And so it is...

Sunday, February 27, 2011

Herbalife - And Some Cows Eat Shit.



Orang Melayu, oh orang Melayu. Yang Mr. Current Affairs ada sorang-dua, tapi yang lain sekor-sekor macam lembu yang ada gelang kat idung, dan boleh ditarik ke mana sahaja... masuk gaung pun bole jugak ya dol? Yeah baby... groovy! Not.

Ada ramai mala'un yang pertikaikan apa yang aku buat kat blog ni, sure. Especially yang dah berdesing butthurt, dan yang dah sampai berasap bontot kena belasah secara langsung dan secara tak langsung oleh yours truly. Manusia sejagat, dan orang Melayu khasnya, memang jenis manusia sepaling degil. Memang degil tak keruan - in the sense degil yang tak leh di tegur langsung, dan masing-masing perasan yang ilmu di dada mengalahkan professor, tapi keje cikgu, technician atau mat rempit aje pun. IQ tahap cipan tapi perasan dapat Nobel Prize in Economics. Lepas tu, seperti besa, cari reason nak marahkan messenger (aku le tu) yang bawak berita terkini yang mengesahkan bahawa IQnya sebenarnya hanyalah 74. Antara modus operandi si butthurt yang aku dah biasa sungguh, attack bahasa aku (eleeh... u know?), dan kemudiannya sekaligus terus jatuh hukum aku akan masuk neraka, do not pass go do not collect 200. No possible heaven whatsoever... tapi yang jatuh hukum tu pulak rupanya orang yang buat MLM dan bagi anak-bini makan duit rezeki daripada bzns shubahah MLM alkafirun. Wadefak? Outstanding logic from Forrest Gump. 

Lagi satu, sesetengah tu akan atttack secara lembut dan non-confrontational... contohnya, "bro, dah banyak ko bongkar kelemahan orang Melayu ni, bagilah cadangan bagaimana nak meningkatkan taraf ekonomi orang Melayu. Tak kan nak jadi pengkritik aje?". Apa... korang ingat aku ada Nobel Prize in Economics ke bang? Adakah aku ni profesor ekonomi yang tersohor di UKM, USM, UPM atau UM ke apa? Ada yang tak perasan bahawa fakta dan info tentang sesuatu isu itu dalam blog ni hampir semua korang boleh verified tentang kesahihannya, kalau korang rajin buat double-checking. Apa maknanya tu? Maknanya, aku ambik fakta dan info tu daripada pakar-pakar ekonomi dan Nobel Prize winners yang real punya... sebab aku bukannya hebat sangat pun beb. Aku masih belum dapat Nobel Prize apa-apa pun lagik (not even Nobel Prize in blog-writing), and very likely will never amount to anything in the end. Tahap Gil Grissom aje (agaknya la,dan lagi pun Gil Grissom tu fiction), bukan pulak tahap Stephen Hawking. Tak payah la expect aku jadi saviour of Malaykind kat blog neh. Dan aku cadangkan sapa-sapa yang berkenaan tu, buat aje la blog lain untuk diskus pasal topik bagaimana nak meningkatkan taraf ekonomi orang Melayu. Ramai yang perasan terer bersepah kat tenet neh. Knock yourself out, man. But, as we all know, itu dakyah si Forrest "Butthurt" Gump nak kasi attack Aidid "Gil" Mu'addib aje. Besa la. You all can see it a mile out, as it comes bringing in it's ugly face. Oh orang Melayu.

Macam ni beb. Aku tak tahu semua benda dalam dunia ni. Kalau aku tahu, takde aku nak tulis blog keparat ni deerr. Apakejadahnya? I'll probably be sitting my ass down in MIT or Harvard or Oxford, doing experiments of all sorts, discussing the scourge of mankind of some forms or another, dan sesekali lepak dengan Stephen Hawking, layan suara computer-synthesized dia. But as you all realised by now, I am nowhere near Boston or London. I learned things, as anyone else like yourselves, can also learn. Yang aku tahu aku share kat sini, yang aku tak tahu, aku cakap, "ntah, aku tak tahu bang". Orang Melayu ni paling suka melenting bila ada yang mempertikaikan tahap pemikiran dia yang cetek dan yang tak pernah keluar daripada sempadan kat Bukit Kayu Hitam, atas sket. Macam kena lempang aje ghope muke nye kalo kena sanggoh. Kenapa ko nak marah sangat kalau ada orang lain lebih cerdik daripada ko? Do not get mad, get even, man! Kalau ada orang lagi cekap, terer, pandai daripada aku, aku akan respek dia dan aku akan usaha nak jadi sepandai si genius tu, dan bukan la pulak aku nak attack dia sebab aku lagi bodoh daripada dia. Wadehel? 

  

OK... cite pasal Herbalife yang tak herba dan penuh dengan bahan kimia neh. Berlambak orang Melayu sekarang menjajap Herbalife, especially yang terencat akal seperti yang aku describe kat atas tadi dan orang yang sekular dan tak kesahkan sangat ciri-ciri keislaman dalam mencari rezeki. There... cukup kupasannya? Itu soalan yang aku tujukan kepada ramai orang yang bertanya sebelum ini. Yep.. I agree, tak cukup. Let's do it. Groovy baby yeah!

 
Some people are so easy. Tengok iklan macam kat atas terus cair. Messi, Barcelona, Herbalife... must be a great combination huh? Eh! Ada duit billion-billion USD, usahkan Samdol dan Badigol, Barcelona FC pun cair, apa nak dikenang? Meh sini ramai-ramai telan bahan kimia hasil tangan alkafirun mormon Herbalife meh. Dia orang definasikan "herba" sebagai apekejadahnya la agaknya beb? Mana daun kayunya? Dalam bentuk pil? Dalam bentuk tepung berperisa untuk buat shake? Dah tu shake yang rasa macam haram-jadah? Kata sesetengah orang yang dah cuba la. Harap aku nak cuba minum menatang nya, mintak hampon dol. Takde aku bangang nak beli produk MLM yang diimport daripada Salt Lake City/Hunan, sedekah duit aku 7 level ke atas kat ntah sapa-sapa, dan telan bahan kimia buatan kilang rasa haram-jadah. What the...? Run Forrest run!
  
Ada pakar ekonomi barat yang mengatakan bahawa kadar kerugian masyarakat sejagat daripada perniagaan MLM adalah jauh lebih besar daripada kerugian daripada semua skim piramid yang pernah wujud. Pada aku, memang nampak kebenarannya statement tu, sebab kalau korang fikirkan, badigol yang join mana-mana skim piramid adalah mereka-mereka yang betul-betul bahalol dan tak pass matematik, tapi berapa ramai sangat la Forrest Gump kat dalam dunia ni pun. Lebih ramai manusia lagi adalah orang biasa-biasa yang ada pelajaran, dan yang terjoin MLM seperti Herbalife ni pun, kengkadang sebab tak pasti, tak faham atau dihasut dan dipujuk bagai nak rak oleh sedara-mara dan sahabat-handai yang terdekat untuk join. Dan, yang lebih ramai lagi pulak adalah manusia bebal yang penuh dengan tamak haloba, nak kaut keuntungan daripada hasil usaha orang lain kat "base of the pyramid". Memang males... si Meleis neh. Tak lupa pulak, banyak perniagaan MLM itu dah siap ada protection daripada ahli-ahli politik dan dihias mulus dengan pelbagai topeng yang cantik dan gah untuk memberikannya bentuk yang lulus undang-undang keduniaan, sedangkan kelentongan dan penipuan terus-menerus berlaku tanpa henti. Dia orang berfikiran macam Allah tak nampak keje dia orang gitu. Pathetic. 

Apakah yang berlaku di sebalik sistem MLM yang modus operandinya adalah "pyramid-selling" atau "skim piramid berproduk"?
1. Jumlah kerugian adalah sangat besar dengan jutaan manusia terlibat, serta berbillion riggit berpindah tangan daripada jutaan manusia tersebut kepada sejumlah kecil lanun-lanun yang berada di atas rantai piramid.
2. Yang miskin dan yang senang dikelentong akan diperdaya dengan penipuan promosi, "loopholes" undang-undang, dan manipulasi psikologi. Kebanyakan mangsa sekarang adalah daripada negara ketiga (seperti Malaysia), dimana mereka yang "desperate and naive" jadi lauk-pauk syarikat-syarikat MLM daripada Amerika, serta syarikat-syarikat anak peribumi yang dah ikut perangai alkafirun mormon tadi.
3. Kelentongan, rasionalisasi dan cara promosi adalah sama lebih-kurang, kalau korang perasan. Mastermind mengatakan MLM itu dapat meningkatkan taraf ekonomi orang miskin, membebaskan belenggu ekonomi mereka, bermodal yang kecil, membekalkan peluang pekerjaan, dan membantu peserta untuk mencapai kehidupan yang lebih mewah.
4. Seperti mana "abuses" yang pernah berlaku, sejumlah besar dana digunakan oleh syarikat-syarikat MLM untuk mempengaruhi ahli politik di mana-mana negara, sekali gus dapat mengelakkan penggubalan undang-undang yang lebih ketat, serta memberikan gambaran bahawa perniagaan mereka adalah halal. Pengkritik seperti Aidid Mu'addib, dikatakan jenis orang yang "anti-business" dan "loser" dan diugut dengan pelbagai ugutan seperti saman dan lebih lagi dari itu. You better believe it man.
5. Penipuan di dalam perpindahan dana secara besar-besaran daripada masyarakat bawahan (yang rata-rata tidak sedar ianya berlaku di depan mata mereka) untuk mengayakan sejumlah kecil mastermind di puncak piramid MLM diwar-warkan sebagai satu kaedah bzns yang "legitimate" dan dapat memberi peluang kepada orang miskin untuk jadi orang kaya.
  
Eh, ke mana pulak aku melalut neh? Nak cite pasal Herbalife, pegi cite pasal MLM in general pulak. Anyway, kalau nak diskus pasal syarikat omputeh yang ini, memang banyak nak cerita, sebab syarikat dah wujud sejak 80-an lagik. Tak payah la sampai gitu, korang boleh tanya Uncle Google atau Auntie Wiki - berlambak info korang boleh baca. Isu aku hari ni hanya bits and pieces, here and there. Company ni pun jual benda yang itu-itu jugak - produk menguruskan badan yang merapu (dan rasa macam haramjadah), serta produk makan kesihatan yang orang tarak sekolah yang sanggup telan, nothing new there. Entah mana benda herbanya... wallahu'alam. Kiranya, telan aje la produk herba Herbalife, dan percaya aje la bulat-bulat cakap orang Mormon. Aku dah diskus pasal bahaya makanan kesihatan dan kelentongan industri produk kesihatan dalam entry sebelum ini. Kalau nak tahu dan rajin nak mentelaah, sila luangkan masa membaca entry tu semua. Jangan risau, ianya dalam tulisan rumi dan aku sembang pun dalam bahasa Melayu.

Korang tahu pehal skim MLM seperti Herbalife ni memang menjadi-jadi di Amerika? Satunya sebab sistem politik duit yang diamalkan di Congress dan Senate Amerika, itu semua orang tahu. Tapi, pakar ekonomi Amerika yang dah sound berulang-kali pasal bahayanya industri MLM dan amalan "pyramid-selling" pada berbagai pihak dan kepada orang awam macam tak makan aje, pehal pulak? Bukannya pakai ekonomi tu orang sebarangan, tapi kerajaan Amerika bergerak macam siput-babi aje dalam menangani isu ni - why? 

Pada pendapat aku, sistem kapitalis serta free-market (daripada perspektif MLM) itu, yang diamalkan di Amerika itu adalah satu dakyah kerajaan Amerika itu sendiri, sebab walaupun rakyat dia sendiri ramai yang sengsara kena penangan MLM (khasnya golongan seperti mormon dan lain-lain rakyatnya yang dungu), mereka sememangnya mahukan industri MLM tersebut berkembang pesat ke seluruh dunia. Kalau nak export kerja lanun ni, kena la sacrifice rakyat sendiri dulu, baru bendanya jadi credible. Dan mereka ada social security program, jadi kalau yang kena kencing di Amerika tu merempat miskin, mereka boleh mendapatkan bantuan sara-hidup anytime di sana, no problem. Tapi, rakyat Amerika hanya dalam 300 juta, dan ada 6 billion manusia di luar sempadan Amerika boleh jadi "cannon-fodder" atau kata orang Melayu, "kuli-batak", untuk mereka pergunakan sebagai feeder untuk meraih keuntungan atas angin bagai nak rak, kalau mereka dapat menyebarkan industri MLM ni berkembang ke pelusuk dunia. U follow me here? It's just a simple conspiracy in economics, which is not a conspiracy at all. It's just a story of dollars and dimes. Not a conspiracy like in the "The Arrival"... or is it? Woohoohoo!

Anyway, kalau chayanunalip nak buat MLM Herbalife ni, I couldn't care less, because they have their own ideology, like the Americans, like the Jews. Tapi, untuk orang Islam, ideologi kita berbeza sungguh... betul dik? Kalau nak berniaga, kena study dulu ilmu berniaga tu. Itu arahan daripada Nabi sejak 1,400 tahun dulu. Kena fahami dan dalami setiap ciri perniagaan, dan pastikan perniagaan itu telus, tulus dan tiada unsur gharar, serta yang lebih penting - tiada penipuan dan penganiayaan. Kena check dulu company tu sapa punya, dan CEO dan COO dan CFO nya hebat ke tak, atau adakah hanya lanun penyangak aje pun. Itu yang kita kena ketahui sebab nak mengelakkan isu gharar dalam perniagaan. Kena cari info betul-betul sebelum join syarikat alkafirun ni. Ada bzns alkafirun tu tulus, dan ada pulak yang kelentong dan konspirasi bagai nak rak. Why is it important? Sebab kita orang Islam. Kalau bukan Islam, lantak ko la dol. Anyway, kalau korang tengok, saban hari kat FB dan kat tenet, berlambak orang Melayu menjajap produk Herbalife. Tak pegi Sekolah Agama Rakyat ke apa masa kecik-kecik dulu? Oh... mungkin jugak bukan Islam sangat pun. Bukan ke ada satu kategori orang Melayu yang hanya "Islam sket-sket" gitu? Islam jenis "janji aku kaya, what do I care kalau bzns ni bzns alkafirun yang shubahah?". Nak buat apa selidik-selidik menatang nya bro? Janji duit masyuuuuk....


Pyramid Scheme Alert: Herbalife
Warning Signs of Financial Harm and
Deception Abound at Herbalife
  
Herbalife, one of the oldest and largest America-based multi-level marketing schemes exemplifies most of the classic warnings signs of a financial trap, a pyramid scheme and marketing program that is steeped in deception.
  
Consider recent news and developments:
1. The president of Herbalife resigned after it was disclosed that he had published false academic credentials
2. European Health Officials Investigate Herbalife's Product Safety. Spanish Authorities along with other European regulators are investigating potentially dangerous lead levels in Herbalife products. 
3. Charges of fraud and health risks against Herbalife go back to the 1980's. An ABC Evening News report, April 22, 1985 hosted by Peter Jennings detailed controversy over Herbalife diet products and pyramiding sales structure. The health risk issues centered around Dr. Richard Marconi who promoted Herbalife products. It was revealed that Marconi received his Ph.D. through a mail order course from an unaccredited school. In that report other nutritionists described Herbalife products as primarily laxatives and diuretics with potential of potassium deprivation. 
4. Herbalife lures consumers to invest in its "business opportunity" as "Supervisors" - and requires them to buy $3,000 of products. An independent analysis of Herbalife's actual commission payments revealed a top-loaded pay plan in which 85% of all commissions are transferred to less than 1% of distributors at the top, and financial losses suffered by 99% of the rest of the distributors. 60% of the "Supervisors" quit within a year. The average Herbalife payment to the Supervisors is just $10.55 a week. Herbalife must replace all the dropouts each year. 
5. Herbalife has no sustainable customer base. 80% of all its distributors quit the scheme within one year and there is no evidence that the distributors engage in profitable retail selling. The schemes gains its revenue by recruiting unwitting consumers into a bogus "direct selling" business and inducing them to buy "inventory." 
6. The charges of business fraud against Herbalife are not new. A recently certified class action lawsuit against Herbalife and several of its marketing groups makes many of the same charges now leveled against Herbalife – operating an "endless chain" in violation of California law, and causing widespread losses to consumers who are lured by the unproven health claims and false income promises. 
7. The class action case against Herbalife addresses one other area of fraud accusations – the collaboration of Herbalife with infamous "lead generation" schemes. The lawsuit charges that Herbalife distributors not only are lured into a pyramid recruitment scheme but are also induced to purchase thousands of dollars in basically worthless sales "leads" which they are told they will need to "succeed." (99% of all Herbalife distributors never earn a profit.) 
8. A similar 2004 case against Herbalife was settled several years ago with millions paid back to consumers in restitution. The case documented the lead scheme – mostly unknown to distributors and shareholders – that enriches some Herbalife's upliners and further impoverishes the recruits. 
9. Canadian authorities have fined Herbalife in the past for making false income claims.

Am I talking through my ass here? Sesaje nak sabotage mala'un Herbalife, gitu? Come on, these are all common knowledge. Itu yang aku tanya awal-awal lagik dalam artikel ni tadi - tak ramai ke "Mr. Current Affairs" di kalangan orang Melayu tu?

Asalnya Herbalife ni diasaskan oleh seorang omputeh yang bernama Mark Hughes pada tahun 1980, di mana the grandmother story yang Herbalife war-warkan adalah dia dapat hidayah untuk bukak bzns makanan kesihatan Herbalife ni selepas ibunya meninggal dunia disebabkan oleh terlebih makan ubat farmaseutikal, iaitu pil diet (cerita berinspirasi ni ada kat website Herbalife), sedangkan cerita sebenar daripada koroner yang buat autopsy terhadap Jo Ann Hartmann mengatakan bahawa dia mati overdose painkiller narkotik Darvon (Dextropropoxyphene). Mark Hughes itu sendiri meninggal dunia pada May 2002, selepas 4 hari minum arak tanpa henti (drinking binge), di mana dia dijumpai mati di rumahnya (mansion besar berharga USD27 juta di Malibu), dan daripada pemeriksaan koroner mendapati dia telah overdose ubat anti-depressant Doxepin, serta kadar alkohol yang sangat tinggi dalam darah. He was 44.

But Where Are The Distributors' Yachts?
By Seth Lubove
FORBES MAGAZINE

MARK HUGHES is a master of the fine art of survival. His Los Angeles-based Herbalife International Inc. is a pyramid outfit that peddles weight-loss and nutrition concoctions of dubious value. Bad publicity and regulatory crackdowns hurt his U.S. business in the late 1980s. But Hughes, 41, continues to enjoy a luxurious lifestyle in a $20 million Beverly Hills mansion. He has been sharing the pad and a yacht with his third wife, a former Miss Petite U.S.A. He can finance this lavish lifestyle just on his salary and bonus, which last year came to $7.3 million.
He survived his troubles in the U.S. by moving overseas, where regulators are less zealous and consumers even more naive, at least initially. Today 77% of Herbalife retail sales derive from overseas. Its new prowling grounds: Asia and Russia. Last year Herbalife's net earnings doubled, to $45 million, on net sales of $632 million. Based on Herbalife's Nasdaq-traded stock, the company has a market capitalization of $790 million, making Hughes' 58% worth $454 million.
There's a worm, though, in Hughes' apple. Foreigners aren't stupid. In the end they know when they've been had. In France, for instance, retail sales rose to $97 million by 1993 and then plunged to $12 million last year. In Germany sales hit $159 million in 1994 and have since dropped to $54 million. Perhaps aware that the world may not provide an infinite supply of suckers, Hughes wanted to unload some of his shares. But in March, after Herbalife's stock collapsed, he put off a plan to dump about a third of his holdings on the public.
Contributing to Hughes' woes, Herbalife's chief counsel and legal attack dog, David Addis, quit in January. Before packing up, he reportedly bellowed at Hughes, "I can't protect you anymore." Addis, who says he wants to spend more time with his family, chuckles and claims attorney-client privilege. Trouble on the home front, too. On a recent conference call with distributors, Hughes revealed he's divorcing his wife, Suzan, whose beaming and perky image adorns much of Herbalife's literature.
Meanwhile, in a lawsuit that's been quietly moving through Arizona's Superior Court, former Herbalife distributor Daniel Fallow of Sandpoint, Idaho charges that Herbalife arbitrarily withholds payment to distributors and marks up its products over seven times the cost of manufacturing. Fallow also claims Hughes wanted to use the Russian mafia to gain entry to that nation's market.
Fallow himself is no angel, but his lawsuit, which was posted on the Internet, brought out other complaints. Randy Cox of Lewiston, Idaho says Herbalife "destroyed my business" after he and his wife complained to the company that they were being cheated out of their money by higher-ups in the pyramid organization.

Fast-forward kepada tahun 2008, President dan COO Herbalife, Greg Probert meletakkan jawatan selepas Wall Street Journal membongkar bahawa dia tiada ijazah MBA seperti yang dikelentongnya sejak sekian lama pada resumenya. Anyway, what is my point about these 2 cases. Well, kalau founder dan president syarikat dah sah-sah kaki kelentong, apa credibility yang ada tinggal kat Herbalife ni? Tapi apa pun, dasar perangai omputeh sejak zaman-berzaman, korang tengok news kat bawah ni - takde dia orang terkincit pun pasal President syarikat Herbalife tu sebenarnya seorang pengelentong. Janji duit masyuuuuk...


Aku pernah diskus panjang tentang dakyah syarikat komersial tentang isu makanan kesihatan yang pada dasarnya adalah satu kaedah mendapatkan wang-ringgit pengguna dengan cara kelentongan, dan bukannya pulak nak kasi pengguna itu sihat trangtangtang. Artikel Makanan Kesihatan yang aku post bulan Disember lepas adalah perbincangan umum pasal topik ini. Artikel tu pun dalam huruf rumi dan dalam bahasa ibunda, jadi sapa-sapa yang tertinggal bas, silakan ke sana. Satu contoh syarikat komersial (dan MLM pulak tu) yang kuat kelentong orang dalam dunia ni, yang ini ha, Herbalife ni.


Gilos! Spain, Iceland, Switzerland dan Israel mencatatkan kes-kes kerosakan hati (hepatic poisoning) daripada penggunaan produk Herbalife. Are there anyone reading this thinks that I'm making all these up? Penting ke tidak fakta ni dalam berniaga jual makanan kesihatan sebegini? Khasnya penjualan produk alkafirun made in USA, oleh orang Melayu yang duduk bawah tempurung dan talak baca punya olang, untuk disuap pada orang Melayu yang kebanyakannya adalah saudara-mara dan sahabat-handai terdekat si penjual tadi (you know, MLM works that way - closest people to the distributor are the downlines). Yang kat atas tu adalah kes-kes yang "detected" di negara maju, kat Malaysia ni apa cer? Ada case report di KKM tak? I wonder how many. Agak-agaknya ada tak kes-kes jaundice dan cirrhosis atau liver impairment yang muncul kat GH kat JB, Kuching, Alor Setar... yang disebabkan oleh produk Herbalife ni? Is this worth the profit you'd get? Ini style keje orang Islam ke ni kak?


Case-report di atas adalah daripada University of Bern, Switzerland, di mana terdapat 2 kes hepatic injury - satu kes cholestatic hepatitis dan satu lagi cirrhosis (liver failure) terus. Probably both had died by now. Dua-dua mangsa telan produk Herbalife bertahun-tahun, dan ini bermakna "most likely" distributor Herbalife la tu. Dalam MLM sebegini, distributor tu sendiri adalah customer paling utama. Yang itu pun dia orang tak nampak, kelalar btol. Dalam kajian terperinci pakar perubatan, sampel produk Herbalife tu ada kontaminasi bakteria Bacillus subtilis (B. subtilis, known also as the hay bacillus or grass bacillus, is a Gram-positive, catalase-positive bacterium, commonly found in soil). Produk makanan herba yang siap ada bakteria daripada tanah - memang outstanding!


Uik! Orang yahudi yang suka membelasah bangsa lain, baik dari segi ketenteraan dan penjajahan, mahu pun dari segi perniagaan, juga ada kes hepatotoxicity daripada angkara Herbalife? Ada 4 kes indeks pada mulanya, di mana ianya membawa kepada penyelidikan lanjut, yang mendapati terdapat 12 kes kesemuanya yang mengalami masalah hepatitis daripada penggunaan makanan kesihatan Herbalife. Sorang selamat dikuburkan, dan 11 lagi sembuh. Tapi yang kelakarnya pulak, ada 3 kes bahalol yang degil gilabab yang dah sembuh hepatitis, tetapi kembali semula menelan produk Herbalife, dan kena hepatitis balik. What the? Ini jenis manusia yang tak percaya kat doktor perubatan ni, tapi taksub gilabab pada hasutan salesmen Herbalife. Doktor perubatan memang takleh percaya sangat pun... agaknya.


Modal syarikat komersial, dan khasnya MLM yang rata-rata sangat parasitik, cukup suka kelentong masa promosi produk, bahawa kalau produk makanan kesihatan itu herba atau daripada sumber semulajadi, ianya menyihatkan manusia dan boleh cure kanser bagai - tapi tak sedar pulak yang berlambak racun-racun (poison) pembunuh yang wujud dalam dunia ni datang daripada pokok, kulat atau benda-benda yang semulajadi jugak. Itulah yang susahnya kalau produk kesihatan dijual oleh orang yang berkiblatkan wang-ringgit dan bukan pulak jenis manusia yang mementingkan kesihatan manusia secara penuh beretika. Kajian di Switzerland (yang lebih awal daripada case-report yang tadi) di atas mengkaji 10 kes "toxic hepatitis" (keradangan hati disebabkan bahan toksik) yang diimplikasikan ke atas produk Herbalife. Liver toxicity tu punya la seksa punya penyakit, korang tahu tak? Sapa-sapa yang dapat liver toxicity tu, yang kulit dan mata mereka kuning macam kunyit, yang kencing warna teh pekat, yang muntah tak henti-henti, yang sakit perut, yang mungkin pulak membawa maut - salesmen Herbalife tu semua ada kesah? Syarikat Herbalife kat Amerika tu pulak, peduli pun tidak dia orang beb. Janji masyuuuuk.
  

Case-report yang ini pulak datang daripada UCLA Med. Center di California, negeri tempat headquarters Herbalife ni terletak. Baru lagi ni - Oktober 2010. Kepada yang menggunakan produk herba untuk menurunkan berat badan, ambik iktibar please. Adakah liver injury dan jarum sebesar gajah yang digunakan untuk ambik biopsi yang dicucuk kat bawah rusuk belah kanan, yang menyakitkan bagai nak rak, satu perkara yang berbaloi dan very smart dalam menurunkan berat badan? Itu belum masuk bab sedekah duit kat salesmen Herbalife lagi tu - dan agihan duit tu kepada beberapa level upline dia orang. Psycho ka apa?
  
  
Yang ini pulak, case-report daripada Iceland, di mana terdapat 5 kes dilaporkan daripada 1999-2008, yang berkait dengan memakan produk kesihatan Herbalife. Itu yang aku hairan tu, pehal la perkara sebegini terus-menerus berlaku, dan Herbalife terus kaya-raya dengan duit penganiayaan dan kelentongan. OK, itu kerja alkafirun, dan aku takde hasrat nak menasihati orang alkafirun kat blog ni, unless dia faham cakap Melayu dan boleh baca rumi, dan dia rela dapat hidayah. Aku tujukan artikel aku ni pada bebudak Melayu yang talak baca punya olang yang menjajap produk ni, dan tak sedar pun dah berapa orang masuk hospital sebab angkara dia. You get me? Itu sebab orang tua-tua cakap belajar rajin-rajin kat sekolah, bila pandai bloeh belajar jadi doktor, dan bila dah besar, boleh kerja menyelamatkan nyawa manusia, dan bukan pulak merosakkan kesihatan sanak-saudara dan sahabat-handai. Dan kalau dah terpelajar, takde la join syarikat MLM macam Herbalife, yang dari setahun ke setahun, lepas satu-satu kes "buat palat" pada pengguna tercatat. Daripada sejak tahun 80-an sampai la sekarang, tak sudah-sudah menyusahkan orang.
  

Satu lagi modal produk Herbalife adalah produk menguruskan badan dalam bentuk shake whatever. Kok iye pun nak kurus, takde gunanya beli beribu produk Herbalife lepas satu tin ke satu tin dik oi, tapi takde pulak pegi jogging atau pegi gym. Dah tu pulak, tak dapat makan sedap-sedap, sebab mengikut kata salesmen Herbalife, makan aje shake rasa haramjadah dia orang, tapi jangan makan nasi dan lauk sedap-sedap gitu... wadefrak? Haiya! Mangang punya kelija. Pada mereka yang confident sungguh pasal produk menguruskan badan Herbalife, dan tak percaya cakap aku ni, nah baca neh:

Clinical studies:
Two clinical studies have been completed on different formulations of Herbalife's Formula 1 protein shake product. The results of the studies, both of which were funded by Herbalife, largely fail to support the claims made by Herbalife advocates. The study of Treyzon et al compared a protein supplement (Performance Protein Powder, Herbalife Intl., Los Angeles) with a similar tasting carbohydrate placebo. The two treatments showed no significant differences in their effects on the primary outcome of body weight. 
Effects on body mass index, waist circumference or fat free mass were also not significantly different. Subjects on the high protein powder lost significantly more fat mass, 1.01 kg, P=0.05. As this was a secondary analysis these findings should be interpreted with caution and regarded as exploratory until confirmed in independent studies. The Lee study used a similar design but a differently named protein powder (ShapeWorks Formula 3, Herbalife). Lee et al found no significant difference in the effect of this protein powder on fat mass compared with placebo. Effects on other body weight and composition outcomes also did not differ significantly between the Herbalife protein powder and placebo. 
In a subgroup analysis, among subjects with dietary compliance ≥ 70%, the high-protein treatment was more effective than the control treatment in reducing body fat. As this was a secondary analysis these findings should be interpreted with caution and regarded as exploratory until confirmed in independent studies. Generally, these studies do not provide convincing evidence that Herbalife protein powder produces more weight loss or body fat loss than a placebo.
  

OK... Itu semua aku ambik daripada Pubmed dan tempat lain, dan korang sendiri boleh double-check. After all, this is the age of the internet. Jangan terus kekal duduk bawah tempurung, baca buku dalam tempurung, dan syok sendiri dalam alam tempurung. Kalau dah ada kes-kes yang sebegitu di merata negara, tak kan nak spin jugak lagi pasal kehebatan produk herba ni dol? Kalau orang alkafirun nak kaya-raya dengan menjual barang dengan merosakkan kesihatan manusia lain, suka hati dia la. Dia orang dah book bilik hotel kat hotel-al-jahannam siap-siap dah, lantak dia la. Yang korang nak join booking hotel yang sama pehal? Yang orang Islam tu nak join jugak jual benda lagha sebegini pada orang Islam yang lain, kejadahnya dol?

Ini MLM made in USA, apa yang musykil sangat pasal shubahah dan keharamannya? Masih tak faham jugak ghararnya bzns sebegini? Nak aku kupas jugak plan pemasarannya? Malas la beb. Bendanya sebijon macam Amway, MonaVie, Vaviesimona, dan lain-lain tu. Sistemnya sempoi aje, melibatkan multi-level dan melibatkan pergerakan wang daripada bawah piramid pergi ke puncak, dan akhirnya ada omputeh jadi millionaire dengan duit orang yang kena kelentong di seluruh dunia. Hebak!


Almost the same structure like all those MLMs in the world today... yang sedang sebok berkeliaran mencari mangsa baru, dan menjanjikan olang talak sekolah jadi millionaire. Perenggan pertama kat atas tu aje dah buat aku nak cirit-birit dibuatnya. Dengan bangganya declare bahawa ianya "offer the best distributor compensation in the network marketing industry with up to 73% going back to it's distributors". Apa maknanya tu beb? Pada penjajap Herbalife, itu menunjukkan syarikat Herbalife sangat pemurah dan mementingkan keuntungan kepada ahli-ahli yang join bzns ni, sebab Herbalife dapat untung sket aje, dan distributor dapat banyak keuntungan. Yabedabedoo! Macam ni punya bzns kalau join, memang boleh kaya cepat kan? Pada Aidid Mu'addib, ini maknanya bahawa untuk setiap RM100 pelanggan bayar untuk bunuh diri makan bahan kimia semulajadi, RM73 diagihkan kepada ntah sapa-sapa uplines yang duduk kat atas si penjual tadi. Dan Herbalife sendiri ambik RM20 keuntungan, dan harga asal produk hanyalah RM7. That is the beauty of MLM system. Barang RM1 jual RM10 atau RM16 atau RM25. Suka hati aje beb, jual RM35 pun boleh. Janji pandai kelentong. Outstanding!

Anyway, kalau ko ada compensation seperti pada Herbalife ni, apa yang akan berlaku dalam bzns sebegini? Amway/Quixtar dah bayar USD150 juta settlement daripada akibat plan pemasaran MLM dia orang. Itu baru saman yang pertama yang betul-betul besar jumlahnya, dengar cite ada lagi akan saman... ada manyak-manyak saman coming. Dan hampir semua syarikat MLM yang wujud di Amerika tu, memang ikut model pemasaran Amway, ubah-suai sana-sini sket-sket. Jadi, Herbalife ni pun, sama jugak. Dan seperti Amway, lepas satu saman ke satu saman kena settle... dari tahun 80-an lagik. Oi! Penjajap Herbalife - masa pep-talk Herbalife, bahalol lanun yang kat atas pentas tu tak cite ke pasal benda neh? Dan korang sendiri tak tanya ke? Dan bila dah balik rumah, takde nak study ke macam yang aku buat ni? Apadaaa?
 
  
Kepada distributor Herbalife kat Malaysia ni yang bangang-sengap-bingai yang masih berfikiran bahawa omputeh yang hobinya kencing berlari - tak kesah la dia kencing kaum sendiri (Kalau orang Mormon yang kena kelentong makan produk herba ni, lagi baek) atau mengencing seluruh penduduk dunia mana sahaja dia dapat - korang ingat dia orang sayang sangat ke kat korang? If you think they care about you and love you to death, well you've got another thing coming. Wake up, and smell the shit... sorry, coffee. Dia orang mahu fulus, bukan mahu yang lain daripada yang itu. All you distributors out there are making things happening for them - successfully, I might add. Money money money. Tanpa korang, kuli-batak Herbalife, takde omputeh tu semua kaya-raya der. You're the pawn in a game. A money game that involves billions of US dollars a year.

Perkara dalam artikel di atas berlaku di seluruh dunia, cuma Herbalife yang tahu tentang semua "detail" perkara tersebut, dan mintak hampon la dia orang nak dedahkan info tu semua kepada umum. Seperti jugak dalam kes Amway-Quixtar, dalam Herbalife perkara yang sama berlaku, tapi macamana perkara ni dapat didedahkan dan terus dapat sampai berjaya saman tu? Sebab walaupun Herbalife tak dedahkan maklumat, kumpulan distributor tu pulak yang kumpulkan maklumat. Dia orang beramai-ramai kumpul setiap helai resit belian dan jualan, simpan minit mesyuarat, simpan semua "tools" yang dipaksa ke atas mereka dan mencatat secara terperinci semua aktiviti yang dilakukan atau yang dianjurkan... you all follow me here? Bila sampai satu peringkat bila mana dia orang dah kerugian besar, dan new recruit dah "stagnant" - the things will surely collapse. It happens all the time, everywhere in the world. Cuma, ianya tak nampak depan mata, dan tidak berlaku ikut teori matematik, statitistik dan kalkulus, sebab data yang diperlukan untuk kiraannya ada pada syarikat MLM tu. Takde nya syarikat tu nak dedahkan info tu. Nak bunuh diri ke apa?

Orang bahalol dan terencat akal macam Razali penjual-fungi-cordyceps-penyembuh-kanser-dalam-masa-7-hari atau sakaigirl MsAwin aje yang fikir macam sakaiPNG olang talak sekolah, yang percaya bahawa teori matematik tentang "crash/collapse" MLM tu cerita dongeng. Apa yang dia orang tahu tak lebih daripada adalah apa yang diberitahu oleh upline atau wakil syarikat MLM tu sahaja, yang mana sekor-sekor ada kepentingan wang-ringgit. Orang yang setara dengan Forrest Gump tu tak nampak dan tak faham bahawa matematik tentang "crash/collapse" sesuatu MLM itu dapat dilihat daripada sudut lain, iaitu berapa banyak "class-action lawsuit" muncul menyerang sesuatu syarikat MLM selepas beberapa tahun. 

Sama jugak tentang kes Score A yang sekor-sekor bahalolnya cakap, "takde nampak collapse pun?". Bak sini suruh Jason Kok release maklumat tentang pendaftaran ahli yang terkumpul setakat ni, dan data ni sure ada tersimpan dalam PC kat ofis Jason Kok, bak aku boleh buatkan kiraan matematik dan aku boleh estimate bila skim piramid Score A akan collapse. Apa yang susahnya dik? Nak senang, ko buat aje graf jumlah keahlian against time, you'll get an exponential curve, dan akan tiba satu masa curve itu akan mendatar sebab manusia kat Malaysia ni finit. Crash will definitely happen, because mathematics never lie. Kalau ko tak nampak crash tu, tak bermaksud ianya tak berlaku. Sapa sebenarnya yang boleh settle kan "conundrum" ni? Adakah Score A akan collapse, dan bilakah ianya akan collapse? KPDNKK boleh settle kan kalau dia orang nak buat. Sepina aje daftar keahlian Score A daripada Kenshido. You'll get the answer. Ada pihak berkuasa (kerajaan Malaysia) nak buat tak? I don't have the answer for that. Aku bukan Dato' Sri Ismail Sabri Yaakob. He has the power to do it. He has the means and the economists that can help him to decipher the data. Dan pehal pulak kesah Jason the Kok, lover of Malay kids, the mastermind of skim piramid Score F, keluar pulak neh?
  
  
Nak aku sambung lagik, dan kasi pembaca blog ni give-up separuh jalan sebab entry yang ini panjang sangat? Itu yang salesmen Herbalife suka tu. Trust me, hanya orang Islam yang mementingkan status halal-haram rezeki dia sahaja yang akan stop buat kerja kuli-batak kepada alkafirun yang ni, and we'll be lucky if we can get 1 in 100, yang akan terima fakta-fakta dalam entry blog kali ni. Mesti ada self-justification dan self-delusion kepada salesmen Herbalife tu semua, walaupun ko tunjukkan bukti depan mata tentang MLM yang lintah-darat ni. That can't be right, Herbalife has 2 billion dollars sales per year, Herbalife is a huge ethical company, Herbalife sells natural products, Herbalife make me lose weight, Herbalife give some people liver toxicity, Herbalife buat orang cirit darah dah 30 tahun dah dol.


How in the world orang Islam usaha sungguh-sungguh cuba nak kasi orang Islam lain makan produk makanan daripada kilang yang dikendalikan oleh tangan orang Cina kat China, atas arahan mastermind daripada California, dengan kaedah pyramid-selling MLM... I will never know. Uik! I know... money.

You know, rumours has it that, Herbalife sponsored the MLS football team LA Galaxy, because there's David Beckham in it. Tapi, ianya tak berhenti kat situ sahaja sebenarnya. Tak kesah la Beckham tu seorang athlete yang femes dan seorang yang agak encem, walaupun suaranya bunyi macam bunyi itik serati. Tujuan tersembunyi dalam "konspirasi" menaja LA Galaxy dan David Beckham adalah bertujuan untuk menggunakan imej Victoria Beckham sebagai seorang yang kurus-keding dan beranak 3, tapi body langsing macam papan. I am not joking man! Posh Spice tu walaupun millionaire, kan memang macam awek tak cukup makan mengalahkan orang Ethiopia, jadi Herbalife boleh sekaligus kasi produk menguruskan badan Herbalife advertisement secara indirect gitu. Kasi tempias-tempias sket-sket. Trust me, some consumers are so gullible. It works in more people than you think.


Some people are too easy. Macam lembu sekor-sekor. Orang Melayu, oh orang Melayu. Yang Mr. Current Affairs ada sorang-dua, tapi yang lain tak ubah macam lembu yang ada gelang kat idung, dan boleh ditarik ke mana sahaja... masuk lubang jamban pun bole jugak ya dol? Kalau ada advertisement tunjuk Beckham makan taik, percayalah, ada beberapa ekor lembu sesat akan makan taik jugak. Produk semulajadi maaa! Macam kelentongan Herbalife ni jugak. Produk semulajadi yang datang dari kilang kat Changsa dan Suzhou, China. Meh telan ramai-ramai meh.


  

772 comments:

«Oldest   ‹Older   601 – 772 of 772
Unknown said...

????

Azie_Jamaludin said...

aik encik gempur...apsal padam komen??takut kena sembur ngn encik aididkah??

hyelbaine said...

Sebab dia buat keje takder pekdah pi copy+paste komen yang sama dalam setiap post.

Far too much time...

Unknown said...

Aku baru dapat tahu rupanya Si Aidid ni dulu masa kecik2...mak bapak dia orang kata mmg dok buat direct selling ( tah betoi ka tak!!!) Selalu keluar cari prospek..malam2 tinggal la si Aidid Samdol kat rumah...akibat menagih kasih sayang yg kurang..tu yg buat si Dajjal bangang ni (ni lah yg dia dok kata kat bangsa sendiri) jadi pendendam. Jadi bila dah besaq panjang...dia pun buat onar dgn memperjuangkan nasib bangsa dia dgn memerangi MLM ni...ooooo patutlaaaa!!!!! Academician konon....aku gempur ko bukan sebab ko benci MLM...effort ko buat cari 1 sided findings...tu semua lantak ko laa....but aku gempur manusia laknat mcm ko bila ko hina, aib, malu dan hina bangsa sendiri hanya kerana pilihan sendiri utk terlibat dgn bisnes mcm ni, Aku pun bukan minat sangat MLM ni. Tapi aku gempur atas sikap bangsat ko menghina bangsa seagama sendiri...bangsat dan jadi dajjal sebab kekurangan kasih sayang mak bapak ko mengajar ko erti kasih sayang. Kesian bini, anak2 dan student ko...ni la academician paling bangang!!! sapa??? Aidid Muaddib.. ko berani sangat dok maki orang..pi depan2 keluar paper...ko lawan semua orang MLM...tonjolkan diri dan lawan dgn berani...jgn dok selindung jadi phantom...or u r the real hantu!!!! Ko nak bagi pendapat apa ..buat la....but ko maki orang dan aibkan orang...mmg akan digempur habis2an. Jangan ko block aku dari masuk sini gempur ko kalau sanggup terima maki hamun orang mcm ko buat kat orang..Samdol!!!! Show urself...be a jantan!!!!Manusia Aidid ni mmg tak de maruah...sebusuk manusia...bila saja ko hina orang .... akan sama hinanya bini ko, anak ko, mak bapak ko dan semua keturunan ko...sbb semua ada keluarga masing2. Berani kerana benar...get out n show urself and fight those people ko maki like a man. Ni berani ajar samdol2 lain dok maki komen kat forum je. Amway, Herbalife, dll dah bertahun2..buat bisnes ni....tiba2 ko pulak lebih pandai. Bangsat sunggguh...bukan sebab ko terlebih pandai....sebab ko mmg bangsat!!!! Ko maki orang...kami maki ko dan keturunan ko....Bangang!!!!!

cek chun said...

Nampaknya aidid dah berjaya. Hahahahahahahaha

dok pungpangpungpang, balik-balik suruh tonjolkan diri. Cari modai lain la bang

Rose said...

Chun,
Gempaq ni kecewa sebab angan2 nak cepat kaya musnah...
Dik Paq, kat sini tak dak duit. Pungpandpungpang (pinjam word Cik Chun sat) pun, tak dapat apa2. Kalau nak duit sangat, meh join akak buat kerja basuh glassware, akak tak kisah kongsi kerja nie. Yela, sesama insan.

Rose said...

Eh, salah nama la, bukan gempaq tapi gempur..hahahaha..

Sorry yek Dik Pur...

cek chun said...

Rose,
Boleh dok buat silap lak nama dia. Kang dia marah kang. Habih glassware dia kasi lempaq nanti.

Tapi betoi gak tu rose, gempur yang gempaq. Berasap marahnyaa. Ni saheh badan dah tukar jdi kaler ijau.

Takut pulak aku nak baca reply bang aidid nanti.

hyelbaine said...

Punya lah panjang berjela tulih tapi rupa2 nya benda sama jerk.

I wish I can have my time back, what a waste of effort.

Take it easy lar Gempur. You should know by know that all you're doing is making this blog and its contents more popular. That cannot be a good thing for you.

There will be people like you who are lazy to read and they are those who are willing to put the effort to read. You're not helping the latter towards your cause.

So why not you take your schematic answers to every post and comment and shove it up your rectal ok?

cek chun said...

Rose,
Boleh dok buat silap lak nama dia. Kang dia marah kang. Habih glassware dia kasi lempaq nanti.

Tapi betoi gak tu rose, gempur yang gempaq. Berasap marahnyaa. Ni saheh badan dah tukar jdi kaler ijau.

Takut pulak aku nak baca reply bang aidid nanti.

Enche' Atokken said...

salam..first time komen..tp da lame da follow..tapi rasenye nak jadi regular pasni..maybe after abes 2nd year mbbs exam ni..

tergelak tgk ayat2 counter butthurt2 herbalife and MLM..@azwan ko ley je counter sume2 komen2 sakai2 tu..si joe bagi reference wiki, pasal yg israel tu, tp xde citation..bagi la citation bhai kalo ade and valid..and mostly ape yg die amek kat wiki tu, pasal excessive lead, juz bagi independent lab test..cmon la independent lab test??kalau aku jual barang aku, ade toksik tinggi orang komplen, aku wat test nak buktikan aku punye tu xde kandungan toksik tinggi, and aku bg result yg xtinggi based on aku punye independent lab test, korang tau ke aku tipu ke x?adoi..ape ke sakai sangat ko ni joe..xpyh belajar obersea pon ley pikir kot..kalau da name pon 'food' supplement, food@makanan still makanan and takkan jadi bende selain dari makanan yg menghilangkan perasaan lapa yg otak tuhan bagi sempurna tu trigger..setakat kandungan die tu, sume ade kat dalam makanan2 harian..ape ko nak?pyridoxine?riboflavin?ascorbic acid?apeke jadah sume vitamin2 mineral2 lain tu, aku beli sayur, ikan, nasi, ayam, lembu, lemak2 yg harge sehari makan xsampai 5 hengget pon ade la bai..juz xdela kandungan sume bahan2 die tu detail mcm dalam herbalife..so ape yang aidid ckp pasal herbalife ni, betul la..bukan bias bhai..tp kalau da name da sedap income dari jual barang xde faedah, mane bley tahan bhai orang nak hentam..tak gitu joe

Enche' Atokken said...

yang si razali ni paling xpaham2 bahasa pernah aku tgk..agak2 da tua sangat mane nak dengar orang mude ckp..wat misleading@false advertisement, setahu aku yg pasti2 ape2 pasal produk 'kesihatan' kalau xde bukti scientific research dari international qualified punye pharmaceutical lab,and cume berdasarkan respon dari patients, atau words2 dari 'doktor2', da pasti2 xvalid sebagai rujukan, and mostly adelah scam..mcm penghentam2 ko da ckp..nak wat test ape kebagai macam tu..lg2 nak buktikan 'keberkesanan' kat cancer..cube bagi tau detail sikit berkesan macam mane..berkesan meredakan@menyembuhkan ke..?berkesan memparahkan lagi ke?
atau placebo@xde kesan juz jual dpt dwet poket penuh perut kenyang makan dari dwet orang2 yg kene tipu dengan ulasan xterperinci ko..xtau nak marah ke ape..tp kalau la air kordi ko tu mujarab@berkesan 7 hari, juz tunjukkan bukti2 kajian saintifik..ade measure control sume, placebo, and wutever yg perlu..tp kalo setakat auta semata2 macam yg kitorg sume pasti, berhenti la menipu..ni nyawa orang yg dipertaruhkan..pesakit cancer, lagi2 da end stage..ko penah tgk mcm mane life diorg hari2?satu je harapan diorg..nak sembuh..and akan cube ape saje utk sembuh ..jgn la amek kesempatan..menganiaya orang..muke da mcm abah2..kalo xde pegangan agama sekali pon, kemanusiaan tu pon da cukup la..

Enche' Atokken said...

tp aidid, ade satu research yg psal bacillus subtilis tu..fact mcm tak berape kuat sgt..sbb study aku ckp that thing juz opportunistic pathogens n causing food poisoning..tp maybe ade sumthing wat die jd hepatotoxicity like strain mutation atau ape2..and research ni mcm terlalu bias, mcm nak hantam herbalife yg da mmg kene hantam je..mls sket nak kaji2 sket ade exam lg ni..nice work la aidid..bertambah gak ilmu2 nak masuk clinical year nnt..

@azwan, ade tips tak nak excellent in medicine??email sket2 rahsie 20 tahun..sbb xde dlm family yg involve in medicine..aku agak rare la konon2..hahaha..

kalau salah tolong betulkan..saye masih belajar and bukan jenis yg keras kepala xnak terime salah sendiri..belajar dari silap, tp kalo asyik wat silap yang same, pastu bengap xnak admit salah,tu bodoh sombong kot..

karangan spm saya kali ni..
pasni taip sket2..haha..
peace~

Aidid Mu'addib said...

eche' bro... I hear ya.
About the bacillus, ianya common soil bacteria, the researchers themselves were unsure if it is significant, but it was found within the Herbalife preparation nonetheless... it tells u something, ain't it?
But, anyway... it was not a "statistical study", it was a "case report" about the incidence of hepatotoxicity on people taking Herbalife shit. Keep it simple - even if there is ONE case of poisoning on something such as food supplement, is it worth taking it?

azwan said...

enche'atokken chou,

Pasal bacillus subtilis..kalau ko medical student ko leh bace dan paham je dari makcik wiki pasal microorganism tu.

Dia ade 2 issue kat sini bro.
1) dorang study ada relation tak hepatotoxicity dengan prolong herbalife product ingestion.
2) dorang nak buktikan herbalife product ni contaminated dengan bacillus subtilis.

So ko jgn campur aduk 2 issues ni bro...

Point 1) dorang dah dapat buktikan, tu sbb masuk pubmed. kalau tak credible takkan masuk pubmed. so mmg ada relation,confirm case report.

Point 2) tu nak tunjukkan herbalife product ni contaminated. Kuman tu mmg senang nak jumpa kat tanah dan jenis yg tahan pada suhu tinggi.
"Bacillus subtilis, known also as the hay bacillus or grass bacillus, is a Gram-positive, catalase-positive bacterium commonly found in soil.A member of the genus Bacillus, B. subtilis is rod-shaped, and has the ability to form a tough, protective endospore, allowing the organism to tolerate extreme environmental conditions."

Kalau ko paham yg herbalife ni berasaskan herba, ko mmg takkan terkejut jumpa kuman ni. tp soalnye bila ko proses supplement, ko mesti pastikan soal safety, means product mesti bebas dari led, poison, plumbum, microorgaism, etc. banyak ujian bai. lagi bagus kalau ko leh test gak utk toxicity effects, dari segi teratogenicity, carcinogenicity, etc. dah confirm safe, baru local authority leh approved.

Ni yg problemnye herbalife product ni, mcm2 isu pasal led, microorgasim la..which bring a big question mark/doubt pasal dorang punya responsibility in doing PROPER SAFETY TEST macam yg aku dah sebut atas tu. Seolah-olah herbalife ni bungkus product dorang kat belakang rumah, macam pakcik ali bungkus tongkat ali, jual kat pasar malam. tu soalnye. isu2 herbalife semuanye pasal product safety. efficacy dorang mmg kantoi terus sebab dorang FAIL dalam clinical trial!

Anyway, elokla ko ade critical thinking pasal kuman tu. Hahahaha..ko nak berjaye bai? jgn tanye aku. aku dulu banyak main. aku tak score. zaman dulu lain. asal pas sudah, jadi houseman gak. lain la ko nak jadi specialist..haaa..that is a different story.

TQ

hyelbaine said...

@ enche,

"tp kalo setakat auta semata2 macam yg kitorg sume pasti, berhenti la menipu..ni nyawa orang yg dipertaruhkan..pesakit cancer, lagi2 da end stage..ko penah tgk mcm mane life diorg hari2?"

It is because they've never went through it or have their own mother going through it. All they see is money and nothing else. Everyone in the world knows that cancer is not easy to treat and yet org2 mcm nie senang jer ckp 7 hari boleh kaow tim. Lepas tuh suruh patient pulak yang bayar and tanggung sebab jadi lab rat.

Ask anyone in the medicinal profession and they'll tell you that cancer nak cure ideally would be to remove the organ and blast it with radio and chemotherapy. Ini tidak, asal minum air jer terus baik. Giler bengong.

At the end of the day it's all about sales. You really think they care about the people suffering from cancer? Entah2 kalau boleh siap doakan jangan mati cepat so that boleh pulun beli air jus bertahun2.

Enche' Atokken said...

@aidid n @azwan

hahaha..yup2..aku baru terpikir semalam d same issue..buat ape nak beli bende mahal2 tp in term of processing bende tu, ada contamination..absolutely not worth it..safety xdak, berani jual kat orang..as case study is based on finding report..terlepas pandang la pulak..

@hyelbaine

kalau mata da kene kabur dengan dwet, then yang haram jadi halal, yang teruk dipandang elok..tu la contoh manusia yang akal tak dapat bendung nafsu..

saffijahari said...

Teruknya hampa

Juan said...

Adus sakit kepala baca setiap komen. saya ingat bulih la dapat sket info n fact dari kawan-kawan pasal herbalife tp tensen sebab 80% komen langsung tidak membantu... saya dah makan herbalife dah 3 bulan. 1 family makan. ade yang turun ade yang xde efek langsung.haha. duit abes dah ribu-ribu. saya turun lah sikit dari 113kg jadi 96kg. Tapi saya sekarang kene gastrik n acid refluk lepas mengamalkan HL. ade research ke pasal ape yang saya kene neh. saya ade tanya doktor sume cakap HL ni bagos.bulih makan.. saya tengok research yang di buat suma untuk orang EUROPEAN. ade ke research untuk orang ASIA? yele lifestyle dorang kan lain dari kite. Malaysia sendiri xbuat research?

private said...

kenapa en aidid ni ckp mcm org bijaksana?en aidid copy paste dari internet je pun..kaji pe nya?nama bkn maik sedap lagi,aidid,tp mulut..aduh..'bau' la...klw x pernah try product,jgn men ckp je,klwpenah minum rsa nk muntah,jgn minum,klw nk cari publisiti murah,bkn dgn cara hina org yg gna product ni..bt ap la nk tunjuk fact yg aidid sndri x kaji,hrapkn internet je..klw nk bgi fact,bt la research sndri,jgn main sembor je..mcm bdk skolah tepi jln dah aku tngk..

Aidid Mu'addib said...

Woi samdol... kalau medical report drpd Health Authority of Switzerland, Iceland, Spain dan Israel dah ada melaporkan bahawa byk kes kerosakan hati berlaku disebabkan menelan HERBALIFE PUNDEK ni... itu bukan copy-paste sebarangan kejadahnya samdol. Itu namanya MEDICAL REPORT BY MEDICAL AUTHORITY. Aku nak kelentong, nak buat2 report palsu pun sure tak boleh bawak punya dol. And anyway, apa yg nak dikaji pulak lagik, anak sakai woi? Memang penyelidik/pakar perubatan dah kaji siap2 dah di negara2 tu. Ko faham ke tak situasi ni... ha donkey? Well... I don't expect you to. Nampak clear ko memang dah tahap bangang gilababi...

Anyway... kalau dah sayang sangat kat kapiaq Herbalife tu dan sungguh2 nak sedekah duit ke omputeh MORMON di Amerika - telan aje bebanyak produk2 Herbalife tu dik, dan jgn pulak lupa bagi anak-bini emak-makan makan sebanyak mungkin shake, pil & ntah apa lagik yg org kapiaq tu kilangkan kat California dan kat Hunan, China... telan sampai kembung perut dgn barang buatan alkafirun tu.

Dan jgn lupa buat "LIVER FUNCTION TEST" (LFT) setahun sekali...

Especially kalau emak-bapak ko telan menatang Herbalife ni.
Mana la tahu.... kang sia2 aje sedekah duit kat SCAMMER HERBALIFE ni, tapi rupanya ko yg pemurah dan suka sgt kena kelentong oleh mat salleh... ko pulak yg kojol awal. Wadefak? So... jgn lupa. Ko boleh buat LFT di mana2 klinik yg berhampiran.

private said...

common la aidid,why la u must do this,ada masalah family ke awk ni?klw ada msalah family,bwk g kaunseling ke ap ke,jgn sembor..klw setakat report di internet,knp x bca report yg bagus2?
Dr yg bt dpt Nobel prize,yg awk ni,haram prize x penah dpt pun..puncanya,condem org..ish2..awk dah terok dah ni,taksub sngt,jga2,jgn terkena btg idung sndri.

private said...

bila sesuatu product kesihatan nk msuk sesebuah negara,maka,kementerian kesihatan negara berikut pasti melakukan ujian terlebih dahulu pada product kesihatan berkenaan,barulah ia akan diedarkan kpd umum,then,u said u want the fact,belambak fact kt internet bout this product,y u must choose -ve part?y not +ve?
millions people out there consume this products,include 75 country's,n then,came u,minority person,said somthng bad to this product that born b4 u were born,how u can make that millions of people out there belief in what u r saying?how u gonna make them change their mind?
pepatah org tua mngatakan,if kita disukai semua org,mknanya kita ni mmg baik,tp,klw kita satu org,x dpt nk 'ngam' dgn 5 org pun,means kita yg xbaik,same goes to you man,u and ur fans that hate so much to the MLM,how u all nk defeat thirrillon of people?uhh..wake up..please..u r so lost...sngt2 lost..ada org mkn nk sihat,ada org berniaga nk untung,mcm2 jenis org,then,which catgry u r?

Aidid Mu'addib said...

Woi! Ko ni memang bahalol gilababi tak reti bahasa ke, atau mmg haprak takleh baca omputeh? Why I must do this... kepalajadahnya donkey woi? Herbalife products can cause liver toxicity - and liver toxicity can cause death... dan dah byk pusat penyelidikan di serata duniadah rekodkan benda ni... dan aku bawak berita dari pusat2 penyelidikan, ko rasa aku sesaje nak sabotaj korang, sebab takde keje ha?

WOI! WHAT THE FREAKING FUCK YOU DUMB FUCKING STINKING STUPID ASSHOLE? NAK HIDUP JADI PARASITE BUAT SKIM PIRAMID AJE LA KORANG ERK? GENERASI HARAMJADAH MELAYU YG MENIKAM BANGSA DI BELAKANG, SAMBIL2 MENGAYAKAN ORANG KAFIR GILABABI... HA SAMDOL FUCKING ASSHOLE? SUKA SANGAT ERK JADI BANGSA DUNGU, DIPERKUDAKAN OLEH ORG KAFIR, LEPAS TU KENCING BANGSA SENDIRI - KASI PENYAKIT KAT ORANG LAIN, DEMI UNTUNG SECIPUT... FUCKING ASSHOLE PUNYA DUMBSHIT!

private said...

no man,please dont do that,feel ashame towards ur word..u bring islam is it?u said all the kafir dajjal,yes..but in the name of islam..does islam ask u to do like this?knpa u choose jalan ini?

i dun know la,but u have big problem inside u,calm down,n have a good conversation among us,u dun have to push people to agree with u,y dun u guide them in an appropriate way..kan lebih manis..ur words show that u ni panas baran,relax ler..btw,knpa org yg dah consume 31 tahun,x kena liver problem pun?so how?u got point on that?

cek chun said...

private
macam mana masalah famili macam hang cakap tu boleh effect bang aidid ni?
boleh cerita?

Aidid Mu'addib said...

Aiyaaakkkk!

Kenapa org yg dah consume 1 bulan produk Herbalife dapat liver toxicity pulak? Mana yg penting dol? Yg idup telan produk Herbalife atau yg akan kojol makan menatang hasil tangan orang kapiaq neh? What the fuck punya mentaliti la ko ni? Patut la jadi peminat skim piramid Herbalife... dungu memang tak bertempat... uik! Dungu memang bertempat...

Anyway... Kalau aku panas baran sekalipun... what does it matter? Herbalife is pure shit... you're a Herbalife cow. And your kind of cow eat shit. What does it matter dol?

private said...

go to school n learn bahasa,pitty u,lack of knowledge,talk rubbish,the fact is,u dun no wat u r saying,most people like u,keep repeat the same thng,got no point,hope u R.I.P.

Aidid Mu'addib said...

Hahaha... mangkok-hayon tak sekolah suruh org pegi sekolah....wadefak?
Talk rubbish erk? At least I don't eat shit like you people.

azwan said...

Penganut herbalife tegar, meh sini aku ajar ko...ops! not you, but other viewers.

Aku takkan copy paste ape2, straight based from my own experience dan knowledge. I am not kidding you budak, people outside there are queuing for my consultation. But here, I give you free advice. No doubt, it is whether you are naive or just plain stupid..or perhaps stupid ignorant. No cursing...but i give you free advice.

STUPIDITY 1
"bila sesuatu product kesihatan nk msuk sesebuah negara,maka,kementerian kesihatan negara berikut pasti melakukan ujian terlebih dahulu pada product kesihatan berkenaan,barulah ia akan diedarkan kpd umum,"
--> It depends on the product classification. In case of herbalife, the product falls under supplement/herbal product...NOT poison. Since its not poison, the regulator will only need to assess the safety profile of the product, nothing to do with efficacy. Means, you can have zero efficacy, but safe product in the market. Poison product, like the ones in hospital would need stringent assessment by the local authority. Product like herbalife, as long as it is safe, you are permitted to market the product. So, product berasaskan herba macam herbalife its purely about branding. They have tried to conduct proper clinical research, but they fail miserably. So, is herbalife safe? Herbalife effective? Then the issue of Herbalife ability to penetrate 75 markets around the globe, has been over publicized, purely for marketing.

STUPIDITY 2
"then,u said u want the fact,belambak fact kt internet bout this product,y u must choose -ve part?y not +ve?"
In view of continuous product evaluation to ensure product safety, the respective authority will also do some random sampling and anticipate side effects. As published in PubMed, one of the most credible journal publisher in medical world, they found that there is a proven case report of liver toxicity due to herbalife ingestion. This data is definitely will carry weight in analyzing the product safety. Efficacy as mentioned before, is not a prioritize for herbalife product. So there is a way of assessing fact, its not mainly about +ve or -ve. Its about which fact that carry more weight?

STUPIDITY 3
Please continue to speak your mind. I am more than willing to educate other viewers here for free.

Please....please...I am enjoying this. HahhAHHhahahHH...bro Aidid..aku tau ko tgh enjoy gak. keh keh keh...

private said...

cek chun

masalh family ni ad bynk,if ssorg x suka sngt smthng smpai anti yg ktrlaluan trhadap sesuatu bnda,mcm en aidid ni,dia sdg mngalami perilaku agresif,antara penyebabnya,tekanan hidup dan pekerjaan,gaya hidup tak shat,masa tengah kelaparan dan mslh dalamn keluarga.

Ekspresif Agresif
ciri2 ssorang yang menggunakan penyaluran secara ekspresif, adalah dengan melontarkan kata2 kasar, melemparkan kesalahan pada orang lain, tdk punya rasa malu, memaki, mengancam dgn kata2,or dengan benda yang membahayakan diri sendiri mahupun orang lain. Perilaku vandalisme dan balas dendam juga termasuk dalam kategori ini.

ini dr sudut saikologi,sy tahu en aidid tahu:)

azwan said...

"masalh family ni ad bynk,if ssorg x suka sngt smthng smpai anti yg ktrlaluan trhadap sesuatu bnda,mcm en aidid ni,dia sdg mngalami perilaku agresif,antara penyebabnya,tekanan hidup dan pekerjaan,gaya hidup tak shat,masa tengah kelaparan dan mslh dalamn keluarga."

What is this?
Are you thinking that whenever you see this "!!!" sign, people here are really yelling at you? Biar benar lurus bendol ko mamat.

kah kah kah! I am i really laughing. Nothing is congruent here dude. Its all about facts.

Adinda said...

Buahahaha
Abe aidid ada masalah dalaman keluarga?
masalah dalam seluar takde ker?

Aidid Mu'addib said...

Kehkehkeh..... aku tahu yg ko dungu nak mampos? Herbalife produk scam ni yg ko nak jadikan sumber rezeki dik? Aiyoooyoooooo ane! Wadehel cow? Balas-dendam wadefak nya?

p/s: you know I'm toying with you, right.. cow? So far... where's the scientific facts that you carry, apart from all the pointless craps you just said... btw? I have presented my case... you only brought shit. Kejadahnya dol? Tak sekolah eh? Tak faham isu sebenar ha? Anak meleisdungu no hope...

private said...

azwan

explain 1 thng 4 me,how bout millions of people satisfied with this product n still consume it till now?:)

gud luck:)i wan fact answer.

cek chun said...

private
sangat teror u read bang aidid nih.
kalah dr cal lightman dah ni.
or maybe u can work as profiler macam dalam Criminal Minds tu.

azwan said...

HhahahAHHAHhahahHAHAhaha...

Ape ko tak accept point aku dalam STUPIDITY 1 dan 2 tu ke?

Skang ko nak tanye soalan kat aku plak...

Boy, can you see your level right now? Ko bagi hujah2 ko, aku akan patahkan satu2 dgn brilliant fact.

SilentReader said...

just a quick search at uncle google..

keyword: herbalife
About 26,100,000 results (0.04 seconds)

then..
keyword: herbalife complaints
About 946,000 results (0.10 seconds)

keyword: herbalife side effects
About 3,440,000 results (0.05 seconds)

finally..
keyword: herbalife scam
About 1,470,000 results (0.05 seconds) >>>you're not alone mr aidid..

from wikipedia, the world's most untrustworthy free info media..
http://en.wikipedia.org/wiki/Herbalife#Clinical_studies

Two clinical studies have been completed on different formulations of Herbalife's Formula 1 protein shake product. [33][34]{} The study of Treyzon et al. compared a protein supplement (Performance Protein Powder, Herbalife Intl., Los Angeles) with a similar tasting carbohydrate placebo. "The two treatments showed no significant differences in their effects on the primary outcome of body weight." Effects on body mass index, waist circumference or fat free mass were also not significantly different. Subjects on the high protein powder lost significantly more fat mass, 1.01 kg, P=0.05. As this was a secondary analysis these findings should be interpreted with caution and regarded as exploratory until confirmed in independent studies.

The Lee study used a similar design but a differently named protein powder (ShapeWorks Formula 3, Herbalife). "Lee et al. found no significant difference in the effect of this protein powder on fat mass compared with placebo." Effects on other body weight and composition outcomes also did not differ significantly between the Herbalife protein powder and placebo. In a subgroup analysis, among subjects with dietary compliance ≥ 70%, the high-protein treatment was more effective than the control treatment in reducing body fat. As this was a secondary analysis these findings should be interpreted with caution and regarded as exploratory until confirmed in independent studies. "Generally, these studies do not provide convincing evidence that Herbalife protein powder produces more weight loss or body fat loss than a placebo."

synthesize these info on your own..
even if its just copy & paste..

mod's reminder: please include some form of RELEVANT info/point/argument in your comments. tq

Aidid Mu'addib said...

Millions of people yg buat skim piramid Herbalife? Is that what you wanna count as something worthwhile? How about all those people that get hepatotoxicity? How about those people that shit on Herbalife products after trying it once? Just because millions like Herbalife's pyramid-scheme, doesn't mean Herbalife products are great. THAT IS WHAT PYRAMID-SCHEME DO. Nothing new there. It is still just some lousy scams that enrich a few, and pissed the other millions... and don't forget - that kill a number of people across the globe...

And why did I bother to respond to this badut sarkas again?
Tak dak keje le tuuuuu.... boring night tonite. But, not anymore...
C ya cow.

azwan said...

Hooo...right2. Nanti ko cakap aku spin plak. right2..aku bukan cenggitu. nanti aku sama level macam MLMers.

People buy product again and again because it WORKS, fulfilling all the 5 senses.

So...tell me boy, in what SENSE actually you tell me Herbalife products really WORKS?

I will answer with facts afterwards.

cek chun said...

wan,
dia tengah kumpul fakta kot. lama bebenor. habis sejuk kopi Baling aku nih nunggu

Metafora said...

sorang lg baru kuar dari hutan..kesian..

private,

ko jual gelang xlaku,pastu jual herbalife plak..tak laku jugak..desperate, ko datang serang sini dengan xde ilmu,zero facts, useless talk like longkang..u know longkang is what kid? longkang is YOU!

dah byk kali AM gitau nape produk2 tu lepas kt malaysia nih..bukan sebab tapisan KKM samdol, tp lepas sebab xde toksic,tak beracun..ko tak baca paper ke weh? KKM dah bg amaran akan wat rampasan..xde orang hantar paper ke kat hutan ko duduk tu? kuar hutan jgn terjah orang la samdol, pi cari paper dl..google kat tenet pun boleh...bape tahun da ko tak kuar hutan ni? ko tau bas? pernah naik bas? ko kenal basikal? damfish!

cek chun said...

la la la ...apa kak..dah tua2 ganyut dok cari dosa lagi ka?
ramai org MLM kak kutuk,jenoh p cari kat akhirat t kot...tu diaa...mampoih~haha

tu dia aihh budak private nih.. dok pi kutuk aku kat blog pulak..hahahahaha

Metafora said...

cek chun,

pasni dia pi kot blog aku plak..dia nk troll sume owner blog..biarkan je...budak2..tambahan pula (perhhh ayat), dia kan baru kuar hutan..mesti excited nk mengomen kat blog...

azwan said...

Dahla...aku nak pekena teh tarik. minum kopi pun ok. kasi keras. lembab sgt la ko private...

Metafora said...

azwan,

roti keras cicah teh o panas sedap gak..layanzz

dia ikut nasihat la tuh..tgh google cari maklumat..bagus lah...mybe..

private said...

apsal x jwb soklan aku neh?tanya kita balik lak..habis modal ke?

azwan said...

Apo samdol sekor ni..aku dah baik hati jawab soalan murahan ko. Apahal nak ulang2 lagik. Mata kat bontot ke ko nih?

STUPIDITY 1 dan 2 aku penuh dgn fakta samdol. tu yg ko terdiam, tak respon langsung dgn point2 aku. ko mane tau benda2 alah tu. Ngaku je la lembab sikit. byk lagi aku leh advice...tak gitu samdol..?

Tula gunenye belajar dari org yg tau selok belok nak hidup. ni main telan jek herbalife. 75 negara konon. tak critical langsung. takut nak letak point samdol? aku boleh dig in out. ape kate ko get about 10-15 years experience, baru bercakap balik kat sini? bagus idea aku erk?

Rose said...

Private asked:
explain 1 thng 4 me,how bout millions of people satisfied with this product n still consume it till now?:)

I know Azwan has d answer, but let me share mine.

Can I answer the question with a question?
Can you explain 1 thing to me private, why millions of people are satisfied with smoking ciggies and still smokes even though they know for a fact that smoking can cause cancer and death? The warning is even written on the damn box, for goodness sake!

My answer:
1. Marketing - such a powerful tool. Smoking looks cool. Herbalife uses celebrities, sell the dream of being fit and slim like the celebrities.

2. Herbalife can give a short term positive result. Meaning, you do feel good about taking the product (it's plant extracts, so of course it does has beneficial properties). Like smoking, the short term effect is that feel good feeling. This short term good effects will over weigh the possible long term negative effects. Why?

3. People have a sense of invincibility - bad things won't happen to me. Like some life long smokers who won't get lung cancer (lucky guys - probably inactive oncogene, that is genes that switch on cancer), people will use these lucky fellas as examples and excuse for them to continue smoking. Same as Herbalife - some people are ok with chronic consumption of Herbalife, but don't focus on that - please remember that some people will get liver damage. You might not be one of the lucky ones.

Rose said...

In addition, about the link of Herbalife and a Nobel prize winner - he won the Nobel Prize way before he works with Herbalife - kiranya ni celebrity gak la ni.

Mixed reviews about him, even ada kes sebab dia dok publish good stuffs about Herbalife without telling people his link to the company (coz he was a member of PNAS, a very credible journal, and he can publish without any peer reviews). When the story broke, kecoh gak la sebab cam ada conflict of interest.

An interesting news article about this matter:
http://www.washingtonpost.com/ac2/wp-dyn?pagename=article&node=&contentId=A53099-2003Oct6

ps I've said it before and I'll say it again: money talks

azwan said...

heheHEHEheheh..

Rose, I would answer from his point of view/perspective, not mine. Then I would drill him why actually he thinks herbalife's product is good.

Why do they think it is good? Because the MLMers think herbalife products if effective...it works. It really works when you take it. It fulfilling their goal, their 5 senses. And why such thing happen?

"how bout millions of people SATISFIED with this product n STILL consume it till now?"

So the key words: satisfied and still. In other words, why they love it and keep on buying it? They love because it works. For them, money is not their main goal. This is their perspective, this is how they think.

In the end...the big question to private is: On what basis do you think the product is effective and please give me the evidence.

Adinda said...

Actually Private is a she. Budak lagi. Buat blog letak nama sendiri. Pastu baru sibok nak private. Takut kantoi

Rose said...

Azwan,

Hehehe...I knew you have something up your sleeve...I saje nyibuk coz tengah ada free time...

And I think I know what private would answer to your big question: the evidence is that " millions of people SATISFIED with this product n STILL consume it till now"

Adinda: she ka? Alahai adik private...ni geng Joe Jambul la nie...

azwan said...

Keh keh keh...
Rose I always love to drag the MLMers to dig their own grave.

Can you imagine how many people on earth are actually really well-equipped with medical/phytomedicine/pharmacology related knowledge? Perhaps 10%, 20%? It really means the potential market size of product like herbalife is actually 80% of human population, if 20% take into account. With strong branding, they can easily convince the user to "try". Once they try, they can see the result, then they start to BELIEVE.

When they believe, no matter how hard you try to educate them, it just won't work, it will be a dead end. Show your best blog, Aidid's blog, 1000 pages of thesis title "Liver Toxicity Secondary to Herbalife Ingestion", get a noble prize winner to advice...it will not work. They will keep on saying..."I am losing weight, I am happy, I have no jaundice, no abdominal pain, no changes of urine colour, no no no...everything is OK! Why the hell should I care about what you are trying to say?!"

Actually Herbalife can easily counter whatever published in PubMed by conducting proper phase 1 clinical trial, to show the safety profile in human being. No need for Phase II and beyond. But why should they conduct it? because its a waste. Their marketing strategy already works, sales still growing monthly and rapidly.

The only why to shake their belief is their own experience, and perhaps observing the experience from their loved ones too. At that stage everything is already too late.

suka hati la nak letak nama apa! said...

pergh..da lma tngk blog ni,baru nk komen..haha

Apa yang saya boleh katakan ialah ambik yang positif dan buang yang negatif.

Dalam dunia ni, jika positif yang kita fikirkan , pastinya perkara-perkara baik yang akan datang dekat kita. Termasuklah jika kita berfikir positif, pendapatan kita juga akan menjadi positif.
Apa yang dia kata memang benar, contohnya jika 10 orang join MLM 2 orang sahaja yang berjaya. Itu memang sangat benar, saya percaya.

Kalau macam tu MLM tak guna lah!

Macam saya cakap tadi, anda mempunyai akal untuk difikirkan. Tak perlu tengok MLM, kita tengok seluruh alam perniagaan. Ambik contoh kontraktor. Dalam satu projek, 20 kontraktor rebut nak ambik tender, dah pasti seorang sahaja yang dapat projek tu.

Restoran, ada 10 gerai tapi 2 – 3 gerai sahaja yang pernuh

Dalam Insurans, ada 100 agen tetapi 3-10 orang sahaja yang buat pendapatan dalam sebulan.

Dalam kedai runcit, kedai buku, kereta, rumah, pelakon…semuanya perlukan criteria tertentu untuk berjaya.

Dalam MLM, 2 orang yang berjaya disebabkan Kritrianya cukup sepeti sabar, rajin, fokus, sanggup, positif maka baru dia berjaya.

Saya dalam agama agak jahil tapi saya pasti Tuhan jadikan ada Neraka dan ada Syurga kerana apa. Tak semua orang Islam terus dimasukkan ke syurga. Hanya kriteria terpilih sahaja yang akan dimasukkan ke syurga tanpa diazab ke neraka. Semoga kita dikalangan orang yang terus dimasukkan ke syurga.Amin.

suka hati la nak letak nama apa! said...

pandangan Ustaz Zaharudin sendiri mengenai perniagaan MLM dari pandangan Islam.

Adinda said...

U cakap pe ni?
Serius tak paham

suka hati la nak letak nama apa! said...

fasal MLM,ke slh?maaf ye klw slh:(

azwan said...

Kah kah kah!!
Jangan mengarut tak tentu pasal dol. aaaa....aku nak tambah lagi satu:

Dalam persenyawaan antara sperma dan ovum, hanya 1 sperma daripada beratus juta sperma dapat gabung dengan 1 ovum...tak kesahla kembar seiras ke, tak seiras.

Gitu ke dol??? Aaaaa byk lagi contoh lain....gitu ke dol????

suka hati la nak letak nama apa! said...

sperma?ovum?
ke mana lak ni?
pening lew..

Metafora said...

adinda,

awal2 lg dah tau private tu budak lg..baru kuar hutan...baru nk kenal dunia~~

tertinggal bas plak aku nih..

skang isu AAK plak?

Metafora said...

so many ppl without knowledge want to run bisnez...dgr dan tgk orng pakai keta besar lepas 2,3 bulan wat bisnez, sibuk nk join gak...

ilmu bisnez = zero
ilmu ekonomi = zero
ilmu sains = zero

nk kata pe lg...ikut ko lah..

Adinda said...

aah. U memang terror.
AAK juz a kid who also want the world to hear her. So please world, let her speak

matsom said...

@AAK: niew kew blewg demew?
Retire young, retire rich???

Metafora said...

adinda,

her? shes a girl? let her loud here like her want..shes lonely mybe..ye la..lama sgt duk dalam hutan..

xde ke sape2 silent reader ke, wakeup reader ke kat sini yang boleh sampaikan hal2 yg AM bogelkan ni kpd pihak berwajib? kat mana2 ustaz ke..ye lah...ustaz pun bukan pakar sume perkara..adakala ustaz cakap itu ini halal dan harus kerna terlepas pandang beberapa perkara..xsume orng sempurna kan? dgn perkongsian maklumat ttg MLM kat sini, akan melengkapkan hukum..ye lah..ramai pemerhati n pengongsi ilmu..means, ramai ilmuan pelbagai bidang bergabung kat sini.. :)

Arya Dröttningu said...

Ismail Mokhlis is AAK? Hahaha....how effing funny!! Even his latest entry is the same shit at his comments here.

Brilliant, matsom!

Metafora said...

matson,

blog dia la tu..sama je ayat dia kat atas tu..

Metafora said...

jennaJ,

siap ada no akaun,no phone,email,

geng ads4bucks rupa2nya...

matsom said...

@ZM & Jenna: It was really a stab in the dark at Google searching... kantoi gile, penyokong Ads4Bucks lak tuh >:)

Metafora said...

matsom,

tu la..ads4bucks rupa2nya..ko mmg powerlah matsom..

kalu AM, Azwan, Rose tau ni...lg laaa...hahaha

ads4bucks

ayat sebijik2 cam kat atas tu..copy paste rupa2nya..entah2 copy paste dari upline gak kot~~

suka hati la nak letak nama apa! said...

omg,org ke pe ni?bhsa mcm org ulu je aku tgnk,org indon lgi ok kot bhsa,haha,poor la,minoriti org cmni,nk lwn dgn berjuta org yg join mlm,sangap sngt kot nk join tp x dpt,ye la,takot org gelak,haha,cetek benor pemikiran.pergghh,matsom jd CSI malaya la,tepuk sikit tngk kat matsom,bulu ketiak tambah lebat kot!!haha,apela sangap sangt nk cari blog,kemaruk benor!

matsom said...

lerr, relek laa mael, awal tadi intro sikit punye berhemah, cerita pasal hukum hakam...
Ko kan CEO merangkap jutawan, ape nak kesah kalu blog ko dan diri ko pemes?
p/s jangan lupa add aku dalam mukabuku ek "maelionaire"? nak gak merasa fren ngan jutawan nih... >:D

Metafora said...

matsom,

dah kantoi,menggelabah la dia..hahahaha

suka hati la nak letak nama apa! said...

aku kn ctek agama,cm demo gak..haha,gua relek ler der..asal lu goyang ke pe?
zm ni sah goyang,sngap ke der?lu cari lobang la,tu la,baru kuar ulu,lu blajar sama wa la der,

Adinda said...

Der, cari lobang pe der?
Dah kantoi baru nak sangap ke der?
Tadi sunggoh sopan la der,
Macam anak baru dapat mimpi basah le der,
Iskkk der nihhh..
Puk montot kang!!!

suka hati la nak letak nama apa! said...

adinda?pe la punya nick,mulut longkang la lu tanggachi,haha,lu pernah kena puk montot kot,haha,sah sangap + gersang,cool suda...

Adinda said...

Wahh abe mael mara pulak!! Cool la.. Chill out.
Pawa betul ayat abe mael. Sepawa belog abe yang penuh transformer tu. Wakakah.
Abe mael dapat tiket prebiu transformer 3 tak? Jom kita tengok mubi!!

suka hati la nak letak nama apa! said...

tu la adinda,kena belajar lgi,haha
bak kta azwan,trbca komen dia td,haha

"What is this?
Are you thinking that whenever you see this "!!!" sign, people here are really yelling at you? Biar benar lurus bendol ko mamat."

abe x gna '!!" pon,kui3,mrah pe nya,haha,adinda suda kepeningan..weee..haha

Adinda said...

Iskkk..apa abe mael jauh merapu nih.
Tiket sneak prebiu transformer 3 ada tak?
Kalau boleh nak yang 3D.

suka hati la nak letak nama apa! said...

haha,mana ada,xdpt lgi la,ingt abe keje kat GSC ke,wakahkah..:D
adinda kene tnya aidid,dia pkar:D

Metafora said...

adinda,

jgn layan budak baru nk kenal dunia dgn ads4bucks dia tu...budak baru kuar hutan,biarkan jer..

dah kantoi mula la menggelabah..jgn layan budak cmni..

tetiba sopan santun konon baik gilabab dah jadi budak mengelabah tora den dang hilang

suka hati la nak letak nama apa! said...

mnggelbh la si zm ni,muak kot ayt ko

"jgn layan budak baru nk kenal dunia dgn ads4bucks dia tu...budak baru kuar hutan,biarkan jer..

dah kantoi mula la menggelabah..jgn layan budak cmni..

tetiba sopan santun konon baik gilabab dah jadi budak mengelabah tora den dang hilang"

alahai,suka sngt hutan yek,ko asal hutan kot bhai,haha,ntah2 ko bdk yg msuk paper mak dia branak dlm hutan,joker la ko beb..haha

Metafora said...

AAK,

ikut ko ismail Mokhlis ads4bucks ..cakap la pe ko nk cakap..

suka hati la nak letak nama apa! said...

HL?
rsnya ada bca ini artikel.
check out dude.

http://healthspanlife.wordpress.com/2011/02/02/697/

suka hati la nak letak nama apa! said...

pak aidid tngh kaji kot,
kasi taw sma u punya follwer,update la sket,tu ha,2011,lu pnya artikel dah basi la bro..hancus..

Adinda said...

abe mael beniaga HL plak ke sekarang?
Ad4bucklol alone tak leh wat jadi jutawan ek?

matsom said...

mael, basi kemendenye? tengok bebetol tarikh kat sini: 27 November 2010

Metafora said...

mael ni da macam2 MLM dia wat...ID la, ads4sucks la, monavie la, TF la..sume pun dia try..skang nk try HL plak..kan masyukkk~~

Aidid Mu'addib said...

Jgn la suka sgt jadi species bebal dol... Herbalife tu isu utamanya adalah PYRAMID-SELLING - u know, utk dapat duit sebanyak mungkin buat bzns style org mormon Utah - utk jadi parasite macam cacing kerawit yg isap darah dalam usus manusia gitu... produk "HERBA" (herba? hahahaha!) yg dikilang di California, US dan Suzhou, China tu semua (sanggup ko telan produk made-in-China dol?) adalah modal utk buat PYRAMID-SELLING - mahu kasi reseller tamak tangkap leleh boleh buat duit style yahudi, ambik kesempatan dgn ketamakan manusia dan kebangangan dan kebebalan sesetengah bahalol yg sengkat akai yg takleh pikir sejauh itu... u follow me here dol?

Tak kesah la artikel 2011 ke, 1911 ke... selama 27 tahun Herbalife wujud - fungsi dia nak mengencing bahalol dan bingai yg bersepah di merata dunia - cuma sesekali Herbalife KANTOI - ada pulak kontaminasi produk sampai boleh kasi manusia kojol... aiyoooooo! KANTOI GILABAB!

Takpe dol... ko nak suicide sambil ngompol duit skim piramid - suka ati la dik... you're barking at the wrong tree - WE HERE HAVE SEEN AND UNDERSTOOD THE SITUATION, AND WE"RE NOT INTERESTED IN HERBALIFE'S PYRAMID-SCHEME OR IT'S SCAM PRODUCTS... After all herbs are herbs - shakes and pills is so far away from what REAL HERBS is... senang sgt la ko kena kelentong ERK? Ko nak terus kekal bangang - go ahead, no one here's gonna stop you. It's your liver and kidney... not mine. Bebal erk? Wadefak?

Buat la bzns org kapiaq tu - it's just that... aku harap ko tak lupa buat "LIVER FUNCTION TEST" setahun sekali... mana la tahu... kan? kan? kan? Now, fuck off!

Metafora said...

that ads4sucks mael gone...baguslah...

pi la jual bebarang ko ye mael..dun come here again..

suka hati la nak letak nama apa! said...

meh nk tru gaya aidid,wakaka

stupidity 1:brdsrkan komen balaci ko,nk bukti konon,hah,dah bgi link soh baca,marah lak.

stupidity 2:matsom balaci tegar ni,org bgi 2011,dia bagi 2010,ptot la balaci2 lain suka kata org kuar dr hutan,diri sndri kuar hutan oii..seodr le..haha

stupidity 3:entry ko psl HL ni mula2 ckp piramid,ok lah,then melarat smpai kesihatan,siap post gmbar,bila aku kasi link soh baca,ko xpndai bi ke buat2 xpndai?haha..kuar utan ktakan.

stupidity 4:paling xthan joker ko,

"Takpe dol... ko nak suicide sambil ngompol duit skim piramid - suka ati la dik... you're barking at the wrong tree - WE HERE HAVE SEEN AND UNDERSTOOD THE SITUATION, AND WE"RE NOT INTERESTED IN HERBALIFE'S PYRAMID-SCHEME OR IT'S SCAM PRODUCTS... After all herbs are herbs - shakes and pills is so far away from what REAL HERBS is... senang sgt la ko kena kelentong ERK? Ko nak terus kekal bangang - go ahead, no one here's gonna stop you. It's your liver and kidney... not mine. Bebal erk? Wadefak?

Buat la bzns org kapiaq tu - it's just that... aku harap ko tak lupa buat "LIVER FUNCTION TEST" setahun sekali... mana la tahu... kan? kan? kan? Now, fuck off!"

bila org habis modal ckp,org ckp bab keshtan,pegi melalut piramid la pe la,sah ko nyanyok awal,haha,ada hati suruh org fuck off,aku baca komen ko,bkn main beria nk bukti,apara,ni la dajjal,ckp xserupa bikin,lidah dah mcm bangkai dah,haha

matsom said...

"stupidity 2:matsom balaci tegar ni,org bgi 2011,dia bagi 2010,ptot la balaci2 lain suka kata org kuar dr hutan,diri sndri kuar hutan oii..seodr le..haha"
weii mael, nape tak tedo lagi?

soklan ke dua: ko baca tak blog yang ko bagi tu?

1. ayat-ayat terawal dalam blog yang ko kasi link:
"2 Feb 2011

Since June 2010 there have been no new cases of toxicity from Black Cohosh, herbalife or kava reported on Pubmed."
kat sini dah kantol dah...

2. scroll lagi:
"LIVER DAMAGE IN EUROPE ASSOCIATED WITH HERBALIFE USE:

4 Sept 2007 Review" lagi laa lama!

3. last sekali:
"Response from Herbalife

04.09.07
Herbalife’s South Africa CEO responds reassuringly:"
kahkahkah! research dari europe, yang menjawap CEO HL SA, pastu tengok tarikh sekali!

Hah! Mana respon terbaru dari CEO ko? Mana?

Metafora said...

budak mael ads4sucks ni baca blog aidid xabis..pastu baca blog yg dia bg xabis, pastu kata orng lain xpandai bi..

dia punya kebangangan buat aku tak tau da nk cakap pape lg..sume fakta dah ada dalam entry blog aidid ni lepas2, pi la baca dl...

blog yg ko bg tu pun..adoi la..baca la prabih..

mcm gini ke prangai orang hutan?

Metafora said...

sowi2...terkasar..ayat last aku tu silap, patutnya

"macam gini ke prangai orang baru kuar hutan?"

macam tu baru sopan santun gitu..

suka hati la nak letak nama apa! said...

matsom

ko bhasa inggrs pass ke fail?
cian ko matsom,trng lagi brsuloh,ko bt bodoh sombong,ni la,perbodoh lagi diri ko 2,haha,
artikel di keluarkan 2 feb 2011

dia ckp "Since June 2010 there have been no new cases of toxicity from Black Cohosh, herbalife or kava reported on Pubmed."

mksdnya,dari june 2010,smpai la artikel ni dikeluarkan BAHALOL,haha,x ke bodoh woii..kuar hutan punya kes la ni,balaci tegar la ko!;D

suka hati la nak letak nama apa! said...

zm

ni lgi sekor balaci,ko ni,masa bt essay bi,ckgu ko x ajar ke?ayat ats adlh main point.pe la bengap sngt,2 la,baru kuar hutan la katakn,haha,lwk la korng,bt aku gelak mlm ni,haha.

ni ha main point
"Since June 2010 there have been no new cases of toxicity from Black Cohosh, herbalife or kava reported on Pubmed."

yg dibwh 2,penergn pasal BLACK COHOSH: BEGGING THE QUESTION OF INDICATION- NEED. la bongok,dol la ko!wakaka!

Adinda said...

Abe mael trololol ad4bucklol,
Boleh tak type penuh tanpa guna singkatan. Camne nak paham ni lol?

matsom said...

Alahai mael... tulaa orang suroh tedo ko taknak tedo...

Antara Jun 2010 dengan Feb 2011 ada 2 artikel dalam PubMed yang cerita pasal Herbalife & liver damage, bertarikh 2010 Oct 28 dan 2010 Nov 27... blog ko tu laa yang ketinggalan keretapi! (Dengan ko sekali laa...)

suka hati la nak letak nama apa! said...

adinda mari..hehe
abe cube ye..bukan pe,payoh benor naipnya,haha,tambah cakap dengan orang tak faham bahasa,haha..

abe nak tido la,malas layan balaci2 tegar ni..Adios!

azwan said...

Aik..dah game over? aku lambat sket.

Kalau blognye dah kartun autobot, ada hati nak baca medical article. Syok sendiri baca article, content haram jadah tak paham. Sibuk tercari2 bila published itu ini, walhal argument dalam tu yg penting. Anak tapir pun leh baca tajuk layman gitu. Bengapla mamat sekor ni...ntah anak sapa la. mak bapaknye pun tapir kot. Perasan nak cakap pasal medical, knowledge pun zero. baik senyap suda...lagi nampak mulia sket. dah tau bodoh bab medical...dok diam2 sudah.

Case report tu takde yg baru tak bermakne herbalife product tu free from any risk of liver impairment. tu sebab kena baca semua skali argument, termasuk medical2 jargon tu. kena ada basic medical knowledge. ini sibuk tangkap tarikh, tangkap makna tajuk. nampak la amateur sungguh. typical MLMers, jenis tangkap muat.

BTW...blog sampah ape ko buat tu mael? maelionaire? ape kebenda ptuiii....hahhahAHAHAHhahaa...
apesal tak letak MOKHLISIONAIRE? Kah kah kah!!! gaye terencat la ko. brape umo ko ni. siap ada 5 tips individu popular...no 1: bagi salam. aku tgk ko sergah blog ni takde pun bagi salam. ape? pergh?? pergh tu salam ke?

Bodo la dol. ko ni kanak2 ribena.

azwan said...

Oh ya...ada hati nak amik quote aku ye samdol. Jgn sibuk2 guna IP orang ok.

::ISMAIL BIN MOKHLIS::
young,energetic,superb strike,ideable & creative person..I only entertain serious people... I don't like answering any question unless face to face... I work smart , hard & will make sure people who join me really make money!! I am a result oriented person and always breaking my personal best from time to time!! And most important thing is that I don't simply accept anybody to be my apprentice... I only select genuine positive people since only this type of people will succeed!!! TQ
REAL VERSION:
--> YOUNG, WEAK, STUPID, LURUS BENDOL PERSON. I ONLY ENTERTAIN DONKEY.I LIKE TALK RUBBISH FACE TO FACE. I WORK LIKE A PIG, ENSURE PEOPLE JOIN ME LOSING MONEY/BANKRUPT. I AM MONEY ORIENTED PERSON AND ALWAYS MAKE POOR RESULT. I SIMPLY ACCEPT ANYONE AND ANYTHING INCLUDING BABOON AND MONKEYS AS MY APPRENTICE, AS THEY ARE MY CLOSE FRIENDS BESIDES OPTIMUS PRIME. I ONLY SELECT GENUINE MONKEYS AS I BELIEVE THIS TYPE OF ANIMAL WILL SUCCEED LIKE ME!!! TQ

Metafora said...

azwan

dia siap bg no phone, email, no akaun lg..mengharapkan sangat ada orang nk sedekah kat akaun cimb dia..ads4sucks la katakan..


dia tak abis kenal lg blog ni, masuk main langgar jew..malu beb mak bapak ko mael..ada anak cam ko yg suka mintak sedekah..

baca dl prabih blog nih wehh..bape kali aku nk pesan..jgn jadi orang bodoh tak bertempat..nk sergah orang pun, kene tahu ni tempat ape, pengisian ape..ads4sucks mael

Adinda said...

BHahahaha
abe azwan
Tergelak kuat aku dalam kelambu ni. Mu memey ohsem!!

Metafora said...

azwan,

dia sebenarnya xmo kita shoot dia punya ads4sucks dia tu..dah kantoi la katakan..

budak mentah baru kuar hutan..ape dia tahu? ads4sucks??

azwan said...

"Since June 2010 there have been no new cases of toxicity from Black Cohosh, herbalife or kava reported on Pubmed."
THE ABOVE STATEMENT IS VERY IMPORTANT. BUT WHAT IS EVEN MORE IMPORTANT IS THE CONTENT AND EXPLANATION IN THE NEXT 6-7 PARAGRAPH. YOU NEED MEDICAL BACKGROUND TO UNDERSTAND IN DEPTH. ONLY THEN YOU CAN DIGEST THE WHOLE STORY. JANGAN MISLEAD MACAM MAELIONAIRE MOKHLISIONAIRE. HAHHAhahahaHAHHAHA!!!

Metafora said...

kebodohan mael ni wat aku tak mampu nk cakap pape dah..aku suh baca prabih xmau..xkan nk suapkan isi2 blog AM ni kat mael nih?

blog yg dia bg pun aku da suh baca baik2..sia2 rupa2nya...

Adinda said...

Yes Zm
I can read loud n clear.
No need to repeat urself so many times here.

Metafora said...

adinda

tu la...tak tau la kot2 dia xfaham bahasa...aku mana reti nk cakap bahasa hutan nih..ikot dialah..

azwan said...

Baca article camtu mane bleh main serkap jarang. cari perkataan yg dia paham je. keh keh keh..

Macam kalau aku sendiri baca article law, aku tak berani nak ulas. Article dia paste tu tak bleh dibuat kesimpulan sembarangan. Penting tu baca setiap satu ayat. Ni la jadinye bodoh sombong, main belasah cedok asal otak sendirik puas hati. bengap...pemalas nak clarify.

Rose said...

Adik AAK,

matsom dah checkmate adik awal2 lagi masa dia bagi link ke paper Hepatotoxicty tarikh 27 November 2010. Terus tak valid claim adik pasal "Since June 2010 there have been no new cases of toxicity from Black Cohosh, herbalife or kava reported on Pubmed." 

AM pun ada letak paper tu dalam entry ni. Paper tu penting sebab first time kerosakan hati disebabkan pengunaan Herbalife yang sekejap/singkat (selalunya pengunaan Herbalife berpanjangan atau kronik) dilaporkan. Dua pesakit ambil Herbalife, sorg lagi ambil Hydroxycut. Semua tu untuk penurunan berat badan). So, bahaya gak la kalau nak try2 Herbalife ni, sebab ada dah kes try2 terus sakit.

Akak tak nak bincang pasal details dalam article word press tu lagi (Azwan dah cerita dah). Tapi nak cerita yang sebenarnya Joe Jambul Herbalife pun dah pernah excited pasal report ni. Kesimpulan yang dapat akak buat: adik AAK sama cam JJ, excited cam ikan lumba-lumba, tanpa memahami article/journals yang di baca.

Lastly, takde report setakat June 2011 tak bermakna tak de kes. Mungkin doktor yang check tak buat link penyakit hati pesakit dengan pengunaan Herbalife (maybe pesakit tak beri maklumat), atau mungkin kajian sedang dijalankan. Bukan senang nak buat paper. Mungkin paper tu dah dihantar, sedang di review. Satu paper boleh makan masa berbulan-bulan untuk diterima dan diterbitkan. (ni pun dah bincangkan dengan JJ dulu. Kalau rajin, bacala komen2 lama).

Jadi, lain kali, jangan excited sebelum betul2 memahami sesuatu perkara, ok adik AAK?

Rose said...

Lupa lak nak cakap. AAK, jangan la dok mengharap article orang. Cuba pi cari sendiri kat PubMed tu. google PubMed, pastu kat sana, type Herbalife. Baru la keluar segala article pasal Herbalife. Tu kita kena rajin pi check and double check info, kalau tak, malu saja.

Rose said...

Dear all,

Found this really nice review from Liver International Journal (quite a recent paper - published May 2011) about the link of liver damage and dietary supplement like Herbalife and other products. They summarized the whole story, so its really easy to read. More interesting for me, the authors also listed out other herbs that have been associated with liver toxicity like Noni (mengkudu), green tea (Camellia sinesis) etc.

Cekidaut
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1478-3231.2010.02439.x/full#f2

Might want to think twice about using Herbalife, HPA and others now, huh?

ps I am so gonna make this one of my research area!

cek chun said...

Tu dia, akak Rose dah tegor. Hang pun Mael, cuba sopan macam mula hang masuk tu. Takla depa cepat nak checkmate hang.

Cer cuba baca habis komen2 dalam ni tanpa skip satu pun. Tak la tersasar rempitan hang. At least ada gak substance nak lawan dengan doktot2 kat sini.boleh gak aku tumpang belajaq sama.

Weh, aku suka gila optimus prime. Cayalah hang mael!!!

azwan said...

Congrats Rose,
Really good review. Cause of liver damage due Herbalife products: ?Unknown ?Autoimmunity ?Bacterial contamination.

Sape2 rajin leh paste link ni kat joe jambul's blog. heheHEHEHhehe...tu pun kalau dia paham.

suka hati la nak letak nama apa! said...

pergh..ramai giler balaci2 mamat sekor ni,dasat la ko aidid,haha,ko spa azwan?houseman?ke suri rumah?pe la nk bangga setakat houseman tu,ko ni mesti faill banyak kali kan,tak lepas2 nak jadi dr,wakaka,pity u la,kuar hutan katakn,ha,ni sekor lagi rose,alahai nama,ko kan bhg education rose,cuba la ko educate balaci2 ni,kesian aku tengok,sama naik la ko dengan azwan tu,haha,sumbat orang dengan racun alias ubat,sudah2 la tu,bila orang buat makanan nutrisi,ko bangkang,ini la orang medic,bajet pandai sangt,last2 hampeh,haha,ha ko zm,aduhh,dah macam orang utan ko,wakaka,ko gemar duduk hutan,tu la,mak ko lahir ko kat sana,kesian keturunan ko,eh,kejap2,ada balaci baru rr,haha..cek chun?haha,ko amik la HL ni,dah macam tenuk dah aku nengok ko,melantak bukan main,kalah anjing kelapran,wakaka,ko tukar nama ea,aku bagi free advise,cekmok,haha,aku tahu ko nak sangat guna HL,apakan daya,kang balaci2 lain belasah ko,haha,cian ko weh,rose nak buat research tu..haha,cepat2 rose,ko ni lembap la,Dr yang cipta HL dah lama buat,ko baru terkedek2,apesal la kome ni lembab,aduhh,wakeup la,good product,demand lagi tinggi,balaci2 yang tak makan ni,suka mengencing orang je pandai,padahal haram tak tahu pe,tak ke jahil!haha,best joker la korang:D

Adinda said...

Waduh abe mael
Kok banyak masa terluang sih. Merata blog abe punggah. Baek abe mael baca link yang Rose kasi tu. Dapat juga ilmu sambil berniaga. Baru boleh jadi maelionaire.
Blog abe mael takde orang komen ker? Jom ai gi komen sana.

suka hati la nak letak nama apa! said...

punggah blog?alahai adinda,bahasa hutan mana ko kutip,waduh2 si,abe suggest ko keluar la dari hutan ni,haha,abe baca komen mengkome sume je..haha,adinda nak jadi balaci sampai bile adinda?hehe

Metafora said...

Perkataan bijak Imam Asy-Syafi’i:

“Mereka menanyakan mengapa engkau diam padahal engkau telah dihujah, maka kepada mereka aku katakan :
Sesungguhnya menjawab mereka dapat membuka pintu kerosakan;
Sedangkan diam dari orang jahil nan pandir adalah kemuliaan;
Dan dalam diam itu juga merupakan jalan terbaik untuk terpeliharanya kehormatan.”

Seperti kata Imam Syafi'i: "Bila aku berdebat dengan para Ulama, aku selalu menang, tapi bila aku berdebat dengan orang- orang JAHIL (tdk berilmu), AKU SELALU KALAH"

Rose said...

ZM,
Totally get you, dear. Tapi sebenarnya kami di sini selalunya bila beri komen2 tu, nak kongsi ilmu dan pengalaman dengan readers lain. Memang takde niatla nak cuba ubah pikiran the current troll. Lagi satu, best kan main-main ngan trolls nie?

Tengok cara troll2 bagi komen pun kita boleh tahu level pemikiran dia. Ada setengah2 tu memang kalau tunjuk bukti macam mana pun, otak dia tak dapat proses (contoh terbaik AAK).

AAK, akak memang kagum dengan AAK sebenarnya. Dah banyak kali kantoi, banyak kali salah kena checkmate, masih cuba nak defend Herbalife. Baru balik training ka? Camne HL training sampai perasaan malu tu takde langsung? Cayala AAK. Memang sesuai jadi salesman HL. 

Lagi satu, akak nak buat research pasal link kerosakan hati dengan pengunaan herba di Malaysia la sayang oii. Bukan nak cipta product cam HL. Kehkehkeh kantoi lagi....(malu la bagi pihak AAK). Dah2 AAK, you have out live your usefulness (tool for us to share knowledge), pi la telan/jual Herbalife. We have done our part.

suka hati la nak letak nama apa! said...

lahai ko zm,habis modal la 2,aku tengok ayat ko dulu tak macam tu pun,haha,aku faham,manusia berubah,ko dah kuar dari hutan,satu perubahan drastik,tahniah ye diucapkan,hehe,kan ke berhemah sikit:P

oh ya ko rose,tanks la ye puji2,susah2 je,haha,ko kata aku baru balik training?perghh,ko macam pernah pergi je training HL ni,tu la aku cakap,hati mahu,tapi malu,bawak2 bersabar ye rose,akan ada peluang ko dibukakan hati untuk jadi lebih baik dari diri ko now,oh ya,salesman?tersedak den,haha,apa la ko taw pasal HL,cetek bebenor,salesman for agresif people yang nak jual produk la,ko kenal la dulu,orang2 baik yang nak share kisah dia dengan kawan2 dia,bagaimana dia berubah dari gemok ke kurus,hati manusia la,ko mungkin kurus rose,tp contoh macam cek chun,hehe,aku taw dia frust gila dengan body dia,haha,bukan la menghina,mahu tak mahu,bila dah jalan pun terkangkang2,dia pasti akan cari cara nak atasi,tol tak cek chun?haha,
ha,bila aku cakap ko nak buat produk macam HL?ko ni,jangan la mamai,ko nak buat research "pasal link kerosakan hati dengan pengunaan herba di Malaysia"aku taw la,cuma,ko ni rasa diri ko tu dah terlebih pandai,padahal,ada orang lagi pandai,terima la kenyataan,jgn tegakkn benang yg dah basah,word ko satu je,'kantoi',alahai,aku tak kesah lah,yang penting berani,kalau ada kerajaan,ada pembangkang,ada baik,ada buruk,apela ko ni rose,tu la,ko bercampur lagi dengan balaci2 ni,mind ko pun dah sama dah dgn diorg,haha

Aidid Mu'addib said...

Now... which part of my sentence did this cow not understand?
Woi Herbacow... I already said: "FUCK OFF!"...
Kalau dah penganut MLM - memang bebal gilabab... takleh challenge.
Kulit tebal mengalahkan khinzir... bongok mengalahkan lembu.
Fucking dumbshit asshole btol leeeee.... tak paham2.

Any stupid comments from you herbacow, after this - I will ban.

Aidid Mu'addib said...

Eh! Ini overdose Shake Herbalife ke apa dol?
Ko ada liver toxicity erk? Macam ada simptom aje tu bang...
Cerebral manifestation of toxicity tu... ko elok pegi check dol.
Buat blood test.... check lead (plumbum) level.
Tu laaa... yg ditelan produk alkapiaq made-in-china tu pehal?
Dungupiang takleh ditolong betul la ko neh... dumbass.

Rose said...

@matsom and AM,

Amen to that!!

ps somebody obviously did not understand Emglish very well...hehehe....

Aidid Mu'addib said...

Coword? What the fuck? COWORD?
Ko ni inbred ka apa dol? Patut laaaa...

Anonymous said...

Uihh...baru perasan. Wa tertinggal tongkanglah.

Aku rasa ni lah troll yg paling fucked up sekali aku pernah jumpa (baca) dalam blog ni. There's no adjective that can describe how fucked up, self absorbed/ righteous, ting-tong, ding dong, ignorant and phenomenally idiotic this troll is.

What does AAK stand for anyway? Asshat Association of Kefundek?

azwan said...

Baru balik dari kedai mamak. Ada lagi khinzir nih. rajin korang layan yek..keh keh keh.

azwan said...

Oh ya ya ya...dah 20 tahun aku jadi houseman. heheHEHEheheh..

Selama aku lepak sini, memang ramai troll. Biasa trollnye takde substance, tp berhemah. So ade gak la respek di situ. Aku rase dalam 2% yg memang takde manners langsung, substance pun zero. cth: gempur. tak sangka plak ade lagi yg macam gempur. keh keh keh...

azwan said...

Guys..aku dah membuat onar di sini..

http://ismail306.ads4blog.net/2011/01/02/membina-jaringan-perniagaan-internet-adalah-diibaratkan-seperti-anda-membina-seribu-ekar-ladang-kelapa-sawit/comment-page-1/#comment-1092

hehehHEEHHhehe...

Rose said...

Takde kojo hang ni Wan...hehehe...trolling troll pulak...

Tapikan, bila pikir kan semula, at least Ismail tu pandai gak menulis belog, ada thought process si situ. Si AAK ni macam tersekat sikit thought process dia, cam anak ai sembelit kalau tak makan buah pat hari...

Ai rasa, dia ni jenis copy paste je la. Pastu boleh compute satu dua perkataan je, yang lain terus crash and burn. Nak carot cakap orang Putih pun rasanya dia pi tanya kawan or gugel...tu la firasat ai...

Yup, dia ni memang masuk category gempur ni. Hampir2 nak masuk category MH, tapi perlu lebihkan usaha.

Aidid Mu'addib said...

I wonder if that AAK cow is gonna come back.
Here cow, here boy... here cow cow cow...
Well, that cow must be eating herbashit as we speak.
Bongokbingai mengalahkan Pak Pandir.

cuteshireen_sweet said...

yaaaayyy.. at last!!! im waiting for dis herbalife bullshit! lol... my lecturer xabis2 promote bout dis herbalife... like dis 1 day, her granpa was having cacer n in final stage.. she gav him herbalife shake n she told us dat it cure him.... n during dat time i was thinking 'WHAAATTTT???!!! BULLSHIT!" stiap kali msuk klas ade lah bnda2 herbalife dia citer.. haiyooo.. fed up sgguh.... n dat a few days after dia bg grandpa dia mnum shake tue, grandpa dia meninggaldunia... haih.......

arfahsyikeen said...

apesal yg lain pun bile komen nak sumpah seranah skali?

but thanks to aidid sbb ko keluarkan cite herbalife ni.aku suke baca.

MARIA LIZA said...

mohon share di blog saya

Anonymous said...

Macam ni beb. Aku tak tahu semua benda dalam dunia ni. Kalau aku tahu, takde aku nak tulis blog keparat ni deerr. Apakejadahnya? I'll probably be sitting my ass down in MIT or Harvard or Oxford, doing experiments of all sorts, discussing the scourge of mankind of some forms or another, dan sesekali lepak dengan Stephen Hawking, layan suara computer-synthesized dia. But as you all realised by now, I phentermine am nowhere near Boston or London. I learned things, as anyone else like yourselves, can also learn. Yang aku tahu aku share kat sini, yang aku tak tahu, aku cakap, "ntah, aku tak tahu bang".

sidi said...

Salam, Blh saper2 bagi comment from this url
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22407600

suka hati la nak letak nama apa! said...

mana ada bahlul nak explain,semua kecut,penat la fitnah herbalife,aleh aleh,salah info,hahahahaha

suka hati la nak letak nama apa! said...

aidid bingai dah ke alam lain kot,entah entah sibuk minum herbalife nak kuruskan perut boroi dia,hahahaha

Mat Rempit said...

Salam,

I'm sorry but where's the rest of it? It only displays the title (Misconceptions regarding the association between Herbalife products and liver-related case reports in Spain), and it doesn't clearly say wether the 'misconception' here says that said product does NOT cause liver damage, of which they have CONCLUSIVE evidence of (refer http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21751292).

I'm sorry but I don't understand the relevance of an article IN PROGRESS (that could go either way) to your arguments.

Qashmere said...

Damn...aku pernah makan herbalife dekat UNI dulu terburn RM500 lagi..mmg turun 5kg satu minggu..tapi rasa lemah tak bermaya..abistu asyik nak shake ajer ..takleh telan menda lain..hahah jgnla aku dapat penyakit radang hati in future time. Bro...share info kau ni .. nak letak kat blog aku!!! skrang lepas baca blog ko..aku tgh usaha nak buang tabiat taksub mak aku dgn amway! dia dah spent rm10k kot...uwaaa uwaa...

azwan said...

Akmar,

Ko tau apesal berat ko turun 5kg satu minggu? Apesal ko lemah tak bermaya?

Ni satu bukti...

http://cekodok.com/tools/meal-plan/herbalife-diet/

Kalau ko amal makan herbalife, ko punye daily calories requirement pun tak cukup. Even nak support basal metabolic rate (amount of energy you need to sustain your life) pun tak cukup. Herbalife hanya buat ko rase kenyang...takde ape yg miracle pun. Of course berat turun sebab badan kita tend to search sumber2 tenaga lain, especially dari lemak yg ada.

So kalau mlmers fucker yg sibuk cakap Herbalife ni bagus, berkesan utk turun berat badan.... ko jawab of course, jumlah calories per day pun cokia, 366.08 je, of course boleh turun. Nak support daily calories requirement pun tak cukup. Mlmers ni yg bodoh, perasan Herbalife bagus sgt...hahahaha!!

private said...

Im not MLMers...but I dah guna product herbalife ni dah satu tahun lebih,I've lost 10kg in 3 months,but still maintain sampai now,memang kita kena ambik less colories untuk turun and kawal berat badan kita at the same time,then now,I just maintain je dengan herbalife,ia hanya sejenis fiber,macam makanan gantian lain,menggantikan nasi.So far ok lagi setakat ni,tak ada pulak kena barah-barah yang I pernah baca b4 this.

Adinda said...

Baru stahun ye dok?
Tunggu le empat lima tahun lagi..

Asrul Nizam said...

ade lagi orang yang macam ni . kalo produk nie bole ubah sorang yang miskin jadi kaya , orang yang gemuk jadi kurus , orang yang kurus dapat ideal weight orang yang sakit kencing manis , darah tggi , masalah jantung n macam-2 lagi bole sihat . adakah produk nie x bagus . x payah nak cakap lebih-2 la . ko dah cube kea . pegi la buad research pasal produk . produk memang bagus . sampai ramai doktor-2 sarankan untuk ambek . kalo produk ni x bagus , x kan bole ubah kehidupan orang sampai macam tu sekali . jgn buad tuduhan melulu kawan . fitnah tu satu dosa besar :)

azwan said...

Dey bhai,

Ko sebut jantung darah tinggi kcg manis semua tu, ko tau ke apekejadah semua tu?

ya ya ya... hari ni jantung aku ade 3 blockage, lagi sebulan blockage hilang. gitu je samdol? taktau apa2 jgn buat claim bangang. Bodoh..

bulat said...

asrul depa nie pandai melalak je sebagai antiMLM... bila suruh proof kan sumting takdenya... sembang je lebih

azwan said...

Yg pandai melalak ialah mlmer yg masih melepak mcm pukimak kat blog antimlm. Research pun KO.

WakakaKKAKAKAkakaka...

Unknown said...

Thanks bro Azwan, AM, Rose.

Khatam. haha. tertunggu lah jugak ape point pro HL nie.

Yup. Kalo orang dah taksud, xleh wat ape dah, padahal sume hujah dah beri.

Aku risau dok parent kt kampung. Tinggal yang tua2 ja, yang muda dah g bandar.

Mau kena kencing hidup-hidup dgn MLM bingai ni semua...


So, kalo ada lg ramai AM kan bagus...

Unknown said...

typo* taksub.

private said...

Aku rasa la,orang yang sentiasa cakap kata kata makian ni,mesti masa mak bapak diorang tengah berjimak dulu tak baca doa kot,lepas tu tak mandi wajib,kemungkinan itu ada,sebab hasil dapat dilihat dari anank itu sendiri,tu la keluar anak kaki maki,subhanallah...Allah dan pun tunjuk pada kita,di dunia lagi dah dapat tengok bahasa orang macam ni.

azwan said...

Huih, dgn berkata camtu kire ko boleh menidakkan fakta2 dalam blog neh? U are going no where fucking asshole..

private said...

MasyaAllah..maka benar lah,setiap baris ayat yang di taip,tetap akan ada walau sepatah kata cacian.Moga urusan anda dipermudah kan,dan moga mendapat zuriat yang soleh dan solehah di masa akan datang,sebelum berjimak,baca lah doa dulu ye..kalau tak,warisan akan datang juga macam anda.

azwan said...

Oh yeaa? Mungkin atuk ko low IQ, so dpt retarded mcm bapak ko. Dan bapak ko pulak jenis fucking asshole, sperm dia masuk juboq mak ko, campoq dgn feces utk form pukimak mcm ko.

private kunun....hahahah!!

private said...

Alhamdullillah..Allah masih hidupkan saya di muka bumi ini.
Wah..pagi2 lagi dah keluar kata2 cacian,begitulah manusia yang tanpa akal dan fikiran yang waras,yang ada hanya rasa benci sesama manusia itu sendiri,moga Allah turut memberi hidayahNya pada anda.Amin..

azwan said...

Kalau ko takde ape2 intellectual discussion, then aku tak interested dgn bingai mcm ko. Soal bahase dah berkurun2 dicakap kat blog neh.

Just GTH budak...

private said...

Maka kamu mungkin dari golongan yang parents mereka sewaktu buat anak tidak membaca doa,hasil dapatlah anak macam anda...

private said...

Maka kamu mungkin dari golongan yang parents mereka sewaktu buat anak tidak membaca doa,hasil dapatlah anak macam anda...

Adinda said...

Bingai bukan salah mak pak yang lupa baca doa. Salah anak yang terlebih pandai menganalisa fakta. Berselindung disebalik tutur kata menawan tapi penuh cela.

private said...

Rupanya makin ramai yang bertutur kata macam ini...MasyaAllah,,selamatkan lah umat Mu ini...amin...

Adinda said...

Amin aminnn
Jom la kita maghrib ya.
Moga diberi petunjuk dan hidayah padamu.

azwan said...

wakakakakKAKAkaka!!

Adinda, mamat bahlol ni ingat dgn bertutur kata mulia virgin gitu terus dapat menidakkan fakta dan realiti dalam blog neh. Perasan sungguh.

Ataupun dia nak aku cakap baik2 baru sanggup berdebat dgn aku? tak jugak....memang fucking uselesss.

Memang bapak bahlol, walhal nak discuss apa pasal mlm langsung tarak. Mungkin part time cari downline kat sini. better watch out adinda..

Adinda said...

Alaaa abewan ni...
Dinda baru nak kacau minah herbalifer ni. Dia turun 10kg kot. Dinda pun nak reduce size kat da..
Eh lips beso boleh reduce size tak?

Dengan dia ni, abewan kena diskus molek2. Kang mengucap panjang dia kat luar internet ni. Maklumla dah setahun amal herbalife. Jantung manyak kencang maaa.

Abedid bila nak habis exam ni?
I iz miss ur writing n greng2 le.

-cry reen- said...

Pernah tak korang kena kejar ngan org yg x dikenali, di tengah2 jalan, panas rembang, kat pasar malam, kat depan kedai lepas dinner, lepas tu mintak nak dtg tmpt korang utk amek body measurement?

Yg sedeyh, bukan skali aku kena kejar ngan HL freaks ni, tp 4 kali! (i'm XXL-size lady), sampai dak posmen pun, masa aku ngah nak sign surat terima parcel bleh suggest aku consume HL..

Aku jugak pernah diheret ke markas dorang, di mana makcik2 n uncle2 tua sambil berjogging bg testimoni nak tunjuk dorang cargas. Then ada bos2 besar dr Indo masa tu dtg n dorang raikan bagai nak rak (mcm sambut menteri, salam cium tgn lg)..

Selepas beberapa percubaan, mmg ada terdetik di hati nak cuba, tp Allah kesian kat aku agaknya, sampai smlm, keinginan tu masih 50%-50% (sbb modus operandi produk menguruskan bdan ni semua same je, pkai testimoni). Sampai la aku jumpa artikel ni, mmg 100% terpadam terus hasrat hati nak mencuba. Aku taknak jadi bapak aku, mati sbb kanser hati plak satgi~

Utk Aidid n the gang, x pyh la beria maki haters n samdol2 tu kot.
Seriously, setahun aku amek masa nak baca satu persatu pos dlm ni dr awal, sbb apa yg Aidid tulis mmg perlu dihadam betul2 utk kita faham n obviously level otak dorg xleh nak digest apa yg korang cuba sampaikan, so why bother wasting your time convincing those idiots.. (tp yelah, based on pertikaian tu la aku lebih faham apa masalahnya ngan HL n etc ni).. so thanks guys, atas kesungguhan korang utk educate the society.. Thanks

Unknown said...

makk aii. damn genius otak kau. tulis lah pendek2 cket. senang aku paham.

fatshady92 said...

dah2 jgn gado2 ag..pose2..

Anonymous said...

I'm a neutral man.
N i like wut i've been reading so far.tp satu sy kecewa.knp perlu kita gunakan bahasa2 yang sungguh kasar dan memalukan xkire la di pihak lawan or pencadang..Nabi pn da ajar cre berdakwah or nasihat yang berhikmah.knp xley ikut.inikah bangsa melayu mse hdpn ? inikah generasi islam mse hdpan? sjahat2 mane pn orng kt kite, kite bwt baik jgk kt die..nabi kate..bkn aq..
my point is, Dimana Pengamalan Islam xkire la ekonomi ke or dlm perckpan?? aq pn bkn alim sngt tp xlsh klu beri nasihat dismpng muhasabah diri. Baru orng ikut n beleive!

azwan said...

Apesal la budak2 zaman skang suka tulih "aq"....bukan "aku". Memang gini ye trend. konfius aku bace. hehehe... kids.

Wexeeda said...

Slm Aidid,
terima kasih dan Wex rasa sangat bermanfaat info yg Aidid postkan.

Tapi, Wex mengalami kesukaran yang amat, sbb Wex sangat sensitif dgn perkataan 'Fuck', 'Taik', 'Hell' dn macam2 lagi. Wex baru baca separuh, sedih.

Wex sangat menghargai reference yang Aidid bagi, kerana ianya dari sumber penyelidikan universiti yang terkemuka.

Tapi Wex rasa nak nangis bila Aidid persamakan orang dgn lembu.

Bagi Wex, Aidid mempunyai latar belakang yang berkemampuan untuk berfikir dgn kesedaran yang sangat tinggi, dan sangat ikhlas untuk membantu. Wex tabik. Tapi, Wex harap Aidid cuba menahan kemarahan Aidid dari mengeluarkan perkataan atau cacian smpai macam tuh.

Kalau Aidid mampu memahami dan menyelongkar taktik2 tamak manusia, dgn rujukan dari perkataan yang orang berpelajaran tinggi mudah memahami, Wex harap Aidid boleh faham yang 'Hell' tuh adalah tempat yang sangat menakutkan untuk umat Islam, tempat yang Allah keji dan hina, yang Allah tak pernah reda, dan bukan hak kita untuk tempatkan sesiapa sahaja ke dalam tempat keji milik Allah tuh. Itu bukan kerja kita, kerja Allah. Kalau Aidid dah berumah tangga, Aidid patut faham, kenapa orang Amerika terutamanya menggunakan perkataan 'Fuck' untuk menghina seseorang, ia merendahkan martabat dan maruah seseorang itu dengan mengatakan seseorang itu tiada maruah dan kalah dgn lumrah manusia yang berkeinginan melakukan seks dan menghina seseorang itu kurang tenaga syawat untuk menerima fuck seseorang yang kononnya lebih hebat tenaga syawat dan lebih tinggi martabat. Mereka telah menetapkan martabat seseorang itu pada kehebatan syawat mereka rather than kehebatan ilmu fikiran yang mana Islam utamakan. Allah kurniakan kita kelebihan akal menaikan taraf kita lebih dari haiwan.

Tahi, Shit, benda buangan manusia yang busuk dan tidak bermanfaat, dan mendatangkan mudarat kepada manusia, tambahan lagi untuk umat Islam yang sangat mementingkan kebersihan, Istinjak, Wuduk.

Jangan la menghina sebegitu sekali kepada mereka2 yang terjerumus dgn tamak haloba, walaupun mereka ini memudaratkan orang lain, dgn mengajak orang lain utk terjerumus sekali. Tegur lah secara baik, jangan lah timbul kan kemarahan dalam hati mereka, kerana ammarah ini bersifat panas dan syaitan sentiasa berlubuk dihati orang yang panas.

Byk lagi perkataan yang kita sebut, tanpa betul2 mendalami perkataan itu. Pengaruh television.

Harap Aidid faham,

Wex sangat berterima kasih dgn maklumat yg Aidid paparkan. Wex still akan terus baca artikel 'Herbalife' Aidid nih smpai abis.


Wex

Anonymous said...

Salam Wex,

Aq phm pe yg ko nk smpaikn kt si Aidid nie, tpi ko phm la....
Manusia bkn nye perfect....
Si Aidid ni marah la knape rmai lgi yg msih bute defending this product without proper facts & evidence to counter this post....
Kalo aq jdi Aidid pn aq mcm dy..

Btw, aq pn sokong gak MLM ngan sistem piramid nie mmg ptot dijauhkan.....
Ofcoz dlm hadis & Al-Quran pn xde ckp pn sistem nie haram, tpi dy pnye cara dh nk same ngan haram....
knape cari org dpt extra bonus income??
Aq juz nk jual product 1 then untg 1, pas2 continue...
kalo dpn bonus pn, bile aq nye produk dh byk jual....
knape kne invest bribu-rbu, then jual product 2??
Herbalife nie dy nye product expired biasenye 2 thun & before jdi "Supervisor", bli product & jual.......
Herbalife x silap aq ad 25%, 35% & 42% diskaun, tpi kne register sbagai distributor dlu......
kalo nk lgi untg, kne amek pakej yg lgi mahal la, iaitu ngan 16 product with 42% diskaun ngan harge 4k.....
katekn la product 2 mkn abes 2 mggu lbih la setiap 1 product so abes dlm lapan mggu before expired....
tpi kalo jual lgi cpt abes kn???
tpi kalo xde org nk bli, xkn nk abeskn je.....mampuih la den...
lgipn kalo jual pn, kalo xde org nk bli camna?? smpai la expired...
aq nk tau ade x refund kalo product kite bli utk gne or jual 2 expired......
kalo xde mmg nmpk la menipu nye....
lgi pn tgk la, diskaun smpai max 50%(utk pngkt "Supervisor" la), nmpk x dy nye harge sbena camna....
btw, kalo produk nie hebat sgt knape xde kt kdai2 ubat??
kalo x pn, why not both ade wat kdai2 ubat & with MLM sistem....
Nmpk x?? hnye sistem piramid MLM nie je la yg bole mnguntungkn company 2......

Aq pnah g event drang skali je, baru2 nie; Zero 2 Hero Gambang, mahal gak la RM310 skali msuk, tpi aq dpn diskaun jdi RM270(aq x tau la camna aq dpt diskaun, sbb mmbr aq yg dptkn)
Mcm2 la derang cite, setiap speaker 1st cite psal product/cara2 marketing berbagai pastu tnjuk kejayaan derang, last2 menangis x tentu pasal ckp dari golongan susah la berbagai, bersyukur la berbagai....
Nmpk sgt la derang mmg plan btol2 nk psycho malaun2 kt dewan 2....
Aq nmpk la sume org tacing berteriak cam hape tah..

Yang aq confius, apasai drang x explain setiap kandungan product 2 ngan fakta & Al-Quran or Hadis (kalo ad la)....
Knape x explain sistem bisnes dy btol2, x bgitau ape sistem dy pkai, x bgitau mende nie halal ke x mengikut Al-Quran or Hadis (kalo xdepn ikut la source2 Islam yang di iktiraf sprti majlis fatwa ke)...
Tau tnjuk result bile join derang nye bisnes....

Aq first2 pn mmg hampir2 nk termakan pujukan2 derang 2, tpi mmbr aq nye upline ckp kt aq la, xpyh pkir2 sgt, rezeki mmg ade kt depan mata dh...
Aq ckp la blik yg aq mmg kne pikirkn dlu..
Mmg la rezki dpn mata, tpi kte kne tau la halal ke x...baru la rezki 2 berkat.....
kalo ko kaye camna pn, beramal mengalahkn imam masjid negara pn, tpi rezki yg ko amek 2 dgn cara x ikhlas or haram, kne ingt, amalan2 ko tggi gunung pn x diterima Allah (SWT).....

Alhamdulillah, Allah (SWT) msih sygkn aq, gerakkn hati aq supaya x terjebak ngan mende2 camni....
To be honest & bukan nk berlagak alim (aq pn semayang pn, kdng2 penuh, kdng2 x... T_T), aq siap wat solat istikarah kot nk join ke x.... tpi Allah (SWT) belom bgi aq jwpn....

Aq juz research2, siap niat nk g pjabat agama, nk tau psal bisnes nie (tpi x g la last2 sbb pjabat agame pn aq x jmpe...LOL)....
Aq research2, mmg byk testimoni je yg menunjukkn herbalife nie terbaek tpi aq x jmpe pn medical reasearch or watsoever...kalo relate psal medical pn juz ckp kandungan nutrition mencukupi setiap hidangan.....
& byk negative2 yg aq dpt dri research aq.....

Skang nie, aq dh dpt dh jwpn aq...
tggal nk selamatkn mmbr aq dri mende subhah nie je....

Ikang@Farid said...

Negatif betul la aidid mu`addib ni.Mana-mana bisnes pun cekik darah juga, kena lagi bisnes tepi jalan mcm jual mee rojak keja kuat siang malan cari customer. more customer, untung la. See mlm as a our own business, prodict-oriented, and team-bulding organization, with regular customer each month..mahal overprice tu sy xnafikan.ermm sapa xmau peluang duit kan..hehehe! lagipun produk berkesan apa

Ramai da kawan2 sy consume, family i consume, hatta sy pun consume..as far as i know, herbalife ni bukan ubat kurus.malah dia bukan ubat pun. ia makanan kesihatan.x kurus org klu stakat depends ngn shake. its about life sytle. Herbalife want u to change u lifestyle (with overprice product, which is okay for me at least because I see the opportunity. So U? lau xminatjust jadi customer pun ok, lau jadi customer pun xnak so tunggu apa lagi.NEXXT please!!!)

i think, better if u attack McD, KFC or a tonne of fast food out there..itu sungguh berbahaya kepada umat manusia, dah la murah. benda2 baik mcm Herbalife yg dah banyk membantu ramai org, tu jga ko nak attack kan..but its okay, u to u





si dhaif said...

Assalamualaikum Aidid.
1st time sy baca blog awk ni.
Realize sy sgt noob hal2 MLM.

Boleh kupas isu e-business x? Ke dah ade?

Nowadays, bnyk sgt sembang that kind of biz.. especially kt wechat,meowchat.. any kind of chat..

Very unfortunately sy dah terjoin that kind of biz.. damn!!

Dorg siap tnjuk sijil kpdnkk la, sijil jakim la.. sy yg bodoh alang psl natang tu terus ar join, konon nye leh caya sbb ade sijil jakim.

After join, baru bukak mata psl biz yg konon nye based on make money by system..(shial..aq terkena)... products sent to home based on the money u invest..tu yg mbuatkn biz ni nmpk 'halal' sbb ade product.. at the end, sama je...pegi cari downline. Shit!

All in all, sy mmg dungu dan wat research lebih kurg..

Oh wait!
Best nye, leader2 biz ni gunakn nama dan kata2 pakar biz spt irfan khairi, azizan othman, n sorg Dr Jepun..
So people dumb like me mudah percaya yg biz ni mmg absolutely akan buat org jdi millionaire within a year. Sedangkan hari2 on9 wechat to cast baits pagi ptg siang mlm..yg asal nye korg on9 wechat just nak santai2 sejam dua.

Apa2 pun, bro please kupas isu e-business. Please.

ridzwan.myJihad said...

Tolong jgn berfikiran kalau saudara muslim buat dosa, itu antara dia dgn Allah...Hellooo? Nanti kat padang masyar, bila hari perhitungan...mamat yg berdosa tu akan ckp, yg kau dah tau aku buat dosa kenaa tak halang aku? Ingat kau blh lepas jer macam tu ke? Hahaha

Nur SyafiQ said...

Jom sama-sama sertai saya untuk feb 2019 🙂🙂🙂💪💪💃💃💃

BERAT DAH NAIK,DAH DIET TAPI MASIH GEMOK???

▶Stress dengan Berat badan anda????
▶Ingin memiliki Berat badan ideal
▶Ingin sihat luar Dan dalam
▶Dah banyak mencuba produk2 kuruskan badan
▶Berat badan masi lagi Tak turun2
▶Tak Tau bagaimana nak turunkan Berat badan
▶tercari-cari program yang dapat membantu dapatkan berat badan yang ideal

🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥

Jom sertai saya melalui program #fitsquadbyonline ini...di dalam group ini korang akan didedahkan Cara diet yang betul Dan berkesan...program ini dikendalikan oleh coach2 yang berpengalaman...

Pengambilan peserta terhad kepada 30 orang sahaja setiap kelas basic free bagi mereka yang serious nak menurunkan berat sahaja yer...

Grab Now sebelum kelas dah penuh☺


Untuk info lanjut sila klik Kat link yang disediakan Kat bawah ni...👇🏻

https://chat.whatsapp.com/JymOUvfjXCoCi51zaydBsg

«Oldest ‹Older   601 – 772 of 772   Newer› Newest»