And so it is...

Saturday, November 5, 2011

Fusion Excel - A Pyramid Scheme For Idiots


Well I was born in a small town, and I live in a small town. Prob'ly die in a small town, oh those small communities. All my friends are so small town, my parents live in the same small town. My job is so small town, provides little opportunity. Well I was born in a small town, and I can breathe in a small town. Gonna die in this small town, and that's prob'ly where they'll bury me... 

Ramai dah yang mintak aku kasi pecahkan tembelang Fusion Excel... cuma brader, bzns Fusion Excel ni bukan sahaja satu tembelang, tapi ianya betul-betul satu benda bzns yang sepaling bongok nak mampos yang ada sekarang (sama tahap dengan scam QuestNet - jenis scam yang serupa yang guna teknologi yang tak pernah wujud di alam nyata), dan dah memang jadi amalan dikalangan penganut MLM yang ada SHIT FOR BRAIN. Aiyooyoo thambi, tak kan la gantung kalung kat tengkuk boleh kasi sihat tubuh-badan, boleh kasi lawan penyakit, boleh kasi tingkatkan keseimbangan badan bagai? Dia orang yang beli kalung ni dulu memang tak sekolah sampai form 5 ke apa? Takde belajar mata-pelajaran Fiziks, Kimia dan Biologi langsung ha? Kalau bukan aliran sains, kan ke ada subjek sains am or whatever? Atau memang ada belajar subjek sains, tapi fail tergolek-dog dapat G? Senang ya amat la kena kelentong ek? Atau sebab duit haram-laknat skim piramid punya pasal?

Okay, to know the scam more... go here: Fusion Excel International.


Kalau la seseorang tu ada pengetahuan asas dalam sains dan matematik, dia pasti akan tengok website tu secara skeptikal serta-merta. Khasnya lagik kalau seseorang itu dah ada baca penerangan aku tentang skim piramid dan kaitannya dengan industri MLM kat blog ini, serta faham tentang cabang-cabang scam yang dilakukan untuk kasi skim piramid tu hidup sihat-walafiat. You know, jenis korang yang tahu baca rumi serta faham cakap Melayu (dan sket-sket bahasa omputeh). Aku tahu ramai bebudak meleis yang singgah kat blog ni memang sepatah-haram tak reti bahasa Melayu dan takleh langsung tangkap tentang laknatnya isu MLM dan skim piramid neh. Itu aku rasa sebab mamat atau minahnya dah gelap hati sebab banyak sangat makan duit keuntungan haram-laknat bzns sebegitu. Berlambak korang boleh jumpa mala'un al-munafiqun musuh dalam selimut species meleis sekarang ni berkeliaran jadi scammers hidup dengan menelan duit parasitik mengelentong anak bangsa sendiri. Dia orang buat bzns tu brader. Buat bzns macam alkapiaq, jual produk scam, dengan kaedah skim piramid. Lagik banyak untung, lagik hitam agaknya hati tu. Jangan harap la orang sebegini akan sedar dan nampak yang bzns MLM ni adalah jenis bzns haramjadah. Kena ngompol duit bebanyak nak bawak ke akhirat tuh. Nanti tak cukup duit pulak nak shopping kat shopping mall di syurga. The usual thing will always happen when the religion is maarrnnaayy!

Anyway, let me tell you what I see, when I go through the Fusion Excel website:


Okay, agaknya tugas Aidid Mu'addib tidak akan berakhir dalam masa yang terdekat. Aku dah tulis bermacam artikel, dan aku dah taip berjuta perkataan kat blog ni, tapi masih ramai yang blur dan takleh aplikasi ilmu yang aku turunkan untuk kegunaan dalam kehidupan dan bzns di luar sana. I'm tired, I admit it... but I will persevere people. What choice do I have? I'm doing this for my people. Even if it is a thankless job, I don't care. Berapa kali ada budak meleis yang tiba-tiba datang kat blog ni dan terus attack aku - dengan confident nya mengatakan bahawa aku ini negatif, aku anti orang Melayu yang nak berniaga, aku kureng akhlak, aku menabur... err... pasir atas periuk nasi orang lain. Kepala hatok korang la scammers oi! Who do you think I am? Dah dekat 2 tahun (lebih setahun dah kat blog ni) aku cuba untuk menyedarkan orang Melayu tentang bahana MLM dan skim piramid kepada masyarakat... korang penganut MLM ingat aku cakap kosong tanpa ada hujung-pangkal ke apa? Aku dah terangkan secara terperinci tentang dakyah bzns sebegini, dari aspek sains, perubatan, matematik, statistik, ekonomi, sejarah - jangan salahkan aku kalau ada bahalol korang yang tak reti baca rumi atau langsung tak nak membaca. Kepada yang dah jadi penganut MLM - you can't blame me if you're an idiot.

I'm getting angry huh? Well, I didn't mean to... err... tak melecet ke kulit badan kuda neh?


Meh dik, aku kasi "crash-course" dalam subjek fiziks level sekolah menengah (okay, mungkin level undergraduates - bukan fiziks seperti mamat dengan kuda magik kat atas). Hari ini kita akan diskus isu:

TENAGA

Apakah itu tenaga? Kebanyakan kita (baik yang sekolah secukupnya, mahu pun yang IQ level mat rempit) selalunya akan memahami konsep tenaga seperti berikut: Tenaga itu adalah suatu perkara yang boleh membantu kita untuk melakukan kerja seperti berjalan, mengangkat sesuatu objek, memanaskan air atau kasi pasang TV. Walaupun secara kefahaman bahasa ianya benar, tapi ianya adalah satu penerangan secara tidak langsung, kerana ianya menerangkan kegunaan tenaga, tetapi tidak menerangkan apekebenda sebenarnya tenaga tu. Anak aku yang 12 tahun mungkin akan bertanya: adakah tenaga itu suatu benda atau adakah ia suatu situasi atau sesuatu entiti yang kompleks yang tak boleh nak explain? Ada orang yang tak faham, dia rasa dia tak payah la explain. Ramai manusia yang ambik jalan sebegitu... betul?

Sebagai contoh, buku yang terletak di atas meja mempunyai tenaga potensi, sebab jika ko tolak ianya ke tepi meja, ianya akan jatuh ke bawah ke atas lantai. Sebiji bola yang disepak akan melayang di udara dan ianya mempunyai tenaga kinetik, sebab ianya ada satu kelajuan relatif kepada tanah, dan ia juga ada tenaga potensi sebab ianya terletak tinggi daripada aras tanah tersebut. Sebiji bateri AAA boleh menjana lampu-suluh untuk mengeluarkan cahaya sebab ia ada tenaga elektrik. Seorang manusia makan nasi supaya dia boleh terus hidup berjalan ke sana-sini untuk buat scam MLM kerana nasi itu membekalkan dia dengan tenaga kimia. Fukushima mengalami krisis pencemaran tenaga nuklear yang teruk selepas gempa bumi Sendai pada bulan March lepas, sebab reaktornya rosak teruk akibat retakan yang disebabkan oleh tenaga kinetik campur tenaga potensi akibat daripada gempa-bumi. 

Ramai yang memahami entiti tenaga sebagai suatu benda, dan ianya boleh disimpan, dibeli dan dijual, serta boleh diangkut ke tempat lain. Apakah sebenarnya konsep tenaga dalam sains? Untuk memahaminya lebih lanjut, kita perlu juga memahami pula konsep kerja yang telah dihuraikan dengan formula:
Kerja = Daya x Jarak 
(Work = Force x Distance)

Contohnya ko nak menolak sofa dari satu posisi ke posisi lain di rumah ko. Jadi, jumlah kerja yang dilakukan adalah bersamaan dengan daya tolakan kali dengan berapa jauh ko tolak sofa tu. Kalau ko tolak punya tolak, tapi sofa tu tak bergerak - jumlah kerja yang ko lakukan adalah zero, yellek, kosong. Okay, dari segi sains, TENAGA UNTUK SESUATU OBJEK ATAU SISTEM ITU ADALAH JUMLAH KERJA YANG DAPAT DILAKUKAN TERHADAP SUATU OBJEK ATAU SISTEM YANG LAIN. Dalam kata lain, tenaga mengukur kebolehan sesuatu objek atau sistem untuk melakukan kerja terhadap suatu objek atau sistem yang lain. Berbelit erk? Itu sebab ada mamat dan minah buat sastera dan akauntansi ha? "Kasi gua migraine brader...  dah besar nanti gua jadi scammer MLM sudah". 

Dan sebelum korang semua blah daripada terus membaca entry aku yang ini - baik aku kasi shortcut lagi pendek dalam penerangan aku pasal topik ni. Korang boleh baca kat mana-mana tentang topik tenaga secara terperinci di website lain (wikipedia ke...), tujuan entry ini bukan untuk jadi bahan rujukan exam. OK, tenaga itu ada banyak bentuk, atau tenaga itu mempunyai beberapa cara untuk menghasilkan kerja kepada sesuatu objek atau sesuatu sistem. Apakah bentuk-bentuk tenaga yang wujud di dalam dunia ciptaan Allah ini?

1. Tenaga Kinetik: objek yang bergerak ada tenaga kinetik.
2. Tenaga Potensi: objek yang berada di tempat tinggi, atau spring yang diputar ketat.
3. Tenaga Haba/Thermal: air jadi panas disebabkan oleh pergerakan ligat molekul air - lagi kencang molekul air bergerak lagi panas beb.
4. Tenaga Kimia: glukos dalam badan manusia ada tenaga kimia kerana ianya menghasilkan tenaga apabila ia bertindakbalas secara kimia dengan molekul oksigen.
5. Tenaga Elektrik: ianya terhasil daripada pergerakan elektron di antara satu molekul ke molekul lain, khasnya dalam molekul logam.
6. Tenaga Elektrokimia: bateri mengandungi sebatian yang melakukan tidakbalas kimia untuk menghasilkan tenaga elektrik - iaitu perpindahan elektron tadi.
7. Tenaga Elektromagnetik: matahari memancarkan tenaga cahaya, iaitu sejenis tenaga elektromagnetik yang boleh dilihat dengan mata-kasar. Terdapat juga tenaga yang sama bentuk tapi berfrekuensi lebih rendah atau lebih tinggi yang tidak dapat dilihat - infra-red, gamma-ray, X-ray, etc. Cahaya juga boleh diambil kira sebagai zarah iaitu "photons" atau jugak sebagai gelombang. Wave-particle duality... never mind, long story... maybe next time.
8. Tenaga Bunyi: ianya adalah kompresi gelombang yang terhasil daripada tenaga kinetik dan tenaga potensi yang terdapat di dalam pergerakan molekul udara.
9. Tenaga Nuklear: apabila molekul hidrogen bergabung untuk membentuk molekul helium (proses fusion) di dalam keadaan tekanan dan haba yang sangat tinggi di pusat matahari, sedikit jumlah zarah akan ditukarkan kepada tenaga elektromagnetik dengan berdasarkan formula Einstein yang terkenal, E = mc2. Uranium juga boleh berubah bentuk (proses fission) dan menghasilkan tenaga dengan formula yang sama. Again... long story.

Setakat ini aku dah terangkan secara ringkas keadaan tenaga serta bentuk-bentuk tenaga yang wujud. Konsep-konsep tersebut adalah dalam peringkat asasi fiziks, dan setakat tahun 2011, di dapati subjek fiziks sebegini telah mengalami huraian yang sangat mendalam serta penuh ketelitian, dan semua perkara asas tersebut telah dikaji bagai nak rak, dan telah dibuktikan dengan ujikaji sampai tak sudah-sudah sejak beratus tahun. Perkara tersebut bukanlah perkara kompleks (kalau cite pasal "dark matter" tu mungkin jugak kompleks) tapi pasal subjek yang ini... everything has been settled long ago. Takde misteri di sini. jangan pulak ada korang nak mencipta suatu tenaga baru... seperti tenaga bullshit, atau tenaga fuckshit. They don't exist. Okay... mungkin ada physicist genius masa kini yang boleh terangkan tentang penemuan bentuk tenaga yang baru - tapi make sure ko boleh buktikan teori tenaga bullshit@fuckshit ko tu dengan ujikaji dan ujikaji dan ujikaji... dan matematik dan statistik dan fiziks dan kimia dan biologi dan kaitannya dengan semua bentuk tenaga di atas... itu sahaja. Silalah buat teori tentang tenaga baru. Kalau ianya wujud.

OK... Apakah ciri-ciri tenaga?
1. Tenaga boleh dipindahkan daripada satu objek atau sistem dengan interaksi/kerja di antara objek/sistem tersebut kepada objek atau sistem yang lain.
2. Tenaga datang dalam pelbagai bentuk (seperti di atas).
3. Tenaga juga boleh berubah bentuk - tapi bersyarat (nanti kita diskus lagik).
4. Tenaga sentiasa kekal dalam jumlah tertentu - ianya hanya berubah bentuk, tetapi ianya tidak boleh dicipta daripada keadaan tiada dan ianya tidak boleh dimusnahkan atau hilang begitu sahaja. IMO... ianya adalah akibat daripada bagaimana Allah mencipta alam ini. Tenaga di dalam seluruh alam semesta adalah kekal sama sejak azali (sama ada ko percaya "teori big-bang" 13.5 billion tahun dahulu, atau ko percaya bahawa umur bumi hanyalah lebih-kurang dalam 5000 tahun sejak Nabi Adam turun ke muka-bumi... dan si Darwin itu adalah bahalol yang so-full-of-shit) cuma ianya berubah bentuk, bergerak, tersimpan, meletop... tetapi jumlah keseluruhan tenaga sejagat tetap sama. Dan ianya juga berkait dengan jumlah zarah yang ada di seluruh alam (remember E = mc2?).

Bagaimana tenaga berubah bentuk? 
1. Melalui interaksi daya yang wujud:
   a. Daya graviti - bila objek jatuh di tarik oleh daya graviti, tenaga potensi akan berubah 
       kepada tenaga kinetik.
   b. Tenaga elektrik dan magnetik - zarah yang ada caj elektrik akan bertindakbalas 
       dengan medan elektrik sama seperti objek yang bertindakbalas dengan daya graviti.
       Zarah bercaj juga akan berinteraksi di antaranya dengan adanya medan elektrik dan
       medan magnetik yang wujud. Ini boleh menukarkan tenaga elektromagnetik kepada 
       tenaga haba.
   c. Daya geseran - objek secara keseluruhan akan menghasilkan tenaga haba jika ia 
       bergeser di antaranya, di mana geseran itu menyebabkan molekul berinteraksi di
       antara satu sama lain dan mula bergetar. Lebih ligat getaran, lebih tinggi jumlah 
       tenaga haba yang terhasil.

2. Apabila atom menyerap atau mengeluarkan photon:
    a. Kesan fotothermal - tenaga yang diserap akan menyebabkan peningkatan getaran 
        molekul di dalam objek, di mana ianya dikesan sebagai tenaga haba.
    b. Kesan fotoelektrik - tenaga diserap dan akan ditukarkan kepada tenaga kinetik 
        elektron, iaitu tenaga elektrik. 
    c. Kesan fotokimia - tenaga boleh diserap dan disimpan sebagai tenaga kimia.

3. Bila reaksi nuklear berlaku:
    Iaitu perubahan susunan partikel subatomik di dalam nukleus atom yang terbahagi 
       kepada 2 jenis:
    a. Fusion - apabila nukleus atom bergabung.
    b. Fission - apabila nukleus atom berpecah.

Hey you reading this... still with me? Sabar beb. Penerangan ini semua ada bersebab. Korang kena baca dan fahamkan benda asas tentang fiziks yang aku terangkan di entry ini. Kalau ko skip benda ni, nanti ko tak tahu dan tak faham apekebendanya dan kat mana aku nak belasah scammers Fusion Excel parasite al-munafiqun al-kapiaqun neh. You all need to know this. Ini semua ilmu Allah jugak ni tuan-puan. Kalaulah semua ustaz-ustaz di dunia ni diwajibkan kena lulus cemerlang dalam subjek sains dan matematik sebelum buat ijazah - takde la wujud geng ustaz haramjadah buat skim piramid QuestNet atau Fusion Excel ni. Geng ustaz dan ustazah yang pathetic gilabab berkeliaran sesat jalan mengalahkan keldai... yang sesat jalan. OK, aku sambung sket lagik.

Bagaimana tenaga berpindah dari satu tempat ke satu tempat lain, dan berpindah di antara objek ke objek yang lain?
Cara yang paling sempoi untuk tenaga berpindah dari satu tempat ke satu tempat yang paling adalah melalui perpindahan kedudukannya. Contohnya bola yang disepak adalah satu bentuk perpindahan tenaga. Tenaga kinetik juga boleh berpindah dengan cara satu objek menghentam satu objek yang lain, di mana pengekalan jumlah tenaga tetap berlaku tak kesah saiz objek, bentuknya atau jenis zarahnya. Secara am, bentuk perpindahan tenaga termasuklah cara-cara berikut:
1. Cahaya bergerak dalam ruang angkasa.
2. Cahaya bergerak dalam zarah tertentu.
    a. Transmisi - jika zarah adalah lutsinar.
    b. Refleksi - jika zarah adalah jenis memantul atau lutcahaya.
    c. Serapan.
3. Pergerakan tenaga haba dalam ruang angkasa atau zarah.
    a. Konduksi.
    b. Konveksi.
    c. Radiasi.
4. Perpindahan tenaga elektrik.

Orait, apabila kita berdiskusi tentang tenaga, kita tidak boleh lari daripada isu thermodinamiks - di mana thermodinamiks itu adalah suatu sains fizikal yang menerangkan kesan perpindahan tenaga atau jumlah kerja yang dilakukan ke atas koleksi zarah atau sesuatu sistem, yang merupakan satu interaksi hubung-kait di antara perpindahan tenaga, isipadu ruang dan tekanan ruang tersebut - di mana di dalam konteks fiziks ianya di panggil sebagai suatu "sistem thermodinamiks". Dah tercirit blom? Dulu masa kat sekolah dan kat U, ramai member aku yang kekal blur pasal topik ini, sampai abis belajar.

Pastu korang pasti pernah dengar tentang isu Hukum Thermodinamiks yang 3, eh... 4:

1. Hukum Termodinamik Pertama.
Merujuk kepada proses di mana haba dan kerja boleh dibezakan dan diukur. Ia sering digambarkan melalui kenyataan bahawa dalam proses termodinamik peningkatan dalam tenaga dalaman sesuatu sistem menyamai dengan peningkatan haba yang dibekalkan kepada sistem, tolak peningkatan kerja yang dilakukan oleh sistem pada persekitarannya. Hukum termodinamik pertama mematuhi prinsip keabadian tenaga. Tenaga boleh berubah atau bertukar dari satu bentuk kepada bentuk yang lain, tetapi tidak boleh dicipta atau dimusnahkan.

2. Hukum Termodinamik Kedua.
Merujuk kepada ekspresi am di mana di dalam sesuatu sistem terpencil (closed system), tenaga dan tekanan serta potensi kimia akan menjadi serata jika ianya dibiarkan dalam suatu julat masa. Entropi adalah suatu sukatan sejauh mana proses ini telah berlangsung. Ia juga menerangkan bahawa tenaga akan bergerak dari tempat bertenaga tinggi ke tempat bertenaga rendah (dan tidak sebaliknya).

3. Hukum Termodinamik Ketiga.
Hukum ketiga adalah satu hukum berdasarkan statistik yang mengatakan bahawa ianya adalah mustahil untuk mencapai suhu kosong darjah Kelvin. Hukum ini menjadi titik rujukan kepada penentuan tahap entropi. Secara alternatifnya - adalah mustahil untuk mencapai entropi kosong kerana mesti ada tenaga (walaupun sedikit) dalam sesuatu sistem di alam ini.

4. Hukum Termodinamik Zeroth.
Hukum nombor kosong (maknanya ia sepatutnya paling asas tetapi ianya datang paling akhir, itu sebab namanya "zeroth"). Aku ingat nak lupakan sahaja, nanti ada pulak yang pengsan. But, never mind (untuk kasi complete): Jika dua sistem adalah dalam keadaan keseimbangan dengan sistem ketiga, kesemua sistem adalah dalam kesimbangan di antara satu sama lain. Okeh?

Ada topik-topik lain yang berkaitan dengan isu tenaga dalam fiziks, yang agak "advanced" yang aku rasa ramai yang akan kompius. Tapi aku kena terangkan sepaling ringkas supaya takde scammers Fusion Excel mangkok-hayon boleh lari daripada penipuan scam skim piramid kejadah kalung magik tu. Ini termasuklah:

Quantum Mechanics:
Dalam quantum mechanics, tenaga itu ditakrifkan dalam konteks "energy operator" di mana ianya adalah "time derivative" kepada fungsi gelombang. "Schrodinger's equation" menyatakan tentang hubung-kait "space-and-time" di dalam perubahan fungsi gelombang di dalam sesuatu sistem. Hasil kiraan matematiknya menghasilkan satu konsep yang dipanggil sebagai "quanta". Di dalam penyelesaian formula ini, ianya menghasilkan satu keadaan di mana kedudukan "energy states" adalah berkait dengan frequensi (dalam kes oscillator atau kes gelombang elektromagnetik) sebagaimana yang dinyatakan dengan Planck equation, E=hv (h= konstan Planck dan v=frekuensi). Di dalam isu gelombang elektromagnet, kedudukan tahap tenaga itu dipanggil sebagai quanta cahaya atau quanta photon. Hasil akhir Schrodinger's equation boleh menerangkan bukan sahaja  peringkat molekular, atomik dan subatomik, malah ianya boleh menerangkan tentang sistem makroskopik, dan juga seluruh alam (stars, galaxies, universe). 

Relativity:
Di dalam pengiraan tenaga kinetik (kerja yang dilakukan untuk memecut satu zarah berjisim daripada kelajuan sifar hingga ke kelajuan yang finit) secara kaedah relativiti, iaitu dengan penggunaan "Lorentz transformations" (berbanding dengan penggunaan "Newtonian mechanics" sebelum itu), Albert Einstein mendapati bahawa daripada pengiraannya, bahawa jumlah tenaga tidak berakhir dengan jumlah sifar jika zarah tersebut mencapai kelajuan sifar. Jumlah tenaga adalah berkadar-terus dengan jisim, yang mana Einstein menamakan keadaan tersebut sebagai "rest mass energy", iaitu tenaga yang mesti ada walaupun zarah tersebut dalam keadaan statik. Hasilnya? 
            E = mc2
di manam = jisim, c = kelajuan cahaya, E = tenaga.
Well, the rest my friend... is history.

Orait, udah la tu yek? Kalau ikut hati aku memang nak sertakan semua penerangan terperinci dan semua formula matematik yang datang dengan topik di atas - sebab subjek peberet aku memang fiziks (walau pon akhirnyo den kojo motong gotah ajo) - tapi, karang ntah hape-hape jadinya entry neh. Aku sedar satu benda tentang benda-benda berkaitan dengan ilmu sains atau matematik - tak semua manusia boleh terima, faham dan boleh aplikasi ilmu tersebut dalam kehidupan ini, walau pun itulah sebenarnya kegunaan ilmu tersebut - dan ianya bukan bertujuan untuk korang pass SPM, atau untuk buat ijazah semata-mata. Okeh, meh kita bergerak kepada topik scam palepundek Fusion Excel... yabedabedoo!

Quantum Pendant

Every Quantum Pendant has the following values:
Wellness Value
Intrinsic Value
FusionExcel’s Quantum Pendant is made from natural minerals that are fused and structurally bonded together at a molecular level. It produces scalar energy that helps to enhance the body’s biofield. The Quantum Pendant promotes positive flow of energy and helps to maintain energy balance. It helps to restore energy that has become weak in the body. By restoring the energy balance in the body this pendant helps one to maintain health and well-being.

Usage:
Wear it on a chain or carry it in your pocket. The scalar energy from the pendant works outwardly and within the body. Outwardly scalar energy enhances the body’s bio-electric field. Inwardly it works to facilitate cell permeability and thereby enhances the many physiological functions of the cells in the body.

What the heck are you all those Fusion Excel scammers blabbering about anyway?

Now, where the hell did this technology came from? Come on you Fusion Excel assholes... sedap mulut aje cakap benda merapu tentang teknologi yang wujud hanya dalam fantasi scammers geng kapiaq yang tengah merosakkan kesihatan manusia dan ekonomi mereka sekaligus. Ini scam gilabab punya barua ni beb. Tak boleh aku nak bayangkan jenis manusia species yang mereka-reka cerita mengelentong tentang teknologi yang tak pernah wujud terhadap berjuta manusia yang tak berpelajaran dan yang memang teramat dungu, demi untuk mendapatkan duit orang lain dengan cara penipuan, sebijik kalau dia orang ni pegi merompak dan menyamun orang-ramai secara besar-besaran (dengan bantuan kerajaan la erk? Sebab kerajaan buat dunno aje). Gilos brader! 

Just like that... habis hasil kerja semua tokoh teknologi sejak beratus, malah beribu tahun dulu. Daripada Al-Khawarizmi dan Ibn Sina, hinggalah kepada Galileo Galilei, Johannes Kepler, Isaac Newton, Max Planck, Albert Einstein, Neils Bohr, Edwin Schrodinger, Subramaniam Chandrasekar, Werner Heisenberg, Richard Feynman, Stephen Hawking, etc. It just kinda make me sick. I just can't imagine the sheer stupidity of it all. Semua benda yang aku bincangkan di atas adalah hukum fiziks dan sains yang telah terpahat, dan terbukti daripada cerapan ujikaji dan kiraan matematik - dan adalah asas kepada kehidupan moden yang ada pada hari ini, daripada kereta korang, handphone, TV, makanan dan minuman, perubatan dan rawatan, dan apa sahaja yang berkait dengan sains. No exception. Bendanya dah established. Takde nya isu ini teknologi baru whatever. Teknologi Fusion Excel adalah teknologi scam 100%.

Apekejadahnya teknologi yang boleh menyimpan tenaga (tenaga apa beb? tenaga bullshit?) kat dalam kalung batu volcano ntah hape-hape, dan boleh pulak transfer tenaga tu kepada sel dalam badan manusia sampai ke DNA, dan seterusnya boleh kasi manusia sihat sampai boleh elakkan kanser. What the freaking duh? Apa ada korang kat luar sana yang senang-senang percaya kelentongan di siang hari sebegini dan sanggup pulak membantu geng kapiaq laknat ni untuk menipu dan menjanjikan kesan kesihatan yang tidak pernah wujud kepada pengguna, demi untuk mendapatkan sedikit duit buat bekalan untuk di bawak ke dalam kubur? Aiyooyoo! 

Di bawah ini aku sertakan kajian sains fantasi Fusion Excel yang jadi paksi rujukan kepada scam neh. Kalau ada yang faham - congratulations!





Apekejadahnya Barron report tu? Semua mumbo-jumbo yang berbunyi macam sains tapi sebenarnya hasil daripada karangan kreatif mangkok-hayon yang nak buat skim piramid... itu aje beb. Apekebendanya "scalar energy"?  Apekebendanya yang quantum dalam kalung tu. Korang faham apa yang dia orang buat ni. Bahalol ni campur-adukkan konsep dan perkataan-perkataan tertentu yang datang dari ilmu fiziks, kimia dan biologi - lepas tu dia cakap ianya kajian sains yang diiktiraf dan tersohor. Here are the facts:

1. Scalar energy tak pernah wujud - at least tidak dalam keadaan seperti dalam laporan scam di atas. Perkataan "scalar" itu bermaksud "satu kuantiti fizikal yang mempunyai nilai yang sama di bawah mana-mana satu sistem koordinat" - that's it. Dari definasi quantum mechanics, apa katanya? In theoretical physics, scalar field theory can refer to a classical or quantum theory of scalar fields. A field which is invariant under any Lorentz transformation is called a "scalar", in contrast to a vector or tensor field. The quanta of the quantized scalar field are spin-zero particles, and as such are bosons. No fundamental scalar fields have been observed in nature, though the Higgs boson may yet prove the first example. However, scalar fields appear in the effective field theory descriptions of many physical phenomena. An example is the pion, which is actually a "pseudoscalar", which means it is not invariant under parity transformations which invert the spatial directions, distinguishing it from a true scalar, which is parity-invariant. Because of the relative simplicity of the mathematics involved, scalar fields are often the first field introduced to a student of classical or quantum field theory. Faham? Jangan risau, tak ramai orang yang faham. Cukup aku cakap, ianya takde kaitan dengan scam Fusion Excel.

2. Katalah scalar energy itu wujud (hahahaha!), bagaimana ianya boleh meresap masuk dalam kalung Fusion Excel tu, dan bagaimana pulak ianya boleh merembeskan gelombang magik hocus-pocus kepada si pemakai yang dungupiang tahap donkey sehingga menjadikan donkey itu sihat walafiat dan kasi dia rasa macam superman? Bagaimana tenaga scalar wadefak itu boleh terembes keluar - melalui kaedah apa? Transmisi, konduksi, konveksi, radiasi... what? Am I speaking gibberish here? Those Fusion Excel scammers are the ones who are speaking in alien language, I kid you not. Itu namanya makhluk scammers daripada Planet Gorgon.

3. Bendanya sempoi cenggini aje bang: Kalau kalung/flask/whatever Fusion Excel kejadah tu boleh mengeluarkan gelombang "scalar" (you know, gelombang kelentongan tu) - mana power supply nya dol? Ada bateri ke apa? Hukum keabadian tenaga mengatakan bahawa tiada tenaga boleh terhasil daripada tiada/kosong dan tenaga boleh berubah bentuk dan berpindah tempat, tetapi jumlah tenaga akan kekal daripada mula sampai ke penghujung di dalam sesuatu sistem termodinamik. Kalung Fusion Excel itu adalah satu sistem termodinamik. Takde merepeknya necklace tu direka-cipta daripada pelakuran mineral  whatever sampai ianya boleh menyimpan tenaga, lepas tu boleh pulak ianya mengeluarkan tenaga kepada si pemakai - dan lepas si pemakai boleh jadi sihat. Dapat gelombang apa yang boleh kasi badan manusia sihat? Semua gelombang yang wujud dalam dunia ni setakat ini - semuanya boleh kasi manusia kanser. Dah tu pulak, sampai bila tenaganya akan habis? Ada gelombang magik erk? Gelombang khas untuk orang tak sekolah - magic wave for Fusion Excel idiots?

4. Aku boleh faham kalau kalong Fusion Excel itu di promosi dengan cara mengatakan ianya telah dijampi oleh bomoh siam, tok batin sakai, atau pawang fengshui - dan mana-mana bahalol yang dungu tahap donkey kat dalam dunia ni sanggup percaya dan pakai menatang alahnya. Well, lantak la manusia bahalol tu semua buat keje bangang. Tapi, benda necklace Fusion Excel ini di promosi dengan kaedah "saintifik", dan berdegar-degar cakap perkaranya macam ianya telah terbukti dari segi ujikaji atau diakui oleh saintis-saintis yang berwibawa. Cuma dalam hal Fusion Excel ni (dan scam seumpamanya QuestNet jugak) sains yang di promosi itu adalah sains kelentongan - "pseudoscience". Jenis sains syok sendiri untuk menipu manusia yang low IQ - menipu gilabab buta2, sebab nak buat skim piramid punya pasal, supaya boleh dapat buat duit sket. Korang tahu kat mana kedudukan "pseudoscience" dalam isu sains sejagat? Atas sikit daripada perkara tahyul, bawah sket daripada sains terpinggir (fringe science - sains yang takde bukti setakat ini). Dengan kata lain, sains kelentongan.


5. Ah! Maleh la aku nak sambung lagik. Btw, who the heck is Jon Barron? A nobody quack that has no scientific or medical qualification whatsoever, except whatever he put up for himself to show off to whoever stupid enough to want to listen to him. Check la korang sendiri kat sini: Jon Barron - Baseline of Health Foundation - pusat scam homeopathy tersohor seantero dunia. Lets have a look at what that genius Jon Barron says about drinking water...

Instructions for Magnetizing Water:
"Take a large sun tea jar and use epoxy glue to attach several ceramic disc magnets (800 gauss or better) to the jar. Make sure that north is facing in for all of the magnets that you attach. You can find disc magnets almost anyplace that sells magnets. We used the magnets off of an old Nikken mattress pad. We used 10 magnets - 5 on each side of the jar. They worked great. You could easily taste the fact that the water was "wetter," and they raised the pH of the water a full 1/2 point. Water placed in this jar will fully magnetize very quickly - in 5-10 minutes, or less." 

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!

 Okeh! Apa lagik produk scam Fusion Excel neh?


HAHAHAHAHA! Ayooyoo appa!


HAHAHAHAHA! Ayooyoo amma!


HAHAHAHAHA! Ayooyoo ane!


HAHAHAHAHA! Ayooyoo thambi!

Was this really necessary? Hopeless punya scam.

Udah la tu... korang pegi la survey sendiri lebih daripada 20 produk scam haru-biru Fusion Excel neh kat http://www.fusionexcel.com/products.html - gilos brader. I wonder how many stupid people exist in the world today who'd believe such shitty nonsense technology, and actually buy such products believing that it will make their lives and health better? Freaking crappy Ronald McDonald pissing on the Big Mac that you're gonna eat, man! Aiyooyoo thambi! Ini kes sains yang tak wujud tapi masih ada manusia yang percaya. Level IQ mengalahkan cipan... eh, donkey. Not unlike the video-clip below. Jokers nak mampos sekoq-sekoq ek?

 Look ma... gravity doesn't exist!

What is the real story here? Kalau korang dah masak dengan dakyah skim piramid dan MLM yang aku dah diskus berulang kali kat blog ni - benda whatever yang Fusion Excel ni jajap hanyalah modal untuk buat skim piramid. Ini fakta-fakta yang perlu ada untuk bzns scam sebegini:
1. Ada produk berteknologi tinggi daripada Planet Gorgon yang kebanyakan manusia takleh nak sanggah sebab kebebalannya terlalu gilababi sampai tak terkata dah beb... dan jadikan ianya modal untuk buat produk scam "from outer space".
2. Suap produk ini kepada manusia yang dungupiang yang tak pernah abis sekolah atau pun yang IQ level 75 ke bawah (level terencat akal).
3. Janjikan produk ini akan kasi sembuhkan kanser, kencing manis dan kasi batang besar gajah... along that line. 
4. Tujukan scam ini kepada golongan miskin, jenis yang tamak gilabab, dan yang tak beragama whatsoever, dan tak kesah mengelentong manusia lain demi wang-ringgit.
5. Janjikan sapa-sapa yang join akan jadi millionaire macam Bill Gates dalam masa setahun-dua.

Tujuan sebenarnya hanyalah skim piramid ni ha bang: 
Join aje, terus sedekah duit free-free RM6,500. 
I repeat, RM6,500 for some scam lousy shitty products.
Aiyooyoo ane... amma... appa...

That is all to it man!

Only well-established idiots will accept all these kinda stupid crap and still think Fusion Excel is a real bonafide business. And by the look of things... they are a whole lot of freaking well-known idiots out there, who are helping these scammers to piss on millions of people, in so many countries. I kid you not, no sir!

Sekor-sekor tarak sekolah punya olang.

Tapi ada lagik...


Hopeless.


A professor from a non-existent university.
You want a degree, a PhD, a title of Professor?
Just transfer them the money.
Just an online SCAM university.
HAHAHAHAHAHA... priceless!


GILOS!
From top to bottom... they're all scamming like crazy! From the so-called scientists to all the celebrity idiots. From the non-existent technology of all those useless products. It has been one BIG giant scam. Woi! Mamat dan minah meleis yang nak join tuh, tak payah la join geng kapiaq ni woi! Korang tak reti bahasa ke atau memang dah terlalu amat la nya dungupiang gilabab?


Kat bawah ni pulak, cuba korang fahami situasi neh...
Dasar geng parasite skim piramid... itulah contohnya. Ini kes sekumpulan bahalol tak sedar diri yang langsung tak ambik iktibar daripada hasil keje scam dia orang yang mungkin Allah dah balas dengan bala yang dahsyat... but that is my personal opinion. 

I first knew about this Fusion Excel scam starting at this horrific accident back in December last year. And I was thinking... was that God's retributions? The story was, all those Thais that were dead were all the top uplines that made huge amount of money selling Fusion Excel's scam products to their own people. They were awarded with a trip to Cameron Highlands. Well, you all figure it out for yourselves, and you can think about it whichever way you want. It's all up there for you all to see. For the moment, I digress...
______________________________________ 

P/S: Hari Raya Aidil Adha esok... selamaaat. Ingat pesan aku neh. Udah-udah la buat MLM dan skim piramid tuh. Biarkan aje la golongan kapiaq tu buat scam, dan amalkan scam dia orang kepada anak bangsa dia orang sendiri. Yang aku bongkar dan tulis ni semua, aku tujukan hanya kepada bebudak Melayu yang beragama Islam. Orang kapiaq nak hancus tonggang-terbalik, lantak dia orang la. I don't really care. Buat apa yang nak dikejar bzns kapiaq neh? Tak takut kena bala ke apa? You think money is the ultimate religion huh? Tak kan masih tak faham jugak apa yang aku dah sampaikan di blog ini sejak Oktober 2010 lagik. Pusing-pusing, pi mai pi mai tang tu jugak der. Sistem bzns yang ada aspek penajaan downline, yang ada agihan habuan naik ke atas berbilang tingkat, dan ada modal scam produk yang kebanyakan manusia yang cerdik tidak akan beli/pakai/makan... itu aje ceritanya. Punya la sempoi, SCAM SKIM PIRAMID LAKNAT LA TU BANG/KAK. Tujuannya nak buat duit aje dengan scam whatever. Takde sebab lain. 

Takleh tangkap jugak ke isunya dik? Ko biar siyes? Dan kepada bebudak hingusan yang datang trolling kat blog aku neh dari masa ke semasa... cuba jangan salahkan Aidid Mu'addib kalau korang tiba-tiba sedar bahawa... "I'M AN IDIOT". It's not my fault man, if you don't read and you can't understand what I was trying to convey all this while. I've written tons of articles with clear words and with irrefutable evidence. What more do you all want from me? Like I said just now... it is not my fault if you're an idiot. Blame your parents, or fly a kite or something. Stop aje la mengikut perangai kapiaq tu dik. Geng meleis yang dah jadi scammer sama sebijik macam kapiaq tu, biarkan aje la dia orang tu. 

Think carefully about all that I had said here, today. Apa motif aku sebenarnya pun? Do you really know?


119 comments:

SilentReader said...

been waiting for this one for a while..
selamat hari raya Aidilfitri Aididleakers..=)

semutbesar said...

2nd pun jadila, hehe, bru nk bace, huhu

NICEHACK said...

3rd, hehe. k sambung bace balik

Burjacks said...

huh..letih letih..absorbing...

Joe's Babe said...

lama dah tunggu kes yang ini. anyway. salam aidiladha semua

Metafora said...

maraton nih! haha..salam eiduladha kepada semua~~

Metafora said...

Bro AM

aku suka ko nye iklan kat tepi blog...mmg terbaekkk...aku nk copy..wat flyers kasi kat masjid,kat orang ramai..ngeh2

solcollections@gmail.com said...

all of aidid's jottings are a good read and eye-opener. may Allah SWT gives you the strength to tirelessly continue knock some sense to MLMers and pyramid climbers

thumbs up!

selamat eiduladha

a said...

bro AM..
you are my superhero!!!!!!!!!!!!! belum baca lagi,just nk express my appreciation..hehe

Mohd khairul anuar said...

haha.. pagi2 dah tergelak2 dah..adei..

selamat hari raya bro. =)

razif said...

trajis tengok nama-nama besar negara jadik ambassador benda taik ni.

Are they dumbass enough?

Lepas ni benda taik apa pulak nak jual?nasik lemak Quantum Energy?Brake Disc Bio Aura?

Car Charger tu mmg tabley belah..kasi charge lagi kebodohan kereta dan tuan punya kereta.dah bodo,cas lg jadi lagi bodo.LOL

levi said...

Bagus la fakta sains tu, teringat balik subjek fizik masa spm....

pixxelz said...

Kuda tu sangat cool!

hyelbaine said...

The horse must have swalllowed a whole beg of pendants to do that and become thick skinned to do such a stunt.

It also answers why FE's have difficulty taking in facts. Dah ler think skinned and add to that thick skulls too :P

Xeno said...

You could easily taste the fact that the water was "wetter,"

HAHAHAHAA WETTER WATER? How can you determine how wet the water is? Is there DRY water?

Man, what a joke. Dr Barron? Or Red Barron amirite? Those pseudoscientists....instead of being scammers they should be sci fi movie directors or script writers.

Green Corner said...

Salam Aidiladha Bro...

Love your article as usual walopom berpinar nak baca n nak paham (amik masa berejam2...miahaha). But I have this product which is coincidentally found. It's not MLM I guess. I've read it, it seems good but still want your comment about it. This is the two website:

1.http://www.pparcentury.com/
2.http://www.anshibo.org/en_home.asp

neutronization said...

Terdengar di radio...

http://www.worldofmagnets.net/

https://www.facebook.com/pages/Magnetic-Aura/268791175859

cheers

Rojak Punya said...

fuhhh teringat belajar sains masa sekolah dulu..video tu menag takleh blah. biasalah kap lam ye nge...

kepada dungupiang dumbshit MLMers..buat kesekian kalinya, sila berhenti buat MLM!!

Rojak PunYa

Malik Ramli said...

selamat hari raya aidil adha

Anonymous said...

Golongan MLM berebut-rebut nak jadi kaya sebenarnya dan menidakkan kebodohan produk mereka. Cadangan kepada bro Aidid... fokuskan penulisan kepada kekayaan upline pundek mereka dan kemiskinan downline lak... amacam? Menunnggu ne... hehehehehehe, Salam Aidiladha semoga pengorbanan blog ini akan terus diberi kekuatan untuk menyelongkar dakyah bodoh MLM dalam segelintir masyarakat yang sudah sedia bodoh. SALAM AIDILADHA 1432 HIJRAH

Nur Fauzi said...

Tang naik kuda dengan video polis tu memang hebat.
tersengih-sengih sorang depan komputer.

Walaupun eden memang hancur bab sains ni, tapi bila tengok pasal fusion excel ni...tak masuk akal.

too good to be true.

Retired @ 41 said...

baca....baca......dan baca.......

azwan said...

Scientific explanation dorang boleh argue. Tapi kalau Emoto pun diangkat sebagai expert, its really humiliating.

nafra said...

terima kasih mr.aidid..selamat hari raya korban.....

Anonymous said...

tak sia2 buat homepage site abg aidid..ada saja info terbaru yang khas untuk dungupiang. apa2 pun selamat Hari Raya Aidiladha kepada semua bloggers yang beragama Islam

Encik KangKung said...

Woaw Emoto pon ada situ. Ini memang himpunan2 scammer2 tersohor la nie. Aku rasa diorang nie tgk MLM lain yg pakai konsep "scalar energy" sungguh berjaya dan tersenyum kaya dan makin kaya lagi kat Malaysia nie, tu dorang pulak nk bukak bisnes "scalar energy" baru pulak.

Bro, best giler la penerangan kao tentang tenaga2 tu. Tak bosan aku baca. Mcm2 info aku dpt kat sini. Thanks!!!!

MLM = Mengong Lagi Mongong.

DR.manis said...

Baru ni aku perasan (may be perkara ni dah lama, aku je yang baru perasan) iklan DrJism AlJabbar mesin kesihatan elektrik pundek diiklankan di TV3. TV3 tuuuuuu... these mofos have gone mainstream! Ini bermakna 1:- Cilanat-cilanat MLM ni makin maju bisnes menipunya kerana sudah boleh afford iklan TV. 2:- Access mereka kepada untapped pool of dungus makin meluas melalui iklan TV. TV3 patut disaman kerana mengiklankan produk fraudulent and potentially dangerous to the public.

Ultra Gorgon said...

1st:- Thanks Bro AM for all the knowledge. Walaupun nama sy Ultra, sehari juga nak habis baca & buka buku balik utk buat reference.

2nd:- "... Itu namanya makhluk scammers daripada Planet Gorgon...":) kena tukar nama ke gamaknya sy ni!!?:D

3rd:- To all MLM-Scammer-DunguPiang, tak payah nak cari aku kat Planet Gorgon utk cari ilmu nak scam org lain. Aku fire korang semua nanti!

Faris_Ahlamiyy said...

Why i like alibaba.com, is that the gigantic asian's wholesale site can tell u all the lies and bullsh*t in our bolehland.

http://www.alibaba.com/product-tp/111507330/ENERGY_PENDANT.html

ADMIN KERETA SEWA TELUK INTAN said...

Awal bangun ke lambat tido br AM... Keep up the good job bro.. I myself kekadang cite gak pasal your website to friends yg tak involve dlm MLM so that dia org tahu beforehand..

Unknown said...

I swear that I agree with Sicher...

imagine how amazing their films would be? but why choose to scam people instead of making films?
star-wars, transformers, and fusion excelsiors/qnetters??
hahaha....

stupid-dumb-dump tol lah diorang ni...

ape pon, selamat hari raya aidiladha dari perantauan...

by the way, ada sapa2 boleh igatkan aku balik tentang AM punya 'abstract' kat atas...was it from To Kill a Mocking Bird?

ape pon, gua kagum ngn AM..lu aset orang melayu Bro...otak kanan hebak..otak kiri hebak...siyes.. gifted intelligence...moga lebih ramai cendekiawan melayu yang lahir macam AM dan macam semua pembaca aidileaks (yg anti mlm je ler)...

Unknown said...

Selamat Hari Raya Aidul Adha,

la...ada orang Melayu hok cerdik, witty pulok tu...terima kasih..i put a link in my blog..I like that name: Dr. Dumbfuck...ada pula Dumbstar nak bagi column..baik lariskan dengan beri ruangan tu kepada anda.

sUdOkU said...

Thank you bro.
Salam Aidil Adha.

azwan said...

Dr. H,
You are survivor...and u are most welcome to be here. Nasihat sikit budak2 MLM ni...rosak bangsa kita. w'salam.

izzNatta said...

... The water was "wetter"... ala tomei tomei.... longer exposure will make it "wettest" kot... haih...

Tapi stunt "kuda slide" tuh yang mahal... Mat-mat rempit mesti jealous punya...

matsom said...

@kebun getah: tu lagu John (mana pegi Cougar?) Mellencamp "Small town"

Adik Pon Boleh Goyang-goyang said...

Selamat Hari Raya Encik Aidid Mu'addib.

syukur said...

kau memang hebat aidid

Fitrix said...

Bagi aku selebriti yg jadi duta@ambassador@endorser mcm Safee Sali dan Shalin Zulkifli utk scam ni bukannya IDIOT.Diaorg dh kelabu dgn DUIT.Sah2 Fusion ni byr mhl utk kasi selebriti ni promote scam diaorg.Kasi npk gah gitu.

MONEY MAKES THE WORLD GOES AROUND.Kalau ada hadiah 1 juta ringgit suruh mkn taik pun org sanggup.Mcm la selebriti ni.Peduli apa promote scam@imej tercalar terlibat sama janji poket masyukkkk

pcbahar said...

Raya semalam tercemar apabila anak sedara datang bawa acaiberry jus monabab tu.. siap testimoni lagi..

Aduh, jauh lagi perjalanan kita Aidid..

puerco said...

kesian nyer ..
http://www.hmetro.com.my/articles/SuamitertekangagalbisnesMLM/Article

Anonymous said...

my office ada sibuk benda2 macam ni dulu..tapi masa tu pendant ni datang daripada abu gunung berapi yang difusionkan dan dicampurkan elemen2 segar yang boleh memberi tenaga..means sapa yang cepat marah akan jadik lebih penyabar..

kepala otak dia..

tengok my friend pakai pun tak benti2 mencarutnya macam biasa..pure scam..

JEEN said...
This comment has been removed by the author.
JEEN said...

Salam En Aidid,

Saya nak minta tolong sedikit... tak kira pandangan siapa pun di sini atau En Aidid sendiri, boleh tak buat secara point, compile dan sebagai entry untuk rujukan, cara untuk menghindari dari terpaksa join MLM akibat diasak oleh orang MLM ?

Saya terfikir hal ini kerana saya rasa ramai orang mengalaminya... dan terpaksa melarikan diri dan menyorok dari orang MLM jika mereka mula diasak.

Ada teman perempuan saya telah diasak sehinggakan mereka memaksa meminjam di bank... atau menggadai/jual barang kemas yang ada dibadannya. Mereka juga tidak memberi peluang kepada teman saya untuk bertanya pendapat orang lain. Tapi nasib baik sebab saya telah ingatkan dia awal-awal lagi jangan terpengaruh dengan MLM.

Contoh point yang saya terfikir adalah...

1. Semasa mengasak prospek, mereka akan bercakap mengenai kejayaan mereka, duit sebulan dapat puluhan ribu dan bakal dapat habuan dalam masa 4 atau 5 bulan...
Jadi... jawapan yang patut kita beri adalah...
"Kalau gitu, boleh bagi saya pinjam duit awak la... 5 bulan nanti, lepas saya berjaya, saya bayar full , saya janji !!!"

Dan lain-lain lagi... saya tak pasti apa lagi ayat yang baik dan tak menghina mereka, tapi buat mereka terdiam... dan berfikir semula. Sebab mereka pandai memutar belit kata-kata.

hasmn said...

Jeen,

berdasarkan pengalaman

1. elakkan utk berjumpa bila ada yang ajak gi makan/dating dgn member yang kita kenal suam-suam kuku je. or officemate yang kita tegur "hai" sebulan sekali.

2. make sure semua best friend ko tau yang ko mmg anti MLM sampai ko sanggup hilang kawan dari dia ajak ko masuk MLM.

3. delay tactic is the best when cornered. bila ko sebut "saya tak minat" diorg akan bawak lagi geng utk pakse-relakan sampai ko cakap yes.

4. after said yes diorg akan ajak ko buat loan, guna kad credit etc. NEVER EVER bagi your cards or IC to this MLM scums. bagitau ko kena bertenang sbb tengah sangat excited etc.. just give them empty promise mcm diorg bagi tu.. then bila ko dah tak didalam kepungan diorg, ko lari laa.. then bagi la 1001 alasan.. loan tak lepas laa.. barang kemas harta pusaka mak tak kasi gadai, credit card dah kene blocked ke.. pepandai laa..

selalunya bila boleh elak yang no 1, risiko kurang sikit. no 3 dan no 4 tu kene guna bila yang no 2 tu tak jalan.. sebab aku dah pernah kene sebab no 2 tu fail.

hasmn said...

just to share some of the methods used.

1. 'choose prospect. make sure you know their hot buttons aka weak point'. that is what rule no 1 for. they want to know your weak point first. in this situation especially for singles "bersangka baik berpada-pada, percaya jangan sekali" is applied when looking for prospect partners. takut-takut calon life partner jadikan you downline partner.

2. they will use the reason to "drop by" to their "office" and ask you to come along. any office opened after office hour is a no-no. so do not tagged along.

3. once you are in the office, you will be referred as a 'CASE'. you'll be seated and a stranger will sit next to you and start to 'share' his/her experience in the business. SHOW NO INTEREST because this is the WARMING UP session. then the CON master will come and show you the plan. your friend will be silent all the time. SHOW NO INTEREST without being disrespectful. USE NO NEGATIVE sentences such as "saya TAK minat" because negative words attract VULTURES. These vultures will eat you alive until you said yes.

3. Let them finish whatever they want to present. Just say "This is good, give me times to think about it." and keep your mouth shut after that. just nod when they said anything. keep all the comment because the vultures are still around.

4. follow-up. they will follow up with you in this order: 1 day after meeting, 3 days after meeting and 7 days after meeting. so response in this following order:1 - i'll let you know in 2 days time. 3 and 7 - i'm not interested. don't give any reason just said that and hung up.

5. if they invite you to attend any function. politely refuse. this is another trap.

6. do not use 'saya dah pernah terkena crap ni dulu dgn company hanjeng ni dulu' because they will paint a very nice picture for their company.

Last but not least, if your best fried yang bawak. PUTUS SAHABAT dengan dia after ko maki dia barang sedas dua.

sori panjang lebar plak

Wanita Bertudung Hitam said...

kudaku lari gagah berani... kesian kuda tu..

macam biasa bro nye entry sentiasa best..

sarah said...

abang aku beli benda alah ni... aku patut suruh dia baca blog AM ni.. nk explain takut dia kecik hati plak....

iburafiq said...

aku kalau ada orang approach utk biz MLM, biasanya aku akan ckp:
1) orang dulu2 usia panjang & sihat-walafiat walaupun tak pakai produk ni. so, kenapa aku patut pakai produk kau?
2) bak sini tunjuk kat aku kau punya bank accout sebagai bahan bukti, setakat cakap2 je aku tak percaya.
3) mana klinikal study produk kau? publish kat journal mana?
4) aku nak baca dulu kat internet pasal produk ko ni, baca review skali. kalau berminat nanti, aku contact ko balik (janji kosong)
ha... cubalah tips aku ni kat scammer MLM...

CikMingMing said...

wah... ramainya komenter blog AM... CikMingMing rasa bersyukur sgt dah ramai org kita terbukak minda pasal MLM ni.

azkramm said...

ya betul,
sokong cikming..

cek chun said...

look like those MLMers can't get their dirty hands away from this blog.

ada discuss the blog contents dalam meting memalam tak?

Siam Mari said...

La idup lagi asskramp ni..mana dia jawapan kepada soalan aku dulu. Mana Airwaybill or Bill of Lading Document yg mengatakan BioDisc Qnet ni German mari?

Betul-betul auta punya manusia....

CikMingMing said...

azkramm ni nakal laa...

CikMingMing keje kat Islamic Bank laa... azkramm kan anti dgn Bank.. kenapa tetiba jer setuju dgn CikMingMing plak. CikMingMing confuse...

Anonymous said...

dia ingat cikmingming kata ramai yang terbuka minda dengan bisnes hanjeng MLM dia tu. naik meluat aku tengok melaun yang entah apa2 neh..dasar putar alam punya mangkuk "ass".pegi lar ko melingkup dengan MLM ko tuh.
mana dah strategi subversif korang tu.sekarang neh dah belambak letak letak phamplet "biz" korang kat keta diparking awam,tak kiralah Monavavi,Vemma,Xango whatsoever. aku pun buat cara yang sama,photostat statement Aidid letak kat keta orang cam korang gak..aku rugi sikit lagi bagus dari korang lingkupkan bangsa aku.

Admin said...

to JEEN,

dulu aku pernah TERikut ke gang lembuger...so kena la sekolah ngan maqi ke puki ke ape ntah orang dorang kan..tiba tiba aku terpikir satu ayat,and aku cakap..

"kenapa susah susah i nak usaha cari orang sedangkan i duduk rumah goyang telor dapat rm10K per week"

pastu abeh orang table2 sebelah keghumun aku and tanya" abg buat business apa?"

pastu dengan kacaknya aku tulis no telepon ntah sapa2 atas kertas sambil cakap "call aku bila free,aku nak balik goyang telor" hahahaa....

aku_ein said...

Jahat la ko Admin..hehehe..

Member sekolah aku ada join FE ni..aku rasa dia level tinggi gak..lagi sorang rendah sikit je dari dia kot..

Sekadar nak kongsi, ramadhan ari tu ada la geng kitorang bukak mulut nak ajak buka puasa ala2 gathering@reunion kat kl..ada la sorang geng aku mintak sponsor orang yg kononnya berjaya dengan FE ni..untuk makluman 2-2 ekor (err..xkasar ke..sori beb..heheh) ni senyap je nak sponsor..yg gaji rendah je yg ada bunyik nak bagi sumbangan sikit..xbanyak tapi atleast ada la nak sumbangkan dari orang yg kononnya dok kata income 4-5 angka..

nak je aku tanya tu sales korang ke atau kos korang jual barang..profit pun ntah berapa agaknya..

baru2 ni dok cakap dalam fb dok survey ipad kat lowyat..hahaha..

kata kaya sangat nape xpegi je butik samsung ke atau yg seangkatan dengannya..nape nak gi lowyat lak...

a said...

Hasmn..
I really like your tips.. aku rasa mesti berkesan..kalau tak jugak, tak taula..hehe

hidup lg ass ni..

Adik Pon Boleh Goyang-goyang said...

Kalu ader orang approach aku wat MLM, belum dia buka mulut aku akan say NO ! NO means NO! Nehi, Mai Au, Enggak mau!

wv : gobbe (gobble? Perghh!)

knv said...
This comment has been removed by the author.
hasmn said...

dogi,

kalau dia direct cakap "jom buat MLM!" bleh la ko cakap direct No nehi Mai au etc.

ni tips yng jenis tetibe ko terperangkap.. tetibe je kene kepung ngan geng2 diorang.

kali petama i kena, mmg takde peluang nak cakap NO. kali kedua ketiga berjaya.. sebab i ni baik hati.. hehehe

JEEN said...

Terima kasih banyak pada semua yang beri feed back. Sangat menarik jawapan... dan kelakar... LOL...

Tapi betul la... jawapan 'TIDAK' tu mereka memang tidak terima...

Kena senyap baru mereka tak ada idea nak sambung kelentong agaknya...

3viL X eIjI said...

Assalamualaikum.

Bila aku baca post ni, aku speechless jap cuz aku pakai pendant fusion excel ni. dah sure2 klu aku komen sini kene troll balik punya. but tak slh klu rasa aku komen sat.

thankfully aku dpt pendant ni bukan dr jual beli MLM. member aku bagi kat aku cuz aku byk injury bersilat dgn niat aku bley recover cepat. so by then MLM2 ni takde dlm kes aku.

so far aku pakai pendant ni byk efek dia kut. aku tak cpt lenguh time exercise or whatsoever. cool stuff.

sgt2 malang klu benda2 camni pun ada org jadikan MLM scheme. Damn... sori lama tak komen. tak terlmbt aku ucapkan selamat hari raya korban guys...

Anonymous said...

i have nothing to say to people who believe other thing than GOD can cures the ilness...our people really like placebo effect anyway.

minah_stapler said...

PLEASE LAH MELAYU... PAKAI AKAL JANGAN PAKAI TANGKAL!

azwan said...

Apesal la ko bengap sgt percaya pendant tu leh buat ko tak cepat lenguh bla bla bla...

How come you just believe? Memang Ripley's lah nko ni.

And what will happen if u try to remove that shit for a while, terus lenguh kepala lutut ke? Kira kalau wat sex, tak sampai seminit..gitu ke dol?

Hopeless meleisssss..

nik said...

salam aidid..aku nak tanya pasal benda ni..di harapkan ko "riki" benda apa ni.."mayangsari Joint Ownership Scheme" http://www.youtube.com/watch?v=GBmJ4CwSlmI&feature=player_embedded http://mayangsari.com.my/

3viL X eIjI said...

Assalamualaikum.

Expected. aku tak ckp pun aku percaya pasal pendant tu. Member aku juz suruh aku pakai. b4 this klu aku injured pun aku tak pakai apa2 pendant. Just rehab. So jgn salah phm. Bengap2 punya word tu tlg simpan. worthless

aku still anti MLM. aku juz nak share yg pendant tu kinda works. Thats all. Boleh try sendiri. Apedehal aight?

Smp benda camni pun ada org nak jadikan MLM. Payah la...

Aldan said...

kalau kita join ejen insurans @ ejen pelaburan kita kene recruit org kan utk naik..

smbl tue kita akan dpt certain komisyen dr org bawah kita..

mcm mana tue ekk, x sm mcm mlm ker?

sbb basicnye cam sama je, cari org bawah dan mkn komisen org bawah..

mcm insurans lg dasat drpd sstgh mlm..berapa puluh persen yg client byr (5 thn pertama kalau x silap) masuk dlm kocek ejen jek..

bezanya diorg recruit org bawah x ramai..biasanya setakat 4 level jek..

azwan said...

Dol, manusia bengap je rasa pendant tu kinda works.

Try sendiri menda? Ada ilmu tak payah try la benda2 bengap tu dol. Pendant? What for...worthless useless dumbshit punya material. Bahlol apa?

Try la monavie...lagi ko tak rasa lenguh...try try try...

Adinda said...

Mona, monavie se jag!!

Salam said...

Aldan bengap mlm la...
insurans & investment tu servis
dah bagi servis mesti la ada komisen

ada penah ko jumpa agen2 ni
dia offer nak sponsor jadi downline ke?
gi study balik idiots guide AM tu..

aku_ein said...

Salam..Aldan tu tanya je kot..hehehe

Maaf la aku xhafal hadis, tapi seingat aku haram dan boleh jatuh syirik percaya pada tangkal..oo panggil pendant lain makna kot..

Pakai gelang (untuk laki la) pun dah jadi salah kecuali tujuan perubatan..memang xdinyatakan secara detail apa itu tujuan perubatannya, tu sebab kita kena kaji tafsir quran..kena tanya yang pakar..

yahudi pun xpakai pendant atas alasan benda tu boleh bagi sesuatu...yg pakai tu cuma nak menggambarkan identiti tertentu..yahudi la paling terer kaji dan tafsir quran, sebab tu diorang berjaya..

orang kita dok kaji pendant boleh bagi sesuatu kat kita..sedihnye..dulu ustaz kat sekolah xajar ke ape...

sarah said...

assalamualaikum...

saya nak tanya Aidid dan korang semua kalau ada yang tahu tentang Zhulian. Dulu zhulian ni keluarkan barang kemas je tapi sekarang dia dah buat produk makanan kesihatan dan macam2 lagi la...... produk dia semua nampak macam merapu je..

Anonymous said...

3evil..

hati2 k..might be ur friend tu memang bijak..

1st dia bijak dalam berkata kata sampai u pun percaya benda useless tu boleh betul2 bagi hilang lenguh..

2nd dia bijak dalam menarik hati pelanggan..might be dia sudah cuci bersih u punya otak cakap benda tu bagus..then bila u rasa benda tu benar2 berfungsi, dia akan pancing u beli yang lebih power dan yang lebih kuat sbb u selalu injured..

actually..it's in ur mind..if dia bagi duit seposen turun temurun daripada nenek moyang dia yang ada darah perwira hang tuah then suruh u letak je dalam kocek..u still akan rasa 'blessed' dan kurang rasa lenguh2 tu..

juz be careful k..pendant2 ni semua susah nak cakap banyak betulnya..lebih pseudoscience daripada fakta..

aaron said...

3vil,
penah dgr placebo effect?
mgkin che gu silat ko x ajar. tp ko blh carik sendiri. :)

CikMingMing said...

3viL X eIjI ni mesti frust sebab takde yg memahami maksud dia. takpe2... CikMingMing faham. tapi kena janji pasni, kena jadi org bijak k? jgn jadi org dungu lg. jadi org dungun takpe... lalalala

erm... sapa2 nak beli rumah/refinance rumah/mencari2 bank utk buat financing, bgtau CikMingMing eh? CikMingMing tgh senggang ni.

Affis Ashari said...

Salam abang Aidid Mu'addib, mohon maaf jika saya ada salah, tapi saya terperasan ini.

dalam tajuk bentuk2 tenaga:
... elektromagnetik dengan berdasarkan formula Einstein yang terkenal, E=mc2. Uranium juga boleh berubah bentuk (proses fission) dan...

saya rasa E=mc^2 , bkn E=mc2 :)

mohon maaf jika saya yg silap. :)

isman said...

salam bang,

bagi tips sket camne nak nasihatkan org tua saya yg dh mula jadi agen MLM "K-LINK" nih. nk ckp terus terang stail abg aidid maunye saye jadi batu kang. saya lupa nama MLM tu tp leader2 atas2 sume CINA KAPIAQ la. harap dapat bantu saya. tq -isman, Klang-

klu tak keberatan leh emel saye trus : anoinimus@gmail.com

azwan said...

Aidid,

Maybe u want to investigate about Groupon. I heard about the company about 1 year ago. The business model is kind of second generation MLM. Same principle but different approach. I won't surprise if the meleis scammers duplicate the same system too.

It can be a very interesting topic to discuss.

Aldan said...

en. salam.

aku rasa ko yg idiot kot..

setakat ckp bagi servis, agen mlm pun boleh ngaku die bagi servis..

agen mlm pun bleh ckp die x sponsor downline..

apa daa..


ps.- ke ko ni agen insurans/mutual fund? mcm butthurt je..

hehe..

azkramm said...

blog aidid semakin hebat..

Wan Sambal said...

Bro, mane cter pasal aziz samad yg pernah join mcm2 MLM tp gagal, lepas tu join score A x gagal, malah score A terbukti lebih berjaya dari yang lain2? nk taw jgk..

Aidid Mu'addib said...

Bang....
Mana2 skim piramid macam gitu bang. Kalau ada sorang berjaya, dia kaya sebab ada 10,000 org yg rugi, pulang modal atau dapat sket2... drpd apa shj bzns jual produk2 ntah hape2 yg dijajap utk mengelentong manusia yg IQ kureng.

So far... ko tarak baca sgt artikel2 aku kat blog ni ek? Cuba bawak membaca lebih sket - kalau tak kat blog neh, kat mana2 pun boleh gak. Baca dan baca dan baca... then grow up, then wake up, then your IQ goes up by a few points. You win, masyarakat Melayu win... anak2 bangsa Melayu ramai yg smart gitu. Mende la korang bebudak hingusan meleis skrg neh? Apekebenda yg korang belajar kat sekolah dulu agaknya?

You know... I do wonder about that a lot. Why meleis kids nowadays are so narrow-minded? They dunno much of anything - only know certain things here and there... and at most times, knowing things that are full of shit. What the fuck is wrong with you people? Sheeesh! Hopeless...

P/S: And btw... Score A dah nak collapse. Jason Kok dah nak cabut ke Australia. Where have you been boy? Tido?

Siam Mari said...

Asscramp.....boleh belah. Dah habis menipu pasai Qnet biodisc dari China tapi kata dari German?

ECOSWAY said...

Product tu betul cuma diorg harga markup giler2. mmg wujud pun energy tuh. dalam islam pun ada energy itu, kita panggil aura. tgh ada kajian di UITM under fakulti kejuruteraan elektrik. kau belaja pun tak berapa cerdik jangan nak belagak, jgn terlampau fanatik la sgt, BAb MLM jgn nak salah MLM, MLM ada lah system, yg salah org menyalahgunakan system itu, ia sbnr bagus sama concept dgn PAHALA, kalau kau x paham cuba check dgn KPDN KK, check mana concept MLM yg dibenarkan, kau kalau cerdik boleh pikir la, sama concept dgn DRUG, kalau salah guna, salah la jadinya drug itu. harap jgn nak seleweng fakta

Aidid Mu'addib said...

What the fuck? Mmg ada ramai jugak meleis tak sekolah ek?
Aura palejadahnya? Cuba tepek kat sini laporan UiTM tu dol...
Dan jugak.... pahala kepala hatok ko la samdol... dang man!
Mmg dah jadi lauk kapiaq betol budak sekoq neh... HAHAHAHAHA!


P/S: Suckers always fall for MLM scams. MLM system is always the problem... it will never go on forever. Most people will lose in the end, whilst the company reaps millions. And when it collapse, they will restart the whole damn thing all over again... and again... and again. And the same kind of low IQ fuckers (like this guy ) will fall all over again for the same scams. And here's also another problem... too many dumbasses tend to believe whatever the company say, because that is how far their IQ can handle it... here's one example of the same kind of that retarded sucker - ENJOY IT MAN!

Adik Pon Boleh Goyang-goyang said...

Ohhhh yesss, I'm enjoying it.

aku_ein said...

sama dengan konsep pahala??

adakah ko maksudkan orang lain wat baik, ko dapat gak..hohoho..

ustaz mana yg ajar..beb..pahala xsama dengan mlm la..kalau ko ajar orang lain benda baik, dan orang lain tu amalkan, ko dapat pahala, bukan ada persen tertentu dan orang lain tu xperlu pun nak susahkan diri dia nak contribute duit banyak2..

still nak samakan gak puak ni..nasib baik xcakap wat sales pada bulan tertentu dapat komisyen berganda..sedih aku dengar..

Anonymous said...

ECOSWAY:
pandai jer ko jual nama IPTA.kenapa x guna je nama uni oxford ke? berbual nak lebat tapi hasil zero

Matahu said...

Inilah kehebatan Fusion yang Excellent.

http://www.youtube.com/watch?v=KlNDWI8YPlw

CikMingMing said...

ECOSWAY ni kelakar laa... MLM mana ada sama dgn pahala. kalo nakal mcmni, dosa tau... ke niat saja nak buat lawak kot... Woha!

Admin said...

salam bang azwan: bro maksudkan groupon yg http://www.groupon.my/??

ka ada groupon lain??

tapi aku memang selalu beli gak la kat situ..hohoohoo

azwan said...

Yes, memang yg tu. MLM like system. Very efficient.

3viL X eIjI said...

Assalamualaikum

Adeh guys. Takyah la attack aku smp camtu skali. Hahah! Aku juz pakai je pendant tu. Member aku tak ckp apa2 pun. Dia juz nak aku pakai tanpa kompromi. Tak melibatkan apa2 urusan MLM pun. :-D. berkesan atau tak tu kuasa Allah la kan. Kita juz ikhtiar.

Pasal yg skim MLM sama dgn konsep pahala tu, aku pernah dgr dr sorang mamat yg buat GAMATMAS. so by then secara automatik MLM ni jadi halal la bg dia. La ni dia pakai BMW 3 series. Nak tukar ALPHARD plak pasni kata dia. Aku malas nak amik tau.

Senang cita selagi ada konsep downline n penindasan, MLM tetap bullshit.

aku_ein said...

Bukan nak attack sesaje 3vil, ikhtiar apa yg dibenarkan dalam islam..

kalau aku jumpa bomoh, tu kira ikhtiar gak, tapi dalam islam?..

tu namanya matlamat xmenghalalkan cara...so kalau matlamat xmenghalalkan cara, pe maksudnya?..aku nak cakap bab agama ni kurang arif, ko try la tanya member ko yg arif..paling senang ko tanya imam kat tempat ko..

lagi satu, kalau setakat orang kata sesuatu tu halal, kita kena rujuk secara ilmiah..cek balik hukum..jangan jadi kan sesuatu yg buruk tu halal atas sebab kita ada kepentingan..tu namanya fatwa kaum kera (aku pinjam istilah Hamka-kereta mayat)..

Allah uji kita dengan harta..kalau kita kaya, jangan mudah ingat kita ni Allah kurniakan rezeki yg melimpah ruah..ustaz aku ada cakap (maaf aku xingat perawi hadis ni) para sahabat lebih suka susah daripada hidup mewah takut jadi kufur..

ehh..dah jadi komen bab agama lak..kang AM soh aku komen kat Hamka je nanti..hohoho

skylar said...

same je sebijik ngan bomoh kalo ko percaye yang tangkal tu bleh bagi ape2 faedah kat ko. islam mmg suruh ikhtiar, tapi kene dtg dgn sebab musabab die jugak.. camne yang tangkal ko pakai tu dah sembuhkan lenguh ko tu?

let me rephrase.. how the fuck did the pendant that you were wearing can give such act as pain relief your bruises, sprains and joint pain?

ni aku ambik dari medicines2u.com regarding yoko-yoko: it contains the active ingredients of Glycol Salicylate, Q-Methol, Benzyl Nicotinate and Vanillylaimide Nonylat

Whether you are an active martial arts practitioner or simply suffering from pain from sitting too long at the computer, you will find having a ready bottle of YoKoYoko at your disposal does make a difference between suffering in pain or having your pain greatly relieved immediately.

Yes, there are pills, pain killers and surgeries available in Western medicine but if you are a true martial arts practioner or sportsmen, you will abhor the idea of foreign or invasive elements into your body!

Apply YokoYoko directly to affected area and get immediate and effective pain relief! Small and convenient to have a bottle in the bag, in the car or besides the bed.

disclaimer: i am in no way associated with this product. i am simply a muslim who see science as a way to proof God's miracle, not to disproof Him. so i believe in "cause and effect"

explain sket psl tangkal / pendant tu?

Admin said...

bro azwan:leh terangkan sikit tak?aku blur blur lampi sikit pasal group on tu.Tak salah aku banyak lagi yang macam tu,ex:my deal,coupon houz dan lain lain.

mengikut pengalaman aku la,beli coupon online kemudian claim.Ada yang betul murah,tapi ada gak yang menipu,naikkan harga,pastu kasik discount.

Bro azwan leh bagi pencerahan tentang MLM nya.. terima kasih..

azwan said...

Admin,

Thanks for the questions. In order to understand, you have to see in the investor point of view, not your personal view as Groupon's customer.

I am still gathering some info too. Must comprehend the business model first. You may want to look at this website:

http://www.knewton.com/blog/knewton/from-jose/2011/06/03/groupon-is-a-straight-up-ponzi-scheme/

Sorry tuan blog...jauh lari.

akubenci369 said...

yang join Fusion Excel ni semua bangsat Hai O..terutama group 369..dorg dah xblh bela ngn hai o so dorg wat lah benda lain..pas 2 tinggal kn downline mcm 2 ja..mcm mane aku tau sbb ada bangsat 369 yg ajak aku wat FE ni..ajak kuar sbb nk cerita projek baik nyer..belakang MLM jgk..menjahanam kan bangsa sendiri ja..

silent said...

MLM BUAT MANUSIA BERTUHANKAN DUIT
MLM BUAT MEREKA LEBIH SNAGGUP PERTAHANKAN MLM TU DARIPADA KAWAN SENDIRI

OK.AKU BENCI MLM .shit

Anonymous said...

salam,
salam ma'al hijrah aidid, mmg benar bagai dikata oleh hg. aku teringat zaman blajaq fizik. hg mmg terer beb...klu hg cikgu fizik aku, sure dpt A ...depa putaq belit melayu yg malaih pikiaq. tak takut disalahkan kemudian hari. suka aniaya org....bg plak jurnal Barron yg ada perkataan pelik2/eksklusif bg org tak blajaq sains, jd pelingkup bangsa sendiri. aku merangkak nk habihkn baca artikel2 hg ni.....apapon trima kasih byk2 nooo...tak leh tidoq aku

Sarah-sireh said...

kecikkan lagi struktur molekul h2o? kalau dah h2o tu air tu jelah.. kalau o je dah jadi oxide.. apeda.. pelik2 je.. sebab tu penting nya ilmu dalam hidup ni.. 'made from natural minerals that are fused and structully bonded together at molecular level" dey.. apa dia ingt mineral tu wujud dalam bentuk atom ke ape? memang dia wujud dalam bentuk molecule yang dah sememamngnye bonded.. apekahhh?? pastu apa kaitan cell permeability dengan bende alah ni?

"Cell permeability
McGraw-Hill Science & Technology Dictionary:cell permeability

(′sel pər·mē·ə′bil·əd·ē)
(cell and molecular biology) The permitting or activating of the passage of substances into, out of, or through cells. "

kalau sapa study bio mesti faham konsep pertukaran bahan ke dalam and keluar cell atau dari satu sel ke sel yang lain..

benda benda ni semua bullshit!

"sorry kalau ada maklumat yg saya salah :) "

Insan tertipu said...

duit aku dah kene songlap ngn bdk Fusion Excel..ada sesiapa tau nk wat mcm mane???

somebodyxxx said...

Xpayah la duk thegeh2 dgn FE ni. Aku dh join dulu dan masa thun 2009. Income mmg lebat mula2nya tp bile aku pk2 balik something wrong dgn company dan produk2nye. Bila ditanya ttg GMP, pasal quality control, pasal product origin..company's spoke person byk ubah topik dan xclear. Lagi satu upline suke desak2 supaya upgrade jd stokis. Skang dh totally brenti buat FE kejadah ni. Yg peliknya, byk la pulak produk2 mgarut diorg kuarkan. Kat situ pn dh bleh nmpak company ni bengong! Hahahaha..FUCK U FE!!

Unknown said...

Askum, kalu member anda ajak join FE.. dan dier promote kat korang mcm nie

A: Konsep yang ni..Hang jgn dtg kelas langsung,Hang dok diam2 kt umah main ngan anak2 hang dpt rm1900 setiap bulan..Hang keluar melangkah ja dr umah...hang dpt rm16,000 sebulan.. Cukuplar dh lebih dr gaji gomen dh tu...goyang kaki ja ;) konsep dia x sama mcm aku bt hai o dulu..Sbb tu berani..Kalu x nehiiii...aku dh phobia & penat ;)

A: Kalau x percaya hang p tanya sapa yg dh join Fusion Excel ni...kot ada kwn2 yang lain..CM pun dh join..Hg p tanya dia ajin x keluaq mlm2..bln depan dia RM10,000 dlm akaun... ;)

So, ape pendapat anda?? heheh

mummy_iman said...

dh 5 6 bulan saya terbaca pasal kawan saya dok post pasal FE dlm fb.. so smlm saya tanya dia apa itu FE. dia pun ajak saya jumpa sbb takut saya x faham penerangan dalam FB kan.. saya x bagi persetujuan lagi and tiba2 teringat blog bro Aidid.. terus jumpa pasal FE.. ok baik x payh jumpa terus kan.. nasib baik..

Unknown said...

Tak yah cari org... goyang kaki, dpt duit?? Hhuhuhuu.... mana dtg rezeki tu yek... Ghisau la benda yg x elok jd darah daging kiter... :)

Mierul Zul said...

arghh!! aku tertipu selama ni. haha. thanks bro!

drpd :
aku (mangsa Fusion Excel).

dammit!

Unknown said...

Salam..

Just nak share saja..

saya mmg anti MLM... sbb dah pernah terkena dolu...kofident sgt ikut ajakan family. Now dah tau mmg scammer gle bnde nih..

A friend of mine masuk FE ni..150k!!!...
Saya dapat tahu dia join pun afta die dah dam duit selambak kt situ. if x...sempat lagi nak patah balik..

then bila saya cite sal FE ni penipu, semua tak percaya.. utk 5 bulan pertama, die dapat pulangan 80K...

BUT THAT'S IT!!!!!

now..FE hilang mcm x wujud...bawak lari duit die 60... hadoi...

bukan senang nak senang said...

Rasanya ramai yg anti dgn FE sbb tgk ramai yg dah berjaya disana. Kalau nak tau cerita sebenar kena cari di SOURCE nya, jangan main dgr apa org lain cakap dan dijadikan pegangan pula...

Oleh kerana sudah begitu popular, maka ramai lah yg telah membuat FAKE PRODUCT yg dinamakan FE juga. Produk2 ini telah banyak yang dirampas

http://www.fusionexcel.com/products_analysisreport.html

http://www.fusionexcel.com/products_nontoxictestreport.html

http://www.fusionexcel.com/products_radiationtestreport.html

http://www.fusionexcel.com/products_quantumwatertest.html

http://www.fusionexcel.com/products_phipdepartment.html

Aidid Mu'addib said...

Woweee!
A meleis idiot... HAHAHAHA!
Hopeless punya bahalol.

Anonymous said...

Tarikh entri dipost oleh bro Aidid ialah 5 November 2011. Sehingga ada 112 komen dan komen terkini yang dibalas oleh beliau ialah pada 12 februari 2012... mak aih, dah 3 bulan daaa, memang artikel bro aidid ne memang berbisa lah gamaknya. Hahahahaha, cayalah bro... Bila nak buat artikel terbaru ne? Hampir sebulan dah, hehehehehehe .

aDmin said...

Salam semua, mintak tuan blog update lagi pasal Scam FE ni, sbb skrg mmg dah problem pun, dah tak bayar, lesen ajl dah expired, hutang berlambak, sian kat mangsa2 yg terkene, den ade kwn yg sblum ni asyiuk dgn FE, skrg maybe dah segan, siap unfriend den lagi.. huhu

KHALIFAH NIAGA said...

FE dah jadi betul2 scam..ada kawan saya masuk rm 112 k, dah 3 bulan..habuk pun tarak.. So, ada caa nk report atau nk ambik tindakan dak?

Unknown said...

Aku rasa I have to give my two cents.. sebab aku dah pakai pendant ni dari 2005, sebelum nama FusionExcel ni terkenal. Sebelum produk2 tiruan yg serupa mcm pendant ni keluar. Aku bukan ejen yg nak promote bende2 ni. Aku just nak tell korang the truth. Sebab aku pakai benda ni.

Aku tak percaya bende ni boleh buat korang jadi pandai, lebih berjaya dalam career atau tak sakit2. Tak mungkin. Tapi aku dah pakai so biar aku cerita effect dia.

Kalau merokok jadi tak sedap. Kalau sakit gigi, letak dekat gigi, sakit hilang. Terus hilang. Kalau org asma, sesak nafas, dia jadi stabil. Org selsema dan batuk2, semua simptom hilang. Sakit tekak, hilang. Demam, kebah. Bisul, mati. Jerawat, hilang. Org kene serangan jantung, letak dekat area jantung, stabil. Sakit belikat, hilang. Tak boleh tidur, gangguan jin, letak dekat dahi.. lena. Sakit urat akibat pembuluh darah blockage, hilang. Byk lg bro..

Kalau berjimak stamina berlebihan, dan ambil masa lama sgt utk sampai kemuncak, kdg2 tak sampai pun which is not good sebenarnya sebab boleh memudaratkan badan.

Aku tak tawu ape benda ade dalam menatang ni, tapi ni kesan dia bila aku pakaikan pada sedara2 dan member yg tengah sakit dan pada aku sendiri.

Dari mula aku dah tawu benda ni ade radiation, but at an acceptable level to the human cell. Tapi lepas tu segala produk keluar base on fusion excel pendant dan safety semua produk ni is very questionable.

Anyway aku tunggu jgk utk side effect jangkamasa panjang pendant ni. Setakat ni hanya kebaikan yg nampak. It will let people know kalau ade effect yg mudarat.

2 minggu lepas pendant aku tercicir, so aku nak beli lain. Dan aku dapati semua ejen yg nak jual pada aku, nak jual pendant tiruan, imitation yg berlambak dari china dan peru..

Aku tawu beza dia, sebab aku dah pakai yg asli. Berat pun tak sama.. terlalu ringan. Takde efek ape langsung. Senang je aku nak test, aku ade resdung, hidung selalu tersumbat, letak aje pendant dkt hidung 2 minit, hilang. So yg tiruan ni semua takde ape efek langsung.

So, don't be sceptical of the unknown, dont judge thru prejudice, coz it only shows our ignorance.

azwan said...

letak je kat jubor ko tu.

matsom said...

"Kalau merokok jadi tak sedap. Kalau sakit gigi, letak dekat gigi, sakit hilang. Terus hilang. Kalau org asma, sesak nafas, dia jadi stabil. Org selsema dan batuk2, semua simptom hilang. Sakit tekak, hilang. Demam, kebah. Bisul, mati. Jerawat, hilang. Org kene serangan jantung, letak dekat area jantung, stabil. Sakit belikat, hilang. Tak boleh tidur, gangguan jin, letak dekat dahi.. lena. Sakit urat akibat pembuluh darah blockage, hilang. Byk lg bro..

Kalau berjimak stamina berlebihan, dan ambil masa lama sgt utk sampai kemuncak, kdg2 tak sampai pun which is not good sebenarnya sebab boleh memudaratkan badan. "


myahaha... pasal dok tra test letak kat orang mati? ntah-ntah idop balik >:D

Umngok iblis laknat said...

taruh pendant tu dalam jubo blh buat buasir baik ke hohoho!