And so it is...

Thursday, June 23, 2011

MLMers Mentality - Some Case Studies


HPA Saga - Part 6 of 12

OK... meh sambung lagi pasal isu HPA. Aku rasa korang mesti pernah jumpa orang-orang terpelajar (sepatutnya la terpelajar... tapi kengkadang memang damfak macam palejadah) yang buat kerja bladifak MLM neh. Dan bukan itu sahaja, seperti yang dah highlight sebelum ni, usahkan mat rempit dan minah klepet aje yang terjebak bang - pak aji dan ustaz pun ada ramai yang buat MLM ni wei! Kalo dah nampak duik tu, pehtu mato kelabu berpinar-pinar... apo nak dikonang jang? Hari ni, mari kita perhatikan dan fahami bagaimana manusia yang sepatutnya ada berilmu (dan berijazah dalam bidang ekonomi pulak tu) mempunyai pandangan dan tanggapan yang berbeza dengan Aidid Mu'addib (aku ni hanya motong gotah dan low-class ek?) dan aku harap bila korang dah abis baca sampai ke hujung artikel aku ni, korang decide sapa agaknya yang psycho macam... cipan psycho. Yep... Let's evaluate this analytically, and thoroughly. Komen yang bawah ni datang daripada entry CikH sebelum ni, tentang matematik dalam isu MLM dan perbincangan pelan pemasaran HPA.


Komentar:
Seriously bang? Buat Masters Muammalat bang? Dan pengiraan matematik itu tak mencerminkan konsep perjalanan sebenar MLM? Apa yang penting sebenarnya dalam MLM ni kalau bukan matematik yeop? Again.... seriously?

Kalau dalam perniagaan dan ekonomi takde pengiraan matematik tu semua, dah tu kigho duik pakei apo bang? You all realise how ridiculous that statement is? Tapi, ini dah memang tipikal respons mana-mana MLMers, daripada bahalol mat rempit yang tak sekolah pakai cawat bergayut kat pokok dalam hutan yang dah kena brainwash oleh upline... sampai la penganut MLM yang berpelajaran, tapi yang masih sama bergayut dalam hutan jugak. In my opinion... mamat berkopiah ni takde data tentang jumlah ahli sebenar HPA dan perkadaran tertentu yang boleh dikira secara matematik untuk kita mendapat gambaran yang terperinci tentang status keahlian (dan untung-rugi ahli) syarikat ini. Dan tanpa data sebegini, macamana nak buat calculation bang? Main teori aje, dan tanpa cerapan atau ujikaji, memang la tak nampak perkara yang diperkatakan tu. Itu gunanya "cold hard facts" (which in this case, takde HPA tu nak kasi der). Tapi takpe, kita boleh  guna "abstract thinking", isn't it? Itu gunanya "comprehension" dalam isu-isu economics dalam kajian-kajian yang lepas. Itu gunanya "research" terhadap syarikat-syarikat MLM lain yang ada sejarah memperkudakan mangkok-hayon yang dungupiang sejak zaman-berzaman. I personally think that the whole commentaries that this HPA guy farted here in my blog is really mind-boggling... really, man! Educated huh? 
 
Market saturation happens - ALWAYS! Kalau tak tahu nombor dan jumlah, sebab takde datanya - jangan cakap bendanya tak berlaku dol - cakap "aku tak tahu bang, sebab aku bukan CEO atau akauntan mana-mana syarikat MLM". Ketepuan pasaran atau dalam kes MLM, ketepuan ahli berlaku sentiasa dan ianya bukan berlaku secara mendadak dan ianya bukan berlaku secara serentak... but it does happens throughout the course of an MLM cycle. Ada 3 kategori asas ketepuan berlaku:
  
1. KETEPUAN MIKRO - di mana seorang ahli MLM keluar duit untuk join syarikat MLM tapi, for whatever reason, dia tak dapat downline langsung - sama ada dia dapat hidayah bahawa MLM itu menganiaya downline, atau dia tempang kaki takleh berjalan, atau dia gol sebab kena langgar dengan kapchai yang dipandu oleh mat rempit HPA... atau apa sahaja sebab - maka ketepuan peribadi telah berlaku kepada si polan tersebut. Atau seorang tu dah dapat downline, tapi downline dia pulak yang jenis pemalas nak usaha mengelentong orang lain, atau mungkin mamatnya dah baca Aididleaks selepas mendaftar jadi ahli HPA, dan banyak lagik sebab lain... you all can think of all sorts of reasons why these kinda things happen. Bayangkan dalam setahun, bak kata si origami bahawa ada 100,000 orang umat Islam join HPA - maka berapa kadar ketepuan peribadi berlaku dalam 100,000 orang tersebut? Berapa orang yang stop takde atau tak cari downline? Walaupun pendaftaran dengan HPA hanya RM30... tapi rugi tetap rugi, dan HPA untung tetap untung - duit atas angin RM30 sorang. RM30 kali berapa orang tu? Kalau 50,000 orang takde downline - 1.5 juta hengget duit atas angin masuk poket geng kopiah. Kalau ko aniaya orang SATU SEN pun akan masuk neraka weh... Inikan pulak 1.5 juta ringgit.
 
2. KETEPUAN MAKRO - di mana ketepuan jumlah ahli sesuatu MLM berlaku di dalam satu-satu lokaliti - contohnya, daerah Pokok Sena yang mempunyai anggaran penduduk 50,000 orang (6 daerah kecil: Gajah Mati, Jabi, Tualang, Lesong, Bukit Lada dan Derang - 122 kampong dan 21 taman perumahan), HPA masuk buat promosi sistem MLM Syariah (Syariah hahaha! Memang joker sekor-sekor, aku takleh tahan btol) dan bermula dari beberapa pioneer, maka jumlah ahli HPA berkembang pesat, lepas sorang-sorang join dari sebulan ke sebulan. Tapi, sampai berapa level HPA akan bertahan di daerah Pokok Sena sebelum 50,000 itu semua berdaftar jadi ahli? Wait... tak kan semua 50,000 orang akan jadi ahli HPA der? Anak baru lahir dan yang belum cukup umur tak kan jadi ahli HPA jugak bang? Mak Limah yang dah nyanyuk main-main lempar taik pun tak kan nak disuruh bayar RM30 jadi ahli HPA beb? Daripada 50,000 tu, mungkin maksima boleh pegi - 5,000 orang kut. Sekarang, untuk setiap ahli HPA dapat untung longkah, setiap ahli tetap kena cari downline - kalau tak, dia akan kerugian begitu sahaja... tapi daerah Pokok Sena ada limited aje mangkuk-hayon yang akan senang kena kelentong oleh bzns bersentimen agama, dan pulak, mamat dan minah yang masing-masing dungu ilmu ekonomi tu takde la sampai infiniti eh... 5,000 aje pun - macamana tu akhirnya?

Jadi akhirnya, lambat-laun ketepuan akan berlaku di Pokok Sena - tapi jangan kasi alasan orang Pokok Sena boleh cari downline sampai ke Kota Setar atau Baling atau Segamat atau Bintulu - itu dah putar-alam namanya - sebab untuk sesetengah manusia, ramai yang takde kereta, takde Macbook Air, takde iPad dan takde kasut Croc untuk menapak ke KL.... bukan semua orang ada jalan untuk cari downline yang sama dungu kat facebook bang. Ramai orang Islam kat luar sana takde FB account. You get what I'm saying here? HPA telah menjanjikan benda yang bukan-bukan semasa promosi bzns dia orang kat umat di Pokok Sena, tanpa mengira halangan-halangan yang akan ditempuhi oleh seseorang ahli HPA itu untuk mencari downline masing-masing. Ini disebabkan HPA tu buat bzns model piramid MLM - sama macam Amway, sama macam MonaVie, sama macam AC Mangkuk-hayon... shoot! Aku tarik balik. Takde bzns yang sama kategori sampah macam bzns si Mangkok-Hayon tu... Duh! Anyway, sekarang ini salah penduduk Pokok Sena ke, atau salah CEO HPA dan kuncu-kuncu tali-barutnya, bila mana ketepuan makro berlaku di daerah Pokok Sena? Di mana, bila ketepuan berlaku - 50 hingga 99% ahli HPA di Pokok Sena akan sure berbau hancing dan menyumpah-seranah kat HPA cara long-distance. Ini cara Islam berniaga ke bang? Islam taik kucen le tuuu! 
 
KETEPUAN GLOBAL - Inilah topik asas yang selalu diketengahkan dalam apa-apa perbincangan tentang skim piramid dan MLM, dengan tujuan untuk menyenangkan kita mengupas permasalahan tentang ekponensialisme dalam perkembangan perniagaan apa-apa MLM-SP, sedangkan ketepuan sebegini adalah gabungan ketepuan mikro dan makro, yang mana keseluruhan jumlah ahli dan kegagalan level terakhir untuk mendapatkan downline adalah melebihi jumlah ahli yang sedia ada - AT LEAST! (Jumlah sebenar bergantung kepada purata  downline untuk setiap ahli). Berbalik kepada perbincangan aku sebelum ini tentang N-level eksponensialisme (artikel tulis tangan aku tu) - tak kan la mamat yang ada degree ekonomi tak faham isu matematik N-LEVEL ni? Shit! Seriously bang? Ko tido masa kuliah ke apo? Mengkeroh sampai leleh ayaq lioq atas meja ek? Bila kena sergah... terus, sluuurrrppp! tarik balik ayaq lioq masuk mulut, telan? Apa maksud N-Level dalam matematik tu adik-adik semua? Meh tengok gambar piramid kat bawah ni:


Rajah di atas adalah siri geometrik berasaskan 4 (contoh aje tu... boleh gak 2, 3, 5, 10, dll). Apa kepentingan N-level tu? Dalam perkembangan jumlah ahli dalam MLM atau skim piramid, setiap level di bawah adalah lebih besar daripada level di atas, dan tak kesah kat level mana ketepuan berlaku - akan ADA jumlah ahli yang masih TIADA DOWNLINE, iaitu di level N - level paling bawah sekali. Always! At any time, there will be humans at N-level, there're there, and they need more and more people to propagate, ad infinitum... which of course, will never happen. Korang akan jumpa situasi ini di dalam mana-mana syarikat-syarikat MLM tak kesah jual SCAM apekebendanya - termasuklah HPA (Itu la kelalarnya benda ni beb - geng al-kopiah tu perasan gilabab hebak, mahu kasi MLM ciptaan yahudi tu disucikan dengan hukum syarie bagai whatever - serupa kasi cuci taik dengan air mutlak - tahi tu tetap tahi beb. Nama bzns modelnya pun "ciptaan yahudi" bang).
  
Again - apa maksud N-level tu dan... what's the significance? Kalau ketepuan peribadi berlaku, N-level adalah = 1. Kalau ketepuan makro berlaku di daerah Pokok Sena, N-level mungkin akan terjadi di level 7 atau 8. Dan kalau ketepuan global (meaning seluruh Malaysia, atau seluruh dunia jugak), N-level mungkin kat level 15 hingga 20 aje... there's no such thing as infinity bang oi! Infinity concept in MLM is just plain crap - pure shit. Satu konsep untuk manusia yang fail matematik masa SPM, atau untuk mereka yang ada "wishful thinking" tapi tarak "abstract thinking" - mahu kasi sedapkan hati masing-masing, sambil-sambil kencing bersepah ke muka downline tu semua saban hari. Takdenya mana-mana bahalol yang takde downline hari ni, ada dia terkose nak tunggu anak ko yang baru lahir untuk cukup umur dan join HPA der... sebab industri MLM dan perpindahan duit daripada downline ke upline adalah sentiasa satu proses yang berlaku dengan cepat setiap hari (time is money maaa!). Takdenya ada ahli HPA yang join MLM ni, lepas tu tunggu 5 hingga 10 tahun untuk dapatkan downline, tunggu anak ntah sapa-sapa yang dungupiang tu besar dan cukup umur untuk jadi mat rempit, dan minat join MLM. Masing-masing dia orang nak downline sebanyak mungkin di saat ini - bukan esok, bukan minggu depan, and definitely bukan 5 tahun lagi. Kalau dah tak dapat downline - dan terlalu ramai bahalol sengkat akai pun sama takdok downline - that's it: CRASH!

Maknanya - pada masa ini: terdapat sejumlah ahli HPA yang berkeliaran di N-level (sebab HPA mengamalkan bzns model MLM remember?) dan jika kiamat hari ini, semua ahli di N-level akan kerugian. OK yang lebih tepat - bila mana sahaja HPA crash, terdapat sejumlah ahli di N-level yang akan kena kencing - dan saat crash itu termasuklah berlakunya perkara-perkara seperti KETEPUAN GLOBAL, MLM DIHARAMKAN DI MALAYSIA (selamat... kerajaan sekular Malaysia tak kan kesah bang), MANUSIA MELAYU ISLAM TAKMO JOIN HPA SEBAB MASING-MASING DAH BACA AIDIDLEAKS... ATAU, YE LAAA... KIAMAT.

Sekarang, kalau sesuatu bzns model itu direka-cipta untuk merugikan sebahagian besar ahli (mamat al-kopiah seperti case-study aku ni memang la tak kesah - dia claim dia ahli ke 40 ribu - ada sejuta orang kat bawah dia... maybe... longkah beb! Woohoohoo!), dan kerugian ahli di N-level tersebut akan menyumbang kepada keuntungan kepada upline-upline terdahulu dan memberi keuntungan kepada syarikat induk (in this case - HPA), adakah ini SUNNAH NABI bang? Business model MLM itu adalah satu sistem perniagaan yang "DOOM BY DESIGN" dari "drawing-board" lagik. Sebelum sesuatu bzns MLM tu start - kita dah boleh kira berapa ramai reseller/ahli/affliate yang akan rugi dan kena kencing - APA USTAZ-USTAZ KAT HPA TU SEMUA TAK SEKOLAH DAN TAK BELAJAR MATEMATIK KE APA? SEJARAH BELAJAR TAK? OK LAAA... PANDAI BACA RUMI TAK?
 
Tak percaya cakap Aidid Mu'addib, tak apa... tapi at least pegi la study betul-betul pasal ekonomi dan sejarah ekonomi yang telah berlaku di merata dunia, kok iye pun bang. Nah baca isu tentang sejarah perniagaan MLM kat bawah ni (harap-harap ko pandai baca omputeh):
 
(Kalau rabun macam aku - klik kasi gambar ni besar sket):

Ha! Jangan start cakap HPA itu bukan Amway... bla bla bla! Amway is the "arch-typal" MLM company there is, and they've been around more than 50 years and their model is the same model that had been immitated by all other MLM companies, including HPA. Memang ada banyak bentuk dan corak syarikat-syarikat MLM parasite tu semua buat "scam berhemah", yang mana secara paling asas adalah:
1. Ada penajaan ahli tanpa had serta duplikasi syarat kepada setiap ahli.
2. Terdapat agihan komisen/bonus daripada downline naik ke atas.
HPA ada kedua-dua ciri di atas, sama seperti mana-mana MLM jugak dik, ko jangan gusar.

Jadi apa berlaku selama lebih 50 tahun Amway mengencing manusia di seluruh dunia dengan kaedah perniagaan menaja ahli dan mengagih habuan daripada downline ke upline dalam keadaan berbilang tingkat?

Ada 39,000 ahli Amway di U.K. (semasa audit kerajaan ini dilakukan).
27,000 (71%) tarak untung.
11,410 (30%) dapat duit sket-sket.
7,492 (of the 11,410) dapat purata £13.53 setahun.
101 agen (drpd 59,000 tadi) dapat 75% bonus yang didapati dari sedekah beribu downline.
£116,000 di bayar pada Trevor Lowe, seorang ahli Amway yang paling berjaya, selepas dia bertungkus-lumus selama 26 tahun jadi kulibatak Amway... duh!

According to Eric Scheibeler, a high level "Emerald" Amway member who uncovered fraud and deception within the company and was ostracised for it, "UK Justice Norris found in 2008 that out of an IBO [Independent Business Owners] population of 33,000, only about 90 made sufficient incomes to cover the costs of actively building their business. That's a 99.7 percent loss rate for investor". 

Now... don't tell me a scholar, in muammalat studies no less (buat Masters maaa!), cannot relate to the issue of Amway's crappy business practice for all these 50+ years? Dan tak kan tak buat kajian tentang beratus, malah beribu syarikat MLM di seluruh dunia yang sebok saban hari mengencing pengguna dengan janji manis yang tidak akan kesampaian untuk setiap ahli yang menyertai bzns mereka - dan jangan suka sangat mengikut cakap barua MLM yang mengatakan bahawa kalau seorang ahli tak berjaya, itu salah dia - NO! Itu salah syarikat MLM seperti Amway dan HPA yang design bzns model cara MLM - jangan la korang senang sangat kena kelentong dik oi. CEO Amway sama aje dengan CEO HPA - they practice the religion of money, nothing else (dengarkan tempelak dan alasannya kalau orang yang butthurt baca benda neh). Bezanya sket aje, CEO HPA pakai kopiah, dan dia canangkan syarikat dia syarikat "Islamic" yang nak membantu umat Islam - dan berduyun-duyunlah mangkok-hayon yang perasan alim (atau memang sungguh-sungguh alim dan patriotik Islamik gitu) akan jadi penganut HPA dengan rela hati. Shit!

Don't tell me a scholar did not study all these...


Btw... who's the so-called "scholar" that pissed-off dear old Aidid Mua'ddib? Tu dia kat bawah, ada profile facebook nye - pegi la add-fren cepat dik. Ntah berapa kali aku nak cakep ntah - aku ni ada Aididleaks (blog keparat - with 8-12K readers per day), pehal mahu kasi aku bengang? Aku tak kan bengang punya bang... I will get even. I will make you an example to all these university kids who frequented my blog. They all need to know how the generation above them screwed-up their future world. I just really dunno man... these sickos MLMers will just never learn, will they? Tak abis-abis nak nyombong dengan penoreh getah dan pengutip sekerap macam aku. Memang macam pund...


Mari kita baca pendiriannya tentang Aidid Mu'addib, pandangannya terhadap korang semua yang membaca Aididleaks - inilah mentaliti tegar ahli MLM yang dah sebati dalam benak. I think, you all must have wondered why meleis love to do MLM. Aku selalu kasi teori bahawa anak-anak Melayu dungupiang dan yang pernah faham isu ekonomi, sains dan matematik, dan yang IQ level masing-masing tahap mat rempit aje yang join MLM neh... well, ini orang educated ni dik. Ini orang pakai kopiah neh. Dah dapat tertiari edukesen kat Universiti Malaya dan sekarang tengah buat masters kat Kolej Universiti Islam Selangor. Now, I'm not surprise anymore, why a lot of meleis do MLM. This figures...


Respons Aidid Mu'addib
 
Statement 1:
Yeah, right! Aidid Mu'addib tu orang jahil MLM. Dah lebih sejuta perkataan aku taip pakai 2 jari telunjuk kiri-kanan ni... sure, aku memang jahil pasal MLM bang. Aku ni dengan rela hati terima pandangan abang al-kopiah yang tengah buat Masters Muammalat, yang sambil-sambil mengumpul harta daripada usaha hasil-kerja beribu downline wadefak, bahawa Aidid Mu'addib jahil pasal MLM. Aku motong gotah - dia buat Masters Muammalat la katakaaaan... Dan, mamatnya hanya ahli HPA yang ke 41,362, jadi sebab dia tak join awal - HPA bukan skim piramid berproduk la ek? He learn that certain fact in the university, I supposed. Apekejadah kaitan keduanya? Wallahu'alam. 

Korang sini dapat bezakan skim piramid dengan MLM kan? Aku dah ajar korang berulang-kali kan? Punya la simple - pehal ada "denial syndrome" pulak neh? MLMer memang gitu, korang bukan tak tahu. DAN TAHAP TEPU TAK WUJUD... HAHAHAHAHAHAHAHA! Aiyooooo ane! Hopeless. Tell that to all those MLMers yang cuba cari downline tapi tak dapat langsung (for whatever reason), atau tak dapat downline sebab MLM yang dia join dah crash tiba-tiba. Tell that to mangsa AC Mangkok-Hayon, mangsa Hairul Nizam Hashim... mangsa-mangsa Amway, MonaVie, Herbalife, USANA... blablabla - the list goes on and on, to more than a thousand MLM companies all over the world... no sir, I didn't count exactly how many. INGAT NI - mamat kopiah ni cakap, "mereka cuma berhenti separuh jalan" - tapi, kalau yang berhenti separuh jalan tu jumlahnya 650,000 juta orang - berapa HPA dapat? <congak-congak> 2 juta hengget daripada RM30 pendaftaran sorang... eh! 20 juta la bang. Tapi masing-masing mesti beli barang HPA jugak kan? Sorang RM200, <congak-congak> 130 juta hengget... Woohoohoo! Dajjal kayo! 

Don't tell me ini cara orang Islam buat bzns? Korang upline HPA hasut-hasut dengan sentimen agama dan ntahpaekejadahnya lagik, suruh bebudak melayudungu join HPA, lepas tu bila ada yang rugi - oit! Itu bukan masalah HPA... itu masalah dia orang tak pandai cari downline.... wadefaknye? Separuh jalan wadehel bang, kalau memang dah takde downline lagik, sebab semua penduduk Pokok Sena dah join dah? Tak fikir sejauh itu ke apa? Cakap nak jadi jutawan muslim? Jutawan taik kucen ek?

Rasa aku la, elok bakar aje scroll ijazah ekonomi tu, pastu quit buat masters wadefak, dan tak payah popeser kat U tu semua susah-susah lepas ni. Jadi SCAMMMER HPA aje full-time bang. Ada gak pekdahnya. At least, jujur sket. Ye laaaaa.. walaupun jadi scammer MLM, tapi scammer yang jujur. Jujur kat diri sendiri.

Statement 2:
Tak sudah-sudah mengajak orang buat MLM HPA (boleh dapat duit maaa!), dan tak sudah-sudah SPIN bahawa aku suruh ahli matematik jadi panel HPA - bila masanya ntah aku suruh HANYA ahli matematik jadi ahli HPA? Korang faham tak ni? Selama aku mengenali pelbagai species bangsat MLM dah bertahun dah ni, ini jugak la perangai yang aku jumpa - SPIN KEJADAH apa-apa statement, lepas tu isu sebenarnya terus jadi lain. Apabenda yang aku diskus dalam entry dulu sebenarnya? Aku kata - "Selain daripada ustaz dan tok aji, panel HPA perlu ahli matematik, pakar ekonomi dan doktor perubatan, sebabnya perniagaan Islam itu perlu telus, berwibawa dan... bla bla bla". Lepas tu aku ada cakap - HPA TIDAK AKAN LAKUKAN benda ni sebab nanti tak jalan bzns MLM dia orang, sebab ahli matematik akan cakap, "ini skim piramid ni bang ustaz", atau doktor akan cakap "garam bukit HPA yang ada uranium, polonium dan arsenik ni, produk merapu kelentongan gilabab ni bro"... bla bla bla.

Dan macam aku pernah cakap dulu - geng al-kopiah senantiasa perasan bahawa disebabkan mereka ada ijazah daripada Al-Azhar dan sijil tamat sekolah pondok Ceruk Tok Pandir - dia orang la yang patut keluarkan fatwa dan jadi dalang perbincangan apa-apa hal berkenaan hukum-hakam. Sebabnya? Sebab ilmu matematik, ilmu sains dan ilmu perubatan tu ilmu orang kafir, bukan ilmu orang Islam - ilmu moden tu semua bukan ilmu daripada Allah, kan bro? Ilmu orang Islam hanya Al-Quran dan Hadith. Dan perbincangan tentang muammalat tak perlu input daripada doktor ke, pakar matematik ke, pakar kejuruteraan ke, pakar ekonomi ke - apa yang doktor dan jurutera dan mathematician tu tahu pasal hukum syarie anyway? Dia orang bukan orang Islam pun. Kan? Kan? Kan? 

Statement 3:
Oh dulu dah ada join MLM lain ya bang? Kiranya penganut MLM tegar la gitu, jenis manusia "sengkat akai" yang tak belajar daripada kesilapan, dan jenis yang takleh fikir atau tak mahu fikir apa yang akan berlaku kepada mangsa-mangsa MLM yang ada 10 atau 15 level kat bawah - downline yang pastinya tidak akan dapat apa-apa keuntungan yang dijanjikan oleh apa-apa jenis MLM sekalipun, sebab kalau sesuatu MLM itu "propagate" berbilang tingkat ke bawah, jumlah ahli itu akan meningkat secara eksponensial - tapi disebabkan orang-orang yang FAIL matematik ni tak ada akalnya nak fikir sejauh itu, dan hanya memikirkan poket yang ada pada seluarnya sahaja - sampai kiamat pun dia tak akan ada rasa "empathy", dan tak akan faham isu "economics well-being" sejagat. Jenis yang berfikir, "berapa banyak untung aku boleh dapat kalau buat MLM" dan tak mahu fikir, "berapa banyak bahalol dan tolol yang aku akan kencing untuk mendapatkan untung sebanyak sekian-sekian". 

THAT KIND OF SICK MLM MENTALITY IS WHAT WE ALL GET TO SEE HERE TODAY IN A LOT OF MALAY PEOPLE... REALLY PATHETIC SPECIES OF NTAHAPAKEJENISMELAYU.

Yang hairannya aku - apekejadahnya yang dipelajari kat universiti tu sampai dapat ijazah ekonomi? Popeser UM tak ajar subjek matematik/ekonomi poperli ka apa? Ada ijazah ekonomi tu bang. Sekarang nak buat masters fiqh muammalat tu... and he still thinks MLM Syariah tu wujud - gilos! Ada ke patut, geng ustaz-ustaz buat keje MLM, yang mana dia orang kasi penerangan dan kasi guideline bahawa MLM HPA ini dah ada akad, dan dah ada aturan tentang komisen dan bonus yang sekarang dialih-bahasa kepada "akad, hibah, jualah... blablabla", tapi exam matematik FAIL! Apekehenye yeop?

Statement 4:
Satu lagi mentaliti MLMers - mesti nak kaitkan dengan benda yang takde kaitan langsung untuk menegakkan hujah ntah apekebenda. Apakejadah kaitan parti politik dalam hal-hal penganiayaan bzns MLM neh? Cuba cakap ikut mulut, jangan cakap ikut bontot. Gambar diri sendiri ada kopiah kat kepala tu bang. Parti politik (PAS leeee...) tu kena berjuang dengan platform yang ada sekarang kat Malaysia sebab - ITU AJE LA PLATFORM YANG ADA OI! Dan pehal pulak parti politik PAS akan jadi haram sebab platform politik Malaysia ni haram? Sejak bila platform politik haram? Benda abstrak macam politik pun boleh ada jenis yang halal dan haram? Belajar kat universiti mana pulak neh? Hebak mung! Anyway, penyokong PAS ada pilihan lain ke apa? "Fikirkanlah" palejadahnya? Patut la mamat ni buat MLM ek? Psycho gilabab... suka ya amat merapu-meraban.

Statement 5:
"Baling batu sembunyi tangan"? F... SCREW U! Typical MLMers mentality, sebijon lagik. Mesti nak berdepan - sebab apekemenda? Kalau tengok muka encem aku, ko akan menang argument ek? Wadefak? What difference will it make man? Macam la apa yang ada sekarang tak cukup erk? Kiranya, kalau berdepan berdebat - it will change a lot of things huh? It will make.... WHAAAAT? Jangan la perasan sangat der. Aku tak pernah perasan apa yang aku tulis dan apa yang aku buat kat blog ni akan mengubah apa-apa, kecuali hanya kepada segelintir manusia - dan ianya tak akan mengubah apa-apa secara drastik, khasnya undang-undang Malaysia yang sememangnya dah sepaling sekular bagai nak rak. Tak payah la perasan Malaysia ni negara Islam dol - anyone here here live in a dream? Takde nya geng sekular yang bergelumang dengan perkara-perkara keduniaan kat Putrajaya tu semua kesah pasal halal-haram rezeki. Dia orang lebih kesahkan tengok cite porno daripada kesah anak Melayu yang kena kencing 5 billion setahun oleh syarikat MLM... dontcha know this babe? Ah pity you boy. Kerajaan Malaysia yang ada sekarang ni idup sebab adanya sumber duit haram laknat, dan sebab adanya geng sekular yang memegang kuasa bang - who are you trying to kid here, man? You think the current government are heaven material huh? Nak ketawa pun aku dah malas... deeeenngg!

You know what is IRONIC? Sebab kerajaan Malaysia yang sekular ni la, industri MLM dapat berleluasa macam cilanat. Sebab kerajaan di atas platform yang "haram" ni la - HPA tu dapat bertapak scamming orang Melayu yang perasan alim (dan yang benar-benar Islamik jugak) saban hari dah bertahun-tahun dah ni. Kalau kat Arab Saudi - dah lama CEO HPA masuk jail dah wak. Tak fikir sejauh itu eh? Figures...

Statement 6:
HAHAHAHA! Woohoohoo! Analogi pohon kayu - habit MLMer tegar lagik. Dol, setiap daun kayu yang hilang dan silih berganti tu - setiap bahalol yang join MLM dan give-up separuh jalan tu, setiap mereka tu la yang menyumbang kepada keuntungan upline yang masih kekal jadi penganut MLM - itu sebab industri MLM perlu ramai orang (juta-juta gitu) untuk join sesuatu MLM sebagai reseller (dah memang MLM tu bzns model mengarut - suruh semua orang jadi reseller, biar berjuta-juta orang join gitu... hahaha! hopeless shites!), supaya kekayaan itu dapat diperolehi oleh hieraki teratas. As if all those people that gave-up... THEY JUST DISAPPEAR LIKE A FART IN THE WIND...

Tak tepu pun? Sebab HPA masih dalam peringkat menaik, itu sebab dia tak tepu. Nak tunggu betul-betul tepu baru nak lompat eh bang? Baru nak menyesal ek? Tapi realitinya, tak akan ada mastermind dan kuncu-kuncu teratas kat mana-mana syarikat MLM akan menyesal mengencing orang/downline tu semua der. Penganut agama wang-ringgit takde akan menyesal kalau masing-masing dah kaya bro. Dia orang peduli apa kalau ada beribu atau berjuta orang rugi tak dapat apa-apa... after all, poket sendiri tu aje yang penting.

Ini jenis orang - "aku tak nampak bendanya berlaku, bendanya tak wujud la tu". Sengkat akai, tak fikir akibat akhir dan kesan mudarat sesuatu MLM ke atas masyarakat sejagat. Sebab? Sebab, dia hanya fikir poket sendiri aje dik oi. Kalau ada berlambak manusia lain tersungkur... "the fuck do I care?" They don't exist maaa!

 _______________________________________________

Last sekali, bak aku cite sket pasal plan pemasaran HPA - supaya korang yang masih blur boleh faham lebih mendalam. Nampak gayanya aku kena buat jugak simple-simple gitu, sebab cendiakiawan dan mereka-mereka yang diharapkan tahu tentang hukum-hakam dan halal-haram, tengah sebok meraih keuntungan daripada downline masing-masing. This is what some people missed, or just could not grasp...

p/s: ada something wrong dgn turutan ekponensial table kat atas,
tapi ahli matematik HPA memang gitu - apa boleh buat?

Table di atas tu diambil daripada pelan pemasaran HPA, dan ianya menggambarkan kepada sapa-sapa (yang dapat D, E, F, G dalam subjek matematik masa SPM) tentang potensi pendapatan yang dia boleh perolehi kalau join HPA. Aku nak sengkatkan cite pada orang yang sengkat akai neh... so, sori kalau aku kasi korang "crash-course in maths". Table tu menjanjikan keuntungan untuk SEORANG AHLI SAHAJA - you get this? Memandangkan HPA dah wujud bertahun-tahun, it is safe to say - level keahlian HPA dah melebihi 13 tingkat dah... agree? Maka, apa yang kita dapat fahami daripada table tersebut?

1. Untuk setiap produk HPA - harga produk yang dijual kepada pengguna adalah termasuk 35% agihan komisen/bonus kepada 12 peringkat teratas si penjual, dan harga jualan produk belum lagik masuk keuntungan syarikat induk. Maknanya, kalau harga sesuatu produk HPA adalah RM10.00, RM3.50 adalah diperuntukkan kepada agihan komisen - dan table di atas hanyalah SATU DARIPADA SEBELAS JENIS GANJARAN yang dijanjikan oleh HPA - tetapi dia orang tak kesah itu semua. Itu duit pembeli bang, bukan duit syarikat, what? Sebenarnya kalau harga produk tu RM10.00, modal produk tu berapa la agaknya? RM1.65 kut. Tengok bawah ni:


Ini cara orang Islam buat bzns ek? Apa beza MLM(S) HPA dengan MLM Amway atau MonaVie? Nothing, zero, sero, nada, yellek, tarak hape-hape, kosong... Oh ya dik, ada beza la dik. Sekarang ada geng kopiah yang jadi panel keagamaan yang dapat habuan duit, yang dah kasi JUSTIFIKASI SYARIAH. Dia orang dah kasi olahan di mana bzns yahudi ni dah jadi bzns orang Islam. Hebak mung! Where, how, what, when? Beats me...

2. HPA, macam mana-mana syarikat MLM sekalipun adalah "A MONEY MAKING MACHINE" untuk CEO dan kuncu-kuncu terdekatnya - no difference between them dan bzns anak yahudi dan anak cinapek dan anak sakai dan anak Kristian Mormon dari Salt Lake City. Pegi kuliah/kursus ESP/PBC - bak sini duit dik. Daftar join HPA - bak sini duit lagik. Ko dah jual barang banyak dik... bak sini duit ko tu, mahu agih ke upline 13 tingkat. Ada orang nak melan... cung tu, donate duit beramai-ramai please. Ada insuran nyawa - meh duit lagik, jangan memalu bang. Nak tahu pasal MLM syariah ciptaan ulama' HPA dengan cara terperinci? Betul ko nak belajar neh? Ko kena beli buku...


3. Seperti yang aku cakap tadi, table tu kasi tahu tentang POTENSI ganjaran untuk SEORANG BAHALOL kalau dia join HPA, tapi kalau 100 orang macamana? Kalau 10,000 orang pulak? Cenggini... Kalau pada asalnya HPA ni dilancarkan, kata la ada 100 orang terawal yang join, yang berkemungkinan besar mereka itu adalah kuncu-kuncu CEO HPA yang masing-masing semuanya berkopiah (OK, ada jugak yang pakai serban, dan ramai juga yang botak rambut 17 helai), dan setiap mereka katakan la berjaya kekal sebagai hieraki teratas HPA sampai sekarang (yang dah kaya-raya gilabab) dan masing-masing ada 13 level downline - Soalannya: berapa ahli HPA yang diperlukan untuk 100 orang ni?

Seorang ahli = 7,743 downline
100 ahli = 774,300 downline
Aiyoooyoooo ane!

Anyway... apa maknanya ni? Kalau ko dik nak join HPA sekarang, dan ko dapat masuk kat level 13, maknanya ko ada 13 level ke atas untuk disuap dengan komisen/bonus yang mana duit itu akan diambil daripada kerja keras ko jual barang HPA pada pelanggan ko (yang mana sesetengah produk HPA tu sah-sah merapu gilababat) - dan untuk ko dik dapat kaya-raya macam 100 orang hieraki teratas tadi, ko perlukan 7,743 downline jugak - maka berapakah ahli HPA yang diperlukan untuk kasi ADIL pada ko jugak? (sebab agama ISLAM ITU ADALAH AGAMA YANG ADIL.... KAN? KAN? KAN?).

Mengikut kata ahli matematik HPA, 
kat level 13 ada 7,743 orang downline,
tapi untuk setiap 7,743 downline tu nak jadi kaya jugak,
mereka perlukan berapa orang downline?
60 juta orang! Give or take a few...
What the...? Ini adil dalam Islam erk?
Yang join HPA sekarang ni ada mimpi indah jadi kaya tak?
Mintak mahap le dol... no hope for you.
MLM SYARIAH YANG ADA PRINSIP IHSAN KEJADAHNYA?

Anyway, hieraki teratas HPA tak pernah cakap benda ni eh? Apa nak dikenang? Bukan dia orang tak nak kasi tahu korang ahli pencurut HPA, tapi pak aji dan mamat-mamat dan minah-minah al-kopiah dan al-tudung tu, semuo tongah sebok ngigho duik... no time. To them, ahli-ahli HPA yang datang kemudian, dan downline-downline yang berhenti separuh jalan tu semua bukan penting sangat pun... they don't really exist.


THEY'LL JUST DISAPPEAR,
LIKE A FART IN THE W I D .....




291 comments:

1 – 200 of 291   Newer›   Newest»
farid said...

1st?
baru semalam ingat nak tanya pasal HPA saga nie... tup tup ari ni dah kuar...
syabas

Unknown said...

2nd? aaa lmbt skit..zz

! Sam Posmen ! said...

3rd pon boley

Bomoh Hujan said...

3rd kuikuikui

Dzul said...

weeeeEEEEeee ok nak baca skarang

Bomoh Hujan said...

ahahahhahahaha....4th laaa

依之汉 said...

Diorang ni jenis memang susah nak faham. Tegar menipu namanya tu...

Latest entry: Zekr–Perisian Bacaan al-Quran Percuma

kan senang. Percuma jer. Tak payah nak di MLM kan juga...

Azrul said...

Top ten... ni best bro..

Adinda said...

IsKkkkkkkkk

hang jebat said...

top ten!!??

Xora said...

cosway cam Amway ke?

Khairi Mohd said...

nmpk peluang, tp mcm tak halal, busuk, pejam mata, hentam saja asal nampak jalan duit masuk. Nipu aje kejenye.

aku pun join MLM, aku concentate on retail profit, mmg tak jalan. sbb kos produk ada pada kos MLM, bukan pada kos material.

I am just sick of it. aku tak sabar tnggu MLMers dan aidid berdebar kat padang mahsyar nanti sbb time tu tak ada sapa dah boleh nipu. perkgh, mesti dahsyat kena tibai.

Mama Zharfan said...

tq for the info and well detailed explanation. those yg memang follow blog aidib memang paham psl konsep MLM ni..tapi ramai lagi yg buta hati..tak tau mcm mana nak sedarkan mrk..

Minyak Man said...

Aku tak paham kenapa buku tu kena jual RM20 satu, kalau betul2 nak explain asal tak post online je?
Bagi je la free, untuk kemajuan 'bisnes dia jugak'

Aku mmg lama dah tak dengar cakap geng2 kopiah ni, banyak sesat dari yang betul

Buka je Quran, bukan susah sgt nk baca and faham pun

AsrulSaniMdNinggal said...

minyak man....duit lebih penting dari kebaikan Ummah...

hang jebat said...

kenapa buku MLM Syariah HPA dikeluarkan oleh HPA jugak...RM20 lagi sebijik...tu dh kira berat sebelah namanyer...sepatutnyer ada third party la yg mgkaji "MLM Syariah" HPA ni...baru la adil...

To Aidid,

As a silent reader "blog keparat" ni, aku semakin paham & paham sgt2 modus operandi MLM ni...especially "mainan" matematik dlm MLM ni...can't wait for next 6 episode of HPA...

anak liar said...

top 20 ka?? u rock la aidid..hehe

abu sahlan said...

woohoo bestnye dpt info mcm ni.yelah,aku ni dah la jahil MLM.TQ a.m.b.com

aida said...

whats your opinion on this?http://farizqin.blogspot.com/2011/05/penyakit-penyakit-yang-disembuhkan-oleh.html

Aidid Mu'addib said...

Penyakit-penyakit yang disembuhkan oleh FIR:
· Acne · Alopecia · Ankylosing Spondylitis · Angina . Arthritis · Back pain · Bell's Palsy · Bone Fracture · Bowel Trouble · Burn wounds · Bursitis · Cardiac disease · Carpal Tunnel · Chilblains · Cholecys titis · Chronic pain · Circulatory problems · Constipation · Crohn's Disease · Diabetes · Depression · Dermatosis · Diabetic Ulcers . Diarrhea · Dupuytren's Contracture · Dysmenoria · Eczema · Facial paralysis · Fibromyalgia · Golfer's Elbow · Gout · Headaches · Hemorrhoids · Heel Spurs · Herpes zoster · Heart Problems · Hip pain · Hormone problems · Hypertension · Insomnia · Infection · Injuries · Joint Pain · Lactic acid build-up · Lower Back Pain · Lumbago · Menstrual cramps · Menstruation Problems · Migraines · Muscle spasms · Nepatitis . Neurasthenia · Neurochemicals · Neuropathy · Nail Fungus · Omitis · Osteoarthritis ·Osteoporosis · Pelvic Infection · Peripheral Neuropathy · Plantar Fasciitis · Pneumonia · Psoriasis · RSD · Repetitive Strain Injury · Rheumatoid Arthritis · Rotator Cuff Tendinitis · Shingles · Shoulder Pain · Silicosis · Skin Problems · Soft Tissue Injuries . Spastic Bowel · Stress · Tennis Elbow · Toenail Fungus · Varicose Veins....?

WHAT THE FUCK? Bangsat Hai-O memang class bangsat gilabab....

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
eeerrrrr..... eeerrrr..... eerrrrrr....... HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!

hasmn said...

Baru je terbaca kat blog Hamka pasal dilarang menjual nama ISLAM.. memang klass la!

Anonymous said...

respek dengan kegigihan bro Aidid menyedarkan anak bangsa dari tipu daya MLM

Kue said...

memang payah la nk lentuq balik depa2 yg die hard MLM ni... duk dpt duit elok2 xkan nk ckp surrender.. nti org bwh sebat ngan tali pinggang...haha

Unknown said...

hmmm ...aku link je la kat FB aku at least ada 400++ kawan aku yg baca status ..dan membaca kat sini ...

pk said...

off-topix

Korset PB hai-o tentu leh caj hp sbb ade kluarkan FIR. Saintis Jepun ni baru tau ke? hihi

http://www.greenpacks.org/2011/06/22/hatsuden-nabe-charges-usb-gadgets-using-excess-heat/

Adinda said...

Nak sembuhkan toenail fungus tu kena gosok2 korset haiyon kat toenail ker?
Eeeeeewwwwwwww..

No wonder d korset is black in colour. Mudah nak sarung banyak kali takyah cuci dah lepas tu.cuma angin-anginkan (refering to blog mangkoks2 haiyon)
Look ma, no dirt!!

Xeno said...

"Matematik tidak mencerminkan MLM..."

eh, pulak. macamana dia nak berniaga?Kena la tau ilmu hisab, walaupun untuk menghisap darah downline.

diorg kira nombor macam ni

"1,2,34, 666, 12000 juta ting tong potato"

Bomoh Hujan said...

hihihhiihi xnak komen ape2 dah... nak senyum sorang2 hihihiihihihhihiih

MAMA KAY said...

seram....goog job bro.

Mudahbots said...

AM Bro..

...mereka cuma berhenti separuh jalan" - tapi, kalau yang berhenti separuh jalan tu jumlahnya 650,000 juta orang - berapa HPA dapat? 2 juta hengget daripada RM30 pendaftaran sorang. Tapi masing-masing mesti beli barang HPA jugak - sorang RM200, 13 juta hengget weh!

rasanya sepatutnya bukan 650,000 juta, tapi 65,000 sahaja...

Aidid Mu'addib said...

Ada mangkok-hayon claim yg HPA dah ada 1.2 mil ahli... mangkok HPA.
Ye la tu bro.. sepatutnya bukan 650,000... tapi 1,183,373 kut...

md kamal fauzi said...

off topic skit...

baru ni ada mmber aku tanya pasal produk MLM (herbalife)

aku suh dia baca blog ni...
selamat sorang...

Mudahbots said...

hehehe.. just nak padankan bilangan ahli kucen tue ajer.. 30 hengget dgn 200 hengget dari 65,000 ekor kucen, baru leh dapat 2juta dgn 13 juta hengget..

fakta hpa x leh pkai.. diaorang kira x guna math dah.. pakai kulkulus F ajer..

Arya Dröttningu said...

"Lekuknya batu yang keras bukan kerana tajamnya air menitis tetapi kerana tiada hentinya air itu menitis"

Who knew pjmmurad's philosophy of life is d same as mine? Size/shape doesnt matter, just keep on going baby!

Must be d radix pohwer me thinks.

Aidid Mu'addib said...

bots... aku salah congak ek?
10X bigger rupanya... hahaha!

Mudahbots said...

hehehe...

ya tuan... itu yang saya maksudkan tuan...

hyelbaine said...

Hahahaha....En. Murad....I know have a face to fit the....nevermind...

So when will you be completing your MASTERS En. Murad? Need some help to find a job in the finance industry once you're done? Just give me a call if you want to..you know..when the 'business' berhenti separuh jalan ketika memanjat gunung ;)

T J said...

tu laa dia... mat kopiah lahanat MLM ne dah samakan org yang tergolek dog tu dengan daun yang me LAYU dan gugur...huhu.. kata dia "patah tumbuh hilang berganti"

Tu dia weh...yang 'PATAH' tu org yang berhenti skerat jln...yang 'HILANG' tu yang dah tak reti nak buat aper2 semula dari stat join...

TAPI....yang dia tak sebut...POKOK nyer...(HPA)!!!....Dia pedulik aper kalau daun atau ranting tu terpeleot ke...terkuntat ke...yang penting pokoknyer hidup...subur gitu!!! haramjadah punyer pak kopiah!!!....TAPI....mcm biasa...org MELA YUUUU....kena ayat sket dah hanyott!!...

Eh!!...ader pulok seko lagik gi karang buku menghalal dan mencucikan cuci plk...SUCI!...MLM natang haram neh heh!! bingai sungguh otok hambaallah seko ne!!...siap suruh yg anti MLM beli n baca.... kejadahaper hoi!!!

~~APA PUN TAK BULEH~~

zulfadhlimansor said...

bagi je kata dua pada hpa neh. tinggalkan cara multi level marketing dan buat cara perniagaan runcit betul..... takyah cari orang2 deh.... setel masalah. atau kenalah berperang dgn aidleaks... hehehehehhe

Metafora said...

aku terfikir gak, nape nak guna konsep MLM nih..

secara logik akal aku la, kalu kita nk berniaga, mesti la sehabis mungkin nk mengurangkan pesaing. jd kenapa perlu wujudkan lebih ramai pesaing secara sengaja? (cari downline utk promote produk,habis satu kampung join MLM,sape nk beli barang/produk nye?)

dengan wujudnya lebih ramai pesaing,pastinya kurang pelanggan utk beli barang2 kita...

jd logiknya di sini bahawa untung syarikat MLM ni adalah pada yuran setiap ahli baru dan juga pada pembelian para ahli terhadap produk2 syarikat MLM itu sendiri (sbb harga mahal beb..leh cure kan cancer la katakan..jd, untuk ratus ringgit yg syarikat tu dapat, dia bg la skit kat otai2 yg masuk awal2 tuh)

bila ada ramai downline yg setia beli barang tiap2 bulan utk maintain-kan point bonus, yg lebih untung adalah syarikat(CEO) n upline mereka, kerana duit yg masuk dgn pembelian downline akan masuk ke syarikat dan upline..(diagih2kan)

err..mcm mn nk terangkan nih..faham,tp susah nk xplain..aishh..ada sape2 faham x ape yg aku cuba nk sampaikan?

maksud aku,persoalan aku, berniaga cara MLM ni utk berkhidmat kepada masyarakat ke atau kejar untung semata2? paksa ahli beli produk syarikat-paksa secara; kalu beli produk rm200 or whatever, akan dapat point sekian,bonus sekian..kalu tak, zero sen la ko dapat..atau kalu x kekalkan pembelian selama 6 bulan, putuslah dr menjadi ahli syarikat..nk join semula, bak sini ribu riban..

tu belum sentuh hal quality product lg..xde QA/QC ke dalam syrikat tu(whaterver MLM company)..yg duk claim leh cure itu dan ini...

sorry sume..aku tak tahu ape aku melalut..aku xreti nk xplain kat persoalan aku nih..ish...

tp aku faham ape yg korang cakap n bincangkan spt AM,Baine,Azwan,Rose sblm2 ni..

Xeno said...

Newsflash.

Master of Business Admin (Muamalat) kat Kuis, semester 5 sabjek wajib

"Ethical Issues in Business Management"

Hmmm. Maksudnya Ustard Murad Abu Bakar ni kejer tido dalam kelas. MLM adalah perniagaan tak beretika.

Pastu, every sem ada subject kaedah dan usul fiqh. rasanya MLM memang dah out kalau ambilkira kaedah fiqh pun (perniagaan gharar)

CONCLUSION:

Ustard Murad Abu Bakar tidor dalam kelas selama 5 semester di KUIS.

Guest12345 said...

Hi Aidid...good thing good thing, nak tanya apa sebnarnya y kuasa2 BESAR kat Malaysia ni buat. Dari segi sistem, dah memang ni benda menipu, kenapa kerajaan kita x hentikan terus benda ni, kenapa ada lagi benda y lepas. Dari segi moral, apa sebenarnya pendirian ULAMA2 BESAR negara kita? Kenapa byk y jatuh hukum harus?? Bukannya memudaratkan nyawa pun kalau xbuat benda busuk ni. Perlu ambil kira banyak faktor??? X boleh sesuka hati??? Cenggitu?? Tong sampah.. tu cuma alasan-alasan orang yang malas bergerak. Dah banyak sangat sampai kerbau dah xde idea, tu y jadi makin lahanat claim diorg. Masalah skrg rasanya bukan dekat kerbau y xde otak manusia tapi dekat cendekiawan2 y ada peranan tapi sengal otak xnak guna.Ye ke?

Metafora said...

guest12345

zaman sekarang ada 2 jenis ulama', ulama dunia, ulama akhirat.

ulama' dunia = dajjal = yg hanya pentingkan keduniaan seperti kekuasaan,pangkat,nama,harta kekayaan. ulama jenis ini juga adalah ahli agama yg tahu hukum hakam, yg pelajari dan mendalami ilmu2 fardhu ain, cuma dibutakan hati kerana mengejar kemewahan duniawi. golongan ni akan mendiamkan diri bila ditanya/dipersoalkan brkaitan dengan perkara yg HAK sdangkan mereka tahu kebenaran. so,sumber pendapatan mereka...entah la..

ulama' akhirat = penyambung tugas Rasulullah s.a.w. = melawan dajjal = orng2 yg sedar/dapat hidayah = terdiri dari golongan2 ahli2 agama dan SEGELINTIR orng Islam yg sedar tanggungjawab utk menyebarkan kebaikan dan MENENTANG kejahatan (aniaya orng tu kira jahat gak tuh). golongan ini lebih sedar akan kepentingan akhirat, sbb tu golongan ni berusaha menyebarkan kebenaran..

golongan ulama' (orng2 yg berilmu) merupakan antara golongan yg terawal akan disoal di akhirat kelak selepas pemimpin..so..

Aidid Mu'addib said...

Shoot! Too big a responsibility...
I think I'm gonna quit soon.
Back to the dark chasm from whence I came from...

Metafora said...

AM

dun be like that la AM, if u out from this, who else gonna kick their ass? they like think using their ass~~

this blog gonna be ur ilmu bermanfaat..saham ni akan terus menerus sampai akhirat woo..

aku yakin ramai dah yg sedar melalui blog ni ttg bahaya nya MLM (or what so called MLM-syariah..damfih!)...

bg aku,secara individu, sedar dan akan alert ttg MLM ni sampai bila2..aku takkan percaya sekalipun MLM syariah atau kemungkinan ape jenis MLM yg nampak islamik di masa hadapan..

AM,

btw, sorry if my word up there make u feel uneasy..huhu..my bad, my bad...

cek chun said...

zm
aku maaaacam paham benda yang hang nak sampaikan tu. well, eh pokcik well kordi mana? haram langsung tak singgah belog sejak lesen dibatalkan. muka kepala dah benam masuk dalam tanah macam ostrich ek?

well zm, bukan semua orang punya kelebihan berbahasa hingga semua golongan dari perempit sampai profesional macam pofeser boleh paham macam bang aidid hensem kita ni. tu pasai tak boleh jumpa dia face to face. kang merembes pulak mat-mat MLMers ni tengok muka dia. iskk..terlajak jauh pulak. ok, back to your comment..

hang kena ingat satu jer. MLM ni buat bisnes untuk dapat untung dengan kadar selaju mat rempit menunggang LC oren yang dah dimodifaikan sampai tak lepas roadblock traffik atau JPJ.

officialneo said...

patut la aku nih jenih yg x teringin lansung dgn MLM ni. Adasebab rupanya.... errr Avon tu MLM jugak ka

Metafora said...

cek chun,

betul la..bukan senang rupa2nya nk xplain ape yg kita paham kat orng nih..huhu..ape pun kat sini, sum aku faham..huhuhu..walaupun aku xde medic base..ttg doom design tu,aku ada terbaca ttg artikel tu..tajuk artikel tu

"What's Wrong With Multi-Level Marketing"

aaron said...

En Murad dgn eksennye bg statement "hanya mereka yang arif dalam bab hukum sahaja yang boleh mengeluarkan hukum". Tu sebab diorang jual garam bukit yg ada uranium, plutonium ngn arsenic tu kt umat malaysia.. Ye la geng HPA dah tanya kt geng si arif hukum jual garam bukit tu ok ape...
Respek la kt profession org lain Bang Murad.. skrg dah nampak kejahilan dan kemaluan sendiri.. ooppss..
Lepas ni geng Mossad blh beli garam bukit HPA, nak ekstrak arsenic dia, nak buat racun musuh.

Suria said...

cuba korang kaji kenapa MLM hukum harus? not haram? in malaysia lah

saya bukan peniaga MLM....tak guna pun product hpa..tp saya belajar syariah dah mentioned sebelum ni kan ha ha..

so i wont take part in hentam ing them..

bila ia tidak diharamkan oleh authority..

Metafora said...

opps..
sini adalah tempat menyedarkan,menyatakan kebenaran, bukan menghentam

Metafora said...

dan tempat utk mengeji orng2 yg beragamakan wang ringgit~~muahahahaha

Abgcengkih said...

Two Words: Machiavellian Economists
Market Segment:
Daripada Abu Sa’id Al-Khudri ra. berkata, Bahawasanya Rasulullah saw. bersabda, "Kamu akan mengikuti jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, sehingga jikalau mereka masuk ke lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka.” Sahabat bertanya, "Ya Rasulullah! Apakah Yahudi dan Nashrani yang kau maksudkan?” Nabi saw. menjawab, “Siapa lagi kalau bukan mereka".

Bomoh Hujan said...

sebenarnya banyak dorang xdapat nak faham ape definisi ketepuan tu.... mungkin dorang ingat mcm tepung jagung....dalam mana2 keadaan..bila "terhenti pergerakan dalam melengkapkan level" dalam mana2 jaringan MLM itu adalah tanda2 "ketepuan" ada paham...sehingga nanti satu tahap.."checkmate" "zero" atau dalam istilah lain....jadi gila meroyan pasal xdapat cari pairing untuk melengkapkan level masing2.....sooooo sweetttttttt...eh..simple jer kalau nak faham istilah ketepuan yang digunapakai kat sini....ape nak penin2...

Anonymous said...

HPA oh HPA... master oh master... daun oh daun... patah tumbuh hilang berganti... wakakakakakakkaka. Bro Aidid... teruskan menulis, tulis dan tulis artikel tentang MLM ne. Penganut tegar MLM takkan berganjak... tapi individu yang membaca blog ini akan terus faham dan boleh menghindari MLM. Konsep haram jadah tak guna satu sen pun dalam perniagaan. Macam jual dadah juga, cuma keburukan dia dalam aspek yang berbeza. Setiap hari aku akan buka blog ni dan kalau ada artikel baru aku akan share di FB kawan2... Alhamdulillah, ada yang faham dan mula menyebarkan kandungan blog ini. Teruskan menulis bro Aidid, bila menulis di blog seperti ini... istilah baling batu sembunyi tangan tu tiada kaitan langsung. Bagi Aku... tulisan di Blog ini adalah, ilmu yang dikongsikan... kalau HPA mengikut konsep perniagaan yang mematuhi syariah dan bercorak islamik, kenapa nak takut Bro Aidid masukkan konsep perniagaan mereka di sini??? Golongan MLM ne memang tak guna dan psycho semacam. Ada ilmu guna ke arah kebathilan... bengap2!

azwan said...

Aidid, Baine, anyone...

Mungkin one day korang boleh contribute dgn tunjukkan financial projection untuk any MLM company. Include also the NPV, ROI, IRR, etc. I don't know the best way to show to the viewers, perhaps just like the previous entry..sketch and scan. Don't know, i am not an IT expert, FB pun tarak. Use layman term to explain. I think through financial projection, one can see how those top management think and act. It shows how important and significant the exponential calculation is, and how and when the market is expected to be saturated, plus the market assumptions.

HhahaHAAHahah...byk plak request aku. kalau bolee laa.

syam said...

tapi weh lulusan al azhar doh.. aidid..ak sero kau kne ade kelulusan yg berkenaan ngn bende2 ni sbelom kau cakap kosong ni... cakap kosong je xlaku doh.. nati ak nk search sal mlms..ne tahu memg syariah..oopss.. ;-p

Metafora said...

aku lulusan sijil,

sijil sampu sampah..mesti aku xleh komen,bg pendapat,mengadu kalu kene tipu..sedih2..

Metafora said...

http://www.hpa.com.my/09/plan.

this link show that..err..i dunno speaking lah...u know..i only hv sapu sampah sijil (i talk bacward??)

that hpa seems like to highlight the high amount of ringgit malaysia..with red color..phycho? tu pun dikira 'menjanjikan' kekayaan cepat..anyone here don't got what im trying to say? sorry...penyapu sampah dunno speaking..sepaling teruk nya broken english..

wadefish aku merepek nih?! always dunno how to xplain to others.sowi AM, azwan, rose, baine..my bad...dunno how to xplain..my bad
(garu kepala lg aku ni..)

SilentReader said...

bro syam... sejak bila plak aidid nie cakap kosong der... dia tulis panjang berjela kt atas tu, skali dengan nombor2 yg bleh wat pecah otak siap, siap dengan artikel2 kopipes dari media2 info yg femes kat dunia nie, ko boleh kata yg aidid nie CAKAP KOSONG???!!

since when dpt title graduan al-azhar tu tanda org tu berilmu?? aku boleh masuk study kt oxford & kluar ngan pointer cukup makan je.. pstu boleh cakap pum pang pum pang gtu.. aku graduan oxford what! not much need to show your credentials if you and people understand and can connect whatever you're saying.. buat pe letak title graduan al-azhar kalau cakap x srupa org ada ilmu.. bikin malu institusi pendidikan yg berprestij gtu je..

still, keep on searching about this MLMS shit and enlighten us all..
moga Allah tunjukkan kpd kita jalan yg benar...

syam said...

sape suh ko malas blajau..orang xnak blaja memeng la jadi cam aidid ni...
ak xnak sokong sape2 tapi memeng aidid ni melampau..ak sero aidid ni org kafir kot nyamar islam. sampai nk menidakkan air zam2.. bertaubat la korang..yang halal tetap halal.yang haram pon tetap haram. kadang2 doh yang haram tu sistem perniagaannye tapi bende yg dijual tu halal..kalu kiter beli barang die xde poblem.. tapi jangan disebabkan nila setitik, rosak susu sebelange.. tapi klu nile yg dmaksudkan tu cam setan@ yahudi..memang rosakla susu sebelange..ker aidid ni di kalangan nile yg tooooooootttttttt....haha... ni care ak berdakwah kat ore bengong cam mu sumer..klu kua hadis mu kate ak pergune kan agame pulaks..tapi ak sero memeng kiter kne guno agame islam sebagai panduan lm idop.. bedaah tul.

Metafora said...

syam,

dop tahu hujung pangkal main masuk kokse umoh ore...mu tahu dop MLM tu asal dari yahudi? kecek molek gak skit..jange orak ore nate kokse..takot keno ko mu smula..mari masuk,masuk la nge fakta..buke kecek kosong..mu jupo doh ko oyak nk wat research? mu jupo nate gapo?

syam said...

jika kita menjatuhkan maruah org..kita pasti akan dibalas kembali.
klu yer pon benci mlm..xseh nok pertikaikn barg2 die doh..ak sokong ne2 jer hok barg islm yg ne leh dipecaye.. mu sumer citer je sal pelan pemasaran yg mu sume aggp nipu tuh. len lorh dah sah hok de barg yg haram ka....ckp jgn pakai lutut... nak sedarkan org ukn ngn kritikan..gne kn ilmu mu utk bidas..len lorh mu lwn ngn org xberilmu..cam ak xleh ckp beilmu sbb mu sume pon cm xde ilmu je..ckp ikut nfsu..haha..ak pon da trikot mu sume..bedaah2~~

Metafora said...

syam

we got clown here babeh!

anyway,which one of the discussion are not using knowledge? janjang arimetrik? u know what janjang is? u know math? u know medic ethic? u know fundamental of economic? u read all what they r discuss about? u know MLM? what MLM is? where MLM come from? u know why AM say that MLM is 'doom design'?
u r the only one that brainless here..come here without facts..u come from what jungle? what forest?

Aidid Mu'addib said...

Wow! Spekong...
Me no paham.
Bahasa donkey ek?

Metafora said...

am

hahaha..dak syam ni baru kuar hutan

pcbahar said...

Laa.. Apa ke he nyer Aidid sampai 3 pagi tak tidor-tidor...
Semangat, semangat..

Teman nengok bahana blog Aidid ni ramai MLMers panas bontot.. Banyak makan cili gamaknya..

Amway Malaysia dah buat iklan TV pula...
Promoters si mangkuk ayun tarik diri..
Doktor Mickey kata ada orang jeles..

Tu la, makan banyak cili lagi..

Sang Penulis said...

uih.. aku paling menyampah mangkuk belajar agama pastu manipulate agama ikut suka urat taik depa.. memg menyampah ngn MLMers.. bukn dengki, tp aku dah merasa mlm ni mcmn.. jd bodo buat setahun. join 2 join neh, dpat.. habuk tarak. bulu ketiak aku lagi banyak. naseb baik mse blaja dulu baru ak fhm mentg ap la mlm ni.. memg gila bab1 la sape2 y join mlm.. bodoh.. ntk diri sendir ngn ntk kuli batak mlm..

syam said...

doh la mu sume.. sape ngate ak dok thu gpe2 ngn mlm nie??...ak thu doh..
mu sume nie hok hall pom nk dihrmkn.. nk ngate ore ngate gtu..ngate ore ngene kt diri sndri.. blah ar...haha...sush bbnr pe kate kte sumer pi dtg esp hpa..free ma..haha..mint bnr ak ngn syariah hok kpiah yg mu sume ngate tuh..sbbkn ak tebace mu sume berbidas ngn murad tuh la ak nk gi..ak nmpk kebodohn mu sume lm perbidsn..haha..ore bodoh blgk sombong..sampai hadis nabi pon nk lawan...menempah maut lorh tuh... (^@^)

syam said...

lagi1...xseh lorh ore yg sme smpai 2 ,3 komen gne nme yg len...hoho...ak xngate komen yg kali nie...hik3...sape trase..wat bodo jah yew..

Rose said...

Satu soklan terlintas bila baca komen syam "sampai nk menidakkan air zam2." Bila pulak kat entry ni ada sebut air zam-zam? Pastu teringat air mizam...hahaha...agaknya tu la maksud syam....camne boleh confuse air zam-zam dengan air mizam nie syam?

Ko betul2 percaya ke syarikat tu claim air tu campuran air zam-zam? Alahai syam....suci sungguh kamu..Ni la jenis orang yang senang kena kelentong dengan orang yang gunakan agama...

Saya memang sedih bila tengok blogs/websites yang dok tunjuk water crystals yang kononnya air zam-zam - cantik tiada tandingan- padahal memangla water crystals macam tu. Tu pun dah boleh buat bahan kelentong kat orang2 kita. So, camne?

ps komen2 syam yg akhir2 tu sangatlah susah nak paham. Agaknya tak habis belajar mengeja atau menaip budak ni. Nak bagi hujah tapi cam budak gagap or cacat percakapan, camne orang nak paham?

syam said...

pe lorh ko ni bunge rose...nk ngate orang gune agame ...tapi ko ni gne kan bahase bebunge cam rupe ko laks..haha...tu la..xcmpur msyrkt..bahsa ganu or klate or utara or selatan pon xtahu... jgn memfitnah org ...kalau orang cerite sesuatu yg baik kita jgn menidakkan..melainkan kita dah ada bukti tentang penipuan mereka...jika tidak tahu lebih baik berdiam..bimbang menjatuhkan akidah sendiri...

syam said...

tibe2 je terasa sgt beradap dan dihargai kerana ade si bunga rose ni yg masih mempunyai adap dan budi pekerti dalam perbicaraan.. tp syg pintu hati masih tertutup... aku nasihatkan korang bykkn tuntut ilmu agame supaya yang dunia akan menyusul dari belakang...ak nk kongsi hadis kat sini pon kunk kate aku gune agame pulak. biar kite gune agame tp jgn permainkan agama islam kita sendiri..

Rose said...

Haa, kan best bila type molek-molek...Fitnah kat mana yek, nak tahu gak. Cerita la satu-satu, pastu terangkan kenapa tu fitnah, mungkin kita boleh paham sama-sama.

syam said...

air mizam...formula nye ade cmpuran air zam2..wlopun ukn 100% air zam2.. aku xnmpak ape2 pon unsur syubhah pada produk nye.. pada sistem perniagaannye mungkin ade.. inilah orang melayu..sukar betul nak menyokong perniagaan sessama bangsa. aku berasa malu ngn bangsa cina yg sentiasa menyokong sesame produk bangsa mereka..sedangkan yahudi sendiri pon bersatu padu dlm perniagaan mereka.. inilah rupanya melayu yang dikatakan xkan hilang didunia... pepun time kasih pada rose sbb mengembalikan ketemadunan bahasa...

syam said...

aiyo..itu fitnah pon xtahu upenye ko rose...hoho..pegi kedai buku...bace la buku agame2 byk2 supaya ko thu ape mksud ak..ye la..da name pon komen je..klu nk cite pnjg2 bli bku sndri ar..haha. or suh jah si aidid tulis tajuk sal fitnah..mesti bes... dah2..:-p

Rose said...

Okla, bayangakan ada air zam-zam dalam produk tu. Berapa % agaknya? Pastu ambil hanya 5 titis. Berapa banyak air zam-zam tu kita dapat sekali ambil? Cukup ke untuk "sembuh"?

Sebenarnya bagi saya, baca doa pada air biasa pun sama effectnya seperti minum air mizam. Bila kita percaya dan yakin dengan kuasa Allah, memang dengan izinNya, kita boleh sembuh. So, nape nak kena bayar RM36? Ada yang tak kena bila orang jual mahal benda yang patutnya free..

(Scientifically, the power of the mind can do wondrous things like switching on various genes in your body that can help to combat illness and increase your immune system -ala, placebo effect).

Rose said...

Anyway, ni entry HPA, sorry readers lain, termasuk lak bab air mizam. Sekadar bagi contoh je.

ps pasal fitnah tu, saya tanya tang mana AM fitnah. Serta hujah2 Syam kenapa cakap dia fitnah. Tu la maksud saya. Kalau pi kedai buku pun, rasanya takde buku pasal fitnah Aidid Mu'addib mengikut kata syam. Ke ada?

SilentReader said...

abe syam.. akak rose tu tanya, yg mana kat blog nie yg fitnah a.k.a x betul nya tu.. boleh abe tolong tunjukkan yg mana salahnya, nanti boleh la abe aidid perbetulkan mana2 yg salah tu..

setakat yg saya tau, hanya orang yg dituduh itu saja yg boleh kata bahawa dia telah difitnah, kerna hanya dia yg tahu akan kebenarannya.. bagi kita yg dengar akan fitnah itu, kalo kita tahu akan kebenarannya, boleh la tolong bagitau apa yg fitnahnya.. kalo kita xtau apa2, kita tutup telinga saja la..

kita bukan xmau sokong perniagaan org melayu, kalau betul2 legitimate dan berkualiti perniagaannya dan produknya, memang kita akan sokong habis-habisan.. btul x..

pasal air mizam tu, abe aidid dah tunjukkan possibility yg air tu kurang kualiti.. xde masalah kalo nk bubuh air zamzam, actually mmg molek sangat la kan.. yg problem tu adalah bahan2 yg dikatakan ada dlm air mizam tu sesetengah nya adalah bahan radioaktif sebenarnya.. kalau betul2 ada dlm air tu, boleh memudaratkan para penggunanya..

apa2 pun, jadilah seorang yg open minded.. gabunglah iman dengan ilmu, baru la sempurna sket.. =)

Metafora said...

rose,

syam ni budak lg..dia jenis tak bercampur nih..baru kuar hutan..pastu main terjah je ngan orng2 lain...dia ingat orng lain sama hutan mcm dia..di xbaca entry, sbb tu dia gitau AM tuduh tanpa bukti..

budak syam ni pun mesti fail kimia..atau, dia tak amik aliran sains dl kot..

cakap kosong wat pe syam? bak sini bukti..kat blog ni da penuh bukti..ko punya bukti mana? pi la masuk hutan blk weh..cari bukti dalam hutan

Metafora said...

rose,

aku rasa ada kot si syam ni jumpa kat hutan rimba bookstore yg jual buku kata AM wat fitnah...tu yg dia kuar hutan heboh kat kita ni..

wakakakaka...opps!! susu!

Adinda said...

Abe syam nihhh..
Tengah maley buto baru sibok datey kata fitnah, fitnah belaka. Mu ni baca ke idak haa abe? Sejak bila abe aidid pertikai air zam-zam ni? Mu kecek molek-molek sket.

Sang Penulis said...

ini la yang dikatakn di dlm agama sebagai taklid aka terima membuta tuli.. hanya orang yang bodoh, tua, bengap je boleh membuta tuli. ada akal ,ada kemampuan nk belajar xboleh, haram.. xpercaya bukak la kitab fatwa, karangan mufti mesir sal menerima pandangan n pendapat dlam agama.. tu dalam hukum hakam agama, ni dlm kes muamalat aka bisnes dlm islam, same je, islam n syumul. kena ikut islam 100%, kalo nk ikut ikut-suka-hati bik xyah, nti sush nk menjwb kat sane. kesian kat syam tuh, bodoh ye.. meh, baca dengn rela hati bagi bijak.. insyaAllah

Sang Penulis said...

xtau asal aku bengang ngn budak syam<ganu tuh. asal kate kitorg lwn hadis nabi.?? ko tahu x, mcmn majlis agama memutuskn y MLM halal?? xade ayat quran n hadith ckp mlm halalan taiyiban.. diorg pakai ijtihad, ko tau ijtihad tu ap ha sengal? lagi satu hal nk ckp salh, hadis sahih check dlm sahih muslim..nabi ckp, antara dua perkara y xjelas, halal ataupun haram, pilihla haram. tu nabi pesan bai.. ko jwb syam.. ko jwb.. ak trace gak ip ko krg.. sori..(overreacting)

sme1013jb said...

Pokwa said, " ..hanya orang yang bodoh, tua, bengap je boleh membuta tuli."
Janganlah sebut orang tua, terasa hati saya. Saya tua tapi tak membuta tuli percaya. Guna akal yang rational (bukan emosional), ilmu pengetahuan, bukti sains, untuk menilai/mempercayai sesuatu

fairuzdanu said...

salam
saya pun jadi terpanggil nak komen because of En syam ni.
Kenyataan2 yang di berikan conflicting with each other.

He claims that orang yang mengomen di sini ikut nafsu, tapi setelah saya teliti kenyataan2 beliau, macau dia pulak yang baca apa yang si sampaikan disini dengan penuh amarah sampai missing the point.

He claims orang kat sini buat fitnah and tanpa bukti, bang, bukti2 bartampal2 dari research paper sampai ke explanation. nak bukti apa lagi.

PAdahal, kenyataan2 beliau lebih berunsrkan fitnah.

SAya baca semua article dan komen2 di blog ini, tiada satu pun yang melwan/menyangkal hadis nabi.

Dan sekiranya en syam baca article pasal air mizam tu dengan minda yang terbuka, looking at facts yang ada di dalamnya, en akan sedar kot, tak denya dia kata air zam zam tu haram ke apa ke. the point of that article is to show that how orang nak tipu/attract org islam, by guna nama air zam zam tu utk islamkan prduk.

The rest of the article is about why the product is a scam, because it claims to be, well..the best word is Magical, air ajaib ni, sembuhkan semua, dari gangguan makhluk halus hingga ke kanser. sedangkan bahan2 lain yang di tambahkan dalam formula tu, at best questionable benefitnya.

itu isi article tu, kecuali en syam dok focus kepada kutukan/makian aidid kepada pengasas/pengamal air mizam ni, itupun tak de sebab nak marah2 sangat kecuali la en syam ni salah sorang dari pengasasnya. hu hu

JEEN said...

AM,

Ari tu, saya tanya anak buah saya (umur 20an) mengenai tepu. Dia kata tepu tu maksudnya dah pekat atau keras.

Utk menerangkan kat dia maksud tepu, saya kacau gula dan tambah sedikit demi sedikit sampai gula dah tak boleh larut.

Tapi... penggunaan 'Ketepuan' dalam subjek MLM ni tentu lebih membingungkan orang yang dah sedia bingung kan ?

Aidid Mu'addib said...

Mat rempitnya baru keluar utan tu kut... Itu yg spekong bagai nak rak tu.
I'm not sure I should dignify the whole conversation with a response.
'Less I'd write one whole article back again about stupid magic water...
and about the estupido-tonto-loco who defended the product like donkey.

JEEN... aku ikut style CheDet.
Basic ECONOMICS:
1. Ko ada produk utk di jual kpd pelanggan
2. Lagi ramai pelanggan lagi byk untung
3. Lagi byk reseller, lagi byk produk boleh keluar kpd pelanggan
4. Lagi byk pelanggan lagi byk untung, ingat?
5. Terlalu ramai reseller, lagi ramai reseller rugi akhirnya
6. MLM tu bzns pundek sebab reseller terlalu byk - takde "braking system".
7. Bila reseller terlalu ramai - KETEPUAN berlaku
8. Dalam MLM, reseller itu sendiri adalah produk yg menguntungkan
9. Tapi, alasan org MLM - mereka jual produk, kiranya, MLM tu 10% haram la gitu
10. Dalam Islam ada isu 10%, 20%, 80% haram ka?

hyelbaine said...

@ Azwan

"Aidid, Baine, anyone...

Mungkin one day korang boleh contribute dgn tunjukkan financial projection untuk any MLM company."


Bro I would love to do it if the company is willing to share such information with everyone but then again one can't really expect such a thing wont it?

I mean if the number of "businessman" is so secretive to them, what more such delicate financial information?

As for SSM, most MLM companies don't survive long enough to submit their yearly financials while those like HPA hide behind "koperasi" which are not required legally to submit their accounts.

Metafora said...

syam,

kembali lah...come here babeh..

minah_stapler said...

how ridiculous is this... that some meLAYUs insist on doing everything using MLM.

Just reminds me of a friend's story of how her so-called Muslim boss went to eat at a food stall in China. He ordered a plate of fried rice which obviously have bits of ham in it. So he just picked the bits and pieces of ham with the chopstick, put it aside and ate the food. Tadaaaa... bersih lagi suci??

Haaaiizz apa nak jadi ni. Dah lah tu... product yang dijual pun macam siot jer *facepalm*

Johey Oak said...

Dalam FB MAB tu ada tulis:

"Dalam HPA saya tidak kenal orang yang ke 3 kerana dia tidak bekerja jadi dia tak dapat apa2 pun dari HPA"

Err...macam konflik dengan pelan komisyen HPA je. Tgk kat HPA tu boleh dapat sampai 13 downline. Correct me if i'm wrong.

Satu lagi pasal air zam-zam, mana ade org dalam blog ni yang kutuk2 air zam-zam. Air zam-zam tu kebanggaan org Islam, bukti kekuasaan Allah. Janganlah baca sekerat jalan je, nanti pemahaman pun salah.

Johey Oak said...

"how ridiculous is this... that some meLAYUs insist on doing everything using MLM."

What to say, Me Love Money (MLM).

hang jebat said...

petikan dari ayat syam...

"yang halal tetap halal.yang haram pon tetap haram. kadang2 doh yang haram tu sistem perniagaannye tapi bende yg dijual tu halal..kalu kiter beli barang die xde poblem.. "

hmmm...mengeluh panjang aku baca ayat neh....

Metafora said...

hang jebat,

ayat syam tu yg buat aku kata dia tu budak lg..baru kuar utan rimba mana ntah...dia ingat halal haram boleh dicampur2 cmtu je..gilos

Asyraf said...

@ZM,

aku baru nak tegur benda yang sama....

Eliza said...

Quoting Aidid "Shoot! Too big a responsibility...
I think I'm gonna quit soon.
Back to the dark chasm from whence I came from..."

Aidid dear..if u quit, ramai awekz2 Aididleaks FRAST okeh! So, dontcha even think of quitting ever..i f u do so, takmo kawan dgn dia lagik sampai bila-bila.. :D

ps: Update selalu eh.. ;)

azwan said...

Jual je la air zam-zam macam kat kompleks tabung haji tu, ground floor.

Ni air mizam....air mazi ke hape neh. ade tellurium, hpaium..dah lebih2 la tu.

Bodoh punya sham. cakap biar ber point. Matlamat menghalalkan cara..gitu? Gunakan ilmu dol. Balik masuk hutan je la...ikut nyondol macam makhluk tu. main redah je. hmmm...loser.

Penulis said...

hehehe..inilah zaman sekarang..berbangga sangat dengan ilmu agama yang diperolehi dari master la,PHD laa...dah kira hebat..dey tambi..ilmu agama bukan semesti betul kalo ko ambik master ke phd ke..ilmu tu boleh terpesong...kalo ko nak belajar sangat ilmu agama yang sebenarnya..fiqah ke, tauhid ke.. ko takyah la pegi U, ko cari guru mursyid la dol.. yang manusia berebut belajar kat U tu bersebab..nak kelulusan lps tu nak keje, buat duit..dapat nama...bukannye belajar ikhlas kerana Allah.. aparahhhh Master kunun..

Anonymous said...

lu gila la syam..

halal tetap halal..haram tetap haram..

matlamat tak menghalalkan cara ok..!

ke kau ni yang menyamar sebagai orang islam..?

azwan said...

Patut kalau serbannye makin tebal dan pjg, kenala makin tunduk.

I am still wondering how plutonium and uranium can cure heart disease. Camne ek..?? any opinion?

Maybe dorang belajar dalam master muamalah? yaaaaaa al-faaadhilll? kah kah kah!! dah tau bengap ilmu sains, power ilmu agama, al-ulamak, mintak la pandangan yg pandai sains. Ini serban dah 80 hasta...berat 80kg, tapi ego melangit, takbur ya amat.

Aku ingat lagi masa first komen dgn AF Ustaz Ahmad Adnan, panel syariah HPA...Jelas2 dia buat silap pikir statement tuduh ulamak bangang tu datang dari anti-MLMers. Sah2 dia dah salah sangka. Sah2 dia silap. Tp takde pulak dia merendahkan sikit diri, khusyuk tawaduk, cakap dia tersalah anggap punca statement tu. Taknak ngaku...ulamak hape gini? nak jage air muka HPA pun ada cara. fail...fail...fail.

ahmad endo said...

tq aidid!!...sebenarnya aku personal ada email pasal hpa taun lepas...tapi time tuk ko tengah bz ngan ac...hahaha.....tq!!

syam said...

syam mari...hoho...kembali dr utan...nmpknye mu sumer da pegunakan agme...haha...ngate ore jah..haha... ak de tbce komen yg lalu hok entry len..sian ngn al kopiah tuh sumer berbidas bgy nop mmpus gne hdis pom tetp ne ngate gk...ni kn plop ak.. oyak ngn ore dh terttup pntu ati xgne..bia yg Ats jah buke ati2 mu.. aidid...pe lorh slhnye mu tulis entry yg xmenjatuhkn ore.. entry pon ayt xprofsionl..da ak pom jd supo xpro cm mu pulaks...haha..tme kse yo nyeru ambo mari...hik3~~

Adinda said...

Mu gyoyak natey apo abe sham?
Cuba kecek bahasa melayu baku. Mampuih ambo nak pahey gini.

Aidid Mu'addib said...

Laaa.. betul leeee... ini bukan bahasa kelantan neh...
Ini bahasa donkey terencat akal IQ 100%... of 63

依之汉 said...

memang saya tak paham pe entah abe syam tulis per. Dah la gyoyak kelate. Tambah sms lagi... ayoyoy... ama.. apa ..ilek ilek... talak paham lorrr. mu meme datang dari mana ni?

Panas bontot gamaknya tu...

azwan said...

Loser lu dol. Ada scrotum meh berdebat kat sini. Ckp pun mcm kambing.

Plutonim leh cure diabetis? Bior beno syam?

Sang Penulis said...

quote balik.."yang tua spt y dah nyanyuk,xmampu nk mencari kebenaran".. n,mangkuk syam tu bukn kelantan la weh. tu ganu.. tranganu.. memg xde mase depn nye budak..

H M said...

hahaha.. klakar la sham ni. aku tak reti speaking kelantan tapi boleh la sikit2..

mu suko minum air beracun?

mu pecayo air zam2 + racun bulih elok sakit jantung?

bakpo jual air zam2 campur bahan kimia? jual air zam2 asli tokleh ubat penyakit?

mu raso molek jual air zam2 + racun ko ore lain?

mu ado akal, fikirla sendiri..

Shaheera said...
This comment has been removed by the author.
pprtz said...

syam tu orang terengganu la. jangan confuse ye kelate dengan ganu.

aaron said...

bahasa 69 tu..

Metafora said...

syam,

si badut ni cakap ape?? sampah ke? guna bahasa rojak hutan mana tu weh? professional? ko? hak tuih!

Asyraf said...

syam guna bahasa hebrew kut....

Metafora said...

asyraf,

bahasa utan rimba mybe..hahahaha

H M said...

pprtz, minta maaf. gannu then..

kot ye pun sham, tulis elok sikit boleh.. cikgu sekolah tak ajar tulis karangan ak = aku. nak tau berapa kronik masalah ni?

slm, blh sy dtg blk mdm skjp lg? blh yew..

haaa, macam tu la student email aku. gilo..

eera said...

adik sy tulis pon lg senang nk paham dr si ayam nih...

eera said...

eh silap... si syam... huhuhu

Metafora said...

eera,

hahahaha..ayam~~
ko wat aku gelak..besh2~~

eera said...

hahaha... lawak yg tidak disengajakan...

wv : loser (haaa..! amik kau...!)

Metafora said...

eera,

seyes beb,mmg menjadi...well, mana syam ni...bosan tol la..

w.shahrol said...

salam
abg aidid..tolong usha sistem insurans sama.macam lebih kurang je

eera said...

tgh belajar nk perbetulkan tulisan n ejaan dia kot... kihkihkih

Metafora said...

eera

ye la tu kot...cara dia cakap cam dak sek je lg tuh...

Metafora said...

aku dapat kat blog;

Cara mudah tipu melayu



Sozcyili : Encik penipu, bagaimanakah anda menemui rahsia untuk menipu orang melayu melalui internet?



Penipu internet : Mudah sahaja. Setelah saya menafsir otak melayu saya dapati kebanyakkan dari mereka memang tamak dan bodoh. Malahan mereka mahukan duit datang terbang2 kepada mereka tanpa perlu usaha keras. Itu sebab saya menipu. Saya neh dikira macam membantu juga lah kepada mereka2 neh agar mereka faham sikap masing2.



Sozcyili : Berapakah pendapatan harian anda melalui skim tipu2 melayu neh?



Penipu internet : tak terkira. Sebab saya ada pelbagai strategi dengan pelbagai nama + watak + lakon wayang + pentas + web + dan macam2 modul penipuan.



Sozcyili : Hebat. Boleh kongsikan serba sedikit tipsi penipuan encik dengan kami?



Penipu internet : Boleh. Begini antara cara2 yg saya sering gunapakai. Saya andaikan kita menipu menggunakan laman web. Mula2 kita bina satu laman web untuk menjual ebook. Kemudian nya kita bina blog. Dalam 3 ataupun 4 blog. Dan mainkan watak2 dalam blog tersebut. Lebih kurang macam berlakon lah. Cuma kali neh kita tak gunakan platform tv. Sebaliknya gunakan internet. Kemudian kita buat lah watak konon nya pemilik2 blogs tersebut telah menjadi testimoni kepada product kita. Nak lebih dasat, lagi bagus kalau kita dapat bentuk 1 team penipu yang cekap. Boleh kita buat video. Kemudian sebarkan kepada melayu2 yang mudah kena tipu.



Sozcyili : Apakah peluang pasaran menipu neh masih terbuka luas lagi?



Penipu internet : Ya, malahan berkembang. Jika dulu kita cuma menipu guna blog dan website. Tapi kini kita ada video, ada facebook dan twitter. Ini memudahkan lagi bentuk penipuan. Saya hanya perlu cipta 10 ataupun 20 account fb dan menyamar sebagai orang lain untuk memuji2 product saya. Saya yakin orang melayu memang mudah cair dengan taktik macam neh. Bagi saya taktik ini memang classic tetapi berkesan sampai ke hari ini.



Sozcyili : Antara taktik2 lain yang menarik yang boleh dishare sekali?



Penipu internet : Tunjukkan gambar duit. Ataupun angka duit. Jangan bimbang kerana kita memang ada pakar teknologi yang mahir. Kita boleh create semula gambar yang seakan2 bank account untuk tipu orang. Kita mesti berusaha untuk tipu orang habis-habisan. Kalau tidak macam mana lah kita nak kaya segera.



Sozcyili : Macam mana pula dengan anak2 buah encik penipu? Adakah mereka juga kaya seperti anda?



Penipu internet : Owh tidak.. tidak. Mereka semua nya bodoh. Sistem piramid yang diasaskan oleh saya hanya mampu mengkayakan saya sendiri. Yang lain2 tue hanya mampu menjadi kuli batak saya dan mereka akan terus terusan ditipu oleh saya. Itu sebab pangkat mereka anak2 buah penipu bukan macam pakar menipu macam saya.



Sozcyili : Tidak kah anda risau akan orang lain yang mungkin cemburukan kejayaan anda?



Penipu internet : Owh tidak.. tidak. Mereka melayu memang macam tue. Pantang tengok orang menipu sket. Mula lah sebar kat blog. Aididleak ke apa ke itu semua nya hanyalah cemburukan rahsia kejayaan saya yang boleh hidup aman di malaysia tanpa kekangan penguatkuasa meskipun telah menipu orang berkali2 dengan pelbagai identiti.



Sozcyili : Apakah ada pesanan terakhir untuk mereka2 di luar sana yang ingin berjaya seperti anda?



Penipu internet : Teruskanlah menjadi bodoh. Semakin anda bodoh semakin senanglah penipu macam saya boleh berkarya.

eera said...

w.shahrol,

sistem insurans..? insurans apa tu..? terkejut jgk nih klu sistem insurans dh wat MLM jgk...

Adinda said...

Zm, eera,
Go get a room

Metafora said...

adinda

??

profwacko said...

hahaha ...

yep, aku pun ingat system insurans nie mcm ikut MLM gak. pernah jadik agen sekejap, ketua agensi promote kalau dpt cari agen baru, kita dapat imbuhan skit, kalau dapat carik client pulak bleh gak dpt imbuhan lain.

Bomoh Hujan said...

syam nih ngah
mabuk todi
mabuk air mizam titis kat anak mata
ke mabuk air bateri? hahhhahahaha
kompom dia xpaham pemende aku taip nih...hihihihihiih
ke kurang kasih sayang....tang kata aidid fitnah tu pun xterjawab....dey macha....yilek..tarak....aiyo...amma appa yanadey..pundek la..no point..pi terjun lombong...berenang ngan anak itik....kuikuikui

mrs.sinchan said...

Salam Aidid.. i follow your blog since last year n really bersyukur sbb jumpe blog ni so xdela tertipu lagi oleh produk2 MLM ni.. Last month, my father tibe2 je beli satu dozen jus jambu batu beharga RM152. terkejut bile tengok dia bawak balik... dlm hati da terdetik, sapelah yg tipu bapak aku ni..isk..isk.. so i pun search la sape yg jual jambu ni & i found out this blog. http://sunriseguava.blogspot.com/.
After a while searching for this jus info, found out macam ada kena mengena dgn Sime Darby plak... hmm.. confius ni... Minta tolong buat entri pasal jus jambu ni boleh.... benci betul bile melibatkan orang2 tua la MLM ni.. adoyaii... thank you..

kr555zal said...

mutation in human evolution...mri kita minum air plutonium & uranium!

nk lg snang..minum urine je le woi!

klu plutonium snang nk dpt,aku rsa mmg syok le dr. emmet brown nk power-up keta time machine delorean dia!

eh,post kt salah topik...jgn mrh aaa...

-Faridz- said...

agk2 leh jd XMEN x klao ade metal2 tu seme.? hahaha ex-men ade la. sbb da kojol.

-Faridz- said...

mcm2 da dunia skrg ni. chayok2 aidid!

Metafora said...

aku nk jadi optimus prime la dengan produk2 tu leh? xpun magneto ke..cool beb~~

w.shahrol said...

eera..
maksud sy cara pengurusan agen la. tp produk xde ape, solid. sekali tengok macam 'mlm'. mungkin strategi pemasaran kot@ memang dah gune sistem multi level

w.shahrol said...

1 lg..rasenye semua company insurans gunakan cara yg sama rekrut, train, uruskan agen2 diorang

lalacici said...

aku follow blog ni agak lama jugak and satu benda yang aku perasan tak berubah dari dulu sampai sekarang..bila abg aidid, kak rose ngan abg azwan berhujah gi lawan troll or yang nak counter argument dalam blog nih..entry aidid, rose n azwan aku baca sekali dah paham and boleh digest, tapi yang si troll or product defender aku baca 10 kali pon still fikir lagi diorang ni nak cakap ape sebenarnya, dah la tak jawab soalan, komen keluar topik pun ade..ni kalau gi interview awal2 dah kene reject nih..curious pulak camne korg jual produk korang boleh laku ye..heee..

Mata Hati said...

MOHD FUAD F.A.T(Fatso Al-barai Tua)..BAPUK TUA..MEH SINI MEH KLU NK MERASE KENE TAJI DGN GUA MEH...

http://www.facebook.com/home.php#!/pages/Network-Marketing/205798989457978?sk=wall

layanglayang said...

tuan tabib... aku rindu la kat ko bang.. lame xdgr cite... pe kabo skrg? sihat? aku axe_ace... parit raja? ingat? uwh... baru tau skrg brader da de blog...care2...mmg power..

Adinda said...

Mamat ni kalau tak kacau abe aidid, tak boleh klimak gamaknya.
Fakof matahati!!

Aidid Mu'addib said...

Ace... ssshhhh... slow down beb...

Mata Hati...
Ko tu dungupiang gilababi dol... just live with it... move along bitch! Aku dah TAJI ko dulu2 sampai ko tergolek-dog cirit... tak payah perasan ko boleh nak taji2 sapa2. Ko pun dah mengaku IQ ko 100%... 100% of 75, apa lagik tak sudah2 trolling kat sini dol? Udah la tu... takde org peduli pengamal skim piramid macam ko deeerrr... go fly a kite, or terjun lombong, jilat bontot ACMang... or something, or whatever... ada gak pekdahnya.

What the fuck la ko neh? Dungu sungguh erk?

Yang benar,
MOHD FUAD BIN BAHARUDDIN

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!
Lurus-bendol gilabab, ada perasan nak taji org...
Taji bontot sendiri tu ha samdol... hopeless.

Fitrix said...

@matahati

Page tu 4 org je like.Kemudian aku tgk admin je yg post kat wall.Yg bls komen kat wall post admin jugak.KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH.X kuasa la nk bertaji kat page meroyan tu.Bertaji je la kat sini.Takut ke?

Adinda said...

tu pasal kena promot kat blog ni.
FB nya takde sapa nak like. Hihihi

Bomoh Hujan said...

taji kontot...taji tumpul.... anak kucing sengeh jer... hahahahaha abam mata babi... eh hati... pi la... terjun lombong... main ngan anak itik... suh suh suh suh.... jauh bebenor tetinggal bas.... wehhh pi tolong AC mangkuk ayun tu jual minyak kelapa a.k.a santan kelapa... nak dibuat MLM tu.... stay tune~~~ hahahaha

Bomoh Hujan said...

alolololololololo sian nyer abam mata babi..eh hati nie.... buat page kat fb rupe nyer... mcm terdesak jer hahahhahahahhaha...... alololololololo mucuk2 bububu cakk~~ hahahaahhahaha....alalalallalalala muahhhhh hahahhahaha....

Adinda said...

dia tunggu tok moh komen tu. Hihihihi
Jangan lupa bawa teh ais buat bekalan. Boleh jampi tepung tawar sikit Fb dia tu

Unknown said...

Mengata org tak pandai tapi diri sendiri nak mengeja pun tak lepas. Repeat tadika balik la.

Bomoh Hujan said...

adinda.....
xpayah komen pun ..page cikai tu low class.hahahaah... nah klik kat sini reramai... ingat si mata babi tu..eh hati tu je pandai taruk link.... ai pun pandai la..... hihihihihihh....

adinda sini terjawab semua nya hahahahah http://www.facebook.com/photo.php?fbid=157723154297541&set=o.144366415620850&type=1&theater :D

anon said...

dok mata2 ni... geng illuminati ke apa ni? blog ni x mengganggu pon "bisnes" "network marketing" ko tu..

terus la post and reply sendiri kat page facebook ayam ko tu.. ajak downline2 ko like skali suma... ???? profit!!!

lame-ass

Aspire said...

Tok moh like mata hati. Hehheheee....

cek chun said...

kuikuikui

Bomoh Hujan said...

kejadah aku nak like wehhhh... busuk org nya si mata babi tu.. eh hati... hahahhahhahahaa euuuuuwww jauhkan la org spesis mcm mata babi tu... eh hati... manjang tersasul..... sori~~~

依之汉 said...

alamak? takda link aku nak dislike si mata al-illuminati tu...

ish. Aku kira like link bomoh hujan cukup la.. lepas gak lawak kat si mata al-illuminati tuh. hahah

Aspire said...

Tahlah... Aku tak faham ngan mentaliti sesetengah orang...
Benda dah terang2 membawa mudharat pada orang ramai, apa yang nak ditegakkan lagi benang yang basah??

Adinda said...

Errr...Sebab benda dia tak tegak??

aaron said...

mata hati.. imej mata sebelah tu mengingatkan aku kepada penganut Freemason.. Jgn lupa semelih kambing itam beb..

azwan said...

Amende la si Mata Hati obsess sgt dgn si Aidid "Fatso"? kah kah kah!! Obsess gilabab sampai cakap sorang2 kat FB. Satu geng dgn si Zali kordi, mlmclass.blogspot...yg komen pun satu jek. Memang panas bontot sampai melecur qubul dan dubur.

kalau betol taiko MLM, just rileks, just cont cari downline, just cakap sorg2 atas stage...buat bodo dgn blog nih. ini merapu tak sudah2.

Adinda said...

Bukan taiko tu, pencacai jer tu. Mesti merembes sakan kalau abe aidid gi komen kat fb tu.

SilentReader said...

mod's reminder: to mata hati, no need to go trolling over here if the contents in here does not implicate you in any way.. we people are tryin to have some decent intellectual discussion here.tq

Unknown said...

@azwan

setuju bro. orang nak meniaga, dia tak bawak emosi sgt bertempik sana-sini. fokus pada perniagaan la.

so mati hati (intended), tak terjejas ke bisnes menepek kat sini?

zargus2702 said...

-yang penting bg aku adalah penguatkuasaan @ undang2 yg ketat utk mengekang skim2 merapu cmni..negara kapir yg hari2 duk tibai babi panggang, togok arak hari2, bab etika perniagaan, bab penipuan dlm biz,bab menyekat skim2 yg lahanat ni yg terang2 menindas manusia, mereka sgt la bagus dan pantas dlm menangani isu2 ni..

-tp di negaraku Malaysia?..alahai amat la menyedihkan..

provoke said...

salam..MLM,Dr,mickey mouse,Air mizan dan semua artikel yang ada dalam blog ni dan tak lupa juga aidid muaddib memang takde beza pun.sama2 jatuhkan maruah agama dan bangsa..jangan la ada yang butthurt ok.nak cakap biar beradab..tuhan bagi otak,bagi mulut dan tangan untuk menaip..tapi kesian..dalam perjuangan kau tersasar bro..

zetisweet said...

diam la ko provok!!

Oh Oeya said...

Assalamualaikum.

Terlewat dah mokcik nih.. Dari semalam nak mengabiskan baca, pagi ni baru dapat beri tumpuan..
Sebabnya mokcik dah jadi translator kat my Boss pasal blog Adidleaks ni..

Why?!!..

Yaaa my Boss Mr. Lai Yem Kat semakin berminat mendengar hujahan di blog ni.. jangan tak caya ye!.. bukan senang nak translate weiii!!..

Antara katanya "Wah ini Melayu manyak pandai, logik n facts hoh!.. Manyak Melayu ini macam Malaysia bagus wo!.."

Serius!! mokcik bukan jek tak tentu pasal k..

Banyak dia puji Mr. AM.. My Boss 100% KAFIR ok.. Dia bangga dengan Mr. AM ok..

Ni antara yg buat my Boss sampai terbatuk-batuk ketawa..

"Dia orang lebih kesahkan tengok cite porno daripada kesah anak Melayu yang kena kencing 5 billion setahun oleh syarikat MLM... dontcha know this babe? "

Blogger Aidid Mu'addib said...

Wow! Spekong...
Me no paham.
Bahasa donkey ek?

Sungguh betul cinapek sorang ni nak faham apa yang nak disampaikan oleh Mr. AM.. Dan dia faham ko!.. siap tokok tambah menyokong sebab itu dan ini.. dapat lagi tambahan ilmu mokcik ni Alhamdulillah.

Yang mokcik naik fenin bila comment dah start guna bahasa negeri memasing sebab harus amik masa untuk faham kemudian translate kat dia kui3..

Taknaklah emo pada yang masih tidak setuju dengan kewujudan blog Aidileaks ni.. anggap saja mereka yang tersebut belum memahami hujahan berserta fakta di blog ni :)

Mokcik follower tegar blog Aididleaks..

Mokcik orang Johor der..

Mokcik pure Jawa..

Salam.

Bomoh Hujan said...

provoke said...
salam..MLM,Dr,mickey mouse,Air mizan dan semua artikel yang ada dalam blog ni dan tak lupa juga aidid muaddib memang takde beza pun.sama2 jatuhkan maruah agama dan bangsa..jangan la ada yang butthurt ok.nak cakap biar beradab..tuhan bagi otak,bagi mulut dan tangan untuk menaip..tapi kesian..dalam perjuangan kau tersasar bro..
June 25, 2011 10:07 AM

tersasar? hahahahahhahha tang mana tersasar tu..kat bilik mandi? kat parking kete?...mesti slalu pancut kat dinding xpun kat mangkuk jamban nih.... xpun pmr zero.....dey......yg penting kupasan nya... ko mention... benda yang org lain x amik port la...adesss... nama pun provoke...suh suh pi terjun lombong...main ngan itik..


hihihiih untuk si mata babi..eh hati tu.... nih hah ada link baekkk punya... mau sangat provokasi yeaaa....aku peduli ape..... http://www.facebook.com/photo.php?fbid=157830324286824&set=o.144366415620850&type=1&theater dari dulu dok stay tune stay tune.... kalau guna tune talk pun x parak mcm ko mata babi... eh hati....siyes beb..kalau aku menganjeng memang berattt punya.....

provoke said...

lex bro..faham betul2 ape aku cakap..jangan ingat semua perkara perfect.aku guna nama ni ikut suka.takde kesan pun pada sesape.tapi aku just nak korang faham ape yang tersasar di perjuang dia.ok...aku sokong ape yang dia perjuangkan pada asasnya...tapi dalam waktu yang sama..mana perginya budi bahasa?? apa agama ada mengajar ke orang islam mencaci dan mencarut? fikir baik2 bang..korang suma orang islam..yang bukan islam pun baca gak blog nih...agak2 bahasa tu..

Bomoh Hujan said...

beb..provoke...aishhh

nih aku nak citer sikit....x banyak sikit jer.....dia serupa filem...dalam filem banyak gengre..serupa blog...banyak mcm stail blog... blog yang memfitnah mcm papagomok tu x plak ko sound? terang2 mcm cilanat(dari dulu dok stay tune stay tune no ahli aidid kat EDYMIUM haram sepatah pun xda ...mcm beruk makyeh)...dannnn zaman sekarang nih... budak2 dah makin cerdik..tau membaca... menilai? ko nak amik point ape? fakta dan maklumat yang huraikan...atau sekadar nak amik tau pasa tatabahasa jer....
pengalaman aku la berhadapan MLMer nih.....ko cakap lembut2 mmg dorang gelak....lepas tu kata "lantak ko la" tapi bila kasi keras sikit mcm yang ko baca skrang nih.... mesti dorang pun klik jugak la tiap entry dalam blog aidid nih....sebab mentaliti org MLM nih mmg gitu....ko cakap sopan2 mmg susah org nak amik tau der..sebab dah kene jampi washbrain-kipas duit giler2- mcm voodoo pun ada- siap claim KFC haram...kejadah ape punya org...sapa yang malu wehh?? JAKIM malu? oh tidak....lu pikir la sendri...
dalam 100% org yang mengomen kat blog nih.. kalau ko perhatiankan... majoriti berkisarkan kepada fakta yang disampaikan...yang lain2 tu....malas nak komen la....ko boleh bezakan dan lihat sendiri metaliti dorang..terutamanya MLMer errrr ko paham x nih...
dan satu ko kene tau jugak.... banyak entry dalam blog aidid nih dikreditkan oleh blogger lain...(kalau x tau tanya pokcik gugel) hahahahahha... most of them nak kan fakta... bukan auta...pada aku x jadi isu sangat pun..bab2 tatabahasa typo aidid tu..tepuk buntut jgn butthurt ok!

provoke said...

bro..ko cakap kena maki hamun atau tak dekat budak MLM ni tak guna.dah sekalian semua maklum yang diorang memang tegar.so buat apa maki beb??cuba ko cakap..ada faedah ke?? diorang still mcm tu jugak..yang menumbangkan MLM ni cuma fakta yang bro aidid bagi.korang sokong sebab fakta bro aidid.tapi takkan sampai nak sokong mencaci carut kot?? kalau cakap elok2 dengan fakta yang ada nih memang dah cukup nak ajar MLMer ni suma.

baik..cuba korang tengok kat ruangan komen ni..berapa ramai yang amik kebaikan dari fakta aidid..tapi dalam waktu yang sama hancur dan takde bezanya sebab mencarut..islam ka dey??

provoke said...

bro aidid..yup..aku tau ko memang fuckup dont care..but..sebab ko tak tau ape impak yang akan datang..atau ko memang tau, tapi buat2 tak tau sebab amarah ko dengan MLM ni.so what can i do?? anak bangsa ko akan datang jadi bangsa mencarut atas nama islam..ok.fine..just if ada anak or akan datang ada anak..berbangga la dengan carutan ko..hurmm...

Aidid Mu'addib said...

Ye ke dol?
Sebab pembaca blog aku ni semua lurus-bendol erk?
Tak leh nak fikir sebab kena influence dgn bahasa aku?
Ko baru keluar kindergarten mana bang?
Ke dah takde modal nak fight fakta yg aku bentangkan...
Typical le tu... MLMers. Musuh dlm selimut org Melayu...
Generasi no hope... terjun gaung elok tu dol.

Oh Oeya said...

Blogger Bomoh Hujan said...

...mesti slalu pancut kat dinding..

wahahaha.. siannn cicakkk..

tembakkk gagakkk lak?!!

wakakakaka :D

provoke said...

dan ko kena ingat matlamat tak penah menghalalkan cara..ok bro..ko cakap kenapa aku tak hentam papa gomo?? bang..kalau dia dipihak yang MLMer tu buat apa aku nak layan.aku komen sebab aku respek aidid dalam fakta yang dia bagi..but aku tak sokong dia mencarut...dan satu lagi..ni dunia realiti..kat filem takde pulak aku dengar pelakon cakap "FUCK".atau "wadefak"

sori la..aku bukan dipihak yang mencarut atau memaki hamun ni..sori kalau butthurt..

Oh Oeya said...

bacaan kalau di fokus pada maki dan carut berbanding kandungan dan mesej yang nak disampaikan.. menjelaskan fahaman dan diri orang yang tersebut.. itu saja.. mmm..

Aidid Mu'addib said...

Uik! Rasanya ko tu yg butthurt... go gayboy erk?

anon said...

provoke baru keluar tadika... bahasa mencarut ni benda besa la bro, realiti dunia sebenar biasa la orang cakap mencarut...

yang penting benda disampaikan, bukan cara penyampaian... ni bukan pertandingan syarahan macam kat skolah ko tu dulu...

baru baca blog ni semalam ke?

provoke said...

sori bro aidid..aku memang tak layan MLM..dan aku memang sokong ko buat reseacrh..even kalau aku kuar tadika sekalipun..aku tak mcm bapak budak tadika yang suka mencarut..hurm..malu la...bapak bapak..adoi...dan aku nak tanya ko..ko rasa betul ke carut marut ni adalah berkesan???

Aidid Mu'addib said...

Tak layan MLM konon... aiyaaakkkk! Sekilas ikan di air....
Anyway... sejak bila aku mencarut bang?
Ko memang otak porno... itu sebab ko kata aku mencarut.
Gay boy yg butthurt... suka makan duit haram-laknat downline...

provoke said...

satu lagi.kalau orang semua kat sini tak lurus bendul..buat ape nak sibuk kat sini.semua dah pandai..boleh menilai sendiri..dan ko pun tak payah buat blog ni sebab orang semua ada otak boleh pikir..tak gitu?? ko silap..sebab ramai yang lurus bendul la ko kena jaga2..memenang diorang semua terpengaruh dengan fakta ko..tapi silapnya bila fakta yang bersih ni dicemari dengan najis2 maki hamun..ssyang..butthurt tak semestinya gay..ko pun butthurt gak..heheh

Aidid Mu'addib said...

Ko ni cakep cam keling tol la gayboy MLMer... wadefak boy?

provoke said...

alamak bro..tak tau nak jawab theb tuduh aku downline MLM.huhu..tak kisah la ko nak cakap pe..tapi matlamat ko tetap halalkan cara..

islam hanya dinama...aku islam..kau islam...sayangnya...menasihati dibalas dengan cacian..

provoke said...

keling plak? siap rasis lagi..hurm..marah kaum2 india yang terbaca nih..aku cakap ape yang ko tak faham?..dah mencarut tapi takkan tak ngaku plak kan? tu budak sekolah rendah je.

provoke said...

satu lagi..aku tak penah fight ko punya fakta bro aidid..aku tak sangkal..ko baca la betul2..tapi kalau ko malas nak baca takpe..sebab aku tau ko memang malas nak melayan melainkan menghentam.

Anonymous said...

Sekilas ikan di air, sudah ku tau spesis pundeknya.

provoke said...

munah kekonts...satu lagi mangsa..

Aidid Mu'addib said...

Hentam la best... sebab benda yg aku bongkar tu semua mmg dah clear salah macam haramjadah.... ko sure ko bukan baru keluar tadika ke dol? Macam something wrong jer ko neh... self-righteous lebeh2 macam pundek gilabab. Perasan baik tak sudah2... off-topic macam barua. MLMer butthurt mmg camgitu kalau masuk blog ni. Anyway... bila ko nak terjun gaung macam yg aku cadangkan tadi?

provoke said...

terjun gaung buat ape? dan kalau aku baru kuar tadika sekalipun takde masalah.. baik ko pergi la bertaubat..kalau hentam dengan fakta tanpa caci maki ko pun boleh kan? cuba ko bagitau aku..apa ko dapat bila kau mencaci maki..dan soalan aku tadi ko tak jawab..ko rasa berkesan ke caci maki tu? dan ko rasa caci maki berlandaskan islam ke?

azwan said...

Jangan la poyo sgt provoke. Dah berapa banyak dah viewers kat sini berterima kasih kat tuan blog ni? Dah berapa ramai terhindar dari MLM sebab blog ni? Memang aku takde statistic, tapi aku ikut blog ni dah lama. aku leh nampak berapa ramai yg hargai tuan blog. Dan aku tak pernah kesah nak kenal tuan blog pun. dia leh gi mampus dgn labu2nya. Yg aku pasti dia dah buat something useful. daripada nko..ape ko buat? zero.

Target blog ni aku dah ulang byk kali, nak kasi fakta pada mereka yg tak pernah berjinak langsung pasal MLM. Org dah mula rujuk blog ni sebelum masuk mana2 MLM. Ko leh tengok satu2 berapa ramai cakap...aidid, tolong check company ni...tolong check product ni. hampir setiap entry ada je request camtu. sampai hardcore MLMers pun dah ragu2 pasal bisnes dorang, siap tanya balik kat panel2 MLM sendiri. Blog ni memang ada kesan. Kesan tu bukan untuk org macam ko.

Kalau ko sokong fakta blog ni, ko tak sokong bab carut...aku suggest ko dok diam je, baca..don't say a word. sebab fakta + carut, ko nampak bab carut je. bakpe ko nak komen byk2..buat semak. ko bukan cakap pasal fakta pun...ape kate ko diam, just berambus je cukup. takde sape appreciate ko kat sini.

Aku tau ape objective blog, ko tak paham. So just blah...jgn buat malu diri sendiri. just blahhh..

Melainkan ko nak berdebat dgn aku. meh kita tabur points. Ni ko nyibuk2 kat sini, takde purpose. again...just berambus. nobody welcome you here.

provoke said...

hentam best ek? budak sekolah je suka hentam tak tentu pasal..

Adinda said...

Ohh abang azwan my hero!!!

Aidid Mu'addib said...

Terjun gaung supaya ko takde zuriat kemudian hari... species bongok nak mampos. Kan ke kalau ko membiak, ko akan mencemar genetic material org Melayu di masa hadapan? Aiyooo! Simple gitu pun tak faham erk? Hopeless...

Anyway... aku layan ko sebab aku tgh boring tarak keje... dan memandangkan aku dah ada keje ni - ciao dol. Jgn lupa terjun gaung.... ingat pesan aku tu.

azwan said...

Blah je la dol provoke...anytime blog owner leh delete point ko.

Point ko: Mencarut tu berdosa.

Thats it...just blahhhhh...

anon said...

provoke.. ko tu yang budak sekolah...

ko nak dunia di mana suma orang hati kudus macam bayi x mencarut.. gi la idup dalam dunia wonderpet...

konpem ko bahagia...

macam budak hingusan.. abih inncoent.. lol

provoke said...

wooowoooww..stop..ok..ko cakap suruh aku duk diam2?? ko kena ingat..ko ni islam..ko ada hak untuk menasihati orang yang seagama dan sebangsa..nak hentam MLM sekalipun..tak perlu mencarut..kalau nak cakap MLM Haram..ok..aku setuju..tapi dalam masa yang sama..tak salah aku bagi nasihat..yes..memang ramai mintak dia wat research untuk MLM ni..tapi tu bukan la point aku...point aku cuba bahasa je beb.tak kisah nak typo ke apa.just jangan mencarut..ko setuju ke orang mencarut?? ko nak anak ko mencarut ke?? ok..memang aku tau yang korang mencarut pada ahli2 MLM..tapi secara tak langsung.korang pun terikut2 budaya mencarut..betul??
dan bila dah biasakan mencarut..mulut tu 24 jam akan mencarut..bila marah memcarut..bila terkejut mencarut..bila kena tegur mencarut..so apa guna nasihat??
tak boleh ke aku beri nasihat?? ada ke aku mencarut?
hurmm...

Eliza said...

Salam,

En. provoke nampak tak signboard besar 18SX kat atas tuh? Warning utk org2 yg ada double meaning dlm kepalanya mcm awak tuh..

So, bila nak baca blog ini anda mestilah orang2 cerdik pandai dan sudah akil baligh. Bijak membezakan antara fakta dan auta. Knowledge matters here.

Tak suka atau tak setuju, lawan balik dgn fakta. Takpun tutup je komputer. Aidid suruh terjun gaung lagik (itu mmg kijam okeh!!). Boleh gitu?

Sekian tima kasih...

azwan said...

Amende ko ni susah sgt nak paham. Ko datang sini, memekak2 pasal jgn mencarut. tu la point ko. ko nak mende lagi. dah la tu, jgn la buat perangai budak2. ni blog org, ko visitor je. cakap sekali dua sampaikan point dah la. ape yg ko butthurt sgt, message ko dah sampai. takde sape cakap ko salah. dah la...just blah...blah. sebelum tuan blog irritated, delete semua message ko, last2 dakwah ko langsung tak sampai. ko budak baik kan? just blah...blah je la hoi!

Adinda said...

Abe provok,
Trima kaseh kerna menasihat. Baguslah abe bukan orang MLM. Baguslah abe boleh terima semua point-point yang abe aidid kasi ni.
Insaf ai bila baca nasihat abe.
Abe dah kawen ke belum?
Boleh berkenalan?

provoke said...

anon..orang tak sekolah pun boleh fikir la kalau hati tu betul2 boleh kena tegur...takde bezanya budak baru akil baligh dengan korang yang dah terlebih masak.tak semstinya hati kena kudus nak bagi ceramah..then lepas nih ko tengok penceramah2 pun kena maki hamun ke?? please la..takkan tak faham point aku kot?? atau korang terlalu ego untuk menerima..hurmm
point si aidid ni dah cukup nak bagi semua orang elak dari skim nih..tak payah le mancarut..pointless..

provoke said...

Imam Ghazali ketika membicarakan mengenai dosa lidah boleh membinasakan seseorang dalam kitabnya Ehya' ulum al- Din menyebut: "Antara dosa lidah ialah: Menuturkan kata-kata yang keji (al-fuhsy), memaki (al-sab), dan menggunakan bahasa yang lucah (bazaah al-lisan)"

"Hendaklah kamu menjauhkan diri daripada menutur kata-kata yang keji, kerana Allah tidak suka kata-kata yang keji dan perbuatan menyebarkan kekejian" (al-Hakim dan Ibnu Hibban)

kalau korang rasa aku ni typical..terpulang la pada korang..aku tau korang tak akan dapat jawab soalan aku melainkan mencaci aku..masak dah dengan melayu nih...

azwan said...

tak suke blah je dol. membebel tak sudah2. berape umo ko neh? ko ingat yg bagi komen kat sini umo 20 30 tahun ke? apehal ko panas sgt nih dol...MESSAGE KO DAH SAMPAI la hoi!!

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 291   Newer› Newest»