And so it is...

Sunday, February 27, 2011

Herbalife - And Some Cows Eat Shit.



Orang Melayu, oh orang Melayu. Yang Mr. Current Affairs ada sorang-dua, tapi yang lain sekor-sekor macam lembu yang ada gelang kat idung, dan boleh ditarik ke mana sahaja... masuk gaung pun bole jugak ya dol? Yeah baby... groovy! Not.

Ada ramai mala'un yang pertikaikan apa yang aku buat kat blog ni, sure. Especially yang dah berdesing butthurt, dan yang dah sampai berasap bontot kena belasah secara langsung dan secara tak langsung oleh yours truly. Manusia sejagat, dan orang Melayu khasnya, memang jenis manusia sepaling degil. Memang degil tak keruan - in the sense degil yang tak leh di tegur langsung, dan masing-masing perasan yang ilmu di dada mengalahkan professor, tapi keje cikgu, technician atau mat rempit aje pun. IQ tahap cipan tapi perasan dapat Nobel Prize in Economics. Lepas tu, seperti besa, cari reason nak marahkan messenger (aku le tu) yang bawak berita terkini yang mengesahkan bahawa IQnya sebenarnya hanyalah 74. Antara modus operandi si butthurt yang aku dah biasa sungguh, attack bahasa aku (eleeh... u know?), dan kemudiannya sekaligus terus jatuh hukum aku akan masuk neraka, do not pass go do not collect 200. No possible heaven whatsoever... tapi yang jatuh hukum tu pulak rupanya orang yang buat MLM dan bagi anak-bini makan duit rezeki daripada bzns shubahah MLM alkafirun. Wadefak? Outstanding logic from Forrest Gump. 

Lagi satu, sesetengah tu akan atttack secara lembut dan non-confrontational... contohnya, "bro, dah banyak ko bongkar kelemahan orang Melayu ni, bagilah cadangan bagaimana nak meningkatkan taraf ekonomi orang Melayu. Tak kan nak jadi pengkritik aje?". Apa... korang ingat aku ada Nobel Prize in Economics ke bang? Adakah aku ni profesor ekonomi yang tersohor di UKM, USM, UPM atau UM ke apa? Ada yang tak perasan bahawa fakta dan info tentang sesuatu isu itu dalam blog ni hampir semua korang boleh verified tentang kesahihannya, kalau korang rajin buat double-checking. Apa maknanya tu? Maknanya, aku ambik fakta dan info tu daripada pakar-pakar ekonomi dan Nobel Prize winners yang real punya... sebab aku bukannya hebat sangat pun beb. Aku masih belum dapat Nobel Prize apa-apa pun lagik (not even Nobel Prize in blog-writing), and very likely will never amount to anything in the end. Tahap Gil Grissom aje (agaknya la,dan lagi pun Gil Grissom tu fiction), bukan pulak tahap Stephen Hawking. Tak payah la expect aku jadi saviour of Malaykind kat blog neh. Dan aku cadangkan sapa-sapa yang berkenaan tu, buat aje la blog lain untuk diskus pasal topik bagaimana nak meningkatkan taraf ekonomi orang Melayu. Ramai yang perasan terer bersepah kat tenet neh. Knock yourself out, man. But, as we all know, itu dakyah si Forrest "Butthurt" Gump nak kasi attack Aidid "Gil" Mu'addib aje. Besa la. You all can see it a mile out, as it comes bringing in it's ugly face. Oh orang Melayu.

Macam ni beb. Aku tak tahu semua benda dalam dunia ni. Kalau aku tahu, takde aku nak tulis blog keparat ni deerr. Apakejadahnya? I'll probably be sitting my ass down in MIT or Harvard or Oxford, doing experiments of all sorts, discussing the scourge of mankind of some forms or another, dan sesekali lepak dengan Stephen Hawking, layan suara computer-synthesized dia. But as you all realised by now, I am nowhere near Boston or London. I learned things, as anyone else like yourselves, can also learn. Yang aku tahu aku share kat sini, yang aku tak tahu, aku cakap, "ntah, aku tak tahu bang". Orang Melayu ni paling suka melenting bila ada yang mempertikaikan tahap pemikiran dia yang cetek dan yang tak pernah keluar daripada sempadan kat Bukit Kayu Hitam, atas sket. Macam kena lempang aje ghope muke nye kalo kena sanggoh. Kenapa ko nak marah sangat kalau ada orang lain lebih cerdik daripada ko? Do not get mad, get even, man! Kalau ada orang lagi cekap, terer, pandai daripada aku, aku akan respek dia dan aku akan usaha nak jadi sepandai si genius tu, dan bukan la pulak aku nak attack dia sebab aku lagi bodoh daripada dia. Wadehel? 

  

OK... cite pasal Herbalife yang tak herba dan penuh dengan bahan kimia neh. Berlambak orang Melayu sekarang menjajap Herbalife, especially yang terencat akal seperti yang aku describe kat atas tadi dan orang yang sekular dan tak kesahkan sangat ciri-ciri keislaman dalam mencari rezeki. There... cukup kupasannya? Itu soalan yang aku tujukan kepada ramai orang yang bertanya sebelum ini. Yep.. I agree, tak cukup. Let's do it. Groovy baby yeah!

 
Some people are so easy. Tengok iklan macam kat atas terus cair. Messi, Barcelona, Herbalife... must be a great combination huh? Eh! Ada duit billion-billion USD, usahkan Samdol dan Badigol, Barcelona FC pun cair, apa nak dikenang? Meh sini ramai-ramai telan bahan kimia hasil tangan alkafirun mormon Herbalife meh. Dia orang definasikan "herba" sebagai apekejadahnya la agaknya beb? Mana daun kayunya? Dalam bentuk pil? Dalam bentuk tepung berperisa untuk buat shake? Dah tu shake yang rasa macam haram-jadah? Kata sesetengah orang yang dah cuba la. Harap aku nak cuba minum menatang nya, mintak hampon dol. Takde aku bangang nak beli produk MLM yang diimport daripada Salt Lake City/Hunan, sedekah duit aku 7 level ke atas kat ntah sapa-sapa, dan telan bahan kimia buatan kilang rasa haram-jadah. What the...? Run Forrest run!
  
Ada pakar ekonomi barat yang mengatakan bahawa kadar kerugian masyarakat sejagat daripada perniagaan MLM adalah jauh lebih besar daripada kerugian daripada semua skim piramid yang pernah wujud. Pada aku, memang nampak kebenarannya statement tu, sebab kalau korang fikirkan, badigol yang join mana-mana skim piramid adalah mereka-mereka yang betul-betul bahalol dan tak pass matematik, tapi berapa ramai sangat la Forrest Gump kat dalam dunia ni pun. Lebih ramai manusia lagi adalah orang biasa-biasa yang ada pelajaran, dan yang terjoin MLM seperti Herbalife ni pun, kengkadang sebab tak pasti, tak faham atau dihasut dan dipujuk bagai nak rak oleh sedara-mara dan sahabat-handai yang terdekat untuk join. Dan, yang lebih ramai lagi pulak adalah manusia bebal yang penuh dengan tamak haloba, nak kaut keuntungan daripada hasil usaha orang lain kat "base of the pyramid". Memang males... si Meleis neh. Tak lupa pulak, banyak perniagaan MLM itu dah siap ada protection daripada ahli-ahli politik dan dihias mulus dengan pelbagai topeng yang cantik dan gah untuk memberikannya bentuk yang lulus undang-undang keduniaan, sedangkan kelentongan dan penipuan terus-menerus berlaku tanpa henti. Dia orang berfikiran macam Allah tak nampak keje dia orang gitu. Pathetic. 

Apakah yang berlaku di sebalik sistem MLM yang modus operandinya adalah "pyramid-selling" atau "skim piramid berproduk"?
1. Jumlah kerugian adalah sangat besar dengan jutaan manusia terlibat, serta berbillion riggit berpindah tangan daripada jutaan manusia tersebut kepada sejumlah kecil lanun-lanun yang berada di atas rantai piramid.
2. Yang miskin dan yang senang dikelentong akan diperdaya dengan penipuan promosi, "loopholes" undang-undang, dan manipulasi psikologi. Kebanyakan mangsa sekarang adalah daripada negara ketiga (seperti Malaysia), dimana mereka yang "desperate and naive" jadi lauk-pauk syarikat-syarikat MLM daripada Amerika, serta syarikat-syarikat anak peribumi yang dah ikut perangai alkafirun mormon tadi.
3. Kelentongan, rasionalisasi dan cara promosi adalah sama lebih-kurang, kalau korang perasan. Mastermind mengatakan MLM itu dapat meningkatkan taraf ekonomi orang miskin, membebaskan belenggu ekonomi mereka, bermodal yang kecil, membekalkan peluang pekerjaan, dan membantu peserta untuk mencapai kehidupan yang lebih mewah.
4. Seperti mana "abuses" yang pernah berlaku, sejumlah besar dana digunakan oleh syarikat-syarikat MLM untuk mempengaruhi ahli politik di mana-mana negara, sekali gus dapat mengelakkan penggubalan undang-undang yang lebih ketat, serta memberikan gambaran bahawa perniagaan mereka adalah halal. Pengkritik seperti Aidid Mu'addib, dikatakan jenis orang yang "anti-business" dan "loser" dan diugut dengan pelbagai ugutan seperti saman dan lebih lagi dari itu. You better believe it man.
5. Penipuan di dalam perpindahan dana secara besar-besaran daripada masyarakat bawahan (yang rata-rata tidak sedar ianya berlaku di depan mata mereka) untuk mengayakan sejumlah kecil mastermind di puncak piramid MLM diwar-warkan sebagai satu kaedah bzns yang "legitimate" dan dapat memberi peluang kepada orang miskin untuk jadi orang kaya.
  
Eh, ke mana pulak aku melalut neh? Nak cite pasal Herbalife, pegi cite pasal MLM in general pulak. Anyway, kalau nak diskus pasal syarikat omputeh yang ini, memang banyak nak cerita, sebab syarikat dah wujud sejak 80-an lagik. Tak payah la sampai gitu, korang boleh tanya Uncle Google atau Auntie Wiki - berlambak info korang boleh baca. Isu aku hari ni hanya bits and pieces, here and there. Company ni pun jual benda yang itu-itu jugak - produk menguruskan badan yang merapu (dan rasa macam haramjadah), serta produk makan kesihatan yang orang tarak sekolah yang sanggup telan, nothing new there. Entah mana benda herbanya... wallahu'alam. Kiranya, telan aje la produk herba Herbalife, dan percaya aje la bulat-bulat cakap orang Mormon. Aku dah diskus pasal bahaya makanan kesihatan dan kelentongan industri produk kesihatan dalam entry sebelum ini. Kalau nak tahu dan rajin nak mentelaah, sila luangkan masa membaca entry tu semua. Jangan risau, ianya dalam tulisan rumi dan aku sembang pun dalam bahasa Melayu.

Korang tahu pehal skim MLM seperti Herbalife ni memang menjadi-jadi di Amerika? Satunya sebab sistem politik duit yang diamalkan di Congress dan Senate Amerika, itu semua orang tahu. Tapi, pakar ekonomi Amerika yang dah sound berulang-kali pasal bahayanya industri MLM dan amalan "pyramid-selling" pada berbagai pihak dan kepada orang awam macam tak makan aje, pehal pulak? Bukannya pakai ekonomi tu orang sebarangan, tapi kerajaan Amerika bergerak macam siput-babi aje dalam menangani isu ni - why? 

Pada pendapat aku, sistem kapitalis serta free-market (daripada perspektif MLM) itu, yang diamalkan di Amerika itu adalah satu dakyah kerajaan Amerika itu sendiri, sebab walaupun rakyat dia sendiri ramai yang sengsara kena penangan MLM (khasnya golongan seperti mormon dan lain-lain rakyatnya yang dungu), mereka sememangnya mahukan industri MLM tersebut berkembang pesat ke seluruh dunia. Kalau nak export kerja lanun ni, kena la sacrifice rakyat sendiri dulu, baru bendanya jadi credible. Dan mereka ada social security program, jadi kalau yang kena kencing di Amerika tu merempat miskin, mereka boleh mendapatkan bantuan sara-hidup anytime di sana, no problem. Tapi, rakyat Amerika hanya dalam 300 juta, dan ada 6 billion manusia di luar sempadan Amerika boleh jadi "cannon-fodder" atau kata orang Melayu, "kuli-batak", untuk mereka pergunakan sebagai feeder untuk meraih keuntungan atas angin bagai nak rak, kalau mereka dapat menyebarkan industri MLM ni berkembang ke pelusuk dunia. U follow me here? It's just a simple conspiracy in economics, which is not a conspiracy at all. It's just a story of dollars and dimes. Not a conspiracy like in the "The Arrival"... or is it? Woohoohoo!

Anyway, kalau chayanunalip nak buat MLM Herbalife ni, I couldn't care less, because they have their own ideology, like the Americans, like the Jews. Tapi, untuk orang Islam, ideologi kita berbeza sungguh... betul dik? Kalau nak berniaga, kena study dulu ilmu berniaga tu. Itu arahan daripada Nabi sejak 1,400 tahun dulu. Kena fahami dan dalami setiap ciri perniagaan, dan pastikan perniagaan itu telus, tulus dan tiada unsur gharar, serta yang lebih penting - tiada penipuan dan penganiayaan. Kena check dulu company tu sapa punya, dan CEO dan COO dan CFO nya hebat ke tak, atau adakah hanya lanun penyangak aje pun. Itu yang kita kena ketahui sebab nak mengelakkan isu gharar dalam perniagaan. Kena cari info betul-betul sebelum join syarikat alkafirun ni. Ada bzns alkafirun tu tulus, dan ada pulak yang kelentong dan konspirasi bagai nak rak. Why is it important? Sebab kita orang Islam. Kalau bukan Islam, lantak ko la dol. Anyway, kalau korang tengok, saban hari kat FB dan kat tenet, berlambak orang Melayu menjajap produk Herbalife. Tak pegi Sekolah Agama Rakyat ke apa masa kecik-kecik dulu? Oh... mungkin jugak bukan Islam sangat pun. Bukan ke ada satu kategori orang Melayu yang hanya "Islam sket-sket" gitu? Islam jenis "janji aku kaya, what do I care kalau bzns ni bzns alkafirun yang shubahah?". Nak buat apa selidik-selidik menatang nya bro? Janji duit masyuuuuk....


Pyramid Scheme Alert: Herbalife
Warning Signs of Financial Harm and
Deception Abound at Herbalife
  
Herbalife, one of the oldest and largest America-based multi-level marketing schemes exemplifies most of the classic warnings signs of a financial trap, a pyramid scheme and marketing program that is steeped in deception.
  
Consider recent news and developments:
1. The president of Herbalife resigned after it was disclosed that he had published false academic credentials
2. European Health Officials Investigate Herbalife's Product Safety. Spanish Authorities along with other European regulators are investigating potentially dangerous lead levels in Herbalife products. 
3. Charges of fraud and health risks against Herbalife go back to the 1980's. An ABC Evening News report, April 22, 1985 hosted by Peter Jennings detailed controversy over Herbalife diet products and pyramiding sales structure. The health risk issues centered around Dr. Richard Marconi who promoted Herbalife products. It was revealed that Marconi received his Ph.D. through a mail order course from an unaccredited school. In that report other nutritionists described Herbalife products as primarily laxatives and diuretics with potential of potassium deprivation. 
4. Herbalife lures consumers to invest in its "business opportunity" as "Supervisors" - and requires them to buy $3,000 of products. An independent analysis of Herbalife's actual commission payments revealed a top-loaded pay plan in which 85% of all commissions are transferred to less than 1% of distributors at the top, and financial losses suffered by 99% of the rest of the distributors. 60% of the "Supervisors" quit within a year. The average Herbalife payment to the Supervisors is just $10.55 a week. Herbalife must replace all the dropouts each year. 
5. Herbalife has no sustainable customer base. 80% of all its distributors quit the scheme within one year and there is no evidence that the distributors engage in profitable retail selling. The schemes gains its revenue by recruiting unwitting consumers into a bogus "direct selling" business and inducing them to buy "inventory." 
6. The charges of business fraud against Herbalife are not new. A recently certified class action lawsuit against Herbalife and several of its marketing groups makes many of the same charges now leveled against Herbalife – operating an "endless chain" in violation of California law, and causing widespread losses to consumers who are lured by the unproven health claims and false income promises. 
7. The class action case against Herbalife addresses one other area of fraud accusations – the collaboration of Herbalife with infamous "lead generation" schemes. The lawsuit charges that Herbalife distributors not only are lured into a pyramid recruitment scheme but are also induced to purchase thousands of dollars in basically worthless sales "leads" which they are told they will need to "succeed." (99% of all Herbalife distributors never earn a profit.) 
8. A similar 2004 case against Herbalife was settled several years ago with millions paid back to consumers in restitution. The case documented the lead scheme – mostly unknown to distributors and shareholders – that enriches some Herbalife's upliners and further impoverishes the recruits. 
9. Canadian authorities have fined Herbalife in the past for making false income claims.

Am I talking through my ass here? Sesaje nak sabotage mala'un Herbalife, gitu? Come on, these are all common knowledge. Itu yang aku tanya awal-awal lagik dalam artikel ni tadi - tak ramai ke "Mr. Current Affairs" di kalangan orang Melayu tu?

Asalnya Herbalife ni diasaskan oleh seorang omputeh yang bernama Mark Hughes pada tahun 1980, di mana the grandmother story yang Herbalife war-warkan adalah dia dapat hidayah untuk bukak bzns makanan kesihatan Herbalife ni selepas ibunya meninggal dunia disebabkan oleh terlebih makan ubat farmaseutikal, iaitu pil diet (cerita berinspirasi ni ada kat website Herbalife), sedangkan cerita sebenar daripada koroner yang buat autopsy terhadap Jo Ann Hartmann mengatakan bahawa dia mati overdose painkiller narkotik Darvon (Dextropropoxyphene). Mark Hughes itu sendiri meninggal dunia pada May 2002, selepas 4 hari minum arak tanpa henti (drinking binge), di mana dia dijumpai mati di rumahnya (mansion besar berharga USD27 juta di Malibu), dan daripada pemeriksaan koroner mendapati dia telah overdose ubat anti-depressant Doxepin, serta kadar alkohol yang sangat tinggi dalam darah. He was 44.

But Where Are The Distributors' Yachts?
By Seth Lubove
FORBES MAGAZINE

MARK HUGHES is a master of the fine art of survival. His Los Angeles-based Herbalife International Inc. is a pyramid outfit that peddles weight-loss and nutrition concoctions of dubious value. Bad publicity and regulatory crackdowns hurt his U.S. business in the late 1980s. But Hughes, 41, continues to enjoy a luxurious lifestyle in a $20 million Beverly Hills mansion. He has been sharing the pad and a yacht with his third wife, a former Miss Petite U.S.A. He can finance this lavish lifestyle just on his salary and bonus, which last year came to $7.3 million.
He survived his troubles in the U.S. by moving overseas, where regulators are less zealous and consumers even more naive, at least initially. Today 77% of Herbalife retail sales derive from overseas. Its new prowling grounds: Asia and Russia. Last year Herbalife's net earnings doubled, to $45 million, on net sales of $632 million. Based on Herbalife's Nasdaq-traded stock, the company has a market capitalization of $790 million, making Hughes' 58% worth $454 million.
There's a worm, though, in Hughes' apple. Foreigners aren't stupid. In the end they know when they've been had. In France, for instance, retail sales rose to $97 million by 1993 and then plunged to $12 million last year. In Germany sales hit $159 million in 1994 and have since dropped to $54 million. Perhaps aware that the world may not provide an infinite supply of suckers, Hughes wanted to unload some of his shares. But in March, after Herbalife's stock collapsed, he put off a plan to dump about a third of his holdings on the public.
Contributing to Hughes' woes, Herbalife's chief counsel and legal attack dog, David Addis, quit in January. Before packing up, he reportedly bellowed at Hughes, "I can't protect you anymore." Addis, who says he wants to spend more time with his family, chuckles and claims attorney-client privilege. Trouble on the home front, too. On a recent conference call with distributors, Hughes revealed he's divorcing his wife, Suzan, whose beaming and perky image adorns much of Herbalife's literature.
Meanwhile, in a lawsuit that's been quietly moving through Arizona's Superior Court, former Herbalife distributor Daniel Fallow of Sandpoint, Idaho charges that Herbalife arbitrarily withholds payment to distributors and marks up its products over seven times the cost of manufacturing. Fallow also claims Hughes wanted to use the Russian mafia to gain entry to that nation's market.
Fallow himself is no angel, but his lawsuit, which was posted on the Internet, brought out other complaints. Randy Cox of Lewiston, Idaho says Herbalife "destroyed my business" after he and his wife complained to the company that they were being cheated out of their money by higher-ups in the pyramid organization.

Fast-forward kepada tahun 2008, President dan COO Herbalife, Greg Probert meletakkan jawatan selepas Wall Street Journal membongkar bahawa dia tiada ijazah MBA seperti yang dikelentongnya sejak sekian lama pada resumenya. Anyway, what is my point about these 2 cases. Well, kalau founder dan president syarikat dah sah-sah kaki kelentong, apa credibility yang ada tinggal kat Herbalife ni? Tapi apa pun, dasar perangai omputeh sejak zaman-berzaman, korang tengok news kat bawah ni - takde dia orang terkincit pun pasal President syarikat Herbalife tu sebenarnya seorang pengelentong. Janji duit masyuuuuk...


Aku pernah diskus panjang tentang dakyah syarikat komersial tentang isu makanan kesihatan yang pada dasarnya adalah satu kaedah mendapatkan wang-ringgit pengguna dengan cara kelentongan, dan bukannya pulak nak kasi pengguna itu sihat trangtangtang. Artikel Makanan Kesihatan yang aku post bulan Disember lepas adalah perbincangan umum pasal topik ini. Artikel tu pun dalam huruf rumi dan dalam bahasa ibunda, jadi sapa-sapa yang tertinggal bas, silakan ke sana. Satu contoh syarikat komersial (dan MLM pulak tu) yang kuat kelentong orang dalam dunia ni, yang ini ha, Herbalife ni.


Gilos! Spain, Iceland, Switzerland dan Israel mencatatkan kes-kes kerosakan hati (hepatic poisoning) daripada penggunaan produk Herbalife. Are there anyone reading this thinks that I'm making all these up? Penting ke tidak fakta ni dalam berniaga jual makanan kesihatan sebegini? Khasnya penjualan produk alkafirun made in USA, oleh orang Melayu yang duduk bawah tempurung dan talak baca punya olang, untuk disuap pada orang Melayu yang kebanyakannya adalah saudara-mara dan sahabat-handai terdekat si penjual tadi (you know, MLM works that way - closest people to the distributor are the downlines). Yang kat atas tu adalah kes-kes yang "detected" di negara maju, kat Malaysia ni apa cer? Ada case report di KKM tak? I wonder how many. Agak-agaknya ada tak kes-kes jaundice dan cirrhosis atau liver impairment yang muncul kat GH kat JB, Kuching, Alor Setar... yang disebabkan oleh produk Herbalife ni? Is this worth the profit you'd get? Ini style keje orang Islam ke ni kak?


Case-report di atas adalah daripada University of Bern, Switzerland, di mana terdapat 2 kes hepatic injury - satu kes cholestatic hepatitis dan satu lagi cirrhosis (liver failure) terus. Probably both had died by now. Dua-dua mangsa telan produk Herbalife bertahun-tahun, dan ini bermakna "most likely" distributor Herbalife la tu. Dalam MLM sebegini, distributor tu sendiri adalah customer paling utama. Yang itu pun dia orang tak nampak, kelalar btol. Dalam kajian terperinci pakar perubatan, sampel produk Herbalife tu ada kontaminasi bakteria Bacillus subtilis (B. subtilis, known also as the hay bacillus or grass bacillus, is a Gram-positive, catalase-positive bacterium, commonly found in soil). Produk makanan herba yang siap ada bakteria daripada tanah - memang outstanding!


Uik! Orang yahudi yang suka membelasah bangsa lain, baik dari segi ketenteraan dan penjajahan, mahu pun dari segi perniagaan, juga ada kes hepatotoxicity daripada angkara Herbalife? Ada 4 kes indeks pada mulanya, di mana ianya membawa kepada penyelidikan lanjut, yang mendapati terdapat 12 kes kesemuanya yang mengalami masalah hepatitis daripada penggunaan makanan kesihatan Herbalife. Sorang selamat dikuburkan, dan 11 lagi sembuh. Tapi yang kelakarnya pulak, ada 3 kes bahalol yang degil gilabab yang dah sembuh hepatitis, tetapi kembali semula menelan produk Herbalife, dan kena hepatitis balik. What the? Ini jenis manusia yang tak percaya kat doktor perubatan ni, tapi taksub gilabab pada hasutan salesmen Herbalife. Doktor perubatan memang takleh percaya sangat pun... agaknya.


Modal syarikat komersial, dan khasnya MLM yang rata-rata sangat parasitik, cukup suka kelentong masa promosi produk, bahawa kalau produk makanan kesihatan itu herba atau daripada sumber semulajadi, ianya menyihatkan manusia dan boleh cure kanser bagai - tapi tak sedar pulak yang berlambak racun-racun (poison) pembunuh yang wujud dalam dunia ni datang daripada pokok, kulat atau benda-benda yang semulajadi jugak. Itulah yang susahnya kalau produk kesihatan dijual oleh orang yang berkiblatkan wang-ringgit dan bukan pulak jenis manusia yang mementingkan kesihatan manusia secara penuh beretika. Kajian di Switzerland (yang lebih awal daripada case-report yang tadi) di atas mengkaji 10 kes "toxic hepatitis" (keradangan hati disebabkan bahan toksik) yang diimplikasikan ke atas produk Herbalife. Liver toxicity tu punya la seksa punya penyakit, korang tahu tak? Sapa-sapa yang dapat liver toxicity tu, yang kulit dan mata mereka kuning macam kunyit, yang kencing warna teh pekat, yang muntah tak henti-henti, yang sakit perut, yang mungkin pulak membawa maut - salesmen Herbalife tu semua ada kesah? Syarikat Herbalife kat Amerika tu pulak, peduli pun tidak dia orang beb. Janji masyuuuuk.
  

Case-report yang ini pulak datang daripada UCLA Med. Center di California, negeri tempat headquarters Herbalife ni terletak. Baru lagi ni - Oktober 2010. Kepada yang menggunakan produk herba untuk menurunkan berat badan, ambik iktibar please. Adakah liver injury dan jarum sebesar gajah yang digunakan untuk ambik biopsi yang dicucuk kat bawah rusuk belah kanan, yang menyakitkan bagai nak rak, satu perkara yang berbaloi dan very smart dalam menurunkan berat badan? Itu belum masuk bab sedekah duit kat salesmen Herbalife lagi tu - dan agihan duit tu kepada beberapa level upline dia orang. Psycho ka apa?
  
  
Yang ini pulak, case-report daripada Iceland, di mana terdapat 5 kes dilaporkan daripada 1999-2008, yang berkait dengan memakan produk kesihatan Herbalife. Itu yang aku hairan tu, pehal la perkara sebegini terus-menerus berlaku, dan Herbalife terus kaya-raya dengan duit penganiayaan dan kelentongan. OK, itu kerja alkafirun, dan aku takde hasrat nak menasihati orang alkafirun kat blog ni, unless dia faham cakap Melayu dan boleh baca rumi, dan dia rela dapat hidayah. Aku tujukan artikel aku ni pada bebudak Melayu yang talak baca punya olang yang menjajap produk ni, dan tak sedar pun dah berapa orang masuk hospital sebab angkara dia. You get me? Itu sebab orang tua-tua cakap belajar rajin-rajin kat sekolah, bila pandai bloeh belajar jadi doktor, dan bila dah besar, boleh kerja menyelamatkan nyawa manusia, dan bukan pulak merosakkan kesihatan sanak-saudara dan sahabat-handai. Dan kalau dah terpelajar, takde la join syarikat MLM macam Herbalife, yang dari setahun ke setahun, lepas satu-satu kes "buat palat" pada pengguna tercatat. Daripada sejak tahun 80-an sampai la sekarang, tak sudah-sudah menyusahkan orang.
  

Satu lagi modal produk Herbalife adalah produk menguruskan badan dalam bentuk shake whatever. Kok iye pun nak kurus, takde gunanya beli beribu produk Herbalife lepas satu tin ke satu tin dik oi, tapi takde pulak pegi jogging atau pegi gym. Dah tu pulak, tak dapat makan sedap-sedap, sebab mengikut kata salesmen Herbalife, makan aje shake rasa haramjadah dia orang, tapi jangan makan nasi dan lauk sedap-sedap gitu... wadefrak? Haiya! Mangang punya kelija. Pada mereka yang confident sungguh pasal produk menguruskan badan Herbalife, dan tak percaya cakap aku ni, nah baca neh:

Clinical studies:
Two clinical studies have been completed on different formulations of Herbalife's Formula 1 protein shake product. The results of the studies, both of which were funded by Herbalife, largely fail to support the claims made by Herbalife advocates. The study of Treyzon et al compared a protein supplement (Performance Protein Powder, Herbalife Intl., Los Angeles) with a similar tasting carbohydrate placebo. The two treatments showed no significant differences in their effects on the primary outcome of body weight. 
Effects on body mass index, waist circumference or fat free mass were also not significantly different. Subjects on the high protein powder lost significantly more fat mass, 1.01 kg, P=0.05. As this was a secondary analysis these findings should be interpreted with caution and regarded as exploratory until confirmed in independent studies. The Lee study used a similar design but a differently named protein powder (ShapeWorks Formula 3, Herbalife). Lee et al found no significant difference in the effect of this protein powder on fat mass compared with placebo. Effects on other body weight and composition outcomes also did not differ significantly between the Herbalife protein powder and placebo. 
In a subgroup analysis, among subjects with dietary compliance ≥ 70%, the high-protein treatment was more effective than the control treatment in reducing body fat. As this was a secondary analysis these findings should be interpreted with caution and regarded as exploratory until confirmed in independent studies. Generally, these studies do not provide convincing evidence that Herbalife protein powder produces more weight loss or body fat loss than a placebo.
  

OK... Itu semua aku ambik daripada Pubmed dan tempat lain, dan korang sendiri boleh double-check. After all, this is the age of the internet. Jangan terus kekal duduk bawah tempurung, baca buku dalam tempurung, dan syok sendiri dalam alam tempurung. Kalau dah ada kes-kes yang sebegitu di merata negara, tak kan nak spin jugak lagi pasal kehebatan produk herba ni dol? Kalau orang alkafirun nak kaya-raya dengan menjual barang dengan merosakkan kesihatan manusia lain, suka hati dia la. Dia orang dah book bilik hotel kat hotel-al-jahannam siap-siap dah, lantak dia la. Yang korang nak join booking hotel yang sama pehal? Yang orang Islam tu nak join jugak jual benda lagha sebegini pada orang Islam yang lain, kejadahnya dol?

Ini MLM made in USA, apa yang musykil sangat pasal shubahah dan keharamannya? Masih tak faham jugak ghararnya bzns sebegini? Nak aku kupas jugak plan pemasarannya? Malas la beb. Bendanya sebijon macam Amway, MonaVie, Vaviesimona, dan lain-lain tu. Sistemnya sempoi aje, melibatkan multi-level dan melibatkan pergerakan wang daripada bawah piramid pergi ke puncak, dan akhirnya ada omputeh jadi millionaire dengan duit orang yang kena kelentong di seluruh dunia. Hebak!


Almost the same structure like all those MLMs in the world today... yang sedang sebok berkeliaran mencari mangsa baru, dan menjanjikan olang talak sekolah jadi millionaire. Perenggan pertama kat atas tu aje dah buat aku nak cirit-birit dibuatnya. Dengan bangganya declare bahawa ianya "offer the best distributor compensation in the network marketing industry with up to 73% going back to it's distributors". Apa maknanya tu beb? Pada penjajap Herbalife, itu menunjukkan syarikat Herbalife sangat pemurah dan mementingkan keuntungan kepada ahli-ahli yang join bzns ni, sebab Herbalife dapat untung sket aje, dan distributor dapat banyak keuntungan. Yabedabedoo! Macam ni punya bzns kalau join, memang boleh kaya cepat kan? Pada Aidid Mu'addib, ini maknanya bahawa untuk setiap RM100 pelanggan bayar untuk bunuh diri makan bahan kimia semulajadi, RM73 diagihkan kepada ntah sapa-sapa uplines yang duduk kat atas si penjual tadi. Dan Herbalife sendiri ambik RM20 keuntungan, dan harga asal produk hanyalah RM7. That is the beauty of MLM system. Barang RM1 jual RM10 atau RM16 atau RM25. Suka hati aje beb, jual RM35 pun boleh. Janji pandai kelentong. Outstanding!

Anyway, kalau ko ada compensation seperti pada Herbalife ni, apa yang akan berlaku dalam bzns sebegini? Amway/Quixtar dah bayar USD150 juta settlement daripada akibat plan pemasaran MLM dia orang. Itu baru saman yang pertama yang betul-betul besar jumlahnya, dengar cite ada lagi akan saman... ada manyak-manyak saman coming. Dan hampir semua syarikat MLM yang wujud di Amerika tu, memang ikut model pemasaran Amway, ubah-suai sana-sini sket-sket. Jadi, Herbalife ni pun, sama jugak. Dan seperti Amway, lepas satu saman ke satu saman kena settle... dari tahun 80-an lagik. Oi! Penjajap Herbalife - masa pep-talk Herbalife, bahalol lanun yang kat atas pentas tu tak cite ke pasal benda neh? Dan korang sendiri tak tanya ke? Dan bila dah balik rumah, takde nak study ke macam yang aku buat ni? Apadaaa?
 
  
Kepada distributor Herbalife kat Malaysia ni yang bangang-sengap-bingai yang masih berfikiran bahawa omputeh yang hobinya kencing berlari - tak kesah la dia kencing kaum sendiri (Kalau orang Mormon yang kena kelentong makan produk herba ni, lagi baek) atau mengencing seluruh penduduk dunia mana sahaja dia dapat - korang ingat dia orang sayang sangat ke kat korang? If you think they care about you and love you to death, well you've got another thing coming. Wake up, and smell the shit... sorry, coffee. Dia orang mahu fulus, bukan mahu yang lain daripada yang itu. All you distributors out there are making things happening for them - successfully, I might add. Money money money. Tanpa korang, kuli-batak Herbalife, takde omputeh tu semua kaya-raya der. You're the pawn in a game. A money game that involves billions of US dollars a year.

Perkara dalam artikel di atas berlaku di seluruh dunia, cuma Herbalife yang tahu tentang semua "detail" perkara tersebut, dan mintak hampon la dia orang nak dedahkan info tu semua kepada umum. Seperti jugak dalam kes Amway-Quixtar, dalam Herbalife perkara yang sama berlaku, tapi macamana perkara ni dapat didedahkan dan terus dapat sampai berjaya saman tu? Sebab walaupun Herbalife tak dedahkan maklumat, kumpulan distributor tu pulak yang kumpulkan maklumat. Dia orang beramai-ramai kumpul setiap helai resit belian dan jualan, simpan minit mesyuarat, simpan semua "tools" yang dipaksa ke atas mereka dan mencatat secara terperinci semua aktiviti yang dilakukan atau yang dianjurkan... you all follow me here? Bila sampai satu peringkat bila mana dia orang dah kerugian besar, dan new recruit dah "stagnant" - the things will surely collapse. It happens all the time, everywhere in the world. Cuma, ianya tak nampak depan mata, dan tidak berlaku ikut teori matematik, statitistik dan kalkulus, sebab data yang diperlukan untuk kiraannya ada pada syarikat MLM tu. Takde nya syarikat tu nak dedahkan info tu. Nak bunuh diri ke apa?

Orang bahalol dan terencat akal macam Razali penjual-fungi-cordyceps-penyembuh-kanser-dalam-masa-7-hari atau sakaigirl MsAwin aje yang fikir macam sakaiPNG olang talak sekolah, yang percaya bahawa teori matematik tentang "crash/collapse" MLM tu cerita dongeng. Apa yang dia orang tahu tak lebih daripada adalah apa yang diberitahu oleh upline atau wakil syarikat MLM tu sahaja, yang mana sekor-sekor ada kepentingan wang-ringgit. Orang yang setara dengan Forrest Gump tu tak nampak dan tak faham bahawa matematik tentang "crash/collapse" sesuatu MLM itu dapat dilihat daripada sudut lain, iaitu berapa banyak "class-action lawsuit" muncul menyerang sesuatu syarikat MLM selepas beberapa tahun. 

Sama jugak tentang kes Score A yang sekor-sekor bahalolnya cakap, "takde nampak collapse pun?". Bak sini suruh Jason Kok release maklumat tentang pendaftaran ahli yang terkumpul setakat ni, dan data ni sure ada tersimpan dalam PC kat ofis Jason Kok, bak aku boleh buatkan kiraan matematik dan aku boleh estimate bila skim piramid Score A akan collapse. Apa yang susahnya dik? Nak senang, ko buat aje graf jumlah keahlian against time, you'll get an exponential curve, dan akan tiba satu masa curve itu akan mendatar sebab manusia kat Malaysia ni finit. Crash will definitely happen, because mathematics never lie. Kalau ko tak nampak crash tu, tak bermaksud ianya tak berlaku. Sapa sebenarnya yang boleh settle kan "conundrum" ni? Adakah Score A akan collapse, dan bilakah ianya akan collapse? KPDNKK boleh settle kan kalau dia orang nak buat. Sepina aje daftar keahlian Score A daripada Kenshido. You'll get the answer. Ada pihak berkuasa (kerajaan Malaysia) nak buat tak? I don't have the answer for that. Aku bukan Dato' Sri Ismail Sabri Yaakob. He has the power to do it. He has the means and the economists that can help him to decipher the data. Dan pehal pulak kesah Jason the Kok, lover of Malay kids, the mastermind of skim piramid Score F, keluar pulak neh?
  
  
Nak aku sambung lagik, dan kasi pembaca blog ni give-up separuh jalan sebab entry yang ini panjang sangat? Itu yang salesmen Herbalife suka tu. Trust me, hanya orang Islam yang mementingkan status halal-haram rezeki dia sahaja yang akan stop buat kerja kuli-batak kepada alkafirun yang ni, and we'll be lucky if we can get 1 in 100, yang akan terima fakta-fakta dalam entry blog kali ni. Mesti ada self-justification dan self-delusion kepada salesmen Herbalife tu semua, walaupun ko tunjukkan bukti depan mata tentang MLM yang lintah-darat ni. That can't be right, Herbalife has 2 billion dollars sales per year, Herbalife is a huge ethical company, Herbalife sells natural products, Herbalife make me lose weight, Herbalife give some people liver toxicity, Herbalife buat orang cirit darah dah 30 tahun dah dol.


How in the world orang Islam usaha sungguh-sungguh cuba nak kasi orang Islam lain makan produk makanan daripada kilang yang dikendalikan oleh tangan orang Cina kat China, atas arahan mastermind daripada California, dengan kaedah pyramid-selling MLM... I will never know. Uik! I know... money.

You know, rumours has it that, Herbalife sponsored the MLS football team LA Galaxy, because there's David Beckham in it. Tapi, ianya tak berhenti kat situ sahaja sebenarnya. Tak kesah la Beckham tu seorang athlete yang femes dan seorang yang agak encem, walaupun suaranya bunyi macam bunyi itik serati. Tujuan tersembunyi dalam "konspirasi" menaja LA Galaxy dan David Beckham adalah bertujuan untuk menggunakan imej Victoria Beckham sebagai seorang yang kurus-keding dan beranak 3, tapi body langsing macam papan. I am not joking man! Posh Spice tu walaupun millionaire, kan memang macam awek tak cukup makan mengalahkan orang Ethiopia, jadi Herbalife boleh sekaligus kasi produk menguruskan badan Herbalife advertisement secara indirect gitu. Kasi tempias-tempias sket-sket. Trust me, some consumers are so gullible. It works in more people than you think.


Some people are too easy. Macam lembu sekor-sekor. Orang Melayu, oh orang Melayu. Yang Mr. Current Affairs ada sorang-dua, tapi yang lain tak ubah macam lembu yang ada gelang kat idung, dan boleh ditarik ke mana sahaja... masuk lubang jamban pun bole jugak ya dol? Kalau ada advertisement tunjuk Beckham makan taik, percayalah, ada beberapa ekor lembu sesat akan makan taik jugak. Produk semulajadi maaa! Macam kelentongan Herbalife ni jugak. Produk semulajadi yang datang dari kilang kat Changsa dan Suzhou, China. Meh telan ramai-ramai meh.


  

772 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 400 of 772   Newer›   Newest»
Fahmi said...

Anda fikir saya menipu sedang anda tidak pernah lihat pun bagaimana rupa bentuk Jus Cordyceps kami. Anda mungkin juga tidak pernah dengar nama Cordyceps pun. Anda tidak pernah tahu nilai sebenar Cordyceps dipasaran dunia, anda tidak pernah bertanya atau kenal sesiapa yang pernah mencuba produk kami dan anda Menuduh saya menipu tentang keberkesanannya.

Anda membuat tuduhan anda harus buktikan tuduhan tersebut. Ujian untuk hasil yang terbaik mesti dilakukan keatas diri sendiri, oleh anda sendiri. Risikonya dan buruk baiknya anda tanggung sendiri. Kenapa beri saya 2 nama kalau orang itu bukannya anda sendiri? Anda mahukan jawapan kenapa orang lain kena tanggung kosnya?
...................................

Are u freaking kidding? Ko yg letak syarat supaya test subject tu PESAKIT. Cepat sangat lupe ko ni. Sengal.

Kalau company besar sangat, buat la test betul2. Upah mane2 researcher buat kajian. Bagi control group ngan test minum jus tu. Lepas 7 hari, review balik. Buat betul2, publish. Xde sape nak bising ko claim.

Susah nak cakap dgn org yang ingat die tahu ni. Nak jual ubat bukan setakat bace je bang.

ibnubattuta said...

Bukan keliru bro. tapi kelabu asap. hehehe. Mmg ada word yg menunjukkan IQ 74 yg terpublish kat atas nu. Nak kata over tu mmg over, tapi bahagian yg over tu sapa antara kita ni nak judge? Aidid sendiri cakap ni blog dia, suka hati dia nak cakap apa. Kalau nak cakap benda2 berunsurkan agama, aku cadang ko pg blog Dr. MAZA. Nak baca ayat poyo (itu yang aku suka), pegilah kat blog Aidid nih. x de sapa nak marah. sori lah Aidid cakap ayat ko poyo.

to Muhammad Zaki Mustafa,
Aku rase aku patut la mintak maap kat ko. Sebenarnya aku x tujukan pada ko bro. aku tujukan umum pada melayu yg malas tahap cipan. ko jangan marah kat aku. ko marah kat Aidid sebab aku terpengaruh dengan cara dia menulis. tak ke gitu bro?

hyelbaine said...

@ Boy & Zaki,

I am a Malay guys. Born and bred in this country we all share. Laila has got it absolutely 100% correct. I love my race, the Malays and I believe sometimes too much. It's the only reason why I still care about the Malays. Senang sangat aku nak jadi macam kawan2 golfing Aidid and don't care. Aku tak kaya tapi comfortable. My wife can have most things she wants and I can buy the best that I can afford for my daughter.

Tapi kenapa aku sanggup datang sini and give my 2 cents? Walaupun aku nie setakat kerja angkat traffic cone kat LDP, I still care for my race. Maybe my love for them is what you call tough love. Kau ingat aku tak nak tengok org Melayu keluar dari belenggu kemiskinan? I would kill to have my race be the best that it can potentially be. I've seen too much of the real world, not MLM induced fantasy but the real world.

I've seen potential be reduced to nothing. In my short career I've trained people and to be honest, I've been often unfair to the other races. If you think I'm hard on Malays, I'm harder on the other races because I know, kalau aku campak these people into the deep end, they'll float. The Malays cannot. Kena duduk sebelah, tunjuk and didik. Ingat senang nak train orang? Penat, frustrations and all.

Yes aku benci Melayu, you can quote me on that. Aku benci melayu yang malas nak membaca dan malas nak berfikir. Aku benci melayu yang hanya bertuankan duit and nothing else. Aku benci melayu yang sanggup menggadai org melayu sendiri semata-mata nak jadi kaya. I'm a Malay, but I'm not a terrorist. I love my people, too much for my own good.

@ Laila, thank you so much for understanding what I'm trying to say. Hope everyone does too.

@ Fahmie. Now you understand my frustrations and why I curse. Just pure spin and not answering a simple question.

Muhamad Zaki Mustafa said...

To ibnubattuta : percayalah aku tak menyesal walau hanya tamat form 3. Wallahi tak pernah aku sesal sbb aku tahu takat mana mampu aku. ;-)

Yang buat dunia aku jadi besar dan aku mampu bersikap moderate adalah kerana aku cintakan ilmu. Aku faham beza pandang dan nilai bg memasing. Jadi mmg xde masalah. asal kita tahu yang mana haq yang mana bathil.

Cuma dalam mendidik, mengajar dan berkongsi pandangan jangan sampai kita kelihatan mencerminkan agama, bangsa dan budaya pemikiran yang terlalu sempit, atau terlalu luas. Tiap semua dan segalanya ada tanda aras.

Word verification for this message: rofleamm

Hell`s Angel said...

@ibnubattuta

Nice sarcasm man. Aku paham apa kau nak sampaikan

@hyelbaine @zaki
Itu yang MLMers selalu tak paham

@trollers

Aku dah meluar nak komen pasal aku rasa engkorang lack of what the scholars so called BRAIN

hyelbaine said...

Anda membuat tuduhan anda harus buktikan tuduhan tersebut. Ujian untuk hasil yang terbaik mesti dilakukan keatas diri sendiri, oleh anda sendiri. Risikonya dan buruk baiknya anda tanggung sendiri. Kenapa beri saya 2 nama kalau orang itu bukannya anda sendiri? Anda mahukan jawapan kenapa orang lain kena tanggung kosnya?

Aku bagi nama sebab Alhamdulillah aku takder cancer. Apa barang aku nak minum air cendawan kau kalau aku tak ada cancer? Faham tak? These are the 2 people that I care for, you think I don't want the best for them? Everyone here understands the question. It's either you understand or you are purposely trying to evade the question. Your response shows that you haven't got a clue on how clinical trials are conducted.

Whichever University in China that you have just name-dropped should be ashamed of themselves if they do not understand how clinical trials and studies work. Fahmie's last comments is true. Maybe you can check with them what is the best way to measure the effectiveness of your product after 7 days. Since you don't seem to understand (or buat2 tak faham?) than I'm sure that Chinese universirty understands the difference between ultra-sound, MRI, CT scans, cancer marker and biopsy procedure. Let me spell out the cancers for you again so that you can copy and paste it to them or your upliner.

Glioblastoma multiforme and Nasopharyngeal carcinoma..got that? Tak payah caps lock ler kut, nanti orang lain sakit mata....

azwan said...

Hyeibaine,
Ko mmg rajin btol layan si Zali Kordi. He is in a different league la bro, ko macam cakap kat tok bomoh. Hik Hik Hik...

Anyway, thanks for educating others.

Hell`s Angel said...

yup2... agreed.. encik zali kordi looks exactly like tok bomoh, sounds like one and act like one... he doesn't even know what the hell he is talking about haha

azwan said...

Kui kui kui...(style MsAwin)

Hyelbaine mmg baguih. kesabaran aku tak mcm nko baine. Hehehehe, leh beza sgt la tok bomoh dgn Dr Baine. Jgn rase boring baine sbb aku dah almost fed up dgn Zali Kordi ni. Kipidap mcm Aidid tulih blog ni..hhahhahaha!!

Ala..Melayu tak melayu, kalau dah salah tetap salah. tu je.tapi bila berjuang, kita priority kat melayu la.

Rose said...

Razali,

Hyelbaine beri 2 nama orang lain dan bukan dia sebab dia tak de penyakit. Dua orang tu Ada penyakit yang jus you boleh beri "kesan". Tak kan part tu pun nak kena explain?

Rose said...

Gosh, just realised I missed the boat, there was so many comments, that I missed the newest ones. Fahmi and hyelbaine already explained to Razali (sorry guys). Well, I tried using simple bahasa to get my point across (Aidid gave the tips a while back), but it doesn't seem to work, bro...

knv said...

kui kui kui...

hahahahhah rindu lak ngan miss awin. mana dia pi ek? miss awin, ko tak teringin ke nak memperpanjangkan debat kat sini lak? at least ngan ko luas sikit ruang lingkup perbahasan. idaklah boring bebenorrr.

ya allah pakcik razali weh! udah2 la tuuuuu. naik tumpo teman membaca ni weh. pusin2 dok kot tu jugak.

baine, i totally got you on the malay thingy. misunderstood je kot yang lelain tu. good luck in your quest getting an honest straight answer from pakcik zali kordi. (rhymes pulak tuu! :P)

ibnubattuta said...

1) Dulu.... Aku suka makan kulat. mak aku suka makan kulat. bapak aku pun suka makan kulat. Abang aku selalu berebut dengan aku kalau tengah makan kulat.

2) Sekarang ni, aku benci betul kat kulat. aku menyampah tengok kulat. kalau aku tengok kulat rasa nak racun je biar mampos.

hehehe? ada sapa paham?

1) Dulu masih kecik tak akil baligh lagi. sebab tu pikir kulat ni cuma kulat yang boleh makan tu.


2) sekarang ni dah paham. bukan semua kulat boleh makan. Lagi2 kalau kerja jadi kontrektor kelas F. x ke haru nak cuci dan cat balik dinding sebab ada kulat? kalau tengok rasa nak racun je. lepas aku racun, chayanunalip kutip, pas tu ekstrak buat jus. dah siap bungkus cantik2, jual MLM. Yg bijaknya orang "kita" pegi beli pastu bagi mak, bapak minum. Bravo, bijak sungguh orang "kita". Cara paling genius untuk dapat harta wasiat awal2. Nanti kalau org tanya kenapa mak bapak ko meninggal. senang je. cakap la ade orang iri hati. pegi hantau santau dan hantu raya.


Bagi aku kulat dan cendawan ni sama je lah. setahun x makan pun, ada aku kesah?

Razali said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Saya ni zaman entri Mormon dah give-up ngan Encik Razali ni. Mula2nak gak dengar apa dia cakap. Kalau org cakap ngan ayat sopan santun ni saya lemah sket (bukan yang condescending type yg kuar bab ugama but at the same kutuk org cara halus), tetambah ngan orang lebih tua cam nak dekat pangkat ayah saya. Ngan saya2 sekali kuar bahasa skema pompuan mayu terakhir. Bila dia asyik ngelak & dolak dalih, terus ai give up, bordering on exasperation.

Tapi bukan ke dia dah kasik exit speech hari tu tak nak masuk sini dah?. Agaknya dia dah seronok lepak sini riling people up. Hehe.

Anyhoo, i still hope (walaopon nipis) Encik Razali dpt jawap soklan2 baine bro & azwan, sebelum saya join da bandwagon & declare Incik Razali ni bomoh cendawan.

Razali said...
This comment has been removed by the author.
Mudahbots said...

Kat web Zali kordi,

"Kaedah rawatan alternatif bagi penyakit kronik seperti kencing manis, darah tinggi, asma, penyakit kulit, mati pucuk, kanser, penyakit kulit dan banyak lagi. Terbukti berkesan dalam masa 7 hari sahaja."

Tp, ada tulis pulak..

"Blog ini adalah bertujuan untuk menyampaikan maklumat kesihatan umum saja. Maklumat ini tidak boleh digunakan sebagai pengganti perubatan, diagnosis nasihat atau rawatan keadaan kesihatan atau masalah."

So, soalan aku lah,

Apa motif website ko, rawatan alternatif untuk segala mak nenek bagai penyakit, berkesan dalam masa 7 hari nie..

Razali said, " Tips..
BERKESAN bukan bermaksud sembuh sepenuhnya,
Jika saya bemaksud sembuh sepenuhnya ia akan ditulis " terbukti sembuh" dalam masa 7 hari."

So klau bukan untuk sembuh, 7 hari tu berkesan untuk apa? Rawatan alternatif tapi bukan tuntuk sembuh, tapi untuk...????

a) Mum post
b) Sajer Suka2 kasi aku kaya
c) AKu pun x tau, upline aku cakap camtu.
d) Semua Di atas.. Ada aku kesah..

hyelbaine said...

*Tawaran tersebut adalah bertujuan untuk melihat sama ada wujud atau tidak kesan positif penggunaan Jus Cordyceps pada penghidap penyakit kanser dalam masa 7 hari.

SubhanAllah...En. Razali, saya rasa dah berbuih dah orang dekat sini asyik dok ulang benda yang sama. HOW are you going to measure the effectiveness of your product? Aku dah tanya both in BM and in English. Nak kena tanya dalam bahasa apa lepas nie? Goodness me.

Ok lah, I READ your comment so I get to choose kan? Ok, aku pilih. MRI, CT-scan and x-rays, ok? That's 3 out of the 5 options aku kasi chance kat kau pilih. Excluding the cost of the newspaper adds and also subsequent damages as a result, I'd say you need to have about 20k of fees for conducting these tests and also the relevant consultation fees. Consultation shall be provided by oncologist from DSH and also a GP who graduated from USM and not a mickey mouse university in Colombo.

Please share with us a bank-draft amounting to Ringgit Malaysia Twenty Thousand made to the National Cancer Society of Malaysia. Screen shot maybank2u tak layan, itu standard budak2 kipas duit jer, kau kan tahap tok bomoh. All proceeds from this shall go to them, aku tak nak satu sen pun duit kau. As for payment to the newspaper for the ads, itu can work it out with the newspapers, no hal. We're supposed to have a binding agreement right?

Have that than we can talk. If not, just continue spinning because every spin you spew will just show how daft you really are.

@Azwan. Doctor? Aku angkat cone kat LDP jer bro. @Hell's Angel, depa tak mau faham. @Rose, kan kan? @knv, thanks for understanding my frustrations. @ibnubattuta, komen ko FTW dowh! @Laila, you're more patient than I am :P @mudahbots, dah pernah tanya dah before this, good luck in getting your answer ;)

Rose said...

Razali,
Untuk "experiment" ni dianggap credible, kita mesti buat double blind test. Eksperiment ni mesti ada lebih dari dua orang, dan selain dari jus kordy, mesti ada control. Maknanya, mungkin half of the group diberikan jus kordy, dan other half diberikan jus biasa. Semua subjek yang diuji tak boleh tahu dia minum jus kordy ke tak (elakkan placebo effect). Next, pesakit2 ni hendaklah diberhentikan pengambilan ubat yang lain, untuk pastikan kesan yang dilihat adalah berpunca dari jus kordy (Part ni dah masuk tak beretika). Lepas 7 hari, kesan apakah yang perlu kita check (soalan yang tak dijawab hingga kini).

Sebenarnya, yg untung nanti, adalah Razali, sebab dia berjaya menjual berbotol2 jus cordy untuk experiment berikut. Syabas, tak pernah jumpa salesman macam nie.

(I know most of you guys dah malas nak layan Razali, this is my last attempt, coz like hyelbaine, I love my bangsa too much - baine, I totally get you, bro)

ibnubattuta said...

peduli apa dia tu lebih tua atau tak. kalau dah penipu tu, bukan kita boleh kira sangat pangkat dan usia.

pada pendapat aku laaa.... Razali ni manusia yg tengah desperate nak menipu orang nih. sebab kalau x menipu, bagi dia x de kepuasan dalam hidup. macam x de makna. Lagipun dia kan dah tua, enjin dah semput, tang stamina x yah cakap lah. tuhan je yang tahu.

Lagi satu dia ni kedekut nak mampus. kalah Haji Bakhil dalam filem P.Ramlee . Dia nak jual cendawan, tapi kos nak buat analisis cendawan tu mahal sangat. Jadi dia pun pikir, how to solve this problem. jeng.. jeng.jeng...
muncullah niat jahat yg ditiupkan ablasa di benak fikirannya, Bagaimana kalau aku pg blog Aidid, pastu aku mintak mereka yg for sure punya akan hentam aku untuk cover cost? Bijak tak aku? Sungguh melayu tak aku? hehehe.

Weh.. aku dah macam melalut nih. ntah ape aku dah taip disebabkan "dengki dan hasad" nya aku pada Razali nih. Wa tengah lalok beb....

Anonymous said...

Hahaha..dia kata saya batu api (uhuks)..

Ok2 you got me En Razali, but that's because i too (geram) wanna know your answers to their questions. Sharing is caring maah. Macam Rose cakap yg untung pon Encik Razali gak.

PHQ said...

Anda akan menyesal dengan post yang telah anda keluarkan di atas..pihak kami telah mengambil tindakan tatatertib dengan memfailkan saman di atas cubaan memburukkan produk kami di negara ini..jumpa kami di mahkamah nanti

@mal12 said...

aik?..tetibe jek phq nih?..

peeja said...

tktnye...

kerazee.hisham said...

Wah..tindakan "tatatertib". Macam keje gomen plak. hehehe...

Anonymous said...

PHQ stands for?

osip said...

Pale Hotak Qau

Rose said...

Ni la dia. Bukan nak backing produk dia dengan hujah2 sains, dah nak saman. Yela, duit banyak, bolehla hire lawyer hebat2, boleh spin sana sini. Pastu nak saman penoreh getah pulak, mmg la boleh menang. Discussion sini ilmiah, tak yah nak saman2. Kalau bukti, utarakan kat sini, kalau memang tak leh sangkal, we all terima.

Kalau Aidid rasa cam Gil Grissom, PHQ rasa cam Ally McBeal ke?

Anonymous said...

kelas osip!

sero said...

uiyyyyooo... tokey org putih herba life cakap org malaysia lorrr

osip said...

lgpn PHQ ko nak saman sape???

Mohd Aidid Bin Muaddib?

Mohd Fuad Bin Baharuddin?

Mudahbots said...

habis la bro aidid, klau kena tindakan tatatertib nie, mau kena buang kerja dowhh..

eh jap.. aidid bukan menoreh getah ker, so pas nie x leh g menoreh la sebab dah kena tindakan tatatertib.. xpe bro, getah tgh mahal skang nie, ko pajak kat aku kebun getoh ko.. aku layan jerk.. hahaha..

eizt zahar said...
This comment has been removed by the author.
hyelbaine said...

WOW! This is a first! Tak pernah dalam sejarah company MLM they're suing people. Yang selalunya MLM nie yang kena sue from every angle.

Tak pernah pun masuk court or counter-sue balik. Asal ada CAS jer, settle outside of court and pay millions.

This is a first. PHQ, you better be real dude. On precedence or dlm kata loyar kes2 terdahulu as an argument pun, confirm kau kalah beb.

Wow! Menarik dowh!

The Office Mice said...

x perlu laa argue psl malay ni malas or rajin.. ni blog anti-MLM..

tp kalo kite dok sejenak & pk, kalau bangse melayu ni rajin sgt secara keseluruhannye, would we be in a state that we are now in? depressing.... jom kite rajin beramai2 buat bisnes yg maju jaya & HALAL..

Mudahbots said...

masuk ajer kes saman nie, mau jadik berjuta hit blog nie... pergh.. lagi ramai orang tahu @ nak amik tau, lagi kurang la sale korang... hehehe

It Just Me..... said...

lepas follow blog aidid from beginning.....tapi hari ni mmg buat aku rasa tersenyum sndiri...punyala panjang lebar aidid bg penerangan, ulang benda yg sama, TAPi masih ada yg tak PAHAM2...sigh...

(goreng kopok lekor jap) entry plg panas so far...muahahaha

Mudahbots said...

it just me, bukan x pham daa...

buat2 x paham sbb butthurt maa..

kerazee.hisham said...

@mudahbots

komen2 kau ptg ni mmg TERBAEK la bro! i like.nak sainnnnn....

Silap2 setel kat luar. Pay millions bak kate bro hyelbaine. Bro aidid gak yg kayo..

Aidid Mu'addib said...

Woi! Lembu alkafirun Herbalife...
Saman, jgn tak saman samdol...
I'm waiting here with open arms, you moron...
Let's do this... the fuck do I care.
I have a lot more to share about Herbalife dan benda2 berkaitan dgn bzns pyramid-selling Mormon Herbalife haramjadah ni. Wanna start a campaign? Aku boleh start kempen besar-besaran kasi kesedaran kpd pengguna Malaysia tentang dakyah bahalol Herbalife, dan bagaimana lembu2 Herbalife menggunakan kelentongan dan penipuan produk dan penggunaan sistem skim piramid utk menjual produk satu-sen-tarak-guna ni. Aku punya blog masih tak cukup lagi huh? Let's do it. I'm waiting here you moron... oops! sorry... I'm waiting here you stupidcow!
Bahalol nak mampos kejadah budak hingusannya puuuun...

Word verification: immamoron.

Mudahbots said...

@kerazee.hisham

ptg2 nie baru ramai butthurt bersuara. entertainment dowhh.
layan ajer laa. aku paling x leh tahan sebab aidid nak kena tindakan tatatertib. x leh gi aku dgn statement tue. kelalar laa.

Mudahbots said...

abg puad @ aidid,

next entry citer pasal "siri bercakap dengan lembu" pulak. lembu pun dah start baca blog ko nie, siap nak amik tindakan tatatertib tue. lembu2 marah sebab *toot* kena picit kut.. hehehe..

ibnubattuta said...

Aidid nak kena tindakan tatatertib?
Kena rotan ka? Kena penampar ka?

kih. kih. kih.

Tak sabar nak tunggu the next chapter....

hyelbaine said...

Aidid, I've got some lawyers if you want but then again, I'm sure you're lawyered up already :P heheheheh

Serious lawak, aku cant stop laughing. Present status update tadi pun dok tergelak sorang2. Confirm boss aku ingat aku nie tak betui.

Udah2 ler tuh PHQ, CEO kau kat Amerika tak kisah pun der. Nampak sangat kau tak baca langsung blog nih.

Kau nak saman fitnah ker? ker nak buat CAS? Kamon ler dik, baca dulu entry ni. Macam aku ckp earlier, sekali lawyer quote previous cases and judgement, masak kau nak bayar lawyer fees.

Ingat CEO kau kat US nak tolong ker kalau kau kena pay damages? :P hahahahhahaahh

eera said...

ingt dulu dlm awl '09, member ajk pergi join seminar.. ingtkn seminar apa rupanya ajak join herbalife... huhuhu ckp berkepuk2... bercerita psl kebaikan herbalife tu sendri tak smpi setengah jam tp ckp berapa duit yg diorg dpt collect setiap bulan smpi 2-3 jam... mana taknya.. sorg2 pi depan bgtau komisen diorg.. bygkn le klu smpi 20-30 org.. smpi yg elok2 keja arkitek pon resign psl komisen herbalife lg byk dr gaji bulan arkitek tu... huhuhu mujur la tak terbuka hati nk join... mhal lak tu... patutla cepat je diorg tu kaya... tp yg bwh ni merana...

cek chun said...

hahahaha
tak senang aku keja tau hari nih..tak sabaq nak tunggu baca sambil layan kopok lekor

mudahbots, ko nak suruh incik poat jadi tamar jalis ka. ni lagi hebat dari hantu dalam cerita bercakap dengan jin tau. ni kalau hantu baca pun menagis. kesian tengok anak melayu yang tak paham apa yang orang dok cerita. benak perot. banyak makan apa la tuh..hehehe

Rose said...

Eera,

Orang cam ni lah rasanya target blog Aidid, sebab at least now you dengar dari dua belah pihak, bukan dari "seminar" produk je, dan boleh buat keputusan sendiri. Alhamdulillah anda tak terjebak.

Orang yang lama terjebak, memang susah nak tolong...

Miss Ted said...

Wah, tetiba create identity PHQ, baru create dah 32 views ekekeke.

Taip mmg berdegar-degar je kan, but nak saman apanya, kalau semuanya yang en. aidid letakkan di sini adalah fakta from published papers. Kalau nak saman, then kena la saman dulu all the institution yg publish findings pasal herbalife tu.
====

On the topic itself - gosh saya juga pernah take herbalife, and no definitely ain't proud of it. Had I known all this back then, I wouldn't. Tapi kalau I karang testimoni dgn gambar mesti berebut2 kut distributor herbalife nak publish kat blog memasing? LOL. Ala, placebo effect, kalau tak exercise and jaga makan takde turunnya.

Wake up and smell the sh..i meant coffee y'all 'herbalifians' :(

Mudahbots said...

cek chun,

dak aih, x rela you abg poat jadik tamar jalis. hehehe. kesian aku tengok org lain duk bagi explanation bagai, tapi ade lembu2 otak sumbat banyak makan rumput dan benak hati sbb makan duit orang miskin duk pertahankan citer dia. so, ader la terasa cam cakap dgn lembu jugak (kucing pun boleh gak, tapi kucing aku paham bahasa daaa)..

tue yang terpikir, next entry klau ader "siri bercakap dgn lembu", mesti lagi ramai lembu2 tue muncul nak pertahankan diri yang telah ternoda.. auuww

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

ASSALAMMUALAIKUM BRO.

IM NOT INTERESTED IN UR MLM ISSUE. BUT THEN IM VERY2 INTERESTED IN UR LIVERTOXICITY AND SIDE EFFECT BLA2 ISSUE LIKE URE MEDICAL DOCTOR WHO SIT FOR 5YEARS LEARNING ABOUT ILLNESS AND DRUGS TO CURE PEOPLE.

IN MEDICAL SCHOOL, WE LEARNT EACH SIDE EFFECTS OF EACH DRUGS THAT WE GIVE TO OUR PATIENT. IN FACT, WE STILL HAVE TO PRECRIBE THAT DRUGS EVEN KNOW THERE STILL HAVE SIDE EFFCT ON THAT DRUGS. BUT WHY? BECAUSE THE GOOD EFFECT IS MORE. ITS CURE PEOPLE. AND SIDE EFFECTS COME AFTER OVERDOSE.

HOWEVER! HERBALIFE IS NOT A DRUG! ITS A CELLULAR NUTRITION. MACAM LA YOUR FAMILY AMEK BLACKMORE KORDELL KAT RUMAH KN? BT THEN BILA OVERDOSE VITAMIN, DA BUTA, DA CIRIT BIRIT, XNAK PLAK KECOH KAN? NONSENSE!

DONT TALK RUBBISH UNLESS URE IN MEDICAL FIELD. AT LEAST, PHARMACOLOGY OR DIET SUBJECT IN YOUR DEGREE BRO! STOP HUMILITATING UR SELF IN FRONT OF US. XTAHAN NAK GELAK BACE POST KAU!

KALU MENDE NI XHEBAT, XDA NYA RAMAI MEDICAL STUDENT, PHARMACY STDENT, DENTAL STUDENT EVENT DOCTORS BERIBU2 KAT MALAYSIA NI PRECRIBE HERBALIFE FOR THEIR FAMILY AND FRIENDS. THEY LEARNT AND THEY KNOW!

SO STOP SAYING RUBBISH ABOUT NUTRITION IF URE NOT EXPERT!

cek chun said...

mudahbots.
kalau siri bercakap dengan lembu, kita kena panggil tok moh kasi sembur ngan teh ais 3 layers. baru lembu lembu tersedar dari lamunan.. ya au auuuuuu yo

cek chun said...

DONT TALK RUBBISH UNLESS URE IN MEDICAL FIELD. AT LEAST, PHARMACOLOGY OR DIET SUBJECT IN YOUR DEGREE BRO! STOP HUMILITATING UR SELF IN FRONT OF US. XTAHAN NAK GELAK BACE POST KAU!

kakakakakakakkakakahhh.. tersemboq teh ais 3 layers aku dol

Mudahbots said...

cek chun,

ok gak tue.. tapi 3 layers cukup ker. klau mlm nie, koman-koman pun kena 5 -10 layer, baru masyuk... hahahaha..
teh ais 10 layers (mlm style).. perghh.. konpem sakit perut klau minum..

Mudahbots said...

abe li, x nak joinT kitaorang ker minum teh ais 10 layers nie... Sedap dan berkesan bagi:

- Antioksidan & anti-radang
- Mengurangkan masaalah berkolesterol tinggi
- Mencegah penyakit nyanyuk
- Meningkatkan tenaga seksual (Lelaki/Perempuan)
- Membantu sistem pernafasan (asma, sinus dll)
- Melambatkan proses penuaan @ awet muda
- Meningkatkan tenaga & stamina dengan cepat
- Mempercepatkan penyembuhan penyakit
- Menguatkan sistem inuiti & memanjangkan
jangka hayat
- Membantu sistem jantung, hati, pankreas dan
buah pinggang
- Gout dan penyakit sendi
- Darah tinggi, kencing manis & stroke
- Masalah penyakit kulit
- Sambil minum boleh juga disapu pada luka dan
bahagian kulit bermasalah.

* diambil dari website abe li.. hehehe

hyelbaine said...

Biar betik Umar? Caps-Lock button kau rosak ker? So you're a medic student that is an MLM'er too?

Melayu memang power. Aku respect tahap cipan betul kat org2 mcm Umar nie. Makan gaji dgn profession yang sungguh bertentangan dgn statement MLM itu sendiri.

Brilliant! Aku bukan medic tapi tolong angkat cone kat LDP jer but I know ada org2 dalam medical and pharma line kat sini. I'm sure they'll be itching to respond.

ps: Nak pi rumah Laila pau rojak utk layan wayang petang ;)

Rose said...

Umar, cuba baca baik2 blog Aidid dan comments2 yang lain. Kan you orang medical, tak kan tak faham baca journals? Join la discussion kami tentang hepatotoxicty tu, kami pun nak dengar pendapat medical professional cam you. Yela, Aidid penoreh getah, hyelbaine tukang angkat cone, Laila tukang buat kopi, me, I'm just a mom...

cek chun said...

baine, lekor ngan 3 layers ice tea tanak ker..
its getting hotter here..

@mal12 said...

aik..dik umar ni baru masuk sini yer..da berkenalan lom dgn tuan punye blog?..nak question field bagai..kenal dulu baru leh tanye..event?? precribe??

Mudahbots said...

umar,

ko nie doktor ke ape? doktor aper?

ko nie mesti doktor mata yang BUTA! kenapa ko pkai caps lock semua daa.. cam shiaallll!

osip said...

"DONT TALK RUBBISH UNLESS URE IN MEDICAL FIELD. AT LEAST, PHARMACOLOGY OR DIET SUBJECT IN YOUR DEGREE BRO! STOP HUMILITATING UR SELF IN FRONT OF US. XTAHAN NAK GELAK BACE POST KAU!
.
.
.
SO STOP SAYING RUBBISH ABOUT NUTRITION IF URE NOT EXPERT!"



aku rase ko salah blog nak guna ayat ni..seriously..by the way,u will get what u seek..u seek expert right??

Aidid Mu'addib said...

Umar samdol...
Sekor lagik lembu Herbalife sudah mai...
Dah makan lembs? Rumput belakang jamban aku subur segar bugar... mau?
Herba tu beb! Sedap agaknya...
Anyway, Umar dol, ko ni tertinggal bas kat Pudu ke dik?
Who do u think I am? Mat despatch? Mamat technician kat kilang somewhere? An engineer? (no offence to sensible engineers ya?).
And by the way, mmg la ubat tu semua ada side-effects - that's why they are classified as "controlled drugs". Makanan kesihatan adalah makanan, IT SHOULDN"T HAVE SIDE EFFECTS YOU BAHALOL MORON! Herbalife products should not kill people... because the product is not considered drugs. It's food supplement. But hepatic poisoning from eating Herbalife products has been reported everywhere, for years and years. Mangkok-hayon punya lembu! Macam la aku kuat kelentong macam salesmen Herbalife. Aku nak kelentong kejadahnya studies yg dilakukan kat universiti dan med center kat byk negara?

Meriah meh!
One by one they come by here.
Oh all you Herbalife stupid cows.
While my guitar gently weeps...

Mudahbots said...

jom semua, show dah nak mula ... aku blanja semua minum teh ais 10 layers dgn putu piring.. bukan pairing yea..

Anonymous said...

@Mudahbots, abe Li as in Encik Razali ker? Pangkat angkel tu. Mung ni toksoh lah wak lagu ni pahtu dio toksey jawak soale pok2 ni. (not adding fuel to da fire hokay!)


@Umar , you're not joking right? I almost choked on my kiwi slices. Dude you are so gonna look like an idiot....wait for it... wait for it

Anonymous said...

O oh aku terlambat. Umar dah look like an idot.

Tenat tol internet connection kat dalam hutan ni.

Mudahbots said...

Lembu datang,

dengan geng2 dia,

sudah butthurt,

nak ngamok sini pula,

lembu datang...

*baca ikut lagu "dia datang, dengan lengang lengoknya"

Mudahbots said...

yes my dear laila,

abe li @ razali itulah yang aku maksudkan.. hehehe

hang boleh panggil dia ankel, aku ni rasanya ala2 sedor diri dah tua.. hehehe..

weih, nie engineer mana yang merosakkan gelaran engineer.. malu aku.. klau dah engineer buat kerja engineer ajer laa, gatal nak jadik doktor me maggi ni naper laa.. kan dah kena quote dgn tuan tanah..

cheistt...

hyelbaine said...

"Umar, cuba baca baik2 blog Aidid dan comments2 yang lain. Kan you orang medical, tak kan tak faham baca journals? Join la discussion kami tentang hepatotoxicty tu, kami pun nak dengar pendapat medical professional cam you. Yela, Aidid penoreh getah, hyelbaine tukang angkat cone, Laila tukang buat kopi, me, I'm just a mom..."

Rose, betul tuh. Everyone here wants to have a healthy discussion that answers questions, not spin. Ye lar, sebagai pengangkat kon traffic aku pun teringin nak belajar jugak ilmu2 medicine nie. Mana tahu kan kalau ada doctor mickey mouse nak kelentong aku, I at least know my stuff.

Macam tuan blog cakap tadi....

"And by the way, mmg la ubat tu semua ada side-effects - that's why they are classified as "controlled drugs". Makanan kesihatan adalah makanan, IT SHOULDN"T HAVE SIDE EFFECTS YOU BAHALOL MORON! Herbalife products should not kill people... because the product is not considered drugs. It's food supplement."

See, baca blog pun dah dapat ilmu baru. Brilliant dowh!

Mudahbots said...

aku setuju dgn hyelbaine,

aku pun dapat beljar manyak menda kat sini, x sabor nak tunggu discussion ilmiah dari ko umar..

harap ko lebih baik dari trolls yang lelain..

btw, ko nie upline razali ker?

ezy2u_herbalife.blogspot.com said...

dahlah korg semua..asyik nak gaduh jer..xpayah pedulilah kate bahasa yang mencarut2 tu..sakit telinga..org melayu suka sangat mencarut2..kena atas batang hidung sendiri baru tau..hahahaha..sape yg punye blog nie..Aidid ker..xbaik mencarut2..nanti terbaca dek anak..terikut2 pulak..nak marah xboleh..coz ayahnye yang ajar..bapak borek anak rintik..mcm nielah semua..kita buat hal masing2..diorg kate kita dengar..kalu nak ikutkan sampai bila2 pun xabis..tuan punyer blog nie..dah xder keje nak buat..sebab tu dia asyik2 nak negatifkan org..tengok tv lebih baik dari tengok blog nie.....Berhentilah mencarut ..kan amalan mulia bahasa kita..1malaysia..amalkan bahasa yang sopan..jangan biasakan mencarut dan suka kate kat org..nanti kena atas diri kita sendiri..kalu org mencarut kat Aidid dan family..tau pulak marah..aidid dah berkeluarga..jagalah diri sendiri dan family anda..bagi didikan yang sempurna..”ingat!!jangan ajar anak anda bahasa yang kurang sopan” nanti memakan diri sendiri.. key kawan2..nie terakhir saya lawati blog nie.bye2..assalamualaikum..

Abi Rahman said...

kalo produk herbalife tu bagus macam mana skalipun,asalkan ia telah diMLMkan,ia harus juga dibakul sampahkan..

kalo dh jadi hamba duit,mcm tu la..terus benak tak bleh diajor..elok ko (MLMers) telan dgn tin herbalife tu skali..sbb ade khasiat zat 'besi'..kah..kah..kah

Mudahbots said...

ezy2u,

komen2 pastu blah..

oklah, berhentilah mencarut dan teruskan la menipu orang ramai seolah2 ko tue doktor..

"nanti kena atas diri kita sendiri"
- ko tunggu la bila ko kena tipu plak nanti, baru nak sedor diri..

menipu lebih baik dari mencarut...

baca ezy2u punya comment,

tukar mencarut = menipu,
bahasa = perangai

best tak?

Anonymous said...

Ni entri & komen thread peberet aku, hands down! Meriah!

Thanks Encik Foad.

Abi Rahman said...

yes,sorg dh berambus..haha!

ko tak tahan dgn carut Aidid @ tak tahan dgn faktanya? loser..lol

"ade sesetengah manusia mmg dh keras jadi buluh,sbb tak dilentur ckup2 masa jd rebung dulu..sbb tu kalo nk ajor skrg,dia menganjal dan liat..elok tebang je bg mam***! "

admin said...

wah..lama tak bukak blog bro aidid,baru abeh katam 268 comments setakat ini...

pasal herbalife and medical thingy,tak nak sentuh sebab dah ada bro2 dan sis2 yang expert kat sini.

tapi ada terbaca mamat mana entah comment,kalau yang tak belaja tinggi nak buat business ape bla bla..
ok,aku dulu network engineer,bukan buat network marketing eh..muahaha..dan sekarang sambung study fulltime..so aku nak bagitau,sebagai contoh,boleh aja jual berger,apa hina ka jual burger tepi jalan?kalau nak tau,sebiji leh untung seringgit,sehari boleh pegi 100 biji senang senang..ada brother aku jumpa time amek barang burger,pakai toyota wish babe,tak yah buaat hiO or MLM,pakai duit meniaga burger malam malam saja..
so meniaga la,dok buat MLM apa gila..

em...and berdasarkan pengalaman aku,aku dulu berat 150kg,so aku rasa gila babi gemok macam babi,aku pegi panel clinic company aku,so doc bagi aku satu ubat,and aku ingat lagi dia kata "ubat ni untuk kawal mind set kita saja,nak tak nak kena bersenam,makan kena jaga,nasik makan sehari sekali saja" end up aku turun 40kg dalam 4 bulan,haha...not bad la kot even jauh lagi dari BMI ideal aku kan...
moral of the story,tanye la yang pakar...mamat and minah jual herbalife ni tak pakar aku rasa...

apapun..tq bro aidid,and brother2 lain-->mudahbot,osip,hyelbaine,azwan dll,korang betol2 menceriakan hidup aku,ok...mau p meniaga burger..dada

Unknown said...

razali,

dude, SPM dulu BM dapat berapa? 9?

eh ke tinggi sangat? SRP dulu macam mana? paham soalan ke tak?

word verification: boila. ni maksud dia darah aku tgh boil la ni baca komen razali.

Mudahbots said...

fatsogigolo,

ader brader jual burger tempat aku, dah bukak cawangan baru burger dia.. giler sempoi..

time aku cuti, aku jumpa dia jln2 bawak anak ptg2 naik motor.. perghh enjoy jer dia aku tengok.. mlm2 niaga burger kul 8 - 1++ @ smpai abis..

aku calculate ader la dekat 200 biji kut dia boleh jual satu malam..

x yah buat mlm pun..

izzNatta said...

wow dah 279 comments....

Sah aku tertinggal bas....

Fahmi said...

dr umar, bace blog ni dari awal. Ramai kat sini dari medical line. Food products should not claim yang it can treat/control diseases. It should not have side effects. Thats the problem such products. If it had been registered as drug, known side effects will already be listed on the prodcut leaflet. If new fatal side effect is found, it would have been withdrawn from market

Anonymous said...

Thanks Fahmi & lain2 yg biso2 bab2 ni- AM, azwan, Rose dll..(& a quick shout out to tukang angkat cone too walaupon different field..hahaha). Byk saya belajar dari thread ni 1-2 hari ni.

Tulah Umar, ramai med/pharma professionals kat lam ni. But thanks for the comic relief. Masuk sergah2 org, looking down on A'leaks owner/readers. Pahtu kena pwned. Heh.

ilufne said...

ezy2u_herbalife.blogspot.com said...

dahlah korg semua..asyik nak gaduh jer..xpayah pedulilah kate bahasa yang mencarut2 tu..sakit telinga..org melayu suka sangat mencarut2..kena atas batang hidung sendiri baru tau..hahahaha..sape yg punye blog nie..Aidid ker..xbaik mencarut2..nanti terbaca dek anak..terikut2 pulak..nak marah xboleh..coz ayahnye yang ajar..bapak borek anak rintik..mcm nielah semua..kita buat hal masing2..diorg kate kita dengar..kalu nak ikutkan sampai bila2 pun xabis..tuan punyer blog nie..dah xder keje nak buat..sebab tu dia asyik2 nak negatifkan org..tengok tv lebih baik dari tengok blog nie.....Berhentilah mencarut ..kan amalan mulia bahasa kita..1malaysia..amalkan bahasa yang sopan..jangan biasakan mencarut dan suka kate kat org..nanti kena atas diri kita sendiri..kalu org mencarut kat Aidid dan family..tau pulak marah..aidid dah berkeluarga..jagalah diri sendiri dan family anda..bagi didikan yang sempurna..”ingat!!jangan ajar anak anda bahasa yang kurang sopan” nanti memakan diri sendiri.. key kawan2..nie terakhir saya lawati blog nie.bye2..assalamualaikum..



woi budak! you are SOOOOOOOO missing the point la budak! balik2 hal mencarut2 tu aje yang ko sibuk sgt nak point out, bajet alim la konon. apa sgt carut2 tu nak compare dengan susah payah tuan tanah tulis berjela2 gali segala macam fakta2 dan statistik2 dan report2 nak sedarkan orang melayu yang buta yang nak kaya cepat tu?

balik2 pasal CARUTTTTTTTTTTTTTTTT tu jugak yang ko nak bawak sini. lame betul la troll2 ni. balik2 bajet alim. kalau cakap sopan2 pun tapi dok ngikis duit orang nak buat hape? cakap sopan2 pun kalau dok tipu sana sini nak buat hape? dan apa punya giler nak mencarut depan budak2? depan troll2 ni je yang harus carut pun. baru sesuai dengan muka korang nih.

lagi satu tak habis2, 'takyah la bising2. meh la kita buat hal masing2.' dumbass bangak bodoh bahlul. bual hal masing2 kalau tak menyusahkan orang tak pe lah. ko nak terjun masuk gaung sorang2 aku tak kisah. maksalahnya ramai jugak orang2 lain yang terpaksa masuk gaung sekali dengan ko. itu aku memang kisah! bodoh!

Aidid Mu'addib said...

ilufu...
eeeeeeeee, muluuuut.

Btw... kat mana yg aku mencarut?
Sapa yg berfikiran porno tu? Malu seeh...
Sejak bila aku ada mencarut kat blog neh?
Wadefak?

azwan said...

Umar,
Sape ko? Ko ingat org2 kat sini tolol macam ko? Ko ingat ko je ade medical background?

Meh sini berdebat dgn aku sial.. ape yg ko mereng sgt. butoh punya budak.

azwan said...

Aku angkat tangan..aku mencarut di sini.

Anonymous said...

azwan memang mulut tak senonoh. Dokter gigi ke aper ko neh..

ilufne said...

bang, ai mulut suci lagi. tapi azwan tu memang teruk carutan dia bang. delete dia bang. delete dia. gegar jantung saya dengar dia carut bang. tak de 1malaysia langsung bang :P

Aidid Mu'addib said...

Laila...
http://1.bp.blogspot.com/-3G1R-qZhK_o/TWdunHWPXZI/AAAAAAAABLQ/M6n890ZgK78/s1600/fasdgsd.jpg

Rose said...

Hahaha, sebenarnya memang susah nak kawal rasa nak marah nie, sebab tak paham2. What I did was imagine bebudak (MLMers) tu cam my daughters, budak hingusan lagi. Like my five year old, sometimes susah nak change her mind about something sebab that's what her teacher told her. Sama la kes MLMers nie, apa upliners and seminars MLM cakap je betul. Superb brainwashing techniques. Kena belajar camna supaya senang nak train anak2 rajin sembahyang, kemas rumah, gosok gigi...

Anonymous said...

azwan sekali dia kuar references to female organ/genitalia dlm bahasa pasar, aku tutop mata baca.Hahaha. Lain kali pakai bahasa scientific (kalu ader) la wey, kurang sket kepornoannya. Tak pon guna male nyer anatomi ker sekali sekala. Muahaha.

ilufne said...

What I did was imagine bebudak (MLMers) tu cam my daughters, budak hingusan lagi. Like my five year old,

ya allah cik rose, nak kena tinggi sangat daya imaginasi tu hahahahah! but i think my 5yo lagi boleh paham la dari benak2 troll ni. itu yang sakit jiwa tu. macam spastic gitu slow bebenor processornya hahahah!

ilufne said...

eh laila,

but** tu male ke female nyer? hahahhahah conpuse! :D harus kena delete ngan tuan tanah ni hahah!

Anonymous said...

@Aidid, that one ...hands down, you. Memang org lain takleh amik title tu. Hahaha


@ Rose: Agree, mmg kena brainwashed gegiler derang neh.

azwan said...

Oit...Laila. aku doktor haiwan.

Meh aku bercerita tentang kisah Pak Kordi dan Dr Baine..hehehe..

Alkisah Pak Kordi, 60 tahun pegi jumpa Dr Baine sebab sakit kepala sejak sebulan lepas.

Dr Baine: Pakcik, selepas pemeriksaan tekanan darah sebanyak 3 kali dalam masa 3 jam, saya nak bagitau pakcik ni. Pakcik ada penyakit darah tinggi. Tekanan darah sekarang 190/110.

Pak Kordi: Yeke Dr. Habis tu macam mana keadaan saya sekarang ni?

Dr Baine: Pakcik kena makan ubat darah tinggi bermula sekarang, ada kemungkinan sepanjang hayat.

Pak Kordi: Eh, takkan sampai macam tu? Saya ada ubat sendiri, saya taknak makan ubat hospital.

Dr Baine: Ubat apa pakcik?

Pak Kordi: Cendawan Cordyceps Bingai. Semua keturunan pakcik makan ubat tu. elok je takde ape2. tu sepupu saya, umor dah 85, dah 30 tahun makan cendawan magik tu sampai rambut dia jadi mcm dr rozmey. Pakcik juga makan Herbalife Haram, isteri pakcik sentiasa tersenyum puas.

Dr Baine: Pakcik, saya hormat pendirian pakcik. tapi ubat hospital jangan tinggal yek.

Pak Kordi: Ubat hospital ni buat rosak buah pinggang saya jek. Dr jangan ingat dah belaja tinggi2, boleh suruh saya buat benda bukan2. satu keturunan saya makan tau. Ada syarikat lain nak lagi. Semua cakap baguih.

Dr Baine: Pakcik saya risau, nanti pakcik boleh dapat stroke dan sakit jantung kalau tak makan.

Pak Kordi: Tu awak cakap. Skarang sape dulu makan garam? saya ke Dr?

Dr Baine: takpela pakcik, saya harap pakcik sihat.

Pak Kordi blah camtu tanpa hirau nasihat doktor.

Seminggu kemudian..Mak Kordi terserempak Dr Baine kat pasar.

Mak Kordi: Assalamualaikum Dr.

Dr Baine: w'salam. Mak Kordi apa
khabar?

Mak Kordi: Alhamdulillah. Dr, Pak Kordi dah meninggal sakit jantung 3 hari lepas. Makcik pun dah tak puas dah skarang.

Dr Baine: Innalillahiwainnailahirujiun..

Kui kui kui.. (style MsAwin)

Hell`s Angel said...

Aku tinggai blog ni 6 jam punya banyak komen.

apa masalah dengan mencarut? Kami orang2 northern selamba saja mencarut. Jumpa kawan "woi barua" melawak dengan adik beradik "pala hotak hang la"... eh tarak pa problem pun. Famili2 elok ja pun... Kenduri kendara melawak mencarut sana sini takdak orang kesah pun? Nak hantam, hantam la. Nak kata kami bodoh katala tapi PM dari northern 3 orang tau...

Cakap betui aku benci orang cakap sopan2 ni. Selalu tak jujur ada hidden agenda. Lembut gigi dari lidah. Orang yang kurang ajar at least dia ada sense untuk bercakap benar sebab tu orang cap kurang ajar pasal bila dia tak puas hati ja berketui-ketui keluaq ayat maki hamun pastu dah takdak pendam memendam.

Untuk trollers lembu2 herbalife ka cendawan kordi ka rentikanlah... Pi lah jadi hamba duit tu... Aku rasa kalau nak saman engkorang yang silap2 kena bayar compensation nanti. Go fly your kites madafaka (kan aku dah mencarut ni)

Verification word : calmu (dia tau aku tgh marah)

Anonymous said...

ilufne rasanya male muahahaha..aku pon konpius.

Tapi femalenyer perkataan c**bai, p*ki, b***t memang bersepah lah lam blog ni hahha


Aidid, u kena "mandi"kan blog ni dengan kadar segera hahah

Aidid Mu'addib said...

ilufu...
eeeeeeeee... mulut.

ilufne said...

kahkahkahkah! azwan weh! banyak masa karang drama nampak! kui kui kui tak tahan tu hahahah!


laila, sungguh. memang bersepah. macam ulam ulaman gitu hahahhaha. nanti datang la pakcik aidid simbah klorox hahahah!

Hell`s Angel said...

@azwan
Cantik ar bleh bikin drama swasta.. Patut masuk cinta medik ni... hehehehehe

Anonymous said...

hahaha..azwan , cantik punya drama swasta. Tersedak MsSawan. Terima kaseh lah masukkan dokter pojaan aku Dr. Jugah lam citer tu.

azwan said...

Aku nak tunjukkan yg malaun2 MLM talk in a different mindset. Ikut suka kepala bapak main buat trial. Meh sini testing, kos tanggung sendiri, 7 hari berkesan. Ape kejadah? Knowledge pun zero.

PHQ, ko nak saman atas dasar ape wey. you are going no where. spin punya spin je saman. ko sama macam AC Mizal, kepala kat bontot.

plunox said...

7pm..
overtime sebab nak BACA n FAHAM all the FACTS stated.. plus, baca komen2 yg nak cecah dekat 300.. +__+

joe, razali, umar, nice troll..
keep on being stupid n bertuhankan wang ringgit.. hope u enjoy our entertainment. bodoh piang, cakap ikut sedap, pastu copy paste mana2 fakta cam ACMang..

aidid, hyelbaine, azwan, u guys are the hero of malaya. keep on firing their black+hairy asses.. lembu punya pun lagi lawa la kot. haish~

ok, time for solat. wassalam..

Unknown said...

hyelbaine,
"Yes aku benci Melayu, you can quote me on that. Aku benci melayu yang malas nak membaca dan malas nak berfikir. Aku benci melayu yang hanya bertuankan duit and nothing else. Aku benci melayu yang sanggup menggadai org melayu sendiri semata-mata nak jadi kaya. I'm a Malay, but I'm not a terrorist. I love my people, too much for my own good."
Ok, aku paham tapi next time janganlah tulis secara general "Melayu" nanti orang macam aku ni boleh confuse. Aku pun benci melayu yg tak sedar2 lagi.
Azwan,
Waaaa tak sangka ko pun boleh buat lawak, ingatkan boleh mencarut je he he he. That the best cerita untuk hari ini. Ha ha ha ha

azwan said...

Sorry guys.
Aku kalau tak suka mmg tak cover punye. tp kalau anyone ask for my opinion, i'll give my best shot.

Hm, dgn staff2 aku pun aku keras, especially Melayu. Kalau tak, tak bergerak, kerja malas. Yg Cina, India elok je.

Mane troll2 ni. especially Umar..I am waiting...

osip said...

ade sejam lagi ni, mamat tu kata nak post entry counter kat blog dia kol 9 malam kan..readyyyyy

Rose said...

Osip, tu tektik dia nak popularkan blog dia, jangan layan. Sama cam Abe Li Laila yang suruh buat trials tapi sebenarnya nak suruh orang beli jus kordy berbotol2. Mmg banyak tektik2 kena buat kalau nak jadi salesman yang berjaya..

hyelbaine said...

@ Azwan,

Huih, sejak biler aku berlakon derama plaks nih? Doctor pulak tuh, ingatkan jadi pak pacak jer. Aku sungguh terharu kerana diangkat sebagai pengangkat kon traffic pertama dianugerahkan PhD yang membawa gelaran Dokter :P

@ ilufne,

Wow! First time aku tgk u mengamuk. Must be pissed hell :P They have nothing else to factor in, so they take the easy way out and buat alim-alim kambing HiGoat.

@ Rose,

Your metaphor memalukan kanak2 tadika kemas. They can understand basic comprehension unlike this brain farts.

@ Hell's Angel,

Go Fly Uncle Chariles Kite themselves indeed ;)

@ Plunox,

All credit should go to En. Poad, kami ni tumpang jer :P

@ Boy,

Sorry Boy, maybe I shouldn't generalize too much tapi message tuh mmg betul. I'm glad you finally got round to understand where I came from ;)

@ Osip,

As Rose said, don't fall for it. You know there's nothing that you're going to find there. Leave IT be ;)

Anonymous said...

Rose..Perghhh..ramainyer skandal2 sugar daddy aku..Dr. Jugahlah, Angkel Lilah haha

Tapi Angkel Li ni memang aku takleh wat hypothetical skandal & panggil Abe sebab kalu aku tengok gambar dia, tingat ayah aku. Lagipon dia dah memperkotak-katikkan bargain dia ngan my bro, mr. tukang angkat cone ..hahhaha..

So, let's leave it to Dr. Jugah, da one and only, shall we.

azwan said...

Rose,
I still unable to identify the active compound of Herbalife product that can cause Hepatotoxicity. My conclusion is it is most probably due to steroid overdose. Same case like Gamat Healin, we won't know the active compounds. I even asked the founder 3 years ago, and of course he kept mumbling. Its a trade secret.

Miss Ted said...

* siap2 kuaci dgn popcorn untuk tayangan special feature kul 9 mlm kang (kalau ada)

word verification : takcayaakuder

Aidid Mu'addib said...

People...
Should I spill the beans of all the juiciest COW-STORY of Herbalife in another new entry?
The comments are coming thick and fast and already over 300... I have lots more infos on the shenanigans of Woody and Buzz Herbalife happening all over the world, years after years... unending story of greed and kelentongan. Pujaan Joe Pundek and the gang. Jenis olang Melayu yg dungu bahalol - geng talak baca punya olang. Cincang sekor-sekor kasi lembu makan ada jugak pekdahnya... tapi low IQ pulak jadinya lembu kat Malaysia neh.
What a conundrum... shit!

Rose said...

Dengan ini saya meminta maaf kepada

- Laila: Dr Jugah is your one and only man, got it.

- kanak-kanak tadika kemas serta budak2 lima tahun semuanya: sorry for putting all of you in the same category as the naughty MLMers. Will not do it again.

Anonymous said...

Go for it babe!

Hell`s Angel said...

joengos dah post

azwan said...

Buat je la Aidid,
Kalau byk lagi troll malam ni post akan sampai 500++, especially yg bangang bangang mcm Zali Kordi dan Joe.

Anonymous said...

Rose, no worries, dun even need to apologise ;) . This's just for the fun of it, something to laugh about. Kalu asyik serious memanjang, tak best gakkan. But i think you know by now MLMers ni memang liat/takkan bagi info yg dimintak untuk verification. Sebab tu most of us memang give-up dah & malas nak berlembut.

Miss Ted said...

Yea Aidid, since it sounds like you already have the material, then hell yeah baby why not. Bring it on..

*tukar channel nak gi tengok special feature joe jambul

Amirul said...

Assalamualaikum semua..wahh, ramainya yang komen kat sini..mesti byk duit hasil 'klik'kan org yang msuk blog ni,alhamdulillah..kepada Aidid Mu'addib, Islam mengalakkan kita jangan memutuskan talian silaturrahim dengan saudara sesama kita dan hasil selidik saya dalam blog ni saya dapati bahasa anda kurang disenangi sesetengah pihak bukan sahaja yang mengamalkn MLM ni malah yang menjenguknya juga jelik dgn bahasa kasar anda

daripada komen2 yang saya baca, anda telah bekeluarga, alhamdulillah..jaga lah mereka dengan baik,anak anda akan mewarisi sifat2 dari keluarga mereka..Allah itu maha adil dan doa orang yang dizalimi adalah sangat mujarab disisi Allah S.W.T..pesanan saya sbg saudara sesama Islam..Peace bro

Rose said...

yeah, Aidid, make another entry, it's like poking a bee hive, so many angry bees buzzing around.. buzz aje, substance tarak.

Azwan, probably then due to phyto-steroids. You are right, memang plant extracts banyak these things and some of them ada gak bioactivities like lupeol and some other triterpenes. Oh well, probably time will tell.

osip said...

@rose,hyelbaine

kekeke, okeh2 takmo layan..


@aidid

nice weather ni bro,clear sunny and windy..


actually aku teringin bebeno nak jumpe pro-mlmer yang betul2 boleh bagi facts.. kebanyakan sebelum ni semua troll rubbish semata2..ni ada budak joe bunyi da riuh..study oversea katekan..nak tengok la die ni fall into troll jenis mane..hahaha..

azwan said...

Hhahahahaha...

Aidid, aku dah bace komen Joe tu. Ala Aidid...budak2 punye cerita la. Biar dia membesar dulu, nanti dia taula erti hidup. Blaja jauh2, datang balik otak dah rosak. apedaa.

Amirul, ape ko merepek ni bingai. meh cakap pasal facts. pasal herbalife ke? ko nak nasihat sape ni. Ni bukan kuliyah ko dey. ape benda yg ko tak puas hati? aku nak tau gak..cepat2.

joegrimjow said...

bro, dah balas balik dah kat blog
=)

some fact tak betul, tu yang kena perbetulkan. takpe, kita belajar lagi kan

Anonymous said...

Someone's goin' to unleash the wrath of Incik Poad..

Aku tak tau..kui kui..kui

cek chun said...

hahahahahahaha
sronok siot baca.
keep them coming

bang poat,
more entry on this please.
they asked for it.

pinjam kata-kata mu :
Jadi dah uja sebelum ni, jgn diuja lagi pengarangnya

azwan, mu bleh ganti yusuf haslam la pasni. cinta medic part 2.. hahaha

Amirul said...

Azwan: 'bingai' adalah bahasa yg kurang disenangi oleh saya dan bererti saya telah dizalimi oleh anda..anda faham maksudnya bukan..gua xpuas hati dengan korang ni, orang Melayu, Islam lagi dok mghina2 org wtpa..apa BANGGA sangat ngan FAKTA korang tu..meh sini gua nak bisik, ko ada fakta pasal SYURGA dan NERAKA? xde beb..melainkan al-quran dan al-sunnah..da isyak ni..jom la gi solat jemaah kat masjid..okeh..peace bro

Miss Ted said...

dah baca dan aku dah detect beberapa kelompangan.

waiting for abg poad kita menyusun...

Rose said...

Amirul, Amirul...

(nasib baik dah mintak maaf kat budak2 tadika kemas tadi)

azwan said...

Ko Joe,

Typical budak2 yg baru berangan nak belajar camne nak hidup. Style sampah pun jawap kat blog ko tu. Takpe, budak2 dah rosak macam ko ni akan terhegeh2 naik cari makan gaji nanti. Ko nothing la Joe, berangan dalam dunia yg Herbalife cipta. Setakat budak MLM sampah mcm ko, aku dah banyak sgt2 la jumpe. Yg cakap kat stadium Mont Kiara, bedegar2 sampai lebih 10,000 dengar pernah bedebat dgn aku. Downline dah beribu, level Presidential. Last2 skang jual medical device kat HKL. Hujah2 kitorang kat sini tak berbaloi utk ko, yg boleh ajar kepala bana ko tu ialah KEGAGALAN ko sendiri nanti. Good luck budak!

Aidid Mu'addib said...

Woi Amirul BINGAI...

Dik, kalau mat rempit peragut handbag tu seseorang yg berbudi bahasa dan bersopan-santun sebijik macam penyangak/penyamun skim piramid Herbalife ni... kira boleh masuk syurga la kiranya gitu erk?

You know what... SHUT THE FUCK UP!

azwan said...

Amirul, ko nak berambus, sila berambus. Pegi bekempen kat kerdau tu, bukan sini. syuh syuh syuuhhhh.

Amirul said...

Aidid Mu'addib saudaraku..

kalau mat rempit peragut handbag tu seseorang yg berbudi bahasa dan bersopan-santun sebijik macam penyangak/penyamun skim piramid Herbalife ni,kira boleh masuk syurga?? haha anda telah membuat satu jenaka di sini..kalau saya cakap mereka boleh masuk syurga mcm mana?

think before u write bro, u talk nonsense..peace bro

Anonymous said...

Ok2...let's move on..

Incik Poad, can we have the new entry in 5,4,3..publish it on baby!

Mlm ni nak tidor awal, pepagi esok ader presentation kat head honcho ..masa kejer memang saheh tak der masa lawat blog ni (uwaa!)

azwan said...

Who the hell is this Amirul Biul? Ko masuk MLM ape dik. Meh citer panjang2. ok aku leh stop maki. meh la citer...meh2. kalau tak masuk ape2 MLM dok diam sudaa..ini blog anti-MLM. Ko salah ketuk pintu ke?

H2DSelling said...

hehe..hebat perdebatan..dasyaaat...:D..pening bila baca korang punye perdebatan..korang anti MLM ke anti Produk ni..??? skjp kata anti MLM skjp anti Produk..Aidid2..

tapi kat MALAYSIA..kenapa tak pertikaikan HPA dan DCL yg dikatakan hebat di MALAYSIA..juga guna cara MLM ni kan!!..ni masing2 nak pertikai produk luaran...focus laa bro...konon SNTM...fuh..

bahasa lembut..'MENYAMPAHLA KORANG NIE...

but WHY! anti HERBALIFE (terang2 cerita blog "Herbalife - And Some Cows Eat Shit" )
korang ingat HERBALIFE je yg guna system MLM ni ker..??

kenapa tak anti PRODUCT lain erk!!..
nanti bila tulis anti PRODUCT kan..
nanti adalah org balas tulis..eh mana ada anti PRODUCT kitaorang cakap pasal anti MLM...cow la jugak!!..hehe..

bye..bye..sayonara..:D best!!!..

nanti jawabnye..nak tau jugak..keh keh keh..jgn menangis tauuu!!

cek chun said...

mak aiii h2dselling,
serius weh..
tu jer kau boleh bagi?
bawak mai fakta boleh tak

azwan said...

H2DSelling,
Ape ke bodohnye ko ni. Ko ni lagi not worth effort layan. Sah2 tak baca entry lain. Aiyaaaaaaaaaa!!!!

Ke tak pandai click? Aaaaaa aku blank!

Rose said...

Adik H2D Selling,

Sigh, sebelum buat komen, baca semuanya, pastu tengok blog Aidid, kat sebelah kanan, ada senarai produk2 lain Aidid dah tulis. Jangan ingat herbalife tu special, tu je jadi tumpuan Aidid...tidak sama sekali.

Bab HPA tu pun memang saya tunggu gak adik, sebab banyak points nak kongsi. Tapi tu kena la tunggu giliran. Aidid pun bukan depan komputer 24 jam, dia nak kena gi noreh jugak, karang tak makan lak family dia..

joegrimjow said...

alamak did, lupa nak sentuh pasal beckham dan bini dia!!!

tapi semua tu takde bukti kan, ko pon cakap 'rumors' so tak payahla nak jawab kan

=)


azwan, ku sentiasa memaafimu. wah wah

Anonymous said...

Makin lebat lak derang neh, sampai naik pusing kapla aku baca isi(less) komen derang. Kang tak pasal2 aku mc esok, pastu kena turun pangkat jadi cuci jamban sebab tak wat coffee presentation.

joegrimjow said...

rose,

saya ni bukan orang medic or otai bab2 bahan nutrition ni, kalau boleh, u bagi tau apa yang tak kena pasal heta ape ntah tu yang boleh akibat liver failure nanti saya boleh forward pada yang betul

cek chun said...

amirul,

wahh, ramainya yang komen kat sini..mesti byk duit hasil 'klik'kan org yang msuk blog ni

kejadah apakah????

Anonymous said...

i meant tukang cuci jamban...(saja nak kasi cepat cukupkan 350..sori tuan belog *sengeh simpul*)

Aidid Mu'addib said...

Wondering about those work-at home signs

Press Release: Wisconsin Department of Agriculture, Trade and Consumer Protection/February 19, 2002

Work at Home
$1,200-$5,800 per mo

Own a computer?
Put it to work
$25-$75/hr

Be careful. You could lose money by calling the telephone numbers and getting involved in a multilevel marketing plan. Or you could be distracted by these illegal signs and get into an accident.

"They really don't have a job for you as implied in the ads," says Fran Tryon, director of the Bureau of Consumer Protection. "They aren't going to pay you $25 to $75 an hour or $5,800 per month. You will be asked to pay them money-at least $195 and up to $4,500 to get started as a distributor."

Wisconsin job hunters are being misled by these ads promising wealth and freedom. The work is not available unless an investment is made-a direct violation of Wisconsin's consumer protection law, since there's no disclosure of the investment required. And there's another misrepresentation because the ads describe inflated income opportunities.

Tryon says that only after new recruits pay money do they learn the company is Herbalife which sells nutritional supplements. "In addition to complaints from consumers who say they have been misled," says Tryon, "we have received calls from consumers, and from city, state, and county officials, complaining these illegal signs pose a safety hazard on our streets and highways." Police, city and county highway departments and the Department of Transportation must spend valuable time tearing down these signs.

Tryon says her staff also has a large collection of them. "Every time we remove a sign we may be saving people from being misled or being involved in a traffic accident," says Tryon.

In addition to removing signs and educating consumers about them, Consumer Protection has an extensive investigation of Herbalife and its distributors who may be prosecuted.

>>> AND THAT IS DEAR FRIENDS... MY WORK CONCERNING HERBALIFE IN A NUTSHELL... or is it cow-shell? Is there such a thang?

H2DSelling said...

wauu..!! ada jugak komen yer..hehe..wei..korang ingat blog aidid ni free ke korang masuk ni..kaya la AIDID yee..dapat duit per CLICK..senangnya tercipta idea..hanya dengan kutuk produk.kutuk MLM dah beribu2 duit masuk yee..tak gitu AIDID..hehe..ko ada bukti ke..utk katakan TIDAK ???

hehe..kalau korang nak masuk dlm blog aku pun..boleh jugak..aku pun buat duit jugak ni..so sapa2 nak join ...bgtau yer..ni simple MLM je tak susah pun..

nak kepastian lebih tanya AIDID dia memang pakar dalam bidang ni..

Anonymous said...

Looks like da next entry is going to be juicier! Makinlah panas bontot derang neh datang serbu blog ni ramai2.

LittleLady said...

H2DSelling = cakap ikut b*n**t

azwan said...

"saya ni bukan orang medic or otai bab2 bahan nutrition ni, kalau boleh, u bagi tau apa yang tak kena pasal heta ape ntah tu yang boleh akibat liver failure nanti saya boleh forward pada yang betul"

Hihihihiihihhihi....

Rose said...

Joe,
That's what me and Azwan was discussing all along. If you read the earlier post, you can see that we are interested to find out what is the cause of the hepatotoxicity. We can not deny that there is a link between herbalife and hepatotoxicity (from the listed journals) but no studies have been done to check what is the actual cause. One case was found to be due to excess vitamin A, but that's a rare case. We think it's probably due to phytosterols, but that is just a guess from what what limited info we can find (labels, papers). If herbalife wants to clear their name, they need to conduct credible and non bias studies. Until then, the only thing we know is that the continous use of herbalife can damage the liver in some people.

Muhamad Zaki Mustafa said...

Iklan jap. To MLMers - Dey...susu ada?
Jangan marah ye boss...

Word verification for this message: renctl

Aidid Mu'addib said...

yeay! kaya-raya aku yeay!
Korang tengok ads aku bersepah kat blog ni...
pastu, ada invisible ads yg korang tak tahu lagi...
pastu ada bahalol mangkok-hayon butthurt bodo-piang tak faham2 pasal ber-blog...
Yeay! pokcik kayo!
Dumbass.

ilufne said...

"saya ni bukan orang medic or otai bab2 bahan nutrition ni, kalau boleh, u bagi tau apa yang tak kena pasal heta ape ntah tu yang boleh akibat liver failure nanti saya boleh forward pada yang betul"

Hihihihiihihhihi....

Hohohohohohoho... (sambung gelak :P)

cek chun said...

h2d = hard 2 digest
really!! u r beyond repair la dik

bang aidid, kaya kah?
blanja nasi ganja jom

ilufne said...

korang ingat blog aidid ni free ke korang masuk ni..kaya la AIDID yee..dapat duit per CLICK..senangnya tercipta idea..hanya dengan kutuk produk.kutuk MLM dah beribu2 duit masuk yee..tak gitu AIDID..hehe..ko ada bukti ke..utk katakan TIDAK ???

aidid, if only they knew hihihihi.. :P bodoh vahlul punya bebudak.

Latifah said...

giler banyak komen...
terhibur sungguh.
dan yang pasti banyak info gak dapat dari sini.
kesimpulannya, nak kurus amalkan diet yang sihat dan jangan lupa bersenam ye...

~mujur tak sibuk hari ni, leh layan baca komen yang berjela2 banyaknya~
=)

word verification: eltrod

joegrimjow said...

adid,

hehe, simple thing la tu. takkan takleh fikir. orang akademik kan?

kalau semua umat Islam baik, mesti agama kita akan jadi kuat dan disegani. Sekarang mmg ya pon disegani tapi ada jugak malaun yang rosakkan nama Islam dengan jadi pengganas, perogol bla bla bla

masalahnya, kita nak salahkan islam ke? takkan, tu orang tu yang buat. walaupun islam dah gariskan macam-macam, still ada org buat. kenapa? lol. manusia kan. kalau lembu boleh ikat kat hidung tu. manusia ni kalau ikat pon dia ada ikhtiar


sama lah cam kat atas tu

ads tu sape yang buat? company or distributor? klu company, gtau negara mana ku buat report kat HQ (ceh, macam boleh je kan) tapi kalau distributor yang buat, sama la konsep dengan atas aku cite tu. xleh nak kekang. kalau Herbalife bleh tahu, die mmg akan tarik balik keahlian tu

kat malaysia memang ada kes, tapi kes bagi discounting la. kes ads ni xde lagi

dan klu baca kat dalam buku Herbalife tu, memang ada garis panduan untuk buat ads

ilufne said...

aidid, this is no more fun, seriously.

please publish your next entry, STAT!!

biarlah mereka dengan labu2 mereke...

LittleLady said...

i second the motion..

Anonymous said...

Sokong ilufne! Aku dah trolls overdosed! Sib baik baca/komen blog ni sambil2 wat kejer siapkan coffee presentation sehari suntuk neh.

Zaha said...

Aku mula baca tadi masih 272.... gilala tak abis-abis komen datang. ada je yg kacau aku...
aku suka komen no 201, tingat pasal Portugis yg tak berani serang Kedah lepas berjaya takluk Melaka...
Aku sakit mata kat Umar KEPARAT, yg beli lock kat internet tapi cuma jumpa CAPSLOCK
HD2Selling ko memang lawak, goblok kemplu tongong dll mana de ads kat sini?
troll lain-lain pegi m*mp*s lah
Next entry En Aidid please...

PS aku keje jaga pintu penjara je sbb malas gile blaja dulu
tp MLM ni pun macam gangster yg masuk dalam gak punya perangai... pasang downline banyak-banyak so masa kua nanti tak yah keje kakakaka

Mata Hati said...

Bangsa yg pemalas adalah seperti Fuad Boroi & puak jahiliahnya yg MKN GAJI...

HAHAHAHAHAHAHA!!!

kerazee.hisham said...

Aduyaiii...sekeping iklan pun aku x nmpk dlm Aididleaks ni. Nuffnang ke,benang ke. Korang nmpk?

So kejadah manenye aidid dpt duit?

Setan MLM ni mmg tipikal

1. Balik2 psl duit,duit,duit. Tu la sape suh berkiblatkan duit.

2. Bile x bleh counter ngan facts, mula la bwt character assassination. Bajet kiteorg nak terpengaruh..

Bodoh bahalol xbleh diajar. Tu la telan lg herba-fuckin-life bnyk2. Sape suh jadik bangang?

Melayu MLM ohhh Melayu MLM...bodoh melantun2

azwan said...

Apekebenda la si Joe ni.
Bosan aku. sounds familiar la dey. penat la layan troll takde kelas macam ko. ape yg ko cakap tu kitorang dah encounter 2-3 bulan lepas. Ape yg tulih tu dah dipopularkan oleh fendy. composer aku tak ingat la. boring la wei..boring...

Tp ko tak sehina si Mata Hati, cakap berapi2, isi langsung zero. buku bertemu ruas konon. aku ingat power sgt la faktanye. meletup2. hahahHA!

Zaha said...

MH sudey la tu
Akal 100% komen sampai 2 kali

Aidid Mu'addib said...

HAHAHAHAHA!
IQ 100% drpd 74 tu beb...
Ikut cerita dlm movie tu, Forrest Gump IQ nya 75.

H2DSelling said...

little lady...sedapnya mencarut..hehe..tak manis utk pompuan yee...nanti mencarut depan suami..tulis kat dahi suami..b**t*t..

biasa la.medicion vs nutrition..masing2 pasti nak lawan..bila pi klinik..ada doc cakap pasal nutrition?? ada bgtau detail punca penyakit ?? tau ke doc pasal lemak viseral ? mesti tak boleh bgtau..sbb mereka sendiri ada etika..bila sakit kepala je..bg penadol..demam je ..bagi je ubat demam..sbb dah tertera kat kertas..lepas tuh bayor rm50 itu je yg doc tau...melainkan mereka kluar dari kepompong pi ke nutrition..sbb tu la doc pun pi herbalife..why!!..mereka tau la..kesan ubat pada badan mcmmaner..buah pinggan laa..jantung laa..punca ubat2an laa...teruk!!..pening2 korang ni..fakta2 semua tak betul..bohong semua..melainkan korang sendiri yg pi kaji selidik kat makmal mereka..baru la boleh percaya..ni tak bulat2 copy paste..apa ke jadah cara cam tuhh..lepas tuh buat huraian sendiri....hehhee..

ohok2..ohok2..batuk plak..nak pi klinik laa..beli ubat batuk warna hitam...:D..pas tu pi tidoq..sbb minum ubat batuk..:D

Zaha said...

HD2Selling
medicine vs medicion
ha tang ni hang memang kemplu hahaha
tak yah jual mende tu la beb

H2DSelling said...

ooohh yee ker..typing error..im sorry..but kata amir dalam raja lawak..:D

Rose said...

H2DSelling,

Sebab akak dok kat lab la akak tumpang sekaki tolong bagi info pada yang lelain (yg fikiran terbuka la).

Masa buat degree, pernah buat projek tahun akhir? pernah kena cari journals untuk rujukan?

kalau tak pernah, patut la.. susah nak cakap kalau camtu.

(dah jadi akak dah, sbb rasa sungguh muda HD2 nie)

cek chun said...

rose ni sungguh sabar orangnya.
respek sungguh

azwan said...

H2DSelling,

Takdo sapo eh nak nafikan kebaikan nutrition. apo ko cakap ni. nak spin pun tgk2la beb.

lemak viseral mende? aku tak main viseral2 ni dey. aku cakap pasal TG, HDL, LDL. Jgn jadi bodoh main cakap je dey. cakap biar ada ilmu dan pengalaman, kalau tak jadi macam ko, cakap ikut bontot ko dan bontot upline2 ko. patient aku ada hpt and dm aku refer nutritionist. nutritionist aku takdenye nak promo benda2 herbalife ni. hahah! you guys are jokers.

Ok, aku medical professional dah 22 years. skang aku nak bagitau ko yg ni...

"Two clinical studies have been completed on different formulations of Herbalife's Formula 1 protein shake product. The results of the studies, both of which were funded by Herbalife, largely fail to support the claims made by Herbalife advocates.[24][25]{} The study of Treyzon et al compared a protein supplement (Performance Protein Powder, Herbalife Intl., Los Angeles) with a similar tasting carbohydrate placebo. The two treatments showed no significant differences in their effects on the primary outcome of body weight. Effects on body mass index, waist circumference or fat free mass were also not significantly different. Subjects on the high protein powder lost significantly more fat mass, 1.01 kg, P=0.05. As this was a secondary analysis these findings should be interpreted with caution and regarded as exploratory until confirmed in independent studies. The Lee study used a similar design but a differently named protein powder (ShapeWorks Formula 3, Herbalife). Lee et al found no significant difference in the effect of this protein powder on fat mass compared with placebo. Effects on other body weight and composition outcomes also did not differ significantly between the Herbalife protein powder and placebo. In a subgroup analysis, among subjects with dietary compliance ≥ 70%, the high-protein treatment was more effective than the control treatment in reducing body fat. As this was a secondary analysis these findings should be interpreted with caution and regarded as exploratory until confirmed in independent studies. Generally, these studies do not provide convincing evidence that Herbalife protein powder produces more weight loss or body fat loss than a placebo."

Ko, Joe...kalau takde background medical, jgn pandai2 nak interprate statement ni. So, aku bagi maksudnye kat korang2 yg otak terbalik nih...

MAKSUD: Clinical study ni takde beza dgn pemakanan harian korang.

KESIMPULAN: Herbalife product does not show any superiority compare to normal dietary intake. Herbalife product sah2 menipu pengguna. korang yg dok percaya sbb kena brainwash dgn system seminar, presentation, compensation, etc..

MORAL OF THE STORY: Korang yg zero knowledge, jangan memandai2 sentuh bab orang professional. Just be a normal layperson, don't be dumbfuck!

One more thing, apesal herbalife sibuk2 buat clinical trial ni? sebabnye ialah dia nak same levelkan dengan ubat2 doktor, so that herbalife boleh dibeli kat hospital, GP. Yahooo!! Herbalife kalau dapat proven clinically, sure naik value ni. tapi dalam kes ni, Herbalife fail miserably.

Rose said...

cek chun,
hehehe, thanks. sebenarnya terketor-ketor gak masa type...

Anonymous said...

This MH is like pai kia wannabe but talks cock only one. So siao one. Why he so like that ar.


While it has been a fun day feasting on da trolls, i think i've had it cos if i read one more troll talking cock, i'm gonna lose it & bang my head against those fluffy pillows (not wall heeeee).


p/s Yeay, akunyer kejer dah siap!

hyelbaine said...

@ Amirul,

Tell you what, why don't you take your dick and shove it in your asshole so high up that you can taste it in your fucking mouth for days on end you useless good for nothing mother fucking toad sucking Malay scheeming crotch scratching cunt. Shut up with your uselss farts you dumb-fuck. I'll curse every fucking one of you useless low life bitches if it means that the Malays can be forewarned about cunts and wankers like you.

So, I'm going straight to hell now?

Maaf tuan tanah...wa beh tahan liauw...

@ Mata Hati,

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA...(where's the facts?) HAHAHAHAHAHAHHAHAHAHA... (Mana fakta?) HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA... (Tim Kai yah?) HAHAHAHAAHAHAHAHAHA... Got the hint yet?

@ H2DSelling

I think, you're a medic wanna be right? I mean you watched ER and House and think "OH, I can be just like them too. Upliner aku cakap aku ada potensi. Aku lah orang Melayu yang patut diketengahkan untuk jadi sebagai contoh dan motivasi. YES WE CAN!"

@ Azwan

Hahahaha...rajin kau layan mamat tuh down, dia tak sama level mcm lu bro. (Ada biasa dengar tak ini ayat bro? :P) heheheheheh

@ Rose,

Tahap kesabaran anda amat memberangsangkan. Syabas! Teruskan usaha anda. Saya kasi 3 bintang ;)

Amirul said...

rajin tol Aidid Mu'addib copy paste ye..jangan amek fakta orang je, wat fakta sendiri..kan bangga ngan fakta korang tu..btw korang ni xde keje lain ke? asyik menghadap laptop, dok merapu meriban mencaci ntah pape...dosa beb dosa..tu anak bini tu, gi la luang masa ngan diorg semua..peace bro

Unknown said...

@azwan

oh dah 22 tahun dlm bdang medical ni
ingatkan budak xblaja mana. bahasa x mggambarkan kerjaya dan education level.eh xkan xtaw psl visceral fat?nak aku trg psl tu?oh lupa, ko dah lama dlm bidang ni.msti lg taw..and korang patutnya malu dgn joe tu.dia takdela guna bahasa2 kasar.korang lagi nak mengutuk adalah.

and btw aidid,puas hati tgk sesama Islam caci mencaci?ingat,Allah akn pertanggungjwbkan tiap apa yg awk tulis ni.awk tulis bdasarkan pmbacaan copy paste awk tu.awk xde pengalaman dlm herbalife or any product so awk x brhak ckp pnjg.kami sendiri xpnah nak judge produk lain.yg pnting kami kaji psl produk kami ni.

osip said...

@Amirul

buat fakta sendiri tu la namenye auta

Anonymous said...

baine bro..ish ..hahaha

lu beh tahan, wa beh tahan also. Especially this MH lian jiao chee ko pek, so siaw one.

ok..nak tarik balik sesikit, nanti aku wat kopi esok tak berkat.

azwan said...

Hehehehe Amirul,

Kalau aku tuan punya blog aku dah delete ko dari sini. aku rase ko ni buang masa wujud kat blog ni. Penyibuk dan low class punya troll.

Aidid Mu'addib said...

Bingai dol...
Fakta sendiri? Are you on ganja or chasing the dragon, boy?
Nak fakta kejadahnya macamana lagik? Fakta drpd medical centers dan universiti pun tak laku ke dol? Ko nak fakta jenis apa? Jenis fakta yg budak tadika pun boleh faham, gitu?
Tak dapek nak tolong doh... Kalau dah bahalol tahap lombu, humban masuk lombong tingga ajo la, lagi elok. Kalau idup ngabih boreh buek apo?

Anyway, bak sini aku cite sket dik pasal keje aku.
Today I made about what a factory technician made in a month. Aku melepak depan Mac sepanjang hari, layan troll yg dungu dan bahalol tahap cipan... dan share ilmu dgn bebudak yg nak dgr cakap tentang sains dan maths.
Macamana tu? Aku study rajin2 dulu, aku masuk U, aku kasi govt service sebaik mungkin 5 tahun, dan aku resign buat keje sendiri. Now, I'm doing OK dgn izin Allah - blog ni keje "pro bono" aku utk org Melayu. I don't get a single cent dol, while lembu Herbalife dan lain2 MLM kat luar sana jadi parasite sebok mencari mangsa utk di "lead poisoning" kan bagai nak rak... dan bila dapat rezeki buat bzns mungkar, jgn lupa pulak cakap "syukur alhamdulillah".
A real fucking asshole. Are you also a fucking asshole like those MLMers, boy?
I think there's a difference there... if you're smart enough to notice. If not, no surprise there. Akhir kata (yg pertama), jgn jadi parasite MLM sejak dari kecik, dah tua nanti jadi lanun dan penyamun dan sampah masyarakat. Menyusahkan org idup saban hari nak buat apa? Biar la bersopan-santun sekali pun. Kalau dah sampah tu, sampah jugak.
Yo bingai.... Capische?

Zaha said...

Amirul,
Lu Lai Lu Lao Lan

cek chun said...

kalau tak paham lagi,
aku tak tau la bang..
simple ayat kasi.

maka boleh la aku tidoq dengan sengihan lagi malam nih ;)

joegrimjow said...

jap, pil?

Herbalife takde pil, only debu - gandum org anti mlm kata

satu lagi did, bleh cari yg kat Malaysia tak? ada produk yang tak dapat masuk ke Malaysia, cam aku gtau, produk yang masuk kat Malaysia cuma ada 5 je.

xkan la ko nak compare produk lain kat negara lain dengan negara kita kan

cam marah kenapa kete france kena pandu sebelah kiri, klu sebelah kanan bleh la beli bawak balik mesia
hehe

joegrimjow said...

pasal lead tu Herbalife dah jawab. Aku dah post dah. ke ko xbaca lagi blog aku ni did? hehe. Keje cakap Herbalife banyak lead tu si yahudi bounty haunter punye keje

xkan ko sekongkol dengan dia pulak?

azwan, tau apa 5 produk Herbalife yg baru masuk kat Malaysia? kalau baru nak google cari, xde guna cakap dgn ko pon.

cakap banyak, tapi debu pon tarak. keh keh keh

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
azwan said...

Aku dah cakap ko ni low class troll. Ko tak layak nak bercakap pasal facts dgn aku. Budak berhingus, baru habis sekolah, baru nak blaja hidup. aku dah cakap bila ko gagal baru ko terburit cari kerja lain. Hahahahaha..

Miss Ted said...

@Joe
Yg ko letak statement Herbalife bagi response pasal isu lead content tu, source from mana, i.e. publish kat mana? Third party ke, publish sendiri je?

btw, it should be bounty HUNTER la. adeh. aku paling lemau kalau belajar kat hoversea bagai tapi simple english spelling pun kelam kelibut. aku lain la...belajo kat sekolah tepi kampung pintu padang kat raub jeh.

hyelbaine said...

@ Azwan,

Trolls lately dah tak fun kan? Dulu punyer troll ada gaks yang pakai otak kat kepala tapi lately aku tengok pakai otak kat kepala lutut.

No fun leh. How come trolls can't defend their MLM with facts. Well at least what their seminar's deem as facts at least.

Nie asyik2 sentuh bab mencarut. Asyik2 citer pasal jangan kacau orang. Where is the discussion about lead poisoning?

Tuh belum kire pak cik spin cendawan or attention whore yg suruh org pi blog dia lagi. Haizz....

Rather have a dirty but healthy discussion then these low class trolls indeed bro.

Fahmi said...

Susah cakap dgn org bodo sombong ni. Aku malas dah nak layan. Explain mcm mane pun xleh nak paham dah diorg ni. Next entry je la aidid!

Rose said...

Joe,
Memang saya tak tahu apa produk Herbalife di Malaysia. Tapi saya tahu, marketing produk kadang kala berbeza mengikut negara. Persoalannya, kes2 penyakit hati ada kaitan dengan produk herbalife. You might say produk2 tu tak dijual di Malaysia, tapi can you say other products of Herbalife is really and throughly safe? Tu baru kes2 yang doktor boleh kesan dan cari link, belum lagi kes2 lain. Kat Malaysia ni, belum lagi ada orang buat research pasal ni, sebab tu la takde reports. Kita tak boleh buat assumption yang kalau takde reports tu maknanya tak ada kes. Betul, kita pun tak boleh cakap confirm semua produk  herbalife boleh bawak penyakit hati. Tapi bila dah Ada implications that your products might have a problem, it is the duty of the company to investigate and make sure everything is ok.

Studies have shown that continous usage of plant extracts (herbs, etc) can cause penyakit hati (think ada in one of the many papers Aidid bagi), not just herbalife. Betul tak semuanya safe, even garam gula pun boleh jadi racun. So, as I said before, why not masa promote barang tu kena gak bagitau about possible side effects, baru ramai tak marah. Kalau baca comments2 ni, ramai tak suka dengan claims yang over the top dan harga melampau.

Rose said...

Sorry guys,
Cubaan terakhir, lepas ni x nak layan dah trolls.

azwan said...

Baine, i agree with you.

Sape rajin2, boring2 leh la layan mamat "joe" ni. budak umo 21 tahun, baru abeh blajo obersea, berangan nak kayo, baru nak kenal dunio. grad engineering, subspecialty pengemis herba, tp knowledge dan experience zero. PubMed pun tak penah denga. kawin konfem belum, buat sex pun belum. suci, murni, elok buat menantu. bergetah dan berhingus.

hyelbaine said...

@ Rose,

Your patience is a virtue indeed. Saya tabik spring to you ma'am :)

Tapi bila dah Ada implications that your products might have a problem, it is the duty of the company to investigate and make sure everything is ok.

Why would they want to spend all that money to fund such research? Why take products off the shelf and reduce potential earnings?

Why do such things that are detrimental to their financial position when they have people like the trolls here who do it all FOR FREE!

Tak payah bayar utk clinical tests, tak payah bayar untuk press release and bebagai. They can just sit back watch the money flow in while the trolls do all the hard work....FOR FREE! ;)

Miss Ted said...

@ baine
"while the trolls do all the hard work....FOR FREE! "

uish, mana lak for free..kan boleh dapat balik 73%, or is it 78%? kui kui.

joegrimjow said...
This comment has been removed by the author.
azwan said...

Uih, malaih nak habaq la grad mana. nanti belagak plak. Ko budak2 la Joe, pegi la buat ape2 yg patut. org2 sini dah lemau dgn ko. type for fun. aku mmg nyampah dgn ko ni, mula2 la. tp bila pikir ko bdk2, ala ko basuh je la hingus ko tu.

Anonymous said...

it's good to see the amount of reading people made nowadays. just hoping that everyone can gain benefits from the knowledge.

http://www.obesitymyths.com/index.cfm

read links above. good readings which i think linked well to this topic about herbalife. they even provide a nice pdf e-book for you to download.

cheers

Rose said...

Joe, I wasn't talking about lead la....alahai, baca la betul2, penat type tau dan cuba bagi contoh senang layman faham. Husband engineer jugak, senang je dia paham masa explain...

LittleLady said...

dah la joe, pergi la tido. dah lewat, budak2 kena tido awal. jgn memalukan diri anda di sini..

joe... kau ni baru kenal satu je, herbalife. agaknya kalau ko pegi dgr taklimat n biz plan agel, monavavie, TF, quantum pendant dll.. agaknya mesti kau ternganga2 sebab percaya akan keajaiban setiap satu product tersebut (dan keuntungan tak logik yg diwar2kan).. they r as convincing as herbalife gak.. especially kpd bebudak hingusan mcm kau ni..

H2DSelling said...

http://ms.wikipedia.org/wiki/Herbalife ..baca yer..dari awal hingga akhir..

joegrimjow said...

Herbalife and Israel

In 2005, Israel's Health Minister began an investigation against Herbalife's products after four persons using Herbalife's products were found to have liver problems. Herbalife's products were accused of containing toxic ingredients such as Qua-qua, Kompri, and Kraska. The products were sent to the Bio-Medical Research Design LTD (B.R.D) laboratory, to a private laboratory in the U.S, and to Israel's Forensic research laboratory. The conclusion from each of these laboratories was that Herbalife's products are safe.

wikipedia

azwan said...

Budak Hingus ni bukan tau level PubMed tu ape. Ntah apa2 laa. Buat habis duit rakyat, MARA hantar suh blaja jadi engineer. ni balik2 jadi pengemis herba. wat malu mak bapak dol. dah2...gi tido.

«Oldest ‹Older   201 – 400 of 772   Newer› Newest»