And so it is...

Friday, January 21, 2011

MonaVie - Ko Nak Aku Mencarut?




Aku dah cerita panjang lebar tentang dakyah jus buah keramat buatan alkafirun dalam entry sebelum ni (yang merangkumi eXfuze, Vemma, Xango, MonaVie, Shamelin2u, dll - Cari la idea lain woi!), tapi Hafiz dah mintak aku buat entry spesifik untuk Monavie sahaja, dan ada pulak bebudak Melayu tak sedar keuntung kat forum carigold suka cabar aku. Bznsmen smart kejadahnya nak cabar aku yang ada blog Aididleaks tempat 10,000 budak Melayu melepak setiap hari, dan pageviews yang dah dekat 800K... their business rationale just escape my logical mind. Kalau dah memang taksub sebok hari-hari nak mengayakan alkafirun dengan skim piramid berproduk jus acai berry dan 18 buah lain tu, diam-diam aje sudahlah dey. Janji duit profit masuk, boleh bagi anak-bini makan. Boleh bagi emak-bapak, dan boleh jugak sedekahkan kat masjid duit shubahah MonaVie tu sekali-sekala. Macam yang sebelum ni - kalau ada orang cabar aku, aku akan potong queue produk skim piramid lain, dan aku akan duduk depan Mac, dan aku akan start mengarang pasal produk cikai tu. Akhirnya femes dan tersebarlah berita gembira pada masyarakat Melayu tentang satu lagi skim piramid made-in-USA amalan korang. Kan jadi kurang prospek orang Melayu yang dungu yang boleh dikelentong kemudian hari? Nak jadi bznsmen lahanat, buat la betul-betul dan sungguh-sungguh bang. Nak jadi dajjal, biar dajjal 105%! Haiya! Dey yenadey?

Siyes aku malas nak buat entry yang ini, malas nak ulang-ulang benda yang sama. Terasa macam aku dapat menghayati perasaan cikgu yang mengajar budak benak kat Tadika Kemas. Really nothing new here, pi mai pi mai tang tu jugak. Same 'ol story al-kisah air jus keparat MonaVie - bzns yahudi-style mau promote kat orang Melayu yang dungu, jual jus buah yang tiada bukti kajian perubatan, dengan model bzns head-hunting-pyramid-selling, dan jual air buah 5 hengget dengan harga RM135 - bangang tak bertempat 1st class gilbabs. Pastu, ko akan jumpa salesmen yang perangai putar-alam len-macam, don't forget that please. Korang boleh jumpa mat rempit penjual MonaVie satu-sen-tarak-guna kat sini - segolongan mangkok-hoyon Melayu tak sekolah tengah promote jus keramat kat carigold. Gila-gila putar-alam mamatnya memang takde tolong banding. Cuma, berkenaan permintaan yang tulus-ikhlas seorang fan  SAY NO TO MLM yang bernama Hafiz Nero (nick-name la tu kut) tu, dia dah mintak kat aku di wall SNTM (tentang isu emaknya - pasal "emak" ni aku lemah sket) dan walau pun aku tak kenal budaknya personally, dan aku sure dia bukan girl atau pondan, mamatnya main taktik kotor. Dia letak avatar facebook nya gambar minah gersang. Sampai aku pun gersang sekali dibuatnya. Ko tengok muka seposen kegersangan tu... haiisshh!

Berbalik kepada isu entry aku ni, MonaVie ni memang claim merapu macam-macam, sampai Oprah pun kena kelentong sekali, yang mana asalnya topik acai berry ni keluar kat The Oprah Winfrey Show (salah satu program yang paling senang kasi aku muntah... 2-3 ranking bawah Akademi Fantasia). Fast forward a couple of years - perkembangan terkini, Oprah nak saman MonaVie pulak dah... al-kesahnya: MonaVie distributors are spreading a rumor that Oprah endorses acai and MonaVie. She may have had a guest that hyped acai on the show once, but MonaVie and acai are surely not something she stands behind. Consumers should be aware that neither Oprah Winfrey nor Dr. Oz are associated with nor do they endorse any açaí berry product, company or online solicitation of such products, including MonaVie juice products. Attorneys for Harpo are pursuing companies that claim such an affiliation. Oprah announced yesterday that she is suing three Utah companies one of which is MonaVie... Parasite btol syarikatnya pun. Ambik kesempatan di mana sahaja dia orang boleh dapat untuk kasi produk cikai jadi gah. Somehow, tanpa disangka-sangka, aku pulak menyokong kak Oprah (remember vomit?) - sue them to kingdom come, girl!

Macam aku cerita banyak kali sebelum ini tentang apa-apa bzns MLM, MonaVie ni bukannya wujud sebab nak kasi manusia kesihatan macam superman dengan minum jus buah daripada Amazon - ianya wujud untuk mengayakan Dallin Larsen (and his all disciples from hell). Why some people insist on being naive, I really can't explain (sure I can explain... but, where's the fun in that?). Ini bukan bzns jus kesihatan, ini bzns multi-level marketing beb! Produk tu no. 2, bzns model piramid tu yang utama. Modalnya nak jual jus yang mahal ya amat ni, tak lain tak bukan, sebab produknya ada anti-oksidan yang manyak dol! Lepas tu salesmen MonaVie akan start bersyarah pasal anti-oksidan pada mat despatch, technician kilang dan Makcik Tipah dan Tok Haron - dengan presentation yang gah, mengalahkan saintis ada PhD dan doktor-doktor yang dah belajar setengah mati kat medfac selama 6 tahun.

Macam la topik anti-oksidan ni topik yang simple untuk orang yang bukan medical boleh nak faham. Saintis dan doktor perubatan sendiri tak berani nak keluar statement sebarangan, sebab isunya memang complicated. Saintis masih lagi mengkaji isu ini setiap hari, dan setakat ni ada kajian kata ianya baik, dan ada pulak kajian katanya ia merbahaya pada kesihatan manusia. Apakah kegunaan anti-oksidan itu? Pertama sekali, korang kena fahami dulu apakah free-radicals (radikal bebas). Secara ringkasnya, radikal bebas adalah satu molekul dengan satu elektron bebas yang dapat bercantum dengan molekul lain, sekaligus ianya akan mengoksidakan molekul yang baik tersebut. Ianya berlaku dalam badan kita setiap masa, dan kesan radikal bebas kepada manusia boleh menyebabkan berbagai jenis penyakit dan juga menyumbang kepada proses "tua" kepada manusia.

Jadi, untuk melawan radikal bebas ini, datanglah molekul super-hero anti-oksidan. Ianya dapat mengoksidakan radikal bebas, jadi kemudaratan radikal bebas dapat dibendung - macamlah proses biokimia dalam badan manusia itu simple sebegitu sekali. Badan manusia itu sangat kompleks dan sehingga ke saat ini, ada lagi molekul yang masih tidak diketahui secara terperinci wujud dalam badan kita, dan saintis dalam bidang biokimia, fisiologi, medikal, patologi dan lain-lain bidang bersangkutan masih terus buat research tanpa henti. Oksidasi terhadap radikal bebas bukan hanya berlaku dalam mengelak penyakit dan menghalang ketuaan - sebab proses menukarkan tenaga daripada karbohidrat dan lemak adalah juga satu proses oksidasi radikal bebas dan pemusnahan bakteria juga menggunakan proses yang sama.
Ramai yang tak sedar bahawa kajian sains dan perubatan di seluruh dunia menelan belanja berbillion dollar/pound/euro/hengget setiap tahun, dan sememangnya banyak kajian telah dilakukan tentang topik anti-oksidan ni. Fakta yang diketahui setakat ini: sejumlah anti-oksidan baik untuk kesihatan, tetapi kalau telan banyak sangat boleh pulak bawak mudarat. Dan fakta yang paling penting PUNCA anti-oksidan itu yang lebih utama, dan bukan jumlahnya. Phytochemicals yang membekalkan anti-oksidan pada manusia adalah vitamin C, vitamin E dan beta-carotene, jadi untuk jus keparat seperti Monavie (juga eXfuze, Xango, Wadefart, etc.) claim ianya hebat, jus MLM leleh tu mestilah ada benda ni semua. The American Heart Association telah menilai 5 kajian berlainan terhadap kesan produk jus kesihatan dalam menghalang sakit jantung, dan mendapati daripada 5 kajian tersebut, 2 kajian mengatakan jus keparat seumpama MonaVie takde mendatangkan effect apa-apa, dan 3 lagi kajian sebenarnya kasi effect negatif. Siyes, tak tipu punya!

Pernah dengar nama Dr. Stephen Barrett? Stephen Joel Barrett (born 1933) is a retired American psychiatrist, author, co-founder of the National Council Against Health Fraud (NCAHF), and the webmaster of (Quackwatch). He runs a number of websites dealing with quackery and health fraud. He focuses on consumer protection, medical ethics, and scientific skepticism. Numerous sources have cited Quackwatch as a useful source for online consumer information. He is a scientific advisor to the American Council on Science and Health, and a Fellow of the Committee for Skeptical Inquiry (CSI). From 1987 through 1989, he taught health education at Pennsylvania State University. Apa katanya pasal jus buah kesihatan ni? "There is widespread scientific agreement that eating adequate amounts of fruits and vegetables can help lower the incidence of cardiovascular disease and certain cancers. With respect to antioxidants and other phytochemicals, the key question is whether supplementation has been proven to do more good than harm. So far, the answer is NO, which is why the FDA will not permit any of these substances to be labeled or marketed with claims that they can prevent disease." Oi! Orang Melayu... makanan supplement kesihatan yang dijajap oleh mala'un MLM dan farmasi dan ntah sapa-sapa lagik kat korang tu semua, secara amnya mendatangkan lebih banyak mudarat daripada kebaikan, dan benda yang lebih banyak pekdah adalah makan sayur-sayuran dan buah-buahan yang segar tu dengan jumlah yang mencukupi. Bukanlah produk yang diproses di kilang tu semua yang elok sangat nak ditelan saban hari. Kalau nak dengar cerita pasal ilmu perubatan, jangan la didengar cakap salesmen atau mat despatch tu semua bang, kak. Dia orang nak jual barang (yang rata-rata teramatlah cikai), dan bukannya nak kasi pelanggan macam korang tu sehat walafiat. Yang dia nak buat sebenarnya nak kasi poket dan akaun bank dia sehat. Takde misterinya kat sini.

OK, soalan seterusnya - adakah jus keparat seperti MonaVie mengandungi jumlah anti-oksidan yang bermakna untuk kasi manusia sehat macam monkey yang bergayutan dalam hutan kat belakang kebun getah aku? Ini isu penting neh... sebab kempen marketing MonaVie memang menjurus kepada claim ini secara spesifik. CHOICE, sebuah penerbitan Australian Consumers Association telah melakukan kajian besar-besaran tentang isu ini pada tahun 2007. Mereka beli semua jus superfruit yang ada kat pasaran dan kasi test satu-satu terhadap kapasiti anti-oksidan produk-produk tersebut dengan menggunakan kaedah Oxygen Radical Absorbance Capacity Assay Test (ORAC), dengan menerangkan metodologi kajian dengan terperinci (sesuatu yang tidak pernah diterangkan oleh mana-mana syarikat yang memasarkan jus superfruit, baik MonaVie atau apa sahaja syarikat lain yang suka cakap berdegar-degar tentang produk masing-masing - they just love kelentonging in daylight like crazy!).  

Sebagai baseline, Choice mengukur Total Antioxidant Capacity (TAC) untuk buah epal (Red Delicious Apple, to be precise) dan dia orang dapat bacaan sebanyak 5900. Lepas tu Choice bandingkan TAC untuk setiap buah yang dikaji. Buah-buahan yang diwar-warkan oleh syarikat-syarikat seperti MonaVie sebagai SUPERFRUIT. Sebagai contoh, produk MonaVie katanya ada 19 jus buah-buahan yang berbeza (semua hebat macam gaban tapi tak cakap pulak proportion/peratusan buah tu semua dalam produk - trade secret katanya - tapi pada aku, trade kelentong jeerrr tu beb). Buah-buahan tu termasuklah white grape, apple, acerola, aronia, purple grape, cranberry, passion fruit, prune, kiwifruit, blueberry, wolfberry (goji), camu camu, pomegranate, lychee, pear, banana, cupuaçu, bilberry and açai. But anyway, Choice buat test tentang jumlah TAC untuk setiap superfruit, dan hasilnya:

Goji (wolfberry) - kajian terhadap 4 jenis produk yang 100% puree goji mencatatkan bacaan TAC daripada 570 hingga 2,025, iaitu 10% hingga 34% TAC epal tu ha!
Manggis - eXfuze, Xango dan kejadah yang seangkatan dengannya suka claim manggis ada dua kali ganda antioksidan berbanding dengan goji. Hasilnya - 2 jus yang dikaji mencatat TAC sebanyak 1,020 dan 1,710, atau 17% dan 29% daripada buah epal.
Noni (mengkudu) - dia orang test pada 2 jenama jus noni, hasil kajian mengatakan TAC produk tu hanyalah 540 dan 525, 9% berbanding dengan epal merah. Dalam kata lain, secawan jus noni dengan harga AUD7.00 mengandungi anti-oksidan yang sama dengan sehiris epal berharga 5 sen (sen Australia).
Acai (bunyinya a-sa-ee) buah hebat daripada Amazon yang Oprah s'ka (pada mulanya) sebab ianya diwar-warkan dapat melambatkan proses ketuaan (dan Oprah takmo jadi tua cepat-cepat - duit manyak maaa!). Acai ni la yang dicanang oleh MonaVie sebagai buah "head-liner" dalam produk cikainya tapi peratusannya tak pernah diketahui pulak. Monavie got something to hide I supposed. Kajian Choice mencatat TAC 1,800 atau 31% daripada buah epal. There goes intelligence out of the window!
Perbandingan lain yang Choice lakukan - sebiji Oren Navel mengandungi TAC sebanyak 2,540, satu cawan strawberry 5,988, secawan raspberry 6,058. Pemenang dengan jumlah TAC yang tertinggi adalah blueberry dengan kandungan TAC sebanyak 9,019. 

Dah tu, pehal la pulak MonaVie promote produknya dengan membesarkan cerita pasal kehebatan acai, sedangkan produknya jugak mengandungi blueberry? Blueberry tak glemer dey, not good for marketing. Tak hebat la kalau war-warkan benda yang senang didapati. Puter-alam no. 1! Lepas tu, kalau korang rajin, cuba study apa yang diwar-warkan oleh pengeluar jus superfruit tu semua - goji kata mereka mengandungi 10 kali ganda kandungan anti-oksidan blueberry dan acai pulak 6 kali ganda. Puter-alam lagik. Senang cerita, buah keramat tu semua memang la boleh jadi sumber anti-oksidan... jika kita bandingkan dengan mee maggi atau Big Mac. Cuma, pada dasarnya kalau korang nak anti-oksidan, makan aje la semua buah-buahan yang ada jual kat super-market dan pasar buah tu ha... buah-buahan yang ada >100 kali ganda lebih banyak anti-oksidan, dengan harga yang sama dengan sebotol MonaVie. Korang percaya produk MonaVie lebih hebat daripada apa yang Allah dah jadikan dengan banyaknya dan murahnya untuk manusia? Seriously beb? 

Dalam mempromosi jus hebat bak kamen rider ni, penjajap MonaVie sure akan keluarkan cerita yang produk mereka diimport khusus daripada planet Uranus (di sebelahnya kilang susu tepung, dan di depannya mini-market... your-anus la MonaViecreep!) dengan khasiat yang "out-of-this-world". Siap ada penjual yang kata anaknya yang lahir terencat akal sekarang dah berfungsi dengan lebih baik dan naik IQ sket (seriously - it happens in the US) dan kasi kiasan yang jus keramat tu boleh kasi sembuh diabetes, meningkatkan tenaga dan jugak siap kasi cerita dongeng Sang Kelembai yang MonaVie boleh turunkan tekanan darah tinggi dan kasi kolesterol level turun. Ada sekali aku dengar dengan telinga aku sendiri yang jus MonaVie telah berjaya kasi barang mamat sekor ni mencadak naik! Fark man! Taksub al-gilbabs! Kehebatan kelentongannya pun hebat bak kamen rider jugak. Lepas satu-satu hearsay keluar dari mulut penjual MonaVie, tapi bila mintak bukti kajian, mintak link kat mana research tu dibuat, siap melenting cakap ada orang hasad-dengki dengan bzns dia. Bahalol takleh direpair langsung Melayunya puuuun. 

Monavie suka kasi istilah "dose" untuk satu serving jus keramatnya... nak pecah perut aku ketawa, pertama kali aku baca promosi produknya. Dia orang suka claim yang jus ni kasi energy, tapi satu "dose" yang diperkatakan tu hanya mengandungi 30 kalori... 30 aje beb! Nak angkat sebelah tangan pun dah pakai lebih-kurang 30 kalori, seriously I kid you not! Dan pulak, Monavie sendiri takmo kasi claim yang bukan-bukan sebenarnya. Kalau korang pegi kat website Monavie, klik kat THE SCIENCE, dia akan cerita benda yang am tentang free-radicals dan anti-oxydants, dan sepatah haram tarak pasal clinical studies tentang produk Monavie tu semua. Ada kat bawah sekali link ini - View Clinical Studies On Monavie Products, yang mana page ni akan keluar: 


HAHAHAHAHA! Dan kalau ada yang rajin, korang boleh pergi ke website komersial AIBMR tu dan search "Monavie" - ada satu sahaja research yang ada, dan sekali tengok, korang boleh pasti yang ianya takde kualiti langsung dari segi nilai saintifik dan perubatan. Main cakap aje, tapi takde metodologi, abstrak atau apa saja yang diperlukan dalam journal saintifik atau perubatan. Apa kejadahnya promote benda kesihatan tapi takde research yang bermakna langsung tentang produknya? Lagi pulak, ada research perubatan yang lebih utama yang perlu diketengahkan sebenarnya. Ada satu kajian mendapati bahawa terdapat masalah penyakit jantung pada anak yang dilahirkan jika ibu itu meminum jus MonaVie semasa mengandung, di mana anak itu boleh mendapat penyakit "cardiac hypertrophy and pulmonary hypertension"... atau dalam bahasa Melayu - pembengkakan otot jantung dan peningkatan tekanan salur darah di paru-paru. Free-free aje baby yang tak berdosa dapat penyakit yang kemungkinan besar boleh membawa maut. Dan untuk pesakit jantung, angin ahmar dan lain-lain penyakit yang dirawat dengan warfarin, plavix, aspirin dan coumadin, perubahan kadar pembekuan darah boleh berlaku jika mereka minum jus keparat tersebut. Maksudnya? Boleh mati beb kalau minum jus MonaVie ni kerana isu fluktuasi dalam pembekuan darah (prothrombin time) dapat menyebabkan perdarahan otak atau perdarahan di mana sahaja dalam badan. Triple gilbabs!

Of course, benda yang sebesar gajah yang selalunya salesmen yang menjajap produk jus superfruit ini tak mau ketengahkan adalah sistem penjualannya yang rata-rata adalah MLB - "multi level bullshitting". Bzns model yahudi yang penuh riba' dan putar-belit sepanjang zaman. Betui? Apekebenda yang nak dijual jus buah dengan harga beratus sebotol? Nak dapatkan komisen kat upline dan downline 7-level deep both ways, bahalol gilbabs jugak la tu. Dan jus keramat ni selalunya dijual oleh salesmen yang takde background medikal langsung dan tidak tertakluk kepada medical-ethics, atau pun jugak dijual oleh doktor yang tak pernah minat pasal etika perubatan whatsoever.... sebab etika duit lagi best. Contohnya MonaVie ni, di mana kalau ada kawan korang promote jus ni kat ko, dia buat duit, upline dia buat duit, upline-upline-upline dan upline kat atas lagik pun buat duit sama-sama. Gotong-royong menyamun pengguna-pengguna yang lurus-bendol gitu. Jadinya sebotol RM135.00! Sapa yang pernah beli produk MonaVie ni, korang patut tahu satu benda neh - you've been screwed kow-kow baybeh! Benda macam MonaVie ini adalah pertamanya model bzns, keduanya jual sepaling mahal dan ketiganya (dan no. 3 jauh-jauh gitu) ia ada kesan kebaikan ntahapakebendanya untuk kesihatan.


Tengok aje la kat atas tu. MonaVie memang takde modal nak gunakan isu acai berry sebagai pelaris produknya dengan harga jualan RM135.00 sedangkan produk Peel Fresh yang juga ada acai berry dijual dengan harga RM5.30. Think about it. Apa acai berry yang ada kat dalam produk Peel Fresh tu buah ciplak made-in-Guangzhou ke bang? Bukan itu sahaja. Produk RM5.30 tu jugak ada anggur, blueberry, cranberry, mulberry dan kalau nak manggis - pun ada dalam produk satu lagi, yang dijual dengan harga RM5.30 jugak (hari tu aku beli kat The Store). Dan modal pengeluar jus manggis pulak adalah dia orang kisar sekali kulit manggis yang banyak anti-oksidan (yang pahit tu) - tapi produk jus manggis Peel Fresh pun juga ada kulit manggis sekali dey... korang pegi la beli kalau tak percaya cakap aku ni. Ingat harganya tu - RM5.30! Percayalah, walaupun dengan harga seciput, Peel Fresh dah buat untung dah tu. Korang rasa harga RM135.00 tu berbaloi ke tak? Sapa sini masa SPM dapat matematik G?

Pengguna yang budiman, wahai orang Melayu yang senang kena ayat semua yang tengah baca blog Aididleaks: Kalau korang nak tanya pasal isu jus buah yang baik untuk kesihatan, tanyalah pada orang yang takde kepentingan wang-ringgit dan sebok kerjanya hari-hari merawat dan menyelamatkan nyawa manusia, tanpa komplen pasal gaji yang kecik atau pasal masa yang tak fleksibel - cuba tanya doktor perubatan yang berdedikasi. Tanya dia pasal produk jus keramat MonaVie... aku pasti 99% doktor kat Malaysia tak tahu menahu pasal produk tu pun. Fikirkan... kalau jus keparat ni bagus untuk kesihatan, pehal doktor tak terkincit pun? Pehal guru BM, technician kilang TV, kerani pejabat dan mat rempit terencat akal yang sebok promote mendenye pun?

Kalau ada yang tuduh aku ni anti MonaVie atau eXfuze atau Xango sebab aku nak promote produk kesihatan yang lain daripada dia orang, fikirkan ini pulak - syarikat farmaseutikal seperti Glaxo, Pfizer, Merck, Eli Lilly dan lain-lain tu semua lagi lintah-darat kalau dia orang dapat satu produk untuk dipasarkan kat semua manusia dalam dunia ni. Satu ubat farmaseutikal seperti viagra sahaja dah kasi Pfizer billion dollar setahun. Satu ubat sahaja beb! Pehal dia orang takde berminat nak hasilkan jus buah sebagai rawatan kepada banyak "potential sick people the world over"? 

MonaVie sekarang ni memang terkenal sebagai sebuah syarikat putar-alam seantero dunia. Mala'un yang join suka cakap company ni dapat pendapatan billion dollar setahun, sebab syarikat induk suka kelentong fakta yang ntah iye ntah idak ni. Mana bukti auditnya? Tak pernah diketahui langsung. Pastu, adakah pendapatan ini datang daripada jualan kepada end-customer atau termasuk dengan pendapatan daripada sales-force nya sendiri (tak diketahui jugak) - sebab MonaVie memang menggalakkan salesman nya sendiri untuk telan produknya - korang faham? Rata-rata penjual Monavie juga minum jus keramat ni, sebabnya satu, mangkok-hayon tu semua percaya dengan kelentong anti-oksidan tu, dan kedua, itu satu cara dia orang boleh tingkatkan PV or whatever, dan itu caranya dia orang boleh dapat lagi banyak bonus maaa!

Syarikat MonaVie memang berharap sungguh sipenjual tak pass matematik masa SPM, sebab daripada data yang dicatat melalui Monavie 2009 Global IDS (Income Disclosure Statement), dan dengan mengambil-kira penjual juga adalah pelanggan jus keramat ni, kita boleh lihat bahawa jumlah semua penjual adalah 713,139 (dengan 620,431 atau 87% daripada keseluruhan ahli tidak layak untuk dapat komisen). Pangkat Royal Black Diamond ke atas sehingga Bronze Executives (2,570) adalah bersamaan dengan 0.36% jumlah penjual. Untuk 0.36% ini, dia orang dapat 53% daripada jumlah komisen - gilbabs yahudi betul punya perangai. Untuk pangkat Star1000 hingga ke distributor level (90,138) atau 12.64% daripada semua ahli, mereka mencatat jualan sebanyak USD37.33 seminggu. Of course, kalau korang ambil-kira duit minyak penjual, duit makan dia, duit nak belanja prospek dan macam-macam lagi semasa menjajap produk ni, USD37.33 tu dah dikira LOSS. Ingat yang 620,431 tadi tu dapat ZERO. Jadi, untuk mengayakan 0.36% ahli Monavie, kita perlu merugikan 99.64% daripada semua penjual jus keramat ni. That's the beauty of MLM (oops! MLB maaa! Bullshit without compromise!) according to Monavie! Quadruple gilbabs man!

Uik! Belum abis lagi neh. Kita tengok Monavie Kanada pulak. Terdapat 5,261 pemjual Monavie di Kanada pada 2008-2009 (itu tak termasuk ahli yang join tapi tak mencapai jualan yang secukupnya untuk layak dapat komisen).

Level           #ofPpl   %ofTotal   High       Low    Weekly Avg
Distributor     2,572     49%       $175       $0        $24
Star            1,914     36%       $297       $0        $38
Star 500          457      8%       $461       $53       $87
Star 1000         185      4%       $1,060     $106      $189
Bronze Exec        59      1%       $1,060     $212      $17,684
Silver Exec        38      1%       $1,590     $318      $29,091
Gold Exec          21     <1%       $2,650     $530      $57,397
Ruby Exec           6     <1%       $5,300     $1,114    $109,636
Emerald Exec        3     <1%       $7,950     $1,720    $142,437
Diamond Exec        2     <1%       $10,600    $2,363    $196,991
Blue Diamond Exec   2     <1%       $17,531    $3,704    $587,371
Hawaiian Blue D     1     <1%       $17,672    $6,945    $603,554
Black Diamond Exec  1     <1%       $20,360    $12,353   $832,436

Dan ini yang paling best - 2.5% daripada distributor/penjual di Kanada dapat 40% daripada hasil semua jualan jus keramat MonaVie. Kalau dikira daripada jumlah executives dan purata pendapatan tahunan, level semua executives dapat pendapatan sebanyak $7,443,991 sedangkan 97.5% yang bukan pangkat executives dapat $18,365,535. Boleh nampak cerita sebenarnya di sini? Plan pemasaran MonaVie direka-cipta untuk mengayakan seciput jumlah leader dengan hasil komisen daripada beribu foot-soldiers atau apa yang aku selalu istilahkan sebagai kuli-batak (yang bukan orang batak). Seeloknya penjual yang 97.5% tu buat bzns jual surat-khabar atau jual gorpis tepi jalan - sebab bzns sebegitu lagi baik dan lagi banyak untung daripada join lintah-darat MonaVie dan daripada mencuba untuk jual sebotol air buah dengan harga $45 (dollar Kanada) atau RM135 kat Malaysia. Pehal begitu sekali? Ini sebabnya:


Apa nak jadi ntah? Tak sudah-sudah la benda macam ni timbul, dan tak sudah-sudah la orang Melayu tu nak join jugak buat kerja yahudi-style untuk cari duit. Siap keluar hadith 9 daripada 10 punca rezeki tu datang daripada perniagaan, tapi nak berniaga cara lintah-darat omputeh alkafirun. Kejadahnya dol?

OK, apa-apa yang selepas ini aku copy-paste aje daripada wikipedia, malas nak translate. Bendanya pun simple sangat, tak perlu penerangan sangat pun.

Pyramid scheme allegations:
In spring of 2008, Larsen formed a business partnership with former Amway distributor (Quixtar in the US) Orrin Woodward, founder of an Amway distributor sales network company known as TEAM. Woodward subsequently became a distributor and speaker for MonaVie, mixing his TEAM organization structure and distributor sales tools (e.g. sales brochures, audio/video recordings, etc.) concept with MonaVie's compensation plan. In 2008, Forbes magazine reporters Emily Lambert and Klaus Kneale noted: “TEAM is one step ahead of all these juice selling schemes. It is a pyramid atop a pyramid. It is selling motivational aids to help MonaVie vendors move the juice. But wait. If you can't earn back the $258 you've spent on the motivational lectures by selling $39 juice bottles, you could earn it back in another way—getting people to buy $258 motivational lectures. If you're good, you flog the lectures to other people, who sell them to yet others. Everybody gets rich. Everybody, that is, except the last round of buyers. That's the theory, anyway. The reality is that a mere 1% of Team members make any money from involvement with the firm.”
Regarding pyramid scheme issues, Lambert and Kneale elaborated: ”In a 1979 regulatory action involving [Amway], the Federal Trade Commission attempted to draw lines between legitimate and fraudulent pyramids. The ones that are legit focus on getting revenue from consumer goods sold to retail customers. The FTC did not, however, define ‘retail’ in that case. That leaves plenty of wiggle room for guys like Orrin Woodward; he counts the vast majority of people in his pyramid, who seemingly try but fail to make money, as retail customers.”

Litigation:
The company, its executives, and various senior distributors were involved in 5 lawsuits between 2007 and 2009. MonaVie was the plaintiff in trademark infringement suits against rival companies Fruitology (2007) and Amazon Thunder (2007) and was the defendant in false advertising suits filed by Amway (2008), Imagenetix (2008), and Oprah Winfrey/Mehmet Oz (2009).
On July 11, 2007, Monarch Health Sciences, the company that launched MonaVie, filed a lawsuit with the federal district court in Utah against rival açaí juice manufacturer Amazon Thunder, alleging that owner/founder Todd Reum had made “harmful, false, and defamatory statements" about MonaVie which "purportedly injured Monarch’s reputation”. The suit sought $75,000 in damages. On November 15, 2007, the Utah district court ruled to dismiss the case against Reum.
On November 8, 2007, MonaVie, Inc. filed a trademark infringement suit against Fruitology, a rival acai beverage (Fruitavie) manufacturer, in Utah District Court. MonaVie voluntarily dismissed the suit on March 20, 2008.
On March 17, 2008 MonaVie preemptively filed a lawsuit with the Utah district court asking for a ruling as to whether Quixtar Inc. and Amway Corp. had been over-reaching the boundaries of its non-compete agreements and address whether or not such agreements are enforceable for independent distributors.
On March 18, 2008, Quixtar North America filed a multi-count federal court complaint against the MonaVie company and 16 of its distributors (John Brigham Hart, Lita Hart, Jason Lyons, Carrie Lyons, Lou Niles, Farid Zarif, and 10 anonymous defendants) for unfair competition. The complaint alleged that MonaVie competed unfairly by making false claims about its products. According to a company press release, MonaVie filed to dismiss the Amway/Quixtar lawsuit on April 15, 2008. On November 12, 2008, MonaVie et al. filed a lawsuit in the Colorado District Court against Quixtar.
On May 5, 2008, the MonaVie company, its board of directors, and several of its senior distributors were sued by Imagenetix, Inc. for $2.75 billion over trademark infringement arising from false claims that Monavie Active juice contained the ingredient Celadrin. The case was settled out of court and the lawsuit was dropped on May 20, 2008.[46] On June 2, 2008 Imagenetix announced that it had entered into a new business relationship with MonaVie, the terms of which were not disclosed.
An August 20, 2009 article in the Chicago Sun-Times reported that television celebrities Oprah Winfrey and Dr. Mehmet Oz filed suit against 40 companies that are either selling açaí or related products, with their name endorsements on them." According to their complaint, such companies are "fabricating quotes or falsely purporting to speak in Dr. Oz's and/or Ms. Winfrey's voice about specific brands and products that neither of them has endorsed." MonaVie Inc. was one of the companies named as a defendant in the lawsuit. Winfrey’s website elaborated that “consumers should be aware that neither Oprah Winfrey nor Dr. Oz are associated with nor do they endorse any açaí berry product, company or online solicitation of such products, including MonaVie juice products."


RUJUKAN:
1. Barrett, Stephen. "Antioxidants and Other Phytochemicals: Current Scientific Perspective." Quackwatch. Stephen Barrett, M.D., 3 Jun. 2005. Web. 15 Jan. 2008.
2. Carroll, Robert Todd. The Skeptics Dictionary. Hoboken, N.J.: John Wiley & Sons, Inc., 2003. 235.
3. FDA. "FDA Warning Letter." Cyber Letters 2007: July 6, 2007. US Department of Health and Human Services, 5 Oct. 2007. Web. 1 Nov. 2007.
http://www.fda.gov/downloads/Drugs/GuidanceComplianceRegulatoryInformation/EnforcementActivitiesbyFDA/CyberLetters/ucm056937.pdf
4. Jarvis, William T. "Both Buyers and Sellers Should Be Wary of Multilevel Marketing."MLM Watch. Stephen Barrett, M.D., 2 Jul. 2006. Web. 15 Jan. 2008. 
http://www.mlmwatch.org/13Victims/wary.html
5. Seeram N.P., Aviram M., Zhang Y., Henning S.M., Feng L., Dreher M., Heber D. "Comparison of antioxidant potency of commonly consumed polyphenol-rich beverages in the United States." Jounal of Agriculture and Food Chemistry. 26 Jan. 2008, Volume 56, Number 4: 1415-1422.


Flyer yang aku buat 7-8 bulan lepas untuk SAY NO TO MLM

>>>>>>>>>>>>>>>     <<<<<<<<<<<<<<<<

U see beb, mana ada abang mencarut?


578 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 400 of 578   Newer›   Newest»
Anonymous said...

@ syzlerz: re:lantakkoranglah , dont waste your time on him..let him yap..yap...yap.. & yappin away ..If he's one of MonaGersangers & the level that MsAwin said bebudak blog ni takleh measure up to, tak sama league katanya..then i dunno wat to say. Geli pankreas aku & if i laugh any harder, i'm gonna crack my ribs yg tgh sengal lepas domestic mishap hari tu ..

By the way , i'm 200th? bukan aku nak komen sgt pon , nak cop 200 jer. Heeeeeeeeee.

MsAwin said...

Kesalahan AIdidLeaKelentong yang berikutnya dalam Isu Monavie ialah produk-produk Monavie. AididLeaKelentong hanya mengatakan Monavie = Juice TETAPI Monavie bukan hanya juice, Monavie ada pelbagai produk sekarang ni seperti jus kesihatan, minuman tenaga dan weight loss programs.

Berikut ialah produk-produk Monavie

1) Essential Juice

2) Pulse Juice

3) Active Juice

4) (M) Mun Juice

5) Kosher Juice

6) EMV Energy Drinks

7) EMV Light Energy Drinks

8) RVL Nutrition Shake Milk

9) RVL Dietary Supplement

10) RVL Nutrition Snack Bar

Ko nampak tak AididLeaKelentong telah menyebabkan korang duduk dalam tempurung? Ko jangan sembang dengan orang Monavie hanya merujuk kepada Monavie Original sahaja...Bongok korang

p/s: Ada seseorang boleh senarai pembohongan AIdidLeakElenting dalam isu Monavie yang aku dah list?

Hell`s Angel said...

google adsense and other bloggers income doesn't come from individual pockets which the prices are manipulated to make easy money... brapa sen saja satu klik iklan kat google? dah company tu rela hati sponsor iklan... bukan orang ramai yang sponsor company dengan jualan produk harga mark up melampau....

MsAwin said...

Semua/Niaga,

Posting u semua sampah...bagi facts la sikit...
Sekarang ni produk Monavie berkembang, nanti semua senjata korang berkenaan dengan produk akan habis...

Macam Amway...korang dah tak hentam produk Amway tapi korang hentam sistem dia pulak...Monavie pun sama lah, bila produk dah banyak, korang pun pening...korang mana boleh diskas banyak2 benda...nanti migrain...

sekali lagi aku ingatkan, AididLeaKelentong telah meletakkan semua pengunjung blog ni dalam tempurung...semua facts yang diberi outdated and biased...

produk Monavie ko hanye refer kepada Monavie Original Juice, padahal Monavie dah ada 10 produk dan makin berkembang....dey la lu sumer...duk bawah tempurung AididLeaKelentong..

Usop Wheelchair said...

isk isk dak ni..lempang laju2 baru ada akal...
pusing ke produk lain plak..

Alo bingai,senang citer camni la..14juta kali nak bgtau kat ko bingai,Company lu tu lahabau..umpama company Monavavie amek gula2 hacks then jual 10rgt satu gula2..utk kasik komisen kat downline leader yang ada..kesimpulannya..pedulik apa dah aku dgn produk lu..orang dah tau produk lu murah...lu mark up je lebey..bang bang boom je lebih ttg super power produk lu tu...ada paham ka dey..??

monavavie tue just create je one produk yang bleh nampak gah ckit utk di jual mahal..then monavavie agen kencing kat otak lu..bila otak lu hancing..cabel2 otak lu pun rosak la..jadi input2 lain xleh nak masuk..jadi la bingai cam skang ni..paham ka deyy?(dushum dushummm)sound efek!

MsAwin said...

Hell's Angel,

Abu Humaira timbulkan isu Gharar dalam Monavie sebab kita takleh akses sistem automated pembahagian komisen dan product formulation...itukan intellectual property...

Kalau gharar Monavie sebab itu, maka Google Adsense pun gharar la sebab sapa pernah lihat ALgorithm Monavie dalam sistem Google Adsense..?

Hell`s Angel said...

apa kena mengena google adsense dengan other internet income yang lain? Orang tolong pasang iklan... company bayarla tu duit marketing... MLM? tak payah iklan... pujuk orang masuk... harga mahal melampau berpuluh kali ganda berbanding harga kos....

web advertisement samalah big tree yang pasang sign board besar2 kat highway... u want to advertise? i help you and you pay me...

MLM = ??? Pay 900% more for the product (mcm AC mang) then u find another person that will pay the same amount so u could benefit MAYBE around 100% from that 900% and your upline another 100% bla bla bla... then CEO takes 200% from total sales?? yay kayakan tokey kat atas skali dumbass... hahaha

Susah sampai tak boleh bezakan syubhah, gharar dengan halal ni... sedih gila

MsAwin said...

Takde sorang ke nak mengaku yang korang ditipu AididLeakelentong?

Monavie ada 10 produk bukan 1 ajer....Penipu punya AIdid...membodohkan pengunjung blog dia dengan fact outdated...

Berikut ialah produk-produk Monavie

1) Essential Juice

2) Pulse Juice

3) Active Juice

4) (M) Mun Juice

5) Kosher Juice

6) EMV Energy Drinks

7) EMV Light Energy Drinks

8) RVL Nutrition Shake Milk

9) RVL Dietary Supplement

10) RVL Nutrition Snack Bar

Usop Wheelchair said...

Hell's Angel...

Bebal is Bebal..no one can help..hehe.

Kita layan je lah...ada gak menda nak aku layan sementara nak tggu abih time keja nie..

Hell`s Angel said...

Semua...
memang best layan minah/mamat ni

MsAwin...
Kenapa juice tu perlu jual harga 130? takleh jual bawah RM10 macam jus lain?

Soklan cepu emas ni... jawab la.... jangan kata bahan mentah produk tu mahal... lain la kalau tudung botol dia emas boleh campak pajak gadai

Hell`s Angel said...

sebab musabab abang aidid kita ni kupas keCIKAIan produk2 ni sebab harga dia tak masuk akal rasanya kalau jual RM18-RM20 pun takde orang nak kecoh lagi setakat nak bagi komisen seringgit dua kat salesman?

Anonymous said...

Since this is gonna go around the same circle & would probably take another 10 more pages, so iklan selingan sket, don't mind me...:

FUYYYYOOOO!

Jus DR-II adalah merupakan satu evolusi baru dalam dunia penjagaan kulit dan kesihatan masa kini. Satu lagi sensasi dunia kesihatan dan kecantikan yang diimpikan oleh wanita dan lelaki.

Dr Rozmey sekali lagi tampil dengan formula ajaib lagi hebat, amat berkesan, selamat dan murah.

Hanya bahan aktif dan asli seperti astaxanthin, hydrosalate marine colagen, acerola extract powder. Diformulasi dengan bijak dan terbaik. Ia diadun dalam bentuk powder dengan mengunakan teknologi nano.

DR-II dengan bahan aktif sebanyak 12 gm yang larut didalam mulut meresap ke dalam badan melalui kapilari bawah lidah tanpa perlu melalui 1st pass effect oleh metabolisma hati. Anda pasti mengalami sensasi dunia kejelitaan dr-ii. Anda akan tampil dengan kulit cerah dan lembut dengan penuh bergaya, mampu mempesona sesiapa yang melihatnya.

Jus DR-II adalah 50 x lebih baik dan kuasa dari injeksi vitamin C + kolagen. Dalam masa 2 minggu anda sudah menikmati keajaiban nya!!!!!!!

Espresso XY:
Pertama di Malaysia, minuman hebat untuk lelaki yang ingin menimati kehidupan sexual yang lebih nikmat, panas dan selamat!!!!

Di formulasikan oleh Dr. Rozmey, pakar perubatan dan herba. Bla..bla..bla..


dr.Betes:
Dr.Rozmey terus cipta formulasi bantu pesakit yang hadapi penyakit kencing manis dengan formulasi canggih dR Betes hasil pemerhatian dan penyelidikan beliau.

Formulasi ringkas memberikan penguna rasai kenyang dan mengaktifkan tahap guna gula oleh sel-sel serta guna pemanis yang tidak meningkatkan tahap gula dalam darah ternyata mampu menurunkan tahap guna dalam badan. Kebolehan mengaktifkan sel-sel pencrease untuk hasilkan insulin telah membantu menormlakan tahap gula dalam darah...zzzzzzzzzzzzzz

MsAwin said...

Dah banyak dah yang aku list, fakta Aidid yang outdated dan biased. Dan ni aku beritahu lagi bagaimana Aidid membentangkan data secara biased dan tidak tepat. Sebab dia membodohkan pengunjung supaya semuanya jadi bodoh dan terima maklumat dia bulat-bulat tanpa usul periksa.

Berkenaan Income Disclosure Statement Monavie.
http://media.monavie.com/PDF/IDS/IDS_Mid_Year_2009_Global.pdf

Kalau posting Aidid yang cuba nak kelentong korang seperti entry kat blog diatas berkenaan Monavie, memang dia ada letak below stats.

- Level of Distributor
- No of People
- % of People
- Low, High & Average Weekly Income

TAPI, ape yang AIdidLeaKelentong tak letak?

- Weekly Averaged Hours Worked.

Sebab ape dia tak letak? Sebab Aidid nak kelentong korang. Dia nak bagi nampak imej Monavie ni macam betul2 pyramid scheme. Tak payah kerja. Lepas tu ada sebilangan kecil dapat komisen tinggi, lain dapat rendah.

Cuba korang check balik Income Disclosure Statement Monavie ---> http://media.monavie.com/PDF/IDS/IDS_Mid_Year_2009_Global.pdf

Kan kat hujung table tu ada weekly hours worked. Hanya kerja 4 jam seminggu boleh dapat USD23 dollar atau RM100....kira layak lah...korang keja 4 jam ajer...tu pun mula aje dapat income lepas tu, nanti bila sales dah naik, level dah naik dapat lebih lagi...

Wahai pengunjung BLOG AIDID, nampak tak cara AIdid present figure? Dia tidak amanah...dia buat selective facts hanya untuk memburukkan bisnes orang...

Kalau nak bentang IDS, ambil kira semua data dalam table tu...tu baru betul...ini amik sebahagian, tinggal sebahagian...

Pembaca blog ko jugak yang jadi bodoh macam katak bawah tempurung...dapat maklumat tak tepat...

Penipu punya Aidid....

Sha LeaYana said...

sorry la ms awin..ko cakap cam gampang..aku pernah niaga kedai makan so aku tau perit dia..ada masa untung gila ade mase tak..usually hari minggu untung besar atau masa ade game bola best...mase niaga aku tak panjang pun cuma less 6 hours tapi aku bole dapat malam RM200 - RM300 satu malam....so ko tak tahu hanya tin kosong..fucker...cakap niaga la fuck la...projek lanskap laman seri kat shah alam aku buat design lansdskap tak bising pun...satu design landskap baru 10k untung...itu baru bisnes bai...fuck..

Hell`s Angel said...

MsAwin... tak jawab lagi soalan cepu emas tu... Kenapa monavie jual RM130++, takleh jual bawah RM10 ke? bahan mentah murah je buah2 ni sekilo baru brapa ringgit je kt pasar malam belum beli Bulk lagi?

Hell`s Angel said...

Letak fact 200 page pun kalau simple and general question cam ni takleh jawab tak guna beb... That makes you a total loser.... Soalan mind set general public je ni tak payah nak duduk medical league...

MsAwin said...

Ape soalan bodoh korang ni?
Korang tanye brape harga kos produk? Mana ada bisnesman bagitau harga kos produk? Kalau dia bagitau, dia bagitau harga + minimum profit.

Ade korang jumpa pemaju perumahan jual rumah citer harga kos diorang?

"Saya telah bina rumah 2 tingkat ni dengan harga kos RM100,000 tetapi saya nak jual RM340,000," kata pemaju tersebut. Ada ke oii?

Harga product mostly product berupa technology, dorang akan citer bab cost ni...kalau nak tau, kira sendiri..malahan sape supplier bahan mentah pun dorang tak citer...Ini lah Intelectual Property...kalau dia citer, abis lah...

Bengap jugak orang dalam nih...agak2 semua makan gaji kot...tak reti buat bisnes...harga jual=harga kos, aiya...itu macam rumus boleh bisnes ka?

Usop Wheelchair said...

jawapan MsAwan : sebab nak bayar cost delivery..import tue..jauh bai...(xbleh blah)DUSHUMMMMMMM!!

jawab la MsAwan...kenapa RM100lebey ekk..

MsAwin said...

Dah banyak dah yang aku list, fakta Aidid yang outdated dan biased. Dan ni aku beritahu lagi bagaimana Aidid membentangkan data secara biased dan tidak tepat. Sebab dia membodohkan pengunjung supaya semuanya jadi bodoh dan terima maklumat dia bulat-bulat tanpa usul periksa.

Berkenaan Income Disclosure Statement Monavie.
http://media.monavie.com/PDF/IDS/IDS_Mid_Year_2009_Global.pdf

Kalau posting Aidid yang cuba nak kelentong korang seperti entry kat blog diatas berkenaan Monavie, memang dia ada letak below stats.

- Level of Distributor
- No of People
- % of People
- Low, High & Average Weekly Income

TAPI, ape yang AIdidLeaKelentong tak letak?

- Weekly Averaged Hours Worked.

Sebab ape dia tak letak? Sebab Aidid nak kelentong korang. Dia nak bagi nampak imej Monavie ni macam betul2 pyramid scheme. Tak payah kerja. Lepas tu ada sebilangan kecil dapat komisen tinggi, lain dapat rendah.

Cuba korang check balik Income Disclosure Statement Monavie ---> http://media.monavie.com/PDF/IDS/IDS_Mid_Year_2009_Global.pdf

Kan kat hujung table tu ada weekly hours worked. Hanya kerja 4 jam seminggu boleh dapat USD23 dollar atau RM100....kira layak lah...korang keja 4 jam ajer...tu pun mula aje dapat income lepas tu, nanti bila sales dah naik, level dah naik dapat lebih lagi...

Wahai pengunjung BLOG AIDID, nampak tak cara AIdid present figure? Dia tidak amanah...dia buat selective facts hanya untuk memburukkan bisnes orang...

Kalau nak bentang IDS, ambil kira semua data dalam table tu...tu baru betul...ini amik sebahagian, tinggal sebahagian...

Pembaca blog ko jugak yang jadi bodoh macam katak bawah tempurung...dapat maklumat tak tepat...

Penipu punya Aidid...

Usop Wheelchair said...

apa plak bodoh nya..rata2 dah tau nak wat rumah kos upah sama dgn kos bahan mentah..ada la kira lain lagi..rata2 orang dah tau..pastue leh survey market lagi..adakah standard price..mahal sgt atau tak..tgk lokasi..

alop bingai..lu sorang je lah pandai niaga sini yer?baru join monavavie dah nak blagak pandai bisnes konon..lu ingat sini ada berapa kepala..semua bengap mcm ko ke?xlogik langsung...

cth: air sirap RM1..wa xkisah..standard arr tue..tapi wa beli gak walau tau pakai air paip n sirap 2titik je..haha..sapa xtau kira kos air sirap??haha..
tapi kalau 5rgt..apahal?pakai ayor ECPAIII ke?hehe..

lu xpayah bebal la MsAwan..ckp je la komisen nak bagi kat downline..rata2 orang niaga kat dlm blog ni..wa dah niaga dkt 8tahun dah bai..Bingai punya MsAwan..DUSHUMMMMMMM!

Hell`s Angel said...

Intellectual property? hahahahahahahahahahahahahaha

Woi aku businessman.... mana ada intellectual property in determining product pricing...
cost = raw material supply + processing cost + overhead (termasuk la transport, iklan, and other variable cost)

Intellectual property = Research and Development, copyright, trademark, formulas....

Kenapa pulak kita tak boleh tahu harga cost rumah yang developer buat? Dah kau bodoh tak tahu kira... Senang saja kalau tak tau kira... cari civil engineering consultant + jurukur dan nilai hartanah ... jeng jeng jeng dah dapat value ngok.... at least kalau tak precise pun rough value boleh tahu....


Sapa yang tak reti business ni?

MsAwin said...

shark,

ko ingat aku jual produk tu, aku amik untuk banyak ke? Modal RM98 jual R135...kira acceptable la...tapi network marketing ni dia kira kuantiti...

Lanskap kalau ko boleh buat stail kuantiti, ko pun boleh cas rm30 utk 1 design...tapi banyak ke dapat projek? tu la sebab ko charga RM10,000 utk 1 lanskap...sape bodoh skrg?

Aku compare ngan bisnes lain ko marah, korang pulak compare dengan lanskap la, ape la...bodoh piang..

Hell`s Angel said...

Intellectual property akan jadi mahal untuk ditambahkan ke cost product bila ada research and development prototaip produk baru yang tak penah orang invent lagi let's say... ermmm... ubat HIV... at least you will get 5 years rights before orang lain boleh produce generic... Tapi jus buah?? Aku ingat dia punya rights dah expire 100 tahun dulu hahahaha.....

Ko paham tak apa aku cakap ni? Ke ko tak tau generic tu menatang apa?

everything for bussiness said...

oooo msAWIN agaknye ko ni encikz kot kat cg tu mlmers yg paling barua tu kot nk femes ke klu nak femes pergilah kat tempat lain!!!!!

Nur said...

apa2 hal pun.. health claim dalam produk makanan / minuman tidak dibenarkan di dalam labeling makanan/ minuman yang dijual di Malaysia di bawah akta makanan 1983 & peraturan2 makanan 1985 (pelabelan makanan)

meh la datang ke aras 3, blok e7, parcel e, putrajaya dan berjumpa dengan en. jeffrey crossley (skrg di seksyen import) kalau tak puas hati.

kami pun tengah buat investigation pasal makanan2 & minuman2 yg buat health claim ni.

bagi la setinggi gunung pun medical claim dari US ke hapaa - ikut undang2 malaysia tak boleh buat health claim i.e. minuman xyz boleh menyembuhkan kencing manis.

MsAwin said...

Hell's Angel,

IP tu termasuk siapa pembekal bahan mentah diorang, brape harga bahan mentah tu, formulation dorang, dan macam2 la...tu semua design la...ko tak payah la sembang, aku lead team design 3 tahun, tapi bukan jus la...

Dorang tak akan expose siapa supplier, apa bahan yg disupply, parameter dalam design, dan banyak lagi ngok....

useless la korang....sebab tu Monavie telah patent dan buat trademark 1 teknik untuk preserve khasiat dalam buah Acai Berry...Trademark dan Patent tersebut nama AcaVie...

PeelFresh ada guna patented Acavie ke untuk produce PowerBerries? Jawapannya ialah takde. Kalau takde, tak payah nak compare lah...

Compare boleh la, tapi produk ni terjual melalui konsep supply and demand...tak berbaloi, tak payah beli...

mcm customer Monavie aku, ade yang buat repeat order, ada yang tak...masing2 punye decision lah...

Hell`s Angel said...

nampak pertikaian dia... thanks nur

1. Pasal claim... (bab ni aku kurang arif so aku tolak tepi)

2. Retail Price..... haaaa ni memang bidang aku mana lagi point2 hang wahai MsAwin

Hell`s Angel said...

Ok MsAwin... aku terima sikit point kau tapiiiiiiiii.................

"useless la korang....sebab tu Monavie telah patent dan buat trademark 1 teknik untuk preserve khasiat dalam buah Acai Berry...Trademark dan Patent tersebut nama AcaVie...
PeelFresh ada guna patented Acavie ke untuk produce PowerBerries? Jawapannya ialah takde. Kalau takde, tak payah nak compare lah..."


Acavie? Brapa tahun expiry date? Kalau boleh preserve sampai 30 tahun memang aku respek R&D dia...Mana kau tau Peel Fresh takde?


Piiiirahhhhh AcaVie konon design hapanya produk korang tu produk generic je.... bukannya new technology or whatsoever

Hell`s Angel said...

keep it coming bebeh.....i`m waiting ooo yeah.... ada gak faedah ujung minggu ni....sesedap rasa je claim company established macam peel fresh takde RND hahaha

Usop Wheelchair said...

Taksub gila la dak sawan ni dgn Acaipelir dia tue..aiyo ma...dia pun duk baca buku company MonaVavie bagi..duk percaya je..haha..siot jer..

MsAwin said...

Hell' Angel,

Aku kate ko tak boleh compare produk Monavie dengan Peel Fresh sebab Monavie dia ada patented Acavie, Peel Fresh takde.

Tapi kalau Peel Fresh ada teknology lain yang patented jugak dan dia nak jual RM5.30, tu dia punya pasal lah...

Yang ko pulak ni, info Peel Fresh pun takde, info Acavie pun takde...lepas tu ko nak compare dua benda yang ko takde info...

aku pun pelik nape dengan ko ni...

Anonymous said...

Lawak giler babi sial MsAwin ni..bodoh tahap gaban..

p/s: Aku nk jadi downline ko leh? Kontek aku kt email ni.. MsAwin.BABI@gmail.com

Pai said...

msawin...

monavie bole buat jugak cara retail, x perlu head hunting la. jgn buat lawak la..semua org tau mana2 MLM akan cakap x perlu buat head hunting..tapi bila dh joinT, ko paham la mcm mane ko saiko downline2 ko supaya buat head hunting kan?

everything for bussiness said...

sudah sudah lah tu

MsAwin said...

Dah 4 perkara yang aku report berkenaan laporan aidid yang biased, outdated dan tidak benar.

1) Isu Oprah saman Monavie.
- Isu ni dah selesai tapi Aidid lapor macam baru dan tak selesai. Aidid sebar fitnah.

2) Isu Amway saman Monavie.
- Dah selesai tapi lapor macam baru dan tak selesai. Aidid sebar fitnah.

3) Isu produk Monavie ini 1 jenis aje.
- Monavie ada 10 produk. Kesalahan besar Aidid.

4) Isu IDS (Income Disclosure Statement)
- Lapor sebahagian ajer, kemudian buat fitnah.

Jadi, ape pendapat korang dengan isu ini? Kenapa Aidid hidangkan fitnah ni pada korang? Ke korang semua dah letak Aidid sebagai Wali atau ape? Sampai setakat 200 pages lebih, takde yang nak kata 4 info aidid ni fitnah...

Itu tak termasuk lagi isu superfood dan antioxidant.

Firdaus Tarmizi said...

MsAwin ooii..

Pusing2 apa ni. Ko cakap banyak2 mane pun, tetap orang akan kate beli jus buah harga 100 lebih ni perbuatan yang B O D O H.

Pusing fakta sana, letak fakta lain, aku cakap satu aja: beli jus buah seratus ringgit tu perbuatan yang BODOH.

Ko google susah payah pun, letak hukum sana, hukum sini, aku cakap satu aja: beli jus buah seratus ringgit tu perbuatan yang BODOH.

Aku kalau Monavie ni bukan MLM pun, bisnes yang halal dan make sense pun (which it does not), pusing2 fakta tetap sama: perbuatan beli jus seratus ringgit ni perbuatan apa??? perbuatan yang BOOOOO.... wait for it... DOOOOHHHHHHHHH!!!!

Unknown said...

er... aku nie tak expert tapi aku ada satu soalan jek... link pdf yg MsAwin bagi:

http://media.monavie.com/PDF/IDS/IDS_Mid_Year_2009_Global.pdf

tu dikeluarkan oleh Monavie or siapa? FYI, utk statement macam tu, biasanya akan diaudit oleh auditor yg tak ada kepentingan dalam syarikat. aku rasa nie sume pun tau. aku tak nampak pulak dalam tu dia bgtau siapa yg audit. kalau korang peratikan company besar mcm sime darby yg ada banyak pemegang saham akaun derang diaudit oleh org luar dan dipublish dalam surat khabar. tak ada detail yg disorok. kalau rugi, satu dunia tau dia rugi. masuk dalam buletin utama lagi. Monavie ada?

Unknown said...

You can usually tell when someone is on the losing side of the argument when he/she resort to attacks of the messenger (aidid and the rest of the commentors). This is a classic debate tactic called Ad Hominem, which is Latin for “argument against the person.” Wikipedia gives an example:

“An ad hominem argument has the basic form:

Person 1 makes claim X
There is something objectionable about Person 1
Therefore claim X is false”

credit: http://www.juicescam.com/about/

Fahmi said...

Msawin, barang2 yg jual kat farmasi tu bukan semuanya berguna. Most retail farmasi sekarang ni business oriented. Asalkan ade demand, dier jual la. Tambah2 yg x kesah halal haram jual ubat batok, psychotropic n lain2. Inikan pulak 'super food' camtu. Lg senang la nak jual. Patient percaya bulat2. X gune belajar bertahun kalau akhirnya menipu org n diri sendiri.

Ape masuk cite facebook yahoo pulak ni? Kan byk negara kata fatwa MLM haram. Sedangkan yang org islam sendiri buat pun susah nak comply dgn hukum muamalah, inikan pulak yg dari luar. Tapi kalau msawin yakin dengam kepatuhan monavie dengan hukum syarak, silakan. Tapi saya rasa majoriti di sini syak kat bende2 yang x dipantau oleh org2 yang arif. Janganlah nak suruh kami percaya dgn juatifikasi2 mengarut mcm tu. Ingat org2 kat sini budak2 ke?

Msawin, terus terang jawab, anda terlibat dgn monavie ni niat untuk mencari rezeki ke nak meningkatkan taraf kesihatan masyarakat? Saya rasa majoriti yg buat kerje ni, buat asal boleh je. Xde knowledge yg betul2 pun pasal produk. Dapat produk, baru nak bace untuk justify. Cuba bayangkan pengamal2 perubatan terutamanya yg duduk kat gov hosp. Gaji x seberapa, kerja mmg untuk useha tingkatkan kesihatan. Bukan dapat extra gaji pun bile org lain sihat. Memang belajar bab kesihatan. Kalau monavie ni terbukti bagus, saya yakin awak x payah promote pun kitorg kat hospital ni yg akan promote kat patient.

Xper la, in the end most people cume akan listen to music that pleases their ears..

MsAwin said...

Firdaus,

aku kat sini bukan nak suruh orang beli jus berharga RM100 tapi aku nak turunkan seorang ego bernama Aidid yang merendah intellectual rakyat Malaysia dengan hidangan outdated dan biased facts. Siap maki orang lagi kate orang bodoh...tapi dia tak sedar yang dia hidangkan fakta-fakta yang outdated dan biased. Dia lah penyambung fitnah orang putih kat website juicescam.com

website juicescam tu buat bisnes adsense...dia gunakan Monavie sebab dia tau MLM Monavie sedang hot kat mane2 skrg...Aidid penyambung fitnah diorang...

negara kita ada undang2...ko tak suke MLM, pegi ke putrajaya nung...ko rase produk mahal, gi ke tribunal pengguna...

yang ko gi fitnah guna facts yang outdated ni kenapa?

Anonymous said...

Hell's Angel, issue pricing ni dah kena raise secara sporadik dlm komen2 readers yg lepas2. Tapi dia sengaja overlooked kot.

Tapi dengan jawapan final MsAwin yg gampang & tak straight forward putar2 mabuk todi (takyah bg terperinci at least justifylah secara general ), ni dgn siap keluar segala teknologilah (alasan standard), intellectual propertylah bla bla wadefak, aku rasa benda ni dah reach CHECK MATE. You've been checkmated MsAwin, face it. Macamlah org lam ni takder yg involved lam business, product development /pricing etc.

So MsAwin, i suggest you run ruuunn...run Forrest run. Takyah lah ko kuarkan segala stats/journal, list produk Monavie nak prove yg Monavie ni berkembang (like we care even if you have 1,000 products, cos that's not the main issue you twerp!) & apekebendemende ko rasa Aidid dah kelentong, cam org kat sini takleh berpikir, ko sorang jer ada otak leh berfikir. Ader issue2 lain yg org nak ko justify pon ko jawab berbelit2 putar alam.

Memuler tu engaged lah jugak aku dgn apa yg ko nak cakap, & sebagai layperson bab2 MLM/ health products ni..aku cuba nak buka minda, and absorb fakta Aidid /azwan & the rest vs ko secara neutral/objektif . But, the more you say things , the lamer you become and the more you look like a moron!. You've become too predictable:

-Aidid kelentong, fakta songsang, bagi outdated info bla bla bla
-Readers blog ni bangang,telan bulat2
-Aidid kelentong, fakta songsang, bagi outdated info (it's still a fact?) bla bla
-Readers blog ni bangang,telan bulat2
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Ya know, I thot i needed the entertainment, but i realised i can only take trolls in small doses. The predictability is just too plain annoying.

Aidid! What's the next entry again?

Fahmi said...

msawin,tak sume bende yg jual kat retail farmasi tu berguna. Kalau diorg sume tu beretika, xde dah kes jual ubat batuk, ubat tiruan, psychotropic, etc. Sebab takde etika la tu sanggup jual produk2 yg x mendatangkan khasiat semata2 untuk mendapat keuntungan.

Saya nak tanya, org mlm ni jual produk tujuan utama dia memang nak tingkatkan kesihatan masyarakat ke? Ke nak carik duit? Macam doktor2 lebih2 lagi yang keje kat gov hospital, memang kerja diorg tingkatkan kesihatan masyarakat ni. Gaji dah la x seberapa. Berapa ramai org sembuh dari sakit pun bukan diorg dapat bonus. Diorg bedah2 org x dapat extra gaji pun. Kalaulah monavie ni betul2 terbukti berkhasiat, ade cukup researches and studies, awak x payah promote pun. Kitorang kat spital ni yang tolong promote. (BTW, inilah guna buat studies, supaya lebih ramai orang percaya dgn produk)

Yang masuk cerita facebook sume ni kenapa? Msawin, kalau MLM yang muslim sendiri buat pun susah nak patuh dengan syarak, inikan pulak yang datang dari luar? Kalau awak yakin, silakan. Tapi ramai kat sini tak yakin. Faham? X payah la nak justify dengan ape yg awak cakap tu. Ingat kitorg kat sini budak2?

Xperla Msawin, semoga awak bahagia. In the end, people will only listen to music that pleases their ears..

Firdaus Tarmizi said...

MsAwin,

Again, susah nak terima la bro. (bro? sis? kakbang?). Tak kisah la Aidid kelentong ka apa ka.. aku rasa perbuatan beli jus 100 ringgit ni bodoh.

Tak kisah la scam barat ke ape ke, tak kisah la ade pergaduhan tahap dewa behind the scenes ke.. tapi perbuatan beli jus 100 ringgit ni bodoh.

Tak kisah la bro ko nak smoe screen pasal ape, asalkan aku rase perbuatan beli jus 100 ringgit ni bodoh.

Aku tak kisah pun orang lain nak beli.. or orang lain tak setuju dan nak pegi tribunal pengguna, tapi perbuatan beli jus 100 ringgit ni bodoh.

Itu aje aku rase. Hehe.

Alan said...

Yup...
Agree with Firdaus Tarmiza..
STRAIGHT TO THE POINT..
Beli jus 100 hengget lebih memang B O D O H...
So, how about penjual jus tu ek???

MsAwin said...

Laila,

Ape komen ko dengan ape kat bawah ni?

Dah 4 perkara yang aku report berkenaan laporan aidid yang biased, outdated dan tidak benar.

1) Isu Oprah saman Monavie.
- Isu ni dah selesai tapi Aidid lapor macam baru dan tak selesai. Aidid sebar fitnah.

2) Isu Amway saman Monavie.
- Dah selesai tapi lapor macam baru dan tak selesai. Aidid sebar fitnah.

3) Isu produk Monavie ini 1 jenis aje.
- Monavie ada 10 produk. Kesalahan besar Aidid.

4) Isu IDS (Income Disclosure Statement)
- Lapor sebahagian ajer, kemudian buat fitnah.

gitu-gitu aje said...

wow,baru abis baca komen2 u all.. kalah chedet gini :P

Zaki Khan said...

kesian MsAwin, x baik korang mainkan dia. Ms=prempuan ke? kalau prempuan, cun x?

azwan said...

Guys guys guys...

Dear MsAwin and Lantakepebenda..i am not talking to you guys. ko jgn nyibuk mcm pantat nak respon kat msg aku ni. aku dah cakap msg ni bkn utk korang ok...jgn balas..fuck? ada paham?

Interesting..2 ekor mamat puki ni still here. What the hell they are doing here? Non stop happy hour?

Both of these stooges are in a different league. I mean the low class one. Guys..aku dah study point2 dorang..letih aku tgk dorang respon camtu gak.

I have mentioned that these 2 craps are total failure. Otak dorang kecamuk beb. dorang ni kes didikan mindset dah hancus. Aku dah cakap even the whole world bash them with super facts..dorang still camtu gak beb.

Satu benda korang semua kena ingat...kalau ko tgk cara dorang berhujah, 2 ekor taklah tahap mengancam sgt. Point dorang pusing2, otak bebal camtu gak. because some of us here even deal with the first class MLM hardcore. tak main2 beb. hujah dorang mmg ade class dan mmg susah nak bantai balik.

Even 1st class MLM hardcore pun always collapse after 5-6 years buat keja haram jadah. pastu tubuhkan MLM sendiri. cakap bedegar2 kat stadium, dowline reach up to 3000 people. crazy shit they are that damn good.

Bdk2 2 ekor ni kalau korang analyze ape yg dorang nak sgt perjuangkan tu is nothing. hujah2 dorang taraf sampah. korang bash dgn facts pun dia leh came out dgn tamil style. siap ada teori konspirasi.so just like other 1st class hardcore MLMers, these 2 bastard low class MLMers are waiting to collapse.

So, dorang mau bikin kacau sini saja maa..geram maa penangan Aidid. hak hak hak...case close.

-Incek Fik- said...

Bapak! Meriah giler komen! meh aku kasi cukupkan komen ke~250.

Best arr cara ko bentangkan. Sempoi dan bermakna!

Tak bosan aku baca. Roommate aku pon dah dok pelik awat gelak sorang² depan laptop walhal baca blog ko jer pon hahaaa...

Keep writing bro!

Sebelum ni just silent reader jer...

Usop Wheelchair said...

haha..yang aku tau..sbenar benarnya MsMonavavie ni xlah sgt nak menangkan monavavie,dia cuma pergunakan isu monavavie nie je..

Dari pandangan aku lah..mangkuk sorang nie cuba nak busukkan aidid je..THATS THE MAIN POINT..dia nak wayang konon2 aidid ni wat blog ni coz kepentingan diri sendiri..camtuelah lebih kurang...MsMonavavie ni cuba lah pusing2 roundabout tapi xjumpa lak jalan yang dia nak tuju..so dia blur and bingai la selamanya kat roundabout tue..yang penting..DIA BERNIAT BURUK KAT AIDID..

so MsMonavavie..lu punya point xstrong lah..so lu pulangkan lah balik duit orang yang upah lu tue..lu bengap sgt la nak wat kerja gini..wat ngabeh boreh je hired lu..HAHA..DUSHUMMM DUSHUMMM!!
cubalah cari point yang lagi strong ekk..sini mind suma bersih2..bukan senang2 je lu nak racun..pakai ubat gegat..cittttt..xde efek la Ms SAWAN..!

MsAwin said...

Wei Azwan dan Semua,

Aku boleh stop writing. Ko ingat aku boleh generate sales ke lepak website yang anti-MLM? Ko ingat aku bodo nak wat marketing dlm ni?

Aku takde masalah utk stop posting walaupun geng2 taksub dgn Aidid duk spam dan maki hamun Facebook, Forum dan Blog orang MLM macam BABI terlepas. Bukan korang tapi sebilangan dari korang yang berperangai begitu. Korang pembaca blog ni memang korang rase takde masalah, pasal korang pun bising kat sini jer...tapi ade orang yang taksub dengan blog ni, pi buat onar kat orang...siap print screen dan malukan orang lagi...Aidid lah peneraju gerakan subversif dan malukan orang mcm ni...siap dia buat Hall of FAME!!! Islam tak ajar macam ni walau sejauh mana ko tak suka sesuatu perkara. Walaupun ko mungkin dapat pengaruh orang lari dari MLM, tapi adakah ko rase selamat dari bahang api neraka dengan menganiayai orang dan malukan orang macam tuh?

Suratkhabar pun kadang2 tutup muka orang bersalah bila dia lapor sesuatu perkara walaupun orang tu dah dibuktikan bersalah.

Apatah lagi kalau kes yang belum dibuktikan. Dan apatah lagi dengan MLM yang diluluskan kerajaan dan khilaf dalam agama ni..

Aku tak nak hujahkan dalil2 agama hukum orang yang mengaibkan orang lain macam ni. Layak aja orang buat onar macam ni di maki hamun.

Anyway, agak2 korang berani tak mengaku yang 4 isu kat bawah ni Aidid tersalah lapor dan korang semua jadi bodoh dapat maklumat yang salah dari Aidid?

1) Isu Oprah saman Monavie.
- Isu ni dah selesai tapi Aidid lapor macam baru dan tak selesai. Aidid sebar fitnah.

2) Isu Amway saman Monavie.
- Dah selesai tapi lapor macam baru dan tak selesai. Aidid sebar fitnah.

3) Isu produk Monavie ini 1 jenis aje.
- Monavie ada 10 produk. Kesalahan besar Aidid.

4) Isu IDS (Income Disclosure Statement)
- Lapor sebahagian ajer, kemudian buat fitnah.

azwan said...

MsAwin,

Apesal ko sebut name aku. aku dah cakap jgn kesah ape yg aku type sial. Ko ni babi ke manusia. pandai baca tak?

Ko boleh berambus sebab hujah2 org lain semua dah cukup utk pukul otak ko bodoh tahap cipan tu. Ko nak claim 4 point ape benda lagi. ko pegi mampus dan berambus je la.

Aidid bagi info, sape setuju tak setuju, dia pun tak kisah..kitorang pun tak kisah. pandai2 tapis. ko punya tapisan, tu ko punya pasal. Siapa Aidid? aku tak kesah pasal dia, aku analyze point dia je.

ko yg rugi, ramai intelek2 kat sini. dari hujah dorang kita boleh tahu level visitor kat sini camne. bkn cam ko...hampeh. ko bukan power sgt MLM pun. aku bagi sincere score kat ko..dalam 5-6 la. score 10 baru 1st class, best berdebat. hujah roundabout mcm ko ni buat org pening la sial.

Ko tak puas hati kat org lain yg buat dajal ko pegi membabi kat dorang la. ko bedengus kat si apahal?

Syuh syuh syuh...

p/s: Aidid, bila next entry?

Usop Wheelchair said...

haha..nampak dah yang lu xpuas hati dgn aidid sebenarnya..lu tue je yang ada isu peribadi..ini bukan soal monvavie sgt kan..kan..kan..??

hahaha..KANTOI DAH!

yang lu gie bising2 pasal monavavie la..konspirasi la..itu la..ini la..kajian tue la..kajian mak limah lah..apa la lu nie..cam padayappa..DUSHUMMM DUSHUMMM!suma nya just wordss..lu ckp apa pun..nampak sgt bahlol lu..terserlah..lu ckp camni dari awal kan senang..YANG LU XPUAS HATI KAT AIDID AND ORG2 YANG BISING2 KAT FB MLMers macam lu..senang..straight to the point..konon2 lu nak try jadi hero MLM la ni..nak wayang ckit..kira power la nak trap aidid..citt..ayat dak tadika..ada hati nak drama sini..konon nak racun yang lain..deyyyyyyyyyy..padayappaaaa..hujah cam sial..nampak sgt lu nak kata aidid ni kencing..kelentong..apahal lu..dah tersungkur..blah je lah..dendam la kira yer?haha..terer sgt?tue menaip sambil menangis meraung la tue xtau nak ayat apa.."jaga ko aidid..sok sek sok sek..ko wat aku yer..kabo mak aku..sok sek sok sek.."meraung2 sambil menaip..haha...ghentikan lah niat sewel lu tue..
xhabeh2 aidid wat fitnah..wat fitnah..apa la lu ni..menyalak2 kat bukit...haha..
lu dah baca habeh ke semua dlm blog ni..lu follow dari awal?atau 86prospek lu try closed suma asyik dok sebut blog ni dan xnak amek monavavie lalu ko tgk apa ada dlm blog ni..?hee..siot la lu ni..chinese new year dah dekat nie..gie la kedai2 cina kot2 dapat limau sebiji dua..dapat gak ko lapik perut malam ni and besok..lusa gie la cari keja ekk..ghentila dah wat keja ghini..keja lu mmg xbaguih..udah yer adikk..buchuk2..abg aidid tue citer menda yang patot je..adik jgn nangis yer..nanti kami tlg carikan keja..yer..yer..DUSHUUUMMM DUSHUUMM! blah la lu! hahaha..

MsAwin said...

Aku type lagi...ha ha ha...
Mesti Azwan dan Semua dah naik gila ni...ko ni agaknya ada masalah psikitri...aku posting kat blog aidid dan komen kat aidid, tapi korang pulak yang sibuk nak reply...ko ni autobot reply Aidid ke? ke blog ni ko punye...

ko sibuk ni ape hal? ke ko ni aidid

Aidid = Azwan + Semua

Atleast aku komen di posting aidid kat blog aidid...ko pulak tak puas hati ngan aku...kenape ko tak buat blog sendiri...mana blog ko? meh aku gi posting kat blog ko pulak...sian kat ko...

dey...ko paham tak apa aku citer ni?
Aku post comment di blog AIDID sebab aku pengunjung blog AIDID. Aku tak salah ape2 melainkan AIDID kata, "MsAwin, please stop posting kat blog aku"...so, maybe aku leh stop posting....

Ni ko nak suruh aku stop posting ni kenapa? ko admin blog ni ke? apa pangkat ko dalam blog ni?

atau ko ada masalah psikitri atau ko dah addicted kat blog ni...

ach van diel said...

MsAwin.

Apa ko cakap ni ha? asyik-asyik 4 points tu. Ko cakap Monavie tengah hot kat pasaran MLM. Ko tau tak, sebelum Aidid kupas kat sini, aku tak pernah dengar pun ko punya bisnes cikai nih. Aku travel around the country, yang aku dengar MLM yang hot, ScoreA, Avail, Hai-O, ECpai. Monafenvie ko ni haram pun aku tak pernah dengar tau tak?

OK, ko ada hak nak post kat blog Aidid. Ko memang tak leh nak diselamatkan. Dah sebati MLM ko tu dengan ko. Just wait to crash naturally. Bila dah crash pun ko tak sedar gak. Ko join bisnes lain lak. Biar pun berbuih orang bagitau ko, bisnes tu penipu, ko peduli hape. I want Money!!! Lantak ko lah.

Dah, aku nak tido. Esok aku nak gi kerja makan gaji. Gaji tak banyak pun tapi cukup la. Buat apa duit banyak-banyak kalau tak happy. Asyik kena maki dengan orang je. Ko pakai BMW ke Inspira ke, peduli hape. Bukan duit ko. Duit orang-orang diabetis yang bodoh ko tipu.

YOU ARE NOT YOUR JOB. YOU ARE NOT HOW MUCH MONEY YOU HAVE IN THE BANK.
(all together now..)

YOU ARE ALL SINGING ALL DANCING CRAP OF THE WORLD.

lipas said...

Keh...keh..keh mis awin..
semangat berkobar2 untuk menjadi usahawan..he he tapi x kena pada tempatnya...
saya rasa ini adalah salah satu efect strategy yang telah berjaya dalam skill mempergunakan manusia dengan menyakin dari segi tujuan, matlamat,kejayaan,kekayaan,kehendak,kesempitan dalam diri manusia sebab taiko-taiko mlm bisanya dia tahu tentang kelemahan manusia dan cara mempergunakanya dalam perniagaan MLM..kesian miss awin salah sorang mangsa yang telah berjaya diZombie kan sebagai usahawan MLM Zombie..

Miss awin cuba amik contoh macam sayur bayam..yang popeye selalu makan tu... tanam sendiri boleh...beli kat pasar boleh..harga berpatutan...tapi ahli pakar mempergunakan orang nie...dia kasi campur cnth 100 jenis buahan kalu kita kira logik untuk buat satu botol x sampai 20 hinggit..agak2 popeye tu nak lempang tak kalu u jual kat dia 130 ke atas...

saya tahu miss awin bersemangat padu untuk menolong orang,,diri sendiri dan bangsa agama tapi u sedar x yang taiko monavie tu sedang memperkuda u untuk memeperbodohkan bangsa dan seagama dengan u...

baik miss awin fokus pada penjualan tudung dan pakaian muslimah kan lebih afdal dan berkat... bukan apa saya amik contoh bapak saudara saya meniaga kecil2 dikaki lima menjual songkok buatan sendiri dan barang beribadat... sekarang mampu hidup mewah Lori,van,4x4,merc kepunyaan sendiri even perniagaan dia diperkembangkan kepada barang2 kepeluan ibadah haji hinngga kebatu nesan..

cuba miss awin bayangkan kalu batu nisan pun diMLM kan..berapa harga

MsAwin said...

ach van diel,

1) setakat harga RM100 sebotol ni, sape pernah muflis? sape pernah mengemis? sape yang pernah kena gi buat loan sebab nak beli sebotol ni?

2) aku jual sebotol ajer. lepas tu kalau ade rase, baru beli next, takder rase ape2, dah, jangan beli.

simple aje...sebab ko tak pernah dengar Monavie sebab Monavie lancar di Malaysia bulan April 2010...baru lagi...ke bulan May..erk...yang lain2 tu kan dah lama...

kalau ko nak tau...samada bulan April atau May ni, MOnavie akan buat official advertisement di dada-dada akhbar dan business magazines di Malaysia selama 4 minggu berturut-turut...sempena 1 tahun Monavie di Malaysia...ni aku bagi info awal ni...just tunggu April dan May ni ade ke tak...kalau takde, aku pun tak tau...haha..

Aku tak hairan kalau Monavie crash pun...sebab aku lihat dari sudut bisnes...bisnes ni risiko untuk lingkup memang ade...tak silap aku 80% of conventional bisnes lingkup dalam masa 2 tahun...MLM apatah lagi...

Lagipun MLM ni part time bisnes...lingkup pun, kita masih ada pendapatan lain...

Tapi korang yang memalukan orang dengan letak muka mereka di Hall of Fame kat Fesbuk tu dah sah ko berdosa dengan orang tu...dosa dengan manusia tidak diampunkan Allah dey sehingga ko mintak maaf balik kat orang tuh...

MsAwin said...

lipas,

ko mane tau aku tak pernah niaga? aku pernah niaga pasar malam dey...siang aku keje, malam meniaga kat pasar malam...semua tu aku pernah buat la...so, tak payah ajar...

dan aku ingatkan, MLM ni just part time bisnes unless u dah dapat income tinggi, baru la u buat full time...

kat malaysia ni, makan gaji banyak mana sangat, sebab tu kita kena cari bisnes sampingan...

MLM ni, pendek kata, bisnes sampingan kita...

Unknown said...

to MsAwin...
agkye ko ni xkawin lg kot...
kesian,,, xder org yg rapat dgn ko nak nasihatkan ko ,,, (agk jer)
cubela bacer sampai habis blog ni,... ape yg dimaksudkan dgn mlm a.k.a system yg menindas ni... (byk buruk dr baik)

ni kisah benar yg trjd kt pakcik aku, yg mane tlh disahkan oleh doktor mengalami luke dalam perut (dkt usus besar). Doktor dh elok2 bg ubat baik pnye, dh nak baikpun sakitnyer sbb jage makan n ikut nasihat doktor, tp datang sorang mamat ni dok promot jus ni, katenye bagus banget..

apelagi pakcik ni pun test la beli.. bukan beli 1 botol, sekotak wa cakap lu... konon nak jimat smbl2 boleh bisnes maa...,

tp lainpulaK yg jadi, try dlm sebotol berak darah beb.. aper ceRR!!!! trpakselah kembali jumpe doktor, yg member dok promot tu pulak terpakselah tahan telinge dgar ayat sesumpah.. berdesing telinga ( macam gasing da...)
nasib baik x jadi ape2 sbb ikut balik nasihat doc. (rupnye minum jus ni ade kesan sampingan utk sesetngh org) xd plk bg thu mase beli... taunye boleh jual je..... hampeh

dulu aku pn ad joint mlm ni, first aku masuk CNI.. time tu br abis sek. n br masuk alam pekerjaan, bile org sibuk masuk kite pon joint la sekali.. konon nak cari side income,

tapi lame2 joint mcm ade kekurangan la rase dalam hati ni.. (trpkr la pulak, bile ramai yg jd ahli sape yg nak beli brg ni? last2 byk gune sendiri dr menjual, klu cm ni xder la side incme nye). jual cikedis kat budak sekolah lagi baik, dpat jgak untung..

skrng br aku sedar, ditambah lagi dgn maklumat dihujung jari ni (banyak maklumat kt alam maya neh...) aku TOBAT nak joint mlm dan system2 yg merapu ni.. dan aku akan cube sedaya yg mampu untuk sampaikan info dlm blog ni kt kwan2 aku..

MsAwin said...

Aidid,

Bila ko nak buat review STORMREADERS...aku sedang menunggu ni...jangan lupa invite aku yer...aku akan subscribe kat entry StormReaders ni....

Sebab kat situ puncak pertarungan ko dengan MLMers...

Ko tak perlu lah buat review MLM lain...buang masa aja...sebab ia akan tumbuh macam cendawan nanti!

Tapi kalau ko fokus pada STORMREADERS, kat situ ko boleh tau samada ko menang atau kalah, sebab ramai ustaz dan ahli agama akan bertarung dengan ko nanti..

Hari ni ramai yang menyokong ko sebab sentimen Melayu dan Islam yang ko mainkan...TAPI sekarang cuba ko berhadapan dengan dua tokoh ulama di Malaysia dalam MLM StormReaders...

AKU CABAR KO AIDID UTK ULAS MLM STORMREADERS...

Usop Wheelchair said...

Bebal bebal..haha

MsAwin said...

Hi Semua,

suka la aku tengok ko...autoresponder blog Aidid...haha

lipas said...

ms awin

yep bisnes sampingan..tapi jangan pulak kita terlibat sama mempergunakan orang...tipu orang tanpa kita sedar... blog bro aidid ni tujuan dia adalah untuk menyedarkan orang2 melayu tentang sistem mlm... yang kebanyaknya banyak buruk dari baiknya.. baik kepada sebilangan kecil dan buruk kepada sebilangan besar..
cuba pikir kenapa jenama coke x jual guna sistem mlm..atau jenama2 yang famos lain..
dan cuba pulak pikir sistem asas peniagaan pengeluar---pembekal--pengedar--penjual--pembeli...

kalu mlm..berapa banyak lapis nak mengadap..berapa banyak kos kena keluar..berapa banyak taiko2 yang untung..berapa banyak zombie2 kena brainwash..

mungkin diblog ni bro aidid pengikutnya agak kasar dan main terjah2 blog usahawan2 mlm2... tapi u pikir x makcik2 orang yang cukup2 makan hujung bulan dan orang2 yang menagung hutang...orang2 porak peranda rumah tangga..hubungan kekeluargaan rengang...kerana dek zombie2 ni...

Fahmi said...

Msawin, kepatuhan syariah... Awak x kesah bila mlm crash.. Tapi perasan x ramai downline2 teraniaya bila benda tu berlaku? Sebab tu ramai berpendapat x elok mlm ni dr hukum muamalah..

Stormreaders ade panel bijak pandai agama dalam menetapkan sistem pemasaran mereka.. N saya yakin, walaupun saya x arif dlm bidang ekonomi konvensyenal or islam, sistem pemasaran mereka ni akan mengelakkan penganiayaan sebegitu rupa berlaku..

Bukan jawab bagi aidid.. Just my 2 cents..

Usop Wheelchair said...

"ko mane tau aku tak pernah niaga? aku pernah niaga pasar malam dey...siang aku keje, malam meniaga kat pasar malam...semua tu aku pernah buat la...so, tak payah ajar..."haha..bebal bebal..

"dan aku ingatkan, MLM ni just part time bisnes unless u dah dapat income tinggi, baru la u buat full time..."adoyaii beballllllll....

"kat malaysia ni, makan gaji banyak mana sangat, sebab tu kita kena cari bisnes sampingan..."beballlllllnyaaaaaaa ko nie...haha!

smua tue ayat MLM tegar!lu kerja malas,sapa nak kasik gaji byk...haha..tau nak senang jer..mmg ptot la lu terjebak MLM..desperate dgn life la tue..apa sempit benor ke hidup kamu ni sampai xbleh pikior..statement xbleh blah..negara mana pun sama je lah..lu kerja bagus2,gaji pun bagus la..lu kerja malas,cam sial la jadi lu..haha..lu ada pilihan..lu pilih lah kerja..opsss...lu bebal,kerja yang kena pilih you..ada ke kerja nak pakai org bebal?ADA!MLM!Yeahhhhhh!for bebal!Xpayah certificate apa pun..janji BEBAL!

lu macam2 hal yer bebal..kejap itulah..kejap inilah..nak itu..ini..kang jup lagi menda lain plak nak...bebal bebal.

tiap kali ko komen,mesti kuar hal lain..mcm2 hal la lu..lu gersang ke apa..lone ranger?hahaha..lu lancap je la sorang2..dah jemu layan porn..lu nak tenet kat blog plak..lu nak perhatian..sonok la yer dapat perhatian gini..hee..sian lu bebal..layan je lah...zassssssssss!

lipas said...

keh keh miss awin memang the true zombie... tahniah kepada monavie punya perancang plant zombie.. zombie anda ni memang agrasive..

Usop Wheelchair said...

bagi aku,stormreaders xde masalah apa pun..buku2 ilmiah..harga standard kedai buku biasa pun ada jual..xde sapa komplen pun..apa kata lu Msmonavavie join stormreaders jer..ada gak baguihnya..terang2 org tau kebaikan buku2 ilmiah tue..lu nak kencing pun xleh..xmemudaratkan sesapa pun...apa yang lu kecoh sgt pasal stormreaders?dia jual jus gak ke?hahaha...pasal dia MLM gak?peduli apa aku dgn MLM kalau costing standard camtue..buku 20rgt xde pun dia markup sampai 200rgt..kedai harga gitu gak..dia jual harga gitu gak..mcm lu gak la bebal..kalau lu wat MLM produk ayor sirap bungkus mamak..1rgt..lu wat MLM jual 1rgt gak..komisen 5level sekupang setiap level..wa pun xheran dgn lu punya MLM..xmemudaratkan sesapa..xheran la..xde sapa nak kecoh..paling kuat pun org duk gelak jer.."elehhhhh...sirapppppp"..tapi lu jual standard 1rgt..xdenya aidid nak masuk dlm blog ni..lain la lu kasik harga sirap tue 10rgt..10 level..1level 1rgt..BETUL BEBAL lah gitue...

Deyyyyyy..ADA PAHAM KA DEYYYYYY!

Unknown said...

To MasWings...

tinggi betul ego anda... berpijakla dibumi nyata,
masih nak tegakkan benang yg basah??? malu den... omak ko x ajo ko...

mudah2an anda insaf suatu hari nanti... amin....

Usop Wheelchair said...

P/S:ada ke sesapa nampak entry aidid yang hantam MLM yang tidak memudaratkan?Aku baca semunya pasal MLM yang mark up cam sial,pastue claimed produk super power tahap dewa...xmasuk akal...

kalau aku ada baca entry yang xmasuk akal..aku pun dah lama hantam bro aidid punya blog..tiap kali entry baru..sumanya superb..menda yang ptot di bongkarkan...apahal la lu ni Ms Sawan..BEBAL BENOR!

wa xtau la bro aidid anti suma MLM ke apa ke..tapi yang pasti suma entry dia wa setuju..termasuk lu punya Monavavie..wa anti MLM KENCING MERATA cam lu monavavie..bukan suma taksub kat blog ni..tapi byk menda dapat dibongkarkan dlm blog nie...byk membantu org ramai..kami ni follow,baca..then pikir..xlah terima bulat2..apa daaaa..ternyata bro aidid superb..nak wat camne...bongkar kaw2..memang best! Tiada yang benar melainkan yang benar2 belaka..kata shamsul ghau ghau bau dia...andaikata ada yang xbetul..kami tetap akan tegur..lu je yang BEBAL ms sawan.hahaha!

shahkgsbg said...

hehehe..panjangnye komen entry ni...patut ar ada badut berkeliaran duk menegak bulu basah..hahahaha...kata kita duk scam geng dia,geng dia duk sebuk scam fb orang tu takde lak dia nak citer..bengap dah tekle ajar..nak jd pandai minum jus epal la..kedai mamak ada jual..2.50sen je..

MsAwin said...

Ni aku nak citer satu benda kat korang. Yang Aidid terlepas pandang. Aidid kata Marigold Peel Fresh Power Berries yang harga RM5.30 tu lagi murah giler...semua tu tipu...

- Marigold Peel Fresh PowerBerry tu kandungan Acai Berry sangat rendah.

- Kandungan Anthocyanins dalam Marigold Peel Fresh yang tinggi tu datang dari extract kulit anggur, bukan dari 5 jenis berry tu.

- Nampak tak? Korang pun kena tipu di Marigold. Marigold amik kesempatan je nak kaut untung dengan lancarkan produk powerberries sedangkan dalam tu hanya brape percent je acai berry.

Ni fakta yang betul berkenaan buah acai berry yang jadikan ianya mahal.

1) Acai Berry bukan ditanam tapi hanya tumbuh liar di Hutan Amazon dan negara sekitar.

2) Pokoknya tinggi macam pokok pinang. So,nak petik bukan macam petik buah epal atau anggur, tapi kena panjat. Hanya guna tenaga mahir dan orang asli yang panjat.

3) Disebabkan ianya liar dan tumbuh dihutan, maka tidak terdedah dengan sebarang jenis racun.

4) Dipetik mengikut musim.

5) Monavie mempunyai kontrak dengan pihak di Brazil untuk menggunakan sumber liar mereka dan keuntungan dipulangkan balik sebahagian kepada mereka. Monavie melancarkan MORE project di Brazil untuk bantu orang yang memerlukan.

6) Disebabkan 5 faktor diatas, harga acai berry dah mahal. Di Brazil, raw acai berry yang dibuat air berharga dalam RM7 se liter pada 2007. Itu raw, tapi Monavie jual yang formulated freeze dried process dan patented, dan dijual dalam botol kaca yang gelap untuk pastikan khasiatnya terpelihara.

Antioxidant ni, kalau biarkan lebih 1 jam akan rosak. Just belah sebaran buah kemudian biarkan, tengok apa jadi...Tapi Monavie sejak dari awal dia guna patented technique freeze dried dan bila process dibotolkan dalam botol kaca yang gelap.

Kalau korang tak percaya, tengok video bawah ni macamana pokok Monavie dan cara ianya dipetik. Kemudian korang tengoklah macamana korang ditipu Marigold Peel Fresh PowerBerries.

Ni petikan Buletin Utama tahun 2007/2008....so expect harga raw acai berry akan melambung lagi lepas meledaknya Monavie...jadi macamana Marigold claim powerberry dia ada acai berry? Kalau ada ciput gila.

http://www.youtube.com/watch?v=IZ4Vv25zIPU

shahkgsbg said...

salam..
yo sis awnmaweb..

1-mmg sistem jualan runcit tu halal..yang ditekan sini sistem piramidnya..ko yakin ko tak makan duit downline ko??anda yakin???pikir 2x

2-ko duk sibuk hentam kitorang scam produk korang..yang ko scam kitorang dulu per citer?bersepah email,fb,blog(cam kau buat ni),forum korang scam nak jual jus mahal ni...kira tu serangan balas dari kitorang yang dah menyampah kat korang la..maksudnya,kalau takde serangan dari korang,takdela serangan balas..ye tak??hehehehe...

3-apa beza jus monavi ngan jus peelfresh?apasal jual mahal sgt?ko jual 7 inggit pun dah takde sape bising..tau?lainla kalau 7 inggit pun nak buat mlm gak cam ecpi tu..jual air paip pun sampai 7-9 inggit sebotol.

4-isu drug vs rawatan alternative...monavie ni rawatan ke?bukan supplement je?ko ni dah tahap sengal ni..ko tgk kat web monavie tu..produk ni adalah makanan..tidak bole kata sebagai penyembuh,prevent penyakit..yang ko declare minum monavie bole sembuh penyakit bagai,power beno ko yek...

5-ko ni sebenor dah takut ni..mmg ko bole jual lg air jus ni..cuma prospek ko dah kurang..kiranya aku dah tak masuk dalam senarai dah..mungkin prospek ko yang akan datang,mana tau adik aku, bini aku,mak ayah aku,mak mertua ngan ayah mertua,adik,akak abang ipar,pakcik makcik aku terserempak ngan ko,kalau dia tanya pendapat aku, aku just kata say no to monavie..hehehehehe...

MsAwin said...

Dey...korang sumer...tengok fakta bawah berkenaan Acai Berry.

1) Acai berry ni bukan ditanam tapi tumbuh liar di hutan.

2) Pokok nya tinggi macam pokok pinang

3) Tak petik pakai machine atau orang, tapi kena orang asli atau pemanjat expert untuk panjat pokok utk amik buah.

4) Harga raw air acai berry yang dikisar secara traditional adalam RM7 seliter pada tahun 2007. Harga dia meningkat berkali ganda selepas itu bila permintaan tinggi.

5) Hanya Monavie yang mempunyai patented teknology utk preserve kandungan antioxidant dalam acai berry melalui technique Freeze Dried dan dipatenkan sebagai AcaVie.

6) Tengok video liputan Buletin Utama beberapa tahun dulu berkenaan buah ni disini --->

http://www.youtube.com/watch?v=IZ4Vv25zIPU

Azrul said...

Sudah la nk pusing ngan fakta tue.. lau da MLM, tipu org mendernye.. bg point betul pn, MLM la jugak.. ke leh jadik mende lain?

Aidid tipu??.. Ko tu xtipu org..
Ko xkisah lau Monavie nie crash sbb ko ader bisnez laen.. org yg da join bwh ko camner lakz???

Ader ko pikir.. duit ko nk.. bl jd per² kat org yg ko da jual mende nie, suh g sepital la jugak.
ke ko penah tangungjwp lau pe² jadik.. lau camtue aku pn nk join.

Aidid citer pn mender yg penah jadik.. xder tipu pn. pastue ko tlg tmbah per yg aidid xtulis. tue jer yg aku nmpk. tipu per nyer..

slagi ko xleh nk setelkan sal MLM "Ulang lagik MLM" ko xyah la nk sebok citer sal Jus la, org asli pnjt pokok la, brazil la, amazon la..

Tu ko nk bodoh²n org laen.. citer dlu MLM ko tu yg maner betol nyer, xtipu org, bg org² kat sini paham... Meluat aku cr ko nie.. 1 1 la macha.. sumer bende ko nk citer..ke ko wat camnie nk tunjuk ko hebat. (hebat sbb leh jual brg 5 ingit jadik 130 ingit ek)

Aku rs, lau adik, abg, akk ko gune duit biasiswa ke PTPTN ke sbb nk join MLM mesti ko ckp, 'bgusnyer... da pndai pkir utk ms dpn. nnt da kaye leh tlg mak ngan abah'

Ntah la.. yg aku tau tu salah gune namenyer.

Roslan said...

satu kenikmatan berganda.

msawin
**mana ko punya downline/upline ..tak kesianker tgk ko kene gomol/blasah kat blog ni..tak tolongpun-----kesian
**mana bijak pandai dari monavie ni ...takan ko sorang jer yang nak layan komen2 ni..---kesian
**mana ahli tegar MLM yg lain .tak der pun yang singgah tlg cover2 gitu ko kat blog ni..

ker dorang (MLM) sendiri dah malu dgn perangai meroyanhornyberganda ko tu...haaaaaaaaaaaa

kopipes ko punya
ko mane tau aku tak pernah niaga? aku pernah niaga pasar malam dey...siang aku keje, malam meniaga kat pasar malam...semua tu aku pernah buat la...so, tak payah ajar...

"Kalau ko nak rase macamane periuk nasi ditabur pasir, bagitau sini syarikat ko...(meh kami tunjukkan rasanye)...."

fuhhhhh......ni betul2 hidup dah terdesak/tersungkur/tersembam/terjubo ni..
ko banyak hutang ALONG ker...

sabar bang/akak/....dalam hidup ni mmg banyak dugaannyer..usaha lebih sikit kearah yang betul modah modahan mendapat keredaan...amin

azwan said...

Guys..

I am enjoying the show. Please cont screwing him. He is going no where. Technique freeze dried....hahahhak hak hak! lagi dia cakap lagi terserlah kebodohannya.

http://en.wikipedia.org/wiki/MonaVie

Thanks for the entertainment. hak hak hak!

azwan said...

Hahaha mamat puki MsAwin ni tgh jilat bontot Dallin Larsen...kih kih kih....

Bace words by words aaa...

MonaVie CEO and founder Dallin Larsen was previously a senior executive with an MLM company that sold a similar juice product prior to being shut down by the FDA for illegal business practices. According to Newsweek correspondent Dokupil, Larsen, who was “a 20-year-veteran of the multi-level marketing industry", "left a senior post at another juice company in 2002, a year before the FDA destroyed the company's ‘bogus products’ that were being falsely promoted to treat ‘cancer, arthritis and attention deficit disorder’." The company in question, Dynamic Essentials, distributed an MLM juice product known as Royal Tongan Limu juice.According to the U.S. Federal Trade Commission Dynamic Essentials, from 2001 to 2003, had illegally advertised that Royal Tongan Limu ””was clinically proven to cure, prevent, or treat a range of diseases and disorders such as allergies, diabetes, cancer, and Alzheimer’s disease.”

aaaa...byk lagi yg lain. tak larat nak share geng.

TQ

azwan said...

Hak hak hak..

founder pun dah dasar menipu. ajar anak2 buah makan taik. termasuk org melayu yg bahlol, taktau nak beza baik buruk, pegi jilat puki Dallin Larsen.

Samada kes dah settle atau tak..it does not make any difference. dah2 sah founder dah buat hal. black spot dah ada, bad reputation dah ada. ataupun founder dah masuk Islam, jadi dollah larsen? tibe2 insaf berubah perangai? hak hak hak..dasar penipu.

And..guess what..Dallin Larsen is a Mormon. Penganut kepercayaan yg mengasaskan MLM. hak hak hak..you guys boleh find out what is Mormon.

azwan said...

haaa...since this is the latest Aidid entry, aku nak share kat sini gak pasal alpha lipid..monababi same gakla MLM.

tgk paper utusan hari ni..Pak Lah dan Alpha Lipid.
Hakhahhahakhahhahahhaha!

Kalau melayu bahlol mesti cakap..
Uiiiiiii...Pak Lah pun sokong Alpha Lipid. Mesti bagus ni.Mesti beli ni...yahoo!!!!

Sah2 amik Pak Lah takde hal. Cuba tanye Pak Lah MLM tu ape..."emmm aaa ermmm..saya tunggu laporan dulu lah" hhahhahhahakhahak! yahooo!

Cuba approach Tun M...Hhakkak mampos kena bantai.

Pai said...

lu ingat lu putar belit macam tu lu bole nampak bijak ke? kalau benda2 lain kat dunia ni haram sama macam lu, bole jadi halal ke? kira pendapat majoriti gitu?

Hell`s Angel said...

hak hak hak cayalah azwan... kata orang kalau bapaknya kencing berdiri anaknya kencing berlari...

MsAwin... kalau dah founder tu sendiri kes atas fraud berlambak-lambak... cemana agaknya reputation dia ye?... betulkah acai berry tu kutip kat atas pokok kat amazon or just amik kulit lebihan anggur buat wine beli bulk je (jangan2 beli pun tak main sapu je)? Yes aku memang takdak fact for the mean time but according to my 10 years experience doing trading and manufacturing, kalau dah founder tu sendiri kaki fraud, forever he gonna be a fraud.

Hell`s Angel said...

aku sebenarnya kesian tengok orang melayu ni... intellectual property la hapa la apa yang dia cakap tu kadang2 not even half yang dia paham... there's nothing secretive about raw material supply... company2 besar yang produce makanan siap boleh bawak tour kilang dengan ladang skali kalau kita request (cth lawatan sekolah). Yang betul2 IP is just recipe or formula... Tapi typical MLM company always hide all those things by declaring it as IP....apa yang IP kalau benda tu in the knowledge of thousands of people working in the factories, plants and farms? as laila said before big established holdings punya financial status will always be declared and audited by external auditors to prevent hidden information or weaknesses

Hell`s Angel said...

One more thing... mass manufactured food products WILL NOT i repeat WILL NOT rely on natural supply cth wild acai berries in the Amazon... kalau supply putus cemana? Kebanyakannya akan ada farms (ladang) to produce their own raw materials or at least ada ladang sub-kontrak.. It's A MUST rule for food manufacturer

lipas said...
This comment has been removed by the author.
lipas said...

Keh keh keh... cronic betul tahap kerosakan otak ms awin ni.. kalu mesin ni dah tahap total lost.. hidup dia ni dikawal kemewahan yang masih dialam mimpi.... wwei ha ha ni kalu tokey monavie scakap botol cap sauh tu halal dan bagus untuk kesihatan mesti dia percaya 200%.... kesian lurus bentul....

azwan said...

Hahaha..good thiking bro.

Tu la. Kesian tgk dia jek. Geram pun ada. Natural compound tak boleh patent. yg kita file jadi patent to proses je. kalau setakat nak extract active compound acai ni, aku bagi kat inno biologics sdn bhd or any CMO, dorang boleh buat dlm 6 months. I am not kidding and we've done it many2 times.

dorang boleh extract ape shj dorang nak. patent what ever it is..the most important is proper clinical trial. tu la bro dorang ni tak mahu maju, pikir ikut bontot CEO yg sah2 bad reputation. hahaha boleh la bro kalau nak tulih pjg2, just for purpose of education of other viewers.

lipas said...
This comment has been removed by the author.
Hell`s Angel said...

true azwan...

Extraction ni mana2 company yang ada lab pun boleh buat..kawan2 chemist aku berlambak buleh buat extraction.. tapi to test the active ingredients of the extraction or combination active ingredients from 2 or more raw products tu yang ko kena ada farmacist, nutritionist, researcher bla bla bla....

At least kita buleh educate other readers yang kurang knowledge pasal this kind of scenario... MsAwin dah jadi Zombie Monavie biarkanlah takleh selamatkan dah tu crash pun takpe dia kata. Balik2 nak main isu oprah dengan amway tu. Amway tu kan dah siap bayar pampasan mengaku or dituduh bersalah la tu kalau tak nak buat compensation watpe....

part time mom, part time slave to the bosses said...

Penat gilak nak baca pergaduhan ini.

Apapun gua tetap anti MLM, Scam, or whatever u may call it.

Sekian.

Anonymous said...

Wow…pokok tinggi macam pinang, kat Hutan Amazon, teknik freeze , I’m impressed! Rugi aku tak singgah hotan Amazon masa gi Brazil hari tu . Ok ok I’m sold , I hear you MsAwin.

Cuma , sebagai layperson & sekolah tak berapa nak tinggi ni, aku curious & harap ko dapat jelaskan secara layman jugak. Kalu Monavie jus dah terjual berjuta2 botol kat seluruh dunia which indicates that the product & related supplies (assuming infinity supply sbb guna teknologi pembiakan nanonanok weeeee) are mass produced & dengan menggunakan teknologi pengeluaran yang membolehkan production mencapai economies of scale untuk memenuhi secara efisyen demand yg meningkat & mengurangkan kos keseluruhan , kenapa harga jus keramat ni masih tak berpatotan . Or priced even lower to be more competitive, given other products yang berlambak yg boleh offer (claim) more or less the same health benefits. What’s your take on that? I may be missing the points but feel free to clarify/correct me .

Dan satu lagi, kalu price yang ditetapkan tu berdasarkan production costs & other related overheads semata2 , boleh citer how do these high distributors' compensation / commissions /incentives fit into all this, from business bottomline (tak yah citer sal ROI, IRR, ABC, XYZ, aku tukang wat kopi jer)/sustainability perspective.

Saya request MsAwin takyah lah letak lagi 4 points yang lame tu & points lain yang off tangent dari main issues (imbalanced compensation yg memboyotkan upliners & meranapkan bottomliners, unscrupulous pricing, health benefits/claims yg questionable, penganiayaan end-users/bottomliners etc etc etc) dan matlamat/sasaran entry/ blog ni .

azwan said...

Buang mase ko la Laila,

Dia mesti nak yg 4 points tu. keh keh keh...anyway good education for others.

Suruh je bebal 2 ekor tu teruskan jilat bontot Dallin Larsen..hak hak hak!!

Unknown said...

mintak MsAwin diberi pencerahan hati. bukan salah ibu mengandung, tapi salah bapaknya tak pakai kondom sampai terkeluarnya anak yg kerjanya skrg nak korek duit org sakit. lg teruk kalau org tu kurang berduit tp ditabur dgn jaminan2 palsu.

p/s: skemanya ayat aku..

Hell`s Angel said...

thanks laila brilliant statement hitting the solar plexus hahahaha... tapi of course la 4 statement basi tu jugak dia nak putar karang atau hilang terus.....

jeffrey.... u'r a real madafaka... putuih tali perut aku gelak.....

Usop Wheelchair said...

Msmonavavie tgh cari maklumat melalui uplinenya skang..nantikan kemunculan nya ptg nanti..haha..dia dah xde idea...semalam kita tanya pasal apa mahal...tgh pagi2 buta baru la dia dapat jawab sebab baru dapat gie mamak lepak dgn upline..pastu kuarla statement amazon la apa la..nampak sgt dia xbaca entry pasal monavavie ni betul2,bro aidid dah gtau yang founder dia tue kaki kencing,gie cari buah kat amazon yang sbnarnya xde menda,then claimed superfruits la apa la..dah kantoi kat sana,duk wat company monavavie plak..baca sendiri lah malas nak xplained 8kali...then MsMonavavie ni baru la tau nak jawab pasal upline baru gtau mahal pasal buah susah nak dapat..deyyyy..org sudah baca habis lah entry bro aidid..sudah xplained la deyy..lu lagi mau crita apa?

tue senyap pasal xtau nak tanya apa lagi la tue..duk nangis kat riba upline la tue..haha!

Albinaini said...

MsAwin

Congratulation for being so resilient. But are you a practicing medical practitioner? Atau mengenengahkan fakta-fakta yang diperolehi dengan menggooogle?

And can you please explain why your product is ridiculously expensive? When Peel Fresh can sell theirs at a much cheaper price? Atau pun harga packing, kotak serta botol yang mahal. Ye la, Peelfresh dalam kota kertas je.

www.susorgalor.blogspot.com
(gua punya blog MLM akar kayu nak compete ngan Monavi. Hehehe)

azwan said...

If we look at the way he argues and the points he emphasizes, it is impossible for us to at least make him understand the different way of thinking. I know you guys here have at least 10-15 years of professional experience in very niche field. But even if we combine all our professional knowledge and experience, his stand won't change.

He has his own belief and really into the business. What we have seen about him is just a tip of iceberg. What make him actually: its the repetition of what being told in the seminar, classes, etc, and continuous support from the uplines(for the time being). Its the people he meet and the book he reads.

He has his own main aim here too..to tarnish Aidid reputation once and for all. Which I don't really care and I think it does not work at all. Its a shame.

Unknown said...

aku minum peelfresh. dlm esbok aku ada yg manggis punya & buah delima. 2 months back aku minum monafendi gak, sbb dah dipujuk oleh customer. sebotol jela. takde kesan pun. kat forum kecoh blh bg tenaga la, tak letih la, kulit cantik la, hape la.. acai beri ni main course dia anti oksidan dgn memudahkan org yg nak diet sbb blh buat kita tahan lapar. tp mcm biasa je aku makan. tak kurang pun. mmg betul ke ada acai dlm monafendi tu? kalau ada pun mungkin sikit sbb takde apa2 kesan kat aku

p/s: saja nak share yg aku penah minum monafendi nih

Unknown said...

betul tuh... banyak mana sangat la acai beri dalam sebotol tu agaknyer.... ntah2 less than 5%.
serupa je la ngan minuman2 penguat tenaga tongkat ali nie. banyak giler kat market. tapi masalahnyer byk sangat ke ade sumber tongkat ali kat mesia nie... cuma kat mesia ni takde yg pernah check kandungan dalam air minuman nie. kalau dikaji mau ramai gak kampeni2 yg kantoi aku raser...
takyah nak kelentong la nak kata byk sgt khasiat. bumi mesia ni kaya hasil buah2 yg boleh dimanfaatkan...

Abi Rahman said...

ke hadapan MsAwin yg baik hati lagi suci,

tujuan surat berbedak wangi ini ditujukan adalah utk menenangkan keadaan yg makin haru di sini..saya tidak mahu menyebelahi sesiapa,cuma nak beri pandangan sdikit

jika MsAwin seorang peniaga tegar,encik tak perlu tergugat dgn seketul blog ini yg skadar picisan dlm industri blog negara..cuba contohi upline encik,mane ade beliau melenting wlpn ada org kutuk atau tak mahu beli..biasalah dlm pniagaan,mst ada suka@xsuka..jadi,jgn salahkan sesiapa kt dlm blog ini dan memaksa mereka menerima pndapat anda..

jika anda tak suka blog ini,ape kata anda buat buat blog MonavieLeaks utk mendedahkan kebaikan produk manggis ajaib tu..pastu selangkan dgn entry utk serangan balas pd musuh pniagaan anda spt saudara aidid ke..amacam? bijak tak idea ni? hehehe...

blog aidid ni hanya ade 800K je yg bace..itupun tak tolak pembaca yg berulang..so,ade 27juta lagi rakyat malaysia yg xbace @ tak tahu dan guna produk monavie lg..so,dri bace blog ni baik saudara gi promote pd mereka yg 27 juta tu..

anyway,good luck!

Abgcengkih said...

Dah cecah 300 komen! Tuuu diaaaaa....Saya adalah seorang dari yang berpendirian semua MLM itu HARAM selagi elemen unearned revenue jelas dipraktikan.

Yang nak kata sybahah...syubahahlah.
Yang kata halal..halallah.

Kerja kita nak jawab panel Mungkar & Nakir. Panel syarie pun tak dapek nak tolong.

Sukanya kalau ada yang mengamalkan doa, Ya Allah sekiranya perniagaan ini baik, kau berkahilah, dan kiranya ianya buruk kau hindari aku darinya, dan kau hancurkanlah ia dari ia menghancurkan adab dan budi, menghakis pegangan orang orang yang mahu beriman dan yang mencari redhamu.

Aidid Mu'addib said...

Woi! Dah 300+ comments... udah la tu!
Move over to the new entry... in 5, 4, 3.....

Zaki Khan said...

waa.. x abis2 lg comment. :D

kalau monyet, korang ceramah tujuh hari tujuh malam pun tetap monyet. kalau fikirkan duit sahaja, judi pun boleh jd halal.

sukasuki said...

MsAwin,

Jawab soalan straight to the point boleh? Awak ni terlampau banyak menyimpang sampai tak jawab soalan. Forget about Aidid bagi fakta tak betul or whatever, answer me:

1 - Ethical ke tak distributor Monavie guna nama Oprah endorse Monavie's product? (tak payah corner pasal other companies ye)

2 - Ethical ke tak distributor Monavie claim that juice can cure segala penyakit without proper research on the juice itself? (tak payah corner pasal perubatan alternatif ye)

3 - Kenapa Monavie tak appoint syariah panel for verification? (tak payah corner pasal google ye)

4 - Macam mana awak convince orang ramai to but a mere fruit juice for RM135? (ingat, dah tak boleh cakap ini miracle juice)

Thanks

Hell`s Angel said...

dia dah tak masuk dah tu tokey dah balik

@rep said...

Bro aidid. Syabas sebab for the first time i khatam semua comments.

Very entertaining. Segala mak nenek ada. Nak gelak pown yer nak menangis pown yer.

Kesian mas awin masuk kandang rimau. harap dia dapat hidup untuk beberapa hari lagi.

Walau apa jua hujah. Baik buruk product. What ever. Yang penting MLM ni sucks!

Hindari MLM

MsAwin said...

Dah 300 posting, takde sorang ke berani kata Aidid letak misleading facts dalam blog dia?

Dia cerita apa itu buah acai berry pun dah kantoi. Tak hairan lah ada pengunjung blog yang nak blend sendiri buah nih...kah kah kah...

Korang nak tau kenapa air Tongkat Ali Cafe dijual murah? Dalam tin harga RM1.50? Sedangkan punya la susah nak jumpa pokok Tongkat Ali?

Kajian dibuat mendapati setiap tin Tongkat Ali Cafe almost zero kandungan Tongkat ALi nya.

Sebab itu Marigold Peel Fresh jual PowerBerris RM5.30 tapi kandungan utamanya ialah jus Anggur. Haha...kena tipu lagi...Dari mana sumber Anthocyanins? Dari jus anggur...

Habis Berry2 tu semua? Almost takde...Itu marketing aje...huhu...

sukasuki said...

eh.. jawab la 4 soklan aku tu.. siriyes nak tau pendapat ko nih..

hyelbaine said...

"Habis Berry2 tu semua? Almost takde...Itu marketing aje...huhu..."

Pot calling kettle black. Why do you think nobody responds to a troll? Because it's the same as trying to plug a black hole.

@rep said...

MsAwin. yeah.. i berani cakap aidid misleading.

so what?

I still tak nak beli produk u!

@rep said...

dah puas hati u? now g meroyan jauh-jauh.

Anonymous said...

aper kene mengene google adsense, facebook ngan yahoo dengan panel syariah???? semua tuh free jer xder kena bayar, cari downline, jual produk... konar baring betul la

me said...

assalamualaikum semua...terutama kepada tuan tanah...
tak lupa gak kepada msAwin..huhuhu



msAwin,awak ni ade otak ke tak?awak dok pertahankan Monavie ni sebab produk dia memang bagus atau sebab awak memang bodoh?

awak tulis kat atas "Ada geng2 doktor ni dah lupa agama...nasib baik ko kat Malaysia...kalau ko kat bumi anbiya', then ada sheikh2 suh amalkan kurma nabi, kismis, madu, minum susu kambing tapi semua product tu tak approved by FDA, dan takde clinical studies tapi dinyatakan dalam Quran, Hadis dan kitab perubatan Islam...agak2 ape korang akan buat?"

dalam islam, dalam quran ada cerita tentang kebaikan Madu, kurma dan benda2 kurma, madu, sus kambing tu semua, makanan sunnah Rasulullah SAW..

Monaviebabiturat awak ni, nabi pernah makan ke yang awak nak pertahan sangat2 ni?awak ni buta hati ke buta perut?ke awak ni memang meroyan?tapi ms lagi..awak ni retarded ke?

ke awak memang tak pernah pegi skolah?

Johari Rahmad said...

@MsAwin

Abu Humaira cerita pasal MLM la.. MLM. Yang kau pegi masukkan Google Adsense ni apehal? Cerita MLM laaaaaaa!!!

Google Adsense tu ialah utk publishers.. means utk website owner. Ko boleh set iklan apa yg kau nak appear kat website ko.

Kalo kite nak ada iklan dlm Google Adsense, kita join produk lain.. nama dia Google Adwords.

Algorithm Google Adsense adalah utk mengelakkan orang refresh gune meta-refesh atau klik iklan sendiri tu setiap 5 saat atau robot atau apa2 cara lain yg difikirkan menipu. Ko selalu klik adsense ko sendiri ke? Jangan buat camtu, tu dah dikira tipu bang. Kalo menipu tu duit halal ke duit haram bang? Ada baca Google Adsense punye rules tak?

Kalau ko tak yakin dgn Google Adsense, ko jgn la guna. Guna la ad network lain. Tak pon ko gune la sistem iklan sendiri, byk open source tu. Ada sapa2 sini yang ajak ko dengar ceramah motivasi dan pujuk ko guna Google Adsense ke?

Daripada awal aku follow komen2 ni, sampai ke hujung aku tengok MsAwin ni dok spin spin topik.

Dulu ada sorang commentator tu.. kita tengah citer pasal MLM, dia bantai cerita pasal sistem piramid kat pejabat ada bos, ada staff.

Korang2 ni jgn insult intelektual pembaca kat sini. Syuh syuh

*raise middle finger

shahrul said...

seriously aku nak LOL guling tergolek gegiler nyer biler aku tengok msawan nih compare ngan Google Adsense pulak. selamat aku work from home.mmg tak keje aku dibuatnyer baca entry nih.. holyshit betul lah!

Abu Humaira said...

Pasal Googel Adsense

http://www.zaharuddin.net/soal-jawab-a-isu-pilihan/926-upah-dari-google-adsense-a-nuffnang--haruskah.html

Pasal isu Syubhah, nah jawapan UZAR.

Berkenaan UPTREND pula dan mana-mana MLM yang lain, suka saya menasihatkan bahawa sekadar beberapa orang ustaz yang menjadi rujukan tidak MAMPU untuk membolehkannya secara automatic dianggap sebagai pengesahan halal. Kerana ia dirujuk oleh siapa? Pengurusan tertinggi syarikat atau kalangan pengedar dan ahli sahaja?. Jika sekadar ahli dan pengedar yang merujuk, ia tidak memberikan apa-apa kesan kepada system yang telah sedia wujud.

Apa yang diperlukan adalah semua MLM ini WAJIB MELANTIK penasihat syariah yang berwibawa SECARA RASMI dan diwarwarkan secara RASMI juga, mereka juga tidak boleh melantik mana-mana ustaz-ustaz biasa yang bukan specialist di dalam fiqh muamalat dan aplikasi kewangan moden.

Justeru itu, maksud saya ‘berwibawa' dalam saranan saya di atas adalah merujuk kepada ahli penasihat Syariah itu mestilah well known specialist di dalam bidang Fiqh Muamalat dan terbukti melalui pengalaman, boleh memahami struktur kewangan moden. Ia penting bagi memastikan tidak ada proses ‘tangkap muat' sebagai jalan pintas.

Ustaz tersebut juga mestilah boleh dan jelas kefahaman di dalam Arab dan bahasa Inggeris kerana biasanya kontrak dibuat di dalam English (jika berkaitan)

Kemudian penasihat syariah itu mesti menjalankan tugasnya secara independent ketika membuat semakan, pembetulan dan audit sistem marketing dan plan komisyen serta bonus yang sedia ada, selain juga membaca dan meneliti borang permohonan dan kontrak-kontrak secara jelas. Mesti menyemak syarat dan rukun setiap kontrak dipenuhi serta sequence semasa pelaksanaannya dibuat dengan betul.

Razi said...

http://www.statistics.gov.my/portal/images/stories/files/LatestReleases/banci/carta1.pdf

Penduduk Malaysia 2010 = 27 juta

Kalau 10 Juta yg tau pasal blog ni = Bermakna 10 juta org x join MLM.

Kalu 10 tahun akan datang bermakna yang dah berumur yg tidak tahu blog nie akan meninggal maka generasi baru sudah pasti celik IT dan rajin melayari internet dan sudah tentu tahu pasal blog ni.

Jadi dari 10 juta tadi mungkin akan bertambah lagi

P/s korang agak2 10 thn lagi camana keadaan MLM atau skim piramid nie.. Aidid harap2 ko x cukup tua utk 10 thn lagi utk meneruskan blog ni. Kalu boleh ko wariskan la kt anak2 ko nanti

Malaysia KU said...

http://malaysia-monavie.blogspot.com/
Sila komen di blog ini.

Usop Wheelchair said...

MLM SUX!

Aslina said...

pherghhhhhh

abes jugak komen2 ni aku baca... tepu rasa otak dengan "new words" untuk harini. haha.

err... miss apa kenama tu? awin? haaahhh... ko cakap bro aidid memalukan orang ke apa aku jumpe komen ko camtu dalam komen yg ntah ke berapa... siap cakap even dalam surat khabo pun tutup muka ye dok??

ni aku nak habaq sikit nohhhh...

MANA ADA BUDAK MLM JENIS PEMALU??? selagi boleh tayang pendapatan la apa segala aset pinjam kampeni punyaaaa selagi tu la dok tayang habaq hang sampai budak2 u semua bleh terpengaruh nak join jadi kaya bleh tolong mak bapak konon....

habaq mai kat cek ni mana budak MLM jenis malu2 kucing nak cari downline ni habaq mai kat cek sat...

semua nallaa dok pulun cari orang begging sana sini pakat suruh jadi downline...

bisnes apa kalo beli barang untuk kegunaan sendiri padahal upline dia dok sebok tambah downline sedangkan dia nan hado???

habaq mai sikit aihhh...

Unknown said...

Wow habih jugak baca comments
Gua Respek MsAwin Biggest troll ever (so far)
kipidap MsAwin, bring me moar lulz

WaiRai said...

gila ar achievement baru ni aku baca 321 komen yg ade bernas ade separuh akal dan ade yang baru budak skolah

hahahahahahahahahahahahaha uols make my day XD

Pr0t0typ3 said...

wuiyoooo 322 komen dah....

aku lapa la..ade susu?

btw: MLM Is SUCK: sokong ko bro Aidid.

\(=_=')/ -silent reader-
( - ) *sume komen dah ade point, abes aku nak komen pe lg?.. so aku nak susu je~

Anonymous said...

perg...giler tol ar korang gaduh yek.......korang yg bce blog...n yg xbce blog nk hntam2....siasatla....aidid pon xckp..'100% kandungan ditanggung benar,mungkin ada keraguan"..blog adalah untuk share.....nk pcye..pcye...xnk xpyh....ambik sbgai iktibar...betul slh...judge sndri with significant proof....adoyai...ape daaaa

Anonymous said...

pergh...abish gak akhirnya...gilo...esok keja oooooiii..

camni la, nk nyebok bab ubat-berubat ni aku xpandai [xreti istilah2 omputih nih] tp aku nk menyemak gak sebab dah letih mata ni mmbaca korang gaduh...kalau la aku serajin ni time study dulu...isk...

anyway, yg aku paham, after all of your heated discussions [berasap kepala aku mlm2 ni], setelah ku timbang baik buruknya [cewahhh...], setelah aku kaji selidik segala fakta2 korang2 ni, my stand is, say no to MLM! muahahahahaha ^.^

al♥hkm said...

kesian orang melayu..asyik kena tipo je.tu lah dulu tanak pg sekolah pandai2..sebok nak kena duit je..padahal mewarisi ilmu tu sepuluh kali juta lebih utama dari mengelentong bangsa sendiri..peras duit org nak jadi kaya.cet!
MLM mmg patut di haramkan!

FAi said...

http://www.juicescam.com/buyMonaVie/

Unknown said...

cayala aidid, fakta lwn mentaliti rempit. i'm surprised betapa sempitnya rakyat m'sia terpengaruh dgn dakyah MLM nih. selama saya berada di luar negara, rasanya malaysia shj yang terlampau terpengaruh dgn MLM nih. di US, kalau kita try cari dlm wikipedia sah2 MLM ni haram.kalau yahudi pun haramkan sistem yang mereka reka ni, kenapa kita yang beragama islam terlampau taksub nak menghalalkan. Lagi satu terkejut juga ada juga org pertikai paper dari pubmed tuh. i'm a researcher, and I do believe that if you want to criticised published papers, make sure your IQ is as good as the people who spent many years researching and publishing intelectual publication.

anyway syabas Aidid, keep up the good work!!!

Unknown said...

mak aii..enty super panjang...letih nak membaca nya....haha

LU PUNYA SUKA LLAHHH... said...

kehkehkeh...lawak laa

laks said...
This comment has been removed by the author.
Mustaqim said...

haha... masing masing ade pendapat sendiri weh... setiap yang Allah jd an.. ade kebaikan dan keburukan... kite sebagai manusia kene pk gune akal... jgn membabi bute je... mencegah adalah lebih baik dari merawat... setiap kajian yang di buat oleh orng kapey atau islam... yang baik kita ambil.. yang buruk kita buang... da jus tu elok tok kesihatan... kite minom jela... klo kite sehat... kite boleh menetang yahudi... nk mengharap an orng islam wat produk macam ni... brape ramai dalam seribu ade kt dunie ni? klo nk ikot BLOG ni... kafir jugak yang discover... asal x tulis plak pasal keburukan BLOG?? think positive la... huhu...

Aidid Mu'addib said...

Another boy who missed the bus. Seems to be lots of these kinda kids running around nowadays... no wonder MonaVie is making a killing out there... Anyway... you can't expect to convey your desired message and be succesful 100% of the time in making every single kids understand the real issues. OK... to those kids THAT IS ABLE to understand the discussion, here's the gist of the story:

1. Jus buah tu jus buah - takde special nya kalau jus buah tu sebotol RM135 atau sebotol RM5.30 - produk jus buah tu Allah yg buat, bukan MonaVie atau Marigold yg buat. Dia org botolkan aje... jadi ko nak beli yg harga mana satu?

2. RM135 tu disebabkan sistem MLM yg digunakan - komisen 10 level nak share tong-tong sampai ke atas akhir sekali kat Dallin Larsen si Mormon drpd Utah CEO MonaVie - lepas tu, kalau sistem MLM, sapa yg kat level 10 mencarut hari2 nak cari downline, tapi yg level 1,2,3 mengikik ketawa kira duit utk bawak ke Padang Mahshar nanti... u know, buat bekalan utk kasi rasuah kat penunggu tol siratul-mustaqim tu...

3. Sistem MLM nak jual produk tu dgn harga 10-20 kali ganda drpd yg sepatutnya... how? Cakap aje la produk tu diimport drpd Utah, atau Zuhal, dan ianya boleh rawat kanser, kencing manis, darah tinggi, dan penyakit lembu dungu... settled. Sell it RM135 per bottle. Dah mmg byk lembu dungu berkeliaran kat luar sana - esp. pakcik dan makcik tak berpelajaran di merata cerok kampung yg ada kencing manis dan darah tinggi. That's a great target group... ataupun group mat rempit tak sekolah - that also could work.

4. Pengamal MLM yg dah tak tahu jalan pulang semua tu - yg menjadikan sumber rezeki sebegini utk kasi anak-bini makan, sebenarnya melakukan satu perniagaan yg sgt menguntungkan kalau dapat kembangkan network downline dia... sure, no doubt about that. Kalau continue maintain bulan2 hantar zakat kat kristian mormon USA, dan terus menerus dapat pastikan downline usaha sungguh2 dapatkan downline tanpa putus-putus - sure dia mmg boleh kaya by next year. That is his point in doing MLM... dia nak kaya dgn menerima sedekah rela-hati downline yg dungu 10 level kat bawah - sebab dia fikirkan apa yg dia nampak depan mata. Korang nak explain macamana sekali pun... itu aje la yg dia boleh nampak dan faham. Mana dia kesah kalau distributor Monavie ada 100,000 kat Malaysia - dlm 99,900 nak cukup makan jual jus buah ni pun susah - that is not his problem. Pada dia MLM itu tiket untk dia kaya... pada Aidid Mu'addib, sistem MLM itu adalah satu kaedah utk mengayakan sorang drpd seribu - janji ko join paling awal, dan ko maintain dan ko pastikan downline ko cari donwline tanpa putus2. Org kat bawah rugi... upline kat atas sekali peduli apa... right? So, the priority of Aidid Mu'addib is totally different from the priority of a hardcore MLMer. After all... isu MLMer tu - dia nak kaya, dan MLM itu tiket utk kaya atas penganiayaan org lain yg ramai. Isu aku pulak adalah isu masyarakat sejagat. Aku tak nak anak bangsa kena keletong dgn org Mormon, dan ada 14 drpd 20,000 kaya-raya jual jus pundek ni... ini jus buah samdol, just run-of-the-mill mixed fruit juice. Produk Allah... drpd pokok buah-buahan.

5. See... takdenya hardcore MLMer tu akan faham isu ni derrrr...

Malaysia KU said...

Aku ingat nak baca dan beri pendapat aku mengenai Monavie. Tapi baru baca 10% aja dari penulisannya, aku dah naik menyampah dengan bahasa yang di gunakan. Dapat saya katakan bahasa seseorang itu melambangkan tahap kecergasan akal penulisnya. Jadi di sini dapat kita membuat penilaian mengenai penulis blog ini.
Penulis ini sebenarnya seorang yang bijak dalam memanupulasikan minat pembaca untuk mendapatkan hits yang tinggi. Tahniah saya ucapkan kepada penulis atas kreativitinya. Namun sekiranya beliau di hidangkan dengan fakta fakta pun beliau tetap akan menolak kerana beliau ialah seorang yang mengganggap diri beliau pakar dalam soal kesihatan, penyakit dan pemakanan tambahan. Al maklumlah orang lain yang menjadi pakar dalam satu dua bidang aja tapi beliau telah menjadi pakar dalam semua bidang. Terpulanglah pada pembaca lain untuk membuat penilaian.

Aidid Mu'addib said...

Samdol MonaVie Roslan Ambri...

Ko dah menyampah? Aku lagi menyampah tengok orang Melayu yg dungupiang macam ko ni yg dengan rela-hati suka2 jadi kuli-batak Dallin Larsen, si kristian mormon dari USA - yg jadi penyokong scam jual jus buah budusss kat sesama org Melayu, mahu hantar duit sedekah beramai2 ke Salt Lake City... what the fuck punya bahalol korang ni ntah. Muka nampak tua... tapi, IQ level form 1. Tak malu sikit pun ke samdol dol datang singgah sini?

Nak nilai penulis blog ini.... Aiyoyo Ayya? At least I have scientific facts to back me up. What do you have? Rhetorics? Scams? Cakap ikut bontot? What a useless retarded shite this one... what an asshole too. Kasi anak-bini makan dgn duit scam ni eh? Elok la tu...

P/S: Btw... HITS yg tinggi tu aku nak kesahkan ke? Kalau dapat HITS tinggi aku dapat duit lagi banyak ke apa dol? Tertinggal bas lagik sekor...

Rose said...

Roslan Ambri,
Baru baca 10% dah stop? Ye ke alasan bahasa, ke sebab takut nak terima kenyataan? Alasan penggunaan bahasa tu sangat lah over-used oleh proMLM yg lain sebelum ni.

Konon tak nak bagi fakta sebab nanti AM tolak. Apa kata, bagi dulu fakta En Roslan Ambri dulu, pastu tengok la sambutan camne. Saya sangat suka diskusi ilmiah, dan ramai lagi pembaca juga macam saya.

Jangan cakap kosong je ye, En. Roslan Ambri, ni saya tulis dengan penuh berhemah ni. So, takde alasan penggunaan bahasa kasar ya?

Unknown said...

Aku dah pakai BMW, ada rumah besar hasil dr bisnes mlm. Nasib baik aku tk peduli kata2 org berjiwa kecil. Best tullah ada network nih, duit dtg tak sedar.

Eliza said...

Adik znur_setia,
Boleh kot tunjukkan penyata cukai pendapatan, foto rumah dan kereta BMW awak sbg bukti kat sini?

Sblm nih ada yg approach saya utk join MLM dgn cerita2 lagak mcm nilah..realitinya hampeh dik..banyak membohong.

Biasanya org yg berjiwa besar takkan mahu involve lgsg dgn MLM.Baik berniaga kecil-kecilan dulu spt trading/enterprise.Ini baru real bisnes. Org berjiwa kecil jer suka MLM.

Percayalah dik, MLM ni takkan mengkayakan ahli-ahli bawahan. Hanya founder dan org2 atasannya yg brp kerat tu je yg akan kaya-raya hasil sedekah awak dgn melayu2 yg lain.

Miss Bieb said...

"Fikirkan... kalau jus keparat ni bagus untuk kesihatan, pehal doktor tak terkincit pun? Pehal guru BM, technician kilang TV, kerani pejabat dan mat rempit terencat akal yang sebok promote mendenye pun?"

Kenapa dengan guru BM? Apa salah cikgu BM dalam isu MLM sebegini? Sebab guru gaji tak banyak, jadi sebilangan orang menyangka guru terdesak untuk turut serta dalam MLM? Hmmm...

Saya guru BM tapi tidak berminat langsung dengan MLM dan seumpamanya. Apapun, terima kasih untuk info berguna ni.

Aidid Mu'addib said...

Cikgu...
That's a figure of speech...
(Actually, I got to know one cikgu BM buat MonaVie ni...)

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
ahmad said...

best bace komen kat sini...honestly sy juga anti MLM tp monavie sedikit lain bg sy..

ade positive ada negative. tp tu hak masing2....just nak share my story..korang smue nk pcaye ke x, tu hak korang smue...menipu tu berdosa, so i cerite bnda betul..kalau x, tuhan hukum i nanti..i umur 20, student bakal guru...i pengguna monavie , so utk murah, i become member with 6 case pada bulan 12 tahun lepas..1k pinjam mak, 1k duit sendiri..jadi rm81 je sbotol..xda pun rm135 145 tu...kalau beli sikit2 rugi n nanti nk bli gak...baik amik byk trus, n istiqamah gune,apa2 yg istiqamah insyaAllah mendatangkan hasil..makan ubat pun x leh sebiji je terus sembuh, so kalau amik sebotol nk nampak perubahan terus i rasa kurang berkesan..

ahmad said...

berkenaan produk.. ayah i kat terengganu pengidap gout n kaki ade macam kurap penuh d betis tapi doktor cakap tu bukan kurap ape n die sndri konfius penakit kulit ape..dah dah 7-10 kali pergi jumpa pakar kulit n bg ubat tp x jadi ape2..dah try bmacam2 ubat tradisional lain n x bjaya...skrg ayah dah umur 69..mengidap penyakit tu smenjak umur 30 lagi(sblum i wujud)...ayah amik ubat hospital, klinik swasta,perubatan kampung sudah sangat lama..1 hari ayah cakap kne gout..utk permulaan i pos kat ayah 1 kotak n suruh sapu juga. dgn kuasa Allah, Allah mengizinkan jus ni jadi ubat penyembuh kpd ayah sy..gout sembuh, then yg sapu d kulit, kulit jadi kering n normal dlm masa 1 bulan stengah..botol pertama mmg mcm x nampak perubahan coz ianya baru nk sebati dgn badan,tp masuk botol ke 2 mula nampak positive..i x kata monavie yg menyembuhkannya, tp ianya hanyalah pengantara, Allah yg sembuhkan..setiap penyakit ada ubatnya kecuali mati..

ahmad said...

pada mulanya i ambil produk ni d sebabkan penyakit sukar tidur malam...insomnia sejak form 1. Alhamdulillah dgn izin ALLAH juga sembuh...(tp skrg bjaga sbb layan movie..hehe)..kmudian barulah hantar ke trg utk bg ayah try..

daripada ayah, ayah syorkan kat pak sedara yg mengidap sakit jantung..pak sedara dah tebuk masuk belon kat hosptl kubang kerian...tapi x lama slepas tu die rasa mcm makin sukar bernafas...ayah bg 1 botol kat die, dlm masa seminggu datang balik cakap rase lega,mudah bnafas n xda prob..ayah bagi 8 botol percuma kat die memandangkan pak sedara orang susah..ptg td dtg rumah dengan muka ceria cakap produk sgt serasi dgn badan..Alhamdulillah..

ayah seorg imam masjid n bekas guru besar..jadi ramai kenalan..daripada ayah juga seorang jiran mengidap stroke, x boleh bangun..dengan izin tuhan, hanya 3 botl permulaan, jiran berjaya bangun berdiri daripada kerusi roda..Alhamdulillah...

ahmad said...

kakak ipar i doktor di HUKM, pakar bedah kat sana...die sndiri ada kencing manis n lg prefer ambil monavie coz ianya buah n dgn izin ALLah sekali lg terbukti monavie berkesan utk kencing manis kepada seorg doktor...die cakap ada juga doktor di HUKM rekemen monavie ni kat pesakit dalam diam2...mengikut etika sorg doktor, x boleh rekemen produk mcm ni kan..tp itu ialah realiti di HUKM..n kakak ipar ada kawan die doktor pakar juga di hospital lembah pantai, die kate doktor di lembah pantai ramai yg tahu ttg monavie kerana ada sorg patient nazak paru-paru berair, org da baca yasin tetiba ok dgn monavie, .oleh kerana kakak ipar ni doktor, so die pada mulanya kurang yakin...tp bila die n rakan2 doktor sendiri study research yg d buat oleh doktor juga, barulah dioerg yakin dgn product...so honestly, skrg ramai doktor di HUKM ambil monavie as suplmnt kt umah utk family...just pengguna, x buat bisnes mlm...

ahmad said...

berkenaan MLM...tengok kekuatan company ape u join..tgok kekuatan produk die, tgok marketing plan n yg penting repeat sale die..klu pnapis air konpem2 mati awal la...x ada repeat sale...n monavie sebenarnya bukan sistem pyramid...kaji sebaik mungkin dahulu...

selepas i rase produk sgt bagus n rase sgt suke org d sekeliling cakap product sgt bagus, ofcourse i nk maintain guna product ni utk diri n keluarga d terengganu..so i tanye upline, student UIA mcmna nk buat spya dapat minum sntiasa...die cakap, buat bisnes ni...

bmula bulan 3/2011 i buat suka2 sahaja sbb sy sndiri anti MLM..rmember my statement, i sbenarnye anti MLM...tp i tgok dlm monavie, u join time mane pon, bawah mane pun level u, klu buat dgn betul, u boleh potong income org atas u termasuk upline u..so, ini bukan pyramid..jika pyramid, yg atas tetap atas,yg bawah tetap bwah..

so i just hope dapat buat dlm rm300 je sebulan sbb i x yakin dgn mlm..time mula discuss ttg bisnes ada 2 3 org pakcik cakap, u join dgn the right compny and the right time,i x kisah pun sbb i pn mcm main2 je sbnarnye.. dieorg ckp dieorg dr dlu bhempas pulas dlm mlm krn join dgn cmpny salah..sbb tu ramai fobia dgn mlm tp mereka x putus asa...kmudian i ikut ape upline suruh..upline muda juga masih student jadi mudah bicara..hnestly bulan pertama drp angan2 nk buat rm300 bertukar jadi rm300 seminggu dgn usha sejemput n baru nk blaja..

ahmad said...

hanya dalam masa 2 bln stgh i buat monavie, angan2 rm300 sebulan dah bertukar jadi rm300 seminggu n skrg dah bertukar jadi rm300 sehari!...i ajak 12 org kawan umur 20 juga buat...tp i terus bg shortcut kat dieorg mcmna nk bjaya..3 org drpnya i sponsor modal..alhamdulillah, dieorg x percaya dapat buat atleast 1k seminggu...ape u all nk cakap i x kisah...i kat sini x taksub sgt dgn MLM n income...i buat hanya kerana product die banyak membantu diri i, mak ayah, n pak sedara...oleh krn product bgus, jadi repeat sale sntiasa ada d rangkaian saya..jadi income sntiasa ada n btambah untuk terus dapat sy bg kat parents n sedara yg memerlukan...skrg dapat supply percuma kat paksedara 2 kotak, family d trg 2 kotak n utk diri sendiri 1 kotak..dlm rm 2k lbih jgk
..sy student, family bukan senang sgt,jika x buat, mcmna nak berbakti kpd family sy...lain la klu sy ada kerja lain kn utk bli product...nk bekerja, jadual blajar pack..klu bisnes mcm ni, x terikat dgn sape2..nk buat, buat..xnk buat sudah..

ahmad said...

..sy x suke bergaduh n guna kata2 kesat kat sini..sy hormat abg2 n kakak2 smue..spanjg sy gune product ni byk bnda2 ngtve mcm u all smua taip ni la yg hinggap kt tlinga sy...tp sy sntiasa bfikiran psitive....nasihat sy, jika x suke MLM abaikannya..jika x suke coment sy ni pun, abaikannya..tp tgok productnye..mcm doktor2 d hukm, dieorg xsuke mlm, tp suke akan productnye...xkisahla apa product compny mane pun...


product mv yg ada d malaysia halal n kwn sy ahli keluarganya sendiri
bahagian pengesahan halal jakim di putrajaya juga kate sijil halal Malasia tersebut mmg bahagian die yg keluarkan...so, xperlu pikir product lain yg sahih ke x ada wujudnya..just tgok produk d malaysia shja iaitu purple(orignal) n merah(pulse)...jakim dah sah halal, so xperlu nk dipertikaikan lagi..

itu saja dari sy...u all nk hentam, hentam la...i x rase tergugat dgn artikel d sini n komen u all sbb i pun asalnya anti mlm..i tahu perasaan u all n pandangan u all ttg mlm..mybe u all pnah gagal dlm mlm coz xkaji masak2 dlu peluang dgn compny tu..tp bcoz product n family yg perlukan, dengan masa student pnuh kekangan klu nk kerja dgn org,so i go through step by step in monavie in i think this is my first and last MLM compny....

Anonymous said...

kuakak

azwan said...

Suka hati ko la samdol ahmad. Kalau FAKTA SAINS dalam blog ni pun ko abaikan, memang ko kepala samdol yang tak tau hapekebenda. Macam babi hutan main redah tarak pikir. thats all i can say.

Aidid Mu'addib said...

No wonder org Mormon kat Utah kaya-raya...
Dapat beberapa juta mamat lurusbendol sebegini kat seluruh dunia.... longkah meh!

lucky said...

Assalamualaikum..

Fuh! Banyaknye komen..berapi-api..carutmarut hbs kua..

Hye bro aidid.... n org yg tengah baca komen ni

I ni mrupakan salah sorang follower blog bro aidid..mmg best bce entry2 bro aidid.Byk ilmu dpt bla bace entry2 u..N thx to bro aidid coz I mmg da jd anti-MLM(dgn bangganye)..Lebih2 lagi parent I sendiri banyak kali involve dgn MLM n kebanyakknnye mmbawa banyak keburukan drpd kbaikan..At last,my parent da give up dgn MLM.Diorg da ta nak involve lagi dgn MLM. Contoh da depan mata I,so ofkos I sokong dgn bro aidid..

But….tu dulu..

Mase mula2 I dengar pasal monavie ni,i terus teringat pasal entry yg bro aidid buat psl monavie. ( follower la katekan..). I dengar pasal monavie ni mase bulan 5.Last month.I dengar drpd mak sdare i.Dia heboh brcerite psl monavie tula,monavie gabungan 19buah la..blablabla..Tp I ta la trus bangkang dgn ape yg dia cite tu.Yela,nanti d katekan kurang ajar plak kan..So I dgr jela..Ha,ni cita dia!

lucky said...

1)Mak sdare I ni cite,saluran jantung dia trsumbat..Doktr da panggil utk buat operation tp mk sdare I ni penakot..So adela sorg dktor ni,dia suggestkan monavie kat mak sdare i..Mak sdare I pun cube n bla pg cek blk,dktor kate da ta pyh wat operation! WOW! (da tertarik ni).Smbg dia lg,kalau sebelum ni badan dia asyik lemah sampaikan botol kicap pun menggigil nak angkat,but now dia yg paling cergas ke hulu ke hilir menolong time kenduri..

2)Next! Anak dia plak..Spupu I la tu.Dia sakit buasir.Tahap 3.Da darah2 katenye.Bla minum jus tu,Alhamdulillah da sht…(yg ni ta tau cite sgt..tau gtu² jela)

3)Then,dorang pn suggest la kat bapa sdare i.Umur dia skrg around 70+ la. Dia skt gout..Ha yg ni, lbh kurang dgn bro Ahmad punye cite. Cuma nak tambah,bapa sdare I ni kena brulang-alik pg hospital tp x smbuh2.Makan kene pantang plak tu.At last,bla dia mnum monavie,dia da blh mlantak mkn da skrg! Hspital pn da ta ya ssh² pg.Bpk sdara I ckp,da dpt jimat duit minyak g hospital,jimat tnaga n masa n yg plg pnting bg dia,da ta ya tanggung skt lg.Mkn pn da ta ya pantang2 sgt da.

4)Ha,yg last ni nak cite psl Normala Omar. Knl ta? I pn ta knl. Tp klau I tanye org yg lebih tua,dorg knl..Dia ni pghidap kencing manis.Teruknye dia pnye kncg manis sampai buat mata sebelah dia buta n sebelah lg da hampir ta nmpk.Bla dia mnum jus ni,mata dia da ta buta lg! (Time dgr cite ni tringat kat entry bro aidid psl permata hijrah). Kisah psl dia da kua kat akhbar Utusan. And dia punye testimonial ade kt you tube.

http://www.youtube.com/watch?v=S7derTgQjBA

lucky said...

So,ape lg,sdare2 I ni pun ajakla my parent masuk jd downline dorang.Parent I ta kua duit dorang pun nak join ni..Adala caranya.Malas nak cite..(aik,kata da insaf? Awat join lg? haha..tahla..)Bla dorang da join,n da nampak hasilnya,dorang ajak I plak. Siap ajak pergi dengar ceramah pasal monavie kt HQ dia.Kebetulan time tu I tengah cuti n x buat apa2.So I pun ikutla.Dalam masa yg sama,niat I pg I saja nak compare antara apa yg I dengar kat ceramah monavie dgn apa yg I da baca pasal MLM² kat blog bro aidid. Result dia….haaa..ni dia.

Bla I compare,byk perbezaan. Yg paling ketara sekali,plan dia. Plan dia x guna skim pyramid! I ta nak la d tuduh sebagai ‘lurus bendul’. Percaya je bolat² ape yg I baca n dengar. So I study balik pasal MLM ni.I ada juga tanya my parent pasal plan yg monavie guna n dorang admit,plan monavie ta macam plan² MLM yg dorang pernah involve sebelum tu.Apa yg sy faham tentang plan MLM Monavie, SIAPA KERJA LEBIH,DIA DAPAT LEBIH. Malas nak cite pasal plan lebih² kat sini.Nak tau,kaji sendiri. X de penindasan kat org downline.Mcm yg bro Ahmad ckp, “...tp i tgok dlm monavie, u join time mane pon, bawah mane pun level u, klu buat dgn betul, u boleh potong income org atas u termasuk upline u..so, ini bukan pyramid..jika pyramid, yg atas tetap atas,yg bawah tetap bwah..”. Yup! Inilah sebenarnya plan yg Monavie amalkan. Kalau x percaya,better buat research balik.
Conclusion yg sy dapat pasal MLM ni,sy nak ambil balik kata² bro Ahmad.. “berkenaan MLM...tengok kekuatan company ape u join..tgok kekuatan produk die, tgok marketing plan n yg penting repeat sale die..”. Kpd orang yg da banyak pengalaman dalam MLM samada berjaya@tidak,mesti dorang pun akan setuju dgn kata² di atas.

lucky said...

Bagi i,i lebih sokong produk Monavie drpd plan dia.I suka dengar orang sakit dah sihat tambah² pula orang terdekat dgn I.Pasal siapa yg cakap dia da test mv tp x de kesan pape,ni saje nak kopipes ayat bro Ahmad coz malas nak ulang ayat yg sama. “botol pertama mmg mcm x nampak perubahan coz ianya baru nk sebati dgn badan,tp masuk botol ke 2 mula nampak positive..”. Even Normala Omar nak pulihkan mata dia tu pun,8 botol habis baru nampak perubahan sampai da sembuh bla minum d next bottle.

About harga? Mahal? Bagi I,memang mahal..Tapi sampai skrg I x pena dengar lg drpd pembeli yg baru nak try mv cakap mv ni mahal.I tau bagi dorang mahal,tp dorang x cakap sbb dorang fikir kalau sakit,kos utk perubatan lg mahal. Sakit nak tanggung lagii.. Plus,mahalnye kenapa? MsAwin da pun nyatakan sebelum ni. Memang itu fakta. X payahla nak susah² membuat persoalan n menyangkal lg.Buat serabot kepala otak jela. Aigoo~

*Org tu da cakap penyakit dia da sembuh sbb minum mv,ko nak bangkang lg pehal? Kalau ko nak anti-mlm tegar cane skali pun,lantak hang laa..Org tu da sihat,ramai da sihat,atleast tumpang gembira la sikit..Jangan busuk hati sangat naa..Jangan sampai hang plak yg sakit nanti,pastu sanggup tahan derita sakit sampai x nak minum mv gak pasai pena kutuk mv sudalaa.(ok,ni x maksudkan sape².saje nak tambah.weeeee)

lucky said...

To Dr.Azwan,
Bukan nak abaikan fakta sains (yela,I pun blaja sains gak),tp kalau da ramai orang keliling I yg sihat minum jus mv,sampaikan doctor kaum kerabat abg tu yg suggestkan mv ni,x kan still nak lawan lg bang? ok,x nak gado dgn abg.haha..(doctor yg suggestkn ni ckp kt I,dia bg bini dia minum mv,x de pape pun..Baby tu selamat lahir..cukup sifat,comel lg..ni saje nak tambah.heeee )

To bro Aidid,
Sorryla,I bukan nak lawan u. I memang sokong u sebelum ni psl system pyramid MLM n everything about MLM. But I kecualikan in monavie case..coz mv is not pyramid system.

After I punye komen ni kalau ada anyone yg nak kutuk Monavie or I sendiri,I don’t care..Da nampak keberkesanan produk dia.

Komen² kat atas ni semua kutuk MsAwin,ckp MsAwin org MLM tegar.Bagila fakta hape pun,dia tetap dgn otak MLM dia. Tp bagi I,siapa yg komen x puas hati dgn komen I lepas ni,I anggap dia pun sama dgn MsAwin. Bezanya,org yg komen buruk pasal mv lepas ni adalah orang Anti-MLM tegar yg tetap x boleh dengar cerita yg baik² pasal MLM. (tegar² aku pun,kalau da benda baik berlaku depan kita,x de makna da tegar tu.korang kesah ke? Tak kan..huhu..)

Sorry again to Mr.Aidid.. I bukan nak jatuhkan reputasi u..I tau even I komen camni pun,akan still ada orang yg x percaya,bangkang,kutuk I n mv mcm²..even u sndiri will do that..go on..yg penting,I just fikir nak sampaikan perkara yg sebenar utk kebaikan semua..(mesti korang gelak bila baca utk kebaikan semua kan? Haha..lantaklaa.benda betul what..)

Last I nak tekankan kt sini,I sokong PRODUCT. Bcoz da banyak bantu kasi org sihat!

p/s : Bro Aidid,I still akn follow u punye entry..byk pengetahuan I dpt..
U x kesahkan? (patot tanya ke) Heeee~ C( :

*tak men r carutmarut ni..macam org terencat akal jerh. Ops! Jangan maraa

Anonymous said...

Perfect case of kelabu asap going to da dark side.

azwan said...

Lucky,

Kalau aku leh bagi lagi 50 cerita pasal Monavie tu TAK berkesan, ko nak ubah pendirian ko ke? Sebab cerita ko dan cerita aku akan carry weight, sebab dua2 jenis testimonial. Tapi aku ada 50 cerita, ko plak ade 5-6 cerita. So supposely aku leh ubah pendirian ko, tapi mane bleh dol..sebab dalam kes nko...seeing is believing. Kes aku plak, tak dapat nak tunjukkan apa2 secara visual kat ko, just kat blog ni jek...so for sure ko pikir aku menipu.

Tapi let say aku leh bawak 50 orang tu jumpa ko sendiri, cakap memang tak berkesan, ada ko nak percaya? tak gak..sebab 1)duit dah kaburi ko 2)pengatahuan sains ko tak cukup untuk ko berfikir secara kritis kenapa produk ni jadi kat mamat tu, tapi tak pulak jadi kat mamat ni.

Tapi "seeing is believing" ko taraf pundek, tak carry weight langsung dalam sains. Let say...ada 5 million pengguna monavie worldwide, kenapa syarikat tak buat clinical trial untuk buktikan keberkesanan product tu? Sebab product monavie ni scam, buat clinical trial pun takkan dapat result yg bagus. memadai buat orang naif macam ko percaya dengan testimonial, cukup! company boleh dapat repeat sales. So target market ialah org macam ko, tapi bukan aku.

So kalau reason ko masuk monavie ni ko sokong product, then aku tau la level pemikiran ko ni sampai mana. Kata belajar sains, tapi ambil kira testimonial untuk sembuhkan penyakit. cikgu sekolah mana yg ajar ko tu dik? kalau depan mata ko ada 5-6 orang sakit jantung, makan najis anjing pastu terus terbukti 100% baik..mau2 ko percaya je yek. Sian2...

Lagi satu, ko jemputla doctor yg ko agung2kan jual monavie tu sembang kat sini. aku nak tanya dia 2 benda...1) tak malu ke guna professional license utk jual produk scam? 2) bagi je details so aku leh report terus kat MMC. Ko nak heran ape doctor jual monavie? ko tak nampak tu doctor hafiz jual korset bangang Hai-O? Sila rujuk entry kalau tak baca lagi. Apa beza dia dgn doctor nko? dia kalau duit dah jadi tuhan, medical ethics pun dah tak kenal. Tanya dia apa tu medical ethics kalau betol dia doctor. dia grad mana sebenarnye?

Tak payah la cakap boleh jatuhkan reputasi lain dgn komen ko. Ko leh cakap pasal aku carut, tapi tu takkan ubah apa fakta yg aku dah cakap. lagi banyak ko type, lagi jelasla ko ni jenis budak camne. yg bebal ke, naif ke, hmm...pada aku yg simply stupid ignorant. dah hanyut. nanti dah masuk spital, ganti je iv drip normal saline ko tu dengan monavie...habes cerita. dah la dik...berape umo ko ni? siann...muda2 dah bodoh yek. nak wat camne..suka learn through the hard way.

Aidid Mu'addib said...

Like always.... byk le la umat lurus bendol ek?
Ini sedutan drpd artikel NEWSWEEK:

Meanwhile, most of the million-strong sales team is really just drinking the juice, according to MonaVie's 2007 income disclosure statement, a federally required printout of their distributor earnings. More than 90 percent were considered "wholesale customers," whose earnings are mostly discounts on sales to themselves. Fewer than 1 percent qualified for commissions and of those, only 10 percent made more than $100 a week. And the dropout rate, while not disclosed by MonaVie, is around 70 percent, according to a top recruiter.

Dallin Larsen, for his part, realizes that his sales team can get him in hot water with the Feds. A 20-year-veteran of the multi-level marketing industry, he left a senior post at another juice company in 2002, a year before the FDA destroyed the company's "bogus products" that were being falsely promoted to treat "cancer, arthritis and attention deficit disorder." Last summer, the FDA warned MonaVie about medicinal claims on its Web site and, in an email to NEWSWEEK, says it's satisfied with the company's response.

At sales meetings, like the one in Florida, Larsen says he reminds people that MonaVie "is just a juice." Meanwhile an 18-person compliance department investigates distributors suspected of making false claims—although with a million sales people on the books, that's easier said than done. "It's next to impossible," Larsen concedes, "like herding cats." With sales of a million bottles a week, it's also like minting money.

TU DIAAAAA.... DALLIN LARSEN, CEO MONAVIE MENGAKU - MONAVIE IS JUST A JUICE!!!!
1% kaya-raya... yg kat bawah semua sedekah duit utk yg 1% kat atas... eerr PYRAMID...
Fucking stupid deluded people - mata dah buta ke apa?
Memang la org meleis akan sampai bila2 jadi kulibatak org kapiaq...
Hopeless buggers. Tak sekolah langsung.... shiiiiit.

Eliza said...

Tu diaa...clap2x (standing ovation for Munah, Azwan and Aidid). ewahhh..larikkkkk..

lucky said...

Dr.Azwan,

• “Tapi let say aku leh bawak 50 orang tu jumpa ko sendiri, cakap memang tak berkesan, ada ko nak percaya? tak gak..sebab 1)duit dah kaburi ko 2)”
-sape kate I x kan percaya? I dah lame tercari-cari org yg cakap dia minum mv x berkesan (kalau dia betul² minum la). Masalahnye x de.Org yg I kenal yg minum mv sume ckp berkesan.Kalau ade yg x berkesan tu,kebiasaannya dorang akan cakap sbb kurang minum air ataupun,baru minum 1botol da give up.Ni bukan panadol actifast bang.
Kalau ade,meh sini btau.X ya let say,let say lg da.I teringin sgt nak tau n sbb knp x berkesan tu..Nak wat kajian ni! (konon). Make sure cukupkan 50 tauu..
Duit da kaburi aku? Tak de maknenyeee…Aku da cukup bersyukur dgn ape yg aku ade skrg..i ade ckp I da masuk mv ke? X kann.. X bek tuduh2 doctor..dosa..huhu..

• "seeing is believing"
- Kalau mak/bini/sdare doctor yg ade penyakit mcm kncing manis ke,drh tggi ke,pastu dia kata kat doc dia da sihat. Sbb? Makan/minum 1 produk jenama ‘X’. Doc pecaya x? Ah,x kan terus pecaya kan..Lainla kalau doc sndiri yg jaga dia time sakit n bg dia tiap2 hari produk jenama ‘X’ tu.Time tu kalau x pecaya jgk x taula nak cakap ape.. Kes mcm ni samela dgn i..Pke i senang sgt ke nak pecaya dgn ape yg i dgr/baca? Testimoni² yg blambak kat kertas or kat mane² jela,ingat I trus pecaya? X heran pn.. (tp blog aidid laen kes oke..xcept psl prodk mv.haha..)

• Clinical trial? Tengah tunggu gak ni..Odw usaha nak dptkan lg kot..hahaha..Tp rase²nye org yg minum mv tu ta heran pon psl clinical2 trial ni..x tau pun kebanyakknya..dorang da sihat,nak kesah pe plak lg kan? (haha..not me oke)…Lainla kalau dorang minum,pastu tambah parah,ha time tu baru dorang sibuk² nak ambil tau kot…..

lucky said...

• “So kalau reason ko masuk monavie ni ko sokong product, then aku tau la level pemikiran ko ni sampai mana.”…..

- Ok,da mention sblom ni,I x masok mv. Tp mmg sokong product! Sbb ramai org yg aku syg da sihat dgn bantuan jus mv. Level pemikiran? Huh! Asyik² cakap psl level pmikiran,level pemikiran. I taula doctor tu bijaksana,cerdik,IQ tinggi & yg skutu dgnnyela..I ni plak just tukang cari ilmu drpd org²yg mcm doc n bro aidid….So what? Perlu ke doc rendah²kan or memperlekehkan org yg mcm ni? Islam ade aja erk? (Ha,da msk isu islam r plak).
Doc pun lahir² trus pandai ka?.. “siann...muda2 dah bodoh yek”..I ngaku I muda lg..tp I x ngaku I bodoh. I muda lg so byk lg benda I nak blaja. BUT,I x nak blaja jd mcm doctor yg x de manner.Suka hina org je.Mak aku ckp,ko blaja tinggi mane pn,tp x reti nak hormat org skeliling,x de maknenye..org akan benci ko jgk nanti..(saje nak lari topic jap..penting jgk ni..haha..)

• ko jemputla doctor yg ko agung2kan jual monavie tu sembang kat sini. aku nak tanya dia 2 benda...1) tak malu ke guna professional license utk jual produk scam? 2) bagi je details so aku leh report terus kat MMC.
- Lantak doctor tu la. Kan i ckp,dia suggestkan je..I x ckp pun dia distributor mv.. Maybe dia pun just peminum jus mv ni..Maybe dia rase mv tu bagus,da bg sihat kat diri dia n family dia,so dia suggest r kat pesakit dia..Dia bukan paksa beli or paksa jadi ahli pown..Tu pun salah erk? Lagipon,x de kuasa la I nak jd punca tutup periuk nasi org ni.Lagi² kat doc yg da bantu org yg I syg sihat..Huh!

• “kalau depan mata ko ada 5-6 orang sakit jantung, makan najis anjing pastu terus terbukti 100% baik..mau2 ko percaya je yek. Sian2...”
- Ni doc nak mrepek je kan? Ok x nak layan. (macamla aku x reti nak bezakan mana yg halal haram.hahahaha..mrepek²..)

lucky said...

Bro Aidid,

Aishhhh….uda²la tu kopipes benda yg same..Da bosan baca daa..
Memang semua org tau MONAVIE IS JUST A JUICE.. haha.. Tp bukan juice cikai yg bole dpt kat kedai runcit,rstoran mamak or tanam buah kt blkg uma pastu buat jus sendiri.. Ni jus ape? Haa..malas da nak ulang benda yg sama.
Bro,I x buta,I rabun je macam u..weeeee…

I da ckp, SIAPA KERJA LEBIH,DIA DAPAT LEBIH. Tak de ko org bawah,ko dapat sikit.

U bro Aidid n Dr.Azwan mmg geng la. Geng org pandai yg jumpa je org yg x sependapat dgn dia,trus ingat org tu x sekola n mat rempit.Terus hentam dgn cacimaki carutmarut dia. Keja tau nak menghina n memperlekehkan org je. Huh! Hilang respect kat org² camni.( korang kesah ke? Tak kan….huhu..)

Aidid Mu'addib said...

Cuba la tulis betul2 dik, macam aku tulis ni ha... ada singkatan yg ala kadar aje pun, ada spacing, ada tata-bahasa yg boleh difahami oleh anak hindu - baru la semangat aku nak baca komentar ko tu... haiya!

What was it you were saying?

lucky said...

hahahaha..baikkkkk...bro Aidid Mu'addib..
Selepas ini saya ikut tunjuk ajar bro Aidid Mu'addib itu ya... ( :

azwan said...

Hoh, ade lagik budak sekor ni.Yeaa Effa. dah tau muda tak cukup ilmu, dengar je la nasihat org tua samdol. Ko nak samakan level ko mcm MsAwin ke. Tegar sungguh gitu? Aku bagi free advice...advice paling bagus dlm hidup ialah free advice, bukan yg ko bayar. Ada paham?

Lurus bendol ye ko budak. Testimonial 50 lawan 6, 7 lawan 6, 1 lawan 6 does not make any difference biol. Sbb satu pun tak carry weight langsung. testi lawan testi is testis..keh keh keh. tok bomoh lawan tok bomoh paham? betekak2 melalak last2 takde satu pun boleh dikira sebagai fakta. paham? leh jadi babak dalam hantu kak limah 2. HeheHEHEhehe...ni semua argument bodoh, style budak2 sekolah. sesuai utk budak otak tergeliat mcm ko, yg xtau langit tinggi rendah.

Buatpe samdol nak sebut darah tinggi kencing manis. ko tau ke benda alah tu? aku senang je...ko bagi aku definition darah tinggi dan kencing manis. dan macam mana ko tau darah tinggi dan kencing dah sembuh/well controlled? sebutkan macam mana ko sendiri takrifkan pesakit tu dah sembuh dgn monavie, tanpa bantuan apa2 ubat. apa data2 klinikal ko? BP boleh 120/80 for 2-3 days, next 2 weeks tibe2 200/110,terus kojol dgn stroke. Bagus? tau samdol? dah seronok jadi budak retard? Moral of the story, kalau taktau hapekebenda pasal medical, jgn usik la medical2 term. jgn perasan pandai dgn testimonial.

Dah perasan dengan testimonial buatpe nak sibuk dgn clinical trial? Aku dah baca semua research paper kat web monavie, semua hipokrit..takde weight langsung. Ko tak payah tunggu syarikat bahlol ko buat clinical trial, apekejadah jus buah..what the fuck? standardization zero. active compound identified zero. Moral of the story, jgn sibuk2 sebut ape tu clinical trial kalau ko tak tau tu hapekebenda.

Sebab ko bodoh mangkuk tak boleh diajarla, support benda2 bangang, memang patut dilempang. ape?? elok mak ko pun dilempang skali. Who cares about manner here? ko kenal aku samdol? ko sape samdol? Patients everyday cakap terima kasih tak sudah2 kat aku. Pasal ko, who cares? pedulik fuck up dgn mak bapak ko skali samdol. ramai budak muda yg nak belajar, kalau otaknye dah mereng mcm ko dgn testimonial..what to do...what to do...hopeless!

Doctor nko yg sibuk suggest2 tu elok letak je stetoskop tu. cabut lesen buang dalam tong sampah. tu pun salah? memangla salah badigol. salah untuk doktor suggest benda yg takde clinical evidence pada pesakit. tu part of medical ethics. moral of the story..budak effa...taktau apa pasal medical ethics jgn nak nyibuk. tu yg jadi bodoh tak bertempat. sila layari web MMC, baca pasal ethics. itu pun kalau ko paham.

HehhheehhHEHEHhehe....ape merepeknye. najis anjing dgn monavie sama la. najis babi, sama gak. campo2 blend2 cakap leh sembuh kencing manis bagai. guna testimonial...kah kah kah!!!

moral of the story...Jgn memandai2 kalau dah tau bodoh tak bertempat. denga cakap org2 tua yg byk pengalaman. Cakap ikut sedap bontot mmg no hope kat blog. Still don't get my point..byk moral value?

cek chun said...

wa salute doc azwan yang sanggup melapangkan masa melayan budak lucky ni. memang sungguh bak kata cik munah. jenis yang dah atas pagar terus lompat ke lembah hina lagi gelap dek tahik-tahik hanjing dan babi yang dah campor-campor blend bak kata doc tu.

bang nak kopi tak? malam sumaat nih.

lucky said...

HAHAHAHAHAHA!
Seriously,memang banyak point nak lawan balik. Tapi tak kuasa aku nak layan doktor tak ade manners perasan bagus macam ni.
Layan bola lagi bagus.

"Ramai orang berbangga kerana fakta yg mereka ada sehingga memperbodohkan/memperlekehkan orang lain,tetapi mereka tak sedar kadang2 mereka telah diperbodohkan/diperlekehkan dgn fakta yg mereka ada."

Lalalalala~

Adinda said...

Seriously babeh?
Banyak point nak lawan balik?
Tak kuasa nak melayan?
Lalalalala?

Seriously??

azwan said...

Yea...dah tau bangang baik dok senyap yek. Just budak bebal yg dah hanyut..hopeless.

Aku tau ramai gelakkan aku apesal la aku dok layan budak mereng mcm ko. But pointnye bkn ko, tapi other viewers. They know what to extract. Teruskan bercakap mangkuk...ko jadi bahan. keh keh keh...

Fakta ape ko nak argue: kencing manis? testimonial? clinical research? aku boleh screw in out. Cepat2 sementare ko jadi bahan...

Adinda said...

Bang azwan
Dinda pun dah tak sabar tunggu poinT lucky ni. Jangan tido awal ye bang azwan. Screw lucky ni kasi ketat sikit.

azwan said...

Fakta memperbodohkan diri sendiri? Dia ingat aku ni tukang paip cakap pasal medical? Nih bongok tahap hape ni...ke belagak pandai tak ngaku bengap?

Adinda said...

That's it?
Hadoiii...
Penat ai tunggu tau.
Mana debatnyer??

lucky said...

Hahahaha..Dinda Danda+Adinda..relax2..tak sabar2 nak tengok perdebatan budak bengap+bangang+bodoh+bongok+samdol+mereng vs doktor tak ada manners perasan bagus ye?
Maap! Permintaan anda ditolak! (nak cakap aku pengecut? suka hati laaa derr)

Apa yg penting,i dah sampaikan apa yg i nak sampaikan..Nak berdebat,berhentam,bergaduh kat sini? No way! Not my style..
Peace No War babe!

Samalah dengan bro Aidid..dia banyak menyampaikan..terpulang kepada pembaca nak menilai & terima ke tak..

Doktor,untuk mengelakkan daripada u digelakkan lagi,better u tak payah balas komen lagi ye..Dah2la tu melayann..(kalau layan juga,memang dah parah la tu..Nak layan juga sebab tak boleh tidur lena nanti.Panas hati tak dapat kutuk2 balik..haha..Doktor parah!)

BRO AIDID! Sorry kalau i buat u bengang ke..marah ke..Walau apa pun yg u nak cakap after this,i tetap peminat blog u! C( :

Kepada yg lain,nak balas? kutuk? gelak? back up? sokong? bersorak? join sekaki Dr.Azman mencarut? haha..go on la der..Memang kat sini pun tempatnye..Gua da tak nak kesah..huhuhu..

p/s: Doktor Azman,u da kahwin ke belum? Kalau dah,kalau ada anak,jangan tunjuk perangai u yg suka mencarut,menghina orang tu ye.Kot2 nanti doc plak yg dicarut,dihina dengan anak doc nanti..Ops! Minta jangan masin la kata2 i ni..Kalau masin,ampunnn doc.. (ke doc tak kisah? haha)

OK,GOOD NIGHT EVERYONE!
Thanx for the comment!
Assalamualaikum.. ( :

Adinda said...

Dr Azman??
Bwahaha
Kata pembaca setia blog.
Takkan tak kenal the great doc Azwan kot ;)
Lain kali kan dik, takde point la nak tulis suka blog ni, paham MLM tu, pembaca setia or such. Tak payah. Cuba kau straight to point kan senang. Kau kan banyak point!!

Setakat nak citer testismoni sedara mara kau tu, buat digelak dek orang je dik. Tu CEO dah kata it just a juice, ko nak menambah kata ada someting yg boleh cure penyakit tu nak wat benda. Orang nak dengar cakap ko ke CEO?

Haishhhhhhhhhhh...

azwan said...

Sian...ni la generasi melayu yg takkan sedar2 kepentingan aplikasi ilmu sains utk kebaikan manusia. hopeless. bodoh taknak ngaku bodoh yek.

Ade sape2 sini mcm lucky neh pikir aku layan untuk nak puaskan hati aku...kire aku nak ngamuk tak tentu pasal, menjerit2, jgn perasan beb. emosi tak penah congruent. memang lurus bendol la gitu. Who cares about all these dumbfucks? Mak bapaknye saje, itu pun kalau kesah. satu keturunan bahlol percaye ilmu batak testimonial..sampai cucu cicit pun bangang.

Aidid..aku melayan just for fun. aku harap tak ramai anak2 melayu kita terpesong mcm bahlol sekor neh.

ps: sape dr azman? aku tak kenal.

azwan said...

Aku paling captivated testi yg ni..

"Mak sdare I ni cite,saluran jantung dia trsumbat..Doktr da panggil utk buat operation tp mk sdare I ni penakot..So adela sorg dktor ni,dia suggestkan monavie kat mak sdare i..Mak sdare I pun cube n bla pg cek blk,dktor kate da ta pyh wat operation!"

Wau...monavie ada thrombolytic effects!
Serious leh beat streptokinase?
Leh beat PTCA with bivalirudin?
Berapa blockage boleh release...1,2,3 vassels? Whats the proof?
Perhaps the patient administered with iv monavie?
Who the hell is that doctor who suggested monavie to treat ACS?
Does he aware about medical ethics?

Testimonial don't care about these list of questions. zero facts. Its purely an ASSUMPTIONS.

Johey Oak said...

I believe placebo effect is one of the miracle that Allah has given to us. Sadly, nowadays, we tend to abuse it in order to sell our overpriced product. Remember it's not the juice that "cure" the desease. It's your MIND and most importantly the ALLAH WILL. Shame on you for promoting those sham products.

Baca selawat dan ayat2 suci al-Quran kat air dan minum adalah satu contoh penggunaan placebo effect dalam agama Islam. Keep believing in Allah, and stay away from those OVERPRICED MANUFACTURED MIXED JUICE.

amru said...

On top of everything, tulisan Aidid ni pun, bukannya pembaca kene setuju 100%..
Hujah Aidid pun kadangkala dangkal dan akhir ni byk copy+paste (dgn translation) sahaje...

Baca is fine, pertimbangan..ikutlah budi akal masing2..

Salam hormat

azwan said...

Salam Amru,

Kalau copy paste..
"tolong menolong amalan mulia"
takda isu.

Kalau copy paste..
"tolong menolong amalan hina"
itu yg menjadi isu.

Jadi nak buat pertimbangan tu yg kena ada ilmu. Yang takde ilmu tu yang jadi confuse..pikir "betul ke tidak neh?". pikir blog ni buat fitnah, bukan2.

Atau ko rase ilmu ko lebih sket, ape ko bagitau bahagian mana yg dangkal tu? aku confuse gak ni.

Orait bro..? ada paham bro?

satp said...

Orang tak tahu MLM anti MLM
Orang selalu gagal MLM selalunya anti MLM
Orang tak berminat berniaga anti MLM
Orang yg rasa selesa dengan kedudukannya susah/senang anti MLM

i dah join > < 12 MLM semua gagal tapi tak anti MLM

Allahamdullilah dengan monavie i dapat sedikit imbuhannya..

semua MLM lain bagus........
monavie pun bagus beb................

RM4,000/month siape mahu kasi . kalau semua tak orang tak betul.. hidup hidup rugi dunia ahkirat..

Adinda said...

12 MlM??
Wowwwww!!!
By now yu patutnya dah jadi jutawan. Not just 4k a month. Tak teror.. Tak terorrrr..

Aidid Mu'addib said...

You boy must be a real fucking retarded dumbass then...
You know... the meleis fuckshit retard type. There are a lot of those running around nowadays dontcha know? Jenis species suka scam org dan suka jugak kena scam oleh geng kapiaq - amalan sepanjang idup tu.... jenis idup wadefak satu sen no use. Hari2 kasi anak-bini makan duit haram shubahah kejadah laknat... aiyooyoo ane anak hindu dey....

azwan said...

Masuk MLM sebab nak income masyukk yek. No wonder ko gagal 12 kali. dengan ikhlasnye aku nak bagitau ko, bila ko masuk monavie, ko dah gagal kali ke 13. Memang jenis taknak belajar. Suka gagal yek badigol. Learn how to do business in ethical way la samdol. set up a new company, get an investor, you will get a minimum monthly income RM5K for 2 years. All you require is hard work for 1-1.5 years. No kidding. Cuma budak pemalas macam ko je taktau. hmphhh!! hopeless...useless..hopeless.

satp said...

Ape yg kou cakap itu memang wa setuju 500%...
saya masuk macam macam ni memang kerana fullus tak iklas.. inyallah saya akan perbetulkan dr masa kesemasa

inilah bisnes yg termampu krn modal kecil. utk set up company ada cita cita tapi setakat ni tak mampu lagi

yes wa setuju u kata i malas kalau i rajin i dah dapat 15k/month..

tang subahah wi makan anak bini ni wa kurang faham sikit.. boleh terangkan dengan jelas how this monavie bonus became subahah.. sangat sangat mengharapkan penjelasan.. Tq

mohd amir jamaluddin said...

Aku rasa Aidid ni memang pesakit mental agaknyer suka hentam produk org lain.., ko rasa benda tu tipu ko nape ko makan KFC DGN PIZZA HUT, padahal benda2 tu pun dari barat, tapi kita disini dah ader perakuan JAKIM, kenapa kata lg Monavie penipu, kalo tipu dah lama MONAVIE NI KENE SAMAN, fikirlah sendiri budak, ko asyik nak hentam produk org jer , nanti ALLAH jatuhkan ko dalam sakit kronik barulah ko fikir nak beli produk kesihatanlah dan mcm mcm lg,dan jgn ko nak cakap besar hentam produk org jer, nanti dah sampai masa ko baru ko tau kannn....

Adinda said...

Petang-petang panas gini ko merepek apa mamat???
Gi baca quran ke tido ke ada faedah gak.

Aidid Mu'addib said...

Dol... mmg la MonaVie tu dah kena saman kat US dol...
Kat Malaysia besa la... umat meleis mmg sentiasa tertinggal bas. Dan lagik... takde sapa2 kat govt tu nak kesah ttg berduyun2 mat rempit bangsa meleis kena kelentong buat skim piramid Monavie ni deerrr... Anyway, ko ni samdol baru keluar hutan belantara ka?
Sorang lagik sesat jalan talak sekola... talak baca punya olang... aiyaaaakkk!

Aidid Mu'addib said...

Pyramid scheme allegations:

In spring of 2008, Larsen formed a business partnership with former Amway distributor (Quixtar in the US) Orrin Woodward, founder of an Amway distributor sales network company known as TEAM. Woodward subsequently became a distributor and speaker for MonaVie, mixing his TEAM organization structure and distributor sales tools (e.g. sales brochures, audio/video recordings, etc.) concept with MonaVie's compensation plan.

In 2008, Forbes magazine reporters Emily Lambert and Klaus Kneale noted: “TEAM is one step ahead of all these juice selling schemes. It is a pyramid atop a pyramid. It is selling motivational aids to help MonaVie vendors move the juice. But wait. If you can't earn back the $258 you've spent on the motivational lectures by selling $39 juice bottles, you could earn it back in another way—getting people to buy $258 motivational lectures. If you're good, you flog the lectures to other people, who sell them to yet others. Everybody gets rich. Everybody, that is, except the last round of buyers. That's the theory, anyway. The reality is that a mere 1% of Team members make any money from involvement with the firm.”

Regarding pyramid scheme issues, Lambert and Kneale elaborated: ”In a 1979 regulatory action involving [Amway], the Federal Trade Commission attempted to draw lines between legitimate and fraudulent pyramids. The ones that are legit focus on getting revenue from consumer goods sold to retail customers. The FTC did not, however, define ‘retail’ in that case. That leaves plenty of wiggle room for guys like Orrin Woodward; he counts the vast majority of people in his pyramid, who seemingly try but fail to make money, as retail customers.”

Aiyoyoooo ane....

Aidid Mu'addib said...

Litigations:
The company, its executives, and various senior distributors were involved in 5 lawsuits between 2007 and 2009. MonaVie was the plaintiff in trademark infringement suits against rival companies Fruitology (2007) and Amazon Thunder (2007) and was the defendant in false advertising suits filed by Amway (2008), Imagenetix (2008), and Oprah Winfrey/Mehmet Oz (2009).

On July 11, 2007, Monarch Health Sciences, the company that launched MonaVie, filed a lawsuit with the federal district court in Utah against rival açaí juice manufacturer Amazon Thunder, alleging that owner/founder Todd Reum had made “harmful, false, and defamatory statements" about MonaVie which "purportedly injured Monarch’s reputation”. The suit sought $75,000 in damages. On November 15, 2007, the Utah district court ruled to dismiss the case against Reum.

On November 8, 2007, MonaVie, Inc. filed a trademark infringement suit against Fruitology, a rival acai beverage (Fruitavie) manufacturer, in Utah District Court. MonaVie voluntarily dismissed the suit on March 20, 2008.

On March 17, 2008 MonaVie preemptively filed a lawsuit with the Utah district court asking for a ruling as to whether Quixtar Inc. and Amway Corp. had been over-reaching the boundaries of its non-compete agreements and address whether or not such agreements are enforceable for independent distributors.

On March 18, 2008, Quixtar North America filed a multi-count federal court complaint against the MonaVie company and 16 of its distributors (John Brigham Hart, Lita Hart, Jason Lyons, Carrie Lyons, Lou Niles, Farid Zarif, and 10 anonymous defendants) for unfair competition. The complaint alleged that MonaVie competed unfairly by making false claims about its products. According to a company press release, MonaVie filed to dismiss the Amway/Quixtar lawsuit on April 15, 2008. On November 12, 2008, MonaVie et al. filed a lawsuit in the Colorado District Court against Quixtar.

On May 5, 2008, the MonaVie company, its board of directors, and several of its senior distributors were sued by Imagenetix, Inc. for $2.75 billion over trademark infringement arising from false claims that Monavie Active juice contained the ingredient Celadrin. The case was settled out of court and the lawsuit was dropped on May 20, 2008.[46] On June 2, 2008 Imagenetix announced that it had entered into a new business relationship with MonaVie, the terms of which were not disclosed.

An August 20, 2009 article in the Chicago Sun-Times reported that television celebrities Oprah Winfrey and Dr. Mehmet Oz filed suit against 40 companies that are either selling açaí or related products, with their name endorsements on them." According to their complaint, such companies are "fabricating quotes or falsely purporting to speak in Dr. Oz's and/or Ms. Winfrey's voice about specific brands and products that neither of them has endorsed." MonaVie Inc. was one of the companies named as a defendant in the lawsuit. Winfrey’s website elaborated that “consumers should be aware that neither Oprah Winfrey nor Dr. Oz are associated with nor do they endorse any açaí berry product, company or online solicitation of such products, including MonaVie juice products."

>>>>TALAK BACA PUNYA OLANG....... AIYAAAAAKKKKKK!
INI LA DIA CONTOH SORANG ANAK SAKAI BAHALOL TAK SEKOLAH...
LAIN KALI STUDY SKET2 DULU SAMDOL, BARU SINGGAH KASI KOMEN...
TAKDE LA ORANG PANGGIL KO SAMDOL... FAHAM ANAK SAKAI DOL?

azwan said...

"ko rasa benda tu tipu ko nape ko makan KFC DGN PIZZA HUT, padahal benda2 tu pun dari barat, tapi kita disini dah ader perakuan JAKIM"

Lembab la ko. KFC, PIZZA HUT, business conventional dol, nothing to do with MLM. Apesal la sangap sgt? Barat2 kapir yahudi kalau ada perakian JAKIM telan je la dol. So isunye bukan Halal Haram. Isunye product tu SCAM. Claim bagai orang gilak gitu gini tanpa asas saintifik yg betol. Who cares dol cakap sains gitu gini pun ye tak dol? Anak Jamaluddin ni bukan paham sains pun, oghang cakap telan...telan. Pikiaq critical jauh panggang dari tenuk. Sib baik Larsen tak suruh ko makan babi..kalau tak itu pun main telan gak kot? Waduh...so stupid.

Adinda said...

Ni level bawahan je ni. Tu yang payah nau nak paham entry. Kalau akal up sikit, baca komen pun dah boleh faham.

setakat kasi contoh KFC DGN PIZZA HUT, siap ber caps lock, what do yu expect? Hihihihik. McDonald tanak kasi contoh ker? GCB burger sedap tu.

satp said...

Aidid Mu'addib said... " jenis idup wadefak satu sen no use. Hari2 kasi anak-bini makan duit haram shubahah kejadah laknat... aiyooyoo ane anak hindu dey...."

Sukacita kiranya saudara Aidid dpt jelaskan macam mana bonus monavie ni haram shubhah....kalau boleh tlg bagi dalil atau nash nya sekali .. TQ

Aidid Mu'addib said...

1. Kaedah skim piramid binari MonaVie melibatkan RIBA' yg clear-cut.
Ia melibatkan 2 jenis riba':
a. Riba' al-Fadl, riba yang terhasil daripada pertukaran satu-ke-satu (like for like) dalam keadaan yang tak sama (unequal).
b. Riba' an-Nasiah, riba' yang dibayar sebagai pengganti hutang.

2. Kaedah pemasaran MonaVie adalah gharar, kerana ahli yg join tak tahu bila dia join, dia dah duduk kat level 3 atau level 23 dalam piramid pemasaran MonaVie. Ianya melibatkan perniagaan yang gharar (transactional uncertainty). Sifat gharar ini terhasil daripada keadaan di mana, ahli tersebut tidak mengetahui sama ada dia akan dapat atau tidak, jumlah tajaan yang dia perlukan untuk mendapatkan komisen itu. Skim piramid sebegini, tidak kira berapa lama ianya boleh bertahan, akhirnya akan berakhir juga. Ahli yang menyertai skim tidak tahu di mana level yang dia akan masuk, sama ada di peringkat atas yang mana keuntungan adalah besar atau di peringkat bawah yang mana dia akan rugi. Nabi Muhammad S.A.W. menegah terhadap perniagaan gharar, yang diriwayatkan oleh Abu Hurayrah yang berkata: "Rasulullah S.A.W. menegah perniagaan yang melibatkan membaling batu (judi) dan perniagaan yang melibatkan ketaktentuan (gharar)." (Sahih Muslim).

3. 3. Ianya melibatkan pengambilan wang orang lain secara muslihat.
Pada hakikatnya, yang untung hanyalah syarikat dan mereka-mereka teratas dlm piramid MonaVie yang sentiasa menghasut orang lain untuk menyertai skim binari MonaVie dengan cara muslihat, supaya ahli menyerahkan wang kepada upline dan kpd syarikat tersebut. Drpd kenyataan keuntungan ahli MonaVie, didapati hanya 2.5% ahli terastas MonaVie mengaut keuntungan mutlak, sedangkan 97.5% ahli dibawah piramid mengalami kerugian.
Firman Allah (maksudnya): "Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu makan harta di kalangan kamu dengan cara penipuan." (Surah an-Nisa': 29).

4. Perniagaan MonaViemelibatkan penipuan dan pecah-amanah.
Syarikat menipu orang-ramai dengan menampirkan produk sebagai perniagaan sedangkan penjualan produk bukanlah tujuan utama perniagaan. Ia juga melakukan penipuan dengan menjanjikan komisen yang besar kepada prospek, bila mana komisen yang besar seperti itu tidak akan dapat dicapai oleh kebanyakan ahli. Ini adalah penipuan yang sah haram. Nabi S.A.W. bersabda: "Seorang yang menipu kita bukanlah dari kalangan kita." (Sahih Muslim).

5. Komisen yg diterima drpd kerja downline bertingkat2 ke bawah adalah rasuah/riba'.
Komisen ini juga, tidak boleh dianggap sebagai hadiah atau bonus. Walaupun jika kita klasifikasikan komisen ini sebagai hadiah, Islam akan meletakkannya sebagai hadiah yang haram (rasuah). Tidak semua hadiah dibenarkan dalam syariah. Sebagai contoh, hadiah daripada yang berhutang kepada yang memberi hutang adalah sejenis riba'. Sesuatu hadiah mengambil sebab di sebalik kenapa ianya diberi. Atas sebab ini, apabila seorang pengutip zakat datang kepada Nabi (S.A.W.) dan berkata: "Ini adalah untuk mu dan inilah apa yang diberikan kepada ku sebagai hadiah." Nabi (S.A.W) membalas terhadap ini dengan bersabda: "Jikalau kamu sedang duduk di rumah dengan ibu dan bapa mu, adakah dia akan datang kepada mu untuk memberikan kamu hadiah itu?" (Sahih Bukhari dan Sahih Muslim). Maknanya - disebabkan seorang ahli join dulu dan duduk di atas piramid MonaVie, ianya menerima komisen drpd downline yg dikira sbg rasuah/riba' - Komisen yang diberi oleh syarikat dalam sesuatu skim piramid hanya di beri di atas sebab keahlian. Jadi, tidak kira apa nama yang kita pilih untuknya, ianya tidak akan mempengaruhi apa ia sebenarnya dan apakah hukum yang dijatuhkan... iaitu HARAM LAKNAT.

>>>>>>>>>DOL YG BERTANYA: CUKUP DOL? NAK LAGIK?

ARNOLD V. said...

First of all, MLM is legal in USA and any part of the world, and piramid scheme is widely known as illegal.

Sejak 1979, AMWAY telah menang dalam kes perbicaraan dengan FTC dan seterusnya membuatkan MLM legal di USA, dan di kebanyakan negara di dunia selepas itu.

Itu berkaitan MLM.

Second, berkaitan MONAVIE, syarikat ni mempunyai lesen jualan langsung aka MLM yang sah di malaysia. kalau ada sesiapa di sini yang tak puas hati, boleh try SAMAN monavie di mahkamah dan pertikaikan lesen jualan langsung mereka.

ada seorang DR di sini yang bercakap ETHICS kedoktoran.

GOOD sebab industri MLM juga mempunyai CODE OF CONDUCT mereka sendiri, dan semua syarikat yang diberi lesen jualan langsung yang sah memang menyediakan code of conduct ni.


tengok bab 2

https://www.monavievo.my/JETDocuments/MonaVieMY/my_policies_and_procedures_global_version_4-14-10_eng.pdf


ini dalam versi BM.


https://www.monavievo.my/JETDocuments/MonaVieMY/my_p&ps_global_version_1209_malay.pdf

ARNOLD V. said...

So kat sini ada sorang doctor kata "So isunye bukan Halal Haram. Isunye product tu SCAM. "

kalau dah semuanya legal, MLM satu perniagaan legal, Monavie juga ada LESEN jualan langsung yang LEGAL. dan siap ada code of ethics(mcm ethics kedoktoran), mcm mana boleh cakap SCAM? dia jadi SCAM sebab itu hanya OPINION doctor saja, mungkin sbb CETEK ilmu mengenai MLM sbb tu kata MLM tu scam sedangkan terang2 MLM tu LEGAL dari segi undang2. dan syarikat Monavie juga LEGAL sbb ada lesen jualan langsung.

satu lagi, tak faham bab yg kata isu bukan halal haram. itu saya tak berani nak komen sbb doctor dah kata isunya BUKAN halal haram.(meaning halal haram x penting ke bagi doctor?)

Monavie mementingkan halal haram, terutama di negara2 islam sbb tu dia penat2 mintak pengiktirafan JAKIM.

ARNOLD V. said...

saya quote aidid

"Kaedah pemasaran MonaVie adalah gharar, kerana ahli yg join tak tahu bila dia join, dia dah duduk kat level 3 atau level 23 dalam piramid pemasaran MonaVie. Ianya melibatkan perniagaan yang gharar (transactional uncertainty). Sifat gharar ini terhasil daripada keadaan di mana, ahli tersebut tidak mengetahui sama ada dia akan dapat atau tidak, jumlah tajaan yang dia perlukan untuk mendapatkan komisen itu."

First kepada yang tak faham mengenai MLM, MLM adalah PELUANG PERNIAGAAN dimana syarikat menyediakan produk yang boleh dijual untuk buat untung retail sales, pada masa yang sama dapat bonus kalau dapat tingkatkan jualan melalui pembukaan banyak cawangan(downline).

MLM adalah business yang menyediakan produk dan memberi orang PELUANG PERNIAGAAN yang memerlukan hanya modal kecil untuk mulakan. selain itu, market research, product research semua syarikat dah buat, distributor cuma promosi dan jualkan saja.

kalau dah namanya PELUANG PERNIAGAAN, sudah semestinya berlaku UNCERTAINTY dari segi INCOME.

kalau nak kata MLM tu haram sbb berlaku uncertainty dari segi income dan level, cuma org yg mentaliti skim piramid dan taktau bisnes saja akan fikir begitu.

kalau nak kata uncertainty pada level, bila anda ambil PELUANG PERNIAGAAN yang ditawarkan, anda adalah level 1 dalam BISNES anda, dan untuk meningkatkan bilangan jualan, anda boleh sponsor org di bawah anda. ini sama seperti bisnes traditional, dimana sesebuah bisnes itu boleh buka cawangan untuk meningkatkan keuntungan mereka.

Jika dilihat dari sudut PERNIAGAAN atau BISNES, bisnes MLM sama saja dengan yang lain2 model bisnes, iaitu untuk buat untung, tingkatkan jualan kedai sendiri. kalau nak tingkatkan untung iaitu meningkatkan lagi jualan, BUKA BANYAK2 CAWANGAN.

Kalau nak kata monavie tingkatkan harga sbb nak untung semata, itu strategi pricing dan tiada siapa yang tahu kos sebenar produksi jus, so tiada siapa yang boleh kata dengan tepat, monavie meningkatkan harga gila2.

kalau nak banding harga peel fresh dengan monavie lepas tu kata monavie harga tinggi gila2, mungkin ada yang berminat nak bandingkan harga kereta honda city dengan kereta ferrari, dan kata ferrari SCAM sbb naikkan harga gila2.

Samalah seperti rumors yang mengatakan doctor di klinik swasta beli ubat tablet kos RM2 sebiji tapi jual RM18 sebiji. So ini adalah rumors dan tiada siapa dapat buktikan. betul tak para doctors di sini?

one more thing, just because you know EVERYTHING about MEDIC(you should if you are a doctor) doesnt means you know SHIT about MLM business, or any other business model at all.

mrsyuk said...

qoute from ARNOLD.V

"kalau nak banding harga peel fresh dengan monavie lepas tu kata monavie harga tinggi gila2, mungkin ada yang berminat nak bandingkan harga kereta honda city dengan kereta ferrari, dan kata ferrari SCAM sbb naikkan harga gila2"

ini je perbandingan yang ko mampu buat?

ko cube bawak honda city. max speed keta tu bole pegi berape? form 0-100 kmj bape saat?

cube goggle ferrari max speed brape,0-100 kmj dalam bape sec..

ferrari prove claim bahawa keta die memang hebat..maka layakah keta itu dijual jutaan ringgit..terbukti di jalan raya dan lita lumba...(schumi world champion 7 kali ngn ferrari)

monavie apa buktinye..?
research paper-tadak
clinical trial-tadak
masuk buku biru-tadak

yang ade testimoni, testimoni, testimoni....
scientifically proven..? naahh...

«Oldest ‹Older   201 – 400 of 578   Newer› Newest»