And so it is...

Saturday, November 13, 2010

Jangan Join MLM - Abis Cite!


Komen sahabat saya JMJ di Say No To MLM di facebook... ntah bila ntah: Bila guna marketing plan MLM nih, pastinya harga produk asalnya RM50 dah naik jadi RM500 sebab nak kena bagi komisyen kat para upline/downline dalam sistem. patut ke harga beras sekilo RM2 dipasarkan pada harga RM20 dengan sistem MLM? Islam mengajar kita buat business cekik darah menindas pengguna ke? Kenapa perlunya sistem pemasaran MLM nih sedangkan Single Level Marketing/Direct Marketing pun boleh jual barang selama nih? Dalam pada orang dok sibuk mintak kerajaan turun harga petrol dan gula, mintak govt bagi subsidi harga itu ini... ada pulak malaun MLM nih yang sesuka hati nak kasi harga produk jadi mahal. Sebab nak bagi peluang 100 usahawan jadi jutawan, 100,000 pengguna bangang perlu ditindas untuk menampung poket jutawan? Apa ke bangang punya wawasan nihh!


Apakah sebenarnya yang berlaku dalam kebudayaan menyertai MLM dan skim piramid yang sedang melanda kaum Melayu sekarang ini dengan adanya alam maya facebook dan internet? Ya, saya tahu, org yg jual-beli barang MLM-style itu semua akan melenting bila saya kaitkan keduanya, tetapi tak payah kita berdolak-dalik, skim piramid itu adalah “money-game” (tiada produk langsung), tetapi apakah sebenarnya MLM itu pula? MLM adalah “skim piramid berproduk”. Maybe more... but no less. Janganlah terlalu “naive” wahai orang Islam. Lupakan sebentar apa yang anda tahu, apa yang anda diberitahu sebelum ini dan apa yang anda pernah ayatkan pula pada downline anda, suatu masa dulu. Ingat, MLM dan skim piramid itu yang utamanya, adalah permainan minda (mind-games), di mana seorang manusia akan cuba untuk mengajak dan memujuk seorang manusia lain untuk buat apa yang seseorang itu telah buat dulu, dan ianya melibatkan perpindahan wang daripada seorang ke seorang yang lain. Dan sesiapa yang pernah JOIN apa-apa MLM dan skim piramid, realitinya adalah, anda telah dipermainkan oleh dalang skim tersebut dan anda sendiri telah mempermainkan downline anda, sama ada anda sedar (maksudnya anda itu anak angkat dajjal kenit) atau pun anda memang tak sedar atau faham ianya berlaku (maksudnya anda tak abis belajar tentang ilmu berniaga - just ignorant). Saya memang kasar sikit, saya akui, tapi orang Melayu ni kalau tak kena hentak, dia buat sardin aje. Perangai orang Melayu zaman berzaman.

Apakah kata-kunci untuk semua MLM dan skim piramid? SERTAI! The keyword is... JOIN! Itu sahaja yang dalang-dalang yang menganjurkan setiap skim itu mahu. JOIN, lagi ramai join, lagi banyak duit dia dapat untung. Baik dalam skim piramid laknatullah, mahupun MLM yang penuh putar-belit itu. Dalang dan kuncu-kuncunya akan cakap macam-macam yang indah, dan mereka tak kesah kalau semua yang dijanjikan itu tidak kesampaian, janji hasutan dan pujuk-rayu dia itu terus digembar-gemburkan, dan dia berharap terdapat ada segelintir kecil manusia yang lemah iman itu JOIN skim yang diwar-warkan itu. Dia pasang jaring kat 1000 orang, tetapi dapat sangkut 1 atau 2 jadilah. Game on! Anda semua tengok kat facebook hari-hari, tak sudah-sudah iklan skim piramid, iklan MLM, iklan detox-patch, jus manggis RM170 sebotol, iklan tengok TV online, iklan jual ebook cikai, iklan loginFB dapat RM100 duit orang lain, iklan tukar hutang jadi hutang lain... dan bermacam-macam lagi yang orang Melayu tu cuba post dekat wall dia, cuba tag gambar badut pegang duit... macam-macam, saban hari. Apekebendenye yeop?

Setiap skim piramid dan apa sahaja bentuk MLM, dalang mahu anda cari downline... maksudnya anda join biz, anda ditaja oleh seseorang dan anda seterusnya menaja orang, dan perkara ini diulangi oleh setiap ahli yang join. Dan duit berpindah tangan. Dari situ kita sudah tahu ianya hanyalah sistem perniagaan yang berasaskan sistem piramid. Ada sistem suruh cari 2 tajaan, atau 3 atau 10, atau tiada had... jenis yang “carilah selagi mahu”. Dalam MLM yang jual produk itu pula, produk yang dijual tidak akan sama sekali menghalalkan sistem perniagaan bentuk piramid itu. Semua fakta ini telah dibincangkan berulang-kali, baik daripada saya sendiri, mahu pun daripada banyak sumber lain seperti oleh Ustaz Zaharuddin (sebagai contoh) di website nya, dan daripada lain-lain sumber, namun orang Melayu ni suka tengok dan dengar apa yang menyedapkan hati dia aje, dan selalunya tak sanggup cari ilmu bersungguh-sungguh... macam takut sungguh dapat hidayah. Macam la hidayah tu ada jenis hidayah yang buruk. Ada ke wujud hidayah yang tak baik?

Anyway... anda mesti JOIN! Itu yang paling penting... implikasi kemudian hari terhadap yang join itu, sama ada baik atau buruk, tak penting. Kalau la takde yang join apa-apa skim piramid atau MLM tu, apa akan jadi? NOTHING! Takde la sistem perniagaan jenis sebegini berkembang dan kemudiannya mengayakan dalang biz tu, dan takde pulak sekumpulan manusia yang duduk kat bawah-bawah dan jadi ahli/downline terkemudian, terus kena kencing bila biz itu “crash”. Tapi dalang skim piramid dan MLM ni memang licik dan genius... kan dia tu sekutu dajjal wang dan harta? Dajjal ni terkenal memang pro buat kerja lahanat ni, sentiasa 1st class mutu kerjanya. Ada ISO9002 certification gitu. Ada accreditation. Jadi, apa game-plan seorang dalang itu untuk menarik orang supaya join MLM atau skim piramid dia? Dia kan celoteh bahawa:

1. MLM atau biz itu menjanjikan pulangan yang lumayan - tapi realitinya, pulangan yang lumayan itu sebenarnya hanyalah pada CEO/dalang dan kuncu-kuncu dia yang join dulu, sebab sistem perniagaan orang taja orang ni, mesti akan menyebabkan sebahagian besar ahli kerugian. Berapa banyak yang rugi? Cuba try 99% RUGI secara kumulatif.

2. Semua orang boleh buat, tak perlu pengalaman - yang mana ianya memang benar. Apa susahnya nak daftar JOIN dan sedekah duit anda itu pada upline? Tak susah beb! Semua orang boleh buat. Orang tak abis sekolah rendah pun boleh buat. Tapi ya... perumpaan pasal mende ni, ianya macam menjanjikan tiket kapal-terbang Air Asia yang sangat murah (RM20 sahaja), tapi flight tu dah berlepas dah pun. Anda dah join terkemudian beb.

3. Harga produk yang dijual adalah setara dengan harga pasaran awam - suatu kelentong di siang hari, sebab barang MLM semuanya lebih mahal... tak terkecuali. Bar none! Kalau tak mahal, macamana nak kasi upline tu semua duit, kasi dalang duit, kasi diri sendiri seciput duit? Lagi pulak, kebanyakan MLM jual produk kepada yang nak join tu, bukan pulak sepenuhnya kepada pelanggan dalam masyarakat.

4. MLM itu bukan skim piramid, jadi ianya lulus undang-undang dan halal - undang-undang manusia apa pun boleh, tapi undang-undang Allah pun nak putar-belit? Sebenarnya banyak MLM itu lebih teruk realitinya berbanding skim piramid yg tiada produk. Kadar kerugian, kerugian aggregate, jumlah ahli yang rugi, semuanya gila-gila punya besar. Daripada statitik di seluruh dunia, kadar kerugian dalam MLM itu sendiri melebihi kadar kerugian dalam skim piramid, dan jika anda pergi Genting untk berjudi, kadar kemungkinan anda menang main poker dan roullete lebih tinggi daripada kadar anda akan untung dalam kebanyakan MLM.

5. MLM atau skim itu memberikan banyak masa terluang, dan keuntungan biz adalah berterusan, residual dan boleh dipercayai - sekali lagi, ianya benar untuk dalang dan sapa-sapa yang join dulu. Apa kata statistik? 90-99% orang yang join MLM atau apa-apa skim piramid tidak akan dapat bertahan dalam masa jangka-panjang (1-2 tahun), dan mana-mana yang kekal buat kerja lahanat ni akan terus terpaksa cari downline baru, untuk menggantikan downline yang dah cabut tadi. Lagi lama lagi susah pulak nak cari downline.

6. Dalang menjanjikan pulangan yang lumayan... “tengok aku punya 525i”, katanya! - memang la beb! Itu duit downline tu, dan dia paling awal join kiranya, jadi dia la yang paling mengikik berlenggang pegi bank. Seteruk mana anda cari downline, dalang dan orang yang terdahulu join, pasti akan dapat lebih banyak untung daripada anda.

7. Dalang akan “brainwash” prospek bahawa biz yang dia nak intro adalah unik dan tiada tandingan - Ahh! ...maleh aku nak komen. Sapa sini percaya pada KhairolR? Kehkehkeh!

8. Kalau anda gagal dalam biz ini, andalah yang bersalah kerana tidak dapat menghayati sistem macam mereka yang telah berjaya - jadi anda akan usaha sungguh-sungguh cari downline sedangkan realitinya, apa-apa sistem perniagaan yang bergantung kepada pencarian downline ke infiniti dalam satu ruang pasaran baru, ianya hanyalah bullshit... anda tidak akan berjaya. Ianya adalah disebabkan bahawa jumlah manusia itu finit, dan tiada market baru wujud dalam dunia ni. Only new fools, no new market.

9. Dalang akan cakap sistem MLM adalah sistem perniagaan terkini serba canggih... "wave of the future!" - tetapi realitinya, benda MLM ini telah dicanangkan lebih daripada 30 tahun dan jualan produk MLM di seluruh dunia hanyalah lebih-kurang 1% daripada semua jualan runcit barangan. Believe it, man! Ada CEO tu cakap benda ni? Korang sendiri pergi Jusco beli pampers, beli beras, beli plasma TV Viera, beli macam-macam. Jualan daripada sistem MLM is pathetic. 1% punya bzns!

10. Lagi ramai yang join lagi berkembang biz, jadi cari downline banyak-banyak- entah mana dalang tu belajar ilmu perniagaan, saya pun tak tahu nak jawab. Crazy! Kalau ada produk yang nak dipasarkan dalam satu bandar yang ada penduduk 100,000 katakan... biz tu mungkin perlukan 100 orang jurujual, bukan la pulak 100,000 orang jurujual - betul? Jadi bayangkan, semua MLM dan skim piramid tu, mana ada cakap jumlah downline nya terhad? Ada CEO cakap bila ahli/jurujual dah sampai 100 orang, pencarian downline akan dihentikan?

OK... saya ada lebih 30 fakta lagi untuk dihuraikan, tapi nanti artikel ni jadi panjang sangat, anda semua pun malas nak baca. Berbalik kepada isu asal... dalang MLM dan skim piramid mahu anda semua JOIN biz yang dicanangkannya tu beramai-ramai. Jadi saya nak berpesan kepada diri saya dan anda semua - JANGAN JOIN! Jangan jadi orang yang lemah tenaga batin, dan tak boleh tahan... eh, nape lemah tenaga batin pulak ni? Bukan tenaga batin... saya ulang balik. Janganlah anda jadi orang yang lemah semangat, jadi orang yang senang dipujuk-rayu dan dihasut dengan peluang perniagaan sebegini. Apa yang saya huraikan di atas adalah fakta-fakta yang mereka tidak mahu masyarakat ketahui, dan percayalah, macam-macam cara mereka akan attack Aidid Mu’addib selepas ini, dan dia orang sendiri akan cuba rungkaikan pulak satu-persatu fakta-fakta diatas, dan macam-macam “denial” akan keluar daripada mulut si dalang bin dajjal, dan anak-anak muridnya (yang duduk level 2, 3, mungkin 4... sedangkan anda sudah level 11).

                       .
This is all a mind-game. Siapa lebih pandai brainwash orang pasti jadi paling kaya, dan bukan pulak siapa yang kerja lebih rajin atau siapa yang lebih berilmu akan jadi kaya-raya. JANGAN JOIN apa-apa biz yang tengah offer sekarang kat facebook. Biar dalang dan kuncu-kuncunya semua itu mati kutu. Kalau ada daripada anda yang membaca artikel ini join apa-apa MLM dan skim piramid, ingatlah bahawa anda telah terjebak dan gagal dalam mind-games mereka itu. Anda telah diperkutak-katikkan oleh orang-orang atasan sesebuah syarikat MLM atau sesuatu skim piramid itu. Anda perlu beringat bahawa, jika tiada manusia JOIN apa-apa perniagaan gharar dan lagha sebegini, industri MLM dan skim piramid itu akan berkubur, tidur nyenyak dalam liang lahad alam perniagaan. Dan jika anda JOIN jugak, anda sebenarnya adalah sebahagian daripada masalah sejagat perniagaan skim piramid di dalam dunia ini, dan khasnya sebahagian daripada penyakit yang dialami oleh orang Melayu dan orang Islam - You are part of the problem, and certainly not part of the solution!

Dan ingat juga, jika anda sertai sesuatu MLM atau skim piramid itu, anda sebenarnya memperpanjangkan lagi masalah ummah yang ada sekarang, kerana bila anda join, anda akan terpaksa bawa masuk orang lain, kalau tidak anda akan rugi begitu sahaja. Siapa yang akan anda cari sebagai downline? Abang, kakak, sepupu, kawan karib dan rakan taulan. Setiap orang yang anda bawa masuk itu pula akan cari downline dia sendiri, dan perkara ini akan berterusan sehingga ketepuan ahli yang join terhasil, dan perniagaan itu "crash". Kalau anda orang Islam... minta beringat ya. Dosa itu pun ada multi-level marketing dan ada unsur skim piramid jugak. Dan dengan menyertai apa-apa MLM dan skim piramid, anda sebenarnya tengah buat multi-level sinning! Ada terfikir sejauh itu bang? Atau pun, anda hanya memikirkan jumlah duit yang boleh masuk poket, the rest be damned!

Jadi... elakkanlah daripada menjadi sumber masalah ini. Orang alim cakap, biarlah kita diuji oleh Allah, jangan kita pula jadi bahan yang menguji orang Islam lain. Maksudnya, orang yang jadi bahan ujian kepada orang lain itu, Allah mungkin dah lepas tangan kerana kesesatan mereka yang sudah jauh sungguh dalam dunia ni. Allah sekarang tengah menguji umat Islam yang prihatin dan sentiasa berjuang ke jalan yang di redhaiNya, dengan dakyah itu-ini, begitu-begini, daripada kiri, kanan, atas dan bawah. Dalam pandangan saya yang cetek ini, biarlah saya diuji sebagai seorang mukmin dengan adanya kewujudan skim piramid dan MLM yang menjanjikan kemewahan yang mungkin dapat mungkin tidak (sebab kena tengok saya join kat level mana, kan? Level 3 ke, atau level 16?), yang mana situasi ini sentiasa mencabar kesabaran kita dalam dunia serba moden dan materialistik ini. Janganlah pulak saya yang menjadi orang yang menguji kesabaran seorang mukmin lain, dengan keadaan bahawa saya yang menyebarkan skim piramid dan MLM tersebut. You get me? Atau dengan kata lain.... biarlah seseorang itu dibakar dalam neraka kerana kesalahan yang dilakukannya di dunia ini, kerana ianya adalah "punishment" yang Allah jatuhkan kepadanya di akhirat kelak, sehingga denda itu selesai, dan dia dikeluarkan daripada neraka akhirnya. Jangan pulak seseorang itu jadi bahan bakar untuk membakar mukmin yang bersalah itu, kerana bahan bakar itu kan kekal selamanya di sana (Wallahu'alam). Itu kiasan sahaja, kerana hanya Allah yang tahu sebenarnya untuk setiap sesuatu perkara itu.

Berbalik kepada isu asal kita tadi, takde susah-susah. JANGAN JOIN... ABIS CERITA!



p/s: Please spread the word to the people around you. Stick to reality, go to work, get paid at the end of the month. How bad is that, anyway?


60 comments:

Aidan said...

Salam Bro! Aku baru terjumpa blog ni dan mmg aku sgt suka dgn isi kandungannya yg penuh berinformasi. Tolak tepi isu MLM (aku mmg anti-MLM), aku suka dgn pendedahan ttg produk2 ntahapehape yg dtg dgn mcm2 claim yg tak masuk akal tu (aku suka entry pasal pad herba tu... great job!). BTW, aku pharmacist dan dah byk berdepan dgn produk2 mcm ni. Member2 aku kat Bhgn Penguatkuasa Farmasi pun byk bgtau ttg serbuan dan rampasan produk2 begini, tp byk yg didiamkan saja sebab campurtangan politik. Cthnya mcm produk mata P**m**a H*j**h tu! Teruskan usaha murni membongkar penipuan produk2 dan MLM2 ni supaya org Melayu x terus tertipu.
p/s: Tak nak bukukan dan edar kepada umum ke? Bukan semua org ada access internet...

Aidid Mu'addib said...

We'll see how it goes... I always see myself as that small guy.... a book? hahaha...
Aku hanyalah insan kerdil... beb!

shapoji said...

senang jer kan....jgan join....duit pon tak abis....kalo sumer nak join MLM....takyah sekolah lah sumer....tak perlu kejar...

aku pon ader la terlibat gak ngan farmasi2 nie...hehehe....yg psal P**m**a H*j**h tue, dier nak main2 ngan pihak enforcement....dier daftar dgan claim bukan ubat kot....aku pon tak ingat dah camner citer dier!!!!

NanA said...

hurm..sbb org xnk susah la tu..tp nk duit byk..klo keje,kne keje keras..kne mrh..byk keje..blk xtentu mase (for some company la)..tu yg diorg xnk tu..dh lpe kot (klo xlpe..xreti bhs kot..)..org tue2 ckp..bersusah2 dahulu bersenang2 kemudian..skang dh tuka..bersenang2 dahulu..bersusah2 kemudian..hohohoho~ terbaekkk!

niEna sHaLim said...

ermm....akhirnya daripada tak fhm terus jadi faham..hahaha dah dekat 2 mggu aku fllow blog ko nie aidid...btw, mmg bnyk input yg molek laaa...aku sokong sgla usaha2 ko membanteras perniagaan2 MLM yg haprak tue...teruskan usaha...aku doakan jugak ko dan kerluarga sihat sejahtera dan dilindungi ALLAH...aminnn

anaz said...

uhh aku dulu banyak join MLM..semua sebab ketidakmatangan nak jadi kaya cepat. Tapi bukan makin kaya..makin miskin. Dah tu penyangak2 MLM ni punya celaka sampai duit PTPTN student pun nak dikebasnya. Last2 makan maggi.. tu semua pengalaman aku kat universiti dulu.

Anonymous said...

kalo anti MLM.anti sekali la brg2 MLM.kang senang.. =)

Nur Amira Ramli said...

sy student utm, n sejak 2 menjak nie, sy selalu disogok ngn cite2 pasal mlm..yg hebat kt sini, score a. rmy shbt2 sy yang masuk score a nie.. (mknanya mahasiswa2 utm) dan sy juga prnah ditarik ke preview score a di jb. (terpaksa pergi). n ayat2 manis yg mereka sering guna utk tarik sy ialah "ko x teringin nak anta mak n ayah ko g haji ke?" , "fresh graduate 3k je sbulan, ko rse ckup ke" n "kite mst ade plan B". sy pula ialah seorg pljar jurusan matematik tulen yg pastnya berkait rapat dgn business, jd mereka galak mengajak sy. pd sy, sy x akn join sbb sy ragu2 hukum prniagaan score a 2. n ragu2 dlm islam hkumnya haram, kerana syubhah itu mainan syaitan. sy juga mengimpikan sebuah prniagaan, ttp bkn cara sebegini.

btw, ape pndapat en ttg score a? kerana rmy insan berpengaruh yg join score a ini. (ex, dr syukri abdullah).. pendapat?

Putera A said...

:) say no to MLM

LoRdZ said...
This comment has been removed by the author.
pejuang islam said...

salam aidid,

bravo brader, aku suker dgn semua fakta2 bernas lg jitu yg ko dedahkan nie...aku lg suka ko cerita lebih lengkap lg pasai MLM mengarut nie,terang2 la MLM nie bisnes perosak bangsa.....aku sokong ko adid.....aku mmng anti giler kat skim MLM bodoh mcm nie....so kepada yg duk terkebil2 bela sangat bisnes MLM nie sedar dan insaf la....buka mata jangan buta dengan wang ringgit yg dijanjikan sampai berhutang sana sini...tinggal anak isteri...tipu kawan tipu saudara malah tipu ahli keluarga semata2 nak cari downline....dah terang2 skim MLM nie meragukan dari segi halalnya...banyak yg x betul dari betul...klu ada lg mangkuk-mangkuk pembela MLM ni duk bising...wat i wana to say is...terjun lah korang semua geng MLM nie dgn labu2 korang tu....world without MLM is world without problem...

Unknown said...

tertarik dengan komen dari saudara aidan... pasal P**m**a H*j**h tu... ade pendedahan yang saye x ternampak ke pasal diorang ni..leh x bg sikit info...:) tq bro...:)

joegrimjow said...

nanti malam aku jawab dalam blog. tadi baru skype dengan wakil hottime. kekeke. dia bagi 12 usd je klu beli 100 rantai. siap call dan suara pompuan tu manis gitu. hehe

teruskan bongkar mlm palsu kat malaysia ni, tapi entry malam ni aku terpaksa back up mlm sebab 10 senarai ko bagi ni untuk yang tak penuhi kriteria mlm. so memang kejam ko anggap semua mlm macam tu

AbgBeCA said...

bro nak tanya sket, ELKEN tu cmna eh,mlm/skim piramid gak ka,ini sedara aku ada join dan aktif.

Aidid Mu'addib said...

With an Elken business, you can reap great benefits under Elken’s Marketing Plan, which is considered one of the best marketing plans in the industry and the most powerful mechanism for considerable income generation and rewards.
Besides lucrative retail profits, you will be entitled to substantial bonuses up to 71%!! This is considered the industry’s top, at least in Malaysia. Other extra bonuses include the performance bonus, manager bonus, manager achievement bonus, leadership bonus, year end bonus, car fund, house fund and even a travelling fund!
In addition to the flexible promotion system, you will receive a special incentive every time you are promoted. Under Elken’s Business Plan, you start as a distributor and work your way up to manager, ruby, emerald, diamond and finally crown status! On top of that, you can share your success with thousands of members on the stage while receiving your award during Crown Nite, Regional Award Nite and Winners’ Nite.

Komen Aidid: Familiar? Macam Amway dan seangkatan dgn nya... dan ayat bombastic yg selalu sungguh kita dengar/baca... tapi yg tak tahan tu... produk itu-itu jugak. Water purifier, Food supplement - macam sama acuan aje semua company tu. Barang2 yg tak jual on the free-market... u know why?..... hahaha! Exactly!!!

Aidid Mu'addib said...

Joe: Ada 30 kriteria lain... yg aku tak kupas sampai abis, takut boring artikel panjang sangat. Aku ambik yg 10 tu drpd thesis seorang pakar ekonomi... some PhD guy. Nanti aku cuba ingatkan kat mana link mamat tu...

AbgBeCA said...

haha,tapi elken ni lagi otai,siap ada wat kursus lagi,gilo2,cmna aku nak explain kat sedara aku ni

Mohd K. Anuar said...

ok Aidid, ini sungguh nice! bravo!

bell said...

salam bro. .gud job with all da info. . Penah dgr tak Omega Trend? Dulu dok tsebar luas kat student2 usm,dlm 5ta0n lepas,xtau wujud g ke x MLM bodo tu.dok offer dpt trbang ke oversea lgik. .aish. .

ahmadnaziF said...

aku mengharapkan info2 cmni terus disebarkan. Teruskan usaha anda bro!

r.n said...

1) Thank you for your hard work and time spent on research and writing up the findings in layman's terms for us. You must know it is very, very much appreciated. 2 days ago a friend had expressed her interest in AC Mizal's biz, alarmed, i led her to yr blog, and upon reading the entries, she changed her mind. Lol..if she, who holds a Phd (fm Leeds, not a bogus one, mind you) could almost be enticed by the sweet talk of those MLM people, apatah lagi org2 lain. So, yr blog is a great tool for us to 'save' our friends & loved ones :-)

2) Errr...mungkin sebab saya ni makcik kot...tapi kenapa ejaan Bahasa Melayu sekarang ni saya tak boleh baca? Sumpah saya terpaksa baca berkali-kali baru faham komen nur amira ramli & nana, etc. *Garu kepala*

Kucing said...

cool bro...kipidap..ajar mamat2 MLM ni..ingat kita senang kene tipu ker?

joegrimjow said...

ok, dah buat dah

hoho
tapi mmg lucu dan harap xde dah org skype yang macam aku buat tu

panas gak r baca komen kat atas2 ni. kekeke. senyum je lah =)

Unknown said...

Nak mencelah sikit boleh Aidid?

Bagaimana pula dengan Piramid di tempat kerja? Boleh tak dikategorikan sebagai Sistem Piramid?

1- big bos
111- board director
11111- management
1111111- supervisor
111111111- associates/technician

JustAsk said...

joe aku dah baca blog ko...so, bang!! mmg btol la yg ac tu cekik darah...agak² la nak markup price pon..dah bape % tu??

about MLM, most of MLM sell air...bkn water..hehe..tp atas angin..mane product?? most of kaki MLM akan ckp..ko nak jual barang ke, nak bt duit?? sape xnak duit kan??

ttg yg harga lg murah tu, ye ke? suma lbh murah? kalo barang yg dibagi after join tu berguna, x pe la gak...ni, after join bg barang yg kt sendiri pon x nak, pastu nak suruh org join tuk jd downline kt, semata² nak bt duit, ape ce??? ko jelaskan dgn contoh gincu, LCD dll kan..ok...mmg harga modal akan jauh lg murah..mmg la..standart ar tu..bisnes..but, pkir gak research yg diorang buat..tgk teknology yg diorang guna..tgk promotion yg diorang bt..tgk place yg diorang choose tuk distribute d product..aiyak..mcm blaja bisnes 4P la plak..huhuhu..most of MLM jual barang, cikai yg dicedok dr product len tanpa bt ape² usaha melainkan "cedok"..tp quality?? kompem ke terjamin?? better ke?? better di mulut promoter je kot~~~

Aidid Mu'addib said...

Kak r.n..... sama la kita... I'm disheartened sometimes to continue reading. Tulis pakai H/P agaknya...

Emet... ko lagi?
Jgn kaitkan atau putar-alam pasal struktur piramid kerajaan atau big corporation atau stuktur piramid kehidupan... itu off-topik jauh sungguh.... dan tak berkenaan langsung. Itu STRUKTUR perkembangan sesuatu entiti berbentuk piramid, bukan SKIM piramid. Kalau ko bincang ke situ, maknanya Nabi Adam kepala piramid la jadinya, dan anak-cucu-cicitnya semua berkembang macam piramid secara eksponensial. But for what purpose? Hanya org keliru tentang konsep ekonomi konvensional dan (particularly) pengamal MLM yg selalu sebut mende ni... utk menegakkan hujah yg ntah apa2 motifnya dan sebab upline ayat dia macam tu, dan dia angguk-angguk aje... Ya bang. Ya bang.
Mulai hari dik, jgn ungkit lagi... it made u sound really uneducated! It's like.... pokok manggis tu kengkadang nampak macam piramid gak. Sunway Pyramid tu pun patut diruntuhkan, sebab piramid maaa....
SKIM PIRAMID - penajaan ahli 2,3,4,5 or whatever... dan duplikasi syarat itu pada setiap yg join. ITU SAJA - skim piramid la tu.

nuaini said...

Amway tu MLM haram ke? saya tengok xjoin pon boleh beli barang nyer.. kira ada gak produk jual kat masyarakat n ahli akan dapat duit cuma berdasarkan berapa banyak jualan nya... n maybe kalu orang join ada la dapat lebih sikit...

Saya cuma nak tau.. Sebab saya dulu ada join tp skg da x.. cuma saya nampak la perkara ni.. Anyway saya pon anti MLM jugak

Unknown said...

sekarang zaman orang nak kaya cepat, tapi usaha sedikit. kalau boleh nak goyang kaki kat rumah jer, tiap2 bulan pergi bank check duit masuk. ramai yang terpengaruh dengan skim ini. kononnya boleh jadi jutawan dalam tempoh setahun. pening kepala aku bila fikirkan permikiran orang zaman sekarang terlalu rendah.apakejadahnya sumber pendapatan macam ni.

lebih baik usaha bukak perniagaan sendiri. keluarkan peluh dan kudrat utk dapatkan hasilnya. cara ini lebih baik.. lagipun pendapatan berdasarkan MLM ni tak bertahan lama. sampai waktunya terputus mcm tu jer...

Blouse Idaman said...

salam bro aidid,

saya pon baru terjumpa blog saudara aidid dan suka dgn hujah2 saudara yg sgt bernas.
saya suka berbisnes, tp mmg tk suka sgt2 dgn bisness MLM. tp saya ada soalan nk tya saudara aidid....apakah bezanya direct selling dgn MLM dari segi plan perniagaan mereka??? sbb org direct selling selalu claim plan perniagaan mereka tk sama dgn MLM, tp bila mereka start menerangkan plan perniagaan mereka, saya tgk sama sahaja bila dlm direct selling pon ada upline dan downline. cuma yg bezanya dlm plan mereka, mereka menukar istilah upline dan downline kepada recruit dan recruiter. salah satu direct selling yg saya sertai ialah Mary Kay, yg mana saya sertai bkn kerana sukakan plan perniagaannya tp kerana sukakan produk penjagaan kulit dan make up Mary Kay. dan tujuan saya sertai hanya utk mendapatkan discount sahaja bila nk beli brg. cuma lately nih saya agak terganggu dgn recruiter saya yg galakkan saya buat bisness ini hanya kerana mereka kata saya mempunyai pakej seperti pandai bermake up dan pandai membuat sale. btw, saya mmg la pandai buat sale sbb saya nih peniaga dan ada kedai sendiri. so, jual2 brg nih mmg dah sebati dgn diri saya. cuma perniagaan saya bkn la seperti MLM dan direct selling yg kena cari downline2 utk dapatkan bonus. saya cuma perlukan pelanggan saja utk menjual brgan di kedai saya. harap saudara aidid tk keberatan utk memberi jawapan pd soalan saya tadi, terima kasih......

Aphique Lacrymosa said...

jaga diri bro kang x pasal2 polis dtg ketuk pintu rumah ko.x ksh sape btol sape slh org kalo terdesak mcm2 bleh buat.peace no war.

saya penakluk dunia said...

en addib...
minta diulas tentang kutu TAAWON pada 1 ketika dahulu..

mohon penjelasan untuk pengukuhan SAY NO TO MLM!!

joegrimjow said...

just ask

hehe, 10hb 12 ni ada doktor nobel prize winner, luis ignaro akan datang ke sunway pyramid bagi pembentangan pasal produk nitework. die punya researh pasal masalah jantung dan dia pilih herbalife untuk edarkan produk dia. nape die pilih sistem mlm, bukan farmasi biasa, jom dengar sendiri kenapa.

nobel prize tu, hehe
joegrimjow@gmail.com - ni email kalau nak p

Unknown said...

kepada MEGATWO:

public mutual is owned by public bank di mana specialize in unit trust @ unit amanah @ AMNAH SAHAM. cth nye, kerajaan pun bt unit trust tp by ASB. kalo private banyak..antaranya public mutual, cimb wealth advisor. memg byk rules coz ia sah di sisi undang2 n 4 those yg ISLAMIC CONCERN blh ambil islamic fund yg confirm halal pengaliran duitny tnpa syubhah.investment dlm PM adlah jangkamasa sederhana hingga panjang (3 ke 5 thn minimum) ia spt kita berniaga...based on records cthnya PUBLIC ITTIKAL steady return for 5 years more than 10 % ! so ia dirangka utk simpanan yang ada objektif. bukan kejap masuk , kejap keluar.ia bukan stock.ramai org salah fhm terutamanya org melayu, nak cepat kaya.dan jgn mudah tertipu cakap agent.dapatkan info dulu.pls refer to web USTAZ ZAHARUDDIN @ zaharuddin.net
happy investing!~
investor.

Hilmi Bin Ahmad @ Ayub said...

fuh! mmg xsangka akhirnya aku terjumpa jugak blog yg da lama aku tggu..aku nk bongkar psl MLM ni xde ilmu sgt..lu mmg bravo bro! kalo lah sume masyarakat Melayu dpt bc artikel yg lu tulis ni..aku gerenti mereka sume resign jd pengikut MLM keparat! yg gila duit n nak cpt kaya tu plak gerenti bengang giler ngan lu bro..tapi bagi aku, artikel psl MLM ni sgt Bravo!

JustAsk said...

joe,

bguslah kalo produk herbalife btol² menjalankan perniagaan yg tulus mulus..n wish all d best..

yg masalah, perniagaan MLM yg just kencing org..tu yg suma MLM jd hancing...MOST MLM are like that.."MOST"...xyah usaha, dpt duit..jual barang ntah pape,duk angkat produk tu tinggi melangit,tp haprak..pastu, harga cekik darah...tp yg paling best, sometime sampai x de produk langsung...just cari downline..ape tu??

Ujang9897 said...

blog yg bagus....siasat MLM yg tak btol...tp sy rase ader jer MLM yg tak mggunakan skim2 nie...

pencinta_tarbiah said...

Salam,sungguh bernas sekali fakta dibentangkan tp syg sekali dibentangkan dgn mengikut logik akal semata2 dan tiada sandaran yg kuat.Pertamanya Ust Zaharudin pernah mengeluarkan kenyataan tntg mlm dan dlm Islam Mlm tiada masalah dgn mengikut syarat ditetapkam,anda kena ingat ada sesetengah mlm yg mempunyai panel syariah dan mereka bukannya calang org,mereka mempunyai ilmu tntg muamalat islam,siapa anda hendak dibandingkan dg Ust Zaharudin Abdul Rahman yg popular dgn blognya zaharudin.net.beliau juga salah seorang penasihat syariah mlm storm readers,anda kenal Ust Engku Fadil juga seorang yg membuat Phd dlm tajuk mlm,salah seoarang penasihat syariah score a dan siapa anda hendak menafikan hpa,sebuah syarikat mlm yg memasarkan produk alternatif islam melalui mlm,bercakap biarlah berdasarkan ilmu,bukan akal dan emosi semata

pencinta_tarbiah said...

http://www.facebook.com/posted.php?id=226669856575&share_id=117299951653801&comments=1

Not Your Typical Girl-Next-Door said...

MLM adalah skim Menipu Lagi Menguntungkan. Enough said.

Unknown said...

Aidid Mu'addib said...
Joe: Ada 30 kriteria lain... yg aku tak kupas sampai abis, takut boring artikel panjang sangat. Aku ambik yg 10 tu drpd thesis seorang pakar ekonomi... some PhD guy. Nanti aku cuba ingatkan kat mana link mamat tu...
November 13, 2010 2:18 AM

Firstly, syabas sbb kupas isu yg bgs ini. Keduanya, kalau 10 itu dipetik dari thesis PhD, bg credit dari awal dan highlightkan. Sy rs acknowledgement itu penting n cari nama penulis yg sbnr.Biar dia pun same dpt credit.

di FB sy,ada yg sibuk memperkatakan ttg Unstoppable.Agak rimas tgk org tag duit sana sini. ni pun jns MLM ke? sy tak join tp sy rs ramai dh tertipu n join benda tu bl syg tgk ramai yg msg di fbnya sbb bermnt. Tp skrgni dh senyap sbb dia bt acc FB baru khas utk unstoppable. klu saudara rajin hightlight Unstoppable ini, sila la kupas. Thanks once again.

haris razi said...

bro...camna plak isu syariah score a programme?

http://scorea-on9edu.blogspot.com/p/sharing.html

cuba check tq.

p/s: semata-mata nak komen nyer pasal pun kene cr8 akaun blogger ni, aduyai...

A bicycle shop at Taman Melawati said...

Bro aidid, memang manusia sekarang tak nampak hitam putih bile diduga dengan harta bende, nampak gayenye AC ni antara yang jem, memang ujian harta bende ada pada semua manusia, terima kasih sebab dedahkan hal ni. Aku doakan satu Malaysia nampak bende ni. kepada AC, jn marahkan aidid, jangan suluh kesalahan dan tuding jari kepada aidid kejatuhan awak, tapi renungkan apa yang diri kita dah buat semasa senang sehingga Allah berikan takdir sebegini. wassalam

A bicycle shop at Taman Melawati said...

kepada aidid, perjuangan ko mungkin akan membebankan diri ko sendiri tapi Allah saje yang akan balas perjuangan ko, yang penting bulatkan tekad dan niat kerana Allah dan kerana nak selamatkan hasil titik peluh orang lain, insyaAllah Allah bersama ko. wassalam

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
tudin5 said...

Assalamualaikumm. ..

disini saya ingin berkongsi bersama-sama tuan puan berkaitan apa yang telah saya kaji bertahun-tahun berdasarkan pelbagai jenis MLM / skim cepat kaya dan sebagainya.. .. Saya telah mula mengkaji sejak program O**GA TREND, diikuti bermacam-macam program, UP**END, NU**IN,
BE****FUL, H**-O, DR SU***A dan lain-lain lagi...

saya pernah hadir bermacam-macam ceramah dan seminar program yang tersebut tetapi tidak satu pon yang menarik hati saya untuk masuk kerana program tersebut banyak yang boleh dipersoalkan kebenaran dan ketelusannya. ..

Setelah saya mengkaji bermacam-macam program dan produk MLM, saya dapati...

i) harga kos untuk setiap barangan MLM tidak lebih 15% dari harga jual..., harga yang mahal adalah untuk menampung bayaran kepada orang
tengah atau tangga-tangga diatas... Adakah anda masih ingin menjual sesuatu produk yang hanya bernilai tidak lebih RM 20 kepada orang lain dengan harga RM 100???? berhati-hatilah dengan apa yang anda jual...

ii) tips untuk mengetahui kestabilan sesuatu skim piramid adalah dengan tangga. Jika sesuatu skim menawarkan bonus kepada para ahli sehingga tangga dibawah tiada limit, atau lebih dari sepuluh (bergantung kepada bonus yang ditawarkan-perlu pengiraan lanjut) maka ia adalah satu skim yang tidak stabil dan akan runtuh bila-bila masa... Skim seperti O**GA
TREND, UP**END dan kebanyakkan skim internet yang lain adalah skim yang tidak stabil... Walaubagaimanapun, kebanyakkan skim yang mempunyai barangan telah mempunyai skim yang stabil. Tetapi setelah kajian lebih mendalam saya lakukan, hasilnya seperti di i). Saya boleh menunjukkan cara kiraan untuk mengetahui sekiranya sesuatu skim itu stabil ataupun
tidak.

tudin5 said...

iii) kebanyakkan ubatan yang dibeli dari skim MLM didapati mengandungi kurang kandungan dos bahan penyembuh (kandungan ubat) berbanding dari
ubatan yang dibekalkan oleh doktor atau yang dijual di kedai. Maka tidak hairanlah jika kebanyakkan ubatan yang ditawarkan oleh syarikat
MLM ini dengan mudah mendapat kelulusan KKM. Kebanyakkan syarikat MLM akan mengesyorkan pesakit memakan ubat yang dibeli dari MLM dengan
bilangan yang banyak (contoh 6 kapsul sekali makan), walhal kandungan dos bahan yang pengubat sebenarnya adalah sama dengan satu biji ubat
yang dibeli di klinik. Ini adalah salah satu taktik syarikat MLM untuk melariskan atau mempercepatkan putaran jualan bahan mereka. Contoh yang lebih senang, jika anda membeli ubatan dari syarikat MLM, anda perlu
menghabiskan dalam tempoh 2 minggu untuk sebotol. Tetapi jika anda membeli dari klinik, anda mungkin hanya perlu menghabiskan dos dalam
tempoh 2 bulan.

iv) tahukah anda kebanyakkan skim ini adalah melalaikan?? pendapat saya adalah skim ini diadakan supaya manusia lalai dan hanya mementingkan materialistik semata-mata. Cara jualan skim ini yang hanya menceritakan
bonus semata-mata amat tidak sehat kerana ia membawa bersama minda atau pengaruh supaya manusia mementingkan duit semata-mata dan bukan
kejujuran melalui jual beli berdasarkan Islam.

v) Kebanyakkan skim MLM / Piramid, sama ada jual barang atau tidak akan menggunakan nama atau asal usul dari luar negara seperti Swiss, US,
Japan, Germany, Europe dan beberapa nama negara maju yang lain. Ini
adalah disebabkan sikap rakyat kita sendiri yang masih mengagungkan
bangsa asing berbanding bangsa sendiri. Apabila nama negara tersebut dimasukkan di dalam profil syarikat atau barangan tersebut, maka rakyat
kita akan mudah terpengaruh dengan situasi tersebut dan mempercayai barang tersebut bagus dengan mudah sekali. Amat mudah untuk menipu
orang ramai di sini. Saya sendiri juga mudah terpengaruh dengan dakyah ini.

vi) Kebanyakkan skim ini akan cuba mengaitkan diri dengan nama-nama besar seperti syarikat perbankan, Syarikat hartanah, syarikat
international yang besar lain supaya orang ramai mudah terpengaruh dengan skim ini dan mudah yakin dengan skim ini dengan berpendapat,
syarikat besar tersebut semestinya telah mengkaji skim ini sebelum mahu menjalin hubungan.

Saya tidak menuduh semua jenis perniagaan MLM adalah salah, tetapi hampir semua skim MLM yang saya kaji boleh diragui niat dan tujuan
mereka... sebenarnya saya lebih suka menunjukkan rumusan saya dengan nombor, tetapi disini saya hanya akan berbuat demikian apabila diminta
sahaja...

Sekian, terima kasih...

Black Garlic said...

Salam bro..mmg sgt3 brguna blog bro ini..sy pun dah terkena time blaja dulu...OMEGATREND & LUXOR...

Mmg buang duit aje...yang kaya tetap orang atas...

tapi pendapat sy la, x yah la g langsung sessi diorg tu sbb nye, pengalaman sy time student dulu, trasa mcm d brainwash aje especially bila d bawak jumpa dgn leader2 yg top2 nih...

huhuuu....

~ black garlic malaysia ~

none said...

say NO to MLM! muahhhhhhhhhhsssss

zed said...

kina said...

Aidid Mu'addib said...
Joe: Ada 30 kriteria lain... yg aku tak kupas sampai abis, takut boring artikel panjang sangat. Aku ambik yg 10 tu drpd thesis seorang pakar ekonomi... some PhD guy. Nanti aku cuba ingatkan kat mana link mamat tu...
November 13, 2010 2:18 AM

Firstly, syabas sbb kupas isu yg bgs ini. Keduanya, kalau 10 itu dipetik dari thesis PhD, bg credit dari awal dan highlightkan. Sy rs acknowledgement itu penting n cari nama penulis yg sbnr.Biar dia pun same dpt credit.

di FB sy,ada yg sibuk memperkatakan ttg Unstoppable.Agak rimas tgk org tag duit sana sini. ni pun jns MLM ke? sy tak join tp sy rs ramai dh tertipu n join benda tu bl syg tgk ramai yg msg di fbnya sbb bermnt. Tp skrgni dh senyap sbb dia bt acc FB baru khas utk unstoppable. klu saudara rajin hightlight Unstoppable ini, sila la kupas. Thanks once again.
________________________________________________
setuju dgn kina, bro aidid kena bagi kredit kat individu tu, takut ada pihak mempertikaikan apa yg bro aidid tulis.

lagi satu nk tanya, klu sy join mlm untuk beli produk sahaja mcm mana? xde niat nak taja org, just untuk kegunaan diri sendiri. dan sekiranya ada org nk beli melalui sy bagaimana? sy pakai produk tu sbb sy nampak kesannya.

thx bro sbb infonya :)

M. Ubaidillah said...

saya nk tanya la, yg kata MLM tu mengkayakan org atas. Kalo keje makan gaji dengan swasta tu tak mengkayakan orang atas ke?

Saya tgk dlm MLM, jika org bawah keje sungguh, org bawah tu boleh lagi kaya dari org atas.

Tapi dalam keje makan gaji terutamanya swasta, sampai kiamat pun orang bawah lebih kaya dari orang atas.

Apa komen semua?

Score hebat, dah diluluskan oleh panel syariah. Ramai yg benci MLM join score A program. Dont beleive it? Just believe it...

Aidid Mu'addib said...

Adik pena bermata... pena mata satu ka?

Dik... baca abis2 isu di blog ini dulu dik sebelum komen... nanti org ketawakan ko. Anyway... you seemed to miss the point of the whole MLM-SP thingy. Dalam apa-apa bzns yg ada ciri penajaan, dan duplikasi tajaan berlaku kpd setiap ahli... jumlah ahli akan meningkat secara eksponensial, dan tanpa kawalan, di mana akhirnya ketepuan pasaran ahli/reseller/distributor akan berlaku, yg akan menyebabkan sejumlah besar ahli kerugian tanpa memperolehi keuntungan yg dijanjikan oleh penganjur bzns.

Untuk sistem 1 cari 2 (binari sistem yg diamalkan oleh ScoreAss, MonaVie, USANA, AHB, etc)... akan berlaku >50% ahli yg akan rugi. Ko tgk skrg ScoreAss masih buat duit - tapi kalau ketepuan masih belum berlaku, tidak bermakna ianya tidak akan berlaku. One of these days... Kenshido akan bungkus dan ramai org Melayu akan kenyang minum air kencing sesama Melayu dan cinapek CEO Kenshido si Jason Kok sure akan lesap menetap kat Hong Kong or wherever. It has happened numerous times in numerous schemes, everywhere in the world. Just becos you don't see and you cannot understand it... doesn't mean it is not happening. Itu gunanya pengkaji, professor kat U, pakar ekonomi... dia org kaji benda ni semua.

Samb... dlm sistem 1 cari 3, >67% rugi. 1 cari 4, >75% rugi, 1 cari 5, >80% rugi... dan seterusnya. Sistem bzns konvensional takde isu kerugian terancang seperti ini.
Anyway... rajin2kan membaca... semua tu dah dibincangkan dlm blog ini multiple times.

p/s: Don't let Jason Kok make you into a donkey. You know.... a stupid dumbass. Online tuition or no online tuition...

Kopi-Pasta said...

Pena Bermata said...
saya nk tanya la, yg kata MLM tu mengkayakan org atas. Kalo keje makan gaji dengan swasta tu tak mengkayakan orang atas ke?

Dalam MLM kita sedekah duit kita kat upline, dalam organisasi syarikat, kita sumbang masa & tenaga je. Soalan ni dah banyak kali dijawab di blog ni. Cube godek2 sket.

Tuan belog cuma menyampaikan apa yang dia percaya. Lagi pun tuan belog dah kemukakan bukti2 dan fakta yang berkaitan. Kalau masih xboleh terima tu hak masing2.

azwan said...

Dah lagi satu bahalol pegi banding conventional dengan MLM.

Aidid, aku rase ko kena buat lagi banyak explanation dalam grafik la. budak2 mentah ni bukannya paham..

Eii..bahlol..bahlol!!!

Unknown said...

kenapa delete comment hanis haizi????????????????????????

Asyraf said...

hanis haizi yang delete comment sendiri la ... baca la betul betul

"This comment has been removed by the author."

Anonymous said...

Bukan nak katalah... saja nak share n terus terang cakap MLM ni buat orang gado tau tak? ada sorang member ofice aku ajak masuk skang tak mo buat.. mujur dia tak salahkan aku sbb dia sendiri yg tak mo buat... Dah elok-elok hubungan dgn jiran tetangga baik, datang org MLM ni habis porak perandakan hubungan orang!!!

Sy sampai skang bengang lagi dgn jiran. Dia ajak aku masuk, at the end dia terkubur! bila dia terkubur, upline2 dia mula tarik aku konon nak buat bukti kat dia yg aku ni leh berjaya. Betullah dpt melancong tp indah kabar dari rupalah! malas nak selongkar sangat sbb panjang cerita... aku ngan suami cukup tak berkenan byk penipuan dari betulnya... byk ajar org tipu sunat... tp mana kita rasa selesa dlm berniaga klu asyik menipu org je... hidup pun tak berkat!!

yg lagi bahalol tu boleh pulak nak naikkan pangkat direct leg upline tadi, deme suh aku tambah modal lagi. kononnya beberapa set je lagi tambah modal terus aku naik satu step pangkat!!!!! oi! kalau nak tolong org bukan tambah beban orang tu dgn suh org keluar modal lagi!! Dahlah bulan ni aku tengah menyelongkar duit sbb sengkek!!! ingatkan upline2 ni dapatlah membantu rupanya lagi tambah beban aku adalah!!! aku terlepas cakap yg aku baru je naik gred, entah dari mana dpt berita tu, upline dtg terus jumpa aku dan cadangkan aku buat loan... zalim giler... menderita aku yg selama ni ikat perut ada tak dia org fikir??? tau nak solap duit org n paksa buat biz je keje...

ada ke dtg nak pujuk aku suh buat loan lagi utk tambah set seperti yg jiran aku kena itu WTF!!! hilang respeck aku kat dia orang ni!!! aku duk pening pasal kewangan!!! ingat upline datang nak bantu selesaikan masalah tapi cerita2 psyco aku kata produk bagus ni tak susah nak jual bagai... pastu kata lagi kalau aku korban sikit duit mesti lepas ni rk hidup balik... pastu ayat tak boleh blah... tak pe, sy cadangkan je terpulang pada awk nak tambah ke tak ini cadangan je... tp lastly aku nak bla... dia boleh tanya aku nak form loan ke tak?!!! WTF?!! itu bukan paksa aku buat loan ke!!!

Konon dpt bonus bagai, pegi dah!!! nak menipu pun agak2 la... kalau dah desprate nak gi melancong n naik pangkat sangat guna duit sendiri ar...!!!! sudahnya jiran aku tadi bongok dah terjebak kena pujuk tambah set lagi, kena pujuk tambah modal tau tak???!! (ni cara pintas upline jiran aku tu nak point melancong n naik pangkat) kesiankan dah terkena kali kedua!!!

angin satu badanlah aku, tak de mood langsung... aku yg selama ni hormat dia, terus jadi nak maki je rasa... dah setahun buat tak naik2 pun seperti yg dijanjikan... kata nak bantu?!!!! alasan dia orang ko tak gerak mmg la tak dpt naik cepat!! apa ko fikir aku terus boleh bedikari ke?!!! eeee... plzla... sampai kiamat pun ko pujuk takkan aku buat loan utk korang!!!!

terus terang cakap... MLM ni buat orang papa kedana di awal2nya... kena byk gerak... kena aktif, pergi kelas bagai... kalo yg belum terjebak tu jgnlan suka2 nak jebak diri dengan dunia MLM ni mcm bodoh je rasa... at the end merana... makin papa kedana jadi... terpaksa ikat perut, maintanance kereta tinggi, korbankan masa family, dah jadi hamba duit plak rasa... sbnrnya byk lagi nak share tp lain kalila sambung ek...

bro aidid, wlupun bahasa ganas tp more info dah terlambat aku nak tau pasal MLM ni sbb dah terjebak baru jumpa blog ni... sakit hati tak habis bila ingat aku dpt naik gred terus upline dtg cadang buat loan nak menambah beban hidup aku lagi...ggrrrrr!!!

hijauoren said...

baru terjumpa blog ni sbb search keyword 'hanis haizi' skali ternampak keyword 'hanis haizi penipu' pulak. huhu. baruje beremel2 ngn sorg downline hanis ni smlm, maka rasenye xkan teruskan beremel ngn dia la utk mengelakkan di brainwash.
tp frankly speaking mmg by looking at all the melancongs' photos, mmg blh buat org terliur.. huhu
but now, say NO to mlm!! (anyway no comment about sorg commentor yg kata UZAR and UEF yg kata mlm jika dibuat dgncara yg betul it is ok tu, yg jd penasihat panel score a tu)
great job bro!

http://www.1whp.biz/admin2u said...

pramid memang asal semulajadi kita tak dapat menolaknya........sedangkan kedudukan dalam kerajaan pun sama.....ugama pun sama yang penting kita sebagai ketua bantu ahli kita 2 yang penting...dalam stem pramid....yang penting orang yang menjalankan peniagaan tersebut mengikut yang diaturkan daLAM ISALAM

azwan said...

Bapak bodoh..

Unknow said...

Saya akui sy pernah sertai ELKEN.. Masa tu mmmg sy tak tau apa².. Serious sy percaya Elken ni boleh dikatakan mlm juga.. Tp dah melampau smpai ada unsur paksa, yg xde duit pun dia nak kerah habis² smpai sruh buat loan, ramai yg GAGAL, termasuk upline sy seorg SARJAN ASKAR lagi, Panggilan nama dia Yob.. Rangkaian gagal, ada yg trpksa mmbyr hutang, nasib baik sy terselamat dri loan.. Huh.. Ble bce² bloger sna sni psl Elken, hmm mnyampah tengok yg berjaya yg riak tuu..
DAH Laa.. Yg mne² ade ahli elken yg brjye, dah berjaya dlm elken tu sudah lah eahh, bersyukur Allah yg bagi awk rezeki.. Yg gagal tu, biarlah dia nak luahkan perasaan, xpyah la awk yg berjaya tu rse riak, cbe lah klu awk pun gagal dlm elken, ntah mcm mne lah agaknya perasaan tu kan.. Ok lah, nak seru kepada yg gagal dlm elken ni, meh join MYREZKI lgi bgus lah.. TAK PAYAH NAK KELUAR MODAL BERIBU, TAK PAYAH BUAT LOAN, TAK WAJIB CARI ORG, SUKA HATI NAK CARI KER TAK, TERPULANG.. Yg pasti, spe join dia dapat bahagian masing².. sistem berkonsep pembahagian musyarakah.. HANYA RM30 jer modal seumur hidup.. Nak daftar dlu pun boleh, klik lah sekejap tengok² dulu

http://myrezki.com/herlina123

YA, SAYA TAK BOHONG.. Boleh cari sy dgn pm wsap 0149885977

Selepas daftar, terpulang nak aktif atau x.. Daftar free, Klu nak aktif, tinggal byr jer RM30 tu terus jadi ahli vip, klu xnak abaikan jer.. Jgn risau, xde nye smpai nak kena kejar mcm along pasal loan lah ape jadah memaksa² org beli/bayar lah, kne jumpa org tu lah ni lah, pergi seminar lah, sign itu ini keluarkan ic bagai mcm polis pulak..

SERIOUS!! Sy ikhlas kongsi program MYREZKI NI.. Berbaloi, sbb modal sekali seumur hdup, RM30 je..

Nak cari org atau tidak tu pilihan sndri.. Masing² dpt bahagian masing²..
Nama pun PEMBAHGIAN MUSYARAKAH..
Sy juga ada buat group support dkt wasapp, tujuan utk kuatkan kumpulan sy..

Tiada apa² tugasan yg berat dan diluar kemampuan pun.. Just join, byr modal RM30 tu skali, tunggu lah 6 bulan hingga 8bulan, tengoklah sndri hasilnya..
Spe dh daftar tu jemputlh masuk grup wsap sy, biar sme² leh berkumpul..

JOM klik jer kt sni..
http://myrezki.com/herlina123

Klik klu nak tau syarikat apa..Smua dah dinyatakan dlm laman tu..

Sistem bekerja 24jam automatik utk kita.. Jgn tak percaya dulu sblm selidik terlebih dahulu.. Klik jer, tengok² dlu.. Tiada paksaan apa² selepas join.. Rasai sendri mcm mna sistem dia..

Jgn ckp sy penipu trlebih dahulu, tp buktikanya sndri adakah benar sy ni penipu..

Sbb sy pun bekas ahli elken yg gagal pada tahun 2014 projek cbp plus.. Bkn nk salahkan elken sgt laa, yg betul² bersalah tu sbnrnye brgantung pada UPLINE dia sndri.. Klu kena ngn org yg xguna, mmglh teranianya, tu nasib mereka, kegagalan mereka krn tertindas oleh segelintir jenis upline yg xberetika.. Kita x tau apa yg mereka lalui smpai dia gagal.. So yg dh berjaya tu, ucap Alhamdulillah lgi bgus drpd merendahkan dn kondem org yg gagal.. Ingat, awk x selamanya berada di ATAS.. Jgn rasa bangga sgt..
(sy tuju kpd ahli elken atau sekutunya yg riak tu haa)