And so it is...

Monday, July 4, 2011

Marhaban4u et al - Islamic Pyramid Scheme... Wadefak Eh?


Korang pernah jumpa anak-anak angkat dajjal, atau ada rasa teringin nak berkenalan dengan geng-geng kopiah yang perangai masing-masing mengalahkan yahudi? Shit! Yahudi kat Israel dan New York pun boleh surrender beb, kalau cuba challenge dengan anak-anak meleis sebegini. Ever wonder why the meleis and the muslims in general in such dire straits nowadays? Perangai anak-anak meleis sekor-sekor sekarang ni kengkadang memang mengalahkan anak-anak kapiaq lahanat penyembah berhala tangan lapan. Why again? Because most people don't really care about the source of their money to feed themselves and their offsprings... I think. Sebab bahalol meleis sebegini dah terlalu banyak sangat telan duit haram-laknat daripada perniagaan MLM dan skim piramid dan lain-lain sumber haram - sampai hati masing-masing dah hitam-legam dengan akibat rezeki daripada sumber menganiaya orang lain, dah dah takleh nak terima hidayah lagi dah. Rezeki mengencing sesama Islam tu agaknya lebih sedap daripada kerja yang halal dan berkat erk? What the fuck do we have here man? Generasi anak meleis-yahudi-dajjal... seposen sekor, useless no hope.

Kata mereka: Apa salahnya? Sambil beramal.
 


Juai apa tu mamat kopiah? Jual CD Maher Zain, juai buku agama... juai maruah Islam. Woohoohoo! Pelancaran skim piramid yang ini siap ada kumpulan nasyid Rabbani kasi nyanyi-nyanyi tu dol... tu diaaaa! Kalau pasal cari duit cibai begini, serahkan aje kat anak meleis-yahudi. Mesti ada idea yang bernas dan macam haramjadah kejadah. RM50 aje bang, kak. Apa salahnya? Sambil beramal bro.


Modal RM50, boleh dapat RM77,185 hengget tu bang... Gilos! Waaaaaahahahahaha! Kan aku dah cakap tadi memang takleh challenge? Cemana tu tuan-puan? Buat aje la skim piramid beb - apa susah? Mesti ada mamat kopiah lain yang sama dungu dan sama tak sekolah akan join buat keje lahanat ni... lu mau bet dengan wa? Semoga kerja bahalol mereka diberkati. Sambil beramal bang.

Sistem piramid 1 downline 5, auto-matrix - minimum loss of 80%, cummulative. 
Hebak mung!

Dengan hanya RM50 anda boleh memilih pelbagai produk. TIADA RISIKO.... SIYES! Risiko untuk masuk neraka bila dah kiamat tu nanti, itu tak masuk book - sebab ini bzns Islamik, dan kiamat tu pun jauh lagik. Banyak perkara boleh berlaku daripada saat ini sampai ke saat humbanan ke neraka tu. Who the fuck cares man? This is money-making business alkopiah-style, it has been exempted from judgment and hell. Apa salahnya pakcik, makcik? Tunggu apa lagi korang neh? Sambil Beramal beb.
 ___________________________________________

Daripada website Marhaban4u tu jugak,  aku jumpa link ke Kumpulan Usahawan Muslim


Di mana pelbagai kejadah haramjadah MLM dan skim piramid yang menjadi amalan anak-anak meleis-yahudi untuk cari duit extra sket, sekarang dengan bangga-diri dan besar-hati sedang menunggu sapa-sapa sahaja untuk bersedekah duit ke atas piramid - FIRAUN tengah tunggu tu woi. Sambil beramal la katakan... kan? 


Dan lagi dan lagi dan lagi dan lagi dan lagik....
Apa tunggu lagi dik? Takmo duik ka? Sambil beramal.
 _______________________________________

WHAT THE FUCK IS GOING ON IN MALAYA MAN?

You may think that these are all economic conspiracies originated from kaum alkafirun - well, I beg to differ. These are all the work of geng meleisdungupiang my friend. Semua bahalol berkopiah tu semua adalah jugak geng-geng yang tak pass matematik SPM jugak tu... Bloody shit! Usahkan pass maths - berkemungkinan besar memang tak sekolah langsung agaknya. Sepatah haram tak tahu amende. Generasi meleis hopeless.

Ataupun, yang lebih "plausible" adalah, mastermind MLM dan SP tu semua adalah anak-anak angkat dajjal akhir zaman yang mengambil kesempatan untuk buat duit haram-laknat dengan kaedah skim piramid, dan tanpa segan-silu menggunakan sentimen agama untuk mencapai matlamat mereka untuk mengumpul harta yang banyak yang akan menjanjikan kehidupan yang indah dan berada... you know, sambil beramal.

Dan kita sendiri pun takleh nak salahkan anak-anak meleis yang dungupiang ni 100% jugak. Dah mereka tu sengap, bingai, dungu, bahalol, donkey - all rolled into one, what can anyone do anyway? Bukan sebab itu sahaja bang, kita kena tengok jugak dari perspektif lain: Kena analisa apakejenis pemimpin umat yang ada sekarang, kena tengok jenis geng jenis apa yang memegang kuasa tu, dan kena tengok pulak kualiti ustaz-ustaz yang menjadi pembimbing masyarakat muslim dalam masyarakat di Malaya sekarang... 

Ye dok yeop? Kalo udoh gughu nye tumpo, anak mughid pun teghuih mengelewor leee... macam kegha kena belacan. Aje ngan yer!
  


This generation is going down the drain.
Say bye bye now...

 ____________________________________________

    This has been a crash-course introduction to:

ACHTUNG! 
  

164 comments:

dear anies said...

waduh!

Pengakuan yang tulus dan jujur

nik said...

2..3..4..5..

Oh Oeya said...
This comment has been removed by the author.
Metafora said...

ke 5?? yeayyy~~jom baca~~

nik said...

oh oeya..kita dah lama masuk rumah aidid..cik oh oeya 1st masuk kaa???

osip said...

haha..ade lagi bende2 camni..hadoh

FI3 said...

oppss top ten la plak.... copek la plak den baco kali nih....

lordapes said...

eh. bukan ustard badrulamin ni ke yang panggil mufti perlis "bapak setan"?

jap.

http://www.youtube.com/watch?v=SBvnYcLmCtM&feature=related

skang sokong mlm pulak? pergh...

Unknown said...

haha xharam..wad de fish..byk laaa die..depa ni xbelajaq matematik ka????

SangGupal said...

top 10? tak kesah...

sambil MLM, 'Sambil beramal?'

Sesat lagi menyesatkan,ade la...

adehhss...

Awan Network said...

antara percaya dan tidak..

ULASAN MALAYSIA VS TAIWAN 3 JULAI!!
RAHSIATOMOK DISEBALIK WANG HANTARANNYA!!

Tulang said...

Apa ke menda samanya antara menurunkan ilmu dengan mencari downline....

....jangan percaya kopiah....

Anonymous said...

Abang Aidiidd..you are da shiznit and that blog header is the da shiznitest evah.

Those al-kopiah biznitches deserve a kick in their asses.

H M said...

duit downline masuk ke upline = pahala org mengaji kepada guru yg mengajar?????

biar betul mamat ni..

En.Mat.Adam said...

“Dr Badrulamin memberi contoh seorang guru al-Quran. Guru tersebut, katanya akan mendapat pahala setiap kali orang yang diajarnya itu membaca al-Quran walaupun dia tidak lagi mampu mengajar atau membacanya. Dia memperoleh pahala lagi apabila orang itu pula mengajar orang lain membaca al-Quran dan seterusnya.”


“orang yang mengajar solat juga mendapat pahala setiap kali orang yang diajar itu solat. Pahala diperoleh lagi apabila orang tersebut mengajar orang lain pula solat. Bukankah itu ada persamaan dengan sistem priamid MLM?” katanya


“ Tambah Dr Badrulamin. Jika Islam memebri pahala kepada pengajar. MLM memberi komisen atau bonus kepada upline apabila downlinenya bekerja. Katanya, pengajar itu boleh disamakan dengan upline dan yang diajarnya pula downline
-----------------------------------

Mak..aih… nak samakan sistem pahala yang Allah cipta dengan sistem piramid la pulak. Ustaz tu lupa pahala yang pengajar tu dapat tidak menyusutkan pahala yang diterima oleh pengamal.


sedangkan sistem MLM pula upline tambah kaya. Duit downline masuk masuk poket upline. Dan untuk mengayakan diri, downline kena cari orang bawah yang baru.


Bila pasaran dah tepu downline akan menangis tak berlagu

Adinda said...

Rumah ni sentiasa terbuka. Terjah jer bila2 masa. Nak kena beradap bagai ker? Kalau dapat gitar tu as a gift, dinda rela salam cium tangan lagi.

Murguzz said...

klau betul nak beramal, tak perlu sistem-sistem mcm tu utk buat amalan.... Pergi je Pasar malam, jual ..hasil jualan separuh utk keuntungan, separuh lagi didermakan...itulah kerja jadi ibadah..

azwan said...

Hmm,
Rasenye kalau sesiapa yg baca article Yusri Selamat tu temuramah Ustaz Badrulamin, ramai yg goyah tu. Sebab si Aidid bukan pakai kopiah pun, so watpe nak percaya.

Sejauh mana "ketelusan" MLM yg Ustaz Badrulamin tu cakap boleh dipertahankan, kalau dah dasar perniagaannya pun bertuhankan duit? HPA yg ada 11 panel, lengkap dgn Sohibus Samahah pun jadi goyah, bukti pelan pemasaran pun dah berasaskan duit, bab produk langsung tak sebut. Ini dah kira niat meniaga bukan nak jual produk/servis, tp nak bertuhankan duit. Sistem konvensional sendiri sentiasa memikirkan cara meningkatkan untung dgn cara membangunkan produk atau servis. Ini MLM buta2 kejar duit..itu yg salah.

Ustaz ni amik contoh kurniaan pahala pun buat cara piramid, so ape salahnye dgn MLM? Tapi dia lupa isu pokoknya niat mengajar org lain berbuat pahala tu kerana Allah, bukan sebab lain.

Mengajar Al-Quran = niat kerana Allah untuk mendapat pahala, dan ikhlas tidak mengharapkan balasan/imbuhan langsung daripada org lain.
Bisnes Konvensional = niat mendapat untung melalui pembangunan produk dan servis.
Bisnes MLM = niat mendapat untung/imbuhan melalui hasil jualan, pendaftaran orang lain.

Dalam kes bisnes MLM, sesungguh2 manapun pihak syarikat cuba membangunkan produk atau servis, tapi hakikatnya akhirnya implementasi dalam pemasaran tidak akan dapat lari daripada tertumpu untuk mendapatkan komisyen dari downline2. HPA adalah buktinya, cuba "menyucikan" MLM, tapi mereka gagal. Pelan pemasaran dalam entry sebelum ni, itu buktinya.

Buti hati dorang ni...aku yg tak pakai kopiah pun leh beza..

Metafora said...

ape la ustaz nih...nyayuk ke? nak samakan pahala amal jariah dengan komisyen mlm? desperate sgt dah ke? giloss...

meh kita usha soal jawab ni kejap;

Aduan

Assalamualaikum

Saya ingin bertanya berkenaan trend skim cepat kaya internet seperti em-pay, swiss cash dan lain-lain.
Apakah hukumnya dari segi syariah?

Kenapa tidak diwar-warkan di media massa oleh pihak JAKIM sekiranya perkara itu adalah haram bagi umat islam menyertainya.

Terima kasih.

Jawapan


Secara umum Multi Level Marketing adalah suatu cara perniagaan alternatif yang berkaitan dengan pemasaran yang dilakukan melalui banyak level (tingkatan), yang biasa dikenal dengan istilah Upline (tingkat atas) dan downline (tingkat bawah), orang akan disebut Upline jika mempunyai Downline.

Pokok utama dari perniagaan MLM ini digerakkan dengan jaringan ini, sama ada yang bersifat vertikal atas bawah mahupun horizontal kiri kanan ataupun gabungan antara keduanya.

Kesatuan Fiqh Sedunia (Majma' Fiqh Islami) pernah mengeluarkan fatwa ke atas satu bentuk perniagaan MLM jenama PT Biznas yang disifatkan sebagai haram kerana ia adalah salah satu bentuk perjudian.

Selain itu, keputusan itu juga menafikan bahawa komisyen yang digunakan adalah komisyen atau upah brokerage sebagaimana didakwa.

Selain itu, Syeikh Salim Al-Hilali pernah mengeluarkan fatwa pengharaman dengan katanya : "Banyak pertanyaan berkenaan perniagaan yang diminati ramai.

Yang secara umum gambarannya adalah mengikuti kaedah piramid dalam sistem pemasarannya, dengan cara setiap anggota harus mencari ahli-ahli baru dan demikian selanjutnya.




Setiap anggota membayar yuran pada syarikat dengan jumlah tertentu dengan angan-angan mendapat bonus, semakin banyak anggota dan memasarkan produknya maka akan semakin banyak bonus yang dijanjikan.

Sebenarnya kebanyakan anggota MLM yang menyertai cara ini adalah hasil motivasi bonus yang dijanjikan tersebut dengan harapan agar cepat kaya dalam waktu yang sesingkat mungkin, padahal ia langsung tidak menginginkan produknya. Perniagaan jenis ini adalah perjudian murni, kerana beberapa sebab berikut, iaitu:

1. Sebenarnya anggota MLM ini tidak mahukan produknya, akan tetapi tujuan utama mereka adalah menyertai rangkaian piramid bagi mendapatkan kekayaan cepat apabila setiap ahli baru membayar yuran.

2. Harga produk yang dibeli sebenarnya tidak sampai 30% dari wang yang dibayarkan pada syarikat MLM.

3. Tujuan perusahaan adalah membangun jaringan individu secara berkesinambungan. Yang mana ini akan menguntungkan anggota yang berada pada level atas (Upline) sedangkan level bawah (downline) selalu memberikan nilai point pada yang berada dilevel atas mereka..

http://www.zaharuddin.net/kewangan/303-hukum-mlm--jawapan-jakim.html

azwan said...

En.Mat.Adam said..

"Ustaz tu lupa pahala yang pengajar tu dapat tidak menyusutkan pahala yang diterima oleh pengamal."

Betol bro. boleh pulak dorang samakan zat-zat pahala tu dengan sisem kewangan manusia yek. keh keh keh!!

Metafora said...

aku rasa,ape yg aku postkan td tu ada kesinambungan dengan ape yg azwan gitau..

azwan said...

Yeap. Ustaz Badrulamin dah kompiuhhh...hahahahHAHAHhahah!!!

Bila berbahas, yg terbaiknya kita berikan contoh-contoh/analogy/metafor dalam kehidupan. Ustaz Badrulamin tu bagi contoh soal sistem pahala dalam Islam. Itu menunjukkan level kefahaman dia. Dia silap.

HAHAHHhahahHAHAHA!! Al-kopiah kompiuhhh!!

ska said...

check mate la ustaz badrulamin ni... bodoh. bangang.. cakap sedap mulut je.......

Metafora said...

moga2 dia tak kompius sebab duit la...ye la...duit duit duit duit duit

matsom said...

Hahah! Yangni takde nak cover pakai panel Syariah segala. Straight-up money game.

MAMA KAY said...

Ostad!!!

Nor Azlina Yusof said...

Salam Bro,

Boleh buat entry pasal BI-YOUNG tak? product nie under Zhulian Marketing. La runner2 diarong duk promote merata produk nie...Minuman suppliment yang berharag RM 2,300 untuk 90 hari penngunaan. Diaorang juga ada pelapik tilam yang gunakan infra red untuk kuruskan badan..ala2 premium beautiful gak la konsepnya..

onguard said...

ostad dah stat dah.... pahala tu hak Allah... boleh ke disamakan pulak dengan duit syubhah... sapalah kita nak nasihat kat ostad,kita tak pakai kufiah...

cek chun said...

Cek pon tak pakai kupiah.
Tapi cek tak kompiuhh pahala MLM dengan pahala buat ibadat dalam Islam.
Yang cek kompiuhh bila nampak ustad2 dok bercakaq pasai politik. Sampai la kompiuhh tak habih-habih lagi. But then, that's another story mory

Unknown said...

woot..woot...(dalam nada yg baik dan sopan...n berniat utk bg teguran mesra gitewww...)
aku ni bukan ler admin kat sini...but aku rasa pndpt ni adil ler kot..
aku rasa kan, xyah lah kot sesapa nak promote2 anything bout their business kat sini..cam nak amek kesempatan kat blog AM lah plak kan..bygkan kalo kat sini penuh ngan ads korg..so dah ilang objektif asal blog ni kan...

btw, aku x nak jadi "lebih sudu dari kuah lak"..kang kalo AM allows, but aku jer yg dok nyalak lebih..malu alah ler aku...huhuhu

peace....no provoke, no war....

Melur Netti said...

woahhh...betul cakap en Mat Adam...ade ke patut ustaz ckp mcm tuh. Ade ke kita bg pahala kita kat cikgu kita. sedih sedih

matsom said...

re: us/dr/whatever badrulamin, he was never a muamalah expert in the first place, and judging by the interview posted above -not really a good at explaining basic Islamic concepts either (kudos En.Mat.Adam & azwan at writing a thorough and entertaining rebuttals!).

stub-area said...

Entah kenapa sejak zaman reformasi lagi aku memang tak minat dengan ustad jual kaset ni . Kaset tak laku buat MLM pulak ke ??

hyelbaine said...

Wooohhhh...

AM you got wrong here. Even the jews never ever promised such ROI. These retards put enron, arthur anderson and madoff to shame.

jatropos said...

Bisnes Orang Beriman - BOB kat gambar 1st.....Epic Win

Neotoxin said...

tengok page yg penuh iklan 'buat duit - jana duit' tu kat website yg ala-ala muslim gitu cukup membayangkan betapa hidup mereka yg konon2 'alim' berpaksikan duit dan kebendaaan.

menyampah pakcik wehhh....

kr555zal said...

ish,dh mcm ajaran sesat le plk ustaz tu...


i weep for the future....

wv: denizer (alat utk denied everything)

hyemynameisrasyid said...

dem.,bnda cmni pon ada unsur MLM.,
org mlayu ni xhabis2 ngan MLM.,nk senang je kerjanya.,

---> http://sayeponadeblogjgk.blogspot.com/2011/07/alahai-bagaimana-untuk-jana-pendapatan.html <---buat cmni je pon dh ramai yg berminat nk join.,haha!

Nur Fauzi said...

ustaz badrul amin ni tidak terkenal dengan kepakaran dalam bidang fiqh muamalat.
jadi memang tak pelik la die komen macam tu. ramai juge ustaz-ustaz lain yang bagi komen macam tu. sebab bidang muamalat tu bukan bidang dia.

title bekas pensyarah uiam tu tak menjamin ape-ape. pensyarah aku kat universiti dulu pun promote mlm, padahal pensyarah pengajian Islam.

perbandingan dengan pahala mengajar Quran tu, tersangat-sangat la menyedihkan...tak sesuai langsung..tak akademik langsung..masuk benda ni dalam paper projek (tesis) degree syariah pun confirm kena reject. confirm! silap2 kalau buat assignment macam ni kena buang je dengan pensyarah.

seriusnya memang teramat ramai ustaz yang konfius dengan muamalat ni. sampaikan soalan beza insurans dan takaful yang asas pun ramai kantoi.

Eliza said...

Perbandingan Ust Badrul nih tak tepat sebenarnya. I think instead of kopiah these people shud change to 'bucket head' maybe? kih kih kih..

Dunno what to say lah...everything mix up in d name of money...
FILL FRAST oredi. *sigh*

ps: I missed Mr. Maximus Decimus Meridius live concert here. Do feel free to greng..greng...one song next, can ah? pelishhhh... ;)

Nur Fauzi said...

eden tak minat sangat dengan badrul amin ni. banyak ceramahnya beremosi ( mcm ade yg jumpa dalam youtube - mengatakan dr asri bapak setan)
tak wajar sangat, bawa tile/gelaran ustaz, tapi tak tunjukkan akhlak seorang ustaz.

izza said...

just want to share my story sikit...smlm my parents pegi masjid..then balik masjid diorg citer ade 2 org ni datang promo jus kesihatan (tp parents x ingt nama ape..huhu)..harga kompem2 la beratus2 ringgit..rmai gak la org2 kampung dengar..ye la, sbb utk kesihatan kan...org2 kampung yg tua2 ni akan buat apa saja utk sembuh n sihat...then yg parents sakit hati sgt, 2 org mangkok ayun ni ckp kalo beli barang kena jadi ahli...yuran ahli rm800...sapa2 yg xdak duit bole bg kt diorg barang2 kemas or geran tanah sebagai cagaran...menyirap bila dengar parents crita pasal ni...parents pun pas dgr je diorg ckp cmtu, trus blah..seriously, kalo aku ada kt situ, da lama aku lempang2 2 ekor tu..xtau la sapa yg join...tp sgt2 sedey bila org2 tua kena scam bulat2 mcm ni..

Aidid Mu'addib said...

Eliza...
Here's my version of "Ode To My Family"...
Limited time only.

Metafora said...

izza

perkara yg mcm tu yg buat kita takot kalu berlaku pada mak ayah atau mertua kita...tidak dinafikan ramai yg cuba menggunakan 'kealiman' demi mendapatkan wang ringgit..kenapa? kerana mindset orng2 kita bahawa orng yg pakai kopiah ni orng baik...tidak semua begitu sebenarnya..kelicikan mereka mengaburi niat sebenar mereka itu yg bahaya...harap2 ada la anak2 di sini yg sampaikan ape saje produk2 sampah yg AM dedahkan ni kat mak ayah n mertua..langkah berjaga2..orng2 tua biasa byk harta dan duit..

Unknown said...

aduhai ustaz badrulamin, ape yg die cakap ade point tapi disalahguna pakai..macam guna tisu muka untuk buat lap pungkoq..come on la!!

dalam keratan paper tu, ade tulis
pasal asas panduan Rasulullah dan islam sebagai jalan penyelesaian.

1. produk mesti halal
2. jujur atau tiada penipuan
3. tiada penindasan

semua tu betul and gua setuju..
tapi care pemahaman ustaz tu yg salah..atau die sengaja gune sebagai alasan utk kepentingan..bengong!! dorg ni makhluk Al-Paranoia!!!

MLM and pyramid scheme tu nampak sgt ada penindasan and penipuan. hoi ustaz2 Al-Paranoia, lu org tak boleh guna otak lebih skit ke? sistem tu sendiri sistem penindasan and penipuan..bengong berganda..

to bro aidid, gua sokong lu..

Unknown said...

corret me, man!

T J said...

Menghalalkan yang HARAM??.....

Biasa beb...cite macam ne dah lama gua dengar...sejak zaman Pak Man Telo lagik!!!....

Family gua ader mengikuti kelas agama yang ustadnye orang Indon..mula2 gua rasa macam ustad ne bagi ceramah 'By the Book'....yang haram...dia tegas HARAM!! mase tu gua impressed betul dengan pendirian dia...(laa ne kalo ada family members gua sebut nama ustad ne wa jerkah terus)!!!...sebab?...lama kelamaan ustad ne dah mula mengiakan yang tidak...banyak yang diputar2 supaya yang haram jadi harus...last2..rupa2nye dia pun dok buat MLM...LUXOR kalau wa x silap...

Ini lah yang akan berlaku diDUNIA ne bila umat (yang mengaku Islam) tapi berkiblatkan DUIT semata2...x kira la...lebai ke...ustad ke...haji ke...imam ke...banyak dah wa jumpa...habis Solat...pung pang pung pang MLM...MLM...MLM...

~ APE PUN TAK BULEH ~

report said...
This comment has been removed by the author.
Brader Burger said...

Kata Luqmanul Hakim kepada anaknya.
"Hai anakku! Apabila perut penuh, nescaya tidurlah fikiran, bisulah ilmu hikmah dan duduklah (masalah) anggota tubuh daripada beribadah"

Kata Gua " Mungkin Ketaksuban Golongan Maleis berkopiah memenuhkan perut menyebabkan mrk ini membisukan hikmah dan menjeritkan helah. Tidak hairanlah hari ini kita dapat lihat betapa ramainya Maleis berkopiah mempunyai perut yang membusung kerana asyik berbondong-bondong melacurkan kefahaman agama"

Saidina Ali bin Abi Talib Kata
"Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu menjaga engkau dan engkau menjaga harta. Ilmu itu penghukum (hakim) dan harta terhukum. Harta itu kurang apabila dibelanjakan tapi ilmu bertambah bila dibelanjakan."

Gua kata " Kalau ilmu yang ada digunakan untuk mencari harta sehingga sanggup bersahabat dengan dusta...Tidak mustahil Si Lucifer akan selalau datang bermesra. Bila hubungan Manusia pencari harta semakin mesra dengan Lucifer, tidak mustahil juga dalam Neraka akan dicampakkan jasadnya "

Wallahu Alam ...

Love Is Cinta...
Wood Is Kayu
MLM is Maleis Love MLM

Eliza said...

Thanks Aidid. Limited edition, me thinks. :)

Keep on writing...Don't give up.

aaron said...

Nescaya selepas ini berbondong bondonglah penganut MLM di malaysia ini mengkopipes, memprint dan menjaja petikan pendapat ustaz ini untuk menjustifikasi dan mempromotkn skim diorg tu.
Maka lindungilah org2 tua kita kt kampung tu dr anasir2 jahat yg dok dtg bertandang ke rumah masa kita takde. Explain kt diorg tentang skim2 mungkar dan penuh pengencingan ni suma. Brainwashkn diorg.
Org tua mmg senang termakan ckp ustaz ni kan? Dulu title ustaz tu punya la eksklusif. Tp sekarang ni punya la ramai yg pakai gelaran tu sampai budak hingusan br habis belajar agama pun org gelarkan ustaz.

Sebab abah aku pun kena dah. Tp bukan ustaz la. Muncul segerombolan manusia entah dr mana datang ke umah promot penapis air tahkependa kt abah aku. Siap panggil abah aku "ayah" konon nk psycho la tu. Pujuk punya pujuk beli gak. Beribu habis. Padehal dah berpuluh tahun abah aku togok air masak yg kuar dr paip tu, takde masalhnya pun. Tapi ye la.. dah termakan pujukan... aku sabor je x cakap ape. kang kecik hati abah aku. tapi kalu aku ada kt rumah la waktu tu... heeeee... na'as la korg woi!

Adinda said...

Lonely sangat ke bang??
Bak sini no henpon boleh ai miss miss call yu

Anonymous said...

Dedulu ingatkan MLM biz kepunyaan pok-pok sarban ni kira cam remote cases. Rupa-rupanya ramai gak gang2sarban yg bergelumang ngan MLM/SP, even their so-called strong faith takleh nak tepis napesu serakah nak kaya cepat.

ps Ish..rasa segan pulak nak masuk comment thread ni sebab banyak gambar pakcik-pakcik pakai kopiah.

izzNatta said...

Alamak amat amat amat amat menyedihkan laaa.... haih...

Memang para MLMers akan beli majalah bisnes dan laminate PRINTED STATEMENT ustaz ni....printed tuhhh... Yang mana Hukum piramid MLM sama dengan hukum amal dan pahala dalam Islam...?
Bangang, bangang, dibangangkan dan lagi membangangkan...arkkkk puiiii

Kalau bukan ahli dalam bidang ekonomi tak payahlah komen ustaz oiiii.... DR tu letak kat mana ustaz...

Faris_Ahlamiyy said...

Salam

Bro tolong aididleaks slimberryxtreme.

Aku menyampahla hari2 budak2 meleis slimberryxtreme depa spam gmail aku. masuk inbox pulak tu.

Bengang betul meleis bodoh tolong kaya kan mat saleh ni. income kepala lutut depa.

Adinda said...

Kekadang kesian dinda nengok kekanda aidid ni. Almost everyday orang minta siasat hok tu dan hok ni. Dah nolong siasat ala-ala CSI, kena pula maki hamun tak boleh nak nerima hakikat. Poor soul. Bak eliza said, neba gibab kanda aidid!!!
May the force be with yu.

Anonymous said...

Abang Aidid kan mutant. Power siooottt.

Adinda said...

Bukan ke ninja turtle je yang mutant???
Hikhikhik

Metafora said...

AM dan kalian,

Off topic

aku baru jumpa link ni..

http://ilmudanulamak.blogspot.com/2011/06/mlm-hpa.html

ke korang dah tau? tentang menjawab persoalan AM sebelum2 ni

matsom said...

@Faris_Ahlamiyy: Pak Leman yang selalu kongsi gulung rokok daun ngan aku selalu sebut: If it looks like a duck, walks like a duck, and quacks like a duck, then it's probably a duck. Tengok kat sini dah nampak apekebende slimberry keparat tuh :P

@Adinda: Mehh, AM bukan CSI aa, tapi Michael Westen. Killer phrase: I'll see what I can do \m/

@Metafora: Ustat tuh dah datang dah, boleh tengok respon dia dalam thread HPA saga (part berape ntah)

/me insomnia...

Metafora said...

matsom

owh..dah datang..aku baru je lepas send email kat dia..sbb ada beberapa plan pemasaran hpa yg aku lihat macam bercanggah dgn ustaz zaharuddin yg artikel ttg MLM..

mungkin aku silap kot..tak pun aku salah tgk atau sbb aku tak pandai bab2 ekonomi..antara isi kandungan email aku..

Berdasarkan plan pemasaran pada link tersebut, pada Plan A, dinyatakan;

"ahli perlu maintain belian peribadi 100NM setiap bulan, bagi melayakkan mendapat bonus setiap bulan disamping menikmati kenaikan pangkat."

Bagi lain2 plan yang terdapatnya PBC

"* Setiap downline yang hadir ke PBC mestilah membuat belian bersyarat, 300 NM dalam tempoh 2 bulan dari tarikh sertai PBC untuk mendapat kenaikan pangkat."

sedangkan pada link artikel Ustaz Zaharuddin ada menyatakan;

"Bentuk MLM yang Haram atau syubhat;

2) Belian Peribadi target sebagai syarat komisyen : Selain dari yuran yang wajib dibayar oleh ahli, pada kebiasaannya terdapat syarat yang mewajibkan ahli tersebut mencapai target belian tertentu bagi melayakkannya mendapat apa jua komsiyen dari hasil jualan orang di bawahnya. Apabila ia gagal mencapai ‘harga target' tersebut maka keahliannya akan hilang atau tiada sebarang komisyen untuknya walaupun orang bawahannya menjual dengan begitu banyak. Semua MLM yang terlibat dengan syarat seperti ini, menyebabkan sistem MLM mereka menjadi bermasalah dari sudut Shariah kerana wujudnya unsur kezaliman terhadap ahli selain wujudnya kewajiban jualan bersyarat dengan syarat yang tidak menyebelahi ahli serta berbentuk penindasan. Seolah-olah pihak syarikat memaksanya dengan mengatakan "Anda mesti membeli atau mengekalkan penjualan peribadi sebanyak RM 500 sebulan bagi membolehkan anda mendapat hak komisyen orang bawahan anda....".

Jika dikatakan yang bonus datang dari syarikat, kenapa jumlah bonus semakin meningkat apabila downline bertambah? seperti dalam Table yang menunjukkan bulan 1-13 yg mana menunjukkan 'jangkaan' pertambahan downline dan 'jangkaan' pertambahan bonus

maaflah kalu soklan aku tahap rendah nye IQ..huhu..aku tak tau nk tanya sape..

Adinda said...

Alaaa matsom ni
Dinda baru nak imagine abe aidid tengah dok cekak pinggang sambil pakai rayban macam Horatio.

Me not imsomnia,cuma penat sampai tokleh nak selip.

MetaforA
Sebagai seorang yang berIQ rendah, yu telah buat ai berfikir tinggi seketika. Syabas betey

Metafora said...

Adinda dan lain2 (termasuk bro AM,Azwan,Baine dan kak Rose)

utk lihat table bulan 1-3 yg mana menunjukkan pertambahan downline melibatkan peningkatan bonus

http://www.hpa.com.my/09/plan.html

dan artikel Ustaz Zaharuddin

http://zaharuddin.net/pelaburan-&-perniagaan/222-multi-level-marketing-menurut-shariah.html

minta tolong sape2 kat sini gitau aku..kot2 aku salah tanya atau aku keliru sorang2..huhu

matsom said...

@Metafora: soalan yang bagus, nanti kalu ustat tu jawap deme kongsi aa jawapan dia kat mana-mana.
Anyways, antara rumusan yang dah dibuat oleh 'troll-troll' educated kat aididleaks:
- HPA tu closed book pasal struktur koperasi, ustat tu sendiri mungkin tak tahu sistem yang sebenor
- panel syariah (+ustat tu) takde kuasa eksekutif, mungkin elok sket dari rubber stamp. Yang betol-betol mastermind mungkin CEO ngan marketing manager HPA aje kot
- MLM-syariah versi HPA mungkin guna model Amway, so lambatle crash (tapi mungkin/pasti dropout rate dia tinggi -tak sure pasal takde data)

@Adinda: pegi KFC beli bucket/ambik dari tong sampah kat belakang kedai, cari patung tukang jahit/crash test dummy/s3x d0ll pastu letak aje bucket tu atas kepala dummy -tada! Instant Aidid Mu'addib in your room (kyaa!)

Adinda said...

Hihihihi
Matsom sengal tau :p

Niway, kewl idea. Maybe Mata hati can use it to proof that he already bust ahmad fuad!!!

T J said...

Kadang2 gua terfikir? berfikir? memikir? apa yang di buat oleh pihak berwajib (wajib tu beb...bukan sunat!!!) selama ini!??..

Ramai dah rase gua yang jadi mangsa MLM ne sejak dari AMWAY stat penetrate market M'sia...gua hingusan lagik mase tu...lepas tu wujud lah bermacam2 jenis produk n company niaga guna kaedah MLM...Banyak cite kita dengar org buat loan bank...pinjam dari ceti (ber lesen/nada lesen) atau along...joinT MLM..dengan harapan yang teramat la tinggi mengunung tuk jd 'jutawanmaggi', pastu melingkop...ceraiberai pon ader...

Agaknye officer2 enforcement tu terikut2 seruan gomen kot...M'SIA BOLEH!!..so bulehlah suke ati nak buat ape pon....Tak pun baru nak bukak mulut dah kena sumbat??

Tapi....kalau tanya JAMBU...

~ APE PUN TAK BULEH ~

Asyraf said...

@TJ

Pihak berwajib...... kalau deorang haramkan MLM ape dorang dapat???

nothing .... so why bother....

macam ko buat report polis la... kad atm kena curi le kredit kard ke... apa deorang buat... ade follow after that... ini terjadi kat ayah aku.... bo layan... tapi kalau bab nak saman org... laju je....

bukan nak memperlekehkan... tapi hakikat.....

aaron said...

TJ.. sebab autoriti tu kan suka sebut perkataan pantau.. pantau tu ape? Tengok kan? So diorg tengok je la..
"Tengok" dapat gaji.. Buat serbuan, buat paperwork pun dapat gaji. Tapi letih sket. BAik diorg pantau jek.
PAtutnye perkataan PANTAU tu diharamkan dr disebut oleh pihak otority.
Lg satu diorg ada penyakit M besar.
MMMMALASSSSS!!!!

Metafora said...

matsom,

dia dah reply nnt,aku cuba kongsikan..

kepada semua dan ustaz yng baca ni,aku bukan nk mengaibkan atau pape ni,sekadar persoalan yg aku bangkitkan sbg pengguna..

matsom said...

@Metafora: bagi aje email tu kat AM, manatau masuk entry HPA saga (part keberapetah?).

aku the great said...

MLM oh MLM...bila la ko nak mampuih dr alam semesta ni....adui....

Metafora said...

kat link ni

http://ilmudanulamak.blogspot.com/2011/06/mlm-hpa.html

ada email Ustaz tu

Adinda said...

Nak kasi emel ustat watbenda. Kasi paste je la reply ustat kat yu tu

Metafora said...

adinda

salah faham..hahaha...ustaz tu tak balas lg..

Adinda said...

Meta nak kena puk nih. Mamai ditengahari

Metafora said...

adinda,

hahaha...byk keje...tak sempat baca betul2..hahaha

Aspire said...

Weii Ustaz...

Allah tak ambil pahala orang ketiga dan seterusnya yang belajar mengaji tu bagi kat ko. Allah bagi dengan kekuasaan-Nya dan hak-Nya sendiri. Mampu ke kampeni ko nak buat macamtu kalau bukan kerana kemasukan ahli baru??

Celaka ini orang nak campur agama dengan dunia!!

Khaakkkkpppttuuuiihhhhh!!!!

Unknown said...

Nasarizal,

Memang bagus kalau dapat memberi sedekah menggunakan lebihan perolehan daripada perniagaan. Tetapi di sini saya nak ingatkan bahawa kita tak mesti sedekah untuk menjadikan perniagaan itu satu ibadah. Kalau perniagaan itu mematuhi syarak, maka dah jadi ibadah, dengan syarat niatnya kerana Allah Taala.

Sebabnya:
1. Apabila berniaga, awak memberi peluang untuk orang membeli. Contoh: Kat tempat tu susah nak cari Mexican Bun, maka awak pun jual Mexican Bun. Orang ramai pun gembira sebab awak memudahkan pembelian Mexican Bun (tak perlu pergi jauh ke bandaraya).
2. Sebaliknya jika barang yang dijual tu memang dah ada di pasaran tempatan, awak memberi saingan, menyebabkan pengurangan harga atau inovasi produk. Pelanggan untung daripada harga atau variasi produk.
3. Awak mengelakkan diri daripada rezeki haram seperti mencuri dll.
4. Awak memperolehi nafkah untuk keluarga, paling tidak pun untuk sendiri.

Memang memberi sedekah itu amal yang murni. Tapi tak perlu terkilan jika tak mampu beri sedekah sebab perniagaan awak tu memang menjadi ibadah.

T J said...

Asyraf...

aaron...

Ne lah masalah nye kita orang me LAYUUU...kita kurang didikan tentang hak asasi...hak2 kita banyak di bakul sampahkan oleh undang2 yang di kawal oleh yang berkuasa...(sebenarnye ada yang lebih Berkuasa lagik)...

Gua agreed sangat2 dgn both of you that, those yang makan gaji dengan kera jaan tu mmg dah dari azali kot kalau kena buat kerja lebih jer kena berkira...Tak payah la nak sebut jabatan mana2...bagi gua asal berurusan jek dengan org ramai...ader jer yang tak puas ati... padahal gaji dorg dari sumbangan punggutan cukai dari rakyat...KITA la tu!!...

Apakah mungkin kerana 'POKOK' MLM tu milik cha yaa nun alip?? dorg ne kan pandai bab kaw tim2 ne...mcm wa cakap laa...baru nak bukak mulut dah kena sumbat....

SAMAN??......hehehe...dah jadi trend org2 besar skrg....yang untung?....(siapa yek??)Tapi yang pasti rugi kita rakyat kebanyakkan...

MLM ne sebahagian jek dari banyak masalah yang rakyat M'sia hadapi beb... 'dulu'...'kini'...dan selama2nyer...'SELAMA2NYE'????...hope not babey....masak kita hoo...

Sori tuan AM....hehehe kenkadang lari topik kitaorg ne...

TAPI...BLOG MU....

~ BEZ BROoo ~

Adinda said...

Nak kopi tak?
Meh nak bancuhkan

T J said...

Wahh....

ader yang nak hidang kopi le...

Susu Kambing satuuu...

T J said...

Think of you...

Thank Q....hehehe

Adinda said...

Siapppp!!
Kopi abe azwan je yang ada. Kopi hok lain nunggu cari downline dulu yer

Takyah la ingat saya
Sama-sama

Anonymous said...

This question of authorities' stance on MLM businesses and reinforcement of stricter regulations has been hovering over every reader's head who graces this blog.

Haram-halal issue aside, the magnitude of MLM’s real(negative) socio-economic effects/issues are probably too micro compared to the billions (those malaun MLMers usually take pride of)generated by/contributed towards the economy by MLM industry to warrant regulatory review. See, other than occasional random (on record) reports of idiots losing money over magic bras /panties or pyramid scheme run by some midgety, troll look-alike lady and nobody died or got raped/ sodomised in the process, MLM will be business as usual.

Until pigs fly, we may finally start to see something. By then, the MLM disease is too cancerous , has already reached its epidemic level and the society is too fucked up/destroyed morally to adjust itself to change.

Even when the authorities start to get off their lazy asses and do something about this, there will be enforcement lag issue. Team formation with experts from relevant fields, intelligence gathering/ diagnosis/proposals, act passing- each step requires 50-100 years time lag wooooo.

This is why this blog exists. To tell, educate and change. AM for the President, baby!

indah said...

Yeah!!! sikit lagi hits blog ni nak cecah 2 juta... bravo!!!

AKUANAKBERSIH said...

Aku foolow u all punya discus, nampak dgt cari glamour. Habis company korang hentam.semua ilmuan korang perbodohkan.ustaz ..bukan pakar muamalah. Yg ahli muamalah..bukan pakar mathematic..yg pakar mat..bukan faham islam pula..last2..kat dunia ni AM saja ulama hebat. Kesian penganut2 mazhab AM. Terasa org lain dajjal..rtakut kamu semua sebenarnya dajal. Seronok la..dah hampir 2 juta pengunjung..blog tok guru sesat you all. Ada juga entry yg i blh terima tapi..biasa le.nak sesatkan org kena pandai berlakon.buat entry2 yg bagus,so pengikut akan taat abis,semua yg salah taat abis.tak heranla rasul melayu kat mesia pun ada juga gol profsnl yg kena pedaya. Last2 buang masa mengutuk ust badrul amin.dia ada juga jasa sampai ilmu islam..korang?syok sendiri.

Adinda said...

Kejadah cari glamer!!
Kami dapat berapa ringgit weihh????
Perhhh. Dah disamakan abe aidid macam rasul melayu pulok. Pasni boleh la bina kerajaan langit.

melon said...

AKUANAKBERSIH....banyak lagi company MLM yang belum kena hentam. Hang ni gang PPIM ka? Banyak ahli PPIM yang dah kena tipu dengan Jai Stromberg. Tak serik lagi ka?

Blogger said...

to AKUANAKBERSIH. I think you need to BERSIH kan you head from stupidity. Penuh sangat dengan tahi sampai tak boleh berfikir. Lu join Bersih ni pun mesti ikut-ikut member kan? kan? Bahalol la lu. memburukkan nama Bersih dengan tahi lu.

Blogger said...

Pahala jariah = MLM??? Bodoh jugak manusia ni. Pahala tu hak Allah. Allah yang memberi. MLM tu mengambil hak manusia lain. Apekebangang nye.

izzNatta said...

hehheheheheh troll dah masuk.... cari glamourrr? Kau ingat ni blog Papagomok?

AKUTAKBERSIH nampak sangat tak follow... jangan main baca kat comment section aje, baca isi kandungan dalam tajuk-tajuk yang di post tuhhh... baru komen...

Kau ingat orang-orang yang membaca blog ni semua dungubangangpiang macam MLMers main percaya je bulat-bulat apa yang upline sampaikan... naif sangat kau nih...

hehehehehe.... troll... keep entertain us...

Anonymous said...

Oh great! His Majesty akuanakbersih marang kepundek graces us with his/her presence.

Tapi tu jer ker nak cakap? Cari modal lain lah weh. AM =malaikat=imam mahdi versi sesat dah ader org pakai dah weh. Cer bagi yg best2 kebaboom gitu.

Metafora said...

you all,

aku baru dapat tahu yg AKUNAKBERSIH tu cuma budak2 baru keluar hutan belantara kat serawak nunnnn jauh di pedalaman..ada member aku gitau..so,jgn layan...dia yg nk cari glamour datang menagih kasih sbb mak ayah dorang sibuk kerja pagi petang..orng kurang kasih sayang..so..abaikan dia

Anonymous said...

Metafora,

Bagi can ah org sini layan dia, untuk entertainment, dahlah kekontangan trolls. Wa nak dia masuk sini lagi sebab wa nak tengok page views tu jadi 2 million sebelum wa tidur.

Aidid Mu'addib said...

Nak singgah... singgah leeeeeeeee....
Aku tak kesah beb.

But anyway, AKUANAKDONKEY...
Aidid Mu'addib ulama' hebat erk? Waaaaaaaaaaaa hahahahaha!
Ulama' kejadah haramjadah guru sesatnya asshole woi?
What the fuck la ko neh? Lepas melan ke apa ko dol?
Sian adik kepala botak ko tu dik.... slow down la sket.

Anonymous said...

Ish lama jugak aku nak tangkap apa tu melan.Ingatkan berak (dlm bahasa Sarawak).

I geddit now. Me very the slow pick-up tonite.

Metafora said...

AM

bro, nk tanya tentang persoalan yg aku bangkitkan tu, logik ke? takot gak kot2 aku salah persoalkan kat atas tu..huhu

Adinda said...

Sikit nasihat dari dinda untuk penyokong MLM,
Sila pastikan anda stay lama untuk berbalas tembakan. Jangan hanya datang untuk lepaskan kentut di bontot.

Dan jangan bagi kanda aidid, kanda azwan dan kanda baine marahhhh.(Nama dah disusun ikut ranking tahap kebengisan) kang tak sanggup nak baca kang.

Metafora said...

ye la ye la..mai la sini..meh sini meh kepada penyokong MLM tu..mai sini meh nk curahkan kasih sayang..mai sini meh...

boleh tuju lagu?

AKUANAKBERSIH said...

Kawan2..kan aku dah kata. Semua puak ni perasan lebih.kau ingat reader x join komen pasal respeck kat tok guru dan anak2 murid sesat kat sini?tapi malas layan broo. Hina org..astaghfirullah...nanti am kata..aku hina yahudi..puak2 perasan pakat sokong..hee.sampai ada yg hina ulama2 perut ke dpn penuh dgn duit.jeleknya bhs. Tak pa..ramai geng awak akan sokong.buatlah apapun am..awak tetap benar..ha ha..

Aidid Mu'addib said...

AKUANAKDONKEY...
Ko mmg mat melan ke dik? Patut laaaa...

Btw... Ulama' agama wang-ringgit tu ulama' ikutan ko ke dol?
Skrg dah butthurt la ya? Jgn la gitu dik...
Byk benda lain lebih penting dari wang-ringgit dlm dunia ni.
Ulama' MLM? What the fuck is wrong with you boy?
In-bred... perchance?

hyelbaine said...

May I politely(?) Suggest you take rhetoric and shove it up papagemok's blog. Your political undertone reeks of typical meleis who have to tow the party line through your rectal ring.

Bring your facts with regards to your first mental fart or go snort some more of that stuff you got from the sty.

hyelbaine said...

@metafora,

With regards to your comments made at 2am earlier this morning, I believe your comprehension is correct.

HPA's plan clearly conflicts with Zaharuddin's points and also from facts presented in this here blog.

Then again, I doubt that HPA would really provide a proper response to your queries. No harm in trying though...

matsom said...

Wahh... ade gotong-royong kat sini aaa (missed pasal layan Satriani kat posting baru). Apepon ni kata-kat hikmat pak sedara sepupu jiran sebelah hujung kampung aku: Carry On My Wayward Son(s and daughters :P)

azwan said...

Bersih oi..
Dah dapat jumpa agong pun nak bising lagik ke dol? Aku pun byk benda tak setuju dengan tuan blog nih. Ape kate ko share dan discuss dgn aku. no prob, kita boleh buat segentleman dan seilmiah mungkin. No one will curse you, its between you and me. Jom2..

Metafora said...

baine,

i read and try to understand so many time about HPA marketing plan and compare with Ustaz Zaharuddin's article..so many2 time im trying to expore both of them coz i dont want to give a bad speculation among AM readers..like their saying before, we need fact and evidence..

to hpa, im sory if my issue make u all blame me or whatever u feel..but pls..dun sue me..im only pekerja rumah batu..everyday bancuh simen that i know..ppl lazy like me deserve it..coz so lazy during high skool..dun sue me ya~~mai secawan~~

hyelbaine said...

@ Azwan,

Bro, you should read its first comment again before you offer such kindness. To be honest I can't take something seriously when it says muaamalat experts need not be good in numbers and arithmatic.

@ matsom,

As I've mentioned earlier, don't expect too much from HPA but that doesn't mean you cannot try ;)

Metafora said...

i like facts..off topic..humor time~~

4 FAKTA YANG ANDA TIDAK TAHU
Fakta 1 :

Anda tidak boleh menyentuh semua gigi anda dengan lidah anda…

Fakta 2 :

Setelah membaca Fakta 1 kamu dengan bodohnya mempraktikkannya

Fakta 3 :

Setelah baca Fakta ke 2 anda tersenyum pahit ….dan berkata dalam hati “Hampeh..! aku dah terkena nih!”

He He He…!!! betul ker??

Dan…

Fakta 4 :

Setelah anda membaca Fakta 3 anda berniat untuk copy lawak bodoh ni kepada geng korang yang lain untuk kenakan diaorang seperti korang yang telah terkena ……Wkwkwkwkwk…!!!

azwan said...

Byk kali dah baca...biar aku geng dgn dia. lagi byk dia boleh share, lagi bagus.

Adinda said...

meta babeh,
Please don't try to humour us again after this.
Leave that part to the trolls.

onguard said...

Pahala dengan duit dua benda yang jauh panggang dari api... budak tadika pun tau bezakan dua benda ni...pasal duit kita boleh dapat pahala,pasal duit juga kita boleh dapat dosa... tak gitu...

Metafora said...

adinda,

my baddddddddddd...i got that joke from fren...reunion page me old skool..super duper junior make it..it is not joke? mybe for kids only..my bad,my bad

azwan said...

Mana boleh samakan sistem ganjaran Allah dan manusia.

Allah nak bagi pahala sebesar gunung pada sesiapa pun, itu terpulang pada Dia. Contohnya pahala sebesar gunung dikurnia pada A dan B. Tiada siapa tahu gunung siapa yg lebih besar, melainkan Dia. Pahala is unilimited, bukan macam sistem kewangan manusia yg lemah.

Sampai skang aku pelik ngape la si Ustaz ni leh samakan zat-zat pahala tu dengan wang manusia. Dia sorang je leh nampak pahala tu bentuk tiga segi kot. ntahh...

AKUANAKBERSIH said...

Fahami betul2 kenyataan ust badrul amin...jgn sanggah tak tentu hala. Am..u cakaplah apa pun..dont wrry..bnyk pencacai kat belakang u.
Metafora,respck u am. Azwan : am najis u wangi la. Onguard :am meh kentot kat hidung aku. Hyelbaine : am taik telinga u lg wangi dr badan my husbnd.....he he...puji puja..hidup am!!!

Adinda said...

Halamakkk,
Sungguh bernas komen BERSIH. Kuning jer ai nampak..
See ZM, this is what ai call a true joker. Hihihihihi

azwan said...

Bersih..
Mungkin aku salah paham. ape kate ko explain. InsyaAllah ada few people yg akan accept kebenaran dari explanation ko, walaupun dorang silent reader. Just listkan point ko, ape yg ko faham dari Ustaz tu. Aku rase better camtu.

onguard said...

ce cite ce cite...

Metafora said...

Adinda,

ooo..ni ke joker yg u nk? mana la i tau u suka clown..

AKUNAKBERSIH,

xpe bro, kita sembang cara member2 lah...aku sokong ko bro..kita berhujah sebernas yg mungkin bg mematahkan hujah2 AM n da geng dalam menterjemahkan maksud yg cuma disampaikan oleh Dr. Badrulamin tu..jom...

Metafora said...

*cuba

besa la..tangan aku bancuh simen hari2,angkat batu bata,panjat menara tangki air..keras skit nk tekan2 keyboard nih...

hyelbaine said...

@ Bersih,

Azwan has been kind enough to extend you an olive branch so please indulge him in an intellectual discourse. You can ignore the rest if you wish.

I'm willing to indulge you too with an intelligent yet disobedient discourse despite the fact your first comment said muaamalat experts need not be good with maths.

Come now, shall we?

Nur Fauzi said...

encik hyelbaine

eden setuju.
betul tu, pakar muamalat juga perlu mahir dalam hal dan pengiraan matematik. sebab muamalat berkaitan harta berkait rapat dan memang memerlukan matematik.

kepada yang kata ahli bidang muamalat tak perlu mahir matematik:

kat IPTA yang ade course syariah dan ekonomi (mcm kat UM, UIA dgn USIM), student2 syariah ni WAJIB ambik kertas yang bersangkutan dengan pengiraan seperti kuantitatif dan asas perakaunan. juga prinsip2 asas ekonomi mikro, makro sehinggalah ke subjek ekonometrik (pilihan)....

kalau subjek2 begitu (matematik dan ekonomi) tak penting, kenapa susah payah dimasukkan juga dalam silibus syariah ekonomi tu?

eden punye lecturer mahir juga bab-bab ekonometrik yang pening tu. dalam masa yang sama boleh mengajar subjek fiqh.

baru ade kredibiliti untuk bank ambik jadi penasihat

Nur Fauzi said...

tambahan:
berlainan dengan seorang ahli fiqh yang mahir dalam fiqh, tapi kurang dalam bab2 matematik ni.

susah orang nak percaya kalau asas kewangan dengan ekonomi pun salah. kalau bawak masuk jugak, KEMUNGKINAN UNTUK DITIPU DENGAN ANGKA YANG BERBELIT-BELIT NI MEMANG ADA. jadi ahli muamalat memang nak tak nak kena tahu juga math. kalau tak masuk jadi penasihat syariah bank, kena kelentong pun tak tau.

dalam kes ustaz badrul amin ni:
eden tak nafikan die pandai. ade PHD. tapi rasenye kemahiran die dalam hal undang-undang.
memang tak salah kalau die bagi komen pasal mlm ni.
prof datuk dr mahmood zuhdi pun asalnya pakar dalam hal undang-undang islam, tapi mahir dalam bidang fiqh dan banyak bagi pandangan tentang ekonomi. setakat ni pandangan dan keputusannya dalam hal muamalat tak dilihat bercanggah dan tersasar, walaupun ramai juga ulama tak setuju dengan pandangan beliau.

masalahnye ape yang die (ustaz badrul amin) komen tu memang tak tepat langsung. menyamakan hal pahala dengan duit hasil mlm memang tersasar jauh. memang tak boleh nak jadikan hujjah.

ape yang disangkal di sini ialah fakta yang dikemukakan itu tak relevan langsung. tak valid. tak sepadan. pergi buat research guna hujjah macam ni memang masuk bakul sampah.

Brader Burger said...

Bertrand Russell Kata " Matematik bukan sahaja menguasai kebenaran, malah ia juga menguasai keindahan yang tertinggi "

Gua kata " Kadang-kadang kita terlupa, Kita tak pernah mengira berapa butir nasik yang masuk ke dalam perut sewaktu tangan menyuapkannya masuk ke dalam mulut "

~~~ Kadang-kadang Berehat di bawah sebatang pohon Filicium lebih besar maknanya daripada berbaring di atas tilam empuk yang bercadarkan Kertas2 bernyawa yang bernama Ringgit...Network hidup lebih besar drpd Network MLM.

Nur Fauzi said...

anokberseh berkate:

"Fahami betul2 kenyataan ust badrul amin...jgn sanggah tak tentu hala. "

saye faham ape yang dikatakan itu dalam artikelnye..masalahnye kenyataannya tak tepat untuk menghalalkan mlm. ianya tidaklah semudah itu.

setakat nak bagi hujjah begitu, tidak memerlukan ada title ustaz dan DR. Eden pun buleh cakap mcm tu haa...

banyak aspek kena tengok dalam hal ni.
kena tengok pada rukun jual beli.

penjual
pembeli
barang/produk
akad

tiap satu tu ade perincian yang perlu dipatuhi. rase bab kat produk/barang tu macam-macam syarat ade. produk tak boleh terlalu mahal melebihi harga pasaran, produk mesti jelas, tidak haram dan banyak lagi

hal melantik ejen ni kena pulak tengok hal wakalah. hal ni melibatkan komisyen.

boleh ke wakalah atas wakalah.
broker atas broker.
komisyen atas komisyen.

akad ape yang nak diguna?
kalau dapat komisyen tu atas dasar ape? hibah? wakalh? mudharabah?

ape dalil yang menjelaskannya?kaedah fiqh dan macam-macam lagi.

Wahbah Zuhaily pun kata skim ni FASID. umat islam tak patut terjebak dalam skim macam ni

pusing punya pusing kebanyakan MLM tak lepas hal-hal macam ni. ni belum masuk pengiraan matematik skimpiramid tu lagi.

Anokberseh:
encik, yang komen kat sini bukan mat rempit. bukan orang tak sekolah. tapi ade doktor, ade engineer, ade cekgu, ade ustat, ade graduan IPT, macam-macam lagi.

kami bukan bodo piang terima bulat-bulat. walaupun bahase abe Aidid ni kasar, tapi fakta nye memang masuk dek akal dan logik. diterima. hujjah hukum matematiknye mantap, tak buleh nak sangkal.

Metafora said...

new jokers, ACLL

AC Living Large

AKUANAKBERSIH said...

Ish

AKUANAKBERSIH said...

Sdr nur fauzi..tak payah la nak hina org..ust badrul bnyk juga jasa utk Islam. Biar muhasabah diri sendiri banyak sikit. Apa kita buat? Jika nak cari salah org memang seronok. Kalau nak cari salah saudara pun org boleh riuh rendahkan..tapi adakah manfaat? Takut rasa syok sendiri. Kalau sdr nur fauzi, dah jadi guru,masih sibuk dgn takaful promote sana sini,sy kenal.You punya bisnes.TAKAFUL UNTUK SEMUA
BLOG INI MEMAPARKAN SEDIKIT MAKLUMAT DAN PENJELASAN MENGENAI KEBAIKAN PELAN TAKAFUL. PELAN TAKAFUL YANG DITAWARKAN IALAH PELAN DARIPADA HONG LEONG TOKIO MARINE TAKAFUL (HLTMT)..Kalau nak bahas,banyak dan panjang ada pro kontra.tapi buat apa kalau niat nak jatuhkan org lain..mlm yahudi.! Semua org yg berhujah dungukiang ! Korang la hebat..meh buat takaful dg sdr nur fauzi..meh meh. Dan satu lg jgn bongkak jika penkomen2 your group di kalangn manusia2 hebat..guru,dr,engneer..ha ha..ingat! Ramai gol cerdikpandai terjebak dgn fahaman liberal dan pemikiran sesat. Mudah rasa diri hebat..hina org sewenang-wenangnya...last skali ..kantoi.

AKUANAKBERSIH said...

Ingat! Ppim juga ada jasa utk umat Islam..hargai jasa org..jgn ingat..bila kita blh hentam,komen pihak lain yg kita guna dacing penilaian kita sendiri..kita rasa hebat.pakat 2 kutuk dan bg saham..ikhlas nak jaga melayu...ha ha..meh join patriot dgn menantu pak lah. Atau ngo pekasam..pun ok...kita jaga melayu islam..hah! Betul ke?

AKUANAKBERSIH said...

Saya dapati kebanyakan fanatik2. Votr am kebanyakannya ada kepentingan bisnes sendiri Termasuk am sendiri..samaada rasa tercabar dgn markting atau produk..mungkin juga. Jgn bertuhan sngat dgn farmacy and aloypty..insyaAllah..rezeki tetap ada.tak perlu khianati company2 lain atas alasan mlm yahudi..kemudian bangun dgn kebodohan org lain tentng ilmu math..semua pakat taajub kat am tahap gaban.last2 rukun islam kalau tolak satu ada lagi 4..ok lagi kot..mazhab math bijak terlampau.

azwan said...

Ulamak bukan maksum samdol, ustad badrul pun bukan maksum. yg salah, salah..yg baik..baik. tak payah nak backing sgt badrul barua tu. ko pun sama la bingai, bersih konon. ko nak berpolitik, pegi kat papagomo. bukan kat sini. jgn poyo nak tayang baju kuning taik kucing ko tu. kita sini diskus pasal fact. yg baik...baik. yg salah...tetap salah.

Lagi satu, kalau tak cukup ilmu sains jgn bebel byk sgt, nampak bodoh melalut. rileks, sesape tak perfect.

AKUANAKBERSIH said...

Nanti comfirm i kena tengking...azwan akan kata, bersih: you kena baca semua entry.jgn terjah tak tentu hala.. Bukan ust badrul saja kami maki hamun..ala..You all terjah khianat ust akhil haiyy dulu pun i follow dr mula, but i sembang dgn dia terus.biar la..katanya.

azwan said...

"Votr am kebanyakannya ada kepentingan bisnes sendiri Termasuk am sendiri..samaada rasa tercabar dgn markting atau produk..mungkin juga"

Kata geng al-kopiah, tuduh membebel membabi bukan main. ko nak cakap melalut, bentang fact satu2. list2kan satu2, jgn asik pakai t-shirt kuning jek, melalak mcm samseng kg dusun. nampak bahlol sgt dol. susun satu2 point..paham?

AKUANAKBERSIH said...

Azwan..kan i dah kata..hidupla u dgn ilmu sains u yg ebat ebat tu..jgn la mara ...kau kutuk org ..biasa je..ulama yg ikelas mcm u kena sabar juga. Papagomo? Dungupiang dia pun berani juga dedah identiti blogger.yakin dia benar..milosuam pun sanggup berdepan menteri but your tok guru am asyik bertukar pict.. I m base prai..ha ha..ada berani.

azwan said...

hahaAHAHAhaah...
selagi ko tak susun point btol2, ko memperbodohkan diri ko dgn t shirt kuning ko tu samdol. Ulamak kalau buat salah pun masih tak sedar2. badrul kan perasan hebat mcm ko, konfem masuk syurga gitu. org sini sembang2 fakta, ko nak join kena bentang fakta gak. bebel pjgn2 nampak bodoh. kalau ko buat proper, takde sape nak sound ko sgt pon. ingat tu samdol, cakap biar ada isi, jgn jadi tong taik. dah pegi buat demo dol? aku org mcm ko makan byk masa aku...hopeless.

melon said...

AKUANAKBERSIH....aku pun penyokong BERSIH. Aku faham bab BERSIH..rumah flat aku kat Shah Alam ada 30 nama pengundi berdaftar. Mangkok ayon mana tolong daftarkan aku pun tak tau. Nama arwah mak dan ayah aku pun masih ada dalam senarai. Tapi dalam bab Ustaz Bad ni...dia punya analogy tentang MLM dengan pahala penyebaran ilmu tu tak kena. Dalam kes pahala yang Allah bagi penganiayaan adalah mustahil. Tapi dalam kes MLM....struktur MLM tu sendiri dah memastikan akan wujud penganiyaan pada orang yang kemudian.

AKUANAKBERSIH said...

Rilex3x azwan..jgn melenting terlajak...nanti barisan pencacai seiring sejalan dgn u akan datang terpa serang hendap aku..jgn takut walau sorang2 azwan..nanti bantuan datang. Arghhh pasni sakan aku kena tembak. Kat stadium ada ke farmacy ? Nak beli ubat luka?

hyelbaine said...

I have business interest? I'm envious? Their marketing plans are hurting me?

Eerrr.... Wait a minute. Since when did moving traffic cones on LDP and other highways become MLM?

AKUANAKBERSIH said...

Azwan: buang masa je aku susun point dgn u..baik aku susun bata buat sabgkar arnab kat rumah nenek aku. Dah banyak org hujah dgn u...tapi bila dah otak berkarat dgn mazhab am.baik u hujah dgn org bisu ler.atau aku panggil monavie sambung sekeh kepala u.

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Penting sangat ker nak tengok muka Aidid Muaddib tu? Kiranya kalu tengok muka dia leh ubah perspektif lah ek..ek..ek

Unless you're a chronic tosser who likes to toss off using some hot mamat Perai pic by the swimming pool, i dont see the need for his pic.

Rose said...

Err, what's votr AM? Voter? Bila AM masuk bertanding?and bertanding apa? Tertinggal bas rupanya ai ni..

And baru ai tahu yg Baine tu pompuan!

Wow.

By the way, nape bila suruh troll susun points, mesti ada je alasan kenapa depa tak nak? Anakbersih, if you have something to say, this is the time. Ramai readers leh baca. Kalau tak, you will just be a troll without substance. Sila naikkan credibility anda. Thanks.

AKUANAKBERSIH said...

Lola: i puji u..berani tunjuk wajah yg sebenar..

azwan said...

Aku baru lepas berak, aku cuci bersih2. Panas bontot ye anak bersih. dah puas jilat bontot Ambiga sampai licin? Ko jilat la bontot ambiga tu sampai orgasm. hahaHAHAhaha...

Dah kate takde point, ngaku je la. tak salah ngaku bodoh pun. lebih mulia dari bodoh sombong.

Profile sendiri pun sorok. sah2 la pengecut. kalau tak berani tunjuk profile..bagila hujah 1,2,3. ni asik demo...demo...jilat bontot ambiga. loser la ko dey. pointless, baseless, hopeless.

Argh!!!! --> ni kira aku menjerit ke dol? amatur la ko budak..hahahahHAHAhaha...

Anonymous said...

AkuAnakBeyatch, the feeling is mutual. Owh..hello pot! Kurang2, cucilah pantat periok tu bersih2 sebelum mengata cerek.TQ

Now, you're not off the hook, at least bagi points ko yg hebak tu kat azwan (& org2 sini yg dah lama dok teruja tunggu) kalau tak nak bagitau napa ko sesak napas terangsang urat sendi sgt nak tengok muka AM.

azwan said...

Tu la jadinye bongok, emo..sibuk sgt nak buat demo. otak sampah kat kapla lutut. hujah haram jadah zero. asik2 soal bahasa, asik2 soal muka aidid. kira kalau ada profile lengkap aidid, bahasa sumer elok, anak bingai bersih MLM dah paham ke message blog neh? kalau otaknye dah biol dgn MLM, gitu jugakla hendaknya cakap ape pun. dah bahlol, bahlol gak..gunela teknik ape pun.

Arya Dröttningu said...

Just have to comment, gotta wicked WV!

Hey akua nak bersih, just go take a shower! Want someone to scrub your back?

WV arserite. I kid u not.

Rose said...

Akuanakbersih said " Jgn bertuhan sngat dgn farmacy and aloypty."

Sohih la ni orang alternative medicine or pengamal homeopathy. Patut ler panas pungkuk. Ni spesis tak terima fakta tapi terima testimonial.

So guys, don't hold your breath for valid points...

Nur Fauzi said...

anak bersih:

Saye mengemukakan hujjah dan mempertikaikan kenyataan yang dibuat oleh ustaz badrul amin dalam artikel yang dikeluarkan itu. dan

tiade ustaz yang maksum.
kesilapan yg dibuat oleh ustaz badrul amin dalam hal ni ialah perbandingan yang tak setara. tak valid dari segi muamalah ialam.

sumbangan dia untuk islam takde pun tak disangkal. memang dia banyak buat ceramah bagi kesedaran pada orang. alhamdulillah.
tolak tepi hal dia politik parti mana pun.
eden tak pertikai hal tu.

yang jadi pertikaian dan persoalan ialah kenyataannya pasal mlm itu. (balik kepada topik)
cuma bila dia buat begini, kredibiliti dia jatuh. komennya kurang bernas. majalah bisnes tu pun sepatutnya interview pakar2 muamalat lain.

masalahnya, kenyataannya boleh mengelirukan ramai orang dan boleh menyebabkan orang kerugian. title yang dia ada tu boleh bagi kesan yang besar pada orang.
ramai orang percaya dia. kenyataan dia orang guna pakai. serius.

bahaya bila dia keluar kenyataan begitu tanpa kajian yg betul, dan dengan perbandingan sebegitu rupa....

fakta yang dikemukakan disini jelas. mlm banyak menyebabkan kerugian pada orang ramai. peratus yang berjaya sikit, sbb ramai di bawah yg keluar duit untuk di atas.

betul, ramai juga cerdik pandai yg terlibat dengan fahaman salah.
ust badrul amin juga cerdik pandai. jadi dia juga boleh buat silap. jadi ini antara kesilapannya. jadi dia kena terima dan baiki. biasa je org akademik kena kritik pandangan dia. kalau salah, betulkan. kalau tak setuju, kemuka hujjah yang betul dan kuat untuk orang nilai.

setakat hujah dengan pahala. perbandinagn yang tak setara.

hal lain:
eden takde buat iklan disini.

menjawab persoalan peribadi yang diutarakan anak berseh:
pasal promote takaful tu, lebih baik promosi takaful daripada promosi insurans. sekurang-kurangnya boleh bagi penjelasan pada orang yang nak tahu. ilmu kewangan islam ramai yang tak tahu lagi.

Nur Fauzi said...

kalau bangkitkan bahase, rasenye encik azwan, encik hyeblaine dan ramai lagi boleh berhujjah, memberikan pendapat dengan sopan, tapi faktanye boleh diterima.

simn said...

wahahaha.... troll bersih... keep entertain us..come bebehh..

Wan said...

Salam,

saya adalah salah seorang Financial Planner under CIMB Wealth Advisors.

Mostly, produk kami adalah Unit Trust, Takaful dan Islamic Estate Planning (Agensi saya hanya tertumpu pada shariah comply product).
Dan kebanyakkan produk kami ni bukan hari ni melabur, lagi sebulan income dah 20K sebulan atau kata2 manis yang paling terkenal dalam MLM, Gaji Sebulan Jadi Gaji Sehari?
Based pada pengalaman saya menghadiri sesi seminar kewangan CIMB sebelum ni, dalam 200 kehadiran, 195 orang adalah Cina, 4 orang adalah India. Dan untuk mewakili kaum Melayu adalah hanya saya seorang. Tapi try pegi sesi MLM, yang atas2 tu bangsa lain, yang berangan jadi kaya tu, boleh kata 100% Melayu.

Jadi, orang Melayu ni lebih suka yang express macam maggi ke? Cina, suka benda yang melibatkan long term planning dan realistik.

Saya ada tulis blog mengenai kelebihan pelaburan unit trust dan takaful. boleh lawati blog saya di

http://cwainvestment.blogspot.com

saya kongsi apa yang saya tau pasal long term planning. harap saya boleh berkongsi ilmu dengan pembaca semua.

Thanks.

AKUANAKBERSIH said...

Azwan ..i tak sangka u dungu bejat minda tahap bahaya..kalau reder br lawat blog ni mungkin teruja gila ..hebat kau azwan..tapi last2 dah nampak tembelang..bodoh piang rupanya. Ceteknya maklumat.asyik cari salah org..sumber salah..maklumat salah..kefahaman salah...last2 ambiga yg kau hentam. Kapiaq dia pon ada prinsip. Yg kau ? Prinsip fitnah,maki hamun..semua org lain bodoh yek?

Am..jgn bangga sgt ler dah 2 juta your...ingat,piramid firaun pun dah lebih 2 juta pengunjung..lambang penyesatan pemikiran..semua just lintas isi masa lapang,dr tengok raja lawak baik lawan kaki2 mencarut kat sini. Nasib baik ada pengampu..azwan,rose,bellagrey,lola,hyelbaine dan lain2 pengampu ranking teratas.kalau tidak tentu agak sunyi kat sini. Am mungkin sibuk dgn panadolnya..ataupun tengah ajar anak2 nya mencarut. Pasti bila balik rumah neneknya..bangga si nenek..alahai bahasa cucunya..nenek fuck..wan gilabab..nenek tanya,cu belajar mana ni? Am lihat muka bininya sambil sengeh macam muka kerbau sakit otak. He he..sori4x. Jgn marah..kutuk sekli skala je.

Azwan said...abersih..bg la hujah,point kau.. Point! Tak yah..buang masa aku. Ko baca la balik semua entry khalifah kau tu..bnyak sgt dah org berhujah..patutnya lagi terbuka sikit minda,but lagi meleweh. Terjun2 terjun dgn labu2 basi kau.

Rose said...

Kehkehkeh...

Cam biasa, komen panjang tapi masih takde substance. Dok kata dah tanak komen, but still komen...

Ni la penangan Aididleaks...trolls and readers alike..Like it or not AnakBersih, you are aididted! Kehkehkeh...

azwan said...

hhehehHEHEEHhehe....

Komen berjela, habuk tarak. Ko tak berani nak hujah sebab ko konfem kalah dgn aku. tumpang hujah org lain watpe, nampak sgt kecut telor tu. tuh je bai. pengecut dasar ambiga. tau buat demo jek. otak tak matang. bodoh tak bertempat. knowlegde zero...itulah MLM, bergerak atas dasar ilusi, angan2, emo. padahal tong kosong penuh taik. otak kat burit ambiga.

Selamat berkempen hari ni yek dol anak ambiga..opsss anak bersih! dah bebal..bebal gak. macam dah maju sgt, tp achievement zero. takde harapan...masuk gaung. ptuiii.

AKUANAKBERSIH said...

Azwan : i kat bersih ni..he he..satu lg ingatan aku, kalau kau blh jadi pak turut tegar am, jangn la pula jadi pak turut tegar pok nojib...mengutuk bersih..nampak sgt tahap rendah pemikiran dan penilaian kau tu..

Am: u tak yah le layan aku..tadak point weh..teruskan keja dakwah islam ajaran nabi mcm yg kau tersalah faham tu..hina bisnes org sewenangnya dgn bahsa2 keji u.tak kira bisnes kafir @ muslim.

Nanti ada pencacai am akan kata..lagi2 isu bahasa. Tak kesah,kita selamatkan org islam..tapi jgn silap dakwah plak nabi suruh kita mencarut tiap2 hari. Nanti nampak sngat u all group cerdik telajak..

Anonymous said...

Makin byk AkuAnakBeyatch tulis, makin terserlah kedunguan, kebodoh-sombongan & ketidakmatangannya. Memula masuk jer nampak gempak hebat kononnya nak pwn AM & followers sini.

Makin org2 sini asak dia ke corner, makin merapu entah apa2 pasal bahasa/moral yg non-issue tu.

Bila kena suruh balas hujah, typical respon "buang masa". Kalu at least bagi solid reasons for disagreement, at least org2 sini will have a bit of respect and agree to disagree.

Kalau dijentik kepala beyatch ni, mesti ada bunyi echo berdengung-dengung, sebab takder aper kat dlm tu. Kosong.

Samalah gak cam trolls lain.

This is why makin byk org visit blog ni & makin ramai yg sokong AM, samada dalam diam atau terbuka. Sebab derang leh assess rationally apa yg AM tulis and compare/nilai komen2 trolls yang KOSONG vs komen2 otai2 kat sini eg AM, azwan , hyelbaine, rose as well as opinions of other followers of this blog. It's really a no brainer to judge komen saper yg carry more weight & ada substance.

ps Aku hope one day we'll be graced with the presence of more challenging trolls, intellectual wise.

azwan said...

Bersih samdol,
I have no interest in politics. Nak tabur byk2, pegi blog papagomo samdol. politik tu pendirian masing2, takde tempat kat sini. ko yg masuk sini guna nick bodoh tu, bwk elemen politik...aku...not interested.

Kat sini org hanya bercakap pasal fakta. nak wat camne samdol, kalau aku cakap sejuta patah fakta, satu mencarut..yg satu carut je la ko nampak. dah otak ko tu kuning+blue, yg bodoh je la ko nampak. what to do...

btw, ambiga ape kabar samdol? ko dah jilat burit dia ke belum? Dia kapiaq berprinsip ye samdol? perogol bersiri pun ada prinsip la bengap..hahahAHAHHAhaha...isunye prinsip hidup ko tu berlandaskan value apa. Kalau value bodoh macam ko ni ha, tak kemana la.

Ko nampak isu caci maki sahaja. kalau blog ni langsung takde isu caci maki, takde carut marut, ape lagi modal ko samdol? takde modal kan...hahhAHHAHAhahaHHAH. Ye la, nak berdebat pun takde point, takut salah, ilmu pun tak cukup. last2 ikut emo je la, dah itu je modal yg ada. konon nak perjuangkan Islam, walhal memalukan Islam. tu la pendekar bersih yek. pengecut. keh keh keh...memalukan dan memualkan.

AKUANAKBERSIH said...

Ok la azwan..pendirian kau tentang bersih sudah cukup memperkenalkan kau kpd aku..siapa azwan..he he..if isu2 begini pun tak dpt faham, aku takyah la nak layan lagi isu2 mengutuk bisnes org lain yg kau cacai2 selama ini. Nmpak sgt senget otak. Ok bye..

Adinda said...

Bye bye bye = jap lagi ada lagi

Hihihihik

Anonymous said...

This Bersih dude is like freaking roaches. No matter how hard you smash or spray them with insecticide, they just wont die and gonna keep crawling back don't they?

Masih nak gak menyalak mamat(minah)nyer tapi still tarak point & this time cuba divert attention ke azwan nyer stance/komen pasal Bersih/jilat buweet ambiga (totally non-issue). Boo-freakin-hoo!

Sudahlah ABB. Good riddance!

azwan said...

Listen here asshole anakbabibersih...trying to divert attention from the main issue fucker?

Please do not mess this blog with political issues. Right here, we are only discuss about MLM, nothing else. I am too tired of hearing and dealing with ineffective government + retard oppositions. You want to talk craps about politics? you are most welcome to do it at papagomo's blog. Unless you want to criticize the current government role in battling(?really....or prospering?) MLM business, then I am more than happy to listen to your thoughts here.

Never judge individual principal based on his/her perception about politics. Ambiga maybe the most selfish Malaysian leader I ever know, but if she requests for my professional help, I am more than willing to give a hand, and I may need her help too..who knows? After all, we are all Malaysians.

"pendirian kau tentang bersih sudah cukup memperkenalkan kau kpd aku..siapa azwan.."
So, ko da kira kenal sgt aku la dol yek? Loser la nko..cepat jump into conclusion yek mangkuk. Childish..fairly immature. Ko neh kompius dan kompius...just like badigol badrulamin. Baru nak belajar hidop kot barua anakbersih neh. tu yang melalak macam anjing semalam kat KL. hahahHAHAHhahahHAHA...You think you can live to the fullest in this country dol? stupid hopeless. Duduk kat junkyard je la dol.

So...dah ready nak table points ko pasal MLM? Aku bet takde point! hahahhHAHAHAhahahah...

ps: yesterday I was stranded in traffic jam for > 4 hours. Melepas kenduri kawin sedare. keh keh keh...

En.Mat.Adam said...

@anakbersih

bro..

back to the relevan topic la..

kasi explain kenapa ko rasa apa yang ustaz badrul cakap tu betul?

依之汉 said...

Anak ku suci bersih cam klorox ni troll pak najib pe ke entah? Kalau ko nak masuk bab politik pi port lain ar. Kami sini masuk port anti-MLM dol. Ayat ko sama jer cam troll lain. Go go go Azwan. Let's clean this cum mess... hahaha

taufique said...

This is the bloody reason why I dont like to listen to so called pious men giving ceramahs in MALAYSIA. Alot of them are so full of shit, they've intertwined religion with a ton of other shit, and with their "more knowledgeable" status, and of course, monkeys and cows who know no better cant differentiate the 2, neither can I unfortunately. Appalling!