And so it is...

Monday, February 7, 2011

MLM, Mormon, Melayu, Mangkok... Mooo!





Entry ni aku nak cite benda lain la pulak. Asyik cite keparat pasal MLM dan skim piramid yang mengelentong orang Melayu saban hari, di mana yang sipengelentongnya rata-rata orang-orang Melayu tu jugak. Melayu yang tak beragama tapi bertuhankan wang-ringgit (uik! contradiction... oxymoron?), dan mastermind tu aje yang omputeh atau chayanunalip (OK, sekali-sekala ada jugak Melayu yang lanun keparat jadi mastermind dengan deretan kuncu-kuncu anak angkat dajjal nya, itu aku tak nafikan). Meh la pulak aku nak cite pasal general knowledge - cerita tentang segolongan omputeh yang beragama Mormon. Mormon ni memang special (or weird, whichever way you want to see it), dan kalau kat Malaysia, kumpulan ni mungkin dah masuk golongan macam kes Ayah Pin atau Al Arqam kut. Out of the mainstream gilbabs, tapi selepas lebih daripada 170 tahun, ianya dah established sebagai salah satu cabang agama kristian di US.


Tengok gambar kat atas tu, mamat segak yang pakai topi cowboy tu adalah seorang Mormon (what a stud!) yang bernama Joe Jessop yang berusia 88 tahun, dan sejak dia akhil baligh, kerjanya saban hari buat seks tongang-terbalik tak sudah-sudah dengan 5 bininya (baris depan tu). Jadi kita boleh andaikan sorang awekz tu dapat layanan 5 hari sekali la lebih-kurang. Not too bad I supposed. Joe Jessop suka hidupnya yang sentiasa cergas dan horny agaknya, sebab kalau korang nak tahu, anaknya aje ada 46 orang, dengan cucu seramai 239 orang... yeehaa! How is that again? Itulah salah satu branch Mormon. And in certain families, they really multiply like rabbits. It's in their religion.

Apakah Mormonism? Nama lainnya adalah "The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints" (singkatan: LDS), dan walaupun ada banyak branch, aku tak nak merumitkan cite ni, so terima aje la penerangan simple aku ni. Pada tahun 1830 thereabouts, muncul seorang pendakwah kristian yang bernama Joseph Smith, Jr. yang berusaha mengasaskan satu agama "separa-baru" yang dia dasarkan daripada satu kitab suci yang dipanggil Book of Mormon. Kitab ini dikira sebagai kitab tambahan kepada injil yang ada, dan ianya adalah satu "ancient chronicle" tentang satu kerajaan silam di Amerika, dikompilasikan oleh seorang "pahlawan-nabi" yang bernama Mormon dan anaknya Moroni (come on, stop smiling!). Apa pun, Joseph Smith, Jr. dapat mengumpul pengikut yang setia dengannya, dan ajarannya dapat berkembang pesat di zamannya. Smith juga sering menceritakan pengalamannya semasa kecil di mana dia pernah melihat sendiri "God The Father and Jesus Christ" sebagai 2 entiti berbeza, yang memberitahunya bahawa "the true church had been lost and it would be restored through him". Smith menerangkan bahawa malaikat John, Peter, James dan John datang melawatnya pada 1829, dan memberikannya mandat untuk mengasaskan semula "The Church of Christ".
 
Gereja pertama untuk komuniti pengikut Smith diasaskan pada tahun 1830, dan pada tahun 1838, Smith mengumumkan bahawa dia telah mendapat wahyu daripada Tuhan untuk menamakan agama mereka sebagai "The Church of Jesus Christ of Latter Day Saints", atau dalam bahasa kita... "Gereja Jesus Christus daripada Santo... ah whatever!". "LDS" for short. Aku pun tak tahu nak kasi terjemahan yang sesuai. Walau bagaimana pun, Joseph Smith mati pada tahun 1844, di mana ketika itu dia adalah datuk bandar untuk bandar Nauvoo, Illinois, dan dia juga dalam proses untuk bertanding sebagai President Amerika Syarikat. Dia diserang oleh sekumpulan lelaki yang bersenjata yang menyerangnya di penjara (dia dipenjara untuk menunggu perbicaraan tentang satu kes mahkamah). Adiknya, Hyrum Smith juga terbunuh bersamanya semasa "mob" itu menyerang.

Selepas kematian Smith dua beradik, terdapat perpecahan di antara ahli kumpulan Mormon, yang mana akhirnya ia terbahagi kepada tiga yang asal (walaupun sekarang dah bercambah lebih daripada 6, at least), di mana kumpulan terbesar diketuai oleh seorang yang berkarisma yang bernama Brigham Young. Young seterusnya menjadi president/saint/prophet untuk pergerakan Mormon ini mulai 1847 hinggalah kematiannya pada tahun 1877. Brigham Young lah yang mengetuai migrasi 70,000 pengikut Mormon berhijrah daripada Illinois dan akhirnya menetap di negeri yang sekarang ini dipanggil sebagai Utah, dengan ibu negerinya Salt Lake City... ini cerita fast-forward ni. Aku ni nak memendekkan al-kisahnya. Oh ya... sekarang ada sebuah universiti kepunyaan LDS yang dinamakan Brigham Young University di Provo, Utah.




Utah, Amerika Syarikat

OK... Brigham Young ada 55 orang bini... yabedabedoo! 16 daripada isterinya melahirkan 56 orang anak untuknya, yang mana 46 orang hidup sampai dewasa. Yang bini lain-lain ada anak tak? I have no idea. Agama Mormon mengamalkan poligami bagai nak rak, dan aku rasa kalau aku hidup pada tahun 1830-an dan kulit aku putih melepak, aku rasa aku pun nak join Smith dan Young. Tegak bulu roma aku ni ha, memikirkan kalau aku ada 18 bini duduk serumah yang aku kena servis dalam 2 atau 3 orang sehari (ke aku yang kena servis?). Mahu patah pale lutut aku dibuatnya, mungkin... kalau hari-hari itu aje la keje aku. But, don't get me wrong. Aku takde niat nak mempersendakan agama orang lain. Ini sejarah manusia dan sejarah Amerika. Ada iktibar yang kita boleh dapati di sini, kalau korang sabar dengan celoteh aku kat entry ni.
 
Okeh! Apa isunya neh? Sebenarnya, sapa yang berminat pasal general knowledge boleh research sendiri pasal isu LDS ni. Aku nak kasi sinopsis tentang beberapa perkara yang typical untuk orang Mormon. Kiranya banyak-banyak cabang Kristian, kumpulan Mormon ni kira memang alim sangat-sangat dan lebih suka menyendiri daripada mainstream America. Dan Mormon Church mempunyai ciri-ciri yang unik yang tiada dalam cabang kristian yang lain. Dan dalam apa jenis agama sekali pun dalam dunia ni, kalau orang tu alim pada agamanya, doktrin dan practice agama tersebut akan memainkan peranan sangat besar dalam kehidupan seseorang penganut. Berikut adalah beberapa ciri agama Mormon - in no particular order:
 
1. Salah satu ciri unik dalam Mormon adalah "The Mormon cosmology and plan of salvation" di mana ia merangkumi doktrin "pre-mortal life", "three degrees of heaven" dan "exaltation". How is that? Mengikut doktrin ini, setiap ruh manusia adalah ruh anak Tuhan (literally), dan seorang manusia boleh mencapai exaltation, yang bermaksud manusia itu sendiri boleh jadi Tuhan (gods and goddeses) sama seperti Jesus Christ itu jadi Tuhan. Doktrin exaltation itu termasuklah dapat bergabung semula dengan ahli keluarga di akhirat dan boleh beranak-pinak secara ruh di sana nanti. Macamana nak capai tahap ketuhanan sebegini? Seseorang penganut Mormon perlu percaya kepada Jesus Christ, mematuhi setiap commandments dan melakukan aktiviti dalam satu turutan "covenants" (yang juga dipanggil ordinance - contohnya: baptism, sumpah-setia, zakat, chastity dan lain-lain lagi).
 
2. Salah satu perkara yang juga spesifik untuk Mormon Church adalah isu "tithing" - kiranya sama la zakat harta dalam Islam... sampaikan ada pengkritik kristian yang menuduh Mormon Church adalah satu organisasi yang lebih cenderung kepada wang-ringgit daripada keagamaan. Berapa banyak kena sedekah pada church - 10% annual income untuk setiap orang. Selepas 170 tahun, LDS church memang kaya beb. Dan status kekayaan gereja pusat Mormonism tidak diketahui, sebab dia orang tak declare asset dan wang simpanan sejak tahun 1959 sampai sekarang. Dan Mormon ada banyak gereja yang besar dan gah di serata Amerika dan dunia... actually they inter-changibly called it temple or church.
 
3. Pengikut Mormon ada health-code yang dipanggil "Word of Wisdom", di mana alkohol, kopi, teh dan tembakau adalah haram, dan pengambilan makanan berasaskan herba dan buah-buahan adalah digalakkan, serta memakan daging haiwan hanya dalam jumlah yang sedikit. Sihat-walafiat punya health-code amalan dia orang ni, itu yg cergas ya amat tu. Dah tu pulak, ada "law of chastity"... no hanky-panky in sexual relations, dan seks di luar-nikah is a no-no.
 
4. Semua ahli masyarakat perlu melibatkan diri dengan aktiviti gereja, dan orang muda berumur 19 hingga 25 tahun dan sihat tubuh-badan serta orang-orang tua yang sudah bersara digalakkan volunteer untuk berdakwah atau melakukan aktiviti sukarela selama 2 tahun. Setiap penganut jugak diarahkan untuk mengkhaskan satu malam dalam seminggu untuk aktiviti keluarga di mana semua ahli keluarga berkumpul untuk "mengaji" prinsip gospel dan seumpamanya.
 
5. Banyak arahan gereja LDS dikritik sebagai terlalu tegas (rigid) dan keterlaluan (repressive) di mana sebagai contoh, terdapat kes seperti Kip Eliason, yang membunuh diri disebabkan terlampau stress bila mana seorang bishop LDS memberitahu remaja tersebut bahawa melancap (masturbation) adalah perlakuan yang sangat berdosa. Of course, untuk omputeh, that is a bit much. Pada Januari 1982, presiden gereja LDS mengeluarkan kenyataan kepada semua ketua gereja bahawa oral-sex adalah satu perlakuan yang luar-tabii, keji dan "unholy". Of course, untuk omputeh, that is a bit much. Shoot! Untuk aku ni pun, woi... that IS a bit much. Uik!
 
6. Satu lagi isu yang selalu menjadi kritikan pada mainstream America adalah isu "Mormon fundamentalism" yang melibatkan "plural marriage", di mana mereka mempercayai bahawa poligami adalah ciri penting untuk mencapai tahap tertinggi "exaltation" di akhirat nanti (celestial kingdom). LDS tidak menyukai istilah "polygamy", sebaliknya memanggilnya sebagai "The Principle" atau "The New and Everlasting Covenant" atau "The Priesthood Work". Dan poligami yang diamalkan tiada had, selagi mahu berpuluh awekz pun OK. Dah tu pulak, ianya dianggap acceptable untuk seorang lelaki yang berumur untuk mengahwini seorang perempuan yang baru akhil-baligh - dan ini semestinya bercanggah dengan undang-undang di hampir semua negeri di Amerika, di mana hubungan seks di bawah umur akan dianggap sebagai "statutory rape" walau pun ianya suka sama suka. Terdapat satu kes tentang seorang lelaki bernama Tom Green daripada "Kingston clan" yang mengahwini sepupu perempuannya yang berumur 15 tahun, yang mana perempuan itu juga adalah makciknya... oh man! And I mean that not to ridicule. It's just weird to me.

7. Statistik yang menarik tentang negeri Utah: Mengikut kajian, Utah duduk di tempat pertama dalam penggunaan ubat kemurungan (eg. Prozac, etc) dan narcotic painkillers - ramai orang Mormon tu depressed dan banyak jugak yang sakit tulang/badan kerja berat di ladang dan lombong. Orang Utah memegang rekod tertinggi kadar bankrupsi per capita di Amerika dalam banyak tahun lebih daripada negeri-negeri lain. Satu kajian oleh The Journal of Economic Perspectives mendapati bahawa Utah adalah negeri tertinggi dalam belian majalah pornography, dan ini dikaitkan dengan ciri-ciri conservative penganut Mormonism (segan-segan sebab agama gitu, tapi kuat seks dalam toilet layan-diri secara diam-diam... hehehe). Mengikut kajian IRS, orang Utah adalah negeri tertinggi yang menyedekahkan income kepada charity, disebabkan zakat 10% Mormon tersebut di atas. Makanan rasmi negeri Utah adalah Jell-O.
  
OK... dah panjang sangat celoteh aku neh. Where am I going with this? Secara amnya, Mormon adalah sekumpulan penganut kristian yang banyak bercanggah dengan mainstream orthodoks, protestant dan katoliks di Amerika. Dan mereka juga secara amnya banyak ketinggalan zaman dalam arus kemodenan... and that is by choice. Dia orang memang memilih untuk hidup sebegitu. Kebanyakan anak-anak penganut Mormon adalah home-schooled atau ikut "The Church Educational System" dan memang tak ikut syllabus pelajaran di sekolah konvensional di Amerika. Itu yang ada idea-dea sains dan matematik yang sangat bercanggah dengan kemajuan sains di Amerika itu sendiri, dan lebih menitik-beratkan pelajaran agama yang berlandaskan doktrin serta pemahaman sejarah aliran LDS.
 
Ramai penganut Mormonism yang tidak percaya kepada sains dan teknologi, seperti apa yang diamalkan oleh sebahagian besar rakyat Amerika. Mereka percaya kepada "miracles", tahyul dan amalan-amalan yang dianggap sebagai ketinggalan zaman, dan kebanyakan rakyat Amerika sendiri memperlekehkan masyarakat Mormon... but not all, of course. Dalam banyak hal, orang Mormon lebih sedia menggunakan kaedah homeopathy dan alternative atau traditional medicine dalam rawatan kesihatan, dan sememangnya diakui, masyarakat Mormon adalah dalam kategori orang miskin di Amerika - di mana kebanyakan keluarga Mormon terletak di bawah paras kemiskinan, jauh di bawah lain-lain kumpulan masyarakat, termasuk African-Americans.  
 
Orait, kalau nak cerita full-story, bulan depan pun tak abis. Again, sapa-sapa yang minat tentang sejarah dan general knowledge, please research yourselves. Dan setakat di sini, aku ada cakap bahawa tujuan aku menulis entry yang ini sebab aku cakap nak tukar topik lain daripada MLM dan skim piramid. Sebenarnya tak betul tu... hahaha! Aku memang nak cerita pasal MLM dalam entry yang ini. So, apa isunya beb?
 
Modern Mormon teenagers

  
KENAPA RAMAI ORANG MORMON BUAT SKIM MLM?

Pehal secara per capita, terlalu ramai orang Mormon join lepas satu-satu skim MLM dan syarikat direct-selling, dan benda ni berpanjangan lepas satu tahun ke tahun di Amerika? Dan pulak, Salt Lake City dan bandaraya lain di Utah, US, dah jadi markas lepas satu satu syarikat MLM? Kenapa di Amerika tu, orang Mormon bergiat aktif dalam perniagaan MLM dan jualan langsung Amway, Noni Juice, Nu Skin, Mary Kay, Herbalife, Nutra-Smart, XanGo, 4Life Research, Pharmanex, Quixtar, Shaklee, USANA Health Sciences dan banyak lagik skim kejadah MLM neh? Sesetengah ex-Mormon mengatakan ini adalah kerana secara amnya orang Mormon "stupid" dan takleh nampak kelentongan syarikat tu semua. Kalau gitu, maksudnya yang ex- Mormon tu jugak bangang (sebab in-breeding ikut teorinya), dan bila dia orang tu murtad daripada Mormonism, terus dia jadi genius dan intelligent! Actually, teori ni memang banyak diperkatakan di US. Sapa yang "Mr Current Affairs" tahu bahawa US tu memang negara yang prejudis dan stereotype - betul? Dia orang aje yang betul, dan dia orang jugak la yang paling hebat. Orang Islam sekarang especially kena jugak, isn't it? Orang Islam pun kena branding terrorists dan fundamentalists jugak... macam orang Mormon. 
  
So, why is that? And why Utah? Kenapa 49 negeri lain di Amerika takde undang-undang perniagaan seperti di Utah, di mana undang-undang di Utah adalah agak longgar secara relatif daripada segi isu-isu pyramid-selling, multi-level bullshitting, dan direct-selling. Sebagai contoh, di California, kalau ada ciri pyramid-selling dalam plan pemasaran sesuatu syarikat, get ready to get sued... sabit kesalahan memang syarikat terus muflis. But, not in Utah baby. 
  
Itu yang Dallin Larsen seronok bermaharaja-lela kat Utah tu, head-quarters nya kat Salt Lake City - MonaVie 4eva and eva babe! Dallin Larsen tu sendiri adalah graduate Brigham Young University dengan B.S. degree in Finance (B.S. as in Bachelor of Science, although "bull-shit" pun boleh jugak pakai). Myron Wentz, graduate University of Utah, CEO USANA Health Sciences, beribu-pejabat di West Valley City, Utah. David Lisonbee, graduate Brigham Young University, CEO 4Life Research pengeluar produk Transfer Factors yang merapu macam cipan, beribu-pejabat di bandar Sandy, Utah. Kejadahnya neh?






Mengikut para pengkaji di Amerika, isu utama kenapa orang Mormon suka sungguh buat MLM adalah kerana tahap kemiskinan orang Mormon itu - "the mormon church, in relative terms, keeps its membership dirt-poor." Ini berkait dengan isu zakat Mormonism sampai 10% setahun, dan ianya adalah sebelum tax - dan "tithes" tersebut tidak tertakluk kepada undang-undang sekular peringkat negeri atau negara Amerika. Gila dowh! Kat Amerika, semua benda kena tax, isn't it? Federal tax, State tax, Sales tax, VAT dan lain-lain lagi. Kalau dah kena sedekah income yang memang dah sikit disebabkan taraf pelajaran orang Mormon yang tak seberapa, apa yang tinggal lagik? Anak pulak ramai, sebab bini pun ramai maaa. Bukan itu sahaja - orang Mormon sentiasa diminta oleh pihak church untuk sedekah kepada badan dakwah, fast offering (sedekah puasa) dan bermacam-macam lagi, dan ada anggaran mengatakan 25% hingga 50% pendapatan keluarga orang Mormon lesap pergi ke tempat lain. That's why there are so poor.

Dan, ini jugak berkait rapat dengan doktrin dan tahap pelajaran masyarakat Mormon secara am, di mana "advancement" dalam ilmu perubatan, ilmu sains seperti fiziks, kimia, biologi, kejuruteraan, apatah lagi astronomi, astrofiziks, dan sebagainya amatlah kureennngg... berbanding dengan masyarakat majmuk di serata Amerika. Dan amalan alternative atau traditional medicine yang berleluasa membawa kepada kepercayaan yang "simpleton" dan "less-analytical", jadi senang kena kelentong gitu. Dia orang kuat agama, tetapi kurang berpengetahuan tentang sains, matematik, statistik, ekonomi dan isu-isu semasa dunia. They are way behind, and easily duped... in general. Dan seperti biasa, lanun MLM sentiasa berkeliaran untuk cari mangsa. The Mormons fit the bill nicely.

Ini isunya, kalau dah miskin dan kurang berpelajaran dan sebok pulak dengan hal-hal agama dan hal-hal kekeluargaan saban hari, menyebabkan kebanyakan orang Mormon tu sangatlah miskin dan dia orang sentiasa perlukan "second income". Tapi untuk dapatkan second job, mana ada time? Kalau ada free time, sebok pulak berdakwah, sebok dengan aktiviti church, sebok dengan home-teaching, sebok nak membesarkan lagi family - where got time man? Jadi untuk memastikan anak-bini ada kemewahan hidup... you know, ada makanan atas meja, ada pakaian nak disarungkan ke badan anak, ada rumah untuk berteduh - buat MLM la beb! Masa kat church tengah dengar khutbah, boleh promote kat orang sebelah, can do pure direct-selling maaa! Lepas tu masa promote kat jiran yang jugak sepupu belah emak, boleh celoteh yang produk MonaVie tu ada 19 jenis perahan buah, boleh merawat kanser, kencing manis dan darah tinggi. Boleh promote produk jus manggis Vemma dan XanGo, yang mana manggis tu sememangnya non-existent di Utah, kasi koner-baring kelentong ianya boleh rawat stroke dan ntahapekebenda penyakit lagik. (short-break, pesanan blogger: Oi! Orang Melayu bahalol yang jual XanGo dan Vemma kat Malaysia ni... apekejadahnya nak jual jus manggis kat negara sendiri yang memang pengeluar manggis? Sengap-bingai ka apa? Lagi bingai daripada orang Mormon gitu dol?). Oh, jangan lupa produk 4Life transfer factor yang ada transfer factor ntahapekejadah yang clearly berlawanan dengan ilmu sains moden, yang datang daripada colostrum lembu disgusting ya amat dan jugak kuning teloq ayam... bessshhh! Semua produk semulajadi - produk herbal dan buah-buahan (So, itu sebab si Fendy183252342674 pun nak ikut trend orang Mormon gak tu!). You all know what I'm getting at? Kalau dikelentong orang Mormon ni pasal sains dan teknologi, memang terlopong aje dia orang, sebab tahap pelajaran dia orang tak sampai kat situ pun. Itu pun kalau ada yang nak sanggah ilmu 4Life, MonaVie, Vemma dan XanGo. Selalunya dia orang terima aje bulat-bulat kelentongan MonaVie, Vemma, 4Life dan XanGo, telan bulat-bulat, hook-line-and-sinker. Itu yang parasite MLM kat US suke bebenor buat bzns kat negeri Utah.

Jadi... adakah orang Mormon di Utah dapat buat banyak keuntungan dengan bzns MLM yang sangat mereka gemari neh? The answer varies from "not much" to "zero". Bukan sahaja mereka tak dapat escape "the Mormonism poverty trap", malah kebanyakannya terus jadi bertambah miserable dan papa-kedana. That's why jualan pil ubatan anti-depressant adalah tertinggi dikalangan orang Mormon, seperti yang dinyatakan di atas tadi. Dan ramai jugak mereka tu yang tak faham kenapa dengan cara MLM, mereka masih tak berjaya jadi kaya-raya, sebab masing-masing jugak lemah mathematics, statistics and economics.

Memang kesian orang Mormon ni, in my opinion. Tapi cerita aku setakat ini sebenarnya hanya mukaddimah cerita sebenar yang aku nak sampaikan... hahaha! Siyes! Berjela-jela aku cite kat atas, tapi kita sebagai orang Melayu kat Malaysia ni nak kesah buat apa? Betul bro? Who cares about the Mormons yang merangkumi 60% rakyat negeri Utah tu? What's that got to do with the Malays in Malaysia anyway? Jangan gusar, aku ada mesej nak disampaikan dalam artikel ni. Berikut adalah ciri-ciri orang Melayu di Malaysia, in no particular order:

1. Minggu lepas aku dapat kes, sorang budak 3 tahun demam panas dengan batuk dan selsema, dah 3 - 4 hari gitu. Aku tanya kat parents, nape datang lambat? Anaknya dah sampai peringkat pneumonia dah kiranya. Listless, weak, tercungap-cungap. Maka si Bapa bercerita bahawa pada mulanya, anaknya start demam, dia orang bawak pegi jumpa bomoh dulu. Kata si bomoh, mala'un jiran depan rumah ada saka dan anaknya tadi pegi main bawah pokok depan rumah jiran tu minggu lepas - itu yang bengang jiran tu punya saka, kejadah whatever! Jadi, dengan pengeras yang dah disedekahkan, parents si budak kecik yang sesak nafas try dulu ubat si bomoh yang ada PhD dalam bidang Perbomohan daripada Universiti Alternative Medicine dekat Gunung Benum, yang sama taraf dengan The Open University Alternativa Medicina, Colombo, Ceylon... wadefak. That's orang Melayu for ya. And if all notice, the year is already 2011! Candidate terbaik untuk syarikat MLM jual produk kesihatan kelentongan dah ada sorang dalam kes ni.

2. Dalam kes skim piramid Ads4Bucks, di mana ada sekor 40 year old virgin (nickname: just me) asyik datang meroyan dah 3 hari kat blog aku ni, yang berkeras bahawa kaedah merendam kad plastik nano-technology yang ada substance volcano kejadahnya, daripada hasil-usaha kajian sorang Professor terencat akal daripada Korea, adalah sesuatu yang sangatlah logikal dan penuh saintifik untuk jadi ikutan orang Melayu yang tarak sekolah macam dia, yang berlambak bersepah kat Malaysia sejak zaman-berzaman. Sambil minum air rendaman kad plastik tu, boleh jugak menjana pendapatan dengan cari 3 downline setiap sorang, dan skim Ads4Faks bukanlah skim piramid, katanya dengan confident, sebab plan pemasaran Ads4Faks ada sistem flushing.... wadefaaaaak punya bahalol la mamatnya pun? Kejadahnya flushing tu jadi pengukur pulak? Dah kena brainwash dengan bahalol dajjal Ads4Idiots la tu. Oh ya, rasanya mamat Forrest Gump tu lulusan Business Admin daripada Universiti of Nowhere yang bertaraf Colombo jugak. Itu la sebabnya CEO syarikat Ads4Faks sekarang dah kaya-raya dengan duit kutipan sedekah orang Melayu tu semua, dan dengar cite dah lebih 70,000 orang join skim piramid Ads4Idiots. 70K punya bahalol dah safe and secured untuk jadi feeder pada mastermind skim piramid yang ini... memang bessshh!

3. Login facebook get RM100, satu skim piramid rekaan Peter Wolfing daripada New York City telah menjadi amalan ramai bebudak Melayu dalam 2 tahun ni terakhir ni, dan penganjur utama di Malaysia adalah Celya dan Morgan Tay - dan berduyun-duyun la budak Melayu yang IQ macam haramjadah buat kerja sumbang mintak sedekah beramai-ramai kat facebook setiap hari sampai sekarang. Aku pow ko punya duit RM100, ko cari downline ko 4 ekor yang sama dungu, ko pow pulak duit dia orang. Yang paling untung, Tay suami-isteri. Dan dia orang berdua tu takde kesah halal-haram doh, dan KPDNKK pun buat tak tahu aje. So, who cares right? Memang ada produk ebook dalam setiap pakej skim piramid ni, tapi sekor pun takde kepentingan nak gunakan ebook sampah tu - who you kidding anyway dol? It's a clear-cut pyramid-scheme... tapi bebudak Melayu punya kefahaman tentang kalkulus, statitistik dan economics memang tak sampai ke situ. Itu yang pasangan Tay suke bebenor tu.

4. Si Fendy32897324786478321 yang menjajap 4Life Transfer Factor buatan orang Mormon di Utah, USA - dah dibincangkan dengan panjang lebar di blog ni, tapi dia tetap berdiri teguh dengan pendiriannya (yang diterapkan oleh orang Mormon from oversea) yang mengatakan bahawa skim piramid berproduk TF ini adalah produk terhebat dekad ini untuk meningkatkan kesihatan pengguna, sebab produknya ada transfer factor yang tak wujud dalam perubatan moden (well, not the way the Mormon David Lisonbee said it was). Ah! Usahkan Fendy9892476472412, si duktuuur Sani Ashari dan isteri pun dah sampai ke peringkat International Diamond, dan resign terus daripada kerja doktor perubatan bertauliah, untuk bertungkus-lumus full-time mahu kasi David Lisonbee the Utahn Mormon jadi billionaire cepat sket. Come on man - everyone chip in, let's send some Malay peoples' money to Utah baby! By the plane-load! No matter how I explain that 4Life tu hanyalah kelentongan isu transfer factor (molekul sebenar dalam perubatan), sekor pun tak boleh nak faham, sebab itulah tahap pengetahuan perubatan yang mamatnya faham... atau memang tak kan faham langsung, atau saja-saja buat tak faham sebab duit downline dah banyak ditelan maaa! Hati dah itam bak bontot kuali.

5. Mana-mana CEO syarikat MLM dan kuncu-kuncu terdekatnya adalah golongan orang yang cerdik dalam bidang ekonomi, jangan korang keliru. They know exactly what they are doing, and they know their compensation plans are just plain old pyramid-schemes, cuma alasan dia orang sentiasa - ada jualan produk maaa! Jadi takde la pihak berkuasa nak kejar, unless pihak berkuasa tu kerajaan China, Singapore, Saudi Arabia. Dunno... maybe in Malaysia, the doctrine of mathematics, economics and all the sciences are different, I supposed. In US, most people know that it's the Republican Party (the George W. Bush affiliated one) that allowed all those sick pyramid-schemes to flourish, damn the consequences, as long as the money rolls in into their coffers. Kat Malaysia ni, kat Putrajaya, mungkin takde credible economists or certified high quality accountants that advice the upper echelons of the bureaucrats and the politicians - itu sebab lepas satu-satu skim piramid timbul kat negara kita ni. Back to the state of being like in Utah, sama jugak kat Malaysia ni, di mana kebanyakan orang Melayu kita bukannya faham isu-isu seperti "pyramid-selling", isu "crashing/collapsing business schemes" dan jenis-jenis business yang sure pasti ada orang yang join tu rugi bila ketepuan market tercapai. Zhulian dan Amway dah berjanggut jual barang merapu dengan harga kejadahnya tinggi ya amat, dengan kelentongan bagai nak rak - kerajaan relax aje. So, what do they care? The money that goes to the chayanunalip dan omputeh hasil kerja kuli-batak yang rata-rata orang Melayu keeps rolling in, year after year baby. Yeehaaa! Let's go on and on and on! Bak sini seposen... 

6. Ada sorang mamat DCHL (daripada geng SYN - Steven Yeam antara si lahanat skim piramid numero uno di Malaysia yang jadi ikutan bebudak bahalol Melayu), kasi komen bahawa dia tak accept dan tak begitu faham kenapa Aidid Mu'addib begitu anti kepada sistem perniagaan berasaskan MLM - sebab padanya, dalam apa jenis perniagaan sekalipun, mesti ada yang untung dan ada yang rugi. Walaupun dia cakap DCHL, yang salah satu barangan jualannya adalah produk Lampe Berger, aromatherapy kepala bapak dia - aku sendiri pulak, Aidid Mu'addib, memang tidak bersetuju secara dasar bahawa DCHL itu satu syarikat yang mengamalkan MLM. No sir! Kejadahnya adalah skim piramid straight-up, apa yang kompiusnya? Oh ya, berbalik kepada isu bahawa adanya untung-rugi dalam perniagaan, mamat bahalol pengikut Steven Yeam ni cakap, kalau dia head-hunting sampai dapat banyak downline, dan dia kaya-raya, tetapi ahli yang join hujung-hujung tu rugi sebab dia join lambat dan tak dapat downline dia sendiri - padanya itu adalah kerugian perniagaan yang acceptable. Head-hunting DCHL itu adalah modus operandi perniagaan yang acceptable kepada kepala hotak dia. I kid you not man! Itulah dia orang Melayu punya economics idea (yang diikut daripada you know who) - kalau korang nak tahu. Gila babi yang menakjubkan, macam babi gila.

7. In my opinion, ramai orang Melayu yang perasan ada banyak ilmu agama, tapi ilmu sains dan matematik - zero! Topik tu aku dah bincangkan last week dalam isu skim piramid haji dan umrah tu. I do think those psychos tu semua memang fikir bahawa kaedah skim piramid tu adalah kaedah perniagaan adil dan saksama dan boleh diterima-pakai dalam bzns kejadah dia orang tu... unless tuduhan "dajjal" tu sebenarnya memang betul (so, it becomes a moot argument). Either way, ramai orang Melayu memang sebijik macam orang Mormon - the grasp of a few complicated (a bit only what?) concepts of mathematics and economics, dah jadi macam quantum mechanics yang sangat complicated pada dia orang ni. Tak faham-faham benak punya samdol. Apa agama Islam itu hanya merangkumi ajaran agama tauhid, feqah, hadith, al-quran, tasauf, syariah, dan perkara-perkara berkaitan sahaja ke? Adakah ilmu fiziks, kimia, biologi, kejuruteraan, astronomi/astrofiziks, perubatan moden (bukan perubatan merapu altenatif dan homeokejadah) dan yang seumpanya bukan datang daripada Allah ke beb? Apakah dengan berfikiran bahawa aku ni orang alim, aku tak perlu belajar sains dan matematik - sebab aku dah cekap dalam usuluddin what-not... is that it? Itu sebab aku nampak ramai ustaz-ustaz join MLM dan skim piramid, sapa-sapa yang pernah jengok Wall-of-Shame aku boleh jumpa cerita ustaz skim piramid ni. Memalukan betul. Tapi mastermind MLM dan skim piramid cukup suka orang Islam sebegini - bzns boleh jalan lagi hebat  kalau ada ustaz maaa!

8. MLM dan skim piramid itu yang paling utama adalah MIND-GAMES. Ianya sewenang-wenangnya menjanjikan kekayaan daripada modal yang sikit, hanya dengan head-hunting dengan syarat mesti pandai kasi ayat sama prospek. Kipas-kipas duit dan posing dengan BMW second-hand... memang wadefak? Dan orang Melayu yang sentiasa ketinggalan dalam ilmu pengetahuan sama ada "knowledge-smart" atau pun juga "street-smart" memang selalu kow-kow kena kelentong oleh mastermind yang asalnya datang dari omputeh atau chayanunalip. Dan sekarang ni pulak, orang Melayu tu sendiri dah cekap jadi mastermind jugak. Hebat macam kamen rider! Umat Melayu tu secara intrinsiknya memang senang kena kelentong, dan sangat la "trusting" especially kalau digahkan dengan cerita sains dan teknologi yang canggih gila-babi... mesti cair punya, sebab pengetahuan sains kebanyakan orang Melayu adalah tahap tabika Kemas. Bayangkan bagaimana Professor Kejadah Emeritus Kejadah Dr Kejadah Sir Kejadah Amir Hamzah taik kucing punya IQ boleh samakan dirinya dengan Albert Einstein dan Max Planck, dan dengan jayanya start memasarkan air paip dalam botol dengan harga jualan RM8.50 untuk 1.5L, siap menjanjikan ianya boleh menyembuhkan kencing manis dan sakit buah pinggang, serta gout sekali tu ha... gilabab dowh! Dan apa yang paling sasau pasal isu air paip ECPI ni? PLUS, antara conglomerate terbesar di Malaysia jadi supporter untuk produk ni di sepanjang highway. It's just astounding man! Sapa la mala'un kat PLUS yang dapat habuan daripada professor taik kucing ni? Uik! Itu spekulasi sahaja, bukan tuduh-tuduh. Anyway, memang really space-age punya IQ dia orang neh! Space-age as in the level of space-monkey.

9. Ramai kengkawan aku bertanya, pehal ko Aidid sebok berjuang sampai buat blog yang dah ada lebih 100,000 perkataan tertulis oleh jari-jemari kenit ku ini? Apa yang aku dapat anyway? Korang kena faham bahawa kengkawan aku kebanyakannya adalah golongan professional yang 2-3 kali seminggu pegi main golf kat Monterez atau KGSAAS, ada yang bawak 525i (beli dengan duit gaji yang halal dan bukan duit skim piramid), dan ada rumah besar, dan ada jugak yang simpan mistress... uik! Aku joke part yang last sekali tu. They don't understand why I need to do this. Pada dia orang, masalah bebudak Melayu yang dungu dan senang kena kelentong dengan MLM dan skim piramid tu is not their problem. Dia orang sendiri ada yang pernah join kejadah bzns sebegini, they got burned, and they moved on... and now they are old, and rich. Well, I do all these shit because I'm sick of our Malay society's sickness we all see today. You all know what kind of sickness we all suffer as a community, isn't it? Syarikat-syarikat MLM dan skim piramid tu semua menggunakan kaedah brainwashing majmuk ke atas anak-anak muda Melayu kita, dengan janji kekayaan dalam masa yang singkat dengan cara mengencing orang lain (yang Melayu jugak), atau pun menjanjikan faedah produk yang non-existent dengan huraian sains yang non-existent jugak - becos rata-rata bebudak Melayu sekarang ni ada tahap pengetahuan sains dan matematik yang memang cikai sungguh. So, sementara kengkawan aku pukul bola putih tu kat green no. 12 dan sembang pasal bzns dan mistress, aku kat sini sebok mengarang blog keparat, supaya anak-anak Melayu kat Malaysia boleh dapat pengetahuan daripada sedikit-sebanyak apa yang aku tahu. Tak banyak mananya pun... but hopefully it helps. I sure hope it does.





Anyway... article too long beb? OK, I'll sum it up. Orang Melayu perlu bangun dan sedar mereka diperkutak-katikkan oleh banyak pihak, atas dasar lintah-darat dia orang untuk mencari kekayaan diri masing-masing, tanpa mengesahkan akibat kepada masyarakat majmuk. Apa kesah? Masyarakat Melayu anyway, bukan masyarakat dia orang pun. Adakah orang Melayu tu lebih-kurang sama situasi dengan golongan Mormon di Amerika? Sentiasa dalam keadaan "desperation" dan sentiasa dalam kemiskinan, serta pulak keadaan sejagat yang menunjukkan bahawa anak-anak Melayu memang ketinggalan jauh dari segi ilmu pengetahuan sains, matematik dan economics, lebih kurang jugak macam anak-anak orang Mormon. After all, the issue of MLMs and pyramid-schemes are issues of economics, and the method used to pull people in are by way of incomprehensible science (iaitu sains yang tidak difahami oleh kebanyakan orang Melayu), dan mana-mana yang terpelajar di kalangan masyarakat tu pulak hari-hari sebok main golf, mengusap bontot mistress dan selalu jugak sebok kira duit dalam piggie-bank. Who cares about the generation of Malays in their 20s and early 30s, who are joining MLMs left and right? Most people with money do not care one bit man! Lantak korang la samdol yang join MLM dan skim piramid... sapa suruh jadi orang bangang?

Kalau korang tengok dan mengerti (at least sikit) tentang kepincangan ekonomi masyarakat Melayu sejagat serta isu tentang ada ke tidak kawalan yang berkesan daripada pihak berwajib (yang jugak macam almost non-existent... OK, mungkin govt tak terdaya nak control semua scam kut), korang akan faham kenapa aku menulis blog keparat neh. At least I'm doing something, little things, from the grass-roots man! Aku tujukan penulisan aku ni kepada korang bebudak Melayu yang setakat saat ini, sanggup meluangkan masa membaca sedikit ilmu kat blog aku ni, dan sememangnya artikel aku sebelum ini pun semua panjang berjela - but have faith... aku bukan sahaja berharap korang terima apa yang aku nak beritahu, tapi aku harap korang ajar anak korang jugak pasal pentingnya isu sains dan matematik dalam kehidupan, supaya generasi Melayu perlahan-lahan dapat dikurangkan daripada kehancingan pengencingan sesama Melayu, pengencingan daripada omputeh dan daripada chayanunalip dan dey yenadey. 
 
Dan percayalah tuan/puan sekalian, rata-rata orang Melayu tu tidak mahu mengakui bahawa dirinya mungkin tidak berpelajaran tinggi sangat, tidak mahu mengakui ada kemungkinanan bahawa dirinya dah dikelentong bulat-bulat oleh pihak-puhak tertentu, dan sentiasa bertegas dalam pemikirannya bahawa pemahamannya terhadap sesuatu isu sains dan matematik itu adalah benar dan tidak lagi boleh disanggah oleh sapa-sapa. Tapi aku, Aidid Mu'addib memang suka menyanggah orang lain. I can't help myself. And anyway, kalau nak sanggah aku pulak, I'm here waiting with open arms. Just make sure you're not talking through your ass through your arguments. That is all my request. If you are, I'll be all over you like a vulture over a carcass.

Dan, sebagai penutup (sebab aku dah rasa nak kencing kat toilet, literally for the last 30 minutes) aku rasa tajuk artikel aku ni kat atas dah salah. Patutnya tajuknya simple aje:

"Kejadahnya?" 


My fellow Malays... good night and good luck.




257 comments:

1 – 200 of 257   Newer›   Newest»
Malik Ramli said...

First? Yes!

biskutliat said...

2nd!

Roslan said...

3rd kot..

Admin said...

entah ke brape dah.umm,rupanya bro aidid ni bkn penoreh,tapi pmilik kilang getah ye,member2 siap maen golf neh :p

Cool said...

40 years old virgin eh eh@!~ teringan zaman dara-dara dulu kui kui@!~ nak kena dwld balik ni!

Balcony Bunny said...

omak ai!! panjang bebenor....berpusor2 mato baco...adeehhhh podeh mato...

Jue Nara said...

pjgnyerr... rasanya sy penah dgr tentang Mormon nie, maybe ms tonton oprah kot..
klu org kita tak buka mata lg tentang MLM nie, tak tau la nak ckp, dh pjg lebar penerangan abg aidid nie..

azwan said...

Salam,

Thanks for fulfilling my dream to read an entry about Mormon. This what i call critical and lateral thinking. Many of my American friends know about Mormon, and they don't understand why the Malays really passionate in MLM.. you know the country that score a strong growth in MLM business, is Malaysia. Ironically the country that have the most affiliate members in Facebook, is also Malaysia, average 200 - 300 affiliates per person, showing our openness.

Bro, you did a good job, don't feel dishearten to educate our Mormons..opss...our Malays! My comments will follow soon.

TQ

aku the great said...

wow!! sy yg ke-9. agaknya la..sbb sy bc lmbt. kang dah refresh ntah jd yg ke brp..huhu

aku the great said...

hehe..masih yg ke-9..bangganya jd top ten..kiki. anyway, mmg bgs kupasan bro (doktor) aidid hr ni...biar la para mlmer tu sedar yg mereka tu mmg bodoh bangang cam org moron. tp kalau diorg bc dan masih x sedar2 lg...hhmmm x tau den nak ckp laie...harus dicampak ke negeri utah sana lg bagus..lalalala..

Kasih nur azie said...

terbaek lah aidid. blog ni buat aku rase mcm pandai gler bila bangkang dan menjawab org2 yg mlm dtg kat akuh dan try pujuk akuh utk join dorang. thx a lot... :)

Anonymous said...

aidid i'm with you! dah bnyk member2 aku yg aku link kan kesini. ada yg tersedar. tapi ada jugak yang masih sibuk dgn vip online club ntah apa, duk gerbang2 kan duit tak abis2, and kutip duit jpa orang lain yang msih tak sedar sedar. what to do. bila ditegur, still anggap mereka yang betul :(

Unknown said...

tak pernah dgr pasal mormon ni... thanks.. info yg berguna..

Abdul Halim said...

Meleis...Kesian sungguh....tah bila nak sedar tah...

http://janjialam.blogspot.com

Unknown said...

Manusia takkan berhenti mengejar kekayaan apabila nafsu sentiasa ingin lebih kaya berada dalam diri.

Kenapa Orang nak jadi Kaya? Kerana mereka "percaya" bahawa mereka kaya (banyak duit, harta) mereka boleh hidup senang dan bahagia. Bahagia itu dari Allah, ada orang kurang berada tapi sangat bahagia, ini membuktikan bahawa jadi kaya dan bahagia itu tidak ada signifikan. Tapi apabila anda "percaya" kaya itu boleh memberi anda "bahagia", anda telah pun mensyirikkan Allah. Berat sangat dosa tu wahai saudaraku. Ingat hanya Allah yang boleh memberi kebahagiaan, kerana kita semua tiada daya upaya melainkan dengan izin Allah s.w.

Ummu Amisya said...

Panjang lebar dn berpinar mata mmbaca artikel kali ni tp cukup menarik untuk dihabiskan hingga ke ayat terakhir...

Keep it up bro...

JuanYuan said...

uhh letih membaca..xtau nak komen yg mana satu..aterr

QQ said...

yOb, teman nak minta izin publish entry kOme nie kat wall FB teman sbb ramai benOr teman nengOk kawan-kawan sekOlah teman main-main dgn benda ke-jadah nie...!

Aidid Mu'addib said...

ateeer... suke ati kome le weh...
udoh open-table, kate omputeh kat paghit...

Aslina said...

teman pun same le nak letak jugak entry kome ni kat wall teman...kawan2 teman yg koje gomen tu kebanyakkan mcm suke je main2 mende nih.

tapi ujung2 bulan same juge le merungut tak cukup duit. padahal konon da join kemain lame lagi. siap bersusun downline dier ha. nampak bebeno le menipu :D

Roslan said...

aternyer....bio pape asei begaye yop/yong ...hehehehe
bio kan aje deme tu...udah tak mau diajor lagi.udah tengin deme ni.., udah nongeng nanti baru nak nyesei....

Metafora said...

aku suka artikel ni...walaupun panjang, mmg tak menjemu kan...serius beb! sbb aku orng yg serius
memang membuka minda~~harap2 Orang2 melayu sedar..tingkatkan IQ anda masing2...thanks aidid!

Bomoh Hujan said...

nice entry bro...

Unknown said...

terbaekkkk dari ladangggg....baru la aku tau Utah tu buleh buat aku muntah...syeeeeehhhh...tak mampu seyyyy..tuan aidid, lu power la bro!!

rocky balboa said...

mohon copy and share, tq

ilufne said...

khatam akhirnya. gigih aku dok baca ayat demi ayat. fuhh!

on a more serious note, i rate this your BEST post ever! i think the content is fair, even to the MLMers. made me realized that no matter how much i hate my fellow stupid meleis, i can't really run away from them simply because they are a part of me to begin with! i am also a melei what? :P

and the point about meleies being unable to comprehend a bit of complicated maths and sciences, i vowed to myself to send all my kids to kumon tomorrow (and forever) for a non-stop latih tubi of maths. :D sungguh la menakutkan tengok kevongokkan budak2 muda melayu yang desperado sebab dungu tanpa sempadan tapi masih berhajat besar untuk jadi kaya raya dengan cepat dan magik. sungguh kasihan.

certainly 5 star for this entry.

oh abang aidid, you had me at "kejadahnya!"

azwan said...

Salam,

First, thanks bro for the entry. Sesetengah org tak tahu pasal Mormon, so bagus sgt ko ketengahkan asal usul super culprit dalang MLM ni. Baik baby boomers ke generasi Z, diorang perlu tahu pasal sejarah, sbb dengan care tu baru diorang faham justifikasi sesuatu perkara tu berlaku (betul ke ayat aku?). Dalam kes ni bukan tak kenal maka tak cinta, ni bila dah kenal mormon, lagi muntah lapan juta kali dengan MLM.

Keadaan sosioekonomi mormon yg mmg camtu; tak maju, isteri ramai, anak ramai, miskin, tertindas, knowledge sains kureng sgt2, itu yg menyebabkan mereka ni sgt terdesak untuk cari short cut nak cut short utk berjaye. mereka akan buat ape sahaje dey. kemiskinan buat mereka desperate dan "terlebih" kreatif dan inovatif.

Contoh...
Short cut: amik keuntungan indirect dari poket downline yg baru register. amal skim pyramid.
Cut short: profesor kat university ntah mane baru buat research PERINGKAT LAB, dapat discovery baru. Mamat2 mormon ni manipulate hasil research tu untuk buat claim yg bukan2. Contoh, hasil kajian profesor- buah X ada anti-oksidan. kesimpulan mormon- buah X boleh cegah dan rawat kanser. terus cut short giler bapak.

Contoh lain paling simple, penganut mormon ni akan beli apa2 sahaja barang keperluan secara pukal sebab nak save cost. bukan sikit, untuk anak2 bini yang 2-3 bas tu campur sedare mare haram jadah. desperate bai. satu benda bagus pasal mormon ni, hubungan kekeluargaan dorang mmg sgt2 rapat. dari sini gakla lahir konsep ajar downline anda buat benda yg sama, beli brg yg sama.

Aidid dah terangkan contoh2 lain. tapi kalau korang tengok melayu ni la kan,ade gaye macam mormon gak ke?: pemalas? suka berkawan? suka benda instant? mudah percaya org? - ciri2 camni membuatkan org melayu mudah terikut dengan budaya mormon. senang sgt nak masuk pengaruhnya. Macam aku dah bagitau, melayu terlalu terbuka, ikut kajian pun 1 pengguna facebook melayu average ada 200-300 members, paling tinggi kat dunia! punyela open sampai org nak promote MLM product hampeh bio kad boleh terima camtu je. dey..org kat China tu, ade lebih 1 billion people, tapi 1 pengguna facebook ada average 50-60 members je. US pun tak macam kita dey.

korang semua, bila org MLM baca entry ni, jgn harap sgt dorang tersedar. alasan biasa..alah, starbucks, coca cola kan syarikat yahudi..same gak. lagi clear cut mmg sistem yahudi laknatullah. korang rase tu perbandingan yg betol ke? hahahakakahaha...pikir la dey. yahudi jual air coke, sedap minum dey. mormon jual bio kad..apa dapat? sistem, product mormon sah2 menipu dan memang celake manipulate lahanat.

aku nak throw something la kat silent reader kat sini..korang ingat kerajaan malaysia kaji sgt ke pasal asal usul MLM ni. dorang tau sgt ke pasal mormon? kite..SOP kite ialah bila dah stage 4 cancer baru kita react, no such thing as prevention. pengkaji ekonomi nampak; "waa...ramai org masuk mlm boleh kaya, bole jadi high income nation, jadi kita boleh masuk dalam plan negara juga la". hampehhhsss..

Hhahaha i really like this entry because this is it...this is what MLM is all about, its about mormon. tq aidid because this is the most important entry so far. ko nak bunuh anai2, cari permaisurinya. nak bunuh MLM, cari mormon? Hhahakhahak..

TQ

ach van diel said...

General studies + MLM-basher = Ultra-kills!!

Anonymous said...

@ avd: Ultrakills+ mormon= Ultramon? Yeah..yeah..i know it's a lame joke.

Sebenarnya lom baca lagi. Long day today & early day tomorrow. Esoklah baca.

Anyhoo Aidid M'dib, lu memang da B!

Bomoh Hujan said...

kalau masih ada yang xpaham kenapa aidid habaq MLMer nih mcm Mormon....xtau la.............rasanya dah cukup detail ringkas dan padat aidid kasi..............xperlu nak google....just baca jer...tapi kene pickup sikit otak untuk paham....

Keladi said...

haihz mormon~

osip said...

slame ni aku ingat mormon tu tuka dari moron..saje buat jadi nice2 bunyi..rupenye mmg istilah betul..hoho..tapi kalo moron pun xde beze pun..mmg org mlm ni moron

izzNatta said...

Aidid = Doktor rupanya...

Anonymous said...

thanks bro, for digging sampai lubang cacing tanah, for reading countless articles and books and whatnot just to simplify things for your readers, for going this far, just to give one simple message: stop MLM now!

pada aku yang bergaji sederhana ni, yang takde duit ribu riban dalam bank, memang selalu dipandang rendah oleh orang-orang yang giat berniaga MLM.aku suka satu komen kat atas.banyak duit macam manapun kalau bahagia tu tak datang, tak ke mana gak.

bukan aku taknak kaya, tapi aku nak kaya dengan jalan yang diredhai.jalan yang terang tang tang yang kalau engkau lalu jalan tu depan aidid muaddib, dia takkan ambush ko.

once again, thank you, for spending hours and hours writing more than 100,000 words (kalah tulis thesis phd) for one simple message.kalau tak paham lagi tak tahulah aku!

Hazrul Adzfar said...

patut baca sejarah mcm mana mormon tu bleh diasaskan.. memang ridiculous!

ada ka patut baca wahyu dalam topi? haha

Kucing said...

ha, pada yg kata Aidid penah gagal buat MLM, agen pada tokey gelang magnet; amik hang..ni sbb utama Aidid buat blog..

mereka ni semua buta hati, duit punya pasal semua dihalalkan..

aku harap lepas ni kita makin bijak..

anyway Aidid, thank u so much..duno how to repay ur work but i can promise u sir, i will spread by oral (br ada sentimental value)

P/S: nnt dah cukup 1million view, kasi la kat aku gitar karen sebijik yer...

Bob Janggut said...

mormon di malaysia?.
HA.ha

Xeno said...

Ahhh, Utah. Home of one great emo band The Used. The frontman did say the life there is so depressing that many contemplated suicide (and they had to busk).

Anyways the name Steven Yeam made me rage. That SYN is a gahddamned cult. Black shirts douchbags. Hate them to death.

About your rich friends....lol, ramai orang macam tu tak kira apa isu pun. "bukan probs aku, why do I care?" That's why some people think that you're PAID to write this blog cause nobody would ever write 10,000 word article in every post with researched facts for a true intention. Man, I salute you.

You must be Batman in real life, you must be

Unknown said...

Malaysia nih dah kene penyakit pening-kaya-cepat keh3..tuh sbb kerajaan pon siap menghalalkan lg..the richer getting richer and the poorer getting poorer..sian melayu2 yg biler di ckp kene sound dengki..aiyaaa

Lina Rahim said...

setuju dengan komen k-boysz. banyak buku di MPH dan Popular yang merumuskan kajian2 tentang relationship antara happiness dengan money.Siap dengan cara2 utk mendapat kebahagiaan & ketenangan hidup. Tapi banyaknya author omputih la.agak mahal juga.nak baca yang murah boleh baca keluaran dari CAP The Factor of Happiness. Saiz poket je, tapi banyak rumusan kajian yang menunjukkan hubungan antara happiness & money+age yang rata2nya menunjukkan tiada hubungan langsung. Duit yang banyak hanya meningkatkan persepsi hormat orang lain (itupun kalau dapat dari bisness MLM orang akan cebik di belakang), bukan jaminan ketenangan & kebahagiaan hidup.

Berkenaan dengan ustaz2 dan orang cerdik pandai agama yang join & promote MLM, saya lihat banyak dari S*R*CO dan H*A. Di sini (Miri) H*A sedang mengembangkan pengaruhnya kerana kami Muslim di sini payah nak cari makanan halal. tentulah yang promote aggresively dari ustaz2 juga, yang suruh kami kekalkan point 150 point sebulan (point bukan macam di Tesco RM2=1 point, tapi 1 produk RM50 = 20 point -example), suruh kami datang seminar beharga RM100 di hotel 3 bintang, texting kami dengan ayat motivasi MLM tentang 'perubahan hidup, mengubah standard of living,mengubah mind-setting,dsbg'. Kami sanggup beli ayam organik Halal dengan harga yang lebih mahal, tapi bila melibatkan maintain point atau downline2, itu yang payah sikit. Itu belum masuk harga barang keperluan harian yang mahal, dengan alasan barang keluaran Muslim support ekonomi ummah. Betul, kami sanggup beli, tapi 2 perkara (maintain point & downline2) tu yang payah. Belum masuk lagi 'produk terbaru keluaran Muslim' - 'titisan klorofil' yang 'menyihatkan badan' dan 'meningkatkan stamina'.

Pai said...

wahh..pendedahan baru dari Lina..agak menyedihkan bila org ambik kesempatan atas kesempitan hidup org lain.

Anonymous said...

@ Lina Rahim

S*R*CO dan H*A tu ape sayang?? Tulis penuh je terus..senang..xyah orang lain baca nak terfikir2..

=)

Abu Huzaifah said...

owh,truk HPA tmpat ko,tmpat aku ok je,xde pun suruh mantain point,tapi aku mmg suke beli produk die,die punye aiskrim,ayam rfc dan tak dilupakan kopi radix.....tapi MLM die xyahlah join...

Suka entri aidid kali ni,terutama bab yg budak demam x jumpa doktor lu,jumpa bomoh dulu pulak...

mr edz said...

MLM paling bodoh ialah DCHL..

The Adlin said...

wow!!
i like this entry...learning history!

huh, kalau dapat patient macam tu, sure rasa nak bagi 2-3 das kat parents dia...=p

Kar said...

Kepada tuan tanah,

easily the best posting yg aku pernah baca kat blog ni. Terbaek! MLM tidak akan meningkatkan ekonomi org Melayu ni pun adalah satu statement yg amat tepat. Makasihlah kerana masih ada kekuatan utk terus menulis dlm blog ni despite kesibukan dalam tugasan harian tuan.

Pls keep on writing!

Unknown said...

terbaik entry kali ni..klu ade bdk2 melayu yg xphm2 lg ape motif ko blog ni elok ditempeleng je laju2...

i follow u aidid..

hyelbaine said...
This comment has been removed by the author.
ustaz muda said...

isu soal Bomoh tu. pehal la dia pi jumpa Bomoh dulu..dalam perubatan Islam ni macam mana pun kena rujuk Doktor dulu.masih kekal sakit,baru CHOICE untuk pi jumpa ngan perawat islam dan pengamal perubatan islam.masalah yang sangkut paut tentang saka dah banyak dibicarakan.
untuk tahu seseorang tu sakit terkena buatan orang,sakit tu lain daripada yang lain.
Contoh: SANTAU-batuk yang xada kahak. Pening kepala- sakit ketika Asar sehinggalah Subuh.
dan sebagainya. nak cari Bomoh pun,tengok la Encik,Puan oiiii...
bukan selamba badak ja pi jumpa...
kena selidik dulu latar belakang.
apa yang digunakan dan apa yang dibacakan.
"setiap penyakit ada ubatnya,kecuali MATI"
Aidid,pasni buat topik tentang USTAZ,Pura-pura USTAZ,yang nak jadi MASTERMIND..
terbaik!

hyelbaine said...

MLM is a cancer that is eating the Malays from inside and no amount of chemo and radio can fix it. It's all in the mind and for as long the mind longs for richness through least effort, MLM will continue to prosper.

Do we expect the government to help? As Azwan says, when it has become a pandemic that everyone in Putrajaya would start jumping. They're more concerned about the actual business of running a country and there are some things that you have to rely on the people's IQ to work things out.

I understand Aidid's drive to help the Malays and by the power of Allah I hope he succeeds. There aren't enough of Aidid's to go around and stop the rot but he is the batman of the flute for which he sings his tunes from.

Kepada org Melayu, sedarlah bahawa tiada benda yang mudah dalam hidup ni. No matter what you say, MLM =! to usaha. Usaha is putting in your shift and getting your pay at the end of the week/month.

Not everyone is born with a silver spoon and most of us have to slog for whatever riches Allah decides we should get. Ingat senang ker nak jadi kaya? Sahabat nabi sendiri pernah ckp, kami lebih rela diuji dengan kesusahan dari diuji dengan kesenangan.

Aidid & Azwan, can I have your emails please? I need to check with you on something regarding to nephrology. bixantine [at] gmail [dot] com

Thanks in advance ;)

orang said...

hakikatnya, tak ramai orang Melayu yg berfikiran mcm Aidid ni, yg sanggup habiskan masa berfikir tentang nasib orang lain.. MLM ni hanya salah satu daripada byk contoh "kedangkalan" pemikiran orang Melayu mengenai ekonomi.. kat kampung aku, kerajaan bg peruntukan kononnya nak baiki rumah RM10,000.. tapi aku tengok, hasil kerjanya kalau kat KL ni berharga RM3-4 ribu je termasuk upah.. tapi org kampung dah rasa cukup dan berterima kasih.. setakat itulah perkiraan ekonomi dia, ape dia pedulik tentang RM6 ribu lagi tu.. yg penting rumah dia dibaiki, dia tak pedulik yg RM6 ribu tu diambil dr pembayar cukai yg bertungkus lumus mencari duit, kemudian dibayar pula kepada kontraktor atas angin, kontraktor yg pakai bahan binaan murah tapi caj mahal, pegawai rasuah.. sedih kan, yg buat kerja ni orang Melayu semuanya, dan mangsanya adalah orang Melayu jugak..

It Just Me..... said...

bertambah lagi ilmu aku ari ni....sebelum ni tak pernah tau pun pasal mormon tu...(memang lebih kuang moron pun) hahahaha..


Aidid-thanks bro for the ilmu ...

me said...

terbaek dari tuan tanah kedaung Dr Aidid...huhuhu...

orang melayu suka anggap produk luar negara je, mesti bagus...sebab saintis semua dari luar negara....tapi mormon tu tahap bangang gile la pulok...pun dari luar negara..

korang mangkuk hayun MLM ni setaraf la ngan mormon2 tu semue....

thanks bro aidid...mudah, ringkas, padat dan tepat kesasaran...huhuhuhu

azwan said...

Salam,

Bro hyelbaine,for certain reasons I apologize for unable to give my email. And I am not so sure whether Aidid is really a medical professional too. Anyway you can email him, i believe he is willing to help.

TQ

MR.F said...

Assalamualaikum.

Bro, MLM (Multi Level Marketing) dengan MGM (Member Get Member) sama tak konsep dua-dua ni?
Sebab ada sorang member saya promote bisness ala-ala e-Bay (http://www.emallnetwork.com/)
Yang ni versi melayu - http://demiblack88.blogspot.com/

ilufne said...

MR. F,

http://aididmuaddib.blogspot.com/search/label/Emall

hyelbaine said...

@ Azwan,

No worries bro. Whatever your concerns I understand and accept ;)

MR.F said...

Ok, tengkiu ilufne. Sori, tak ingat pernah terbaca. Banyak sangat artikel. Hehe

Thanx

zura said...

baca ni..tingat plak kat donny and marie osmond.
nak gugel balik la pasal cite derang. thanx bro.

Unknown said...

Klu Benci jgn benci sgt, klu suka jgn suka sgt...
Ckp sorang2 bolehlah, blum temu buku dan ruas...
Saya ajak berdebat, or berbincanglah takut nnti awak malu plk bila kalah nnti...
amcam ada brani?
Klu x brani tutp trus blog nie, jgn trus jd bodoh sombong....
Add sy dlm FB.
Harap Respon positif.

YBenar, Ayah Positif.

zura said...

hui..abis la ayah sape ni..kene belasah pasni..

tok dam said...

bak sini satu hujahan power ayah tu.. boleh la kitorang pakat2 bagi penilaian.. ada berani?

Aidid Mu'addib said...

Kejadahnya ayah samdol? Macam screw loose aje ko ni...
Seriously? Aku cakap sorang2 what the hell? Itu ha >900K pageviews, dgn beratus komen setiap entry - bahalol macam mormon ke, bahalol macam sakai-PNG ko neh? Pastu nak ajak aku berdebat kejadahnya pulak? Aku boleh dapat apa kalau berdebat dgn Forrest Gump? Ko nak bayar saguhati ke apa? Atau ko nak kasi refund pada org Melayu yg ko dah kencing dgn MLM selama hari ni ke? Whaaaaaaaat?
Add saya kat FB? HAHAHAHAHAHA! Aku nak add ko? What the fuck dol?Dah dekat 3000 org add aku kat FB, semua aku reject, ko expect aku ADD ko? Gilababi punya something-wrong mamat neh...

Anyway.... nak ajak berdebat kita berdua aje gitu ke dol? Pehal tak nak berdebat aje kat sini kasi satu Malaysia baca... ko sure semua screw ko intact ke tak ni? Ada jugak sakai bodoh-sombong gini, tak sangka pulak aku. Respon positif kepala ayah Forrest Gump ko la... gilabab psycho ka dey?

Come on... meh berdebat - HERE!
Biar aku kasi ko cirit depan orang ramai...

Unknown said...

abah sape ni..ade terase ke psl entry kali ni..abah ni mormon punye follower ke

jakostardust said...

come on la encik Ayah.... debat laaaa kat sini.... itu pun kalau encik Ayah berani...... best jugak tengok orang macam encik Ayah kena hentam ngan otai otai kat sini...... Say no to MLM......

It Just Me..... said...

Ayah? Ayah Pin? Ayah Aku? Opsss...ayah aku dah takde...

Nak berdebat.....go ahead...we waiting....best nih.....

Pop corn Pop corn...sama nak pop Corn....panas lagik nih.....

azwan said...

Kat ads4bucks ada sorang mental retard umo dah 40 pegi backing bio kad. Yg ni aku bajet dalam Ayah Pin 60 tahun. Kate kerajaan langit, berdebat kat sini dah ler.

Kasih nur azie said...

aidid....btol ke ni email awak? saye ade benda nak tanya ni. tapi email ni : aididmuaddib@suratg.kom asyik kene failure notice. blh saye dptkan email betul awak? saye takde fb, jd tak bleh nak msg kat fb.... plz yea aidid.... bg email. tq....

hyelbaine said...

hhhmm..Ayah?

Why must the debate be in FB, what a million visitors and 50 odd people browsing the blog at this very minute is not good enough for you?

If you're going to debate please learn from the mistakes of the past trolls. Stick to the point (make sure it's yours in the first place bukan kopi-nescafe) from somewhere else.

While like It Just Me, we all enjoy the occasional troll but you should learn from MsSawan that trolls of no quality would bore us. Soon it'll be like watching a Perodua Kancil trying to catch up to the Bugatti Veyron despite having a 10km head start.

Ada faham? Debat pakai otak yg kat kepala bukan kat kepala lutut ok?

As some would say, BRING IT ;)

Too Fazt said...

Salam
Dulu kalau nak tambah pengetahuan, kene gigih lebih sikit. La nie, duk depan komputer ajer. Yg ye nye org melayu kita nie malas nak baca benda2 berilmiah. Bile dgr aje bende2 mengarut yg kononnye menjanjikan kemewahan, terus percaya bulat2 tanpa usul periksa. apa guna internet? buat adik2 yg baru nak kenal dunia, jgn mudah percaya, kalau boleh terus tanam dalam hati 'SAYA BENCI MLM'. Yg dah berusia tu mungkin payah skit bro, hahaha!
Mari sama-sama membanteras MLM!

Anonymous said...

adehh....
fenat nye bace..

gile la Mormon ni kan, mcm nk taklok donia..

*ok continue bace..

ilufne said...

ayah pin,
aku rasa ko ni memang whacko la.

Klu Benci jgn benci sgt, klu suka jgn suka sgt... apa ni??? cakap macam budak tak cukup umur. benci jgn benci sgt? apsal lak tak boleh benci sgt? sasau ke hapa? kalau buat kerja laknat memang harus dibenci sampai mati tau??? bengong betul ko nih!


Ckp sorang2 bolehlah, blum temu buku dan ruas... ckp sorang2? lagi satu bodoh. sapa yang cakap sorang2? ko ke aidid? ko tak nampak ke beratus2 komen kat entry2 dia ni? ko perasan tak dah sejuta page views untuk blog ni? ko perasan tak dah 2000 orang follower blog ni??? cakap sorang2 apa kejadahnya???

Saya ajak berdebat, or berbincanglah takut nnti awak malu plk bila kalah nnti...
amcam ada brani?
ek elehhhhhhhhhh... biar betul???? hoh kecik tapak kanan tapak kaki pun orang kat sini boleh offer kat ko. cakap syok sendiri. nak jugak aku tau apa benda point2 yang ko nak debatkan tu. sila habaq mai. tapi kalau kena screw kaw2 jangan nak nangis pulak.

Klu x brani tutp trus blog nie, jgn trus jd bodoh sombong.... aku rasa ko kena langkah mayat ramai orang dalam ni dulu kot sebelum blog ni boleh berkubur. dasar bebal. ko bagitau sikit part mana yang si aidid cakap kosong kat sini? part mana yang dia goreng? mangkuk sungguh la ko nih!

Add sy dlm FB. ek elehhhhhhhh... tah sapa2 nak suruh orang add dia kat FB. fyi, aidid ni phantom. tak wujud pun. yang wujud apa yang dia tulis ni aje. so tak yah la jadik bebal. pulak tu, aphal pulak nak berdebat kat FB? tak masuk akal sungguh la weiiiii!

Harap Respon positif.

YBenar, Ayah Positif.
ok, this is us being at our utmost positive, you prick!

Pai said...

daripada berdebat berdua dalam FB baik berdebat ngan anu sendirik dalam bilik air..ape da ayah positif ni..nama je positif, tapi tak positif langsung..come on la ayah..ape cite nak debat2 ni? ape isu nye? kami nak tau jugak?

hyelbaine said...

Haaa...kan dah kena. Ayah nie mcm budak2 pulak, degil bebenor.

Lain kali nak masuk tempat orang, elok2 ler sikit jangan main terjah jer ingat info dlm blog nie tahap2 Melodi ke nak main terjah2?

Itu baru ilufne tu, kalau Azwan ker Laila ker bawak keluar senapang lagi teruk. Sekali Aidid tanya "Ada susu tak?" itu kira finishing move dah tuh, tak lama dah yer Ayah nyer.... :P

Asyraf said...

Wah... banyaknya aku miss ni.... atas kapal deorang block blogspot......

another great entry......

Mormon = Moron = MLMers....

and to ayah Pin.... seperti yang selalu aku nasihatkan kepada troll2 yang lain .. sarang tebuan jangan di jolok...... mana hujah anda untuk menegakkan pendirian anda...?

Jue Nara said...

salam abg aidid, since abg dh cite psl mormon nie, bole tak include skali tentang Ben Bradshaw, Paku & Belacan, sy ada terbaca yg dorg ni merupakan ejen mormon kat sabah & sarawak, bdk2 melayu ramai suka kat dorg sbb dorg nie pandai berbahasa Melayu

sy bc kat sini:
http://ayamdanbabi.blogspot.com/2010/12/ya-allah-selamatkanlah-umat-islam.html

B3@r D 3@73r said...

skrin dh 32", tp sbb byk tulisan, berpinau mate aku...

1 je aku x setuju, aidi samekan kamen rider ngan kutu2 mlm...patutnyer kamen rider lg power..

DCHL mmg fcuk...sbb diorg ler aku gadoh ngan membe2 aku kat uni dulu yg sebok promote bdk2 uni lain join diorg utk dptkn lampu-kristal-yg-mahal-tahap-gaban, lampeberger...ade yg join 2k, ade yg 20k n ade yg join 40k..sanggup berhutang oiutang lg..

demn...

fulltimesinner said...

diaorg ni tak paham2 ke?... bukannye susah sgt nak paham yang MLM ni sux to the core... ni la yang dikatakan FUBAR!!! fucked up beyond any repair... haih

Anonymous said...

Wow..ada Ayah Pin pulak dah..

Kena get ready gak ngan jagong pop nih & jadi silent reader enjoying da show tengok Ayah pit berdebat ngan tuan belog & puak2 A’leaks. Harap2 Ayah Pin sehebat yg diself-proclaimkannyer, kalau tak, baik ayah ruuuuunnn..Forrest..ruuunnn

Sambil2 tu nak habiskan baca entri Mormon ni, dah dekat sejam baru dok perenggan dua, banyak tol distraction.

Chipear said...

salam bro, untuk pengetahuan bro, kalau sebut mlm nie, aku rasa dah sebati dah ngan diri aku nie, cakap jer hi-0 ker dchl ker lambeger ker, unstopabble ker, ads4buck ker, score a ker semua aku dah pegi dah bro ......... org ajak aku pegi la dengar tue pun sebab member2 .............. pujuk punyer pujuk melekat jugak satu dua ngan aku nie .... nak kaya cepat punyer pasalkan, tapi masalahnyer tak kaya2 pun .... waktu tuh mata duitan bro ..... tue yg aku citer zaman2 setahun dua yang lepas la ...... bila aku pikir2 balik aku rasa macam tertipu pun ader, cam menipu pun ader, rasa bersalah pun ader, tak tenang jiwa bro, so lepas tuh aku amik keputusan stop dari mlm dah, cukup la pengajaran aku dapat...... skang aku berubah, still mata duitan tapi cara nak dapat duit tuh bukan dengan mlm la, sebab aku dah tgk ramai dah orang merana disebabkan mlm nie, memang la ader yg berjaya, tapi untuk berjaya tuh dalam mlm nie, aku nampak ramai yg teraniaya...... pada pandangan aku la ............ skang ramai lagi kawan2 dok ajak aku join mlm, tapi aku rasa cukup la pengalaman aku ngan mlm nie ..... lepas tue aku jumpa blog bro, aku rasa keputusan aku nie betul ...... so thanks a lot ....

Belacak said...

I tot onli Hedonism culture in Malay society these days.... but eventually Mormonism is even worst!

Tx 4 the info about mormonism ...

cek chun said...

kancil dengan veyron?? aku rasa macam tengok top gear la plak :p

emel aidid tu actually .COM bukan .KOM
dia salah type tu kat profile.

kopok lekor dah siap nih. bila nak start lawan nih..hahaha..

lama tak jadi silent reader sebab tak bleh nak komen. guna handphone je scroll pelan2. adehh.seksa beb. tapi nak dapat ilmu punya pasai, cek gagahkan juga lah.

abang aidid yg hensem,
tolong la buat pop-up window untuk komen.
p kat SETTING -> COMMENTS -> COMMENT FORM PLACEMENT -> POP-UP WINDOW

kalau cadangan cek diterima, cek masak grill chicken chop kasi nooo..

aku the great said...

off topic jap(x kot)..adakah PAKU DAN BELACAN tu org mormon gak? mereka pun dok kat salt lake city utah..mereka dtg ke sini sbg sukarelawan gereja..hrp2 mereka x menyebarkan dakyah mereka kpd org melayu dan hrp2 la juga mereka bukan org mormon. kang makin menjadi plak MLM kat malaysia ni..hehehe

azwan said...
This comment has been removed by the author.
azwan said...

Salam,

Till now no news heard from Ayah Pin. Just like the Mormons, maybe he is also busy making babies with his 5 wives at 60s. Anyway, no trolls no fun.

The issues of interconnection between Mormons and MLM industry is not only about their faith or religion, but also something got to do with their CULTURE.

Culture of duplicating: When they perform something, they always ensure their loved ones perform the same thing. "Ko cari downline, buat benda yang sama!"
Culture of buying most of the necessities in bulk: This due to Mormon's poverty issues. Syarikat MLM beli barang2 secara pukal, mark-up price giler2 padahal product sampah. tak pun cakap "sabun ni lebih pekat daripada biasa, boleh dicairkan dan guna untuk byk cucian. yahoo!"
Culture of endless meeting: Mormon memang terkenal dengan suka meeting, ape2 aje suka meeting, benda kecik pun nak meeting. meeting, meeting, meeting!! "Bro, jangan lupa malam ni bawak prospek, kita ada seminar, pastu kita lepak kat kedai mamak kita meeting lagi".

LOOK, THIS IS NOT SOME KIND OF GRANDMOTHER STORIES. THEIR CULTURE BECOME THE BASIS OF ANY MLM MODUS OPERANDI. IT PERFECTLY & SLOWLY ASSIMILATE WITH THE WAY MALAYS BEHAVE. SOUNDS FAMILIAR RIGHT WITH THE ACTIVITIES PERFORMED BY OUR MALAYSIAN BASTARD MLMERS?

I believe the one mentioned about religious activities is part of their missionary programs, just like christianization. Which is even worst.

TQ

Anonymous said...

Maner ayah pin ni...? Kiter tunggu punya tunggu punya tunggu sampai baper kali refill popkon ni nak tengok "kehebatan" ayah pin berdebat ngan bro Aidid bebeh & da pack. Adakah ayah pin hanya wat gempak sbb dahagakan attention yg bini2 dia tak kasik? (or cud he still be a V? scarrryyy...)

phreak-id said...

Aku rasa pengetahuan orang meleis ni tak kurang macam aidid kata. Cuma nafsu diaorang je yg butakan hati. Sebab duit.

Sebab duit benda yang dia tahu haram, di anggap halal. Walaupun dia tahu downline dia akan rugi, orang akan benci kat dia, dia tetap buat jugak.

Aku cuma berharap satu je, betapa senangnya MLMers ni dapat duit tipu orang, lagi senang lah dia hilang semua tuh balik sampai jatuh lagi teruk dari asal. Doa aku, biar diaorang dapat balasan cash di dunia ni. Itu je doa aku untuk mereka.


Terbaru >Contest Review Blog Kak Ina Kl Dot Com > Akhirnya Safee Sali Berpindah ke Pelita Jaya | Liga Indonesia > Saya Mahu Sponsored Post dari Eyriqazz.Com

Unknown said...

I understand the frustration of trying to convince orang yang terjebak ngan MLM that they won't succeed seperti yang dijanjikan oleh upline mereka.

Pengalaman when one of my family members berhutang sampai 100K, tak dapat apa apa return pun.
Duit 100K yang dia guna untuk beli inventori barang yang tak terjual tu patut dah boleh beli rumah and all that. Took me and my family members years to convince the person that dia kena get out from MLM cepat-cepat.

And like you Aidid, we also pointed out statistical numbers and all that (my father is the numerate type) tapi tak berjalan jugak. Luckily, that family member of mine dah keluar MLM, but the damage is done. I mean, straddled with 100K debt for nothing....that's serious.

Anonymous said...

Hi..

Saya ada soalan berkaitan Syarikat Hai-O... Saya memang tak suka MLM dan yang seangkatan dgnnya memandangkan ada members of my family yg penah menjadi mangsa syarikat Hai-O dimana adik ipar saya telah membuat pinjaman bank sebanyak 20K semata2 utk menyertai PB.. end up now hanya bayar hutang bank tanpa apa2 keuntungan... Tapi saya terjumpa blog ini (link seperti di bawah) yang mengatakan ianya halal dan mendapat pegiktirafan sebagai SYARIKAT YANG PATUH SYARIAH…

Benarkah? Saya keliru dan sedikit marah... Memandangkan saya sememangnya pembaca tegar blog aidid, saya ingin meminta pendapat aidid mengenai perkara ini...

link: http://salhazain.com/blog/?p=2814

It Just Me..... said...

mana ayah pin nyer? aku ingatkan dah berperang...alih2 masuk takde pa pa pun? cet...cakap degar2 sampai nak tutup blog orang...

Huh....westing mah taim onli.

Die tunggu kat FB kut wei.....Ahaks...

ilufne said...

@bacafikirtulis,

itulah masalah terbesar dengan sistem MLM ni. wujudnya unsur2 penganiayaan kepada orang2 bawah yang join lambat. at the end of it all, bukan sahaja tidak untung, malah rugi pulak dibuatnya. on top of that timbul soal harga barang yang berlipat kali ganda dari nilai sebenar semata2 untuk cover komisien untuk level2 kat atas tu. banyak gharar dan syubhah disitu.

jadi bagaimana boleh patuh syariah? entah. beats the hell out of us here.

untuk makluman teknikal boleh pegi ke link aidid sini http://aididmuaddib.blogspot.com/search/label/Premium%20Bloodyfool.

Top Ranking said...

Adakala bukan kerana tidak mahu senaraikan kerana terlalu banyak blog yang kami terpaksa pantau. Terima kasih kerana menghantar url saudara dan kami pasti akan masukkan blog saudara yang berada dikedudukan terbaik dikedudukan ke 557 (MalaysiaRank) dan 91,398 (wouldRank). Jika ramai seperti saudara ia akan memudahkan lagi kerja kami. Tahniah.

Aidid Mu'addib said...

Uik! Hold on to your horses...
"Saudara" tu u mean as in "Aidid Mu'addib" ke beb?
I didn't send you my url, and I'm not really into all this ranking stuff.
But anyway, 557 in Malaysia huh? Waaaaa....

Unknown said...

Saudara Aidid,

Unfortunately saya pun macam kawan2 saudara gak. Young (ok ni lain kot kekeke), successful, well-to-do..semua duit hasil kerja 8 to 5. Pernah diapproach oleh org2 MLM and was astounded by their stupidity to the point that I was so pissed off with them. Then I thought, well ko nak jadi bodoh tu masalah ko lah and couldn't give a rat's ass about them. So congrats on your blog and keep writing...at least ada orang nak sedarkan diorang ni

kuc1n993m0k said...

ayahpin is busy doing his SCREW A.lol.

this entry give a good view why/where MLM's origin. thumbs up aidid!ady share at FB.

cannot comment panjang2.. work work work.

orang said...

aidid, aku yg hantar.. hohoho... TRO tu byk menyenaraikan blog2 politik sebgai top blogs termasukla papagomo kawan ko tu.. saja nak kasik promo kat situ, menentang MLM pon aku rasa kerja politik gak.. politik tak semestinya berparti...

osip said...

gogo, aku nak tengok blog paling default dapat jadi top ranker..

cek chun said...

wuhuuuuu..ranking kasi potong itu blog2 merapu banyak tu.
boleh buat kenduri popcorn ngan kopok lekor ni bang

mknace unlimited said...

:) :) :)
kipidap bro..
terbaeekkk!!!!

singgah dari mknace unlimited

Unknown said...

Mess with the best,
Die like a rest..

sibulat said...

hey.... lately ni i ikut ur blog.. sebab nk carik pasal dr azizan (dr mickey mouse you too.. heheh).. tp hari ni.. lpeas baca ni.. gatal lak jari2 ni nk komen kat sini..

mcm u ckp.. kebanyakkan yg masuk MLM dan yg seangkatannya dgnnya adalah org melayu.. tp cuba u termenung jab.. kenapa benda ni semua berlaku? emm.. u dah tulis pun reason2 u.. so i mls nk tulis kat sini.. tp i ada pandangan lain.. sebabnya adalah masyarakat sekeliling.. kenapa.. org melayu suka sangat bercakap pasal org lain.. dan sebuk nak jadi org lain.. tanpa byk usaha..

contoh
1. bila nk kawin... nk kawin kat mesia ni pun susah.. hantaran laa... duti kenduri la.. duit itu laa .. duit ini la... mana nk carik duit kalau baru dapat degree...

2. kl ada degree tp pakai kerta kancil jekk.. org pun ckp jekk.. penat ko belajo pastu dapat kerja bagus.. apa standard ko pakai kancil.. buat malu jekk.. adooiii.. mana la nak kecau duit ni.. nk kumpul kawin lagi.. nk bagi mak bapak lagi

3. terlalu ikut brand.. nk beli semua brangd2 yg branded.. tp gaji 1k ++.. emm.. MLM la jawabnyaa...

byk lagi contoh.. kl tiulis byk2 nanti mcm jadi blog kita plakk...marah tuan punya blog ni..

so.. niat murni tuan untuk menyedarkan org melayu pasal MLM tu adalah saya sokong.. lepas ni boleh tak tuan sedarkan org melayu yg hidup dgn 'biar bergaya asal papa'.. saya amat berharap mentaliti org melayu dapat diubah.. tgk la kaum yg kaya kat mesia tu.. pakai comot2 jekk.. tp bisnes juta2..

apa2 saya bersyukur punya ayah yg byk bagi motivasi dari kecik sampai skrg.. dah besar ni baru paham apa dia ckp..

selamat berjuang

ilufne said...

Bercakap pasal ‘biar papa asal bergaya’ ni, memang sungguhlah orang2 meleis ni bermasalah besar.

Aku pernah tinggal kat satu negara membangun. Anak2 pun sempat sekolah sana gak. Yang paling aku suka ialah depa langsung tak pandang duit ringgit ko, kereta apa ko pakai, rumah pesen apa ko duduk. Nobody care! Langsung takdak prejudice. You can buy a Louis vitton, or a cokia brand cap ayam. Nobody care. You can drive a merc, or a 20 yo battered wagon. Nobody care! Aku pegi hantar amik anak2 aku pi sekolah dengan selipar jamban pun orang tak kisah. Yang penting, apa yang ko contribute as a person, to the society. Your mind matters. Your opinion matters. Your intellect matters. Masa aku dok situ adalah zaman paling heaven dalam hidup aku. Pakai kereta buruk pun bahagia je.

Bila balik aje msia. Jeng jeng jenggggggggggg. Aku start stress. Malaysians mentalities seriously suck big time. Semua sibuk nak tengok kereta yang ko drive. Ko kerja apa. Berapa gaji ko. Kawasan elite mana ko duduk, brand apa ko suka. Anak2 ko sekolah private mana. Ko beli sabun kat mana. Sabun cap apa. Sampai aku terasa nak pegi balik kampong jauh2 dari orang2 bandar yang kaya raya yang amatlah menstresskan jiwa raga. So at the end, we tend to strive to get money all for the wrong reasons. dan bila start with the wrong reasons, so agaknya akan kisah tak dengan cara2 untuk dapatkan duit itu? Itu yang sampai halal haram pun tolak tepi. Dan bermulalah kisah MLMmmmmmmmmmmmmmmmm. Dimana sekarang kita saksikan bagaimana meleis2 tak sedar diri dan rasa diri dia dah hebat habis sebab dapat jadi jutawan dengan sebat duit orang banyak2 pastu sibuk nak pakai bmw beli rumah banglo 20 tingkat yang nobody care pun at the end.

Sekian luahan perasaan saya. Bak kata laila, maceh. :P

zon hijua said...

wa,hebat kawan2 ko dr aidid...kaya2 n mesti member kelab golf tu,yela,dh selalu lepak situ men golf..tp ada gak yg jadi kaya sebab dpt kontrak dari org politik kan??klu gtu xder aper la nk respek klu jadi kaya cam gitu...
dh tau sgt prangai org2 gitu,mesti jd ka sebagai ketue bahagian ke aper..then sure dpt projek/kontrak..memang ar kaya n x join mende2 merapu MLM nie..
so, aku tengok,ada grup yg memang btul2 kaya sebab kerja2 profesional,pure profesional la..aku respek
ada grup kaya kerja profesional tp menipu guna status profesional(ini memang perompak nie..)
ada yg stakat belajar spm,tp sebab jadi ketua bahagian dia jadi kaya(hampeh,makan duit haram,sama cam MLM gak..makan duit haram)
ada yg kaya sebab jadi tokey MLM..tipu org,makan riba..tipu org bodoh melayu lain..

so,aku harap kawan2 ko bukan dari perompak2 yg tipu duit org gak la..yes,bukan dgn cara MLM,tp dgn cara rasuah,jadi ketua bahagian,bodek org2 politik..aku memang benci giler org gini..

Unknown said...

selalu terpikir... apelah jadi agaknye sumer2 yg penah nak tunjuk bagus dalam blog nie dulu...
Msawin, fendi882707253, dll tuh..

diorg ni agaknyer dah sedar ker... atau terus buat MLM2 bangang nie...
kalo dah sedar... Alhamdulillah
tapi kalo tak sedar2 jugak.... hmmmm tak tahu nak kata aper dah...

zon hijua said...

satu lg yg aku concern pasal org2 melayu yg join MLM nie...kalau ko dr. aidid trun ke preview bdk2 score a, la cnthnya..mgkn ko boleh predict nape diorg nie sungguh2 nk buat MLM nie kerana bi'ah diorg memang menggalakkan ke arah itu..cuba la sekali-sekala spy SNTM ke trun ke bandar tasik selatan or kt damansara,port budak2 MLM score a nie buat preview2 diorg...sembang2 ker dgn leader2 diorg dan kaji secara psikologinya naper diorg nie tertarik sgt nk join MLM nie...

mungkin ader yg join sebab terpancing dgn kata2 manis En aziz, dia nie klu dlm score a sumer org kenal la..dia cakap, mmg ramai terpukau beb..gila bab py..cuba ko try test dengar dia cakap

speaker2 nie mmg pandai main psikologi beb..
n mmg fitrah org melayu nie mudah cair ngan speaker2 cm gini...itu sebab aku harap ade la spy2 SNTM join dgr preview ke,seminar ke..kaji ape bhn2 psikologi yg speaker2 nie guna utk 'merasuk' dan merosak org melayu kita..
siyes beb aku kata mende nie sebab kt dlm score a diorg kerap kata org2 petronas pun join..itu psikologi beb,bro..siap bgtau yg ader sorg nie dh keje 20 thn dalam petronas,pastu brenti keje sbb income dia dlm MLM lebih besar dari CEO petronas..beb!!!klu org2 melayu dgr mende nie tiap2 hari dlm preview,x ke terpsiko juga diorg ni lama kelamaan..
itu la lemahnya org melayu kalau kita maen psikologi dgn diorg beb!!!
aku harap sgt2 org akan sedar ttg kejelekan MLM nie,tp bila ko tgk tiap kali preview kt bndr tasik selatan n kat damansara,ramai gila bersesak2 org datang sana,aper yg kita expect beb org melayu nk berubah???

zon hijua said...

aku cakap mende nie siyes beb..sebab apa,walau cmner fakta yg ko bagi dlm blog nie beb,tp once bdk MLM score a nie dgr apa en aziz atau en imran diorg cakap,cair balik beb..sebab apa..sebab diorg pandai main psiko beb!!!!
mungkin org melayu x bodoh dari segi pelajaran,sains,math, tp org melayu bodoh n x leh lawan klu main2 psiko n emosi nie beb..siyes bro!!mcm kena pukau diorg nie bler en aziz cakap....silap2 kalu en aziz nie bwk MLM jual bantal busuk pun,aku rasa ramai nk join MLM dia nie..siyes beb wa cakap sama lu..
itu la penangan en aziz dlm score a...
point aku kt sini,ialah,biah/persekitaran org2 MLM yg menyebabkn diorg nie join n pertahankn sgt2 MLM diorg nie, kadang2 bukan sbb bodoh Math,sains, ke aper pun...just my 2 cent opinion ye..

@mal12 said...

sy sgt2 bersetuju dgn ilufne..it's all about our society mentality and perception..dr kecik smpai beso asyik nk disogokkan dgn kedudukan, harta benda dan lain2..e.g;byk pressure dr generasi mak2/makcik2 kite or baby boomers(sorry bro aidid, azwan and 40-yrs old virgin to be in this category) yg suke bertanya perihal pangkat,harta benda yg kite ade..dan ade juga yg x kisah dgn kepompong tersebut dan berjaya menghadapi kate2 org sekeliling..hanya die yg tahu diri die..biar ape org kate..n i believe mostly this generation da lebih terbuke dgn semua tu..i really hope zon hijau ni x termasuk dlm mereka yg cepat terpengaruh..as long as u know urself, happy with your life and family and don't mess with other people..good enuf for me..

zon hijua said...

kadang2 org yg join MLM nie x care pun pasal fakta apekebende..as long as u can pikat hati diorg psikologi n emotionally,itu dh cukup..n itula mentaliti rata2 rakyat 2 melayu kita nie beb..who care ko nk bg fakta2 hebat cm bro dr aidid siap bg reference bagai,ape yg penting speaker pandai trick scara psiko n emosi..itu lebh mendekat di hati..
so, x heran la yg join score A nie pun ader yg dh 20 thn jg geologist kt petronas..geologist tu beb!!biasa buat research n main ngan fakta n profesional cm dr aidid kita..bro!!!so, apa yg leh pikat diorg nk join MLM score a nie bro...klu stakat duit,diorg dh kaya bro!!!
so, itu peranan speaker2 MLM cam en aziz,yg memang pandai main emosi n psiko org utk join...
so,lagi la x heran klu bdk takat2 SPM leh join MLM, tul x???org profesional keje petronas leh join MLM,so, x kan aku x join kot..mungkin begitula monolognya bdk2 MLM nie dlm hati mereka...

@mal12 said...

huh?..ko ni atas pagar ke?..mcm ade split personality jek..ke ko ni si aziz yg try nk psycho followers kt sini?..
ko tanye who care fakta2 hebat bro aidid??..x kira la dr siapa pun as long as it's reliable..i do man!!i need all those facts..and other followers as well..aku bukan amik sesuatu bulat2..sendiri ada otak, sendiri boleh pk..
yg aku x dulik org yg ko kate geologist dr petronas bagai tu (kalo betul la bak di kate)..dulik ape aku die benti keje wat score a mlm ni..yg aku tau mlm ni menganiaya org lain..aku xkan mintak org lain bg aku duit utk kaya dgn harapan ade org lain bg die duit jugak utk die kaya..wtf??that's it..aku x sanggup..

LittleLady said...

aku faham maksud zon jihua... dorang kat luar sana yg join MLM ni peduli hapa pasal fakta2 sebab dorang telah di psycho hebat oleh kepala2 dajjal tu. otak dah di basuh oleh dajjal2 tersebut.

i have been in 1 of MLM seminar ni. mmg ayat power2. ala2 politician gitu.. bukan budak lps SPM n mat2 rempit je yang akan terpedaya, kalau org yg educated tp akal pendek pun mesti akan terpedaya dgn janji manis dan fakta2 upline dorang tu.

upline dorang ni pandai cakap, pandai manipulasi, pandai kelentong. anugerah tuhan tu tp salah guna buat MLM pulak. kalau tak buat MLM pun, dorang yg gifted ni jadi pakar2 motivasi taik kuchengg pulak demi mencekau duit bangsa sendiri tanpa segan silu..

syabas buat aidid kerana menulis blog yg cukup berinformasi ini. harap2 ramai yg dtg singgah sama ada ahli MLM or non MLM dan semoga terbuka pintu hati dorang dengan fakta2 yg dikemukakan.

zon hijua said...

ko ni paham x aku nk sampaikan ape??ko tgk aku py komen, ko x leh agak ker aku nie cmne bro????
ape hal nk kaitkan aku lak dgn en aziz???aku harap ko ni bc balik komen2 aku kat atas tue??pehal ko nie??...kan aku dah kata,itu persepsi org yg join MLM score A bila dgr en aziz py cakap...ihope u intelligent enough utk nilai mende nie ye...bc betul2 komen2 aku tu..ntah apa2 ko nie...point aku nk stresskn kt cnie ialah cmner kita nk sedarkan MLMmers nie dlm keadaan diorg nie duk dlm bi'ah/persekitaran diorg di kalangan MLMmer jgk..cmner nk bgtau yg MLM nie mende yg jelek kt diorg2 nie sumer..pehal ko nie x paham point2 aku nie??

zon hijua said...

nasib baek littlelady paham..ko nie buat aku menyirap la @mal12..ko bc la betul2 komen2 aku tue..hampas tul,sakit hati jer...

zon hijua said...

kalao ko tgk preview2 score a kt d damansara n bandar tasik selatan,berpusu2 org datang dgr..aku pun pelik,yg dtg2 educated person bro..bdk2U,yg jadi engineerarkitek,researcher pun ada..yg kerja profofesional kt petronas dtg dgr n join MLM score a nie...aku pun hran la,byk je fakta2 yg citer scr teori keborokan MLM nie,tp apahal diorg yg educated nie leh join bro????x kan sebab x pandai math,sains bro..
siap ada pengetua cemerlang malaysia yg berpangkat jusa C dtg join score a mlm nie bro..bukan calang2 bro org yg join nie..
itu yg aku heran..org2 mlaysia bkn la x educated cam org Mormon tue,tp how come leh jadi cmnie bro..
org melayu malaysia bkn xder internet nk tgk blog aidid nie,x mcm org mormon yg mmg berfikiran tradisional,x suka teknologi2 nie..
so,ape yg buatkan diorg join selain dr wang ringgit..n aku nmpk faktor2 nya ialah diorg nie ader speaker2 hebat yg pandai main emosi n psiko dorg cm en aziz tue..ko pernah dgr x 'ucapan' en aziz tu??aku harap @mal12 lbh clear apa point yg aku nk sampaikan nie ye...

Pai said...

sebelum aidid buat blog ni, aku penah jugak pegi seminar MLM. Mmg mcm zon hijau cakap, kalau kena perang psikologi upliner diorg ni, mmg terasa mcm nak join time tu jugak. sib baik setiap kali aku berjaya kuatkan semangat untuk ambik masa 2 3 hari berpikir. Bila dh balik umah, pikir btul2 baru clear penipuan and penganiyaan diorg ni.

ilufne said...

actually education level tak mempengaruhi pun mengapa seseorang itu join MLM. ada orang educated yang paham aje yang MLM/SP ada unsur gharar syubhah semua tapi still join jugak.

ada doktor yang resign the practise macam dr sani tersayang itu. adakah kita nak cakap yang mereka ni semua tak educated? can't.

i think the main attraction is still m.o.n.e.y.

zon hijua said...

kalau kau pergi ke komuniti MLMers nie,ko akan tahu cmner 'fikrah' diorg nie..diorg nie sntiasa bersama ahli grup diorg tau x...dan ada jg yg berubah hidupnya bila join MLM cm score A ni..berubah yg aku maksudkan 1.diorg bertmabah kaya,income diorg jd 5 figure;2.keyakinan diri bertamabah sebab selalu jd speaker especially time preview2;3.cara fikir berubah iaitu sentiasa berfikiran positif untuk mencapai kejayaan dlm hidup(diorg nie bc buku2 motivasi org barat tau!!leader diorg suruh)4. diorg ader byk network n jaringan luas(so,klu nk invest bisnes lain,joint venture ke,buka syarikat ke,xde hal)..bila aku sembang2 dgn diorg nie,itu yg menjadi kunci n faktor2 naper diorg nk kekal dlm MLM nie..(so peduli aper blog aidid bg fakta2 ttg MLM yg menganiaya nie???who care,btul x??)..so, this is the real scenario of 'pekerja2 MLM' di mesia...cuba la korng jd spy kt mna2 port diorg,sembang2 dgn diorg,korek cara fikkir diorg...baru korang ader experience,xde la skadar duk mengadap blog aidi nie jer...

zon hijua said...

kadang2 fakta2 yg betul nie bukan point yg org nk tengok..tp cara ko approach seseorg tu yg membuatkan ko nak dgr aper yg org tu nk cakap...n ini la realiti yg sebenarnya dlm MLM kalo ko nak tahu...ko bagi la facts bergunung2 pun,cara ko salah,xder org nk dgr aper ko cakap...betul kan??top2 speaker MLM nie mmg dh well train la bro cmner nk main emosi n psiko org..peduli aper fakta2 kan kalau org dh percaya cakap kita??

@mal12 said...

ok2..sorry bro..gua lembab sket nk paham tulisan bro..sbb balik2 bro cakap pasal mlmers behavior which i guess sume org kt sini mmg tau diorang mmg camtu..its seems like u are siding them..which u said u are not..and that's good..mmg org leh main ngan psychology..tp kuat x kuat pegangan/kepercayaan terhadap sesuatu perkara itu bergantung kpd org tu sendiri..kalau bro pegang to be an anti-mlm, keep it till the end..n u can refuse to join them also by using reverse psychology approach..in the end of the day, we both human what..

ilufne said...

aku tak setuju sangat la ko cakap pasal takde MLMers yang akan care apa yang yang aidid bentangkan ni. aku ni pun dulu otai MLM. pernah gak la merasa income 5 fig tu. tiap2 wiken pegi group function semua. motivational talk segala macam tu la sampai naik muntah pun ada. tapi dalam masa yang sama aku idaklah obses gilababs pun dengan benda tu semua. dan aku sendiri yang rasa lain macam bila dok fikir pasal komisien level2 tu.

at then end, aku yang tarik diri. masa tu memang semua orang pun pelik. income dah banyak gila masa tu. but then, money is NOT everyting.

tok dam said...

biasa la orang educated boleh terpengaruh dengan orang padai cakap nih.. cuba lihat senario nih..

anwar ibrahim vs dr. mahathir... dalam apa keadaan pun ramai orang educated yg terpengaruh dengan ucapan antara duanya walaupun salah sorang dari depa memang manusia melayu yg paling keji...adeh!

orang said...

setuju, duit mengaburkan mata kita.. contohnya aku sendiri.. sblm tahun 2006, aku anti MLM.. aku pantang betul orang atau sedara mara dtg rumah jual brg MLM, lebih2 lg yg nak carik downline semata2.. malah bagi aku hukum MLM itu haram..
2006 aku tukar kerja tapi kena tipu dgn company baru.. kena ikat perut, i.e ketatkan tali pinggang dan makan biskut+air kosong saje.. wife plak dah mula perli n mintak mcm2.. kuar duit pakai kad kredit utk bayar utang kad kredit lagi satu tu biasa la.. selongkar beg2 lama utk carik duit syiling.. akhirnya atas desakan wife, aku terpaksa gak gadaikan prinsip aku, join MLM.. malu weh, pegi promote dgn kawan2 dan sedara mara benda yg sebenarnya kita pon tak suka.. duit punya pasal sanggup tipu orang (dan diri sendiri).. kadang2 bermimpi jugak nak pakai Merc macam upline..
alhamdulillah, aku yakin rezeki tu di tangan Allah, 2007 aku dpt kerja lain.. skrg ni wife aku pon takyah kerja..

It Just Me..... said...

bagi aku semua tu sbb kita tak boleh nak kawal nafsu kita....tu je...

Nafsu menguasai fikiran, tau je benda tu salah tapi still nak wat jugak sbb nafsu nak macam2...

Aku pun pernah wat MLM, sebab bernafsu nak pakai keta besau mcm upline cakap..apa tah dulu...Raja Prepaid kut...

Lama2 terpk, kita susah2 cari org bawah, yg untung upline...terus ku rentikan keja tak pekdah tuh...HUH.....

@mal12 said...

setiap org tu perjalanannya berbeza2..dan ujian itulah yg akan mengukur tahap keimanan kita..dan Allah juga akan menguji hambaNya sesuai dgn kemampuannya..moga kita same2 sentiasa dibawah perlindungan Allah dan beroleh manfaat dr apa sahaja yg berlaku..

Yusof said...

Salam

Aku mula2 tertanya2 bila ada mention DHCL. Rupa2nya Lampe Berger. Orang yang bawak masuk benda alah ni dengan accessories dia tu pernah jadik customer aku. Cha ya nun alif la of course. Rumah dia dipenuhi dengan perkakas elektrik yang memang high end. Karaoke set dan dlm 13k (termasuk pc karaoke), plasma tv masa dia beli dah 25k... dan macam2 lagi la. Dia ni lelaki dan GAY (Scary wooo bila pergi rumah dia sorang2)... Rumah kat satu penthouse, condo yang ada dua tingkat, kat area Bukit Bintang, blakang Istana Hotel, aku anggar dalam 3-4 million kut sekarang value dia.

Dulu aku tertanya-tanya apa kerja dia, muda lagi dalam awal 30an. Yang aku tau dia yang bawak masuk Lampe Berger. Sampai tabung pemanas pewangi tu pun ada orang Jepun mintak ngan aku jadi free gift (Bos aku beli letak kat kedai). Rupanya benda pemanas ni mahal nak mampus. Sib baik aku tak bagi. Rupa-rupanya, orang melayu kita yang duk bagi duit kat dia ni.... Padan la kaya nak mampos tapi tak mampos2. Kalo aku tau awal2 aku sengaja rosakkan barang dia skit2 biar dia panggil aku banyak kali ke rumah dia, boleh charge servis banyak2. Nyesal aku duk suggest cemana nak buat maintenance tapi kos kurang. Bila la Melayu ni nak sedar...

Anyway, Bro Aidid... this is in deed one of the best entry. Keep it up bro.

azwan said...

Salam,

Wau Aidid! This entry had triggered a healthy discussion. Bravo bro..

What ever influence ones to join MLM business, the reason from one person the another is different. Come on guys..all of you just witness the tip of the iceberg. That why this mormon entry is very2 important, it reveals part of the base of the iceberg. so you guys can understand where the hell the origin of MLM.

Its not only because of one fucking reason. Either doctor, engineer, ustaz, staff nurse or mat rempit, there are multifactors that shaped ones decision to join MLM.

Its not only because the greatness of the speaker/environment factors, but it certainly lies in their genes, their personality, their background, their hometown, their parents, education level, financial constraint, blablabla..(sampai esok pagi tak abeh).

I don't really hate them, because there must a justified or stupid reason of joining MLM. But thinking about the consequences of MLM to the Malays, i feel like want to carut, sepak2 kepala all these MLMers sampai paham. Sila makan kepala burit kalau tu yg boleh buat dorang ni paham.

We need a brilliant people at a higher level, who are able come out with an ultimate solution that will kill the MLM system once and for all in Malaysia. At our level, educate your family members cukuplah. This blog certainly just a platform, and if Aidid successfully educate one person, i repeat 1 person..its already a huge success. but wait! look kat the numbers..almost 1 mil hah?!

TQ

aku the great said...

off topic jap..huhu x sabo nak tggu jd pengunjung ke sejuta kat blog ni..

Usop Wheelchair said...

seratus lebey comment..igtkan ada malaun MLMer yg melalak..yg ada pun ayahpin sorg..tu pun singgah jup sebelum capmelan kat bilik ayor..pastu dah puas tido smpai skang..

ermmm...teruskan semua yer..im always here..
DUSHUUUMMMMM!

Sha LeaYana said...

nak gak kenal sape geologi petronas baru takat 20 tahun keje petronas? bapak aku keje petronas more than 30 years pun tak masuk MLM sebab dia tahu benda ni bangang....salary ayah aku pun dah 20k tak campur bonus ngan elaun lagi....so jgn la jaja cita kata org petronas buat score A smua..cam haram

p/s: ada sorang org kuat score A (orang kuat penang/kelantan) ajak aku masuk score A sbb dia nak tarik ayah aku skali....jangan harap la...haha :D

me said...

bro, bile nak ader entry baru ni??

Aidid Mu'addib said...

kejap lagik... bleh?

zon hijua said...

@shark..kalau ko nak tahu,ko pegi je port diorg sama ada di bandar tasik selatan atau kat kota damansara...dan kalau ko tgk grup2 yg bernaung di bawah Edata Network iaitu salah satu grup besar dlm grup score A nie,diorg nie mmg ader byk support dari dr shukri abdullah(pakar motivasi belajar);puan rokiah(pengetua cemerlang malaysia) n ntah..malas aku nak sebut la yg len2..ko gi la kaji sendri...yang aku pelik,cmner dr shukri abdullah pun leh join skim MLM score A nie walhal dia dah kaya pun???pastu yg aku dgr,kalau ader ahli2 diorg nie yg dh dpt 5 figure income,diorg diwajibkan hadir kursus ESQ...maknanya,nak jadi kaya,jadila org kaya yg beriman..ala2 camtula diorg punya style bizns dlm Edata tue...kalo ko rajinla,gi korek sendri...so,ketika kita berdegar2 kt cnie,diorg pun sbnrnya berdegar2 di port2 diorg jg...bro..!!!kita syok sendri(berjemaah) kt cnie,diorg pun syok berjemaah kat sana

me said...

cantek bro!

bongkar kan lagi kumpulan 'MORMON' yan len lak...

zon hijua said...

nie ader diskusi sorg bdk score A dgn ustaz engku ahmad fadzil...korang baca jawapan ustaz nie,n korang sure x pelik nape msh ramai lagi yg buat MLM kt msia nie ye...yup,masih ramai yg buat MLM kt mesia nie...

http://blog.scoreanetwork.com/index.php/mlm-some-questions-and-answers.html

me said...

zon hijau,

ko dah bace ke belum yang ni:
http://aididmuaddib.blogspot.com/search/label/Score%20A

hyelbaine said...

@ zon hijau,

I've been reading your comments, one after another and honest to God you're certainly confusing. From what you can gather your a fence sitter, no harm done with that.

"dan ada jg yg berubah hidupnya bila join MLM cm score A ni..berubah yg aku maksudkan 1.diorg bertmabah kaya,income diorg jd 5 figure;2.keyakinan diri bertamabah"...

I think one of the beauties of being a Malay is the wonderful religion of Islam. There are so many ways to be rich, to be confident and to reach one's goals and dreams.

There will always be options in life and we earn pahala or sins depending on which route that one chooses to take.

Too much of something is never a good thing even if it's a good thing. That is why the Prophet (S.A.W) always be mindful of the world's "goodies".

MLM'ers rely on the M&M's as far as I'm concerned. Money & Mental. The environment that we live in today, especially our culture, is too obsessed with materialistic gains as ilufne has commented earlier. It always seem to matter what the other is doing, using, wearing driving and the like.

si bulat commented that money is everything. Nak kawin kena ada kenduri-kendara. Really? Since when Islam said so? Is it a religious requirement or a custom we're doctored into?

What's wrong with driving a kancil as a degree holder? I still have my Kelisa, the first car I bought and used for 8 years before I got a bigger car when I had a child?

Biar papa asal kedana, melayu mudah lupa and such are all terms coined that reflect the nature that is Malay Muslims in general.

As to zon hijau's question why people still keep doing/relying on MLM despite obvious reasons that Islam prohibits? Simple.

Tepuk dada, tanya selara. Rajin2 muhasabah diri kalau rasa unsure if what you're doing is not right.

ilufne said...

zon hijua,
ESQ? tak salah aku ni pun satu lagi yang perlu dilihat balik. ko boleh tengok link ni:-

http://beliamuda.com/2010/07/fatwa-pengharaman-esq-oleh-mufti-wilayah-persekutuan/

mufti wilayah memang dah bertahun haramkan ESQ kat kl, walaupun ada mufti lain yang kata boleh. kat link tu ada siap copy Warta Kerajaan lagik. dated jun 2010.

ESQ ini off topik, tapi yang aku still nak tekankan kat sini ialah, benda2 yang kita nampak MACAM bagus kat luar, dan semua orang hebat2 tinggi melangit join pun, tapi kalau memang banyak unsur2 gharar dan syubhah yang membawa kepada haram, kenapa kita tak boleh nak pertikaikan? syubhah itu boleh timbul bila ulama2 tidak sepakat dalam menentukan halal dan haram sesuatu isu, contoh macam kes ESQ ni.

nak pegang islam akhir zaman ni memang macam menggenggam bara api. susah sangat. sebab lebih ramai yang selesa tidak ikut islam daripada ikut islam.

this is clear cut.

Maksudnya : Islam mula tersebar dalam keadaan asing , dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang-orang yang asing. (RIwayat Muslim)

"Akan datang satu zaman yang mana seseorang itu berpegang kpd Islam ibarat mengenggam bara api" (Riwayat Tarmizi)



jadi kalau tanya orang MLM tegar macam msAwin and the likes, dia akan bawa berjuta2 link untuk menjustifikasikan apa yang dia buat itu betul, sebab mereka percaya apa yang mereka buat itu betul dan sah dan positive dan membantu orang susah dan boleh improve kehidupan duniawi mereka dan mereka akan mati masuk syurga di akhirat kelak kerana banyak benda baik yang mereka dah buat kat dunia ni.

aku langsung tak berminat nak mempengaruhi MLMers tegar ni kerana hanya kehidupan MLM yang mereka tahu, dan mereka berhasrat untuk mati sebagai ex-MLMers beriman.

tapi kepada pembaca2 disini yang ada sedikit was2 dikepala hotak mereka tentang halal haram MLM/SP ni, maka bolehlah tanya diri korang sendiri. buatlah research sendiri. tanyalah ustaz2 yang tiada kepentingan langsung dalam apa juga MLM/SP. at the end of the day, tepuk dada tanya selera la weh.

ilufne said...

dan zon hijau,
ko ni sebenarnya pun MLMer kan? mengaku ajelah.

MsAwin said...

apasal aku punye post kena delete Aidid? ko pun dah takut kat aku ke? haha...

hyelbaine said...

@ ilufne,

I think so lar. Agree with your last comment. If he/she is then truly, the most covert troll yet eh? ;)

ilufne said...

hyelbaine, he's trying to do us 'reverse saiko' thingy. sad to say, not working lorrr. :P

MsAwin said...

Panel Syariah Stormreaders, Kenshido dan HPA merujuk Quran dan Sunnah dalam melakukan justifikasi MLM mereka itu bukan pyramid, tapi Aidid tanya pak cik Google. Kah kah kah. Tanya lah international journal, Aidid! Tak pun rujuk Quran dan Sunnah! Ko Islam kan! Kenapa rujuk Mormon pulak.

Kenapa tak letak satu posting berkenaan Microsoft ciptaan Bill Gates itu Mormon! Coca Cola too...This is pure speculative and conspiracy theory.

Sebab itu ramai ulama meletakkan adab dalam mempelajari ilmu konspirasi ni...Aku tengok korang semua dah start tenggelam dalam ilmu konspirasi...semua posting dan komen tidak lagi berasaskan akademik, bahkan jauh dari naungan Quran dan Sunnah...

@mal12 said...

hyelbaine/ilufne,

lepas satu satu komen die post, aku da rase sumething wrong sumwhere ngan mamat/minah ni..we get his/her points already..cam psycho jek..(sorry to say)..

ilufne said...

Panel Syariah Stormreaders, Kenshido dan HPA merujuk Quran dan Sunnah dalam melakukan justifikasi MLM mereka itu bukan pyramid,tapi Aidid tanya pak cik Google

exactly my point. masing2 ada justifikasi masing2 kenapa mereka betul. terpulang la kepada individu yang mendengar lepas tu nak terima atau tidak, nak percaya atau tidak, nak buat kajian lebih lanjut atau tidak.

msAwin, kau ingat semua orang kat sini bodoh. up to you. sikit pun tak datangkan kudis. tak sapa pun suruh kau masuk sini to begin with. dan kalau kau harap apa sahaja link yang kau bagi berjuta2 mukasurat tu mampu nak mempengaruhi orang, i wish you luck.

clear cut. kau rasa kau betul. tapi kami rasa kami betul. so there. tak payah buang masa kau lagi.

LittleLady said...

tulah... zon hijua ni 1st point dia aku faham.. but then 1 after another post dia asik2 nak ckp pasal kehebatan join MLM ni n kenapa org2 yg berpengaruh byk join score a.. hurm... sungguh mencurigakan.. siap nak suro join utk jadi spy pulaks.. bkn score a je yg jd isu kat sini encik. isu2 d ni adalah merangkumi SP dan MLM scam. score a seciput ajeee... salah satu dr berjuta2 skim piramid bodoh yg perlu di expose lagi..

apapun org tu berpengaruh cane pun, dia telah melakukan kesilapan dengan menceburkan diri dalam bidang perniagaan sebegini. kita yang dah tahu ni, sebar2kan ilmu ni pd kawan2 n sanak saudara agar tidak terjebak..

sekian.

hyelbaine said...

"Aku tengok korang semua dah start tenggelam dalam ilmu konspirasi..."

YAAAAWWWWWWNNNNNNNNNN........

Next?

Asyraf said...

konspirasi????? freemason ka?? hahahahhaha.....

Aidid Mu'addib said...

Konspirasi illuminati dan freemason yg influence org Mormon bini ramai dan jadi miskin serta bongok ilmu pengetahuan sains - dan senang kena psycho supaya join MLM (macam sesetengah sakai dlm bangsa Melayu)... Adakah begitu ya sakai PNG girl Ms Awin.... Waaaaaa! Aididleaks a conspiracy theory blog ka dey? Kuang kuang kuang!
Dol, dah khatam semua episode "The Arrivals" ka blom?
Btw... cuba baca artikel kat atas tu kasi complete dulu... then, baru komen - ko punya argument ada lohong, itu sebab aku delete smlm. Macam komen org tarak sekolah gitu. Kalau nak troll kat blog aku, kasi baca artikel dan fahamkan butir2nya, then komen jgn off-topic. Baru la nampak macam tak tertinggal bas ekspress gitu... faham girl? Lain kali, BEHAVE!

Aidid Mu'addib said...

Oh ya... MsAwin girl sakai, ko ni betul2 mengecewakan betul la dol...
Aku dah ada entry pasal ni, tapi ko tak jengok kat sana ke girl? Anyway, takpe. Aku bawak kat sini... ok dey? There... Good girl...

Kenyataan Mufti Besar Arab Saudi Tentang MLM.

Terjemahan:

Sejenis perniagaan yang berdasarkan skim piramid - atau yang selalu dipanggil sebagai "multi-level marketing" - adalah HARAM. Objektif sebenar sistem perniagaan tersebut adalah untuk mendapatkan komisen yang diperolehi dengan menaja ahli baru ke dalam sesebuah syarikat, dan bukannya untuk mendapat keuntungan daripada penjualan produk itu sendiri. Ada masanya komisen itu mencecah puluhan ribu riyal, sedangkan jualan produk kemungkinan hanya beberapa ratus riyal sahaja. Sesiapa sahaja yang waras jika diberi peluang seperti skim ini akan secara logiknya akan cenderung kepada pencarian komisen tersebut.

Itu sebabnya syarikat yang seperti ini, bila melakukan promosi syarikat, sangat cenderung kepada menjanjikan komisen yang sangat besar yang akan mereka berikan kepada ahli yang akan menyertai skim mereka. Mereka menarik pelanggan dengan janji keuntungan yang berlipat-ganda dengan modal asal yang kecil, yang mana ia selalunya dipanggil sebagai "harga produk". Walau bagaimana pun, produk tersebut hanyalah topeng untuk mendapatkan komisen dan keuntungan daripada komisen tersebut.

Jika ini adalah ciri asas perniagaan tersebut, dalam Islam, hukumnya adalah haram. Sebab jatuh keharamannya adalah:

1. Ia melibatkan 2 jenis riba':
a. Riba' al-Fadl, riba yang terhasil daripada pertukaran satu-ke-satu (like for like) dalam keadaan yang tak sama (unequal).
b. Riba' an-Nasiah, riba' yang dibayar sebagai pengganti hutang.

Ahli akan membayar jumlah wang yang kecil pada masa ini, untuk mendapatkan jumlah yang lebih besar di masa akan datang sebagai penggantinya. Ini pada dasarnya adalah pertukaran satu jumlah wang dengan satu jumlah wang lain yang lebih besar, dalam masa tertentu. Ini adalah riba', seperti yang termaktub dalam kitab dan dipersetujui oleh semua ulama'.

Produk jualan syarikat hanyalah preteks (topeng) untuk melakukan pertukaran yang sebenarnya berlaku. Produk ini tidak dimaksudkan kepada dan daripada ianya sendiri, dan dengan demikian tidak menjejaskan apa-apa dalam masalah dalam hukum keharaman ini.

2. Ianya melibatkan perniagaan yang gharar (transactional uncertainty).
Sifat gharar ini terhasil daripada keadaan di mana, ahli tersebut tidak mengetahui sama ada dia akan dapat atau tidak, jumlah tajaan yang dia perlukan untuk mendapatkan komisen itu. Skim piramid sebegini, tidak kira berapa lama ianya boleh bertahan, akhirnya akan berakhir juga. Ahli yang menyertai skim tidak tahu di mana level yang dia akan masuk, sama ada di peringkat atas yang mana keuntungan adalah besar atau di peringkat bawah yang mana dia akan rugi.

Pada hakikatnya, majoriti ahli akan mengalami kerugian dan hanya sedikit sahaja yang akan untung. Jadi, kemungkinan kerugian dalam skim sebegini adalah lebih ketara, dan inilah yang dimaksudkan sebagai gharar. Dalam kes sebegini, terdapat ketakpastian dalam dua kemungkinan, di mana kemungkinan yang lebih pasti adalah yang lebih buruk (iaitu kadar yang kerugian melebihi kadar yang untung).

Nabi Muhammad S.A.W. menegah terhadap perniagaan gharar, yang diriwayatkan oleh Abu Hurayrah yang berkata: "Rasulullah S.A.W. menegah perniagaan yang melibatkan membaling batu (judi) dan perniagaan yang melibatkan ketaktentuan (gharar)." (Sahih Muslim).
.......................

Sambungannya ko baca kat entry di sini ni ha... girl.
http://aididmuaddib.blogspot.com/2010/10/kenyataan-mufti-besar-arab-saudi.html

Daripada:
Jawatankuasa Tetap Untuk Kajian Dan Fatwa Arab Saudi.
Pengerusi: Shaykh 'Abdul-'Azeez Ibn 'Abdullaah Aal ash-Shaykh.

me said...

MSSawan,

bukan main lagi ko nyer hujah bab panel syariah, rujuk quran bagai...

ader ke dalam quran soh umat islam buat bisnes MLM?

Ye, Rasul pun pernah berniaga..tapi bukan MLM..

ko ni, dah la bodoh...takyah la tunjukkan kebodohan ko kat sini...

nak tunjuk ko pandai bab agama? kang aku tanya ko tak terjawab kang..

samdol meroyan la ko ni..

azwan said...

Yahooo!!!! Monababi is back!

Dey, my only question aaa...

So ko nak pilih Panel Syariah Stormreaders, Kenshido dan HPA
ATAU
Mufti Besar Arab Saudi?

hyelbaine said...

@Azwan,

Don't expect a quick reply. Kena check ngan upline dulu mcm mana nak jawab. Nanti melalut comment kene delete, kata Aidid dah kalah pulak :P hehehhehe

MsAwin said...

AIdid dan Azwan,

U tak faham kenapa wujudnya mufti disetiap negara dan negeri. Kenapa you baca Qunut pada solat Subuh di negara kita TETAPI di Arab Saudi tiada bacaan Qunut?

Kalau u di Arab Saudi then you ikut fatwa di Arab Saudi dan jika u di Malaysia, maknanya fatwa mana yang u nak ikut?

Aku rasa ramai dah bagitau keputusan fatwa di Malaysia dan syarat-syarat yang diletakkan oleh jawatankuasa fatwa untuk membezakan MLM company dan pyramid.

Unless you said semua jawatankuasa fatwa di Malaysia know nothing about MLM dan pyramid. Kalau u merasakan sedemikian, maknanya orang yang boleh dipercayai dan tahu semua berkenaan MLM dan pyramid scheme adalah PROF AIDID, betul?

Orang lain tak kiralah dia sedang buat PhD macam Ust Zahazan dan Ust UZAR, mufti2 dan pakar agama seperti Ustaz Ismail Kamus, pakar Motivasi Dr Fadzilah Kamsah yang terlibat dalam promosi STormreaders, kerajaan di negara kita dan lain-lain, semuanya tak betul...yang betul hanya Prof Aidid dan Prof Azwan...

Actually link yang aku bagi yang mana Aidid telah delete tu penuh dengan maklumat yang menyatakan MLM dan direct selling adalah satu branch dalam method marketing. Pyramid adalah masalah moral yang perlu dibanteras melalui undang2 dan penguatkuasaan tertentu.

Contoh, kajian mendapati perkembangan teknologi perkongsian video diinternet diterajui oleh perkembangan pesat dalam bidang pornography. Tapi adakah perlu diharamkan teknologi perkongsian video?

Perkara sama dalam MLM dan Pyramid.

MsAwin said...

tambahan, aku menganalis pelan pemasaran stormreader mendapati pelannya berunsur sama dengan pelan sesetengah MLM yang lain. Contoh nya adanya bonus penajaan dan adanya bonus kumpulan, overriding, pairing etc TETAPI harga jual buku-buku mereka masih sama dengan harga di MPH, KInokuniya, Popular dan sebagainya.

Apa maknanya itu?

Maknanya harga jual untuk sebuah buku telah dimark up berkali ganda untuk dijual secara konvensional di kedai-kedai buku seperti MPH, Kinokuniya, Popular dan keuntungan besar diperolehi oleh pemain-pemain dalam distribution channel untuk sebuah perniagaan konvensional.

Manakala, melalui MLM, harga sebuah buku itu masih dijual dengan harga yang sama seperti di kedai buku TETAPI keuntungan selepas mark up harga itu dikongsi oleh pemain-pemain dalam distribution channel untuk sebuah perniagaan direct selling. Dalam kes MLM ialah para pengedar mereka.

So ape beza?

1) Harga buku tetap di mark up berkali ganda.
2) Keuntungan selepas mark up diperolehi oleh rantai pemain dalam sistem pengedaran mereka. Dalam kes kedai buku konvensional seperti MPH, ianya diperolehi oleh retailer (MPH), whosaler, syarikat pengiklanan, staf dan kakitangan yang terlibat dari pengurus besar, manager, penjaga kaunter, pak gad dll. TETAPI dalam jualan MLM, komisen diperolehi oleh barisan pengedar berbilang tingkat mereka...

Ianya sama...cant u see? Pyramid pulak adalah cerita yang lain...

budakhingusan said...

aku sebelum nie silent reader, tapi bila si awin nie masuk, aku tengok dia suka main pusing2. ko tak paham agama, tapi ko main cakap macam bagus. ko syok sendiri! qunut kan sunat dituntut. cuma kita ikut mazhab syafie, ms. Kat arab mazhab lain. dlm sesetengah hal, kita boleh ikut mazhab lain. ko cuba cari apa beza fatwa dengan mazhab. tak ada kene mengene dgn MLM dengan qunut. MLM, amalan yang tak sihat.

apa bezanya?
MLM:
1. cari duit untuk orang atas and tiada jaminan. Kontrak majikan dan pekerja tiada. duit dapat kene cari orang, takda org, takda duit.
EPF pun tak da. SOCSO lagi lah. (orang atas boleh elak bayar tax lebih, epf dll)
2. cari orang penat2, bagi orang atas yg kaya.
3. setiap masa kena cari orang, walaupun overtime tak dapat claim, mesti kene cari orang baru dapat duit
4. free-free je jadi promoter syarikat, and tak berbayar pun..
5. orang atas tak jaga pun orang bawah.. asal ko cari orang cukup.
6. tiap hari pikir, aku nak physco sapa plak hari ni?
7. asyik kene basuh dengan orang atas.

Organisasi biasa:
1. bagi jaminan orang bawah. Ada kontrak antara majikan dan pekerja. tiap bulan makan gaji, kalau bagus, naik gaji, project banyak
masuk/perniagaan bagus, bonus dapat pun banyak.
2. tak payah cari orang. buat kerja ikut position
3. kerje ikut jam pejabat. lebih, boleh claim overtime
4. ada bahagian marketing tersendiri dan berbayar takpun owner syarikat yang rancang
5. staff dipanggil internal customer yang perlu orang atas jaga
6. tanggungjawab dekat task diberi. tak payah nak physco orang lain
7. mana ada main basuh2 ni

banyak lagi, kalau aku rajin, aku taip. sebab aku pun ada pengalaman pergi trainning orang MLM. Kawan aku ajak teman dia.
beli barang MLM pun penah.

azwan said...

Aku baru balik dari hospital, ziarah org sakit dan merawat org sakit. tgk si MsAwin ni tulih terus sakit miokardium aku. Chet..

Anyway, budakhingusan yg tak berapa hingus already gave a good answer. MsAwin yg otaknye tunggang terbalik telah menyerlahkan lagi kebebalannye. lagi byk dia cakap, lagi bebal nampaknye.

Jelas2 dia nak samakan bisnes conventional dgn MLM. Bisnes buku MPH, Kinokuniya blablabla dgn MLM. WTF?! Apekejadahnye bapaknye dah ajar ape aku pun tak tau. kalau si MsAwin ni anak aku, aku taknak nye mengaku anaklah. punyelah bebal sampai benda basic pun taktau, nak jugak cakap pasal benda lain.

MsAwin ni best dilayan, mau comment sini jadi 500+. kalau buat filem MsAwin 2 Alam mau cecah 80 juta. menggigil org tgk. ko ni bengap sgt la Awin, ko betulkan mentol ko dulu baru type byk2 ok.

Aidid Mu'addib said...

Why this sakai girl is so dense, I will never know (I actually know... but where's the fun in that?)... aku tulis jugak la... lagik dan lagik dan lagik.

Kejadahnya bebal sangat Forrest Gump? Tak kesah la kalau syarikatnya tersohor macam Amway (dah kantoi jugak kena saman USD150juta dan byk lagi in the future), tak kesah la produk berkualiti, halal dan boleh bawak ko sampai ke bulan... tak kesah la niat ko tak nak aniaya orang - those are not the points. THE POINT IS... jika plan pemasaran sesuatu perniagaan (ie MLM) ada syarat tajaan dan duplikasi tajaan jatuh kpd setiap yg mendaftar sbg ahli/reseller/affiliate... jumlah ahli akan berkembang secara eksponensial di mana akhirnya jumlah ahli akan menjadi terlalu besar, sehingga ketepuan berlaku - dan plan perniagaan itu akan collapse/crash tergolek-dog.

Sistem MLM adalah sesuatu yg mathematically impossible to sustain. This has been proven in real life all over the world. Cuma kebanyakan kerajaan (kecuali Singapore, China dan Saudi Arabia, etc), menatang MLM ni terus grow, becos politician tu sendiri ada kepentingan dalam sesetengah perniagaan yg melibatkan MLM. Contohnya, di Amerika. Parti Republican tu yg keparat yg menyokong sistem kapitalist spt MLM di mana dgn duit lobbying, Amway berjaya bertahan lebih 40 tahun. But, not anymore. Even kalau US govt tak gubal undang2 yg sesuai, rakyat US masih boleh buat class action lawsuit di mahkamah sivil. Jadi Amway dah cirit-birit sekarang... after 40 years jatuh jugak.

Back to Malaysia... dari segi penguat-kuasa dan kawalan bahalol MLM... memang tak boleh harap, so far. And why is that? Singapore boleh what? China dgn 1.2 billion manusia elok aje boleh kawal sistem perniagaan yg ada MLM dan skim piramid. Buat palat MLM kat China, tembak aje sampai mati. Sempoi... Kat Malaysia? Money talks isn't it?

Mana2 MLM akan kantoi jugak... bar-none. Dan akhirnya bila bzns dah terlalu lama, Amway tukar nama baru jadi Quixtar di US - dan dia bagi alasan re-branding... sedangkan bzns Amway has collapsed long ago. Dan begitu jugaklah syarikat2 MLM yg lain2 di mana sahaja - bila ketepuan ahli yg join berlaku, peopel start to lose money, biz yg itu collapse, dan they start all over again dgn brand baru... dan ada pulak kumpulan org lain yg baru yg akan kena kelentong lagi satu round... sebijik macam Forrest Gump yg ini.

THE PROBLEM WITH MLM-SP IS THE INTRINSIC STRUCTURE OF THE SYSTEM - MORE PEOPLE WILL LOSE MONEY THAN EARNING IT. PEOPLE AT THE END WILL DEFINITELY LOSE. HOW MUCH? TRY 99% IN THE LONG RUN. AND THE COMPANIES AND THE CEO AND THEIR CLOSEST PEOPLE ARE JUST FINE WITH THAT. THEY ALREADY HAVE THE MONEY MAAA! ITU YG SAKAI NI SEBOK SEMALAM KASI LINK KEJADAHNYA YG MENYOKONG SISTEM MLM. MEMANG LA SISTEM MLM ITU BAGUS DAN BOLEH MEMBAWA KEKAYAAN... KPD 1% KAT ATAS MANA-MANA PIRAMID MLM. DAN PADA MSAWIN GUMP, THAT IS GOOD WHAT... BONGOK NAK MAMPOS SAKAINYA PUN! KALAU MEMIKIRKAN DIRI SENDIRI NAK KAYA-RAYA, MEMANG LA ELOK BZNS MLM NI - TAPI KESAN PADA MASYARAKAT MELAYU SEJAGAT MACAMANA? KESAN KPD YG 99% AHLI YG RUGI TU, NAK LUPAKAN SAJA KE? SI SAKAI MSAWIN FIKIR DIA BOLEH BERJAYA JADI YG 1%, LANTAK LA ANAK BANGSA DIA TU SEMUA RUGI TERGADAI. SHE'S FINE AND DANDY WITH THAT. BUT, WOULD THAT BE ACCEPTABLE IN ISLAMIC COMMERCE. HOW DO MUSLIMS SPIN THIS INTO AN ACCEPTABLE MODEL OF BUSINESS? DAN PEHAL AKU CAPS-LOCK PULAK NEH???

Tapi apa pun... sesetengah orang kat Malaysia ni namanya ada Muhammad atau Abdul atau Nurul atau MsAwin... bunyi nama muslim gitu, tapi perangai mengalahkan orang mormon dan yahudi. Apa nak di kenang. To most people, money is more important than religion what?

Aidid Mu'addib said...

Ada lagik... aku ambik dari Koleksi.

Koleksi Maklumat anti MLM & Skim Piramid oleh Aidid Mu'addib - Kalau plan pemasaran ada ciri tajaan dan duplikasi tajaan berlaku kpd setiap peserta yg menyertai sesuatu MLM, maka ianya adalah "pyramid-selling". Maksudnya... plan pemasaran itu direka untuk mendapatkan jumlah ahli sebanyak dan secepat mungkin, dan CEO mmg mahukan perkembangan cepat ini, walaupun akibat akhirnya (yg pasti akan berlaku), jumlah peserta akan grow secara eksponesial tanpa kawalan (uncontrollable) dan kumpulan yg terakhir join tidak akan dpt downline (threshold ketepuan tercapai). Jadi sapa2 yg join lambat akan kerugian. Berapa byk ahli rugi?
Utk 1 cari 2, >50% peserta rugi takde komisen.
1 cari 3 ->67%.
1 cari 4 ->75%.
1 cari 5 ->80%..... dan seterusnya.
Score A, Amway, Monavie, Vemma, XanGo, eXfuze, Transfer Factor, Hyprobulksms, dan beratus lagi syarikat semua buat kerja pyramid-selling - itu sebab ramai sgt yg bungkus, dan itu sebab sapa2 top-tier kat atas2 kaya-raya. Very simple maths and economics actually... and money talks, in case you're wondering why MLM industry is healthy in Malaysia.

Memang plan pemasaran MLM sebegini mengharapkan penyertaan seramai mungkin peserta, dan peserta yg kerugian itulah yg mengayakan org2 yg duduk kat atas puncak piramid. Keuntungan jualan produk kadang2 tak penting jadinya, sebab dgn kerugian ahli kat hujung2 yg berpuluh atau beratus ribu org tu, duit penyertaan dan komisen downline aje pun dah mmg byk2 untung dah tu.

OK, utk isu syariah-compliance MLM ni apekejadahnya? The idea (kata dia org la) oleh pakar ekonomi Islam adalah utk menggunakan kaedah MLM utk mengembangkan sesuatu model rangkaian perniagaan, sebab kaedah taja-menaja ni ada komponen eksponensial tadi - mmg best kalau ada komponen tu. Biz naik cepat. Skrg, isu Islamic commerce... mesti takde penganiayaan, takde org rugi buta2, mesti ada akad, dan benda yg paling selalu diketengahkan - "oleh sebab tiada dalil dan nas yg mengharamkan kaedah MLM... maka ianya HARUS sehinggalah adanya perkara yg melanggar hukum dan syarat keharusan tersebut... blablabla". How do you do that? Ko nak mengembangkan network biz dgn cepat, tapi ko tak nak aniaya downline yg terakhir, dan ko nak keuntungan utama datang drpd jualan produk dan buakan head-hunting... how?

Jadi kata Uzar, kadar komisen pencarian downline tidak boleh tinggi, supaya harga produk akan jadi tidak tinggi, dan akhirnya pengguna tidak rugi. Si penaja dapat komisen yg kecil drpd pencarian downline, dan seseorang masih perlu jugak buat sales utk dapat untung besar - sebab kalau cari downline aje dan harapkan sales downline... tak kan kaya punya. After all tujuan tajaan adalah utk mengembangkan network dan bukan nak buat rangkaian kuli-batak yg kasi sedekah duit ke atas.... THIS IS ALL IN THEORY. Kalau korang study pasal Stromreaders punya plan pemasaran, dia ada cerita benda ni.

Walau bagaimana pun, dlm penerangan syarie storm-reader dan Score A... kedua2nya tidak menyentuh faktor perkembangan network TANPA HAD (sebab kalau tanpa had, ianya akan jadi "pyramid-selling)... itu yg aku musykil. Macam rasa tak complete kerjanya... dan menjadikannya "shubahah" pada pendapat aku... Kalau korang perasan dlm artikel aku yg byk tu, faktor infiniti ni adalah mathematically impossible to sustain - how do you reconcile that with hukum syarie?

Of course, utk SCORE A haram-jadah... nampak gaya PPS itu hanyalah propaganda aje... sebab Jason Kok punya plan pemasaran mmg tak ikut saranan PPS Engku Fadzil dll pun... it's just a classical binary model - a pyramid-scheme waiting to collapse. Sapa tahu bila ianya akan crash/collapse? Jason Kok dan dia punya akauntan tahu. Tapi no problem... Jason Kok ada juta2, dan nak beli org skrg senang aje. Dan kalau ada KPDNKK nak saman ke, masuk mahkamah ke, atau berlaku apa2 pun - Jason Kok rileks aje. Contohnya kena saman, bayar RM250K denda ke, 500K ke... gitu aje...

Apa kesah setengah juta? 50-100 juta hengget dah ada kat bank what?

azwan said...

Gigih ko type Aidid. Dia bukan sedar pun. Bebal tahap dewa, kalau ko dah bebal level camni, elok sgtla Awin ni panggil aku Prof.

Dahla product pun hancus, lagi nak pusing2. Yg pasti pengasas2 sistem baru MLM makin lama makin bijak, dorang akan study ape yg tak kena dgn previous system, dan dorang akan improve. istilah pun diubah2. affiliate la, prospect la, ntah hape2 la nak kasi kencang balik. Revolusi MLM berlaku seluruh dunia, siap ada panel syariah nak kasi cover. Yg tetap sama ialah fundamental yg sama, amik keuntungan dari org yg baru join dengan janji2 manis dan product2 hampeh. contoh monababi yg beria2 claim macam2, satu clinical evidence pun takdak. ikut sgt la perangai mormon! Ptuii...

ganz said...

aku paham apa yang zon hijau nak kata.. memang bagi dia orang.. ari ari kena basuh.. otak dah tak leh terima apa orang lain cakap.. banyak member aku yang buat MLM.. dari satu MLM ke satu MLM lain.. yang ikut .. geng geng dia gak.. network mereka sangat la kuat.. aku pun nyaris. .. sapa tak gelap mata dengar dapat 10,000 sari.. hehehe.. tapi akal logik ada.. kalau semua dapat banyak tuh.. semua rakyat malaya=sia 27 juta ni.. takyah buat kerja laa.. goyang kaki.. ko join aku nye mlm ..aku join ko punye mlm..


apa yang aidid tulis is good,,, tapi untuk yang faham.. tapi bagi mereka yang dah gelap hati dah tak nampak dah mende ni semua... kita leh kata perang.. tapi government keep silence on this.. dengan gelang utraman ac mizal pun dia orang backup.. abis apo lai..

ni .. ada yang baru bakal muncul..

http://www.prelaunchmalaysia.com/registernow/pages/aboutus/

MsAwin said...

Budak Hingusan,

Fatwa dan Mazhab ni satu perkara yang tak dapat dipisahkan. Aku bagi contoh Qunut, ko pusing ikut lain. Meh aku bagi contoh muamalat.

contoh: Home Financing Bai Bithaman Ajil (BBA) yang diamalkan diMalaysia.

Ulama Malaysia bermazhab Syafie telah mengatakan konsep ini dibenarkan dan mereka berfatwa mengikut hujah-hujah Mazhab Syafie. Sebab itu Malaysia mengamalkan BBA ini dikebanyakkan bank-bank di Malaysia. 4 ur knowledge, Asia Tenggara ni bermazhab Syafie.

Namun, rata-rata ulama' bermazhab Hanbali mengatakan haram Bai Bithaman Ajil ni mengikut hujah-hujah dalam mazhab Hanbali. Sebab itu Majlis Fatwa disana iaitu dinegara-negara teluk seperti Arab Saudi berfatwa sebaliknya. Sebab mereka itu dari Mazhab Hanbali.

Paham tak budak hingusan?

Aidid & Azwan,

Hujah basic korang ialah mathemical model on duplication process. Sebab itu MLM itu pyramid, rite? Model is still a model. In practice, takkan ada yang macam tuh. Model hanya untuk simplify things.

Apa definisi Model?

- A description of observed behaviour, simplified by ignoring certain details. Models allow complex {systems} to be understood and their behaviour predicted within the scope of the model, but may give incorrect descriptions and predictions for situations outside the realm of their intended use.

I know kenapa you boleh capai kepada kesimpulan every MLM ialah pyramid sebab your discussion just only on the basic of mathematical model of pyramid scheme. You telah filter semua elemen bisnes dalam MLM. Yang tinggal adalah numbers sahaja.

FTC sendiri menyatakan bukan semua MLM adalah pyramid. "Not all multilevel marketing plans are legitimate. Some are pyramid schemes. It's best not to get involved in plans where the money you make is based primarily on the number of distributors you recruit and your sales to them, rather than on your sales to people outside the plan who intend to use the products"

azwan said...

Tak payah hujah2. mathematical? duplication? retard punye Awin dari dulu IQ level ko tak berubah langsung. Hakikat ko samekan bisnes conventional dgn MLM tu adalah satu contoh bahlol yg buat sape2 yg bace blog ni gelak tergolek dok. Contoh comparison buku ko tu mcm sial, budak blajar basic business sumer paham ko ni mangkuk hayon ntah dari mana buat conclusion sendiri. Hhakahahahhah!

Aidid Mu'addib said...

Ntah ke mana nak di koner nya lagik... kasi semak betul la aku punya comments section. Meroyan gilbab dah ni. Anyway...

>Model is still a model. In practice, takkan ada yang macam tuh.
So, in practice dia jadi macam mana pulak girl? You mean mathematics dlm MLM-SP yg dikira melalui kalkulus aku tu boleh diabaikan? Mathematics is not an important aspect in economics ke girl? Kesan crash tergolek-dog dalam MLM tak wujud ke... is that what you're saying? Pehal tak inform Amway masa dia org kena saman 2 tahun lepas. Cish! Ko ni tak patut betul la. Ko punya pengetahuan economics dan matematik tu boleh bantu Amway gilabab dah tu dlm dia org punya court defense... rugi. Amway tak contact ko ke masa tu? Mintak formula maths yg ko cipta dalam hutan Papua New Guinea... takde la dia org rugi USD150 mil bayar saman sebab mengamalkan skim piramid.

Dan pulak, Kalau cakap in practice tak jadi gitu, dah tu macamana agaknya bendanya jadi akhirnya? Ha... dalam kes Amway punya MLM selama >40 tahun, apa yg jadi dgn semua ahli yg kerugian tu? 99.5% rugi tu just disappear in thin air... macam gitu ke sakai? Never to be seen again... disappear, like a fart in the wind. MsAwin si Forrest Gump cakap... kerugian ahli Amway yg kena kencing besar2an oleh keluarga DeVos tu... it just didn't happen! NO SIR! Just propaganda org yg dengki dgn kejayaan Amway. Gitu huh?

Jadi, sakai ni cakap, buatlah MLM selagi mahu - those loss just doesn't exist! Btw, you care to elaborate ko punya mathematical model girl? Kasi pengunjung blog aku ni faham macamana MLM ni menguntungkan semua orang dan takde sorang downline pun kena kencing oleh ahli2 di puncak piramid mana2 MLM. Meh la share... aku pun minat jugak nak tahu.

Biqque said...

omg...i just got ur link and in a blink, i got hooked! been digesting ALL ur posts for the past 3 hours! hehe...

btw, (off topik plak) do they have this mormon thingy in videos or dvds or any medium that can be watched or downloaded? (malas nak tanya abang google :D)

MsAwin said...

Aidib,

Dalam kes Stormreaders, dimana kerugian oleh ahli atau pelanggan jika harga jual buku dan majalah adalah sama seperti harga di kedai buku konvensional?

Saya tanya dimana kerugian? Saya tak nampak mana2 kerugian dalam pembelian. Of course, pengedar perlu beli secara borong buku dan majalah sebab mereka nak berniaga. Mereka perlu dapat harga borong.

Dalam kes buku yang diedarkan Stormreaders, harga buku adalah sama di MPH dan dijual oleh pengedar MLM mereka. Yang berbeza ialah, keuntungan hasil jualan buku itu diperolehi oleh pihak yang berbeza. Like I said before, their player in the distribution channel. Buku diedarkan melalui direct distribution channel, keuntungannya diperolehi oleh pengedar MLM itu. Buku yang dijual di MPH, keuntungan diperolehi oleh MPH.

So, apa pendapat berkenaan kes buku ini?

MsAwin said...

Mathematical model like i said before is just to simplify complex things, so readers can understand the POTENTIAL. But in reality, everyone knows it cant happen like that. Macam someone buat forcasting untuk harga minyak.

Jika dia mengambil kesemua data pergerakkan minyak untuk setiap tahun dan buat plotting, dia akan dapat derived 1 model untuk simplify pergerakan harga minyak dari 1 tahun ke tahun. Dengan model itu, dia boleh buat anggaran harga minyak akan capai harga sekian-sekian pada tahun 2020, 205,, 2100 dan etc.

Tapi itu hanya forecasting. In reality maybe tak berlaku begitu. Mungkin sampai 1 tahap, manusia dapat cipta air sebagai bahan bakar kereta yang lebih murah dan efisien, so harga minyak mungkin turun bila zaman itu berlaku.

Dalam MLM, duplication process is just a model dan semua tahu in reality, tak berlaku. Banyak faktor lah untuk ianya tak akan berlaku. Tapi MLM leaders still guna this model untuk menerangkan potensi income tapi sebenarnya ianya memang tak akan berlaku. Dalam erti kata lain, model tetap model. Orang yang percaya model sebagai reality itulah orang yang bodoh.

Mereka menggunakan model ini sebab untuk bagi orang faham akan sistem ini. That's all. Bukan untuk mengatakan ianya wajib berlaku sebab ini model sahaja.

Dalam business konvensional, berlambak model yang ada but still it is a model. If not, semua orang sepatutnya berhenti makan gaji dan buat bisnes masing-masing sebab model kejayaan untuk bisnes sudah ditunjukkan ditunjukkan secara mathematical. Tapi kenapa lebih 85 peratus orang gagal dalam bisnes konvensional?

Sebab it is just a MODEL, tidak lebih dari itu.

MsAwin said...

Actually, aku ada study compensation plan beberapa MLM. MLM sekarang tak macam dulu, dah banyak improve.

Ada yang telah menghadkan bonus. Ada yang telah menghadkan generation. Yang menghadkan ahli active yang boleh ditaja.

So, limit income dah diberitahu. Yang korang ni pulak, duk korek-korek MLM yang lama-lama pasai ape? MLM sekarang banyak yang berubah terutama syarikat yang dah matang.

Tapi aku pun tidak setuju dengan pyramid scheme. MLM lain, Pyramid lain.

Aidid Mu'addib said...

Jadinya sakaigirl... apa maksudnya ko punya komen kat atas ni? Maksudnya, ko tak abis baca artikel aku tu semua erk? Apa yg ko cakap kat atas ni, aku dah cakap berulang-kali di merata tempat dalam blog ni... tapi, drpd perspektif yg berbeza. Yg tersasar ada tentang a few things spt... ko nak cakap pasal forecasting income potential - sedangkan aku menitik-beratkan mathematical model yg predict kadar kerugian. I'm not interested in kadar keuntungan mastermind MLM... hati dah hitam akan terus hitam dol. All I'm going for in this blog is the mathematics of LOSS utk masyarakat Melayu sejagat yg dihasut supaya join MLM beramai2... supaya mastermind tadi tu jadi kaya-raya. Org Melayu lemah matematik dan pelajaran, serta ramai yg (relatively) miskin, dan golongan sebegini yg syarikat MLM suka. Tagline: join bzns ni, very easy, low start-up cost, satu hari nanti akan jadi millionaire. Millionaire kepala hatok dia. Mastermind tu yg millionaire, org Melayu tolong sedekah duit kat dia.

Ko cakap>> Sebab it is just a MODEL, tidak lebih daripada itu.

That means........ jadi, betul la telahan aku ko ni sakai drpd Papua? Mathematical models dlm economics are just crap ha? Is that what you're saying? Ko ni tak pernah melepak dgn real economists erk? Macam profesor ekonomi ke, akauntan ke? Ko faham ke tak ni girl?

MsAwin said...

Banyak artikel ko yang aku tak baca. Tak perlu baca semua sebab di tajuk blog ko pun dah jelas iaitu ko menyamakan MLM dengan Pyramid scheme sedangkan ianya different. MLM dulu barangkali ya. MLM sekarang terutama product based adalah tidak. Ko perlu detailkan compensation plan one by one.

Seperti yang aku nyatakan sebelum ni MLM telah berubah dan semakin matang, ada yang menghadkan bonus kumpulan, menghadkan penajaan, dan komisen yang dibayar purely bergantung kepada sales bukan money game. Walaupun penajaan pengedar berlaku, komisen bukan lagi diberi terhadap bilangan pengedar tetapi jumlah jualan oleh sekumpulan pengedar.

MLM yang mendapatkan income hasil jualan kepada ahli yang ditaja itulah pyramid scheme. Tetapi jika hasil jualan kumpulan itu adalah hasil jualan retail kepada bukan ahli, itu bukan pyramid. Ko paham ke tak?

I dont say mathematical models dalam economics tu useless but I said your model to simplify MLM is not accurate. It is just a theory dan tak sama dengan actual. Ya betul, you telah present mereka yang rugi dalam bisnes MLM tapi semua bisnes ada rugi what! Why do you want to bash MLM only! Nasib orang Melayu jadi macam ni pun ko nak letak kepada MLM.

Pada aku, nasib orang Melayu merempat sebab memilih pemimpin yang korup!

Apa ko ingat Mesir tu paling hebat ke MLM mereka!

Secara rumusannya, apa yang aku nak sampaikan pyramid dan MLM dua benda berbeza.

Aidid Mu'addib said...

That's what I said. Ko ni tak baca semua artikel aku tu, and you assume too much... besa la tu. No surprise there. Dan anyway... yg ko kesahkan dlm isu ni hanyalah bagaimana nak mengayakan diri sendiri dgn kaedah MLM aje kan? But, I don't fucking care about that. What I care about is the whole Malay economics well-being, yg mana terlalu ramai anak-bangsa Melayu yg byk terjebak dlm dakyah MLM secara keseluruhan... tetapi yg kaya seciput. Yg kaya dajjal mastermind yg suka makan duit haram lahanat penganiayaan perniagaan (cuma kalau pada alkafirun, benda tu semua halal pada dia org. To them, smart people get rich. Stupid people go to hell). But, you didn't notice that, of course. Isn't that right, girl? I expect nothing less from you... and that is sarcasm, btw.

p/s: MLM itu melakukan kaedah "pyramid-selling", dan bukan "pyramid-scheme"... thank you for your time. Be back soon.... NOT!

azwan said...

Ehem, ehem..aku cuba menguatkan semangat untuk menjawap si Awin ni walaupun dah hampir fed-up. Kalau ikutkan anak2 murid aku kat medical school tu mcm si Awin ni seeloknye sudah ditampar 8 juta kali. Bengapnye sampai patient MI aku yg dah nak recover terus mampus. Sebab musababnye ialah sedap juga melayan oghang bodoh macam minah ni. Ape yg ko bebel tu ade kaitan dgn ape yg aku cakap bawah nih..

Ko tak boleh samakan financial forecast bisnes MLM dgn conventional. Statement aku ni berdasarkan beberapa faktor, yg paling penting ialah produk.

Produk bisnes conventional adalah berdasarkan win-win pada seller dan buyer. Seller dapat untung, buyer dapat benefit. Untung bukan atas angin macam MLM dey, semua ada scope of work. BENEFIT ni yg paling penting. Benefit ni mesti jelas dari aspek sains(keberkesanan), etika dan keselamatan. Ko ingat Monababi boleh fulfill semua tiga2 aspek tu? ko silap. Sebab ape ko tak ngaku ko silap, sebab ko tak cukup knowledge dan experience. full stop.

Samada produk bisnes MLM atau conventional, ko mmg boleh buat financial forecast untuk tunjukkan business potential. dari financial forecast ni ko boleh analyze ROI, IRR, NPV, breakeven, dan lain2 yg boleh buat Investor terliur nak invest. Memang boleh jadi exponential dan infiniti. siapa ada basic account leh buat. Kalau ko nak jual tahi berperisa walnut pun ko boleh buat financial forecast. So boleh ke ni dijadikan alasan yang forecast bisnes conventional dan MLM tu sama? jawapannye boleh.

Tapi isunye utamanya ialah ia langsung tidak realistik bagi bisnes MLM kerana beberapa sebab:
1) produknye hampeh. level product MLM adalah sama dengan tahi berperisa walnut, yg jelas2 menipu dari segi sains (keberkesanan), etika dan keselamatan.
2) MLM bergantung pada new member. tiada member akan collapse lah product tu dan bisnes tu. pastu mula la merapu cari produk2 hampeh lain, mulakan balik cycle menipu, jadi penyangak lagi masyhur dengan pengenalan panel syariah, konsep2 baru, compensation baru, dan lain. Bisnes conventional pulak tidak bergantung pada new member. kalau produk, mesti branding dan quality. kalau service, mesti yg tip top quality punya. kalau technology, mesti nilai IP, etc.

So, whatever fucking model ko nak sebut, ko kena pikir semua benda di atas baru ko layak sebut. Model model model haram jadahnye model. Jelas, MLM cuba mengaplikasikan dan mengubahsuai ape business model sekalipun dalam bidang apa sekalipun(kesihatan, pendidikan, oil&gas, kosmetik, etc) dengan cara menipu dari segi produk.

Ada paham ka dey...tu sebabnye kitorang kat sini semua nya beria-ria question kesahihan produk2 MLM bai dari segi etika, keberkesanan dan keselamatan. Ko tu yg dungu sgt takde knowledge dan experience. siap wujudkan konspirasi ntah hape2 la. Bengap paham?

Razali said...
This comment has been removed by the author.
azwan said...

En Razali,

Sebelum ko nak becakap banyak pasal benda lain..

http://cordycare.blogspot.com/

Ape kejadahnya serbuk cendawan ko tu boleh pulihkan kanser, kecing manis, asama, darah tinggi, bla bla bla?

Sila bagi clinical evidence utk membolehkan aku sanjung ko. Kalau tak, ko jgn cakap byk.. buat cendawan ko tu utk general well being/general health sahaja ok? Ada paham dol, NPCB pun boleh hentam ko, tapi selagi takde complaint pasal produk ko tu, dan dorang pun kesian tgk org melayu nak cari makan, so boleh la ko melahap rezki ko skang.

Orait..nak cakap byk buat cara yg betul dulu. Adios.

Razali said...
This comment has been removed by the author.
azwan said...

Wau!...Ayat baiknyer!

I am so impressed. Retard sungguh ko ni, nak berniaga buat cara yg betul la dey. Claim sana sini haram jadahnye. Aku ada buasir, leh tak masukkan cendawan ko tu dalam bontot aku..konfem sembuh!

Hahhahakaka..kui kui kui(style Awin).

Razali said...
This comment has been removed by the author.
azwan said...

Hahaha indirect marketing la nih. Lebih banyak anda bercerita pasal produk anda, makin terserlah kebodohan anda. Ko dengan Fendy TF sama jek, loser...

Razali said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

En.Razali, boleh tak ceritakan apakah perbezaan bisness MLM sebenar dan Skim Piramid. Tolong huraikan dalam bentuk fakta dengan menggunakan bahasa yang mudah supaya semua orang boleh faham.

azwan said...

Kejadahnye tertarik dol. aku layan ko for fun bingai. its purely entertainment. KO typical MLMers yg kononnye positive sgt2 lah. tapi ilmu tok kadok bodoh tahap cipan. Aku nak layan ko sampai esok pagi pun takpe samdol. retard punya semuanya positive. ptui..

Razali said...
This comment has been removed by the author.
azwan said...

Pengecut..terangkan kat sini la bai. takde telor. kate positive sgt. boleh buat direct marketing kat sini. aku pun nak tau. cepat2..

KambinGurun said...

@Razali

em.. produk yg tuan jual tu diklasifikasikan sebagai produk minuman biasa atau produk kesihatan?? kalau di klasifikasikan sebagai produk kesihatan pastikan sudah berdaftar dibawah National Pharmaceutical Control Bureau (NPCB).. sebab mengikut Food Regulation 1985:

Health and Medicinal Food Products
All health and medicinal food products need to be classified by the National Pharmaceutical Control Bureau (NPCB). Under the Dangerous Drugs Act 1952, Control of Drugs and Cosmetics
Regulations 1984, NPCB will determine if the health or medicinal food products need to be
registered. An import license may be necessary and issued by the Compliance Unit. In order to
register with the NPCB, the exporter or appointed distributor need to write to NPCB stating the name of the products, ingredients and its percentage, claims/usage and attach a copy of the label/product literature.

Further information can be obtained from: National Pharmaceutical Control Bureau (NPCB),
Ministry of Health Malaysia, Jalan Universiti, P.O.Box 319, 46730 Petaling Jaya. Tel: +6(03)
7957-3611 Fax: +6(03) 79581312; website: http://www.bpfk.gov.my/

source:http://apeda.gov.in/agriexchange/IR_Standards/Import_Regulation/Malaysia.pdf

@Msawin

ko x boleh la nk samakan risk dlm perniagaan MLM ngan risk dalam perniagaan conventional.. kegagalan dalam perniagaan conventional adalah kerana produk tu x bagus dan macam2 lg sebab.. tp ap yg ak nampak kegagalan seseorang dalam mlm ni adalah disebabkan dia gagal cari downline.. so dia x dapat nk dpt kn keuntungan.. tu ajer.. pastu kalo sapa yg meniaga ni dorg dah tau risk of failure dlm perniagaan mereka, tp kebanyakan syarikat mlm ni x menerangkn kepada ahli risk of failure ni.. lagipun kalo ko terangkan risk of failure ni kat orang kerja kilang yg hanya ambil spm tu mngkn sesetengah nya x kn paham..

biar la orang yang meniaga tu hanaya orang yang betul2 paham akan selok belok perniagaan.. jangan biarkn orang yg x xtau hujung pangkal meniaga ni tiba2 bk suruh dorang meniaga..

sekadar pendapat aku..

TQ.. salam..

azwan said...

vertq..mane razali tu nak daftar, claim boleh treat kanser, kencing manis, darah tinggi. nak buat marketing pun agak2 la. NPCB tgk blog dia tesengih je la.

Razali said...
This comment has been removed by the author.
azwan said...

Huiyo..Haaaa...cakap2 lagi. best betul aku feed ko ni. Ko ingat ko dah tulih semua tu, kira ko meletup sgt la.

Razali Md Yusof jgn malukan diri anda. ape buktikan cendawan taik kucing ko tu leh treat kanser? Itu setakat register bai. any product proven safe to eat boleh register.

dapat taik kucing aku proses, satu bacteria pun tadak, dapatla aku register, tu je dey. sape2 boleh buat. hantu kak limah pun bleh buat. suruh agent buat, tak sampai 3 bulan leh dapat reg number. ko bodoh ape bai. ilmu kat lutut?

skang kat blog ko dah claim treat kanser. bagila aku journal, ape2 clinical research yg ko ada. kalau reliable, baru aku salut, kalau tak..ko sama level macam monababi dan bio kad. ada paham en razali?

Razali said...
This comment has been removed by the author.
azwan said...

Bagi aku satu study yg ko btol2 konfiden. dari yg aku bace semuanya peringkat basic research, proof of concept. Ko nak claim treat cancer, DM jauh skali. tak layak dan hukumnya haram menipu pembeli. Cepat Razali...bagi aku satu yg terrrbaekk..

Razali said...
This comment has been removed by the author.
The Adlin said...

encik razali,

can you please explain scientifically how the hell the juice can treat cancer? i repeat, SCIENTIFICALLY! any clinical trials to support?

because i dont give a damn towards those testimonials by makcik bedah and pakcik ali...

thanks!

azwan said...

Ko bacul? pengecut? takde telor? takde ilmu sains? taktau bace journal? main jual je product right? apesal tak jual taik?

Ko menyibuk melalak kat sini produk ko sendiri dah hampeh, taktau nak backing ape. teruskan menipu customer2 ko dgn claim boleh treat kanser, DM, HPT bagai... loser.

Anonymous said...

@ Razali Md Yusof

KAHKAHKAHKAH
konon2nya nak psycho la gunakan pendekatan macam tu..tp BACKFIRE sebab xde bukti Scientific..
BWAHAHAHAHAAHAHAHA

Razali said...
This comment has been removed by the author.
azwan said...

Bodoh..dia ingat org2 kat sini semua bingai mcm dia. Just like Awin, Alif, Fendy, there are all losers.

Asal NPCB lulus, product baguih. Asal ada basic research, claim sampai tahap untuk prevention & treatment. bodoh tahap cipan, tak sekolah. suruh bagi evidence, malu, takde telor. These people are all craps. All of them share the same trait: short cut and cut short. ilmu takde, pemalas nak blaja, taknak rujuk org lain dulu, bodoh sombong, bingai menipu melayu lain. ptui...

Ohhhh..taupun setakat salesman yek. salesman pun kena ada ilmu beb. ko main jual je apehal. ko pegi delete claim2 ko tu. menipu la sial. ko tak tahu yg ko tak tahu kan. salesman bingai.

Razali said...
This comment has been removed by the author.
azwan said...

Hhahahhahahahahhahakakakakkakkaaka!!!

Wey nak promote kat 1 million viewers kat sini ke? Hkakkahhahhahah!!! yahooo!!! tergolek dok aku tgk mamat ni. boleh belakun dalam hantu kak limah balik rumah 2. macam dah kena lempang tapi nak buat gak...alahai...

Hoi..salesman kena defend product tu. ko bagi satu clinical evidence yg aku terima, gerenti aku join ko buat sales gak. jual cendawan haram jadah ko tu, buat rambut cendawan mcm dr rozmey pun aku sanggup. Hhahahahhahhakkaka! Yahooo!

Thanks la Aidid, this is purely entertainment!

Anonymous said...

Seronoknya azwan...weehhhh, nama Dr. R aku jgn sebut ah..

Macam dejavu lak...Monavie sequel neh, sat gi kuar segala bendaalah journal/ references etc etc...

Encik Razali, maaf saya silent reader (?8&?) kat blog ni & nak bagitau Encik yg these guys here are pretty ruthless/brutal & have the professional experience/knowledge to rebut/invalidate your claims. So, if you don't have anything solid to back it up, i suggest you walk out quietly..(normaly i'd say ruuunnn Forrest ruun)

Before that,saya curious nak tahu cemaner En. Razali klasifikasikan perbezaan MLM/SP & saya jugak curious ingin tahu pendapat Encik tentang kenyataan kawan Encik , Msawan tu yg telah menyifatkan (indirectly admitted) MLM biz/compensation model hanyalah model which in reality ia agak mustahil akan berlaku & sekadar menerangkan potensi maksima pendapatan yg tidak wujud kepada prospeks. Dlm erti kata lain, ia hanya memberi (false) hope kepada prospects agar mereka akan lebeh psyched & lebih bersemangat untuk invest & stretch their dollar/efforts to the most possible no. of levels( which in reality, mungkin hanya sampai ke beberapa level pertama sajer, yg sudah cukup mengenyangkan org atas).


p.s Wth did I just write? Rumble ramble in da Bronx?..tergeliat otak aku..

Unknown said...

Salam Razali,
Kat blog ni ada 3 isu yg selalu di ulang2.
1. Hukum
2. Produk super ajaib
3. Kelayakan/kredibiliti/integriti
Kalau tak ada fakta2 yg kukuh, dinasihatkan janganlah menjolok sarang tebuan.Bila saya suruh saudara terangkan perbezaan, saudara kata di sini bukan lah tempat yg sesuai, padahal disinilah tempat yg paling sesuai. Beratus ribu orang baca blog ni, bagilah peluang beratus ribu pembaca di luar sana memahami apakah perbezaan itu.Come on, sambutlah cabaran saya ini.

azwan said...

Dia dah takde. Abeh da entertainment aku. Sorry guys, lain kali taknak carut sgt.

Aidid Mu'addib said...

Razali Md Yusof said...
'Mix Fruit juice with Cordyceps' diklasifikasikan oleh Kem Kesihatan Malaysia sebagai Makanan.
Rujukan: (76)dlm.KKM-163/S/25 jld.82

Dah tahu klasifikasi produk adalah makanan... kejadahnya nak claim boleh kasi rawat kanser, DM... whatever? Kan dah jadi shubahah perniagaan ko ni. I assume you're a muslim, ain't it? But... being a muslim, doesn't entail much anyway, these days. I know that. Apocalypse is coming soon, it seems. And anyway... produk Cordyceps mmg dah dikenali diseluruh dunia produk yg SCAM aje lebey... where did this guy come from I wonder?

Mmg la sesetengah pengguna, pakai testimoni2 merapu yg dikarang sendiri oleh salesmen boleh makan utk promosi... but, bro... mintak tolong sket... pembaca Aididleaks kebanyakannya ko tak kan boleh promote menatang alah ni sewenang2nya, sebab mostly these people ikut perangai aku jugak. Kalau nak promote produk, ko kena sediakan references saintifik yg khas pada produk dan bukan main kias2 gitu. Ko faham ke tak ni dol? Kalau 5000 references sekali pun, tapi references nya tu hanya kpd fungi/cendawan cordyceps kejadahnya kat mana2 ntah, dan bukan specifically pada produk ko tu - you have some screws lose in your head la jawabnya tu. That's a blatant misrepresentation in advert. It won't work here. Maksudnya... you're talking thru your ass beb.

Isu MLM dan skim piramid ni... tak sudah2 lagik ke dey? Kalau tak khatam blog aku, dan tak baca setiap artikel... bila masa ko nak faham benda neh? Skim piramid, cari sorang 2,3,4,5 downline, pass duit kat atas... yg terakhir lose money, yg terawal kaya-raya makan duit haram... ok, settled ha? Dah faham blom?

MLM gunakan kaedah yg sama, semua ahli cari 2,3,4,5 downline... tapi ada jual produk, dan duit hasil jual produk serta hasil pendaftaran ahli baru (kalau ada, dan hampir semua MLM ada buat) akan naik ke atas jugak. That's why MLM tidak dipanggil skim piramid... tapi ianya diklasifikasikan sbg "pyramid-selling". Aku dah ajar korang kat sini bagai nak rak... pehal ada yg tarak baca lagik neh? Boring la kalau semua org nak jadi MsAwin si sakaiPNG... perasan pandai, tapi dapat ajaran songsang ntah dari mana ntah. Ilmu depan mata tak nak serap... ilmu upline yg sama sakai macam dia jugak yg nak di dengar. Wadehel?

Razali said...
This comment has been removed by the author.
«Oldest ‹Older   1 – 200 of 257   Newer› Newest»