And so it is...

Thursday, March 24, 2011

Greed? Right On The Money.



ARE WE GETTING GREEDY? LACK CONCERN?
Bernama - Tue, Mar 22, 2011 11:03 AM MYT

KUALA LUMPUR, March 22 (Bernama) - Is it true that some of us are not concerned over other people''s ''woes''? Is our society, known for its courtesy and politeness, has now turned greedy? 

Several incidents that happened early this year had shown the ''true face'' of some Malaysians. Last February, the whole nation was in disgust after reading about the vain pleas of trailer-lorry driver Ahmad Rozlin Ahmad Murad. His pleas were for passers-by to help his friend and co-driver, whose body was pinned in the vehicle. The trailer-lorry was earlier involved in a road crash. Ahmad Rozlin''s pleas were ignored as some passers-by were more concerned with grabbing rice sacks that had fallen from the trailer-lorry.


A month earlier, a 4-wheel drive vehicle that carried more than RM$70,000 in coins crashed at KM 244, North-South Highway near the Pedas exit. What happened afterwards was a ''rush and grab'' for the coins by passers-by who had stopped their vehicles, despite the vain pleas from the 4-wheel-drive vehicle''s driver. The rush and grab ''carnival'' did not stop despite the presence of the traffic police and highway personnel there. Fortunately the crash victims escaped with light injuries.


Another similar incident happened the same month. A van carrying a consignment of yoghurt drink (a well-known brand) crashed at KM 424.9 of the North-South Highway near Bukit Tagar. What had happened next? Several drivers of other vehicles stopped but not to help the victims. Instead they were busy picking the yoghurt containers.

REACTION

These incidents had drawn the public''s response including that from the ulama and intellectuals. Perak Mufti Tan Sri Dr Harrussani Zakaria, according to news report, said the money taken was ''haram'' and must be returned to its rightful owner. The adviser to Johor Islamic Religious Council (MAIJ) Datuk Nooh Gadut had similar views. He said the passers-by should have assisted the victims and returned the money instead of taking advantage over the situation. He said the incident should not have happened in a Muslim nation like Malaysia.

WHAT IS HAPPENING TO US?

What is happening to the Malaysian society? It is only nine years to go for Malaysians to achieve Vision 2020. We are also in the midst of making the 1Malaysia concept a success. But is our society ready for these objectives. 

Universiti Sains Malaysia''s (USM) Social Science lecturer Dr Intan Hashimah Mohd Hashim said she viewed the incidents in two aspects. First, the factor that passers-by failed to help accident victims. Second, why people were willing to steal/take away items from the scene of accidents? According to the social science expert, such attitude has got nothing to do with the courteous Malaysian values but more of the ''by-stander effect''. Social psychology studies have shown that the inclination to help would be reduced due to the presence of many people at the scene.

"The presence of many people at the scene may make a person to feel that the responsibility of helping the victims does not fall on his shoulders alone. In fact many would feel that other people should be helping the victims instead of himself. Hence they are reluctant to help".

Dr Intan Hashimah feels that this phenomenon frequently occurs in the society including that in the western countries. The urgency to help would come if only one or two persons are around at the accident scene. About the second aspect, Dr Intan Hashimah is in the view that it is related to the sense of responsibility.

"In the second situation, those who stole from victims at accident scenes usually numbered more than one and they did not know the victims. Furthermore, there were many others who did the same. This had reduced the guilt and shame in them. They did not fear being apprehended as the authorities were not around", she said.

WHY THE LACKADAISICAL ATTITUDE?

There could be several possibilities that lead to the lackadaisical attitude. For Dr Intan Hashimah, this is not linked to the moral deterioration in the society but more of the ''situation factor'' that drove someone to commit such an act.

"In this situation, the society needs a role model. If someone helps a victim and another prevents the others from taking the things away, other by-standers would also do the same. What we need is a role model that shows positive values which can push the others to do the same. I believe there are still many good Malaysians but they do not know what to do in case of emergencies", said Dr Intan Hashimah commented. The social psychologist said she does not see that Malaysians have begun to lack the caring and courteous values.

"However they practise that on people they know and not on others who are unknown to them. We need to be sensitive to all and not only to people that we know". Dr Intan Hashimah said educating adults on this aspect is different, unlike teaching children and students. All individuals need to inculcate the caring concept themselves.
 
"Then, we will not hesitate to help accident victims, avoid stealing from them and do not wait for others to render help", she added.
   


Olahan Daripada Perkara Bersangkutan:
TAMBAH RAMAI MELEIS TAMAK? BESA LA BEB!
TakBernama - Rabu, 23 Mar 2011

POKOK SENA, 23 Mac (TakBernama) - Adakah benar sesetengah mala'un dalam masyarakat Melayu itu tak kesah langsung tentang kesusahan dan kerugian orang lain? Dalam masyarakat Melayu kita, yang mana dahulunya diakui mempunyai sifat lemah-lembut dan berbudi-pekerti, sekarang ini ramai yang dah berubah macam lanun di daratan dan sudah banyak yang berperangai macam cacing kerawit?

Beberapa insiden telah berlaku dalam setahun kebelakangan ini yang telah memberikan "gambaran yang sebenar" tentang perangai tamak-haloba sesetengah orang Melayu. Awal tahun lepas, begitu ramai anak ntah sapa-sapa telah menyertai satu skim piramid yang dinamakan Hyprobulksms (atau nama timangannya - Hyprakbullshit), dan dalam usaha seorang lanun bernama Hairul Nizam Hashim untuk mengaut keuntungan macam pundek (oh, bersama dua beradik Mohd Fareez Zainal dan Mohd Faizal Zainal), dia telah mencanang dan mengabui ramai anak Melayu untuk join perniagaan laghanya. Berpuluh ribu anak Melayu telah bersedekah duit free naik ke atas piramid yang dibinanya, yang mana akhirnya, pejabat Hyprakbullshit diserbu oleh pihak KPDNKK pada Sept 2010, dan mereka mendapati syarikat tersebut tidak mempunyai lesen AJL yang sah, dan sebenarnya mengamalkan kerja firaun... well, macam firaun. Ada beberapa ketul anak firaun yang berjaya mengaut keuntungan berpuluh ribu hengget, tetapi yang jauh lebih ramai lagi, dapat minus zero. Akhirnya, begitu ramai orang Melayu kecundang masuk longkang yang ada taik, dan masing-masing tidak dapat keuntungan yang dijanjikan. Hyprakbullshit tu adalah skim piramid dol? Keuntungan wadefak? 

Walaupun telah dicap sebagai penipu dan penyamun, Hairul Nizam dan dua lanun lagi itu masih tidak berputus-asa, dan awal tahun ini, telah melancarkan satu lagi skim piramid, kali ini dengan ada lesen AJL (yang pasti KPDNKK dah kena kelentong buta-buta la tu), dan daripada plan pemasaran terbaru mereka - nampak gayanya sama aje - skim piramid jugak. Tukar nama udah. Sekarang bukan lagi Hyprakbullshit, tapi Hyproblast (atau nama timangan baharunya - Hyprakbahalol). Entah macamana KPDNKK boleh luluskan pulak kali ini, selepas 3 lanun tak sedar diri itu mengaut jutaan ringgit daripada skim piramid terdahulu, tanpa masuk jail pulak tu, hanya pihak KPDNKK yang boleh jawab. Sementara itu, ahli-ahli Hyprakbullshit yang dah bungkus tu, ramai yang dah menangis, ramai yang dah mengamuk, dan ada yang nak menyaman HyperNet Resources, supaya mengembalikan wang mereka yang masih sangkut sebelum ini. Itulah orang Melayu - yang lanun terus-menerus jadi lanun, tanpa rasa bersalah, dan tak kesah langsung dengan ramainya orang Melayu lain yang dia dah kencing. Tapi, yang menakjubkan, ramai jugak anak-anak angkat lanun yang dah pernah kena kencing dulu masih tak serik-serik jugak lagik, dan ada yang masih nak join Hyproblast ini pulak. Al-mangkok terhayon macam tulur unta padang pasir.

Pada tahun 2010 juga, terdapat kes Login Facebook Get RM100 atau Infinity Downline, ciptaan orang Yahudi Amerika yang diimport ke Malaysia oleh Morgan dan Celya Tay alkafirun suami-isteri, tetapi ditujukan kepada anak-anak Melayu dungu dan bahalol yang masing-masing ada akaun facebook. Jadi, masing-masing bebudak Melayu tu semua sebok la nak mengemis RM100 duit orang lain tanpa segan-silu, sedangkan menatangnya adalah skim piramid yang dah jelas nak mampos. Tarak sekolah betul anak-anak Melayunya pun sekor-sekor. Jadi mainan orang alkafirun sewenang-wenangnya, dan itu pun dia orang tak perasan. 

Dalam bulan ini pulak, terdapat satu kes yang baharu sahaja terbongkang. Pada 1 Mac 2001, Aididleaks telah memberikan pencerahan tentang skim piramid mangkok-hayon yang baharu sahaja dilancarkan oleh Melayu fasik@munafiq, yang dinamakan sebagai Profitnetwork.biz, RM200 satu kepala, bila join dapat cermin-mata kartun harga RM5 - bongok takleh diajar langsung anak-anak sakai PNG yang join skim piramid yang ini. Pada 17 Mac 2011, pejabat syarikat tersebut telah diserbu oleh pihak berkuasa dan barang-barang kat ofis serta server syarikat abis semua kena sita. Ntah ada kaitan dengan Aididleaks ntah tidak (tapi, "ada aku kesah?", kata pengarang Aididleaks). Sementara itu, ahli-ahli Profitnetwork.biz yang masing-masing dikategorikan sebagai "pelebur" yang rata-ratanya adalah anak Melayu yang tarak sekolah, sekarang ini masing-masing merayu kepada pihak syarikat penganjur untuk memulangkan modal seciput yang telah mereka leburkan beberapa minggu lepas. Ini macam kes anak-anak angkat penyamun mengomplen bahawa bapak penyamun tak bertimbang-rasa dan perangai macam cibai. Dan kini, sudah ada yang mengeluarkan kata-kata sayu tetapi sumbang, di forum carigold dengan bunyinya, "kat akhirat nanti aku akan tuntut TT". Adik, ko tu buat skim piramid adik. Engkau dan bapak angkat ko yang lanun tu semua akan sama-sama masuk neraka adik oi (kalau ko teruskan kerja fasik dan munafiq korang tu, dan masih jugak tak tobat sampai ke penghujung hayat, tapi itu Allah sahaja yang tahu).

REAKSI

Insiden-insiden tersebut telah mendatangkan pelbagai reaksi masyarakat di alam siber, termasuklah komentar-komentar daripada En. Azwan, Pn. Rose, Cik Chek Chun, En. Hyelbaine, En. Osip, Pn. Ilufyou dan banyak lagilah kak. Pengarang Aididleaks, En. Aidid Mu'addib, berpendapat bahawa (walaupun pendapatnya adalah pendapat peribadi, dan beliau tidak memaksa sapa-sapa dalam dunia ni supaya ikut cakap dia) wang rezeki yang diperolehi dengan cara penipuan skim piramid dan penganiayaan MLM sebegini perlu dipulangkan kepada masing-masing downline yang telah dikencing tu semua, dan jika tidak, berkemungkinan besar wang tersebut akan menjadi darah-daging yang hitam legam di dalam sanubari pengamal MLM-SP itu sekor-sekor bang. Ini disebabkan yang haram itu adalah haram, yang shubahah itu adalah shubahah, dan jika wang-ringgit tersebut diperolehi dengan kelentongan dan kelencongan yang tidak wajar, serta diperolehi pula dengan mengakibatkan kerugian buta-buta daripada anak-anak Melayu yang dungu-piang - memakan rezeki sebegini sudah pasti akan menyebabkan kehidupan mereka yang terlibat itu tidak berkat. "Walau bagaimana pun, ianya hanyalah pendapat peribadi dan kalau korang tak nak dengar cakap aku, lantak ko la dol", ujarnya lagi.

APA DAH JADI NI BANG?

Apa yang telah berlaku di dalam masyarakat Melayu sekarang ini? Hanya 9 tahun sahaja lagi untuk rakyat Malaysia mencapai Wawasan 2020 yang dilancarkan oleh Che Det suatu masa dahulu. Kita semua juga sedang dalam proses untuk menjayakan satu lagi "projek maya" atau "projek konsep" kerajaan Malaysia, iaitu kempen 1Malaysia. Adakah rakyat Malaysia bersedia untuk mencapai objektif yang telah dirancang tersebut, dengan ramainya umat Meleis yang ada perangai tamak-haloba dosa-pahala-apekebenda-gua-tak-tau-janji-gua-kaya yang diamalkan oleh sesetengah anak Melayu yang nampaknya kelihatan tak cukup didikan agama sungguh, dan agaknya tido aje keje semasa kelas agama rakyat, semasa mereka baru mumaiyiz dulu? Emak-bapak sebok bekerja, jadi mereka dengan rela menyerahkan tanggung-jawab didikan agama kepada cikgu-cikgi di sekolah, yang mana ada sesetengah cikgu pulak hanya buat kerja sambil lewa aje pun, bukan anak dia orang, apa nak kesah? Lagipun, emak-bapak murid-murid tu semua pun sambil-lewa gak kan?

En. Aidid Mu'addib, CSI (UKM), pegawai CSI tak bertauliah langsung di alam siber dan blog-memblog, mengatakan bahawa beliau melihat insiden ketamakan umat Melayu ini daripada dua sudut. Pertama, faktor bahawa pegangan agama ramai umat Melayu yang sangatlah "joker/badut". Kedua, dari sudut kenapakah bebudak Melayu itu senang sungguh kena kelentong dengan dakyah alkafirun dalam kesah mencari rezeki cara MLM-SP. Kajian psikologi majmuk menunjukkan bahawa, sifat lemah-lembut dan berbudi-bahasa tidak bersangkut-paut langsung dengan sifat tamak-haloba dan kencing-mengencing bila wang-ringgit adalah bahan yang dijadikan tumpuan di kalangan orang Melayu tu. Sesetengah mereka memang manis mulut dan lemah-longlai percakapan, tetapi bila nampak aje kelibat duit, mulut manis yang itu jugak digunakan untuk mengabui mata downline untuk mengaut keuntungan mirip cara orang yahudi - daripada kaum-kerabat dan sahabat-handainya sendiri. Itu yang banyak putus silaturrahim tu, bila MLM-SP dah jadi amalan yang berleluasa dalam masyarakat.

"Dengan adanya ramai bebudak Melayu yang tak berpelajaran tinggi tetapi perasan gah genius dalam bidang ekonomi, dan ditambah dengan keadaan sosioekonomi orang Melayu yang sentiasa di bawah paras yang dikehendakinya, maka keadaan dimana ajaran agama yang diketepikan, dan ajaran upline dan syarikat MLM pulak yang diutamakan, akan terus wujud di kalangan bebudak yang dungu-piang tadi", kata En. Aidid Mu'addib dengan rasa kesal macam nak tercirit. Ini disertai pula dengan teknik "brainwashing" yang dilakukan oleh mastermind (baik alkafirun, mahu pun alfasikun) kepada umat bahalol-sengap-bingai seperti Razalicordyceps (contohnya la) - maka usahkan bebudak muda, si tua-bangka (yang sepatutnya jadi pemimpin golongan muda) juga ramai yang sudah menjadi lanun MLM-SP dengan bangga dan tanpa rasa bersalah, dan ada juga yang perasan bahawa dia sedang melakukan suatu ibadah agama dan berasa bahawa dia menyumbang kepada masyarakat dengan cara membantu downline-downline nya mencari "rezeki berkat" secara penganiayaan dan kelentongan MLM-SP ini.

Aidid Mu'addib berpendapat bahawa perkara ini bukan sahaja berlaku kepada umat Islam, malah ianya telah berlaku di semua kaum dan di mana-mana negara sahaja di dunia ini. Cuma perbezaannya, kalau orang yahudi, chayanunalip dan omputeh yang lintah-darat, kerja MLM-SP ini memang mereka kata halal, sebab definasi "halal" kepada mereka itu sangat jauh berbeza dengan definasi rezeki halal yang diamalkan oleh umat Islam. Walaupun begitu, ada juga segelintir omputeh di Amerika yang berjuang untuk mendedahkan dan mendidik masyarakat mereka tentang kepincangan dan ketidakadilan perniagaan sistem MLM yang sudah jadi amalan kaum alkafirun sejak turun-temurun. Kita dapat lihat pelbagai persatuan dan pergerakan NGO di Amerika yang bertungkus-lumus menyebarkan maklumat tentang dakyah MLM yang terlalu merugikan masyarakat dan mengayakan segelintir lintah-darat yang tiada peri-kemanusian di sana. Ini boleh dijadikan iktibar untuk umat Islam. "Malu la woi! Orang kafir pun tahu MLM-SP ini adalah satu kaedah perniagaan yang lahanat, orang Islam pulak apa cer?", ujar En. Aidid Mu'addib.

Daripada sudut kedua pula, kenapakah terlalu ramai bebudak Melayu itu senang sungguh kena kelentong dengan dakyah alkafirun dalam kesah mencari rezeki cara MLM-SP, ianya berkait rapat dengan IQ level umat Melayu itu, serta tahap pendedahan mereka terhadap realiti perniagaan yang rata-rata sama sekali tidak difahami dengan mendalam. Orang Melayu itu turun-temurun bukanlah satu kaum yang cekap berniaga seperti chayanunalip, dan sekarang dengan peningkatan sedikit taraf ekonomi orang Melayu, dan adanya peluang perniagaan yang disediakan oleh kaum alkafirun, dan dengan berkembangnya kemudahan internet dan blog-memblog - maka ramai bebudak Melayu hingusan sekarang dah sebok pulak nak jadi jutawan taik kucen. Nak jadi jutawan, tetapi sekor-sekor tak faham bahawa MLM-SP itu adalah satu cara untuk kaya dengan mengencing orang lain seramai mungkin. "Like I said, I sure love pussy. But these kids who want to be millionaires by being parasites to their own people via the method of MLM-SP, are really cat-shit and pussy-dumbass!" kata Aidid Mu'addib dalam bahasa omputeh pulak dah.

KENAPA SESETENGAH ORANG MELAYU TU LEMAU SANGAT?

Terlalu banyak kemungkinan kenapa orang seperti Razalicordyceps, Joejambul, Hishamlintah dan lain-lain mala'un pengamal MLM-SP yang tak sedar diri tu semua, jadi terlalu lemau macam cipan yang dah nazak kat zoo negara. Aidid Mu'addib berpendapat (Tak sudah-sudah la ko nak kasi pendapat erk? Blog aku, suka ati aku laaa... eh! eh!) bahawa perangai lintah-darat pengamal MLM-SP yang telah berjaya diterapkan oleh orang alkafirun dalam sanubari orang Melayu itu sejak bertahun dahulu lagi. Dengan sempoi pihak alkafirun tersebut telah menghasut dan memujuk sesetengah orang Islam yang lemau dengan janji manis kekayaan yang cepat dan senang, walaupun pada dasarnya, kalau ada sorang orang Melayu jadi millionaire, dah ada 9 orang alkafirun dah jadi 10 kali ganda millionaire... dan 1,000 atau 10,000 atau 100,000 orang Islam lain pulak dah tercirit darah, menanggung kerugian.

"Dalam hal sebegini, ahli masyarakat yang lemau tetap akan lemau, yang dungu-piang tetap kekal sengap-bingai, tak kesahlah bagaimana sekali pun kalau ada orang yang nak membantu memberi pencerahan tentang dakyah tamak-haloba wang-ringgit bawaan alkafirun tersebut. Usaha aku untuk kasi maklumat dalam Aididleaks pun ramai orang Melayu cakap aku dengki dan busuk hati tak bertempat", kata Aidid Mu'addib sambil menghembus nafas seperti awekz yang menyesal kesakitan selepas kena romen dengan BFnya.

Dalam perkara sebegini, masyarakat Melayu memerlukan pemimpin yang prihatin dan faham 'basic economics' (basic pun jadi laaa...) dan tidak terikat dengan aspek kewangan dan pengaruh komersial daripada sektor perniagaan lahanat seperti MLM-SP, di mana seorang ahli politik seperti itu, perlu cekal dan berwibawa, dan perlu pula berusaha dengan gigih dan tekun untuk membantu masyarakat, sekaligus berusaha untuk menerangkan kepada ahli-ahli politik lain supaya mereka itu semua belajar untuk ambik port kepada nasib bebudak Melayu yang saban hari kena kelentong dengan alkafirun dan alfasikun di Malaysia ini. "Kalau harapkan Aidid Mu'addib ntah sapa-sapa tu menulis blog antiMLM-SP, dengan tekad supaya umat Melayu sedar dengan dakyah dajjal wang-ringgit ni, tak akan sampai ke mana pun bang. I'm just a small fish", komen Aidid Mu'addib lagik.

Selain daripada ahli politik (ntah boleh berlaku ntah tidak), setiap lapisan masyarakat perlu juga prihatin dan dapat belajar daripada apa yang sedang berlaku sekarang dalam isu perniagaan MLM-SP. Dengan adanya penyakit tamak-haloba wang-ringgit yang telah berjaya diterap dalam segelintir masyarakat Melayu itu, ianya perlu dibendung dengan penyebaran maklumat yang benar, penuh saintifik dan ada penerangan matematik yang sahih. Diharap juga emak-bapak generasi terkini dapat mendidik anak-anak mereka supaya jadi orang yang kuat pegangan agama dan dapat juga menasihati anak mereka supaya belajar kat sekolah sampai abis fompai - dan jadi orang yang terpelajar bila dah besar nanti, dan  bukan pulak jadi mat rempit atau mat-pet. Pegawai CSI tidak bertauliah yang ada blog Aididleaks keparat tersebut juga menyarankan supaya guru-guru yang membaca Aididleaks dapat berdiskusi dengan anak-murid di kelas masing-masing tentang dakyah serta bahayanya sistem perniagaan MLM-SP sebegini. Untuk pembaca-pembaca lain yang bukan cikgu pulak, ajar sapa-sapa yang korang boleh ajar - diskus isu ini di mana sahaja dan dengan sapa-sapa sahaja, supaya maklumat berguna ini dapat tersebar luas.
 
"Masyarakat Melayu perlu berubah dan tidak terus-menerus percaya buta-buta dengan janji-janji kekayaan yang merapu daripada bangsa lain. Orang Melayu juga  perlu berfikiran lebih matang dan tidak hanya memikirkan tentang apa sahaja sumber rezeki yang dia boleh kaut dengan cara apa sekali pun, untuk dirinya sendiri, sedangkan akibat kepada orang Melayu lain tidak pernah terlintas di hatinya. Hati yang sebijon macam hati orang alkafirun MLM-SP tu sume perlu dikikis - it's selfish. Kebajikan dan kesejahteraan masyarakat Melayu sejagat adalah lebih utama daripada mana-mana orang Melayu perseorangan. Kita ni bukan orang yahudi. Fikirkan jugak dik, ada ke logik omputeh dan chayanunalip tu memang bersungguh-sungguh nak kasi orang Melayu jadi kaya-raya? Fikir boy... fikir dalam-dalam? Bangang ka apa?", soal Aidid Mu'addib lagik, sebelum dia berlalu pergi dengan muka yang murung dan penuh tanda-tanya. Macam ada misteri gitu.
 



195 comments:

azwan said...

2nd?

koordinator said...

2nd?wohha

::MissiEz:: said...

3rd? yuhuuu

bang, nak langgan soratkoba TakBernama bleh?

vertq said...

4th.. wooh.. post at 2 a.m. just nice.. keke..

Hell`s Angel said...

5th? first time aku awal ni

azwan said...

Bagus bro...now you reveal what underneath the tip of the iceberg. HAHAHAHhahahAHAHA...mau komen esok, wife suda bangun.

Anyway..kalau ko boleh lukih rajah2, gambar2 lagi bagus yek. keh keh keh..aku cakap sonang la.

Great post. Sapa nak bagi pendapat apa nama itu kenapa melayu masuk MLM..Silakann. aku nak bagi esok.

Mas_Jali said...

YEssssss,1st,sebab takde lg yg mengaku 1stttt,hahahahahaha

Admin said...

Lol,tak bernama :-D

koordinator said...

i student uitm shah alam. tadi ada jualan dekat dataran kolej. then ada lah geng2 MLM buat jualan dekat student. EUMORA. sabun dari gunung berapi dekat indonesia. 2 tahun lepas, housemate i dah terjebak dengan EUMORA ni.satu ketul kecik sabun tu reganya RM100. dia kena beli 5 ketul n cari ahli bawah dia seramai 5 org. duit PTPTN lebur macm tu je. sampai sekarang ada lagi sabunnya sbb kulit jadi mengelupas n dia x aktif cari org.

then td, i rasa kesian dekat student2 yang tengah cuba product eumora.sbb sebgai anak orang melayu dan islam i cubalah nak selamatkan sesapa yang boleh. last2 i kena marah dalam bahasa cina kapir tu sbb i cakap dekat student kat situ pasal kawan i yang dah kena tipu tu. i pergi dari situ sbb x ada sorang pun nak sokong i kat situ. student yang lain semua tgk je. tapi i dah ugut diaorg nak bagitau pihak uitm hal ni. dan esok i nak pergi report dekat pihak pengurusan uitm. tapi pelik knp uitm benarkan company jualan langsung bukak tapak dalam uitm shah alam.

link ni buat i mendidih..(memperbanyakkan cecair faraj??x pasal2 selalu je basah spender)

http://mforum2.cari.com.my/viewthread.php?tid=524119&extra=page%3D1&page=1

cek chun said...

Aiyoooo
Curve ni loading macam sengal

Rose said...

Yeah, new entry. No K@rd@ I hope :)

Obefiend Weiland said...

aidid

we can only try to open their eyes

but if they insist on dropping gam cap gajah on them just so they can keep dreaming inside their fantasy land what can we do?

I admire your persistence
I admire your ability to tore each and every MLM a new asshole better than a proctologist!

I hope god will grant you safety and most of all a place in heaven for your fight against these MLM scrounge

Sorry lah lama tak komen. Busy

Safe to say if a man deserve is Datukship for continued crusade against scammers and ignorance, you will be top of my list

not those ass licking politicians!

keep up the good fight

Lawan tetap lawan

I pray for your safety!

Laila said...

First! Esok baru baca,nak sambung tidor balik. Pagi esok kena wat kopi kaw2 kat head honcho.

Nitey nite kengkawan.

vertq said...

koordinator..

eh.. kat dataran cendikia ker?? cis.. kalo tau boleh join ko maki balik cina bangsat jual MLM macamtu..

RRC said...

aik, kt DC ker??? asal x gtau awl weh.. aku nk bg pelempang kt sane.. dpn fac aku tu je.. haishhh

koordinator said...

aah...kat DC..tadi pergilah tarik dua student dari situ pergi. sbb i x sampai hati tgk bebudak tu. ada sorang cina lelaki tu tanya i berkali2 i ada bukti ke? sbb dia boleh saman i. i katalah ada, n kawan i ada buktinya. lepas tu dia kata lah kawan i tu sbb x pakai ikut cara yang betul dan kulit kawan i jenis lain. i dah mati kutu.i tanya tp ni MLM kan. kenapa cari student?knp nak dtg sini? dia bebuat x paham MLM tu apa. i terangkan. dia kata dia nak tolong student cr duit lebih. seb bek ai ada ilmu skit pasal MLM sbb baca blog aidid. last2 i give up sbb bebudak kat situ diam dan x nak tanya i apa2.i x ada penyokong langsung.esok nak jumpa pihak uitm cerita hal ni.

Well...Unomyname said...
This comment has been removed by the author.
vertq said...

oo.. report jer.. camna bleh terlepas org MLM ni.. tp kalo tengok2 blik mmg bnyk MLM dah masuk UiTM spt skor-A n Luxor.. adeh.. nk kna report kat sahol ni.. keke..

Aidid Mu'addib said...

Mushroom,
What the fuck are you talking about son?
You're really confusing all the time, you know that? Pakai google translate jugak ke nak tulis melayu macam ni? Go back to AHB entry will ya? I wrote especially for you, remember? We'll continue tomorrow... c ya.

vertq said...

rasanya lebih bek ko report kat page facebook sahul kat sini..

http://www.facebook.com/#!/pages/Dato-Prof-Ir-Dr-Sahol-Hamid-Abu-Bakar/294704229595


Well...Unomyname

ko ni baca kalo siki2 x yah komen la.. perbezaan untuk skim cepat kaya dan MLM hanyalah pada penjualan barang yang 1 sen tarak guna.. seperti sabun bodoh yang dijual 100 ni.. x ker merapu tu..

Well...Unomyname said...
This comment has been removed by the author.
RRC said...

xyah report kat situ. masok bilik sahol trus pg2 nanti...

osip said...

@wellofshit MLM ngn Skim Piramid tu same la bodoh..



@AM nicely done bro..aku serius menyumpah perangai orang2 kita ni sejak jadi kes trak syiling ngn lori beras aritu..tambah dengan MLM ni..eventho ramai politicians kat atas tu yg jadi menteri tu orang malay..takde ape yang aku boleh bangga dgn diorg..educated enough? cukup2 je...ethical enough? depan je..bawah meja lain..doesnt matter pro-govt or pembangkang..orang2 macam ni gak yang rasmikan pelancaran MLM..

sorry, aku memang prejudis dgn politicians..

Rose said...

Ada gak cerita sama kat Tgganu in 2006. Kontena udang galah tersadai. Depa pi pecahkan kontena nak amek udang galah. Pastu cakap rezeki dan hadiah tahun baru.
Link: http://mesra.net/forum/lofiversion/index.php/t46539.html

Rezeki?

karlxyz said...
This comment has been removed by the author.
karlxyz said...

Sometimes the truth can hurt you more then a lie...

budak hort said...

Pergh. Aku bangun pagi jer terbaca berita TakBernama ni. Caya la. Aku tengok memang dari kecil lagi ada jer orang promote benda2 nih. Terutama pelajar cam aku ni. Alhamdullillah ada sorang brother ni selamatkan aku. Kata dia pernah kena gak. So aku ni tak yah la pulak kena tipu cam dia. Alik2 aku kena tipu ngna iklan bengap nak mampos dalam akhbar 'Perdana' panas cam taik ayam. Habis RM40 aku byar hanay untuk sekeping tips citer pasal cara nak but duit depan rumah. Tipu orang cam dia. Hampeh nak mampoos. Pastu ajar tanama sayur cam cayanunalip depan umah. Bengap giler tips dia. Sampai sekarang aku memaki2 sapa yang iklan dan memberi iklan tu.

Moral of the story, akhbar no 1 panas cam taik ayam 'Perdana' turut bersubahat dalam MLM ni.

Minez said...

keep it up bro..tq

ilufne said...

29th.

ilufne said...

dua comment:

1. Tapi, yang menakjubkan, ramai jugak yang dah kena kencing dahulu masih tak serik-serik lagi, dan ada yang masih nak join Hyproblast ini pulak. Al-mangkok terhayon macam tulur unta padang pasir.

setuju seribu kali. memang menakjubkan tengok meleis yang dah kena renjatan elektrik tapi masih dok teringin nak kena renjat lagi dan lagi dan lagi. hanya kerana keazaman yang tinggi untuk jadi kaya dengan mudah sambil goyang telur dapat duit. eh? eh?


2. .....busuk hati tak bertempat", kata Aidid Mu'addib sambil menghembus nafas seperti awekz yang menyesal kesakitan selepas kena romen dengan BFnya.

kahkahkahkah! nak tersedak aku tau! boleh tak bagi anology lain? :P

thumbs up bro!

raptorarena said...

i dont know where should i post this but there's another reply from Takaful regarding those MXM that have been posted earlier..

they just said they are still investigating the matters (after the promised 2 days time)..it's ok lah kan..at least they reply to customer's email rite..

still waiting for a real answer..hope i can receive the clarification a.s.a.p..

WV : cenouwh (dah mcm eunuch la pulak)

hyelbaine said...

@ Aidid,

Bravo sir, well written piece that encapsulates the whole malaise afflicting our fellow meleis. The whole get-rich-quick-for-easy-life has been ingrained somehow along the line.

I don't think those who are in their 60's or 70's ever thought their children to take the short-cut way out. These people when through the Japanese occupation and communism. Life was hard and money was a luxury not to play around with.

I cannot fathom how the whole get-rich-quick-for-easy-life pandemic began. Maybe it's because the young adults today didn't have to struggle so the meaning of hard work might be difficult.

Maybe it's also due to the fact that some meleis tak boleh tgk org lebih. They fall into the trap of competing against one another but unfortunately, competing for the wrong things.

Sukasuki said...

I feel kinda weird how Dr Intan Hashimah could say: this is not linked to the moral deteriotation in the society but more of the "situation factor"...

So she said society needs a role model, someone to could prevent the others from taking things away.

For me, naaaahhhhh... it is just an excuse. Any person has no right to take other people's property, no matter he/she is alive or dead. That was a simple moral civic kot????

Like Aidid and the gang for example. They tried to prevent. But are those money-sucking dudes (at least) listen? Don't think so.

Ok fine maybe Aidid is not a good role model sebab suka mencarut (haha, no offence). Take words from Ust Zaharuddin then. Do they listen? Again, don't think so. They keep on giving lame excuses, dengki for example.

For me indeed this is moral deteriotation. Ethics tak boleh pakai, apatah lagi ajaran agama. Just like those kaki kelentong that keeps on creating another business after the other fails.

I seconded ilufne for the words 'dah kena renjatan elektrik tapi masih dok teringin nak kena renjat lagi dan lagi dan lagi.' I guess the words of wisdom "experience is the best teacher" dah boleh buang jauh2. Tamak punya pasal...

(M) Sdn. Bhd. said...
This comment has been removed by the author.
MyHeart said...

Terkesan sgt! Teruskan menulis menentang dakyah MLM yg langsung tak berguna. Mungkin en. aidid hanya a small fish tapi mata pena (skrg just guna keyboard xkesahlaa ) itu lebih tajam dari sebilah pedang samurai. (jangan test ketajaman samurai ditubuh badan anda.sgt bahaya!)

Booo to MLMers!

It Just Me..... said...

ilufne, derang suka kalo kene renjatan selalu sbb boley buat derang stim...sakit tapi syok...

AM...apa yg ko cakap tu betul, aku pun geleng kepala tgk org kutip duit tu ri tu, rasa nak g sana nak maki, apsal amik duit org yg dalam kesusahan...mmg la org yg eksiden tu agak kaya, tapi itu bukan alasan kita bleh amik duit dia...Ramai meleis lak tu, siap masuk dlm tenet muka..isk malu beb malu...seb takde muka sedara aku kat situ....huhuhu....

kul 2.00 am ko post? tak tidor ke? baru lepas men masak2 ngan bini ke...B-) hahahaha

ilufne said...

It Just Me..... said...
ilufne, derang suka kalo kene renjatan selalu sbb boley buat derang stim...sakit tapi syok...


kalau ikut aku, renjat aje sampai mati. baru puas hati.

It Just Me..... said...

ilufne, hamboih ko...ganaz tul...:P..haha...

as u know, derang takkan berhenti selagi duit masyukkkk....ada die kesah ko untung ke tak...janji die jadi jutawan....mcm peraduan jutawan poweroot, bukan yg menang jutawan tapi tokey poweroot yg jutawan....tapi kite ni nampak, bestnya kalau aku menang peraduan tu....leh jadi jutawan...CEH...

(SAYE MENANG MOTO!!!)

ilufne said...

as u know, derang takkan berhenti selagi duit masyukkkk....

ni satu lagi yang aku susah nak comprehend.

kalau duit asyik masyuk tu aku paham la agak susah nak berhenti dari kerja syaitonnn ni kan, nak2 yang kat atas2 pyramid tu. T.A.P.I yang aku musykil bangat yang dok kat bawah2 tu yang kerjanya asyik la dok kena tipuuuuuu aje tapi masih tak serik serik nak kena tipu lagi.

dah kena tipu scam A, pegi pulak joinT scam B. rugi scam B, ada hati pulak joinT scam C. (pasal upline scamC dah janji junjung quran yang scam C memang TAKKAN rugi punyerlah sumpahh!)

you see this unbelievable cycle?? orang bodoh aje yang kena patuk ular dua kali dilubang yang sama. perlu ke sampai nak masuk uni baru nak faham kebodohon scam2 ni semua?

meleisss are totally mind-blowing!

It Just Me..... said...

tula org kata stupid dumb dumb...hahahaha

hyelbaine said...

Pepatah orang jawa ada cakap...

Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me.

Another brilliant guy a funny hair-do also said...

An idiot expects different results from repeating the same process over and over again.

So what does that say about serial-repeat-MLM'ers?

It Just Me..... said...

Baine (tak bizi ke angkat cone LDP, ujan rini kan?) hehe

TU la tu,bg aku kalau kejar harta dunia sampai bila pun tak habis...derang dijanjikan macam2...semua nak jadi jutawan, disogokkan dgn macam2 janji oleh upliner2...

MLMERS:Gagal sekali dlm MLM bukan gagal selamanya....Cube lg...yg tu collapse kita cube mende lain...awak nak kayer kan....dlm perniagaan tak boleh ada alasan tak nak...anda yg rugi (biasa tak dengar ayat last ni?), dulu ko labur 100 seumur hidup sebab tu ko tak kayer, ko cube plan baru ni, sekali melabur 4500, jumlah lebih banyak...so, untung pun banyak...
Mangsa: Tapi saya takde duit banyak tu bang...

MLMERS: takper, kami akan tlg, ko nak buat loan, takde masalah,dalam sebulan ko akan dapat balik duit ko tu,setelkan terus la loan bank. kalau tak nak bukan kami yg rugi tapi ko yg rugi...jgn kata kami tak ajak, nanti kami semua pakai BMW seken, ko pakai basikal cabuk....ko tak nak macam kami, buatlah keputusan skrg, nak berniaga tak boleh banyak alasan...jgn pk lama2 bang...masa is gold.abg ambik masa lama pk,org lain yg masuk dulu, rugi abg nanti.

mangsa: angguk2,betul jugak ek, apa dia kata, tapi kalau collapse lagi cemana?

MLMers: Eh, abg tak boleh pk negatif, cemana nak berjaya...abg tak payah pk apa2,semua kami setelkan, janji abg masuk bawah saya...

Mangsa: Baiklah, harap2 yg ni tak collapse...Mana borang nak sign?

ABESHHHHHHHH...........(T_T)

Word Verification:tenerm (patut ditanam je MLMers nih)

yana halim said...

ya....orang tamak selalu rugi.
kalau dia rasa dia kaya, pandai dan paling beruntung sbb duduk kat puncak piramid tu....dia tetap rugi.

shahrul said...

melayu nak cepat sangat senang/kaya.. tuh la jadi dier..
btw.. ari tu nampak orang jual pad power avail kat mydin bukit jelutong.. adeh.. fail betul budak budak nih..

ilufne said...

Another brilliant guy a funny hair-do also said...

sapa baine? einstein ke dr. rozmey? hihihihihi.. :P

razif said...

aku nak chord lagu tu leh?.malas nak gugel..

Kopi-Pasta said...

Aku yang tengok orang pungut duit tu kat tv tu pun segan. Sampai ada yang sanggup berenti kat tengah jalan semata-mata nak pungut duit (duit syiling plak tu). Ini memang penyakit sosial yang kronik. Bukan Melayu je tapi umat manusia keseluruhan. Ye la, mata hati kita ni boleh buta bila didatangi godaan sebegini. Sebab tu la Islam diturunkan kepada manusia sebagai panduan. Just my 2 cents.

Aidid Mu'addib said...

Razif...

Intro:
G G/F# Em7 Cadd9 x2

verse 1
G G/F# Em7 Cadd9
My life is brilliant.
G
My life is brilliant.
G/F#
My love is pure.
Em7
I saw an angel.
Cadd9
Of that I'm sure.
G
She smiled at me on the subway.
G/F#
She was with another man.
Em7
But I won't lose no sleep on that,
Cadd9 D/F#
'Cause I've got a plan.

Chorus:
Cadd9 D/F# Em7 D/F#
You're beautiful. You're beautiful.
Cadd9 D/F# G
You're beautiful, it's true.
Cadd9 D/F# G D/F# Em7
I saw your face in a crowded place,
Cadd9 D/F# Em7
And I don't know what to do.
Cadd9 D/F# G G/F# Em7 Cadd9
'Cause I'll never be with you.

Continue...

G 3 2 0 0 3 3
G/F# 2 - 0 0 3 3
Em7 0 2 2 0 3 3
Cadd9 - 3 2 0 3 3
D/F# 2 0 0 2 3 3

miss said...

i loike itttt, bro!!!! thumbs up!!!;

Well...Unomyname said...
This comment has been removed by the author.
hyelbaine said...

And what are you doing out of your pig sty? Your kandang is the previous post, not this.

And oh btw, is Tim Sales your upline? Because funny how your entire comment can be found from here. WORD FOR WORD.

http://www.firstclassmlm.com/2007/12/05/is-mlm-legalis-mlm-ethical/

Well...Unomyname said...
This comment has been removed by the author.
Abu Ryan said...

well,

nampak bebeno menipunye~~~

Aidid Mu'addib said...

Yep... if you're an uneducated dumbass who tend to give a flying fuck about such shitty article from a deluded alkafirun who has funny comprehension of halal-haram... that elaboration above from Mr Mushroom could work on you. Such naivete... no wonder. Wat de fak la ko neh?

Rose said...

Quote: To me, business is “making someone’s life better.”

Justify this:
1. Is selling people expensive products at the expanse of their health and lives "making somebody's life better"?
2. Only ten percent (or less) of the people doing MLM business will succeed, the rest not only lose money, but time as well.

Typical MLM answer, answering a question with a question.

p/s I am not talking to Kordi here (dah vow tak nak cakap ngan dia). But this is for the people in the grey who thinks that the answer that Well gave was enough for their conscience to still be in the MLM business.

Well...Unomyname said...
This comment has been removed by the author.
Lawyer separuh Masak said...

qoute :
"What constitutes a “good” or “ethical” business?
To answer this, let me first answer the question, “What is business?” If you were to ask this question of an academic (a professor or teacher) he or she would probably answer that business comes down to “supply and demand.” But I personally disagree with this thinking. To me, business is “making someone’s life better.” My theory comes from the logic of why I personally reach into my wallet and pay for something. It’s not based on there being a supply of something (because there are a lot of things I don’t buy), but rather that I think what I’m going to buy is going to make my life better in some way."

dei,ko sape nk pandai2 kasik pendapat mcm ni??ko ingt prof.2 yang ada 2,main suka2 je cakap apa maksud business tu ke??

fakta beb,fakta!!mana ko punye fakta???

Abu Ryan said...

@well,

apsal ko tanak ajak je konyer upline tu ramai2 masuk sini defend ko?ke diorang tu sumer memang takde telor?

cer citer..cer citer...

Lawyer separuh Masak said...

quote :
"Isu halal haram dengan MLM aku akan dapatkan dari Upline yang lain dan kongsi disini nanti."

bai, ko ce carik,mcm mana islam tetapkan cara nak kira harga jualan satu2 barang 2 mcm mana.berapa percen kita blh up apa sume,ko carik tgk,pas2 ko compare tgk dgn barang jualan ko. xpayah nk pening2,ko google pun blh jmpa.

Hell`s Angel said...

Only a business that does make people’s life better should be considered a “good, ethical, and/or professional” business. In comparison, a business that hurts people should be considered a “bad” and “unprofessional” business.

If u wanna buy a car, pay with cash because the interest will be considered "bad" for people

If u wanna buy a house, pay with cash because the interest will be considered "bad" for people

Don't use credit cards, because the interest will be considered "bad" for people

Don't use any lawyers for agreements or hire purchase etc. Why do we need to pay the third person some fee? It's only you and i maaa. Considered "bad" for people.

Stupid motherfuckers deal with real life la oi. Stupid unomyname kau kata aidid tak tau yang dia tulis aku rasa mamat yg tulis statement kat atas lagi mangkuk.

Well...Unomyname said...
This comment has been removed by the author.
It Just Me..... said...

tetibe aku rasa nak muntah...

wei badigol so'od, mmg la dari segi duniawi ni legal.tapi PK la dari sudut agama, ko kena tgk 360'..bg alkafirun semua tu mana derang tau hukum hakam kita,derang dulik hapa,mcm megi kat indonesia la, 50% ibab, 50% ayam..die tulis 50% halal KO NAK?so megi tu haram ke halal?....hadui la,berapa kali nak cakap.....aku cakap Banjar kang..NAK?

Heeeeeeeeeeeeee............geramnya aku...rasa nak je piat2 telinge tuh....

Rose said...

AM, boleh x request ban dia dari komen kat entry lain. Just keep him at his entry. Dah so tired of the same old crap.

Well...Unomyname said...
This comment has been removed by the author.
Asyraf said...

i second rose's suggestion .....

Lawyer separuh Masak said...

Dey, klo ko dok rujuk pada sistem kapitalis@what ever yg ko pakai,mmg la benda nie jadinya ok bai. tp sblm ko cakap yg kononnya berbaloi sbb ko dapat kesihatan tu,ko check mari lah balik bai. kami sume nk tgk apa yang panjang+bagus sgt ko punye argument pasal harga produk ko yg ko jual tu.

The Office Mice said...

yes, please ban him.. x gune layan tin kosong.. ramai ke cni nk knowledge bkn heartache..

wv: skings -- > welldotdotdot the saiko king?

sero said...

sape nak carik ko dol?...
dah pasang downline lak kat UM?... ape bukti saintifik bende ni berkesan? testimonial(testis) tu dari sape...bole percaye ke dol?...

Takkan org terakhir join tu just dapat untung / kebaikkan gune produk(xde bukti lagi) kot?... diorg pun nak gak untung mcm upline2 gak...

Hell`s Angel said...

buang masa cakap dengan orang tua degil yang bodoh dan sombong

syockit said...

Unomyname,

Kau rugi sebab bayar terlalu banyak untuk suatu benda yang tidak dijamin keberkesanannya secara saintifik. Ada banyak lagi cara yang berbaloi untuk mendapatkan kesihatan, tetapi kau pilih untuk beli jus cordy tu, sebab "ala duit aku, sukati aku la nak belanja camne pun". Kau tak faham kejahatan benda ni. Kalau kau boleh dapatkan manfaat kesihatan dengan harga yang lebih murah, lebihan duit yang kau jimat dari tak beli jus tu boleh guna untuk kebaikan lain.

Faham tak? Harga untuk manfaat (untuk kes ni, kesihatan) yang kau nak tu dinaikkan tinggi tanpa justifikasi yang sah (bukti saintifik dll), dan antara punca utamanya ialah sistem MLM.

Rose said...

Adik-adik (yg mungkin kurang faham):

Bila akak tulis ni
1. Is selling people expensive products at the expanse of their health and lives "making somebody's life better"?

Akak dah tak cakap pasal harga produk mahal sahaja. Wang ringgit boleh dicari, tapi kesihatan dan nyawa manusia kan lebih berharga dari wang ringgit. 

Katakan ada seorang berpenyakit kanser, baru peringkat awal. Tapi dia takut nak masuk bilik pembedahan sebab kena bius sampai pengsan, takut tak bangun (perkara ni betul berlaku, setakat part ni la). Pastu dia cuba cari ikhtiar lain yang tak libatkan pembedahan. 

Jumpa promosi barang MLM yang kata boleh memberi kesan kepada pesakit kanser, serta ada testimonial dari artis lagi (nape tah orang kita lagi percaya artis dari orang berpelajaran/bertauliah). Jadi, orang tu ambil keputusan untuk cuba produk MLM dulu. 

Berbotol2 diambil dan beratus ribu RM habis. Lama2 bila check doctor, kanser dan merebak, kena juga surgery, tapi kali ni dah 50-50% sahaja, berbanding kalau dia buat awal2, insyaallah 90%. Kesian dia.

Ada tak salesman yang jual produk MLM tu rasa bersalah? Ke bagi dia tu dah nasib pesakit tu?

Tu maksud statement no 1.

osip said...

dia takkan dengar
dia takkan faham
dia takkan sedar


sebab dia bodoh



dan dia sombong



macam katak


bawah tempurung

http://aniesandyou.blogspot.com said...

bro, kalu delete pn dia hinggap gak kat sini. bantai ngan penyapu pn dia terhegeh2 gak kt sini.biar kn je.lama2 dia akn terjun dgn labu2 dia tu..

Rose said...

Osip, I have given up on him. It's just for the sake if there are readers out there who are thinking of joining MLMs but still uncertain and trying to get both side of the pictures, I want them to realise that it's not just about the money. Mana la tau, I just need to try.

hyelbaine said...

Kau nak jumpa aku? Kau ingat aku nak jumpa kau?

No thanks. I don't meet up with swine and pigs. It brings a lot of trouble to me. Nak kena samak and stuff.

Of course I know you exist. Last I checked swine and pigs are not extinct yet. Yeap, I'm pretty sure you exist.

But I'd rather go home to my wife and daughter clean rather than have even a wiff of swine and pigs on me. Like I said, malas nak samak.

uculer said...

adik-adik yg rasa nak masuk MLM, sile rujuk komen-komen Well..unomyname (yang tak reti eja nick sendiri). sila fahamkan komen dia dan fikir semula adakah anda ingin bergaul dgn org-org begini jika anda menyertai MLM? if you do, GOOD LUCK.

baca komen dia, itulah mentaliti upline-upline anda. aku pukul rata je sebab semua mcm tu.

Aidid Mu'addib said...

If someone do respond to the swine's comment - then I can't mark him as spam... the chronology of comments will be affected. So, up to you all. Do you have the patience? What trash this guy is... unimaginable.

osip said...

rose, tu la dah tak boleh nak cakap ape ngn org camni..

best thing to do is save the rest of the people who still have brain.

cek chun said...

CSI Aidid,
kim salam kat CSI Grissom
rindu bangat kat jambangnyer

saya dengan ini nak usul juga agar pak kordi dibiarkan melepas dalam kandangnya saja.
Rose yang sabar pun boleh give up, ini kan pula saya yang jiwa bergelora.

katakbiru said...

comel nye katak biru tu..ekekeke :P
okey baru nk mentelaah post ni :)

AidahT said...

noted AM. yeah, let's stop responding to old wellwatdehapatah's tired, overused spiel.

moving on.

-----------------------

memang sangat sedih dan memalukan bila baca berita orang2 tak bersopan yang kutip syiling / beras aritu. macam tak percaya wujud manusia mcm tu.

tagged to the malaise yg melanda? i think i have to agree to an earlier comment about youngsters these days yang tak pernah merasa hidup susah dan nak shortcut semuanya ke arah hidup senang. generasi saya lah tu. kalau boleh nak kerja senang, tak stress, tak memenatkan, tak terikat, tapi duit masuk mencurah2. nampak duniawi saja yang lebih, dan aspek agama lebih kepada hanya tool yang diapply bila sesuai dengan keadaan.

Max_Underwood said...

Pukimak kau la razali. Razali babi, ko dengar sini yek, tolonglah jangan lagak mcm org bodoh ie tak faham gitu. Mcm pantat mak ko je aku tgk.... Mcm sial la kau ni razali. Dah nak mampos kot ek buang tabiat babi sial ko tu razali.

One thing je la, razali babi bagi anak makan duit haram. Besar anak zali jadi haram jadah. Kot2 jadi GRO.....leh la aku tibai sekali dua kali das.... Tak pun cina makan babi yg. bontot depa ko suka jilat tu tibai pulak bontot anak ko.... Best kan razali makan duit haram dan bagi anak makan duit haram? Babi punya jali... Pantat.

Bomoh Hujan said...

hermmm kali nih....membaca jer....xnak komen2 hihihihi

cek chun said...

max
ko kena belajaq the art of mencarutness dari azwan weh..

Max_Underwood said...

Sorry about that aidid....i've just about had it with that bastard..... Ive never come across such a slow fucking asswipe brain before.... I know he does it on purpose.... Makes u wanna fucking break his skull open with a tyre iron mate...

Fitrix said...

Sebab2 utama Meleis join MLM:

-nak duit byk tp mls
-pendidikan x tinggi
-x diajar bersikap skeptikal dan kritikal
-desakan hidup(gaji x naik2 tp minyak naik,gula naik dan semua brg naik)

Semua point2 tu blh je dikupas dgn lebih mendlm tapi pjg leee.Kalau nak dikupas jugak baik bukak blog sendiri.Jadi lu pikir la sendiri

Aidid Mu'addib said...

Max made me feel 2nd rated... I's left way behind, man!

Laila said...

* dok sebelah Bomoh Hujan & enjoy da show, sambil baca enteri*

@AidahT karipap lam pinggan tu nampak cam best wehh..

Lawyer separuh Masak said...

AM, cantik profile picture!! i love pussy....


malam jumaat weh!!


VW : seman (cecair??!!))

Laila said...

Yeah, i thot i taw a putty tat.

Nice pussy, warna oren. Pussy Caucasian eh?

Izaham said...

waaaa best laa ada lagu lagu plak!! kipidap bole ilang stress sket hehehe

Izaham said...

wow wow wow!!

Max_Underwood said...

Why malays join mlm?
1) bodoh
2) tamak
3) kesian (kat sedara mara sahabat handai yg dok mintak sedekah haram jadah mlm tu tak henti) jadi bagilah
4) takut ketinggalan (mlm is the 'in' thing so kenalah join pasal nak be in fashion)
5) lembut hati (senang kena pujuk)
6) go back to point (1)

We can also ask this question and we will get roughly tye same answers----->

" kenapa anak dara melayu kebanyakan sekarang bagi dara depa senang2 kat jantan sebelum nikah? "

answers?

azwan said...

Woh, busy btol aku hari ni. takde troll lain ke? balik2 yg ni gak..
Congratz bro, you did the right thing. dah boring dgn malaun tuh..

cek chun said...

senang ke bagi dara?
ntah. sekeliling aku takde lah lagi.

naper joint MLM?
1. pegangan agama tak kuat, bila tak kuat, senang la orang nak pengaruh. otak dah tak boleh pikir. nampak ringgit sign each time bukak n tutup mata.

2. DUIT la. apa lagi. kena tayang duit buat kipas pun dah klimak, ini kan pula BMW sekenhen. terus tegang semacam bila upline lintas depan mata.

hat pompuan pulak kasi tayang henbeg kasut branded semua. nak lagi sedap, bubuh pula harga lepas tax. padahai pesan kat member bli kat obersea. murah dah 2-3k.
yang penting nak tunjuk kalau saya boleh beli, kenapa awak tak boleh buat jugak?

Laila said...

Reasons kenapa joinT MLM rasanya dah byk kali dikupas secara sporadik oleh pengomen2 kat sini.

It'll be interesting kalau ada ex-MLMers tegar or even MLMers themselves (erkk JoeJ? Sawan? Kordi? uwaaa!!- next!) leh share insights from their perspectives.

ps aku sampai sekang masih heran bin ajaib naper lah suker banget derang ni ngan keter BMW sekeng heng.

cek chun said...

laila
aku paling pelik naper sekoq pun tak guna x3, x5 or x6.
kata duit banyakkkkk

Laila said...

tahler cheq chun, memang derang ni eksyen jer lebih koot..

Tapi kalu tengok cara derang ni posing depan keter cam jakun ngan sepek mata besau & gigit2 duit cam ungka terencat, memang betullah ader satu pepatah omputeh berkata, Money can't buy you class..

Heck , da Black Card can't buy a whore class and dignity..but money can get a guy a whore (ok yg ni aku amik dari mana tah)

Lawyer separuh Masak said...

Cek Chun :

ada,yg penah sy nampak sekot berok Score-A tu pkai X6.tu seko jela yang penah saya nmpk pakai yg agak up to date ckt..

Nizam said...

good job aidid!bantai lagi barua2 ni.tak sedar2 lagi makan duit dari sumber haram.alahai melayu.aphal la malas dan senang sgt kena tipu?tak nak berusaha tapi nk cepat kaya.haih.bila la nak insaf.

Rose said...

100th!

Rose said...

Cizz, Nizam...spo'el sungguh. Baru nak bangga dpt 100th, turun 101.

hyelbaine said...

It is in my humble opinion that the main reason for Malay's getting involved with MLM's is nothing more than chasing money, materialistic and earthly gains.

They do everything to adhere to the phrase "berusahalah kamu seperti kamu akan hidup seribu tahun" but conveniently forget the "beribadatlah kamu seperti kamu akan mati besok" part.

Money, materialistic and earthly gains will never be enough. The more one chases it, the more one will never be satisfied.

The car must be newer, the house must be bigger, the handbag must be more expensive and the shoes must be higher than other people. Look at those things, chase them and it'll never be enough.

MLM'er pakai X6? Itu confirm kepala keretapi bapak malaun haram dajjal tuh. Yang lain dok bawak Protong jer lagi. Mostly MLM'ers with 'nice' cars tend to use it for no more than 6 months.

Lepas dah kena tarik, pakai lah balik kereta lama.

These are of course a humble opinion from an LDP traffic cone mover.

Max_Underwood said...

Need ur help aidid.....since aku ni bukanlah org kaya mcm barua mlm tu hehehe so tak mampu lah nak beli bmw sekenhen..... I was thinking of replacing my old proton (biasalah makan gaji beb), budget max 150k (halal tau) ada ke keta yg ok? Need 7 seater.... Anak dah banyak... Heh heh.... Whats out there thats reliable?

AidahT said...

I know several MLMers previously, so far sampai sekarang either tak tercapai pun kereta mewah yg diidamkan or the benz (sekengheng rupanya yek) yang dibeli dengan 'untung' the first few months dah ditukar semula.

tapi kalau kawan2 yg insurance / unit trust agent tukar kereta idaman, hmmm ramai.

i rest my case :)

@Laila - karipap is my fav kuih wooo

Laila said...
This comment has been removed by the author.
Rose said...

Banyak dah pendapat pasal nape orang kita masuk MLM, so x nak sentuh. But I do want to comment the last part where AM said that everybody must help in educating the people.

AM, once I start lecturing again, I promise to educate my students, not just about the MLMs but about the fundamentals of science (in my case it would be chemistry and molecular biology). I would also teach them about scepticism and critical thinking, both in learning and life. I am also teaching my daughters about humanity, to help strangers when they need help, but at the same time be aware of unseen dangers (I already talked about the birds n d bees to them now).

I hope everyone out there, who believe in AM's cause, would start thinking what part each of you can play, and start doing it. Insyaallah, slowly, but surely we can change our people. Insyaallah.

azwan said...

Kadang2 lebih baik kita "berhenti sejenak" untuk berfikir ape langkah seterusnya.

"Bystander effect" is a classical one. Benda tu bukan jadi utk contoh yg Aidid bagi tu je. Dalam situasi lain pun sama jg. Ramai menganggap sesuatu perkara dah dilakukan oleh org lain, jadi buatpe kita sibuk2 nak buat? Nak report pasal scam, mesti kita pikir org lain dah buat. Last2 takde sape yg report, kes tu senyap camtu je.

Kenapa Melayu join MLM. End point confirm duit, tu semua org tau. Tapi kenapa MLM ni seolah2 "sesuai" dengan Melayu? Sebab memang dari awal, dulu2 lagi melayu tidak dilatih dengan baik untuk "befikir" sebagai ahli perniagaan. Dipupuk, disanjung, diberi kata2 pujian satu dua, cukup untuk buat melayu tu cair. Mana2 kaum lain pun tau hal ni.

Lagi2 bila masuk MLM. Disanjung, diberi peluang bercakap atas pentas, public speaking, dipuji, diberi kata semangat yg melampau2...ini la kali pertama Melayu rasa dihargai. Kalau tak, jadi pekerja, kena marah hari2. MLM jadi tempat "terbaik" untuk personality development. Tempat "terbaik" ni lakonan yang dirancang dengan teliti sebagai marketing strategy oleh mana2 MLM.

Rasa ghairah juga bila org lain dah masuk. Perangai ni lebih kurang sama macam kambing biri2..sekor buat, yang lain2 pun ikut. Sebab enterprise mindset tiada, financial literacy kurang dan critical thinking pun kurang, menjadikan melayu cepat sangat terkejut dengan dakyah2 MLM. Hal ni sama dengan marketing strategy mana2 conventional business..buka kedai jual burger baru, upah 50 beratur tunggu burger. sape2 pun tengok konfem pikir "ape yang sedap sangat burger ni, mesti try nihh".

Jadi kenapa melayu "sesuai" dengan MLM, sebab culture, cara berfikir melayu tu sendiri membuatkan sorang tu senang terjebak dan percaya. walaupun doktor ke, lawyer ke, pensyarah ke, selagi dia berfikir sebagai pekerja, selagi tu lah dia ada tendency terjebak dgn bisnes MLM.

Nak ubah semua ni? Aku rase dalam 3 ke 4 generasi lagi baru ok kot. Walaupun 99% melayu itu Islam, tapi melayu adalah tetap melayu.

Tanpa ragu2, MLM jadi strategy marketing yg paling hebat setakat ni. word of mouth, dan libatkan soal kepercayaan antara kawan dan family. Taik babi cair berhingus pun boleh jual melalui MLM. Strategy hebat, fundamental salah. Yg join MLM ni takkan perasan, yang mereka ni bukannya chess player, tp chess set sj. abes ceghita..

hyelbaine said...

hhmm...great insights Azwan but I kinda doubt that it would be gone in 3 to 4 generations.

MLM to me is like a cancer that kills this race and this religion from within. And what is the best way to cure cancer? To remove the scums before blasting radio and administering chemo on it.

Yes that would mean even the good cells would be destroyed when curing cancer. Those who complain dekat carigold forum, begging, praying, cursing and what not to get their money back, those will be collateral damage.

Even after that, the malay's would have to go through frequent 'cancer marker' tests just to make sure it doesn't come back. That can only be done if those in charge of running the gomen wake up.

I wish I could be as optimistic as you Azwan but I'm afraid, in the case of Malay's and MLM's, I'm not putting too much hope. The whole materialistic rat-race is just too deeply ingrained.

azwan said...

Optimistic sket, kalau 3-4 generations aku rasa dalam 50 tahun lagi...boleh diterima. Malay won't be proactive, but we will learn from mistake. I think the leaders too.

Kaum lain tau bila dorang masuk MLM ni, market dorang paling besar ialah melayu. tak boleh kalau takde melayu, lugi looo.

Penting defence mechanism. However our education system does not train the youngster about critical thinking. They only knew about real life when they OWN a business. Nothing wrong about think as a worker, but that will expose you to all these MLM culprits.

Fitrix said...

@Azwan

Nice analysis!Hats off 2 u!

MLM is like a cancer to Meleis,and just like cancer it has no definitive cure.Sad but true.

Aidid here is like a chemotherapy,working tirelessly to prevent the cancer from spreading further.U truly deserve a Datukship(if u are not one already,but I bet you are) than AC Mang.Last words to you:keep fighting a good fight.Yeah!

Rose said...

Hmm, banyak beza orang kita dengan orang putih. Kat sini, depa mudah nak bantu strangers, dan suka tolong orang. Satu sifat yang saya perhatikan ialah depa didik anak depa dari kecik lagi untuk berkhidmat untuk masyarakat.

Contoh. Kalau bagi wang saku kat anak2, ada setengah tu siap dah tolak beberapa persen untuk sedekah. Depa ajar anak depa pi tolong kemas orang tua, potong rumput. Biar budak tu rasa seronok sebab tolong orang.

Contoh lagi. Musibah yang landa Jepun ni, depa pakat buat bake sale, jual barang terpakai, pastu kumpul duit, hantar ke Jepun. Bukan ada kelab khas pun, just mak2 dan anak2 yang buat. Memang tak banyak dapat kumpul, tapi kepuasan monolong orang tu yang depa suka.

Bila cam gini, mungkin perasaan materialistik tu kurang la sikit. Entahla.. Agak2 kita boleh ke jadi camtu?

azwan said...

HahahaHAHAHahaah!

Tan Sri Sir Dato' Seri Dato' Prof. Dr. Encik Aidid Muaddib.
(D.K Pahang, Kedah, Kelantan, Selangor, Terengganu, Johor)

Kui kui kui..(style MsAwin)

hyelbaine said...

hahahaha...Wan, ko tertinggal Emeritus bro and also dlm list2 negeri tuh, kau tertinggal Sulu :P

Jgn marah tuan tanah, nanti kena jual ;)

azwan said...

Rose,
Dengan culture macam tu dorang tak terlalu mudah terpengaruh macam Melayu. Dorang pegang konsep bukan senang nak senang, bukan susah nak susah.

Kalau bagitau dorang modal sikit, risiko tiada, untung dijamin 3 bulan, dorang sure dah gelak2 bila dengar. even dorang tak kaya sgt. Value tu dorang pegang. Melayu kalau denga...mencanak2 nak tau lagi.

azwan said...

Tan Sri Sir Dato' Seri Dato' Prof. Diraja Emeritus Dr. Encik Aidid Muaddib.
(D.K Pahang, Kedah, Kelantan, Selangor, Terengganu, Johor, Perlis)


Cukup ke??

Rose said...

Wan, tu la psl, mungkin kita boleh slow2 ikut depa part tu. Pelikkan, padahal agama Islam suruh kita suka bersedekah dan amal jariah, tapi orang bukan Islam lagi tinggi kesedaran masyarakat dia.

Eh, ada lagi subjek tatarakyat ke? Kan dulu ada (fine, I'm old!)

p/s: title Haji jangan lupa...

Laila said...

Kalu leh think critically pon, tapi napsu duniawi serakah mebuak,tak leh jalan gak. Byk elemen2 lain yg come into play.


Tapi aku optimistik. Cam azwan. Tapi lama cket jer. Bak kata Rose slowly but surely. And along the way, byk lost souls dah kena selamatkan.

JEFRI said...

saya, Muhammad Jefri bin Mohd Yusof, pelajar forensik UKM tahun dua akan terus menyokong Anti MLM dan terus menyebarkan dakyah pimpinan terpesong dari pihak MLM..dengan sumber rujukan dari blog ini..hiii...

*ouch, kitorang pun pernah kena approached ngan MLMers yang ganassss suruh join..haha..jadah orang banyak keje nak wat nak suh join MLM, mana-mana orang yang sihat akal kompem leh tau MLM ni temberanggggg besau!

hyelbaine said...

@ Rose,

Your story reminds me of when I got back from obersee. Kat fast food restaurants you have to clean up after yourself, angkat tray sendiri.

When I got back and I did the same thing, people gave me the weird look.

The actual workers gave me a smile though so yeah I guess that 'culture' needs to be cultivated.

Totally agree with Azwan, some Malay's should take to heart the statement if it's too good to be true, it normally is.

And oh, on the subject of Aidid's title, aku tambah sket...

Lord Tan Sri Dato' Sri Sir Datuk Seri Prof. Diraja Emeritus Dato Paduka Sri Panglima Dr. Encik Aidid Muaddib.
(D.K Pahang, Kedah, Kelantan, Selangor, Terengganu, Johor, Perlis, Melaka, Sulu)

azwan said...

Rose,
Islam kita ni DIWARISI, bukan kita yang cari. Islam bagi kita guideline, tapi melayu tetap melayu.

Laila,
Hope Islam boleh guide kita dari segi nafsu tu. Boleh, Malaysia dah makin maju sejak 50 lepas. lagi 50 tahun camne, sure boleh. nak wat camne, dah kite mmg jenis yg tak proactive. membaca pun bukan amalan kite. dok kat stesen bas haram jadah nak membaca.

cek chun said...

Rose,
sekarang dah nama sivik
masih ada ajar tata susila menjadi manusia di muka bumi nih.

walau bagaimanapun, dek kerana nak kejar A dalam periksa, maka, kekadang, sivik ditinggalkan macam tu saja.


somehow, sejak kenal grissom, semua benda-benda forensik aku rasa seksi

Rose said...

Chun said :
somehow, sejak kenal grissom, semua benda-benda forensik aku rasa seksi

Chun, kenalkan, JEFRI, pelajar tahun dua forensic ;)

cek chun said...

jef
tau main gitar?
kalau tau. haii..

kalau tak tau, bye..

Aidid Mu'addib said...

Apekehenye yeop kedatokwatever? Sori, not interested in titles in front of my name, although I am really interested in having those acronyms at the back of my name... say like: Aidid Mu'addib BSc, M.D., MRCP (Edinburgh), PhD, CSI, CSED, LPPKN, KPDNKK...dumdedum. You all think I could still apply to med school at this advanced age? Been dreaming of becoming a medical doctor for as long as I can remember. You know, I wanna do something really worthwhile with my life, apart being a rubber tapper, and whatever the....... oh shoot! I almost forgot. It's Thursday night... as in the night before Friday. Bak org Cowo cakep: "malam jumaat"... c ya later, alligator!

Laila said...

azwan: True, bukan takat rakyat marhain jer tak proactive,yg tukang regulate pon terkemut2 nak wat perubahan. Btw, sejak aku jumpa blog ni, aku dah jrg membaca (nite reading). Aku dok baca pasal MLM jer. Hik Hik. Aidid nyer pasal. But i learn new things.

chun: nak kena org pandai men gitar gak ker? Adik aku bujang trang tang tang hensem..pandai men gitar, well baru merangkak belajar recently ngan adik sorang lagi .

Laila said...

Aidid, keep doing what you're doing : toreh getah, karang blog keparat & screw lanun2 MLM keparat.

cek chun said...

hai kak laila
kehkehkehkeh

papai bang
sian orang rumah tunggu lama tu

Laila said...

amboi chun hehehe..jangan lak ko jadi cradle snatcher..

azwan said...

Hoho..kasi semangat kat ko did. Memang malam jumaat, tapi leh je wat 2 keje dalam 1 masa. satu henjut, satu tangan type new entry. kui kui kui..

Laila,
Tu baru satu budaya, belum budaya lain lagi. aku pun, tak habis2 page 10 buku Dr M ni..A Doctor In The House.

Nasib Malaysia pembaharuan berlaku dari top ke bottom. Bukan sebaliknye. Nak buat korridor...buat la korridor melambak2. nak cancel jambatan, cancel..cancel. Pemimpin buat perubahan bukan berdasarkan aspirasi rakyat.

Pemimpin suka, buatla. Pemimpin tak suka, cancel! Pemimpin tak minat, buat tak tau la. lately maybe la ade harapan, but i dunno. But still, bukan budaya kita untuk directly kritik orang2 atas, orang2 atas pun tak suka dikritik. adat ketimuran la katekan.. tu yang bukan senang kita nak harapkan tukang regulate buat perubahan cepat2..

osip said...

cek chun...kejam...nye

cek chun said...

kahkahkah..
oh tidak sama sekali laila.

sip,
aku cuma berkata benar :p

cek chun said...

wan
macam mana buku tu so far.
best?

azwan said...

Ok..Ok. Ko tau la mulut Dr M ni laser yang amat. keh keh keh..

rasenye buku yang last sebelum dia meninggal..st

osip said...

@azwan,

apa yang aku boleh nampak, sejak turun nya DR.M, dah takde lagi dah critical idea yang govt buat..

1Malaysia pun aku tak nampak kesan dia sebenarnya.kaum lain lagi mengamuk je sejak konsep tu diperkenalkan.

aku bukan pro-opposition, nor pro-govt. sebab dua2 pun aku tak yakin. speaking of reason why malays involve in this MLM. my humble oppinion, we are lazy. just lazy.

teringin nak hidup senang, semua bangsa pun macam tu.tapi yg malays, malas.malas nak blajar sampai habis,malas nak mula dari bawah.padahal masuk mlm terus duduk kat bawah.menganga air kencing orang atas.

lagi teruk, govt slow je benda2 ni.yela, company2 mlm besar2 sume bayar cukai.law dijadikan fatwa org mlm utk menghalalkan operasi diorang.the damage is done.

ade blog ni, dapat guna lidah untuk halang kemungkaran.nak guna tangan, kita ni rakyat biasa je.takde kuasa.nak harap orang yang ada tangan, masing2 sorok bawah meja..

Laila said...

azwan: The irony is yang bawah gak pilih yg atas. Org bawah nak revolutionse change pon, yg atas ada immnunity. (Sorry, i'm politically-challenged -is dat da rite word?) .Perhaps your estimation of 3-4 gens is a reasonable timing, not only to change the landscape of MLM industry but to see M'sia as a progressive nation,in all aspects termasuk mentaliti, attitude & culture of it's people. Wehh, ko tak merendek ker malam2 Jumaat ni?

Rose said...

Sgt setuju dengan Osip. Politik kita tak matang. Bila tukar pemimpin, terus tukar polisi. Konon nak tinggalkan legacy. Asyik2 tukar, camna nak nampak hasil, we need time for that (contoh senang maths science in English pastu kena tukar balik ke BM).

Actually, government consists of ruling party plus some oppositions kan? Baru boleh gubal undang2. Tapi, yg aku tension, perkara baik yg ruling party nak buat, walaupun beneficial to rakyat, opposition akan tentang. Perkara baik opposition nak buat, parti pemerintah bangkang. Semata2 tak nak parti lawan nampak bagus. Cam budak2, tu la tak matang. Selagi x matang, selagi tu la kita camnie.

Laila said...

chun weh, adik aku belum pertengahan doplohan.

mlanau said...

tahniah bro... ada 1.2 juta pengunjung dan katakan 10% sudah menyebarkan link kepada rakan2 mereka, insyaallah usaha murni seperti penulisan penuh berinformasi ini akan terus membuka mata golongan anak bangsa yang hatinya masih putih daripada dakyah golongan MLM ini.

azwan said...

Dr M ni yang benci2 dia pun kata dia genius...

Aku bukan politician, government berubah pun aku still pegang pada values.

Malas tu punca dari budayanya memang cenggitu. Dari dulu dok sawah, tak kesahla nak besarkan sawah ke..

Dah ramai melayu yang rajin, maju..cuma kita kena pantas lagi. Chinese aku rasa, dalam 10 kali lagi pantas dari kita. Chinese Singapore, 10 kali lagi pantas dari Chinese Malaysia. Dorang bukan genius pun, tapi rajin.

Satu benda Malaysia ni trading country. Population kita bukan ramai pun. susah utk kita kate tidak pada company besar kalau dorang nak masuk negara kita. Kita kena open, tapi tak bermakna kita leh benarkan yg salah. tu singapore elok je bantai MLM. Singapore dah tau negare dorang kecik, jadi ape nak masuk Singapore semua dorang teliti dulu. every inch of land dah ada plan. Malaysia ni masuk dulu, kaji kemudian2.

Laila said...

Cukup 2 juta page views kena celeberet besar2an.

osip said...

@rose

haha, tu memang fenomena demokrasi paling bangang yang ada dalam malaysia ni. kalau ada orang govt yang sokong usul opposition..tup tap kena tindakan tatatertib..vise versa..

cukup la bermusuh masa pilihanraya.dah habis pilihanraya tu, fikir untuk rakyat la plak.nak pilihanraya, maki balik...too good to be true, aint it?

Laila said...

azwan cudn't agree more. Cam pernah kena diskus dulu, ambik jer contoh tempat kejer perbandingan performance Malay vs Chinese (secara general), you know the answer. Working attitude of the former, bikin guwe malas nak elaboret.

azwan said...

Thats why there is no right and wrong in politics. Ko nak cari genuine politician skang sape? Dulu orang malu2 nak jadi pemimpin, skang sumer angkat tgn.

Macam mana belum terbentuknya satu bangsa Malaysia, macam tu gakla tak matangnya politik Malaysia.

Laila, semalam dah rendek. ok ler..

azwan said...

Laila,
Hoh, head of BD dan Marketing aku Chinese. CFO aku Indian, sebab dia pandai putar alam. Nak amik Melayu, hmm hmm hmmmm...kena tgk betol2 beb. tu pasal masa interview, sembang pasal background family + tengok pakaian dia cukup, aku dah boleh analyze personality bakal staff aku.

hyelbaine said...

There's a Malay proverb that says "takkan hilang melayu di dunia" which I think in the case of the topic being discussed should be updated.

"Takkan hilang melau di dunia MLM, skim piramid dan skim cepat kaya"

Sukasuki said...

mencelah..

i think i could summarize korang punya comment and relate to my current students. i'm not sure at other institutions, but here, penyakit malas ni not only to malays, tapi dah merebak to chinese and indians as well.

from my observation, perangai malas ni starts from school. student were forced to menghafal instead of understanding the concept. sekolah berkejar nak jadi top, student berkejar nak dapat A.

they know a + a = 2a. but if you change the question to sin x + sin x, they will not see why it is = 2 sin x. i think Aidid might sakit jantung if i scan this "scored A for Modern Maths" student's answer for my simple and basic math questions.

another thing is they just don't see the need of reading text/reference books. everything cekup dari internet. copy paste buta2 pulak tu. no effort to understand what they're copying, at all.

the best thing is, univ is using english medium. if they don't understand the words, they just assume!!! sigh..

joegrimjow said...

main gitar tu ko ke did? mantap!

Laila said...

It's dark, quiet, eerie & spooky in here, bagai dilanda garuda.


"Don't be tempted by the shiny apple, don't you eat of a bitter fruit. Hunger only for a taste of justice, hunger only for a word of truth. 'Cause all that you have is your soul."

cek chun said...

am i shiny enough??

not just here, my fb also quiet today. wierd

Laila said...

chun,

Too quiet it's bizarre. This comment thread hasn't moved since last nite. And so are other entry threads. Tetiba, kordi pops up in my head *ducks for cover sebelum pinggans mangkoks landing kat kepala*

You might wanna throw in some red apples too. Kasi meriah sket.

cek chun said...

kehkehkeh
takut wan je baling mangkoks kat ko.
dok teringat pak kordi, kejap lagi sampai la tuh.

green saja for me. konon diyet

Rose said...

It's like the quiet before the storm...

p/s-Laila, pi jumpa Tok Bomoh cepat2, halau badi Kordi from you, hehehe..

Laila said...

chun/Rose,

Kalu dia masuk, aku suka jadi bystander/silent reader jer sambil gelak guling2. Sebab kalu dia masuk dia boleh bikin orang2 kat sini hangen satu badan, masa tulah keluar komen2/ bahasa yg agak merangsangkan urat sendi. Lucu banget donk!

Tapi bila kordi start perasan & mula ghairah asyik masuk bagi komen ulang2 dengan secara prolifik nya , bak flasher yg rasa overexcited menunjukkan anunya bila lihat mangsa menjerit & bertempiaran lari, masa tulah guwe nyampah tahap gaban.

azwan said...

Lagi bagoz kalau dia takde.
Aku baru gi majlis ilmu, citer pasal dialog Rasulullah SAW dgn Iblis. Maybe korang penah denga..hehehe..

Laila said...

lom denga , cer citer ..

cek chun said...

ces laila
ayat last hg tak bleh blah sunggoh
now tak pasai2 aku kena erase the image from my mind.

azwan said...

Baca ni..bagus betol..
http://14n.org/dialog-iblis-vs-rasulullah-saw/

Laila said...

chun, tulah ko tu kuat berimajinasi bukan2 keh keh keh

Laila said...

Thanks azwan,will read it.

The Eccentric Butterfly said...

Tengah intai2 gambar kat fb tadi. Terjumpa gambar member attend seminar DCL so just check out the website (dcl.com.my). Sekali ada product ni nama d'Laila beauty series haha.

WV: tropp (troll tak jadi)

Laila said...

Butterfly..hehehe, imagine kalu brand produk MLM (?) Laila tu ambik sempena nama ai yang ala2 pengasas cam pengasas2 kecantikan yg berlambak masuk tb tu, memang mati aku kena rejam ngan tuan belog & readers kat sini.


wv: preedie (as in pretty in American twang?)

Rose said...

La, ada jumpa ni lak kat fb. Rasa student budak ni.

Daftar dari rumah..Tak payah keluar rumah..Hanya on9 FB perkenalkan sistem jer..pelaburan Rendah..Modal hnya RM20 sEUMUR hIDUP..Income Masyuk!!!!Pndptan hrian..Hnya login FB follow TEKNIK dberi jer..sapa2 yg berminat nak join sila kan inbox di FB sy kevinchristmmy@gmail.com atau daftar trs di http://www.rm20segera.com/?r=christkevin dunt worry daftar hanya free dan sy akan folow up ANDA by email..'Sharing is Caring' :)

Paling nyampah part last tu, sharing is caring. Cissss..

cek chun said...

dah penah baca.tapi takde la sampai panjang lengkap macam ni.
thanks wan

rama2
laila tu namanya teratas :p

rose,
rakyat malaysia memang caring bila tiba bab sharing ni

Laila said...

@ Rose LOL, ayat amatur nak pancing kengkawan tu..initial outlay kasik rendah /achievable, lil do da prospects know da hidden "charges" involved..

azwan said...

Apesal la mangkuk2 ni senang nak pecaya. kalau dorsng tgk bahlol2 MLM kat profit network tu baru tau.

Same je bendanye, 2x5..bahlol tahap gaban budak2 nihh.

The Eccentric Butterfly said...

rose... me baru prasan dalam my frenlist banyak juga orang yang terlibat dlm MLM. Macam2 kompeni ada. Me curious suka tengok2 apa product yang ada. Ubat gigi sampai RM25 seh.

Ni lagi best... just recently, Xfer Factor buat seminar kat dewan Masjid Sultan haaiizzzz...rosak orang kita ni. Kata millionaire tapi nak "share ilmu" charge $10. Dah kaya tu buat pree jer lah. Slenger bacin betol dorang ni lah.

Laila said...

Perghh ubat gigi ajaib tu.



ps bolan depan transit Singapore lagi.

Rose said...

Stupido. Siapla nanti ai balik. Sapa nak masuk kelas Dr Rose (insyaallah) kena amek kuiz "MLM-apa pendapat anda". Hehehe...siapa yg fail tu, siap, kena hantar course ala BTN kat Azwan, Baine, Hell, Laila, Chun (ko ni cukup ganas ke Chun?), dll. Best..

The Eccentric Butterfly said...

Oh awak transit Spore ke? Kalau nak tourguide merayau kat sini... let me know. Ubat gigi kat sini pun takde lah mahal giler jadi kita boleh kasi awak buat souvenir nanti hik hik hik.

Rose said...

Tu la psl, Butterfly. Macam2 ada. Baru kena tag for an event kat mid valley : Artistry Beauty Extravaganza. Ingatkan amenda, bila check2 dgn Pacik google, baru tahu, tu bawah syarikat Amway. Pandai Amway, x letak nama dia kat situ.

cek chun said...

rose
aku dok kat kaunter registration tu pun ok dah :p

The Eccentric Butterfly said...

Haha Amway. My fren pernah join dulu so they paid for me to attend the seminar. Tak boleh lupa part bila the speaker datang, semua berdiri tepuk2 tangan. I was like... wth?? Then ada this fella promote the health supplements who claimed he took almost 20pills a day. Dia buat comparison between the so-called investment in consuming the supplements with the cost of having to do heart bypass... unbelievable *tepuk dahi*

btw. the fren yang try to rope me in tu was made bankrupt afterwards jeng jeng jeng...

Laila said...

chun, aku pon nak dok kaunter registration sebelah ko..aku jadi tukang distribute goodie bags..

auctionbank said...

thanks aidid..sharing....

hyelbaine said...

Course ala-ala BTN? Hahaha, this ppl wouldn't last a minute if they went through what I went through dulu.

Setakat ckp kat hotel positive thingking is easy but if they went into places where even jin pun takut nak bertendang, even the fat fella who has his fingers stuck to his forehead would cry.

Bagi ler this kids come to my 'course', after 3 days they'd know what positive thinking is. After just 3 days I geneti they'd be a different person, one way or another ;)

hyelbaine said...

@ Azwan,

Bro, tq so much for the link. Dah lama tak baca.

"Lalu aku goda agar minta kaya dulu, dan apabila diizinkan Allah dia menjadi kaya, maka dilupakan beramal, tidak berzakat seperti Qarun yang tenggelam dengan istana mahligainya. Bila umatmu terkena penyakit tidak sabar dan tamak, dia senantiasa bimbang akan hartanya dan setengahnya asyik hendak merebut dunia harta, bercakap besar sesama Islam, benci dan menghina kepada yang miskin, membelanjakan hartanya untuk jalan maksiat...”

I think that about sums it all up with regards to the issue of 'materialistic' chase MLM'ers fall for.

azwan said...

Baine,
No prob..bila aku baca benda tu, rase sebak pun ade. Kalau ada rezki rasa mcm nak pegi Raudah tiap2 tahun.

Itu salah satu jawapan iblis celaka. Tp pada aku tak salah kaya, in fact setiap Muslim mesti jadi kaya. cuma kita kena ingat bila dah kaya, tanggungjawab makin besar. tu sebab bukan semua layak jadi kaya. Dan lagi banyak kita derma, lagi banyak kita dapat balik.

Kopi-Pasta said...

MLM = material loving mormon

Laila said...

azwan,

Yeah.materialism is the evil veil that blocks one's spiritual faith from seeping through and shields the eyes from seeing the creeping moral disease that's about to destroy him/her.

Izaham said...

Bro AM,

Pagi ni tgh dok belek2 akhbar terjumpa plak flyer Nextcubes.com..

Apa kebenda plak ni..bole tulung tgk2 kan tak ape biznes yg diorg buat..
Mcm biasa ada tanda "* ini bukan iklan MLM".

Hehehehe..

Tq

Aidid Mu'addib said...

Nextcubes... more like nextbebal, as in unstobebal group. Geng anak Melayu bebal nak mampos, mintak sedekah duit org lain beramai-ramai, dan sekaligus kasi cinapek kaya jual barang satu-sen-tarak-guna dia org kat sesama Melayu... wadefak punya bahalol ntah.

Izaham said...

Dats why la nmpk ada button Unstopbebal Oooooooooooooo

NextGenerationBebal Group la nihh!!!

Hahaha nice!

Tq!!


*adehhh..gian lama tak diving nihh..

id said...

bro aidid u might wanna add this icon to your blogpage :)

http://www.adfreeblog.org/

zarul666 said...

salam,saudara Aidid...bru2 ni byk org ajk sya utk jual produk GFI Prebio Gamat Gold ni...tp x tau bgus ke tidak.siap ada pengesahan dri Beneo dan Orafti.dh try cri dlm google tp byk dlm
bhsa omputih.yg ada dlm bhsa melayu pn sgt kurg...blh x kiranya saudara
bg komen skit ttg produk ni?

Aidid Mu'addib said...

Zarul666... the number of the beast.

GFI Prebio Gamat... takde idea lain, tapi dia org buat jugak. The money will be there...

Tgk ni... http://www.gfi-m.com/en1/plan-b.php

Ada G-Cup Coffee, wadehel? Got milk hah? Lucasss seh... Pastu ada chi pendant jugak. Ada pendant gambar khindzir... hahaha! Sure Chinese company ni. Baru nak mula. Tapi, isunya nanti, mesti ada org Melayu bongok yg nak jadi customer atau reseller... jual chi pendant gambar khinzir. Hopeless betul!

Rose said...

Was a bit curious about Beneo and Orafti. Went to their website http://www.beneo-group.com/Home

Rupanya this company sells foodstuffs or nutritions. Contohnya, the Inulin and Oligofructose yang ada dlm produk Prebio Gamat Gold tu, di beli dari syarikat Boneo. Inulin and Oligofuctose tu trademark name dia Orafti
http://www.beneo-orafti.com/Our-Products/Oligofructose

Bila kita baca website Gamat tu, seolah2 Beneo and Orafti dah check komposisi produk Gamat tu sendiri, tapi sebenarnya, yg B&O buat is supply the Inulin n Oligofructose jer.

What a scam!

Connieliscious said...

Aidid,
is that u palying the guitar?...man such big thighs u have...anyway nicely done..

Aidid Mu'addib said...

Besar erk?
Jap aku check...

cek chun said...

salahkan lamb kebsah

hyelbaine said...

Gamat. Another mysterious traditional medicine that claims to do so much and yet has hardly been clinically tested for its effectiveness.

Mahal sgt yek nak buat studies on such things? If it can only be found here, why not expand on the exclusivity via clinical tests so that can kompang to the whole world?

azwan said...

Mahal bro..clinical test mau RM500 mil satu. If i am the founder,i better remain in the traditional cluster.

I have spoken with the founder, he mentioned that he discovered 3 active compounds in gamat. He refused to mention as it is his IP. The compound is not the IP, the processing method it, Yes.

By having only 3 active compounds, he will position his business at high risk if he fails in conducting clinical trial. And i presume that the pre-clinical stage is not that convincing to proceed with the clinical stage.

By the way, in the previous BioMalaysia conference, he did mentioned about conducting clinical trial, but i am not so sure how successful they are right now in the research.

hyelbaine said...

@ Azwan,

500m eh bro? No wonder lar the MLM scammers who preach such wonder cure-it-all products use the MLM/SP way to do business.

Less investment and less scrutiny and risks of being found out. Brilliant info bro, tq ;)

zarul666 said...

tq kpd tuan pnya blog & yg lain sbb tlg point kn aku ke right direction...btw,666 mmg The Number of The Beast (mmg lyn lgu Iron Maiden ni..)tp aku bdk baik.hehehe...

Kak Limah said...

Last week ada terbaca ruangan sms pembaca dlm paper kosmos, salah satu sms pilihan berbunyi lbih kurang beginila maksudnya:

"Diharap tuan punya beras dan duit syiling menghalalkan apa yg telah diambil oleh orang ramai"

Kesimpulan aku:
1. Mungkin penghantar SMS ini adalah salah sorang penyangak tersebut
2. Amboi boleh plak ek pencuri mintak halal selepas mencuri
3. Pasni kalo ada sesapa nak meragut ke, merompak ke.. sila ckp "saya mintak halal yer bang/akak" or selepas merogol sila cakap "eh sorry la i tak sengaja,ingat bini i tadi"
4. Nak galakkan org ramai jadik pencuri ke bang/akak oii? Mencuri dgn harapan si tuan punya akan menghalalkan harta yg dicuri?

Apa kejadahnye nak mintak halal plak nie..