And so it is...

Friday, January 21, 2011

MonaVie - Ko Nak Aku Mencarut?




Aku dah cerita panjang lebar tentang dakyah jus buah keramat buatan alkafirun dalam entry sebelum ni (yang merangkumi eXfuze, Vemma, Xango, MonaVie, Shamelin2u, dll - Cari la idea lain woi!), tapi Hafiz dah mintak aku buat entry spesifik untuk Monavie sahaja, dan ada pulak bebudak Melayu tak sedar keuntung kat forum carigold suka cabar aku. Bznsmen smart kejadahnya nak cabar aku yang ada blog Aididleaks tempat 10,000 budak Melayu melepak setiap hari, dan pageviews yang dah dekat 800K... their business rationale just escape my logical mind. Kalau dah memang taksub sebok hari-hari nak mengayakan alkafirun dengan skim piramid berproduk jus acai berry dan 18 buah lain tu, diam-diam aje sudahlah dey. Janji duit profit masuk, boleh bagi anak-bini makan. Boleh bagi emak-bapak, dan boleh jugak sedekahkan kat masjid duit shubahah MonaVie tu sekali-sekala. Macam yang sebelum ni - kalau ada orang cabar aku, aku akan potong queue produk skim piramid lain, dan aku akan duduk depan Mac, dan aku akan start mengarang pasal produk cikai tu. Akhirnya femes dan tersebarlah berita gembira pada masyarakat Melayu tentang satu lagi skim piramid made-in-USA amalan korang. Kan jadi kurang prospek orang Melayu yang dungu yang boleh dikelentong kemudian hari? Nak jadi bznsmen lahanat, buat la betul-betul dan sungguh-sungguh bang. Nak jadi dajjal, biar dajjal 105%! Haiya! Dey yenadey?

Siyes aku malas nak buat entry yang ini, malas nak ulang-ulang benda yang sama. Terasa macam aku dapat menghayati perasaan cikgu yang mengajar budak benak kat Tadika Kemas. Really nothing new here, pi mai pi mai tang tu jugak. Same 'ol story al-kisah air jus keparat MonaVie - bzns yahudi-style mau promote kat orang Melayu yang dungu, jual jus buah yang tiada bukti kajian perubatan, dengan model bzns head-hunting-pyramid-selling, dan jual air buah 5 hengget dengan harga RM135 - bangang tak bertempat 1st class gilbabs. Pastu, ko akan jumpa salesmen yang perangai putar-alam len-macam, don't forget that please. Korang boleh jumpa mat rempit penjual MonaVie satu-sen-tarak-guna kat sini - segolongan mangkok-hoyon Melayu tak sekolah tengah promote jus keramat kat carigold. Gila-gila putar-alam mamatnya memang takde tolong banding. Cuma, berkenaan permintaan yang tulus-ikhlas seorang fan  SAY NO TO MLM yang bernama Hafiz Nero (nick-name la tu kut) tu, dia dah mintak kat aku di wall SNTM (tentang isu emaknya - pasal "emak" ni aku lemah sket) dan walau pun aku tak kenal budaknya personally, dan aku sure dia bukan girl atau pondan, mamatnya main taktik kotor. Dia letak avatar facebook nya gambar minah gersang. Sampai aku pun gersang sekali dibuatnya. Ko tengok muka seposen kegersangan tu... haiisshh!

Berbalik kepada isu entry aku ni, MonaVie ni memang claim merapu macam-macam, sampai Oprah pun kena kelentong sekali, yang mana asalnya topik acai berry ni keluar kat The Oprah Winfrey Show (salah satu program yang paling senang kasi aku muntah... 2-3 ranking bawah Akademi Fantasia). Fast forward a couple of years - perkembangan terkini, Oprah nak saman MonaVie pulak dah... al-kesahnya: MonaVie distributors are spreading a rumor that Oprah endorses acai and MonaVie. She may have had a guest that hyped acai on the show once, but MonaVie and acai are surely not something she stands behind. Consumers should be aware that neither Oprah Winfrey nor Dr. Oz are associated with nor do they endorse any açaí berry product, company or online solicitation of such products, including MonaVie juice products. Attorneys for Harpo are pursuing companies that claim such an affiliation. Oprah announced yesterday that she is suing three Utah companies one of which is MonaVie... Parasite btol syarikatnya pun. Ambik kesempatan di mana sahaja dia orang boleh dapat untuk kasi produk cikai jadi gah. Somehow, tanpa disangka-sangka, aku pulak menyokong kak Oprah (remember vomit?) - sue them to kingdom come, girl!

Macam aku cerita banyak kali sebelum ini tentang apa-apa bzns MLM, MonaVie ni bukannya wujud sebab nak kasi manusia kesihatan macam superman dengan minum jus buah daripada Amazon - ianya wujud untuk mengayakan Dallin Larsen (and his all disciples from hell). Why some people insist on being naive, I really can't explain (sure I can explain... but, where's the fun in that?). Ini bukan bzns jus kesihatan, ini bzns multi-level marketing beb! Produk tu no. 2, bzns model piramid tu yang utama. Modalnya nak jual jus yang mahal ya amat ni, tak lain tak bukan, sebab produknya ada anti-oksidan yang manyak dol! Lepas tu salesmen MonaVie akan start bersyarah pasal anti-oksidan pada mat despatch, technician kilang dan Makcik Tipah dan Tok Haron - dengan presentation yang gah, mengalahkan saintis ada PhD dan doktor-doktor yang dah belajar setengah mati kat medfac selama 6 tahun.

Macam la topik anti-oksidan ni topik yang simple untuk orang yang bukan medical boleh nak faham. Saintis dan doktor perubatan sendiri tak berani nak keluar statement sebarangan, sebab isunya memang complicated. Saintis masih lagi mengkaji isu ini setiap hari, dan setakat ni ada kajian kata ianya baik, dan ada pulak kajian katanya ia merbahaya pada kesihatan manusia. Apakah kegunaan anti-oksidan itu? Pertama sekali, korang kena fahami dulu apakah free-radicals (radikal bebas). Secara ringkasnya, radikal bebas adalah satu molekul dengan satu elektron bebas yang dapat bercantum dengan molekul lain, sekaligus ianya akan mengoksidakan molekul yang baik tersebut. Ianya berlaku dalam badan kita setiap masa, dan kesan radikal bebas kepada manusia boleh menyebabkan berbagai jenis penyakit dan juga menyumbang kepada proses "tua" kepada manusia.

Jadi, untuk melawan radikal bebas ini, datanglah molekul super-hero anti-oksidan. Ianya dapat mengoksidakan radikal bebas, jadi kemudaratan radikal bebas dapat dibendung - macamlah proses biokimia dalam badan manusia itu simple sebegitu sekali. Badan manusia itu sangat kompleks dan sehingga ke saat ini, ada lagi molekul yang masih tidak diketahui secara terperinci wujud dalam badan kita, dan saintis dalam bidang biokimia, fisiologi, medikal, patologi dan lain-lain bidang bersangkutan masih terus buat research tanpa henti. Oksidasi terhadap radikal bebas bukan hanya berlaku dalam mengelak penyakit dan menghalang ketuaan - sebab proses menukarkan tenaga daripada karbohidrat dan lemak adalah juga satu proses oksidasi radikal bebas dan pemusnahan bakteria juga menggunakan proses yang sama.
Ramai yang tak sedar bahawa kajian sains dan perubatan di seluruh dunia menelan belanja berbillion dollar/pound/euro/hengget setiap tahun, dan sememangnya banyak kajian telah dilakukan tentang topik anti-oksidan ni. Fakta yang diketahui setakat ini: sejumlah anti-oksidan baik untuk kesihatan, tetapi kalau telan banyak sangat boleh pulak bawak mudarat. Dan fakta yang paling penting PUNCA anti-oksidan itu yang lebih utama, dan bukan jumlahnya. Phytochemicals yang membekalkan anti-oksidan pada manusia adalah vitamin C, vitamin E dan beta-carotene, jadi untuk jus keparat seperti Monavie (juga eXfuze, Xango, Wadefart, etc.) claim ianya hebat, jus MLM leleh tu mestilah ada benda ni semua. The American Heart Association telah menilai 5 kajian berlainan terhadap kesan produk jus kesihatan dalam menghalang sakit jantung, dan mendapati daripada 5 kajian tersebut, 2 kajian mengatakan jus keparat seumpama MonaVie takde mendatangkan effect apa-apa, dan 3 lagi kajian sebenarnya kasi effect negatif. Siyes, tak tipu punya!

Pernah dengar nama Dr. Stephen Barrett? Stephen Joel Barrett (born 1933) is a retired American psychiatrist, author, co-founder of the National Council Against Health Fraud (NCAHF), and the webmaster of (Quackwatch). He runs a number of websites dealing with quackery and health fraud. He focuses on consumer protection, medical ethics, and scientific skepticism. Numerous sources have cited Quackwatch as a useful source for online consumer information. He is a scientific advisor to the American Council on Science and Health, and a Fellow of the Committee for Skeptical Inquiry (CSI). From 1987 through 1989, he taught health education at Pennsylvania State University. Apa katanya pasal jus buah kesihatan ni? "There is widespread scientific agreement that eating adequate amounts of fruits and vegetables can help lower the incidence of cardiovascular disease and certain cancers. With respect to antioxidants and other phytochemicals, the key question is whether supplementation has been proven to do more good than harm. So far, the answer is NO, which is why the FDA will not permit any of these substances to be labeled or marketed with claims that they can prevent disease." Oi! Orang Melayu... makanan supplement kesihatan yang dijajap oleh mala'un MLM dan farmasi dan ntah sapa-sapa lagik kat korang tu semua, secara amnya mendatangkan lebih banyak mudarat daripada kebaikan, dan benda yang lebih banyak pekdah adalah makan sayur-sayuran dan buah-buahan yang segar tu dengan jumlah yang mencukupi. Bukanlah produk yang diproses di kilang tu semua yang elok sangat nak ditelan saban hari. Kalau nak dengar cerita pasal ilmu perubatan, jangan la didengar cakap salesmen atau mat despatch tu semua bang, kak. Dia orang nak jual barang (yang rata-rata teramatlah cikai), dan bukannya nak kasi pelanggan macam korang tu sehat walafiat. Yang dia nak buat sebenarnya nak kasi poket dan akaun bank dia sehat. Takde misterinya kat sini.

OK, soalan seterusnya - adakah jus keparat seperti MonaVie mengandungi jumlah anti-oksidan yang bermakna untuk kasi manusia sehat macam monkey yang bergayutan dalam hutan kat belakang kebun getah aku? Ini isu penting neh... sebab kempen marketing MonaVie memang menjurus kepada claim ini secara spesifik. CHOICE, sebuah penerbitan Australian Consumers Association telah melakukan kajian besar-besaran tentang isu ini pada tahun 2007. Mereka beli semua jus superfruit yang ada kat pasaran dan kasi test satu-satu terhadap kapasiti anti-oksidan produk-produk tersebut dengan menggunakan kaedah Oxygen Radical Absorbance Capacity Assay Test (ORAC), dengan menerangkan metodologi kajian dengan terperinci (sesuatu yang tidak pernah diterangkan oleh mana-mana syarikat yang memasarkan jus superfruit, baik MonaVie atau apa sahaja syarikat lain yang suka cakap berdegar-degar tentang produk masing-masing - they just love kelentonging in daylight like crazy!).  

Sebagai baseline, Choice mengukur Total Antioxidant Capacity (TAC) untuk buah epal (Red Delicious Apple, to be precise) dan dia orang dapat bacaan sebanyak 5900. Lepas tu Choice bandingkan TAC untuk setiap buah yang dikaji. Buah-buahan yang diwar-warkan oleh syarikat-syarikat seperti MonaVie sebagai SUPERFRUIT. Sebagai contoh, produk MonaVie katanya ada 19 jus buah-buahan yang berbeza (semua hebat macam gaban tapi tak cakap pulak proportion/peratusan buah tu semua dalam produk - trade secret katanya - tapi pada aku, trade kelentong jeerrr tu beb). Buah-buahan tu termasuklah white grape, apple, acerola, aronia, purple grape, cranberry, passion fruit, prune, kiwifruit, blueberry, wolfberry (goji), camu camu, pomegranate, lychee, pear, banana, cupuaçu, bilberry and açai. But anyway, Choice buat test tentang jumlah TAC untuk setiap superfruit, dan hasilnya:

Goji (wolfberry) - kajian terhadap 4 jenis produk yang 100% puree goji mencatatkan bacaan TAC daripada 570 hingga 2,025, iaitu 10% hingga 34% TAC epal tu ha!
Manggis - eXfuze, Xango dan kejadah yang seangkatan dengannya suka claim manggis ada dua kali ganda antioksidan berbanding dengan goji. Hasilnya - 2 jus yang dikaji mencatat TAC sebanyak 1,020 dan 1,710, atau 17% dan 29% daripada buah epal.
Noni (mengkudu) - dia orang test pada 2 jenama jus noni, hasil kajian mengatakan TAC produk tu hanyalah 540 dan 525, 9% berbanding dengan epal merah. Dalam kata lain, secawan jus noni dengan harga AUD7.00 mengandungi anti-oksidan yang sama dengan sehiris epal berharga 5 sen (sen Australia).
Acai (bunyinya a-sa-ee) buah hebat daripada Amazon yang Oprah s'ka (pada mulanya) sebab ianya diwar-warkan dapat melambatkan proses ketuaan (dan Oprah takmo jadi tua cepat-cepat - duit manyak maaa!). Acai ni la yang dicanang oleh MonaVie sebagai buah "head-liner" dalam produk cikainya tapi peratusannya tak pernah diketahui pulak. Monavie got something to hide I supposed. Kajian Choice mencatat TAC 1,800 atau 31% daripada buah epal. There goes intelligence out of the window!
Perbandingan lain yang Choice lakukan - sebiji Oren Navel mengandungi TAC sebanyak 2,540, satu cawan strawberry 5,988, secawan raspberry 6,058. Pemenang dengan jumlah TAC yang tertinggi adalah blueberry dengan kandungan TAC sebanyak 9,019. 

Dah tu, pehal la pulak MonaVie promote produknya dengan membesarkan cerita pasal kehebatan acai, sedangkan produknya jugak mengandungi blueberry? Blueberry tak glemer dey, not good for marketing. Tak hebat la kalau war-warkan benda yang senang didapati. Puter-alam no. 1! Lepas tu, kalau korang rajin, cuba study apa yang diwar-warkan oleh pengeluar jus superfruit tu semua - goji kata mereka mengandungi 10 kali ganda kandungan anti-oksidan blueberry dan acai pulak 6 kali ganda. Puter-alam lagik. Senang cerita, buah keramat tu semua memang la boleh jadi sumber anti-oksidan... jika kita bandingkan dengan mee maggi atau Big Mac. Cuma, pada dasarnya kalau korang nak anti-oksidan, makan aje la semua buah-buahan yang ada jual kat super-market dan pasar buah tu ha... buah-buahan yang ada >100 kali ganda lebih banyak anti-oksidan, dengan harga yang sama dengan sebotol MonaVie. Korang percaya produk MonaVie lebih hebat daripada apa yang Allah dah jadikan dengan banyaknya dan murahnya untuk manusia? Seriously beb? 

Dalam mempromosi jus hebat bak kamen rider ni, penjajap MonaVie sure akan keluarkan cerita yang produk mereka diimport khusus daripada planet Uranus (di sebelahnya kilang susu tepung, dan di depannya mini-market... your-anus la MonaViecreep!) dengan khasiat yang "out-of-this-world". Siap ada penjual yang kata anaknya yang lahir terencat akal sekarang dah berfungsi dengan lebih baik dan naik IQ sket (seriously - it happens in the US) dan kasi kiasan yang jus keramat tu boleh kasi sembuh diabetes, meningkatkan tenaga dan jugak siap kasi cerita dongeng Sang Kelembai yang MonaVie boleh turunkan tekanan darah tinggi dan kasi kolesterol level turun. Ada sekali aku dengar dengan telinga aku sendiri yang jus MonaVie telah berjaya kasi barang mamat sekor ni mencadak naik! Fark man! Taksub al-gilbabs! Kehebatan kelentongannya pun hebat bak kamen rider jugak. Lepas satu-satu hearsay keluar dari mulut penjual MonaVie, tapi bila mintak bukti kajian, mintak link kat mana research tu dibuat, siap melenting cakap ada orang hasad-dengki dengan bzns dia. Bahalol takleh direpair langsung Melayunya puuuun. 

Monavie suka kasi istilah "dose" untuk satu serving jus keramatnya... nak pecah perut aku ketawa, pertama kali aku baca promosi produknya. Dia orang suka claim yang jus ni kasi energy, tapi satu "dose" yang diperkatakan tu hanya mengandungi 30 kalori... 30 aje beb! Nak angkat sebelah tangan pun dah pakai lebih-kurang 30 kalori, seriously I kid you not! Dan pulak, Monavie sendiri takmo kasi claim yang bukan-bukan sebenarnya. Kalau korang pegi kat website Monavie, klik kat THE SCIENCE, dia akan cerita benda yang am tentang free-radicals dan anti-oxydants, dan sepatah haram tarak pasal clinical studies tentang produk Monavie tu semua. Ada kat bawah sekali link ini - View Clinical Studies On Monavie Products, yang mana page ni akan keluar: 


HAHAHAHAHA! Dan kalau ada yang rajin, korang boleh pergi ke website komersial AIBMR tu dan search "Monavie" - ada satu sahaja research yang ada, dan sekali tengok, korang boleh pasti yang ianya takde kualiti langsung dari segi nilai saintifik dan perubatan. Main cakap aje, tapi takde metodologi, abstrak atau apa saja yang diperlukan dalam journal saintifik atau perubatan. Apa kejadahnya promote benda kesihatan tapi takde research yang bermakna langsung tentang produknya? Lagi pulak, ada research perubatan yang lebih utama yang perlu diketengahkan sebenarnya. Ada satu kajian mendapati bahawa terdapat masalah penyakit jantung pada anak yang dilahirkan jika ibu itu meminum jus MonaVie semasa mengandung, di mana anak itu boleh mendapat penyakit "cardiac hypertrophy and pulmonary hypertension"... atau dalam bahasa Melayu - pembengkakan otot jantung dan peningkatan tekanan salur darah di paru-paru. Free-free aje baby yang tak berdosa dapat penyakit yang kemungkinan besar boleh membawa maut. Dan untuk pesakit jantung, angin ahmar dan lain-lain penyakit yang dirawat dengan warfarin, plavix, aspirin dan coumadin, perubahan kadar pembekuan darah boleh berlaku jika mereka minum jus keparat tersebut. Maksudnya? Boleh mati beb kalau minum jus MonaVie ni kerana isu fluktuasi dalam pembekuan darah (prothrombin time) dapat menyebabkan perdarahan otak atau perdarahan di mana sahaja dalam badan. Triple gilbabs!

Of course, benda yang sebesar gajah yang selalunya salesmen yang menjajap produk jus superfruit ini tak mau ketengahkan adalah sistem penjualannya yang rata-rata adalah MLB - "multi level bullshitting". Bzns model yahudi yang penuh riba' dan putar-belit sepanjang zaman. Betui? Apekebenda yang nak dijual jus buah dengan harga beratus sebotol? Nak dapatkan komisen kat upline dan downline 7-level deep both ways, bahalol gilbabs jugak la tu. Dan jus keramat ni selalunya dijual oleh salesmen yang takde background medikal langsung dan tidak tertakluk kepada medical-ethics, atau pun jugak dijual oleh doktor yang tak pernah minat pasal etika perubatan whatsoever.... sebab etika duit lagi best. Contohnya MonaVie ni, di mana kalau ada kawan korang promote jus ni kat ko, dia buat duit, upline dia buat duit, upline-upline-upline dan upline kat atas lagik pun buat duit sama-sama. Gotong-royong menyamun pengguna-pengguna yang lurus-bendol gitu. Jadinya sebotol RM135.00! Sapa yang pernah beli produk MonaVie ni, korang patut tahu satu benda neh - you've been screwed kow-kow baybeh! Benda macam MonaVie ini adalah pertamanya model bzns, keduanya jual sepaling mahal dan ketiganya (dan no. 3 jauh-jauh gitu) ia ada kesan kebaikan ntahapakebendanya untuk kesihatan.


Tengok aje la kat atas tu. MonaVie memang takde modal nak gunakan isu acai berry sebagai pelaris produknya dengan harga jualan RM135.00 sedangkan produk Peel Fresh yang juga ada acai berry dijual dengan harga RM5.30. Think about it. Apa acai berry yang ada kat dalam produk Peel Fresh tu buah ciplak made-in-Guangzhou ke bang? Bukan itu sahaja. Produk RM5.30 tu jugak ada anggur, blueberry, cranberry, mulberry dan kalau nak manggis - pun ada dalam produk satu lagi, yang dijual dengan harga RM5.30 jugak (hari tu aku beli kat The Store). Dan modal pengeluar jus manggis pulak adalah dia orang kisar sekali kulit manggis yang banyak anti-oksidan (yang pahit tu) - tapi produk jus manggis Peel Fresh pun juga ada kulit manggis sekali dey... korang pegi la beli kalau tak percaya cakap aku ni. Ingat harganya tu - RM5.30! Percayalah, walaupun dengan harga seciput, Peel Fresh dah buat untung dah tu. Korang rasa harga RM135.00 tu berbaloi ke tak? Sapa sini masa SPM dapat matematik G?

Pengguna yang budiman, wahai orang Melayu yang senang kena ayat semua yang tengah baca blog Aididleaks: Kalau korang nak tanya pasal isu jus buah yang baik untuk kesihatan, tanyalah pada orang yang takde kepentingan wang-ringgit dan sebok kerjanya hari-hari merawat dan menyelamatkan nyawa manusia, tanpa komplen pasal gaji yang kecik atau pasal masa yang tak fleksibel - cuba tanya doktor perubatan yang berdedikasi. Tanya dia pasal produk jus keramat MonaVie... aku pasti 99% doktor kat Malaysia tak tahu menahu pasal produk tu pun. Fikirkan... kalau jus keparat ni bagus untuk kesihatan, pehal doktor tak terkincit pun? Pehal guru BM, technician kilang TV, kerani pejabat dan mat rempit terencat akal yang sebok promote mendenye pun?

Kalau ada yang tuduh aku ni anti MonaVie atau eXfuze atau Xango sebab aku nak promote produk kesihatan yang lain daripada dia orang, fikirkan ini pulak - syarikat farmaseutikal seperti Glaxo, Pfizer, Merck, Eli Lilly dan lain-lain tu semua lagi lintah-darat kalau dia orang dapat satu produk untuk dipasarkan kat semua manusia dalam dunia ni. Satu ubat farmaseutikal seperti viagra sahaja dah kasi Pfizer billion dollar setahun. Satu ubat sahaja beb! Pehal dia orang takde berminat nak hasilkan jus buah sebagai rawatan kepada banyak "potential sick people the world over"? 

MonaVie sekarang ni memang terkenal sebagai sebuah syarikat putar-alam seantero dunia. Mala'un yang join suka cakap company ni dapat pendapatan billion dollar setahun, sebab syarikat induk suka kelentong fakta yang ntah iye ntah idak ni. Mana bukti auditnya? Tak pernah diketahui langsung. Pastu, adakah pendapatan ini datang daripada jualan kepada end-customer atau termasuk dengan pendapatan daripada sales-force nya sendiri (tak diketahui jugak) - sebab MonaVie memang menggalakkan salesman nya sendiri untuk telan produknya - korang faham? Rata-rata penjual Monavie juga minum jus keramat ni, sebabnya satu, mangkok-hayon tu semua percaya dengan kelentong anti-oksidan tu, dan kedua, itu satu cara dia orang boleh tingkatkan PV or whatever, dan itu caranya dia orang boleh dapat lagi banyak bonus maaa!

Syarikat MonaVie memang berharap sungguh sipenjual tak pass matematik masa SPM, sebab daripada data yang dicatat melalui Monavie 2009 Global IDS (Income Disclosure Statement), dan dengan mengambil-kira penjual juga adalah pelanggan jus keramat ni, kita boleh lihat bahawa jumlah semua penjual adalah 713,139 (dengan 620,431 atau 87% daripada keseluruhan ahli tidak layak untuk dapat komisen). Pangkat Royal Black Diamond ke atas sehingga Bronze Executives (2,570) adalah bersamaan dengan 0.36% jumlah penjual. Untuk 0.36% ini, dia orang dapat 53% daripada jumlah komisen - gilbabs yahudi betul punya perangai. Untuk pangkat Star1000 hingga ke distributor level (90,138) atau 12.64% daripada semua ahli, mereka mencatat jualan sebanyak USD37.33 seminggu. Of course, kalau korang ambil-kira duit minyak penjual, duit makan dia, duit nak belanja prospek dan macam-macam lagi semasa menjajap produk ni, USD37.33 tu dah dikira LOSS. Ingat yang 620,431 tadi tu dapat ZERO. Jadi, untuk mengayakan 0.36% ahli Monavie, kita perlu merugikan 99.64% daripada semua penjual jus keramat ni. That's the beauty of MLM (oops! MLB maaa! Bullshit without compromise!) according to Monavie! Quadruple gilbabs man!

Uik! Belum abis lagi neh. Kita tengok Monavie Kanada pulak. Terdapat 5,261 pemjual Monavie di Kanada pada 2008-2009 (itu tak termasuk ahli yang join tapi tak mencapai jualan yang secukupnya untuk layak dapat komisen).

Level           #ofPpl   %ofTotal   High       Low    Weekly Avg
Distributor     2,572     49%       $175       $0        $24
Star            1,914     36%       $297       $0        $38
Star 500          457      8%       $461       $53       $87
Star 1000         185      4%       $1,060     $106      $189
Bronze Exec        59      1%       $1,060     $212      $17,684
Silver Exec        38      1%       $1,590     $318      $29,091
Gold Exec          21     <1%       $2,650     $530      $57,397
Ruby Exec           6     <1%       $5,300     $1,114    $109,636
Emerald Exec        3     <1%       $7,950     $1,720    $142,437
Diamond Exec        2     <1%       $10,600    $2,363    $196,991
Blue Diamond Exec   2     <1%       $17,531    $3,704    $587,371
Hawaiian Blue D     1     <1%       $17,672    $6,945    $603,554
Black Diamond Exec  1     <1%       $20,360    $12,353   $832,436

Dan ini yang paling best - 2.5% daripada distributor/penjual di Kanada dapat 40% daripada hasil semua jualan jus keramat MonaVie. Kalau dikira daripada jumlah executives dan purata pendapatan tahunan, level semua executives dapat pendapatan sebanyak $7,443,991 sedangkan 97.5% yang bukan pangkat executives dapat $18,365,535. Boleh nampak cerita sebenarnya di sini? Plan pemasaran MonaVie direka-cipta untuk mengayakan seciput jumlah leader dengan hasil komisen daripada beribu foot-soldiers atau apa yang aku selalu istilahkan sebagai kuli-batak (yang bukan orang batak). Seeloknya penjual yang 97.5% tu buat bzns jual surat-khabar atau jual gorpis tepi jalan - sebab bzns sebegitu lagi baik dan lagi banyak untung daripada join lintah-darat MonaVie dan daripada mencuba untuk jual sebotol air buah dengan harga $45 (dollar Kanada) atau RM135 kat Malaysia. Pehal begitu sekali? Ini sebabnya:


Apa nak jadi ntah? Tak sudah-sudah la benda macam ni timbul, dan tak sudah-sudah la orang Melayu tu nak join jugak buat kerja yahudi-style untuk cari duit. Siap keluar hadith 9 daripada 10 punca rezeki tu datang daripada perniagaan, tapi nak berniaga cara lintah-darat omputeh alkafirun. Kejadahnya dol?

OK, apa-apa yang selepas ini aku copy-paste aje daripada wikipedia, malas nak translate. Bendanya pun simple sangat, tak perlu penerangan sangat pun.

Pyramid scheme allegations:
In spring of 2008, Larsen formed a business partnership with former Amway distributor (Quixtar in the US) Orrin Woodward, founder of an Amway distributor sales network company known as TEAM. Woodward subsequently became a distributor and speaker for MonaVie, mixing his TEAM organization structure and distributor sales tools (e.g. sales brochures, audio/video recordings, etc.) concept with MonaVie's compensation plan. In 2008, Forbes magazine reporters Emily Lambert and Klaus Kneale noted: “TEAM is one step ahead of all these juice selling schemes. It is a pyramid atop a pyramid. It is selling motivational aids to help MonaVie vendors move the juice. But wait. If you can't earn back the $258 you've spent on the motivational lectures by selling $39 juice bottles, you could earn it back in another way—getting people to buy $258 motivational lectures. If you're good, you flog the lectures to other people, who sell them to yet others. Everybody gets rich. Everybody, that is, except the last round of buyers. That's the theory, anyway. The reality is that a mere 1% of Team members make any money from involvement with the firm.”
Regarding pyramid scheme issues, Lambert and Kneale elaborated: ”In a 1979 regulatory action involving [Amway], the Federal Trade Commission attempted to draw lines between legitimate and fraudulent pyramids. The ones that are legit focus on getting revenue from consumer goods sold to retail customers. The FTC did not, however, define ‘retail’ in that case. That leaves plenty of wiggle room for guys like Orrin Woodward; he counts the vast majority of people in his pyramid, who seemingly try but fail to make money, as retail customers.”

Litigation:
The company, its executives, and various senior distributors were involved in 5 lawsuits between 2007 and 2009. MonaVie was the plaintiff in trademark infringement suits against rival companies Fruitology (2007) and Amazon Thunder (2007) and was the defendant in false advertising suits filed by Amway (2008), Imagenetix (2008), and Oprah Winfrey/Mehmet Oz (2009).
On July 11, 2007, Monarch Health Sciences, the company that launched MonaVie, filed a lawsuit with the federal district court in Utah against rival açaí juice manufacturer Amazon Thunder, alleging that owner/founder Todd Reum had made “harmful, false, and defamatory statements" about MonaVie which "purportedly injured Monarch’s reputation”. The suit sought $75,000 in damages. On November 15, 2007, the Utah district court ruled to dismiss the case against Reum.
On November 8, 2007, MonaVie, Inc. filed a trademark infringement suit against Fruitology, a rival acai beverage (Fruitavie) manufacturer, in Utah District Court. MonaVie voluntarily dismissed the suit on March 20, 2008.
On March 17, 2008 MonaVie preemptively filed a lawsuit with the Utah district court asking for a ruling as to whether Quixtar Inc. and Amway Corp. had been over-reaching the boundaries of its non-compete agreements and address whether or not such agreements are enforceable for independent distributors.
On March 18, 2008, Quixtar North America filed a multi-count federal court complaint against the MonaVie company and 16 of its distributors (John Brigham Hart, Lita Hart, Jason Lyons, Carrie Lyons, Lou Niles, Farid Zarif, and 10 anonymous defendants) for unfair competition. The complaint alleged that MonaVie competed unfairly by making false claims about its products. According to a company press release, MonaVie filed to dismiss the Amway/Quixtar lawsuit on April 15, 2008. On November 12, 2008, MonaVie et al. filed a lawsuit in the Colorado District Court against Quixtar.
On May 5, 2008, the MonaVie company, its board of directors, and several of its senior distributors were sued by Imagenetix, Inc. for $2.75 billion over trademark infringement arising from false claims that Monavie Active juice contained the ingredient Celadrin. The case was settled out of court and the lawsuit was dropped on May 20, 2008.[46] On June 2, 2008 Imagenetix announced that it had entered into a new business relationship with MonaVie, the terms of which were not disclosed.
An August 20, 2009 article in the Chicago Sun-Times reported that television celebrities Oprah Winfrey and Dr. Mehmet Oz filed suit against 40 companies that are either selling açaí or related products, with their name endorsements on them." According to their complaint, such companies are "fabricating quotes or falsely purporting to speak in Dr. Oz's and/or Ms. Winfrey's voice about specific brands and products that neither of them has endorsed." MonaVie Inc. was one of the companies named as a defendant in the lawsuit. Winfrey’s website elaborated that “consumers should be aware that neither Oprah Winfrey nor Dr. Oz are associated with nor do they endorse any açaí berry product, company or online solicitation of such products, including MonaVie juice products."


RUJUKAN:
1. Barrett, Stephen. "Antioxidants and Other Phytochemicals: Current Scientific Perspective." Quackwatch. Stephen Barrett, M.D., 3 Jun. 2005. Web. 15 Jan. 2008.
2. Carroll, Robert Todd. The Skeptics Dictionary. Hoboken, N.J.: John Wiley & Sons, Inc., 2003. 235.
3. FDA. "FDA Warning Letter." Cyber Letters 2007: July 6, 2007. US Department of Health and Human Services, 5 Oct. 2007. Web. 1 Nov. 2007.
http://www.fda.gov/downloads/Drugs/GuidanceComplianceRegulatoryInformation/EnforcementActivitiesbyFDA/CyberLetters/ucm056937.pdf
4. Jarvis, William T. "Both Buyers and Sellers Should Be Wary of Multilevel Marketing."MLM Watch. Stephen Barrett, M.D., 2 Jul. 2006. Web. 15 Jan. 2008. 
http://www.mlmwatch.org/13Victims/wary.html
5. Seeram N.P., Aviram M., Zhang Y., Henning S.M., Feng L., Dreher M., Heber D. "Comparison of antioxidant potency of commonly consumed polyphenol-rich beverages in the United States." Jounal of Agriculture and Food Chemistry. 26 Jan. 2008, Volume 56, Number 4: 1415-1422.


Flyer yang aku buat 7-8 bulan lepas untuk SAY NO TO MLM

>>>>>>>>>>>>>>>     <<<<<<<<<<<<<<<<

U see beb, mana ada abang mencarut?


578 comments:

«Oldest   ‹Older   401 – 578 of 578
zini said...

quote from arnold:
"kalau dah namanya PELUANG PERNIAGAAN, sudah semestinya berlaku UNCERTAINTY dari segi INCOME.

err..tu yang MLM ers dok kempen pasal duit duit duit kaya kaya..belom lagi tentang pasal kehebatan dan kemujaraban produk yg hanya berdasarkan testis monkey sahaja.


"Jika dilihat dari sudut PERNIAGAAN atau BISNES, bisnes MLM sama saja dengan yang lain2 model bisnes, iaitu untuk buat untung, tingkatkan jualan kedai sendiri. kalau nak tingkatkan untung iaitu meningkatkan lagi jualan, BUKA BANYAK2 CAWANGAN."

ado tak KFC atau atau restoran nasik kandar bukak cawangan sampai lapan buah kat Taman Ria Sungai Petani..tapi MLM ape ade hal..dalam satu pejabat pon boleh buka sampai 30 kedai cawangan..

kalau sampai cawangan dok kiri kanan mcm mana nak buat sale..persaingan sesama sendiri, produk tak leh jalan, nak togok tak larat, pastu jual harga below yg disarankan sbb tak dapat nak cover modal dan rebut pelanggan atau tak rugi banyak, terus sabotage cawangan yang lain..

"kalau nak banding harga peel fresh dengan monavie lepas tu kata monavie harga tinggi gila2, mungkin ada yang berminat nak bandingkan harga kereta honda city dengan kereta ferrari, dan kata ferrari SCAM sbb naikkan harga gila2."

kalau honda city nak jual macam harga ferrari ape hal pulak..

Aidid Mu'addib said...

Dey Arnold V. Yenadey Dol...
Mana nas2 dan dalil2 ko dey? Nas2 yg mengatakan skim piramid berproduk spt MonaVoe adalah halal. Dalil2 yg mengatakan bahawa sistem bisnes MonaVie yg pasti akan merugikan 99.64% ahli utk mengayakan yg 0.36% di puncak piramid wadefak sebegini adalah satu sistem bzns yg sesuai dgn agama Islam... woi anak hindu dey? Kalau takdo nas dan dalil dari segi Islam, nas hindu pun takpo doh jang... meh kasi kek sini meh. Cakop ikut buntuit mmg la sonang dey...
Kalau dah pasal duik yo... apo ajo pun leh diputar-alam...
Ko tak baco artikel aku ko apo? Atau "attention-span" ko macam budak 5 tahun yg hyperactive? Aiyoyo thambi dey... where the fuck did you come from boy?

azwan said...

ARNOLD V.,

Betol ko ni doktor dol? Benda ni aku dah bincang dgn MMC, kalau ko masuk MLM, dan mempergunakan title ko tu untuk jual barang, ko boleh didakwa atas melanggar etika doktor perubatan. Sila tgk, carik sendiri pasal code of ethics kat website MMA. Aku suggest ko campak je sijil doktor perubatan ko tu dalam lubang najis, buat full time MLM. Takdela memalukan profesion aku.

Code of Ethics haram jadah ape yg ko cakap neh? Ape kejadah kalau Code of Conduct MLM bahlol Monavie ko nak sama tarafkan dengan Code of Ethics : Hippocratic Oath, Declaration of Geneva dan World Medical Association International Code of Medical Ethics? Mana ko belajar ni dol...? Professional ethics ko dah mixed up dgn business....?? Biar bena ko ni doktor. Dogtor aku rase ko neh.

Bab scam atau tak, sustainable atau tak, hukum halal haram bisnes MLM aku dah bincang panjang dalam entry:
http://aididmuaddib.blogspot.com/2011/08/pada-yang-masih-tak-faham-lagik-bahawa.html
Ko rase ko doktor, ko sama level dgn aku, sila bantai balik point aku kat entry tu. Anyway, kalau dah jus buah rojak takde isu la produk tu halal atau tak. Konfem la halal. Tp ni bukan soal hukum produk, tapi hukum bisnes MLM.

Uncertainty bisnes untuk org duduk paling top memang takdak hal. Ko ni satu lagi contoh typical technical person asik mengikut telunjuk org2 bahlol. Senang2 kena tipu, org buat system ko ikut je ek...main jilat je ek? Dalam kes MLM ko bukan chess player, tapi chess set. Tu sebab ko pikir uncertainty peringkat ko je, solution cari cawangan byk2. Hopeless ko ni...doktor?

MLM business kalau dah depends on 1 product, confirm...confirm syarikat tu mesti letak harga yg tinggi. Berbanding bisnes MLM lain yg pasarkan pelbagai produk harian, harga dia lebih munasabah. Tau apesal gini...? nak tau sila belajar buat bisnes plan. Takde belajar mase medical school kan? Baru ko layak nak tegakkan point dgn org2 kat sini.

Oh...I know nothing about business model ye dol.? Baca komen2 aku yg lain...aku dah nyampah nak ulang2 benda yg sama.

Ataupun ko nak start scientific discussion kat sini.? Jom2...aku cabar ko. Aku akan buktikan ko sebagai doktor (kalau betol dey?) memang memalukan dan dah buat kesilapan besar.

Ps: Ooooo....ade gak doktor lain yg semangkuk Dogtor Hafiz yek..

Mona said...

Hohoho, ramai penyalak professional Aidid Mu'addib. Aku nak komen sekali je. Kat mrsyuk.
mrsyuk nak bukti saintifik pasal MonaVie? Here we go:

1) This paper is about apparent reduction of pain and improvement of joint motion for 14 subjects who took MonaVie
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21470042

2) This paper is about the safety of consuming MonaVie
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20452390

3)This paper is about the antioxidant and anti-inflammatory effects of MonaVie in vitro (CAP-e) and in vivo (blood samples). They did a randomised, double-blinded, placebo-controlled crossover trials. The results were in favour of MonaVie.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18717569

So, mrsyuk, ada soalan lagi? Lain kali cuba belajar gunakan PubMed, kan tuan tanah dah ajar. Kalau nak cerdik sket, meh minum MonaVie nak? Aku boleh bagi discount.

azwan said...

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21470042
--> Ape yg ko bodoh sgt, tu pilot study. Not even Phase I clinical trial. Pubmed memang credible, tp ko tak paham sejauh mana data tu boleh carry weight. Paham mangkuk?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20452390
--> Mangkuk, safety profile. Still takde clinical claim. Mangkuk. Aku amik halia belakang rumah aku, leh dapat data sama kalau aku invest.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18717569
--> Again, not even phase I. Ko paham ke tak camne nak buat clinical trial neh.

Pum pang pum pang pre-clinical stage does not carry any weight to claim for treatment of certain diseases. Tu yg agen2 Monababi claim mcm2. Ilmu zero, main belasah cakap. Macam hampeh. Ckp biar berisi, jgn main copy paste, obvious sgt bahlol.

Bagi data/link lain pleasee..

azwan said...

Khasiat Jus Monavie?

Jus Monavie sangat sesuai untuk pelbagai penyakit. Terbukti berkesan untuk penyakit2 berikut:

Kencing Manis/Darah Tinggi/Kolestrol Tinggi/Gout/Sakit Jantung/Kanser/Gastrik/Sakit Belakang/Masalah Urat Saraf/Sakit Sendi/Penyakit Kulit/Letih Lesu/Strok/Lumpuh/Resdung/Asthma/Buasir/Buah Pinggang/Jangkitan Faraj/Sembelit/Otot Kejang/Awet Muda

CLINICAL DATA : ZERO!!!!!

Encik Mona bahlol, cakap biar guna otak. HAHAAHhaahahHAHAHA..

Mona said...

Aku terpaksa komen gak. Dogtor Azwan, ada aku cakap aku bagi clinical trials? Aku bagi research papers je. Paper nombor dua pun aku dah terang-terang cakap tu safety evaluation. Ko ni tak pandai baca ke apa? Aku letak sebab relevant.

Clinical trials makan masa, kadang-kadang sampai 5-10 tahun. Tunggu la nanti. Lagipun, selalunya kena ada prelim study dulu sebelum clinical trials. Tu pun ko tak tau ke? Pum pang pum pang macam dia tahu sangat.

In addition, clinical trials kena buat kalau drugs, tapi kalau just nutritional beverages tak payah la Dogtor Azwan ;)

Aidid Mu'addib said...

1. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21470042
>>>The inflammatory marker C-reactive protein was reduced at 12 weeks, but this change DID NOT reach statistical significance. Lipid peroxidation decreased mildly at 12 weeks. The antioxidant status, as measured by the CAP-e bioassay, showed the best correlation with improvements in physical well-being (pain, ROM, and ADL). The significant association among increased antioxidant status, improved ROM, and pain reduction warrants further study.

*No. of study samples? 14 oghang der... HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAK! Aiyoooo ane...
Kok iye pun nak berbangga ada report kat PubMed... fahamkan la dulu report tu dol...

2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18717569
>>> A randomized, double-blinded, placebo-controlled, crossover trial with 12 healthy subjects examined the JB's antioxidant activity in vivo. Blood samples at baseline, 1 h, and 2 h following consumption of the JB or placebo were tested for antioxidant capacity using several antioxidant assays and the TBARS assay, a measure of lipid peroxidation. A within subject comparison showed an increase in serum antioxidants at 1 h ( p < 0.03) and 2 h ( p < 0.015), as well as inhibition of lipid peroxidation at 2 h ( p < 0.01) post consumption.

* 12 healthy subjects minum air buah - serum antioxidant naik... DUH! Wadehel?

>>>WHAT WAS THE WHOLE POINT OF THESE SHITTY COMMENTS AGAIN?

Aidid Mu'addib said...

Lets explore Monavie and the so called Monavie Scam. Monavie is a health drink that was launched in January 2005. It is described as a phytonectar blend made up of nutritional fruits and berries, the prized ingredient of this tonic is the Aci Berry that can only be found in the Amazon, and this supplemental juice has been recommended by celebrity Oprah Winfrey on her television show.

The tonic seems to be of good quality. Is there a Monavie scam going on? The thing of concern to us is the marketing strategy that has been employed to sell the Monavie juice. It appears that it is another of those "legalized pyramid schemes" in action again.

The marketers of Monavie refer to the Monavie scam as a 'networking marketing business', in these situations the person at the bottom of the ladder spends the most money, and does the most work with very little reward and even less compensation for their efforts.

As a networking market business person you must recruit people to go beneath your line of business, they in turn recruit others and so on until you have a certain amount of people under you to make a passive income, or an income that you don't have to work for.

Usually a very successful person from your 'upline' or someone who has been doing this network marketing business for a long time, and is making a great deal of money off of your efforts, will speak to prospective marketers telling them of all the benefits of joining their very profitable organization, and why their Monavie supplement is a marketing winner.

Although this sounds very enticing it is often never the case, a large number of newly joined members realize that they have got themselves into an unprofitable scam and retreat, after they have lost several hundred dollars in the signing up process.

I defiantly believe that the Monavie scam is just that, a legalized scam, and should be avoided.

THE END...

azwan said...

Mona bahlol,

Tak payah la ko nak uji aku ni tau ketak pasal clinical research kalau ko baru baca komen entry ni samdol.

Of course clinical research makan masa, what do you expect dol?

Ko bagi research paper yg tak carry weight langsung. Dan ko tgk pencacai2 mlm monavie jual bagai nak rak claim leh cure macam2 penyakit, tapi clinical data zero. Itu beretika ke fucker? Pada ko beretika sebab bukan ko yg tanggung akibat penyakit tak dirawat dengan betol. Doktor dan paramedics yg tanggung. Worst case patient dan family member yg suffer. Ko nak tanggung dosa2 tu bahlol?

Ape yg relevant nye kalau tak carry weight langsung. Ko bagitau aku. Aku dah in clinical research business almost 10 years. Ada paham...ko ingat aku cakap kosong2 ke fucker? satu2 point bangang ko aku bleh jaki. bodoh tahap cipan ko neh...ade berangan nak masuk medical school dulu ke samdol? tapi tak dapat yek.

btw, perlu aku ulang balik semua phase2 dalam clinical research? malas dey, ko bace la entry2 lain.

So aku nak tanye ko...adakah relevant dan beretika untuk MLMers2 Monavie claim product sampah korang untuk treat penyakit2 neh...
Kencing Manis/Darah Tinggi/Kolestrol Tinggi/Gout/Sakit Jantung/Kanser/Gastrik/Sakit Belakang/Masalah Urat Saraf/Sakit Sendi/Penyakit Kulit/Letih Lesu/Strok/Lumpuh/Resdung/Asthma/Buasir/Buah Pinggang/Jangkitan Faraj/Sembelit/Otot Kejang/Awet Muda

Etika ke samdol?
Ini contoh typical samdol MLMers cakap guna bontot, otak pun kat bontot.--> Mona + ARNOLD. V

ps: duit duit duit...ape aku kesah beb? Pesakit mampus sebab aku ape aku kesah beb?

Mona said...

Hohohoho, bangga aku tuan rumah menjawab. Mr Aidid, ko memang macho.

Dogtor Azwan, kalau ko dah tahu pasal clinical trials, apa yang ko nyalakkan lagi ni? Ada aku claim MonaVie boleh treat macam-macam penyakit tu? Tu la masalah ko ni Azwan bahlol, ko ni cepat sangat nak menyalak. Jangan sama kan aku dengan agen2 MonaVie lain.

Ko cakap research papers tu tak carry weight langsung? Hello? Even for drugs, kena ada positive prelim studies so that the drugs can go to the first clinical trials. Kalau tak, camne nak justify mintak research grant Azwan dol? Cakap dah 10 tahun pengalaman, camne benda basic ni pun tak reti? Ko ni buat research apa? Research taik kucing ka?

Hohohoho, kalau otak kat bontot tu dah kira second brain tu. Ever heard of enteric nervous system, Dogtor Azwan? Sila la wiki cepat2...

mrsyuk said...

qoute from mona

mrsyuk nak bukti saintifik pasal MonaVie? Here we go:

1) This paper is about apparent reduction of pain and improvement of joint motion for 14 subjects who took MonaVie
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21470042

2) This paper is about the safety of consuming MonaVie
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20452390

3)This paper is about the antioxidant and anti-inflammatory effects of MonaVie in vitro (CAP-e) and in vivo (blood samples). They did a randomised, double-blinded, placebo-controlled crossover trials. The results were in favour of MonaVie.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18717569

So, mrsyuk, ada soalan lagi? Lain kali cuba belajar gunakan PubMed, kan tuan tanah dah ajar.



does it really carry any weight from showning me 3 papers..?

have u understand the concept shown on each papers?

setakat nak bagitau takde perubahan pada orang yang minum monavie...?

setakat nak bagi tau cara minum monavie dengan selamat..?

baik buat MSDS je, tak yah anta journal paper pon..

lawak la u nih...u duk pompang monavie ni lah, ape lah...

lastly u tunjuk yang monavie had no significant effect to the consumer...


find a gun and shoot yourself..
*sighh*

azwan said...

Terrrpaksa aku paste balik dari entry lain...

Pikir dgn kepale lutut. tu la masalahnye dgn penjilat bontot Mormon ni. Shemale, ko jadi bahan kat sini. Aku reply ni bkn sbb ko, tp sbb nak educate viewer kat sini, yg kebanyakannya silent reader. mereka lebih matang dan berpelajaran. tak mcm ko yg obviously pakai logic akal, langsung tak faham pasal bines pharma dan langsung dah tak boleh diperbetulkan. hahakhaka..best2..

Kawan2 sekalian(tak termasuk monababi)..ape2 ubat sekalipun, ni prosesnya utk mane2 drug discovery dan development process. aku explain dlm layman term.
Stage 1: Basic research. Profesor2 kerja dekat lab, study basic physiology dan pathology camne targeted cell berfungsi. Aim samada nak prevent atau treat disease. cabaran utama nak identify which specific cells,protein,receptor yg berfungsi dalam sesuatu penyakit. not talking about cikai lab, mesti at least cGMP punya fasiliti.
Stage 2: Drug Discovery and proof of concept. Guna bioinformatics dan hydroput screening, they design a chemical compound dan biologics untuk sesuai dgn targeted cell/protein/receptor dalam stage 1 tadi. Bioinformation technology juga akan allow drug untuk diuji pada tahap keberkesanan tahap paling cipan. jadi dapat proof of concept.
Stage 3: Pre-clinical stage. ini nak pastikan drug tu at least selamat utk diuji pada peringkat seterusnya. kat sinila kita nak dapatkan nilai basic PK/PD utk drug. kat sini gak, toxicology study (teratogenicity,mutagnicity, blablabla..etc), animal study juga dibuat pada 3 jenis haiwan yg berbeza saiznya, biasa rodent(kecil), anjing(medium), kuda(besar).
Stage 4: Clinical trial phase I. Small number of healthy volunteers, dalam 20-30 orang. dalam phase ni, lebih kepada nak safety. closely monitored, even 1 serious side effect, dorang akan close study. stage ni jugak nak test basic PK/PD dalam manusia.
Stage 5: Clinical trial phase II. Dalam 100-250 org pesakit, nak evalauate safety dan efficacy. ni jugak nak compare further side effect based on phase I clinical trial. Ni kira proof of concept utk clinical trial.
Stage 6: Clinical trial phase III. larger group of patient dalam 1000-3000 orang, worldwide multiple site clinical trial. test utk tengok efficacy, safety dan monitor side effects. ni untuk established indication of treatment.
Stage 7: Registration and pharmacovigilence. ni semua nak compile necessary data untuk registration kat mana2 negara pun. safety come first. the benefit of drug must outweigh the risk and side effects!
Stage 8: Phase IV clinical trial. untuk tgk long term side effect and look for other indications of drugs.

The whole process will need about 20 years. cost of development nearly USD 1.5 Billion for one drug. out of 5000 drug candidates tested, only 1 approved to market. Thats why malaysia dan negara2 membangun lain tak mampu buat semua ni. but high risk, high return. ADIL untuk pharma company dan semua org yg bertungkus lumus buat research. Ni belum masuk buat kat cGMP lab yg kosnye at least RM 100 Million untuk build.

Mona said...

Hohohoho, mrsyuk nak wat MSDS? Ada ke nutritional beverages kena ada MSDS? Cuba beri contoh sket mrsyuk. Ko ni paham ke MSDS apa?

mrsyuk paham ke papers tu ke dok gantung kat kaki tuan rumah dan ketua pasukan Dogtor Azwan? Aku rasa ko memang tak paham, dok harapkan Aidid terangkan kat ko.

Aku hanya nak tunjuk kat mrsyuk yang ada research publications on MonaVie. Kan ko dok tanya tadi mrsyuk, lupa ka?

azwan said...

Bodoh la ko Mona,

Ko nak buat clinical research, ko dah tak boleh guna data2 preclinical tu la mangkukk. Memang tak carry weight sebab jus bahlol yg ko cacai tu bukan drugs. Tau pun ko yek, tp otak tak synapse. HAHAHAHhahahHAHA...

Ko nak teruskan dgn clinical research, kena start all over again la bodot. tak boleh guna dah data tu. Tak relevant dah ai..tu aku cakap otak ko tu kat bontot.

By the way, compound ape yg ko nak kalau nak buat clinical research, boleh share sket? Ko kan hebakkk..keh keh keh...

Mona said...

Pandai pun Azwan. So, papers tu baru stage 1 la kiranya. Tunggu la for a few years for papers on clinical trials. Hohohoho.

Mona said...

Ko lagi bodoh Azwan. Memang la tak guna data tu. Tapi ko kena ada bukti yang sesuatu produk ada potensi tu go the the next level kalau ko nak mintak funding. Tak kan terus dapat duit nak wat clinical trials kot? Hohohoho

Ada aku cakap aku nak buat research? Kalau MonaVie pun awal-awal aku dah cakap, sure x de clinical trials sebab MonaVie bukan ubat, so tak yah clinical trials.

Hohohoho.

azwan said...

Stage 1 menda samdol. Stage 1 pun tak lepas. Ko ni tau ke tak clinical research tu ape. Penat aku paste tu.

Mona said...

Stage 1 basic research la dol. Bukan masuk clinical phase lagi. Tu la, lain kali jangan copy paste jer..hohohoho...

azwan said...

"Tapi ko kena ada bukti yang sesuatu produk ada potensi tu go the the next level kalau ko nak mintak funding."

Ko bertambah2 bodoh samdol, ko nak mintak funding pun tak boleh guna data2 tu la mangkuk. Mana lepas. tak releven samdol. Ko tau ke tak nak test ape neh...

mrsyuk said...

qoute form mona
"Hohohoho, mrsyuk nak wat MSDS? Ada ke nutritional beverages kena ada MSDS? Cuba beri contoh sket mrsyuk. Ko ni paham ke MSDS apa?"


beverages memang tak perlu MSDS..

tapi bila ade yang mengatakan monavie ini mampu untuk menyembuhkan pelbagai penyaki...wooo this is different story..

main question:
what is the main active ingredient?
what is the proper dosage/limit is allowed?
does it have any side effect if the patient consume less/more?


so tu bukan ke monavie punye safety data sheet?

but unless u claim it is only a beverages, u don't have any right to claim monavie is able to cure this and that..


*ternyata monavie tak lebih dari beverages. not medication..

azwan said...

Dah start malu ke samdol..?

Ko nak start stage 1 ke, ape2 pre-clinical activity ke, ko mesti gunakan compound yg sama dgn peringkat clinical nanti. At least highly purified compund. Bukan main belasah masukkan data jus rojak kampung bahlol nko tu.

Ko paham ke idak ni. itu yg tak relevent lansung. Paham ke idak neh?

Mona said...

Boleh la mangkuk. Sapa kata tak lepas? Katakan basic research ko dapat buktikan ada high antioxidant or anti-inflammatory activities in vitro from a certain product, ko boleh refer ke publication tu (or previous results), untuk ko justify nape ko nak duit sebab nak test kat animals pulak (katakan). So, previous papers can carry weight la.

Ko ni tak pernah buat research proposal ke? Kan kena ada references to justify your proposal? Ko ni Azwan....

Mona said...

Azwan dol, sebab tu la aku dari tadi kata MonaVie bukan drug, so nak purified compound hapenye?

mrsyuk, like I said before, aku tak claim MonaVie boleh cure pelbagai penyakit. And aku dok ulangkali cakap memang MonaVie beverage aje. Apa masalah ko ni ha?

Camni la....ko makan buah2 pun ada banyak anti-inflammatory and antioxidant activities. Ada kena wat MSDS and clinical trials? Tak de kan? Sebab tu nutritional food. Same goes with MonaVie. Ulang skali lagi, MV bukan ubat la dols.

azwan said...

ahahahahahHAHA!!

Samdol ape ko neh. Ko data jus mangkuk ayam campo2 guna untuk justification.

Previous paper on highly purified acai berry, mungkin boleh. Ini jus mangkuk, ntah berapa compounds ko nak rojak. Test ape ko nak buat neh? Compound mana ko test neh? Macam nak buat kuih raye jek. nampak sgt bangang.

azwan said...

Sebab bukan purified compound la data2 tu tak relevan kalau ko nak proceed buat pre-clinical. tak carry weight dol. kena start all over again.

Ko present utk dapat grant, confirm kena ludah.

mrsyuk said...

mrsyuk, like I said before, aku tak claim MonaVie boleh cure pelbagai penyakit. And aku dok ulangkali cakap memang MonaVie beverage aje. Apa masalah ko ni ha?

Camni la....ko makan buah2 pun ada banyak anti-inflammatory and antioxidant activities. Ada kena wat MSDS and clinical trials? Tak de kan? Sebab tu nutritional food


kalo begitu, monavie ni tak lebih dari minuman biasa yang kita tak tau ianya berfaedah pada manusia atau tidak..malah jauh sekali untuk menyembuhkan sebarang penyakit..

so yang ko duk memekak kat sini buat ape?ko sendiri mengaku monavie ni tak bole cure ape pon penyakit..memang dari mula aidid tunjuk monavie ni satu sen tarak guna..cuma sesetengahnye bersunguhan cakap monavie bole sembuh itu ini, boleh rawat itu ini..that's the REAL problem..

so bole la monavie buat tag baru "Drink Responsible"

azwan said...

Ko kena purify balik jus mangkuk ko tu. Define standard/specs ko ape. Same gak kalau ko sapu kulit betik kat luka, ko observe luka sembuh lagi cepat. Ko kena identify dulu pure compound yg boleh sembuh luka tu samdol, run dulu dalam HPLC machine. Dah identifym baru boleh proceed. Ko main belasah refer sapu betik kat luka tu sebagai data utk proceed buat research lain. Tak carry weight. Mana jadik. Tak kebodoh namanye tu?

Mona said...

Dol, selalunya kalau trolls lain bagi papers on the bioactivities on specific compound yang ada dalam sesuatu produk, ko dok cakap tak releven. Ko cakap, kena la test produk tu terus!

Nah, dah ada few papers yang test MonaVie produk, ko kata jus mangkuk ayam. Apa neh?

Anyway, ko pernah dengar tak the word synergy? Some compounds can act synergistically with one another. That means, kalau compound tu pure, mungkin effect dia kurang hebat dari kalau compounds tu dalam mixtures.

By the way, about clinical trials yg aku beri contoh tu, bukan pasal jus MonaVie, tapi a general example. Dah awal2 aku cakap MonaVie hanya minuman kesihatan. Bukan drug. Haish, susah nak paham la mrsyuk and Azwan dol ni.

Meh aku blanja sebotol MonaVie. FOC.

azwan said...

Synergy pulak...
HAHAAHhahaHAHAA...

Ko ni macam tok bomoh la Mona, pikir style kampung. Synergy tu alasan sahaja. Buah mana satu ko nak synergy neh? tembikai? salak? limau? strawberry? zaitun?

Kah kah kah...

Research konon..cakap biar berisi la. Research paper tu cukup setakat result tu. Ko nak gunakan data tu tak boleh, nak claim lagi tak boleh..

Ada paham bahlol?

azwan said...

"Dol, selalunya kalau trolls lain bagi papers on the bioactivities on specific compound yang ada dalam sesuatu produk, ko dok cakap tak releven. Ko cakap, kena la test produk tu terus! "

---> MANA NEH. JGN MAIN TUDUH.

zini said...

kesimpulan..

Monavie hanyalah sekadar jus buah buahan yang dijual pada harga mahal supaya kaya cepat.. yg dok kecoh kecoh tu ape hal..

Mona said...

mrsyuk, suka hati la kalau aku nak memekak kat sini. Aku masuk pun sebab ko tanya research publications. Aku bagi. Pastu Azwan dol ni lak menyalak pasal clinical trials. Tu la aku layan...

Ni Azwan still tak habis-habis lagi nak dok eksyen dia tahu pasal clinical trials. Hohohoho....Azwan, ko pun cakap tak dak isi, dok gelak kan orang.

Adinda said...

Abe wan said-Ko bertambah2 bodoh samdol, ko nak mintak funding pun tak boleh guna data2 tu la mangkuk. Mana lepas. tak releven samdol. Ko tau ke tak nak test ape neh...


Errrr... Testis?

azwan said...

Dah kate aku eksyen plak. Satu bagus layan mangkuk2 macam ko neh, sebab aku leh indirectly educate readers2 lain. Aku taknak dorang jadi bahlol mcm ko main jual. Tau research satu dua dah berangan yek. Malu dol.

Aku bagi tau la cara nak buat. Kalau tak nanti mentah2 kena tolak. Jus campo2 gitu memang takleh guna kalau ko ada vision nak buat clinical research. Say kalau ko identify 50% purity, baru boleh proceed. Ape specs monavie. Selagi takde standard, selagi tu tak boleh proceed.

Kalau ko boleh bagi aku specs/standard, then aku leh tgk sejauh mana relevant nye...

Mona said...

Aku pun suka mangkuk cam ko ni Azwan. Aku pun dapat educate orang lain. Hohohoho.

Dol, berapakali da aku nak ulang, aku bagi contoh general. Bukan focus kat MonaVie. Memang ler jus camtu tak leh wat clinical trials kalo nak jadi drug.

Apa kehelnya nak isolate and purify compounds from MonaVie? Kan beverage aje.

Aku minat kat musbiaggi. Komen dia paling tip top antara sume. Komen adinda cam dia tak puasa pulok. Hohohoho.

azwan said...

Itula gunanya ilmu. Sah2 3 paper mangkuk ko tu takleh guna untuk proceed for pre-clinical trial.

Educate yg 3 paper tu relevent utk proceed preclinical research? Jadi bodoh mcm ko?

Ape kehel? purity tu maksuh aku one of the compound pun cukup. Bukan campo2 gitu. nampak sgt bongok.

azwan said...

Campo rojak rojak last2 taktau nak test apa. Pastu leh cakap releven pulak nak proceed preclinical...HAHAHAhahahHAHAaha...

Researcher ape gini? Grad mana samdol?

mrsyuk said...

"mrsyuk, suka hati la kalau aku nak memekak kat sini. Aku masuk pun sebab ko tanya research publications."

memang ko bagi aku research tu.. TAPI.. it doesn't carry any significant..Tiada sebarang makna yang berkaitan dengan topik aidid bukak ni..

ko nak cakap aidid salah, tetapi ko sendiri dah ngaku jus monavie ni sekadar minuman bukan ubatan yang mampu mengawal/menyembuh penyakit..

tu aku heran, ape sebenarnye yang ko cube nak pumpang dalam ni?

Mona said...

Ko lagi bongok. Kalau dah nak buat proses purification, ada ke ko purify satu compound aje. Rugi masa dan duit kalau ko purify satu je dol. Kalau boleh ko kena purify sebanyak yang boleh. Pastu test each compound for bioactivities. Nowadays, dah high chance of isolating and purifying known compounds, so kenala isolate sebanyak yang mungkin. Camne ko nak terus target satu compound kalau ko tak tahu lagi which compound yang give the bioactivity?

Ko ni researcher gak ke? Grad kat mana?

(penat dah nak ulang suara. Aku dok cerita general pasal clinical trials tu. Bukan focus kat MonaVie. Tapi ada sorg mangkuk nak buat-buat tak paham je)

Mona said...

Aku rasa ko nye produk, mesti ko dah tahu apa compound yang beri aktiviti. Kiranya dah ada target compound. Kalau camtu, memang la boleh terus target satu dol.

Ko neh Azwan....

mrsyuk. Aku nak educate orang la, macam Azwan dol ni. Hohohoho.

azwan said...

Nak kekal bodoh samdol? terpulang kat ko la mangkuk.

Ko tak boleh belasah test rojak buah gitu kalau ko ada pasang impian nak proceed utk clinical research. Ko paham ke idak neh?

Kalau monavie ada 200 jenis buah campo2 skalipun, ko mesti tau compound mana ko nak test dulu. Satu2. Identify dan buat finger printing setiap protein. Dari satu kalau ko nak cakap botol A ada 98% compound X, botol C pulak 98% compound Z...baru ko boleh test satu2. Itu baru betol, then baru ko test untuk synergy apekejadah.

Ini test jus monavie rojak2 kepale hangguk ko, pastu dapat mamat perasan researcher main ikut jilat, mimpi nak proceed buat preclinical.

Apekehel samdol? Nak kekal bodoh...terpulang...

azwan said...

Purify satu compound tu contoh je la dol. Haiya...mangkuk hayun tara paham. otak tenuk ke hape neh.HAHAHAHhahahAHAHAH!!!

Patutla masuk MLM jual product scam.

Diulangi, 3 paper yg monafendy ni highlight tadi tidak boleh digunakan untuk support minta grant, utk buat preclinical research.

Ape guna 3 paper tu, ialah untuk claim jus monababi, as a whole utk claim treat sesetengah symptom penyakit. itu sahaja.

Tak paham gak..gi masuk sekolah jamban balik. hehehhe...

Adinda said...

mona patut minum jus kurma la. Kasi otak berfungsi dengan sempurna semula.

Mona said...

"Kalau monavie ada 200 jenis buah campo2 skalipun, ko mesti tau compound mana ko nak test dulu. Satu2. Identify dan buat finger printing setiap protein. Dari satu kalau ko nak cakap botol A ada 98% compound X, botol C pulak 98% compound Z...baru ko boleh test satu2. Itu baru betol, then baru ko test untuk synergy"

Dol, nampak sangat ko tak pernah wat kerja isolate compounds from scratch. Camne nak target kalau ko tak tau mana yg aktif? Kena la isolate sebanyak yang boleh. 

Lagi satu, ko ni sekejap cakap compound, sekejap cakap protein nak fingerprinting. Yang mana satu ni dol? Compounds are usually secondary metabolites kalau dalam konteks drug discovery, contohnya alkaloids, terpenes, polyketides, fatty acids etc. Kira chemical entity la dol. Kita isolate guna column chromatography or other preparative methods.

Protein tu selalunya enzymes yang terlibat dalam penghasilan compounds (terlibat dalam biosynthetic pathway sesuatu compound). Protein bukan compound tau Azwan. Aku rasa ko kena balik refer buku medik ko dulu. Orang amek medik ni kengkadang dia lupa chemistry. Tu aku boleh terima. Tapi tak ingat biochemistry ni....adoii....

Mona said...

Eh, lupa lak. Hohohohoho.

Adinda, baik ko bagi Azwan dol empat puluh tiga botol. He needs it more than me.

azwan said...

Bongok punya manusia. Putar alam gilabab...

Kalau adinda ada 10 jenis buah kat belakang rumah, campo2, invest dalam 500k buat test yg mcm dalam PubMed tu. Pastu gunakan data tu buat preclinical study. konfem kena gelak dgn clinical researcher.

Patutla masuk MLM pun.

azwan said...

Compound tu general term aku guna la dol. Alahai..nak kena explain satu2 ke dol. Aku uruskan A to Z pasal biopharmaceutical clinical research. Ko terkedek2 nak settle ape...guna 3 paper yg takde value tu?

Tak payah putar2 alam. 3 paper ko tu memang tak ada value nak buat preclinical research. paham dol?

Mona said...

Hohohoho....ko dah tak dapat nak jawab pasal protein and compounds tu? Camne ko nak berdebat ngan aku neh kalau definition both words pun ko silap?

Aku putar alam ke engko?

azwan said...

Aku cakap pasal contoh 50% purified tu pun ko putar alam gilbab. Gilos samdol sekor nehh.

Ko boleh terima tak yg 3 paper mangkuk ko tu takde value untuk even proceed for pre-clinical research?

Nak dapat grant...mimpi je la dol.

Mona said...

Hohohoho...camne nak guna paper tu untuk preclinical trials? Kan tu jus buah aje? Hohohoho..Ko masih tak paham lagi dol.

azwan said...

"Boleh la mangkuk. Sapa kata tak lepas? Katakan basic research ko dapat buktikan ada high antioxidant or anti-inflammatory activities in vitro from a certain product, ko boleh refer ke publication tu (or previous results), untuk ko justify nape ko nak duit sebab nak test kat animals pulak (katakan). So, previous papers can carry weight la."

Previous 3 paper hangguk ko tu mana leh carry weight la bangang. Ape ko putar alam ni..anak hindu ke weh? Skang cakap tak boleh boleh. Bodoh tak sudah2 mamat neh...

Dah mula putar alam daaa keling neh.

Adinda said...

Abe wan ni, asal troll je mesti kata mamat. Ingat orang pompuan toksey jadi troll ka?
Nama dia kan mona.

azwan said...

Ops...monafendy ka..
Perangai kalah jantan. keh keh keh..

Ini la perasan nak buat clinical research, mimpi gitu. Tapi taktau ape objektif research.

Kejap bole, kejap idak. Sah2 2 paper tu pasal jus buah. Mangkuk nye ai. Value cuma satu je...leh claim treat certain symptoms of disease. Lain daripada tu, yilekk...jadi keling la hoi.

azwan said...

Haaa...tu aku typo tu...type 2 paper, patut 3.

Jgn jadi keling plak. HHAHAHhahahHAHAH...

Mona said...

Aku pun nak copy paste komen aku semula macam Azwan dol.

"In addition, clinical trials kena buat kalau drugs, tapi kalau just nutritional beverages tak payah la Dogtor Azwan ;)"

"Ada aku cakap aku nak buat research? Kalau MonaVie pun awal-awal aku dah cakap, sure x de clinical trials sebab MonaVie bukan ubat, so tak yah clinical trials."

"By the way, about clinical trials yg aku beri contoh tu, bukan pasal jus MonaVie, tapi a general example. Dah awal2 aku cakap MonaVie hanya minuman kesihatan. Bukan drug. Haish, susah nak paham la mrsyuk and Azwan dol ni."

"Dol, berapakali da aku nak ulang, aku bagi contoh general. Bukan focus kat MonaVie. Memang ler jus camtu tak leh wat clinical trials kalo nak jadi drug."

"(penat dah nak ulang suara. Aku dok cerita general pasal clinical trials tu. Bukan focus kat MonaVie. Tapi ada sorg mangkuk nak buat-buat tak paham je)"

Berapakali mau ulang daa....pasal clinical trials tu general, takde kait ngan 3 papers of MonaVie. Adinda, that's the problem with Azwan, pikir guna second brain. Hohohoho.

Mona said...

Sapa putar alam sebenarnya? Dol, nak cover tak tau bezakan compounds dan protein ke? Hohohoho. Perasan tahu A to Z dalam biopharma clinical research konon. Ko mimpi kot Azwan dol?

azwan said...

Wohh...

Yg aku paste tu takde ko komen plak ye dol.. Lagi skali:

STATEMENT AKU
Ko bertambah2 bodoh samdol, ko nak mintak funding pun tak boleh guna data2 (MERUJUK PADA 3 PAPER YG KO BAGI LINK) tu la mangkuk. Mana lepas. tak releven samdol. Ko tau ke tak nak test ape neh...

JAWAPAN NKO:
"Boleh la mangkuk. Sapa kata tak lepas? Katakan basic research ko dapat buktikan ada high antioxidant or anti-inflammatory activities in vitro from a certain product, ko boleh refer ke publication tu (or previous results), untuk ko justify nape ko nak duit sebab nak test kat animals pulak (katakan). So, previous papers can carry weight la."

Am I talking to Mr Mona A/P Karupaiya?
spin...spin...spin...gunakan bontot untuk berpikir. Haaa...hopeless researcher. Hopless...elok start undergrad balikk..

azwan said...

Nampak sgt tak penah buat clinical trial...

HAHAHAHhaahahHAHAHAH!!!

Minta laa grant..mintakkk...

Adinda said...

Dah tu abe wan,
Jom makan dulu.

Mona said...

Hohoho...aku dah jawab banyak kali Azwan dol. Ko je bengap. Pi la minum just kurma patploh lapan gelen dulu, baru boleh paham kot. Selamat berbuka.

azwan said...

Nak patah balik dah terlambat yek. Mula2 cakap boleh dijadikan rujukan, skang dah tukar citer pulak. Keling sesat ko neh..

Ape yg ko jawab byk kali tu semua nak tegaskan yg nutritional beverage memang tak boleh buat clinical trial. Tp ko lupa...ko dah silap..awal2 ko dah cakap result 3 paper ko tu leh digunakan jadi rujukan buat next level of research. Walhal tak boleh samdol, researcher bodoh je pikir boleh. Ngaku je la samdol ko dah silap.

Pasal compound, protein, itu aku cakap secara general. nak step by step 2-3 jam aku takkan habis type dol.

Otak ko tu dah berserabut, macam jus bebal tu gak. campo2.. kejap boleh kejap idak. Nak ngaku dah malu. ni la jadinye duduk lab je. jadi bangang...elok kluar dari lab tu, open otak tu sket.

azwan said...

"untuk ko justify nape ko nak duit sebab...."

Ada hati nak mintak grant. Adeii...patut la few proposal je MOSTI leh accept. Kes-kes ginila..taktau nak bawak research kemana....kesian..kesian..

azwan said...

Meh aku paste kan balik "basic research" ko. hahahaahha...hohoho..

"Ko cakap research papers tu tak carry weight langsung? Hello? Even for drugs, kena ada positive prelim studies so that the drugs can go to the first clinical trials. Kalau tak, camne nak justify mintak research grant Azwan dol?"

"So, papers tu baru stage 1 la kiranya. Tunggu la for a few years for papers on clinical trials. Hohohoho."
--> Ho ho ho. Merry Christmas!

"Tapi ko kena ada bukti yang sesuatu produk ada potensi tu go the the next level kalau ko nak mintak funding."
--> Ho ho ho..

"Boleh la mangkuk. Sapa kata tak lepas? Katakan basic research ko dapat buktikan ada high antioxidant or anti-inflammatory activities in vitro from a certain product, ko boleh refer ke publication tu (or previous results), untuk ko justify nape ko nak duit sebab nak test kat animals pulak (katakan). So, previous papers can carry weight la."

"Dol, selalunya kalau trolls lain bagi papers on the bioactivities on specific compound yang ada dalam sesuatu produk, ko dok cakap tak releven. Ko cakap, kena la test produk tu terus!"
--> FITNAH 3.0. Lebih teruk dari Peliwat. Hohoho...Merry Christmas.

ps: adik2 sekelian..best layan trolls? Ho ho ho...

Mona said...

Hohoho....Tektik cuba nak lari dari topic sebenar: yang Azwan dol tu dok kelentong je yang dia tu pakar biopharma. Mana bukti dol? Aku pun boleh cakap aku dua puluh tahun dalam biopharma area. At least aku tak mix up enzymes and compounds. Tahu yang kalau buat isolation patut isolate sebanyak mungkin compounds bukan target satu je. Hohohoho....dah minum just kurma ke dol?

Ni masuk bab fitnah pulak. Hohohoho...

zini said...

another kesimpulan..

mona nak buktikan yang dia lebih tahu dari azwan..

end up..monavie tetap jus dan tetap juga jus yang mahal di jual bertingkat mangkuk hayun..

my advice...abihkan dulu segala test pekejadah semua...dan terbukti benda tu seperti yg diclaim(sori aku taktau pekejadah yg korang bincang since aku cuma tukang tukar tiub tayar motosikal)..

rasanya azwan dan aidid dah clear cut pasal juice biasa nih..

WORD VERIFICATION .. koneklu

Mona said...

ps adik-adik memang best layan Abang Azwan kan? Hohohoho.

Mona said...

I lap you musbiaggi. Still spot on. Aku ikut style Azwan jer. Tak kan tu pun korang tak perasan? Hohoho, slamat hari raya.

azwan said...

Aku taknak riak lebih2 dol bagitau sape aku. Cukupla aku educate budak2 baru baligh kat sini. Cukup aku handle ETP untuk project generics NKRA Healthcare dgn Pharmaniaga, focus untuk biosimilar. Handle protein purification kat China, transfer tech kat local Co. Phase II clinical trial ongoing ada 2, Phase IIIa ada 1 kat Australia.

Compound, protein tu semua bread and butter je dol.

Ko tu, nak mintak grant pun tak lepas2. hahahahAHAHhaha...dah la dol, hopeless. 3 paper sebagai rujukan? hohohoho..merry christmas.

Yg jelas, ko tu support bisnes scam, songlap duit budak2 melayu mcm fuckk. useless malay, patut disepak2 je kat lab tu.

Mona said...

Hohoho...project generics and biosimiliar. Patut la tak tahu camne nak wat research from scratch....

Baguslah dah ada products for clinical trials. Selamat maju jaya, Azwan dol. Jangan lupa jenguk-jenguk buku masa undergrad dulu. Elok kalau kita selalu refresh memory kita ni. Almaklumla ko tu dah tua. Hohoho.

azwan said...

Alahai aku masa awal2 dulu belajar dari scratch kat UTM, aku buat part time research dgn kat jabatan bioprocess. Aku tau la dol selok belok dari A to Z. CEPP tu aku boring ulang alik, research macam2 kat situ, tapi satu sen tak guna, siann...

Ko nak mintak grant ada cara dol. tp kalau positioning ko pun dah tak betol, mana lepas dey. geng2 panel MOSTI pakat gelak je dol. keh keh keh..

Yaaa...aku slalu discuss dgn CRO aku, dia clinical pharmacist. sentiasa refresh memory.

Selamat maju jaya dol buat MLM. hohoho...

Mona said...

Thank you, dol. Maap zahir batin. It's been fun.

ARNOLD V. said...

Its been fun baca PAKAR azwan yang ada 8 phd single handedly cuba buktikan yang monavie adalah jus cap ayam

hebat2!

http://www.monavieinternational.com/Web/MY/en/scientific_advisory_board.dhtml

Kalau terang2 monavie ni hasil kajian combine kepakaran dan pengalaman 6 saintis dalam MonaVie Scientific Advisory Board, agak2 apa yang Dr Azwan akan cakap ek?

Dr Azwan memang akan kata "aku pedulik apa dengan Scientific Advisory Board tu, sbb dorang cuma bertujuan nak tipu duit anak melayu saja!"

tul tak Dr Azwan? dorang sibuk2 buat scientific advisory board semata2 nak tipu duit anak melayu je kan?

haha. ko ingat Dallin Larsen main pungut 19 jenis buah2an kat belakang rumah dia(mcm ko slalu kata nak ambil buah belakang rumah) dan ambil buat jus jual seluruh dunia ke?

meaning ko sorang je ke doctor kat dunia ni? ko sorang je reti buat clinical research? dan ko sorang je yg tau Ethics?

haha! ko memang hebat(kalau betul ko seorang doctor yang open minded), tapi ko dah lupa, bukan semua org hanya fikir pasal untung duit saja. there must be reasons why many people believe in monavie product. its not always about money.

i wonder why banyak testimonial monavie yang kata ada kencing manis dan DOCTOR dah nak POTONG KAKI, tapi lepas minum monavie, tak perlu potong dah.

aku personally tak pernah claim monavie boleh cure kencing manis, but it worth to try, sbb pernah orang lain minum sebelum ni boleh sembuh, tapi kita tak claim 100% boleh, apa yang kita suggest, boleh try cuba. Tak nak cuba tak pe, boleh terus pegi potong kaki, tapi kalau nak cuba dulu pun ok. mana la tahu boleh sembuh.


so, adakah the only ways to cure kencing manis is biarkan DOKTOR POTONG KAKI?

sebab tulah aku rasa ramai orang cuba monavie walaupun belum ada klinikal prove. sbb dorang nk jugak try minum sebotol sblm kaki kena potong.

doctors, maybe the only proven clinical data about curing diabetes is POTONG KAKI kan?

Yes we sell product monavie jus to earn money, but as a human, we do have instinct and feeling to HELP other people.

Kalau ko ada ahli keluarga yang DOKTOR kata kaki nak kene potong sbb kencing manis, honestly, ko akan cuba minum monavie sebotol tak(ke ko pegi beli air buah pasar malam je? sbb ingat ianya sama dengan monavie yela sama2 jus buah katakan), dengan harapan boleh sembuh? kita hanya mampu mencuba, Allah yang menyembuhkan. (ke ko tak pecaya ALLAH menyembuhkan, tp lebih percaya kepada bukti klinikal potong kaki?)

Honestly jawap soalan ni.

ARNOLD V. said...

but unless u claim it is only a beverages, u don't have any right to claim monavie is able to cure this and that..


mrsyuk said...

tiada siapa yang offially claim monavie boleh cure this and that. we said boleh cuba kalau nak. kalau tak nak cuba pun tak apa.

sbb even doctor pun x leh claim 100% boleh cure this and that. so?

matsom said...

Waaa... epicnye diskusi! Nape plok siMonaBengong blah neh? C'mon MonaBengong cerita lak experience ko kat sini? Aku jamin aku tak kate ko riak...

Arnold, nape tak jawap point-point kat atas nuh?
Cerita pasal saintis MonaVie dah lapok dah dol, boleh tengok sini

ARNOLD V. said...

"Arnold, nape tak jawap point-point kat atas nuh?"

point ape, point "kalau nak claim boleh cure itu ini, mesti ada bukti klinikal"?

The whole point yang para DOKTOR cuba tegaskan kat sini "kalau nak claim boleh cure itu ini, mesti ada bukti klinikal"?

kan?

dah aku jawap tadi, dan aku paste sini sekali lagi:


Tiada siapa yang officially claim monavie boleh cure this and that. we said boleh cuba kalau nak. kalau tak nak cuba pun tak apa.

ramai yang cuba jugak, dan ramai yang sembuh.

even doctor pun x leh claim 100% boleh cure this and that. so?

SO???

jawap soalan mudah. kenapa kalau hidap kencing manis, doktor ambil jalan mudah potong kaki?

adakah sbb DATA KLINIKAL yang paling kukuh telah menunjukkan DOKTOR POTONG KAKI sebagai 100% cure untuk kencing manis?

THIS IS EXACTLY WHY sometimes kita try jugak minuman seperti Monavie, sbb kita hanya mampu mencuba, ALLAH yang menyembuhkan. BUKAN DOKTOR, BUKAN DATA KLINIKAL. DAN SURELY BUKAN MONAVIE.

Get it? masih nak mengagung2kan data klinikal?

Terang2 monavie mendapat pengiktirafan JAKIM, so orang Islam BOLEH MINUM mintak2 tuhan sembuhkan kaki kencing manis selepas minum monavie.

Data klinikal my @$$#0|3.

Aidid Mu'addib said...

Woi bahalol anak hindu dey...
Sejak bila doktor potong kaki sebab nak menyembuhkan kencing manis? Wadefak punya argument ko bawak neh? Ateeer.... kalau dah scammer MLM... cakap merapu macam budak tak sekolah betul la ko yer? Tak malu sikit pun ka dey yenadey?

Berapa kali jugak nak ulang? "Tiada siapa yg OFFICIALLY claim MonaVie boleh cure this andd that"... exactly what Dallin Larsen, CEO MonaVie kasi alasan bila USFDA attack MonaVie kat US sebab penganut MORMON MonaVie asyik buat promosi yg air buah RM5 (jual RM135) yg dijajap masing2 boleh kasi cure kanser, diabetes, stroke, penyakit suka mengencing dan penyakit low IQ... asyik2 OFFICIALLY... everyone can see and read dol, berlambak scammer MonaVie promosi dgn cara yg sama... just survey the internet. Ko baru belajar pakai internet ka apa? Semua atas ajaran Dallin Larsen dan Orrin Woodward la tu dol... cuma alasannya - NOT OFFICIALLY, TAK NAK NGAKU. Mormon kapiaq dari Utah tu tarak kesah penganut MonaVie buat promosi scam gilabab janji sembuh yg bukan2... janji duit masuk deerrr... billion2 USD masuk poket, especially kalau penganut MonaVie IQ semua low macam cipan... mmg boleh longkah brader.

Mangkok-hayon sekoq2... kasi alasan OFFICIALLY konon... Kalau semua org dalam dunia ni ada penyakit low IQ macam penganut MonaVie, boleh la makan scam korang dey yenadey... Kok lupa ka, jumlah manusia yg dungu tak seberapa banyak yg korang sangka?

Anyway... adakah penganut MonaVie tak pandai baca omputeh langsung - korang kecik2 dulu sekolah ke idak? Tak ikut perkembangan semasa ka dey... janji pegi MonaVie talk, terus terima bulat2 kata promoter/upline korang? Yenadey dey wadefak dey? Tarak research sungguh2 ka kalau nak buat scam?

Lastly... data klinikal @&^$^#(@ tu yg dah kasi standard perubatan moden spt yg ada sekarang. Ingat neh... kalau ko (atau emak-bapak-datuk-nenek) ko dah nazak dah nak masuk liang-lahad dah nanti... INGAT AKU CAKAP NI.... tonggak aje air buah scam Mormon tu bebanyak - biar kasi malaikat maut naik balik ke langit - JGN PEGI HOSPITAL SEBAB DOKTOR KAT HOSPITAL HANYA AKAN KASI TREATMENT YG BERDASARKAN DATA KLINIKAL - KALAU SESUATU RAWATAN TAK BERKESAN DRPD DATA KLINIKAL - DOKTOR PERUBATAN MODEN TAK AKAN BUAT...

Sekali lagik... Ingat.... tongkak aje air SCAM MONAVIE tu thambi...
Where the hell did you come from boy? Mormon land?

matsom said...

Arnold, serius dol, aku takde kesaboran macam azwan etc. nak layan point-point kuno dan merapu ko. Cukup kat sini aku letak points ni yang meyakinkan aku (dan lain-lain orang kat sini)

* mlm is pyramid scheme

* produk monavie takde kena mengena dengan claim-claim merapu yang bole ubat segala macam penyakit, baik minum air sejuk pastu mintak dengan Tuhan, duit tak habis pahala pon dapat

* "pakar-pakar" monavie terdiri dari:
- Alexander Schauss: holder of a mail-order PhD, has been in tight with MonaVie since the company’s inception. He conducted all of their bogus tainted research, heads the company’s “scientific advisory board”, is a frequent speaker at MonaVie distributor meetings, sells his books and CDs to Monavie distributors, and holds the patent to the freeze-dried acai that was allegedly used in Monavie (and which served as a fundamental part of Monavie’s advertising claims about the product’s uniqueness and “efficacy”).

- Gitte Jensen: best known for her association with the Klamath Lake blue-green algae scam (shut down by the FDA), and for a previous MonaVie publication she coauthored with Schauss. She operates a tiny little insignificant research-for-hire organization (HolgerNIS) in Klamath Falls.

Itu semua dah cukup meyakinkan aku yang monavie ni kompeni penipu dan pencacai dierang tak layak dilayan. Babai.

azwan said...

Aiseh,
Ko ni Aidid, aku baru nak komen. Ko potong stim ler. heheheh...

Arnold bahlol, ko dah jatuhkan martabat geng ko...si Mona. Ko jelas pembahlol teragung. nak celen dgn MsAwin, go ahead idiottt..

Aidid Mu'addib said...

New Rules: No More Claiming Mona Vie Cures Cancer!
By Dr. Jonny Bowden

Nor, for that matter, AIDS. Nor lupus, GERD, acne, age spots, arthritis, a balding scalp or sagging libido. Nope. Sorry.

And lest you think I'm picking on poor MonaVie, the same is true of Xango, Mangosteen, Xocai, Tahitian Noni, and all the other ridiculously overpriced and oversold juices promoted by scientifically illiterate multi-level marketing "distributors" who repeat these claims with the sincerity and earnestness of a Kucinich volunteer.

Much of the hype about this stuff is based on mysterious numbers that are purported to represent the product's ORAC value with the clear implication that the higher the ORAC value, the better the product (more on this in a moment). The argument between the various distributors about whose ORAC value is higher has more in common with a shouting match between slightly buzzed Lakers and Celtic fans than it does any real academic discussion. And of course, since no one participating in (or listening to) these silly arguments actually knows what they're talking about, a little pseudo science goes a long way towards convincing gullible potential "distributors" to come aboard and make a fortune, and can even sound pretty impressive in a Professor Irwin Corey kind of way.So here's the deal:

Antioxidants are good. That's a given. I take a million of them myself and try to eat foods that are teeming with them. Though studies on specific isolated antioxidants have sometimes (though not always) been disappointing, the longest lived and healthiest folks in the world get tons of antioxidants (as well as all kinds of phytochemicals, phenols, flavonoids and other members of the botanical universe) in their daily diet.

ORAC (you don't even want to know what it stands for, trust me) is a scientifically valid test that measures how antioxidants work as a team. (Think: "Exit on Main Street" vs. any Mick Jagger solo album.) ORAC tests for commercial products are generally done by Brunswick Labs (or their licensees), and products that have been actually tested by Brunswick have a Brunswick Labs Certified Seal (none of the multi-levels except for a little known product called ViaViente actually have that seal). There's a ton of published studies in the National Institute of Medicine database on ORAC values for all kinds of fruits and vegetables, and the ones that tend to be the highest are the usual suspects- blueberries, raspberries, kale, spinach, prunes.

None of which cost $37 a pop, by the way. But I digress.

Problem number one in the pseudo-comparison sweepstakes is that you can base an ORAC value on one fluid ounce, 100 grams, one liter, "per serving" or "per cup", resulting in ridiculous comparisons of apples to wheelbarrows. The companies rarely if ever tell you what quantity they used to get their measurement. One guy even hawks a home shopping network product claiming "A million ORAC Value!" without saying how much is needed to produce that value (by some estimates a warehouse the size of Waco Texas).

Aidid Mu'addib said...

Problem number two is that there's no evidence that higher and higher values actually translate into any clinical benefits. High ORAC fruits and vegetables are great, but according to noted cancer investigator Ralph Moss, PhD, "there is an upper limit to the benefit that can be derived from antioxidants. Taking in 25,000 ORAC units at one time.... would be no more beneficial than taking in a fifth of that amount.

"Problem number three: if you're eating a crummy diet and barely exercising- something I've noticed in an awful lot of the people promoting these juices- drinking one to two ounces of expensive juice isn't going to do much for you. These folks seem never to understand how to prioritize their health battles. They'll debate you endlessly on some esoteric and unproven "alkaline" water while scarfing down a Big Mac and apple pie.

Problem number four is that while many of these products base their ambiguous health claims on one of the "star" juices in the formula (mangosteen in Xango, for example), no one tells you how much of the product comes from the superstar fruit and how much is pure filler. Investigative health reporter Mike Adams recently did a piece on the expensive, Deepak Chopra approved Zrri (another multi-level overpriced juice albeit in gorgeous new age packaging). Zrri doesn't list its contents in a "nutrition facts" label, and contains regular old apple juice, pear juice and pomegranate juice. It's priced north of $30 a bottle, largely on the strength of it's own superstar ingredient amalaki (a well known Ayruvedic remedy).

"But are we talking 99% apple and pear juice and 1% of the botanicals?" Adams asks.

Answer: No one friggin' knows, thank you very much.

Hey, these juices and blends aren't bad for you. (Full disclosure: I had some nice things to say about Noni juice in my book, "The 150 Healthiest Foods on Earth", and there is some promising science behind the fruit it's made from.) But cure cancer? Grow hair? Change your life? Melt pounds from your middle?

Come on...

Bottom line - go to Trader Joe's and buy yourself a nice little assortment of some unsweetened, pure juices like blueberry, cranberry, pomegranate, black cherry and the like. Or better yet, make your own juice, or just eat a bunch of vegetables. For about 1/10 the price (and no annoying talk of Diamond Distributorships and Up With People narratives) you'll get all the antioxidant power you need.

>>>PAHAM BACA OMPUTEH KA IDAK KORANG SCAMMER PENGANUT MONAVIE DEY?

ARNOLD V. said...

Aidid Mu'addib said...

Dey Arnold V. Yenadey Dol...
Mana nas2 dan dalil2 ko dey?


"Nas2 yg mengatakan skim piramid berproduk spt MonaVoe adalah halal." - aidid


Firstly, skim piramid mcm yg aku cakap, memang ILLEGAL.

MONAVIE adalah syarikat MLM, dan MLM adalah LEGAL di USA dan di MALAYSIA. Samdol yenadey aidid kalimuthu dey dey



"Dalil2 yg mengatakan bahawa sistem bisnes MonaVie yg pasti akan merugikan 99.64% ahli utk mengayakan yg 0.36% di puncak piramid wadefak sebegini adalah satu sistem bzns yg sesuai dgn agama Islam... "

Pasti? apa yang membuatkan anda PASTI bisnes monavie 99.64% merugikan orang bawah?

adakah anda dah kaji dan 100% pasti yang 99.64% tu semuanya orang BAWAH dan 0.36% tu semuanya orang ATAS?

Dalam MLM seperti MONAVIE siapa aktif, dia dapat income. kalau tak aktif, tidak kira berapa banyak downline dia, dia takkan dapat income.

NAS dan DAHLIL yang ko berikan, adalah berkontekskan fahaman sempit ko dan menuduh melulu bahawa MLM sebagai skim piramid, sedangkan dalam undang2 akta jualan langsung 1993 telah jelas menggariskan apa itu direct selling aka MLM dan apa itu skim piramid. aku simplifiedkan kalau ko tak paham.


Tiada produk = skim piramid,
ada produk = MLM.

MLM menyediakan produk untuk berniaga kecil-kecilan dengan modal kecil, tak perlu simpan stok, market research dah ada. tinggal nak buat je. kreativiti masing2 semasa mempromosi, itu je. sebab tu ada yang untung ada yg x untung malah rugi. melalui MLM, semua orang yang ada modal kecil boleh mula berniaga serta merta. MLM menyediakan peluang SAMA RATA kepada mereka yang GRAB peluang perniagaan ini, tidak kira join awal atau join lewat sikit.

Produk monavie mendapat pengiktirafan JAKIM.

So ko nak kata ko lebih BIJAK dan lebih ARIF agama berbanding JAKIM?

woi anak hindu dey? Kalau takdo nas dan dalil dari segi Islam, nas hindu pun takpo doh jang... meh kasi kek sini meh. Cakop ikut buntuit mmg la sonang dey...
Kalau dah pasal duik yo... apo ajo pun leh diputar-alam...

Yes its about money, business is about money. but its not always about money. Its about BUSINESS OPPORTUNITY and its about getting our people to start business with small capital, and start as soon as possible.

Putar alam? ko pun sedang putar alam jugak kan? ko putar alam sampai MLM ko kata skim piramid.

dan ko even buat vocabulary ko sendiri kata LEGALIZED PIRAMID SCHEME.

sedangkan dari segi undang2, ada dua saja, LEGAL or ILLEGAL.

kalau ko nak kata monavie = Legalized piramid scheme, dan so far there is no such thing as LEGALIZED PIRAMID SCHEME sebab piramid scheme never ever been legalized in USA atau MALAYSIA, maka ini secara jelas menunjukkan ko sedang PUTAR ALAM KAW2 PUNYA.

azwan said...

Ada lagi makhluk sekor yg tak paham2 bahase, bodohnye bertingkat2...perasan pandai dengan jus cap ayamnye..

Dey samdol, kepakaran 6 saintis tu buatkan ko percaya jus ayam ko tu leh jadi alternatif utk penyakit kencing manis. Dol, ada 80 saintis pun, kalau takde clinical data takde guna yeop. Ape guna klinikal data? Gunanya ia serve sebagai guideline untuk doktor buat keputusan yg baik untuk pesakit. Kebaikan mesti lebih daripada risiko. At least doktor bercakap tu ada bukti dan asasnye. Tapi penjual monababi cakap rasa-rasa, agak-agak, maybe, mungkin, kot-kot dan sewaktu dengannye.

Beza doktor macam aku ni dengan manusia lahanat mcm ko ialah kitorang tak ambil mudah hal nyawa pesakit. Buatnye lepas minum jus bahlol tu glucose shoot up jadi 20. Tak ke leh jadi mampos tu, leh jadi DKA atau HHS ko tau tak in long term. Ini la ai org takde ilmu, cuba-cuba cakap berapi, last2 jadi gaya org2 bangsat.

Dah nama pun product scam, claim pun mcm palat. Ubat segala macam penyakit under the sun. Jual pun terhegeh2, nak kasi power tambah “dengan kehendak Allah”, “Bismillah...” “InsyaAllah”. Gitu ke dol? Manusia mcm ko ni tak pandai menilai ilmu. Jenis bodoh mengharapkan kejaiban.
Ape kehenye nak potong kaki je sumer dol? Kalau dah ada gangrene kat kaki tu, ko nak wat ape? Nak buat pekasam masak lemak cili padi? Ape ke bodoh ko ni...leh jadi sepsis tau tak. Simpan la ai kaki gangrene ko tu, mengharapkan tisu yg dah necrotic tu hidup balik. Takpun ko ni memang keturunan alien leh tumbuh kaki balik lepas potong?

azwan said...

Arnold Samdol Bahlol,

Baca komen aku bawah ni kat entry lain..pahamkan betol2 bahlol..

Origami dol,

Sungguh2 ko pertahankan HPA ye dol. Dah sign mati dgn HPA? Kira kalau HPA mampos, ko takleh sahur ye dol. Kalau dah pelan pemasarannye pun pasal duit, ko tgk babun pun nampak duit. Ade beza org yg jadi pak turut macam ko, dgn kitorang kat sini yg nampak ape yg tak kena dgn ape2 sistem MLM skalipun, termasuk HPA. Dol, ko ingat org sini buat conclusion macam kat kedai kopi ke? Belasah bagi opinion gitu2 je? Blog palat gitu? Ni jiran bertentang dgn aku mufti KL, dengan JAKIM lebih sejam aku discuss. Tanyela dorang pasal HPA, semua padangan berbeza2, walaupun terletak kat situ hukumnye Harus. Dorang pun tau kena hati2 keluarkan pandangan sebab setiap org pandangan berbeza. Ko tau apesal jadi gini, sebab AJL tu dah lama, tahun 1993...lagi detail daripada fatwa JAKIM. JAKIM kalau nak haramkan sekalipun, banyak bergantung pada details adalam AJL. So nak MLM haram kat Malaysia? Jangan harapla wahai blog readers. So, aku tak berminat nak bercakap dgn org mindset pengikut mcm ko, dasar penjilat. Jilat saja...jilattt. Aku kalau deal dgn government, aku cakap straight dgn HOD, KP, menteri lagi bagus, sebab dorang semua ni dicision maker. Bukan dgn “saya menurut perintah”.

Aku nak ko forward persoalan2 aku ni kat TOP MANAGEMENT HPA/PANEL SYARIAH HPA. Ko bagitau aku samada mamat2 kopiah tu pikir atau tak points yg aku cakap kat bawah ni. Macam aku cakepp, aku tak berminat dgn point2 pengikut tegar yg mcm sampah, main ikut system. Takdak pikir punya olang, lame ass argument. Jgn tanye upline ko plak, sebab beza korang, upline ko naik stage 10 kali, ko plak 2 kali. Lepas dorang reply, ko paste balik kat sini. Baru aku berminat nak tau..

Selangi MLM bergantung pada penajaan downline, pencarian downline, selagi itu business tu takkan dapat lari daripada isu ketepuan dan akhirnya pasti akan crash. Dalam kes HPA, ada bukti kukuh yg menunjukkan HPA bergantung pada pencarian downline2 baru/head-hunting untuk generate revenue.

1)Isu Paksaan. Satu macam yg ditekankan dalam http://myradix.wordpress.com/pelan-pemasaran/. Pelan pemasaran yg jelas fokus hanya pada duit, bukan produk. Means setiap ahli mesti buat kerja head hunting untuk pastikan sales tu berjalan. Sebab apa? Sebab ahli-ahli baru diwajibkan untuk maintain points untuk dapat komisyen dan pelbagai syarat lain. Isu wajib beli tak patut timbul sebab jika betol HPA jual barang harian, dan fokusnya pada produk (bukan duit). Sepatutnya, tidak timbul isu wajib beli/bersyarat tiap2 bulan. Dah nama barang harian habis pakai, sepatutnya tak kenakan syarat pun, pelanggan pasti akan beli. Jika tidak, akan timbul isu “aku sebenarnya tak suka pun sabun HPA tu, tapi sebab nak komisyen, KENA la beli”. Kekuatan produk zero, branding zero, tapi ahli terpaksa beli. Soal “terpaksa” ni subjektif, yg mana org2 yg beli produk ni takkan ngaku. Paling busuk pun akan cakap takpela beli pun, sebab nak bantu org Islam. Bisnes org Islam pulak dijadikan rasionalisasi pembelian. Takpun cakap “ikhlaskan niat”. Sebab soal terpaksa timbul, aku pikir tidak wujud keikhlasan dalam penjualan barang, seterusnya wujud unsur2 meragukan dari segi akad dan lain2. So kalau takde belian wajib, sales HPA drop. Ahli HPA terpaksa, wajib beli. Suka tak suka lantak ko, mesti beli. Tu sebab Amway, Cosway kena bukak retail shop untuk directly jual pada public, sebab dorang tau tak selamanya dorang boleh bergantung pada sales downline. Pertambahan sales dari retail shop is a good indicator yg branding produk bertambah baik. So ape hukum beli dengan keadaan terpaksa gini? Dari segi akad camne?

Aidid Mu'addib said...

Kan aku dah cakep?
Penganut Mormon MonaVie mmg something wrong kalau pasal baca-membaca neh...

Ini aku dah diskus dalam artikel kat atas tu dey yenadey anak mormon dey.
Data income salesmen MonaVie ni - syarikat MonaVie yg keluarkan kat US...
Sure aku faham korang tak pandai baca omputeh, tapi aku dah diskus dlm bahasa Melayu wei!
Kok nak diskus dalam bahasa tamil atau mormon ka apa dol?

>>>Syarikat MonaVie memang berharap sungguh sipenjual tak pass matematik masa SPM, sebab daripada data yang dicatat melalui Monavie 2009 Global IDS (Income Disclosure Statement), dan dengan mengambil-kira penjual juga adalah pelanggan jus keramat ni, kita boleh lihat bahawa jumlah semua penjual adalah 713,139 (dengan 620,431 atau 87% daripada keseluruhan ahli tidak layak untuk dapat komisen). Pangkat Royal Black Diamond ke atas sehingga Bronze Executives (2,570) adalah bersamaan dengan 0.36% jumlah penjual. Untuk 0.36% ini, dia orang dapat 53% daripada jumlah komisen - gilbabs yahudi betul punya perangai. Untuk pangkat Star1000 hingga ke distributor level (90,138) atau 12.64% daripada semua ahli, mereka mencatat jualan sebanyak USD37.33 seminggu. Of course, kalau korang ambil-kira duit minyak penjual, duit makan dia, duit nak belanja prospek dan macam-macam lagi semasa menjajap produk ni, USD37.33 tu dah dikira LOSS. Ingat yang 620,431 tadi tu dapat ZERO. Jadi, untuk mengayakan 0.36% ahli Monavie, kita perlu merugikan 99.64% daripada semua penjual jus keramat ni. That's the beauty of MLM (oops! MLB maaa! Bullshit without compromise!) according to Monavie! Quadruple gilbabs man!

Uik! Belum abis lagi neh. Kita tengok Monavie Kanada pulak. Terdapat 5,261 pemjual Monavie di Kanada pada 2008-2009 (itu tak termasuk ahli yang join tapi tak mencapai jualan yang secukupnya untuk layak dapat komisen).

Level #ofPpl %ofTotal High Low Weekly Avg
Distributor 2,572 49% $175 $0 $24
Star 1,914 36% $297 $0 $38
Star 500 457 8% $461 $53 $87
Star 1000 185 4% $1,060 $106 $189
Bronze Exec 59 1% $1,060 $212 $17,684
Silver Exec 38 1% $1,590 $318 $29,091
Gold Exec 21 <1% $2,650 $530 $57,397
Ruby Exec 6 <1% $5,300 $1,114 $109,636
Emerald Exec 3 <1% $7,950 $1,720 $142,437
Diamond Exec 2 <1% $10,600 $2,363 $196,991
Blue Diamond Exec 2 <1% $17,531 $3,704 $587,371
Hawaiian Blue D 1 <1% $17,672 $6,945 $603,554
Black Diamond Exec 1 <1% $20,360 $12,353 $832,436

Dan ini yang paling best - 2.5% daripada distributor/penjual di Kanada dapat 40% daripada hasil semua jualan jus keramat MonaVie. Kalau dikira daripada jumlah executives dan purata pendapatan tahunan, level semua executives dapat pendapatan sebanyak $7,443,991 sedangkan 97.5% yang bukan pangkat executives dapat $18,365,535. Boleh nampak cerita sebenarnya di sini? Plan pemasaran MonaVie direka-cipta untuk mengayakan seciput jumlah leader dengan hasil komisen daripada beribu foot-soldiers atau apa yang aku selalu istilahkan sebagai kuli-batak (yang bukan orang batak). Seeloknya penjual yang 97.5% tu buat bzns jual surat-khabar atau jual gorpis tepi jalan - sebab bzns sebegitu lagi baik dan lagi banyak untung daripada join lintah-darat MonaVie dan daripada mencuba untuk jual sebotol air buah dengan harga $45 (dollar Kanada) atau RM135 kat Malaysia.

>>>ITU NAMANYA SKIM PIRAMID JUAL PRODUK DOL...
Ko ni botol2 paham ko idak jang?

azwan said...

Samb...

2)Soal penindasan. Macam mana boleh takde penindasan kalau business tu konfem crash. Aku dah highlightkan isu market assumptions dalam entry sebelum ni. Ko suruh dorang buktikan seberapa banyak market assumptions, so that mana2 investor boleh lihat yg bisnes MLM confirm sustainable, takkan crash. Assumptions tu sahaja yg boleh menidakkan logic MLM akan crash. Aku dah terang panjang pasal market assumptions dalam komen 2nd last, http://aididmuaddib.blogspot.com/2011/06/readers-contribution-hpa-saga-part-5-of.html. Kalau tak, memang jelas mana2 MLM termasuk HPA akan crash. Ingat, takde belian wajib, takde sales. Bila takde sales, business crash. Satu lagi cara nak buktikan, tunjukkan berapa banyak HPA leh generate sales daripada public, bukan dari downline. Nisbah revenue dari downline:revenue dari public. Bila konfem crash, tu yg jadi isu penindasan sebab ahli-ahli yang terakhir join memang takkan dapat income sepertimana yang dijanjikan dalam http://myradix.wordpress.com/pelan-pemasaran/. Janji macam2, tibe2 esok crash. Masalahnye yg tertindas ni jumlahnye sangat ramai, bukan serong dua, sebab yg duduk bawah2 tu membentuk tapak sesebuah piramid, jadi jumlah sgt besar. Jadi macam mana ko boleh ajak org join bisnes yg confirm crash? Itu tak beretika. Soal etika ni bukan org pengikut mcm ko yg tanggung, tapi org2 atas...yg tau cash flow syarikat mcm mana. Dorang ni tau growth curve company macam mana..macam dalam http://www.flickr.com/photos/lifesparks/3048622596/. Org2 mcm ko sedar2 esok company keluar statement dah crash. Kat mature phase tu, mase tu la company akan struggle keluarkan produk yg dah lama di innovate dulu2. Options lain ialah M&A, rebranding, repositioning, etc. Curve ni boleh apply kat mana2 company, termasuk MLM. Tapi MLM growthnye lagi cepat, sebab MLM bergantung pada downline, its a word of mouth business. Dan bila dah sampai mature phase tu, MLM takkan dapat bounce balik sebab downline2 dah cukup ramai. Sales bergantung pada downline. Ingat, downline baru takde, takde belian wajib. Sales zero, revenue drop, company crash. Ko nak suruh downline2 yg sedia ada beli produk2 baru? Ko tgk ape jadi kat AC, exactly the same. Manusia2 bebal je yg akan ikut AC tu balik. Same case...mana2 MLM pun same case. Sebab kekuatan produk takde, jadi business takkan dapat sustained dgn downline2 yg sedia ada. Benda ni jadi sebab MLM company tak invest pada branding, mcm yg conventional business buat. Terlalu byk “pembeli wajib” sampai komisyen pun tak tertampung. Sama macam Amway, Cosway yg jual barang2 harian, skang ni AC pulok, waktu company tu akan crash akan tiba lebih lewat. Berbanding fokus hanya pada satu produk, macam gelang magnet bahlol.

Aku tak mintak banyak, ni isu2 utama. Belum masuk bab produk lagi. HPA punya produk kesihatan banyak langgar etika perubatan. Bila aku cakap langgar etika, memang confirm langgar. Aku bukan ahli dalam letakkan hukum, tapi bab medical, setiap kata2 aku memang carry weight. Ko nak nafi bab medical dgn aku, memang elok kena tampo. Points atas tu pasal business semata2. Org yg layak jawap bagi aku ialah orang yg pernah OWN company, draft business plan yg detail gilabab, cari fund macam nak mampos, usaha dari zero sampai success. Bukan yg terus2 belajar jual produk, pelan pemasaran pun tak pass, cash flow haram jadah taktau nak baca, tiba2 cakap atas stage mcm bagus. Ko dtg dgn jawapan ko, aku tak interested.

ARNOLD, KO NI GOLONGAN PENGIKUT GAK, MEMANG BAHLOL TAHAP CIMPANZI.

azwan said...

YAAA SAYA, ARNOLD IKUT SISTEM MLM...MUDAH SAHAJA. SEMUA ORG BOLEH BUAT...YAHOOO!!!
--> TARAK PIKIR PUNYA MANUSIA. BODOH MENGALAHKAN KAMBING. ORG2 GINI SAMPAI KE TUA JADI PAK TURUT. ILMU KAT KAPLA LUTUT.

ARNOLD V. said...

JGN PEGI HOSPITAL SEBAB DOKTOR KAT HOSPITAL HANYA AKAN KASI TREATMENT YG BERDASARKAN DATA KLINIKAL - KALAU SESUATU RAWATAN TAK BERKESAN DRPD DATA KLINIKAL - DOKTOR PERUBATAN MODEN TAK AKAN BUAT...


bagitau ini kat mereka yang anda cadangkan potong kaki kencing manis tu.

bgtau dorang, ini data klinikal kata mesti potong kaki. jangan usaha cara lain. mesti potong kaki. itu je caranya. tiada cara lain lagi. potong kaki 100% boleh sembuh, sbb lepas potong dah tak de kaki, so penyakit pun sembuh ya, mcm iklan

"tiada lagi kaki yang luka! kasi potong itu jawapnya!"

Jangan cuba monavie walau sebotol sbb itu tiada data klinikal(tapi JAKIM iktiraf kata x haram, tp x minum pun x pe, x paksa).

doktor kata, kalau nak sembuh, please cuba yang ada data klinikal saja(mungkin sbb data klinikal yang sembuhkan? eh bukan Allah ke yang sembuhkan penyakit?).Doktor lebih berkuasa skrg boleh sembuhkan manusia wow hebat2!

sbb tu DOKTOR boleh maki orang sesuka hati sekarang, sbb dorang ada data klinikal yang boleh sembuhkan penyakit, ingat tu, data klinikal yang doktor buat kajian yang boleh sembuhkan manusia.

Wow! menarik la mcm ni, data klinikal boleh sembuhkan penyakit.

Even Allah yang 100% boleh sembuhkan penyakit pun x maki org, tp doktor2 boleh maki org sbb ada data klinikal yg blh sembuhkan penyakit. wow!


"Lastly... data klinikal @&^$^#(@ tu yg dah kasi standard perubatan moden spt yg ada sekarang."

Perubatan moden ciptaan yahudi? kencing manis potong kaki?

ko bertuhankan ALLAH ke, atau bertuhankan perubatan moden(ciptaan yahudi)?

kencing manis potong kaki? why? why???

sbb data klinikal perubatan moden dah kata gitu kan? thats why.

azwan said...

Dah takde modal samdol? Ko tu pikir guna bontot. ilmu zero, main agak2 dol...

Nak tau ape management kaki kencing manis ko tu...nih haa...

http://www.acadmed.org.my/index.cfm?&menuid=67. Klik kat
2004, Management of Diabetic Foot, 884 KB

Serius semua kena potong???. HAHAHHahhahHAHAHA...BAHLOL ARNOLD...SUNGGUH BAHLOL.

Aidid Mu'addib said...

Apekejadahnya la bebudak meleis penganut MLM suka perasan alim, siap keluar hadith, keluar ayat bunga2 bunyi Islamic gitu? Siap promote barang scam dgn ayat2 Quran... siap hasut org dgn... and this one statement is the best... "Allah yg menentukan sembuh ke tidak"... or something along that line...

Woi dol... korang tu pengamal MLM penjajap produk scam dgn kaedah pemasaran skim piramid berproduk... MonaVie, as an example...

NAK PERASAN ISLAMIC JUGAK KA SCAMMERS DEY?

azwan said...

Why why why...minum jus monababi? why why why...

Sebab ko dapat duit kan? Sebab ko agak2 dapat sembuhkan kaki busuk ko tu?

Why why why..

azwan said...

BAHLOL ARNOLD SCHWARZENEGGER,

TENGOK MUKA SURAT 59, APPENDIX 1, STAGING OF DIABETIC FOOT BERDASARKAN WAGNER'S CLASSIFICATION.

WEY TOLOL, BILA MASA SEMUA KENA POTONG SAMDOL. DEPENDS DEPENDS DEPENDS. KO TU CLINICAL JUDGEMENT ZERO. YG ADA PROBABILITY GRADE 4 DAN 5 SAHAJA.

eh...apesal aku caps?

azwan said...

Ko bagitau customer2 ko yg kencing manis tu, lepas minum monavie jgn check gula. Kaki yg dah hitam tu biar je tak payah buat apa2. Arnold akan tolong. Bila customer dah develop HHS, DKA, Sepsis, biarkan je, ade peluang lagi. Jgn jumpa doktor Azwan, dia mangkuk. Minum monababi guna lubang dubur lagi baguih, gerenti sehattt...

Aiyaaa wakk choww??!!

ARNOLD V. said...

"Rules no.6: Never take yourself seriously."

Ok esok sambung. terlalu banyak data klinikal kat sini. aku nak kene ambil medic pulak la lepas ni before join mana2 MLM.

sbb kat medical school ada ajar, kalau buat bisnes, jgn join company MLM yang 99% ahlinya rugi. join yang 100% ahli untung saja.

sbb lepas belajar medic, boleh predict 100% bisnes untung.

so, sblm join mana2 MLM atau sblm buka mana2 bisnes, mesti belajar medic sbb dengan cara tu saja boleh predict bisnes akan 100% konfirm untung.

mcm tu kan encik aidid?

napa tak kata jgn buat bisnes terus, sbb 90 drp 100 company akan tutup dalam tempoh 3 tahun. dan dalam tempoh 5 tahun, hanya 1 drp company tadi yang dapat bertahan.

so every business is SCAM sbb statistic menunjukkan 90% bisnes yang baru bermula akan tutup dalam masa 3 tahun.

tak gitu encik aidid?

MLM = peluang perniagaan.

peluang perniagaan ialah peluang perniagaan dan tiada siapa boleh jamin kata syarikat mereka 100% yang join akan untung. faham?

syarikat monavie hanya menyediakan PELUANG PERNIAGAAN faham?

PELUANG PERNIAGAAN yang LEGAL ada sijil jualan langsung, FAHAM?

LEGAL

faham?

MONAVIE = PELUANG PERNIAGAAN YANG LEGAL

faham?

peluang perniagaan yang terang2an dah tunjuk dalam IDS kata ada orang untung sikit dan ada org untung banyak.

sekali lagi saya nak ulang banyak2 kali

PELUANG PERNIAGAAN YANG ADA SIJIL JUALAN LANGSUNG YANG LEGAL yang menjual produk diiktiraf JAKIM so orang islam boleh minum.

faham?


nak predict syarikat ni akan jatuh akhirnya? so? semua bisnes ada jatuh bangun. tp so far dia bertahan dh 5 tahun. dah lepas tempoh percubaan 3 tahun. dan kini menghadapi percubaan melepasi 5 tahun.

so? nak predict bila dia jatuh? nak predict Amway Cosway bila jatuh?

predict la tak de siapa yang halang sbb selagi DSAM (DIRECT SELLING ASSOCIATION OF MALAYSIA) wujud, selagi tu MLM akan terus LEGAL di malaysia. Even if monavie jatuh, MLM tetap LEGAL di malaysia.

so?

lepas ni boleh condemn 1001 lagi company MLM lain k, tapi takkan ada kesan, sbb MLM tetap LEGAL di malaysia selagi DSAM wujud.

ok good bye all MLM haters. keep predicting and happy hating ok. :)

azwan said...

Manusia pemalas dan bodoh macam ko je join MLM. Memang pemalas nak membaca punya orang. Orang2 berilmu dan belajar reality kehidupan kat sini semua gelakkan ko bodoh. MLM utk manusia mentality low class mcm ko, jenis saya menurut perintah, bukan entrepreneur.

Adios.

ARNOLD V. said...

kerjaya doktor kerjaya mulia, saya respect doctors.

no offence ya para doctors here.


good bye. this place clearly for MLM haters. so, i better outta here.

chiau.

azwan said...

Sebab org mcm ko, patient aku tak compliance to medication. Datang dgn sepsis, DKA, HHS. Ko la manusia perosak, tamak duit yg langsung tak endah keselamatan pesakit. Manusia mcm ko ni elok dihumban dalam gaung.

azwan said...

Ini tempat org2 yg berfikir secara kritikal, bercakap dengan fakta. Bukan badigol pak turut mcm ko. get lost...don't come back.

ARNOLD V. said...

"jenis saya menurut perintah, bukan entrepreneur."

sorry i need to address this.


Jenis menurut perintah = LOW CLASS MENTALITY

entrepreneur = HIGH CLASS MENTALITY

got it?

menurut perintah = SLAVE. no matter how much you read, you are still SLAVE. a high paying slave that is.

aku paling pantang dgn mentality low class mengaku high class begini.

menurut perintah = slave.


PERIOD.


I outta here. for real. this place is full of slave mentality. Efftards!

azwan said...

Memang ko penjilat nombor satu. Tu yg masuk MLM. Org2 brilliat, matang, guna akal takkan...takkan masuk MLM. tu semua kerja bodoh, cari rezki cara bangang. sumbat la perut boroi ko tu byk2 dgn MLM, walhal org2 lain elok cari rezki lain dengan cara yg hebat.

Perasan entrepreneur...

azwan said...

Saya ikut system...saya entrepreneur.

WTF...HAHAHAHAHAHAHAHAHAHHA!!!!

Sian jadi bangang masuk MLM. Ilmu zero, main agak2..dey dey dey.

ARNOLD V. said...

saya pulak menurut perintah, so saya perasan saya high class mentality. gaji saya 30k sebulan sbb saya banyak baca dan banyak potong kaki orang. setiap bulan, saya tunggu gaji. yes, saya high class mentality sbb saya tau bercakap guna fakta copy paste dari website org yahudi. saya tak buat saya ikut saja cakap kajian yahudi. ops sori saya x ikut cakap mormon sbb mormon bukan yahudi. saya ikut cakap yahudi je. saya menurut perintah. so saya high class mentality :)

saya sangat hebat sbb saya boleh dengan bangga mengaku saya menurut perintah sbb gaji saya besar walaupun saya SLAVE tp bukan sebarang SLAVE, a HIGH PAYING SLAVE wow!

kawan tu pulak ikut system so mesti dia cuma ada satu je bisnes(dia tiada bisnes lain, sbb dia buat MLM je haha).

haha cuma budak bodo saja akan join MLM sbb dorang x pandai langsung bisnes lain. sama mcm aku sbb aku pun bukan entrepreneur so aku blh ajar org yg bukan entreprenuer bagaimana untuk tidak jadi entrepreneur, jadi slave je mcm aku lagi bagus kan? haha.

happy now? slave?

azwan said...

Dey, ko ingat aku slave MLM mcm ko, perasan "businessman" mcm ko ke bahlol. Ko ingat sumer sini makan gaji ke dol? At least yg makan gaji tu cukup berilmu, tak masuk MLM macam ko. Cakap pun berasas. Ko ape ade? Jus rojak cap ayam?

azwan said...

Menurut perintah system MLM, ko le tu samdol. tak critical lansung. Manusia gini memang bodoh dan senang diperbodohkan. Begitu mudah...

Kalau macho buat konvensional la. baru gempak. Ini MLM. HAHAHAHA!! Cakap mcm tungkik atas stage. Saya hebat atas stage...yahooo!! business plan zero. Yahoo!!!

azwan said...

MonaVie is a beverage company distributing products made from blended fruit juice concentrates with freeze-dried açaí powder and purée through a multi-level marketing (MLM) business model. MonaVie has been the subject of controversy, as health benefit claims for its products have not been scientifically confirmed or approved by regulatory authorities,its CEO was previously involved in false health claims of another beverage, the business plan is similar to a pyramid scheme,and very few distributors actually make a profit.

ARNOLD V. said...

ko bukan slave MLM, ko slave perasan ilmu tinggi copy paste dari website yahudi.

cukup berilmu copy paste dari website yahudi.

cakap pun berasas mcm slave2 yang lain. komplen sini komplen sana.

jus rojak cap ayam? maksud ko peel fresh ke?

wakakaka

monavie = no 1 company in food and beverages category according to inc.com

http://www.inc.com/inc5000/profile/monavie

cap ayam? haha!

ok2 cap ayam pun cap ayam la. asalkan korang happy dengan cara hidup korang makan gaji setiap bulan kais pagi makan petang habis bulan bayar hutang tu, ok la...

its your choice.

saya cuma offer peluang perniagaan. tak nak tak pa, nak makan gaji, carry on. nak condemn, go ahead :)

i really need to go now sbb sini ramai berfikiran sempit copy paste fakta mengaku high class mentality.

a real good bye now slave. ops sorry no offence.

zini said...

seperti diduga..modal terakhir mesti ikut template..

matsom said...

Aiekk? tak berambus lagi? Dol, check-out data 2011 kat inc.com
haram takde cerita pasal monavie! Apakejahdahnye kompeni no. 1 2009 pastu melingkup 2011?

Rose said...

Salam, Arnold, awak ni sebenarnya confused.

First of all, awak cakap:
"Perubatan moden ciptaan yahudi? kencing manis potong kaki?

ko bertuhankan ALLAH ke, atau bertuhankan perubatan moden(ciptaan yahudi)?"

Jawapan saya: Arnold pernah dengar tak nama Ibnu Sina (Avicenna)? He is a famous Muslim physician, and some even argued that he is the father of modern medicine. Buku Ibnu Sina, The Book of Healing and The Canon of Medicine di guna pakai jadi standard medical text book for universities zaman tu (kat empayar Islam juga di Eropah). Dalam buku The Canon of Medicine, ada penjelasan terperinci tentang diabetes - symptoms and complications. Buku tu jugak discussed about evidenced-based medicine, ramdomized controlled trials, serta principles for testing effectiveness of new drugs and medications - dan ini menjadi basis clinical pharmacology serta modern clinical trials. (Ni semua di ambil dalam Wikipedia).

Juga, jangan lupa tokoh-tokoh perubatan Islam yang lain, Muhammad ibn Zakariya al-Razi (Rhazes): dia dikenali sebagai seorang yang sangat lantang menentang kaki jual ubat jalanan yang dok jual "ubat" atau penyembuh penyakit yang menipu (sounds familiar?). His books are The Large Comprehensive (this book made many scholars consider al-Razi to be the greatest medical doctor of the Middle Ages), al-Hawi (compilation of his works), The Diseases of Children (father of paediatrics).

Serta few others like Ali ibn al-Abbas, Abu Walid Muhammad bin Ahmad (Averreos). Baca la sendiri pasal tokoh2 ni ya.

My point? Arnold, perubatan modern banyak bersandarkan information yang terdapat dalam The Canon of Medicine, The Large Comprehensive etc. Jadi, sangat salah kalau Arnold keluarkan statement pasal perubatan Yahudi tu. Malu la kita, dok berfikiran cam orang keno zaman sebelum tokoh2 tersebut. Kalau mereka ada di zaman sekarang, who knows what they can achieve in modern medicine. We should strive to be like them, bukan fikir ikut dan aje.

Rose said...

Secondly, about you going on and on about potong kaki kalau diabetes tu. Arnold, I am not a medical doctor, but let me share with you what I know, which I simplified je (docs out there, correct me if I'm wrong). 

Potong kaki bukan cara perubatan moden sembuhkan diabetes. Nak tahu tak kenapa selalunya pesakit diabetes kena potong kaki? Orang yang diabetes selalunya akan mempunyai kandungan gula dalam darah yang tinggi. Keadaan ini boleh menyebabkan kerosakan pada sistem saraf, mainly kat kaki. Bila dah rosak, kalau kaki tu terpijak apa2, orang yang diabetic tu tak perasan sebab kaki tak rasa sebab saraf nak hantar info yang kaki tu sakit dah rosak.

Satu lagi kesan high sugar level is cardiovascular problem. Salur darah akan mengecil, kurang supply of blood to the body, especially extremities. Bila kurang blood supply, it means, kurangla supply oxygen ke tissues2 tersebut. Juga, kurangla supply White blood cells and other cells yang terlibat dalam melawan infection.

Jadi, senario yang biasa berlaku ialah, pesakit alami luka kat kaki. Tapi tak perasan sebab tak rasa sakit (saraf rosak). Jadi dia tak letak ubat or plaster. Luka kalau terbiar, sangat senang dijangkiti kuman. Bila kuman masuk, badan dia pulak tak dapat nak lawan sebab kurang supply cells yang boleh bunuh kuman. Tambahan oksigen kurang gak, so, tissue2 kat kaki tu akan mati. Tu yang lama2, kaki akan warna hitam. Mean while, kuman tu dah makin lama makin masuk ke dalam badan. Kalau kuman tu dapat masuk dalam darah, bahaya tu, sebab boleh sebabkan septicaemia (kuman dalam darah). Kuman ni benda hidup, so dia "makan" dan hasilkan waste products gak. Lots of waste products of bacteria (kuman) tu adalah toksins. So, bila dah banyak, boleh kena toxic shock and mati. 

Sebab tu, bila dah gangrene (kaki hitam), doctors memula akan cuba control dulu, but kalau dia fikir boleh memudaratkan pesakit (boleh sampai mati), dia akan ambil keputusan untuk potong kaki (to get rid of the bacteria, source of infection). 

My point? Like AM and Azwan said before, potong kaki bukan cara modern medicine nak sembuhkan diabetes. It's just a way to get rid of the infected foot to prevent more complications. 

You said tak salah nak mencuba MonaVie, sebab banyak testimonials tunjukkan yang minum MonaVie boleh sembuhkan kaki tu. Arnold, tu maknanya, awak dah beri masa untuk kuman-kuman tu merebak ke seluruh badan. Kalau pesakit tu develop complications or mati, what can you say? Just say, oh, kita dah cuba? 

Yes, Allah yang tentukan segalanya. Tapi kalau kita dah tahu for a fact how to prevent something, tapi tak ambil cara tu, then, camne Allah nak tolong? Kenapa Ibnu Sina dan Al-Razi bertungkus lumus kaji perubatan? Sebab mereka tahu Allah sentiasa galakkan menuntut ilmu.

Rose said...

By the way, Mona. Thanks for the papers. Tapi nape you left one paper that reported complications observed to a baby due to daily intake of MonaVie during pregnancy?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20351708

So, those advocates to MonaVie, even if you still taksub dengan jus ni, tolongla jangan bagi orang mengandung minum jus ni selalu ye. It's your responsibility to inform.

mrsyuk said...

aku dah bagi tau kat mona sebelum ni..*find a gun and shoot yourself..

buat arnold v...same goes to you, just this time don't use a gun, use M-16 or C4..

both of u had shown us your greatest stupidity of yourself.. and we had enough..

*sigh

Mona said...

Hohohoho....mrsyuk's name is strangely apt for him. Syuk sendiri. Isi zero tapi cakap macam hebat. Hohoho, slamat hari raya.

mrsyuk said...

"Hohohoho....mrsyuk's name is strangely apt for him. Syuk sendiri. Isi zero tapi cakap macam hebat. Hohoho, slamat hari raya"



taktik orang MLM..tak mampu nak lawan fakta, attack personal, languange and such..such a lame reply..

dah jumpe pistol belum?

azwan said...

Rose,
Great insights. Malang nya mangkuk2 ni ko cakap ape pun memang tak boleh jalan. Ilmu zero, dok lab lame2 pun senang kena tipu masuk bisnes scam. Hopeless..

Asyraf said...

i dont this Arnold will read rose's post.....

Anonymous said...

Nope .Even Mona don't read it. They are the high class creme of the creme individual.They thinking is way-way better than us.Just shut up and join them. Be a part of the cult. So all low class people (like us that had to pay income tax & zakat) must buy food supplement like Monavie that selling at ridiculous price with no valid proof at all.

P/s: I heard Monavie selling like crazy at U.S right now! hahahah

private said...
This comment has been removed by the author.
suka hati la nak letak nama apa! said...

MLMers:citer tak betol ape ko bawak ni Aidid?

Others:trolls sudah mari!!lu diam la sial,dasar MLMers bingai!meh la berdebat kalau ko berani!!

MLMers:fakta copy paste je ko taw kan,nak perosak periuk nasi orang je kan,dosa ko tau tak.

Others:ko tu jual barang tipu orang tak dosa pulak??!dasar penipu!bongok tahap melampau!bodo piang!!

MLMers:kami buat kerja,baru dapat duit,tak buat tak dapat,ko apa tahu.Jangan mencarut boleh tak??

Others:dasar MLMers!!baru carut sikit mula la nak butturhurt!!yang penting isinya aidid nak sampai kan,bukan carutan!!dasar bodo sial!!carutan je ko nampak kan!!

MLMers:nah aku bagi fakta!sudah la,aku malas nak layan orang macam otak tahap singkat ni!!

Others:ni ko kata fakta?(dan dokter2,serta pakar2 pun mula mengomen)

MLMers:aku bagi lagi fakta!!

Others:aik,ada lagi bodo ni!kenapa tak berambus je??!!sial!!dungu piang!!

p/s:kate nak berdebat,tapi suruh berambus,apa la jenis munafik,kata tak dikota,what a shame!!!

Adinda said...

Lu kalau nak jadi troll pun, please make up ur mind. Nak guna nick PRIVATE ke nick AAK. Kan dah payah nak kena delete. Haishhh..

suka hati la nak letak nama apa! said...

both!!

so up to me,and its not you to decide which one should i use.

azwan said...

Dari dulu sampai skang ko ni memang bahlol.

matsom said...

MLMers: citer tak betol ape ko bawak ni Aidid?
Aku: Tunjuk katne citer tu tak betol, quote ayat AM dalam artikel dia pastu refute point dengan dalil korunk

MLMers:fakta copy paste je ko taw kan,nak perosak periuk nasi orang je kan,dosa ko tau tak.
Aku: fakta copy-paste tetap fakta, apeke gila punya logik neh

MLMers:kami buat kerja,baru dapat duit,tak buat tak dapat,ko apa tahu.Jangan mencarut boleh tak??
Aku: Korunk dah off-tangent gilabab pasaltu layak kena maki hamun jerk...

MLMers:nah aku bagi fakta!sudah la,aku malas nak layan orang macam otak tahap singkat ni!!
Aku: 'fakta' tu dah lapok; dah kena jawap bukan takat dalam blog ni, malah seluruh dunia dah jawap 'fakta' korunk. Nak blah? Sila berambus!

MLMers:aku bagi lagi fakta!!
Aku: ko tengok je 2-3 post kat atas/page sebelum/artikel bulan lepas/wiki/google; faktanya kat sini korang ada penyakit denial: "a defense mechanism [...] in which a person is faced with a fact that is too uncomfortable to accept and rejects it instead, insisting that it is not true despite what may be overwhelming evidence."

(AAKbodopiang): "p/s:kate nak berdebat,tapi suruh berambus,apa la jenis munafik,kata tak dikota,what a shame!!! "
Aku: p/s ni gunanya dalam surat-menyurat bertulis (zaman dulu) untuk letak satu-dua ayat yang tertinggal, kalu tulis surat baru dah buang masa dan dakwat dan kertas, tupasal orang letak p/s. Kalu komen dalam website kan bole delete/edit/insert ayat tu, takyah laa berp/s-p/s dowh...

suka hati la nak letak nama apa! said...

kata-kata diatas dari pengomen lepas aku post benda yang benar.

p/s(opss,aku nak guna apa suke ati aku la,kahkahkah):biasala ler,benda betol ni ramai sakit hati,hahaha,makan cili banyak sangat,itula jadinya,mula la nak butturhurt(ayat lapok mereka yang mengomen disini)

p/s(again):matsom butturhurt suda,haha,tak perlu ciplak ayat aku please,guna la ayat sendiri,ngeh ngeh ngeh.sekian.

azwan said...

Kalau 1+1 = 2, takde menda ko nak argue la. Samdol ni dah dalam golongan bodoh, tapi sombong. AAK oi, nko tu dalam dunia sendiri. Positive tak hengattt. keh keh keh...

matsom said...

heh... letih tulis (dan kopipes) & explain panjang-panjang(?), last-last sekali dia jawap "aku nak guna apa suke ati aku la" :-|

camni punya kes, nak maki pon tak jadi (pasal dulu mak-bapak & cekgu ajo jangan berkasor ngan orang-orang "istimewa")

suka hati la nak letak nama apa! said...

no wonder la matsom macam cacat je,hahaha,dah admit pun dia,semacam je aku tengok.kah kah kah.

azwan,ko gay,g main jauh-jauh.ha ha ha

ilmu said...

kesiannye ko aidid n follower ko tu,,ak rse la ko aidid dendam n sakit hti dgn mlm,,ak nk bgtaw korg semua yg ikot imam sesat (aidid ygt ske copy n paste) aku nk cerite 2 org kawan yg sorg sakit luekimia tahap 4 setelah beberapa kali masuk hsptl dia mula syak da yg xkene dgn ubat n rawatan yg dia alami so dia mntk tlg mber2 dia check rupanye doctor nie sengaja bagi ubat yg salah untuk testimoni ubat dia sejak tu dia berhati2 ambil ubat dan sentiasa rujuk pakar2 perubatan,,da sorg hamba allah offer monavie dan kawan bdk nie check monavie mmg suppliment yg paling bagus,,sudah 3bulan budak tu ambik monavie dan luekimianye turun tahap 2,,untuk pengetahuan org2 yg bodoh cam kere bagi makan taik yg sekolah tak abis tapi pandai cakap mulut makan taik...mber2 budak sakit luekiemia nie sorg pakar kimia(org korea),sorang pakar tulang(org japon) dan sorang pakar sakit puan (org jepon)telah mengesahkan yg monavie nie product yg terbaik,,dan budak yg sakit luekimia nie pakar bedah dari malaysia dan dia org malaysia pertama yg belajar di universiti sweden dalam perubatan...dan pakar barah terkejut dgn penurunan barah dia,,klo nak dibandingkan ilmu perubatan n ilmu aidid yg taw copy n paste n follower yg bagai lembu cucuk idong sugguh jao bz...kesian sgguh ak dgn follower aidid kakikelentong mulut menipu...doctor2 tu kwn2 aku so aku bole mntk report2 kajian diorg klo korg nk tgok,,korg jgn la kne tipu dgn aidid tu...mengenai mlm tu terpulang pada korg,,korg nk report kajian diorg email ak kt talib_ryu@yahoo.com aku harap korg jgn la ikot cam lembu cari bukti dulu...menuduh tu 1 fitnah,,jgn islam di mulut j...

Aidid Mu'addib said...

Pehal nak kesian kat aku pulak meleis scammer pundek woi? Aku takde keuntungan apa2 dlm hal ni... dan takde kurigian apa2 jugak dlm hal ni - ko tarak baca punya org erk? Cuba baca abis2... dan fahamkan semua detail yg ada kat blog neh. Ke dulu masa sekolah, kefahamanan bahasa melayu dapat zero ka dik? Sebok merempit, sebok tido dlm kelas... besar jadi manusia dungu ya amat ha? Fuck man... jgn la tunjukkan sgt yg ko tu dungupiaaaang.

Tak faham erk yg CEO Monavie tu dikenali ramai di Amerika sbg kaki kelentong dlm bzns MLM? Tentang kuncu2 MonaVie adalah ex-Amway yg pernah terlibat dgn tuduhan skim piramid di mahkamah? Dan lagik satu... kalau ko dik tak faham pasal ilmu perubatan, yg ko sebok nak try jugak fahamkan... apekejadahnya dik? Kalau dah takde IQ ko nak faham sampai peringkat tu... diam2 aje la dol. Tu pasal ko bukan doktor perubatan dan hanya seorang meleis mat rempit... just leave it at that will ya? Shit boy... what the hell you ass?

Ko sure Aidid Mu'addib ada dendam dan sakit hati dgn MLM? What the fucking freaking fuck MLM ever did to me samdol? I never did MLM or PS in my whole life... and I think I'll never ever will. And why is that samdol asshole? Because I'm not as stupid as you meleis munafiqun... and I went to school as high as I had wanted to be. And I am very thankful for that. Sekarang dah nampak clear korang meleis memang takde perasaan sayang kpd anak bangsa yg kena kelentong beli air buah RM5 - dgn harga RM135 - oleh syarikat kelentongan skim piramid binari MonaVie bawaan kristian mormon dari Salt Lake City... tak perasan erk? Well, I'm so sad for that. Korang hanya sayangkan duit yg akan masuk poket sendiri, dan korang hanya sayangkan kapir-laknat Dallin Larsen si kristian mormon... so stop blaming me for the slow bzns... you fucking stupid asshole. You're the stupid ass that believe org kapiaq buta2... not me.

Anyway, just because you people are stupid and uneducated... and have a love for money (dan tak pulak kesah halal ke haram) doesn't mean that org melayu yg lain (yg senang kena kelentong) akan tolong korang beli barang SCAM dari Amerika... ko faham ke tak situasi ni dol? Kok apa pekdah Aidid Mu'addib nak attack MonaVie yg tak ada apa2 kaitan dgn aku personally? Takleh faham jugak ka? Aku sayang bangsa aku, dan aku tak sanggup tengok dana org melayu keluar negara pegi ke Amerika, beli produk tak berpekdah... sebab org Melayu tu sendiri mmg golongan org miskin sejak zaman-berzaman. Yg lagi menyedihkan pulak... yg memindahkan dana org Melayu itu adalah scammers mat rempit macam korang penganut agama wang-ringgit, penganut MonaVie kepalepundekharamjadahdungunakmampos... meleis hindu satu sen tarak guna.

MAY YOU ROT IN HELL FOR ALL THOSE THINGS YOU'VE DONE TO MY PEOPLE YOU ASSHOLE...

Dah faham situasi kita sekarang ni ke blom dol? Now, get lost you fuck.

pixxelz said...

ilmu...tak perlu la guna email tuk tunjuk report kajian tu..ko letak ja kat sini report tu...bagi semua orang tengok...bagi tunjuk kat kami semua (lembu kna cocok idung ni) yang aidid ni men copy paste ja selama ni? ada brani bro?

Anonymous said...

Kesian aku tengok ko ni ilmu.

Masuk konon2 cas bagus, thought you brought something new to the table huh?

Ayat2 yg sama dah beratus kali ulang kat sini leh spesis serupa hg sebelum ni . Maan..they really mould MLM guniea pigs/ prototypes to the core. The consistency/standardisation in MLMeleis mindset is impeccable.

Ms Odah said...

wahh.. en ilmu,
kalo mmg dah betul boleh turunkan stage leukemia tu, satu kejayaan yg besar pada dunia. takkan dogtor2 kawan ko tu tak nak share kejayaan diorang. buat la satu web. tak pun blog ke. free je. nanti bisnes lagi kencang. semua org yg sakit leukemia berduyun beli monabi ni. apa main2 email lak ni. cam tak yakin. berahsia2 pulak..

azwan said...

Hoih..melepas lagi aku..

Kok ye pun nak kencing, jgnla kencing doktor. Ko nak kencing dogtor buleh, tapi bukan doktor. Dah tau tuan punya badan bukan doktor, tak payahla sebut2 pasal oncology. Staging menatang leukemia mane ko guna neh? Ape ko ingat semua onco case ada staging ka bahlol? Ko tu yg lembu. Nak guna bahsa kasar, macam babi tonyok main sondol redah.

Nak taksub pun man man la brader. Bidang yg ko tak pro, jgn sibuk nak sebut. Nampak bodoh nanti.

Ko tu yg lembu...sebab lembu je masuk MLM. Orang terpelajar critical takkan masuk benda2 alah gini. haiya choyy..

Bagi case report tu kat aku. Paste link kat sini..

Mona said...

Hohohoho...Baik ko tak yah paste link to ilmu. Azwan ni kalau bagi bukti kukuh pun, dia nak cari loop holes. Buang masa je layan ilmu. Baik ko telan je MonaVie. Kalau dah mampu, apa salahnya, ye tak?

Testimoni-testimoni memang penting, orang-orang kampung mana paham pasal research or papers. Yang depa paham, bila PakCik Matusin minum MonaVie, dapat kawin empat or kencing manis dah turun or MakCik Jah nampak makin mantap dan melatop lepas minum MonaVie. Camtu la orang paham. (Ni contoh memain je ye En Azwan, tak yah ko nak guna statement ni untuk 'hujah' ko)

Tapi orang yang dok kat lab cam some of the commentors in tak paham. Depa tak pernah pi field, tengok sendiri. Hohoho...kalau depa pi field, baru tau...

pixxelz said...

##$@#%$%%^^&&^((*)()_)(&*^*&*&&@#%#$%!@@$%^&^*&($%&^*%$^%&!
Haram jadah! Kalau ada testimoni tentang tahi yang fresh kuar dri bontot ayam bole cure AIDS, sure bahalol2 ni telan terus tanpa fikir panjang. hey, penting apa testimoni?

BAHALOLBONGOKTADAKOTAKPUNYASCAMMERSMAKANHARTAHARAMDAHTUTAKSUBSANGATNGANTESTIMONIBODOHLAST2MASUKMLMSEKOR2

azwan said...

Eceh, ade org nak selamatkan ko ye ilmu. Ko memang menempah maut kalau paste, sebab ko bodoh tak bertempat.

Ngape Mona, ko takut kebahlolan ilmu memalukan jus ayam ko ke? Akui je la jus tu scam, kan senang. Mona ni pun bodo jugaa. Ilmu konon mantop, tapi sia2 guna untuk kencing org. Wei bahlol Mona, nak advertise pun ade etika la mangkuk.

http://www.asa.org.my/pdf/code_BM.pdf
http://www.konsumerkini.net.my/v1/index.php/berita-terkini/polisi-awam/540-jawatankuasa-pengiklanan-awasi-iklan-mengelirukan

Ko ingat letak leh cure leukemia, sampai libat tahap2 camtu dalam testimoni tu kira beretika ke dol? baca..jgn tak baca. Ko tu yg tak paham, tu sebab jadi bodoh masuk MLM. I repeat..golongan yg tamak dan bodoh bebal sahaja masuk MLM.

Atau pun ko ni memang jenis yg tak beretika? Asal duit masyuk?

Cari loopholes apebenda. Preclinical findings lagi penting dari clinical evidence? Tikus lagi penting dari pregnant women? Judgment ko tu yg mcm bangsat.

Ape ko ngarut ni dol? Hape ko nehh??!

azwan said...

Oh ya...

Pakcik Matusin yg diperbodohkan ngko tu, bila dah develop HHS/DKA baru kelam kabut call ambulance. Baru desperate nak nasihat doktor.

Doktor: "Pakcik Matusin makan ubat kencing manis tak?"
Pakcik Matusin: "Idak..dah 2 bulan pakcik tak makan"
Doktor: "Kenapa pakcik tak makan? Ubat habis ke?"
Pakcik Matusin: "Idak..pakcik minum Monavie. Ada sekor makhluk bangsat tamak promo kat pakcik. Dorang kate kecing manis leh turun kalau minum. Di samping tu boleh makan duit komisyen haram".
Doktor: "Sape yang cilanat tu pakcik?"
Pakcik Matusin: "Pakcik tak ingat sangat, samada Mona atau Ilmu".
Doktor: "Jangan risau pakcik, nanti saya report kat Aidid".

azwan said...

Lagi pasal testimoni dol. Baca...jgn tak baca.

http://www.ftc.gov/os/2009/10/091005revisedendorsementguides.pdf

Jelas terang bersuluh nak mention itu ini pasal kanser, kencing manis testimoni memang tak boleh kalau takde clinical evidence. Byk example tuu. Inikan pulak produk sampah mcm Monavie.

Anyway, kalau ye pun tak beretika, ade samdol2 MLM ni kesah? Mane kesah weh..asal duit masyuk sudaaa..

Rezda Syukran said...

1st time nak komen nih...pd saya komen tentang monavie nie cukup keterlaluan (bukan sokong monavie) ttp bila kita lihat the way blog ini di papar kan sudah jelas pengkritik sendiri tidak mengamalkan hukum Islam.
pertama:menggunakan gambar wanita yang tidak cukup pakaian dan tidak menutup aurat.
kedua:ketidak gentelwoman nya pengkritik ini kerana tidak berani mempamirkan wajah sebenar siapa dia sebenarnya.
ketiga:menjadi kuda kayu kepada orang lain yang menjadikan dia sbg tunggangan utk menyerlahkan keanggukahan beliau.
keempat:adakah dia memakan semua product HALAL setiap hari? Cuba check tgk....adakah AIDID dan HAFIZ nie makan ubi kayu dan beras berlauk sayur2an?tidak memasak makanan untuk di makan?apa kandungan masakkan yg depa nie masak...semua product tu keluaran MUSLIM dan 100% halal?
pakaian yg depa pakai kilang melayu buat ker?ada kilang kain MELAYU dan ISLAMIC?ada ker?
iskh...banyak lagi aku nak tulis tp xper lah aku tulis sikit jer.....

Adinda said...

Boring wehh.. Cer cuba kasi ayat yang kitarang kat sini tak pernah baca lagi. Setakat makan ubi kayu, pakai kain kedai Melayu tu.. Iskkkk.. So lame.

Aidid Mu'addib said...

Sapa pulak yg nak berdakwah kat sini samdol? Tarak baca abis huh?
Gilos ramai betul meleis dungupiang berkeliaran erk? Lotih den.

Aku makan benda halal setiap hari dol... what the hell are you talking about you asshole? Ko anak kapiaq hindu ka apa? Sana-sikit makan benda haram... apa salahnya erk? Fucking dumbass punya bahalol! Reasoning and justification macam harmjadah tu dol. Dan pakaian aku jugak semua halal.. gilos la ko dik siap nak makan kain dan seluar dan stokin dan baju dan singlet... IQ ko level berapa dol? 100% of 75 ka? You got anything wrong with your head there? The brain in the knee syndrome.. perhaps?

Ish! Banyak lagi aku nak tulis, tapi bahalolnya dungu nak mampos... hopeless gilababi. Anak sakai dari hutan mana la ni wei?

Rose said...

Hehehehe....sorry ye tergelak lak baca komen Redza. Tapi tak pe la, first time komen. Point-point dia terabur tak tentu arah. Tak nampak apa yang dia nak sampaikan. Yang pasti Redza bersemangat defend MonaVie sebab baru masuk kot.

Okla, second time nak komen, cuba Redza practise dulu, karang elok-elok kat atas kertas, susun point tu, fikir relevant ke tak dengan argument Redza. Pastu revise balik. Make sure sume tu make sense. Geddit?

Wokeh. Cuba lagi ye Redza. Jangan putus asa.

Rose said...

Eh, Rezda. Oh whatever..

im2brich said...

Tolong kasi bongkarkan kesinambungan Score A iaitu Fokus A pulak....

Fatynz Hatanan said...

nie drpd td hentam psl monavie je kew?? psl vemma xde kew?? btol ke mkn buah je ley sht nie....? n btol ke sygkn dwit?? kre mcm dwit lg pnting drpd kshtn ye??umpama nk bwk duit ke kubur ke..?? hehehehe...plek org zaman skg nie. konfiden btol dgn ape yg dyorg ckp. cmne dy jwb exam tnpe b'fikir...

Diamond Aril Monavie said...

nama aku aril,aku nak tnya korang la..korang neyh terdiri dari orang yg berfikiran positif or negatif..sebab ape aku ckp mcm 2..sebab aku baca komen korang dari awal sampai yg akhir..kebanyakannye negatif..
untuk menjadi seorang yg succes dalam hidup kita harus berfikiran positif..org yg amalkan berfikiran negatif xkan berjaya dlam hidup..korang fikir sendiri lah..korang ckp adaae yg minum monavie boleh mati kan..aku dah x larat minum..x mati2 pun..sebab ape?sebab ajal maut d tangan allah swt.korang je pandai2 ckp yg monavie ni penipu..aku sihat je minum..aku dah research monavie neyh dah 6 bln sblom aku join...monavie bukan sistem pyramid.sistem monavie adalah ikut pairing dan bilangan kotak..harap maklum ye..cybe terangkan kt aku ape maksud MLM??Multi-level marketing (MLM) is a marketing strategy in which the sales force is compensated not only for sales they personally generate, but also for the sales of others they recruit, creating a downline of distributors and a hierarchy of multiple levels of compensation.[1] Other terms for MLM include pyramid selling,[2][3][4][5][6] network marketing,[7][8][9] and referral marketing.[10]
Most commonly, the salespeople are expected to sell products directly to consumers by means of relationship referrals and word of mouth marketing.[1] Some people use "direct selling" as a name for MLM, although MLM is only one type of direct selling, which started centuries ago with peddling.[1][7][11]
MLM companies have been a frequent subject of criticism as well as the target of lawsuits. Criticism has focused on their similarity to illegal pyramid schemes, price fixing of products, high initial start-up costs, emphasis on recruitment of lower-tiered salespeople over actual sales, encouraging if not requiring salespeople to purchase and use the company's products, potential exploitation of personal relationships which are used as new sales and recruiting targets, complex and sometimes exaggerated compensation schemes, and cult-like techniques which some groups use to enhance their members' enthusiasm and devotion.[10][12]
In contrast to MLM is single-level marketing, where the salesperson is rewarded for selling the product directly to the consumer.[13]
Contents [hide]
1 Direct selling, network marketing, and multi-level marketing
2 History
3 Setup
4 Income levels
5 Legality and legitimacy
5.1 USA
6 Criticism
7 See also
8 Notes
9 External links
[edit]Direct selling, network marketing, and multi-level marketing

"Network Marketing" and "Multi-level Marketing" have been described by author Dominique Xardel as being synonymous, and as methods of direct selling.[1] According to Xardel, "direct selling" and "network marketing" refer to the distribution system, while the term "multi-level marketing" describes the compensation plan.[1] Other terms that are sometimes used to describe multi-level marketing include "word-of-mouth marketing", "interactive distribution", and "relationship marketing". Critics have argued that the use of different terms and "buzzwords" is an effort to distinguish multi-level marketing from illegal Ponzi schemes, chain letters, and consumer fraud scams.[14] Some sources classify multi-level marketing as a form of direct selling rather than being direct selling.[13][15][16]
The Direct Selling Association, an American industry body, reported that in 1990 twenty-five percent of members used MLM, growing to 77.3 percent in 1999.[17] Companies such as Avon, Electrolux, Tupperware,[18] and Kirby all originally used single level marketing to sell their goods and later introduced multi-level compensation plans.[19] By 2009, 94.2% of members were using MLM, accounting for 99.6% of sellers, and 97.1% of sales.[20] The DSA has approximately 200 members [21] while it is estimated there are over 1000 firms using multi-level marketing in the US alone.korang dah faham ??

tory

pomenpokokceri said...

Tolong cerita skit research 6 bulanyg ngko buat, bagi rujukan Dan sampel serta Kaedah research yg dibuat..setakat nak sembang testimonial taik siapa pon boleh buat..

Apayang di maksudkan pemikiran negatif or positif..tog elaborate sikit

Asyraf said...

mudah tul research... copy paste wikipedia...

http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-level_marketing


aku tolong ko paste satu lagi...

MonaVie CEO and founder Dallin Larsen was previously a senior executive with an MLM company that sold a similar juice product prior to being shut down by the FDA for illegal business practices.[7][9] In 2001, Larsen became vice president of sales for Dynamic Essentials in Lake Mary, Florida, which sold a fruit juice called Royal Tongan Limu,[8][9] where he claimed to have increased revenue 300 percent. But in 2002, during Larsen’s tenure, the FDA issued a letter to Dynamic Essentials warning that claims on the company’s website that the juice could "treat various diseases such as cancer, arthritis, and attention deficit disorder" were in violation of federal law.[10] Dynamic Essentials sometime after that ceased operation. In October 2003, the FDA said it witnessed the voluntary destruction of 90,000 bottles of Royal Tongan Limu.[7]

dari wiki gak ni.....

azwan said...

hahahHAHAHhahah butang oi..pande nye buat research. Takpe jgn riso, ade makhluk monafendy backup ko, dia researcher. kwang kwang kwang..

Jane Parker said...

eee seb baik tak beli lagi monavie tue. save duit. tq blog owner. muah!

Reynold said...

http://fantrealika.tripod.com/carut5.htm

cheers.

Haneef Abdul Hamid said...

Peel Fresh? lol

Bab ni, agak sukar nak percaya, tuan blog compare Peel fresh dengan Monavie. At least you do some research on Peel fresh juice punya category sebab category juice spt Peel Fresh adalah kordial dan bukannya juice.

What can I expect in anti MLM blog like this and for sure a negative perspective and presentation.

Tapi semua orang ada pandangan sendiri dari kaca mata hati dan ilmu masing-masing. Cuma saya berpendapat, sesuatu perbincagan itu lebih ilmiah dengan fair views.

Mengapa saya menyentuh tentang comparison monavie dan peel fresh tadi. Seharusnya, dalam satu perbincangan ilmiah, flow of fact itu penting khususnya dalam analisys. Pengetahuan tentang product manufacturing juga crucial kerana dari itu baru kita faham apa yang kita cakap dan kita compare.

Saya kurang arif tentang monavie kerana saya kurang ambil tahu mengenai monavie tetapi mengguna dan ambiltahu tentang kepenggunaan. Jadi dalam bab sistem MLM whatsoever, saya tidak mahu memberi komen kerana pengetahuan dalam MLM ini kurang dan minat pun rasanya tak ada.

Cuma seharusnya comparison dibuat dengan melihat kadar pekatan bahan asas. Tahukah anda category juice seperti Peel Fresh itu minimum 90% adalah air. Category lain yang boleh saya beri contoh ialah Brands innershine yang lebih mahal daripada Peel fresh tetapi kadar pekatan pati yang lebih tinggi. Kemudiannya barulah pergi kepada category beverage lain mengikut kadar pekatan patinya.

At the end, semuanya adalah berkenaan modal. Tiada manufacturer membuat sebuah product untuk kebajikan melainkan untuk keuntungan. Modal asas bagi produk kebiasaannya dalam range 5-20%. Bagi Peel fresh, saya membuat perkiraan berdasarkan pengalaman saya selaku chef, ia hanya bermodalkan dibawah 50 sen utk seliter juice seperti itu bagi mass production. Kemudian datang kos yang lain seperti pembungkusan, transportation dan legal requirement. Akhir sekali adalah kos tertinggi dalam semua jenis perniagaan iaitu marketing. Akhirnya Peel fresh memasuki pasaran pada harga dalam lingkungan RM3-3.50 bergantung pada purchasing volume.

Haneef Abdul Hamid said...

Perkara yang sama berlaku pada innershine, monavie, monafendy dan sebagainya. Kalau monavie berharga RM135 end user, saya yakin kos production asas dalam lingkungan RM13 ke RM25. Selebihnya adalah kos yang seperti dinyatakan tadi.

Soal sesebuah produk itu dipasarkan melalui kaedah konvensional atau multi level adalah bergantung kepada producer itu sendiri. Reason adalah subjective. Kos marketing tetap dibayar dalam harga produk. Jikalau conventional, ia termasuklah kos iklan, radio, televisyen, event dan sebagainya. Dalam MLM sudah pasti kos marketing pergi kepada beraneka jenis bonus yang saya sendiri pun susah nak faham. Tapi the idea is, semuanya bergerak sama. Semuanya perlukan kos marketing dan kos itu dibayar pengguna.

Dalam perkara ini, saya melihat, tuan blog masih tidak mempunyai pengetahuan asas yang cukup dan dengan itu, fakta anda masih boleh dipersoal. Dan yang paling jelas, anda tidak mempunyai methodology analisa sendiri. Saya melihat anda mengutuk monavie meminjam fact orang lain, tapi apa kurangnya anda? Dan beberapa tafsiran anda kepada sesetengah fakta saya lihat agak tersasar contohnya tentang lawsuit.

Kesemua lawsuit yang berkait monavie adalah melibatkan intelectual properties. Ini bukan perkara baru di US mahupun di Europe. Kes Oprah dan Mehmet Oz dari satu posting anda saya lihat bersifat pesimis. Anda cuba mengutarakan keburukan MLM melalui monavie apabila mereka mempunyai lawsuit. Tapi anda tidak membincangkan tentang lawsuit itu sendiri secara detail. Oprah sendiri dikenali ramai sebagai individu yang suka menyaman organisasi khususnya organisasi yang besar dan mempunyai kedudukan kewangan kukuh. Description sama terhadap organisasi lain juga wujud yang mempergunakan populariti Oprah utk produk mereka, tetapi tidak disaman.

Bagi saya kedua-dua monavie dan oprah dalam kes ini ditentukan oleh perundangan mereka sendiri. Kedua-duanya mempunyai agenda komersil masing-masing. Oprah boleh jadi betul, dan boleh jadi tidak memperoleh apa-apa dalam saman kali ini. Begitu juga imagenetix dan beberapa contoh lain yang anda bawa.

Kemudian saya ada membaca tentang FDA dari komen orang. Hakikatnya category juice bukanlah drug yang memerlukan FDA approval. Cuma claim orang2 MLM ni kadangkala memang melebih lebih. Saya lihat tiada claim daripada monavie. Dan dakwaan yang saya baca banyak bertumpu kepada claim yang dibuat oleh marketers monavie itu sendiri. Bab ini saya bersetuju dengan anda, marketers banyak menggunakan hype dan mewujudkan claim yang tak ada pengesahan untuk marketing purpose. So mmg patutlah top leader monavie tu disaman sebab legally mereka dah langgar undang-undang. Tetapi orang yg menjual monavie kepada saya alhamdulillah tak merapu-rapu malah sangat beretika. So its not fair, untuk merendahkan2 peniaga monavie ini sehingga anda bahasakan dengan sakai dan sebagainya. Saya juga merasakan bahasa anda agak keterlaluan bagi seorang pejuang kebenaran.

Haneef Abdul Hamid said...

Kemudian saya melihat wujud issue keagamaan. Adanya penggunaan al kafirun, mengkayakan orang kafir dan sewaktu dengannya. Come on man. Be realistic. Adakah anda 100% bersih daripada menggunakan apa-apa produk dalam hidup anda yang tiada kaitan dengan orang kafir? TESCO owned by yahudi. Pasaraya mega di Malaysia kesemuanya milik bukan Islam kecuali Mydin. Lihat kereta, tayar kereta, dsb. Mustahil benda yang ada bersama anda tidak ada kaitan dengan orang kafir.

The idea here is, sekiranya anda ingin membawa satu perbincangan itu secara ilmiah, maka fakta anda perlu konsisten ilmiah. Apabila anda mengeluarkan fakta sebegitu, secara tidak langsung integriti posting anda musnah secara keseluruhan khususnya bagi penganalisis. Ditambah lagi dengan ketidaksopanan dalam penggunaan bahasa, memperlihatkan idea anda yang cuba mengetengahkan tuntutan agama tidak selari dengan akhlak yang dipersembahkan. Jadi ia nampak tempang.

Saya melihat semangat didalam diri anda muaddib tetapi Islam sendiri menggariskan tentang tatacara dalam berilmiah baik dari segi menuntut, memenuhi tuntutan dan penyampaian.

Sebenarnya semalam saya melihat seorang pengikut blog anda, memberi msg kepada saya yang membuat posting monavie. Hamba Allah tersebut terus menuduh saya laghah, membuat dakwaan yang agak kasar dgn menuduh saya cuba menyebarkan penipuan dan terpaksa membuang saya dari friendlist. Bagi saya itu mungkin masalah peribadi individu tersebut. Hakikatnya saya hanya menyewakannya sahaja bilik training untuk kumpulan monavie tetapi dihakimi sebagai manusia pendusta kerana idea hatred yang anda bawa.

Ideanya di sini, kesan daripada perkongsian ilmiah yang berat sebelah mampu menyebabkan fitnah yang tidak perlu. Fikirkanlah tentang silaturrahim yang telah dihancurkan daripada kaedah yang tidak betul.

Saya amat bersetuju bahawa wujud ramai MLM yang tidak beretika tetapi anda juga harus bersetuju, dalam perniagaan konvensional juga penuh dengan orang yg tidak beretika. Kesimpulannya ia ada dimana-mana. Kerana itu anda harus memperbaiki kaedah perjuangan anda supaya membawa manfaat dan maklumat tetapi bukannya lebih banyak fitnah dan kerosakan.

Allah memberi kita akal dan fikiran untuk berfikir dan menilai. Rasullulah sendiri tidak mengajar kita mencerca. Andai benar anda ingin memimpin manusia daripada kerosakan, cercaan bukan caranya. Ia harus berhikmah dan profesional.

Telanlah teguran ini walaupun pahit. Sekiranya anda benar seorang yang optimis dan ikhlas.

azwan said...

Dol, tuan blog tgh amik exam part II. HAAHhahaHAHA…

Panjang melalak der.. Ko opening pun dah salah langkah. Perbandingan kordial dgn juice dan ape2 sekalipun bukanlah perkara pokok yg nak diketengahkan. Yg dimaksudkan tuan blog ialah kandungan peel fresh tu mengandungi acai beri, yg mana ada jugak dalam monavie….tp peel fresh leh charge rm 5.30 sebotol, berbanding Monavie ratus2 dan tak masuk akal. So isu utama bukan kategori product. Dol, cara yg betol ialah ko argue pasal berapa exactly kandungan acai berry dalam setiap botol monavie dan botol peel fresh. Kalau setiap botol peel fresh ada 1g acai, dalam botol monavie berapa pulak. Jadikan 1g tu piawai, then bandingkan harga 1g acai peel fresh dan harga 1g acai monavie. Baru ko tau sape yg cekik darah. Bukan tengok care subjektif. 90% air la..bla bla bla..hahahaHAHAhaha. Ko kena tgk jugak berapa production capacity bagi kilang peel fresh dan monavie, sape lagi besar. That’s why skru BMW lagi murah dari skru proton dol. Tuan blog dah berjaya ketengahkan idea yg wujudnya unsur2 yg meragukan dalam produk mlm dan monavie, dari segi harga. Engko paham ke idak neh dol? Cara ko berpikir tu kunun betol, tapi tak cukup holistik.

Cara pengiraan kos untuk peel fresh tu memang boleh pakai untuk mana2 conventional product, yg dijual direct kepada public. Kos production asas yg ko maksudkan untuk product MLM mcm ko cakap, untuk sumbat kat upline2 parasit. Malangnya, lepas ko baca blog neh pun, ko masih lagi tak paham ape tu prinsip asas mlm yg menyusahkan byk pihak, yg menjual kekayaan palsu, merapu tak habis2. Mana pergi etika berniaga dalam hal camni?

Org yg jual product mlm kat ko yg kununnye sgt bertetika, tak merapu2…actually dorang ni parasite dlm selimut, tak sedar2 diri tu. Simple….kalau ko masih berfikir takde ape yg salah dengan mlm, cara jual pun sgt sopan sambil usap2 bontot, then sampai mampos ko takkan paham kenapa org mcm tuan blog, mcm aku…sgt anti dgn mlm.

Isu kayekan org kafir bukan satu masalah sekiranya ia bukan perniagaan mlm, means conventional. Aku dah cakap, unsur parasit dlm system marketing mlm pun ko tak paham. Camne ko nak nampak ape tujuan blog neh. Tesco kejadah ape dekat je dgn umah aku…sape2 antimlm takde hal pegi tesco. Tu common sense. ..takde sape nak elak kapir yahudi.

Merepek ko cakap pasal integriti. Gaye penyampaian bukannye sentiasa kasar. Pade aku kalau kasar lagi bagus, biar bedebik kat parasit2 mlm tu. Blog ni dah ramai menjauhkan budak2 naïve dari join mlm. Merata2 org ucap terima kasih, dan setiap kali mlmers nak approach downline baru, ramai yg dah baca blog neh. Tu sebab ramai troll singgah sini, mengamuk terkincit tak dapat cari downline. Bila blog neh stop, ramai yg masih berharap tuan blog akan terus menulis. Ko sedar tak sedar? Ke sibuk memasak tenuk sampai tempang.

Wujudnye peniaga tak beretika samada dalam mlm atau conventional bukan isunya. Ini bukan isu manusia. Isunya ialah system perniagaan tu sendiri yg tak beretika. Kalau system perniagaan dan peniaga tu sendiri tak beretika, maknanya ada 2 kali palat. hahahHAHAhaha… dan mamat anep ni masih lagi tak nampak2 kepalatan mlm. Aiyoyo..

bulat said...

dey parasit azwan, cuba ko tunjukkan bukti kajian org atau kajian ko sendiri yg menyatakan org yg minum peel fresh nie bukan setakat menghilangkan dahaga tetapi kesannya sama atau lebih baik drpd org yg minum jus monavie?? perbandingan 20 org minum peel fresh dgn 20 org minum jus monavie.. adakah peel fresh jauh lebih bagus berbanding jus kesihatan yg di claims oleh MLMers monavie nie...

tkpe aku bagi ko masa, tp klu kajian dah ada tunjukkan je pada aku hasil kajian tuu, jangan duk sembang mumbang je...

azwan said...

Eik...atas hujah ape ko nak kate aku parasit? Aku tak cekau duit org mcm ko bahlol.

Aku tak layan kajian tahap bongok camtu. Last2 jadi perbandingan testimonial. Ntah ape value ko leh dapat dari kajian bangang camtu. Ape parameter ko nak extract? Lebih baik dari segi apa? tambahan kepanjangan kote sebanyak 10cm? Signifikan dgn 20 org? Tu level ko...badut mlm! hahahaHAHAHhaha...

Even monavie yg kononnye dah byk sgt research paper masih lagi keluarkan statement ni dari official website dorang:

"* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. This product is not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease."
-->Ini statement dari official site monavie...yg diletakkan di bawah semua claim2 mengarut dorang.

Dey tolol...itu statement yg mengatakan ape2 claim dari monavie, itu bapak kapir dallin larsen punya hal, FDA tarak masuk campo. Sebarang claim dari monavie hanye untuk tujuan komersial, nilai sendiri2 kat lab sendiri, syok sendiri2, masturbate. FDA pakai ramai2 ludah kat monavie. Paham cipan?

Dan tibe2...datang pulak tolol sekor mcm ko suruh aku buktikan kajian....ape..20 org minum? wtf? hahahahhAHAHhahaha....

DUMBASS!!!

Dan isunye kat sini dengan si aneep ni ialah pasal harge, bukan pasal minuman mana lagi bagus. Otak letak mana dol?!

Ko ni wat malu MLM la tolol. Nampak sgt tolol benar pasal research. Baik ko mintak bantuan monafendy dari serabut buat statement bangang camtu. Dan ade baiknye jugak...kalau ko mampu la, balas balik point2 aku kat aneep tu. Drpd ko merapu mcm tolol.

Aiya...no wonder jadi mlmer. Sooo dumb.

bulat said...

ayoyo azwan, sembang punyalah gah tapi takut nk tahu realitinya... sebab FDA yg kontrol of koz laa kena claim mcm tuu.. sebab tuu perlunya buat kajian kenapa mahal sgt monavie nie berbanding dgn peel fresh. klu ko buat kajian pun semata2 nak tahu keberkesanan produk nie dgn peel fresh takdenya FDA or org KKM nak larang ko or tangkap ko sebab kajian tuu... itulah kejahilan ko yg nyata tp masih nk putar alam dan rupanya azwan takde telor..

tentang testimoni cuba ko bagitau aku, klu research ttg ubat for new drug development, mcm mana saintist or reseacher tau keberkesanan ubat yg baru?? apa maksud clinical trial??

pomenpokokceri said...

owhhh peel n fresh terlalu cair berbanding monavie yang lebih concentrated..apa kata banding dgn sunquick pulak..pekat gak tuhh

azwan said...

Bulat palat, bukan sebab FDA control, sebab monababi takde research yg cukup kuat untuk support dan buktikan semua claim2 tu. Tu yg terpakse tepek statement camtu. Kalau research monababi kuat, nak letak panjangkan kote 10cm pun takde hal, dan tak payah susah2 tepek statement tambahan camtu. Jadinye...kalau monababi tak letak statement camtu pade mase sekarang, adalah menjadi satu kesalahan yg jelas. Masuk jail la dallin larsen. Ape punye style pemikiran ko neh?

Ko buat ape2 claim mesti ada asas sains. dan mana2 negara ada undang2. Bukan main cepuk tepek kat produk ko tu ikut suka hati mak arwah opah engko.

Memang KKM takkan tangkap ko...tapi ape yg ko dapat dari buat research sakai 20 org? Ape justifikasi ko? Ko ni kalau bukan org sains jgnla nak taruk lebih2. Bodoh betol.

Kalau ko nak kate monababi neh mahal sebab lebih berkesan...BERKESAN dari segi apa? even claim2 yg dorang buat pun takde evaluation dari FDA. Research paper pun cikai. Nak berkesan camne lagi...panjangkan kote ko sorang je la kot.

Researcher tau keberkesanan ubat baru bukan setakat tanye symptom patient (contoh: "kote pakcik makin panjang tak hari ni?"), byk lagi clinical, radiological dan lab parameter yg kena assess.

Ko ni babi ke khinzir oi bulat? Awat rendah sgt IQ...aku dah sembang panjang pasal clinical trial kat atas tu. Babi ko lah mlmer..bodoh bangkai pegi tanye aku pasal clinical trial. Baik ko pegi mampos. Nak membaca pun malas. Dan kalau ko dah bace pun, bukannye ko paham...putar alam kalah paria.

Fuck you! go to hell...to stoopid.

ps: adakah aku membodohkan diri aku dengan sembang dgn mlmer low IQ gini?

bulat said...

monavie tkde research yg cukup kuat ha3, klu ko tau sgt buatlah perbandingan dgn peel fresh, peel fresh kan ada acai berry gak... yg aku kata 20 org tuu just contoh je ikut pala otk bingai ko laa nk buat mcm mn pun janji ada buat perbandingan keberkesanan, lagi mau tanya keberkesanan dari segi apa, punya laa bahlol... setakat sembang berjela2 buat apa, buktikan laa oleh sebab ko dh kaitkan peel fresh dalam cerita nie mesti ada buat perbandingan dan menafikan claims yg dibuat oleh puak MLMers monavie nie..

nk aku bg contoh ke mcm mana?? haiya bodoh punya olang, contohnya mcm nie, hasil kajian menunjukkan 20 org yg minum monavie langsung tiada menunjukkan keberkesanan seperti yg diclaim oleh puak2 MLMers yg menyatakan sakit itu ini berkurangan beberapa persen dan bla bla bla, tetapi sgt menakjubkan apabila kelumpuk 20 org minum peel fresh mereka rasa lebih bertenaga (nie contoh je klu ko boleh masukkan boleh protect human erythrocytes ke PMN cells ke dan mcm2 yg lain lagi bagus)...kesimpulannya menafikan tentang claims yg pelbagai daripada produk jus monavie ini... then bru sembang bab nk pertikaikan harga...

klu nk mencari kebenaran kena buat kajian laa dol, nk perbodohkan org yg mudah diperbodohkan boleh laa, tapi nk cerita bab asas sains konon..

tapi aku bukanlah nk menyatakan jus monavie segalanya, yg penting kena tahu produk nie bukan drug tetapi datang from nature source.. dan aku bukan kata testimoni mendahului clinical trial, ada clinical trial adalah jauh lebih bagus lebih detail tetapi tak menafikan keperluan tentang testimoni sbb bermula dgn testimoni barulah manusia boleh berfikir lebih jauh untuk buat kajian...

dan untuk golongan bangsat mcm ko nie, go fuck your nanny...

bulat said...

monavie tkde research yg cukup kuat ha3, klu ko tau sgt buatlah perbandingan dgn peel fresh, peel fresh kan ada acai berry gak... yg aku kata 20 org tuu just contoh je ikut pala otk bingai ko laa nk buat mcm mn pun janji ada buat perbandingan keberkesanan, lagi mau tanya keberkesanan dari segi apa, punya laa bahlol... setakat sembang berjela2 buat apa, buktikan laa oleh sebab ko dh kaitkan peel fresh dalam cerita nie mesti ada buat perbandingan dan menafikan claims yg dibuat oleh puak MLMers monavie nie..

nk aku bg contoh ke mcm mana?? haiya bodoh punya olang, contohnya mcm nie, hasil kajian menunjukkan 20 org yg minum monavie langsung tiada menunjukkan keberkesanan seperti yg diclaim oleh puak2 MLMers yg menyatakan sakit itu ini berkurangan beberapa persen dan bla bla bla, tetapi sgt menakjubkan apabila kelumpuk 20 org minum peel fresh mereka rasa lebih bertenaga (nie contoh je klu ko boleh masukkan boleh protect human erythrocytes ke PMN cells ke dan mcm2 yg lain lagi bagus)...kesimpulannya menafikan tentang claims yg pelbagai daripada produk jus monavie ini... then bru sembang bab nk pertikaikan harga...

klu nk mencari kebenaran kena buat kajian laa dol, nk perbodohkan org yg mudah diperbodohkan boleh laa, tapi nk cerita bab asas sains konon..

tapi aku bukanlah nk menyatakan jus monavie segalanya, yg penting kena tahu produk nie bukan drug tetapi datang from nature source.. dan aku bukan kata testimoni mendahului clinical trial, ada clinical trial adalah jauh lebih bagus lebih detail tetapi tak menafikan keperluan tentang testimoni sbb bermula dgn testimoni barulah manusia boleh berfikir lebih jauh untuk buat kajian...

dan untuk golongan bangsat mcm ko nie, go fuck your nanny...

Adinda said...

Cik Mona tak datang backing cik Bulat ke?

azwan said...

Ooo...dengan semudah tu ye palat. ko tak sentuh lg dah pasal statement FDA tu. Spin lagi..

Pasal clinical trial yg aku dah tulih panjang2, dan ko tak baca. Pemalas punya fucking mlmer. Ko dah malu kan pantat? Taknak ngaku gak tu. Spin lagi...

Memanglah dah terang lagi bersuluh monababi takde research yg cukup kuat. Bukti:
1) Statement dari monababi sendiri yang menyatakan apa2 saintifik claim pada product monababi memang takde evaluation lgsg dari FDA. Kalau dah kuat, takdenye tepek statement bahlol camtu.
2) Research paper yg dinyatakan oleh monafendy sendiri pun sebelum ni, takdak signifikan commercial value. Aku dah sembang2 atas tu dan ko sendiri bodoh tak pernah join, skang baru nak melalak mcm pukimak dgn satu fakta pun tarak.

Isu harge timbul sebab si Haneef tu sibuk banding kepekatan pati monababi dgn peel fresh. Itu justifikasi dia yg pada aku amat bangang. Ko boleh pulak menyibuk bab keberkesanan. hahahaHAHAhaaha bahlol...belajar dari opah ko yek mlmer.

Ok..aku taknak melalak kat sini pasal research cikai yg ko propose tu. Pade aku, kalau buat gak research tu, zero value. Memang akan jadi fucking useless, nak publish pun kena gelak. So aku tak lalu nak buat research camtu.

Aku takde intention. Tp kalau nak buat gak, kena larger scale (at least 100 subjects, plus baseline investigation). Aku researcher, aku sanggup buat. Aku boleh cari sorang lagi consultant jadi principle investigator. Nak credible lagi sket aku boleh collaborate dgn teaching hospital, aku ade MOU dgn few universities.

Aku contribute expertise, network, experience, masa, tenaga aku. Dgn syarat, ko plak...jadi sponsor, kalau ko takde duit, ko cari funder. Kita arrange appointment kat luar...leh discuss pasal inclusion, exclusion criteria, parameter, etc. Aku boleh advise ko ape best practice utk research cikai camni. Aku prepare investigator brochure. Estimated cost per subject, kurang dari RM3K.

So aku..antimlm, dan ko mlmer..dgn machonye cube buktikan something pasal isu ni melalui research ni. Dua2 contribute. hahahah...Hasil research ni, kite link dgn blog aidid muaddib...biar semua org tau, nilai.

Amacam fucker? Setuju? Toksah jadi paria nak spin2..

Ataupun ko nak hire Quintiles terus? Ikut suke engko. hahaha...

ps: protect human erythrocytes? PMN? HAAHAHhahahHAAHAH... bodoh tol. Kasik contoh pun tak pass.

bulat said...

kesian aku dgn mangkuk tandas azwan nie, bru suruh buat comparison dia punya gelabah itu ini, tk boleh nk provekan perbezaan nk suruh aku funder pulak.. bru terasa susah nk buat perbandingan duk harapkan research org lain tapi nk kata itu scam ini scam apa daa...

tp org jenis mcm ko nie je yg bebal, peduli apa klu ko consultant ke consyaitan ke, setakat teori je boleh jalan dh.. spin je laa yg ko terer lepastu nk kata aku yg malu pulak, mcm2 je klu dh otak babi tuu...

mmg kelakar bila ko membangangkan kepekatan pati, alahai mmg IQ tahap rendah punya, bru jadi doktor dah berlagak tp tk tere mana pun...

azwan said...

hahahaHAHAHAHahaha...

Paria, kan aku dah sound jgn spin.

Research yg ko bising tu tak penting pun. Tp aku dah setuju. Kalau ko rase ape research yg ko propose tu penting, meh la kite usahakan sama2.

Justifikasi aku cukup kuat utk kate semua ni scam. Dan aku memang entitle utk bagi opinion pun.Tp ko tak mampu nak lawan point aku pun. Ko sape? illek..Pengemis mlmer yg takde basic income pun.

Takde susahnye, team aku sumer ada GCP, facility pun aku ada. Sumer dah in place. Ko je yg bangang tak tau mende.

Any research perlu fund. kalau aku interested aku leh je fund sendiri. In fact, skang aku dah fund researcher UKM utk kaji fenomena mlm kat Mesia neh. wait and see.

Tp ni ko yg desak, bukan aku. Aku pikir malasla nak melalak kat blog je...nak ajak ko buktikan something. Aku byk connection dgn funder, aku boleh tlg ko tap.

Tp ko pengecut....dasar pondan. spin kalah paria estet. Aku dah agak...ko telor memang tarak.

Hambikk ko mlmer...ko yg cakap je lebih. dasar melayu melalak mcm babi, tapi tengkorak ko tu kosong. Aku bagi practical solution, siap ajak jumpe utk settle...babi sekor ni taknak gak.

Drpd ko yg dah terbukti takde telor, pondan ayam kat sini, baik ko berambus fuck mak ko.

Serius...aku suggest ko gunela talian hayat kalau nak berdebat dgn sesape kat sini. Nampak bodoh sungguh.

hahahHAHAhahaha..
AHAHHAHAhahahahHAHAHA...

bulat said...

hua3 punyalah bangang, mcm nie pun ramai followers memalukan sungguh...

tp dh sbb ko mewarisi kedunguan dari opah ko, aku tkleh nk buat apa lah, tapi tk perlu risau sbb yg lebih dungu pastinya followers ko...

setakat putar belit je lah yg mampu yek azwan yek, bru suruh buat comparison dh terkentut2 entah2 tercirit skali.. dah ternyata dalam blog keparat nie duk pertikaikan pasal peel fresh dgn jus monavie, dah tentu group antiMLM yg dungu mcm ko nie kena buktikan, takat nk sembang je dgn ayat2 celaka wat da hell.. sbb tu aku kata nk perbodohkan followers ko or budak2 tadika bolehlah..

budak2 tadika pun boleh claim mcm2, lepas tuu ko cakap kajian tuu tk penting pulak, klu tk penting kenapa nk bandingkan peel fresh dgn jus monavie?? apa punya kepala otak laa ko nie.. sembang pasal faktalah, org nie tipulah, org tuu belajar dalam hutanlah, tapi ko sendiri pun hampassss....

ko tak payah nk impress followers ko laa dgn GCPlah ada facilitilah, klu ada pun AKU PEDULI APA!!! dan aku tk heran pun ko fund researcher untuk kaji MLM kat malaysia nie, klu kajian pun tk menyeluruh lebih bias ke antiMLM such a shame...

azwan said...

Dol palat,

Ko kena accept beberapa hakikat kat sini:

1) Ko tak mampu berdebat dgn aku pun. Dan aku bukan jenis cakap kosong setakat main teori. Aku ada sound track record, qualification aku cukup dan company aku dah generate revenue. Cakap aku lebih laku dari ko, tu ko kena accept. Kalau ko jumpe aku, then ko taula sape dungu. hahahaaha...
2) Ape2 research pasal monababi, lebih2 lagi mcm yg ko propose tu memang tak pernah dibuat kat mesia ni. Ko tanye mana2 researcher kat pelosok mesia sekalipun, memang takde yg dah buat research pasal monababi..comparison dgn ape2 jus lagila tarak. Sebabnye:
- takde sape pun interested buat research cikai camtu.
- takde fund, collaborator/industrial partner.
- researcher2 ni semua sibuk buat research yg lebih signifikan utk publish, yg boleh naikkan pangkat dorang.

Tu sebab tuan blog neh ketengahkan semua fakta2 yg signifikan untuk menjelaskan isu product scam dalam monababi. Fakta2nye signifikan...ko sembang dgn mana2 org yg educated pun akan setuju.

"lepas tuu ko cakap kajian tuu tk penting pulak, klu tk penting kenapa nk bandingkan peel fresh dgn jus monavie??"
--Perbandingan peel fresh dan monababi hanye dari segi harga. takde isu keberkesanan, ko yg naikkan isu keberkesanan...then meleret pasal suruh aku bukti melalui research. wtf? of course la tak penting pada mana2 researcher kat mesia neh, sebabnye aku dah sebut 3 atas tu.

Tp kalau berhasrat nak berak2 kat blog antimlm ni dgn taktau malunye, ape kate ko tibai satu2 point tuan blog. Leh gak aku nak tgk sape power. Ni ko setiap kali komen aku tgk...isi pun tarak. Seketul2 mcm taik babi.

So tak adil utk ko nak tuduh aku terkentut tercirit, sebab kat mesia neh memang org tak penah buat research camtu.

So mana2 researcher kat dunia neh, even yg dah ada title Prof skalipun, tak boleh kondem monavie sebab dia tak pernah buat research pasal monavie? Gitu?....

Thats why aku bagi practical solution kat ko...MEH KITA SAMA2 BUAT. Sama2 cari penyelesaian. Kita buat cara jantan. Aku boleh tolong ko tap fund, ajar ko satu2. Takdenye aku nak kate fuck you kat depan muke ko. Kite professional. Tapi ko taknak, takde telor.

Memang sah2 pondan ko neh. Cukupla spin2...penyelesaian dah ade. Straight forward je.

ps: rajin aku melayan mlmer sekor neh.

azwan said...

Dah kena belasah sini boleh pulak berak merata2. Bodoh punya mlmer..jenis pondan tak tau malu punya. dari opah atuk mak bapak pondan ni. Serius bangang nak mampos.

bulat said...

pertamanya, hakikat yg ko katakan tuu untuk jenis2 dungu mcm ko je, pak turut ko mesti bangga dgn telor ko yg besar tuu, tp bg MLMer ko takde telor...

keduanya, ko mmg bahlol... sebelum ko nk buat perbandingan ko mesti kena tahu apa yg ada dalam produk tuu..

tp ko sendiri pun tak tahu apa kandungan dalam jus monavie, tetiba nk bandingkan dgn peel fresh plak.. jadi bila ko dan keparat aidid dh buat perbandingan mcm nie, seolah2 ko dah tahu kandungan dua2 produk nie, so aku anggap ko dah tau, simplenya just bagitau laa dari segi nutrisi ke or apa2 yg ada dalam peel fresh yg takde or lack dalam jus monavie nie, bru org boleh menilai balik pasal harga yg ko duk melalak kehulu kehilir.. bukan melalut dgn facilitylah, teamlah, GCPlah.. mcm nie ko kata ko researcher??? memalukan..

..."So mana2 researcher kat dunia neh, even yg dah ada title Prof skalipun, tak boleh kondem monavie sebab dia tak pernah buat research pasal monavie?"...

dey thambi azwan yg bangang, klu ko nk kondem smpi ko mampus pun tkde sapa nk kisah, tp setakat kondem je bila ada org tanya apa yg membezakan produk itu dgn ini, ko tk boleh nk buktikan, itulah persoalannya sekarang.. klu ko researcher yg ada otak, ko tak akan bias mana2...jadi ko makan jelah taik babi tuu byk2...


nie dari keparat aidid...."Oi! Orang Melayu... makanan supplement kesihatan yang dijajap oleh mala'un MLM dan farmasi dan ntah sapa-sapa lagik kat korang tu semua, secara amnya mendatangkan lebih banyak mudarat daripada kebaikan..."

klu makanan kesihatan tk boleh nk improve kesihatan, mcm mn dgn habbatus sauda yg ada 14 hadis sahih mengenainya???

ko sepatutnya tahu, setakat hari ini saintis2 yg ada sekarang baru boleh merungkai beberapa perkara je dan belum tahu semuanya pun, bagi org islam mmg laa habbatus sauda bagus sebab kita percayakan apa yg nabi kata, tp adakah org kapir haram jadah nk percaya, so adakah org kapir masa tuu mintak clinical trial bru depa nk percaya?? jadi testimoni adalah bukti yg terawal menunjukkan kesan tuu ada, apa yg nabi kata dulu bru sekarang dapat dibuktikan dgn kaedah saintifik walaupun belum dirungkaikan semuanya. so klu testimoni takde siapa yg nk mulakan kajian?? nak harapkan ko yg pelahap taik babi nie, hak tuuihhh...

ko research taik babi je laa lagi bagus, blend taik babi fresh pastu ko minum...

azwan said...

Ha ah, aku tak perlu nak jadi dungu mcm ko. Aku dari kecik belajar rajin2, buat bisnes proper...skang aku dah dapat mcm ape yg aku nak. Aku tak payah jadi mlmer mcm ko, terpakse jadi bahlol mengemis cari downline dan jual produk yg ko sendiri tak paham ape pun. Tu level ko bahlol...tak leh terima hakikat gak? hahahHAHAhaha...telan la hakikat yg ko tu mangkuk.

Orait...ape yg susah sgt. Research yg aku ajak ko buat tu kita kaji skali pasal kandungan nutrisi, bla bla bla bla ape haram jadah pun yg ko nak. Aku boleh je hantar kat bioprocess UTM tu buat kajian, semudah tu bongok oi.

Persoalannye di sini mudah, simple. Setiap pertikaian, kekeliruan, kesangsian ape2la pasal monavie dan peel fresh dari segenap aspek, meh kita buat kajian. Buktikan blog ni silap.

So ape yg ko takut sgt dol. Telor tarak? Cube ko check scrotum bapak ko...aku rase takde telor gak tu.

AHAHhahahaHAHAHA...Sila pahamkan ape tu makanan dan supplement kesihatan. Pegi check dgn BPFK. Betol habbatus sauda ko tu sama dgn mase zaman nabi? Ape bukti ko? Name species same? Buktikan kat aku khasiat habbatus sauda tak terjejas langsung lepas ape2 cara pemprosesan pun selepas dijadikan makanan atau supplement, semuanya natural. Ko yg melalak pukimak oi, cakap guna bontot. Bodoh punya mlmer. Aku bet arwah opah ko lagi pande. Satu haram jadah tak paham ye fucker.

Eh jap jap...camne paria pondan? Ko nak kerjasama dgn aku tak? tak payah spin2...aku dah start boring dgn low IQ mcm ko ni. Camne camne...

Unknown said...

Phew...

Abis baca.


Enjoy baca semua. Harap ramai lagi la sedar perihal MLM atau scammers ni semua.

Unknown said...

Monavie,herbalife atau ape2 jus skalipun xde kuasa pembaikpulih melainkn Allah...pe2 hal jus monavie asbab yg trbaek...

azwan said...

Ha ah betol, makan kayu pun boleh jadi asbab.

bulat said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

hang tak masuk MLM pastu x tak tahu latar belakang.xpayah nak emo..
tak profesional..aq malu ad bangsa yg takde adab ble bercakap..ingat org suke tgk ko mencarut mcm org gila?
pliz la weh..ko tu cme keyboard warrior.don't comment if u don't know anytg..kaji dari pelbagai sumber baru komen..komen pakai ilmu,komen xde ilmu org tgk sakai.muhasabah diri balik

Tempomale said...

Aku suka artikel ni, thanks for info. ayat admin memang first class ^_^

pulas minyak said...

Manggis? tak heran laa..aku kat umah bila muasim buah..panjat pokok manggis...tibai makan buah manggis sampai kenyang sampai lebam..baru turun pokok...lagi good dari minum jus monavie yg mahal nak mampos..haha

«Oldest ‹Older   401 – 578 of 578   Newer› Newest»