And so it is...

Thursday, May 26, 2011

KFC dan Secret Recipe Itu HARAM, Meh La Ramai-Ramai Makan Radix Fried Chicken (The HPA Saga - Part 1 of 12)


Korang ada baca artikel (kat bawah) yang mengatakan KFC tu haram, sejak dua menjak ni? Ada la mamat lurus-bendol yang sekor ini tag minah lurus-longkang yang sorang lagi kat wall FB, dan si minah pulak sebarkan pulak pada minah lain yang lurus-tiang, lepas tu semua orang yang baca sebar lagik pada ntah sapa-sapa kawan masing-masing yang sorang-sorang lurus-macam-pembaris. Kiranya nak jalankan civic-duty sesama Islam la gitu. Lepas tu diskus kat wall masing-masing, KFC memang lahanat kasi umat Islam kat Malaya ni makan bangkai selama hari ni. Komen-komen seperti ini pun keluar: "mohon share ye?", "good info bro", "alhamdulillah kerana beritahu, KFC memang kimak!", "tak sangka KFC tu haram erk?", "tak sangka aku lurus-bendol macam ko jugak erk?"... pum pang pum pang.

Sapa agaknya yang lantang sungguh menyebarkan artikel ni? Ini mamat pakai kopiah ni ha. Lepas dissing KFC, dia sekarang dah start menyebarkan berita bahawa Secret Recipe ada "secret ingredient" yang ada air badan al-khinzir dalamnya pulak. Seorang pejuang Islam yang sangat prihatin tentang kebajikan umat Islam ni - hebak mung!



Jadi, apa cerita sebenarnya neh? Mamat Jaffar Hani al-kopiah penganut HPA mahu kasi semua orang Islam tahu bahawa penyembelihan oleh geng KFC tu tak sempurna, jadi al-Kentucky Fried Chicken itu HARAM LAKNAT tu bang. JAKIM dan Ustaz Daud Che Ngah said so brotha! Come on everyone... meh boikot KFC meh. KFC memang lahanat btol!

FOR THE RECORD... Aku, Aidid Mu'addib memang dah muak gilabab makan KFC. Dengan ayam gorengnya yang gebu dan lembut gilabab (yang menandakan ayam tu makan-tido-makan-berak-makan-ayamtutaktido-sebabasyiksebokmakan-berak-pastukiok-kenasembelih), dan dengan kadar kolesterol yang sky-high yang ada dalam makanan-makanan proses, yang sama aje macam frachise fast-food yang lain-lain seperti McD, BK, PH, whatever. Tak kose aku weh menelan fast-food hari-hari aih! Lepas tu heart-attack umur 38, stroke umur 43, kojol umur 47. Kok nasi ganja lain la cite bang... itu pun sekali-dua sebulan aje pun. Kok masakan bini aku kat rumah lagi best, especially aku ni vegetarian sket, dan bini aku pulak tahu apa makanan yang aku suka. Semua fast-food punya veggie dishes macam hareeem... meaning tak best, bukan haram tak boleh dimakan. But, anyway, ini isu lama dol al-kopiah bang. Mamat HPA ni baru keluar hutan dekat Gua Musang kut... dah tertinggal bas ekspres. Sori, mungkin jugak dia tak tahu bas ekspres tu apa, sebab kalau nak travel dalam hutan kat pedalaman Gua Musang tu mana ada bas, kena pakai akar kayu yang bergantungan kat dahan pokok aje... you know, bergayut macam al-monkey.


Isu Ustaz Daud Che Ngah dan Ayam KFC/Produk AYAMAS

Saya merujuk kepada email FITNAH yang masih terus disebarkan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggung jawab berkaitan dengan perkara diatas yang sedikit sebanyak menjejaskan kredibiliti dan integriti KFC dan QSR Brands (M) Berhad sebagai sebuah syarikat yang dikuasai oleh Jcorp melalui Kulim Berhad sejak Julai 2006 dalam industri penyediaan makanan Halal.

Sejak pengambil alihan tersebut, diantara perkara UTAMA dan TERPENTING diambil tindakan oleh pihak pengurusan syarikat ialah penubuhan Jabatan Shariah & Pematuhan Halal yang mengendalikan ursuan berkaitan pemantauan Halal dalaman bagi mempastikan semua produknya disediakan selamat dan Halal dimakan oleh umat Islam.

Dengan panduan yang diberi oleh Majlis Penasihat Shariah, jabatan ini bukan sahaja bergantung kepada pemantauan bebas HDC (dulunya JAKIM) dalam soal pematuhan Halal oleh setiap unit bisness di dalam syarikat kumpulan nya, malah, lebih jauh daripada itu syarikat telah mewujudkan Unit Audit Halal yang mengambil tanggung jawab memantau dengan rapi setiap tahap penyediaan dan proses produk keluarannya.
  
Selain mematuhi piawaian Halal yang terkandung dalam MS 1500:2004 yang berkaitan dengan penyediaan makanan Halal, panduan persijilan Halal JAKIM, GMP, HACCP dan piawaian Jabatan Haiwan Malaysia, Jabatan Shariah & Pematuhan Halal telah mewujudkan satu sistem jaminan Halal komprehensif dalam semua rantaian makanan daripada “farm to fork”.

Sebaran email FITNAH (sejak 23 tahun yang lalu) yang berterusan itu amat tidak adil, tidak bertanggung jawab dan sesungguhnya memperlihatkan sifat mungkar penyebarnya dan yang meneruskan penyebaran nya secara berterusan dan menyebarnya secara meluas tanpa sedikitpun mengambil kira kesahihan nya (suatu sifat keji yang dilarang oleh agama) dalam keadaan semasa.

Disertakan bersama-sama ini surat penafian dan rasa kekesalan yang dibuat oleh Ustaz Daud Che Ngah (yang kini bergelar Datuk) berhubung penyebaran fitnah tersebut secara berterusan sehingga hari ini.

Oleh yang demikian, sekiranya benar-benar ingin mencegah kemungkaran, dan membantu kami dalam melaksanakan fardu kifayah menyediakan makanan Halal kepada masyarakat, email berkenaan seharusnya tidak lagi disebar atau dihiraukan bagi mengelakan kita turut bersubahat dengan kemungkaran menyebar FITNAH. Sebaliknya, sebarluaskanlah email saya ini agar kebenaran mengatasi kepalsuan dan akhirnya kita semua memperolehi keberkatan, InsyaAllah.

Sebarang masaalah dan kemusykilan berkaitan isu ini perlu disusul dan dipastikan kesahihan nya dengan piahk JAKIM dan HDC sebagai pengawal selia persijilan Halal di Malaysia atau boleh menghubungi terus Jabatan Shariah & Pematuhan Halal QSR Brands / KFC (M) Berhad email: halal@kfcholdings.com.my bagi mendapatkan kepastian.

Sekian, Wassalam
Mohd Roslan bin Mohd Saludin,
Setiausaha,
Majlis Penasihat Shariah
QSR Brands/KFC Holdings (M) Berhad

Tak cukup dengan keje nya yang mahu kasi KFC lingkup cepat, mamat al-kopiah ni dah start pulak belasah restoran Secret Recipe... yeehaaa! Pejuang Islam sebegini yang kita mahu. Bongkar bang jangan tak bongkar.


Tapi der...restoran Secret Recipe kepunyaan kapiaq lahanat dah bersuara pulak pasal isu ni bang al-kopiah wei! Pehal tak post jawapan Secret Recipe kat wall FB ko tu bang?




Chaiiish! Aiseh meng!

Actually, what's the real story here? Ini kesah ada barua penganut MLM yang buruk perangai kejadah yang mahu kasi bzns kepunyaan kapiaq nama buruk, walaupun bzns kepunyaan kapiaq tu adalah bzns konvensional yang dah banyak bayar gaji kat beribu-ribu umat Islam tua dan muda yang bersungguh-sungguh cari rezeki halal dengan bekerja kasi jual ayam goreng dan coleslaw dan cheesy wedges dan kek dan roti dan mee yang telah disahkan halal. Beribu umat Islam ada bekerja di restoran-restoran yang menjual makanan yang telah disahkan halal dan terus-menerus dipantau oleh pihak JAKIM, dan bzns restoran sebegini sama sekali tidak melibatkan pengelentongan produk (seperti MLM) dan tak melibatkan pengagihan riba' share tong-tong kat upline berbilang tingkat (seperti MLM), dan tidak melibatkan penganiayaan downline (seperti MLM) dan tidak melibatkan seseorang itu dipaksa supaya menganut agama MLM (seperti mana-mana MLM). 

Sebagaimana yang korang pembaca Aididleaks ketahui, MLM tu semua rata-rata macam CULT, a sort of religion so to speak. Religion of money. You know, tak abis-abis mengesahkan duit keuntungan, sentiasa menghasut ahli supaya "positive thinking", tepuk-tepuk tangan sorak-sorak woohoohoo, puja-puja mamat yang hebak yang dah berjaya bertenggek kat atas piramid MLM tu, kasi motivasi wadefak yang tak keruan dalam cara mengelentong prospek, kena hadir sesi motivasi setiap minggu kat HQ, dalam hal mendapatkan lebih ramai downline yang untuk join cult MLM masing-masing. Tapi jangan lupa - bak sini RM70 sorang ya? Orang Melayu yang ketinggalan zaman dan dungu ekonomi dan matematik tu memang bersepah kat luar sana. Sekor-sekor bangang nak mamps! Tengok aje contoh kat atas tu ha. This kind of meleis.... a dime a dozen.

Anyway, meh kita berkenalan dengan mamat al-kopiah the saboteur extraordinaire. Profile FB nya terbukak luas - mahu kasi tahu semua orang tentang HPA dan kehidupan indahnya sebagai balaci HPA. Jangan lupa pakai kopiah tu bang. Haish ko neh!


Kalau fitrah manusia tu diturunkan ke dunia ni untuk makan pil/tablet dan semua apekejadah makanan proses yang datang dari kilang, maknanya takde la guna Allah jadikan sayur-sayuran, buah-buahan, binatang yang dah dihalalkan tu semua ek? What for then? Patut Allah jadikan pokok tu semua berbuah pil... isn't it? Only psychos who haven't got a clue about medicine would swallow all these pills with all his (ticking time-bomb) heart without thinking with his Allah-given brain... and liver and kidneys, for that matter.


Bukan apa... mamat al-kopiah mahu kasi tunjuk kat prospek-prospek HPA tu semua tentang kehebatan produk HPA dan bagaimana ianya telah kasi dia sihat trangtangtang dengan makan 47 biji pil sehari, gosok gigi pakai ubat gigi HPA, dan basuh kain pakai sabun basuh HPA jugak dan makan mee HPA yang special (kurang carbs beb dan penuh barakah maaa! Yeay!). Liver cirrhosis is just around the corner, btw.

Aku rasa, aku pasti ramai yang dah pernah jumpa makhluk sebegini... especially dalam kes bzns MLM yang mana kalau sesuatu perniagaan tu ada melibatkan sentimen agama. Inilah salah satu modus operandi yang selalu diamalkan untuk kasi sesebuah bzns MLM itu lebih oomph! Why? Because agama is a powerful weapon, especially untuk orang yang dungupiang-no-hope, tapi perasan tahun depan dia akan jadi millionaire buat MLM dengan penuh barakah dan toyyiban. Dalam industri MLM, sentimen agama itu lebih powerful daripada pep-talk "duit duit duit", melanc... ung, kereta besor, blablabla, seperti yang diamalkan oleh kebanyakan MLM anjuran al-kapiaq yang lain seperti Hai-O, Zhulian, MonaVie, Herbalife, Questnet, bloody 'ell whatever MLM tu semua. You all realised this dontcha? We all see it every day. Banyak orang HPA yang promote produk HPA dengan cara menjatuhkan hukum haram pada produk syarikat lain...

HANYA PRODUK HPA SAHAJA YANG HALALAN-TOYYIBAN BANG OI! 

Frankly speaking, aku memang tak semangat nak beli barang HPA, walaupun dalam hati aku memang sungguh-sungguh nak kasi bzns Melayu tu berjaya. Kalau JAKIM dah kata sesuatu produk komersial tu halal, dan ianya murah dan berkualiti - aku akan beli. Tak kesah la produk tu daripada syarikat al-kapiaq - JAKIM dah declare halal, aku akan terima ianya halal. Takdenya sebab produk tu HPA, tapi jual harga mahal merapu, aku akan beli der. Baik aku sedekah duit lebih yang aku ada kat rumah anak yatim, daripada aku bersedekah kat upline HPA. Dah elok-elok ada bzns 100% halal dan semua pekerjanya Islam, apekejadahnya HPA nak buat sistem shubahah MLM dan ikut style orang kapiaq pegi mengencing downline ramai-ramai? Lepas tu cari jalan selagi ada untuk kasi MLM style HPA tu wangi dan harum dengan nas-nas dan dalil-dalil yang "suspect"... penuhkan panel syariah dengan ustaz dan bekas mufti, tapi elakkan ahli panel tu datang daripada orang muslim dikalangan pakar akauntan, pakar ekonomi dan pakar matematik/statistik. Do you all get me? Cuba korang tengok ahli panel syariah HPA, korang akan faham apa aku cakap ni. Anyway, it's an MLM system, people. Ada tajaan downline, ada eksponentialisme, ada agihan riba' berbilang tingkat... wadehek? Kalau aku pulak beli barang HPA tu semua, aku pun dah kira shubahah sama jugak la mengembangkan sistem perniagaan sebegini ek? 

Thanks... but no thanks. 



579 comments:

1 – 200 of 579   Newer›   Newest»
iamzulfadli said...

Sanggup buat macam tu skali pakcik ni. hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

OHSERIUS BERPERISA PISANG

dear anies said...

KFC? SR? bantai je.. HPA? x penah rs ;-)

Serius hot! WFTXO@#$%&*!

Nizam said...

oh biasa la tu aidid.kasi cantas bisnes org utk kekayaaan sendiri.nama pon melayu!

karlxyz said...

buang le kopiah tu bang oii.. rupa2nya ada hidden agenda

Zaimi said...

nicely done bro..

Xeno said...

ARRGGGGGGGGGHHHHHHHHHHH

KFC TU DAH LAMA BAWAH JCORP

SYARIKAT MELAYU, ISLAM

KENAPA DIA KATA TAK HALAL????????

PEKERJA RAMAI BUDAK2 MELAYU ISLAM JUGAK

HPA YOU F----NG SUCK

Zam Fiesta said...

nila keje mat n minah forward. suka sgt main forward email bangang tanpa usul periksa. nice info :P

Affis Ashari said...

FFFUUUUUUUUUUUUUU!!

wv:orphy

Malik Ramli said...

oh tak haram ye? mohon share ye :D
muahahahahaha

dear anies said...

bla tgk pic tu, mcm SSKL pun ada..

p/s SSKL = syok sendiri kureng layanan

Serius hot! WFTXO@#$%&*!

emil-emilda said...

antara contoh manusia berotak sempit...asal perniagaan berasaskan makanan milik non-muslim semua haram...

yg milik melayu kat pasar2 malam tu...ade tak diorg terfikir...benda2 asas macam ikan bilis, kalau saiz besar 'bahan buangan' nya perlu dibuang, sbb dah jatuh hukum najis, haram dimakan...tp peniaga2 ni agak2 nak ke kluar belanja besar beli ikan bilis dah siap kupas bersih or yg bersaiz kecik? jenis yg macam ni mahal berbanding ikan bilis saiz besar belum berkupas yg lebih murah? dan lagi, dgn kuantiti yg banyak, agak2 diorg kupas ke ikan bilis tu...rasanya terus je masuk blender

MAS said...

Ish3x.. ingatkan ikhlas dalam perjuangan ..ruper2nya ada agende tersendiri.. niat dah tak betul tu...

semutbesar said...

cayalah bro, hehe

PADLE said...

HPA tu ape?first time aku dgr...

chai n tea said...

ni la masalah kalau x wat research main taram je percaya satu2 berita bulat2..cuba selidik dulu. taksub sgt dgn apa yg dikata oleh para speaker MLM mereka..ada akal tu pakai

apa pon saya suka minum kopi radix..tp saya pon makan KFC and Secret Recipe juga..

Cik Puan Peah said...

penah try ayam goreng die...sorry la...x sodap...bukan nk kutuk bisnes melayu..tp dgn adenye KFC mmg ayam goreng radix xleh naik kot..myb sbb 2 die kene jatuhkan KFC dlu...hmmmm

Encik Malaysia said...
This comment has been removed by the author.
Fiffy Hazirah said...

finally aidid cakap gak benda ni! tertunggu aku!

HPA memang bangang la, aku xleh blah bila dok kondem barangan lain x halal la apa la, pastu promot brg dorg dengan alasan, beli barangan umat islam bla3

wadefak!

yang kes ayam brand n milo tu lg xleh blah, yg cakap ada cacing ada katak dalam tu sebab ada kod E100++ (xingt kod apa).

memandangkan ilmu kimia aku sangat sikit, setahu aku E100-E199 tu code additive untuk colour/pewarna. do correct me if i'm wrong.

fitnah caharam! bagi malu org islam je!

Dunia Baru said...

adusss...dh tk leh masuk blog musuh bro..hehehe "


This blog is open to invited readers only
http://haidoctorhafiz.blogspot.com/

It doesn't look like you have been invited to read this blog. If you think this is a mistake, you might want to contact the blog author and request an invitation.

Panji said...

tu IMP kot? Yang haid takleh kerja..Ambik wuduk dulu...

ayam dengar Quran? pergh patut cerah hati makan RFC...hahaha

Ryo R6 said...

dah try makan rfc..mmg tak sedap pun..tawar..coleslaw pun cam tak ikhlas ja buat..kering satu macam..

adeh..apsal la nk bniaga main taktik jatuhkan perniagaan org..lagipun jabatan agama pun dah sahkan ikut syarak..kot mana lagi la yg salahnya..

n kepada kaki forward tu tolong la cerdik sket..usaha malas nk cari pencerahan..tau2 ja dok sebar benda tak betol..aiyo..

It Just Me..... said...

bukan email pasal KFC tu dah bertahun2 dah ke?

ketinggalan zaman betul.org dah tau kebenaran la pasal email tu.

tapi naper die sanggup telan berpuluh2 pil ek...mcm makan nasik je...huish....

Apa-apa pun....MAI SECHEWEN...(^_^)

sme1013jb said...

Tak bagi MMC dok siasat website dia?

ArtForAuction said...

Sedih la saya bila tengok diorg ni fitnah syarikat tempat kawan2/senior junior saya bekerja.
bayangkanlah melayu islam sungguh2 jaga kualiti produk syarikat diorg, alih2, POW! orang post dalam facebook. pastu tag nama dia. pastu mak bapak sedara mara tanya "eh mana kau dapat rezeki kau nak oiii...tu la makcik cakap apasal tak kerja syarikat Melayu je!"

kadang-kadang itu stigma yg orang dapat daripada bekerja syarikat yang berasal non-muslim. assuming sebab tauke/negara asal adalah kafir maka semua produknya ada kemungkinan non-halal.

tapi kita lupa, bilamana mereka letak syarikat mereka di tanah Malaysia ni, tentunya mereka menggunakan sumber tempatan dan menggaji orang tempatan--orang Melayu--untuk mengurus hal ehwal ini. logically--takkan nak import segala macam jadah dari negara asal! mahal kot transport cukai segala! tu belum lagi perbezaan food regulation!

hm...dalam kedua2 kes sebenarnya fitnah dan/atau miscommunication.ada cerita panjangnya kenapa jadi macam ni. tapi saya harap dua2 pihak ni dapat bersabar dan membetulkan kembali pandangan orang ramai terhadap mereka.

dan orang-orang ultrasmelei di sana tu, sudah2lah curiga dengan makanan bukan melayu. jakim cakap halal, halal le. jangan cepat sangat copy paste dan sebar tanpa tunggu pengesahan. tak ke tambsh dosa fitnah. kalau curiga sangat, masak sendiri kat rumah.tak de masa? pemalas betul!

kyo_9 said...

Pergh.. keji sungguh sikap manusia skang yg menggunakan agama bagi mempengaruh minda masyarakat akan sesuatu yang langsung xde kepastian asli..

Dah berapa kali nama Ustaz Daud tu naik.. Sebelum ni kes lain, skang nih kes KFC plak.. pastu sedih gak bila dah 23 tahun fitnah yang sama berulang?! subhanallah.. Moga Allah membantu kita semua~

Cik Kiah said...

gila sepah MLM kat Malaysia ni.
MLM = Malaun Lagi Menipu...?
Benda murah jual mahal., tu yang paling nyampah!

cek chun said...

Baru semalam gi mam kepsi. Teringin seh. Lama tak makan.
Pasal resepi rahsia tu mula tu aku dah pelik. Kenapa SR nak guna brownies mix, padahal depa buat kek from scratch?
Pada mamat dan minah forward ni, korang forward Aididleaks pun baguih. Ada gak geng-geng yang masih kelam pasal MLM ni dapat ilmu. Sikit pun cukupla. Dari tak tau apa dan mengikut je macam lembu kena cucuk hidong.

kambingbauashem said...

fak u le hpa

Anonymous said...

hmm..

regarding secret recipe..tepung yang depa guna tu daripada jenama puratos yang dikatakan ada DNA hinjir..so serta merta brownies tu dikira sebagai..err..haram..? or syubahah..? not sure..

KFC guna puratos gak ek..?

even HPA tu konon2 halal sepanjang zaman..mreka tetap MLM..ada baiknya JAKIM pergi source kilang yang dikatakan wujud ayam makan kismis dan habbatus sauda tu untuk dapatkan kepastian..

syazwani said...

lah.......nk top 10..!!

onguard said...

Cerita pasal kfc haram ni dah lama, aku dengar dari sorang member ni,sembang pasal status halal kfc ni meragukan,pasal tu depa wat jabatan syariah diorang sendiri,kengkonon nak skip dari pemeriksaan JAKIM. Masa dia bercerita ni kami semua dalam hutan kat area Gua Musang. Kami pun angguk je la dengar sembang dia ni, malas nak bergaduh. Tengok gaya bercakap tu macam dia sendiri pernah duduk kat pusat penyembelihan ayam kfc. Takpelah, kami pun dah keluar dari hutan,round la pekan Gua Musang. Biasalah,dah berhari-hari duduk dalam hutan,mestilah nak pekena makanan yang sedap. Maklumlah hari-hari telan ration..Terpandanglah restoran KFC,kami pun masuk,dan order makanan,yang tak boleh blah tu,member yang duk kata kfc ni haram tadi pun dengan muka tebal dan bebal join sama order ayam kfc,ek eleh...Hampeh tul...Moral of the story,jangan lah mudah percaya bulat-bulat khabar angin ni,selidik dulu...

hyelbaine said...

Islam as a religion is not one to burden its believers so why pay more than a similar product just because it 'claims' to be halal?

There was no HDC or JAKIM in the prophet's (pbuh) time then but our religion is enough to teach us what is right and wrong to consume; and that is not just limited to food.

Here is a case of people taking advantage of one's religious beliefs for earthly/worldly gains. That is wrong.

Islam is not a burden. Do you think a religion so complete would allow it's people to spend more than they should just to get halal foods? Think my fellow Muslim's and use God's greatest gift, the mind to evaluate.

ga_thisMiss3 said...

terbaiklah bro Aidid!

nadiahkamil said...

Aku ade sorang kawan yang memang semua benda dia kata haram.KFC, McD, Milo, Dutch Lady, Ribena, Ayam Brand, Ayamas, Colgate dan banyak lagilah benda yang dia pegi haramkan. Semua email orang forward semua dia nak percaya.

Aku pun dah rase RFC punya ayam, cola, kopi radix tu semua.Bagi aku OK jer produknya. Napa la nak di MLM kan jugak. Cuba buat macam Ramly burger tu. Tak perlu buat MLM pun boleh jer terkenal seantero Malaysia.

Asfan Ash said...

mohon share ye mohon share ye

retards. dah nak share tu share je la hahahahaha. dia lagi suka

btw, pembuat nota tu xpenah belaja rukun sembelihan sebab pempuan memang well, wait fr it....BOLEH SEMBELIH!

zaman sekolah kan ada kursus sembelihan (sekolah aku ada, aku xtau sekolah pakcik ketayap tu)

cuma yang HARAMNYA SEMBELIHAN tu kalau perempuan tu sembelih orang

itu haram dimakan hahhahaa

W. Jamaludin said...

Ala brother, kalau semua ditulis tu tak kena dengan hang, jadi adik kakok kita nak kejo kat mano... minta sedekah ka? atau buat kerjo yang berfaeadah di KFC atau Secret Recipe... lu fikir la sendiri....Cakap-cakap juga... kasih kerja kat diaorang juga kena fikir...dalam dunia ni banyak benda yang halal... yang kau kasi haram tu pasal apa...

Admiral Hafiz said...

hari tu semangat giler aku balik kampung kat alor setar
semata2 nak rasa RFC
masa tu RFC bru bukak...xbyk cawangan lg

sumer duk ckp sedap la, boleh challenge KFC la..

ble aku g makan...ceh xdela sedap mana pn
KFC yg ko muak nk makan 2 pn seploh kali lg sedap


Entry Terkini:
Tonton Siaran TV & ASTRO Secara Online dan PERCUMA di Facebook TV : Raacuun

Tulang said...

Aiyo....dah beduyun email masuk pasal Secret Recipe ni....

sesapa yang sesuka share tu tolong lar baca more than 1 article...tolong cek sendiri dengan JAKIM...

senarai halal JAKIM pasal secret recipe tu sangat mudah nak paham....sesuka hati jer buat fitnah...

cikQara said...

sepatutnya bila dapat email2 macam ni, siasat dulu...jangan terus angguk geleng kepala setuju tak setuju..mudah sangat nak ikut nye.

minggu lepas baru terbaca pasal 4wad email kfc tu. tapi i rase cam sengal. ni same kes la ngan ikan sardin n milo yg difitnah bahan2 dibuat dengan cacing n katak bagai la. wtf kalo betul kenapa xde kuar laporan dalam media bagai?

satu lagi pasai hpa. ayam dengar ayat quran. motif?

Marhaen Kacak said...

biasala bro...ramai yg guna nama islam sebagai benteng cari keuntungan..bila kita nak ketengahkan hal sebenar adalah orang yang backing ckp kita nak menjatuhkan perniagaan orang melayu yg kononnya berjaya

perghh...susah tul nak terang ngan orang mcm ni..kadang2 aku kene jadi camko la bro aidid... kasi tembak je..haha...geng2 ni susah nak faham..

PAS abang, UMNO adik? Takkan tu pun nak ajar?

SHAHRUL HAIRY DOT COM said...

HPA? RFC? choyyyyy~
dah rasa, tak de la hebak mana.. sedap? so so je.. letak wegess ngan koslow KFC, mau aku tolak RFC nyer makanan...

#damn aku tertipu...

AzMaslenda said...

Tengs info ni.. orang ramai patut tahu hal ini supaya tidah tertanya2 lagi statusnya. Nak share ek.

al- ifudin said...

mohon share...macam kaki2 forward di atas.
mahahahahahahhahahahaha!!!

ilufne said...

IMHO,

yang paling bingai adalah meleies2 bingai yang takde kerja yang suka sangat dok forward2 email2 macam ni. konon apa tu? 'sharing is caring'? kepala hotak nak mampus ngkolah!

tak tau yang sebenarnya menyebarkan fitnah besar besaran. memang part2 perangai takde otak macam ni meleis harus dapat pingat emas darjah kehormat.

article kfc tu punyalah dari zaman tondan lagi, masih ada mangkuk yang rajin nak pi forward sana sini.

ya allah sungguh la memalukan!

Unknown said...

aku mmg tak percaye psl kfc sbb dier amek ayam dari ayamas tak silap aku tp cuma isu secret recipe tuh aku was2 sket so secret recipe nih bukan amek bekalan dar puratos ar ek..alhamdulillah..takder termakan babi aku nih keh3..so KFC taknak saman ker mamat nih???baru2 nih roti La Bahome pon kene jugak siap ader org ckp La Bahome takder halal tp sepanjang aku beli ader ajer tanda halal JAKIM

yayunk mocha adinda MILO [♥] said...

manusia yg menjatuh kan manusia lain dgn menfitnah sama seperti manusia yg cube membuka pekung di dada ! ape salah nye bersaing secara sihat ! guna kan akal yg dikurnia kan untuk memperbaiki mutu penjualan bukan menjatuh kan org lain ! pkai kopiah cmue ! tapi pergai ! ape2 pom ! thx 4 info blog ni !! walaupom saya kurang mnat dgn KFC ! ttp support ! n tok org yg mmenjatuhkan org lain demi keuntungan anda ! rezeki anda xkan lame !

Annette Michelle said...

Org2 yang mudah percaya pada emel2 berantai macam ni semuanya kaki tengok dvd ni...

Kalau dah JAKIM kata halal, takyahlah nak susah2 korek sampai ke lubang cacing. Janganlah pertikaikan kewibawaan JAKIM.

Lagi satu, pada sayalah, org2 yang senang terhasut oleh emel haram-dan-tak-halal ni adalah orang2 yang sangat mudah terpedaya dengan teori konspirasi.

ps: Biar betul pakcik tu telan pil sebanyak tu setiap hari? To me it's GILA!

Johey Oak said...

Suke jatuhkan perniagaan org lain. Tipical MLMer...

Dzul said...

wahahahahahahahaa molo la orang yang caye ni! Secret Recipe dia amik bulat bulat...kelalalalalalar ustaz ni... jap nak baca lagi..

vw: slughtn= slaughter MLM?

KambinGurun said...

yang isu SR tu terjadi sbb salah faham jer.. puratos tu ada buat produk n nama produk dia tu secret recipe.. bukannya secret recipe yg kedai tu..

isu kfc ni pn dah lama dengar.. kfc mmg amik ayam dari ayamas.. ayamas tu mmg ada sijil halal.. so apa nk dikisahkan.. dah kalau jakim sendiri korang x percaya nk percaya sapa lg?? nk percaya kosher certificate.. anyway kosher certificate pn bleh makan kalo dah x der makanan yg ad cop halal yg lain.. tp pastikan ingredient x der benda haram la..

Stammofa said...

Pernah pergi RFC kuala terengganu 2 kali.

1st time datang, cuti krismas. orang ramai. sempat rasa ayam Herba die jek. rasa? baik beli kat pasar malam.

2nd time berkunjung, rasa ayam pedas RFC plak. boleh la rasenye..

Kesimpulan mudah, RFC tetap takleh celen KFC untuk mase nih. mungkin di masa akan datang.

RudyIndera said...

sama gak ngan kes UBAT GIGI MUKMIN SATU KETKA DULU.. PPIM siap buat iklan bahawa fluorida penyebab kepada masalah karies gigi! Colgate buat iklan balik dia kata.. UBAT GIGI BUKAN SAJA PERLU HALAL TAPI MESTI MEMPUNYAI FLUORIDA UNTUK MELINDUNGI GIGI DAN GUSI.. sapa2 yang tertinggal ketapi cuba seacrh sini!..

http://dewakebaikan.wordpress.com/2009/05/26/halal-toothpaste/

MAMA KAY said...

bersainglah dengan cara yg sihat agar mendpt rezeki yang lebih berkat.

Dzul said...

ok. pasal email berantai ni pun satu. aku mmg marah la kalau menyebar email yg bebukan ni. plz forward if u care, if u r a muslim adoi.. apekehey nyer ni...

MLM ngan forwarders ni mmg adik bradik la... main tibai je. caye bebulat. hmm...

ixora said...

pokcik kopiah ni sama perangai lah ngan set2 MLM...kuat menipu,putar belit n gunakan agama utk dapat untung...meluat betol lah...jgn harap la nak makan kat RFC tu..tak sampai hati nak makan ayam yg diperdengar ayat2 al-Quran tu!!ajaran Ayah Pin gamaknya set2 HPA neh...

Anonymous said...

Teringat dulu . Aku ngan kawan aku stop guna ubat gigi Fresh n white. Ada y kata " Haram" Rupanya masa tu nak promote Ubat gigi yang halal. Sejak tu aku percaya memang ada pihak-pihak yang nak menjatuhkan kompeni orang laen.
Bila aku kongsi cerita ngan mak aku , banyak benda yang aku memang rasa kelakar. Ada ker Sardin tu diproses n dicampur dek kain buruk. hahahaha.Tu zaman mak aku lepas zaman jepun. Jadi benda fitnah produk-produk ni memang dah lama dah.

farid said...

isu secret recipe ni mula2 kuar kat blog PPIM. PPIM yg post artikel tu tanpa check perkara ni betul2.
PPIM ni pon bengong (errkk boleh ke aku cakap PPIM bengong) byk org dah komplen/komen pasal artikel tu tapi taknak pulak diorg tarik balik artikel tu. tu setakat update semalam kelmarin la... la ni terbaru aku tak tahu la pulak.
sebbkan PPIM ni sumer sebar kat facebook.

ArtForAuction said...

nak tambah sikit. skrg dah ada halal apps. tak perlu tanya orang, cari sendiri dalam direktori halal apps dia. utk nokia dan iphone. HDC yang buat.

http://itunes.apple.com/my/app/halal/id360899312?mt=8

http://store.ovi.com/content/114588#/content/114588/reviews

free je dik oi. lagi baik daripada baca email berantai dan nota fb entah apa2 tu.

hang jebat said...

1st time aku dengar ayam didengarkn ayat al-quran...paham ker ayam tu...adehh...patutnyer pak kopiah ni yg kna baca n paham al-quran cmne niaga cara islam, dah tu lak sebarkan fitnah yg dah lapuk tuh...elok dibacakan talkin jer kt pak kopiah neh...

azwan said...

For me, this kind of debate is like a battle between 2 groups of people with different mindset, and somehow its also symbolize 2 dominant political parties in our country.

Fighting MNC like KFC is indeed a loosing battle. You won't win. KFC has been in the business for 30? 40? 50 years? A well established company like KFC will ensure in any way they will comply with our Halal standard set by JAKIM. How on earth company like HPA can claim KFC's food is non-Halal? If its really non-Halal today, then in no time KFC will make sure its Halal tomorrow. And big player like KFC will simply sue you just kill you off the game...they observe you not as competitor, but as menace.

Just like in pharma business, Pfizer purposely send you a love letter to kill you once and for all even though there is nothing wrong with your business. They just want to waste and deplete your resources and time.

HPA business strategy suppose to position themselves NOT as competitor of company like KFC. Use the blue ocean strategy for God sake. Apply the SWOT analysis. This is unethical way of doing business. Moreover HPA has triggered a conflict and confusion among the Muslims.

Malaysians need to equipped ourselves with knowledge and experience to produce company MNC like KFC, not using religion as a weapon. The non Muslim will see us as naive and anti-establishment. Secret Recipe is just another success story.

Unknown said...

bengong xD

akuatik said...

aku tak rasa apa yg dia sebarkan ni adalah strategi hpa nak menaikkan bisnes dia, rather individual account....ramai lagi yg dok sebarkan pasal kfc dan sr disyaki haram tapi sebab dia ni dgn hpa dia ni kira amik kesempatan

kes2 mcm ni lebih kepada sikap org melayu yg tak penah rasa bertanggangungjawab nak siasat betul2 berita yg derang dapat tu betul ke tak...zaman sekarang ni maklumat boleh dapat cepat...tak puas hati email lah syarikat tu terus tanya...it costs nothing...maklumat depan mata tapi nampaknya menyebarkan berita yang belum tentu betul lebih menyeronokkan..

ppim yg bertanggungjawab menyebarkan berita pasal sr tu, patut lebih bertanggungjawab

few member aku pun tepek gak kat wall memasing, aku mmg suruh depa pi contact sendiri syarikat tu...nasib baik la syarikat tak nak cari penyebar berita ni dan saman... aku rasa masa akan dtg pasti akan timbul lagi ntah mana syarikat pulak yg kena

Rose said...

Wow, part 1 of 12 HPA saga? Mana popkon, mana teh tiga layers, mana kopi (utk Azwan je), mana minuman (sorry seru, suka nama awak), mana karipap (someone with karipap's profile pic - mmg mengiurkan), mana Chun utk wat kek cokelat Azwan??

Aku menanti dengan gumbira...

KambinGurun said...
This comment has been removed by the author.
依之汉 said...

Selalu jer saya sound kawan2 yang suka share benda2 ni kat facebook. Dah la share pastu tak tulis apa2 komen pun. Ingat dapat la menyelamatkan umat Islam sejagat.. sebenarnya menyebarkan fitnah adala.

Dengan ini saya cuba pulak membuat ini untuk melihat reaksi orang pasal soya... yang tuan asal pasal soya tu entah mana la tak komen pun kat sini...
Latest entry: Soya Memang Buruk atau Orang jer Buruk?

melon said...

To those who like to transmit false information, the Quran says: Surah 17:36 “You shall not accept any information, unless you verify it for yourself. You have the hearing, the eyesight, and the mind, and they will be called to account"

Unknown said...

Thumps up, bro!! Smack 'em hard in their noses!

Biasa la bro ..dah norms masyarakat kita. Hearsay, romours, gossips la yg best untuk santapan telinga, mulut & mata kita. Dah 1 rutin many of us.

HPA ni nak meniaga biar la Islamik 100%. Dah la kutuk/tuduh orang lain meniaga tak betul@haram. Elok la perangai mcm haram tu? Kalau HPA ceduk sistem haram jadah MLM, arghh, kencing jugak la. Yang kaya raya hanya yang kaki kelentong, rajin buat networking. Orang bwh hanya copy paste cara orang yg berjaya menipu orang lain selama hari ni. Come on, wake up la Melayu! Yg kaya hanya sikit Melayu tapi yang melingkup, terkena, tertipu tu ramai Melayu yg kat bawah sistem piramid tu.

Syaza Aiman said...

aku makan makanan halal pasal aku org islam. aku makan jek kfc n secret recipe pasal jakim kata itu halal. aku tanya ustaz, camne kalo aku makan kfc, org duk kate x halal tp jakim kuar sijil halal. ustaz tu jawab dlm kehidupan ni byk benda yg kita kadang2 x pasti, kalo was2 awak jgn makan...so ikut hati korang. bg aku penulis blog ni lebih kurang jek ngan pengedar hpa yg dlm fb tu. same la pasal ko pun same2 nak menjatuhkan jugak..apehal sesama islam main kutuk2. tp xpelah , kita biarkan itu pasal yg lebih aku nak tekankan korang yg suke jd lalang ni. tolong siasat sendiri..jgn main ikut orang jek. satu lagi ustaz tu ade pesan katanya, jakim dah kuarkan sijil halal, maknenyer semua dia kena tanggung. in case kalo dia tahu haram, tp kuarkan jugak sijil halla. kita makan pasal dia kata halal, maknenyer jakim kena tanggung akibatnya. wallahualam...

Aidid Mu'addib said...

Missing the boat ek?

azwan said...

HhaahhHAHAhahah..
ready to rumble bebeh?

azwan said...

"satu lagi ustaz tu ade pesan katanya, jakim dah kuarkan sijil halal, maknenyer semua dia kena tanggung. in case kalo dia tahu haram, tp kuarkan jugak sijil halla. kita makan pasal dia kata halal, maknenyer jakim kena tanggung akibatnya."

THEN...

"Disertakan bersama-sama ini surat penafian dan rasa kekesalan yang dibuat oleh Ustaz Daud Che Ngah (yang kini bergelar Datuk) berhubung penyebaran fitnah tersebut secara berterusan sehingga hari ini."

Kena belaja membaca balik budak sekor nihh...

hyemynameisrasyid said...

"hoh.,haram.,baru i tahu.,
mohon share ye ustaz,."
kata pembaris kepada jangka lukis.
heheheheheh~~~~~

akuatik said...

entry aidid banyak sangat info kot, tak terbaca si syaza ni... agaknya dia baca tajuk dan tengok gambar je....

Ibn Haji Salam said...

salam.a ah..dia kena blajar membaca balik.haha.

apa2 pun bagi aku kita x boleh nak hukum HPA dgn sbb pak cik kepiah tu yg dok sebar fitnah dan malas nak rujuk kpd panel halal haram KFC/ayammas.

aku rasa abang aidid kena hantar surat kat CEO HPA report pasal pak cik kepiah tu.harus dikenakan tindakan tatatertib sbb memburukkan imej HPA.

pasal MLM HPA..aku dah penah kaji lama dulu..tahun lepas, setakat yang tahun lpas MLM dia MLM syariah.yang baru2x nih aku tak tahulah, malas nk tgk balik buku MLM dia.lagipon bukan aku ada kepentingan sgt nak tau.

so ttg MLM--downline ke apa ..x ada kena mengena dgn harga produk HPA becoz MLM dia syarie.x ada sbb nak naikan harga mahal sbb dia bukan agih duit kat org2x bwh.

Harga yg agak mahal tp masuk akal..x taulah klu harga produk dia macam korset FIR tu yg nmpk sgt mengungtungkan org lain.

Ohh..abg aidid..aku ahli HPA.hehe

muhammad said...

buat homemade kfc and brownies lagi best n hebat dari diaorang...dan pelbagai veriaty,nak high rocket colestrol kaa..,nak low carb kaa...,nak add on smthg kaaa..nak take out smthng kaa..,nak buat food gila mcm mana pun boleh ikut suka kita...lagi sempol dr depa.

yang penting kita kena tau source tracebility from raw product to plate..tanya chef2 lama kat hotel tu...depa certificate qualified,n pactise benda ni dah lama..enjoy home cooking,better,safe n quality..kalau nak makan outside,kfc,sc,hpa tak sapa larang..masing2 dohh...

azwan said...

Ibn Haji Salam said..
"so ttg MLM--downline ke apa ..x ada kena mengena dgn harga produk HPA becoz MLM dia syarie.x ada sbb nak naikan harga mahal sbb dia bukan agih duit kat org2x bwh."

How about this?...
http://www.hpa.com.my/hpaic/?page_id=475

Lagi2 kat Bonus Generasi Pangkat(BGP). Sound like contradicting your statement..

Aidid Mu'addib said...

MLM + Syarie = Oxymoron
Come on google it bebeh!

Ibn Haji Salam said...

okeh azwan n bang aidid..t you2x..tgh tgk link yg azwan bg.

azwan said...

HPA = Omegatrend

Ibn Haji Salam said...

okeh dah tgk sekali imbas, rasanya x byk beza dgn thun lpas..sistem yg sama

sblm tuh kenapa MLM ada yg syarie dan tidak.

ok..sapa ada idea?

ok..saya bukan pengamal MLM dan tak penah lagi pki brg HPA.haha

azwan said...

Tak payah mention ko pengamal MLM ke idak. WTF takde sape kesah pun dey. Ho...lame ko buat tesis yek pasal HPA. Dah kaji pasal blog ni ke belum?

Berios tanye pasal syarie? Ko kenal Jason Kok? haaaa dia ade Kepatuhan Syariah, lagi gempak dey. Senang sket nak bungkus melayu2 bendul. HPA ade ape? taik kucing?

Ibn Haji Salam said...

dah..lama dan bc blog nih..peminat setia.

byk MLM tak pas ikut hukum, so saya tgklah yg MLM HPA ..beriya dia kata syarie MLM dia.kita pon nak tau tang mana syarie nya.saya bacalah dan tgk sistem dia. so far ok..x de naya org, amik duit org tanpa hak dll.

MLM jason kok tak tgk agi sistem dia, yg saya tau haramnya dr sudut peletakan harga yg mahal habis...

klu ble tolong bg link ttg sistem MLM jason kok nih..ada x kat blog nih?

azwan said...

Hah!!! MLM Jason Kok?!!

Take this...
www.jasonkokmlm.com.my

Dik...tu Bonus Generasi Pangkat cilok sampai 26% tak salah ke dik? tak beretika ke? upline tonggeng berak kat rumah, org bawah buat kerja gilabab, dapat gak duit. Tesis ape ko buat nihhhh????

hyelbaine said...

An MLM that is syariah compliant? Tell me now which practise under muammalat does this MLM fall under Mr. Salam? You know that there are so many under muammalat. You have sukuk, BBA, musyarakah, murabahah, wa'adiah and the likes.

So tell me Mr. Salam, under which edict would this so called syariah MLM falls under again?

Latifah said...

haaaaa... baru habis baca artikel dan komen2...
:)
KFC dan SR memang sedap..

Pengejar Bintang said...

In this world,real life - money is God.

Pakailah kopiah ke,keffayeh ke,kippah ke,baju sami ke apa - finally it's money who talk.

Say money is not powerful - God is powerful? Cube try la hidup takde kertas tu seminggu.Gua bagi seminggu.Boleh tak?Boleh tak?

Gua paling anti orang jual agama.Kopiah tak lepas tapi hati busuk nak sabotaj orang lain.

azwan said...

keh keh keh...
Baine, soalan ko hi tech sgt la. Mr Salam malas nak jawab.

ps: Salam? tibe2 tickle my subconscious mind...teringat Babussalam kat Masjid Nabawi.

Ibn Haji Salam said...

tak perlu nak buat tesis utk faham benda nih.bukan payah sgt nk faham MLM.

HYEBAINE-

takde..knp nak letak bwh sst nama bru nak tau halal ke dak.bukan asas.

bezakan je..antara MLM dan MLM (S)s for syarie ok.

tak kesah lah MLM apa sklipun..HPA ke..apa2xlah..cuma saya tgk MLM HPA je dulu..so mention MLM HPA je kat sini..entry pon psl HPA.


better tnya org HPA sendiri utk tahu, klu tgk kat blog dia..mmg nmpk percent2x n mcm MLM haram yg lain but not, the system is totally different.

saya slps saya tgk sistem MLM HPA..sya rasa sistem MLM HPA bgus, halal, bantu membntu, x ada unsur penindasan dll.so, bila x ada unsur2x 'jahat' mcm MLM lain ..takkan haram kot?

Rose said...

Confused with anak Salam's comments. Cakap ahli HPA, tapi tak pakai produk HPA. Cakap study pasal HPA tu MLM or not, tapi cakap gak malas nak check sebab takde kepentingan.

Dik, nak jadi terol ke nak buat diskusi ilmiah? Blur akak dik.

Anonymous said...

Mati2 aku ingat sosej.

Ibn Haji Salam said...

ehh...pasal apa komen saya x kluar..pnat je type panjang2x.haha.okehh..x pe.

rose :

jdik ahli sbb nak dapatkan fail HPA lah..dalm tu ada maklumat ttg MLM dia..so..salah ke jadi ahli sbb saya nak membaca?

nak ilmiah add lah ym saya.kita bual sana..panjang sikit..hahaha..

ok yg ini jgn padam okeh!

hyelbaine said...

Let me get this straight. Are you saying that Islam, a religion that encompasses every single aspect of life did not forewarn about trappings of syubhah and riba' in MLM?

So MLM is new/modern to the fact that its characteristics are never mentioned in business dealings that is muammalat? So Islam is imperfect that it is old and outdated just because there's no principle called MLM in muaamalat?

You talk about 'asas' so what is the basis of MLM according to muaamalat? Every trade for every single thing can be traced to a principle under muaamalat.

Come on now, YM? Why not discuss it here for everyone to learn together?

Rose said...

Oh, baru paham. Eh, you nak ngorat ai, ajak ym nie? Tak pela, borak sini pun ok, ramai lagi nak join diskusi..

azwan said...

Oi Salam,
Ko dah tgk web jason kok tu tak?

Anonymous said...

part 1 of 12 yang tak tahan tu..

looking forward for another 11 episode..

"anak2 kami cuma kenal RFC.." statement yang sungguh diperbesar besarkan..

Ibn Haji Salam said...

azwan : tgk dah tau..takkan nk click..haha.

rose : nope lah ngorat..plzlahh..ewww..haha.

see your email haa..

Anonymous said...

kekuatan plan pemasaran HPA,

1. Berteraskan prinsip IHSAN..

means, kind of menekankan prinsip meminta sedekah tanpa rasa segan..penuh rasa ihsan..walaupun harga barang2 tu lebih mahal daripada biasa..

tu je pun dah tunjukkan yang memang benda ni berteraskan MLM..

Unknown said...

tataw plak aku yang kata perempuan takleh sembelih..watdefak la..hahaha..pelik

jalan2 tengok tempat orang lain dulu..

aku kat mesir nih ada jaa perempuan sembelih ayam...fresh lagi..dari dalam sangkar terus sembelih...

tunggu dalam setengah jam sementara dia nak proses..ayam tu nk mati....baru bleh datang amek..

beza dengan malaysia..datang2 terus yg dah sembelih..

tapi dua2 pon ok la..sebab masih lagi dalam tahap fresh...bila dah gelabah semua orang salah.dia sorang jaa betoi..pelik la manusia...

thanks for the info aidid..dan thanks untuk komen pengalaman dari kawan2..

azwan said...

Hmm...biar aku pikir jap.
Ko ni troll level Sofea Talk, not worth for entertainment. Good luck boy.

hyelbaine said...

It seems my simple questions will not find an answer. I am disappointed.

Till next time then...

Rose said...

Kalaula ada "like" button kat comments ni, dah lama like comment Azwan.

azwan said...

Dulu2 ade someone proposed kat tuan blog buat button like, tapi beliau taknak gak. Terpakse panggil Mark Zuckerberg tolong.

Ibn Haji Salam said...

hyelbaine :

t ksih ajak berbincang di sini..cuma x seswai sbb aku pon dah lupa penerangan ttg MLM HPA tu...klu tgk kat blog HPA tuh pon ..aku dah lupa, x smua HPA trng kat situ.

so..klu aku tulis bodoh2x kata skian2x tanpa penerangan yg ble buat smua org faham, x de guna.

apa salahnya klu ko nak tau ko YM aku..aku x ingt smua sbb aku dah lupa..ko tau LUPA?haha..tp mebi bncng2x ble buat utk ko trus ke hadapan utk faham apa yg aku lupa..

so..apa bezanya ko faham di sana ( ym ) dan di sini?

ko yg nak faham..

cek chun said...

Aku plak yang tak paham bila baca nih.
Bwahahaha..
Ehh.. Hai miss laila dear

azwan said...

Mamat sekor ni stok bongok nak mampus retard perasan tau sumer benda, claim dah buat kajian ntah hape kejadah. Discuss kat sini je la mangkuk, budus punya tapir.

Kalau nko rase cilok duit org bawah tu ikut syariah, teruskanla pikir ikut bontot. HPA classical skim pyramid la bai, ala2 Omegatrend, cuma cover dgn kopiah dgn songkok. badigol lurus bendul mcm ko dan syaza je tak paham2.

Aidid Mu'addib said...

Ouch!

cek chun said...

Ada lagi ye bang,
Bukan malam sumaat ka.
Bini panggey tu :p

Ibn Haji Salam said...

x de pon aku claim aku tau smua bnda..

ok bukanlah kajian..aku study je sistem dia..so lepas.x de kes aniaya org dalam MLM(S)

yg syariah x cilok duit org lah...

http://www.ideafaizul.com/idea/pendapatan/beza-skim-cepat-kaya-dengan-mlm-sebenar/

nak tau tanyalah panel syariah HPA.adehh..

piramyd tuh paksa org lah..x crik org x dapt duit..yg MLMS..x de nya nk paksa2x..

Encik Malaysia said...

Ha3. Aku dah lama tunggu artikel ni. Memang betui. HPA ni dah la SYIAH. Pastu barang jual mahal gila, kononny halal, bantu ekonomi Islam dll. Bagi dalil haram jaddah. Semua haram, dia ja yang halal. Produk muslim la sangat. Bisnes bai. Bisnes. Dulu Rasulullah jual beli dengan yahudi tu apa? Nak tunjuk HPA lagi baik lagi mulia dari Rasul? Kepala hotak lu la HPA.

Pekerja haid tak bole kerja kononnya nak jaga kebersihan dan kesucian. Tahik dia. Islam tak ajar camni, sebiji cam yahudi.

Pekerja nak kerja kena amik wudhu' dulu, lagi kepala hotak dia. Rasulullah dan para Ulama' sekaliannya tak pernah ajar camni.

Ayam dia lagi bagus pasal di dengarkan bacaan ayat Quran 24jam sehari dan diberi makan dengan makanan Nabi, kismis, kurma, habbatus sauda' etc. Bagus sangat. Ayam tahfiz, so bole jual harga mencanak mahal. Nampaknya Rasulullah, sahabat dan para ulama' sekaliannya bodoh tak terpikir cara ni nak bela ayam. Bole membesarkan ayam yang beragama.

Aku dah geram lama dah ni. MLM syariah palahotak dia. haktuii.

Kalo dah MLM tu MLM la jugak.

ach van diel said...

Panel syariah HPA? tak cari orang tak dapat duit? Seperti pernah ku dengar ayat-ayat ini. Tapi di mana ya??



p/s: Kak Rose FTW. ejump( Ijam? So predictable), you pick a wrong guy.. hahaha!!

azwan said...

Memangla tak nampak macam aniaya/cilok sebab sumer pakai kopiah. Mereng ape otak ko ni.

Classical skim cepat kaye ko buta2 labur tanpa product. Bezanye MLM cuma tempekkan product bangang kat skim tu. tempekkan saja, bukan susah.

Tu..kalau ikut pelan pemasaran HPA, ko nak dapat BGP tu kena ada:
Belian bersyarat bernilai 50NM dan mempunyai Nilai Mata Bersih sebanyak 50NM SETIAP BULAN. Ikut web rujukan kajian nko tu, MLM tiada paksaan, ikut keperluan pembeli.

Kejadahnye bai? tu dah wajib beli tiap2 bulan. pakse tu. kenala beli ubat gigi, pil2 41 jenis tiap bulan.

Aku dah kate HPA ni skim piramid, cuma cover dgn kopiah je. same jek macam Omegatrend, gunakan barang keperluan harian sebagai product.

Nko paham ke idak nihh??

Encik Malaysia said...

Ha3. Tak payah la nak kata tak semua HPA suka buat fitnah camtu. Ko pg la talk die, mesti die kata ayam selain ayam die adalah haram. Sampai kaum kerabat aku xmakan ayam lain selain ayam radix. Nasi Ayam tepi jalan pun xmakan melainkan Nasi Ayam tu menggunakan Ayam HPA.

azwan said...

Sampai gitu skali Pelawak Yuyu? Bapak brengset budak2 HPA nih. buat agama sendirik ke? Ni semua soal exploit isu Halal nihh..main2kan minda org Islam. Tp ade gak bahlol yg nyokong macam si Salam.

Ibn Haji Salam said...

ehh..x lah..MLM HPA x paksa pon kowank beli...klu beli dapt mata..klu ko beli colgate..x lah dapat.so..paksa ke?

ko beli sst kat kdai aku..aku bg ko jajan..klu ko bli kat kdai lain, ko x dpt jajan.

so..ko nk bli ngan aku ke kdai lain?

terpulang lah kan...

pangkat tuh bwh syarikat lah nk bagi, salah ke syarikat nk bg kau hdiah klu ko beli brg byk.

n ko pon x dipaksa utk beli brg dr syariakt utk dpt pangkat.salah ke tempat kerja ko nak naikkan pangkat ko?

kat mana yg paksanya?

"jual beli atas redha"..so..haram?

azwan said...

2 care ko support MLM:
1) Ko guna2 product tiap2 hari, tak kesah la pasal pangkat pun hape. Punyela taksub satu rumah nko tukar dgn product2 HPA.
2) Jenis yg kejar point tiap2 bulan. Ni jenis penyangak cari downline2 tak sudah. Macam babi hutan camtu main redah, asal downline masuk, ko kaye.

In either way, sama cara 1 atau 2, ko mengayakan org atas dgn care sistem piramid. dari bottom to top. so care yg mane drive HPA ni??? Kalau ko pikir cara 1, ko memang naif, bodoh tak bertempat. HPA berkembang sebab sistem piramid, bukan sebab productnye bagus gilbab.

org2 atas yg makin kaye, mane kesah bila ko nak hit level macam dorang. Budus la ko ni Salam, aku dah cakap macam skim cepat kaya, cume tempekkan dgn product. tuh je bai..

azwan said...

Kalau ikut website rujukan si Salam Bahlol..
http://www.ideafaizul.com/idea/pendapatan/beza-skim-cepat-kaya-dengan-mlm-sebenar/

Meh aku buktikan HPA memang skim cepat kaya berdasarkan website ko tuh..

SKIM CEPAT KAYA

1) Kumpulan orang bawahan(downline) membayar wang kepada orang atasan(upline)
-->Ikut skim BGP HPA tu, jelas downline sampai level ke 10 pun akan suap upline no 1.

2) Yuran sangat mahal bertujuan untuk keahlian dan bayaran kepaada penaja (upline) termasuk wajib membeli produk.
-->Tak semestinya. Yuran RM30 nak promote public masuk HPA. Yg penting masuk dulu. Dah sedap2 makan makanan syubahah tu, barula boleh belanja sakan beli product.

3) Pembeli wajib membeli
-->Ni aku dah ulas. Tiap2 bulan kena beli barang nak maintain point, nak dapat bonus. Kalau taknak, rugi. Ikut suka nko la mamat.

4) Harga produk sangat mahal.
--> Kalau produk dah berpuluh2 jenis, dan dah tetapkan setiap bulan kena ada point wajib, harga barang berapa ratus sebotol pun dah tak jadi isu. Yg penting point, bukan lagi harga produk.

5) Fokus utama cari ahli. Kebaikan produk dilupakan.
--> Macam dalam pelan pemasaran HPA, focus utama mesti cari downline. Ko tgk semua sistem pengiraan bonus HPA tu, fokusnye kiraan mata. Nama produk hanya disentuh kat bab Untung Runcit jek, yg lain2 sumer kira point.

6) Keuntungan diperolehi dari pendaftaran ahli baru.
--> Walaupun HPA dapat untung bukan dari pendaftaran, tapi untung tu mesti kena cover balik dgn pembelian berterusan product2 HPA setiap bulan.

7) Aliran wang bertukar tangan dari orang bawahan kepada orang atasan.
--> Memangla bila beli product, ko takkan masukkan duit tu direct dalam akaun upline ko. tp proses pembahagian keuntungan tu berpunca dari proses jual beli org2 downline. Semuanya masuk dalam akaun HPA, disburse balik kepada org atas kononnye dalam bentuk "bonus". Yahoo!!

8) Peserta yang awal akan berpotensi mendapat keuntungan yang melampau
--> Dah namenye pun sistem piramid, tu yg guna sampai level 10. Memang peserta paling awal dapat, dan skim nye memang akan crash nanti,cume tunggu masa. HPA akan lewat crash berbanding MLM lain sebab kepelbagaian produk. Sampai tahap tepu, sumer dah bengong, buatla product lain plak.

@lutfihambalimr. said...

Mak aku selalu sgt beli produk2 HPA. Boleh kata kebanyakan produk dlm gambar pakcik berkopiah tu, mak aku dah beli. Alasan mak aku, "Tolong orang Melayu..". Aku senyap je, taknak cakap banyak. Nanti kena cop derhaka pulak.

Dulu aku agak setuju dgn mak aku. Tapi sejak aku pandang bisnes MLM ni serong, aku pun pandang HPA ni serong. Lebih kurang sama je dgn Dogtor Hafiz Hai-O tu. Guna ayat al-Quran, hadis ape sume, nak halalkan MLM yg dah sedia haram.

Aku setuju dgn nadiahkamil. Asal tak buat mcm Ramly burger tu je? Takde pun nak MLM. Boleh je nak maju.

Buat cerita mcm tu memang keji. OK, kata la kalau berbelas juta umat Islam kat Malaysia ni percaya fitnah tu. Berbelas juta tu tak makan KFC dah. KFC lingkup. Then RFC pulak maju. Unconsciously, duit yg HPA dapat tu, halal ke? Berjaya di atas keruntuhan seseorang melalui fitnah?

Aku pun tak faham la der...

Bomoh Hujan said...

best sangat ke ayam HPA tu......sampai ayam KFC jadik harem katanya.... haiyark........ke xda income dah terdesak sangat?

Bomoh Hujan said...

siyes beb... kira HPA ni hebak dari JAKIM yeaaaaaaaaaaa.......ayam KFC haremmm

Pusat Penyembelihan ayam KFC dibuka dan ia dimulakan seawal jam 6.00 pagi. Ustaz Daud mengambil keputusan untuk sembahyang Subuh berdekatan dengan pusat tersebut. Selesai solat subuh kedengaran siren dibunyikan menanda pekerja KFC mesti memulakan tugas memyembelih ayam. Para pekerja yang duduk berhampiran dengan pusat penyembelihan/ hostel muda-muda terus memakai pakaian seragam mereka dan terus membuat kerja. Satu persatu ayam digantung dengan kaki keatas dan sayap dikepit. Ayam dipotong dan seterusnya dijatuhkan dalam air suam.

Dalam laporan Ustaz Daud Che Ngah kepada Bossnya beliau mengatakan KFC tidak boleh dimakan dan dihidangkan kepada jemaah haji kerana:
a. Sewaktu sembahyang subuh, tiada seorang pun tukang sembelih yang menunaikan solat subuh
b. Ayam yang disembelih tidak mati/dibiarkan bebas tetapi terus dijatuhkan dalam air panas/letrik
c. Ayam tersebut berada dalam keadaan terseksa dengan kedua kaki (yang terbalik) kepak terikat.

Oleh yang demikian maka Ayam tersebut tidak boleh dimakan. Oleh kerana ianya telah disahkan oleh JAKIM maka dosa itu depa yang tanggung. Kita cuma perlu berhenti memakan KFC.


WTF~~~

Arya Dröttningu said...

HPA sellin' hot chicks? Wowzers!! No wonder Salim gettin' hot n bothered..if ya know what I mean...

Arya Dröttningu said...

Duh..Salam...whatever..

Bomoh Hujan said...

yeaaaa mau kaya bonus HPA?
http://duniaherbahpa.com/wp-content/uploads/2008/07/prb-3-v2.PNG

http://1.bp.blogspot.com/_yvWkUNkRUe0/Sz-pWSY6X7I/AAAAAAAAAHY/hOpwtJVakdY/S220/Bonus+HPA.bmp

http://duniaherbahpa.com/wp-content/uploads/2008/07/5-angka-5-bln-1-v2.PNG

yeaaaa gambo kepala2
http://farm3.static.flickr.com/2473/3841712622_4b69eff534.jpg

http://farm4.static.flickr.com/3575/3841712534_374543293e.jpg

http://4.bp.blogspot.com/_WuOK4xr6eHg/SFySRvBTYwI/AAAAAAAAAIk/ORpLvhLon0I/s400/pangkat.bmp


yeaaaaaaa opsssss sori...MLM ya
http://4.bp.blogspot.com/-YhjX4JtPf-o/TaW7ce0c-uI/AAAAAAAAALw/HF5VXDPu1P4/s1600/fuck_u_.jpg

Lee N. Rufus said...

haha, RFC? biase je.x la sesedap mana.sedap lagi aku goreng sendiri.

Radix cola, minum boleh dapat diabetes jugak.meletus.
*diabetes mellitus*

ubat gigi HPA? gigi aku terhakis. proven menghakis gigi.baik guna colgate.

Mr Freak ; gatal tengkok mu said...

oiiiiiiiiii Syaza Aiman..
jangan main etek je, baca dulu..
lu datang lagi skali, gua etek lu..come here kitty kitty..come here s s..LOL

anyway radik fried ciken sedap sebab ayam dia pakai jubah serta ketayap..patut laa

edacomel said...

jgn gaduh2 ler sesama islam...yg penting keyakinan kita thadap produk yg kita beli atau guna..tak plu dipanjang2kaN...

Aspire said...

Semua pengamal mlm dalam denial. Fefaham je lah... Beku!

Anonymous said...

lol 'Secret Recipe' yang ustat (you start motor) haramkan ni, dia ingat macam resepi rahsia Krabby Patty.

kahkah

ejump said...

@Ach Van Diel
Game On Bro!! :) (but really... I don't mind sharing)

Nak buka franchise baru "LFC - Laila Fried Chicken"... sapa nak JV?:)

pink tulip said...

The HPA Saga - part 1 of 12?
Ada lg 11 part la ye pasni... >_<

safwan said...

jgn suka2 foward sebelum mengkaji.. tapi bila difikir balik betol ker isu tersebut.. selalunya yang jadi mangsa adalah syarikat beso2 dan yang femes2.. betol tak.. itu yg terjadi kat malaysia skang ni.. semuanya nak untung diri sendiri.. kalo salah tanggung la akhirat nanti.. fitnah tu beb.. lebih besar dosa dia dari membunuh.. bayangkan la...kaji, pikir dan renungkan dulu.. baru bagi pendapat,,

Dzul said...

en. salam yg mmg x salam pun, aku x pandai cam aidid, baine, azwan, rose, chek chun or lelain.

so, aku ni kena explaination yg simple. mcm kamus bergambar. n aku nak kongsi ngan ko. kalau ko kisah la.

HPA ni buat sistem piramid. ko penah x tgk gambarajah piramid pasal rantai makanan? yg paling atas, pemangsa, yg paling bawah, mngsa. klau ko tgk benda tu n banding ngan skim piramid ni, patut ko paham yg, orang duk atas piramid tu cam pemangsa let's say aku letak buaya la... yg bawah tu, downline.. aku letak udang..

leh paham tak yang org atas tu kira nak mkn rezeki org jek.. capish?

mug cabbage tul...

Jinjulis J. Padasian said...

sudah tibanya revolusi ke arah penjatuhan skim MLM. patut buat reformasi, pinda undang2 baru.. tokeh MLM patut dihukum sebat di punggung.

pink tulip said...

http://www.puratos.com.my/110526BWSE.html

sekarang puratos pun keluarkan kenyataan gak yg SR xguna produk diorg.. harap2 orang yang sebarkan fitnah ni cepat2 la hentikan.

Aidid Mu'addib said...

TQ dear Ida...

pink tulip said...

most welcome...:-)
apasal tiba2 link mamat pakai kopiah tu tak boleh buka dah? takkan dah delete fb atau buat fb baru plak..

Abu Huzaifah said...

so,kalo aku beli barang HPA kat kedai pengedar(bukan stokis ye)center die,kire salah gak ke? Ade beberapa produk HPA yang aku suka macam kopi Radix dengan RFC,x pernah beli dengan ajen,so aku yakin x terlibat dengan MLM....beli terus pada center HPA

azwan said...

Abu Huzaifah,

Orang macam ko akan prolong survival HPA. Any MLM company kalau nak sustain, kena grow dgn downline2 baru, bukan dgn direct sales. Any MLM company yakin cara terrrbaik nak market/promote product ialah dgn gunakan sistem MLM, yg mana sistem MLM hanya survive dgn downline2 baru. Sebab bila ada downline2 baru, mereka ni akan struggle nak maintain point tiap2 bulan. Ni yg jadi main source of income dalam any MLM company. Fokus downline ialah duit, bonus, bukannye product..exactly mcm dalam pelan pemasaran HPA.

Kalau tak guna sistem MLM, susah nak survive, sebab susah gilabab nak beat bisnes konvensional lain macam Secret Recipe, KFC, etc. Dgn terjualnye produk2 HPA kepada pengguna macam ko, kira boleh jugak support sales HPA, walaupun contribution tak banyak, sikit2 jek.

So, ko salah ke tak? Mane salah beb. Tapi kalau ko bapak anti MLM macam aku, aku avoid je beli barang2 MLM sebab aku mmg nak bisnes MLM hancur dari dunia ni. Buat rosak bangsa jek.

Ummi Hanie said...

yeayyy...sahih la SR halal ... pehni nk serbu kedai dia beli cheese kek bebanyak...haih ! ;)

onguard said...

Kalau kat SP tu memang penuh la dengan premis-premis HPA ni,sebagai orang islam aku bangga dengan kemajuan syarikat HPA ni, tapi bila HPA ada melibatkan unsur-unsur MLM, aku dah mula tawar hati,dan bila ada usaha memburuk-burukkan saingan dengan cara kotor macam ni lagi buat aku meluat...Padahal KFCH pun milik orang islam jugak... Sedih sedih...

Nur Fauzi said...

hpa mempromosikan brangan buatan tempatan tu memang ok.

yang tak bagusnya ialah memburukkan company lain untuk menaikkan nama dia. kalau meproduk dia ok, marketing pun ok, mesti orang cari jugak.

lagi satu dalam hal sistem mlm yang diguna tu, tak sesuai digelar MLM syariah.

kalau bank islam nak declare dia patuh syariah memang perlu panel yang bukan sahaja mahir fiqh, tapi mahir juga bab2 ekonomi dan juga kewangan. mahir fiqh tapi tak mahir ekonomi dan kewangan, tak jadi jugak. mcm mana nak pantau aktiviti kewangan ke, marketing ke mcm tu?

perbankan islam nak keluarkan produk, 3 bahagian ni akan duduk sekali untuk bincang(kalau den tak silap la ye)

satu bahagia law (undang2). nak tengok produk ni lepas tak undang-undang manusia. bahagian fiqh pun ade. nak tengok lepas tak dari segi hukum islam. marketing pun duduk same sbb nak tengok produk ni boleh market ke tak.

tapi hpa ni rase lepas undang2 manusia je, dari segi fiqh, ekonomi dan marketing tak lepas lagi.

qimie said...

Persoalan: Adakah semua mlm haram?

blubangg said...

sorang lg tertinggal lrt..
refer balik fatwa mufti arab saudi..kalau hg kapiaq/secular..try tanya singapore & china gov kenapa diorang HARAM-kan MLM..

sekian

azwan said...

Nur Fauzi,
Good thinking process.

Ukhar said...
This comment has been removed by the author.
pink tulip said...

sokong blubangg... singapore & china yg bukan agama rasmi islam pun haramkan MLM tapi kat Malaysia orang islam yang ramai amalkan MLM.
Orang2 MLM plak, kalo kita cakap sikit pasal produk diorang, confirm terus melenting..

qimie said...

lrt selalu penuh skrg.

Err,ada link?

My Blog said...

LOLOLLLL...!!!

sekarang tiba masa untuk mambantai HPA pulak..!!! Seraaaaaanngghhh..!!!11

anyway, saya pun pakai sesetengah produk HPA gak..ada yang saya suka pakai, ada yang tak..

pendapat saya la, bukankah lebih baik kalau somebody who 'know how' & 'know who' pegi approach tokey besar HPA & bincang dengan dia untuk cari jalan mansuhkan sistem MLM & terus dengan konvensional...saya tak sokong pandangan rata2 orang dalam blog pakcik Aidid ni yang seakan-akan nak HPA ni bungkus terus...sedangkan byk solution lain boleh dibuat..

berapa byk pengusaha2 di bawah HPA tu akan bungkus kalu HPA ni tutup kedai, yg rata2nya usahawan bumiputera..& saya juga suka dengan usaha gigih diorg nak bela jgk ayam organik walaupun kosnya lebih tinggi dari ayam cucuk Ayamas..sayang kalau hanya semata-mata bencikan MLM yang diusahakan HPA, perusahaan diorg pun nak dibungkuskan sekali..lain la citer kalu ada pemodal lain yang sanggup ganti HPA untuk pengusaha2 SME bumiputera ni bernaung..

My Blog said...

tambah lagi

harap2 jangan la tragedi Al-Arqam berulang sekali lagi..

kerana nak hapuskan Al-Arqam, perusahaan produk mereka yang 100% halalan-toyyiban pun dicantas sekali..

...sayang...betul2 sayang..

ach van diel said...

My Blog, masalahnye kat sini, HPA yang ko pakai tu mengamalkan MLM. Kalau orang bodoh memang nampak HPA ni jual produk dia, tapi disebalik point2 produk dia tu mengkayakan upline pengusaha2 HPA tu.

Kalau nak kirakan produk2 diorang tu kat kedai dua ringgit, Mydin, hatta beli direct terus keluaran Peladang pun murah je. Btw, kat reban mana ayam organik yang HPA ni beli?

P/S: @ejump. I dont like sharing. I am way more cooler than you. Haha.

azwan said...

My Blog,

Mulia niat ko tu. Tapi hanya rhetoric + delusion. Pokok pangkalnye pun dah bengong, tamak. Sape2 pun tau mana2 MLM company akan crash bila dah saturated. Top management tahu bila akan crash. Tibe2 nak tukar ke conventional business? Very2 unlikely...

Mr Freak ; gatal tengkok mu said...

kalau hpa ada balls, fight like a man..bukak syarikat betoi2..hire professional..jgn biar telur masuk ke dalam sebab kecut guna MLM..

buat planning cantik2..radio baca Quran untok ayam tu takyah..bazir letrik..buang bisnes kotor-jatuhkan bisniess lain..takyah la buat produk banyak2...nak mula syarikat takyah la produk banyak gila babi..susah nak handle..maintain restoren radik fried ciken tu..

detergent, ubat gigi, ubat vitamin semua sampah..takde research centre..buang duit..buang semua tu tinggal restoren pastu reban ayam je..lain takyah..kalau buat camni bukan kata gua, Ah Meng, Ah Kok pon pegi makan kat restoren Radik Fried CikencopHalal..LOL

My Blog said...

hahaha

@ach van diel
ya, i know..yg saya nak utarakan skarang ni, adalah jika ada sebarang kemungkinan suruh/paksa/arahkan HPA utk tukar sistem kepada konvensional..
nak buat camna, ada produk dia yang saya suka guna..saya cuma menggunakan hak saya sebagai pengguna..ada barang yang saya beli kat Mydin, ada yang saya beli kat Tesco, ada yang saya beli kat HPA..saya suka, saya beli..alah..orang2 melayu dah tau ayam KFC tu ayam cucuk pun tetap melantak kat sana..hahahaa

tak tau plak saya reban mana HPA beli ayam organik dia..sebab setau saya HPA bela sendiri ayam organik tu..apa kata pegi selidik sendiri kat web rasmi dia..??

@azwan
retorik..?? delusion..?? hmm...maybe..tapi, pernah try approach diorg..?? maksud saya, try approach head honco diorg..?? sayang la, produk2 diorg ada yang saya suka guna..& ramai jugak yang suka guna produk HPA bukan sebab nak masuk MLM HPA..& rata2 pengusaha2 di bawah HPA pula adalah bumiputera..

satu benda ttg HPA yang saya lalui, diorg jarang promote ttg sistem MLM diorg..diorg lebih promote kpd produk2 diorg..tapi kalau dah taksub sampai jadi cam dalam entri pakcik Aidid kali ni, mmg mengarut la..saya pernah jumpa dalam Amway pun ada org camni..apa2 benda semua nak guna Amway punya..mmg cult gilababs..


anyway, welcome to the dark side, My Blog..muaahahahhaha

AFRedza said...

salam.. salam ukhuwah sume.. =)

1stly, sy nak komen ttg kata blogger, baik sokong syarikat kafir drpd syarikat melayu yg gune nama Islam tp nak jatuhkan syarikat kafir, naikkan nama sendiri ye?

pernah tak anda dgr surah al Baqarah, ayat 120:

"Dan orang-orang yahudi dan nasrani tidak akan rela kepadamu (Muhammad) sebelum engkau mengikuti agama mereka. Katakanlah, "Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yg sebenarnya)." Dan janganlah engkau mengikuti keinginan mereka setelah ilmu (kebenaran) sampai kepadamu, tidak akan ada bagimu pelindung dan penolong dari Allah"

Allah dah terang2 kata kat kita, org Yahudi, Nasrani or any golongan yg digelar kafir, TAK AKAN REDA pada umat Islam selagi mana kita tak ikut telunjuk mereka. lalu, adakah layak kita utk TIDAK PERCAYA kpd Allah, dgn menunjukkan sokongan kita kpd company kafir, sdgkan Allah dah bg warning siap2 kat kita, JANGAN SEKALI-KALI MENGIKUT TELUNJUK GOLONGAN KAFIR. means, anyhow, mereka akan cari jalan nak jatuhkan agama Islam.

soal company melayu tu, klau anda tak yakin dgn kata2nya, ttg menjatuhkan hukum haram or etc kat mana2 produk company lain, @LEAST, dia syarikat Islam. yg menggunakan MLM Syariah. drpd kita duk ikut blkg company kafir, baik kita ikut company yg dah confirm company Islam. cuba kita fikir, klau kita duk tlg company Islam, duit tu agk2 sampai ke mana? Klau tlg company kafir, duit tu sampai ke mana agknya? Bagaimana cara pembelanjaannya? Pernah tak kita terfikir?

2ndly, anda membuat statement seolah-olah Islam itu TAK ADA dalam dunia MLM atau company.

Tau tak anda, Islam itu syumul? bknlah Islam itu hanya berada di masjid semata. Islam itu ada pd semua aspek, politik ke, ekonomi ke, sosial ke, undang2 ke. hanya org BODOH sahaja yg mengasingkan Islam dgn dunia. Allah menurunkan syariat Islam sbg rahmat kpd semua manusia. siapa kita utk MENIDAKKAN kata2 Allah? jd, klau seseorang yg BERAGAMA ISLAM, membawa nama Islam dlm company dia, itu tidak salah, selagi mana apa yg dikatanya selari dgn pengurusan company itu. anda pernah ke melihat hpa itu dr dkt? atau hanya melihat dr jauh, lalu hanya kutuk dr blkg je?

"You shall not accept any information, unless you verify it for yourself. You have the hearing, the eyesight, and the mind, and they will be called to account"

3rdly, komen anda ttg "mamat berkopiah" tu. anda pernah tak belajar adab menegur org? klau ye pun nak membuka suatu berita yg anda menganggap ianya "kebenaran", TAK SEPATUTNYA anda membuka aib seseorang dgn menunjukkan muka sebenar org tu. @LEAST, silaukan gambar tu. tp, anda bukan sahaja menonjolkan gambar dia, malah mencaci-maki, seolah2 dia 1 level dgn puak bani Israel yg dah selayaknya utk dicaci, sdgkan anda tau, dia org ISLAM. siapa anda utk menentukan seseorang tu di mana darjatnya? anda sangka anda tau semuanya? anda sangka andalah TUHAN, menentukan darjat seseorang tu di mana?? biar sy tanya lg 1 soalan, anda pernah tak jumpa dgn tuan punya gambar, lalu bertanya atau klau rasa hebat, BERDEBAT? pernah ke? atau anda mengambil langkah dgn mengutuk dr blkg, dgn menulis blog dan mencaci dia terus-menerus?

"TIDAK BERIMAN seseorang itu selagi mana dia tidak menyintai saudaranya, seperti mana dia menyintai dirinya sendiri" (Hadis Rasulullah s.a.w.)

Rasulullah melarang tegas umatnya mencaci dan menghina sesama mereka. jgn kan menghina saudara sendiri, menghina kafir pun TAK BOLEH selagi mana dia bkn kafir harbi (kafir yg menentang Islam).

Akhir kata, klau anda manusia sejati, JANGAN REMOVE komen sy, tp reply komen sy ni dgn MATANG. jgn hanya pandai berkata, tanpa hujah yg berasas.

Wallahu'alam

azwan said...

Assalamualikum,

AFReza,
Jika benar anda seorang yg warak, munurunkan fiman Allah dan hadis ketika berdebat, sila beli salam dengan cara yang betul, bukan "salam.. salam ukhuwah sume..".

Hakikat Islam memang agama yg syumul, maka setiap ayat-ayat dalam kitab suci Al-Quran diturunkan merangkumi setiap aspek terperinci dalam hidup kita, tidak ada cacat cela. Hakikat anda juga mempergunakan ayat2 Al-Quran untuk berdebat di blog ni, seolah-olah sesiapa sahaja yang hendak menidakkan kata-kata anda akan sentiada kalah dan salah. Maka, biar saya buktikan kenapa awak ni salah dan berfikiran sempit.

1) Isu company Kafir/Yahudi dan Islam.
Anda tidak boleh lari dari mempunyai perkaitan dgn syarikat kafir/yahudi pada masa kini. Company mana yg benar2 Islam? Anda claim HPA benar2 Islam? Cukup setakat bukti Kepatuhan Syariah? Macam mana pula tindakan saudara Jaffar Hani yang membuat FITNAH? anda fikir ini tindakan org benar2 Islam? Fitnah itu lebih dahsyat dari membunuh. Dan ini tindakan daripada seorang ahli HPA yang kononnya berkopiah dan Islam. MEMFITNAH. Kesemua produk2 HPA, anda pasti tiada langsung kaitan dgn syarikat Kafir/Yahudi? Macam mana dengan container, bekas2, bahan-bahan plastic product HPA. Anda fikir semuanya bahan2 sampingan product dari syarikat Islam? Anda fikir A to Z semuanya Islam? Bagaimana anda berfikir menunjukkan kekolotan anda untuk mengaharungi zaman moden pada masa kini. Begitu kolot sehingga berfikir HPA terlalu tulen, tiada perkaitan langsung dengan elemen2 kafir dan yahudi. Anda begitu naif. Anda pasti Panel Syariah sungguh berkaliber sehingga tahu bab2 ekonomi, pengurusan kewangan dll? Jika mereka benar2 hebat, sila kemukakan bukti. Kesimpulan, HPA tidak 100% Islam, mempergunakan elemen Islam untuk memperdaya pengguna membeli produk.

2)Anda kata..."siapa kita utk MENIDAKKAN kata2 Allah?"
Kata2 Allah atau kata2 anda? nampak sgt anda TERDESAK untuk berhujah di sini, mempergunakan ayat-ayat suci utk mempertahankan sesuatu.

3) Baik, kita patut silaukan. Tuan Jaffar Hani jika berani, sila berdebat di sini. Perbuatan MEMFITNAH yang lebih buruk dari membunuh, memang patut dihina dan dikeji. kata2 seperti fuck dan bahlol adalah terlalu mulia untuk PEMFITNAH SEPERTI JAFFAR HANI.

4) Jangan perasan tuan blog akan remove komen anda. Anda naif. Komen murahan seperti anda terlalu banyak di blog ni. Bahkan lebih bernas pun melambak. Jangan jadi bodoh, cuba kaji blog ni dahulu. Jangan fikir anda terlalu hebat tanpa tahu background pembaca2 blog ni. Saya suka pembaca seperti anda, ini peluang keemasan pada saya untuk educate pembaca2 lain, pada masa yg sama memperbodoh2kan anda. Sila stay di sini sampai bila2.

5) Ini satu bonus point untuk anda:
http://hpaproduct2u.blogspot.com/2009/11/herba-rebusan.html
Cuba anda lihat website tersebut. Anda fikir adakah wajar pihak HPA claim Herba Rebusan tersebut boleh menyembuhkan darah tinggi, lumpuh saraf, asthma, penyakit jantung dan lain2? Ini satu tindakan kurang ajar! Dimana bukti2 klinikal anda, dimana? Sila beri link pada saya. Apa hak anda untuk beritahu pada pesakit jantung untuk ambil herba rebusan begitu? Anda tahu apa kesan sampingan Herba Rebusan tu...renal failure, liver failure, Cushing Syndrome dan lain2? Anda tau semua tu? Anda fikir cara ini beretika? Adakah ini cara HPA yg claim mereka2 benar2 Islam? MENIPU PESAKIT JANTUNG DENGAN BERI HERBA REBUSAN?!!! Ini ko kata ISLAM??!! Penal syariah HPA tau tak benda2 nih?!!!! Aku byk lagi bukti nak tunjukkan yg HPA bukan benar2 Islam.

WHAT THE FUCK LA KO NIHHH??!!!

azwan said...

Lagi2...http://hpaproduct2u.blogspot.com/2009/11/herba-rebusan.html

Sunday, November 15, 2009
Herba Rebusan
alac.jpgMerupakan produk dalam bentuk herba periuk. Dirumus khas daripada seratus peratus pokok herba tempatan yang bermutu tinggi. Mempunyai khasiat pengubatan yang tersendiri.

JENAMA & TUJUAN

1. D-HIPO –> Darah Tinggi

2. ALYXIA –> Lumpuh atau Saraf

3. ALAC –> Buah Pinggang atau Batu Karang

4. STOMA B –> Menambah Selera Makan

5. STOMA S –> Herba Kurus Badan

6. SEMARU –> Melawas Pembuangan Air Besar

7. LOHARD –> Penyakit Jantung

8. FOLIA –> Athma/Lelah/Angin

9. MANDI LULUR –> Herba Untuk Mandian

10. HERBA LULUR –> Ubat Cuci Untuk Wanita dan Keputihan

11. TENAGA HAYAT –> Tenaga Batin Lelaki

12. PENAWAR KENCING MANIS –> Untuk Kencing Manis

13. PENAWAR RESDUNG –> Resdung

14. M-GREN –> Jaram Untuk Migrain, Demam Panas dll

15. AN-MIA –> Untuk Tekanan Darah Rendah

16. FISALIN-B –> Untuk Ketumbuhan dan Kanser

17. DINOS –> Untuk Buasir

18. ARA –> Ghout

19. GATAL BADAN –> Untuk Gatal dan Ruam Badan

20. HERBA SENGGUGUT –> Sakit Bila Kedatangan Haid dan Kesuburan

Cara Penyediaan:

1. Masukkan kesemua campuran ini ke dalam periuk (Periuk tanah atau yang lain yang terbaik).
2. Masukkan air yang sama sukatan dengan herba tersebut (1:1)
3. Panaskan dengan api yang perlahan hingga mendidih.
4. Minum selepas daripada makan.
5. Dos yang ditentukan: 1 cawan kecil
6. Minum 1 hari 3 kali (pagi, petang dan malam)
7. Sekiranya air didih telah habis ulangi seperti di atas.
8. Ubat periuk ini hanya untuk 3 kali ditambah air (14 hari)

Berat Kandungan:

Antara 200 gram hingga 250 gram mengikut kategori jenama herba.

GILO APO HPA?? BAPAK BERETIKA CLAIM BOLEH UBAT SEMUA BENDA? UNTUK KETUMBUHAN DAN KANSER? WHAT THE FUCK???!!!!!!!!

ISLAM SANGAT (1000000000X) LA HPA!!!

hang jebat said...

1.Company islam tp meniaga cara kapir...cmne tu?
2.Company islam tp menyebarkan fitnah/memburukkan company lain tanpa usul periksa...cmne tu?

Stammofa said...

entry HPA nih masig tak panas lagi. kena tunggu Aidid kuarkan struktur komisen plak... yg tu maybe utk part yg seterusnya drp 11 parts..

by the way, ayam organik kena harga mahal? ayam tu tak kena cucuk dgn hormon pembesaran kan? ke kasik makan makanan mahal2 ?

azwan said...

hang jebat,
Orang2 HPA ni orang yang BONGKAK. Ada ilmu agama, dah rasa tau serba serbi. Bagus sgt la claim leh ubat kanser bagai. Yela ape2hal guna ayat suci, ape2hal ada panel syariah. Terkojol la kita nak menjawab. Ni bukan menghayati Islam, tapi mempergunakan Islam.

hang jebat said...
This comment has been removed by the author.
azwan said...

Anas Falahi Morad

* Gender: Male
* Occupation: Medic Student
* Location: Alexandria : Egypt

About Me

Si musafir yg masih belajar meniti titian hayat. Kelahirannya disambut di Pahang, lalu dididik oleh 2 insan istimewa mencari makna kehidupan sbg seorang hamba Yg Esa. Lalu diamanahkan ke atasnya bg menuntut makrifat Allah di muka bumi bg peroleh reda Ilahi. Kemudian si musafir ini melepasi titian "kanak-kanak riang"nya di SKSS (1999-2004), kemudian berhijrah ke SMKA Maahad Hamidiah (2005-2009) lalu menyambung jihadnya di Bumi Kinanah dlm bidang kedoktoran di Univ of Alexandria...

Medical student mangkuk ghupenye. Nak buat malu profesion aku ke dol? Ko nak jadi macam doGtor Hafiz ke dol? Berhingus gak badigol nihh..

ska said...

gile ah... isu HPA masih berdesing dan panas... sementara tggu maharaja lawak... layan komen2 bebudak HPA dulu sat.. lagi kelakor..

hyelbaine said...

This is the SECOND time I'm hearing the statement 'MLM syariah'.

Redza/Morad, semalam dah ada org kena tanya but I received no answer. Pray tell which principle does MLM syariah falls under in muaamalat again? You said Islam is complete right?

So if Islam is complete then why Saudi Arabia labels MLM as haram? Is their Islam incomplete? Or their Islam is different because they do not accept 'MLM syariah?' ?

Cure cancer? Kau nak mampus bai? Pls jgn start dgn canser ok? Masak kau nanti dgn sukatan 1 kau dan 1 air.

Aliph van Leeuwen said...

salam,

I really, really hope y'all gonna talk about elken and their products especially this el marino product. This is one of their explanation when I asked bout this product.

"ELMARINO mempunyai Formula VIQUA ACTIVE VIA ADS( ADVANCE DELIVERY SYSTEM) NANO DELIVERY SYSTEM YANG MANA DIREKA DNEGAN KANDUNGAN PUNICANALGINS (POLYPHENOL) PIAWAI YANG 40 KALI LEBIH TINGGI ANTIOKSIDAN DARIPADA JUS DELIMA. buah delima mempunyai 40 kali ganda antioksidan yang mana mengandungi KOLAGEN dan Elastin. KOLAGEN didapati dari ikanLaut Dalam yang mana mempunyai kolagen dan elastin."

Macam whack je product ni.

Thankies yo!

Bomoh Hujan said...

Stammofa said...
entry HPA nih masig tak panas lagi. kena tunggu Aidid kuarkan struktur komisen plak... yg tu maybe utk part yg seterusnya drp 11 parts..


beb ko cari komen tok moh yang ada link bonus2 gitu... hihhiih

pjmmurad65 said...

Memang menarik baca komen saudara 2 tentang isu ini. Tapi banyak komen yang tidak berpandukan kepada fakta yang jelas. Kebanyakan lebih beremosi dan penuh sentimen. Sekarang orang dah buat kajian ke atas konsep MLM syariah dalam PhD. Perkara ini terkandung dalam
Muamalah muassarah. Saya nasihatkan yang bagi komen kena belajar dulu ilmu ini baru ada kefahaman yang jelas. Ramai yang tak dapat bezakan antara konsep MLM dengan skim Piramid akhirnya mereka menyamakannya saja. Tentang isu pemakanan halal kita tidak boleh mengambil ringan urusan ini dan menyerahkan bulat-bulat urusan ini kepada orang-orang kafir kerana mereka tidak ada tanggungjawab dari segi agama. Bagi yang tak suka pada produk HPA gunalah produk saudara-saudara seIslam kita yang lain. Bersama kita membantu mengukuhkan ekonomi Ummah.

azwan said...

Saya nasihatkan pejuang2 HPA belajar dulu ilmu sains sebelum claim sesuatu produk boleh sembuhkan kanser, penyakit jantung dan lain2. Adalah salah dari segi etika perubatan dan boleh meninggalkan kesan sampingan jika tidak dipantau. Jangan ingat tinggi ilmu agama, ilmu sains pun pandai juga. Ini perbuatan tidak beretika dan menganiaya pesakit.
Itu yg dikatakan HPA 100% islam?
Itu muamalah muassarah?
Itu yg hebatnya panel syariah?

azwan said...

Baru tinggi sikit ilmu agama sudah pikir tau semua ye Pak? Underestimate our capability and capacity is your biggest mistake. More to come if you like...

Berniaga tak beretika dari segi perubatan dah perasan 100% Islam. Ape cite ko Murad? PHD dalam muassarah? tu yg ko bagus sgt dol?

mlmpeopleareplainstupid said...

http://pjmmurad.blogspot.com/

pjmmurad? ini blog encek kah? takde pn cite pasal muamalah muassarah pun(klu tue blog encek la)

btw klu dah ada yg buat kajian dipersilakan share findings nyer dengan kita orang kat sini.mana jurnalnyer? setakat cakap buat kajian tak guna jugak yg penting kita nak tau apa isinya, apa keputusan dan kesimpulan dari kajian yg dah dibuat. itu yang lebih penting. setakat cakap buat kajian sama la macam komen yang tidak berpandukan fakta yang jelas. ye tak pjmmurad?

azwan said...

Ni lagi dari blog mamat HPA yg kononnye nak membantu ummah ni..

1. Pegaga (Teh Herba, Teh Asiatica, Sabun, Kordial Pegaga, Teh Instant)

- Bentuk otak dan untuk kegunaan masalah ADD.
- Mengubati luka dalam.
- Herba antikanser (kanser yang terkait dengan hormon)
- Asiatikosid (antibiotik) dalam Teh Instant.
- Baik bagi ibu lepas bersalin.
- Diuretik dan mengandungi minyak yang baik untuk ginjal.
- Elok untuk kulit dalam persediaan sabun.

2. Teja Lawang (Herba Tuju Angin, Radix, Paramaria Plus, Kopi Radix dan D'Karm)

- Teras pokok (ratusan tahun).
- Satu famili dengan kulit kayu manis.
- Mengandungi minyak sari untuk gastrik.
- Mengubati masalah angin (racun, suhu, angin).
- Rendaman kulit kayu manis baik untuk diabetes dan sakit pinggang.
- Mengurangi tekanan di otot jantung (angina).

3. Hempedu bumi (D'Tork, Imuniti dan Deep Cleansing)

- Masalah hati seperti hepatitis
- Tonsil
- Demam
- Darah tinggi
- Kencing manis.
4. Mengkudu (Buah dan Akar)

- Buah dalam bentuk kapsul mengkudu.
- Akar dalam Herba Tuju Angin, Radix, Paramaria Plus dan Kopi Radix.
- Morindin sebagai pelawas dan anti kanser usus.
- Mengandungi selenium anti oksidan yang kuat.
- Anti kanser.
- Darah tinggi.
- Sinergi dengan madu menurunkan kolesterol.
- Mengatasi masalah tidur yang ringan.

5. Senna Makkiah (Pelawas dan Teh Asiatica)

- Di ambil bersama madu menguatkan otot jantung.
- Pengubatan nabi.
- Penting dalam kolon cleansing.
- Lebatkan rambut.
- Jerawat dan kudis.
- Sawan.
- Gatal badan.

6. Shark Cartilage.

- Anti kanser
- Untuk sakit sendi
- Untuk masalah tulang belakang.
- Di ambil masa perut kosong
- Pagi 3 atau 6 kapsul
- Sinergi dengan Teh Instant
- Sumber kalsium

7. Jering

- Beta sitosterol dan stigmasterol (hipoglisemik).
- Benalu anti kanser.
- Ambil bersama Malac untuk elak tak lawas kencing.
- Kurangi makanan (beras putih, tepung, gula).

8. Omega 3

- Kuatkan ingatan (DHA).
- Kuatkan sistem kardiovaskular (EPA).
- Jantung dan darah.
- Sumber ikan (di sinergikan dengan herba untuk mendapatkan potensi 13 kali ganda).
- Soft gel (dewasa).
- Kapsul (anak-anak).

9. Garcinia (Stoma-K)

- Mengandungi HCA.
- Menekan perasaan lapar.
- Membakar lemak dalam tubuh.
- Bagi mengelakan gastrik diambil dengan madu.
- Khusus untuk obesiti.

10. Madu Lebah

- Sunnah nabi.
- Baik untuk bersihkan ginjal dan hati.
- Menjaga kesihatan kolon dan perut.
- Membersihkan darah.
- Bersifat pelawas (diminum dengan air panas).
- Gangrene
- Digunakan untuk tujuan detox.
11.Mengkunyit (Corcinium Plus)

- Resdung.
- Baik jika bersama madu (Air suam + buka kapsul).
- Ubat demam yang baik.
- Antibiotik.
- Mengelakkan menanah pada luka.

12.Tongkat Ali

- Tenaga.
- Kardiotonik.
- Antikanser.
- Baik untuk demam.
- Sakit sendi (Radix dan Herba Tuju Angin).

13. Lalang (Malac)

- Baik untuk ginjal (diuretik).
- Baik untuk demam (anti-piretik).
- Batu karang (sinergi dengan madu).
- Gout.

14.Bayam Duri (Health-B)

- Menambah darah (+ Spirulina).
- Diuretik.
- Anti ketumbuhan.

15.Roselle

- Vitamin C.
- Anti stress.

hahahahahahHAHAHAHAhahhaha...
Bagus2...bagussss...pandai betol ilmu sains ko yek badigol. Sungguh beretika....sungguhhhh Islamik. Inilah HPA!

cek chun said...

"Seorang ahli M.L.M pula merupakan individu yang berjaya dalam karier peniagaan jualan langsung pelbagai aras. Beliau sedar bahawa kekuatan M.L.M bergantung kepada keupayaan membina jaringan pengedar yang kukuh. M.L.M merupakan suatu system perkongsian untuk mencapai matlamat yang sama"

saya nak tanya pasal ni. saya juga berminat nak tau pasal MLM yang halal. bolehkan incik-incik HPA cerita kat sini?

Akak Tudung said...

MEMANG TERBAEKK LA BRO.. I LIKE THIS ENTRY.. HIHIHI...

AidahT said...

kuih karipap sudah mari!

menarik, saya tak tahu pulak HPA pemilik Radix yada yada ni pun MLM rupanya? Pernah la sekali makan di restoren RFC, so-so je la.

wv = 'wadefi' wat de fiiiiiii LOL

anybody wants the screen cap?

Abgcengkih said...

JAFFAR HANI pencetus. Pjmmurad MENAMBAH PERISA. hpa KEPANASAN....

onguard said...

MLM syariah= downline sedekah duit pada upline,konsep ihsan

MLM sekular= upline pau duit downline serupa penyangak

dan duit ni akan kemana,kalau tak ke mereka yang bersemayam di puncak piramid betul tak?

lagi satu,jangan la memberi harapan palsu kepada pesakit dan keluarga pesakit kronik seperti produk-produk merapu yang dijamin boleh mengubati pesakit...menipu satu hal,buatnya pesakit tu makin melarat,sapa nak tanggung sengsara mereka???tak kesian ke kat bangsa sendiri?selalu alasan yang diberi,pesakit mengambil produk tiruan... dah agak dah...

onguard said...

selalunya MLM dan simpatisan mereka akan cop aidid&the geng sebagai pelingkup bisnes bangsa sendiri...
aku yakin aidid&the geng bangga tengok orang melayu pakai alphard,ada bungalow di atas bukit,tapi jalan mendapatkan duit tu biarlah halal,jangan ada unsur penaya orang bawahan. MLM dan organisasi kerja tak sama tuan puan,di ofis kita ada orang atas sampaila di peringkat CEO,tapi masing-masing dapat gaji masing-masing,bukannya kerani kena bayar ketua kerani,ketua kerani kena bayar pengurus dan sebagainya,tetapi di dalam MLM,itulah yang berlaku secara langsung atau secara tak langsung,kalau tak mana mungkin manager atas boleh goyang kaki sambil duit masuk akaun,CEO pun kena datang kerja jugak tau...

onguard said...

Mai Secawan... :)

JalakLenteng said...

"Ayam organik"?

WTF?! Give me ayam mekanikal any day.. Oh wai....

AFRedza said...

MLM Syariah berbeza dgn MLM konvensional. jgn samakan 2 sistem yg mcm langit dan bumi tu. tgk situasi di bwh:

A ialah upline kpd B. A seorang yg sibuk dgn keriernya sbg student, B pula sudah boleh fokus dlm perniagaannya. jd mana yg pada hukum fitrahnya akan lebih maju bisnesnya?

of course B kan?

dlm sistem MLM konvensional, B TAK MUNGKIN akan dpt pangkat lg atas drpd A. MUSTAHIL!

dlm sistem MLM syariah?

B boleh melepasi upline dia, yakni A.

apa kesan pada A yg tak fokus dlm bisnesnya?

pangkatnya tetap sama, tanpa terusik skali pun, TAPI, dia tak akan dpt bonus bulanan mcm yg B dpt, malah B jgak akan dpt pangkat lg tggi drpd A.

ini bezanya. MLM yg diamalkan hpa jauh sekali berbeza dgn MLM konvensional yg diasaskan oleh barat.

ttg mslh herba yg mampu merawat kanser tu, apa kata anda semua jumpa sendiri mereka yg sudah ahli dlm company hpa, malah punya ilmu herba yg cukup pakar. anda boleh tanya sendiri, bagaimana ilmu herba yg dibawa oleh hpa saling berkait dgn ilmu herba perubatan nabawi. adakah sama konsepnya dgn perubatan moden yg dibawa konsepnya oleh barat? maaf, sy msh kurg ahli ttg ilmu ni, maka sy serahkan anda semua utk usaha sendiri mencari ilmu utk mencari kebenarannya. segala slh dan silap sy mohon maaf.

wallahu'alam

keciq88 said...

to afredza:
kiranya, A upline kpd B.
A seorang student yg sibuk (so, xdpt nk kencing ramai mangsa2 yg beragama islam)
B seorang yg fokus dlm perniagaan (so, ade bnyk mase dan telah berusaha keras untuk mengencing ramai mangsa2 yg beragama islam)
YA! saya setuju pendapat anda bahawa B boleh melepasi upline dia, yakni A dari segi pangkat dan bonus bulanan.

p/s:bonus bulanan tu dpt dari mane ye? duit poket ketua HPA yg xmengambil untung banyak???

NurAsh said...

finally, agree to disagree with AFredza...hape enta. enti ni la!!!! satu lagi, baik enta/enti ni teliti balik dalil2 yang enta/enti kemukakan! jangan main letak je!! wat malu kami kaun pendakwah je....grrrrr!!!!!!!!

azwan said...

AFRedza,

Tahun brape ko skang..1?2? Clinical pun ko tak pass lagi kan. Okla dimaafkan. Tp jgn jadi bangang masuk MLM bila dah jadi doktor. lagi skali, jgn malukan profesion kedoktoran. Org pandang doktor ni byk ilmu oi. Camne leh masuk medical school nih?...anyway memang patut government frozen new medical school, kalau tak makin ramai yg bangang mcm budak sekor ni.

1) Hujah upline A downline B tu menunjukkan ko confuse. Konsep A B nko tu exactly sama macam MLM konvensional (ade ke MLM konvensional? kah kah kah!). Dalam MLM konvensional, sebut je la yg bangang2 mcm uptrend, downtrend, ape2 kejadah pun, memang A takkan dapat ape2. Dalam Lempe Berger pun, A memang takkan dapat pangkat dan bonus macam situasi yg ko cakap tu. Lagi satu, ko jgn jadi asbab musabab hukum fitrah dalam soal komitmen. Dah beria2 nak masuk bisnes, ko mesti RESPONSIBLE. ni la masalah pemikiran kolot macam ko ni, bila desperate ambil soal hukum2 fitrah, macam2 dijadikan alasan tak boleh nak active. Ape kejadah bai? Ni soal sikap profesional. Kalau dah tau fitrahnye bangang, jgn masuk langsung la. Hidup takde plan ke dey? Thats why I wonder hows this dumb can enter medical school. tak critical langsung. Mak bapak ko ajar camner? Bagi makan ape gamaknye?

2)MLM yg HPA amal, atau MLM "konvensional" yg ko claim tu memang dua2 diasaskan oleh orang kapir. PANEL SYARIAH HPA PATUT TAHU YG MLM NI DIASASKAN OLEH SATU KAUM YANG HIDUP DI UTAH, AMERIKA YG DINAMAKAN MORMON, MEREKA MENGANUT SALAH SATU CABANG AGAMA KRISTIAN. Takdenye MLM HPA diasaskan di Mesir, satu lagi kat barat. Ni semua fakta, aku bercakap guna ilmu, ada basis. Badigol berhingus tapir macam ko yg asik fikir MLM HPA ni paling suci, paling syumul, walhal MLM sebenar2nye adalah AMALAN ORANG MORMON. tau Mormon tu ape???!!! pegi baca entry Mormon, ko medical school, struggle sket cari entry tuuu..Cepat2.Kalau tak pun google jek.

3) Budak hingus, alang2 ko dah masuk medical school, sila paham apa itu EVIDENCE BASED MEDICINE. kalau ko tak paham benda ni, dah masih lagi stuck dgn ayat2 dalam perenggan terakhir ko tu, aku suggest ko quit je la medical school. Aku taknak ulas panjang2 pasal clinical research, modern, traditional & complimentary medicine. Satu aku nak pesan, Rasulullah SAW sediakan perubatan nabawi sebagai platform untuk kita mengkaji dengan lebih dalam demi kebaikan seluruh manusia, termasuklah Muslim dan Kafir. Dia tak suruh kita ambil bulat2, suruh kita berfikir dan bertindak dgn sewajarnya. Ko kena belajar berfikir secara critical dan lateral. Claim herba boleh ubat kanser adalah tidak beretika dan boleh membahayakan pesakit. Aku pun ade buat bisnes traditional & complimentary medicine, kawan baik aku run satu pusat perubatan Islam kat gombak. Aku tgk ok jek dia buat, takde hal. Quit medical school je la woi...buat malu jek.

NurAsh said...

"like" bro azwan punya komen!

anakcikbob said...

entry ni mengingatkan aku kes taun lepas. ada org tinggalkan komen kat shoutbox aku kata "jgn minum milo. milo mengandungi ulat". lebih kurang mcm tu.

so, aku ni penuh concern sebab aku suka milo. so, aku g kat shoutbox dia pulak, n tanya yeke milo ada ulat?
so dia dtg balik blog aku n tinggal lg komen kat shoutbox cakap "ye. da terbukti. jadi untuk lebih selamat, beli la produk HPA" [something like serbuk koko]

bila dia cakap macam tu, baru la realize marketing strategy yg dia buat tu.n bila aku belek2 blog dia br la tau jugak. so, aku abaikan. sbb mmg prinsip aku, kalau ko nak jual barang, xpayah nak burukkan produk lain. buat ko nampak keji.

Oh Oeya said...

mokcik kalau jual kerepek pun mokcik akan claim 'kerepek mokcik terbaikkk derrr'
hik3.. kui3

Metafora said...

susah tol nk gitau kat orng yg perasan alim,cakap sume baik2 kononnya hikmah la bagai siap lindung diri sebalik ayat quran..play good meh? weh,buka topeng tu wehh!! aku hairan tol la..apsal tak amik je ilmu baik2 kat dalam blog aidid ni..faham ke tidak wehh? ada sorang mamat perasan alim cakap ayat sume baik2 pesanan hikmah kejadah xsuka..poyo beb..tak takot ke wehh ayat quran tu sumpah seranah ko semula sbb guna ayat quran utk kepentingan diri nk lindung kesalahan yg dah terang gila sume orang nampak?

AFRedza said...

to NurAsh..

klau anda "kaum pendakwah", sy nak tanya anda, post pertama sy tu betul ke salah? ada apa2 yg tak kena tak? klau salah, cube anda bgtau mana yg salah? takkan reti bg "fakta" tanpa hujah kot..

to others..

klau anda mahu membidas hujah sy hanya dgn cacian, hanya kerana sy msh muda & cuba membidas isi dlm blog ni walaupun sy tahu major menentang, sy tak kesah pun. kerana Allah lebih tahu. klau anda semua mahu melihat pangkat seseorang dulu baru mahu mempertimbangkan hujah, boleh check sendiri laman web hpa, siapa pengasasnya? siapa ahli2nya? kelulusan apa mereka? stkt yg sy tahu, ada di kalangan mereka yg punya kelulusan MASTER MUAMALAT. adakah mereka seperti ini pun anda msh menganggap mereka 1 fitnah yg besar? siapa anda yg punya ilmu cetek mahu membidas hujah dan kajian mereka?

baiklah, sy beundur skrg, tp tak bererti sy menyerah. andai ada rezeki, sy akan teruskan bicara sy dgn anda secara berdepan di dunia ini. klau tak pun, settle dgn Allah je la ramai2, yg tu lebih adil. kita lihat, siapa yg sebenarnya tertinggal JAUH KE BELAKANG.

"Islam itu akan menang pada akhirnya, sama ada ketika anda bersama dgnnya, atau tidak (menentangnya)"

wallahu'alam

Mr Freak ; gatal tengkok mu said...

hahahahahahahahahahahahaha

Mr Freak ; gatal tengkok mu said...

kui kui

Aidid Mu'addib said...

Dah lebih sejuta perkataan aku tulis kat blog ni... some deluded self-righteous kids just refuse to read them properly. Really hopeless these Malay kids huh? Really pathetic. Anyway, if you wanna go and swallow all the money you can get because you value it so very much (itu ajaran Islam tu erk?), via a yahudi-influenced business model and accept it as something syarie-inspired becos some ustaz-ustaz yg dapat duit free said so... elok sangat la tu tu dol. Ajaran daripada ulama' cap ayam namanya tu. Punya la bercanggah dgn ajaran Islam gilabab dowh!

Oh OK, you wanna run the fuck off? Sure no problem - good riddance.

pjmmurad65 said...

Salam buat semua, sebenarnya ada blog saya yang mengupas tentang konsep MLM Syariah. Insya Allah nanti saya bagi blog saya yang sebenar. Blog yang ada tu sekadar blog baru untuk ikut serta berdialog secara ilmiah dan telus. Mari kita ikut akhlak Islamiyyah dalam bertukar-tukar pandangan. Sebenarnya saya adalah lulusan MASTER dalam Fiqh Muamalat di KUIS (Kolej Universiti Islam Antara Bangsa dan telah membuat kajian perbandingan antara MLM Konvensional dan MLM Syariah. Memanglah kalau kita menilai syarikat2 MLM yang ada terdapat banyak unsur penipuan, gimik, perangkap, pemaksaan dan sebagainya. Unsur2 inilah yang perlu dibersihkan agar sesuai dengan hukum syarak.

azwan said...

AFRedza,
Quit je la dari medical school. Buat malu jek. Dari semua point aku tulih, satu point haram pun tak masuk kepala otak ko. takpe, viewers lain paham. Get lost budak. Ko pegi naik atas piramid giza tu, terjun face first, habis cerita.

Murad,
Bagila point ko tu, aku akan counter satu2. Tgk betape Islamik nye HPA ko nih yekk.

azwan said...

"Islam itu akan menang pada akhirnya, sama ada ketika anda bersama dgnnya, atau tidak (menentangnya)"

Satu statement yg membuatkan org macam aku ni terus terjelepuk tertonggeng kalah salah gilabab 10-0 langsung terdiam terkincit tercirit mampus aku takde point jadah sentiasa teruk haram hancus. keh keh keh...

Metafora said...

aku tak tahu tang mana yg point azwan tu buat sape2 tak faham..lain la kalu budak xsempat tadika lg..simple beb..sepaling senang nye point pun xleh nk paham? ..satu lg..sume orng yg mengucap kalimah syahadah tu PENDAKWAH beb..amal makruf nahi mungkar..jgn ingat orng yg cakap konon baik lemah lembut sopan sesantunan gaya bahasa tu je pendakwah beb..

cek chun said...

nah wan.. kopi sechewen.
kasi up balik dari terjelepuk tertonggeng tercirit mirit semua tu.

cek chun said...

incik murad,
semalam saya dok baca pasal MLM syariah di blog anda. ada banyak soalan saya nak tanya. ni baru saya nak baca semula, anda dah buat secret-secret pulak.

Anonymous said...

Yeah, i thot so. Can see it coming from AFReja. It's ah-mazing how all these MLMers, regardless of their biz' differences, geographic location & soci-demo profiles, wud unite & counter "negativities" based on common schticks & premises; ad homimem, morality etc, all of which failed to justify the issues surrounding MLM . The similarity is uncanny, it's like they are molded by the same pair of hands. I salute their unwavering beliefs & support toward their MLM masters.

And how that HPA dude could sink so low to discredit the likes of SR & KFC (like a lil puppy in turban goes all gangster & yelps angrily at its nemeses, da bulldogs) is just so unethical, from marketing or any other kinds of standpoints. And tail wiggling too. Heh.


ps ejump, i think it's time to knock it off . I understand it's a joke buddy. I’m a good sport & plenty of cool, but let's not intersperse AM's comment threads with non-MLM stuff - cewah!(or go slow cos i/ ppl here can only take it in small doses). If you want, i can create a page just for ya to profess your virtual immortal love to Laila there (who da fudge is Laila?). Nak ronggeng sampai pagi pon boleh. Bwa-ha-ha.

karlxyz said...

After reading the whole article the one thing that I’ve learned, it’s not to mess with mother nature, mother-in-laws, or mother freaking Aidid and the gang..

well done bro...kudos

Anonymous said...

Bismillahirrahmanirrahim, dengan nama Allah yang menciptakan penyakit, dan Dia juga yang menciptakan penawarnya, diturunkan ilmu tentang perubatan melalui syifa' qurani dan tibb nabawi. Dan Dia jugalah yang memiliki segala ilmu perniagaan dan ekonomi serta mengetahui bahawa betapa lemahnya akal manusia dalam mengkaji alam ini.

assalamu'alaikum.


Bagi mereka yang belum mengenali apakah Herba Penawar Al-Wahida (HPA) yang sebenar, mungkin anda boleh renungkan beberapa perkara berikut.

PERJUANGAN HPA

1. PERUBATAN JAWI

“Herba Menuju Kecermelangan”

· Perubatan Jawi diwujudkan di atas tujuan untuk memperkenalkan Thibbun Nabawi kepada masyarakat zaman sekarang.
· Pengubatan yg menggunakan sumber yang Halal yang berdasarkan pada Alamiyah dan Ilahiyah.
· Suatu usaha untuk mengumpul kembali khazanah pengubatan yang dinamakan Pengubatan JAWI yang bukan dari Timur atau dari Barat tetapi berdasarkan kepada etika Perubatan Islam yang lebih tinggi dari pengubatan Timur atau Barat.
· Graduan Sijil Herbalis harus menjadi ahli aktif Kelab Alumni Herbalis agar ilmu sentiasa dipertingkatkan dari masa ke semasa.
· Usaha akan berterusan untuk menjadikan Perubatan JAWI suatu perubatan yang diiktiraf dunia sebagaimana Ayurvedic, Traditional Chinese Medicine (TCM) dan Homeopathy.
· Perubatan JAWI akan dimasukkan di dalam syllabus di MANHAL (Madrasah HPA) iaitu menjadi salah satu lima perkara yang wajib dipelajari oleh semua anak didik MANHAL iaitu

1. Al-Qur’an dan Hadith.

2. Ilmu Perniagaan.

3. Pertanian dan Industri (Pengolahan Sumber Alam)

4. Perubatan JAWI

5. Bahasa (Bahasa Arab, Bahasa Malaysia, English, Mandarin dan lain-lain)


2. PRODUK HALAL TANGGUNGJAWAB BERSAMA™

HPA komited untuk mewujudkan produk-produk alternative bagi menggantikan produk-produk yang tidak halal di pasaran dengan Motto PRODUK HALAL TANGGUNGJAWAB BERSAMA™.


3. PENDIDIKAN

HPA juga komited untuk membangunkan sistem pendidikan yang akan melahirkan Generasi Rabbani yang kuat pegangan tauhidnya kepada ALLAH SWT. Generasi yang akan menyambung perjuangan kita semua mengamal dan menyebarkan Perubatan JAWI dan generasi yang memperjuangkan produk-produk Halal ke seluruh dunia. InshaALLAH.

http://jawiherbshop.blogspot.com/2011/02/perjuangan-hpa-1.html


SANG HERBALIS

Tahukan tuan,
Siapa sang herbalis itu,
Herbalis bukanlah perawat biasa,
Dia tidak berada di bilik-bilik rumah sakit,
Dia tidak berada di ruang-ruang perkantoran,

Sebab...
Dia tidak terkurung,
Dalam ruang dan waktu,
Tahukan tuan,
Siapa sang herbalis itu,
Dia adalah manusia yang merawat hati...

Oleh : Tuan Haji Ismail bin Haji Ahmad

Anonymous said...

USAHAWAN SEJATI

Usahawan bukannya manusia luar biasa
cuma usahawan
luar biasa kerjanya
luar biasa ketabahannya
luar biasa tindakannya
luar biasa mindanya

Bertemu usahawan itulah
rezeki kerana usahawan membawa
peluang kepada yang mahu merubah diri sendiri

Hidup jiwanya bersama usahawan
fikir kejayaan
fikir strategi
fikir kelemahan diri
bukan mencari kelemahan diri orang lain

Masa bagi usahawan
paling penting
menyusun, merancang, dan mengatur
yang paling penting
usahawan tidak takut kepada pesaing
kerana usahawan sering bersedia
tetapi pesaing takut usahawan
kerana mereka gimik semata-semata

Istilah gagal dan putus asa
tiada dalam kamus usahawan
dibalik gagal ada kejayaan
putus asa pula pintu kekufuran

Cita-cita usahawan cukup tinggi
kekadang usahawan dikatakan bermimpi
gerak kerja usahawan penuh wawasan
pengalaman lampau jadi 'degree' usahawan
mengalahkan mereka yang punya kelulusan
yang mampu merancang tetapi tiada pengalaman

Kalau tidak
usahawan tidak boleh berada
dipuncak jaya
memiliki yang tidak dimiliki
usahawan bukannya manusia luar biasa
usahawan berdiri diatas kaki sendiri

Usahawan punya idola sendiri
yang patut dicontohi
bahkan sejarah kejayaan usahawan sendiri
akan ditulis orang satu hari nanti

Paling penting
usahawan manusia yang bertaqwa
banyak kebajikannya
banyak ibadah dan zikirnya
kuat perjuangannya
amat kasih usahawan pada Rasulnya
amat cinta usahawan pada Tuhannya...


Oleh : Tuan Haji Ismail bin Haji Ahmad

Aidid Mu'addib said...

Herbalis, sarbanis, whatevernyenis...
Tak perlu jadi KELENTONGIS ATAU YAHUDIS... untuk cari rezekis

What the crap nye ntah?
Pum pang pum pang - duit punya pasal. Syarie kejadahnya dol?

p/s: laila, ejump... nak bercengkerama, take it outside.

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 579   Newer› Newest»