And so it is...

Friday, February 18, 2011

The Malay State


Full Title: The Socio-Economic-Political State Of The Malay People, Today And In The Future, According To Aidid Mu'addib, While He Is In Free Association Mode, In Relation To The Issue Of MLM and Pyramid Schemes.
  
Free association is a technique used in psychoanalysis and was originally devised by Sigmund Freud's coworker, Josef Breuer. In free association, psychoanalytic subjects are invited to relate whatever comes into their minds during the analytic session, and not to censor their thoughts. This technique is intended to help the subject learn more about what he or she thinks and feels, in an atmosphere of non-judgmental curiosity and acceptance. Psychoanalysis assumes that people are often conflicted between their need to learn about themselves, and their (conscious or unconscious) fears of and defenses against change and self-exposure. Its goal is not to unearth specific answers or memories, but to instigate a journey of co-discovery which can enhance the person's integration of thought, feeling, agency, and selfhood.


Free association means I'm gonna blabber anything that comes to mind concerning my stated topic above. Aku rasa huraian subjek ini bukanlah bertaraf 5 bintang, dan tak boleh buat topik thesis untuk PhD kut. Ianya hanyalah pendapat peribadi dan aku harap tidak bersangkutan dengan yang hidup atau yang telah mati dan tidaklah pulak aku mengharap apa-apa habuan atau mempunyai apa-apa agenda dalam pembawaan perbincangan ini. Hey, I'm just in free association mode, anything can come out!

Ramai yang bertanya kenapa Aidid Mu'addib begitu "anti" terhadap MLM sehingga sanggup melakukan kajian, membentangkan kes demi kes, kadang-kadang buat macam-macam benda untuk dapatkan maklumat, dan sanggup pulak mengarang dengan panjang lebar tentang topik permasalahan kita ini, sama ada di facebook dan sekarang pulak di blog keparat ini (keparat... kata orang MLM la). Pernah kena kencing ke bang? Soalan paling lazim yang aku terima. The answer is no, never. Aku saja takde keje beb. Tengah boring-boring, hobi aku belasah orang buat mungkar. Kan best gitu? 

Aku ingat masa remaja dulu ada membaca pasal kes Pak Man Telo, a.k.a. Osman Hamzah - di mana skim cepat kaya ini melibatkan wang yang dianggarkan hampir 100 juta hengget! Polis yang menyerbu arwah ni (dah meninggal di Terengganu 1997) kat Taiping menjumpai 2 juta ringgit cash dalam rumahnya! Kes ini melibatkan anggaran 50,000 ahli yang sama psycho dengan Pak Man (atau yang lurus bendol - mungkin jugak ada di antara emak-bapak, sedara-mara kita pun ter-join kut), dan Pak Man sendiri mengakui bahawa dia sebenarnya tak tahu jumlah sebenar duit songlapannya sebab dia tak simpan apa-apa buku tiga-lima, apatah lagi buku log kulit tebal tu. That's when I first know and then subsequently studied about pyramid-scheme. Takde susah skim piramid ni kan? Yang bebudak Melayu sekarang ni join semua skim kejadah kiri-kanan-atas-bawah, aku selalu terfikir memang lemau betul la mamat dan minah bebudak Melayu nye pun. Apa yang tak fahamnya dey? Kalau sorang join sesuatu skim perniagaan dengan arahan cari 2 atau lebih orang lain untuk ditaja di bawah dia, dan orang yang ditaja jugak kena cari orang lain untuk ditaja, dan terus-menerus benda ni berlaku - tak kesah la ada produk jualan ke tidak, dan seterusnya duit berpindah tangan ke atas - SKIM PIRAMID le tuuu. Biar la orang yang tarak sekolah panggil bendanya MLM... skim piramid le tuuu.

Ramai mala'un yang buat MLM dan skim piramid tuduh aku macam-macam, hmmm... besa la tu. Ada yang berpendapat bahawa aku anti-business dan dari perspektif dia, kalau orang Melayu buat bzns dan boleh jadi kaya... nape aku nak kacau-kacau pulak? What is wrong with that man? Tak suka orang Melayu kaya ke? Itulah problem paling besar dalam skim piramid dan MLM tu pun - jumlah dana sesuatu kumpulan/kaum manusia itu kekal statik, sebab hanya wang berpindah tangan tapi jumlah wang dalam "bubble" kumpulan tersebut kekal sama. Ini kes, duit naik dari bawah ke atas, jadi yang atas kaya-raya dan yang bawah tambah miskin, tapi jumlah duit masyarakat pi mai pi mai tang tu jugak... khasnya jika ahli-ahli yang join skim piramid tu majoritinya orang Melayu kita. Duit masyarakat Melayu berlegar-legar dalam bzns masyarakat, tapi jumlah dana orang Melayu kat Malaysia ni kekal sama. Hey, tak kan la aku sebagai orang Melayu tak nak tengok orang Melayu lebih ramai kaya-raya? Come on la beb! Tapi, dalam hal MLM dan skim piramid ni - they are doing a fool-hardy selfish thing. Macam contoh badut KhairolR tu senang... dikautnya semua duit downline dia yang almost 100% bebudak Melayu, lepas tu dia kaya-raya... tapi beribu orang lain disuruhnya pulak mintak sedekah kat orang lain, sementara apek Uptrend terus jadi jutawan, dan yang bebudak Melayu yang join lambat hilang RM551 or whatever masing-masing (secara kumulatif). Kan ke elok sumbat aje duit tu semua dalam lubang bontot KhairolR tu, sampai dia takleh berak 2 bulan, lepas tu cincang dan sumbat tayar BMW 645Ci dia tu dalam tenggoroknya, biar dia kenyang makan getah tayar kete BMW 2nd hand. Baru puas-hati, isn't it?

Negara kita adalah negara yang sedang membangun dan secara dasarnya, mengamalkan pasaran terbuka, "free-market". Kerajaan memainkan peranan yang penting untuk kasi stimulate ekonomi, tetapi perkara ini semakin berkurangan (dirancang sebegitu) dengan perancangan makroekonomi kerajaan yang menggalakkan pihak swasta dan syarikat asing untuk melabur dan menjana perindustrian di negara kita ini sejak 20 hingga 30 tahun kebelakangan ini. Dalam tahun 2007, ekonomi Malaysia adalah ekonomi ke-29 terbesar di dunia mengikut pariti kuasa membeli dengan keluaran dalam negara kasar bagi tahun 2007 dianggarkan berjumlah RM357.9 bilion dengan suatu kadar tumbesaran sebanyak 5% hingga 7%. Bagi taburan pendapatan, terdapat 5.8 juta seisi rumah pada tahun 2007. Daripada itu, 8.6% mempunyai pendapatan sebulan di bawah RM1,000, 29.4% mempunyai pendapatan di antara RM1,000 dan RM2,000, manakala 19.8% memperolehi di antara RM2,001 dan RM3,000; 12.9% daripada seisi keluarga/rumah memperolehi di antara RM3,001 dan RM4,000 serta 8.6% di antara RM4,001 dan RM5,000. Akhirnya, di sekitar 15.8% daripada seisi rumah mempunyai pendapatan di antara RM5,001 dan RM10,000 serta 4.9% mempunyai pendapatan RM10,000 dan ke atas. Jadi sapa-sapa kat luar sana yang bergaji lebih daripada RM10,000 sebulan, anda berada dalam top 5% orang paling kaya di Malaysia. Jadi, jangan banyak komplen la dey.

  
OK... dari segi demografi pulak, orang Melayu itu adalah majoriti, tetapi kita tidak memegang tampok terbesar ekonomi negara... everyone knows that. Masyarakat Cina mempunyai pegangan hak milik sektor korporat sebanyak 42.4% dan hak milik premis sebanyak 76.1%, manakala masyarakat Bumiputera mempunyai pemilikan ekuiti dalam sektor korporat sebanyak 19.4% dan hak milik premis sebanyak 15%. Is that bad? Most Malays say that is bad. I beg to differ from most people on this. Aku tak setuju kita mahu jadi macam orang Cina. Apa kekayaan dan duit itu penting sangat ke? Boleh bawak mati masuk liang lahad ke? Nak jadikan wang-ringgit tu agama orang Melayu? Bukankah kita sebagai orang Islam, keimanan, ketaqwaan dan kesederhanaan itu yang kita inginkan sebagai bekalan ke sana? Perlukah kita jadi manusia yang alpa berlumba-lumba setiap hari cari kekayaan ke sana-sini (cari prospek ka dey?), sehingga tak kesah halal-haram duit tu, sampai rasuah di merata tempat untuk dapat bzns, sampai pijak kepala orang lain untuk memanjat tangga kekayaan, sampai sanggup buat skim piramid ngencing orang hari-hari? Kalau kekayaan seperti itu baik tak payah... well, that is my opinion. Hairul Nizam dan Chairul Niza cakap - no, no, no! Dia orang mau jadi jutawan, tak kesah la buat skim piramid sekali pun. Janji kaya... yabedabedoo! Cuma masalahnya, nak kaya mengencing orang Melayu la pulak. Cuba try test kencing chayanunalip Hairul dol, Chairul woi... biar disula chayanunalip bontot korang berdua. Anyway, seperti yang diduga dah lebih setahun dah - perniagaan jual sms kerbauhyprak dah bunuh diri terjun masuk gaung dah pun. Silap-silap memang akan kena sula si gemok tak keruan tu sedikit masa lagik oleh bebudak yang berdendam dengan bahalol sekor tu.
  
Memang penguasaan ekonomi di kalangan orang Melayu itu adalah lemah dan kita lebih cenderung untuk makan gaji daripada berniaga. Why? Sebab orang Cina memang dah conquer bahagian ekonomi dan business sejak sekian lama di bandar-bandar besar, sedangkan kebanyakan orang Melayu happy duduk kampong sejak zaman tok kadok. Jadi peluang untuk bekerja yang paling senang adalah makan gaji, jadi pegawai kerajaan atau kerja apa saja yang tidak melibatkan pengeluaran modal yang besar. I don't see anything wrong with that. Memang tidak ada jalan lain untuk menguasai ekonomi Malaysia ini selain daripada membabitkan diri dalam keusahawanan - betul tu... tapi, kalau kerja cikgu atau nurse atau pegawai penjara, ada income stabil, senang buat loan kerajaan beli rumah dan kereta - seseorang boleh hidup happy jugak kan? Tak perlu kencing orang sana-sini kan?
 
Korang ingat orang Cina yang kaya-raya tu pasti ada hidup happy ke? Nak kahwin, puluh ribu kena pakai duit (kalau tak, malu maah). Bila mati pun pakai duit gila-gila jugak. Aku ada kawan Cina yang cerita, bapak dia meninggal (orang kaya ni), habis lebih daripada RM100K buat entah apekebenda kendurinya. Kita orang Islam punya la sempoi pasal kenduri kahwin dan kematian ni. Takde nak pecah kepala memikirkan pasal nak belanja gila baboon, kecuali anak Nasimuddin dan mungkin Dr Muzzafar.... apakejadahnya ntah? Tak Islamic langsung. That is just not us Malays I don't think. Korang ingat aku yang lahir daif dalam keluarga miskin suatu masa dulu, hidup childhood aku tak happy ke? Oh man... I was very happy. Sekarang aku tak millionaire pun, I think I am happy, as I was happy then.
 
Wang dan harta yang banyak bukan budaya orang Melayu atau orang Islam secara hakiki, kecuali segelintir sahaja. Pak Majid bangun pagi, pegi masjid subuh hari, dia balik rumah breakfast makan cekodok bilis, lepas tu siap-siap nak turun sawah, kerja sampai tengah hari, balik lunch, zohor kat masjid, turun pekan nak beli barang kering dapur, dia asar kat rumah, lepak-lepak layan cucu sampai waktu maghrib, lepak dengan member-member masjid sampai habiskan isyak, dia balik rumah, makan dinner, dalam pukul 10 start usap-usap Makcik Tipah.... I hope you all get the picture. Orang Cina ada dapat rasa kehidupan macam Pak Majid? Hujung minggu anak-anak yang duduk jauh mungkin balik kampong jengok dia. Musim raya puasa atau raya haji, seronok beraya di kampong, melawat sedara-mara dan sahabat-handai. Duduk kampong aman kepala otak, takde hiruk-pikok asyik duit, duit, duit. Tak payah jadi millionaire pun, Pak Majid happy... especially kalau Makcik Tipah respons bila kena usap. Pak Majid tak kaya, tapi dia sehat tak minum arak, dia sehat turun sawah umur 64 tak kena heart-attack, hatinya aman sebab ibadah dan keikhlasan hidupnya. I see nothing wrong with that.
 
Oleh kerana persekitaran budaya dan sosial orang Melayu, keusahawanan memang dilihat sebagai sesuatu yang asing. Masyarakat Cina sangat memandang tinggi mereka yang berniaga. Orang berniaga dianggap lebih matang daripada yang makan gaji. Kerja makan gaji dianggap sebagai sesuatu yang dilakukan untuk mendapat pengalaman sementara menunggu masa sesuai memulakan perniagaan. Itu adalah naluri mereka. Tetapi ada juga orang Cina yang professional dan kerja kerajaan, tetapi peratusan yang berniaga secara "independent" adalah tinggi. Let them be. It doesn't concern Pak Majid.
 
Ada orang dalam dunia ni cekap memancing dan menjaring, jadi elok dia jadi nelayan. Ada orang cekap menerima maklumat dengan membaca dan memahami dan mengingat, elok dia jadi cikgu atau doktor. Ada orang cekap dengan benda-benda mekanikal, elok dia jadi jurutera atau technician. Dalam konteks skim piramid dan MLM, lahanat mastermind menghasut semua jenis orang jadi downline dia - ada ke logik? Tak semua orang pandai berniaga, tapi dia orang tak kesah itu semua. Mereka akan janjikan pada semua orang dengan janji keuntungan berlipat ganda supaya orang kebanyakan join bzns MLM atau skim piramid tu semua. They don't care who - janji duit untung masuk poket. Orang MLM dan skim piramid tak kenal erti etika Islamik dalam berniaga, apatah lagi etika kemanusiaan. Sense of humanity is not in their book. Jadi dia hasut semua orang dari semua lapisan masyarakat untuk "berniaga" sedangkan yang sebenarnya, dia bukan nak menggalakkan semua orang berniaga, dia hanya menggalakkan orang sedekah duit kat dia beramai-ramai. Itulah intisari kasar MLM dan skim piramid. Apa orang Amway, Zhulian, Cosway, Kerbausms, Transfer Factor, dll nak marah aku cakap sebegini? Come on, don't be so naive la dol.
 
Apa salahnya kalau orang Melayu yang dah ada kerja stabil dengan gaji yang tetap setiap bulan, terus mengamalkan kehidupan yang stabil tu? Masalahnya orang Melayu tu memang banyak yang kurang daripada segi ekonomi, jadi dia senang dipujuk-rayu supaya buat bzns, supaya dia dapat mengubah nasib kemunduran ekonomi itu, tapi pastikan la jenis bzns apa yang diajak tu. Skim piramid macam Unstobebal atau LoginFB100... hmmm baik tak payah. Sia-sia aje join laburkan duit kat bzns, dan walau pun kadang-kadang memang dapat jugak untung, tapi disebalik ceritanya, lebih 50%, 60%, 70%, 80%, 90% atau lebih lagi anak Melayu lain hilang duit begitu sahaja. Duit yang didapati tu hanyalah perpindahan daripada orang Melayu lain "by deceit" dan bukan daripada apa-apa bzns yang "substantial". Apa kalau benda tu tak nampak depan mata, ianya tak wujud ke dik? Fikirkan logiknya, kalau sesuatu bzns itu gah dan hebat, ada ke seseorang tu sebok nak mengajak orang lain buat bzns yang sama? Itulah intisari utama MLM dan skim piramid dik oi. Tanpa penyertaan manusia beramai-ramai, menatang alah bzns sebegitu tak kan menjadi. MLM dan skim piramid akan menyebabkan sebahagian besar manusia yang join itu rugi... walaupun ada segelintir yang memang kaya-raya. Kaya-raya duit laknat, memang elok sangat la tu ha? Tengok ni ha:


Sesetengah orang Melayu, apa yang dia nampak kat atas tu adalah kejayaan orang Melayu yang buat MLM, di mana dalam masa yang singkat, ada sepasang suami-isteri orang Melayu berjaya dalam bzns head-hunting Score A dan jadi kaya-raya. Meh kita join ramai-ramai buat kejadah skim piramid Jason Kok jugak meh. Itu aje la tahap akal yang ada pada dia orang yang senang kena kelentong. Apa pulak yang si Aidid Mu'addib nampak? Aku nampak 2 clown suami-isteri dari Cirque du Soleil bergambar depan Merc yang di beli dengan duit pengencingan ke atas orang Melayu, yang mana anak-anak pelanggan mereka tak sure lagik boleh dapat score A dalam peperiksaan, dan elok jugak 2 orang kat atas tu dikapankan dengan pakaian badut tu, bila time mereka dah sampai nanti. Jangan lupa suruh semua ahli sarkas tu hantar dia orang ke kubur naik gajah yang namanya Jumbo dan Dumbo. Mana la tahu, dengan duit yang tak berkat daripada skim piramid sistem binary Jason Kok ni, dengan E200 tu sekali terjun gaung tanpa di duga. Aku tengok post ni semalam kat Say No To MLM, memang terpancut air kopi yang aku tengah minum waktu tu. Ko tengok aje la pakaian dia orang... gilbab macam sakaiPNG. Kasi spoil imej E200 tu aje dan elok jugak Daimler-AG failkan saman malu, atas alasan menjatuhkan imej komersial kereta mahal tu, dan menyebabkan orang kaya lain takmo beli lagik E200 lagik dah... bloody 'ell!

Itulah dianya, kes Score A yang aku kupas beberapa minggu lepas. The basic premise of this situation already stinks to high heaven, but some Malays start defending Jason Kok like he was their family member, when I started my crusade in attacking that blatant schemer. Macam la Jason Kok tu bapak dia orang la pulak. Sampai la ni, berlambak orang Melayu yang masih takleh fikir dan bertanya pada diri sendiri apekejadahnya motif si Jason Kok tu buat Score A, dan kenapa golongan Melayu yang jadi populasi sasaran. Think about it. Kalau Score A ni bagus untuk anak-anak yang masih bersekolah, kenapa sasaran utama pakej e-learning "yang gah" ni ditujukan kepada anak-anak orang Melayu? Apa Jason Kok dah berpaling-tadah daripada bangsa dia sendiri ke bang? Dia sayang sangat kat orang Melayu dan mahu anak orang Melayu semua score A masa peperiksaan di Malaysia ni, supaya orang Melayu lebih terpelajar daripada anak-anak orang China dalam 10 tahun akan datang. Jason Kok ada wawasan 2020 gitu, sebab 12 tahun lepas dia kena brainwash oleh seorang dukun Melayu yang merawat buasir dia, dan sejak itu dia sayang sungguh pada orang Melayu, sampai sanggup buat Score A yang berteknologi tinggi, untuk balas budi jasa orang Melayu yang berbuat baik kepada dia. Ada logik ka yeop? 

Ini bukan isu perkauman per se (OK, mesti ada orang yang boleh spin ianya isu perkauman, I can't deny anyone that), but the issue of seeing the bigger picture... and of course, because I do not think I'm racist. I have been good to my Chinese friends and customers, as they had been good to me after all these years. Sapa yang baik, baik le beb. Sapa yang langau tetap langau. Sapa yang lanun, akan nampak lanunnya. (Ramai orang Melayu yang berperangai macam lahanat - there! So, sekarang aku dah jadi racist anti-Melayu ke apa?) Apa nak dikesah sangat kalau orang tu Cina, Melayu, India atau Sakai. Islam tak mengajar aku jadi racist, so forget the innuendos. Do you all follow my train of thoughts here? Of course ada anak Cina yang pakai Score A untuk buat latih-tubi pelajaran, dan of course ada orang Cina atau pun India yang jadi resellers Score A... tapi berapa ketul? Kenapa yang sebok saban hari buat kerja skim piramid ni, kiri kanan atas bawah, hampir semua orang Melayu? Kadang-kadang aku terfikir jugak, mungkin Jason Kok tak nak buat Score A ni open kepada orang Cina, sebab dia takut orang Cina start attack dia bila skim ni crash. Itu dah kira dia mengencing bangsa sendiri tu. Dia takut satu hari nanti dia akan kena sula dengan batang penyapu yang tumpul oleh samseng triad atau samseng whatever. Kalau dia tujukan pada orang Melayu bzns ni, kesannya sure dah jadi positif kepada bangsa dia sendiri, dan dia akan dihormati sampai ke mati. Why? Namanya akan melonjak naik dikalangan orang Cina sebab dia berjaya kasi hancing ubun-ubun kepala orang Melayu beramai-ramai, dan dana orang Melayu dapat berpindah tangan kepada tangan dia/Cina. You wanna deny me, that there is a certain respectability in those who had managed to siphon millions of ringgit of Malay money to the other side of the fence? Come on... you're also telling me that nobody saw this coming ha?

Alahai Mak Limah! Itulah orang Melayu. Bila aku sebok attack pengamal skim piramid atau MLM, berlambaklah bebudak Melayu yang tak abis sekolah attack aku balik, dan sungguh-sungguh pulak lawan aku dan cakap aku sesaje hasad-dengki pada orang Melayu yang nak berniaga. Oh tak lupa jugak, yang ayat yang selalu terpancut daripada anak-anak Forrest Gump tu semua adalah... "ko belum habis belajar lagik" atau "ko kurang ilmu pasal MLM". Aku, Aidid Mu'addib, pengarang blog anti-MLM tersohor (boleh aku masuk lift, tarik tali lift sendiri beb?) kurang ilmu pasal MLM? Ye kut... that's a possibility. Tapi kalau korang baca blog aku ni, pengetahuan tentang MLM aku rasanya adalah lebih banyak daripada ramai orang Melayu lain... ain't it? Atau pun, mungkin bahalolnya yang "talak baca punya olang", bak kata Jason Kok. Kiranya aku takleh nampak ada orang Melayu berjaya dalam bzns gitu... sebab aku dengki dan pernah kena kencing buat MLM, yang mana aku gagal sebab aku takleh hayati industri MLM ni dan aku kurang usaha. Usaha head-hunting kepala bapak dia kurang usaha. Siyes! But anyway, the whole damn fucking thang just doesn't make sense, you know. Pity these kind of young ridiculously stupido Malays. Jenis yang elok dikumpulkan ramai-ramai, sumbat dalam feri, dan bawak slow-slow ke tengah laut, dengan tayangan wayang Titanic on-board sepanjang perjalanan, bagi last meal dan karamkan dengan feri tu sekali ke dasar laut. Kejadahnya dik nak defend penyamun dan penyangak Melayu, please tell me the reason for that? Aku attack dia orang pengamal MLM ni, berapa gaji Najib bayar aku sebulan agaknya, anyway? Silap-silap geng Najib yang akan kejar aku sebenarnya... the thought had crossed my mind dear sirs/mdms, believe me.

Speaking of Najib, I found this somewhere in FB. There're a lot of things you can gather from that graph above, buat I just wanna highlight a few points in relation to my topic of discussion. Kepuasan hati pengundi terhadap prestasi Dato' Seri Najib Tun Razak, as of Dec 2010, adalah dalam 70%. Not bad I supposed. Jadi, sapa-sapa yang berharap ada rusuhan style Tunisia atau Mesir tu, pendamkan aje perasaan yang membara tu dulu. Elok simpan aje parang betung tu kembali dalam reban ayam. Negara Malaysia ni secara relatifnya adalah stabil, dan dengan kestabilan itu juga, ekonomi terus berkembang pesat daripada setahun ke setahun. Tapi, ingat data di atas tadi yang mengatakan bahawa orang Cina memegang 76% hak milik premis di Malaysia ini, berbanding 15% pada orang Melayu. Hey, Malay still control the political system of the country, but wat hepen? Benda ni dah berpuluh tahun terbentuk, di mana kita cakap pasal premis, pasal harta kekayaan yang terkumpul - dan jika sesuatu kaum tu banyak berbzns, maka banyak la dia orang menyimpan harta. Aku sebenarnya bukan nak diskus aspek itu, tapi aku nak diskus sket pasal aspek politik Malaysia.

Korang tengok dari graf tu, hanya 54% orang Cina happy dengan prestasi PM, tapi do they really care about him anyway. Orang Cina tahu kedudukan mereka di Malaysia, kecuali segelintir, tapi selagi peluang untuk mengumpul harta kekayaan terbuka luas, apa nak kesah? Walaupun separuh daripada orang Cina tak suka PM, takde dia orang nak start cari gaduh derrr. After all, kalau ajak gaduh, nisbah Cina:Melayu adalah 1:2, dan Malaysian army and police are mostly Malays, dan yang paling penting dia orang takmo cari gaduh adalah... kejadahnya nak cari gaduh tanpa bersebab? They're rich and happy, and Malaysia is peaceful what? They just love to continue as it is. I, myself just love everything continue as it is. Aku pun tak nak cari gaduh jugak. I've got lots of Chinese friends too.

And that brings me to my intended point. Orang Melayu perlu terus kekalkan kekuatan politik di Malaysia, supaya kerajaan dapat bantu terus orang Melayu yang dungu dan miskin tu semua supaya kehidupan mereka kekal stabil. Supaya quota anak Melayu masuk IPTA boleh diteruskan, dan secara langsung anak-anak Melayu bertambah-tambah jadi terpelajar dan tak senang kena kencing oleh Uptrend, Zhulian, Amway, Elken, whatever MLM kejadahnya lagik yang berkeliaran cari mangsa-mangsa yang singkat akal setiap hari. Boleh teruskan keadaan sekarang di mana orang Melayu ramai kerja kerajaan, after all, kerajaan sekarang penuh dengan orang Melayu. Terus kekal ada MARA, Tabung Haji, ASB/ASN, Tenaga Nasional, MAS, TM... blablabla. You get what I'm saying?

Ini tidak. Kalau cakap pasal potilik, group ini gaduh dengan group itu, dan group itu pulak tak puas hati dengan group yang satu lagik - yang ketiga-tiganya group orang Melayu. Memang la patut orang Melayu tak kaya-kaya. Sebok bercakaran, daripada pak-turut, sampai orang atasan yang pegang kuasa. Korang boleh kasi aku sorang contoh ahli politik yang buat kerja saban hari bertungkus-lumus untuk 100% kepada kebajikan orang Melayu, dan tak kesahkan sangat hal lain? I haven't seen any. OK, I have one in mind. But, he's not in my state. The way I see it, ahli politik tu semua concentrate tak sudah-sudah cari jalan bagaimana nak kekal berpolitik sampai bila-bila, dan mahukan dirinya kekal pegang kuasa yang ada. Sampai satu hari tengah bersidang kat Parlimen, atau tengah layan awekz, dapat heart-attack, dan terus keras. Then, sebok la sorang lagik ahli politik berkempen untuk rebut kerusi yang kosong tadi. Sementara itu si Ah Chong beli rumah kedai sebijik lagik. Good for him.

We need a strong Malay government, that takes care the Malay Dilemma... like CheDet said a long time ago. Kerajaan kena cari jalan untuk mengekalkan harta-benda orang Melayu yang ada, pastu berusaha supaya harta-benda tu dapat meningkat daripada setahun ke setahun. Betul, banyak program bantuan kepada golongan Bumiputra yang terus dicurahkan kepada orang Melayu melalui MARA, Jabatan Pertanian dan Perikanan, dan lain-lain lagik. Ianya perlu diteruskan, walaupun kadar kejayaan usahawan Melayu itu masih ditahap yang cikai. Buat ladang sayur, Jabatan Pertanian kasi bantuan bagai nak rak (dengan duit rakyat tu), hasil akhirnya? Tanah terbiar, selepas 2-3 musim menanam. Paip dan pam air yang dapat daripada sedekah Jabatan Pertanian, akhirnya dijual kat orang India yang jual-beli besi buruk. I've seen this happened countless times in my kampong. Nasib baik ada ada kerajaan orang Melayu, kalau tak dah lama ramai orang kampong muflis kena saman tak sudah-sudah. Sebab kasi duit ribu-riban untuk pertanian, lesap begitu aje tanpa hasil.

OK, kalau cite pasal politik sampai ayam pulang petang pun tak abis, dan ini bukan blog politik dari mula lagik. Dan episod Papagomoi yang berpolitik macam haramjadah tu dan datang mencemar blog aku beberapa minggu lepas tu pun dah kira sungguh-sungguh haramjadah sangat la pada aku. Aku dah cakap sebelum ni, politics bore me to death, and I have never voted my entire life. Nak vote penyangak mana satu? Benda macam MLM ni, tak kan takde ahli politik yang prihatin pasal isu ni setakat ni? Sedangkan Singapore dah haramkan pyramid-selling sejak tahun 70-an lagi. China yang ada 1.2 billion umat dah haramkan MLM lebih 10 tahun dah... Malaysia apa cer? Tak guna jugak kalau aku kasi penerangan yang berbelit siap ada kalkulus bagai, nak buktikan yang aku betul dalam mengatakan bahawa MLM ni hanyalah sistem perniagaan lintah-darat yang tiada substance dan hanya merosakkan taraf ekonomi orang Melayu sejagat. Ramai bebudak Melayu yang tak faham kejadahnya aku elaborate pun. Baik aku terangkan se-simple yang mungkin. Dik, tengok gambarajah ni.

Mana-mana plan pemasaran sesuatu bzns yang ada menaja mala'un atas mala'un atas mala'un tanpa putus-putus, ko akan dapat gambar piramid tu. Kita anggaplah dana orang Melayu adalah bulatan tu, dan ada satu bzns MLM tengah bekerja keras merekrut ahli demi ahli demi ahli, di mana kalau 1 cari 2, 3, 4, 5, 100... ko akan dapat jumlah ahli dalam bentuk piramid, di mana sapa join awal duduk atas, sapa join lambat duduk bawah. Sekarang CEO macam Hisham Lintah Bangi, yang perasan dia cekap berniaga, yang nak buat petrol2all.com tu (pastu kelentong Petronas terlibat sama), yang nampak sah-sah tak faham sepatah-haram pasal ekonomi apatah lagi pasal isu esponentialism dalam MLM dan skim piramid, ada hasrat nak duduk kat atas sekali di puncak piramid. Kalau menjadi kerja lahanat skim piramidnya ni, dan takde pihak kerajaan nak kekang si fatso tu, apa yang akan berlaku? Petrol2all.com tu hanyalah proses memindahkan duit-duit Melayu dungu yang tak abis sekolah menengah (believe me, there are loads of them rollicking around Bangi), daripada bawah naik ke atas, dan apabila jumlah ahli dah capai peringkat tepu, skim piramid ni collapse/crash/tergolek-dog, jumlah dana semua orang Melayu kekal sama akhirnya. Isn't it bra? Takde apekejadah berlaku dalam perniagaan ni selain daripada perpindahan duit daripada segolongan orang Melayu yang ramai kepada sejumlah kecil orang Melayu kat puncak piramid. Yang join tu semua dapat apa? Rebet 2 sen seliter minyak petrol wadefak? Ini yang baik untuk ekonomi orang Melayu sejagat ke dol? Mana rumah kedainya, mana kilangnya, mana produk 21st century yang dihasilkan oleh entrepreneur Melayu yang keluar dieksport ke luar negara? Gilos!

Ok, sekarang apa kata kalau bukan si fatso Melayu yang duduk atas puncak Piramid, tapi chayanunalip atau pun omputeh pulak yang sebenarnya jadi numero uno? Ini lagi parah, isn't it? Dan inilah yang paling banyak berlaku dah berpuluh tahun kat negara Malaysiaku yang kucintai. Dalam gambar tu aku kasi contoh syarikat MLM yang aku teringat aje, sambil menaip ni, tapi korang boleh gantikan apa saja nama syarikat yang korang suka. Sama jugak prosesnya, sapa join dulu boleh jadi International Gold Leader Distributor Haramjadah, dan orang-orang Melayu yang dihasut dan dikelentong, dan yang Forrest Gump, semua duduk kat bawah-bawah sebagai feeder kepada sistem perpindahan dana yang tercanggih di abad ini. Dan sales yang berlaku kepada orang Melayu dengan janji MonaVie untuk merawat kanser dan menyembuhkan mati-pucuk, juga berperanan sebagai feeder untuk memindahkan wang-ringgit, step by step, naik ke atas puncak piramid. Cuma, dalam senario ini, duit yang dah sampai ke puncak piramid, ianya disalirkan keluar terus masuk poket apek-apek syarikat Uptrend yang beribu-pejabat kat Klang, Selangor. Ha! Itu la kerja si Chairol Niza si badut dan ND Lala si artis cikai yang dah tak laku tu. Atau pun, kalau cita-cita orang Melayu sasau tu lebih tinggi lagik sampai ke langit, dia akan sebok menjajap produk Transfer Factor daripada jus colostrum yang menjijikan, selagi mahu pada orang Melayu, dan bila duit keuntungan naik ke atas Piramid, duit tu dihantar wire-transfer ke bandar Sandy, Utah, U. S. of A. the headquarters of 4Life Inc. Kasi sedekah kat orang Mormon yang sama dungu dengan orang Melayu. Cerdik macam Pak Pandir dan Mak Lampir sekor-sekor orang Melayu nya puuuun. Patut la jumlah dana orang Melayu tak naik-naik. Bila ada anak Melayu yang berjaya dalam bidang perniagaan dan meningkatkan jumlah ekuiti orang Melayu sejagat, ada beribu bebudak Melayu yang degil tak tentu-pasal tak nak dengar nasihat, sebok menyalirkan keluar dana orang Melayu ke dalam poket Jason Kok. Gilabab punya psycho duh! Wadehel?


Carta kat atas aku dapat daripada Bank Negara, maknanya ia lebih terkini daripada data sebelum ni. Anggaran pendapatan bzns dari sektor direct-selling di Malaysia pada tahun 2005 adalah dalam 5 billion hengget. OK, 5 tahun kemudian pada 2010, disebabkan banyaknya orang Melayu yang jadi feeder macam Lemmings di merata tempat di pelusuk negara, kita anggaplah pendapatan daripada sektor ini jadi RM10 billion. Tengok GDP Malaysia pada tahun 2010 tu berapa? 720 billion. Maknanya, sektor MLM menyumbang 1.4% GDP negara. Sekarang korang fikirkan berapa peratus umat Melayu yang berkecimpung sedikit atau berkecimpung manyak-manyak dalam sektor kejadah ni. MLM ni memang kerja orang Melayu bersuku-sakat dari yg tua, sampaikan budak yang baru lepas SPM dan yang masih kat IPTA pun nak sebok saban hari, bertungkus-lumus buat head-hunting, mengerjakan keje yang sia-sia bagai nak rak neh. Kalau 10% umat Melayu yang gelap mata dengan janji upline keparat tu semua (yang maksudnya semua yang join MLM diklasifikasikan keparat jugak le, sebab semua akan jadi upline jugak akhirnya, kecuali yang paling hujung dan yang dah dapat hidayah daripada... I dunno), ada logik ka 10% manusia sebok mengejar kekayaan 1.4%? Wei! Mana ko sekolah dulu wei?

Sapa yang banyak follow perkembangan blog aku ni, mesti tahu cerita si sakaigirl MsAwin yang tangkas menegakkan hujahnya bahawa perniagaan MLM ni adalah peluang untuk orang Melayu yang kurang berada, yang kurang modal, dan takde tinggi pelajaran, untuk mencebur diri, sekali gus dapat berpeluang untuk meningkatkan taraf hidup. Familiar grandmother story this one? The stinking useless sakai bought that advert from those MLM companies... hook-line-and-sinker. Elok buat umpan taut aje awekz nya. Memang la syarikat MLM tu hasut orang yang kurang berada, yang kurang modal dan yang takde pelajaran tinggi untuk join MLM depa, sebab inilah kumpulan manusia yang paling senang dikelentong. Takde nye orang kaya, orang yang berduit dan orang yang berpelajaran tinggi nak buat kerja MLM ni der. Satu sebab, dia orang dah ada stable job/income, nak buat apa buat kerja bangang? Dan satu lagik, orang yang terpelajar dah nampak clear dakyah MLM ni a mile out, before it arrives at their door. Syarikat MLM memang target kumpulan manusia sebegini (low income, low education), dan dia orang target supaya mereka join ramai-ramai. Tak cukup quorum, lingkup bzns MLM tu. Kumpulan sasaran sebegini diperlukan sebab senang syarikat tu semua cerita bahawa minum jus buah Amazon atau jus fungus cordyceps (hahaha!) boleh elakkan kanser serviks (what the...?), boleh kelentong buta-buta yang multivitamin Nutrilite daripada Amway lebih berkualiti walaupun mahal berkali-ganda daripada multivitamin syarikat farmaseutikal yang ada ISO9001 (namanya pun multivitamin, ada MVT banyak versi ke dalam dunia ni? Dan Amway tu syarikat farmaseutikal yang high class ka?), dan boleh kelentong buta-buta bahawa perniagaan MLM ni boleh menjamin pendapatan yang lumayan sampai ke mati... i.e. kalau mati tu bulan depan la.
 
Ntah kenapa la ramainya orang Melayu tu benak sungguh? That's a rethorical question, you don't have to answer that. Trust me, ada berlambak jugak bebudak Melayu tu yang membaca artikel keparat aku yang ini akan tertanya-tanya, "rethorical question" tu apa pulak bang? Ha, you out there... betul dik? Check kat google translate... nothing? Check online dictionary. Kepada yang di universiti tu, udah-udah la tu dik cuba buat bzns MLM Score A tu. Stop jadi feeder kepada kekayaan chayanunalip yang tak bersaudara dengan korang... 5 pupu pun idok yeop, usahkan bau-bau bacang. Concentrate aje la kat korang punya study, dan selepas beberapa tahun, boleh korang jadi orang yang terpelajar lebih dari aku ni ha. I'm gonna be dead soon, korang kena ganti aku dik oi! Sapa lagik yang nak mengesahkan kebajikan orang Melayu, kalau bukan orang Melayu tu sendiri? It's just a simple logical request from a Malay guy, that hasn't got any reward for the existence of this blog these few blissful months for yours truly... except that it has been read a million times - AS OF TODAY... kalau panjang umur. That's all there is for me my dear apt pupils. What else is there?

Ingat entry aku pasal korset berplutonium Hai-O Premium Bloodyfool dalam 6 minggu lepas, yang ramai penggunanya jadi serba-salah sebab terasa dikelentong bulat-bulat, dan ramai pulak pengamal MLM salesmen/women tali-barut Hai-O jadi tak keruan? Itu memang tipikal contoh bebudak Melayu yang dah kena kencing berlari oleh upline chayanunalip dari Klang... berlari bawak duit keuntungan la beb. Still, ada jugak bahalol Melayu yang nak defend produk tu dengan statement merapu yang mana, sapa-sapa yang terpelajar sedikit pun akan ketawa terbahak-bahak. Ini contohnya: FIR tu dr tourmaline, sejenis kristal yg terdapat kat perairan jepun, dan hasil dr kajian saintis jepun, dieorg dpt hasilkan bahan serupa FIR.. kristal tu ditumbuk halus (guna machine) n disulam ke dlm kain.. yg plg byk pd bhgn tulang2 sbb dienject terus.. Ni salah satu Japan technology.. =). Siap tulis ada benda ni =)... kepala hatok ko =)! Ditumbuk halus dan disulam dalam kain? Kalau dah ditumbuk halus, camane ko nak sulam... idok ke mende nye bertaburan dol? Wouldn't it disappear after you wash it? Disappear like a fart in the wind. Or maybe it's your IQ that will disappear like that metaphorical stinking fart. Itu belum masuk isu FIR (that needs high energy power source) dan isu thermodynamics lagi tu. Itu belum masuk bab yang corset tu sebenarnya datang daripada Guangzhou dan bukan Jepang. Eh, senang-senang aje la bebudak ni nak kasi reputasi orang Jepun tu jadi geng samdol masih bercawat macam MsAwin. Jepun yang teknologinya setara atau mungkin lebih lagik daripada US, hasilkan kelentongan kejadah sebegini? Haiya! Aiyo ma!
  
Do you all get it, why my blog has lots of mathematics and scientific knowledge? In my opinion, science and mathematics will set our Malay people free. Politics and politicians are useless because this involves money... useless, since forever. And religion didn't work at all, so far... or maybe never. I hope science and mathematics will do wonders... even then, only for some blessed kids. If not, then like Jason Mraz like to sing: "well, it all amounts to nothing in the end..."




218 comments:

1 – 200 of 218   Newer›   Newest»
sya fiq fox said...

1st!

Asyraf said...

2nd....

dear anies said...

ada yg kena sekel ni..asik2 1st je kejadah nyer. baca nyer x!!

bro: da buka cite psl pak man telo tu, bleh x wat 1 entry psl skim cpt kaya tajaan arwah tu? nk mrecall memory la psl tu. (sy cinonet lg ms hal tu berlaku) plzzz

farcuemai said...

ketigakah aku???

farcuemai said...

ala...tak dapat..hehe

me said...

5th!!

farcuemai said...

saya dah alergik and truma dengan MLMERMAIDONKEYEWWWK..air mata dah kering je bila ingat balik time dia baik giler ngan kita..sua2 borang wat loan..baik ngan kita ada makna tu...hukhuk argggghh nak jerit jap...selalu jer terpk nak saman..tapi insan kerdil seperti saya hanya mampu bersuara di blog meluahkan apa yang terbuku..hurm...camno?

farcuemai said...

*trauma

Malik Ramli said...

susah nye nak 1st. another good post.

farcuemai said...

kalau baca paper utusan semalam hanya ada satu orang melayu yang terkaya di Malaysia..hurm..mana gie jutawan Hai-O?? dah hai hai bye2 ke..tulah penipu makan duit haram..gie MAMPOS jahanam upline yang menipu aku tu....arghhh Gie MAMPOS!!(luahan hati yang sedang sangat kecewa) ok tak? hikhik T_T

Unknown said...

aku yg ke bape ntah baca bnda xde pekdah ni hahaha

sero said...

wan_azilah...

takde faedah buat ape ko bace... ape punye org

SAKSI said...

entry yang berinformasi..teruskan.

@mal12 said...

bro aidid wat summary i supposed..tp mcm esei 500 patah perkataan..anyhow, i still love it..i don't mind to read it coz i know i will love the content..harap2 kawan2 kita bukak mata dgn kebenaran ni..dan ghentikanla mlm head hunting tu..

dear anies said...

yg msk paper semlm men BILION jer..MLM nyer jutawan takat juta jer..pe kelas..

ibnubattuta said...

wan_azilah,
kalau x de faedah, ko pegi join MLM sampai mampus. x de otak punya orang. Ada otak, ko pegi gadai kat malaun mlm. bodoh, stupid, taik kuching, gilabab...

to pak cik muadib, good post. cayalah. already gather all my friend include yg kaki MLM utk baca pak cik punya blog. All have a very good response except MLMer yg kepala batu, suka makan rezeki haram.

It Just Me..... said...

uit, tak berfaedah buat apa baca?

G main jauh2...cari blog lain...

Aidid...yes....you are right man...
(ni kang ada lak yg kata aku percaya bulat2 apa aidid kata)

dah mmg betul apa die kata tu, aku pun rasa camtu, tapi aku tak reti nak olah panjang lebar mcm aidid...

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
aku kosong said...

yeahhhhhhhhhhhhhhh!layan mehh

Unknown said...

@aidid
Regarding this MLM issue,
"And religion didn't work at all, so far... or maybe never."

I agree, the truth really hurts.

Mudahbots said...

21.. hahaha.. kedudukan aku yang terbaek stakat nie... good job bro!

me said...

and religion didn't work at all...

yup...and the worst is, those monkeys start to use religion in their scam...

ini berlaku bila yang tidak berkelayakan (dari segi penghayatan, moral, dll) yang diangkat menjadi tokoh agama...

agama jadi bahan jual beli...

http://drmaza.com/home/?p=1035

me said...

1 of the best topic discussed by Mr Aidid.. double thumbs up...pergh..dah macam MLMer lak aku ni..thumbs up..thumbs up...wakakakaka...

hudz said...

So bro maksudnya walaupun MLM menyumbang 1.4% GDP tetapi kenaikan federal debt sebanyak 14% dari tahun 2007..

Berapa daripada RM77billion pinjaman tu adalah pinjaman daripada pengamal dan pengusaha MLM?

Cool said...

Nak buat cemana la bang oeii, mudah percaya! mudah termakan bila kena sumbat.

KES PALING SADIS -MALAS MEMBACA!!!!!!!!!!!

ayat yg ko quote yu kan.. haha pompan tu dah buang abis post dia bertarikh 10/2/2011

Khairi Mohd said...

pjg gila tp ilmiah. thanks aidid.

Unknown said...

farcuemai, exactly what i thought bila tgk berita semalam. aku tunggu juga jutawan MLM muncul, mana la tau terbukak hati aku nak masuk MLM bila tgk mereka berjaya. haram.

MLMers, tak payah selindung-selindung. dah selalu sgt kene brainwash dan dok ulang-ulang benda yang sama, tentang kebaikan sesuatu produk. itu yang daripada tak percaya boleh jadi percaya.

jgn marah wan azilah pls. hari ni dia tak minum lagi air ECPI. tu yg jadi gitu tu. meroyan sikit.

anyways, terima kasih tuan tanah. ini mmg sgt berguna.

Liana said...

keep it up!

Hell`s Angel said...

what do u mean takde pekdah?

Pai said...

@anisandyou: no offense, tapi rase nye x payah la mintak aidid bazir kan masa nak karang pasal pak man telo. itu issue dah lama, pengasas nya pun dh arwah. dh x jadi ancaman pada masyarakat kita lagi. biar bro aidid tumpukan pada MLM yg sedang melata di muka bumi skrang ni supaya ramai dapat di selamatkan.

@farcuemai: ko try la pegi kat tribunal pengguna, mana tau bole dapat pampasan ke..ala try je tanye dulu.

rahman said...

good entry as usual..thanx dude..

Bila dipikirkan balik..meleysia ne dh jdi syurga scammer..
mcm2 bentuk scam ada..u name it u got it..

for info..Akta BAFIA seksyen III(4) menyatakan:-

1. Mana-mana syarikat di malaysia yg nk bt skim pelaburan wajiblah ANAK syarikat BANK atau institusi kewangan yang berdaftar dan mendapat lesen Bank Negara Malaysia
etc: Public Mutual (ada nama bank kt depan)

so, kalau ada sesiapa yg ajak anda bt pelaburan, x kira pelaburan apa pun..bela lembu ke, ikan emas ke, arowana ke..better anda tanya 3 soalan ne..

1. Skim pelaburan ne termasuk dalam akta BAFIA ke?
2. Kalau masuk(registered), sapa parent kompeninya ( bank or finance institut)?
3. Kalau saya masuk skim ne, tetiba dalam masa sebulan saya berubah hati, boleh ambik blk x duit pelaburan ?

just for sharing info yg aku taw..klau nk lebih details lagi, boleh brtnya pada yg pkar or google...

angah`izza said...

thanx bro for de sharing info! sgt informative.

since bro aidid sentuh bab corset berplutonium Hai-O Premium Bloodyfool, den ni dh 50-50 je nk pakai mende alah tu.utang baju tu pn tak abih byr lg. rs cam nk pulangkn je, pastu claim $ blk(eh, bole ke? br byr 700, ade balance $1300 lg).ejen tu pn jnis x kesah bile2 den nk byr.
arghh..camner la boleh t'sangkut beli ntah, mgkn sbb ms tu tak pk pjg br abis pantang, kunun nk menten bdn cpt la katakan.tp den boli je, x join pn itu Hai-O wlpn dipujuk rayu bagai nk rak oleh kwn omak den tu utk join (siap tayang estima n gmbr2 percutian dia ke oversea lg) hehehh..

VISUAL+AID said...

terbaek bro,lu mmg otai!
gua paling suke entry lu yang latest ni.

kudos,keep up the good work.

izzNatta said...

Hoho... akhirnya terpacul juga artikel ni...

Aku setuju... pendek dan padat, rata-rata ramai orang melayu yg faham pasal ekonomi secara am & khususnya... try terjun berniaga bersaing dengan bangsa lain, baru real...

Ni pengalaman aku... orang cina yg bekerja bercita-cita nak jadi distributer atau pengilang, jarang nak jadi retailer atau peniaga... Yes... diaorang nak jadi on top of the chain... kerja untuk cari pengalaman & contact... orang kita? Tak payah aku jawab la... nak pasang cita-cita pun kita takut...

Sebabnya... Bangsa melayu aku ni ialah suka sangat nak senang dengan mudah dan cepat... Malas nak bekerja keras... takut sangat dengan risiko... konon ikut aplikasi moto "Work smart dont work hard". Itu moto untuk office work bukan berniaga. Moto untuk orang berniaga ialah "Work hard & work smart"

Suka yang mudah & cepat nak kaya....
Itu yang mudah & cepat kena kenicing...

Jom solat Jumaat....

cek chun said...

1st!!!!
(manjang tak dapat, si tak kira, aku nak tulih jugak)

artikel yang paling simple dan senang untuk dihadam.

kalau tak paham lagi, boleh la aku kata - hang memang benak perot!!!

afie said...

well said.. bravo

me said...

cek chun,

kan dah dapat 1st...hehehehe...

me said...

2 thousand plus to go...come on..keep it up!!!

azwan said...

Salam,

Aidid, aku khatam The Malay Dilemma about 10 years ago. Yg ko tulis ni macam The Malay Dilemma version MLM.

Yg aku nampak point ko Malay ni tak bersedia untuk ditarik balik tongkatnye. Kalau tarik, salah satu kesannye ialah MLM bisnes makin mencanak la. But is it really the fundamental of the problem lies in the Malay's culture, as highlighted in your article?

A close relatives of mine, who is Singaporean and always think like Singaporean, also join the Uptrend Scheme. He is 56. Lahir, kawin, study, etc..100% product of Singapore. A totally different case scenario. Skang dia lingkup, hutang bank 6,000 Singapore Dollar just nak bayar 500++ kotak Lumiglow? What the fuck!! gaduh dgn anak, isteri. Last2 Lumiglow tu letak kat bilik komputer dia je. Hoh pening kepale aku denga hiruk pikuk dorang bila aku balik Singapore.

A good friend of mine lives in the US, also 100% US product(except bapak omputih, mak melayu), also join MLM 6 years ago. dulu cakap berdegar2, skang buat kerja lain pulak.

I don't know. Is it about our genes?

p/s: ramai viewers ni, tgh tunggu hit 1,000,000 ke?

TQ

orang said...

we need politicians who think like you..

fif said...

perenggan ke-10 :

"Wang dan harta yang banyak bukan budaya orang Melayu atau orang Islam secara hakiki, kecuali segelintir sahaja. Pak Majid bangun pagi, pegi masjid subuh hari, dia balik rumah breakfast makan cekodok bilis, lepas tu siap-siap nak turun sawah, kerja sampai tengah hari, balik lunch, zohor kat masjid, turun pekan nak beli barang kering dapur, dia asar kat rumah, lepak-lepak layan cucu sampai waktu maghrib, lepak dengan member-member masjid sampai habiskan isyak, dia balik rumah, makan dinner, dalam pukul 10 start usap-usap Makcik Tipah.... I hope you all get the picture. Orang Cina ada dapat rasa kehidupan macam Pak Majid? Hujung minggu anak-anak yang duduk jauh mungkin balik kampong jengok dia. Musim raya puasa atau raya haji, seronok beraya di kampong, melawat sedara-mara dan sahabat-handai. Duduk kampong aman kepala otak, takde hiruk-pikok asyik duit, duit, duit. Tak payah jadi millionaire pun, Pak Majid happy... especially kalau Makcik Tipah respons bila kena usap. Pak Majid tak kaya, tapi dia sehat tak minum arak, dia sehat turun sawah umur 64 tak kena heart-attack, hatinya aman sebab ibadah dan keikhlasan hidupnya. I see nothing wrong with that."

bahagia Pak Majid kalau die baca entri kali ni. kahkahkah. a round of applause to mr.aidid (=

hyelbaine said...

Aidid, your best work yet.

Another problem affecting the Malays besides what you have said here and on top of the usual malas, nak kaya cepat and stuff is also greed. Greed is one of the reasons why so many Malays are easily duped by the MLM schemers.

Why greed? Here's an example. ASB has on average rewarded its investors with 8% or 9% dividend consistently over the past 20 years. Now why is it that Malays don't save but some even take out money from ASB savings to do MLM? Because despite the near guarentee of such good dividends, these are not good enough. Siap kena cucuk "berapa lama nak tunggu ASB, takkan dah tua bengkok baru nak beli Merc?".

Whenever PNB offers funds to non Malays, these people queue from the break of dawn to buy (even when these funds cannot out perform ASB) but the quota of units for non-Malays are never finished and fully taken up. My chinese friend of 20 years will always say how lucky Malays are to have ASB. He is envious that he cannot participate in ASB.

Tapi unit ASB sampai hari nie tak pernah2 habis. Kenapa? I think most of you know the answer to that. The greed of getting (really?) 30% returns which everyone with a decent and sane mind who understands economics and investment would say that is almost impssible, would have these people take whatever savings they have and give whatever wealth they would've had to MLM'ers.

Everyone here has heard the line "dapatkan pulangan lebih tinggi dari ASB" before right? What does it show? If you've ever invested funds in your life you would know that ASB is borderline ponzi-scheme-like for its ability to generate such consistent income after so many years. The only investment scheme that could come anywhere close to what these MLM'ers claim to ROI is a certain Bernie Madoff who essentially ran a pyramid/ponzi scheme.

An earlier reader commented on the BAFIA act and how correct indeed. I've said it so many times previously that deposit taking without authorization from BNM and SC would fall under the relevant BAFIA and AMLA acts. No questions asked. That is another reason why other races don't fall for MLM's, because when you do business which involves working with banks, the latter will always remind you of this. Tapi orang melayu buat business berapa kerat and tobat lar CEO2 MLM nak citer benda nie kat downline depa.

"And religion didn't work at all, so far... or maybe never."

On this part I disagree with you sir. It is not the religion that has failed but the people practicing it that has failed miserably. The Al-Quran has repeated so many times about the dangers of greed. It is one of the subjects that is constantly repeated over and over again. We're constanly reminded to be thankful for what He has given. The religion is not wrong, it's people are.

As for politics? They're crap. People Of Little Intelligence Talking Igonarantly Childish Stuff. The are the very people who are revoking the teaching of science and maths in English to please some numbskulls. My daughter will grow up and be disadvantaged through no fault of her own. Politicians on both sides are the scums of this earth.

azwan said...

Salam,

hyelbaine, as the business mindset and culture in Chinese starts early, we may have to nurture our kids with both book smart and street smart education system. It will take 1-2 generations to complete this, then we can slowly see the desired results.

Let us think in a smaller scale. Even culture transformation within my company is really2 tough. Its even more difficult than sealing deals. despite the course, mindset program and all sorts of human capital development programs, my Malay workers are generally still lagging behind. My CFO is Indian, my head of BD and head of marketing & sales are Chinese. I just could not jeopardize my company with wrong decision. Most of the Malays are just incompetent. Very few of them hit my expectation. I don't know, its kind of dilemma, but it is my responsibility. The incompetency of my staff is 100% my fault.

Talking about politics, of course we do need them as we uphold democracy. As transforming culture is difficult, same goes to find and vote for the best politicians.

TQ

Aslina said...

hihi... corset... pakai murah2 yg beli kat mydin pun effect dia sama je lahhh kalo pakai sampai lebih 8 jam sehari...

bezanya kalo beli kat mydin tu, agak2 terlupe tercampak dalam mesin basuh takde la nak rase menyesal sangat sebab murah je pun. jahanam satu bleh beli lagi 14.

Aidid Mu'addib said...

Baine...
As per your perspective, I stand corrected. Yes, some people failed.
But, as per mine, religion stopped me from taking money from others,
without haq or reasonable reason... meaning permissible commerce.
What I really meant was, they are lots of Malays who proudly declare and think they are good muslims, but they do all sorts of MLMs in droves nowadays, and failed to see that Islam has forbid this kind of mungkar out-right. What is Islam for them then? It didn't work to stop them from doing these kind of daylight robbery. They don't even see it as robbery. They see it as "cari rezeki halal".

me said...

bro Aidid,

agree with you..most of us(malays) claims that we are a true muslim..we forgot that we actually born as a muslim but never ever tries to understand what is Islam.

that is the root of the problem of all this. how many of us who claims that we are the muslims really know who is our god? most of us will answer Allah is our God. but still the way we act, the way we think, we still praise the money.

kita cakap kita islam sebab kita kate kita tak sembah berhala..

tapi kalau kita terlalu penting kan duit, hala tuju hidup kita lebih ke arah duit, bukan kah kita ber'hala' ke duit..

bila kita berhala ke duit, sembahyang pun dok ingat duit, makan pun dok ingat duit..pendek kata, semuanya dok ingat duit je..

cuba la belajar ngan pak majid tu....dah tua pun asyik nak bagi nafkah ka bini...kire ok la tu..halal apa...bukan cam duit mlm..duit syubhah..

Anonymous said...

Sememangnya yang terlibat dengan MLM ni hampir semua orang Melayu. Sampai bila entah kerajaan nak sedar. Sepatutnya dah lama MLM ni diharamkan dan dihapuskan terus. Benda ni dah macam pontianak hisap darah, selagi tak mati mangsa tu...

katakbiru said...

Last!
dah semua sebuk nk jadi 1st..biar katakbiru je jd last..ekekeke :P~
mcm biasa, artikel yg penuh dgn info, nak bace kena betul2 fokus. baca sambil hirup nescafe 0 panas tatkala hujan turun membasahi bumi.

hyelbaine said...

@ Azwan

"I don't know, its kind of dilemma, but it is my responsibility. The incompetency of my staff is 100% my fault."

Totally understand what you mean, I go through the same predicament on a daily basis. There are still diamonds among the rough but the rough tend to dull out those with potential. Changing mindsets are not easy, agree with that too. That's why as parents/supervisor/manager/boss responsibilities are huge; if you choose to care.

Sometimes you want to help so much but sometimes to help Malays, they need to help themselves first. The whole idea of the blog is what many share deep down inside. Despite all the hatred that may spew from Aidid's mind, one can easliy see the main agenda he has. I can't agree with you more that stopping the MLM menace takes time and effort and I hope it will succeed.

Unfortunately in the case of Malays, I dare not even say that the change will happen sooner or later. When you look at the likes of MsSawan, Fendi, Monavie, Roslan, wan_azilah, Razali and the likes, you fear for the future. These people are going to be parents if not are already parents. Some are even teachers, maths teachers lagi. And the cases of lecturers forcing students into MLM?

Aku takut 10 generasi pun belum tentu lagi bro :(

@ Aidid,

I agree with you now that I understand what you meant earlier in your post. Akhir zaman nie, the phrase "matlamat menghalalkan cara" is pervailent. When you think that people of the "cloth" too misuse religion, you fear for the fate of the Malays as a race and Islam as a religion. As the late prophet once said during the khutbah of Al-Wida, "Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil".

Money, wealth and the likes are all but mere childs play for the devil.

If I may share what my late father once told me, Life is not going to get any easier for you just because of my name, your religion or the color of your skin. You will have to make your own choices and will have to live with the consequences. If you make a mistake there’s no one else to blame but you.

The Malays are now in a dilemma indeed. A choice that is not made easy when money is used as the carrot being dangled and religion may not be a strong enough stick to deter these people.

Alan said...

now #998484... sikit lagi tuh..

Ely said...

Good article aidid... I like... Aku ni pun membanting tulang keje kat oversea time muda2 ni supaya senang dimasa hadapan...

azwan said...

Greattt..
Some of us here share the same mindset. I think our race is still at the infancy stage. The enterprising mind of other races was nurtured long long time ago. The chinese civilization begun thousands years ago. They had already embraced the value of hard and smart work earlier than us. They explore and travel around the world. The concept of out of the box was well applied before.

And I have no reason to feel ashamed to learn from them, even from the cleaner or anyone else as long as its a value-add for myself.

Abu Rayan gave a good comments. Indeed Islam is inherited in Malays. We need to redigest Islam for It to be the way of our life.

hyelbaine said...

The post hasn't been smeared by any trolls so far. Going how the comments are flowing, none of them better come and spoil it either

Aidid Mu'addib said...

OK people... I'm going off for the weekend.
wife's cuz getting married tonite... and the reception tmrw.
And I'm gonna sleep thru the whole thang probably.
But first, I have a long drive ahead of me... about 2 hours long.
Salut!

p/s: I thot I wanna watch the ticker goes a million.
Shoot! Can't do it man... ah! who cares...
C ya all in cyber-space... Monday.

@mal12 said...

have a safe journey bro..send my (our) regards to your wife n kids..

rafly said...

salam...tuan umah

aku sanggup jaditukang taip hang free seumur hidup......
cakap ja aku taip apa pun...lalala..

tq very much aidid....kekal kan momentum
tuan buat fardhu kifayah ni mai la share sikit
....tukang taip blog aidid tanpa gaji..hehehe;)

joegrimjow said...

baca blog ni mesti aku cntrl + f cari herbalife
wahaaa
ada la kali ni
kekeke

smoga bahagia did, klu ada orang nak kurus jangan lupe gtau eh.

apa kata research pasal produk pulak, jangan pada skim perniagaan je. nak jugak tahu produk2 mlm lain ni jual apa. produk tu betol2 berkualiti atau tak

ok?

LittleLady said...

yeay~! 1 mill

LittleLady said...

eh belum lagi... 999,980viewer.. tahniah buat mr aidid. keep up the good work...

Anonymous said...

1mil on da dot.

Bomoh Hujan said...

hahhahaha tersedak ko minum kopi tengok alien bergambir ngan kete mata gitu2...ini ler contohnyer....comfirm ke anak yang dapat score A atau comfirm ke..downline2 tu senang dengan bisnes mcm tu...kuikuikui...apa la guna ada skolah bagai...cikgu2 yang blaja mcm nak rak kat maktab atau mana2 tempat.. untuk jadi cikgu..buat kijer siang malam....skolah anjurkan kelas tuisyen/kelas tambahan....aihhh.....xpaham tol aku........yang kaya dan senang sapa? anak murid atau pak kok tu.....

Alan said...

1000032

azwan said...

1st !!!! eh...1 Mil??

Anonymous said...

ok sekang baru boleh start baca entri nih ngan tenang..

FI3 said...

Aiseh dah yg ke 1,000,259 plak, miss lagi......
Ha ha anyway thanks Aidid for the lot of info here, as it really do open/cracking someone mind...

Maleh nak naip panjang, so eden pendekkan ajolah....

"wanna strive in business go learn la dey, make a small step is not a waste of energy, peluang skrg terlalu bnyk, even depan mata pun kekadg korg tak nampak......."

p/s: dont become like an old products with a new package co'z its just a plain LOSER.....

Unknown said...

kopipes dr blog kereta mayat...

Amboi, Pak cik Kasim, pengurusi surau.., kuatnya ketawa.., check diri masing masing, dengar hadith nabi teruja ke, atau dengar menantu Pak De jual catalog MLM buat korang jadi teruja., Saya tengok, orang ‘islam’ ramai yang lebih teruja dengar ceramah MLM dari dengar hadith kitab fadahail.., datang cerita kelebihan system pyramid, dan kelebihan jadi jutawan lalu tunjuk gambar tersenyum di sisi kereta mewah, terus si bengong percaya dan habiskan duit simpanan masuk MLM tapi tak kaya kaya jugak, lepas tu masuk pulak MLM tu, MLM ni.., yakin sangat dengan janji dunia, senang senang kena tipu, sedangkan janji Allah, iaitu bila sedekah, Allah akan lipat ganda, jika bayar zakat, Allah akan lipat lagi kali ganda, tak buat pulak korang, berimankah kita?, atau hanya islam di bibir sahaja..

(suasana kelihatan tegang, dan hadirin kelihatan serius macam nak marah pada penceramah, maklumlah ramai sudah antara mereka yang tertipu dengan MLM, latans pencaramah berseloroh..)

TERBAEKK dari saudara Hamka!

bro aidid....congrats for the million views...drive safely and comeback with yet another great entry...:)

aku the great said...

WOW DAH SEJUTA+++ LA!!!! TAHNIAH ABG AIDID.. TERUSKAN PERJUANGAN MURNI ANDA...;)

shahliza94 said...

bro, boleh cerita sikit pasal LAMBERGER? family saya hampir2 buat loan semata2 nak join dan nak jadi ahli dalam ribu jugaklah.. tapi nasin baik x sempat sebab bimbang nanti untung x seberapa, loan bulan2 kena bayar. sesuka hati je suruh orang buat loan semata2 nak join!

shahliza94 said...

ops.. sorry. pembetulan!

LAMPE BERGER ...

cek chun said...

shahliza. search dekat kotak tu. lama dah aidid citer pasai benda tu

abu ryan, cek LIKE sunggoh komen hampa tu.

bang aidid, have a safe journey. lambatnya nak tunggu mondei aihh.. errr.. masa tidoq tu jangan dok mimpi shake tangan tok kadi lagi dah ler.

congrate on the millions. cepat beno bergerak.. harap2 semua tu boleh digest la apa yang ditulis dan di bincang kat sini

aku the great said...

tgk tajuk entry ni mcm tajuk wat tesis je..hehehe.

Unknown said...

ader member aku citer member dier siap kencing kate nak kawen pinjam duit..last2 pinjam msk mlm...last2 putus kawan...member yg msk mlm tuh terlungkup...rumah ngan keta kene tarik n sita lelong bagai dr bank....bini dah terkapai2..agaknyer ramai org mlm mcm nih pengakhiran dier..putus hubungan kawan sedara mare adik beradik...tuh ar pengakhiran mutlak..makin ramai org melayu yg bakal msk hospital sakit jiwa skang nih nnt..akpk makin sibuk tak menang tgn dgn masalah kewangan budak2 mlm yg GAGAL nih...lantaklah..jnji aku ujung bulan dpt gaji blanje bini makan sedap2 sket...

Unknown said...

well said brah.
This problem kt IPTA ibarat cendawan tumbuh lepas hujan. most pathetic and lame student2 menggunakan duit dari JPA and PTPTN for this kind of shit..oh well..

www.tuanbri.com said...

nak buat macam mana, orang kita semuanya nak cepat kaya....belajar taknak...tanya malu...rajin malas....

Tuanbri.com - Perunding Hartanah Lelong

kerazee.hisham said...

Salam bro Aidid,

Ni ha ade produk baru. Spender Bermagnet + FIR. Power gile nih. Guna magnet dari angkasa lepas. Ala2 "The Cube" mcm cite Transformers tu. Bleh bg adik sedara cam saiz pornstar omputeh beb. Stakat gelang ACmang ape barang. Produk ni blom diMLMkan lagi. Bakal2 la ni. Tolong komen sket.

http://www.seluardalamajaib.blogspot.com/

Farahanani Amhazali said...

Bagi aku..

Kalo duit tu cepat dapat.. Cepat hilang jugak.

Tu yg halang aku darik join MLM x kira la camne pn godaan nye.

Harta nak banyak2.. Bukan boleh masuk kubur..

Anonymous said...

.......................................................

dah sejuta lebih page views, but those MLMers still berkeliaran sana sini, masih lagi tulis blog dengan claim yang merapu-rapu, masih lagi dengan "positive talk" yang rancak pujuk org melayu join business supaya dapat melancong luar negara free, beli kete mahal2, beli barang mahal2...(semua sibuk nak ipad padahal setakat nak check email tengok downline mana yang dah bank in duit wadehellahyuuu)

bottomline is, aku harap adalah di kalangan kita yang sedang buat mlm ni supaya terbuka hati korang untuk pikir baik2 samada rezeki korang ni halal ke tak untuk korang berbangga dengan duit yang melimpah ruah tu. pageview satu juta tu aku yakin bukan dari kalangan yang tak suka MLM je...

ape pun bro. aku rasa artikel ni berjaya sum up ape yang ko cuba buat selama ni, esp tang pak majid tuh..(ceh pak majid dh tua2 pun reti basa nak usap2,muwahahahahaha)

p/s: MLMers mana ada masa nak usap2, asyik terkejor2 downline ajer..

afie said...

the MLMers's skull and face is so thick that every words that u said will just bounce back.. all we can see in the eyes are the RM sign tak kisah le org yg di kencing tu org tua yg berpenyakit kronik or budak uni yg baru nak kenal idup ( which mostly malays )
Changing the mindset of our people is never an easy task to do, Keep on with ur fight bro..
Never been seriously addicted to any blog like this,Bini aku pun dah jeles ngan ko ngeeeee

MsAwin said...

I can see something fishy in this blog. I will keep monitoring.

ok. sedikit komen.

1) Aku tak rase Pok Jib atau BN nak kejar owner blog ni..110% mereka akan support Aidid.

2) Nasib Malays jadi macam ni sebab MLM? Haha.

3) Bukankah nasib Melayu jadi macam ni sebab pemimpin yang korup? Aku rase PAS, DAP dan PKR dah bentang berapa banyak data untuk buktikan benda ni. Pelik dan ajaib bila Aidid tak nampak? Boleh pulak quote Malay Dilemma padahal macamana Dr M boleh membentuk sebuah keluarga Billionaire jika digabungkan aset anak2 dia?

4) Walaupun Utusan published senarai jutawan di Malaysia tempohari, tapi tiada ahli politik Melayu dalam senarai. Sebenarnya, bukan sikit Melayu yang jutawan malahan Billionaire. Tapi mereka tak masuk senarai sebab mereka politician...Proxy la beb..

5) Kekayaan orang Melayu tu sebenarnya dah dirompak oleh politician Melayu dan ini tidak pernah dilaporkan dalam media perdana. Orang paling kaya di Malaysia dikatakan bukan Robert Kuok tapi Tun Daim Zainuddin. Tak kurang hebat Dr M, Ketua Menteri Sarawak Taib Mahmud (tapak pejabat FBI di US pun dimiliki Taib). Ramai lagi lah...sebab itu nampak macam Melayu ni tak kaya. Sebab kekayaan Melayu tidak dimiliki ahli perniagaan Melayu, tapi politician Melayu. Dan mereka ni tidak menyimpan fund mereka di Malaysia. Kekayaan Taib Mahmud, Dr M, Daim dll semuanya di luar negara. Sama kes macam Hosni Mubarak. Mubarak dikatakan manusia terkaya dunia bila hartanya melebihi 70 billion tapi tak disimpan di Mesir, semuanya di negara lain.

6) Financial Integrity (GFI) baru-baru ni melaporkan sebanyak RM888 billion duit Malaysia dikeluarkan secara HARAM antara tahun 2000 dan 2008. Siapa lagi yang boleh bawa keluar berbillion duit Malaysia secara HARAM ni? Kalau legitimate MLM ianya secara halal. Agak2 politician Melayu la, sape lagi! Kenapa dalam senarai jutawan Malaysia, Melayu jadi minoriti? Sebab jutawan Melayu sebenar kebanyakkannya politician Melayu yang menjadi jutawan melalui proksi. Bagi mengelakkan mereka masuk dalam statistic, kekayaan mereka dipunggah keluar dan disimpan dinegara lain.

Aku anti betul lah kalau orang meletakkan nasib Melayu pada orang-orang Marhaen Melayu padahal nasib Melayu jadi macam sebab politician yang corrupt. Statistic dan data semua ada untuk membukti benda ni...

Sebab itu la Pok Jib takkan ganggu Aidid sebab Aidid dah berjaya meletakkan kesalahan nasib orang Melayu dalam bidang ekonomi ni disebabkan MLM bukan politician Melayu.

MsAwin said...

KEKAYAAN DAIM ZAINUDIN...psstt...kenapa dia tak termasuk dalam senarai?...sebab dia dulu politician...

ramai yang tak tahu yang Daim menguasai ICB Financial Group Holdings Ltd. (ICB)

ICB kini memiliki dan menguruskan bank komersial di 12 buah negara termasuk di Asia, Afrika dan Eropah Timur.

Daim kini memiliki sebanyak 151,844,00 unit saham dalam ICB yang mewakili kepentingan 84.4 peratus.

ICB yang beroperasi sejak 1994 dan disenaraikan di Pasaran Pelaburan Alternatif (AIM) Bursa Saham London kini mempunyai 130 buah cawangan bank di seluruh dunia!

Ambik ko! Sejak hari itu aku tak percaya lagi ‘ranking’ orang-orang terkaya di dunia yang dikeluarkan oleh Forbes.

Sejak itu juga, aku percaya masih banyak manusia di luar sana yang sememangnya berlipat kali ganda kaya tetapi terus ‘low profile’…seperti mana ‘Daim Yang Diam’.

Siapa kata Melayu tak hebat?

(Dua tahun lepas ICB menerima anugerah ‘Bank Terbaik 2006’ daripada The Banker di London.)

Cikgu Naza said...

info yg menarik. tq.

izzNatta said...

Oihh politik la pulak... pening la aku... kem sana tuduh kem sini... kem sini tuduh kem sana... Its a never ending cycle for power.

Senang cerita politik & MLM sama aje... semua beragenda tersendiri... setuju?

Kau nak kira "kejayaan" beberapa orang politik melayu dan kemudian dibandingkan dengan kejayaan orang cina dalam ekonomi? biar betik..
Berapa kerat la Awin... kalau diaorang kaya pun tapi tak de la mendodoikan harapan budak-budak melayu dengan mengipas duit & tayang kereta... atau dengan bahasa mudah "Ada ada kete beso & duit berkipas... Kau ada?"

Pasal poltikus yg lain aku tak tau tapi pasal Daim dengan ICB aku tau... dah tentu dia founder atau founding shareholder ICB kenapa nak pelik dia ada banyak saham dalam ICB? Cuba kau cari Annual Report ICB online... mesti ada catat punya.

Hell`s Angel said...

Spin and spin... Kitorang pun bukan takde kengkawan kaya. Some under Najib's thumb, Khairi's and soooooo many more. Yes they do make money truly. But the problem here is not political but it's the greedy mindset

azwan said...

Woi...woi korang,
Aku rase kalau korang drag topic ni ke arah politic it will be a never ending story, sumer kena sawan nanti. Politic is something very subjective la dey. No science at all. Nanti standard blog ni jatuh level macam papagomo, yg jelas low IQ nye.

Citer jalang tu pasal tun daim, dr m la..hapekebenda la cerita basi org2 politik. kalau citer pasal why the Malays involvement in MLM is so prominent in Malaysia, ade gak benefit.

azwan said...

MessiEz,

My personal opinion..blog ni bukan untuk sedarkan org dah masuk / sedang buat MLM kembali ke pangkal jalan. the main target are those who on the fence and the one who know nothing about MLM. Its kind of preventive measures. Target yg kelabu dan putih.

Yg hitam macam Awin, Razali, Alif, Fendy, etc memang dah tak boleh diperbetulkan. Yg hitam ni kita jadikan bahan untuk digelakkan, diperbodohkan, dan indirectly educate yg kelabu dan putih. Ape yg ko expect nak sedarkan dorang ni kalau tiap2 hari yg hitam disuap dgn seminar, coaching, etc. Pastu tiba2 tersedar lepas baca blog? Hmm..aku tak expect this blog going to be that effective.

hyelbaine said...

Looks like MsSawan just had to have a brain fart and go on to spoil what was a lively, intellectual and factual comment thread.

Please take your SoPo somewhere else bitch. You can go and join PR for all I fucking care. You'll be right at home among the scums, racists, self centered liars there.

This is not a place for you. Look at the comments before you had your brain fart. You are not capable of having or contributing to an intellectual discussion so I suggest you take your brain farts to Nik Aziz, Kit Siang, Karpal Singh and Anwar.

Stop stinking an intellectual debate with your brain farts.

MsAwin said...

No no no...aku dah nampak effect blog ni dalam mengalihkan sasaran apabila bercakap nasib orang Melayu...

dalam erti kata lain, blog ni dah merubah mindset orang Melayu dalam memandang benda yang besar jadi kecil, benda kecil jadi besar.

kekeliruan Aidid jelas bila dia kata ekonomi umat Melayu mundur sebab MLM but at the same time dia quote kata-kata ahli politik yang memang terkenal dalam corruption...

ini punya stail tuduhan sama jugak dengan kes-kes rasuah...kalau polis pau korang rm50 tengah jalan sebab langgar lampu, korang bising tak ingat...tapi politician rembat berbillion, ko kate itu ok...

by the way, Aidid said 'MLM ni meruntuhkan ekonomi sebab duit hanya bertukar tangan dari satu individu ke satu individu yang makin tinggi dalam pyramid'.

Actually inilah aktiviti ekonomi. kalau semua simpan duit kat rumah, atau ASB, atau kat tanah tanpa perbelanjaan, maksudnya tak berlaku perpindahan duit dari satu pihak ke satu pihak dalam masyarakat, maka ekonomi akan runtuh. Sebab tidak ada pengaliran duit dalam masyarakat. Perpindahan duit orang Melayu ke tangan Cina bila membeli barang di Giant dan Jusco tak dikira pyramid ke?

Sebab itu aku sarankan, cuba bincang balik bab distribution channel in konvensional dan direct channel. Bahkan, dengan adanya aktiviti MLM, banyak industri yang mendapat manfaat. Salah satunya bidang printing & advertising. Cuba pi tanye kat dorang banyak mana orang MLM yang guna servis diorang. Industry shipping and logistics macam GDEX dan CityLink. Industry hotel and event management pun mendapat tempias dari aktiviti MLM. Bayangkan saban malam, bilik seminar hotel dibooked untuk pelbagai aktiviti. Of course lah industri automotif melalui pembelian kereta mewah oleh scammer2 pyramid scheme yang nak menunjuk-nunjuk. Sesetengahnya meransang aktiviti high tech. Contoh barang kemas saduran Zhulian telah meransang perkembangan teknologi coating di dalam negara.

Bila aktiviti ni ada, maka bertambah peluang perniagaan dan peluang pekerjaan dalam bidang masing-masing. Adakah ini semua tak membuktikan aktiviti MLM dan jualan langsung sebagai satu engine dalam menggerakkan ekonomi negara?

Masa krisis di US tahun 2008, semua aktiviti ekonomi menjunam teruk, namun aktiviti MLM telah sustained. Tak percaya cuba check la. Sebab apa? Sebab sewaktu krisis ekonomi, dikala kebanyakkan syarikat bungkus, ramai tak dapat pekerjaan, kuasa beli menurun. So, masing2 mencari part time business. Modal kecil, risiko kecil...MLM lah...

Kesimpulannya, adakah itu semua bukan aktiviti ekonomi? Lagi sekali aku nyatakan. Untuk meletakkan MLM sebagai sebab umat Melayu jadi macam ni adalah baseless. Kesan MLM terhadap ekonomi pun boleh bahas dengan panjang lebar lagi.

Sekian.

Shahrul Yusof said...

Bro Aidid,

Per cer dengan si AC tu? Sonyap jo takdo kobar berito. Dah lari ke mano dah dio nun?

Razali said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Msawan,

aku quote balik kau komen (yes, my love for you is undying baybeh) "kalau semua simpan duit kat rumah, atau ASB, atau kat tanah tanpa perbelanjaan, maksudnya tak berlaku perpindahan duit dari satu pihak ke satu pihak dalam masyarakat".

is this the best you can do? please don't disappoint me :(.

someone pls show this fella what a disgrace to society he/ she is by saying saving in ASB ' tak berlaku perpindahan duit dari satu pihak ke satu pihak'. i'm losing my patience here.

uDean said...

"In my opinion, science and mathematics will set our Malay people free"

betol, tapi realitinya inilah subjek yg budak melayu kat sekolah cakap paling susah, senang gagal and malas nak study..

and alasan diatas menjadi terjebak dalam skor a, mungkin?

Metafora said...

yang aidid tekankan ialah halal haram cara perpindahan duit..xkan nk biarkan je perpindahan duit berlaku tanpa peduli halal haram? pastu nk bagi anak bini makan duit cmtu? wadefish?? mmg ekonomi akan runtuh jika tiada perpindahan duit dari seseorang kepada seseorang yg lain..tp halalkan cara perpindahan itu? adakah akan ada orang teraniaya dengan cara perpindahan sebegitu(MLM)? da tentang Giant? ko pegi beli barang kat Giant, PERGI BELI dude..bukan pegi headhunting kat sana..lol...WADEFISH?? lupa nk gitau..kami orng Muslim (kebanyakan) amik berat soal halal haram..

hyelbaine said...

@ uculer,

"someone pls show this fella what a disgrace to society he/ she is by saying saving in ASB ' tak berlaku perpindahan duit dari satu pihak ke satu pihak'. i'm losing my patience here."

Wasn't it sickening that you spend all that time reading a long comment from MsSawan only to find that it was nothing more than a brain fart?

The fact it claims that MLM as a business is good for printers, couriers and such shows that IT did not bother to spend time reading the post. The post clearly stated the total, I repeate TOTAL contribution of MLM and it's ENTIRE eco-system contributes to the nation's GDP.

But what do you expect from a mental fart, read?

Only a mental fart would come up with a statement "tak berlaku perpindahan duit dari satu pihak ke satu pihak" because IT claims to be smarter than the rest of us. Just as smart as ITS CEO at the very top.

ASB is an equity investment trust fund. Now I'm sure most people here understand what does equity means but even if IT doesn't understand what equity is, I'm not going to bother wasting my time on a brain fart. The money from Malay investors are pooled together into a large fund that is then used in equity investments. 1st movement of funds, from a disperse group of Bumi's to a centralized location.

PNB as the trustee of these funds are then entrusted to invest and divest this funds into equity stakes of company's listed in the stock exchange either locally or overseas. This is done with a fine balance of ensuring the best possible ROI while at the same time ensuring that investors are protected/shielded from risks as much as possible. 2nd movemoents of funds.

When listed company's are injected with funds via equity investment by PNB funds managers (ASB, ASN, ASW2020, ASD, etc2), they now have the capital and the ability to further spend on either CAPEX, OPEX or other business plans. An expanding business normally means additional employment, expansion of operations and such. Again the knock-on effect of company's expanding their business and hiring more people, may it be blue collar or white collar, or as IT says printers, couriers, shippers, etc2. 3rd movement of funds.

Hell`s Angel said...

"No no no...aku dah nampak effect blog ni dalam mengalihkan sasaran apabila bercakap nasib orang Melayu...

dalam erti kata lain, blog ni dah merubah mindset orang Melayu dalam memandang benda yang besar jadi kecil, benda kecil jadi besar."

Go to hell MsSawan with your conspiracy theory. Your brain doesn't function anymore? Is it expired? Lain orang discuss lain pulak topik kau heret. Spin Spin kasi aidid nampak buruk.. tu je dia nak... Pegila mam...

p/s: rasa macam nak bubuh penampar because i couldn't even imagine how stupid she/he is

hyelbaine said...

Continued...

Employers with a healthy balance sheet can also spend on human capital improvement. Staff can be sent for training, courses and such. Those who are in specialized fields can be sent for certification activities. Training centers, colleges and universities get the benefit as companies use the money that was originally from our pockets to improve human capital of the general populace. 4th movement of funds.

When the company's in which equity investment have been injected grows and generates higher profit due to higher margins, improved turnover, increase efficiency and the likes, PNB as an equity investment with a stake in the said company is paid dividends as a reward. Dividends can either be in terms of additional equity or cash. Companies who do well would also give bonuses to staff just like its shareholders. They then go on to spend this disposable income on other areas of the economy which continues to grow the nation as a whole. 5th, 6th and 7th movement of funds that was originally from your pocket.

The cycle is then completed when PNB and its funds managers tabulate their investment over the period and provide dividends and bonuses to its investers, you and me. While they cannot guarentee supposedly "30%" ROI but they have been consistent in giving 8% - 9% dividends+bonus but more importantly, you do not have to worry about head hunting or losing your money. 8th and 9th movement of funds.

Than with the dividend you plan accordingly, leave it there and take full benefit of the rule called compounding interest or you take your family out for a holiday, shopping, renovate the house, buy a new car, spend it on your children's school expanses or your own. All again contributing to the general economy of the nation. 10th movement of funds.

The knock-on effect of PNB's equity investment is much more than the simplified above but this is a comment and not a blog post. Besides, I think most people get what I'm trying to say but no matter what I type or present, IT will still be daft enough to refute it.

ibnubattuta said...

Boleh tak jangan hirau si MsAwin yg dah terserlah kekurangan kasih sayang tu? minah psyco mane MLMer import nak buat onar kat sini. Entah entah pompuan yg tengah gila meroyan. Ko punya comment x de orang nak baca lah. aku kalau tengok nama je aku terus skip. makin kita layan, makin dia gila meroyan.

ilufne said...

@ Razali Md. Yusof

When too many "typical" Malays agree with me, i know i must be wrong

What shit are you implying? Please define TYPICAL??? (I know it’s gonna be useless asking you questions because you are the king of kopipes, but I hope you do answer this prick!)

Again, apa yang kau define as typical nih? Bagi aku contoh? Orang melayu yang buat blog ni, adakah typical? Bagi aku contoh 1000 orang lagi yang buat blog penuh fakta macam ni.? Orang melayu yang ada degree, master, phd dalam science, kedoktoran, engineering, microbiology, IT, etc, ini yang kau cakap typical? Orang melayu yang berjaya duduk kerja di oversea, ini yang ko cakap typical? Orang melayu yang betul2 kisah halal haram rezeki yang nak bagi makan anak bini, ini yang ko maksudkan typical? Orang melayu yang nak halang kemungkaran, ini yang ko cakap typical?

The truth is, you don’t know shit who’s the people here. Ko nak hidup jual jus cendawan tu, you can go ahead and die with it for all I care. But don’t ever come here claiming you know so much about 'typical' Malays here where the truth is you know nothing at all. Allah aje sabarkan aku dari mencarut kat orang macam kau yang perasan bagus nih!

MsAwin said...

Hellbyne, that's true. But still all these funds are for rich people to get richer and those ASB investor just get 5-8 percent a year.

And very sad, only Malay je yang berlambak dengan macam-macam fund ni...ASB, ASN, ASW, ASS...etc

Maybe kalau chinese, ade duit mereka bisnes dlu...terlebih duit baru invest kat lain...melayu...ada duit ka, takde duit ka...invest dalam asb, tabung haji..just mampu buat force saving...

by the way, i'm stating about MLM direct impact on basic economy activity, cash flow in community. So, part of them got product, and another part got profit. DIRECT. Not need to circulate it through government baru dapat kat rakyat, sebelum dapat kat rakyat dirompak sana situ by perampok, tiris sana sini, kemudian investor just got 5-8 percent after waiting for about 1 year.

So, you can see that real MLM and Network Marketing can help to add business activity in our community, as a result, improve economy but PYRAMID SCHEME is not.

Bcoz, pyramid scheme like AC Mizal, Petrol2all, etc tu tak provide ini semua tapi kalau ManjaProtect by USM lecturer yang dipasarkan melalui MLM dan Network Marketing (in case la kalau dipasarkan secara Network Marketing next year), why we still say this is pyramid? Bcoz all the element in conventional economy growth is there except distribution channel, you got my point, bro?

p/s: my explaination maybe not looked professional but my point was there. If you want professional explaination, just baca buku Kiyosaki and Trump...these are from them...

azwan said...

Guys, guys...
Thank you for all these entertainment. I am enjoying the show.

Unknown said...

azwan, you are not the only one.

next troll please. i'm tired of misawan.

hyelbaine, thank you so much for that info. malas nak bukak balik prospektus, really. i don't think si sawan has that much intelligence to digest it but at least i know someone else will read that and use it to their benefit.

azwan said...

Its good example of a layperson...
1) who dream to be an investor. Who does not know what it takes to be an investor.
2) who has no knowledge and talking craps about economoy.
3) who has no basic knowledge about modern medicine.
4) who does not know the difference between conventional and MLM business.

Aidid Mu'addib said...

Korang mesti ada jumpa atau ada kenalan yg cite pum pang pum pang pasal ntahapekenda yg gah... macam cite pasal Daim & CheDet itu-ini tapi tarak proof, the world is a conspiracy paradise for them... but kerja mat despatch dan jual MonaVie wadefart... u follow? Macam technician kilang cite pasal rocket science & Hubble telescope. Macam sakaiPNG cite pasal Quantum Mechanics...
My point is, a scientist should explain things so that a student can understand. A doctor should talk simple language so that a patient do not get confused... and killed himself in the process.
Kiranya... be careful dgn mereka2 yg perasan... tapi kelentongan MonaVie terima bulat2. Gilos....

Muhafis said...

SAYA SELALU BACA BLOG AIDID NIE, KIRE PEMINAT SETIA LAH. SELALU BACA TIME TENSION, SEBAB BLOG NIE KELAKAR PLUS AIDID SUKE PAKAI PEKATAAN MENCARUT DAN MENGANJING, SO NAMPAK MACAM TGH BERBUAL DGN MEMBER JEKLA, TAKDE LA SKEMA SGT.. SO BEST.

CUMANYA SY TENGOK AIDID FOKUS UTK CARI SEBAB DAN MUSABAB, SY PERCAYA AIDID NIE BELAJAR TINGGI SEBAB TUE DIE BOLEH CARIK IDEA BUKTI DAN ETC, CUME YG SY HAIRAN AIDID TAK PERNAH NAK GUNAKAN SEMUA KNOWLEDGE YG DIE ADE UTK SHARE APE SOLUTION KEPADA MASALAH ORG MELAYU NIE, YALAH MUNGKIN LEH BG PANDANGAN BISNES APE YG BAGUS UTK DICEBURI ORG MELAYU, CAMNE NAK START, APE BIZ YG BAGUS DAN ADE POTENSI UTK MASE DEPAN,

KALAU AIDID SHARE BENDE2 GITU LAGI BAGUS KAEDAHNYE. TP MUNGKIN LEPAS TUE BLOG AIDID NIE TAK FEMES LAGI SBB NAMPAK SKEMA AJEK LAH EK. SAJE BG PANDANGAN. NO OFFENSE.

JIKA AIDID ADE MASE LEH KONGSI PANDANGAN REPLY KE EMAIL SY? sharifahusna@gmail.com

MsAwin said...

So Azwan,

if u expert in defining difference between conventional and MLM business, pls differentiate between them in term of distribution channel.

any different? 2nd question is how to manage the players in direct distribution channel and system to pay them.

tq.

Unknown said...

Wow! The best joker in town is back! I lap u he he he he he he he

Aidid Mu'addib said...

oh ya... something fishy about my blog ke sakai?
Kalau ko boleh explain apa yg fishy tu, dan aku puas hati dgn explanation ko tu, aku akan kasi ko login-name dan password blog neh... siyes! Not joking.

To the rest of you... if u ever wonder:
I'm gonna work like I don't need the money,
I'm gonna laugh like I'm not afraid to cry,
I'm gonna dance like nobody's watching,
I'm gonna write while I still have the time....

Unknown said...

MsAwin, aku baru je habis baca komen ko, aku balas kat sinilah, malaslah aku nak tulis 2 komen serentak. Yg ko bising2 tu apa hal? Ko ahli Stormreaders ke? Tak kan itu je ko boleh komen, komen lah power2 sikit bg minda aku terangsang sket.
Aku bayar RM90 kat S, aku dapat 10 majalah Solusi, so aku beranggapan S jual majalah.
Aku bayar RM90 kat S, aku dapat seekor anak kerbau pendek yg cun, terus aku jatuh cinta dan aku namakan new pet aku tu MaSwin, so aku still beranggapan S still jual majalah.
Tak kan itu ko tak boleh pikir? Ko nak aku bongkar secara detail S yg halal tu?

Anonymous said...

@ Muhafis

Woi..apehal CAPSLOCK??
Penjual Detox Foot Patch ye bang?? HAHAHAHAAHAHA
http://muhafis-on9.blogspot.com/2010/08/detox-foot-patch-koyok-kaki-buang.html

plunox said...

matbong, rajin ko cari ye? haha..
hayun tul la mamat capslock tu.

btw,
aidid, hyelbaine, & pak majid rocks !

MsAwin said...

Boy,

sekarang ni, ko nak cari distributor atau customer?

Kalau nak cari customer, tak payah mintak dorang sign up..suh je beli retail 1 pcs Majalah Solusi...pasal budak tu nak baca sendiri...

Tapi kalau distributor, takkan la dia nak beli 1 pcs majalah Solusi? Dia nak distribute ape dengan 1 pcs?

MsAwin said...

Aidid,

Fishy? Ade bau2 jer...nanti ar aku monitor dulu...aku pun nak blajar banyak benda jugak dari ko ni...

By the way, I know that most blogger make money using Google Adsense. Walaupun blog u takde Adsense tapi sebelah atas kanan blog u ade Google Search Engine (Custom). So, you might earn something right now. Sebab tu you care about your visitor's counter. By the way, dengan rating blog you dapat sekarang ni, banyak tak income you dari search engine tu?

Just kidding!

azwan said...

You don't deserve my precious time and effort Awin. My statement only for those who are willing to learn about the real world. Not stuck up people like you, Alif, Razali, Fendy, Sofea, H.Bee.S.P who lives in neverland and just a piece of shit.

p/s: woi Aidid, kate weekend off. rajin singgah.

osip said...

aku rase apa yg aidid buat ni, expose, bongkar benda2 ngarut ni dah cukup bermanfaat dah tu..tak payah nak susah payah nak bagi solution skali..lain la kalo die betul2 ade solution..lagipun solution die obvious aku rase, jangan buat benda2 syubahah/haram..

tinggal herbalife ngn stormreader je belum di bongkar ni..

Mohamad Sohaifol said...

haha(repeated 10x)...those clown suit really made my day...kalo dah kaya sangat memang kena pakai macam tu ka...

Anonymous said...

Reading this entry’s like making love to it, just like Janis Joplin felt as if she’s making love to 25,000 people whenever’ she’s on stage .

But as one’s about to reach literary orgasm & read through the comment thread, she spotted few parasites resembling the ugliest monsters you could imagine, and instead of screaming in ecstasy, she screamed in terror.

Potong setim betullah terrorists neh!Btw, metaphorically speakinglah bebs semua ya.


@ hyelbraine: Awesome illustration of funds’ movement, cayalah bro! Perhaps these nincompoops need illustration on how the “borrowed“ & “retirement/emergency” funds of poor unsuspecting souls at the 50-75% bottom of the distribution rank are invested (with potentially marginal or no returns, and not even capital back guaranteed) & circulated upward, pooled at the top of MLM /PS businesses & generate the “undeserved” wealth for the topliners which will be “laundered” through their fat bank accounts, & pumped back into the economy. Leaving those who’re stripped off their hard earned/borrowed money/ valuable time staring blankly into their bleak future, while those on top bask in their newly acquired worldly possessions. ( Oh, don’t forget the knock-on effect on second-hand BMW & social escort / karaoke industrie too hahaha)

So the new vicious cycle starts again (as the current one tumbles & crashes) as they re-invent/introduce new scheme & “product” to provide “employment/ opportunities” for another pool of naïve participants. How noble..

Tu lom masok other impact (psycho-socio?), how they support the reinforcement of “money/ wealth ” being the main purpose in life (scripted through every recruitment process & the shortcut ways of achieving it, re-defining the true sense of “success, achievement & self –development/fulfillment” …and hence the “mindset”.


P.s Btw Tuan belog, lu memang da BOMB!

Unknown said...

Readers guna search engine, Aidid gains income? Seriously??? Baik Aidid letak AdSense, Nuffnang, etc terus if that is what he's aiming for. Which he does not. (Tho MsAwin claims she's kidding, it just feels...bleargh)

osip said...

msawin butthurt tu..nak gak attack personal aidid

Anonymous said...

wehhhh azwan, makin panjang ko nyer list hahahah...Piyah, Sawan , Jali, Pendi, and hudefak is H Bee?

Mohamad Sohaifol said...

xpuas pula rasanya komen sekali ja..hehe..this blog is by far the most intellectual blog ever...errr I'm kinda...rasa takut pula nk letak komen...I rather keep myself shut rather than showing my stupidity...anyway, I really love the arguments you guys put in place...really gain something from it (it's like attending lecture without having to pay...mmmm did I? Ok, my internet bill, I have to pay them)...Keep it up guys, you Aidid in particular...

azwan said...

hyelbaine, many thanks for the info. I really appreciate it. Your explanation definitely draw the line between you and the other dumbass (don't want to mention her name, feeling nausea).

Laila,
H.Bee.S.P inherit about 70% of Awin's stupidity. Oi aku makin allergic kat dorang, patutla before this korang tulih panjang2 skang dah jadi pendek.

azwan said...

msohaifol,

You can ask anything you want, please don't hesitate. The fact that this blog successfully draw the attention from professional and corporate group of people. They are successfull and willing to give a sound opinion. Better not to underestimate yourself as all of us here may learn something from each other too.

TQ.

hyelbaine said...

"Hellbyne, that's true. But still all these funds are for rich people to get richer and those ASB investor just get 5-8 percent a year."

Stop spinning, org kat sini dah nak muntah dah. Whether you have 100 or 200k in ASB, your dividend is the same. Kaya ker miskin ker sama rata.

"And very sad, only Malay je yang berlambak dengan macam-macam fund ni...ASB, ASN, ASW, ASS...etc"

Fuck bitch did you eve READ my comments or do you not have ANY comprehension skills whatsoever? Maybe you had a brain fart moment while reading factual stuff. You understand what comprehension means right? Baca pakai mata and faham pakai otak bukan kepala lutut.

"by the way, i'm stating about MLM direct impact on basic economy activity, cash flow in community"

Jangan ckp byk, tunjuk. I gave you 10 reality backed examples to answer your worthless statement earlier. Those weren't made up, it's happening every single day. In the real world that is, not your screwed up make belief world.

Not need to circulate it through government baru dapat kat rakyat, sebelum dapat kat rakyat dirompak sana situ by perampok, tiris sana sini, kemudian investor just got 5-8 percent after waiting for about 1 year

Ladies and gentlemen I present to you another conspiracy theorist, MsSawan. The same one that thinks scientific clinical studies, the FDA and the entire science profession a big conspiracy clan.

This is also the mind of a brain fart. Someone who claims to understand economics but is just spinning from one brain fart to another.

Seriously, do you even know what you're blabbering about? Show me 1, just 1 trust fund in Malaysia or abroad that has bettered the average of 8% over 20 fucking years.

Know your place bitch and take your lap dog Muhalis with you. You'll make a great freak show.

You might to give Parti Kencing Rakyat a call, they would love to have someone like you.

To uculer,azwan, laila and plunox, thanks. Pleasure is mine ;)

Mohamad Sohaifol said...

Azwan,


Darn me, I should feel ashamed of myself...You were right...It really is a welcoming sight seeing we (malays) having to debate/discuss/argue? (whatever you want to term it) upon this issues as I believed only we knows it better...am I right?

Thanks bro...

azwan said...

Hyelbaine,
Isn't arguing with the bitch will jeopardize your professionalism? Hahahahhaa.. Bro shemale in a different league la bro. Perhaps division 4, not even close with us.

Direct impact to economy may only happen if ones really buy the products for its value. If we buy RM10 product, the RM10 will be used by business owner to buy something else. If the purchase cycle is repeated for 10 times, then the RM10 will actually worth RM100. This is good for our economy as long as the money remains in our market. This where the concept of "Belilah barangan buatan Malaysia" come about. It also similar like when you pump in and out cash in a company for 10 times, the company can be worth RM100.

But this reality is only happen in conventional business practice, not 100% in MLM. You buy RM10 product, some goes to upline, some goes to company, etc. During selling process, the MLMers won't say 10% of the profit margin will go to my upline pocket. And of course, they don't want to stuck up in the marketing activity all the time, so they recruit a new downlines. In the end, they do nothing and enjoy what they called "passive income" from their downline, not form their business. A truly passive income business is happen when the business reach an auto level, where the systems functions without fail. You make the best system to sell burger, and ensure the system works. After years of hard work you turn it into franchise business, there you go you can earn your passive income by doing nothing. A good example is Otai Burger, and I am really proud of them. Passive income can also be earned through property business, and many more.

The top MLMers also claim they have to conduct seminar, recruit people, fly oversea for marketing effort, etc..which is nothing compare with conventional business and even professional practice.

They live in their own world, operate in the system invented by the MLM company's CEO and Directors, who are the real chess player. They are far from the real business world.

What make it even worst they use low class product and manipulate the customer using incomplete research. In other words, the product has zero value/benefit. Why they use a low class product, because the market barrier to entry is low, registration easier, less red tape, etc, which is unavoidable in especially pharma business. It is unethical because short cut and cut short will always be their modus operandi.

Guys guys...this my 1 cent in layman explanation. our kids especially need to have the right mindset about this. Prevent them from fall into MLM trap.

Unknown said...

Aku bayar RM90 kat S, aku dapat 10 majalah Solusi, so aku beranggapan S jual majalah.
Aku bayar RM90 kat S, aku dapat seekor anak kerbau pendek yg cun, terus aku jatuh cinta dan aku namakan new pet aku tu MaSwin, so aku still beranggapan S still jual majalah.
Aku bayar RM90 kat S, dapat projek ayam siam sekali pancut, so aku still beranggapan S still jual majalah.
Aku bayar RM90 kat S, aku dapat setahun plan takaful paling cikai, so aku still beranggapan S still jual majalah.
Aku bayar RM90 kat S, aku dapat sewa setahun e-store, so aku still beranggapan S still jual majalah.
Aku bayar RM90 kat S, aku dapat Sebuah buku nota ekslusif S yang mengandungi penerangan terperinci S, panduan usahawan, kata-kata motivasi pengarang-pengarang S serta ruangan nota, Senaskhah katalog ‘glossy’ yang anda boleh gunakan untuk memperkenalkan produk-produk S kepada pelanggan, Borang permohonan keahlian untuk anda mendaftarkan ahli-ahli baru yang berminat, Slip senarai lengkap produk berserta harga dan nilai CP masing-masing, Borang pesanan produk untuk pelanggan-pelanggan anda, Resit rasmi S yang anda boleh gunakan untuk melengkapkan transaksi jualan, so aku still beranggapan S still jual majalah.
Aku tak bayar RM90 kat S, so aku still beranggapan S still jual majalah.

levi said...

whatever la u all, yang pasti end of the year I got RM32000 from investment in ASB. Kira kerajaan tolong orang Melayu ni, tak tau la nak cakap..... Seperti Dr Aidid kata hidup kena hati mau senang, tak yah aku nak cari customer. Makan angin. ok puas hati, I am not interested with MLM.

Unknown said...

Aku nak beritahu satu cerita benar tapi telah ditambah sedikit dengan kicap sakaiberry dari hutan Amoron dari negara Pandira, supaya menjadi lebih sedap.
Aku ada seorang kawan, nama dia Z, Z ada kawan bernama A,B,C & D. Suatu hari ABCD, telah pergi ke selatan Siam untuk bercuti, aktiviti utama ialah membuat anak haram. Dipendekkan cerita mereka pun berjaya membuat anak haram, menjelang malam semua keletihan akibat aktiviti tersebut, dan perlu dicharge battery supaya performance tetap mantap. Kebetulan pada waktu itu juga, Pejuang Pembebasan Pattani telah mengebom beberapa lokasi penting, jadi ABCD takut keluar dari hotel, lalu berpakat untuk makan di restoran di dlm hotel tersebut, walaupun tergantung kepala kerbau pendek. Nak dijadikan cerita, semua waiter tak boleh cakap melayu atau english, ibaratkan macam ayam dan itiklah. nak order makanan ada masalah sedikit, so berpandukan gambar pada menu, mereka bersetuju order pakej makan malam bernama Y kerana dlm gambar Y, ada gambar seafood dan sayur2an sahaja. Setelah menunggu selama 1/2 jam, Y pun siap dan dihidangkan dalam satu talam yg besar. ABCD pun gembira kerana sedang kelaparan dan tanpa buang masa terus makan, tengah makan A secara tak sengaja terkuis daun salad yg menutupi hidangan Y. ABCD tersentak dan terus termuntah pada waktu itu juga kerana rupa2nya ada kepala anak kerbau pendek di dalam hidangan Y.

So, apa moral cerita di atas?
Sesetengah orang beranggapan bahawa perkara yg haram tetapi best dan masyuk - boleh buat.
Sesetengah orang beranggapan bahawa perkara yg haram tapi tak best dan tak masyuk - jangan buat.

ilufne said...

@ msAwin

Maybe kalau chinese, ade duit mereka bisnes dlu...terlebih duit baru invest kat lain...melayu...ada duit ka, takde duit ka...invest dalam asb, tabung haji..just mampu buat force saving...

And what the fuck wrong with these so-called ‘forced-saving’? what the fuck should i care about the chinese and how they invest their money? kau orang islamkah ms awin? Then mengucap banyak2 sikit. Sebab aku nampak kau ni memang berkiblatkan duit. Hina sangatkah orang2 yang buat forced saving ni pada pendapat kau? Classic example yang aidid bagi tu, cerita Pak Majid. What’s the hell wrong being pak majid? Ok je aku tengok. Bahagia je. BERKAT je. Mesti ngko ni jenis manusia2 yang akan pandang rendah dan hina dengan orang2 seperti Pak Majid and the likes kan? Sebab pak majid tak kisah tak ada duit juta2 untuk invest sana sini pun. Tapi pada engkau, semua orang islam melayu kena ada harta banyak2 so that tidaklah sekadar hanya ada duit dalam ASB dan tabung haji, kan?? Fuck la ngko!

Ko pernah dengar tak lagi banyak harta ko lagi lamaaaaaaaaaaaaaaa ko kena bersoal jawab kat akhirat sok? Kau tau ke tak the beauty jadi orang miskin? Hisab mereka pendek. Cepat mereka ke syurga kalau mereka redha dan beriman. Yang itu kau tak nampak pulak? Kau sibuk nak cari harta macam orang cina yang kaya raya tu kan? Be my guess you retard! Tapi jangan assume semua orang melayu kena jadi bodoh dan buta macam kau. Memang patutpun harta2 orang melayu ni banyak kena masuk tabung haji. Banyak kena penuhkan tabung zakat. Sebab itu yang tercatat dalam rukun ISLAM pun. Itu yang patut semua orang utamakan pun.

Ngko ni bersemangat. Tapi bersemangat nak terus jadi bodoh dan buta. Orang cakap panjang lebar taknak baca betul2. Semua ikut pandai kau aje. Aku cadangkan ko balik rumah amik air semayang pastu solat sunat banyak2 semoga allah turunkan petunjuk banyak2. Kau nak jatuh melingkup itu kau punya pasal, tapi jangan sekali2 tarik orang lain untuk melingkup macam kau jugak.

osip said...

aku memang sgt2 la bersetuju dgn ilufne..

memang aku tgk pro-mlm ni kiblat dia kearah duit semata2..nak bandingkan dgn kafir, kafir tu takde halal haram..

jangan pandang hina orang2 yg hidup lg susah tapi dia cari rezeki dgn halal..yg penting hidup dia berkat..kaya kat dunia azab kat akhirat buat apa..

Anonymous said...

Btw Aidid, laki bini tu patut kasik tahap badut sarkas kat low class fun fair jer. Tak samer level ngan Cirque du Soleil's freaks yg kelas tu. kui kui kui

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
suhaisweet said...

Bro Aidid,

AKU DAH DAPAT HIDAYAH!! Alhamdulillah..

afie said...

as Msawan mentioned "by the way, i'm stating about MLM direct impact on basic economy activity, cash flow in community. So, part of them got product, and another part got profit. DIRECT"
hua hua hua.. do you mean that jus buah rega rm200 per bottle or gelang keramat rm1500 satu is a fair deal for d customer.. profit by 300% is totally an easy way to mengkayakan diri sendiri dengan mengencing org lain.. ngok le ko ni.. apa ke impactnyer kalu dah tepu, downline tak dpt return modal just got useless overprice product plus makian org yg dah kena kelentong

Hell`s Angel said...

zackputra

ehh.. tu masalah diorang sapa suruh diorang masuk tak cari orang. sapa suruh masuk lambat?

MsSawan punya style...

MsSawan ni aku dah takleh read comment dia... dah tahap menyampah dah aku nengok dapat apa2 spin dapat spin dapat spin... aku dah boring

lalacici said...

sakit hati..sakit hati..sakit hati..bro aidid, tutup jela blog ni..kita g cari yg buat MLM ni literally basuh otak diorang..ape la susah sngat nak paham..bro aidid punya explain panjang lebar tapi diorang ni memang takkan paham sampai kiamat pun..bak kata paramedic cita antu kak limah, bala bala..ni semua bala..diorang ni takkan sedar bla tgk DUIT ORG (takkan jadi duit dia pn) juta2..mati nanti g hambur duit dalam liang kubur buat kusyen..

p/s: sori emo..sakit hati sngt2 knape ade golongan yg ssh sngt nk phm..

sukasuki said...

razali kata bila ramai melayu typical sepemikiran dengan aidid, something must be wrong eh..?

guess what, maybe we are typical, in term of TAK KEJAR DUIT, TAK KEJAR DUNIA.

non-typical malay ialah:
- ada harta sikit, nak bongkak
- ada pangkat sikit, nak gila kuasa
- ada ilmu sikit, dah rasa dunia dia punya

boohoo myself for not wanting to be non-typical malays like you, although i'm not malay. kerja aku ialah mengajar budak2 melayu/cina/india dalam kelas supaya jangan jadi non-typical malays like you, MsAwin, and then gang..

Nyonya said...

bang aidid tolong dedahkan scam batu lava scalar energy dr universiti pendidikan sultan idris (UPSI) ni

saya amik pamphlet ni kt Malaysia technology expo 2011 kt klcc aritu

http://img191.imageshack.us/img191/7458/scan0001op.jpg

http://img840.imageshack.us/img840/183/img6386x.jpg

Abu Huzaifah said...

stju pasal yg majid 2,kat sni aku nak kongsi pasal family aku,mak aku gaji die x jejak rm1000 pun,disebabkan aku x kerja(sebab masih belajar lagi) pendapatn seisi rumah adalah di bawah rm1500(termasuk bantuan kebajikanlah kan),tapi hidup kami hepi,makan cukup,pakai cukup,rumah,kereta,internet,astro,sume ade,tapi seriusly,aku xpernah rase xckup

cerita pulak pasal abg sedara aku,gaji die 5 angka(engineer helikopter),tapi hutang keliling pinggang,bercerai ngan isteri,sampai hampir diisytiharkan bangkrap,jadi soklannye kat sini,macam mne kami yg sebulan pendapatan x jejak rm1500 leh cukup makan dan hepi,tapi abg sedara aku yg gaji smpai rm10000 bleh x ckup duit die

azwan said...

Salam,

Guys guys...
Akhirat lebih penting dari dunia. Skarang ni lebih baik kita berusaha untuk dua2, dunia dan akhirat. cari harta di dunia dan harta akhirat sebanyak mungkin.

Pasal harta dunia, biar melayu jadi bangsa yg paling kaya kat dunia ni, biar bangsa dan agama lain segan dan takut nak buli kita. bangsa agama lain tahu melayu islam dari golongan intelek, maju dan moden. Setiap melayu islam kat malaysia ni mesti ada impian nak jadi millionaire. tak salah jadi kaya, biar betul2 kaya sampai ultra-rich. 1 generasi tak cukup untuk jadi kaya. its on going process, tapi mindset kena betul. In the end, its about finding a balance, dunia dan akhirat. bukan melalui MLM.

TQ

Nizam said...

good job aidid!gua support lu 100%.hentam lagi dan lagi!

Anonymous said...

Saya raser sungguh morni niat MsSawan & advocates/syt MLM/PS yg ingin memberi peluang terutama golongan kolar biru untuk meningkatkan taraf hidup mereka sekaligus menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi.


ps ishh kenapa abe S. Munawar tak menang...

Unknown said...

Aku akan lancarkan satu skim mlm ala-ala islamik gitu, skim ini diciplak secara songsang dari skim S yg halal. Kalau mastermind S berhempas-pulas selama 2 tahun memikirkan bagaimana cara untuk mengebas duit anda, aku pula hanya pikir selama 20 minit sahaja. akan ku buktikan bahawa aku adalah mastermind terhebat di alam semesta ini.skim ini aku namakan Bontorogo.
1. Modal minima seumur hidup cuma RM100.
- Dapat sekeping ijazah keahlian kertas A4 yang membawa gelaran boktor (Br).
- Dapat pelan takaful paling best dalam dunia, kalau skim ini crash, anda layak menerima pampasan sebanyak RM100,000 yg akan dibayar oleh syarikat Takaful Takikhlas Sdn Bhd.
- Dapat seutas tasbih kayu kokaiberi yang mempunyai kuasa ajaib yg bernilai RM1000. Pokok kokaiberi ini adalah sejenis tanaman hibrid antara pokok koka dan sakaiberi melalui proses radiasi nuklear infra red.
- Dapat sebotol 1.5 liter air zamzampai yg bernilai RM100. Air zamzampai ini adalah air semulajadi yg hanya boleh dicedok di puncak gunung Bujifaka di kutub timur. Air ini tiada kuasa ajaib tetapi bila direndam dengan tasbih kayu kokai, ia boleh menyembuhkan semua penyakit kronik dalam masa 10 hari.

2. Pelan Pemasaran
- Skim ini 100% menggunakan sistem biramid gandaan 10.
- Apa itu sistem biramid? Sistem biramid adalah satu sistem semulajadi berasaskan daripada teknoloji nano. Anda hanya perlu menrekrut seramai yg boleh manusia2 yg mudah tertipu, terpedaya, tak sedar2 diri dan sebagainya.

3. Ganjaran
- Berjaya menrekrut 10 orang bodoh, anda mendapat 1 botol 1.5 ltr zamzampai dan layak diberi Ijazah Kehormatan Br. Bodohmium.
- Berjaya menrekrut 100 orang bebal, anda mendapat 10 botol 1.5 ltr zamzampai dan layak diberi Ijazah Kehormatan Br. Bebalmium.
- Berjaya menrekrut 1000 orang bangang, anda mendapat 100 botol 1.5 ltr zamzampai dan layak diberi Ijazah Kehormatan Br. Bangangmium.
- Berjaya menrekrut 10000 orang bengong, anda mendapat 1000 botol 1.5 ltr zamzampai dan layak diberi Ijazah Kehormatan Br. Bengongmium.
- Berjaya menrekrut 100000 orang bahlul, anda mendapat 10000 botol 1.5 ltr zamzampai dan layak diberi Ijazah Kehormatan Br. Bahlulmium.
- Berjaya menrekrut 1 juta orang baghal, anda mendapat 100000 botol 1.5 ltr zamzampai dan layak diberi Ijazah Kehormatan Br. Baghalmium.
- Berjaya menrekrut 10 juta orang biul, anda mendapat 1 juta botol 1.5 ltr zamzampai dan layak diberi Ijazah Kehormatan Br. Biulmium.

Amacam best tak skim MLM Bontorogo aku ni, dengan ini aku isytiharkan bahawa aku adalah mastermind terhebat di seluruh alam semesta.
Sekian terima kasih kerana sudi membaca hasil nukilan masterpiece aku ini, kepada sapa2 yg masih tak sedar2 lagi, jom join skim aku ini.

budakhingusan said...

Awin,
Ko dah merapu tahap gaban ni. Beli-beli barang giant, kereta, sewa bilik training dah keluar tajuk ni, Itu cerita lain dah ni. Abis tu adik aku beli keropok kat giant tu macam mana? Dia tak joint MLM pun? Itu kira skim pyramid ke? Ko main cakap ikut mulut je ni. Memang betul lah, kalau orang tu dah terlalu taksub dgn MLM ni, cakap apa pun mereng ke tepi je. Stop pasal politik dan agama. Kita berbalik kepada asal, ok... Ko tau tak kenapa MLM boleh meruntuhkan ekonomi melayu? Salah satu nya ialah dengan cukai... MLM nie boleh elak banyak cukai, EPF dan sebagainya. Dengan semua tu dapat memperkembangkan ekonomi negara. (ini kalau ko tak tahu bab ni, aku sarankan ko amik kelas ekonomi or kalau ko dah terror amik MBA) Yang MLM ni salur duit pun dekat orang atas je (bab printing, beli keta bab lain, ok?), macam mana nak naik ekonomi orang melayu? Ok, cuba ko terangkan, macam mana dgn MLM ni boleh naikkan ekonomi melayu? Dan aku nak tulih ni kang sama balik apa yg aidid cakap. Ko nak aku senaraikan apa cukai tu? Cukai kedai, cukai pendapatan, cukai syarikat, cukai jualan, ISO produk, cap halal, EPF, SOCSO, zakat harta dan ada lagi kut aku terlepas. Yang aku cakap ni semua MLM yg berproduk, Yang jual air mulut dapat duit tu, aku tak mau ulas. Sah2 tak dak guna.

Ko memandang rendah pada orang yang berpendapatan rendah. Ko target golongan dorang and orang-orang kampong. Aku betul-betul sedih dengan tindakan ko menyebabkan ada taksub sekali dengan ko. Cuba la ko ajak diorang carilah ilmu di dada adalah lebih penting daripada kekayaan di dunia. Sebab ilmu takkan habis dan takkan luput bila disebarkan. Tapi wang? Fikir-fikirkanlah apa yang aku nak sampaikan ni.

Hell`s Angel said...

Budakhingusan.....
tu pun kalau boleh dapat wang... selalunya habuk saja

The Office Mice said...

fisrt time dgr org kate gune search box blh dpt income.. hahaha

no everyone is doing it 4 personal gain..

btw, notice that everytime the there's a new amanah saham type of investments that is open to all races, the chinesse quota finishes 1st.. infact, they'll line up to buy it way b4 banks are open?

so sape kate org cina x invest in amanah saham?

Hell`s Angel said...

MsSawan kata muahahaha...
ASW sampai tak cukup kouta la cina.
Kouta Melayu? Hmm... nak beli 1 million pun buleh lagi... Sapa yang cerdik? Nilai sendiri

Unknown said...

@MsAwin
Sorry la nak kata, kalau buat macroeconomical analysis, MLM introduce banyak sangat inefficiency => pembaziran sumber (masa/tenaga/harta). Kau tau tak supermarket itu suatu breakthrough? Goods deliverable at bargain price, minimal human resource usage per volume of goods sold. Kau tau tak apa ertinya kepada ekonomi? The lowered price becomes economic stimulus (or may increase living standards), and with lesser people needed to work, we get more people in the workforce pool available for other industries.
Sebaliknya, MLM menterbalikkan semua di atas. Harga inflated due to multi-level commissions, workforce toksah cerita la, dah member get member, it eats up the available workforce like cancer.
MLM is the way backwards.
Nanti kalau aku dah siap blog, aku try la tulis artikel "MLM considered harmful"

Satu lagi yang saya perasan ialah bila awak ungkit hal Dr.M punya alleged misappropriation apabila Aidid start cerita Malay Dilemma. Should the value of the arguments in the said book be undermined by the personality of its author? Nay, it shouldn't make it any less valid. If a murderer says killing is bad, should the fact that the murderer is evil make killing in general better? Of course not. So you ought to fix that attitude of yours if you want to make the most of your ongoing debate with Aidid.

TauhuSumbat said...

susah sgt nak bg faham kat dungu2 MLM nih. Aku nih sekola x tinggi, so nak bg facts cam aidid or yg lain2 mmg x pandai. cuma satu je yg aku guna dlm hidup aku nih, ajaran mak bapak aku, n pengetahuan yg basic dlm islam.

tu je.. dgn pengetahuan yg sket tu la aku dpt beza kan halal haram. babi tu haram, arak tu haram, mencuri tu haram (walau pun aku penah mencuri..eheheh), riba tu haram (ni pun aku pernah terlibat rasanya..) dan lain...

yg nak aku sampaikan, x kira la apa kita nak buat, igt halal haram nye. klu nak buat gak benda haram, go on la..tp kita harus tau, yg benda tu haram n jgn la ajak org lain buat benda tu sama. kena la ada rasa malu sket..

contoh, msAwin nak beromen dgn couple dia,(haram klu belum nikah). ada ke dia nak ajak org lain buat threesome?x de kan? sbb dia tau benda tu haram, tp atas dasar nafsu, romen gak la. klu masih ada rasa malu, g la check in mana2 rumah tumpangan, kot x malu, atas bench kat park la jawab nya.

klu dulu x tau MLM tu haram, skang dah baca blog ni tau la sket. walau pun x yakin 100% yg MLM tu haram, x kan la x timbul sket rasa was2. Klu beli air oren pun, n kita was2 halal haramnya, dah kira haram dik.. tu baru air oren..

Razali said...
This comment has been removed by the author.
hyelbaine said...

@ Razali,

Long winded comment but you never actually left the roundabout. What gives? Do you think people have forgotten about you and your unanswered questions in the previous comment thread just by changing your name? Melayu memang lah mudah lupa tapi not when it comes to people like you.

"Wang boleh dibelanjakan untuk kualiti lebih daripada promosi, kerana di dalam MLM promosi adalah terus dari mulut ke mulut tanpa memerlukan kos yang besar"

Then why is it that not a single, I repeat not a single MLM product that is used for consumption gone through the relevant independent clinical studies. You know, so that the products are classified as medicine rather than supplement?

Why has not a single MLM product gone through the relevant double blind studies, clinical testing against a disparate population to ensure that effects are not confused with placebo effect?

"Pembangunan industri lain tidak seharusnya terganggu dengan kewujudan MLM kerana anda tetap boleh memegang pekerjaan anda sekarang sambil menjalankan bisness MLM.

Oi, did you read? What is this post about? Do you have a comprehension problem like MsSawan too? This post is not talking about MLM being disruptive to the manufacturing or services arm of a nation's economy.

You might want to try reading the title of the post again. We're talking about the issue affecting the Malays. How MLM is just one of many problems affecting the Malays and keeping most of them in the doldrums.

What is it with you people? Just because the post is long you just jump to the comment thread and start responding to comments that attack your so called business?

What is it with you lot? The first verse of the Quran is READ. The famous English proverb says READ and you will be well READ.

You think by speaking all good and proper means or gives you the right to spew nonsense?

Please leave for good this time.

Aidid Mu'addib said...

Yg aku faham drpd statement mamat ni adalah dia memang feeder 1st class pada industri MLM. The best specimen for MLM companies... here's one example. No wonder MLM grow well among the Malays.

Tak sangka pulak kelentong syarikat MLM tu betul2 berkesan pada mamat sorang ni... menakjubkan (or pathetic... whichever u like to see it). Here's an example of Forrest Gump in the flesh. Apa yg aku bincangkan dalam artikel2 aku sebelum ni... ni dia ha, si Razali yg percaya sebijik2 apa yg dikelentong oleh mana2 sistem MLM tu dan sungguh2 nak defend benda yg dah diketahui ramai... kecuali kalau org tu tarak sekolah la. Syarikat MLM tu kemut nak keluar duit modal, jadi dia kelentong si distributor/reseller untuk jadi kuli-batak sebagai org yg mengiklan dan memasarkan produk, boleh save duit... dan mamat ni percaya bulat2 nilai murni syarikat MLM tu maaa! Hahaha!

Meh kita jual makanan kesihatan kelentongan cordyceps dan buat blog promosi misleading meh... after all, itu memang sudah perangai org buat MLM sejak zaman-berzaman. You know... perangai misleading dan mengelentong pengguna.

levi said...

MLM, tak ada satu pun leh jadi millionaire pun...stok berlambak-lambak tersadai kat stor or bawah tangga. Bagi orang tengok aje... ha ha ha mari lah join, we are discussing and have a meeting about this product, ayat biasa kan dari MLM. or else kalau u tak maintain 100 point, u tak akan dapat komisen u sendiri and upline u akan dapat komisen itu....emmmm. tak beli pun tak apa......

It Just Me..... said...

levi,

betul apa awak cakap tu, sampai ada sesetengah MLMers terpaksa jual pukal barangan yg tak laku tu.....kahsian...

Cube cek kat Buy sell Trade dgn Cash converter...banyak beb barangan MLM dijual dgn harga murah.....

cemana Malays nak berubah kalo masih di suap oleh MLMers dengan penipuan2 yg derang kata apa, White Lie....porah...tu sebab ekonomi org melayu tak berkembang...wat apa samakan ngan politikus....derang bukan meniaga...derang bukan wat MLM...HUH...

fadwah said...

ye, sgt seronok bace tulisan En. Aidid kerana blog ni membuatkan ramai Melayu berfikir. Jangan ambil jalan mudah untuk dapat wang yang banyak. Saya sendiri pun tidak pernah percaya MLM ni. Ramai juga kawan saya yang konon2 dah lama tak jumpe, then bile set up date nk jumpe, depa bawak pi tempat MLM haram jadah ni. Salah satunyer yg betul2 dekat ngn KLCC tu..ape kenamanya produk tu, tak silap sy "LAMP BERGER". Bila sampai tempat tu ramai sungguh manusia yg tgh di briefing oleh malaun2 MLM ni. Ade sorg malaun yg jugak member kpd kawan sy ni ajak duduk 1 table utk briefing jugak la..satu persatu die terangkan...Bile saya tanya balik soalan2 panas yg buat dorg pusing, mulala nk marah2 sy, bangang betul..! naseb baik iman sy masih kuat..YEAY! goodbye Malaun2 MLM sume.

me said...

erm..aku benci bebenor ngan bebudok tengin mssawan, razali and the geng ni...tengin bebno otak deme nih...rase nak je teman tampo bior tumpo seseko...

aku dah bagitau...kalau tanya sape tuhan, pandai korang jawab 'Allah tuhan kami'..padahal korang nye idup berhala ke duit..

menyembah duit le tu yong oi...

bile ko dah sembah duit, islam ke ko?

ko tgk pak majid tu...rileks je usap2...

yang menjadikan korang ni sentiasa menyembah duit a.k.a berhala ke duit ni, bila mana korang sendiri meletakkan duit tu lebih penting dari hukum..halal atau haram..

memang aku tak nafikan, kekadang tu, makan gaji ni agak tak berapa cukup untuk sesetengah orang..tu yang terkejor2 nak carik extra income..so, terjebak ngan MLM..kenape yang jadik gaji tak cukup? pernah korang pikir?

ade yang cakap, gaji banyak tapi tak pernah gak cukup..ye la..makin besar periuk, potensi makin banyak kerak lebih tinggi..so, kalau korang sembah duit tu, lebih dari sembah Allah (korang letak duit lebih penting dari hukum Allah), tentunye sentiasa tak cukup.

cam aku komen earlier, most of us, meleis (aidid, ayat sape ni?aku pinjam ye..), lahir sebagai orang islam..so, tak penahnye dikesah nak belajar ilmu agama..kalau yang dia nak belajar pun, camne nak baca Quran berlagu bagai..leh masuk pertandingan ma...penghayatan?entah le..yang asyik di pentingkan, sembahyang, puasa, zakat, haji..

walhal yang penting, perkara pertama dalam rukun islam...mengucap 2 kalimah syahadah..tak pernah di pikirkan..

ape yang di nafi, ape di isbat dalam tu..takder di pikir..tu yang setan senang bebeno menyelitkan duit tu sebagai agenda hidup...

kepada mssawan, razali and any others MLMer yang sedang mengikuti blog ni samada untk menyerang aidid and kitorang which u called as typical meleis, korang pikir2 la..(itu pun kalau otak masih boleh digunakan secara waras la)..

adakah dengan banyak duit haram hasil head-hunting ni, boleh bawak korang masuk syurga?

pikir le..

amdnjb said...
This comment has been removed by the author.
hasmn said...

just to share.. please read the full article here --> http://keretamayat.blogspot.com/2011/02/masih-islam-atau-sudah-beriman.html

"Amboi, Pak cik Kasim, pengurusi surau.., kuatnya ketawa.., check diri masing masing, dengar hadith nabi teruja ke, atau dengar menantu Pak De jual catalog MLM buat korang jadi teruja., Saya tengok, orang ‘islam’ ramai yang lebih teruja dengar ceramah MLM dari dengar hadith kitab fadahail.., datang cerita kelebihan system pyramid, dan kelebihan jadi jutawan lalu tunjuk gambar tersenyum di sisi kereta mewah, terus si bengong percaya dan habiskan duit simpanan masuk MLM tapi tak kaya kaya jugak, lepas tu masuk pulak MLM tu, MLM ni.., yakin sangat dengan janji dunia, senang senang kena tipu, sedangkan janji Allah, iaitu bila sedekah, Allah akan lipat ganda, jika bayar zakat, Allah akan lipat lagi kali ganda, tak buat pulak korang, berimankah kita?, atau hanya islam di bibir sahaja.."

Unknown said...

boy,
kau nak start MLM muke kene hamsap. ko tgk muka bos-bos MLM kalau kau tak percaya. tak hamsap tak bole tau?

msawan ngan razali,
mcm ni la, we cut it short. tunjuk resit zakat korang.

oketengsbye.

me said...

lagi satu mssawan,

ni bukan blog untuk politik..ko takyah le nak putar belit ke politik lak...tak kisah la ko nak sokong sape dalam bab politik..itu hak ko...tapi ko kuar statement berbau hasutan tu nape?ade bukti kukuh ke tuduhan ko tu?kalau ade, p la wat laporan...kasik pihak berkuasa amek tindakan..

oh..lupe...malaysia ni kan penuh ngan korupsi...ko tak malu ke jadi rakyat malaysia yang penuh ngan korupsi ni?kalau malu, ko mintak la kerajaan buang kerakyatan ko..ko pegi la balik ke hutan amazon tu...

~jerk~

hyelbaine said...

@ uculer,

"msawan ngan razali,
mcm ni la, we cut it short. tunjuk resit zakat korang.


I've been asking that for donkey years but not a single MLM'er has taken it up. Why do you think that is so?

Ayat biasa aku kat earlier posts...

Gambar kipas duit tak moh. Gambar posing sebelah kereta park tepi jalan tak moh. Gambar pi holiday pun tak moh. Bak sini EA form or BE slip and resit zakat

Kalau setakat nak blur-kan alamat and IC, anak sedara aku umur 10 tahun pun boleh buatkan ;)

@ Abu Rayan,

Dia memang nak belah bro cuma duit downline tak cukup kutip lagi. Mahal tuh nak balik kampung Mormon dia, nun jauh dia Amerika Syarikat :P

me said...

hyelbaine,

aku ingatkan dia dari hutan amazon kat brazil..dari perkampungan mormon kat Utah ghopenye...patut le tengin bebeno...

letih teman memikio kan ke hei si Sawan ni..banyak persoalan bermain di dalam tengkorak teman..maklum le..orang makan gaji cam teman ni idok le sepandai si sawan yang selalu minum jus buah babun dari amazon...

siapakah ms sawan sebenornye? lelaki kah beliau?perempuan kah beliau? shemale kah beliau?adakah beliau dah kaya makan duit haram? adakah beliau kaya?adakah beliau sedar perbuatan beliau dipandang hina di sisi agama islam?adakah beliau merupakan sekor babun dari Papua New Guinea(PNG)? adakah beliau dari keturunan sakai-PNG? adakah beliau tak suka makan dari sumber yang halal?adakah beliau...

pergh....banyak persoklan yang tak terjawab...

sibulat said...

tak tau korang dah pernah baca ke belum.. hukum MLM yg JAKIM kuar kan.. HARAM tau.. sebab ada unsur2 perjudian.. nak argue apa lagi..

http://www.zaharuddin.net/kewangan/303-hukum-mlm--jawapan-jakim.html

MsAwin said...

Korang semua, jangan masukkan elemen agama dalam perbincangan blog ni...ni kan blog sekular...aku dah post dulu bab2 agama ni, tapi kena delete...aku dah cabar dulu, pertembungan Aidid dalam mengatakan MLM adalah pyramid akan wujud bila mereka berdepan dengan StormReaders dan HPA? Paham tak?

Sebab nanti ko akan mendapati MLM itu tidak semestinya pyramid!!!

Sape yang masih lagi quote fatwa Jakim, Arab Saudi ustaz Zaharuddin tu, korang tak perasan ke orang yang popularkan hukum MLM ni dah setup MLM company dia sendiri, namanya StormReaders?

Dan hujah dari segi hukum telah dikemukakan mereka untuk setup company MLM mereka ni dan mereka telah membuktikan tiada penindasan pyramid berlaku.

Dari segi ekonomi, banyak company direct selling telah didaftarkan di Bursa Malaysia. Banyak kilang dan peluang pekerjaan yang wujud hasil dari industri direct selling ni.

Sebab direct selling ini lah banyak syarikat Bumiputera mampu menembusi pasaran melalui produk tempatan mereka. Dalam industry monopoli oleh kapitalist ni, MLM adalah satu rahmat. Sebab direct selling is against monopoly. Prinsip supply and demand dalam padang monopoli capitalist yang berat sebelah ni, banyak syarikat yang mempunyai produk bagus akan bungkus. MLM adalah cara untuk bagi impact sebaliknya.

Tapi aku takde masa lagi nak ulas panjang...

p/s: aku bercakap soal MLM bukan pyramid.

It Just Me..... said...

ate, kejap lagi ade le deme musing ke lain fakta tu....

aku udoh maleh nak mengomen, nengokkan ada due yg tengin, kalo org lain tak aper le jugok, ini musinnnn org samer jugok.....otak deme tu udoh tumpo.....kome kabor ler ghupe mane pun, ada je jawapannye, kalo jwpn betui tak aper juger...ni?....adeh laaa...cemuih.....

Aidid, waiting for your next entry...cer citer...cer citer....
busan aku nengok troll yg sama berhujah bagai tong kosong.....

Anonymous said...

Aku nak nyampuk. Aku suka tengok Criminal Minds. Yang aku paling suka part diaorang buat profile untuk unsubs. Sebab aku tak terrer debat dan rasa takde faedah debat dengan orang yang memang takkan ngaku dia salah walaupun dia tahu dia salah, aku cuma nak kongsi profile yang aku dah buat untuk MsAwin ni.

1. Perempuan.
2. Melayu.
3. Islam.
4. Dalam lingkungan lewat 20-an dan awal 30-an. (Budak sekolah rata-rata takde pendedahan pengetahuan macam yang dia cuba tonjolkan kat sini - macam-macam ada.. pemasaran, perniagaan, kesihatan, hukum-hakam, teori konspirasi dan yang terbaru politik. Orang yang lebih berusia pulak selalunya dah mellow down, tak kuasa nak bermatian bertekak kat blog orang dan kena lawan ramaiiii orang)
5. Belum kahwin. (Perempuan dah kahwin dan ada suami dan anak-anak takde banyak masa dan tenaga nak research tentang acai berry semata-mata nak menang debat by hook or by crook)
6. Kuat bertekak, sentiasa nak betul, rasa orang yang tak setuju/tak sama dengan dia semua salah. (Tengok la cara dia dah set her mind majoriti kat sini semua salah, so langsung tak nak akui sikit pun yang MLM lebih banyak bawak keburukan dari kebaikan)
7. Agresif. (Tengok la cara dia bertekak)
8. Dahagakan perhatian. (Tak kesah la negatif ke positif, contoh budak-budak kalau buat baik emak bapak tak kesahkan diaorang, diaorang buat perangai supaya emak bapak tegur/lepuk/hukum, asalkan emak bapak perasaan diaorang tu wujud)
9. Educated, at least ada bachelor degree. (Dia ada pendedahan asas tentang research, research journals, dan macam mana nak guna google untuk tujuan ilmiah)
10. Ada banyak masa (dan internet access) during office hours untuk google hujah-hujah dia.
11. Most probably, nama panggilan dia memang Awin. Sebab dia create nick tu in June 2010, sedangkan first entry blog ni bulan Oktober 2010. Takkan dia tahu dia nak guna nick tu untuk post kat blog ni masa dia create nick tu.

So, you guys out there, tengok-tengok la orang yang korang kenal nama Awin ni, adakah she fits the profile ;)

Aidid Mu'addib said...

IJM...
Aku baru balik bercuti... rileks dulu, new entry in 1-2 days.
Si Sakaigirl yg ini mmg menakjubkan... nasihat aku: girl, baca la abis2 dol, jgn jadi olang tadak baca. Semua tu dah diperbincangkan di sana-sini dlm blog ni. Hish! Susahnya la kalau aku perlu spell-out sebijik2 pasal setiap benda... Stormreader tu pun ada komponen piramid dan infiniti nya. Macamana Uzar ada reconcile bendanya, sapa yg rajin, tanyalah dia sendiri. This is the age of the internet, is it not?
Just becos Uzar kata MLM dia sah dari segi syariah, tak bermakna MonaVie bawaan org Mormon anjuran sakai ni jadi OK pulak akhirnya... itu kan psycho namanya? Sakaigirl ni pun satu hal... seronok sgt ke dapat maki-hamun daripada org lain tu? Maki-hamun yg spesifik utk dia sahaja... ketagih erk?

Tapi aku takde masa nak layan ko sakai sorang.

p/s: aku bercakap soal MLM tu mmg skim piramid.

Bomoh Hujan said...

kuikuikui kopipes......
"Korang semua, jangan masukkan elemen agama dalam perbincangan blog ni...ni kan blog sekular...aku dah post dulu bab2 agama ni, tapi kena delete...aku dah cabar dulu, pertembungan Aidid dalam mengatakan MLM adalah pyramid akan wujud bila mereka berdepan dengan StormReaders dan HPA? Paham tak?

Sebab nanti ko akan mendapati MLM itu tidak semestinya pyramid!!!"<<<<<< kasi contoh beb...maleh nak taip panjang2.....

hyelbaine said...

@ agenthotchner606,

Most of the traits you listed in your unsub is correct bar one. #5 is wrong as IT has been caught before in one of ITS earlier comments in an earlier post.

I kinda disagree with #9 mainly because of ITS inability to proceed with a chain of thought without jumping from one poor idea to another. Then again, you might be right considering the qualities of grads these days.

And again please do not underestimate yourself here. The readers here come from a disperse group and who knows, maybe your views are just as good if not better?

Bomoh Hujan said...

MsAwin.....tok moh...xpaham sangat la ngan link2 tu..boleh tolong jelaskan x????

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=130289643707559&set=o.144366415620850

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=130289387040918&set=o.144366415620850

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=130289053707618&set=o.144366415620850

The Office Mice said...

funny laa bilerr org tu kate MLM is not pyramid.. kalo dah bertingkat2 tu pyramid lerr.. name je lain.. cube gune name name lain tp konsep "pemasaran" yg same.. it will still turn out the same.. aduuuhhh.. kesian betul.. kalo btl2 nk niage barang, x pyh bertingkat2 ni.. amek je komisyen base on sale..

me said...

mssawan,

Korang semua, jangan masukkan elemen agama dalam perbincangan blog ni...ni kan blog sekular...aku dah post dulu bab2 agama ni, tapi kena delete...aku dah cabar dulu, pertembungan Aidid dalam mengatakan MLM adalah pyramid akan wujud bila mereka berdepan dengan StormReaders dan HPA? Paham tak?

ko pehal dol?period ke?(kalau ko pompuan la..shemale tak period) :p kalau ko gunakan agama untuk kepentingan peribadi ko, mesti la aidid tolong delete..sebab tanak nampakkan ko memperbodohkan diri ko...

Hell`s Angel said...

sama ja pyramid stormreaders tu

Bomoh Hujan said...

MsAwin.cite sikit pasal link kat bawah ni.....

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=130289643707559&set=o.144366415620850

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=130289387040918&set=o.144366415620850&theater

http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fmyradix.wordpress.com%2Fpelan-pemasaran%2F&h=44ebb

http://www.facebook.com/pages/SAY-NO-to-MLM/144366415620850?v=photos&so=30

Hell`s Angel said...

cayalah tok moh... eh apsal aku punya SNTM fb takde?

Hell`s Angel said...

dah lama tak bukak FB.. SNTM ada kena hack lagi ke baru2 ni tok moh?

Bomoh Hujan said...

MsAwin...
cecite.....cecite sikit pasal maksud pelan pemasaran HPA tu...ada dalam link yang tok moh kasi tu menyatakan...." ‎* Setiap downline yang hadir ke PBC mestilah membuat belian bersyarat, 300 NM dalam tempoh 2 bulan dari tarikh sertai PBC untuk mendapat kenaikan pangkat."<<<< maksud bersyarat????? kenapa perlu syarat2....

Hell`s Angel
SNTM v3 sudey.....ko log on FB x?? cuba2 la skodeng kat SNTM v3...lagi paNasSSS~~hikhikhikhik nanti cuba skodeng pasal stormreaders plak...tengok la...kalau dapat pic pelan pemasarannya bagaimana...mau tanya MsAwin..dia otai MLM kuikuikui

me said...

Bomoh hujan,

Si sawan tu otai MLM? patut le takde otak je cara dia bagi fakta..kejap pusing sana, kejap pusing sini, kejap bab agama, kejap bab politik..

MLM tu kan amalan mat rempit dan sakai-PNG....serta mormon kat Utah..

azwan said...

Bodoh punye razali, harap rambut dah beruban, still bodoh gak. Aku minta clinical research data sampai skang tak bagi2. nak gak cakap pasal MLM. produk yg ko guna tu pun hampeh, tak payah la nak cakap pasal MLM. Pengemis cakap pasal ekonomi? Aiyaaa...dunia sudah terbalik.

Ko paham tak standard ko skang razali, ko dah loser, dah out. lagi nak defend pasal MLM. WTF? minta contoh syarikat dan clinical data punyelah senang. itu pun tak dapat bagi. ko jawap 2 benda tu dulu, baru ko ade level nak bercakap kat sini. ada paham cipan?

Unknown said...

haha... kan dah kena cipan....

Unknown said...

Uculer, muka aku memang hamsap macam Brad Bitt dan badan aku tough macam Arnold Lampeger he he he.
Sapa2 yg kata Stormreaders halal, baik korang masuk skim mlm Bontorogo aku. Nampak sangat tak pernah belajar muamalat - hukum-hakam perniagaan dalam Islam. Cuba search dalam e-store Stormreader (sebuah kedai buku online tanpa membeli stok. Kini ada lebih 500 buah judul buku dan majalah, dari pelbagai genre dan penerbit, yang bernilai lebih RM200,000 telah terisi di kedai anda itu yang pastinya akan membanggakan diri anda) kot2 ada buku muamalat ni, kalau beli boleh dapat diskaun 20%. Kalau tak de, cuba google, kot2 ade artikel muamalat ni boleh baca free je.

me said...

razali,


"Saingan hebat di pasaran bermakna 45% pendapatan syarikat biasa pergi kepada pemasaran dan promosi.Wang mesti di belanjakan untuk memenangi pasaran. Dalam MLM hanya jumlah yang lebih kecil diperlukan untuk mencapai ini-Wang boleh dibelanjakan untuk kualiti lebih daripada promosi, kerana di dalam MLM promosi adalah terus dari mulut ke mulut tanpa memerlukan kos yang besar."

so?kos memang le kecik sebab downline ko nyer kos, bukan ko yang tanggung..camtu le jugak ko nyer kos..bukan upline ko yang tanggung..so, kalau ko masuk awal, sempat carik downline, kire pulang modal la, ek?pastu kalau sempat tipu ramai sikit, dapat untung la..camtu ke dey?kalau orang yang masuk and lepas tu system tu crash/tergolek dog?camne? teraniaya je..bayaran yang dia bayar, dapat balik tak? ke korang kat atas tu dah telan dah duit tu..and cam biasa la.. no money back guarantee..chet!satu sen tarak guna..

"Syarikat MLM telah dapat menjimatkan sebahagian besar pendapatan kasar oleh kerana kos memasarkan dan iklan adalah berkurangan dengan banyaknya daripada perniagaan biasa. Wang ini diagihkan kepada pengedar sebagai komisen atau bonus."

Dey samdol, memang la kos syarikat MLM ni kurang...sebab kos diorang korang yang tanggung..ada paham ka dey??sakai..ada paham ka?pastu, dia bayar balik kat ko sikit..ko dah happy cam lembu jantan lepas mengawan, sebab dapat duit..padahal, duit ko yang ko kuarkan untuk pegi carik prospek, lebih dari tu yang dah habih..pastu lak, kalau tak sempat nak dapat prospek, system dah crash, lebur duit pandaftaran, lebur lagi duit invest untuk so called iklan dari mulut ke mulut ko ni..ke dari kaki aku ke mulut ko?yennadey!!

otak ada pakai ka?

ko kat putrajaya kan?ko keje makan gaji ngan goverment ke?ko ni, malam minggu ko pegi rempit kat ne ek?

Unknown said...

Ranking Blog Paling Berpengaruh Di Malaysia Oleh TRO 1 pada 19 Feb 2011

17. AIDIDLEAKS

Wow! Congrat bro, top 20 beb.

It Just Me..... said...

wuiyoooo...congrats...

Tahniah bro...;)

hyelbaine said...

Seriously, how many MLM'ers did macro-economics, micro-econs? MLM nie kalau cakap pasal economy mengalahkan Warren Buffet. Silap2 actuarist yang keje kat the big Wall Street firms pun boleh kalah dengan geng2 MLM nie.

If you MLM'ers put as much effort into protecting MLM's into studying to become an economist (either technical or fundamentals) you guys would be earning more money than doing the MLM business you're defending so stoutly.

Seriously, have you MLM'ers have any idea how much investment bankers and economist earn? Bukan setakat bonus 100 hengget tahap pow downline weh, sekali bonus masuk 6 figures dowh!

Kalau dah kaya kan boleh korang membantu org2 Melayu with your enormous wealth. You know, bagi zakat a few million a year. Buat masjid atau skolah mcm Bukhari or buat bank utk peniaga2 kecil IKS Melayu mcm the Nobel Peace price winner Muhammad Yunus did in Bangladesh?

So, where are your priorities now then?

Aidid Mu'addib said...

Boy...
What the...?

me said...

congrate bro..makin ramai la sakai-PNG tak pueh hati ngan ekau..eden tak campo..wakakaka

me said...

bro aidid,

here's the link: http://www.toprankingonline.net/2011/02/ranking-blog-paling-berpengaruh-di_19.html

Unknown said...

hyelbaine,

'I've been asking that for donkey years but not a single MLM'er has taken it up. Why do you think that is so?'

I know why :), i think a lot of people know why sbb kita ni bukan bodoh.

if you have balls msawan ngan razali, kasi tengok la. ke balls korang pun kene beli guna cara MLM?

Anonymous said...

baru bace dua per tiga post ni,,,
penat nye
lau terbitkan buku, mau brape jilid dah ni...
jenuh en.aidid terangkan,,
MLMers mmg ati batu kan...

dun givap ye en.aidid..

tapa said...

best! Best!

afie said...

'ko akan mendapati MLM itu tidak semestinya pyramid!!!' whooaa what do we ave here... another lame, loose and stupid statement from d rampaging troll.
well my dear MsSawan ( sopan neh)do u ave any idea what does MLM stands for? MULTI LEVEL MARKETING,so why are you still dragging the issue of MLM not being Pyramid ngok btol..ko g pinjam kamus oxford adik ko yg rega 15hengget tuh try check seko2 d definition of multi, level and marketing.. or to make ur life easier ko g google je and drilled it right into ur brain.
I rest my case

Bomoh Hujan said...

Abu Ryan ......tengah tahan denak nih..si MsAwin dok pung pang pung pang xnak jawab soklan tok moh tu....kuikuikuikui....tok moh x pandai nak taip panjang2..letak link ja....kuikui

Bomoh Hujan said...

Abu Ryan...
MLM tu kan amalan mat rempit dan sakai-PNG....serta mormon kat Utah..

kuikuikui mat rempit pun xkenal menatang MLM tu..xcaya pi la tanya..paling2 dorang jawab...."eh MLM yang mcm dalam cite Ngangkung tu ke?? balik lewat malam meeting gitu2" kuikuikui

MsAwin said...

I'm here again...MLM tidak semesti pyramid?
MLM ni kalau hybrid sebagai contoh Binary hybrid Uni-Level atau MLM hybrid Trading, ianya tidak semestinya pyramid...

Berbilang tingkat adakah membentuk struktur 3 segi atas kecil dan bawah besar sahaja atau ringkasnya pyramid? Sudah tentu ianya boleh jadi 4 segi tepat seperti bangunan-bangunan hotel tu...Analogi bodoh aku jer ni..

Katakan MLM itu merupakan hybrid plan married uni-level, so tidak dikira dimana saja level anda berada, anda berpotensi untuk menyamai atau melebihi income upline anda! Ini bergantung kepada sejauh mana ada develop retail customer anda.

Contoh, anda memang berada dalam sistem MLM hybrid uni-level tetapi sampai diperingkat anda sendiri, ada stop buat penajaan tetapi anda develop begitu banyak retail customer melalui internet. Katakan anda ni mempunyai kelebihan dalam menulis macam Si AIdid, No 1 Top Blogger di Malaysia (haha), setiap apa yang ada tulis, ayatnya fuyyo!...so ramai sungguh yang singgah di blog anda dan membeli...setiap bulan anda berjaya jual 10000 naskhah Majalah Solusi, so dengan RM1x 10,000 user anda dapat income RM10,000 sebulan...

Tapi anda tidak buat ape, anda just menaip di blo aje, dan letak link untuk pembelian majalah Solusi, bab shipment, tracking etc tu syarikat yang buat...so, anda dah dapat passive income...

Begitu juga dengan MLM lain yang buat plan nya hybrid dengan UNILEVEL atau TRADING...plan pemasaran macam ni, menyebabkan begitu banyak produk kecantikan dan kesihatan yang dijual di push cart shopping complex dan kedai-kedai jamu dan produk herba malahan di farmasi jugak...

So, bila last process itu adalah jualan retail, ianya tidak menjadi pyramid sebab your last downline tu memang kerja jual retail dan memang dia ada retail shop.

Paham tak? HPA jual ayam organik...ko ingat semua orang pakai cari sape nak beli ayam ke? mana ada...sebab distributor yang join HPA tu dia minat jual ayam kat pasar aja...dia tak perlu taja orang jual sayur sebelah kedai untuk jual ayam...ada paham tak?

Kadang2 MLM ni hybrid dengan loyalty program atau membership benefit program macam cosway, tupperware etc...kumpul point banyak ni dapat hadiah tu, dapat beli murah...so, takkan kita nak kata yang nak kumpul point tuh dia ni teraniaya...sebab mereka tak perlu buat pembelian bulan-bulan pun...dia just beli bila dia nak beli...as long as dia beli, orang yang sponsor dia join dapat komisen...yang beli tuh dia rugi ape2 tak? dia tak beli whosale..dia beli retail...

ada paham tak? compensation plan tu untuk orang nak develop rangkaian perniagaan...untuk customer, ikut suka depa la...nak beli bila2 pun...

Ini yang aku citer ni MLM...MLM yang binary ni ada sistem pairing...macam Aidid pernah sentuh...pairing ni nampak macam simple tapi setiap syarikat ada sistem pairing masing2 tak nak bagi menindas...

kesimpulannya, tak semestinya MLM itu membentuk pyramid...

azwan said...

Kepale ko bentuk piramid kot?

Aidid Mu'addib said...

Kalau tak piramid, bendanya bukan MLM la dol...

Bomoh Hujan said...

hahahahahaha....MsAwin said..
"Berbilang tingkat adakah membentuk struktur 3 segi atas kecil dan bawah besar sahaja atau ringkasnya pyramid? Sudah tentu ianya boleh jadi 4 segi tepat seperti bangunan-bangunan hotel tu...Analogi bodoh aku jer ni.."
senang cite...engko kasitau jer syarikat MLM mana bukan piramid...meh kasitau....kang kata bodo tersinggung plak..(padahal dah ngaku diri bodo)kuikuikui

Hell`s Angel said...

Kadang2 MLM ni hybrid dengan loyalty program atau membership benefit program macam cosway, tupperware etc...kumpul point banyak ni dapat hadiah tu, dapat beli murah...so, takkan kita nak kata yang nak kumpul point tuh dia ni teraniaya...sebab mereka tak perlu buat pembelian bulan-bulan pun...dia just beli bila dia nak beli...as long as dia beli, orang yang sponsor dia join dapat komisen...yang beli tuh dia rugi ape2 tak? dia tak beli whosale..dia beli retail...
_______________________________________________

Nak jadi ahli kena bayar membership tak? Kad Tesco free je pun.... bleh gak kasi bonus.. Cuihhh

Ikan said...

serius lawak conversation aidid n MsAwin..

sibulat said...

ooppsss.. aku bukan nk discuss bab2 agama kat sini.. sebab aku pun bukan pengkaji agama...kl dah Jakim jatuhkan hukumnya HARAM.. maka haram la dia.. simple jekkk.. kl ko dah tu haram.. ko nk buat gak.. tanggung la dosa.. sama la mcm org ckp pasal aurat.. dah kl tak pakai tudung tu haram.. tak yah la ckp Allah memahami kenapa saya tak pakai tudung.. sebab saya nk carik reseki..ianya tetap HARAM... so tanggungla dosa masing2...

tp aku paling benci bila org gunakan agama nk jadi kaya.. sebab smlm jumpa sorang ustaz ni punya blog.. dia jual cd cara2 nk hafaz qoran.. dah la dia ni kawan aku.. tp buat cara MLM.. kl betul ko ustaz.. gi jek la masjid2 tue.. ajar org dgn iklas.. tak yah nk suruh org jual CD pastu suruh promote website.. benci aku..

sorry terlepas geram kat sini.. sebab menyampah aku ngan USTAZ yg konon baik... oppssss.. bukan semua ustaz.. sebab ustaz pun manusia.. dan setiap manusia pasti buat kesilapan..

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 218   Newer› Newest»