And so it is...

Friday, January 21, 2011

MonaVie - Ko Nak Aku Mencarut?




Aku dah cerita panjang lebar tentang dakyah jus buah keramat buatan alkafirun dalam entry sebelum ni (yang merangkumi eXfuze, Vemma, Xango, MonaVie, Shamelin2u, dll - Cari la idea lain woi!), tapi Hafiz dah mintak aku buat entry spesifik untuk Monavie sahaja, dan ada pulak bebudak Melayu tak sedar keuntung kat forum carigold suka cabar aku. Bznsmen smart kejadahnya nak cabar aku yang ada blog Aididleaks tempat 10,000 budak Melayu melepak setiap hari, dan pageviews yang dah dekat 800K... their business rationale just escape my logical mind. Kalau dah memang taksub sebok hari-hari nak mengayakan alkafirun dengan skim piramid berproduk jus acai berry dan 18 buah lain tu, diam-diam aje sudahlah dey. Janji duit profit masuk, boleh bagi anak-bini makan. Boleh bagi emak-bapak, dan boleh jugak sedekahkan kat masjid duit shubahah MonaVie tu sekali-sekala. Macam yang sebelum ni - kalau ada orang cabar aku, aku akan potong queue produk skim piramid lain, dan aku akan duduk depan Mac, dan aku akan start mengarang pasal produk cikai tu. Akhirnya femes dan tersebarlah berita gembira pada masyarakat Melayu tentang satu lagi skim piramid made-in-USA amalan korang. Kan jadi kurang prospek orang Melayu yang dungu yang boleh dikelentong kemudian hari? Nak jadi bznsmen lahanat, buat la betul-betul dan sungguh-sungguh bang. Nak jadi dajjal, biar dajjal 105%! Haiya! Dey yenadey?

Siyes aku malas nak buat entry yang ini, malas nak ulang-ulang benda yang sama. Terasa macam aku dapat menghayati perasaan cikgu yang mengajar budak benak kat Tadika Kemas. Really nothing new here, pi mai pi mai tang tu jugak. Same 'ol story al-kisah air jus keparat MonaVie - bzns yahudi-style mau promote kat orang Melayu yang dungu, jual jus buah yang tiada bukti kajian perubatan, dengan model bzns head-hunting-pyramid-selling, dan jual air buah 5 hengget dengan harga RM135 - bangang tak bertempat 1st class gilbabs. Pastu, ko akan jumpa salesmen yang perangai putar-alam len-macam, don't forget that please. Korang boleh jumpa mat rempit penjual MonaVie satu-sen-tarak-guna kat sini - segolongan mangkok-hoyon Melayu tak sekolah tengah promote jus keramat kat carigold. Gila-gila putar-alam mamatnya memang takde tolong banding. Cuma, berkenaan permintaan yang tulus-ikhlas seorang fan  SAY NO TO MLM yang bernama Hafiz Nero (nick-name la tu kut) tu, dia dah mintak kat aku di wall SNTM (tentang isu emaknya - pasal "emak" ni aku lemah sket) dan walau pun aku tak kenal budaknya personally, dan aku sure dia bukan girl atau pondan, mamatnya main taktik kotor. Dia letak avatar facebook nya gambar minah gersang. Sampai aku pun gersang sekali dibuatnya. Ko tengok muka seposen kegersangan tu... haiisshh!

Berbalik kepada isu entry aku ni, MonaVie ni memang claim merapu macam-macam, sampai Oprah pun kena kelentong sekali, yang mana asalnya topik acai berry ni keluar kat The Oprah Winfrey Show (salah satu program yang paling senang kasi aku muntah... 2-3 ranking bawah Akademi Fantasia). Fast forward a couple of years - perkembangan terkini, Oprah nak saman MonaVie pulak dah... al-kesahnya: MonaVie distributors are spreading a rumor that Oprah endorses acai and MonaVie. She may have had a guest that hyped acai on the show once, but MonaVie and acai are surely not something she stands behind. Consumers should be aware that neither Oprah Winfrey nor Dr. Oz are associated with nor do they endorse any açaí berry product, company or online solicitation of such products, including MonaVie juice products. Attorneys for Harpo are pursuing companies that claim such an affiliation. Oprah announced yesterday that she is suing three Utah companies one of which is MonaVie... Parasite btol syarikatnya pun. Ambik kesempatan di mana sahaja dia orang boleh dapat untuk kasi produk cikai jadi gah. Somehow, tanpa disangka-sangka, aku pulak menyokong kak Oprah (remember vomit?) - sue them to kingdom come, girl!

Macam aku cerita banyak kali sebelum ini tentang apa-apa bzns MLM, MonaVie ni bukannya wujud sebab nak kasi manusia kesihatan macam superman dengan minum jus buah daripada Amazon - ianya wujud untuk mengayakan Dallin Larsen (and his all disciples from hell). Why some people insist on being naive, I really can't explain (sure I can explain... but, where's the fun in that?). Ini bukan bzns jus kesihatan, ini bzns multi-level marketing beb! Produk tu no. 2, bzns model piramid tu yang utama. Modalnya nak jual jus yang mahal ya amat ni, tak lain tak bukan, sebab produknya ada anti-oksidan yang manyak dol! Lepas tu salesmen MonaVie akan start bersyarah pasal anti-oksidan pada mat despatch, technician kilang dan Makcik Tipah dan Tok Haron - dengan presentation yang gah, mengalahkan saintis ada PhD dan doktor-doktor yang dah belajar setengah mati kat medfac selama 6 tahun.

Macam la topik anti-oksidan ni topik yang simple untuk orang yang bukan medical boleh nak faham. Saintis dan doktor perubatan sendiri tak berani nak keluar statement sebarangan, sebab isunya memang complicated. Saintis masih lagi mengkaji isu ini setiap hari, dan setakat ni ada kajian kata ianya baik, dan ada pulak kajian katanya ia merbahaya pada kesihatan manusia. Apakah kegunaan anti-oksidan itu? Pertama sekali, korang kena fahami dulu apakah free-radicals (radikal bebas). Secara ringkasnya, radikal bebas adalah satu molekul dengan satu elektron bebas yang dapat bercantum dengan molekul lain, sekaligus ianya akan mengoksidakan molekul yang baik tersebut. Ianya berlaku dalam badan kita setiap masa, dan kesan radikal bebas kepada manusia boleh menyebabkan berbagai jenis penyakit dan juga menyumbang kepada proses "tua" kepada manusia.

Jadi, untuk melawan radikal bebas ini, datanglah molekul super-hero anti-oksidan. Ianya dapat mengoksidakan radikal bebas, jadi kemudaratan radikal bebas dapat dibendung - macamlah proses biokimia dalam badan manusia itu simple sebegitu sekali. Badan manusia itu sangat kompleks dan sehingga ke saat ini, ada lagi molekul yang masih tidak diketahui secara terperinci wujud dalam badan kita, dan saintis dalam bidang biokimia, fisiologi, medikal, patologi dan lain-lain bidang bersangkutan masih terus buat research tanpa henti. Oksidasi terhadap radikal bebas bukan hanya berlaku dalam mengelak penyakit dan menghalang ketuaan - sebab proses menukarkan tenaga daripada karbohidrat dan lemak adalah juga satu proses oksidasi radikal bebas dan pemusnahan bakteria juga menggunakan proses yang sama.
Ramai yang tak sedar bahawa kajian sains dan perubatan di seluruh dunia menelan belanja berbillion dollar/pound/euro/hengget setiap tahun, dan sememangnya banyak kajian telah dilakukan tentang topik anti-oksidan ni. Fakta yang diketahui setakat ini: sejumlah anti-oksidan baik untuk kesihatan, tetapi kalau telan banyak sangat boleh pulak bawak mudarat. Dan fakta yang paling penting PUNCA anti-oksidan itu yang lebih utama, dan bukan jumlahnya. Phytochemicals yang membekalkan anti-oksidan pada manusia adalah vitamin C, vitamin E dan beta-carotene, jadi untuk jus keparat seperti Monavie (juga eXfuze, Xango, Wadefart, etc.) claim ianya hebat, jus MLM leleh tu mestilah ada benda ni semua. The American Heart Association telah menilai 5 kajian berlainan terhadap kesan produk jus kesihatan dalam menghalang sakit jantung, dan mendapati daripada 5 kajian tersebut, 2 kajian mengatakan jus keparat seumpama MonaVie takde mendatangkan effect apa-apa, dan 3 lagi kajian sebenarnya kasi effect negatif. Siyes, tak tipu punya!

Pernah dengar nama Dr. Stephen Barrett? Stephen Joel Barrett (born 1933) is a retired American psychiatrist, author, co-founder of the National Council Against Health Fraud (NCAHF), and the webmaster of (Quackwatch). He runs a number of websites dealing with quackery and health fraud. He focuses on consumer protection, medical ethics, and scientific skepticism. Numerous sources have cited Quackwatch as a useful source for online consumer information. He is a scientific advisor to the American Council on Science and Health, and a Fellow of the Committee for Skeptical Inquiry (CSI). From 1987 through 1989, he taught health education at Pennsylvania State University. Apa katanya pasal jus buah kesihatan ni? "There is widespread scientific agreement that eating adequate amounts of fruits and vegetables can help lower the incidence of cardiovascular disease and certain cancers. With respect to antioxidants and other phytochemicals, the key question is whether supplementation has been proven to do more good than harm. So far, the answer is NO, which is why the FDA will not permit any of these substances to be labeled or marketed with claims that they can prevent disease." Oi! Orang Melayu... makanan supplement kesihatan yang dijajap oleh mala'un MLM dan farmasi dan ntah sapa-sapa lagik kat korang tu semua, secara amnya mendatangkan lebih banyak mudarat daripada kebaikan, dan benda yang lebih banyak pekdah adalah makan sayur-sayuran dan buah-buahan yang segar tu dengan jumlah yang mencukupi. Bukanlah produk yang diproses di kilang tu semua yang elok sangat nak ditelan saban hari. Kalau nak dengar cerita pasal ilmu perubatan, jangan la didengar cakap salesmen atau mat despatch tu semua bang, kak. Dia orang nak jual barang (yang rata-rata teramatlah cikai), dan bukannya nak kasi pelanggan macam korang tu sehat walafiat. Yang dia nak buat sebenarnya nak kasi poket dan akaun bank dia sehat. Takde misterinya kat sini.

OK, soalan seterusnya - adakah jus keparat seperti MonaVie mengandungi jumlah anti-oksidan yang bermakna untuk kasi manusia sehat macam monkey yang bergayutan dalam hutan kat belakang kebun getah aku? Ini isu penting neh... sebab kempen marketing MonaVie memang menjurus kepada claim ini secara spesifik. CHOICE, sebuah penerbitan Australian Consumers Association telah melakukan kajian besar-besaran tentang isu ini pada tahun 2007. Mereka beli semua jus superfruit yang ada kat pasaran dan kasi test satu-satu terhadap kapasiti anti-oksidan produk-produk tersebut dengan menggunakan kaedah Oxygen Radical Absorbance Capacity Assay Test (ORAC), dengan menerangkan metodologi kajian dengan terperinci (sesuatu yang tidak pernah diterangkan oleh mana-mana syarikat yang memasarkan jus superfruit, baik MonaVie atau apa sahaja syarikat lain yang suka cakap berdegar-degar tentang produk masing-masing - they just love kelentonging in daylight like crazy!).  

Sebagai baseline, Choice mengukur Total Antioxidant Capacity (TAC) untuk buah epal (Red Delicious Apple, to be precise) dan dia orang dapat bacaan sebanyak 5900. Lepas tu Choice bandingkan TAC untuk setiap buah yang dikaji. Buah-buahan yang diwar-warkan oleh syarikat-syarikat seperti MonaVie sebagai SUPERFRUIT. Sebagai contoh, produk MonaVie katanya ada 19 jus buah-buahan yang berbeza (semua hebat macam gaban tapi tak cakap pulak proportion/peratusan buah tu semua dalam produk - trade secret katanya - tapi pada aku, trade kelentong jeerrr tu beb). Buah-buahan tu termasuklah white grape, apple, acerola, aronia, purple grape, cranberry, passion fruit, prune, kiwifruit, blueberry, wolfberry (goji), camu camu, pomegranate, lychee, pear, banana, cupuaçu, bilberry and açai. But anyway, Choice buat test tentang jumlah TAC untuk setiap superfruit, dan hasilnya:

Goji (wolfberry) - kajian terhadap 4 jenis produk yang 100% puree goji mencatatkan bacaan TAC daripada 570 hingga 2,025, iaitu 10% hingga 34% TAC epal tu ha!
Manggis - eXfuze, Xango dan kejadah yang seangkatan dengannya suka claim manggis ada dua kali ganda antioksidan berbanding dengan goji. Hasilnya - 2 jus yang dikaji mencatat TAC sebanyak 1,020 dan 1,710, atau 17% dan 29% daripada buah epal.
Noni (mengkudu) - dia orang test pada 2 jenama jus noni, hasil kajian mengatakan TAC produk tu hanyalah 540 dan 525, 9% berbanding dengan epal merah. Dalam kata lain, secawan jus noni dengan harga AUD7.00 mengandungi anti-oksidan yang sama dengan sehiris epal berharga 5 sen (sen Australia).
Acai (bunyinya a-sa-ee) buah hebat daripada Amazon yang Oprah s'ka (pada mulanya) sebab ianya diwar-warkan dapat melambatkan proses ketuaan (dan Oprah takmo jadi tua cepat-cepat - duit manyak maaa!). Acai ni la yang dicanang oleh MonaVie sebagai buah "head-liner" dalam produk cikainya tapi peratusannya tak pernah diketahui pulak. Monavie got something to hide I supposed. Kajian Choice mencatat TAC 1,800 atau 31% daripada buah epal. There goes intelligence out of the window!
Perbandingan lain yang Choice lakukan - sebiji Oren Navel mengandungi TAC sebanyak 2,540, satu cawan strawberry 5,988, secawan raspberry 6,058. Pemenang dengan jumlah TAC yang tertinggi adalah blueberry dengan kandungan TAC sebanyak 9,019. 

Dah tu, pehal la pulak MonaVie promote produknya dengan membesarkan cerita pasal kehebatan acai, sedangkan produknya jugak mengandungi blueberry? Blueberry tak glemer dey, not good for marketing. Tak hebat la kalau war-warkan benda yang senang didapati. Puter-alam no. 1! Lepas tu, kalau korang rajin, cuba study apa yang diwar-warkan oleh pengeluar jus superfruit tu semua - goji kata mereka mengandungi 10 kali ganda kandungan anti-oksidan blueberry dan acai pulak 6 kali ganda. Puter-alam lagik. Senang cerita, buah keramat tu semua memang la boleh jadi sumber anti-oksidan... jika kita bandingkan dengan mee maggi atau Big Mac. Cuma, pada dasarnya kalau korang nak anti-oksidan, makan aje la semua buah-buahan yang ada jual kat super-market dan pasar buah tu ha... buah-buahan yang ada >100 kali ganda lebih banyak anti-oksidan, dengan harga yang sama dengan sebotol MonaVie. Korang percaya produk MonaVie lebih hebat daripada apa yang Allah dah jadikan dengan banyaknya dan murahnya untuk manusia? Seriously beb? 

Dalam mempromosi jus hebat bak kamen rider ni, penjajap MonaVie sure akan keluarkan cerita yang produk mereka diimport khusus daripada planet Uranus (di sebelahnya kilang susu tepung, dan di depannya mini-market... your-anus la MonaViecreep!) dengan khasiat yang "out-of-this-world". Siap ada penjual yang kata anaknya yang lahir terencat akal sekarang dah berfungsi dengan lebih baik dan naik IQ sket (seriously - it happens in the US) dan kasi kiasan yang jus keramat tu boleh kasi sembuh diabetes, meningkatkan tenaga dan jugak siap kasi cerita dongeng Sang Kelembai yang MonaVie boleh turunkan tekanan darah tinggi dan kasi kolesterol level turun. Ada sekali aku dengar dengan telinga aku sendiri yang jus MonaVie telah berjaya kasi barang mamat sekor ni mencadak naik! Fark man! Taksub al-gilbabs! Kehebatan kelentongannya pun hebat bak kamen rider jugak. Lepas satu-satu hearsay keluar dari mulut penjual MonaVie, tapi bila mintak bukti kajian, mintak link kat mana research tu dibuat, siap melenting cakap ada orang hasad-dengki dengan bzns dia. Bahalol takleh direpair langsung Melayunya puuuun. 

Monavie suka kasi istilah "dose" untuk satu serving jus keramatnya... nak pecah perut aku ketawa, pertama kali aku baca promosi produknya. Dia orang suka claim yang jus ni kasi energy, tapi satu "dose" yang diperkatakan tu hanya mengandungi 30 kalori... 30 aje beb! Nak angkat sebelah tangan pun dah pakai lebih-kurang 30 kalori, seriously I kid you not! Dan pulak, Monavie sendiri takmo kasi claim yang bukan-bukan sebenarnya. Kalau korang pegi kat website Monavie, klik kat THE SCIENCE, dia akan cerita benda yang am tentang free-radicals dan anti-oxydants, dan sepatah haram tarak pasal clinical studies tentang produk Monavie tu semua. Ada kat bawah sekali link ini - View Clinical Studies On Monavie Products, yang mana page ni akan keluar: 


HAHAHAHAHA! Dan kalau ada yang rajin, korang boleh pergi ke website komersial AIBMR tu dan search "Monavie" - ada satu sahaja research yang ada, dan sekali tengok, korang boleh pasti yang ianya takde kualiti langsung dari segi nilai saintifik dan perubatan. Main cakap aje, tapi takde metodologi, abstrak atau apa saja yang diperlukan dalam journal saintifik atau perubatan. Apa kejadahnya promote benda kesihatan tapi takde research yang bermakna langsung tentang produknya? Lagi pulak, ada research perubatan yang lebih utama yang perlu diketengahkan sebenarnya. Ada satu kajian mendapati bahawa terdapat masalah penyakit jantung pada anak yang dilahirkan jika ibu itu meminum jus MonaVie semasa mengandung, di mana anak itu boleh mendapat penyakit "cardiac hypertrophy and pulmonary hypertension"... atau dalam bahasa Melayu - pembengkakan otot jantung dan peningkatan tekanan salur darah di paru-paru. Free-free aje baby yang tak berdosa dapat penyakit yang kemungkinan besar boleh membawa maut. Dan untuk pesakit jantung, angin ahmar dan lain-lain penyakit yang dirawat dengan warfarin, plavix, aspirin dan coumadin, perubahan kadar pembekuan darah boleh berlaku jika mereka minum jus keparat tersebut. Maksudnya? Boleh mati beb kalau minum jus MonaVie ni kerana isu fluktuasi dalam pembekuan darah (prothrombin time) dapat menyebabkan perdarahan otak atau perdarahan di mana sahaja dalam badan. Triple gilbabs!

Of course, benda yang sebesar gajah yang selalunya salesmen yang menjajap produk jus superfruit ini tak mau ketengahkan adalah sistem penjualannya yang rata-rata adalah MLB - "multi level bullshitting". Bzns model yahudi yang penuh riba' dan putar-belit sepanjang zaman. Betui? Apekebenda yang nak dijual jus buah dengan harga beratus sebotol? Nak dapatkan komisen kat upline dan downline 7-level deep both ways, bahalol gilbabs jugak la tu. Dan jus keramat ni selalunya dijual oleh salesmen yang takde background medikal langsung dan tidak tertakluk kepada medical-ethics, atau pun jugak dijual oleh doktor yang tak pernah minat pasal etika perubatan whatsoever.... sebab etika duit lagi best. Contohnya MonaVie ni, di mana kalau ada kawan korang promote jus ni kat ko, dia buat duit, upline dia buat duit, upline-upline-upline dan upline kat atas lagik pun buat duit sama-sama. Gotong-royong menyamun pengguna-pengguna yang lurus-bendol gitu. Jadinya sebotol RM135.00! Sapa yang pernah beli produk MonaVie ni, korang patut tahu satu benda neh - you've been screwed kow-kow baybeh! Benda macam MonaVie ini adalah pertamanya model bzns, keduanya jual sepaling mahal dan ketiganya (dan no. 3 jauh-jauh gitu) ia ada kesan kebaikan ntahapakebendanya untuk kesihatan.


Tengok aje la kat atas tu. MonaVie memang takde modal nak gunakan isu acai berry sebagai pelaris produknya dengan harga jualan RM135.00 sedangkan produk Peel Fresh yang juga ada acai berry dijual dengan harga RM5.30. Think about it. Apa acai berry yang ada kat dalam produk Peel Fresh tu buah ciplak made-in-Guangzhou ke bang? Bukan itu sahaja. Produk RM5.30 tu jugak ada anggur, blueberry, cranberry, mulberry dan kalau nak manggis - pun ada dalam produk satu lagi, yang dijual dengan harga RM5.30 jugak (hari tu aku beli kat The Store). Dan modal pengeluar jus manggis pulak adalah dia orang kisar sekali kulit manggis yang banyak anti-oksidan (yang pahit tu) - tapi produk jus manggis Peel Fresh pun juga ada kulit manggis sekali dey... korang pegi la beli kalau tak percaya cakap aku ni. Ingat harganya tu - RM5.30! Percayalah, walaupun dengan harga seciput, Peel Fresh dah buat untung dah tu. Korang rasa harga RM135.00 tu berbaloi ke tak? Sapa sini masa SPM dapat matematik G?

Pengguna yang budiman, wahai orang Melayu yang senang kena ayat semua yang tengah baca blog Aididleaks: Kalau korang nak tanya pasal isu jus buah yang baik untuk kesihatan, tanyalah pada orang yang takde kepentingan wang-ringgit dan sebok kerjanya hari-hari merawat dan menyelamatkan nyawa manusia, tanpa komplen pasal gaji yang kecik atau pasal masa yang tak fleksibel - cuba tanya doktor perubatan yang berdedikasi. Tanya dia pasal produk jus keramat MonaVie... aku pasti 99% doktor kat Malaysia tak tahu menahu pasal produk tu pun. Fikirkan... kalau jus keparat ni bagus untuk kesihatan, pehal doktor tak terkincit pun? Pehal guru BM, technician kilang TV, kerani pejabat dan mat rempit terencat akal yang sebok promote mendenye pun?

Kalau ada yang tuduh aku ni anti MonaVie atau eXfuze atau Xango sebab aku nak promote produk kesihatan yang lain daripada dia orang, fikirkan ini pulak - syarikat farmaseutikal seperti Glaxo, Pfizer, Merck, Eli Lilly dan lain-lain tu semua lagi lintah-darat kalau dia orang dapat satu produk untuk dipasarkan kat semua manusia dalam dunia ni. Satu ubat farmaseutikal seperti viagra sahaja dah kasi Pfizer billion dollar setahun. Satu ubat sahaja beb! Pehal dia orang takde berminat nak hasilkan jus buah sebagai rawatan kepada banyak "potential sick people the world over"? 

MonaVie sekarang ni memang terkenal sebagai sebuah syarikat putar-alam seantero dunia. Mala'un yang join suka cakap company ni dapat pendapatan billion dollar setahun, sebab syarikat induk suka kelentong fakta yang ntah iye ntah idak ni. Mana bukti auditnya? Tak pernah diketahui langsung. Pastu, adakah pendapatan ini datang daripada jualan kepada end-customer atau termasuk dengan pendapatan daripada sales-force nya sendiri (tak diketahui jugak) - sebab MonaVie memang menggalakkan salesman nya sendiri untuk telan produknya - korang faham? Rata-rata penjual Monavie juga minum jus keramat ni, sebabnya satu, mangkok-hayon tu semua percaya dengan kelentong anti-oksidan tu, dan kedua, itu satu cara dia orang boleh tingkatkan PV or whatever, dan itu caranya dia orang boleh dapat lagi banyak bonus maaa!

Syarikat MonaVie memang berharap sungguh sipenjual tak pass matematik masa SPM, sebab daripada data yang dicatat melalui Monavie 2009 Global IDS (Income Disclosure Statement), dan dengan mengambil-kira penjual juga adalah pelanggan jus keramat ni, kita boleh lihat bahawa jumlah semua penjual adalah 713,139 (dengan 620,431 atau 87% daripada keseluruhan ahli tidak layak untuk dapat komisen). Pangkat Royal Black Diamond ke atas sehingga Bronze Executives (2,570) adalah bersamaan dengan 0.36% jumlah penjual. Untuk 0.36% ini, dia orang dapat 53% daripada jumlah komisen - gilbabs yahudi betul punya perangai. Untuk pangkat Star1000 hingga ke distributor level (90,138) atau 12.64% daripada semua ahli, mereka mencatat jualan sebanyak USD37.33 seminggu. Of course, kalau korang ambil-kira duit minyak penjual, duit makan dia, duit nak belanja prospek dan macam-macam lagi semasa menjajap produk ni, USD37.33 tu dah dikira LOSS. Ingat yang 620,431 tadi tu dapat ZERO. Jadi, untuk mengayakan 0.36% ahli Monavie, kita perlu merugikan 99.64% daripada semua penjual jus keramat ni. That's the beauty of MLM (oops! MLB maaa! Bullshit without compromise!) according to Monavie! Quadruple gilbabs man!

Uik! Belum abis lagi neh. Kita tengok Monavie Kanada pulak. Terdapat 5,261 pemjual Monavie di Kanada pada 2008-2009 (itu tak termasuk ahli yang join tapi tak mencapai jualan yang secukupnya untuk layak dapat komisen).

Level           #ofPpl   %ofTotal   High       Low    Weekly Avg
Distributor     2,572     49%       $175       $0        $24
Star            1,914     36%       $297       $0        $38
Star 500          457      8%       $461       $53       $87
Star 1000         185      4%       $1,060     $106      $189
Bronze Exec        59      1%       $1,060     $212      $17,684
Silver Exec        38      1%       $1,590     $318      $29,091
Gold Exec          21     <1%       $2,650     $530      $57,397
Ruby Exec           6     <1%       $5,300     $1,114    $109,636
Emerald Exec        3     <1%       $7,950     $1,720    $142,437
Diamond Exec        2     <1%       $10,600    $2,363    $196,991
Blue Diamond Exec   2     <1%       $17,531    $3,704    $587,371
Hawaiian Blue D     1     <1%       $17,672    $6,945    $603,554
Black Diamond Exec  1     <1%       $20,360    $12,353   $832,436

Dan ini yang paling best - 2.5% daripada distributor/penjual di Kanada dapat 40% daripada hasil semua jualan jus keramat MonaVie. Kalau dikira daripada jumlah executives dan purata pendapatan tahunan, level semua executives dapat pendapatan sebanyak $7,443,991 sedangkan 97.5% yang bukan pangkat executives dapat $18,365,535. Boleh nampak cerita sebenarnya di sini? Plan pemasaran MonaVie direka-cipta untuk mengayakan seciput jumlah leader dengan hasil komisen daripada beribu foot-soldiers atau apa yang aku selalu istilahkan sebagai kuli-batak (yang bukan orang batak). Seeloknya penjual yang 97.5% tu buat bzns jual surat-khabar atau jual gorpis tepi jalan - sebab bzns sebegitu lagi baik dan lagi banyak untung daripada join lintah-darat MonaVie dan daripada mencuba untuk jual sebotol air buah dengan harga $45 (dollar Kanada) atau RM135 kat Malaysia. Pehal begitu sekali? Ini sebabnya:


Apa nak jadi ntah? Tak sudah-sudah la benda macam ni timbul, dan tak sudah-sudah la orang Melayu tu nak join jugak buat kerja yahudi-style untuk cari duit. Siap keluar hadith 9 daripada 10 punca rezeki tu datang daripada perniagaan, tapi nak berniaga cara lintah-darat omputeh alkafirun. Kejadahnya dol?

OK, apa-apa yang selepas ini aku copy-paste aje daripada wikipedia, malas nak translate. Bendanya pun simple sangat, tak perlu penerangan sangat pun.

Pyramid scheme allegations:
In spring of 2008, Larsen formed a business partnership with former Amway distributor (Quixtar in the US) Orrin Woodward, founder of an Amway distributor sales network company known as TEAM. Woodward subsequently became a distributor and speaker for MonaVie, mixing his TEAM organization structure and distributor sales tools (e.g. sales brochures, audio/video recordings, etc.) concept with MonaVie's compensation plan. In 2008, Forbes magazine reporters Emily Lambert and Klaus Kneale noted: “TEAM is one step ahead of all these juice selling schemes. It is a pyramid atop a pyramid. It is selling motivational aids to help MonaVie vendors move the juice. But wait. If you can't earn back the $258 you've spent on the motivational lectures by selling $39 juice bottles, you could earn it back in another way—getting people to buy $258 motivational lectures. If you're good, you flog the lectures to other people, who sell them to yet others. Everybody gets rich. Everybody, that is, except the last round of buyers. That's the theory, anyway. The reality is that a mere 1% of Team members make any money from involvement with the firm.”
Regarding pyramid scheme issues, Lambert and Kneale elaborated: ”In a 1979 regulatory action involving [Amway], the Federal Trade Commission attempted to draw lines between legitimate and fraudulent pyramids. The ones that are legit focus on getting revenue from consumer goods sold to retail customers. The FTC did not, however, define ‘retail’ in that case. That leaves plenty of wiggle room for guys like Orrin Woodward; he counts the vast majority of people in his pyramid, who seemingly try but fail to make money, as retail customers.”

Litigation:
The company, its executives, and various senior distributors were involved in 5 lawsuits between 2007 and 2009. MonaVie was the plaintiff in trademark infringement suits against rival companies Fruitology (2007) and Amazon Thunder (2007) and was the defendant in false advertising suits filed by Amway (2008), Imagenetix (2008), and Oprah Winfrey/Mehmet Oz (2009).
On July 11, 2007, Monarch Health Sciences, the company that launched MonaVie, filed a lawsuit with the federal district court in Utah against rival açaí juice manufacturer Amazon Thunder, alleging that owner/founder Todd Reum had made “harmful, false, and defamatory statements" about MonaVie which "purportedly injured Monarch’s reputation”. The suit sought $75,000 in damages. On November 15, 2007, the Utah district court ruled to dismiss the case against Reum.
On November 8, 2007, MonaVie, Inc. filed a trademark infringement suit against Fruitology, a rival acai beverage (Fruitavie) manufacturer, in Utah District Court. MonaVie voluntarily dismissed the suit on March 20, 2008.
On March 17, 2008 MonaVie preemptively filed a lawsuit with the Utah district court asking for a ruling as to whether Quixtar Inc. and Amway Corp. had been over-reaching the boundaries of its non-compete agreements and address whether or not such agreements are enforceable for independent distributors.
On March 18, 2008, Quixtar North America filed a multi-count federal court complaint against the MonaVie company and 16 of its distributors (John Brigham Hart, Lita Hart, Jason Lyons, Carrie Lyons, Lou Niles, Farid Zarif, and 10 anonymous defendants) for unfair competition. The complaint alleged that MonaVie competed unfairly by making false claims about its products. According to a company press release, MonaVie filed to dismiss the Amway/Quixtar lawsuit on April 15, 2008. On November 12, 2008, MonaVie et al. filed a lawsuit in the Colorado District Court against Quixtar.
On May 5, 2008, the MonaVie company, its board of directors, and several of its senior distributors were sued by Imagenetix, Inc. for $2.75 billion over trademark infringement arising from false claims that Monavie Active juice contained the ingredient Celadrin. The case was settled out of court and the lawsuit was dropped on May 20, 2008.[46] On June 2, 2008 Imagenetix announced that it had entered into a new business relationship with MonaVie, the terms of which were not disclosed.
An August 20, 2009 article in the Chicago Sun-Times reported that television celebrities Oprah Winfrey and Dr. Mehmet Oz filed suit against 40 companies that are either selling açaí or related products, with their name endorsements on them." According to their complaint, such companies are "fabricating quotes or falsely purporting to speak in Dr. Oz's and/or Ms. Winfrey's voice about specific brands and products that neither of them has endorsed." MonaVie Inc. was one of the companies named as a defendant in the lawsuit. Winfrey’s website elaborated that “consumers should be aware that neither Oprah Winfrey nor Dr. Oz are associated with nor do they endorse any açaí berry product, company or online solicitation of such products, including MonaVie juice products."


RUJUKAN:
1. Barrett, Stephen. "Antioxidants and Other Phytochemicals: Current Scientific Perspective." Quackwatch. Stephen Barrett, M.D., 3 Jun. 2005. Web. 15 Jan. 2008.
2. Carroll, Robert Todd. The Skeptics Dictionary. Hoboken, N.J.: John Wiley & Sons, Inc., 2003. 235.
3. FDA. "FDA Warning Letter." Cyber Letters 2007: July 6, 2007. US Department of Health and Human Services, 5 Oct. 2007. Web. 1 Nov. 2007.
http://www.fda.gov/downloads/Drugs/GuidanceComplianceRegulatoryInformation/EnforcementActivitiesbyFDA/CyberLetters/ucm056937.pdf
4. Jarvis, William T. "Both Buyers and Sellers Should Be Wary of Multilevel Marketing."MLM Watch. Stephen Barrett, M.D., 2 Jul. 2006. Web. 15 Jan. 2008. 
http://www.mlmwatch.org/13Victims/wary.html
5. Seeram N.P., Aviram M., Zhang Y., Henning S.M., Feng L., Dreher M., Heber D. "Comparison of antioxidant potency of commonly consumed polyphenol-rich beverages in the United States." Jounal of Agriculture and Food Chemistry. 26 Jan. 2008, Volume 56, Number 4: 1415-1422.


Flyer yang aku buat 7-8 bulan lepas untuk SAY NO TO MLM

>>>>>>>>>>>>>>>     <<<<<<<<<<<<<<<<

U see beb, mana ada abang mencarut?


578 comments:

1 – 200 of 578   Newer›   Newest»
CahayaBulan said...

1st time nak komen..hoho..selama ni follow je..baca je..aah..ak cukup2 setuju..supplement vs natural food/fruits, sah2lah natural lg baik..haip..mudah sgt manusia ni terpengaruh ngn kelentong2 nih..

CahayaBulan said...

cop2..lupa nak tanya..produk2 ni semua ada nutrition facts x? nutrition label?

haha, kalau ada..nk juga tengok..valid ke x :p

amexhazwan said...

terbaek!!!!

makan buah je dah cukup... gula dalam buah tu natural..hehe

koperasi homestay said...

comell!!!

osip said...

terbaik..

ape jadah jus sampai 135. malu la woi

Tijah said...

duit ratus2 tu baik beli sebijik food processor ke juice extractor ke kan? boleh jer ko nak minum air buah apa hari2 bukan takat manggis jer. confirm fresh!

Anonymous said...

Salam;
Terima kasih Aidid. Ada minum Monavie ni, super juice kan. Tapi beli satu botol je. Saudara ada promote; tak ada mende pun. Tipu je lebih.
Kemudian tukar pada Produk Tricajus; sapa pernah guna. Website dia www.kanzzs-int.com, cuba 3 kotak harga 125.00 sekotak untuk 15 sachet. OK juga ada perubahan; bangun pagi motong getah bersemangat aje. Getah tinggi harga beb.
Kandungan utama produk ni ialah Bulgarian Tribulus Terrestris dan Maca. Mahal beb nak maintenance 15 hari - 125.00, sebulan 250.00. Enam bulan 1,500.
Baru ni pergi LV, US. Motong getah pun boleh pegi US. Pergi dekat Premium Outlet, ada jual macam-macam vitamin; Supply untuk 6 bulan Bulgarian Tribulus Terrestris dan Maca baru harga $69.14 termasuk tax. Duit Malaysia 214.00 hinggit. Mak ai. Bezanya harga. Tricajus untung berganda la pulak.
OK Aidid boleh makan tak produk supplement ni.
Ok gambar dekat sini: http://i896.photobucket.com/albums/ac167/esteng/Vitamin.jpg

Untuk Aidid; gua hadiahkan gambar topi mintak susu. Ini ada jual di LA.

http://i896.photobucket.com/albums/ac167/esteng/got_milk.jpg

Nak hantar topi dekat ko, ada berani terima ka?

Wassalam. terima kasih Aidid beri kesedaran pada orang kampung. Nak beli iPad pulaklah, boleh surf internet sambil tunggu susu getah beku. Kebun kena jaga hari-hari, kalu tak getah kena 'maling'. Orang curi.

lemongrass said...

Once again, a job well done!
You wrote this piece in lay term which means that non medical people can easily understand it.
So, kalau ikut kan nya, all these stupid people yang agung2 kan juice keramat ni (lepas baca your entry) will finally be able to understand the facts and kick the arses of the MLMers for selling them the stupid juice and wasting their money.
But most probably, their brains have rot beyond repair that it will be like mencurah air ke daun keladi which is so sad......
But do not despair, keep up your good work and hopefully these pathetic losers will see the light one day.

mr edz said...

hari tu bini aku ada nak beli.. sebelum aku jumpa blog ni la.. dalam 2 bulan lepas.. bila dah tau aku cakap tak payah beli la.. pembohong je lebih

kadori-san said...

I loike your statement, Tijah.

"duit ratus2 tu baik beli sebijik food processor ke juice extractor ke kan? boleh jer ko nak minum air buah apa hari2 bukan takat manggis jer. confirm fresh! "

Lina Rahim said...

blog2 anak orang kaya selalu juga promote jus Monavie ni. mereka siap cakap beli Monavie ni di Singapore & luar negara. Pastu cakap buat kulit mereka jadi lebih halus & cantik, siap claim yang anak diorang bijak baru 2 tahun dah pandai ABC sebab masa ngandung minum Monavie. Mula2 rasa rendah diri juga la sebab tak mampu beli mahal2 mcm tu, tapi bila fikir2 balik saya dah boleh baca newspaper masa tadika mak saya tak minum Monavie pun.

Tapi memang mahal la jus2 MLM ni. Fikir2 balik yang beli & promote tu most of them golongan kelas bawahan & pertengahan. RM135 sebulan di'eksklusif'kan utk jus ni macam tak berbaloi.Itu baru sebotol. Di saat semua orang mengeluh purchasing power semakin menurun, boleh pula beli barang yang dikategorikan 'mewah' (tapi useless)ni. Banyak lagi perbelanjaan lain yang lebih penting rasanya.

Bomoh Hujan said...

ahahahaha nice info mohon poke!
(pstttt zam curik ayat ko jap)

hyelbaine said...

"Committee for Skeptical Inquiry (CSI)"

Wah, i thought it was crime scene investigation jer :P

Your para on the effects on new born babies should be enough proof but then again, MLM'ers are stupified beyond repair so they may not care what you wrote in this post.

Itu dah tulih dlm BM and non technical words tuh. If Aidid unleashed in England and technical lingo mau tak muntah budak2 MLM yang tahap IQ lebih kurang cacing :P

Ummu Amisya said...

Nice article as usual..
Kebanyakan yg terpedaya dgn produk2 mcm ni adalah org2 tua yg sgt brhajat kepada kesihatan yg lebih baik. Kdg2 mmg serba salah kalau tk dilayan sbb mereka akn fikir ank2 trlalu lokek berbelanja utk kebajikan masa tua dia orang...haaiih..

kiko said...

Awal lagi aku da pesan kat kat mak dan pak aku jangan terpengaruh dengan anasir2 MLM ni. Dulu masa aku budak2 hingusan (x pandai kira2 lagi time tu) aku tgk diorang suka join mende2 gini. Skrg jgn harap aku nak bagi. Beli je jus oren kat kedai, murah pun murah.

Unknown said...

biaselah manusia..dikala zaman menghimpit..bleh lagik bermewah2..padan ar biler minyak naik..ramai lg ckp alaarr 20 sen ajerrr keh3

Anonymous said...

ai kak tij, ada sini nampak.
errr..kak tij ado dah kan food processor tu.
buleh start blend kulit manggis lah lepas ni..haha :D

NisaUsoff said...

Sokong Tijah 150% hikhikhik

Lina Rahim, tak yah jus mahal tu pun tak pe sis.. yg penting parents yg mendidik.. rajin kt ajar anak2 cepat la dia pandai... my SIL tkde pun minum "jus keramat" nih tp anak dia blum 2thn da pandai ABC 123 alif ba taa... tul tak? :>

Unknown said...

Aku sukakan ayat puaka Aididleaks. Enjoy la baca blog ni. Good job. ;)

ganz said...

beratur orang kat opis aku ni dok beli monavie (Menara UOA Bangsar)..

sama building dengan Melaleuca...(another MLM)

Asyraf said...

another superb entry..... hope this will shut them up for a long time....

Semerah Jembal said...

boley x kalo aq nak amik buat flyers..letak kat masjid n surau 2..bg org sedar skit

boyarque said...

Akhirnya! Kebetulan baru semalam member baik promote benda nih. Yg sedihnya, dia dgn bangga cakap dah buang ubat2 doktor utk penyakit gout dan kencing manisnya.
MasyaAllah, umur baru 29 tahun, tahun ni nak menikah, mari sama2 doa dia dapat hidayah dan dijauhkan dari mala petaka....

dear anies said...

hanya org yg x syg duit je yg sanggup beli bende alah ni..

It Just Me..... said...

aku sayang duit aku wehhh...mahal tuh...
kalau mender2 semua ni terlalu la bagusnya...tutup spital kat mesia ni...hahahaha

Tapi kalo botol dia nampak lawa plak kalo taruk air mineral letak dlm peti sejuk...haha

Gud job bro aidid...rajin ko gune pakcik google,mmg berbaloi-baloiii...terbaekkkk(nak tekan butang like takde plak kat sini huhuh)

hjjhm said...

Aidid,
"potential sick people the world over"?

over the world?

Aidid Mu'addib said...

Sas... huh?
figure-of-speech...

-HanaMichi- said...

semalam ade org selit flyers kat wiper..ni jual natang ni la..
siap ade gambar buletin utama kat flyer tu kunon2 bnde ni masuk berita kat tibi.
ahhh...ade wa kesah? trus amek ketas tu, wat roket..

aku-alam said...

urmm....
Patut tunjuk artikel ni kat papa saya..
Sibuk sangat suruh pergi tengok diorang punya meeting kat Taman Melawati.. Hari-hari hantar sms yang sama..
Memang la dekat dengan rumah, tapi rasa cam membazir masa je..
Lebih baik duk umah layan anak dan hubby..
Ada gak pekdah !!

@rep said...

sokong kak tijah.. beli jer food processor or blender. pastu kisar lah nak kisar buah apa pown. acai ker beri ker .. acai tu apa?

ilufne said...

"an apple a day keeps the doctor away"

so i just stick to apple then, heh! :D (apple paling mahal pun lima puluh sen sebijik kot hahahha beli 135 bijik boleh makan sampai muntah!)

tengs dr. aidid!

Zuhri said...

Aku minum jus buah-buahan kat kedai MBG. Jus karet+epal+oren+seleri=rm6.50.(+-5ooml, no sugar added, no ice) Fresh n fast. (benefit for maintaining general health) Aku slalu duk minum hari2 kat subang parade sbb dekat ngan umah. Nak blender sendiri xde masa. Terkejut eh diorg beli sampai rm135 sebotol. Aku bley minum 20 hari. Anyway sebotol mende ni bape ml?

Zam Fiesta said...

Nama aku pun kena petik gak kt sini. what the...

Hafiz Nero add aku ler, perlu ke aku approve atau ko Hafiz, sila bg 5 sbb knape nk bkawan ngan aku? kehkehkeh

Mummy Adam said...

Salam Aidid..
First time comment lepas sekian lama jadi silent reader.
Good job & effort.. Keep it up bro.

mau kasi tolong said...

bro kasi blasah lamp berger pulak

Anual Orange Betta said...

Syabas Bro,

aku harap tulisan ko di sini dapat menyekolahkan 'cerdik pandai" di luar sana...... tahniah .. keep up your posting bro ... aku sokong ko ...

susah sangat ker nak pi ambil cangkul dan berkebun hasil dari keringat lebih suci/berkat dari carian yg kabur puncanya.

TajTaj said...

as usual good info...harap mak aku tak terpengaruh lah dgn jus manggis ni..dn tak de sapalah yg cuba pengaruhi minda dia dgn menda jadah ni..aminnn

Unknown said...

salam...nampaknya al-jabbar dah mengeluarkan produk baru, slps mesin karen ntahapapa tu, tonik hati pulak skrg...haduss!...next on your list aididleaks...

neway, another superb entry...

TQ

Erul said...

kawan aku sorang ni pun sama tak abis2 promote jus monavie ni..dia agen insurans..dia ckp kat aku..klu org muda takder penyakit kita bole jual medikal kad dgn insurans..org2 tua yg dah tak bole insurans yg dah ade penyakit diabetis ke sakit jantung tu kita jual monavie....aku ckp kat dia dari minum monavie..baik aku minum fresh orange kat kedai ali baba (uptown) ...hahaha..smpi skang dia tak call aku lg..hahahhaa

www.kacang.my

Unknown said...

hey, check this out!fanpage baru kat fb

Name:SAY YES TO MLM SAY NO TO SCAM
Category:Common Interest -
Activities Description: Kami akan cuba untuk menerangkan kepada anda yang tidak faham mengenai industri MLM serta akta jualan langsung (AJL 1993). Elakkan tertipu dengan mempunyai ilmu didalam industri ini. MLM adalah platform kepada mereka yang mempunyai modal yand rendah tetapi boleh bergelar JUTAWAN. Nak masuk MLM, ambil ilmu dulu..jangan dah kena tipu baru salahkan MLM. Salahkan diri sendiri yang KAYU tu dulu.
Privacy Type:Open: All content is public.

tak gilbabs ker?....hihihi...best nih

Anonymous said...

Ada tak MLMer Monavie yg dah ke-exhaust-an prospektif d/liners yg nak kasik/derma stok jus keramat tak laku tu kat saya. Nak try ar. Cam best jer tengok packaging dier.

Aslina said...

macam best je brader aidid letak gamba peel fresh powerberries tu. da la nak kuar gi tesco ni. nak try la beli minum. hahaha...

bukan apa... peel fresh tu murah. pastu nutrien fact dia pun cantik dia tulis dalam table tu. botol pun jenis mesra alam. bleh kitar semula...

wah, nampak kak tij kat sini. hehehe.

Anonymous said...

Laila... susah2 beli jer peel fresh lepas tu tuang dlm bekas botol kicap cap kipas udang. Sket lebih kurang sama lah tu. Bleh togok bawah pokok getah sambil bayang kan tgh dating dgn Dr Rozmey youuuu....

Anonymous said...

minah stapler..

Wehh..ko ingat minum peel fresh/monavie cam minah estet togok todi ka? haha. Ishhh..ko sebut nama Dr. Rozmey tu tetiba terflash back rambut pojaan hati ku tu. Mlm ni sure tidurku tak nyenyak diulit mimpi ngeri bayangan muka Dr. R yg menyeringai ngan rambut sendunya.

p.s So now i know what it takes for Dr. R to have a special entry in this blog. Still contemplating whether to make up sappy story about ma mama or tepek muka gersang Dr. R.

p.s2 sorry folks, terdigress ...

Yanayo said...

sblum ni classmate ak ad sekor duk promote natang ni... tapi dsbbkan ak pngikut blog ni yg kadang2 setia ak terus bgitau kat kawan + geng2 sperjuangan ak ttg bnda alah yg xmunasabah ni.. seb bek dorang xtrpengaruh dgn dakyah2 kosong dia.. apa punya org da...

Sharinginfoz said...

memang 100% MLM, product tu untuk mengaburi kita tak kisah le, jus ke, gelang ke, apa-apa je le

azwan said...

Salam

Blog ni hanya platform. Allah bagi kita jalan utk berusaha..Tafsir Surah al-Maidah Ayat 79 dan berdasarkan Hadis Sahih: “Sesiapa di kalangan kamu melihat perkara mungkar maka hendaklah dia mengubah dengan tangannya, sekiranya tidak mampu maka dengan lidahnya, sekiranya tidak mampu lagi maka dengan hatinya dan dengan yang demikian itu dengan hati itu) adalah sedaif-daif iman.” Seiring dengan peredaran zaman, blog ni adalah salah satu platform/kaedah/cara/method/channel untuk cegah kemungkaran bahana MLM!

TQ

A. Asyraf (asd_slade) said...

Bahana mlm sangat sukar dikekang.....setuju dengan idea bernas anda,,,sesekali lawatlah di blog saya http://asyraffdamien.blogspot.com..teruskan perjuangan anda dalam mengupas isu batil yg tersembunyi selama ini

Flammenwerfer said...

Dingleberry Juice.

Sapa nak join..
Aku nak mula niaga Dingleberry Juice.
Ada ciri-ciri 'Acai' lagi-lagi deri segi pronunciation.
Bukan MLM.
Tak payah beli produk.
First 50 to sign up jadi ahli executive top tier.
Ahli executive akan diberi ramuan rahsia.
Boleh dikeluarkan dirumah.
Rebutlah peluang bizniz terbaik ini.

azwan said...

Bukan MLM, tak payah beli produk. Sila berambus dari sini seblm anda dimaki dgn lebih lanjut. Just another stupid bastard..

ilufne said...

ko cuba buat lawak ke apa ni flammen? ala2 bingai la pulak.

MsAwin said...

Ada yang anggap Blog Aidid ni macam Kitab turun dari langit. Aidid kelentong pun korang percaya jugak. Aku dah rasa Aidid just copy and paste then translate...itu aja...

1) Berkenaan paper ni, http://www.scopus.com/record/display.url?eid=2-s2.0-77950464462&origin=resultslist&sort=plf-f&src=s&st1=monavie&sid=QwGohWZaBJJil8fllQwzY-d%3a30&sot=b&sdt=b&sl=22&s=TITLE-ABS-KEY%28monavie%29&relpos=1&relpos=1&searchTerm=TITLE-ABS-KEY%28monavie%29#

- macamana Dr yang published report ni boleh katakan ianya disebabkan Monavie Active? Adakah perempuan tu berada dalam lab 9 bulan?

- brape orang test vehicles? Sorang ajer...perempuan tu sorang jer...ini macam Design of Experiments tak valid.

- Ini dah kontra bila dia nak kaitkan jumlah Anthocyanins dalam Monavie Active yang tinggi menyebabkan kandungan nya jadi macam tu?

AididLeakelentong pulak kata Juice PowerBerries yang harga Rm5.30 tu lagi tinggi kandungannya berbanding Anthocyanins dalam Monavie. So, lagi dangerous la minum jus yang rm5.30 tu dari minum Monavie...sebab Monavie just amik 2 Oz ajer tapi PeelFresh yang kadar Antocyanins yang sangat tinggi tu segelas sehari kot...

- Kalau Anthocyanins dalam buah manggis atau epal yang beli kat pasar tu lagi tinggi kandungan nya dari Monavie, so, perempuan mengandung bahaya la makan buah...perempuan mengandung takleh makan buah dipasar sebab buah dipasar tu kandungan Anthocyanin dia lebih tinggi dari Monavie..

Bullshit punya analysis AididLeaks...Paper Dr kat atas pun bullshits jugak, how can 1 person test vehicles pun boleh buat kesimpulan terhadap produk yang dijual beratus juta botol diseluruh dunia?

Design of Experimental ape guna 1 person sahaja as test vehicles utk buat kesimpulan terhadap produk yang dah terjual berjuta botol diseluruh dunia?

Not make sense at all. But korang percaya jugak si AididLEakelentong nih!

MsAwin said...

AididLeaKelentong pun tak cerita pun pasal paper kat bawah ni...Masuk peer reviewed journal jugak...dalam testing mereka, produk ni memang selamat...Test vehicles bukan seorang macam kat atas, tapi banyak...baru valid...ini yang mereka test...yang minum diserata dunia beratus botol, tak kena ape pun...kata Anthocyanins rendah berbanding jus PeelFreash...tapi nak kaitkan jugak Anthocyanins boleh jejas pregnancy...kalau begitu, jus PeelFresh yang korang minum bergelas sehari tu lagi bahaya lah...

AididLeaKelentong ni just one way and biased blog...dia buat conclusion dulu, lepas tu amik hujah yang dia modified utk menangkan conclusion dia tuh...yang kena kelentong, korang la jugak berbelit-belit...

Safety evaluation of an açai-fortified fruit and berry functional juice beverage (MonaVie Active®) Original Research Article
Toxicology, Volume 278, Issue 1, 28 November 2010, Pages 46-54
Alexander G. Schauss, Amy Clewell, Lajos Balogh, Ilona Pasics Szakonyi, Istvan Financsek, János Horváth, Julianna Thuroczy, Erzsébet Béres, Adél Vértesi, Gabor Hirka

azwan said...

Shit could not open the url. Will double check before conclude.

MsAwin don't think you are the only analytical person here. I'll look into it and analyze the viability of the pre-clinical data/basic research results..whether it is acceptable or not.

mknace unlimited said...

:) :) :)
u memang
terbaeekkk!!!!
ps : taknak gi nengok ack kat istana budaya ka.. ada living large koleksen la pulak.. aku banding la ngan living active utm ja, pasal dia kata dari utm kan

singgah dari mknace unlimited

azwan said...

Wey MsAwin,

Gali lubang sendiri la bodo. Woi mangkuk aku suggest ko khatam the whole drug approval process baru cakap pasal research.

Safety evaluation of an açai-fortified fruit and berry functional juice beverage (MonaVie Active®) Original Research Article. Wey budak ni respon aku:

Ni semua purely toxicology kat animal la sial. Budus bace abstract pun dah tau. Mane clinical data involve?

Ni first version aku..nak tunggu ko reply. Hahaha gali lubang sendiri beb. aku akan bash ko point by point. Malu ko pasni.

MsAwin said...

AididLeaKelentong suka membodohkan pengikutnya...buat conclusion dulu dan buat selective fact to achieve the conclusion...so, pengikutnya semuanya jadi bodoh...Ni aku nak crite pasal antioxidant capacity dan free radicals yang mana Si AididLeaKelentong dah banyak bohong kat korang.

Human body is complex dan produce so many free radicals, known and unknown, good and bad.
To name a few types of free radicals DAN testing procedures to measured them.

1) Peroxyl Radical dan untuk ketahui antioxidant capacity, kita guna Peroxyl ORAC.

2) Hydroxyl kita guna HORAC test.

3) Peroxynitrite kita guna NORAC test.

4) SuperoxideAnion kita guna SORAC test.

5) Singlet Oxygen kita guna SOAC test.

Bukan itu sahaja, banyak lagi cara kita nak test antioxidant capacity sesuatu makanan/buah-buahan samada in vitr atau in vivo...contohnya, TEAC test, CAP-e Test, dan macam-macam lagi...

So, ini aku nak bagi kat korang yang AididLeaKelentong just simply singkatkan pemikiran korang.

1) Human Body manusia complex dan buah-buahan pun ada antioxidant yang pelbagai jugak.

2) ORAC test ni baru satu jenis test. Malahan testing yang dah lama dan paling cap ayam sekali...banyak lagi testing2 baru yang ada...

3) Buah-buahan atau jus yang ORAC tinggi tak semestinya NORAC, HORAC, TEAC, CAP-e test yang tinggi jugak...so, jangan keliru...ORAC just indication sahaja.

4) Oleh kerana itu, jangan hairan lah kalau produk yang ORAC itu rendah tapi dia boleh bagi impact kesihatan yang tinggi sebab mungkin value NORAC nya tinggi, atau HORAC nya tinggi atau CAP-e nya.

5) Kebanyakkan testing antioxidant capacity tu hanya direkod didalam lab bukan dalam badan manusia...sistem penyerapan manusia berlainan.

6) ORAC value ni boleh diubah suai...so, jangan hairan lah claim jus cikai rm5.30 ni ada ORAC tinggi...sebab kena check betul2 sample preparation, testing methodolgy dan etc..

Dan banyak lagi lah...pi belajar la wei..jangan duk menuntut dengan AIdidLEak yang pakar copy paste ni...banyak korang dah kena kelentong di AIdidLeak...

Sebab itu la dakwaan aididleak tu berlawanan...ada pulak dia kata pregnancy altered by Monavie Active sebab Anthocyanins yang tinggi BUT at the same time dia kata produk Monavie ni mempunyai Anthocyanin antara yang terendah seperti ujian Cromadex...even, kalau beli buah kat pasar lagi tinggi boleh dapat jumlah Anthocyanins...Kalau gitu, dengan refer kes kecacatan janin seperti dirujuk AIdidLeakElentong, MAKA, bahaya lah makan buah tiap-tiap hari sebab nanti dapat Anthocyanins tinggi...Anthocyanin tinggi bahaya...buah pulak lebih tinggi Anthocyanin dari Monavie tapi paper Dr kate lain pula...

HARU BIRU ko AIDID...DUK KELENTONG BUDAK-BUDAK KAT BLOG KO...ROSAK AKAL BUDAK2 YANG LAWAT BLOG KO NI...

MsAwin said...

Wei Azwan, memang testing kat Animal, kalau kat Human mesti kena saman di FDA ngok...

Tapi produk dijual beratus juta botol diserata dunia tapi hanya 1 case reported...tu pun, test vehicles hanya 1 person...not significant at all...

p/s: FDA adalah punca produk natural jadi macam ni...they all monopoly healthcare market using FDA....baca history la...you nak cakap bab drugs is safe? Cuba google 'Dangerous Drug Approved by FDA'...WTF, Drugs yang diapprove oleh FDA merupakan pembunuh no 4 di dunia...mengikut kajian....

ach van diel said...

MsAwin. ape beza monafenvie dengan peel fresh? minuman kesihatan ke? 100% pure fruits extract? kalau 100% pure extract lebih baik makan buah betol. tak sampai RM100 pun kalau beli 10kg. tapi larat pulak nak abiskan 10kg.
Agak-agak la, berape kilo buah yg diekstrak untuk sebotol jus monafenvie tu ek? ada sekilo?

kalau la jus monafenvie ni 10 kali ganda berkhasiat dari peel fresh, beli 10 botol peel fresh pun baru RM53. haih. jauh lagi nak capai harga sebotol tu.

MsAwin said...

Ni hah list drugs yang bahaya tapi di APPROVE JUGAK oleh FDA...FDA is against natural product TAPI kalau Chemicals and Drugs company, dia approve jer...walaupun merbahaya...SEBAB money and monopoly of Chemicals and Drugs company...tu pasal lah dorang bagi Drugs buat Medical Claim tapi Natural Product tak bagi...sebab dorang nak bagi Drugs ni laku....kroni dorang kaye ah...walaupun Approved Drugs adalah pembunuh utama di US...tapi FDA heran ape, lulus jugak...

Ko AIdidLEAKELENTONG jugak yang bengap...Natural product ko tentang, Drugs ko sokong walaupun jelas dan menjadi pembunuh utama di US sekarang...

Drugs that have been withdrawn due to serious side effects :

1. Duract, pain reliever: withdrawn June 1998 Linked to 4 deaths and 8 liver transplants.

2. Fenfluramine and Dexfenfluramine (Fen-Phen), appetite Suppressants: withdrawn September 1997 when studies found heart valve abnormalities occurred in 31% of patients tested.

3. Phenylpropanolamine: ingredient used in many cough and cold medications and over the counter weight loss medications increased risk of hemorrhagic stroke.

4. Posicor, blood pressure-lowering medication, banned June 1998. Risks include life-threatening interactions with at least 26 other medications.

5. Seldane, antihistamine, withdrawn March 1998. It caused rare but serious heart problems when taken with other drugs, mainly the macrolide class of antibiotics (such as erythromycin).
6. Rezulin- drug for diabetes caused severe liver damage and death.

7. Vioxx - NSAID used for arthritis, pain and menstrual symptoms caused higher risk of heart attacks and strokes.

Dangerous drugs still available:
1. Viagra: drug for erectile dysfunction has caused 522 deaths as well as increased risk of heart attack, heart rhythm abnormalities, congestive heart failure, strokes, sudden low blood pressure and fainting.

2. Accutane: an acne drug that causes suicidal thoughts, suicide attempts, suicides, severe birth defects, and miscarriage. It has also caused fatal pancreatitis and hepatitis.

3. Calcium channel blockers: blood pressure medication increases risk of stroke and heart attack

4. Celebrex: arthritis drug may lead to severe bleeding episodes

5. Crestor: drug used to lower cholesterol can cause muscle damage/dysfunction

6. Depakote, Depacon, and Depakene - drug used for epilepsy, manic episodes in manic depression and as a migraine preventative.

7. Erythromycin: commonly used antibiotic linked to pyloric stenosis/projectile vomiting in newborns

8. Gabitril: psychiatric drug has caused seizures in people who are not epileptic

9. Geodon: a drug that can cause diabetes that can be permanent, even after the drug is stopped. Rare complication of diabetic

http://www.drfostersessentials.com/store/medication_dangers.php

Ni YANG KO SOKONG YER AIDIDLEAKELENTONG!!! perosak pemikiran budak-budak...

MsAwin said...

ach van diel,

ko penah ke dengar orang sakit kencing manis, minum PeelFresh baik kencing manis dia...tapi minum Monavie, ramai...

Lagi satu, cuba baca balik bab antioxidant capacity yang aku citer kat atas tuh...cuba lepaskan pemikiran Aidid yang membelenggu kepala ko tuh...

AididLeakelentong dah banyak buat auta bagi wrong and biased facts kat blog dia...sampai ramai budak2 dah jadi bodoh...

Taro said...

jap, bukan ke Aidid kata pasal antioxidant ni masih diperdebatkan, masih dalam kajian?

aku nak dengar cakap doktor ke atau cakap peniaga?

Aidid Mu'addib said...

hikhikhik... 1st time aku dgr ada org pertikai report kajian kat Pubmed... ini mat rempit tak abis sekolah neh... itu yg Monavie s'ka tu...
dey, application ke Med School dolu-dolu kena reject ka dey?
Anyway, aku cuti kat kpg... carry on people... layanz la korang sakai yg ini...

Aidid Mu'addib said...

shoot! marah sakai nanti... ada sakai yg dah dapat degree dah skrg...
sori tok batin yek....

ach van diel said...

MsAwin,

err..aku tak pernah dengar orang di sekeliling aku minum monafenvie baik kencing manis. yang aku dengar kalau diorang kencing manis inject insulin or potong kaki je.
aku rasa bukan orang yang baca blog aidi ni yang bodoh. orang yang join bisnes macam ko tu yang bodoh. nak duit cepat, tak kisah pun halal haram. menipu orang tak sudah-sudah.
takkan la monafenvie ni takde glukos. nama pun jual jus buah. How do you cure a diabetic (which basically means high blood sugar) with glucose?
menambahkan gula untuk mengurangkan gula?

WTF?

Usop Wheelchair said...

MsAwin..
Ms??auwwww...
Minum monavie ramai yang baik kencing manisnya?
hee..ko je yang ckp...bukti?ckp saja bleh la..
Semalam..kawan baik aku minum monaviendey..xsampai sejam meninggal dunia..apahal?
mesti terkejut,pasal aku xciter habis2,meninggal bukan sebab minum menda alah tue,eksiden..haha
LU PIKIRLAH SENDIRI YER!

Anonymous said...

niaga,

Awak telah menambahkan keceriaan hari saya yg sedia ceria hari ini. Bukan saja saya ROTFL, siap jatuh kerusi tergolek dok. Hahaha. (Aku pon tak baca habis mula2 tu sbb full speed skim reading haha). Lu memang lawak!

Alan said...

KahKahKahKahKahKahKahKahKahKahKahKahKahKah!!!!!
Minum monavie boleh cure kencing manis???
KahKahKahKahKahKahKahKahKahKahKahKahKahKah!!!!!
Itulah cakap MsAwin penjual product cikai yang tengah MEROYAN!!!!

Usop Wheelchair said...
This comment has been removed by the author.
Usop Wheelchair said...

Laila,
Thanks..aku lama dah nyampah dgn budak2 bebal camni..selama ni just follow je blog aidid,lastly xtahan nak comment gak pasal org bebal camni xkan pupus pnya..haha.

Mswhatevercan'tWin..,
ko xpuas hati dgn aidid pasal pe?downline lu byk tanya lu pasal this blog kat lu ke?of course la kan..haha..sendiri cari penyakit..konon2 bagi statement kat sini nak tnjuk kat lu pnya downline la lu ada fight..cari penyakit tambahan ke?haha..

FYI,diabetes wat masa skang adalah penyakit kritikal,nak sembuh?ermm..stakat ni cara utk mengawal ada la byk..sembuh?ada ke?

Sedar diri la Ms watever...niaga goreng pisang lagi bgus,xpun lu jual je jus buah kat pasar malam..2singgit 2singgit........opsssssss...untung xbyk..tapi berkat.."wa bukan mau berkat..wa nak kaya cepat.."xgitu Ms Wateva!

Azrul said...

haha.. sape name maklong tue.. Awin.. haha.
Ader aku kesah..

dier nk ckp jus dier jual tue best la smpi leh sembuhkan kencing manis.. hehe.. boo pendek boo.. boo pjg booooooooo....

ko g sepital ckp kot doc, xyah susah² bg ubat byk² n tiap² bln kat org kencing manis. minum je mende alah nie. ramai dah sembuh. xcayer tanyer saye.. hahaha..

lol... ko nk ckp jus ko tue lagi bagus n lagik baik drpd buah yg tumbuh semula jadi tue ek..
huh.. bahaye nie makcik awin..

Pe yg Allah wat tue da cukup baik bg org² yg paham n nk bpikir..

Ntah la makcik.. da byk sgt minum jus nie kot..
hahaha.. ganti jer buah kat pasar tu ngan jus ni.. selongok 10 ingit.. boooo...

MsAwin said...

Dah takut dah ke...ilek3x...cari bahan biar banyak...orang macam kamu semua ni sengal dah...

Viagra yang FDA approved tu dah bratus orang yang mati? Tak kurang dari 552 orang. Yang kena heart attack? Dll?

TAPI masih terjual dipasaran...kah..kah..kah..pasal lu orang lah FDA masih biarkan dipasaran...nak tunggu brape ratus ribu yang mati, baru nak tarik balik? Bebal la korang semua ni...

Monavie yang terjual beratus ribu botol atau juta-juta botol tu, brape kes kematian reported?

Sengal la korang...korang ingat FDA tu ape? Baca history la, kisah pelobi-pelobi Yahudi yang mahu conquer pasaran healthcare dengan mewajibkan setiap product natural tak boleh buat medical claim...nanti kena sue...dorang buat medical claim takpe walaupun drugs prescription merupakan faktor kematian paling utama di US...baca history la...kenapa akta ni dimasukkan...

woi aidid...ko kate pubmed takleh challenge? lu gila ka...luaskan pemikiran...hari ni orang bertuhankan ubat spital...tapi ramai pergi spital, mati jugak...lu ngan doktor2 perubatan tu sumer syok sendiri...nak mengatasi kekuasan tuhan...chemically formulated drugs using human brain mana boleh lawan natural product yang Allah jadikan...syok sendiri punye doktor...kajian menunjukkan antara penyebab utama kematian di US datang dari approved drugs...! Ada faham ka!

Ada orang kat blog ni kata tak percaya minum jus ni boleh ubatkan kencing manis, tapi dia kata pulak kalau nak sihat just pergi beli buah kat pasar...beli banyak2 skali dengan machine kisar, buat air sendiri...sape yang bangang ni...

objektif la...jangan nak lidah bercabang..kalau u kate makan buah baik untuk kesihatan dan menghindarkan dari penyakit, kenapa minum jus monavie jadi tak pulak....bab harga tu crite lain....tapi hujah tu bagi konsisten la...ke hulu ke hilir...

jangan macam AididLeaKelentong, dia letak kat blog dia satu paper yang dakwa kandungan Anthocyanins dalam Monavie Active yang TINGGI menyebabkan kecacatan janin at the same time dia kata Anthocyanins dalam Monavie Active tu paling rendah di pasaran seperti dibuktikan Chromadex. Pulak tu, dia kata baik makan buah kat pasar, lagi tinggi Anthocyanins nya...mana satu betul ko ni? Macam debat budak skolah rendah ajer...main tibai tak tentu hala...


So, mana satu yang betul ni? Kandungan Anthocyanins Monavie tinggi ke rendah? Bahaya ke tidak? Kalau buat thesis macam ni, aku campak dalam longkang ajer...

ko referkan posting ko sebagai kajian? kajian haprak...ke hulur ke hilir tak tentu arah...konsisten la...hanya mendungukan pembaca blog ni...sebab tu aku tengok ramai yang komen pun dungu2...dah didoktrin oleh Aidid utk telan bulat2...

apa nak jadi dengan rakyat Malaysia...dey, baik ko kumpulkan semua jentera ko ni untuk jatuhkan pemerintah yang zalim dan korup, lagi baik da...

Flammenwerfer said...

"4) Oleh kerana itu, jangan hairan lah kalau produk yang ORAC itu rendah tapi dia boleh bagi impact kesihatan yang tinggi sebab mungkin value NORAC nya tinggi, atau HORAC nya tinggi atau CAP-e nya."

Produk Monavie mesti tinggi BORAC nya.

Tapi tak mungkin setinggi my dingleberry juice.
Boleh ubat sakit kencing manis jadi kencing masam.

Proper clinical trials will commence once a volunteer is found. (Likely to be yg tak tahu makna dingleberry so have not formed any preconception)

MsAwin said...

Dey...ada budak2 komen kat aku macam aku ni tak sekolah...dey, kalau ko rase ko skolah, just copy dan paste mana2 jurnal yang membuktikan facts yang aku bagi salah...

kalau takde, tak payah nak sarcastic...just realize that we are not in the same league...

Alan said...

Kihkihkih!!
Flammenwerfer..
Aku rasa MsAwin sesuai jadi volunteer for your clinical trial..
cepat kasi dia DINGLEBERRY juice ko tu..
KihKihKih!!!

daliela said...

MsAwin....

sebab tu la yg sepatutnya bg ubat para2 doktor yg dah bertungkus lumus cari ilmu untuk merawat pesakit....sebab diorang tau nak bagi kat pesakit yg macam mane? betul tiap ubat ade side effect kalau salah bagi...
macam patient diabetes, kena la bagi insulin, daonil, metformin etc...bukan bg glukos unless kalau diorg hypoglycaemia (kekurangan gula)

ubat2 yg ko list tu memang la ade side effect. kalau suh mamat n minah MLM yg orescribe, ntah kat sape2 jer diorg bagi...
sebab tu doktor yg bertauliah, yg berdaftar ngan malaysian medical council jer yg boleh practice...boleh prescribe ubat...

viagra tu..doktor tak kan prescribe tuk patient yg dah kerepot...yg ade cardiovascular risk (penyakit berkaitan salur darah jantung)

sama la ngan ubat2 lain tu...memang ade contraindication....nak tau kena la belajar jd doktor, farmasi....
agaknya betuk cakap AM, agaknya borang masuk med school ko dulu kena reject ehhh....

daliela said...

sorry...typo...
prescribe

Usop Wheelchair said...

MsAwinWatEva,lu xpayah tggu la jawapan dari bro aidid..meh wa jawabkan utk lu yang superbebalanseumurhidupxkansedardekkeranaminumjuskeramatpasarkeramat!

Simple jer citernya kat sini..lu pusing sampai FDA,ABC,DEF,GHI..wat pening2 jer..macam ni macha..deyy..dey..(sound efek)..baca sini yer deyyyyyy..DUSHUUMM..DUSHHUMM..(sound efek)..

ISU skang..lu MonaVendey is MLM scammer..bukan soal amenda taruk dlm jus ke apa ke..lu Melancp Larut Malam..tau x..

Then..most of MLM memang macam haramm..produk macam cibai..Citer BANG BANG BOOM..lu tau x?so lu citer la produk lu..rata2 org dah tau lu kencing sambil berlari..hancing merata..kalau betul la lu punya produk bagus..gie la proposed tender supply kat kementerian kesihatan..haha..ada berani?lagi kaya beb..disebabkan lu bebal..lu xpikir pun..lu pun tau produk lu cam cibai..lu pun xberani nak supply farmasi or hospital2..lu nak menang gak pasal lu punya downline or rekrut byk baca blog ni..kan kan..DUSHUMMM DUSHUMM(sound efek).

Lu xpayah la nak tnjuk kajian tu la kajian ni la..ngaku je lu skang dah terjebak..lu nak rekrut org skang susah..macamana lu nak cari makan skang..kerja pun dah berhenti pasal dah berangan nak jadi jutawan..uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....DUSHUMM DUSHUMM(sound efek)...

THE POINT IS..LU MLM IS SUXXXXXXXXXXXXX!! GO TO HELL!
p/s:xpayah la nak fight,lu memang bebal!

MsAwin said...

Daliela, ko pun bengap jugak kena brainwash...sebahagian kematian selepas ambil viagra ni ialah after prescription by doctors and farmacist from hospitals and clinics...this statistic is by FDA...ko ingat dorang beli pasar malam atau pasaran gelap ke? Ayyo...sampai begitu sekali ko nih...Nih sebahagian stats by FDA...yang mati unreported barangkali ramai lagi kot...

Summary of Death Reports (130 patients)
48 - Cause of death unknown or unmentioned
3 - Stroke
1 - Drowning
1 - Homicide
77 - Cardiac events
Definite or suspected MI: 41
Cardiac arrest: 27
Cardiac symptoms: 6
Coronary artery disease: 3
Summary of Death Reports (con’t)
Age (known in 104 patients):
Median: 64 years
Range: 27 to 87 years
Risk factors for CAD (n=90; 70%)
HTN, hypercholesterolemia, smoking, DM, obesity, previous cardiac history
On nitrates: 19 (16 confirmed users)
No previous hx of CAD: 12
With autopsy: 3 (all with severe CAD)

Summary of Death Reports (con’t)
Time of death after Viagra (n=128):
44 (34%) - Within 4-5 hrs
27 - During or immediately after sex
6 - Same day
8 - Next day
5 - 2 days later
4 - 3 to 7 days later
61 (48%) - Unknown

Isu sekarang ialah samada product itu safe or not, bukan siapa yang bagi prescription.

MsAwin said...

niaga,

lu dah migrain ke? baru bagi 2-3 facts lu dah migrain...so, peminat aidid semua a bunch of useless peoples...they cannot discuss issues in depth...terus migrain...kak kah...

abaikan la aku seorang ahli Monavie...but the way Aidid hidangkan ilmu kat blog ni macam HARAM!

Abis semua budak2 melayu jadi bodoh...sampai migrain macam ko pun ader...

Usop Wheelchair said...

MsWateva,

Itu Je?ermm.bye2.
(lama lagi ke lu kat mamak tue?tgu prospek sambil layan wifi..layannnn...zasss...)

azwan said...

What happened? aku baru lepas tgk clinical site aku.

Weh MsAwin,

Kepala puki hang la. mana hang blaja clinical judgement camtu. butoh lu ko jgn dtg hospital la sial. Ko dapat ilmu dari mana bingai? Ko kalau dtg hospital aku, aku setkan branula paling besar skali spesel utk ko. Ko AMI aku bagi Monavie palat ko tu. Ko dapat Breast cancer ko pakai Monavie palat ko tu.

Bodoh..aku dah cakap kalau ko nak ckp pasal research, ko kena blaja ape justification setiap peringkat research tu cibai. Ni ko pikir ikut logic akal ko. Puki ko la.

Tu research pasal Monavie semua peringkat basic research la bingai. Proof of concept pun tak sampai. Ko dah pas proof of concept baru ko pegi buat toxicology. dah refine result baru masuk animal testing. animal testing ada 3 phases. lepas tu baru ko masuk first in human study. then baru start phase I, IIa, IIb dan III. Finally sampai phase IV (post approval). Apesal pasal FDA still approved drug yg ko listkan toksik tu? sebab THE BENEFIT OUTWEIGH THE RISK/KEBAIKAN MELEBIHI RISIKO UTK DAPAT KESAN SAMPINGAN. ko paham tak sial? Monavie punya research animal study pun tak pas2 lagi. Setakat research taraf puki dah pompang pompang boleh sembuh itu ini. Ko ni sekolah ke tak? otak lutut ko yg nak rosakkan minda org lain. Palat ko pegi amik Good Clinical Practice dulu la baru cakap pasal research.

P/S: Eii budak ingusan ni aku rase nak luku 8 juta kali. Aidid aku tak penah jumpa bdk bebal camni.

Usop Wheelchair said...

MsWatEva - research by google je..dia satu haram pun xpaham..haha..CAM SIAL!

azwan said...

Aku rase ko takyah type ape2 la lagi la MsAwin oi..ko ni jadi bahan gelak je la cibai. Ko ni hidup dalam dunia ko sendiri, which takde sape kat sini boleh betolkan kepala butoh ko tu.

Memalukan wei. Org2 bace point ko tu dorang geleng kepala jek. Serius aku cakap stopla. Mula2 bengang tgk kebengapan ko ni. pastu jadi pelik. last2 jadi kesian. dahla wei..dah2.

Usop Wheelchair said...

MsWatEva - tgh bersusah payah google bahan utk di hujah..haha..tgu kul 9mlm kang kot2 kita dpt baca hujah2 dari google yang dia cuba paham walaupun dia xberapa paham..cari yeob..jgn xcari..google jgn xgoogle..

azwan said...
This comment has been removed by the author.
azwan said...

Aaa..aku nak tambah lagi.

MsAwin ko tau apesal ko dapat figure Viagra tu?

SEBABNYA IALAH DATA COLLECTION TERMASUK DALAM PHASE IV CLINICAL TRIAL LA SIAL. PHASE IV BERMULA SELEPAS DAPAT APPROVAL DARI FDA / DAH MASUK COMMERCIALIZATION PHASE / DAH BOLEH JUAL KAT MARKET.

FDA nak kumpul data, nak make sure ape long term dan unknown side effect of viagra. After stringent process of clinical trial till phase III. Tu la ko ni bodoh nak mampus..main copy paste figure tak cukup ilmu.

Monavie? Clinical trial pun takdak. Apahal plak nak masuk Phase IV? Bodoh ko ni paham ke tak. Tula sebabnya kalau puki ko mati sebab Monavie pun ..memang takde rekod tercatat. Ko ade paham cibai?

MsAwin said...

Azwan, ko kije spital ke? Aku dah rase...geng2 yang bantai natural product memang dari aliran ni...pasal ko carik makan dengan pesakit kan...pasti ko rase tercabar bile orang nak beralih ke natural products...

Dey, kalau ade sorang pengamal perubatan traditional bawa satu herba misai kucing...dia dah amal minum rebusan misau kucing sejak kecik lagi...umur dia dah 90 tahun...kalau dia bagitau ko, amalkan rebusan daun ni, pasti ok...agak2 ape reaksi ko...?

Aku dah boleh agak dah...Apa ni pakcik...mana FDA approve ni...takde clinical studies...spatutnya kna masuk lab dlu...buat test...itu...ini...

Bangang ko...dey, ko jangan jadikan healthcare ni milik peribadi FDA atau seangkatan dengan ko...cara approach kesihatan tu pelbagai...macam-macam ada...ko jangan main pikir dengan kepala lutut ko aje/...lagi2 FDA...lagi2 FDA...spital, klinik, spital, klinik...tuhan mane?

Human study? Ko ingat semua orang beli Monavie ni lepas tuh tuang dalam sink ke? depa minum bhai...dah 5 tahun minum...takde effect? tak cukup lagi? ada berapa ratus ribu orang yang minum? ko nak human study ape? tak cukup ke bukti tu...ko nak kaji ape...ni produk bukan keluar minggu lepas dey...DAH 5 TAHUN...

AKU ULANG, DAH 5 TAHUN...ko nak proof ape?

Itu pasal doktor perubatan takleh duduk semeja dengan herbalist dan naturalist, pasal ko dah didoktrin 6 tahun, untuk jadi HAMBA kepada Chemicals and Drugs company...

keja korang prescription ubat tu, ubat ni...MAKNANYA KO BUAT SALES BAGI PIHAK CHEMICAL & DRUGS COMPANY...kalau dorang tipu ko pasal drugs yg ko prescript tu, ko mane tau...ko buat kajian ke ape kandungannya?

Macam kes Viagra...yang buat prescription korang lah...doktor2...kuli kepada Chemicals and Drugs Company...

You are salesman dan kuli kepada Chemicals and Drugs company...ke ade ubat yang ko buat sendiri...jenama ape?

Roslan said...

Salam, aku penah tengok satu pakcik beli ubat viagra,, tapi dia mention UBAT SAKIT JIWA...,haaaaa...gelak aku..

MsAwin
ko ahli monovie kan,
aku tak nak tanya brapa downline ko...tapi aku nak tanya sehari berapa botol ko minum monavie?

itu aje..

blasah kwn2 semua...
ini mungkin dah telebih minum monavi sampai hati jadi hitam mcm botol monavi...

Flammenwerfer said...

MaskAwin..

You dah kahwin ke belum?
I minat you sangat.

Cara you mempertahankan Monavie
busuk-busukpun mesti you Bronze Exec level ni.

Apa kata join I jual jus kat orang Melayu cara MLM (Alang2 selok pekasam, masuk dengan kepala sekali).

I jual Jus Dingleberry, you jual Jus Non..Non..Non..(lupa pulak apa depa panggil buah mengkudu).

Usop Wheelchair said...

Apa lu citer MsCantWin aka Monabavie....haha

Ko nak blame doktor and medical rep suma pasal apa?otak lu penuh jus buah pelir ke apa?Lu la salesman monabavie..lu xpergi spital ke?lu dah teruk sgt kritikal lu mati2 xmau gie spital pasal doktor kat spital tue nak jual ubat kat lu?haha..lu peghabeh duit lu tegok jus buah pelir tue berbotol2 sampai mati..haha..usaha la dey..kalau dah tau produk lu cibai..lu nak usaha gak pakai produk cibai lu watpe..dah kena cancer tahap ketiga,lu pun xmau gie spital pasal lu usaha minum jus pelir,doa harap tuhan bagi balik kesihatan lu?apa ni dey..dushummm dushummm(sound efek)..lu betul bengap la dey..KABUR DGN NIKMAT DUNIA,sampai JAHIL TAHAP XBERAKAL..lu JUAL LA LU PUNYA MONABAVIE tue supaya lu bleh enjoy DUNIA...kalau betul la doktor tue salesman,dia mesti amek produk lu kasik jual kat patient pasal produk lu boleh kasik baek dan boleh kasik dia jadi jutawan..apa ada hal..sapa mau larang..lagi la patient dengor ckp dia..betul tak kawan2? LU BENGAP XBLEH NAK DI AJOR..!

To MsCantWin..FUXX YOU LA!

MsAwin said...

Roslan,

u tau tak ape posting sampah...u pun sampah jugak la..

Ada geng2 doktor ni dah lupa agama...nasib baik ko kat Malaysia...kalau ko kat bumi anbiya', then ada sheikh2 suh amalkan kurma nabi, kismis, madu, minum susu kambing tapi semua product tu tak approved by FDA, dan takde clinical studies tapi dinyatakan dalam Quran, Hadis dan kitab perubatan Islam...agak2 ape korang akan buat?

Pakat ramai2 tempah masuk neraka lah nampaknya...Sebab FDA pada korang dah jadi satu agama baru...wajib dianuti...

Aku malas nak korek theory conspiracy of Dajjal berkenaan monopoly FDA ni...sendiri mau ingat...

Sebab korang kat Malaysia dan product buah-buahan ni semua ditanam di Negara bukan ISlam...so, korang boleh main sentimen...

Tapi, banyak MLM yang market makanan sunnah tanpa clinical studies at all, agak2 ape korang nak pilih? Islam atau FDA?

Dah tahap kritikal anutan korang terhadap FDA ni...

azwan said...

Apesal ko bengap sgt. Kat sini takde sape persoalkan potensi perubatan traditional la bodoh. Ko ingat aku nak jawap stail puki ko tu ke? Aku akan ckp byk potensi misai kucing ni. mesti ada some active compound kita kena siasat. kena buat proper research ni. Ko nampak tak level kebodohan ko skang?

FDA regulator sahaja. dorang bukan tuhan. ko mangkuk sgt apesal? ko ulang la byk kali 5 tahun 10 kali pun, ubat2 yg proper kat luar tu clinical research at least 7-9 tahun ok? ko ni lembab sgt apesal. 5 tahun manusia gunakan Monavie..mana scientific data nye cibai?

Otak ko tu sempit sgt. doktor2 elok je duduk semeja dgn herbalist, traditionalist. tu sbb skang dah ada traditional medicine kat gov hospital. ko tau tak? Tapi kalau aku dok dgn Monavist..aku sepak kepala 80 kali.

Tu bukan indirectly buat sales la puki. Kalau along clinical trial tu ade severe adverse side effect, kena notify dan kena stop la. kitorang professional. Tu sbb namanya TRIAL. ko bodoh emo sgt campur adukkan hal2 pharma company dgn professionalism doktor. ko tu kuli batak monavie.

P/S: We are working on Malaysia's first home grown biosimilars with GLC. Hhahaha stupid MsAwin, you know nothing but craps.

MsAwin said...

Niaga,

Lu sengkek betul la, memang spital bagi ubat almost free but duit rakyat yang kerajaan guna untuk beli useless drugs dah banyak mana?

Luaskan pemikiran...market healthcare ni besar dey...sebab itu dorang monopoly melalui kerajaan...satu pihak jual racun dlm bentuk food KFC, McD, Coca Cola, Pepsi...satu pihak jadi macam penyelamat, supply Drugs...

Total Dajjal...natural products is useless unless taken in their original form....WTF...padahal, Allah bagi akal utk guna natural product in its best way...korang nak formulate by chemical jugak...

Tak salah...semua benda ada alternatif atau rawatan kecuali mati...tapi penganut agama FDA dan kuli chemical and drugs company macam kamu ni susah nak ajar...

Ko ingat pergi spital tu free, tapi government dah bayar dulu guna duit rakyat jugak...

azwan said...

Kawan2...dia ni jenis tahap yg tak boleh diubati. ni bahan entertainment kita. jom layan..

Usop Wheelchair said...

Lu Betul Bavie la MsCantWin!

Apa lu citer nie..banyak sgt tgk The Arrival ni..konspirasi itu la..konspirasi ini la..lu wat la ibadah lu betul2 dulu..lu nak sibuk hal dunia ni..lu cukup ibadah..lu selamat..apa ada hal..kita ada pemimpin..ada jabatan itu ini..diorg tanggung je la dosa diorg..lu tanggung dosa lu..lu tegur la diorg sbgai tgjawb lu..lu ibadah ntah kemana..sibuk dgn hal konspirasi..pegi mampus la lu..haha..skang lu open menda ni watpe?asal je MLM,mesti PUTAR ALAM KAWWWWWWWWWWWWWWWW! Lu FUXX!

BACK TO THE POINT LA BAVIE.
YOUR PRODUCT IS SUXX!
MINUM LA PEEL FRESH...ahhhhhhhhhhhhh!

Roslan said...

MsAwin

Ko tak faham soalan ker...knap ko letakan diri ko dalam keadaan terlalu bodoh sangat ni...

soalan aku satu jer...aku ulang balik .
Sehari berapa botol ko minum monavie.?..itu aje..
kenapa emosi snagt ni...?
ataupun ko dah susah nak dapat downline sebb mata dan hati orang diluar sana dah celik dengan sikap keparat hantu MLM ko ni....

ataupun ko dah pening sbb tak ade duit nak bayar
BMW
Banglo
yuran tuisen anak ko/adik ko
barang dapor dah habis
duit ansuran personel loan ko dah outstanding(pinjam sebab nak join monavie lah tu)
atau pun ko dah beli pukal monavi then tak ade orang nak beli..

sorry bro...kalau ko jual monavi tak laku...jumpa aku...Serius aku ni kontraktor bumiputera, kalau ko nak keje nanti boleh cari.

MsAwin said...

Azwan,

U said: We are working on Malaysia's first home grown biosimilars with GLC. Hhahaha stupid MsAwin, you know nothing but craps.

So, i know your motive now...you are competitor...you are not genuine anti MLM coz you have personal things to achieve. Haha...kantoi...ko hentam competitor sebab ko ada masalah keyakinan...takde confident...ko nak pastikan semua competitor ko jatuh...nanti, ko punye produk akan naik...

Nanti ubat ko akan dijual jugak kat hospital dan klinik...walaupun customer dapat ubat almost free tapi you rembat duit rakyat melalui government....melalui kontrak2 supply ubat...dan doktor dan pharmacist la yang jadi kuli u nanti...

Same thing la dengan FDA...nampak cam baik jer, tapi sumer hospital kena amik dengan BIG PHARMA yang approved by FDA...

p/s: Azwan, jangan lupa bagitau semua orang syarikat ko nanti yer...published clinical studies banyak2...sebab tu la berdegar-degar, ingatkan sebab nak betulkan mentaliti Melayu, rupanya competitor jugak...duit jugak...sedih aku...

azwan said...

Perasaan dan fikiran aku pasal si MsAwin ni bercampur baur la.

1) Lawak tgk cara pemikiran dia,kalau ko bagi point paling fakta pun dia gitu gak
2) kesian ade gak org melayu camni punya bengap
3) sedih pun ada..tgk typical hardcore MLM yg mmg tak kemana.

Last2 jadi entertainment kat sini je..hmm...haiya..

MsAwin said...

Okay...dah banyak terbongkar siapa main player disebalik Aidid Muaddib...dorang bukan anti mlm dan nak selamat kan melayu...ramai jugok dorang ni competitor...tukang sebar fitnah jatuhkan competitor dia...sbb risau klinik tak laku, farmasi tak laku...sebab takut produk takleh compete...kih kih kih...

kah kah...so, next...?

Roslan: Apa barang tanye soalan personal ni...bhai betul lu...

Usop Wheelchair said...

aiyo ma aiyo pa

TO ALL: selepas beberapa sesi dgn MsMonaBavie,ternyata bahwa dia ni hidup dlm dunianya sendiri..banyak tgk filem barat,banyak baca blog2 konspirasi,dia bergurukan internet dan xbercampur dgn manusia lain.
TOLONG ABAIKAN MONABAVIE NI SUPAYA KITA XJADI BANGANG SEPERTI DIA.

PADA SEMUA..KASIK LAST WORD TO MONABAVIE THEN TGALKAN DIA DGN DUNIANYA..BETUL2 MACAM HARAM JADAH..

LAST WORD FROM ME: FUXX YOU AGAIN.HAHA!

azwan said...

Hahaha tgk otak dia serabut wey..

Betul cakap ko niaga..otak dia belit2. semua dia nak campur. ckp aku nak hentam competitor la. ada personal motivation la. konspirasi apakah? Aiyo ni citer hindustan ke? citer tamil?

Memualkan dan memalukan la woi. Ko tak deserve clarification dari aku sbb actually ko tak layak nak bedebat dgn aku.

azwan said...

aaaaaaaa niaga...

takbleh tinggalkan monababi. dia ni entertainment wey...

zakzak said...

MsAwin,

jap jap....aku quote balik apa ko tulis

"natural products is useless unless taken in their original form....WTF...padahal, Allah bagi akal utk guna natural product in its best way...korang nak formulate by chemical jugak..."

correct me if i'm wrong but i'm under impression that Monavie juice is a mixture of several fruits.all blended into one bottle.

so....masa dia buat produk dlm botol yg dah diproses tu, can u really guarantee that nothing other than the juices that's in the bottle? i'm not referring to artificial colouring or what not.tu jus peel fresh pun x de.but you know, other chemicals needed to maintain the fruit's mixture composition?
kan dah jadi 'NON'-natural products?

bukan apa, dari pada apa yg ko cakap mcm ko suruh gak makan buah2an je tanpa minum jus2 yg dah diproses di kilang, dicampur ntah hapa2 ni.

so what's the point of this monavie juice?

hmm...

Usop Wheelchair said...

ekk..entertainment..aku sambung kang..haha..mcm ACMANG pun ada dia nie..ADAKAH??? Jeng Jeng Jeng!

azwan said...

eeeee jap2.

bila pikir ape niaga cakap tu. btol gak. ko deal dgn org mcm si MsAwin ni actually menjatuhkan martabat ko. mcm jatuh standard gak la. i see.. i see..

MsAwin said...

Wei Azwan,

Ko bercampur baur?...jangan cakap aje...negara ni ada undang-undang...ko nak banteras MLM, pergi saluran yang betul...jangan duk tabur periuk nasi orang...pergi mahkamah, government, polis, KPDN etc

Kalau ko nak rase macamane periuk nasi ditabur pasir, bagitau sini syarikat ko...meh kami tunjukkan rasanye....

Kalau korang sumer ada facts, figures, data etc gi la ke saluran yang betul...buat apa bising kat blog ni...

Ada berani Azwan?

Anonymous said...

MsAwin ni konpem org atasan MonaVie MLM keparat..fakta entah ape2 tp still nk tegakkan benang yg basah..bodoh nk mampos!

Usop Wheelchair said...

Kalau nak menghiburkan orang terencat akal..xpe gak..layan je..skali skala ikut terencat..at least dia xterasa lonely..xgitu MsMonaBavie..

Anonymous said...

zakzak, he's not referring to monavie's juice or claim..

Berasap entry ni, masuk2 dah 100++ komen... Entertainment aside, and for what it's worth..i think he's the most engaging troll so far..

Usop Wheelchair said...

"Kalau ko nak rase macamane periuk nasi ditabur pasir, bagitau sini syarikat ko...(meh kami tunjukkan rasanye)...."

Haha...MsMonaBavie taip ayat ikut kepala lutut,KANTOI!

Maknanya dia tgh merasa dia xbleh nak cari makan dah..hahahahahahahhahahhahahahhahahah!

Akhirnya ngaku gak..watpe pusing jauh sampai US FDA,ABC,DEF,GHI...bgtau je senang..lu xboleh cari makan dah..Helllllooooo MsMonaBavie..dah tau MLM is Scammer..wat la bisnes lain..ok..rezeki bersepah kat muka bumi Allah ni..
Ok guys..dah terjawab dah apsal MsMonabavie ni bengap dari tadi..rupanya xpuas hati bisnez dia kantoi kena exposed kat blog ni..coz ramai followers akan rujuk sini..termasuk la customer2 kat luar skang byk refer page ni sebelum join apa2..yehhhhhaaaaaaaaaaaaaaaa!

LUKENABEB!! Berapa duit yang ada tu gie la set up bisnez lain yang lebih baik..ok MsMonaBavie!

MsAwin said...

Tak yah citer lah bab layak ke atau tak layak aku debate ngan ko...adenya korang sumer kat blog yang bangang ni adalah indicator kebangangan korang...

Orang yang berjiwa besar semua realistic...dorang berada di medan yang betul...yang nak politik, masuk parti politik dan bertanding..

korang nak banteras MLM, tapi batang idung sekor dari korang pun tak nampak...pi la naik Putrajaya ke...hantar memorendum ke ape...buat report polis...

Ni duk berbangang ramai2 dlm ni...buat ape?
bercakap isu sampai US tu, tapi nak tunjuk batang idung pun takut,...

dorang leader MLM di Malaysia semua real peoples...office mereka ade..semua orang kenal...korang plak?

aduis...

Roslan said...

MsAwin
1-jangan duk tabur periuk nasi orang.
2-Kalau ko nak rase macamane periuk nasi ditabur
pasir---bagitau sini syarikat ko...meh kami
tunjukkan rasanye....

haaaa....woi MsAwin ko rase sendirilah ...
periok nasi ko......ke ko ni dah jatuh tersungkor buat biz monavie ni..

takper sekali sekala kita kena selami juga perangai dan org terencat akal ni...

niaga
Kalau nak menghiburkan orang terencat akal..xpe gak..layan je..skali skala ikut terencat..at least dia xterasa lonely.. aku setuju bro..layan

azwan said...

Aaaa niaga,

ko jgn terjerat buat cerita tamil cam dia gak. hhehe..Monababi, aku tak kerja utk company ok. Butoh lu amik ikut assumption je..

Lu MsAwin xtau ape yg kitorang tgh work on. Buat apa share dgn manusia puki mcm lu. Lu sibuk nak backing produk puki lu tu, lu boleh henjut abis2, malukan diri sendiri. kitorang dok sini enjoy peratikan kecacatan mental ko tu.

Usop Wheelchair said...

haha..MsMonaBavie jadi bahannnn..
CAM SIAL dia nie!

PLAWOK PLAWOK PLAWOK PLAWOK!
CER CER CER CER CER CER!

statement MsMonaBavie ni suma cant go!Hahaha..baca lapanbelasratus kali pun xpaham apa yang nak disampaikan..pusing merata..dey..jalan ke umah lu ada roundabout ke?

At Last ngaku gak periuk nasi di tabur pasir...
Lu cari nahas wat MLM..sapa suruh..gie la cari kerja senonoh ckit..haha!

Anonymous said...

@ MsAwin,

PWNED!!!!!
HAHAHAHAHHAHAAHAHAHAHAHA

Dah xleh cari makan rupanya..patotla duk menyalak je dari tadi..

MUAHAHAAHAAHAHHAHAHA

Azrul said...

Kat maner yg xpaham lagik makcik nie..

Aidid citer sal MLM.
Sistem MLM tu xbetul tipu org..
Makcik lak citer sal brg makcik power..

lau makcik dah power sgt, bgtau la kat maner MLM yg makcik tu wat betul.

Aidid ckp panas bontot.. xtau la lau mende laen pn panas gak.. Panas hati ke..

ok Awinmawek..(teringat lagu badak pink ngan anjing oren joget)hehe..

Leh tekincit aidid bc pe Awinmawek tulis nie.

rynhanna said...

MsAwin,

"hari ni orang bertuhankan ubat spital...tapi ramai pergi spital, mati jugak...lu ngan doktor2 perubatan tu sumer syok sendiri...nak mengatasi kekuasan tuhan..."

Ditakdirkan one day MsAwin jatuh sakit, jangan ke hospital ye, minumlah monavie tu banyak-banyak...

"chemically formulated drugs using human brain mana boleh lawan natural product yang Allah jadikan...syok sendiri punye doktor..."

chemically formulated drugs tu pun berasal dari Allah juga. Takde satupun substance dalam dunia ni tidak berasal dari Allah.

I know you are full with fiery spirit to defend your opinion, just like many others here, but be a bit careful with your words, afraid one day they will come back to bite you.

ach van diel said...

Periuk nasi dia dah ditabur sebab tu la dia hentam sini. Because its true. Like ACMang guys. tapi dalam khayalan dia, berani kerana benar. benar kerana duit. Macam mana la minum jus buah boleh cure penyakit.

Supplement kat farmasi pun mostly just give us placebo effect ni lak jus buah. Sebijik macam magnet pun boleh membantu kesihatan anda. Come on la, be rational. Takkan la jus buah boleh cure kencing manis. Orang-orang yang bagi testimoni diorang dah sembuh tu boleh pakai ke? You jeopardize their health ok.

Kalau diorang stop inject insulin and minum monafenvie ko tak ke berbahaya kat diorang? Nak tipu orang agak-agak la. Yang beli produk tu pun sama bangang dengan ko. Masa kat sekolah sibuk bercinta jek. Cikgu penat-penat ajar bio/sains nak bagi korang paham.
Aku tak puas ati gak, apa shit glucose boleh cure glucose? Kalau ye pun banyak anti-oksidan, takde kaitannye dengan penyakit kencing manis.

Gilo.

MsAwin said...

Lu confirm ke aku tak boleh meniaga sebab korang? Golongan macam korang ni wujud lama dah..kat mana2 negara pun...golongan yang tak leh accept democracy...lepas tu buat kije subservif...tapi jangan risau, MLM tetap berkembang pesat...tengok lah roadmap dorang...malah telah improve dari satu masa ke satu masa...

even ust Zaharuddin yang dulunya tentang MLM buat StormReaders dengan Ust Zahazan...Irfan Khairi sebagai leader dan tokoh2 motivasi spt pun skali promote MLM StormReaders...

Nanti korang jugak terkebil2 yang actually MLM ni satu bisnes....rosaknya MLM tu sebab adanya orang yang rosak..bukan MLM je...mane2 pun ade orang macam ni...

Aku nak tunggu posting Aidid berkenaan StormReaders plak...haha...tengok korang sumer terkincit ke tak....

Korang sebenarnya melawan arus...MLM ni benda baru...sampai tak lagi 100 tahun usia perniagaan MLM ni...

Ianya masih dalam process improvements...nanti bila ideal, ianya diterima ramai dengan tumbuh MLM syariah compliance...

Aku pasti korang tak akan lama...sebab korang melawan arus...melawan trend dan roadmap...network marketing akan terus berkembang...

azwan said...

Pehal ko MsAwin dgn ayat2 kelas MLM ko. Ko bersemangat sgt ek?

Aku pasti bisnes ko takkan lama. ko akan terduduk menanggung malu yg amat sgt. dengan pengalaman dan ilmu ko yg cetek dan sempit. Ko yg tak kemana. Aku nak tgk ko boleh pegi sejauh mana. org spesis mcm ko ni typical org gagal. takkan bangun lagi selepas ni. tunggu dan lihat. cara terbaik nak jawap dgn org gagal mcm ko ni ialah dgn kegagalan dia sendiri. wait and see.

lantakkoranglah said...

MsAwin...
steaddyyyy lahhhh...
takyahlah menurunkan level kita kepada tahap kekhinziran diorang ni sume... kekekeke
pastikan lepas 'main-main' dlm ni... samak yer...
najis mughollazah main kat sini...
:P

azwan said...

Sekor lagi MonaBabi dtg.

Setakat hardcore MLM mcm korang 2 ekor ni kitorang dah biase handle. even yg lagi poyo berbanding korang pun dah collapse. downline dah lebih 1500 orang, cakap bedegar2 kat stadium mont kiara. level presidential. skarang kerja mkn gaji gak..malu..tak sanggup tgk muka aku. sendiri malu beb.

Ape beza dia dgn korang? hujah korang lagi sampah drpd dia. standard dia lagi tinggi. secure prospect takde hal punya. skarang...malu. taktau nak sorok muka kat mana. korang ingat2la. level korang ni nothing...

ahahaha aku tumpang gelak je la tgk korang ni.

ach van diel said...

2 ekor MLMers yang bengap. kalau la MLM ni dalam proses improvement dan boleh berkembang, kenapa CNI, SYN, Luxor tu kite dah tak dengar cerita diorang sekarang? kenapa MLMers CNI dah join Hai-O?

CNI dah wujud lama dah. tapi yang berjayanya ciput je. Pas sistem pyramid yang comfirm crash, ada tak budak-budak CNI datang closing? Mana Helmi the gimick? dah jadi jutawan macam Ananda-Krisnan ka? buta statistik betol la. Tau nak kaya cepat je.

Tengok sekarang, Hai-O pun dah slow. Sebab sistem diorang dah nak tepu. Jual la barang apa pun. Ending dia macam CNI gak. Manusia ni bukan infinity la. Itu pun tak leh nak pikir ke? You just sell your marketing plan, not product. At some point, people will tired with it. Thats why you get negative view from your friends. You are not think about others.
Just selfish bastards.

ilufne said...

penerangan tentang biz plan stormreader dari UZAR:-

http://www.youtube.com/watch?v=HJTovDCQbr4&feature=related - part1

http://www.youtube.com/watch?v=MVhaBAzXN60&feature=related - part2

http://www.youtube.com/watch?v=WQGIXBPO4qk&feature=related - part3

rasa2 langsung tak sama macam monavavie tuh! whatever la kan AWIN.

Aku pasti korang tak akan lama...sebab korang melawan arus...melawan trend dan roadmap...network marketing akan terus berkembang...

bak kata aidid, asal ada sorang aje yang goyah hati nak menyertai benda2 syubhah ni sebagai punca rezeki, itu sudah memadai bagi dia.

biar la melawan arus pun, yang penting tak makan rezeki haram dan syubhah. yang ko susah hati apsal? oh lupa.. hidayah hak allah... kesian kat kau hidayah tak sampai2 rupanya.

Normi Ali said...

banyak beno ilmu yg aku dpt kat sini..........deiiii....tlg kurangkan mencarut tu,
tensen mak tauuu!!!

azwan said...

aaa sorry la Pn Normi. Amik yg baik2 yek. Jgn bagi anak2 tu masuk MLM.

rynhanna said...

hanya untuk cadangan bacaan lanjut mengenai Monavie, sila ke website ini : www.juicescam.com
Perbincangannya luas dan komen-komen yang diberi juga membina.

Spoiler alert untuk Monavist: If you had a weak heart (or mind), please avoid the said website. Tapi kalau baca juga, akibat tanggung sendiri.

MsAwin said...

ilufne,

Adakah ko lupa tagline Aidid? Aidid against all MLM dan Pyramid Scheme!!! Whatever the compensation plan is...

Stormreaders adalah MLM/network marketing ada lesen AJL...MLM syariah compliance...kalau kitorang dia anggap cikai, tapi aku nak dengar ape dia komen bab StormReaders...aku nak tengok ape reaksi dua tokoh agama besar negara kita terhadap Aidid dan bagaimana jentera Aidid berkelakuan dengan dua ulama' besar ni...

ach van diel,

Jangan nak kata company MLM jer yang bungkus, company konvensional and giant, GLC lagi pun boleh bungkus...Sime Darby sedang problem...Talam Corporation...dan banyak lagi lah...ini bisnes lah...buka minda...gagal perkara biasa dalam bisnes ni...bukan starter je, giant company GLC pun bungkus...

Rynhanna,

Aku pun bukan tak pernah gi klinik dan spital, bahkan family aku beberapa jadi doktor pakar...tapi they accepted kepelbagaian dalam perubatan...jus ka, extract ka, herbs ka, electrostatic ka, dan semua depa ni takde masalah nak try...my family open even they are doktor pakar...ubat2 spital pun aku rembat jugak...

tapi aku takleh paham korang semua ni yang begitu negative dengan jus ni, siap citer yang bukan...so, seperti awal aku nyatakan, objective la...ko tak puas hati dengan apa? Monavie ni jus cikai ke atau monavie produk MLM yang mahal...

yang aku takleh accept bile korang kate jus ni takleh bantu cure penyakit...kenapa tak boleh? you sendiri kata dorang amik active element dalam herbs dan buat pill right?

Aku ada banyak paper berkenaan sains pemakanan atau jus...jus kalau diambil secara raw tanpa formulasi mempunyai kesan yang berbeza jika dicampur dengan bahan lain...

Contohnya, jus sahaja berbeza kesannya dengan jus + milk yang diformulasikan dalam nisbah tertentu...

Out ...nak layan bola jap...hehe

azwan said...

Kalau otak ko dah hardcore bengap camtu super profesor terang kat ko pun tak lut.

Ko ni la contoh total failure. aku dah cakap byk kali level MLM mcm ko kitorang dah biasa handle. Kalau cancer ko ni dah kira stage III-IV. Ubat ape pun tak jalan. Cakap la bukti super menda kejadah pun. otak ko dah static camtu. Ko boleh gain byk knowledge kalau care ko tanye betul. masuk kandang kambing mengembek beb, bagi salam. bukan berdengus macam babi.

east8071 said...

to MsAwin and sekutunya,ko jgn ingat readers yg ada kat sini semuanya otak bingai mcm ko,kalau ko nak jual barang,bukan kat sini tempatnya,ko pegi jual kat tempat lain,dan ko kena paham,tujuan blog ini diadakan adalah untuk memberi kesedaran pada org ramai tentang baik buruknya sistem mlm ini,dan bukannya nak tabur pasir kat periuk org....atau periuk ko,tapi dari apa yg aku baca tentang komen ko,ko memang busuk...pasal ko terang2 nak tabur pasir kat periuk org,siap mintak nama syarikat lagi....apa bende ni....

MsAwin said...

east8071 & Azwan,

Ko ingat hukum agama, pahala dan dosa hanya utk orang MLM saje...ko nak suruh aku bercakap sopan santun, tapi pemilik blog ni pun sumpah seranah orang...cuba tengok tajuk entry? dia punya posting sblm ni...

bab tabur pasir, memang betul...aku bukan nak berdengus macam babi kat sini tapi pengikut Aidid yang macam ****...masuk dalam forum2 orang maki hamun orang MLM, masuk dalam FB maki hamun orang MLM, even korang duk expose dan malukan mereka...macam2 korang buat...

dengan apa yang ko buat ni, ko nak mengingatkan aku berkenaan hati busuk dan tabur periuk nasi? macam tepuk air di dulang tuh...merencik kat muka...

ach van diel said...

MsAwin yang jantan,

memang la company konversional boleh lingkup. Orang jual goreng pisang pun boleh lingkup. Tapi cuba ko pikir apa punca syarikat MLM banyak yang lingkup. Punca dia lingkup sama macam company konversional lain ke?

Aku boleh bet ko cari orang bukan nak jual jus Monafenvie ko tu. ko cari orang nak cari downline kan? Kalau company ko jual berus gigi pun ko tak kisah, bukan penting sangat produk. Yang penting cari orang. harga jus ko yang tinggi bukan sebab bagus sangat jus ko tu, its simply because you need to pay alot of people, right?

By the way, CNI belum lingkup lagi. ada lagi tu ha. Jual penapis air gak. Apa dia kisah laku ke tak penapis air tu. Yang penting cari orang bodoh Matematik buat downline.

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Guest12345 said...

Hi ni 1st time komen sbb xtahan tngok msAwin, teruk bebenor. MsAwin nampaknya mcm benci dokter. Sy ni mmg ilmu xtinggi mmg xtau lansung psl bidang perubatan ni sbb sy sndiri sekolah lg, muda lg tu tapi rasanya sape2 pun boleh fikir ape keje dokter ni jd malu la sbb ada y tua bangka xreti nk bfikir. Jadi ni pendapat saya la, xtau betul ke tak.

Memang betul la sumber yang Allah buatkan utk kita ni ada faedah dia. Contohnya madu la kan. Sy xtau ayat mane tp org ckp dlm Quran ade ckp kebaikan madu ni. Jadi xpayah ragu2 la kan klu nk guna. Tp xkan la kita lgsung xnk amek tau sbb apa madu tu bagus.Takkn nk kena suap je smpai mati.

Skrg rasanya sains dah makin maju, klu dulu org memang xtau apa y ada dlm madu tu jadi saintis ke dokter ke kaji la apa y buatkan madu tu bagus. Mcm Azwan ckp, msti ada active compound ke apa dlm tu y jd punca knapa madu tu bagus.

Tu la tugas golongan profesional ni, nak kaji benda apa y bagus, apa y tak utk kita. Sbb dorg la kita tau vitamin, zat dll tu wujud. Dan diorg guna la ilmu tu utk buat ubat ke ape ke.Dan klu ubat tu xberkesan, mkn2 pstu mati jgak, jd diorg kene la belajar lg kan sbb ilmu manusia ni terbatas, xpernahnya cukup.

Jd jgn la rendah2kn golongan pro ni ok sbb keje diorg tu bknnye senang. Sblm ni FendiJadahnya bdebat dgn Azwan ke, ckp psl produk dia y bagus, Fendi tu rasanya bkn dokter, pstu bdebat dgn Azwan y rasanya dokter, nk pcaya ckp sape.Fendi??, jadahnya..ada pngomen lain y bagus tp sy refer Azwan sbb dia sllu ada point dia, kukuh, benar dan myakinkan. Taktau la klu dia tipu, hehe jgn mrh. Tp kejam jgk bila tgok dokter mncarut2.

Rasaya ada x dokter y promote jus ni?? Boleh bagi hujah? Klu setakat "ahli perniagaan y optimis", xpayah la. "Ahli perniagaan" katanya, masa promote msti ada ayat Rasulullah sndiri berniaga. Rasa2nya rasulullah xd plok ajak siti khadijah ke jd downline baginda. Apatah lg Abu Lahab.

Dan hal mlm ni, ntahla org alim ulama kita ckp cmne tp bagi sy bnde tu tak payah la, harus ke haram ke. Mslhnya negara MLAYSIA ni, org MELAYU kita ni jakun sket perangai dia. Bayangkan la, sejadah berdiri pun leh jadi topik hangat masuk berita bagai. Kes anak derhaka katanya kena sumpah jd ikan padahal klu manusia berilmu akan tau y itu adalah seekor guitar fish. Sllu harapkn bnde y ajaib, senang dan cepat. Bila ada sejadah smbahyang, pelepah pinang muka manusia, baru nak insaf, jadahnya apa guna Quran tu. Sblm ni baca Quran xpenah nk insaf ka. Nk SENANG dan CEPAT saja.

Xde beza pon kebodohan tersebut dgn mlm ni.

Anonymous said...

Belacak,

Perception is "reality" my friend. Products distributed through MLM are normally perceived as superior and exclusive to average end-users eventhough they are as good & effective (or as cikai) as other average products in the market. The products' perceived exclusivity, so-called superior quality & over-inflated promises yang berdegang-dengung (sampai makcik kiah dan2 tu jugak nak beli) achieved through marketing spin yg maha hebat allow the company to put a high premium price to mask the commissions yg memboroikan upliners yg dah sedia boroi.

Adakah saya merapu lagi? Weh, takder ker org nak derma jus keramat ni sebotol, aku nak try neh.

Unknown said...

apa jus....1..2..3...jusss...nih semua aku tak mau tauuu....tapi kalau bende yang dijual tu ada unsur unsur mlm.....jadi jutawannnn...ada ayat downline....upline....pastu kena joint ceramah motivasi macam bebudak amik upsr tuu...pastu pulak ada unsur unsur pujukkann....memang hampehhhh......
*****psttt....rakan rakan sekeling aku ramai ...tersangat ramai yang join memacam mlm....belum ada yang jadi jutawan...jadi belalang juta ada...kesian samapai harinih duk cerita mula ayat dengan member aku....kawan aku....dah kaya...jutawann...yang dia duk promote nak jual makerting plan...

nota kaki::::;4 orang rakan sekolej dulu dah masuk dalam senarai maki hamun aku sebab call pujuk join biz mlm...dan promote brg hampeh harganya....huh...

Abu Humaira said...

Saudari Awin,

Banyak justifications bagi orang yang menentang MLM, Skim Piramid and segala yang berkaitan dengannya.Ada orang yang mempunyai pengalaman buruk dengan MLM dan akhirnya mengisytiharkan perang kepada segala bentuk MLM.

Ada orang yang berpendidikan dan melihat penipuan testimoni produk MLM dan akhirnya mengisytiharkan perang bagi segenap produk MLM yang ada testimoni.

Ada orang yang perniagaannya terkesan dengan wujudnya sistem MLM kerana menambahkan pesaing perniagaannya.

Bagi saya,perjuangan saya ialah menentang MLM yang tidak patuh syariah. Samada ia berhenti meniaga atau melantik panel syariah untuk merubah sistem pemasarannya supaya bertepatan dengan syarak. That's my justification.

Sebab, dalam MLM yang tidak patuh syariah, terdapat terlalu banyak unsur Gharar (uncertainty) kepada peserta yang terlibat sehingga mengakibatkan kerugian dan pelbagai lagi.

Kebanyakan di sini, tidak berpuas hati dengan syarikat MLM yang ada unsur Gharar ini. Tetapi di ekspresikan dengan pelbagai bentuk, ada yang memaki hamun, ada yang menjelaskan dari sudut matematik ekonomi, ada yang buat lawak tak bertempat, ada yang menceritakan kisah peribadi (macam testimoni gak), ada yang merujuk kajian saintifik, dan pelbagai lagi.

Bagi saya, saya tidak menentang MLM yang patuh syariah. Berkaitan dengan Score A, sekiranya benar Jason Kok melantik 2 ustaz semata mata nak dapat sijil syariah, pastu buat tak peduli pasal peraturannya, lagi saya marah. ia sudah termasuk kepada pelecehan agama.

Jadi, saudari Awin, mungkin Monavie dah lepas undang undang dunia, tetapi undang undang Allah, dia tak lepas lagi. Saya rasa itu sudah cukup hujah bagi orang yang beriman untuk menjauhkan diri darinya.

Wallahua'lam.

azwan said...

Hahaha MsAwin,

Ko tgk budak sekolah pun pandai judge. Malu la sket weh.

Adik Guest12345..soryla aku mencarut dik. amik yg baik shj ok. belajar rajin2, jangan masuk MLM.

fulltimesinner said...

hahahaha... panas nampak.. aku tak kisah kalu org MLM nak meniaga.. yang buat tak tahan tu diaorang menipu putar alam semua, tu salah satu point yang paling tak bleh blah... monavie ke apa ke kalu menipu mmg ada orang komplen la, so terima la padahnya sekarang

caya la azwan and aidid kipidap!!!

Anonymous said...

Salam commentor, bak pe gaduh2, bukan nya leh untung pon. Korang ni semua ada yang dah di sahkan ada penyakit berbahaya ke. Kalau tak de duk ontok2.

Saya di sah sahkan oleh doktor mengidap kanser. Apa fikiran commentor semua kalau anda berada diposisi saya. Terperanjat, tekejut, terpekik terlolong ataupon buat selamber jer.

Kalau anda semua hebat2 belaka cuba cadangkan kepada saya apakah yang perlu saya lakukan.

Menjalani Kimo Terapi ataupon mencari perubatan alternative seperti makan buah manggis selori atau buah berri bebakul2 ataupon berserah jer pada takdir.

Apa pandangan commentor2 semua.

laydee chacha said...

haro haro..

aduhai apa la kecoh2 nih? sini kan tempat orang yang tak suka mlm. kalau nak pertahankan jus manggis tu, pergilah kat tempat yang betul ya. kami kat sini pun tak pi terjah tempat penjual jus berkumpul ya.

tempat kami, isu kami, tempat jus, isu jus. baru lah match kan.

Usop Wheelchair said...

iedan86 : sila ke aunter pertanyaan jabatan yang berkenaan. (kuang kuang kuang)

azwan said...

iedan86,

Kalau ko tanye si MsAwin, dia cakap masukkan intravenous Moniavie ganti chemotherapy tu. Drug for chemotherapy ni mahal iedan86, bukan semua org mampu. Kalau ikut Malaysia phamaceutical statistic kita pun still under-utilized, because of cost issues. Aku rase Monavie will be a good treatment of choice.

MsAwin said...

Dalam banyak-banyak posting diatas, hanya posting Abu Humaira yang terbaik. Atleast, dia mengambil pendekatan bersederhana.

Aku bukan nak menyibuk sangat kat sini TAPI pengikut dan penganut blog ni dah tak boleh control behaviour mereka..meredah masuk laman-laman peribadi orang buat sabotaj dan keluarkan kata-kata kesat.

Behaviour korang tu lah dipanggil SPAM. Malahan ianya satu sabotaj.

Lagi satu, facts yang Aidid claim kat posting beliau tu adalah biased facts.

Usop Wheelchair said...

azwan,better not answer the question..soalan perangkap je tue..lagipun xde kena mgena dgn kita soalan camtu..sini kita bongkarkan je scam scheme..thats all..tanya pasal scam issue bleh la..haha!

azwan said...

biased facts, tak biased tu judgement ko yg mmg dah tak boleh diperbincangkan lagi sebab tahap pemikiran ko yg bebal tu.

Bodoh btol...Abu Humaira pun dah slap ko la cibai. Ko berambus je la dari blog ni. Ko nak tunjuk ape lagi. syuhh syuhhh..

cek chun said...

suka aku baca.. syiok2

azwan yg sopan, adehhh.. byk pula vocab hg bila masuk bab carutan yer :p

niaga, aku gelak guling2 baca. tak tahan tang sound efect tuh

Anonymous said...

Takperlah MsAwan, nak ikut arus ker hapa ker waimal bawak sekali downliners ikut arus masuk gaung sekalipon .. knock yourself out. Takyah tentang arus status quo MLM yg korup tu.

Anonymous said...

cek cun,

Comment thread entry nilah yang paling porno yg aku pernah baca. Monavie nyer pasal. Nak suruh azwan bleep sket bahasa puaka dia tu but i was kinda enjoying it. wakaka

ach van diel said...

MsAwin,

Korang memang suka orang cakap slow-sederhana ni. Takde maki-maki. Sebab korang tak tersentap. Bukan sebelum ni takde blog-blog yang anti-mlm. Banyak. Tapi ada korang datang tengok? Bila Aidid bagi satu hempuk atas kepala baru korang datang,konon cakap tak elok maki-maki. Tuduh Aidid ni competitor bisnes la. apa yang dia buat adalah pendekatan supaya orang-orang Melayu/Islam ni sedar.

Berapa kali la mau ulang dengan orang macam ko ni. Memang la blog ni bias. Sebab ni blog Anti-MLM. But fact is fact. Kalau ko ada blog jual jus keramat tu, takkan la ko nak tulis jus ko tu tak bagus?

Aku dah takde respect kat orang-orang MLM macam ni. But who cares, right? You will do anything to have alot of money.

Unknown said...

halo halo...

nak taip sikit je.

kenapa suka tekankan ambil monafendi tu boleh cure sakit??

mana2 'makanan' atau ubat, khususnya makanan tambahan(food supplement- in case kalau ada yg tak paham melayu)tak boleh CURE penyakit tau. boleh prevent je. berlainan dgn antibiotic tak kira la sources dari mana, buah2an atau drugs.

azwan said...

You guys,

Teruk sgt ke carutan patik? Yela sampai ade bdk sekolah (kalau betul la bdk sekolah) tu tegur.

Kita tgh deal dgn one of the hardcore in MLM, dan dorang ni question facts. Aku willing to share knowledge aku, tp tanye la btol2 bila dah masuk sini. cit..

Hehehe I guess Aidid is enjoying the show.

Unknown said...

azwan, ye, beta fikir haruslah dicantas segala kata2 nistamu agar tidak menjadi blog lucah. beta naik stim.

p/s: betalah silent reader

Unknown said...

huiyooo....panas tul sini ..hehe...
abeh kacang aku sebungkus...

Apa2pun...MLM is sucks.....tak kisahla jual apa2 pun...

Anonymous said...

Hahaha Jeffrey....azwan nyer penangan, terus jadi lucah blog ni..sampai aku pon takleh nak fokus, mana nak baca facts dia , pastu mana nak interpret lagi perkataan lucah/puaka tu jadi konvensional/suci murni. wakaka. Kalulah kena audit review "Syariah" compliance untuk entry ni, memang awal2 dah fail.


Apa2pon, that was entertainment at its BEST.

And kudos azwan!

MsAwin said...

biased facts maksud aku ialah Aidid tak bagi latest berkenaan status sesuatu subject sebab Aidid nak develop persepsi buruk terhadap Monavie.

Contoh ialah Isu Harpo dan Oprah serta DR Oz saman Monavie. Yang Aidid cerita ialah Oprah dan Oz saman Monavie tapi dia tak cerita beberapa perkara.

1) Dalam saman tu, Oprah bukan saman Monavie sorang tapi 40 company termasuk bukan MLM company.

2) Kes tu dah diselesaikan oleh Monavie April 2010 dimana CFO Monavie akan mengambil tindakan terhadap distributor mereka yang claim begitu.

3) Monavie menjelaskan pihak syarikat tidak ada menggunakan Oprah sama sekali dalam sebarang endorsement tetapi hanya online marketer Monavie di internet yang melakukan demikian.

Boleh semak di Monavie Media Center akan penyelesaian kes ini.

Nampak tak? 3 perkara tu mana ada Aidid cerita. Aidid hanya ambil tajuk dan buat selective explaination just to develop bad reputation on Monavie walaupun kes itu sudah diselesaikan. Bahkan, saman tu bukan Monavie aje yang kena tapi semua 40 company tu.

Itulah pada aku biased facts. Aidid tidak menghidangkan full version of facts tapi selective version of biased facts dengan niat buruk untuk develop image negetif terhadap Monavie.

MsAwin said...

Ni sumbernya...atau boleh Google lagi di internet. Pada aku Aidid ni berniat jahat. Mungkin dia amalkan Machievelli 'Matlamat Menghalalkan Cara'

Dia kelentong semua pembaca blog dia berkenaan status isu Oprah ni supaya Monavie akan mendapat image yang buruk...pada dia, "kalau aku auta pun, sape nak verify" semua orang kat blog aku ni main tadah aje...jenis malas nak berfikir dan buat pertimbangan...

http://www.allbusiness.com/legal/civil-procedure-settlement-compromise/14353376-1.html

azwan said...

Nampak sgt la ko pun assume je dey. Kalau ko yakin sgt dgn system Monavie puki ko tu takpayah risau la si Aidid ni cakap ape bai.

Ko nampak tak rentetan ayat2 ko tu menunjukkan kerisauan dan assumption. Dey, assume2 ni tak leh pakai la kalau ko nak bagi komen.

Masalah Monavie bkn setakat kes Haprak Harpo tu la. Topik discussion ko pasal isu Oprah ni out. Ko ingat kalau Aidid letak exactly ape yg ko tulih tu boleh mengubah keadaan/persepsi ke pasal Monavie cikai ke?

Bengap ko pikir soalan last aku tu.

ach van diel said...

Matlamat menghalalkan cara??
Are you kidding me?

Oi, Cik Awin. Yang ko buat tu hape? Matlamat ko mencari duit banyak-banyak menghalalkan pulak cara ko mencari downline tu? Korang ni memang suka main dengan istilah-istilah agama kan?

Apa matlamat ko join bisnes monafenvie tu? And apa pulak cara ko? ko bukak gerai kat pasar malam ke jual jus tu? tak kan? ko cari orang/downline. ko cari orang-orang diabetis yang dah tak leh nak pikir waras baik buruk produk ko tu. Nak sound orang tapi kena muka sendiri.Matlamat ko nak jadi kaya-raya tu, kitaorang sikit pun tak dengki dan tak berniat jahat. Tapi CARA ko tu!

MsAwin, anda sebenarnya yang telah menghalalkan cara anda. Aidid just share his opinion/fact. Semua orang ada hak nak terima atau tak. But mostly orang setuju dengan Aidid. Because they realize thats the truth.

mknace unlimited said...

:) :) :)
ni betul punya gaduh nih
terbaeekkk!!!!

singgah dari mknace unlimited

Belacak said...

Machiavellian?

I think Maverick is suite to Aidid in MLM world!
Perhaps Machiavelli could say 'Lies is nothing but another extension of profit and perception management'.

Rhetoric or not, he got the point and he gotta milk!

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

MsAwin,

Ya know, walaopon aku tak onboard M'vie/MLM2 lain yg keparat, i have to hand it to you for staying strong in the face of brutal adversity here & relentlessly fighting for what you believe in (or.. duping people to believe?). Other trolls tend to disappear after they dropped few crappy words out of they arses. At least , you have your own perspectives to share, aderlah jugak substance. It could have been a healthy & pleasant debate if you didn't start off "membangangkan" readers & writer blog ni.

See.. I don’t really care if your juice can make any woman shoot triplets out of her ass but here're the general things that we readers here have issue with & find it difficult to reconcile :

- the idiotic notion you & most trolls have on people here & think that they treat this blog as kitab dari langit or Aidid is the second coming of Imam Mahadi or malaikat.
NO! we do not worship him. Kitorang tak telan bulat2 apa dia tulis. Kalu ada yg tak betul, readers here akan perbetulkan & disagree and he's gracious enough to admit his mistakes & open to other opinions. Kalau dia out of line, dia pon kena tegur jugak.. And for the most part, he’s very factual.

-MLMers defending/justifying their unjust practices when it’s blatant that there are imbalance distribution of efforts/compensation which only benefit the topliners & doom those deluded downliners , unscrupulous pricing which does not justify the value of the products , the overinflated (or empty) product promises (that the salesmen used as script) which mislead consumers to think it is their ultimate solution (especially those with riskier health issues) which put them in a riskier position when they should be consulting qualified professionals, testimonials macam2 yg tak solid to dupe customers etc etc etc .

-takde Aidid nak niat jahat nyer, ada ker tak info pasal Harpo tu it doesn’t make any difference, the core issue of MLM remains the same.

-tak ingat apa aku nak cakap sebab distracted bau nasi lemak kat dapur. Weeeeeeeeeeee.

Anonymous said...

salah tekan 2 kali, sorry

Abdul Halim said...

MsKawin...WTH..

Aku makin suka baca sini...ada pulah penglipurlara mcm niaga..LOL a lot. MsKawin, aku rasa kalau ko nak bisnes, cari la bisnes lain. MLM camni syubhah. Ko jadi ejen Peel Fresh ker, Marigold ke. Janji yang takde MLM. Conventional bisnes. Sama jugak, cuma lmbat skit la nak kaya.

Azwan...ko skang dah mcm speaker AM plak..hahaha. Cam Lan Kristal ngan khai AF ACK plak. Tapi aku suka fact ko. Kalau ko mmg doktor atau pharmacist, ajak la lagi memember ko mencarut kat sini. Tapi jgn lelebih plak. Kang Aididleaks ni jadi pornsite plak...LOL

http://janjialam.blogspot.com

Usop Wheelchair said...

"Itulah pada aku biased facts. Aidid tidak menghidangkan full version of facts tapi selective version of biased facts dengan niat buruk untuk develop image negetif terhadap Monavie." By MsaWan.

eloo MsAwan,lu pun sama la,apa lu mau kecoh..kata org minum jus bleh baik diabetes..cittt..mana whole fact nya..lu citer minum jus je..kebetulan dia minum jus,pastue ikut treatment by hospital lu xciter..macam wa cakap sebelum ni la..member wa minum jus monavavie then xsampai sejam mati..
apa lu pikir kalau lu baca?
ni wa bagitau lagi sekali mati sebab lepas minum melintas jalan xtgk kiri kanan kena langgar lori..mati..baru la org cakap.."Ooooooooo.."

Mcamni la MsAwan..lu fight2 pun bukan pasal kebaikan jus monavavie ni pun..pasal lu nak clearkan nama monavavie je then lu senang cari downline..kan?no point la..lu punya hati pun xbagus..kalau la menda ni bagus..napa nak jadikan MLM..jual macam biasa je la..
thats all..

Usop Wheelchair said...

mari MLM kan madu lebah..yeyyyyyyy!

Unknown said...

MsAwin tu kalau dia pempuan, skrg dia tgh: aku benci! aku benci!(sambil hentak meja) takpe2, aku nak gugel lg(dgn muka gigih)

kalau dia jantan: butoh la korang, dgn sape aku nak kelentong lg nihh!!

Abu Humaira said...

Saudari Awin

1) MLM Monavie tidak patuh syariah. Saya rasa saudari setuju. Yang tinggal pilihan saudari sahaja.

2) Secara matematik ekonomi, sistem MLM akan crash pada level tertentu. Banyak kes sebelum ini untuk membuktikannya. Teori infiniti tidak boleh diterima. Kewujudan penjual yang banyak dengan market yang tidak bertambah hanya akan menjadikan market tepu. Saya rasa saudari pun setuju dengan fakta ini. Top Level mungkin berprinsip "sedut selagimana boleh sedut". Tetapi, ia tidak memberi keadilan bagi orang bawah.

3)Claim Monavie adalah produk superfruits boleh dipertikaikan dari pelbagai sudut. Dan pertikaian itu saudari boleh lihat melalui artikel di atas dan juga komen komen yang ada.

4) Saya turut setuju dengan saudari berkaitan dengan hujah tuan blog berkaitan dengan wanita mengandung tersebut. Ianya tidak boleh dijadikan hujah. Tetapi, kelemahan hujah tersebut tidak menafikan kekuatan hujah hujah yang lain. Begitu juga dengan kes saman Oprah.

5) Bila bercakap tentang rezeki dan perniagaan, sesetengah pihak akan menjadi emosional dan tidak rasional. Tidak kira pengamal MLM atau anti-MLM. Mereka akan bertindak sesuai dengan emosi mereka. Nasihat saya, kita duduk sekejap. Fikir dalam dalam. Lihat secara objektif. Dan lihat, penyelesaiannya memang dah lama Allah sediakan.

An-Nu'man bin Basyir berkata, "Saya mendengar Rasulullah saw. bersabda, 'Yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas, dan di antara keduanya terdapat hal-hal musyabbihat (syubhat / samar, tidak jelas halal-haramnya), yang tidak diketahui oleh kebanyakan manusia. Barangsiapa yang menjaga hal-hal musyabbihat, maka ia telah membersihkan kehormatan dan agamanya. Dan, barangsiapa yang terjerumus dalam syubhat, maka ia seperti penggembala di sekitar tanah larangan, hampir-hampir ia terjerumus ke dalamnya. Ketahuilah bahwa setiap raja mempunyai tanah larangan, dan ketahuilah sesungguhnya tanah larangan Allah adalah hal-hal yang diharamkan-Nya. Ketahuilah bahwa di dalam tubuh ada sekerat daging. Apabila daging itu baik, maka seluruh tubuh itu baik; dan apabila sekerat daging itu rusak, maka seluruh tubuh itu pun rusak. Ketahuilah, dia itu adalah hati.'" (HR. Bukhori)

6) Sekiranya bagi saudari ianya tidak haram, tetapi ia pasti tergolong dalam kelompok syubhah dan Rasulullah pesan untuk meninggalkan apa apa yang syubhah. Itu lebih selamat.

7) Saya dengan rendah diri mengajak saudari untuk meninggalkan Monavie yang syubhah kepada bisnes yang jelas halalnya. Saya melihat blog saudari awinstore, jual tudung sebagainya. InsyaAllah, berusahalah untuk memajukannya. Pasti ada kebahagiaan. Kerana saya juga seorang peniaga kecil kecilan yang bercita cita menjadi peniaga besar besaran sehebat Abdurrahman b Auf.

Wallahua'lam.

Anonymous said...

Abu Humaira, i'm humbled by your comments.

ps. In my heart of heart, i still think MsAwin is a dude.

lantakkoranglah said...

ada sorang commentor kat sini yg mengaku dia kena kanser...aku sgt simpati... korang simpati ker?
sapa yg join bisness yg tak comply syariah utk dptkan duit bnyk, itu dia jawab sendiri dengan Allah...
tp, korang lupa ker, ada yg terpaksa pilih rawatan alternative... sbb dia dah lihat sendiri salah sorang org yg dia sayang... mati walaupun menempuhi mcm2 sesi kimoterapi atau perubatan moden... cuba korang letak diri korang kat dlm diri org yg sakit tu...
alternative is alternative... itu salah satu usaha pesakit... jgn pulak korang kata diorang babi, kafir dan bodoh sbb diorang ambik TF, jus, alat elektrik sume....
mmg betul kata msAwin... fakta korang pun sgt tak konsisten...
pastu... takde satu pun bagi fakta yg paling latest.... just main henyak jer... isu yg dibangkitkan dah lama diselesaikan...
takat bagi link jer... whatthekhinzir punye style lerrrr...
do ur own research... g lawan mereka2 yg hebat kat TF tu.... diorang ada saintis..lawyer...
g berdebat sana...
yg korang yg sibuk baca2... pastu terus kononnya sedar dan tiba2 pandai tu...
tengok lah weiiii... apa pulak jawapan org pulun duk buat research kat produk2 ni... aididmukhinzir tu ada buat research kerrr?...
takat duk taip2 jerrr.. watper....
bila org nak join 'kapal' ko... ko kata bengap... ko dengan bengapnyer jugak tak perasan yg org yg ko sangka tak nak join kapal tu..sebenarnya nak ko suruh naik kapal lain... bahalollllll....
niat korang tu betul... bila dah taksub sgt... main hentam keromo tak mcm setan... sama jer lah mcm yg korang katakan pada MLMers yg taksub tu.... apa bezanya ngan korang...?
yg tak setuju ngan korang ni pun... ada yg just pengguna MLM... bukannya yg hardcore MLMers...

lantakkoranglah said...

korang lupa jugak yg terdapat kes pesakit yg dah berpuluh tahun ambil ubat dan rawatan spital..tapi tak berkesan... dah smpai masa dia try for Alternative Med... bukannya baru sakit2 sejam terus cari MLMerrsss...
korang duk fikir semua pengguna MLM ni bengap sgt gaknyerrrr.. piiidaaaaaaa...
deyyyy bodoh pianggg sume...
itulah harapan yg dia ada...
korang duk ludah mcm ni ghupa... rupanya... korang telah menolak salah satu peluang kebaikan pada yg sakit...
kalau duk guna koyok kat kaki jer... koyok kat puki ker... kalau dah rasa tak berkesan tu.... sbg pengguna bijak... stop terus...
kalau mmg ada kebaikan pada diri... nak teruskan... suka hati lah...
yg penting jujur pada diri sendiri...
yg ambik TF ker... ambik mesin letrik kerrrr... guna dengan bijak... terdpt ramai pengguna yg bijak bila menggunakan AM ni lah bodohhhhhh....
seorang pesakit namanya Aidid jugak... guna TF for certain time tak jalan... dia stop...and dia try yg jenis lain ntah apa ntah namanya... berkesan....dia continue guna... utk makluman...20thn dia duk ulang alik spital... adakah kita nak kategorikan si Aidid yg ni babi jugak ker?

Usop Wheelchair said...

lantakkoranglahabau..
apa lu citer..macam banyak xkena je dgn topik..apa lu merapu ni lahabau?lu paham ke x ni?lu bangun2 tido,gosok gigi tak,garu2 telor,terus masuk blog kasik komen..apa ni deyyy..

nak rawat macamana pun lu rawat jelah..lu punya pasal..sini citer pasal Melancap Larut Malam..bukan suh org ramai stop wat alternative treatment ke apa ke..lahabau betul la lu,dah la bangun tido tghari,garu2 telor,main internet trus..citt!
Deyy..paham bebetul la baru kasik komen..apadaaaa!

Usop Wheelchair said...

wa rasa la,kebanyakkan yang mgamuk2 sini suma dah tersungkur tersembam sampai xbleh bangun dah...downline xde ke bro 6bulan ni?haha!

Fahmi said...

Salam ms awin. Saya seorg pharmacist. Saya tak menolak perubatan tradisional. Tapi saya benci bila produk2 tersebut di komersialkan dgn cara yg salah dan dgn harga yg x masuk akal n claims yg tak munasabah. Jangan sangka produk natural/ tradisional x merbahaya. Sebab tu tak kire produk ape pun, kalau nak komersialkan untuk tujuan kesihatan, kena la ada studies (lab n clinical) untuk tahu bila sesuatu produk tu bley benefit org n bley buat bahaya. Lost drugs yg anda tulis tu datanya dapat lepas ade post marketing surveillance. Dgn data tersebut, kita lebih memahami ubat2 tersebut. Kenapa kita tak jumpa data2 mcm ni kat produk2 tradisional? Sebab xde kajian yg betul2 dijalankan keatas mereka. N saya percaya, banyak jugak trad medicine related death/adverse effect kalau kajian tersebut dijalankan. Bende2 yang allah sebut dalam quran je yg kite kene ikut walaupun x tahu reason. Bukan sume bende. Termasuk le monavie.

Pasal mlm, bace post sebelum ni. Aidid dah cerita camne mlm ni di ban kat china and spore. Ade reasons die. U quote ustaz2 punye mlm. Adakah sama ape yg u buat dgn yg diorg buat? Ade x unsur2 yang mengharamkan muamalah tersebut? Cuba pikir elok2.

Fahmi said...

Lantakkoranglah,

Kalau ko nak gune n percaya sgt ngan prpduk tu, dah dengar nasihat sume2 org, by all means sila lah gune. I wont insult your belief. Tapi pengalaman bile keje kat spital, patient datang spital bile kaki dah berulat sebab nak pakai gamat dulu, or dtg nak treat kanser bile dah stage 4 sbb nak minum tf, sedih sgt rasenye. Biasenye bukan geng2 yg jual yg kene camni, pakcik makcik yg naif kene tipu dgn penjual mlm yg claim produk diorg ni magic product yg bley cure semua penyakit. Sedih tau tak? Kaki luka sikit boleh baik ngan antibiotik, sampai jadik berulat still sapu gamat ntah ape2, still nak minum jus ntah ape2. Come on la guys, ethical sket nak mlm pun

osip said...

ade sorang pakcik jiran aku minum air monavie ni..

kandungan gula dia mencanak2 lepas minum...sekarang tengah terbaring kat hospital nak turunkan paras gula..

yang susah siapa? Doktor jugak..bukan orang2 monavie-celaka-sekolah-tak-habis-tunjuk-pandai-mengalahkan-orang-buat-PhD.

mangkok, aidid tak pernah approach aku bagi ceramah pasal mlm ni. die tulis kat blog. aku baca. fakta dia betul. aku setuju.
orang mlm? datang kat orang, sembang bagai. bagi ayat2 motivasi macam sial. bila orang taknak. duk ngata macam2.

aku sokong ubat2 tradisional. tapi masalahnya, daripada minum yang da diproses ni, baik makan buah yg asli. dah sah sah kaya dengan vitamin C.benda ni tak payah ada degree pun nak faham. asalkan guna akal yang tuhan bagi tu boleh je faham.

buat apa beli jus monavie haram jadah sebotol sampai 135 tu, sedangkan boleh beli buah asli yang berpuluh kali ganda lagi murah. dasar penjilat bontot kafir.

myQza said...

1st time aku dengar monavie ni. belum tembusi pasaran kampung aku lagi ni. hahaha

Usop Wheelchair said...

yeahhhhhhhh..senyap pun malaun2 scheme keparat ni.

MsAwin said...

Fahmi,

Dua fakta yang dikelentong oleh Aidid atau dihidangkan Aidid dengan objektif nak mengelirukan orang.

1) Singapore & China tak mengamalkan MLM. Yang Aidid cerita pasal Singapore dan China tu ialah CERITA LAMA. Malahan, Monavie sebelum dibuka di Malaysia, 2 tahun yg lepas, dia buka di Singapore dulu.

Aidid kelentong korang semua menggunakan fakta outdated. Kalau korang nak tau, info macam ni boleh memalukan korang bila bercakap dengan orang lain. Korang ingat, korang dapat info baru, rupanya korang dapat info outdated. Kalau TV3 ke temuramah korang, malu besar la korang kalau korang kata MLM tidak ada di China dan Singapore.

Kalau TV3 tanya, apa pendapat anda berkenaan pasukan Bola Sepak Malaysia? Korang jawab,' Saya rasa prestasi pasukan Malaysia dah sangat teruk sebab kalau dengan Laos dan Filipina, sekarang banyak kes rasuah, ramai kena tangkap' Nampak sangat korang tak ikut perkembangan. Padahal tu prestasi 5-15 tahun sebelum ini. TETAPI 3-4 tahun kebelakangan ni Malaysia dah naik di Asia Tenggara...Sebagai analogi nya.

2. Berkenaan harga jual. Ada banyak produk di Farmasi walaupun dijual dengan harga retail, harganya tetap mahal jugak. Contohnya, jus gamat healin. Ada banyak lagi dey...cuba gi tanye farmacist...Kat forum CG ada sorang.

Abu Humaira,

Walaupun ayat saudara sopan, saya boleh katakan saudara sebenarnya takda ilmu atau lepas posting ni cuba saudara hujahkan betul-betul point saudara tu.

1) Saudara dah isytihar Monavie Haram, betul? Ust Uzar beli ditanya, dia jawab tak tau, sebab dia tak kaji. Apa yang saudara dah kaji sampai ianya jadi haram? Berani kupas compensation plan Monavie?

2) Monavie ni sistem binary hybrid uni level. Ianya tidak wajib buat secara MLM, nak buat secara konvensional bisnes pun takpe iaitu secara unilevel. Kalau sedara jadi pengedar dan ada 100 pelanggan tetap, boleh je amik untuk retail untuk 100 orang tu menggunakan akaun 'Preferred Customer'. So, kalau seorang dapat RM30, maka 100 dapat la RM3000. Itu matematik nya sahaja.

3) Satu lagi, keuntungan infiniti dalam MLM ni orang bodoh jer percaya. Orang macam Aidid dan kamu semua. Dia ingat MLM=Skim cepat kaya=Pyramid. Sebenar, compensation plan itu, satu model syarikat untuk membayar distributor dia TETAPI bukan wajib untuk distributor buat semua 7 jenis bonus yang ada dalam compensation plan. Bergantung kepada usaha masing-masing.

4) Hebatnya compensation plan Monavie ialah 7 jenis bonus ni bersifat tidak bergantung antara satu sama lain tetapi ikut turutan. Tidak seperti pyramid skim yang mewajibkan recruit TETAPI dalam Monavie tidak wajib. Kalau nak bonus yang lain, baru kembangkan network, kalau tak just memadai dengan 1 jenis bonus.

Ada seorang pengedar tu, dia ada ramai customer preffered iaitu rangkaian farmasi. Dia supply kat farmasi je tapi banyak farmasi la...farmasi just jual retail...So, dia dapat la duit macam tuh..

5) Orang masuk MLM ni bukan sebab nak jadi jutawan aje beb, tapi sebab nak cari pendapatan sampingan. Ramai yang buat part time. Even Orang yang no 3 di Malaysia ni seorang manager syarikat GLC dan dia tidak letak jawatan, hanya part time di hujung minggu.

Cuba ko bagi kat aku, apakah kerja sampingan yang modal kecil, tak perlu sewa kedai, tapi perlu 8 jam sehari?

Sebab itu orang buat part time...

Untuk Abu Humaira, sebab saudara dah declare Monavie ni HARAM, cuba bagi kertas kerja awak berkenaan FATWA awak ni. Kalau tak, awak ni termasuk dalam jenis tin kosong.

Paling teruk sekali, neraka adalah untuk golongan yang 'mengharamkan yang halal, dan menghalalkan yang haram'.

Fenomena Zaman said...

Lebih baik makan buah yang ori jer.. lebih elok dan lebih mujarab. Jimat kos lagi.

Pengalaman aku sendiri jadi saksi bagaimana seorang pesakit kanser payudara dan kanser hidung boleh sembuh selepas diberikan perahan air limau sunkist disamping kawal pemakanannya. Air limau sunkist tu diminum secara berkala pada setiap hari.

kat sini ada testimoni pesakit tu. Video testimoni pesakit kanser hidung tu (puan Aishah) aku sendiri yang rakam dan edit.

http://www.kanserpayudara.com.my/index.html

Usop Wheelchair said...

"Cuba ko bagi kat aku, apakah kerja sampingan yang modal kecil, tak perlu sewa kedai, tapi perlu 8 jam sehari?"MsAwan tanya nie..

adoyaiii..apa lagi lu mau kawan..macam2 menda lu bleh buat..masak nasi lemak supply restoran2 memalam ke..contoh la..kuih2 petang2 ke..kalau xde masa sgt la..lu jual insurans ke..fund ke..malas nak ckp..bersepah2 menda la..selain dari MLM nie...lu je yang malas..tau nak senang je..

"abg2,akak2,jus keramat ada 18ratus jenis buah kat dlm dah di extract..baik punyer..sakit itu ini boleh usaha kasik sembuh..ramai dah sembuh ni..bla bla bla..RM100++.."MsAwan say to prospek..closed 1 deal..yessssssssss! mampuih pegi kat ko prospek..wa nak cari makan je..pendapatan sampingan je..xckup makan nie..camtu?

MsAwan = BodohPiang!
korang xplained la sampai tahun depan...dia je yang xnak faham..bukan xfaham..!

Usop Wheelchair said...

Khalil bin Ahmad berkata,
“Lelaki itu ada empat macam lelaki yang tahu bahawa dia tahu. Inilah orang alim sejati. Lelaki yang tahu namun tidak tahu bahawa dia tahu. Orang semacam ini tertidur. Bangunkan dia! Kemudian lelaki yang tidak tahu namun dia tahu bahawa dia tidak tahu. Inilah orang yang meminta petunjuk, tunjukkanlah! Dan terakhir adalah lelaki yang tidak tahu dan tidak tahu lagi bahawa dia itu tidak tahu. Inilah orang bodoh. Tinggalkan saja dia!”..
Korang pikirlah sendiri MsAwan ni tergolong yang mana...

MsAwin said...

Niaga,

Ada typo sikit kat pos aku...maksud takyah keja 8 jam sehari..part time...jual kuih, keje restoran tu part time jugak, tapi masa panjang ngok...

wei...ko ingat insuran tu, fund tu takde compensation plan menyamai MLM ke?

kah kah...budak2 kot ko ni...kalau takde, kenapa dorang pun sibuk rekruit orang mengalahkan MLM...lu tak tau hape la bro...itu pasal lu duk online jer....lu pun takde life..kah kah...

Unknown said...

niaga..

betul la gak, ahli mlm mana ada cakap kat prospek yg depa nak cari duit lebih, depa just tunjuk kete beso2, cakap gebang2. yg jual nasik lemak takyah tanya pun org dah tau depa nak cari duit lebih.

p/s: mana hang punya sound effect?

Usop Wheelchair said...

sori la MsAwan..wa ni kat opis..gaji wa pun dah syukur alhamdulillah..xpayah citer kat lu..lu ni manusia xmau bersyukur..bebal tau..haha
wa kasik example je insurans and fund..yang lu bengap sgt pasal pe..wa tau la ada rekruit and incentive2 lain..lu kan suka wat menda2 camtu..so lu wat la..at least xdela kencing merata dok jaja menda sekupang sampai 10rgt..haha..
nak tanya la MsAwan:
Meggie kat umah tu tgal baper paket?

Abu Humaira said...

Ok then, why not Monavie lantik panel syariah. Then, i rest my case. Is it fair to you? Company dah make millions takkan susah sangat nak lantik panel syariah. Bukan ke itu juga saranan UZAR.

Bab muamalah ini memang complicated. Ada ulama yang tegar seperti di Saudi yang mengHARAMkan semua bentuk MLM. Ke derang pun masuk neraka, Monavie je selamat?

Selagimana tiada panel syariah untuk memantau, sekalipun ia tidak jatuh HARAM, tapi still dalam ruang lingkup SYUBHAH. Ada faham ke apa yang saya tulis panjang panjang tu?

But i do agree that i know nothing about Monavie marketing plan. Care to share? Maaflah, saya memang type yang stereotype. Tiada pemantau syariah, saya campak terus ke bakul (masih bersopan). Sekiranya memang tiada teori infiniti, donwline cari downline n so on, I apologize for that matter.

But my stand is clear, dapatkan panel pemantau syariah. Then, i rest my case.

Roslan said...

MsAwin
sudah2 lah tu...
baik ko concentrate dgn jual jubah dan tudung ko tu....
aku rasa kami disini punya level pemikiran lagi tinggi dari ko tu...

kalau ko nak keje part time aku ada....
***ko nak aku mencarut?*** bak kata tuan tanah.

dah laa..aku nak pegi site ni...kang melepak lak budak aku tk buat keje

Anonymous said...

Aidid..Aidid, you gonna have a field day baca sumer2 neh Aidid wehhh....

Unknown said...

ape yg aku nk cakap:

1- rawatan tradisional tak salah. alternatif pun tak salah.

2- manusia takde hak nk cakap satu2 benda tu boleh sembuhkan apa2 pnyakit - mak sedara aku ada kanser perut. doktor nk buang ketumbuhan tapi dia tanak. dia cakap nk minum satu jus sakti yg telah terbukti boleh buang segala jenis ketumbuhan. hurm... utk pengetahuan anda, ketumbuhan tu merebak jadi kanser dan merebak ke organ lain juga. mungkin org pendek akal akan cakap mcm nie kat aku: "jadi ko nak cakap yg dokter boleh sembuhkan penyakit lepas bedah?" aku tak cakap mcm tu. cuma aku fikir, kalaulah takde penipu yg cakap ade benda yg boleh dengan kuasa magik dari celah mana leh terus ilangkan ketumbuhan tue, mungkin ketumbuhan tu dah selamat dibuang. mungkin juga tak sempat nk develop kanser dengan cepat. oh ye.. sekarang mak sedara aku ade beg najis attached kat perut dah.

3- antara pengajaran yang aku leh belajar dan aku nk share dengan korang adalah - bila kita dilanda musibah penyakit, kita mesti berusaha utk ubatkan. tapi, kita tak boleh taksub dan percaya hanya tu jalan penyelesaian / penyembuhan. jadi, kalau nk menjual apa2, tolong jangan takbur macam tu. semuanya dengan izin tuhan sahaja.

4- aku tak penah rasa aidid didewakan. ade ker?

5- monavie active is food - not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease - jadi, how come salesman kat malaysia leh claim leh sembuhkan diabetis? statement nie simple je... tapi kenapa, kenapa dan kenapa diabaikan masa wat sales? tuhan, ampunkan aku kalau kenyataan aku salah.

sekian sahaja komen aku.

tok dam said...

dah kalau bagus sangat produk monavie ni.. tak perlu la nak meroyan kat sini.. tunggu ja.. bomoh dalam hutan hulu banat pun orang sanggup p cari kalau ada dengaq desas desus dia boleh ubat penyakit buasir.. inikan pulak boleh kasi sembuh berpuluh2 penyakit... berlambak orang sakit yg sanggup bayaq bukan kata 135 hinggit sebotol.. beribu2 RM pun bolehhhhh!!!

cuma yg aku musykil produk ni katanya dh lima tahun dalam pasaran dunia.. tapi pengeluarnya nk market kt malaysia punyalah susah dan ambik masa deka lima tahun baru boleh masuk.. kena pulak pakai skim MLM dan bagi insentif dan untung gila2 kat penjual.. ish! barang tarak guna kot kalau macam nih!!!

Unknown said...

tibe2 jek aku teringat: an apple a day keeps the doctor away

apple murah je :P

Hell`s Angel said...

a`ahh bagi aku senang ja... apahal buah-buahan murah tu nak jual serat lebih sebotol? negara khatulistiwa macam malaysia berlambak buah murah. Kalau dah seboto; 100++, hang bagitaula khasiat kepala bapak apa pun tobat aku tak beli... membazir amalan syaitan... menipu timbangan dalam perniagaan satu dosa (termasukla mark up harga lebih2 tu kira penipuan timbangan gak tu)... ingat harga buah kat malaysia macam jepun ka? KALAU MENATANG MONAVIE SEBOTOL RM6 takdak sapa nak pertikai sebab harga masuk akal. HPA pun MLM tapi kurang2 ada akai gak la jual kopi radix 20 bungkus RM18 satu gelas tak sampai RM1. Itu saja

p/s aku bukan orang HPA aku tokey kedai mah... lagi senang jual beli ada akad.......malam pun tidoq lena walaupun dapat banyak ka sikit

Hell`s Angel said...

macam aku sangkal ac mang jugak la gelang Rm80 jual RM1k... kalau dia jual RM150 takdak sapa marah aku rasa...samala dengan lain2

p/s: Mau kontrol diabetik minum ketumla.... mana ada orang kampung minum ketum kena diabetes haha... tapi minum sikit... jangan sampai mabuk.... lagi murah... tanam sendiri... petik daun satu hari amik 2-3 helai...

Usop Wheelchair said...

MsAwan tgh pau mak bapak duit nak online kat cc jup..haha..tadi dah habis 5rgt online..pelan2 kayuh ye MsAwan...

Hell`s Angel said...

that's one of the response i received from an elder in my village when we discussed about MLM products and the interesting thing is... orang2 kampung tak sibuk nak jadi kaya menipu orang pun... sadly malays in urban area who supposed to be far more educated and intelligent are the ones who always get scammed by these typical MLM company...

p/s This guy is posting his opinion using my ID since he doesn't have any google ID etc.... @ kedai kopi dalam kampung using my broadband

Anonymous said...

MsAwin,

i believe you just want to make a point that the findings here are biased thus not true and you have issues with facts regarding negative monavie case as well as the oprah case.

i think you just being over critical on the writings. Aidid findings on the negative side effects from monavie shows that not all is good about the juice. Oprah sue case shows the bad manners of companies unethically taking advantage of whatever means to push their sales. Thus, if you met a person who is pushing you to buy this product, please be reminded of the pro and cons. If a person already learned this pro and cons and still want to buy this product, there's nothing stopping them. The point here is the juice is not a medicine or any wonder treatment and if you as an ethical person especially muslim, you should not recommending some blown out of proportion hopes to others for the sake of money. there are too many lies in testimonials which yet to prove it works.

and for lantakoranglah, it comes back to the basics of you should be ethical in earning you income be it main income or part time. business is about profit and giving benefits to consumer which maintain the going of the business. but here's we're dealing with a questionable business operation and blown out of proportion product in term of benefits and price. do you feel satisfied earning money this way or you just simply don't care as long as you are making simple money.

lantakoranglah, would you like it if your children spend thier ptptn loan money to be invested in the MLM activities in the college or universities?

MsAwin said...

syzlerz,

Oprah issue telah dimanipulasi atau dilaporkan Aidid dalam bentuk yang tidak adil. Awak adalah seorang mangsa dalam isu Oprah ni. ATleast la.

Isu Oprah tiada kaitan dengan kesalahan oleh syarikat Monavie tetapi ianya kesalahan DISTRIBUTOR Monavie. Itupun penyelesaian oleh MOnavie telah dibuat dimana pengedar yang berkenaan telah digantung atau suspend account dia.

Abu Humaira,

Kenapa you tak request panel syariah untuk Google yang guna Google Adsense? Siapa tahu algorithm Google dalam Adsense? Tapi ramai jugak yang guna.

Hari ni dalam muka surat Berita Harian (frontpage), pendapatan Blogger adalah ada yang mencecah RM1 juta, Haram kah?

Bagaimana kita boleh verify iklan kita dalam Google itu betul dipublished di mana-mana laman web? Macamana kita verify ianya di klik?

Untuk verify, kita perlu akses dalam Intellectual Properties dalam sistem Algorithm Google, right? Sesuatu yang tak masuk akal kita nak request. So, jadi Google Adsense ni gharar?

Bagaimana pula sistem Yahoo dan Facebook? So, gharar? Perlukah kita request dengan mereka panel syariah? Supaya panel syariah dapat godek-godek sistem & teknology mereka? Tiada orang bisnes akan bagi orang godek Intellectual Properties mereka...

Untuk saudara Abu Humaira yang tidak tahu apa2 berkenaan produk dan compensation plan Monavie, hukum Syubhah memang dah jelas terpakai pada saudara. Tapi bagi orang yang jelas, ianya mungkin jatuh hukum yang lain.

Usop Wheelchair said...

Me is Niaga.

Lu ni kan MsAwan..sawan la lu ni...lu kaitkan2 dgn semua menda pehal...plan2 kayuh la..skang sini isu MLM..lu nak citer pasal menda lain..pegi la group Anti Google Adsense ke..Anti Yahoo..Anti Facebook ke...lu bebal la MsAwan.

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 578   Newer› Newest»