And so it is...

Saturday, December 11, 2010

Aku Karen Ko Karang!


Sejak dua menjak ni, inbox email aku meriah. Macam-macam cite aku baca, dan banyak yang berterima-kasih dan banyak yang bagi aku kata-kata rangsangan. Kasi aku semangat meh! Dan dalam banyak-banyak email tu, the funny thing is... so far, takde la pulak orang maki-hamun (belum lagi kut). Dulu-dulu sebelum ada blog, banyak yang lepas geram kat aku melalui email kat facebook, tapi sejak ada blog ni, takde la pulak ugutan mau kasi sula bontot aku yang gebu, sampai kat inbox. Eh, jangan la hantar ugutan pulak lepas ni. Please... jangan la gitu bang... auww!

Topik kita hari ni adalah persoalan, bolehkah sapa-sapa yang tinggal di Malaysia menggunakan apa saja kaedah, termasuk berlagak jadi pakar perubatan, atas alasan free-market dan alternative medicine, untuk cari duit? Buat business jual produk herba, health supplement (which has no relationship with "health" as I know it) dan ntah apakebendanya yang tak pernah masuk dalam syllabus Fakulti Perubatan di mana-mana sahaja di dunia ini. Salah satu alasan yang diutarakan, "kalau seseorang pengguna ada duit dan merelakan pula dirinya untuk dikelentong, maka apa salahnya mamat? Aku pun nak kaya jugak".

Firstly, Prima Saujana ni kat mana? Tak pernah sampai la aku ni... eh pernah kut. Ye la, awal pagi aku sebok motong getah, balik rumah sebok mengarang kat blog, petang sket dah kena jengok kebun sayur aku pulak. Ada orang tak percaya pasal mende getah dan sayur ni... macam aku saja-saja nak kelentong korang pembaca blog aku. Takde keje yang lebih mulia pada Aidid Mu'addib, daripada berbakti kepada tanah.... kepuasan yang tak terhingga. Do it, then you will understand.


Chaiiit! Dah off-track sekejap. Anyway, ada satu bzns "alternative medicine" yang beribu-pejabat di Prima Saujana, area dekat Kajang. Tu la, aku rasa aku pernah sampai. Ada Giant, ada Tesco, ada loji kumbahan. Bunyi nama syarikatnya macam Islamic sket... tapi personally, aku musykil kenapa guna nama Al Jabbar sebagai nama brand. Bukan ke kalau nak kasi nama anak, tak leh Jabbar, mesti Abdul Jabbar, sebab Jabbar (kuat, perkasa, gagah) itu adalah salah satu sifat/nama Allah. Sama macam isu "infiniti" aku sebelum ni jugak. Kiranya, kita orang Islam, kita ada ideologi dan etika, tak boleh buat sebarangan. Ntah la, suka hati dia orang la. Dosa ko, ko tanggung. Dosa aku, aku tanggung. Tapi, itu bukan isu aku hari ni pun.


Sekejap. Nape la aku asyik dapat kes orang Melayu yang buat hal? OK... Uptrend bukan Melayu, tapi barua yang promote semua Melayu (unstobebal, iRich, Tiger group, dll). Login Facebook 100 hengget, mastermind kat Malaysia Cina-India suami-isteri, tapi bebudak Melayu yang promote gila-gila macam esok dah nak kiamat. Oh ya, Kerbausms - yang itu bzns oleh orang Melayu untuk orang Melayu 100% - orang Cina tak join, kat situ kita dah tahu satu benda... isn't it? Orang Melayu ni memang suka putar-alam ke beb?


Oh man, that is some crazy stuff! First the name Al Jabbar, then a machine called Dr. Jism? Holy mackerel... wadehole? Where the heck did these people go to school? Aku nak discuss pasal ni pun dah rasa nak malu (tapi belum lagik... meh aku belasah dulu). Sapa sini tahu "JISM" tu maksudnya apa dalam bahasa Inggeris? Cuba la google.

Daripada Worldweb Online:
Noun: jism ji-zum. Usage: vulgar. The thick white fluid containing spermatozoa that is ejaculated by the male genital tract. - semen, seed, seminal fluid, ejaculate, come. Derived forms: jisms. Type of: bodily fluid, body fluid, humor [US], humour [Brit, Cdn], liquid body substance. Encyclopedia: Jism.

Daripada YourDictionary.com:
jism (jiz′əm). noun - SLANG, VULGAR: semen.

Bloody crap! Gila ya amat orang Melayu syarikat Al Jabbar. Kat sekolah tak belajar English langsung ke dia orang ni? Kalau iye pun... Takde hasrat nak expand bzns ke oversea ke? Apahal tak fikir sejauh itu? Bayangkan kalau betul benda ni berkesan seperti yang diwar-warkan, lepas tu nak bukak cawangan kat New York atau Manchester atau Sao Paolo, kan ke jadi bahan lawak dalam rancangan komedi lewat malam kat sana. Sure keluar kat "Late Night With David Letterman" atau "LNW Jimmy Fallon". Atau silap-silap machine ni kena ban terus oleh FDA, sebab brand-name lucah sangat. Perkataan jism itu bukan perkataan yang digunakan dalam perbualan harian di kalangan omputeh... ianya spesifik digunakan dalam industri majalah dan filem porno. You know, masa dia orang toot! beep! aahhh! Kalau digunakan dalam perbualan harian, hanya omputeh penyangak dan orang low-class aje yang pakai. Malu meh! Takkan takde sorang daripada 5 orang di bawah ni yang cekap bahasa inggeris? Korang pandai bahasa Melayu aje... that's it? Bahasa dayak tau?


Ini aku kopipes daripada website syarikat Al Jabbar.
Pengenalan Syarikat:

Posted 16 July 2010, 6.30pm

Al Jabbar Group Sdn.Bhd adalah salah sebuah syarikat berasaskan kesihatan dimana ianya telah dibuka secara rasminya pada 5 August 2008. Perniagaan ini bermula dengan produk "Tonik Hati" oleh En. Mohd Kamaruzmaan Bin Che Hussain selaku Ketua Pegawai Eksekutif Al Jabbar Group. Dengan berbekalkan 10 tahun pengalaman kendalian syarikat, Al Jabbar semakin kukuh sehingga mampu mengeluarkan sebuah mesin terapi dikenali sebagai Dr. Jism dan ianya mendapat sambutan luar biasa dikalangan rakyat malaysia juga di Brunei dan Indonesia.
Peninggalan hasil kajian mengenai alam semulajadi telah membentuk asas kepada operasi Al Jabbar. Teknologi canggih digunakan untuk membentuk gred farmaseutikal produk. Sebagai bukti bahawa Al Jabbar Group Sdn.Bhd berdedikasi untuk menyediakan produk herba yang berkualiti tinggi, syarikat telah dianugerahkan SIRIM QAS, Sijil Halal Produk, dan Sijil Kualiti Pengurusan Sistem.
Sejak penubuhan, syarikat telah tertumpu didalam pembanggunan keselamatan, asli dan inovatif dimana ianya dapat membantu msyarakat bagi menjalani kehidupan yang lebih sihat. Hari ini, produk Al Jabbar telah disokong oleh kebanyakkan pakar kesihatan dan doktor-doktor serata dunia. Pengguna di Malaysia, Indonesia, dan brunei kini telah bergantung kepada produk Al Jabbar bagi keperluan kesihatan mereka.

Suka hati ko la beb nak mengarang....


Seperti yang aku dah present sebelum ini tentang produk kesihatan dan isu testimoni dan isu kajian dan penyelidikan dalam alam perubatan, tak payah la aku ulang balik semua tu. Dan tak payah aku kupas setiap produk syarikat Al Jabbar, karang jadi macam saja nak cari pasal la pulak dengan bznsman Melayu. Sure ada orang Melayu lain yang cakap aku dengki la, tak nak orang Melayu berjaya la, apa la. Sebelum aku dapat 5 email berlainan pasal Al Jabbar ni, aku sendiri tak pasti apakebenda syarikat ni buat. Seperti biasa, kena la research dulu, baru boleh present kat sini. Kalau la benda ni semua bukan orang Melayu punya bzns, aku rasa aku lebih hepi buat keje ni. Bukan seronok nak belasah orang Melayu hari-hari, believe me. Dan satu lagi... sesetengah orang akan cakap aku anti-business orang Melayu, tapi daripada perspektif aku, aku tak mahu pengguna Melayu yang rata-rata kurang pelajaran diambil kesempatan oleh mala'un Melayu lain yang putar-alam, untuk bayar installment E240 dia.


Memperkenalkan Dr. Jism! Yabedabedoo! Glory glory Man United!

Daripada website promosi Al Jabbar tentang Dr. Jism

Dr. Jism:
Dr. Jism bukanlah nama asing. Produk yang telah berada lebih sepuluh tahun ini sebenarnya telah banyak membantu masyarakat Malaysia dalam menjaga kesihatan kita. Keupayaannya melancarkan peredaran darah melalui getaran elektrostatik yang memperbetulkan kembali saluran darah dalam badan kita dan membersihkannya agar tiada lagi darah tersumbat didalam saraf. Antara penyakit yang mampu disembuhkan melalui penggunaan Dr Jism ialah darah tinggi, kencing manis, sakit jantung, buah pinggang dan juga pelbagai penyakit kronik yang lain. Oleh itu, anda tidak perlu lagi risau tentang kos rawatan bagi merawat penyakit anda yang mencecah ribuan ringgit sebulan. Pelbagai fungsi yang ditawarkan oleh mesin terapi ini membantu anda dengan menjalani rawatan dirumah sahaja.

5 fungsi utama iaitu:
High VoltageBagi menggalakkan penyembuhan tulang dan mengurangkan hakisan kalsium tulang serta meningkatkan ion kalsium dlam badan.
Negative VoltageMembantu menambahkan ion negatif dan juga tenaga biologi dalam badan serta membuang mambran sel yang tidak sihat.
Low VoltageBerfungsi melancarkan korteks celeral, sistem saraf dan juga fungsi endokrin, mengurangkan ketegangan stress serta mempercepatkan pemecahan gula dalam darah.
Negative Ionizer: Membantu mengurangkan tekanan darah tinggi dan juga meningkatkan potassium dalam darah.
Light Wave Energy: Membantu memecahkan lemak dalam badan dan mengurangkan berat badan.

Komentar aku: Mamat dan minah kat atas tu semua memang tak sayang harta betul agaknya. Ayat yang aku merahkan tu boleh bawak dia orang masuk jail atau paling kurang kena saman oleh Kementerian Kesihatan Malaysia tu. Di bawah akta Ubatan (Iklan dan Jualan) 1956 (Pindaan 1983) dan Lembaga Pengiklanan Perubatan 1976: Sebarang iklan mengenai sesuatu produk tidak boleh mengandungi dakwaan yang mengatakan produk itu boleh menyembuhkan penyakit-penyakit seperti: penyakit buah-pinggang, penyakit atau kecacatan jantung, kencing manis, epilepsi, paralysis, tuberkulosis, asthma, kusta, pekak, ketagihan dadah, hernia, darah tinggi, penyakit mental, ketaksuburan, penyakit kelamin dan beberapa penyakit lagi. Itu belum masuk bab... berkesan ke benda alah ni?

Bak sini aku cite sket pasal alam perubatan moden. Takde ubat, metformin ke, glibenclamide ke, gliclazide ke, actrapid ke, monotard ke.... yang boleh sembuhkan penyakit kencing manis. Diabetes mellitus itu bila dah hinggap, ia akan terus lekat sampai mati. Ubat yang doktor bagi dan suruh makan setiap hari sampai selama-lamanya tu semua (selagi manusia itu bernyawa) hanyalah bertujuan untuk mengawal kandungan gula dalam darah, sebab sistem kawalan glukos orang yang diabetes sudah hancus dan haywire, disebabkan oleh bla bla bla.... karang panjang cerita berbelit. Aku harap korang faham kat situ jadi la. Lagi pun, ini bukan kuliah subjek physiology, endocrinology atau internal medicine.

Bayangkan alat yang kasi ntah apemende yang elektrostatik boleh kasi penyakit-penyakit tu semua sembuh. Korang baca email kedua daripada doktor tu kat atas, marah bunyi emailnya... betul? Bayangkan perasaan dia pasal bacaan gula (glukometer) pesakit yang dia dah jaga dengan baik selama 3 tahun jadi punah-ranah disebabkan oleh DrJism hasil kerja cari rezeki halal Al Jabbar ni. Sure... orang Al Jabbar mesti tak nak mengaku, apa nak dikenang beb. Dah besa sangat la tu. Pesakit tu yang bongok, katanya... percayalah. Bukan orang Al Jabbar yang suruh pakcik tu berhentikan ubat dia.

Kat mana la dia orang ni dapat ilmu perubatan sebegini? Professor ntah sapa-sapa kat Jepun dengar cerita. Nanti aku selitkan link kat sini (link tu aku save kat Mac aku kat ofis, sekarang aku kat bawah pokok manggis tengah lepak mengarang). Aku pun sebenarnya tak pasti nak explain kat korang pasal teknologi canggih yang tak pernah jejak kat mana-mana fakulti perubatan, mahu pun klinik kesihatan dan hospital-hospital di seluruh dunia. This freaky situation we got here today is just astounding. Senang-senang keluar statement yang boleh menghancurkan kesihatan manusia, dan senang-senang la pulak nak pakai perkataan DOKTOR (Dr. Jism, Family Dr, Dr. Jabbar), sedangkan sepatah haram tak tahu pasal ilmu perubatan dan takde sekor pun ada MD, MBBS atau yang ada PhD. Is that ok wahai pihak KPDNKK dan KKM? Dan aku tak pasti yang kerajaan Malaysia memang benarkan ke bzns sebegini berleluasa? Atas dasar free-market? Sama macam isu pad berherba Avail Beauty, detox foot patch, gelang keramat AC Mang/Edymium.... what the hell is going on?

Oh ya... ingat apa cerita adik yang tulis email pertama tadi? Ayahnya nak beli mesin DrJism ni dengan harga 13,000 hengget! Wadehelicopter? Gila-gila ambik kesempatan ni. Dan adik tu smart... dia buat research sendiri dan dia sertakan sekali link tentang orang lain yang sama psycho macam CEO Al Jabbar, promosi mesin yang sama made-in-China dengan harga RM4,300!



Frankly, I'm a bit tired of all these shit. Really.... Dalam blog aku ni, aku ada tulis macam-macam pasal MLM dan skim piramid, tapi Al Jabbar bukan dalam kategori itu. Ini kes termasuk dalam kategori... "suka hati aku la nak jual apa saja, dan cakap merapu apa saja, dan nak promosi apa saja, dan terpulang la kalau pesakit nak bunuh diri pakai alat porno ni". Tak kesah la benda ni doktor tak sokong, ini "alternative medicine", dan Malaysia adalah free-market, dan ini bzns orang Melayu yang ada nama Islamik dan ada buat sedekah dan makan-makan kat rumah anak yatim masa raya puasa hari tu.

Ada jugak pengunjung blog aku yang attack aku, kata aku macam tahu semua benda (astaghafirullah... aku tulis apa yang aku tahu sahaja, bukan aku tahu semua... u can judge for yourselves). Dan ada yang attack kata aku riak dengan ilmu yang aku tulis... sedangkan sapa la yang tahu apa yang bermain dalam hati aku ini, kecuali Allah sahaja. Allah yang boleh judge sama ada aku riak ke tidak. So that is my business, not anyone else. Aku takut orang yang tuduh aku riak tu pulak yang jadi riak - sebab dia terer sangat sampai perasaan dalam diri aku ni pun boleh dibacanya (itu pun, hanya Allah sahaja yang tahu - I'm just theorising here). Adakah untuk mengelakkan riak, aku elok berdiam diri sahaja, dan biar dajjal MLM dan skim piramid dan psycho alternatif buat onar di muka bumi Melayu ni? Is that it people?

Selama aku menyelami ilmu perubatan sini sikit, sana sikit... aku faham satu benda pasal umur manusia, macam ni. Kalau seseorang itu ada penyakit, contohnya diabetes, dan dia perlu makan ubat untuk jaga supaya paras glukosnya stabil dan normal. Pesakit itu sendiri perlu jaga makan (kena kurang gula dan karbohidrat lain), dan tidak hanya bergantung kepada ubat. Jadi kalau Pak Berahim ada kencing manis, dia makan metformin dan daonil, dengan izin Allah, dia akan meninggal dalam umur 63 tahun 4 bulan dan 21 hari. Tapi kalau dia kejap makan ubat, kejap tidak, dia akan meninggal umur 59 tahun 6 bulan dan 13 hari. Kalau pulak dia tak makan ubat langsung, dia akan buta mata umur 52 tahun 7 bulan 3 hari, potong kaki umur 54 tahun 8 bulan 17 hari dan akan meninggal umur 55 tahun 2 bulan dan 28 hari. You all get my theory here? Dengan izin Allah, kalau manusia itu berusaha mengubat dirinya dengan makan ubat, dengan bantuan doktor yang kasi ubat-ubatan (yang telah dibuktikan berkesan dalam confidence-limit yang tinggi daripada double-blind studies serta open-trials yang dilakukan berulang-kali selama 12 tahun) - maka, umurnya dapat diperpanjangkan.... dengan izinNya dan ketentuan qada' dan qadar yang hanya Allah sahaja yang tahu. That is the way my philosophy goes concerning medicine.

OK... dengan alat Dr. Jism (yeurgh!), selama 3 bulan pesakit di atas mengalami keadaan kesihatan yang meruncing di mana kestabilan glukosnya sangat teruk dengan bacaan glukometer 18 hingga ke 23 (patut dah masuk wad tu). Sapa yang bertanggung-jawab tentang kemungkinan pakcik tu potong kaki lebih awal, buta lebih awal atau juga mati lebih awal. Pakcik tu ke, atau CEO Al Jabbar? Korang jangan ambik kesempatan untuk attack aku sebab cakap benda sakit dan mati ni semacam ini. Ini aku punya pandangan sahaja... Yes! Hanya Allah yang tahu! Tapi perlukah kita orang Islam, gunakan alasan "hanya Allah yang tahu" untuk cari rezeki dan untuk dapat wang-ringgit dengan amalan perniagaan sebegini?

I don't have that kind of answer, my dear readers.


>>>>>>>>>>>>>>>    <<<<<<<<<<<<<<<<<




You all think this guy know anything about medicine? Or English?





168 comments:

Rembulan NagaGala said...

1st

good post.

Zam Fiesta said...

nice info, mohon share :D

Airis said...

yey, 3rd!

usof8778 said...

glory MU???????
KabOOOmmmmMMMMMM ARSENAL la dey!!!

Unknown said...

high voltage? hehehe..meh aku kasi 11kv terus..keh keh keh

eni said...

my dad pun berminat dgn mesin doraemon tu haa..
thanx 4 da info..
klo x melayang lagi duet~

muhammad khairul said...

haha..tiap2 kali aku bace blog aidid msti nk tegelak.mcm2 ragam org nk mnipu.aku bkn medical practitioner,blajar medical pn tak.tapi yg aku kenal electric machine utk satu je,legakan otot seliuh.itu pun aku tak jumpe lagi kt malaysia (mungkin aku tak cari kot).

azwan said...

Salam Aidid,

I have no further comments. As medical doctor I share the same feelings and thoughts with the GP too. These Al-Jabbar people has been advertising these crap for quite sometime, even in the newspapers. My frustration also more on KKM. Those KKM people better do something, don't just wait for complaint.

TQ

Unknown said...

ouchhh...iklan Al Jabbar ni penah masuk Tv kn... hmmm x tau la nak ckp apa... jadi la pengguna yg bijak... nsib ada bro aidid yg sntiasa beri info..

viosk said...

mujur la x terpengaruh ngn mesin ni..terpikir gak,klu nk high voltage kat lab tmpt aku keje pn ada..5kV dc..bukan sembuh penyakit dah..terus KO kot.

emak. bukan penari tiang said...

try saja search jizz kat youtube, mencanak website porn keluaq...hahaha..

rocky balboa said...

em.. antara post yang menarik.
tq

phreak-id said...

Well bro. Aku sokong ko study pasal ni pastu bongkarkan.

Aku kerja apa dan kat mana korang tak payah tanya dan amik tahu. tapi patient selalu tanya aku pasal alternative treatment @ Dr Jism ni. So ini jawapan aku kat dieorang

"Terpulang la pada makcik. Kami guna mesin untuk treatment value, diaorang guna mesin pula untuk commercial value. Ye, 2 benda yang berlainan tapi utk 1 aim yg sama = treatment. Tapi kalau makcik tak baik dengan treatment kami, kami yang susah. Makin ramai patient kami kat sini (kami bukan untung pun). Tapi kalau makcik tak baik-baik dengan treatment diaorang, bukan diaorang susah. Makin banyak duit makcik masuk poket diaorang".

tepuk dada tanya selera..

Terbaru >> 1) Blog Pilihan Malaysia 2) Prank Paling Gempak 3) 3 Tips Untuk Elakkan Ditangkap Khalwat

sincere from heart... said...

saya duduk di kawasan kampung di melaka.. saya perhatikan makcik pakcik kat sini dan hampir semua kampung2 kat melaka ni percaya dgn menatang ni... kat melaka ni ada beberapa pusat yang buat treatment benda ni.. free.. modus operan dia, dia akan bukak utk a few months dan free.. so berduyun2 lah org kampung ni pegi.. termasuklah makcik saya.. siap promote dgn my parents.. bagus lah ape lah.. tapi my parents tak percaya..

sampaikan ada makcik kat belakang rumah ni paksa anak dia beli dgn cost 12/13k.. terpaksalah sang anak membeli... dan ada pulak yang menumpang... sekali cuba, terus tak boleh jalan.. ntah kebetulan ntah apa, kurang pasti pulak..

so pihak yang berwajib.. turun2 lah kat area kampung2 ni.. sian makcik pakcik yang kene bohong dgn dema..

Unknown said...

Emm bro..aku suka bab ko tanam sayur....kelass gitu..any way post kali ni memang best...aku pun dah lama nak tanya pasal mende nih...High voltage , low voltage...500kv ker 27kv ker 415 v ker tah apa2 lah...

Anonymous said...

Salam bro.
You know what, this post really hit me. It's the MAIN reason why I really despise these ridiculous bullshit products that uses the name of Islam (Islam kah?) for the sake of business!

My dad pernah experience the SAME thing as mentioned in the email, he used to be fine and dandy walaupun ada diabetes, tiba tiba some God forsaken mala'un promote this Al-Jabbar (trust me I would have punched the person and made him/her suffer as much, but me and my family wasn't around my dad at that time; May Allah reward him as JUSTLY for the things that he had done to my dad) and made my dad's diabetec level increased terribly, terus kena admit masuk ward.

Now, alhamdulillah he's maintaining his sugar level, makan ubat yang doktor advised him to, dah tak percaya benda2 bangang mcm ni dah. It was such a bitter experience, kalau yang tak terkena dan yang mempromote produk2 ni memang takkan tahu dan faham betapa sakitnya hati kami sekeluarga.

Again bro Aidid, I thank you for this post.

Abu Huzaifah said...

bro sfh ko duk melaka kat mane ah? kat mane yang die slalu promote kat melaka? nak tahu sebab mak aku senang sangat terperdaye ngan benda ni

cek chun said...

bang! cabai sekilo bak mai sini.

besok ni mau femes pulak masuk kosmo dan metro. aljabbar tepis tuduhan blog. siap 2 page dia beli :p

anak2 pakcik dan makcik elokla print artikel ni, tunjuk dan terang kat depa. kadang2 tu memang payah sket nak terangkan benda2 betul ni. harap2 pandaila pakai psikologi. benda aidid dah bagi, terpulanglah pada yang kita pula untuk ambil pakai.

psssstt bang, boleh tak buat 1 artikel 1 page? payah benar nak scroll nya. lagi2 bila guna henpon. cek ni kena baca berulang kali, baru boleh paham. maklumla IQ tak brapa tinggi.

keep up d good work bro :D

Abu Humaira said...

salam tuan aidid,

saya memang dah agak tuan aidid akan cerita pasal Al Jabbar ni. Well done.

Tuan Aidid, semakin banyak yang Tuan Aidid dedahkan semakin tidak senang duduk saya. Geram, marah, sedih semua ada. Pihak yang sepatutnya bertanggungjawab untuk menyelamatkan anak bangsa kita dari SCAM yang sebegini, tidak boleh diharap nampaknya.

Tuan Aidid, why don't we take this fight, your fight, my fight, our fight to a greater height?

Kita boleh create satu group, pertubuhan, kelab, NGO yang berdaftar untuk fight this SCAM. Saya yakin ramai orang yang akan join insyaAllah.

Kita bentuk team Medical Expert untuk kaji setiap claim yang derang buat. Kita create team Lawyer untuk kaji loopholes yang ada kat undang undang yang selama ini derang gunakan untuk menyebarkan penipuan.

Kita finance group kita sendiri. Kita cari orang berpengaruh untuk support kita. Kita kumpulkan statement statement mangsa, sampai kita boleh buat case untuk dibicarakan di court.

Saya yakin orang yang ditipu, keluarganya ditipu, kawan2 ditipu, anak bangsa yang ada kesedaran akan join.

Kita boleh buat road-tour untuk berikan kesedaran kepada masyarakat terutama easy target macam budak kampus dan masyarakat kampung.

KPDNKK, KKM, SKMM, Jabatan Agama insyaAllah akan beri full support kat kita. InsyaAllah ini akan menjadi amalan yang baik di sisi Allah.

Bagaimana Tuan Aidid, you'll be the leader. I'll be the first to follow.

p/s: Prima Saujana di Kajang. Dalam Giant, kedai saya ada duduk. hehe.

aku the great said...

saya duduk di kawasan kampung di melaka.. saya perhatikan makcik pakcik kat sini dan hampir semua kampung2 kat melaka ni percaya dgn menatang ni... kat melaka ni ada beberapa pusat yang buat treatment benda ni.. free.. modus operan dia, dia akan bukak utk a few months dan free.. so berduyun2 lah org kampung ni pegi.. termasuklah makcik saya.. siap promote dgn my parents.. bagus lah ape lah.. tapi my parents tak percaya..

sampaikan ada makcik kat belakang rumah ni paksa anak dia beli dgn cost 12/13k.. terpaksalah sang anak membeli... dan ada pulak yang menumpang... sekali cuba, terus tak boleh jalan.. ntah kebetulan ntah apa, kurang pasti pulak..

so pihak yang berwajib.. turun2 lah kat area kampung2 ni.. sian makcik pakcik yang kene bohong dgn dema..

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

sy pun ada kisah yg lbh kurang sama dgn awak. kat tmpt saya di tg krg, mereka (bukan aljabar la) akan sewa kedai. pastu sediakan rawatan. kena byr sehengget utk satu sesi. berduyun2 la makcik pakcik buat rawatan. yg muda2 xde plak sy tgk. sy x galakkan mak sy pi tp dia terpengaruh dgn rakan sebaya dia..so sy x nak bertekak dgn mak, sy htr la dia. bukan main bersemangat mak sy dgn rwtn tu. tiap2 hr dia akan bw sebotol air. air tu kena pegang masa wat rwtn kononnya air tu pun akan ter 'rawat' sama dan bagus sekali bila diminum.

rwtn ni berlangsung selama dua bulan x silap sy. sblm berakhir rwtn tu sy sering tertanya. apa motif diorg bg rawatan rm1 bg sesi? diorg ni mcm buat kebajikan plak utk org2 tua. sy mula terpikir ni mesti ada sesuatu di hujung rwtn nanti. dan akhirnya sangkaan sy tepat. sblm diorg blah ke tmpt lain, mereka menawarkan mesin tersebut pada hrga rm12k tp konon2nya ada twrn hebat so hrga dpt kurang ke rm9k sj!!! wah, padan la bukan main sblm ni buat rwtn mcm nak buat kebajikan. rupa2nya nak jual mesin tu. makcik2/pakcik2 yg menyara hidup dgn bertani dan bersawah, mula la mengumpul duit utk membelinya. mgkn diorg rasa mesin ni berkesan. sy dgr, pekerja bukan main manis mulutnya. mak sy puji pandai dia bercakap. mujur la mak sy ni jenis kedekut nak kuar duit. duit dia byk. ada 80k kat akaun. tp kalau bab nak kuarkan tu mmg kedekut tahap cipan. syukur gak kalau x, tentu dia dah beli benda tu. so, bila dia tau dia kena beli, cpt2 dia stop rwtn. sy pun ckp kat mak. tu la mak, sy tau taktik diorg tu. mesti ada udang di sebalik batu. skrg ni x tau daerah mana plak diorg pi. tp yg sy tgk, ada satu company lain buat benda yg sama tp kat tmpt(kedai lain). dan sy tgk berduyun2 warga tua buat rwtn kat situ..sy hnya blh berkata dlm hati..kesian makcik/pakcik tu...mak sy pun dah x percaya. mak sy ada diabetis dan drh tggi. xde plak ok penyakit dia melainkan kena amik ubat secara berterusan. sy ucapkan syabas kpd encik aidid kerana mmbongkarkan isu mesin "power" ni, selain isu MLM. jgn biarkan org melayu sentiasa ditipu dan diperdaya..

faizulamin said...

aidid muaddib.
aku sedia menjadi org kedua dalam team sperti yang disebut oleh abu humairah.

Ahmad Fares said...

Salam,

Memandangkan saudara Aidid ni peminat agroculture, maka saya nak tanye pasal penanaman pokok daun stevia - alternatif gula masakini.

Ada iklan dalam akhbar yg menawarkan peluang pelaburan utk projek penanaman pokok ni. Bukan sekadar labur duit tapi sama2 jadi pekebun.

Rujuk : http://plantstevia.blogspot.com

muhammad khairul said...

aiya.aku baru prasan ade tulis bab voltage.setakat yg aku blajar,kalau tubuh badan kena direct contact dgn source of voltage then bleh jd vital.if ada litar kawalan,its not voltage that we should be aware of..the reading of current yg patut dirisaukan..correct me if im wrong please~

Anonymous said...

Kat tempat aku ada bukak juga pusat terapi untuk ini, aku sebut nama terus la ye, Alpha One. Yang ni dorang claim mesinnya dari Jepun. terapi free, selagi pusat setempat dorang bukak. Siapa nak beli memang boleh, siapa tak nak beli, still boleh datang terapi. Modus operandi sama dengan yang Kim The Great cakap. Parents aku memang terpengaruh nak beli sebab parents aku memang kesihatan dorang makin baik, cuma duit takde.

Jiran rumah aku ada beli so siapa yang malas nak pergi pusat, boleh datang rumah dia tapi kena caj la. Ada sorang makcik ni yang parents aku kenal dulu lumpuh, sekrang dah boleh jalan bertongkat. Aku tak sure dia ada buat treatment kat hospital jugak ke tak.

So yang ni macam mana pulak? This machine, Bios 9000, katanya dari Jepun. Kat sini dorang jual RM17K (tapi selalu ada diskaun). Aku pernah check satu website dari USA machine tu harga USD4.5K kalau tak silap.

A little help, please? Skill google aku memang fail. Parents aku memang berniat nak beli once ayah aku boleh keluarkan duit KWSP end of next year.

Unknown said...

haha. beb
tuh ok lg
air ECPI pe citer?
jual sbotol air smpai 10 rm. lg untung ma.

Obefiend Weiland said...

2 years ago i sent an email yo Dr Jism asking them to forward me proof of their treatment

2 years on

NADA

shame really. when i told relatives the fact all they said was

"tak semua perubatan ni kena cara bara. ada cara islam yang hanya ilmu ghaib boleh ubatkan"

FUCK ME!

there is no saving these people!

Ahmad Fares said...

DENVER (Amerika Syarikat): Sean Michael Mueller yang menganjurkan skim piramid bernilai AS$71 juta ($92 juta) dan menipu berpuluh pelabur, termasuk bekas bintang National Football League, John Elway, dijatuhi hukuman penjara 40 tahun.

Sean Michael Mueller dijatuhi hukuman maksimum itu kerana kesalahan mencuri, menipu dan menjalankan kegiatan haram.

Bekas pengurus dana berusia 42 tahun itu mengaku bersalah terhadap pertuduhan tersebut bulan lalu.

Pasukan pendakwa berkata persetujuan pengakuan itu membabitkan pemulangan wang AS$65.46 juta.

Menurut pihak berkuasa, 65 individu melabur AS$71 juta dengan syarikat itu dalam tempoh 10 tahun tetapi ia hanya memiliki aset bernilai AS$9.5 juta dan hutang berjumlah AS$45 juta pada April lalu.

Elway memberitahu mahkamah bahawa beliau dan seorang rakan niaga memberi Mueller AS$15 juta pada Mac lalu. -- AP.

...............................

Malaysia bila lagi ?!

phreak-id said...

@kim the great : ada sesetengah tempat tu, dia bagi 16 rawatan percuma.

@damme damiah : ko bagi situation sebenarnya / report sebenar pasal jiran ko yang lumpuh terus boleh jalan tu. Korang kena la tau apa sakit dia yg lumpuh terus boleh jalan tu. Sometimes memang prognosis dia baik, eventually dia akan berjalan dan kebetulan dia buat treatment, so the treatment yang dapat nama.

Aku bagi contoh macam ni la. Mild stroke (korang panggil angin ahmar). Kalau korang baca pasal neuroplasticity (check wiki), korang akan tahu yang certain strokee akan pulih walaupun tanpa treatment yang sebenarnya. cuma maybe dia tak pulih 100% la. So, kalau pakcik/makcik tu kena mild stroke (ini depend pada area mana yang haermorrhage/ischaemic), prognosis dia bagus, memang tak hairanlah dia boleh berjalan balik sebab terapi macam ni. Strokee yang kena mild stroke ni, tak buat apa pun, pergi physio sebulan sekali je pun, dia boleh berjalan balik.

Lagi contoh lumpuh boleh berjalan? u give me? footdrop? spinal injury. Ok spinal injury, apa grade ASIA dia? kalau spine injury ASIA C, maka tak heranlah dia boleh berjalan, its common even without electrontahapahapastatic treatment ni. Memang some of it tak boleh, some of it boleh and all depend on the severity of the injury.

Terbaru >> 1) Blog Pilihan Malaysia 2) Prank Paling Gempak 3) 3 Tips Untuk Elakkan Ditangkap Khalwat

Aslina said...

ok. ni memang teruk. dah la nama company mcm unsur islamic. nama product porno habes. lepas tu janjikan benda bukan-bukan dekat warga tua yang zaman dulu2 tak sempat nak blaja tinggi2.

huhu.

Zam Fiesta said...

korang kena baca ni

http://zamfenbren.blogspot.com/2010/12/malaysia-pusat-kecemerlangan-perubatan.html

eMarn said...

aidid patut hati2 amik translate dari pakcik google. Jism tu bahasa arab, al-jism = jisim. contoh: al-jism al-insani = human body.

mike said...

eMarn, I think mr aidid knows what does jism mean in arabic. He just wanna point out how stupid the name jism being used for such business. The name will really suit a porn film by vivid entertainment, I bet you. Hehe.

Just my 2 cents worth

pandakiller90 said...

sepatutnya dah kena ban dalam paper nih,patotla dy iklankan kat paper bm ja, kalau paper bi star,nst extra confirm x lepas.. ha3

Papa Gooner said...

sedangkan bomoh pn ramai lg yg percaya, ini kan pulak produk mcm ni..

Unknown said...

orang tua2 ni banyak duit. so takat 12-13 ribu tu tadak hal punya. aku tau ni pun sebab lepas bapak aku meninggal baru aku tau dalam ASB dia ada 60 ribu, koperasi ada 36 ribu, tabung haji ada 6 ribu. dan bapak aku kerja biasa2 saja, belajar takat sekolah menengah, boleh ada simpanan banyak tu.

sebab tu penipu2 ni jual benda yang kononnya boleh ubati penyakit yang biasa serang orang tua2 macam kencing manis, buah pinggang, jantung, etc. dan jual benda tu 10 ribu ke atas. sebab depa tau org tua2 banyak duit, org muda bukan ada duit banyak tu.

kesian, duit ribu2 yang sepatutnya diwarisi oleh anak bini bila orang tua tu mati tapi diwarisi oleh Dr Penipu.

Saiful Nizam said...

aku rasa efek bila gunakan mesim haram jadah tu lagi teruk sbb radiasi dari EMF tu.. silap haribulan.. kanser yg hinggap..

Anonymous said...

bro,

aku rs MOH x amek ape2 tindakan is bcoz there is no act that covers for devices.. yg ko petik atas tu is akta UBATan..

kalu x silap medical device act parlimen blum luluskn lg..

Aidid Mu'addib said...

Answering time:
Abu Humaira: I am no leader, I am a CSI guy. Bukan senang buat keje ni dan suka2 take glory - I do worry about all these. So, if all those 800+ people wondering why I don't accept them as friends in FB... I hope you all understand (I only have 60+ friends in FB actually). MLM dan skim piramid ni sama la dgn organised crime - ini kesah sama level dgn Ah Long atau Mafia. I would not put my family in any danger... for any reason. Cadangan saudara tu susah tu nak dilakukan. Boleh buat persatuan or NGO... I'll be the first CSI guy to help out with research.

Fares: My advice? Jgn labur apa2 duit dgn org lain yg dikenali atau tak dikenali... unless you know everything and control everything about a bzns. Kempen melabur ternak ikan, ternak lembu... semua kantoi, so far.

Saiful: Yes... pendedahan berpanjangan kpd electromanetic source theoretically can cause cancer. It's crazy really... but like I pointed out, those Al Jabbar people don't know shit! Only money.

Last but not least: Hihihi... that boy seemed to have missed the bus to Aloq Setaq... To most muslims, we all know the etymology of the word JISM. But to those muslims who are fluent in English, they wouldn't put the word JISM on a Scrabble board... 'less the kids would ask - "what does that mean... ayah?"
They are 2 ways to see this. If the CEO knows the meaning and usage of the word JISM in English... he must be thinking that he just wanna sell this machine to Malays (because a lot of Malays are dumbasses) - and exporting this "technology" to America is not in his plan. But most likely, the guy is the real greedy stupid freaking dumbass - he could just named the bloody thing DR JISIM or DR JISMI what? Arabic gone... English also crap. Who're you kidding? Do I need google to learn that? I knew that word more than 20 years ago, and for more than 20 years I'm disgusted by that porno slang... and I've stayed away from using it. How could an IT graduate become a CEO of a "health" related company? You tell me that.

Aidid Mu'addib said...

Oh ya... Mr Torres:
Since the machine is advertised a a cure agent - it will be under that act... the same as all those capsules, tablets, syrup, creams, lotion, (detox foot) patch, pad berherba cikai... If the govt want to take action... they can do it. If they have the resources and the time, I guess.
And if the govt. want people to complain to KPDNKK first before taking action, I think they are some people out there who already got burned buying this death-ray trap. Please advice your relatives to file their complaints with KPDNKK. These kinda thing shouldn't existed in the first place... and what is most regrettable - these are MUSLIMS people. You know how we muslims tend to think we are the best and the chosen ones, and we have high standards when it comes to akhlaq... well, prove it! Al Jabbar people are heathens and the slaves of money... for all I care.

.Gory. said...

Holy granger! Kerja IT Exec tapi bercerita pung pang pung pang pasal perubatan. Bahaya bahaya. Tadak sijil pun. Mintak Kementerian siasat la sikit. Bukan untuk menyabit kesalahan, tapi untuk cek mana mana yang boleh diperbaiki

azwan said...

Salam to all visitors,

I am only entitle to give my opinion after we get the response from the blog owner.

1) Abu Humaira, what a noble mission. Somehow not every human being is trained to be dominant in both sides of the brain (if you know the functions of each side). The world is flat and the people don't have the opportunity or even time to ensure their opinions is well heard till the top management. For so many other reasons, people also using blog as a platform to express their dissatisfaction/views, not necessary to lead. The blogger tend to be the catalyst, not to lead. After Tun Dr M passed his batton to Pak Lah, he launched his blog, he did mean that he needed another different platform to express his views, because he is no longer in that position. Not to compare Aidid and Tun Dr M, but the platform is similar. So if you can find some other visionary people out there who can really lead and have the resources, please do it. Aidid has offered himself as part of the research team, and you must think the other people who look into this blog has their own potentials too. You can see Aidid has more than 1000 followers, an acceptable network to explore.

2) I think Al-Jabbar really needs to be investigated. Seriously they have gone too far. We can screw them points by points bacause the negligence is clear. They don't have the insights, only money. In terms of law, we may not have a strong case to bring them down, in the end it may be just a reminder. The case must come with concrete evidence: keep the receipt, take picture, get 4-5 other victims with same complaints, any sort of documentation, etc.. Otherwise it will be just a waste of resources.

TQ

Unknown said...

Pandangan sala seorang penjual barangan AM

http://mforum.cari.com.my/viewthread.php?tid=507369&rpid=41408789&ordertype=0&page=1#pid41408789

"ubat tahan sakit hanya berkesan 30%,dah ramai org beli makan telan je,terapi elektrostatik ni sekurang-kurangnya berkesan 50%ke atas,dah byk hospital kat jepun mengaplikasi terapi ni utk pesakit mereka,cuma doctor kat sini macam katak di bawah tempurung,langsung x paham teori terapi ni,i pernah juga dengar 2 doctor punya pendirian,seorang doctor yg graduated kat malaysia menyatakan terapi ni mengarut ,seorang doctor yg pernah belajar kat luar negeri pulak amat menggalakkan terapi ni dan paham tentang terapi ni

mungkin anda x percaya,
org yg kena stroke boleh bangun dari kerusi roda
kencing manis dah 10 thn x pernah turun,dah turun.
sakit badan dah kurang 70%
mata kabur tlh menjadi jelas
batu karang keluar dr air kencing
susah tidur selama 3 thn,dah boleh tidur lena
dan byk byk lagi...."

azwan said...

Salam xukse,

Org yg cakap dalam forum tu again based on claim/testimonial. Even if it is really true the machine works in Japan, then the next step is you have to educate medical professional, which not an easy task and a long long process. We, as medical professional are open for discussion but please provide some clinical evidence and high quality data. We always have international conference, hospital CME, Courses, etc, means there are channels to promote it.

If the Japanese doctors are willing to come here, discuss with us about the products, we have no problem with that. The problem is the Al-Jabbar crap want to take short cut, or even cut short the whole process. You want to get something viable in modern medicine, do it the PROPER WAY. Get the right team, enough money and good product, then the sky is the limit. If can't...then just maintain the benefit only for "general well-being", don't mention at all about hypertension, heart disease, diabetis, etc.

You now something, you what to bring one medical device/drug into the modern medicine, let say for treatment of hypertension, you need at least RM500 - RM800 Million. Thats why Al-Jabbar don't choose this way. They are not stupid at all because they know how hard it is. But the money blinds them. This cost including manufacturing, IP, License, clinical research, registration, marketing, etc... Thats why even the biggest GLC pharmaceutical company, have very little in-house R&D. After all, we are followers, not innovators. But please, Al-Jabbar should do it properly.

TQ

Razi said...

al jabbar ni bukan MLM kan?...kena serang gak ker?

Fahmi said...

Azwan, nicely said

Mcm nak comment pasal akta iklan ubat-ubatan tapi buku akta tertinggal kat ofis pulak. I'll try to forward this issue to the enforcement side. Tapi biasanya diorg dah take note pasal produk2 mcm ni. Kalau ada update yang boleh di make public, ill post it here

curigelap said...

errr.. untung juta2 .. ( ye kot...) pakai email; GMAIL... muehehe

smokie said...

id said...

itu la macam yang aku cakap sebelom ni. Bila orang dah terdesak, dapat tahu pulak ada alternative, rasanya semua perkara dah hilang pertimbangan. mission hanya satu? sembuh.

Jadi, tak adil betul la spesis orang macam al-jabbar dan seumpama denganya mengambil kesempatan di atas kesusahan orang lain.

Tak ada rasa malu langsung.!!

Anonymous said...

Each entry is more earth shattering than the next! Where have i been all this while.

p.s. i thot the NGO suggestion's an awesome idea but of course it's easier said than done + there are political ramifications that need to be examined/considered. If AM's efforts are institutionalised (bukan masuk wad gila tau), he'll be busy running around juggling between rubber tapping and lobbying for funds, interviews , schmoozing with the big guns,tanam sayur etc etc etc, then he'll not have time to update his blog. And if that happens, we'll not get to read his daily rantings and i will not have my AM's daily blog fix. Tsk Tsk Tsk.

I think (on a slightly serious note), this blog can make as much impact....of course he shud not just be an unsung hero.


Ok, that shud not be a p.s.

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

@spark: Well put. Word-of-mouth is one of the most powerful mediums of advertising. Those yg tak byk pendedahan/ knowledge or resources to check/verify esp cam org2 tua,tend to rely ngan apa yg diorang dgr & told to them. Combined that with desperation to get better /fed-up ngan existing condition, terus invest tak pk2 dah.

azwan said...

Salam,

I agree that word of mouth perhaps the most powerful advertising medium. Indirectly what posted by sparkl.polaris4 is also word of mouth about GPs too :) Thats life.

TQ

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
pyan said...

gud job bro...sgt informative...

check this out pulak...

Salam, Monavie ini adalah produk jus buah-buahan yang terdiri daripada 19
jenis buah yg mempunyai khasiat yg sgt tinggi... buah utama yang digunakan adalah
Acai berry dari amazon yg mempunyai kadar antioxidant yg paling tinggi didunia
(dlm kategori buah dan sayuran) boleh rujuk di http://www.oracvalues.com/sort/orac-value

boleh juga rujuk dilaman rasmi http://www.monavie.com/Web/MY/en/index.dhtml

Ada satu laman web yg sgt berinformasi daripada seorang doktor tempatan...
boleh rujuk di sini...http://www.share2u.my/produk.asp

Sebagai minuman kesihatan, kandungan zat2 adalah terbukti tinggi...
bnyk penyakit2 boleh diubati serta dihindari seperti kencing manis, darah tinggi,
ghout, arthritis, eczema, tekanan darah tinggi, strok dan mcm2 lagi...
ini adalah kerana kandungan jus ini daripada 19 jenis buah (superfruit)

Kami beli produk ini bg mengubati penyakit urat mata berdarah (retinopathy) yg dialami oleh ibu
kami disebabkan oleh kencing manis pada 15Nov yang lalu
Pandangan mata ibu kami seperti ada kabus, silau kepada normal daylight...
since doc kata tiada apa yg boleh dibuat, just wait n see...

bila balik ke rumah... kami terbaca artikel http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1115&pub=Utusan_Malaysia&sec=Hiburan&pg=hi_02.htm dan
http://www.facebook.com/home.php#!/video/video.php?v=473970421574&oid=121471251234749&comments
Normala Omar diberitakan buta pada Ogos yg lalu... artikel
berkenaan menyatakan mata beliau sudah kembali pulih...
saya berusaha bertanyakan perkara berkenaan pada beliau sendiri (no hp diberikan oleh wartawan yang tulis artikel berkenaan)

Setelah 3 hari penggunaan, bnyk perubahan berlaku pada ibu kami. Paras gula turun ke paras normal...
kabus dipandangan mata sudah mula menipis... tidak kalah pada normal daylight. Dan boleh menonton tv tanpa
memakai cermin mata...

lagi satu link yg sgt informative daripada seorang doctor tempatan http://bicarasihat.com/blog/keistimewaan-acai-berry

4G92 vs AE111 said...

yop.. pak cik teman ade hep b. berenti makan ubat doc kasi pasai dok pecaya kawan baik cakap tonik hati berkesan. time dia ambik tonik hati tu keadaan dia jadi teruk/sakit (sebelum tu tak de ape benda)katanya memang akan ade kesan sampingan dulu pas tu baru tonik tu sebati ngan badan. makin lame makan makin teruk (pasai beli 1k ++ tak kan nak buang gitu aje) memula demam biasa aje tak bebaik pas tu badan, mata kuning bila cek darah bacaan hati dah beribu ribu.

last di rujuk balik kat spital selayang dok sebulan baru pas tu ok... nyaris tak tumpo..

Bomoh Hujan said...

yahooo..tambah lagi doktor pokok ceri~~~~mesin cas bateri!!!!!!!!!!!

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Roslan said...

sparkl.polaris4 - nyaris tak tumpo tu bahase orang perak...nasib baik tak meninggal(dalam bahase lembut)..thanks aidid..hari2 teman check ko punya blog.....teman kalo bace lambat sikit sebab nak maham bebetui...what next..heee

pyan said...

aloooo saiko sgt...:) kata blog free...:P
tak gitu??? :P yerlah... org risaukan pasal kesihatan mak sendiri pun marah... bukan tak g spital...semua jenis spital dah g... camner tu? nama pun alternatif kan... kalau doktor ckp dah tak boleh buat apa, just wait n see...sebagai anak... apa agaknyer para blogger buat yer? nak jugak tunjuk ajar... jgnlah asyik nak hina org sajer... tak baik tau...

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
pyan said...

by the way..nak tanya jugak para sahabat disini... agen2 insuran skrng ni...main upline and downline pulak..tp, dikalangan sesama diorang lah... itu kategori MLM jugak ker... ada sistem piramid jugak tak? overriding lah... ntah mcm2 lagi lah... yg kita tau..bulan2 kita bayar premium... camner tu yer?

Aidid Mu'addib said...

OK... dumbass. Sapa yg hina sapa? Nak promote MLM kat blog aku... ko tak menghina aku ke dol? Fucking asshole... bongok takleh nak diajar langsung. Ha... elok la bagi mak sendiri minum hasil tangan org alkafirun. Kejadah ntah? Sengal dan bebal 1st class.

Monavie adalah bzns buatan alkafirun yg mengajak org minum air 19 buah yg dibotolkan dalam satu botol seakan botol wine gitu... harga RM130 ke berapa ntah. Mahal tak sepadan dgn produk... why? Sebab nak bayar komisen byk level - besa la tu, sapa sini yg tak tahu kan?
Analisa yg dilakukan oleh makmal berkecuali di US mengatakan jus Monavie haprak sebenarnya... vit C pun sikit sgt, serta phenols dan anthrocyanins yg diwar-warkan ada kesan anti-oksidan in-vitro, didapati takde pekdah sgt pun pada manusia.
Basically, modus operandi sama aje dgn semua MLM tu, produk kecoh hebat, supaya boleh letak harga mahal maa, but u know, macam Xango, Transfer Factor, Vemma... same old same old, nothing new there. Bila dikaji oleh saintis, produk satu sen tarak guna... ok, 2 sen ada guna.
Lepas tu, produk jus Monavie boleh kasi sakit jantung pada janin pulak tu - jadi ibu mengandung, please be aware. Kpd yg sakit jantung, stroke dan yg ada rawatan aspirin, plavix atau warfarin, produk Monavie can kill you, sebab jus tu boleh mengubah kadar perdarahan. So, be aware about that too. Udah la mahal - bawak mudarat pulak. Gila baboon punya bzns.
CEO syarikat Monavie sendiri byk sejarah buat keje merapu dan pernah masuk court sebab kelentong produk yg claim benda yg sama macam produk Monavie (produk lbh-krg, marketing sama - tukar brand-name aje). Itu yg nak diikut oleh sesetengah org Melayu... kalau itu tak mungkar, aku pun tak tahu apa nak cakap. Byk bzns lain boleh buat... nak jual jus buah kelentong jugak? Haiya!

A real dumbass... like Fendy2177. Tak faham2 blog aku ni tujuannya apa? Mau promote produk cikai ke sini... elok duduk satu kandang kut.

pyan said...

kekeke..takperlah duk kandang lain pun... bukan sebelah menyebelah ker kandang kita nnti...:P
tu soklan lagi satu tu tak jwb lagi tu... sbg anak, apa tindakan kita... once doktor dah kata... dah tak boleh buat apa dah..wait n see... utk lebih detail... semua jenis spital dh g...semua jenis pakar dah jumpa... (org retarded nak tau gak jawapan dari senior retarded) :P

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Aidid Mu'addib said...

Sebagai anak, aku tak kan nak kasi Monavie.
Produk MLM dah kecoh dan diketahui tak guna.
Bloody 'ell... rasanya kat atas tu kan jawapannya?
Mau s.p.e.l.l.o.u.t. jugak ka dol?

Unknown said...

Takyah layan la aidid. Budak-budak Monbabie, eh silap, Monbavie memang gitu.

member aku dulu baik. lepas join Monbavie, dah jadi mcm pelik sangat perangai. jahanam terus.

Zam Fiesta said...

mahal gile air monavie. apa bezanya klu aku amik buah2 segar dr pasar, pastu aku blender wat jus. lg real juice. xde asid2 meh. murah plak tu.

pyan said...

kekekeke..takyah eja lah... amboiii..tak suka org kapir laknat... tp, guna bahasa dia jugerkkk...:P ohhhhh...doa and redha jer lah...:) alah, tuan aidid ni... kalau tak bagi monavie... bagi apa? vemma? makan gelang? kolom gelang AC? :P kidding... gurau senda jer...jgn tensen2...kekeke..
by the way MLM tu... cara barang tu dipasarkan jer... produk wise... mayb mmg ada yg bagus...:P
contoh lah... mesin penapis air... Hai-O ... MLM gak kan... compared to air takde penapis... mana satu lagi bagus...? bukan Hai-O jer lah... jenis lain pun lah sekali... Zhulian lah... Coway (eh ni bukan MLM) sbb saya guna Coway... sbb ada choice utk lari dari MLM...
mayb lah pasal kes yg mcm tuan citer kat atas tu betul... jantung janin bleh jadi sakit tu... mayb sbb dia banyak hina org dlm blog dia kut...Allah bagi balasan kut...:)kidding lagi... kekekeke...:) mana tau masa tu dia telah panadol ngan plastik sekali ker... ohhh termengarut pulak... tp, tetap ada kemungkinan...
mcm kes saya yg baru ambik subject RETARDED101... kalau boleh elak utk guna product MLM... mmg akan elak... tp, keadaan menunjukkan dan kebetulan membuktikan produk tu bagi kesan yg baik.. doktor mata tu pun dah sahkan semula... retinopathy level5 sudah bertambah baik... berkat usaha, doa dan tawakkal... utk makluman... saya takde downline langsung... belikan utk org guna my own account jer... kalau tuan aidid faham sistem monavie ni..kalau beli guna akaun sendiri..mmg takde hasil...kekekeke..mmg tu pun yg saya buat...dah berpuluh2 kotak saya beli in bulk..supaya dpt cut down the price per bottle... and saya jual dengan org dengan harga semurah RM72 sebotol!!! monavie ni pun... mmg pandai lah... smpai takat tu jer dia bagi murah... hampeh gak lah... tp, saya bangga sbb dpt bagi org lain yg tuan aidid gelar sebagai retarded...dpt beli dengan harga yg murah... and bnyk kes yg bagi kesan positif..ada jugak lah yg mcm takde kesan jer... kekekeke... normal lah tu... suka hati dia lah nak guna produk lain...:)

pyan said...

pembetulan...
saya takde downline langsung = tiada downline yg saya sponsor sendiri... sapa2 yg sibuk2 nak main MLM ni...saya suh dia contact sendiri upline saya... fair enough lah... sbb kalau baca cara org atas dpt duit... mmg geramlah... mcm yg saya bagitau..kebetulan, produk tu bagi kesan yg sgt positif kepada keadaan mak saya... teruskan lah buat sementara waktu... smpai pulih insyaAllah...

pyan said...

kawan2 semua.. jom baca blog ni... http://texasmonavie.blogspot.com/
dia ni... mmg kutuk giler sistem MLM kat monavie ni... tp, dia mengakui yg produk ni bagus... dia siap kena banned dengan Monavie lagi... bacalah...nnti bg lah review masing2 k...:)
anggap jerlah CEO monavie tu asalnyer mmg org jahat... duk tipu sana...tipu sini..mayb dia dah berubah sejak jumpa produk monavie ni...:) Abu Jahal dulu pun superjahat... dumbass, bloody 'ell (pinjam word senior)... kidding lagiikkkk...:) diskusi ilmiah tak boleh disertakan dengan maki hamun... kompem pahala susah masuk kocek... masuk menda lain pulak..gurau senda dibenarkan yer....:)

pyan said...

sparkl.polaris4 : yup, betul tuan... tak caya..try jadi agen...:) sad but true... dlm tak tau...kita telah menyokong sistem MLM melalui insuran jugak... dengan harapan...service tip top... segala claim kita diorang penuhi (bnyk giler kes org bengang dengan insuran)...but, do we have the choice??? kalau agen dpt commission biasa jer... mayb tak best..kenalah main overriding2 ni... baru lebih bersemangat diorang wat service... takkan nak untung skit2 jer... kenalah untung besar... i was an agent before :(
dlm sibuk2 kononnya bg service tip top... agen pun sibuk cari downline... kekeke..end up... client terabai... tak semualah... kes terpencil jer... :)

phreak-id said...

@smyMONAVIEmalaysia : Diabetic Retinopathy tu normal la bagi pesakit diabetes. So far secara medicalnya memang tak banyak yang boleh dibuat selain insulin injection. Kalau ko baca mana-mana study pun pasal diabetic, total cure dia memang takda lagi dan option yang ada sekarang hanyalah untuk mengawal paras glucose tu. Cuma bila ko kata dalam 3 hari boleh kurang retinopathy, aku rasa musykil sikit. Ada bukti? Ke "Cohort Study" yang korang buat(kononnya) yang bernama TESTIMONIAL? (TESTIMONIAL PI MAIN JAUH-JAUH).

Apa-apa pun alhamdulillah la. Magik akhirnya dah berlaku. Maybe ko boleh propose kan kat KKM untuk letakkan monavie di semua Farmasi seluruh hospital Malaysia. Bukan apa, Rm130 dah boleh kurangkan Diabetes dalam 3 hari. Wow! magik! lagi jimat kos KKM nak biaya Insulin untuk pesakit diabetes sampai mati. Betul tak?

Doktor tu cakap : GABUNGAN 19 BUAH-BUAHAN YANG BERKHASIAT DAN TERBAIK DIDUNIA UNTUK KESIHATAN. IA DISATUKAN DALAM SATU CAMPURAN TULEN SEBAGAI MAKANAN TAMBAHAN UNTUK MENBERIKAN KUALITI KESIHATAN DAN KEHIDUPAN ANDA YANG TERBAIK.

Bagus doktor tu : nasib baik dia kata Makanan Tambahan, kalau tak aku dah fire dia dulu.

phreak-id : bagus juga makanan tambahan a.k.a supplement boleh sembuhkan diabetes (aku nak suruh pakar-pakar medical such as Tan Sri Ismail Merican, Dato Jeya pencen lah. Tak guna. Supplemen je dah boleh cure diabetes, diaorang boleh tak tahu plak)

Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha

Terbaru >> 1) Nak Isteri Cun? 2) Blog Pilihan Malaysia 3) Prank Paling Gempak

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
kuc1n993m0k said...

troll spotted. keep writing sir aidid and others.m enjoying all this!

amy777 said...

ada lagi satu berkaitan prestige dairy farm katanya nyer projek2 scam gak....tpi yg pelik diorg ckp ada JV dgn Jabatan pertanian..huhuh..berani giler diorg buat statement camtue...try bro aidid risik2 gak psl company tue...tk

Anonymous said...

Troll is some piece of work. Mr. F has been officially dethroned.

Bomoh Hujan said...

hahaha..bile mende yang memang xperlu pun..tapi di MLMkan..maka bertempik meja la tukang karut MLMer bercerita..keh keh keh keh....inin obat bukan sebarang obat..ini obat bombay mari~~~~~adesss...lepas nih..doktor2 sume berenti kijer yek....blajaq kat smyMONAVIEmalaysia .....dia baguih....blajaq tinggi 16tingkat dalam medical....tau apa obat penyakit tu penyakit nih.....kasi minum tu minum nih jer keh keh keh keh...apa tunggu lagi...ada pekdah gak.. kasi kurang bajet kerajaan untuk research/sediakan ubat2 nih...dah ada penawar 12 dalam 1 keh keh keh keh..Nescafe pun cuma 3 dalam 1...agak dah rasa senget2.. ambik jer insuran dari smyMONAVIEmalaysia yek...jgn amik insuran dari mana2 agent...katanya MLM...

mrspingupenyu said...

astagfirullahalazim... aku x penah baca jadah apa Dr. Jism tapi banyak kuar iklan benda nih. thank bro aidid. hape la dorg ni x cukup2 ke duit haram tu.. Ya Allah...

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Aslina said...

wey...

a'ahh... ko yg monavie tu.

list sikit 19 ke? jenis buah yang berkhasiat tu. cepat2 aku nak print terus cari ni sementara esok tesco bukak pukul 11 pagi. ke en. aidid pun bleh supply sikit buah-buahan antar ke kuala selangor ni?

aku nak pi cari. kumpul2 pastu nak blend semua sekali. minum hari2 sebelum pi kelas.

kalo aku makin bijak melebihi prof yg ngajar aku tu... tengs banyak2 la.

haha...

woi... aku serius ni.

aku suka blend buah2 buat minum pagi-pagi2. segar dari ladang gitu.

awie said...

waaaaaa...
bestnye baca...
tahniah en. aidid...
smoga Allah merahmati usaha mu yang mulia n murni...
nanti sy halakan blog en.aidid kepada smua MLMers tu...
hahahahaha...
pe pun,en.aidid...terbaek!!!...

Ikan said...

rase sgt2 annoyed dgn org yg memperlekehkan medical research etc2...

can you imagine how many people died b4 we could treat diabetes etc2... ~.~

How many hours it took scientist/doctors/researchers to find a treat for a disease?

senang2 je jual alat yg jeopardize a life...

pyan said...

salam semua... setelah solat subuh...harap semua lebih tenang hendaknyer...:)
terima kasih atas yg bagi comment... tak pernah dlm ayat2 saya ckp monavie tu superubat...smpai menyebabkan semua doktor dan hospital takde keje...kekekekeke...:P
korang emosi sgt agaknyer...smpai terbayang2 mcmtu...kekekeke
mak saya... ada kencing manis...sbb pancreas dia dah takde... insulin by injection ni... dah jadi mainan sejak 20thn yg lalu... :P
saya tak ckp pun monavie tu boleh kurangkan paras gula mak saya... sbb mcm bullshit jer statement tu... mak saya makan roti breakthru mcm kat spital... minum susu glucerna... highly control her diet... 2-3 hari saya akan check kan paras gula dlm darah guna Acuecheck (harap betul lah ejaan nyer)....:P
atas sebab2 yg tak disangka...setelah mak saya pencen... paras gula jadi tak betul... sbb tak bnyk aktiviti buat kat umah...so, dose yg guna sebelum ni mmg tak boleh cater... (doktor pun tak perasan menda ni... aku yg bagitau dia...) :)
in 1 month gula dia jadi huru hara tu... terus attack kat mata... mcm yg diberitahu, retinopathy, katarak..tu sume normal utk org kencing manis...
dah 20thn mak saya inject insulin...kenapa tak kena pada tahun ke3 or ke4...
sbb, selama ni paras gula terkawal... betul tak kawan2...:)
now, merata jumpa doktor mata mengharapkan rawatan terkini didunia... so far, tiada lagi..seperti diceritakan diatas...
kan saya ada ckp... syukur Alhamdulillah.. monavie ni berkesan pada keadaan mak saya...mayb paras antibodi... and mayb the whole system in the body... ada kesesuaian dan keserasian...sbb apa? kita cuba dulu... nak cuba pun kena adalah asas... takkan nak beli sebotol..and hantar kat mana2 lab...bayar RM1juta... utk dptkan result? so, based on testimoni yg terdekat... and doa pada Allah agar dijauhi dari segala kejahatan samada didunia atau diBLOG...kekekekeke
its realy true, mak saya dpt rasa perbezaan in 3 days... sbb kawalan gula dah normal..and tight diet...:)
every morning dia akan bagitau apa perbezaan yg dia alami... for those yg kenali saya dan keluarga... diorang tau yg kami ni bukan penipu... they want to try the same way... tp, saya ckp... kalau tak reti nak jaga makan, jangan nak try... mmg takde apa2 kesan... :P
so, kesimpulannya... ianya bukanlah ubat ajaib... hanyalah suplement sahaja... mcm yg tulis kat botol tu.. You Try It, Feel It, Share It....
tapi masalahnya...ramai si lahanat kat luar sana..yg salah gunakan the product and the system...
sbb nak kaya cepat jer... adoi lah.... jgn lah kerana nila yg ada tu...susu low fat ni korang buang ke sungai...:P
lihat dengan hati terbuka...
dlm monavie pun...ada team bahalul yg buat kerja MLM giler2 ni... gunakan product Monavie dan nyusahkan org yg tak berapa senang... saya sendiri pernah attact satu booth yg jual monavie... ada ker dia ckp TAK PAYAH MAKAN UBAT SPITAL MAKCIK... ADA DADAH!!!... kepala hotak dia... ubat tu sume kena ambik... bangang!!! seriously bangang...
harap u guys get my point and dont see me as dumbass yg nak bodohkan semua pengguna sbb nak kaya... oh tidak...sgt tidak... saya taknak kaya kat dunia ni... ramai perompak...kekekeke

pyan said...

utk makluman...
mak saya ambik injection insulin dah 20thn...and still now...
sapa2 yg ckp ambik AM...takyah makan ubat..mmg bodoh nak mampus... (saya mmmg tak pernah ckp camtu pun wahai puan suhaila:p )
in fact..sapa2 nak beli ngan saya..saya akan tanya dia... paras gula terkawal tak? kalau tak terkawal..takyah ambik..:P mmg betul..kalau AM yg ada ni hebat sgt... tutup lah sume spital kat dunia ni...kekekekeke
lagi satu...AM ni kena sesuai ngan badan...samalah dgn sapa2 yg ambik produk2 lepas bersalin tu...:P
ada yg sesuai.. ada yg tak sesuai... ada yg guna jer walaupun tak dibuat medical research..:P
oppppsssss :)
or mayb ada jer yg minum power root tongkat ali or kacip fatimah jugak...:P

pyan said...

sparkl.polaris4: "saya tak menolak bhw setiap manusia digalakkan berusaha sbb yg menyembuhkan penyakit tu adlh Allah swt, bkn modern medicine atau AM. tp nk berusaha tu pon mestilah kene cara nya."
Yup betul tu… as I said earlier..pakar mata gomen and swasta dah kami terokai… kawalan gula dah in order (not because of monavie, but diet and insulin)… as doctor said.. laser jer boleh..tp, just kekalkan keadaan masa tu sajer… tu yg try jus monavie…sbb its just simply a juice made of fruits with high anti-oxidant.. kalau lah anti-oxidant tu boleh beli kat farmasi..sudah ku beli dah wahai cik puan…:P
And tak pernah pulak saya claim yg monavie ni high in VitC…kekeke..boleh beli pil VitC kat klinik jer…lagi selamat… anti-oxidant ada tak? Rasanya mcm takde…org kata makan epal bagus… dah lama makan dah… mayb tak cukup… and katanya pulak ada senarai buah2 mengikut kandungan anti-oxidant yg tinggi… nmpk gaya…inilah usaha yg perlu dicuba..try looking for one… Vemma (mcm ngarut jer..ada manggis jer dlm tu… kat mesia pun ada manggis… naper mahal nak mampus vemma tu…) xenggo pun lebih kurang jugak.. look for monavie… nmpk ok plak lah… tp, rega mahal nak mampus… pehal…sbb MLM… naper tak jual kat tesco jer..kan senang…kena tanya Kerajaan lah kut… :) tp, nak jugak consume… sbb ada kesan positif…

boyarque said...

Do not feed the troll....

pyan said...

ko yg Cik Agogo tu...:P

aku pun suka blend buah jugak tau... jom kita shopping...:) nak go by senarai buah yg camner...
paling tinggi VitC??? watper...baik makan pil kat klinik jer... boleh claim kat opis lagi...
emmm, why not by anti-oxidant? ;) sbb bnyk gaklah kebaikannya... kurangkan marah2..dengki2 kat blog (blog pun produk org kapir jugak kan tuan aidid? :)
Cik Agogo boleh check kat link ni...

http://www.oracvalues.com/sort/orac-value

acai berry adalah buah (sbb kita nak blend buat juice kan? ) yg paling tinggi anti-oxidant

kalau ikut dlm senarai tu..spices paling tinggi... nak blend buat juice ker? :p

sbb org kat area amazon tu..acai berry tu diorang makan macam bubur jer... sbb buah tu tumbuh kat situ...:P

dah bawak tempat lain dlm dunia..diorang buatlah mcm2 produk.. termasuklah si jahat yg nak MLM kan menda ni...
salah sapa? salah buah tu ker? salah acai berry ker sbb dia ada highest anti-oxidant in the world wahai tuan aidid? salah yg buat MLM tu lah kan? salah gomen jugaklah..naper tak tukar kelapa sawit jadi acai berry? :p
sbb kita geram ngan produk tertentu yg tipu org guna MLM... kita hukum semua menda ciptaan Allah yg produk tu pun tak tau dia dijual oleh org jahat dlm MLM...:P

pyan said...

video berita tv3 pasal acai berry ni...ada kat http://www.share2u.my
aku tak tau sapa punye website tu...tak kenal pun...tp, dia letak info kat situ lah... cari lah video tu...org kat area sana makan macam bubur...
kat youtube pun mmg mcm2 lah rancangan oprah lah, the Dr lahhh... ntah apa lagi... boleh try lah cari...:)

pyan said...

"Waris said...
Takyah layan la aidid. Budak-budak Monbabie, eh silap, Monbavie memang gitu.

member aku dulu baik. lepas join Monbavie, dah jadi mcm pelik sangat perangai. jahanam terus."

kekekekeke... amboi:p agaknyer kawan awak tu mmg jahat...awak jer tak perasan kut..:P

Aidid Mu'addib said...

This shit is getting irritating... Ko tau ko kat mana ni?
Lurus bendol betul mala'un nye... percaya semua benda yg dia dikelentong.
Acai berry... hahahaha! Senang nya la nak promote barang cam ni.
Dey... buah manggis dey. Jgn lupa buah manggis. Katanya buah manggis
lagi tinggi anti-oxydant drpd acai berry tu.... ko tau tak ni? Dan chinchona... itu pun tinggi anti-oxydant gak. Buat jus... boleh kasi sembuh byk penyakit.... haiya! Come on... percaya cakap omputeh tu semua. Dia org takde agenda apa-apa, saja-saja gitu nak share info gitu. Takde agenda nak buat duit pun...

kadori-san said...

Well-done Mr. Adib,

Aku la ni study kat Jepun. Mak aku ada gak cerita pasal Dr. Jism ni tengah hot kat area Bandar Tun Razak. Dia ada minta tengok2kan kalau ada jual murah kat Jepun ni, boleh tolong belikan.
Mula2 aku x tau la macam mana bentuk Dr. Jism ni. Mak aku kata duduk je, x payah urut2 la hapa la..lepas aku tengok website AlJabbar ni baru aku search kat market Jepun ni. Aku pun sebenarnya skeptical jugak dengan mesin ni. Nak gak tau kalu betul2 popular kat Jepun dan ada explanation yang valid kat mana2 site Jepun. Cari punya cari, x jumpa2. Tu yg menambahkan skeptikal aku ni. Dorang ni suka2 je kata digunakan meluas di Jepun. Aku tanya kawan2 Jepun aku. Dorang pon x tau pasal mesin nih.

Pasal detox patch tu, mmg kat Jepun ni meluas gak jualannya. Cuma dorang xde lah claim patch tu boleh rawat semua penyakit. Biasanya company2 yg jual akan clain utk melegakan lenguh badan dan kaki setelah seharian berkerja. Bila pakai malam, peredaran lancar dan esoknya segar. Tu je, xdelah over sampai semua penyakit boleh sembuh.

pyan said...

alah tuan aidid.... saya kat blog tuan aidid lah... www.bloger.com kan produk omputih jugak...:) jgnlah marah2... nak tanya pendapat kawan2 jer... kalau g forum monavie...sume sokong jer memanjang...boring... nak tau the other side of the coin jer...takkan tak boleh kut tuan...:)
tau jugak pasal manggis pun lagi tinggi gak...saya dah emel pun kat diorang suh kaji pasal manggis kita...our own buah2 kat mesia...
http://www.oracvalues.com/sort/orac-value
pastu...masukkan dlm buku tu...:P
pastu... boleh balik kg... ratah manggis...
tp, xenggo tu mahal sgt... chinchona tu...takde org jual buat juice lagi...:( cari gak kat tesco..takde..nadaaaa...:)
tak percaya ckp omputih tu langsung pasal segala kebaikan yg digembar gemburkan...
based on highest anti-oxidant yg mankind dah jumpa and kaji lah... takkan nak order buah tu dari sana kut..mcm ngarut jer...:)

tgklah link2 tu... kita bincang dengan lebih terbuka and tenang k...:)

azwan said...

Salam,

This samyMONAFENDYmalaysia is very2 irritating. Ko tau apesal org taknak explain kat ko panjang2? sebab org dah letih dgn org spesis mcm ko ni tau tak.

aku ni seblm entry dlm blog ni pun bace post2 dulu. setakat benda yg ko nak discuss ni dah basi, dah settle dah before this. Letih betol bace bebelan ko, takde point langsung. point zero weh..aku tak pasti camne visitor lain bleh layan komen ko.

bkn ko boleh sedar pun kalau aku screw point by point. Ko ingat org sini sumer haprak2 ke. Anyway, dia ni la contoh problem sejagat.

TQ

pyan said...

azwan:

kekekekeke... aku just nak korang bimbing aku jer... :( salah ker?
mungkin org yg taknak layan tu sbb diorang terfikir semula...:)
satu pihak kata AM tu bagus... dengan penuh bukti sume...ada yg sahih..ada yg tak sahih...
satu pihak kata lagi tak bagus... nak jugak bukti yg sahih jugak...
kita buat petisyen ramai2... kita antar kat PM... MLM ni mmg sgt disokong utk dimansuhkan...
produk AM sume... diharamkan sebelum dpt sijil khas...

azwan said...
This comment has been removed by the author.
azwan said...

Penat...samyMONAFENDYmalaysia sila baca post2 Aidid dan opinion org lain dulu2. Digest dan pahamkan.

Ko ni potray diri ko mcm spesis tak bersalah. Nak tegak kan ini itu, kate yg tu salah. At the same backing sikit2 yg lain camtu. ko boleh buat org sasau. ko nak tunjukkan ko matang handle situasi/komen, padehal bila org tgk post ko, org gelak2 kan ko, pening bace pendirian ko tau tak. Mcm flight of ideas pun ade.

Kar said...

aku dari dulu mmg tak percaya langsung dengan produk2 dari Al-jubr ni. Aku rasa sbb apa org melayu senang sgt kena kelentong, no satu, org melayu ni malas nak membaca utk menambah ilmu, no dua, org melayu ni lagi percaya org luar dari org2 yg dekat, contoh lagi percaya pada agen2 al-jubr ni dari anak2 sendiri. Kalau dah malas nak membaca tu, seidak2 nya rajin2 lah bertanya dan merujuk pada org yg lebih arif. Apa2 pun, posting yg mmg cukup informative. Well done.

Anonymous said...

@azwan: Irritating is an understatement.:) . Miss Fendy.

pyan said...

kekekeke...
iyolah... dah baca pun... aku bukan pandai cam korang..baca2 terus paham..;P
sekolah pun spm jerrrk... :(
pendirian aku tetap...MLM ni mmg lahanat... some product works (tp kena works closely ngan ubat doctor dan rawatannya sekali)

Anonymous said...

Somebody needs to shut her/his trap already.

azwan said...

haha ko tgk.. kejap dia :(, kejap dia :) pastu :P. Pastu buat org lain rasa bersalah. Haiya...

maybe dia ada bipolar disorder. tu diagnosis aku la.

pyan said...

puan laila,

her trap ;) bukan traplah... opinion jerrr....:)
tak baik sangka buruk ngan i tau...:P

pyan said...

kekeke...rasa bersalah ker? :)
takkanlah...:P
btw, try response pasal HPA plak..tetiba plak berminat ngan ayam ajaib dia tu...:P
kita drop lah pasal monavie ni dulu... MLM tu..jgn drop... teruskan hentam... :)

Kar said...

cik kak ni gilo iseng kor :)

Anonymous said...

@azwan: ni kroniknyer bipolar. Bagi obat pon tak jln. Mesti letak kat bilik yg ada maximum security.

pyan said...

jgnlah attack personal... tak baik...:(
nnti anak2 u pulak kena bipolar kronik...:P
jwblah soklan pasal HPA tu dulu..:)

azwan said...

Ntahlaa..aku pening tgk post dia. Jadi bahan la.

pyan said...

pun masih tak jawab jugak... post biasa jer ni...
kena tunggu tuan rumah jugaklah gamaknyer ni if nak tau pasal HPA ni...:)
duk baca semua post tuan rumah dah...takde satu pun pasal HPA... mayb encik azwan boleh kongsi ilmu kut...please...

Bomoh Hujan said...

hik hik hik hik sambil menyelam sambil telan lumpur...biasa ler tu...kalu betul2 magik buah manggis..rasanya sekilo mau 20 hengget gitu????promote lagi doktor manggis...keh keh keh...
-----------------------------------------------------------------
[salah gomen jugaklah..naper tak tukar kelapa sawit jadi acai berry? :p]
gomen jugak kene yek wahai doktor manggis...manyak mende lain gomen nak buat dari nak melayan manggis nan magik tu keh keh keh keh

pyan said...

kekekeke...
abg bomoh ni... nakal lah... :P
saya tak promote manggis pun tau... tak pernah pulak saya promote manggis tu...:P

gomen kena rancakkan research kat uni local kita...those yg ambik bidang2 yg berkaitan tu...
buat master and phd..wat research pasal kebaikan buah2 tempatan kita... tgk kat uni bnyk gak research...
siap publish kat merata dunia lagi para pensyarah uni local kita...
:)

Bomoh Hujan said...

smyMONAVIEmalaysia said...
pun masih tak jawab jugak... post biasa jer ni...
kena tunggu tuan rumah jugaklah gamaknyer ni if nak tau pasal HPA ni...:)
duk baca semua post tuan rumah dah...takde satu pun pasal HPA... mayb encik azwan boleh kongsi ilmu kut...please...<<<<<< kalu tuan tanah atau saper2 xnak jawab pun lantak pi la.....tuan tanah punya blog...apa nak kisah..kenapa serius???? keh keh keh keh keh keh keh...
----------------------------------------------------------------
hai mcm mengemis kasih sayang jer.....sabo la..skarang entry untuk ape...keh keh keh keh..apa mau gelojoh....aidid tu org bukan robot...errrr smyMONAVIEmalaysia spesis kurang kasih sayang ke..atau yang terbuang..atau memang xpaham bahse..ke dah sengal???? errr kalu salah tolong betulkan ye....maaf la tok moh xdapat point2 post kamu dalam entry nih--cerita -pasal mesin karen-.....xda kene mengena ayam magik ke ape ke??? jgn marah2 tok moh ye....x baik marah2....

pyan said...

ah ah... kurang skit jer kasih syng... yg ada tu tak bnyk...tp bnyk berkat nyer...:P

Fahmi said...

Smymonavie said

And tak pernah pulak saya claim yg monavie ni high in VitC…kekeke..boleh beli pil VitC kat klinik jer…lagi selamat… anti-oxidant ada tak? Rasanya mcm takde

........

Kak, vit c tu salah satu antioxidant la.. Cube bace skit pasal antioxidant. Pegi kat google, type 'what is antioxidant'

Bomoh Hujan said...

berkat ape..kalu nak komen kat slah entry..meroyan jer keh keh keh...ker xdapat income downline xdok kehkehkehkeh

pyan said...

kira berkat lah tu..sbb tak curang...:P
mmg xdpt income langsung pun...0 downline tau...
tak pernah pun sponsor org...kekeke..
tp, duk belikan utk org guna akaun sndiri..supaya diorang dpt harga ahli..satu sen pun tak ambik...rugi tak? lantaklah...

pyan said...

Fahmi,

oh yer kerrr... VitC tu anti-oxidant... nnti akak gogle lagi k... tq for sharing...:)

pyan said...

ok jumpa dah...

Message: Antioxidants are found abundant in beans, grain products, fruits and vegetables. Look for fruits with bright color - lutein in some of the yellow pigments found in corn; orange in cantaloupe, butternut squash and mango; red from lycopene in tomatoes and watermelon, and purple and blue
in berries. So enjoy eating a variety of these products. It is best to obtain these antioxidants from foods instead of supplements. In addition, minimize the exposure of oxidative stress such as smoking and sunburn.

katanya abundant... sib baik...:)

Si Aer said...

@azwan - err.. matang ke dia? ingat letak emoticon tuh nak tunjuk dia boleh handle criticism and trying to tease us? LOL... nak letak boleh la achi... tapi skit2 sudah.. :)

btw...napa nak tegakkan benang yang basah sedangkan benang tak basah pon mmg susah nak di tegakkan? ni menunjukkan ko tuh sgt2 la faithful.. zealous.. dengan produk ko..kagum aku ngan semangat kesetiaan ko.. in religious context people like you we call apostle.. baik punya! kira ko ni apostle untuk monavie ni lah... we live in todays world depend on the information.. and i have read something interesting in this website:

http://www.juicescam.com/mens-journal-proves-monavie-lacks-nutrition/

why you have to keep spouting garbage out of your mouth if people who did this research and found out the result is bitter.. people argue why they should take monavie instead they can have something more good than monavie at a cheaper price? your over - zealous effort is not appreciated here... people know that monavie is scam... i know its hard to change someone belief.. but with all the information flowing, i know we can change.. but if you still go on with your false belief, that maybe you find that ignorance is a bliss for you~

p/s - dari ko jual air monavie yang ko pon tatau apa ingredient dlm air tuh baik ko jual air zam zam je la... import dtang m'sia pastu jual~
air halal, duit pun halal....

pyan said...

kekekeke...interesting wahai adik...:)

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
pyan said...

kat situ pun ada jer org yg dpt counter balik research tu wahai cik adik...:P
masing2 akan pasang strategylah..bayar org buat research and so on...:P as simple as that
if it does help... Alhamdulillah..kalau tak pernah cuba...jgnlah ckp mcm2... tak baik...
cuba lah secawan dua...ada jer org yg nak bagi free...yg aktif giler tu..duk buat drinking party lah... mcm saya ni... mintak mahap lah...:P

pyan said...

sparkl.polaris4 :

tq sis...itu pun kata2 yg saya ambik dari Monavie lerrr... eager sgt lah tu...betul gaktu...rasanya saya dah betulkan balik kat response bawah2 tu...
dia bukan 'superubat'... kalau dah try secawan dah rasa gigil2...stop it... sama jugak dengan wafrin...ada org yg kalah dengan ubat tu... kena tukar ubat lain...
and my claim yg saya tak buat MLM adalah benar..sesungguhnya benar... tak percaya..cubalah order...:)

Matjoe said...

good, aidid, indeed very good read. tak abis gunaka term 'terkenal di jepun dan korea', tkenologi angkasa us dan russia. pigidah

azwan said...

Sah minah ni tak habis2 promo. Weh org nyampah le samyMONAFENDYmalaysia. Gedik la setiap ayat ko. Ni stok cakap tak henti2 ni oi..

pyan said...

i reply post sis tu..kenalah jawab ngan sopan...:P

Si Aer said...

Yes.. there are people counter all the claimed made by the research.. the research provide an answer based on their research..but still they argue and those people are like you... the ignorance bastard... you know you in the wrong path but still you proceed to it.. and you are the sole propreitor who sell the product yourself and you know the product defect but you still want to sell because of profit?
hey mangkok hayun, if you want your customer to be loyal to you, dont betray them.. dont sell lies to them.. later on you will suffer...

as aidid were saying, be a rubber tapper is good because the income come from halal ways.. and like i said before, you better stop importing/selling this useless junk and become a dealer of air zam zam..

you every comments make people become irritated and annoyed.. if you want to show professionalism, act like it.. not commenting in childish manner.. thx~

p/s - sis? kak? like i care? lol-ing~

@mal12 said...

is miss monavie really retarded or just looking for cheap attention..(even more annoying than mr Fendy)..if the owner do really care to answer u, just wait ok..if not, just..syhuhh..syhuhh..g main jauh2..

hyelbaine said...

MONAVIE,

You just love trolling don't ya? I bet you think Aidid's losing sleep over all of your trolling and the likes of Azwan and Bomoh Hujan are in knots thinking to outdo your comments.

Believe me, you don't deserve their time and effort. Must be a lonely life you lead. Refreshing the comment page every minute waiting to reply. Tell you what, take the poster of the show Glee and replace face with hand in forehead with yours ok?

With regards to the product, what a c**t these people are. Electromagnetic waves can help cure kidney failure? My extended family runs a chain of dialysis centers and those who believe that this machine (which looks like something from Fisher-Price don't you think?) can somehow restore to perfect condition a failed kidney really needs di-tampar laju2 ok?

Anonymous said...

For fuck sake (smd), meh mona bak sini sepuluh bungkus menatang cacai berry 10 hengget tu , aku nak kasi jiran belakang rumah tu telan.

Are u strung out?

Bomoh Hujan said...

kah kah kah doktor bawah pokok ceri ngah cari berry...adess...tu ler pasal...bile suh kasi fakta senyap...memang kurang kasih sayang...mintak perhatian..adess..mona mona...ari nih berapa banyak bijik berry tu??? meh dok sebelah tok moh nih...kite main batu seremban nak????

phreak-id said...

1 thing that i learn from malaysian forum/blog is don't feed the troll (unfortunately i do feed her now).

Terbaru >> 1) Kuey Teow Goreng Doli 2) Nak Isteri Cun? 3) Prank Paling Gempak

d0tbl0gsp0td0tk0m said...

aku ingat dia nih bekas pelakon porno la....... sebb tu dia letak nama dia Dr. Jism.....

nur said...

memang serampang dua mata dia letak nama Dr Jism tu..sbbnya omputih takkan search JISM dalam intenet sebab diaorg tahu akan mencanak naik web porno..orgmelayu kita pulak dah takreti english bila search jism naik gambar blue jadi malas cari dahla mesin ni dalam englishnya apa perkataannya..sbb tu iklan dia dalam harian metro jek tiap hari..

wani said...

mesin yang mai dr jepun tu nama dia JINHO..are selatan mmg bersepah2..smpi mak mertua ku pon dah beli dgn harga 12K/13K..yg bestnya abg ipar ku yg GP pon tiap2 mlm buat terapi menda alah ni..aku penah try sekali je..tp tak rasa papa pon..kata mil aku..skali mmg tak de rs apa..klu byk kali..mmg ilang suma sakit2 bdn dia..wallahu'alam..

lantakkoranglah said...

saudara penulis,
saya pernah didatangi oleh wakil penjual mesin penapis air...
dia bawa alatan utk buat electrolisis...dia ambil air paip dirumah saya...
surprisingly... air tu bertukar jadi kuning... kedua-dua jenis air tu bertukar jadi kuning...
pastu..dia buat kat air mineral...tak kuning pulak...
pastu..dia tinggalkan artikel mesin air coway...
now... dah 2 minggu dah... tak tau nak wat apa... tolong saya...saya sgt tertekan...

Unknown said...

tunggu aku buat PHD dlm elektronik perubatan lah....hehehehe...aku tolong abang aidid nih buat kajian pasal mesin al jabbar nih terhadap kesihatan manusia....ngeh ngeh

Unknown said...

aku rasa kite semua kena berterima kasih dengan bro aidid nih sebab banyak bagi informasi pasal mende yg kite tak tahu...bukan semua org belajar pasa medicine kan.....aku blaja elektronik...pasa elektronik aku tahu ler...biologi dh lama tinggal.....tp ade jugak org nak share ilmu bukan sebab kejar keuntungan tp sebab niat murni nak tolong orang.....cuma arap bro aidid jgn ler marah org awam yg dah tertipu main beli health food tuh...sbb bukan semua org belajar dekat universiti berkaitan dengan biologi/farmasi/food tech or sebagainya......ade org belajar mekanikal die terer bahagian mekanikal jerk.....takde masa nak buat kajian pasal benda health food ni...sbb duk busy mengkaji bidang dia sendiri......ilmu untuk sharing.....tenkiu yer

abangkus said...

mesin terapi elektronik ?????? huhhuuuhuuu belum cukup hebat. hebat lagi bomoh indon kat puchong punya treatment. Pesakit kena pegang hujung dua wire letrik (dari extention plug)yang dah takde penebat. 1 kabel live, 1 kabel neutral. dalam kiraan 1,2,3 tok moh indon tu switch on kan plug. hasil nya ..... polis kene bukak satu kertas siasatan bawah Seksyen 34 Kanun Keseksaan.

berita baiknya pada mlm scammers yang bakal disumbat dalam penjara kajang, korang bleh cuba contact bomoh indon tu kat sana. mana la tau bleh bleh dapat treatment free.

Bomoh Hujan said...

abangkus
bukan saya ye~~~

smokie said...

Paper Sinar hari ni (Dec 28, 2010) ada keluar iklan pasal al-jabar penuh satu muka.

Mungkin sebelum ni pun dah biasa keluar kat memana paper lain, cuma tak perasan atau memang tak penah ambil tahu.

Apa yang terlintas kat dalam kepala aku sekarang, semuanya duit. dah tak ada lagi kot sistem kaji selidik sebelum terima apa apa jenis pengiklanan tak kira la dalam TV, surat khabar atau majalah. ASAL BOLEH!

Dunia dah terbalik ke atau memang semua orang dah gila duit? sampai dah tak boleh timbang tara sesuatu perkara?

Ni satu lagi, kat harakahdaily, aku baru perasan yang ada iklan pasal detok patch tu.. adeh.. cam macam.

ECPI tu biasa, sampai sekarang keluar iklan kat tv...

Malaysia asal boleh atau memang dunia dah terbalik? Layan~~~

azwan said...

Salam,

smokie, good dicussion. The point is the players in advertising industry does not require the products/services to be evaluated at certain acceptable standard. It all about business. If the law permits them, why should they hesitate to advertise? It not only about money, its just the case of "I am just doing my part and I am not responsible about the product/service".

You want them to do it properly..thats the job of our government. enforcement, education,bla bla bla. You know what, Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan know about all this issues, but its not an easy task. Most of the time, their act based on complaint from the costumer. Same like JAKIM enforcement, they cannot search negligence in Halal logo everyday. They need the people help. People can contribute to this effort through complaints.

If you know something not right, you do something right. Complaint to the authority about ECPI, Foot detox, Monavie, etc. If you are not keen to complaint, just don't support them in any way by not purchase their product, educate your family, friends, write blog, etc. The least you can do, just SAY NO TO MLM. Hahaha!

TQ

Anonymous said...

Advertising is the main revenue generator for mass media & publications. But I believe certain publications with high calibre and positioning do screen their advertisers and only publish advertisements from companies of good/strong business refute(including products and services) that meet their standards & interest of their target readers. Any association with shady products/services (of ambiguous track record) and businesses may damage the reputation/branding of the publication and related company.

Other mass media yg target tom, dick and harry selalunya belasah iklan apa saja.

azwan said...

Salam,

Unfortunately that scenario doesn't exist here, in Malaysia. Even tv3, the most profitable group member of Media Prima Bhd, still does some advertisement for tom,dick and pussy kind of thing, including ECPI.

TQ

Anonymous said...

I was referring to print publications especially those with niche positioning or specific target segments (moreso high-end ). TV3 or other tv channels and newspapers are mass electronic/print media. Anything goes.

Unknown said...

salam say no 2 MLM...
aku pon bru mnjadi followers si aidib nie... sejak ak tbaca kes si ac kaki kelentong ari2 aku kan bukak blog nie... sebagai seorang guru hari2 aku didedahkan berbagai jenis katalog tmasuk laa si ACAI BERRY yg konon nyee buah dr kayangan... yg peliknyee si penjual niee bkn suruh bli sebotol tp sekotakk... cm nk soh aku berniaga la pulakkk... kununnyee hargenyee lebih murahhhh... macm2 khasiat la yg si cikgu nie promote kt aku... bole kurus laaa... nmpak muda..bole lnjut usia laa... mcm2 laaa.. aku nngok die lagu 2 gak...

SHAHRUL HAIRY DOT COM said...

What the long post!!! and i got the new knowledge here.. thanks to Aidid! =)

yours
SH

p/s: i hate MLM!!!

Anonymous said...

http://translate.google.com/#en|ar|body

english pandai. bahasa al-quran kau letak mana?

Aidid Mu'addib said...

And you think that is your business to ask? Ha punk?
Useless breed...

cheq nas said...

Diorg ni main sedap je taruk..yang pelik bin ajaib tu HV bole tambahkan kalsium?? cikgu aku kt skolah yg aja pasal letrik ni ade miss silibus ke????

aku the great said...

bro aidid..cmne dgn permata hijrah tu? ok ke x produk dia. kwn sy yg optician(buka kedai cermin mata) pun skeptikal dgn produk tu semua..

shahliza94 said...

boleh wat research pasal Dr. Rozmey pulak x? siyes saya nak tau akan keberkesanan produknya.. tq!

Anonymous said...

Nak tau pasal produk2 darling aku ker? Ler.. tak yah susah2 tanya Aidid, aku pon leh storikan..*gelak sopan*

I kid.

You r right. Yeah tuan belog , biler nak citer pasal Temenggong Jugah pojaan hati sayer ni?

Anonymous said...

haha..mmg lwk la al-jabbar..aku x sengaje terbaca metro hari ni..diorg dh tkr produk tu jd nama dr family...

btl la ckp ko bro..diorg ni mmg cikai..kah3

.drakula. said...

tersenyum lagi......semoga tidak jemu membantu mana yang termampu...BKB!

JustAsk said...

DDR + Al-Jabar dah mcm adik bradik, isi dan kulit..bukak metro, mesti ade 2 tu..

♥ aNJe a.k.a MaMa_BaLQis ♥ said...

bagus info2 kat sini, sila korek lagik macam info k, mak bapak saya pun hampir2 nak beli abrang al jabbar ni, balik rumah harus kasi tau semua ni

Suria said...

oh boy...every nite sleep late study kat sini ha ha..sib baik keja ptg
i passed by office al jabbar ni every saturday n sunday..once pernah try machine ni..when it was free..
me n my friend were about to go to china to buy this machine..
ada satu lagi company jual machine like this call alpha one..blh google ada service centre yg free..pernah ada near my area..so once a while i join in..just sitting on the chair for 30 min..and i was kind of ...wah bagus ek..semua yg datang tu ada penyakit..and they have records of these people..let say kencing manis/ darah tinggi/ ghout..ada charta ditulis atas manila card and tampal kat wall ..first week dia akan record bacaan..i tell u semua yg pegi alpha one ni reduce bacaannya..what ever penyakit lah..kencing manis ke..darah tinggi ke..i bukan nak promote machine ni but was just wondering..ada one lecturer..memang everyday datang..i pegi once awhile sambil tunggu anak tuition kumon sebelah center ni je..this lecturer memang totally recover..his kencing manis..darah tinggi all back to normal..all the patients pun mcm tu..machine ni dari korea..so was wondering sama ke dgn machine al jabbar ni..
there was also one guy..he is a driver of one datuk..his father in subang..he couldnt bring him to this center..so dia akan bawa air tong besar just put on the chair for 30 min..after a few weeks..his father dari tak blh move langsung dah blh angkat tangan..dulu bibik suap..now suap sendiri?? i saw him at one time carrying big bottle of water..then staff kat situ story..

Aidid Mu'addib said...

Suria...
All these people you said above should go to Aljabbar and AlphaOne then... it works for them... yeay!
It does works for some people you know... and then they get real sick, and then in the end they still end up in hospital - and then they drop dead...

Suria said...

i really dont know how this machine works..there is another center in kajang..yg ni style bed mcm kat hospital..dah try twice he he..not that i have any those penyakit 3 serangkai..alhamdulillah..was just trying bcos one of my friend said really good..blh turun berat too..yg ni from korea too..alpha one from japan actually..
all these companies modus operandi sama je..bagi free dulu then when people got cured they definitely will buy one..so i was sitting there while talking to one indian man...saya sudah mari 8 bulan..dulu accident..sekarang sudah baik..sgt baik ini machine..bla bla bla....dulu ah sgt ramai org..dtg pukul 8 pun jam 10 baru dpt..now sudah kurang org sbb ramai sudah beli ini machine...this one murah sikit 7k..i balik timbang turun 1kg?? really...yg ni memang bagi berpeluh habis basah baju n seluar semua...

still wondering..

azwan said...

Nice machine. Suria, macam mana saya nak beli machine tu?

AmirFX said...

The true way of life... Nak senang bukan senang nak susah bukan susah...

dengarboleh said...

assalamualaikum. Nak cerita sikit berkaitan dengan alpha one. Ceritanya berkaitan dengan mak dan bapak mertua saya. Cawangan alpha one ni di bandar triang, pahang dan kedua-duanya membuat terapi di alpha one tetiap hari. Sambil-sambil terapi tu wakil syarikat tu atau peg. pemasaran diaorang kot, bagi nasihat free berkaitan dengan kesihatan. pada satu hari 3 minggu lepas, diorang buat satu demonstrasi untuk membuktikan ubat pil/tablet ni memang tak elok. diorang pun bakar la panadol tu dan hasilnya panadol tadi mencair macam plastik dan akhirnya keras semula. memang macam plastik. Lepas tu dia pun bagi tau jangan makan ubat klinik/hospital lagi. banyakkan terapi atau beli je mesin tu. Mohon penjelasan daripada yang a'rif.

matsom said...

dengarboleh, senang... ko ambik aje sebijik mesin BIOS 9000 Alpha One pastu bako depan mata diaorang -tengok macamana cairnye mesen tu.
Jadi dengan logik yang sesuai untuk pale hotak menipu diaorang: kalu mesen tu cair macam panadol maka mesen tu baru sama tahap macam panadol, tapi panadol lagi murah.

Unknown said...

Meh sini CEOnya, kau beri ECT percuma.

anieamir said...

pakcik sy dtg umah ckp pasal aljabbar ni claim mesin kerusi aljabbar ni dpt cure dia punya imsonia. After guna Kerusi tu dia ckp ada effect after that yg kedai tu list certain type of effect Ada psebab penyakit dia that is badan penuh acid.. Tak tau ler maksud acid dlm bdn tu aper.. Google la this "aljabbar scam" jumpa this artikel. Ni artikel setahun lepas. 1 year aft that benda ni masih lagi berleluasa. Skrang buka cawangan kt jitra.. Dia bg 1 time guna alat tu rm5 konon bg murah la awai2 ni. Sigh.. Benda2 cam ni kan rasa geram sebab senang jer this kind of people curi duit titik peluh org. Wonder why tak dak action taken against them..

Dr Arras Oxygen Concentrator said...

Ibn Taymiyyah and the Use of the Term "Jism"

Related Useful Information: We recommend you read and study the following articles which are on a related topic: Refuting Academic Fraudster al-Naruiji and His Slanders Upon Ibn Taymiyyah: (see Part 1, Part 2, Part 3 and more to follow inshaa'Allaah). The quotes below are taken from that series of articles.
We see Ibn Taymiyyah's position clearly explained in all of his well known books and his position is that the use of the word jism (body) in both affirmation and negation is a reprehensible bidah (innovation) in the religion. We can bring only a small sample of quotes here: He said in Minhaj al-Sunnah (2/135):

As for the word jism (body), it is an innovation (bid'ah) in both negation or affirmation, there is not in the Book or the Sunnah and nor the saying of any of the Salaf of the Ummah and it's leading Imaams who applied the word "jism" with respect to Allaah's attributes, neither in negation nor in affirmation.
He said in 'Bayaan Talbees ul-Jahmiyyah Fee Ta'sees Bida'ihim al-Kalaamiyyah' (tahqeeq: al-Hunaydee) (1/283):
http://www.ibntaymiyyah.com/articles/xwywcrg-ibn-taymiyyah-and-the-use-of-the-term-jism-body-for-allaah-the-exalted.cfm

zubir jamhari said...

Awat xtangkap je depa ni. tipu org...

Unknown said...

salam,

walaupon incik aidid dah letak entry nih bertahun lepas.... saya still nak komen..... boleh tolong buat background check pasal CEO Al Jabbar nih tak? sbb sblm dier bukak Al Jabbar group, saya pernah dengar cerita yg dier pernah run satu persatuan silat yg diharamkan.... tak silap saya sbb dikatakan ajaran sesat. tapi tak pernah dapat cari artikel pasal tuh. tak silap saya mmg dier ade offer rawatan even at the time sblm persatuan silat tu diharamkan. saya dapat tahu pon sebab my MIL pernah sakit and nak dapatkan rawatan drpd encik kamaruzzaman tuh ler, tapi my husband tak kasi, tup2 persatuan dier diharamkan lepas tuh. this is around 1998-2002.

what's really amazing is that he is now bigger than ever and there are branches all over the country.
all of this bogus treatment are not good for the people. i have seen patients defaulting their treatments from the hospital just because of this so called electrostatic theraphy. it is just sad....you know. they even asked me what do i think about this kind of treatment, i cant comment coz i dont have any proof to support me eventhough i know that he's a whack. nway, thanks for the info...
better late than never

xoxo

Unknown said...

blog nih dah senyap kenapa???