And so it is...

Monday, March 28, 2011

Kumpulan Hijjaz - Meh Dengar Nasyid Meh, Sambil Minum Kopi


Assalamu'alaikum. 

Kepada:
(Isman) Isman Nadim bin Isam @ Manis Helma/Manis Alia
(Munif) Munif Ahmad @ Putra Aiman
(Faizal) Mohd Faizal bin Osman @ Abai Os
(Ariffin) Muhammad Ariffin b. Ahmad Rahim 

Aku sentiasa berharap korang berada dalam keadaan sejahtera dan sihat tubuh-badan, dan sentiasa ceria bersama rakan sekumpulan, dan selalu syok sendiri dengar suara masing-masing masa menyanyi tu. Kasi pukul gendang, kompang, rebana ligat-ligat gitu. "Banging on the bongos like a chimpanzee... oh, that ain't working, that's the way you do it, get your money for nothing get your chicks for free". Aku jugak berharap korang berempat dah mula seronok makan duit MLM jual kopi kejadahnya ntah tu. Semalam, buat pertama kali aku sempat berkenalan dengan kumpulan nasyid Hijjaz, bila aku menjengok website korang. Itu pun sebab sebab ada orang email aku tentang aktiviti terkini Hijjaz. Dah ada kemajuan entrepreneurship ha? Pasal lagu nasyid Hijjaz tu sendiri, ntah tak pernah aku tahu lagu korang yang mana satu. Selama hari ni pun, aku sentiasa musykil pehal ada orang lelaki segak ada misai dan janggut yang encem, kengkadang ada otot berketul-ketul, dah pulak sebok nak menyanyi macam mat rempit perasan tak keruan. Aku terfikir satu perkataan aje - pondan. I dunno why.

Apa pun, apa dah kebulur ke korang sekarang ni dey? Dah elok nyanyi-nyanyi lebih 10 tahun, dah tak laku ke apa? Undangan konsert dah tarak ka? Album baru tak laku macam dolu-dolu... adakah? Apekehenye yeop dah sebok pulak nak buat bzns MLM jual kopi and whatever, dan dah nak ikut sama ngencing orang Melayu dengan janji cikai MLM dan khasiat produk ntahapekebendanya? Seriously boy? What were you all thinking? Korang dulu tak abis sekolah erk? Itu sebab korang menyanyi nasyid eh? Haish! Apa nak jadi korang neh?

Omputeh, chayanunalip, Melayu munafiq@fasiq semua sebok nak buat MLM, korang yang menyanyi lagu-lagu keagamaan dan perasan alim gitu pun sebok nak buat MLM gak ka dol? Alim-alim kucing ke bang? I love pussy - so please, don't give pussy a bad name. Jangan buat perangai alim taik kucen. Cari nahas namanya tu bang. Kan dah masuk Aididleaks jadinya. Kan ke dah pemes seantero Malaya korang dah ni. Uik! Korang kan memang dah pemes? Takpe, aku kasi lagik pemes.


Tujuan Penubuhan

* Untuk membuka peluang kepada ahli untuk memulakan perniagaan dengan modal yang kecil dan seterusnya dapat menyumbang kepada ekonomi kami berempat.

* Para ahli yang bergiat secara aktif dalam jaringan DinarHijjaz juga dapat meningkatkan taraf ekonomi masing-masing dengan mengencing ahli-ahli yang join terkemudian. Malahan telah dinyatakan dalam hadis bahawa 9 daripada 10 sumber rezeki adalah melalui perniagaan, jadi kami pun nak gunakan modal hadith tu jugaklah... Semua orang MLM suka keluarkan hadith tu bang.

* Setelah memperolehi kejayaan sama kecil atau besar melalui jaringan perniagaan ini, para ahli dapat menyumbang pula untuk membantu keluarga dan masyarakat dengan mengajak kenalan menyertai program ini, dan seterusnya menambahkan jumlah ahli MLM kami, dan akhirnya nanti akan lebih ramai lagik kerugian, sedangkan sapa-sapa yang kat atas piramid mengikik ketawa kira duit.

* Menderma ke Tabung Bantuan yang telah kami sediakan, iaitu Tabung Amal Baitul Hijjaz dan Khairat Kematian. Kalau takde mende ni, nanti tak best la promosi MLM kami ni. Mahu kasi islamik gitu dong. Kasi tarik itu orang Islam supaya join deh.

* Dapat memajukan ekonomi dan taraf hidup ummah (iaitu kami kumpulan Hijjaz dan kuncu-kuncu terdekat serta mana-mana mala'un yang join terlebih dahulu) melalui sumbangan beramai-ramai yang dilakukan oleh sesama Islam... yeay!



Korang yang dah biasa baca Aididleaks ni mungkin dah boleh tangkap aku punya "angle" atau sudut perpekstif aku dalam isu MLM dan skim piramid. Dan ada pulak dua hala semua orang kena faham, kalau seseorang itu orang Islam. Satu hala adalah secara logik, kenapa MLM itu menganiaya dan mengelentong ramai manusia, dan kenapa orang kafir terpelajar kat Amerika dan di merata negara bukan Islam, terlalu ramai yang komplen dan ada yang berjuang untuk menyedarkan kaum-kerabat mereka bahawa sistem perniagaan seperti ini adalah tidak adil dan merugikan masyarakat. Pakar ekonomi barat yang cenderung kepada pengharaman sistem MLM mendatangkan dalil-dalil mereka dari segi logik dan matematik ekonomi dan bukan berpandukan hukum halal-haram seperti dalam agama Islam. Aku selalu ambil angle ini, sebab kalau orang kafir itu cakap MLM dan skim piramid itu adalah tidak adil dan menganiaya, secara automatik, sure akan jadi haram dalam agama Islam. Betul? Kita orang Islam bukan ke ada "high-standard" tentang bab-bab hukum-hakam ni? Tapi, ada problem sket dalam "high standard" tu... asyik ada aje perselisihan pendapat antara ulama', ada isu khilaf, ada isu "syariah-compliance", ada isu begitu-begini... masing-masing yang ada kepentingan wang-ringgit sure mahu putar-belitkan hukum-hakam tu semua. Tapi, daripada segi logik dan khasnya matematik dan ekonomi - ha, try la putar-belit fakta kiraan dan statitistik tu kalau ada yang cekap.

Dari segi hukum-hakam muammalat Islam, pengharaman MLM-SP adalah berdasarkan dalil-dalil dan nas-nas AlQuran, AlHadith, dan ijma' para ulama' - dan aku takmo masuk sangat dalam bab ini dalam perbincangan aku yang telah lepas, sebab aku bukan ulama' dan aku bukan pakar muammalat Islam - jadi, aku hanya "copy-paste" apa yang telah dinyatakan oleh ulama'-ulama' dan cendiakiawan ekonomi Islam yang telah menjatuhkan hukum dalam isu ini. Kepada mangkok-hayon pengamal MLM di luar sana yang beragama Islam - kalau tarak baca pasal keharaman sistem perniagaan MLM-SP... sebab korang tu dungu takleh baca bahasa omputeh dan jugak takleh baca bahasa Melayu (sebab malas tahap gaban atau sebab sayang sangat kat duit MLM tu) - ianya tidak bermaksud pengharaman itu tidak wujud. Ko faham tak benda benda sepaling simple neh?


OK, berbalik kepada kumpulan penyanyi nasyid yang dah perasan nak berniaga pulak neh, meh aku kupas secara logik dan matematik dulu. Daripada plan pemasaran di atas, syarat-syarat lintah-darat MLM yang "standard" di-implementasikan dengan dengan rakusnya, macam cipan yang amatlah horny, di dalam dinarhijjaz.com - seperti adanya komisen penajaan berbilang tingkat sehingga terlalu dalam, (7 level too deep), adanya maintenance yang perlu dilakukan setiap minggu/bulan (supaya duit continue masuk dalam poket firaun - king of the pyramid) - di mana tanpa maintenance tersebut seorang reseller akan terlepas komisen, adanya harga kopi sampai beratus hengget (what the...?), dan adanya jual-beli kepala orang yang mendatangkan lebih banyak keuntungan daripada jualan produk. Besa la tu beb... you know, mangkok-hayon punya MLM style. Ntah mana dia orang ni sekolah dulu ntah. Atau tak sekolah langsung kut... nyanyi syok sendiri aje keje nya hari-hari.


Daripada rajah di atas, aku tak sure aku nak nangis ke, atau aku nak ketawa. Ketawa la aje laaa... HAHAHAHAHA! Ini kes matematik SPM dapat G neh! Plan pemasaran DinarHijjaz adalah berdasarkan "pyramid-selling" 1 cari 5 (pheeuuww... cita-cita tinggi beb) di mana setiap level ke bawah akan mengalami peningkatan eksponensial jumlah ahli 5 kali ganda lebih besar daripada level sebelumnya. Daripada rajah di atas tu, apakejadah maknanya tu Isman woi? Untuk seorang ahli dapat apa yang dijanjikan oleh DinarHijjaz, perniagaan berbau Islamik ini (tapi pekung ya amat sebenarnya) memerlukan ahli seramai 97,655 orang. Ini korang kat DinarHijjaz berjanji pada sesama Islam ni Munif, dan janji itu perlu dikotakan, kalau tak ko berdosa. Kalau sipolan penghasut yang kasi kuliah berapi masa briefing promosi kat ofis DinarHijjaz, yang mengatakan bahawa seorang ahli boleh mengaut keuntungan sebanyak ini - dan ahli yang hadir ada 50 orang - maka DinarHijjaz perlu ada 4.88 juta orang ahli... atau yang lebih tepat, seramai 4,882,750 resellers, untuk janji ini dikotakan. Come on man... are you all crazy or what? Or just plain deluded and stupid?

Berbalik kepada jumlah ahli/reseller seramai 97,655 yang sampai level 7 tadi - ahli level 7 seramai 78,125 tu nak dapat keuntungan daripada mana? Korang dah janji dia orang pun akan untung jugak bukan? Haiya! Maknanya dalam sistem MLM DinarHijjaz ni, motif utama perniagaan korang ni Arrifin adalah begini: Jual kopi jantan-betina ini sebenarnya adalah satu platform untuk memindahkan wang-ringgit kepunyaan orang Islam sejumlah 78,125 orang kepada sapa-sapa yang dah join terlebih dahulu dan yang cekap cari downline... begitu ke Faizal dik? Dan yang menakjubkan dalam masyarakat Melayu ni - kalau bzns ni dibiarkan cukup lama, memang ada 78,125 orang Melayu dungu yang bersedia untuk dikencing beramai-ramai akan menyerah diri pada parasite MLM sebegini. Almost always happen. Lepas tu masing-masing termangu-mangu menunggu keuntungan ntah bila nak kunjung tiba. MLM tu dik oi adalah suatu model bzns yang merapu dan mengelentong, korang tak boleh tangkap jugak konsepnya sampai sekarang ha? Asyik memikirkan potensi keuntungan kalau ada 97,655 downline kat bawah ko tu, sedangkan ko tu salah seorang daripada yang 97,125 orang tu dol. Ko tu hanya kuli-batak yang sedekah duit kat atas, dan dapat minum kopi jantan-betina ntahapakejadah. That's it. Wake up!

Yang korang berempat tu pulak, kan elok korang nyanyi nasyid dan pukul kompang aje? Tak payah la sebok-sebok nak buat MLM sebegini. Apa duit shubahah dan haram-lahanat tu pun korang nak kumpul jugak ka? Sambil nyanyi-nyanyi pakai kopiah ada goatie... duit mengencing sesama Islam masuk poket manyak-manyak... gitu dong?

Memandangkan isu kita hari ini berkait dengan 4 (4 ke 5?) orang badut yang menyanyi nasyid, yang dijadikan boneka oleh segolongan pihak lain yang duduk-duduk kat belakang jenama DinarHijjaz tu (board of directors... maybe?), supaya dia orang ni dijadikan muka depan promosi jual kopi dan whatever dengan kaedah lagha MLM, maka tak dapat tidak, logik dan matematik orang kafir yang mengatakan MLM itu satu sistem perniagaan yang cikai dan menganiaya, perlulah diketepikan - sebab nanti ada aje mereka-mereka yang perasan alim dan penuh ilmu agama di otaknya mahu kasi spin topik ini. Ada isu khilafiyah maaa! Pengamal MLM, golongan peng-spin terulung dekad ini, yeah!

Jadi, aku kena la bawa pendapat dan fatwa yang telah ditetapkan oleh Jawatankuasa Tetap Untuk Kajian Dan Fatwa Arab Saudi, yang dipengerusikan oleh Shaykh 'Abdul-'Azeez Ibn 'Abdullaah Aal ash-Shaykh. Nak harapkan majlis Fatwa Malaysia ni, masih lagi tertinggal bas. Ini terjemahannya, dan aku akan selitkan ciri-ciri DinarHijjaz di tempat-tempat tertentu yang bersangkutan.

Sejenis perniagaan yang berdasarkan skim piramid - atau yang selalu dipanggil sebagai "multi-level marketing" - adalah HARAM. Objektif sebenar sistem perniagaan tersebut adalah untuk mendapatkan komisen yang diperolehi dengan menaja ahli baru ke dalam sesebuah syarikat, dan bukannya untuk mendapat keuntungan daripada penjualan produk itu sendiri. Ada masanya komisen itu mencecah puluhan ribu riyal, sedangkan jualan produk kemungkinan hanya beberapa ratus riyal sahaja. Sesiapa sahaja yang waras jika diberi peluang seperti skim ini akan secara logiknya akan cenderung kepada pencarian komisen tersebut.

(Isu penajaan berlaku bagai nak rak dalam DinarHijjaz) 

Itu sebabnya syarikat yang seperti ini, bila melakukan promosi syarikat, sangat cenderung kepada menjanjikan komisen yang sangat besar yang akan mereka berikan kepada ahli yang akan menyertai skim mereka. Mereka menarik pelanggan dengan janji keuntungan yang berlipat-ganda dengan modal asal yang kecil, yang mana ia selalunya dipanggil sebagai "harga produk". Walau bagaimana pun, produk tersebut hanyalah topeng untuk mendapatkan komisen dan keuntungan daripada komisen tersebut.

(Syarikat ini menjanjikan komisen yang berlipat-ganda dan tak masuk akal) 

Jika ini adalah ciri asas perniagaan tersebut, dalam Islam, hukumnya adalah haram. Sebab jatuh keharamannya adalah:

1. Ia melibatkan 2 jenis riba':
a. Riba' al-Fadl, riba yang terhasil daripada pertukaran satu-ke-satu (like for like) dalam keadaan yang tak sama (unequal).
b. Riba' an-Nasiah, riba' yang dibayar sebagai pengganti hutang.
Ahli akan membayar jumlah wang yang kecil pada masa ini, untuk mendapatkan jumlah yang lebih besar di masa akan datang sebagai penggantinya. Ini pada dasarnya adalah pertukaran satu jumlah wang dengan satu jumlah wang lain yang lebih besar, dalam masa tertentu. Ini adalah riba', seperti yang termaktub dalam kitab dan dipersetujui oleh semua ulama'. Produk jualan syarikat hanyalah preteks (topeng) untuk melakukan pertukaran yang sebenarnya berlaku. Produk ini tidak dimaksudkan kepada dan daripada ianya sendiri, dan dengan demikian tidak menjejaskan apa-apa dalam masalah dalam hukum keharaman ini.

(Riba' yang berlaku berleluasa dalam plan pemasaran DinarHijjaz, di mana dengan modal yang sedikit tersebut, syarikat menjanjikan keuntungan sampai ke langit, yang akan diperolehi daripada penganiayaan downline yang join terkemudian)

2. Ianya melibatkan perniagaan yang gharar (transactional uncertainty).
Sifat gharar ini terhasil daripada keadaan di mana, ahli tersebut tidak mengetahui sama ada dia akan dapat atau tidak, jumlah tajaan yang dia perlukan untuk mendapatkan komisen itu. Skim piramid sebegini, tidak kira berapa lama ianya boleh bertahan, akhirnya akan berakhir juga. Ahli yang menyertai skim tidak tahu di mana level yang dia akan masuk, sama ada di peringkat atas yang mana keuntungan adalah besar atau di peringkat bawah yang mana dia akan rugi.

Pada hakikatnya, majoriti ahli akan mengalami kerugian dan hanya sedikit sahaja yang akan untung. Jadi, kemungkinan kerugian dalam skim sebegini adalah lebih ketara, dan inilah yang dimaksudkan sebagai gharar. Dalam kes sebegini, terdapat ketakpastian dalam dua kemungkinan, di mana kemungkinan yang lebih pasti adalah yang lebih buruk (iaitu kadar yang kerugian melebihi kadar yang untung).

Nabi Muhammad S.A.W. menegah terhadap perniagaan gharar, yang diriwayatkan oleh Abu Hurayrah yang berkata: "Rasulullah S.A.W. menegah perniagaan yang melibatkan membaling batu (judi) dan perniagaan yang melibatkan ketaktentuan (gharar)." (Sahih Muslim).

(Seseorang yang menyertai DinarHijjaz akan menanggung isu gharar di dalam perniagaan, kerana ketidak-pastiannya dalam mencari downline yang mencukupi, yang dia perlukan sebagai syarat komisen, dan dia tidak tahu sama ada dia join di level 1 atau level 12 atau level 33 - maka jika dia join terlalu lewat, dia pasti akan rugi. Perniagaan yang ada syarat begini adalah haram. No... but, if, and, or whatever)  

3. Ianya melibatkan pengambilan wang orang lain secara muslihat.
Pada hakikatnya, yang untung hanyalah syarikat dan mereka-mereka yang menghasut orang lain untuk menyertai skim, dengan cara muslihat, supaya ahli menyerahkan wang kepada syarikat tersebut. Firman Allah (maksudnya): "Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu makan harta di kalangan kamu dengan cara penipuan." (Surah an-Nisa': 29).

(Sebagaimana yang korang lihat dalam gambarajah plan pemasaran DinarHijjaz, janji keuntungan yang sedemikian adalah satu penipuan yang jelas, dan ianya adalah satu muslihat yang terang-terangan dilakukan untuk mengabui dan menghasut orang yang dungupiang, khasnya bebudak Melayu yang tak pass matematik SPM, supaya join bzns ini beramai-ramai)

4. Ia melibatkan penipuan dan pecah-amanah.
Syarikat menipu orang-ramai dengan menampirkan produk sebagai perniagaan sedangkan penjualan produk bukanlah tujuan utama perniagaan. Ia juga melakukan penipuan dengan menjanjikan komisen yang besar kepada prospek, bila mana komisen yang besar seperti itu tidak akan dapat dicapai oleh kebanyakan ahli. Ini adalah penipuan yang sah haram.  Nabi S.A.W. bersabda: "Seorang yang menipu kita bukanlah dari kalangan kita." (Sahih Muslim). 

Aturan perniagaan sebegini tidak boleh dianggap sebagai penjanjian perantaraan (brokerage agreement). Seorang broker menerima komisen untuk jualan produk yang hakiki, sementara tiada produk sebenarnya di jual di sini. Pada dasarnya, ahli dalam sesuatu perniagaan "multi-level marketing" sebenarnya membayar untuk mendapat hak penjualan produk tersebut. 

Juga, dalam kontrak broker, tujuan asal di sebalik perjanjian adalah untuk menjual produk, sedangkan dalam MLM, tujuannya pula adalah untuk menjual keahlian dan bukan produk itu sendiri. Itulah sebabnya seorang ahli MLM bersungguh-sungguh mencari ahli, yang akan seterusnya mencari ahli lagi, dan seterusnya mencari lagi tanpa henti (ad infinitum). Dalam perjanjian broker, sebaliknya, broker tersebut akan mencari pasaran kepada pembeli yang benar-benar mahu membelinya. 

(Korang join DinarHijjaz untuk dapat hak penjualan produk sekali gus mandapat hak untuk komisen dan bonus yang tak bersangkutan secara langsung atau tak langsung. Apakah hak seseorang upline untuk dapat bonus penajaan 7 level di bawah dia, yang berjumlah beribu orang tu? Badut betul laaa...)

Komisen ini juga, tidak boleh dianggap sebagai hadiah atau bonus. Walaupun jika kita klasifikasikan komisen ini sebagai hadiah, Islam akan meletakkannya sebagai hadiah yang haram (rasuah). Tidak semua hadiah dibenarkan dalam syariah. Sebagai contoh, hadiah daripada yang berhutang kepada yang memberi hutang adalah sejenis riba'. 

Itulah sebabnya 'Abd Allah B. Salam, sahabat Rasulullah, berkata kepada Abu Bardah: "Engkau berada di negara di mana pengunaan riba' itu meluas. Jadi, jika seseorang itu berhutang dengan kamu dan memberi kamu hadiah, seperti seberkas rumput, sebeban barli, atau selonggok makanan - maka itu adalah riba'." 

Sesuatu hadiah mengambil sebab di sebalik kenapa ianya diberi. Atas sebab ini, apabila seorang pengutip zakat datang kepada Nabi (S.A.W.) dan berkata: "Ini adalah untuk mu dan inilah apa yang diberikan kepada ku sebagai hadiah." Nabi (S.A.W) membalas terhadap ini dengan bersabda:"Jikalau kamu sedang duduk di rumah dengan ibu dan bapa mu, adakah dia akan datang kepada mu untuk memberikan kamu hadiah itu?" (Sahih Bukhari dan Sahih Muslim). 

Komisen yang diberi oleh syarikat dalam sesuatu skim piramid hanya di beri di atas sebab keahlian. Jadi, tidak kira apa nama yang kita pilih untuknya, ianya tidak akan mempengaruhi apa ia sebenarnya dan apakah hukum yang dijatuhkan.

(Riba', riba', riba' - haram, haram, haram)

Daripada:
Jawatankuasa Tetap Untuk Kajian Dan Fatwa Arab Saudi.
Pengerusi: Shaykh 'Abdul-'Azeez Ibn 'Abdullaah Aal ash-Shaykh.

That's it. I hope you all get the gist. I also dunno why some people just wanna ignore what the Fatwa Council of Saudi Arabia had said about all these MLM issues, but they do admit proudly that there are muslims... weird bunch of people those. I thought what the council had emphasised and elaborated were so clear-cut, and I can't really find faults in them. After all, we muslims are looking for a source of halal income, is it not? Then, why all the self-delusions and ridiculous hallucinations in some muslims still occur, as to give them a sense of HALAL in the business systems that is plainly crooked? What more do you want brothers, sisters?

Oh ya, ada satu perkara lain yang tak disentuh dalam fatwa di atas, yang ada dibincangkan oleh ulama' lain - iaitu, isu dua akad dalam satu. Aku bincangkan semula daripada salah-satu artikel yang aku post 4 - 5 bulan lepas: 
 
Itu semua adalah preteks untuk buat kerja shubahah MLM. Untuk buat perniagaan yang bercanggah dengan syarak. Mana ada kes 5% haram atau 67% haram atau 99% haram. Kalau dah haram, haram aje la beb - 100% on the money. Dalam Islamic commerce, ada kriteria yang telah sedia dirungkaikan sejak zaman berzaman, dah lebih 1400 tahun. Mesti niat hendak berniaga, dan bukan niat nak menyamun atau nak mengelentong. Mesti ada akad, iaitu ijab dan qabul. Ijab - "aku jual mende ni dengan harga 10 hengget". Qabul - "aku beli mende ni dengan harga 10 hengget". Sah? Sah! Dalam perniagaan style orang Islam jugak, mestilah timbangannya tepat, tanpa penipuan dalam apa bentuk sekalipun (seperti contoh jual beras yang basah), tiada penganiayaan (contoh beli sterika pakai 17 kali dah berasap) atau kelentongan (seperti ko minum Monavie/TF/Vemma ni, atau ko pakai pad superman berherba Avail ni, nanti dapat elakkan penyakit A sampai Z), dan tiada pulak riba' dalam segala jenis bentuk dan permutasi. Dan barang yang dijual-beli itu adalah halal tanpa kompromi, dan produk itu sendiri juga tiada shubahah (kalau jual 100 e-book dengan harga RM50 - sah sah la e-book ciplak dan ntah apa-apa. Who're you kidding?).
 
Dalam isu akad itu sendiri, anda semua pernah dengar istilah shafqatayn fi shafqah, atau bay’atayn fi bay’ah? Isu ini telah banyak dinyatakan dalam hadith Nabi SAW, antara lain, sebagai berikut:
 
1. Dari Abu Hurairah r.a., yang menyatakan (maksudnya): “Nabi SAW telah melarang dua pembelian dalam satu pembelian.” Hadith yang diriwayatkan oleh Ahmad, an-Nasa’i dan at-Tirmidzi.
 
2. Hadith dari al-Bazzar dan Ahmad, dari Ibnu Mas’ud yang menyatakan: “Rasululllah SAW telah melarang dua kesepakatan (aqad) dalam satu kesepakatan (aqad).”
 
3. Hadith yang hampir sama juga dinyatakan oleh at-Thabrani dalam kitabnya, al-Awsath, dengan redaksi berikut: “Tidaklah dihalalkan dua kesepakatan (aqad) dalam satu kesepakatan (aqad).”
 
Dalam hal ini, Imam asy-Syafi’e memberikan keterangan (syarh) terhadap maksud bay’atayn fi bay’ah (dua pembelian dalam satu pembelian), dengan menyatakan, bahawa jika seseorang mengatakan: “Saya jual budak hamba ini kepada anda dengan harga 1000, dengan catatan anda menjual rumah anda kepada saya dengan harga sebegini. Ertinya, jika anda menetapkan milik anda menjadi milik saya, saya pun menetapkan milik saya menjadi milik anda.” Dalam konteks ini, maksud dari bay’atayn fi bay’ah adalah melakukan dua akad dalam satu transaksi, akad yang pertama adalah akad jual beli budak hamba, sedangkan yang kedua adalah akad jual-beli rumah. Namun, masing-masing dinyatakan sebagai ketentuan yang mengikat satu sama lain, sehingga terjadilah dua transaksi tersebut termasuk dalam satu aqad. 
 
Maka jika kita berbalik kepada sistem MLM, keadaan akad perniagaannya ada melibatkan dua, tiga, empat dan lebih lagi dalam satu-satu transaksi. Setiap perpindahan wang dari seorang manusia kepada seorang manusia lain - itu adalah satu transaksi perniagaan, betul? Sebagai contoh, bila aku join DinarHijjaz, aku bayar RM250 dan aku dapat 2-3 kotak kopi, satu akad jual-beli sudah berlaku. OK, kalau aku menaja downline dan seterusnya syarikat memberi hadiah berupa suatu "percentage" daripada yuran keahlian aku, kerana dapat sorang downline, telah berlaku satu transaction dengan satu akad jugak di sini. Tapi, kalau aku punya downline ada 6 level downline di bawahnya, dan mengikut plan pemasaran DinarHijjaz aku berhak dapat komisen/bonus tajaan sehingga 7 level - itu dah kira berapa akad/transaction dah tu? 7 isn't it? Nope. It's not 7. It is 97,650 transactions. All RM489,250 of it. Crazy like a psychotic clown!
 
Anyway... dah panjang jugak entry ni - karang Azwan marah. Bendanya sama aje, itu-itu jugak. Cari downline, head-hunting seramai mungkin, dan didik downline masing-masing supaya buat benda yang sama tanpa putus, tanpa henti - tahun depan terus millionaire. Sama macam ko duduk mencangkung kat pasar malam, tadah tangan tanpa segan-silu, dan paksa setiap orang yang ko jumpa supaya kasi 5 hengget sorang. Tahun depan pengemis macam korang tu akan jadi millionaire jugak... wadefak?
 
Don't tell me DinarHijjaz is a muslim business, done by muslim Malays. This business is crooked and as wicked as any MLM business done by alkafirun out there. Parasites, That's what these people are. Using religion as a selling point, without shame or remorse. They are the vampires that sucked the blood of their fellow muslims, and they don't even realise it... OK, I take that back. They know what they are doing and they realise the money they're going to get... it's just that, they're hoping all you people out there do not realise this yourselves. 
 
The dajjal of end-times is already here... me thinks.


185 comments:

sya fiq fox said...

1st!

gerangansikakibesi said...

nice!!

dear anies said...

alahai hijjaz... rosak reputasi.plus, hilang respect

Kamil Adlee said...

4th?

Rose said...

Hmm, it's it just me, or did anybody notice that this entry is more "innocent" compared to most entries? Must be a good break then, AM. You mellowed down a bit :)

Neotoxin said...

aku suka lagu2 hijjaz ni.. (lagu dulu2 la). Ni dh wat MLM pulak dahhh...

WV: venticle ????

Unknown said...

aku dah agak dah,dorg akan masok dalam ini belog..hehe
dah lame tahu pasal MLM hijaz ni,tp mls nk komen pape..bg yg a'rif aidid komen lah..
thanks aidid atas usaha murni hang nih...proud of u man!

Ozzz3000 said...

haha kantoi sudah. tp bro aidid ni mmg rajin la. boleh kira ngn jari berapa entry dia yg aku baca habis. yg lain baca skip2. penat lah panjang..hahahaha

Latifah said...

ayakkk...
sekejap je dah ramai...
tak sempat habis baca lagi.. huhu

4G92 vs AE111 said...

dulu kalau cakap DC5 dalam kepala ingat Honda Integra.. sekrang DC5 Hijjaz.. huhuhuh

cek chun said...

camna leh tak prasan nihh

Rose said...

Now I know why I think this entry is mellow : u quoted the sultans of swing's money for nothing :)

Latifah said...

@Rose:
yup betul-betul.
ayat2 bro Aidid nampak lebih sopan kan. =)

jettlee said...

nampaknya orang bodoh jadi makanan/mainan orang cerdik....
top 20... he.. hee.. hee...

Unknown said...

wella..same old story..same winded lane..what a tangle web they weave, when first they practice to deceive..

azwan said...

"Anyway... dah panjang jugak entry ni - karang Azwan marah. Bendanya sama aje, itu-itu jugak."

Jangan gitu bro, ko buatla ape yg patut. Memang benda yg sama bro, tp nak wat camne, org melayunye tak paham2 gak. takpoo, nanti aku ade idea interesting aku sumbang.

Yg si Hijjaz ni, yola budak2 baik kan. tp financial literacy zero. tu yg jadi dungu lain macam. Kopi buat kote keras, air minum buat popuan kemut kuat mane leh lawan dgn product2 yg dah lama kat market. tu yg sibuk buat MLM. MLM mmg cara marketing paling "bagus".

"Mak, beli la kopi ni untuk abah. Kopi ni bagus utk kasi kote abah keras 8 jam. produk hijjaz ni mak. alaa..yg pakai celak sampai lutut tu, yg pakai kopiah tu. mak taktau ke?" "Ok la mak beli, sebab ko anak mak, mak try ler".

Badigol punya Hijjaz...

cek chun said...

bila tengok iklan hijaz power drink aku terus gelak dekah-dekah teringat kat wan..

kalau sex related food, memang laku yer. hang letak la harga berganda-ganda pun, mesti orang beli. semua berlumba-lumba nak cukupkan rakyat malaysia jadi 70juta kah?

cek chun said...

haaaa.. kan aku dah kata..

kahkahkah

Fitrix said...

Aduhh maduhhh makin panjang pulak senarai artis buat MLM ni.

AC Mang,ND Lalak,Akhil Haiyoo,igt cukup je diaorg ni,rupanya ada lg?!!!Adei madei nk kena mkn panadol la mcm ni

Artis ni la bahaya kalau buat MLM.Pengaruh kuat.Lagi2 yg npk Islamik mcm Hijjaz ni.Lapi cepat la Meleis ni percaya.

Mintak dijauhkan la kalau tiba2 Siti Nurhaliza buang tebiat nk buat MLM sendiri walaupun tanpa MLM dh kaya dh.Kalau Siti Nurhaliza buat MLM konfem sepapan panadol aku telan

Anonymous said...

kalau hijjaz yg wat mesti berkonsepkn islamic nie...xcaya try tanya dia....hehehe...

wanacesh said...

masyaallah banyak dah yang jadi toke mlm nh,,hijjaz kump yang aku loike pun sama,,semua orang kenaa hati-hati dunia akhir zaman dajal datng dlm byk bentuk,,artis bukan idola lagi muhamad s,a.w juga tempat dirujuk

tengs aidid info ni,,wpun ku keciwa,,

iburafiq said...

Yang beli produk kopi sex related tu bukan setakat lemah tenaga batin je, otak pun lemau. Kena pulak makan duit haram hasil MLM, hati pun dah naik hitam. Dosa-pahala pun dah tak boleh nak beza.

azwan said...

Keh keh keh Cek Chun,
Jangan jadikan aku simbol sex aaa. aku bukan peter north. bukan nak cukupkan rakyat Malaysia 70juta, nak cukupkan sperma 70juta je. keh keh keh...

Awatla Hijjaz, mentang2 la celak mata sampai lutut, nak je buat MLM. Agak2 ler kalau nak kaye pun. kalau ikutkan, semua perkataan bisnes ditukar ke bahasa Arab, lagi senang nak caya kot any bisnes? Ni dah kes salah guna bahase ni. Al-kopi al-sex al-mlm.

osip said...

hahaha...memang memalukan orang islam la orang2 gini ni. nak bawak imej islamik, tapi fail bab2 hukum halal-haram berniaga neh..

skang ni aim kita mana2 mlm yg cuba nak naik..muncul sket trus cantas..lagi bagus

Rose said...

Gi website Hijjaz tu sebab nak tengok komposisi kopi2 dia tu. Tapi depa tak bagi exact % la, so tak leh nak komen (sebab kdg2 bila claim ada ekstrak contohnya kacip fatimah, rupanya ada 0.05% je etc). Tapi terjumpa lak yg produk baru Hijjaz is detox foot patch. Hehehe...sedut toksin baik punya... http://dinarhijjaz.com.my/pages/hijjazdetox

Wan, ada cite2 nak jadi Peter North pulak ke? Tu kena minum air Kordi campur kopi Hijjaz tujuh hari tujuh malam kot..

Aidid Mu'addib said...

Peter North tu sapa erk?

akuatik said...

2 kotak kopi tu RM250? gilosss.. kalau betul kopinya sedap pasarkan ler kat supermarket..tgk ler laku ke idak

Fitrix said...

@Aidid

Peter North adalah pelakon porno.

Kantoii Azwan layan blue.Kalau x mana tau ni kahkahkah.Rilek la Azwan kebanyakan org lyn jugak benda ni.Aku pun sama lyn.Tapi taste aku lbh kepada Jepun la.Barat2 ni x minat la

MR.F said...

Alahai Hijjaz. Baru je beli buku keluaran syarikat diorang. HR Publisher, "Gerakan Orientalisme .....". Nampaknyer Bro kena suggest diorang kuarkan buku "Gerakan MLM" lak.. Hehehe

Rose said...

Fitrix, u really think AM is that innocent? Hehehe..

Pencinta Ilmu said...

Salam.
Bagi aku, mereka mungkin wat cara macam ni sebab pasaran untuk album2 mereka menurun dari tahun ke tahun. Sebab, biasalah, orang free download ja lagu2 diorang. Rugi besar tu. Kesian juga diorang penat2 wat album. Aku memang minat hijjaz nih dari aku kecik (lagu hat zaman old skool dulu best dengar). Tapi walo macam mana pun, aku tetap tak setuju kalo diorang cari alternatif dengan MLM. Banyak lagi cara lain. Lagipun diorang dah memang populer dah. Haha, kecewa gak la aku. Harap2 mereka fikir-fikirkan....

LU PUNYA SUKA LLAHHH... said...

Bagus AM!!

Teruskan lagi bongkar, org melayu ni tak serik2, arini dlm paper Harian Membiol cite psl skim cepat kayap pelabur rugi rm50 juta!! Perghhhhh bebal apa diorg ni x serik2 dgn berbagai pendedahan skim2 sblm ini..

Pelakon muallap bertopeng syaitan! Kalu x silap Kenji Lau.

Anyone here ada info siapa pelakon lahanat elok di sula anu nya tu??

Tq

WV: cliss (clit...?)

Anonymous said...

Ish..apa ni cakap pasal porno ni. Tak baik tawww.

Korang ni apelah, Peter North tu chef terkenal, specialising in tarts, cream pies, apam culinary dan sebagainya.

(err betul tak che' chun?)

ps seperti biasa baru nak baca entry.

Unknown said...

Hijjaz ni dh mereng kot .. mencemarkan ugama Islam & imej yg mereka bawak jer.

Fitrix said...

@Laila

La,aku guna pakcik Google dia ckp Peter North tu pelakon porno.Jd slhkan pakcik Google ya.

Kalau Azwan maksudkan chef,maafkan daku ya sebab silap.Tapi yg pasti bukan slhku.Slh pakcik Google.Azwan x mrh kan,kan?

Psl porno tu aku sbnrnya x lyn.Betul,percaya la jgn x percaya

Aidid Mu'addib said...

err err err.... hahaha!

Anonymous said...

Errr..hahaha

Fitrix darlin', you make my day.

Mr Freak ; gatal tengkok mu said...

aidid berjaya troll di blog sendiri..LOLzy

Yana Halim said...

tak payah kopi jantan ke betina ke...kopi Che Nah yg tak pernah masuk iklan dlm tv tu pun dah kaw & best. Teringat2 tau...

geronggang said...

dasat sgguh klu kopi jantan btina ni smpai hijjaz pon terpana, spenda rege 300 tanak test market ke? miahahahaha

azwan said...

Ape kehenye aku nak layan porno macam ko Fitrix? tu keje budak2 sekolah sengal tak sabar nak kawen. dari mana aku tau pasal peter north yek? har har har...

Fitrix, ke ko yang dalam video kat carcosa tu. pelacur cina kan lebey kureng macam jepun. ko suke jepun kan?

SAKSI said...

hilang respect aku kat hijjaz..saspect plak.

cek chun said...

kahkahkah..
ni suma bang aidid yg mula masa previous entry.
tak pasai2 aku google si north.

wan, hang bukan simbol seks maa.. cuba aku tringat kat ko jer..hahaha.. cannot help it la..

kalau korang nak kopi yang best ada bau2 seks, beli la kopi strawberi dari cameron highland. sekotak lima hengget jer. pastu letak strawberi coklat as garnishing. yes laila. ni chef north punya tips.lol

Anonymous said...

oh..hijjaz..

jauh sudut hati saya, hijjaz ni macam PM ketika dulu2..tak tengok tak apa..erus je lulus reka bentuk proton tiara dan proton juara yang sangat banyak dapat komplen daripada orang ramai..

hijjaz tak tengok tak apa..terus je setuju..

tapi takkan lah bullshit sangat sampai tak boleh nak bukak internet atau diskusi di masjid2 pasal MLM ni..??

oh..lupa..MLM pun sekarang dah masuk masjid..

charlie sheen betul!

Mohd Afiq said...

kang ade lak yang tanye Charliee Sheen tu sape? haha!

Anonymous said...

charlie sheen adalah seorang yang tak patut kita contohi..hehehe..

azwan said...

Jadi Aidid simbol sex ke? keh keh keh..ape kate ko wat entry spesel pasal peter north?

Zaman aku sekolah dulu aku dah denga pasal peter north. skali bila masuk blog ni bila org sebut je, rasa macam penah denga. subconcious mind aku recall balik. keh keh keh..

Oi cek chun, jgn tengok lebey2. jadi lain kang. anyway, betol gak cakap rose, kalau campo jus dengan kopi sure masyukk..

Oit...apesal korang lari topikk??

ilufne said...

48th! :D

Fitrix said...

Damn I was TROLL'D.Respect kpd tuan tnh.Aku pun troll org jugak.Kira ni KARMA la.Diri sendiri pulak ditroll kehkehkeh

Azwan,bukan aku kat carcossa tu.Kat carcossa tu dgr cite perut buncit mcm Hisyam eBoss.Aku check perut aku masih kempis lg.Jd yg pasti bukan aku,hrp maklum.Kot2 Hisyam eBoss kot.Mana la tau kan hihi.

cek chun said...

okeh2.. sila masuk ke jalan yg lurus balik

Mohd Afiq said...

takut2 kang tak lame lagi kuar lak produk anak didik dia

"Kopi In-team!!!! untuk hubungan lebih intim!!"

Anonymous said...

Kenkadang aku wonder if orang2 cenggini ("set2 alim") ni sedar atau tahu (have enough knowledge) ttg fundamental MLM biz, underlying riba element & potential loss kat bottomliners. Sometimes, I'd like to think diorang ni tak tahu aper2 cos apa yg dipresentkan kat derang ni (assuming org lain yg prepare business/marketing plan) menunjukkan on the surface, which convince them that, :

1. Produk halal
2. Multi-level sponsorship= tolong orang lain untuk jana pendapatan= "kebajikan"
3. Harga tinggi= kualiti bagus,lebih byk health benefits= "tolong org jugak"
4. High potential revenue= bagus untuk "biz sustainability"

..diorang pon ingat there's nothing wrong with the proposed plan, from islamic standpoint.


ps che chun, ler Chef North dah branch out ker kopi lak dah? Ingat dok mengerjakan tarts dan sebagainya jer kerja dia.

hyelbaine said...

@ Laila,

No offense but I doubt that they're that naïve. They know what they're getting into, money talks and makes this temporary earth go around.

What is with this people? From ustaz pakai blazer hijau floracent fengtau mlm umrah, to retard akhil hoi and ustard mlm usim, is there a competition to be Islam's version of the anti-christ that we're not aware off among these wankers?

Btw, 250 bucks for coffee? I can drink my cafe latte sampai nak muntah pun tak habis 250 bucks lagi.

Pathetic wanking c***s

cek chun said...

laila
aku pun rasa macam tu la. mesti la ada orang yg propose the bisnes plan kan. depa ni ada duit (masa lagu laku), pastu nak cari side income (bila lagu dah tak laku).

sapa2 yg kasi bisnes yg ok pada mata depa, grab terus la. macam point2 yg hang tulis tu. ntah2 tak tau pun benda tu haram.

eeeewww.. laila.. mujoq i pickup power tau :p

Anonymous said...

Baine bro

None taken. Kenkadang i suka wonder. Sometimes i like to merapu too (well..most of the time).

Asyik selalu ai dok nyumpah derang ni benda yg sama cos we all know the ultimate aim is ka-ching. Sesekali nak wonder kot tang lain lak.


ps Tetiba rasa cam nak layan Stevie Wonder's "Overjoyed"

azwan said...

Artis....pencen takde, kwsp takde, pendapatan tak tetap, nak buat loan tak bleh.

carikla something yg start up kurang kos dan kurang risiko. ape lagi buat la OEM dan MLM. keh keh keh..typical loser.

Anonymous said...

Jual burger sambil bernasyid kat tepi jalan is one option.

hyelbaine said...

@ Laila,

When it comes to money and MLM mmg its hard for me to give them any benefit of the doubt.

@ Azwan,

Your comment just goes to show that financial literacy is poor among such people. Financial planning is supposed to be basic. If not takkan ler Asians are known to have the highest savings rate in the world. That statement must hold true for some of us if not most.

Teringat pasal ada comment earlier pasal Siti Nurhaliza. Yes dia buat business tapi not MLM but... Dia pakai dana from program TEKUN. A fund setup for the poor and not for rich people like her.

How she got it? Beats me. Where I heard it? Read business/finance news.

Hell`s Angel said...

aku tak larat gelak baca lulz peter north....

azwan said...

Sebelum berangan nak jadi usahawan, elok la belajar betol2. at least ikut training nih..

http://www.smebank.com.my/web/guest/110

Baine, kat Malaysia nih..suke tak suke..who you know is more important than how good you really are.

I believe in both, you have to be damn good in what you do and also do invest in networking.

Siti for me is just brilliant in business. She chose the right life partner, and built a solid foundation in entertainment industry. She is da bomb. HahahhaahHAHAhaha... tak kesah la english dia hampeh ke ape.

hyelbaine said...

@ Azwan,

Yang paling untung is Datuk K lar, bertuah badan tuh :P I understand your view on networking but she's a Datuk with loads, hoards of cash. Takkan ler nak paow TEKUN's fund also.

Speaking of datuks. Apa citer AC Mang? Kata nak dpt datuk from Pahang. M.Nasir and Ramli M.S dah dpt, AC Mang biler lagik?

Hahahhahahah... Wonder if dia punyer Bently is still with him or has the repo-man tarik balik keter. Bayangkan tukang tarik keter bawak Bently balik bank :P Glamor siut ;)

Rose said...

Hmm, jumpa site ni lak via fb
http://www.jutawanhr2u.com/index.php?category=69

Ni company HR marketing sama adik beradik ngan HR Ikhlas ke? Jual produk HiGoat, kalah susu lembu AM. Susu ni pun kalau minum boleh siang malam kerjakan tarts n crumpets, elokla sapa2 nak pulun jual kuih/biskut raya nanti (ye ke, Laila?)

Paling tak tahan tengok word "Terbukti Berkesan". Pernah ku dengar perkataan tu, tapi di mana, ya?

Seriously, banyaknya company2 penipu, I haven't realised it before. It's mind boggling! Can't imagine how AM feels like, mana nak pilih untuk tulis dulu...

May the force be with you, AM...

Usop Wheelchair said...

Kes dlm paper metro hari ni adalah kemungkinan mengenai MLM Imuone Diamond Club dan sudah tukar jadi K-Gen Loyalty,artis yg di katakan adalah Kin(L.W Kin). Dah lama mereka ni beroperasi,ayat keramat yg selalu di gunkan adalah founder ni adalah anak agkt kpd al marhum bonda agung tgku mizan..byk lagi la psal menda nie..apa lagi bro aidid..revealed kan..huhu..aku byk gak info pasal menda2 ni..kalau guna pakcik google tdan xberapa jelas sgt pasal diorg ni..aku leh kasik citer ckit..mmg bapak scam diorg nie..

WV : boloche (balaci?)

Anonymous said...

Rose, you and me know which company AM should cover next. Jeng jeng jeng.


Pasal tarts kena tanya che' chun, dia rajin membake. :p


vw : pasterri (pastry? )

azwan said...

Rose, AM darth vader ke? aku ingat batman.

Bukan dia je baine, you can see the same company get the fund from MOSTI and other ministries, not only from TEKUN. Like i said, networking is far more important than what you do, especially here, in Malaysia. Thats how the Malaysian do business.

Banyak kwn aku yg don't really good in this, do business in other countries, especially in the middle east. They are millionaires now.

Siti doesn't need to queue long for the fund. But i believe she has a sound business plan and superb team to start her cosmetic company.

TEKUN by the way, if i am not mistaken, they don't provide grant. they provide soft loan. even it is "soft" loan, how many start up malay company able to walk their talk? Thats why Siti is a suitable candidate for TEKUN, she is able to pay back the loan, plus with 50% interest if she fails. She really has the capacity to do it. And TEKUN is more than happy to provide the loan.

Why she chose TEKUN? She has her own reason for that. But her cosmetic company is a start up company, and in terms of eligibility she is qualified to do so.

I am not a die hard Siti fan. HeheHEHEhehe..but i think she is just brilliant doing business in her life, despite grade 2 in SPM. keh keh keh...

cek chun said...

tetiba aku lak :p

next company tu aku sokong laila. mesti pasni lagi glamer aididleaks.
saheh bf laila ni nak saman punya.
pada firasat aku, dalam 80juta.

hyelbaine said...

@ Azwan,

Totally get what you mean ;)

@ Rose,

You want to find more MLM's? Facebook tu sikit jer. Try going to he carigold forum, bersepah-sepah MLM/SP and berjuta-juta lemon org MLM, most of them repeat offenders :P

Hhmmm... If Aidid covers buah hati Laila, konpem visitor ke gua batman nie cecah 2 juta orang :P heheheh

joe said...

i was trolled too, lol nope ;p

please refer to aidid's last year entry, 'deep purple effect'is so scary man, enough with kopi pengeras anu, seriously

deep purple

Quoted:

"You're not gonna believe this, man. Patient lelaki ni mengalami masalah barang dia keras dan tak turun-turun sejak 2 hari sebelum tu. I kid you not. Dah naik "deep purple" dari kepala ke pangkal tongkat saktinya. Teringat aku rasa nak nyanyi "smoke on the water" masa tu."

Tu baru dua hari, kalau seminggu? err

Peguam Bisaya said...

haaah!! like3x!!!

Aslina said...

bosan la dorang ni... pusing la camne pun last2 nampak jugak mendenye skim piramid ni...

adoyaiiii...

cuba la buat bisnes semenggah sikit... biar untung sikit2 janji berkat... ye dok?

kalo serius sedap+best... mesti orang beli banyak2 dan lagi dan lagi dan lagi dan lagi... takyah wat MLM pun bleh maju maaa...

Aslina said...

err... mujur simply siti tu bukan MLM. tapi ya rabbi jugak mahalnye.

mujur takyah pakai mekap. mujur nye mujur mujurrr...

hahahahah...

eh sapa kat atas tadi sebut kopi che nah?? rindu beb rindu ngan kopi tu... terbaek punya... takyah iklan kat tv pun...

Azrul said...

bale sumer nie.. bale..

kite bakor jer...
kite bakor jer...

Neotoxin said...

Nyanyi sikit
----------------------
Pulanglah pada Tuhan cahaya kehidupan
Syarat bahagia di dunia
Akhirat kekal selamanya pada Allah

Sudah menjadi lumrah kehidupan di dunia
Cabaran dan dugaan mendewasakan usia
Rintangan dilalui tambah pengalaman diri
Sudah sunnah ketetapan Ilahi

Deras arus dunia menghanyutkan yang terleka
Indah fatamorgana melalaikan menipu daya
Dikejar dicintai bak bayangan tak bertepi
Tiada sudahnya dunia yang dicari

Begitu indah dunia siapa pun kan tergoda
Harta, pangkat dan wanita melemahkan jiwa
Tanpa iman dalam hati kita kan dikuasai
Syaitan nafsu dalam diri musuh yang tersembunyi
Pulanglah kepada Tuhan cahaya kehidupan
Keimanan ketakwaan kepadanya senjata utama

Sabar menempuh jalan tetapkan iman di hati
Yakinkan janji Tuhan syurga yang sedia menanti
Imanlah penyelamat dunia penuh pancaroba
Hidup akhirat kita kekal bahagia
Imanlah penyelamat dunia penuh pancaroba
Hidup akhirat kita kekal bahagia

Pulanglah pada Tuhan cahaya kehidupan
Syarat bahagia di dunia
Akhirat kekal selamanya pada Allah
Allah
-----------------------------
Tu antara lagu terawal Hijjaz... Nampaknya lagu dia pun tak memebri kesan kepada penyanyinya sendiri... what a pity

shermannsixk said...

diorang mmg x nak berubah... pedulik lah org cakap janji duit die ade. Tgk je lah website diorang dengan komen2 melayu perasan entepreneur koporat.. shaiiitttt....

melayu dah jahanam, Islam pun ko nak jual ke setan!!!!!!!!

timeline for formulation of regulation said...

hai-o dah collapse..
http://blogserius.blogspot.com/2011/03/serius-lol-bila-skim-mlm-mula-pecah.html
cayasamalu aidid

It Just Me..... said...

uiks, apsal entry ni cam ada bau2 porno je....wuhuuu...kowangg...:P.

Hijjaz, aku agak rapat ngan derang nih...sebab all the singer is my asben damn gud fren...apa yg aku tau, ada satu kompeni used their name to produce this thing...and jadikan MLM...but the salahnye is derang dah benarkan...tapi this company kan, yg aku tau la, mamat yg jaga kompeni tu mmg hampeh, paksa aku jadi ahli, tapi tak payah bayar...tapikan kan kan....bila aku nak beli kopi barli tu...(boleh tahan la rasa, hehe) manjang tak ada stok....pahtu bila aku call, semua perkataan tak sedap aku dgr.....bila tanya budak2 hijjaz, semua kata tak berapa kenal ngan mamat tu....huhuh....

For the rest, i reserve my komeng...hehe

Kopi-Pasta said...

What a pity. Islamic figure such as Hijjaz shouldn't play with this kind of thing at all because they could do bigger damage to the society. It's not a real business, man. Please Hijjaz, there are more business opportunity other than MLM. You are better than this.

p/s: i'm afraid trollers will question the saudi arabia credebility (we know they are better than washing machine at spinning things) in order to make the fatwa invalid to them. just like they always questioning aidid credebility to annul the facts he presented.

soorynotnice said...

teruskan usaha.....yeahhhh

Kopi-Pasta said...

Dang, what a typo. Credibility...

WV: porti (....)

Anonymous said...

skrg ni mangkuk2 mlm dah guna produk2 islamik untuk mengaburi mata orang ramai

http://www.mlmscam.net/site/berita/203-auroraniaga-jus-saffron-rm-370-ringgit-sebotol-mlm-scam-terbaru

jom baca artikel aku ni dan mari membantai troll2 yg ade kat dalam tue.

Rose said...

I was in a dilemma yesterday..

Semalam ada member datang melawat sebab dia tahu anak aku kena chicken pox. Bila nak balik, dia bagi hadiah pulak. Hadiah tu produk MLM yg dia jual, dari aloe vera. Aduss, susah rupanya nak say no nie…Tak dapat nak cakap the word, sorry, I don’t believe in MLM products. Member tu claim gel tu boleh ubat luka, guna untuk eczema, gatal2, jadi masker dll (biasala mestila 10 in 1).

Dok fikir2 camna nak return back, sebab tahu MO dia, memula bagi hadiah, pastu suruh beli (ramai dah terpaksa camtu). Last2 dapat idea, tengok semua bahan kimia dalam produk tu dan cari risk factors (cari material safety data sheet : MSDS). So, ni nak share.

1. Triethanolamine – eye and skin irritant (can cause dermatitis).
2. Carbomer – eye and skin irritant. Very hazardous if inhaled/eaten.
3. Diazolidinyl urea – eye and skin irritant
4. Methyl paraben – eye and skin irritant
5. Disodium EDTA – eye, skin, respiratory system irritant

Jadi, adalah bukti2 jelas nape aku x nak guna barang dia. Anak aku dah la ada eczema, kulit dah sensitive, tak kan nak bagi produk yg penuh dengan bahan yg irritating to skin, kan? Phew, ada dah alasan…

So, sesapa yg susah nak say no cam aku ni, type nama bahan kimia dia, pastu add MSDS. Pastu gi tengok risk phrases or Hazards Identification info.

p/s – actually bahan2 tu normally mmg ada dlm produk2 kosmetik dll, and slalunya ok (% tak banyak). Normal people boleh je guna kalau x risau. Tapi ni boleh dijadikan alasan to say no.

@It Just Me – baik tanya the Hijjaz group, depa tahu x in detail about what they are selling, takut main lepas tangan kat orang lain lak. Susah tu, nama baik depa yg rosak.

Neotoxin said...

@Rose: errk?? Syampu ngan bath gel aku penuh ngan mende2 tu...

Max_Underwood said...

Aku baru nampak keta ac mizal anak haram jadah tu la... Number plate AAC 2. Nampak keta tu hantar anak sekolab kat sekolah islam adni, taman melawati. Is that car still his?what the fuck is he sending his son to that islamic private school? Wadefakkkkk???? Maybe jaga standard kot? Fee dia setahun rm8000/- lebih hahahahha. Woi ac mangkuk babi sial celaka celanat, nak standard hantarlah anak kat fairview ka, kat garden int skool ka...... Sek islam adni tu one of the cheapest pvt schools in KL. Dah nak bankrap ka acmang tu.....

Max_Underwood said...

AAC 2 used to be a bentley but now its a porshe chayenne. Pukimak anak haram jadah tu dah downgrade la. I saw the white porshe chayenne kat sekolah islam adni tadi... Fucking fully tinted. Is that car still his?

Max_Underwood said...

Oh yeah that fucking cuntface stays at fucking TTDI hills gated community....super semiD. Kat jalan datuk sulaiman satu ttdi. For those interested la i mean yg dah kena tipu tu. Leh la pi sana.

依之汉 said...

LOL. Aku suka entrance kali ni. Bila ada jer promote MLM-SM kat aku, aku kata jer ada dengar Aidid Muadidb ma? hahaha... laku gak ayat tu...
Thanks aidid, whoever u are.

azwan said...

Aidid,
Aku ada few suggestions utk ko punya next entries:

1) Bernard Madoff - Ape Korang Nak Heran dengan USANA, Herbalife, Amway?
- Mamat ni legend Ponzi Scheme bro. Tipu sampai USD 65 Bil. Ni leh buktikan yang skim penipuan leh je survive utk jangka masa lama, dan tunggu masa nak crash. Herbalife, USANA USD 4 Bil? 10 Bil?. Bernie buat 65 Bil!!

2) Dr Rozmey - Psycho Jadian. Kes memalukan consultant O&G. Nak kate scientific knowledge tak cukup, dah pun consultant. Obsessed sgt dengan principle marketing strategy.

Keh keh keh..

Thanx bro.

Rose said...

@Neo,
That's why I said mmg chemicals tu ada dlm produk2 cosmetic, normally percentage x banyak, so don't worry. Tapi kalau nak cari excuse nape x nak beli produk kosmetik MLM,, boleh la bagi alasan cam tu, kalau u jenis yg susah nak say no, like me. Hehehe...

Wan, aku, Laila n Chun amat setuju ngan nombor dua itew..

Max, u have anger issues, I think. Sabar, AC will get what he deserve sooner or later.

Anonymous said...

kenapa tak boleh nak paste apa yang takaful ikhlas reply kat sini pasal MXM yang lepas..?? takkan nak salin semula..huhuhuh..

daripada tadi cuba..jadik "sorry, we cant process" je..

azwan said...

Ko ni Max, aku terase macam dok kat blog papagomo plak. keh keh keh..

azwan said...

Nak mencarut pun man man bro. Tunggu trolls okeh. karang makin kurang intelligence nak dok sembang kat sini, tak best gak. keh keh keh...sama2 bro, sama2 kita bantai those MLMers.

Max_Underwood said...

Ooopssss haiya have to tone down ka???? Sorry eminEm's generation la.... Blame it on mr mathers.

Anonymous said...

Hoookay..

what was it that i just read? Owhh kopi power jantan betina ala dakwah & saiko jadian menyerupai cendawan.

mental belock kejap.

hyelbaine said...

Max lama tak muncul so kene lepaskan gian menyumpah walaupun troll takder :P Relax bro, you're scaring all the trolls away ;)

With regards to AC Mang, kaya tuh dia nie. Berapa lama dia dok cekau duit org melayu, confirm jutawan sbb jadi kepala keretapi dajjal :P

So far tak pernah tgk dia around TTDI. Confirm kene sesah kalau dia tunjuk muka ;)

I again reiterate that hijjaz are no unfortunate parties here. I don't believe they're innocent victims being taken advantage of.

I just cannot give them the benefit of the doubt :P

Anonymous said...

Ok baru ingat apa aku nak tulis.

Echo Rose pasal cadangan itew.



vw: mingicat (manky cat?..apasal semer pasal pussy neh?)

Anonymous said...

As advised, our MXM membership program is a standalone program from the Ikhlas PHM VIP Medical Takaful Plan arranged via PHM.

Our agents will promote our MXM membership program and members of our MXM membership program will be given the option to apply for the Ikhlas PHM VIP Medical Takaful Plan via PHM. Payment for the Medical Takaful plan is paid to PHM and the application for the said insurance plan is subject to Takaful Ikhlas underwriting. If the application is declined, PHM will refund the insurance premium to MXM member.."

Unknown said...

kalu nk biz,biz btul2 la pakai konvensional..gi wat iklan kt tv,masuk radio, buat contest cam power root buat selama nie..
kan dah ada nama,guna ar nama tu...
awat nk ber MLM

Rose said...

@raptorarena or anybody else
So, is that the reply from Takaful about their partnership with MXM? Terangkan sket about surat tu. Like I said b4, I am hopeless bab2 nie. TQ.

osip said...

nak kejar profit sangat, nak cari jalan yang paling untung..pastu tak tau halal haram mlm ni..

cek chun said...

calder pakai baju hitam mantap plak malam ni.
bang, hg tengok tak kat food tu?
yummehhh...

laila, rose,
incik aidid ni nak apa gamaknya baru dia wat entry jugah tu

hyelbaine said...

@ Rose,

I'm having trouble understanding the comment as I can't make out what/who PHM is.

From my understanding, those who become members of MXM have the option to be covered under the takaful insurance. Whether the premium is covered when you pay MXM is unclear. If for whatever reason you're refused coverage, MXM is supposed to return monies to you.

I'm blur because I don't know what is PHM. It is unclear if the yearly premium is covered by MXM or if MXM only covers the 1st year and you're on your own after that.

It's best if raptorarena provides a clearer explanation.

Anonymous said...

yup..tu yang takaful ikhlas reply..they said that they are not involved with any MLM and copy paste that i paste earlier from MXM itself, Ho Chai Lee, Assistant general Manager of MXM International Sdn Bhd..

means macam, A jual insurans n B beli the insurance scheme and sell it in whatever B wanted including MLM..

still A is not in MLM..only B is involved..dalam ayat tu..PHM akan try apply via takaful, tapi if takaful tak lulus, so then MXM akan refund smula duit yang dah dilaburkan..

macam tu la agaknya..

Anonymous said...

im sorry coz im not sure why i cant copy paste..

chronology is,

1.im emailing to takaful ikhlas regarding their involvement in MXM..
2. takaful replied that they wanted some time to make some research..
3. takaful replied again said that they are still investigating after a week without a word..
4. they replied with the 1st phrase said, "Below is self explanotary of said product..takaful Ikhlas is NOT involved with any kind of MLM.."
5. that "below-explanotary" is what ive write earlier..

ohh..im screwed ah..smata mata takleh paste..dah huru hara lak..huhu..

Rose said...

Ok, thanks, raptorarena. What is PHM, again?

So, Takaful tak involved, but MXM try libatkan Takaful by applying for Takaful insurance on behalf of their customers yg nak. And if Takaful reject, MXM will bagi balik duit tu. Betul ka? Kalau betul, so, tu tektik saje from MXM untuk nampak credible dengan gunakan nama Takaful.

Don't worry Raptor, x huru hara la.. It's really good effort from you to ask Takaful for clarification. Thanks.

@Chun, I let the force guide AM about which company to be highlighted next (the force of cendawan kot?).
@Azwan, AM boleh jadi macam2, Batman, Gandalf, Yoda, Buttercup, Pussy...
@Baine, jengok gak cari gold tu, but x leh lelama, too depressing tengok orang yg mabuk duit..

Anonymous said...

huh...speechless!

Pai said...

kumpulan nasyid jual kopi jantan betina..elok sgt la tu. Sibuk menyanyi smpai tak tgk tv ke bang?

1) dh kluar kat tv hari tu yg rata2 product ade tongkat ali dan benda yg seangkatan dgn nya mengandungi lebihan gula..dan tongkat ali punye percentage amat sedikit. Tapi kenapa ade lagi nak kluar kan kopi jantan betina ni?

2) kopi jantan betina ni adalah trending yang semakin nak malap skrang ni sbb dh byk sgt product di pasaran, maka hatta dgn MLM skalipun, aku rasa product ni x kan dpt tarik rmai org.

for me, hijjaz punye kopi ni mmg fail dr segala segi, baik dari segi timing mahupun marketing plan. adoyai..

It Just Me..... said...

Aku ada tanya dorang,masa tu kat expo hapa ntah, tgk budak2 yg promote brg2 hijjaz tak kenal pun sapa penyanyi tu, aku tanya, korang ni wat promosi, mana penyanyinya...nak gak jumpa, derang kata, hijjaz bizi kak, lagipun derang mana involve ngan mende ni, pakai nama derang je...then aku tanye hijjaz sendiri, die kata tu semua manager die punya kerjaan.....tapi yg tak best, derang dah sign agreement membenarkan guna nama....sigh...seb la kan...silap2 derang pun tak pernah minum kopi tu...hmmm....i wonder...

azwan said...

Takde soal Hijjaz jadi MANGSA keadaan kat sini.

Walaupun jadi duta product skalipun, Hijjaz mesti responsible dgn apa yg dorang dah sign. Sign means you support and responsible.

Bawak perwatakan baik dan Islamic tak semestinye takkan support product macam arak dan babi je. Bisnes MLM pun sepatutnya diorang jauhkan. Bila you sign, maksudnya you dah read and accept all the terms and conditions.

Sesiape pun mesti betol2 sure sebelum sign any document. Mesti responsible.

ps: Sign perjanjian bayar balik PTPTN, jangan lupa bayar balik..keh keh keh.

Anonymous said...

salam all,

aku rasa hijjaz nak duit mudah..diorang bukan baca sangat perjanjian ke hapa ke..yg diorag tau ada orang nak pasarkan produk kopi ke apa ke atas nama diorang dan buat strategi mlm..diorang bukan ambik kisah pn pasal isu penajaan ke apa ke..yg diorang tau cukup bulan kutip duit..itu je pun..jangan nak cakap hijjaz mangsa plak, aku tau la ramai yg suka ngan hijjaz tapi bila benda2 camni..diorang kena aware la..dah 24 jam berdakwah takkan benda2 macam ni pun tak tau...sedih sungguh

kalau korang free-free n kebosanan sebab takde troll nak hentak..aku nak ajak korang ke artikel aku utk menghentak troll yg ada kat dalam tue..

http://www.mlmscam.net/site/berita/203-auroraniaga-jus-saffron-rm-370-ringgit-sebotol-mlm-scam-terbaru

azwan said...

Somehow I am not interested in other blog. Org macam ahli Auroraniaga tu bersepah-sepah kat CariGold forum. CG tu macam lubuk diorang.

Cerita Hijjaz ni is about dumbass in financial literacy. keh keh keh..loser.

eera said...

As-salam kepada semua... kepada bro AM.. cer tlg korek skit psl satu produk baru Go Geous... tgk benefit bukan main byk lg... nmpk gaya cam MLM jgk tuh...

cek chun said...

howdy

just me,
aku sangat setuju la dengan wan ni. bila nama kita digunakan untuk bisnes, mestilah kita kena kaji dulu pro n cons sebelum nak sign. kenapa harus biarkan orang guna nama kita yang dah gah tu untuk buat bisnes yang kita sendiri tak tau apa bendanya.

jangan la harap nak dapat percent yang tak banyak mana tu, senang-senang jer bagi nama. bila dah jadi macam ni, orang akan salahkan hijjaz ke mamat tu?
budak-budak hijjaz ni takda terpikir ka? dibuatnya benda tu keras tak turun-turun, tak ke depa jugak yang kena saman??

hyelbaine said...

It is the whole reason why I agree with Azwan and the likes, Hijjaz cannot claim ignorance in this. They're as responsible whether they like it or not.

If it goes to court and they're named as defendant, they can't claim ignorance. The court will rule that unless there are obvious facts intentionally left out of the agreement, they cannot say that they're unaware.

As long as the contract and/or agreement is legal and binding, you're responsible. Ingat boleh ke cakap saya main sain jer, mana ada baca Tuan Hakim.

Confirm Tuan Hakim akan baling penukul dia kat Hijjaz.

It Just Me..... said...

chun/azwan,

Tu ah,aku bukan bias derang, hehe...aku terpk gak, naper senang2 derang nak bg nama unless they got something back kan...

mlmallpeople,azwan dah sain mati ngan blog aidid....:P
Tak payah la ko ajak p mana2...haha

It Just Me..... said...

Baine,

X bizi angkat kon tgh2 ari ni? trafik lancar ke?

Aku rasa derang segan kut time aku complain pasal mamat jual kopi tu kat derang, sbb tu derang cakap tak tau.Org guna nama je...ikutkan takkan derang tak kenal kan....hmmm...cam pelik je

Anonymous said...

it just me..

hahaha..takpe2 aku tau korang semua dah sain mati dengan AM..btw azwan ada jenguk gak tadi hantar sedas dua ucapan..mmg terbaek la..

aku mmg follower senyap je dari dulu..tapi semenjak aku tertipu utk datang ke talk mlm aurora scam tue..tue yg wat aku panas ati sgt ni..terpaksa bangkit untuk menegakkan kebenaran..tidak boleh senyap lagi..

anyway just want to congratz all of you on your effort dalam menyedarkan orang2 melayu yg stupid dumb dumb ni..huhuhu

wv:norks cam bunyi maknyah pun ade ni..demm

ZF said...

haii. saya org baru kt sni.. hidup abang aidid..:)

lalacici said...

bosan..nk troll blh x? nih aku copy paste ayat org mlm ckp kt aku..

ni kisah harimau dalam zoo..mengaum kuat mane pun tetap makan daging lembu 2x sehari je..bila dah lama-lama, harimau nih taknak mengaum dah, sebab duduk diam pun dapat jugak daging 2x sehari..sedangkan kat luar tu ade banayk lagi daging2 yang lebih sedap, bukan lembu je, kambing,rusa, kuda, gajah pun ade..
camni la korang yang kerja makan gaji tuh, kerja kuat mane pun cmtu jugak..sedangkan kat luar banyak lagi peluang tuk income yang lagi besar..jom join saya buat business MLM, business sy nih bkn mlm or pyramid tau, halal nih..hahahahaha..

kalau korang kena camni ape korang akan ckp, selain dari blah, berambus or go to hell..huhu..

Annette Michelle said...

Setuju dengan Azwan, Hijjaz bukan mangsa keadaan. Mereka adalah mangsa kepada kejahilan sendiri berkenaan ilmu muamalat.

I got the feel why Aidid rants in his writings (if I could say 'rant'). It's all about the lack of knowledge among Malay Muslims. And these Malays are reluctant to gain sufficient knowledge. They keep living in blissful ignorant.

ps: Aidid, nak tanya sket, apakah kaitan eczema dgn asma? tqvm.

Anonymous said...

lalacici,

mmg tahap psiko lahanat ayat brainwash orang2 mlm ni..btw aku tak nampak pun hubung kait antara harimau dalam kandang ngan kerja makan gaji..kalau pk betul2, lagi best jadi harimau dalam kandang tue dapat makan dua kali sehari..ko pernah tgk animal planet tak? ingat senang ke harimau tue nak baham gajah..nak baham kijang pn lum tentu lagi..berhempas pulas tau..banyak yg melepas je..terkorban pun ada..kena sondol dek gajah,kuda..mati terbungkang je harimau tue sebab nak makan daging2 tue..huhuhu

btw, kalau aku la..aku jawab cam ni je..aku lebih suka jadi harimau dalam kandang..ada orang bg makan,ada orang jaga, ada org bersihkan kandang tak macam harimau2 bodoh kat luar yg hidup diberikan angan2 nak makan daging gajah, daging kuda..walhal belum tentu lagi dapat..hidup kais pagi makan pagi kais petang makan petang nak cari mangsa..kalau tak dapat mangsa? makan taik sendiri je la jawabnye lepas tu mampus..hahahha

Pai said...

aku setuju dgn mlmpeopleareplainstudpid sbb aku suka tgk animal pelenet.

It Just Me..... said...

mlmpeopleareplainstupid said...


btw, kalau aku la..aku jawab cam ni je..aku lebih suka jadi harimau dalam kandang..ada orang bg makan,ada orang jaga, ada org bersihkan kandang tak macam harimau2 bodoh kat luar yg hidup diberikan angan2 nak makan daging gajah, daging kuda..walhal belum tentu lagi dapat..hidup kais pagi makan pagi kais petang makan petang nak cari mangsa..kalau tak dapat mangsa? makan taik sendiri je la jawabnye lepas tu mampus..hahahha

*YER...apa yang ko cakap tu mmg betul, hahaha, sini takde butang like...huhu...

Kopi-Pasta said...

Harimau pun xtamak macam MLMers. Harimau ke singa ke, cari makan sekadar mengisi perut. Xde dia nak kecoh2 kejar rusa masa tengah kenyang.

Rose said...

I am trying to recall ada satu kes produk tongkat Ali coffee mix yang di dapati mengandungi kandungan toksik yang tinggi. Kes ni glamer gak sebab Thailand yg highlighted this issue (researcher gp from Thailand yg highlighted this issue). Ada sesapa ingat tak kes tu?

Sebab my fren yg kerja kat IMR kena buat test toxicity balik, kira nak confirm or sangkal. Mmg confirm toksik. Tapi boss syarikat tu datang kat IMR n marah2, pastu kes tu cam senyap jer. Pastu company tu tukar, and the coffee mix tu pun tukar packaging.

Sorry sebab cerita ni cam testimonial lak, xde reference. But baru teringat, last year my fren dok cite. Apa2 pun, kalau suka minum coffee mix nie, just berpada2, jgn sehari minum more than one pack, especially produk2 MLM yg kita x sure manufacturing dia camne.

p/s sgt suka komen kopi pasta about harimau tu

lalacici said...

mlmpeopleareplainstupid..

yup2..agree..takde butang like..huhu..

maybe, just maybe la, makan gaji is harimau dalam kandang, tapi harimau kat luar is about REAL business kan..ade risk yang kita kena ambik..kalau untung ok, kalau rugi tanggung sendiri..but MLM is not REAL business..
and yes kopi-pasta , harimau tak tamak, kalau tengok animal planet, ade time tuh rusa lalu depan mata dia biar je sebab dah kenyang kan..^^

cek chun said...

Nampaknya aku kena tgok animalpelenet la lepas ni

Aidid Mu'addib said...

Chun...
Ko tgk aje la Animal Planet.
Aku tgk Laura Calder kat AFC...

azwan said...

Pasal harimau tu kononnye perumpaan yg "matang" la. Bullshit, awatla bangang sgt MLMers ni memandai2 cipta perumpamaan cenggitu. Apesal tak amik contoh babi ke, khinzir ke, cipan ke.

Just sebab nak membuktikan something, diciptanya pulak perumpamaan bahlol camtu. does not make sense at all. same la semate2 nak menghalalkan MLM, petik ayat Al-Quran sana sini. Tak ke bodoh tu. It could be anything under the sun kalau nak buat perumpamaan camtu, semata-mata nak create urgency pada yg mendengar. Ciptala ape pun, point dia situuu gak.

Ya ya ya...Manusia cipta peluang untuk berjaya. tp perjalanan nak cipta peluang tu mesti la care yg betol, berpegang pada prinsip2 asas perniagaan yg betol dan Halal. Yg dok langgar macam babi tonyok, jadila macam MLMers. Main belasahhh..main sign jek..termasuklah si Hijjaz. keh keh keh keh..

OSJ said...

Salam Bro Adid,

Im a silent reader of yours,and i found that ur blog is pretty amusing and full of scientific research, so i have one request,y pertimbangkan utk ketengahkan isu man-made earthquake, this is a very hot issue since it's been research by people in the internet ,youtubes, yang benda ni mmg wujud, and we're worried, because this technology is not like nuclear weapons,sbb kalau nuclear weapons mmg orang dah tau,and even if launched and kawasan bom jatuh pun kita tahu,n boleh detect ini betul2 bomb and syak bomb tu sape launch. Tapi man made earthquake ni ramai yang tak tahu lagi sbb semua akan blame this is mother nature, pergerakan tektonik,plate2 bumi. So agenda ni IF BETUL2 ada, semua orang leh buat research and tahu, teknologi jahat ni. In US, mereka ada Project HAARP (High-frequency Active Auroral Research Program) the experiment involves the world�s largest �ionospheric heater,� a device designed to zap the skies hundreds of kilometres above the Earth with high-frequency radio waves. Ada video kat youtube yang explain very thoroughly. Some say this man made earthquake dah pun occurred in earthquake events such as Japan,Acheh,Haiti,etc which is menakutkan.

Harap bro aidid leh explain lebih details in one article(dlm penulisan) since it's ur expertise in doing research and physics. :) Thank YOU!

http://deadlinelive.info/2011/03/11/memory-hole-video-of-the-day-tesla-tech-fulford-haarp-

http://newdawnmagazine.com.au/Articles/Earthquakes_Natural_or_Man_Made.html

cek chun said...

Now I hv to watch natgeo la pulakk. kehkehkeh. Better stick to AFC la mcm ni

Da One & Only said...

@ beautifool

better check this site : http://www.earth-issues.com/

rsnye bro aidid xmo layan kut selain dr issue sebenar kt sini...

azwan said...

Annette,
Eczema and asthma is related. eczema is an atopy sign of asthma. means kalau pesakit tu ada eczema, kita boleh agak dia MAYBE ada asthma gak.

For further details of both diseases you can use makcik wiki. thanks.

Aidid Mu'addib said...

Dear beautifool (hopefully no relation to Hai-O)...

Aku byk baca gak pasal conspiracy teori sebegini, yg ada bermacam ragam dan permutasi... tapi, aku dah tinggalkan hobi alternatif research tu dalam 7-8 tahun dah kut... after a while, it get stale. Humans, especially omputeh, think so highly of themselves, and they don't have high regards to Allah and Qada' and Qadar - so, teori macam man-made earthquake sebegini pun dia org mahu jadikan isu utk di diskus. They think that God is irrelevent in most things in this earth - so, that's why ramai yg berfikiran bahawa ada illuminati la, one world govt la, bla blab bla...

And that's why I think Yahudi tu sewenang2nya bermaharaja-lela bunuh org Palestin dan perasan they're above God's law - sebab they think they control the world. Perasan aje tu. Hey, masanya akan datang jugak bila manusia itu, tak kesah sapa, akan dibalas dgn sewajarnya oleh Allah. Have faith that Allah will protect as all... Kalau ada la teknologi mahu kasi earthquake kat tangan US military - what the heck can we do about it? What the hey can anyone or any country do about it? What does it matter if kiamat is in the hands of yahudi and nasara then? It's not their power to make me live or die in the first place anyway...

So... I have stopped reading "alternative media" and Rense.com a long long time ago... it wasn't a waste of time really - it's just that I've moved on to other reads.

Annete...
Azwan has given u the gist. Asthma and eczema is a different presentation of the state of allergy or hypersensitivity in humans. It's like if one develop allergy on the skin chronically - that is called eczema. If it's acute - urticaria. If the allergy occurs in the lungs - it's asthma.
Some people have it bad, some has it mild, some have zero.

mlmpeopleareplainstupid said...

AM: better layan nigella lawson bro, baru mengancam.

cek chun: afc dah tk best.alih2 cite sama je..last2 aku layan restaurant makeover ngan license to grill je. better layan lifeinspired 706.

beautifool: haarp nyer project ni conspiracy theory..kalau nak cite bab ni mmg tk habis..cam nak cite alien tue wujud ke tak..

nak banding haarp ngan MLM pyramid scam ni..aku rasa bahaya lagi MLM ni..kalo earthquake/tsunami sekali ngap je..bertawakal ngan berdoa je la kita masa tue..kalau MLM ni cam kanser..pelan2 merosakkan masyarakat sampai satu tahap abes tisu/sel badan ko dimamahnyer..pastu baru ko mati..lagi sengsara..

ko cite pasal project haarp ni tetibe aku rasa cam nak main red alert plak..wat weather station satu ngan ionosphere satu..mmg best..pastu zzapp semua enemy..peh..kalo bleh aku nak zzap je banggunan2 ads4fuck and banggunan mlm2 celaka yg lain.

cek chun said...

mlm
aku dah habaq kat bang aidid, nigella lagi yummeh n ohsem. tapi dia nak gak si calder tu

ufo aku layan. mutation. crop circles. saja isi masa lapang.

Rose said...

Adakah mlmpeople ni orang sama dgn mlmpeopleareplain stupid? Short form mlmpeople, karang kena belasah laks, hehehe...

Betul gak, nape harimau slalu dijadikan contoh oleh MLMers, Ustaz Zohdi pun guna harimau as contoh, masa video (alamak, x ingat nama produk, malas nak check sebab nanti bertambah page views AM, kena perli lagik!) itew...

p/s- tergelak baca Wan suruh bagi contoh cipan n babi tonyok

cek chun said...

rose
aku konpius gak nih
nak panggil mlmpeople or plainstupid?

panjang bebenor yeob nick hg
kehkehkeh

Rose said...

@eera,

Go Goes nama produk, kan? Apa nama company tu?

Rasa pernah AM komen sket dlm one of d comment threads, tapi x ingat entry mana. But mmg MLM ler...

@Chun kehkehkeh...

mlmpeopleareplainstupid said...

rose: hahhaa..aku orang yg sama tapi kan problem la kejap aku letak openid tp time nak submit komen tk leh plak..terus aku wat google account..tue yg ada kesilapan dalam nick tue..btw aku saja letak nick camtue panjang sket sebab sedap sket kalau sebut..40 kali sebut makin bodoh la orang2 mlm ni..huhuhu..korang pandai2 la shotfom kan ye..huhu..

cek chun: betul nigella lagi yummy laura calder dah berkedut..huhuhu..


wv: bioung <--- dah macam nama produk mlm plak cam mengejek aku plak ni.demm

Aidid Mu'addib said...

Ada update di sini:
http://aididmuaddib.blogspot.com/2010/11/gelang-ac-mizal-sapa-la-yang-kena.html

azwan said...

Aku baru balik dari jogging 2 round. Biasa 1 round, ni rasa macam nak pengsan, gluconeogenesis aku tahap melampau, lactic acid aku fluctuate. Aku tgk bila aku slalu jogging, performance aku on bed lagi bagus. tak payah kopi hijjaz, jus kordi. hampehhh.

Tibe2 bace plak pasal update AC Mang tu? Ape citer tu? Dah bungkus gak ke? cepatnye crash. aku ingatkan inilah MLM "sebenar". Kah kah kah..org dah cakap degil!

Anonymous said...

Aku sebenarnya nak tulih 30-page proposal nak put forward a strong case kenapa AM kena tulih enteri pasal Dr.Jugah. Tapi memandangkan byk bebenor kopi nak kena buat sejak dua menjak ni & nak berendam lama2 ala ikan duyung dgn lilin romantik bagai lepas gym pon suntuk masa, so I settled for a short bullet point summary.

10 reasons naper AM patut tulih pasal Doc Jugah

1. AM is oh-some
2. AM is some bad-ass
3. AM is ass-holishly da bomb
4. AM is a bomb-s-hell
5. AM is hell-ishly sexay (jgn korang ingat Peter North lak) or tukang seksa? heh

Ok ok, aku tahu AM tak makan ampu/ puji punya..(but for what it’s worth he’s some/most or all of the above…),so here goes:

6.Boleh kasik peluang readers kutuk secara kaw kaw kaw punya like there’s no tomorrow (that’s a bit much, I meant criticize secara berhemah weeeee)

7. azwan leh belasah dengan girang sebab Doc Jugs dah memperlekehkan profesi doketer & vet sejagat

8. Rose leh chek skeleton in da closet kat komposisi kandungan jus2 & obat2 keramat Doc Jugs

9. Che Chun, Rose & Miss Laila leh kutuk2 rambut cendawan, citer 10 alam Jugs, his delusional mind dan merapu dgn banyak lagilah (yg last ni Laila jer) .

10.Page views akan meletop sampai 2juta bak kata Baine brothah.

11.Tolong yg kelabu asaps & putihs dari teraniaya perabih duit beli jus kurus padahal ikut instruction tak yah telan pon leh kurus, memudaratkan diri dengan Espresso XY (kopi?) yg leh wat ereksi luarbiasa sampai tahan sampai 10 hari ….& terpedaya ngan membeli produk2 overpriced lain yg dikatakan ajaib & luarbiasa (dia cakap lam website)

12. Leh kutuk MLM plan Doc Jugs dubbed Gen: Atok nenek hang, Gen: Cucu cicit hang dsb

13. Owhh, did I say 10?


In any case, it's up to tuan tanah, whichever kampeni his heart may roam.

Maceh.

ps..kalu ai dah merapu cam ni maknanya tunggu taim tiduq

Rose said...

Woohoo...you go girl!

p/s ingatkan nak jadi spy kat fb Dr Rozmey tu, but bila tengok rambut dia, serious x leh nak click the like button! Serious x leh! Laila, u la gi like kat fb, jadi spy...

Anonymous said...

Ai malulah Rose.

Ai pemalu sangat.

cek chun said...

dia buat dahhh
kahkahkah
aku baru bersedia nak tidoq.
even kopi sejug tak bisa buatku berjaga.
laila..lailaa...
teruih mataku tersedar dari lamunan

aku rasa tadi tuan tanah tu kata tungguuuuu....

Anonymous said...

Cek Chun, so tuan tanah kata dia nak buat lah? Ler awat hang tak habaq mai. Letih aku tulih panjang2. Ni first time, aku tulis panjang berjela kat belog ni.

cek chun said...

takpa weh..
menghidupkan suasana malam yg suram..

actually his reply was (ok ok ok nanti la.. hahahaha)

so, ada macam nak buat tak??
ko rasa camner?
iskkk aku lak rasa high semacam ni. too much caffeine ke apa nihh

Anonymous said...

Kalu reply camtu Chun macam sebijik aku pernah cakap kat ada satu mamat nak ajak kuar dinner (sebenarnya aku maleh pon, tapi saja being polite) . Keh keh keh

Takperlah, aku menerima next entry seadanya walaupon bukan pasal Doc Jugs dan dengan hati yg terbuka, seperti biasa. tsk tsk

nasi goreng ayam said...

perghh... salute dowh kat ko aidid. dari segala ilmu sains kimia yang aku tak reti / tak pernah dengar, dari ilmu alam dan manusia, dari teknologi nano hinggalah ke ilmu agama dan feqah ni, ko boleh sapu semuanya.

tabik spring..... hapuskan MLM

mamaeesya said...

hahaha... good one.. lenkali org ajak mlm jer, nak jawab camtu gak.. "pernah dengar aidid muaddib tak?" LOL

*terima kasih for sharing all these things... really appreciated it..

eera said...

@rose

a'ah nama produk.. sy ada try buka website dia www.gocell2u.com.. diorg claimed yg this produk using stem cell therapy.. agaknya harga jd mahal sbb gunakan stem cell dari buah apple swiss kot... huhuhu

Unknown said...

salam bro...yang ko citer ni skim cepat kaya and skim piramid...banyak beza tu ngan mlm...tahu dulu apa bezanya lps tu ko rujuk ngan JAKIM...JGN HENTAM CAKAP tanpa asas yang kuat...ramai lagi bro orang cari mkn dgn mlm yang halal...aku rasa ko ni mesti biasa menjadi mangsa skim haram jadah tu kan...sebab tu ko jadi DENDAM...semua benda ko sapu rata...kalau betul ko tak suka sangat dengan shape piramid tu...ko berenti kerja la...dan ko tak payah la kahwin...sebab kalau ko plot balik susun atur tu...piramid la yang ko nampak...orang macam ko ni la sebenarnya yang bunuh bangsa sendiri...ada lagi mlm yang baik...muhasabah diri dulu bro....ni nasihat aku...KAJI DULU BEZA ANTARA MLM NGAN SKIM CEPAT KAYA @ SKIM PIRAMID TU...

Rose said...

Salam Mohd Firdaus,

Sila ke entry bulan Oktober 2010, berderet-deret AM dah terangkan pasal skim pyramid, MLM and nape baik jauhkan dari kedua2nya. Lepas habis baca, baru la masuk bagi Salam semula, ya? TQ

p/s bukan Encik Mohd Firdaus sorang yg confuse camni, kenbanyakan hamba2 MLM pun bagi point yg sama.

hyelbaine said...

@ Firdaus,

Who is the one in denial, who is the one that is vengeful with an axe to grind? Who is the one that has yet to investigate and present the facts?

Pray tell.

As Rose has said, have you read the previous posts and comments? If you have not than I suggest you should.

Do that before spewing mental farts so that we can engage in a mature conversation. If not, you won't last long, see previous trolls for example.

Dunia Baru said...

terbaik la weeehh topik nih....nnti gua copy paste anta kt org2 gomen ni..hehehe...gomen taget geng2 MLM ni sbb biasa la...senang wat personal loan kalau perlu cpt kaya..masuk byk kepala..hehehe....sampai now tak kaya2 gak..bulan2 gaji abis wat potong ke loan jek..hehehe

Aidid Mu'addib said...

Firdaus,
Kok iye pun nak komen berapi kat sini dik,
abis kan la sekolah dulu at least sampai darjah 6...
Please please please dik oi...
Haish! Wadefak la ko neh!

zini said...

lagi sorang terjah tak pakai helmet...dah berasap keyboard org taip pasal piramid nih...

nakmaju kena banyak membaca dol

OSJ said...

Haha, not even a scratch im involved in any of this stupid crap business Aidid(just fyi :P), makan duit orang, i have many friends still study that have that kind of experiences losing some big ringgit, sedih tengok..

Back to my subject,yea, i read most of the things in internet,from memebase until fiction to science based reading, it's just SAD to know that SOMEHOW if it's exist, the most powerful invulnerable weapon on earth fell into the wrong ppl, and act like God..

Anyway guys, thanks for the feedback, i will go back to silent mode reader now,btw keep up the good work Aidid and others in this blog, bongkar lagi semua mlm biznes crap ni..

Salam..

azwan said...

Firdaus, mane ko?!!

hyelbaine said...

@ Azwan,

Lari dah weh mamat tuh. Dia ingat dia dtg ckp berdegar2 org takut tapi tgk2 dia yg kene sergah.

Teruih sonyap haa....

Rose said...

Sangka baik: dia dok study October entries. Lambat sbb kena guna google translator..

azwan said...

low class punya troll la ni. mat rempit mana ntah..

hyelbaine said...

To be honest, one can't expect much from trolls. To expect them to read earlier posts and digest them requires a lot of reading, understanding, comprehension and effort.

Those qualities if possessed would mean that they wont be involved in MLM's in the first place. The fact that they are involved in MLM AND provide such mental farts for comments shows that they lack the qualities I mentioned earlier.

Sad but true, it's a bitter pill to swallow.

Rose said...

Baine, u familiar with forex ke? Dlm fb SNTM ada one post about this company (ada kait ngan forex?) yg create system MLM, not buat MLM. So, ada la berbalas2 dgn member SNTM n d Dr yg buat tu. link
http://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=140570059346127&id=144366415620850

Like reading the comments, learning...

azwan said...

Dari web evofxclub...

"DISCLAIMER : PERNIAGAAN FOREX ADALAH PERNIAGAAN ELIT DAN PROFESSIONAL.
SETIAP PEDAGANG FOREX PERLU MEMAHAMI BAHAWA PERNIAGAAN INI ADALAH PERNIAGAAN YANG BERISIKO TINGGI."

Rose,
Forex game is not for ordinary people. I agree with the above statement. To excel in Forex, you need to learn from the best, and get the best mentor. Skillset development is timely and need close professional supervision. For a beginner, they can earn 200% profit stat, then in a split second crash 400%. Its a man with wisdom game.

neutronization said...

bro aidid, ada typo error dlm website.... bro tulis dinnarhijjaz.com, tapi correct website ialah dinarhijjaz.com , with single "n"

Rose said...

Wan,


"Jebat said (SNTM) Sebagai seorang forex trader, sy ingin nasihatkan forex nie sgt susah. Bukan mudah. Hakikatnya 90%-95% trader gagal dan rugi. Forex memerlukan seorang yg rajin analisa chart, kreatif, disiplin, sanggup gagal kerana u PASTI RUGI sebelum berjaya."

Pahang trader :Saya setuju dengan Tuan Jebat..sebab itulah Sistem EMA/MM direka.Tapi hakikatnya,kami TIDAK RUGI pada pertama kali kami TRADE..malahan, kami dah boleh withdraw selepas seminggu kami trade..MEMANG TERBUKTI..ada banyak testimoni yang tuan boleh lihat..Lebih bagus DATANG SENDIRI KE OFIS KAMI.."

Tu yg heran tu, that the company boleh claim mesti untung, x rugi, kalau join depa. Apa2 pun mmg la I nak main forex nie, saje nak tahu. TQ.

hyelbaine said...

@ Rose,

To be honest, there's truth in the comment starter's view that FOREX is never guaranteed. Even bank's can't do it. There'll be days when a bank's Treasury dept will be caught short and there'll be days that it'll be in the long position and staring at losses.

FOREX is a very touchy subject as some views from ulama have cautioned that it's very near to gambling. FOREX without proper understanding of how the money market works, treasuries, understanding corporate events and world economics will be as good as gambling. There's always a pull and push factor when it comes to FOREX, timing is everything.

Again I stress that NO ONE wins at FOREX all the time. Unless you happen to be big enough to manipulate a whole country's currency which means your timing becomes perfect. Only Goerge Soros had that kind of financial backing, that was in the billions, closer to trillions. I doubt these people are that strong financially. If you're only 'investing' 1k and not more, then you're actually NOT trading on your own. You're most probably contributing into a pool of funds.

I find it amusing that the Dr. claims to have developed/created MEPS. MEPS have been around since the 90's and he was only a developer there between 1999 and 2001. MEPS as a system had already been matured so he was no more than just another developer maintaining it, not the CREATOR.

The website itself has all the trademarks of MLM scam if you asked me. Claiming 200% profit (believe me, even bank's struggle to make those returns and they dwelve in FOREX in the millions), affiliates and "start with low capital" are all hallmarks or keywords of MLM.

I would need sometime to dig into this. Need to stop those people from the Treasuries department in banks that go through LDP every morning and get some feedback from them :P

Maybe I'll do a write-up and pass it to Aidid if he's interested to post it.

Rose said...

Baine,

TQ! Would love it if u can dig deeper...coz it's sounds quite fishy and ni mesti byk duit burn nie...

Rose said...

Correction
Apa2 pun mmg la I TAK nak main forex nie, saje nak tahu.

azwan said...

Betol baine.

Bila aku jumpa mamat2 yg main forex ni, as if like they know everything about money. Nyampah sgt2 la, berlagak memang tak kena tempat. berlagak mcm investor. rase nak lempang pun ade. Ade yg siap dapat SMS dari "mentor", suruh invest sekarang! keh keh keh...

macam bergantung pada nasib pun ada kalau you are nobody. main forex ni bukan setakat tgk graf naik turun, tu bahlol namanya. Investor tak tgk graf satu dua hari, tgk trend yg bertahun2 punya. their experience is priceless. again, perasan investor budak2 bangang ni.

Hmm..kalau aku la investor, setiap sen yg aku invest, aku nak tau setiap sen tu pegi mana. be responsible!!

hyelbaine said...

Honestly, the more I read the website, the more I'm inclined this is MLM with a very well masked cover.

They don't display their 'compensation plan' in the normal way, they rely on very confusing words but again, the hallmarks of MLM's are all there.


FOREX is not easy, believe me. I spent years working in the dealing room (part time, full time angkat kon LDP) and they're people who are under as much pressure as most air traffic controllers are. Like Azwan said, it's not just about reading graphs and charts.

And you know what will unravel the whole mystery about this EvoFxClub? The useless system. FOREX is not about the system but about WHEN you put and pull the money. System is just a tool for you to input the deal.

But these people are selling their EMA/MM system as if the system will read the graphs/charts, compare against historical data (which they don't have) and 'advise' the 'investor' when to transact. No system can do this, most Treasury/Money Market systems are just vehicles, they're not a crystal ball that looks into the future.

The crystal ball is the experience, tactfulness and knowledge gained over years. Not some dumb system.

So, sabar yer...gimme sometime and do some write-up to pass to Aidid

Rose said...

@Baine,
Take your time. Kalau boleh kaw2 kasi sapu bersih..Irritating baca komen2 dr amenda tah tu and his koncu2..

@eera
I've tried finding scientific publications with the keywords apple stem cell, skin, anti-ageing. Tak jumpa lagi papers on that, ada a few patents jer. So, x tahu keberkesanan produk dgn apple stem cells nie.
One product that has lots of scientific papers reporting the efficacy is Imedeen (memang test guna produk ni sendiri, bukan bahan aktif saje like what most company are doing eg. Cordy juice). Bukan nak promote tau, saje nak inform coz I'm taking the product, and before I use any product, I will research gila2 dulu, coz tak nak perabih duit kat benda2 ngaruts..

Hell`s Angel said...

forex? it's a GOOD way to make money and at the same time it`s the BEST way to lose all your belongings.

A close relative of mine once get involved in forex. Making big bucks and starting to get greedy. Buying big continental cars and houses like he could pay the installments forever for the forex but mind you he's just a primary school teacher. One day because of too much greed, he lost everything. All his lifetime savings, couldn't pay the personal loan he took as initial capital to play forex ( i wonder why he didn't settle the loans in the very first place when he got the money) cars repossessed and houses going on auctions. Just so sad... that is why it is so close to gambling the same as stock exchange

vw: laisar (just play forex at your own leisure?)

Rose said...

@eera,

sorry, ada correction. Ada jumpa one paper on the plant stem cell (that's the keyword to use, not apple stem cell), and it was done by the people that creates PhytoCellTech® which GoCell ada MOU. So, nampak cam legit gak la product dia. Rasa mahal sebab The company beli from PhytoCellTech®, plus probably MLM (x check pun, not my expertise). But kena ingat yg takde lagi papers on the actual product it self. Hope this helps.

eera said...

@rose

terima kasih byk2 utk info tu... cuma tak tahan sebab harga terlalu mahal.. RM470/kotak utk bukan ahli n for ahli RM390/kotak.
hmmm... mkn fresh fruit n vege lg baik lah camni... huhuhu

Rose said...

@eera,

U r rite ;)

hyelbaine said...

What Hell's Angel has described is true. Just like MLM, the bigger the risk the higher the returns.

Because FOREX involves maneuvering your position up to 5 or 6 decimal points, you know that the margin required for you to gain any profit would mean a large initial capital outlay.

People who earn a living in the dealing room watch the screens all day long. Either you do it full time or don't. Currencies and money markets move faster than you can blink. By the time you hear/read a breaking news, you're already late.

Going back to the topic though of the post though, I find it sickening to read the statement "Konsep berniaga sambil beramal". That for me shows that Hijjaz is no unsuspecting party in all this.

I seriously hope they get find out sooner rather than later.

ps: I wonder how is Akhil Hoi's MLM doing....

nazer said...

bro aidid tolong explain pasal dinar iraq..sekarang tengah hot dipasaran..cepat2 sebelum terlambat..

Unknown said...

@ rose
kite pun pernah amik imedeen zaman tok kaduk dolu.. now ada org suggest ultracoll collagen dr UK tu, dorang pos kat kite. Apa pendapat awak ttg ultracoll tu? Tq rose

wv - sangeal (sang real, san greal..!?)

n0tangel said...

alaaaa... pasnieh malas la nak layan lagu hijjaz lagikkk!

drafunt said...

Wahh dah ada business MLM pulak dah. Tentu dah loaded mengena orang lagi. Duit orang yang tak jadi pegi umrah melalui Pakej Umrah Hijjaz travel dah hampir 2 tahun tak bayar lagi........bukan sorang dua.....lebih puluhan......

Azamuddin said...

saya dah lama berkhidmat dengan hijjaz.. banyak juga yang saya dah kongsi dengan hijjaz... pada pendapat saya lah.. kebanyakan bisnes yg hijjaz buat sume.. kebanyakkan nye under koperasi muamalat bersatu terengganu berhad.... jadi nya.. saya rasa lebih baik saudara tanya elok pada abg isman... sebelum jadi isu lebeh besar... bahaya ni cik.... silap2 haribulan naik mahkamah nanti.. ni melibatkan hal-hal cari makan anak bini.

Adinda said...

azamudin.
sepatutnya hijjah la yang kena alert dengan benda ni. semua benda kan ada bukti. bukan sebarangan letak kan?

Azamuddin said...

yes.. hijjaz rasenye dah alert awal2... sebab... sebelom mlm dah heboh diharamkan.. sye pon penah join... tp lepas kes mlm diharamkan tu lah.. hijjaz terus buka koperasi muamalat.... perniagaan berlandaskan syariah... n dalam koperasi muamalat tu sendiri.. ade pkar perniagaan islam..