And so it is...

Sunday, February 27, 2011

Herbalife - And Some Cows Eat Shit.



Orang Melayu, oh orang Melayu. Yang Mr. Current Affairs ada sorang-dua, tapi yang lain sekor-sekor macam lembu yang ada gelang kat idung, dan boleh ditarik ke mana sahaja... masuk gaung pun bole jugak ya dol? Yeah baby... groovy! Not.

Ada ramai mala'un yang pertikaikan apa yang aku buat kat blog ni, sure. Especially yang dah berdesing butthurt, dan yang dah sampai berasap bontot kena belasah secara langsung dan secara tak langsung oleh yours truly. Manusia sejagat, dan orang Melayu khasnya, memang jenis manusia sepaling degil. Memang degil tak keruan - in the sense degil yang tak leh di tegur langsung, dan masing-masing perasan yang ilmu di dada mengalahkan professor, tapi keje cikgu, technician atau mat rempit aje pun. IQ tahap cipan tapi perasan dapat Nobel Prize in Economics. Lepas tu, seperti besa, cari reason nak marahkan messenger (aku le tu) yang bawak berita terkini yang mengesahkan bahawa IQnya sebenarnya hanyalah 74. Antara modus operandi si butthurt yang aku dah biasa sungguh, attack bahasa aku (eleeh... u know?), dan kemudiannya sekaligus terus jatuh hukum aku akan masuk neraka, do not pass go do not collect 200. No possible heaven whatsoever... tapi yang jatuh hukum tu pulak rupanya orang yang buat MLM dan bagi anak-bini makan duit rezeki daripada bzns shubahah MLM alkafirun. Wadefak? Outstanding logic from Forrest Gump. 

Lagi satu, sesetengah tu akan atttack secara lembut dan non-confrontational... contohnya, "bro, dah banyak ko bongkar kelemahan orang Melayu ni, bagilah cadangan bagaimana nak meningkatkan taraf ekonomi orang Melayu. Tak kan nak jadi pengkritik aje?". Apa... korang ingat aku ada Nobel Prize in Economics ke bang? Adakah aku ni profesor ekonomi yang tersohor di UKM, USM, UPM atau UM ke apa? Ada yang tak perasan bahawa fakta dan info tentang sesuatu isu itu dalam blog ni hampir semua korang boleh verified tentang kesahihannya, kalau korang rajin buat double-checking. Apa maknanya tu? Maknanya, aku ambik fakta dan info tu daripada pakar-pakar ekonomi dan Nobel Prize winners yang real punya... sebab aku bukannya hebat sangat pun beb. Aku masih belum dapat Nobel Prize apa-apa pun lagik (not even Nobel Prize in blog-writing), and very likely will never amount to anything in the end. Tahap Gil Grissom aje (agaknya la,dan lagi pun Gil Grissom tu fiction), bukan pulak tahap Stephen Hawking. Tak payah la expect aku jadi saviour of Malaykind kat blog neh. Dan aku cadangkan sapa-sapa yang berkenaan tu, buat aje la blog lain untuk diskus pasal topik bagaimana nak meningkatkan taraf ekonomi orang Melayu. Ramai yang perasan terer bersepah kat tenet neh. Knock yourself out, man. But, as we all know, itu dakyah si Forrest "Butthurt" Gump nak kasi attack Aidid "Gil" Mu'addib aje. Besa la. You all can see it a mile out, as it comes bringing in it's ugly face. Oh orang Melayu.

Macam ni beb. Aku tak tahu semua benda dalam dunia ni. Kalau aku tahu, takde aku nak tulis blog keparat ni deerr. Apakejadahnya? I'll probably be sitting my ass down in MIT or Harvard or Oxford, doing experiments of all sorts, discussing the scourge of mankind of some forms or another, dan sesekali lepak dengan Stephen Hawking, layan suara computer-synthesized dia. But as you all realised by now, I am nowhere near Boston or London. I learned things, as anyone else like yourselves, can also learn. Yang aku tahu aku share kat sini, yang aku tak tahu, aku cakap, "ntah, aku tak tahu bang". Orang Melayu ni paling suka melenting bila ada yang mempertikaikan tahap pemikiran dia yang cetek dan yang tak pernah keluar daripada sempadan kat Bukit Kayu Hitam, atas sket. Macam kena lempang aje ghope muke nye kalo kena sanggoh. Kenapa ko nak marah sangat kalau ada orang lain lebih cerdik daripada ko? Do not get mad, get even, man! Kalau ada orang lagi cekap, terer, pandai daripada aku, aku akan respek dia dan aku akan usaha nak jadi sepandai si genius tu, dan bukan la pulak aku nak attack dia sebab aku lagi bodoh daripada dia. Wadehel? 

  

OK... cite pasal Herbalife yang tak herba dan penuh dengan bahan kimia neh. Berlambak orang Melayu sekarang menjajap Herbalife, especially yang terencat akal seperti yang aku describe kat atas tadi dan orang yang sekular dan tak kesahkan sangat ciri-ciri keislaman dalam mencari rezeki. There... cukup kupasannya? Itu soalan yang aku tujukan kepada ramai orang yang bertanya sebelum ini. Yep.. I agree, tak cukup. Let's do it. Groovy baby yeah!

 
Some people are so easy. Tengok iklan macam kat atas terus cair. Messi, Barcelona, Herbalife... must be a great combination huh? Eh! Ada duit billion-billion USD, usahkan Samdol dan Badigol, Barcelona FC pun cair, apa nak dikenang? Meh sini ramai-ramai telan bahan kimia hasil tangan alkafirun mormon Herbalife meh. Dia orang definasikan "herba" sebagai apekejadahnya la agaknya beb? Mana daun kayunya? Dalam bentuk pil? Dalam bentuk tepung berperisa untuk buat shake? Dah tu shake yang rasa macam haram-jadah? Kata sesetengah orang yang dah cuba la. Harap aku nak cuba minum menatang nya, mintak hampon dol. Takde aku bangang nak beli produk MLM yang diimport daripada Salt Lake City/Hunan, sedekah duit aku 7 level ke atas kat ntah sapa-sapa, dan telan bahan kimia buatan kilang rasa haram-jadah. What the...? Run Forrest run!
  
Ada pakar ekonomi barat yang mengatakan bahawa kadar kerugian masyarakat sejagat daripada perniagaan MLM adalah jauh lebih besar daripada kerugian daripada semua skim piramid yang pernah wujud. Pada aku, memang nampak kebenarannya statement tu, sebab kalau korang fikirkan, badigol yang join mana-mana skim piramid adalah mereka-mereka yang betul-betul bahalol dan tak pass matematik, tapi berapa ramai sangat la Forrest Gump kat dalam dunia ni pun. Lebih ramai manusia lagi adalah orang biasa-biasa yang ada pelajaran, dan yang terjoin MLM seperti Herbalife ni pun, kengkadang sebab tak pasti, tak faham atau dihasut dan dipujuk bagai nak rak oleh sedara-mara dan sahabat-handai yang terdekat untuk join. Dan, yang lebih ramai lagi pulak adalah manusia bebal yang penuh dengan tamak haloba, nak kaut keuntungan daripada hasil usaha orang lain kat "base of the pyramid". Memang males... si Meleis neh. Tak lupa pulak, banyak perniagaan MLM itu dah siap ada protection daripada ahli-ahli politik dan dihias mulus dengan pelbagai topeng yang cantik dan gah untuk memberikannya bentuk yang lulus undang-undang keduniaan, sedangkan kelentongan dan penipuan terus-menerus berlaku tanpa henti. Dia orang berfikiran macam Allah tak nampak keje dia orang gitu. Pathetic. 

Apakah yang berlaku di sebalik sistem MLM yang modus operandinya adalah "pyramid-selling" atau "skim piramid berproduk"?
1. Jumlah kerugian adalah sangat besar dengan jutaan manusia terlibat, serta berbillion riggit berpindah tangan daripada jutaan manusia tersebut kepada sejumlah kecil lanun-lanun yang berada di atas rantai piramid.
2. Yang miskin dan yang senang dikelentong akan diperdaya dengan penipuan promosi, "loopholes" undang-undang, dan manipulasi psikologi. Kebanyakan mangsa sekarang adalah daripada negara ketiga (seperti Malaysia), dimana mereka yang "desperate and naive" jadi lauk-pauk syarikat-syarikat MLM daripada Amerika, serta syarikat-syarikat anak peribumi yang dah ikut perangai alkafirun mormon tadi.
3. Kelentongan, rasionalisasi dan cara promosi adalah sama lebih-kurang, kalau korang perasan. Mastermind mengatakan MLM itu dapat meningkatkan taraf ekonomi orang miskin, membebaskan belenggu ekonomi mereka, bermodal yang kecil, membekalkan peluang pekerjaan, dan membantu peserta untuk mencapai kehidupan yang lebih mewah.
4. Seperti mana "abuses" yang pernah berlaku, sejumlah besar dana digunakan oleh syarikat-syarikat MLM untuk mempengaruhi ahli politik di mana-mana negara, sekali gus dapat mengelakkan penggubalan undang-undang yang lebih ketat, serta memberikan gambaran bahawa perniagaan mereka adalah halal. Pengkritik seperti Aidid Mu'addib, dikatakan jenis orang yang "anti-business" dan "loser" dan diugut dengan pelbagai ugutan seperti saman dan lebih lagi dari itu. You better believe it man.
5. Penipuan di dalam perpindahan dana secara besar-besaran daripada masyarakat bawahan (yang rata-rata tidak sedar ianya berlaku di depan mata mereka) untuk mengayakan sejumlah kecil mastermind di puncak piramid MLM diwar-warkan sebagai satu kaedah bzns yang "legitimate" dan dapat memberi peluang kepada orang miskin untuk jadi orang kaya.
  
Eh, ke mana pulak aku melalut neh? Nak cite pasal Herbalife, pegi cite pasal MLM in general pulak. Anyway, kalau nak diskus pasal syarikat omputeh yang ini, memang banyak nak cerita, sebab syarikat dah wujud sejak 80-an lagik. Tak payah la sampai gitu, korang boleh tanya Uncle Google atau Auntie Wiki - berlambak info korang boleh baca. Isu aku hari ni hanya bits and pieces, here and there. Company ni pun jual benda yang itu-itu jugak - produk menguruskan badan yang merapu (dan rasa macam haramjadah), serta produk makan kesihatan yang orang tarak sekolah yang sanggup telan, nothing new there. Entah mana benda herbanya... wallahu'alam. Kiranya, telan aje la produk herba Herbalife, dan percaya aje la bulat-bulat cakap orang Mormon. Aku dah diskus pasal bahaya makanan kesihatan dan kelentongan industri produk kesihatan dalam entry sebelum ini. Kalau nak tahu dan rajin nak mentelaah, sila luangkan masa membaca entry tu semua. Jangan risau, ianya dalam tulisan rumi dan aku sembang pun dalam bahasa Melayu.

Korang tahu pehal skim MLM seperti Herbalife ni memang menjadi-jadi di Amerika? Satunya sebab sistem politik duit yang diamalkan di Congress dan Senate Amerika, itu semua orang tahu. Tapi, pakar ekonomi Amerika yang dah sound berulang-kali pasal bahayanya industri MLM dan amalan "pyramid-selling" pada berbagai pihak dan kepada orang awam macam tak makan aje, pehal pulak? Bukannya pakai ekonomi tu orang sebarangan, tapi kerajaan Amerika bergerak macam siput-babi aje dalam menangani isu ni - why? 

Pada pendapat aku, sistem kapitalis serta free-market (daripada perspektif MLM) itu, yang diamalkan di Amerika itu adalah satu dakyah kerajaan Amerika itu sendiri, sebab walaupun rakyat dia sendiri ramai yang sengsara kena penangan MLM (khasnya golongan seperti mormon dan lain-lain rakyatnya yang dungu), mereka sememangnya mahukan industri MLM tersebut berkembang pesat ke seluruh dunia. Kalau nak export kerja lanun ni, kena la sacrifice rakyat sendiri dulu, baru bendanya jadi credible. Dan mereka ada social security program, jadi kalau yang kena kencing di Amerika tu merempat miskin, mereka boleh mendapatkan bantuan sara-hidup anytime di sana, no problem. Tapi, rakyat Amerika hanya dalam 300 juta, dan ada 6 billion manusia di luar sempadan Amerika boleh jadi "cannon-fodder" atau kata orang Melayu, "kuli-batak", untuk mereka pergunakan sebagai feeder untuk meraih keuntungan atas angin bagai nak rak, kalau mereka dapat menyebarkan industri MLM ni berkembang ke pelusuk dunia. U follow me here? It's just a simple conspiracy in economics, which is not a conspiracy at all. It's just a story of dollars and dimes. Not a conspiracy like in the "The Arrival"... or is it? Woohoohoo!

Anyway, kalau chayanunalip nak buat MLM Herbalife ni, I couldn't care less, because they have their own ideology, like the Americans, like the Jews. Tapi, untuk orang Islam, ideologi kita berbeza sungguh... betul dik? Kalau nak berniaga, kena study dulu ilmu berniaga tu. Itu arahan daripada Nabi sejak 1,400 tahun dulu. Kena fahami dan dalami setiap ciri perniagaan, dan pastikan perniagaan itu telus, tulus dan tiada unsur gharar, serta yang lebih penting - tiada penipuan dan penganiayaan. Kena check dulu company tu sapa punya, dan CEO dan COO dan CFO nya hebat ke tak, atau adakah hanya lanun penyangak aje pun. Itu yang kita kena ketahui sebab nak mengelakkan isu gharar dalam perniagaan. Kena cari info betul-betul sebelum join syarikat alkafirun ni. Ada bzns alkafirun tu tulus, dan ada pulak yang kelentong dan konspirasi bagai nak rak. Why is it important? Sebab kita orang Islam. Kalau bukan Islam, lantak ko la dol. Anyway, kalau korang tengok, saban hari kat FB dan kat tenet, berlambak orang Melayu menjajap produk Herbalife. Tak pegi Sekolah Agama Rakyat ke apa masa kecik-kecik dulu? Oh... mungkin jugak bukan Islam sangat pun. Bukan ke ada satu kategori orang Melayu yang hanya "Islam sket-sket" gitu? Islam jenis "janji aku kaya, what do I care kalau bzns ni bzns alkafirun yang shubahah?". Nak buat apa selidik-selidik menatang nya bro? Janji duit masyuuuuk....


Pyramid Scheme Alert: Herbalife
Warning Signs of Financial Harm and
Deception Abound at Herbalife
  
Herbalife, one of the oldest and largest America-based multi-level marketing schemes exemplifies most of the classic warnings signs of a financial trap, a pyramid scheme and marketing program that is steeped in deception.
  
Consider recent news and developments:
1. The president of Herbalife resigned after it was disclosed that he had published false academic credentials
2. European Health Officials Investigate Herbalife's Product Safety. Spanish Authorities along with other European regulators are investigating potentially dangerous lead levels in Herbalife products. 
3. Charges of fraud and health risks against Herbalife go back to the 1980's. An ABC Evening News report, April 22, 1985 hosted by Peter Jennings detailed controversy over Herbalife diet products and pyramiding sales structure. The health risk issues centered around Dr. Richard Marconi who promoted Herbalife products. It was revealed that Marconi received his Ph.D. through a mail order course from an unaccredited school. In that report other nutritionists described Herbalife products as primarily laxatives and diuretics with potential of potassium deprivation. 
4. Herbalife lures consumers to invest in its "business opportunity" as "Supervisors" - and requires them to buy $3,000 of products. An independent analysis of Herbalife's actual commission payments revealed a top-loaded pay plan in which 85% of all commissions are transferred to less than 1% of distributors at the top, and financial losses suffered by 99% of the rest of the distributors. 60% of the "Supervisors" quit within a year. The average Herbalife payment to the Supervisors is just $10.55 a week. Herbalife must replace all the dropouts each year. 
5. Herbalife has no sustainable customer base. 80% of all its distributors quit the scheme within one year and there is no evidence that the distributors engage in profitable retail selling. The schemes gains its revenue by recruiting unwitting consumers into a bogus "direct selling" business and inducing them to buy "inventory." 
6. The charges of business fraud against Herbalife are not new. A recently certified class action lawsuit against Herbalife and several of its marketing groups makes many of the same charges now leveled against Herbalife – operating an "endless chain" in violation of California law, and causing widespread losses to consumers who are lured by the unproven health claims and false income promises. 
7. The class action case against Herbalife addresses one other area of fraud accusations – the collaboration of Herbalife with infamous "lead generation" schemes. The lawsuit charges that Herbalife distributors not only are lured into a pyramid recruitment scheme but are also induced to purchase thousands of dollars in basically worthless sales "leads" which they are told they will need to "succeed." (99% of all Herbalife distributors never earn a profit.) 
8. A similar 2004 case against Herbalife was settled several years ago with millions paid back to consumers in restitution. The case documented the lead scheme – mostly unknown to distributors and shareholders – that enriches some Herbalife's upliners and further impoverishes the recruits. 
9. Canadian authorities have fined Herbalife in the past for making false income claims.

Am I talking through my ass here? Sesaje nak sabotage mala'un Herbalife, gitu? Come on, these are all common knowledge. Itu yang aku tanya awal-awal lagik dalam artikel ni tadi - tak ramai ke "Mr. Current Affairs" di kalangan orang Melayu tu?

Asalnya Herbalife ni diasaskan oleh seorang omputeh yang bernama Mark Hughes pada tahun 1980, di mana the grandmother story yang Herbalife war-warkan adalah dia dapat hidayah untuk bukak bzns makanan kesihatan Herbalife ni selepas ibunya meninggal dunia disebabkan oleh terlebih makan ubat farmaseutikal, iaitu pil diet (cerita berinspirasi ni ada kat website Herbalife), sedangkan cerita sebenar daripada koroner yang buat autopsy terhadap Jo Ann Hartmann mengatakan bahawa dia mati overdose painkiller narkotik Darvon (Dextropropoxyphene). Mark Hughes itu sendiri meninggal dunia pada May 2002, selepas 4 hari minum arak tanpa henti (drinking binge), di mana dia dijumpai mati di rumahnya (mansion besar berharga USD27 juta di Malibu), dan daripada pemeriksaan koroner mendapati dia telah overdose ubat anti-depressant Doxepin, serta kadar alkohol yang sangat tinggi dalam darah. He was 44.

But Where Are The Distributors' Yachts?
By Seth Lubove
FORBES MAGAZINE

MARK HUGHES is a master of the fine art of survival. His Los Angeles-based Herbalife International Inc. is a pyramid outfit that peddles weight-loss and nutrition concoctions of dubious value. Bad publicity and regulatory crackdowns hurt his U.S. business in the late 1980s. But Hughes, 41, continues to enjoy a luxurious lifestyle in a $20 million Beverly Hills mansion. He has been sharing the pad and a yacht with his third wife, a former Miss Petite U.S.A. He can finance this lavish lifestyle just on his salary and bonus, which last year came to $7.3 million.
He survived his troubles in the U.S. by moving overseas, where regulators are less zealous and consumers even more naive, at least initially. Today 77% of Herbalife retail sales derive from overseas. Its new prowling grounds: Asia and Russia. Last year Herbalife's net earnings doubled, to $45 million, on net sales of $632 million. Based on Herbalife's Nasdaq-traded stock, the company has a market capitalization of $790 million, making Hughes' 58% worth $454 million.
There's a worm, though, in Hughes' apple. Foreigners aren't stupid. In the end they know when they've been had. In France, for instance, retail sales rose to $97 million by 1993 and then plunged to $12 million last year. In Germany sales hit $159 million in 1994 and have since dropped to $54 million. Perhaps aware that the world may not provide an infinite supply of suckers, Hughes wanted to unload some of his shares. But in March, after Herbalife's stock collapsed, he put off a plan to dump about a third of his holdings on the public.
Contributing to Hughes' woes, Herbalife's chief counsel and legal attack dog, David Addis, quit in January. Before packing up, he reportedly bellowed at Hughes, "I can't protect you anymore." Addis, who says he wants to spend more time with his family, chuckles and claims attorney-client privilege. Trouble on the home front, too. On a recent conference call with distributors, Hughes revealed he's divorcing his wife, Suzan, whose beaming and perky image adorns much of Herbalife's literature.
Meanwhile, in a lawsuit that's been quietly moving through Arizona's Superior Court, former Herbalife distributor Daniel Fallow of Sandpoint, Idaho charges that Herbalife arbitrarily withholds payment to distributors and marks up its products over seven times the cost of manufacturing. Fallow also claims Hughes wanted to use the Russian mafia to gain entry to that nation's market.
Fallow himself is no angel, but his lawsuit, which was posted on the Internet, brought out other complaints. Randy Cox of Lewiston, Idaho says Herbalife "destroyed my business" after he and his wife complained to the company that they were being cheated out of their money by higher-ups in the pyramid organization.

Fast-forward kepada tahun 2008, President dan COO Herbalife, Greg Probert meletakkan jawatan selepas Wall Street Journal membongkar bahawa dia tiada ijazah MBA seperti yang dikelentongnya sejak sekian lama pada resumenya. Anyway, what is my point about these 2 cases. Well, kalau founder dan president syarikat dah sah-sah kaki kelentong, apa credibility yang ada tinggal kat Herbalife ni? Tapi apa pun, dasar perangai omputeh sejak zaman-berzaman, korang tengok news kat bawah ni - takde dia orang terkincit pun pasal President syarikat Herbalife tu sebenarnya seorang pengelentong. Janji duit masyuuuuk...


Aku pernah diskus panjang tentang dakyah syarikat komersial tentang isu makanan kesihatan yang pada dasarnya adalah satu kaedah mendapatkan wang-ringgit pengguna dengan cara kelentongan, dan bukannya pulak nak kasi pengguna itu sihat trangtangtang. Artikel Makanan Kesihatan yang aku post bulan Disember lepas adalah perbincangan umum pasal topik ini. Artikel tu pun dalam huruf rumi dan dalam bahasa ibunda, jadi sapa-sapa yang tertinggal bas, silakan ke sana. Satu contoh syarikat komersial (dan MLM pulak tu) yang kuat kelentong orang dalam dunia ni, yang ini ha, Herbalife ni.


Gilos! Spain, Iceland, Switzerland dan Israel mencatatkan kes-kes kerosakan hati (hepatic poisoning) daripada penggunaan produk Herbalife. Are there anyone reading this thinks that I'm making all these up? Penting ke tidak fakta ni dalam berniaga jual makanan kesihatan sebegini? Khasnya penjualan produk alkafirun made in USA, oleh orang Melayu yang duduk bawah tempurung dan talak baca punya olang, untuk disuap pada orang Melayu yang kebanyakannya adalah saudara-mara dan sahabat-handai terdekat si penjual tadi (you know, MLM works that way - closest people to the distributor are the downlines). Yang kat atas tu adalah kes-kes yang "detected" di negara maju, kat Malaysia ni apa cer? Ada case report di KKM tak? I wonder how many. Agak-agaknya ada tak kes-kes jaundice dan cirrhosis atau liver impairment yang muncul kat GH kat JB, Kuching, Alor Setar... yang disebabkan oleh produk Herbalife ni? Is this worth the profit you'd get? Ini style keje orang Islam ke ni kak?


Case-report di atas adalah daripada University of Bern, Switzerland, di mana terdapat 2 kes hepatic injury - satu kes cholestatic hepatitis dan satu lagi cirrhosis (liver failure) terus. Probably both had died by now. Dua-dua mangsa telan produk Herbalife bertahun-tahun, dan ini bermakna "most likely" distributor Herbalife la tu. Dalam MLM sebegini, distributor tu sendiri adalah customer paling utama. Yang itu pun dia orang tak nampak, kelalar btol. Dalam kajian terperinci pakar perubatan, sampel produk Herbalife tu ada kontaminasi bakteria Bacillus subtilis (B. subtilis, known also as the hay bacillus or grass bacillus, is a Gram-positive, catalase-positive bacterium, commonly found in soil). Produk makanan herba yang siap ada bakteria daripada tanah - memang outstanding!


Uik! Orang yahudi yang suka membelasah bangsa lain, baik dari segi ketenteraan dan penjajahan, mahu pun dari segi perniagaan, juga ada kes hepatotoxicity daripada angkara Herbalife? Ada 4 kes indeks pada mulanya, di mana ianya membawa kepada penyelidikan lanjut, yang mendapati terdapat 12 kes kesemuanya yang mengalami masalah hepatitis daripada penggunaan makanan kesihatan Herbalife. Sorang selamat dikuburkan, dan 11 lagi sembuh. Tapi yang kelakarnya pulak, ada 3 kes bahalol yang degil gilabab yang dah sembuh hepatitis, tetapi kembali semula menelan produk Herbalife, dan kena hepatitis balik. What the? Ini jenis manusia yang tak percaya kat doktor perubatan ni, tapi taksub gilabab pada hasutan salesmen Herbalife. Doktor perubatan memang takleh percaya sangat pun... agaknya.


Modal syarikat komersial, dan khasnya MLM yang rata-rata sangat parasitik, cukup suka kelentong masa promosi produk, bahawa kalau produk makanan kesihatan itu herba atau daripada sumber semulajadi, ianya menyihatkan manusia dan boleh cure kanser bagai - tapi tak sedar pulak yang berlambak racun-racun (poison) pembunuh yang wujud dalam dunia ni datang daripada pokok, kulat atau benda-benda yang semulajadi jugak. Itulah yang susahnya kalau produk kesihatan dijual oleh orang yang berkiblatkan wang-ringgit dan bukan pulak jenis manusia yang mementingkan kesihatan manusia secara penuh beretika. Kajian di Switzerland (yang lebih awal daripada case-report yang tadi) di atas mengkaji 10 kes "toxic hepatitis" (keradangan hati disebabkan bahan toksik) yang diimplikasikan ke atas produk Herbalife. Liver toxicity tu punya la seksa punya penyakit, korang tahu tak? Sapa-sapa yang dapat liver toxicity tu, yang kulit dan mata mereka kuning macam kunyit, yang kencing warna teh pekat, yang muntah tak henti-henti, yang sakit perut, yang mungkin pulak membawa maut - salesmen Herbalife tu semua ada kesah? Syarikat Herbalife kat Amerika tu pulak, peduli pun tidak dia orang beb. Janji masyuuuuk.
  

Case-report yang ini pulak datang daripada UCLA Med. Center di California, negeri tempat headquarters Herbalife ni terletak. Baru lagi ni - Oktober 2010. Kepada yang menggunakan produk herba untuk menurunkan berat badan, ambik iktibar please. Adakah liver injury dan jarum sebesar gajah yang digunakan untuk ambik biopsi yang dicucuk kat bawah rusuk belah kanan, yang menyakitkan bagai nak rak, satu perkara yang berbaloi dan very smart dalam menurunkan berat badan? Itu belum masuk bab sedekah duit kat salesmen Herbalife lagi tu - dan agihan duit tu kepada beberapa level upline dia orang. Psycho ka apa?
  
  
Yang ini pulak, case-report daripada Iceland, di mana terdapat 5 kes dilaporkan daripada 1999-2008, yang berkait dengan memakan produk kesihatan Herbalife. Itu yang aku hairan tu, pehal la perkara sebegini terus-menerus berlaku, dan Herbalife terus kaya-raya dengan duit penganiayaan dan kelentongan. OK, itu kerja alkafirun, dan aku takde hasrat nak menasihati orang alkafirun kat blog ni, unless dia faham cakap Melayu dan boleh baca rumi, dan dia rela dapat hidayah. Aku tujukan artikel aku ni pada bebudak Melayu yang talak baca punya olang yang menjajap produk ni, dan tak sedar pun dah berapa orang masuk hospital sebab angkara dia. You get me? Itu sebab orang tua-tua cakap belajar rajin-rajin kat sekolah, bila pandai bloeh belajar jadi doktor, dan bila dah besar, boleh kerja menyelamatkan nyawa manusia, dan bukan pulak merosakkan kesihatan sanak-saudara dan sahabat-handai. Dan kalau dah terpelajar, takde la join syarikat MLM macam Herbalife, yang dari setahun ke setahun, lepas satu-satu kes "buat palat" pada pengguna tercatat. Daripada sejak tahun 80-an sampai la sekarang, tak sudah-sudah menyusahkan orang.
  

Satu lagi modal produk Herbalife adalah produk menguruskan badan dalam bentuk shake whatever. Kok iye pun nak kurus, takde gunanya beli beribu produk Herbalife lepas satu tin ke satu tin dik oi, tapi takde pulak pegi jogging atau pegi gym. Dah tu pulak, tak dapat makan sedap-sedap, sebab mengikut kata salesmen Herbalife, makan aje shake rasa haramjadah dia orang, tapi jangan makan nasi dan lauk sedap-sedap gitu... wadefrak? Haiya! Mangang punya kelija. Pada mereka yang confident sungguh pasal produk menguruskan badan Herbalife, dan tak percaya cakap aku ni, nah baca neh:

Clinical studies:
Two clinical studies have been completed on different formulations of Herbalife's Formula 1 protein shake product. The results of the studies, both of which were funded by Herbalife, largely fail to support the claims made by Herbalife advocates. The study of Treyzon et al compared a protein supplement (Performance Protein Powder, Herbalife Intl., Los Angeles) with a similar tasting carbohydrate placebo. The two treatments showed no significant differences in their effects on the primary outcome of body weight. 
Effects on body mass index, waist circumference or fat free mass were also not significantly different. Subjects on the high protein powder lost significantly more fat mass, 1.01 kg, P=0.05. As this was a secondary analysis these findings should be interpreted with caution and regarded as exploratory until confirmed in independent studies. The Lee study used a similar design but a differently named protein powder (ShapeWorks Formula 3, Herbalife). Lee et al found no significant difference in the effect of this protein powder on fat mass compared with placebo. Effects on other body weight and composition outcomes also did not differ significantly between the Herbalife protein powder and placebo. 
In a subgroup analysis, among subjects with dietary compliance ≥ 70%, the high-protein treatment was more effective than the control treatment in reducing body fat. As this was a secondary analysis these findings should be interpreted with caution and regarded as exploratory until confirmed in independent studies. Generally, these studies do not provide convincing evidence that Herbalife protein powder produces more weight loss or body fat loss than a placebo.
  

OK... Itu semua aku ambik daripada Pubmed dan tempat lain, dan korang sendiri boleh double-check. After all, this is the age of the internet. Jangan terus kekal duduk bawah tempurung, baca buku dalam tempurung, dan syok sendiri dalam alam tempurung. Kalau dah ada kes-kes yang sebegitu di merata negara, tak kan nak spin jugak lagi pasal kehebatan produk herba ni dol? Kalau orang alkafirun nak kaya-raya dengan menjual barang dengan merosakkan kesihatan manusia lain, suka hati dia la. Dia orang dah book bilik hotel kat hotel-al-jahannam siap-siap dah, lantak dia la. Yang korang nak join booking hotel yang sama pehal? Yang orang Islam tu nak join jugak jual benda lagha sebegini pada orang Islam yang lain, kejadahnya dol?

Ini MLM made in USA, apa yang musykil sangat pasal shubahah dan keharamannya? Masih tak faham jugak ghararnya bzns sebegini? Nak aku kupas jugak plan pemasarannya? Malas la beb. Bendanya sebijon macam Amway, MonaVie, Vaviesimona, dan lain-lain tu. Sistemnya sempoi aje, melibatkan multi-level dan melibatkan pergerakan wang daripada bawah piramid pergi ke puncak, dan akhirnya ada omputeh jadi millionaire dengan duit orang yang kena kelentong di seluruh dunia. Hebak!


Almost the same structure like all those MLMs in the world today... yang sedang sebok berkeliaran mencari mangsa baru, dan menjanjikan olang talak sekolah jadi millionaire. Perenggan pertama kat atas tu aje dah buat aku nak cirit-birit dibuatnya. Dengan bangganya declare bahawa ianya "offer the best distributor compensation in the network marketing industry with up to 73% going back to it's distributors". Apa maknanya tu beb? Pada penjajap Herbalife, itu menunjukkan syarikat Herbalife sangat pemurah dan mementingkan keuntungan kepada ahli-ahli yang join bzns ni, sebab Herbalife dapat untung sket aje, dan distributor dapat banyak keuntungan. Yabedabedoo! Macam ni punya bzns kalau join, memang boleh kaya cepat kan? Pada Aidid Mu'addib, ini maknanya bahawa untuk setiap RM100 pelanggan bayar untuk bunuh diri makan bahan kimia semulajadi, RM73 diagihkan kepada ntah sapa-sapa uplines yang duduk kat atas si penjual tadi. Dan Herbalife sendiri ambik RM20 keuntungan, dan harga asal produk hanyalah RM7. That is the beauty of MLM system. Barang RM1 jual RM10 atau RM16 atau RM25. Suka hati aje beb, jual RM35 pun boleh. Janji pandai kelentong. Outstanding!

Anyway, kalau ko ada compensation seperti pada Herbalife ni, apa yang akan berlaku dalam bzns sebegini? Amway/Quixtar dah bayar USD150 juta settlement daripada akibat plan pemasaran MLM dia orang. Itu baru saman yang pertama yang betul-betul besar jumlahnya, dengar cite ada lagi akan saman... ada manyak-manyak saman coming. Dan hampir semua syarikat MLM yang wujud di Amerika tu, memang ikut model pemasaran Amway, ubah-suai sana-sini sket-sket. Jadi, Herbalife ni pun, sama jugak. Dan seperti Amway, lepas satu saman ke satu saman kena settle... dari tahun 80-an lagik. Oi! Penjajap Herbalife - masa pep-talk Herbalife, bahalol lanun yang kat atas pentas tu tak cite ke pasal benda neh? Dan korang sendiri tak tanya ke? Dan bila dah balik rumah, takde nak study ke macam yang aku buat ni? Apadaaa?
 
  
Kepada distributor Herbalife kat Malaysia ni yang bangang-sengap-bingai yang masih berfikiran bahawa omputeh yang hobinya kencing berlari - tak kesah la dia kencing kaum sendiri (Kalau orang Mormon yang kena kelentong makan produk herba ni, lagi baek) atau mengencing seluruh penduduk dunia mana sahaja dia dapat - korang ingat dia orang sayang sangat ke kat korang? If you think they care about you and love you to death, well you've got another thing coming. Wake up, and smell the shit... sorry, coffee. Dia orang mahu fulus, bukan mahu yang lain daripada yang itu. All you distributors out there are making things happening for them - successfully, I might add. Money money money. Tanpa korang, kuli-batak Herbalife, takde omputeh tu semua kaya-raya der. You're the pawn in a game. A money game that involves billions of US dollars a year.

Perkara dalam artikel di atas berlaku di seluruh dunia, cuma Herbalife yang tahu tentang semua "detail" perkara tersebut, dan mintak hampon la dia orang nak dedahkan info tu semua kepada umum. Seperti jugak dalam kes Amway-Quixtar, dalam Herbalife perkara yang sama berlaku, tapi macamana perkara ni dapat didedahkan dan terus dapat sampai berjaya saman tu? Sebab walaupun Herbalife tak dedahkan maklumat, kumpulan distributor tu pulak yang kumpulkan maklumat. Dia orang beramai-ramai kumpul setiap helai resit belian dan jualan, simpan minit mesyuarat, simpan semua "tools" yang dipaksa ke atas mereka dan mencatat secara terperinci semua aktiviti yang dilakukan atau yang dianjurkan... you all follow me here? Bila sampai satu peringkat bila mana dia orang dah kerugian besar, dan new recruit dah "stagnant" - the things will surely collapse. It happens all the time, everywhere in the world. Cuma, ianya tak nampak depan mata, dan tidak berlaku ikut teori matematik, statitistik dan kalkulus, sebab data yang diperlukan untuk kiraannya ada pada syarikat MLM tu. Takde nya syarikat tu nak dedahkan info tu. Nak bunuh diri ke apa?

Orang bahalol dan terencat akal macam Razali penjual-fungi-cordyceps-penyembuh-kanser-dalam-masa-7-hari atau sakaigirl MsAwin aje yang fikir macam sakaiPNG olang talak sekolah, yang percaya bahawa teori matematik tentang "crash/collapse" MLM tu cerita dongeng. Apa yang dia orang tahu tak lebih daripada adalah apa yang diberitahu oleh upline atau wakil syarikat MLM tu sahaja, yang mana sekor-sekor ada kepentingan wang-ringgit. Orang yang setara dengan Forrest Gump tu tak nampak dan tak faham bahawa matematik tentang "crash/collapse" sesuatu MLM itu dapat dilihat daripada sudut lain, iaitu berapa banyak "class-action lawsuit" muncul menyerang sesuatu syarikat MLM selepas beberapa tahun. 

Sama jugak tentang kes Score A yang sekor-sekor bahalolnya cakap, "takde nampak collapse pun?". Bak sini suruh Jason Kok release maklumat tentang pendaftaran ahli yang terkumpul setakat ni, dan data ni sure ada tersimpan dalam PC kat ofis Jason Kok, bak aku boleh buatkan kiraan matematik dan aku boleh estimate bila skim piramid Score A akan collapse. Apa yang susahnya dik? Nak senang, ko buat aje graf jumlah keahlian against time, you'll get an exponential curve, dan akan tiba satu masa curve itu akan mendatar sebab manusia kat Malaysia ni finit. Crash will definitely happen, because mathematics never lie. Kalau ko tak nampak crash tu, tak bermaksud ianya tak berlaku. Sapa sebenarnya yang boleh settle kan "conundrum" ni? Adakah Score A akan collapse, dan bilakah ianya akan collapse? KPDNKK boleh settle kan kalau dia orang nak buat. Sepina aje daftar keahlian Score A daripada Kenshido. You'll get the answer. Ada pihak berkuasa (kerajaan Malaysia) nak buat tak? I don't have the answer for that. Aku bukan Dato' Sri Ismail Sabri Yaakob. He has the power to do it. He has the means and the economists that can help him to decipher the data. Dan pehal pulak kesah Jason the Kok, lover of Malay kids, the mastermind of skim piramid Score F, keluar pulak neh?
  
  
Nak aku sambung lagik, dan kasi pembaca blog ni give-up separuh jalan sebab entry yang ini panjang sangat? Itu yang salesmen Herbalife suka tu. Trust me, hanya orang Islam yang mementingkan status halal-haram rezeki dia sahaja yang akan stop buat kerja kuli-batak kepada alkafirun yang ni, and we'll be lucky if we can get 1 in 100, yang akan terima fakta-fakta dalam entry blog kali ni. Mesti ada self-justification dan self-delusion kepada salesmen Herbalife tu semua, walaupun ko tunjukkan bukti depan mata tentang MLM yang lintah-darat ni. That can't be right, Herbalife has 2 billion dollars sales per year, Herbalife is a huge ethical company, Herbalife sells natural products, Herbalife make me lose weight, Herbalife give some people liver toxicity, Herbalife buat orang cirit darah dah 30 tahun dah dol.


How in the world orang Islam usaha sungguh-sungguh cuba nak kasi orang Islam lain makan produk makanan daripada kilang yang dikendalikan oleh tangan orang Cina kat China, atas arahan mastermind daripada California, dengan kaedah pyramid-selling MLM... I will never know. Uik! I know... money.

You know, rumours has it that, Herbalife sponsored the MLS football team LA Galaxy, because there's David Beckham in it. Tapi, ianya tak berhenti kat situ sahaja sebenarnya. Tak kesah la Beckham tu seorang athlete yang femes dan seorang yang agak encem, walaupun suaranya bunyi macam bunyi itik serati. Tujuan tersembunyi dalam "konspirasi" menaja LA Galaxy dan David Beckham adalah bertujuan untuk menggunakan imej Victoria Beckham sebagai seorang yang kurus-keding dan beranak 3, tapi body langsing macam papan. I am not joking man! Posh Spice tu walaupun millionaire, kan memang macam awek tak cukup makan mengalahkan orang Ethiopia, jadi Herbalife boleh sekaligus kasi produk menguruskan badan Herbalife advertisement secara indirect gitu. Kasi tempias-tempias sket-sket. Trust me, some consumers are so gullible. It works in more people than you think.


Some people are too easy. Macam lembu sekor-sekor. Orang Melayu, oh orang Melayu. Yang Mr. Current Affairs ada sorang-dua, tapi yang lain tak ubah macam lembu yang ada gelang kat idung, dan boleh ditarik ke mana sahaja... masuk lubang jamban pun bole jugak ya dol? Kalau ada advertisement tunjuk Beckham makan taik, percayalah, ada beberapa ekor lembu sesat akan makan taik jugak. Produk semulajadi maaa! Macam kelentongan Herbalife ni jugak. Produk semulajadi yang datang dari kilang kat Changsa dan Suzhou, China. Meh telan ramai-ramai meh.


  

772 comments:

1 – 200 of 772   Newer›   Newest»
Anonymous said...

1st! Dayymn.

Anonymous said...

2nd

semutbesar said...

no 3, ade improvement, yahoo, hehe

Unknown said...

tanpa jemu bro...

cek chun said...

Fifth..wuhuuuuu

Unknown said...

Aku terkejut..hahaha...NO 6...

hehehe..

Bro Aidid..banyak cerita pasal produk makanan kesihatan ni...Bro nak tau...cerita pasal mark huges tu..mak dia sakit and then mati sebab banyak makan ubat farmasi..lps tu dia cipta ubat herba...hahah...cerita tu same saye dgr daripada MLMers USANA...hahaha...kopipes cerita je..hahaha..

Kalo pasal USANA, lg la taksub diorg..nak amik ubat pun x bleh guna tangan..kene guna sudu..hahaah..diorg kate takut kualitinya akan terjejas..hahaha..

Anyway bro..kipidup this work...
saya mohon nak share info bro ni..

KambinGurun said...

huhu.. herbalife plak.. keke.. wow.. top 10.. dayym....

amexhazwan said...

damn!
lama dah tunggu pasal herbal life ni sbb ramai kawan yang dok promote, nk dptkan kepastian pasal produk ni..

ok nk sambung baca

Muhamad Zaki Mustafa said...

Dpt tak top 10 comment ni. Tunggu troller masuk sama.

cek chun said...

Ubat kurus mana-mana pun, from dr rambut cendawan ka (sorry laila, cess dpt 1st ko ya) rx lite ka, mesti akan kata, makan@minumlah kami hari-hari, lepas tu kena diet, makan buah, sayur, jangan makan nasi atau bebenda yg ada byk carb, makan small portion, kalau ikut gerenti kurus dengan cepat.

Kalau ikut lojik akal pun, kalau kau diet, memanglah kurus. Kena pula jenis buat calory count, siap boleh kenyang dan kurus lagi.

Kalau ubat yang tak payah tahan makan plak macam d'bella tu, minum ja terus kau rasa kenyang. Tak teringin nak makan pun. Tapi kena minum air banyak-banyak, sampai ada makhluk kena admit GH dek dehydration.

Premium bloodyful pulak kau pakai sampai ketat macam tu, macam mana nak sumbat makanan? End up kuruslah kau 2kg.

Tak ada jalan mudah nya nak kurus ni. Kalau mudah tu mesti ada kesan buruk kat badan. Semua benda tu berlaku disekeliling aku. Semua pakat-pakat nak menguruskan aku, boleh suruh aku buat testimoni kejadah kalau berjaya kurus.

Baik aku layan aerobik dan nigella lawson lagi best.

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Jue Nara said...

tq abag aidid sbb cite psl herbalife nie.. alkaedahnye sy nak smbg master, pastu junior sy ni sibuk suh sy msk herbalife.. adehh. sy memang tak minat langsung MLM nie, dr dulu lg.

yg sy geram ni, dia siap ckp yg sy tak bleh lari sbb katanya dia mesti akan jumpe sy kat sn..aduh.. tolong le

pelik la nape bdk u ramai yg join bende2 nie, u tu tempat belajar la weyy...

apepun dh ade info yg abg aidid bg nie bole le attack dia blk.. kehkeh.. tq abg aidid

azwan said...

Salam,

Aidid, what about the composition of Herbalife products....why it can cause liver problems? Aku tak tgk lagi label product Herbalife, maybe i should afterwards.

Ala..nak cure senang jek..makan tonik hati Al-Jubor. Ingat hati, ingat Al-Jubor.

terjun.tanpa.parachut said...

Waktu student lagi dah gila babi nak carik duit, patut nak terkejor2 jadi scorer. Ni sah lepas habih belajo asyik nak mengirakan duit aje.....

jakostardust said...

Pheew!!! Nasib baik bro aidid dah review pasal herbalife...... Aku nyaris nak terbeli produk nih...... Baik aku exercise lagi sihat tubuh badan......

Aslina said...

yeay~~!!! bro aidid da buat pop-up comment!!!

suke2~~!!!

erm... herbalife? Zzzzz...

mende2 nak bagi kurus ni semua tak lebih dari placebo effect je nak bagi orang rase rajin dan bersemangat untuk makan secara sihat dan bersenam bersungguh2 untuk kurus.

bwahaha... serius. aku penah je buat experiment hadap makan mende yang orang promote kat aku tu. apa tu? yg zhulian tu... aku hadap tu je sambil bertebiat buruk lantak macam selalu.

sumpah takde effect. tak lebih rasa macam minum air berperisa entah apape baik aku pegi blend fresh orange minum pagi2 je lagi sedap.

muahahaha... siyes aku tak suke la product2 bagi placebo effect ni. baik aku makan julap beli kat farmasi je. sekali telan confirm sakit perut kaw2 rasa nak betapa ke jamban je. tak main la placebo effect tu kalo makan julap.

sebab dulu aku penah jadi kadet skejap. takyah makan mende pelik2 tu pun asal dapat training super kejam pun da bleh kurus.

siap buat iklan kat sedara mara lagi saya turun berat dari 69kg kepada 48kg dengan senaman yang super lahanat berat dalam masa 3 bulan, tiap-tiap hari lebih kurang 3x sehari dengan portion 2 jam setengah setiap sesi. percayalah. memang berkesan.

KambinGurun said...

ak rasa minuman yg bleh kurus kn badan ni dorg taruk banyak fiber jer kot.. fiber kan bleh kasi orang kenyang n kenyang dia lama sebab dia stay lama dalam perut n susah digest.. so, lebih baik mkn sayur banyak2 n kurangkan karbohidrat dr nasi gandum n so on..

dear anies said...

sian kat mak bapak yg bergolok gadai hntr ank msk u tp kt u ank2 depa bergolok gadai gn duit ptptn / jpa utk herbalife...

Anonymous said...

Patutlah aku rasa pelik ayat aku tu bila baca balik, cam ala2 lucah lak. Aku nak repost balik with pembetulan.

----------------------------------
cek cun, my first first, sebab aku ader mood nak bagitau dunia yang aku first. ;)

Thank god i never get sucked into all this miracle health products' "fad" or brouhaha.

The truth is, aku takut makan ubat or anything that resembles it, apatah lah lagi produk keluaran MLM yg belum pasti keberkesanannya (or jelas kemudaratannya). So, da interest nak tahu lebih lanjut pasal produk2 magic ni memang takder. Until i found this blog, but from a totally different perspective.

And i'm also super-cautious when it comes to food. But i love my poisonous McD's double cheese & prosperity burger. (And i love Paul McDonald. Paul McD FTW).

I go to gym & jog weekend mornings as much as i can(kena jaga bodi/stamina jadi KB tukang wat kopi neh, stressful wooooo wa cakap lu terkejar sana sini wat kopi. Lu cayalah sama wa.)

Sekian racau saya pada pagi ni. Nak gi mandi, berpeluh2 lepas morning run tadi.

Word verification : trolshi no more. It's herth now.

Unknown said...

Aku ni belajar tak sampai ke harvard, ala-ala sekolah biasa-biasa je. Tapi bagi aku yang bukanlah pakar ekonomi atau pakar kesihatan, aku percaya Tuhan ciptakan byk bahan-bahan di dunia ini utk dimakan. Gile hapa Tuhan cipta gandum dan padi byk-byk tak boleh nak makan? Jadi, apa yang ada tu, makanlah. Makan tu makan juga. Bersenam (spt Laila) buat itu juga perlu.

Bodo apa makan produk whatevershit tak boleh mkn nasi. Memanglah kurus. Memang aku rasa nak carut je si rambut cendawan tu. Serius.

Lagi satu,byk sgtlah herbs dlm dunia ni sampai semua nak diblender jadi produk. Sah-sahlah byk composition kimia dalam tu. I can't remember who but i think it was azwan who said beaik makan buah-buahan dari soend 170 kat botol juice tak berguna.

Seriously, daripada promo menatang herbalife ni, baik suruh makan taik. Sah-sah muntah cirit-birit semua. Sama bangang je perbuatan tersebut dan dua-dia dapat kurus.

Word verification:lansione. Ni mungkin sbb cerita tangisan langsir eh i mean langsuir semalam.

KambinGurun said...
This comment has been removed by the author.
KambinGurun said...

uculer: mmg tuhan jadikan gandum n padi tu utk dimakan.. tp kna pastikan makan jgn terlebih had.. dalam islam pn menyarankan makan 1/3 minum 1/3 n udara 1/3.. makan bleh, tapi jangan sampai terlebih makan.. tapi tu la yang selalu aku buat.. makan dengan tanpa had.. owh dayymm... keke.. :P

Anonymous said...

Makanlah sebelum (ketika) lapar dan berhentilah sebelum kenyang.



ps Tengah tunggu trolls bagi menceriakan layaran internet Ahad ku.

John said...
This comment has been removed by the author.
kenadam said...

Aidid, nak tanya pasal product GNC, diorang ader macam-macam product, dari multi vitamin, protein shake sampai lah herba-herba. Aku rasa dia bukan MLM, tak penah pulak aku dengar org cari downline utk GNC. Cuma nak tanya product dia tuh bahaya ker tak? membantu bagi sehat ker tak? atau tader aper aper effect selain placebo effect? Ader kes masuk spital sbb GNC tak? Aku tau ko ni doctor kan?

Lin said...

WAAHHHHHHHHHH aku mmg dah lama gilaa tunggu article pasal herbalife nih. budak2 IPTA skrg mmg suka perabih duit buat benda nih.. pastu duk promote suh aku makan jadah ni nak kasi aku gemok cz aku underweight. ceh.. mcm laaaah takde cara lain, baik aku beli makanan betul2 berkhasiat drp perabih duit ribu2 utk makan jadah nih. hahahaha

efa said...

hahak. finally. thanx aidid! =)

Kar said...

Herbal life ni same ker dgn produk herbal dr romzi tu.. Sapo nak kurus sng jer mak cik bedah oii , jaga makan, pas tu rajin2 lah exercise. Bila dah ok sket, masuk pulak dlm gym utk buat cardio exercise. Pasti bole kurus tapi buatlah gradually jgn overdo pulak

Aslina said...

aku tak makan nasik takleh berak wooo... apa gila tak makan nasik.

bwahahaha...

aku try tak makan nasik 2-3 hari... 2-3 hari tu la aku tak pegi jamban sebab macam takde mende nak buang.

baik makan nasik. ada jugak mende nak buang lepas 5-6 jam :D

osip said...

@amalina

underweight, tu dah lesen besar utk makan byk2 tu..abehkan duit mkn herbalife bkan puas pun,tak sedap, bek bedal secret recipe, kfc, mcd, pizza, domino, haha..


*************


aku expect orang herbalife ni lagi berkaliber utk bg hujah kat sini..

ilufne said...

insider report;

sebotol Formula 1 herbalife around rm164 (non member). member price around rm125. 'supervisor' price around rm88. memang kaya sungguh supervisor yang jual retail banyak2. sebotol aje dah untung around 90%!!! dah sah2 lah harga cost amat ciput. profit margin tinggi gilbabs untuk suap firaun2 kat atas pyramid tu.

kepada orang2 herbalife yang ada baca ni, please think about it. your products are overly priced not because they are damn good, but simply to feed the pharaohs at the top of the chain.

sila kembali ke pangkal jalan. :D

ilufne said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Vertq: ye, betul tu. Tapi ramai orang lebih suka ambil jalan mudah. Pagi petang siang malam mahu makan mcD tapi tak mahu bersenam. Agak hlang konsep keserhanaan di situ.

Marilah kita semua makan tengahari ini. Saya mahu makan nasi, bukan herbalife. Terima kasih.

Razali said...
This comment has been removed by the author.
osip said...

adei..bukan yang ni overwrite faktor yang lain pun..additional factor la ni..sape yang dok spin ni..

kami faham je bende ni..mudah je masuk dalam kepale otak ni..tapi kami tak faham kenapa anda encik razali begitu benak nak faham apa yg disampaikan, sampai jadi lurus bendul bebeno..

Rose said...

Oh En.Razali,
Harap dah baca komen saya khas untuk Encik, dalam blog lepas. Minta feedback, ya.
About herbalife, nanti akan bagi pendapat, tengah masak breakfast nie.

Mohd Azhar said...

aku sekarang baru beli basikal mountain + menebas semak tepi jalan... alhamdulillah ..rasa ada improvement sikit tubuh badan ..

suplement ...takde

azwan said...

Ade lagi Pak Razali ni...Mangkuk hayun tak paham2 bahase.

ezy2u_herbalife.blogspot.com said...

kan berniaga itu salah satu sunnah Rasulullah..salahkan kita menyambung sunnah Rasulullah..tujuan sbnrnya utk minum nutrisi ni.bukan nak jadi downline ke upline ke..tp utk apa kawan2..utk kesihatan...tp yg sukanye dengan nutrisi ni..Alhamd..dapat tolong ramai org..dpt memupuk rasa berani utk menghadapi org dgn pelbagai gaya,pelbgai rupa, plbagai fsyen..pelbagai perangai..mmg sronok..kita dpt bg diorang ilmu ttg kshtan..malah dpt bantu sama2 meningkatkan ekonomi org miskin..sbb tu la kami tak paksa utk ikut cara kami..kami perlukan org yg serius..dan berminat shj..Alhamdulillah..dpt jugk tmbh pendapatan mereka..dari xder $$...ada $$..mmg diorang seronok..sykr2 pd ALLAH..lps tuh diorang akan cakap2 lagi pd org yg nakkan kesihatan..dpt jugak bantu diorang lagi..kiranya kalu semua rakyat malaysia sedunia serius dan berminat..mmg sama2 sihat..dan akhirnya semua dpt $$..Alhamdulillah...kalau tak tau nak cakap..KAMI AKAN BANTU..sama2 bekerja..:).walauapapun nutrisi/produk yg kita minum..yg penting kita mesti serius..dan berazam..apa tujuan kita nak sbnrnya..kalau kita nak sihat..Alhamdulillah..teruskan berusaha..sbb ALLAH amat mnyukai hambanya berusaha..tak kan ada ketentuan ALLAH kalu kita tak berusaha...kalu rasa nak simpan penyakit dlm badan..noproblem..teruskan jugak..ingat darimana kita dtg..ALLAH hidupkan kita dalam keadaan sihat..so Alhamd..pulangkan la HAK ALLAH...bila kt MATI..Fikir2kanlah..

osip said...

agak tak faham ke tengok care report yang bersepah kat entri ni..kesihatan tang mane tu sampai ramai kat eropah buat report pasal liver failure lepas pakai produk herbalife..tak faham ke bace medical journal kat pubmed tu..

Allah dann Rasul pun ade cakap, tuntut ilmu, sebab ilmu tu pelindung diri..Allah dan Rasul tu pun ade cakap jauhi riba, jauhi penganiayaan, jauhi perkara2 syubahah, jauhi benda2 yang memudaratkan..yang tu tak nak ikut?

Aidid Mu'addib said...

Synopsis>>> "Trust me, hanya orang Islam yang mementingkan status halal-haram rezeki dia sahaja yang akan stop buat kerja kuli-batak kepada alkafirun yang ni, and we'll be lucky if we can get 1 in 100, yang akan terima fakta-fakta dalam entry blog kali ni. Mesti ada self-justification dan self-delusion kepada salesmen Herbalife tu semua, walaupun ko tunjukkan bukti depan mata tentang MLM yang lintah-darat ni."

What did I tell you all? Here's one case who managed to self-justify him/herself and has that said self-delusion... sound Islamic too, although the bzns itself is alkafirun.
I rest my case.

Kpd Razali cordyceps kelentongan... "daripada sudut LAIN".
Perkataan LAIN tu bahasa Melayu jugak bang. Nothing complicated.
I also rest my case.

Verification word(s): 1. stupidcow 2. punkass.

azwan said...

What the....

The common trait of loser revealed. Guna ayat2 suci untuk cover kegiatan lahanat dorang tu. Takpe, first post...kasi chance

Unknown said...

hahahaha...diorg ni btul la..mmg suka spin ckp org...hahahaha...aku x phm btul...

Nak ikut cara meniaga rasulullah..x terikutnya kita...cara rasulullah lebih jujur dan ikhlas...tahukah anda dalam Islam kita hanya boleh mengambil keuntungan kepada sesuatu produk itu hanyalah sekali ganda dan kalo lebih dari itu bleh dikira riba...

Cara rasulullah meniaga plak dia akan bagitau customer dia berapa modal dia dan berapa jualan dia..kalo customer setuju baru boleh dijual dan setiap jualan nya mempunyai akad. Selain itu setiap produk yang dijual mesti ada keuntungan kepada customer..dan tiada unsur pengianyaan, gharar,syubhah dan kepastian halal haramnya.Baru rasulullah jual...dari sudut halal haram pula, jika barang itu haram tidak kira sama ada produk itu haram atau cara jualannya yang haram maka pendapatan nya haram. Ia sama konsepnya jika menjual arak. Daripada pengeluar, pengedar, peniaga borong, peniaga kecil bahkan orang yang bekerja dikilang arak sekali pun akan terlibat sama mendapat pendapatan yang haram.

Dari sudut herbalife, anda boleh fikir sendiri. Aidid dah ulas dah pasal herbalife ni..fikir2kanlah

p/s: Sila betulkan jika saya salah. No offence...

Rose said...

Salam,
Tak nak komen herbalife dari sudut mlm, tu saya tak tahu.

Saya amat tertarik bila baca paper about herbalife causes liver damage, but bila check, tak de heavy metals, toxin, hanyalah Bacillus subtilis. Sebab setahu saya, B. subtilis tak cause liver damage.

Tapi banyak papers reported about kerosakan hati di kaitan dengan herbalife, so mesti Ada punca. 

Pi kat web of science, jumpa this interesting journal: Hypervitaminosis A Inducing Intra-hepatic Cholestasis—A Rare Case, Experimental and Molecular Pathology 2010, 88(2), 324-325. Bukan nak cakap ni lah punca toxicity bagi semua kes, tapi boleh jadi salah satu sebab. Paper ni cakap patient tu alami Vitamin A toxicity sebab makan herbalife shake dan herbalife multivitamins selama 12 tahun. Badan kita mmg x boleh proses vit A, tu yang boleh jadi overdose vitamin A (better amek beta carotene). 

Ikut pengamatan, tak banyak lagi orang buat research terperinci bagi kandungan bahan aktif/toxic dalam herbalife. Until then, mmg x leh cakap apa punca sebenar hepatoxicity. Tapi yang pasti, link hepatoxicity dengan herbalife mmg ada (dr papers yg Aidid letak dlm blog dia)

Anyway, betul cakap Aidid, orang marketing product suka cakap product dia dari hasil semulajadi, jadi mesti takde side effects dan bagus untuk kita. In reality, banyak toxin asalnya dari bahan semulajadi. Tak nak bagi contoh botulism, aflatoxin, sebab mungkin tak nampak. Contoh terdekat, pucuk ubi buat ulam, kena rebus dulu kan? Pastu kalau salah prepare, boleh mabuk ubi. Tu sebab ada cyanide(sejenis racun) dalam pucuk tu, bila rebus baru cyanide terbebas, jadi selamat untuk makan. So, tak semestinya natural means good.

Apa2 pun, betul cakap Laila dll, the best way to be healthy is to stay active dan makan berpada2.

Baru terbaca komen ezy2u. Harap dia baca komen saya juga. Tapi kalau dah lama masuk, mungkin susah nak nampak mana betul, mana salah. Harapan saya komen2 dan blog Aidid ni boleh bagi ilmu tambahan bagi yang baru nak masuk, or kawan ajak, or baru nak try. Compare apa yang herbalife cakap, dan apa yang kami cakap. Pastu buatla keputusan sendiri. 

dear anies said...

@ezy

kan berniaga itu salah satu sunnah Rasulullah..salahkan kita menyambung sunnah Rasulullah..

(SUNNAH NABI KE KALU JUAL BRG MAHAL2 TP KEBERKESANANNYA X MENENTU LG?)


tujuan sbnrnya utk minum nutrisi ni.bukan nak jadi downline ke upline ke..tp utk apa kawan2..utk kesihatan...

(MOTONG GETAH PUN ELOK UTK KESIHATAN GAK! BAIK LA MINUM SKY JUICE!)


Alhamd..

(DEY, NAK PUJI ALLAH TU BIAR TEGHANG! BKN SEKERAT2!)


sbb tu la kami tak paksa utk ikut cara kami..

(WAT PE NK IKUT CARA ORG YG IQ NYER 100%)

kalu menceceh pnjg2 pn, msk tinge kanan tp melantun smula x guna gak!

word verification: waduhwaduh

azwan said...

Salam Rose,

The first question I asked Aidid earlier, is very important. We need to know what is the composition of Herbalife products. In other words, the best way to know the cause of hepatotoxicity is to identify what are the active ingredients in each product. Only then we can do some research.

Anyway, its clearly proven that Herbalife products does cause damage.

TQ

Rose said...

Azwan, i saw your question, that's what made me interested. Coz the papers clearly did not highlight the compositions, maybe sbb tu semua clinical research. Now time for analytical pulak. Could be a great research project, then...

hyelbaine said...

Not everyone is blessed with a high metabolism rate. Those who are can pretty much eat to their heart's desire and never put put on any weight what so ever. Do remember that metabolism does reduce with age, just like receding hairlines :P

Then again, doesn't mean those who are thin takder penyakit and those who are slightly chubby are not healthy. It's all in the balance of things, balanced diet and exercise is always the best ingredient.

As for Ezy, be really careful with your lingo. I know zaman tenet nie ramai suka pakai short-cut when typing but when it comes to Islam, be more careful. Susah sangat ker nak type Alhamdulillah?

Since everyone is not sure what is the contents of herbalife products, let me get a sample from one of my fellow neighbors and share it with everyone here ;)

Ahmad Javanese said...

Quote:

"kan berniaga itu salah satu sunnah Rasulullah..salahkan kita menyambung sunnah Rasulullah..tujuan sbnrnya utk minum nutrisi ni.bukan nak jadi downline ke upline ke..tp utk apa kawan2..utk kesihatan...tp yg sukanye dengan nutrisi ni..Alhamd..dapat tolong ramai org..dpt memupuk rasa berani utk menghadapi org dgn pelbagai gaya,pelbgai rupa, plbagai fsyen..pelbagai perangai..mmg sronok..kita dpt bg diorang ilmu ttg kshtan..malah dpt bantu sama2 meningkatkan ekonomi org miskin..sbb tu la kami tak paksa utk ikut cara kami..kami perlukan org yg serius..dan berminat shj..Alhamdulillah..dpt jugk tmbh pendapatan mereka..dari xder $$...ada $$..mmg diorang seronok..sykr2 pd ALLAH..lps tuh diorang akan cakap2 lagi pd org yg nakkan kesihatan..dpt jugak bantu diorang lagi..kiranya kalu semua rakyat malaysia sedunia serius dan berminat..mmg sama2 sihat..dan akhirnya semua dpt $$..Alhamdulillah...kalau tak tau nak cakap..KAMI AKAN BANTU..sama2 bekerja..:).walauapapun nutrisi/produk yg kita minum..yg penting kita mesti serius..dan berazam..apa tujuan kita nak sbnrnya..kalau kita nak sihat..Alhamdulillah..teruskan berusaha..sbb ALLAH amat mnyukai hambanya berusaha..tak kan ada ketentuan ALLAH kalu kita tak berusaha...kalu rasa nak simpan penyakit dlm badan..noproblem..teruskan jugak..ingat darimana kita dtg..ALLAH hidupkan kita dalam "

- Modal2 jenis ni laaaagi. Ni trol bahdol samdol tiang gol jemapol kramdol manaa pulak niii....

Ahmad Javanese said...

paling tak tahan bila orang2 yg mcm ni kena brainwash yg dia orang ni sebenarnya dok 'tolong orang'... 'ajar orang benda sihat'... dan sebagainya. kalau betul ko nak ajar, ko either jadik cikgu/lecturer atau ajar orang secara ikhlas tak mintak duittt.... karamdol pol trol bahdol tolll

Razali said...
This comment has been removed by the author.
Rose said...

Ha, En. Razali yang ditunggu2. Mana jawapan2 untuk soalan2 lalu? Saya nak komen kat blog En. Razali pasal Cordyceps tak sampai hati lak, sebab sepi je blog tu. So why not jawap kat blog Aidid yang sangat happening nie.

rafly said...

Tuan Razali,
Hentikanlah menipu bangsa sendiri, I dah tgk blog U menipu dgn 7 hari baik kencing manis bagai....berdosa tu....sudahlah kerja macam biasa atau cari niaga yg lebih telus...skim cepat sembuh/kaya ni jauhilah .....penipuan tuan tu akan memakan diri sendiri...
nasihat dari sedara seagama Islam...

Razali said...
This comment has been removed by the author.
azwan said...

Yeap, unlikely due to excessive Vitamin A.

Just go through official Herbalife website. One of the reason researcher could not state clearly what actually cause the hepatotoxicity is because they don't know what are the active compounds. They found a dead end.

If you read carefully the labels, you can see Herbalife does not state/reveal any active ingredient, which maybe their IP.

For example, for Herbalife THERMOJETICS, a deitary supplement, 1 tablet contained 250mg calcium + 800mg Guarana.

Guarana has been used for centuries by the Amozon Indians because of its natural benefits in enhancing energy. For God sake, its Amazon Indians!!

What can we conclude here?...nothing because we don't know what Guarana really is. What we know Guarana is herbs. And herbs, just like other traditional medicine, has no clinical proof for its claims.

Herbs, without proper research, contained high steriods, which can cause liver toxicity. In my experience, hundreds of my patients were admitted for complication of high dose traditional medicine, which contained high steroids too. One of the well known complication is liver toxicity.

TQ

lalacici said...

@azwan, i believe u r from pharma business so maybe you know better bout this stuff..ingredient formula-1 herbalife:

soy protein isolate, fructose, cocoa powder, soy lecithin, soy oil, fructooligosaccharides, guar gum, calcium citrate, oat fiber, cellulose, milk protein, corn barn, silicon dioxide, dextrose, biscuit flavor, carrageenan, xanthan gum, vanilla, sa;t, rapeseed oil, magnesium oxide, ascorbic acid, honey powder, citrus pectin, aspartame, dl-alpha tocopherol acetate, ferrous fumarate, niacinamide, parsley powder, papaya powder, zinc oxide, copper gluconate, vitamin A palmitate, pantothenic acid, vitamin D, antioxidant mix, pyridoxine hydrochloride, cyanocobalamin, riboflavin, thiamin, manganese carbonate, folic acid, potassium iodide,sodium selenite, biotin..

wow..lengthy..btw, jangan tanya camne aku tahu, anggap jela tu sebahagian sejarah hitam..hehehe..

azwan said...

Mangkuk Razali,
Ego..tu la bai. nak tunggu kena cakap baik2. Hahahahah bingai.

Ko lembab sgt la Zali oi. Pegi tukar cepat. Ni bukan soal "jika ada", sah2 terang2 ada. mangkuk hayun dah 40 tak sedar2 diri. Style menipu pesakit ni buat ko makan diri, rezki ko suap anak ko pun..ko pikir2 la sendiri!

Anonymous said...

Rose..don't get your hopes up too high babe.

He prefers monologue , he says what he wanna say and leaves it at that. Don't expect any interactive dialogue with him. Even if he reacts, it will only be selective and by the looks of it, he's only interested in Aidid's response to his comments.

(He has already chucked azwan's 2 questions in the bin).

Anonymous said...

Didn't see Razali's response to you Rose. So i gotta retract my earlier comment.

OMG! This is ground breaking.

azwan said...

lalacici,

Cantek tai merah nko. Aku suka, kalau aku buat business deal mesti pakai tai merah gak. Anyway, before aku jawap soalan ko...baik ko consider nih dari makcik Wiki:

"Two clinical studies have been completed on different formulations of Herbalife's Formula 1 protein shake product. The results of the studies, both of which were funded by Herbalife, largely fail to support the claims made by Herbalife advocates.[24][25]{} The study of Treyzon et al compared a protein supplement (Performance Protein Powder, Herbalife Intl., Los Angeles) with a similar tasting carbohydrate placebo. The two treatments showed no significant differences in their effects on the primary outcome of body weight. Effects on body mass index, waist circumference or fat free mass were also not significantly different. Subjects on the high protein powder lost significantly more fat mass, 1.01 kg, P=0.05. As this was a secondary analysis these findings should be interpreted with caution and regarded as exploratory until confirmed in independent studies. The Lee study used a similar design but a differently named protein powder (ShapeWorks Formula 3, Herbalife). Lee et al found no significant difference in the effect of this protein powder on fat mass compared with placebo. Effects on other body weight and composition outcomes also did not differ significantly between the Herbalife protein powder and placebo. In a subgroup analysis, among subjects with dietary compliance ≥ 70%, the high-protein treatment was more effective than the control treatment in reducing body fat. As this was a secondary analysis these findings should be interpreted with caution and regarded as exploratory until confirmed in independent studies. Generally, these studies do not provide convincing evidence that Herbalife protein powder produces more weight loss or body fat loss than a placebo."

Dalam ape keadaan skalipun bro, Formula 1 just a dietary supplement, rich of protein, carbohydrate, vitamins, etc. They just remain in class "makanan" kat NPCB, means can be registered in 6 months, efficacy is NOT important, more important is safety. Konsep dia sama macam jus Monavie lalacici oi..campur aduk segala macam ko..nothing new. Ko minum gerenti kenyang, dah penuh karbon, protein etc.

Pihak Herbalife try to push formula 1 to next level by conducting clinical research, with a hope they can place formula 1 at hospital and pharmacy. But they fail! end of story.

For me, Herbalife is just all about Branding Branding Branding. They are damn good in branding!

azwan said...

You know guys,

Terbukti secara klinikal is really2 superb value-add for any health related products. Just like "Colgate..terbukti secara klinikal". Unlike Colgate, its not easy to accomplish it because of capacity and capability factor. Thats why si Razali Kordi pun cuba nak claim, but he and most of the MLMers does not know what it takes. Stupid and unwilling to learn.

TQ

Rose said...

Salam,
Razali, baguslah kalau dapat tangkap apa yg nak disampaikan. Harap jangan manis di mulut je.

Azwan, rasanya Lalacici hanya list out ingredients dalam f1 tu, untuk kita sama2 tgk Ada tak potential causes for hepatotoxicity. Sekali imbas, cam ok semuanya, tapi kena check satu2, kadang2 ada bahan aktif kalau taken alone ok tapi bila diambil dengan bahan aktif lain jadi teruk pulak,

Setakat ni mmg x tau nak cakap apa kandungan yg mungkin boleh rosakkan hati, mmg perlu kajian untuk pasti.

Tapi (dah ulang byk kali ni) yg pasti mmg Ada link herbalife dgn penyakit hati.

lalacici said...

haha..tq..yup..tie merah ni pakai time presentation je..gmbar ni time tunggu turn present projek..huhu..
btw, dah agak dah camtu sebenarnya..in simple language, formula-1 ni just substitute kepada nasi lemak, or nasi goreng or whatever for breakfast la kan..advantage? easy to consume, so jimat masa orang2 yang bangun lambat..other than that, nutritional valuenya sama je, plus unknown side effect..and a very expensive one..nasi lemak rm1, 20 hari rm20..formula-1 rm140 for 20 days..thanks 4 the info..^-^

lalacici said...

@rose..
yup..sebab lecturer sy pun ade cakap hari tu, benda yang bagus as single compund, bila campur aduk boleh jadi tak bagus (or less efective)..
dia bagi contoh theanine dalam teh, kalau makan sekali ngan protein, efek dia kurang..so dia recomend minum teh O, bukan teh susu sebab susu tu ade protein..(tapi dia mengaku gak kadang2 tak tahan tengok teh tarik..huhu)

azwan said...

Rose,

Ya ya i agree with you. Aku dah tgk label formula 1 kat website Herbalife, from the list unlikely can cause hepatotoxicity. Very general info, which we could not conclude.

Macam nak tuduh org liwat, bukan senang2 dey, kena pastikan sperma suspek mmg confirm kat jubor tu.

Yang research Aidid post tu is very general, don't know which product is the culprit. Perhaps you can help me so that we can see a stronger case.

TQ

Razali said...
This comment has been removed by the author.
azwan said...

Ape ke bongok ko ni...

Mahkamah? HahahahaHAHAHAHahaha..lucu.

Dalam kes ni siapa yg claim? Ko ke kitorang kat sini? Ko dah claim terang2 kat web, kitorang kat sini suspicious. ko buktikan la.

Aku as medical professional dah 22 years, pharma business dah 11 years, benda ni aku tau jelas2 dah mmg salah. tu yg aku minta evidence ko mengelak elak, tak paham2.

Ko bagi aku evidence yg benda tu BENAR, meh aku counter balik. anytime aku boleh counter dey, sumer ni finger tips aku. aku bukan nak cakap besar sgt dgn ko dey, tapi mmg ko nampak sgt bengap. cube jadi straight forward sket, takdela nampak bodoh sgt. Skang sape yg cermin diri sendiri?

Unknown said...

"7 hari terbukti BERKESAN adalah benar, saya cabar anda buktikan itu salah"

Saya cabar anda buktikan dulu "7 hari berkesan", adalah betul2 benar dan memang sebenar2nya benar.

Unknown said...

Kalau dulu MasWin is the best joker in town, now u r the best joker in kampung.....

azwan said...

I don't get la this guy...
Sooooo stupid as if like I am speaking to monkey. Meh aku buat thing simpler dgn ko.

1) BASED ON STAGES BELOW, KO TUNJUKKAN KAT MANA LEVEL RESEARCH CORDYCEPS KO TU..
2) LEPAS KO TUNJUKKAN AKU AKAN TOLONG BAGITAU SAMA PRODUK KO "BENAR" ATAU TAK..

Stage 1: Basic research. Profesor2 kerja dekat lab, study basic physiology dan pathology camne targeted cell berfungsi. Aim samada nak prevent atau treat disease. cabaran utama nak identify which specific cells,protein,receptor yg berfungsi dalam sesuatu penyakit. not talking about cikai lab, mesti at least cGMP punya fasiliti.
Stage 2: Drug Discovery and proof of concept. Guna bioinformatics dan hydroput screening, they design a chemical compound dan biologics untuk sesuai dgn targeted cell/protein/receptor dalam stage 1 tadi. Bioinformation technology juga akan allow drug untuk diuji pada tahap keberkesanan tahap paling cipan. jadi dapat proof of concept.
Stage 3: Pre-clinical stage. ini nak pastikan drug tu at least selamat utk diuji pada peringkat seterusnya. kat sinila kita nak dapatkan nilai basic PK/PD utk drug. kat sini gak, toxicology study (teratogenicity,mutagnicity, blablabla..etc), animal study juga dibuat pada 3 jenis haiwan yg berbeza saiznya, biasa rodent(kecil), anjing(medium), kuda(besar).
Stage 4: Clinical trial phase I. Small number of healthy volunteers, dalam 20-30 orang. dalam phase ni, lebih kepada nak safety. closely monitored, even 1 serious side effect, dorang akan close study. stage ni jugak nak test basic PK/PD dalam manusia.
Stage 5: Clinical trial phase II. Dalam 100-250 org pesakit, nak evalauate safety dan efficacy. ni jugak nak compare further side effect based on phase I clinical trial. Ni kira proof of concept utk clinical trial.
Stage 6: Clinical trial phase III. larger group of patient dalam 1000-3000 orang, worldwide multiple site clinical trial. test utk tengok efficacy, safety dan monitor side effects. ni untuk established indication of treatment.
Stage 7: Registration and pharmacovigilence. ni semua nak compile necessary data untuk registration kat mana2 negara pun. safety come first. the benefit of drug must outweigh the risk and side effects!
Stage 8: Phase IV clinical trial. untuk tgk long term side effect and look for other indications of drugs.

Aaaaa.. cepat2. Evidence pun susah nak bagi. Ni kira aku dah tolong ko separuh. banyak lemak ko ni. Hahah!

joegrimjow said...

hoho
finally

nanti nak buat entry counter

hehe

Iylia said...

good job bro.

ade 1day tu saya saje2la pegi timbang berat badan kat booth herbalife. saje nk tengok diorg cakap pe pasal berat badan. pung pang2x diorang dok cite mcm2.saye sajela nak tanye 'Macam mana nak increase metabolisme rate?"

"Adik makan je herbalife ni. konpem metabolisme rate tinggi"

wtf!!!!!

Aslina said...

jom2 senam berat2... sesuai untuk student university dan penganggur berat berlebihan sahaja. lebih2 lagi yang jenis banyak masa lapang.

3x sehari. tiap2 hari. dalam masa 3 bulan.

2 jam - 2 jam setengah setiap satu sesi.

1- 6.15 pagi - 8.15 pagi (xtvt 100x starjump, 100x squad jump, side roll, lari-lari lompat-lompat, shuffle pun bleh, nak main yang dancing mat pun bleh, pegi gym pun bleh)

2- 12.30tgahari - 3 petang (naik-turun tangga 10-11 tingkat dalam bangunan asrama/umah bertangga)

3- 5 petang - 7 malam (jogging kat trek lumba lari 3 round, lari pecut pegi-balik 50m, starjump, bosan, main tuju kasut. best woo...)

confirm lepas korang buat aktiviti tu semua letih gila sampai tak larat nak makan nasik, tapi nak makan buah-buah ngan minum air jeee...

air bleh minum; teh suam ngan halia/ air suam kosong, makanan... takde pantang. makan nasik 3x sehari pun takde hal. itu pun kalo terdaya lagi la. kalo tak terdaya, makan je pisang. instant energy. :D

malam2 sebelum tido, habiskan 1.5L air kosong. confirm pagi2 tu bangun korang akan berak dengan senang hati tanpe ade rase sembelit.

aku berani jamin berat korang turun gile2 kalo buat aktiviti camni semua. percaya lah. nak naik balik ke berat badan asal tu... memang payah. amik masa 8-9 tahun nak gain weight macam sebelum korang start wat work-out camni.

seriously. takyah makan herbalife, jus mate-5, etc.

Aidid Mu'addib said...

Tips...
Kpd yg ada kepentingan wang-ringgit tu,
this blog can make u lose money,
Jadi dah uja sebelum ni, jgn diuja lagi pengarangnya...
You're gonna lose more and more.
But, if u insist, I don't have a problem,
Byk info lain tak masuk dalam artikel ni...
And I also can make u really.... pemes.

Verification word: dumbass

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Aslina, bootcamp giler punya regime memang kompom turun tu, takyah perabih duit beli slimming products. Kalu nak turun satu part jer caner lak? Part yg lelain tu no problemo/perfectly toned. Eksesais cemaner pon memang tak turun punyalah part tu unless she goes under the knife.

osip said...

to joegrimjow, kalo betul ko nak buat counter entry tu, memang lg femes blog ko lepas ni..seriously..in different way..

Unknown said...

tengok marketing plan aje pun dah nampak segi tiga ajaib @ piramid...haha..

cek chun said...

joe.
teringin juga nak tengok your counter attack.
dah 2-3x nampak you datang sini cerita pasal herbalife indirectly.

Anonymous said...

Asal tak counter kat sini ah, jauh2kat blog sendiri watper. Berani kerana benar, bak kater sesetengah MLMers. Ni sepesen cam Fendy44445555666 jer.

hyelbaine said...

"7 hari terbukti BERKESAN adalah benar, saya cabar anda buktikan itu salah"

Wah, Razali nie macam buat2 lupa plaks. Have you forgotten that I have accepted your cabaran? And what did you do, you just spun your way out of it. Remember?

So now kau cabar again? Ok, aku accept your cabaran with the same set of conditions amacam, ada berani? Do you want me to restate the conditions for the cabaran again ker? Aku tak kisah sebab aku tau kau nie suka buat2 lupa and tak faham soalan.

So yes, AKU ACCEPT CABARAN kau. Ada berani sebab aku memang berani you useless c***

Anonymous said...

hyelbaine bro,

Previously two MLMers (was it 2?) didn't fulfil their part of the bargain. Am pretty sure this one would go down the same route.

We can deduce that diorang ni gempak jer lebih/talk rubbish or in Singapore singlish "talk cock only" (any Singaporean can attest if the phrase is appropriately used in this context, or otherwise).

joegrimjow said...

post entry lain dlu malam ni =)

saya memang peniaga herbalife, 3 tahun dah consume, 2 bulan stengah dah buat bisnes part time dan baru masuk bulan ke4 buat fulltime

some cows eat shit - ayat ni memang buat saya marah sebab saya bagi mak saya minum Herbalife ni, tengah tunggu kemarahan reda baru bleh start tulis entry, nanti bercampo emosional, jadi gaduh2 plak

azwan said...

Better get your facts ready boy..

Rose said...

En. Razali,
Untuk berlaku adil terhadap statement 7 hari boleh berkesan tu, dan untuk kami buktikan statement anda kurang tepat, anda perlulah berikan dulu bukti2 statement anda benar. Kalau tak, macam mana nak berbincang kalau fakta tak ada? Kesian kat Azwan dah start discussion tu, bila anda nak sambung?

Ulangi, jangan manis mulut aje dan cakap putar sana sini. Senang, terus tampilkan bukti anda. Mana tahu ada perkara baru yang boleh dikongsi.

Joegrimjow, counter kat sini, we all want to learn. Seronok
diskusi ilmiah nie....

Latifah said...

okay, aku pengguna herbalife dulu. rasa dia sedap... sampai minum 3 4 kali sehari dan pastinya cepat habis.
luckily, aku beli dengan harga yang murah dari biasa sebab yang jual kepada aku tak ambil untung pun.
dalam 2 bulan memang ada effect, sebab aku aktifkan diri hari2 bersenam.
dan selepas setahun tinggalkan, herbalife ni, aku ada niat nak minum balik, terus tak jadi bila baca artikel ni. huhu...
errr lupa lak, waktu aku dalam diet herbalife dulu, aku bantai je makan apa aku suka time lunch tu. cuma sarapan dan makan malam je aku jaga sikit. hohoho...
tapi apa yang penting ialah bersenam... kalau makan menatang2 tu tapi tak bersenam tak ke mana juga la... hahaha

ach van diel said...

Joegrimjow ni ada komen pasal ACmang kat blog dia. Setuju dengan Aidid, AC wat scam. Tapi apa ke bingai dia tak nampak Herbalife tu pun sedara-mara ACmang jugak.

The different between Herbalife and ACmang is ACman made in Gombak and Herbalife made in US.

Mu meme Amerika!!!!

mknace unlimited said...

:) :) :)
waahh.. dah jadi menarik ni..
counter kat sini aje la.. leh kita nengok bukti dan fakta dari kedua pihak..
terbaeekkk!!!!

osip said...

kalau dia counter kat sini, dia x bleh nak post chart, gambar, journal suma..dia post kat blog tu aku expect lagi gempak la tu..

Unknown said...

*getting ready with samosa, putu mayam and teh tarik to watch the show.

Razali said...
This comment has been removed by the author.
hyelbaine said...

@ Laila,

This c*** is the fourth after Roslan, MsSawan and HBSP. Semua ckp berdegar2 bila bab cancer tapi sorang2 bile aku accept their offer terus senyap. Yang si Roslan lagi best, suruh pi office dia pun aku tak kisah tapi xder gaks. HBSP aku kasi chance sebab dia mintak nyawa via email.

Razali and to the other useless MLM'er c***s lurking here, don't you make nonsense claim about cancer. It has affected a huge part of my life and you think I didn't try everything I could to cure my own mom? Korang nie memang semua perangai mcm syaitan sial. Main2 kan perasaan org yg kene cancer.

Aku harap korang nie semua masuk neraka jahanam straight through mcm pakai semak-tag kerana sanggup membohong pasal penyakit cancer yg korang tak paham or tak pernah lalui semata-mata nak juak cendawan sial or jus keparat.

Kan aku dah marah! Bongok nyer MLM.

Ps: sorry to Aidid and the rest but cancer mmg topic sensitive for me..

cek chun said...

n keropok lekor tu uculer.
demm, habih ruin my diet

Rose said...

Razali,

Tips..apa yang anda suggest tu macam tak beretika. Takkan nak test benda ni kat orang yang dah berpenyakit tu.

Bila kita baca statement 7 hari dah berkesan (tak kira sembuh, berkesan tu camna you uji?), dan cakap Ada bukti, maknanya, mesti dah pernah Ada kes yg pesakit terasa keberkesanan (again, how do you test and prove this) dan difailkan untuk produk you. Ye la, kalau dah "berkesan", tak kan tak dijadikan contoh untuk promosi barang. But jangan la bagi bukti statement2 cakap kosong
je, kena la ada scientific basis, you kan orang biotech.

Tak ambil subject research ethics ke..

hyelbaine said...

Razali, aku accept offer kau tapi buat apa nak lindung sebalik email. Ckp kat sini jer, kalau betul kan untung dpt marketing free2?

How do you plan to show proof your product works after 7 days? I'm assuming you're going to pay for the MRI, CT and x-rays? Ker ko expect nak buat biopsy again after 7 days? Or are you going to determine based on cancer marker tests? Kau fahamkan apa yg aku ckp nie sebab kau kan lagi expert dari pakar onkologi yg belajar bertahun2 kan?

Kalau mcm dlm proposal aku they're going through chemo+radio, mcm mana kau nak proof that it was your product and NOT the treatment. Nak suruh they all stop ker? U that fucking rich bastard?

So, pray tell which of the above you're gonna pick, jgn ngelat and just answer u fucktard

Amirul said...

sedih tol aku tgk orang melayu zaman sekarang ni...dok mengutuk sana, dok mencarut sini..kan sudah dapat dosa di situ..orang kita nak berjaya, tolong la depa..ni tak, gi me'MAMPOS'kan dia lagi ada..biar la gelang ke, shake ke hapa ke..tu punca rezeki diorng, soal halal haram, itu urusan dia dgn Allah..gua tau ko pandai bro, budak medic la katakn..tp cam kami ni, yang xkeje bagus2 cm ko,tu je la tmpt kami mencari rezeki..malu la wei..camni la senang citer, aku nak tanya la..bapa ramai org melayu yang di senarai org yang terkaya di Malaysia?? bape kerat je bep..yang len sume bukan melayu..even di herbalife pun, majoriti millionaire team members bukan juga dikuasai oleh orang melayu..sekian dari saya, yang baik datang dari Allah dan yang buruk datang dari saya sendiri..Assalamualaikum

joegrimjow said...

baru jumpa 6 point
hoho
tunggu lah ye.

ni entry pemanas dipanggil, mak cik ni dah makan herbalife 28 tahun dah dan dia dah 52 tahun

xde pulak dia mati sebab chemical ke apa
hehe

http://joegrimjow.blogspot.com/2011/02/gempar-akibat-28-tahun-makan-herbalife.html

kerazee.hisham said...

'mak cik ni dah makan herbalife 28 tahun dah dan dia dah 52 tahun"

dan samdol ni pun bute2 percaye ckp makcik omputeh yg ntahsapesapentah ni. kan omputeh herbalife ni sayang btol dan amik berat btol ngan bangsa melayu ni..

alahai melayu....

Rose said...

Joe,
Just for your info, ramai gak perokok hidup lama and x kena cancer. Tu dah tuah dia, dia tak de oncogene, gene yang boleh di switch on by external factors (like rokok) untuk sebabkan kanser (one of many reasons). Tapi for the general public, still pada kotak rokok tu ada warning merokok boleh sebabkan cancer. The same can be applied here.

Razali Md Yusof said...

Video testimoni pengguna dah ditunjukkan disana. Anda fikir itu testimoni palsu? Ada diantara video tersebut dirakam didalam wad hospital. Anda fikir itu palsu?

Saya memerangi semua bisnes haram dan skim piramid. Adakah anda nampak tentang itu. Anda harus mengenali bisness MLM sebenar sebelum boleh menghukumnya sebagai halal atau haram.

Anda menafikan kebenaran bisness MLM tulin tanpa fakta dan bukti yang kukuh, semuanya samar dan boleh dipertikaikan, sedang anda berpegang teguh dengan itu.

Ingatlah bahawa setiap pandangan dan tafsiran bukan bersifat mutlak dan ianya sentiasa terdedah pada salah dan betul. Belajarlah memahami setiap perkara seperti sepatutnya. Berlaku adil pada semua dan anda akan dihormati kawan dan lawan.

kerazee.hisham said...

tambah lg..

dan makcik omputeh umo 52 yg samdol ni percaye sngt - pun penjajap herbalife jgk. Sound familiar?

melayu ohhh melayu...

Rose said...

Amirul,
Rasanya ni perbincangan ilmiah. Colourful language aside. Kenapa nak fokus kat bahasa yang mencarut (tu luahan rasa je), focus pada isinya.

Memang tak salah cari makan. Kalau nak cari yang tak halal pun memang itu hal masing2. Aidid n the gang nak bagi sebanyak infomasi pada readers dia. Bila dah Ada facts dari both sides, pandai2 la korang fikir.

hyelbaine said...

Amirul, kau tak tahu hujung pangkal tlg shut up. Nampak sangat kau tak baca dari awal the reason why I curse when it comes to cancer. Please Go Fly Uncle Charlies Kyte yourself k?

Joe, citer sini lar. Kau nak tumpang sekaki readers kat sini singgah blog kau? How pathetic. Nanti Mata Hati ckp kau tipu counter pulak.

Razali, apasal senyap. Jawab lar bingai!

Rage Mode ON

kerazee.hisham said...
This comment has been removed by the author.
Razali said...
This comment has been removed by the author.
Alan said...

biasa la kerazee.hisham,

kan ke sifat PAKCIK KORDI tu kebudak2an..

kihkihkih!!!

kerazee.hisham said...

Ni lg sorang pakcik kordi@razali

Keberkesanan produk die bersandarkan testimoni pengguna semata-mata yg mana pengguna tu ntahsapesapentah die sendiri pun x kenal. Amik pic/video berlatarkan wad spital,terus2 mangkuk ni percaye bahawa cendawan pakcik kordi tu btol berkesan(menyembuhkan?)

Sound familiar?

Melayu ohhh melayu...

hyelbaine said...

Razali, komen cukup berhemah dan panjang tapi seperti biasa just spin. I asked you such simple question kau pusing lagi.

Sampai biler lar bang? Please lah. Just answer my simple question. HOW do you intend to prove your product works after 7 days. Aku dah siap kasi option dah kat atas. Just pick any or all of them.

Susah ker?

Hell`s Angel said...

razali spin lagi... macam biasa

kerazee.hisham said...
This comment has been removed by the author.
kerazee.hisham said...

@hyelbaine

ko xyah tunggu derr.xde si kordi ni nak buktikan. diepun rujuk testimoni dr pengguna yg ntahsapesapentah-berlatarkan wad spital dan itulah buktinya keBERKESANan cendawan cordy ni. Bkn PENYEMBUHAN tau kwn2.

Lg 1, dah tu je maklumat cendawan hikmat yg upline die bg.telan je la bulat2..

melayu MLM ohhh melayu MLM...

joegrimjow said...

mestilah nak suruh pembaca singgah kat blog. kekeke

rose, cakap dengan saya ke?

kamikaze, haha, try google nama susan peterson. dia bussiness women of the year (tahun 2005). dapat title tu sebab pengedar herbalife je. pelik kan diiktiraf dengan title camtu sebab hanya jadi pengedar bahan chemical ni kan?

yang boleh bahayakan buah pinggang lagi tu

ish2

pelik kan?

h2d Shoppe said...

hairan2..kalau betul la herbalife ni punca disebabkan ramai yang mninggal..kenapa tak tutup je company herbalife..kena masih ada lagi sehingga skrang..??? yg peliknye kenapa berkembang sampai 73 buah negara ?? kenapa berjuta2 rakyat dunia sihat dengan herbalife..?? apapun disini.kita KEMBALI pada ALLAH..hidup dan mati ALLAH tentukan..semua tuh ada ikhtiar kita..mana2 produk pun kita guna..dipanggil ALLAH mati jugak akhirnya...so why kite perlu kutuk sana kutuk sini..sana salah..sini betul..kenapa perlu ada HASAD DENGKI dalam hal2 mcm ni..?? kalu tak kita guna produk herbalife.??? ada kah yg kita makan hari2 tu HALAL ? sanggup ke kita kaji sampai akarnya...??? bersih ke kita makan2 hari2 kedai MAMAK..kedai MELAYU ?? nak kaji satu2 jawabnya...tak makan la kita erkkk!!...poser pun kene makan jugak...kurma yg kita makan..bersih ke..darimana asal kilangnyee..sapa pembuatnyee..melainkan kita dah tau HARAMnya seperi ARAK, ANJING dan BABI..fuhh!! berpeluh nak carinye erkk!!..cubala kita ubah fikiran..cuba jadi INSAN terbaik utk diri kita..utk BERBAKTI pada ALLAH..tp tahiah kepada AIDID sebab berjaya mengkaji sampai ke akar..memang hebat..memang hebat..PAKAR PAKAR:D nanti AIDID kaji pulak ye..bagaimana SOS CILI dihasilkan yeee...nak tau jugak..

ach van diel said...

Joe and Razali,

Testimony? Dude, seriously?
I claim myself as a Jedi. My midi-chlorian above 20 000. Do you believe me?

Do you want to see my video that I wield a lightsaber?

Anonymous said...

Perghhh trolls galore!

Ayat2 semer familiar ngan troll2 yg lepas. MLM companies share training/coaching syllabus/notes ker aper.

Hell`s Angel said...

wahahaha ramai dah panas bontot....

ach van diesel... i agree with you...

I`m the real BEN 10. Want to see my video transforming into DiamondHead or Wildmutt or Fourarms?

sme1013jb said...

Lost my father two years ago due to liver cirrhosis (not because of Herbalife or any other supplements). A disease I'm very familiar with.

osip said...

cetek betul pemikiran orang2 camni..get off your box la bro..memang la kita kena kaji dari pucuk sampai ke akar umbi..sedangkan ade syubahah sikit pun dah kena tinggalkan..

kenape ade lagi orang ckp camtu, bkan da byk kali ulang ke?

Rose said...

Joe (yeah, I'm talking to you). Again, doesn't mean anything abt the Susan thingy. You know why? Obama won the Nobel Peace Prize, and he didn't do anything remotely peaceful. Oh, the irony... One thing for sure, money talks.

joegrimjow said...

esok jangan lupa baca tau kat blog, ada bAAAANYAK testimoni nak tampal. tak caye takpelah. hehe

esok pukul 9 malam. lagi panjang dari entry ni kot. hoho

jumpa esok
=)

Hell`s Angel said...

Testimoni?

I`m Man in Black and i work as a representative between man kind and aliens

joegrimjow said...

entah la rose, may be yes may be no. but i choose to believe

study uk eh? kat mane? i dulu sheffield =)

azwan said...

joegrimjow,
muda2 dah bangang. baru nak belajar hidup budak? blaja jauh2 last2 jadi bodoh masuk MLM. testimonial does not work here badigol. ko ni embarrassing, cakap beria2. zero point.

h2d Shoppe,
takyah cover dgn ayat2 mulia ko tu. tu typical MLMers dey. ko nak bersuara kat sini, cakap pasal facts. other than that, ko same level macam budak hingus joe.

Razali,
ko dari 1st post sampai skang camtu gak. spin2. ko leh spin ayat2 terbukti berkesan tu je la. teruskan..sape bace org gelakkan je. cakap pasal facts terdiam. biotechnology konon. baik senyap suda la.

Razali said...
This comment has been removed by the author.
efa said...

Joe joe.
Pathetic kan.
Promote itu ini berdegar2.
Hati ngan buah pinggang pun x boleh beza. ape barang bro.

azwan said...

"Saya bekalkan produk dan anda boleh pilih kaedah terbaik untuk ujian tersebut. Mesti adil dan bertauliah. Kos ujian dibayai oleh anda sendiri.

Pastikan sesiapa yang ingin menyertai adalah yang mengalami masalah yang saya nyatakan disana dan disahkan oleh doktor."

Apa ni?? Clinial Kordi Trial?
HhahahahahHAHAHAHHAHAhahahahaah!!
Dahla zali, makin banyak ko type nampak sgt la bebal nye. dah2..

joegrimjow said...

azwan, tunggu esok malam pukul 9. dah siap dah, cuma nak cari gambar pulak skrg

i take bangang as a compliment =)

joegrimjow said...

Hati ngan buah pinggang pun x boleh beza. ape barang bro

tak paham, bleh jelas kan?

osip said...

liver=hati

kidney=buah pinggang

ayomaa

azwan said...

Budak hingusan, org gi luar negara makin lateral pemikiran. ko ni memalukan. Aku takde selera tgk testi, ko nak cakap dgn aku...facts sahaja ok. jgn jatuhkan level ko mcm zali kordi.

Think positive...think positive...yahooo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Positive sial!!!!!!!

Ko ingat budak mentah mcm ko unique case scenario ke? loser la dey, ayat2 seminar ko. peh..ko, H.Bee.SP, Sofea talk same level.

LittleLady said...

my fren ada ajak i pegi dgr taklimat herbalife few times b4. dulu kami belajar d ipta yg sama but now dia smbung buat master pulak. mgkin akibat desakan keewangan dia join herbalife ni disebabkan ayat2 power upline dia. too bad.

dorang ni jahat sgt.. target student.. student ni tahu2 lah kan.. ckp pasal pendapatan 5,6 angka ni mulalah mata berpinau.. malas nak kerja dari bawah, terus je nak jadi jutawan. aduhai... so sad.. especially meleis student.

cth mcm si joe ni. siap buat fulltime jual bendalah ni.. ni mesti kes malas nk start dr bawah, kira nak kaya terus ye dik..? taknak cari experience kerja dari bawah. terus nak jd bos.

for me.. oleh sebab herbalife ni mahal.. my fren as a student, takde pendapatan kecuali dr duit pinjamannya. dgn duit pinjaman tu dia beli herbalife ni then duit makan pun kurang la.. so dia memang TERPAKSA tidak makan demi product ni. hasilnya? dia mmg kurus akibat tak mampu makan nasi. duit pun habis gak nak byr seminar...

Amirul said...

sokong dengan pendapat h2d Shoppe..
rose: gua x fokus kat bahasa mencarut semata2 je, gua sendiri mencarut, gua ngaku..btw facts yang diberi mana korang dapat? bukankah itu semua telah diedit atau telah diputar belitkan oleh pihak2 tertentu..nape aku xdgr berita herbalife yang ko kata macam 'shit' ni x kluar kat berita2 utama cam tv3 ke, utusan ke, harakah ke malah siap ada banner lagi di highway promote herbalife kat Malaysia ni..
hyelbaine: gua xleh shut up sbab rakan2 seagama gua iaitu agama Islam mencemuh sesama sendiri, dok mghina2 org..sabar la wei..pastu ko yakin ke herbalife ni yang boleh bagi cancer? cancer apa tu?? breast cancer?? xpernah plak aku dgr beb

joegrimjow said...

azwan, ok2. nanti akan bagi fact esok. dont worry

terlupa sebab jual Herbalife kat mak cik mak cik kampung pakai testimoni je, fact dieorang tak suka =)

cek chun said...

adehh.. komen aku tak keluar kaa

joe, kat sini testimoni tak laku la dear.
kena cari facts to counter attack aidid secara ilmiah.

amirul, sapa yang edit facts tu. apa bukti kata facts tu di edit. kasi point la

joegrimjow said...

little lady - terguris hati saya :(

azwan said...

Amirul Samdul,
Jgn lurus sgt bai. be critical and lateral. Berita utama, tv3, harakah tu mass media. mane filter2 bai. ko nak jual tahi kambing perisa coklat ko leh bagitau kat tv3. apebenda nye bai..? bengkok la sket baru leh hidup. mangkuk, aku tak sabar tunggu "fact" ko, biar aku tgk fact atau fake.

Takdo sapolah cakap leh bagi cancer. ade very informative discussion up there. read boy...read!! otak kat lutut? budak, ko ingat cakap lembut2 dgn budak2 MLM ni leh jalan ke?

osip said...

@amirul, gelang acmizal yang penipu tu pun tak keluar gak kat tv, kat paper, pastu siap ada iklan kat highway gak..tapi terang2 menipu..

so point ko tu tak valid langsung nak dijadikan hujah..

lagi satu, journal2/paper2 yang aidid tunjuk tu, datang dari sumber yang valid..bukan calang2 paper boleh ditunjuk kat sumber tu..kenapa aku tau? sebab sebelum aku kerja ni aku researcher, so aku tau mana sumber yg valid mana yang tak..dan lepas aku cek sumber2 tu, memang obviously valid..

nasihat aku, gi baca entri pasal mlm ni awal2..ade member aku die skolah tak abis gak, tapi dia senang je faham dan terima..kalo ko tak faham gak, aku tak boleh nak kata apa la..

Anonymous said...

Dlm banyak2 troll lam satu comment thread (for the first time eva), takder sorang pon yg leh bring something new to da table. Semua sepesen jer dari Skorok A, Ads4fucks, Herbalife etc...karekter, argument, cara komen semua lebih kurang sama. Predictable gitu aper yg diorang nak cakap.

Kalu nak drill gak diorang ni, don't expect anything more & be prepared to go around the circle. Unless nak feed diorang neh for fun.

MsSawan gak best, walaupon satu mould & ader ceciri yg sama, at least dianyer komen tu aderlah dari angle2 lain & ada jugak basis nyer walaupon tak baper nak concrete..

LittleLady said...

joegrimjow said...terlupa sebab jual Herbalife kat mak cik mak cik kampung pakai testimoni je, fact dieorang tak suka =)

ni la yg paling aku benci... my father kat kampung bought that useless electromagnetic mach from al jabbar sebab dia percayakan testimoni dari org yg dia igt senasib dgn dia (diabetes n high blood pressure).. teknik yg paling mudah nak mengaut duit org kampung ye dik?

azwan said...

Osip,

HahahahhahahahahHAHAHAhahaha!!

Aku setuju dgn ko. dorang ni baru nak kenal dunia ape. Pubmed pun taktau. medical ethics taktau. Basic biochem taktau. Tula terkejor sgt RM nye. Blaja jauh2 tapi pemalas nak pikir. Asal positive positive positive positive positive......Ntah hapa2 la.

Anonymous said...

joegrimjow said...

terlupa sebab jual Herbalife kat mak cik mak cik kampung pakai testimoni je, fact dieorang tak suka =)

---------------------------------

Betul gak ek joe, pastu diorang ni senang telan bulat2 jer apa ko cakap & terus leh close deal kan? kan? Masyukkkk beb!

joegrimjow said...

takdelah kak, orang ni berlainan. ada yang suka testimoni dan ada yang suka fact. so memang kena bagi 2 2

erk, akak tuduh saya menipu ke?

azwan said...

Grad Sheffield Engineering..

Cakap pasal "fact" herbalife. Hmm...zero chance la budak hingusan ni. harap dari seminar, upline, website, google. rosak, rosak....

Knowledge and Experience = Zero

Elok ko panggil je Herbalife Scientific Advisory Board tu. Hampehh tol.

joegrimjow said...

yang ni CEO terbaru Herbalife, ada masa bacalah ye

http://www.herbalifebios.com/michael-o-johnson

bateri dah nak abes, kite jumpe esok =)

joegrimjow said...

azwan, dah tulis dulu pasal fact panjang lebar. ada masa bacalah ye

http://joegrimjow.blogspot.com/2011/02/tips-untuk-perniagaan-perangkaian.html

ok, out dulu

salam

god knows best

Aidid Mu'addib said...

How in the world could I edit PubMed reports?
Search PubMed with "herbalife" - u'll get 19 reports. I put up... what... 5? Search "herbalife lawsuit"... knock yourself out. It's quite pathetic to see small kids backing-up syarikat alkafirun lintah-darat. They can't even grasp the real motive of my blog. Woi kid, I'm not trying to save u from your stupidity. Nothing can be done there, I think. I'm doing this for people out there who can understand the bigger issue. Really pathetic... go home.
Dan pulak, sapa jugak bahalol lembu yg cuba ketengahkan isu testimoni tu? Berapa kali nak cakap, testimoni itu kelentongan dan takde tempat dlm kajian saintifik - buang dlm tong sampah apa2 testimoni yg ntah datang dari mana tu. Scientific studies use statistics not testimony hearsay. Jgn jadi lembu, berapa kali nak cakap. Be a thinking human.

Ms Odah said...

Amirul, banner yg ada kat highway tu, herbalife bayor kat advertising company la.. mau cecah 1mil cost nak naikkan 1 billboard kat highway. ikut kawasan highway & tempoh pengiklanan. message yg aku nak bagitau--->>> ada billboard kat highway tak bererti produk tu bagus. itu bererti company tu ada duit memancut2 macam ayor tak tau lagi mana nak disalurkan duit tu.

p/s: aku selalu gak nampak iklan BIKA kat highway PLUS menghala ke utara. kalo camtu, BIKA tu boleh dipercayai utk mengenyangkan perut anak2 lah ye. tak yah makan nasik lagik. jimat kos barang dapur beb. BIKA tu sebungkus tak sampai pun RM5.

ok, yg lain. teruskan fakta & hujah korang yg mabeles tu. aku nyampuk kejap je.

Suara Hati Ini.... said...
This comment has been removed by the author.
cek chun said...

wehh.bika tu peberet aku dulu tuh.. hahaha

sekarnag pun sebungkus baru $1.60

tak sangka mampu letak billboard kat highway.

Rose said...

 Amirul,

Fakta2 saya guna search engine web of science, bila kita guna keywords, like herbalife, akan keluar semua papers (terbitan ilmiah) yang ada keywords herbalife. Aidid pakai satu lagi search engine, PubMed. Benda ni public, tapi nak access papers, kena bawah institut yang melanggan journal2 tersebut, tak pun boleh beli. Jadi tu tak di belit sebab BUKAN dari website tertentu (website pro atau anti produk tu). Kadangkala kalau pakai google, kita dapat website yang pro/anti produk, yang tu memang kadangkala dah di putar belitkan untuk sesuaikan dengan tema dia, jadi tengoklah sumber.

Saya sebenarnya tak pernah cakap natural products(herba, fungi, etc) tak elok, sebab banyak ubat datang dari natural products (herba, etc). Malahan bidang saya pun natural 
products dan drug discovery. Cuma marketing spins tentang keberkesanan sesuatu produk sangatlah tidak beretika dan harga melampau. Juga, safety issues of some products agak meragukan.

Contoh herbalife yang ada kaitan dengan penyakit hati. Betul, tak semua orang kena, tapi disebabkan dah Ada beberapa kes di beberapa negara, kita perlu berhati2. Apa kata, masa jual produk tu cakap, ada gak kes orang kena penyakit hati kalau ambil herbalife ni lama2, tapi terpulanglah pada saudara nak beli atau tak. Kan lebih telus, sebab kalau nak ambil ubat2 doctor pun, kita patut tau side effects nya(ubat2 doktor mesti ada senarainya sebab dah lalui banyak trials before dapat dijualkan ke orang ramai).

azwan said...

Suara Hati,
Budak2 jgn terlibat dalam perang. dok rumah diam2 yek. pi jage mak ko tu.

Woi hingus Joe,
http://joegrimjow.blogspot.com/2011/02/tips-untuk-perniagaan-perangkaian.html
ape benda ade kat situ? ko ni menyedihkan la. ntah pape la. dah, ko ni aku dah conclude macam level sofea. "fact" ko tu buat org sigh, anytime sape2 yg biase ikut blog ni leh senang2 je taji one by one. ape da, baik ko buat engineering la bai.

Suara Hati Ini.... said...
This comment has been removed by the author.
LittleLady said...

azwan,
dia taknak wat engineering. dia nak jadi boss...

sementara itu graduate bangsa lain sibuk cari pengalaman kerja tak kira bermula dari bawah.. few years from now, kau lihatlah di mana mereka2 itu joe. kau pulak wasting your time buat benda tak berfaedah ni...

cek chun said...

budak-budak boleh cakap.
cakap la
budak-budak sekarang mana mau dengaq cakap dah

haa..
cakap
cakapp

azwan said...

Suara Hati, jangan potong stim la sayang oi. ya ya ya...bahasa melambangkan bangsat.

Hahahahaha tu la..tak sabar2. budak macam ni elok dilempang jek. penat blaja jauh2, otak kena basuh dgn MLM. Ada hati nak ckp pasal facts. Hah aku rase tuan punye blog pun malu nak layan.

Amirul said...

azwan: bahasa mgambarkan sifat anda, terima kasih di ats panggilan tersebut..gua xsempurna, gua sedang belajar selok belok dalam mnghadapi alam yang smakin dipenuhi anasir2 jahat ini..gua ada byk facts yang boleh melawan hujah2 anda itu, tetapi disebabkan anda berperangai sebegitu tidak perlulah saya nyatakn disini..Jika kita rujuk hadis ke-4 dari Hadis40: Imam An Nawawi, selepas 120 hari kejadian manusia (dalam kandungan ibu) malaikat telah menulis 3 perkara:
1. Rezeki
2. Ajal maut (dimana dan bila)
3. Kehidupan kita samada bahagia atau sebaliknya.

Bagi saya kehidupan ini Allah telah tentukan, tetapi manusia tidak tahuapa yang akan terjadi pada dirinya. Indahnya kejadian munusia kehidupannya dipenuhi dengan proses pembelajaran sama ada formal atau tidak formal, degan demikian mereka mengenal baik, buruk, salah betul sepanjang kehidupannya.

Manusia juga dikurnia akal dan naluri oleh Allah, yang menjadi alat kepada manusia untuk bergerak atau berkarya sepanjang kehidupannya. kebijaksaaan akal akan mengawal naluri melalui pembelajaran yang mereka terima.Ilmu yang mereka terima atau perolehi akan membentuk kepercayaan pada diri masing2.

osip: tu gua baru ckp kat Malaysia, nak gua ckp kat luar negara pula? bukan ko je researcher, gua pon researcher juga and gua tau tu semua telah diedit semata2..wahai kaum2 melayu sekalian, takdir dan nasib adlh kuasa tuhan. namun kita punya kuasa utk mengubah
dgn keizinan tuhan. tuhan akan mengubah ke arah yang baik apabila kita memilih untuk kebaikan. baik dan buruk adlh pilihan kita.
malah, keadaan sekarang pun adlh pilihan sendiri.
menurut Syeikh Abdul Qadir Jailani, hidup jgn berserah pada takdir
semata-mata kerana orang yang berserah pada takdir sepanjang hidupnya
akan bertempat di neraka.
ini bermaksud hidup sgt berkait dgn dugaan dan cabaran namun
kita akan menyelesaikannya dgn persepsi sendiri, positif atau negatif..sekian

azwan said...

Fuh..
Kirenye kalau aku bantah ko ni konfem2 aku salah? Sebab ko dah letak Hadis?

Dey, ko otak dah mereng, dah taktau nak cakap ape..ko nak spin2 mende lagi. Rose dah bagi jawapan yg paling padat dan bagus utk ko. Ko dah silap tak payah spin2 dey, straight to the point. Apa ini punya org, cari modal lain.

Hell`s Angel said...

Joe, Razali and other trollers,

Do u know why i`m behaving like a school kid? You guys always talk about testimony. Apa dia testimoni tu? Adakah survey testimoni tu dijalankan oleh neutral party atau pun company? Kalau company of course dia nak tunjuk yang baik rather than buruk. Who can believe testimony? People always get paid to do a testimony. Video? Come on.. even i can make a video showing i've been hit by a damn ferrari modena F50 or bugatti veyron. Pakai sony vegas je pun dah boleh buat kat rumah... So harap u guys understood what i`m trying to say here

Fahmi said...

osip: tu gua baru ckp kat Malaysia, nak gua ckp kat luar negara pula? bukan ko je researcher, gua pon researcher juga and gua tau tu semua telah diedit semata2.

-----------------

Haha. Hahaha. Banyak sgt tgk the arrival la ni. Hahahah

Hell`s Angel said...

http://joegrimjow.blogspot.com/2011/02/tips-untuk-perniagaan-perangkaian.html


Facts masih lemah... terlampau lemah

Hell`s Angel said...

osip: tu gua baru ckp kat Malaysia, nak gua ckp kat luar negara pula? bukan ko je researcher, gua pon researcher juga and gua tau tu semua telah diedit semata2.
_____________________________________
@amirul mana datang pubmed tu bleh edit? orang2 lain kat sini pun ada access pubmed...

Islam ni agama yang adil. Nabi tak suruh umat dia buat bisnes menganiaya orang macam MLM

Betulla fahmi, mamat ni terlampau banyak baca/tengok conspiracy theory...

Conspiracy theory tu bukan tak wujud tapi agak2 la....

Fahmi said...

Geram pulak aku bace komen amirul.

Mcm mane ko tau repot2 tu kene edit? Cube cerite sikit. Ko kan researcher. Camne? Nak tau ni? Sape yg edit? Buat ape die edit? Sume repot ke die edit? Ke pilih2 yg herbalife je die edit?

Haha

Macha, mamat2 kat sini banyak yg tahu mcm mane nak review paper yg strong ngan tidak. Jangan ingat pandai sgt la nak kondem2 tanpe fact. Ni bukan borak ngan kawan2 ko. Cam ni la. Ko nak argue ngan beberape org yg byk ilmu n pengalaman kat sini, ko try susun facts ko mcm ko nak argue ngan lecturer ko. Seriously, kalau ko bukak pikiran ko, x payah nak cube defend sape2, analyse ape yg diorg ckp, diorg tahu n ada ilmu dgn ape yg diorg ckp.

Aku rase ramai yg jual produk2 kesihatan ntah ape2 kat luar tu bukannye dari medical line pun. Cube tgk si engineer mane ntah tadi. Mengalahkan die belajar basic medicine je cakap kencang bukan main. Mat, ko argue ngan org2 dr medical line la bro. Profesional la sket. Harap je engineer. Mentaliti ntah ape2. Argue ngan knowledge la.

My opinion, yg aku benci dgn menatang ni sume is the claim. Stupid claims. Rozali tu lagi buat gua menyirap. Terbukti berkesan tujuh hari konon. Pastu test kene tanggung sendiri. Ko sengal eh pakcik? Kalau betul ko yakin dgn produk, ko x takut la nak bayar sumer test. Muke tue, cakap macam budak2. Tipu kuat sangat. Kan senang kalau claim produk makanan tambahan, untuk general well being. Xde sape nak marah. Xde ilmu, x tahu law, carik duit je lebih. Nasib baik la site ko tu x cukup strong untuk direport.

Bikin marah je la malam2.

azwan said...

Esok ko keje Fahmi, tak tido ko nanti kena HPT..esok kena amik Tab Nifedipine 10mg stat..Hhahahah!!

Dorang ni lawak la bro, aku harap anak2 aku tak macam dorang.

osip said...

aduh, jgn buat malu engineer weh..sampai ke saudi tkene tempias ni..

Hell`s Angel said...

Macam tok bomoh plak aku tengok diorang ni.. bomoh hujan kita pun takde camtuh abih kuat mintak teh ais dengan buat flyers

Fahmi said...

Azwan: x tido lagi, tengok arsenal buat lawak lwn birmingham. Haha. Ape barang nifedipine, iv gtn la. Heheh

Guys, aku bukan nak kutuk mane2 profession. Pharmacist sendiri banyak buat keje mcm ni, cume diorg xkan argue la kat tempat2 mcm ni sbb diorg tau yg diorg buat tu salah n tak ethical. My sincerest apology to other engineers. My statement ditujukan khas kepada engineer sorg tu je tadi. He is not acting like what he is trained todo. U get my points right guys? Sory osip.

osip said...

@fahmi: no worries, aku tak blame ko, aku ckap kat engineer sorg tu gak..jgn buat malu engineer..

Aslina said...

fuiyyoo... ramai komen...

zzzz...

err... kalo nak kecikkan 1 part je?

bukak je la youtube cari... penah je ikut. same je berkesan. haha...

youtube. bayar bil internet je.

Rose said...

Hahaha, Aslina..I like!

H2DSelling said...

dah la..hairan.knp masih ada tak puas hati dengan produk ni.?? knp nak condemm sgt produk ni..?? rsnya ada lagi produk lebih teruk dari produk ni..tp tak der pulak nak condemm..hairan!!cuba tunding jari pd diri sendiri..betul ke apa korang cakap..mencarut sana sini.mulut kene jaga..kalau rasa xpuas hati bukan mcm ni caranya..byk lagi cara..

dah la bro2 kakak2 adik2..kenapa org melayu mmg suka mcm ni..?? tak boleh tengok org senang..ada je yg nak kena tembak ?? tp kita tak tengok pd org bukan melayu..diorang rilex n suka hati bila tengok org melayu bergaduh..yg seronok n ketawa terbahak org bukan melayu..dia je maju ...knpa kite tak nak kejar mereka..Alhamdulillah sekurang2nya dalam MLM ni ada juga org melayu yg tinggi..mereka juga berusaha..bukan terus jadi kaya..tp bermula dari bawah jugak..

http://ilmudanulamak.blogspot.com/2008/06/mlm-yang-halal-dan-yang-haram.html

hairan..apa2 perkara pun..dari sekecil2 hingga sbesarnya..yg nak bergaduh ORANG MELAYU..

ISLAM melarang kita sesama islam bergaduh dan tak bertegur sapa kan..

sepatut cara AIDID memberi maklumat bukan dengan ayat2 yang buruk dan mencarut..tp menjurus kepada PENDAPAT ? satu lagi gunakan la BAHASA MALAYSIA kita dengan baik yee..tak perlu nak dirojak-rojakkan...

ok..salam muhibbah ...

Anonymous said...

Of course, where else other than pakcik Youtube & Gugel, da ultimate sources of info, macam2 boleh cari. Info lam blog ni & testimonials produk ajaib pon ada. The only issue is how one processes/analyses the info with existing knowledge/experience &
shares the findings effectively.

Btw,the question posted earlier was just a joke. Tapi kalu betullah ko pernah jumpa/ikut & mengecikkan specifically part yg sebenarnya aku maksudkan tu, more power to you beb!Haha. (wa kompom kenot imagine howlah)

Muhamad Zaki Mustafa said...

Beberapa fakta nampaknya terlepas pandang dek H2DSelling. Kami di SNTM bukan sahaja mengondemn herbalife. Juga produk2 atau servis2 yang berasaskan MLM. Kenapa nak hairan sedangkan saudara/saudari juga penyumbang kepada perdebatan/beza pandang ini? Kami tegar menyokong Blog ini kerana ia berasaskan fakta dan susunatur perkataan yang mampu dicerna mudah benak kami. bangsa itu akan MELAYU kerana tidak boleh dijentik dengan kupasan ilmiah?

Verification code for this message : shmuck

Anonymous said...

H2DSelling said...
dah la..hairan.knp masih ada tak puas hati dengan produk ni.?? knp nak condemm sgt produk ni..?? rsnya ada lagi produk lebih teruk dari produk ni..tp tak der pulak nak condemm..hairan!!cuba tunding jari pd diri sendiri..betul ke apa korang cakap..mencarut sana sini.mulut kene jaga..kalau rasa xpuas hati bukan mcm ni caranya..byk lagi cara..

------------------------------

Jadi H2D ngaku yang produk ni teruk?

&

Cer citer cara lain.

Muhamad Zaki Mustafa said...

Rumusan kenapa kami di SNTM menolak sebarang jenis MLM dan menyokong sepenuhnya usaha pengarang blog ini.

Kami langsung tidak terbuai dengan kejayaan yang sudah 'dikilangkan'.
Kami memahami konsep MLM yakni waima apa jua barang/servis atau tawaran perniagaan yang memerlukan kami mencari prospek,downline atau apa jua yang sama maksud dengannya.

Kami memahami konsep downline, pairing atau apa jua maksud yang seangkatan dengannya.

Kami tahu walau tak kira bagus mana tawaran anda yang mempromosi produk2 itu, kami lebih memahami bahawa penduduk bumi Malaysia ini adalah dari pelbagai agama, bangsa dan budaya yang tidak sampai pun 30 juta orang ini ada yang tidak terdidik dengan ilmu pengetahuan asas tentang fitrah perniagaan.

Kami tahu ada segolongan penduduk bumi Malaysia ini menguasai 3M, Membaca, menulis dan mengira. Tetapi konsep MEMAHAMI tidak dapat dikuasai sepenuhnya kerana tidak termasuk didalam konsep sistem pendidikan negara itu.

Kami terima beza pendapat. Cuma jangan pegang kukuh kepada apa yang anda promosikan kerana sesuatu yang bathil pasti akan tenggelam kerana kuasa kebenaran.

Kami memahami anda cari makan. Cuma jangan sebarkan kebodohan anda kepada mereka yang lebih dungu dengan cara menjual agama, membandingkan bangsa tanpa ada tanda aras halal-haram mahupun pegangan dunia mahupun akhirat.

Renungkan wahai MLMers.

Verification code for this message: stamma

Anonymous said...

Zaki,

Thanks, gud points.

Part yang ni:

Kami tahu ada segolongan penduduk bumi Malaysia ini menguasai 3M, Membaca, menulis dan mengira. Tetapi konsep MEMAHAMI tidak dapat dikuasai sepenuhnya kerana tidak termasuk didalam konsep sistem pendidikan negara itu.

-----------------------------

Kalu tempat2 lain yg maju,dari usia muda dah kena ajar problem solving, situational assessments, challenge status quo, innovation, creativity etc ..so they are able to take the right/best course of actions and outside the box of existing processes/systems.

Of course takleh guarantee if they'd make wise choices/decisions cos there other factors especially like morality, psychology (state of mind at da time of decision making) & faith etc that'd come to light.

Muhamad Zaki Mustafa said...

Laila said..
Zaki,
Thanks, gud points.

Sharing is caring. ;-)
...............................

MLMers tergolong dalam kolompok mereka yang menghentam/menyokong tanpa melihat fakta. Kesan dan akibat kita boleh jangka.

Mempersoal/mempertikai masalah sosial/ekonomi hatta apa jua berkaitan Malaysia ini tanpa menggunapakai formula mudah adalah satu bentuk penafian tanpa sedari.

Melayu itu, melayu ini adalah sebenarnya penyumbang kepada kecenderungan mentaliti memperlekeh. Walhal sifirnya terpampang dihadapan.

Kita mencela mentaliti dan kecenderungan sebegitu kerana ianya adalah duri dalam daging dalam jatidiri bangsa.

Melayu takkan hilang didunia bukan kerana bahasa atau budaya. Melayu takkan hilang kerana darahnya.

Melayu Sri Lanka dah tiada yang guna bahasa melayu.
Melayu di Afrika masih Melayu walau tak guna bahasa Melayu.


Verification code for this message: stred

hyelbaine said...
This comment has been removed by the author.
hyelbaine said...

This one is for Razali, you may skip to the next comment if you wish

Saya bekalkan produk dan anda boleh pilih kaedah terbaik untuk ujian tersebut. Mesti adil dan bertauliah. Kos ujian dibayai oleh anda sendiri.

You're kidding me right? What is the point then? The patients undergoing chemo+radio are the one's to lose if that is your pathetic condition. Not only you're using real human beings as your lab rat, you're risking people's life just so that you can sell your worthless product. These people are sons and mothers you know, they are REAL people. Not some person half-way accross the world but people, real people living in Malaysia. One happens to be my staff and the other my relative. What is wrong with you Razali? Do you have any idea what you're talking about?

The fact that you have NOT answered simple questions boggles the human mind. I asked you a simple question, HOW will you determine that your product works after 7 days? I gave you options in terms of ultrasound MRI, CT, x-ray, biopsy and cancer marker, just pick any or all of them. Maybe you have a problem with choosing because these are clinical procedures that would give empirical evidence, not a video testimonial from some gwai loh half way accross the world. I think everyone here understands what I've been asking you since yesterday, you're the only yang buat2 tak faham.

hyelbaine said...

Continued...

Pastikan sesiapa yang ingin menyertai adalah yang mengalami masalah yang saya nyatakan disana dan disahkan oleh doktor.

Patient A is a 31 year old male of Malay descendant is diagnosed with Nasopharyngeal carcinoma (WHO grade 3) with no history of epistaxis, no ear and throat symptoms. Nasoendoscopy done noted bilateral Nasopharyngeal mass, involving bilateral Fossa of Rossenmuller and roof of the nasphranyx. All cranial nerves are intact. The echopattern is uniform with no focal abnormality. Test was done and confirmed at Sunway Medical Center and also HUSM. Do you want me to supply the name of the oncologist too?

Second patient aku kasi chance ckp dlm layman pulak

Patient B is a 67 year old female of Malay descendant is diagnosed with Glioblastoma multiforme. Growth is shown to have originated from the frontal lobe affecting memory and at times motor skills. The latter is normally the effect of swelling around the growth that inhibits the flow of blood around the brain. Open craniotomy with surgical resection is not an option as the differentitiation between the cancer and other brain cells cannot be properly determined. Currently undergoing radiotherapy as age is taken into consideration when proposing chemotherapy. Diagnosis confirmed by HUKM.

So the 2 above patients good enough for you? You can find my terms and condition here http://aididmuaddib.blogspot.com/2011/01/mlm-in-malaysia-aint-that-pathetic.html?showComment=1296021179291#c1160089540432797834 but don't bother to accept if you have yet to answer the most basic of questions. HOW will you show that you product works after 7 days.

Until you answer that question (aku kasi chance lar yang lepas2 kau senang2 buat2 lupa) that you have no standing here and I suggest you save me and also the rest of the readers their time and effort to read your worthless comments.

@ Amirul, kau memang sengal tak reti baca. Itu lah, aku dah ckp mula2 lagi jangan menyampuk kalau masuk topic tak tentu pasal. Where did I say herbalife causes cancer? Did you even read? Please, kalau tak nak baca earlier posts and comments pun, at least baca this comment thread from the beginning. Please?

azwan said...

Herbalife is all about branding branding & branding..nothing more than that. Herbalife, monavie = same standard. Those who has the wisdom will realize this.

Let me put my most sincere statement:
You guys..Razali kordi, Joe, Amirul, H2DSelling are just too naive. Too stupid to put your points. Underestimating our expertise and opinion is just your biggest mistake. Monkey will always be a piglet, it will never learn. You guys live in our own neverland, and right here we don't really care about your presence. Its just an indirect education to other viewers, thats all. In this blog, all of you are considered a guinea pig.

saye hensem said...

salam

aku bace comments from mlm's trolls kat sini pon mampu tersenyum je. nak gelak kuat2 actually tapi ade dalam opis neh. kantoi dengan bos bace blog kalau gelak kuat2.kehkeh

anyway, mr razali, u want to sell a product and the consumers question the effectiveness of the product. so, why the consumer need to conduct research/wasting money/wasting time to prove that your product is not effective. you should be the one to conduct all the research/invest money on the research to prove your product is effective to gain consumers' trust. dalam bab2 meniaga ni aku pon total noob gak. tp takde la noob sangat sampai nak suruh consumer prove product aku tak effective.

lagi satu, ingat senang ke nak edit journal2 dalam database/library/e-library/website yg dah diiktiraf dan diguna pakai oleh professional2 sekalian alam kat muke bumi neh..adoi laaa.
nak gelak je tapi kene tahan gelak neh.karang mampus kene marah ngan bos.

verication word: saye hensem tapi tak noob

saye hensem said...

typo di situ *verification word

Anonymous said...

Proverbial cowboat LOL. Oh-sem one.

Sian AM et al, everytime ada new troll kena repeat. Sometimes i wonder if they ever get it. Sudahlah derang ni tak baca previous entries lam blog ni, entry baru ni pon tak bacer walaupon dah spoonfeed ngan facts yg blatantly debunked the myths of these MLM products/biz.

Derang datang sini dah siap ngan their own pre-fixed notion/belief, fused permanently in their brains, no other arguments matter. Memang dah hitam, but yg hitam nilah yg jadi da biggest threat yg leh hitamkan da whites and the greys (who r unbeknownst of & out of MLM dark reality's touch and gugel/a'leaksphere).

Verification word: Career-suicidal-mode-hell-yeah-laila

Muhamad Zaki Mustafa said...

English by definition or interpretation. Agreed with bro aidid. It's easy just to stick with English rather than to translate it to Malays. Too melancholic at the end.

Verification code for this message: dezing

Unknown said...

Terhibur aku pagi ni, punyalah banyak joker kat sini .... ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ah ah ah ah

Unknown said...

To H2D Selling cuba baca kat sini pulak,

http://aididmuaddib.blogspot.com/2010/10/kenyataan-mufti-besar-arab-saudi.html

hyelbaine said...

@ Boy,

Takder maknanya. Comment thread for this post pun these people tak baca and main assume tangkap muat, you expect them to read older posts and the comments in that discussion?

Melayu memang malas and I'm not proud of it.

Unknown said...

hyelbaine,
Sebab tu lah aku suruh dia baca, jangan pakai serkap jarang je, jangan jadi joker forever.
Apa maksud u " Melayu memang malas and I'm not proud of it" Jangan kutuk bangsa sendiri bro, lainlah kalau u bukan Melayu.

Muhamad Zaki Mustafa said...

To both boy & hyelbaine, both of you please consider.

'Melayu memang malas and I'm not proud of it" Jangan kutuk bangsa sendiri bro, lainlah kalau u bukan Melayu.'

Individual mentality do not representing any races. So do other races have no rights to condemn other races.

Verification code for this message:hoiderha

amdnjb said...

herbalife is exactly same like ciggarate who's lucky can come out alive!!
today's breakfast with milk + oat + nestum + milo ..combined all together become healtyfood...

Unknown said...

nih ar susahnya org islam yg amek ajaran mane yg menguntungkan die dan menolak yg boleh merugikan dier..sepatutnyer Islam perlu diamalkan sepenuhnya..nih dah menipu bagai last2 bg nasihat dlm islam..aiyyoooo..dah terang lg bersuluh..islam menyuruh kita menjauhi benda2 yg boleh memudaratkan kita..nak safe makan buah selepas basuh..barulah sihat

Pai said...

mmg ramai org2 yg otak nampak cm berisi tapi jadi dungu bila nampak cara buat duit dgn cara mudah. contohnye mcm si dungu joe. joe, aku boleh kutuk ko sbb aku engineer jugak.kita setaraf kan? ko grad oversea? aku grad oversea gak, tapi aku x main la gi shefield yg ade beribu riban melayu tu. asik bergaul dgn kaum sendirik tu yg pemikiran tak terbukak tu. insap la joe. jgn malukan profession kita. aku paham perasaan ko, mmg pendapatan engineer ni x berpatutan dgn penat lelah kita time belajar dulu, tapi jgn la buat keje mencarik duit secara haram cm ni.

ibnubattuta said...

"......Verily never will Allah change the condition of a people until they change it themselves (with their own souls). But when (once) Allah willeth a people's punishment, there can be no turning it back, nor will they find, besides Him, any to protect." (13:11)

Word verification : Malay malas? hehehe. ( sendiri mau ingat )

ibnubattuta said...

to Muhammad Zaki Mustafa

Hek eleh. Apa sangat yg ade pada bangsa bro. bukannya mereka kutuk agama. dah memang jelas melayu ni malas. kalau x, takkanlah heboh kat media. Aku x marah kalau org kutuk melayu malas. tapi aku cukup marah kalau org kata org islam ni malas. setakat bangsa ni tak kemana bro. Aku pun boleh cakap india ni malas ( india malaysia bro) jangan compare india yg jauh nun. Boleh jugak kata, cina ni malas. tapi sape nak percaya yg cina ni malas? ko? aku Aidid? buat lawak boleh la

Razali said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Aku rasa aku paham maksud hyelbaine bro. Dia bukan anti atau benci Melayu. Bak kata satu pepatah tu the opposite of hate is love (entah dari mana aku dapat muahaha). Generallylah, dia rasa Melayu ni ada potensi, tapi sebab sikap , terlalu kena spoonfeed etc etc resultnya apa2 benda pon nak kena spoonfeed malas gitu, tak nak challenge diri sendiri , tak nak reach da extra mile & strive for excellence bukan takat bagus but excellence. Byk contoh2, tak yah gi jauh kat tempat kerja pon leh tengok , da difference in performance between races. Jauh beza. Secara generallah.

Am i generalising things too much? Your mileage may vary.

Betul tak hyelbaine bro interpretation saya ni..kalu salah tolong tunjukkan. :)


ps. Aku melayu walaupon byk rojak & suka makan rojak.

ibnubattuta said...

Lupa pulak nak tambah. Orang melayu ni, satu je yang mereka rajin. Buat MLM. hahaha. Lawak betul la bangsa aku ni. aku sokong hyelbaine. Malu sesangat dengan bangsa aku nih. Hanya dua tiga kerat je yang aku bangga

Muhamad Zaki Mustafa said...

Blogger ibnubattuta said...
to Muhammad Zaki Mustafa

Hek eleh. Apa sangat yg ade pada bangsa bro. bukannya mereka kutuk agama. dah memang jelas melayu ni malas. kalau x, takkanlah heboh kat media. Aku x marah kalau org kutuk melayu malas. tapi aku cukup marah kalau org kata org islam ni malas. setakat bangsa ni tak kemana bro. Aku pun boleh cakap india ni malas ( india malaysia bro) jangan compare india yg jauh nun. Boleh jugak kata, cina ni malas. tapi sape nak percaya yg cina ni malas? ko? aku Aidid? buat lawak boleh la

.................................

Klau comment ni bro aidid xdelete, aku akan jawab dengan senang hati.

Nak amik wudhuk dulu.

Verification code for this message:deceuchu

ibnubattuta said...

Yang aku bangga dengan bangsa melayu

1) Berjaya mengalahkan Portugis, Belanda dan Jepun daripada menjajah tanah Melayu tanpa menumpahkan darah walau setitik pun. ( Sebab org melayu ni pegi hantar santau, polong, hantu raya, pontianak, langsuir, hantu tinggi, dan segala jenis orang bunian sampai semua penjajah tu x berani jejak kaki kat tanah melayu. Kecut perut diaorang bila malam2 pontianak datang hisap darah, lepas makan muntah darah kena santau, dan macam2 lagi lah)


Amacam? terer tak bangsa melayu ? Tak percaya? Hantuk kepala kat pokok kelapa atau kalau rasa cerdik sikit, pergi tanya PERKASA.

Muhamad Zaki Mustafa said...

Adeh. Mulanya nak la jawab ibnubattuta nih. Tapi bila fikir balik, macam layan plak minoriti yang keliru. Bila akal jadi hakim, lahir kelompok yang kelabu.

Word verification for this message: inxxqsh

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 772   Newer› Newest»