And so it is...

Tuesday, October 25, 2011

Realiti Scam MLM Ayaq Buah Magik


Fakta Kajian Saintifik Terkini: 
MONAVIE/EXFUZE/XANGO/VEMMA/WHATEVER TIDAK MENYEMBUHKAN KANSER!

Dan ianya jugak tidak meyembuhkan AIDS, systemic lupus erythematosus, jerawat, renal calculi, arthritis, mati pucuk, rambut gugur, kencing manis, darah tinggi, sakit jantung... dan penyakit terencat akal. Mintak mahap dey - mulai dari hari ini, aku mintak tolong korang scammers berhenti daripada jadi manusia yang bebal dan suka gilabab kena kelentong - untuk selama-lamanya. 4eva and eva bebeh. No joke bro...

Aku target MonaVie ke ni beb? Not really. Semua bzns ayaq buah yang harga mak-datok punya mahal wujud kerana satu benda sahaja - MLM. Setiap perniagaan MLM memerlukan modal untuk mengencing manusia, dan air buah-buahan adalah salah satu modal scam dalam industri tersebut. Iyo tuan-puan... MonaVie, Xango, Cordyjuize, Shamelin, Transfer Factor, Vemma dan apa sahaja ayaq buah yang dijual dengan kaedah MLM adalah scam macam haramjadah. The scam is so simple, hanya orang dungu aje yang takmo terima berita yang aku bawak neh.
 
Untuk jual air buah sepuluh kali ganda harga daripada air buah konvensional (atau 20, atau 30 kali ganda) yang korang boleh beli di superket, hanyalah bertujuan supaya 10 level upline boleh share keuntungan daripada jualan si penjual MonaVie/TF/eXfuze/dll yang sengap-bingai (tapi perasan hebak mengalah al-duktuuuurr) tadi - dia orang mesti ada modal promosi yang berbau saintifik, tetapi isu itu jugak teramatlah bermisteri gitu (misteri pada dia orang - sebab sekoq-sekoq IQ level mat rempit)... iaitu nilai ORAC. Masing-masing akan kagum dan cuba untuk mengkagumi prospek masing-masing dengan mencanangkan ORAC value yang tinggi untuk produk masing-masing - tapi cuba korang mintak explain dengan detail apekejadahnya nilai ORAC tu dan implikasinya dalam kesihatan manusia, sure dia jawab macam monkey baru belajar bercakap bahasa sakai. You're not so sure if it's all gibberish, or is it really bahasa sakai. But one thing for sure... Mesti Fail!

Syarikat-syarikat MLM parasitik cacing kerawit menggunakan isu ORAC sebagai salah satu modal untuk menjadikan air buah jualan mereka sama harga dengan emas (emas betul punya, bukan emas QNet) kerana kata mereka nilai ORAC adalah penting sebagai satu nilai kekuatan agen antioksidan yang terdapat di dalam produk, dan dengan olahan serta kelentongan "pseudoscience" yang diselitkan dalam promosi produk sebegini - maka ramailah mat rempit dan minah klepet meleis terus pun ikut aje tanpa usul-periksa iye ke tidak, dan terus buat promosi benda yang sama kepada sanak-sedara dan sahabat-handai. Elok la tu mengelentong orang-orang yang rapat dengan diri masing-masing - ikut aje la perangai kapiaq tu sungguh-sungguh erk, supaya boleh kaya cepat dan kemudian join dia orang jadi bahan bakar kat neraka kelak. Nanti sunyi pulak geng kapiaq tu semua terbakar sengsorang kat sana eh? Tak meriah nanti ye bang?
 
Cerita pasal ORAC ni begini (kalau nak versi panjang ada kat Monavie Bzns Shubahah): Antioksidan itu baik untuk kesihatan manusia - hari-hari aku cuba makan sayur-sayuran segar dan sepotong-dua buah, supaya aku dapat telan antioksidan bebenyak masuk perut. Nak elakkan kanser maa! Walau bagaimanapun, kajian sains terkini mengatakan bahawa sesuatu jenis agen antioksidan yang di-isolasi-kan sentiasa memberikan hasil kajian yang tidak memberangsangkan sebagai satu agen yang spesifik sebagai satu kaedah untuk menghindarkan penyakit. Manusia perlu makan PELBAGAI sumber antioksidan dalam kuantiti yang sedikit tetapi kena istiqamah setiap hari. Dan bukan hanya antioksidan sahaja, manusia perlu makan makanan-makanan yang ada pelbagai jenis phytochemicals, phenols, flavonoids dan lain-lain daripada sumber tumbuhan di dalam makanan harian... now, that's the way you do it. Sumber tumbuhan yang segar, yang bukan datang daripada kilang di Salt Lake City atau Shenzhen. 
 
ORAC (sapa sebenarnya yang faham isu ORAC neh?) adalah satu kaedah untuk mengukur jumlah antioksidan di dalam sesuatu sampel makanan, dan ianya dilakukan oleh satu badan swasta yang berkecuali (atau pemegang lesen daripada syarikat ini) yang dipanggil  Brunswick Labs, berdekatan Boston, Amerika Syarikat. Untuk setiap produk yang telah dikaji di makmal tersebut, Brunswick Lab akan mengeluarkan satu "Brunswick Lab Certified Seal" - dan korang nak tahu satu secret? Bukan secret pun... kalau ada yang rajin buat research. Takde satu pun produk MLM (MonaVie/eXfuze/Xango/whatever) ada mohor besar Brunswick Lab ni... shit! Pum-pang pum-pang kecoh pasal ORAC masa promosi produk, rupanya syarikat mana-mana MLM hanyalah declare ORAC sesedap rasa dia orang, ikut sesuka apa saja yang keluar dari bontot masing-masing. So unreliable... because those products were never tested properly and thoroughly. 

Okay, mengikut kajian Brunswick Lab, dan daripada depositori maklumat kajian saintifik di "National Institute of Medicine" di Amerika, pelbagai buah-buahan dan sayur-sayuran telah dikaji dan ORAC-nya telah diketahui dengan jitu. Contoh sumber makanan yang tinggi ORAC adalah koko, blueberry, raspberry, prune, artichoke, cranberry dan lain-lain... dan takde satu pun makanan yang tinggi ORAC tersebut harganya RM135 (sebotol 750ml) macam produk air buah magik MonaVie. Memang mangkok-hayon la sapa-sapa percaya cakap Dallin Larsen, parasite MLM tersohor di Amerika. Sesaje mahu kasi sedekah duit juta-juta korang tu kat kapiaq mormon tu ha mangkok-hayon? Barua baghal betul la korang penganut MLM. Ada duit juta-juta sebok nak sedekah kat kapiaq... sedangkan kapiaq tu dah ada billion brader.

  
Satu problem tentang isu ORAC yang selalu dicanang oleh syarikat MLM adalah kaedah pseudosains yang membandingkan nilai ORAC bagi 750ml jus MonaVie dengan 16 fluid oz cranberry, 1 liter jus oren, per-serving strawberry, atau per-cup blueberry. Sama macam korang nak bandingkan jumlah khasiat sebijik epal dengan semangkok nasi... wadehel? Semua syarikat MLM tak akan sebut kaedah perbandingan yang mereka lakukan untuk mendapatkan nilai ORAC di dalam produk mereka. Percaya aje la bulat-bulat, janji duit downline masuk poket ko sebagai upline tersohor eh? Ada yang claim ORAC value sampai juta-juta, tapi untuk hasilkan jumlah ORAC sebegitu, ko perlukan berapa banyak buah-buahan tu bang? Satu kapal kontena? Dasar puter-alam industri MLM.

Dah pulak tu, ada problem yang lebih besar daripada itu. Tiada hasil kajian saintifik/perubatan setakat ini yang mengatakan lagi tinggi nilai ORAC dan lagi banyak antioksidan yang dimakan, lagi sehat tubuh badan korang. None, zero, yellek... tarak. It doesn't work like that people. Isu ORAC hanya isu "in-vitro" dan bukan "in-vivo". Para pengkaji kanser (oncologist) mengatakan bahawa kalau ko ambik 20,000 ORAC unit sehari dalam pemakanan, hasilnya mungkin sama kalau ko makan seperempat daripada jumlah tersebut, tetapi ko makan makanan/buahan yang segar dan makan makanan yang sentiasa ditukar-tukar daripada hari ke hari. Dari situ kita boleh nampak scam dalam industri jus buah MLM neh - air buah dalam botol yang diproses di kilang yang penuh dengan bahan pengawit dan pewarna (di mana produknya akan expired 2 tahun lagik) adalah sesuatu yang benar-benar tidak segar dan sesuatu yang benar-benar tiada unsur kepelbagaian dalam pemakanan. Tapi, ramai yang tak akan faham maksud aku ni... sama ada sebab dungu, atau sebab ada kepentingan skim piramid jual jus cokia' tadi. Buat-buat blur la gitu brader.

Okeh, problem ketiga: kalau korang makan makanan macam hampeh seperti fast-food, makan sebarangan makanan yang diproses di kilang, tetapi jarang-jarang pegi jogging, hisap rokok macam serombong kapal, melepak tengok TV berjam-jam tengok drama melayu kejadah - mintak mahap la wei - minum la jus buah apa sekali pun, ko akan mati awal jugak bang/kak... kena kanser, kena heart-attack, kena stroke. Takde keje la bahalol MLM yang menitik-beratkan minum jus buah scam, sedangkan lifestyle sendiri dan prospek yang dihasut tu lifestyle macam kepundek. Stop wasting your money buying stupid stuffs like 4Life Transfer Factors, and start going jogging or riding your bicycle... or do sex-marathons as much as you possibly can (make sure the woman climax at least five times before you let Mr. Happy loose... ingek cakop aku ni jang!) - it's FOC people. No RM135 for MonaVie, no RM192.50 for eXfuze, no RM245 for Tansfer Factors... no RM for stupid asses and retarded scammers. They can go to hell.

Satu lagi masalah: banyak produk jus magik MLM akan mewar-warkan kehebatan produk masing-masing dengan adanya satu jenis "star juice" (buah hebak) dalam formula masing-masing - sebagai contoh: MonaVie - acai berry, Vemma atau Xango - buah manggis, dan lain-lain. Tapi kalau ada yang perasan, syarikat tak kasi tahu berapa peratus kandungan jus yang hebat itu ada dalam formula tersebut - top secret katanya. Wadefak punya bingai ntah. Where got such thing in medicine maa? Dalam perubatan, mesti perlu tahu apa agen yang utama yang boleh merawat sesuatu penyakit, apakah proses farmakokinetik/farmakodinamik yang terlibat, apakah kesan sampingannya, dan berapa kos rawatan agen ubatan yang nak di promosi itu. Mest ada check and balance... takleh sewenang-wenang cakap 1001 satu keajaiban sesuatu produk farmaseutikal, tapi data takleh kasi tahu sebab... secret. Secret kepala bapak Dallin Larsen. Dasar scammer MLM lahanat yang nak ditiru oleh mat rempit meleis di Malaysia sekarang ini. Agama wang-ringgit itu agama berpenyakit... dontcha know? "Ustaz" pun boleh jadi makhluk scammer haramkejadah kalau dirasuk oleh duit skim piramid dan MLM... haish!

Ada satu situasi tentang gabungan pemakanan, gaya-hidup dan aktiviti di dalam memastikan kesihatan yang baik bagi manusia, yang ramai orang tak faham. Habis masing-masing semua nak shortcut - tak payah jogging, beli aje kerusi OGAWA. Kok kerusi males tu datang dengan Maria Ozawa sekali masuk pakej, boleh la jugak exercise tonggang terbalik bagai nak rak... dengan Maria - tapi ini disuruh melepak atas kerusi harga 15K tengok TV, dan berharap sakit pinggang dan arthritis boleh sembuh... like magic. Get off you lazy fat-ass, and wear that running shoes - that you'll understand what I mean. Begitu jugak pasal scam jus buah neh - minum 30ml jus MonaVie sehari - nanti kencing manis, darah tinggi dan kanser tu semua sekali rap boleh improve... malah kanser terus sembuh beb! Korang tahu apa sebenarnya apa punca kanser dalam kehidupan manusia? Dan korang tahu tak, kadar insiden kanser di seluruh dunia sekarang meningkat telah gilabab dalam 20 hingga 30 tahun kebelakangan ni. Why?

Kanser adalah satu entiti penyakit yang disebabkan oleh faktor persekitaran dalam 90% hingga 95% kes. Hanya 5%-10% kes sahaja yang berkait dengan genetik. Tembakau melibatkan 25%-30%, pemakanan dan kegemukan pula 30%-35%, jangkitan kuman 15%-20%, radiasi ~10%, serta kaitan dengan kekurangan beriadah serta pencemaran alam sekitar. Ingat tu dik, dekat 35% kes kanser adalah disebabkan oleh benda yang di makan dan akibat perut boncit... ini bukan main-main brader/sista. Kajian epidemiologi kanser di seluruh dunia mendapati bahawa jika kita makan banyak sayur-sayuran dan buah-buahan segar - kadar risiko kanser akan menurun. Tetapi kalau banyak makan makanan yang di proses di kilang, dan mengandungi banyak pengawit dan pewarna (dan ntah hape-hape lagik di taruk ke dalam makanan tuh), kadar kanser perut, usus dan kolorektal akan mencanak naik. Kalau isap rokok/tembakau jangan cite leee... kalau isap/jilat benda-benda yang sepatutnya dibersihkan dulu (gosok dengan besi berus periuk sampai licin dan mangi) pun dikatakan dapat meningkatkan kes kanser mulut dan tekak jugak... tapi itu off-topic kat sini. Nantilah aku cerita pasal kanser yang disebabkan oleh aktiviti isap dan jilat neh... (CC, RK dan LM sure suke erk?).

Okeh, sekarang sapa-sapa yang baca artikel pendek aku ni cuba pikio dalam-dalam. Produk-produk jus buah yang dipasarkan dengan kaedah MLM seperti MonaVie, Vemma, eXfuze, TF, dan semua tu... adakah ianya makanan segar atau makanan proses? Apekejadahnya kempen minum jus buah untuk elak kanser sedangkan produk tu sendiri ada kemungkinan kejadah jadi punca kanser pada manusia. These sick MLM people are really making a sick joke... aren't they? And it ain't funny - and I hope you people can figure out by now why Aidid Mu'addib is so fucking angry with all these MLM scammers. Demi duit yang disayangi, sanggup mengenepikan fakta perubatan yang telah dikaji dan dibuktikan dengan kajian sains, serta berdasarkan kajian statistik dan epidemilogi. Dan mereka ini terus-menerus mengelentong orang-ramai dengan dakyah jagaan kesihatan yang bukan-bukan merepek kepada sanak-sedara dan kengkawan sendiri, serta ntah sapa-sapa yang dia orang buat promosi produk MLM lepas satu-satu tak sudah-sudah. Itulah masalahnya kalau mat rempit dan minah klepet perasan nak jadi duktuuurr... tapi SPM dulu grade 3. Memang bangsat barua macam cipan dalam semak yang tengah menghendap Kak Kiah.

Bottom-line: Pegi aje la beli buah-buahan dan sayur-sayuran segar, dengan harga yang amat murah pulak tu, dan makanlah sepuas hati korang beb... dan pastikan tukar-tukar menu setiap hari. Takde sesuatu makanan yang Allah jadikan itu perlu dimakan setiap hari, sebab kalau dimakan terlalu kerap atau terlalu banyak... ianya akan jadi "overload" dalam badan korang, dan akhirnya benda berkhasiat akan jadi tak berkhasiat. Bayangkan saranan suruh minum pati MonaVie 30ml setiap hari sampai ko mati (atau sampai MonaVie crash) - where did these people go to school I wonder? School Of Fucking Scammers? Takde maknanya makan/minum cranberry atau acai berry yang diimport daripada luar negara sedangkan negara kita sendiri ada buah-buahan segar pelbagai jenis yang sama jugak berkhasiat... malah, contohnya buah manggis tu - siap diekspot ke Amerika, terus dijadikan modal scam MLM bagai nak rak oleh Xango dan Vemma kat omputeh di sana, jenis omputeh yang sama terencat akal dengan meleis terencat akal di Malaya, geng pengamal MLM bingai... satu sen tarak guna.

Korang pernah dengar tentang konsep "cost-effectiveness"? Takde guna beli barang mahal kalau keberkesannya tidak diketahui atau tidak mencapai tahap yang dikehendaki, sedangkan ada makanan/barang yang lebih murah tapi dapat membekalkan kita vitamin dan mineral yang diperlukan untuk hidup sihat. But anyway, in the case of MLM products - it's the scam of the pyramid-schemes that is the core of the problem, not the lack of nutrient in the products. Tapi, apehal pun... lebih baik "safe than sorry". Makanlah benda yang semulajadi dan segar, dan kurangkan makanan proses. May you live a long and prosperous life, God-willing. 

References:
2. Diet and cancer prevention: where we are, where we are going.
3. Epidemiology of stomach cancer.
4. The European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC).
5. Increased consumption of fruit and vegetables and future cancer incidence.
6. Fruit and vegetables in cancer prevention.
Ah! Banyak lagik rujukan... cari la sendirik.

Contoh:
1991 Sep;2(5):325-57.
Vegetables, fruit, and cancer. I. Epidemiology.

Source
Division of Epidemiology, School of Public Health, University of Minnesota, Minneapolis 55455.

Abstract
The epidemiologic literature on the relationship between vegetable and fruit consumption and human cancer at a variety of sites is reviewed systematically. A total of 13 ecologic studies, nine cohort studies, and 115 case-control studies are included. Cancer of all sites, cancers of lung, breast, colon, rectum, esophagus, larynx, oral cavity and pharynx, stomach, pancreas, prostate, bladder, ovary, endometrium, cervix, and thyroid, as well as mesothelioma and gestational trophoblastic disease, are considered. Relevant data from clinical trials, animal, and in vitro studies are included. It is concluded that consumption of higher levels of vegetables and fruit is associated consistently, although not universally, with a reduced risk of cancer at most sites. The association is most marked for epithelial cancers--particularly those of the alimentary and respiratory tracts - and, currently, is weak to nonexistent for hormone-related cancers. The association exists for a wide variety of vegetables and fruit with some suggestion that raw forms are associated most consistently with lower risk. Possible mechanisms by which vegetable and fruit intake might alter risk of cancer and possible adverse effects of vegetable and fruit consumption will be considered in Part II of this review.

Promoting MLM products as cancer prevention, and even cancer cure, but the products themselves may increase the risk of cancer... retarded, ain't it?

Addendum:



296 comments:

1 – 200 of 296   Newer›   Newest»
Unknown said...

nice~

Breakeven said...

~ happy diwali..jgn hidang air ini esok ya ...

Metafora said...

3rd??

Unknown said...

Apabila mata dah dikelabumi tanda ringgit, fakta jadi kelam.
Free PC Software

Mem said...

Terbaek la.... 5th.?

Swayhecker said...

cakap pasal monavie ni (dan apekemende air buah), kat food court hosp. pantai ayer keroh ada jual. siap dengan cawan kecik. and so other stuff too. It makes me laugh everytime I go there for a check up.

Xeno said...

LOL, overpriced fruit juices. NOthing that hasn't been said before

Nizar_Ryza said...

haha. baru saja lepas cerita pasal air ajaib ni, bapak aku beli dulu baru tanya aku. aku cakap sental je la alang2 dan hangus seratus lebih. ish betul 30ml sekali minum, beberapa hari haibs la. dia x tahu aku dah sebat setengah cawan dulu (ingatkan jus biasa heheheh).

Yana Halim said...

ramai dok minum monavie kat opis saya. Masing2 kata elok. Salah seorang blogger kegemaran saya pun tolong promote jugak monavie nie. Adehhh.....frust..

azwan said...

HahahaHAHAHAhaha... you are soo right brader. Nothing rocket science here. Anyway, what can you expect from salespersons like MLMers..?

Metafora said...

azwan

off topic skit

aku jarang sakit..baru2 ni aku kene demam,batuk,selsema..pi klinik swasta,kene cas RM95...mmg camtu ke harganya? bukan pe,aku jarang pi klinik swasta (mybe tak pernah kot..tak hingat)...

Metafora said...

azwan

ubat yg diberikan ialah ubat demam,ubat selsema,ubat batuk,ubat antibiotik,dan ubat utk hapuskan virus pada lungs (tu dia gitau la lepas aku minta dia xplain nape mahal sgt sampai RM95)...so,betul ke ubat utk lungs tu mahal bro? aku xtau bab2 medic,dan pharmacist nih

azwan said...

Metaphore,

Satu perangai doktor, kitorang tak terus buat conclusion/pertikai ape yg rakan doktor kitorang buat, termasuk dari segi treatment, charges, etc..

Means, aku tak tau ape differential diagnosis dia, ape school of thought dia. Lagi2 secara online gini. Even simple case. Its not ethical bro. So, i have no further comment bro.

So ko boleh nampak apesal aku maki sekor binatang tu leh claim rawat cancer tahap 3? WTF? Zero knowledge, mandai2 sebut.

Ubat utk lungs tu amenda..ape nama generic dia? Oseltamivir ka?

Anonymous said...

zaman H1N1 pandemik popular ar Tamiflu tu..yang peliknya,semua pengeluar alatan ajaib tak munculkan diri..cuma "ROCHE" ja kedengaran..kalo dah muncul time tu segala mak nenek neh..tak yah lar kuarantin pt yang balik dari jepun dan america..sumbat ja dengan jus,piring ajaib segala pelbagai tu..kompom kong teruih virus tu

wr10 said...

Istilah medic and science ni susah tol gua nk nyebut nya.. but this is really good article..

Metafora said...

Azwan

dia kata yg jadi mahal ni sbb ubat utk lungs..nama ubat ni xtau..tp boleh je kalu aku nk turun pi tanya..dekat je klinik tu ngan bilik aku...ubat ni dalam bentuk kapsul..warna hijau gelap...

Unknown said...

senang citer nak elak cancer, jangan makan benda yang merosakkan diri sendiri; rokok, 3 in 1, instant macam maggi, fast food, barang dalam tin etc

banyakkan ler makan kurma, madu ndan habatus sauda. ehh ngan durian belanda hahahaha

anak-anak kita jgn ler asyik bagi susu tepung. lagi baik kasik fresh milk

The red budu said...

lol, sapa azwan

Yanayo said...

dlam kelas aku ada sekoq juai ayaq buah ni.. aiseh.. kalo bole nak jeling siaqsiaq ja kalo tgk dia.. sabaq ja la..

Mama Zharfan said...

thanks for the info

Muhammad Widad said...

Standard la der marijuana...heroin...n any drugs..hrga die xsampai ratus2 pn...tp org sggup bli jgk wlupn mhl nk mmpus..why?pk la sndr..

Anonymous said...

1.syok tenguk puak-puak MLM ni!zaman kopi 3 dalam 1!belambaqla kopi dipasaran mlm seperti kopi radix,tongkat ali dan dll!
2.lepas tu zaman penapis air!alkenla!dewla!ro la!rx la!
3.sekarang minuman kesihatan pulak!monaviela!sevenla!
4.berpuluh jenis penyakit boleh diatasi jika guna benda-benda diatas tu!
5.hairannya!hospital dan klinik!penuh dengan pesakit!
6.apa punya GILA!umat melayu ni!!!

matsom said...

@AM: "Promoting MLM products as cancer prevention"
hi... kalu camtu prektis sebenor dieorang takdelaa aku nak bengang terlebih -yang lebih tepat lagi, promoter/kulibatak/pencacai derang cakap cancer CURE (boleh rujuk dalam ruang komen blog ni dan blog/forum lain)!

ntah jin/setan/hantu/jembalang mana yang hasut sampai sanggup mangkuk-mangkuk tu buat cerita bangang cenggitu, kalu Tuhan dan Rasul tak larang mau je aku mintak doa kasi derang kene kanker (atau diabetes atau hypertension atau stroke atau ebola) bebetol -baru nak sedor gamaknye!!!

Kecik-kecik taknak blabla.... mecarut... memaki... ad infinitum

mat ezat said...

haha lawak.. Macam boleh hidu ja apa yg berlaku.. Coz monavie sedang menular di opis.. Dont know what to do.. Baru berdiskusi ngan kwn2.. Tiba2 AM wat pos ni... TQ..

aizad firdaus said...

mat ezat,

mai kita hapuskan ja si pencacai monavie tu kat opis kita ni...
muahahahhahaha....

Mona said...

Hohoho, meh promot MV meh. Betul cakap Aidit, MV boleh prevent cancer, and we all know that prevention is better than cure...

"some suggestion that raw forms are associated bla bla" - suggestion je, bukan black and white

Walhal, banyak dah bukti dari pesakit-pesakit yang MV banyak membantu improve their health. What more do you want bebeh? Hohoho...

pixxelz said...

hohohohohohohohoho

Rojak Punya said...

kalau dah ada pengawet tu walaupun yang dibenarkan tetap tak bagus untuk kesihatan badan so kita cuma perlu beli buah-buahan segar kemudian kita sendiri buat jus guna buah tu tak payah beli jus2 buah MLM merepek meraban ni. sesiapa yang terlibat tu tolong berentilah jadi dungupiang bebal jangan terlibat lagi dgn MLM monavie/xango/vemma etc.

Rojak Punya

zulfadhlimansor said...

x pulak monavie atau mana2 tunjuk dgn terang dlm rencana masa depa memproses buah2an tu utk djadikan jus depa....

itula sbbnya aku musykil... betul ke tak puak2 ni? berapa peratus buah2an tu ada dlm sebotol...

atau hanya perasa dan pengawet yg banyak?

jadi, makanla buah2an yg segar. sah2 itu semua betul.... blenderkan je sendiri.

dan mainlah sukan utk negara dan kesihatan...

sekian terima kasih

Matahu said...

Fakta : Biodisk boleh menyebabkan kanser.

Kanser Apa???

Kanser Poket (Pokai)

lb2u said...

agree dgn mona. prevention is better than cure. so saudara saudari sekalian, dengan kualiti yang sgt kotor skrg ni, kenapa tidak anda berbelanja sedikit untuk kesihatan anda jugak. produk saya ni mmg saya tak jamin rawat kanser, tapi saya jamin persekitaran anda akan lebih elok, dengan udara dalam rumah lebih segar. teknologi dari perancis, nak tahu lebih lanjut datang ofis berdekatan dengan klcc. tak jumpa saya pun takpa. janji kita sama-sama dapat manfaat

dukun said...

preservative=pengawet
medicine=ubat

direct translation

aaron said...

Terpaksa la aku belek balik entri lepas pebendanya ORAC tu (Oxygen Radical Absorbance Capacity). Kalu wak jawa cakap ORAK tu maknanya TIDAK he he..
Tapi Maria Ozawa tu aku tak yah buat research sebab aku kenal sgt..

Ada spesis MsAwin kt sini. Hmm.. berbaloikah utk kita start all over again..??

azwan said...

"Walhal, banyak dah bukti dari pesakit-pesakit yang MV banyak membantu improve their health"

Cakap guna bontot saja. Last2 refer testimoni, tak pun cakap tikus sihat dgn Monavie. Tak ke bahlol gitu? hohohoho...

digitalspine said...

Sorry to say, majority yg jual benda2 mcm nie kaki ponteng class bio. Time nurse2 dtg buat roadshow kat skolah pun ponteng, x pernah pergi.

Encik KangKung said...

Dari diorang buang duit beli jus tu. Baik dorang kluar RM50 sbulan join gym. Lagi sihat dari duk ngadap tv tgk drama sambil minum jus buah dan duduk atas kerusi RM15k.

Mona said...

Aaron, tak yah susah-susah. Level nko zero nak lawan ngan aku.

Azwan, aku dah bagi papers from referred journals pun nko tak nak terima so aku tau la level ko apa. Level dah tutup hati. Cakap camne pun tak jalan. So maleh aku nak layan. Unless nko nak jumpa ngan aku. Dengar apa penerangan aku face to face. Baru nko paham kot..

pixxelz said...

ramai sangat yang perasan nak jadi duktur skang ni...or perasan lebih hebat dari duktur..salah satu contoh duktur hohohoho di atas..bongok nak mampus.

azwan said...

Mona,

Ko ingat ko cakap dgn sapa dol? Bab research, cakap aku memang carry weight dol, sama macam Ustaz yg cakap bab hukum. Ko sapa? Research paper palat menatang ape yg ko present tu dol. Ko tu yg tak sedar2. Level perasan pandai, tapi sampai skang tak dapat tangkap.

Kalau "level" ko ni accept yg preclinical research data tu lagi relevant dari clinical data, i got nothing more to say dol. Too stupid to understand?

And one more thing, sejak bila aku mengharapkan ko layan semua message aku neh? Ko perasan hebak penting sgt ke dol? Semua MLMers yg dtg sini deserve fuck dan butoh dari aku. scammer don't deserve respect. Kat luar tu elok disepak sepak. thats it...jgn perasan dol.

Teruskan jadi MLMers dol. Ko lembam, tu sebab masuk MLM dol. Org yg paham reality hidup takkan masuk MLM. Simple.

izzNatta said...

Mungkinkah MsAwin = Mona

Whaaa ada level-level pulak... Aaaron memang la level zero SEBAB dia tak main MLM / SP!

Ko multi level yang keberapa Mona? Level 1 = atas sekali? Ke level pencacai-pencacai sekelian yang 100?

Mohd Nazri Arop said...

overpriced fruit juice..haha kalo betol dakwaan depa tu suruh je segala pakar perubatan yang dah buat research berpuluh tahun tu buang qualification n segala kajian dalam longkang..huhu

baik beli buat kat pasar n blend sendiri...segar pon segar...sedap pon sedap...lagi murah...khasiat pon terjamin...dari dok beli benda bodoh mcm tu...yang tukang jual pon bangang sekor2 (sepupu aku pon ade jugak jual benda ni! uhuhu)

azwan said...

Oh ya...saudara-saudara sekalian, adik2 berhingus sekalian,

Any research data yang published kat PubMed, tak bermakna it can be used for the purpose of commercialization. Commercial significance takde pun. Research paper yg keluar menunjukkan research tu dibuat dengan cara yg betol, etika yg betol, protokol yg betol, practice yg betol, ikut international standard, semua betol betol betol. itu sahaja.

Regulatory approval tu satu bab lain.

Macam gak biodisc, tabur research paper macam2, tapi authority takkan approve. Pandai mengarut jek. Researcher zaman moden dok gelak jek. tu yg qnet management cakap utk refresh and rejuvanate je, tapi seller claim leh rawat stage 3 cancer.

Mereka ni tak cukup ilmu, cuba nak sensasikan produk, tapi tak sampai tahap tu pun.

follower will remain as follower..

aku_ein said...

Kepada geng2 MLM, kalau nak "link" kan research paper tu, tengok la source dia..ello, gua pun takat spm je, tapi kalau research paper mana ble caya sangat dengan ".com"..kena la pastikan sama ada ".gov"@".edu"..".com" pun kena double cek, aduyai..memang la ko bole google segala macam maklumat, tapi kena la pandai tapis segala jenis maklumat yg keluar, bukan terima apa yg google bg tu..
aku nak tanya, setahu aku kalau orang yg belajar kat u (aku tahu ramai yg "pandai" kat sini), masa nak wat tesis korang, atau projek sarjana muda korang atau apa saje paper work korang, lecturer mesti cakap kena amik source yg sahih..bukan main bedal je..sorry beb, aku ada bukak link yg MLMer bg (xsemua aku bukak), tapi setakat apa yg aku bukak, xde yg aku boleh percaya..
sebab?
research paper macam takat laporan amali sains kat sekolah..ello beb..research paper macam tu ke format laporannya..dah la abstract pun xde..lepas tu korang nak kata produk korang tu dah de research yg jitu n mantap..kalau takat macam tu bukan takat lecturer korang reject, pembantu makmal pun dah gelak beb..

akuein

razak said...

bro azwan,

kalau diet hari2 sayur dan buah-buahan segar ada kesan x utk jangka masa panjang...

lutut saya penah cedera kat bahagian ligamen, dah 3 tahun x elok2 lg.. x buat operation sbb kos.. boleh ke baik sendiri ligamen 2?

Mona said...

aku_ein, nasib baik nko ngaku level takat spm. Patut tak paham relevence referred journals in PubMed. Hohoho.

Tok sah double standard la dol. Like I said earlier, kalau dah taksub tu, cakap la camne pun, tak jalan...

Kawan-kawan, memang bagus makan raw fruits and veggies, tapi kena basuh elok-elok, sebab kena pastikan racun pesticide tu hilang, atau kalau yang organic, takde microorganism dok kat situ cam bacteria atau kulat.

Nak contoh ke dol? Baru-baru ni kat Europe, derang dok kecoh sebab ada E. coli outbreak, and they think it's due to contamination from fresh veggie from Spain. Tak caya? Pi la google search. E. coli tu bacteria ye ein. Hohohoho...

Kesimpulan, MV ada GMP, produk MV jamin takde pesticides, microorganisms. So, apa salahnya dolllll...

Mona said...

Lupa nak cakap kat akuein, kalau nak link-link yang aku bagi, sila pergi entry MonaVie yang lama. Pastu nko beritau la link tu ok ke tak. Aaron, nko ada geng la. Hohohoho

hyelbaine said...

Drinking fruit juices mixed with artificial colouring and preservatives can prevent cancer?

Right...

Drinking fruit juices mixed with artificial colouring and preservatives can also increase one's health.

Right...

Drinking fruit juices mixed with artificial colouring and preservatives will negate the need for exercise.

Right...

I think I left my logic somewhere on the LDP highway this morning. Let me try and look for it...

azwan said...

hohoho...

Tu dia org berotak tikus bercakap. point satu haram jadah tarakk. Basuh elok2 makcik kantin pun leh cakap.

Itu bezanya dgn org tau interpret journal. yg perasan hanya pndai tepek2 saja, nampak link terus terliur..lagi2 MLMers. janji jual..hohohoho...

azwan said...

akuein,

Beware....sumber sahih satu bab lain, sama ada sumber tu boleh diguna pakai, lagi2 untuk claim itu ini, utk tujuan komersial, dah lain bab. walaupun dari pubmed, kena ada ilmu utk interpret. jgn samakan level ko dgn MLMers, hehehe...mereka hanya bertuhankan duit.

Even kat university kita ada journal club. Master student, Professor2 dok bincang ape signifikan nye setiap satu journal tu. Masing2 critic, boleh diguna pakai atau tidak data2 tu. Bukan main belasah amik je, walaupun dari PubMed. MLMers takde ilmu tu dik, so pemikiran mereka setakat tu je dik. so bewareee...hohohoh...

aku_ein said...

Ooo..kat Europe ada e. coli ekk..memang kecoh tapi xdak pun bukti yg nyata..german pun masih xyakin kat mana punca dia..even spain masih kata x sebab xde bukti sahih lagi.....

tapi kan..kenapa monavie kena warning dari FDA??..maknanya apa yg monavie claim selama ni sebagai "bagus sangat" tu kira macam xvalid la..

kekacakan said...

product bongok camtu pun ada orang beli ek?....
hahaha....

kekacakan said...

Ada kene warning dgn fda ke?

aaron said...

@mona

Yg ko perasan sampai berasap emo pesal? Aku ada sebut nama ko ke? Org MLM mmg cm tu ek? cepat perasan eh?

Ape level2 ni? Ko ingat ko dah minum air super power (kunun) tu level ko lg tinggi dr aku ek?

Unknown said...

aaron..name pon org multi level..mmg ler dier perasan level dier dah smpi langit ke 118 kah3

azwan said...

Dia dah "taksub" ma. Kita yg takde personal interest ni pun dituduh taksub. keh keh keh...

E Coli betol atau tidak, itu gak yg dijadikan alat utk promote MV. Biasekla MLMers, takde menda nak defend. GMP? Kilang kopok lekor melambak ada GMP. Kalau cGMP meremang gak bulu roma aku. hehehe...

Razak,
Soalan ko the best person to answer is Orthopedic surgeon, sub arthroplasty. Tu kena buat MRI, Arthroscopy dulu, then baru boleh bagitau prognosis ligament ko tu camne. See..aku ni pun cakap ada step by step, ada batas. takdela nak sraight cakap leh rawat stage 3 cancer mcm si azkramm. kah kah kah!!!

mrsyuk said...

ade lagi mamat sengal nih...blom jumpe pistol lagi la tue..
tak abeh-abeh nak cakap air keramat die bagus...

aku pon ade air yang bagus utk org macam hang..deuterated water..bagus meh..sangat organic and highly stable..sesuai untuk bersihkan minda ko tu dari bahan enap-cemar..

Ryo R6 said...

sodium benzoate..buat mercun pun boleh..pasni kita convert jus monavie ni bikin molotov cocktail kekeke :D

razak said...

bro azwan..

dr kat hospital kota bharu cakap perlu tebuk utk masuk kan kamera..
btl ke..sbb saya x tau pasal ni sgt..

by the way, tq for info.. :)

Mona said...

Hohoho, deuterated water lak? Water with Hydrogen isotope 2 instead of 1? Tu lagi la mahal dari MV my dear... Suka-suka je nko name drop eh mrsyuk? Aku slalu guna deuterated water ni bila nak run sample kat NMR. Nko nak check protein NMR pun leh guna water ni, baru tak kacau spectrum. Azwan tahu la bab ni sebab dia memang minat bab-bab protein ni (bukan compound...hohoho)

Aldan said...

yang lagi gilatenuk bila kat cni dogter2 plak yg jd suplier transferfactor tuh..
mentang2 die dokter, ckp ape pun patient caye..

bape byk untung sebulan? gaji x usik ooo..

Anonymous said...

mona dah masuk kelab ek..?

Kelab-Upline-Tau-Semuanya-Kita-Sampaikan-Saja-Tak-Perlu-Double-Check-Janji-Duit-Masyuk-

ek..?

azwan said...

Ade makhluk bebal nak buktikan something tu...Hohohoh. Lagi byk ko cakap, lagi memalukan dol. Ko no match with any readers here.

No wonder pemikirannye gitu. Budak lab ghupenye. Patutla interpret journal pun tak pass. Patutla pasal bisnes satu haram jadah tak tau. Jadi tolol dok lab lama2, elok keluar jap...belajar cara betol nak cari rezki.

Makin kerap balas. Panas bontot ke dol? Susah nak jual jus cap ayam ko skang?

azwan said...

Razak,

Tu yg aku sebut pasal arthroscopy, maksudnya kena masukkan camera. Sorry guna jargon.

aku_ein said...

Kepada MLMers..xsalah korang nak cari duit lebih dengan berniaga..masalah sekarang ni MLM tu sendiri camna statusnya..
betul majlis fatwa kata harus, tapi berdasarkan syarat yg ditetapkan..xboleh ada penipuan, penindasan dll..

sekarang ni bukan takat berlesen atau sah atau x..kena ingat, nak berjudi sekarang pun boleh tapi dengan berlesen..dalam islam?xpayah la aku ulas kat sini..maknanya kalau kita nak cari duit pun biar la jelas halal haramnya..kalau dah nipu n berlaku lak penindasan, camne tu..

kalau setakat nak cerita gov sokong, quest net pun dah ada u sendiri siap tpm rasmi..kita ada agama..rujuk agama kita..bukan tanya tokey korang..

Mr Freak ; gatal tengkok mu said...

aku makan epal 2 kali sehari,
syukur lancar je pegi jamban..
tapi kadang gua berang plak,
pehal tak pegi jamban satu
hari tu..aku beli sekotak air
kopi susu, 15 min je brother..
lepas tu,macam empangan pecah..

tak tau apa motif aku cerita nih..
tapi buah buahan fresh lebih
besar nikmat dia..buat apa la nak
teguk air nih, nikmat Allah kasi
dalam buah fresh tu lagi baguit..

pisang kat sini pehal mahal gila
babi ek..lagi mahal dari petrol..
terpaksa la gua makan epal je..

aaron said...

Mona

MV jamin takde pesticides and microorganisms pastu sumbat dlm botol bubuh plak preservative. Defeat the purpose ain't it?
Ginilah, aku x perlukn sains roket atau sampai ke level ko (yg entah kt mana tu) utk justify kesangsian produk nih bagi diri aku.
You can carry on jual air botol RM135 tu kpd juak2 ko. Aku blh pegi ke pasar spend duit sama banyak beli buah-buahan tropika utk dapatkn anti-oksida. Berbakul aku blh dapat, takde sape yg x puas hati.

lb2u said...

Aromatherapy has origins dating back 5,000 years ago. The ancient Egyptians were the first to practice it by using the method of infusion to extract oils from aromatic plants.

Aromatherapy was also widely used by the Chinese, Romans and Greeks. In the present day, aromatherapy has experienced a revival, seen as an alternative therapy. Though it cannot replace traditional medicine, its holistic properties bring about healing to the mind, body and spirit.

Aromatherapy can boast your spirits. It is known to help depression, frustration, grief, hysteria, anxiety, insomnia and even poor memory. Its medical benefits include alleviating fatigue and respiratory conditions such as cold, flu, sore throat, asthma and bronchitis. More importantly, aromatherapy purifies the air, improving its quality.
is a way to improve the quality of life on a physical, emotional and spiritual level.
Natural scents keep us connected to the earth, sparking pleasant memories and emotions.
prevention are better than cures act now

cek chun said...

"Budak lab ghupenye"

mona budak lab yer. sib baik bukan tikuih lab.. kekekekeh

cek chun said...

mona, minum monabi boleh kurus tak?
ada sehebat ubat dr jugah rozmey romzie tu tak?

kalo boleh kurus, aku nak order 6 kotak.

digitalspine said...

Testing.. testing.. http://www.mensjournal.com/superjuices-on-trial

kucing zombie said...

RM135 = 27 botol air Marigold Peelfresh.. Bleh minum sampai kembung :)

razak said...

tq bro azwan..

kalau tnya MLM conform cakap produk diorang boleh sembuh kan ligamen tanpa perlu rujuk kepada doc.. hehehe.. :)

CikMingMing said...

aritu CikMingMing kena mara dgn org infinity downline. kemain lagi dia memarahkan CikMingMing kat FB bila CikMingMing taknak join. siap dgn bf2 dia sekali kata CikMingMing rugi laaa, ID tu syariah compliant laa..

CikMingMing frust!

Anonymous said...

awat aku rasa yang "ib2u" neh tengah citer product MLM dari Lampe Berger ja neh..nak kena libas gak ka?

~blythee~ said...

http://health.yahoo.net/rodaleSlideshow/PV/5-surprisingly-healthy-fruits-and-veggies-you-aren-t-eating#4


ini link saya dapat dari yahoo. tentang 5 buah dan sayur yang berkhasiat,.

saya cuma mau tanya kepada sesiapa yang membaca dan tau, jambu amerika selatan(ada dalam link tu) adakah sama dengan jambu batu yang orang selalu jual tepi jalan letak asam tu..?(thanks in advance :) .. this is no joke, i really wanna know.. )


Pertama kali saya komen dekat sini.selalunya saya jadi pembaca tegar dalam senyap ja..


terima kasih sebab sudah susah payah mencari, menaip dan membentangkan hasil kajian peribadi anda en. adid,. anda sudah membuatnya dengan penuh justifikasi dan emosi.


terima kasih juga kepada pembaca blog sekalian. sebab komen-komen kamu ni banyak yang menjelaskan lebih lanjut mengenai isu yang ditulis.


and.. im really really sorry both my english n malay is really sux,..

pomenpokokceri said...

nak produk aromaterapi lempe berger??? kunjungilah di Cash Converter berhampiran...murah murah jer dia jual

lb2u said...

en kuzumi, bukan niat saya nak kena libas atau apa. tapi sekadar nak share je benda yang baik untuk kesihatan kita juga. contoh, you tengok cerita spiderman, cerita tu best dan you recommend dekat kawan.. macam tu je. tapi beza kat situ you tak dapat apa. MLM yang orang lain buat saya tanak komen, tapi MLM ni mmg dah terbukti tolong ramai orang melayu. sampai berapa ramai orang kerja petronas pun join MLM ni. sebab produk die mmg bagus. contoh kalau you ada athma, kita ada eucaliptus. mmg berkesan. satu lagi, 'aromatherapy is a way to improve the quality of life on a physical, emotional and spiritual level. natural scents keep us connected to the earth, sparking pleasant memories and emotions. - saya rasa ramai saudara saudari kat sini boleh dapat benefit dari produk ni. mungkin en aidid sendiri perlukannya, sebab dia selalu marah-marah..bertenang semua, saya bukan nak cari gaduh, hanya sekadar sharing.
sharing is caring
preventions are better than cures

Aidid Mu'addib said...

What the fucking hell is this clown doing?

Aromatherapy telah dibuktikan dgn kajian sains sangatlah teramatlah gilabab punya useless utk apa2 rawatan kesihatan... dol, itu modal cinapek mastermind lampe berger, mcren/mcocean utk buat skim piramid dol... ko baru keluar hutan jugak la kiranya erk? Fuck man... ramainya meleis tak sekolah berkeliaran jadi kulibatak cinapek buat skim piramid menganiaya anak bangsa sendiri... bangga sungguh korang buat skim piramid ha? Anak sakai ka? Aku rasa bebudak sakai pun taknak jadikan skim piramid punca pendapatan... barua bangsat nak mampos.

Woi dol... YOU"RE A DISEASE OF THE MALAY SOCIETY.

Get the fuck out of my blog... ko sesaje nak uja mintak aku buat satu entry utk skim piramid korang erk? Macam aku tak kasi cukup kasih sayang kat group scammers korang selama hari ni erk? Fuck man... why you just say so asshole? I'll do my best to put up an article... keep you all entertained like crazy. Tapi sabaq ek... you will have your turn... dumbass.

azwan said...

Kejadahnya aromatherapy leh ubat asthma. Ko tau ke pathogenesis asthma tu ape dol.

Bagus, Petronas jilat taik, ko pun sama. haisshhh...

Adehhh!!! Rosak bangsa aku!!

Hanif said...

"sampai berapa ramai orang kerja petronas pun join MLM ni"

kakak ak kje petronas tp x join mlm pon ? lagi die gelak adela.. senang ckp dlm pandangan mata kitorang ni org mlm = mlayu dungu

scam depan mate x nmpak2 sengal.. ble dgr je bleh wat duit beriban riban trus hati gelap.. puih

pnye byk mlm jual produk konon baek ntok kesihatan last2 mati tegolek dog gak.. klu dok minum tp amal gaye hidup x sehat xde makne la.. minum monabi bjuta2 gelen skali pon tp malas nk besenam last2 dpt pyaket gak

lb2u said...

haniff, takde sape suruh tinggalkan gaya hidup sihat lepas join MLM. malah, lebih ramai orang lepas buat bisnes ni, lebih berjaya. belajar hidup dengan bisnes ni. belajar cakap dengan lebih yakin, macam mana nak yakinkan orang lain, dan macam mana nak urus masa dan hidup agar lebih teratur, memasang cita-cita tinggi dan bagaimana nak capai, bukan hanya angan-angan mat jenin. jangan tebal sangat perasaan hasad dengki tu, orang lain nak berbisnes, kita sepatutnya sokong. tak boleh sokong, sekurang-kuranya tolong jangan kutuk. nak beli, beli, tak nak sudah. tapi sesungguhnya, memang banyak manfaat dan faedah untuk semua orang. jangan marah-marah mencarut semua, tengok macam saya, kan bertenang saja..

lb2u said...

PTD pun ada yang buat bisnes ni, sebab die sedar, dan mata dia dah terbukak dengan sistem piramid sebenar. dia tahu yang gaji die sebulan takkan boleh lawan gaji bos dia. bertenang ye semua, saya kalau boleh nak je suruh MQ saya sponsor aromatherapy untuk orang kat sini. baru relax sket tak marah-marah mencarut semua.

azwan said...

Hey hey hey..this is like back to square one. Guys, anyone like to comment? Dipersilakan dol...

Aidid Mu'addib said...

Woi! Kan dah cakep? Sabar dol... nanti aku kupas bzns kejadah skim piramid korang neh... biar org melayu lain tgk berapa bangsatnya species meleis spt lu orang bahalol yg perangai mengalahkan kapiaq... kapiaq cinapek skrg lebih byk yg buat bzns halal drpd org meleis di Malaysia - TARAK MALU KA WEI?

Sekarang untuk apa saja sistem MLM/skim piramid yang ada syarat cari orang (nanti ada la pulak psycho yg akan cakap, kita tak payah cari orang, orang akan cari kita! Terencat akal betul mamatnya... sama la tu dey!), sama ada cari 2, 3, 4, 5, 6, 10, 20 ,100... prinsip kalkulus boleh digunakan utk mengira kadar keuntungan dan kerugian. Jadi skim piramid ke, MLM ke, kalau ada syarat tajaan, iaitu adanya upline dan downline, bzns model tersebut akan menyebabkan jumlah ahli bertambah secara eksponential dan apabila peringkat ketepuan tercapai, bila mana tiada ahli baru di dapati, ianya akan "collapse/crash" dan kadar kerugian ahli dapat di kira dengan matematik.
1 downlines 2, kadar kerugian > 50%
1 downlines 3, kadar kerugian > 67%
1 downlines 4, kadar kerugian > 75%
1 downlines 5, kadar kerugian > 80%
1 downlines 6, kadar kerugian > 83%
1 downlines 7, kadar kerugian > 86%
1 downlines 8, kadar kerugian > 88%
1 downlines 9, kadar kerugian > 89%
1 downlines 10, kadar kerugian > 90%
1 downlines 11, kadar kerugian > 91%
1 downlines 12, kadar kerugian > 92%
Dan seterusnya.

Mat rempit bahalol ni cakap sistem perniagaan yg menyebabkan kerugian downline secara sengaja, dgn kelentongan dan manipulasi dan jual produk merapu satu sen tarak guna, adalah satu jenis perniagaan ya BAIK utk bangsa melayu.... yabedabedoo! Sekoq lagi mat rempit tak sekolah singgah kat sini - dah kena asap lampe berger byk sangat le tu er dol? Sampai jadi biol.

Atau pun mmg mamatnya org kapiaq... wolf in sheep clothing. Ramai species almunafiqun tgh berkeliaran dikalangan bangsa melayu skrg... you all know that, don't ya? No need to repeat the same over and over again. Kalau dah bangsat... jauh sebatu lagik pun dah terbau kebangsatannya.

Adinda said...

Kalau orang Petronas masuk MLM tu kira boleh percaya lah yer?
Gitu?
Apesal sikit2 orang petronas?
Orang shell tak bleh?
Esso Mobil?

azwan said...

Kuang kuang kuang..

Rileks adinda, dia baru lepas cakap atas stage tu.

Adinda said...

Pelik nau abe wan.
PTD la, watdefak laa.
Kalau dah gila duit, ko jadi CEO pun tak cukup bai..

Sila ambik aromaterapi tu dan hidu laju2 kasi sentap otak lu

azwan said...

Idak la, dia dah compo dgn aroma gam gajah. Terus otak jadi mereng. high high high...

Adinda said...

ada benar jugak tu abe wan. kan mlm dia je yg ok dan tak menipu.

aku_ein said...

Kalau dah nama MLM tu memang la scam..kalau sapa yg ada layan series Leverage S04, siap ada episode kes scam walaupun diorang xcakap la secara jelas benda tu mlm..kiasan dengan papar piramid secara terbalik..konsep sama gak yg kat bawah (dalam kes ni upline yg paling tinggi; untung, yg kat atas; ramai yg lingkup)..mat saleh punye cerita tu beb..

kalau la mlm ni betul2 ble wat orang melayu senang, xyah PM pening2 kepala nak wat transformasi n apakebenda lain lagi tu..soh je rakyat malaysia ni masuk mlm semua..nak lagi best yg kat atas sekali kerajaan..lagi kaya kerajaan..

tapi ada ke kerajaan nak wat camtu, walaupun dia bagi lesen mlm..sebab dalam akta jualan langsung tu pun ada garis pandua..xtau la korang punye mlm tu ikut ke x..dan satu lagi (pendapat aku) gov pun xdenya nak kisah korang ikut ke x..yg penting boleh kenakan tax..rokok tu dah jelas kesan dia..still lagi bagi jual..cukai tinggi tu beb..

susah sangat ke nak fikir..aku xharap korang nak fikir tahap AM siap bagi calculation lagi..dah macam kelas add math lak..siap ada calculus, probability, arimethic etc..benda simple pun xble nak wat pertimbangan..moga ditunjukkan jalan untuk korang sume..err..untuk yg dah join atau "terjoin"..

lb2u said...

saya belum cerita lagi pasal benda lain. masih cerita pasal produk yang mmg diyakini dan terbukti berkesan. 5000 tahun dah orang yang tahu, guna konsep sama untuk hidup lebih baik. saya rasa mmg macam menuang air kat atas daun keladi je. takde content, takde isi kandungan dalam argument saudara saudari semua. setakat hearsay tak payah lah.. dah pernah cuba sendiri belum? kalau tak tau ape nak cakap duduk diam2 saja

Aidid Mu'addib said...

Ntah kok pandai baca omputeh ke tidak bangsat neh... but no matter.

Aromatherapy - sometimes called aroma therapy - is described by its proponents as "the therapeutic use of the essential oils of plants." The word "essential" does not refer to nutritional value but to the volatile, aromatic components that are the "essence" of the plant. Essential oils are said to be highly concentrated substances extracted from flowers, leaves, stalks, fruits, and roots, and also distilled from resins. They are alleged to contain hormones, vitamins, antibiotics, and antiseptics and to represent the "life force," "spirit," or "soul" of the plant . The oils are administered in small quantities through inhalation, massage, or other applications to the skin. Occasionally, a product is taken internally. The products include diffusers, lamps, pottery, candles, pendants, earrings, shampoos, skin creams, lotions, and bath salts, and shower gels. Health Foods Business estimated that the total of aromatherapy products sold through health-food stores was about $59 million in 1995 and $105 million in 1996. Pleasant odors can be enjoyable and may enhance people's efforts to relax. However, there is NO EVIDENCE that aromatherapy products provide the health benefits claims by their proponents.

Lampberger Network says its products can provide "sweet childhood," "summer romance," "aphrodisiac, and improved memory and can alleviate asthma, bronchitis, flu, insomnia, headache, agitation, elevated blood pressure, which of course are pure crap and shit... just another mode for a pyramid-scheme, another stupid scam for the masses...

In this case, khas utk meleis dungupiang yg IQ tahap donkey... silap2 IQ donkey lagi tinggi.

hyelbaine said...

So let me get this right. So long as Petronas staff or govt staff or heck even the PM itself associates themselves makes the MLM company all good eh? Oh, don't forget ustards too now that you mentioned it.

How much more pathetic can one get?

k_kima said...

ibu2u
lagi2 kene cuba dulu...
ko penah buat sex ngan kambing???

aku ada 2 org kawan yg join lamp berger ni... sorang tu tiba2 tukar MLM lain pulak

sorang lagi terus senyap pasal lamp berger dia

Ni citer 3-4 tahun lepas...
Yang pasti dua-dua still keje makan gaji sampai sekarang

satu lagi ynag sorang tu housemate aku. So masa dia aktif jaja lamp berger tu hari-hari aku tidur tumpang aromaterapi dia, xde sebarang perbezaan antara pakai lamp berger ngan tak.

ibu2u, baik ko jual burger tepi jalan... halal lagi mulia

azwan said...

Content ape ko nak bincang dik oi..

Meh outline satu2. Kita bincang secara ilmiah. hari tu aku dah ajak si azkramm, tapi dia asik hmmmm hmmm hmmmm...

Ko jgn jadi mcm dia plak. Nak bincang secara berhemah ke tak? aku memang suka layan org mcm ko neh..

Meh kasi2 satu2 point...mehh...

Aku tunggu neh..

Rojak Punya said...

baru nak lingkupkan dungupiang mlm monavie/xango/jus buah pelik2 datang lak mlm lempeng berger.. sudah2la jadi dungupiang MLM tu..

Adinda said...

Kalau asskrem hmmm..hmmmm...
Yang ni mesti ahhh..ahhhh...

Trololol..

lb2u said...

hyelbaine, itu hanya sekadar contoh sahaja. selalunya orang macam ni mempunyai kelulusan tinggi dan mereka mempunyai daya pemikirian kritis dan kreatif yang tersendiri. sudah tentu mereka telah mengananalisa perniagaan yang hendak mereka ceburi. hasilnya mereka lebih yakin dan semakin tertarik sebab produk syarikat mmmg terbukti kukuh dan memberi kesan serta manfaat yang banyak.
k_kima, jangan mudah menjatuhkan hukuman halal haram terhadap sesuatu perkara. sebaiknya tinggalkan perkara seperti itu kepada ahli yang pakar. saya juga boleh bertanya soal hukum apa yang sedang saudara saudari perkatakan di sini, tentang halal atau haramnya niat, pemahaman dan metodologi anda semua. tapi, saya menahan diri saya daripada menghukum halal atau haram mengenai perkara ini sebab saya bukan pakar. pada pendapat saya, lebih baik kita buat sesuatu yang boleh menaikkan ekonomi dan maruah bangsa daripada mengutuk orang di sebalik tabir seperti ini.
azwan, terima kasih. saya akan cuba berbincang mengenai perkara ini sebaik mungkin.

lb2u said...

sebelum itu, en. aidid, saya rasa saya boleh bertanya soalan yang sama juga mengenai pemahaman bahasa inggeris encik
Pleasant odors can be enjoyable and may enhance people's efforts to relax
Adalah lebih baik kiranya en dapat berbincang dengan lebih berhemah, dan lebih bertanggungjawab (accountability) disebabkan kita pun adalah satu tamadun yang sudah beratus tahun sejak zaman kesultanan melayu melaka lagi. banyak perkara yang tidak hanya dapat difahami dengan akal fikiran sahaja tetapi tidak bermaksud ianya salah 100%. cuba encik bayangkan jika Hang Tuah yang terkenal dengan ketegasan dan kehebatan bertarung dengan attitude semacam ruthlessness gitu berhadapan dengan musuh, tapi pada masa tinggi budi pekerti dan kesopanan serta kesusilaan beliau sebagai seorang Melayu, mengapa tidak kita?

lb2u said...

azwan, dari segi produk, aromatherapy bukanlah amalan baru yang direka cipta oleh mana-mana mat rempit yang hanya suka meragut orang di tengah jalan raya. ianya adalah amalan dan rahsia golongan bangsawan dari dulu serta ilmu lama yang telah diamalkan oleh raja-raja zaman dahulu kala sehinggalah orang yang mempunyai gaya hidup yang tinggi dan sudah terbiasa dengan keselesaan masa kini. jadi di sini, ia terbukti bukannya satu scam atau cubaan menipu mana-mana pihak kan?
Aromatherapy has origins dating back 5,000 years ago. The ancient Egyptians were the first to practice it by using the method of infusion to extract oils from aromatic plants.

Aromatherapy was also widely used by the Chinese, Romans and Greeks.
dari segi ekonomi, (mari kita jangan fokus kepada ini dahulu tapi ini hanyalah preview atau snippets kepada point saya), orang melayu tidak biasa berniaga dan konsep dalam perniagaan. kita baru hendak berjinak-jinak dalam bidang ini dibandingkan dengan kaum lain atau tamadun lain sama sekali. jadi, dengan model perniagaan seperti ini, ia memberi peluang kepada lebih ramai orang untuk berjinak-jinak dengan perniagaan, untuk berlatih berjumpa orang dan meyakinkan pembeli. tentunya ia adalah satu kemahiran yang tidak dapat dilatih dengan hanya membaca (yang mana orang melayu memang kurang membaca pun) sahaja sebaliknya perlu dipraktikkan. masih dalam ekonomi, malam tadi sahaja duit telah bertukar tangan dalam jumlah beberapa puluh ribu. ini tentunya telah menyumbang kepada GDP negara walaupun sedikit, tetapi ada sumbangannya juga. harus diingat, ini hanya satu malam, beberapa jam sahaja. saya ingin dengan rendah diri bertanya kepada saudara saudari sekalian, dengan marah-marah di sini, apa yang telah saudara saudari capai? berapa peratus GDP yang telah disumbangkan. sekadar renungan

Adinda said...

Allo makcik,
Can u go straight, not bengkok-bengkok?
Terima kasih hamba ucapkan jika sudi berbuat demikian.

lb2u said...

en aidid, harap encik tidak terus menyamakan mat rempit dengan skim MLM, saya rasa kita ada musuh yang sama (common enemy) di sini. Saya tidak kenal mana-mana mat rempit yang bersama-sama menjalankan bisnes dengan saya. sebaliknya, seperti yang telah saya katakan tadi, kumpulan saya penuh dengan golongan professional daripada syarikat-syarikat terkemuka, dan juga penjawat-penjawat awam yang berjawatan tinggi. pernyataan saya seperti ini tidak melambangkan yang saya hanya melihat pangkat dan kedudukan kewangan seseorang sahaja, tetapi ini hanyalah counter-argument kepada point en yang satu ini yang saya kira agak rapuh. dengan model bisnes seperti ini, ia merupakan jalan keluar kepada ramai orang yang tidak mempunyai pendidikan tinggi, yang mana bukan semuanya adalah salah mereka sendiri, tapi seperti yang encik tahu, dibelenggu kemiskinan dan banyak faktor lagi. walau bagaimanapun, kami juga membenci mat rempit yang hanya tahu membuang masa, beromen luar nikah, dan dengan kelakuan seperti samseng dan sangat gengster. orang seperti ini tidak pernah dan tidak akan mempunyai daya fikiran dan kemahuan untuk mempunyai hidup lebih baik dan seterusnya membantu keluarga serta bangsa, dan negara secara keseluruhan. harap maklum

azwan said...

Wau, ada penglipur lara kat sini. Hang Tuah, hang jebat, hang lekiu ada?

Ko tau apesal org2 kat sini marah dol? Sebab bangsat macam ko yg perasan pandai, as if like ko yg penyumbang, walhal ko tu yg pemusnah bangsa. Pemusnah dalam erti kata ko terlalu tolol nak paham sebab tak cukup ilmu, ataupun ko ni memang takde basic knowledge business langsung kenapa benda ni haram dan merosakkan org lain.

GDP kepala bana bapak ko lah. Useless fucker, u got nothing to table here.

Wey fucker, meh sini aku bagitau something...

KO JAWAB DENGAN GAYE COOL TENANG GINI KO INGAT KO BETOL KE HAH?! THINK ABOUT IT FOR A SECOND. OR TOO DUMB TO THINK?

azwan said...

This is the primary reason why the meleis are left behind.

Dumb nak mamposs..

Mencanak-canak otak piramidnye. Ni bukan setakat mat rempit, ni kira mat gian.

k_kima said...

ibu2u
Halal-haram tinggalkan pada pakar???
Pakar dah lama keluar panduan dan hukum... Terserlah takde lagi mlm yang halal kat Malaysia ni.

Aidid Mu'addib said...

MLM dan skim piramid itu mmg dicipta khas utk oirg yg tak berpelajaran dan yg dungupiang... yg tidak akan faham sepatah haram pasal sains, perubatan, matematik dan ekonomi... baik makroekonomi, mahupun mikroekonomi. We all know that here. Ko ingek den buek apo kek blog ni jang oi? Mmg la aku nak kurangkan org melayu yg dungupiang... supaya anak bangsa aku tak terjebak dgn skim piramid dan MLM yg hanya akan merugikan sebahagian besar ahli, tapi yg mana hanya <1% akan mengikik ketawa ngompol keuntungan haram-laknat... dan yg paling happy, kapiaq macam pundek yg jadi mastermind Lampe Berger, McOcean, dll, contohnya... bangsat punya barua, tak kenal erti halal-haram langsung. Telan duit haram, rasa guilty sikit pun tarak

Jadi... jgn jadi mat rempit yg tarak baca punya olang... aku dah terangkan secara terperinci ttg MLM dan skim piramid yg pelbagai, serta permutasi dan kepelbagaian bentuk scam yg bangsat lahanat MLM/SP yg tgh berkeliaran mengelentong manusia yg low IQ di luar sana..... contohnya AROMATHERAPY kepalejadah scam kapiaq utk buat skim piramid tu ha... dungu gilabab la sapa2 yg terima sains/perubatan sebegini. IQ tahap donkey... oh I already said that.

Come on, get out of the jungle boy. Start wearing proper pants and shirt. Grow up, wake up, stop being a stupid asshole... stop berterusan jadi almunafiqun kpd umat Islam. Apa yg susahnya nak faham...? Aku dah terangkan kat blog neh secara ringkas dan secara detail ttg laknatnya bzns MLM dan skim piramid. Kek mano ekau tak faham jang oi? Where the fuck did it went wrong with your childhood boy? Tarak dapat didikan yg betul2 bermanfaat dolu-dolu ke apa dol?

Atau... aku perlu cakap hindu ka dey? Sorry... can't help you there.

cek chun said...

tanam pinang rapat-rapat
biar senang puyuh berlari
ku pinang-pinang tak dapat-dapat
ku pujuk-pujuk ku bawa lari


mat rempit mat gian
sambaq beg beli dadah
kenapa berlembut kalau dah salah
patutnya dimaki sampai tak sudah

silalah jawab wahai ib2u

azwan said...

Takde knowledge..disebutnye aromatherapy leh berkesan kat asthma..

Takde knowledge..disebutnye business MLM sustainable..

Memang lembam, satu haram jadah ilmu zero. Tula jadik dok perasan cakap byk sgt atas stage. kih kih kih..

aaron said...

Aduhh bosannya ko dok berkeliaran kt sini promot aromatherapy ni lagi..
Ap yang ko nak tunjukkan jual barang MLM kt Blog anti MLM ni bhai.. Dah takde prospek ke kt luar tu?
Kitorg tgh syok baca entri baru AM pasal seks sempena malam sumaat ni. Lagi entertaining, logical dan arousing. Tak payah nk pakai aromatherapy ko tu derr..

aaron said...

o.. banyak dapat duit satu malam yek., sumbang ekonomi negara lagi.. dah perasan bagus la tu gelap mata pasal duit.
Tuduh org melayu tidak biasa berniaga dan konsep dalam perniagaan. Itu ko la tu. sebab tu kena kencing dengan benda merapu tu.
and oh, penting sgt ke aromatherapy tu pada hidup manusia? MLM ni memang suka jual benda yg tak perlu.

lb2u said...

alahai, en azwan, saya ingat boleh berbincang secara civilised, nampaknya saya tersilap la.. tapi secara jujurnya saya katakan, jangan marah-marah saudara saudari sekalian. buek cepat mati jo. tahan nafsu tu sket, nak ikutkan, saya pun bleh marah-marah. tapi untuk apa kan? walaupun dah semakin ramai jadi pembaca blog ni yang mana semakin ramai lagi dengan bangganya cakap mereka pembaca aidid kepada bisnesman seperti kami ni, saya rasakan ianya hanyalah pandangan dari sebelah pihak sahaja. sabar ye, jangan mencarut-carut, buek tambah dosa. jangan marah-marah, buat cepat mati je.

azwan said...

Pesal dol, dah start panas ke? Budak dungu tak paham reality hidup je masuk MLM. Itu hakikat dol. Budak dungu yg pengecut, yg takde basic knowledge, cari jalan pintas, stuck up dgn hidop, pemalas, tu la manusia mcm ko.

Org2 sini successful dol, semua ada arah tuju. Ko dungu beb, tu sebab masuk MLM.

Aku boleh explain panjang lebar, 8 juta page tak cukup, explain kenapa economically MLM business not sustainable, product mengarut, dari segi hukum pun goyang. Ko ade ape dol, nak harapkan bau 5000 tahun tu?

Baru naik stage 2-3 kali dah rase hebat? ko nampak bodoh dol atas stage tu. serious shit. Macam rusa masuk kampung. hehehe...

Adinda said...

Bagusla ada ramai pembaca aidid ni. Baru ada cabaran nak 'berniaga' dak gitu?

Mamat/minahnya lagi lurus dari mat rempit rupanya. Beyond help. For entertainment only.

azwan said...

Yaaa.... yg ni dah rosak tahap kerongkeng. Mak bapak dia je leh nasihat. Baru naik stage 2 kali tu, belum 3 kali lagi.

digitalspine said...

Berniaga hapernya..
kalau budak jual beger pun, bila customer tanya:
"dik, apasal beger special nie mahal?"
dia akan jawab:
"oohh.. yg special memang mahal sikit. taruk telur ayam kampung 2 bijik. ngan cheese 2 lapis. daging pun dua lapis. tiada rahsia antara kita."

Contoh disini amat jelas dengan quantity/quality barang/bahan yang digunakan lantas, menyebabkan harga jualan lebih tinggi drpd beger biasa. Dak jual beger tu pun faham kenapa harga beger tu lebih tinggi. Bukan setakat itu, dak jual beger pun tau kat mana nak carik kilang buat beger/bahan mentah, pekerja kat kilang beger pun dia kenal. Sedikit sebanyak, soal dalaman kilang tu pun dia tau. Pengetahuan informal sebegini penting untuk menjaga business beger dia.

Mana2 peniaga sebenar, akan mengkaji/carik jalan camner nak save cost dan berusaha untuk memberikan harga yang terbaik dan terendah untuk pelanggan.

Barangan yang lebih murah, service yg lebih baik dan product yg lebih berkualiti (with real scientific studies with facts & figures) akan menarik lebih ramai pelanggan dan meningkatkan sales volume.

Numbers/figures/nilai/jumlah/maths amat penting dalam kehidupan seharian. Dlm solat pun ada rakaat2 yang teratur. Bukan boleh main agak2 je.

Kalau betul2 nak berniaga, belajar la betul2.. buat cashflow, balaja basic accounting. Join kursus2 perniagaan percuma yg telah disediakan oleh pihak kerajaan untuk peniaga2 kecil. Cari product2 yg sahih asal usulnya. Buat lawatan ke kilang pengeluar, tengok raw materials, berkenal-kenalan ngan pekerja kilang. Berikan hasil yg terbaik utk pelanggan. Baru la boleh jadi peniaga yg bertanggung jawab dan disukai ramai.

Mungkin ada yang akan bertanya.. "Takkan nak visit kilang? Kilang jauh kat oversea."
Tu pasal la kena carik product2 setaraf dengan kemampuan & pengetahuan. Kilang2 amat happy bila menerima visit drpd penjual dan menunjukkan keupayaan mereka sbg pengilang. Kalau diorg nak berahsia - then, theres surely something wrong somewhere!

Bomoh Hujan said...

jus oh jus....

Guest12345 said...

Ayat org2 MLM sume berhemah. Sayang budi pekerti diorang xmacam tu...haihhhh

lb2u said...

en aidid, saya cuma tak paham satu je. harap encik boleh terangkan. kenapa encik borong sekali cakap hanya mat rempit tak sekolah je join mlm ni dan MLM dan skim piramid itu mmg dicipta khas utk oirg yg tak berpelajaran dan yg dungupiang? seperti saya katakan, dalam kumpulan yang sama-sama buat bisnes ni dengan saya rata-ratanya golongan terpelajar. yang ada master pun ada. so macam mana orang yang berpendidikan tinggi (juga belajar dalam bidang sains) yakin dengan produk dan model bisnes ni. harap encik tak main borong saja (generalise) , sedangkan donald trump pun kata dia akan buat network marketing sekiranya dia jatuh dan ingin bangun semula. nampaknya fakta en aidid dan rakan-rakan di sini bukanlah 100% tepat. salah satu usahawan terkaya di dunia pernah buat kenyataan sebegitu.

lb2u said...

adalah satu fakta, semua orang bekerja untuk duit. ya, tidak dinafikan ada faktor lain seperti kepuasan bekerja dan menimba pengalaman, tetapi akhirnya setiap hujung bulan gaji juga yang ditunggu. tak ada beza sangat dengan kami yang berniaga untuk mencari duit. saya rasa pendorong utama di sini tidak lain adalah kerana PHD dan ego masing-masing. biar betul macam mana pun tetap tak nak terima. hati dah tertutup nak buat macam mana. terlampau negatif. tapi lebih elok kalau yang positif dapat meneutralkan sedikit yang negatif tu, bukan sebaliknya. kalau 1malaysia ni semuanya negatif, sampai bila negara kita nak maju. saya mohon maaf sekiranya ada menyindir mana-mana pihak. ingin saya tekankan niat saya bukan nak cari pasal, tapi kalau ada sebelah pihak bermain permainan ini dengan membuat perbahasan secara rambang, saya fikir orang awam perlu dengar dari kedua-dua pihak. tolong jangan menabur pasir atas periuk nasi orang saudara saudari sekalian. semua kita ada keluarga untuk diberi makan. saya harap ini posting terakhir saya, nampaknya lebih banyak keburukan dari kebaikan sekiranya saya terus di sini, niat hanya hendak berbincang, tidak lebih dari itu, dan bukan sesekali untuk cari pasal atau cari gaduh. mohon maaf. mungkin ada dari pihak kami boleh membuat perkara yang sama seperti en aidid untuk menjelaskan cerita dari pihak kami pula, tapi macam mana pun, ia akan dilakukan dengan cara berhemah dan bertenang. terima kasih atas peluang yang diberi.

Aidid Mu'addib said...

Ramai org ada degree dan PhD... tapi masih dungupiang, ko tak pernah jumpa org sebegini ke dol? Especially kalau dah makan duit haram-laknat menganiaya sesama Islam atau makan rasuah atau makan riba' sampai tak ingat dunia - dia sendiri tak akan tahu dia dungupiang dan hidup dlm dosa... What about all those politicians by the way? Most politicians are lost because they control the govt, but they go against religion as a manifesto and way of life... ko ingat dia kan kesah halal-haram ke? Ko ni baru abis sekolah menengah ke apa dik? Macam naive gilababi aku tengok...

Satu lagik, pasal Donal Trump neh... suka ya amat la MLMers dungupiang timbulkan isu ini - ceita drpd upline korang erk? Apa sebenarnya Trump cakap - Kalau dia nak berbzns, dia cakap dia nak buat MLM - tapi hanya sebagai mastermind, dan bukan sbg kulibatak - mamat kapiaq tu cakap sebegitu sebab dia faham dgn jadi mastermind sesuatu MLM, dia boleh buat keuntungan exponentially - tak kesah la 99.9% manusia kerugian - janji dia untung besar. Itu ke yg nak diikut scammers mat rempit woi? What the fuck la korang neh? Mmg terlalu sengap bingai sampai dah tak boleh nak ditolong ka apa? Fucking shit man!

Khairul Hazwan said...

Blowing other people's candle will not make ur candle brighter.... why not Aidid Muaddib show us his business and we try evaluate it? If u can do that u will earn all mlmers respect.... maybe we might change to your business... huhu

mat ezat said...

balik2 ayat orang masuk biz dia tu ada degree, ada master, phd.. Yang myumbang.. Spm yang nak jadi sekaya puak2 atas tu.. Sedeyh.. Pastu, lingkup.. Nak menangis pon ada tgok bersungguh2 lb2u meyakinkan semua orang di sini.. Pathetic!

ilufne said...

lb2u said...
en aidid, saya cuma tak paham satu je. harap encik boleh terangkan. kenapa encik borong sekali cakap hanya mat rempit tak sekolah je join mlm ni dan MLM dan skim piramid itu mmg dicipta khas utk oirg yg tak berpelajaran dan yg dungupiang? seperti saya katakan, dalam kumpulan yang sama-sama buat bisnes ni dengan saya rata-ratanya golongan terpelajar. yang ada master pun ada. so macam mana orang yang berpendidikan tinggi (juga belajar dalam bidang sains) yakin dengan produk dan model bisnes ni. harap encik tak main borong saja (generalise) , sedangkan donald trump pun kata dia akan buat network marketing sekiranya dia jatuh dan ingin bangun semula. nampaknya fakta en aidid dan rakan-rakan di sini bukanlah 100% tepat. salah satu usahawan terkaya di dunia pernah buat kenyataan sebegitu.



masyaallah.

kamu ini sungguh tersasar. kita disini cakap bagaimana MLM itu menganiaya jadi sebab itu ianya jatuh haram.

semua kiraan matematik didalam blog ini, ditambah dengan fakta2 tentang overpriced product dan product2 yang claim boleh buat macam2 miracle; sudahpun dengan jelas menerangkan kenapa apa2 MLM itu adalah menganiaya maka haram.

ini bukan pasal orang cerdik pandai kaya raya alim ulama PUN join MLM. pandai macam mana pun, kaya macam mana pun, hebat macam mana pun masih TIDAK AKAN BOLEH SANGKAL the facts that skim MLM ini terlibat dalam banyak benda2 syubhah yang hanya layak diharamkan.

tanyalah diri kamu, kamu join MLM ni semata2 sebab apa? takyah jawab pun takpe.

seratus peratus jawapannya adalah sebab DUIT. itu aje.

tolong orang melayu berniaga? HA HA HA HA!

who are you shitting, kid?

Adinda said...

Khairul baru baca blog ni ker?
Aidid tu penoreh getah. Jom la kupas sesama kerjanya.
Kutip getah sekerap ker

ilufne said...

Khairul Hazwan said...
Blowing other people's candle will not make ur candle brighter.... why not Aidid Muaddib show us his business and we try evaluate it? If u can do that u will earn all mlmers respect.... maybe we might change to your business... huhu


are you insinuating that Aidid Muaddib has any interest in any business at all?

trying to blow other's candle?

HA HA HA HA HA!

balik rumah je lah dol!

azwan said...

Hazwan,

Aidid buat bisnes jual dildo, ko tak perasan ke dol. Tgk latest entry, ade dildo. Dildo tak perlu word of mouth, tapi word of penis. Yahoo...pakcik kayo!!

Ib2u,
Perlu difahami yg masuk MLM tu semua mat rempit dan berpelajaran tu hanya satu perumpamaan, bukanla reality mcm tuan blog cakep. No wonder ramai yg masuk MLM lurus bendul macam engko ni. Pak Najib masuk MLM, Ratu Elizabeth masuk MLM, does not mean the business is sustainable. You know, ko kena tgk sebab musabab org yg masuk MLM tu case by case. Donald Trump masuk MLM because he is the mastermind. Richard Branson pun sama. But it does not mean case Donald Trump dan case Richard Branson tu boleh disamakan dengan kes Pak Ali, En Latip dan termasuklah Ib2u. Ko paham ke idak neh. Case by case..different person carry different capacity and capability in terms of knowledge and experience, and even objective. Life dia, dia punya..ko lain citer. Paham ke idak neh...ke tak boleh diubati lagi ko neh?

Sebab tu kalau ko tanye mana2 business person yg berjaya, COULD YOU PLEASE TELL ME STEP 1 TO 10 ON HOW TO BECOME A MILLIONAIRE IN LET SAY...10 YEARS? Dorang sure jawab...I COULD NOT GIVE YOU THE ANSWER. Sebab memang takde formula dol, semua case by case. Ape kalau ko ikut exactly foot step Donald Trump, ko confirm jadi mcm dia. Gilo apo?! So stop referring MLMers! Even Al-Quran dan Sunnah pun MLMers manipulate utk Halalkan MLM. Gilos la ai..

Ko paham tak sustainable tu ape dol. Business memangla semua risiko, tapi tak macam apa2 MLM business yg grafnye yg pasti tumbuh secara exponensial in the early stage and growth stage, then tiba2 crash bila reach mature/plateau stage. Crash sebab sistem MLM tu sendiri dah tak boleh support. Sebab ape tak boleh support? Sebab downline2 dah boleh duplicate exactly mcm ape yg upline2 dorang buat. So ape jadi kat orang2 yg last join? THEY INVEST FOR NOTHING. Tu datangnye penindasan dan penganiayaan, sebab korang macam babi janji itu ini income confirm dapat itu ini.

So sistem dan business model MLM tu sendiri tak dapat support bisnes tu untuk terus survive. Ko paham ke idak neh? Dah lebih 50 orang kat blog ni asik ulang benda yg sama.

Thats why ko dungu beb...tak pun, naive.

matsom said...

blablabla... mlmers pon orang professional
dol, memang korunk pro takde sesapa nak cabo fakta neh, pro dalam karier mengepaw duit orang

pumpang pumpang... tabur pasir dalam periuk nasik
tengok gak periuk sapa dan nasik cemana -takdelagi tabur pasir dalam periuk nasik kerani, peon, jaga, opis boy, waimma dalam periuk nasik CEO (kecuali 'CEO' penyangak sedara mara Dalin Larsen or AC Mang)

potpetpotpet... Aidid pon mlmer/bekas mlmer...
tak kira aa bekas mlmer ke mlmer tegar ke dol, yang penting fakta -hape upline korunk tak ajo ke benda neh?

What the hell jauh bebeno kena tinggal keretapi sekor-sekor neh...

azwan said...

Oh ya...

Apesal orang ade Master, PHD, Professor pun masuk MLM?

Ape professor matematik pun pandai lukih potret ke dol?

Sejak bila Professor in Biology pandai buat business plan?

Like i said...case by case. Maybe this web can explain further:
http://www.bdglobal.org/prod_profiling.htm

Anonymous said...

Jual dildo? Daymmmnnn.

aizad firdaus said...

lb2u,

sudah2 la tu....
kalo setakat baru nk jual LB tu, dok diam2 je la...
percaye la sgt ape upline ko kencing ko....
x dinafikan d product itself ade uniquenye....
tp setakat produk unik je la ye....
d biznez model sgt sux!!!!

2tahun dlm LB tu, sgt membuatkan aku menyesal sbb byk sgt syubhah & dosa yg aku buat....

biar makan gaji drpd makan duit syubhah kan??? heee...

been there and will never be there again...

matsom said...

Um, nape nama Lempe Burger ni banyak keluo -si Ib2u tu pencacai Lampe ker?

hapepon meh jenguk blog ni:
Anti Lampe Berger

digitalspine said...

Kisah mat rempit..
Disatu pagi time Subuh. Seorang mat rempit baru balik merempit. Tiba di traffic light, ternampak sebuah kereta polis pencen yg dikenalinya baru nak gie subuh. Beliau meneruskan perjalanan dan terserempak ngan sekor lagi mat rempit.
"Wei tadi aku nampak pakcik aku. huhu.. kalau tak, kantoi beb!" selepas borak lebih kurang, mereka pun membawa haluan memasing.
Mat rempit yg sekor lagi nie, terjumpa lak ngan mat rempit yg lain.
"Member aku ckp, kat sana ada keta polis, roadblock aaa tu". Katanya kpd mat rempit yg baru. Mereka pun berpecah. Yg sekor yg baru nie pulak jumpa la mat rempit lain.
Katanya "Wei.. member aku cakap ada roadblock sial, kat dpn.. member kantoi!" sehinggalah beberapa level, message yg disampaikan adalah
"Jom aa join aku. Kalau Donald Trump tau, gerenti dia nak join!"

So, nampak tak perbezaan antara MLM'ers ngan mat rempit?

Adinda said...

At certain point, MLMers ni lagi bangang dari mat rempit.

Nice story iskandar.

Khairul Hazwan said...

Someone said that Aidid Muaddib has no penis so how come he can sell dildo??

Aidid Muaddib talk big like cock but he is so afraid like chicken to show his identity.

Aidid , u can be the prime minister of Anti-MLMs.... u should be on tv.... saying this on tv but sure u have no guts to do that....

U just someone who r blowing other people's candle....

Berani buat berani tanggung.... baling batu sembunyi tangan... who r u actually.... haha....

Aidid Mu'addib said...

Aku motong gotah... and lots of people know me, what the fuck are you blabbering about boy? It's just you that I do not know of... and have no interest of knowing. You're at the level of a pig - so why the fuck would I want to be a friend of a piglet?

But anyway... motong gotah pun, at least I'm not a scammer... like you useless fucking dumbfucks. So, I don't have a problem screwing you scammers to kingdom come... by pouring all the knowledge I know and letting Malay kids be more intelligent in dealing with scammers like you MLM people. After all, org melayu sejagat jugak yg dapat faedah - kurang sikit (or kurang byk) duit org melayu hilang atas hasil kena scam dgn species mat rempit dumbfucks macam korang... yg berusaha buat scam MLM utk mengayakan kapiaq dan lahanat kepundek.

Ko faham ke idak apa aku cakap ni piglet? Tak faham... leh gi mampos. Dumbfuck pigs will always stay a dumbfuck pig 4eva and eva bebeh! Elok kambus aje species mat rempit scammers macam korang masuk dalam lubang taik... musuh dlm selimut masyarakat Melayu. Haramjadah punya anak hindu.

ilufne said...

Khairul Hazwan said...
Aidid Muaddib talk big like cock but he is so afraid like chicken to show his identity.


woi! sapa kisah dengan muka si aidid kalo apa yang dia cakap tu dah cukup untuk bukak mata orang?

jgn kisah SAPA yang cakap. tapi amik kisah APA yang dicakap. nak2 kalo benda betul.

jangan jadi bodoh sombong.

tapi kalo memang dah bengap tu takleh tulon la kan. walaupun ada henglish hedukesyennnnnnnnnnnnnn.

:P

Arya Dröttningu said...

Ehem...

U can so sell dildos if u doesn't have any penis. In fact, lotsa customers (I sub under AM), prefer buying dildos from me rather than AM coz they know I use 'em dildos and they love testimonials, bebeh.

So, which do ya prefer? The normal ones or the vibrating ones? Size? Hmmmmm......

Aidid Mu'addib said...

Suke ko buat joke palat ek?
Sure dah kena sevis la tuh...

azwan said...

Hazwan,

"I love to dream. Dream big or just dream the dream. I don't like being average. I like to be somebody. I wanna be great. Yeah. I think you want that too."

Ko memang suka day dreaming dol. Patutla tak kemana pun. Otak taraf MLM takkan kemana dol. Face the reality, stop dreaming. Macam aku cakep, manusia dungu je masuk MLM.

Org ade teloq takkan masuk MLM dol. Yg pengecut, takut nak buat real bisnes je masuk...mcm ko, suka berangan. Muke nko pun budak lagi, byk kena blaja tu, bukan setakat dreaming.

Identity issue is secondary, aidid does the right thing. btw, bila masa aku cakep tuan blog takde kote?

Hanif said...

haha sumpah maken ak bace maken jelas tahap bangang pengamal mlm neh.. bukti depan mate da ade.. fakta pon ade.. result pon da ade tp still xleh trime hakikat mlm ni adalah scam.. apepasal la dey.. ke nk sruh korangnye founder mlm tu face to face sndri cakap yang mmg mlm ni scam baru korang pcaye ?

mcm mmber ak ckp.. org atheist ni klu tuhan sndri turun ckp die tuhan pon dorang xkan caye hahaha sbb ape ? sbb da bertuhan kan diri sndri haha

Khairul Hazwan said...

Mlms is one of many business . Before you enter mlm consider 3 things. Product , Company and marketing plan.

U all talk2 but u dont know the real truth about mlm. U are outsiders. Actually mlm has all the ingredient like conventional business but it is more powerful. U become consumer and u become rich.

Expensive product is just normal. People with money they will just buy the product if they think is good for them.

The problem is mlm is it's open door policy. U can join the business no matter who u r. That's y many crooks in mlm. However this policy is also one of the best policy as u can lift any people earning no matter he is a cleaner, servant or what.

I join the mlm because of the recommendation by my idol Robert T. Kiyosaki. He is a millionaires and he is one hell of an entrepreneur.
He is famous for his book Rich Dad Poor Dad. He appeared on tv and media and doesnot afraid to be criticised. I am greatly influenced by him.

U r not free unless u r financially free - Robert T. Kiyosaki.

http://www.youtube.com/watch?v=Sz1SLOkIg0Q

Adinda said...

We all talk-talk but yu talk cock!

Adinda said...

Ehh..dah hilang ghupenyer komen khairul hazwan ni. Nah dinda paste kasi,

Mlms is one of many business . Before you enter mlm consider 3 things. Product , Company and marketing plan.U all talk2 but u dont know the real truth about mlm. U are outsiders. Actually mlm has all the ingredient like conventional business but it is more powerful. U become consumer and u become rich.Expensive product is just normal. People with money they will just buy the product if they think is good for them.The problem is mlm is it's open door policy. U can join the business no matter who u r. That's y many crooks in mlm. However this policy is also one of the best policy as u can lift any people earning no matter he is a cleaner, servant or what.I join the mlm because of the recommendation by my idol Robert T. Kiyosaki. He is a millionaires and he is one hell of an entrepreneur.He is famous for his book Rich Dad Poor Dad. He appeared on tv and media and doesnot afraid to be criticised. I am greatly influenced by him.U r not free unless u r financially free - Robert T. Kiyosaki.http://www.youtube.com/watch?v=Sz1SLOkIg0Q

azwan said...

Gitu pemikirannye..patutla ai masuk MLM..

Aidid Mu'addib said...

Kiyosaki idol nya? What the fuck? HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!
Mamat tu kaya-raya jual buku, bahalol baru bersunat ni terus kena canggguk. The boy got snagged... hook, line and sinker!
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!
Dah mmg sah anak kapiaq... Kiyosaki the fucking useless shite is his idol? And he wanted to declare that proudly to everyone... Haiyaaaaaaakkkk! A useless shite became an idol to another useless dumb-shite!

Matematik dan statistik tak faham sepatah haram...
kejadahnya nak jadi millionaire dik oi?
What is fucking wrong with you boy?
You're a real-live fucking dumbfuck... aren't you boy?

P/S: Anyway dik, why don't you just write in bahasa meleis (you know... bahasa yg ada perkataan2... itew, ajeeew, cni... fuckyeeew...)? Sedih aku tgk ko tulih henggelish dik oi? Cikgu henngelish ko tak ajar btol2 ke, atau ko tu yg mmg sesaje mmg dungupiang? Patut la ko senang kena kelentong dgn Kiyosaki... dan patut la ko join MLM... HAHAHAHAHAHA!

Adinda said...

Ada ayaq buah magik terbaru di pasaran. De bella hioxy.
Sejibik monabi. This one rm290.

Tak habis2 menipu bangsa sendiri.

aaron said...

Dont follow people blind2 becos he out tv and publish book and his quote sound pulling at your ear.
Dear boy, expensive product is not normal. For people who dont have money, money is too valuable. I also have money but I dont play buy things because i think its good for me. Think is not enough good.

We know R.T Kiyosaki also. Talk his name does not make your sentences power..
Many things you must think before join MLM.

(bukan senang nak buat ayat broken engelish bebeh)..

ezdfa said...

i have friends being influenced to join DCHL a few months back..selling lampe berger stuffs..well, if they were new-found friends..i couldnt care less.but one of them is a close friend of mind..he seemed to be really 'open' to the whole idea of the mlm thingy and it seems like he has went to one of the mlm meetings at MATRADE recently.

same operation..flash expensive cars and jackets for you to see...shouting and cheering..and in the end i found out the products they are selling are lampe berger aroma therapy thingy..

this all started from another friend who started inviting us to 'gathering' of friends..free lunch..business conference etc..but i never went to one of them..and knowing how another friend who seemed pretty smart got influenced by them..im curious by the tactics they use to brainwash these people..im even considering to go myself and see how they operate..

things i say just fall on deaf ears at the moment as he/they say i havent been to the meetings..so i dont know anything..but i guess ive read enuff about MLM around here?their respond wud be..only those who failed will write on the net and complain to others..the first guy already inversted rm30k. not sure about my other friend..i hope he didn't do the same

syukur said...

khairul Azwan,

baca nih. http://www.hmetro.com.my/articles/SuamitertekangagalbisnesMLM/Article

"Suami tertekan gagal bisnes MLM"

SAYA bapa kepada lima anak dan isteri tidak bekerja. Saya berumur 35 tahun dan sekarang menetap di selatan tanah air. Masalahnya, saya kini menanggung hutang RM50,000.

Disebabkan hutang, saya sering bergaduh dengan isteri. Saya tidak salahkan dia, memang ia berpunca daripada saya yang mahu mencuba berniaga jualan langsung (MLM). Saya sanggup berhenti kerja walaupun isteri menegahnya.
Ahli keluarga yang memberi hutang ada yang bermasam muka kerana duit mereka belum saya kembalikan. Saya masih menyewa rumah disebabkan rumah yang baru dibeli terpaksa dijual kepada rakan yang simpati. Saya tidak tahu setakat mana kesabaran isteri untuk terus hidup dengan saya.

Saya berkerja sebagai pemandu lori bergaji lebih kurang RM2,000 sebulan. Ia hanya cukup untuk makan dan belanja sekolah anak. Sudah dua tahun saya gagal membayar hutang bank seperti ditetapkan dan hutang orang sekeliling.

Macam-macam program menambah pendapatan melalui Internet sudah saya cuba tetapi makin banyak duit keluar.

Saya tertekan dan sebaik terpandang orang miskin, hidup mereka nampak lebih senang kerana tiada bebanan hutang.

Saya tidak tahu sampai bila akan begini. Kini kepada Allah saja saya panjatkan doa supaya dapat melangsaikan hutang.

MUHAMMAD
Melaka

ulasan gua : inilah yang diamond lahanat MLM tak cerita. Tak semua orang ada bakat dalam perniagaan. Tapi si pemandu lori ni telah digula2kan dengan pendapat lumayan, kebebasan kewangan and what not full of crap.

Tipikal Hai-O - cerita kejayaan (kononnya), cakap pasal income & kereta, ditutup dengan jumpa anda dipuncak kejaayan. it is nothing but to lure people into becoming their dowline.

ada banyak orang macam si pemandu lori di luar sana sambil sebilangan diamond mengekek macam lahanat mengira duit masuk (read : banyak & sebilangan)

syukur said...

http://www.hmetro.com.my/articles/SuamitertekangagalbisnesMLM/Article

BegCanteq2 said...

aidid, tolong cerita banyak lagi tentang hai-o,

sedih ok tgk di fb malaun hai-o, tiap hari ada je downlin eyang masuk,

sedih ok! sedih memikirkan nasib mcm pemandu lori kat atas

sedih ok melayu kencing melayu

sedih!

Anonymous said...

hai-o dah lama diceritakan dlm blog ini..cari ja arkib lama tu.dah diterangkan sepenuhnya dalam tu mengenai product scam dia orang.

masalah pasal makin melarat neh pasai penganut mlm dah tepu otak depa dengan duit segera dan syubhah.

Khairul Hazwan said...

Bajet la ko Aidid.... slalu tulis merapu meraban english + malay , aku takda hal pun baca ... i dont care if I spell singlish , manglish, or end-of-the-world-ish as long as the message is across.... this is not an english test.... ;-P

U can tell me 1000 things bad things about mlm and i can return to u back 1000 good things about mlm......

In life they will always good and bad... there is no such thing as all bad.... including mlm....

I agree with u at certain points that there are many crooks in mlm .... however there are many good things also about mlm....

consider the good point which is it has low capital and it teaches u to sell.... all business need something to sell right? Plus we have a group who will be mentoring us....

Bro aku idol Robert T. Kiyosaki.... dia dah kaya dah sebelum dia tulis buku tu.... bro kau memang outsider.... hehe .... idol bukan maksud aku ikut cara hidup dia tapi dia nya skills and knowledge in business .... mcm ko terang2 promote kan Tal Wilkenfeld dan Orianthi Panagaris. Dia ni sapa bro? kafir gak..... jgn duduk dalm tempurung.... dunia ni luas.... tau tak Ali Abi Talib jadikan yahudi cikgu dia sebab dia ajarkan Ali macm mana nak kenal anjing betina dan jantan.... come on man...

P/s - Don't be too emotional.... It is not the end of the world yet....

Adinda said...

Serius bodoh ko hazwan.
Nampak benar tak baca blog ni.

Nur Fauzi said...

" U can tell me 1000 things bad things about mlm and i can return to u back 1000 good things about mlm......"

so? what is the problem?

azwan said...

Lemau la mamat ni. Takde nafsu aku nak komen...punyela low class punya pemikiran. Nampak sgt baru nak belaja idop.

Aidid Mu'addib said...

Only stupid kids idolize other people... get a life boy, stop being a dumbass!

This boy just came out of the jungle, and he doesn't even understand the implication of MLM to the Malay race as a whole... what an asshole? How many times do I need to explain this? Thousands and thousands of times, I supposed. They're bound to be another stupid kid who just got circumcised yesterday and try to tell other people that he is a rocket scientist.

Dik... baca penerangan ni betul2 dik. MLM itu satu cara utk buat duit dgn kaedah palepundek haramjadah dik. Sure ko boleh buat duit macam lahanat (not unlike Kiyosaki, the mediocre book writer) - sebab adanya kekuatan kaedah duplikasi dan adanya mangkok-hayon downline ber-multilevel dlm bzns MLM neh - yg mana implikasi akhirnya akan terdapat sebahagian besar yg join itu rugi begitu sahaja, sebab tak semua org boleh buat duplikasi dari hari ke hari... dan jumlah manusia yg dungupiang tak faham matematik/economics (macam ko la kira nya dik) takde la berapa banyak mana pun dalam dunia ni... jadi akhirnya sebahagian besar ahli yg join MLM akan rugi... teresak-esak merajuk kerugian duit... with their tails between their legs.

Untuk setiap level MLM itu bergerak ke bawah... kadar kerugian bergantung kpd berapa purata setiap upline dapat downline masing-masing... ini semua "simple mathematics", jangan pulak ko gusar erk? Untuk mana-mana perniagaan MLM, kalau purata ahli dapat 2 downline di bawahnya, maka akan terdapat paling kurang 50% downline akan rugi... dan ini termasuklah apekejdahnya MLM yg ko join skrg tu dik... tak terkecuali.
Kalau 1 ada purata 3 downline - kadar kerugian adalah = >67%.
Kalau 1 ada purata 4 downline - kadar kerugian adalah = >75%.
Kalau 1 ada purata 5 downline - kadar kerugian adalah = >80%.
Kalau 1 ada purata 6 downline - kadar kerugian adalah = >83%.
Kalau 1 ada purata 10 downline - kadar kerugian adalah = >90%.
Kalau 1 ada purata 20 downline - kadar kerugian adalah = >95%.
Dan seterusnya.... bla bla bla bla bla....

Itu ikut kiraan matematik, cuma in real-life, kadar kerugian ahli MLM dan skim piramid jauh lebih besar sebab yg tak dapat cari downline itu termasuk ahli2 yg sepatutnya boleh dapat downline...

ada lagik....

Aidid Mu'addib said...

OK... kalau ko anak kapiaq Kiyosaki, ko boleh kasi alasan bahawa yg rugi tu lantak dia orang la... sapa suruh lambat join, dan sapa suruh dia org tak pandai kelentong cari downline... eh! ko mmg anak kapiaq ke apa dol? Kalau iya... abang mintak mahap... tak dapek tolong ekau jang. Cara org kapiaq cari rezeki mmg lain sket... janji duit masuk poket - tak kesah la ada manusia rugi what the fuck. Janji aku kayo! MLM ni mmg satu cara utk kaya dik... tapi mana2 bzns MLM, >99% ahli akan kerugian, tak dapek apo2. Cara bzns kepundek amalan si kapiaq tu jang.

And you know what? Lagi besar bzns MLM itu dan lagi lama bzns MLM itu mengelentong umat ---> lagi besar jumlah sebenar 99.9 peratus yg kerugian itu, dan lagi besar jumlah dana org Melayu yg keluar pegi oversea. Ko buleh paham ko idak ni situasi ni dik? Kalau bzns MLM itu dah membesar macam lahanat, dan jumlah ahlinya dan ber-multilevel sampai 5 level, 10 level, 20 level.... maka lagik byk level, lagik besar jumlah manusia yg rugi...

Contoh cenggini:
Kalau ada 100 ahli, dan purata doenline adalah 4... 75 org akan rugi (at least).
Kalau 1,000... 750 org.
Kalau 10,000... 7,500 org.
Kalau 100,000... 75,000 org.
Kalau 1,000,000... 750,000 org... at least.
(although from data gathered thru' the years in UK, US... whatever MLM will cause 99.9% losing rate, over a long period of time... so that number above is more like... 999... 9,990, 99,900, 999,000... and so on and so forth)... bla bla bla bla bla.....

But anyway, kalau ko anak kapiaq, teruskan la berusaha utk jadi kaya dgn kaedah parasite Kiyosaki haramjadah, telan bebanyak duit downline ko tu semua... what the fuck do I care? Udah kalau emak-bapak ko tak ajar ko betul2 ttg "right-and-wrong" masa ko kecik2 dulu - dan lepas bersunat, ko terus jadikan Robert Kiyosaki sbg bapak angkat nko what-the-fuck. You're not my problem... and you can go to hell with all your tainted money. Who the fuck cares dik? Ko leh gi mampos...

syukur said...

Jadi khairul hazwan,
apa pandangan tuan terhadap si muhammad pemandu lori dalam suratnya ke harian metro di atas?
Adakah mamat ni seorang yang bengap, atau dia sudah termasuk perangkap gula2 MLM?

pixxelz said...

"U can tell me 1000 things bad things about mlm and i can return to u back 1000 good things about mlm......"---yucckkzz

hazwan mana dia 1000 good things tu?
1000? banyak tu.......

Khairul Hazwan said...

Only 10% people become top success in every industry mlm, business, studies ..... u name it... in fact 90% business fail in early beginning .... u can search the facts....

RiseTogether u can read back my post... it answers ur question....

For me not all mlm is bad.... I agree with AM at certain point some mlm manipulate their facts but not all mlm is like that...

Sometimes promotion is needed to spur the hype.... for me if people can benefit from the product then its ok.... there r many prescription from hospital which are also expensive but people take it anyway... plus its drug contains chemical not good for our body.....

Fruits nowadays are ripen using calcium carbide.... it is not the same as fruits in old days.... it is toxic... leh kuar anak cacat kalau makan.... That's why if I want to open a company I open an organic fruit juice...

mlm is a way product is distributed to the consumer without middle man and a way where wealth is shared....

product yang guna konvensional system pun ada yang sama mahal macam product mlm.... why? Sebab yang untung tokey dia je.....
Tapi dalam mlm keuntungan dibahagi bersama.... for sure company mesti nak untung lebih kalau AM wat company pun mesti dia nak company dia untung dulu...

Anonymous said...

hoi mangkuk!!!

in business, or in studies, or in anything else other than MLM for that matter, the best case is scenario is always success for those who venture into it.

ko paham ke tak ni dol?

maksudnye, kalo ko study rajin2, tak merempit je kejenye, or merendek ngan awek je, ko bleh jadik top scorer.

dalam bisnes, with the right strategy, a sound business plan followed with a good execution, it'll prosper.

now pray tell me, best case scenario for MLM?

lps ko 'preach', semua org join MLM ko tu, sampai la Najib ngan Anwar join jadik downline ko, pastu ko expand, kerabat Saudi Arabia bagai pon semua join ko, Obama, Zuckerberg pon sign up jadik downline ko mangkuk!!! then comes the question, THEN WHAT??

ape jadik kat downline yang join last tu? diorang nak carik sape lak skang ni nak recover their 'investment?' hopeless sungguh ko ni mangkuk.. ni best case scenario ni!! worst case?

not worth our time, ko ngan kiyosaki ko bleh pegi mam!! jgn scam duit org melayu! ko ni bangse ape ha?

azwan said...

Engko ni Hazwan, buat malu name wan je la dik oi. Ko ni macam baru lepas baca 10 buku self help books, then melalak kat sini.

Semua MLM bad la dol. Semua...takde satu pun terkecuali, termasuk yg teramat mulia stormreaders. Sebab business model nye sama dol. Business model. Aku tak cakap pasal ape yg ko boleh achieve, tu pandangan sempit. Ini pandangan keseluruhan, dari bird's eye view.

Pasal ape org yg join MLM mcm ko takde bird's eye view gini? Sebab korang ni dimomokkan dgn impian palsu dol. Impian palsu yg semua org yg join MLM, aku ulang...SEMUA YANG JOIN, boleh jadi jutawan.

Sebab false belief ni la yg buatkan semua MLMers perasan hebat, perasan korang ni di jalan yg betol. Dicurahkan macam2 seolah everything is positive and possible. Walhal yg tau "game" sebenar ialah org2 atas sahaja.

Org2 atas ni tau pada kedudukan bila ko join, berapa max income ko boleh pegi. Dalam financial projection dorang dah ramalkan, mamat yg join time ni, income dia max gini..gini. Yg lewat sikit, gini..gini. Bila system akan crash pun dorang dah boleh agak.

Dari segi financial return, bagus utk company, tapi bukan utk pencacai level mcm ko. Dari segi etika, selling false belief, bukan product memang tak boleh diterima. Product dijadikan alat untuk angan-angan mat jenin ko.

btw, justification ko terrsangatlah amaturnye ai...orang tepuk dahi je bila baca dik oiii.
"plus its drug contains chemical not good for our body."
"product yang guna konvensional system pun ada yang sama mahal macam product mlm.... why? Sebab yang untung tokey dia je."
-->Pasal drug tu aku malas nak komen. Pasal conventional system tu, tokey tu ko nampak dia goyang telor sebab dia dah invest duit byk dol, dan dia pening kepala tiap hari tgh tunggu return. Setiap sen dia kira bila nak dapat balik. Investor letak duit ada sebab dol. Bila dia dapat saham, dia nak tau nilai saham dia tu bersamaan ape...IP? Technology? Exclusive License? Future market size projection? Macam2 cara nak value share dol. Cuba ko pikir kalau product tu scam/takde quality, license tak exclusive, IP takde (konon taknak patent, nak berahsia, wtf?), so investor tu letak duit untuk ape? Investor MLM tau bila dia letak duit, berdasarkan financial projection, dia boleh dapat balik duit dia daripada poket downline2 MLM yg bodoh naive nak mampos mcm ko pada waktu sekian sekian, bila exactly dia dah tau. Dia tau selagi anjing2 kurap top management buat kerja meyakinkan setiap org yg join MLM boleh jadi kaya, selagi tu duit akan masuk, poket dia penuh. Setiap sen ko bayar, terus dia gelak guling2. Dan dia tau sampai bila boleh generate sales. So, dalam kes MLM, technically investor tu invest for nothing. Its unethical...mcm nik aziz cakap.."dah busuk sampai ke usus". Luar dalam yg involve dgn MLM semuanye busukkk mcm babi. MLM secara reality menyebabkan org kaya makin kaya, yg miskin makin miskin.

"mlm is a way product is distributed to the consumer without middle man and a way where wealth is shared...."
-->Kalau takde org tgh dan kalau betol nak share wealth, patutnye jual harge yg murah je la dik oi. takkan timbul isu harge mahal, sebab dah cut cost sana sini. Dan konsep "kongsi kekayaan" tu kalau nak betol2 buat, jgn guna system MLM, sebab wealth distribution tu takkan sama rata. Dgn product yg mahal dan sistem yg pasti crash, MLM tu bukan satu bisnes yg adil dan beretika...sebab menguntungkan segelintir pihak dan merugikan majoriti pihak lain.

Aku taktau mane tuan blog dapat energy ulang benda yg sama, buat entry baru. Sebab aku dah naik muak.

pixxelz said...

"u can read back my post... it answers ur question...."

errrr ko serius ke ni hazwan? (dah seploh kali aku baca, aku tak jumpa pun good things yang ko cakap tu)

Anonymous said...

"Only 10% people become top success in every industry mlm, business, studies ...."


klu aku nk jadik salah seorg dr 10% kena join MLM gk ka?

boleh bagi no pon ko en hazwan?

aku teringin la nk jadik golongan ni,cnth mcm kt USA (occupy wallstreet) 1% is richer than 99% of population

digitalspine said...

berniaga
1. Income berpatutan drpd hasil usaha jualan/service.
2. Berkemahiran/berilmu dlm bidang/product/service tersebut.
3. Adil. Tidak menindas pelanggan. Kak, saya ambik untung seposen je. Akak beli lebih saya boleh kurang sket.
4. Jujur dgn semua org. Tak menipu. Kalau padi, katakan padi.
5. Suka bergambar dengan product, staff, premis perniagaan.

bekerja
1. Bos bayar gaji
2. Berkemahiran/berilmu utk menjalankan kerja tersebut.
3. Adil. Tidak menindas majikan. Bos, saya nak cuti, nak renew license.
4. Jujur dgn semua org. Tak menipu. Owner rumah nie memang bunuh diri, exactly tempat akak diri tu, pasal baju besi dia tak laku dah invest 30 ribu. Tu pasal anak dia jual murah.. akak beli rumah nie, dpt skali 5 set baju besi free.
5. Suka bergambar dengan opismate time company trip, annual dinner.

mlm
1. 1st, kena join/bayar dulu. Pastu, income dpt drpd sesaper yg downline join/beli.
2. Tak perlu kemahiran/ilmu. Follow je upline. Jgn tanya lebih2.
3. tak perlu adil. Saper join dulu, dia untung lebih. So, downline2 sekalian gie aa pulun carik org baru. Muahahaha..
4. err.. komposisi product adalah rahsia. Janji jual! Donald Trump pun join aper.. tu tak petik lagi nama Najib, Pak Lah, Mariah Carey, Lady Gaga, Tok Imam, Tok Siak..
5. Suka bergambar dengan duit org, keta org, showhouse developer.

So, sesaper yg malas belajar, tak nak mengkaji atau kurang ilmu tapi pandai kelentong dan tiada rasa bersalah (zalim) kpd saudara2nya sama ada yg dekat, seblah rumah atau yg jauh, akan join mlm secara aktif.

Yang terjoin dan nyesal join - takziah - Esok masih ada. Jgn buat lagi. Pilih la kawan betul2 dan berkawan la dgn org yg berilmu.

RudyShahrin said...

hahaha...that's the best iskandar..

kalau dia tak paham lagi serius aku taktau nak cakap apa lagi..rasanya mmg IQ tahap kambing kot..

Khairul Hazwan said...

MZ Iskandar ko ni memnag bangang lah....... tak pernah berniaga ko??

Ko ingat semua org yang berniaga konvensional tu jujur ka?? Poie mulo berniaga pisang goreng dulu bai....

RiseTogether ko ni ada mato ko takdok?? klu ko rabun pi boli spec.... takkan den nak ngajo ko membaco....

hpete ko ni awek cun ka? klu cujn aku bagi no tel... hihi...

azwan ko ni bajet hebat macam Donald trump je.... ko takyah nak perasan ko ni dah own 15 business konvensional yang berjaya....

woi Syam mangkuk hayun.... ko ingat bisnes mlm ni bisnes monopoly ker??
theory bolehlah semua orng masuk but in real environment tu sume theory je...

Aidid Mu'addib i respect ur opinion but not all....

slackers76 said...

Talking about Kiyosaki's book and his "quadrants"

http://www.johntreed.com/Kiyosaki.html

Asyraf said...

Khairul Hazwan,

"Ko ingat semua org yang berniaga konvensional tu jujur ka?? Poie mulo berniaga pisang goreng dulu bai...."

so kalau meniaga tak jujur takpe lah yea..... Halal lah yea......

ko jangan pandang rendah kat orang yg duk comment kat sini..... malu ko nanti.....

Aidid Mu'addib said...

Tuan-puan, dan budak scammer sekoq neh... sekali lagik, jgn "miss the point".

Kalau aku towkay kilang kasut Bata - aku pasarkan produk kasut aku kat byk2 reseller di seluruh Malaya, dgn harga yg berpatutan dan dgn kualiti produk yg berpatutan dgn harga, dan aku rasa aku pun takleh nak kencing mana2 reseller/kedai kasut... how meh? Tapi... kalau ada tuan-punya kedai kasut tak dapat byk customer, atau dia mangkok-hayon, sampai kedainya bankrap, itu bukan masalah aku sbg towkay Bata kan? Aku jual kasut, org lain beli kasut aku. You follow?

OK... katalah aku MD Hewlett-Packard kat Malaya, aku jual hardware kat pelanggan2 korporat - dan aku provide warranty dan after-sales service, at a premium price whatever - kat mana aku boleh kencing syarikat2 korporat tu semua, without HP Malaya getting sued in the process? Business goes on year after year, computer gets faster year after year, tahu2 dah 26 tahun HP bertapak di Malaysia - dan nampak gayanya ia akan terus bertapak selama 20-30 tahun lagik.

Contoh lain, aku bukak kedai makan, aku provide makanan halal dan bersih utk pelanggan di sebuah kilang, contohnya. Aku sediakan makanan, pekerja kilang makan makanan aku. Kalau makanan tak sedap, atau servis tak bagus - kantin aku mungkin lingkup. Kalau makanan best, servis ok... tahun depan kilang akan renew kontrak. You follow again?

Sekarang... ambik contoh syarikat MLM (spt Score A, MonaVie, Amway, HPA, Herbalife, dan syarikat2 scammers MLM yg sama waktu dengannya). Syarikat provide satu produk yg dijual dgn harga mahal nak mamps... dan ianya dipasarkan dgn kaedah berbilang tingkat, yg memerlukan 1 juta (atau lebih) resellers kalau boleh (lagi besar jumlah resellers dan lagik byk tingkat - lagi cepat aku jadi billionaire) dan kaedah jualan adalah dgn model yg akan merugikan 99.9% resellers. 99.9% manusia akan bertungkus-lumus mengelentong dan menjual produk, tapi yg kaya 0.01%.

Eh, bukan haram-laknat palepundek punya jenis bzns erk?
What is fucking wrong with you boy?

pixxelz said...

hazwan ko nak kena tempeleng? ko nak ajar aku membaca? tak payah la dol, kalau aku tak pandai membaca camne plak aku pandai naip komen jahanam aku ni?

masuk ni ade 6 post ko kat entry ni..meh aku list good things(iyo la good things) ikut dari pemikiran ko:--

1st post- takde kebaikan pun yang ko bgtau
2nd- takde kebaikan pun yang ko bgtau sighh
3rd- mlm ni ada semua ciri2 macam konvensional biz tapi lebih umpphh(ye ke?, mana elaboration ko to support that?).... ko jadi consumer and ko jadi kaya(palehotak ko, p baca entry2 AM dlm blog ni).... open biz policy(try pikir guna jubor,kot2 ok)
4th- low capital n ajar korang tuk jual barang, plus ada mentor tuk didik kamu jadi penyangak(kuikuikui)
5th- takde kebaikan pun yang ko bgtau
6th- pun takde! tarak! adoii

so dari semua post ko hanya bagi 5 kebaikan menurut pemikiran ko(bagi aku pla?ermmmm)...so mane lagi 995 kebaikan lain? banyak tu.......

len kali baca n pahamkan btul2 semua entry dalam blog ni....jangan entry "Kesihatan Seksual- 10 Kebaikan Untuk Anda" tu je di baca...anyway takdenye aku menagih betul2 1000 good fuckin things yg ko dakwa tu kos it's about mlm jerk, ada aku kesah? n aku tau ko takkan dapat punye senaraikan sampai 1000 kebaikan cos the truth is, memang pun takde kebaikan langsung mlm ni...len kali jan cakap besar k? pakai spek mate beso takpe hohoho

Aidid Mu'addib said...

RICH DAD, POOR DAD is one of the dumbest financial advice books I have ever read. It contains many factual errors and numerous extremely unlikely accounts of events that supposedly occurred.

Kiyosaki is a salesman and a motivational speaker. He has no financial expertise and won’t disclose his supposed real estate or other investment success.

Rich Dad, Poor Dad contains much wrong advice, much bad advice, some dangerous advice, and virtually no good advice.

Dangerous advice:
"If you're gonna go broke, go broke big".
Convinces people that college is for suckers.

Law-breaking advice:
Advocates committing a felony: have rich friends for trading stock based on non-public inside information, he says "That's what friends are for."
Recommends tax fraud by deducting vacations and health club dues.
Brags about using a partner weasel clause in which his cat is his partner.

Bad liar:
Can't keep track of his story.
Shouts from the rooftops how rich he is, but refuses to disclose real estate portfolio because he "doesn't want people to know he has money".
Apparently lied about going bankrupt in 1985.
Claimed his net worth is $50-$100 million depending on the day; his Rich Dad Poor Dad coauthor said in court that he only made $9 million.
His "best teacher ever" changed repeatedly
'92 - Ralph Kiyosaki (Poor Dad)
'97 - Rich Dad
'06 - Buckminster Fuller

Bla bla bla bla bla.....

>>>HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA! Itu namanya IDOL KEPALEPUNDEK tu dol...

azwan said...

"azwan ko ni bajet hebat macam Donald trump je.... ko takyah nak perasan ko ni dah own 15 business konvensional yang berjaya...."

Hahahaha...tu beza aku dgn ko dol. Aku faham fundamental business, tp pencacai mcm ko main belasah ikut. Ilmu yilek, harapkan kiyosaki, cakap melalak-lalak. Kira ko ni taraf macam babi tonyok, main sondol, tarak pikiaq punya olang. Baca buku robert kiyosaki dah rasa expert. Mana ilmu lu bai. Orang2 hebat takkan masuk MLM mcm ko bai. Sedar diri tu sikit dol. Dasar pencacai memang dungu gitu, otak follower. Satu point pun ko tak mampu balas. Itula masalah MLMers, diperasankan hebat, tapi teloq tarak, tengkorak kosong, ting tong..

Boleh berambus dgn bisnes ko bai. U are going no where. MLM is only for dumbass like you. Akil baligh pun tak sampai lagi neh. Carry on bai...carry on with your fucking MLM shits. Kesian, bisnes fucking MLM diperasankan hebat sebegitu rupa. Tu pasal melayu hancus. Basic buat business plan pun tarak tau. Cashflow amma appa yilek. Omong kosong saja cakap atas stage, mcm chimpanzee. Mak bapak ko sure bangga punyaa. Tahniah...tahniah!!!

hyelbaine said...

Hazwan,

May I suggest you look to someone else to look up to. Looking up to Kiyosaki is just like looking to Bernie Madoff to invest all of your earnings and hoping/praying that it'll turn out alright.

Ultra Gorgon said...

Quote for the MLM Sucker!

"When you want everything easy, one quickly gets stupid".

Maxim Gorky, Russian, Novelist, March 1968

shah said...

hang kata kat aku,aku kata kat hang semua 2x5 je merepek merapu,kongsila biz apa yang baik dan blh tolong org cari rezeki yang halal.kalu duk kutuk sesama islam,takdak faedah yang kita dapat.kalu dah mlm tu tak bagus,bg cadangan atau coment yg bernas utk semua org berkongsi cara yang terbaik nak cari rezeki yang halal.berbalah sesama sendiri takkan selesaikan apa2 masalah....

Adinda said...

Cer buat blog sendiri dan tulis idea ko kat situ

Khairul Hazwan said...

Wey, bangang lak ai amek competitornye comment... Reed tu pesaing Robert T kiyosaki..... buku dia 300 k je jual bro dan dia masih employee quadrant bukan big business....

Haram jadah pundek.... Aidid Muaddib membuktikan dia seorg critics..... critics will always be a critics....

Apa-pun ni reply aku untuk Reed yang buat buku suceeding yang takde jual kat kedai buku pun.... popular taknak amek buku dia.... wakakaakaka

http://www.spicepuppy.com/2007/05/kiyosakis-not-so-bad-reply-to-john-t-reed.html

Khairul Hazwan said...

RiseTogether ko ni memang banganglah... ko poielah sekolah balik...... 1000 kebaikan tu kiasan lah dungu silly vavi..... ko nak tau sume kebaikannya berlambak kat kedai buku popular tu..... ko nak aku tulis sume sini aku dapat duet ko??

azwan ko ni memang vavi koma nak mati nak hidup balik..... ko apo bai.... cakap bosar..... taik vavi pun tarak..... shit.....

Shah aku sokong pendapat kau..... asyik mengkritik je.... macam vavi watpe wei..... tak menambahkan pendapatan langsung...... kok ye ada bisnes konvensional bagus bgtaula......kenapa ramai orng melayu masuk mlm ? Sebab mlm je yang nampaknya ko wat bisnes tak kan bangkrap..... yang lain modal besar bai...... bisnes ni lain..... ko untung Rm 1k harini esok ko boleh rugi 3k...... jgn nak samakan mlm/berniaga dengan makan gaji.....

syukur said...

biarkan hazwan terjun dengan vavi-vavinya. biarkan.. biarkan.. biarkan..
biarkan vavi itu terjun dengan MLM Pundeknya

azwan said...

Wey puki, anak sapelah ko ni memalukan betol. Patutla barua sekoq ni masuk mlm dol. Bodohnye unlimited. Fuck up ape bai...nampak sgt ko pemalas nak pikir, malas nak berusaha...amikla jalan mudah masuk MLM. Kalau gitu otaknye takde sape leh bantu ko bai, melainkan makbapaknye (ntah2 dungu gak masuk MLM).

Ko nak kate aku cakap bosar ape dol. Memang ko tak mampu balas point2 aku. Org mcm ko, dungu wei...main ikut je ape org keliling ko buat. critical tarak. berdasarkan ape...buku. Itula hidup MLMers fuck up mcm ko. Hopeless. Melayu mcm ko ni going no where. Pemalas nak mampos.

Berape umo ko budak? aku rase nak lempangg..

Khairul Hazwan said...

bodonyer azwan...... ko ingat lempang orang masalah ko leh sttle ko?? Lagi satu ko sapo nak lompang oghang den nak wat mlm ko den nak wat apo ko sukati den la. Takdolak polis cokup den wat mlm ni. Company den pun ado lesen direct selling. Baek ko lompang adik ko yang pemals suko tidur tu.

Satu point ko kono ingat ko ingat org biasa nak wat bisnes konvensional mudah ko?? kono mintak loan bagai klu nak wat company . Nak katakan wat warung tepi jalan pun kono lebih 10k. Klu rugi tak ramai orang jadi burnlah duit mako kerugian nya bak kato am ialah -300%.

azwan said...

Hazwan,

Memang....kalau aku dapat lempang budak baru akil baligh mcm ko memang sedap. Settle sekejap masalah anak2 muda melayu masuk MLM. Lagi sedap lempang depan MLMers lain. Penyangak2 MLM elok disepak2. Muda2 dah bangang buat bisnes MLM, jadi pengkhianat.

HAHAHAHhahahaHAHAHHA..!!

Hoi...budak2 bahlol macam ko masuk MLM sebab korang taktau, tak cukup ilmu nak mulakan bisnes dgn cara yg betol la dol. Sape2 yg biasa letak duit nak mula bisnes, semua faham yg takda beza invest RM500 dengan RM5,000,000. Ko paham ke idak ni? Tu pasal ko buat business plan, buat cashflow...so ko ada idea pasal risiko bisnes, dan ko tau pulangan ko berapa byk sekian sekian, bila dapat sekian sekian. Tak kesahla berapa investment pun. Calculated risk.

Takda beza invest 5 juta dan 500 kalau ko tau inside-out pasal bisnes tu dol. Takda beza kalau mintak tambahan loan 500k pun. So ko ada justifikasi setiap sen investment ko. MLMers mcm ko takdak pikir dan buat semua ni. Korang diperasankan semua prospek bisnes MLM lebih cerah dari konvensional. Tu sebabnye org yg biasa buat business plan, tau pasal cashflow, takkan masuk MLM.

Tu la masalahnye dgn anak2 muda bangsat mcm ko, pemalas nak belaja care yg betol. Pemalasss mcm mat rempit. Fundamental zero, yilekk. Last2 gini la jadinye...bengap sampai bila2. Aku dah cakep elok dilempang shj..takpun humban dalam mangkuk tandas, flush. Malu tak malu makbapak ko neh? Harapan jadi manusia berguna..tapi jadi MLMers.

Guys...ini typical MLMers yg perasan "investorrr".

Rose said...

Sebenarnya malas nak komen kat hazwan ni, sebab dia bawak isu yang lapuk, and nampak sangat budak hingusan yang pikir dia tu "businessman". Otak sure dok imagine wang masyuk and bawak kete besar, leh gi jenjalan obesi. Tengah berkobar-kobar tu, kasi can la.

Anyways, don't really care about him, just wondering, which mahzab MLM yang dapat brainwash dia sampai gitu skali? Dia he say (have to admit, tak baca his comments in detail coz same old, same old).

Khairul Hazwan said...

azwan ko ni baek g masuk sekolah balik la ... cikgu ko tak pernah ajar bersopan gak eh..... lol

Khairul Hazwan said...

Lagi satu ko tak perlu golak bosar cam bangkai....... :-P

azwan said...

HAHAHAhahahAHAHA!!

Apesal ko budak? Speechless? Panas bontot ke dol. Ko memang budak kat sini. Tak sedar ape yg ko cakap. Budak bodoh yg pemalas nak belajar reality...that is you; Hazwan si dumbbbasss. Poor boy.

Carry on with your passion in MLM boy...kekal bodoh sampai bila2. Takde sape kesah. Bukan level ko nak cakap kat sini dol...just get lost. Dah taknak belajar, gi main guli jauh2..syuuuhhhhh..

Adinda said...

Abe wan, I think yu got urself a fan ler.
Tak kemana budak hazwan ni. Misti dia nak menempek kat blog ni juga sesambil menunjuk kebodohan diri

Khairul Hazwan said...

Malas nyer nak layan budak azwan ni.... tah mano datang eh.....

Anonymous said...

Khairul H..yang pastinya..pundek ko dah berasap..lubang punggung ko tu kompem dah kena 3rd Degree hemorroids..senang berdarah.

sebenarnya ko tu yang entah dari mana datang. dari Indonesia agaknya.tempat hardcore penipu dilahirkan.

Adik Pon Boleh Goyang-goyang said...

Hazwan is like the male version of Sopia Baby Talk.

They shud hook up & main nyorok2. Dah besar sket biler otak fully developed, main nyorok2 dalam bilik & produce MLM spawns.

I'll be damned.

Arya Dröttningu said...

Oh no! Can't imagine da spawns of those two dickheads..

By the way Hazwan, so what if abang Azwan nak gelak besar....size matters what...

Hehehehe (gelak kecik)

Mata Hati said...

Weii pondan masuk ke dlm MATA HATI TEAM..kau kalau tak berani nk bidas..kau potong je la punai kau tu..BHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=267482343289642&set=a.205802512790959.43945.205798989457978&type=1&theater

Arya Dröttningu said...

This guy again? B.o.r.i.n.g.

Anyway, what's with everyone's obsession with AM's punai?

Adinda said...

1.Matahati part of the Seksualiti Merdeka

Or

2. Matahati has been admiring AM's video since day one.

Or

3. People go ga ga over AM's punai. kot?

Adik Pon Boleh Goyang-goyang said...

On second thought, KH should get down and dirrrty with MH. No dry hump please.

Nur Fauzi said...

shah:
don't talk nonsense. anyway, what is your suggestion about business?
Don't have any?
keep your mouth shut.

khairul azwan.
One book if not enough. You need to read alot of book.
Or can you share with us your business plan? yaour cash flow etc..

azwan said...

keh keh keh...fauzi,
Makin lama makin hampir ko samekan aku dgn budak malaun tu..

Adinda said...

But he's really into u la abe wan.
Guna jampi apakah?
Laki pompuan banyak suka sama abe..

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 296   Newer› Newest»