And so it is...

Sunday, February 27, 2011

Herbalife - And Some Cows Eat Shit.



Orang Melayu, oh orang Melayu. Yang Mr. Current Affairs ada sorang-dua, tapi yang lain sekor-sekor macam lembu yang ada gelang kat idung, dan boleh ditarik ke mana sahaja... masuk gaung pun bole jugak ya dol? Yeah baby... groovy! Not.

Ada ramai mala'un yang pertikaikan apa yang aku buat kat blog ni, sure. Especially yang dah berdesing butthurt, dan yang dah sampai berasap bontot kena belasah secara langsung dan secara tak langsung oleh yours truly. Manusia sejagat, dan orang Melayu khasnya, memang jenis manusia sepaling degil. Memang degil tak keruan - in the sense degil yang tak leh di tegur langsung, dan masing-masing perasan yang ilmu di dada mengalahkan professor, tapi keje cikgu, technician atau mat rempit aje pun. IQ tahap cipan tapi perasan dapat Nobel Prize in Economics. Lepas tu, seperti besa, cari reason nak marahkan messenger (aku le tu) yang bawak berita terkini yang mengesahkan bahawa IQnya sebenarnya hanyalah 74. Antara modus operandi si butthurt yang aku dah biasa sungguh, attack bahasa aku (eleeh... u know?), dan kemudiannya sekaligus terus jatuh hukum aku akan masuk neraka, do not pass go do not collect 200. No possible heaven whatsoever... tapi yang jatuh hukum tu pulak rupanya orang yang buat MLM dan bagi anak-bini makan duit rezeki daripada bzns shubahah MLM alkafirun. Wadefak? Outstanding logic from Forrest Gump. 

Lagi satu, sesetengah tu akan atttack secara lembut dan non-confrontational... contohnya, "bro, dah banyak ko bongkar kelemahan orang Melayu ni, bagilah cadangan bagaimana nak meningkatkan taraf ekonomi orang Melayu. Tak kan nak jadi pengkritik aje?". Apa... korang ingat aku ada Nobel Prize in Economics ke bang? Adakah aku ni profesor ekonomi yang tersohor di UKM, USM, UPM atau UM ke apa? Ada yang tak perasan bahawa fakta dan info tentang sesuatu isu itu dalam blog ni hampir semua korang boleh verified tentang kesahihannya, kalau korang rajin buat double-checking. Apa maknanya tu? Maknanya, aku ambik fakta dan info tu daripada pakar-pakar ekonomi dan Nobel Prize winners yang real punya... sebab aku bukannya hebat sangat pun beb. Aku masih belum dapat Nobel Prize apa-apa pun lagik (not even Nobel Prize in blog-writing), and very likely will never amount to anything in the end. Tahap Gil Grissom aje (agaknya la,dan lagi pun Gil Grissom tu fiction), bukan pulak tahap Stephen Hawking. Tak payah la expect aku jadi saviour of Malaykind kat blog neh. Dan aku cadangkan sapa-sapa yang berkenaan tu, buat aje la blog lain untuk diskus pasal topik bagaimana nak meningkatkan taraf ekonomi orang Melayu. Ramai yang perasan terer bersepah kat tenet neh. Knock yourself out, man. But, as we all know, itu dakyah si Forrest "Butthurt" Gump nak kasi attack Aidid "Gil" Mu'addib aje. Besa la. You all can see it a mile out, as it comes bringing in it's ugly face. Oh orang Melayu.

Macam ni beb. Aku tak tahu semua benda dalam dunia ni. Kalau aku tahu, takde aku nak tulis blog keparat ni deerr. Apakejadahnya? I'll probably be sitting my ass down in MIT or Harvard or Oxford, doing experiments of all sorts, discussing the scourge of mankind of some forms or another, dan sesekali lepak dengan Stephen Hawking, layan suara computer-synthesized dia. But as you all realised by now, I am nowhere near Boston or London. I learned things, as anyone else like yourselves, can also learn. Yang aku tahu aku share kat sini, yang aku tak tahu, aku cakap, "ntah, aku tak tahu bang". Orang Melayu ni paling suka melenting bila ada yang mempertikaikan tahap pemikiran dia yang cetek dan yang tak pernah keluar daripada sempadan kat Bukit Kayu Hitam, atas sket. Macam kena lempang aje ghope muke nye kalo kena sanggoh. Kenapa ko nak marah sangat kalau ada orang lain lebih cerdik daripada ko? Do not get mad, get even, man! Kalau ada orang lagi cekap, terer, pandai daripada aku, aku akan respek dia dan aku akan usaha nak jadi sepandai si genius tu, dan bukan la pulak aku nak attack dia sebab aku lagi bodoh daripada dia. Wadehel? 

  

OK... cite pasal Herbalife yang tak herba dan penuh dengan bahan kimia neh. Berlambak orang Melayu sekarang menjajap Herbalife, especially yang terencat akal seperti yang aku describe kat atas tadi dan orang yang sekular dan tak kesahkan sangat ciri-ciri keislaman dalam mencari rezeki. There... cukup kupasannya? Itu soalan yang aku tujukan kepada ramai orang yang bertanya sebelum ini. Yep.. I agree, tak cukup. Let's do it. Groovy baby yeah!

 
Some people are so easy. Tengok iklan macam kat atas terus cair. Messi, Barcelona, Herbalife... must be a great combination huh? Eh! Ada duit billion-billion USD, usahkan Samdol dan Badigol, Barcelona FC pun cair, apa nak dikenang? Meh sini ramai-ramai telan bahan kimia hasil tangan alkafirun mormon Herbalife meh. Dia orang definasikan "herba" sebagai apekejadahnya la agaknya beb? Mana daun kayunya? Dalam bentuk pil? Dalam bentuk tepung berperisa untuk buat shake? Dah tu shake yang rasa macam haram-jadah? Kata sesetengah orang yang dah cuba la. Harap aku nak cuba minum menatang nya, mintak hampon dol. Takde aku bangang nak beli produk MLM yang diimport daripada Salt Lake City/Hunan, sedekah duit aku 7 level ke atas kat ntah sapa-sapa, dan telan bahan kimia buatan kilang rasa haram-jadah. What the...? Run Forrest run!
  
Ada pakar ekonomi barat yang mengatakan bahawa kadar kerugian masyarakat sejagat daripada perniagaan MLM adalah jauh lebih besar daripada kerugian daripada semua skim piramid yang pernah wujud. Pada aku, memang nampak kebenarannya statement tu, sebab kalau korang fikirkan, badigol yang join mana-mana skim piramid adalah mereka-mereka yang betul-betul bahalol dan tak pass matematik, tapi berapa ramai sangat la Forrest Gump kat dalam dunia ni pun. Lebih ramai manusia lagi adalah orang biasa-biasa yang ada pelajaran, dan yang terjoin MLM seperti Herbalife ni pun, kengkadang sebab tak pasti, tak faham atau dihasut dan dipujuk bagai nak rak oleh sedara-mara dan sahabat-handai yang terdekat untuk join. Dan, yang lebih ramai lagi pulak adalah manusia bebal yang penuh dengan tamak haloba, nak kaut keuntungan daripada hasil usaha orang lain kat "base of the pyramid". Memang males... si Meleis neh. Tak lupa pulak, banyak perniagaan MLM itu dah siap ada protection daripada ahli-ahli politik dan dihias mulus dengan pelbagai topeng yang cantik dan gah untuk memberikannya bentuk yang lulus undang-undang keduniaan, sedangkan kelentongan dan penipuan terus-menerus berlaku tanpa henti. Dia orang berfikiran macam Allah tak nampak keje dia orang gitu. Pathetic. 

Apakah yang berlaku di sebalik sistem MLM yang modus operandinya adalah "pyramid-selling" atau "skim piramid berproduk"?
1. Jumlah kerugian adalah sangat besar dengan jutaan manusia terlibat, serta berbillion riggit berpindah tangan daripada jutaan manusia tersebut kepada sejumlah kecil lanun-lanun yang berada di atas rantai piramid.
2. Yang miskin dan yang senang dikelentong akan diperdaya dengan penipuan promosi, "loopholes" undang-undang, dan manipulasi psikologi. Kebanyakan mangsa sekarang adalah daripada negara ketiga (seperti Malaysia), dimana mereka yang "desperate and naive" jadi lauk-pauk syarikat-syarikat MLM daripada Amerika, serta syarikat-syarikat anak peribumi yang dah ikut perangai alkafirun mormon tadi.
3. Kelentongan, rasionalisasi dan cara promosi adalah sama lebih-kurang, kalau korang perasan. Mastermind mengatakan MLM itu dapat meningkatkan taraf ekonomi orang miskin, membebaskan belenggu ekonomi mereka, bermodal yang kecil, membekalkan peluang pekerjaan, dan membantu peserta untuk mencapai kehidupan yang lebih mewah.
4. Seperti mana "abuses" yang pernah berlaku, sejumlah besar dana digunakan oleh syarikat-syarikat MLM untuk mempengaruhi ahli politik di mana-mana negara, sekali gus dapat mengelakkan penggubalan undang-undang yang lebih ketat, serta memberikan gambaran bahawa perniagaan mereka adalah halal. Pengkritik seperti Aidid Mu'addib, dikatakan jenis orang yang "anti-business" dan "loser" dan diugut dengan pelbagai ugutan seperti saman dan lebih lagi dari itu. You better believe it man.
5. Penipuan di dalam perpindahan dana secara besar-besaran daripada masyarakat bawahan (yang rata-rata tidak sedar ianya berlaku di depan mata mereka) untuk mengayakan sejumlah kecil mastermind di puncak piramid MLM diwar-warkan sebagai satu kaedah bzns yang "legitimate" dan dapat memberi peluang kepada orang miskin untuk jadi orang kaya.
  
Eh, ke mana pulak aku melalut neh? Nak cite pasal Herbalife, pegi cite pasal MLM in general pulak. Anyway, kalau nak diskus pasal syarikat omputeh yang ini, memang banyak nak cerita, sebab syarikat dah wujud sejak 80-an lagik. Tak payah la sampai gitu, korang boleh tanya Uncle Google atau Auntie Wiki - berlambak info korang boleh baca. Isu aku hari ni hanya bits and pieces, here and there. Company ni pun jual benda yang itu-itu jugak - produk menguruskan badan yang merapu (dan rasa macam haramjadah), serta produk makan kesihatan yang orang tarak sekolah yang sanggup telan, nothing new there. Entah mana benda herbanya... wallahu'alam. Kiranya, telan aje la produk herba Herbalife, dan percaya aje la bulat-bulat cakap orang Mormon. Aku dah diskus pasal bahaya makanan kesihatan dan kelentongan industri produk kesihatan dalam entry sebelum ini. Kalau nak tahu dan rajin nak mentelaah, sila luangkan masa membaca entry tu semua. Jangan risau, ianya dalam tulisan rumi dan aku sembang pun dalam bahasa Melayu.

Korang tahu pehal skim MLM seperti Herbalife ni memang menjadi-jadi di Amerika? Satunya sebab sistem politik duit yang diamalkan di Congress dan Senate Amerika, itu semua orang tahu. Tapi, pakar ekonomi Amerika yang dah sound berulang-kali pasal bahayanya industri MLM dan amalan "pyramid-selling" pada berbagai pihak dan kepada orang awam macam tak makan aje, pehal pulak? Bukannya pakai ekonomi tu orang sebarangan, tapi kerajaan Amerika bergerak macam siput-babi aje dalam menangani isu ni - why? 

Pada pendapat aku, sistem kapitalis serta free-market (daripada perspektif MLM) itu, yang diamalkan di Amerika itu adalah satu dakyah kerajaan Amerika itu sendiri, sebab walaupun rakyat dia sendiri ramai yang sengsara kena penangan MLM (khasnya golongan seperti mormon dan lain-lain rakyatnya yang dungu), mereka sememangnya mahukan industri MLM tersebut berkembang pesat ke seluruh dunia. Kalau nak export kerja lanun ni, kena la sacrifice rakyat sendiri dulu, baru bendanya jadi credible. Dan mereka ada social security program, jadi kalau yang kena kencing di Amerika tu merempat miskin, mereka boleh mendapatkan bantuan sara-hidup anytime di sana, no problem. Tapi, rakyat Amerika hanya dalam 300 juta, dan ada 6 billion manusia di luar sempadan Amerika boleh jadi "cannon-fodder" atau kata orang Melayu, "kuli-batak", untuk mereka pergunakan sebagai feeder untuk meraih keuntungan atas angin bagai nak rak, kalau mereka dapat menyebarkan industri MLM ni berkembang ke pelusuk dunia. U follow me here? It's just a simple conspiracy in economics, which is not a conspiracy at all. It's just a story of dollars and dimes. Not a conspiracy like in the "The Arrival"... or is it? Woohoohoo!

Anyway, kalau chayanunalip nak buat MLM Herbalife ni, I couldn't care less, because they have their own ideology, like the Americans, like the Jews. Tapi, untuk orang Islam, ideologi kita berbeza sungguh... betul dik? Kalau nak berniaga, kena study dulu ilmu berniaga tu. Itu arahan daripada Nabi sejak 1,400 tahun dulu. Kena fahami dan dalami setiap ciri perniagaan, dan pastikan perniagaan itu telus, tulus dan tiada unsur gharar, serta yang lebih penting - tiada penipuan dan penganiayaan. Kena check dulu company tu sapa punya, dan CEO dan COO dan CFO nya hebat ke tak, atau adakah hanya lanun penyangak aje pun. Itu yang kita kena ketahui sebab nak mengelakkan isu gharar dalam perniagaan. Kena cari info betul-betul sebelum join syarikat alkafirun ni. Ada bzns alkafirun tu tulus, dan ada pulak yang kelentong dan konspirasi bagai nak rak. Why is it important? Sebab kita orang Islam. Kalau bukan Islam, lantak ko la dol. Anyway, kalau korang tengok, saban hari kat FB dan kat tenet, berlambak orang Melayu menjajap produk Herbalife. Tak pegi Sekolah Agama Rakyat ke apa masa kecik-kecik dulu? Oh... mungkin jugak bukan Islam sangat pun. Bukan ke ada satu kategori orang Melayu yang hanya "Islam sket-sket" gitu? Islam jenis "janji aku kaya, what do I care kalau bzns ni bzns alkafirun yang shubahah?". Nak buat apa selidik-selidik menatang nya bro? Janji duit masyuuuuk....


Pyramid Scheme Alert: Herbalife
Warning Signs of Financial Harm and
Deception Abound at Herbalife
  
Herbalife, one of the oldest and largest America-based multi-level marketing schemes exemplifies most of the classic warnings signs of a financial trap, a pyramid scheme and marketing program that is steeped in deception.
  
Consider recent news and developments:
1. The president of Herbalife resigned after it was disclosed that he had published false academic credentials
2. European Health Officials Investigate Herbalife's Product Safety. Spanish Authorities along with other European regulators are investigating potentially dangerous lead levels in Herbalife products. 
3. Charges of fraud and health risks against Herbalife go back to the 1980's. An ABC Evening News report, April 22, 1985 hosted by Peter Jennings detailed controversy over Herbalife diet products and pyramiding sales structure. The health risk issues centered around Dr. Richard Marconi who promoted Herbalife products. It was revealed that Marconi received his Ph.D. through a mail order course from an unaccredited school. In that report other nutritionists described Herbalife products as primarily laxatives and diuretics with potential of potassium deprivation. 
4. Herbalife lures consumers to invest in its "business opportunity" as "Supervisors" - and requires them to buy $3,000 of products. An independent analysis of Herbalife's actual commission payments revealed a top-loaded pay plan in which 85% of all commissions are transferred to less than 1% of distributors at the top, and financial losses suffered by 99% of the rest of the distributors. 60% of the "Supervisors" quit within a year. The average Herbalife payment to the Supervisors is just $10.55 a week. Herbalife must replace all the dropouts each year. 
5. Herbalife has no sustainable customer base. 80% of all its distributors quit the scheme within one year and there is no evidence that the distributors engage in profitable retail selling. The schemes gains its revenue by recruiting unwitting consumers into a bogus "direct selling" business and inducing them to buy "inventory." 
6. The charges of business fraud against Herbalife are not new. A recently certified class action lawsuit against Herbalife and several of its marketing groups makes many of the same charges now leveled against Herbalife – operating an "endless chain" in violation of California law, and causing widespread losses to consumers who are lured by the unproven health claims and false income promises. 
7. The class action case against Herbalife addresses one other area of fraud accusations – the collaboration of Herbalife with infamous "lead generation" schemes. The lawsuit charges that Herbalife distributors not only are lured into a pyramid recruitment scheme but are also induced to purchase thousands of dollars in basically worthless sales "leads" which they are told they will need to "succeed." (99% of all Herbalife distributors never earn a profit.) 
8. A similar 2004 case against Herbalife was settled several years ago with millions paid back to consumers in restitution. The case documented the lead scheme – mostly unknown to distributors and shareholders – that enriches some Herbalife's upliners and further impoverishes the recruits. 
9. Canadian authorities have fined Herbalife in the past for making false income claims.

Am I talking through my ass here? Sesaje nak sabotage mala'un Herbalife, gitu? Come on, these are all common knowledge. Itu yang aku tanya awal-awal lagik dalam artikel ni tadi - tak ramai ke "Mr. Current Affairs" di kalangan orang Melayu tu?

Asalnya Herbalife ni diasaskan oleh seorang omputeh yang bernama Mark Hughes pada tahun 1980, di mana the grandmother story yang Herbalife war-warkan adalah dia dapat hidayah untuk bukak bzns makanan kesihatan Herbalife ni selepas ibunya meninggal dunia disebabkan oleh terlebih makan ubat farmaseutikal, iaitu pil diet (cerita berinspirasi ni ada kat website Herbalife), sedangkan cerita sebenar daripada koroner yang buat autopsy terhadap Jo Ann Hartmann mengatakan bahawa dia mati overdose painkiller narkotik Darvon (Dextropropoxyphene). Mark Hughes itu sendiri meninggal dunia pada May 2002, selepas 4 hari minum arak tanpa henti (drinking binge), di mana dia dijumpai mati di rumahnya (mansion besar berharga USD27 juta di Malibu), dan daripada pemeriksaan koroner mendapati dia telah overdose ubat anti-depressant Doxepin, serta kadar alkohol yang sangat tinggi dalam darah. He was 44.

But Where Are The Distributors' Yachts?
By Seth Lubove
FORBES MAGAZINE

MARK HUGHES is a master of the fine art of survival. His Los Angeles-based Herbalife International Inc. is a pyramid outfit that peddles weight-loss and nutrition concoctions of dubious value. Bad publicity and regulatory crackdowns hurt his U.S. business in the late 1980s. But Hughes, 41, continues to enjoy a luxurious lifestyle in a $20 million Beverly Hills mansion. He has been sharing the pad and a yacht with his third wife, a former Miss Petite U.S.A. He can finance this lavish lifestyle just on his salary and bonus, which last year came to $7.3 million.
He survived his troubles in the U.S. by moving overseas, where regulators are less zealous and consumers even more naive, at least initially. Today 77% of Herbalife retail sales derive from overseas. Its new prowling grounds: Asia and Russia. Last year Herbalife's net earnings doubled, to $45 million, on net sales of $632 million. Based on Herbalife's Nasdaq-traded stock, the company has a market capitalization of $790 million, making Hughes' 58% worth $454 million.
There's a worm, though, in Hughes' apple. Foreigners aren't stupid. In the end they know when they've been had. In France, for instance, retail sales rose to $97 million by 1993 and then plunged to $12 million last year. In Germany sales hit $159 million in 1994 and have since dropped to $54 million. Perhaps aware that the world may not provide an infinite supply of suckers, Hughes wanted to unload some of his shares. But in March, after Herbalife's stock collapsed, he put off a plan to dump about a third of his holdings on the public.
Contributing to Hughes' woes, Herbalife's chief counsel and legal attack dog, David Addis, quit in January. Before packing up, he reportedly bellowed at Hughes, "I can't protect you anymore." Addis, who says he wants to spend more time with his family, chuckles and claims attorney-client privilege. Trouble on the home front, too. On a recent conference call with distributors, Hughes revealed he's divorcing his wife, Suzan, whose beaming and perky image adorns much of Herbalife's literature.
Meanwhile, in a lawsuit that's been quietly moving through Arizona's Superior Court, former Herbalife distributor Daniel Fallow of Sandpoint, Idaho charges that Herbalife arbitrarily withholds payment to distributors and marks up its products over seven times the cost of manufacturing. Fallow also claims Hughes wanted to use the Russian mafia to gain entry to that nation's market.
Fallow himself is no angel, but his lawsuit, which was posted on the Internet, brought out other complaints. Randy Cox of Lewiston, Idaho says Herbalife "destroyed my business" after he and his wife complained to the company that they were being cheated out of their money by higher-ups in the pyramid organization.

Fast-forward kepada tahun 2008, President dan COO Herbalife, Greg Probert meletakkan jawatan selepas Wall Street Journal membongkar bahawa dia tiada ijazah MBA seperti yang dikelentongnya sejak sekian lama pada resumenya. Anyway, what is my point about these 2 cases. Well, kalau founder dan president syarikat dah sah-sah kaki kelentong, apa credibility yang ada tinggal kat Herbalife ni? Tapi apa pun, dasar perangai omputeh sejak zaman-berzaman, korang tengok news kat bawah ni - takde dia orang terkincit pun pasal President syarikat Herbalife tu sebenarnya seorang pengelentong. Janji duit masyuuuuk...


Aku pernah diskus panjang tentang dakyah syarikat komersial tentang isu makanan kesihatan yang pada dasarnya adalah satu kaedah mendapatkan wang-ringgit pengguna dengan cara kelentongan, dan bukannya pulak nak kasi pengguna itu sihat trangtangtang. Artikel Makanan Kesihatan yang aku post bulan Disember lepas adalah perbincangan umum pasal topik ini. Artikel tu pun dalam huruf rumi dan dalam bahasa ibunda, jadi sapa-sapa yang tertinggal bas, silakan ke sana. Satu contoh syarikat komersial (dan MLM pulak tu) yang kuat kelentong orang dalam dunia ni, yang ini ha, Herbalife ni.


Gilos! Spain, Iceland, Switzerland dan Israel mencatatkan kes-kes kerosakan hati (hepatic poisoning) daripada penggunaan produk Herbalife. Are there anyone reading this thinks that I'm making all these up? Penting ke tidak fakta ni dalam berniaga jual makanan kesihatan sebegini? Khasnya penjualan produk alkafirun made in USA, oleh orang Melayu yang duduk bawah tempurung dan talak baca punya olang, untuk disuap pada orang Melayu yang kebanyakannya adalah saudara-mara dan sahabat-handai terdekat si penjual tadi (you know, MLM works that way - closest people to the distributor are the downlines). Yang kat atas tu adalah kes-kes yang "detected" di negara maju, kat Malaysia ni apa cer? Ada case report di KKM tak? I wonder how many. Agak-agaknya ada tak kes-kes jaundice dan cirrhosis atau liver impairment yang muncul kat GH kat JB, Kuching, Alor Setar... yang disebabkan oleh produk Herbalife ni? Is this worth the profit you'd get? Ini style keje orang Islam ke ni kak?


Case-report di atas adalah daripada University of Bern, Switzerland, di mana terdapat 2 kes hepatic injury - satu kes cholestatic hepatitis dan satu lagi cirrhosis (liver failure) terus. Probably both had died by now. Dua-dua mangsa telan produk Herbalife bertahun-tahun, dan ini bermakna "most likely" distributor Herbalife la tu. Dalam MLM sebegini, distributor tu sendiri adalah customer paling utama. Yang itu pun dia orang tak nampak, kelalar btol. Dalam kajian terperinci pakar perubatan, sampel produk Herbalife tu ada kontaminasi bakteria Bacillus subtilis (B. subtilis, known also as the hay bacillus or grass bacillus, is a Gram-positive, catalase-positive bacterium, commonly found in soil). Produk makanan herba yang siap ada bakteria daripada tanah - memang outstanding!


Uik! Orang yahudi yang suka membelasah bangsa lain, baik dari segi ketenteraan dan penjajahan, mahu pun dari segi perniagaan, juga ada kes hepatotoxicity daripada angkara Herbalife? Ada 4 kes indeks pada mulanya, di mana ianya membawa kepada penyelidikan lanjut, yang mendapati terdapat 12 kes kesemuanya yang mengalami masalah hepatitis daripada penggunaan makanan kesihatan Herbalife. Sorang selamat dikuburkan, dan 11 lagi sembuh. Tapi yang kelakarnya pulak, ada 3 kes bahalol yang degil gilabab yang dah sembuh hepatitis, tetapi kembali semula menelan produk Herbalife, dan kena hepatitis balik. What the? Ini jenis manusia yang tak percaya kat doktor perubatan ni, tapi taksub gilabab pada hasutan salesmen Herbalife. Doktor perubatan memang takleh percaya sangat pun... agaknya.


Modal syarikat komersial, dan khasnya MLM yang rata-rata sangat parasitik, cukup suka kelentong masa promosi produk, bahawa kalau produk makanan kesihatan itu herba atau daripada sumber semulajadi, ianya menyihatkan manusia dan boleh cure kanser bagai - tapi tak sedar pulak yang berlambak racun-racun (poison) pembunuh yang wujud dalam dunia ni datang daripada pokok, kulat atau benda-benda yang semulajadi jugak. Itulah yang susahnya kalau produk kesihatan dijual oleh orang yang berkiblatkan wang-ringgit dan bukan pulak jenis manusia yang mementingkan kesihatan manusia secara penuh beretika. Kajian di Switzerland (yang lebih awal daripada case-report yang tadi) di atas mengkaji 10 kes "toxic hepatitis" (keradangan hati disebabkan bahan toksik) yang diimplikasikan ke atas produk Herbalife. Liver toxicity tu punya la seksa punya penyakit, korang tahu tak? Sapa-sapa yang dapat liver toxicity tu, yang kulit dan mata mereka kuning macam kunyit, yang kencing warna teh pekat, yang muntah tak henti-henti, yang sakit perut, yang mungkin pulak membawa maut - salesmen Herbalife tu semua ada kesah? Syarikat Herbalife kat Amerika tu pulak, peduli pun tidak dia orang beb. Janji masyuuuuk.
  

Case-report yang ini pulak datang daripada UCLA Med. Center di California, negeri tempat headquarters Herbalife ni terletak. Baru lagi ni - Oktober 2010. Kepada yang menggunakan produk herba untuk menurunkan berat badan, ambik iktibar please. Adakah liver injury dan jarum sebesar gajah yang digunakan untuk ambik biopsi yang dicucuk kat bawah rusuk belah kanan, yang menyakitkan bagai nak rak, satu perkara yang berbaloi dan very smart dalam menurunkan berat badan? Itu belum masuk bab sedekah duit kat salesmen Herbalife lagi tu - dan agihan duit tu kepada beberapa level upline dia orang. Psycho ka apa?
  
  
Yang ini pulak, case-report daripada Iceland, di mana terdapat 5 kes dilaporkan daripada 1999-2008, yang berkait dengan memakan produk kesihatan Herbalife. Itu yang aku hairan tu, pehal la perkara sebegini terus-menerus berlaku, dan Herbalife terus kaya-raya dengan duit penganiayaan dan kelentongan. OK, itu kerja alkafirun, dan aku takde hasrat nak menasihati orang alkafirun kat blog ni, unless dia faham cakap Melayu dan boleh baca rumi, dan dia rela dapat hidayah. Aku tujukan artikel aku ni pada bebudak Melayu yang talak baca punya olang yang menjajap produk ni, dan tak sedar pun dah berapa orang masuk hospital sebab angkara dia. You get me? Itu sebab orang tua-tua cakap belajar rajin-rajin kat sekolah, bila pandai bloeh belajar jadi doktor, dan bila dah besar, boleh kerja menyelamatkan nyawa manusia, dan bukan pulak merosakkan kesihatan sanak-saudara dan sahabat-handai. Dan kalau dah terpelajar, takde la join syarikat MLM macam Herbalife, yang dari setahun ke setahun, lepas satu-satu kes "buat palat" pada pengguna tercatat. Daripada sejak tahun 80-an sampai la sekarang, tak sudah-sudah menyusahkan orang.
  

Satu lagi modal produk Herbalife adalah produk menguruskan badan dalam bentuk shake whatever. Kok iye pun nak kurus, takde gunanya beli beribu produk Herbalife lepas satu tin ke satu tin dik oi, tapi takde pulak pegi jogging atau pegi gym. Dah tu pulak, tak dapat makan sedap-sedap, sebab mengikut kata salesmen Herbalife, makan aje shake rasa haramjadah dia orang, tapi jangan makan nasi dan lauk sedap-sedap gitu... wadefrak? Haiya! Mangang punya kelija. Pada mereka yang confident sungguh pasal produk menguruskan badan Herbalife, dan tak percaya cakap aku ni, nah baca neh:

Clinical studies:
Two clinical studies have been completed on different formulations of Herbalife's Formula 1 protein shake product. The results of the studies, both of which were funded by Herbalife, largely fail to support the claims made by Herbalife advocates. The study of Treyzon et al compared a protein supplement (Performance Protein Powder, Herbalife Intl., Los Angeles) with a similar tasting carbohydrate placebo. The two treatments showed no significant differences in their effects on the primary outcome of body weight. 
Effects on body mass index, waist circumference or fat free mass were also not significantly different. Subjects on the high protein powder lost significantly more fat mass, 1.01 kg, P=0.05. As this was a secondary analysis these findings should be interpreted with caution and regarded as exploratory until confirmed in independent studies. The Lee study used a similar design but a differently named protein powder (ShapeWorks Formula 3, Herbalife). Lee et al found no significant difference in the effect of this protein powder on fat mass compared with placebo. Effects on other body weight and composition outcomes also did not differ significantly between the Herbalife protein powder and placebo. 
In a subgroup analysis, among subjects with dietary compliance ≥ 70%, the high-protein treatment was more effective than the control treatment in reducing body fat. As this was a secondary analysis these findings should be interpreted with caution and regarded as exploratory until confirmed in independent studies. Generally, these studies do not provide convincing evidence that Herbalife protein powder produces more weight loss or body fat loss than a placebo.
  

OK... Itu semua aku ambik daripada Pubmed dan tempat lain, dan korang sendiri boleh double-check. After all, this is the age of the internet. Jangan terus kekal duduk bawah tempurung, baca buku dalam tempurung, dan syok sendiri dalam alam tempurung. Kalau dah ada kes-kes yang sebegitu di merata negara, tak kan nak spin jugak lagi pasal kehebatan produk herba ni dol? Kalau orang alkafirun nak kaya-raya dengan menjual barang dengan merosakkan kesihatan manusia lain, suka hati dia la. Dia orang dah book bilik hotel kat hotel-al-jahannam siap-siap dah, lantak dia la. Yang korang nak join booking hotel yang sama pehal? Yang orang Islam tu nak join jugak jual benda lagha sebegini pada orang Islam yang lain, kejadahnya dol?

Ini MLM made in USA, apa yang musykil sangat pasal shubahah dan keharamannya? Masih tak faham jugak ghararnya bzns sebegini? Nak aku kupas jugak plan pemasarannya? Malas la beb. Bendanya sebijon macam Amway, MonaVie, Vaviesimona, dan lain-lain tu. Sistemnya sempoi aje, melibatkan multi-level dan melibatkan pergerakan wang daripada bawah piramid pergi ke puncak, dan akhirnya ada omputeh jadi millionaire dengan duit orang yang kena kelentong di seluruh dunia. Hebak!


Almost the same structure like all those MLMs in the world today... yang sedang sebok berkeliaran mencari mangsa baru, dan menjanjikan olang talak sekolah jadi millionaire. Perenggan pertama kat atas tu aje dah buat aku nak cirit-birit dibuatnya. Dengan bangganya declare bahawa ianya "offer the best distributor compensation in the network marketing industry with up to 73% going back to it's distributors". Apa maknanya tu beb? Pada penjajap Herbalife, itu menunjukkan syarikat Herbalife sangat pemurah dan mementingkan keuntungan kepada ahli-ahli yang join bzns ni, sebab Herbalife dapat untung sket aje, dan distributor dapat banyak keuntungan. Yabedabedoo! Macam ni punya bzns kalau join, memang boleh kaya cepat kan? Pada Aidid Mu'addib, ini maknanya bahawa untuk setiap RM100 pelanggan bayar untuk bunuh diri makan bahan kimia semulajadi, RM73 diagihkan kepada ntah sapa-sapa uplines yang duduk kat atas si penjual tadi. Dan Herbalife sendiri ambik RM20 keuntungan, dan harga asal produk hanyalah RM7. That is the beauty of MLM system. Barang RM1 jual RM10 atau RM16 atau RM25. Suka hati aje beb, jual RM35 pun boleh. Janji pandai kelentong. Outstanding!

Anyway, kalau ko ada compensation seperti pada Herbalife ni, apa yang akan berlaku dalam bzns sebegini? Amway/Quixtar dah bayar USD150 juta settlement daripada akibat plan pemasaran MLM dia orang. Itu baru saman yang pertama yang betul-betul besar jumlahnya, dengar cite ada lagi akan saman... ada manyak-manyak saman coming. Dan hampir semua syarikat MLM yang wujud di Amerika tu, memang ikut model pemasaran Amway, ubah-suai sana-sini sket-sket. Jadi, Herbalife ni pun, sama jugak. Dan seperti Amway, lepas satu saman ke satu saman kena settle... dari tahun 80-an lagik. Oi! Penjajap Herbalife - masa pep-talk Herbalife, bahalol lanun yang kat atas pentas tu tak cite ke pasal benda neh? Dan korang sendiri tak tanya ke? Dan bila dah balik rumah, takde nak study ke macam yang aku buat ni? Apadaaa?
 
  
Kepada distributor Herbalife kat Malaysia ni yang bangang-sengap-bingai yang masih berfikiran bahawa omputeh yang hobinya kencing berlari - tak kesah la dia kencing kaum sendiri (Kalau orang Mormon yang kena kelentong makan produk herba ni, lagi baek) atau mengencing seluruh penduduk dunia mana sahaja dia dapat - korang ingat dia orang sayang sangat ke kat korang? If you think they care about you and love you to death, well you've got another thing coming. Wake up, and smell the shit... sorry, coffee. Dia orang mahu fulus, bukan mahu yang lain daripada yang itu. All you distributors out there are making things happening for them - successfully, I might add. Money money money. Tanpa korang, kuli-batak Herbalife, takde omputeh tu semua kaya-raya der. You're the pawn in a game. A money game that involves billions of US dollars a year.

Perkara dalam artikel di atas berlaku di seluruh dunia, cuma Herbalife yang tahu tentang semua "detail" perkara tersebut, dan mintak hampon la dia orang nak dedahkan info tu semua kepada umum. Seperti jugak dalam kes Amway-Quixtar, dalam Herbalife perkara yang sama berlaku, tapi macamana perkara ni dapat didedahkan dan terus dapat sampai berjaya saman tu? Sebab walaupun Herbalife tak dedahkan maklumat, kumpulan distributor tu pulak yang kumpulkan maklumat. Dia orang beramai-ramai kumpul setiap helai resit belian dan jualan, simpan minit mesyuarat, simpan semua "tools" yang dipaksa ke atas mereka dan mencatat secara terperinci semua aktiviti yang dilakukan atau yang dianjurkan... you all follow me here? Bila sampai satu peringkat bila mana dia orang dah kerugian besar, dan new recruit dah "stagnant" - the things will surely collapse. It happens all the time, everywhere in the world. Cuma, ianya tak nampak depan mata, dan tidak berlaku ikut teori matematik, statitistik dan kalkulus, sebab data yang diperlukan untuk kiraannya ada pada syarikat MLM tu. Takde nya syarikat tu nak dedahkan info tu. Nak bunuh diri ke apa?

Orang bahalol dan terencat akal macam Razali penjual-fungi-cordyceps-penyembuh-kanser-dalam-masa-7-hari atau sakaigirl MsAwin aje yang fikir macam sakaiPNG olang talak sekolah, yang percaya bahawa teori matematik tentang "crash/collapse" MLM tu cerita dongeng. Apa yang dia orang tahu tak lebih daripada adalah apa yang diberitahu oleh upline atau wakil syarikat MLM tu sahaja, yang mana sekor-sekor ada kepentingan wang-ringgit. Orang yang setara dengan Forrest Gump tu tak nampak dan tak faham bahawa matematik tentang "crash/collapse" sesuatu MLM itu dapat dilihat daripada sudut lain, iaitu berapa banyak "class-action lawsuit" muncul menyerang sesuatu syarikat MLM selepas beberapa tahun. 

Sama jugak tentang kes Score A yang sekor-sekor bahalolnya cakap, "takde nampak collapse pun?". Bak sini suruh Jason Kok release maklumat tentang pendaftaran ahli yang terkumpul setakat ni, dan data ni sure ada tersimpan dalam PC kat ofis Jason Kok, bak aku boleh buatkan kiraan matematik dan aku boleh estimate bila skim piramid Score A akan collapse. Apa yang susahnya dik? Nak senang, ko buat aje graf jumlah keahlian against time, you'll get an exponential curve, dan akan tiba satu masa curve itu akan mendatar sebab manusia kat Malaysia ni finit. Crash will definitely happen, because mathematics never lie. Kalau ko tak nampak crash tu, tak bermaksud ianya tak berlaku. Sapa sebenarnya yang boleh settle kan "conundrum" ni? Adakah Score A akan collapse, dan bilakah ianya akan collapse? KPDNKK boleh settle kan kalau dia orang nak buat. Sepina aje daftar keahlian Score A daripada Kenshido. You'll get the answer. Ada pihak berkuasa (kerajaan Malaysia) nak buat tak? I don't have the answer for that. Aku bukan Dato' Sri Ismail Sabri Yaakob. He has the power to do it. He has the means and the economists that can help him to decipher the data. Dan pehal pulak kesah Jason the Kok, lover of Malay kids, the mastermind of skim piramid Score F, keluar pulak neh?
  
  
Nak aku sambung lagik, dan kasi pembaca blog ni give-up separuh jalan sebab entry yang ini panjang sangat? Itu yang salesmen Herbalife suka tu. Trust me, hanya orang Islam yang mementingkan status halal-haram rezeki dia sahaja yang akan stop buat kerja kuli-batak kepada alkafirun yang ni, and we'll be lucky if we can get 1 in 100, yang akan terima fakta-fakta dalam entry blog kali ni. Mesti ada self-justification dan self-delusion kepada salesmen Herbalife tu semua, walaupun ko tunjukkan bukti depan mata tentang MLM yang lintah-darat ni. That can't be right, Herbalife has 2 billion dollars sales per year, Herbalife is a huge ethical company, Herbalife sells natural products, Herbalife make me lose weight, Herbalife give some people liver toxicity, Herbalife buat orang cirit darah dah 30 tahun dah dol.


How in the world orang Islam usaha sungguh-sungguh cuba nak kasi orang Islam lain makan produk makanan daripada kilang yang dikendalikan oleh tangan orang Cina kat China, atas arahan mastermind daripada California, dengan kaedah pyramid-selling MLM... I will never know. Uik! I know... money.

You know, rumours has it that, Herbalife sponsored the MLS football team LA Galaxy, because there's David Beckham in it. Tapi, ianya tak berhenti kat situ sahaja sebenarnya. Tak kesah la Beckham tu seorang athlete yang femes dan seorang yang agak encem, walaupun suaranya bunyi macam bunyi itik serati. Tujuan tersembunyi dalam "konspirasi" menaja LA Galaxy dan David Beckham adalah bertujuan untuk menggunakan imej Victoria Beckham sebagai seorang yang kurus-keding dan beranak 3, tapi body langsing macam papan. I am not joking man! Posh Spice tu walaupun millionaire, kan memang macam awek tak cukup makan mengalahkan orang Ethiopia, jadi Herbalife boleh sekaligus kasi produk menguruskan badan Herbalife advertisement secara indirect gitu. Kasi tempias-tempias sket-sket. Trust me, some consumers are so gullible. It works in more people than you think.


Some people are too easy. Macam lembu sekor-sekor. Orang Melayu, oh orang Melayu. Yang Mr. Current Affairs ada sorang-dua, tapi yang lain tak ubah macam lembu yang ada gelang kat idung, dan boleh ditarik ke mana sahaja... masuk lubang jamban pun bole jugak ya dol? Kalau ada advertisement tunjuk Beckham makan taik, percayalah, ada beberapa ekor lembu sesat akan makan taik jugak. Produk semulajadi maaa! Macam kelentongan Herbalife ni jugak. Produk semulajadi yang datang dari kilang kat Changsa dan Suzhou, China. Meh telan ramai-ramai meh.


  

772 comments:

«Oldest   ‹Older   401 – 600 of 772   Newer›   Newest»
joegrimjow said...

Product controversies

Some of the original Herbalife weight loss products contained the active ingredient Ma Huang or Sida cordifolia, two herbs containing ephedrine alkaloids. Herbalife stopped using ephedrine in its products in 2002 after several U.S. states banned supplements containing botanical sources of ephedrine alkaloids.[29][30] The U.S. Food and Drug Administration banned supplements containing ephedra in 2004.[31]

Kat Malaysia Herbalife masuk lewat 2005


Scientific studies in 2007 by doctors at the University Hospital of Bern in Switzerland and the Liver Unit of the Hadassah-Hebrew University Medical Center in Israel found an association between consumption of Herbalife products and hepatitis.[32][33] In response, the Spanish Ministry of Health issued an alert asking for caution in consuming Herbalife products.[34] Herbalife has stated they are cooperating fully with Spanish authorities.[35]

-dah, herbalife dah jawab tu-


In May 2008 the Fraud Discovery Institute, which claims to be a consumer watchdog organization, reported that laboratory test results of Herbalife products showed lead levels in excess of limits established by law in California under Proposition 65.[36][37] The Fraud Discovery Institute was founded by fraudulent entrepreneur Barry Minkow, who served seven years in jail for stock fraud,[38] and since disclosed that his company was profiting from the allegations by shorting Herbalife stock.[39] Herbalife responded stating its products met federal FDA requirements[40][41] and released independent lab tests proving the products did not exceed Proposition 65 limits.[39][42]

-barry minkow tu kena masuk jail sebab tipu-


On 10 May 2008 a suit was filed on behalf of a woman who developed lead-related liver complaints that she claimed were a reaction to a combination of Herbalife products.[38][43] The suit was filed by lawyer Christopher Grell, cofounder of the Dietary Supplement Safety Committee and an associate of Barry Minkow.[38] On 17 June 2008, the suit was expanded to add distributors who had supplied the woman with the Herbalife products, with Grell launching a website to offer persons who believe they were harmed by Herbalife products the chance of redress.[44] In August 2008, Minkow retracted all accusations against Herbalife and removed any mention of the company from his web site.[45]


-kan dah tarik balik tu, cam entry ni jugak someday =), kan did kan? -

Rose said...

H2D : camne wiki you tak de was2, tapi journals you tak percaya.. Can not go la

Joe: papers we quote tahun 2009 and 2010. Update sket info you.

azwan said...

Mau 8 juta comments camni. Ni budak hingus ni kate dah jawab kat blog sendirik, udah la tu. dah cukup mantop tu. dah2 gi tido.

azwan said...

Weh Rose,
Suh hubby engineer ko sound sket budak hingus ni. dah lambat ni tak tido2 ni.

Rose, ko ni n quite sharp. nak keje dgn aku tak, wat clinical research biosimilars.

Johari Rahmad said...

Cerita Lucu hari ini

Razali: Cordyceps sangat berkesan! Dalam masa 7 hari pasti ada kesan! Tapi berkesan tak semestinya sembuh!
Kami: ah! tipu la kau ni!
Razali: Kenapa aku tipu lak?
Kami: Sebab kau tak de clinical proof!
Razali: Tapi aku ada video testimoni tau!
Kami: meh sini clinical proof!
Razali: produk ni atas nama kompeni ASIA HERBAL BIOTECH SDN BHD. tau!
Kami: mana clinical proofnye?
Razali: adik bongsu kepada DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agung Sultan Mizan Zainal Abidin pon own sebahagian drpd kompeni ni tau!
Kami: mana clinical proofnye?
Razali: Korang tak pernah tengok produk ni, patutla korang kata aku tipu! Tau tak nilai Cordyceps ni kat serata dunia?
Kami: Penipu! mana clinical proofnye?
Razali: Ok, buktikan yang aku menipu. Beli produk aku ni, korang test kat diri sendiri. Perbelanjaan tanggung sendiri sebab korang yang pandai-pandai claim kata aku menipu. Anda mahukan jawapan kenapa orang lain kena tanggung kosnya?

Boleh taruk kat demyuh.com ni

Hell`s Angel said...

@Rose

This bugger doesn`t understand the difference between wiki and pubmed

@amirul
Pegi mam la dengan bahasa sopan kau.. moron

joegrimjow said...
This comment has been removed by the author.
azwan said...

Woh Johari, way to go man...
Ko buat aku tersengih di pagi hari. :P

azwan said...

Serius mamat ni nak aku pujuk? Damn herbalife MLMers must be positive thinker man!!

Ko nak ayah ko bangga ko berenti je la buat MLM lahanat ni. Its a stupid choice after all.

Rose said...

Azwan,
Tak sangka masuk blog Aidid boleh dapat job offer! Hehehe, tapi aku dah ada kerja. Nanti kita buat research collaborations la bila aku balik Msia..

Johari, mmg lucu, kalah Kak Limah..

Hell`s Angel said...

@johari rahmad

I'm laughing my ass off my chair...

azwan said...

I see. Aku start phase II dalam 2012, mase tu perlu more staff. heheheh...

joegrimjow said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Dimana joe jambul....
ayat pusing2 juga ada....

dushum... dushum...

Rose said...

Chantekkk..

LittleLady said...

joe, kalau kau nak ubah nasib keluarga kau, this is not the right way. believe me boy. people around me yang buat MLM ni semua kecundang.. yang terdekat dgn aku, bapak sedara ku bekas pharmacist berhenti sebab nak buat fulltime amway. at the end, lost everything..

azwan said...

Hoi tido la budak..

Record dah 400+, kembang kuncup tuan punya blog.

joegrimjow said...
This comment has been removed by the author.
Rose said...

Bak kata one of the trolls, kaya Encik Fuad kita..

azwan said...

Aku tgk 5 saat je, skali muka ko bergerak. adey muntah aku. Kalau ko budak baik, ko berambus la dari Herbalife tu. Final advice budak!

joegrimjow said...
This comment has been removed by the author.
Hell`s Angel said...

no wonder.. budak rupanya joe ni. Still lack of experience in life. Dey, kalau nak buat duit banyak, dah kau grad engineering, pegi la join oil & gas ke buat NDT ke takyah sibuk nak jadi doktor part time.

Hell`s Angel said...

tapi pikir balik, kalau budak jambu macam kau ni kerja offshore sure kena buli kaw2 punya.. sian.. jual je lah herbalife kau tu kalau nak kaya sangat.. belasah la duit orang dah kau rasa benda tu betul.

joegrimjow said...
This comment has been removed by the author.
azwan said...

Hm, yang akan ngajar budak sekor ni ialah bila dia gagal nanti. tu je. cakap org tua xnak denga, bengap sungguh.

Tapi, siot betol syarikat2 MLM ni yek, ambik peluang kat budak mcm Joe ni. amik yg bangang2 dan senang kena tipu. desprate gak mamat ni.

Anyway, we discover something underneath the surface of the iceberg..why did so many Generation Y like him join MLM. The reason of joining MLM as expressed by budak hingus ni.

Hell`s Angel said...

fuhh... kau memang NERD class A++ la...aku ingat sports kebenda isi air dalam botol rupanya.. patut la senang kena kencing dengan upline..

joegrimjow said...

nyte2
=)

azwan said...

Uik..bro Hell's Angle, eh..Angel,
Mane bab isi air dalam botol? yg mane satu?

joegrimjow said...

azwan, yang ni http://joegrimjow.blogspot.com/2010/11/world-coolest-intern.html

haha, nape takleh nak tido ni
aigooo

LittleLady said...

yup setuju dgn azwan. budak lepas grad mmg easy target. maklumla tgh tercari2 apa nak dibuat utk masa depan yang cemerlang dan terbilang.. mmg target mudah. sekali kena sambar dgn MLM co, tak mudah nak patah balik.. nampaknya dia cuma akan sedar bila dia jatuh..

skrg pengaruh mlm lg hebat lebih2 sebab ada jaringan internet. graduan dulu2 kala takde la terdedah sgt dgn benda2 MLM ni.. selamat dorang.. heee :D

Rose said...

Joe, ingatkan dah tidur. Ingat ye, nanti bagi jawapan herbalife bagi kes 2010 ok?

And FYI, kadang kala orang tarik balik lawsuit sebab dah disettle luar court (like I said before, money talks, beb)

azwan said...

Yola Little,
Sib baik anak aku tak camtuh. Dia cakap je pasal MLM aku dah basuh dulu, terkebil2 aaaa...Rose, ko buat drug discovery, ade jumpe ape2 yg baru? hehe..jgn malu2 share IP aaa..

Hell`s Angel said...
This comment has been removed by the author.
Rose said...

Azwan, ko ni, aku tengah goreng telur ikan terubuk, terpanggil gak nak jawab soklan ko. Mestilah ada, tapi tak leh share sini, nanti orang buat claim kulat aku (yes, currently I am working with fungus) boleh sembuh/berkesan penyakit dalam 7 hari plak.

joegrimjow said...

baru abes tengok lie to me 2 - best kan bleh check orang tu tipu dengan tengok riak muka je.

eh, ada orang nak menunjuk la. riak tu hanya milik Dia, siapalah kita kan? pesanan kepada warga tua

Hell`s Angel said...

yes.. tapi kau punya definition cool tu macam haram.... memang aku nak kasi ko sorang je baca jap lagi aku nak remove

osip said...

adoi.. tengah2 entry panas ni la aku bz..da dpt on balik, org yg kt msia dah tido..trus da conclusion..x bes tol timing kat sini..

aku dah bace entry joe, every word.. personally, aku npk byk loophole..and kebanyakannye self-claim dari herbalife sdiri..

Hell`s Angel said...

Patutnya kau yang jadi anak harapan bangsa pelapis kitorang... tapi sedihnya kau masih senang ditakluk oleh dakyah2 mormon ni... Pengalaman tak seberapa tapi kau nak bercakap as if u know everything that's what pissed me off.. aku bukan nak boasting but u simply cannot buy or study through that kind of experience. Read and understand.. Get it?

p/s Susah bercakap dengan budak ni.. Kata oversea grad tapi such a disgrace. Bila compare experience, dan2 nak rujuk agama.. Riak itu milikNya tapi bab nak bercakap pandai nak melingkup anak bangsa kau ke depan iyea?

joegrimjow said...

haha, tu entry masuk contest la bro - world coolest intern. sebab tu semua kena cool. sorry la misunderstand ;)

osip, biasalah lubang sana sini tu, sedangkan hadith pon orang duk pertikai itu ini (orang kapir la), inikan pula entry yang ditulis sehari je.

Rose said...

Thank you Osip! Mmg byk loopholes, malas nak cakap je. Senang tengok latest case la, 2009,2010 Ada,buat apa nak quote kes2 lama. X fikirke bertahun2 Ada je kes, mesti la Ada something wrong somewhere..tu pun tarak fikir, malas nak layan.

Hell`s Angel said...

ahah yer... tapi kau posting kat sini bukan nak meriak ke?

Tengok spin bab agama lagi. Malas dah aku nak feed troll murahan berhingus meleleh ni.. When cornered spin la bab agama.. bila ada ruang escape.. rubbish trolls

joegrimjow said...

haah rose, terfikir jugak kenapa banyak kes tahun ke tahun tapi kat Malaysia dabel digit growth. February ritu nilai saham tertinggi worldwide. revenue tahun lepas naik ke 4.1 Billion dari 3.7 Billion tahun 2009

ada pakar ekonomi bleh terangkan?

joegrimjow said...

hell, agama tu takleh tinggal. kat mana2 pon kena sebut. kalau kita pisahkan agama dengan nak cakap kasar dengan org, salah la konsep tu. meh nak copy paste org buat Herbalife bagi kat aku

----

salam ajoe , pekaba ? aku ada ala2 baca blog si aidid tu, dan aku rasa banyak benda yg perlu di counter .. aku taktau mcm mana ko akan buat demikian , tapi ada beberapa poin tntg bab berbisnes menurut perspektif islam yg dia kupas , mmg out ... aku tau kalo aku jawab kat blog dia surely dia akan remove post aku .. apapun, aku harap ko selawat byk2 sblum jawab, kalo bole smyg hajat dulu sblum ko post apa2 entry ...
aku nak share dgn ko kata2 mutiara dari imam Syafie :
tujukanlah kata2 kalian itu kpd manusia berdasarkan tahap pemikiran mereka ...

so kalo si aidid dan hulubalang dia semua dari jenis yg takmau dgr pendapat pihak lawan, aku rasa better ko jgn counter direct . instead ko post kat blog all the advantages n positive infos supaya tak langsung kita dapat counter blog dia indirectly ...

another thing, banyak yg dia sebut tntg agama semuanya berbau marah,bias dan menentang herbalife .. insyallah kalo ko perlu apa2 info dari sudut agama aku sedia bantu ...

lastly, jangan drag energy ko utk layan si lahanat tu, berpada2 je .. aku pun marah gila skrg kat dia , tapi jgn kita turutkan darah muda kita yg panas ni utk hantam dia tak guna .. baik kita guna energy utk cari first line tuk pi xtavagnza .. u r fighting for u GeT , am I rite mister Joe ? hehe

mcm khutbah jumaat la pulak .. anyway all the best ... its just another sharing from me... as the saying goes , sharing is caring ... hehe .. wassalam


-----

dia bagi peringatan kat aku spy guna bahasa berhemah. hoho.

osip said...

sebab kat msia ramai yg macam ko..kalo tak takde la blog ni wujud..

Rose said...

Dah terangkan tadi, x semestinya xde laporan kes kat Malaysia makna xde kes. Kadangkala doctor tak dapat link penyakit hati dengan pengunaan herbalife, sebab mungkin pesakit tak beritau, or tak di buat full history atau pesakit dok bertukar2 doctor dan medical history dia tak dibawa ke doctor baru. Kat negara lain depa mmg prihatin gak about medical history (ala2 house), tu yang dapat link tu. Lagipun mungkin kurang awareness tentang link continous use of herbalife with liver kat sini. Sorry la for all doctors, tapi it's fair to say kan kena keep up with the latest medical info kalau dah jadi doctors pun. Sadly ada segelintir tak, so boleh gak lepas pandang kes2 cam nie.

Darn it, I fed the troll..

Unknown said...

hurm... joe jambul... joe jambul...
kesian betul tengok ko ni...

tido time...
krok.... krok....

Hell`s Angel said...

Joe Grimdol.. Mana boleh hidup nak pisahkan agama. Tapi typical MLMers trolls macam kau, bila cornered mesti nak guna sentimen agama untuk escape. Mcm Zali Kordi and Amirul.

Aku nak tanya dua soalan je:

1. Is it ok menipu orang dengan claim palsu yang takde proof?

2. Is it ok menganiaya orang yang masuk belakang2 through system pyramid?

Islam approve tak dua2 benda ni?

joegrimjow said...

lepas ni nak bagi maggie kat doktor la suruh doktor tengok kenapa begitu banyak kesan buruk tapi masih ramai yang makan

ooo, baru ingat, maggie tu bukan MLM. so, ia ok. tak perlu buat researh mendalam

rose balik la ke malaysia, kaji benda2 ni. doktor kat malaysia semua sibuk oncall je. xde masa. rose banyak masa kan siap boleh baca blog lagi

Rose said...

Joe, in case you didn't get it, sebab tu la sales you menjulang2, sebab orang ingat produk you berquality. And as we all know, Msian are rich, they like quick fix. Better spend money on things that can instantly make them thin rather than eat sensibly and exercise.

joegrimjow said...

1 - tak ok

2- tak ok

soalan camni budak tadika pon bleh jawab.

hell, nak tanya balik

1 - sejauh mana pengetahuan pasal Herbalife? baru tahu dngn baca entry ni or mmg dah buat research sendiri mendalam punya?

2 - Minat moto kan? ada moto 1000 cc murah tak? nak beli satu

Hell`s Angel said...

Typical idiot...

Maggi jual brapa sen satu bungkus? Maggie kalau diMLMkan mau kena jual RM5 sebungkus. Kau ni boleh tak differentiate mana satu medicine, nutrition, supplement dengan junk food?

Word verification: sabeapp

My light saber already light up

Rose said...

Maggi murah. Herbalife cekik darah. Rokok pun teruk, orang hisap. But orang tau keburukannya. Herbalife Ada cakap possible side effects? Yela, nanti boleh buat. Btw, that the beauty of having iPad, boleh bawak mana2, tunggu PCR machine boleh layan, tunggu extract kering boleh layan, tunggu enzyme digest my fungus boleh layan, tunggu goreng telur ikan pun boleh layan...(cam iklan iPad la pulak)

osip said...

joe, aku nak tau harge satu diet shake tu..

Hell`s Angel said...

Simply said aku mmg menyampah produk MLM sebab harga mark up yang melampau nak cover komisen bertingkat-tingkat. In this case, dengan references yang aidid bagi memang menguatkan aku nya pendirian.

Sebab soalan ni kau tanya jujur aku jawab dengan jujur, nope no 1000cc yang murah unless kau beli yang early 90s or late 80s punya yang problem berlambak-lambak sebab menatang tu semua high rev unless you go for easy rider yang less maintenance. Be prepared to spend a lot. Much more money consuming than a 1.8 japanese car.

joegrimjow said...

im waiting u to come back here rose =)

joegrimjow said...

laa, hell tahu rupanya harga murah kualiti takde. ingatkan tak tahu. so nape xleh nak kait dengan Herbalife?

dah check pasal Nutrition Advisory Board? siapa doktor behind the company? kait2 la kenapa Herbalife jadi camtu

osip, ada kat dalam blog harga dia

Hell`s Angel said...

@rose terbaik la

@joe
one more thing. MLM products always claim using testimonials yang mana aku tau comfirm berbayar punya macam iklan TV. Product claim gila2 mcm drug med and evenmore tapi selalunya takde clinical trials, double blind study, placebo effects bla bla bla

P/s aku rasa this words are the most common usage words in this blog ain't it? other than the words trolls

Hell`s Angel said...

nak kait mendanya... harbalife tu mark up je mau kasi komisen MLM soalan ni budak tadika pun boleh jawab (nih amik ayat kau balik)

wasting my time feeding this troll

joegrimjow said...

ayoyoyoyo

Baru pasan yang penat2 je aku berbual dngn korang, link ke blog semua takde. semua nak annon ya? haha. Patut la berani gila keluar statement bahaya2. buat habis borah je!!!


ok lah, tak best layan org xde identiti ni =)

gud nytee

Rose said...

Eh Joe, masa kat UK tak beli produk Tesco, Asda ke? Dah banyak test shown that some products Tesco, Asda (murah) same quality as the branded ones (expensive). Same goes to beauty products. It's brand name la, that what makes it expensive not necessarily quality.

Hell`s Angel said...

kitorang tak buat MLM takyah identiti... kau je sibuk nak cari downline..

Takut takleh jawab cakap ar..

Rose said...

Hell ya, Hell. Good riddance I say.

osip said...

ok aku ni orang paling bodoh skali dalam bab2 pharmaceutic facts ni kalau nak bandingkan dengan aidid,azwan,rose,hells angels dan orang2 lain dari medical/pharmacy background..lagipun aku dari background civil engineering, baru je grad taun lepas..

---------------------------

here we go,

1) dari pict yang aku dapat dari blog ko joe, berkenaan dengan nutrition dalam diet shake tu, ada 8% kandungan Chromium.

2) dari website berkenaan dengan diet ni [http://www.freedieting.com/diet_pill_herbal.htm], aku dapat tau yang chromium ni antara kandungan yang femes dalam diet suppliments.

3) aku research pasal Chromium, dan aku jumpa satu source dari UMM, [http://www.umm.edu/altmed/articles/chromium-000294.htm] berkenaan dengan Chromium.

4) dari website UMM tu aku petik beberapa isi:

4.a) Uses of Chromium:

Diabetes

The benefit of chromium supplements for diabetes has been studied and debated for a number of years. While some clinical studies have reported no beneficial effects of chromium use for people with diabetes, other clinical studies have reported that chromium supplements may reduce blood sugar levels as well as the amount of insulin needed by people with diabetes. Pregnancy-induced and steroid-induced diabetes may benefit from chromium as well. Chromium was found to decrease the insulin resistance problems seen in individuals who smoke cigarettes. Chromium is an antioxidant, which helps protect the body against free radical damage (oxidation).

Because of the popularity of taking chromium supplements for blood sugar regulation, the U.S. Food and Drug Administration (FDA) reviewed the clinical evidence and concluded that the relationship between chromium picolinate intake and insulin resistance is highly uncertain. More research is needed.

Obesity

Some studies suggest that chromium may improve lean body mass (namely, muscle) and reduce body fat. However, despite the popularity of chromium (especially chromium picolinate) for weight loss, the effects are small compared to those of exercise and a well-balanced diet.

(aku just quoute yang mana berkaitan dengan diet)

[continue....

Hell`s Angel said...

Betulla rose

wasting my energy feeding this troll aiya... now couldnt get any sleep warghhh

osip said...

....continued]

4.b) Precautions:

Because of the potential for side effects and interactions with medications, you should take dietary supplements only under the supervision of a knowledgeable health care provider.

Although the type of chromium found in foods is generally considered safe, extremely high doses of this mineral can inhibit the effectiveness of insulin and cause stomach irritation, itching, and flushing. There have also been rare reports of fast, irregular heart rhythms and liver dysfunction from too much chromium. Two cases of kidney damage have been reported from the use of chromium picolinate supplements.

Dietary chromium, which is considered safe, is often confused with an unsafe industrial form of chromium (hexavalent chromium or chromium VI) that is readily absorbed by the lungs, digestive tract, mucous membranes, and skin. Chromium VI is a toxic industrial compound that is primarily encountered through occupational exposure by either direct contact or through inhalation of dust or aerosols.


****sebodoh2 aku yang takde degree pharmacy or medical, dan aku begitu yakin sama jugak dengan customer2 lain Herbalife, yang aku dapat faham dari 4.b) ni Chromium ni controlled drug. so kalau ade report yang kate orang2 yang amek diet suppliment herbalife kena liver failure, stomach irritation,etc. itu semua memang berasas. sepatutnya suppliment ni terkawal, under juridifikasi medical/pharmacist practicer.

4.c) chromium natural source:

Dietary Sources:

Dietary sources of chromium include brewer's yeast, lean meats (especially processed meats), cheeses, pork kidney, whole-grain breads and cereals, molasses, spices, and some bran cereals.

Brewer's yeast (particularly yeast grown in chromium-rich soil) is a rich dietary source of chromium, as are organ meats, mushroom, oatmeal, prunes, nuts, asparagus, and whole grains and cereals. Vegetables, fruits, and most refined and processed foods (except for processed meats) contain low amounts of chromium.


****chromium ni actually dah ada dalam natural food, aku wonder, buat apa nak bazir mahal2 utk beli produk herbalife, sedangkan boleh dpt dengan mudah??? kecuali pork la..adoh

dan kalau nak dibandingkan dengan chemical suppliment, natural lagi baik sebenarnya, sebab semuanya seimbang..

just my 2cents...expertise pharmacy tlg betulkan mana yg aku salah

Hell`s Angel said...

Osip

Mesti penat kau search ni... Thanks for the info ya... Aku bukan orang medic.. Just a diver karat pencen amongst the lowest ranking guys in offshore industry. Belajar medical facts pun just in relation dengan aku punya karier tapi banyak dah lupa la after all these years without practical.

osip said...

hehe, takde la lame pn..ade setengah jam je kot klik2 jumpe..

aku nak tunjuk macam mane orang yg dtg bukan dari background medic/pharm boleh cari facts-dan faham macam ni dalam mase yg singkat dan mudah. imagine kalau research yg datang dari orang2 yang specifically dalam pharm/medic yang dah study pasal benda ni bertahun2..

Rose said...

Osip,
Appreciate your info. Camni la best, dapat info baru. Ni tak, balik2 with claims yang takde fakta, perabih beras jer.

osip said...

btw kalau ada yang nak pertikai validity website University of Maryland Medical Center, UMM (http://www.umm.edu/altmed/articles/chromium-000294.htm) tu, bawah skali kat page tu ada list of references.

and aku highly doubt yang universiti ni punya info takde kreadibiliti. .edu tu. dan universiti tu specialist dlam medic.

sume da tido ke ape??

Rose said...

Tula Osip, ko tu lain time, orang lain Msian time, tido la..hehehe..

sukasuki said...

sukasuki datang lagi..

tersembur gelak aku pagi buta tengok amirul kata "bagi fakta sendiri".

I might be anon amirul, but i can tell you i'm academics, in engineering field.

Malu weh org dari engineering field cakap macam tu. Cover sikit boleh tak? Takkan ko nak expect Aidid buat theory sendiri. Kan dah belajar 1st year pasal Newton's Law, Thevenin's Law, Bio-Savart Law, etc etc. Ko rasa hukum yang diorang cipta tu diorang buat experiment ke tak?

Same case applies to ubat/supplement ni, tak kira la herbalife ke higoat ke apa2 lah.. When you claim those product can heal whatever penyakit yang ada, it must go through a lot of experiments, which in this case clinical trials yang aku langsung takmo sentuh sebab aku tak qualified.

Tapi the basis of concluding something adalah sama. kena prepare research methodology, kena buat experiments, kena tengok data, kena analyze, kena discuss, compare dengan previous research done, (which you get the knowledge from literature review - which requires you to read various journal/conference paper). Then baru boleh conclude based on your findings.

Hatta buat kek pun aku apply concept experiment and conclude ni.

Fikir balik la amirul. Aku memang tak berapa setuju bab labeling a human masuk syurga/neraka. Tapi bab ko nak present fact... ish, malu betul aku.

osip said...

aha, rose tu la pasal..hegeh2 aku nak keja timing msia ni..

sukasuki, seconded..

aku tido..chale

sukasuki said...

eh, salah orang daa... nyamuk la kacau aku, mamai2 baca comment alih2 amirul kena sound pasal engineering.

amirul - aku gelak sebab ko cakap pasal suh Aidid buat fakta sendiri

joe - those applying engineering concepts is for you, dan amirul sekali la..

zzzzzz...

fendisaad said...

kalo jurnal x leh pakai..FYP kite cari testimonial..cam mlm gak..haha
bodo sial...bt malu engineer je

Unknown said...

Salam...
I'm amazed sangat baca all the entry kat sini.
I'm just wanna say ( bukan nak mengutuk or membanga diri)...... It's is difficult for people yg tak tahu macam mana research being conduct in medicine or in any field untuk understand the outcome or the conclusion yg di derived kan....
Research can be either a good research or a bad one...... Depends on the study population, methods, bias or macam macam lagi...... It's up to individual utk accept or tolak the conclusion.... Manusia nie tak semestinyer selalu betul!

Journal that published usually undergone lots of 'saringan' and not simply published without known fact...... And furthermore you can't edit a journal that already well established or even that had been published in a good medical journal/ paper......

Matahati - People that work 'makan gaji' does work hard.... Bangun pagi hantar anak then balik lewat petang.... So you can't simply label people malas.... Org malas adalah org yg duduk kat rumah, goyang kaki Dan tunggu bulan jatuh ke riba!

hyelbaine said...

haah rose, terfikir jugak kenapa banyak kes tahun ke tahun tapi kat Malaysia dabel digit growth. February ritu nilai saham tertinggi worldwide. revenue tahun lepas naik ke 4.1 Billion dari 3.7 Billion tahun 2009

ada pakar ekonomi bleh terangkan?


There would be far too many economic factors to talk on that would turn a comment into a working paper. I shall only share a few areas because kau bukannya rajin nak baca or fahamkan pun kan?

As in any other developing country, the implementation of ICT infrastructure is part of modernizing any country. Now since most MLM company rely on social media to extol the so called virtues of their products and their 'marketing plans', the rise in terms of adoption of MLM is hardly surprising. MLM's use social networks as the cheapest mode of communication to dissemate their lies to a mass audience of people.

Another economic area that Malaysia, like so many other developing nations suffer is the move from a manufacturing heavy blue color economy to one that is of a high income and services based economy. Far too many countries suffer from this middle income trap and can't get out. In Malaysia, the highest number of people cought in the middle income trap is obviously the Malays. This is not help that Malays are the majority of the population in Malaysia.

Moving up the value chain takes hard work and also human capital improvement. Both of these don't come easy. MLM's and their 'marketing plans' provide a supposed easy way out for those looking to make a quick buck. They're induced into the notion of making more money with less effort. As I have said before, many Malays are lazy. Not all, but some (Boy, hope that's clear bro).

Continues...

hyelbaine said...

Another area that also contributes that relates to the second point I had raised is also a growing number of young working adults. Malaysia despite an ageing nation, is still a young one compared to the other developed nations. A glut of young working adults has meant that competition for jobs, high income and high value jobs, is fierce. Those who are willing to scrap and move up the corporate world will succeed. Again, MLM targets those who do not have the appetite for the fight are easy prey. This might answer Azwan's question on why the gen-Y's are such easy prey for MLM's.

Growth is also high when market penetration of MLM's in a country is low. That's basic economics. In countries where MLM's have been established, the numbers have shown to not only stagnate but decrease. Higher exposure to clinical cases and more mature laws governing the health and safety of a nation's people will eventually mean the truth gets out in the open. Besides, as with any MLM's the concept of simple math and stats continuosly repeated in this blog is bound to happen over time.

Joe, you talk about share price as if you are an equity investor. Are you one? If you are not that your statement shows that you're not an equity investor. Stock price of any listed company is governed not purely by fundamentals but also sentiment and speculation. Let's take the Bursa for example, was there any riots happening in Malaysia? Was the world suddenly plunged into world war 3? Yet one could see that companies with strong fundamentals who have just announced record profit facing heavy selling pressure. Do you understand what I'm saying?

You talked about revenue increasing for your MLM Gods. Do you understand how revenue is calculated? Do you know how revenue is derived or seperated between paper loss and actual loses? Did your MLM God's dispose of any assets? Was the revenue when compared to turnover really reflect the book value of the company or it's expected earning's per share? Do you even know the difference between EPS, ROE, fair value and mark to market?

So what if the MLM companies share price goes through the roof. Have you read the financial statement released? What was the turnover generated by Herballife then? What does the graph says in terms of the stock's trending lines and candle-light graphs?

hyelbaine said...

So you see Joe, despite being a traffic cone mover on the LDP yang dianugerahkan pangkat PhD dalam drama sebabak yang membawa gelaran dokter, I find economics an interesting subject. Sambil2 aku tunggu tepi highway tuh, aku baca business papers. The main idea here is reading, a virtue not commonly found in most Malays who plunged themselves in MLM.

I'm sure there are more econ experts here that would just laugh at what I just wrote. They're laughing because all that I have mentioned are basic things. Things that if you went to any decent university, you'd probably learned it under the macro-economics subject. Kau kan grad obersee enginayer, aku grad kat Malaysia nie jer.

Sekian Terima Kasih topic business untuk hari nie.

ps: Woohooo, I didn't curse one bit. Am I going to heaven now Amirul?

azwan said...

Joe's post:

so kalo si aidid dan hulubalang dia semua dari jenis yg takmau dgr pendapat pihak lawan, aku rasa better ko jgn counter direct . instead ko post kat blog all the advantages n positive infos supaya tak langsung kita dapat counter blog dia indirectly ...
HEHEHHE, NI LA TYPICAL MLMERS, SUKA JAWAB INDIRECT, PUSING2LA MACAM MSAWIN DAN PAK KORDI.

"lastly, jangan drag energy ko utk layan si lahanat tu, berpada2 je .. aku pun marah gila skrg kat dia , tapi jgn kita turutkan darah muda kita yg panas ni utk hantam dia tak guna .. baik kita guna energy utk cari first line tuk pi xtavagnza .. u r fighting for u GeT , am I rite mister Joe ? hehe"
PEGILA XTRAVAGANZA KO MANGKUK. CARI LA FIRST LINE BYK2. MENIPU LAGI BUDAK, MENGEMIS LAGI. SAH2 KO NI PENGEMIS HERBA, BUAT MALU MAK BAPAK. MARA HANTAR JAUH2, BALIK BUAT MLM, TAK KE BANGANG? SIB BAIK ANAK AKU TAK MCM BUDAK HINGUS NI.

Anonymous said...

wow panas gile post ni, kipidap y'all! hahahaaa, but honestly the trolls don't have any single chance man they're so naive! noob abis!

malu wehhh...dah dahlatu korang memalukan diri cakap takde fakta, emosi lebih, habis2 buat malukan diri sendiri je kat blog ni, i LOLled (hard! like rotffl) all the way reading the trolls' comments :D

cek chun said...

go go traffic cone movers!!!!!

tetiba imagine muka baine macam dr phil.. kakakakah

Aidid Mu'addib said...

Wei apekehenye kome weh!
Man tido nyenyok, kome sume bercengkeghame sampei idok ingat dunie...
Yeay! Byk duit ads aku dapat... pakcik kaya! Yeehaa!

Anyway, sapa psycho Forrest Gump smlm yg nak aku buat fakta sendiri tu? Umarbingai? Joewadefak?Aku dah cakap, fakta sendiri kejadahnya samdol? But, I get it. Dia mahu aku komen jenis bukan copy-paste, dan dia mahu aku tulis sendiri fakta2 tu... macam la blog aku yang dah >70 entry tu semua aku copy-paste. But, what do u expect from a herbalife cow anyway? They eat mostly shit, and they hardly ever read. Same as all those MLMers... and of course, money comes first. And the self-delusion and self-justification comes about to allow that money to be THE RELIGION. After all, Umarbingai said if you talk nice and not curse, even if you feed other people (especially your own family members) with Herbalife shit, you still go to heaven what...

To the guys that has been discussing about that hepato-toxicity thingy... jgn lupa, kita tak payah nak cari "the causative agent" specifically, bila mana isi produk komersial itu sendiri tak diketahui secara spesifik. Ini disebabkan Herbalife terlalu byk mengelentong, di mana produknya tak menunjukkan kuantiti ingredient yg sama drpd satu negara ke satu negara. Alasan dia adalah produk herba, hasil semula-jadi... dan seperti biasa takmo bertanggungjawab bila pelanggan cirit darah - not their problem. Unless, some people sue, and won. Baru terkincit2 nak take action.

Seperti yg telah berlaku di Spain, Iceland, Israel, US, Switzerland... negara tu take action, dan buat penyelidikan - itu sebab jumpa kes. Negara lain tak prihatin atau tak buat kajian, jadi itu tak nampak kesnya. Harap Malaysia nak buat kajian pasal Herbalife? Making a joke or what?

We go back to statitistics. Kalau ada consumer telan sesuatu produk setiap hari berbulan2 dan bertahun2, dan kes hepatotoxicity berlaku, dan kita rawat, dan dia sembuh - tapi dia keluar hospital, dia makan balik Herbalifeshit - then benda sama berlaku balik - we know Herbalifeshit is really THE SHIT that cause the toxicity. Murphy's law... Occam's razor. Doesn't really matter the causative agent specifically, just stop doing that freaking stupid thing.

Basically, aku tak faham tahap IQ sesetengah mala'un (yg mengaku Islam) yg perasan ntah apa yg dia perasan, bahawa sekarang ni aku nak kasi kesedaran pada bebudak Melayu tentang produk komersial buatan alkafirun drpd USA dijual secara MLM (supaya ahli2 Herbalife kat puncak piramid mengikik ketawa kira duit) yg dah byk kali kantoi menyusahkan consumer dgn penyakit yg boleh membawa maut - ada yg perasan hebat nak defend Herbalife dan produk shit dia org... gila ke hape? Duit punya pasal? MLM punya pasal? Ada org Islam yg sanggup jadi lintah-darat ikut perangai mormon alkafirun mahu kasi nama Herbalifeshit wangi semula... dan tak rasa segan-silu pulak tu datang rumah org, mahu tunjuk pandai, tapi rupanya baru lepas SPM gred 2.

Umarbingai... yes, ko happy tgk org Islam bertekak dgn org Islam, di mana satu pihak cakap, berhenti la jual produk yg tak safe dgn cara lintah-darat MLM... dan yg satu lagi pihak cakap, mari kita defend mormon alkafirun Herbalife USA ni dan cara bzns MLM nya, tapi pastikan ko cakap bersopan-santun dan jgn maki-hamun, nanti kita masuk syurga sama-sama dgn Mark Hughes dan semua ahli2 Herbalifeshit beramai-ramai. Afterall, Herbalife is THE SHIT. Heaven material.

Word verification: wadefak?

Bawang Besar said...
This comment has been removed by the author.
azwan said...

Aidid,

Aku nak kasi lima ghatuih komen ni.

Yeap, the best kalau dapat tau the active compound, then ada clear cut case. tapi kalau ko study btol2 label dia, sah2 dia tak letak satu hapak active compound. Bukan sebab taknak reveal, tapi diorang mmg main belasah. dia sama standard macam ko beli pil kat chow kit, really. masukkan dalam pil kat belakang rumah. 1 pil: tongkat ali 800mg + calcium 200mg. Gitu jek!..main belasah. sah2 takde nilai perubatan langsung. Yg formula 1 tu plak, sejibik macam monavie, campur segala-gala protein, karbo, vitamin, mineral, konon complete diet. Hahahhaha!!!

ilufne said...

Mata Hati has left a new comment on the post "Herbalife - And Some Cows Eat Shit.":

Bangsa yg pemalas adalah seperti Fuad Boroi & puak jahiliahnya yg MKN GAJI...

HAHAHAHAHAHAHA!!!


bangsat punya mata hati. that's the best you can do? condemning people yang makan gaji halal lillahitaala?

aku makan gaji pun boleh aje hidup senang lenang. bagi makpak aku duit banyak bulan2. banyak je masa solat jemaah ngan anak-anak. hantar anak2 pi tuisyen semua. bukan dok sibuk kejar nak pi function sana sini carik downline semata2 nak qualified world team la get team la millionaire team la wadefak la semua tu. kalau la bersungguh macam tu nak qualified masuk syurga kat bagus!

dan lagi satu, sapa actually fuad boroi yang ko tuduh ni? kesian betul ngan orang buta macam kau ni. dah lah silap besar, pastu bangga gilerrrrr dengan silap dia. sure nak mampus dengan benda yang yang ko sendiri serkap jarang. go to hell la weh.

(dan aku kesian kat encik fuad boroi yang sebenar. mesti dia banyak tersedak dua tiga hari ni kan :P)

It Just Me..... said...

aku mai cuma nak tumpang gelak....(bizi skang- tak sempat nak komen panjan2..huhu)

It Just Me..... said...

azwan....molot hang mmg takde insurans...:P

Unknown said...

Pecah rekod beb, 500 komen.
Dr Baine, very clear.

Mudahbots said...

Mata Hati,

Ape hina sgt ker org makan gaji. Aku makan gaji aje, so what?

Kurang2 aku x yah mengemis mlm2 mcm ko g carik downline, tinggal anak bini, kunun2 nak tingkatkan taraf hidup dengan menipu bangsa sendiri.

Pastu nak berlagak jadik doktor segera, semua penyakit boleh baik dengan minum herba taik kucing tue.

ape masalah ko dgn orang yang makan gaji nie?

Ko ni mcm shhiaalll!

cek chun said...

500th

minah_stapler said...

"saya ni bukan orang medic or otai bab2 bahan nutrition ni, kalau boleh, u bagi tau apa yang tak kena pasal heta ape ntah tu yang boleh akibat liver failure nanti saya boleh forward pada yang betul" << apa punya talk cock mamat ni seh?

Kalau tak tahu buat apa promote lah samdol? Nak tunggu orang tenat atau kejung ke?

eerrr sori tuan rumah saya tersesat sini lagi ehehe (tersengih paiseh...)

Bukan apa... citer pasal Herbabilife ni teringat satu big kes kat tanah air saya jer.

Product Slim10 yang juga claim ingredients contained only natural extracts. Last2 seorang tv personality, Andrea de Cruz (tak related pun dgn Penelope Cruz tau) masuk spital due to liver failure. Nasib baik selamat dpt liver transplant. Seorang lagi not that lucky and died after suffering from liver failure.

Ok takmu citer banyak2 pasal saya sesat sebenarnya. Nak siapkan stokin untuk dijual. Stokin saya takde pawer tapi boleh elakkan kaki daripada bau bacin. Tu jer...

It Just Me..... said...

lama tak nampak cik rama2 dari negara jiran....

hello....:D

minah_stapler said...

Hello It Just Me,

Walau pun saya dari negara jiran tapi saya sentiasa anxious nak lihat bangsa saya terus maju dan lebih educated jadi nanti saya pun boleh lah tumpang berbangga dengan kejayaan melayu kita.

Tapi kadang2 frustrated juga dgn mereka2 yang tidak menitik beratkan ilmu pelajaran tapi boleh pulak percaya citer2 tok bomoh ajaran sesat dgn mudah. Sedih you... and this is also happening in my homeland juga taooo.

Walau pun tak pernah terlibat dgn MLM tapi saya pernah attend few of their gatherings. Ikut kawan jer pasal saya jenis curious dan kiasu (typical lah kan). Never like their cult influence on members and sad to see them targeting on the weak and simple-minded people... ehem2.

So I can really feel the passion from this blog owners and supporters... I really salute those people who tried their best to educate the lost cows.

Eh... tetiba terspiking london dan emo plak aku ahahahaa. Dah dah... tak siap jahit stokin kang...

tumpang lalu sekali lagi tuan rumah...

rahman said...

huisshhh..why so serius..berpinar biji mata aku..baca menatang ne..

aku memang respect la korang..especially
bagi pihak pendakwaraya yg dok layan troll kt sini..sempat korang research, cari sana,cari sini, godek sana,godek sini, cari info..copy-pasta sana sini..fuhh..tak tercapai akalku..

gov anta srh blaja pandai2, balik2 jadi mlm retard's, haishh menbazir ja duit tax aku bayar, tax pintu, tax gaji, tax pintu jamban,tax tanah,..huh..

aku tak la pandai cam orang tu, ngaji oberseas tuh, tapi nerd computer programmer cam aku ne pn paham mlm scheme ne mcm na..

hyelbaine said...

@ cek chun,

Dr. Phil? Aiseh. Tinggi maybe lar but dari segi perut dan receeding hair line, jauh sekali :P hahahahah

@ Boy,

Aku happy kau clear bro ;)

@ Mata Hati,

Aku makan gaji, angkat cone kat LDP jer. Kau jutawan MLM kan? Apa kata kita compare slip BE and zakat. Ada berani?

slk said...

thumb up Bro aidid

treat ni dah jadi perangkap lembu2..keh keh keh gua heran ada spm,stpm,degrea,master or phd still otak lembu..lu kalu nak jadi lembu sorang2 aku x kesah.. ni kau pengaruh makcik2 pakcik2 dan orang2 melayu yang tgh ada masaalah penyakit..suruh makan ubat level rumput apa jadah...

slk said...

Bro..
Saya rasa lembu2 x paham mlm...sebab hati hitam nak kan duit banyak hidup mewah..dengan mengambil kesempatan atas kesusahan orang yang ada penyakit... atau pun memang dah fitrah lembu atau memang ada kenan lembu..x reti bezakan yang mana baik dan yang mana buruk..dah bagi nasehat x dengar memang lembu.....
treat ni jugak saya dapat lihat tahap lembu yang sampai keje eginear tapi lembu..ada digrea akal lembu... lembu yang real pun lagi baik la..boleh makan...

It Just Me..... said...

cik rama2..sila2 (cewah, cam aku aku lak tuan tanah..sorry bro aidid)...alah, tak kisah kita dari mana, as long as masih rumpun melayu and serious about menyelamatkan bangsa kita..kan..kan..

yg wat aku marah sgt ngan MLM and sebangsa dgnnya..tak kirala produk elok ka tak ka, tapi sikap derang yg haku meluat tu...siap tipu bapak aku suh beli penapis air sbb kata air tu bleh sembuhkan gout (wadehel).....siap cakap, mintak la anak2 pak aji tong2 bayar.....eeeee sakit nya hati aku...sampai meninggal bapak aku, gout tak ilang pun, duit kitorang yg habis..pahtu benda tu tak kuar air, suh datang service (buat muka cam puaka)...masa nak jual manis kan main....eeeeeee HANGINNYA AKU... I hate MLM..biarla apa pun product korang jual, tapi pangai tetap camtu..nk tolong org kunun..HUH..suh arwah bapak aku masuk bwh die lak tu.....mcm sialll...seb baik tak sempat...
Rama2, jgn MLM kan stokin ko ek...:D hehe

Passive said...

Assalamualaikum Tumpang lalu..bleh ke saudara2 sekalian beri sikit ulasan tentang Club-Asteria..MLM or Not, saya pun xtau nk ketegorikan yang mana satu..minta jasa baik sauadara2 komen..
molek gak klo aidid post di blog cam herba aleacop adsduck

Aidid Mu'addib said...

Dear Passive...
Club Asteria tu bukan MLM tapi SKIM PIRAMID straight-up... stay away!

efa said...

This is specially for Mr Joegrimjow.

Ape yang buat aku benci sangat dengan penjual2 Herbalife macam kau ni.

Kakak aku,she consumed Herbalife for a significant period of time. Spent >RM300 every month, tapi x de banyak changes pun. Alasan seller tu sebab kakak x control diet. Duhh right. Ok la this is not my point.

The point is when she is actually pregnant. The seller said " Ala kak, kandungan Herbalife ni semata-mata herba.Tak bahaye.Selamat untuk kandungan. Even akak nk bagi anak akak yg 2 taun ni minum pun xpe."

Mase tu aku x tau nak kate ape, sebab the testimonials won. She believes people like u more. Aku x tau safety profile, aku tak tau side effects benda ni.
That's why aku ni among the others yang mintak tolong aidid cerita skit pasal Herbalife. Aku mintak sket je bro. And look what he provided? Tons.

Ok n for now, aidid dh bg MORE THAN ENOUGH evidence showing Herbalife is NOT that safe after all. AND YOUR OWN blog also prove that There is no convincing evidence that Herbalife produces more weight loss or body fat loss than a placebo. (kau still xpaham kan maksud placebo? ahahaha)

But still, kau dah bute kan nak terima kenyataan? Money did make u blind after all.Back up la produk kau tu puas2.Minum la bergelen2 sampai muntah darah.Owh kalau aku jadi mak kau, dah lame aku sumpah jadi batu.

(hoh kau suke kan emosi2. Otak dah tersumbat kan nak terima fakta. amek nih.)

lalacici said...

@azwan & rose..

2 of you cam in the pharma industry je, taknak cari pekerja baru ke..t boleh i hantar resume..im from faculty of biochemical-biotechnology engineering..hehehe..

kpd en aidid, thank you kalu tak delete post ni..susah nk cri kerja skrg..t xpasal2 masuk MLM..hehehe..gurau je..

rahman said...

@efa

agreed!

Rose said...

Tahniah, Aidid. Dah 500 plus comments. Sapa2 malas nak baca comments, just pergi kat the best summary ever by Johari Ramad - kami vs Pak Zali Cordy

Bila Johari nak summary kami vs Joe Jambul pulak?

Summary kami vs MH, H2D dan seangkatan dengannya tak perlu memang can not go

Lalacici - I tukang basuh glassware jer, tak de kuasa nak lantik orang, unless you nak join jadi cleaner lab, boleh I rekomen...

ZF said...

salam... hii abang aidid...
saya seorang readers abang..
yes,saya mmg anti MLM..
sebelum ni ramai kwn2 MLM ajak saya join bizzzzzzzz mengarut mengabang doranG..
MULA2, UPTREND, ADSBUCK, FAMILY CLUB, E-COSWAY,DCHL...
semua saya xjoin....
boleh x abang aidid survey pasal e-cosway ni...
tq

ilufne said...
This comment has been removed by the author.
Razali said...
This comment has been removed by the author.
ilufne said...

Sudah lebih dari 24 jam dan sudah melepasi 500 komen di entri ini namun tiada seorang pun yang benar-benar tampil menawarkan diri untuk membuktikan sendiri tuduhan yang dilemparkan.

Yang kelihatan paling 'berahi' ialah hyelbaine namun malangnya sehingga waktu ini tidak berani menyatakan tempat dan waktu untuk tandatangan surat perjanjian. Lebih buruk lagi bila yang menuduh meminta orang yang dituduh menyediakan pula perbelanjaan untuk menanggung kos pemeriksaan kesihatan pula..20k sahaja? Cukup ye?

Bila tiada tawaran mereka cukup-cukup berani menuduh dan memaki hamun dengan segala macam kata-kata kesat. Kononnya "saya melakukan semua ini kerana sayangkan anak bangsa lebih dari diri sendiri". Bila diminta untuk tetapkan tempat dan masa untuk tindakan selanjutnya, tiba-tiba sahaja.."SuhanAllah..Encik Razali"...spin spin spin.

azwan si mangkuk tandas pun tiba-tiba hilang - sembunyi dalam tong taik. Bila tawaran dah semakin jauh tenggelam dengan komen-komen lain, ia muncul semula sebagai pengarah drama pendek pula. Sungguh hebat.

Memandangkan tiada penyertaan dan saya beranggapan tiada sesiapa yang benar-benar berminat, tawaran ini ditutup serta merta sekarang. Tiada lagi selepas ini.

March 1, 2011 4:08 PM



fucking unbelievable!

ilufne said...

anyway,

ada tak sesapa IT master sini?

my friend claimed that aidid's page caused her lappy to crash big time sebab virus attack. buleh ke jadi gitu?

cer terangkan sikit yang pakar2 IT tu.

Rose said...

Salam, baru terfikir, for researchers and lecturers out there. Cadangan untuk final year research. Preliminary studies on the link of chronic herbal consumption with hepatotoxicity (lebih kurang la). Suruh student undergrad you buat survey pesakit2 hati kat hospital and interview, tengok berapa ramai makan produk herba (tak semestinya herbalife), pastu berapa lama depa makan etc. Tapi questionare tu kena la orang ethics and social science tengok, so that it's credible. Pastu buat la statistical analysis. Ni kira preliminary research je la, pastu kalau ada correlation, boleh la buat kajian lanjut. Ok tak?

kerazee.hisham said...

@ilufne

aku bkn la master IT apatah lg masterji mahupun mastercard

crash big time tu camane? lappy asik shutdown sendiri ke? klu itu yg berlaku,bleh jd;

1.virus.
2.graphic card (GC) dah out.
3.heat sink dah penuh habuk.lappy panas.so crash la.

Virus attack tru blog x penah dngr plak. spread virus tru hyperlink itu slalu la.

Wallahualam. Saya salah,master IT lain btolkan.

kerazee.hisham said...

Pakcik kordi ni is a total retard.xbleh slamat dah.hopeless,useless miserable moron. pompangpompang cite bisnes,bende basic pun x reti.

Ini kes die mengadu kat upline la ni. itu yg sibuk suh wat agreement bahalol tu sume. die pun x tau,dah upline die ajar camtu. nak harap die pikir sendiri, mmg xde la.

silap2 mase die komen,upline die kat blakang kasi instruction.

melayu MLM ohhh melayu MLM...

hyelbaine said...

Yang kelihatan paling 'berahi' ialah hyelbaine namun malangnya sehingga waktu ini tidak berani menyatakan tempat dan waktu untuk tandatangan surat perjanjian. Lebih buruk lagi bila yang menuduh meminta orang yang dituduh menyediakan pula perbelanjaan untuk menanggung kos pemeriksaan kesihatan pula..20k sahaja? Cukup ye?

En. Razali, the 20k should be sufficient indeed. Remember, I asked you to make the bank draft not to me but the national cancer institute of Malaysia. How I know 20k is enough? My late mother went through these tests twice before Allah decided that her time had come. I still have the bills today, not because I want to claim from LHDN but as a reminder that I shall fight people like you with all my strength.

Bila tiada tawaran mereka cukup-cukup berani menuduh dan memaki hamun dengan segala macam kata-kata kesat. Kononnya "saya melakukan semua ini kerana sayangkan anak bangsa lebih dari diri sendiri". Bila diminta untuk tetapkan tempat dan masa untuk tindakan selanjutnya, tiba-tiba sahaja.."SuhanAllah..Encik Razali"...spin spin spin.

Everyone here sees you evading the question. Isn't that spin? You've been asked repeatedly simple questions over and over again. Everyone here sees you for who you are. I know Malay's try to be first in everything but it defies logic to expect a patient to pay for bills that you as the service provider should be doing. No matter how you word it, people will see that this concept that you try to preach is wrong. Ethically, professionally, morally, they're all wrong.

The burden to proof your product stands with you, not with me and the patient.

Memandangkan tiada penyertaan dan saya beranggapan tiada sesiapa yang benar-benar berminat, tawaran ini ditutup serta merta sekarang. Tiada lagi selepas ini.

Good then. Take your mushrooms and smoke it yourself. I leave you with an open invitation though. 20k bank draft made to the national cancer institute of Malaysia and I'm willing to meet you. If you want to meet up even without the bank draft, I'm game.

The place? Balai Polis Taman Tun Dr. Ismail. Time? From Monday's to Friday's at 8.00AM. I'm always there, you can look for me. Don't wait too long though, both of them are finishing their treatment and hopefully by Allah's grace will be moving on with their lives.

Razali said...
This comment has been removed by the author.
Rose said...

Aidid, you allowed it because it's fair. So people can get both sides of the story and judge themselves. People who are open minded will see the truth.

Razali said...
This comment has been removed by the author.
hyelbaine said...

En. Razali lepas nie mesti senang hati. Confirm dia pi kompang kat satu dunia dia dah berjaya diamkan Aidid dan juga balaci2nya.

Just a tip for you En. Razali sebab you kan suka kasi tip. Bila nak print comment thread nie untuk menunjukkan kejayaan anda, jangan lupa cover komen2 yang ada soalan tak berjawab tuh.

Karang potential customer you baca and start tanya, malu En. Razali nanti;)

fendisaad said...

pakcik ni kalau msok "CAN I HELP YOU" kt era sure gempak punye!!
haha

rahman said...

@ilufne

walawei...tak taw lak aku blog aidid ne boleh buat lappy crash, yag aku taw bleh bt orang panas buntut ja..haha

anyway..klau pasal virus pun bukannya berasal dari blog ne, maybemembe ko dh kena infect kt mana2..

sebab crash,benda ne terlalu umum nk tw sebabnya..kena tgk bru tw..tak kenal maka tak cinta..kn.

kalau time surf tenet dia crash, instal web browser baru..

kalau tak nak kena virus,
pakai linux.

Ada duit, pakai mac,macam aidid

ilufne said...

kerazee.hisham said...

@ilufne

aku bkn la master IT apatah lg masterji mahupun mastercard

crash big time tu camane? lappy asik shutdown sendiri ke? klu itu yg berlaku,bleh jd;

1.virus.
2.graphic card (GC) dah out.
3.heat sink dah penuh habuk.lappy panas.so crash la.

Virus attack tru blog x penah dngr plak. spread virus tru hyperlink itu slalu la.

Wallahualam. Saya salah,master IT lain btolkan.



thanks kerazee. dia kata absolutely virus. kena pegi kedai configure balik. nanti ku forward info ini ke dia.

Rose said...

Oh, while nak membanyakkan lagi comments blog ni, nak share pengalaman sket.

Bukan pasal Herbalife or Jus Cordyceps (at least tu Ada gak GMP, ada gak la credibility dari segi proses nak buat produk dia). Ni nak cakap pasal ubat2 herba yang dijual kecik-kecilan. Saya tengok sendiri camna diaorang prepare ubat tu. Senang je.
1. Tengok kat Internet pokok/herba mana yang dikatakan boleh merawat sesuatu penyakit. Contoh pokok dukung anak, ada anticancer (katakan lah)
2. Kutip herba2 tu tepi jalan (betul, saya tengok dengan mata kepala sendiri, masa tu bodoh lagi baru buat MSc, mana reti sangat). Peduli apa tepi jalan banyak heavy metals ke, pesticides ke.
3. Keringkan herba2 tu
4. Blend herba kering tu. Bila dah jadi habuk, masukkan dalam capsule.
5. Jual RM30 sebotol

So, beware. Senang je nak buat ubat cam ni, sesiapa boleh
buat.

It Just Me..... said...

aidid, bleh delete tak komen mamat ni?

Tak bleh blah...pathetic...

kalo ko bior mau seriban komen nanti...huhu

ilufne said...

tengs rahman.

maknanya memang virus takleh implanted kat specified url la kan?

ok ok noted.


dan untuk pakcik zali kordi, semoga berjaya dengan penternakkan cendawan ajaib anda. hip hip horayyyyyyyyyyyyy!

rahman said...

@ilufne
ur welkam
kena faham satu konsep je sifat virus komp ne, dia tak kan infect komp tu tanpa kebenaran tuan punya..slalu kena virus sebab kita gatal tangan p klik link or copy benda bukan2

link pun tgk juga, jika url link tu ada execute file virus, so kena jugak.

just for info..klau ada salah, tlg btulkan

azwan said...

"azwan si mangkuk tandas pun tiba-tiba hilang - sembunyi dalam tong taik. Bila tawaran dah semakin jauh tenggelam dengan komen-komen lain, ia muncul semula sebagai pengarah drama pendek pula. Sungguh hebat."

HahahahahhahahhHAHAHAHAHhahahaha!!
Makin geram nampaknye Zali Kordi. Apesal, ko dah malu kan? Mmg drama tu sesuai utk ko yg low class, sama taraf dgn bomoh, maybe even worst.

People here are laughing at you, fucker. Aku dah nausea everytime bace komen ko, sebab aku rase ko mmg tak layak berdebat dgn aku. ko mmg tak same level dgn aku bai, aku ikhlas dan serius. Pak Kordi tu lagi mulia sket dari ko, yg aku kire ko ni bagi makan anak bini dgn sampah je. Dungu remain dungu. Lawak la bai, you are such an idiot. dah tua2 pun low class...ptuii..

By the way..who really cares about your offer, its unethical. ko ade Good Clinical Practice macam aku? takde kan..so jgn cakap byk pasal nak try2 ubat ni. dan...surat perjanjian tu we call it CONSENT FORM. Bukan surat perjanjian paham?!, ape ko ingat macam sign MOU?? Ko nak cakap dgn aku, guna bahasa yg betul. That shows your level fucker.

rahman said...

Aidid Mu'addib said...
Dol...
Kalau takleh bawak cakap omputeh... don't do it.
You sounded like a real dumbass just now.
Join Score F, or go pegi tuition bang.

----------------------------------

aidid, aku rasa dia taip dalam BM, pastu p google translate..tadaaaa..
jadi ayat BI..hehe

@mal12 said...

pergh...538 comments da..mmg hangat di kala musim hujan di kuala lumpur ni..

azwan said...

Rose,
Memang mcm tu pun care buatnye. Ko tanye pakcik2 kampung, GMP pun tak penah dengar. tapi dorang ni nak cari rezeki, so gov lax sikit.

Anyway, traditional medicine has a long way to go in Malaysia. Akta pun finalize lagi. Its not even prioritized under the Economic Transformation Programme. It is clearly stated in the ETP book, and not included in any of the Entry Point Project under NKEA Healthcare sector.

Mudahbots said...

aku raser razali cacat otak nie kecewa sebab dia punya cendawan x dak entry dlm blog aidid nie. kira cam x femes la tue.

to razali,
kenapa kepala cendawan ko nie benak sgt? ko jual sampah, ko la kena buktikan kat kita orang sampah ko tue layak di makan dan berkesan tapi x sembuhkan orang. Sebab clear cut kita orang x percaya ko punya claim yang sah2 penipu gila babi..

ko nie mcm shhiaaLLLlll!

Rose said...

Azwan,
Thanks for the info. Tapi usually preparation of traditional medicine selalunya kena rebus, bakar, etc. Tu ok gak, orang zaman dulu tahu untuk dapatkan the good bioactivities, kena hilangkan racunnya dulu. Now pakai letak dalam capsule je, tu la segala tok nenek masuk, salah gak tu. But I do understand what you are saying. Thanks again.

hyelbaine said...

"layak di makan dan berkesan tapi x sembuhkan orang"

@Mudahbots, tersedak teh o aku baca komen kau. +99 level up for you ;)

Mudahbots said...

@baine,

bukan aku yg claim itu yea, razali kepala cendawan yang ckp ek.. aku quote balik ajer..

hehehe

azwan said...

Kalau rebus/bakar habis active compounds dia. thats why budak2 bioengineering guna freeze dry je, habis cerite...konfem active compounds preserved.

Anyway, you are in the field of drug discovery right? Its like a gamble doing drug discovery based on natural products. In the end, the natural products only serves as basis to produce new chemical or biologics molecule to treat disease.

Your field is really like a gamble la Rose, out of 5000 drug approved for clinical trial, only 1 gets into the market. Cost of 1 trial, at least USD 500 Mil. Thats is facts. I am not sure what is the success rate from drug discovery process that able to reach the clinical trial phase..?? See aaa, your field needs a lot of patience and interest. Gud luck!!

hyelbaine said...

Sebab tuh ler Cik Rose nie sungguh penyabar orangnya melayan troll2 kat sini ;)

Rose said...

Tu la Azwan, mmg antioxidants and vitamins habis, but some bioactive compounds are still heat stable.

I understand about my field. Sebab tu now dok belajar camne nak manipulate compound production from genetic level. Kira kita ubah coding gene, so that the plants or fungi can produce new natural products according to our needs.

Tu yang leceh buat research natural products ni kalau kat Malaysia, tak terkejar dengan teknologi negara lain.

Thanks!

Aidid Mu'addib said...

Dear Rose...
You're one of the most interesting Hobbit I have ever encountered.

azwan said...

Hhahaha baine, you are right.

Rose,
Bagus, bukan senang nak senang yek. A good friend of mine is head of department, bioprocess engineering, UTM. I have been collaborating with her for few projects. I know your concern about the Malaysian technology.

My business partner is Chinese from mainland. He was the former scientific director of Amgen, a leading biopharma company based in the US. Frankly speaking, Chinese technology is 20 years ahead of us.

You want to excel Rose, you stay working there, get some exprience with MNC, then you bring back the technology here, help us the Malaysians. Train the youngsters. Maybe you can do something with Kordi too. hehhehehhe!

Rose said...

Baine, agaknya baru berkecimpung dalam bidang blog memblog ni, sabar la lagi. Lama-lama...

Aidid, I take it as a compliment. I love the hobbit race, they are merry, kind and simple but when it's needed, they can rise to the challenge.

Rose said...

Azwan, kena balik gak. Educating students is in my blood ;)

azwan said...

Oh i see. Its in my blood too. but prefer doing business.

You kalau buat drug discovery, i suggest to learn about Intellectual Property(IP). Boleh amik master in IP di UKM, or any IPTA. Boleh protect your masterpiece. You must remember that once you decide to sell your IP, its worth 3 to 5 times of the actual cost. Hire an IP lawyer, and make sure you get a royalty.

Hehehehe...i think researcher deserve to be a millioanire too.

me said...

gua planned nak jadik silent reader dah..tapi gua tak tahan la ngan razali cordy ngan joe jambul bangang tu...

dey kici, aku punya taik idung, kalau ko makan dalam 7 hari, ko leh rasa keberkesanannye..MAKAN 7 HARI, RASA KESAN 7 HARI.. ada paham ka? sembuh tu kuasa tuhan la..tapi ko makan , ko bley rasa la...ok?

kalau ko nak bukti saitifik, aku leh kasik ko aku punya taik idung..tapi kene ada surat perjanjian la..pastu, buat la ujian kesihatan..ujian kesihatan tu, ko tanggung sendiri la dey, taik idung aku sudah kasik...

razali cordy, ko ada paham ka dol?

itu le persamaan ngan ko nyer cabaran tu...pastu, bile orang terima cabaran ko, ko cakap tawaran ko dah ditutup...ape ke benak ko ni?

bangang betoi!!

Aslina said...

phergh. saje je nak menyelit kat sini.

pinau ouh baca komen korang ni secara laju-laju. banyak gile.

err... cordyceps tu apa? aku gugel bentuk dia macam cacing je... bleh wat umpan mancing tak?

KKLL said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Whoa da pak cendawan saga continues..


Kat Koh Pha Ngan, ramai org ambik magic mushroom shakes masa bulan mengambang.

Bantalkabu Enterprise said...

Salam semua,

Memang dah lama saya tunggu entry ini, akhirnya Aidid keluar juga pasal Herbalife.

Untuk pengetahuan, saya dahulu salah seorang distributor HL, tahan cuma 1 tahun sahaja. Betul seperti yg dikatakan, 90% distributor hanya tahan 1 tahun sahaja... atas banyak faktor. Produk yg mahal, asyik2 kena attend HOM (herbalife opportunity meeting) bukan free.. kena bayar. upline pula tak henti2 call suruh attend. dan macam2 lagi hal.

Saya join herbalife secara tak sengaja akibat terpukau dengan program menurunkan berat badannya di samping menambah pendapatan. Rupanya ayat2 ini adalah sama dan sangat skeptikal bagi MLMers. Bila menghadiri HOM, masing2 guna ayat yang sama & sedikit sebanyak telah dibrainwash. Sebab itu, mungkin saudara/i lihat rakan2 yang komen di atas spin ayat yg sama berulang kali.. kalau dah setiap kali jumpa, itu sahajalah ayatnya.

Sangkaan saya amat meleset berkenaan pendapatan sampingan yg beribu riban tu... malah yang keluar lebih banyak dari yg masuk, sekali lagi saya bersetuju dengan tuisan aidid ia adalah sgt tidak membawa apa2 keuntungan malah kerugian. Macam mana nak tingkatkan ekonomi orang Melayu? (tapi itulah yang sering diperkatakan.. baik HL ke Score A ke.. )

Saya bersyukur akhirnya saya sedar ia takkan ke mana. Akhirnya saya & isteri ambil keputusan untk menjauhkan diri daripada upline (sejak bulan 4 tahun lepas) dan mula menyusun semula pendapatan kami. Alhamdulillah, kini tanpa sebarang MLM yang dok tayang duit tu, kami berjaya menyelesaikan hutang2 kad kredit (beli produk HL dulu dll), dan juga simpan RM1k sebulan yang tak pernah kami impikan.

Salah satu sebab juga kenapa saya menjauhkan diri daripada upline adalah kerana dia mengatakan bahawa bisnes isteri saya menjual bantal kekabu takkan kemana... panas juga hati mendengarnya kerana kami berusaha sendiri tanpa mengharapkan apa2 pinjaman utk memulakan bisnes tersebut. Ternyata pilihan saya menjauhkan diri darinya adalah tepat, malah syukur Alhamdulillah bisnes isteri saya sekarang semakin berkembang (sambil2 promote www.mybantalkabu.com .. bukan MLM ye).

Dan apa yang paling penting adalah HL ini tidak lagi menghantui saya utk attend HOM lah, Herbalife University lah, Extravaganza lah untuk saya menghabiskan tahun terakhir saya sebelum bergelar Doktor (tapi bukan doktor yg kerat2 org mcm saudara azwan ye :) ).

Kepada rakan2 yg MLMers tegar, fikir2kanlah apa yg aidid dok sibuk2 bising di sini. Joe, sayangnya belajar sampai ke Sheffield, jgn sia2kan.. saya pernah berangan (dah approved pun) utk belajar ke Sheffield tapi apakan daya Allah tidak mengizinkan, tapi takpe rezeki saya di bumi bertuah ini.

Rose said...

Happening lawyer dia, siap ada masa nak masuk blog.

Bantalkabu, website you dah ku simpan, bila nak bantal kabu will contact you (memang favourite family), susah nak cari. Alhamdulillah everything works out for you and thanks for sharing your experience.

azwan said...

Bantal,
aku harap cerita ko leh bukak mate PHQ(especially) dan Joe. Aku ni bab mencarut numero uno, tu yg dorang tak lut. ko punye cerita, patut diambil pengajaran sgt2. Tq for sharing, may god bless u and your wife!

Aidid Mu'addib said...

Dear PHQ...
Can you fuck yourself or not?
If not, ask your Herbalife upline.
He'd do it gladly for you...

Thanks, man... come again.
(pun intended and delivered successfully).

Anonymous said...

@ PHQ

takutnya..takutnya..HAHAHAHAAHAHA

Bantalkabu Enterprise said...

thanx kak rose, azwan & aidid.

Dulu ada kawan suggest, kalau nak kaya cepat.. buat MLM bantalkabu. hahahaha... cepat kaya & cepat bungkus. So, kak rose nak jadi downline? hehehe gurau je.

HL memang meninggalkan banyak kenangan pahit kepada saya sekeluarga. Saya turun 8kg je, tapi kosnya.... RM16k (lagi mahal dari pergi London Weight Management) sebab eager nak jadi supervisor.. beli 4k VP. Sampai hari ni menyesal tak sudah. Tapi takpelah, itu Allah dah tentukan. Dia ajar saya dengan cara yang agak perit. Bagi yg belum kena, eloklah dijauhkan.. untung saudara/i sekalian ada Aidid yang sanggup habiskan masanya membuat fardhu kifayah menghalang kita dari terus terjerumus.

Tapi percayalah, nanti ada yang akan spin macam-macam. Itu biasalah, rambut sama hitam hati lain2.

Ada yang nak bawa ke mahkamah? nak bawa Aidid atau nak bawa HL? Kalau bawa HL, elok sangatlah tu.. kalau bawa Aidid, silap2 you yang kena buang kes dan ditolak dengan kos.

Anonymous said...

PHQ strikes again. With his empty threat. Just like AC Mang.

Fitrix said...

@Razali

Aduhai Encik Razali,macam ni ke nak berniaga?Sebab bakal pelanggan tuduh produk tak berkesan dan menipu anda nak pelanggan tu buktikan benda tu dan BUKAN anda??!!!!

Encik Razali,THE BURDEN OF PROOF IS ON YOU AS A SELLER,NOT THE BUYER.Rasanya dah berulang kali dah diulang tapi tak masuk jugak ke telinga anda.Lepas tu anda nak pelanggan BAYAR untuk kos testing produk yang anda nak jual tu???!!!FACEPALM

Patutnya anda yang patut keluar duit sebagai penjual produk tu.Duit tu boleh dianggap sebagai modal untuk buat MARKETING.Cuba anda fikir,kalau testing produk tu berjaya dan ia terbukti berkesan boleh sembuh kanser dalam masa 7 hari,ia boleh jadi senjata dalam memasarkan produk tu.Produk tu akan jadi laris,dan boleh pulangkan modal untuk buat kos testing tu.Dan tak lupa juga untung berlipat-kali ganda.

Saya yang noob pasal business dan ekonomi ni pun boleh fikir dan tau pasal hal ni.Tapi Encik Razali?!!!Aduuuuii bangsaku bangsaku

Ni dah cakap habis sopan dah ni kalau tak masuk telinga juga tak tau la nak cakap apa.Yang pasti menangis Hang Tuah dalam kubur melihat kebebalan sebahagian dari bangsanya yang nak berniaga tapi asas2 dan etika dlm perniagaan pun dah fail

osip said...

hahaha

LAWYER SUIT UP!!!- barney stinson


@Pale Hotak Qau

aku tanye lagi ni, sape yg ko nak saman ni..aidid ni batman, mane org tau identiti die..kekeke..robin ngn alfred je tau..

lagipun, lagi bagus kalo ko nak saman..lagi gempak isu ni..ready je la kena saman balas..

Fitrix said...

@joegrimjoe

If you read Bantalkabu Enterprise comment,please reply to it at ur blog.The reputation of your product is at stake here with his/her damning story.

I think you hold out pretty well against Aidid with ur rebuttal to his attack,so this might be interesting to see ur reply to his/her comment.

Rose said...

Fitrix tolong tengokkan ye, kalau Joe dah jawab pasal kes tahun 2010. Tak yah kes lelain. Thanks.

cek chun said...

how come the comment stop all the sudden?????

izzNatta said...

PHQ said...
"Perbincangan sedang dijalankan oleh pihak pengurusan dengan pihak penguatkuasa di Kuala Lumpur..segala dokumen dan fail saman telah siap disediakan, menunggu dan menanti untuk ke mahkamah..jika anda ingin membela diri, sediakan peguam anda dari sekarang..sekian, terima kasih"

Erkkk Lariiii.... lauya Datang!!!!

Erkkk Lariiii.... lauya Datang!!!!

Erkkk Lariiii.... lauya Datang!!!!

Try laaa... aku nak tengok jugak kedasatttan ko...
Try ko saman aidid, saman PUBMed, saman Stephen Barret, saman Forbes Magazine, saman azwan, saman rose, saman baine, saman Dr. Evil? & saman superior court California...

Jangan main type aje atau "pixel threat" buat la... kitaorang tunggu... nak selit nama aku pun boleh jugak...

hyelbaine said...

@ Fitrix,

He's the only one that ignores that fact. Everyone else is wrong, dia ajer yang betul dan expert :P

@ cek chun,

Tadi kasi tido anak, itu yang lambat komen :P

@izzNatta,

Tak sabar aku nak kena saman sekali ;)

@ PHQ,

Are you sure you know how saman-menyaman works? Kau bincang dengan penguatkuasa untuk saman Aidid? Wait a minute, you're telling me kau berbincang dengan pihak MAHKAMAH or dengan KPDNKK untuk saman Aidid? Hhhmm...correct me if I'm wrong but as far as I'm concerned, the process to file a suit is to submit the writ to the pendaftar mahkamah dulu. Then baru set date untuk sebutan kes dimana surat perintah akan dikeluarkan untuk hadir ke mahkamah.

Lepas tu baru lah Aidid kena datang mahkamah untuk SEBUTAN kes. I'm not sure, maybe the lawyers here can help but...ayat paling lawak sekali is Perbincangan sedang dijalankan oleh pihak pengurusan dengan pihak penguatkuasa di Kuala Lumpur...this one is brilliant.

Tell you what, the MLM tauke's in US must be cursing you right now. You want to know why? Bukan sahaja depa takder nak backing kau bro, siap dibiarkan jer kau tenggelam sorang2. Nak tau kenapa? Sebab bila HL kena saman kiri-kanan depa punya lah bersusah-payah nak keep it away from the press, siap buat settlement out of court. Kau pulak nak free2 kasi rosak business dia, good luck PHQ. I really do. You want to give free bad press on behalf of HL, let's do it!

Tell you what though, let's have a wager. IF you do not file a writ of summons in say...hmmm...1 month from today, how about I sue you for defamation, misleading marketing and promotion of products and tolong file CAS on behalf of orang2 yang tertipu macam bantalkalbu enterprise. Amacam, best tak?

Jangan jadi mcm AC Mang pulak ye. Ckp berdegar2 nak saman lah pebenda, last2 senyap jer. So everyone here jadi saksi, kalau Aidid tak kena saman by 01/04/2011, kita saman dia ramai2 balik. game?

lalacici said...

aku taknak kutuk HL ni sebab, a lot, di ulang A LOT of my friend yg jual benda ni..and 2,3 of them memang best friend forever..aku taknak diorang kecik ati nanti..call me weak but still tak snggup hilang kawan wei..susah t..best frined tu..btw, aku pun guna HL gak tapi berenti sebab sampai sekarang tak kurus lagi..hehe..tapi dari segi logik nya memang HL ni takde beza dengan makanan harian yang kita makan, just harga jela extra mahal..kepada yang troll yang nak defend HL, aku nak bagi tips sikit, senang je nak convince diorang ni, list down bahan-bahan dalam HL tu suma, CONTOHNYA dlm HL ni ade bahan name TOCOFEROL, pastu tunjuk la jurnal2 dari PubMed ke, science direct ke, yang cakap kebaikan tocoferol nih..ape efek dia, buang lemak ke, buang kolesterol ke..pastu tujuk jugak ape beza tocoferol dlm HL ni ngan tocoferol dari sumber lain, sebab tocoferol ni dalam minyak masak pun ade, jadi kenapa aku mesti beli HL yang harga rm140 kalu aku boleh dapat tocoferol dengan harga rm10 je (dari minyak masak tadi)..CONTOHNYA, tocoferol minyak masak tu 40% je pure, tocoferol HL ni 100% sebab tu mahal..tunjuk jugak jurnal yang study composition tocoferol dalam HL ngan minyak masak ni sebagai bukti..haaaa..camtu la nak defend product..aiyoooo..ni tak, alih2 spin situ jugak, spin situ jugak..aish..geram aku..

p/s: sori la aku cam support troll kejap..nak bagi diorang idea ckit camne nak discuss sebenarnya..baru la seronok abg aidid, azwan, rose ngan profesional lain counter..ni xde bende nak dicounter..just my 2 cent..aku ni budak mentah lagi..sila tunjuk ajar..

Mohamad Sohaifol said...

ok, naik berpinau da mata baca komen2 semua..

baca komen sama naik ngn baca entry..my brain working double shift just to digest all insanely valuable informations you guys put in place..keep it up guys!

Azie_Jamaludin said...

encik hyelbaine..saya setuju...he3

tp satu je soklan dari saya yang tak berapa nak pandai neh...errmm..beliau mau saman sapa??encik aididkah??or encik Foad pewot bonchit??bukan kalau mau saman kena ada 'real' person ke??setahu saya...sume org kat sini tak tau pun sape encik Aidid yg sebenarnya (ade segelintir yg special ja kot kenal)...ke boleh main saman je..ke macam mane??sorry..sy tak tau pasal law..he3

just curious...please abg2 hencem and kakak2 cun sume.. enlighten me..wuuhuu..

slk said...

Razali@pak cik kordi kah kah keh kah kah kesian x de sapa nak layan kehh kehh keh muka cam bijak2 jer... ops tapi bijak menipu kehh keh x baik tau sepatut usia pakcik2 ni kena buat aktiviti yang menyedarkan masyarakat.. mcm poco2 ke sambil menari pegang botol herbalife mesti beleh pegi......pegi jahanam keh keh keh keh..... ok ok kesian lak pakcik...elok pegi masjid pakcik..pakcik duk putrajayakan..masjid2 kat situ besar apa elok pakcik port kat situ jiwa tenang pasti kesihatan meningkat....
Selamat beramal...

hyelbaine said...

@ Azie,

Tak ker terkejut beruk that En. Foad if dia tetiba kena surat saman kena pi mahkamah? Confirm dia terpinga-pinga :P

But indeed you're right there. It is the responsibility of PHQ to first, get a subpoena from the cops/judge to get Google to disclose the real identity of Aidid. If that fails PHQ would have to repeat the same step to get TM or whoever to disclose the owner of said IP address.

But like I said in my earlier comment, it's not going to happen. The cost of lawyer fee's just for the above 2 steps alone dah beribu and tauke2 MLM kat US mampus ler nak tolong dia ;)

Aku rasa mcm komen aku pun kurang tepat, maybe the rest can help? :P

@ sik, last line kat komen kau memang power! ;)

Hell`s Angel said...

Bodo ah zali kordi ni.. malas nak komen berhemah dah.. Sudah terang lagi bersuluh kebodohannya

slk said...

PHQ-what..law action......what the....type of caw ar u....ha ha ha....mau saman...makan duit saman....x makan saman...terusan wan mat saman ? Erk.....
potogan 50% saman trafik dah close mlm tadi he he heeee..

Aidid Mu'addib said...

Uik! Iye tak iye jugak...
Kesian pulak aku kat MOHD FUAD BAHARUDDIN (whoever the heck he is) tu nanti... Haiya! Bloody 'ell... I really want that saman u know. Been itching to get meself and my crusade into a higher level. U know... newspapers, TV and what-not.
And... I got loads more to make Herbacow cirit darah...
Shit! Got to make myself out in the open laaa... huh?

Conundrum, conundrum, conundrum....
On one side, I really wanna make those Herbalife cows squirm,
but on another... I don't wanna be famous. Being famous is a bitch.

Anyway, PHQ can fuck himself for all I care... what a joker that one.

Rose said...

A question, if you blog adverts kat tepi, does it means you will get some money every time some one visits your blog ke every time someone click on that link?

Rose said...

Typo: your blog ada adverts kat tepi

hyelbaine said...

@ Rose,

Number of visitors may help you to bargain for a better deal but income is still generated only upon clicking the ads.

Even that doesn't mean much as some ad providers only pay more when actual transaction is done.

cek chun said...

rose, setahu chun la..
ada 2 types;
1, yang orang klik link, kita dapat duit
2, tiap kali orang masuk blog, kita dapat duit. no need for them to click the advert.

slk said...

Bro aidid yeah famous like a bitch...gain the bitch is a fame.. bro kalu u fight..do donation aku ingat ramai yang relahati support u..
Sejuta viewer tu... kalu sorang singit memang beleh wat fund fight to other mlm sucker...

Rose said...

Thanks. Just wondering sebab tadi gi blog Joe Jambul, dia ada adverts..

Salesman.

Hell`s Angel said...

@rose
Orang ada kepentingan duit memang ada adverts :D

Rose said...

Hell, bukan apa, baru tahu kenapa dia beriya nak suruh kita pergi blog dia dan berdebat. Kecewa gak, sebab budak tu nampak baik, but misguided.

Alan said...

Aku baru pegi blog si joe jambul tu.. damn!! menambahkan visitor si bahalol ni je.. but you know guys.. it's worth the visit, terjumpa kebahalolan budak hingusan ni yg sangatlah terserlah

follow the link ok:
http://flic.kr/p/9n5Two

dengan confidennye mengkopipes blog aidid and claimed that aidid sudah kantoi..

Dol, ko baca habis tak article yg ko highlight tu?
"Generally, these studies do not provide convincing evidence that herbalife protein powder produces more weight loss or body fat loss than a placebo".. ko paham tak maksud ayat ni dol??

lepas tu ko boleh pulak cakap:
"Aku pon tak paham kenapa si adid pergi copy paste ayat omputih ni dalam blog dia. Sampai terlupa nak delete ayat last tu ke? kekeke DO NOT PROVIDE CONVINCING EVIDENCE bla bla bla. Dah tak sumbang apa-apa, buat apa nak letak dalam blog? aiyoyo. kata orang akademik, takkan sumber tak sohih pon nak letak dalam blog?

kan dah kantoi disitu

joe-benak-hati!! ko paham tak ayat enggeris kat atas tu dol?.. meh sini aku nak ajar:
"Secara am, kajian ini tidak memberikan fakta yang meyakinkan bahawa 'tepung protin Hidupherba' menghasilkan penurunan berat atau menghilang kegemukan dibandingkan placebo"

SAPA YANG KANTOI DOL?? and the studies were funded by Herbalife.. HAHAHAHA

budak ni nama je belajar kat obersi gitu.. kat mana? sheffield?? sheffield tu kat pengkalan chepa ke yop?? .. tapi bahasa omputeh pun tak paham.. aku yang belajo local pun boleh faham.. mangkuk punya budak

Rose said...

Mazlan, rasanya ada seorang comment camtu kat blog dia (ingat2 lupa), malas nak visit lagi untuk check. Rasanya dia tak jawab pun. Yang sedihnya baca readers yang mengiyakan saje, nampak sangat depa either tak paham English atau malas nak baca betul2, just depends on Joe punya summary (ramai orang camni, letakkan kepercayaan 100% kat orang yang depa rasa "bijak").

Alan said...

Rose, joe-jambul ni mmg nampak sgt malas membaca. Dlm satu article dia cuma choose a few words yg dia suka, bukan nak baca the whole lot. For that reason I think dia taknak keja engineer.. Susah jadi engineer, kerja susah, use lotsa brain and energy.. budak ni takkan survive in engineering field.. jalan mudah jajap herbalife-produk-tadak-guna tu je la.. modal air liur, tak payah susah2 pikir.. what a waste..

word verification: herbare
(sh** camana bole keluar herba nih??)

osip said...

tbh, this joe is a clown..gang2 geeks and nerds..
dah takde reply pape dah kat blog die whole day ni..kat sini pn tak..aku nak die jawap pasal Chromium tu..nak tengok ape yang die tau sebenarnye pasal product die tu..

hujah2 dia totally self-claim..sket2 'takkan la 40juta orang dah masuk herbalife bla bla bla...", "takkan la kami ni bla bla bla....","tengok ni herbalife buat bla bla bla", tp dtg dr website herbalife gak..

ni la orang paling mudah nak kena manipulate in the future..orang camni ni,even grad oversea, best buat jadi kuli je..x boleh bg pangkat, nanti snang kene auta, hancur operation..

Hell`s Angel said...

guys..
already said from my last comments.. i really hate this kind of person. Class A nerd thinking he's the coolest yet most pious guy in the whole wide world. I bet my ears during his years in Sheffield he never socialized with other races other than malays.Typical malay-kid-wanna- be-malay-leader-overseas. Met a lot of them over the years i spent in mat salleh country. Educated but not wise enough lack of street smart. Bak kata orang kampung aku, pandai tapi kurang bijak.

hyelbaine said...

@ Rose,

Yang sedihnya baca readers yang mengiyakan saje, nampak sangat depa either tak paham English atau malas nak baca betul2, just depends on Joe punya summary (ramai orang camni, letakkan kepercayaan 100% kat orang yang depa rasa "bijak")

Itu lah namanya Melayu malas cik Rose. Malas membaca, malas berfikir dan malas berusaha. Kalau jumpa memang aku lempang laju-laju.

@ Mazlan,

What a waste indeed but therein lies the quandry. Kalau tak hantar obersee nanti orang ckp tak tolong bangsa sendiri. Bila dah hantar obersee tak mau bergaul ngan org lain. Bila dah hantar obersee balik pun lagi teruk dari org yg belajar local.

@ osip,

Itu ayat yang upline dia dok drill tiap2 hari tuh. Ingat dia boleh fikir sendiri ker?

@ Hell's Angel,

"Bak kata orang kampung aku, pandai tapi kurang bijak"

Tak semestinya enginayor lagi bijak dari tukang angkat kon traffic ldp. Tak semestinya org yg grad obersee lagi pandai dari org yg tak grad obersee ;)

Johari Rahmad said...

Cerita lawak siri 1
Razali: Cordyceps sangat berkesan! Dalam masa 7 hari pasti ada kesan! Tapi berkesan tak semestinya sembuh!
Kami: ah! tipu la kau ni!
Razali: Kenapa aku tipu lak?
Kami: Sebab kau tak de clinical proof!
Razali: Tapi aku ada video testimoni tau!
Kami: meh sini clinical proof!
Razali: produk ni atas nama kompeni ASIA HERBAL BIOTECH SDN BHD. tau!
Kami: mana clinical proofnye?
Razali: adik bongsu kepada DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agung Sultan Mizan Zainal Abidin pon own sebahagian drpd kompeni ni tau!
Kami: mana clinical proofnye?
Razali: Korang tak pernah tengok produk ni, patutla korang kata aku tipu! Tau tak nilai Cordyceps ni kat serata dunia?
Kami: Penipu! mana clinical proofnye?
Razali: Ok, buktikan yang aku menipu. Beli produk aku ni, korang test kat diri sendiri. Perbelanjaan tanggung sendiri sebab korang yang pandai-pandai claim kata aku menipu. Anda mahukan jawapan kenapa orang lain kena tanggung kosnya?

(selepas 24 jam)

Razali: Dah sehari tunggu, takde sape pon berani buktikan tuduhan yang kata aku menipu
Kami: Kitorang dah sehari tunggu, mana clinical proofnye?
Razali: Hyelbaine nampaknya "berahi" tapi seperti hangat-hangat tahi kucing je. Lebih buruk lagi bila yang menuduh meminta orang yang dituduh menyediakan pula perbelanjaan untuk menanggung kos pemeriksaan kesihatan pula..20k sahaja? Cukup ye?
Kami: encik pakcik, kitorang dok mintak clinical proof ni.. kau baca ke tidak?
Razali: Dah la tak sanggup buktikan tuduhan saya, lagi mau maki hamun saya
Kami: Kau yang jual ubat, kami pulak kena uji? Mana clinical proof yang makmal kau buat?
Razali: Saya dah sahut cabaran anda, tempat dan masa dah saya tetapkan. Tapi korang spin spin spin.
Kami: Kami dok mintak clinical proof tapi kau dok cerita kompeni la, adik bongsu Agong la, berkesan tapi tak semestinya sembuh la, suruh kami sign surat perjanjian la.. sapa yang spin ni? mana clinical proofnya ubat kau ni?
Razali: Azwan mangkuk tandas - sembunyi dalam tong taik!
Kami: Oi! pegi spin kat Azwan buat ape? clinical proof meh sini!
Razali: Memandangkan tiada penyertaan dan saya beranggapan tiada sesiapa yang benar-benar berminat, tawaran ini ditutup serta merta sekarang. Tiada lagi selepas ini.
Kami: Kitorang tak berminat nak beli ubat kau, kitorang nak clinical proof je.
Razali: THE BURDEN OF PROOF IS ON THE SELLER, NOT THE BUYER. Thats right and absolutely.
Kami: encik pakcik, kau paham ke apa yang kau tulis ni?
Razali: You guys are selling a story of me being lie about my statement on my blog, and I'm no buying it because i didn't belive it. Just go and proof it sir. Why so complicated?
Kami: Kitorang kata kau menipu sebab kitorang mintak clinical proof tapi kau tak bagi. Bila kitorang kata kau menipu, kau kena buktikan yang kau tak menipu. Apa yang susah sangat? Mintak la kat makmal kau tu. Eh, ada makmal ke tidak ni?

kerazee.hisham said...

@johari rahmad

aku dengki ngan kau psl aku x pandai nak wat sekuel camtu.

U r the best mate! 4 thumbs up!

hyelbaine said...

@ Johari,

You're movie script and its sequel summarizes perfectly who Razali is.

Ada part 3 ker tak nih? :P

@mal12 said...

nice one bro johari...

bro hyelbaine, i'm agree with u that price of stocks is not only purely rely on fundamentals but also sentiment and speculation in the market itself, as well as the industry they are in..nway, u wowed me with your knowledge in equity market as u are only an LDP cone collector rite....psst bro, its not candle-light graph instead of candlestick graph/chart..ehem..no worries, my boss is the equity investor but i'm only 'tukang angkat telefon'..:)

It Just Me..... said...

Johari....

Hahahahahahaha...lu mmg rock bro...

hyelbaine said...

@ mal12,

"nway, u wowed me with your knowledge in equity market as u are only an LDP cone collector rite"

Walaupun cone collector/mover or whatever those MLM'ers look down as low-class jobs but rajin membaca dan befikir, InsyaAllah akan jadi Melayu yang lebih baik daripada Melayu yg grad obersee tapi malas nak membaca dan befikir, right?

"psst bro, its not candle-light graph instead of candlestick graph/chart"

Hahaha...lepas dah post baru tersedar I was wrong. Was in a rush to do something so ada sedikit malas nak betulkan. Besides, as a traffic cone mover with a kind interest in economics, I'm still learning ;)

@ Aidid,

600+ comments dah tuan. Ohsem!

Azie_Jamaludin said...

@ encik hyelbaine

owh..begitukah...haha..rajin la plak encik PHQ ni nak mencari encik Aidid through his IP address..err..bukan IP address tak leh gune ke??coz i cant remember someone had told me that IP address will kept changing once we log on and off the net...rasenya la..correct me if im wrong...

btw...good luck for encik PHQ dalam usahanya menyaman encik aidid...ok gak tuh...leh la kenal sape encik aidid..he3

hyelbaine said...

@ Azie,

IF let's say lar kan, as per my earlier comment that if PHQ tak saman Aidid by 01/04/2011 I nak saman dia balik kan? What I'd have to do is:

1. Buat polis report suppling proof that the comment he made via userid PHQ at March 1, 2011 7.08PM (GMT+8) is the reason why I nak saman.

2. Pihak polis would then either have to subpoena either Google and/or the local ISP to get the owner of that IP address at the very specific time and date.

3. I would then have to talk to my lawyer (bukan pihak penguatkuasa HAHAHAHAAHAHA) to draft the saman that I wish to start with. In this case, my saman would be for misleading marketing and promotion, defamation and also CAS on behalf of org2 macam bantalkalbu enterprise.

4. Once I have identified who PHQ really is, I'll have to file my saman dekat pendaftar mahkamah utk dapatkan no. fail dan tetapkan tarikh utk sebutan case dan siasatan case.

5. Lawyer would than have to bagi sepina supaya PHQ hadir ke mahkamah pada tarikh yang ditetapkan oleh mahkamah untuk pertuduhan dibacakan dan untuk tengok kalau PHQ nak enter defense or nak settle outside mcm parent company buat kat US/Europe.

6. Kalau dia decide to enter defense BARULAH boleh start proceeding dgn dia sebagai defendant dan myself as the applicant. By doing this, dia akan jadi MLM PERTAMA DALAM DUNIA yang menyaman orang sebab biasanya MLM yang kena saman kiri-kanan.

I think that's pretty much the process lar. Tak sure sebab I tak prektis law, tolong angkat kon trafik jer. Kalau ada yg lebih arif, sila betulkan ;)

ilufne said...

@johari!

bestttttttttt! :D

azwan said...

Hoh...Johari Rahmad. You are such a good listener, don't you? Solving a jigsaw puzzle in one shot. Thats the advantage of being an observer, you can see the weakness, loopholes and in the end you can think wiser than others by providing ultimate solutions.

In a meeting/presentation, I prefer to be listener, so that i can see the drama and having a bird's eye view perspective. Once you open your mouth, then your opponent will fall into a trap. Hehehe..!! Da Bomd la Johari.

We will wait and see. Whether PHQ is too stupid or perhaps really smart to walk his/her talk.

Bantalkabu Enterprise said...

Salam kembali,

Fuhh.. baru sempat membaca hasil nukilan adik joe Sheffield (orang lain panggil joe jambul) yang juga agak panjang di dalam usaha untuk counter attack en aidid. Dalam satu ayat tu, senyum sinis bila membacanya...

"Tapi nasib baiklah cik adid ni takdelah pengaruh mana, siapa yang nak dakwa kan?"

Kalau tak famous, takkanlah comments nya mencecah 600 untuk post ini dan post yang lain tak kurang daripada 100. Tercari2 counter kat blog aidid, tak jumpa pula...

Secara keseluruhannya, hasil nukilan bro joe tu adalah ayat2 skema dan diulang2 tayang. pusing kot mana pun, itu jugalah ayatnya.. dan saya dulu dah ter'trained' dengan ayat2 ini. Bila membacanya, recall semula memori silam.

Dalam pada cubaan menangkis serangan ganas en aidid, bro joe mempertikaikan sumber2 rujukan aidid, tapi dari mana pula sumber rujukannya? Tak lain tak bukan adalah buku panduan (tak silap ada 4) HL dan juga website HL. Kalau kena viva PhD, sure tak lepas sebab conflict of interest dan sumber tak sahih. Malah hadis nabi pun ada kategorinya ...

Apabila membicarakan tentang 73% dapat kat distributor balik... memanglah, skim MLM akan dapat semula tapi kepada upline dan upline dan upline....

"Samalah apa-apa produk pun, yang mahal mestilah terbaik. Aku dapat tahu Herbalife akan spend RM 400 Juta USD di seluruh dunia hanya untuk branding. Wohooo!!! Agaknya mana dia nak dapat duit ni eh? Mestilah dengan jualan produk!! Sebab tu produk bleh jadi mahal"

Di sini bro joe secara tidak sengaja mendedahkan kos produk ini jadi mahal adalah disebabkan kos penjenamaan... mengapa penjenamaan penting? supaya orang boleh terus tertipu.

oklah.. nanti sambung balik..

Hisyam said...

kencing kuat la PHQ ni..aku rasa ko ni banyak sangat main video game la..haha buang masa je layan dia..kepada kawan2 sekalian, biarkan je dia tu..btw nak tanya, Seminar e-learning Pendidikan Malaysia ni MLM jugak ke?? seminar tu kat E-Data Network Sdn Bhd The Strand, Kota Damansara..dia kata seminggu boleh dapat RM 500..ni nombor dia 0195144786..hendak memohon kepastian..terima kasih :]

Aidid Mu'addib said...

Hisyam...
e-learning/edata tu satu kumpulan geng org meleis yg buat SCORE A, skim piramid online tuition anjuran Jason Kok, pencinta orang Melayu bagai nak rak... u know the story?
Anyway, aku ada entry pasal Score A kat blog ni, silakan semak isu ni di sana...

Hisyam said...

ok thx aidid, aku nampak poster dia kat IPT aku ni..adehhh, golongan mahasiswa gak dia target..btw aku da koyakkan poster tu,,,hahahaha padan muka

Azie_Jamaludin said...

@encik hyelbaine..

owh..tengkiu..tengkiu..now i know...(encik PHQ pahamkah??)

sound like a lot of work to do in order to saman people..and definitely huge amount of ka-ching will be involved..(encik PHQ ni jutawan HL kot..boleh la saman..wat amal jariah kepada downline2 HL lain yg hanya mampu menyumpah bila baca blog nih..he3)

anyway...thanks for clearing that up for me...now...back to silently reading this blog...

p/s: saya pernah kene admit sbb telan benda ni time posa..he3..nak kurus punye pasal..1 botol saya turun 3 kg..tp serik sgt pastu..skrg nih..saya dok ingat biar la gemuk pon...janji sehat wal'afiat...ameen..insyaallah..

Khai said...

Gila la bro.. Dah la post lu panjang berjela.. sekali komen lak 6 rat lebey.. jenuh aku nak membacanya.. hehehe.. tapi as expected la from the Herbalife, sebab aku tgk ramai benor pengaruh nya.. siap tampal2 sticker kat kereta..

Nanti lu aim Melilea plak.. aku pernah try dulu (kena racun dgn bini punya kawan) makan produk berasaskan sayur2 & soya.. tapi taktau la apa bahan dia letak.. Sekali minum nak termuntah, tapi mikirkan beratus dah abis beli, kena la togok gak sampai abis.. tapi tak abis pun.. Buang gitu je last2..hehe

Keep it up bro!

@mal12 said...

selalu nampak org2 herbalife melepak dan berkeliaran kt kajang time lunch hour..mmg btol depa suke beno tmpal sticker beso2 kt keta..seb bek x penah kena approach..(sbb sy hanyelah tukang angkat telefon)..haih...

Bantalkabu Enterprise said...

cik azie, boleh menurunkan berat badan tanpa perlu guna produk ni. dulu saya pun eager kengkonon nak kurus sampai terbeli HL.

Adik kepada biras saya mengalami masalah obesiti yg serius (1 family). dah macam2 cara.. salindah la, jusmate la.. tapi makin gemuk adalah. last2 dia fed up, dia pergi jumpa pakar pemakanan di Hosp Selayang. Ikut diet yg dicadangkan oleh Dr., now dia dah dapat turunkan lebih 50kg.

Menjaga pemakanan & berat badan adalah penting untuk kesihatan, tapi dengan kaedah yang betul. Saya pun terjebak dulu... kini kami amalkan diet seimbang & beli banyak buku2 berkaitan pemakanan ni. Oh ya, boleh tanya chef wan kot mcm mana dia kontrol diet serina sblm kawin aritu.

Tadi ke PekanBuku UM, ternampak 1 buku yg membicarakan pasal awet muda - Awet Muda: 7 Rahsia Kesihatan Holistik, Zainah Moktar, Penerbit UTM. Elok beli buku ni daripada beli HL yang mahal tu, RM60 jek, lebih murah dari F1.

Khairi Mohd said...

wo shit. 611 komens. haha.

Azie_Jamaludin said...

@encik bantalkabu...

wah..jusmate pun penah gak saya terjebak..hahaha..hareemm..satu hun pun x turun..wat kate org perak..

yup..betul tu...diet pemakanan seimbang dan eksersais tu amatlah penting kalau nak turun berat badan..since kejadian masuk spital tu..saya dah turun almost 30kg..tp dalam masa 2 tahun...alhamdulillah..but still...belum capai BMI ideal lagi..but..no worries..usaha tangga kejayaan....hoyeah!!

see..xyah abes duet beli HL bagai...siap dapat jimat duit makan lagi gitu..he3

p/s:dulu saya tak pernah kesah pon pasal nak kurus bagai..tp one day..rasa intimidate dengan students sendiri bila dorang show up kat class time lecture pakai baju mengalahkan nak pegi runway..he3

«Oldest ‹Older   401 – 600 of 772   Newer› Newest»