And so it is...

Tuesday, December 21, 2010

eXfuze Dan Lain-lain Jus Buah Keramat - Cari La Idea Lain Woi!




Assalamu'alaikum... guys. Hey, I'm back... for now. My father is quite old, and he has "semput" from time to the time. He has his own neb machine at home, but sometimes it gets really bad, so he needs to be hospitalised. Sometimes he needs IV aminophylline or something like that. Tu la, dia tak pernah makan makanan kesihatan dan pil vitamin tu semua... tu sebab jadi camtu agaknya. Udah la kerja berat guna tulang empat kerat sepanjang hidup mudanya, dan makan ikan sungai dan sayur pucuk ubi dan pakis kutip kat belakang rumah aje... He's almost 80 years old, by the way.

Aku dapat banyak request untuk buat sesuatu presentation tentang sesuatu MLM atau skim piramid, bukan sahaja selepas adanya blog ni, tapi dah dekat setahun dah ni... you know, sejak jadi ayam tambatan antiMLM (ayam takpe, jangan jadi ayam berlemak kaki empat idung pesek sudah). Benda alah ni memang banyak jenis, dan memang senantiasa mencari prospek orang-orang Melayu yang tamak wang-ringgit sampai tak hengat dunia, dan khasnya yang dungu-dungu tak faham matematik dan statistik tu sume. Jadi yang mana satu aku nak present dulu? How do I choose meh? Depends on the info I get from research, or depends on some obscure and unexplained coincidences. That coincidental thingy I cannot explain, Allah guide me inexplicably. And also, it depends which one irritate me the most. Banyak kali sesuatu topik tu keluar sebab orang yang buat MLM atau skim piramid tu uja aku dengan bermacam-macam cara dan perkataan - macam sungguh-sungguh mau cari nahas gitu. Jadi, untuk mereka yang masih menunggu entry berkenaan biz masing-masing yang masih belum keluar kat blog neh, aku dengan ini mengundang korang (dengan hati yang terbuka dan redha) untuk irritate aku dengan lebih jitu dan lebih berwibawa tentang skim piramid atau MLM masing-masing. Nanti entry tentang MLM atau skim piramid ko sure akan keluar punya. Kalau kena gaya dan ko pulak dapat hidayah daripada entry blog aku.. apa salahnya beb?


OK, let's go back to basic. Katalah aku ni seorang idiot, SPM kantoi... dan korang semua pun sama idiot. Uik! Jangan marah, ini hypothetical aje. Macamana aku nak terangkan korang tentang "modus operandi" atau muslihat sebenar MLM dan skim piramid tu semua supaya aku dan korang semua faham? How meh?

Sekarang ada satu produk X, yang aku nak jual kat konsumer. Aku ni kedekut ya amat, dan tak nak keluar modal banyak untuk logistik (sewa lori) dan advertisement (iklan) - jadi aku gunakan kaedah multi-level marketing. Dari situ korang boleh tangkap apa yang best pasal kaedah bzns sebegini. Jimat duit modal, tapi keuntungan lumayan.

Contohnya la syarikat Panasonic nak jual Plasma HDTV kat korang. Dia orang kena buat TV tu daripada zero, pasang wayar berselirat dengan 1237 kapasitor dan sambungkan kat unit plasma screen tu, dan seterusnya dah siap, kena angkut dengan lori dari kilang kat seksyen 20 Shah Alam ke kedai Apek di mana sahaja di Malaysia. Lepas tu dia kena bayar iklan kat TV1 dan TV3, dia kena bayar kat surat-khabar, dia kena pasang billboard besar-besar di merata ceruk Malaysia, untuk pengiklanan besar-besaran, mahu ratus juta hengget punya belanja tu beb. Lepas tu baru Makcik Tipah kat Ceruk Tok Kun dapat berita tentang Plasma TV Viera 42 inci yang canggih dan screen nye cukup besar bagi dia, untuk tengok Liverpool kena belasah tak sudah-sudah kat Premier League musim ni... makciknya peminat Blackpool, tapi malangnya dah rabun sket, dan dia mahukan screen yang besar dan colourful, dan ada HD maah! Dia ada subscribe dengan B.yond. Jadi bayangkan modal untuk syarikat Panasonic tu, untuk kasi Makcik Tipah merasa Plasma TV yang kedua kat kampungnya selepas Mak Bedah, si peminat CSI Miami (dia horny dengan David Caruso yang tak keruan tu), nun di Ceruk Tok Kun sana. Itu sebab Plasma TV tu mahe bebenor yeop. Tapi, Panasonic deliver good product what? Boleh nampak jerawat Christiano Ronaldo sebijik-sebijik kat depan mata.

OK... kalau aku ada produk X, aku mahu pasarkan macam Plasma TV kat atas, tapi aku takde duit macam anak-cucu-cicit Konosuke Matsushita dan aku memang kemut nak mampos, dan aku memang putar-alam dan tak kesah langsung mempergunakan manusia lain untuk jadi kaya-raya... jadi aku nak wat camane neh? Buat style MLM la beb.

Jadi, aku pasarkan produk X dengan modal seciput, tapi aku janjikan reseller/distributor dengan profit-sharing yang lumayan gitu. Jadi, aku tak payah keluar modal duit lori, kuli-batak reseller tu semua akan isi minyak petrol kereta dia sendiri untuk promote produk X ke merata area pekan Baling, Kedah. Direct-selling meh. Dia akan belanja sendiri untuk melantak lunch, dan reseller tu sendiri jugak keluar duit untuk belanja pelanggan atau prospek reseller kat kedai mamak al-Khulafa. "Hangpa mau beli produk X, dengan teknologi space-age dan boleh rawat 31 penyakit? Meh la join dan jadi reseller macam aku, sekaligus makan jugak benda ntah apa-apa neh". Tapi, macamana nak kasi ramai orang join bzns produk X ni? Janjikan komisen yang hebat sampai 10 level (macam contoh 4Life Transfer Factor gitu... riba' ka apa ka, lantak pi la). Jadi masing-masing reseller berlumba-lumba cari downline masing-masing sampai abis semua orang Pekan Baling join bzns juai produk X aku. Sampai cucu makcik Tipah umur 9 tahun pun jadi downline barua mana ntah. Dan aku masih tak keluar satu sen untuk logistik dan iklan (sebab, seperti contoh agen 4Life macam si Fendy yang jual produk TF sampai tak nampak lampu merah jalanraya, Fendy tu sendiri dah jadi papan iklan dan lori angkut, all-rolled-into one - FOC maaa!). Dan sesungguhnya produk X aku laris beb - aku untung gila bab, sampai boleh beli Plasma TV Viera 65 inci, model TC-P65V10 3D Plasma Full HDTV, dengan harga RM13,000 ke berapa ntah, letak kat toilet aku. You know, kalau kena tengah melabur dan Liverpool pulak tengah kena belasah... satu minit pun aku tak kan miss.  Yahoo!

You all get my drift? OK, kita buat contoh yang real - produk jus buah-buahan magik eXfuze yang di promote oleh budak yang baru start menses kat atas tu... sapa namanya tadi? OK, hani85. Minahnya cakap aku dah masuk air dan tak faham prinsip MLM macam dia yang dah ada PhD taik kucing pasal ilmu MLM neh. Ada isu MLM yang tak clear lagi daripada "penerangan idiot" aku kat atas. Meh kasi aku, mamat yang mereng dan mengarut, kupas pasal eXfuze sampai ke akar-umbi.



OK, sekarang aku nak jual jus buah merapu ni kat pelanggan, dengan modal yang sedikit tapi nanti dapat keuntungan yang lumayan. Macam kat atas tu jugak, aku buat cara MLM. Tapi untuk kasi komisen sampai 7 level ke bawah, mesti kena harga mahal gila-gila, sebab aku nak untung, tapi reseller dengan downline atas downline atas downline semua nak untung sama-sama besar-besaran, baru longkah semua orang yang join. Betul bro? Jadi, untuk jual harga mahal, sedangkan sebotol eXfuze tu walaupun mungkin modal RM17.28 aje (mungkin), kena la jual dengan harga RM192.50 kat pelanggan-pelangan yang dungu yang ada berlambak kat Malaysia ni. Tapi camane nak buat tu dik? Itu la sebabnya ada promosi hebat 7 superfoods dalam eXfuze - "The Power of Seven" bagai. Ambik mic cepat, jerit sekuat hati, eXfuze ada blended buah Gac, Acai, Goji, Noni, Fucoidan, Manggis, Seabucktorn... atau boleh gak - rambai, betik, nenas Sarawak, dokong, nangka, cempedak dan strawberry Cameron (buah apa pun boleh, apa kesah beb?). Janji ko bertempik sekuat hati bahawa produk exFuze boleh kasi sembuh stroke, boleh kasi barang Pak Mat mencadak naik semula selepas sekian lama murung... dan macam-macam testimonial yang dikarang sesuka hati, you know macam yang aku bincangkan kat entry "Testimoni=Kelentong". Dan korang semua jugak boleh baca sendiri hani85 promote produk daripada Musytari ni, di forum carigold. Minahnya walaupun baru belajar pakai pad, dia memang mahir pasal "skim piramid berproduk" ni, hebat ya amat, tahap gaban. Bunyi promosinya mengalahkan pakar perubatan dan pakar dietetik beb.


Kata hani85 di forum carigold: "u are rite odie. eXfuze sgt bagus untuk sesiapa yang menghidapi penyakit2 kronik yang kebiasaannya masih tidak sembuh walaupun sudah menjalani rawatan di hospital. ada beberapa live testimoni yang boleh disaksikan sendiri oleh tuan2 semua dalam business presentation kami setiap isnin, selasa dan ahad. terdapat beberapa kes seperti kanser, strok, darah tinggi dan seumpamanya telah berjaya dirawat apabila pesakit menggunakan eXfuze. semua testimoni ini ialah dari keluarga teman2 kami sendiri yang terkejut dgn apa yang telah berjaya dilakukan eXfuze untuk membantu org2 yg mereka syg. dan teman2 kami ini akhirnya berdedikasi untuk berkongsi produk yang hebat ini untuk sesiapa di luar sana, kerana kami tahu tidak semua mampu menanggung kos perubatan yang sgt tinggi.
tidak gembirakah tuan2 kalau tuan2 mampu menolong kawan2/keluarga sendiri dan dalam masa yang sama menjana pendapatan yang lumayan? killing two birds with one stone. it sounds really appealing, yeah?"

Yeah, yeah, yeah... really appealing, sampai rasa nak muntah dan terasa nak terjun gaung sekaligus, baca ko punya statement yang amatur dan kelentong 1st class... tuan/puan, cepat beli mende alah ni, aku ni ha tolong promote sekali kat sini. Boleh kasi sembuh kanser, stroke, darah tinggi dan seumpamanya... woohoohoo! Wadefakingcrappypsycho! Gila babat bersepai macam ECPbersepai jugak ni. Tapi yang mala'un ni takde Phd atau MD - hafal skrip eXfuze bulat-bulat trangtangtang!

Korang boleh tengok carta plan pemasaran eXfuze kat bawah ni. Keuntungan reseller aje dah 40% untuk setiap botol. Lepas tu taja sorang downline, dengan paksaan (kalau tak berambus ko!) belian starter pak 1 (dapat 4 botol jus keramat) dengan harga RM700, dapat komisen RM56 satu kepala. Lepas tu kalau downline tu jual satu starter pak kat downline dia pulak, ko pun dapat lagi RM28, lepas tu ada komisen binary 10% bang, kak.... dan lagi dan lagi... sampai 7 cara komisen meh. Gila-gila punya kaya dengan sumber komisen kiri-kanan-atas-bawah. Tak silap aku (aku malas nak kira sebijik-sebijik), sampai 60% daripada harga sebotol jus ni, hanya untuk bayar komisen lepas satu level ke satu level. Itu belum lagik keuntungan syarikat induk eXfuze yang hantar Pedro Gonzalez pegi petik buah Acai Berry kat hutan Amazon tu, belum kira kuli eXfuze si Sepol yang panjat pokok manggis kat Segamat, dan pastu bawak berkontena ke US.... dan 5 buah lain tu semua daripada serata dunia. Korang follow aku tak neh?

Sekarang, berapa harga sebotol eXfuze sebenarnya, kalau dia orang letak jus keramat ni kat Tesco? Bila mana produknya takde nak bayar 60% pada hieraki MLM dia orang ni, dan takde nak bayar kat Rick Cotton (CEO) untuk dia beli yacht dengan harga 21 juta USD, takde nak bayar royalti sponsor kat Seth Joyner, Terry Borcheller, Nat Moore, John Fox, Fred Funk... dll (nak sponsor athlete mahal woi!)? Biar betik korang yang promote mende ni? Senang sungguh ke nak kena kelentong oleh alkafirun omputeh ni semua? Ingat eXfuze tadi ambik 5% untung aje ke? Campur 60%, jadi 65% untung... kira fair la gitu? Safe bet, omputeh tu mesti ambik ambik untung lagi 30%, maybe? Yacht tu mahal dik, dan nak sponsor olahragawan terkenal pun mahal wei! Jadi harga sebenar sebotol jus cikai tu hanyalah RM19.25? Woi hani95... matematik SPM dapat berapa? G?


Kat mana kita tadi? OK, korang faham sekarang muslihat secara am, apa saja produk yang dijual cara MLM kat dalam dunia ni? Mesti promote produk tu semua macam ianya benda yang sepaling magik, paling berharga dan paling takde-tolok-banding, sebab mau jual semahal yang mungkin dia orang boleh bawak, sebab banyak komisen nak share sesama anak angkat dajjal lepas satu level ke satu level. Tak kesah kalau produk eXfuze tu tak pernah ada kajian double-blind oleh mana-mana pakar penyelidik kat mana-mana di dunia, karang aje testimoni dalam 17 bijik statement yang menyokong produk, cakap produknya hebat macam David Caruso CSI Miami gitu. Apa kesah kalau kelentong pun? Cuma, kalau David Lisonbee atau Rick Cotton atau Antichrist... lantak pi la dia orang nak buat kerja lahanat macam ni - pada dia orang duit tu semua halal @ kosher beb. Yang musykil aku ni, pehal orang Islam nak buat kerja riba' dan kelentongan ni macam kamen rider punya hebat?

Firman Allah yang bermaksud :
"Allah telah menghalalkan perniagaan dan mengharamkan riba'" 
(Al Quran - Al Baqarah:275).

Ramai yang berpendapat riba' itu adalah bunga dalam pinjaman wang kat bank tu semua ha, tapi sebenarnya ia adalah istilah yang merangkumi isu yang lebih luas daripada itu. Riba dari segi bahasa Arab bermaksud “lebihan”. Qadi Abu Bakr ibn al-Arabi, di dalam Tafsir “Ahkamul Qur’an” mendefinasikan riba' sebagai: setiap lebihan antara nilai barang yang diberi dan nilai yang diterima. Lebihan ini merujuk kepada dua perkara : 
1. Setiap lebihan, manfaat hasil dari penambahan yang tidak ketentuan dalam timbangan dan ukuran.
2. Setiap lebihan, manfaat dari ketidaktentuan yang datang dari penangguhan.
Dua aspek ini membawa ulamak kita mengkategorikan riba' kepada dua jenis:
1. Riba' al-Fadl (lebihan dalam penambahan).
2. Riba' al-Nasiah (lebihan melalui penangguhan).
Di mana, Riba' al-Fadl merujuk kepada kuantiti/bilangan dan riba' al-Nasiah merujuk kepada masa, iaitu penangguhan.

Riba' al-Fadl sangat mudah untuk difahami. Dalam pinjaman wang, riba' al-Fadl adalah interest/bunga yang dikenakan sebagai lebihan atas pokok. Tetapi secara umumnya ia bermaksud satu pihak meminta penambahan dari nilai yang diberi. Satu pihak memberi sesuatu dengan nilai 100 bagi pertukaran sesuatu yang bernilai 110. Memahami Riba' al-Nasiah pula adalah lebih halus dan teliti. Lebihan pada masa secara tidak adil yang ditambah dalam transaksi adalah penangguhan yang tidak adil. Ini merujuk kepada pemilikan (‘ayn) dan bukan pemilikan (dayn) sebagai alat pembayaran (emas, perak dan makanan yang digunakan sebagai wang). 

Banyak hadis yang menyokong isu ini.
Riwayat Imam Malik: Yahya meriwayatkan padaku dari Malik bahwa ia mendengar bahwa al-Qasim ibn Muhammad berkata, "'Umar ibn al-Khattab berkata, "Dinar untuk dinar dan dirham untuk dirham dan sa' untuk sa'. Suatu yang akan diambil kemudian tidak boleh dijual dengan sesuatu yang ada di tangan."

Setiap transaksi melibatkan keadaan yang berkaitan dengan benda itu sendiri dan kita tidak boleh mengambil syarat untuk suatu benda dan dikaitkan dengan syarat pada benda yang lain tanpa merosakkan transaksi tersebut. Dengan menambah syarat atau lebihan akan berlaku riba'. Berlaku banyak salah-faham tentang masalah riba' oleh golongan moden kita sekarang di mana ramai yang menyamakan riba' dengan riba' al-Fadl sahaja dan mengabaikan riba' al-Nasiah. Dengan mengatakan riba' hanyalah bunga/interest adalah sebahagian daripada punca kekeliruan ini. 

Banyak isunya pasal riba' ni, tapi memang dah di luar skop entry aku pasal jus buah keramat, dan nanti korang semua memberontak dan merampas kuasa pulak. Habis blog Aididleaks jadi huru-hara akhirnya. Kesimpulannya, pandangan tentang riba' itu merangkumi perkara yang tidak adil dalam perniagaan di mana seseorang yang berniaga mendapat habuan yang melebihi daripada yang sepatutnya tanpa haq yang adil dan munasabah. Orang Yahudi yang mempelopori dan dan memperkembangkan konsep riba' atau usury atau interest ini selama lebih daripada 3500 tahun (tercatat dengan banyak dalam wahyu-wahyu yang telah di courier oleh malaikat Jibrail dalam buku manual umat Islam), di dalam segenap-segi dan lapangan transaksi perniagaan adalah contoh umat yang sepaling hina dan buruk dalam Islam, dari segi perspektif dan konteks perniagaan (dan dalam konteks lain jugak, kalau kita nak kupas sungguh-sungguh pasal isu sejagat sebegini - tapi, lain kali la beb. Kita buat blog lain la pulak - Yahudileaks ok?).

Jadi, plan pemasaran eXfuze di atas menjanjikan seseorang reseller dengan keuntungan 40% retail-sale, tetapi itu bukanlah riba'. Kalau harga beliannya RM136.50 dan dijual pada pelanggan dengan harga RM 192.50, dan ada orang Melayu yang bebal dan sengal senang percaya cerita testimoni yang hebat bak kamen rider macam cakap hani85 cakap tu semua... sah transaksi tu, jangan pulak korang keliru. "Aku jual sebotol air jus buah Noni dll. ni kat ko dengan harga RM192.50". Ko jawab, "aku beli beb, meh sini aku tonggak botolnya". Sah? Sah!

Jadi kat mana riba'nya? Dengan janji bahawa ada habuan komisen daripada pencarian downline - riba' no. 1. Dengan janji bila downline ko dapat downline dia sendiri, tapi ko jugak dapat habuan, riba' no. 2. Dengan janji eXfuze bila ko dapat kembangkan kaki kiri dan kanan dan dapat habuan lagi 10%, riba' no. 3. Ada Chairman's bonus, di mana dapat habuan RM87.50 untuk kerja kuli-batak downline yang ko tak pernah jumpa langsung, riba' no 4. Lepas tu, "director check match".... aiyaya! Nak riba' lagik? 

Lagi beberapa isu lain yang berbangkit: Penjualan jus buah yang dibuat dan dibotolkan oleh omputeh kat Amerika tu, status halalnya boleh diterima ke makcik? Perlakuan syarikat yang menitik-beratkan harga produk yang "sky-high" demi untuk kasi untung kepada ribuan manusia tetapi tertanggung di atas batu jemala pengguna yang lurus-bendol, sampai kasi cirit berdarah pengguna dibuatnya, style orang Islam berniaga ke dik? Keuntungan 800%-900% (anggaran kasar) atas harga asal produk (berbanding kalau jual retail) tu keje orang Islam ke dol? Meh la sini cite sket. Kecenderungan pengamal eXfuze untuk kelentong orang pasal hal perubatan, yang dia sendiri tak pernah faham sepatah haram, main hafal aje ikut brochure, akhlak orang Islam berniaga ke hani85? Ko dulu dapat Pengajian Islam masa SPM berapa dik? G?

Dalam perniagaan cara Islam, banyak turutan syarat dan keperluannya. Ini korang semua tahu, takmo ulang lagik kat sini. OK, kata la ada 5 syarat halal sesuatu transaksi perniagaan - lepas tu ko buat biz ni dan di dapati ada satu syarat melanggar etika orang Islam, sedangkan 4 syarat lagi clear - boleh kira halal lagi ke perniagaan ni? Contohnya, eXfuze ni. Kata la jus ni memang benar hebat boleh kasi kurap macam peta Amerika Selatan yang tumbuh rimbun kat celah kangkang adik ni sembuh, akad jual-beli dah clear, tiba-tiba ada riba' dalam isu komisen la pulak - masih halal jugak ke hani85? Contoh satu lagi... untuk Monafendy, gabungan dua manusia (beragama Transfer Factor ke, agama Monavie... apa nama agamanya ntah), jual produk yang betul kasi imuniti ayam dan lembu pada manusia (manusia yang perasan dia kacukan ayam dan lembu), tapi plan pemasaran TF tu sendiri ada riba' kumulatif sebanyak 58%... itu yang aku kira sendiri, tapi si Fendy sendiri claim kadar keuntungan produk TF mencecah 65%. Dengan bangganya declare kat semua orang, ianya adalah yang tertinggi di kalangan banyak-banyak bzns MLM. Sasau punya budak - itu nak jadi bahan kemegahan promosi produk cikai dia. Korang faham maksud aku? Si Fendy declare bahawa setiap RM100 duit pelanggan yang beli produk TF, RM65 daripadanya diperuntukkan untuk riba' 10 level downlines. Haiyo Ma! Haiyo Pa! Lepas tu saban hari jajap jugak produk mungkar ni sampai tak hengat alam barzakh... aku tak tipu kau punya bro. Pegi la selidik sendiri - google jeeerr Fendy dan TF. Sama jugak dengan produk Monavie tu, jus buah blended 19 jenis buah yang menakjubkan tu ha (lagi hebat daripada power of seven eXfuze), komisennya bagai nak rak - halal jugak ke Monaviecreep?

Udah la... tak kan semua aku nak suap sebijik-sebijik? Kalau korang ada laptop dengan Win7 yang macam cipan, ada Mac yang cun, ada account facebook dan dah berjaya pulak baca blog aku yang cikai ni - maknanya korang semua ni dah matang dan berfikiran waras, dan aku pasti pandai membaca rumi. Korang boleh fikir sendiri yang mana pink, yang mana biru, dan yang mana hijau pucuk pisang. Unless ko colour-blind, itu aku takleh tolong doh!

Sila lihat flyers aku di bawah, dan fikirkan secara waras, secara orang Islam berfikir.






Fakta Sensasi Tentang Monavie

MonaVie Distributor Tom states “Show me any company in the world (with revenue about $1 billion a year) that has that many distributors making more than $160K a year. If you use company’s materials stick to what they say.” Monavie states they are making $1 billion in revenue though they do not release financial information to support such claims and therefore, this statement remains unproven. Secondly, what percentage of any revenue earned was from bona fide sales to persons not associated with the scheme and what percentage is from the investments and purchases from it’s own sales force?! Monavie do not disclose this information either however, judging by Tom’s description that he is consuming everything that he buys, as does his downline (and as does his upline whom he is duplicating), I’d say not much and it serves Monavie well to withhold such a vital piece of information from the public.

Monavie hopes the average distributor is unable to perform basic arithmetic (and this is an accurate assumption in Tom’s circumstances), however we’re able to elicit from the information provided in the 2009 Global IDS the real opportunity that Monavie represents to the average distributor/consumer (again, the distributors are the consumers). If ALL the distributors were included in the Income disclosure statement (that is, the 87% who did not qualify for commissions – 620,431), the figures would confirm the following facts: Total distributors = 713,139. Royal Black Diamond and above through to Bronze Executives (2570) = 0.36% of the total sales force. The above 0.36% of distributors were paid 53% of the total commissions and averaged $1516.70 per week. Star 1000 through to Distributor level (90,138) = 12.64% of the total sales force and averaged $37.33 per week. $37.33 per week clearly represents a LOSS when all costs are factored into (autoship, training tools, phone calls, travel, attending seminars, etc). The remaining 620,431 distributors (87%) earned ZERO. Clearly it’s accurate to say that 99.64% of the ENTIRE sales force LOST money.
  
The top weighted compensation plan is further confirmed when you consider that those ranked Royal Black Diamond and above through to Ruby Executives (377) who equate to 0.053% of the total sales force received 37.53% of the total commissions paid. The above group of 0.053% averaged $7227.87 per week. Even with the Gold, Silver and Bronze Executive earnings included with the remaining distributors (through to distributor level), this group of 92,331 (12.94% of the total sales force) still only averaged $49.13 per week.
  
Lets not forget again that 620,431 of the sales force earned absolutely ZERO.




hani85: Amacam dik? Mereng ke atau masuk air ke, atau Aidid Mu'addib tu tak faham langsung prinsip MLM macam yang ko faham daripada ajaran tali-barut eXfuze... mana satu meh? Dan satu lagik - fahami ni betul-betul dik. Lepas tu pegi cari rezeki betul-betul.




142 comments:

Hellioz said...

ni yg vemma2 ni mende tah manggis2...
kt malaysia ni kan banyak manggis, makan jela
confirm2 fresh.

tapi ade gak nak minum manggis dalam botol
dungu tahap wildboar...

Reezo said...

Hehehe.. aku suka dekat hurai tentang riba tu. Suatu perkara yg hampir kesemua MLMers harram tak tau.. bravo bro!

Ahmad Iqbal said...

Sekarang ni dekat kedai-kedai minum yang aku jumpa, mesti ada Monavie ni, tak pernah try pulak. Tak taulah apa rasa dia nih.

SLum said...

tak tau la apa nak jadi dgn maleis nih..mau cepat kaya tapi buat cara betul xmau..asik nak kencing org gak..

comey gak si hani85 tu..hehe popular la ko hani..promosi bagus nih gerenti dapat hatemail pasnih..takpun ramai ajak dating..

nama aku din said...

hahahahaha bravo mr.aidid

Putera A said...

satu lg gd info dr Bro Aidid.. dah tambah @Aididleaks lg...betul Slum, hani85 dah fofular kat Blog Aidid nih.. sape2 lg nak fofular jgn malu2 nak promote produk korg kat sini..

Xora said...

best!!! nota kaki tu lagi makan dalam :D hani85 mungkin dah lemas dalam air dah kot :p

Unknown said...

memang nice la..
punya melambak2 buah2 kat Malaysia ni, fresh2 lagi..
nak jugak bazir mahal2 beli jus yang tak pape..
walhal buleh pergi restoran, pesan la jus pape, RM2.00++ je paling murah.. :)

emak. bukan penari tiang said...

aku baca sampai juling bijik mata..

paham dah! paham dah!

koperasi homestay said...

cayalah... :)!

Unknown said...

salam....entah kenapa semakin hari semakin byk produk2 spt ini d jual...semakin tinggi teknologi, semakin tinggi taraf hidup, semakin menjadi jadi jugak org yg kononnya tinggi ilmu tp mudah sgt TERPEDAYA dan MEMPERDAYA org lain

gives me the chills to think that this is the kind of world that my children are growing up to...

syukur sbb ada org mcm u la bro aidid yg sentiasa memberikan info2 yg sgt berguna kpd kita semua....believe me bro, u did your part

PERSEVERE... COS YNWA....:)

Ahmad Fares said...

Saya tertarik dgn huraian saudara dari sudut Islam berkenaan dgn riba' dan bagaimana ianya di manipulasikan dlm sesetengah perniagaan MLM. Keep up a good work !!

Abu Huzaifah said...

hahah,aku tgk counter blog aidid ni bertambah tiap saat,pergh

azwan said...

Salam Aidid,

Your father has acute exacerbation of asthma or chronic obstructive airway disease. at 80 years old, susah nak treat tu. kalau sometimes require iv aminophylline dah kira severe/life threatening attack. I hope he will be fine.

I hope what you are doing in this blog will trigger our young parents to educate their children more about TRUE entreprenuership. These people has the mindset of always doing business in short cut and cut short and always neglecting the basic principle and the value of hard-smart-work.

We know that 2 things can change our lives: people we meet, and the book we read. Dalam Islam: Rasulullah SAW (person we know) dan Al-Quran dan As-Sunnah(book we read). These MLMers tangkap ape yg speaker poyo cakap berapi-rapi dalam seminar (people they meet) dan suka2 amik quote dlm pembacaan buku self-help (book they read).

Thanks!

dear anies said...

nk tanya 1 mende je kat hani85:

dik, SPM paper sains dpt brape? G?

Anonymous said...

benda basic. riba haram, meleis MLMers suka betul putar belit ayat.

nik said...

hani85 mmg mangkok hayun pun,sembang mcm pandai..biasa lah dah kena tarbiah kat upline dia...tp kan derr,bg aku aku ambik derr,cun tuh..hehe..

Anonymous said...

tak salah kalau nk jalankan MLM asalkan kita tau 3P. Product, Profile, Plan. Kalau salah satu lingkup, tak payah nk pikir panjang2. MLM yg jual jus buah2 ni company "Chipsmore", kejap ada kejap tak ada. padahal ada je MLM yg tak kenakan riba yg dah berpuluh tahun bertapak di malaysia. kita je yg tak nak tau sbb org kita cuma excited dgn benda baru je mcm jus buah "keramat".

Anonymous said...

bro..

hang xde team EPL lain ke nk dijadikn bhn? asyik LFC aje yg kene.. hang x sian kt kami ka?..

btw as usual, entri yg menepati citarasa..

hyelbaine said...

Ini entry kasi aku amat marah. I would LOVE to have that Hani85 punyer contact so that I can b*tch-slap that imbecile c*nt into the ground.

I just lost my mom to cancer (glioblastome multiforme) and my good friend is having chemo and radio for NPC (nasopharyngeal carcinoma) and this b*tch has the audacity to claim the product CURES CANCER? Melayu bodoh in its truest sense.

ps> Apologies for the outburst bro but cancer is a close subject to me.

Bomoh Hujan said...

trademark baru... [AididLeak] kah kah kah kah kah kah...

aeroz said...

"Kalau korang ada laptop dengan Win7 yang macam cipan, ada Mac yang cun"

support mac..ahaha...linux x nak? xDD
(wlaupon ak gne hackintosh jer...:P)

huhu...sejak ble da bertukar id aididleaks ni..huhu..

neways keep doing a good job...
kipidap2..ehehe

Anonymous said...

Aidid, saya lihat ramai golongan2 educated promo benda ni http://www.herbalife.com/

Di Facebook page pula http://www.facebook.com/Herbalife seramai 120,845 fans nya.

Adakah herbalife ini betul2 produk yang bagus, dan bukan MLM. Minta tuan siasat dan bentangkan kes ini.

Terima kasih tuan.

Zafran Yusrin said...

Salam Aidid, welcome back bro..

tulisan bro tang intro tu ada persamaan dengan artikel di blog saya: Kenapa sesetengah syarikat lebih suka memasarkan produk melalui MLM?
http://zafranyusrin.blogspot.com/2010/12/kenapa-sesetengah-syarikat-lebih-suka.html

orang seperti hani dan fendy atau sham hypro tidak memahami perkara yg paling senang untuk difahami: konsep mudah MLM adalah golongan yang rugi adalah wajib lebih ramai dari golongan yang untung. apabila wujudnya sistem seperti ini, tanyalah pada akal, adilkah sistem yg sebegini? apabila tidak adil, halalkah ia?

ada MLMers yg berkata, kalau MLM yg aku buat ini haram, berikan aku ayatQuran atau hadith yg mengatakan ianya haram.. senang je nak balas, meh aku lempang muka kau 10 kali sebab dalam al-Quran takde pun mention lempang muka fulan-bin-fulan tu haram.

al-Quran dan hadith adalah panduan lengkap, begitu byk ayat al-Quran dan hadith yang mengajak kita mengutamakan keadilan dan meninggalkan penganiayaan dan penindasan, dan manusia diberikan akal untuk mengaplikasikan dalam kehidupan.

muhammad khairul said...

haha..[AididLeaks]..hambek kau skali aidid bukak topik riba..btw nape la sng sgt mlayu kena tipu..mmg la bagus kalau kita saling ikhtiar utk sembuh..tapi takkan la tak sedar klau sebotol smpai berapa ratus hengget..siap claim ada testimoni bleh menyembuhkan kanser tu yg takleh tahan.klau menghindarkan kanser bley lagi nk pakai otak...saintis2 pn tgh pecah kpala lagi tak jumpe2 ubat utk kanser..org melayu ni pndai sbnrnye ek?ape kate daftar paten sbg ubat kanser pastu bley kaut juta2 woo.tak perlu di-mlm-kan..mmg satu dunia akan cari ko sbb ko ade ubat kanser.hahaha..wthhe??

Aidid Mu'addib said...

ZY: I read you... loud & clear.
p/s: sham hyprobulksms tu mmg psycho takleh nak save dah tu beb...

waiem said...

Aidid tak faham prinsip MLM?
Hani85 faham tak prinsip riba dlm MLM?

pokerface said...

Bukan je MLM, semua jenis perniagaan yang menipu dan menindas orang lain tu salah dan haram.
Beniaga ni tak salah,yang salah cara meniaga tu..tak betul tu kalau
usaha sikit untung banyak atau usaha banyak untung sikit.yang betulnya..seimbangkan. usaha banyak untung banyak.usaha sikit untung sikit.
adil dan saksama.Jika ini dah dibuat apa org nak kata tak kisahlah..kerana upah yang diterima setimpal dgn usaha yang dilakukan..tetapi jika tidak? kena fikir baik-baik,gunakan akal yang diberi.apapun jangan guna nama Allah untuk menyokong kata-kata ,nampak sangat tak baiknya..

En Razman said...

cantik tapi bodoh piang...siap ego tinggi,kata org lain tak faham...jgn la keturunan aku ada penyakit mcm Hani85 ni...

part time mom, part time slave to the bosses said...

very informative. Kipidap bro.

Unknown said...

orang skang ni suma mabuk duit.. haih~

oh ya bro aidid, sokong statement n permintaan Encik Mazwan pasal Herbalife..

kalo buleh, explain n leaks la sket pasal herbalife ni..

UglyPooh said...

ye..agree with all the statements about the MLM's except..

liverpool...pity liverpool.

pokerface said...

sebagai pengguna saya menyokong tuan aidid 80%
ada benarnya..saya ada 20% lagi tak menyokong tuan aidid kerana saya sendiri ada pengalaman mengenai perkara ini.Ada produk saya temui kat MLM je tapi takde kat luar.
(maybe ada..cuma kerana tiada keuntungannya,tiada orang yang promosikannya maka sebagai pengguna seperti saya dan orangramai ,tidak pernah tahu kewujudan produk tersebut dipasaran)
Ini pendapat saya je (maaf kalau saya silap dan harap diperbetulkan kesilapan saya ini)
mempromosikan atau memperkenalkan itu penting,agar orangramai tahu.soal membeli atau menjual pula bergantung kepada keperluan.kalau perlu..kena beli juga,betul tak? kalau tak perlu.. toksah beli,mudah je kan? kalau ada yang nak mencari maknanya adalah jualan untuk hari itu (maknanya ada rezeki untuk hari itu) berniaga la namanya.
Bagi peniaga MLM pula, jangan buat ayat yang mengada-ada atau ayat cerita feksyen macam filem pula.Beritahu je seadanya..takde le tuan aidid dan yang lain ni marah..ini tidak,korang punya ayat bergegar,ayat maut,ayat power macam lupa dunia dah...macammana le tuan aidid dan pembenci MLM tak menyampah gila..memaki,bercakap besar,serba pandai,berlagak dan menggunakan nama Allah lagi,pulak dah tambah le tuan aidid dan geng menyampah.saya pembaca bebas ni pun menyampah s bila membaca ayat-ayat yang terpampang kat flyers korang.taktik ayat tersebut yang salah (mempengaruhi dan membuat orangramai teruja) apalagi ayat tersebut dah jelas dan terang,memberi gambaran UNTUNG dan KAYA RAYA tanpa banyak usaha,dengan kadar segera dan mudah pula tu.unsur-unsur penipuan jelas.orangramai pulak, kalau melibatkan UNTUNG ATAS ANGIN suka la pulak.tuan aidid kena faham tujuan peserta juga le,mereka join kerana produk ke kerana duit? nampak sama je, hakikatnya ada beza tu..
hentikan promosi kow-kow dan cuba lihat ada nak join ke tak?

Anonymous said...

C is a close subject to me too. The pain of loss still hurts as much as it was yesteryear.

Abi Rahman said...

dunia riba membenarkan yg kaya bertambah kaya,yang miskin bertambah miskin..itulah rahsia kejayaan yahudi dalam memonopoli kekayaan dan ekonomi di serata dunia..

dan sistem MLM xlari dari konsep tersebut..dah berbuih mulut aidid terangkan bgaimana komisen skadar 5%-15% utk downline sdgkan 85%-95% diagih pada upline2 (skadar 1 contoh,lom aspek lain).level 4 dan ke atas hanyalah pencacai shja..

ada sesetengah MLMers menuduh aidid memberi fatwa sendiri ttg halal haram..kalau anda sndiri tak mau bace kitab hukum hakam sblum berniaga,mcm mana anda boleh mendakwa aidid sbgitu rupa?penat Ustaz&Ustazah berceramah kat surau dan masjid psal hukum,akhlak,akidah dll,tp susah benor nk dtg..tp kalo dgar cakap upline smpai pukul 2pagi stp hari pon sanggup..

skrg hukum halal dan haram dh byk diterbitkan.Al-Quran apetah lagi..terserah pd kita nak cari dan merujuknya..takkan nk tggu Mufti bgtau fatwa setiap produk MLM kt malaysia ni..lainla kalo sume biz MLM bayor gaji mereka..

Zam Fiesta said...

Hai, sy kamen rider. Kamen Rider memang hebat. lol.

awie said...

errrrrr...
tahniah bro...
i like dis post...
cewah...
sy rasa ni da cukup nak bagi kat budak2 Score A ni...
hahahahahah...
terbaek dari ladang AididLeaks...
ahaks...
thx for da information about all da thing...
n ak nak share ngan kengkawan lebih ramai lagi pasal perkara ni...
kita tgk apa jadi...
ahahahahhaha

Bomoh Hujan said...

haishhhhh Window seben pun kene jugak ke aidid ???adesssss....dem~~hahahhha....ade jer rempah ratus nak tambah2..tu kalu ada lagi yang xpaham jugak la entry nih....xtau la ^_^

kadori-san said...

aku rasa geng2 MLM ni tahu yang dorang akan dapat income kaw-kaw.
Ada yg mmg tahu cara dorng tu haram, tapi pedulik hapa kan..janji dapat Bettley. Ah! kalau dah bab duit, gelap mata ajer..

Yusof said...

Salam

Untuk perhatian pembaca. Pukul 12.58pm tadi (baru log in) ada 530025 telah masuk ke blog ni. Sekarang pukul 2.32pm dah ada 530726 and counting.

Syabas kepada anda semua. Pembaca blog2 informatif. Bangga dengan korang semua. Aidid keep up the good job...

Shakir said...

hmm mlm,
aku lebih suka berniaga cara nabi,
aku x mahu terjerat dilembah ciptaan yahudi,
aku mahu hidup dalam sumber bersih dan suci,
alquran ajar kita mengenai urusan jual beli,
tapi mlm muncul dicipta bentuk dan segi,
yang taksub hukum pun diketepi.

Si Aer said...

Aidid - penulisan ko buat aku tak bosan di saban hari di tempat kerja...keja tkda baca blog ko pon best!

Han Ibn Suib - kat kedai tuh mana la ada gerenti leh sembuh semua penyakit... hahahha

szwb_80 - mmg ramai yang berpendidikan.. tapi berpendidikan untuk jawab soalan final exam tiap2 sem.. mana la diorg guna ilmu yang dapat tuh untuk diaplikasikan dlm hidup.. bagi yang dah mmg semula jadi bebal tuh lagi lah.. dah la takda pendidikan tapi duk sumpah seranah apa tah cakap diorg betul..contoh2 nya Mlm - Lamer ni la.. bila da sangap sgt nak nama dan pangkat, gi la kat luar negara beli ijazah.. yang blaja setengah mampos, buat research, pk pasal pointer bagai nak gila ni rasa sia2 la sbb senang2 je malaun2 mlm - lamer ni dapat title PhD yang jadi kebanggaan bagi org akdemik.. satu lagi manusia ni kalau dengar je pasal duit mmg laju je.. jd pandai secara tiba2, pandai tipu org...

hiisshh meluat aku tgk kat fb aku ada sorang makhluk tuhan ni..duk pomot score A, perkataan yang slalu duk pakai HEBAT.. hebat pala otak dia.. da bodo bengap bahlol pastu gi join benda sampah jahanam tu lak.. mmg bertambah tambah la kebodohan tuh.. pastu duk puji2 sambil ada kalimah - kalimah arab.. wth la... buat bisnes syaiton terang2 tapi duk guna perkataan Islam.. haizz nak jadi pon tatau la kat budak2 singkat akal ni... susah sgt ke nak paham yang diorg tuh duk makan duit haram memanjang~ profit sharing kepala otak korang.. kalau profit sharing ko buat kerja bersama baru dapat profit kalau keja tak jalan takda la profit... MLM ni ko suh downline ko cari ahli lain tapi ko kat atas ko duk goyang telo.. mana kerjasama korang... dasar sampah tol...

En Razman said...

sampai bila nak gaduh2 ni...

http://www.papagomo.com/2010/12/papadiva-ac-mizal-joker-or-aidid-clown.html

sero said...

Salam tuan aidid,

skang ni ac mang n co ape cerite?... ape cerite dengan penganugerahan dari pahang?.. panas hati pulak bile bace blog papagomo, tak habis2 cop tuan blogger berbayar edymium...

Unknown said...

salam..

si aer - i cant agree with u more bro...kdg2 geli hati pun ada bila org tu education level dia lbh tinggi dr saya pun blh tejebak samaada dlm skim mlm tu atau pun beli produk diorg....n the sedih part is diorg ambik kesempatan tau...pantang dengar mak/bapak/anak/suami/sedara kita sakit..mula la diorg start enjin promot brg2 dia....hadoiii...kalau kita reject diorg siap cakap tak nak usaha lah, tak sayang org tua la.....kalau ikutkn hati rasa nak print je blog aidid ni kasi tampal kat dahi diorg tu semua mcm kita buat dkt hantu cina yg lompat2 tu....baru dia stop kot...

*sigh*

Unknown said...

THESE ARE DESPERATE TIMES AND THESE ARE UNSAVOURY INDIVIDUALS WHO WILL TAKE DESPERATE MEASURES TO GET WHAT THEY WANT.

.Gory. said...

Ha, dah bagi ayat Quran siap olah lagi.

Malaysia dah la berlambak manggis. Kat USA tu ada manggis ke?

Ni contoh. Import dari Malaysia, masuk lab, kimia sana kimia sini, buat jadi jus, botolkan, lepastu eksport ke kita pada harga ratus ratus. Hell, sekilo 3 4 ringgit je kak oi. Tade tambah gula apa pun.

Ayaq Karat said...

Apa pun yg hendak dibentangkan pastikan ianya perbincangan secara ilmiah.. Jgn campur adukan bersama emosi & perasaan amarah.. Mind Our Language ok.. Sy percaya kebanyakan kt sini org Melayu so jg budi bahasa tata tertib bila berdiskusi...

Baiklah ini pendapat sy..
1. Kalo kita nk salahkan MLM sb amalkan piramid sy rase itu tak patut sgt.. Cuba anda semua kaji balik organisasi tempat anda berkerja, masyarakat, keluarga bahkan negara semuanya bentuk piramid... Betul tak??

2. Untung berlebihan??? Adakah anda yakin & pasti tiada perniagaan lain selain MLM tidak mengamalkan pengambilan keuntungan berlebihan??? Anda baca berita berapa keuntungan PLUS, TNB, CELCOM, MAXIS pd tahun ini???

3. Isu Produk, tak dinafi terdapat byk produk yg diluar sana 'over claim' bahkan perkara ini tidak sahaja terjadi kepada syarikat MLM syarikat konvensional juga terbabit tp mengapa anda tak mau dedahkan mereka??? Broadband umpamanya.. tak seperti apa yg d janjikan.. berbalik kepada TV Panasonic td.. akan menjadi TV biasa aje tanpa ASTRO Beyond... begitu juga ngan ASTRO monopoli berterusan charge pada pengguna sesuka hati mengapa tidak diungkit???

4. Institusi Perbankkan.. mengapa tidak dicap sebagai pemakan riba terbesar??? ASB, ASN, Unit Amanah, EPF, SOCCO dll... mengapa tidak di labelkan sekali???

Hormatilah sahabat, rakan, saudara mara seagama kita yang berniaga.. Kalo salah tegusr secara berhemah & ilmiah bkn kerana kita geram @ dendam... Sekadar pendapat dr sy yg tidak tidak seberapa...

Ummu Amisya said...

Excellent, nice entry as usual.
Pada Hani85, jgn mudah kata org mereng kalu kita
sndiri tk pasti kita ni waras ke tk, kan dh kena sebijik pelangkung Aidid kt dahi tu...besar benjol kt dahi..rosak muka lawa...

Si Aer said...

szwb_80 - Biar la diorg nak kata apa pon, yang pasti kita tak terjebak ngan angkara jahat diorg tuh... Tlg bangsa ke... tlg agama ke.. kalau cara da salah tu bukan tolong gak kan.. sembang diorg mmg nak kencang je.. tapi habuk pon tarak..

Appdustry said...

Sengal minah hani85 nie..

En Razman said...

jgn la asyik gunakan alasan "bangsa dan agama" utk menghalalkan semua benda...bosan betul,asyik2 modal sama je...tak sedar ke org ambik kesempatan dengan alasan yg sama?

Airis said...

haa.. baru nk request psl jus Pomepure Pomegrante
malaun2 ni duk promote ayah sy jus tu plak, ade 1 kotak besar dkt dapur tu.. wth??
giler la, jus rm140/botol.. korg buh serbuk emas ke dlm tu?
tlg la, masker yg ade emas 14k pon harga below rm100..
En. Aidid, pls help me. pity my dad kna dgn org2 mcm ni..
ayah sy gaji bkn besar pon, sy dgn abg byk pkai duit, loan x cukup..
dh xtau nk wat pe ble tgk ayah bwk blk bbotol2 jus yg harga mahal nk mati tu.. >.<

Si Aer said...

Ayaq Karat

1 - kalau saudara belajar management, carat organisasi sesebuah syarikat ada 2 jenis, 1 vertical iaitu menegak dan 2 horizontal iaitu melintang.. jenis 1 mmg nampak mcm piramid sbb pengagihan kuasa itu tak seimbang.. dan yang jenis 2 lak tak berbentuk piramid sbb pengagihan kuasa yang sama rata.. rata2 syarikat mengamalkan horizontal sekarang kerana ia lebih baik dari vertical.. dan carta organisasi tu nak menunjukkan bidang kuasa seseorg.. jadi dengan kata lain walaupun nampak bentuk piramid, ia sekadar rupa.. org2 yang gambanya diletak dlm carta tuh tak goyang kaki atau pun mencari downline sebaliknya mereka mempunya fungsi tertentu.. dan mereka tak pula suruh org dibawah mereka memberi wang kepada mereka seperti rata2 MLM lakukan..

2 - untung berlebihan.. dalam blog ni atau pembaca blog ni (rasanya) tak lah pulak sebut atau mengaku yang perniagaan lain takda lak mengaut keuntungan melampau / berlebihan.. tetapi syarikat mcm saudara berikan tu memberi kita a.k.a pengguna servis/ perkhidmatan.. dlm cara bisnes konvesional itu la yang sepatutnya... mereka supply kita dengan produk atau perkhidmatan dan kita demand.. basic economic that mlmer cannot follow.. yeah mmg keuntungan tu byk tapi bagaimana plak dengan kos2 yang diorg kena bayar? like advert and all... they have to pay to promote their products and services.. MLM tidak pula begitu.. seperti yang diterangkan kat atas, you use human, by forcing them into buying your product and then find another downline to promote it again.. but what are you doing on the top? do you do all the job like promoting, marketing, managing and more?? no, right? when you become the upline, you will just do nothing and you gain money because your downline do it for you.. this is not the conventional ways of doing business...

3 - kurang setuju ngan astro memonopoli siaran televisyen kita.. terdapat jugak media prima.. dimana siaran tv3 ntv7 8tv dan tv9 masih ada untuk bersaing.. ditambah dengan siaran nasional tv 1 dan 2.. astro bukan memonopoli tetapi hanya menyediakan khidmat televisyen berkabel di negara kita.. jadi itu pilihan pengguna untuk memilih untuk memiliki kabel - tv atau pun tidak.. kalau astro dikategorikan memonopolikan sistem kabel - tv itu mungkin betul.. sbb setakat ni tiada lagi syarikat lain yang menyediakan khidmat yang sama.. kalau saudara tak suka ngan sistem monopoli astro, apa kata saudara potong astro saudara atau jgn melanggan astro atau mungkin saudara mmg tak melanggan astro.. bab televisyen panasonic pulak... itu hak pengguna.. diorg ada sbb nak guna tv tuh dan tv tu pon mmg ada pelbagai fungsi bukan takat nak tgk astro memanjang.. tgk dvd hd pon boleh..

4 - bab ni.. sekarang da ada perbankkan Islam.. jadi kita boleh pilih sekarang.. itu je sy bole cakap..

saya harap jawapan ni dapat membantu~

cikpia said...

aku yang tak paham apa2 terus terbuka mata..... kipidap!!! =)

MIE said...

Ayaq Kara
Kalau nak bincang sume bende tu...blog ni dah tak focus lagi la. Carca marba nanti kalau semua nak ditegur. Biar la orang lain buat blog pasal benda2 yang saudara cakap tu.

azwan said...

Salam,

Aku rase si Ayaq Karat ni patut kena siku je. Woi mamat pegi bace satu2 post dulu, baru kluar statement.

Secara ilmiah konon. Ko try nak mix benda alah MLM dgn statement baik ko. Ko cakap cara typical MLMers dey..gaye ingusan. Nak jawab empat2 point cikai ko tu, semua dah ada dalam blog ni.

Polish basic ko. Jgn kecamuk bisnes conventional dgn MLM. Hormat konon, ko ingat org MLM yg perdaye ko tu hormat sgtlaa.. sangap adela.

En.Mat.Adam said...

to ayaq karat,

napa bro punya ayaq banyak karat ni..tak pakai penapis ayaq yang jual cara mlm tu ke..hehe..

ayaq karat said "Kalo kita nk salahkan MLM sb amalkan piramid sy rase itu tak patut sgt.. Cuba anda semua kaji balik organisasi tempat anda berkerja, masyarakat, keluarga bahkan negara semuanya bentuk piramid... Betul tak??"

hehe...ayat ni biasa digunapakai oleh geng-geng mlm ni. kalau ayaq karat nak tau bisnes tak haram kerana semata-mata ia bentuk piramid la..hehe. ia jadi haram kerana kaedah atau system yang dieksloitasi dalam bentuk piramid. baca balik tulisan bro aidid tu..

ayaq karat..apa kata biar je bro aidid tumpukan pada pendedahan bzns MLM, isu kelab MICKEY MOUSE dan benda-benda lagha macam gelang keramat, air paip suling, tarikh lahir karut marut tu...

rasanya aidid ni buat keje lone ranger je skrg ni so kalau terlalu banyak skop tak larat.

kita tunggu je another pakmatleaks, makcik tipahleaks yang mengambil peranan untuk dedah-dedah isu-isu lain tu..

sukasuki said...

ayaq karak:

1) Kompeni besar manade piramid. Gaji based on pangkat.. manade ambik untung bila org bawah buat kerja.. ko tak buat kerja ko tak dapat bonus la..

2) Kata la ko maksudkan untung TM Bhd. Berapa banyak dia punya customer? Aku rasa customer TM jauh lagi banyak dari customer jus manggis keramat tu. Memang la untung banyak sbb accumulate untung kecik2 dari customer yang ramai. Bukan untung BESAR dari seorang dua customer..

3 4.. lain kali la.. nak balik rumah..

cek chun said...

azwan, apa kata hang siku ayaq karat ni kat perut seploh kali. ni mesti kes tak minum ayaq tapis tak pun ayaq ecpai. baca tak habis pastu datang buat kencang kat sini.

tapi baguih gak tu, boleh gak tengok level medula oblogata ayaq karat nih. jemput la mai lagi :)

pokerface said...

ilmu itu penting.blog ini banyak membantu saya didalam mencari pelbagai maklumat.teruskan usaha bro aidid.hanya jauhari mengenal manikam.

shahrin yusof said...

Sorry lari topik sket,

bro mintak feedback kat link ni jap ek http://www.papagomo.com/2010/12/papadiva-ac-mizal-joker-or-aidid-clown.html

Si Aer said...

@Ayaq Karat

Hmm... baca tu bagi faham bukannya screening je.. Konsep kena faham baru boleh berdiskusi.. kalau tiba2 datang kat org pastu nak argue tapi takda input tak guna.. diskusi berdasarkan fakta bukan nya percakapan atas angin saja.. soalan amatur tu bukan susah nak jawab.. dan aku rasa ko tak paham lagi konsep MLM tuh... aku rasa contoh2 kat atas da bole bagi penerangan yang lengkap tapi mungkin kerana kelembapan sistem otak ko untuk memahami (blur) ko perlukan penerangan lebih kot.. so apa kata ko baca ulang2.. baru la paham... penerangan aku kat atas tu aku rasa paling sopan penah aku buat.. tapi aku rasakan.. guna cara kasar bagus untuk org2 bebal + blur cam ko.. baru masuk dlm otak ko yang benak tuh..

Razi said...

ayat karaq .... aku rasa buat permulaan nie ko baca blog nie ulang2 sebanyak 50 kali dulu.. kalu x pandai2 gak... ko tambah lagi 50 kali dan seterusnyer

Anonymous said...

Can't offer intellectual input under dokter's advice, ma brain will hurt. Besides, i belum jumpa Dr. Azizan(Tony Robbins hello? You hear me?).

p.s where's mona?

p.p.s. So can i surmise.... the core mechanics typically deployed in MLM- hierarchical commission/payout built into product final pricing and the exorbitant price's "justified" by the product's "state-of-the-art" solutions/benefits to camouflage the commission flow. And these miracle products are generally related to health, wellness and beauty (cos org kita "sgt" pentingkan kesihatan/sucker for kecantikkan & willing to pay the price)

Syai Kamar said...

teguran ini xde kaitan dgn MLM. tiap kali aku come across the word super-foods, i just wanna kill myself. hani85 & odie, it's just FOOD, not FOODS la fellas. pastu dok repeat la juta2 kali.adeh...sakit jantung ku...
Bro AM: aku pon rase diorg ni skulah xbrape nak tinggi.

phreak-id said...

Kepada Adik Hani85 tu : Lepas ni abang nak jual Underwear XXX. Underwear ni memang menakjubkan. Banyak testimoni dari saudara rakan-rakan kami (abang tak kenal pun, hentam je ni) yang berjaya meningkatkan tenaga batin.

Abang beli murah je kat China. Rm15 = 3 helai. Tapi biasa la dik. Abang nak jual cara MLM. Kalau nak kasi downline untung 40% 30% 20% 10% dan seterusnya sampai 7 keturunan, maka abang kena la upkan harga jualan utk member dik. Ok, Underwear ni kalau pasaran Rm199. Tapi khas utk ahli, adik dapat Rm179 je. Ok tak? Adik nak untung 40% kan? Downline adik plak nak untuk 40% gak, Downline adik punya downline nak untung 40% gak. Adik pulak dah untung 40% +30% +20%. So harga kena la mahal dik. Riba? Mana ada riba dik. Kena alim ulamak Universiti Al-Azhar tu keluarkan fatwa barulah orang nak percaya dik. Sekarang ni, ko nak percaya blogger unknown macam AididMuaddib ke atau ko nak percaya Profesor Emeritus ("Shaman Med") macam abang lulusan Universiti of Online, Sri Lanka ni? Abang prof dik, takkan taknak pecaya lagi?

**sarcastic mode**

Terbaru > Bruno Mars adalah kawan aku. > Bila Aku Keseorangan [Horror] > Bila Sejuk dan?

nik said...

bro aku rasa ko dah baca entry ni...mmg knowledge x de bro..dah jelas dan nyata...double standart..entry cmni laa..rosak blog pro goverment..aku x minat pon politik, ni dah masuk dekat satu dekad zaman milinium.. bukan mcm zaman tok wan dulu..mangkok betul..ramai sekolah tinggi2,ble menilai betoi ker x betul..berdasarkan hujah2 dan bukti2...so aku x sabar ko reply balik..apa2 pun ko best..
http://www.papagomo.com/2010/12/papadiva-ac-mizal-joker-or-aidid-clown.html

pokerface said...

Doktor promote TF kat pesakit?
Apa kes ni?walaupun tak semua doktor terlibat tetapi yang pasti,dah lebih dari sorang doktor yang terlibat.
pasti para pembaca terkejut dengan jumlahnya.
Bro aidid buatlah sesuatu.Patutlah mereka berani,ada doktor maa..
orangramai like me pun tentu percaya sebab yang syorkan seorang doktor.ada phd ada klinik dan ada antaranya berkerja kat hospital kerajaan. (kat fb ada buktinya)
Mana pihak yang berwajib ni?
Tak nampak ke? Ac dimana?aidid di sini..

cek chun said...

shahrin yusof dan nik,

saya dah baca link situ dan rasanya anda sendiri boleh pikir. kalau tulisan setakat menghuraikan tanpa bukti, takyah la suroh aidid p check atau counter strike. buat habih boreh jer. anda sendiri pon boleh google cari bukti.

tak terjejas sikit pon kredibiliti aidid dek tulisan yg macam tu. semua orang rasanya boleh pikir sapa joker sapa baboon.kalau bukti terpampang depan mata, then baru la boleh tulis dengah-dengah.

kita yg baca ni ambil jer la mana yg baik untuk pengajaran dan jadi pengetahuan sendiri dan family.

east8071 said...

ayaq karat-
ko memang bekarat,dah lari tajuk,ko baca dulu kasi abis,baru ko komen...

Anonymous said...

Yeah , i think Aidid shud just ignore that Gomol guy or whatever da fornicate his name is. Don't give that classless twerp the satisfaction.

farcuemai said...

good...i like aididleaks...aidid teruskan usaha yeay~~~

pokerface said...

harap bro aidid bantu bukakan jalan bagaimana nak bendung kegiatan para doktor yang langgar etika ni,agar para doktor ni tak salah gunakan PANGKAT DR mereka.kawan saya dah spend 2k untuk produk takda faedah ni.2 bulan guna beb,tak sembuh juga.
my fren ni bukan dari golongan senang pun..kalau macam ni la doktor kat malaysia ni buat,habis segala duit orangramai,masuk poket doktor tak beretika ni.

Ummu Amisya said...

Ayaq karat..

mmg la kt mana2 organisasi, cartanya mcm piramid, supporting staf kt bwh tntu lbih rmai dr bos kt atas..tp gaji kita msing2 ikut pngkat la, ada org bwh tlg hulur bonus @ kongsi gaji dorang dgn bos tu tiap bulan @ tiap kali sda staf baru msk? yg amik pekrja pon bos tk kira level mne, bkn mesti jdi 'downline' org bwh yg mesti dicari utk dpt gaji dn komisen..mknenya tkde org traniaya dlm sistem piramid mcm ni..jdi jgn la nk bnding ngarut2..

mmg la otak ko brkarat...ko penah dgr prkataan 'riba'? kalu tk pegi bljr lgi la...

Broadband & astro kalu dh langgan dn tk puas ati cancel je la...ada sapa2 yg rugi?

ish ish dh la ayaq karat boring brckp dgn org yg buta hati prut ni..

pokerface said...

semua orang kat sini tak menolak rawatan alternative termasuk juga saya tetapi saya percaya semua kat blog ni tak setuju mengenai salah laku dan penipuan yang berleluasa.kepada para doktor yang menjual TF tu tolong jangan ambil kesempatan kepada pesakit.Biar orang awam buat keja tu agar orang awam tak jadi taksub.Jika doktor turut menjual juga pasti pasti pengguna yang tak tahu apa-apa ni akan percaya bahawa TF ne ubat walhal TF tu hanya supplement je.

Detactive Conan said...

aku rasa tak salah cari rawatan alternative tapi yang betui2 alternative ada ke..menipu je banyak..off topic:aididleaks lagi hot dr wikileaks kat m'sia ni:bila nak kuar frontpage news hehhe

Aidid Mu'addib said...

Saya owner blog ni, Muhd Aidid B. Muhd Addib mengaku buat blog ni & asyik tabur kencing dalam periuk nasik orang & buat fitnah...semata mata untuk google adsense nya pasal saya sanggup aniaya orang lain..

Ini detail saya:
Muhd Aidid B. Muhd Addib,
I/C 730721-02-4571.
23 Kampong Lanchok Air Mat,
Pokok Sena 06400 Kedah Darul Aman
(jom dtg beraya kat umah saya reramai...hehehe)

hyelbaine said...

The trolls are back? Miss the attention eh? How lame can you be, imitating someone else so that you can have your 15 seconds of fame.

I hope that #IC and address is yours because you're in one hell of a pain. If it's not yours, I hope the owner reports to the po-po.

ps> Aidid is not that stupid to give out details, read his previous posts (which you imbecile obviously have not)

ps2> Do not underestimate the power of misused personal detail in this day and age you fool

En Razman said...

tak habis2 penyamar asyik nak cari pasal...bro aidid, ko letak je ip address anjing ni..buat semak je...

Anonymous said...

aku suka usaha ko nie nak membuka celik mata lahanat2 MLM yang dok dapat untung atas kesusahan orang lain. dan seperti kita tahu .. mereka2 nie sebahagian besarnya orang melayu yang sering berposing dengan gambar kipas duit atau depan kereta mewah untuk memberi gambaran betapa berjayanya diorang menipu samdol2 yang ada kat malaysia nie.

Aslina said...

adoyaii... tak terkejar aku update kat sini... mane nak bace entry... nak belek komen2 lagi...

nasib baik la spm aku mabeles. tu pasal agaknye aku tak penah nak terpengaruh join MLM nih. kalo ada pun dulu la kot pasal abang aku nak pinjam nama buat downline. pastu dapat la barang kemas zhulian satu set buat kenang-kenangan.

heeee...

Anonymous said...

Phoondeq betollah spammer ni.

Jazli Safwan said...

attention seeker lah mamat yg duk menyamar tu..
effing!

farcuemai said...

yeay jom kita hack sape yang menyamar aidid tu!!

pokerface said...

Bukan senang nak berperang dengan orang gila duit ni,agama pun mereka berani gunakan untuk jadi benteng pertahanan.Golongan seperti inilah punca orangramai membenci MLM walhal MLM yang sebenarnya tak salah.sama citenya dengan perjuangan aidid ni,bukan semua golongan menerimnya.Orang MLM menolak dan membencinya, pembenci MLM menerima dan menyokongnya..
ambil iktibar,segala yang baik dijadikan tauladan dan segala yang tak baik dijadikan sempadan.sebagai pembaca bebas ,saya pengguna produk MLM dan secara tidak langsung saya join MLM tetapi secara jujurnya saya membenci sikap sesetengah ahli MLM ,berlagak tak sudah-sudah.harga mahal ke murah bukan satu persoalan yang penting kualiti dan keperluan.ada duit beli je la,kuasa membeli kan ditangan pengguna bukan ditangan penjual.produk MLM yang saya guna sama mahalnya dengan ubat hospital tetapi kesannya lebih baik produk MLM daripada ubat hospital.Maybe saya tak bergantung dengan MLM ini untuk hidup maka pendapat saya tak menyokong pengiat MLM tetap saya bukan pukul rata, ada juga pengiat MLM yang baik hati dan merendah diri cuma sedikit.majoriti MLM berlagak dan minoriti tak berlagak,biasalah orangramai melihat pada yang majoriti.yang benar tetap benar yang salah tetap salah.
apapun bro aidid teruskan perjuangan..

Meda Memoirs said...

PapaGomok tu kena suap buat entry mcm tu.,..
katakan untung sarikat AC Mang RM1000, si Papa Gomok dapat la RM100... murah je harga diri/entry papagomok tu.... bluekkkkkksss

pokerface said...

PapaGomok tu kena suap buat entry mcm tu.,..
katakan untung sarikat AC Mang RM1000, si Papa Gomok dapat la RM100... murah je harga diri/entry papagomok tu.... bluekkkkkksss
December 21, 2010 9:55 PM
dosa tau kalau tak betul...

pokerface said...

please email me at said...

aku suka usaha ko nie nak membuka celik mata lahanat2 MLM yang dok dapat untung atas kesusahan orang lain. dan seperti kita tahu .. mereka2 nie sebahagian besarnya orang melayu yang sering berposing dengan gambar kipas duit atau depan kereta mewah untuk memberi gambaran betapa berjayanya diorang menipu samdol2 yang ada kat malaysia nie.
December 21, 2010 6:42 PM
YANG BERKIPAS DAN MELONGGOK DUIT SAYA SOKONG,BABA KERETA TU 50/50 TETAPI KALAU BAB TULIS BESAR DAN CAKAP BESAR TU,SAYA SOKONG 100%.LABUR SIKIT UNTUNG BANYAK,TAK PAYAH USAHA DUIT MASUK SETIAP BULAN,JOIN SEKARANG BERSARA AWAL,JUTAWAN SEGERA,TIP TOP SEGALANYA,PASTI MENYEMBUHKAN,DAPATKAN 4 ORANG PASTI BONUS BLA100X.HENTAM SAMPAI PITAM MEREKA BRO AIDID.
TAPI JANGAN PUKUL RATA K.

@rep said...

yang ni siap guna nama ALLAH lagi..

http://ceriteraarieve.blogspot.com/2009/11/what-were-they-thinking.html

biskut said...

HPA produk Islam tu haram jugak ke? sebab MLM jugak.. aku konpius..

azwan said...

pokerface,

ko tak payahla nak backing2 sgt MLM tu. 50/50 la, 100% laa. ko ni lagi satu mangkuk nak backing mlm. ko gune ayat kelas MLM konon nak tunjuk matangla. wei setakat prinsip2 buku self help tu payah pakai la.

salah ttp salah, benar ttp benar konon. wei ko bace blog ni ko conclude terus la. tak payah nak backing sikit2 sana backing sikit2 sini. ko ingat org2 yg tolak MLM kat sini bodoh ke. hampeh btol la ko ni. barang ape yg ko nak promote ni...

Lady Hanny said...

bagi aku yg blaja smpi tahun 3 jer... kalu product tu betul2 menjadi, letak blkg umah lama pun org cari (my precious) x yah la nak buat organisasi yg mcm best (mlm)... tak pun suh kerajaan letak di setiap hospital sbgai alternative wjib bagi patient yg kompen fail berubat modern dari duk buat ubat yg ntah per2 dan tak membantu lgsung tu. suh jugak kerajaan berhenti duk promote gaya makan yg sihat sbb ader cara lain yg lagi baik dari per yg diorg promote . hentikan juga hantar bakal2 doktor belajar jauh sbb diorg mesti kompen x leh challenge product2 MLM ni. then saper2 yg nak jdik doktor tu, bagi jer courses business yg khas untuk jual product2 hebat ni klu dah diorg bercita2 sgt nak merawat org sakit. ---->mood sarcastic <-------

Meda Memoirs said...

kau pikir berapa banyak melayu kau dah tipu sebelum cakap pasal dosa org lain... dalam dunia ni mana ada cara nak dapat duit senang mcm air kuar dari paip bomba..
bila tanya bisnes apa soh org joinT dulu baru nak cakap.. eiii entah2 jual dadah..

kita mana tau kan, org2 atas tu.. duk promote air mejik yg boleh sembuhkan 1001 penyakit, bonus kiri kanan depan blakang... entah2 depa kat atas2 tu buat bisnes dadah.. sape tau...
muakakaka jangan pecaye tau ini pitenah aku aje..

azwan said...

Meda-Emelda,

Mamat poker tu dah kena brianwash weh dgn kelas MLM. Dia pk kita ni emotional, main tembak, tak matang, tak cukup fakta, tak up to date, tak business mind, takde pendedahan bisnes, tak cukup bergaul dgn org yg hebat2, berfikiran sempit, takde ilmu perubatan. bla bla bla Hahahahaha...

lantakkoranglah said...

azwan,

very true indeed... ayat dia pun pusing2... dah sah kena masuk mesinbasuh MLM tu...kekekeke
ginilah... pendapat saya... kalau MLM tu dah haram... kononnya adalah yg skit2 tu yg bgus kononnya..let put it this way... kalau kuih karipap yg kita tengah pegang jatuh kat atas tahi ayam..kita bersihkan... basuh ngna ecpi kononnya... kita nak makan semula tak? :)
erkkk..harapnyer betullah metafora yg aku bagi tu yer...kekekekeke

Zam Fiesta said...

hmm... ada id fake kt sni. sila jga akhlak antum suma

Aidid Mu'addib said...

Zam... mala'un MLM lurus bendol... dia ingat info tu real... hahahaha!
Ye la, lurus bendol... tu sebab pun join MLM. Tu sebab dah tak senang duduk aku dgr skrg... at least apa yg aku buat ni memberikan kesan jgk nampaknya.
Anyway, itu copycat yg ke-17... meriah meh!

@mal12 said...

hi Ayaq karatzz...this is for your 2nd Q tu-->PLUS & MAXIS belum tutp account lg for this yr, so xde full yr result..but as for 9M10, net profit diorang sbyk 38% and 25.7% respectively..then what?? Even for TNB full yr net profit this yr pon only 10.56%..what is your point??u leh cek kt bursanye website utk tgk untung diorang..(except for Celcom and Astro->which both being delisted)..taip main suka jek..ntah ape2..

Nizam Sabereen said...

Hmm...sepatutnya MLM ni diwujudkn utk tolong org yg kurang kemampuan utk turut berniaga...tp skrg ni dah jd modal utk skim cepat kaya plak...bro Aidid company cam HPA tu camne plak yek ?AKu tgk barang2 dia tk lah mahal sgt...lagipun aku suka dia punye kopi radix..hehehe...bkn nk promote yek just my 2cents opinion....

Ayaq Karat said...

Alhamdullilah...

Ada jugak yg komen ulasan sy.. Trima kasih kpd si pengomen.

Firstly sy setuju ngan pendapat pokerface.. Kita perlu matang dalam buat penilaian untuk mendapatkan apa yg kita hajati.. Duit d poket kita barang d kedai org.. kalo berkenaan blh la tawar menawar kalo kena rega blh le beli...

Si Aer: Haa.. tahu pun awak yang negara ini mengamalkan pasaran bebas.. so apa masalahnya lagi??? Suka ikut tak suka tinggal so tak perlu utk mencela sesiapa...

Ummu: Dari segi management awak juga setuju pendapatan & bonus adalah mengikut pangkat & tanggung jawab + mutu kerja so itulah persamaan yg sy nmpk dlm MLM @ apa2 perniagaan sekalipun... Sudah tentu bos @ tokey dpt untung lbh besar berbanding pekerja bawahan... so apa masalahnya??? Kalo awak makan gaji adakah awak berhenti kerja sb bos dpt laba lbh besar???

Kalo anda semua peniaga tak kiralah meniaga apa skalipun tentunya anda paham tentang konsep costing, break-even, profit... takde siapa yg meniaga nk rugi betul???

Kalo saya & anda semua expert dalam bidang marketing, business management @ keusahawanan sudah tentu kita tidak akan berdiskusi disini.. Terimalah yg kita serba kekurangan... buka fikiran & hati utk menerima ilmu milik Allah di dunia agar kita blh buat keputusan yg lbh baik..

Apapun sy puji pemilik blog ini En. Aidid atas inisiatif beliau membongkarkan produk2 yg overclaim & tak masuk akal... Semoga beliau beroleh kesejahteraan & terus membongkar utk kebaikan masyarakat...

Apapun kita perlu paham yg dunia ini mmg dipenuhi oleh kapitalis2 penghisap darah... so suka @ tidak anda perlu buat pilihan & pendirian tp jgn smpi menganiaya atau menyakiti saudara seagama kita yg jujur & ikhlas dlm mencari sesuap nasi...

Sebagai renungan : Adakah anda setuju Barat melabelkan umat Islam sebagai pengganas????

azwan said...

Sahla mamat karat ni tak paham2 bahase.

Ayaq Karat said...

Sy tak paham atau anda yg buat-buat tak paham??? ;)

azwan said...

Setakat 4 points discussion ko yg amatur tu buat org gelak je. Bazir air liur org je terang kat ko kat sini. Pegi bace basic balik dol, ko ni dah tunggang tebalik.

Ko patut terima kasih sebab ramai ghajin cuba jawab point ko.. hak hak hak!

Anonymous said...

ayaq karat sembang lebih, ayat bajet tokeh, lebat putar cakra alam.

En.Mat.Adam said...

hahahahahahahahahahaha

aku punya gelak pun cukup untuk reply ayat-ayat putar Ayaq Karat

Mr Freak ; gatal tengkok mu said...

gua pon nak gelak..hahahahahahahaha...
gua pon paham apa diorang balas balik
lu punya jawapan..

lu still tak nak paham gak...azwan lu titik lagik skali bai..

gua kasi explain stail budak tadika la sama
ayak karat..

bila kita di organisasi kita makan gaji bai..
kita tak perlu joinT..maka tidak perlu gak kita bayar kepada orang atas tepi dan kanan..

memang la bos dapat gaji besau skit..biasa la, naik pangkat and experience, blablabla..diorang ni plak kena wat decision besau2..nak decide projek mana nak masuk..takde la plak gua tengok diorang goyang telor pastu dapat luit(duit)..

yang dapat duit tu sambil goyang telor ialah
BOARD OF DIRECTOR ye ayak kincing..BOD tu masuk duit banyak woo..so manager la kena uruskan harta si board of director ni..

skang ni board of director tak dapat duit dari orang bawah bai..dia dapat duit hasil rolling duit dia..

lu paham tak ni bai..or lu nak gua guna concept telor lagi?

just my 2 cents..or 4 cents..mana2 puehkan ati lu

Anonymous said...

Ayaq Karat cuba fikirkan,

Hiraki piramid MLM tidak akan sama seperti seperti syarikat/organisasi. Sebab Piramid MLM menindas pengguna barangan dan downline bawahannya.

Penindasan/penganiyaan adalah sesuatu perkara mungkar yang patut kita tentang.
Macam Maksiat/Judi ianya perkara mungkar.

Kau pernah dengar Amal Makruf Nahi Mungkar?
Firman Allah dalam surah Al-Imran ayat 110 telah menunjukkan bahawa tugas amal makruf dan nahi mungkar ni adalah wajib.

Amal makruf Nahi Mungkar hanya keistimewaan diberikan kepada orang Islam.Aku orang Islam so aku lakukan untuk saudara Islam . Aku tak boleh kata ini sebagai "pasaran bebas" lantak korang la

azwan said...

Gilos...muahahahhaHAHAHAhahaha..kalau tak paham gak taktaula. Lawak siot...Mr Freak lu mmg best.terrbaekk. Tu baru satu point, yg lain bagi tuan punya blog la. org lain dah tak larat. hahaha!!

Aidid Mu'addib said...

Kasi aku komen - dah berpuluh-kali aku komen benda yg sama ni kat mala'un MLM dan skim piramid.
Skim piramid - sistem perniagaan yg ada taja 2 atau lebih org, sama ada ada jual produk atau hanya dgn duit shj. Full stop.
Struktur piramid - organisasi politik, conglomerates, corporation, company, sunway pyramid, piramid giza, pyramid kat The Louvre (Paris), piramid lego, gambar lukisan piramid, dll.

Kedua2nya takde kaitan dalam konteks, kecuali kedua2nya ada perkataan piramid. Dah... pegi tuition.

cek chun said...

wakakakakakah.terbaek wehhh. mr freak, tetiba jer aku teruih paham konsep. lol.

17 ya aidid!!! gila kentang mehhh. pemes sunggoh. mesti depa semua ketaq pala lutut dah tu.

ermm bang aidid.. tolong sign kat t shirt nih. nanti bleh juai kat ebay. lol

Fahmi said...

Ayaq karat.. Kesian aku bace post ko..

aku the great said...

oh my hero.....
- LOIS LANE

* sori aku x pandai berhujah cm korang2...3 ayat tu je yg mampu aku smpai kan utk AIDID...muah!!!!

SLum said...

geng2 yang dah kene tarbiah MLM payah nak tobat..depa pikiaq MLM jer yang terbaik..huhuhu..dah masuk dlm darah daging punya psiko..

Anonymous said...

MLMers level taraf goyyim jer "berani" komen kat sini.

tu yg taukey2 sume tgk dari jauhjer, masing2 tau hakikat fakta struktur MLM.

hyelbaine said...

@ Ayaq karat

Alhamdulillah people responded to your comments? Not really. Either people find you annoying for your ignorance OR despite the festive seasons, feeding trolls is not an option.

Maybe you should try the wonder ECPAI water to clear the karat from your ayaq

Bomoh Hujan said...

air karat

Baiklah ini pendapat sy..
1. Kalo kita nk salahkan MLM sb amalkan piramid sy rase itu tak patut sgt.. Cuba anda semua kaji balik organisasi tempat anda berkerja, masyarakat, keluarga bahkan negara semuanya bentuk piramid... Betul tak??
---------------------------------------------------------------
>>>>>>>>pemahaman darjah 2 tok moh kasi nih...kalu xpaham jugak..tak tau la....

- organinasi tempat kijer...????xkira la...ape pangkat pun ada gaji bergantung kepada kelayakan dan pengalaman...dan kene ingat beb..."org bawah"xkan dipotong gaji untuk "org atas"--istilah lain xda bonus dari "org bawah" walaupun ada banyak kaki..macam kaki lipan...ada paham x???....adess air karat...engko nih masih tingkatan 2 ker??..lom kije laie ek....pi blajaq pandai2 dulu...nanti dapat keputusan bagus2 cari kijer bagus2...


---mudah sangat nak faham sebenarnya..jangan pening2---

piramid organisasi tempat kerja
--------------------------------
- sistem "piramid" yang gunapakai pentadbiran dalam sesuatu organinasi xsama kerana masing2 ada tugas dan pelaksanaan berdasarkan syarat dan kelayakan..-Ada gaji.. jugak bonus sebagai UPAH BEKERJA atau IMBUHAN berdasarkan syarat dan kelayakan jugak la...
- istilah bonus di sini adalah lebihan dari pendapatan yang disasarkan sesuatu organinasi dan diberikan kepada setiap peringkat.[bergantung kepada kemampuan organinasi.]


MLM??? ( Menung Lopong Menyesal...mostly terjadi...dalam paper baru2 nih pun sudah keluar kan?? keh keh keh)

- MLM sistem piramid yang headhunting- xkenal saper2..hatta PTI yang tumpang kat negara kita....
- TIDAK ADA ISTILAH GAJI..keh keh keh MLM ada potong KWSP untuk ahlinye ke??sila betulkan kalu ada...(sertakan bukti kalu ada ye~~~)
-Bonus????- janji ada pairing dan level entah ke berapa..kekiri ke..ke kanan ke...ke bawah ke.. menonggeng....asal masyuk kasi kaya org atas..lebih2 kat founder..
- org bawah??? mintak sedekah mcm burung kakak tua hafal skrip....ada paham???

aidid...
tok moh nak mintak 4angka belakang ic klon aidid tu....mau chai2....mana tau ada untun...ada luck...wakakakakak...--fake id yang tumpang sekaki...kurang kasih sayang kot..

d0tbl0gsp0td0tk0m said...

"...dia tak paham prinsip mlm....."..

tanya kat budak yg baru nak naik tu... cuba beritahu apakah prinsip mlm??....

kalau takat btau org tak paham prinsip tapi diri sendiri pun BODOH PIANG pasal prinsip.. tak yah le nak cakap prinsip...

mlm nih tak lain tak bukan prinsip nye nak menipu orang² melayu yang bodoh piang macam budak tu......

kalau hati di dah hitam dengan duit haram... tak yah la... cakap le macamana p[un.... terang le macamana pun.... memang deme tu tak nampak....

sukasuki said...

ayaq.. oo ayaq..

bukan kitorang tak paham skim piramid MLM. tapi awak dah salah faham struktur piramid dalam company.

ye, mlm ke, company Digi ke, memang ada sorang CEO, ada la beberapa GM, pastu dibantu manager-manager, yang kena tolong Asst Manager, yang di bantu pulak ngan kerani. Memang rupa mcm piramid.

Yang tak samanya..
1) Dalam company, Kerani ke.. CEO ke.. GM ke.. takde yang kena cari pekerja. Tu semua kerja HR. Itupun diorang akan cari bila ada kekosongan jawatan. TAPI, gaji tetap jalan. Unlike MLM, ko tak cari downline, no income at all. Ko tak jual barang, pun no income.

2) Bab income, bulan2 dah fix gaji seperti dalam kontrak. Ko buat keje ke.. ko mengular ke.. tu la gaji bulan2. Tapi kalau assessment teruk, bonus la kena tolak.

3) Boss besar dapat bonus besar sebab gaji pokok diorang dah besar. Bukan sebab dia kaut untung sape2. Bonus tu based on performance. Contohnya, kalau performance seorang kerani dan seorang GM stakat Level 3, dia bagi la bonus 1 bulan gaji. Jadi..
----------------------------------------
Kerani, gaji pokok RM 1500, bonus pun RM1500
GM, gaji pokok RM 7000, bonus pun RM7000
----------------------------------------

Tiba2 ada pulak seorang kerani yang sangat rajin, dapat assessment Level 5, dapat bonus 6 bulan.

----------------------------------------
Kerani2, gaji pokok RM1500, bonus = RM9000
----------------------------------------

Kan bonus dia lagi mantap dari GM tu. Takdenye sape2 kaut untung. Semua based on performance. Ada paham apa Ummu nak sampaikan? UNLIKE SKIM PIRAMID MLM, kalau ko duduk kat umah tengok TV, tapi ko punya downline ni bersungguh2 cari downline lagi, ko dapat bonus juga kan? Adil ke? Kalau aku memang bengang org lain dapat kredit based on effort aku. Saiko apa free2 kasi duit kat orang..

Bak kata MLMers.. buka hati, lapangkan dada. Cuba awak buka betul2 hati dan minta, fikir elok2. Sama tak skim piramid dengan struktur piramid?

zon hijua said...

meh sini tengok Professor yang betul2 professor dengan segala macam pangkat ada..prof. Dato Dr Ir Zaini Ujang...nie baru betul!!!! Prof ada,Dato',Dr..Ir lagi..huhu..takde nak kecoh2 pun

http://en.wikipedia.org/wiki/Zaini_Ujang

.Gory. said...

Tapi kan.

Comel betul hani85 ni.

Hai hani. nak dating ngan i? Dating je, taknak kena closing ke downline ke apa apa ke

Admin said...

Btol ke name hani,tah2 hanif.lol

Anonymous said...

Sebagai kuli batak organisasi keparat saya rasa sikit dukacita diandaikan seperti berkerja dgn syt MLM.

pokerface said...

mmm..
Bila dah benci,semua perkara pun dibenci.
saya tak promote apa pun,tapi difikir nak promote benda.
saya kata saya beli produk MLM kerada ada yang promote kat saya (ada kepentinganlah dia promote)
saya beli dan guna baik..jualbeli sah.kalau tiada kepentingan takda la orang nak promote maknanya takda la MLM (saya tak kata produk ni baik utk semua ,ada saya kata camtu?)yang saya maksudkan ia perniagaan,perniagaan MLM.
saya beli,dengan harga yang saya sanggup dan harga yang dia sanggup jual,mana haramnya?saya guna saya sihat,saya berterima kasih pada dia si penjual ,mana saya putar belit?
saya kan dah kata,ada akal fikir,ada duit beli, ada hak,gunakanlah hak..apa hak kita memutuskan hasil rezeki mereka haram?ada anda nampak semua orang MLM tu dok memaksa orang?orang MLM dok menipu orang?orang MLM tu letak parang kat leher orang suruh beli barang dijualnya?takda kan? maknanya pengguna harus bijak menilai.saya kata yang salah tetap salah (bagi yang berniaga cara salah,ada niat menipu dsbnya)yang benar tetap benar pula,bagi yang benar-benar mencari rezeki, janganlah dihina ,biarlah mereka,selagi mereka tak berdusta,berlagak dan menghina orang lain.
soalan saya.adakah kita pasti rezeki kita sendiri benar-benar halal?
kalau ditanya pada diri,saya buat yang terbaik untuk saya dan keluarga tetapi saya tidak pernah mendabik dada mengatakan bahawa ia 100% halal kerana saya tidak buat kerja saya dari A sampai Z.mungkin saya jujur,amananah dan bertanggungjawab tetapi dapat ke saya pastikan kekawan saya,staff saya dan bos saya?tidak mungkinkan?semua kerja melibatkan banyak tangan.tiada siapa dapat memastikan kita 100% benar kecuali DIA.oleh itu sedar lah diri sikit, kita ni tetap ada silap kecualilah kita fikir diri kita ni malaikat atau sama level dengan para nabi,pasti dapat tempat di syurga sana.anda pasti ke peniaga MLM semua masuk Neraka dan Anda masuk Syurga? tidak bukan?
tak salah jika kita saling ingat mengingati tetapi kita juga diajar untuk hormat menghormati.seimbangkan.tu maksud saya jangan pukul rata.buat je perkara baik-baik, mudah-mudahan syurga tempat kita semua.jauhkanlah diri dari riba juga sifat kufur,riak dsbnya,kepada semua saya minta maaf kerana saya tak berniat menyinggung mana-mana pihak.niat saya hanya memberi pendapat ,tetapi nampaknya niat saya disalah ertikan.selamat berforum kepada semua dan terimaksih pada TT tuan aidid,teruskan perjuangan k.yang baik datang dari Dia yang jahat datang dari diri sendiri.wassallam.

pokerface said...

azwan lupa saya nak beritahu awak,saya bukan nak backing orang MLM,saya pengguna MLM product je dan bagi yang kata product yang baik tu kalau letak kat belakang rumah pun orang cari juga,kena fikir baik-baik sebelum berkata.banyak benda kat dunia ini guna sistem promosi.tanpa sedar dalam kehidupan harian pun anda guna promosi.
sekolah.sekolah tu baik tak baik pun kena tanya pendapat kawan.kenapa nak tanya pendapat kawan?sebab anda nak tahu mengenai sekolah tersebut bukan?bila kawan kata sekolah ni baik dari yang sekolah itu,secara tak langsung kawan anda sudah promosikan sekolah itu?
memperkenalkan tu tak salah ,yang salah itu promote lebih.lebih sudu dari kuah.sebagai kawan takkan anda nak percaya kata-kata kawan anda jer.disini hak anda,kuasa memilih ditangan anda..samada nak pilih ikut kata kawan anda atau ikut fikiran logik anda?mudahkan? brainwash bagi saya, kalau otak anda orang lain control.jika otak anda,anda control?brainwash apanya?

azwan said...

Salam,

Pokerface ko ni mmg mangkuks. hehe ko ni kira stylo ko baik, kata2 ko tersusun, main anda saya anda saya, berhemah sgt2, so ko mmg betul la ek?

Hahaha woi, tak payah cakap belit2, bagi contoh sekolah la, haprak la. Kalau sah2 MLM tu haram (nak tau ngape haram bace semua entry blog ni yek), ko elak la dari support menatang ni badigol. ape susah sgt?

Aku taula ko nak bagitau yg kalau nak cari dlm dunia ni yg betol2 halal, bersih, mmg mustahil la. tp tu bkn alasan ko nak support benda yg dah mmg clear tak betol. Ni la tujuan blog ni bai, nak kasi org tak clear mcm ko jadi clear (kalau berjaye la). Ada paham?

ade 2 isu sini, yek yek aku paham, 1)perniagaan 2)product. perniagaan MLM dah mmg slack. Product plak byk langgar etika beb, especially etika perubatan. dua2 salah beb, tapi dah ko masyuk sgt dgn product MLM, suka hati anta laa. Tgk aku bagi ko simple dan straight forward ni. tak paham gak...ko makan dulu brg MLM ko, pastu bace balik 40 kali.

Tak semestinya word of mouth, kalau ko nak buat billboard utk promote produk MLM pun bolee. tp ko promote benda yg salah beb. Actually aku tak pedulik sgt dgn brain ko tu. Sbb tu mindset ko. Daripada zigot ko dah di train camtu. Biar bdk2 lain bace, at least dapat mengelakkan kekonfiusan mcm ko.

Unknown said...

@pokerface

Memang seperti yang anda kata, kalau jualbeli tu dipersetujui kedua-dua pihak penjual/pembeli, maka ianya sah. Tapi atas dasar apa ia dipersetujui pembeli? Kenapa dia sanggup membeli barang yang sangat mahal itu? Sebab dia yakin dengan keberkesanan produk tu setelah diberi penerangan. OK, no problem for pembeli.

Tapi untuk penjual, dia menjual dengan pelbagai hebahan yang tidak ada alasan saintifik yang kukuh. Dengan kata lain, dia telah menipu. Akibatnya, perniagaan tu haram buat penjual.

Aidid tak nak orang Islam join MLM, bukan taknak orang beli produk MLM. Lantak la korang nak beli produk MLM tu kalau dah caya sangat dengan kesannnya. Tapi menjual melalui penipuan adalah haram!

Itu tak masuk part komisen lagi.

azwan said...

syockit,

kalau boleh kita taknak org support terus produk2 MLM ni. Biar bisnes MLM berkubur.

Bines MLM byk unsur2 riba dan syubahah. Produk pulak claim melebih2, tak ikut etika. Kita kena educate public (tak termasuk pokerface) untuk elakkan dari beli produk MLM. Kalau beli, kita akan indirectly support bisnes hampeh tu. Dorang gain profit sehh, so dorang boleh kelentong lagi. Tak semestinya hanya dgn ko join bisnes/ko jual brg MLM, ko dikira support beb. Even ko beli product diorang pun kira support gak. Penat aku..ada paham? Say no to MLM! Muahahha!

ach van diel said...

Azwan,

Entry pasal 4life seems nampak cam ko kudus je.. Tapi kat entry ni nampak brutal lak. hehe. Da membara kot kepanasan terhadap MLMers yang bebal tu. Ko chill out. aku nak azwan yang dulu. Bermula dengan Salam dan berakhir dengan TQ. huhu. Boleh? Baru balance blog ni. Aidid belasah diorang ko komen ilmiah. hee.


TQ. (lol)

azwan said...

Salam,

ach van diel,

Thanks! Ko kena tgk aku respon pasal ape weh. haha kalau nak bagi general info, aku sekudus yg mulus. hak! hak!.

tp bab MLMers ni aku tak bley tahan sket la. weh, aku sorang member aku quit government, masuk MLM pastu bankrap weh. ape benda tu..lamp berger? aku tak main2..benda ni mmg perosak bangsa aku. tu yg kadang2 kena tenyeh sket supporter ni. Orait2 bro thanks a lot for the reminder!

Sarah Ghazali said...

@pokerface, ko ni ckp mcm dah kene training for testimonial product MLM haprak tu la..x sabar nak tahu ko pengguna product apa la yg bagus sgt tu smpai berapi2 backing product tu..

pokerface said...

salam
sarah ghazali.
saya tak nak promote kat orang ramai biarlah orang ramai cari sendiri.
apa yang pasti semua cara yang di ajar oleh mie untuk cari kajian product saya telah gunakan.review dan google scholars.product ini ada kat dalam ini dan menjawab kepada saudara yang mengatakan saya menyokong biz haram kerana menggunakan product MLM.Terimaksi.biarlah DIA yang tentukan.

honeylily said...

AYAQ KARAT:
3. sebagai tambahan : KWSP, ASN, ASB n bla bla bla tu beri dividen...riba dan dividen dua perkara berbeza...tolong bukak balik buku teks management ye..ke tido masa dalam kelas kat u dulu?
dan sistem perbankan kite di malaysia dah ada yang berkonsep islamik dan mengikut syariah..tepuk dada tanya selera..

nOe suhaimi said...

Baru2 ni ada orang duk promote kat aku http://www.gocell2u.com/. Sekali imbas je aku tengok...ni mesti MLM...yang aku tension trademark diaorg ni..JUTAWAN...sape2 nk jadi boleh join...bila tanya konsep jualan pun tak reti nk jawab...bl aku sound2 sikit jer..terus panas..kata aku tak bersemangat la..tak ada daya maju la..mangkuk la korang..

Nazri Proshopbowler said...

org opis aku tgh promove vemma ni...kulit durian...citenye ADE yg dpt 4K seminggu. aku ckp bawak mai bukti br leh caya..huhuh..4K seminggu tu..pakcik kayo la kiranye..

Nazri Proshopbowler said...

baik aku jual bola boling kecil-kecillan..lama2 leh jadi bukit..tul x? :)

Riza said...

assalamualaikum & salam 1 Malaysia..

hello...

yang tang GULA tu, saudara tak tgk ke??

Wanita Bertudung Hitam said...

wow macamana baru notice nih, hani85 tu sekelas ngan aku dulu kt uni, rapat gak ngan dia tu dulu..hurmm speechless~

joevalentino said...

Salam bro Aidid

Skrg ni dh muncul pulak lagi satu mlm ni heboh jual jual jus buah apple 'stem cell' lebih kurang cmtu la hebat sgt la katanya dpt sembuhkn bermcm2 penyakit...hasil drp gabungan plan uptrend + monavie....Fablous Global ala Pengerusinye Sarimah tu.
Harap bro Aidid dpt kupaskn tentang sykt ni...rasenye lebih kurang same je...nak kenakan orang jugak

Unknown said...

org melayu la semua berkumpul sini ni kan..? pandai cakap je tapi apa pon tada.. mlm la.. doktor palsu la.. diorg tu tak kira mlm ke Dr palsu ke duit masuk je.. ko ko ko ko semua dok mengata apa ko dapat..??? korang tahu dosa dan raham org je.. ko punya haram ada ko kisah..?? ko jngan jadi baboon.. cari publisiti murahan jalanan..

ahmadjtx1000 said...

wah bagus punya explaination bro...terbaik...apa kata bro bussines PHYTOSCIENCE....macam sama jer modus operandi.....cer komen,,...minta update kat email saya...ahmadjtx1000@gmail.com....

kut2 saya terlepas pandang.

Successful leader said...

Bang pernah ulas pasal sampah dchl tak