And so it is...

Thursday, May 26, 2011

KFC dan Secret Recipe Itu HARAM, Meh La Ramai-Ramai Makan Radix Fried Chicken (The HPA Saga - Part 1 of 12)


Korang ada baca artikel (kat bawah) yang mengatakan KFC tu haram, sejak dua menjak ni? Ada la mamat lurus-bendol yang sekor ini tag minah lurus-longkang yang sorang lagi kat wall FB, dan si minah pulak sebarkan pulak pada minah lain yang lurus-tiang, lepas tu semua orang yang baca sebar lagik pada ntah sapa-sapa kawan masing-masing yang sorang-sorang lurus-macam-pembaris. Kiranya nak jalankan civic-duty sesama Islam la gitu. Lepas tu diskus kat wall masing-masing, KFC memang lahanat kasi umat Islam kat Malaya ni makan bangkai selama hari ni. Komen-komen seperti ini pun keluar: "mohon share ye?", "good info bro", "alhamdulillah kerana beritahu, KFC memang kimak!", "tak sangka KFC tu haram erk?", "tak sangka aku lurus-bendol macam ko jugak erk?"... pum pang pum pang.

Sapa agaknya yang lantang sungguh menyebarkan artikel ni? Ini mamat pakai kopiah ni ha. Lepas dissing KFC, dia sekarang dah start menyebarkan berita bahawa Secret Recipe ada "secret ingredient" yang ada air badan al-khinzir dalamnya pulak. Seorang pejuang Islam yang sangat prihatin tentang kebajikan umat Islam ni - hebak mung!



Jadi, apa cerita sebenarnya neh? Mamat Jaffar Hani al-kopiah penganut HPA mahu kasi semua orang Islam tahu bahawa penyembelihan oleh geng KFC tu tak sempurna, jadi al-Kentucky Fried Chicken itu HARAM LAKNAT tu bang. JAKIM dan Ustaz Daud Che Ngah said so brotha! Come on everyone... meh boikot KFC meh. KFC memang lahanat btol!

FOR THE RECORD... Aku, Aidid Mu'addib memang dah muak gilabab makan KFC. Dengan ayam gorengnya yang gebu dan lembut gilabab (yang menandakan ayam tu makan-tido-makan-berak-makan-ayamtutaktido-sebabasyiksebokmakan-berak-pastukiok-kenasembelih), dan dengan kadar kolesterol yang sky-high yang ada dalam makanan-makanan proses, yang sama aje macam frachise fast-food yang lain-lain seperti McD, BK, PH, whatever. Tak kose aku weh menelan fast-food hari-hari aih! Lepas tu heart-attack umur 38, stroke umur 43, kojol umur 47. Kok nasi ganja lain la cite bang... itu pun sekali-dua sebulan aje pun. Kok masakan bini aku kat rumah lagi best, especially aku ni vegetarian sket, dan bini aku pulak tahu apa makanan yang aku suka. Semua fast-food punya veggie dishes macam hareeem... meaning tak best, bukan haram tak boleh dimakan. But, anyway, ini isu lama dol al-kopiah bang. Mamat HPA ni baru keluar hutan dekat Gua Musang kut... dah tertinggal bas ekspres. Sori, mungkin jugak dia tak tahu bas ekspres tu apa, sebab kalau nak travel dalam hutan kat pedalaman Gua Musang tu mana ada bas, kena pakai akar kayu yang bergantungan kat dahan pokok aje... you know, bergayut macam al-monkey.


Isu Ustaz Daud Che Ngah dan Ayam KFC/Produk AYAMAS

Saya merujuk kepada email FITNAH yang masih terus disebarkan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggung jawab berkaitan dengan perkara diatas yang sedikit sebanyak menjejaskan kredibiliti dan integriti KFC dan QSR Brands (M) Berhad sebagai sebuah syarikat yang dikuasai oleh Jcorp melalui Kulim Berhad sejak Julai 2006 dalam industri penyediaan makanan Halal.

Sejak pengambil alihan tersebut, diantara perkara UTAMA dan TERPENTING diambil tindakan oleh pihak pengurusan syarikat ialah penubuhan Jabatan Shariah & Pematuhan Halal yang mengendalikan ursuan berkaitan pemantauan Halal dalaman bagi mempastikan semua produknya disediakan selamat dan Halal dimakan oleh umat Islam.

Dengan panduan yang diberi oleh Majlis Penasihat Shariah, jabatan ini bukan sahaja bergantung kepada pemantauan bebas HDC (dulunya JAKIM) dalam soal pematuhan Halal oleh setiap unit bisness di dalam syarikat kumpulan nya, malah, lebih jauh daripada itu syarikat telah mewujudkan Unit Audit Halal yang mengambil tanggung jawab memantau dengan rapi setiap tahap penyediaan dan proses produk keluarannya.
  
Selain mematuhi piawaian Halal yang terkandung dalam MS 1500:2004 yang berkaitan dengan penyediaan makanan Halal, panduan persijilan Halal JAKIM, GMP, HACCP dan piawaian Jabatan Haiwan Malaysia, Jabatan Shariah & Pematuhan Halal telah mewujudkan satu sistem jaminan Halal komprehensif dalam semua rantaian makanan daripada “farm to fork”.

Sebaran email FITNAH (sejak 23 tahun yang lalu) yang berterusan itu amat tidak adil, tidak bertanggung jawab dan sesungguhnya memperlihatkan sifat mungkar penyebarnya dan yang meneruskan penyebaran nya secara berterusan dan menyebarnya secara meluas tanpa sedikitpun mengambil kira kesahihan nya (suatu sifat keji yang dilarang oleh agama) dalam keadaan semasa.

Disertakan bersama-sama ini surat penafian dan rasa kekesalan yang dibuat oleh Ustaz Daud Che Ngah (yang kini bergelar Datuk) berhubung penyebaran fitnah tersebut secara berterusan sehingga hari ini.

Oleh yang demikian, sekiranya benar-benar ingin mencegah kemungkaran, dan membantu kami dalam melaksanakan fardu kifayah menyediakan makanan Halal kepada masyarakat, email berkenaan seharusnya tidak lagi disebar atau dihiraukan bagi mengelakan kita turut bersubahat dengan kemungkaran menyebar FITNAH. Sebaliknya, sebarluaskanlah email saya ini agar kebenaran mengatasi kepalsuan dan akhirnya kita semua memperolehi keberkatan, InsyaAllah.

Sebarang masaalah dan kemusykilan berkaitan isu ini perlu disusul dan dipastikan kesahihan nya dengan piahk JAKIM dan HDC sebagai pengawal selia persijilan Halal di Malaysia atau boleh menghubungi terus Jabatan Shariah & Pematuhan Halal QSR Brands / KFC (M) Berhad email: halal@kfcholdings.com.my bagi mendapatkan kepastian.

Sekian, Wassalam
Mohd Roslan bin Mohd Saludin,
Setiausaha,
Majlis Penasihat Shariah
QSR Brands/KFC Holdings (M) Berhad

Tak cukup dengan keje nya yang mahu kasi KFC lingkup cepat, mamat al-kopiah ni dah start pulak belasah restoran Secret Recipe... yeehaaa! Pejuang Islam sebegini yang kita mahu. Bongkar bang jangan tak bongkar.


Tapi der...restoran Secret Recipe kepunyaan kapiaq lahanat dah bersuara pulak pasal isu ni bang al-kopiah wei! Pehal tak post jawapan Secret Recipe kat wall FB ko tu bang?




Chaiiish! Aiseh meng!

Actually, what's the real story here? Ini kesah ada barua penganut MLM yang buruk perangai kejadah yang mahu kasi bzns kepunyaan kapiaq nama buruk, walaupun bzns kepunyaan kapiaq tu adalah bzns konvensional yang dah banyak bayar gaji kat beribu-ribu umat Islam tua dan muda yang bersungguh-sungguh cari rezeki halal dengan bekerja kasi jual ayam goreng dan coleslaw dan cheesy wedges dan kek dan roti dan mee yang telah disahkan halal. Beribu umat Islam ada bekerja di restoran-restoran yang menjual makanan yang telah disahkan halal dan terus-menerus dipantau oleh pihak JAKIM, dan bzns restoran sebegini sama sekali tidak melibatkan pengelentongan produk (seperti MLM) dan tak melibatkan pengagihan riba' share tong-tong kat upline berbilang tingkat (seperti MLM), dan tidak melibatkan penganiayaan downline (seperti MLM) dan tidak melibatkan seseorang itu dipaksa supaya menganut agama MLM (seperti mana-mana MLM). 

Sebagaimana yang korang pembaca Aididleaks ketahui, MLM tu semua rata-rata macam CULT, a sort of religion so to speak. Religion of money. You know, tak abis-abis mengesahkan duit keuntungan, sentiasa menghasut ahli supaya "positive thinking", tepuk-tepuk tangan sorak-sorak woohoohoo, puja-puja mamat yang hebak yang dah berjaya bertenggek kat atas piramid MLM tu, kasi motivasi wadefak yang tak keruan dalam cara mengelentong prospek, kena hadir sesi motivasi setiap minggu kat HQ, dalam hal mendapatkan lebih ramai downline yang untuk join cult MLM masing-masing. Tapi jangan lupa - bak sini RM70 sorang ya? Orang Melayu yang ketinggalan zaman dan dungu ekonomi dan matematik tu memang bersepah kat luar sana. Sekor-sekor bangang nak mamps! Tengok aje contoh kat atas tu ha. This kind of meleis.... a dime a dozen.

Anyway, meh kita berkenalan dengan mamat al-kopiah the saboteur extraordinaire. Profile FB nya terbukak luas - mahu kasi tahu semua orang tentang HPA dan kehidupan indahnya sebagai balaci HPA. Jangan lupa pakai kopiah tu bang. Haish ko neh!


Kalau fitrah manusia tu diturunkan ke dunia ni untuk makan pil/tablet dan semua apekejadah makanan proses yang datang dari kilang, maknanya takde la guna Allah jadikan sayur-sayuran, buah-buahan, binatang yang dah dihalalkan tu semua ek? What for then? Patut Allah jadikan pokok tu semua berbuah pil... isn't it? Only psychos who haven't got a clue about medicine would swallow all these pills with all his (ticking time-bomb) heart without thinking with his Allah-given brain... and liver and kidneys, for that matter.


Bukan apa... mamat al-kopiah mahu kasi tunjuk kat prospek-prospek HPA tu semua tentang kehebatan produk HPA dan bagaimana ianya telah kasi dia sihat trangtangtang dengan makan 47 biji pil sehari, gosok gigi pakai ubat gigi HPA, dan basuh kain pakai sabun basuh HPA jugak dan makan mee HPA yang special (kurang carbs beb dan penuh barakah maaa! Yeay!). Liver cirrhosis is just around the corner, btw.

Aku rasa, aku pasti ramai yang dah pernah jumpa makhluk sebegini... especially dalam kes bzns MLM yang mana kalau sesuatu perniagaan tu ada melibatkan sentimen agama. Inilah salah satu modus operandi yang selalu diamalkan untuk kasi sesebuah bzns MLM itu lebih oomph! Why? Because agama is a powerful weapon, especially untuk orang yang dungupiang-no-hope, tapi perasan tahun depan dia akan jadi millionaire buat MLM dengan penuh barakah dan toyyiban. Dalam industri MLM, sentimen agama itu lebih powerful daripada pep-talk "duit duit duit", melanc... ung, kereta besor, blablabla, seperti yang diamalkan oleh kebanyakan MLM anjuran al-kapiaq yang lain seperti Hai-O, Zhulian, MonaVie, Herbalife, Questnet, bloody 'ell whatever MLM tu semua. You all realised this dontcha? We all see it every day. Banyak orang HPA yang promote produk HPA dengan cara menjatuhkan hukum haram pada produk syarikat lain...

HANYA PRODUK HPA SAHAJA YANG HALALAN-TOYYIBAN BANG OI! 

Frankly speaking, aku memang tak semangat nak beli barang HPA, walaupun dalam hati aku memang sungguh-sungguh nak kasi bzns Melayu tu berjaya. Kalau JAKIM dah kata sesuatu produk komersial tu halal, dan ianya murah dan berkualiti - aku akan beli. Tak kesah la produk tu daripada syarikat al-kapiaq - JAKIM dah declare halal, aku akan terima ianya halal. Takdenya sebab produk tu HPA, tapi jual harga mahal merapu, aku akan beli der. Baik aku sedekah duit lebih yang aku ada kat rumah anak yatim, daripada aku bersedekah kat upline HPA. Dah elok-elok ada bzns 100% halal dan semua pekerjanya Islam, apekejadahnya HPA nak buat sistem shubahah MLM dan ikut style orang kapiaq pegi mengencing downline ramai-ramai? Lepas tu cari jalan selagi ada untuk kasi MLM style HPA tu wangi dan harum dengan nas-nas dan dalil-dalil yang "suspect"... penuhkan panel syariah dengan ustaz dan bekas mufti, tapi elakkan ahli panel tu datang daripada orang muslim dikalangan pakar akauntan, pakar ekonomi dan pakar matematik/statistik. Do you all get me? Cuba korang tengok ahli panel syariah HPA, korang akan faham apa aku cakap ni. Anyway, it's an MLM system, people. Ada tajaan downline, ada eksponentialisme, ada agihan riba' berbilang tingkat... wadehek? Kalau aku pulak beli barang HPA tu semua, aku pun dah kira shubahah sama jugak la mengembangkan sistem perniagaan sebegini ek? 

Thanks... but no thanks. 



579 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 400 of 579   Newer›   Newest»
cek chun said...

bwahahahaha
ko baca tak tu ijam?


devotee,
banyak nyer awak punya madah.
cuba cerita dengan cara mudah.

Anonymous said...

DEVOTEE, leh rumuskan tak? Saya ada masalah pemahaman sket.


ps Tetiber tingat lagu Kula Shaker..Govinda Jaya Jaya,Gopala Jaya Jaya....

azwan said...

Citer direct la, tak pun panggil je Ismail datang sini. Buatpe pakai pantun, aku bukan org sastera.

Mangkuk, devotee utk orang kapir. Devotee utk org Islam dipanggil Muslim. Bodohla nko, basic Islam pun tak lepas. HPA konon..

Anonymous said...

x kisah la apa yg jangoat hpa nak kata
kesimpulannya spt yang aidid utarakan kat sini
HPA BACUL FITNAH KFC & SR

Anonymous said...

salam, Devotee..bole tak tukaq nickname ko tu..ko sembah ape bai?? Tolonglaa check betul2 before ko nak guna perkataan tu weyh, itula pentingnye englis edukesyennn.

origami said...

Assalamu'alaikum..

kalau kita ada takaful untuk sistem isuran islamik..

kita ada ar-rahnu untuk sistem pajak gadai islam..

kita ada sistem muamalat utk sistem perbankan islam..

kenapa tidak MLMS utk sistem MLM islam (berteraskan syariah)???

MLM bukanlah suatu sistem yang haram pada zat atau ainnya. Maka jika unsur-unsur yang dilarang Syarak dibuang darinya jika ada (seperti riba, gharar, penipuan, ghabn dan sebagainya) akan kembalilah ia kepada harus dan halal. Ia seumpama baju yang terkena najis, selesai dicuci bersihlah baju itu dan haruslah kita memakainya walaupun sebelumnya bernajis

Dzuu Haniin said...

bab-bab MLM syariah tu gua tak reti.

tapi bila tengok pada perubatan JAWI tu, ada iridology.sejak bila nabi buat iridology?

Iridology ni bukan dari German ke? Saudara Nasir/Devotee patutnya lebih tahu. Iridology tu PSEUDOSCIENCE!

dah lama gua tanya kat geng2 HPA ni.tapi tak dapat jawapan.

Latifah said...

arghhh... biasanya aku cuma komen sekali je dalam entri bro. Aidid ni sebab nak dapat update komen-komen lain. tapi kali ni aku rasa macam nak komen lagi sebab tak faham ngan orang-orang yang tak faham apa yang bro. Aidid nak sampaikan.
silalah baca blog ni dari awal sampai akhir dulu....

grrrrrr...

~please la, SAY NO TO MLM~

*aku suffer tau tak duduk serumah dengan budak MLM yang bongkak, arrogant, tak reti hormat orang, berlagak, macam KAYA sangat, busy nak MAMPOS, walhal habuk pun takde*

p/s: wv - humonic? please be human okay.

keciq88 said...

to origami:

adakah selepas khinzir disembelih, ianya halal dimakan?
sama juga seperti MLM yg mana bonus bulanan menjadi peranan utama menarik minat melayu2(yg xreti besyukur dikurniakan akal fikiran)di malaysia ni menceburi bidang ini.
Dari mana bonus ni datang sekiranya tiada unsur seperti riba, gharar, penipuan dan sebagainya mcm yg saudara sebut tadi.
Kalau perniagaan ni dibuat secara konvesional, harga produk akan jauh lebih murah dan lebih islamik...

p/s: walaupun dah bayar zakat, duit rompakan tetap haram bro.. xleh nk cuci2 dah

origami said...

to keciq88: =)

kenapa nak samakan dgn babi.. babi terang2 Allah haramkan.. (boleh jadi halal ketika darurat)

-tolong jgn kaitkan MLM dgn darurat-

MLM adalah sistem perniagaan... kenapa MLM haram? sebab sebab dalam kebanyakan MLM adanya riba, gharar, penipuan, penindasan, paksaan, dll.. kalau tiada semua tu masakan masih haram???? hukum jual beli yg halal itu sekali pun kalau ada unsur2 tersebut tetap haram..

sama macam sistem pinjaman yang mempunyai kadar faedah yg tinggi serta tidak tetap.. haram.. adakah sistem pinjaman wang yg halal diMalaysia?? pajak gadai?? perbankan?? pelaburan?? politik?? pemerintahan? tidakkah Islam itu syumul..?

p/s: bonus MLM (syariah)diberi sebagai tanda terima kasih syarikat kepada pengedar yg memperkelkan produk kepada org lain.. lagi ramai orang yg guna produk yg diperkenalkanya makin banyak lag bonus yg syarikat bagi.. bukan makin ramai jadi ahli makin banyak bonusnya..

origami said...

to Dzuu Haniin: =)

Iridology adalah salah satu kaedah mengdignos penyakit dalam HPA.. setahu saya tak pernah HPA claim Nabi buat iridologi.. TibbunNabawi adalah kaedah rawatan / perawatan mengikut cara nabi.. tak termasuk iridologi..

p/s: perubatan jawi mengambil berbagai kaedah perawatan / mengdignos penyakit yg dirasakan terbaik termasuk kaedah TibbunNabawi (sunah Nabi), iridologi, acupunture, dll...

origami said...

to ACCUMS: =)

HPA tidak memfitnah KFC & SR.. cerita tentang KFC mempunyai kaitan dgn Israel dan tentang status kehalalan ayamnya dah lama tersebar.. tak kan kerana seorang pengedar HPA memanjangkan cerita (juga boleh dibaca fitnah)yg sudah sedia tersebar HPA perlu dihukum... cerita tentang KFC & SR pada mulanya datang dari CAP, PPIM, dll... masakan orang ramai tidak percaya??

Unknown said...

jangan pening2 kepale sangat.. bende ni simple je...amik contoh,A dan B berniage kat pasar malam..A dan B masing2 jual ayam goreng,tapi bile orang datang beli dekat A pastu lalu depan gerai si B,lalu B cakap ngan customer tu,
" jangan beli ayam gorang A tu, ayam die tak sedap la,hangit la,tokei nye bau busuk la,meh beli ayam gorang saya yg sedap ni..." padahal si B tu tak penah pon rase ayam si A tu,cume si B tu dengar orang cite je..

ape yang aku nak cakap kat sini,jangan la dengki dan memburukkan bisnes orang laen,tak kisah la ko suke ayam HPA ke ayam KFC ke...kalau betol kite nak cari kesalahan orang laen,siasat dengan bukti,gamba,video,kertas ke ape ke yang boleh dijadikan bukti,jangan semate2 menggunakan cerite2 orang untuk mengutuk bisnes orang laen... kalau mentaliti orang malaysia macam ni..sampai kiamat tak maju...

peace no war...

Nur Fauzi said...

rasa yang menjadi isu paling utama di sini ialah sistem mlm yang digunakan oleh syarikat HPA.

saya sokong HPA sebagai syarikat muslim. cuma menggunakan sistem mlm itu isu utamanya membuatkan ramai yang tak suka

Ramai nak tahu, adakah penasihat syariah yang dilantik memantau keseluruhan aktiviti HPA dari produk, hinggalah sistem mlm yang digunakan. kalau kat islamic banking, mmg pening yg jage bahagian syariah nak tengok banyak benda.

bagi mengesahkan sistem mlm, penasihat syariah yang pakar dalam FIQH MUAMALAT diperlukan kerana hal ini bersangkutan dengan hal ekonomi. title pensyarah, DR atau ustaz sahaja tidak mencukupi. tidak semestinya ustaz atau profesor itu mahir dalam bab muamalat.

lagi satu pandangan pakar ekonomi pun perlu diambil kira. kenapa perlu? rokok diharamkan (disesetengah negeri) kerana disahkan oleh orang perubatan membawa masalah kesihatan yang serius. jadi dalam hal ekonomi islam, pandangan pakar statistik, pakar matematik dll...juga diperlukan dan dibincang bersama orang yg mahir dalam fiqh.

Memantau sistem mlm untuk tidak terlibat gharar memang memerlukan penelitian yang rapi. perkara ini perlu penjelasan panjang. bagaimana mendapat komisyen drp downline yang tidak dikenali itu dihalalkan (contoh hingga 8 level di bawah). apa dalil yang/ dibawakan untuk menyokong (quran/sunnah), kaedah fiqh yang digunakan? ulama mazhab mana yg memberi kelonggaran, itu juga perlu diambil kira.

kalau dikatakan downline boleh mendapat pangkat lebih tinggi dari upline, mlm lain pun ade buat. tak perlu penasihat syariah pun. ads4bucks yg terang haram pun downline bole lg power dari die.

ramai disini tak puas hati sebab tak nampak apa beza sistem mlm yang digunakan oleh hpa dgn mlm yang lain.

di web zaharuddin.net panjang lebar dijelaskan gharar yang boleh wujud dalam mlm. bagaimana HPA menjadikan mlmnya mlm patuh syariah? kalau boleh dijelaskan (mungkin dalam bentuk buku/kertas kerja ke)


saye tak marah, cume nak tahu. tak mahu gado2.

setakat ni kalau org tanye saye pasai mlm, saye nasihatkan jauhi. tapi kalau nak jugak, pandai2 la yo...

bagi yg nak terus backup mlm, itu pilihan kamu. kami berlepas tangan

Dzuu Haniin said...

ok..sekalipun tak claim sebagai thibunnabawi, tapi benda pseudoscience nak pakai buat apa?haa..cuba cerita sedikit..

fahamkan maksud pseudo?fake?tipu?

n0tangel said...

skalik kuar daa lagu anthem diaaa... ekekekekeke!!! btw, pakcik tu punye FB da tadek. takut la tu... :P

azwan said...

Nur Fauzi,
You are the man. Kalau aku dah tunjuk middle finger jek.

Origami,
Bagi bukti sistem MLM HPA tu betol2 bersih daripada segala unsur yg ko cakap tu. Jgn cakap saje. Aku akan analyze satu2.

Iridology tu simply about diagnosing disease by examining the iris. simple jek, same macam reflexology, etc. Byk dah org buat study, memang takde correlation langsung. tak payahla aku nak kopipes study pasal iridology ni, google sendirik.

"p/s: bonus MLM (syariah)diberi sebagai tanda terima kasih syarikat kepada pengedar yg memperkelkan produk kepada org lain.. lagi ramai orang yg guna produk yg diperkenalkanya makin banyak lag bonus yg syarikat bagi.. bukan makin ramai jadi ahli makin banyak bonusnya.."

Ape si A mencari 80 orang untuk beli productnye? Dalam MLM dia hanya perkenalkan kepada B,C dan D, tiga orang sahaja. E,F dan G duduk di bawah B,C dan D tiada kaitan langsung dgn A. Ni dah contradicting statement nko. Ape hukum keuntungan dari E,F dan G turut dikongsi oleh A? Ni isunye. Benda ni semua lies within the MLM system. Ko tak boleh cuci dan bawak kluar, kalau ko bawak kluar, dah tak jadi MLM. Sama macam babi, basuh guna clorox pun still haram gak, tu yg ada yg guna analogi babi. Sistem tu dah termendak terasimilasi termix ter ter ter ntah hape perkataan aku nak guno dah.

Memang Islam syumul, cara nak beromen pun Islam cover. Isu syumul2 ni macam ko cakap sembahyang 5 waktu tu wajib, same je, so takpayah nak highlight2.

Aku dah cakap, Rasullullah SAW mengasaskan pelbagai bentuk perubatan Islam untuk manusia kaji dan kaji. Gunakan akal untuk berfikir. bukan telan bulat. bila perubatan moden diperkenalkan, ia bukan sesuatu yang mengganggu gugat perubatan islam. Perubatan moden ni jadi nilai tambah. Umat Islam patut lebih bersemangat gunakan akal untuk mengkaji ape nilai sebenar perubatan Islam. Rasulullah SAW bagitau Habbatus Sauda ada potensi besar utk rawat mcm2 penyakit, gunakanla ilmu untuk reveal ape potensi tu. Bukan dari dulu sampai sekarang terima bulat2 je. Masuk satu pokok dalam pil, telan terus dgn tanah2 skali. Tu yg buat Islam, Melayu mundur, pemalas nak kaji. TCM, Perubatan Islam serves as platform for modern medicine.

Dah kate nak Islam sgt, tak payahla highlight pasal isu fitnah KFC, SR. dah tau benda tu fitnah, dok diam la. bakpe nak kecoh2 macam Jaffar Hani..pakai kopiah tapi kecoh. Isu fitnah tu punca dari mana tak penting. HPA nak buat bisnes, buat hal sendirik. jgn sibuk2 dgn KFC, SR. Bersaing cara sihat.

Hanim said...

Thank you, as always- enlightening me. Keep up the good work.

Anonymous said...

Nur Fauzi is da man indeed, and so is incik azwan (carots/ middle finger aside).

origami said...

=)to Azwan:

bukti? ya dalam MLM HPA tiada unsur riba, gharar, dll.. kalau ada tolong kemukakan.. saya cuba jawab satu2 panjang kalau saya nak jawab (bukti)tanpa fokus soalan dikemukakan =)

HPA menggunakan teknik iridology sebagai salah satu teknik utk mengdignos penyakit.. apa masalahnya..?

dalam MLMS HPA kita tidak memperkenalkan kepada 3 orang shj leps tu goyang kaki tunggu bonus.. kita memperkenalkan kepada seramai2 org utk menggunakan produk yg kita percaya baik utk dikongsi.. syarikat membayar bonus atas hasil kerja kita memperkenalkan produk kepada org lain.. A memperkenalkan kepada B memperkenalkan kepada C, hubungan A dan C ialah, kalau A tidak perkenalkan kepada B, C pun tidak akan menggunakan produk itu.. syarikat memberi bonus kepada A atas hasil usaha A.. ya si A akan mencari 80 org dan lebih utk memperkenalkan (berkongsi) produk yg baik.. hukum syarikat memberi imbuhan kepada A kerana memperkenalkan B adalah harus =)

ianya dipanggil konsep Al-Ji’alah di dalam Fiqh Islam, yg bermaksud menjanjikan suatu pemberian (komisyen) kepada orang yang melakukan suatu kerja atau tugas tertentu..

syumulnya Islam meliputi urusan jual beli termasuk kaedah perniagaan MLM (yg betul2 mengikut kehendak syariah)..

kaedah perubatan cara Rasulullah, dll kita kaji, kita belajar, kita fikir dan kita amalkan.. takada satu pun yg kita terima bulat2.. kalau tiada kebaikan kita pun tak terima =)

isu KFC & SR.. saya percaya saudara Jaffar Hani tak akan berkongsi cerita itu kalau dia sendiri tahu cerita itu fitnah.. bahkan bukan dia seorang yg berkongsi cerita itu, ramai lagi yg masih menyebarkan cerita itu tanpa mengetahui ianya 'fitnah'.. mungkin atas dasar perihatin dgn umat islam terutama kawan2nya dia berkongsi cerita itu..takkan kerana Jaffar Hani seorang pengedar HPA dia diaibkan disini.. lagipun bukan HPA yg menyebarkan cerita tentang KFC & SR itu...

simn said...

nice post AM..mmg kena la org hpa..

hyelbaine said...

Fuiyoohhhhhh!!!!!

RAMAI-nya pakar2 muaamalat dlm organisasi HPA nih! Siap ada yang buat paper tuh.

Funny thing is, when I was moving traffic cones during the recent Global Islamic Finance Conferrence, takder pulak jumpa pakar2 ni. Yang byk is org bukan Islam that are experts in Islamic finance. Now isn't that ironic?

I guess the experts in Saudi Arabia that decreed that MLM is not experts after all eh? Lagi terrer pakar2 HPA daripada expertise from Saudi and also the rest of the Islamic finance commnutity the world over.

Hebat org2 HPA nih...

farouq85 said...
This comment has been removed by the author.
Arya Dröttningu said...

Hmm, I only know how to make an origami chicken. How ironic is that?

amhami_a said...

weiii, suh HPA bukak hospital laa. ramai orang kena kanser kat mesia nihh. dokter dokter sume bleh rehat, no on call anymore. leh spend masa ngan family lebeh bayak. g camping ker, g mandi air terjun ker... yg penting, bayak masa utk tido lepas nihh.

azwan said...

"hubungan A dan C ialah, kalau A tidak perkenalkan kepada B, C pun tidak akan menggunakan produk itu.. "

HahahahHAAHHhahah..

"ianya dipanggil konsep Al-Ji’alah di dalam Fiqh Islam, yg bermaksud menjanjikan suatu pemberian (komisyen) kepada orang yang melakukan suatu kerja atau tugas tertentu.."

Konsep Al-Ji'alah: kerja atau tugas tertentu yg dibuat oleh A ialah menjual/perkenal produk pada B...FULL STOP. Itu skop kerja dia. Usaha sampai di situ sahaja dia patut diberi komisen. Dari B ke C, B dapat komisyen, full stop. C ke D, C dapat komisyen, full stop. Tiada sebab A patut dapat komisyen kalau B buat kerja. Skop kerja A ialah usaha dia kepada B, bukan usaha B kepada C. Hasil perkenalkan B kepada C tiada bersangkut paut pada A. Itu skop kerja dan hak B, bukan A. Ini yg timbulnye isu haram dalam MLM, A menumpang hasil usaha B. Kalau A nak mendapat komisyen hasil usaha B, dia mesti ada direct contribution dalam usaha yang dilakukan B. Direct contribution mesti boleh diterjemah dalam wang ringgit. Contoh, A support logistic/transport B dalam usaha perkenal pada C. Direct contribution ni mesti dalam black and white dan dipersetujui secara bertulis oleh B. Dalam MLM hal ini tiada. Ni sebab haram badigol. sila pahamkan betol2 sebab aku banyak tulis ABC kat situ, keh keh keh..

azwan said...

Samb..

"kaedah perubatan cara Rasulullah, dll kita kaji, kita belajar, kita fikir dan kita amalkan.. takada satu pun yg kita terima bulat2.. kalau tiada kebaikan kita pun tak terima =)"

Aku dah cakap, HPA dah buktikan yg produk herba tu dijual dgn claim boleh ubat kencing manis, darah tinggi, penyakit jantung, kanser dan lain2. kalau betol HPA kaji, sila beri bukti klinikal yg produk herba HPA boleh ubat semua penyakit tu. Sila beri. Kalau tak ada, itu dah tidak beretika, menipu pengguna. Mengatakan pada pesakit yg sesuatu herba boleh digunakan utk ubati penyakit2 tertentu tanpa bukti klinikal adalah salah dan membahayakan pengguna. ini yg dikatakan kajian dan bercakap dgn ilmu, bukan main semborono, pikir guna lutut. ada paham badigol?

"HPA menggunakan teknik iridology sebagai salah satu teknik utk mengdignos penyakit.. apa masalahnya..?"
Guna gunaaa....takde masalah. Claim la macam2. Encik ni ada sakit batu karang, saya dah tengok iris encik. HAHAhahahHAHAHAH...
Read this dumbass (itupun kalau ko paham):

Well controlled scientific evaluation of iridology has shown entirely negative results, with all rigorous double blind tests failing to find any statistical significance to its claims.

In a study published in the Journal of the American Medical Association (Simon et al. 1979), three iridologists incorrectly identified kidney disease in photographs of irises and often disagreed with each other. The researchers concluded: "iridology was neither selective nor specific, and the likelihood of correct detection was statistically no better than chance."

Another study was published in the British Medical Journal (Knipschild 1988)[8] by Paul Knipschild MD, of the University of Limburg in Maastricht, selected 39 patients who were due to have their gall bladder removed the following day, because of suspected gallstones. He also selected a group of people who did not have diseased gall bladders to act as a control. A group of 5 iridologists examined a series of slides of both groups' irises. The iridologists could not correctly identify which patients had gall bladder problems and which had healthy gall bladders. For example, one of the iridologists diagnosed 49% of the patients with gall stones as having them and 51% as not having them. Dr Knipschild concluded:, "...this study showed that iridology is not a useful diagnostic aid." Iridologists defended themselves and attacked the study's methodology.

Edzard Ernst raised the question in 2000: "Does iridology work? This search strategy resulted in 77 publications on the subject of iridology. All of the uncontrolled studies and several of the unmasked experiments suggested that iridology was a valid diagnostic tool. The discussion that follows refers to the 4 controlled, masked evaluations of the diagnostic validity of iridology. In conclusion, few controlled studies with masked evaluation of diagnostic validity have been published. None have found any benefit from iridology."

Sape cakap ikut bontot skang? aku ke ko? guna ilmu utk praktik beb, jgn guna bontot.

Arya Dröttningu said...

Azwan is on fire! Hawt!!

Douse me with ice cool coffee, puhlez!

Panji said...

Kopipes jangan tak kopipes..
Falsafah usahawan tu dah betul la tu..
Tapi bagaimana cara sebenarnya...
MLM sahaja kah jalannya?

Tak adakah jalan lain yang lebih Lurus, tak menyimpang-nyimpang?

prica: pree ka?

azwan said...

Jika benar Penal Syariah HPA telah menghalalkan MLM dan dakwa semua elemen2 perniagaan dalam HPA benar2 suci dan tiada kaitan langsung dengan kafir yahudi, mereka patut sedar yang MLM berasal dari sebuah puak kafir yg dipanggil Mormon yang menganut agama Kristian dan tinggal di Utah, Amerika. MLM memang berasal dari golongan kafir, itu satu fakta yg tidak dapat disangkal.
Ini bukti HPA terlalu suci lagi Halal?
Panel Syariah HPA tahu semua ni?

hyelbaine said...

In summary:

1) MLM syariah seems to be used only by HPA. Islamic finance experts the world over seems not smart enough and are wrong. Termasuklah para expert dari Arab Saudi.

2) Panel syariah pandang HPA dari segi apa? Just the source of bahan mentah? Process? What about source of funds which is the BARE minimum that should be established. What about accounting principles? Calculation of zakat. How about ROR? Tak pernah tgk HPA bayar zakat berjuta mcm QSR dan Kulim Bhd. Come to think of it, are all profit properly invested in syariah compliant instruments? Ker bantai FD jer?

3) Why MLM? Kalau babi boleh makan masa darurat, sekarang nie zaman darurat ker sampai kena pakai MLM?

4) Why aren't the ppl who claim to be the beacon of Islamic medicine go through the relevant clinical studies. If proven won't the whole world benefit? Won't Islam be revered again as it once was?

Bersambung?

Nur Fauzi said...

encik azwan:
isu mlm ni kat universiti pun ramai yg samar-samar dan pening lagi. student syariah ekonomi @muamalat pun ramai yang tak tahu. kebanyakan kajian (cth: tesis) mengatakan banyak gharar dalam mlm sekarang.

tapi ada jugak lecturer pengajian islam ni yg turut serta dengan mlm. bukan kat usim je,kat um, ukm pun ramai.

HPA claim mlmnye patuh syariah, tapi orang lain tengok pelannye same je, takde beza jauh sangat. jadi tang mane yang syariahnye? boleh cuba tunjuk?

atau ahli2 hpa yg aktif ni boleh usulkan kajian dan penjelasan tentang mlm syariah ni supaya orang tak keliru. buat dalam buku kecik ke.

bile dah ade bukti/dalil kukuh yang membenarkan, kemudian baru la org boleh buat keputusan.

azwan said...

Fauzi,
Aku tau bro. Jadi cancer dah MLM nih.

Anonymous said...

Tu dia, origami kena asak bertubi2. Harap origami dapat jawap soklan2 yg diutarakan/ address komen2 readers. Aku cuma interested nak baca jawapan origami to Bainenyer soalan no 2 jer esp. capital invested/requirement & accounting treatments/principles used to establish HPA's bonus/komisyen across the "distributors" & pricing to final consumers which qualifies HPA biz as syariah compliant, as origami vehemently claimed. And that there are no uncertainties, risks, injustice & deceptive marketing involved.

Ps am relatively a stranger to all this Islamic biz tenets,
cuma curious nak tau apa kata mereka2 sebelah sana (wpon sorta tau wat's coming).

origami said...

-Azwan

Al-Ji’alah ialah pemberian hadiah syarikat kepada pengedar secara bersyarat, kalau A berjaya memperkenalkan produk kepada B, A akan dapat 10%(contohnya) dari keuntungan syarikat.. kalau B perkenalkan kepada C, B akan dapat 10% manakala A akan dapat 2% dari keuntungan syarikat.. bukan si B mendapat 7% A mendapat 3% daripada 10% yg sepatutnya B dapat, mana hasil usaha si B yg si A makan??? apa masalahnya? keuntungan syarikat hak syarikat nak bagi..

sila baca bagi paham k =)

azwan said...

Budak Melayu cipan lurus bendul, mangkuk hayun tak paham2. Pikir direct gitu je ke cibai. Patutla bingai masuk MLM, senang kena kelentong ghupenye.

2% dari keuntungan syarikat kepahal bai? shareholder ke si A tuh? Perasan duduk dalam Board gak? Bahlol tak kesahla duit tu disburse dari mak ko ke, nenek ko ke, tapir ko ke, dari syarikat ke....yang jelas bonus lahanat tu hanya si A akan dapat kalau si B dapat perkenal si C. Atas usaha B, bukan A. Ape ko pikir sebab tgk account statement duit C tak direct masuk kat A, ko pikir tu keuntungan syarikat kongsi dgn ko? Baik betol syarikat buat penganutnye kena tipu ek. Perasan jadi business partner. Cewahhhh byk baik punya syarikat ye samdol. bodoh nak mampos macam nenek ko?

Istilah "keuntungan syarikat" tu nak kabur manusia lembab bahlol mcm ko. Kalau konsep Profit Sharing pun ko tak paham, nampak sgtla fail bisnes. conventional system pun tak paham. Makan ape ko nih....burit ayam organik? Bahlol sungguh lurus bendul gitu. Berape IQ ko ni sebenanye.

KEUNTUNGAN SYARIKAT???!!!

kah kah kah!!!!

pjmmurad65 said...

Alhamdulillah kalau dah dapat blog saya. Saya dah lama tak aktifkan blog tu sebab sibuk di laman face book. Semoga Allah selamatkan diri kita daripada buruk sangka. Boleh sangat bagi siapa yang nak berdialog secara berhikmah. Saya pun telah beberapa kali dijemput buat pembentangan di universiti 2 isu ni. Malah pihak Jakim juga berminat untuk mengkaji konsep MLM yang HPA perkenalkan. Kalau ada perbankan syariah, takaful, musyarakah, takaful, Ar Rahnu maka tentu ada kaedah MLM syariah. Semua ini terkandung dalam MUAMALAH MUASSARAH. bagi sesiapa yang nak buku tentang konsep MLM SYARIAH boleh berhubung dengan saya. Setakat ini kerajaan belum deklare kaedah ini tetapi kita sebagai umat Islam wajib mencari galinya. Alhamdulillah banyak Universiti dah perkenalkan subjek ni.

cek chun said...

ehemmm..
male part only bang wan.

origami said...

=D heh

keciq88 said...

ahkahkahkah....... nk terkontut bace jawapan bro azwan... kalo si origami ni xdpt paham gak, baik study silibus spm balik.... :-D

p/s: untung saye jadi pembaca setia blog nih... bnyk dpt ilmu dari entry n komen2....

Anonymous said...

Aku punyalah serious baca komen azwan, tapi sampai jer part b*ur** ayam organik, terus tak tahan nak gelak.

AM, bila nak kuarkan part 2 HPA entry, kasik tunjuk compensation plan HPA yg adil & saksama and akur syariah tu.

pjmmurad65 said...

Saya kasihan dengan saudara Aidid ni cara bagi komen dan jawapan macam pesakit jiwa. Macam sakit hati sangat dengan HPA. Kenapa Aidid? Bisnes awak buat tu tak jalan ke dengan adanya HPA. Saya pun confius siapa saudara yang sebenar dan apa agenda saudara. Macam musuh kepada saudara sendiri. Istilah Herbalis pun saudara fobia. Kalau istilah singseh tu pernah dengar tak? Herbalis tu maknanya orang yang mempelajari dan mengamalkan kaedah pengubatan menggunakan bahan alami. Madu itu alami, habbatus saudak itu alami, minyak zaitun itu alami, tongkat Ali pun alami. Malah sayur tu pun alami juga. Ulam petai yang saudara makan pun alami jugak. Tak tau la kalau saudara dari keturunan tak makan petai. Maklumlah tgk bahasa pun mcm mat salleh celup.

Panji said...

En. Morad..
Jemput sat Ustad Ahmad Ali mai bagi penerangan...
Mohon pencerahan...
Mohon share ye..




regrates: regret tahap atas...

azwan said...

Biasela dah dungu, itu je la makanannye. Keuntungan syarikat...keh keh keh. ape nak jadi la budak melayu ni. Perasan jadi business partner sumer MLMers ni. Perasan jadi investor. Habuk pun tarak. Financial literacy zero. Maksud pun tak paham.

murad,
Nanti bila JAKIM dah lulus Halal logo untuk HPA, jangan lupa bagitau kat blog ni. kasi aku terkincit, terlopong, hehehe...ape pun murad, ko dah warisi sistem MLM dari puak kapir Mormon. Itula yg HPA agung2kan Islamik sgt. keh keh keh..

Anonymous said...

*Get ready ngan rojak* . Seronot aku tengok wayang kulit mlm ni.

azwan said...

Murad dol,

Jual herba jadah cakap leh sembuh macam2 penyakit tanpa bukti klinikal tu beretika ke samdol?

Bagi harapan tak pasti pada pesakit beretika ke samdol?

Side effect renal failure, liver failure, cushing syndrome bila dah jadi kat patient2 ko kira beretika ke samdol?

Kalau pesakit mampos dgn herba ko tu beretika ke samdol?

Dah tau tak cukup ilmu sains ngape mandai2 samdol?

Selamat menjadi pewaris Mormon! Yahooooo!!!

cek chun said...

incik murad.
dulu aidid jual ayam goreng berempah kat pasar malam. lepas HPA jual RFC, peniagaan dia pun bungkuih gak.
tu lah punca dia bengang sangat dengan HPA.

sekian.

Panji said...

ayam togei bergoreng 2.50 serangka...

azwan said...

Sila rujuk blog ni kalau sesape nak berubat kencing manis...

http://pjmmurad.blogspot.com/

Saya dapati tuan punya blog telah memberi bukti2 klinikal yg cukup kukuh dan blog dipercayai. Sila sila...

Yang Benar,
Dr Azwan

Anonymous said...

Tu lom masok Aidid bengkrap lepas masuk MLM jual spender/ korset kasik bodi montok sebab prospek semer bagak2 tak muat korset sampai tak jadi beli .

Jgn lupa dia ada gak jual sepek power lubang2 sampai dia sendiri kena tambah degree sepek sebab mata asyik terkebil2 tak dapat bonus...

Aidid, Aidid..why you so like that ah?

Mr Freak ; gatal tengkok mu said...

sedapnya ayam rangka kat pasar malam...

MLM said...

bang azwan ni aku bagi soalan MLM darjah 2 kelas paling corot, jawab dengan jujur ye. Kalau silap tak mengapa nanti boleh belajar.

A taja B
B taja C
C taja D..paham ye yang ini.

Soalanya.

Ali join MLM hpa level ke 95, upline Ali level ke 94.

Ali beli kopi harganya RM 20. Berapakah duit Ali yang dimakan oleh setiap level upline dia sehingga ke level 1?

Tak jawab pun buleh.

Z H said...

aku memang kureng ngn KFC, aku lagi suka mekdi / BK. ayam kfc cepat muak, pe la dengki sgt melayu ni, tak berkat business macam ni, rezeki tuk hak milik Allah, dia berhak menentukan rezeki untuk umat dia, tak perlula smp terperinci nak fitnah orang, Allah kan maha adil, kalau kita yakin kita buat betul , kenapa masih nak mencari kesalahan orang lain?

‎"Hai orang2 yg beriman,jauhilah kebanyakan dari prasangka,sesungguhnya sebagian prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari kesalahan orang lain,dan janganlah sebagian kamu menggunjing sebagian yg lain.Sukakah kalian memakan daging saudaranya yg sudah mati ? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya.Dan bertaqwalah kepada Allah.Sesungguhnya Allah maha penerima taubat lagi maha penyayang".(QS.Al-Hujurat : 12)

walaupun KFC ni asasnya kapir punya, tp kita kena ingt, ada saudara se-islam kita yang mencari rezeki halal dari KFC. .. sekian ~

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

terima kasih sudi 'reply'.

Nabi kita Nabi Muhammad S.A.W telah menyatakan dalam sebuah hadis sahih riwayat Imam Bukhari bahawa habbatus sauda adalah ubat bagi segala penyakit kecuali mati, baginda tidak menyertakan 'clinical evidence'. Adakah Nabi kita tidak beretika? Adakah dengan sebab tiada bukti klinikal kita akan menolak hadis sahih ini? Sudah tentu tidak, jika ditolak juga, rosak iman dan aqidah. Baginda tidak perlu kepada bukti klinikal kerana baginda mendapat ilmu itu secara 'direct' daripada Allah. Ilmu tibb nabawi lebih tinggi daripada sebarang sistem perubatan yang ada di dunia ini. Ia bukan dari timur atau barat, tapi dari 'atas' sana untuk kita amalkan.

Allah itulah yang menciptakan alam yang dikaji oleh para saintis, Dia lebih mengetahui apa yang terbaik bagi sesuatu perkara, sekalipun ia bertentangan dengan apa yang kita kaji kerana akal yang kita gunakan untuk mengkaji ini adalah sangat lemah, adakalanya berlaku kesilapan dalam berfikir. Allah itu juga tuhan yang menciptakan penyakit, Dia juga menciptakan ubatnya, tiada satu perkataan yang keluar daripada mulut Nabi melainkan kesemuanya adalah wahyu. Ini menjadi ujian keimanan kepada kita, sama ada kita mengagungkan akal yang lemah ini atau akur dengan wahyu Allah.

sebenarnya blog ini berpotensi untuk menjadi sumber ilmiah dan rujukan khususnya berkaitan perniagaan dan perawatan. dengan syarat, semua yang terlibat perlulah menjaga adab dan berbincang dengan tujuan mencari kebenaran, bukan untuk menjatuhkan mana-mana pihak. semoga harapan saya untuk melihat blog ini menjadi sumber rujukan akan menjadi kenyataan, insyaAllah, saya doakan. apa-apapun, anda tetap saudara saya selagi mana anda seorang muslim..

teruskan usaha anda dalam penulisan ini, moga kita ditemukan dengan kebenaran. cuma satu pesanan saya, jangan sampai kita merendahkan atau memperlekeh sunnah nabi dan ajaran Islam, buruk padahnya. apabila Allah dan rasul-Nya menyatakan sesuatu, maka benarlah perkara itu dan tiada lagi keraguan padanya, meskipun akal kita yang lemah ini dan sains moden tidak mampu mengkajinya. wallahu'alam... =)

Z H said...

aih orang MLM ni klu dh start buat MLM, lepas tu dpt lak blipat2 ganda untung nya, lepas tu dpt plk beli kete besor, rmh baru, bini baru (opss), semua serba baru, payah ler nak tinggalkan walau macam mana terus terang haramnya unsur perniagaan tu, sebab nya hati mereka dah gelap mkn duit haram ni, payah hidayah nak masuk.. so orang2 yg baru nak menjinak2 MLM, jangan kau gedik2 nak try!! orang giler duniawi je buat keje haram laknat cmni!! al-sekian ~

Z H said...

bro devotee

caya la ang punya komen, sy respek kesopanan komen anda, hehe well said ~

Panji said...

Al-Devotee pun bolehlah...

Sapa tolak hadis Dol?

hypubsc = hym&n pubis subcutaneous

Anonymous said...

MLM,

what do mean dengan soalan tu..? u mean kalau upline2 tu amik RM0.00000001 sen so benda tu xde masalah walaupun dia xde kaitan pun dengan bisnes Ali..?

macam tu ke..?

MLM said...

Maksud saya tiada seorang pun yang anti MLM di sini faham pelan bonus bisness MLM hpa. Atau sila beri jawapan yang tepat berdasarkan peruntukan pelan pemasaran hpa.

maksud saya bang azwan

RM0.0000001 sen tu mcm mana bentuknya eh?

hyelbaine said...

To the dude who keeps repeating about Muamalat Muasarah or any other HPA backers, please help me.

I have been looking for this MLMS or Muasarah for the past 20 hours. I've looked at Islamic finance papers and also Islamic finance resources.

Not one specifies the term Muamalat Muasarah nevermind MLMS. The only reference I have found so far is a research paper by Mohammed Obaidullah under the topic of Financial Engineering with Islamic Options in his 1998 Islamic Economic Studies paper.

Was his paper about MLM? Not even close. His paper was talking about the compliance towards Syariah principles when it comes to Call Warrants and Call Options. Even than it was a reference and no more.

You HPA guys do know what Call Warrants and Options are right? I mean you guys quote Muassarah for fun.

To those who emailed me why I didn't respond earlier is because I needed to be sure. If such a thing as MLMS exists, the Islamic Finance world would have papers and presentations on it.

But I couldn't find any and to be fair, I can't even get the correct definition for Muassarah never mind anything else. I prefer to do my research before running my mouth off.

So to the experts from HPA, some papers on this Muamalah Muassarah or MLM Syariah would be nice. And please, PROPER papers ok? Those you find in Islamic finance/economics journals and not something from your HPA workshop or what your upline copy+paste from somewhere.

If not, your argument is pretty hollow...

adbiz said...

mohon pada usahawan2 MLM untuk tidak melayan kerenah2 orang2 yg tidak bermoral disini,bahasa mnunjukkan bangsa,dari segi bahasa kita dah tau orang tu dari jenis bangsa apa.. bila kita cuba menjawab dan membalas kita hanya membuat dia lagi marah,bengang dan mula la dia keluarkan kata2 yg mnunjukkan dia dari keturunan bangsa mna...biarkan jela..teruskan usaha kita,pcayalah klau kita smakin berjaya dalam mlm,mkn duit ribu2,maka lebih marah dan beganglah si kurang cerdik itu dengan dia hanya mampu maki2 dan harap dengan maki2 dia kita akan marah2 mcm dia....azwan,jgn marah ye,kehkehkeh(klau maki tanda marah) : )dan kami dah kenal anda dari bangsa mna......

pjmmurad65 said...

Saudara Azwan, terima kasih kerana menolong mempromosikan HPA secara percuma. Cuma kesian, lagi banyak yang saudara tulis lagi banyak bengongnya. Menampakkan kejahilan saudara. Cuba berlagak pandai dalam bidang yang saudara tak tahu. Saudara kena daftar masuk UPM belajar sains botanical. Ataupun g je ke FRIM sana pun banyak maklumat tentang sains herba. Tak perlu datang datang belajar dengan HPA. Kalau tak yakin dengan ilmu herba di Malaysia elok pergi belajar di China. Tak payah la duk mencarut-carut tak tentu pasal.

Anonymous said...

emmm..

saya bukan encik azwan ah..hehe..saya cuma suka clarification je =P

anyway, pelan pemasaran HPA..saya jumpa banyak juga..ni salah satunya,

http://myradix.wordpress.com/2010/11/16/pelan-pemasaran-hpa-terbaik-di-dalam-dunia-perniagaan-mlm/

lihat dalam gambar..even it says piramid terbalik sekalipun, masih piramid kan..still ada penajaan walaupun percentage tu kecil..

it's still bukan produk, tapi penajaan..

kan..?

Anonymous said...

apa benda banyak sangat orang2 HPA dalam ni..panas punggung ke masing2..?? huhu..

simply said, could all of u..at least sorang yang boleh jawab soalan2 hyelbaine..

sila scroll pelan2 apa soalan beliau..jangan lah setakat jumpa perkataan 'fuck' walaupun tak baca habis, terus jatuh hukum moral orang tu teruk..

pjmmurad65 said...

Kalau nak berhujah dengan isu-isu ni tak payah panggil tok guru, buat mencemar duli saja. Ni pun saja saya layan buat mengisi masa terluang saja. Saja singgah 2.

Kerrang said...

Baru sipi2 lu tulis pasal HPA, dah bergegar benang ni. Kasik org HPA lagi panas bontot bro, gua nak tengok tempat ni meletop bak gunung berapi.

@raptorarena, gua baru jatuhkan itu F-bomb. I'm just a humble sinner.

azwan said...

Lahai, aku baru balik dari beli teh ais, ade plak soalan bodoh. Soalan bodoh? Eh tak..mana ada soalan bodoh, 1+1 pun ok. Yg bertanye tu dungu nak mampos..apekenama? MLM? keh keh keh...

Soalan ko tak logik bahlol. Ko ni cimpanzi ke manusia. Low IQ ek?
1) Level sampai 95 mane logik badigol. CFO lahanat HPA takkan benarkan care camtu, tak kesah la nak buat flushing system ke, berak system ke. Kalau dia buat sampai 95 level, lagi la cepat crash sesuatu MLM company. Buatla sampai 10 level, pastu flush balik, kelentong balik. tuh je, simple.
2) RM 20 tu figure bangang. awat cetek pemikiran dey? Nak letak herge MLM, kena high profit margin. corset mesti harge riban2. baru senang songlap duit. Lagi satu, mane ada RM 20 tiap bulan? tu kena maintain point tiap bulan apehal...100 point? dari situ MLM lahanat HPA kaut untung haram.

Lain kali yg bertanye bodo gampang, aku tak layan...

Devotee..ko kapir ke Islam? tukar nick la bahlol. Pemikiran kolot macam ko yg menyebabkan umat Islam tak maju dan terus ditindas. Melayu terus miskin dan tak dapat bersaing. Dah tau ada peluang keemasan kaji Habbatus Sauda utk ubat macam penyakit, kajila betol2. itu yg nabi kita bagi. Ini dok diam, kolot. Al-Quran tak sebut guna kereta, tapi arahkan manusia berfikir untuk terus mencipta alatan baru untuk memudahkan kehidupan. Dengan kajian2 yg bolehkan Islam dipandang tinggi, terus dihormati. Kalau semua manusia macam ko, alamat dok setinggan je la ko cibai.

adbiz,
Ko nak cakap dgn aku, better table your point. Setakat serang sumpah seranah aku...its useless fucker.

murad,
Ko nak belagak ape badigol. aku tak perlu takbur kat sini. kata2 aku kat luar tu memang carry weight. nak claim ubat kanser, memang kena ada clinical trial. salah ko buat janji2 tak betol kat pesakit. aku boleh screw nko satu2 active compound yg ko claim dlm blog sampah ko tu. ko bodoh ke ape bai?

HahahahaHAHAHAhahaha..
Panas bontot mamat HPA. Yelaaa pewaris puak Mormon alkafirun...!!

Anonymous said...

so..we have tok guru HPA named pjmmurad69 here i suppose..i think ok lah kan..boleh cerita lebih lanjut..or takkan nak tunggu "c u inbox for further detail.." so boring lah cara tu..

im not extrimist and not a one sided punya orang..what i need is information..

kerrang,
hahaha..i dont care they are HPA or not geng..all of the discussion is about principle..simple principle..

kita tak perlu master dalam bidang perniagaan utk faham apa itu skim piramid rite..tapi benda tu lah yang tak terjelas lagi oleh orang2 HPA..balik2 "jangan layan.." "buang masa" "herba.." and so on..

but no such replied regarding skim piramid halal tu..

even ada tok guru pun, asyik pikir darjat pasal mencemar duli rather than explanation..apakah..??

1 of 12 tu geng..lagi 11 tu..bukan stakat panas punggung, boleh jadik lebih daripada tu agaknya..hehehe..

Anonymous said...

Salam, Selama ini saya hanya jadi silent reader tapi topik kali ini cukup menarik sehingga saya ingin menanyakan kepada saudara/ri MLM soalan dimana:
1)Puak MORMON(YAHUDI) mencipta MLM, tetapi kenapa org2 islam terutamanya org2 MELAYU menggunakan konsep MLM sbgai ASAS utk buat bisnes? .sedangkan banyak lagi cara yg boleh dibuat bisnes tanpa menggunak MLM.sedangkan kita tahu MLM itu ciptaan kafir dgn konsep atas untung bawah rugi.

azwan said...

Aku boleh report kat KKM if needed. Lets wait and see first. These people are idiots. Sekor anti establishment, sekor penanye dungu, sekor takde point, sekor mangkuk perasan pandai.

Unknown said...

aku tak banyak ilmu sangat...cuma...HPA folks...cube jawab soklan hyelbaine tu...ni korang duk putar2 fakta and keluarkan ayat2 islamik yang membackup korang la kononnye kan.so sile jawab la..kalu takde jawapan cakap la takde jawapan...kalau ade...bagi je..we want to read through it. okeyhh.

hyelbaine said...

@ Rapt,

I'm pretty sure I haven't cursed yet but they seem more inclined to respond to Azwan. I'm not popular enough I guess.

@ Murad,

Did I ask for ur tok guru? I was asking you and your buddies for an answer or for the relevant journals and papers on Islamic finance. The latter of which I can inteprate and read on my own.

So, no takers for my clean questions?

Anonymous said...

letih ah tunggu reply daripada MLM dan soalan-darjah-2-kelas-paling-corotnya..tadi beriya sangat tanya..pastu ilang..

ke dapat mandat daripada tok guru supaya "jangan dilayan mereka ni..kita ikut cara yahudi kita sudah.."

denial syndrome again..

gocke said...

first time mengomen disini,
assalamu'alaikum,
first of all, i see a few groups of people who are reading this blog, whether silent or active, 1st group anti-MLMers from the beginning, never involved and not interested with any form of MLM, 2nd group are people with experience in MLM regardless of good or bad experiences and are now against the idea of MLM, and the 3rd group are the hardcore MLMers, doesnt matter high or low in the ranks or just starting up but starting to accept MLM as a chance to be rich and this last group will try in whatever way they can to prove they are right, dig up whatever they can, facts or no facts, and if they still fail to do so they'll just leave with a dented morale thinking aidid and the bunch are just jealous of MLMers and they are bad people,.
well,,

"Terimalah kebenaran walaupun dari mulut seekor lembu" i forgot where i heard this one, not sure if it's a hadis sahih or not.

even if a cow can speak and it speaks the truth, as a Muslim, just accept it, if it is really2 the truth.

and i dont think Aidid and the gang are a bunch of cows, hehehe. no offense bro's.. and even if someone comes in with the image of a true religious hero, but speaks of lies and worthless so-called facts, unproveable, he's no better than a truth-bearing cow..

come on HPA people, bring in your best arguments..with facts and proof

Anonymous said...

@hyelbaine

yeah..me too hav no interest at all to curse..unless ada someone yang bawak kereta perlahan macam haram jadah di lorong laju lane kanan di haiwey..im so eager to wait the answers for ur questionnaire..tp stakat ni mengecewakan..

im not sure y they point azwan..sebab mencarut ke..?

nak try ah,

"dua tambah fucking-dua sama dengan empat shit in the ass bodoh bahlol cilanat.."

maybe lpas ni depa akan point saya la kot sebagai tak berilmih sedangkan jawapan yang saya bagi tu betul..

haha..azwan..tak popular la anda pasni~~

Anonymous said...

Best ler entry kali ni...banyak sungguh ilmu2 yg bleh dikongsi....cuma dari anti MLM jer setakat ni yg cuba hujah dgn FACT & FIGURES manakala MLM lebih pada hujah keagamaan ... a bit lame isn't it?...try counter back back with FACT & FIGURES also......

azwan said...

raptoarena,
Aku tak kesah pun pasal popular ke tak. Macam Aidid, aku lebih kesah anak Melayu kena tipu perdaya dgn MLM. Hardcore like Murad, fuck you! Satu lagik, MLM begitu bahlol tanye aku soalan gitu, tak logik akal, org2 bangang je cuba jawab. Bodoh tak bertempat. Dia takde point nak balas, aku cakap sumer fact.

Murad,
I am really think and think to report to KKM about your claim. I've done it before and can see the consequence.

Apekenama nick ko tu, panjang sgt...memang Yahudi Mormon yg asaskan MLM. Ni yg HPA dok claim MLM yang sgt2 Islamik!!!!

Anonymous said...

The clock is Ticking....where's the MLM hard evidence?

Anonymous said...

@azwan

hehe..u memang cool ah beb..

ive tried to reply from their question pun still masih tak berbalas..

sedang rangka perenggan by perenggan kot..

cek chun said...

kehkehkehkeh rap
good try though

Anonymous said...

hehehe...ntah arr en azwan..xtau ler aku apsal nama aku letak lain kluar lain...hahahahah...maklumler buta I.T ler ckit bab2 nie...

azwan said...

Its shows their have poor fundamental in business and zero financial literacy. Its suppose to be at the tip of their finger.

ps: Adeke tanye aku pasal RM0.000000000001 sen? Kah kah kah kah kah!!! MuahahahAHAHAHhahahaha!!!!

Mr Freak ; gatal tengkok mu said...

hyelbaine..nak belajar pasal ekonomi boleh..LOL..gua sucks gila tang ekonomi..

MLM said...

Jawapan nko salah dol.

Walau bagimanapun ko dah jawab. Aku nanti belanja ko minum kopi radix sepapan.

hyelbaine said...

@ Freak,

It's the reason I declined their YM and asked my questions here. The same reason I asked for Islamic Finance journals and papers so that everyone can benefit and learn together. Sadly, none are forthcoming.

Kerrang said...
This comment has been removed by the author.
Kerrang said...

hyelbaine...

Try post those questions again,this time in malay. They don't respond to mat salleh celop (gua quote label murad bagi aidid)

hyelbaine said...

@ Kerrang,

Tak mau aku. Nanti kene gelak dgn Rose, Chun and Laila.

Kepada HPA geng yg tak faham soalan aku, sila guna google translator. I think I wrote with enough good English for it to translate into meaningful Malay for you.

azwan said...

Devotee said,
"Allah itulah yang menciptakan alam yang dikaji oleh para saintis, Dia lebih mengetahui apa yang terbaik bagi sesuatu perkara, sekalipun ia bertentangan dengan apa yang kita kaji kerana akal yang kita gunakan untuk mengkaji ini adalah sangat lemah, adakalanya berlaku kesilapan dalam berfikir."

Allah suruh kita menggunakan akal yang dikurniakan untuk memajukan sumber alam demi kebaikan seluruh umat manusia tak kira yang Muslim atau kafir. Dengan kajian yg berterusan, manusia tidak semestinya akan kecapi kejayaan, sebab yang menentukannya ialah Allah.

MLM, apesal...ko takut nak tanye lagi bahlol? nampak care ko berfikir skang?

Anonymous said...

kopi radix sepapan..

gila..

azwan kena berlari 1000meter stiap hari nak kurangkan kandungan oksigen dalam darah kalau tak nak kena darah tinggi..

eh..betul ke macam tu basic pasal air 3in1 bertenaga kuda..?

MLM said...

Nko asal dah jawab aje dah rasa hero ye. Ko yakin dah jawab yang betul ke bang azwan?

Kalau ko yakin jawapan ko betul, ertinya nko memang bodoh. Kalau ko tak berapa yakin ertinya ko main hentam aje. Asal jawab aje. Macam orng bodoh.

Latifah said...

wowwww!!! makin panas... aku datang lagi untuk meriahkan...

tapi kan, betullah, aku try google Muamalah Muassarah, tak jumpa pun term tu... terconpius kejap...

bahasa macam mat salleh celup? walawehhh... aku rasa bahasa bro. Aidid dah tahap superb dah. aku siap cari kamus kalau tak faham satu2 words.

satu lagi, aku sempat masuk page incik Jaffar Hani tu semalam dan dapati, komen bro. Aidid telah didelete. apa cer? tapi hari ni page tu pun dah takde. so tak yah cerita apa2... hahah...

~prepare popcorn untuk movie seterusnya...

azwan said...

Sape bodoh ni...

"maksud saya bang azwan
RM0.0000001 sen tu mcm mana bentuknya eh?"

Ape mak bapak ko ajar neh? tu soalan dan pemikiran manusia2 dungu baru nak belajar hidop. Punyela bendol, patutla ko senang kena tipu ye badigol? Pikir stragiht forward..ko ingat aku bahlol cipan macam ko ke fucker?

Anonymous said...

alamak..

saya blur sorang2 pasal RM0.00000001 sen..

adakah ada kaitan dengan contoh yang saya berikan sebelum ni..? huhu..

cek chun said...

baine,
sumpah tak gelak..
kekekekeh

MLM
setakat nak cakap bodoh, aku pun boleh de.
ko bodoh la MLM
bodoh tau tak!!!
bodoh!!!

see.. aku pun boleh type der.

Anonymous said...

saya lihat ramai yang kurang jelas dengan konsep pemberian bonus dalam HPA. saya tidaklah terlalu arif dalam hal ini, sekadar berkongsi ilmu yang ada.

sebenarnya HPA telah menerbitkan sebuah buku berkaitan MLMS yang HPA amalkan. kepada mereka yang benar-benar ingin mengkaji sistem MLMS HPA, saya sarankan agar anda dapatkan buku tersebut. Tajuknya "SOAL JAWAB MLM SYARIAH HPA" oleh Ustaz Ahmad Adnan bin Fadzil, boleh cuba cari di cawangan HPA. mendapatkan penjelasan daripada orang melakukan sesuatu perkara lebih baik daripada kita mencipta spekulasi yang belum pasti wujud atau dilakukan oleh seseorang itu.

konsep pemberian bonus dalam HPA tidaklah sukar untuk difahami. secara asasnya, setiap pembelian produk HPA adalah berdasarkan akad jual beli (al-bai'), ini bererti, HPA menjual produknya dengan harga tertentu lalu kita membelinya. kita mendapat produk tersebut, manakala syarikat pula mendapat wang hasil jualan itu. pemindahan milik berlaku secara sepenuhnya kepada syarikat, iaitu wang hasil jualan menjadi milik penuh syarikat, bukan lagi milik pembeli produk atau 'upline' atau 'downline'. hasil daripada proses pertama ini (jual beli), syarikat mendapat untung, kita mendapat produk. selesai.

syarikat berhak meletakkan nilai mata (point value) yang tertentu kepada produknya. syarikat juga berhak berkongsi keuntungan dengan sesiapa sahaja yang syarikat mahu.

bonus asas adalah hasil nilai mata yang diperolehi seseorang melalui pembelian produk. syarikat berhak mengatakan bahawa syarikat akan memberikan ganjaran (upah, ji'alah) kepada mana-mana ahli HPA yang mencapai jumlah belian tertentu. perkara ini tidak ubah seperti kedai yang mengatakan bahawa mana-mana pelanggan yang membuat belian RM 50 ke atas akan mendapat diskaun, atau sesiapa yang membeli sepuluh buah meja akan mendapat satu kerusi percuma, atau sesiapa yang membeli 10 ubat gigi akan mendapat satu ubat gigi percuma. jika belian tidak mencapai nilai tersebut, kia tidak rugi apa-apa. tiada paksaan untuk mendapatkan bonus dan tiada paksaan untuk 'maintain' nilai mata. selesai.

mungkin ada yang keliru dengan bonus generasi pangkat (BGP). pada dasarnya, BGP adalah suatu bentuk pemberian aau penghargaan daripada syarikat kepada ahli HPA yang membantu syarikat dengan cara tertentu (ji'alah). antaranya ialah mempromosikan syarikat, memperkenalkan produk, menjual produk, mencari pengguna baru (menaja), semua ini membantu kepada perkembangan syarikat dan syarikat berhak memberikan bonus daripada keuntungan syarikat kepada mereka yang sama-sama membantu syarikat sebagai suatu penghargaan atau upah.

Anonymous said...

jika anda mengatakan bahawa mendapat bonus downline yang berada pada 'level' yang agak jauh adalah haram dan salah, ketahuilah bahawa bonus yang diberi adalah hak mutlak syarikat, seseorang itu berhak memberikan apa-apa sahaja daripada hartanya (hibah) kepada sesiapa sahaja yang ia mahu walaupun tanpa sebab yang khusus. lagipun bonus tersebut tidak diambil daripada mana-mana ahli secara zalim dan batil, tetapi melalui keuntungan perniagaan syarikat. dengan adanya insentif itu, ahli akan lebih bermotivasi untuk mengembangkan dan menyebarluaskan produk halalan toyyiban. lagipun dari segi hukum sebab akibat, 'downline' tidak akan wujud melainkan setelah adanya 'upline'.

"tidak ada larangan dalam mu'amalah ini (MLM), dan tidak ada larangan untuk memberikan bonus kepada sesiapa (ahli MLM) yang menjadi sebab (dalam penjualan produk) sekalipun penjualan tersebut bukan melalui individu tersebut secara langsung, kerana wujudnya prinsip "as-sababiyyah" (kausaliti, sebab akibat). dan prinsip itu sudah cukup untuk mengesahkan pemberian bonus tersebut."

- Darul Ifta' (Pusat Fatwa terbesar di Mesir)

http://www.dar-alifta.org/ViewFatwa.aspx?ID=523&text=%D8%AC%D8%B9%D8%A7%D9%84%D8%A9


kesimpulannya, MLMS HPA bukanlah seperti MLM biasa. konsep dan terasnya adalah saling membantu (ta'awun). ini jelas dilihat apabila ahli bersungguh dalam membantu syarikat memperkenalkan produk halalan toyyiban kepada seluruh umat Islam, manakala syarikat pula membantu kewangan ahli agar semua dapat hidup dengan sejahtera dan menikmati rezki Allah, seterusnya dapat beribadah kepada Allah malalui sedekah dan sumbangan serta membersihkan diri daripada produk syubhah dan haram. mengharamkan yang halal dalah kafir, menghalalkan yang haram juga adalah kafir. wallahu'alam... =)

yusuf said...

Perbualan antara Bapak dan Anak
Bapak:DarthVader
Anak:Luke Skywalker

Join me and together we can rule the MLM as father and son!

azwan said...

adbiz said,
"biarkan jela..teruskan usaha kita,pcayalah klau kita smakin berjaya dalam mlm,mkn duit ribu2,maka lebih marah dan beganglah si kurang cerdik itu"

Listen here fucker. Setakat kayap dgn duit haram cipan MLM tak payah la mangkuk. Aku belajar betol2 5 tahun, serve government, now become biotechnologist. aku belajar cara susah from zero. Korang semua sampah MLM, know nothing about the value of hard smart work. Skang aku dapat ape aku nak. Business plan pun haram jadah nak paham. Dah bodoh, bodoh gak..

Anonymous said...

Devotee..

in here,

http://www.hpa.com.my/09/plan.html

terus terang ini adalah piramid..MESTI carik downline untuk dapatkan bonus dan takde langsung cerita pasal beli produk..

so..which one is halalan toyibah bila mana bukan produk yang diketengahkan tapi sistem yang lebih diberi keutamaan..??

blitz said...

MLM.. apa jawapannya pada soalan kau tu.. cuba bagitau.. supaya semua orang tahu.. ni tak.. biar je tergantung.. nampak sangat kau yang bodoh sombong..

MLM said...

Ooo..aku td ingatkan nko bodoh bang. Rupanya ko salah paham soalan aku.

Pasal RM tu aku perlikan orng yang td tanya maksud soalan aku. Bukan aku tnya bang azwan.

Utk bang azwan cuma satu soalan yang paling awal tadi

Anonymous said...

MLM..

ceh..perli ke..? awak tu yg tak faham perli saya..

read back ur 1st question lah pasal tu..A taja B, B taja C, C taja D..

kemudian soalan, kalau Ali beli RM20 di level 95, berapa level 1 dapat..?

so then tu yang RM0.00000001 sen tu keluar..suggesting that u r saying about RM20 tu turut dikongsi oleh semua level..

bila nilainya kecil..so xde masalah ek..? tanya ringkas2..lpas tu mintak clarification, x jawab betul2..lepas tu cuma mau respons dengan azwan je..awak dah level PJ ke dalam HPA tu..?

azwan said...

HahahahAHAHHahaha....
Bodoh sombong ke MLM? Meh la share jawapan.

azwan said...

Devotee,
Apesal ko tak tambah "al" kat sumer perkataan ko, lagi nampak baik. Aku dah cakap, orang dungu macam ko je pikir "keuntungan syarikat" dikongsi sebagai hadiah pada MLMers. Tu la, tak belajar buat business plan, pemalas. tak belajar buat cashflow. Asas2 bisnes ko dah lari.

Untuk pengetahuan ko, sistem Amway lagi mantap dari HPA. dorang dah mature. semua bentuk2 takde paksaan, hadiah, bonus, compensation system, etc adalah untuk melambatkan MLM dari crash lebih cepat. kecuali ko pikir macam si MLM yang dungu...belapis2 gilebabi sampai 95. CFO MLM tak sebodoh tu. so jadi bodoh tak bertempat namanya, kata je buat website mlmclass. tapi haram jadah habuk takde isi.

Mr Freak ; gatal tengkok mu said...

devotee, kalau hang dapat jawab soalan hylebaine, aku labor duit aku kat HPA..takpon aku beli barang HPA termasuk ubat gigi,vitamin,ayam, reban,kaset,cotton bud, ketip kuku..kasi syarikat bumiputera islam kaya..

tolong la, hang pandai kan belajar mesir, mesti kacang je english hylebaine tu..

p.s-ada sesapa leh tolong gua pasal policy..

Anonymous said...

alhamdulillah, terima kasih raptorarena. soalan yang baik.

pertamanya kita perlu tahu bahawa apa-apa yang tidak dilihat atau tidak dijumpai bukan bererti ia tidak ada. mungkin ada, mungkin tiada.

sebenarnya, seseorang itu tidak disyaratkan untuk mencari ahli atau menaja orang baru untuk mendapatkan bonus. ini adalah fakta, dlm HPA, seseorang itu boleh mendapatkan bonus hanya dengan seorang dirinya sendiri tanpa downline. dengan downline, ia mampu mendapatkan bonus yang lebih tinggi. tanpa downline, bonusnya biasanya lebih rendah. perkara ini dapat difikirkan dengan mudah. jika seorang pekedai ingin memberi ganjaran kepada seseorang pelanggannya, tenulah pelanggan yang banyak membeli barangan dan mempromosinya akan mendapat ganjaran yang lebih tinggi berbanding pelanggan yang hanya membeli barangan untuk diri sendiri sahaja (tiada downline).

http://duniaherbahpa.com/wp-content/uploads/2008/07/jadual-bonus.PNG

cuba lihat gambar itu. pada peringkat awal penglibatan dalam HPA (PB atau PLX) atau sebelum mencapai pangkat PRX (pangkat selepas PLX), seseorang itu akan mendapat bonus tanpa wujudnya downline. contoh mudah ialah;

seorang berpangkat PLX (tanpa downline) akan mendapat bonus sebanyak 20% daripada jumlah beliannya (NM). jika jumlah beliannya pada bulan tertentu ialah 100NM, ia akan mendapat bonus sebanyak RM 20. 20% X 100NM = RM 20# selesai.

persoalan kedua, tidak dinyatakan dalam plan bahawa perlu beli produk. sebenarnya konsep pembelian itu wujud. lihat gambar ini.

http://duniaherbahpa.com/wp-content/uploads/2008/07/pangkat-1-v2.PNG

jika anda lihat pada plan tersebut, ada ditulis peratus bagi setiap pangkat. pangkat itu akan didarab dengan nilai belian iaitu NM. NM ialah nilai relatif yang diletakkan pada produk HPA sebagai kaedah pengiraan bonus, sebenarnya syarikat boleh guna kaedah lain lagi untuk mengira bonus.

cuba lihat pada gambar "KAEDAH PENGIRAAN DAN PENGEMBANGAN BONUS BULANAN" http://www.hpa.com.my/09/plan.html

NM yang ditulis pada plan menunjukkan produk yang perlu kita beli secara nilai minimum sebagai syarat untuk mendapat bonus, jika tidak mencapai nilai yang ditetapkan, kita tidak rugi apa-apa dan akan dapat menggunakan produk seperti biasa tanpa diambil atau dipotong wang kita untuk diberi pada upline atau downline, ini bererti ada dua sebab utama untuk mendapatkan bonus iaitu;

1. pembelian produk sama oleh kita sendiri atau oleh downline. pembelian ini boleh dinilai kuantitinya melalui jumlah NM.

2. promosi syarikat dan produk syarikat kepada orang baru, atau dalam erti kata lain ialah mengembangkan syarikat kepada masyarakat umum. perkara ini pula dapat dinilai tahapnya melalui jumlah downline.

wallahu'alam.. =)

azwan said...

Devotee,
1. Pembelian produk sama oleh kita sendiri atau oleh downline. pembelian ini boleh dinilai kuantitinya melalui jumlah NM.
--> Tidak ada ape isu yg baru kalau tanpa downline pun boleh dapat bonus. Ko boleh tgk mana2 MLM lain, first step masuk MLM, terus dapat "bonus".
2. promosi syarikat dan produk syarikat kepada orang baru, atau dalam erti kata lain ialah mengembangkan syarikat kepada masyarakat umum. perkara ini pula dapat dinilai tahapnya melalui JUMLAH DOWNLINE.
--> Ni sebenarnye mana2 fokus syarikat MLM, bukannya produk, tapi jumlah downline. lagi ramai downline, lagi banyak bonus. Yahoooo!!

Devotee, selagi ko pikir HPA begitu bermurah hati berkongsi keuntungan dengan cara beri bonus, ko akan sesat sampai bila2.

Satu soalan...dari mana bonus ni datang sebenarnya?

Satu lagi, tu sweeping thought ko dapat dari majlis fatwa mesir. Main cedok2, sesuaikan dengan hujah ko.

MLM said...

mana pulak tak ada level 95 bang dol, lepas level 94 mesti jumpa 95 takkan buleh lompat 96 terus. :))

maksud soalan aku itu tadi kalau nko semua fikir orang atas makan semua keuntungan hasil kerja orang bawah, syarikat akan melingkup sbb duit takkan sampai ke pengkalan modal dan keuntungannya. Macam mana nanti syrikat nak bekalkan kopi lagi?

walau bagimanapun itu tidak bermakna orang atasan yang bekerja keras untuk melatih downline sehingga boleh menghasilkan jualan tidak dapat apa2 imbuhan.

Syarikat MLM yang baik biasanya akan beri 1%-2.5% dari hasil jualan KESELURUHAN tidak kira dari level atas atu bawah atau kiri atau kanan...atau dalam talian kita atau tidak untuk dikongsi kepada pelayak.

Syarat kelayakan pula berbeza-beza namun kebanyakkannya menghendaki kita melatih sekurang2 nya 5-7 orang yang mendapat pendapatan yang besar juga, ertinya kita kena bantu mereka supaya boleh menjayakan bisnes mereka. Gitu pak mat.

Orang bodoh menyangkakan bahawa orng atas hanya duduk diam dan makan hasil..memang bodoh.

Duduk diam boleh dapat hasil? Kalau perkara ini betul, kenapa yang duduk diam semuanya melingkup dalam MLM?.

azwan said...

Samdol MLM,

1) Ada orang atas yg "melatih" downline membuat persetujuan secara betulis bersama dengan downline2 untuk kongsi hasil jualan?

2) Jgn cakap belit2 badigol. Contoh 94,95,96 tu tak masuk akal bahlol. aku dah cakap penanye soalannye bodoh cetek ilmu main belasah tanye soalan. Tu sebab aku komen soalan ko, aku tak jwb soalan ko. Yennadey?

3) Apepun HPA punya plan, jelas fokus utamanya ialah nak dapatkan imbuhan, bukannya nak pasarkan produk. Akad jual belinye dah lari, takde keutamaan penjual dan pembeli. matanya nampak duit je. Macam Devotee cakap, bergantung pada JUMLAH DOWNLINE. dalam pelan pemasarannye pun, 95% citer pasal point sahaja. Manusia bertopeng syaitan HPA nehhh..

yusuf said...

Sorry to say this but for MLM's even though they are at the end of the road they will fight for their believes without any prejudice and if they have to sell their own soul,SO BE IT.So it's not surprising if ( AGAMA ISLAM )now can be trade among these people. And while soldiers MLM fight to defend their BOSS, The BOSS is at home drinking,laughing, while counting how much he UNTUNG today. FACTS that can never changed untill .........

azwan said...

http://www.hpa.com.my/hpaic/?page_id=475

Dari awal sampai akhir pelan pemasarannye pasal bonus bonus bonus bonus. Hanya pada bahagian Untung Runcit disebut produk. Jelas...fokus HPA adalah duit. Syarat asas proses jual beli barang antara upline dan downline dah lari. Yg penting bonus dan nilai mata.

Mereka yg tahu buat business plan faham apa yg sepatutnya diletakkan dalam marketing plan. Fokus sepatutnya pembangunan produk dari segi penjenamaan dan kualiti. Dari fasa ke fasa kita dah bayangkan produk akan pergi sejauh mana. bukan letakkan point dan bonus semata-mata. Matlamat berniaga jual beli produk dah lari...fokusnye duit. Halal camtu?

MLM said...

1) Bonus hasil jualan itu kompeni yang bagi bukan upilie/dowline suka2 buat janji atau tak buat janji.

2) Aku bermula dekat level 140++. Hal ini tak masuk dalam akal cetek nko aje. Ko mana tau ko budak2

3)Eh, nko pulak yang lebih tau hal paip bocor daripada tukang paip ye..belajar MLM dulu kat mana bang dol

azwan said...

Sape budak2? aku ke ko sampah? Ko dah go through blog ni belum?

1) Hasil keseluruhan tu ko dapat dari manaa? dari org2 bawah ko gak kan....dah dapat dari org2 bawah, mesti ade persetujuan bertulis yg hasil tu boleh dikongsi dgn org2 atas. Baru adil. Ini org bawah kerja teruk2, terhegeh2, suka2 ko dapat gak share. Ko songlap samun duit orang namanya. Ko pass SPM ke tak nih? kate buat MLM class, konsep profit sharing pon ko tak faham.

2) Ada beza dol 140, 2 juta? MLM tetap skim piramid. tapi dalam kes ko, skim piramid berkopiah.

3) Aku tak main cari rezeki pencacai najis macam MLM. aku belajar sungguh2, skarang income aku berkat, tiap2 hari orang berterima kasih kat aku. Ko dgn najis sama level. aku tak pandang MLM ni, dorang semua sampah, lagi2 yg buat kelas MLM. Jijik siot, nak jadi penyangak tersohor?

Anonymous said...

kalau makan ayam, mesti la rasa ayam.
cuba makan ikan, mesti rasa ikan.

kalau tengok pasal plan pemasaran, mesti la cerita pasal NM produk, pangkat dan bonus.
cuba tengok pasal perawatan atau perbincangan halal haram, mesti la cerita pasal perawatan atau perbincangan.

azwan said...

KALAU BETOL HPA PALING ISLAMIK, KENAPA MESTI BANGUNKAN SYARIKAT DENGAN MEMILIH CARA MLM YANG DIASASKAN OLEH ORANG YAHUDI MORMON?

Ni persoalan paling besar yang semua pembaca mesti fikirkan termasuk aku sebelum nak tgk bola dgn anak aku...keh keh keh...

Aidid Mu'addib said...

Ko ni pun Azwan.... haish! Tarak keje sesaje layan mamat baru akhil baligh tu semua erk? Sampai ayam pulang petang pun tak abis dey.... mende la ko neh? Wife on-call eh?

Adik-adik... Pum pang pum pang cite bonus, komisen, ju'alah, hibah, masa'elah, sejadah, whateverlah... isu yg menjadikan MLM dan skim piramid itu adalah HARAM hanya SATU perkara aje... isu2 lain spt harga jualan terlalu mahal, jual makanan herba janjikan sembuh kanser, dll tu semua hanya menyokong KEHARAMAN perniagaan tu aje - itu pun kalau dibuat jugak. Pehal perkara terpenting yg SATU tu jugak la yg tak diperbincangkan langsung dey? Susah sgt ke ilmu ekonomi, matematik dan statistik tu korang nak faham?

Ulama' kat Arab Saudi dan kat Pakistan dah keluarkan fatwa mengharamkan MLM disebabkan oleh perkara yg satu tu. Negara China, Singapore, Albania, Uzbekistan, Russia, Kazakhstan, Syria, Turkey... ntah byk lagik kut... yg sesetengahnya tak ada majlis fatwa pun dah declare sistem MLM itu HARAM disebabkan perkara yg satu tu jugak. Pasal benda tu, apa2 sistem perniagaan MLM adalah "functionally" hanyalah satu sistem piramid... di mana plan pemasaran berasaskan "pyramid-selling" tersebut memang dah "DOOM BY DESIGN" sebelum ianya diimplimentasikan pun... apa majlis ulama' tersohor HPA takde seorang pun nampak isu ni ke apa? Oh ya... sorang ahli panel aje yg ada Master dalam bidan Muammalah Islam... yg lain semua ustaz2 dan bekas Mufti yg jadi passenger erk? Silap2 ada ahli panel yg fail Maths masa SPM... agak aku la. Itu sebab ada MLM syariah wujud dalam dunia ni ha? ONLY IN MALAYSIA... hebak mung!

Serupa macam ada org Islam cakap...
1. Ada ayam kaki empat hidung pesek halal sebab dan sembelih ikut hukum syarak.
2. Ada Whiskey yg tiada langsung alcohol dan boleh di minum oleh org Islam.
3. Ada imam masjid yg pompuan...
4. Ada MLM yg lulus syarak.

P/S: Isu artikel ni lain... Pehal korang "jump the gun"?
Aku ada 11 parts to go about HPA... kok sabaq la sket che' oi!

MLM said...

1) HASIL KESELURUHAN JUALAN SYARIKAT..adoiai aku tulis tadi bukan guna bahasa melayu ke? Jualan dalam kumpulan aku tidak mewakili KESELURUHAN jualan syarikat. Tengok nih otak nko dah jem dekat situ.

Dan aku kata syarikat kongsi 1-2.5% hasil ITU kepada pelayak...Nko tak pernah tau hal ini bang, ko fikir MLM ni hasil dari ko dan orng bawah aje. Sebab itu ko nampak bentuk piramid tu.

Memang bonus darihasil jualan kumpulan itu wujud, tapi itu satu bab sahaja, dalam pelan syarikat MLM yang baik akan ada keurang-kurangnya 5-7 bab peluang pendapatan.

Dan yang ini penting ni, pahamkan baik-baik...Orang atas TIDAK BUAT DUIT DENGAN KEMASUKAN ORANG BAWAH. Duit datang dari hasil jualan ORGANISASI yang setiap orang hasilkan.

Yang tricky bab ini ialah, setiap jualan biasanya berlaku seiring kemasukan ahli baru...

Yang ko tak nampak pula ialah...SETIAP PEMBELI BERPOTENSI MEMBUAT UNTUNG DENGAN MEMPERKENALKAN PEMBELI YANG LAIN. Kedai runcit biasa atau restoran biasa atau apa apa kedai konvensional ada bagi peluang ini walau banyak manapun orang yang datang berbelanja dikedai mereka melalui kita?

azwan said...

Devotee,
Ko pernah buat bisnes plan ke dol? Jgn buat lawak bangang.

Konsep akad jual beli barang tu dah lari samdol. Lagi skali, belajar buat business plan, baru ko layak buat bisnes. Setakat bisnes MLM, sampah mana pun boleh buat.

Pelan pemasaran mesti ada target market, industry overview, competitor overview, competitive advantages, marketing strategy, etc. Pelan HPA fokus pasal bonus dan point, sebab itu yg menariknye, bukannye produk. Pelan pemasaran mesti tertumpu pada produk, bukan komisen, bukan bonus, dan bukan point.

Brape umo ko ni devotee, tak cukup ilmu jgn sembang lebih2 bro..malu ko nanti.

azwan said...

Kuang kuang kuang..
Bro aku nak bermain sebelum bola start. Nope, wife dah berdengkur..keh keh keh...

azwan said...

MLM bahlol...
Pusing sana sini atas bawah samaaa jugaaa...songlap duit org2 bawah juga. tricky kepala hotak ko la, berangan kat neverland doh?

Hah...bola dah nak start.

MLM said...

Pelan pemasaran yang baik TIDAK SEMESTINYA tertumpu pada produk.

Produk yang terbaik di dunia sekalipun tidak akan dapat menjual dirinya sendiri.

sekejap nko kata pelan pemasaran mesti tertumpu pada target market, industry overview..copetitor..bla blaa. Hujungnya ko kata pulak pelan pemasaran mesti tertumpu pada produk...nko bior betul bangdol.

Nko syok sendiri ke?

Anonymous said...

macam tu rupanya. persoalan besar, mungkin perlu dijawab dengan segera. tapi agak ringkas, sebab ini berkait dengan soalan hyelbaine yang akan dijawab kemudian insyaAllah.

dalam fiqh Islam, ada dua cabang utama iaitu ibadat (amalan ritual) dan juga 'adat (amalan harian selain amalan ritual).

persoalan ibadat adalah seperti solat puasa zakat dan haji. perkara sebegini secara umumnya adalah tetap dan tidak berubah.

manakala persolan adat merangkumi urusan ekonomi (iqtisad), politik (siasah) dan sosial (ijtima'iyyah, ahwalusy syakhsiyyah).

untuk perkara adat, secara umumnya Allah menetapkan kaedah dan prinsip umum yang perlu diaplikasikan dalam urusan harian kita. Allah tidak menetapkan kaedah khusus untuk berniaga, atau berpolitik atau bersosial.

sebagai contoh, pakaian adalah urusan harian. Allah menetapkan kaedah menutup aurat dan bersih. persoalan berkaitan jenis pakaian secara khusus tidak menjadi masalah, kita boleh memakai kemeja atau seluar slack walaupun pakaian itu bukan berasal daripada Islam.

begitulah juga dalam ekonomi, Allah menetapkan prinsip saling menolong, tidak menindas, tidak menipu dsb. berkaitan kaedah berniaga, kita bebas memilih apa saja jenis perniagaan selagi tidak melanggar prinsip asas yang Allah tetapkan, walaupun kaedah itu tidak berasal dari Islam.

sistem MLMS HPA ada kelebihannya yang tersendiri iaitu konsep penggunaan produk halal dapat dijalankan, sekaligus berlakunya proses dakwah kepada masyarakat. bertambahnya downline bererti bertambahnya orang yang faham dan menerima perjuangan serta produk HPA yang halalan toyyiban, kebanyakan orang HPA akan mengelakkan diri daripada makanan syubhah dan haram. ini adalah satu kejayaan menyampaikan dakwah kepada downline. wallahu'alam... =)

Aidid Mu'addib said...

Dah agak dah...
Dik, cuba bukak kopiah tu dik, dan jgn perasan ilmu tu tinggi sgt, sebab ilmu Allah tu bukan hanya datang drpd kitab2 agama dan ustaz2 HPA aje. Ilmu Allah tu byk dan luas. Cuba baca artikel yg sepaling sempoi yg ni... pastu beritahu semua org kat sini kenapa MLM dlm apa bentuk sekalipun akan jadi HAREEEEMMM.... HPA or whatever - HAREEEEMMM....

http://aididmuaddib.blogspot.com/2010/10/mari-belajar-matematik-mlm-skim-piramid.html

Cubalah...

Alan said...

Salam...
Dah banyak penganut MLM ni cuba nak menegakkan kebenaran pasal syariah lah, muamalah la.. bla.. bla..

Tapi takde sorang pun nak jawab fatwa Ulamak Arab Saudi yg mengharamkan MLM ni..

Sila rujuk sini: http://aididmuaddib.blogspot.com/2010/10/kenyataan-mufti-besar-arab-saudi.html

So, panganut MLM tegar, sila jawab fatwa Ulamak Arab Saudi tu.. Are they not muslim enough to you.. Are u a much better muslim than Ulamak Arab Saudi?

TOLONG JAWAB YE!!!

Anonymous said...

pada dasarnya, apa-apa saja jenis sistem atau kaedah perniagaan adalah halal kerana kaedah fiqh menyatakan bahawa sesuatu perkara itu pada asalnya adalah halal atau harus melainkan adanya dalil yang mengharamkannya.

hal ini termasuklah sistem MLM. sekiranya sesebuah sistem MLM itu berbentuk piramid lalu dikatakan haram, maka ia bukan haram disebabkan namanya 'piramid', tetapi disebabkan oleh adanya prinsip yang Allah larang di dalamnya seperti penindasan, penipuan dan pencurian.

jika anda mengatakan bahawa MLMS HPA juga haram kerana berbentuk piramid, maka ketahuilah bahawa MLMS HPA bukanlah berbentuk piramid. jadi hilanglah sebab keharaman itu.

perkara ini mudah untuk dilihat, khususnya dalam akad yang berlaku dalam HPA. mungkin secara zahirnya nampak seperti MLM yang haram, tetapi akad yang berlaku adalah sepertimana yang syara' gariskan iaitu hibah dan ji'alah.

akad memainkan peranan penting dalam urusan seharian. perbezaan akad boleh membuatkan berbezanya hukum halal dan haram. jadi, lihatlah pada akad yang berlaku, bukan pada nama MLMS atau HPA. menghalalkan yang haram adalah kafir, mengharamkan yang halal adalah kafir. "la hukm, illa lillah..." tiada siapa yang berhak mengubah hukum yang telah Allah tetapkan, jika diubah, ia mencabar hak Allah sebagai pemutus hukum. wallahu'alam... =)

Alan said...

so, your point devotee??
speak out loud please..
cakap je la.. Fatwa Arab Saudi tak boleh pakai.. gitu ke?

Aidid Mu'addib said...

Kalau org Melayu tu menganut agama yahudi yg suka memesongkan selagi ada hukum Allah selama 3,500 tahun sampai la ke hari ini... janji duit masuk poket dia org - kiranya org melayu tu dah jadi bangsa kapiaq tak dik?

Masih belum baca artikel tu ek? Apa perkara yg SATU yg aku tanya tadi tu? Dah jumpa ke belum? Susah ke nak faham apekebendanya... nak hint jugak? HPA pun terang2 mengamalkan perkara yg SATU tu, itu sebab HPA itu HARRREEEEEMMMM...
Cuba cakapkan apa bendanya, jgn malu2... aiseh meng ko neh!

Unknown said...

beberapa hari lepas ada kwn belikan air cola radix dan pelawa sy minum. then saya pun belek2 la kulit cola tu cari mana la LOGO HALAL JAKIM tp xjumpa2 pun.adakah mata saya tersilap or mmg tersilap cetak atau terlupa letak? HPA punya la bagai nak rak claim produk diaorg halal tp nape xde lak logo halal jakim kat cola tu? sape2 boleh tlg confirmkan balik pasal logo ni sbb saya carik smp 3-4 kali xjumpa.logo halal tulisan jawi yg buatan sendirik adala..

MLM said...

Mungkin ada penjelasan boleh dapat dari sini juga.

http://ilmudanulamak.blogspot.com/2008/06/mlm-yang-halal-dan-yang-haram.html

Anonymous said...

semoga yang muda menghormati yang tua, yang tua menunjukkan contoh pada yang muda. falasi umur. kebenaran pada hujah, bukan pada umur.

halal atau haram bukan manusia tentukan, tetapi Allah. ada produk yang ada logo halal tapi haram, ada juga yang sebaliknya.

setakat ini belum saya jumpa perkara yang mengharamkan MLMS HPA. Jika ada, sila nyatakan. mungkin boleh diajukan pada panel syariah HPA. insyaAllah.

Aidid Mu'addib said...

Dey... itu artikel lama dey... dah berjanggut aku baca. Kat dalam artikel tu dah clear menunjukkan amalan geng HPA dah bercanggah dgn syarak dlm byk hal... mende ko neh?

Anonymous said...

Devotee..

wake up geng..dont be too extreme..

Aidid Mu'addib said...

Jadi nya... wahai Penganut MLM (translation: MLM Devotee):
Masih jugak tak faham kenapa ramai org kat sini cakap MLM HPA tu haram ek? Haiya! Lantak ko la dol... tak kan la asyik nak disuap aje ko neh? Takleh jugak faham dan takleh jugak ikir sendiri tanpa bantuan org lain? Byk artikel kat blog aku ni explain benda ni.
Patut la ko join MLM... what a waste you people. Akhirnya masyarakat jugak yg menanggung rugi, sebab adanya anak2 yahudi berkeliaran mencari mangsa dikalangan umat Islam. Memang barua sungguh korang erk?

Go go Barca!

MLM said...

Amalan GENG HPA..tu dia.

Jika Industri MLM keseluruhannya jadi haram disebabkan oleh perbuatan segelintir peniaga MLM, Maka semua bisnes lain juga patut dijatuh hukum haram. Bukankah begitu?

Anonymous said...

=)

Aidid Mu'addib said...

Yeehaa!
The boy can be taught!
Or is it?

Anonymous said...

MLM,

tahniah..awak dah menjawab persoalan itu..ya..semua MLM berpiramid adalah haram..termasuk HPA yang mengamalkannya..

jika mencuri itu jahat hukumnya, maka semua pencuri juga dikira jahat..robin hood yang merompak juga tak akan dikira budak baik kerana asasnya, dia tetap mencuri..

goal rooney sangat cantik..

Anonymous said...

menuduh tanpa bukti adalah fitnah. buktikan MLMS HPA adalah piramid atau haram... =)

Anonymous said...

pembuktian..i believe this blog will do..ada 11 episod lagi kan..so i expect to see u more in the comment section after this..

MLMS ek..hehehe..entah sejak bila wujud MLM pelbagai jenis ni =P

Anonymous said...

hehe.. nanti kita baca sama-sama.. insyaAllah saya boleh terus bincang di sini setakat ilmu yang ada. cumanya pembincang kena rasional dan beradab. kalau tak, mungkin tak sesuai untuk berbincang secara ilmiyyah...

Anonymous said...

anyway devotee..do u realize that MLM syariah tu sebenarnya istilah datang daripada indonesia..? dan ia cuma istilah dan bukan hukum..?

Rose said...

Sapa dok cari orang natural product tu? Nape? Ingat kita backing HPA ke? Sorry yek, lagi kita belajar pasal herba dan tumbuhan ubatan, lagi kita tahu salah cara orang jual produk dengan cara campuran ekstrak kering dalam kapsul. Liver and renal toxicity waiting to happen tu..

ps sure Devotee seronok ni, sebab dah lama dia ajak AM wat topic HPA. Dapat ku rasakan bersemangat berkobar devotee ni. Caya la dik. Harap study medik pun cam tu la.

MLM, nape dah ubah nama? MLM lagi glamer ke?

MLM said...

Hi rose dah menom kopi?

Aku bukan ahli HPA pun

Well..Unomyname

Rose said...

Tu la aku tanya nape tukar nama...Aku memang sentiasa kenal ko, Well..Kita kan kawan lama..

MLM said...

Aku tau nko masih sayang walau kita tak pernah sehaluan..tkpe

mungkin lain kali

azwan said...

Dah bahlol...bahlol gak. Agame nye MLM...gitu? mane kesah halal haram. janji duit masuk. fakta ditinggalkan, puak mormon diperjuangkan. Elokla dok mesir lame2 yek, makin lama makin bengap. pakcik kaya!

azwan said...

MLM Bahlol,
"sekejap nko kata pelan pemasaran mesti tertumpu pada target market, industry overview..copetitor..bla blaa. Hujungnya ko kata pulak pelan pemasaran mesti tertumpu pada produk...nko bior betul bangdol."

bla bla bla berkisar pada produk la dol. benda tu bukan separate topic, semua bawah marketing plan. kalau siapa biase submit business plan senang tangkap ape aku cakap. macam ko, zero knowledge. jadi gitu je la, bahlol fail. leceh cakap dgn org yg tak penah buat business plan. goncang otak pun gitu gak bengap.

Oh ya...ape kabar cosway? sedap jilat bontot pak vincent? what ever..hehehe..

cek chun said...

Kehkehkehkeh
Patut tak paham bahasa
Epic failed la kau pak kordi weh
Kabare?

azwan said...

cek chun,
aku dah buat aduan kat KKM pasal AHB, biasala KKM tgh proses la, itu ini la. dorang kata mmg ada negligence, so wait and see again la.

Ibn Haji Salam said...

Salam,

aku kembali mmenuhi komen..masih ramai yg komen, x sangka nama2x salam aku masih ada di komen2x.

to afredza :

ko kena faham, blog nih mmg mnolak sgala jnis MLM x kiralah MLM(s) atau MLM konvesional.ke ko baru study blog nih?

so..klu pndapt ko x diterima itu ok, blog ni ada 'akidah' dia sendiri.so klu kna serang balik tuh biasa.

aku pon suka jugak klu MLM HPA nih abg aidid hurai lagi, sbb aku rasa mcam dan lepas hukum halal haram cuma bguslah klu apa yg aku pegang slama nih silap dan ada org betulkan.tp klu abg aidid tersalah tulis dan mnyempitkan MLM dgn pegangan dia sndiri, itu tak patut..

aku masih lagi belajar so aku akan baca entry ( ada 11 lgi ttg HPA ) - mebi..

sehinggalah kita sama2x ble buat kesimpulan mana yg hak dan mana yg batil dan aku suka hidup di atas jalan yg benar.

mebi ble digabungkan pandangan org yg buat MLM ( s ) nih dgn pndgn MLM abg aidid, sgt cantik supaya kita lebih jelas.

dalil dan formula2x shj tak cukup untuk membuktikan MLM HPA sbg contoh adalah salah, ptut digabungkan org2x yg mahir selok belok.kita semua mahu tahu yg benar, aidid dtg utk mengajar anak bangsa membezakan mana yg halal dan haram.ini ttg hukum dan lebih jauh soal hidup kita sbg islam.

aku harap abg aidid faham maksud aku.

Ibn Haji Salam said...

sambungan :

to azwan :

aku rasa lebih baik dalam soal pengambilan ubat/rawatan kita bersikap terbuka.kita sama2x ikhtiar.

pak cik aku ada sakit semput, darah tinggi, x ble keje berat2x.pagi2x semput.bila start makan ubat dari HPA, dah semakin ok.boleh kerja lebih dr biasa utk sara anak2x.so?

berubat di hospital juga perlu, apa salahnya kalau gunakan kedua - duanya.betul tak?

lainlah kalu memang 'ubat tipu' macam gelang magnet atau korset FIR tu.

yg bagi sakit tu TUHAN yg bagi penawar pun TUHAN.byk je kisah2x yg mutawatir, dgn air doa org2x soleh, penyakit boleh baik.so?ada kajian makmal ke utk benda2x macam nih.so inilah asbab.so x perlulah terlalu keras macam org hospital je tau semua benda.

aku harap ko faham maksud aku.

Teruskan abg aidid, ttg yg aku cakap MLM HPA nih mcm lepas soal halal haram ( yg aku kena bahalolkan dgn Azwan..haha), ada kat part NILAI MATA dan cara naik pangkat tu.dia mcm lebih berat kpd sikap tolong menolong dan tiada paksaan.so dulu aku kata "uhh..berbezanya MLM HPA dgn MLM lain yg makan duit hasil kerja org2x bawah".

dan dalam polisi HPA dia x kata ada amik untung dari org bawah, its mean, akad itu berupa syarikat yg akan bg hadiah ( Nilai Mata) bg org yg byk guna barang.bukan amik mata org2x bawah.so, dalam islam nih dia pentingkan akad ( lafaz ).selagi tidak ada lafaz yg mnunjukkan ke atas mengambil hak ( hasil kerja downline )itu di kiras sah.cuma aku dah part MLM HPA nih scara jelas, harap abg aidid ble tgk part nih.

ttp betul, even syarikat kata tu hadiah drp dia..ttp aku pon terfikir lama dulu, takkan lah syarikat nak bg hadiah, duit suka2x.mesti itu adalah duit dari hasil jualan, of course harga jualan produk mahal utk tampung duit2x hadiah/pangkat/nilai mata.betul tak?

so aku tgk pada harga produk2x supaya aku tahu yg diorg HPA ni ltak harga Ghunmu dalam istilah jual beli ( harga mahal mencanak ) yg tidak sesuai dgn harga barang.ini haram.sbg contoh produk2x MLM yg lain yg abg aidid dah tulis..mahal melampau.ini jelas haram dan boleh jadi MLM yg ini dia ltak harga mahal utk tampung downline2x.

so, saya tgklah harga barangan HPA.mmg ada yg mahal, ada yg standard, ada yg ok..lebih kurang sama dgn harga kat kedai lain.so, yg terlalu mahal tu ..mcm x ada untuk kita cakap mereka HPA nih melampau2x ( ghunmu ).--> penilaian harga yg saya lakukan secara rambang.harap faham.

saya komplen pun kat harga kopi radix, mcm mahal sbb kwn2x saya pakai, tp saya tak beli pon kopi radix nih sbb harga mahal.tp bila saya rasa yg kwn saya beli tuh, its ok lah mahal sikit..mmg sedap rasanya.

so, mebi ada yg mahal sbb kualiti, kos import dll.mcm minyak zaitun HPA, mmg mahal, saya amik upah mengurut org di satu kdai urut tradisional, tuan kedai guna minyak zaitun HPA sbb bau wangi utk keselesaan customer.
tuan kedai tu kata pada saya, minyak zaitun HPA mahal tapi bersih,wangi dll.

so, kualiti dan kos import juga diambil kira utk peletakan sst harga.betul tak?so saya kata, ok kot HPA jual dgn harga sekian2x.

itu hanya beberapa contoh brg.saya tak menyebelahi mana2x dalam isu ini,cuma itu perkongsian saya utk isu ini.harap ia dapat dibincangkan lagi di entry yg akan dtg dgn pnuh berhati2x dan berlapang dada.

saya cuma tidak mahu ekonomi islam yg dikembangkan oleh HPA atau mana2x kompeni lain lingkup hanya sbb kita terlalu 'tertutup' dalam isu ini.sudahlah ekonomi negara kita dipegang oleh bangsa lain, kita pula mahu melingkupkan bangsa dan agama kita sndiri.

terima kasih.

to hyelbaine :

aku tgh ada keje, sbb tuh malas nk komen agi..sori.

cek chun said...

Wan,
Dia dok ingat everythings oraittttt la tu sekarang. Tu pasal kembali mengganas semula. Kekekekeh. Ni nick yg ke berapa pak kordi? Ker kau nak kena pwnd lagi dengan cik Rose sweet ni?

azwan said...

Hoh, Salam..
Kalau ko sanggup belajar. Ko nak tanye ape2 pun boleee...
HhaahhahHAHAHhhaah...

Mr Freak ; gatal tengkok mu said...

tolong jawab hylebaine punya soalan..kalau dapat jawab beliau punya komen dengan tepat dan presis, gua sanggop pakai duit poket jadi downline HPA...cepat..devotee tolong jawab..kalau dapat jawab aku jadi downline hang..no question...ubat gigi,roti kaya,ayam organik, reban semua aku borong..tapi tolong jawab kehendak soalan hylbaine..

tolong panggei dr, professor HPA untok jawab solan hylebaine..he has knowledge in economy..can you MLMers beat him..dont skip his questions..devotee hang blajar mesir tu..pandai english mesti paham..

cepat..aku sedia jadi downline..tawaran ni

Ibn Haji Salam said...

ohh...devotee n MLM dh byk ulas..aku baru selak atas2x.

so tunggulah abg aidid nak explain dalam entry seterusnya.kot kot lah memang HARAM.sapa taukan?

kadang2x ilmu math n medic pon ble tunjukkan halal haram, bukan ilmu agama je..x gitu DEVOTEE?

tunggu je lah ye bang oii.

Aidid Mu'addib said...

Nak disuap jugak erk?
Hopeless...
Only in Malaysia...
Sori, hanya pada org Melayu!
Maths EPIC FAIL... Yeay!

p/s: Kepada penganut HPA - Kalau HPA kasi aku data tentang jumlah ahli yg join HPA setiap bulan (tak payah audit account pun & tak payah tahu berapa juta duit org Melayu masuk account bank HPA) - aku boleh predict bila skim piramid berproduk korang ni akan crash... campur-tolak 6 bulan. After all... skrg ni semua ahli yg join HPA kena register online dan org2 teratas HPA ada data ni. These data will show it clearly. THOSE PEOPLE IN HPA KNOW WHEN THEIR COMPANY WILL CRASH...
The question is, ada ke yahudi yg ber kippah tu semua nak release data sebegini? Not likely... But the government can sepina that data... if the govt cares about it. Shit... does the secular govt of Malaysia care about such thing? Not likely... Who cares, as long as the money roll in... isn't it? Woi! Penganut HPA - korang faham tak apa yg Aidid Mu'addib tgh merapu neh?

Ibn Haji Salam said...

azwan..

hok aloh..aku mmg nk blajar arr..byk dah aku belajar dr blog nih.hahahha..

aku dah mula makan buah - buahan utk jaga ksihatan, nak beli brg jgn kena tipu dll..haha

klu sakit rujuk doktor dulu, depa belajar lbih terperinci.

ok.tima kasih aidid.

Azizi Ya Habib said...

pernah makan RFC ni,koslow dia cam nk basi je..Masam je,ayam dia jgn ckp la,buat cam endah tak endah je..Ntah la susah nk ckp,sbb KFC mmg sedap..Kilang dia pun kat area umah aku nie,kawan2 aku lepas SPM ramai keje kat kilang pemprosesan ayam KFC dia ni,majoriti anak melayu kite..

Anonymous said...

Pergghhh sampai pagi korang educate set2 Mormon nih.

Sampai tunjuk sebijion sebijion tang mana yg bercanggah pon masih derang dok menegakkan struktur payout piramid yg nak runtuh tu. Keh keh keh. And Pak Kordi seperti biasa nak curi limelight trolls lain kalu ada entri yg panas.

Thread ni leh jadi bahan rujukan sebab semua benda yg dah diskas lepas2 kuar, consolidated into one thread.

And yet, takder sorang pon come forward nak jawab soklan2 hyelbaine bro? Aku pon nak joint Mr. Prik, kalu ader yg jawab, aku beli sekor ayam organik suci murni wat ayam percik. Tang b*r*t ayam tu tak makan lah, banyak lemak, walaupon sedap digoreng.

hyelbaine said...

Tajuknya "SOAL JAWAB MLM SYARIAH HPA" oleh Ustaz Ahmad Adnan bin Fadzil, boleh cuba cari di cawangan HPA

Punyalah banyak comment lepas aku tidur tapi satu pun tak jawab soalan aku. Those that TRIED to answer my simple question went about talking about the sun, moon and the stars.

Kenapa kena beli dekat cawangan HPA sahaja? The whole world is so big and huge, with so many people of different knowledge and expertise but only HPA are the one's to own such a knowledge?

Doesn't that irk your ire? Hasn't any of you HPA members ask WHY such papers ONLY can be found in HPA branches?

Please understand why I asked for Islamic finance journals and/or papers. IF a book is done by the SAME people with links to the organization, wouldn't that be a conflict of interest?

I think that's pretty easy to understand. I don't accept anything spoon fed. Please get it through your thick skulls Devotee and the rest.

I want INDEPENDANT Islamic finance journals/papers regarding the specific topic of Muamalah Muassarah or MLMS. If there are the same for Musyarakah, Murabahah, Bai Bittamin Ajil, Waadiah, Sukuk and the rest, if Muassarah is an ACCEPTED field of business and finance, there WILL be a write up on it.

Susah ker nak jawab soalan aku ni? Aku rasa Azwan punyer soalan2 lagi susah nak jawab. Aku tak suruh anyone of you to answer my question pun (nak jawab pun boleh but not pusing2 please) but I just asked for INDEPENDANT resources so that I can make a study on it?

Tak susah kan?

Anonymous said...

azwan trolls magnet. Trolls suker ber love hate relationship ngan dia. Kui kui kui.

onguard said...

Islam menganjurkan kita mencari rezeki dengan bekerja dan berniaga,tetapi bagaimana dengan wang yang diperolehi tanpa usaha kita?Pahala dan wang dua benda berbeza jauh.
katalah encik b ajar encik c memasak kari kepala ikan,secara tak langsung encik b akan dapat pahala ,sebab membuat amal baik,dan jika encik c pulak ajar encik d memasak kari kepala ikan,encik b akan terus memperolehi pahala selagi mana ilmu resepi kari kepala ikannya digunakan orang,walaupun encik b dah lama mati... tetapi komisyen pula dalam bentuk wang adalah benda lain,Islam memandang serius wang/harta ni,untuk mendapat wang islam suruh kira berusaha,pendapatan kita kena ditapis betul2 sama ada halal,haram atau syubhah...katalah encik b ajar encik c masak kari kepala ikan,yurannya rm100. Kemudian encik c pulak ajar encik d memasak resepi yang sama,yurannya rm120. Adakah perlu encik c memberi rm20 dari yuran tadi kepada encik b sebagai komisyen?Padahal encik c tadi belajar bukan percuma ye,dia dah bayar rm100... Apakah perasaan encik b setelah menerima rm20 dari encik c sebagai komisyen? Gembira dan mahu lagi? pulangkan semua duit itu kerana ragu-ragu dengan status wang itu?
di dalam dunia ni semua orang nak duit,malah kalau boleh,duit datang kepada mereka tanpa perlu usaha susah payah...tapi janganlah sampai makan harta orang yang bukan milik kita...fikir-fikirkan lah

azwan said...

Hoh...punyela seronok semalam layan budak2 mangkuk. Guys, they are not in the position to answer Baine and my questions.

Takde isu nak merendah2kan sesiape kat sini. Aku tak expect ape2 bila bercakap dgn medical student. Childish kalau nak bertekak2 dgn dorang. After all, this is just a blog. Baine, soalan ko bukan untuk level dorang, kena panel syariah/top management yg jawab. Soalan aku actually kena level doktor yg penah buat clinical research jawab. Nak suruh medical student, herbalis jawab memang unfair.

Aku rase main reason kita tabur point kat sini sebab kita tau ada silent readers yg terbuka minda nak belajar dan masih sempat nak elak join MLM, group putih dan kelabu gitu. Yg lebih penting selamatkan group gitu.

Anonymous said...

Yep, soklan2 Baine high level berdo'oh.Pastu Baine kecek oghe putih berabuk cam maserati lalu berdesyum depan diorang.Before they can even catch the first glimpse (word), the car is already in the next county , leaving them covered in dust. Perplexed & confused. Tok dey nok ambak mung.

Unlike investment disclaimer, dialogues with past trolls are indicative of da kinda responses expected from future trolls. Can't expect much from them. They can't even grasp da basic exponentiality & how da payout works (kampeni punya untung, kampeni punya sukalah nak bagi sapa!), let alone soale-soale hok ganah-ganah sket.

ilufne said...

murad, devotee, adbiz, origami, penganut MLMS semua;

tak payah la nak berpanjang lebar. korang nak berdebat, tapi bila orang tanya soklan simple, apsal sampai berjela konar kiri kanan tu?

again,

soklan baine yang simple dan straight to the point. sila jawab. takyah panjang2 lebar. dia hanya mintak rujukan SAHIH yang boleh korang ketengahkan. please revert in not more than 1 paragraph.

ni aku copypaste lagi kat sini. bak kata mr. freak, kalau korang boleh jawab dengan SAHIH, maka aku pun teringin nak join jadi ahli.

jangan buat2 lupa dan tak nampak soklan baine ni. nampak sgt sebenarnya korang ni merapu meraban takdak fakta. lagi satu sila komen pasal fatwa arab saudi tu jugak.

To the dude who keeps repeating about Muamalat Muasarah or any other HPA backers, please help me.

I have been looking for this MLMS or Muasarah for the past 20 hours. I've looked at Islamic finance papers and also Islamic finance resources.

Not one specifies the term Muamalat Muasarah nevermind MLMS. The only reference I have found so far is a research paper by Mohammed Obaidullah under the topic of Financial Engineering with Islamic Options in his 1998 Islamic Economic Studies paper.

Was his paper about MLM? Not even close. His paper was talking about the compliance towards Syariah principles when it comes to Call Warrants and Call Options. Even than it was a reference and no more.

You HPA guys do know what Call Warrants and Options are right? I mean you guys quote Muassarah for fun.

To those who emailed me why I didn't respond earlier is because I needed to be sure. If such a thing as MLMS exists, the Islamic Finance world would have papers and presentations on it.

But I couldn't find any and to be fair, I can't even get the correct definition for Muassarah never mind anything else. I prefer to do my research before running my mouth off.

So to the experts from HPA, some papers on this Muamalah Muassarah or MLM Syariah would be nice. And please, PROPER papers ok? Those you find in Islamic finance/economics journals and not something from your HPA workshop or what your upline copy+paste from somewhere.

If not, your argument is pretty hollow...



again, please la. straight to the point. toksah dok gebang sakan tapi sampah semuanya. langsung takdak kaitan.

TAPI kalau betul korang memang takde sumber nak jawab soklan baine ni, makanya sebelum tidur malam2 tu please doubt yourselves over and over and over again.

yang paling malang bagi umat islam ialah bila kita rasa apa yang kita buat tu memang Allah dah redha amat2 sangat dah padahal langsung terpesong dari jalan yang sebenar.

and aidid and the geng here; what this blog is all about; is to instill that doubts inside all of us the readers. to make us think, and rethink all over again regarding 'rezeki2' yang datang dari MLM.

'rezeki2' yang pada korang halalan toyyiban semuanya.

so there, bagi aje reference academic paper yang si baine dok tanya tu. udah2 la tu meraban ke sana ke mari.

azwan said...

Yola, cakap english berabuk sungguh, jadi termalas nak jawab. Anyway, those trolls are considered good edukesyenn material.

HhahaHAHAHahaha...yesss. Payouts pun main belasahh. Kalau boleh aku nak tgk borang registration yg HPA bagi untuk newcomer. Really interested to read all the terms and conditions.

Tgk kekonfiusan adik sekor ni..
"dan dalam polisi HPA dia x kata ada amik untung dari org bawah, its mean, akad itu berupa syarikat yg akan bg hadiah ( Nilai Mata) bg org yg byk guna barang.bukan amik mata org2x bawah.so, dalam islam nih dia pentingkan akad ( lafaz ).selagi tidak ada lafaz yg mnunjukkan ke atas mengambil hak ( hasil kerja downline )itu di kiras sah.cuma aku dah part MLM HPA nih scara jelas, harap abg aidid ble tgk part nih."

Akad yg budak ni maksudkan ialah ape yg dia beli utk diri dia sahaja, takde kaitan dgn org lain. Lafaz jual beli hanya urusan pembelian barang2 dia sahaja. So ada jugak proses yg sama berlaku pada downline2 dia. Dan tibe2, sebab akad downline, upline dia dapat bonus gak. ape kehenye yeop??! Halal ke haram tu ambil hak orang lain. Dah bercampur2 akad dah ni..adil ke dey?

Aku nak jelaskan sket kekeliruan Devotee. Same macam teori lagenda MsAwin, wujud pendapat yg Habbatus Sauda tidak perlu sebarang kajian lanjut untuk dimakan sebagai ubat sebab dah ada dalil dan ini macam konspirasi pihak tertentu.
Ini argument aku:Suka aku ingatkan Rasullullah SAW telah mengangkat martabat Habbatus Sauda sebagai ubat pelbagai penyakit. Pada zaman nabi, tidak ada istilah penyakit seperti kencing manis, darah tinggi, kanser, dll. Walaupun penyakit2 tersebut tidak disebut secara verbal atau bertulis pada zaman nabi, tidak bermakna Habbatus Sauda tidak mampu mengubatnya. Selari dengan perkembangan zaman, pelbagai nama2 penyakit baru wujud, begitu juga dengan ilmu sains moden. Pada zaman nabi tidak timbul jika nak diagnose penyakit kencing manis, check paras gula. Pendek kata, ni semua penyakit2 zaman moden. Tapi, baginda dah ingatkan kita tentang kehebatan Habbatus Sauda. Jadi sebagai org Islam yg diberi petunjuk tentang kebaikan Habbatus Sauda, menjadi satu peluang keemasan utk kita buktikan yg Habbatus Sauda memang mampu sembuhkan kencing manis. Sayangnya sekuat manapun kerpercayaan kita, sains pada zaman moden tidak akan benarkan dan mengiktiraf keberkesanan Habbatus Sauda tanpa syarat2 tertentu. Keadaan ini berlaku kerana saintis zaman moden percaya, tanpa kajian teliti, Habbatus Sauda juga boleh meniggalkan kesan sampingan. Pokok pangkalnya safety first. Kesan2 sampingan ni boleh disebabkan tindak balas protein2 badan dengan protein Habbatus Sauda, pengumpulan hasil metabolisme pada hati, ginjal, dll dan mungkin juga disebabkan oleh bakteria. Semua ini kemungkinan yg perlu dibuktikan dgn ilmu dan fakta sains. Disebabkan oleh kekangan dan keperluan sains moden yang begitu ketat, mana2 negara sekalipun tidak akan membenarkan sesiapa untuk mengatakan Habbatus Sauda boleh menyembuhkan kencing manis tanpa keperluan kajian tertentu. Memang akan didakwa di mahkamah kalau claim Habbatus Sauda leh ubat kencing manis tanpa bukti klinikal, termasuklah Malaysia, negara2 OIC..memang...ni mahkamah dunia, mahkamah akhirat lain. Tapi nak buat camne? dok diam dey?

azwan said...

Samb...

Jadi umat Islam perlu bergerak selari dengan arus sains perubatan moden ataupun kekal di takuk lama? Jika tidak, kita akan terus ketinggalan peluang dalam 2 aspek; 1)Membuktikan Habbatus Sauda memang hebat seperti dalam dalil, sekaligus mengangkat martabat perubatan Islam di mata dunia. Dari segi ekonomi penemuan seperti ini mempunyai nilai lebih RM1.5 Billion jika dipasarkan pada peringkat permulaan, tambahan pula dengan jaminan Halal. Guna la duit tu untuk pembangunan Ummah. RM500 Mil bina institut kajian perubatan Islam.
2)Menimba sebanyak ilmu pengetahuan hasil kajian dari segi pre-clinical dan clinical research, yg melibatkan pelbagai cabang disiplin sains, contohnya phytochemical, toxicology, dll. Hal ni melahirkan ramai saintis dan ilmuan Islam, journal melambak2 published.

Jadi adakah sepatutnya kita ambil langkah terus kehadapan atau kebelakang? Perlu terus dengan hujah2 tidak perlu lah kajian2 mendalam sebab dah already dalam Al-Quran dan Hadith? Makan je la, jangan banyak cerita..Yg tak bagi tu sebab undang2 kapir. ko Islam, sumbat je la..gitu? Kata nak majkan Islam, nak kembangkan Islam, taknak Islam tertindas, tapi ada peluang taknak guna. Haiyaa..

Cara berfikir macam ni yg mempengaruhi kemajuan org2 Melayu Islam. Serious beb, aku tak paham macam mana la budak2 mangkuk MLM ni leh masuk medical school. Damn!! Sooo frustrating!!!

azwan said...

Guys, aku ade something extremely important to ask here.

Adakah HPA ni memang sebenarnya sebuah company MLM?

Kalau betol:
No problem. Boleh continue with our current discussion.

Kalau tidak:
Adakah HPA ni sebenarnye beroperasi sebagai sebuah KOPERASI? Jika ada top management HPA baca komen saya ni, saya harap sila beri penjelasan dengan terang. Jgn kelirukan pengikut2 anda. Jgn campur adukkan sistem koperasi dan MLM.

MLM said...

Soalan aku yang senang pun azwan jawab salah, lepastu nak ajar orang lain jangan buat bisnes MLM.

Nak majukan Islam kena guna sains dan matematik moden ye dol? ko belajo mana?

cek chun said...

Ada saja pak kordi ni.
Ko ni buat rosak sidang je la pokcik oiii..
Move away please.

Aidid Mu'addib said...

>>Nak majukan Islam kena guna sains dan matematik moden ye dol? ko belajo mana?
What kind of question is that? Mangkok-hayon tak sekolah betul mat rempit yg sorang ni. Patut la join MLM... no hope.

Jenis org meleis/yahudi yg ini mmg hopeless... Dah kena hamput dan dihalau dari sini dulu, pekejadahnya masih datang jugak woi? Tebal betul kulit ko erk? Macam kulit khinzir. Pegi aje la cari prospek bebanyak kat luar tu... suruh kaum ko buat bzns lagha telan jus buah RM5, jual RM200... buat MLM puas2 sesama anak meleis-yahudi yg sama IQ... sama level dgn donkey.

Apadaaaaaaaa?

azwan said...

Wellapekejadah,
Why don't you go to hell and fuck yourself?

Dah guna google translate ke belum bahlol?
Dah jilat bontot Pak Vincent cosway nko tu?

You don't deserve here punk, dah kena knocked out awal2. Pegi masuk kandang babi kat entry AHB tu. Jgn sibuk2 kat sini. knowledge zero, merendahkan martabat aku bila cakap dgn manusia macam ko nih. retard tak sudah2. blah je la ek macam dulu. syuhhh syuhh syuh...blah je, don't say a word.

Rose said...

Boleh nak tambah point about Habbatus Sauda, tak, Azwan? Yang saya terfikir, HS masa zaman Rasulullah saw tu sama tak dengan HS sekarang? Botanist zaman dahulu hanya dapat membezakan dan mengenal tumbuhan dengan melihat fizikal tumbuhan tersebut (daun, biji, bunga, etc). Sekarang kita tahu banyak kekeliruan dengan penamaan tumbuhan dahulu kala, tambahan lagi dahulu hanya begantung pada description dan lukisan. So, betul ke species yg sama?

Next point, kalau species yg sama, adakah strain yg sama? Sebab kadangkala strain berbeza mempunyai bahan aktif berbeza.

Lagi, bagaimana herbalist zaman Rasulullah saw prepare HS? Bila di petik? Waktu matang, waktu berbunga, etc? Sebab semua boleh contribute pada keberkesanannya.

Sebab tu la saya setuju sangat dengan komen Azwan, umat Islam perlu buat research dan homework. Bukan setakat cakap sebab HS tu Rasulullah saw dah endorse, semua ok je.

Dear friends, janganlah anggap ilmu, especially science, Akan menjauhkan kita dariNya. In fact, lagi dalam kita kaji, lagi patut kita rasa kerdil dan kagum atas kehebatanNya. Jangan takut pada ilmu, ilmu yang dapat menaikkan mertabat kita, insyaallah.

MLM said...

Now comes the mystery.

azwan said...

Wau Rose..thats awesome! Tu sebab perlunya org berilmu macam ko utk berfikir kritis, tak terima bulat2 jek. Yes, definitely different species/strain most probably will carry different active compounds. Even the difference is only 1 molecule, it may change the whole function of the active molecule.

yusuf said...

After more than 35+ comment still there's no FACTS & FIGURES from MLM's. Is it so hard to give those things to us?...Please enlighten US with FACTS & Figures not with OWN PERSONAL VIEW .... waiting & waiting & waiting.....

mr_lalalala said...

bila nak update baru nih mung?


koje ke?

mr_lalalala said...

rose :

kaji pisang dowh...pisang ada dalam al quran.kok termakan pisang jenama lain...sakit nanti mu!

qimie said...

" GILO APO HPA?? BAPAK BERETIKA CLAIM BOLEH UBAT SEMUA BENDA? UNTUK KETUMBUHAN DAN KANSER? WHAT THE FUCK???!!!!!!!! "


Sungguh tak berakhlaknya penulis ayat ni. Come on la. Setiap yang kita tulis akan Allah soal nanti. Setiap dosa akan diazab walaupun sebesar zarah.. Bukak n baca sendiri surah Al-Zalazalah.

http://www.scribd.com/doc/23323504/Serial-tafsir-Ringkas-Al-Zalzalah

Kalau korang nak marah sangat pun, please observe your words, for your own good.

But, korang boleh teruskan, kalau korang rasa korang boleh tahan azab seksa Allah

mr_lalalala said...

sini memang blog byk mencarut lah sengal!

x suke ble gi surau..

qimie said...

mr_lalala: pemikiran yang sempit.menyempitkan Islam hanya pada surau dan masjid. ini yang dipanggil sekular.

Gorgon Kuning said...

qimie,

okay, kalau tak suka boleh pi kelab malam..

mr_lalalala said...

sekular kejadahnya

SPM dak amik BM ke?

aisehh...

bapa byk daa teknik menyampaikan maksud cikgu ko ajau

mr_lalalala said...

thanks gorgon

jgn dowhh..kang dia g klab malam btul, lurus bendull tu..

hak hak

Rose said...

Mr lalala,

Interesting you mentioned pisang. Nowadays pun pisang commercial pun rata2 datang dari species yang sama. Industri pisang dok risau kalau ada penyakit pisang yang boleh jejaskan kualiti serta kemandirian pisang, boleh wipe out the industry. Tu penting variety/strains berbeza, sebab some will have natural resistance to diseases. (see, even different strains can have different resistance and different natural products).

Anyway, sikap Mr Lalalala ni lah yang saya sedih tengok ada dalam setengah2 masyarakat kita. Tidak mahu buka fikiran serta tidak mahu belajar. Komen pun tak de kait dengan topik. Adik2 yang lain, jangan jadi macam Mr Lobaloba ni ya, makin mundur kita nanti.

mr_lalalala said...

rose :

aku komen ko le ..bukan komen topik, ke dak faham ?

pisang pon ada khasiat tertentu
x beza pon dgn HS, yg ko duk kata suh kaji tu utk org yg claim gila2x ble ubat mcm2x penyakit,secara umum HS tu byk khasiat...

makan je lah, ke ko tak tau HS tu apa?

Rose said...

Hehehe, maksud saya, topic saya la, mr Lobaloba.

ps Ada tak orang tua2 pesan, kalau tak tahu hujung pangkal cerita, jangan menyampuk? The same can be applied here, my dear.

mr_lalalala said...

rose :

?

so ko my dear rose, ko x faham ke apa aku ckp?

hahaha...

tp pelik, x ada org yg kaji mendalam pasal tibbunnabawi nih?

sbb ubat hospital dah cukuplah...kajilah benda lain, dok gitu?

Rose said...

Maksud saya, awak tak faham, yang saya nak mertabatkan HS, saya bagi point, mungkin sekarang tak banyak bioactivities of HS (ada dah orang kaji, tapi tak mendalam, in a few journals- again, sapa nak email saya la) mungkin sebab species atau strain lain. Jadi, elokla kalau kita cuba jalankan research untuk buktikan species/strains yang betul. Lepas tu, barula get on with the bioactivity tests and bioactive compounds identification. Jadi, sama2 la kita kaji. Tu la point saya, my dear.

cek chun said...

Lala,
Rose taktau HS tu apa?
Ko biaq betui?

mr_lalalala said...

rosesero

aku faham le maksud suci ko tuh..

tapi mana ko suka, ko nak carik spesies yg zaman nabi saw tuh ke atau ko nak carik x kisah spesies HS apa, asalkan ia bersifat menyembuh?

tp ko akan pilih no 1 berdasarkan apa yg ko ckp kat atas2x nun...so, mcm gila sikit lah ko nak carik spesies zaman dulu kala..lebih 1400 thun dulu.

klau ko pilih cdgn aku yg no 2 tuh..its ok.logik.

owhh utk pengetahuan ko, di India ada satu serbuk drp satu tumbuhan yg aku tak hengat nama dia, tp btul ko cakap pasal kuantiti nak makan, pokok yg betul dll.aku setuju.

aku dimaklumkan oleh org yg pernah dapat tumbuhan ( powder ), di sesetengah tempat di India, org2x alim dalam agama tahu cara nak makannya, kuantiti,berat dll.klu salah makan tak kuatkan ingatan tp jd gugur rambut.

ko nak tau dr mana org2x alim tuh tahu kuantiti dll supaya ia berfungsi menguatkan ingatan?

dgn jalan nenek moyang mereka ajar dr 1 generasi ke generasi.bertahun2x dijaga cara itu tanpa ada sebarang perubahan.

maksud aku, kdg2x benda 'purba' mcm nih, kita perlukan kajian clinical-->sbb kita nak buktikan kandungan dalamnya..dia bertindak utk apa dll.

tp ada juga tanpa kajian clinical, ia dpelihara dgn cara warisan zaman berzaman.


last, ko tau dak HS tu apa?pisang ko tau plak...haha.ada ke pisang dalam Quran?

Rose said...

Mr Lobaloba, yang kau cakapkan tu betul, dan dari situ lah wujud bidang pharmacognosy - bawah dia ethnobotany and Ethnopharmacology (untuk kaji tradisi herba nenek moyang). Dengan kemajuan dan pengetahuan yang kita ada, apa salahnya kita mengkaji lebih mendalam? 

Buktikan claims HS boleh sembuhkan segala penyakit selain dari kematian. As a muslim, saya 100% yakin betul claims tu but kenala the right plants, the right way of harvesting, etc. Janganlah semua duduk terima aje amalan nenek moyang, macam mana nak maju? Kenapa umat Islam terdahulu begitu hebat dalam bidang keilmuan, tetapi sekarang terlalu tercicir? (sesiapa ada iPhone or iPad, can download apps Islamic Inventions - maybe that will make you realise the importance of knowledge and how Islam and science have to be hand in hand).

Untuk pengetahuan, HS yang saya bincangkan adalah Nigella sativa. (Chun, takde kait ngan Nigella Lawson yek).

mlmpeopleareplainstupid said...

mr_lalalala,

ko ni dah habis khatam ke pasal tibbu-nabawi ni? ko dah baca buku the prophetic medicine oleh ibn qay'em el jozeyah?

berkenaan dengan pisang, mmg ada disebut dalam alquran. ko check surah al waqiah ayat 29. dalam buku yg aku cakap tue pun ada mention. tapi ko kena faham satu benda, pisang mmg ada kebaikanya, tapi kalau salah cara makannya atau berlebihan boleh mendatangkan side effect. melainkan ko makan pisang dengan gula dan madu.

ilmu2 macam ni mmg warisan, tue mmg betul tapi kita kena la selidik, buat kajian macam rose kata cuba relatekan dengan science. itu gunanya otak yg ALLAH kurniakan dekat kita. kita kena percaya pada al-quran dan sunnah, tapi tak salah kalau kita megkaji setiap benda, lagi besar pahalanya.

orang kapir pun kaji AL-Quran dan Sunnah, yang korang kat HPA ni cuma ikut follow buta2 je. sama la macam baca al quran dalam bahasa arab tp apa yg korang baca tue korang tak faham. ada faham tak apa yang aku cakap ni?

itu gunanya buat clinical research, buat kajian, supaya korang dapat tau betapa besar dan tak terbatasnya kuasa dan ilmu ALLAH. itu yang rose cuba sampaikan, cuma ko ni benak sangat bila orang suruh bukak minda tue sikit ko nampak cam kita orang ni nak kondem plak ilmu2 perubatan islam dan zaman nabi muhammad s.a.w

lagi satu, zaman sekarang ni semua benda ko tak leh main pajak or claim sesuka hati. sebab ubat-ubatan ko tue diproses, dicampur macam2. kalo ko baca buku the prophet medicine, semua bahan2 yang digunakan kebanyakanya semulajadi or stand alone by itself. takde main campur2 dua tiga herba pastu ko leh claim cure cancer tanpa ada sebarang clinical study or research. lagi sekali aku tanya kat ko ni, ko faham tak apa yang aku cakap ni mr lalalala?

mr_lalalala said...

cantik nama aku ko bubuh ya, cik roserose.

silap besar la klu ko faham hadis HS boleh sembuhkan segala penyakit selain dari kematian dgn jalan begitu.yakin 100% ko tuh salah

uslub bahasa arab mmg gitu..'semua' tuh maksudnya 'sebahagian'

itu baru 1 hadis, x lagi hadis kurma boleh ubat sihir...mampos nak buktikan sihir dalam kajian makmal.

aku mcm terbaca komen azwan x ada kajian terperinci ttg HS nih..betul ke?atau ko cakp benda yg ko tak tau...byk je benda yg ko tak taukan?

aku lagi byk tak tau, tak kesah pon bagi komen ..bukan darjat ilmiah pon tulis komen kat sini.tukau2x pendapat.

takpe, aku nak tanya benda nih..yg dalam blog nih

http://anizyn.blogspot.com/2009/04/khasiat-habbatus-sauda.html

kajian mmg x dak ke?ke ko je tak tau?mana satu antara dua nih?

mr_lalalala said...

peopleareplainstupidlikeyou:

aku faham.nak suh aku baca yg cetakan mana?yg tahkik sapa?yg tulisan sapa?tahun bila punya?yg syarikat mana kluarkan? ada dekat 200 buku tibbun nabawi lah cik abang oii..

byk dol..tak kuasa aku nk baca smua.aku noreh getah, ko tanya teknik noreh boleh lah aku ajau.

hampess tanya aku dah hbis baca ke belum. sadis sungguh.

haii..bilalah aidid nak buat entry baru nih.lalalala~

Rose said...

La, sebab tu saya dah komen "Maksud saya, awak tak faham, yang saya nak mertabatkan HS, saya bagi point, mungkin sekarang tak banyak bioactivities of HS (ada dah orang kaji, tapi tak mendalam, in a few journals- again, sapa nak email saya la) mungkin sebab species atau strain lain."

Memang dah ada published papers on Nigella sativa. So, what's your point?

ps kalau betul info pasal sebahagian tu, thank you. Please sesiapa yang lebih pakar bahasa Arab ni, tolong verify ya.

ps thanks mlmpeopleareplainstupid, lebih clear dari penerangan saya.

Oh ya, sorry kalau terasa dengan nama manja tu.

azwan said...

Guys guys guys...
This is super healthy discussion. Way to go guys!! HahahahHAHAHAHhaha...

Aku tgh jalan2 dgn family. I'll give my points later. Aidid, baik ko post entry baru cepat2..dorang tgh bosan nih..keh keh keh..

qimie said...

Assalamualaikum to bro Aidid =).

Apakata klu bro pergi jumpa sendiri orang besar HPA (Tuan Haji Ismail, gambar disertakan dalam link di bawah) dan minta penjelasan kenapa beliau menggunakan sistem MLM yang haram(bagi segolongan orang) ni.

Link:
http://www.hpa.com.my/hpaic/?page_id=2

Jika hanya berhujah di sini, yang menyertainya hanyalah ahli-ahli HPA sahaja yang ilmunya mungkin tidak sebanyak tuan punya HPA sendiri.

Semoga perbincangan itu akan membuahkan hasil yang memuaskan hati kedua-dua pihak dan akan menguntungkan umat Islam. Dan sama-sama kita doakan supaya Allah menamatkan pergaduhan sesama umat Islam tatkala orang2 kafir sedang berusaha menghancurkan kita.

Sekian ^_^
(sape setuju sila copy dan paste comment saya ni untuk comment seterusnya, edit pun boleh)

«Oldest ‹Older   201 – 400 of 579   Newer› Newest»