And so it is...

Tuesday, May 3, 2011

Fallacy


Falasi:
Falasi adalah suatu kenyataan yang informal (sama ada logik atau retorik) yang membawa kepada kefahaman yang tersasar daripada apa yang sepatutnya, atau bercanggah daripada apa yang sebenarnya telah berlaku yang membawa kepada timbulnya kenyataan tersebut. Falasi boleh timbul daripada kesilapan seseorang dalam mengeluarkan sesuatu kenyataan, atau juga boleh berlaku secara sengaja dengan tujuan untuk mengelirukan orang lain dalam perbincangan sesuatu topik. Kadang-kala, sesuatu falasi itu sudah terlalu menebal dalam sesebuah kumpulan manusia atau masyarakat sehinggakan ramai yang tidak pasti sama ada sesuatu falasi itu merujuk kepada perkara yang benar atau tidak.

Penerangan sepaling ringkas: 
Falasi tu statement yang gah, tapi faktanya merapu-meraban.

Fallacy (from Wiki):
In informal logic and rhetoric, a fallacy is usually incorrect reasoning in argumentation resulting in a misconception. By accident or design, fallacies may exploit emotional triggers in the listener or interlocutor (e.g. appeal to emotion), or take advantage of social relationships between people (e.g. argument from authority). Fallacious arguments are often structured using rhetorical patterns that obscure the logical argument, making fallacies more difficult to detect. Also, the components of the fallacy may be spread out over separate arguments.

Fallacy (from http://www.unc.edu/):
Fallacies are defects that weaken arguments. By learning to look for them in your own and others' writing, you can strengthen your ability to evaluate the arguments you make, read, and hear. It is important to realize two things about fallacies: First, fallacious arguments are very, very common and can be quite persuasive, at least to the casual reader or listener. You can find dozens of examples of fallacious reasoning in newspapers, advertisements, and other sources. Second, it is sometimes hard to evaluate whether an argument is fallacious. An argument might be very weak, somewhat weak, somewhat strong, or very strong. An argument that has several stages or parts might have some strong sections and some weak ones. 

Falasi itu ada pelbagai jenis - bergantung kepada hala-tuju argument dan apa topik yang di-falasi-kan tu. Korang boleh rujuk kat wikipedia atau rujukan kat mana-mana... macam-macam jenis falasi ada. Ada falasi bahasa, falasi sains dan macam-macam lagik. Dalam artikel aku yang ini, lets just go straight to the point. Tak payah foreplay, gua terus henjut aje. Meh aku kasi beberapa contoh yang sempoi:

Falasi Kesihatan: Semalam balik kerja naik motor, kena hujan - pagi ni dah demam selsema.
Hujan tak menyebabkan selsema - hujan tu hanyalah air (sterile pulak tu) yang turun dari langit. Dalam Al-Quran pun ada banyak kali cakap - hujan tu rahmat daripada Allah, pehal jadi penyebab musibah demam selsema pulak? Yang menyebabkan demam selsema adalah virus atau bakteria yang menyebabkan flu - ada berlambak virus dan bakteria penyebab influenza berkeliaran setiap hari di kalangan manusia, pass-pass daripada sorang ke sorang yang lain, sejak dari azali.

Falasi Iklan: Gunakanlah minyak masak "CAP BURUH" - tanpa kolesterol!
Dey, minyak sawit memang takde kolesterol dey. Tak payah kasi tahu pun ramai orang tahu bahawa kolesterol itu subset lemak yang sumbernya daripada haiwan. Tumbuh-tumbuhan secara amnya (kecuali eukaryocytes tertentu) memang tak menghasilkan kolesterol. Pokok sawit memang takde menghasilkan whatever kolesterol, senang cerita. 

Falasi Keja...: Aidid Mu'addib pernah gagal dalam MLM, itu sebab dia sekarang anti-MLM.
Wadefak? Pehal statement ni selalu keluar daripada MLMer yang butthurt (macam lepas kena sontot oleh partner gayboy)? Apa perlu kena kencing dulu ke, baru aku nak melenting dan terus buat blog sebegini? Meh sini aku kasi tahu kat ko dik - aku tahu dan faham pasal tentang skim piramid dan modus operandi MLM tu semua sejak lepas akhil baligh lagik (I dunno how I know, more than 20 years ago) dan pulak, bapak aku membesarkan aku supaya sentiasa menitik-beratkan rezeki tu mesti 100% halal. Kalau tidak 100% halal, jangan ambik satu sen pun, katanya. Aku tak tahu bapak korang macamana pulak ajar korang dalam bab-bab sebegini. Why is that so hard to understand and accept boy? MLMers tu semua memang psycho tak keruan macam cipan psycho btoi.

Falasi Jus Keramat: Minum air buah-buahan setiap hari boleh menyihatkan badan dan boleh mengelakkan banyak penyakit, termasuklah kencing manis, darah tinggi dan kanser - jadi minumlah jus buah-buahan __________ pilih satu: MonaVie,exFuze, Cordy Juize, Vemma, Xango, Shamelin2u, Transfer Factor, Vaviesimona, whatever.
Pehal boleh mengelakkan kencing manis? Kalau dah menempah maut banyak minum gula/benda manis hari-hari, tanggung aje la kencing manis jawabnya di hari tua. Minum jus buah-buahan memang boleh mengurangkan risiko kanser dan banyak penyakit lain (mengikut kajian statistik perubatan), tapi, minum jus buah segar la dol, bukan jus diproses di kilang. Apa-apa produk yang datang daripada pemprosesan kilang mesti ada campuran bahan kimia - jangan la percaya buta-buta kata pengilang bahawa produk dia orang takde campur bahan kimia - kelentong di siang hari tak abis-abis la tu. Tak kan la air jus buah MonaVie yang boleh tahan bertahun dalam botol wain tu berlaku tanpa penggunaan preservative dan bahan kimia lain? Dan kalau dah ada campuran bahan kimia dalam makanan kita, daripada kajian statitistik perubatan menunjukkan pulak bahawa kadar risiko kanser akan meningkat. Kan ke dah jadi kelakar tu dik? Minum jus MonaVie/Xango/TF bebanyak - di hari tua dapat kanser usus, sebab terlalu banyak telan bahan kimia yang dicampur dalam jus buah tu oleh orang mormon dari Utah, US of A. Wadefrikinghel?

Falasi Konsep: Skim piramid itu lain, MLM itu lain - jangan samakan kedua-duanya.
Yo! Skim piramid itu adalah "pure money game" di mana duit berpindah tangan daripada downline ke upline dari satu level ke satu level, sampai skim itu crash... tetapi MLM itu ada jualan produk dan hanyalah "semi-pure money game" gitu. Jualan produk tu mahu kasi "lesen daripada kerajaan yang sekular" untuk buat "money-game" jugak. Satu skim piramid berproduk buat amalan dikalangan mereka yang dungu-piang yang tak faham "basic economics". Akhirnya, sama aje - MLM itu crash jugak, bila tiada downline didapati untuk cover orang atas - jadi level yang paling bawah tetap rugi tergolek-dog. Lepas tu syarikat MLM tu buat jualan produk baru, buat pakej MLM baru - over and over and over again. Sesetengah orang pegang definasi dan konsep "rezeki halal" lain sket daripada sesetengah orang lain.

Falasi Al-Kok: Score A itu adalah satu ciptaan hebat pakej e-learning melalui internet yang dicipta oleh Jason Kok untuk meningkatkan IQ anak orang Melayu.
Wei! Nama mala'un mastermind nya pun Jason al-Kok... sapa la orang Melayu yang dungu-piaaaaaang yang senang sangat kena kelentong dengan mamat tak istinja' ni? Mamat ni millionaire dah wei... percayalah. Tapi dia tak perlu istinja' dengan air mutlak, sebab dia tak perlu ambik wudu' or whatever. Walaupun duitnya ada juta-juta daripada sedekah orang Melayu beramai-ramai tu semua sejak beberapa tahun ni, dan dia dah siap ada rumah besar 12 bilik, siap ada 2 atau 5 buah Mercedes S-Class parking kat depan rumah tu... mamatnya tetap pakai tisu roll aje dalam toilet. Tak minat pun dia nak pakai air mutlak buat istinja'. Siyes! Dan dia sayangkan orang Melayu... itu sebab ada Score A. Yeay!
Nota: Jason Kok tak pasarkan Score A pada anak bangsa dia sendiri sebab anak Cina tak ambik PMR atau SPM kat Malaysia ni. Lagi satu... mamatnya takut kena sula tu dengan bangsa sendiri bila skim piramid haramjadah ni crash. Orang Melayu no hal pasal kelentong mengelentong ni - orang Melayu kan penyayang? So, no problem there.

Falasi Iklan Sesat: Susu formula keluaran syarikat seperti Nestle, Mead Johnson dan Abbot yang ada di pasaran Malaysia adalah susu yang berkhasiat dan sesuai sebagai pengganti susu ibu, siap ada OHA, DHA, zat besi dan calcium bagai what.
Kalau bagi susu lembu pada anak manusia, tahap kualiti pemakanan anak manusia itu adalah lebih-kurang sama dengan tahap kualiti pemakanan anak lembu - oops! actually, not true. Kualiti pemakanan anak lembu lebih tinggi sket sebab susu yang diminumnya fresh daripada tetek emak lembu, sedangkan susu formula seperti Mamex Gold, Nan, Dutch Lady 1,2,3,4,5,6 adalah susu sejatan yang dicampur dengan bahan kimia dan pewarna dan whatever... dan bukan pulak susu fresh seperti yang diminum oleh anak lembu tersebut. Dan anak lembu hanya minum susu ibunya sampai umur baby-cow tu 6 hingga 9 bulan, sebelum emak lembu start menendang kepala anak lembu yang cute-miut yang menyondol-nyondol kangkang mommy-cow, suruh anaknya pegi makan rumput sendiri - go figure...
Nota: Pemberian susu formula di kalangan anak manusia meningkatkan risiko kena jangkitan respiratori (flu, cough), diarrhea, allergy, eczema, jangkitan kulit, ear infection, tonsilitis... the list goes on and on - about 50 different diseases/conditions (at least). Korang tahu banyak manusia yang dah kena kencing manis dan darah tinggi sekarang ni berkait dengan pemberian susu formula 30-40 tahun lepas. Anak yang hyperactive yang ligat macam peluru dan tak dengar cakap sikit pun... ianya dikatakan berkait dengan jumlah manganese yang tinggi dalam susu formula (susu lembu ada 30 kali ganda paras manganese daripada dalam susu ibu manusia, susu soya pulak 80 kali ganda). Long story... insyaAllah kalau ada masa, nanti aku karang satu artikel 5000 perkataan gitu eh?

Falasi Parasite Hai-O: Produk Corset Premium Bloodyfool daripada syarikat cinapek Hai-O berkesan dalam menguruskan badan wanita yang "vain but a dum-dum dumbass" dan boleh meningkatkan kesuburan sebab ada FIR daripada reaktor nuklear dalam corset tu.
Woi dol! MLM anjuran Hai-O tu dah nak lingkup dah woi... dah keluar newspaper dah. Kalau buat skim piramid jual produk corset merapu beli RM160 kat Guangzhou dan jual pulak dengan harga RM2,600 - mahunya tak lingkup awal. Kalau buat bzns harapkan pelanggan daripada kalangan orang dungu tak berpelajaran dan yang senang kena kelentong aje, macamana bzns nak berkembang dey? Haiya apek! Sure lingkup tak lama lagik... kecuali la kalau geng apek tu lancarkan satu produk hebat baru yang diimport daripada Planet Coruscant (dekat Guangzhou jugak) yang diangkut dengan Millenium Falcon yang pilotnya Han Solo dan co-pilotnya Chewbacca - satu produk yang dapat kasi IQ orang Melayu (yang dum-dum dumbass tadi tu) meningkat dengan cara pakai head-band yang diinjek dengan bahan toumaline yang ada FIR. IQ si pemakai meningkat sket - tapi dapat kanser brain sebab ada gelembang elektromagnet dipancarkan setiap hari kat otak yang dungu tu... wadehel!

Falasi Pemakanan: Pagi ini aku cirit-birit sebab semalam makan ____________ (pulut, nangka, durian, rendang kenduri, sambal, etc - pilih salah satu).
Sekali lagi, macam flu tadi jugak - penyebab cirit-birit adalah bakteria dan virus, dan bukan jenis makanan yang di makan. Kalau pulut tu ada Clostridium, sure... bersepai la berak ko. Kalau kat kenduri tu dia orang ternak E. Coli dalam rendang tok tu - memang laju macam air la keluarnya berak ko tu keesokan harinya. Selain daripada virus dan bakteria, kalau ada lactose intolerance dan seseorang tu minum jugak susu tetek lembu - itu pun boleh kasi diarrhea jugak.

Falasi Etika: Profession kedoktoran adalah satu pekerjaan yang mulia dan mereka yang berjaya jadi doktor perlu dihormati dan dicontohi.
Yeah... in your dreams! Berlambak doktor perangai macam lahanat. Yang hari-hari sebok pasal duit tak sudah-sudah... macam la kerja doktor duit tak pernah cukup pendapatan bulanannya? Sebenarnya, ada jugak doktor yang tak pernah belajar atau faham etika perubatan, dan dia bekerja sebagai doktor untuk kepentingan dirinya sendiri sahaja, melebihi daripada kepentingan pesakitnya, atau kepentingan pesakit tu tak masuk book pun. That would be contradictory ain't it? Bertungkus-lumus belajar dan training untuk jadi doktor, tapi poket atau kepentingan dirinya yang diutamakan - how meh? Korang nak contoh doktor yang menggunakan status bahawa dia sebagai seorang doktor, seorang terpelajar, seorang yang boleh dipercayai - tapi buat/join skim piramid berproduk? Kasi diri sendiri kaya-raya dengan duit rezeki sebegini - sedangkan dia dah ada kerja yang "noble" yang takde tolok-banding dalam dunia ni... sila survey di sini (ini contoh aje ya bang): Dr. Bloodyfool Hai-ODr Sani Transfer Lower IQDr. Angkasawan Zymtech, dll.

Falasi Media: Dengan kematian Osama Bin Laden, maka Amerika Syarikat declare dia orang menang dalam "War on Terror" dan selesailah isu 9-11.
What the....? Osama Bin Laden is the no. 1 terrorist? Woi! The US is the no. 1 terrorist state in the world dol... bar none. No other country can challenge them in the amount of killing (millions of people killed over hundreds of years, including their own people), the numbers of war they got involved in through the years which they think they are the ultimate heroes, the numbers of people they killed without trial, the numbers of people they kidnapped and held against international law - and here is Osama, a crippled old fart on dialysis that becomes their enemy no. 1 for the last 10 years. Then, with Osama dead, they throw him overboard into the Indian Ocean - because they respect that Muslims bury their dead within one day. You have a body and you throw it into the sea... what the fuck Obama dey? You all believe all these craps from the western media? Why don't you buy Robert Fisk's book and study about it more - well, it's just a start. Not saying Robert Fisk is in Aidid Mu'addib's category - woohoohoo no way! Anyway, do you trust the alkafirun in the White House as a source of real infos? God have mercy on us all.

Falasi Pep-Talk MLM: Sistem perniagaan MLM adalah satu jalan untuk kaya-raya kepada mereka yang bermodal kecil - janji sentiasa ada "positive thinking" dan sentiasa berusaha sungguh-sungguh dalam bzns ni.
Syarikat atau mastermind yang melancarkan mana-mana MLM sememangnya mahukan mereka yang bermodal kecil untuk dijadikan kulibatak kasi sedekah duit free ke atas upline, sebab kalau orang tu ada modal besar, maknanya orang tu orang kaya dan cekap berbzns. Maknanya? Orang bzns yang dah kaya sebegini susah nak dikelentong sket. Mala'un pathetic orang kelas bawahan tu yang nak dicekau suruh join, tapi kena cekau pakai pukat tunda besar-besaran - kasi cekau orang yang bermodal kecik dan low IQ, tapi kena ada dalam 50,000 atau 100,000 orang join la gitu. Ada wei... ada 100,000 orang, khasnya bebudak Melayu yang dungu matematik dan ekonomi senang-senang dikelentong sedang berkeliaran diluar sana menunggu untuk dikencing dengan iklan BMW sekenhen dan aktiviti kipas-kipas duit pinjam. Kalau ada korang nampak gambar orang kipas-kipas duit - sah la tu pengamal MLM atau skim piramid. Orang kaya yang buat bzns legit takde buat keje bangang gitu deerr...
Nota 1: Mastermind MLM suka kasi briefing dengan ayat "positive thinking". Tujuan? They want to cover-up the negativity of the business model first and foremost. Kena basuh dan hasut prospek dan downline tu semua dengan kata-kata "positive thinking" - suruh dia orang jangan fikir benda-benda yang tak baik yang Aidid Mu'addib bawak - Aidid Mu'addib kelentong aje tu, katanya. Mana ada ketepuan pasaran? Mana ada kelentongan sains produk? Mana ada syurga-neraka... what the hell boy?
Nota 2: Usaha sungguh-sungguh dalam MLM ni melibatkan usaha apa sebenarnya? Usaha sungguh-sungguh cari prospek? Head-hunting? I rest my case.

Falasi Pemimpin: Kalau kerajaan Malaysia dah luluskan AJL1993 kepada syarikat MLM untuk buat bzns, perniagaan MLM itu sudah semestinya mematuhi undang-undang dan halal dunia-akhirat.
Sapa sini confident yang Najib, Muhyidin dan Ismail Sabri akan tunggu korang kat Padang Mahshar untuk kasi kupon tol kat jambatan sirratul-mustaqqim tu? Kalau dapat kupon tu (sebab korang penyokong tegar kerajaan sekular negara Malaysia), ianya akan kasi korang terbang laju berdesup masa cross jambatan halus tu terus masuk syurga Al-Firdaus erk? Seriously? Ini isu rezeki ni bang, isu halal-haram rezeki berdasarkan agama Islam (bukan berdasarkan ideologi sekular keduniaan). Ateer... mengkomer nak bergantung pada kerajaan sekular Malaysia yang saban hari ngompol duit daripada selagi ada sumber riba' dan judi dan habuan daripada syarikat komersial, sebagai penentu halal-haram rezeki korang tu? What the?

Falasi Agama: Tiada nas-nas dan dalil-dalil yang mengatakan sistem perniagaan berdasarkan MLM itu haram - jadi ada terdapat perbalahan ulama' tentang keharaman MLM.
Kalau korang consider Al-Quran dan Hadith satu-satunya sumber rujukan dalam dunia ni sebab ianya ilmu yang diturunkan oleh Allah kepada Nabi kita, memang la takde ayat Quran cakap al-MLM itu haram, atau memang la takde hadith kata al-MLM itu penuh dengan riba'. Zaman Nabi mana pulak la ada MLM bawaan yahudi ni. Itu kalau korang berfikiran bahawa ilmu sains, ilmu kejuruteraan, ilmu komputer, ilmu perubatan moden, ilmu matematik dan statistik, ilmu ekonomi itu bukan ilmu anugerah Allah, tapi ilmu bawaan daripada tamadun barat. You know, sesetengah orang fikir ilmu Quran dan Sunnah itu aje yang boleh pakai dalam penghayatan agama Islam. Contohnya, ilmu perubatan moden tu bukan ilmu yang Allah turunkan kepada manusia, dan bukan berunsurkan agama Islam... ianya hanyalah ilmu orang kafir kan bang? Jadi, kalau aku cakap dari segi sains perubatan takdenya corset Premium bloodyfool boleh kasi subur dan boleh kasi sehat tubuh-badan dengan adanya FIR khayalan cinapek Hai-O tu - itu ilmu orang kafir, bukan ilmu orang Islam - jadi ilmu tu takleh la pakai ye kak?
Nota: Berlambak ada nas-nas dan dalil-dalil Al-Quran dan Hadith yang mengatakan riba' itu haram, penganiayaan dalam perniagaan itu haram, penipuan itu haram. Jadi kalau ilmu keduniaan seperti ilmu matematik, ilmu statistik dan ilmu ekonomi mengatakan bahawa model bzns MLM itu melibatkan riba', melibatkan penganiayaan dan kerugian ahli, dan banyak melibatkan kelentongan - fakta ini tidak boleh diambil-kira sebab ianya bukan ilmu Allah? Begitu ke ustaz Zohdi dey? Fucking asshole punya ustaz.
________________________________________________________

OK,OK... aku ada banyak lagik falasi yang bermain di fikiran aku sejak zaman-berzaman - tapi, rasa boring pulak cakap sengsorang. Mungkin aku sambung lagi di artikel yang lain kemudian hari. Fallacy Part 2... gitu. Anyway, apa kata korang pulak kasi falasi yang korang tahu/ada (sila luangkan masa buat karya bernas korang di seksyen komen di bawah). Meh kita share, dan korang pembaca yang lain juga dipersilakan kasi komentar yang bernas dan out-of-this-world. Come on beybeh! (I'm hungry actually - lunch leee, apa lagik?).





66 comments:

Kamil Adlee said...

1st!

kokoro said...

2nd!!..he..he.lucu bila bc pasal susu lembu

aku-alam said...

err.. no brapa nih ??

zacrin said...

nice one..

try.error.gainer said...

Semua yg suke like komen sendiri kat SNTM adalah MLMer..
Falasi:sebenarnye dah mmg die suke like komen or post die no matter die MLMer or x..

aku serius happy trolling org2 yg kata menda2 itu..kekeke

Rose said...

Apa2 produk/bahan dari hasil semulajadi (natural) atau organik adalah bagus dan tiada bahan kimia.

Falasi: tak semua natural or organic products are better, and of course chemicals ada in natural products, what do you think the active components are? Some organically grown cereals (gandum, padi, jagung) have more toxins than the ones grown with pesticides, coz the toxins come from fungi growing on the cereals (during growth or storage).

Bomoh Hujan said...

mau badan sihat? bersenam lah selalu..gerenti sihat..ini kata ahli sukan atau yang slalu terkinja2 atas pentas buat senamrobik gitu..seksi beb kalau awek yang goyang sana sini..makin bersemangat nak ikut goyangkan badan sekali yeaaa~~~

Fallacy: xlain dan x bukan... gelang Magik AC Mizal... pakai je.... nanti gelang tu geletek urat2 kat pergelangan tangan masa korang tidur..terus lancar pergerakan darah..hihihi
pekebende tok moh merapu nih..hihihi

依之汉 said...

I like it!!! Sekarang heboh Osama = Obama. Ada ape ke tu hah?

RudyIndera said...

korang penah dengar pasal kulit pelepah aloe vera orang bikin julap x? aku dah try.. memang berkesan. takkan ada bakteria.. aku yakin mungkin ada 1 bahan yang boleh menyebabkan sakit perut.. sama macam makan teh pelangsing kut..

jr said...

top 10? hikhikhik...

cheers

darkkradd said...

top ten. Hoyeah!

Anonymous said...

Cik Aidid, nak tanya sket, fallacy dengan fellatio tu sama kan?

Anonymous said...

macam ni lah melayu..suka tengok melayu jatuh..tak pernah nak support bisnes orang melayu sendiri..tau kondem je..melayu memang berfikiran mundur dan kolot tak macam cina yang jutawan dalam bisnes mereka..

falasi : takde pun melayu nak tengok melayu lain jatuh..melayu tu cuma nak selamatkan melayu lain daripada terus hanyut makan hasil yang tak tentu arah dan menipu melayu melayu yang lain..

Anonymous said...

Fuh!!! terbaikkkk... cayalah bro aidid.

zarul666 said...

falasi tu menatang apa..?klu balaci tu aku tau le...hahaha!

Anonymous said...

cis kau zarul..nama 666 ganas dah..penat encik aidid tulis panjang berjela kat atas tu siap pelbagai contoh..kau masih boleh bertanya apa itu falasi..

falasi : tak semua yang tertulis dalam blog ini dibaca dan dihayati..heheheh...

AZAM said...

Keluaran kali nie memang best....

Rose said...

@raptorarena
zarul666 tu ok lagi dari Fyed Rautha..

ach van diel said...

Science + Economy + Belief = WIN.

Kudos.

Rembulan NagaGala said...

falasi: Orang yang tak suka MLM ni berfikiran negatif

Yeah right. Positif sangat la wei ikut kencingan upline korang, cult leader tu lulz.

Waiting for Fallacy part 2 :D

Anonymous said...

@rose
hahaha..fyed rautha berbaur lucah nampaknya di situ..

semutbesar said...

top 30 pun jd la, haha

Aidid Mu'addib said...

Feyd-Rautha, anak sedara Baron Harkonnen...
Fallacy tu statement yg nampak betul, tapi sebenarnya tersasar dari segi fakta sebenar.
Yg fellatio tu... benda kejadah tu ko masuk dalam mulut ko... wadehel?
p/s: You may be a cunning linguist, but I'm a master debater...

hyelbaine said...

Terbukti berkesan ke atas pesakit kanser dalam masa 7 hari.

Fallacy: Cancer is not treated via drinking or eating anything. Cancer is treated by either radiotherapy and/or chemotherapy.

Cancer is best treated by Removing (if possible) the tissues affected followed by chemo+radio.

Boleh menyembuhkan penyakit buah pinggang.

Fallacy: When your kidney fails, it fails. When your arm is cut-off from your body, no amount of drinking or eating anything will grow you a new arm.

Boleh menyembuhkan penyakit kencing manis.

Fallacy: Even taking 'natural' foods with high sugar content will cause your sugar level to reach sky-high. What more drinking/eating processed foods with sugar in it.

Kompeni terkenal di seantaro dunia dah bertahun-tahun merekodkan keuntungan.

Fallacy: It's called creative accounting. Try reading stories about Arthur Anderson and Enron.

Profit keuntungan lebih tinggi dari ASB dan FD sehingga 30% SEBULAN. Jadilah 'investor'.

Fallacy: The best fund managers in the world struggle to beat PNB's track-record for the past 20 years. The best fund managers struggle to make 30% a year never mind a month.

To be continued...

azwan said...

1) MLM sentiasa sebati dalam hidup kita. sifat MLM ada dalam organisasi, keluarga dan solat berjemaah, etc.

Falasi: kepala bahlol ko MLMers struktur dgn sistem pun taktau beza??!!

2) Aidid lambat keluar entry baru. Aidid dah habis idea.

Falasi: Aidid baru keluar approximately 5% entry about MLM. Dia sentiasa bersemangat nak educate budak2 yg putih dan kelabu asap. Yang hitam legam goodbye!

Unknown said...

What about 'The Secret'..? The Law of Attraction? or what ever Laws..

Untung jual 'DVD and book' tu.. online lagik.. juta-juti untung.. any komen?

Banyak seminar tarik wang sana sini..guna minda lagik.. !!

Word Verification: bagistes (binatang apa itu bagistes?..)

azwan said...

Bard,
The Secret and The Law Of Attraction only serves you the principle. Please relate why all these secrets and law to the existence of Allah. Don't get too excited about that. Being too obsessed about the book will definitely divert you to MLM.

Xeno said...

The doctor is IN. Dr Aidid is his name.

Anonymous said...

Cik Aidid, sorry lambat tangkap, maklumlah dah tua. I geddit "Goldmember". Me inclino ante ti

komang said...

kah3....betoi3

Abu Huzaifah said...

aku macam kena dejavu hari ni,dah 3 x aku jumpa perkataan ni...satu kat artikel,satu kat obe,satu kat bro aidid,word of the week ke ape?


wv=stess(tgk sampai naik stress aku memikirkannye)

ejump said...

Woha... (Mcm Abg. Kete Mayat)!! Fallacy is the new learning for me today. Thanks En. Aidid!

P/S:- still awaiting for my Miss Laila... Ohh!:)

osip said...

hohoho.......

terliur aku tengok buku tu...tunggu lambat sket la..skg tgh hot...harga mahal..

Azah said...

Just to share to everybody. Sekarang di TV2 kol 6-7 ptg cerita cina Hong Kong dimana episod minggu ini berkisar mengenai business MLM. Hebat Cina Hong Kong menyebarkan maklumat mengenai penipuan business MLM dlm drama. . Elok sesangat peminat MLM tgk drama tu. Bagi faham apa itu MLM.

Mint said...

yeahhh!!!!!aku berjaya baca post ni smpi abih.byk gak la post mr. aidid yg aku x lrt nk baca smpi abih (malu doh..).falasi..new word & new understanding.thanks2..u give a simple explanation to a new concept for me (puak2 yg slow skit...huhu)

zarul666 said...

jgn risau...aku lupa nk abiskn ayat aku kt atas..sesudah membaca post mr. aidid ttg falasi,kini sya sdh tau apa itu falasi...tima kasih,mr. aidid!

Life Learner said...

kepada mereka2 yg "falasi" terutama sekali para pengamal tegar MLM, saya pasti mereka takan faham apa itu falasi..huhu...

Johey Oak said...

Berikut adalah beberapa kenyataan MLMers yang berbaur falasi.

Falasi: Join MLM boleh jual produk jadi join MLM(Herbalife, Amway, etc) ni macam buat bisnes sendiri.
Fakta: Ahli yang join MLM bukan buat bisnes sendiri sebab:
1. Lesen perniagaan bukan atas nama korg.
2. Korg masih mengharapkan bonus tajaan (kene cari downline).
3. Bukan korg yang tentukan brape peratus komisyen/untung yang korg dapat untuk setiap jualan atau rekrut.
4. Dan banyak lagi...

Falasi: (MLM) "kalau tak cari org tak boleh ye bang?" (Maksud ayat: MLM ni ada produk jadi tidak perlu rekrut downline pun boleh)
Fakta: MLM nak survive kene cari org terus menerus. Bila org dah xnak join (dah slow), mastermind konfem cabut sebab tak nak keluar duit untuk bayar bonus org bawah.

Falasi: "Orang yang mengaku ANTI MLM tidak akan berlaku adil tentang bisness MLM bila menasihati orang lain tentang itu" (Maksud ayat: sila rujuk komen dari post terdahulu...)
Fakta: Kalau dah hentam MLM dengan fakta, ape lagi yang tak adilnye. Sebenarnya MLM yang tidak adil sebab mempengaruhi orang lain dengan testimoni (falasi) dan bukan fakta.

Falasi: Harga produk MLM ni mahal sebab menggunakan bahan yang bermutu tinggi dan diproses dengan kaedah yang dah di'patent'kan.
Fakta: Err...aku pun xde fakta tapi ada falasi je...China kreatif dalam mencipta produk makanan 'BERKHASIAT', produk MLM ni kebanyakkan dari China jadi aku akan cuba sedaya upaya untuk mengelakkan dari menggunakan produk makanan dari China.

Blogger Addict said...

lol baru tau aper makna falasi tue kat cnie...huhuh...

Anonymous said...

ive been reading about FIR lately..sebab saya rasa kompius takkan lah orang2 MLM ni sangat bebal sampai macam main petik je apa2 benda FIR lah, nano teknologi lah, biosolv lah apa lah..petik satu benda terus jadik produk..

then ive been thinking..boleh ke FIR terhasil melalui haba yang terjana daripada gesekan korset dan kulit kita..? as far as im google-ing around..it cant..but just asking..coz FIR is tenaga..dan boleh ke terhasil melalui tenaga haba antara korset dan kulit..?

Nara said...

Terima kasih Aidid,
Ntah mcm mane aku leh jumpe blog ni...padehal dah byk dah aidid menulis. dulu aku slalu kondem org msk MLM, tp aku xde 'senjata' nk bagi kt dorang ni. Abih2 pun aku ckp penat je balajo smp dpt degree tp still nk percaya guna jln singkat nk cepat kaya. pastu aku akan ckp, sure ke halal duit yg korang dapat tu ?
Lepas aku dpt tau pasal blog ni, aku email kat kawan2 aku...ade yg kondem aku balik, ckp malas baca blog ni sbb panjang jela2. pastu siap cakap, ye-ye je mamat tu tulis...dengki la tuh ! Huh...bangang....at least aku x sorang2 x suka MLM kat Malaysia ni...Thanks Bro !!

Affis Ashari said...

terbaik. suka part Robert Fisk punya buku. highly recommended.

hyelbaine said...

Continued...

Kami berada dimajalah, surat khabar dan juga TV. Jadi kami ikhlas dan legit.

Fallacy: Those are called advertisements. As long as you pay, you get your ad on it.

Dah takde troll sebab Aidid dan geng2 semua dah kantoi tak boleh jawab.

Fallacy: Fact of the matter is, not many trolls survive when they don't have facts on their side.

FDA dan pubmed adalah konspirasi barat dan neo-con

Fallacy: Please just go and bang your head on the wall.

Depa apa tau. Penoreh getah, tukang bancuh kopi dan tukang angkat kon trafik LDP. Dengki depa semua.

Fallacy: Those who follow the blog know that there are some serious shite people here.

Testimoni pengguna lebih kredibel dari statistik dan report perubatan.

Fallacy: Please jump in front of the komuter train.

To be continued...lagi?

Johari Rahmad said...

Fallacy: Kita mesti menghargai alam semula jadi.

Mana ada alam semula jadi? Tiba-tiba je pokok durian tumbuh?

Alam itu ciptaan Allah

cek chun said...

baru perasan ada flash mob.
dr aidid tanak buat menari ramai-ramai ka. mu main gitar..

Eliza said...

Falasi autaspace: Doktor Sheikh Muzaffar menjadi sgt glamer dan sureheboh sbg hero meleis, angkasawan negara pertama ke auta space menelan belanja berjuta2 ringgit menggunakan duit rakyat. Visi dan misi utama nya membawa teknologi angkasalepas ke bumi Malaysia.

Fakta: Beliau dikhabarkan pergi semata2 bersiar-siar sbg pelancong dari bumi. Kejayaannya mempromosi roti canai dan teh tarik semasa ke angkasalepas menjadi bahan lawak byk pihak. Sgt mendukacitakan tiada penemuan superteknologi dibawa pulang sebaliknya dia dgn bangga menjadi superparasit duta produk MLM utk org meleis.urghh!!

Komen penulis blog Aididleaks terhdp bisnes terbaru Dr Muszaffar; "ini..ini..sgt serius wth! Well, you know my name...;P

p/s: jgn lupa cont. part 2 eh..

Unknown said...

Wadafak!!! Doktor pun kencing orang!!

Senarai Terbaru 10 Most Wanted

madknownz said...

kalau korang ade anak samada baby or dah bsar, korang kene konsider FALASI NIH...

1. Falasi Pulut - kalau baby makan pulut nanti cakap pelat.
Wadefak (pinjam perkataan nih ye bro Aidid)...Apekah punca pulut tuh kasi anak cakap pelat pulak.Kalau korang sendiri yg bercakap pelat mestilah anak korang pon cakap pelat. So far anak aku tk pelat sbb aku tk amalkan perkataan seperti contoh : mamam, nak encing?, bobok, nak ido ke?, adek yapo eh nak akan? dan lain2.

2. Falasi Baby Tido - Kalau anak or baby tido dalam buai or kt mane2, kat ujung buai kene letak LIDI or aperkejahdah DAUN or BAWANG PUTIH dan sebagainya ikut kerpcayaan nenek moyang korang, ntah katanya untuk mengelakkan benda halus dan macam2 jin. Haaahaha wadefak lagi. Kan lebih baik korang letak Al-Quran ke Surah Yassin ke..atau korang bacakan doa yg diajar utk org Islam.

3. Falasi Hari - nak buat kenduri utk anak, kenduri potong jambul mesti nk pilih hari.....katanya ade hari baik ngan tak baik. Please la....korang nk lawan kuasa Allah ke? Allah ciptakan hari sumenye baik.Terpulang pada diri kita untuk menjaga diri dan beramal. Apa yg terjadi selepas tuh sume Qada' adn Qadar. Boleh apply jugak Falasi ni utk org yg nak kahwin. Kene pilih tarikh nak kahwin. Hahahaa...buat penin pale aje...

4. Falasi Ayat "alah budak, biarlah..." - anak korang buat salah, pastuh nenek/mak/bapak korang ckp mcm tuh.
Huh....anak korang degil takkan la korang nk biarkan....anak ko panjat meja,panjat kerusi takkan nk biarkan.....
its the time to teach them....ajar dorang tatasusila san sopan santun. Korang tk malu ke anak korang nakal? Pastu ade pulak ayat penenang kata "kalau anak hyper akktif ni dh besar bijak" huhuhu please...budak akan bijak ikut pembelajaran yg kita corakkan.kita didik dia baik jadik baik,kita didik pandai jadik pandai dan sbgainya. (setuju dgn "manganese" yg bro aidid mention pasal susu)

Ade lagi tapi buat masa nih blum kuar idea...kalau salah betulkan. Itu pada pandangan aku....
thanks to bro Aidid pencetus idea.

Tulang said...

I like lar this entry...

Orang Melayu ni banyak pantang larang dan petua-petua pasal menatang alah falasi ni lar...suka beno dengar cakap2 orang...ye lah, ada orang tu cakap "NOTHING CAN BEAT TESTIMONIAL"...

Tu lar pasal pompuan Melayu kalau beranak boleh makan nasi kosong ngan ikan masin bakar jer....Abih testimonial se-Tanah Melayu digabung.....errrkkkkk....

farah said...

@madknownz,

aku setuju jugak.. rasa nak sepuk je kadang2, applied to budak dan mak bapaknya. kalau bystander tegur anak diorang boleh pulak marah, "kitorang pun tak pernah naik suara atau pukul anak sendiri, sape ko nak tegur anak kitorang" atau "kitorang ajar anak cara lembut, tak pernah marah atau pukul, jadinya orang lain pun tak boleh marah anak kitorang".
personally aku rasa kalau didikan tu betul, anak ko takkan jadi nakal cam sakai kat luar.

Johey Oak said...

bile makan pulut, mulut melekit tu yang jadi pelat...hahaha

oppsss!!! nnt org tua aku dengar plak. Bende2 ni pasal baby ni baru2 je tau. Macam2. Tension jugak tapi terpaksa la ikut selagi tak memudaratkan (akidah).

Falasi ni dah sebati ngan kehidupan kita. Kene la pandai memilih mana yang memudaratkan, dan yang tak.

Tapi yang paling tak tahan yang ni.

madknownz said...
"4. Falasi Ayat "alah budak, biarlah..." - anak korang buat salah, pastuh nenek/mak/bapak korang ckp mcm tuh."

Tak faham betul aku, dulu anak diorg (kita la tu), diog ajar betul2, buat salah kene rotan, skang ni cucu dia buat salah, bile kita marah, kita kene marah balik ngan mak-bapak kita (nenek kpd anak kita). Tu yang cucu tu suke duduk umah nenek, ade backup besar. So, kalau korg nak ajar anak korg cara korg, duduk la rumah sendiri, didik anak ikut acuan sendiri. Tapi jangan ajar anak buat MLM/SKIM pulak...

ahong said...

Assalamualaikum,

Aidid, I read all your post. I like this one out of all your other posts. Two thumbs up.

Falasi pemikiran:
Semua yang dalam TV dan suratkhabar tu benar belaka.

(I dont think I make any sense, lol)

Sathasivam Meenakshi Sundarum said...

Dear Bro Aidid:

I just wanted to add one comment on one of your fallacies:

Falasi Pemimpin: Kalau kerajaan Malaysia dah luluskan AJL1993 kepada syarikat MLM untuk buat bzns, perniagaan MLM itu sudah semestinya mematuhi undang-undang dan halal dunia-akhirat.

My opinion:
AJL- Akta Jualan Langsung governs and provides the license on selling the product directly to consumers. Yet, a lot of MLM companies takes the advantage on exploiting GREED from everyone of us to join their so called passive income scheme (you and I know la what is this scheme is about).

However, these guys (MLMers) forgotten one simple thing. You are promising investment returns through substantial amount of money, requiring them to invest that sum as an deposit for the company. This contravenes with Section 25(1) of Banking and Financial Institutions Act (BAFIA), which considers this as illegal. So, if they are promising so-called legal investment opportunities without having BNM consent (which i am sure they dont have as most of the MLM presentation only talks about AJL and not BAFIA) are actually ILLEGAL.

So, to all the readers there: MLM doesnt comply with BAFIA (unless these guys can prove in blood that they are). If the product/company doesnt comply to BAFIA, its ILLEGAL. Pull Stop. Period. Noktah. (you can fill in the word of period on other languages). Tak payah cakap banyak dah.

Aidid Mu'addib said...

Sathasivam....
Right you are... it's the herd mentality that they're (the MLM entities) exploiting - money money money...

But, if you've read some of other my entries... you'd realised that I am writing outside the law - meaning, even if the law allows such things to fluorish, I'm still gonna ignore it, because my angle is on the MALAY MENTALITY - why they are so easily swayed by false economic promises, why they are easily duped over non-existence sciences and maths/statistics in buying useless consumer products... MALAYS ARE EXASPERATING... And I'm a Malay, whaddya know... shit! Hahaha.... what to do? And I still intend to stay as one... so, I do this blog.

Unknown said...

Falati: Oi kami cuma along ma kami cuma nak tolong.. Kami menjalankan perniagaan dan ada lesen.

Wak lu: Haha bodoh piang la itu orang pinjam duit sama wa... wa cuma ada lesen L saja ma...

Palat betul kalau dah bodoh... Kena kencing je, pastu ketegaq kalo org nasihat... shiyalll...

Mari kita nyanyi sama-sama

"Kalau dah bodoh
kalau dah bodoh x kan kemana

Ya naam sidi kalau dah bodoh x kan kemana...."

wv: chtin=Cheating? Kena kincing la lu mamat minah.. wat loan 24k pastu dapat bonus lu pegi beli velfire sudahnya gaji ngko tinggal ler 200 tu pun belum beli susu anak...

hyelbaine said...

@ Sathasivam,

You da man! +9999999 for you ;)

Always.Be.A.Mommy said...
This comment has been removed by the author.
Suria said...

pernah baca cancer..blh diubati dgn izin allah hanya melalui terapi zikir dan wirid..diiringi setiap solat tgh mlm...

then i buat experiment sendiri ubati penyakit thyroid walau pun doctor dah gv up on me..after we did radio active iodine..dr said..i am sorry..yr body is not responding to medication..not even with iodine?? by right u should be lack of iodine u have to take supplement for the rest of yr life..
so i turn to god...alhamdulillah..

pernah dgr product gorgeos? bc testimoni online mcm bagus je..ada org berilmu nak komen tetnang product ni? tqvm

fahmi said...

nASIB BAIK aku x tejebak dlu kat tpt aku..beriye suh pg dgr cite pompang die..cam biase la..tunjuk pic kete2 M3 Puiih....modal diorg suh cari 5000..

Mim said...

mencarut je byk.dosa dah bertimbun.fitnah lagi.bercakap berdasarkan apa?fakta?sedar2 lah.

Aidid Mu'addib said...

Kompius ni dik... kat mana artikel ni ada mencarut? Dan kat mana fitnahnya pulak? Sedar2lah kejadahnya wadehel? Be specific... kalau tak specific - ko pulak yg memfitnah org tu dol. Dan... sedar2lah yg hanya otak porno shj yg nampak perkataan2 carut... ko ni dik ada otak porno ek? Ish ish ish... Ko dah declare pada semua org dah... haiya!

azwan said...

Huk aloh..
Baru nak masuk medic kat UCSI budak nih. Kang dah habis belajar, jgn sibuk jual corset plak yek. Satu lagi, jgn lupe gunekan knowledge medical ko tu utk analyze point2 blog nih. jgn tgk bab carut je yek.

hyelbaine said...

What is it with our Malay grads these days. Facts are taken as slander? I'm fearful for the future.

If this is how the quality is in our local tertiary education, I need to work harder so that I can send my children to a better place to study.

Pathetic. Facts jadi fitnah...

Unknown said...

falasi ni apa?macam myth ke?

hanif said...

cube research pasal ni

http://www.snipernetworker.com

Bomoh Hujan said...

blaja pandai2 terus berangan nak jutawan nak be'emdabeliu... nih ler jadi nya...