And so it is...

Sunday, January 2, 2011

MLM - The Truth, The Whole Truth and Nothing But The Truth.





Entry ni aku nak diskus lagi (uik nak diskus lagik ke bang?) tentang perspektif skeptikal Aidid Mua’ddib yang memang sentiasa sangsi pada orang-orang Melayu yang bahalol. Adakah seseorang orang Melayu itu bahalol dibuat-buat, atau adakah dia memang bahalol tak boleh di repair. Ianya berkenaan isu MLM atau sekarang ini ramai yang dah panggil sebagai network marketing atau sistem affiliate atau apekebendanyantah. Tukar nama daaa, sebab perkataan MLM dah ramai orang mencemuh, dan dengan tukar nama, nanti orang tak perasan realiti MLM ni, sedangkan bendanya sama aje dik. Sememangnya ramai orang Melayu tu memang senang sungguh makan kelentongan sebegini. 

Syarikat-syarikat MLM ni jual alat memancing la kiranya, dan jual sekali dengan impian untuk dapat banyak ikan. Jadi ramai la orang Melayu nak memancing sekarang ni, dengan mengimpikan berpuluh kilo ikan bermacam jenis nak dibawa balik ke rumah, dan masing-masing mengajak adik-beradik, sedara-mara, kawan-kawan dan jugak orang yang tak dikenali, beli manyak-manyak alat memancing jugak. Mari ramai-ramai pegi memancing kat sungai dan laut dan lombong dan kedai memancing kat tengah pekan... tak kesah la mana-mana pun. Akhirnya yang kaya adalah syarikat MLM dan apek kedai pancing, sedangkan orang Melayu kebanyakannya hanya buang duit beli tali pancing dan joran dan ntah apemendenye lagik... simpan dalam store. Ada sekor-dua orang Melayu buat MLM yang bawak sekor-dua ikan balik rumah.

Ulangkaji - agenda syarikat MLM bermula dengan adanya bzns menjual produk, sama ada jus buah-buahan dari Musytari, pil vitamin yang lain daripada 13 vitamin yang ada, water filter nanotechnology yang ada dalam movie Tron, sabun ajaib kasi tak mengantuk dan sekaligus menurunkan IQ, jual sistem sms yang boleh dapat free, jual ebook yang jugak boleh dapat free bersepah kat internet, air minuman berkeramat dan bersepai... dan, whatever. Cara hasutan syarikatnya dengan mengajak independent distributor (ahli/reseller/affiliate - iaitu korang tu semua) untuk join dengan menjanjikan keuntungan yang eksponential dengan adanya pencarian downline berbilang peringkat di bawah ahli tersebut, di mana keuntungan orang bawahan akan “dikongsikan” sket-sket oleh upline-upline tu sume. Sikit aje komisen tu, tapi kalau ada 4 downline, lepas tu ada 16 lagi kat bawah, lepas tu ada 64, 256, 1024... Cerita besa ni beb. Yang bestnya pada syarikat-syarikat tu semua, sistem perniagaan cara ini memang longkah sebab ahli yang join mesti beli produk “up-front” dan adanya pembelian minimum untuk setiap julat masa (sebulan selalunya). Maknanya tu simple aje: syarikat MLM tu dah siap duit masuk untuk barang cikai yang dia jual kepada ahli, tapi ahli tu sendiri tak pasti lagi ada pelanggan yang bahalol akan beli produk tu ke tidak. Best kan buat bzns sebegini? Itu sebab kebanyakan CEO syarikat MLM dan kuncu-kuncu terdekat dia, sure korang tengok muka masing-masing macam penyangak atau muka lanun Captain Barbossa - banyak makan duit haram shubahah maaah! Muka tak berseri, hidayah tarak. Tapi itu firasat aku aje... firasat korang camane? 

Plan pemasaran MLM berbeza daripada skim piramid hanya pasa satu fakta ce’nonet aje - komisen didapati bila jualan produk telah berjaya dilakukan. Kalau komisen dibayar dengan hanya pencarian downline, secara definasi itu adalah skim piramid. Skim piramid adalah menyalahi undang-undang di mana sahaja di dunia ni sebab sistem perniagaan sebegini pasti akan "collapse" bila mana tiada ahli baru dapat dicari, dan sudah pasti juga banyak peserta akan kerugian duit buta-buta gitu. Benda sebegini pernah banyak kali berlaku, khasnya kat Malaysia ni, dan khasnya dikalangan orang Melayu - orang Melayu tu ada magnet kepada skim piramid sejak zaman-berzaman. Walau bagaimana pun, sistem MLM itu sendiri tetap akan mengalami masalah "market saturation" yang sama seperti skim piramid tu jugak... who're you trying to kid anyway man? Sistem MLM tu jugak akan menghadapi masalah "collapse" bila dah tiba masanya, bila takde ahli baru join perniagaan MLM tu. Yang kerajaan Malaysia terus benarkan sistem perniagaan sebegini berleluasa sekarang memang aku tak terkejut sangat pun. Takde nya Malaysia tu nak mengikut Arab Saudi yang mengharamkan segala bentuk MLM, selepas muftinya keluar statement tentang pengharamannya. Apa yang penting sangat pun cakap mufti kat Malaysia ni? That's what you get in any country in the world - kalau sistem politik negara itu adalah berasaskan duit duit duit... free-market meh! Sapa cekap berniaga boleh jadi kaya-raya, sapa cekap kelentong pun boleh kaya-raya jugak. Ada ke patut syarikat cha ya nun alip, kepala bapak ketapi skim piramid berproduk terhebat di Malaysia dapat sokongan daripada menteri kabinet dan ada keluar paper - dapat anugerah "syarikat direct-selling beretika" ke apebenda ntah... gila baboon btol kita kat Malaysia neh!
 
 

Percayalah, CEO dan kuncu-kuncu teratas dalam sesuatu syarikat MLM tu mesti tak pakai atau makan atau minum produk dia orang sendiri... wanna bet? Korang ingat CEO Hai-O ada pakai penapis air Hai-O yang dipasarkan kat orang Melayu tu semua. Korang rasa dia ada pasang menatang Bio-Aura tu kat rumah dia sendiri ke? Pegi la buat inspection. Penapis air Hai-O Bio-Aura yang berteknologi tinggi yang diwar-warkan hebat gila bab, tapi dihasilkan oleh Electrofast Manufacturing Sdn Bhd di 10383, Jalan Sungai Mati, Klang (yang juga supply penapis air berjenama Hijrah Muafakat, Aqua Pure, DCL, Imtiyaz, Sukida dan banyak syarikat MLM lain). Satu company cha ya nun alip yang menghasilkan pelbagai jenis  produk penapis air untuk lebih 10 syarikat MLM. Benda kat dalam penapis tu lebih-kurang sama aje - tapi casing lain, dan cap kat luar lain. Ada syarikat jual RM500 sebijik, dan ada yang jual RM3,600 seketul - fikirkanlah. Macamana kerajaan boleh tutup mata sebelah tentang perlakuan syarikat MLM sebegini, ahli politik aje la yang boleh jawab kut. For the sake of free-market, or for the sake of plain ol' money, maybe?

Dan syarikat MLM tu semua juga akan jual barang "the old-fashioned way", beli murah, tapi jual mahal bagai nak rak. Korang yang join mana-mana sistem syarikat MLM tu yang akan pulak cari orang lain untuk jadi distributor sebagai ko punya downline, dan bukan syarikat tu yang cari - selamat duit syarikat daripada buat marketing - atau kiranya, korang dah siap jadi kuli-batak tukang marketing syarikat MLM tu la. Lepas ko dah join MLM tu, ko sendiri akan jadi distributor/reseller, dan mesti syaratnya ko perlu buat belian minimum setiap bulan untuk apa saja produk kejadah tu - betul beb? Kalau tak, tak dapek komisen doh. Pastu yang paling lagi kelalar, selalunya ahli/reseller akan guna/telan produk tu sendiri (macam Monavie, eXfuze, Shamelin, dll) dan/atau kalau ada rezeki (yang shubahah ni) jual pulak kat orang lain secara direct-selling - pujuk, hasut dan rayu ahli keluarga atau kawan terdekat, sampai ada yang menyampah ya amat dan terus putus sedara. Hasutan paling besa untuk pujuk orang join sebagai downline selalunya adalah kalau dia orang join, boleh dapat harga discount untuk produk tu, murah sket - sedangkan harga barang memang dah murah dan syarikat memang sure untung besar, khasnya sebab adanya lagi sorang bahalol jadi reseller... dan dia pulak akan promote menatang tu... exponentialism bro! Ah, bebudak Melayu mana paham konsep exponentialism dalam ekonomi sebegini.

Tapi kan, walaupun dapat harga discount, mana-mana produk MLM sudah semestinya lebih mahal daripada kalau beli produk yang setara kat Jusco, Tesco atau Giant. Macam-macam helah dan cara promosi produk ada sekarang ni. Contohnya, seperti menggunakan sains dan teknologi yang hebat, tapi tak wujud, macam Emeritus Professor Dr Sir Mickey Mouse lakukan dalam kes air paip ECPbersepai. Macam-macam teknologi akan keluar semasa promosi produk daripada syarikat MLM tu semua. Syarikat MLM akan cakap produknya ya amat la canggih dan berbaloi dengan harga jualan yang semahal yang cuba ia ketengahkan. Atau katanya air buah tu ada acai berry datang dari hutan belantara Amazon (yang dekat Arizona tu) atau ada kehebatan sebatian xanthone yang doktor perubatan sendiri musykil ntah apekebenda kesannya pada manusia. Yang join syarikat MLM tu pun pulak sama ikut kata upline dan promoter syarikat MLM, cuba jugak mempromosikan kehebatan produk yang dia sendiri main hafal skrip aje kepada pelanggannya, macam dia pun sama jadi professor emeritus jadian yang tahu macam pakar sains berprestasi tinggi bomoh siam. 

Hadith Nabi s.a.w., ertinya: Dan janganlah kamu melakukan tipu helah naik harga jenis ‘najash'" (Riwayat Al-Bukhari, 2/752).

Ahli yang join mesti terperangkap dalam membuat pelaburan perniagaan sebegini dalam membeli sejumlah produk (yang dipaksa beli oleh syarikat MLM tersebut untuk komisen tadi - minimum purchase, minimum PV, BV, GV, Vavie, whatever), dan akan terdesak untuk cari downline di bawahnya untuk kasi recover balik pelaburan sendiri. Jadi soalannya: kerap tak benda sebegini berlaku? Berapakah peratusan ahli MLM yang dapat recover balik pelaburan masing-masing?

Ini statement daripada badan-badan kerajaan dan NGO di Amerika:
1. The US Federal Trade Commission memberi amaran bahawa kebanyakan "network marketers" tidak mendapat apa-apa daripada pelaburan masing-masing, melainkan produk-produk mahal yang ada di tangan tetapi tidak terjual, di mana produk-produk tersebut dipaksa dibeli semasa mereka menyertai MLM tersebut.
2. US Consumer Reports menasihati pengguna untuk "menjauhi daripada skim MLM yang menjanjikan keuntungan daripada kebolehan ahli tersebut mencari downline yang sentiasa bertambah ramai (pyramid-growth) yang perlu melakukan perkara yang sama (duplikasi) dan seterusnya memberi komisen ke atas (up the line).
3. The Consumer Awareness Institute, sebuah badan non-profit di US, telah menganalisa data yang diterbitkan oleh syarikat MLM itu sendiri, dan dalam kajian tersebut mereka mendapati syarikat yang paling tak berjaya adalah Amway/Quixtar di mana 99.99% distributor kerugian. Yang paling berjaya (secara relatif) pula adalah Herbalife, dengan 99.42% distributor kerugian. What the...?
4. The Consumer Awareness Institute juga menganalisa data pembayar cukai di negeri Idaho dan Utah, di mana 6% daripada penduduk adalah "network marketers" yang aktif dalam pelbagai syarikat MLM. Daripada 300,000 penyata cukai pendapatan, tiada seorang pun (ZERO!) melaporkan keuntungan daripada aktiviti perniagaan MLM mereka. Tu diaaa!
5. Dalam satu kes saman di Wisconsin, penyata cukai pendapatan 200 daripada 20,000 orang ahli syarikat MLM diselidik oleh pihak Attorney General. Purata pendapatan top 1% ini adalah -$900 (negatif tu beb... you know, kurang dari zero). 
6. Majalah Newsweek mendapati kurang daripada 1% distributor Monavie layak untuk apa-apa komisen, dan (kurang) 1 dalam 1000 dapat recover semula pelaburan mereka, ke atas kos belian minimum jus keramat Monavie yang hebat bak cipan zoo Tepen.

Jadi, jika plan pemasaran syarikat MLM itu tidak berkesan, pehal ramai sangat bahalol yang join? Sebab memang ramai bahalol? Especially orang Melayu kat Malaysia neh... ramai bebudak Melayu yang tak ambik subjek matematik masa SPM. Pelajar Melayu memang dikecualikan daripada subjek matematik, korang tak tahu? Selalunya si mastermind, atau upline akan kasi briefing, tulis-tulis, lukis-lukis gambarajah matematik yang hebat pada prospek, di mana katanya seseorang ahli hanya perlu cari 2, 3, 4, atau berapa sahaja downline untuk diri masing-masing, di mana downline tu pulak ada downline dia orang sendiri... jadi kalau cari 4 front-line (cewah!), dah ada 16 kat bawah, dan 64 lepas tu, dan jika masing-masing buat belian minimum yang terpaksa dilakukan oleh setiap ahli... woohoo! Banyak komisen maa! Dalam kes contohnya 4Life Transfer Factor, siap janjikan 10 level ke bawah boleh dapat komisen... bukan lagi riba', itu dah masuk kepala bapak ketapi hyper-riba' dah tu. Fendy42816438 kata sedap meh! Orang bangang aje tak nak buat MLM ni bro.

But, there is always a catch. Mastermind/upline memang secara sengaja tak nak cite pasal ciri exponentialism dalam sistem perniagaan sebegini - kan masing-masing hati perut dajjal? Hitam bak bontot kuali. Kalau la plan pemasaran 1 cari 4 (seperti LoginFB100, Unstobebal, dll), dan jika hanya seorang mala'un kita ambil kira, yang dia nya ada satu line yang aktif 12 level ke bawah, dia sorang aje dah ada downline bawah downline bawah downline seramai 16 juta orang... wadeholycrap! Katalah kursus keusahawanan anjuran eXfuze (penjual 7 super-foods buatan alkafirun cara MLM) hujung minggu ni ada 30 orang Pak Pandir dan Mak Lampir yang hadir - setiap orang boleh dapat ke berjuta downline yang dapat kasi komisen ke atas? Angan-angan Mat Jenin jugak tu. Tapi, dia orang semua tak ambik matematik masa SPM - jadi, maafkan aje bebudak tu.

Benda MLM ni simple sungguh, itu yang heran kenapa ramai orang Melayu yang masih keliru. Kalau la ko jual belacan, dan bukak satu kedai belacan kat KLCC, ko mesti nak monopoli bzns belacan kat sana kalau boleh, betul? Takmo la ada mala'un lain bukak 10 lagi kedai belacan kat KLCC... satu sebelah Jimmy Choo, satu sebelah Kinokuniya, satu lagi kat sebelah Armani Exchange, dan ada pulak barua nak bukak kedai belacan dekat bersebelahan Tiffany & Co atau Bvlgari.... kan semua dah kacau daun tu? Tak kan ko nak cari reseller dikalangan pelanggan belacan ko tu, selagi ada pelanggan yang datang? Kan sistem MLM ni berlawanan daripada saranan bzns konvensional? Tak logik sungguh nak cari reseller sampai ke infiniti. Nak pakai 6 billion orang reseller ke apa? Dah tu, sapa pulak yang nak jadi pelanggan beli belacan ko tu? Itu sebab orang terpelajar yang faham subjek ekonomi memang geleng kepala punya bila membincangkan kesah perniagaan jenis MLM ni.

Katalah kita nak buat MLM dengan hanya jual produk, tapi tak mahu buat kerja shubahah cari downline. Ada dapat hidayah sket. Betul ke ada orang yang join MLM berjaya buat kerja sebegini tak? Dalam satu kes saman di UK, kerajaan UK mendapati (secara statistik - kurang) daripada 1 dalam 10 ahli MLM berjaya menjual produk kepada pelanggan, selain daripada dirinya sendiri (yang sebenarnya dah jadi pelanggan syarikat MLM tersebut semasa dia membeli produk - minimum purchase meh!). Memandangkan syarikat MLM sudah dapat memerangkap seorang ahli untuk membeli produknya secara berkala dan mandatori, secara tipikalnya produk tersebut sememangnya sangat mahal daripada produk yang setara dipasaran "retail" seperti di supermarket. Sapa pulaklah pelanggan yang dungu nak beli produk yang mahal, hanya sebab nak pakai/telan produk tu, sedangkan ada produk setara yang lebih murah? Kajian menunjukkan hampir semua produk yang dibeli oleh network marketers digunakan sendiri oleh mereka yang join MLM masing-masing.

Fakta ni mesti tidak akan diperkatakan oleh mastermind atau upline semasa memujuk dan menghasut prospek, sebaliknya mala'unnya mesti cerita bahawa produk mereka sememangnya one-of-a-kind-space-age-technology, dan tengah high demand dalam masyarakat sekarang ni. Cuba korang survey kat portal carigold, baca apa yang Odie dengan hani85 tulis hari-hari kat sana. Nak muntah pun ada kalau ko lawat selalu. Atau korang pergi cari budak terencat akal si FendyTF271935273 dan baca apa yang dia cakap pasal produk colostrum lembu (yang bukan colostrum lembu - ntah, you figure it out) dari syarikat 4Life. Atau dengar cakap apebenda namanya Honey Bee promote corset Hai-O yang ada plutonium tu (RM160 jual RM2600) sambil dia tunjuk beg tangan Dolce & Gabbana pasar malam kat blog dia... same old story across the board. Lame pitches from lame people with bucket-load of vanity. Dia orang ni tahu tak tanggungjawab sebagai seorang peniaga, korang rasa?

Sebagai contoh, rata-rata salesman MLM bukanlah pengamal perubatan bertauliah, tetapi hampir setiap mereka perasan lebih hebat daripada doktor perubatan, dengan saranan tentang kesihatan yang pelbagai sekaligus datang dengan promosi jus keramat dan multivitamin dan apa sahaja yang dia nak jual kepada makcik Tipah dan Pak Samad. Allah SWT berfirman:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلاَّ أَن تَكُونَ تِجَارَةً عَن تَرَاضٍ مِّنكُمْ

Ertinya: "Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu saling memakan harta sesamamu dengan jalan yang batil, kecuali dengan jalan perniagaan yang berlaku dengan suka sama-suka di antara kamu" (An-Nisa:29)

Dan dalam hadith, Rasulullah s.a.w. pernah bersabda:
"Dua orang yang sedang melakukan jual-beli dibolehkan tawar-menawar selama belum berpisah; jika mereka itu berlaku jujur dan menjelaskan (ciri dagangannya), maka mereka akan diberi barakah dalam perdagangannya itu; tetapi jika mereka berdusta dan menyembunyikan (ciri dagangannya), barakah dagangannya itu akan dihapus." (Riwayat Bukhari).

Sure, memang la ada yang berjaya buat MLM dan jadi kaya-raya. Bulan lepas ada keluar success-story dalam majalah usahawan SUKSES tentang sorang mamat untung besar jual jus manggis Vemma (produk dengan harga 171 hengget sebotol), yang dijual pada pakcik-makcik yang sepatah haram tak faham apa-apa pasal sains perubatan - yang kena kelentong bulat-bulat suruh telan jus manggis, yang mana asalnya manggis tu dieksport ke US, dan diimport semula ke Malaysia untuk diminum oleh orang-orang kita. Kan kerja bongok namanya tu? Satu botol Vemma lebih-kurang sama dengan harga dengan 350 bijik manggis segar... wadefak? Malaysia ni pengeluar manggis kakak oi! Manggis segar tu pulak takde bahan kimia atau pengawit... aku pasti yang Allah takde letak apa-apa racun atau pengawit dalam manggis segar tu semua. Ya, ya, ya... Vemma tu produk canggih. Canggih kepala lutut lu! Canggih sampai sanggup cerita hal-hal perubatan yang bukan-bukan, demi mendapatkan keuntungan berlipat-ganda, sekaligus dapat sedekah duit orang Melayu kepada omputeh kat US? Orang Melayu selain bahalol matematik, juga golongan manusia yang sangat pemurah dan suka bersedekah duit free-free kat omputeh alkafirun di mana sahaja.
 
 
Uik! Dah tersasar statement aku, bengangkan Vemma punya pasal. Anyway, mamat Vemma tu dapat capai sukses sebab beratus dan beribu orang downline dia bekerja keras mengelentong pelanggan, khasnya yang tua-tua ada banyak penyakit, seperti darah-tinggi, sakit jantung, kencing manis... jadi dia dapat meraih komisen kepimpinan, komisen rangkaian dan komisen bloody hell ntah apa lagi ntah. Memang keje orang sasau punya bzns Vemma neh! Nah, itu sebab mamat tu masuk majalah sukses, sebab dia yang join dulu dan dia di puncak piramid Vemma kat Malaysia ni. Tak payah nak argue - how are going to spin this to me babe?

Lagi satu, korang perlu berjaga tentang cerita sukses yang keluar daripada mulut kuncu-kuncu teratas syarikat MLM. Yang paling berjaya dalam apa-apa syarikat MLM, selain daripada CEO, CFO dan board of directors semua tu... adalah mereka yang travel kasi ceramah keusahawanan tentang jualan produk keramat MLM masing-masing di merata tempat dan kasi kursus motivasi serta menganjurkan pengrekrutan beramai-ramai, kasi join itu MLM keparat bak gaban. US Federal Trade Commision ada keluarkan statement mengkritik promosi MLM sebegini dengan menyatakan bahawa ada sesetengah syarikat MLM yang buat promosi seperti "cult-like religious mania" sebagai pengganti plan pemasaran yang beretika dan telus - macam Ayah Pin dengan segolongan pengikut yang mati-mati percaya Ayah Pin naik ke langit borak-borak dengan tuhan. Tuhan Ayah Pin la... God yang dia sahaja yang kenal dan sememangnya mereka berdua sangat akrab macam Batman dan Robin.

Lepas tu, baik di US, Eropah dan Malaysia jugak, mesti ada orang terkenal jadi ambasador/duta produk (dan ada pulak duta produk yang perasan hebat, terus bukak bzns gelang magnetik satu-sen-tarak-guna dia sendiri - terus dikencingnya syarikat MLM yang asal... hahaha!). That's the culture of MLM - mau kasi syarikat dan produk nampak gah dan high-class, walaupun cerita di sebaliknya tetap cikai. Bukan apa, ramai manusia dalam dunia ni senang dipengaruhi oleh "celebrity influence", macam la artis-artis tu semua manusia jenis yang berkualiti dan elok jadi ikutan. Menatang ntah?
 

Satu benda yang korang akan selalu dengar daripada mulut upline adalah berkenaan hebatnya sistem MLM masing-masing dengan sales-pitch yang out-of-this-world... "bzns eXfuze ni different bro, MLM lain memang takleh challenge punya. 7 super-foods. Kalau ko join, sure untung besar!". Atau, "Hai-O ni very strong company, Ismail Sabri Yaakob ada kasi anugerah syarikat beretika hari tu - tak kan rugi kak, company sah lulus syariah. Mesti best neh". Atau, "produk Transfer Factor ni one-of-a-kind, hanya 4Life yang berjaya kasi transfer imuniti daripada lembu dan ayam pada manusia, hinggakan Russian Health Ministry sendiri buat blog kat blogspot - gila bab punya advanced dan cokia' Russian Health Ministry ni! Oi bahalol - ko dengar cakap aku ni, kalau tak aku pelangkong kepala ko tu!".

Apahal sekali pun "pitch" syarikat MLM, semua sama aje dol. Memang la ada beza sket sana sini - tapi semua MLM tu cari ahli/reseller/affiliate yang cari downline masing-masing tak putus-putus, semua jual produk dengan harga sky-high, semua kasi syarat ko kena ada "minimum buy" untuk layak dapat komisen. Takde ramai yang ada harapan untuk kaya-raya, kecuali seketul-dua (yang perangai memang macam lanun dari azali dan aggressive macam monkey nak mengawan). Jadi, nasihat aku kepada korang yang nak join mana-mana MLM, udah la tu beb! Korang tu sedang diperkutak-katikkan oleh dajjal wang-ringgit daripada kalangan omputeh dan lain-lain alkafirun, yang menurunkan ilmu yahudi tu kepada orang Melayu kat Malaysia ni. Kepada yang dah ter-join... just walk away man, and stop feeding those sickfucks more of your hard-earned money. Anggaplah ianya pengajaran semasa membesar dan jadikan ia iktibar untuk bekalan sendiri dan anak-anak korang. Ajar matematik dan statistik pada anak korang tu semua, yang tak lama lagi membesar dan akan jadi pulak mangsa syarikat MLM yang lain di masa hadapan. Berhenti kasi syarikat MLM tu semua duit korang tu... not a ringgit more, just get lost!

Aku ni menulis artikel ni bukan ditujukan untuk seseorang individu Melayu macam ko sorang si pembaca, sebab seperti yang aku ada mention, memang ada yang boleh berjaya dalam bzns MLM ni. Aku menulis ni ditujukan kepada seluruh orang Melayu secara kolektif dan kumulatif - maksudnya korang dan aku sekali sebagai sebuah masyarakat. Isunya, apakah kesan ekonomi secara majmuk yang berlaku kalau ramai ahli masyarakat Melayu tu terus sebok nak buat MLM sampai 10%, 20% atau lebih lagi daripada keseluruhan jumlah ahli masyarakat mau join? Sedangkan seperti fakta yang dikeluarkan oleh menteri kita di atas tu, jumlah bzns MLM tu dalam 10 billion hengget aje - itu pun jangkaan 2015. Sekarang ni anggaran bzns MLM hanya RM5 billion aje - 1% GDP negara Malaysia. Adakah ianya baik untuk masyarakat Melayu sejagat... di mana yang jadi kaya sorang-dua, tapi yang melangut tak dapat apa-apa ada dalam 19,833 orang lagi? Aku pun tak faham macam mana kes menteri kat atas tu boleh berlaku. Apa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan takde pakar ekonomi yang berwibawa yang digajikan, bekerja kat ofis di kementerian di Putrajaya, yang boleh tulis teks ucapan dan menasihatkan menteri dengan lebih "sensible" dari segi makroekonomi? It's mind-boggling really. Aku menulis ni, aku dapat info daripada US Federal Trade Commission, Consumer Awareness Institute, dan banyak independent writers kat internet. Dan aku pulak takde MBA pun. These are all common knowledge all over the world.
  
Last sekali, aku kasi korang fakta ni: Secara purata, 99.95% network marketers akan kerugian. Tapi, kalau ko pegi Genting main judi, ko stop kat meja roullete, dan letak semua duit yang ko ada kat satu nombor... katalah nombor 17. Untuk semua orang yang berjudi (dari segi statistik) yang meletak duit pada satu nombor (seperti nombor 17) itu, kadar kerugian mereka adalah 97.14%. Faham bro? Maksudnya kadar kerugian orang join MLM lagi tinggi daripada kadar orang kalah judi di meja roulette. Tapi takde la aku nak advice korang pegi berjudi pulak dey... 

OK, I'm out... it's a Sunday. Ciao babe!
  

Rujukan:
1. Bloch, Brian. "Multilevel marketing: what's the catch?" Journal of Consumer Marketing. 1 Oct. 1996, Volume 13, Issue 4: 18-26. 
2. Dokoupil, T. "A Drink’s Purple Reign." Newsweek. Newsweek Inc., 11 Aug. 2008. Web. 22 Aug. 2008. <http://www.newsweek.com/id/150499/page/1> 
3. FTC. "The Bottom Line About Multilevel Marketing Plans and Pyramid Schemes."Protecting America's Consumers. Federal Trade Commission, 1 Oct. 2009. Web. 13 Oct. 2009. <http://www.ftc.gov/bcp/edu/pubs/consumer/invest/inv08.shtm> 
4. Vander, N., Peter, J., Keep, W. "Marketing Fraud: An Approach for Differentiating Multilevel Marketing from Pyramid Schemes." Journal of Public Policy & Marketing. 1 May 2002, Volume 21, Number 1: 139-151. 
5. Walsh, J. You can't cheat an honest man: How Ponzi schemes and pyramid frauds work and why they're more common than ever. Aberdeen, WA: Silver Lake Publishing, 1998. 183-202.
6. http://www.mlm-thetruth.com/blog/consumer-guides/shocking-statistics/
7. http://www.dsa.org/
8. http://www.ftc.gov/bcp/edu/pubs/consumer/alerts/alt057.shtm
9. http://www.mlmwatch.org/01General/10lies.html
10. http://www.systemdynamics.org/conferences/2008/proceed/papers/OLAYA411.pdf
11. http://www.watchforscams.com/network_marketing_scams.html
 
 
Perkara berbangkit di Say No To MLM di Facebook :
 
  

   

157 comments:

aeroz said...

spe 1st?

Orang Lidi said...

ko la.. wat tanya plak... (jelez nih)
Emmm.. pa2 hal pun memang ak anti skor F sekarang, sanggup makan kawan kerana duit...
Dahla jual mahal tahap gaban, ni ha pesaing terhebat,mamposlah korang skor F,murah dan berbaloi2...
http://online.tutor.com.my/index.php?option=com_content&view=article&id=101&Itemid=174

ainShahajar said...

minat yg gambo peel fresh tu
betol!
kalo malas sgt nak peel.. beli je menda murah
sama je khasiat
minum pagi2.. biar serap bagos..
lebih2 pun tak elok

Anonymous said...

stumbled upon this post. well said dude. we need more 'thinking malays'

Zam Fiesta said...

nice info

Aidid Mu'addib said...

Ko Zam... tak abis-abis "nice info".
Tulis la menatang lain...

Zaquan Adha said...

nice info

wadi said...

Nice info: salam bro...
dah bnyk info...has action been taken already?

What is your view regarding rawatan alternatif?

Aidid Mu'addib said...

My answer:
Action from the authority? Hasn't seen in on the horizon... but maybe I'm wrong. Maybe there're sensible people in those dept.... who knows?
As for rawatan alternatif, aku dah ada diskus kat byk entry sebelum ini. Contohnya:
Dan sememang ramai juga manusia yang curiga tentang ubat farmaseutikal dan rawatan perubatan moden. Itu memang kita tak boleh lari. Kat mana problemnya? Ini berlaku sebab doktor perubatan moden bergerak dengan etika perubatan yang rigid. Kalau berkesan, dia orang buat sungguh-sungguh. Kalau tak berkesan, dia orang akan tinggalkan sunguh-sungguh. Tapi, ramai pesakit yang kronik atau dah tiada harapan tak setuju dengan perangai doktor moden sebegini. Ramai yang dah ada permanent disease mahu miracle yang tak akan muncul tiba. Kebanyakan doktor moden buat kerja secara pragmatik, kecuali la Dr Rozmey, si psycho jadian. Dalam etika perubatan moden, ubat yang diberi hanyalah sementara (dalam kebanyakan kes) atau pun ubat yang diberi hanyalah untuk kawalan penyakit (seperti hypertension dan kencing manis) - dan doktor yang beretika dan waras akan bagi ubat yang paling minimum dan dalam masa sepaling singkat, cukup untuk mempercepatkan penyembuhan penyakit, itu sahaja. Kalau penyakit dah takde ubat, jangan kasi "hope" sebarangan kepada pesakit dan kelentong ntah apa-apa tentang kaedah perubatan yang tak wujud. Itu melanggar etika kedoktoran tu.
Dalam hal rawatan alternatif, ramai yg ambik kesempatan tentang fakta bahawa doktor perubatan moden akan mengakui sesuatu penyakit itu hopeless, tak tiada rawatan yang ada yg boleh merawat pesakit - jadi kpd yg berharap dan desperate, rawatan alternatif itu adalah satu cara nak buat duit... Rawatan alternatif lebih kpd faith-healing dan placebo effect - dan sememnagnya tak pernah ada kajian statistik dan saintifik yg digunakan untuk mencatat cerapan hasil kajian. Word of mouth dan testimoni tak sudah-sudah. Sesuai utk mereka yg tak pandai sains dan matematik - mmg ramai manusia dlm dunia tu tak pandai sains dan matematik dan byk pulak yg tak nak terima nasihat org yg lebih berpelajaran. Itulah lumrah dunia - itulah lumrah rawatan alternatif. Still, isu nya - boleh buat duit maaaa!

kai said...

btol2...kalo tgk graf exponen e^x pn da leh nmpak..rate of change nye mmg akan naek mencanak2 smpai x ingt dunia..haha
..nk kongsi sket..pengalaman pakcik+makcik aku mmg perit la slame dekat 5 tahun gak bkecimpung gigih dgn bmacam2 mlm2..stat dgn zhulian...dola(h) chantek.. dan tah ape tah lg..smpai ngan aku2 pn skali dorng bwk g stokis talk..time tuh aku br form3 nk ambik pmr..haha..kesian gak tgk dorng..siang kje cm nk pengsan..sorng bwk lori..sorng lg operator kilang..malam lak buat mlm..sampai anak2 dorng pn anta g rmh sedare2..5 tahun bai btungkus lumus..last2 menangis2 dorng crite mnyesal..aku pn pasang telinge je sbb budak lg time tuh x brani nk nyampuk..byg kan 5 tahun buat mlm...bpuluh2 ribu duit abis..hasil nye xdak...tp da tlambat da...anak da 2 time tuh..pastu lak xde saving langsung...hutang tu lg la bsepah2...skang nih isu mlm amatlah sensitif kalo dorng dnga...jgn ssekali sebut dpn dorng..kalo ade gak geng2 mlm yg promot2 kt dorng..mmg kne tampo laju2 la jwb nye...dendam lame baiii..haha

kai said...

time aku br msuk kolej pn mlm ni ade buat hal..tah hamjadah mane tah yg bwk geng2 luxor ni masuk..ade la plak dak bilik aku da terjoin..siap psiko aku lg hari2..ayat manis je.."satu je aku harap..sepanjang aku blaja ni, aku xnk mintak duit kt mak bapak aku..tu je niat aku"..smbang mmg mcm ank mithali abis..tp bg aku dia anak yg bodoh sbnr nye..rm2000 tu baii...buta2 je dia bg kt bro luxor tuh...padhal 200O tu da ckup byk tuk dia x mntak duit dh kt parents dia tuk 3-4 bulan..tu le aku ckp BODOH..korng stujukan?..duit pnat lelah dia keje dgn niat nk smbung blaja leburr cmtu jerr...
tp xleh la nk kutuk2 dia sngt kn..dia mgkin budak yg x knal dunia lg..yg bodoh nye bro luxor tu la kot..siap buat table talk smpai kul 2-3 pg kt kdi mamak...pstu melilau la budak2 tu 5 org ...sbb gate hostel ttup kul 12 mlm..chantekk..pstu esok nyer kul 8 ade test math..mmg fail la math!!..haha ...pastu dh 2-3 bulan..tros snyap je budak tu..jd pendiam..mgkin br sedar yg dia da kne tipu kot...ade satu hari tuh...dia nk kuar g mkn (g mkn sorg2 la..sbb semua xnk g mkn ngan dia..serikk baii nk dnga crite luxor dia)..dia nk pinjam selipar mmber aku nih..member aku lak mulut laser..selamber je jwb.."haiiii..bisnes bjuta2 xkan selipar pn x mampu nk beli.."..pstu mule la drama kutuk mengutuk..nyaris x btumbuk smbil mkn selipar je mlm tuh..ni le drama2 mlm yg aku dapat saksikan sepanjang hidup aku...reall depan mata baii...hahaha....sekain..eh sekian.. =)

Bomoh Hujan said...

zam memang macam tu...keh keh keh keh...
1.nice info
2.mohon share
3.mohon poke! :P
hahahahahaha....

wadi said...

Here at my place...there is an expo where most of the participants are providing rawatan alternative. Aku kesian tengok ramai orang tunggu giliran waiting for this guy who suppose to be able to predict apa sakit awda melalui iris mata. in the end they wil have to buy medicines that he recommended to them from his own booth.

sad but true

zura said...

ENCIK AIDID, WA DA TANGKAP CINTAN SAMA LU.
*huruf besar, utk tunjukkan kesungguhan gitu.

Ummu Amisya said...

Bahan bacaan yg menarik di hujung minggu..
Harap2 adalah yg dh trsasar tu kembali ke pngkal jln, sudah2 la buat prniagaan yg bole mnganiaya org lain...

Buah manggis antara buah kegemaran..

mknace unlimited said...

:) :) :)
best.. memang best
terbaeekkk!!!!

Unknown said...

tu la kan..
manggis ni kita leh dapat free2 je bila balik kampung, nak jugak beli yang dah dimasuk entah pape bahan, pastu mahal nak mampes..

@kai
kisah yang bagus.. :)

aku the great said...

ZURA! JGN GANGGU CINTA I OK?? HEHEHE

MCM BIASA..U R MY TRUE HERO - LOIS LANE

levi said...

Salam, ada rawatan alternatif yg ok juga. Ni pengalaman last year bulan Apr, jiran dah sakit lama, kepala berkerutu gatal, dah p doktor pakar kulit kepala, tapi masih berkerutu. Sakit dah 10 thn. Saya hantar mengasuh anak kat dia ni. so kena lah tolong.....siapa lagi yg boleh mengasuh anak di kawasan sini. Minta tolong kat Mak cik ni. Dia suruh kami p ambik air satu tong kat Masjid Makbur. Bw kat dia nak buat air penawar. And then give to the patient. Tup-tup dlm masa 3 hari, muka, kepala and tangan jadi berkerutu, aku jadi panik......takut nya mati. check punya check rupanya, hama ayam, heran gak. org hantar coz mulut laser badan binasa. Mlm 12, ada org ketuk rmh mengamuk, panik.....habis kami semua baca yassin, sampai tak leh tidur....Menyesal tak habis recommend org berubat.......kena tanggung sama. Bakteria tu merebak cepat, guna air rebusan daun mambu to kill the bacteria, u all tak leh buat ni,jadi apa2 aku tak tau.
Lepas 2 hari, lendir kuar dari telinga, kuku jari.....Bila dia tekan kulit tangan dgn kapas lendir keluar juga.Subbahanallah, aku jadi kecut perut....satu rumah nya busuk habis....nak termuntah, so talk over the phone, ask her to go to Hospital.coz stay kat rumah tak ada siapa leh jaga, p hospital Pantai, depa tak mau accept coz takut berjangkit kat patient lain, akhir p hospital swasta lain, stay in one room, Dr bg injection to kill the bacteria. Stay 1 week, after that ok. Dr pun hairan can cure fast. tension aku.......insaf aku dgn kejadian ini.emmmmm u all agak2 brp dia bg ?
so Aidid, u jangan tunjuk rupa u ya.....be careful di luar sana. I hope Aidid is not your real name........byk cerita berubat alternatif ni, tapi la ni Mak cik tak mau berubat org. Sakit coz dosa mungkin byk, rahsia Allah Taala hukum.

yonghaslina said...

xde ke tempat kita boleh ngadu menda2 gini..aku yg keje spital ni pon dok kesian ngn pesakit....

zura said...

LAAA...ADA PLAK...DIA BATMAN LAAAA
BUKAN SUPERMAN...
*apakata kita buat fanclub dia kat FB nak?
khas untuk girls saje?

Razi said...

@kai

pengalaman yg bagus utk d kongsi

Momento said...

http://www.aymanempower.blogspot.com/ ....geng unstopbebal gk ni.

mabong said...

Aidid,
aku mohon saudara kupas pasal Zhulian laa pulak ok tak?
aku tengok ramai sungguh orang kita ni tertipu dgn "emas" mangkok hayun ni, bukan takat kena tipu dgn mas celup, siap kena tipu dgn plan pemasaran yang menjanjikan Toyota Harrier lagi
adehhhh laaaa beribu2 habis konon dgn jadi distributor akan menjidakan mereka kaya raya world. Dan pulak iklan2 Zhulian kat billboard ada bersepah satu malaya ceruk kampung, sepanjang lebuhraya.

Zam Fiesta said...

aku saja je. aku malas nk kuar hujah2 aku. aku xde point lg ni. nnti dh sampy masa tgkla nnti.hehe...

p/s: roy capmelan, ko bca tak blog ni. kenang daku dlm doamu :P

Aidid Mu'addib said...

Oh Ayah Roy... di manakah dikau?
Aku dgn capmelan kan ada skandal satu masa dulu... rindu meh!

ach van diel said...

Wanting people to listen you can't just tap them on the shoulder anymore. You have to use a sledgehammer. Then you'll get their attention.

-John Doe. Se7en.

Hana Faza-same person said...

hahaha..tergelak tetiba tgok gmbor vemma tuh..

pernah cuba rasa dia sapa ntah bagi try..

humakaihhh, rasa mcm nak mati xsedap..
fikir 1000x sebelum nak beli kalau rasanya macam hape je..

*lebih baik minum air pegaga petua nenek2, sungguhpon pahit, boleh kutip free je..khasiatnya memang confirm ada sb amal dari nenek moyang,kan?

alahai penipu MLM...

marina anakcikbob said...

yess! tahniah kepada anda sebab tunjuk macam mana barangan MLM boleh mahal n kerja2 menipu diorang.. skim MLM memang kasi kaya org atasan nun paling atas nun.. n pasal penapis air pon 1 hal.. pakcik aku tukar penapis air dr barnd sipolan kepada brand sipolan.. aku tengok barang2 dalam sama jek... sama jek penapis tu kalo aku beli kat kedai hardware baru rm5.. tapi aku xbukak mulut.. kang tukang pasang khutbah pasal gred, kualiti, blah-blah-blah..

.Gory. said...

Baik aku percaya kata kata Nestle Bliss. Minum 14 hari boleh langsing. 14x5=rm70. Ha, dapat 14 botol lagi banyak, and still lagi murah adri Vemma Vemma

azwan said...

Salam,

Baru sampai dari Kuantan. Harian Metro ada buka booth kat shopping complex over there. Dan diorang promo pengalaman Harian Metro for the past almost 20 years. Menarik gak tgk photo2 dan berita. YAB Menteri Besar Pahang yang rasmi. Tiba2 kat belakang tenampak booth AC Konsortium. Gelang2 pun ada. Ceh lahabau patutla Harian Metro backing AC Mizal gak. Si AC memeriahkan suasana event Harian Metro. You scratch my back, I scratch yours. Hak Hak Hampehss..

TQ

Z said...

Salam..bro aidid, saya selalu menjengah blog saudara namun ini kali pertama saya memberi komen di sini. tahniah atas usaha murni saudara dalam memberi kesedaran kepada anak-anak bangsa melalui cara unik saudara. kupasan yang menarik dan bernas seperti selalu..tetapi pada para akhir tu saya rasa ada sedikit pembetulan.

"Secara purata, 99.95% network marketers akan kerugian. Tapi, kalau ko pegi Genting main judi, ko stop kat meja roullete, dan letak semua duit yang ko ada kat satu nombor... katalah nombor 17. Kadar ko akan menang (dari segi statistik) pada nombor 17 tu adalah 97.14%."

Saya rasa saudara mengambil petikan tersebut dari http://skeptoid.com/episod/4176. Brian Dunning sebaliknya mengatakan : "On average, 99.95% of network marketers lose money. However, only 97.14% of Las Vegas gamblers LOSE MONEY by placing everything on a single number at roulette."

Sekadar berkongsi...

Aidid Mu'addib said...

I stand corrected.... OK.. buat balik.
Secara purata, 99.95% drpd org yg join MLM rugi.
Secara purata, 97.14% drpd org yg berjudi (dgn meletak duit pada satu nombor shj) di permainan roulette akan rugi.
Maksudnya bukan kebarangkalian nak kalah kat roulette tu yg 97.14%. Aku tak pernah pegi Las Vegas, Macau atau Genting - itu yg tersasar tu agaknya. Haram meh!

inmyownword said...

Tadi terima berita, my aunty(saudara jauh gak la)... kena stroke. Bila tanya anaknya, rupanya maknye tu mmg ada darah tinggi. Mmg suppose hari2 kena makan ubat. Tapi baru2 ni dia stop makan ubat doktor. Sebaliknya my aunty ganti ambik supplement... alah, yg MLM nyer la... pagi sabtu semalam dia gi kenduri, agaknya byk makan daging kut.. so bila balik rumah petang tu, dia rasa tak selesa, so makan ubat doktor. Tup2 pagi tadi, muka dah herot sebelah... skg terlantar kat rumah. Siapa nak bertanggungjawab dlm kes ni?

Z said...

hehe..bro, kalau status judi tu masih ada org yg keliru, tak tahulah nak cakap apa lagi..maklumlah dengan adanya terma judi haram (as if judi tu ada yang halal kan..) mungkin ada yang confuse kot? untuk permudahkan, umpamanya kalau 97 org drpd 100 org yang berjudi akan menang (97%), semua tokeh judi akan gulung tikar..dan ini tak mungkin akan berlaku...yg berlaku adalah sebaliknya kan..

secara purata peratusan untuk org kalah bermain judi adalah lebih rendah (97.14%) berbanding kerugian orang yang join MLM ni (99.95%)

so kesimpulan yg boleh dibuat adalah, MLM is worst than gambling..fikir-fikirkanlah..

Xora said...

berminat nak tau pasal Zhulian

mama_QnR said...

another eye and brain opening summarisation...

Abu Huzaifah said...

setuju ngan levi... tapi aku sgat sakit hati dengan berubat alternatif ni,mak aku dulu ade melarat sakit,die rase macam ade orang sihirkan die,berpuluh ustaz dan bomoh die pergi,last2 x baik gak....sekali die pergi hospital swasta cek,terus doktor dpat detect thyroid,makan ubat terus baik....skrang benda same jadi,dan mak aku xnak dgar ckap aku....nak jgak berubat alternatif...haih,susah orang melayu ni

azwan said...

Salam,

Like I said, if Aidid dare to drill about Zhulian, its going to be a hot entry. Zhulian invested by Malaysian Technology Development Corporation (MTDC), a government investment arm. This directly shows the government support in this kind of business. MTDC must have done due diligence before investing in Zhulian.

TQ

marina anakcikbob said...

sorry for interupting..
zhulian tu MLM jgk ek?
tapi bukan ke zhulian tu da terang2 kata emas sadur?
so, macam xsalah je jualan diorang..
sorry if i'm mistaken..
xtau sangat pasal zhulian sbb xsuka barang zhulian. buat perabih duit je tetiap taun nak g sadur sbb lama2 dia pudar.. (pengalaman jiran)

Metafora said...

bro aidid...nk tau ttg sabun tahan mengantuk..kat U ni dl ada member2 duk jual sabun tahan mengantuk ( ubat mengantuk bagi aku tido je la.. )..aku tak beli sbb aku suka tido..ahanks!

ida anum said...

Entri yang begitu membuka mata dan minda. Thanks.
Bro, minta tolong komen mengenai fusion excel. Saya dh tau company ni mmg mlm and product dia mmg cikai. Tp diorg skrg ni tgh dok promote satu skim yg dipanggil cash cow. Invest duit, dok diam2 takyah cari downline. Bulan pertama dapat bonus and bulan2 seterusnya dapat income bulanan. Kalau kat website fusionexcel, ada satu ikon lembu, bila klik kt ikon tu akan keluar la plan cash cow ni. Plan ni nmpak cam too good to be true. Kat forum carigold pun diorang dok promote skim ni.

dear anies said...

ok..ada sesapa nk beli anak pokok manggis? meh dtg kg sy.. da bsr nnt korang bleh la petik manggis tu.. wat jus. fresh2 gitu almaklum la...

TERBAIK DARI LADANG...

nama aku din said...

ya!! hentam MLM sampe letih.....

tewe said...

rawatan alternatif yg bersumber al-quran dan sunnah tu lain beb.tu derang tak ambik untung.ikut nak bagi berapa.yg menyembuhkan kerja allah.tak dapat dieplain oleh sains.yg di focus skrg ni rawatan alternatif yg di jual dgn harga tak masuk akal dan di serapkan dgn sistem MLM malaun

farcuemai said...

salam aidid saya ingin berkongsi tentang satu emel yang saya dapat dari perbincangan rakan SIM mengenai MLM. penghantar tersebut telah menarik perhatian saya terhadap komen beliau:

"dar: Pazri Samat
Salam...bercerita pasal MLM ni memang menarik sebab ramai orang melayu yang terjebak dalam MLM ni,tapi tak kurang jugak ramai bangsa cina dan india pun...saya sendiri pun pernah terlibat dengan MLM ni sehingga buat loan bank dan laburkan dalam MLM ni dan akhirnya untung entah ke mana bulan2 dok bayar loan bank sampai sekarang ni pun tak habis lagi...tetapi sekarang ni pun saya masih lagi join MLM tapi part time saja,lagipun modal kecil tak payah nak buat loan bank dan dapat produk,lepas tu pula produk yang boleh diminum dan bagus untuk kesihatan,sebabnya satu family saya yang minum produk ni dan Alhamdulillah banyak improvement dari segi kesihatan cuma saya tak nak bercerita panjang lebar tentang produk ini sebab saya bukan nak jual produk tapi sekadar berkongsi mengenai MLM...bagi saya buat MLM yang ada produk bagus tak salah malah bagus lagi sebab kita bukan tumpukan sangat pada nak cari downline tapi kita hanya nak share kan tentang kebaikan produk tu sendiri dan dari situ produk itu terjual...sebab tu saya kata bila kita buat MLM ni kena tengok produk tu sendiri,bukan macam sesetengah company yang buat marketing plan dulu pastu baru cari produk...yang kita mahu produk terbukti bagus dulu baru buat marketing plan...dan saya nak tekankan di sini mengenai blog aidibmuaddib...saya kenal sangat dengan penulisnya dan kalau tuan2 tengok balik tulisan dalam blognya...satu pun tak ada fakta yang betul semuanya main hentam kromo je....sekian Wassalam (012-3087376)"

farcuemai said...

lupa plak..emel beliau> Pazri Samat <feezriey@yahoo.com

aidid kenal ke?

Aidid Mu'addib said...

Ntah... pengamal MLM yg aku pernah belasah kat FB kut...
But anyway... adakah artikel2 Aidid Mu'addib itu hentam kromo? Satu pun tak betol? Aiyo ma! Aiyo Pa! Atau adakah Pazri Samat tu Melayu bahalol, manyak makan duit shubahah MLM dan dah tak boleh di repair lagi dah?
Mana aku tahu... u all decide.

p/s: The way I see it...
Macam yg aku pernah diskus dlm entry sebelum ni - kalau perniagaan itu ada 5 ciri yg menghalalkannya, dan ke-5 ciri perlu dipatuhi oleh kita org Islam... tiba2 ada satu ciri yg spoil - adakah perniagaan itu masih patuh syarak dan halal? Adakah kita perlu tinggalkannya?
Contohnya, katalah produk Vemma air buah itu ada khasiat best boleh bawak naik bulan, aku jual siap ada akad jual-beli yg sah, aku takde menipu sapa2, aku jual ikhlas - tapi harganya yg RM171 yg bermungkinan 700%-900% mark-up tu yg spoil... adakah transaksi perniagaan ini masih lulus syarak? Perlu tinggalkan ke tak perniagaan sebegini?

eito said...

aidid dan rakan2 lain..sampah camtu kita wat bodo jer..terang2 dia cakap dia masih lg buat MLM, memang dia pertahankan habis2 la..halal haram apa dia kira, janji masyuuukkk..kalau masyuk la..haha~
keep up the good work..xdapat byk, dpt sedarkan org sikit2 pun jadi la..pahala jugak..

Abgcengkih said...

Ah Fah rolling cuci duit, pencen dari aktibiti jadi Ah Long. Kilang Ah Fah kat Kedah keluarkan generik produk serbuk minuman.
Kilang Ah Fah jugak kontrol formulation, cetak Labelling dan branding tailor kepada kehendak customer.

Ah Mi bekas partner dalam kongsi gelap dengan Ah Fah kat segambut. Dia bukak syarikat MLM. Dia jadi motivator, bagi talk, sapa datang kena bayar 50 hengget, sebab ada rahsia kejayaan. Semua kebajikan bekas anak buah Ah Fah dengan Ah Mi adalah dibawah Ah Mi. So, Ah Mi mintak payung Ah Fah, formulate, label, brand dan supply Kopi Sengal dan Kopi Kuatdoooh!

Syarikat Ah Fah jual kat Syarikat Ah Mi 2 hengget sedozen. Itupun Kredit. Dalam 2 hengget tu Ah Mi dapat gak doposen syer.Ah Mi supply kat member MLM 8 hengget. Market Price 12 henget sedozen.(Proxi Ah Mi ada dalam BOD dan upliner dia semer bekas anak buah, dengan anak ayam dia)

Mereka yang acheive target diraikan kat stadium. Masuk kena bayar 50 hengget. Sapa tak datang rugi, dia tak der semangat nak berjaya.

Member MLM kira jadi pencacai tak? kehulu dan hilir, takder gaji basic, harapkan closure jer. Duit dah tentu keluar kena beli product dulu. Untung lom ada dah kena sembelih.Labour hours spent tak kira. Belum duit minyak dan maintenance dan tol kenderaan. Talk kena pergi, terkadang pree dan lebih dari selalu kena bayor gak.Lain lain Opportunity lost.

Muta'akhir ini..dok kena backfire dengan Aidid, SNTM dan penyokong.

Politician kena bukak mata, seandainya anda baca ini ingatlah. Seandainya ini adalah sebahagian dari kebangkitan Rakyat, tidak terduga apa akan terjadi , andalah yang dipertanggungjawab akan akibatnya.

Anonymous said...

Aidid,

Dr Romzey register medical doctor ke? What MMA/MOH is doing? Even dentist cannot advertise product or services....

azwan said...

Salam,

sensible..

He is consultant O&G. You mention his name among senior consultants O&G, most of them know him.

For your info, it is unethical for any professional medical practitioner to advertise oneself, product or service. Even if he is super duper hot powerful world-renown surgeon, he is not allowed to advertise his capability to the public.

Baru2 ni government ada longgarkan sikit peraturan pasal doktor nak promo diri ni, tapi still ada very very strict conditions to follow. MOH actually nak encourage health tourism. Again, this kind of scenario is different from one country to another.

Pasal Dr Rozmey, my perspective is he is totally out of track as a professional medical doctor. I am not sure whether he is still practicing or not. Dengan rambutnya yg ikal mayang stylo tu, of course ramai nak beli produk dia. Hak hak hak!

TQ

kay yea said...

thnx bro..mau taw pasal score A lak..x leh cye ek?hee~~

d0tbl0gsp0td0tk0m said...

ntah le... tak tau le apa kebebal sangat mereka yg dok join dan mempertahankan MLM nih...... memang gila tahap dewa betul la......

hati mereka dah tiada ruang utk menerima kebaikan....

Anonymous said...

Dr.Rozmey looks like he could use a good scrub & a complete hair make-over. Then again his wife's pretty hot, guess it doesn't matter to him or her.

Hope he smells good to compensate for the icky mushroom looks he's got going on (ok i need to STHU already). But.. i'm sure he's a decent man..

Sori abg/akak/adik semer. I terdigress.

Great article by the way. But i'm..intrigued.

p.s Fahrenheit ...daonlyscentformenthatcanmakemyheartgoeswildiprobablyneed4LifeTransferFactorsupplementtostopit. Perfumery masterpiece.

izzNatta said...

Dr Romzey tu rocker + classical... Rambut panjang tutup jendol + bow tie... bow tie tuh yg bikin masyuk.

Terlanjur bercerita pasal Dr Romzey ni, bini member aku ada try dia punya product... tapi syarat dia yg paling tak boleh tahan, tak boleh makan nasi... dia trus stop...

Kalau stop amik nasi atau high carbon food... sesiapa pun bole kurus!!! Tak payah Jus Checkmate tuh... haih... Berjogging je 30 min sehari & tapis makan nasi hanya sepinggan tanpa tambah.

-$h@- said...

well..akhir yer ada juga pasal produk vemma nih.. actually mmg curious dari dulu lagi pasal produk nih..aku pun mmg xsuke MLM nih..dah lar menipu.. kalo kite join pun same macam kita menipu orang walaupun kita xtaw....duit dapat walau sikit pun...tetap haram

Unknown said...

venma.. hahaha. aku aritu pegi MAHA, masuk kat international section, skali jumpe kaunter venma daa.. siap ngajak aku jadik downline tu.. suruh aku tinggal contact details semua..

Muhammad Fauzi said...

penah aku test sorang kwn aku ni (org mlm le)
join le biz ni untung ribu2..
1 hari aku test nk pinjam 1k sbb sesak..
jwbnye:"sori aku xde bnyk tu skrg ni"..???????????
untung ribu2 kejadahnya

izwan sahari said...

Salam Bro Aidid, kalau ada masa, tlg bagi comment pasal MXM ni...TQ..
http://www.mxm.com.my/

hyelbaine said...

"...sampai ada yang menyampah ya amat dan terus putus sedara."

Have personally gone through that and yes it such a pain in the arse. Blood is thicker than water? No way, money outweighs both.

Those who expect the govt and/or opposition to take action on these turds? Dream on, you're living in la-la land.

The world we live in is ruled by the moolahhh...'nuff said ;)

Noctis said...

Elo Mister.

I've been following your blog for a 2-3 months now. Thanks to people like you, helping to open people's eye regarding these stupid schemes. Surprisingly, there is still so many malays believes in such stupid things and tempted with the concept of easy money. So Kudos to your effort of revealing all these lies.

I want to ask your opinion about Dr. Rozmey thingys. As a skeptical, even though he has a legit Dr title, it is still hard to believe such stuff. Could you elaborate what is your standing in such condition where even medical professional using their influence to do such stuff. And is he's business one of those MLM operating scheme in your opinion?

alfindani said...
This comment has been removed by the author.
artiqah said...

biodisc?? crap thing

Anie Fahmi said...

good job aidid..
sy slalu mengikut perkembangan blog aidid ni..
setiap artikel dibincangkn secara ilmiah dan berfakta..siap dgn rujukan lg di penghujung artikel..maknanye ape yg aidid ckp ni bkn tin kosong..ntah knp tu pon msh ade org xphm2..klu dh dsr MLMers..once MLMers, forever MLMers!

Anie Fahmi said...

oh ye, lupa sy nk bgtau..smlm ade org offer nk beri penerangan dkt sy ttg Score A ntahapekejadahnye tu.sy bukak internet, carik info psl benda ni..sah! satu lg produk MLM.. tgk dkt potensi pendapatan die..kaw2 cite blh dpt ratus2 ribu..dsr menipu! mmg xminat lgsg..
http://www.myscorea.net/marketing.php

Anonymous said...

Bow tie? *ketawa sopan terkekek2 sambil tutup mulut*

I supposed it's a major pulling factor.

Part rocker tu, i shall refrain myself from saying anything.

Terdigress lagik. Laila nehhh ..ish!

Aidid Mu'addib said...

Anie Fahmi...
That means you understood the mathematics... bless u!
But... bebudak Melayu kat IPTA tu yg tgh sebok join ScoreA skrg - imagine tahap kefahaman statistik dia org. Really crazy! Sia-sia masuk U.

Unknown said...

salam

lately my husband n i slalu share entry aidid dlm FB dgn niat utk menyedarkan a few friends yg nampaknya hanyut dlm lembah MLM ini atau yg suka membeli brg2 yg dijual oleh MLM (alasan mereka: siapa lagi nak tolong org melayu klu bukan org melayu sendiri, bla bla bla)

so one of them said that, kalau aidid tulis yg brg2 itu semua menipu pengguna, kenapa tak buat report terus kpd pihak yg berkuasa so that barang2 tu semua boleh ditarik balik dari pasaran, kalau aidid blh buat macam tu, baru lah boleh dikatakan HERO, pengusaha MLM ni mostly melayu, d/line pun melayu, n aidid pun melayu, ini dikatakan Melayu bunuh Melayu...

so aidid, what say u?....i dont like this person much anyway, so i ingin sangat nak kasi hantam dia balik....rupa2nya dia emo sebab barang2 tu byk yg dia pernah beli...terasa la beb...

YNWA

Unknown said...

salam aidid
nak tanya skit..since u ada komen pasal affiliate ni sama je macam skim piramid...macam mana pula dengan affiliate program di US yang banyak orang duk buat?cth nya macam affiliate travel program, amazon associate affiliate dsb....
(saya pasti anda pasti tahu tentang affiliate nie)

Aidid Mu'addib said...

You can call it whatever you want - member, affiliate, associate, downline, ahli, kuli-batak... apa saja, it doesn't make a different. Yg pentingnya sistem, bukan maksud perkataan kat kamus Melayu-Henggelish.

Skim piramid itu adalah sistem perniagaan, sama ada jual produk atau pure money-game yg bercirikan begini: Ada keahlian yg syaratnya perlu menaja downline/affiliate/member/ahli 2 atau lebih, dan setiap ahli yg join mesti buat duplikasi syarat tersebut - jadi kalau setiap ahli yg join ditaja dan kena pulak taja org.... akhirnya jumlah ahli akan naik exponentially sampai la abis manusia yg boleh join, di mana ahli yg terakhir tak dapat downline - maka yg terakhir itu akan kerugian. Dan kumpulan yg terakhir ini jumlahnya melebihi semua ahli yg join lebih awal - itulah dia SKIM PIRAMID. Atau nama lainnya... MLM (yg terbukti dgn terkantoinya Amway), or whatever u like to call it... it doesn't matter.

Unknown said...

amway pun kena jugak...

lepas ni gua nak lu korek citer tentang Richworks Marketing Power Dr Azizan plak...huhu..

Unknown said...

banyak sykt MLM dlm negara kita ni memancing perhatian prospek dgn pakej murah. biasanya prospek akan cair bila mereka datang ke majlis MLM ni. faham2 jela bila dah masuk majlis derang. semangat pun berkobar2, daripada pakej rendah td upgrade ke pakej besar. bab ni kena rasional beb sebab hanya 5% aje yg berjaya dalam MLM! 95% lg apa citer??? pakej besar bukan faktor penentu kejayaan! satu lagi syarat nak berjaya dalam MLM ni ialah korang sanggup ke ikut leader2 yg belum tentu ikhlas nak bantu korang? lepak tgh malam sampai pagi subuh semata2 nak closing prospek yg belum tentu nak join? yg paling tensen bila prospek cuma nak ambik pakej paling murah! table talk sampai 4 jam tu je hasilnya? sanggup ke korang dari KL nak gi jumpe prospek kat seremban yg confirm nak join & dapat bonus pairing RM15??? kalo keta pakai air bole lerr...

Unknown said...

thanks aidid...for ur comment...
hmm.....apa yg saya tgk affiliate kat oversea...especially US and Uk...dorang kasi komisen utk produk dorang terjual yg kita promote thru our website, link or whatever marketing plan yg kita guna...tak perlu cari downline whatsoever...
tapi skang kat mesia nie...orang dah salah gunakan perkataan affiliate nie...sebab tu orang samakan affiliate ni sama ngan mlm,skim pyramid dan sebagainya...

phreak-id said...

I think the plague in malay's mind is not about the understanding of MLM system. But the plague is because of the $$.

Eh ter'speaking plak. Sistem dia, aku rasa ramai yang tahu dan ramai yang dah faham. Sebab amat jarang yang berjaya dalam group mlm masing-masing (kononnya) datang dari yang golongan biasa-biasa macam mat despatch, kerani, dsb. Memang ada dan jumlahnya sikit, dan bila ada, golongan ini paling di highlight utk motivate mangsa terbaru bahwasanya "tengok, CDM Hamid tu mat despatch je, tapi boleh berjaya, You yang ada degree blablabla ni mesti boleh berjaya punya". lol

Eh, ke laut dah point aku. Apa yang aku nampak, yang join pun ada yang engineer la, itu la, ini la. Kurang-kurang pun geng-geng hospital yang ada diploma ni. Takkan diaorang boleh habis diploma tapi matematik MLM ala-ala matematik PMR ni diaorang tak faham lagi kan.

Pokok pangkalnya yang join ni kebanyakkannya sebab duit. Dan sesetengah buaya yang nak hasut mangsa tu, dia tak berdolak dalih lagi, dia cakap straight je. "jom lah lan, kita join MLM baru ni. Baru lagi kat KL ni, orang masih tak ramai yang join, kita boleh bukak cabang besar kat sini. Buat apa join Hai-Hai, Endway Blablabla? MLM tu semua dah tepu, orang dah malas join."

Betul tak? Orang melayu yang join semua sebab duit? No, sebab hipokrit. Sebabnya lebih kurang mcm ni pemikiran diaorang :- "baik aku join MLM awal-awal, jadi upline terawal, so, boleh aku kaut untung dulu, agak-agak dah tepu downline, aku cabutlah. lagipun aku dah untung masa tu, boleh aku bukak mlm aku sendiri".

"truth is pain"

Haiz.....

Terbaru > 10 Kelebihan Coca Cola > Lelaki di Utara Banyak Main Cinta Dengan Wanita Thailand? > Tukar Banner/Link Dengan phreak-id

~H.bee.S.P~ said...

sy setuju dgn u...
yg menipu tetap menipu..
duit diorang tetap haram...
tapi..
yg buat secara tulus n ikhlas nk tolong org
camne pulak bro??
sbb...x suma manusia sama..yg sama is
keinginan nak berjaya..
cuma cara je berbeza..
boleh kuar kan artikel pasal ni??

@mal12 said...

tolong org camne bro?..tulus..ikhlas?..nk jadi cam robin hood ke rompak harta org kaya utk bagi pade org miskin?..salah tetap salah dan niat tidak menghalalkan cara beb (kecuali darurat)..mcm sblm ni ade yg kate nk rompak bank bace bismillah dulu..amik berkat katenye..itu apekehenye..

~H.bee.S.P~ said...

niat la nk buat cara yg halal..
bukan menghalal kan ape yg haram...
@mal12 x boleh nak berfikir ke??
cam kerja jugak..
kita ade pilihan..
nk buat kerja..or curi tulang..
gaji..masuk jugak bulan2..
but...keberkatan rezki tu..bergantung pada
cara kita kerjakan nya..
mmg nmpk kerja tu halal..
but kalau bro dah buat x ikhlas..
curi tulang..
ok ke sumber pendapatan u tu??

@mal12 said...

i get ur point dear bro..pasal keje tu..of coz la kena ade niat yg betul..cume bile u tanye yg buat tulus ikhlas tu maksudnye keje ape?..since sini blog pasal mlm, so i assume keje tu merujuk kpd mlm yg mane org kt sni tau dah yg niat tidak menghalalkan cara..kalau bukan pasal mlm, boleh dear bro terangkan keje ape tu?...ke bro merujuk kpd keje yg general jek?...keinginan nk berjaya tp cara berbeza..

~H.bee.S.P~ said...

sy kaitkan dgn sume aspek keja...
sbb...sekarang ni byk kan bidang2 dah dilahirkan lately..
tapi disebabkan kat sini dah terang2 cakap pasal anti MLM...sy pon nk tahu la dari aspek mane bagi u yg x halal tu...
kalau u yakin betul dgn tanggapan u..
better u explain...sbb..u boleh selamatkan ramai org dari buat rezki dari smber yg haram...
tapi kalau just as anggapan u...but disisi agama
mmg sah halal..x ke u dah sebarkan fitnah??
sy just nk tahu ye..
x de kaitan nk jatuh kan mana2 pihak pon ok...
harap u paham ya @mal..

azwan said...

H.bee.S.P, awat susah la nak sebut name ko.

Nak tau halal haram, syubahah tak syubahah bace laa entry2 lain. Jgnla cakap pasal curi tulang bila makan gaji. tu ayat2 MLM dey. ko pesal, dah kena brainwash gak?

Pasal curi tulang ni tak habis2. setiap kelas MLM mesti sebut. tu guna kerja ada KPI dey, result mesti deliver. kalau kerja 10 jam sehari, dalam 1 jam ko dah deliver 10 KPI, 9 jam ko nak pegi tgk wayang pun boss tak kesah. aku bagi contoh je tu. tu sebab kena tau job description, discuss dgn boss. dunia tak pernah lurus dey, jgn jadi mangkuk sgt, jgn jadi bendul sgt.

Kita solat pun niat kerana Allah. Solat kita jauh dari sempurna, tu sebab kena cover dgn solat2 sunat. sempurna atau tidak, itu urusan Allah. Same gak bab kerja dey, kerja kerana Allah, curi2 tulang tu jawabla masa akhirat nanti. kita ada ruang pembetulan, next time buatla kerja ikhlas2 elok2. manusia iman pun turun naik dey. Hohh...ape name ko. Hasbee S.P?

~H.bee.S.P~ said...

tu just as pen name kat sini je..
x kan dah tua bang-ka dah x tahu ape maksud nick name or pen name kot azwan...
sy setuju bab solat n niat awak tu..
tapi..soalan sy yg latest is..
dari aspek mane haramnya??
azwan ni..ustaz yg dah cukup ilmu ke??
kalau dah..alhamdulillah...1st time sy dah jmpa seorang ustaz yg ngaku dah cukup ilmu...
maybe 2 titis lautan je maybe..
sy ngaku sy x cukup ilmu bab2 ni..
sbb tu sy bertanya...
so..kalau azwan ade jawapan soalan latest sy tu..
sila jawab ya...
sy pon nk tahu jugak...
boleh??

Anonymous said...

@ ~H.bee.S.P~

MLM ni bagi aku HARAM sebab malaun2 MLM makan duit downline dan harga barang yang dijual xmasuk akal..terlampau mahal dan diragui keberkesannya sebab xde bukti klinikal..

azwan said...

tak payahla nak mental retard sgt. ko tak paham ke ayat aku..

"Nak tau halal haram, syubahah tak syubahah bace laa entry2 lain". Ada paham ke dey. ko nak aku cakap bahse ape lagi. ko dah bace semua entry baru ko boleh memekak kat sini.

Anyway, ade aku conclude aku ni ustaz cukup ilmu ke? ko cakap guna kepala lutut ke bai.. ko jgn jadi mcm mswin monababi dan razali cordyceps, suka spin2. apesal ko cipta soalan utk aku pastu ko jawap sendiri. ko bangang ke bai. bahlol gak? dah cakap pasal curi tulang nak cakap pasal benda lain plak. cakap biar fokus, jgn jadi macam mlm lahanat lain.

Ape next modal ko? bahase aku..? bahasa melambangkan bangsat? hah hah ape dey...jgn spin2. lesson numero uno.

~H.bee.S.P~ said...

to matbong..
mahal??
berapa mahal tu??
ape produk n function dia ape??

~H.bee.S.P~ said...

to azwan...

aik..dah naik angin ke dey?
sabar..sabar..ucap kata2 yg baik..
sebelum ni bukan main cakap pasal solat...
jgn marah2...x hensem kang nnti..
btw...
sy malas nk check entries2 tu sbb byk sgt..
azwan dah bc kan..
so mesti dah paham...
dari ape yg u tulis pon dah tunjukkn u dah paham..
so...knp x terangkan je??
or takot tersalah cakap??
oo yaa..
focus utama sy mmg kat halal haram MLM ni..
yg curi tulang tu sub topic..
x kan kiasan pon nk kene ajar kan??
sy..x de la sehebat azwan..
so..boleh faham bahasa2 kiasan kan..
n boleh terangkan je kat sini?

Anonymous said...

@ ~H.bee.S.P~

bodoh betol malaun ni..
cth: Jus Monababi RM175..gile babi harga pastu claim boleh rawat cancer la, kencing manis la..haram jadah betol malaun MLM

apsal xtanya aku pasal upline makan duit downline tu?
maknanye betol la kn org MLM makan duit downline????
HAHAAHHAHAHAHAHA
pwned!!!!

Anonymous said...

~H.bee.S.P~,

ada 70 artikel dalam blog ni. Majoriti artikel pasal keburukan MLM kecuali 1-2 pasal Mickey Mouse punya doktor. Semua kerja boleh curi tulang tapi kalu anda bekerja rajin & ikhlas insyallah berkat rezeki anda. MLM? Menipu pelanggan pasal khasiat/kelebihan produk,makan duit komisyen downline, jual harga mahal (sebab u tak sampai setahun dapat BMW secondhand) .Takan nak terus bersubahat menindas orang dengan bussiness MLM?
Anda sengaja buat-buat tidak faham ke?

azwan said...

Hasbee,

Ko nak cakap aku ngamuk ke, ko judge intonasi aku ke, tu ko punye pasal. Tp the fact ko masuk je kat sini, memekak tanye halal ape kejadahnye bai?

Kalau ko tak tolol, ko bace je lak sumer entry, baru ade maruah nak comment ape kat sini. ni memekak tanye itu ini. what the fuck? low IQ tak tau bace? bace..baru ko layak cakap. pemalas, typical MLMers. Just another stoopid bastard.

~H.bee.S.P~ said...

Azwan..matbong..sensible
u mesti gagal buat or kena tipu dulu kan..
so..yg tolol n bodoh tu..kamu...
company sediakan platform...
org laen berjaya sbb dia gerakkan bizness...
u gagal sbb x gerakkan bizness...
same la cam sklh..
dah sediakan education..
kalau awak x blaja n amalkan ilmu tu..
awk dpt markah corot..
sama la dlm kehidupan..
ada kaya ada miskin..
awak yg mane?? kaya ke miskin??
sy rase awak ni tgh2 dari level pemikiran awak ni...
dan sama la juga kat akhirat...
ade syurga ade neraka...
mane satu kita nk masuk..kita yg tntukan...
dari segi halal haram perniagaan MLM ni..
sama cam perniagaan tradisional n moden..
x de unsur judi,x de unsur penindasan,x de rasuah dan wajib berlaku akad jual beli..
kalau u nk cakap upline u tindas u...
dia je yg menindas u...ade company anianya u??
maklum la..kita berurusan dgn manusia..
macam2 ragam ade kan..so..jgn tersalah pilih org...
tapi sy pelik la..
u sume pandai2 belaka..
tapi camne bleh kena tipu dgn kaki tipu??
x ke menunjukkan IQ korang lagi low dari kaki tipu la kan...camne la korang nk survive kat dunia ni??
kata la ape yg u all nk kata...
jawab la ape yg nk jawab..
dosa sndiri tanggung..
jmpa...kat padang mahsyar nnti..

Anonymous said...

@ ~H.bee.S.P~

ko simpan jelah ayat2 saiko ko..kat sini ko xleh nak saiko2 macam ko saiko downline ko tu...

ayat typical budak2 MLM ->
"dosa sndiri tanggung..
jmpa...kat padang mahsyar nnti.. "

HAHAHAHAAHHAHAHAHAHAHAHAHA

azwan said...

Hasbee,

Panjang ayat, makin ko type makin nampak sgt bebal nko ni. Pencacai najis ek? Aku tak payah explain pjg dgn ko..ko bace all the entries dulu, baru ko tau sape aku.

Pemalas punya melayu, masuk2 sini memekak, spin sana sini. bace la dulu. bulan October punya entries pun byk cakap pasal halal haram. aku tak loser mcm ko dey. Aku tak low class mcm ko. Hhahahaha aku mmg pernah kena tipu, tp thats what makes me so successful today. Ya ya ya..success in terms of what? u don't need to know. your level of thinking process is just like another stupid bastard. I don't talk with people like you, MsAwin, etc unless you have a good solid facts to back you up. Stupid, look at yourself first before trying to do something awkward here. Hhahhahaha... am i talking to some bastard generation X? :P

~H.bee.S.P~ said...

manusia sume sama Allah ciptakan..
just korang je yg salah gunakan mulut...
n pemikiran...
come on la...
korang just 2k something je yg support...
biz yg sy buat...30k org support...
sbb ape diorang support ??
sbb kiteorang x lancang cam korang...
Rasulullah pon..xde nk sebarkan something yg baik dgn mulut lancang korang..
kalau la korang rase ape yg korang sebarkan ni tepat,betul n x berlanggar dgn syariah..
knp x sebarkan dgn cara Islamiah??
dgn budaya ketimuran??
ke..korang x bangga dgn agama n ketimuran korang??
so...sape yg typical n bastard generation??
sy mmg x perlu tahu kamu ni siapa...
sbb..kamu ni manusia biasa je...
ape yg hebat pasal hang???
habaq mai sikit..
owhh..bab panjang karangan aku sbb aku buat 1 line 1 or 2 ayat...
cuba awak buat camtu..kan lagi pnjang...
x kan bnda ni pon nk kena ajar kan??
aduhhh...knp la hang ni cakap x serupa bikin??
munafik ke??
or talam 2 muka?
kata x suka layan...'i don't talk with people like you'...
tapi layan jugak..
pe cer dey??
come on..
bg la ayat sepedas mana...
sekasar mana...
entertain me with ur 'un-school' words....

~H.bee.S.P~ said...

eh..btw..malaun tu ape ye??
just nk tahu..
kita ni...smbil2 perang tulisan..
share2 la info sikit...

LittleLady said...

malaun = lanun

Anonymous said...

@ ~H.bee.S.P~

Cakap bukan main lebat..dosa tanggung sendirilah, jumpa kat padang masyharlah, sume manusia ciptaan Allah lah, sebarkan dgn cara Islamiah laa..

Abis tu yg ko suke2 cakap org MUNAFIK tu pe citer samdol??

Ni lah contoh2 malaun MLM..cakap mengalahkan Tok Aji

~H.bee.S.P~ said...

awak ni..buta huruf ke..
buta tuli matbong-ok??
kan ade tanda soal tu...
ape ni dey??
zaman IT pon dah x kenal tanda soal,
ayat pertanyaan,tanda wacana,tanda mati,
tanda buku,tanda harga,tanda matbong-ok
dan segala-galanya lah tanda2 tu....

btw..thanks for the info k littlelady...
apreciate it very much... =)
ish..ish..ishh...
btw..sy cakap kalah kan tok aji sbb dia yg suruh sy cakap lebih2...
btw...tahniah matbong..!!
anda membuktikan anda lah matbongok.....
syabas...

Aidid Mu'addib said...

some people can really missed the bus like crazy...
ulang lagik:
dlm bzns konvensional mmg boleh menipu dan buat mungkar, dan kencing pelanggan... tapi sbg seorang muslim, you're bound NOT to do that. You have a choice to be good and not fall into greed. You can safeguard yourself not to be like alkafirun.
But this boy don't wanna see it, what can u do? Dia nak makan duit keuntungan dan nak pegi Mekah dgn duit untung drpd keuntungan penganiayaan. It's OK he said. What can all of you do?
Dlm MLM, even if u want to be a good muslim, u still can't, becos the intrinsic system in MLM ensure that some of the profit will come from the loss of the participant... always. Nabi mengajar buat bzns gitu erk?

Anonymous said...

@ ~H.bee.S.P~

Olololoooo
Tahu pn ko skrg ni zaman IT ek? Abis tu apsal xde bukti clinical produk2 MLM ni??
Sape yang bonggok skrg??

~H.bee.S.P~ said...

matbong...
awak tu yg matbong-ok...
dah ade dah..awk tu yg x tahu...
maybe awak cakap 1 company yg x de bukti tu..
n awak kaitkan sume...
maybe sorang yg pernah tipu u..tapi u kaitkan sume..
so..sape yg tertinggal kat zaman IT ni ye matbong-ok??



Aidid Mu'addib...
yes..mmg Rasulullah x ajar biz camtu..
tapi...beliau pernah bersabda yg Islam itu indah dan mudah..9/10 rezki datangnya dari perniagaan...x kesah la perniagaan ape pon kan..
even jual dadah pon boleh untung puluhan ribu sehari...so..kita as muslim kena la cari yg halal...
dan...
sy yakin aidid dah tahu pasal 9 syarat minimum MLM mengikut syarak Islam yg dikuarkan oleh jakim...dan kat surat kabar pon ade kuar artikel ni...

azwan said...

Aidid, dia tak bace entry ko pun. just a piece of shit. Taraf dia aku budget macam baru lepas spm, si Sofea talk. Bodoh punye budak, baru nak belaja reality dunia. setakat ayat2 bangang ko kat sini kitorang dah encounter byk kali. give him/her some time, kang dah masuk 40 baru budak ni sedar. takpun jadi macam Alif, tak sedar2. different league, bahlol dan tolol bagai. aku bukan nak belagak sgt lancang mulut aku ni, tp sbb ko mmg deserve perkataan2 ni. pegi bukak buku sekolah balik sial, baru ko layak nak question panjang dgn kitorang. bace entry pun pemalas, dok memekak tak tentu pasal. shuuuh shuuuh ptuii..

hyelbaine said...

"sy malas nk check entries2 tu sbb byk sgt.."

Than you have no point whatsoever calling/labeling those who have read this blog from cover to cover.

Do you know why people are sick reading your comments? Because like Aidid says, you've missed the bus. Not by a mile but by a few light years.

Yet another one is taking the supposed moral high ground. Is this normal among MLM schemers? I mean you're not the first you know. Nie alim2 kucing ker nie?

You have re-started a comment thread that has been put to bed but yet contributed nothing. I've read every single comment that you made (aku tak malas macam kau setan) and nothing at all, in all those words that you've painstakingly copy-pasted that it contributed to the factual discussion in this comment thread.

Your arguments are invalid. It has been presented before but then again you're too lazy to read so what's new.

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

I feel like pa-trolling da blog today..

Wel, well, well...what do we have here?

So we have H to da bee to da S to da P in da house ..

or should i say :

Hell to da beeyatch to da Ass to da Punk?

Rot and roll bebeh!



p.s Still high after listening to one of da most mind-blowing renditions of Georgia On My Mind

Razali said...

Menjalankan bisness MLM tulin adalah salah satu cara untuk berniaga dan menjadi muslim yang baik kerana MLM sebenar sama sekali tidak membenarkan sesiapa mengambil untung diatas kerugian pihak yang lain. Anda juga tidak mengambil untung dari sesiapa melainkan dari syarikat. Wang anda dan mereka pergi terus ke pengkalan keuntungannya sendiri.

Anda dan mereka diatas membeli prduk pada harga borong yang sama dan memasarkannya, anda boleh buat untung lebih dari orang yang diatas, anda dibayar bonus dari jualan dan usaha anda membina rangkaian pergerakan produk kepada pengguna akhir yang membayar harga produk yang mereka sebenarnya mahukan, syarikat memberikan anda bonus selain dari keuntungan runcit yang anda dapat dan syarikat memberikan mereka yang diatas dengan bonus juga, yang sesuai dengan usahanya mengajar dan membantu anda memahami bisness ini sehingga anda boleh mengembang diri dari dalam dan berupaya berdikari.

Perkara itu adalah benar didalam bisness MLM tulin.Bagaimana matematik anda melihat keadaan ini?

Anonymous said...

Ini Razali sama dengan Razali Md Yusof yang komen kat entry Mormon ker?

Kalau tak keberatan, boleh tak En. Razali bagi contoh syarikat2 MLM tulin yang ada dan produk2 yg diniagakan serta harga yg dikenakan kepada (rangkaian) pengedar dan pengguna terakhir, jika ada perbezaan antara keduanya.

azwan said...

Samela..
Hantu cendawan cordyceps. 7 hari berkesan! yahoooo!! Ni yg pengecut taknak bagi 2 points yg aku mintak hari tu. cakap meraban2 takde isi. pengecut taknak jawab. same level dgn Alif, dah tua bangka tp tak sedar2 diri.

Anonymous said...

Hahaha..potong setim tol ko neh azwan..

Nak berkesan kena ikot cara gelpren hang MsSawan tu, tiap2 komen dia ulang kopi pes 3 points dia tu.. hahha

Anonymous said...

@ ~H.bee.S.P~

Cuba bagi bukti sikit company MLM mane yg produknya ada bukti clinical..
Come on babeh..

hyelbaine said...

@Azwan,

Bukan soalan kau jer dia tak jawab, aku punyer pun dia buat bodoh jer. Nak main tai chi konon. Agak2 ler nak spin pun :P

Unknown said...

Kalo dah tak nak bertaubat tu mcm2 la blh ckap, en razali ni contoh me'layu yang underachiever, usahawan konon piirah mabuk! makcik jual goreng pisang lagi mulia dan bijak dari ko

~H.bee.S.P~ said...

1 cream..
pakcik diabetes ni..nk kena potong kaki dah..
malang skali..doktor x de tie appointment tu...
dia balik rumah..adik ipar dia bg cream tu..
dia sapu..1st time..kuar sume nanah n sebagainya yg ade kat dlm tu..
2 weeks later...lps dia sapu setiap hari...
luka kat kaki dah cantum semula..
'lab rat test'...x de alchohol..bebas steriod..
n etc...
sorang member...anak dia 4 tahun..asma..
setiap mlm time tdo mesti terdgr yg dia susah nk bernafas..bg sebotol..dia try...sapu kat dada anak dia...n selawat..
alhamdulillah..malam ke 3...dah hilang asma dia..
sy ni x de la pandai mane...
bak kata sorang mamat hebat yg boleh classified kan IQ sy tu la kan...yg tahap SPM...
gillorrhh..jin ifrid mane dia hantar nk check aku..tapi salah jugak...hahaha..
sy just nk habaq..
clinical test n certificate mmg ade..
but..biasa la..awak pon manusia...
ade yg awak percaya n awak bantang habis-habisan..
bg sy camni la..
kita ikhtiar...n yakin..insyaALlah produk tu ade manfaat dia..
tapi kalau org bukan Islam yg x tahu selawat sume tu boleh cakap masalah kesihatan dia makin ok...sy x tahu la nk cakap camne..
we are malay rite..
malay = sensitive to what thier believing...
sy nk th 1 je lagi..
kerajaan n jakim n ulama dah kuar kan syarak2
menjalankan perniagaan MLM ni (bukan piraid ya)..
so..kalau ade org mengikut syarak2 yg dah ditetapkan..camne pulak tu?
nk berdebat dgn korang kat sini pon..
cam bengong...dok kuar hujah2 halal haram...
tahu pasal halal haram..
tapi perkataan..
yg ahli2 neraka ke 7 pakai jugak (org2 kapiaq)..
camne tu dey??
laila...sy tahu la kat hell tu byk golongan pmpuan..jgn la jadi diantaranya k...
hah..btw...kita kat dunia ni..
dlm bab hukum hakam yg complex camni..
susah kita nk bincang kan kat sini..
sbb x de ahli ulama yg join sekaki..
so..kita tgk je la preview kat padang mahsyar nnti ye...
as for me..sy yakin dgn ape yg sy buat ni selagi sy mengikut syarak2 yg dah dikuarkan...

Aidid Mu'addib said...

What the...?
Panjang berjela, trolling baek punya...
MLM yg mana satu, dan bukti clinical nya mana?
Kok susah sgt ke nak kasi info...
Apa yg kompleks nye dik?

Aidid Mu'addib said...

>>>Razali said...
Menjalankan bisness MLM tulin adalah salah satu cara untuk berniaga dan menjadi muslim yang baik kerana MLM sebenar sama sekali tidak membenarkan sesiapa mengambil untung diatas kerugian pihak yang lain... blablabla...
Perkara itu adalah benar didalam bisness MLM tulin. Bagaimana matematik anda melihat keadaan ini?<<<

Aiya! Dah berjela aku diskus pasal kiraan kalkulus dan statistik, dan dah aku diskus tentang isu-isu MLM yg dah crash di seluruh dunia, khasnya di US... siap dgn matematik nya sekali. Aiyo ma!

Itulah intisarinya bang... mana2 sistem MLM yg ada penajaan dan ada syarat penajaan KEPADA SETIAP AHLI yg join, ianya jadi "pyramid-selling" dan kekayaan ahli bergantung drpd jualan produk sendiri, komisen jualan produk daripada downline yg byk tak berakad dan mumpunyai riba', dan kerugian sebahagian besar ahli yg give-up separuh jalan. Sistem MLM itu hidup dgn kerugian sebahagian besar ahli... that's how those MLMs survive. Ko ni mmg tak faham matematik erk? Never mind... since you also sell swindling cordyceps product that cure cancer in 7 days. That is understandable I supposed...

Camane la ko neh? Kalau tak abis baca buku, ko confident pegi ambik exam ke bang? Kalau tak baca apa yg aku dah diskus kat blog ni, pehal nak kasi statement yg lohong argument nya kat blog ni jugak? Patut la org marah ko bagai nak rak kat sini...

You make people so exasperated. You have to know the issue discussed before-hand, before you want to comment about it. Other people are so advanced than you... and you act like you have the moral high-ground. But, you had just missed the boat...

azwan said...

"clinical test n certificate mmg ade.."

Hoi ko bagi aku yg ni. Link ke, url ke.. ape2 pun boleh. aku nak tgk tahap knowledge ko. Cepat2..cakap bukan main..cepatttttt!!!!

hyelbaine said...

Aduh, I wasted 2 minutes of my life reading HBSP nyer comments. Just like Azwan, I too am waiting for your clinical test because until then you might want to preach your testimonials somewhere else.

And please lah tolong jangan gunakan agama untuk membantu your weak and pathetic comments. Sedap jer ko cakap orang masuk neraka ye? Mana kau tahu?

Adakah kau nie confirm ahli syurga? Sorry lar but all I know orang yang confirm masuk syurga kat Malaysia nie pun orang PAS jer. Itu kata Nik Aziz lar. Kau ahli PAS ker?

"sbb x de ahli ulama yg join sekaki.."

Are you sure about that? This blog has had 1 million visitors you know. Don't assume if you don't know. Do you know who each and everyone of us? All I know is Aidid is a penoreh getah, yang lain aku yang baca blog nie dari 1st post pun tak tau orang2 kat sini keje aper.

I still don't get it, how is MLM NOT A PYRAMID? Sebab ejaan dia salah ker?

@ Razali,

Orang dah penat nak ulang balik benda yang dah dibentangkan berjinggut lamanya dulu lar encik. Tak payah lah nak pusing2 tanya benda yang dulu, jawab dulu soalan2 tergantung kat comment threads that you have conveniently forgotten?

Penat weeiiiiiiiii

me said...

hyelbaine,

aku tukang kebun sekolah...makan gaji je...tapi kat skolah pun skang ni ader komputer lab...cikgu beso kat sini tak kisah aku online untuk bace aidid nyer blog...

Anonymous said...

Owh..baby, baby, baby...you lil monkey!

And why am i not surprised that this lil punk wud veer down the moral highway and bulldoze everyone anonymous to her/him here to hell...well judged/implied ppl here as "hell candidates". Samer gak cam MLMers lain yg singgah sini.


Sejibik ek mentaliti derang neh...Boy, birds of a feather flock together ennit?. Agaknya this's one of the main tactics taught in any MLM trainings and workshops to counter "adversity" whenever they run out of ammunition .

Tak kuasa ai. Makan buah epal nih lagi best.

Anonymous said...

hyelbaine bro..

Sayer..sayer kuli batak makan gaji jer...

Luckily I skimmed jer comments dia, maleh nak baca sebijik2 . But i quote this specific comment yg buat ai ketawer terbahak2 macam polong:

"korang just 2k something je yg support...
biz yg sy buat...30k org support...
sbb ape diorang support ??
sbb kiteorang x lancang cam korang..."


Anyways i echo azwan yg dia nier set2 Sophia Baby Talk jer ni.

hyelbaine said...

@ Laila,

Aren't most us here are the makan gaji type and I think we're pretty happy. Tak payah pun nak cari extra income yang puncanya tak sure :P

hhhmm..ramai betul orang kat sini suka bercucuk tanam menyemai bakti kepada tanah tumpah darah. Tukan kebun lah, penoreh getah ler. Syabas!

~H.bee.S.P~ said...

mmg ade clinical proven n dah byk tetimonial...
bukan sy x berani nk bg link..
tapi...aku x de la sebodoh yg korang fikirkan...
paham2 je la korang ni camne ye..
sy bg pon...macam2 korang cakap...
sbb korang ni anti sume bnda ni..
azwan...
kalau hang nk tahu n tgk sgt clinical test...
jom jmpa aku...
aku tunjuk dpn mate kepala ko..
tu pon kalau ko ade telor la azwan..
ade ke 2 biji telor tergantung kat ko tu??

~H.bee.S.P~ said...

@heyelbaine...

ade sy cakap sy ni comfirm masuk syurga??
ade sy cakap sy ni ahli PAS?
camni la..awak tukang kebun kat sklh kan..
kalau betul la awk buat keje mulia ni..
try ty ustaz kat sklh tu...
kita kuat ibadat camne pon..
kalau dok mencarut x abes2..
diterima ke ibadah kita tu??
dosa comfirm masuk..
but kalau dah hari2 aku dok bc bnda same kat blog ni..
x ke tertutup dah hati org tu??
so..kalau dah tertutup hati tu..paham2 je la ye...
ehh...awak ni back up pmpuan ke??
amboi..gatai noor..kahkahkahkah...

~H.bee.S.P~ said...

@hyel.....

sorry sbb slah tulis nama n pasal career awak tu...
tersalah baca...maklum la..
dah pg buta ni baru terdetik nk layan coment korang..
tapi x pe...
ignore pasal tukang kebun tu..
just..ty la ustaz yg ade kat sekeliling anda ya...

Anonymous said...

@ ~H.bee.S.P~

KAKAHKAHAHKAHAKAHAKHAKAHHH
Yang ko tulis panjang berjela tu TESTIMONIAL la bodoh banggang bahlol..
Aku saje je mintak ko list produk MLM yg ada bukti clinical sbb aku nak tunjukkan kebodohan ko kt sini..
PWNED again!! YEAAAHHHH

azwan said...

"mmg ade clinical proven n dah byk tetimonial...
bukan sy x berani nk bg link.."

Orait2 dik. Here's the deal....
Aku minta maafla kasar bahasa dgn ko. Siyes.
Actually aku nak mmg nak tahu sgt clinical research evidence ko tu. kalau ko bagi kat aku, aku akan bagi fair opinion. takde kutuk2 punya. aku open for discussion. orait? sebab atas tu testimonial mmg tak boleh pakai dik. meh sini kita diskus...ok?

Weh korang sumer jgn pedajal dia sgt, kita bagi ruang kat dia.

Dik, aku busy dik kat hospital. seeing patient, buat clinical research, meeting. nak jumpa ko sorry tu say, buang masa la. better kat sini je dik. ok gak. dorang ni mmg la nampak anti, bengis2, tp hati ok....hehehe. only reason aku slalu tgk blog ni sbb aku ke hulu hilir dgn pc aku, beside the entertainment part.

Ok, sorry once again. Please give me the clinical evidence. Kalau ko tak sure takpe, just tanya upline ko ok. Pasni kita boleh discuss sama2.

TQ

hyelbaine said...

ade sy cakap sy ni comfirm masuk syurga??

yg ahli2 neraka ke 7 pakai jugak (org2 kapiaq)..
camne tu dey??
laila...sy tahu la kat hell tu byk golongan pmpuan..jgn la jadi diantaranya k...

Read your own comments you bloody twat. Oh wait, you're too lazy to read. I forgot

kalau betul la awk buat keje mulia ni..try ty ustaz kat sklh tu...kita kuat ibadat camne pon..kalau dok mencarut x abes2..diterima ke ibadah kita tu?? dosa comfirm masuk..

Aku tak cukup pandai nak jadi pekebun sekolah, aku tolong angkat cone kat LDP jer pagi2. Tapi aku dah tanya Imam kat masjid belakang rumah aku. Dia cakap dia pun tak tahu masuk ker pahala atau dosa, yang tahu hanya yang Maha Esa. Lagi besar dosa orang yang mensyirikkan Allah dengan kononnya tahu amal dan balasan seseorang itu berbanding dengan mencarut.

but kalau dah hari2 aku dok bc bnda same kat blog ni..x ke tertutup dah hati org tu?? so..kalau dah tertutup hati tu..paham2 je la ye...ehh...awak ni back up pmpuan ke?? amboi..gatai noor..kahkahkahkah...

Ye memang. Hati aku mmg dah tertutup rapat utk menerima dakyah2 MLM hasil bacaan aku kat blog ni. Dan aku memang pohon setiap kali aku solat so that hati aku, keluarga aku, sahabat aku dan org2 Islam yang lain terus tertutup hatinya to even consider MLM.

And yes, I do take care of women. My mom (6x dia punyer didahulukan), my sister, my wife, my daughter and my friends. You don't?

sorry sbb slah tulis nama n pasal career awak tu...tersalah baca...maklum la..

Proclaim! (or read!) in the name of thy Lord and Cherisher, Who created- Created man, out of a (mere) clot of congealed blood (96:1-2)

Anonymous said...

H.bee.S.P sayang ..*pukes blood*

Ko ni memualkan.

1. Cakap berapi dari awal sampai sudah, tapi habuk pon tarak.

2. Baper kali dah aidid/azwan et al tanya pasal :
a. clinical evidence
b. nama MLM kampeni yg jual ubat ajaib yg boleh sembuhkan penyakit kronik yg ko claim tu

ko berdolak dalih tak nak jawab. Kalu co. ni legit & ader semua kat atas tu kenapa tak bagi jer kat sini. Aper punya taik kuceng nak tengok clinical proof pon kena jumpa..

3. Cam lahanat jer jadi tukang hisab dosa/pahala orang

4. Buat assumption2 gampang, mentality cam org dok dalam gua.

5. Tau sentap kalu org kutuk. Kalu ko observe 1-4 yg kat atas tu & tak meleret2 cakap cam org sasau, takderlah org nak carut bagai nyer.


p.s Not that i wanna comment & waste my time on this twerp. Cudn't sleep, might as well trash talk.

~H.bee.S.P~ said...

eh..
asal aku pulak yg kena baca ayat berjela2 korang
pulak ni??
bukan selalu korang ni psyco dgn ayat2 pendek ke??
ehh..azwan..x syok la bg link2 ni..
not my style..korang kan nk bukti dpn mata..
jmpa la..sy bagi dpn mata...

azwan said...

Pengecut punya budak. Get lost..sah2 standard sofea talk ni. wat malu aku je layan. Ptui...

hyelbaine said...

@ HBSP,

You want to meet up? Fine. I'll take your offer even though Azwan & Aidid might disagree with my approach. It's ok, I'll take up your offer.

Please bring your empirical and clinical evidence that your product claims to have.

Aku cadang kita meet up in Taman Tun Dr. Ismail sebab aku keje angkat cone traffic kat LDP near 1U. Situ pun ada balai polis berhampiran, kalau agak2 your clinical evidence is deceiving, aku boleh buat report polis terus.

Jgn cakap banyak. Email aku is bixantine [at] gmail [dot] com. Jangan dok hantar flier or testimonials, aku cuma nak tau bila nak jumpa jer.

ps> Ada org email aku nie pit bull ataupun attack dog Aidid. So what? I may not be as good as him with words because I prefer this way.

Anonymous said...

hyelbaine bro, hope you are not serious.


On a lighter note, keje angkat cone? bwa-ha-ha. Awesome.. we have tukang kebun, angkat cone, kuli batak-tukang-buat-kopi etc. Aren't we a diverse community.

p.s some people here probably earn more than those MLM topliners. ;)

Aidid Mu'addib said...

Angkat cone?
As long as you have MOJO... groovy baby, yeeaaa!
Oh behave...

hyelbaine said...

@ Laila,

Of course I am serious. Agak2 dia bawak upline2 dia yang tahap2 bouncer, can meet up at balai polis TTDI. Selalu lepak kat sana ;)

@ Aidid,

Yes. I'm the guy who people stare-cock at me for stopping them to cut queue and switch lanes. Bajet aku mmg kena sumpah berkati-kati setiap lagi ;)

azwan said...

Hahaha..
Thanks la bro. aku takde mase nak layan budak tu. ko bagus, one step ahead of us. Dia bagi kat sini je senang, bukan aku mintak banyak, just satu jek. tu pun tak paham2.

samela dgn razali, cakap ade lebih 2500 evidence, bila mintak satu..pengecut..terdiam terus. tgk la bdk ni ade telor ke tak..ehh..ade breast ke tak..

@mal12 said...

bro hyelbaine, kt grandsaga ade angkat x (mane tau outsource kt company yg same)..hari2 lalu nampak depa agkat kon tu..muke bangge jek bro2 tu angkut kon masuk van nak bagi laluan kt penggune..tq to them anyway..hehe..

hyelbaine said...

@ Azwan,

My pleasure. We'll see if HBSP takes up my offer. It'll be interesting to meet IT for the first time in real life. Nanti aku standby-kan webcam to record our meet up.

@ mal12,

Grandsaga saya tak cover, saya cover LDP dari 1Utama sampai TTDI jer. Itu pun penat, orang langgar cone kena bersabung nyawa betulkan balik. Kalau motor or keter lalu takper lagi tapi kalau LORI selisih, rasa mcm terjun bangunan. Keje dari jam 7am sampai 10am kena hujan dan panas.

Tapi takper, walaupun disumpah berkati-kati oleh org tak leh potong queue, rezeki yang dapat halal dan takder unsur2 meragukan mcm MLM nih :)

~H.bee.S.P~ said...

Azwan..exellence...awk mmg x tahu malu pon...
awk tu...cara awk tu...buatkan org rase malas
nk tunaikan ape yg awk nk...
sy x guna 'aku' n etc sbb sy respect org..
sy mungkin lebin muda...atau lebih tua dari awak..
kan laila sayang...
so...x kesah la umur camne...respect still da 1st to me..
Aidid...
bila nk kuarkan artikel pasal 9 syarat minimum perniagaan MLM mengikut syarak??
kita tgk MLM mana yg terkena....
ke...
u x tahu pasal 9 syarak tu??
don't say that u just copy n elaborate n paste
the article...
coz..i know u don't do such thing like that bro....

azwan said...

Pulak doh...
Dah bahlol...bahlol gak. Pengecut...pengecut gak. MLM = loser. Hyelbaine, ko boleh lupekan angan2 ko tu la, budak mangkuk ni cakap je byk. dia tau, kalau dia bagi evidence tu, akan expose kelemahan dia, gali kubur sendirik!. Hahahahkakkahhah! adios..

hyelbaine said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

@ ~H.bee.S.P~

Confirm!! Now, you are a proven LOSER!!
MLMer = BULLSHIT
Pandai sembang je berapi-berapi..

Anonymous said...

Kompom sekompom-kompomnya. Tak syak lagi. Ni jenih yg berak merata, pahtu belah cenggitu jer tak basuh.

hyelbaine said...

@ HBSP,

You requested that the email be kept private and yet you haven't kept your end of the bargain. Either you do or the email goes public.

Don't make me call your bluff dude.

azwan said...

Budak ni dah kena check mate ke?

hyelbaine said...

@ Azwan,

Dia mintak nyawa ngan aku sebab kononnya ramai sangat orang yang dia kena jumpa. I'm fair so I'll give him time, if he doesn't than I'll share the whole email thread that I had with him here.

It's been 3 days since he has responded.

Anonymous said...

Hah?! dia mintak nyawa hyelbaine bro? Jackass tol. Memang giler nyer tahap kepundekan mentality budak HBSP neh, takleh dibendong lagi. Toksahlah bro layan budak mental tu.

wanhafiz said...

Maaf kalau mencelah, saya baca dari permulaan smpai habis comment di atas. Sekarang saya hanyaconsume product VeMMA tue dan tidak buat bisness. Tak nak cakap banyak2 cuma nak tunjuk CLinical studies on Product VeMMA. jadi mnta pandangan dari semua. Peace no war :)

complete clinical studies
http://www.vemma.com/science/

Aidid Mu'addib said...

Bang...
That Vemma studies is already quite stale - it's just a standard study about the value of mangosteen to ORAC and human immunity - the same result you'd get in studies of eating oranges, apples, jambu batu, makan kangkung, makan carrot, minum whatever air buah ciptaan Allah utk kegunaan manusia sejak azali...

Walau bagaimanapun, ianya tidak menyanggah bahawa:
1. Vemma jual air buah RM5 dgn harga RM171 - hanya org yg betul2 bangang aje yg nak beli air buah yg murah dgn harga semahal itu. Duit byk ek... suka sedekah kat org Mormon kat Utah, USA.
2. Kalau promote air manggis tu kat Texas U.S. , ada jugak logiknya, sebab kat Texas mmg tarak manggis... tapi apekajadahnya jual air buah manggis kat negara pengekspot manggis spt Malaysia ni? Sebotol Vemma sama harga dgn 300 biji manggis segar - pegi aje Chow Kit, beli seguni, makan la manggis tu sampai sakit perut - but it is still better than Vemma - sebab manggis tu segar dan tidak diproses di kilang.
3. Ianya jugak tidak menyanggah bahawa Vemma tu adalah bzns "skim piramid berproduk"
4. Ianya jugak tidak menidakkan bahawa Vemma tu kuat SPAM SPAM SPAM email org - perangai macam haramjadah, tak reti bahasa punya species.
5. Dan ianya juga tidak menyanggah bahawa org Melayu cukup suka kena kelentong - "intrinsic habit" org Melayu sejak zaman-berzaman... sesetengah org meleis tu memang NO HOPE... itu memang tidak dinafikan.

wanhafiz said...

owhhhh...bwu tau...sbb skrg bwu duk guna produk...
and mcm saya duk tgk dalam website dia. product tue di buat dalam kilang apatah...aseptic kalau x silap..whats that? dkt malaysia ada x?

macam mana kalau satu2 bisness tue pendapatan downline dia lagi banyak dan boleh potong pendapatan upline dia? tue pyramid jugak ke?

sorry kalau byk tnya..memerlukan info before move futher.

Aidid Mu'addib said...

Sure beb... kalau downline lagik cekap cari downline dia sendiri dan si upline dungusket (atau tak sanggup kelentong org)... sure punya org bawah boleh dapat lebih byk income - MLM/SP tu perlukan maintenance bulanan dan perkembangan downline yg istiqomah gitu... kalau org kat atas tu lembab (atau dah dapat hidayah) dan tak maintain istiqomah diri dan istiqomah jaringan bawahannya - maka income nya akan terbantut - STANDARD OPERATING PROCEDURE tu...

Semua pengeluar air jus buah ada kilang ASEPTIC - sama jugak kilang pengeluar ubat2an, kilang makanan, kilang susu formula... SOP again. Cuma, Marigold Peel Fresh jual jus manggis 1 liter harga RM5.90 --> Vemma jual 1 liter RM171.00.

Buah manggis tu produk Allah - bukan produk Vemma - maknanya, jus manggis adalah jus manggis, tak kesah pengeluarnya sapa... that's the way I see it. Ini sebab aku dah study pelbagai permutasi MLM-SP dan dah masak sungguh dgn perangai syarikat MLM dan talibarutnya yg berkiblatkan duit - tabiat kelentong gilabab tak sudah2 like crazy. Kena jual produk dgn harga mahal utk tampung bayaran komisen upline berbilang tingkat - pembeli tu yg rugi gila2 punya, beli produk harga >10X ganda mahal... on and on and on and on and on.... sampai kiamat.

wanhafiz said...

tq for the info!!! :)
useful!

d.wahida said...

Semua komen, pandangan, nasihat & rujukan yg diberi adalah terbaeeekkkk.... Kita bebas bersuara & mempertahankan hak masing2. Untuk semua, utk berjaya sgt mudah, bukan hanya fokus kpd MLM semata2, INVESTMENT semata2, MKN GAJI semata2... Gabungkan kesemuanya.... Insya Allah, Multi Business Multi Income :-) positif dlm semua bidang.... Jgn membenci, mengata antara satu sama lain :-) bila anda seperti saya MBMI, baru anda akn jd positif :-)

Aidid Mu'addib said...

Ya... meh kita berfikir secara positip dey...
Gabungkan semuanya - MULTI-SOURCE INCOME:
Makan gaji, berniaga, investment, beli tanah/rumah/kedai... riba', merompak, menyamun, rasuah, melacur (hmmm best tuh...), cari sugar-daddy yg byk duit walaupun dah tarak gigi, cari balak gayboy yg kaya gilabab...
Bila anda jadi spt dia yg MBMI, baru anda akan jadi positip... yeeehaaaaaa!

headbomb said...

buat je duit.. ni golongan anti network mmg ramai tu sebb hanya 5 % je yang boleh dikatakan senang.. tapi bila kita bekerja bagai nak rak tapi kita tak pernah marah pun bos kita gaji berapa.. keke.. biarlah.. lagi kita komen mereka buat je.. cuma comapny ok ke idak.. amway kita dok kutuk mcm2 dah berapa tahun ada kat malaysia.. ini lah cara pasif income beb... sekian.. ada pro n kontra..

azwan said...

Sibuk dgn 5%...ko bukan akan kaye pun. Suka jadi pencacai amway yek...teruskan jadi pencacai.

Anonymous said...

pless aidid...cerita bab zhulian....

Dyan Mustakip Lee said...

Cerita bab Elken lak. Elken pun mlm gak. Please.

Unknown said...

Mintak izin untuk share