And so it is...

Thursday, July 7, 2011

Muslihat Matematik MLM/SP



Apekehalnya MLM/SP Itu Haram Laknat, Dan Apekejadahnya La Pulak Orang Melayu Tu Dungupiang Ya Amat Mengalahkan Cipandungu Bang?

Dah 2 juta kali blog aku dibaca, kat mana aku sekarang eh? Kat mana pulak korang, my dear readers? Yang tak nak dengar cakap tu, lantak ko la dol... pegi cari downline masing-masing, cari duit haram-laknat tu bebanyak - dan jangan lupa pakai kopiah atau pakai tanduk ya. Kepada yang ada akai dan yang kesah pasal halal-haram rezeki masing-masing - baik korang baca elok-elok apa yang aku nak sampaikan ni - dan kalau rajin (khasnya kepada mereka yang baru kenal barua Aidid Mu'addib), korang boleh patah balik ke setiap 131 entry aku sebelum ni. I promise you, there are lessons to be learn from my insane foul-mouthed blabbers... I'm sorry if I can't say things nicely like an MLMer cajoling a prospect - I do lots of cursing, but I speak the truth from facts and research (and everyone is welcomed to refute my infos anyway... but most MLMers are dumbasses, so I don't get that a lot). 

But anyway... I know all of you Aididleaks regulars enjoyed reading my ramblings huh? Come on, don't shy shy... you like? Like the fictional Maximus Decimus Meridius said after he had another orgasm from killing some guy: ARE YOU NOT ENTERTAINED?

Ingat balik fakta-fakta asas sesuatu MLM atau skim piramid:
1. Adanya sistem perniagaan yang melibatkan TAJAAN DOWNLINE dan duplikasi syarat ini jatuh kepada setiap ahli yang menyertai sesuatu MLM atau skim piramid.
2. Adanya perpindahan duit daripada downline ke upline, sama ada satu level ke atas atau berbilang level ke atas, dan sama ada duit sahaja (iaitu, skim piramid) atau pun keuntungan/komisen/bonus daripada downline daripada wang pendaftaran atau jualan produk (iaitu, MULTILEVEL MARKETING/AFFILIATE MARKETING/NETWORK MARKETING... dan lain-lain whatever kejadah marketing lagik ntah, wadehel).
3. Setiap ahli perlu menaja downline 2 atau lebih, dan ini akan menyebabkan berlakunya peningkatan jumlah ahli MLM/SP secara SIRI GEOMETRIK, di mana jumlah ahli akan meningkat secara eksponensial. Perkataan INFINITI selalu disebut... infiniti kepala hatok bapak si dungupiang Pak Pandir tak sekolah la tu kut... agoknye le yeop. Ajer ngan yer!
 
Apa yang ramai manusia yang masih pakai cawat daun kayu tak sedar tentang faktor DUPLIKASI dalam MLM/SP adalah - ianya akan meletakkan majoriti ahli yang meyertai mana-mana MLM/SP berada di dasar piramid - dan di dasar piramid inilah punca keuntungan akan diperolehi oleh segelintir ahli terdahulu atau teratas di dalam hieraki apa-apa MLM atau skim piramid tersebut. Very simple, but very lucrative... kachiiinng! Kalau kita ambil satu MLM yang syaratnya hanya perlu mencari 2 downline bagi setiap seorang ahli (sistem binari atau sistem 2-kaki, yang jadi amalan ScoreAssKoksaka, MonaVie, USANA, dan lain-lain MLM haram-laknat seumpamanya) - korang semua akan lihat dan fahami bahawa inilah muslihat matematik yang dilakukan oleh syarikat-syarikat tersebut untuk mengaut keuntungan mengalahkan anak yahudi macam Bernie Madoff. Shit! Usahkan Bernie Madoff... dajjal pun tabik spring.
 
Cenggini dik... ko tengok carta kat kiri ni. Katakan setiap ahli yang join sesuatu MLM/SP perlu cari 2 downline sahaja untuk setiap seorang (itu belum 3, 4, 10, 50 lagik tu) - dan katakan setiap hari setiap ahli yang berdaftar untuk join MLM tu semua berjaya dapat sorang 2 downline - maka jumlah ahli akan DOUBLE/GANDA DUA bagi setiap hari yang berlalu. Dan korang tak payah susah-susah fikir nombor besar-besar - katakanlah upline level 1 akan dapat SATU SEN komisen daripada setiap ahli di level bawah, pada hari ke 25, mamat yang kat level 1 akan menerima komisen sebanyak RM167,771.16... just one cent! Tapi korang tengok apa yang akan berlaku 5 hari kemudian - mamat parasite teratas akan menerima RM5.3 juta ringgit! Itu keuntungan daripada 1 sen komisen. 

Tak payah kecoh jual barang, head-hunting dalam perniagaan MLM/SP tu aje dah boleh menjana keuntungan banyak gilabab - dan dalam apa-apa sistem bzns yang ada pencarian downline, pada peringkat awal, perkembangan eksponensial tersebut akan berlaku dengan perlahan, tetapi apabila ianya sampai ke peringkat hujung sekali, jumlah tersebut akan meningkat secara mendadak, dan bila mana level akhir mencapai nombor yang terlalu besar --> 3 perkara berlaku:
1. Kadar keuntungan mastermind berlipat-ganda macam barua.
2. Kadar kerugian ahli sangat la tinggi gilbab.
3. Skim piramid MLM akan crash tergolek dog.

Best ke tak best buat MLM ni bang? Pada anak dajjal wang-ringgit kat luar sana... I know your answer already. Just don't bother... der. Isu Aidid Mu'addib kat blog ni tak pernah mempertikaikan pasal kebolehan seseorang anak yahudi untuk jadi millionaire - isunya adalah tentang kadar kerugian masyarakat sejagat yang akan berlaku dalam perniagaan MLM dan skim piramid. Jangan la suka sangat jadi bebal dan selfish, dan sengaja tak nak faham pasal isu ini... nak elak-elak pulak erk? Wadefak la IQ sesetengah meleis neh?

Tapi sure sudah pasti, mesti ada jugak bahalol yang tak boleh tangkap penerangan aku ni yang akan cakap bahawa MLM yang dia join mana ada dapat komisen sampai 30 level... cuma 3 level aje, cuma 8 level aje, cuma jual barang... cuma ko tu memang mangkok-hayon gilabab macam pundek no hope in-bred.
 
Sure, takde MLM/SP yang janjikan komisen sampai 30 level - tapi sapa sebenarnya yang akan dapat untung sampai 30 level ni? Atau 50 level? Atau 100 level? Answer: THE MLM COMPANY... or the mastermind/CEO of the scheme. Untuk setiap ahli yang berdaftar dengan apa-apa entiti MLM atau skim piramid - sang CEO akan dapat keuntungan daripada setiap ahli yang join (tak kesah level mana sekali pun), dan juga daripada setiap produk yang dijual oleh setiap ahli. Tak kesah la geng kapiaq mormon daripada Utah, USA, atau geng yahudi dari New York, atau Hairul Nizam Hashim dari Seremban, atau Ulama' wang-ringgit HPA dan kuncu-kuncunya yang masing-masing berkopiah, berserban dan ada janggut 17 helai. Sepanjang sejarah manusia sejak azali lagik - kekayaan harta dan wang-ringgit akan menjadikan manusia itu tamak dan lupa tentang realiti sebenar - dan tak kesah siapa - mereka akan cari jalan untuk kasi operasi sebegini berjalan lancar, siap dengan kaedah "self-righteousness", "self-assurance", "selective neglect" dan kelentongan keagamaan dan penipuan ekonomi terhadap mangsa-mangsa seperti species meleis yang IQ tahap darjah 1 tapi perasan nak jadi millionaire yang ada sekarang berkeliaran di kalangan meleis di luar sana. Who's willing to say that geng kopiah yang buat MLM itu adalah terkecuali daripada bahana tamak-haloba bawaan dajjal, seperti mana-mana mala'un yang buat MLM dan skim piramid, di seluruh dunia? Sama aje beb... geng-geng lahanat jugak tu yo.
 
Itulah dia keajaiban DUPLIKASI dalam MLM dan skim piramid. Cuma yang menyedihkan, CEO/mastermind tu akan dapat untung gila-gila, tapi kepada ahli yang join terkemudian, yang berada "at the end of the chain", oleh kerana jumlah mereka sentiasa GANDA-DUA daripada level sebelumnya, mereka akan mendapati bahawa masing-masing susah ya amat nak cari downline - sebab ahli-ahli tersebut berlumba-lumba di antara sesama mereka yang telah terlalu ramai untuk cari downline - dan bila berlaku keadaan di mana terlalu ramai ahli-ahli tersebut kecundang dalam "ops cari downline" (atau dihalau atau dimaki-hamun oleh prospek-prospek yang dah menyampah sungguh nengok muka monkey MLM tak sudah-sudah mengajak buat entahapekejadah MLM atau SP) - maka KETEPUAN akan berlaku. Yang berada di dasar piramid akan kerugian, dan jumlah yang rugi adalah HUGE! As in 99.9% or more - in any one MLM/PS cycle.
 
Sure, some people do make money doing MLM. Takde sapa nak menyangkal bahawa ada ramai yang telah berjaya macam lahanat, dalam menjayakan perniagaan MLM dan skim piramid. Mamat kat kanan ni pun boleh jadi millionaire kalau ko suruh dia join HPA dan dia berjaya ajak suku-sakat-taulan-handai-bini-awekz-sepupu-sepapat-semua orang kampung yang sama dungu jadi downline dia. Pak Man Telo dulu berjaya mengumpul lebih RM100 what? (Sebelum dia dihumban masuk jail dan dibuang daerah leeee...). Bernie Madoff songlap >50 billion USD beb. Kekayaan Rich DeVos mencecah 4 billion USD bang/kak, selama 50 tahun Amway mengencing konsumer. Ada banyak barua MLM di Malaysia ni yang buat Vemma, buat ScoreAsshole, buat Herbalife, buat HPA, buat Vaviesimona, yang dah memang jadi millionaire sekor-sekor, tapi untuk setiap millionaire yang terhasil tu, si anak dajjal SUDAH PASTI berjaya menganiaya paling kurang 10,000 manusia - maybe more, but no less. Inilah punca keuntungannya sampai dia orang itu jadi millionaire - sebab "morality" dalam perniagaan pada sesetengah mangkok-hayon itu berbeza daripada kebanyakan orang lain - dan orang sebegini berfikiran bahawa kekayaan perolehan cara sebegini adalah OKAY! Allah tak kesah - HARUS katanya. OKAY dan HARUS kepala bapak dia la tu. Memang elok sangat la perangai parasite sebegini eh? 

Itu jugak la pun modal mereka untuk tarik prospek untuk join mana-mana MLM, perkara "hebak" yang nak dijadikan contoh kepada species mat jenin dikalangan orang Melayu - tunjuk kereta besar, tunjuk rumah gah, tunjuk kekayaan laknat pada prospek si meleis, tunjuk handbag pasar malam macam cibai (hahaha... badut Hai-O memang species wadefak). Memang boleh berlagak la masing-masing kat dunia ni dengan hasil bzns sebegini. Dan sure boleh berlagak gilabab la masing-masing nanti kat neraka level 7 tu nanti - kalau tak bertaubat sebelum kojol. Congratulations on all your success. Kaya dunia-akhirat tu dol. I envy you...bloody hell NOT! You can go to hell by yourself, thanks but no thanks.
 
MLM itu adalah MATEMATIK - you can't run away from this. Dan matematik itu diperlukan dalam hal-hal mengira duit keuntungan lahanat MLM ni, serta hal-hal tentang jumlah ahli (dan bila ketepuan jumlah ahli akan terjadi), dan matematik jugalah perkara yang akan menjatuhkan HUKUM bahawa MLM itu adalah HARAM dari sisi Islam. Tak payah nak tunggu nas-nas dan dalil-dalil dalam Al-Quran dan Al-Hadith untuk mengatakan ianya HARAM - tak kan jumpa punya. Tapi ilmu matematik itu mengatakan bahawa sistem MLM akan menyebabkan kerugian kepada 99.9% ahli, dan kerugian ahli tersebut adalah punca kekayaan beberapa orang upline teratas dan mastermind skim tersebut. Dalam menjadikan 100 orang kaya-raya, akan ada lebih sejuta orang tak dapat keuntungan (selepas ditolak perbelanjaan masing-masing dalam kerjaya MLM mereka). Itu dah jadi HARAM - ada penganiayaan dalam perniagaan tu - sistem MLM itu menjanjikan kerugian yang "MATHEMATICALLY PRE-DETERMINED" dari mula, sebelum ianya dilancarkan lagik. Yang hairan satu aje... pehal ramai bebudak meleis terlalu dungu dan tak pernah tahu isu ekonomi sebegini? 

Jumlah kerugian itu adalah sangat besar untuk level yang penghujung, sebab akan berlaku peningkatan jumlah manusia daripada satu level ke satu level, yang akan jadi FEEDER kepada kekayaan hieraki teratas, dan yang kaya hanyalah beberapa manusia licik sahaja, dan yang lain-lain hanyalah manusia yang senang dikelentong, dan ada angan-angan nak "emulate" mereka yang berjaya - but it'll never happen to most of of them. Jadi, ini adalah penipuan ekonomi dan janji palsu CEO MLM dan upline teratas/yang paling cekap mengayat. Ini adalah perniagaan kategori LAKNAT. Apa yang susahnya sangat nak jatuh hukum? Ilmu matematik itu adalah ilmu Allah jugak bang. Ingat matematik itu ilmu tahyul, ilmu tarak makna, ilmu kapiaq, ilmu wadehel ke apa ke pakcik? Kalau ulama' atau ustaz mana-mana tu tak pass matematik masa SPM - jangan nak memandai-mandai suka-suka jatuh hukum dalam hal muammalat... pegi main jejauh udah. Just get lost. Get some other ulama'/ustaz that understand maths properly to issue the relevant fatwa. If not, then just get ready for hell... no hope for the ummah anymore.

Jadi, MUSLIHAT syarikat MLM itu ("trick of the trade") dalam menjayakan sistem perniagaan sebegini adalah dengan mengabui realiti ini dan mencanang dan menghasut setiap prospek bahawa mereka yang rajin dan cekap berusaha akan berjaya dalam bzns MLM. Para rekrut akan diberitahu bahawa MLM itu adalah tiket untuk jadi millionaire dan setiap orang mempunyai peluang untuk meraih keuntungan yang besar kalau murah rezeki Allah bagi - jangan lupa banyak-banyak berdoa lepas sembahyang dan jangan lupa baik hati sedekah kat rumah anak yatim dan pada orang fakir-miskin... you all get what I'm saying here? The best trick is to use religion - it always works like a charm. Kalau Rich DeVos jadi billionaire dengan Amway - lantak la dol - dia tu kapiaq, wang ringgit tu agama dia. Kalau KhairulR buat geng bebal skim piramid Uptrend untuk jadi kaya-raya mengencing bebudak Melayu - lantak la bro - agama dia agama wang ringgit macam anak yahudi jugak. Tapi, kalau geng HPA dan berlambak lagi geng lain yang masing-masing berkopiah buat keje lahanat MLM dan skim piramid ni, dan menggunakan sentimen Islam itu sendiri untuk menganiaya dan mengelentong orang Islam lain - elok humban masuk lubang kumbahan taik aje manusia-manusia sebegini, lepas tu kambus idup-idup. Puas jugak hati korang tengok dia orang mengelupur dalam taik... erk?

Cara bagaimana muslihat matematik berlaku dalam menjayakan apa-apa jenis MLM adalah dengan adanya kitaran ahli-ahli yang kecundang dari masa ke semasa - dan perkara ini bukannya senang dinilai dan dilihat dengan mata kasar - melainkan satu KAJIAN STATISTIK dilakukan ke atas jumlah ahli yang masuk-keluar di dalam sesuatu bzns MLM. Boleh dapatkan data ini tak? Sure... CEO dan akauntan syarikat MLM ada data ni. Sure, kalau kerajaan Malaysia kesahkan pasal isu ini dan pegi serbu dan sita komputer mana-mana syarikat MLM tu... you know, kalau kerajaan sekular Malaysia kita ni memandang serius isu halal-haram rezeki rakyat dan halal-haram punca rezeki dana kerajaan... eerrrr... eerrr... BWAHAHAHA! I'm laughing at my own joke here. Shit! Gua sudah paiseh... wadefrikinghel?

Apabila sesebuah perniagaan MLM itu mencapai peringkat matang, di mana akan terdapat jumlah ahli yang telah mencecah ribu-ribu atau lebih daripada itu - dan dengan adanya faktor "MATHEMATICAL IMPOSSIBILITY" dalam perkembangan keahlian tersebut - ahli yang join terkemudian akan menghadapi kesukaran untuk menaja ahli baru (so, they quit), atau ahli yang mereka taja yang menghadapi kesukaran yang sama (so, these people quit). Proses "quit and replace" ini akan berlaku dan dasar piramid MLM/SP sebegini akan terus-menerus mengalami ketepuan dan diganti oleh ahli baru yang baru keluar hutan yang tak pernah tahu-menahu tentang permainan ekonomi sebegini. Effectively the pyramid is continually collapsing in the lower ranks and rebuilding when new hopefuls are found to replace the recent "losers". 

Dengan kaedah ini, mana-mana MLM yang besar (seperti Amway, MonaVie, USANA, Herbalife, etc) tidak akan mengalami ketepuan yang mendadak kerana kebanyakan ahli yang join akan cuba pada awalnya untuk buat bzns dan cari downline masing-masing, dan masing-masing secara persendirian tidak akan sedar bahawa ketepuan pasaran telah berlaku disekeliling mereka (yang tahu, CEO MLM tu). Daripada kajian statistik yang dilakukan di Amerika dan Eropah, semua MLM mengalami kadar "dropout" keahlian di antara 50% - 90% untuk satu tahun, setiap tahun sesuatu entiti MLM itu bergerak. Itu sebab ramai yang berkata (termasuklah alkopiah masters muaammalat tu der) bahawa ketepuan pasaran itu tak logik dan tidak berlaku, sebab dia orang tak nampak ianya berlaku depan mata - sebab katanya, "aku tengok elok aje HPA berkembang - takde tepu pun". How on earth someone who can't understand abstract mathematical concept and be a masters student in economics... and Islamic economics at that, is anyone's guess. Benda yang tak nampak, tak bermakna ianya tak berlaku - itu gunanya research kan? Itu gunanya kajian statistik? Itu gunanya AKAI dol.

Berbalik kepada isu ahli yang mengalami ketepuan di dasar piramid MLM tadi - isu terpenting dalam proses yang berlaku ini adalah jumlah ahli yang "quit and replace" adalah sangat besar dan dalam usaha mereka masing-masing untuk berniaga MLM-style, mereka pasti akan cuba untuk jual barang dan cari downline, dan apabila usaha mereka terbantut (for whatever reason), mereka telah pun bersedekah duit kepada entiti MLM tersebut. Ini merangkumi wang pendaftaran keahlian, wang yuran untuk kursus pep-talk Pak Pandir anjuran syarikat, dan belian produk (maintenance buy - pay to play), belian CD dan produk bantuan whatever - dan semua ini akan akhirnya "translate to money" kepada CEO petualang parasite apa-apa sahaja MLM. Macam kes HPA hari tu - pendaftaran RM30 aje - tapi kalau 100,000 meleis berkopiah dan berjanggut join, berapa HPA dapat daripada situ sahaja? Kalau jumlah manusia yang pernah mendaftar dengan HPA itu adalah 1 juta orang pulak? RM30 juta tu sikit eh? Itu belum masuk PBC/ESP wadefak lagi tu. Itu belum masuk belian mandatori bulanan lagi tu. Now you understand why some people do all sorts of things and say whatever is needed to camouflage their MLM business, so that the money rolls in like water into their pocket?

Untuk setiap jualan produk atau penajaan downline bagi setiap ahli yang join, mana-mana MLM akan menetapkan syarat-syarat spesifik ke atas setiap ahli, di mana akibat akhirnya, sejumlah besar komisen/bonus akan pasti pergi ke peringkat atas hieraki piramid MLM tersebut. Mesti korang selalu dengar alasan bahawa syarikat "so and so" tidak mengamalkan skim piramid, sebab sapa yang berusaha lebih dia yang akan untung lebih. Woi dol! Bahalol erk? Upline ko cakap gitu... dah ko terus telan bulat-bulat ka? Dalam kajian statistik mana-mana sistem MLM, dengan adanya kaedah tajaan dan sedikit komisen daripada jualan downline berbilang tingkat naik ke atas - dan bila mana sesuatu perniagaan MLM itu telah matang dan hampir tepu - disebabkan jumlah ahli yang sangat besar wujud, akan berlaku perpindahan dana yang besar daripada beribu downline kepada beberapa ekoq mangkok-hayon parasite di atas piramid. 

Apa yang kita akan jumpa dalam research yang dilakukan di Amerika, contohnya: Dalam sesuatu perniagaan MLM, bila mana ada lebih-kurang 100 orang yang paling aktif dan paling banyak downline yang buat sales, yang 100 orang itu akan menerima lebih daripada 75% jumlah semua komisen dan bonus daripada semua pendapatan pada bulan-bulan tertentu dalam sesuatu kitaran MLM. Fakta tentang jumlah 100 orang yang dapat durian runtuh tu kiranya ada problem tak dalam muammalat Islam? Usahkan dalam Islam, dalam agama-agama lain - ada problem tak bang? Sure ada problem, kalau jumlah sales/tajaan melibatkan RM27 juta ringgit dan ahli yang aktif (downline tu semua) itu berjumlah lebih daripada 100,000 orang, dan 100,000 orang ni struggle untuk dapat untung setiap sorang daripada mereka. 100,000 orang tu jadi kulibatak kepada 100 orang, dan 100 orang mengikik ketawa goyang kaki kira duit laknat setiap bulan. 100 orang itu adalah 0.01% daripada ahli --> tapi mereka mengaut 75% daripada dana keuntungan yang ada... there you go, that's the reality of any MLM.

Itu bukan style orang Islam buat bzns tu bang. Itu style ntahapekejadah punya species manusia ntah... species monkey pun tahu jaga anak-bini-keluarga-sahabat-handai lebih terer daripada kebanyakan pencacai MLM... believe you me. They're just parasite, they suck their friends' blood to earn their money. Manusia hina, sehina khinzir... probably.  Mangkok hayon dajjal gilababi punya mala'un wadehel. Dey... tak payah tunggu ulama' cari nas dan dalil pengharaman terhadap MLM neh - orang kapiaq kat Amerika dah nilai benda ni dan dah cakap ianya HARAM. Orang kapiaq tu dah keluar fatwa bahawa perniagaan MLM itu jatuh hukum HARAM pada orang Islam - tak malu la korang erk? Orang Islam anak Ayah Pin sekarang ni, siap guna kopiah, siap tulis ayat-ayat Quran dan Hadith bagai, untuk buat promosi MLM, nak kasi sembunyikan fakta tentang kelentongan perniagaan MLM sebegini. Janji duit masuk - kelentongan dan penipuan itu belakang kira... ya ustaz ha? Islam cap ayam la korang sekor-sekor ya? Kalau juai seposen sekor, itu pun ramai orang tak minat sangat nak beli... sebab pekong nak mamps. 

Wadefak la sesetengah orang meleis tu bebal ya amat? 
Mahu jawab itu soalan pun suseeehhh... 
Ah! The fuck do I care? It's your fucking funeral.
  

 C y'all laters... Aidid Mu'addib haters.





277 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 277 of 277
Hasbi said...

ha tu aku xtau..ada orang kata menarik ada org kata x..korang kata pasal haram tu kan, spesifik pd org yg teraniaya kan? aku dulu penah wat uptrend, pastu upline tinggal aku siut. So rezeki upline aku time tu haram la kot..

tp ada jgk aku wat, ok je..xde yg teraniaya siap bole refund..tu haram mcmana plak tu? ni open Q&A je k..(aku tau nnti sume bwk bulldozer hentam aku..haha)

Mudahbots said...

apenda yang ko buat okey.. aku nak buat jugak.. cuba la ajar sikit teknik2 ko tue.. manatau menjadik dgn aku...

azwan said...

dah tau tak expert tapi promote global forex program. hahahHAHAhaha....do not invest something you not sure dol. tu sebab due diligence 6 months to 1 year dol. ada paham?

ko ni jenis tak baca..isu haram, baca pasal entry2 HPA. org berdebat sampai 600++ kat situ dol.

Hasbi said...

"Tuhan marah sebab ko mengelentong ramai budak hingusan masuk mlm bahlol ko, last2 habuk pun tak dapat. ROI konon. hebakkkk siottt cukup hebakkkk. perasan sungguh investor ni. how fund management works pun tak tau. zero beb...zero...hopeless..useless..fuckesss "

ko macam xpuas hati dengan aku je..aku xkacau ko kot. Nak caci2 wat ape..ko pun bkn bagus sgt der..leceh la lu..useless la ape la..semua benda ko nak sebut.

Hasbi said...

alaa mudahbots..ko mcm nak kenakan aku lagi je..malas la aku..

azwan,
aku malas nak explain kat ko..sbb otak ko dah set aku buat benda tipu. dah..xya refer kat aku..byk lg investment yg wujud..cimb pun wat gak..tinggi dr asb. dah.

Mudahbots said...

hasbi,

uptrend, usana, ads4bucks..

yang terbaik ads4bucks laa kiranya ek klau ikut pengalaman ko..

Mudahbots said...

kenapa la ko suka suka mark aku nak kenakan ko..

aku tanya pun salah ker? apsal ko rasa aku nak kenakan ko tak.. x nak share ckp x nak sudahlah..

x yah la nak buruk sangka dgn aku pulak..

mentang2 la ko tue ceo, aku nie kerja kuli ko x mau layan yer..

azwan said...

ingat leh refund, isu haram settle. mangkuk jenis hape ko neh. konfem jenis tak membaca. ada hati nak jadi investor.

Weh dol....ape aku direct maki ko...apesal? apesal? sebab manusia bangsat macam ko ni yg buat melayu tak maju, sibuk dgn MLM, jadi pemalas, lingkup, bla bla bla...8 juta aku leh listkan dol. org2 mlm ni deserve respect ke fucker? korang ni penyamun berkopiah. lahanat patut disepak jek samdol.

Hasbi said...

Yg terbaik tu group support dia..

Hasbi said...

mudahbots,
xde salah pun..aku cakap je..adeh aku xpandai pujuk..haha

azwan said...

CIMB tak buat MLM la fucker. ko nak kofius ape bahlol?

azwan said...

ko dah kena balun kat uptrend, tak sedar2 diri...pegi nyamun plak kat mlm2 lain...bagus2.. hebakkkk investor!!! hebak!!!

Adinda said...

Hasbi yang punya senyuman menawannnnn..
Ai rasa yu tak paham lagi ni sebab apa haram n halal. Lepas tu yu datang kentot sedas suruh dorang kat sini tak payah sibuk-sibuk hal MLM. Tak bagus tauuu.. Ni kan blog anti MLM. Yu nak ker nanti dapat anak dungu piang straight bendul sebab makan duit haram bapaknya?
Tak nak kann??
Nanti payah nau nak serap ilmu anak tu. Jadi mat rempit plak payah. Takpun dia curi-curi guna myvi putih yang yu sayang tu.

Jadi masa masih muda ni la, ai nasihatkan yu study balik naper MLM yang yu buat tu harom. Tak suka carot kat sini, yu pergi kat blog ustaz zaharudin.

Lapar plak naip banyak-banyak ni. Kopi dah siap!! Sila la jamu selera.

Hasbi said...

azwan,
aku baru nak turn off kat ko..ada lagi isu plak. yg cimb tu aku maksudkan pasal investment..mmg ar xde MLM..diorang cari investor je..aku nak kaitkan dgn benda aku buat investment ni..aku just cakap aku malas nak explain psl benda aku buat..ko ckp la 1000 benda pasal aku pun..malas aku nak jawab..

Mudahbots said...

aku x suruh ko pujuk pun...

klau ko boleh share kat sini potensi bisnes yg bagus @ yg ko tengah buat dan yg paling penting Masyukkk, aku nak join jugak...

Pasal tue aku tanya, sebab aku penat la dgn kerja sekarang nie..

ko masih aktif dgn bisnes2 tue ker? mcm ads4bucks, uptrend, usana nie...

Hasbi said...

Adinda,
Thanks.

Hasbi said...

aku dengan ads4bucks je..uptrend aku banned..usana plak support kejap ada kejap xda..

Mudahbots said...

adinda, mekasih.. kenapa kopi nie pahit sangat.. x letak stevia ker??

hehehehe..

Mudahbots said...

ooo... cam tue ek.. thanks bro..

aku nak tau itu ajer..

Hasbi said...

gula stevia ke? hahaha..

Hasbi said...

mudahbots,
tp dalam ads4bucks ada gak group yg mcm siut..pandai beranak pastu tinggal..ada gak yg suka songlap duit org bwh..realiti org melayu berbisnes..

azwan said...

Cari rezeki cara yg betol la mangkuk. hanyut la manusia macam ko neh. penyangak dan pemalas. hopeless..

Mudahbots said...

hasbi,

berapa nak kena invest haa klau nak buat ads4bucks nie... nak kena cari orang join bawah kita jugak ker.. ader orang ajar x camna nak cari downline.. aku lemah sikit bab2 nie..

Hasbi said...

mudahbots,
setakat ni aku nmpk bisnes kurma tgh naik..try la cari tender, jd supplier kpd kedai2..last year mmber aku masyuk gak kot..jd agen je pun.

azwan,
aku malas nak layan ko. ko bosan doh. hati berapi je..baran gila.

Mudahbots said...

hasbi,

aku klau duit banyak dah lama aku bukak giant terus.. masalahnya aku duit pun x berapa nak ader.. bukan aper, nak puasa dan raya nie, nak jugak melaram skit2.. kot2 ader jalan pantas ker.. gaji aku bukannya 4 - 5 angka beb..

Hasbi said...

hmm melalui ads4bucks ni, dia ada sistem networking..support dia plg kuat penah aku jumpa..kirenye org mcm ko konfem dibantu ar smpai jadik..sbb diorg pentingkan pkembangan group. Tp since blog ni anti MLM, aku suggestkan ko guna produk dia mcm online mall, ko jual la baju ke apa sume guna online..aku penah cuba dulu jual kat ebay..dekat 5 angka jugak la pergi..customer worldwide..

matsom said...

Waheiii kan aku dah cakap (sebnornye tulis) dah, Hasbi neh spesis Robin Hood!

(carry on guys, ambe tompang lalu jek):P

wait, ads4bucks? Macam pernoh dengo ajek? Katne ek?

Hasbi said...

haha bukak giant terus eh..i like..

azwan said...

Haaaa...ko memang hebakk mudahbots. teruskan bro. feed the devil.

dah mula dah pasang kuda2 hasbi tu...memang bahlol tegar mlm. hahahhaHAHAH...mula dahhh...

byk prospek sini badigol. teruskan ler...

Hasbi said...

yeke matsom..superman pun boleh..kat ampang..

Adinda said...

Hihihihi
Kan Dinda dah cakap Hasbi ni comel. Korang tak nak cayer.
Sweet kan. Tak yah pakai stevia dah dalam kopi tu. Senyuman Hasbi je dah cukup.

Hasbi said...

azwan mangkuk ni mmg sial la..dia ni mcm batu api laga2 kan orang..ade je ayat mamat ni..ko xleh cool skejap ke? xde maknenye aku nk berprospek2 plak..

azwan said...

Bagusla korang. aku ni jenis nak hempuk je troll2 MLM bahlol ni. bagila bahlol ni makan ape pun...dia main tonyohh jek. hahahhaHHAAHhaha...

promo...promo...promo..dah hati bontot kuali dgn mlm.

Adinda said...

Abe azwan niii..
Kan Hasbi nak cerita tu. Abe azwan diam la kejap. Kan Hasbi kann?

Hasbi said...

hek ele azwan..boleh tahan emo dia ni..mesti penah kene paksa join MLM xpun penah kene tinggal..kesian ko..aku simpati..nk wat camne..rambut sama hitam, hati lain2..sape la upline ko. Teruk..hahahahahahahaHAHAHA

azwan said...

Aii...kate taknak layan aku. rindu ke bai? aku ni kalau masuk MLM masyukkkkkkkkk bro. aku leh tambah lagi satu produk kalau ko sudi. kopi samdol. ramai dah try sini. keras 8 jam, leh main sampai pengsan. nak ke dol...

Mudahbots said...

betul tue adinda..

aku sokong ko.. azwan nie bukan takat batu api, dah jadik lighter dah nie..

matsom said...

Yeahahah, memang charming mamat neh... bro, Ampang tu besau, ambe neh budak kecik lagi, tak besa jalan jauh-jauh, sambil pusing-pusing naik MyVi (ni musti Adinda da booking shotgun ;), so kesimpulan dari perbincangan 20-30mins. tadi:
* uptrend's the worst MLM
* Usana has bad support
* ads4bucks' the gratest MLM scam (oops scheme) eva!

keep it coming guys...

Hasbi said...

Hahahahaha..ntah tibe2 rasa nak layan ko, aku layan ar..meh le turun shah alam..bole sembang gelak sampai pecah perut..HAHAHAHAHAHAHAHA

azwan said...

huih...
okla...aku terus dan terang...
dulu aku masuk profit network biz. kena tipu dgn crysis21. tu yg aku berasap dgn ko hasbi. sorry la dol.

Hasbi said...

Matsom, walaupun ayat ko bikin panas..tp ayat ko mmg kelakar..haha pasni leh masuk senario plak..pandai ko simpulkan..

Azwan, lor aku penah dengar benda tu..tp aku terhidu benda tu mmg tipu..mcm frensclub je stail die..gebang ngn kete mewah je..tp support mcm telo..nasib aku xjoin.

Mudahbots said...

ape kater ko gi cari azwan, lepak2 minum kopi..

azwan, umah ko kat shah alam kan klau aku x salah.. area seksyen u2.. tmn ttdi jaya..

tul tak?

Mudahbots said...

ha'ah.. azwan nie aku punya upline laa.. matsom downline aku.. adinda x der kena mengena.. hehehehe

jom la wan, kita join ads4bucks nie.. mesti ko dah x marah2 lagi dah.. hasbi ckp, diaorang akan bantu sampai jadik.. so x rugi ape2 pun kan..

hyelbaine said...

Hasbi,

Your comparisons with CIMB is pathetic at best. Fund managers need years to build their track record before moving up manage funds. Mostly were one working the boiler aka dealing room. You think its easy to become an investor?

You have not answered any of my questions and even the most basic non finance related one. Remember I asked what do you advise your clients when signing them up if you don't even understand the basics? Remember I asked about the difference between investing with you and tikam nombor?

No I don't do forex although I understand it. It requires a lot of time to analyze macro-economic material which as an LDP traffic cone mover, I don't have the time.

Besides, forex is a sector directly under BNM's BAFIA and AMLA. Hope you're aware of these laws or you might as well check-in straight to the sg buloh prison.

azwan said...

takdela, aku bikin dalam 200k, pastu aku blah ler. selamat la hasbi oi. at least ROI aku gempak gak. kire aku tak grugi sgt la.

mane ko mudah...rumah aku kat cheras la.

Mudahbots said...

aiseh,

sekali crown diamond manager dah masuk la pulak.. hehehe...

aku balik dulu lah..

hasbi,

esok aku lepak kat sini lagi.. leh sambung balik dgn ko..

Hasbi said...

aik sama ngn tempat aku? hahaha..pandai ko ye..mudahbots

baine,
kecek english ke..aku reply melayu jela..hahaha aku kantoi english. btw, yg aku paham la, kat malaysia ni berjuta forex company..byk kene freeze..BNM pnye pasal la..sbb tu ada company die xregister ngn Msia or BNM..die thru Liberty Reserve..selamat skit..btw, thx for ur advise.

Mudahbots said...

eh, aku salah ker azwan..

bila ko pindah.. hehehe....

my bad my bad..

Hasbi said...

azwan,
hui gempak gak ko ni..anti2 pun tp pengalaman power..ala cheras ampang tak jauh..aku ada je kat ampang kdg2..

mudahbots,
ok2..nice chat..hahahaha crown manager tu bkn pangkat dlm LUXOR ke.

azwan said...

yela...tu yg aku anti gila babat tu.

apesal ko masuk byk sgt? rileks2 ler. masuk satu cukup la dol.

Hasbi said...

azwan, aku jump2 je..nak wat macamana..aku kena tinggal siut..dah le freshy lagi..gile ko..mapuh la aku..ko anti napenye..aku xpenah dapat smpai 200k..perghh salute

hyelbaine said...

Have you ever wondered why BNM is so strict? Its because of numbskulls like you ripping ppl's money off by promising ROI from currency play.

Which BNM act would you like to go to jail for moron? Illegal despot taking or AMLA? Take your pick.

And oh if I were you, I'd delete that comment of yours, the last one you addressed to me. I know of 1 silent reader here who works for BNM

azwan said...

Ape taknye, dah 200k tu aku invest dalam uptrend plak. last2 grugi terus...zero bebeh. tu yg buat aku sedar. ko apesal tak sedar2 ek?

T J said...

Has...bee,

lu mengaku jer yang lu dah silap menggunakan dana yang lu collect secara 'combat' tu... pastu lu mtk ler nasihat kat member2 kat cne (tu pun kalau ader yang nak jadi member lu ler)....mcmna lu nak clean balik kesilapan yang lu dah lakukan....dalm group AM ne wa rase ader yang title Ustad (yang x mementingkan duniawi) yang boleh bimbing lu sbb wa rase lu dah sedar n insaf ....huhu...

Gaya2 nyer mula2 tadi mmg ganaz gitu...siap marah org memcarut dengan cacian n carutan lagik...

simpolan...lu xsuke org mencarut, mencaci...lu balas dgn carutun n cacian pulak...mcm lu xsuke duit haram....tapi guna duit haram tu buat biz yg lu fikirkan x haram...

Taubat bro...g carik balik org yang lu dah aniaya (walaupon lu rase x!!!) pulangkan balik duit dorg....mintak balik produk hampeh lu tu...mintak mahap kat dorg...

Dinda...edok ler gitu..teman makan tadi dgn cstmer....klau nak dinner...teman ok jek...

Ne..konfm Lola jeles ne!!..

Hasbi said...

baine,
aku penah gak pk psl BNM ni..xde byk sgt info aku tau..

azwan,
hok aloh bengong..baik ko letak kat asb siut..psl aku plak, aku xdela kene seteruk ko..hoho

Adinda said...

Abe azwan
Ai nak jadi downline yu jugak boleh tak?
Ad4buck pun macam menarik jer.. Kalau masuk bawah grup Hasbi ok tak. Hasbi boleh guide ai tak?

Tapi.. Nak masuk mana satu nih. Duit tak banyak sangat. MLM abe Azwan macam menarik jer...
U suka yang mana Tj

Hasbi said...

Hahaha..menarik sangat~ nanti boleh beli ferrariii...HAHAHAHAHAHAHA byk lg benda lain u boleh buat..keje kat opis pun syok jugak..rezeki pun halaaaaallll..boleh ngular..hahaha

hyelbaine said...

Hai hasbi, dah tahu salah disisi undang2 pun just terfikir only? Owh, I forgot. It doesn't matter right?

Take my advice. Since you're so in love with MLM, forget about the forex and go back to your ads4faks... I mean ads4bucks. KPDNKKKKK tak serajin BNM buat keje. Better yet, find a cliff and jump.

Don't believe me? Compare how many MLM ppl thrown into jail by BNM compared to kpdnkkkkkkkk

sme1013jb said...

Me nak join ads4bucks, ada sapa2 cari downline? Nak tukar kete untuk balik Raya.

Aidid Mu'addib said...

Join Ads4Sakai - sambil2 buek skim piramid ngoncing meleis... leh dapek kad plastik teknologi nanofak - kasi barang togap dan sogar bugar.... always ready utk bertarung... yeeehaaa! FOC pulak tu jang oi!

sme1013jb said...

Aidid,

hahaha, you missed my point. I'm feeding the troll, can't you see?

azwan said...

keh keh keh...
apo ko ni sme1013jb, mentang2 tuan blog tak letak nama hasbi sebelum dia komen tu, ko pikir dia tuju kat ko yek. heheheh...takdela bro. itu untuk hasbi bahlol charming.

sme1013jb said...

azwan,

hahaha so it's me who missed the point then.

Hasbi said...

Baine,
Iye time kasih..pedas ayat ko..

Azwan,
Celake ko ckp aku camtu..oi oi!!

Adinda said...

Abe Hasbi nihhh
Udah-udah ler tu
Hihihihi

azwan said...

Oi hasbibi,
apa neh...bahasa makin terunkkk. ape panas bontot ke brader. ingatkan charming...skali daaa...

aku baru nak jadi downline ko oi..

Anonymous said...

Bila aku tengok muka hasbi, naper tetiba aku tak jadi nak marah ah? Semakk demo hasbi.

Semakk tok semakk aside, hyelbaine tanya long/short positions dah gelabah. Tu lom masuk long/short call/put, cemaner nak establish/determine a position tu in/out/at-the-money, swaps etc etc . (Aku waitress, aku tau sebut jer..)

Adinda said...

Comel kan?
Nak marah pun tak boleh. Macam kanak-kanak tadika jer. Inesen sokmo!

hyelbaine said...

Ayat mana yg pedas tu hasbi? Are you doing something against the law? It would be the only reason for you to feel that way.

Baik terasa pedas sekarang dari terasa kunyit dalam resort sg buloh. Make sure you don't drop the soap while you're there.

azwan said...

Aku tgk si Hasbi ni lurus bendol orangnye. cukup2la tu hasbi...pegi jual berger lagi bagus. Otai Burger buat duit masyukk gak. hahahAHAHhahha..

Anonymous said...

Stor kunyit....wooo kenangan lama di sekolah menengah. Sweet memories.......not!!!

Anonymous said...

Jual burger bulan puasa masyyyyyuk. Pastu diversify jual kerang rebus cicah colek sekali.

Pergghhh berjujuran air liur aku terbayangkan kerang2 rebus yg menggiurkan tu.

jerry said...

kalu rajin try bace ustaz khalil kluang nyer blog.. best woo citer mat burger.. ahahah.. gaji bulan2 lebih 10K.. sori ekk off topic.. nk bg encik hasbi carik peluang lain yang betul2 halal

AidahT said...

guys, u all are so dem kelalar. nasib baik jenguk balik posting ni.

====

sy tgk kat blog hasbi, boleh janji dapat return sampai 300% dalam 5 bulan?

wow...what a great opportunity. boleh la invest ni, tapi berapa ek jumlah minimum, nak tau jugak tu.

kengkawan sume taknak grap peluang ke, nanti grugi menyesal.

harap hasbi boleh cerita sikit cemana nak grap peluang ni. kena jadi downline ke apa ke?

AidahT said...

Lola, yu cerita psl kerang rebus terus air liur ai pun berjururan sekali.

anon said...

hasbi macam budak2 jerit nak perhatian... kenapa la ko bengap sangat hasbi..

ko guna duit haram wat bisnes halal, hasil daripada bisnes halal ko tu semua haram dol... simple beb..

datatypemismatch said...

Alhamdulillah. Setakat ni takdak satu pun SCK @ MLM yang berjaya menggoda ese nih. walaupun sederhana pendapatan tapi masih lagi bahagia bersama anak isteri. Tak pernah pulak ada masalah nak bercuti ke luar mukim dsb.
Di tempat keje nih ada lebih kurang 75% kakitangan telah terlibat dengan benda alah nih antaranya Noradz, Haioii, Jasmeen, Buluh Mas, Hibbah dll. Cukup banyak kalau nak disenaraikan. Dari segi pulangan yang menguntungkan dalam ramai-ramai tu TIADA SEORANG PUN yang berjaya bawak keluar modal. Noradz telahpun collapse, Haioiii kalau takda 'mangsa' baru takdalah bonus... itulah serba sedikit cerita dunia SCK & MLM...

bro aidid, teruskan pembongkaran....

«Oldest ‹Older   201 – 277 of 277   Newer› Newest»