And so it is...

Thursday, March 3, 2011

Avail Beauty Feminine Magic Pads - Kelentongan At Its Finest.

Ulangkaji

Kalau ada antara korang dah khatam baca abis blog aku ni, korang sudah pasti udah baca artikel yang ini. Inilah dia artikel pertama aku dalam karier tak bergaji aku di tenet sebagai seorang blogger keparat, yang mana aku sendiri pun dah banyak dengar khabar angin bahawa sekarang ni si Aidid Mu'addib tengah hangat disumpah-seranah di merata ceruk rantau, dan di setiap kala dan ketika, oleh mereka-mereka yang suka ya amat makan duit haram perniagaan penganiayaan MLM dan skim piramid. Mereka itu berkemungkinannya termasuklah si Joe Jambol, Razali Gump, Khairul Nizam Fatso, AC Mangkok-Tandas, Hisham Eboss dan Mata Hati @ MohdFuadBaharuddin, penjajap-penjajap Herbacow, dan manyak-manyak lagi la dowh! Monkeys sebegitu jugak termasuklah bahalol-bahalol trolls yang tidak dikenali, tapi dengan rela hati sudi untuk meluangkan masa dan dengan seronoknya melepaskan cirit dia orang di bahagian komen artikel-artikel aku sebelum ni - hi gempurfak, hi ravin21gayboy, helo bravodol - waras pak? As if I care.

Anyway guys, ada keluar kat newspaper baru ni tentang isu pad feminin wanita yang ikut kata persatuan pengguna boleh menyebabkan kanser serviks - sedangkan sebenarnya, ada nampak kekeliruan tentang isu ni dari segi pembawaan beritanya. Asalnya, ada pengguna yang query tentang statement persatuan pengguna tersebut, dan sipolan mahukan konfirmasi dari pihak Kementerian Kesihatan tentang kelentongan (uik!)... sori, tentang statement tersebut. Adakah ianya benar? Jadi menteri kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai kasi la statement di bawah kat Berita Harian - yang katanya: "What the freaking hell are you blaberring about, son?", or something along that line. 

Jadi, memandangkan artikel asal yang ini tentang dakyah syarikat MLM Avail Beauty Sdn. Bhd. dah jauh ketinggalan di ceruk hutan belantara Aididleaks, aku ingat elok aku post semula artikelnya dan sebarkan isu kelentongan terang-terangan ni, kasi bantu pihak KKM gitu dalam menyebarkan maklumat kepada pengguna tentang isu "Pad Wanita Bermagik" tersebut, dan sekaligus kasi kuli-batak dan mangkok-hayon Avail Beauty yang bertingkat-tingkat tu semua, especially geng chayanunalip kat Puchong tu, kasi cirit-birit lagi sekali. Kalau dia orang dapat buasir, don't worry. Ada pad berherba bau tengik kapur baros boleh kasi tepek kat celah kangkang masing-masing.

Oh ya... satu aje aku nak sound. Ini karya pertama aku, dan masa tu aku masih blogger noobie, dan aku jugak kurang mencarut dan aku masih gunakan "saya"... wadefaaaak?

  
My issue with MLM has never been with those who are doing MLMs themselves. Those who already joined the freaking thang I already consider "LOST" - I cant' be bothered with retarded religionless people! Those people are already in the system and still they do not understand? Still they can't even see what is in front of their faces? My message and my sharing of knowledge, are for those who has not joined any MLM/pyramid-schemes and who are still thinking about all these issues, but maybe interested in a bzns proposition... if it can bring in money for them. I need to save these Malay kids from becoming "CANNON FODDER" to those MLM dajjals on top. Still didn't get my motives? There it is man...

MLM Itu Satu Hal, Produk Kelentongan Macamana Pulak? 
Waspada Dengan Penipuan Produk Avail Beauty Sdn. Bhd.

From the iMac of Aidid Mu'addib:

Permasalahan yang ingin saya bincangkan di sini adalah isu pengguna, iaitu tentang satu syarikat yang menjual produk cikai sungguh - is that right? Saban hari saya lihat tentang satu syarikat MLM yang menjual tuala (pad) wanita yang saya lihat terlalu melampau dalam mempromosi produk mereka. Mereka ingin saya dan pengguna di Malaysia membeli produk mereka. Mereka juga ingin orang lain join sistem perniagaan secara multi-level marketing mereka. Dan bila ditegur perlakuan mereka, melenting pulak mereka dengan cara yang kurang ajar sungguh. Macam tak sedar diri gitu. Saya hanya ingin memelihara kesejahteraan ahli masyarakat saya dengan cara yang wajar. Apa yang saya akan lakukan tidak akan memberi apa-apa keuntungan kepada saya, daripada perspektif wang-ringgit. Saya ingin berbicara dengan anda, pengguna yang bijak, tentang syarikat MLM Avail Beauty Sdn. Bhd.
 

Apakah yang dimaksudkan dengan penipuan syarikat Avail Beauty Sdn. Bhd. ini terhadap pengguna di Malaysia? Adakah anda pernah menerima atau membaca tentang promosi produk hebat Avail... FC Bio Sanitary Pad! Produk yang menjanjikan ntah apekebendanya yang merepek2 dan tidak masuk akal. Bagi mereka yang berkecimpung dalam bidang sains pula, khasnya dalam bidang perubatan, akan terus memikirkan bahawa ianya penipuan terang-terangan kepada pengguna di Malaysia ini. Tapi inilah cara syarikat Avail Beauty cari makan, dengan rangkaian multi-level marketing yang telah berkembang lebih daripada 5 tahun. Menipu pengguna dengan janji manis berdasarkan "pseudoscience" (iaitu yang saya istilahkan sebagai "sains bomoh siam"), dan menakutkan pengguna sekaligus dengan amaran palsu mereka yang direka-reka sewenang-wenangnya. Memandangkan pihak berkuasa tidak pernah masuk campur tentang perlakuan syarikat ini... saya rasa ianya tidak boleh dibiarkan berterusan dan biarlah saya pulak yang masuk campur... demi menjaga kebajikan pengguna di Malaysia daripada terus di kelentong oleh pengeluar dan penjual produk sebegini. Sampai bila pengguna di Malaysia akan dikelentong berterusan?
 
Saya akan cuba untuk menerangkan situasi ini kepada anda semua dengan seringkas yang mungkin, tanpa meninggalkan apa-apa fakta sains yang penting. Jika perlu rujukan saya akan letakkan link rujukan kajian di bawah artikel ini, tetapi saya rasa semua orang boleh cari maklumat yang saya berikan berpandukan topik yang akan saya utarakan. Kebolehan anda untuk jumpa "uncle google" sama sahaja dengan kebolehan saya. Tak ada apa yang susah.
 
Tak perlu saya kupas semula setiap fakta yang sedia ada yang disediakan oleh pihak Avail Beauty, dan jurujual-jurujual yang mempromosi produk mereka di internet, termasuk di facebook. Anda semua boleh lihat dan selidik sendiri di website/FB group mereka. 
 
Berikut adalah contoh berbagai link yang boleh anda selidiki:
http://availherbspad.blogspot.com/

Yang ini terus ke website rasmi Avail:

Di bawah ini adalah website promosi Avail Beauty Sdn. Bhd. yang membincangkan isu pencemaran dioxin dan kaitan penyakit ginekologi (penyakit sakit puan) yang rata-rata adalah putar-alam dan tiada berasaskan dengan sains perubatan langsung. Ianya adalah cubaan untuk menakutkan pengguna dengan statement penuh sensasi, tetapi kebanyakannya tersasar dan tidak benar... dan yang lebih penting lagi, tidak logik.
  
Di atas adalah contoh pertama kenyataan (senang cerita, cakap aje penipuan) yang tidak boleh di terima oleh akal yang analatikal, dan yang waras. Kanser serviks atau kanser pintu rahim adalah sejenis kanser yang tiada kaitan sama sekali dengan penggunaan tuala wanita. Biar pun tuala wanita daripada kotex, stayfree, libresse dan apa jenama sekali pun... atau pun ianya pula boleh dihindari dengan pemakaian pad berasaskan kapas seperti Avail FC Biosanitary pad. IT IS JUST PLAIN RIDICULOUS AND STUPID! Kanser serviks adalah satu kanser disebabkan oleh jangkitan kronik Human Papilloma Virus dan tidak lain daripada itu. Kalau tak mahu kena kanser serviks, jangan buat seks. Itu saja. Tapi yang lebih praktikal, jangan buat seks rambang dan jangan buat dengan banyak pasangan... baik yang lelaki atau yang wanita. HPV berjangkit melalui hubungan seks.
 
Penipuan seterusnya... mengikut kenyataan tentang bagaimana dioksin masuk ke dalam rahim, ini sains apa jenis ni? Bagaimana gas toksik boleh terhasil daripada darah haid wanita? Mana ada gas toksik? Lepas tu kalau ada pun gas toksik... bagaimana pula dia boleh menyebabkan jangkitan. Jangkitan itu isu lain... dan jangkitan memerlukan virus, bakteria, fungus atau parasit. Toksik apekebendanya? Inilah masalah kenyataan yang dibuat-buat untuk menakutkan pengguna, tapi sebenarnya ajaran songsang yang dikeluarkan untuk tujuan menipu orang-ramai. 
 
Penipuan isu dioxin (bukan DIOKSIN!) pula. Ada ke gas dioxin boleh terlepas daripada proses pemeluapan daripada pad wanita yang ada darah tu? Biar betul? "Ini berbeza sama sekali dengan bio sanitary pads yang mana mempunyai formulasi khas.... bla bla bla". Dah sasau ke apa? Apa kaitan nya ni? Mana ada la pulak gas dioxin boleh masuk rahim, pegi fallopian tube dan masuk ovari? (Kita akan bincang isu dioxin dengan lebih lanjut selepas ini).
Dan lagi... website promosi Avail ini ada meletakkan keratan muka-depan Utusan Pengguna bertarikh Julai 2002... 2002? Ini zaman tok kadok ni, macam-macam sudah berlaku dalam masa 8 tahun. Tapi, tak apa... saya terima. Apa sebenarnya kata Utusan Pengguna dalam keratan itu? Penulis mengatakan bahawa terdapat bahaya toksin dalam pad pakai-buang dan gambar di kanan menyarankan pemakaian pad kain kapas alternatif pakai-semula. Pad pakai-semula la beb! Avail FC Biosanitary Pad adalah pad pakai-buang!!! Apa hal nya neh? Promosi tak kena gaya betul.

Kalau betul nak promosi produk mesra-alam, barulah gunakan keratan majalah pengguna tu. Maksud saya, promosi la pad kain kapas pakai semula, macam yang isteri saya pakai. Beratus ringgit dia order online, beratus ringgit duit saya terbang, penuh satu laci dekat dalam bilik tidur saya dengan berpuluh pad pakai-semula. Saya diamkan aje... isteri saya jenis orangnya begitu. Masa earth-hour tahun ni, satu malam kami tak berlampu dan tak tengok Disney channel. Kalau betul nak promosi kain kapas, buat jugak macam isteri saya yang beli satu diapers pakai-semula dengan harga RM70 satu! Nasib baik dia jumpa kedai online lain yang ada diapers sebegitu, dengan harganya dalam RM30 satu. Made in China aje, tapi kalau dah 40 pasang di belinya, mahu tak kena jeling maut dengan saya. Tapi saya faham kemahuannya, dan saya akur, dan takde pulak nak jadi isu perbalahan. Dia buat benda baik. Ooops! Ini dah ke lain nampaknya ni.

Konklusi setakat ini... Inilah antara promosi produk yang paling TIDAK SAINTIFIK saya pernah jumpa. Tujuan Avail Beauty adalah untuk mengeluarkan kenyataan sensasi untuk mempengaruhi pengguna supaya mereka takut kepada sesuatu yang tidak wujud. Di bawah ini adalah website promosi Avail Beauty Sdn. Bhd. yang membincangkan isu dioxin pula.


Dioxin? Meh saya cerita sini pasal dioxin. Ya... dioxin itu beracun dan ianya sangat merbahaya kepada kesihatan manusia. Dioxin dikaitkan dengan peningkatan risiko penyakit-penyakit kanser kerana ianya "carcinogenic" dan ianya juga "teratogenic"... bermakna ia boleh menyebabkan kecacatan janin. Ianya juga dikaitkan dengan peningkatan risiko penyakit-penyakit seperti diabetes, endometriosis, kerosakan tiroid dan banyak lagi. Dioxin itu adalah sejenis "enviromental pollutant" (pencemaran alam-sekitar). Punca dioxin dalam kehidupan manusia di zaman moden ini adalah kerana kemajuan industri kita sendiri. Dahulu, ianya hanya datang daripada kebakaran hutan, tetapi kini daripada kilang-kilang dan pembakaran bahan buangan kita sendiri.


Statement Avail Beauty: "Kertas buangan, agen peluntur yang berkarsinogen, agen fluoresen dan sebagainya adalah bahan mentah yang digunakan untuk memproses tuala wanita pakai buang yang terdapat secara meluas di pasaran. Kertas buangan seperti kertas kitaran semula, kertas tebal, kotak, pulpa kayu yang terdedah dengan bakteria dan kuman berbahaya akan menjalani proses penyingkiran dan pelunturan klorin untuk menjadikannya ia lembut, putih dan bebas penyakit. Tetapi proses ini juga menyebabkan terhasilnya Dioksin.... blabladabladabla." Kalau pelunturan itu menjadikan pulpa dan kertas itu lembut, putih dan bebas penyakit.... wait! bebas penyakit? Kalau dah bebas penyakit... kenapa jadi isu pulak ni? Haiya!

Ya saya akui, daripada kajian dan rujukan saya, pemprosesan kertas yang dijadikan kepada produk untuk kegunaan pad dan lampin pakai-buang, jika ianya melibatkan penggunaan klorin dalam keadaan suhu yang tinggi, ianya boleh menghasilkan kompaun dioxin. Lagi tinggi suhu, lagi banyak dioxin keluar. Tapi adakah pad feminin dan lampin pakai-buang di pasaran sekarang ada isu ini. Ini cerita lama ni... perkara yang sudah kecoh pada hujung 80-an, awal 90-an. Penggunaan pelunturan klorin dalam pengilangan kertas adalah sejarah lama, yang mana ianya membawa kepada kesedaran USEPA (United States Environmental Protection Agency) dan pengilang-pengilang terbesar untuk bertukar kepada kaedah pemprosesan bahan yang tidak menggunakan klorin.

Bila saya berhubung dengan pihak syarikat Kotex, feedback daripada Kotex memberitahu bahawa mereka menggunakan kaedah ELEMENTAL CHLORINE FREE (ECF) sejak awal tahun 90-an lagi, dan penilaian oleh makmal berkecuali di Amerika sejak tahun 1995, mendapati bahawa mereka tidak menjumpai apa-apa kompaun toksik dioxin dalam tampon dan pad feminin keluaran syarikat tersebut. Kejituan ujian adalah 0.5 part per trillion... bayangkan 1 sudu air dalam satu tasik yang 5 meter dalam dan dengan keluasan 2.5 km persegi.... satu kajian yang sangat jitu! Tiada keraguan di sini.

Ada satu lagi yang menjadikan penipuan syarikat Avail Beauty yang tidak masuk akal. Jika pad feminin konvensional di pasaran ada dioxin sekali pun, adakah ianya sangat merbahaya kepada kesihatan manusia? Kenapa saya keluarkan soalan ini? Sebab, tiada orang dalam dunia ini yang ada hasrat nak makan pad dan tampon... kok dah sasau ke apa? Kontaminasi tubuh-badan manusia itu datang daripada pemakanan dan pencemaran binatang ternakan, dan bukan daripada baju dan pakaian kita atau pun kerana pakai pad feminin... kalau tampon itu lainlah. Tapi seperti yang dinyatakan di atas, tampon terkini pun sudah tiada lagi isu pencemaran dioxin. Pencemaran dioxin pada manusia berpunca daripada makanan yang kita makan. Adakah anda tahu perkara tersebut sebelum ini?


Seperti yang anda semua dapat lihat di atas, isu kontaminasi dioxin ini bukan perkara baru. Sudah banyak penyelidikan dilakukan daripada tahun 60-an lagi. Anda pernah dengar isu "agent orange"? Semasa perang Vietnam, Amerika Syarikat mengebom dan menyembur negara Vietnam dengan agent orange yang mengandungi kompaun dioxin (TCCD), sehinggakan ada kajian di Vietnam menunjukkan kontaminasi tanah yang teruk sehingga 1,000,000 part per trillion di sesetengah kawasan negara mereka, termasuklah kontaminasi pada makanan dan binatang ternakan, 40 tahun kemudian! Bayangkan! (Sapa-sapa pompuan yang baca ni yang ada minat kat balak Vietnam yang kerja kilang kat Malaysia sekarang ni... lupakan hasrat anda itu ya? Cuma kalau dah jodoh apa boleh buat kan?). Tapi jangan fikir Amerika itu lepas daripada bahana pencemaran ini. Didapati pesara askar (veterans) yang berjuang di Vietnam kini banyak yang mengalami penyakit diabetes dan kadar penyakit kanser juga lebih tinggi. Itulah, kita ni manusia, jangan ingat kalau kita buat jahat, balasan kejahatan kita itu tidak akan menghantui kita pula di kemudian hari.
   
Berbalik kepada gambarajah di atas, di manakah kontaminasi dioxin ni yang datang daripada penggunaan pad feminin? Tiada dalam rajah.... kenapa? Sebab tak ada orang yang psycho nak makan pad tu bang, kak... Jadi, promosi Pad FC biosanitary Avail ni cerita pasal benda yang tak wujud, untuk memesongkan kefahaman pengguna supaya membeli pad buatan kapas mereka. Apa kes? Satu lagi fakta perubatan... jika terdapat sekali pun dioxin dalam pad feminin konvensional seperti yang dikelentong oleh pihak Avail, apakah yang akan berlaku kepada wanita yang memakainya? Not much! Kecuali kulit tu jadi merah kerana "skin irritation" daripada dioxin. Ada ke perempuan pernah dapat kes sebegini di luar sana? Ada kak? Saya tak boleh jawab, saya tak pernah pakai pad. Saya jugak tak pernah kena buasir.
  
OK... sudah habis ke isu dioxin? Saya harap anda sudah berpuas-hati bahawa memang dioxin itu merbahaya dan memang ianya boleh meningkatkan risiko penyakit, tetapi bukanlah daripada penggunaan pad feminin.... apa brand sekalipun. Walaupun pad wanita cap ayam. Cerita psycho mamat dan minah Avail beauty ni pun satu... kalau pad feminin tu merbahaya, bagaimana pulak lampin pakai-buang yang saiznya lebih besar dan lebih banyak digunakan untuk anak-anak manusia se-antero dunia ni? Ada logik ka? Korang tak sayangkan anak ke apa? Si penjual promosi pada orang-ramai pad berherba Avail, si pelanggan pakai sendiri pad berherba Avail, tapi biarkan anak sendiri kena kontaminasi dioxin daripada diapers pakai-buang? Diapers daripada Pampers, Pet Pet, Mamy Poko, Drypers... itu semua berasaskan kapas ke? Mana produk diapers yang dibuat daripada kapas? Mana produk diapers berherba yang diperbuat dari kapas daripada syarikat Avail pulak? Ada tak? Janganlah promosi separuh jalan abang Avail.
  
Dan ada lagi satu fakta yang anda perlu tahu, yang saya tak sebut setakat ini. Isu kapas ini juga adalah modal syarikat Avail untuk jual Pad berherba ni. Pad mereka dibuat daripada kapas sepenuhnya dan bukan dari kertas atau pulpa kayu yang dilunturkan dengan kompaun klorin sehingga ianya lembut. Dia orang ni buat kerja memang macam separuh jalan betul. Tak abis buat ijazah ke apa? Adakah mereka tahu bahawa salah satu punca dioxin adalah daripada penggunaan herbicide (racun rumpai), itu sebab lembu tu banyak menyimpan dioxin dalam badan dia. Lembu banyak makan rumpai. Tahukah anda bahawa lebih kurang 30% daripada semua jumlah produk "herbicide" yang mengandungi dioxin yang digunakan di dunia ini, digunakan dalam penyemburan tanaman pokok kapas? Kalau pokok kapas rata-rata ada dioxin, apa hal promosi produk yang diperbuat daripada kapas? Produk pad berherba "made in China" ni dapat sumber kapas daripada mana? Kalau nak cakap kapas yang tiada dioxin, mesti cakap kapas organik, kapas yang "specially grown" dan sangat mahal berbanding kapas yang pakai herbicide konvensional. Ha! Kan konsep promosi "pad dibuat daripada kapas" dah makan tuan tu. Avail ni degil betul! Kalau panggil saya buat marketing dia orang, kan bagus? Saya boleh design marketing strategy yang canggih punya. Penuh informasi sains yang benar dan tidak boleh disanggah. Kan boleh laris produk gitu? (tapi hatiku berkata.... tak mo deeeh! Gaji 20K sebulan pun aku tak sanggup nak join Avail... eeuuurrrgghhh!).
  
Tapi tak apalah, jangan gusar... itu semua tak bermakna apa-apa pun, kerana ianya semua kelentong di siang hari, angkara manusia yang tak lulus subjek sains masa PMR lagi, usahkan lulus subjek sains masa SPM. Salespeople Avail Beauty tegar yang hafal skrip promosi daripada karangan marketing officer syarikat Avail tu (yang sepatutnya disembelih awal-awal lagi), tak terfikir la pulak diri sendiri tu dah dikelentong dan tanpa segan-silu saban hari memperlanjutkan pengelentongan tersebut kepada pengguna yang bayar harga pad yang 4 kali ganda lebih mahal daripada pad Kotex dan Libresse. Itulah usahawan pad wanita Avail!

 
Sila lihat topik seterusnya di bawah. Pehal semua website dan salespeople Avail asyik cakap pad berherba Avail "diinsurankan sebanyak 3 juta"? Merata-rata statement ni keluar. Kenapa? Ada kemungkinan pad berherba Avail ni boleh mendatangkan problem ke? Pad Kotex, Libresse, Stayfree dll takde insuran apa-apa pun? Nape neh? Takpe, nanti kita diskus kemudian. Cuba anda semua lihat dahulu promosi kebaikan pad berherba Avail yang diwar-warkan dan dicanang ke merata pelusuk Malaysia, Thailand, Singapura, Indonesia... (nasib baik kat nusantara sahaja. Kalau ke Eropah dan ke Amerika, dah kena belasah teruk dah ni. Sure dah kena saman oleh "consumer advocates"). Promosi daripada syarikat di atas, dan promosi di website (blog) di bawah:


Nanti kalau saya mencarut karang susah jugak... dan lagi pulak, saya tak pandai sangat mencarut ni. Saya ada anak kecik berderet. Mulut kena jaga. Dalam kajian saya terhadap produk ini, saya ada tunjukkan kepada beberapa orang doktor serta pakar obstetrik dan ginekologi tentang promosi produk pad berherba Avail, dan setiap doktor tersebut (tiada yang berkecuali) terbahak-bahak ketawa bila membaca senarai di atas. Sains bomoh siam betul!

Cuba anda yang waras di luar sana fikirkan, kalau seorang wanita memakai pad berherba Avail, bagaimanakah ianya boleh membetulkan kitaran haid? Boleh menyembuhkan buasir? Buang angin... gastrik? HOW? Memang orang yang tahu sedikit sebanyak subjek sains akan ketawa dalam 5 hingga 10 minit, tapi percayalah... ada wanita percaya benda-benda sebegini. Khasnya jika diayat oleh salesmen Avail yang licik, cekap memujuk, ensem... tapi ilmu sains dalam kepala - zero. Fikirkan... pakai pad kat celah kangkang, bolehkah ianya melancarkan peredaran darah? Menyembuhkan sembelit? Biar botol ko jang? Ini sudah tahun 2010, masih adakah manusia yang berfikiran masih di zaman batu? OK... at least, zaman raja-raja Melaka.

Orait.. kalau ada pelanggan yang percaya promosi sebegini, suka hatilah kak. Apa yang saya boleh buat pun? Tapi saya tidak tujukan perbincangan saya ini kepada pelanggan Avail yang sedia nak bayar RM11.00 untuk sekotak pad 10 keping, sedangkan Libresse hanya RM2.95 untuk 10's. Saya tujukan ini kepada syarikat Avail. Di manakah kajian tentang FC Biosanitary Pad dan kesan-kesan kebaikannya (seperti yang disenaraikan di atas) dilakukan? Pusat kesihatan mana? Hospital atau universiti mana? Berapa julat masa ianya dilakukan? Berapa jumlah sampel dalam kajian tersebut? Dan apakah jenis kajiannya... sama ada "double-blind studies", "cohort studies", "case-control studies" "longitudinal studies" atau apa saja jenis kajian statistik yang dilakukan. Jangan main cakap sahaja tanpa back-up, nanti free-free kena saman. Syarikat Avail Beauty nasib baik bertapak di Malaysia, kalau di Amerika, memang dah kena saman dengan "class-action suit" dah ni. Dah sure bayar saman ratusan juta.

Anda lihat gambar di atas tadi. Head of Avail Product Research & Development Department - Syntyche Seow. Pemegang ijazah Bachelor of Biomedicine (hons) dan diploma in Medical Science Lab Technology. HEAD OF RESEARCH! Saya punya ijazah pun lebih tinggi daripada HEAD of Research syarikat ni. Mana pemegang Masters, mana PhD nya? Mana research team nya? Apa yang Miss Seow boleh research kan? Research macamana nak buat bungkusan yang lagi cantik untuk pad feminin "made in China" ni ke? Bunga hiasan kat paket pembungkus tu nak letak kat atas belah kanan... gitu? Mana doktor perubatan yang bagi advice pada syarikat ni (dalam 3 atau 4 orang ke, termasuk sorang-dua pakar sakit puan). Apa research yang Miss Seow boleh buat? Kalau dia buat "double-blind study" tentang pad ni pun, dia langsung tak berkelayakan untuk interpret data hasil kajian pun. Semua ciri-ciri yang disenaraikan di atas perlu research, dan tiada sesiapa yang berlayakan untuk buat research dalam syarikat ni. Maksudnya... promosi iklan pad ni main belasah aje. Main cakap aje ianya boleh melancarkan darah dan mengecutkan fibroid. Tak berilmiah langsung!

Saya bagi contoh. Produk X di dapati dapat menyembuhkan masalah keputihan pada perempuan (vaginal candidiasis). Syarikat Avail berhasrat untuk memasarkannya kepada pengguna. Boleh dapat berkat buat benda yang baik. Tapi macamana nak buktikan keberkesannya supaya ianya boleh dipasarkan? Kajian terhadap Produk X dilakukan di HUKM selama 4 tahun, dengan kaedah "double blind" atau "case-controlled" study terhadap hampir 10,000 orang, yang dibahagikan kepada 2 kumpulan, separuh kumpulan ujian dan separuh lagi placebo. Kajian ini di awasi oleh 6 orang doktor sakit puan, yang diketuai oleh Professor Mamat B. Dol... dan hasilnya adalah blablablabladabdalablabla.... Dan ianya terbukti berkesan! Lepas tu syarikat Avail pun bertempik-sorak bahawa produk X adalah satu produk hebat yang mujarab untuk merawat penyakit candidiasis. Lepas tu lagi... saya sendiri pun tak akan berani nak bongkar muslihat syarikat Avail, sebab sudah memang ada pembuktian keberkesanannya produk tersebut!

Itu juga sebabnya sampai saya cuba mengkaji adakah terdapat peningkatan atau penurunan kes-kes kanser di dalam populasi di Malaysia ini, dan adakah terdapat kajian tentang pad Avail atau jenama lain (yang ada herba) dilakukan di mana-mana universiti di seluruh Malaysia. HUKM, HUSM, PPUM, HKL... ZERO! Usahkan di Malaysia, bila saya google, di seluruh dunia pun tarak. No research done! Tiada research yang mengatakan bahawa terdapat kebaikan memakai pad berherba Avail... semua yang Avail beritahu dan gembar-gemburkan adalah rekaan marketing officer syarikat Avail semata-mata. Marketing officer yang buat "major" biologi separuh jalan.

Itulah sebenarnya isu saya. "Pseudoscience" atau sains bomoh siam (marah orang siam... ok bomoh orang melayu, ok?) yang diamalkan untuk buat perniagaan, ianya pasti menggeletek otak sains saya. Sudahlah promosi merepek sungguh, tapi penipuan inilah yang dilakukan saban hari oleh salespeople Avail baik di facebook, internet dan blog.... mahu pun di luar sana di alam nyata. Khasiat yang diperkatakan di atas adalah sesuatu yang tidak masuk akal kepada sesiapa yang ada sedikit kefahaman sains dalam otaknya. Macamana pad berherba itu boleh menyembuh atau menghindari penyakit? Wapnya naik ke dalam vagina ke? Vagina itu suatu tiub yang tertutup (kecuali apabila seorang mamat melawat si minah untuk bertanya khabar.... waras kak?). Itu sebab perempuan tak ada masalah berenang di kolam renang awam. Itu sebab bakteria susah masuk menaik ke atas dan menjangkiti rahim wanita. Ianya kerana tiada apa pun boleh masuk ikut vagina seorang perempuan tanpa paksaan, inikan pulak wap herba daripada pad Avail. Kalau pad berherba yang ada gel tersebut bertugas sebagai penyerap darah kotor haid itu, adakah logik wap atau herba dalam pad itu boleh meresap masuk dalam badan wanita? Ikut mana? Ikut kulit? Ikut celah rambut yang (mungkin) lebat tu? Kalau ya boleh, maknanya darah kotor dan lendir-lendir daripada proses haid itu juga boleh meresap sekali kan? Perlahan-lahan masuk semula ke dalam badan wanita tu.... eeeuuuwww! Adakah magic berlaku di sini? Atau pun, adakah terdapat arahan rahsia untuk membancuh gel berherba itu dalam air teh tarik atau kasi rendam dalam kopi Alicafe? Kasi minum puas-puas. Come on.... what? How? Where's the study? Who's the smart-alec that concocted this method of marketing? Apa jenis produk sebegini cikai? Itu baru sikit, anda lihat dibawah ini pula...



ARE YOU BLOODY SERIOUS? Pelanggan-pelanggan yang tak lulus sangat SPM yang percayakan salesmen Avail tu dan beli produk ni... itu saya tak boleh nak komen. Suka hati kakak la kalau nak beli. Tapi mereka-mereka yang mempromosikan pad berherba bau tengik kapor barus ni pun satu hal. Tak kan la taksub sangat dengan marketing Avail Beauty sampai sanggup keluar statement merapu yang 1st class macam di atas. It's mind-boggling!

Tampal pad yang direnjis air letak perut anak kecil yang ada kembung perut? Ha... elok sangat la tu emak-bapak yang buat kerja macam itu untuk anak kecik dia. Anak tu mungkin ada colic, korang tampal dengan pantiliner Avail. Apekebendenye yeop? Sebab ada menthol ya? Kasi berangin pad tu. Tapi "it is useless" untuk penyakit anak tu. Boleh jugak letak sebagai "mask" mata untuk yang penyakit katarak dan selaput... ha! dah terkentut aku ni ha sambil-sambil menaip ni. Katarak? Masalah surgeri untuk ophthalmologist yang memerlukan pembedahan penukaran kanta mata! Aiyoyo! Tak sanggup saya rasanya nak review produk sebegini. Tapi kena teruskan jugak... ini kira dah terpaksa ni. Sesetengah pengguna tu memang lurus-bendol, macam orang yang menjualnya jugak.

Boleh letak sebagai pewangi dalam kasut/peti-sejuk/almari? Apasal tak gantung aje kat leher, buat perfume? Korang ada pernah beli menatang ni tak? Bau kapor barus tengik produk ni. Ada sorang perempuan email saya, katanya dia pernah beli... tapi stop pakai kerana dia sentiasa ingatkan kematian sebab bau kapur baros tu.... hahaha! Itu baik sangat la tu, produk yang sentiasa mengingatkan kita kepada kematian, balas saya. Tapi bukan itu katanya. Dia asyik teringatkan orang yang dah mati yang dah dikapan, macam orang tu ada kat depan mata. Bau kapor barus maaaa!

Pakai pada pampers boleh elakkan kecacingan dan angin pasang? Mengelakkan kecacingan tu ada kemungkinan kut. Kalau anak tu ada cacing, cacing yang nak bersiar-siar keluar daripada anus baby tu akan masuk balik sebab ada bau tengik kapur barus tadi. Tak jadi dia nak exercise angkat weight. Tapi kalau ada angin pasang boleh semboh... memang dah melampau sungguh kelentongnya. Angin pasang itu adalah masalah surgikal dan bukan masalah medikal. Tiada ubat yang boleh diberi pada anak yang ada penyakit angin pasang (hernia) ini, kecuali kita lakukan pembedahan terhadap tempat hernia tersebut. Bayangkan pelanggan yang ada anak kecil yang ada hernia... sebab percayakan salesman Avail, dia pasang pantiliner berherba ni kat pampers anak tu. Hari berganti hari, baby tu sebenarnya perlukan rujukan kepada pakar pembedahan, tetapi sebab orang Avail cakap hernia tu boleh sembuh (kompem kecut kata Zuzana), ibu tu teruskan penggunaan pantiliner cikai tu kat pampers anak dia. Tau-tau nanti, hernia anak ni tersumbat dan bila dah kecemasan, hernia yang tersumbat ada kemungkinan boleh membawa maut jika rawatan surgeri tidak dilakukan secepatnya. Adakah salesman Avail ada yang nak bertanggungjawab pasal senario sebegini? Cuba cakap terus-terang. Jangan promosi produk sebarangan tanpa tahu pasal hal sebenar dan tanpa tahu implikasinya terhadap pengguna. Ada pengguna tu memang lurus-bendol... kalau tak ada yang lurus-bendol, macam mana produk seperti ini ada di pasaran kan? kan? kan?

Banyak perkara boleh belasah ni, berpandukan promosi gila baboon kat atas, tapi pengguna yang waras boleh menilai dengan baik... saya yakin. Tak kan pengguna boleh terima yang pad berherba Avail boleh mengurangkan sakit gigi dan gusi? Gel pad tu perlu dikeluarkan daripada pad dan dikemam dalam mulut ke apa? Kalau sakit tengkuk, pad tu dilembabkan dan dibuat macam koyok ya? Memang la ada rasa semacam sebab salah satu herba yang ada dalamnya adalah bahan menthol... peppermint menthae herb (katanya). Tapi adakah ia relevan? Pad untuk haid letak kat dahi... ha! pandai sangat la tu.

Anda mungkin buat spekulasi bahawa berkemungkinan saya, penulis review ini yang buat cerita bukan-bukan... betul? Ini contoh yang saya boleh beri tentang apa yang salespeople Avail promosikan di facebook dan internet.


Bayangkan... ada orang nak jual produk yang disangsikan keberkesannya dengan mengatakan bahawa dia sembuh kanser rahim selepas memakai pad Avail. Dan orang yang sama juga cakap, thalassemia dia semboh apabila mengamalkan memakan produk Avail yang dipanggil "Green-fit". Thalassemia bukan jenis keturunan katanya. What the.......... I'm speechless! Thalassemia datang daripada mana tu? Planet Marikh? Ini masalah tak cukup ilmu ke atau berlebih ilmu? Ilmu kelentong. Dia cakap ketawa jangan sebarang ketawa, nanti kena pada ahli keluarga kita.... bla bla bla. Ya, ada ahli keluarga saya yang meninggal dunia disebabkan oleh barah serviks... persenda jangan sebarang persenda kak! Ada orang yang kena kanser dalam dunia ni nanti yang berharap dapat sembuh dengan produk cikai ni. Jangan sebab bzns jadi parasite sebegini... tak berkat hidup.


Anda sudah baca contoh promosi penjual produk Avail di atas, anda nilailah sendiri. Saya ingin sentuh tentang pemakaian pad berherba Avail semasa mengandung. Syarikat ini sendiri tidak menggalakkannya. Kenapa weh? (Orang lelaki yang baru akhil baligh tu jangan keluarkan soalan, "dah mengandung, buat apa pakai pad?" Dik... kengkadang kena pakai pad dik... diam-diam sudah). Mengandung itu bukan penyakit, mengandung itu adalah proses normal kehidupan seorang manusia yang dipanggil wanita. Kotex, Libresse, Intimate, Laurier, pad cap ayam... semua takde cakap statement sebegini. Semua syarikat pad tu confident produk mereka selamat untuk di pakai semasa mengandung, tapi syarikat Avail cakap... NO! NO! NO! Ada problem ke pakai pad berherba semasa mengandung? Kalau pakai, boleh gugur tak? Boleh berlaku perdarahan? Boleh keluar anak bau kapur barus? What?


Dan isu insuran RM3 juta ni apa hal? Sekali lagi... kotex, syarikat pad cap ayam, laurier, semua takde insuran sebegini. Adakah syarikat Avail takut kepada saman pengguna bila didapati produk pad berherba ini boleh mendatangkan kesan buruk kemudian hari? Merata tempat terpampang salinan sijil insuran daripada "Mingtai Fire & Marine Insurance Co. Ltd."... ini pun nak jadikan bahan promosi. Tersasar betul strategi marketing nya ni, saya rasa. Sekarang orang yang berfikiran terbuka dan kritikal, akan berfikir bahawa produk ini mungkin ada liabiliti. Itu sebab ada insuran. Yang Avail kecohkan isu dioxin dalam pad feminin di atas, kotex tak risau apa-apa pun. Sebab dioxin memang tiada dalam pad kotex, dan syarikat itu yakin tiada isu akan timbul kemudian hari. Betul tak?

Saya ada merujuk kepada seorang doktor perubatan tentang isu ini. Dia berpendapat bahawa pad konvensional keluaran syarikat dan corporation yang besar-besar itu diyakini selamat, sebab kalau pad kotex tak selamat, memang dah lama mereka kena saman dengan "class-action lawsuit" di Amerika. Orang Amerika semua benda dia nak saman. Hobi mereka turun-temurun. "Class-action" bermaksud: "In law, a class action or a representative action is a form of lawsuit in which a large group of people collectively bring a claim to court and/or in which a class of defendants is being sued. This form of collective lawsuit originated in the United States and is still predominantly a U.S. phenomenon, at least the U.S. variant of it". Faham? Kalau ada dioxin dalam pad kotex, dah lama kotex tu muflis, selepas syarikat tu bayar saman berbillion dollar kepada kerajaan U.S. dan pengguna. Dioxin bukannya perkara main-main. Biarlah Avail Beauty main-main dengan isu ini, syarikat Avail mungkin dah banyak sangat duit untuk bayar saman pengguna agaknya.
   
Satu lagi isu yang doktor itu timbulkan... kalau pad itu ada herba, kandungan 17 herba yang digembar-gemburkan baik untuk kesihatan itu sendiri boleh mendatangkan kesan sampingan kepada pengguna. Kemungkinan yang boleh berlaku adalah seperti allergi, irritasi dan toksik.... wait! toksik? Walaupun herba itu katanya bahan semulajadi, banyak bahan kimia dalam kehidupan kita ini pun bahan semulajadi juga. Kenapa ada berkecuali kalau dalam isu pad berherba Avail? 17 herba itu adalah bahan kimia semulajadi, jadi ianya sendiri boleh mendatangkan mudarat pada manusia dalam jangka-masa yang panjang. Saya tanya, boleh dapat kanser tak? Doktor tu jawab, "maybe? who knows? theoretically YES! but we have to observe for years and years". Sedangkan pad feminin yang ada di pasaran itu tiada apa-apa bahan kimia, dan disahkan tiada dioxin, dan sangat murah... anda pengguna, sanggupkah anda kena kelentong sebegini rupa?

Konklusi:
Promosi produk dengan mewar-warkan 
masalah perubatan yang tidak wujud. 
Promosi produk dengan sains 
perubatan yang juga tidak wujud. 
Promosi produk yang ada kesangsian 
dalam isu keselamatan kesihatan. 
  
  
Sejarah Avail Beauty:
   
Sedikit maklumat tentang sejarah syarikat Avail Beauty Sdn Bhd..... ntah, aku pun tahu sangat. Aku tak join syarikat MLM ni. Aku pun alergik pada MLM dan skim piramid ni tahan gaban. Tahap cipan pun... ya jugak. Korang pun tahu kan? Ikut ceritanya syarikat ni wujud daripada tahun 2004 lagi, yang pada asalnya buat SLM aje. Single-level marketing, direct to reseller macam farmasi dan supermarket, dan terus ke pelanggan. Bzns tak naik beb. Aku ada pergi 2-3 farmasi nak tanya pasal pad berherba FC Biosanitary Pad ni. Satu farmasi tu, awekz yang layan aku tengok aku len macam aje, bila aku tanya produk ni ada tak. Yang dia tak tahu-menahu tu satu, tapi aku rasa matanya yang ayu yang menenung aku tu, macam musykil memikirkan kenapa aku cari produk yang tak wujud. Mungkin dia ingat aku psycho. Aku tak kesah kalau dia ingat aku psycho, sebab kengkadang aku sendiri ingat aku ni psycho.... tapi takut jugak kalau dia fikir aku ni pervert. Ataupun dia ingat aku nak tampal pad kat dahi ke... buat pakai sebab ada buasir ke, buat pewangi almari ke... eh! kat mana topik perbincangan aku tadi?
    
Oh ya... aku pergi satu lagi farmasi, pompuan Cina tu baik dengan aku, jadi jenuh dia memikirkan apa produknya. Last last, dia tanya boss dia... boss nya ingat dia pernah bzns dgn Avail 5-6 tahun lepas, tapi dia stop order mende nya sebab pad herba tu naik berhabuk tak laku-laku. Takde orang nak beli. Pengguna lebih suka pad biasa-biasa aje, murah pun murah... dan takde isu pad bau kapur barus pun. Sapa yang tak tahu berkenaan pad kotex, stayfree, laurier, intimate dan lain-lain tu pun? Mungkin aku la kut yang tak tahu... aku bukan tahu sangat pasal pad pompuan ni, sampai ini la baru aku tahu apa-apa pasal pad feminin, bila aku buat research pasal pad Avail ni... haaiiish!

OK... Avail Beauty Sdn Bhd. asalnya SLM aje, dan dipelopori oleh orang berbangsa Cina, dan semua brochure nya pun bertulis Cina. Kemudian, berubah kepada MLM selepas tahun 2005... bzns terus mencadak naik abang-abang, kakak-kakak semua. MLM kan special? Digandingkan pulak dengan direct-selling... a potent mix in business! Direct-selling... pegi rumah org, ayat kakak atau makcik tu sungguh-sungguh, pujuk-pujuk, puji-puji pokok kaktus dia tu cantik, minum 2-3 cawan kopi pekat, abiskan biskut Marie sepinggan... buat macam rumah sendiri, sampai la pelanggan tu give-up. "Meh sini, akak nak 2 kotak!" Bzns ON baby!
   
Dan MLM pulak... sapa join dulu mesti kaya punya. That is MLM in a nutshell. Kumpul downline banyak-banyak, pastu downline tu cari downline, cari downline, cari downline, cari downline, cari downline, cari downline, cari downline, cari downline, cari downline, cari downline, cari downline, cari downline, cari downline, cari downline, cari downline, cari downline, cari downline, cari downline... bila mo abis downline daaa? Dan setiap downline cari kakak-kakak, adik-adik yang pompuan untuk di ayat. Baru kow! Anda lihat di bawah ni, pictures and cold hard facts don't lie. Do you see what I see? Betul ni, nampak apa yang saya nampak tak? Banyaknya warna kulit sawo-matang ye? Maknanya, pelanggannya kaler apa pulak?
 
    
OK... saya dah perkenalkan sedikit maklumat tentang syarikat Avail Beauty Sdn Bhd, mari kita lihat isu yang tersembunyi di sebalik huru-hara ini semua. Kenapa kecoh sangat pasal dioxin, pasal kain kapas, pasal specialnya kalau pad Avail ni ada herba, pasal pad ajaib boleh yang mengelakkan penyakit, pasal pad yang boleh buat ubat sakit gigi. Apekehenye yeop? Anda semua tak tertanya-tanya ke kenapa banyak sangat isu yang ditimbulkan dalam promosi produk pad feminin ini? Saya tahu anda semua sudah besar panjang, dan sudah start beli pad untuk kegunaan sendiri di supermarket, dan ada yang sudah dipaksa beli pad untuk pasangan yang mengadu tengah migraine... "tak larat la bang! abang aje la belikan!" Anda semua telah matang dan boleh buat telahan sendiri kan? Anda pasti tidak suka kalau ada orang yang cuba mengelentong anda, betul? Kepada yang masih musykil juga, sila lihat gambar di bawah. Isunya yang utama adalah HARGA!

 
Bagaimana kalau sesebuah syarikat yang mengamalkan sistem perniagaan cara MLM, dengan satu produk yang sangat "common" dan boleh didapati di mana-mana, tetapi perlukan profit-margin yang tinggi, supaya CEO, CFO, HOM, HOR, Crown Manager, Diamond Manager dan semua distributor boleh mengaut keuntungan yang besar? Mesti jual produk itu dengan harga yang mahal kan? Supaya CEO dan CFO boleh bawak S-Class, Diamond Manager boleh pakai 325i dan Distributor boleh pakai Wish. You get me? MLM tu bertingkat-tingkat, everyone wants a piece of the pie. Kalau pad Avail tu harga RM4.00, mana boleh support semua orang beb? Jadi macamana nak kasi harga tu mahal? Buat produk yang digembar-gemburkan "out of this world".... macam produk keramat gitu.... boom! jual RM12.00. Dan pastikan kilangnya di mainland China, jangan buat kilang di Malaysia. Ini dunia bzns alaf baru, buat apa nak tolong orang Malaysia? Sekarang semua isu globalisasi dan cost-cutting. Bagi aje peluang pekerjaan tu di China sana... pasti untung berlipat-ganda kalau jual barang tu kat Malaysia ni!

Jadi, itulah ceritanya bagaimana isu dioxin tadi perlu dicanangkan di sekeliling kampong. Itu sebab ada 17 jenis herba dalam pad tu, yang mana herba itu kalau ada ke, tak ada ke... sama aje kak. Bukannya dia boleh masuk dalam badan wanita pun. Memang tak ada faedah apa-apa. Kasi iritasi dan bau kapur barus boleh la. Itu juga sebab isu kain kapas keluar, sedangkan semua orang yang ada ilmu sains walau pun sedikit boleh dapat google maklumat bahawa kain kapas ke, kain kertas ke.... semua tak ada dioxin. Macam la syarikat besar-besar tu semua saja-saja kasi dioxin pada masyarakat. Isu pertama, dia orang sendiri takut kena saman, tapi orang omputeh kotex, laurier, libresse tu pun manusia jugak kan? Jarang manusia tu nak menganiaya orang-ramai di seluruh dunia disebabkan keuntungan wang-ringgit. Eh! Iye ke? Uuuiiikkkk! 

Aaahh! The reality of MLM
Aidid Mu'addib - your friendly neighbourhood antiMLMman

>>>>>>>>>>>>>>>     <<<<<<<<<<<<<<<<

Rujukan:

<Di bawah ini ada isu bersangkutan, tapi untuk di lain hari pulak ya?>

Seperti yang terpampang dalam gambar yang teratas sebelum ini, syarikat Avail Beauty Sdn. Bhd. juga mempunyai produk kesihatan lain. Tapi itu semua, lain kali saya kupas ya? Dah letih menulis ni, korang pun dah letih membaca kan? Nantilah saya sambung kemudian hari... kalau panjang umur... atau kalau takde assassin atau samseng upahan Avail cari saya. Setakat ini saya ada yang ini aje...



Saya berpesan kepada diri saya sendiri dan kepada orang Islam yang membaca artikel kajian saya ini, berfikirlah dengan waras dan hati terbuka. Apa yang saya paparkan adalah hasil kajian dan rujukan yang benar dan berdasarkan sains. Kepada pembeli - Jangan beli benda yang lagha. Tak dapat menang memakai pun. Kepada penjual - Janganlah jual benda lagha. Nanti banyak kena jawab di padang yang luas dan panas itu.

     
I'm gonna delete the old post, but some readers had already commented there. Well, for posterity sake, I'll paste those comments here... aleiff-al-koyop was already "first".

comments:



aleiff al-koyop.blogspot.com said...
thank you bro...you make me view the world in critical ways and do not take anything for granted...your views and articles are superb...sedih tengok orang melayu boleh diperbodohkan sampai ke tahap sebegitu, biarlah orang nak report polis ke ape ke, but dalam usaha memberi kebenaran, memang akan ada rintangan, congrats, bro!...
Le Chic Parfum said...
mohon share jawapan JAKIM dari saudara. Saya telah pun tidak mengaktifkan diri sendiri dalam kerja-kerja yang berkaitan dengan MLM business lagi. Bosan dengan cara dan syarat-syarat yang diletakkan oleh syarikat-syarikat MLM.
Achan Sinclair said...
Kalau gua nampak orang tempek pad kat dahi...memang gua tunjal kepala dia sampai hilang ingatan
Blood Seeker said...
1. Get headache 2. Wear pad on forehead 3. Get called a pervert 4. ????? 5. PROFIT!!!! (masuk jel)
It Just Me..... said...
Bayangkan nak ilangkan bau petiais, letak pad dlm tu....isk...mau terkujat org bukak peti ais kita...ilang akal apa?
eera said...
salam... sekadar untuk berkongsi... klu berdasarkan pemahaman saya selama berkecimpung dlm bidang insurans ni... marine insurance adalah untuk cover material yg dibawa untuk jarak jauh menggunakan kargo laut iaitu sebarang kejadian melibatkan kebakaran, kehilangan, kecurian atau kemungkinan kecil kejadian akibat peperangan... tetapi hanya untuk tempoh sepanjang produk tu berada di lautan nan luas tu... untuk fire plak cam biasa lah untuk kebakaran tetapi ada byk pembahagian.. so, insurance tersebut tidak akan melindungi sebarang kejadian yg terjadi disebabkan penggunaan pad tersebut.. apa guna letak cover 3million tp hanya untuk produk tersebut bukan si pemakai nye...


175 comments:

Ahmad Javanese said...

Serious... banyak sangat claims out of this world dari SEMUA sarikat MLM.

Anonymous said...

2nd? :D

plunox said...

pakai lagi dapat penyakit ada aa..
sakit jantung camano nak bayar loan bertimpa2. lolx..

azwan said...

Salam,

Those who are equipped with professional medical knowledge will definitely puke when read Avail's claims. Aidid, you are like a bridge, feeding the public with the right info, an obligation which I couldn't fully complete when I treat my patients.

TQ Bro.

Anonymous said...

pad ni sangat mahal ok, serius shit sgt kesian kat member2ku and the makcik2 yg kene klentong yg pakai tp xde pape beza pun. it is in fact quite scary because you dont know what kind of 'herbs' they add into the pad (ntah2 nanti ada allergic reaction, or mcm kes herbacow tu pulak)

i cannot help but agree with you bro aidid, if xnak kena cancer serviks jgn buat seks rambang, bukannya dptkan hpv vaccination opps melencong suda..ok off to musolla :D

Azie_Jamaludin said...

xpenah cuba..sebab ya amatlah mahal...10 keping je kot...kalau org macam saya yang terlalu rajin menderma darah ni...mau kena 3 kotak menatang tu baru cukup...haissh

Rose said...

Best, siap ada ulangkaji lagi..

Rose said...

Hi, Pian, you know me ;)

Apa lagi barang yg tak di MLM kan with out of this world claims? It's a crazy world..

Aidid Mu'addib said...

At first aku ingat nak post cite ngeri...
Ada pulak barua Avail uja aku hari ni.
There u go...

Ms Odah said...

tak terpikir ke salesman avail ni yg kalo pad biasa merbahaya boleh dapat kanser berbanding pad diorg yg berherba sgt tu, camne pulak pampers yg hari2 dipakaikan kat bontot anak2? 24 jam pulak tu. sampai umor 2,3 or kadang2 ada yg sampai 4 tahun. giloss... kecik2 lagi dah terdedah ngan kanser (ikut apa yg diorang claim la).

pada aku, pakai cloth pad & cloth diaper sudah... boleh selamatkan bumi kita yg dah tua ni dari sampah sarap yg menimbun.

Azrul said...

Panjang siot..

Word Verification : fuuhhh..

ain_aini said...

Hehe kanser! (Seram) Dulu kecik2 mak pakaikan pampers avail ke? Rasanya tidak. hahaha. Alhamdulillah masih sihat.

Fahmi said...

Baik beli ipad

Abu Huzaifah said...

Aku bila nampak saya2 tu aku dah malas nak bace.....

Rose said...

Dulu dah baca about avail ni, tapi bila baca balik, still gelak, part boleh pakai kat dahi masa demam, letak kat pipi untuk sakit gigi dll...tak dapat kubayangkan....

Dalam gelak2, tetiba rasa sesal pun ada, camna la kalau benda as bogus as this pun ramai tertipu, inikan pula bila syarikat2 MLM tu dah lama establish, nampak credible...
Lagi la orang mudah nak percaya...

Education is the key

@Fahmi : iPad 2 nak keluar dah, tapi takde la jaminan 3 juta..

Aidid Mu'addib said...

AH...
Perlukah saya repair, tukar "saya" kpd "aku",
dan perbanyakkan lagik loyar buruk dan joke palat?
Adakah?

rozashi said...

yeS!! when i red about this thingy thing dlm bharian tu, article en aidid direct pop up into my mind!! yeS!! amik ko avail!!

Abu Huzaifah said...

hahah......x2...cuma aku mmg suka ayat mencarut 2....2 buatkan aku suka bace

Fitrix said...

@Fahmi

Agreed!Well it cant cure cervical cancer but at least you can play games,surf web and listening to music on it.

Fahmi said...

Ipad 2 keluar dah. Bulan depan bley start carik aussie set kat lowyat. Tetibe aku terpikir, kalau ipad ni jual mlm mesti laku kan? Haha

ain_aini said...

Abu Huzaifah suka baca ayat mencarut? Ahhh sudah kamu ni bermasalah. hahaha. Sebenarnya suka gelak kan?? Aidid mencarut buat AH gelak guling2 kan?

dear anies said...

hampir nk terbeli avail ni tp bla tgk kt giant kotex 20 keping br rm8++, cancel!

bro.. kena sumbatkan sket carut-marut 60% dan selebihnya.. ayat2 skema..

mekaseh!

Xeno said...

iPad2 baru keluar. Harga x sampai 3 juta wahkahkah

This article was pure gold when it came out. But.... no cussing makes you look like a pen salesman inside my mind....lol

minah_stapler said...

ahahaha kelakar rabak tampal pad kat dahi bila demam... abes sakit gigi kene sumbat dlm mulut ke? Giler seh

Nasib baik me seangkatan orang rumah Aidid guna pad pakai semula. Tapi sayang duit, me buat sendiri jer. Selamat dari jangkitan dioxin muaahahahahaa...

Fitrix said...

Kalau Ipad diMLMkan tak tau la sape bengong nak beli.Harga mesti mark up gila2 untuk bagi makan upliner.Ipad yang paling murah iaitu 1200 boleh jadi 3200 kah kah kah.

Tengok la sape yang berani MLMkan Ipad ni.Memang layak dapat gelaran orang paling sewel kat dunia ni hahahah

izzNatta said...

"Aidid = Sopan Mode Activated..."

Ini kira ok apee... carut ke tak, yang penting PENGETAHUAN yang diberi. Sangat bermanfaat kepada semua... best memang best...

Pad siottt perghhhhhhh... pad wanita pun diMLMkan. Harga boleh tahan... perghhh kayo pokcik diamond tuhhh...

Lepas ni ape pulak eikkk... spender 2nd hand yang dah loose getahnya pun akan di MLMkan kot...
ishhhh... tak tercapai akal ku... ishhh

Rose said...

Tak yah iPad di mlm kan, sales dia pun dah kalah all other tablets combined, 15million sold worldwide in 2010..kaya sungguh pakcik Steve..Agak kalau ajak dia jadi bapak angkat dia nak tak?

azwan said...

You know how much Steve Jobs yearly income? USD 1.00. Lowest paid CEO..

Rose said...

Kalau Aidid sopan, hilangla satu modal orang MLMers...

Ai tak sanggup baca blog abang Aidid, penuh dengan kata2 yang merosakkan bangsa, Ai tak suka, tak suka!!

Unknown said...

ai dah bosan la derang MLMkan produk-produk kodi ni. ai tunggu orang MLMkan iPad pulak memandangkan sekarang dah ada version 1 and 2.

cek chun said...

Rose, cek tak start pasai ipad naaa :p

minah_stapler said...

pakcik Steve tak sihat... kenapa lah dia masih berdegil takmo try makan kordicep, atau togok jus monavie... paling syok sekali minum air rebusan pad avail.

*sabar menanti ipad 3*

Fitrix said...

Pakcik Razali yang dikasihi,

Tahukah pakcik bahawa Steve Jobs dilaporkan keluar dari pusat rawatan kanser?Kesian dia mungkin dia menghidap kanser.Apakata Pakcik Razali pergi jual jus cordycerps tu kat dia?

Kalau dia boleh jadi sihat sebab minum jus cordycerps boleh jadi marketing boast untuk jus pakcik tu.Masa tu boleh la saya jadi downline pakcik.Sumpah pak cik kalau Steve Jobs keluar TV cerita kehebatan jus cordycerps tu memang saya terus JOINT tanpa ragu2

Unknown said...

Saya sukanla komen fitrix.ah susah betul menaip guna ipad ni, nk tekan spacebar selalu salah tekan huruf n. Pakcik razali nak pinjam ipad saya, buat type email kat steve jobs? Meh la meh la.

Eh silap tanya. Mesti encik razali ada sebeban ipad kat rumah. Usahawan MLM berjayalah katakan.

Word verification: hanj (oke ini cipta sendiri)

azwan said...

Tgh tgk Ampang Medikal kat TV9. Ape punya mengarut dorang ni guna medical term, sama la dgn Avail ni, main belasah je guna. Kalau House tu ok la gak...Haiya...

Abu Huzaifah said...

haha,xdelah gelak guling2...aku org Melaka...biase dah dgan carutan ni...jadi agak familiar...dan rase mcam close to home....hahah...ape2 pun fakta xleh dinafikan....aididmuaddib kot...what do u expect?

word verification:halsi=siallah

hyelbaine said...

Alamak, ada ulangkaji?! Aiseh, lepas nie mesti ada exam ler. Kena khatam balik nampaknya post2 awal.

Takder spot question kaa Tuan Aidid post mana yg keluar exam nant? :P

Kinda weird reading the 'older' you sir. I guess that time there weren't 200 comments for each post and the trolls weren't out in full force yet.

Amazing how people fall for such things without a hint of doubt. Takkan ker tak terpikir benda mcm tuh boleh buat letak kat forehead kalau demam?

Nak muntah just thinking about it :P

Rose said...

Is Avail really big in Malaysia? Nampak cam hebat je sebab bersusun2 Managers diamond dia..... Sampaikan mamat tu sanggup jadi poster boy pad perempuan lagi, crazy man...

azwan said...

I am not sure how big they are. HPV is the cause of more than 90% of cervical cancer. Pad ni mengarut...
Nak elak HPV, there is new vaccine, called Gardasil. Pad pad kepale hotak dorang ni la. Elok pad tu letak jus cordy, harum sket..kasi pak zali kordi pakai.

cek chun said...

Haaa.. kan tuan direktot dah marah. Patutnya penulis skrip buat homework la dulu kan azwan kan.. Sebab tu chun tengok House. Ohh miss his cruel sarcastic jokes

azwan said...

House, my peberet. Penulis skrip join MLM kot, tu yg jadi pemalas.

Rose said...

Head of Research budak biomedik hingusan jek... Asal ada nama medik, kira ok la kot..

Hahaha, Azwan, ko ni sungguh sayangkan Cik Li Kordi, sentiasa dok sebut2...

Ms Odah said...

vaksin cervarix pun bole gak kan. atau kalo takut jarum. jgn buat seks langsung. habih citer. kompom xde kanser serviks.

azwan said...

Cervarix bole, cover different type of HPV. Hohoho..mane tahan tak buat langsung! gilo apo cekodok.

Ms Odah said...

mmg gilo kalo takde sex. tapi logik la jugak banding pakai pad herba yg boleh hindar kanser serviks. senang citer, kanser serviks ni selalunya dpt kat 2 kategori pompuan.
1. mmg pompuan yg sundal. tak kisah jantan mana offer, on aje.
2. pompuan baik, taat pada suami tapi suami macam monyet gersang. semua nak dihenjut.

so, ikutlah ape yg dah digariskan Islam.

p/s: correct me if i'm wrong.

Rose said...

Eh, nape bila try the link of references provided in the avail story, dapat pergi ke NIEHS je? Link lain x dapat pun.

(sambil buat2 tak paham perbualan Azwan dan cekodok. Ai malu...)

Aslina said...

aku penah ni dapat free sekali...

siyes ni kisah benar... nasib baik la freee....

pad biasa kalo simpan lama2 mana ada nak jadi berhabuk ke apa kuar bau bukan2...

pastu nak dijadikan citer aku lupe nak stock up pad biasa tu... pastu plak da terasa2 mcm period jee... osmet plak da tido... sambar je la mende free yang aku dapat dulu tu...

bukak2 yaa rabbiiiiii....

kepammm~~!! bau je bikin pengsan. belum lagi dengan mcm serbuk2 naik ke atas permukaan pad tu... ishhh....

geli aku weh nak pakai... last2 tido jugak la pakai kain batik ngan lapik kain batik je takut bocor teruk ke apa...

pagi2 bangun ketuk pintu bilik osmet mintak 1 pad sebelum berkejar pegi ke kedai runcit berhampiran cari pad kotex.

keje gila la avail nih... buat aku geli geleman je ngan herba kering2 ni sampai skang...

ibnubattuta said...

gila apa gadis bisnis buat iklan kat sini? Dah buang tabiat?

hyelbaine said...

Bukan buang tebiat tapi malas nak cari traffic utk blog sendiri. Nak meniaga pun malas, camner tuh? :P

Aidid Mu'addib said...

Minah Indon sesat ni...
Kasi aku penasaran deh!

rahman said...

lorr...sesat lak minah indon ne..
nk bt iklan kojo p la jobstreet..

farid said...

bro ... pasal USANA biler? tak sabar nak tunggu. aku nak postkan kat yahoogroup diorg nie...sure aku kene hentam lepas nie... mesti ramai yang mcm cacing kepanasan lepas nie.

Unknown said...

nak minta aidid tulis pasal Vemma. org vemma ni dok bangga dgn sistem dorang, autoresponder la, tak payah jual barang la, tak payah cari org tp org yg cari kita..

kalo baca beritaharian online ke, berlambak iklan website budak2 vemma kat tepi tu..

ramai kawan2 yg tergoda nak join.. memang jus dia suck dan mahal tp depa ni lebih berminat dgn sistem internat tu.. cuba aidid ulas sikit.. TQ

Hell`s Angel said...

dik.. cerita monavie dah ada.. sama je depa tu tak payah ulas2 la.. kesian bro aidid nak buat entry baru

farid said...

@budak..

tgk mana2 online newspaper melambak iklan MLM nie... mmg sakit hati.
lagi satu kat npaper ni.. byk giler iklan sms nombor ekor. aku pelik la ape la alasan diorg ambik byk iklan mcm tu... dah tentu owang2 melayu yg ramai baca banding owang yg lain bangsa/agama. aku pernah tanyer pasal benda2 ni kat suratkhabar.... tak dilayannyer. mcm gampang

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Aidid Mu'addib said...

Byk2 MLM jus buah, Vemma tu la yg paling bahalol... takleh challenge.
Jual jus manggis kat omputeh logik la, ini jual kat negara pengeluar manggis itu sendiri - dgn harga 170+ sebotol. Kalau la ada jugak yg nak telan jus buatan alkafirun, silakanlah. Org Melayu mmg terlalu byk yg dungu 1st class. No one can do anything about it...

Oh ya... satu lagik.
Vemma terkenal di seluruh dunia sbg MLM yg paling kuat spam email. Macam lahanat. Kalau join Vemma ni, idup mmg kena sumpah-seranah org hari2.

ibnubattuta said...

Jus manggis? cinabeng betul. Baik pegi beli je kat pasar malam. makan yg fresh. kalau nak khasiat lebih, ratah je kulit2 dia sekali. kalau nak khsiat yg terlebih power, kunyah2 sekali kulit pokok manggis tu. apa punya bodoh org kita nih.

Unknown said...

tapi budak2 vemma ni. byk yg tak jual pon jus tu. sorang kwn tu berlambak jus kat umah dia. dia kata dia tumpukan pada sistem je bkn nak berjual..

aku ni pulak tak reti nak berbahas. tu yg senyap je la apa pon dorang dok explain. kalo aku ckp pasal buat apa jual manggis kat msia rega beratus. dia kata dia tak jual. dia tumpu pada sistem. tiap2 minggu dpt beribu..

ilufne said...

61st!

hehehehe.. asyik tertinggal keretapi jek! bila la nak merasa top ten nih!

Aidid Mu'addib said...

budak...
Tumpu kat system tu yg menjadikan ianya "pyramid-selling".
Kawan ko ni bukan muslim erk?
Atau cuma Melayu sekular? Janji dpt duit...
Apa kita boleh buat kalau seseorang tu nak menyamun dan merompak?
Ko jgn ikut... sudah.

Ilufne,
next time I give u a heads-up, u'll be first.

ilufne said...

Ilufne,
next time I give u a heads-up, u'll be first.


weeheeeehehehheheeeeeeeee!

*takleh cakap banyak tengah sujud syukur*

cek chun said...

Hehehehe

Razali said...
This comment has been removed by the author.
Aidid Mu'addib said...

Laaaaa... abg Razali dol,
Then, pehal ko jadi tali-barut cinapek AHB tu buat MLM, kalau dah tahu mende neh? What the fuck?

azwan said...

Zali Kordi,
Ko ni dah insap ke? kalau dah aku nak ajak ko minum kopi.

Tp blog ko tuh same jek, kire ko still level monyet lagi.

farid said...

cepatnyer bang Li ni balik sembahyang...

Rose said...

Hehehe, epic la hubungan Azwan ngan Razali...

Azwan, mulut ko ni sungguh laser, tapi lawak sungguh..

Razali, first time baca komen ko yang make sense.

azwan said...

Benda yg betol, betol la. Kalau dah salah, salah....habes cerita.

dear anies said...

bro, mn aci...ilufne sorang je.. nk gak! he3..


@ ibnubattuta

kalu d ratah kulit pokok manggis tu.. runtuh la pyramid vemma


eee buhsan + borink la bla tgk komen incek kordi ni

It Just Me..... said...

Azwan....

Molottt...!!! :P:P

izzNatta said...

Rose jealous tuhhhh......Hubungan azwan dengan Razali....

kui kui kui.. stail awin (Alamak terlebih pulak...)

Unknown said...

hahahaha...gelak dulu

ibnubattuta said...

to http://aniesandyou.blogspot.com

Baguih la kalau runtuh. Bukan setakat rubtuh, gigi diaorang pun rongak nanti.

Unknown said...

Woi Samdol Aidid Samdol...ko sendiri yg mengaku ko keparat sbb ko sendiri tau dan mengaku dgn izinnya ibu ko sendiri bahawasanya ko mmg keparat..sbb apa..sbb dok maki hina aib kan orang.
Ini lah academician yg korang kenal...fakta tidak pernah memberi hak pada mana2 keparat untuk membuat ghibah spt Aidid Keparat Muaddib...kecuali pada si phantom ni..hantu bangang..

Unknown said...

Apakah ghibah itu? Jawabannya dapat kita temukan dalam hadist Rasulullah SAW berikut ini : --Rasulullah bersabda, “Tahukan kalian apa itu ghibah?”, mereka menjawab, “Allah dan Rasul-Nya yang lebih tahu.” Beliau bersabda, “Yaitu engkau menceritakan tentang saudaramu yang membuatnya tidak suka.” Lalu ditanyakan kepada beliau, “Lalu bagaimana apabila pada diri saudara saya itu kenyataannya sebagaimana yang saya ungkapkan?” Maka beliau bersabda, “Apabila cerita yang engkau katakan itu sesuai dengan kenyataan maka engkau telah meng-ghibahi-nya. Dan apabila ternyata tidak sesuai dengan kenyataan dirinya maka engkau telah berdusta atas namanya.” (HR. Muslim) --
Bayangkan apa si Aidid ni dah buat pada ramai orang melayu dan islam. Ko antiMLM..tu lantak ko laa...sapa bagi ko hak nak maki orang...habis anak beranak ko pun sama hina dgn ko akibat sikap hipokrit ko ni...

Unknown said...

Dalil-dalil keharaman ghibah dan bahayanya.

Ghibah termasuk perbuatan dosa besar, hal ini bisa ditemukan keterangannya pada ayat dan hadist berikut ini :

1. Allah ta’ala berfirman : “Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka, karena sebagian dari prasangka itu dosa. Dan janganlah mencari-cari keburukan orang dan janganlah sebagian kalian menggunjingkan (ghibah) sebagian yang lain. Adakah seorang di antara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertawakalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.” (QS. Al-Hujuraat : 12)

2. “Sesungguhnya orang-orang yang ingin agar (berita) perbuatan yang amat keji itu tersiar di kalangan orang-orang yang beriman, bagi mereka azab yang pedih di dunia dan akhirat. Dan Allah mengetahui, sedang, kamu tidak mengetahui.” (QS. An-Nur – 19)

3. Di dalam Sunan Abu Dawud tercantum sebuah hadist yang diriwayatkan dari jalan ‘Aisyah. Beliau berkata : “Wahai Rasulullah, cukuplah menjadi bukti bagimu kalau ternyata Shafiyah itu memiliki sifat demikian dan demikian.” Salah seorang periwayat hadist menjelaskan maksud ucapan ‘Aisyah bahwa Shafiyah itu orangnya pendek. Maka Nabi SAW bersabda, “Sungguh engkau telah mengucapkan sebuah kalimat yang seandainya dicelupkan ke dalam lautan maka niscaya akan merubahnya.”

4. Di dalam Sunan Tirmidzi terdapat riwayat yang menceritakan hadist dari jalan Ibnu ‘Umar, beliau berkata : Rasulullah SAW naik mimbar dan menyeru dengan suara lantang, “Wahai segenap manusia yang masih beriman dengan lisannya namun iman itu belum meresap ke dalam hatinya janganlah menyakiti kaum muslimin. Dan janganlah melecehkan mereka. Dan janganlah mencari-cari kesalahan-kesalahan mereka. Karena sesungguhnya barang siapa yang mencari-cari kejelekan saudaranya sesama muslim maka Allah akan mengorek-ngorek kesalahannya. Dan barang siapa yang dikorek-koorek kesalahannya oleh Allah maka pasti dihinakan, meskipun dia berada di dalam bilik rumahnya.”

azwan said...

Gempur,
Itu je yg ko boleh buat?

Aku pun tak peduli siape Aidid dey. Tp dia bawak facts. Ko..kutuk2, cakap kosong dey. bagila fakta ko kalau ko nak org nak respect..

Prospek ko lari ke bai? dia terpegaruh dgn Aidid ke bai?

Unknown said...

Tonjolkan diri kalau betul2 utk kebenaran dan maki, hina, aibkan orang secara berdepan..Aku cabar ko...Keluar!!! Keparat!!! Aku hormat ko kalau ko buat cara betul demi kebenaran tapi aku gempur ko kerana menghina, mengaib bangsa sendiri dan orang islam. Celaka Aidid Muaddib yg dicelakakan oleh ibu sendiri..tak percaya..pi tanya orang kampong dia di Kedah.

zini said...

kelalar la encik gempur ni..dah takde modal ke?

Rose said...

La, dik Gempur ala Gempaq,
Tak nak terima ke pelawaan akak kerja basuh glassware tu? Merata-rata akak tengok Dik Pur meluahkan hati, kesian pulak. Takde duit ye? Nah doposen, gi main jauh-jauh..

Unknown said...

Fact is fact,,...tapi tiada siapa bagi gak untuk caci orang...itu yg aku gempur mangkuk ni termasuk laa bangsat2 dia yg lain yg berani di blog ni dabn forum saja. Ini lah perosak bangsa yg paling laknat, sama dgn penipu2 lain...berani di belakang tabir.
Aku bela dia kalau dia betul..tapi aku gempur dan hina dia sebab sikap bangsat dia menghina orang lain...
Ko tanya dia...mak dia sendiri hina dia atas sikap dia ni...

I.J said...

pi tanya orang kampong dia di Kedah.

aku dah tanya dah. tapi orang kampung dia kata dia okey je? camno tu eh? sapa yang tipu nih?

:P

Unknown said...

5. Diriwayatkan dari Ibnu Umar ra. dia berkata, Rasulullah SAW bersabda, “Wahai orang yang telah menyatakan Islam dengan lisannya namun iman itu belum masuk ke dalam hatinya, janganlah kalain semua menyakiti sesama muslim, janganlah kalian membuka aib mereka, dan janganlah semua kalian semua mencari-cari (mengintai) kelemahan mereka. Karena siapa saja yang mencari kekurangan saudaranya sesama muslim maka Allah akan mengintai kekurangannya, dan siapa yang akan diintai Alah kekurangannya maka pasti Allah akan ungkapkan, meskipun dia berada dalam rumahnya.”

6. Rasulullah SAW bersabda : “Ghibah itu lebih keras daripada zina.” Mereka bertanya,” Bagaimana ghibah lebih keras daripada zina, wahai Rasulullah?” Beliau bersabda, “Sesungguhnya seorang telah berzina, kemudian bertaubat dan Alah mengampuni dosanya, sedangkan orang yang melakukan ghibah tidak akan diampuni Allah, hingga orang yang di-ghibah-nya mengampuninya.”

7. Dari Ibnu Umar ra. Rasulullah SAW bersabda : “Siapa yang berkata tentang seorang mukmin dengan sesuatu yang tidak terjadi (tidak dia perbuat), maka Allah SWT akan mengurungnya di dalam lumpur keringat ahli neraka, sehingga dia menarik diri dari ucapannya (malakukan sesuatu yang dapat membebaskannya).” (HR. Ahmad)

8. Rasulullah SAW bersabda : “Ketika aku di-mi’raj-kan aku melewati suatu kaum yang memiliki kuku-kuku dari tembaga. Dengan kuku-kuku itu mereka mencakar-cakar wajah dan dada-dada mereka sendiri. Maka aku berkata, “Siapakah mereka itu wahai Jibril?” . Jibril menjawab, “Mereka itu adalah orang-orang yang berani memakan daging-daging menusia serta menjatuhkan kehormatan dan harga diri orang lain.” (HR. Abu Daud)

zini said...

dah org tu sendiri yang menjerumuskan dirinya ke lembah kehinaan..menipu sana sini, claim yang mengarut..org mcm tu nak di sanjung..

kalau abah kau kena tipu dengan keparat scammer ngko nak ucap terima kasih ke encik gempur dolbadigol

zini said...

baru telipon member aku kat changlun tadi..depa kata AM ok ja..rajin menoreh getah semenjak getah mahai nih..dengar kata dia dah beli proton BLM baru kaler ijau lagi..

azwan said...

Apola si Gempur,
Lagi byk ko type lagi ko malu jek..

Malu la wei..kalau aku jadi ko dah masukkan kepala aku ni dalam burit jek. malu la..si joe badigol, zali kordi, awin sawan pun ade point nak ketengahkan. ko ni..ntah papela..

takkan aidid nak tunjukkan diri dia kat org low class mcm ko. mkn duit org, menipu, songlap duit. sah2 mental kurang. same level mcm AC Mizal la ko ni, ape kelas nak settle dgn artis? ko ni ala2 babun + hindraf. kalau najib nak jumpe ok gak..

Aidid Mu'addib said...

gempur dol...
Si kudul dah sondol bontot ko hari ni ke blom?
Ko ni gersang len-macam jek aku tengok...
Ada ke mat rempit penyangak bangsa melayu kasi keluar hadith bagai...
What the fuck dol? Ko psycho ka?
Oh ya... sebab belum kena usap oleh si kudul erk?

p/s: bapak angkat ko si dajjal pekabo dol?

H M said...

@gempur: gempur sudah gelak..

ada berani nak patahkan hujah aidid bab pad avail tu?

@razali: hari ni aku tergerak nak tengok blog ko. Ni aku copy paste direct:

- Menguatkan sistem inuiti & memanjangkan jangka hayat

Biar betul ko nih jus boleh panjangkan jangka hayat.. Allah dah tetapkan dah tarikh mati setiap manusia.. Bukan sebab minum jus umur panjang, tapi sebab Allah dah takdirkan umur panjang. Kalau umur pendek minum sebakul jus cordy pun mati weh.. Dah2 la buat claim yang tak berasas ni..

By the way, imuniti kot?? Inuiti tu apa? Kot2 itu term yang aku tatau..

Da One & Only said...

Alahai Gempur... modal MLM x berbalik lg ke?? Ataupn masih TAMAK utk bertambah kaya?? Udah² ler tu...


Word verification: concom (hantu kum² kah??)

"♥ antiMLM people"

Rose said...

Gempur,
Akak baru habis FaceTime dengan tokey beli getah beku Aidid, dia cakap ok Aidid tu, kadang2 je cam slow dia noreh sebab dok sibuk ngan iPhone dia (baca blog dia kot).

dear anies said...

br dgr news terkini. Kem. kesihatan minta rakyat agar jgn terpedaya dgn mesin perubatan elektronik. (mmm kerajaan da baca entry psl al-jabbar kt blog ni ke?)



@ibnu battuta.. rongak = x encem = xmo la ;-)



@ gempur: sekadar teguran dr org yg cetek ilmu:jika nas2 sahih yg anda kemukakan itu bertujuan utk menyerang mn2 individu disini, sy syorkan hentikanlah shj. jgn mempergunakan wahyu2 suci ini JIKA anda sendiri tidak memahami tafsirannya secara menyeluruh.nk mrh ke, nk kutuk ke, nk carut ke...silalah! itu hak anda. kalu dosa itu anda punya dosa. TAPI JGN SESEKALI MENCEMARKAN WAHYU2 SUCI INI demi kehendak diri yg sentiasa diselubungi perasaan mrh dan x puas ati.

(teguran ni utk diri sendiri jg)

izzNatta said...

Gempur oh Gempur konon.... Kau panas terkena cili padi kot... tu yg meroyan semacam eik....

Kau jangan suka-suka main hadis untuk menutup kemungkaran, penipuan & penganiayaan yang dilakukan terhadap bangsa sesama Islam... kau jangan main-main... nanti sendiri jawab...

Si Aidid ni mencarut dalam membongkar kezaliman, penipuan & penganiayaan yang dilakukan oleh MLM.... Justifikasi kau tu terhadap ape? Membela kaum yang menganiaya bangsa seagama kau... kau dahulukan agama ke atau dahulukan MLM ni?

Suruh orang tonjolkan diri...cit... Kau tu dah tonjol diri kau ke?

Breakeven said...

~ Last thursday..sy ke toilet office...and tetiba ada bau kapus barus yg sangat kuat dlm toilet...aduilaa...dlm kepala ni terfikir hantu bungkus mana plak tumpang toilet office nie..tp sib baik siang..so takut tu x terbawa-bawa la..tetiba...keluar makcik receptionist dr dlm toilet and ckp pada sy..yg pad dia pakai tu ada bau kapur barus..pantyliner..urrrgghhh...~ mcm mana dia leh pakai mende yg berbau camtu kat tempat sulit ahh ? cam bela peneman seorang mayat di celah kangkang je..huh..! phew..~
pleasela nak tertipu pun biarlah utk bau2 yg mengasyikkan..bukan bau mayat lol..~!

cek chun said...

lahh..ke sini pulak dia ye rose. hehehe
pungpang2 pasai hadis pula.
pagi tadi mencarut sampai keturunan aidid dihamunnya.
ni dia marah sebab aidid maki orang pulak.
yennadey!!!

I.J said...

marah bebenorrrr si gempur ni punnn. meh aku nyanyi sikit meh biau ko happy sikit :D

♫♪♫ dia datang jeng jeng jeng..♪♫ ♫♪♫ dengan lenggang lengguknyaaaaaaa... ♪♫♪ dia DATANG jeng jeng jeng! ♫♪♫♪ dengan lenggang kengkangnyaa... ♪♫♪♫

hahahahhah! purely entertainment la ngko ni dol!

It Just Me..... said...

Utk semua org termasuk aku sendiri...(^_^)

Dengarlah hai sobat
Saat kau maksiat
Dan kau bayangkan ajal mendekat
Apa kan kau buat
Kau takkan selamat
Pasti dirimu habis dan tamat

Bukan ku sok taat
Sebelum terlambat
Ayo sama-sama kita taubat
Dunia sesaat
Awas kau tersesat
Ingatlah masih ada akhirat

Astafighrullahal’adzim

Ingat mati, ingat sakit
Ingatlah saat kau sulit
Ingat ingat hidup cuman satu kali

Berapa dosa kau buat
Berapa kali maksiat
Ingat ingat sobat ingatlah akhirat

Cepat ucap astafighrullahal’adzim

Pandanglah ke sana
Lihat yang di sana
Mereka yang terbaring di tanah
Bukankah mereka
Pernah hidup juga
Kita pun kan menyusul mereka

Astafighrullahal’adzim

Cepat ucap astafighrullahal’adzim

kerazee.hisham said...

@gempur? gempur taik kucinggg..

So,kau terasa sngt dgn cara die tu nape dol? Aku ok je dol. X terkesan pun. Maybe psl aku x join MLM dan bwt duit haram. Kau plak?

Ckp trus trang, MLM mane kau join ni? Dah blk modal ke? Ke kau baru tau rupenye kau ddk level 10 dlm piramid tu? Modal hangus ye dik? DOWNLINE lari psl dah baca blog aidid? Mengadu kat upline tp xde respon ke dik?

Lps tu dtg sini mintak kasih sayang n perhatian ye dik? Kesian...inilah tuan/puan; contoh bala join MLM dan skim cepat kaya....jdkan iktibarrrr...

hyelbaine said...

Seriously, are all MLM'ers religious freaks? Why is it that when all else fails, religion is used to cover pekung yang dah tak tercover dah tuh.

Gempur, please do not associate religion with whatever cause that you seem to fight for. Kalau kau nak gunakan benda2 tuh untuk nak pi mujahid dekat Palestin aku boleh accept lagi but setakat marahkan org yg kau sendiri belum tentu amal ibadatnya, that's wrong.

I come back to the point that I've raised before. The problem is not the religion but the people who use religion for their own selfish deeds.

Just a reminder to one and all, we're all humans. Only He knows our amal ibadat and sins. Dah mati nanti kubur masing2 jugak, takder masa nak pikir pasal org lain punyer amal ibadat.

Rose said...

Cek Chun, tu la pasal, merata blog dia luahkan hati, nampakkan kelemahan sendiri. Cakap nak buat blog sendiri, buatla, tak yah tumpang popularity bro Aidid.

Serious femes blog ni, siap orang buat iklan pun ada (gadis bisnes), pakcik mormonvie kat Bangi menyumpah cakap semua orang Bangi dah baca blog Aidid ni (rujukan : Azie Jamaludin, kat comments profit network.biz), trolls sana sini marah..

Aidid, congrats! The people are responding!

osip said...

@gempur aku cabar ko cari dalil yang menghalalkan riba, cari dalil yang menyuruh orang menipu, cari dalil yang menyuruh orang aniaya orang lain?? what?? takde??

MEMANG LA TAKDE!!! sebab semua tu haram la bangang. ko nak guna hadith bia bertempat. hadith utk ghibah ko tu guna dia kat majalah&blog gosip2 artis tu. yang dok cari aib orang nak jaja letak kat blog utk kepentingan sdiri. kalau tak letak lagi bagus. kalau dia letak cuma dia je dapat faedah.

tapi blog ni, wei cibai, ni blog ni dedahkan orang yang mendajalkan orang lain, dedahkan orang yang menipu orang lain, dedahkan orang yang aniaya orang lain. dan blog ni gak, educate orang lain supaya tak termakan dakyah2 MLM haram neh..

ko jangan sebarang2 nak gune hadith tu..bia kat tempat yg betul..dan ko jangan ingat reader blog ni takde yang tau pasal hadith2 ni..ade beb..ade..

ibnubattuta said...

to gempur

Tafsiran hadis drpd Rasulullah. Ingat aku kata tafsir, Rasulullah x cakap bahasa melayu.

من رأى منكم منكرا فليغيره بيده ، فإن لم يستطع فبلسانه ، فإن لم يستطع فبقلبه و ذلك أضعف الإيمان "Barangsiapa diantara kamu yang melihat kemungkaran, hendaklah ia merubah/mencegah dengan tangannya (kekuasaan) jika ia tidak mampu, maka dengan lidahnya (secara lisan), dan jika tidak mampu, maka dengan hatinya (merasakan tidak senang dan tidak setuju). Dan itu adalah selemah-lemah Iman". - [Di riwayatkan oleh Imam Muslim #49]

weih badigol, takkan tengok org buat kerja mungkar nak diam2 je? buat2 bodoh? ko cakap ingat2 sikit. lain macam je aku tengok ayat ko nih. ada macam nak buat "fatwa Beruk" pun ada. Kita nak halang org buat benda mungkar ni bukannya senang. bukannya macam sesenang nak halang org pergi solat berjamaah. ( kadang2 x payah halang pun mereka sukarela x pi).

Bodoh piang, Unta

Bomoh Hujan said...

hahahaah "zaman" pad ajaib,cikgu belida awwwwwwww

I.J said...

gempur,
semua orang kat sini tau yang quran dan hadith tu tak boleh diambil sekerat2. ko aje yang tak tau kot.

ni sama la macam orang yang suka quote hadis 'bekerjalah kamu seolah2 kamu akan hidup seribu tahun lagi'. konon buat MLM/SP bersungguh2 pasal nak ikut hadis. tapi tang 'beribadat macam nak mati esok' tu tak nak ikut pulak. amik sekerat2 ikut konvinient kepala hatuk ko.

ni semua budak spm pun tau laaa.. ngko tu aje yang benak kot.

vahlul.

rahman said...

cik gempur.

aku rasa aku paham apa yang hang nak sampaikan
ne..hang tak setuju cara penyampaian
aidid yang keterlaluan (bagi hang la) dan mencarut sana sini..then siap copy-pasta lagi hadis2 bagai.

tapi kan, kenapa berjuta orang baca
blog ne, hanya dua tiga ekor manusia sahaja (yang macam hang) sakit hati? Tidak kah itu menjawab
persoalan bahawa hang dah terasa (kena tipu).

dan juga, kalau nak berlawan, biar ada fakta, jangan serbu tak pakai helmet, pong pang pong pang, kosong je.

berkenaan kata2 kesat kat blog ne,
kalau aidid buat ayat2 skema, macam
berita kat tb 1, orang nak ambik peduli ke? Sebab mulut dia laser lah, makin ramai pengikut blog ne.
baru masuk dalam kepala..tak ada la
orang bosan nak baca artikel yang panjang lebar ne.

Kesimpulannya..kalau aidid mencarut2 bagai,
dia dapat dosa pun, dia sorang tanggung, kalau buat mlm, ajak orng ramai2 buat mungkar, masing2 kongsi saham dosa..right?

p/s - dosa pahala, tu semua kuasa Allah.

Bomoh Hujan said...

gempur said...
Tonjolkan diri kalau betul2 utk kebenaran dan maki, hina, aibkan orang secara berdepan..Aku cabar ko...Keluar!!! Keparat!!! Aku hormat ko kalau ko buat cara betul demi kebenaran tapi aku gempur ko kerana menghina, mengaib bangsa sendiri dan orang islam. Celaka Aidid Muaddib yg dicelakakan oleh ibu sendiri..tak percaya..pi tanya orang kampong dia di Kedah.

March 4, 2011 4:03 PM
[mode] = GELAK hahahahahahhahaaha pebende ko mengarut nih setan....hahahhahhaha umpama itik terkapai2 di tasik kumbahan najis ja...hahahhaha

osip said...

@ibnubattuta, seconded

lepas ni kalau die pertikai, "tengok dalam hadith tu tak cakap pun mencegah dengan blog".. aku mmg facepalm

ibnubattuta said...

to osip

A'aah .betul jugak cakap ko tu. Nanti budak bingai tu cakap, Rasulullah suruh cegah dengan tangan, bukan dengan blog. Kes naya tuh. Tafsir hadis ikut suka mak bapak dia je. ( opss aku tarik balik ayat terakhir tu. mak bapak dia x bersalah. ).

zahrul said...

statement paling lawak rupa nyer yg diinsuranskan produk tu dari terbakar ke kapal karam ke hahahahahahaha bangangggggggggggggggg sgt.....ingatkan insurans nyawa si pemakai....bodoh btol kena tipu hidup2

Abu Huzaifah said...

anis, ke ape2 jelah nama ko...mane ko dgar berita sal kerajan minta rakyat berhati2 dengan mesin perubatan elektronik

Anonymous said...

Gempooorahh!

Owh btw,

Up yours.

Unknown said...

up what laila? up what? i've always enjoyed your comments. come on, just say it, laila.

word verification: porist ala-ala poodah!. mmg untuk gempur ke menggelupur nama dia kat atas tu.

Kucing said...

eh..bila cerita keburukan orang lain bleh plak(dicelakan oleh ibunya)

hyelbaine said...

"word verification: porist ala-ala poodah!. mmg untuk gempur ke menggelupur nama dia kat atas tu."

Maybe a more apt would be gersang? The way IT types does fit the profile don't you think ;)

@ Laila, lama tak nampak?

Anonymous said...

@uculer: That's pretty much it..LOL

@ Baine bro: Bizi ar. Busy kasik layanan wow kat special guest. And bizi kerja- wat kopi, wat kopi , neverending wat kopi, dah beratus cawan dah. :p

cek chun said...

malam ni agak slow macam LDP
sebelum subuh.. eh.. betul ke dr baine?

hyelbaine said...
This comment has been removed by the author.
hyelbaine said...

@ Laila,

You must be quite the barista indeed than ;)

@ cek chun,

Malam nie semua rehat since beberapa hari yg lalu nie dok menyuap troll dgn sungguh bersemangat sekali.

Lembab Dan Penat (LDP) biasa slow between 7.30am to 9.30am. Kalu sebelum subuh u nak guling2 atas LDP pun boleh :P

cek chun said...

hehe LDP sebelah subuh. sunyi ker

laila, patut tangan slim saja. byk kacau kopi

Anonymous said...

@ Baine & cek chun: Wa punya kofi best woooooo, wa cakap lu.

Banyak tertinggal entries. Jenuh nak mengcatch-up, skim/baca komen dulu. Entri ni pon baca sekerat,nak kena sambung baca balik.

azwan said...

No trolls, no fun.

Unknown said...

hyelbaine: hahaha tepat sekali. maklumlah baru lepas tgk criminal minds, memang profile it sgt tepat dengan gersang.


tanpa troll, tiada hiburan. kebetulan pula Radiohead tengah main lagu High & Dry di corong speaker. maka dengan ini saya tujukan lagu ini kepada troll-troll sekalian.

Anonymous said...

The kind of fuckery and ludicrosity brought upon by these MLM co.s continue to mind bogel; the bio card, cheap hooker perfume, da stupid sepek ..pad etc.

One of these MLM co.s should collaborate with this restaurant in London to distribute Baby Gaga, the breast milk ice cream, here.

ps Radiohead is one of my favs.
ps2 Paul McD & Casey Abs FTW

ibnubattuta said...

To All .....

“Kamu (wahai umat muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah manusia,(kerana kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik,dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada allah (dengan sebenar-benar iman)”.

(Ali-Imran ayat 110)

Allah s.w.t menjelaskan bahawa tugas menegakkan yang makruf dan mencegah kemungkaran adalah tugas kita bersama bermula daripada diri sendiri,keluarga,masyarakat,negara hinggalah kealam sejagat. Seorang suami bertanggungjawab mencegah kemungkaran yang dilakukan oleh isteri dan anak-anaknya.Begitu jugalah guru terhadap muridnya, pemimpin terhadap pengikutnya, Aidid kepada "koncu2" nya dan aku kepada semua.

terdapat tiga peringkat untuk mencegah kemungkaran:

Pertama : Menggunakan tangan (kuasa)

Seseorang itu hendaklah mencegahnya dengan kuasa atau kemampuan yang ada padanya.Ini adalah menjadi amanah serta tanggungjawab pemerintah atau penguatkuasa yang jelas mempunyai bidang kuasa dari segi perundangan. Itulah yg Aidid buat melalui blog ini. Aku sokong sepenuhnya tanpa rasa ragu.

Kedua : Menggunakan lidah

Bagi mereka yang tidak berkemampuan mencegah dengan kuasa,maka hendaklah mencegahnya dengan lisan secara berhikmah.Kerosakan sosial yang berlaku dalam masyarakat pada hari ini adalah kerana kita merasa takut untuk menegur perbuatan mungkar,yang berlaku di hadapan mata dengan alasan “tidak mahu jaga tepi kain orang”. Atas sebab "nak jaga tepi kain org" lah Aidid hentam diaorang gilabab.. Salah ke kalau Aidid beritau semua orang supaya jangan bersekongkol dgn penipu.

Ketiga : Menggunakan hati

Sekiranya kita tidak mampu mencegah kemungkaran dengan tangan dan lisan ,maka hendaklah mencegah dengan hati iaitu membenci perbuatan tersebut,sentiasa berdoa dan berharap si pelaku diberikan petunjuk oleh Allah s.w.t untuk kembali kepangkal jalan. Menggunakan cara ini digambarkan sebagai selemah-lemah iman . uih. terasa pulak aku. korang x terasa ke?

Berdasarkan kepada ketiga-tiga kaedah tersebut,adakah kita telah melaksanakan perintah itu?.Justeru ,kita patut berusaha kearah membenteras perbuatan mungkar,disamping menilai kembali berapa banyakkah kita mengabaikan tugas nahi munkar.

Ingatlah, jika kita langsung tidak ambil peduli dan membiarkan maksiat terus bermaharajalela,maka bersedialah untuk mendapat bala bencana.

Kita perlu ingat dan sedar bahawa,apabila bala bencana menimpa kita ia tidak mengenal siapa mangsanya,siapa sahaja yang ada akan menerima padahnya.Apakah kita sanggup menghadapi bala menimpa negeri ini?.”Tepuk dada tanyalah iman”. Sejarah lampau telah memperlihatkan kepada kita bagaimana akhirnya golongan manusia yang mengabaikan perintah menyuruh kepada yang makruf dan mencegah kemungkaran.Ibnu Abas r.a bertanya kepada rasulullah s.a.w bermaksud:

“Adakah binasa sesebuah kampung itu walaupun didalamnya terdapat orang-orang soleh?.”Rasulullah s.a.w mengatakan bahawa,disebabkan mereka memandang mudah dan berdiam diri tanpa melarang perbuatan menderhakai Allah,maka Allah perintahkan malaikat supaya menterbalikkan kota itu ke atas penduduknya.


mintak2 dijauhkan Allah.

dear anies said...

@ Abu Huzaifah..

smlm ptg nyer news.. katanya jgn mudah terpedaya dgn mesin perubatan elektronik ni sbb blom pasti keberkesanannya..

telupa nk check kt iklan2 dlm paper. mesin al-jabbar tu ada dpt kelulusan KKM ke? kalu ada mungkin sy terlepas pandang kot..

Rose said...

Tetiba terfikir, is Mohd Fuad Baharuddin tu mamat pelakon tambahan as Aidid masa sesi teh tarik bersama ACMang? Kalau ya, Pale Hotak Qau, johnny bravo, gempur gempaq, kudul mandul dll, pi la cari orang tu, sekeh2 la puas2...

Anonymous said...

Masa aku takder plan memlm minggu ni, tempat ni jadi padang jarak padang tekukur lak. Punya ready nak tengok wayang A'leaks. Echo azwan, no trolls, no fun.

Rose said...

Laila, ada satu troll kat keretamayat topic, Ankle Li Kordi, but rasa you dah nak muntah tengok dia..rasa cam siri bercakap dengan dinding je dengan Ankel Li.

Rose said...

Ceh, autocorrect ni, ankel, not ankle

Anonymous said...

Rose, i dah ushar kat situ tadi. Ingatkan Angkel Li dah gone with da wind , rupanya ada lagi. Dia suka usik jentik azwan tu. But watching their exchanges is super fun. And our resident vet is super hilarious when he spews verbal diahrrhea at Angkel Li.

Rose said...

It's the Azwan n Li Kordi show...

By d way, me thinks that the cordy juice has changed Li Kordi from a mere troll to a super thick skinned (not to mention head) orc...

cek chun said...

hai girls :)
pulun refresh dari petang tadi, but nothing happened.
cek frast wooo.. hehehe

no troll at all

Fahmi said...

Nak bagi input pasal medical devices ni. Medical device registration bukan compulsory. So syarikat2 ade choice untuk register atau tidak. Tapi kaedah pengiklanan masih tergantung dengan medical advertisement act.

hyelbaine said...

What a conundrum these trolls are indeed. When they're around they're such a pain in the arse but life is never as lively without them.

Don't worry, they'll be back ladies ;)

Jefri said...

tq bro.minta share kat fb ngan kengkawan ppuan khasnya...:)

syakirashop said...

Salam Adib...
tak nak bongkar penipuan syarikat MKLand ke?? Saya antara yang tertipu. Saya bukannya orang senang tapi memang saya mengaku yang memang saya BODOH sebab boleh jer tertipu dengan depa. SEDIH sangat2 dan saya berharap agar ALLAH saja yang boleh balas apa yang dia org dah buat kat golongan marhain seperti saya ni. Saya tak halalkan satu sen pun duit yang saya kena bayar. Semoga orang lain tak tertipu lagi mcm saya. Sesapa yang ada beli mana2 service apartment kat Bukit Merah jom kita bersuara. Kalau kat TV kita tak leh nak bersuara coz dia org ni kebal so kita guna internet.Jangan dok diam saja tak buat apa2, coz dia org yg KAYA RAYA dengan duit yang bank beri atas nama kita.

Aidid Mu'addib said...

Azwan, Baine... guys,
Hey, some funny shit happened this morning when some Avail clowns drop by to my page here:
http://www.facebook.com/pages/Penipuan-Avail-Beauty-Sdn-Bhd-Kepada-Pengguna/148287301878959

This comment was written by that said clown....

Ali Teh Tarek
let me ask u 2 main questions for you morons that only know
to bullshit and piss on other people's business....
1)is Malaysia easy to get cotton???
2)is Malaysia easy to get herbs????
its biotechnology....that is what it is good about it.....
u guys are not that educated enough to be talking about this....
do u have any points left in your hands?
i'm someone who has a double degreee.... <--------
(1) in Medicine specializing in O&G....(which i bet u guys don't know what it is)
(2) in Biotechnology....where's your leader Aidid....stupid dumbass....u guys are LEMPOS!!<----ni pun lagi korang tak tau....LEMbab nak mamPOS.....sama je
hahaha....

Double degreee.... O&G beb... HAHAHAHAHAHA!
Penjajap Avail memang kartun betui....
Some guy with a nickname of Ali Teh Tarik,
ada MBBS + MRCOG or FRCS... + Biotech degree
He really made my day... hahahaha!

azwan said...

Wau....this is hilarious. Jemput dia dtg sini la did. aku nak cakap dgn dia.

hyelbaine said...
This comment has been removed by the author.
hyelbaine said...

Alamak? Double-degree holder tuh! Should I be afraid? Aku agree dengan Azwan, Aidid, kasi invite lar dia datang sini.

Masa biler lagi double-degree holder nak berdebat dgn penoreh getah, tukang kebun skolah, tukang cat, tukang bancuh kopi, tukang basuh test tube kat lab, tukang angkat kon traffic LDP and the infamous penoreh getah?

Cepat, time to hook the bait to the Ali fella. Sapa rajin FB, sila2 ;)

It Just Me..... said...

bring it on.....

tengah bosan nih....

azwan said...

Oit baine, aku takde FB la. Maybe i should have one. Hahahahha...korang memang maju IT.

hyelbaine said...

@ Azwan,

Maybe you should. So that you can troll the trolls ;)

Hahahahahahaha...

zini said...

saya selaku pemain drum dabel pedal pon teringin gak nak berdebat dgn double degree holder...siapa nak joinT kena bagi double Cheese burger


WORD VERIFICATION elkaiki

sme1013jb said...

I thought well-learned person (double degree lagi) should be able to think critically and have a very opened mind about arguments presented to him/her. I hope he/she can argue rationally (presenting facts and figures), and not emotionally.

Anonymous said...

Tetiba aku rasa inferior lak bila dgr org ada dabel degree ni.

*merenung jauh mengenangkan nasib*


But..but..bila aku baca komen Ali Teh Tarik Mamak tu, aku tetiber terbayang sorang budak comot dok eksen kat kawan dia yg dia ada dua biji cakelat, kawan dia takder.

Sekian maceh.


Word verification: stomen (fuiyoo!)

sme1013jb said...

Laila,

I ain't got no double degree.

Cuma ada dabel negatif

Zaha said...

Teh Tarik perasan dia punya double degree kot...
ya la, kalau UKM ada BSc Med + MD, UM pakai MB+BS, atau dr Ireland triple lagi MB.,BCh.,BAO + Licentiate in Medicine and icentiate in Surgery kalau yg da HO kat sana...
kalau salah tolong betulkan :-)

hyelbaine said...

"I thought well-learned person (double degree lagi) should be able to think critically and have a very opened mind about arguments presented to him/her."

If that was the case, we wouldn't have people working in big companies like Petronas or TNB quitting their well paying jobs to do MLM's. We also would not have engineers like Joe Samdul Berjambul doing MLM's and disgracing his profession

Hell`s Angel said...

Double degree huh?

I still remember interviewing a few candidates for the position cari rotan tengah Hutan Belum a few years ago. Sadly, those with good qualifications (sorry guys didn't mean to insult u all) always fail in critical thinking. Most of them are not street smart enough. They come with great spm results and CGPA's but zero knowledge. I wonder is it the fault of the education system or what? Nowadays blue collar people sometimes are far wiser than those with so called degree qualifications. End up hiring a guy with just a cert from industrial training. Paid him a degree's salary and he's doing wonderful jobs still.

mizz niza said...

serius pad ni bau kapor barus...pastu bile buke beseredak habuk+daun+herba+pasir yg bau mayat=kubor..yukss..xdpt bayang mcm mane dorg bleh sanggup pakai menatang ni.....

dakyah2 sesat dorg..
1- pasal artikel BH 22/2/11 kat ats tu...kate dorg- menteri tu mst la jawab cover line sbb menteri tu ade saham dengan company tu , so menteri tu kene la jage kepentingan die ( saham dalam compny paper BH ka compny pad??? )

2- ade STAFF NURSE kat perak xkasi ank die amik vaksin HPV yg kerajaan nk kasi..sbb kat BRITAIN ade budak umo 13thn mati sbb amik vaksin HPV...(tp nurse tu suntik je kat anak org lain..sbb die claim dos yg digunakan boleh membahayakn - ( wahh staff nurse lg hebat dr doktor rupenyerr)

3- ni sy petik dr Fb sy..dakyah dorg...[dlm k.dura punya ada kajian yg dibuat oleh dr philip tierno n hanna ....dia bt kajian pasai dioksin dalam tuala wanita n persekitaran..semua info ada dlm note...wlpun kdura x pandai BI..kdura jes guna google translate..kl ade ...yg salah ke x kena ke..hrp bantu betulkan ok.....
tu salahl 1 kajian antarabngsa...Malaysia yg blum buat dan isytiharkan lg..
x pa..yg tu bukan keja kita..kan..kta berkongsi ilmu yg pakar dah kta..di Malaysia yg dh cuba..mmg x 100% lg kajiannya..
tp kita bleh pkiaq logik kan...SEBAB APA IKAN BLEH MATI DALAM PAD JENAMA "L"....MESTI ADA BAHAN2 YG BOLEH MEMATIKANNYA...DAN KITA PKIAQ SB APA IKAN X MATI DALAM PAD AVAIL...wlaupun k.dura bkan pakar sains..bio ka..tp kita pkiaq logik pn kta bleh nilai sb apa...kl sapa2 x stuju dgn pdapat kdura..kdura mntak maaf semuanya...
hhheehheeeeeee....


tu la dakyah2 dorg..sedih sbb member baik da sesat..bile kite cakap sket siap bawak upline cover..bile kite bantai lg..xleh jawab ajak g seminar dorg kat puchong..eiii jemput ngan limo pon jangan harap la nk pegi...dewan tu sure bau kapur barus....sadis+sedih betoi...

Azie_Jamaludin said...

@Ali Teh Tarek (in case you read this)

so what kalo ade double degree??

kalo your double degree is equivalent with double brain..then i'll be glad...at least you can use both of them to actually THINK!!!so..maybe you not thinking DEEP enough..then maybe you should get a triple degree plak kan..then you'll get triple brain..maybe that will help you to THINK!!!

azwan said...

"SEBAB APA IKAN BLEH MATI DALAM PAD JENAMA "L"....MESTI ADA BAHAN2 YG BOLEH MEMATIKANNYA...DAN KITA PKIAQ SB APA IKAN X MATI DALAM PAD AVAIL"

hAHAHAAhahahahaHAAHHAHA!!!!
Yahooo!!!!!
Ngape tak letak ikan paus? Yahoo!!!!
Ni la benda yg double degree backing!! Yahoo!!!

hyelbaine said...

Mang aih...pakai ikan nak test pad wanita? Ini mana punya medical expertise practiced nie? Tersedak aku first time baca :P

Hell`s Angel said...

teknik bomoh namanya nih

Hilman Idham said...

Herbaliffe MURAH
http://herbalifecheaps.blogspot.com/

Nie murah giler.. takya jadi ahli lak tu

Aidid Mu'addib said...

dah give-up jadi distributor ke dik?

Dayang said...

Double cheese burger plz!

Unknown said...

mana si Gempur yg marah menyala2 tuh .. terus diam psl dia tau dia hanya minority jer ..wakakakaka eh eh ..

dulu ada kwn aku bagi 3 pad avail utk try test ..aku pening nk guna psl aku ni lelaki ..nk pakai tang mana ?? Masa tu ada 2 mamat pun kata dh try ..sejuk berangin ..wakakaka gilo ape ..

Seiso Meine Name said...
This comment has been removed by the author.
Seiso Meine Name said...

aq rase awek aq yg jual pad nie da kene brainwash r. aq mintak die bace blog nie pun , x caye2 yg diorang kene tipu bodo2 jer. ..

pandai siot upline diorang nie wat citer . buleh upline tuh cakap aidid nie dulu masuk avail. pastuh bile cikgu bangang tuh da berjaya dgn avail nie.kira aidid nie dengki nak mampuih r sampai kutuk2 avail.

sekali aq ajak diorang2 nie g closing bende bangang nie dgn doktor n lawyer.
baru tunduk malu segan, merendah diri , sbb dlm hati mereka sendiri timbul soal x yakin dgn produk avail nie.

tipu kontraktor yg x taw ape2 pasal kanser2 semua tuh buleh ler.

can't wait to know the hard truth behind their others product such as green fit, propolis n etc.

Rozie said...

Salam Aidid, boleh tak nak tanya pasal produk Elken, sbb akak pening member nie asik push akak jual Elken yang dia kata bagus sangat produk dia tuh, mcm baju kurus, pil spirulina dan mcm2 lagi...

Aidid Mu'addib said...

Elken tu MLM anjuran apek....
Spt besa, definasi halal-haram dia org lain sket.

Go here: http://sihatteam.blogspot.com/2009/04/marketing-plan-summary.html

Sama aje - produk2 tu semua adalah modal utk buat pyramid-selling.
You can be sure 99% ahli akan kantoi tergolek-dog, 1% kaya mengikik2 ketawa.

pink tulip said...

past few months pun da org bg free pad ni sbb dia pnat promote tp aku xnak beli gak.. kononnye nk aku try dulu la..
bau pad mmg btul la ble igtkn kematian je..harga plak mahal nak mampus tp nipis je..baik aku beli kotex.. Yg aku tau, aku gatal2 bla 1st try(xsesuai kot)..hihihi

kisah hidup said...

walaupon aku tertinggal kapal, aku nk komen gak...good job bro..best bace blog ni...memang mlm ni tah pape..menghancorkan bangsa2 melayu je...time kt U dulu, bdak2 yg join MLM ni salu lepak lame2 kt kedai, tah ape dibincangnye pon aku x tau..keep it up..dan aku akan berkomen lagi di artikel2 ko pasni..

ZAIRA said...

pas ni gula beras minyak akn di mlmkan

Amy Amira said...

hahahah naseblah aku x pakai produk ni,aku pakai produk jenama lain je :p,hahahahahaha

aziemy said...

cis...aku baru terbeli pad avail...waaa..sapa nak aku bagi free?

Unknown said...

peh hebat ye bro.. ko ni memang nak tutup periuk nasi org.. aku tau sejarah ko ni.. ko pun salah seorang penggiat MLM.. cuma ko x berjaya mendapat income yg ko impikan.. jgn sumpah seranah nasi periuk org.. RASULULLAH SAW X SEKEJAM ITU..

Aidid Mu'addib said...

Hebat? Nope. Pernah buat MLM? Nope also... never. Alhamdulillah tak pernah makan duit bzns scam dan ambik duit mana2 downline. Somehow I have a feeling you're a dumbass that doesn't read much huh? Read the above article... and read all other articles in this blog... then you'll probably won't think that I was involved with any MLM. Come on... try it. The more you learn, the more you know about the real world.
Ko tu dol tgh buat bzns scam bawaan apek kapiaq yg berHQ kat Puchong... wake up asshole, stop being a parasite to your own people - the MALAY people. Jgn sebab duit sanggup mengelentong sebarangan ikut perangai kapiaq tak cebok. Ini bukan isu tutup periuk nasi haramjadah ko tu... ini isu right-and-wrong.
Takde nye dioxin penyebab kanser ada wujud dlm pad RM3 sekotak - penyebab kanser yg lebih berkemungkinan tinggi adalah pad Avail korang tuh... sebab dalamnya ada byk bahan kimia. Pad tu patutnya kosong aje samdol dol. Ada gunanya ilmu perubatan tu dol... ko tak faham sgt pasal ilmu perubatan erk? Dulu sekolah sampai abis tak? Ilmu scam macam Avail ni yg 100% laknat macam cibai... jgn buat2 tak tau der. Apadaaaaaaaaaaaaa?
Meleis oh meleis.... idup jadi kulibatak apek... hopeless.

Unknown said...

aku tau ko tu anti MLM tapi plz ye.. u kena mendalami ILMU UGAMA utk menasihati org.. Rasulullah S.A.W. x ajar umatnya sumpah seranah kehidupan org lain.. tetapi Rasululah menyuruh umatnya membantu antara 1 sama lain tak kira bangsa atau Ugama..klu KO nak trus gak IKUT PERASAAN "AMARAH" KO..TERUSKAN..
org yg ko sumpah seranah tu dapat PAHALA, KO DAPAT DOSA.. aku doakan ko dpt lah "MASUK SYURGA" ciptaan KO SENDIRI..

Aidid Mu'addib said...

Dol... ko tu penganut MLM Avail or whatever, al-munafiqun kulibatak apek tak cebok, musuh dlm selimut bangsa sendiri... byk la cakep.... apadaaaaa?

azwan said...

Dey "unknown", sejak bila tibe2 ada manusia di luar sana mcm ko purposely singgah blog ni untuk menasihat what the fuck blog owner neh? Kira ko ni yang terrramat mulia jadi lalat nak make sure everything goes well kat sini? Baik mulia ko neh ai...gitu samdol?

Dey fucker dumbfuck, look at your initial statement..
"ko ni memang nak tutup periuk nasi org.."
"aku tau sejarah ko ni.. ko pun salah seorang penggiat MLM.. "
"cuma ko x berjaya mendapat income yg ko impikan"

You know, manusia palat berlagak baik mcm ko neh boleh buat tuduhan melulu macam sialll, assume dan assume. Tu style ko dey fucking MLMers. Tuduh tuduh tuduh then suddenly selit Nabi kat hujung statement. Typical style bangsat scammer, buat kerja lahanat then last2 selit ayat2 Al-Quran, Hadith nabi.

"tetapi Rasululah menyuruh umatnya membantu antara 1 sama lain tak kira bangsa atau Ugama.."
Yaaa....bukan dengan cara menscam org, menipu, songlap duit org, buat skim piramid. Manipulative yer dol. Gunakan agama ye dumbfuck? Atau ko confuse? Most probably low IQ...what ever..

Just ngaku je la ko butthurt, analhurt sudaaaa...

~Fatimah~ said...

Smlm my cousin cite,ada sorang kwn ni...pepet dia bernanah,doktor ckp kemungkinan besar sebab guna product Avail ni.dia ckp balik ngan sorang balachi Avail ni..mamat ni cakap...nk saman,saman ar xyah bising2. kalau ko menang, ko akan dpt insurans RM3juta..
gilo ko apo...pepet memburuk.mmg cinabeng ar sape jual product ni...

Nodame said...

Salam Semua....

Aper yang ko cakap semua betul...
tapi kalau korang fikir dari segi kepala otak korang yang memang dah negatif...xyah korang belajar tinggi2...
dunia nie fikir secara lojik n positif jer...
Achan Sinclair : lu mau tunjal kepala orang yang pkai kat kepala...ko datang sini cari ak...ak pakai kat kepala..tiap2 hari...ak nak tgk gak...ko cakap saja cakap n brani buat...atau cakap jer...
nie contact aku...
017-9862386...
sape2 yang terasa nak tunjal ker...tranjang muka aku ker...sila lah hubungi nyer....tak perlu bayar...