And so it is...

Friday, June 10, 2011

Reader's Contribution - The HPA Saga Part 5 of 12


For the first time (or is it?), I'm putting up a work by a reader, and not of my own. This is  a contribution from Cik H, who is by the way, a real mathematician by profession (unlike yours truly, who is just a... whatever ntah). I am grateful that she followed up my previous entry with her mathematical interpretation of HPA's so-called syariah-compliant compensation system (bwahahaha!), which supplement my own view well enough. Don't worry people, these are simple maths, and it won't give your brain splitting migraine or anything (except to Razalikordy of course - dungubingai extraordinaire).

I have my own calculation concerning HPA's compensation system, and I thought I'd present it here in this blog later on... but Cik H had beaten me to it, in her own way. It goes to show that in the midst of pile after pile after pile of Malay-dung and useless carcasses of retarded Malays running around doing MLM and pyramid schemes - we still have some bright intelligent members of our own out there. 

Anyway, those sickos that are currently doing all those MLMs - al-kapiaq MLM or Syariah MLM (Syariah? Seriously? Bladidamfak) - there is not much anyone can do to change the situation. Most adults are cantankerous and deluded, and since the secular government is not doing anything much about it - I guess it's because it's another source of money to the elite and the rich - don't expect Aididleaks to make a whole lot of difference... today. Stupid adults are permanently stupid, and evil adults are psychotically evil... and some don't even realised that in themselves, and some even wear kopiah wadehel... you better believe it man. What do you expect anyway? But dear readers, our children are mostly not like so. So, please teach your own children about this Malay disease now, so that their future is safe from this kind of affliction. 

What was the disease again? You know... the disease of stupidity.







Kita orang Islam patut berniaga berlandaskan hukum agama, dan bukan pulak menggunakan sentimen agama dan memutar-belitkan hukum-hakam agama untuk kasi perniagaan tu lagi laris dan kasi poket kita kembong dengan duit haram-laknat sebanyak mungkin... that's just totally screwed-up, man. You get what I'm saying?


182 comments:

Panji-Hitam87 said...

1st..yahooo!!!

Anonymous said...

second pon ok.. hahaha

aeroz said...

3rd..xD

curigelap said...

ke empat maybe... arghhhh.. mathematic... besh besh

Latifah said...

fifth! yeay...

janjang??? urgghhh subjek paling dicintai dulu...

~okay, sambung baca nak kasi faham...

Anonymous said...

6th.The Devil's no. Apepun , kena backtrack to previous 3 entries dulu.

cek chun said...

Please Minda
Don't come near.
Please Kordi
Do stay in your sty

Latifah said...

owhhh first time faham bila buat janjang... pasal zaman sekolah macam slow ek??? huhu...

~memang terbaik! kalau tak faham juga, sila terjun masuk gaung yer pengamal MLM sekalian. terima kasih.

wv: baropi? berapi or bara api? ;p

Arya Dröttningu said...

Hate trolls? Hate MLMers? Wanna get rid of em?

Use maths!! (Testimony: no troll at the previous maths entry, and I'm betting it will be the same here as well).

But please, NO maths about money! That's their religion..

Bomoh Hujan said...

testing testing.....

sue said...

9?

Bawang Besar said...
This comment has been removed by the author.
KambinGurun said...

yeah.. tulisan cikgu math.. baru paham sikit.. tulisan doktor x berapa nk paham.. hehehe... penerangan yang simple... bagus cik H.. tapi kalau otak dah benak simple camna pn susah gak nk paham... hehehe..

Bawang Besar said...

testing lagi. yes, part 5 already. 7 to go.

cek chun said...

Need more time to understand the formula.
No wonder I'm not a doctor.

Tulang said...

I hate numbers....

TERBAIK lar AM!!!!

aaron said...

a little bit simpler this time he he.. now can digest easily compared last entri yg aidid buat tu. terkangkang mat mat rempit tu dibuatnye.. nak counter ngn ape kalu dah berjanjang janjang gitu.
Syabas bette, well done inspector sahab.. thank you Miss H.

aaron said...

Sila tengok muka kucing aku tuh.. aku rasa gitu la muka para MLMers tuh lps baca entri nih. Bercampur baur antara pissed off, confused, disbelieved,stunned, repented?? Hope so.

matsom said...

Maths 2 - HPA Syariah Panel 0
Aidid 6/7/2011
Cik H 6/10/2011

>:D

haziq said...

this is add math for spm...chapter 9 kalau tak silap...btw don't expect any HPA trolls to comment here because I really doubt they can understand this..the best thing they can do now is to go home and solat isthikharah banyak2 haha!!can't wait for the next 7 posts!!!

Be Zahra Boutique said...

this entry has the least comment in this blog. why? no mlmers troll dare to understand the math behind the pyramid scheme....or they simply can not understand.,..dah bengap!

AFINAZ said...

Ni jwpn org hpa bila kami tanya issue ni


WednesdayMurad Abu Bakar
Sila search ilmudanulamak.blogspot.com. Semua dijelaskan di situ. Tiada keraguan tntg HPA




WednesdayMurad Abu Bakar
Akad dlm muamalat HPA adalah jelas, tiada unsur gharar atau kesamaran dan bahaya, ada panel syariah yg dipengerusikan Mufti P.Pinang, tumpu pd jualan produk bukan skim cepat kaya. Bonus dibayar oleh pihak syarikat bukan dibayar oleh org bawah. Bebas paksaan. Kita guna kaedah al-jualah yang diharuskan dlm Islam.


WednesdayMurad Abu Bakar
Di Malaysia kita adalah pelopor MLM Syariah walaupun belum diwartakan kerajaan tp JAKIM dah tunjuk minat untuk mengkaji. MAJLIS U
Msjlis ulamak Indo dah bagi sijil syariah pd HPA.

Xeno said...

'Sekolahkan' mereka balik! Wahahaha!

Hmm, tulisan dah makin elok. Suruh bini tulis ke? <3

Anonymous said...

Saya suka nombor, tapi saya cuma suka nombor yang masuk dalam akaun saya tiap-tiap bulan. Cuma yang saya benci, nombor yang masuk tu tak berganda (kalau ikut kehendak saya)dengan berganda-ganda-ganda dan secara perpetual, supaya saya boleh memenuhi nafsu serakah membeli/joli saya dengan lebih hebat lagi. Hebat sehingga tidak ada apa yg tinggal untuk di kompaun balik bagi gandaan nilai masa depan atau di diskaun balik untuk mengetahui nilai semasa bagi mengachievekan nilai pulangan masa hadapan.

Ok ok, I need a cup of coffee after a long hot shower to read the figures.

And a doughnut plus 2 keping sekut tawar celop kopi to absorb the compounding concept.

Sila ulang baca lagi mek Lela, kali ini dengan sepek nerd, bukan dengan kanta lekap.

Anyways, awsome job Che H!

ps Patutlah aku kejer wat kopi jer & tak jadi actuarian , kecik2 tak nak score ilmu2 yang cool cenggini.

Alice was here. said...

wow i totally can understand this!! saya tak reti sgt nak bercakap/berhujah, bila nak terang kat orang lain guna formula+gambarajah+graf sgt membantu. huhu, thanks!

hyelbaine said...

I wonder if the good ustaz would return. It's really pretty simple maths and the facts are from HPA's own website too.

Anonymous said...

saya kenalkan link radix/pelan pemasaran tu kat ustaz-apa-nama beliau-sudah-lupa dalam episod HPA sebelumnya..in de end ustaz suruh datang talk utk kenal lebih lanjut dan jangan bersangka buruk terhadap sesuatu sebelum kenal lebih dalam walaupun website tu sudah jelas apa pemasaran HPA sebenarnya..

ustaz pun pandai denial syndrome..

Arya Dröttningu said...

Yup raptor,
Remember the ustaz was willing to belanja RFC and coffee for our ronggeng trip to HPA factories? I wonder what happen to that offer? Dang, and I already bought my Radix baby tee...

Wonder why these MLMers final words are usually - let's meet up and I'll explain?

Metafora said...

i cant be the 1st dis time..demm!! pretty bz dis two week..

entry dis time easy to understand..mybe only for us..u all think they will understand this entry?

Mudahbots said...

dont expect hpa member to come for this post... hpa saga no.4 has prove it...

Mudahbots said...

version tulisan tangan punya post lagik... what eva it is, great job Ms. H and AM..

wv: fasigh (fasik??)

azwan said...

Ni bukan philosophy, creative accounting, teori metafizik, or whatever. This is 1+1=2, just need our spinal cord level to justify. But yet...the MLMers still fail miserably to understand, including the Ustaz.

Holding a principle that MLM system can be reinvent into Syariah compliant system, the HPA people will never ever give up even though the real issue is clearly identified. Panel Syariah may have the bird's eye view about this matter, but still stranded with the principle which they firmly believe.

Maybe the Panel think that HPA still in the experimental phase, while proudly stating that HPA are the ones who revolutionized and pioneered the new "MLM Syariah" system.

In my opinion, in what ever ways they try to describe it, MLM will always be Haram, and it is just impossible to separate the above calculations with MLM system.

Arya Dröttningu said...

Aaahhhh...now I can sleep. Got me Azwan dose tonite. Nite nite...

Adinda said...

Abang aidid tanak buat kelas malam ajar Math ke?
Saya nak daftar lah.

3viL X eIjI said...

As Salam

Baru lepas tlg org kenduri kahwin, balik2 je dah ada part 5? Nice one AM. Minum milo jap. Hahah!

Yet a simple 1 pun MLMers ni tak phm amende lg yg complicated. Kdg2 masalahnya bukan diorang tak phm. Tapi mmg diorang taknak phm. Sume dah buta dek duit depan mata. Morons...

Akak Ngah aku pun dah join HPA. aku siap post blog AM ni kat wall dia. Harap2 beliau masih boleh diselamatkan. Amin...

Adinda said...

You know what happened when I post this blog in my frens' fb?
*Alaaaa..aidid tu suka kacau rezeki orang.
*biasa la orang Melayu, tak bleh tengok orang lain senang.
* blog mencarut tu???

Well, memang betul bila dah banyak nampak duit, semua common sense letak tepi. Tak boleh dah nak fikir rasional. Diberi blog untuk reference pun tak jalan jugak.

But at least, you have tried :) sekor tak ikut tak mustahil ramai lagi yang ambil blog ni buat panduan.

Thanks abang aidid.

Anonymous said...

Adinda, no surprise there. Those are default comments from MLM devotees.

Adinda said...

Ya lah laila. As if they have been programming to say that.
Mana-mana MLMers pun.

Unknown said...

rasenye fomular2 ni dah blajar pon mase matrix accounting dulu subjek accontantcy maths..tapi cume stakat teori...aplication x guna lak kes MLM...huhuhu ok pas ni bole la suggest kat lecturer matrix KPM suruh buat soalan final guna kes MLM..confirm bilangan student U yang dungupinang suke tampal2 iklan haram MLM kat blok asrama akan berkurang

=)

Anonymous said...

Just realised that there're almost 1.8 million page views and counting. In no time, the counter will hit the 2 mil mark. Kudos to tuan bebelog.

Unlike the hypothetical infinity of dumbliners' exponentiality the MLMers are led to believe into achieving, hopefully the dissemination of message/knowledge from dis blog exponentiates beyond the readers' circles and generations. Until da society mindset is self-corrected and weaken da leeches from spreading MLM disease despite regulatory immunity. Time will tell.

Nur Fauzi said...

pengiraan macam ni memang patut diambil kira oleh penasihat syariah untuk mengesahkan mlm patuh syariah.

kalau dari pengiraan matematik dah tunjukkan begini, mmg confirm mlm ni piramid dan haram. ditambah pulak dengan pandangan fiqh yg keras mengharamkan mlm, maka lebih kukuhlah bahawa sistem mlm ni memnag tak bole pakai dan merugikan ramai orang.

masalahnye pengiraan mcm ni tak diambil kira dan dipandang enteng je.

pjmmurad65 said...

Pengiraan secara matematik sebenarnya tidak mencerminkan konsep dan perjalanan sebenar MLM. Konsep tepu itu hanya berlaku berlaku secara teori. Antara ahli MLM ada yang aktif dan ada yang tak aktif. MLM bukan sebuah skim. Ia adalah perniagaan produk berasaskan jualan dan penajaan. Yang salah adalah ahli MLM yang melakukan manipulasi menukar plan pemasaran kepada skim cepat kaya, melakukan pemaksaan jualan, melakukan gimik melampau, melakukan perangkap dengan tabung kereta mewah dan sebagainya. Saya telah menyiapkan pengajian Master in Muamalat dan melakukan kajian terperinci ke atas sistem MLM di Malaysia. Saya amat bersetuju wujudnya unsur-unsur yang menindas serta gharar. Oleh sebab itulah perniagaan ini harus dibersihkan dengan prinsip2 Syariah. Sebab itulah HPA mempelopori usaha ke arah itu. Sesiapa yang ingin maklumat lanjut boleh lah kita dudiuk berbincang dan bertukar prndapat daripada hanya bersikap 'baling batu sembunyi tangan'. Ingat agama itu juga merangkumi akhlak yang baik. Jadi berhujahlah secara berhenah dan berhikmah.

Eliza said...

Words can lie but numbers don't..Yeay! semakin memahami dan jelas. Thanks to both of you.

I bet no MLMers dare to counter the facts here. Next, anymore volunteers? The more the merrier..

p/s: wah..dah tukar foto senyum pulak..suka lar tu dah ada assistant. ;)

Aidid Mu'addib said...

PENGIRAAN SECARA MATEMATIK ITU HANYALAH TEORI? SERIOUSLY?
Who's this joker again?
Pengiraan matematik tak mencerminkan konsep dan perjalanan sebenar MLM? Kira duit keuntungan bzns MLM tu bolek pulak pakai matematik eh?
Aiyooooooooooooooooo..... hopeless... campak aje scroll Master degree tu dalam longkang sudah bang... selamat, tak payah susah2 sambung sampai PhD.

2 perkara asas yg aku dah ketengahkan dlm hal HPA setakat ini.
1. Kalau ada sistem penajaan ahli dan duplikasi tajaan berlaku tanpa henti... 50% hingga 99.9% ahli pasti akan rugi... PASTI RUGI BANG.
2. Kalau ada agihan komisen berbilang tingkat, ahli yg level ke bawah memerlukan jumlah populasi manusia >10 trillion gajillion gitu utk dia berkebarangkalian dapat keuntungan yg sama dengan ahli di level pertama dan ke2 atau ke-3... TRILLION GAJJILION BANG, JGN LUPA...

Perkara2 lain yg MLM mungkar bawak ke dlm umat macam barua dah sesat jalan akan aku ketengahkan dalam entry2 berikutnya... sapa2 yg ada "ABSTRACT THINKING"... sila tunggu beberapa hari/minggu ni. Kepada mereka yg fail matematik masa SPM... pegi join HPA. Jgn lupa pakai kopiah... atau kippah/yarmulke - kalau nak convert ke agama yahudi terus.

ihsan dhamiri said...

taik ko aidid..stakat nk kuarkan info cmtu bek xyah...try ko plak wat bisnes...kondem org no satu...ko ni cina ke melayu...aku rasa ko ni cina..ko kondem bisnes org melayu je ak tgk...ko memg taik kalo ko ade niat cmtu...

Adinda said...

Alololo
Apesal panas bontot ni bang. Meh nak tolong kipas sket kasi sejuk balik.

Aidid Mu'addib said...

Taik? Ko la makan taik, kalau suka sgt taik yg org lain jajap kat depan muka ko tu... Simple maths pun takleh faham.... meleis no hope. Dalam kepala tu penuh taik ke apa dol? Takde white matter... all shit inside. Anyway...nak keluar info macamana tu samdol? Ada cadangan yg lebih bernas?

Ingat... aku tak telan duit org lain satu sen pun.
Sapa sini telan duit downline dan bagi anak-bini makan duit lahanat macam org yahudi? Come on... ngaku jer la. Jgn malu2...

Unknown said...

huhu.panggil orang lain taik? buat malu je orang nama mcm aku neh...kiraan yang aku rase tak susah nak faham tu pun apesal di-taik-kan pulak? tak boleh ke kalu study bende tu dulu jangan terus men-taik-kan orang lain.learn from facts will ya?

Adinda said...

Ihsan taik
Nampak sangat u tak baca blog ni. Apa bisnes orang melayu selain HPA?
Tolong senaraikan jap.
U don't realise ke yang orang Melayu yang 'berjaya' tu semua kerja dengan apek.

Tu la. Banyak sangat makan taik. Simple thing macam tu pun tarak nampak. Nak understand simple Math?
(Gelak guling2)

Nur Fauzi said...

pengiraan matematik bukan teori, malah perlu diambil kira dalam perniagaan. org nak buat marketing, pelan perniagaan mesti ade penilaian projek dahulu. penilaian projek ni pulak melibatkan semua yg berkaitan dengan duit seperti kos, sewa, belanja, upah pekerja, dan termasuk ANGGARAN keuntungan / jualan yang boleh dibuat.

kalau penilaian projek tak lepas, mcm mane nak bisnes. (ni bisnes biase2 tanpa libatkan mlm yg den belajor buek penilaian projek dulu la...contoh: bukak kedai, bela lembu dan lain2)

ape yg dipaparkan memang logik dan sangat2 boleh diterima pakai. jadi pengiraan ni memang perlu diteliti. kebanyakan bisnes mlm memang begini realitinya.

orang yang di atas memang tak akan kaye tanpa ada usaha daripada downline di bawah.memang CONFIRM.

ade 1000 org dowline pun, tapi kalau die org tak beli, tak maintain, tak cari dowline bawah lagi yg aktif, upline takkan kaya.

setakat jual produk yg untung runcit sekitar 20-30 peratus tu, takkan kaya mana. siapa yg bantu? mesti downline punye.

dalam mlm ni, kite cari downline dan downline aktif = kayo!
downline tit0 = kite menung.

encik pjm murad
mengapa ada upline yg buat mlm ni mcm skim, cthnye beli banyak2, pakej mahal2 dan lain2....?
sebab skim mlm ni membenarkan perkara tu berlaku.
skim mlm yg ade sekarang ni membenarkan wujudnya manipulasi.
manipulasi yang membolehkan org yang menyusunnya tu terlepas dan selamat, sedangkan dibawahnya RAMAI yang tak selamat.

pengiraan matematik ni nak menjelaskan mengapa skim mlm hpa begitu kalau dikatakan patuh syariah?

Arya Dröttningu said...

What's this taik fetish, people? You guys from Japan? Ihsan dhamiri: ya from d Aidid tak "flash" society, huh? Figures.

pjmmurad: use maths to support ya claim, why doncha?

Aldan said...

aii.. org lecture janjang pun ader yg panas?

en ihsan agent HPA level brp ek?

azwan said...

Pengiraan secara matematik sebenarnya tidak mencerminkan konsep dan perjalanan sebenar MLM. Konsep tepu itu hanya berlaku berlaku secara teori.
-->Of course ni teori dol. Teori yg terbukti dalam perniagaan. Tu sebab ko kena belajar buat business plan, belajar buat financial projection. CFO HPA mesti buat financial projection masa sebelum nak start dulu2. Ko tak join meeting dorang ke? aisehhhh man! Logik akal kepala lututnya nak buat financial projection kena ambil kira formula2 tu bang oi...tak kesahla ko nak extrapolate camne pun, nak kasi ROI 3 tahun, cari downline 4, nak kasi ROI 2 tahun, cari downline 6. tuh je bai. simple mingle dimple badigols. Jgn asik sebut master, malu ko nanti. Ko nak merendahkan reader sini bai? Master 10 years ago, ko bleh cakap ko ni ade something to proud of. Skang orang tak pandang master, org pandang PHD. bukan hasad dengki dol, nanti ko putar alam cakap aku plak. sedap tak aku jentik?

Antara ahli MLM ada yang aktif dan ada yang tak aktif.
-->Yg tak aktif tu buat sebab je downline tu kena cari lain. Almaklumla, badigol macam korang ni, bila jumpa tukang pencacai najis pun korang cakap..."YOU CAN DO IT BROTHER!! PLEASE WEAR THIS KOPIAH LIKE ME TOO!" what the ass? Prinsip nye same, kena guna calculation tu jugak. pahamkan kepentingan financial projection. lesson no 2: belajar buat business plan.

MLM bukan sebuah skim. Ia adalah perniagaan produk berasaskan jualan dan penajaan.
--> jualan dan penajaan tu business activity je bai. nothing to do with calculation above, nothing to do with whether the company can sustain for 10-15 years or not. lesson no 3: belajar buat business plan.

Yang salah adalah ahli MLM yang melakukan manipulasi menukar plan pemasaran kepada skim cepat kaya,
--> Hoi, tu plan pemasaran tu skim cepat kaye la tu. berapa kerat cakap pasal produk? balik2 komisyen, balik2 belian bersyarat, balik2 downline2. nak camne lagik??

melakukan pemaksaan jualan,
--> Belian bersyarat bukan paksa ke bai??! ape ko cakap nehh. Ohhh i get it...tiada paksaan dalam Islam, gitu? cakap slow2, gosok2, gesek2 takde paksaan...tibe je seminar...pum pang pum pang hit this level, hit this komisyen. hit hit hit.. wtf???

melakukan gimik melampau, melakukan perangkap dengan tabung kereta mewah dan sebagainya.
--> bab ni korang kurang sebab pakai kopiah, nampak khusyuk tawadhuk.

So, jgn perasan dah buat master ko dah sentiasa betol ek. Aku pelik bos nko tu, si AF Ustaz Ahmad Adnan...apesal tak cakap kat aku gini: AZWAN, SAYA DAPATI ADA SEDIKIT KELEMAHAN DARI SEGI PANEL SYARIAH, DAN TERUTAMA PRODUK PERUBATAN. Bukti KKM pun dah sound. Hoh...kalau dia cakap camtu, mcm kena tembak aku nehh...jatuh terus!. Kadang2 aku ni tak peduli pun stand ustaz tu ape, tapi dia bukan maksum. ape salah pun dia ngaku. Ulamak takleh ikut resmi padi ke? makin berisi makin tunduk tawadhuk.

Dan ko ikhsan,
please don't say a word unless you bring your facts. jgn samakan level ko dgn saffijahari, truly dumbass.

pjmmurad65 said...

Azwan ni memang bengap jugak. Saya tak kata angka tidak penting sama sekali. Tapi bukan semua perkara bole dinilai dengan angka. Sebab tu kalau orang buat research pun ada yang bersifat staistik number based dan ada yang bersifat subjektif general based. Sebuah bisnes bukan berdiri atas angka sahaja. Saya pun belajar ekonomi. Ada ilmu pengurusan berdasarkan data seperti accounting ada ilmu pengurusan bersifat subjektif seperti human res mgmt. Bagi hujah angka memang nampak macam betul dan boleh kelirukan org. Tapi hakikat dalam melaksanakan bisnes MLM bukan sedemikian rupa. Kamu yang badigol Azwan.

pjmmurad65 said...

HPA kini semakin jauh melangkah. Kita punya bangunan HPAIC 12 tgkt di Shah Alam. Kalau pergi Shah Alam tu singgah 2 la. Sekarang pun tengah berlangsung kursus 14 jam di HPAIC. TAHNIAH BUAT PEJUANG HPA.

Unknown said...

ouh..aku plak kene..@@
ok..aku mmg xde fact..k done.

azwan said...

Murad,
Dah start cakap badigol ke? apesal..ko panas bontot aku cakap Master ko worth nothing? memang betol pun...dah asik2 ulang2 master..naik cirit pulak aku dengarnye. macam ko sorang ilmuwan sini yek sampah?

In what ever way you try to reason it, the ultimate is the financial projection. letak 10 mamat berkopiah macam ko dalam any business pun, tapi kalau financial indicators nye ngarut...macam mana nak sustain? ko belajar bisnes guna tapak kaki ke beb? cukup dgn MLM? Ko bagitau aku...without sound financial projection, camne business nak sustain? bagitau cepatt..bodoh tak bertempat?

Aidid Mu'addib said...

Oh pandai Maths erk? Buat Master economics erk?
So give us the numbers then...
1. Berapa ahli HPA setakat ini.
2. Setiap ahli HPA yg mendaftar ada berapa downline secara purata.
3. Drpd semua ahli HPA... berapa ahli yg masih tiada downline.
4. Berapakah kadar keuntungan purata setiap ahli yg berdaftar setakat ini.
5. Berapakah projection jangka-hayat bzns MLM HPA bersandarkan populasi umat Islam di Malaysia yg ada sekarang? Anggaplah populasi muslim man-woman-child di Malaysia ada 16 juta org dan semua 16 juta adalah prospek yg boleh di-downline-kan... buat projection... berapa tahun lagi HPA boleh survive.
6. Kalau bahalol pengamal MLM sentiasa ungkit bahawa setiap hari ada muslim baru yg akan lahir ke dunia ini - jadi ada sifat infiniti prospek di situ... buat projection kadar kelahiran umat dgn kadar perolehan downline yg diperlukan utk memastikan ketepuan pasaran dapat diteruskan... atau does this fact is actually useless, and doesn't hold water... sebab kadar keuntungan kpd downline yg diperlukan adalah terlalu laju berbanding dgn kadar kelahiran manusia dalam dunia ni. Sapa yg dungu sgt nak tunggu anak yg baru lahir untuk jadi downline? Itu pun kalau budak tu membesar fail SPM.
7. Kira berapa keuntungan global syarikat HPA setakat ini - dan bandingkan dgn kadar keuntungan setiap ahli yg aktif dan sedang mencari pelanggan dan prospek downline di saat ini... sapa yg untung besar sebenarnya?
8.Semua data yg diperlukan utk kiraan ini ada dalam PC CEO HPA. Apa susah?
9. Boleh faham ke tak ni bang?
10. Atau adakah ko hanya kulibatak HPA yg dungupiang, dan takde kebolehan nak jawab satu soalan pun kat sini?

Adinda said...

Hihihihi ko ni ikhsan. He's talking about ihsan taik tu

Unknown said...

haha..last komen die tu die tulis ikHsan bukan ihsan..so obviously die tulis aku..xpola..mmg aku xde fact n..kalau aku salah fhm maaf la ye bro azwan..~

azwan said...

Oh, i thought the same troll dol. No sweat...my statement is not for you bro. chill.

Murad, jawab soalan Aidid dan aku badigol.

Unknown said...

ahaha..terharu...wokeyh~

Anonymous said...

Aku pun buat master ah... Komputer dalam pendidikan (pengkhususan dalam kaedah pengajaran sejarah). Bro Aidi! lu punya fakta nombor memang menarik la... pjm murad65, sejarah ketepuan pasaran tetap akan berulang di HPA... hahahahahahaha, soalan no 10 bro Aidid tu yang aku paling suka, wakakakakakakakakaka. Nanti aku p Shah Alam nak ambik gambar bangunan HPA yang jauh melangkah ke hadapan (Siot_ko memang macam penganut MLM tegar gitu macam bro Aidid cakap) wakakakakakakakakkaka. Takyah menyampuk kalau dengan fakta umum ja... aku pun ada master ah.... wakakakakakakakkaka... lawak2 lebih lawak lagi baca bahagian komen ne dari artikel tentang HPA tadi.

Arya Dröttningu said...

A lil bird told me that HPA is in trouble. Bad service at RFC restaurants, no supply of Radix coffee, some factories in troubles. What's happening?

pst d lil birdie is HPA's own fb page

Anonymous said...

Murad, kalu hang terrar , sila try test cuba jawab soklan Aidid Muaddib tu satu persatu.

hyelbaine said...

Wow! Master in Muammalat? Did we bump into each other during the recent GIFC? Someone of your caliber MUST have been a speaker there.

So how many principles of Muaamalat did you cover in your research? Did you cover the toucy subject of derivatives in it? Or how about the area of futures, did you cover it too? Or how about providing the alternative for SWIFT? A topic hotly discussed during the GIFC?

How about sharing that paper of yours? I know of a whole host of people from Dubai to the west who would love to have such a paper for their viewing.

zarul666 said...

tapi secara logiknya mana ada CEO mana2 kompeni MLM ni akn bagitau ahlinya tentang benda2 yg negatif...semua kena positif.

kalau tak positif,tak boleh le nak buat isyarat bagus.tak buat isyarat bagus,takde le orang lain nak join...

Anonymous said...

Pejuang-pejuang HPA... wakakakakakka wakakakakakakakkakakakaka, aku sokong PEJUANG PALESTIN DAN PEJUANG PATTANI ah, serius akong sokong macam sokong blog bro aidid ne. Pejuang-pejuang HPA ka kuli batak tu???????

Aidid Mu'addib said...

Aku ada Masters in Motong Gotah... tgh buat PhD dlm Ilmu Mesen Gotah... Ado aku nak declare tak sudah2 kek blog aku jang? Mahu kasi gah statement merapu erk? Wadefak?

Shit! Aku baru aje declare...

Anonymous said...

Wow Masters in Motong Getah! Your "tapping" skills must be very exquisite encik AM.

ps Aku ada Masters in Ronggeng.

Adinda said...

I baru nak habis Master in urut mengurut. Guna tangan, guna kaki pun boleh. Walaupun tak terror Math, tapi I tak bengap macam bang murad.balik-balik pusing benda yang sama. Cuba jawab soalan bang azwan dengan bang aidid tu!

yusuf said...

I sense TROUBLE is coming to HPA......... With WARP 10....huhuuhu....

azwan said...

Gilers dumbass, asal pakai kopiah, ade master dah pikir tau sumer. Ni sure guna ayat "tgh buat master" nak tarik donwline neh.

"Sebuah bisnes bukan berdiri atas angka sahaja"
--> Kalau mamat dungu ni leh explain yg perkiraan atas tu takde kaitan langsung dengan bisnes HPA, then aku akan surrender.

Anyway, belajar ekonomi takkan ajar ko care buat business plan yg betol. human resource ke, R&D ke, ape2 ke...in the end will be translated into your financial plan.

Aku dah cakap..dgn guna apa2 indicator pun...ko boleh extrapolate ape2 sahaja data untuk buatkan financial projection ko nampak gempak. sumer "investor" terliur, tapi tak untuk MLM. tu sebab aku nak mamat murad buktikan. ade cara nak buktikan, aku tau, tapi aku nak mamat ni cakap...sebab dia kan ada MASTERRRRR...

Aidid, maybe ko leh tambah why certain MLM will survive longer than expected. Baine pun..thanks.

cek chun said...

Apehal meriah sungguh trolls di sabtu yang mulia ni? Apakah formula Math yang ni senang nak digest? Itu pasal bertroll-troll datang.

Ihsan-yg-byk-tayik,
Hg tak tau ka aidid muaddib ni dulu nama dia wong fe hung?

Incik murad
Pejuang hpA berjihad dengan sapa tu? Takkan dengan tuan blog ni kot. Lekeh sangat aihhhh. Berjuang menegakkan bangunan 12tingkat tu ka?

Apa kata pejuang2 dok berbincang dan buang je sistem MLM. Itu baru la kewl.

azwan said...

I think Murad and Co are stuck up in entrepreneurial seizure. Confuse who is the chess player, and who become the chess set.

I echo one of the previous comment...what is so business about MLM business?

Aidid Mu'addib said...

Monkey business?

Anonymous said...

encik murah memang dah obses dengan HPAnya..

H M said...

pjmmurad,

awak sendiri setuju wujud penindasan dan gharar. dahtu ngape HPA boleh claim MLM yang dia pakai syariah compliance? kejam juga syariah ni ye?

and mind your statement. HPA BUKAN berusaha mempelopori usaha ke arah membersihkan MLM dengan konsep syariah. HPA DAH guna MLM yang melanggar syariah, tapi claim MLMSyariah. tak baik... tak baik...

3viL X eIjI said...

As Salam

Kadang kala kita tak perlu nak cakap yg kita ada MASTER DEGREE nak prove something. It's kinda stupid when u dunno how to stop foolin' urself. Budak form 4 pun boleh faham MLM ni fakap. Yang ada MASTER DEGREE tapi still bangang, takyah la bangangkan org lain. Simpan je bangang tu utk diri sendiri.

Aku rasa kat MLMers tegar tu, takyah la jadi keyboard warrior kat sini. Try la hidup honest kat bumi Allah ni.

Aidid Mu'addib said...

Murad Abu Bakar - PJM, PJS, Motivator, Pensyarah KPJ, Presiden Perjawi Malaysia, Usahawan Herbalis HPA

Employers : HPA INDUSTRIES
USAHAWAN HERBALIS MLM SYARIAH · Nov 1997 to 2010 · Kajang, Malaysia
PRODUK HALAL TANGGUNGJAWAB BERSAMA

College
UNIVERSITI MALAYA (DEGREE IN ECONOMICS)
Class of 1989 · PENTADBIRAN AWAM

kolej universiti islam selangor
Class of 2009 · MASTER IN MUAMALAH

High School
Sek Men Guar Chempedak,Kedah
Class of 1985

Favorite Quotations:LEKUKNYA BATU YANG KERAS BUKAN KERANA TAJAMNYA AIR YANG MENITIS TETAPI KERANA TIADA HENTINYA AIR ITU MENITIS

Amateur....

Anonymous said...

Mana Incik Murad tak masuk jawab soalan2. Melihatkan credentials Incik Murad, saya rasa berkobar2 untuk membaca jawapan hebat Incik Murad dan bersedia melupakan bau tengik bekas 2 ledakan gas perut Incik tadi.

matsom said...

"Pensyarah KPJ"
Aiseh, kan dah masok wall-of-shame... why encek Murad, why??!

Anonymous said...

Heh.

LEKUKNYA BATU YANG KERAS BUKAN KERANA TAJAMNYA AIR YANG MENITIS TETAPI KERANA TIADA HENTINYA AIR ITU MENITIS

azwan said...

Hmmm...I think I should try to contact Prof. Dato' Dr. Mahmood Zuhdi, to get his opinion about MLM HPA. He is the best in this area. Try email, manela tau dia layannn...

Arya Dröttningu said...

That quote is kinda suitable for someone who is kontang, doncha think?

Where's murad d master guy now?

mlmpeopleareplainstupid said...

lekuknya kepala otak MLMers yang bebal bukan dek kerana diluku oleh aidid muaddib tetapi kerana tiada hentinya adid muaddib mengeluarkan hujah & fakta yg tidak dapat disangkal lagi

Anonymous said...

mlmpeopleareplainstupid (letih aku taip).

Tersembur air oren aku baca. Lu memang dasat.

Arya Dröttningu said...
This comment has been removed by the author.
razif said...

saya ada MASTERbait..adakah itu diiktiraf jutawan?

MLM=Melayu.

Melayu asyik kena lanyak.aku dah bosan.grow up people!

Adinda said...

i ada kenal sorang MASTERji.
kalau bang murad nak blajar bagi paham Math, nanti i bawa jumpa dier. bang murad nak tak?
boleh kite blajar samer-samer..

Anonymous said...

Masterji? Saya nak blajar jugaklah Adinda.

Adinda said...

talk
u nak ker..
selalu molek kalau belajar berdua jer..
hihihihi..

Anonymous said...

Adinda,

Saya nak sgt.Saya bab Maths ni kurang sikit, tapi alhamdulillah setakat ni, saya tak pernah berkecimpung dengan mana2 MLM biz. Tu berkat didikan orang tua saya. Walaupon saya belajar tak tinggi & kerja pon biasa2 jer, tak terfikir saya nak masuk MLM.

Adinda said...

bagusnyer awak ni.
sayernye SPM pun Math teruk. habis punah impian nak jadi doktor tau. tapi tu lah. tak pulak teringin nak masuk MLM bangang ni semua.

mujur dah kenal blog abang aidid ni. lepas tu kenal pula page Say No To MLM.. banyak info yang dapat. best!!!!

Arya Dröttningu said...

Where art thou, pjmmurad? Menitiskan air pada batu?

What d hell is pjm anyway? Pyjamas?

T & A : come to my parlour...

Anonymous said...

Adinda,

Saya pon bercita2 nak berjaya. Apakan daya, keputusan periksa saya tak berapa bagus. Terpaksa kerja, apapun bersyukur dengan income rendah kolar biru. Asal tak menipu orang masuk MLM sudah. Sekarang ni pon saya ambik kelas bahasa English, nak memperbaiki penguasaan bahasa, supaya saya maju ke depan lagi.

Anonymous said...

Blood, parlour tu macam saloon yer? Awak ader kedai rambut yer? Baguslah ada kedai sendiri dari buat MLM yang quote satu sen tarak guna tu unquote.

Suria said...

Salam,
Saya x guna product hpa..tp ada buat pelaburan..sbb dulu seorg kwn yg type alim2 kata business dia mcm bank rakyat..base on koperasi..so ats dasar ingin mengembangkan ekonomi islam, dimana its a fardu kifayah utk mengujudkan keperluan org2 islam...eg..klinik islam ,sek islam, kedai islam, etc..fardu kifayah tu tanggungjwb kita semua..
So i invested a few $oooo...just for the sake of ummah. When i was in sg petani i was impressed..tgk ada hotel hpa..remember the fardu kifayah i mentioned earlier..mesti ada hotel org islam..ada rfc..sempat gak masuk mkn..which was nicer than kfc..ada restoran hpa..ada kedai herba i think...singgah solat di hotel hpa..really impressed..
So instead of banging them..why not for the sake of ummah we do something..give them ideas..how to operate this business legally n islamically..X mencekik darah or menindas org islam..
I really want to see this business prosperous..so that kita
semua blh terlepas dari tanggungjwb fardu kifayah td.

Terlalu byk comment yg tidak membina..if u guys really want to help business org islam ni give ideas..what to do..wat not to do..how to do it..etc..

Salam ukhwah...

Yg punya sijil- berlambak varities of fields..u cant imagine..ha ha

Bomoh Hujan said...
This comment has been removed by the author.
Bomoh Hujan said...

menitis air banyak2 kat batu?.....lambat jugak batu nak lekuk2
tapi sekali pancut....bisa kembung...humakkk aihhh..

pakai sempoa pun....angka juga....aiseyy... pemende aku taip nih....

btw......HPA kalau nak kira2...pakai lidi ek patah2...then ikat pakai getah....ke...reti ke mengira?

aku rasa la.....10 soklan2 yg aidid kasi tu....mmg xterjawab kot..angka sebenar dorang xtau....hihihi mana pakai angka...kira pakai lidi ape..kuikuikui...

sori geng.....wa penin ketum nih...sajer nak mengomen... shhhh...aku ngah tunggu sesuatu nih....hihiihih

hyelbaine said...

@ Azwan,

"Aidid, maybe ko leh tambah why certain MLM will survive longer than expected. Baine pun..thanks"

How about we get Murad's thoughts on that. He Has a Master's anyway unlike me who only moves LDP traffic cones everyday.

I'm sure everyone would be looking forward to that right geng?

Adinda said...

Ehh blajar kelas malam eh? Bestnya. Masterji dah ajar topik slang eh? Saya blajar english kat tv jer. Bolehla sikit-sikit setakat nak paham benda yang abang aidid tulis tu.

Anonymous said...

Betul tu hyelbaine, saya pon tertunggu2 Murad punya jawapan/pandangan.

Adinda said...

Cik suria,
Bukankah komen dan suggestions yang diberi oleh aidid n the gang dalam semua part ni?? U tak baca ker ramai readers yang mintak buangkan Mlm dlam sistem HPA.

I pun pernah ke SP tu. I'm quite impressed jugak. Bisnes orang melayu. I pun ada tolong gak makan RFC tu. But then again, why choose MlM system?

Bomoh Hujan said...

suria.......
yang ai paham... isu skarang nih...pasal math...dan kenapa MLM itu xbest langsung.....dan xsesuei langsung.... stakat nih.....rasa nya xnampak lagi pasal isu nak kondem produk...

ada2 dari geng HPA boleh sangkal entry kira2 congak2 yg sungguh cakar ayam nih?(tulis tangan da)baik dari spm ke....dip ke...degree ke...master ke...aku pun nak tau jugak...apa kata geng2 HPA bab congak2 nih....geng pandai matematik HPA xnak tunjuk ajar ke? ke.....betui ape tuan Tanah huraikan tu....

so banyak komen yg xmembina tu tang mana yek...kalau setakat penggunaan bahasa tu....rasanya xjadi masalah..asal boleh faham ape yg hendak disampaikan... xkan belajo pandai2 xpaham kotttttt....

sori ek.... jarang2 buka blog TT nih..sebab asyik dok kat lombong jer.. mukat....haihhhh hujan2

Anonymous said...

"So instead of banging them..why not for the sake of ummah we do something..give them ideas..how to operate this business legally n islamically"

Suria,

Sila rujuk komen2 balas wakil HPA semasa berbahas dengan otai2 sini di entry lepas2 . Apa pendapat awak tentang komen mereka.

azwan said...

Baine,
Aku baru call murad, dia bz..tgh cari downline.

Suria,
How about restructure the whole company, focus on SLM instead of MLM? The way you are saying its like HPA already has the brand potential to tap. Noble intention, but it is doable? They will crash. Nampak cantik, dalam busuk. No way sang Suria..no way..

Adinda said...

Ehh bomoh pun memukat ker.
Customer dah takde ker

Bomoh Hujan said...

isu ketepuuan ni...x susah mana pun nak paham sonang jo

contoh la...amik purata rakyat malaysia ada 24 juta..tolak..
-bawah umur..1hari sehingga 18 tahun(walaupun umur satu hari tapi dah berdaftar sebagai rakyat Malaysia)
-OKU..
-warga tua..
-yg hidup dibawah paras kemiskinan
-kontraktor2/usahawan yg memang dah kaya...
-yang ada kat wad hospital skrang ni
-duduk kat hulu banat tempat jin bertendang
-yang belajar kat luar nrgara dan bermastautin kat luar negara
-sebahagian kakitangan awam(walaupun ada segelintir kakitangan awam joinT MLM)
-penganggur
-orang kampung(berapa kerat org kampung kat Malaysia nih joinT MLM?)

tu xkira lagi...orang yang dah serik nak joinT..atau yg dah bankrap.....
xkira jugak jumlah org yang xsuke menatang cipan MLM nih...

dan kene ingat jugak... yang hidup pasti mati....tengok dalam paper tu.. mcm2 kes ada....eksiden la sakit la...

so di sini jumlah keseluruhan dah xjadi 24 juta.....mungkin tinggal berapa sen jer org...dan matematik dah jelaskan di tahap mana kebarangkalian ketepuan itu belaku...

dan ketepuan nih berkait jugak dengan masa selain kira2.... yela... ko nak bela baby satu hari sampai umo cukup 18tahun tu kejap ke? hihihihihi lu pikir la sendri.....

sila ambil perhatian...artikel nih...hanya sekadar gambaran dari aku....yela....kalau salah kasitau la tang mana salah.....yela aku buat gambaran nih... untuk kasi korang lagi paham.... ape itu ketepuan... kalau ada yang x cun... betul2kan lewwwwwww....

Bomoh Hujan said...

eh adinda....
awat salah ke nak mukat ikan...
ai like ikan freshhh segar lagitu...xda bahan pengawettt
lagi pun....tangkap banyak2 xpayah bayar.... ape nak kesah? hihihihi...xda yang pelik la.....cuti2 nih banyak jemputan kawen....so...melantak je kije....xda pelanggan~~~~ masih dapat makan free kuikuikuikuikuikui larikkkkkkk

Suria said...

Salam,
Dulu hpa memang base like koperasi x perlu cari downline etc..i remembered exactly what my friend told me..she met the pengasas personally..dia yg bg pijian..bagus betul tuan haji...sape tah the pengasas..it was long time ago..baik btl tuan haji tu x mau untung sorang sanggup jadikan business ni mcm koperasi spy ramai lg org islam blh melabur n dpt keuntungan...
Yg masuk sini bertekak bukan org atasan hpa...why not approach their top leader..
I only get dividend from my pelaburan saham nothing from sales..15% mana nk dpt? Bank rakyat pun same amount..

Kalau berlarutan mlm ni nampak gaya kena pull out my share x mau bersubahat dgn business syubahah. The business was ok cuma perlaksanaan nya kurang ok

Kalau tanya majlis fatwa...hukum harus..sama mcm asb..hukum harus gak walaupun terang2an ada pelaburan nonhalal..tp demi kemasyalatan ummah diberi hukum harus....means utk kebaikkan ummat islam di malaysia..
Like unce upon a time takaful terima modal dari bank convensional..tp dibenarkan sbb inilah yg terbaik buat masa itu utk umat islam...nk dpt takaful yg 100% guna modal sendiri sampai bila pun x wujud takaful. I can understand why majlis fatwa beri status Harus..

But for me harus is not good enough...so pls yg bijak pandai approach the right person bukan yg ajk kecik2 ni sbb tu the answer u will get from them ala kadar je..

Saya dh bertanya dgn org hpa juga bg link ni tp jwpn x memuaskan..so no other choice terpaksa pull out our investment until they do something to correct this situation.

Bomoh Hujan said...

ajk kecik tolong jawab kan... yang beso2 nih..... takutttttt nak jawab takut salah jawab kew~~.....aku pun nak tau jugak......ape kata "org2 kuat HPA" xkan hebak keluar dalam majalah bagai jer kottt...xreti nak taip kat keyboard ke dorang tu kott?

isu ketepuan tu tambahan sikit..
di tolak jugak mereka yang ada kat dalam skolah tunas bakti,skolah budak nakal....dalam penjara....korang kira la sendri...aku dah kasi gambaran....

hishhhhhh haus la plak...

依之汉 said...

baca punya baca akhirnya dapat gak saya ambik satu video khas mengenai typical Hai-O MLMers ni jual kat rumah pakcik miskin.

Geram tengok diorang cuba tipu bangsa sendiri. Rasa nak tumbuk2 jer diorang!!!

Typical MLMers Hai-O Jual Produk Pada PakCik Miskin

Suria said...

saya ada 3 kwn agent hi o ni, tiga2 dh pakai merc.. nk nasihat x berani tp dh tag kat fb harap mrk bc

boss smpi asked them to resign sbb dh pakai merc..tp still kerja
susah nk elak mrk ni mulut heiii dh x kenal segan silu.. kalau kita dh ajak sekali segan nk ajak lg. ni mcm paksa pulak soh beli product dia
amway pun sama, lastly x larat dgr bli je berus piuk yg paling murah dlm catalog tu tp harga mak oii

Suria said...

lg satu musykil dgn hpa ni

people like me yg beli saham je mcm mana calculations nya?
i know ramai yg pelabur mcm sy yg x cr downline n xde beli apa2 product, sbb outletnya tu jauh. kebetulan je ke tanjung dawai singgah sg petani nmpk outlets hpa bersusun kat situ dari stokist, hotel, rfc, restoran...

so ketepuan tu mcm x realistic sbb ada pelabur like me?

teaching maths too

azwan said...

Suria,

Since ko dah already dalam HPA, why don't ko just tanye dorang kenapa tukarkan dari SLM kepada MLM?

Aku tau any start-up bumiputra company, kalau founder nye dari middle class group ni sentiasa short capital. Paid pun usually 100K. nak buat promotion pun duit takde. nak beat conventional business lagi la tak mampu. These are all well-known challenges for any growing start-up to cross valley of the death.

Koperasi like HPA should face exactly the same challenge too. But instead of go through the normal cycle of funding raising process like from angels funder, government investment agencies, VC, etc, they CHOSE MLM way. They chose the wrong path, its was a bad move. Nowadays there are always religious VC/Funder who are willing and interested to invest in Halal business, for betterment of ummah.

Why I said it was a bad move? Because its unethical and the business won't sustain. HPA can enjoy double digit growth right now, but they definitely will crash. Certain factors will delay the collapse, but nothing can prevent it from happened. History speaks well.

HPA top management should learn the right way of fund raising. Not cut short, short cut here and there. I personally think it is not too late for them to think and act. Please enjoy your 10-15% dividend right now, as you won't taste it during aftermath.

Business won't be straight forward. Of course, not every downline can get 2,3,4 or 6 new members in a month. The simple calculation above only serves as a guide for us to anticipate that the market saturation will happen.

v r family said...

tak larat dah nak baca pendedahan demi pendedahan. kesimpulan yg aku dpt, mlm business ni is full of bullshit!aku pun meniaga jugak tp aku pilih cara yg simple dan jelas halal. takde cara lain utk berjaya selain hardwork, sabar, disiplin dan perancangan yg rapi. kalau kaya dgn menipu & manipulasi org lain kita tak akan pergi jauh.

Abu Huzaifah said...

@azwan...kali terakhir aku dengar pasal syarikat koperasi Islam..yang jalankan bisnes secara conventional....diorang rugi sampai 40 juta (KOHILAL)...mungkin HPA xnak jadi cam KOHILAL...itu mungkin sebab diorang buat MLM...and don't ask me why MLM...im not HPA people

azwan said...

Abu Huzaifah,

Berdasarkan apa yg aku dengar dari kawan2...Kohilal fail miserably sebab pelaburan2 mereka dalam bisnes tertentu tak dapat pulangan langsung, bukan sikit, tp byk gilos. Sumer parasan jadi investor, tapi tak biasa manage funds. Nak manage funds ni ada prinsip2nye, aku sure Baine tau lebih pasal benda ni. tapi kalau ko tak go through life cycle as worker-->manager-->business owner, jgn harap nak jadi investor yg bagus. Aku sendiri nak start up business pun kena cari fund dari US, sebab Malaysia still at infancy stage in certain areas. Sebab tu bukan semua agencies leh handle investment firm, macam MTDC, EKUINAS, MDV, MAVCAP, etc..local Private VC jgn harapla nak invest start up company. Yg biase invest 3F...Friends Family and Fools.

Kesimpulan aku...HPA tak boleh rujuk kegagalan KOHILAL untuk buatkan mereka "terpaksa" implement MLM system. Dorang kena tgk case by case. Tu yg dorang fail.

Bomoh Hujan said...

suria bawak tajuk tambahan ek...pasal pelabur yang melabur kat HPA gitu?....bukan pasal congak2 ketepuan dalam HPA MLM... rite?

azwan said...

HhahahHHHAHAHhaha...
Bro bomoh, hang memang lawak. Aku respond kat first komen dia je bro. Dia cakap tak byk komen membina untuk betolkan HPA, dan dia rasa vision HPA tu dah betol. Sory bro.

hyelbaine said...

@ Azwan,

"Nak manage funds ni ada prinsip2nye, aku sure Baine tau lebih pasal benda ni"

KOHILAL? Heh, it's a prime example of trying to fit square pegs into round holes. You had ppl who hadn't got a clue on how fund management works and you've those who know taking advantage by frauding.

Funny how that is not much different from what is being discussed in this blog.

Suria said...

Murad tu online he just replied my message in fb..mayb he is reading here too

Pakat pm fb dia ler if u want instant answer. Murad Abu Bakar

I didnt add him but can send message

Later i wud like share some ilmu in syariah...ada sikit ilmu bab ni bukan sampai masterji..

Saya pun dh bincang dgn my lecturer bab mlm hpa ni so tunggu in 2 weeks time

Bomoh Hujan said...

hihihihihih
azwan hang gelak jgn kuat sangat dah ler....tutup sikit mulut tu sikit hahaha.... dah aidid buat entry untuk HPA...... kira membina lew nih... kasitau MLM yg HPA dok amal tu xelok... pastu pengamal2 MLM HPA yg dok kondem produk lain....awat JAKIM tu buta kayu ke????? ades... aku nih...xpandai nak berhujah....buat lawak ok kot....yang aku paham entry nih....pasal ketepuan...dan ketipuan yg mana upline akan goyang telo sakan biler downline mcm beruk kene belacan cari downline....sebab ada yg masih tak paham menatang ape ketepuan... bukan tepung....bukan jugak kambing gurun...tapi iyanya adalah satu situasi...serupa dengan catur...bila dah checkmate...maka...xda ape lewwww....haiiiiiihhhhh...aku pun bengap jugak matematik... tapi sikit2 tu paham la.....sebenarnya kebarangkalian MLM menghadapi tahap ketepuan cukup beso....besoooooo...siyess... beso...xpayah jauh2 pun silap2 di level 5 pun dah xdapat cari pairing untuk lengkapkan bonus....sebab mcm yang aku ceritakan sebelum nih ler....dari 24 juta org tu... berapa kerat yg joinT MLM....tu satu syarikat MLM.... skrang besepah2 syarikat MLM mah............opsss... aku xnak lari tajuk mcm tut tut tut tu.... entry nih..... adalah congak2 kebarangkalian tahap ketepuan....tu jew...

pstttt azwan... aku nak teh ais... leh x... hihihihih kalau ada ketypoan dalam komen aku nih....pandai2 lew paham ek... aku malas nak check balik ape aku taip...leceh nauuuuuuu.....hahahha

Bomoh Hujan said...

disebabkan ada nya ketepuan dalam MLM maka....mana2 syarikat MLM yg kunun2 best yang mana pastinya pengikut tololnya ramai(sori to say)....mesti akan keluarkan produk pelbagai sebagai hiasan.....ini untuk "memanjangkan jangkahayat" satu2 MLM tersebut.....kalau guna satu produk...mana logik nak bertahan lama dol... kadang tu xsesuai untuk sume org.....hehehehehhe

benda ni aku survey sendri... tengok la mana2 syarikat MLM yg beso2....jual produk perbagai dengan kaedah MLM hanya sebagai talian hayat untuk MLM tersebut bertahan...yela jual barang pun ada point...walaupun kicik.... kalau dah 1000 org jual barang untuk mata terkumpul....slamat la jugak syarikat tu.. walaumcmanapun..
akhirnya nanti xkan kemana....sebab yang rugi tetap downline yg level entah ke berapa...dan syarikat akan terus keluarkan produk baru untuk "mengitar semula" produk yg fail...fail maksud aku nih....yang tak laku dijual.......kadang tu..cuma penjenamaan semula je...barang sama..nama jer kasi canggih....hehehehehehehe...bab penjenamaan semula nih.... aku penah dengar..tapi aku lupe...cap ape....cap hai yo ke...cap ape tah...yang aku ingat barangan elektrik....

pandangan aku nih berdasarkan survey aku sendri..salah ke betul ke..sukati aku la...pendapat aku..hahahaha....mana aku tau..xpayah tau la...pasal aku kannnnn bomoh..nak saman aku? buang masa....lu pikir la sendri......kuikuikuikui
-sebarang ketypoan adalah disebabkan aku malas nak baca balik...malas nauuuuu~~~`

Bomoh Hujan said...

jap....1 lagi aku nak komen... hihihihi....
komen aku yang atas tu ada senario bagi mana2 syarikat MLM....dan mcmana mereka nak bertahan.......yang lain2 tu... melabur kat mana2 saham atau projek ke....aku xnak tau...sebab nanti lari jauh sangat dari tajuk....
dan ini adalah sebahagian faktor kenapa satu2 syarikat MLM tu boleh bertahan........errrr salah ke aku komen mcm ni???? azwan...mana ko...bak ketum seplastik hehehehh

Unknown said...

Okay la, kalau tak nak unsur gharar, HPA kena buat camni: Untuk setiap orang baru yang join, wajib beritahu mereka:

1. Dah ada berapa orang join HPA,
2. Dah sampai berapa level, dan setiap level masih ada berapa tempat kosong,
3. Kalau orang tu join awak, dia jadi downline level berapa

Harun said...

std mlm ... bila dah slo0w/tepu, maka syarikat akan mencipta scheme baru dan promote existing customer utk join ... yg current scheme akan berlaku process re-structure dan perubahan management ... so bila dah berubah management, maka T&A jugak ada sedikit perubahan, maka structure baru akan wujud start dari 0 .... haha yg dah lama tu kira burn la ... tapi x pe, pasal bole masuk scheme baru, siapa yang terawal akan untung, terutama pemiliknya haha

mariner ancient said...

bro aidid, ko boleh tak tolong komen pasal benda alah ni

http://www.kelabjutawan.org/index.php?ref=YUSAINI

aku dh naik menyampah geng2 depa ni dok promote kat wall kitorg, ko bg satu penerangan pedas ko tuh, pastu senang aku suruh depa baca artikel ko je..toloonnggg lahhhh

Aidid Mu'addib said...

Kelab Infinity Downline cokia' tu?
Skim Piramid RM100 sorang... bila nak jadi jutawannya?
Suka sungguh melahap duit mengelentong... haaish!

-Faridz- said...

what? hahaha lawak dol. bisnes xpki math? mcm bwk kete xde stereng .. hahaha cmne nk untung bai kalo xde math? org nk mniaga ko pn nk mniaga. tp ckp bisnes xpki math tu ak da speechless. teori je? huh..

-Faridz- said...

ketepuan tu pasti akan berlaku, sbb manusia ni bukan infiniti. reti?

Zachary Iman said...

dulu time sekolah janjang arimetik ngan geometri ni mcm kacang je, tapi tak tau pulak ada gunanya dalam real life.. itu lah belajar tapi tak tau nak apply kat mana.. rugi jugak, sib baik ada org2 bijak cam aidid ni, by the way anak first aku yg baru lahir 6hb tu aku namakan Aidid Zachary Iman- ambik sikit nama owner blog ni.. respek bro.

Bomoh Hujan said...

tu dia.... nama anak....tahniah!!! jadi papa suda ^_^

Abgcengkih said...

Berita Harian 13 jun 2011 ms26 ruangan agama : MLM ikut syariah bukan taja downline.

Daniel Darius said...

Damn, aku yg power add math time skolah dulu pon pening pale tgk penyusunan ayat dia. Bab formulae ak phm la...

origami said...

Assalamu’alaikum semua..

Teori ketepuan ?? mustahil akan berlakunya ketepuan pasaran dalam sistem MLM, tengok la sudah berapa lama MLM berada di Malaysia ada berapa puluh mungkin ratus atau ribu jenis MLM pasaran tetap masih belum tepu, sama la( contoh) seperti hospital dan sekolah, x logik akan berlaku ketepuan jawatan guru dan jururawat walaupon kita tau tempat di sekolah dan hospital adalah terhad.. contoh katalah jumlah kemasukan ahli HPA seramai 100,000 (max) orang setahun, sedangkan jumlah rakyat malaysia seramai 27.5 juta pada tahun 2010 (betulkan saya kalau silap) ianya mengambil masa selama lebih 200 tahun untuk tepu, tu pon kalau selama 200 tahun rakyat malaysia tidak bertambah (ini kalau semua orang dalam Malaysia join MLM HPA la, of course la imposible) .. jumlah penduduk di malaysia sentiasa berubah kerana kematian dan kelahiran, sepanjang tahun 2009 sahaja pertambahan rakyat malaysia lebih kurang 400,000 orang.. peluang sentiasa ada untuk ahli yg masuk lambat dan ingin turut serta bekerja dan membuat pendapatan, statment “bila tak de downline, duit tak masuk, bonus tak dapat, system will crash” itu tak betul.. kerana ahli sedia ada tetap akan terus menggunakan produk.. keahlian baru cuma membantu mengembangkan perniagaan dan memajukan syarikat..
untuk pengetahuan semua, ahli dalam HPA bukan semuanya nak berniaga.. serasa saya mungkin hampir 70% daripada keseluruhan ahli cuma pengguna produknya yg baik.. so dalam HPA tiada desakan atau tekanan nak cari ahli sebab HPA bukan bisnes MLM semata2, kekuatan HPA adalah pada produknya.. orang join HPA sebab nak beli Ayam, ubat gigi, syampo, sabun, pencuci pakaian, pencuci pingan, minuman, supplement (yg dibuat oleh org Islam, pengusaha bahan mentah, pekerja, tokey org Islam) dan banyak lagi (produk HPA lebih 400 jenis) ramai yg tak fikir pun pasal nilai mata, bonus, pangkat, dll.. mereka bangga dgn HPA antara syarikat muslim yg berkembang pesat berdaya saing, mereka memberi sokongan dgn menjadi ahli dan membeli produk.
MLM? bukan semua org bernasib baik (mampu) dapat peluang belajar tinggi2, kerja bagus2, jadi peguam, jurutra, doktor, pensyarah, menteri dll, mempunyai pendapatan yg selesa.. dgn MLM, HPA memberi peluang kpd golongan ini membina pendapatan.. “win win situation” ahli promosi produk HPA, HPA memberi bonus.. seperti yg saya nyatakan di entry sblum2 ni, HPA start dari bawah, dgn modal yg terhad, tanpa pinjaman bank (riba), siapa yg nak tolong promosi produk HPA kalau HPA tak bagi bonus? Dan kalau HPA tak buat MLM, sekarang cuma tokey HPA seorang saja yg kaya..

origami said...

Aidid said...
2 perkara asas yg aku dah ketengahkan dlm hal HPA setakat ini.
1. Kalau ada sistem penajaan ahli dan duplikasi tajaan berlaku tanpa henti... 50% hingga 99.9% ahli pasti akan rugi... PASTI RUGI BANG.
------> kenapa 50% hingga 99.99% ahli akan rugi? Kerana membayar yuran keeahlian RM30 ka? HPA tak ambil keuntungan dari pendaftaran keahlian, RM30 tu harga utk Kit Niaga, kad ahli, proses, dan kos penghantaran... Kalau ada org cakap HPA mengambil keuntungan dgn harga produk yg mahal melampau tak masuk akal? itu tak betul..

2. Kalau ada agihan komisen berbilang tingkat, ahli yg level ke bawah memerlukan jumlah populasi manusia >10 trillion gajillion gitu utk dia berkebarangkalian dapat keuntungan yg sama dengan ahli di level pertama dan ke2 atau ke-3... TRILLION GAJJILION BANG, JGN LUPA...
------> ini cerita mustahil ni.. kerana selama hampir 15 tahun HPA buat MLM keahlian HPA cuma seramai lebih kurang 600,000 (tak termasuk di Indonesia, Thailand, Brunei, kemboja, dll)... jumlah kelahiran rakyat malaysia pon lebih 400,000 setahun... dalam MLM ahli lama sampai satu tahap dia akan berhenti berkerja mungkin kerana tua atau mati, ahli baru yg akan meneruskan kerja sehingga sampai satu tahap dia akan sama dgn ahli lama... proses ini memakan masa yg lama... ketepuan itu adalah sesuatu yg sangat susah utk dicapai, hampir mustahil...

origami said...

PJMurad65 said..
Pengiraan secara matematik sebenarnya tidak mencerminkan konsep dan perjalanan sebenar MLM. Konsep tepu itu hanya berlaku secara teori.

Aidid said..
PENGIRAAN SECARA MATEMATIK ITU HANYALAH TEORI? SERIOUSLY?
Who's this joker again?
Pengiraan matematik tak mencerminkan konsep dan perjalanan sebenar MLM? Kira duit keuntungan bzns MLM tu bolek pulak pakai matematik eh?

salah faham tu..

DoDoBiRd said...

LOL ? mustahil berlaku ketepuan?

1. manusia x infinite. jd akan smpi satu tahap dimana xde org da nk join MLM ko tu, tu la tahap ketepuan.

2. Ape ko igt semua org nk join MLM ko? bile bisnes da slow, ko akn crash jgk . contohnye : gelang AC mang. sbb tu dier bkk bisnes len padahal bonEs gelang pnye isu pon x abes lg.

3. barangan or produk is only side matter of MLM. the main thing is upline n downline.

seperti hospital dan sekolah, x logik akan berlaku ketepuan jawatan guru dan jururawat walaupon kita tau tempat di sekolah dan hospital adalah terhad..
sape kate x logik? tepu ialah bila demand kurang dari produced. mcm satu ketika dlu, klo ko igt, org rmi seme amik kos ICT sbb diorg ckp malaysia nk pki rmi pakar2 ICT utk MSC and etc. tp bile rmi graduan ICT menganggur, xdpt kje sbb da berlaku ketepuan... so ketepuan tu teori ke?? org nk wt bisnes pon pki math bang oi.. ade demand n kne kire product produced supaya x berlaku lambakan..

adekah ko nk ckp MLM = bisnes xperlu matematik n teori matematik?

Aidid Mu'addib said...

200 tahun utk tepu palejadahnya dol?
Kalau 100,000 org join HPA setahun... tak kan tahun depannya ada 100,000 org jugak yg join... sebab 100,000 org tu akan ada downline masing-masing - kalau purata sorang dapat 2 downline (minima ni),
ia akan jadi:

200,000
400,000
800,000
1.6 juta
3.2 juta
6.4 juta
12.8 juta
25.6 juta
51.2 juta....

Ko fail add-maths masa SPM erk?
Again... 200 tahun palejadahnya bang?
Hopeless... go home! Masuk hutan balik... pakai cawat.

origami said...

ya aidid, itulah fakta.. dalam setahun cuma kira2 100,000 org yg join HPA sebab bukan semua org yg join HPA nak buat bisnes (membuat penajaan)..
sebab tu PJMurad bagitau kira2 math yg ditunjukan kat atas cuma teori.. ianya tidak berlaku sebegitu dalam realiti MLM..

Aidid Mu'addib said...

The guy is digging his own grave here.... heyheyhey!

Kalau ada 100,000 ahli baru HPA setiap tahun, dan pertambahan ahli HPA adalah berkadar terus dan bukan ekponensial... ini bermakna:

TERDAPAT PERATUSAN AHLI HPA YANG KENA KENCING SETIAP TAHUN. JADI... BERAPAKAH KADAR AHLI YG JOIN HPA DAN TAK DAPAT UNTUNG... MALAH RUGI PULAK LAGI, SEBAB MEREKA TAKDE DOWNLINE? CEO HPA ADA DATA NI... KPDNKK PATUT SEPINA SERVER HPA.

Itulah salah satu isu HARAM nya MLM ni bang. Bzns model MLM itu mengakibatkan kerugian kpd sebahagian besar ahli, and it's not their fault... but the MLM company's fault, because they design the bzns model as such. Those people were DUPED into joining this sick MLM with promises of profits and riches... but, most will be unable to profit.

Faham ke tak ni dik? Google translate "DUPED" kalau tak faham.
OK... google translate everything.

origami said...

Aidid, ko tak boleh samakan HPA dgn MLM yg lain, apa bukti HPA menipu org yg join HPA dgn janji boleh kaya??

kenapa ko kata ahli yg join HPA takde downline rugi??

Aidid Mu'addib said...

Uik! MLM ni basic sama aje dik...
1. HPA ada sistem taja downline tak?
2. HPA ada sistem agihan komisen/bonus naik ke atas berbilang tingkat tak?
Itu 2 perkara yg paling penting dlm apa2 MLM...

Anyway... kena ada bukti depan mata HPA ni barua gilabab, baru nak melompat ke dol? Apa gunanya akal? Apa gunanya sejarah tentang MLM yg telah berlaku si seluruh dunia? Nak tunggu HPA cirit-birit baru nak lari menyumpah2? Haiya!

Anyway... Ko pegi plan pemasaran HPA tu... HPA TERANG2 MENJANJIKAN SAPA2 YG JOIN AKAN JADI KAYA - tapi yg kaya ada dlm 1% gitu... yg lain2 jadi kulibatak menyumbang kpd kekayaan upline dlm 10 tingkat ke atas... Murad Abu Bakar tu ada 10 level atau lebih kat bawah dia... that's why dia dah hanyut alpa. Takde empathy lagi dah utk org yg join terkemudian.... sebab katanya - ahli MLM ni macam daun pokok kayu yg rimbun - sentiasa ada daun silih-berganti... sampai bila2 tak putus2...

Pokok tu tak akan mati erk?

origami said...

Aidid, betul pokok tu akan mati, tapi bukan kerana terlalu banyak daun sampai takdak ranting yg kosong utk tumbuh semua dah penuh (tepu), sampai masa bukan saja pokok yg akan mati, dunia seluruhnya juga akan mati..

dua2 HPA ada, tapi apa masalahnya 2 benda tu (penajaan & bonus)??
merujuk kepada steatment Utz Adnan tentang hukum dlm Islam

dan disini juga sama..
http://stormreaders.my/anda-mula-di-sini/42-apa-itu-stormreaders/75-penilaian-hukum-syariah.html

Aidid Mu'addib said...

Kalau bzns model ada tajaan dan agihan komisen ke atas bertingkat2 utk habuan upline... seperti mana2 syarikat MLM (contonya: Amway)...This will happen:

Di Amerika:
Costs of doing business: A lot of people worked day and night on Amway businesses but never made a profit. "Active" Amway distributors earn an average of just $115 a month, according to Amway's latest disclosure statement. Just a quarter of 1% (0.26%) make more than $40,000 a year, which Amway attributes to the fact many work part time. Active distributors, which describes about 60% of Amways's 600,000 North American distributors, get at least one bonus check, attempt to make one sale or attend one meeting a year. "You'd be hard-pressed to find anyone making over $1.50 an hour," Whitsell says of multilevel marketing. "The primary product is opportunity. The strongest, most powerful motivational force today is FALSE HOPE."

Di UK:
39,000 agents working for Amway
27,000 (71%) had no income
11,410 (30%) earned something
7,492 (of the 11,410) received average of £13.53 per year
101 agents received 75 per cent of bonuses
£116K paid to top earner Trevor Lowe - one guy.

Dan jgn ko nak start cakap HPA bukan Amway... aku sekeh pulak la karang. Itulah yg dicanangkan oleh mana2 syarikat MLM dik... semua org yg join boleh kaya, tapi yg kaya sebenarnya berapa org? Yg jadi kulibatak berapa pulak? Upline ko brainwash ko, ko brainwash downline ko... downline ko brainwash downline dia... on and on and on and on.... sampai kiamat.

YOU"RE ALL SELLING FALSE HOPE.... AND YOU NEED AS MANY PEOPLE AS POSSIBLE TO JOIN THAT BLOODY BZNS... WITH THAT FALSE HOPE.... itu namanya bzns merapu, bzns yg tak jujur.... bzns MUNGKAR. Dan org Islam tak buat bzns sebegini.... kalau betul2 Islam la erk? Ko Islam dik?

Johey Oak said...

Kesimpulannya: Nak elak MLM ni tepu, puak2 MLM ni kene ada anak ramai untuk jadi pelapis MLM kemudian hari (kalau MLM 1 cari 12, anak kene la minimum 12 org supaya ketepuan lambat berlaku). Pastu kalau downline2 yang kat bawah tu nak dapat peluan, diorg perlulah berdoa beramai-ramai minta Allah pendekkan umur upline2 kat atas tu.

origami said...

kalau ada sebuah MLM tidak mencanangkan semua yg join boleh jadi kaya, yg dicanangkan cuma kebaikan produk, ok ka MLM tu Aidid? (tidak merujuk kpd HPA)

Aidid Mu'addib said...

Nope... that will be stupid, ain't it?
Ko sure ke ko nak jadi bznsman ni?

azwan said...

Loh, ade perbincangan ilmiah...Aidid, apesal ko tak roger aku dol?

azwan said...

Memandangkan aku dah tertinggal aeroline, aku nak tanye ko sket la origami...

Boleh tak ko bagi contoh syarikat MLM yang TIDAK mencanangkan semua yg join leh jadi kaya?

HPA konfem fail bab tu, jgn tanya aku...bukti dah terpampang.

origami said...

yup aidid, tapi tak semua org join MLM kerana MLM, ada org join MLM kerana syarikat, produk, tanggungjawab..dll
businesman? maybe..

Azwan, kalau ko dah cakap HPA fail, what about Stormreaders..?

Aidid Mu'addib said...

Kalau join apa2 MLM... this will happen:
1. 1% kaya-raya (yg join terdahulu dan yg paling cekap ayat kat prospek)
2. 1% - 5% kaya sket2
3. 5% - 10% pulang modal
4. >80% rugi outright, tak pulang modal belanja prospek kat kedai mamak pun
---> Over the lifetime of any MLM outfit. Itu sejarah yg diperolehi dalam 50 tahun industri MLM di seluruh dunia.

Kalau ko join MLM bukan sebab nak jadi 1% tu, ko join MLM sebab suka sgt kena kelentong dan suka sgt kena kencing la erk? Dah sebab ko join MLM, syarikat yg buat bzns model mungkar sebegini bernyawa... jadi adakah ko melakukan SHUBAHAH di sini? Ko fikir sejauh itu tak?

Skrg bayangkan ada 100,000 manusia yg tak faham pasal "mathematics & economics" sepatah-haram akan terus-menerus kasi nyawa kpd syarikat sebegini tahun demi tahun - sekarang ko faham kenapa org MELAYU kat Malaysia ni secara sejagat... tak naik2 dlm bidang perniagaan sejak zaman-berzaman. Dan setiap tahun equity-share org Cina masih kekal dalam 80%.... kat tanah org Melayu? HPA tu salah satu syarikat yg menyumbang kepada kemunduran ekonomi org Melayu... ko tahu tak neh?

Tapi... agama Islam bukan la pulak punca org Melayu mundur - tengok di Pakistan - bznsman yg berjaya semua org Islam... sampai ke Malaysia ni dia org meniaga - dan Nilai 3 tu ha silap2 akan kena conquer tak lama lagik oleh org Pakistan - cinapek pun boleh kalah dgn dia org. Sama gak org2 Islam di Amerika dan Europe.... boleh maju jugak dlm berniaga dlm kalangan alkapiaq.

Ada satu benda yg aku setakat ni tak cakap kat sini: Ramai ahli HPA tak sedar bahawa apa yg mereka lakukan hanyalah "pyramid-selling" sebab bzns model HPA adalah MLM klasikal aje pun... cuma skrg ada kumpulan yg berkopiah dah kasi klasifikasi transaksi HPA dgn jelasnya akad, ju'alah, hibah dll dlm bzns HPA tu...

I don't know if those kopiah people know what they're doing (tapi musuh dalam selimut nak kayakan diri masing2 dgn menggunakan agama) atau they THINK they know what there are doing, but in reality... they actually KNOW SHIT!

Comprende? Ring a bell, so far?

Aidid Mu'addib said...

Oh ya.... pasal Stormreader:
Sila email Dr Zaharuddin - mintak dia terangkan sistem MLM yg dia pakai... dia yg buat bzns modelnya...
Jgn tanya org lain, termasuk la aku sekali pun.

Johey Oak said...

Satu hari, Pak Ali teringin nak beli kasut. Pak Ali pun pergi kat satu kedai A. Pak Ali berkenan sangat kat satu kasut tu. Jurujual itu pun cuba mempengaruhi Pak Ali untuk membeli kasut tersebut. Jurujual tersebut memberitahu Pak Ali bahawa harga kasut tersebut adalah harga selepas diskaun. Oleh kerana Pak Ali ni lurus bendul, dia pun terus terpengaruh. Pak Ali pun membeli kasut tersebut tanpa mengetahui bahawa harga diskaun tersebut sebenarnya lebih mahal dari harga pasaran.

Jadi, pada pendapat anda, adakah Pak Ali TERTIPU atau TIDAK? RUGI atau TIDAK? Contoh tersebut tiada unsur MLM tapi inilah yang sering berlaku kepada downline2 MLM yang paling bawah. Mereka membeli barang pada harga yang dah di markup oleh beberapa tingkat upline di atas tanpa pengetahuannya. Upline dia cakap kalau join dapat diskaun tapi hakikatnya, harga tersebut masih mahal dari pasaran. Walaupun diog ni tidak berniat untuk meniaga tapi mereka tetap rugi. Itu belum lagi kalau dapat produk tidak seperti yang dijanjikan.

Johey Oak said...

Aku hairan kenapa harga barang MLM yang serupa dengan barang2 yang ada di pasaran lebih mahal dan selalunya "dijual" bersama dengan perkataan halal. Situasi ini bukanlah sesuatu yang elok kepada agama Islam. Mungkin ramai orang bukan Islam di luar sana tertanya-tanya adakah Islam ini begitu menyusahkan penganutnya? Keadaan seperti ini akan menjauhkan individu yang berminat dengan Islam. Aku harap kita tidak mempergunakan perkataan halal untuk mengaut keuntungan yang lebih. Kerana itu adalah lebih kurang sama dengan mempergunakan Islam untuk kepentingan sendiri dan juga merupakan satu penganiayaan kepada masyarakat Islam.

Aidid Mu'addib said...

JO...

Ada satu lagik yg aku selalu terfikir pasal "Islamic" bzns ni... Kalau sesuatu syarikat itu menghasilkan produk2 jualan dgn tujuan utk memasarkannya hanya kpd umat Islam, dan bukan ke pasaran terbuka/global... maka duit pelanggan2 Islam shj yg akan masuk ke dlm akaun bank peniaga2 Islam, sedangkan market "global" adalah jauh lebih besar - dan bila berlaku keadaan di mana perniagaan "Islamic" itu mengelentong dan merugikan - maka org Islam aje la kena kencing... duit berpindah tangan di kalangan umat Islam shj, dan sudah pasti tiada peningkatan dlm jumlah sebenar equity utk masyarakat Islam sejagat... you get me? Takde dana baru dari luar masuk...

Dgn adanya parasite2 spt MonaVie, Amway, Zhulian, Elken, Avon, Shaklee... dan beribu lagik syarikat kelentongan MLM buatan tangan alkapiaq... dan ditambah pulak dgn syarikat2 MLM SCAMMERS dikalangan org Islam tu sendiri - maka dana masyarakat Islam akan tetap keluar drpd masyarakat ---> secara kumulatif dari setahun ke setahun... hai nasib la umat...

Of course... pengusaha2 HPA ada kesah pasal fakta/keadaan sebegini? Yg dia org tahu... mahu isi poket masing2 dgn keuntungan perniagaan dia org - tak tahu pulak dan tak mahu ambik iktibar dgn entiti2 MLM yg telah berkeliaran sejak 50 tahun lalu di Amerika dan mana2 di dunia... di mana industri MLM hanya mengayakan 1% ahli yg berkecimpung - sedangkan 99% lagi rugi... tetapi kerugian 99% itu sebenarnya yg mengayakan 1% tadi... dan tiada INCREASE IN NET INCOME dlm perniagaan sebegini.

Duit berpindah tangan dari dasar piramid ke puncak piramid ---> FIRAUN KAYA-RAYA, LEPAS TU FIRAUN MASUK NERAKA... the end.

hyelbaine said...

Islam isn't a religion to burden its believers. Paying over the odds just because certain quarters claim for it to be 'halal' is only detrimental to the ummah itself.

Prices should be driven by market forces; normal demand/supply rules and NOT by determining how much upliners gain in commission.

Mudahbots said...

Origami,

pada pandangan hang la kan, kenapa HPA x nak guna ceonvetional business type? X payah la guna MLM sebab akan mengelirukan orang rami dan memberi harapan palsu.

Guna aje laa konvensional business. Salah ke? Adakah disebabkan conventional business type nie lambat nak kaya dan risiko tinggi?

Atau sebab orang melayu sebenarnya lebih suka berangan2 nak kaya cepat dan x peduli walaupun dah diberitahu bahawa ada orang akan rugi jika buat cara MLM?

Johey Oak said...

Pada sesiapa yang tahu, nak tanya sikit. Sekiranya seorang pelabur atau ahli syarikat yang berkepentingan ingin mengetahui kos pengeluaran sesuatu produk adakah ia melanggar polisi syarikat? Kalau ia melanggar polisi syarikat, apakah maklumat yang berkaitan produk yang boleh didedahkan kepada pelabur tersebut?

Aku tanya soalan tu sebab aku hairan kenapa "pelabur-pelabur" MLM tidak tahu banyak maklumat berkaitan dengan produk selain dari maklumat yang ada pada brochure yang semestinya disediakan untuk rujukan umum. Aku bukan nak diorg ni dedahkan kos pengeluaran produk tersebut tapi sekurang-kurangnya diorg tahu kenapa harga produk yang diorg jual itu mahal dari harga pasaran. Diorg ni tak tau dari mana komisyen tu datang.

azwan said...

Oh, aku sentiasa lewat kali ni. lately very busy. You know what, i got old friend received order from middle east...100kg leeches every week. skang dah 4th delivery. Terkesima aku. Shit, lintah pun boleh buat duit dol, halal plak tu. Apesal masuk MLM? ntah aku pun taktau.

"ada org join MLM kerana syarikat, produk, tanggungjawab..dll"
Betol..betol..betol. orang join banyak sebab. Org main judi, jadi pelacur pun banyak sebab...nak sara anak la, nak sambung study la, ape2 je la dol.

Origami, ko pernah OWN business tak? kalau tak, susah nak explain sebab aku dgn ko tak sama wavelength. business owner dan worker think differently. bukan nak cakap worker ni bodoh lembab ke ape, tapi 2 level berbeza ni memerlukan cara pemikiran yg berbeza.

Ko origami, bercakap pasal ape rasionalnye org join MLM, termasuklah HPA. Aku, pikir camne nak run business macam MLM. Ultimately, aku pikir camne nak make profit dari MLM business. Tu yg aku, Aidid dan Baine nampak. Ko, as user dan worker, duduk kat bawah, struggle cari jalan dalam hutan. Aku plak duduk 10,000 feet above kat helikopter dapat tgk laluan perjalanan ko, samada ko leh keluar dari hutan atau tak.

Again, ni bukan isu sape pandai sape bodoh, ni semua cara berfikir yg berbeza. Tu sebab kalau nak own business, mindset tu kena ubah 360. camne nak make profit, at the same time tak langgar etika, halal, jage staff, etc. Tu sebab Aidid highlight pasal isu perkiraan atas tu, dan soal ketepuan. Sebab ape2 parameter dalam business pun, termasuk yg murad cakap tu, ko mesti translate dalam financial plan. Dalam financial plan nanti, ko boleh tgk samada business ko boleh sustain atau pun tak.

Selagi ko tak berfikir sebagai business owner, tak pandai buat business plan, selagi tu la ko hanyut. Sebab ape? sebab dalam MLM org2 mcm ko diperasankan jadi business partner, jadi investor, tapi asas2 terpenting business diabaikan. So, ko chess player ke chess set?

Stormreaders plak? paham2 sendiri laa dol.

azwan said...

Johey,

Ko jgn confusekan diri ko macam MLMers lain. Pahamkan istilah "pelabur". MLMers ni lebih kepada marketing agent, bukan pelabur. Pada aku dorang ni pencacai najis jek. Dorang ni diperasankan jadi investor.

azwan said...

Pada sesiapa yang tahu, nak tanya sikit. Sekiranya seorang pelabur atau ahli syarikat yang berkepentingan ingin mengetahui kos pengeluaran sesuatu produk adakah ia melanggar polisi syarikat?
--> TIDAK

Kalau ia melanggar polisi syarikat, apakah maklumat yang berkaitan produk yang boleh didedahkan kepada pelabur tersebut?
--> N/A

Aku tanya soalan tu sebab aku hairan kenapa "pelabur-pelabur" MLM tidak tahu banyak maklumat berkaitan dengan produk selain dari maklumat yang ada pada brochure yang semestinya disediakan untuk rujukan umum. Aku bukan nak diorg ni dedahkan kos pengeluaran produk tersebut tapi sekurang-kurangnya diorg tahu kenapa harga produk yang diorg jual itu mahal dari harga pasaran. Diorg ni tak tau dari mana komisyen tu datang.
--> Sebab dorang bukan pelabur macam yg ko maksudkan kat atas tu. MLMers ni semua pelabur amateur. Experienced Investor WILL NOT invest in MLM Business. Dulu ya, tapi lepas byk kes-kes court pasal MLM dan byk MLM lingkup, expert investor TAKKAN buat kesilapan yg sama. Pelabur amateur ni biasenye friends, family and fools. 3 golongan ni yg akan "invest" dan jadi downline MLMers lain.

Johey Oak said...

Tq azwan. Aku harap jawapan azwan tu jelas kat "pelebur-pelebur" MLM ni.

hyelbaine said...

Just to echo Azwan's earlier comments, a real investor has the right to the financial numbers you requested.

An investor would be very particular to note the operating expenditure, costs, margins and the likes. It is called due-diligence.

Even if you were to invest in unit trusts, you're always advised to read the prospectus. Inside it you would find risk categories, fees and scope of investment just to name a few.

So, how can one claim to be an investor when one does not even know the cost it takes to procure and sell one's product?

RudyIndera said...

Aku berfikir mungkin ada benar juga kata Origami tu.. Kenapa ketepuan dalam MLM tu hanya sekadar teori matematik.. Ia seakan sukar untuk dicapai kerana buktinya juga sudah ada kerana HPA yang sudah bertahun-tahun menggunakan strategi MLM belum tepu-tepu lagi.. Seperti yang kita ketahui, ehem ehem!.. sebagai contoh Macam HPA ni 1 cari 6.. X semua 6 cabang downlinenya akan mencari lagi 6 cabang downline di bawahnya.. mungkin 1, mungkin 2 cabang sahaja yang berjaya mengembangkan 6 downline lagi di bawahnya..dan seterusnya mungkin 1 saja dan akhirnya mati macam tu saja pada cabang itu.. di cabang yang lain pulak mungkin ada yang bleh survive.. yang lain mungkin berhenti separuh jalan.. melingkup.. atau dengan rela hati berhenti.. maka rumus janjang x boleh digunakan lagi kerana ianya berkembang secara x selari.. maka x ada cara lain melainkan merekod semua carta pengembangan. sebab itu susah MLM ni nak capai tahap tepu.. Tapi yang berhenti separuh jalan tu sah2 lah x dapat bonus.. x dapat naik pangkat.. dan ada yang x dapat apa2 sebab berhenti separuh jalan.. maka dia dikira teraniaya jugak ke?
tapi kalau dia teruskan mencari downline pun benda ni akan crash jugak.. cuma lambat sikit jer la kot.. Aku bukan nak bangkang aidid cuma ini adalah apa yang bermain di fikiran. Aku pun x suka MLM Skim Piramid..

Aidid Mu'addib said...

Itu sebab kadar ketepuan akan bergantung dgn JUMLAH PURATA downline utk setiap ahli HPA - mmg takde pencarian downline yg seragam dalam mana2 MLM dlm dunia ni. Dan data ni ada pada CEO dan akauntan syarikat... which mintak mahap leee dia org nak release pada umum... kecuali ada persatuan ex-HPA-kena-kencing pegi saman HPA ni ke mahkamah, dan mahkamah sepina data/accounting HPA.

Anyway... CEO is always the biggest SCOUNDREL... dontcha all know?

I've explained this in my previous entry... eeerrrrr... what the...?

azwan said...

RudyIndera,

Betol tu gamba ko bro? Leh belakon dalam Thor 2. Anyway, painting artist yek? Leh tahan paintings ko tu.

Ko musykil ke bro. Ape yg Aidid bentang tu memang teori, dan macam ko cakap...lambat laun crash gak. Sape la boleh jamin 1 konfem dapat cari 6? sah2 merapu la.

Ko pikir camni...kalau ko tau siang2 bisnes cenggini tak boleh sustain, last2 crash gak...kenapa ko nak buat gak in the first place? Secara metametik, crash 15 tahun, secara reality, crash 30 tahun. Outcome cuma satu: CRASH. Data bila nak crash top management je pegang bro.

Tapi penganut2 MLM tak pikir macam top management dorang. Dorang pikir bisnes takkan crash, bonus byk, unlimited, konfem financial freedom. duduk berangan2 dalam dunia sendiri. setiap upline akan buat janji2 yg sama, walaupun potential downline tu kerja pencacai najis je, memang no hope.

So sape create game? sape mastermind? sape chess player? Bukan badigol2 MLMers yg komen kat sini.

Adinda said...

Ko pikir camni...kalau ko tau siang2 bisnes cenggini tak boleh sustain, last2 crash gak...kenapa ko nak buat gak in the first place?

Errr..so that dia boleh kaut untung sebelum crash?

azwan said...

Of course. Kaut untung sebanyak mungkin sebelum crash. Boleh bayar balik pemegang2 saham.

"Tapi yang berhenti separuh jalan tu sah2 lah x dapat bonus.. x dapat naik pangkat.. dan ada yang x dapat apa2 sebab berhenti separuh jalan.. maka dia dikira teraniaya jugak ke?"

Of course teraniaya. Kenapa tidak? MLM hidup dengan menjanjikan kesenangan. Pencacai najis nak masuk MLM pun dimomokkan angan2 yg tak masuk akal. Halal, tiada paksaan, semua "make-up" untuk tarik org masuk MLM. In reality, bila nak ajak orang masuk, bentang pelan pemasaran buta2 pasal bonus, komisyen, unlimited. dapat cari 6, tapi gagal 4. Yg gagal 4 tu dah dok berangan yg bukan2..padehal untuk cukupkan korum 6 orang downline, so that upline boleh dapat cukup mata terkumpul, dan claim bonus untuk cycle kali tu. itu ja...4 teraniaya, 2 bakal menganiaya makhluk2 lain.

Vicious cycle....lama2 yg teraniaya lebih ramai dari yg dapat pulangan modal.

izma sofea soffean said...

off topic kejap -Oh, aku sentiasa lewat kali ni. lately very busy. You know what, i got old friend received order from middle east...100kg leeches every week. skang dah 4th delivery. Terkesima aku. Shit, lintah pun boleh buat duit dol, halal plak tu. Apesal masuk MLM? ntah aku pun taktau.

mr azwan-hanya untuk tahu..kawan mr azwan masih menjalankan lagi eksport lintah ka ?pernah buat dulu,create company tapi pasaran tiada.terkejut tengok masih ader market untuk leech?ader rujukan yg bole saya tgk..or berkenalan dengan kawan tuan...

Ayadi Mohd Nasir said...

salam dr,

walaupun saya x join MLM tetapi pada pendapat saya calculations ini x reliable laa...
Saya beri sebab:

1) variable yg digunakan adalah manusia yg mana bila2 masa saja Allah boleh tarik nyawa mereka. Apa yang saya tahu geometric progression hanya boleh digunakan pada variable yg fixed ( maksudnya hidup selama lamanya)

2) Masa ke masa generasi baru akan hidup dan mengisi level bawah HPA ini. dan ada kemungkinan juga bukan semua akan mendapat downline. tetapi still ade generasi akan datang yang boleh mengisi kekosongan itu.

3) Pada pendapat saya calculations yang lebih tepat perlu dilakukan. Cadangan saya ialah pihak aidid pergi mendapatkan data dari HPA tentang bilangan ahli dari semasa ke semasa dan lukiskan grafnya. kemudian jika gradient graf ini meningkat bermakna sistem ini masih lagi berjlan lancar. Jika gradientnya menurun maka kajian pihak anda ini memang tepat.

Maaf jika ada terkasar bahasa. Saya hanya memberi pendapat dan berkongsi ilmu sesama insan.

terima kasih.

Suria said...

so ketepuan tidak akan berlaku kan ayadi? sbb manusia sentiasa bertambah mati dan hidup, dan Hpa ada bysiness lain selain product hpa tu, ada hotel, rfc, restoran etc

apa yg perlu murnikan business ni semoga dilindungi dan diberkati Allah swt

Adinda said...

Waduhhhh
Minta abe aidid pergi ke HPA?
Nak dapatkan data?
Yu nihhhh...
Baik yu jer bagi no henpon yu kat ai!!
Sedangkan ustaz murad pun tak boleh nak bagi info tu. Kalau HPA berminat, bagi je la info tu kat abe aidid. Tu pun kalo dorang betul nak berubah ler kan.

CallistoZyln said...

Okeh my 1 2 3 cents walaupun da lambat gler

Aku agak respect comments origami kali ni coz this is the first time i see MLM supporter in this blog ACTUALLY ENGAGED into REAL DISCUSSION with NO SPINNING... although i think there is something wrong ngan pemahaman die in MLM bisnes(in my opinion lah)

Oh and Aidid, your initial reply with origami's comments kinda x brape nak ok lah coz ada selitan2 xbest (your sarcasm). Tp pastuh ok dah. Later on the discussion bertambah2 best with additional azwan's info.

Gla kentang ah!! These are what I wanna see man!! NO SPIN. REAL DISCUSSION.

Origami please continue the discussion, wanna see where you may lead us to..

Correct me if i'm wrong in my opinion above :D

matsom said...

Ayadi kata:
pada pendapat saya calculations ini x reliable laa...
matsom kata: pada pendapat saya Ayadi ni spesis tak suka membaca laa...

1) variable yg digunakan adalah manusia yg mana bila2 masa saja Allah boleh tarik nyawa mereka. Apa yang saya tahu geometric progression hanya boleh digunakan pada variable yg fixed ( maksudnya hidup selama lamanya)
So? Kanke HPA guna variable (yang betolnye teori) yang sama dalam calculation bonus mereka? Takke ni tunjuk cemana pendapatan RMXX,XXX.XX yang mereka janji tu tak berasas? Takke ni sama macam menipu?

2) Masa ke masa generasi baru akan hidup dan mengisi level bawah HPA ini. dan ada kemungkinan juga bukan semua akan mendapat downline. tetapi still ade generasi akan datang yang boleh mengisi kekosongan itu.
masa ke masa akan ada sokmo orang yang ganti tempat AM yang lawan MLM secara blog, atau saintis yang lawan claim-claim pseudoscience merapu secara ilmiah, atau ahli-ahli ekonomi yang terangkan kebangangan MLM...

3) Pada pendapat saya calculations yang lebih tepat perlu dilakukan. Cadangan saya ialah pihak aidid pergi mendapatkan data dari HPA tentang bilangan ahli dari semasa ke semasa dan lukiskan grafnya. kemudian jika gradient graf ini meningkat bermakna sistem ini masih lagi berjlan lancar. Jika gradientnya menurun maka kajian pihak anda ini memang tepat.
Takyah buat keje susah payah camtu, aku cadang sedara Ayadi sendiri pegi join HPA harini, buat sebijik-sebijik macam upline ko kata, taon depan ko bagi pembentangan eksperimen tuh, guane gamok?

p/s ayat lawak pagi-pagi:
pada pendapat saya calculations ini x reliable laa [pasal] Apa yang saya tahu geometric progression hanya boleh digunakan pada variable yg fixed ( maksudnya hidup selama lamanya)
bwahahahakahakahahahkahakhahak!!Kahahkehkehkuikuikohokokokkohokohkok!!!1!!L!LL!L

Aidid Mu'addib said...

When it comes to the issue of new people will always be available as time passes by and saturation will never happen in MLM... we go back to mathematics.

For every time frame - they will new people who will join HPA... Now, what is the rate?

Example:
HPA will have new 1000 new members per month, with an increase of 10% over subsequent month... meaning,
1000 this month,
1100 next month,
1210 3rd month,
1331 4th month...... u all get these?

But... what is the rate of newborns in Pokok Sena, or in Kedah or in Malaysia... or in the world? And then... those newborns need to grow up... akhil baligh... dan kena di brainwash oleh balaci HPA utk join bzns yahudi MLM HPA (yg dah "dibersihkan" oleh ulama' wang-ringgit HPA... what the hey... bwahahahaha!).

Are you getting all these? What does it mean?

IF THE RATE OF NEW STUPID UNSCHOOLED PEOPLE IS LESS THAN THE RATE OF PEOPLE NEEDED TO JOIN HPA IN ORDER TO MAINTAIN THE AMOUNT OF COMMISSIONS/BONUSES NEEDED FOR SURVIVAL OF EVERY DOWNLINES (REMEMBER THE RATE JUST NOW? THERE'S AN EXPONENTIAL INCREASE IN THE NUMBERS OF NEW MEMBERS RIGHT?) - THAN THE SCHEME WILL SURELY CRASH TERGOLEK DOG.

That's it...

Chipcoklat said...

Yeah..right Aidid..

Bila ada upline yang mati dan digantikan dengan downline baru... masa yang diambil untuk itu memrlukan 18 tahun.. maksudnya x kan la lahir je budak tu nak trus masuk MLM kan..so kene ade 18 tahun jangka masa.. so dalam masa dalam 18 tahun jangka masa tu la akan tepunya skim ini...

correct it if I'm wrong..

Eliza said...

@Fuhrer
Kenapalah kamu nih tak faham2 lagi? Perniagaan berbentuk head hunting ini adalah haram hukumnya dlm Islam.

Sistem MLM itu lebih mengutamakan head hunting (pencarian downliners) berbanding kualiti produk, harganya yg melampau dan paling annoying etika MLMers yg menjual produknya termasuk mencari mangsa jd ahli sampai tahap menipu dan paksaan ok!

Mengikut apa yg saya faham dari blog ini, Aidid dah puas menjelaskan (saya rasa nak muntah pun ada kot, sbb keep repeating n explaining d same things all over again). Thank god for giving him courage to continue this far..

Ketepuan itu akan tetap berlaku. Cuma tempohnya...cepat atau lambat bergantung pada produk atau MLM itu sendiri. Ia tetap akan crash dan downliners bawahan akan teraniaya sepenuhnya..

Boleh tak kamu jelaskan pada saya dan pembaca lain apakah kebaikan2 sistem perniagaan MLM ini berbanding konvensional? I really want to know...

I stand corrected.

azwan said...

Aku missed komuter lagik?

Fuhrer + Ayadi,
Aku akan try explain dalam bahasa yg simple.

Please note yang calculation Aidid tu serve as guideline sahaja. Of coure ko tak boleh amik perkiraan tu bulat2 dan padankan dengan graf pertumbuhan/kemajuan HPA. Samada fixed variable ataupun tidak, semuanya berdasarkan market assumptions. Yg kaji dan tetapkan market assumptions ialah top management yg mula2 draf first business plan.

Bila sesuatu company baru ditubuhkan, tak kesahla MLM atau pun tak, mereka akan buat market assumptions dulu. Market assumptions ni akan mempengaruhi cara kita mencorakkan financial projection. Financial projection ni boleh explain everything pasal sesebuah company, dan ni data super confidential. Sebab market assumptions ni hanyalah assumptions, jadi financial projection ni mesti core management team review every 4-6 months, especially for the first 2-3 years of operations sebab tu waktu paling critical utk any new start-ups. Kalau ape yg mereka ni assume terbukti tepat, jadi viable la financial projection dorang tu...sumer org sengih dan boleh teruskan dengan plan sedia ada. Kalau tak tepat, hhahaHAHAHhaha...cepat2 cari strategy lain.

So, secara matematik Aidid dah bentang macam mana classical MLM company yg memang buat pure money game, akan crash akhirnya. Kira kutip duit downline, pastu product najis anjing...memang pure money game, leh la guna perkiraan Aidid tu. So Aidid just bagi classical scenario. Nak determine bila exactly company tu akan crash, tu gunanya market assumptions..baru lah leh assume dengan hampir tepat 100%.

Contoh market assumptions -
1) Market produk halal malaysia..let say RM 50 Billion(ye kot?). HPA assume leh dapat market share 0.02% in 3 years, maybe realistic portion of share?..i am not sure.. So data ni akan dimasukkan dalam financial projection company tu. .
2) Salah satu assumptions lain ialah berapa company MLM boleh recruit new member dalam satu2 masa? Sebab new member ni enjin penting utk marketing and sales.
Tapi assumptions ni baru dua, pasal halal market dan new member, belum lagi kaji benda2 dari macam2 aspek lain..you may have 10, 20, >50 assumptions...kalau boleh nak setepat mungkin. Tu sebab penting buat market research, etc sebelum buat assumptions. Lagi tepat assumptions, lagi clear direction company tu. Kalau investor setuju, RM100 Million pun dorang sanggup invest.

So kalau korang ambil kira just pasal faktor pertumbuhan dan hidup mati manusia untuk tentukan survival MLM, tu aku kira naif. Mentang2 la pasal head hunting, jadi tu je korang pikir. Takkan la tuan blog nak letak dan explain assumptions gilabab berjela2, mau tulih 2-3 minggu tak habeh2. Lagipun market assumptions ni bukan main ikut sedap letak je, kena ada brainstorming, credible data source, etc. So korang kenala pandai2 digest yg perkiraan tu memang boleh dijadikan asas/piawai/basis untuk jangkaan survival mana2 MLM company.

Hoh...ada paham...tak paham dol? aku tak kesah beb...asalkan ada few lain yg faham sudaaaa...
Moral: Belajar buat business plan.

hyelbaine said...

I find it weird that they expect us to go and find out such information such as number of MLM'ers currently in HPA. Are they that stupid?

Even HPA members don't even know where they are in the whole pyramid scheme. Sssheeesshhh....