ni paham ke tidak sebenarnya maksud dia apa benda?

Hafifi Hisham said...

brooo...plzzz..plzzz reveal pasal i- intelligent bro...dorang nak taja membe saye ni bro..puas saye nasihat dia..tak tau nak cakap camne dah..bole tak tolong saye reveal pasal i intelligent nih.. kat www.i-intelligent.com.my

Reppu Kiri said...

Nak tau apa yg kelakar, Banyak orang Islam kita makan cerita dia bulat-bulat.

Bilalah korang nak matang... Bilalah korang nak guna kepala otak korang dan fikir sejenak... Kalau sape2 cakap "Haram" atau "Dosa", korang automatically setuju tampa fikir dua kali. Bilalah korang nak jadi pandai kalau bende tu pun takut

MEKAR SETIA HOMESTAY said...

Waalaikumsalam Devotee.

Indah sungguh bahasa ko ni tentang perjuangan HPA. So aku yg masih belajar sehingga mati ni nak bertanya la.

1. PERUBATAN JAWI
Betul etika perubatan Islam lebih tinggi daripada pengubatan kuno Timur dan Barat, malah etika perubatan moden banyak mengambil etika perubatan Islam.

Tapi adakah kita perlu menolak terus perubatan moden sedangkan perjuangan HPA cuma nak jadikan perubatan JAWI perubatan alternatif sahaja?
(Ayurvedic, TCM dan Homeopathy tu perubatan alternatif je sama macam bomoh, dukun pawang, sifu dan sebagainya)

Kenapa tak perjuangkan menjadikan perubatan JAWI tu perubatan utama dan mendapat pengiktirafan klinikal seluruh dunia? Adakah disebabkan HPA nak bayar komisyen banyak peringkat sampai modal R&D kurang?

2. PRODUK HALAL TANGGUNGJAWAB BERSAMA (siap ada trademark lagi, macam cerita The Love Guru plak)

Boleh terangkan lagi kenyataan "Menggantikan produk-produk tidak halal" tu?

Kalau JAKIM dah cop halal dan kita yakin dengan halal produk tu, tak perlulah produk HPA ganti ye.Nanti jadi monopoli pulak dan MONOPOLI tu HARAM.

Jadi ko sokongke cara tok kepiah atas tu menaburkan fitnah mengatakan KFC HARAM, Secret Recipe HARAM semata-mata nak suruh org gantikannya dengan produk HPA yang halal dan "suci murni" tu??

KALAU dah memperjuangkan perniagaan ISLAM kenapa nak masukkan unsur MLM dlm perniagaan HPA?? udahle MLM tu banyak unsur yang HARAM. (http://aididmuaddib.blogspot.com/2010/10/kenyataan-mufti-besar-arab-saudi.html).

Katalah HPA tu ikan kembung, MLM tu BABI.

Makan ikan kembung goreng. memang halal dan menyihatkan. Ikan kembung yg sama tapi campur minyak babi. Jadi Devotee nak makan tak?

Walaupun 99% bisnes HPA Islamik tapi bila sudah dicampur walau 1% MLM BABI jadi BABI la HPA tu..

hamba ALLAH said...

yg ternyata bangang,sape2 yg menyumpah sedara seagama sendiri dalam blog ni.pasal blog ni jer nk kutok sesama bangsa seagama.Da kalo HPA tu kuakan bnda yg elok,pkai je lah.sekurang2 nyer die jalankan t.jwb nk produce benda halal.yg salahnyer segelintir ahli yng over.tu jer.yg korang ni nak berlagak pandai nk citer itu ini tu,korang pg la buat sendiri produk2 halal?!bole ker?!aku xsokong memane,tp realiti rakyat negara ni pandai kutok jer bila org islam nk cuba berniaga.bek ko kutok barang2 amerika yahudi yng bersepah kat pasar tu yg ntah2 ko sendiri pakai.ape da..

hyelbaine said...

Can someone, anyone help to buy this poor soul another bus ticket. Apparently he has missed the bus big time and wants to go back to his family.

Please, someone help him. No bus tickets than at least try and get him a train or plane ticket.

Please, pity this poor soul. Help him...

Aidid Mu'addib said...

Baine... kehkehkeh... hahaha!
Meh tolong org Islam yg menyamun org Islam meh...
Ini menyamun jenis ada syariah-compliance ni beb,
Kalau org Islam tak tolong org Islam... sapa lagik nak tolong ek?

Leong Yew Zheng said...

PJMurad65 ar,



Apek ni kafir laknat yang bangga. Loe ar, apalah. Ini Malaysia la, loe ingat ala Cina berani nak letak daging haram dalam makanan yang memang untuk dipasarkan ke seluruh negara? Klu itu maciam, itu syarikat sudah lingkup la bang. Orang klu dh buka business mestilah fikir duit, klu nak jaga duit kenalah jaga produk. Lagi2 Secret Recipe yang dah terkenal seluruh Malaysia, rata2 pelanggan Secret Recipe adalah drpd bangsamu. Ko ingat Secret Recipe berani nak gamble dengan brand dia yang terkenal? Bang apasai Malaysia dah makin teruk skang.

upin said...

apa punya bahasa la blogger ni..baik sangat ke bahasa kamu menegur ..kalau pun org tu salah..xmenggambarkan org beriman langsung,,,menambah dosa lagi la dengan bahasa kasar..

izza said...

that group "Makanan & Minuman Yg Dicemari Kecsucian Utk Umat Islam"...is it his group? I was banned from d group 2 days ago because I was defending Secret Recipi..demm..lgsg xleh trima pendapat org lain...n followers dia siap ckp sy bnyk sgt makan bnda haram smpai xleh trima kenyataan...cmni org2 'islamic' defend ek?

Pakcik ni mkn RFC stp hari..mmg la x ckup zat...ptut la telan berpuluh2 bijik supplement stp hr...mkn x reti ikut skim piramid...tp beniaga reti ikut skim piramid...
duhh~~

Aidid Mu'addib said...

Upin...
Sapa yg buruk perangai sebenarnya ni? Dan ko sendiri pernah menyumbang apa pada org Melayu agaknya? You know... selain drpd telan duit downline dan mengangkang depan laptop dan dah nak start judge org lain? Itu bahalol yg pakai kopiah tu yg buat fitnah dan tanpa segan-silu menggunakan sentimen agama demi utk mendapatkan seciput keuntungan wang-ringgit... perkara yg sebijik dilakukan oleh kaum yahudi selama 3500 tahun - rabbi-rabbi yahudi menggunakan sentimen agama dan memutar-belitkan hukum Allah utk membenarkan riba', utk membenarkan sabotaj ekonomi org lain... utk buat apa saja utk dapat keuntungan harta dunia. Ko tak suka bahasa aku? What the heck do I care? You can go to hell... dgn kopiah-kopiah ko sekali. You people disgust me... Buat malu org Islam aje korang ni.

Org kapiaq yg usaha nak kasi produk dia org halal supaya org Islam boleh bekerja cari rezeki halal dan usaha supaya produk dia org tu halal dan boleh dimakan oleh org Islam... taraf org kafir tu lebih mulia drpd bahalol2 yg menggunakan agama utk mengelentong org Islam lain, dan memfitnah tanpa segan-silu... demi duit yg korang nak kan sangat tu. Ada faham ka mangkok-hayon? Screw you!

Admin said...

http://www.youtube.com/watch?v=TIByKkUsXMI

angpa nengok dia , talk dia claim sume brg org lain yahudi dia je islam hahaha, sempit gila pemikiran

yeman said...

maap mencelah
kalian sume maklum x tentang IMP?
IMP = islamic manufacturing practice
ni die linknye:
http://impians.wordpress.com/2009/08/07/imp-islamic-manufacturing-practice/
ramai antara kita ni x menitik beratkn soal rohaniah dlm penyediaan sesuatu bahan makanan
kalau kalian lebih memahami islam,
kalian maybe lebih prihatin dgn hal ni
kalau ye pon mereka ni islam, mereka solat ke x? pandai mengaji ke x?
memang susah nk cari mereka yg sebegini,,
tapi jikalau ade yg lebih baik, kite usahakannye..
saya x menyokong mana-mana pihak,
tapi cuma mengingatkan rakan saudara seislam..
kita bukannye sekadar memandang luaran shj,
ramai di antare kite tengok die org islam je, kite da x risau pape..
da yakin ke makanan tu halalan thoyiba?(halal lagi baik)
saya pon tidaklah sempurna mana,
sebab kita x maklum dgn perkara sebenar, lalu terlanjur makan
kalau shubhah, kita elakkan
lain lah mereka yang berada di negara barat, byk keraguan tentang makanan halal
di malaysia ni, byk lagi pilihan yg halal lg baik
sekian, mohon maaf
kalau ade komen, komen baik2 =)

Anonymous said...

Thank you http://www.20poundsamonth.com for your comment, carry on writing the exact same issue, http://www.fightfatusa.com I would surely like to hear more stuff of you.

Anonymous said...

Gua Musang tu http://sansde.com mana ada bas, kena pakai akar kayu yang http://male-pilule.com bergantungan kat dahan pokok aje... you know, bergayut macam al-monkey.

«Oldest ‹Older   401 – 579 of 579   Newer› Newest»