And so it is...

Friday, November 26, 2010

Yang Haram Itu Haram. Yang Shubahah?

Daripada Abu Sa'id al-Khudrie r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa di kalangan kamu melihat suatu kemungkaran, maka hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya. Sekiranya dia tidak mampu maka hendaklah dia mengubahnya dengan lidahnya. Sekiranya dia tidak mampu maka hendaklah dia mengubahnya dengan hatinya. Yang sedemikian itu adalah selemah-lemah iman".
- Hadith riwayat Muslim.


Assalamu'alaikum.


Tujuan utama saya menulis kali ini adalah untuk kasi penerangan yang simple dalam isu MLM dan skim piramid. Islam itu mudah dan Islam itu tidak menyusahkan umatnya.

Sekarang, kita ni semua "stuck" di kancah permasalahan yang besar, dan ramai daripada kita tak ambik kesah pun pasal isu ini. Umat Islam di negara kita dan juga di serata dunia berhadapan dengan satu masalah yang amat sukar untuk dielakkan, iaitu keterlibatan (sama ada secara langsung ataupun tidak) dengan wang atau harta yang diperoleh melalui sumber yang shubahah atau haram. Perkara ini antaranya berpunca daripada berleluasanya transaksi-transaksi yang tidak mematuhi syarie dalam kebanyakan institusi-institusi kewangan konvensional serta dalam perniagaan-perniagaan yang diamalkan oleh umat Islam itu sendiri. Sebagai contoh, seperti wang faedah hasil daripada simpanan dalam bank-bank yang berasaskan riba'. Ramai yang mengambil mudah dalam hal ini dengan menggunakannya tanpa rasa bersalah. Semua orang buat, apa nak kesah?

Perkataan shubahah itu sendiri berasal daripada perkataan bahasa Arab yang bererti samar, iaitu tidak jelas. Dr. Yusuf al-Qaradawi dalam bukunya "Halal dan Haram dalam Islam" mendefinisikan perkara shubahah ini sebagai suatu perenggan di tengah-tengah halal terang dan haram yang jelas yang masih samar-samar dan mengelirukan manusia, yakni masih samar-samar sama ada ia halal ataupun haram. Beliau menjelaskan cara yang paling afdhal ialah dengan meninggalkan perkara-perkara yang shubahah ini bagi mengelakkan diri daripada terjerumus kepada perkara-perkara yang memang nyata haramnya. Ini termasuk dalam kaedah saddul-zara'i iaitu menutup pintu-pintu kerosakan. Dalam perkara ini, Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud: "Yang halal itu sudah jelas, dan yang haram pun sudah jelas. Dan di antara kedua-duanya itu ada beberapa perkara yang masih samar-samar (shubahah)". (Riwayat Imam Bukhari, Muslim dan Tirmizi).

Dalam permasalahan MLM, topik utama blog saya yang tak seberapa glamour ni, apa yang telah halal telah diketahui dengan jelas, dan apa yang haram pun sudah ada kepastian. Emak-bapak saya pasti dah ajar anak masing-masing, insyaAllah. Kita semua pun juga belajar kat sekolah dulu apa yang halal, apa yang haram dalam subjek pengajian Islam. Tetapi memang sudah lumrah manusia, senang cerita lumrah orang Melayu kita ni, kalau tak ditunjukkan depan mata dia atau kalau tiada alim ulama' yang dia kenal "personally" dan duduk sebelah rumah yang ada kata yang bendanya haram, mesti dia cari jalan untuk menghalalkan apa saja jenis perniagaan yang dia ceburi. Putar-putar alam sesedap rasa gitu, mengelongsor, kasi keluk-keluk... macam uloorr. Kalau seseorang itu benar-benar Islam luar dan dalam, sudah pasti dia akan prihatin berkenaan perkara ini, sebab duit rezeki ni nak kasi diri sendiri dan anak-bini makan, nak beli macam-macam, dan jugak untuk menyekolahkan anak. Kalau disuap anak-anak tu semua dengan rezeki yang haram atau shubahah, bagaimana la anak tu nak membesar sebagai johan? Membesar sebagai seorang anak yang soleh dan berjasa. Kalau duit yang ditelannya asyik duit ntah datang dari mana, bukan ke besar nanti dia jadi ifrit yang low IQ dan merempit ke sana-sini? Bukan ke anak tu lembik dan asyik sakit masuk wad hospital KPJ? Orang MLM ada manyak duit maaa... hospital kerajaan tak main la.

Multilevel marketing secara harfiah adalah pemasaran yang dilakukan melalui banyak level atau peringkat, yang biasanya mengandungi satu ciri utama iaitu, adanya entiti dengan istilah upline (tingkat atas) dan downline (tingkat bawah). Itu anda semua dah masak. Tak payah saya kupas lagi. Ada berbagai bentuk dan istilah digunakan, diwar-warkan dengan hebat, khasnya supaya orang-orang yang masih blur dan dungu boleh dikelentong senang-senang gitu. Macam-macam pengamal MLM akan istilahkan - members atau ahli, reseller, affiliate, distributor, whatever. Sama aje tu. Lepas tu ada berbagai bentuk pulak model dan mekanisme MLM tu - matrix, vertikal, horizontal, 2 kaki, whatever. Dan ada pulak pengamal MLM yang putar-alam gila baboon, bila mereka cakap, tak perlu cari atau taja orang - orang yang akan cari kita. (I'm speechless really, and those people are definitely psychos... if not plain stupido tonto).

Itu semua adalah preteks untuk buat kerja shubahah MLM. Untuk buat perniagaan yang bercanggah dengan syarak. Mana ada kes 5% haram atau 67% haram atau 99% haram. Kalau dah haram, haram aje la beb - 100% on the money. Dalam Islamic commerce, ada kriteria yang telah sedia dirungkaikan sejak zaman berzaman, dah lebih 1400 tahun. Mesti niat hendak berniaga, dan bukan niat nak menyamun atau nak kelentong. Mesti ada akad, iaitu ijab dan qabul. Ijab - "aku jual mende ni dengan harga 10 hengget". Qabul - "aku beli mende ni dengan harga 10 hengget". Sah? Sah! Dalam perniagaan style orang Islam jugak, mestilah timbangannya tepat, tanpa penipuan dalam apa bentuk sekalipun (seperti contoh jual beras yang basah), tiada penganiayaan (contoh beli sterika pakai 17 kali dah berasap) atau kelentongan (seperti ko minum Monavie/TF/Vemma ni, atau ko pakai pad superman berherba Avail ni, nanti dapat elakkan penyakit A sampai Z), dan tiada pulak riba' dalam segala jenis bentuk dan permutasi. Dan barang yang dijual-beli itu adalah halal tanpa kompromi, dan produk itu sendiri juga tiada shubahah (kalau jual 100 e-book dengan harga RM50 - sah sah la e-book ciplak dan ntah apa-apa. Who're you kidding?).

Dalam isu akad itu sendiri, anda semua pernah dengar istilah "shafqatayn fi shafqah", atau "bay’atayn fi bay’ah"? Isu ini telah banyak dinyatakan dalam hadith Nabi SAW, antara lain, sebagai berikut:

1. Dari Abu Hurairah r.a., yang menyatakan (maksudnya): “Nabi SAW telah melarang dua pembelian dalam satu pembelian.” Hadith yang diriwayatkan oleh Ahmad, an-Nasa’i dan at-Tirmidzi.

2. Hadith dari al-Bazzar dan Ahmad, dari Ibnu Mas’ud yang menyatakan: “Rasululllah SAW telah melarang dua kesepakatan (aqad) dalam satu kesepakatan (aqad).”

3. Hadith yang hampir sama juga dinyatakan oleh at-Thabrani dalam kitabnya, al-Awsath, dengan redaksi berikut: “Tidaklah dihalalkan dua kesepakatan (aqad) dalam satu kesepakatan (aqad).”

Dalam hal ini, Imam asy-Syafi’e memberikan keterangan (syarh) terhadap maksud bay’atayn fi bay’ah (dua pembelian dalam satu pembelian), dengan menyatakan, bahawa jika seseorang mengatakan: “Saya jual budak hamba ini kepada anda dengan harga 1000, dengan catatan anda menjual rumah anda kepada saya dengan harga sebegini. Ertinya, jika anda menetapkan milik anda menjadi milik saya, saya pun menetapkan milik saya menjadi milik anda.” Dalam konteks ini, maksud dari bay’atayn fi bay’ah adalah melakukan dua akad dalam satu transaksi, akad yang pertama adalah akad jual beli budak hamba, sedangkan yang kedua adalah akad jual-beli rumah. Namun, masing-masing dinyatakan sebagai ketentuan yang mengikat satu sama lain, sehingga terjadilah dua transaksi tersebut termasuk dalam satu aqad. Maka jika kita berbalik kepada sistem MLM, keadaan akad perniagaannya ada melibatkan dua, tiga, empat dan lebih lagi dalam satu-satu transaksi. Setiap perpindahan wang dari seorang manusia kepada seorang manusia lain - itu adalah satu transaksi perniagaan, betul? Sebagai contoh, bila saya join hyprakbullshit (sekali akad) Xtreme1000 dengan kasi Hairul Nizam RM1000, dan saya pulak salesman (oh sori... affiliate) yang hebat gila mengalahkan Robert Kiyosaki yang jual ntah apekebenda tu, setiap level 10 kebawah akan kasi saya duit 40 hengget (10 transaksi), maka ini adalah larangan yang nyata dalam syarie. Tiada kompromi. Jadi apa gunanya Hairul tulis hukum muammalat hyprak tu? Mau kasi bunyi-bunyi keagamaan dalam skim piramid tu, gitu? Hipokrit gila babat, tahap gaban dan cipan. Itu dah jadi 10 transaksi dalam satu akad tu, ain't it?

Ada bermacam cara perpindahan duit itu berlaku dalam berbagai bentuk MLM dan skim piramid yang ada dalam dunia dewasa ni. Siap duit tukar tangan direct macam LoginFB100 daripada downline ke upline - dah memang sah-sah skim piramid dah tu. Ada yang pakai perkataan komisen, macam hyprakbullshit, di mana orang yang baru join kasi Hairul Nizam duit, lepas tu dia sain cek, kasi pulak pada orang yang merekrut downline tu tadi. Bukan apa, Hairul saja-saja nak putar-alam dengan Allah gitu. Dia kan hebat tahap kamen rider? Lepas tu ada MLM yang pakai point-point bagai, BV/PV/LB/SP apakependa la... ada pakai istilah diamond manager, crown manager, macam-macam cara manusia tu nak kelentong manusia lain, sekaligus jugak nak mengabui Allah gitu (proverbially). Apa nak jadi ntah? Saya pun tak boleh nak jawab kualiti keislaman sesetengah orang yang mengaku Islam kat profile facebook nya. Kat IC pun ada tulis Islam jugak. Baru-baru ni ada mamat tu hadir kat masjid sembahyang raya.

Orang Melayu yang berkecimpung dalam perniagaan MLM dan skim piramid ni, rata-rata tak kan berhenti buat kerja laknat ni selagi takde suhuf atau wahyu turun daripada langit dan dah sampai hukum keharaman tu dalam satu sampul surat yang dihantar oleh posmen dari langit, yang ditujukan khas untuk dia sahaja. Mana ada dia orang nak dengar cakap Aidid Mu'addib. Pada dia orang, sebab aku ni motong getah aje, apa yang aku tahu sangat pun. Berbalik kepada isu akad tadi, macamana seseorang tu boleh menerima duit seseorang yang lain yang merupakan downline jaringan upline yang 5 level kat bawah upline tu. Mana akadnya? Contohnya dalam 4Life Tranfers Factors - Pangkat Gold International Diamond akan menerima 2% komisen daripada downline yang 10 level kat bawah dia... kok idak shubahah ke tu bang? Mana ijab dan qabulnya antara 2 pihak yang tak pernah bersua muka tu? Bukan riba' ke beb? Soalan ini saya tujukan kepada mangkok hayon yang menjajap food supplement ajaib TF tu semua dey? Itu belum lagi masuk topik produk TF yang dijual yang boleh sembuhkan kanser la, kasi perjalanan darah mantop la (yang takde sorang doktor perubatan terkincit pun pasal produk TF dalam dunia ni - hanya salemen cabok TF yang ada sijil politeknik tu aje yang kecoh), yang diwar-warkan saban hari elok untuk dimakan oleh orang Islam beramai-ramai gitu. Lagi ramai makan, lagi best - massyyuukk! Tak shubahah ke beb? Bloody crap!

Dalam isu penipuan perniagaan, sah-sah semua skim piramid menipu orang, so memang dah haram la tu. Dalam MLM ni lain sket. Kalau menipu 3% macamana pulak? Alaaa... tipu kecil-kecilan aje tu. Dan riba'nya pulak hanya 1% kat level 8, 5% kat level 4, dan 15% kat level 2... bukan riba' all the way bro Aidid. Adakah begitu pendapat sesetengah orang yang mengaku Islam tadi? Saya tak tahu apa yang pengamal MLM fikirkan sebenarnya, hanya dia orang sendiri yang tahu... dan 2 malaikat kat kiri dan kanan tu, dan Allah.

OK... anda semua boleh lihat senarai syarikat MLM yang berdaftar di Malaysia di link berikut: http://www.malaysiaco.com/mlm-companies/. Jadi dalam syarikat-syarikat seperti Avon Cosmetics, Akojaya, Amway, Cosway, CNI Enterprise, Hai-O Marketing, Melilea, Revell, Zhulian Marketing, Neways Worldwide, Seiketsu Enterprise, One Planet, Nu Life International, DXN Marketing, Luxor Network, Totalife, Elken, Shaklee Products, Global Quantum, Gano Excel Enterprise, Omegatrend, Natstar, Uptrend Network, Avail Beauty, Herbalife dan lain-lain yang ada dalam senarai kat website tu... adakah ada berlaku penggunaan riba', kelentong, aniaya dan penipuan dalam sistem perniagaan dan struktur pemasaran mereka tak? Saya selalu dapat argument daripada pengamal MLM bahawa, kalau kerajaan Malaysia dah luluskan semua syarikat itu semua dengan lesen perniagaan berdasarkan AJL 1993 - kenapa Aidid Mu'addib sudah mula sebok-sebok mau perasan nak jadi mufti, suka-suka jatuh hukum. Apa pengamal tu semua ingat dengan kepatuhan akta AJL 1993, boleh masuk syurga ke? Ingat ada manusia nama Najib dan Muhyidin akan kasi korang "get out of jail free card" di padang mahshar ke beb? What is my issue here? Sebagai seorang Islam, ada etika cari rezeki yang halal kan? Kerajaan Malaysia yang sekular tu ada tempat ke dalam isu ni ke? Aku dah bongkarkan kelentongan AC Mang dekat sebulan dah ni, dan duit orang Islam dah juta-juta masuk akaun mamat Bentley tu, KPDNKK ada buat apa setakat ni? Takde masuk lokap pun mamat tu kan? Takde dapat pulang balik pun pada umat yang dah kena kelentong tu semua, duit yang dah lebur dalam ACK kan? Dan korang ingat aku terkejut ke pasal benda ni? Nothing surprise me anymore, man. I'm too old to be spooked by the inefficiency of government machinery and bureaucracy. Bah!

Tapi apa pun, biarkanlah KPDNKK buat kerja mereka di atas mandat yang telah diberikan oleh kerajaan pusat - I have no argument with that. Kita duduk dalam dunia yang dikawal oleh pemerintah yang berasaskan keduniaan. Apa boleh buat? Buat masa ini itulah adanya. Kerajaan kita yang akan membelanjakan RM65 juta hinggit untuk renovasi mahligai PM di Putra Jaya, dan akan berbelanja RM14.5 juta untuk penyelenggaraan dan ubah-suai sket-sket untuk semua masjid yang ada di Malaysia, untuk perbelanjaan tahun 2011 (correct me if I am wrong). Cuma isu halal-haram rezeki itu adalah isu peribadi, sebab masing-masing akan dihitung amal ibadah dan kejahatan masing-masing di akhirat nanti secara solo... dan bukan berkelompok dan main tong-tong share-share gitu. Setiap manusia akan kena panggil kat padang yang luas dan panas tu front-and-center, one by one... Huh! Jawab la kita semua masing-masing setiap persoalan dan setiap ungkitan yang menikam sanubari di sana. Salah jawab, bukak rekod... berat ke kiri - humban terus dalam gaung yang menyala. Mintak-mintak aku dan korang semua terselamat daripada musibah yang terbesar yang akan kita hadapi di sana. Mintak-mintak terselamat, InsyaAllah. But, I am scared, man!

Akhir kata, jika adalah MLM yang produknya halal, dan sistem perniagaannya dijalankan sesuai dengan syarie, dan tidak melanggar shafqatayn fi shafqah (dua akad dalam satu transaksi), serta mematuhi ketentuan setiap hukum syarak yang lain, maka sudah tentu ianya diperbolehkan. Masalahnya, ada syarikat MLM yang sedemikian tak?!

Figure it out yourself please... after all, your sin is yours, my sin is mine.


>>>>>>>>>>> <<<<<<<<<<<

Perkara berbangkit dan hangit: Apa saja skim piramid, di sinilah ia akan muncul. Salah satu tempat di facebook di mana melepaknya anak-anak angkat dajjal yang dah banyak kali dah kena belasah oleh aku dan bebudak Melayu lain yang kesah halal-haram perniagaan, tapi mala'un tu semua masih lagi buat kerja ni... siap dengan, "alhamdulillah", "syukur, murah rezeki", "9 dari 10 punca rezeki itu bla bla bla" dan bermacam-macam lagi bunyi yang sama waktu dengannya. Ini anak-anak orang Melayu yang Islam ni. I kid you not!


Stupid asshole!



Meanwhile, on the funny side of life:


 

As you walk through this life, here's a little wisdom that'll help you get by: "You gotta live to learn, you gotta crash and burn. You gotta make some stances, and you gotta take some chances. You gotta live and love, and take all life has to give. You gotta live and learn, so you can learn to live...."


Tumpang landing:



70 comments:

Unknown said...

Adeh :-P

kipaslipas said...

adeh jugak

Putera A said...

3rd.. adus..

Yanayo said...

i'm learning to live now.. :)

dear anies said...

dari apa yg penah d ajar oleh ustaz sy, benda syubhah yg kita mkn o ambil o guna o etc, ia secara x langsung telah memahatkn 1 noda hitam d hati kita. bla noda hitam ini telah memenuhi hati kita, maka secara tidak langsung mata, telinga dan otak kita menjadi TEPU, TULI, KEBAL, etc utk menerima sebarang nasihat / ajaran agama / teguran / pendapat etc. apatah lg kalu benda2 yg bersangkut paut dgn halal + haram. sudah pasti baru je buka mulut, da tututp telinga o angkat kaki. wallahu 'alam. betulkn statement sy jika salah.

rayNVern said...

live and let live...(out of topic..)
Salam bro, heran eh nape AC Mang belum lagi diambil tindakan... Report x sampai ke tangan pihak berkuasa kot.., atau diorang dah kene sogok dengan bentley sorang 1.. hahaahhh

fitrijohari007 said...

rasanya ada mlm yang halal...HPA dan stormreaders..stormreaders diluluskan oleh panel syariah yang dianggotai ust zaharuddin sendiri..

hpa x silap dpt pengiktirafan lulus syariah daripada negara asia barat..xigt negara mana..

correct me if im wrong aidid..neway thkz 4 yr revelation..dont be fooled by mlm!

kurosagi said...

nice job, dude~ i dont think an title of "mufti besar" is required just to see halal-haram in making moneys~ as long as we have a bit knowledge understanding the algorithm and cash flow(robert kiyosaki influenced), we can easily see which one is halal n which one is haram~ to do a good thing revealing liars is a really large effort~ keep going, dude, we are supporting you~

nobody_nobody said...

Salam
Bro Aidid, tq for an informative writing. I have a favor to ask from u. Could u please lend your expertise and check this product?

http://aepull.blogspot.com/2010/11/susah-ke-nak-jual-premium-beautiful.html?spref=fb

I feel a little bit hurt because my sister bought the product for a price of rm2000. And then when I read this blog, it is written the agent will get rm4500 because she managed to sell 10 units of beautiful. What about the rest of the top pyramid holders? What is actually the price of this product? Banyaknya untung mereka, tak baiknya mereka sbb dlm Islam tak dibenarkan keuntungan yg terlalu banyak. Kami pun jual biskut raya tapi setiap bekas yang kami jual, kami ambik untung rm2 je sbb itulah kos minyak dan kos pekerja kami. Please help me to discover the truth about this product. I admire your expertise, how I wish I have it too. Wassalam.

muhammad Zikrullah said...

i am glad not to be one of them, even dah byk kali kena tarok dgn geng2 MLM..tp sori sy bukan kerak nasik yg boleh jadik lembut..tapi kerak bumi yg sentiasa memanas jekkkk!

Aidid Mu'addib said...

MsGarden:
Hai-O premium beautiful corset, selling up to RM2600!!!
Harga belian dari kilang di Cina --> RM120! Not a joke!
(but, I'm waiting from my informer to confirm this - macam spy spy gitu)
I'm sorry for all those people who had been royally screwed...
I really am.
I have never been involved with any MLM - but I feel the pain daily.

y4da said...

patutlah harga barang2 yang banyak dijual online (saya rajin beli thru online) nih mahal2 belaka.. ratus2 dan ribu2.. silap2 tengok harga asal, aduhai. Pls kepada semua usahawan yang mengaku Islam, hindarkan diri anda dari perniagaan semacam ini.. Nak jual biarlah harga tu berpada-pada..

Saya teringin sangat kalo blog nih boleh listkan senarai barang2 yang dijual menggunakan sistem macam ini, means harga sebenar dan harga yang dijual.. biar lebih ramai yang buka mata.. buat list panjang2 pun tak apa..

*post atas saya delete sebab nak edit sket.. ;)

Anonymous said...

I'm 14th.

MLM & me never crossed paths, tak pernah kena offer atau kena seduced ngan sesapa untuk joinT MLM. Sometimes i wonder why, and if ada kriteria tertentu yg diorang nak. I'm pretty gullible when it comes to "throwing" money & have huge appetite to splurge, but wise enough to know when to stop. (Camaner tu?Hah). Few friends pernah terjebak, but they got out early with minimal loss.

By the way, thanks for the useful insights Aidid.

SI_PEMOTONG_KEPALA said...

Assalamualaikum dan salam sejahtera

kepada Saudara2 yg rasa xpueh ati bila org ckp MLM ni xbagus dlm agama...aku cuma nk bg pendapat la kan...pendapat dari seorg manusia yg berfikir tntang diri sendiri dan org lain...aku xda prob dgn bisness mcm direct selling...amik satu product dari supplier...n then cari customer tuk jual...cnth kata amik dr supplier 10 rnggit, jual kt customer 12 rnggit....that is cool....tp kalau bisnes dh nama MLM ni mesti nk kena cari downline....1 level, 2 level, 3 level, bla bla bla.....aku nk tau gak...sbb apa bila saudara level 3 jual product kt saudara level 4, tiba2 saudara level 2 n level 1 dpt komisyen...apa kaitan saudara level 1 ,2 dgn level 4....ntah penah jmpa ntah x..silap2 xkenal langsung...n ada stgh org MLM ckp tu procedure syarikat..dpt cari downline maka akan dpt komisyen..makin byk downline makin byk komisyen...dr mana kompeni dpt duit nk bayar komisyen kalau bukan dari saudara di level 4, 5, 6 dan seterusnya...

aku ni xda la bodoh sgt..cuma cara aku berfikir akan buat sesetgh org kt aku bodoh....bg org MLM mungkin aku ni xbrapa paham konsep bisnes diorg..

manusia kt muka bumi ni bukan infiniti....ada limit dia......just assume dunia ni ada 10 org manusia....kita buat satu bntuk piramid...level 1 ada seorg manusia...level 2 ada 3 org manusia...dan level 3 ada 6 org manusia (kalau xpaham tlg la lukis diagram piramid tu)....bila saudara level 1 jual product kt saudara2 level 2, dia akan dpt komisyen.....bila saudara level 2 jual product kt saudara level 3, diorg dpt komisyen...dan...saudara level 1 pun dpt komisyen.....

sekarang

saudara level 3 nk jual product kt sama??

adakah nk kena jual product kt saudara level 1 n 2 kembali??..kalau nk jual pun diorg (level 1 & 2)nak ke jadi downline kepada downline sendiri??

so dlm hal ni....saudara di level 3 akan menjadi hilang arah tujuan sbb dh rugi byk…

keuntungan paleng byk = level 1
keuntungan agak byk = level 2
yg xda untung langsung = level 3

yg sll menjadi mangsa ni saudara2 yg berada di level bawah2....

perniagaan yg menggunakan kaedah yg sama, procedure yg sama, dengan janji yg sama Tetapi hanya menguntungkan sesetengah pihak dan merugikan /menganiaya pihak lain....mcm mana tu?....even aku seorg islam tp aku xnak masuk soal halal haram sbb lain manusia lain pendapat...lain mazhab pun lain pendapat....ramai org sensitif bab2 ni......

so....td aku wat assumption dunia ni skang ada 10 org....skang kita kata dunia ni ada 6.5 billion manusia...bila system sama, hal yg sama gak akan terjadi...

sistem yang sama, janji yg sama, kaedah yg sama (cari downline)...tp ada pihak teraniaya

ni cuma pendapat dari aku

jangan hidup dengan menganiayai org lain..kesenangan di dunia cuma sementara..gunkan akal untuk berfikir, jgn gunakan akal untuk menipu...

kalau aku silap, semoga ada petunjuk untuk aku melihat perkara yg benar...

kalau aku betol aku harap sama2 la kita pikir

Unknown said...

Salam bro Aidid,

Teruskan siasatan anda psl Hai-O Beautiful korset tu.Dedahkan semua.Klu gelang hikmat ACMANG kene labur 1k, ini korset kene labur 22k..!!!!!! Ramai kakitangan kerajaan(sebut Melayu) dah rugi bile upline bwt xtau atau mengelak2.

Thumbs up for bro Aidid.

dodo said...

hye,i pn nk u reveal tentang Premium Beautiful (PB)korset ni since diorg jual mahal gler..ada FIR la ape la..betul ke FIR tu?ntah2 tipu..even suh paksa2 wat loan la especially org kerajaan..refer this PB agent blog..tgk blog ni..asik soping je mcm esk nk kiamat.pas2 tnjuk2 dlm blog..xtakut org rompak meh?.gne duit org2 yg kunun nk kaya cepat..haishh..nway,keep up the gud work bro

http://h0n3yt0th3b33.blogspot.com/

Anonymous said...

Fuh, mahal korset tu. Apakah korset itu sama ajaibnya dgn gelang keramat ACK & boleh buat body ku cun melecun macam K.Kadarshian or Dita Von Teese?

In all seriousness, who're da dimwits yg sanggup beli korset tu. Dedulu ada jenis bra/panties (malu pulak nak tulis)+ bengkung yg kena jual lam RM5k, katanya boleh kurus pecah lemak. Adalah sorg yg ku kenal tu belilah satu set, sampai sudah tak kurus2. My friend's a dimwit, i know.

eLyZa™ said...

Si_Pemotong_Kelapa : keterangan anda sgt mudah difami...

Unknown said...

http://yfrog.com/0jcekmisterij
http://yfrog.com/0zbukticekacmizalj
http://yfrog.com/eobukticekacmizal2j

ni bukti cek bonus mlm ac mizal tak laku

maybank yg reply

credit to forum cari

FloweryHappilySmiley said...

Saudara Aidid,
hasil usaha saudara, mugkin tidak ramai ahli MLM yg insaf. Tapi sekurang-kurangnya ada juga orang yg terhindar dari ikut MLM ni.

Effendi said...

Tq bro aidid, ko punya logic & rational with nas' support (or nas presentation with akal's support? better kot hehe) berjaya dipersembahkan in a simple, but concise post.

Aku pun dulu penah 'berperang' dgn tegar MLM (dalam carigold forum), tapi aku fokus pada 1 company je sebab yg satu tu la byk buat onar kat kengkawan & sedara2 aku.

Defense diorg dlm forum mmg sama je, antaranya:
1. ignore the facts presented
2. kalau ada yg kena dgn coaching ajar, pakai alasan yg sama
3. serang peribadi offender, cthnya 'serkap jarang' kata kita penah gagal MLM, tu pasal jd meroyan tu
4. kata kita dengki melayu bisnes
5. last resort, guna ayat2 Allah...classic. Reminder 4 them- Allah put us on earth to be His servants, so act accordingly. Jgn peralat ayat bila terdesak je, ayat perintah suruh jauhi yang dilarang x peduli pun.

Unknown said...

Aku pernah menghadiri satu jemputan taklimat perniagaan berasakan pendidikan. Pada awal penerangan aku cukup tertarik dengan kaedah pendidikan baru berasakan internet. Cukup menyakinkan aku untuk join sama menjadi pengedar. Tapi pada pertengahan teklimat tiba2 dah mula promosikan pasal MLM. Terus mematikan selera aku untuk terlibat sama dalam perniagaan ini.

Aku hairan lah, kalau lah betul MLM ni boleh kasi keuntungan dengan cepat, mengapa orang yg bertanggugjawab memberi taklimat tentang pernigaan ini tak kaya-kaya pun? Sedangkan dah lama jalankan pernigaan berasaskan MLM ni. Pelik!! Bukan ke diaorang ada cakap tak sampai setahun join program ni dah boleh jadi jutawan.

Hanim said...

Thanks for this blog! Mula rasa shubahah... tapi don't know how to explain. Rupanya mmg haram. Sib baik awal2 dah lari.

Eliza said...

Salam...

Dear Aidid,
"When money speaks , the truth is silent.”

Please never give up. Keep your thoughts and your mind always on the goal ~ to educate our people. MLM scam brings mankind to the road of perdition. Thank u for the kind effort...

"God didn't promise days without pain, laughter without sorrow, sun without rain, but He did promise strength for the day, comfort for the tears, and light for the way.”

Aylamyra said...

ada org kata ..lah saya pun tak berapa tahu

org yang bertanggung jawab dalam skim-skim ni semua tidak boleh didakwa...kos tak de peruntukan undang2 atau dia tak salah dari segi undang2.

cuma kita boleh dakwa diorg ni kalau , salah guna lesen atau tak de lesen alah bebende yang melibatkan peraturan lah

kita pon boleh tengok berapa kerat syarikat/individu mlm yang naik court pon

sungguh sadis

cuma yang boleh kita lakukan ...mcm aidid lah ..
bongkar dan pasti kan tak de org terjebak lagi

dan secara automomatik syarikat tu terkubur ....

wallahualam ....

nobody_nobody said...

Salam

Bro Aidid,

Serius harganya rm160? Kesian adik ku..meminjam di sana sini..geram pun ada. Blog yang I attached tu, mmg nampak mcm semua agent kaya raya. Travel sana sini, siap ajak beli hp paling canggih. Rasa kecik dunia ni bila kita ni cari makan cari betul...mujur tak ada org buat MLM jual Tafsir Quran or sejadah or air zam2...alhamdulillah manusia ni masih takut walaupun sikit...Geramnya, kalau adik aku tak kurus dalam masa sebulan ni, aku nak kerat2 Beautiful yang berharga rm2200 tu..bayar ansuran konon, siap ajak my sister join tapi kena buat loan la...

Unknown said...

Salam,
Saya owner blog aepull.blogspot.com
Secara jujurnya, saya telah memriksa dulu status halam haramnya sebelum saya menyertai Hai-0, Sah dan sahih memang haio syarikat patut syariah.

Alhamdulillah, rezeki Allah ade dimana2. Sbelum saya sertai, saya tlah istikharah dan mndapat petunjuk.

Korset PB tidak berasal dr Cina. Fabriknya dr Jerman, dijahit di USA dan di suntik dengan FIR di Japan.

nobody: saya tidak mengajak orang membeli hp canggih, saya menyatakan impian saya untuk mempunyai HP itu.. adakah itu salah disisi Allah?

Sila berhubung dgn saya jika ada masalah.
0176673277

saya bolh terangkan segala2nya.. jangan cepat kalut. Terserah pada Allah..

Salam satu malaysia!

Aidid Mu'addib said...

You wanna bet the corset doesn't come from China?
Ada jugak manusia dalam dunia ni yang senang sgt kena kelentong -
sama macam kes AC Mangkok jugak neh. FIR dalam seluar dalam? Wadefik boy? Ada bateri sangkut kat dalam corset tu ke? Ada sumber uranium dalam bra tu ke beb? Istikharah kepala hanggok lutut betul!
Oh... ko nak satu artikel khas utk korang Hai-O ya? Nantilah aku usahakan...

Infrared (IR) light is electromagnetic radiation with a wavelength between 0.7 and 300 micrometres, which equates to a frequency range between approximately 1 and 430 THz. IR wavelengths are longer than that of visible light, but shorter than that of terahertz radiation microwaves. Bright sunlight provides an irradiance of just over 1 kilowatt per square meter at sea level. Of this energy, 527 watts is infrared radiation, 445 watts is visible light, and 32 watts is ultraviolet radiation.

The use of FIR in modern life:
Night vision
Thermography
Other imaging
Tracking
Heating
Communications
Spectroscopy
Meteorology
Climatology
Astronomy
Photobiomodulation

Unknown said...

Aku ingatkan duk berjemur kat luar je dah dapat infrared. Tak pun duk tepi unggun api ke.
Tapi bestnya bila aku try cari infrared corset kat google, dia punya top ten sama ada ada perkataan Melayu, Malaysia, atau .my

Unknown said...

waktu aku kat U dulu ada member nak kenalkan FOREX.. Aku dah memang hampir2 nak masuk sampailah aku terfikir nak cari kat internet ttg FOREX halal/haram.. Sejak tu la aku tau laman web ustaz Zaharudin ni.. Alhamdulillah sejak tu aku dah kenal mana benar/tidak.

Tapi x habis lagi, waktu dah keje ni pulak, ada la malaun laknatullah letak iklan kat facebook aku ttg vemmabuilder.. Pun aku hampir nak join, tapi then aku check balik kat apa kata orang ramai.. Sekali ramai x puas hati derr..

Sejak tu, NO MLM IN MY LIFE!

Tahniah Aidid Muaddib sebab menyebarkan benda2 MUNGKAR gini..

YOU PUT SUCH A GOOD EFFORT!

Iman aku lemah tu sbb aku jaga diri aku je..

Diorang skrg gila MLM.. Belajar la rajin2, dapat keje bagus2.. Cari duit halal..

BIAR DUIT SIKIT TAPI BERKAT..

Unknown said...

Dunia ni TRICKY!

Kau tengok orang kaya yang MLM ni pakai kereta besar, rumah besar..

Tapi percayalah cakap aku, hati diorang x tenang, selalu ditimpa masalah, dan duit diorang mengalir keluar macam air SEBIJIK macam mana mudahnya diorang ni dapat duit haram..

Wahai umat Islam semua, x ada jalan mudah untuk menjadi kaya melainkan berniaga mengikut kaedah dan panduan Islam, suka sama suka, berakad, etc..

Duit korang sikit, tapi Allah akan berkat, mati akan tenang..

sigma said...

Kadang-kadang peliklah, orang melayu kebanyakannya mudah sangat percaya dan taksub dengan benda-benda macam nih. Macammana kita ni tak dikategorikan dalam bangsa mundur. Bila Dikatakan benda-benda macam ni haram, mulalah diorang cakap

"tak boleh tengok orang melayu senang, nak berjaya punya susah, setelah berjaya ramai pula yang fitnah" Lepas tu, bercakap berkaitan agama yang amik dalil dari mana ntah. Petuihh! Pasal korang la menyebabkan orang Melayu makin mundur. Memalukan bangsa, merendahkan agama, meruntuhkan negara. Ko tak sedar ramai orang Melayu ramai yang berjaya dengan susah payah belajar, pergi luar negara sambung belajar amik phD, lepas tu balik bekerja bersusah payah dengan menggunakan ilmu yang kita ada. Ini tak, SPM pon cukup2 makan ada hati berlagak usahawan berjaya. Petuih lg sekali.

Toksah la. Tiada rezeki yang 'halal' tanpa usaha. Ko setakat duduk rumah, goyang kaki, pastu masyukk, usaha apa yg ko buat? usaha utk menipu orang ade la yang aku nampak. Mampuih la. Allah tak tanya ko ade berapa banyak duit, kereta apa ko pakai masa apa kat dunia. Tapi tanya ilmu dan ibadah ko masa kat dunia. Bentley kat dunia tak bermaksud itu kenderaan ko kat akhirat. ntah ko guna muka kot untuk berjalan( no offense!)

anyway good job to Aidid!

Fendy2177 said...

Salam,

Mudahnya menjatuhkan hukum sedangkan para Ilmuan yang mengkhusus dalam bidang Muamalat serta Shariah lebih berhati-hati dan tidak menjatuhkan hukum sewenang-wenangnya. Apa pun, kenyataan berkenaan 4life telah dibalas diblog aku.

Hanim said...

Thanks for this blog! Mula rasa shubahah... tapi don't know how to explain. Rupanya mmg haram. Sib baik awal2 dah lari.
November 26, 2010 2:33 PM

Haram?. Ko jawab le aidid oii salah faham yang telah ko cetuskan. Lepas tu si Hanim ni pun sampaikan pada kawan-kawan dia MLM ni HARAM, rujuk blog aidid. Bertambah saham akhirat ko.

Nasihat aku, perhalusi sesuatu perniagaan MLM (syarikat) dengan teliti, berdasarkan pengetahuan kita mengenai syarikat (maklumat yang jelas dan terperinci termasuk Plan dll), kemudian bawa berbincang dengan Ilmuan Islam, baru lihat, menepati ciri Haram atau Harus (Halal). Salah menjatuhkan hukum, jawablah nanti.

www.negativepositive21.blogspot.com

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Perbaiki bahasa & perbaiki jiwa,
Saya yang istikharah pun dikatakan "kpala hanggok lutut" oleh saudara...

Saya mmg kena kelentong..
Sekali lagi saya kena kelentong dengan link dibawah ini..hehe

http://www.sc.com.my/eng/html/icm/sas/sc_syariahcompliant_100531.pdf

Saya lbh mmpcayai orang yang mempunyai ilmu dan kuasa untuk keluarkan fatwa..

Xpelah, usahalah mncari kslahan kami kalu saudara rasa usaha saudara boleh membawa kehidupan saudara dan keluarga saudara selesa dan berkat.

InsyaALLAH.

p/s: kami jual corset FAR infrared ... bukan infrared.. cr maksud Far Infrared Rays pulak..hehe

Anonymous said...

Looking forward to your PBullshyte expose' bro! I've loads of me friends who're seriously friggin gullible with those crappy bimbos blogs. Almost made me puke when I read their blogs, lol.

Just so you know, those crappy corsets are made from ceramic that emits FAR infrared, I mean, come on people HOW EXPENSIVE can ceramics be?? Seriously FUBAR.

Aidid Mu'addib said...

Far infrared memerlukan sumber kuasa, seperti matahari dan uranium atau plutonium atau caesium dll, atau pakai bateri. Hukum asas Physics tu. Takde complicated. - Apakejadah nak diinjek-injek ntah? Cakap ikut bontot betul, benda yg keluar pekong gila baboon. Apa nak jadi sistem pelajaran kat Malaysia ni sampai ada budak terencat akal macam ni boleh dapat ilmu merapu dan taksub sungguh dgn kata apek Cina. Dah besar buat kerja mungkar jual benda yg dia sendiri kena kelentong drpd org Hai-O tu... dan hari2 nak kelentong org lain. Dan buat istikharah ttg bzns mungkar. Kan sasau namanya? Bloody crap shit! Mati la org Melayu kalau berpanjangan macam ni.
Udah udah la kasi link syariah compliant tu - ko tau bahasa Enggerish ke tak ni? Ia takde kena mengena langsung tentang isu corset kelentong - itu isu perniagaan/accounting yg patuh syariah. Cuba selidik dulu dalam2 dan fahami apekejadahnya sebelum nak beritahu org lain apa2 yg nak diberitahu tu.
Dan jgn cuba nak kasi aku rasa guilty cakap ko kepala hanggok lutut - sebab mmg org Melayu macam ko tu kepala bapak hanggok lutut lagi! Hari2 ngajak org buat mungkar. Dan bukan aku jatuh hukum - jgn putar-alam, jgn ikut perangai org buat MLM. Apa masa join apa2 MLM ada coaching suruh jadi putar-alam ke? Bloody shit!
I don't feel guilty. I didn't go to your house buat onar - u came here uninvited buat promosi secara tak langsung kelentongan produk Cina ni kat sini. Kalau ko ada kat sini, aku hempok aje dgn batang kayu. Faham dey? Ini aku cakap Melayu ni. Aku tak faham cakap sakai atau cakap bahasa monkey. Go to hell anal dajjal macam ko - u mark my word. Do not make me angry - I will make u lose more bzns, u fuck!
Sia2 betul emak-bapak hantar sekolah. Satu faedah pun tak dapat langsung, senang sgt kena kelentong sebegini simple, mak ai... malunya aku org Melayu. Pegi berambus dgn ko. Ingat ko datang kat blog sapa ni? Ko yg terjah tanpa malu ke sini... budak bahalol takleh di ajar langsung. Wadefak punya mala'un.
Termasuk Fendy dgn TF yg tak sudah2 - nak kena maki hamun baru berambus ke dey? Apa yg tak faham pasal haram plan pemasaran TF yg sepaling clear tu - aku pun tak tahu camane nak respons. Kok dah itam sungguh hati tu, sampai benda depan mata pun tak nampak. Suka sungguh makan duit haram - atau dah byk sungguh dah telan... gitu?
Get the fuck out of my blog!

Eliza said...

Saudara Fendy dan Said,

Andai kata betullah produk2 yg anda jual tu harganya tak lebih dari RM500 tapi korang jual up to RM2000 n above (cthnya spt gelang ACK), takde ker secuit perasaan bersalah dlm diri krn mengaut keuntungan songsang yg menyalahi hukum syariah Islam? Lepas tu duit menipu customers tu digunakan utk membiayai percutian dan bonus2 korang tu ditabur pd keluarga jadi darah daging ?? Boleh tenang ke hidup begitu? I do believe this money frm ur conmanner will easy come and easy go cos its not baraqah.

What Aidid present here make sense n he is an eye opener for others who want to think. Just open ur heart n mind rather than being self denied. From what I see, MLM system is similar to collateral damage. Utk mengkayakan 10org atasan terpaksa mengkayapkan 1000 org bawahan terutamanya org Melayu.

Saya ada pengalaman ttg agen2 MLM ni. Mrk bkn saja targetting U students and gomen staff but also pensioners. Happens that my father was persuaded by MLM agen to buy the water4life frm Zhullian. Cara mrk menjual produk sgt annoying dan takde etika sbg peniaga. Selagi ayah tak beli produk, depa sanggup kerap dtg rumah dan kacau mak saya pulak. Bila dah beli terus tak npk muka dah. Dan brg tu bukan murah tau, tak silap RM2900 + paksa jd ahli lagi. Padahal mrk tahu ayah saya dah 70thn mana larat nak memujuk2 org mcm style pengemis (pengemis pun tahu malu, tak paksa org).

Students dari IPTA berdekatan rumah saya turut merungut tak puas hati(saya agak dlm kursus akaun atau perniagaan). Mrk dipujuk utk jd downliners pensyarah dan buat sales sbg kertas kerja kursus. And sales must be not less than 5K. Imagine that! Students ni masih mentah dan mmg mudah diperalatkan. Eloklah mrk diajar cara bisnes yg betul dan berilmiah dari MLM menipu org hidup2.

Ramai org2 MLM yg saya kenal suka ckp besar, merendah2kan org lain dan suka menunjuk2. Pada hakikatnya mrk sendiri pun tahu . Basic in life is `work hard, live cheap and save ur money’. Selalulah ukur baju dibadan sendiri, walau gaji tu kecik tapi berkat , tak perlu menipu org lain utk hidup. Kalo pun ada undang2 syarikat keluarkan, saya pasti lebih 80% tak ikut syarat. Knp?? Sebabnya semua ghairah nak jadi jutawan segera, mengejar duit dan pangkat . Spt kanak2 yg diumpan gula-gula gitu…You know, when its `JUST DUIT’ they `JUST DO IT'.

Fendy2177 said...

Salam Eliza,

Sebelum anda komen berkenaan 4Life, sila pastikan anda tahu apa yang 4Life jual. Jika anda komen sebegini nampak anda tidak mempunyai sedikit pun pengetahuan berkenaan apa yang anda komen dan dibimbangi akan melebarkan lagi salah faham orang yang membaca.

Harga produk - anda sila buat perbandingan dengan harga di pasaran sekiranya ada.

Anda juga boleh rujuk blog saya untuk dapatkan gambaran sebenar isu yang dibincangkan. Tak salah mencari ILMU agar tidak mudah ditipu.

Buat Aidid, RIAK itu PAKAIAN ALLAH. Saya tidak hairan anda bersikap sedemikian kerana penyokong anda akan sentiasa mendokong anda dan mengiakan apa saja yang anda tulis.

Anda rasa anda bijak, tetapi orang yang lebih bijak tahu apa yang anda tulis dan hanya mampu tersenyum melihatnya.

Menulislah kerana Allah agar ia menjadi Ibadah.

Anonymous said...

O oh..dude is so gonna unleash the full force of Aidid's wrath.

Aidid Mu'addib said...

This fucking guy is really retarded... and I wonder why he kept coming back for more... I just don't get it man. What is he trying to do? You want me to start a better campaign to discredit 4Life Transfer Factor because my entry so far wasn't good enough ha? You want me to explore more and tell 10,000 a day that 4Flife TF sucks? Is that it boy?

Korang semua yg baca ni - Aku kasi secret sket. Produk TF adalah bahan komedi antara doktor-doktor semua... dah bertahun dah. Harga mahal melampau, janji keberkesanan perubatan macam badut dan tak masuk akal dan takde bukti double-blind study, jualan produk hanya for the sake of profit. No more no less. Ingat ni, setiap satu pakej produk yg terjual - Kepala hanggok lutut psycho yg paling tinggi yg digelar GOLD INTERNATIONAL DIAMOND AKAN DAPAT KOMISEN KUMULATIF SEBANYAK 58% - jadi itu sebab harganya mahal melampau. 58% duit atas angin. Nak dikaji apakebendanya kalau fakta tu ada kat TF website... dah ada depan mata.
Jadi kalau harganya RM200, harga produk agak-agak berapa sebenarnya? RM20 udah la yeop. Bukan riba' ke bang? Bukan mungkar ke bang? Bukan makan duit haram laknat ke bang? Nak datang sini kasi komen lagi ke bang?

Abi Rahman said...

Salam
1st time aku nak komen kat sini..stp hari blog ko wajib aku baca sbg makanan utk minda ~ ILMU..saje nk kongsi pglman..aku pnh join Hai-O thn lepas
tp main 5K punya..itupun share dgn tunang,(wife aku skrg)..sjk aku join,aku byk belajar ttg MLM scara lgsg krn bleh tgok strategi,taktik dan karenah org2 dari dlm..atr keburukan join MLM,aku nyatakan di bwh:

1-tpksa byk menipu utk dapatkan klien.kdg2 ade sstgh org sanggup sewa keta caldina nk jumpa klien spya dpt pengaruhinya(cakap keta dia punya).ini realiti..sbb upline aku pon buat..dia kata dia dh beli rmh,rupanya kuarters baru utk guru..LOL..apatah lg yg atas2 sana..mgkin ade yg jujur,tp disebabkn hari2 otak dibsuh oleh upline spy kita kejar kekayaan dunia,maka mata kita hanya mahu lihat duit smata2..dh xpduli nasib org len..

2-kehilangan byk kwn..kita cuma dpt kwn baru dlm industri yg sama jek..(biz MLM la)..yg hilg lbh ramai dri yg baru..aku pn jnis xsmpai ati kwn2 aku nti tpksa loan bank tanggung hutang berbelas tahun..kesian beb..(hati aku tlalu lembut,sbb tu aku stop join MLM,xsmpai hati anaiya org len)

3-kehilangan byk msa bharga.maksud aku waktu berkualiti..kdg2 pegi kelas smpai 1-2 pagi..pastu solat subuh sllu lajak..xpasti la upline atas2 tu bgun subuh awal stp hari atau berqiamulalail (mungkin?)

4-aku tau ade produk bagus.cthnya penapis air bio-aura tu.wlpn xnmpak kesan 'air bertenaga' yg dicanang2kan tu,tp aku rasa OK sbb dpt tapis air karat.itu jela..(pnh Hai-O buat pertandingan kalo sesape ade testimoni kebaikan guna filter bio-aura pd ksihatan mreka,Hai-O akn bg bio-aura sebiji sbg hadiah..nah!)..tp isu disini ialah harga ia tlh diMAHALkn utk diagih pd upline dn sdikit komisen utk dowline (baca: pencacai)..

5-Org Melayu Kaya Hutang..plg teruk ialah k/tgn krajaan yg sgt digemari bank2 Se-Malaysia..xhairan la BAnk Rakyat thn lepas untung 1 bilion.faktor utama keuntungan ialah melalui pinjaman peribadi,bknnyan pelaburan dorg (hasil riba jgk le tu)..sumbernya?..geng MLM laa..dlm hai-o ada 'pakej' 20K(majoriti)& 5K..yg kesian ialah pd yg msuk 20k punya..sbb dpt 10tong bio-aura,pastu nk jual balik cam celaka..kalo rm200 xpe,ini 2K..ramai yg termenung kecewa lpas tu.untung xdpt,ansuran ttp kena byor..utk 15TAHUN bang!..skrg bank dh offer 20tahun..lg la ramai merengkok dgn hutang..(upline cakap:awak xberusaha,sbb tu gagal..cari prospek byk2..untungla awak nti,dan saya pula bleh pegi Beijing lagi thn depan..hehe)

6-tak terkata dah..sng cite,AKU SERIK!!

p/s: sory aidid,aku terover lak..mcm ko gak..hehe

Aidid Mu'addib said...

I get you Ar.man... you're not the first to say all that to me.
Org yg buat Hai-O ni ramai yg cakap (dgn bangganya), perniagaan Hai-O adalah 99% Melayu. Why can't they see that yes it is 99% Melayu, tapi Melayu kat 99% yg di bawah... ada 1% kat atas mengikik ketawa ke Bank hari2. Ada yg siap puji2 yg kepala dajjal kat teratas tu org nya berkarisma, prihatin dan sungguh mengambil berat ahli2 Hai-O. Itu yg aku nak mencarut tu. Nape it pun tak nampak? Gila baboon sesat sungguh org2 Melayu ni pasal duit, pasal berniaga shubahah yg semacam ini. Dan byk yg berkopiah dan tua2 dlm 99% tu... whadyaknow!
Jadi kuli-batak org yg berkarisma... Bloody

Unknown said...

Aku anti MLM macam Aidid jugak!

Eliza said...

Salam..

Antara mantra yg biasa digunakan oleh agen MLM utk menarik org berjawatan D.O spt saya (baca: dapur officer) ialah org pompuan yg duduk rumah ni kenalah ada duit sendiri, kumpul harta sendiri bla..bla..bla.. sbb kalo asben buat hal ke apa nnt dah ada back up finance. Tapi depa takde pun cerita psl aktiviti luaran yg perlukan byk masa di luar rumah dari dalam rumah. Tinggalkan anak dan suami lagi..

So, i just said to them `Thank You but No, Thank You’. Duit kutipan dari rumah2 sewa saya pun dah boleh cover belanja saya dan anak2.Tak perlu pening kepala memikir cara nak kelentong org..Mrk terus terdiam..

Khai said...

Bro Aidid, sila keluarkan artikel pasal Hai-O plak.. Dulu pernah ada org pernah ajak join RM25k siap ada kaki utk senang approve personal loan.. Pilih nak 10 water filter @ 10 corset.. ke macam mana tah.. Aku dengar je MLM, terus tolak bulat2.. Tapi time mula2 nak ajak buat biz tu bukan main tak nak bagitau biz apa, nak kena jumpa org ni, org tu dulu, dtg dengar ceramah dulu la apa.. wadefik bak kata lu.. hehehe..

Suhaimi Mohd Nasir said...

All points by Aidid correct... Sepanjang 27 tahun aku idup ni, dah beriban2 org MLM approached aku utk join. Bila aku wat Tree diagram, dan claim as sistem piramid, semua lari plak.. haha..

hello, tak da pun fatwa ckp: "Dgn ini biz si polan bin si polan adalah halal".... semua general je... so jgn nak pandai2 kuarkan fatwa sendiri kata biz korang halal.

Skrang ni org yg jual insurance pun buat aku meluat gak... nak minum dan ajak tambah kawan konon... tepon sini sana... annoying sungguh... haha

Fendy2177 said...

Suhaimi Mohd Nasir said...

All points by Aidid correct... Sepanjang 27 tahun aku idup ni, dah beriban2 org MLM approached aku utk join. Bila aku wat Tree diagram, dan claim as sistem piramid, semua lari plak.. haha..

hello, tak da pun fatwa ckp: "Dgn ini biz si polan bin si polan adalah halal".... semua general je... so jgn nak pandai2 kuarkan fatwa sendiri kata biz korang halal.

Skrang ni org yg jual insurance pun buat aku meluat gak... nak minum dan ajak tambah kawan konon... tepon sini sana... annoying sungguh... haha


Dan adakah pula fatwa yang menyatakan bahawa ianya HARAM? Jika tiada, sila tegur rakan kamu aidid.

Fendy2177 said...

Kepada Aidid, aku akan masuk dan menjelaskan apa yang patut aku jelaskan. Ko tunggu pagi nanti komen balas dari aku. Dan aku tak akan berhenti selagi ada daya dan upaya yang Allah berikan untuk aku menjawab isu yang bersangkutan dengan 4Life.

www.negativepositive21.blogspot.com

Aidid Mu'addib said...

Mau cer apa dey? Riba' jenis TF tu halal, gitu? Doktor2 kat seluruh dunia yg buat kelakar pasal produk TF semua psycho, gitu? Harga produk TF sampai RM200-RM300 sebab mendenya canggih dan bukan sebab nak kasi semua upline sampai 10 level duit, gitu?
Ko jgn la tertinggal bas ekspres lagi dik.
Kang nanti tambah tersebar info pasal TF ni - kan rugi bzns? Ko ni biar betul nak jadi salesman. Kalau aku, aku diam2 aje, aku buat tak tau. Lantak la org nak kata apa.. riba' ke, haram ke, laknat ke... janji duit masssyyuuuuukkk!

Fendy2177 said...

Aku dah jelaskan dalam blog aku.

Kang nanti tambah tersebar info pasal TF ni - kan rugi bzns? (AIDID).

Ya tolong lakukan. Tetapi pastikan dengan FAKTA dan SUMBER RUJUKAN yang boleh diterima. Untung atau RUGI bisnes bukan sesiapa yang boleh tentukan kecuali Allah. Aku yakin REZEKI aku Allah yang bagi. Kurang atau lebih bukan AIDID yang tentukan.

Ko ni biar betul nak jadi salesman. Kalau aku, aku diam2 aje, aku buat tak tau. Lantak la org nak kata apa.. riba' ke, haram ke, laknat ke... janji duit masssyyuuuuukkk! (AIDID)

Sebab aku bukan begitulah (yang tak pentingkan duit Halal Haram) yang menyebabkan aku menulis untuk membetulkan salah faham ko yang cuba ko terapkan kepada pembaca blog ko. Kalau aku tak kisah halal atau haram, aku akan buat tak tau je.

Jika tak tau, mengaku tidak tahu bukan cuba nak tunjuk pandai. Pembaca yang bijak tahu menilai, tetapi pembaca yang kureng akan terima bulat-bulat.

Aidid Mu'addib said...

Pembaca ku semua, Fendy cakap ada dikalangan korang tu yg kureng.....
Waaaa! Mamat ni mmg HEBAT!

Pembaca ku semua, aku ulangi bahawa aku ambik ni drpd website TF -
http://1.bp.blogspot.com/_7qHWiNcFDSw/TNhLN3W1OuI/AAAAAAAAAS0/tLScvpPmb3s/s1600/4lifex.jpg
Ada sampai 10 level dapat duit, dan ada pulak unsur infiniti. Sapa follow aku punya blog, korang faham kan benda ni haram, riba' dan laknat? Sampai 58% punya mark-up tu (minimum!). Jadi sapa2 yg nak beli jugak produk TF, apa kata sedekah aje kat Fendy duit korang tu. Mintak dia sms no account... ko masuk maybank2u - boleh korang terus Transfer Money (bukan Transfer Factor)... kehkehkehkehkeh!
malas nya la aku nak ulang benda yg sama dik oi...

Wan Zuraida said...

huish sy nyaris2 nak join bisnes kaya dlm ms singkat ni. byk kali dok tergerak hati nak join, namun Alhamdulillah... syukur kpd Allah SWT.... sy terjumpa blog ni. kalo tak, merengkoklah ngn hutang2 yg x setel smpai ke tua. pastu nak sejukkan hati tiap2 hari dok baca doa supaya ringankan byr hutang. minta dgn Allah supaya ringankan bebanan hutang. adaeiiii kita yg hegeh2 nak pergi berhutang tu nape? bukankah Islam ajar kita bersederhana? yg tamak sgt kat duit tu nape? adaeiii

kan ade masuk brt psl byk org muda d malaysia jatuh bankrupt. adakah sbb nak byr hutang bank sbb join bisnes MLM ni ke? bonus x dpt, loan kene byr jugak.

AneP said...

kalau TF tu mujarab sangat, jual je kat kaunter cam panadol, minyak cap kapak ke.tak payah pakai MLM scheme. susah ape. serabut je MLM ni, dlu kawan2 kelas ajak join Island Red Cafe (IRC), 2 kaki la ape la..skrang? senyap je.. kafenye pon dah tutup, ganti ngan cafe lain.dah habis perah, pikir lubang len plak nak perah kot..

"Dan adakah pula fatwa yang menyatakan bahawa ianya HARAM? Jika tiada, sila tegur rakan kamu aidid". kalau tiada ternyata halal, haram, bukankah syubhah namanya, selagi tidak dibuktikan halal? let say, kamu continue, and some day, ditakdirkan ader fatwa kata halal, mujur la. kalau haram mcm mana? takan nak jwb,"ala, dulu xtau lagi" gitu?

product berkesan x berkesan bukan issue, the issue is, the price yang dibayar, xsetimpal dengan kualiti+unit cost. profit margin tinggi, alasan, nak bagi pada downline. AGAIN, xyah pakai MLM, pakai je direct selling, komisen direct on each product sold.

sy stuju dgn SI_PEMOTONG_KEPALA oh his post 26th November. kalau ader pihak yg profit, mesti ade pihak yang loss,timbal balik, jongkat-jongkit. kalau dah untung smpai 1Billion, ader la yg rugi tu. itu pon on paper, on screen, kalau ader orang hack system tmbah satu 0. then, masuk paper, community responsibility, derma komputer, duit raya yg xsmpai seciput % dari profit(off-topic).

yg bernasib baik jadi 1 level, da kaut untung banyak, fikirkan2 lah nasib level yang bawah tu yang terkinja2 nak cari downline. duit yg anda beri isteri, anak2 makan.. mmg rezeki ada dimana2, terpulang nak kutip yg halal atau haram atau yg samar2 halal/haram. kalau ada yg cakap tentang keburukan MLM, terime saja kritikan, kalau dah betol approved halal mcm jual goreng pisang tepi jalan tu, takan la bro aidid bersusah payah nak membidas.

fikir dari different point of view, Einstein cakap, bila kita tuka point of reference, physics law da tak align dgn newton law of motion.

aididmuaddib punye anak sedara said...

Salam,

maaflah uncle aidid yg dah tua.. bukan niat nak menganggu atau mengadakan onar.. cuma mahu info sedikit kepada follower2 blog xberfaedah anda nie..

Buat semua pembaca blog aidid,
ce korg bace n tgk ayat dia di bawah tu.. hadoyai.. o_O ???

sedikit potongan dari comment yg di tulis sendiri oleh aididmebebal nie.. di atas.. comment pada (November 28, 2010 9:54 AM)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"Dan jgn cuba nak kasi aku rasa guilty cakap ko kepala hanggok lutut - sebab mmg org Melayu macam ko tu kepala bapak hanggok lutut lagi! Hari2 ngajak org buat mungkar. Dan bukan aku jatuh hukum - jgn putar-alam, jgn ikut perangai org buat MLM. Apa masa join apa2 MLM ada coaching suruh jadi putar-alam ke? Bloody shit!
I don't feel guilty. I didn't go to your house buat onar - u came here uninvited buat promosi secara tak langsung kelentongan produk Cina ni kat sini. Kalau ko ada kat sini, aku hempok aje dgn batang kayu. Faham dey? Ini aku cakap Melayu ni. Aku tak faham cakap sakai atau cakap bahasa monkey. Go to hell anal dajjal macam ko - u mark my word. Do not make me angry - I will make u lose more bzns, u fuck!
Sia2 betul emak-bapak hantar sekolah. Satu faedah pun tak dapat langsung, senang sgt kena kelentong sebegini simple, mak ai... malunya aku org Melayu. Pegi berambus dgn ko. Ingat ko datang kat blog sapa ni? Ko yg terjah tanpa malu ke sini... budak bahalol takleh di ajar langsung. Wadefak punya mala'un.
Termasuk Fendy dgn TF yg tak sudah2 - nak kena maki hamun baru berambus ke dey? Apa yg tak faham pasal haram plan pemasaran TF yg sepaling clear tu - aku pun tak tahu camane nak respons. Kok dah itam sungguh hati tu, sampai benda depan mata pun tak nampak. Suka sungguh makan duit haram - atau dah byk sungguh dah telan... gitu?
Get the fuck out of my blog!"
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
lahanat sungguh bunyinye.. macam mak ayah dia yg xajar dia berbahasa dengan betul sejak kecik dulu..

Apelah yg kalian duk layan karenah si tua ni nak mencarut memaki hamun org melayu? aku tgk, langsung xde jalan yg menunjukkan ransangan atau laluan untuk bawak anda semua ke arah yg lebih berjaya dari keadaan sekarang.. baik la korg pergi study blog2 org yg berjaya.. bukan ikut je karenah syok sendiri blog 'si gagal' seperti aididmubebal nie..

cuba anda tgk blog2 yg ade motivasi.. yg memberi manfaat kpd diri anda dan rakan2.. bukan hanya layan kaki kutuk nie.. anda bertanya pd dia.. mcm la dia ni PAKAR haha.. ade info pn sikit2, lps tu canang sana, canang sini.. tunggu di puji.. walhal dia xsedar dah salah salurkan info.. dah tu, bila dh salah, ego pulak tu.. masyaAllah.. org mcmni pn ade org sokong? haha.. xpe lah.. tu hak masing2.. terpulang la..



semoga bergembire selalu my uncle aididmu'bebal.... selamat berjuang ye~.. ;)



yg venar,
anaksedara aididmuaddib yg sengal..


Slogan:-
I HATE MLM!!! like AIDIDMu'BEBAL HATE IT..
BUT I HATE AIDIDMu'BEBAL!!! TOO...

p/s:kesian kt pakcik tua ni.. awal2 pg dah marah2 dh tu.. xtau la.. lps dia bace komen aku ni, silap2 terus kojol.. tekanan darah tinggi ke.. sawan gila babi ke.. paling2 kurang pn masuk TR.. ala aku tau aididmu'bebal ni, duk kt area2 sane je.. bukan jauh benor pn dgn TR tu kn? perak je.. elok la.. ade geng kt dlm tu nt.. geng 'U know my name..' same2 pakai sarung badut atau sarung batman senget.. wee~ :D smartlah!! sy akan selalu ganggu blog pakcik nie.. HAHAHAHAHA~sorry la..

wassalamun~

joe said...

owh butthurt MLMers in da house, pedih? ehe ;p

bro aidid guna pendekatan berbeza, orang2 bebal tak boleh diajar cakap elok2 da, kepala semua keras telinga pon da tersumbat, apatah lagi bila baca pendedahan betapa busuknya pekung MLM, maka MLMers yg smakin ketandusan downline rasa sgt tersentap jiwa

kalau blog aidid tak bg ape2 effect nape nak risau? Jawapannya tak lain tak bukan sumber pendapatan MLMers menipu dan memanipulasi org ramai telah terbongkar satu persatu, bukannye fitnah, bukan reka2, nape panas ke?

Yusof said...

lagi panas api NERAKA...

fotoflyfotografi said...

nk muntah tgk fesbuk 2x2 tu...
yg pasal pendapatan rendah tu,
aku rasa kalo org melayu kumpul modal ramai2 bukak koperasi n kilang ke ape yg patot lg bagus dari MLM menipu n kayakan org putih and also cina2 di dunia ni...aku mmg racist sket, tapi dh mmg bebal sgt org melayu MLM nih..

Ummi said...

salam aidid dan semua pengikut setia blog,
saya sekadar nak tanya ttg public gold, itu MLM gak ke?
pls advice,tq.

*mencari keredhaan Ilahi..

Ummi said...

saya terkilan dan sedih tengok orang melayu bertikam lidah sesama sendiri, tak kisahlah kerana MLM or apa,sebab bila kita bergaduh sesama sendiri yang lemah kaum kita juga..cina juga yg kuat..sy sgt sokong usaha amal ma'ruf nahi mungkar saudara aidid cuma sy yakin ia akan lebih berkesan dan membuka minda mereka yg terjebak dlm biz MLM kiranya dilakukan dgn penuh hikmah kerana saudara juga dikalangan mereka yg berilmu dan diberi kelebihan oleh hidayah oleh Allah.kepada yg mengikuti MLM,sy tidak menyalahi anda 100% kerana sy yakin ada antara kalian yg ikhlas berniat memajukan diri esp dr aspek ekonomi tetapi terimalah hukum seadanya dan siasat betul2 sumber rezeki anda serta kebenaran produk yg anda jual,go check it drp zaharuddin.net yg boleh dipercayai..

apapun,minta petunjuk Allah dan gunakan akal yg diberikan kepada kita sbg khalifah dibumi..
wallahualam

cek chun said...

ummi
setiap orang punya cara berbeza
kita ada banyak sumber untuk dibaca.
ada zaharuddin, ada maza, ada aidid.
baca dan ambillah ilmu yg hendak disampaikan.

Rose said...

Ummi, I am also wondering about public gold. Personally I don't trust them, but then I am a born sceptic. Been buying kijang emas only and wondering if public gold can be an alternative. Any insights would be appreciated.

p/s- totally agree with Chun. I think some people respond better to AM style, some prefers MAZA etc. It's about your personal choice, I think.

WV adrogasm (!?)

Ummi said...

uszar sy bg sbg contoh,apa yg sy cuba sampaikan ialah jgn kita bergaduh sesama islam walaupun niat kita adalah untuk membetulkan yg silap,lebih mulia dgn cara Rasulullah yg penuh hikmah.wallahualam.

azwan said...

Umi,
Sesetengah org mcm ko mmg tak nampak ape gunanya platform blog nihh. Ko ingat ayat baik2 boleh putihkan MLMers yg hati dah hitam macam dubur kuali tu ke?

Bear in mind, takde sape question care utk berdakwah termualia ialah ikut Sunnah Rasullullah SAW ok? case closed, takde sape question benda tu. It about this platform, you think its really going to work is it?

Rose said...

Mungkin Ummi rasa perlu tegur, macam kita rasa perlu tegur kalau orang nak terjebak dalam MLM nie.

So, thanks Ummi sebab tegur. Tapi rasanya tak de la AM and the gang nak ubah style. But you have tried.

By d way, tak de ke orang nak bagi opinion about Public Gold tu? Wan? Baine?

Anonymous said...

YES, Publicgold adalah Multilevel Marketing.

1) Terdapat unsur-unsur Rekrut Merekrut. Promosi bulan Feb adalah beli 100g dapat menjadi AHLI.

2) Terdapat NDO atau dikenali sebagai "Normal Dealer Orientation" atau "New Distributor Oreintation"

3) Mewujudkan downline pengedar dan 3 hierarki peringkat iaitu Normal Dealer, Priority Dealer dan Master Dealer. Yang biasa dipraktikkan di Publicgold, jurujual di suruh menjual (kadang kala digunakan ayat yang berlainan, "kamu berniaga la ... ") produk secara langsung kepada pengguna melalui rujukan hubungan dan perkataan pemasaran mulut. Biasanya syarikat MLM akan menawarkan tiket percutian, kereta, tabung rumah dsbnya.

nak tengok ape definisi MLM http://usahawanbistari.blogspot.com/2008/09/defini-pemasaran-berperingkat-mlm.html

http://zaharuddin.net/pelaburan-&-perniagaan/222-multi-level-marketing-menurut-shariah.html

....

Unknown said...

Aidid...bleh x tologn check kn pasal Pegasus Bullion Marketing pasal pelaburan emas tuh....

http://pegasusbullionmalaysia.blogspot.com/

Ramai da member aku masuk...katenye dividen dpt tiap2 bulan....yang aku musykilnye, dividen bukn dpt tiap2 tahun ke???cane bleh jd bulan2....da puas da aku nasihat diorg...tp diorg bnyk kate, "org kalo sombong xnk kaya cmni la jadinye....org nk bg senang pun xnk..."

Aku wat rilex je...aku ckp, "rezeki Allah yang bagi, bukn ko..." terus sume senyap... tolong check ye....

Cik Aann said...

En.aidid..
saya rasa awak salah faham .. kalau dalam syarikat MLM lain saya xpastilah camana.. tapi kalau dalam shaklee company.. mmg ade dpt insentif 2% ke 5% drpd 6 downline ke bawah..tp bukan ambik duit downline..tak sama sekali.. bonus diorg leader takkan sentuh satu sen pon.. shaklee dah bayar dulu kt downline .. leader mmg xkan ambik.. yg insentif tu company yg bayar. sebagai upah leader yg berjaya train and coach downline2 utk berusaha tingkatkan sales.. tak semua MLM tu sama en.aidid..please banyakkan refer kepada org yg lebih pakar dalam sesebbuah company MLM..tak semuanya sama..
dalam shaklee takde istilah goyang kaki.. ko keje ko dpt..ko x keje ko xdpt laaa..

Syahadah Hafeezah said...

Pengakuan ikhlas. Tahniah pada En Aidid sebab mnulis ttg MLM. MLM memang malang kalau silap gaya. Keluarga saya juga salah sorang mangsa.. buat loan bank.. balik coaching jam 3,4 pagi sampai hampir dibuang kerja kerajaan. Itu hanya salah satu contoh dari beribu contoh.

Saya memang suka berniaga dan bagi saya MLM juga adalah salah satu bentuk perniagaan. Saya memang mencari MLM yang syarie. Kerana menurut Islam, asal sesuatu itu adalah harus selagi ia tidak ada nas dan juga selagimana ia tidak melanggar syarak. Alhamdulillah, scholars juga telah mengeluarkan artikel tentang MLM yang patuh syarie antaranya 1) tidak menindas orang bawah 2) orang atas tidak goyang kaki 3) kekuatan produk sebagai sumber perniagaan 4) tidak wajib mencari orang 5) sistem mudah difahami.

Saya yakin saya akan menjumpainya suatu masa bila Allah izinkan. Yang pertama saya sertai adalah RAFA. Masuk dengan zero kefahaman. Tak faham apa. Kawan ajak dengar talk, terus signup pakej rm900 yang asalnya utk beli laptop. Memang target dia budak2 ipt. Sedih tapi apakan daya. Produk yang dapat tidak dimakan kerana tidak diyakini kerana tidak ada testimoni. Kedua join HPA dengan rm30 sahaja. Alhamdulillah memang mencintai prniagaan berasaskan kesihatan. Alhamdulillah bertahan lama kerana minat yg mendalam sampai akhirnya company HPA sendiri mengundur diri dan kini makin slow... Ketiga saya join adalah SKOR A juga patuh syariah. Membeli 10 portal berharga rm2500. Hanya terjual 5 portal. Pensyarah ramai ambil utk anak mereka dan hampir balik modal dah. Syukur. Tapi rasanya tidak dapat bertahan lama dalam industri ini. Leader2 saya sendiri pun dah mula slow down.. Semua yg atas ini ibu berat hati utk restui. HANYA SATU YANG IBU SAYA IZINKAN IAITU SHAKLEE. Saya juga telah merujuk pada beberapa sumber tentang Shaklee Alhamdulillah sangat berpuas hati. Inilah satu2nya MLM yang berjaya memecah tembok saya tentang MLM. Hanya yuran RM65 untuk dapat kit berniaga seperti beg, katalog produk, resit, borang, sistem online, kedai online. Sistem mudah difahami. Tiada istilah goyang kaki. Tiada istilah wajib cari orang. Alhamdulillah akhirnya jumpa perniagaan berasakan kesihatan yang dicari selama ini. Produk juga mampu milik dan sangat berkesan.

www.ummisolehah.com
0132505386

Ben Thompson said...

"The worst people to serve are the Poor people. Give them free, they think it’s a trap. Tell them it’s a small investment, they’ll say can’t earn much. Tell them to come in big, they’ll say no money. Tell them try new things, they’ll say no experience. Tell them it’s traditional business, they’ll say hard to do. Tell them it’s a new business model, they’ll say it’s MLM. Tell them to run a shop, they’ll say no freedom. Tell them run new business, they’ll say no expertise. They do have somethings in common: They love to ask google, listen to friends who are as hopeless as them, they think more than an university professor and do less than a blind man.

Just ask them, what can they do. They won’t be able to answer you. My conclusion: Instead of your heart beats faster, why not you just act faster a bit; instead of just thinking about it, why not do something about it. Poor people fail because on one common behaviour: Their Whole Life is About Waiting.”

Jack Ma