And so it is...

Tuesday, February 15, 2011

MLM for Dummies - A Manual





Dah dekat sejuta pageviews dah blog aku ni, dan aku rasa aku selalu unfair kepada pihak orang Melayu yang suka buat kerja MLM dan skim piramid di luar sana. Macam la dia orang ni hina sangat, suka sungguh makan duit haram-lahanat, sebab orang Melayu sebegini ramai yang tak faham isu makroekonomi dan tak boleh tangkap akibat akhir sesuatu MLM. Yang mereka fikir adalah - "kalau aku join, dan aku dapat banyak downline, boleh untung besar ni". Jadi, aku rasa selama hari ni, aku dah jatuh hukum secara melulu, sebab pengamal MLM tu orang Melayu jugak, orang Islam jugak. Cuma, kefahaman matematik kureeeng sket... dan itu bukan salah ibu mengandung.

OK, aku dah decide untuk bersikap lebih adil dan saksama kepada semua jenis orang Melayu. Tak kesah la ko mat rempit, mamat MLM atau lanun lintah-darat skim piramid. Tak kesah la kalau ko pernah telan duit shubahah dan jugak kasi anak-bini makan hasil keuntungan daripada bzns MonaVie, eXfuze, hyprakbullshit, LoginFB100, Amway, ECPaibersepai dan seribu-satu kejadah MLM dan skim piramid yang ada untuk santapan orang Melayu dewasa ni (dan memastikan anak-anak masing-masing membesar jadi hantu dan penyangak disuap dengan duit tak berkat). Aku sebagai seorang penyebar ilmu pengetahuan perlu bersikap adil dalam penyebaran maklumat tentang isu MLM ni. Jadi, entry yang ini, aku nak bincangkan cara-cara untuk buat MLM yang berprestasi tinggi. Kiranya macam manual MLM la gitu. Dan aku dah siapkan kulit bukunya sekali.  




OK... kalau korang tengok kulit bukunya pun, ada perkataan "dummies" atau "bahalol", bak kata bahasa ibunda kita. Jangan silap pulak, siri buku dummies ni ada perkataan dummies bukan untuk merendahkan martabat sapa-sapa, korang pun tahu kan? Aku explain isu ni, sebab untuk menerangkan kepada sapa-sapa yang membaca entry yang ini, yang lurus-bendol dan akan beriktikad yang aku ni nak mengata orang lain tu bahalol. Bukan itu maksudnya beb. "MLM for Dummies" bermaksud, aku nak explain sepaling sempoi supaya Forrest Gump pun boleh faham isu terperinci pasal MLM. Itu maksudnya ya. Okeh! Let's boogie.

Pertama sekali aku nak beritahu awal-awal bahawa buku di atas adalah manual daripada Aidid Mu'addib kepada sapa-sapa yang berminat nak buat MLM. Kiranya perbincangan aku hari ni adalah panduan asas macamana nak buat MLM kepada sapa-sapa yang nak jadi CEO sesebuah syarikat MLM dan berhasrat nak jadi millionaire dalam sekelip mata. OK... sekelip mata tu memang menipu sungguh la tu. Kasi dalam 12 hingga 24 bulan la gitu. Kalau korang follow manual aku ni, next year you're gonna be rich like dajjal. I kid you not man! 

Keduanya, aku nak huraikan dulu apa kaitan skim piramid dengan MLM. Basically, sama lebih-kurang aje, dari segi statistik dan matematik. Skim piramid itu adalah skim kutip duit daripada anjuran sorang mastermind yang ada otak bergeliga, dengan janji menggunung tapi yang sudah pasti merapu, yang mana kalau orang join skim dia, ahli yang join akan dapat pulangan lipat-ganda daripada modal asal. Asalnya dah ada sejak zaman batu lagik, tapi skop yang terhebat dan terawal berlaku dengan kes Charles Ponzi... Haish! Ini dah kira basic sangat ni. Semua orang tahu cite ni. Nanti berjela la pulak entry ni. Senang cerita, sapa yang join dulu akan dibayar dengan duit daripada orang yang join kemudian, yang mana terdapat pencarian ahli baru dengan pesat, dan bila tiada lagi ahli baru, maka si mastermind tak dapat bayar keuntungan yang dijanjikan tadi, dan skim itu akan collapse/crash tergolek-dog, macam lembu kena langgar ketapi. Jadi, paling asasnya, ada pencarian downline dari seorang ke seorang (sama ada 1 cari 2, 3, 4, 5, 10, 20, 100... whatever) dan peningkatan jumlah ahli akan meningkat secara eksponensial di mana lagi besar jumlah carian per kepala, lebih cepat peningkatan ekponensial tersebut, dan of course, lebih cepat ianya crash. Jadi, pembaca ku yang budiman, jangan la buat skim piramid ye. Arwah Osman Hamzah a.k.a. Pak Man Telo dah buat dah pun benda ni dalam 20 tahun lepas, siap kena buang daerah sampai ke Terengganu dan meninggal dia kat sana, jauh dari Tepen. Itu aje la hukuman daripada kerajaan Barisan Nasional untuk skim piramid 99 juta hengget dengan ahli yang kerugian seramai lebih-kurang 50,000 orang. Kalau aku PM, aku gantung aje mamatnya sampai mati sudeeeh. Hmmm... that's why aku bukan PM. 

Kalau MLM, camane pulak? Skim piramid tu takde produk, cuma janji kosong ada jualan produk atau investment (seperti kes Bernie Madoff - USD65 billion lesap) atau kias-kias ada projek ternak ikan, ternak lembu, ternak Forrest Gump... atau ada modal berdegar-degar seperti bon, emas, dan seumpamanya. MLM ni memang ada bzns di alam nyata, ada jual produk pada pelanggan, cuma pencarian downline tu yang menjadikannya sebagai "skim piramid berproduk" atau omputeh cakep "pyramid-selling". Ko kena akui bahawa memang ramai manusia tu nak berniaga, tapi disebabkan modal yang sedikit dan sengkek ilmu pengetahuan pasal ekonomi dan matematik, fakta itu ko boleh gunakan sebagai seorang mastermind/CEO syarikat MLM yang ko nak lancarkan. 

1. Bzns Konvensional

OK, sebelum aku diskus lebih lanjut, baik aku cerita benda paling basic dalam berniaga. Simple aje kan? Ko ada barang atau produk nak dijual, dan ko perlu pasarkan kepada pelanggan seramai mungkin. Kita bukan nak cakap pasal jual nasik lemak tepi jalan atau nak jual benda-benda lekeh dalam jumlah sedikit. Kita nak diskus pasal bzns hebat besar-besaran, yang melibatkan juta-juta ringgit modal, dan ribu-riban pelanggan. We're talking about huge business opportunity here man. Ambik contoh, aku ada produk jus buah keramat yang kuli-batak researchers aku harvest di hutan belantara di Papua New Guinea, tempat MsAwin girl-sakai melepak pakai cawat daun pokok kayu dengan takde pakai bra. Siyes! Bukan siyes MsAwin separuh bogel, tapi siyes buah ni hebat seperti yang aku war-warkan. Nama buah misterinya - screw-berry. Kandungan anthocyanin dan anti-oksidan lain semua sky-high, gila-baban punya khasiat, boleh elak kanser, dan menyembuhkan kencing manis dan stroke. Kalau aku sebagai CEO (atau ko bayangkan ko yang jadi CEO), macamana nak pasarkan kepada pelanggan di seluruh Malaysia? Dan apekenama produk ni ko nak letak, btw?


Aku nak namakan produk jus buah keramat aku ni sebagai Vaviesimona, dan aku dengan modal yang besar juta-juta plan nak botolkan jus perahan buah screw-berry ni, dengan campuran buah manggis jugak (takut nanti ketinggalan pulak oleh promosi hebat bak cipan Vemma, eXfuze dan XanGo). Aku akan botolkan kat satu kilang di Nilai, dan aku nak pasarkan ke seluruh Malaysia kepada pelanggan yang sentiasa dahagakan jus buah-buahan serta laparkan kelentongan syarikat MLM setiap hari. Dengan rajah di atas, adakah itu dikira MLM, i.e. multi-level marketing? Ada 3 level tu, dengan level ke-4 adalah pelanggan. Actually, itu adalah sistem pemasaran konvensional paling asas aje tu. 

Untuk memasarkan produk ke seluruh Malaysia, aku melantik 4 orang manager (pengurus) dengan pembahagian kawasan pasaran kepada 4 jugak. Aku gajikan sorang manager kat kawasan utara Malaysia (Kedah, Penang, Perlis, Perak), sorang untuk kawasan timur (Pahang, Kelantan, Terengganu), sorang untuk kawasan tengah dan selatan (Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Johor) dan sorang lagik untuk Malaysia oversea (Sabah, Sarawak). Masing-masing pengurus aku ni pulak akan menguruskan pusat-pusat reseller di merata bandar di kawasan masing-masing - dengan tujuan supaya tiada kawasan pemasaran yang overlap. Nanti rugi reseller jus buah screw-berry gaduh sama sendiri untuk cari pelanggan. OK... ini semua sempoi aje kan. Lagi ramai pelanggan yang suka jus Vaviesimona, lagi ramai reseller diperlukan, tapi aku sebagai CEO dan team akauntan aku akan memantau performance syarikat supaya production jus buah aku (buah aku?) tidak over atau under-produced. Maknanya kalau kurang supply, rugi bzns sebab market dah ada, tapi kilang aku lemau tak dapat capai maksimum kapasiti. Kalau over-supply pulak, pun rugi jugak, sebab market dah tepu, tapi jus buah aku (buah aku?) tak terjual dan tersimpan dalam store, silap-silap expired cepat sangat terus jadi cuka. Kena letak preservative lebih sket la jawabnya.

These are all basic marketing right? No mystery here. Takde susahnya, Aku ada produk, aku nak sampaikan pada pelanggan, jadi si pelanggan happy dapat minum jus buah screw-berry yang magik dengan sedap rasa berry dan manggis, dan duit dari poket mereka dapat transfer ke poket aku sebagai CEO syarikat yang memasarkan produk Vaviesimona. Boleh aku beli BMW brand-new kalau aku kaya-raya. BMW 2nd hand model out-dated memang tak main la beb.

Tapi, apa masalah sistem bzns konvensional neh? Masalah utamanya adalah modal yang besar. Aku kena keluar modal untuk produk, aku kena bayar gaji ribu-riban pada manager dan reseller, dan aku kena promote produk dengan iklan TV, radio, surat-khabar, internet, everywhere. Belanja marketing tu silap-silap memerlukan belanja yang lebih besar daripada gaji pekerja. Dan pulak, modal lain-lain seperti gudang, transport, dan sebagainya. Ini bzns memang perlu ada juta-juta hengget dan mesti ada killer-produk. Kalau produk jus buah dari negeri MsAwin tu cokia'... memang nahas leee! Tapi, itulah yang dihadapi oleh mana-mana syarikat-syarikat besar yang ada produk yang berguna untuk konsumer di serata dunia. Inilah yang perlu ditanggung oleh syarikat-syarikat ni, dan harga produk yang dijual pada pelanggan sejagat akan bergantung dengan modal yang dikeluarkan. Kalau ada mis-match antara modal dan harga jualan, maka akan berlaku sama ada 2 perkara: harga mahal pada pelanggan, dan syarikat ambik untung gilabab, atau harga produk terlalu murah sehingga syarikat kerugian besar dan jadi muflis. Untuk CEO yang berwibawa dan adil, dia kena balance benda ni supaya dia untung, dan pengguna jugak untung, di mana produk tu mendatangkan faedah pada pelanggan, dan dia orang happy, dan dia orang tak rasa produk tu mahal dengan faedah yang mereka dapat. Dan pulak, CEO pun happy, sebab produk dia best, dan disukai ramai - jadi dia jadi millionaire.

Anyway, seperti tajuk bab ini, inilah cara bzns konvensional sepaling ringkas yang aku nak terangkan, utk senang difahami oleh sesiapa sahaja... baik Forrest Gump, atau pun mana-mana dummy yang berkeliaran kat fesbuk. Ada produk perlu di jual kepada pelanggan, jadi itulah caranya ia dipasarkan. Of course, untuk perbincangan secara terperinci dan lebih lanjut lagi tentang pelbagai kaedah perniagaan konvensional, sila baca secara menyeluruh dalam buku "MLM for Dummies" yang aku karang tu. Kiranya aku buat promo bzns buku aku jugak la ni. Mintak mahap ya... ambik kesempatan sket.

2. Asas MLM

Orait, kalau ko nak jadikan bzns di atas sebagai MLM. Apa advantage nya? First, aku kena huraikan kriteria kenapa seseorang CEO tu nak buat bzns cara MLM dan bukan cara konvensional. Kiranya ko la yang nak jadi CEO la tu, apa kriteria yang ko perlukan untuk berjaya dalam perniagaan MLM ni? Ko harus ada dan suka perangai/sifat sebegini:

i). Modal tak banyak macam CEO syarikat Toyota, Panasonic, Petronas, Maxis dan seumpamanya, tapi ko menyimpan cita-cita untuk jadi billionaire macam Anandha Krishnan. Tapi bila tengok akaun bank sendiri, ko akui ko tak mampu nak bayar gaji managers dan resellers, serta modal tak cukup pulak untuk marketing dan logistik produk.

ii). Ko mungkin jugak seorang millionaire dan memang ada duit banyak, tapi ko kemut nak mampos, dan takmo buat bzns secara konvensional, sebab ko rasa rugi keluarkan duit sendiri, sedangkan ada cara MLM yang lebih menjimatkan kos pada syarikat ko tu. Iaitu gunakan kuli-batak syarikat (resellers la tu) untuk kos logistik dan marketing, i.e. direct-selling method.

iii). Ko tak kesah mengambik kesempatan dengan kerugian resellers yang ko akan kelentong bagai nak rak nanti, sebab pada ko, ianya adalah salah satu "method of commerce" yang boleh diguna-pakai untuk jadi kaya-raya. Satu method yang setara dengan mana-mana sistem perniagaan yang ada dalam dunia ni. No difference in your book.

iv). Ko memang cekap dan faham isu makroekonomi serta mahir tentang ilmu matematik, statistik dan akauntansi, dan ko memang boleh faham bila market produk ko tu berkembang, bagaimana trend jumlah reseller itu meningkat, tahu apa itu ekponensialisme dan implikasinya pada perniagaan ko, dan ko boleh estimate bila nak transfer duit keuntungan ke off-shore bank, dan bila nak cabut ke luar negara, bila masanya dah sampai untuk buat demikian.

v). Ko cekap bermuka-muka dan ada muka innocent dan seposen, bila timbul isu ramai reseller kerugian sebab tak dapat downline, dan ko cekap dan kreatif untuk mengeluarkan statement berbau "ntah, saya pun tahu kenapa ianya jadi begitu tuan dan puan", dan terus utuh dengan pendirian bahawa produk ko tu memang bagus dan plan pemasaran ko tu ko dah rancang adil dan saksama, sedangkan memang kelentong macam cilanat pun mendenye. But, don't tell people that. Never... ever!

vi). Dan banyak lagik lain-lain perangai yang cantik-molek yang ko perlu ada. Sila rujuk buku aku tu, kalau korang rajin.

Basically, MLM ni nak elakkan CEO keluar duit banyak, dengan cara mengelakkan kaedah mencari dan menggajikan staff/manager/worker - how? Dengan menggunakan orang yang akan join biz ko neh, dan ko gunakan downline atas downline atas downline sebagai ko punya kaki logistik, kaki marketing dan apa saja ko suka suruh dia orang buat, yang mana ko sure boleh suruh dia orang sebegini, janji ko janjikan imbuhan yang gah gitu. Mereka tu semua akan menggunakan duit mereka sendiri untuk promote dan jual produk ko tu, jadi save duit ko sebagai CEO. Takde kesah nak keluar belanja juta-juta. Just concentrate untuk buat produk dan bungkuskan dan serahkan pada dia orang, the rest kuli-batak ko tu semua boleh buat. Oh ya... ko kena restructure balik kumpulan pelanggan ko - macam ni:

OK, macamana nak mengembangkan dan meningkatkan jualan produk, tapi sekali gus mengelakkan daripada keluar modal untuk bayar ganjaran pada reseller-cum-customer ko tu? Gunakan kaedah skim piramid tadi tu, dan ko boleh jugak present kat pegawai KPDNKK, bahawa ko nak start bzns direct-selling jual jus buah Vaviesimona yang keramat yang boleh kasi IQ drop 5.5%. "Ini bukan skim piramid ni tuan, sebab kami akan jual barang ni secara direct-selling...", itu alasan ko. Stick to that, jangan sesekali goyah. 

Ko tengok rajah di atas, ko nak gabungkan reseller dengan pelanggan sekali... how meh? And why? Sebenarnya gini. Ko pukul-rata semua orang tu sebagai satu populasi sasaran, di mana oleh sebab produk ko tu datang dari Papua New Guinea, dan MsAwin dah kencing kat pangkal pokok screw-berry tu, ianya teramatlah spesel dan mempunyai out-of-this-world kebaikan dan khasiat kesihatan kepada semua manusia, tak kesah sapa... ko gembar-gemburkan fakta ni berulang-kali, biar semua orang repeat kehebatan produk ni macam dah jadi macam ayat Quran. Brainwash gilbab gitu. Sampai satu masa nanti, tak kan ada sapa yang boleh sangkal kehebatannya.


Dan untuk skim MLM ko ni bergerak, ko kena implementasi kaedah skim piramid yang aku dah ajar kat atas, di mana ko start satu kumpulan bawah ko untuk cari downline dan ko arahkan semua downline untuk cari downline masing-masing, dan syarat ini jatuh pada setiap ahli/reseller yang nak join bzns jual jus Vaviesimona. Macam-macam pattern pencarian downline boleh dilakukan, dan syarat yang paling penting, sudah semestinya berapa downline sorang kena dapatkan untuk layak dapat komisen... perkataan komisen tu yang penting. Duit, duit, duit! Dan bukan pulak duit CEO, bukan duit ko beb, itu yang paling best buat MLM ni. Ko tengok ciri-ciri tertentu MLM yang ada di bawah ini:

i). Sistem MLM melibatkan pencarian downline sama dengan sistem skim piramid, cuma bezanya, MLM ada produk jualan. Tapi, bagaimana pun, eksponensialisme yang berlaku dengan pencarian downline atas downline atas downline adalah tetap sama seperti skim piramid. Jual barang secara direct-selling tu hanya alasan Rich DeVos (Amway, Quixtar), David Lisonbee (4Life), Dallin Larsen (MonaVie) dan Aidid Mu'addib (Vaviesimona) untuk buat legit bzns... sedangkan kalau ada sistem cari kepala orang, perkembangan jumlah reseller tetap naik secara ekponensial jugak. It's the same mathematics what?

ii). CEO tak perlu keluar modal untuk kasi komisen/ganjaran pada ahli yang join, memang save duit modal buat bzns style MLM ni. Ko perlu guna duit sket untuk bayar ganjaran pada group downline yang pertama sahaja. Lepas tu, untuk ganjaran group downline yang kedua, ko boleh gunakan duit ahli yang mendaftar daripada group yang ketiga, dan group yang ketiga dibayar daripada duit daripada group yang keempat... dan ad infinitum. Dan pulak, sambil-sambil gunakan duit group terkemudian untuk bayar group yang lebih awal, ko sebagai CEO dah ada habuan untuk diri ko sendiri. Great bzns system or what huh?

iii). Ingat, dari setiap generasi downline ke generasi downline, jumlah reseller akan bertambah secara eksponensial - jadi keuntungan CEO pun akan jadi eksponensial jugak. Hebak muh! Contohnya, kalau ko buat syarat keahlian bahawa setiap reseller perlu cari 4 orang dan disebabkan proses ini diduplikasi oleh setiap ahli yang join, maka ko akan dapat siri eksponensial berikut: 1, 4, 16, 64, 256, 1024, 4096, 16384, 65536, 262144, 1048576, 4194304....... 4294967296 (yup, 4.29+ billion), dan walaupun perkembangan jumlah ahli skim MLM ko ni akan meningkat sebegini, ko kena beritahu semua orang bahawa ianya hanya dalam teori dan perkara ni tidak berlaku di alam nyata. Takde sesiapa akan rugi sebab crash/collapse tu mana pernah berlaku pun. Tapi, ko sebagai CEO sebenarnya tahu ianya akan berlaku, sebab daripada data tentang pendaftaran keahlian skim MLM ko tu, ko boleh kira dan buat prediction yang tepat bila ianya akan crash. Ramai orang tak faham matematik secara menyeluruh dan walaupun memang sebenarnya susah nak kelentong pasal numbers ni, tapi sure boleh tipu punya... especially pada sapa-sapa yang bangang matematik. Jenis yang sebegini memang boleh senang dikelentong tentang isu ni - You know... macam sakai MsAwin tu (she said math is not important in MLM - just projection only maa!). Still, ko kena insist crash/collapse ni tak wujud... jangan lupa dan tersasul pada bila-bila masa pasal menatang neh.

iv). Kenapa rajah di atas ada perkara tentang "gabungkan sekali" reseller dengan customer? Ini penting ni, untuk menjamin ko akan dapat untung besar. Kita mahu dalam MLM, reseller tu jugak adalah pengguna produk, dari situ CEO akan dapat duit terlepuk depan mata setiap kali ada ahli yang join. Alasannya, ko mesti buat pemasaran dengan menyediakan harga diskaun untuk ahli/reseller dan ko kena convince dia orang, produk tu amatlah bagus untuk kegunaan sendiri, sebabnya sebagai contoh, jus Vaviesimona tu boleh kasi ahli hidup sampai 113 tahun. Ntah iya ntah tidak, itu belakang kira. Janjikan aje sebegitu dengan confident gilabab. It won't make a difference by the time you retire in Vancouver, Canada.

v). Satu lagik pasal isu menggabungkan reseller dengan customer tadi tu. Sebenarnya, ko masih menggunakan struktur pemasaran macam sistem konvensional tadi, cuma ko jadikan kumpulan tu semuanya reseller - itu sebabnya ia dipanggil "multi-level marketing" sebenarnya pun.  Kalau sistem konvensional ada 3 level, sistem MLM pulak, ada berbilang peringkat kat dalam kumpulan gabungan tu tadi. Semua orang ko nak jadikan reseller, tapi merangkap pelanggan yang telan produk tu jugak. Dan dalam peningkatan jumlah reseller, ianya berpangkat-pangkat, kira sapa join dulu dia kat atas, dan sapa yang join kemudian jadi downline yang kat atas tadi, dan seterusnya sampai infiniti (yang sebenarnya bukan infiniti tapi sampai sistem crash/collapse).

3. Product Placement

Aku dah cerita sedikit sebanyak pasal produk tadi, jadi dalam bab ini, ko sebagai CEO kena decide apa produk yang ko nak jual, atau apakah siri produk-produk yang akan dijadikan bahan untuk ko niagakan supaya cita-cita ko untuk mengecapi hidup yang mewah satu hari tu nanti tercapai. Supaya liang-lahad ko boleh dilapik empok-empok dengan note kertas 50 hengget setebal 3-4 inci. Aku bagi contoh macam jus buah keramat, seperti MonaVie yang ada campuran 19 jenis buah, dan dia war-warkan produknya ada acai berry, buah ajaib dari Amazon (walaupun MonaVie mengaku bahawa jumlah acai dalam jus tu kurang daripada 2% - pelanggan bukan tahu pun, apa kesah?). Atau eXfuze campuran 7 buah pulak tapi tak termasuk buah aku. Vemma jus buah manggis, yang ini aku berani cakap memang sapa yang jual dan sapa yang telan produk ni kat Malaysia, sememangnya bahalol 1st class. Manggis tu takde kat Utah atau pun kat Amerika tu, boleh la berkesan promosi jus manggis kejadah sebegini kat sana. Tapi Malaysia ni pengeluar manggis bang oi, apekejadahnya nak jual manggis sebotol RM171.00 kat negara pengeluar manggis? Jadi, saranan aku, ko sebagai CEO yang nak jual produk secara MLM, jangan buat keje macam Vemma kumpulan MLM yang amatlah ngong! That is such a lousy product placement.

Ko boleh jugak buat MLM, dengan memasarkan banyak produk dalam sistem pemasaran ko, jenis ini yang paling banyak dilakukan sekarang. Contoh asal adalah syarikat Amway, dan selepas berpuluh tahun keluarga DeVos kaya-raya mengencing pengguna di seluruh dunia, still their method of pengencingan diiktiraf sebagai antara yang berkualiti tinggi. Camane tuh? Ramai orang yang tahu bahawa Amway melakukan pyramid-selling, tapi Amway cekap dalam menyediakan variety produk jualan dan presentasi yang gah, sampaikan ada orang yang tak bersetuju dengan sistem MLM Amway, tetap tertarik dengan produknya. Brainwash yang berkesan, I salute Amway for that.

Di Malaysia, ko boleh jadikan Zhulian, Revell, Elken dan bermacam-macam syarikat MLM lain sebagai contoh. Mereka memasarkan berbagai produk dengan menggunakan kaedah pyramid-selling, dengan pencarian downline tanpa henti selagi mahu, di mana walaupun kaedah ini akan menghasilkan kerugian kepada ramai resellers yang sudah pasti akan kantoi dan dah tak bersemangat untuk meneruskan perniagaan mereka, dia orang (Zhulian, Elken, etc) lepak aje. Ini kerana takde kerajaan Malaysia nak humban sapa-sapa (CEO, CFO, Chairman, ect.) masuk jail macam kat Singapore kalau syarikat tu buat perniagaan style pyramid-selling deerrr... relaks ah beb! Meniagalah ko sesuka hati, Malaysia memang sebuah negara yang lebih sayangkan syarikat komersial swasta daripada kebajikan rakyat sejagat. You can't deny that man! It's clear as day.

Wokeh! Selain dari strategi mempelbagaikan produk, ko boleh jugak cuba memasarkan produk yang haram-jadah satu sen-tarak-guna, tapi ko kena spin bagai nak rak yang ianya baru diimport daripada planet Coruscant yang jauh lebih canggih daripada planet Earth. Kat Coruscant, the center of the Galactic Empire, tempat Jedi dari pelbagai kaum bertendang, planet itu ada mengeluarkan produk seperti air paip Syabas ECPaibersepai yang tidak tertakluk kepada hukum fiziks yang diketahui di bumi ini. Yang tahu tentang sains penghasilan air paip berbotol ini hanya si Professor Dr Sir Orang Tua Nyanyok Taik Kucen, sebab dia tu baru balik daripada planet Coruscant, dan dah berjaya jumpa Yoda dan Obi Wan Kenobi. Yoda said to him, "Really screwed-up your mind are Prof Taik Kucen. Very far in MLM business you will reach. Kelentong all the Malays in Malaysia you should, before tergolek-dog some day you will."

Atau ko boleh jugak try produk seperti Lampe Berger, pengasap kemenyan yang jugak satu-sen-tarak-guna seperti apa yang diiklankannya, dan pastikan kelentongan tu gah sepaling gah ko boleh buat, siap ada penerangan tentang sains haprak yang tak pernah wujud. Atau buat macam QuestNet yang ada produk Bio-Disc yang seeloknya hanya buat lapik mug masa ko nak minum kopi, tapi ko spin aje la bahawa ianya boleh menukar air minuman jadi lebih bertenaga dan lagi mantap macam cipan wadefak! Kalau ko pasarkan produk sebegini, ko jangan risau kalau ko tak pasti ada ke orang nak beli - sebab memang akan ada bahalol yang akan beli, khasnya kalau bahalol tu orang Mormon atau orang melayu.

4. Product Twist

OK, bila ko dah decide tentang produk atau jenis-jenis produk yang ko nak jual secara MLM, ko kena kasi twist sket tentang kewibawaan produk ko tu. Why? Sebab ko kena jual mahal bagai nak rak. Kalau tak mahal, bila nak start pakai 645Ci? The business world is a ruthless world, ini bukan tempat main konda-kondi beb. It's dog eat dog, rat eat rat. Contohnya macam produk hopothetical aku tadi, jus buah Vaviesimona - aku kena tekankan bahawa ianya dapat merawat kanser dalam 7 hari 7 malam, no joke. Ianya juga boleh mengurangkan glukos dalam darah dan menurunkan tekanan darah dalam 20 hingga 40 mmHg gitu... no joke again. Dan kalau si peminum jus keramat adalah orang yang sudah sememangnya sihat-walafiat, dia pun masih perlu minum jus buah screw-berry ni sebab ianya akan memanjangkan umur manusia kepada 113 tahun. Kenapa 113? I have no idea... but just say it man, religiously. And keep repeating all these scripts to those salesmen and downlines, and tell them to repeat that to all their downlines too. Repeat, tak putus-putus sampai semua orang kena brainwash, dan bila ada mala'un nak pertikaikan kenapa harga jus Vaviesimona terlalu mahal, ko dan downline tu semua attack mala'un tu macam vultures, dan insist harga RM135.00 sebotol tu sebenarnya harga diskaun (sebab yang sepatutnya ianya lebih mahal sebab teknologi yang digunakan memang tiada tolok-banding). Play reverse-psychology whenever you can. Kasi pengguna yang tengah usha-usha produk ni impressed dengan kehebatan air jus buah screw-berry yang tiada syarikat lain hasilkan dengan kaedah teknologi yang hanya wujud di dimension ke 17.

Oh ya... kenapa kena jual mahal? Is that good for business? Kalau dalam perniagaan konvensional, kita mahukan produk yang berkualiti dengan harga yang murah supaya lebih ramai pelanggan mampu untuk beli, sekaligus menjamin kadar keuntungan yang berlipat-ganda bila lebih banyak produk terjual. Tapi ini MLM bang, kak... mana main harga murah-murah ni, nanti orang tak percaya kehebatan jus buah screw-berry dalam Vaviesimona kalau kita jual jus buah acai berry macam Peel-Fresh jual dengan harga RM5.30 sekotak 1L. Sebagai contoh, jangan sentuh isu bahawa jus Peel-Fresh yang ada acai berry itu ada kesamaan dengan jus buah MonaVie yang juga ada acai berry - orang MonaVie insist bahawa acai berry dalam MonaVie (yang diakui hanyalah sikit bebenor) tu lain dan lebih berkualiti daripada Peel-Fresh - walaupun pada dasarnya acai berry datang daripada mana sekali pun tetap kejadian Allah jugak kan? Macamana nak kelentong bahawa jus buah MonaVie lebih berkualiti daripada jus buah Peel-Fresh? Isn't that illogical? Jadi ko sebagai CEO, jangan fall into this kind of trap. Ko kena berkeras bahawa produk jus buah ko tu (buah ko?) lain dari yang lain, sebab teknologi penyediaannya datang dari planet Coruscant jugak, macam teknologi Professor Dr Sir Taik Kucen.

Oh shoot! Soalan tadi tu tak terjawab jugak. Apekehenye kena juai mahe bebenor? Sebab kalau ko nak orang join bzns MLM ko ni, ko perlu janjikan komisen bagai nak rak sampai 5 hingga 10 level deep - baru la ramai lintah-darat yang suka makan duit shubahah MLM nak join ko punya biz. Kalau 10 level lagi best, dan ko buat sistem compensation plan dalam MLM ko tu berpangkat-pangkat, dengan tujuan untuk menggalakkan penghasilan lebih ramai lintah-darat MLM yang berkaliber dalam mengembangkan ko punya bzns lahanat ni. Tapi, apa kesah pasal duit pun beb? Duit yang ko nak bayar 10 level-deep tu bukan duit ko satu sen pun deerr... ahli baru yang join akan sedekah duit kat syarikat, ko agihkan aje la kepada semua 10 level tu, sana sket sini sket. Kongsi-kongsi gitu, macam Amway buat, macam Zhulian buat, macam 4Life buat... eleeeh, semua MLM memang buat gitu di merata tempat di mana sahaja. Yang musykilnya, masih ramai manusia yang nak join jugak skim MLM sebegini... ko sebagai CEO yang bercita-cita tinggi jangan sesekali lepaskan peluang ini. Rugi dunia-akhirat bak kata orang MLM.

5. Kaedah MLM Yang Sesuai

Apa cara yang ko suka beb kalau ko nak start buat MLM? MLM ni banyak permutasi dan kaedahnya, tapi jangan ko lupa fakta atau soalan terpenting neh: "Macamana nak transfer duit daripada poket pengguna sebanyak mungkin yang boleh ko hayun, dan bawak duit tu dengan penuh kasih-sayang masuk ke dalam poket ko." Sempoi. Aku kasi contoh beberapa cara MLM yang dah mengayakan dalam beberapa ratus orang lintah-darat dan sekaligus merugikan dalam beberapa juta manusia yang lain in the process. Ingat beb, ko nak jadi yang beratus tu, bukan pulak pihak yang berjuta yang loser tu. Kena ada wawasan yang utuh dan tanpa ragu-ragu. You're a winner!

i). Kaedah setiap ahli cari downline dengan adanya syarat minimum jumlah downline untuk setiap sorang, iaitu sama ada setiap ahli cari 2 atau 3 atau 4 atau 5 (atau 10, 20, 100, 1000... whatever), free for all. Memang sebijik seperti skim piramid, tapi ko dah kelentong pihak KPDNKK yang ko jual barang cara direct-selling, so don't worry about that. The game is on! Dia orang tak kan kacau ko punya biz selagi takde ahli skim MLM ko buat komplen ke KPDNKK yang ko sebagai CEO ada raba bontot si dia seorang reseller pompuan yang cun-melecun. No complaints, no cry. So, jangan cari hal sampai ada reseller yang buat komplen ke KPDNKK. Walau bagaimana pun, kalau la bzns MLM ko dah hampir crash dan dah beribu orang komplen takde perkembangan downline, jangan gusar. Dia orang komplen sekali pun, duit juta-juta yang ko kumpulkan tu ko boleh donate dan sedekah sana-sini pada orang-orang tertentu, dan ko jugak boleh bayar saman kalau sampai ke peringkat saman di mahkamah. Dan ingat, takde kerajaan nak sumbat ko masuk jail macam kat Singapore atau kena tembak sampai mati macam kat China. So, why worry man?

ii). Ko boleh buat kaedah sistem binary, ada kaki kiri dan kanan, macam yang diamalkan oleh Score A dan MonaVie, dan ko boleh letak syarat bahawa pembayaran komisen adalah tertakluk kepada yang mana satu kaki yang lemah. Ko faham tak neh? Gini... kalau ada kaki kanan dengan jumlah downline yang aktif seramai 67 orang, tetapi kaki kiri hanya ada 23 downline yang aktif, komisen binary hanya akan dikira pada jumlah binary setakat 23 pasang sahaja. Apa jadi dengan duit lebih yang didapati daripada 44 orang lagi tu? Ko sebagai CEO, sapu bersih la beb... yabedabedoo! Best kan jadi CEO macam Dallin Larsen dan Jason Kok? Kaya betul dia orang tu kat akhirat nanti. Itu yang MsAwin nak ikut sangat tu. Itu jugak yang berduyun bebudak Melayu dungu kat IPTA (kalau dungu bole masuk jugak IPTA ka?) nak ikut jugak jadi millionaire macam Jason Kok si alkafirun. Score A ada syariah-compliance maaa! Dan Jason Kok sangat kasih kepada anak-anak orang Melayu mengalahkan orang Melayu tu sendiri, dontcha know?

iii). Ko boleh jugak buat style auto-downline, di mana cara ini sesuai dengan kumpulan manusia yang tak suka cari downline dan hanya mahu daftar dan lepak tunggu duit bergolek ke riba. AC Mizal buat style ini what? Dia jual gelang ajaib RM38 dengan harga RM1000 kepada end-user, dan dijanjikan kepada pembeli bahawa mereka akan memperolehi pulangan apabila giliran mereka tiba - setelah keahlian mereka disusun secara auto-downline (seperti kata si AC Mangkok-Hayon dan diulangi statement tu dengan tekun oleh Salima AF Typo dan lain-lain artis AF psycho yang tak laku tu semua). Tetapi apa yang berlaku akhirnya? Crash tergolek-cow jugak akhirnya dah kan? Aku punya kerja ke tu? I don't freaking care man! They deserved jail, not humiliation. Kalau aku yang kena kencing dengan AC Mangkok Hayon tu, aku akan mobilised kumpulan samseng mana-mana, siap la mamat tu kena sula bontot, when he least expected it. Kiranya, nasib baik aku tak hingin nak pakai gelang macam bapok, kalau tak berasap la bontot barua tu. Jadi bro... ko nak jadi CEO syarikat MLM, jangan ikut contoh AC al-the-Mangkok-Hayon dan buat benda sebijon macam artis useless yang tak keruan tu.


iv). Kaedah MLM tu ada pelbagai, terpulang pada ko nak buat style yang mana satu. Yang penting ko kena faham bahawa sistem downline 1 cari 2 boleh bertahan lebih lama daripada 1 cari 10. Tapi dengan style 1 cari 10 atau lagik manyak-manyak daripada itu, hasil duit haram-laknat daripada "pyramid-selling" tu lagi cepat ko dapat raih dan ko akan ketawa macam setan bila tengok duit tu semua. Kalau ko jenis orang yang sabar, dan berwawasan serta mahu kekal lama dalam industri MLM, cara pencarian downline 1 cari 2 akan kekal lama, dan crash akan lebih lewat berlaku, sebab perkembangan eksponensial adalah paling perlahan. Of course, kalau ko bukan Hairul Nizam si fatso la... dia punya hyprakbullshit tu adalah sistem piramid 1 cari 2, tapi sebok pulak nak buat komponen powerline, sampai ada ahli yang dapat downline sampai 92 orang seperti Isma Jasmin, tutor Matematik di UiTM Arau. Tutor maths to beb! Dan bermatian minahnya deny yang hyprakbullshit tu skim piramid. Elok humban aje kat jeti pegi Langkawi, biar di makan ikan bilis. Ntah hape-hape sesetengah orang Melayu ni. Nama aje terpelajar, tapi bila nampak duit free, siap boleh jumpa hadith dan ayat Quran boleh kasi skim piramid jadi wangi dan halal. Kejadahnya ntah.

Jadi, pesan aku kepada sapa-sapa yang nak jadi CEO dan nak memulakan perniagaan cara MLM - akui aje la shubahahnya perniagaan ni, tak payah selindung-selindung, dan admit it is what it is. Apa susahnya pun? Senang gitu kalau berterus-terang pada diri sendiri, supaya ko sebagai CEO takde delusion bahawa perniagaan MLM yang ko lakukan adalah salah satu sunnah Nabi. Tapi, janji jangan cerita kat pada downline pasal mende ni, sudah... achtung!

6. Kipas Duit, BMW 2nd-Hand

Wokeh! Seperti besa, jangan lupa terapkan cara promosi yang tried-and-tested di kalangan masyarakat Melayu yang hampir 100% nama aje orang Islam, tapi kebanyakannya senang sungguh terpengaruh dengan kekayaan show-off yang rata-rata adalah kelentongan semata-mata. Nak promote MLM dan skim piramid, ko sebagai CEO kena coach kuncu-kuncu ko tu semua untuk promote bagai nak rak supaya lagi ramai yang join skim MLM ko tu. Ajar dia orang cara kipas-kipas duit macam jakun Papua New Guinea, siap dengan sengih muka seposen dan jangan lupa ada "thumbs-up". Suruh dia orang tangkap gambar masing-masing dengan BMW 525i yang tengah parking tepi jalan, ntah apek chayanunalip mana-mana ntah yang punya - supaya orang Melayu lain tertarik dengan potensi pendapatan dalam MLM yang akan ko lancarkan. Bagi mereka yang belum join dan ada terasa nak join, kalau ko takde rasa segan-silu, ko cakap aje kat prospek bahawa ko berjanji dia orang akan dapat BMW sorang satu, kalau dia orang join MLM ko tu. By the time dia orang sedar dia orang dah kena kencing dengan hasutan ko tu, ko dah ada berjuta ringgit, dia orang apekejadah satu sen pun tarak.
  

Dalam buku "MLM for Dummies" aku tu, aku ada tunjukkan lagi contoh-contoh cara-cara yang berkesan untuk posing dengan duit pinjam, cara nak susun duit cantik-cantik atas katil supaya ko boleh bergambar baring atas duit, cara susun-atur supaya duit tu cantik tersusun dalam bentuk kipas, dan banyak lagi tips-tips yang berguna untuk buat gambar promosi. Kalau ko nak alamat-alamat rumah yang ada parking 525i atatu E200, yang kebanyakannya rumah apek, aku boleh kasi supaya downline ko semua boleh buat sesi bergambar. Orang yang tengok gambar promosi korang tu bukan tahu kereta tu kereta apek... apa kesah?
  
7. Ada Bau Hancing?

Dan yang akhir sekali, sebagai penutup manual ringkas aku ni, aku harap ko sedar tentang beberapa perkara pasal bzns MLM neh. Daripada survey menunjukkan bahawa industri MLM di Malaysia antara yang terpesat di dunia, hampir sama pesat dengan prestasi tabiat MLM orang Mormon di negeri Utah, di USA. Sapa kat Malaysia ni yang berduyun-duyun buat kerja MLM ni? Orang Melayu beb. Cahyanunalip sebok menganjur jadi mastermind, orang Melayu tu pulak sebok jadi kuli-batak supaya orang chayanunalip lagi tambah kaya. Orang Melayu memang diakui memang pemurah ya amat, sebijon macam orang Mormon. Ciri-ciri orang Melayu ini yang ko kena dalami dan yang perlu ko take advantage dengan rakus sebagai seorang CEO yang licik, di mana ko nak menganjur satu skim MLM yang baru (sebab dekat 2000 syarikat MLM dan direct-selling yang ada kat Malaysia ni masih belum cukup kut), dan ko nak kaya cepat dengan duit orang lain, dan ko akui ko memang takde rasa patriotisme langsung. Takpe beb, kalau kita patriotik dan sebok mengesahkan kebajikan anak-bangsa Melayu sekali pun, kita boleh dapat apa, kan? Kalau ko sayang orang Melayu, ada mana-mana orang Melayu nak kasi ko kaya cepat? Peeeerraah!

Berbalik kepada fakta yang mengatakan bahawa bangsa chayanunalip banyak yang jadi mastermind MLM kat Malaysia ni, ko kena ubah perkara ni, supaya ko pulak yang jadi mastermind. Sampai bila asyik dia orang aje yang nak jadi lintah-darat MLM? Bila orang melayu nak maju kalau kita, ko dan aku, tak nak terjun menceburi bidang MLM seperti dia orang? Mari kita gunakan umur yang muda dan hayat yang ada untuk cari rezeki sebegini, supaya kita kaya-raya di dunia dan bila dah tua sket, kita pegi Mekah dan taubat sungguh-sungguh... duit kan ada manyak maaa? Very fast, very easy. Kelentong aje selagi mahu, apa yang susahnya? Kelentong sesama Melayu, no problem man! Kalau ko sanggup lakukan itu semua, itu tandanya ko akan cepat naik menuju mercu kejayaan sebagai seorang yang kaya dan ada prestij, dan kalau ko ada duit juta-juta, ko nak title Dato' beb, aku boleh uruskan. Bak sini duitnya.

Takpe kalau ko terbau benda hancing sekali-sekala dalam perjalanan ko sebagai mastermind MLM ni, itu memang tak boleh nak dielakkan. It goes with the territories. Jangan gusar, tak payah tidor keresahan di malam hari. Kalau ko dapat jalankan MLM ko dengan jaya, dan ada 50,000 orang Melayu kena kencing tanpa dapat pulangan satu sen pun... who cares? Who ask them to be stupid? Why can't they be smart like you or me?

Dan jangan lupa buat order buku "MLM for Dummies" aku tu. Aku pun nak kaya jugak beb. MLM aku jual jus Vaviesimona belum pick-up lagik.





222 comments:

1 – 200 of 222   Newer›   Newest»
Azrul said...

Caya la aidid.. bgus² utk yg xtau per²

Anas Asarani said...

2nd!!!!!!!!

pijam said...

agak penat mata membaca..tp sunguh berkesan..i like

azwan said...

Salam,

Step by step Aidid. What can i say..your provoking basic explanation will be used by some lecturers too.

This is all about to answer the non stop claim by the MLMers about the difference between MLM and conventional business. It can be elaborate further, but for now its fair enough. For them, its useless but its vice versa for the youngsters.

For long term plan, you can use the above content as a basis to produce a comprehensive ultimate MLM e-book. Up to 300 pages, heh! In won't be for dummies anymore, kind of text book. Pheww..! That could be your ultimate legacy besides this blog,i mean when you are no longer active.

TQ

Metafora said...

aku kelima? ape pun, mmg dari basic penerangan aidid...agar lebih mudah anak2 muda yg baru nk kenal dunia ni faham tentang MLM..agar lebih ramai yg tak jatuh 5.5% IQ dorang..muahahaha...jangan lupa banyak2kan selawat yea kengkawan~~12Rabiulawal hari ni :)

Anie Fahmi said...
This comment has been removed by the author.
Anie Fahmi said...

salam maulidur rasul..
good job bro!
p/s: leh x sy jd downline bro aidid jual jus vaviesimona..hahaha

Anonymous said...

Great! Perfect MLM one-O-one for everyone especially the Gump clan. Lu...lu memang err...demm, i'm running out of superlatives to use bro bebeh.


I think pakcik2-makcik2-dak2 MLM screwloose will secretly agree dengan info lam entry screwberry ni tapi seperti biasa akan cari lobang2 (atau angle2 kalu tak jumpa cari lobang) untuk dikonar & pusing2.

Anonymous said...

nanti konpem ade jugak malaun yang buat2 xfaham..

Anonymous said...

Bro Aidid, tolong buat entri khas pasal HiGoat..

Unknown said...

bpinar2 mata daku mbaca n3 ini tp mmg mabeles...gud job bro....:)

ilufne said...

as you said it, clear as day!

pencerahan yang amat sesuai sempena maulidur rasul ni. untuk MLMer tegar, please don't argue anymore. you can agree quietly, and get the hell out of here for good dan teruskan cita2 ko untuk jadi MLMer beriman hingga akhir hayat. Aidid never give a damn about you to begin with.

semoga entry ini dapat menyuntik rasa was2 kepada MLMer/MLMer-to-be yang mahu berfikir. mekasih bang!

MHsmartproperty said...

i like!!! senang faham... truskan usaha lagi... i;ll promote this.. Hehe

mknace unlimited said...

:) :) :)
as always..
terbaeekkk!!!!

singgah dari mknace unlimited

minah_stapler said...

eeer bro... Pak Man Telo is Osman Hamzah. Othman Hamzah tu penyanyi musliha.

Zaha said...

I follow bro!

Aidid Mu'addib said...

Rama-rama... okeh.
Lama tak komen? How's org Singapore?

hyelbaine said...

Excellent post Sir Tuan Tanah. Though they will continue to refuse to accept the facts stated in this post and this blog in general, let's hope that those who are unsure, uncertain and still fresh in terms of worldly exposure will heed the words of advice found here.

As for the rest of them, let's hope that they'll come around sooner rather than later. As for the hardcore one's, let them be.

Rembulan NagaGala said...

good explanation from you on MLM. From Amway to Zhulian. The basis of all MLM, hidden from those who doesn't learn and doesn't want to learn at all. /me like your own version of Yoda quote :D Nice info, mohon poke, subscribe dan flag. :P

Abdul Halim said...

Bila la melayu ni nak insaf....

Tapi betul jugak ko cakap tu aidid, buat apa nak kesahkan MLMers tu? diorang tu memang dah takleh selamat dah. Kita fokus kat bebudak baru yang jadi prospek pengecingan MLMalauners tuh.

http://janjialam.blogspot.com

Breakeven said...

Salam...saya nak tahu tentang pomepure...boleh x?

Muhammad Affandi Adnan said...

bro aidid,
jgn lupa taruk antara khasiat jus Vaviesimona ko tu boleh MENGUATKAN TENAGA BATIN bak Joe Jessop si Mormon & MENGURUSKAN BADAN bagai tiang lampu isyarat! org melayu suka mende2 cmtu.

kalo nk lebih untung jgn wat jus. wat leceh je nk bancuh2. wat produk pendidikan scr maya cam Score A tu. ko taruk la namanya score A+ (A Plus) lagi hebat dr Jason Kok (or cock whatsoever) produknye punn...

minah_stapler said...

Kabar baik alhamdulillah. Bila nak dtg makan sup tulang kat Beach Road?

Anyway keep up the good work to educate our community bro. Salute!

Usop Wheelchair said...

sekali pandang je..xbaca sgt..hee..(sbb apa pun aku paham..MLM SUX)..hehe.

Apapun bro..kipitdup!Ok!
nice entries!(padahal xbaca sgt..)hehe!

MsAwin said...

Aidid,

1) Your comparison is not accurate. MLM adalah MARKETING. You should make comparison with conventional marketing NOT conventional business.

2) If you want to differentiate MLM and conventional marketing, you need to discuss in terms of 4 elements in Marketing. a)Distribution Channel b) Product c) Pricing
d) Promotion

3) When you discuss about Distribution Channel in MLM, you also need to talk about Logistics & Supply Chain Management.

If you understand all these 3 things, so you can differentiate which one is Pyramid, which one is MLM and which one is Network Marketing.

Network Marketing might have multi level COMPENSATION PLAN but not all Network Marketing is Multilevel Marketing (MLM).

If you want to differentiate MLM vs Network Marketing, try use 4 elements in Marketing as stated above before to differentiate them; DISTRIBUTION CHANNEL, PRICE, PROMOTION & PRICING.

EXAMPLES: Now, we try to differentiate MLM and Network Marketing using element PRICE.

MLM pricing is not same between every level of retailer. In MLM, your upline might setup stockist and they buy products from company by whosale price and sell it to their downline at higher price. So, you have state stockist, district stockist and mobile stockist and all these stockist can buy product at lower price depends on quantity. For examples, Cosway, Tupperware are MLM company in terms of product pricing.

HOWEVER,

Network marketing company has fixed price of their product across all level of distributor. Like Monavie, Xango, Exfuze, you can get their products with same fixed price. If you distributor with ranking Silver, for example, you still buy company products with the same price with your upline.

Not like MLM company, in Network Marketing company, you buy products directly from company with fixed price but in MLM company if you want lower price, you need to buy many products with whosale price. Higher quantity means lower price.

Aidid Mu'addib said...

Sakai MsAwin...
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!
Mekacih...

linitisplastica said...

ooo...bleh la aku nak start buat MLM.petrol dah ada,makanan kesihatan dah ada...so pikir2 aku nak buat MLM Garam la.garam penting apa..hahaha

btw,dah nak dekat sejuta hits...yee-haaa

azwan said...

Apola si Awin ni nak describe pasal 4P'2 pulak dah.

Tu MARKETING STRATEGY la oi..which elements of marketing. Ko grad ape ek? Ke setakat from 3?

Aidid tak sentuh pun bab marketing strategy. Dia cakap pasal business model. Ko nak gak, tunggu extended version lagi setahun la bai..yang 300+ pages punya. Hahaha!

Yg ni for dummies, very superficial la dey. but it looks like you are even worst than dummies..maybe DONKEY?

Zam Fiesta said...

Nice info,nk link download buku tu pliz...

Anonymous said...

Konar kut lain pulak dah?

Perghhhh..habih dia geledah buku teks lapok Kotler, semer rembat masok sini siap ngan logisticslah supply chainlah. Wujud lagi ker menatang 4Ps ni? Bukan ker 7Ps ker 100Ps, whatever & i don't need to know. Dlm apa2 bisnes these 4 marketing elements tetap ada waimal jual kopok lekor tepi jalan pon. And MLM is Marketing kata MSAwan? muahahhahaha, whatever, it's still a damn business & every business has it's own marketing strategy . Dlm entri ni Aidid dah draw camparison using these elements. But that's not the main point, the issue remains the ethicality (is there such word?) of MLM /PS biz (mal)practices/ model .

Unknown said...

ha ha ha i love u MsAwin,the best joker in town he he he .....

levi said...

Msawin, p study market survey la, ha ha ha ha Macam Aidid cakap, lu sudah kena kencing..................oleh sifu MLM wah wah wah
bila product tu tak habis jual, sendiri makan la or else bg free kat adik-beradik.......sound macam biasa aje, sbb aku pun dah kena dulu......shaklee.

osip said...

aku kagum ngn msawin ni..setia bace blog aidid..

salute..








troll's back in town

Azrul said...

lol.. mende lak awin nie wat kat sini.. dier kan da tahap cipan terer.. nie utk newbie le..

huh.. kene carik pop corn nie..
enjoy the show..

Anonymous said...

Setuju, MsAwin is the best damn troll evah. Kekentalan jiwanya & ketebalan kulitnya, bar none. Tapi aku musykil, mana versi MsAwin yg memula masuk dulu, versi sebelum pokok acai beri2 tinggi macam pokok pinang gorilla jer leh panjat. Versi yang tu boleh lah gak diterima pakai seseket komen dia.

ilufne said...

ms awin tu tengah berjihad diatas jalan yang lurus dan benerrrrrr. :P

Hell`s Angel said...

MLM pricing is not same between every level of retailer. In MLM, your upline might setup stockist and they buy products from company by whosale price and sell it to their downline at higher price. So, you have state stockist, district stockist and mobile stockist and all these stockist can buy product at lower price depends on quantity. For examples, Cosway, Tupperware are MLM company in terms of product pricing.

Iyer ke? Betul ke? Hmm.... Hmm... zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Razali said...
This comment has been removed by the author.
osip said...

....yet another poor guy left behind...

@razali

adakah anda percaya yang undang2 di malaysia benar2 ikut undang2 islam?
adakah seseorang itu tidak didakwa oleh undang2 malaysia menunjukkan dia benar dari segi undang2 islam?
adakah seseorang itu tidak melanggar undang2/akta perniagaan malaysia menunjukkan dia mematuhi sistem muamalat islam?

dah dirungkai, dijelaskan dalam blog ni, yang dalam sistem MLM akan wujudnya penindasan, dimana islam tidak menyokong apa2 bentuk penindasan. thats basic.

kalau nak berlandaskan undang2 malaysia, sedangkan judi,arak semua tu haram dalam islam, tapi mengikut undang2 malaysia, ia tidak salah asalkan bayar tax yang tinggi. sama juga ngn kes MLM. kerajaan peroleh pendapatan yg lumayan dari tax2 yang dikenakan pada pengendali MLM.

bang, rasulullah pesan suruh ikut alquran dan sunnah, bukan undang2 kapitalis mcm kat negara malaysia ni.

****sopan habis dah ni

getoffthebox.blogspot.com

azwan said...

Ape kate anda bagi satu syarikat MLM yg anda rasa sentiasa hebat, sentiasa mengikut peraturan dan masih beroperasi. Daripada kami semua meraban, pening mencari apa yg sesuai. Cuba bagitau syarikat yang anda agungkan itu, saya teringin hendak tahu. boleh saya buat penilaian juga. mohon bantuan tuan, saya ingin tahu.

TQ.

Razali said...
This comment has been removed by the author.
osip said...

seluas dunia, jadi?

seluas semesta sekalipun, tetap kena ikut alquran dan sunnah..

azwan said...

Cakap bedegar2..dua perkara tuan masih mengelak-elak:
1) Satu bukti saintifik Cordyceps
2) Satu syarikat MLM paling hebat berdasarkan pendapat tuan

TQ

ilufne said...

Saya cadangkan anda melihat beberapa syarikat MLM sebenar yang masih beroperasi sehingga kini dan tidak pernah didakwa dimahkamah.

two issues here:

1. syarikat MLM sebenar? seperti kata azwan, baik en razali sendiri yang bagi contoh satu syarikat MLM sebener menurut pandangan en razali. pasal kami disini memang tak faham apa maksud MLM sebenar. pada kami semua MLM memang tak benar.

2. didakwa di mahkamah. syarikat otai MLM seperti amway sendiri sudahpun menghadapi melambak2 saman atas dakwaan beroperasi seperti skim piramid jugak kekdahnya. ini di US. adakah amway satu syarikat MLM sebenar menurut perkiraan encik?

kalau betul ikhlas nak berdebat, sila jawab setiap pertanyaan dengan jawapan yang tepat. ini tidak. saya tengok en razali menjawab soalan dengan soalan kembali. jadi sampai kiamat pun tak habis2 perbincangan ni. tak perlu nak berpanjang lebar. straight to the point is more than enough.

azwan said...

tula, aku nak permudahkan dia, ada kemungkinan dia betul, aku akan sokong dia pasni. ni sampai sekarang mengecewakan aku. aku dah open ni. hari ni aku tak carut kat dia lagi. merajuk kot.

1) Satu bukti saintifik Cordyceps - yg membuktikan ia boleh membantu perawatan penyakit yang seperti dalam blog dalam masa 7 hari.
2) Satu syarikat MLM paling hebat berdasarkan pendapat tuan - tak pernah didakwa, bersih, modus operandi yg betul, mementingkan semua pihak.

cepat2..this is your golden opportunity.

azwan said...

cepat tuan Razali..saya akan analyze dan akan bagi really2 fair opinion. saya takkan maki. ok2...lupekan ape yg kita dah discuss sebelum ni. please2..i am waiting..

Aidid Mu'addib said...

Mamat dan minahnya degil sungguh...
Kalau ikut manual aku ni, tak payah jadi kuli-batak lagi dah.
Buat aje MLM sendiri, aku dah kasi caranya step by step.
Ko nak apa lagik neh?
Aku buat gini - marah.
Aku buat gitu - marah jugak!
Bila korang pengamal MLM yg suka makan duit downline ni semua nak puas hati? Sampai bila bang? Sampai bila girl sakai?
Korang nak aku quit la kiranya.... gitu?

Menusuk Hati said...

Assalamualaikum Dr. pernah dengar pasal kitchlife ke?Nanti harap Dr boleh kupas tentang ni sebab dkt sini (kuching pun ada yang tertipu)-mungkin Dr pernah tulis tapi saya tak sempat baca.sekian..

Usop De La Vantrez said...

Aku baca post Aidid, panjg camne pon, melawak tak tentu hala pon, even though with all the carutans,

at the end of the day - OOoo, a'ah laa.. paham2.. i see the point

baca komen troll (cth: MsAwin)

aku terus - EHhh?? ape ni ?? jap2 tak paham..

dah satu kerja nk pahamkan, selidik isu, n then kalau salah nk counter balik.. seb baek ade org laen yg tlg buatkan, huhu.. TQ

MsAwin said...

Osip,

Ko tau seorang Ustaz bernama Ustaz Zaharuddin di laman web Zaharuddin.net yang mempopularkan isu halal haram MLM dalam blog dia dan mempopularkan fatwa Arab Saudi kemudiannya telah terlibat dalam MLM StormReaders sebagai orang penting.

Apa cerita ni...you tak tau ape la Osip...

To all, i dont said that conventional marketing dont have these 4 elements but you can differentiate pyramids, MLM and network marketing by using these 4 elements.

Usop Wheelchair said...

jeng jeng jeng...ada show tonite..! yeah!

azwan said...

"To all, i dont said that conventional marketing dont have these 4 elements"

Sape pulak antare kitorang ni yg insist ko cakap conventional marketing don't have these 4 elements? Cube quote sket mane2 statement. aku makin blur bila deal dgn ko ni.

ilufne said...

azwan,
mana pulak en razali ni tak muncul2 sampei ke sudah. teringin bebenor nak nengok dia jawab soklan2 ringkas dan jitu di atas. betui la tu, merajuk gamoknya hahahahha!

MsAwin said...

Azwan, Laila said

"Konar kut lain pulak dah?

Perghhhh..habih dia geledah buku teks lapok Kotler, semer rembat masok sini siap ngan logisticslah supply chainlah. Wujud lagi ker menatang 4Ps ni? Bukan ker 7Ps ker 100Ps, whatever & i don't need to know. Dlm apa2 bisnes these 4 marketing elements tetap ada waimal jual kopok lekor tepi jalan pon. And MLM is Marketing kata MSAwan? muahahhahaha, whatever, it's still a damn business & every business has it's own marketing strategy . Dlm entri ni Aidid dah draw camparison using these elements. But that's not the main point, the issue remains the ethicality (is there such word?) of MLM /PS biz (mal)practices/ model ."

azwan said...

Hahaha bodohla ko Awin, tu ayat perli jek. Hhahahakakkakakakahhahhahhahhahkakka bangang!
dia tak cakap ko mention tak wujud 4 elements tu pun.

ilufne,
dia dah roger and out. dia blah with dignity, bukan macam awin ni, ade gak lagi kat sini. tp ok la..tak boring sgt.

Unknown said...

To MsAwin, di blog ini, hukum MLM-SP adalah HARAM, kalau u boleh buktikan MLM-SP adalah HALAL, saya akan jadi downline u.

osip said...

"Ko tau seorang Ustaz bernama Ustaz Zaharuddin di laman web Zaharuddin.net yang mempopularkan isu halal haram MLM dalam blog dia dan mempopularkan fatwa Arab Saudi kemudiannya telah terlibat dalam MLM StormReaders sebagai orang penting."

so? bukan die jadi panduan hidup aku pun..

tapi nape aku rase point ko ni takde kene mengene ngn ape yg aku ckp tadi

Anonymous said...

@azwan: Yeah, yeah..Msawan was referring to me. This is another version of what i said(cos i've plenty of time at the moment weeee), check it out: So i was saying, he/she quoted those textbook marketing 4P stuff like a moron and as if we all here are morons. She/he insisted that the "correct way" (perghh..) to draw comparison between those business models is to use these 4 freakin' Ps. I said, we're not morons cos these are the most generic/basic elements used to develop any biz/mkt strategies regardless of business type/model and size . It's given, tak yah point them out . Pheeww!


And as for you MsAwin,

You need to read back what you wrote and re-read Aidid's entry.

I thot Aidid already covered these elements in his comparison of conv, PS & MLM (or network-watever-marketing? urghhh!) . He may use the terms differently but i see he got all the 4-watever-Ps more or less covered.

Unless you meant otherwise. Enlighten us. Which part of this entry does not give enough justice to MLM practices? You want him to go deeper into each of these Ps (& unearth more MLM dirt/unethical practices) ? You want a chart? or bar graphs? Mungkin aku tak paham apa ko maksudkan. Why don't you lead?

But don't go Marketing 101 on us, unless it's anything that leads toward discussing the real issues/ objective of this entry, we're all ears.

Aidid Mu'addib said...

Laila...
Actually I have made some (mental) charts and graphs for this articles, and I can show that the CEO of any MLM company knows about the distributors' losses, and the stagnancy of their respective compensation plans and even the impending crash of their biz... but, this is "MLM for Dummies" after all... I can't be giving dummies headaches and migraines, can I? Maybe next time.

Hell`s Angel said...

EXAMPLES: Now, we try to differentiate MLM and Network Marketing using element PRICE.

MLM pricing is not same between every level of retailer. In MLM, your upline might setup stockist and they buy products from company by whosale price and sell it to their downline at higher price. So, you have state stockist, district stockist and mobile stockist and all these stockist can buy product at lower price depends on quantity. For examples, Cosway, Tupperware are MLM company in terms of product pricing.

HOWEVER,

Network marketing company has fixed price of their product across all level of distributor. Like Monavie, Xango, Exfuze, you can get their products with same fixed price. If you distributor with ranking Silver, for example, you still buy company products with the same price with your upline.

Not like MLM company, in Network Marketing company, you buy products directly from company with fixed price but in MLM company if you want lower price, you need to buy many products with whosale price. Higher quantity means lower price.

Nahhhh aritu kau yang beria-ia support menatang monavie ni MsSawan oiiii... ini mengaku pulak network marketing tu bagi takde apa2 advantage either ur stokist or end users.. so it's plain stupidity...

Do u even understand ur own statement above MsSawan? It doesn't matter whether your marketing have 3 or 1 million levels for all I care, the point about MLM's so called business strategy is the ridiculous mark up prices for rubbish products. Understand? Paham tak? Samjey? Kaw chai mai?

MsAwin said...

Boy, pendirian aku ialah tidak semua MLM itu pyramid. So, you nak aku buktikan MLM/Pyramid itu haram? Ape kejadahnya...

aku ambik contoh StormReaders. StormReaders ialah MLM tapi bukan pyramid.

1) Pricing - Harga adalah harga pasaran

2) Promotion - Islamic & ethical konvensional and network marketing

3) Product - Halal, consumer,quality, Islamic product

4) Distribution system - direct distribution with wholesaler, retailer and distributor

If you not filter elemen penajaan dalam network marketing, maka itu bodoh. Network means you need people or retail store to develop network.

But income itu diperolehi bukan dari bilangan orang yang u rekruit TETAPI jumlah sales.

MsAwin said...

Laila,

1) maknanya dalam Network Marketing atleast you get same field level with your upline in terms of retail price...kalau upline ko dapat harga murah, ko dapat harga mahal, so, macamane nak jual?

2) dalam MLM, orang yang dekat dengan stokist lagi untung, sebab senang dia nak dapat barang, senang nak jual. tapi dlm Network Marketing, tak kisah la ko duk sebelah kedai MLM ke, atau ko di Gua Musang, ko boleh dapat harga whosale sama jugak....orang nak beli pun melalui ko jugak...

3) Modal untuk buat Network Marketing jauh lebih kecil dari MLM...kalau ko nak buat MLM dan terus nak lompat jadi stokis, modal ko besar...memang ko untung, sebab ramai la orang ko datang kedai ko...untung runcit tinggi...tapi risiko ko gagal pun tinggi..sebab nak setup stokist tu...macam nak buka e-cosway, tak silap aku modal lebih RM100k....tapi nak buat Network Marketing, modal ko sama jugak dengan upline...paham tak...?

Takde percanggahan apa yang aku bagitau dulu dan sekarang...

azwan said...

Hapekebenda ko agungkan sgt stormreaders tu.

http://www.stormreaders.my/anda-mula-di-sini/42-apa-itu-stormreaders/95-pelan-pemasaran.html

Bace betol2 dey...ape kejadahnye income bergantung pada sales sahaja. Waiting to crash la stormreaders, popuan dungu macam ko je masuk.

hyelbaine said...

Weeh, Razali mana boleh blah macam tuh jer Azwan. Soalan aku dekat thread mormon dia tak jawab lagi. Mana boleh ini macam, penat wor aku cari spelling untuk Lamborghini Murcielago Superleggera dia tak jawab. Tsk tsk tsk

MsSawan,

Seriously, answer me this and I'll leave you alone, maybe. Why are you here again? You do know that you've gone from juices to conspiracy theories, back to juices then jump back to FDA and conspiracy theories and now marketing concepts? I see that in the time that you've been away, you've gone on and paid for an MBA from an online university?

Your persistence is on the borderline of clinical depression, attention deficit disorder and the likes. Why are you really here, you have a crush on Aidid? You find the cool, dark and mysterious hero appealing? If so how about sparing us the indirect adulation and just spam his inbox with your love letters.

Why can't you accept that no matter what you say, you wont change us. It's as simple as that. We will not change our views especially when it is people like you who spew nonsense. Has your sales gone down so much or have you been thrown off by prospective customers who says in your face aku dah baca blog Aidid, kau nie mmg dajjal penipu bangsa sendiri

If that is the case, may I suggest you take your business to where there's no internet connection. Say maybe the Sahara or the bottom of the Atlantic?

Don't take my comments as a personal attack because I've run out of facts to reply your comments. I do, so does Azwan, ilufne, laila, Aidid and the rest of us, we do. It's just that we're laughing to hard to type anything essential that would continue to feed the troll that you are.

There's a button on your browser that says Back which I would like to add the words to whichever hole that you came from but then again on such a great day, that would be wrong. Go back into your earlier comments and read. Go back to the first ever post on this blog and read.

Until you do that and also stop jumping from one idea to another (throw in your conspiracy theories too), you will never, ever be taken seriously. You're not helping your business. On the fence people who have their doubts about MLM will only run away from MLM by reading your comments.

Stop contributing to your own business' demise.

Usop Wheelchair said...

bla..bla..bla..pot..pet..pot..pet...
korang tak dapat ape kalau ckp dgn org yang benak ayor cam ms sawan nie..biarkan je lah dia terjun dgn labi2 nya..k..

aku pun maleh nak layan sgt ms sawan nie..download cerekarama..pastue layan lagi baik..

Hell`s Angel said...

ntahnya... takde sapa cakap stormreaders tu betul

cheq nas said...

ms awin,bole bagi contoh ape barang stormreader tu yg sama dgn haga barang kt pasaran,bagi satu due contoh. dan contoh2 bagi kenyataan ko tu..sebab penjelasan ko aku bace masih gagal meyakinkan aku..

azwan said...

Weh korang, ada nikmat layan troll ni. lagi2 cuti camni. Hhahahahahhkakah, you are right hyelbaine, aku purposely feed troll2 kat sini sebab:
1) aku nak reveal kesilapan diorang.
2) indirectly educate budak2 muda.
3) for fun.

Its not Razali level actually to answer the questions. Dia expert bahagian lain la, yela aku ngaku aku ni takdela nak expert sumer benda. If he does replies, he will expose his weaknesses. Baik dia blah.

Aidid Mu'addib said...

It's like this empty feeling you get when you preach to a monkey for 7 days and 7 nights... 7 fulsome days later, the monkey is still a monkey.

MsAwin said...

hyelbaine,

adakah blog Aidid ni one way traffic?
actually i do care about peoples want to do part time business. why you want to stop they do part time business?

You know, price;

- petrol naik
- bill (paid tv, TNB, Syabas etc) naik
- harga bahan mentah naik
- makanan kat kedai naik
- interest naik

semua naik...tapi gaji gitu jugak...then, you want all peoples stop do part time business...

some said, jual goreng pisang ok ape...so kalau satu apartment ada 30 out 800 peoples stop do part time business, semua jual goreng pisang kat bawah...sape yang nak beli?

you professional tak pe la, you terer design, power guna AutoCAD, you boleh buat part time dengan offer buat drawing kat pihak yang memerlukan...

You professional engineer, buat part time jadi consultant project..

You doctor, buat locum kat klinik part time.

Cikgu, ngajar tuisyen

Tapi yang tak bernasib baik macam despatch, cleaner, etc tu...nak buat ape?

Nak buat bisnes yang risiko rendah, cost rendah, dan sebagainya? Cuba bagi list...

MLM & Network Marketing business ni satu peluang untuk part time business golongan2 tertentu...orang yg nk cari extra income...bukan nak jadi jutawan sangat, tapi nak cari extra income...

Masalahnya kat sini, MLM dan network marketing banyak yang legitimate dan bukan pyramid tapi korang semua duk sebar sebaliknya...

MsAwin said...

Cheq Nas,

Cuba belek buku-buku keluaran Telaga Biru. Contohnya buku Indahnya Hidup Bersyariat by Ust Ismail Kamus...kat belakang buku tu kan ada harga.

Harga tu adalah SAMA samada ko beli dikedai buku MPH dan dengan pengedar buku MLM stormreaders...

azwan said...

Oh...ada baik hati juga si Awin ni. Ingatkan dungu sangat. Hati yg baik, care tak betul tak guna gak.

bisnes risiko rendah, cost rendah, banyak Awin oi.. kat sini aku percaye diorang ni semua boleh bagi 1001 ideas.

Yg penting ko mesti blaja combine passion+business. untapped your potential, buat ape yg ko suka. Online business boleh start RM500 je dey. ko jual tudung online, jual ape2 sahaja online, boleh kaye dey. byk success story. kalau marketing strategy ko betul, boleh berjaye. itu yg datang 4Ps, 10Ps, 18Ps tu. tak payah join MLM. jelas halal.

Blaja la bekerja dari bawah. Ko kena faham skill investment datang selepas ko pass stage as worker --> manager --> business owner --> and finally baru layak jadi investor. Bukan senang nak jadi kaye, bukan susah nak susah.

MsAwin said...

Dalam posting Aidid kat atas memang crite berkenaan 4 elements tu tapi dia rangkumkan sekali MLM/pyramid dalam setiap ulasan...

dia tak differentiate MLM/Pyramid

Unknown said...

ouh people. let us not descend to some troll's level.

pls jgn layan. takde faedah. dan bro aidid, saya sentiasa sokong anda dari semua arah.

MsAwin said...

Azwan, itu betul lah...kalau semua bernasib baik dapat buat online business, pandai beli domain dan webhosting, design web, jual di forum dan ads kat forum, then still okay. It is business for them..

Ada yang tak bernasib baik...hidup di flet, no laptop no internet access, no space for rent etc...atleast dorang mahir mouth to mouth marketing ni...

You tak leh pukul rata nasib orang kat dunia ni...

Anonymous said...

Aidid bebs, you should include that chart in da upcoming entry, kalu relevantlah. Show how the CEOs strategise their schemes & plot their financial forecasts around their final target "own/company's income" ie the eventual crash of their businesses that dooms hopes of those delusional millionaire wannabes.

azwan said...

Yela, macam ko gak, tak sampai level discussion mcm kitorang nak...berpusing2. tu yg susah nak kasi ko paham. macam cakap dgn tunggul. last2 org boo layan la kat nko.

Ko ingat masuk MLM ni low risk ke awin. yg miskin2 masuk MLM ni..dah la lambat masuk, baru nak develop communication skill, gerenti 99.999999% fail. ko patut rase bersalah bawak org mcm dorang ni masuk.

Ko pikir asal mouth to mouth boleh buat org berjaye dalam MLM ni? sistem pun dah rosak dey, bukan setakat mouth to mouth, french kiss pun tak jalan dey.

Kalau aku pencacai najis, gaji rm400 sebulan, sanggup ko janji aku yg mlm ni less risky?

hyelbaine said...

f**k...aku dah type panjang2 blogger buat hal.....

Half of your comment is something out of an MLM'ers speech collection. And your statement about goreng pisang just showed the limitations of the very business model that you're so valiantly defending. Try changing your statement to semua orang dah join skim, sapa pulak nak kasi ROI to the level yang baru join last?

The problem is not about despatch riders or cleaners looking for extra income. It is the fact that Malay's want extra income with minimal effort. Why is MLM only afflicting Malay's and not the other races in Malaysia? Apa bangsa lain takder keinginan nak cari extra income? Again you just shot yourself in your foot with your own comment.

If you think that doing business via MLM is the only form business for people to add additional revenue? If you really want to do business and have the passion to excel in it, Malaysia is the best place to achieve it. It's called IKS, SMI, SME or microcredit/financing. If you have what it takes than there's SME Bank, SME Corp, Bank Industri, Bank Pembangunan, MPC and many-many more. Heck, SME Corp gives out GRANTS, not loan but GRANTS!

The biggest latex glove maker in the world right now was an SME. The company that supplied the steel for the Burj in Duba was an SME. Hendak seribu daya, tak nak seribu dalih. The fact is that those who are in MLM and the like want extra income and get rich with the least minimum effort possible. Full stop.

Don't try to take the higher moral ground by supposedly fighthing for this people. You're really only fending for yourself. If you really cared for these people, the last thing that you would want to do is have them run the risk of totally losing their money all together. You wouldn't coerce them to apply for loans just to be part of your marketing model.

If every single product worked as what you MLM'ers claim, there wouldn't be a single sick person in this world. No one would have to pay RM30k for chemo+radio, no one would have to spend about RM2k on dialysis treatment a month and no one would have to suffer from diabetes. All the doctors then could focus on the mental health of human being which at this moment in time, hasn't been MLM'ed yet (hint hint)

I know of despatch riders and cleaners who are more happy with what they have. Some have a good principal in life like biarlah rezeki tu sikit janji halal and lagi besar periuk nasik, lagi byk lah keraknyer. How many cleaners and despatch riders do you know who are not your downliners? Don't try to relate to people when you're so out of touch with reality.

This blog is not a one way street, your continued existence while irritating shows that this blog does indulge in trolls like you. Doesn't it mean that you're winning the battle? Far from it. All you're doing is bringing this blog to prominence. The next time a despatch rider or cleaner goes to a cybercafe and type MLM in the search window, this blog will be at the very top. Thanks to people like you, Razali, Roslan, Fendy and the rest of you MLM'ers.

The Adlin said...

You professional engineer, buat part time jadi consultant project..

'You doctor, buat locum kat klinik part time.

Cikgu, ngajar tuisyen

Tapi yang tak bernasib baik macam despatch, cleaner, etc tu...nak buat ape?'

msAwin,

are you saying that most MLMers/ yg gedik nak join MLM ni dari golongan despatch, cleaner, diploma student (teringat kat Sofia), etc...?
hmm, patutla hebat benar menerangkan segala teori....

Unknown said...

TQ for the INFO!

RM4,500 seminggu; ada menaja,ada pairing...dll
http://forum.stormreaders.com.my/index.php/topic,226.0.html

piramid juga aper.....

Anonymous said...

The Adlin, set2 camnilah yg senang dikelentong kaw2 kena bagi harapan melangit when in truth, depa ni hanya kuli batak cari duit untuk orang2 kat atas.

hyelbaine said...

Masalahnya kat sini, MLM dan network marketing banyak yang legitimate dan bukan pyramid tapi korang semua duk sebar sebaliknya...

Legitimate in which law? Malaysia, US or Islam? Ada Islam larang umatnya dia berniaga? Tak ada kan. Islam larang riba', syubhah dan sengakatannya. Tak paham those terms, pegi baca balik earlier posts. Again, read and you will be well read.

You don't like what this blog is doing? Go start your own or work on that blog of yours. This blog has a million readers so far not because of anything but the fact that it is filled with facts. Why is yours not generating the traffic that you dream of? You might want to look into that.

All you're doing is helping this blog gain prominence. With every single comment that you, Roslan, Razali, Fendy and the likes give this blog, will only help to chase away whatever market you have left.

Razali said...
This comment has been removed by the author.
Razali said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

hyelbaine bro , maybe dia melekat kat sini sebab dia kembang semangkok org kata dier da best troll & joker evah. Well apart from having a huge crush on Aidid.


Tulah ..berkali2 dok soh baca balik & check matlamat/isu2 sebenar blog ni..

Tapi masih gak nak off tangent MsAwan ni. Mencik i tawwww..(on that gedik note, i've go to slumberland, kuli batak needs to wake up really early 2morrrow)

farcuemai said...

aidid saya terbaca di website topix.com berkenaan dengan penipuan Hai-O Marketing ni. ada seorang hamba Allah mencadangkan..:>>
Mengikut laporan BNM lebih 53 buah syarikat yg modus operandi berasaskan skim cepat kaya atau skim ponzi akan didakwa di mahkamah.

Kerana kebanyakan modus operandi SCK menyaalahi akta BAFIA 1989 sec 25(1) dan AMLATFA sec 4(1)2001.
Jika disabit kesalahan maka pengusaha dan pelbur boleh didakwa dan jika disabitkan kesalahan makaa hukuman penjara maximum 10 tahun dan RM 10 juta denda atau kedua2nya sekali.

Oleh itu anda mesti kelaur dari kemelut ini untuk failkan kepentingaan bona fide interest dibawah sec 61 akta AMLATFA bagi menuntut hak anda dan keluar dari subahat...sila hubungi lawyer yg mempunyai pengalamn luas seperti dibawah.mereka boleh membantu anda keluar dari kemelut ini:
1.Zainal
2.Mazhar

Silakan tuan/puan demi maruaah kita ..kita lahir kedunia bukan dimintaa untuk ditipu.

saya nak tanya:
1)boleh ke kita kemukakan saman kerana kita telah ditipu oleh upline2 Hai-O yang menjual sistem bukannya produk,tidak memaksa kita membuat loan tapi pada sama mereka menerangkan sesuatu yang tidak benar atau dengan jelas tidak memberitahu secara jujur fakta2 berkenaan sebelum, selepas dan semasa memulakan perniagaan Hai-o/sebagai dealer.contohnya macam ahli amway saman amway.. saya takut tersalah faham fakta coz juling gak baca semuanya english ni.heheh
2)sesiapa kat sini yang ada pengalaman saman syarikat MLM yang terkenal mcam Hai-O ni ke.atau ada ke yang arif mengenai Business Law, atau sekarang ni sedang berkhidmat sebagai peguam..boleh ke sesiapa membantu..

Asyraf said...

aduh.. razali... kenapa ko tak jawab je soklan yang simple simple....

now you look like a total idoit..... apa yang harapkan dengan ko paste semua tu kat sini..???

ilufne said...

en. razali,
goodness gracious me. i must say that it's a total disappointment. you've just proved that you are not even close to win any kind of intellectual debate at all.

again you are not answering the questions with YOUR answers. (setakat kopipes itu, anak aku yang 5 tahun kat rumah tu pun buleh buat)

with this sir,

i rest my case. WE ALL rest our case, i think.

Kar said...

buku kor ni kalau di jual secara MLM ni boleh pokcik kayo ni... :)

It Just Me..... said...

uhuhu...aku terlambat.....

Hmm... interesting...Msawin will come back...tapi as usual, aku rasa ko x baca from the beginning...lompat ke kanan ke kiri...

Razali lak totally tak jawap soalan and bagi fact pnjg lebar which is nobody care...

Memula rasa teruja baca...ner la tau kut2 mmg berguna kan..lelama bosan aku baca komen2 derang berdua ni...bek layan u-tube tgk hantu kak limah balik rumah...wink..wink...;)

(back to silent mode)

azwan said...

Salam,

What can i say, Razali and Awin are totally knocked out...

suarahatiku,
Saya pasti ada antara kami disini boleh membantu awak. Maaf, saya tidak arif dari segi business law. Adalah hak awak untuk menyaman syarikat MLM jika awak berasa teraniaya. Tapi dapatkan nasihat yg betol jika awak nak all out pasal perkara macam ni. Kumpulkan beberapa org yg rasa terianiaya mcm awak, get the media attention, get a good lawyer, usaha all out supaya kes awak tidak hanya menjadi rekod sahaja di balai polis. tak boleh putus asa dan jangan buat kerja separuh jalan.

TQ

Aidid Mu'addib said...

Ada update di petroll2all.com, the entry b4 this.
Orang Petronas sudah bersuara... and I found the guy.

ilufne said...

Ms. Awin,
Setiap manusia itu sudah ada bahagian masing2 kat dunia ni. Rezeki tu bukan lah wang semata. Dan saya rasa tak tepat langsung kalau awak imply yang hanya dengan MLM cara nak dapatkan extra income. Kamon la weh. You could do better than that.

Islam pun tak pernah larang perniagaan. Dan takde sorang pun kat sini yang kata mat2 despatch, mat2 cleaner mat2 rempit semua tu tak boleh nak berniaga. (and what’s your reason untuk professional2 yang joinT MLM ni pulak?) Cuma apa yang kami pertikaian, cara perniagaan yang macam mana yang boleh? Kami tetap dengan pendapat kami yang MLM ni (walaupun bukan SP as per what you said), at the end of the line akan ada banyak unsur2 syubhah dan gharar yang melebihi unsur2 halal. Dan berbaloikah kalau ini diamalkan semata2 untuk dapatkan extra income itu? Ask yourself la. Kalau ramai2 orang masuk MLM, dan duit2 extra income ini dibagi makan anak bini mak bapak (ada tu hantar makpak pegi haji lagik!) apa nak jadi dengan generasi orang melayu islam kita dimasa depan? Genarasi yang rata2 dihasilkan dengan rezeki syubhah dan gharar? Tak takut ke anak2 rosak akhlak?

Yang sungguh clear cut halal, bila kita dapat fair profit atas jual-beli barang. Conventional muamalat. That’s it. Apa2 untung yang masuk account lebih dari itu, maka wajarlah dipersoalkan asal usulnya dari mana, adakah halal duit itu untuk kita. Sejauh mana kita berhak dapat duit itu. Di sinilah perlunya ilmu untuk mendalami semua benda2 ni. Yang paling malang, tatkala orang atas begitu syok dapat segala mak nenek bonus, ada orang bawah yang rasa diri mereka teraniya kerana gagal dapat pulangan yang sewajarnya. How can you sleep at night knowing this is happening every other day in your organisation?

Ada banyak cara lain nak cari duit lebih lagi bak kata pengomen2 sebelum ni. Tapi tentulah tidak semudah MLM/SP! Then again sapa pulak cakap ada jalan mudah nak dapat rezeki halal? You definitely need massive amount of sweat and tears! Kalau rajin bertanya, rajin mencari, rajin belajar, peluang2 halal penuh disekeliling kita. Nak ternak kambing? Bela lembu? Tanam orkid? Pegi aje ke kementerian asas tani. Tak de modal? Pegi SME bank, pegi MARA. Buat kertas kerja sikit present kat depa. Ini contoh. Gomen actually sediakan banyak gilerrr grant untuk bumiputera nak jadi usahawan. Tapi memandangkan tak ramai yang sanggup buat kerja lebih sikit dan lebih senang labur duit kat perkara2 yang diaorang sendiri tak paham, maka dana tu tinggal termenung aje kat situ. Sapa yang rugi? Orang melayu jugak.

Again, memang tak ada jalan mudah nak dapat rezeki halal. Kalau semua orang boleh faham benda ni, insyaallah kita semua takkan mudah terpedaya dengan segala macam benda karut marut kat luar tu. After all, hidup kat dunia ni sekejap sangat. tak berbaloi buat benda tak berkat.

Tu diaaa… panjang gilerrrr! :P

FAi said...

MsAwin said... "Ada yang tak bernasib baik...hidup di flet, no laptop no internet access, no space for rent etc...atleast dorang mahir mouth to mouth marketing ni.."

mahir dlm marketing.. tp.. hidup di flet, no laptop no internet access??

pe ko cite ni??

azwan said...

Kui kui kui...
Awin ni buat org miskin semakin miskin. Judge org duduk di flat, takde laptop, takde internet tak bahagia, tak bernasib baik. Apekejadah ikut sedap dia jek. Ingat definition of happiness tu mesti ada elemen duit. hampeh..tu pasal masuk MLM. Beria-ria sgt nak unleash god-given potential, tapi taknak face reality. Loser la Awin, Razali, Alif, Fendy bagai..a complete package of loser.

azwan said...

Jangan ambil jalan mudah dengan join MLM, bace link ni:

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0214&pub=Utusan_Malaysia&sec=Agrobiz&pg=ag_01.htm

Usaha tangga kejayaan. Jgn jadi mcm Awin, Razali, Alif, Fendy bagai..LOSER.

Unknown said...

"Boy, pendirian aku ialah tidak semua MLM itu pyramid. So, you nak aku buktikan MLM/Pyramid itu haram". Kau ni tak paham ke soalan aku, aku suruh kau buktikan MLM-SP itu halal lah bukannya buktikan haram dan MLM-SP memang haram.
oklah, since pendirian u tidak semua MLM itu piramid, pilihlah mana2 syarikat MLM yg u rasa bukan piramid dan buktikan ia halal, i akan jadi downline u .... cepat2 i rasa ramai akan jadi downline u ni he he he

Unknown said...

Wow Azwan, very goooooood info untuk org yg nak jadi usahawan.

Hell`s Angel said...

Aku qoute balik fact razali yang tong kosong nak makan diri tu..

1. Produk yang tiada nilai "dunia sebenarnya.
AD4BUCKS, ECBERSEPAI

2. Produk yang dijual pada harga berlebihan
MONAVIE, XANGO, VEMMA BERJUTA LAGI NAKKKKK

3. Pelan yang menghasilkan muatan barangan oleh pengedar
YANG NI TAKYAH LA BAGI CONTOH JADI STOKIST BERLAMBAK BARANG2 SAMPAH YANG KAU TAKLEH JUAL

4. Keperluan kepada wang pelaburan yang besar
UNSTOPBEBAL, LAMPE PROSPERITY BERGER

5. Pembelian mandatori barangan tidak penting atau produk tambahan atau perkhidmatan
UNSTOPBEBAL

6. Pelan dimana pengedar ditinggalkan dengan banyak barang tidak terjual apabila berhenti menyertainya
YANG NI PUN SAMA BARANG SAMPAH

7. Pelan dimana yuran mesti dibayar kepada pengedar untuk "mencari kepala" dan penekanan kepada pengambilan orang-orang baru menjual produk.
99.9% MLM YANG ADA CAMNI

8. Pendapatan digembar-gemburkan dan pendapatan yang dilebih-lebihkan.
UNSTOPBEBAL AND MANY MORE TGK AJELAH CHART EXPONENTIAL DIORANG


Do u think we are a bunch of stupid guys? Come on la... budak despatch aku malam dia buat kerja part time repair moto... why are you so stupid MsSawan? 80 out 300 nak jual goreng pisang kat flet? Aku dah mula la nak mencarut... Akal tuhan bagi pakaila... Menu dalam dunia ada berjuta kalau 80 orang meniaga bawah flet dengan different menu, bukan setakat orang bawah flet, orang luar pun datangb beli sebab dah jadi mcm pasar malam... Could not say how stupid you are Ms Sawan... Sometimes ur reasonable but that's only 10% from your total post

Aslina said...

woiii...msSAWAN...

arwah mak aku rileks je buat sagun jual dulu takyah MLM pun dalam seminggu dia bleh collect 2-3 ratus...sagun masa tu sposen satu pun bleh buat collection 2-3 ratus dalam seminggu...

sagun je beb... ko kenal sagun tu apa???

aku jual kat skolah rileks jee...

banyak la beb peluang orang2 golongan KURANG BERKEMAMPUAN macam ko cakap tu nak buat bisnes TANPA buat loan bodoh2 nak joinT MLM. kesian la beb... kalo system tu crash... dorang yang dah sedia miskin bertambah2 miskin...sebab ada yang terlebih percaya tu nak merasa hidup selesa cepat2 terus sanggup buat loan sampai berpuluh2 ribu... tak ke aniaya orang namanya??

takkan ko bleh terpikir nak jual pisang goreng je?

banyak lagi la benda instant dan extra yang orang cari untuk wat kudap2 petang2 balik keje. nak tak nak usaha je...

kat area umah aku ada buat rojak...
ada jual aiskrim malaysia...
ada jual kuih pau kukus...
jual cupcake/biskut suka2 pun ada...

paling ekonomi skali ko jual je air sejuk... time panas2 terik confirm2 orang cari laaa... apa ada hal???

tepi2 highway pun orang jual lemang...tak gaduh pun pakcik makcik tu nak join MLM. takde ganggu hidup sape2 pun...

btw, aku bace manual bro aidid ni aku rasa nak buat MLM jugak laa... MLM rokok atau cekelat dari Langkawi tu. HAHAHAHH~~!! tukar packaging lain jee...

Unknown said...

Another good info
http://shahabudeenjalil.com/2011/02/berjudi-lebih-menguntungkan-berbanding-mlm/

Razali said...
This comment has been removed by the author.
Aslina said...
This comment has been removed by the author.
Hell`s Angel said...

adoiiyaiii razali troll ni buat karangan SPM pulak.. hahaha... come on this is discussion, comments, nobody gonna give an A or F on grammar. (Tapi gua rasa dia ni punya BM pun hampeh gak. Sebab kena baca 2-3 kali baru paham. Baca buku law pun tadak susah ini macam.)

Blah la razali oii soalan simple pun kau takleh jawab... ini nak buat karangan SPM. Jatuh bangun? hey does it justify MLM? MLM to me it's not a business at all. It's just plain bullshitting others to get their money so the victims will bullshit others as well to get their back their money...

azwan said...

Ape ko merepek Razali.. ko ingat ko type panjang2 tu berkesan ke? kire orang2 kat sini jatuh respek giler babat kat ko lah?

The point is ko ni jatuh kategori orang yg tak tahu dia tak tahu, dan bila tahu, tak mahu belajar. Kira bodoh sombong camtu, pencacai najis lagi mulia dari org mcm ko ni.

Jangan cakap banyak selagi ko tak dapat jawab 2 soalan aku tu. Selagi ko tak jawab 2 benda tu, selagi tu ko tak layak nak berdebat dgn org2 kat sini.

Aslina said...

apsal ayat razali aku kene digest 4-5 kali baru dapat tangkap dia nak cakap apa...

copy-paste letteeeewwww...

Razali said...
This comment has been removed by the author.
Aidid Mu'addib said...

Isu petroll2all.com:
Tengah HOT di sana....
http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?p=8694915&posted=1#post8694915

Aslina said...

eh apa plak tak perlu jawap??? bukan ke setiap soklan MEMERLUKAN jawapan???

hyelbaine said...

Oit. Just like that? Ingat senang ker nak eja Lamborghini Murcielago Superleggera kau nak blah macam tuh jer? Tak kesian kat aku yang tanya soalan dengan sungguh berhemah ker?

Anyways, go on and run off. Make sure that you have your tail firmly between your legs while you're at it. Take the moral ground if you wish and say what you want to say about us.

Your last statement is noted. Nothing given that was not asked for. I personally wish you the best in your life and I hope you get into a political party soon so that the gift of gab that you have (assuming it was all yours and not kopipes) doesn't go to waste.

You came, you saw but you did not conquer but what you did do is help this blog gain prominence and chase away whatever potential customers MsSawan or Fendy or Monavie or whoever had that uses this blog for reference. They must be loving you to bits!

azwan said...

Razali, sebelum ko berambus (kalau betul la)..

Pegi betulkan claim ko balik dalam blog ko tu. Salah dey. aku sebagai pengamal perubatan professional, dah lama dalam industri pharma..aku nasihatkan ko ubah la sumer tu. Salah kalau ko claim benda yg ko tak boleh buat. Bila salah, hukumnya berdosa. itu nasihat aku sabagai org yg arif dalam bidang ni.

1)ko buat salah dan ko berdosa sebab ko menipu pesakit dengan kebodohan ko. Jgn wei tipu pesakit kanser dgn ubat ko tu.
2)bagila makan anak2 ko tu hasil rezeki yg halal. ingat tu.
3)ko buat patient berfikir untuk tak nak compliance dengan ubat yg hospital bagi, macam kes yg jadi dgn Al-Jabbar. ko tak suruh, tp nanti mcm2 komplikasi jadi.

Kalau ko org Islam, ko kena consider nasihat aku. Ini tanggungjawab aku. Bab2 lain, kalau ko nak insist jugak...itu ko punye pasal.

rahman said...

demm... aku dh ketinggallan..dh byk article n perbincangan..
ne semua salah bini aku x bagi bawak gadjet time honeymoon..sigh.

Aidid Mu'addib said...

rahman...
kejadahnya nak bawak gadget apekebende pegi honeymoon?
Bawak gadget yg semulajadi aje sudeeey...
Takde ketinggalan apa2 deeer... it's your honeymoon, man!

rahman said...

hahaha aidid..demm u right dude,,
tapi nerd cam aku ne sehari x check mel
cam mandi x sabun je rasanya..x feel ..

anyways..i have a f**king awesome honeymoon..nothing
to loose..except my virginity..haha

Aku Bukan Ghazali said...

Mamat mana tadi cakap dspatch xde part time??? dumbass lu! suka2 lu cakap camtu, lu wat bancian ke? xperlu aku cakap aku wat part time ape tapi yang penting halal, bukan dalam kepala aku kejar duit semata2,bukan pikir downline, macam lu, sial!
lu orang cakap je nak tolong orang, tapi mulut lu yang ckap camtu, dalam kepala lu nampak duit.tolong la sangat, mengemis ada la. go to hell!!

Pai said...

to msawin & razali..
no matter how good your point is, no matter how make sense it is, both of you forget one thing: all the things you said is pure theory. and theory is hardly be a reality.

berapa org sgt mat despatch yang dapat memperoleh pendapatan yg lebih baik melalui MLM? Dan pendapatan sebilangan kecil ini sebenarnya adalah haram kerana hakikat nya dia akan menganiaya seseorang di bwh mereka.

Sepanjang pengetahuan aku, x de satu pun product MLM yang x hampeh. Point ini telah disebutkan oleh "hell..."

cukup la 2 point tu. korang kembang2 kan sebab ia applicable utk point2 lain jugak. period.

Unknown said...

msawan ke hape name ni aku quote balik kau punya ayat

'some said, jual goreng pisang ok ape...so kalau satu apartment ada 30 out 800 peoples stop do part time business, semua jual goreng pisang kat bawah...sape yang nak beli?'

sekarang ni, ni kalau semua org dah masuk MLM, sapa yang nak beli barang MLM? mana lagi nak cari downline nye. jgn pusing kata tak payah cari org. takkan kambing nak pakai gelang tungsten bodo AC mangkuk tu?

aku tak paham la apa yang susah sgt. it is just supply and demand. kalau dah ramai/ semua org menjual (semua org jadi agen vavisimona tu sbg cth), sapa yang memakai? demand dah kurang atau tade kan? bila tade demand, market tepu. kalau market tepu, maksudnya rugi la sapa yang jual tu.

tak payahlah nak quote ayat al-quran ke hadis ke bible ke taurat ke hape semua. motivational book pun tak payah, pakai logik je, free dan ko dah illustrate sekali dgn kata-kata kau di atas tu. apa yang susah sgt pun aku tak paham la.

but then again, a troll like you....[ sila isi tempat kosong]

lagi satu, despatch tak buat side income? hahahha kalau tade pengalaman kawan dengan despatch jgn ckp weih.

Anonymous said...

Maner itu marangkepundeks MsAwan & Encik Razali? Derang dah chow chin chow kah? :(

Please don't go, don't goooooooo.....i'm begging you to stay.

azwan said...

MsAwin buat kesilapan besar dalam bagi statement,

Cakap despatch, cleaner tak bernasib baik..LOSER la ko ni Awin..

Cakap, cakap, cakap lagi...lagi byk ko cakap Awin, lagi banyak kesilapan ko. Org makin nampak level ko kat mana...maturity ko camne. hahaha! suey suey..

I am enjoying this...this is what happened when you don't know which is facts and reality. Hahaha Awin, you are knocked out!

Unknown said...

Msawan,

Yang tak bahagia bkn org duduk flat dan tiada internet. Tapi sebenarnya orang tak tahu bahawa dia tak tahu lps tu tak tahu pulak ambil tahu. Kesian gile org mcm ni.

Maaf reader lain. Korang paham kan msawan ni, kita mana bole kasi penjelasan padu dan jitu, dia tak paham sikit. Maksud aku adalah org bodoh sombong yang loser.

Ha aku tambah lagi msawan, kenalan famili aku dia duduk flat (kuarters satu syarikat ni), dia takde laptop tapi dia ada 3 biji rumah sewa. Dia keje peon tapi mmg rajin kerja keras belajar betulkan bermacam-macam jenis kenderaan sampai itu bole jadi part time dia. Kau? Ada?

Xeno said...

hahahaha, terima kasih atas panduan aidid. Dummy cam aku ni memang paham 100%! aku nak wat MLM jual kopiah dari bulu kelawar. Nama dia BATKOPIAH2U DOT COM. thank you aidid!

Eh MsAwin! Ko ni upline aku, weh aku nak duit aku balik. Aku nak wat MLM aku sendiri yahuuuu

eh...mana ko pegi? Msawin! weeeii! tunggu la mana ko lari tu? briefcase apa ko bawak tu! woooooi!!

hyelbaine said...

The problem with mssawan and the likes is that they claim to be in touch with reality when they're most certainly not. They're in their own world, a fantasy filled MLM world.

Seriously, have you ever spend time with this people that you claim to care for? Doesn't mean some of us here are "professionals" do not have acquaintances in that group. We do. How? Well as a start we don't call them losers or deem that as one, unlike you.

No one here is claiming that life today is not hard. Everyone here has their ups and downs, that's just how life is. It is how you make it determines if one is happy or not; if one has enough or not.

Azwan certainly hits the nail on its head. Even the new commenters here can see you for who you are. That just goes to show what type of person you are.

Stop trying to act all good and proper, supposedly caring for this unfortunate group. All you really care is yourself, that's all. Your cause is no more noble than the rest of the trolls that have come and gone.

Azrul said...

Awin weh.. kat maner yg ko paham kt org xpaham nie. Aku tgk name ko komen je jadik mls nk bc.

MLM nk tlg org susah utk berniaga la.. tipu.. naper xcarik org tul² susah lau nk tolong sangat. Naper mesti nk carik org yg ader kejer wlaupn kuli. Meh aku tlg jwp..

Sbb dierorg ader duit wlaupn sikit n ko lak nk amik hasil titik peluh dierog tp ko sdri mls keje (amik cara tipu).

Utk org yd nk blah tue.. ha. elok sgt la.. blah jauh².. blah sbb tmpt anda bkn kat sini. "Soklan senang pn xleh nk jwp". xder keperluan konon. lau dpt duit br nk jwp. lol.. G la tipu org lagik.. nk duit keje la btul²..

Anonymous said...

selling fried banana as part time won't work for the MLMers! Perhaps you can make it into mlm product of the super special fried 'anu' banana and sell them at a price that only if you force people to buy it and become member by promising lies like extreme benefit of the fried 'anu' banana (make you a superhero on bed) or getting virtually rich in a month (only in drawing pad). only if the return is extraordinary then will attract people to do the mlm

you were saying that the MLM system is good but the people who involved in it is sometimes bad. But why oh why did the MLM system as presented even by the MLM top tier management only speak of multiplying money and condemning people who did normal work as losers. isn't the top tier management represent the system? those normal workers are your target market aren't they? in normal business scenario, customer is king but in mlm scenario only money speaks.

oh and i would appreciate if aidid or any of you can clarify on http://www.myasteria-club.com which is masterminded by Andrea Lucas, CEO - Managing Director of Club Asterio was Former Director, International Finance Corporation, World Bank.

Thanks

azwan said...

Hampeh la Asterio. typical Pyramid Scheme MLM..tgk marketing plan pun typical. guna Andrea Lucas, who ever she is. Jewish ke?

Anyway, our country's economy adviser is Joseph Stiglitz, a brilliant nobel prize winner, also Jewish. So does it matter? It depends.

izzNatta said...

Uihhh.... hangat... good post Aidid

Pada MLMers atau bakal MLM, macam ginilah korang tanya diri korang sendiri...
"Aku masuk MLM ni untuk niat membantu orang lain ke atau untuk bantu kocek sendiri? Ada ke aku kisah dengan downline aku atau hanya kisah dengan "sale" diorang semata-mata?"
Korang tak perlu jawab kat sini, tanya diri sendiri seikhlas-ikhlasnya...

MisAwin posted
"Tapi yang tak bernasib baik macam despatch, cleaner, etc tu...nak buat ape?"

Kau ingat MLM ni satu-satu jalan penyelamat ekonomi diaorang, staff aku yg gaji besar-besar pun banyak yg buat part time...
contoh: Jual iPhone 2nd hand (online), jual tudung, baju, kasut & macam2. Despatch aku lagi best abis kerja bukak gerai western food...

Berniaga jugak... ASAL jangan menindas & menganiaya orang lain dah...

MsAwin said...

Boy, adakah Pakcik Google dah mati?

Stomreaders, HPA, Score-A ada penilai syariah yang telah menjustifikasikan status halal mereka. Again, saya ulang that Malaysian fatwa by Jawatankuasa Fatwa said MLM adalah halal dengan syarat2 tertentu dan panel syariah syarikat terbabit telah buat justifikasi status halal mereka.

So, what? Do you stupid to understand about this? Kenapa di kedai-kedai makan ada logo DIJAMIN HALAL oleh JAKIM? Tak tulis pulak halal saja tapi diguna perkataan DIJAMIN HALAL.

Maknanya apa tu kalau you ni tak bodoh piang...Maknanya ianya telah DIJAMIN dan jika ianya tidak halal, dosa itu dipikul oleh pihak yang buat jaminan itu. Ini kaedah Islam.

Kalau you ragu-ragu terhadap majlis fatwa, penguatkuasaan dan kerajaan MAKA it is up to you lah to decide. Makna you WARAK.

WARAK ni maksudnya kalau you masuk kedai makan yang ada logo DIJAMIN HALAL tetapi you mendapati pihak yang memasak di dapur tu BUKAN ISLAM, so you have two choice: FIRST, makan jugak sebab dah ada logo halal. SECOND, you jangan makan sebab you was-was. If you choose SECOND then you adalah seorang yang WARAK.

Sama macam MLM. Fatwa dah mengharuskan dengan syarat2nya. Undang-undang juga diluluskan dengan syarat-syaratnya. So, you ada TWO choice. FIRST, buat MLM jugak sebab kerajaan dan jawatankuasa ulama sudah bagi kelulusan dari segi keharusan. SECOND, you tak nak buat sebab you was-was. Of you choose second, maknanya you WARAK. BUT if you choose first, you tak berdosa sebab ulama dan kerajaan dan mengharuskan. Mereka lah yang berdosa...

I dont think you all can understand this because you all adalah sekumpulan egoistics dan bodoh sombong peoples.

MsAwin said...

Ramai spin doctor putar belit apa yang aku cerita berkenaan jual goreng pisang.

Apa yang aku nak sampaikan ialah:

1) KIta bercakap berkenaan PART TIME BUSINESS.

2) Terdapat 1001 PART TIME BUSINESS termasuk jual goreng, jual iphone, jual tudung pasar malam, jual kat internet dan sebagainya.

3) TETAPI MLM adalah part time business jugak.

Ok, now kenapa you ramai-ramai okey untuk part time business yang lain tetapi MLM tidak boleh..? MLM adalah part time business jugak. Again, pilihan masing-masing la dia nak buat part time business yang mana? PILIHAN MASING-MASING...aku ulang lagi untuk mana2 yang bodoh piang...PILIHAN MASING-MASING.

Some said "kalau you kata kalau 30/800 penduduk flet jual goreng pisang tu tak masuk akal sama la jugak you kata 30/800 semuanya buat MLM sebagai tak masuk akal jugak" ya, betul la tuh...bab apa orang nak buat tu, itu pilihan masing-masing lah...apa yang dia nak bisnes kat flet dia, itu dia punya strategi la...dia nak meniaga apa...dia punya pilihan...ini PILIHAN bhai...bukannya wajib...bayar bil letrik, bil air tu wajib...bab niaga part time ni wajib ke? mana wajib...pilihan masing-masing la...nak meniaga air ke, goreng pisang ke...cendol ke, sagon, tudung ke...herbalife ke, Xango ke...masing2 punye pilihan...boleh paham ke? P.I.L.I.H.A.N ...PILIHAN MASING-MASING..

Kalau buat part time jual dadah kat flet, supply pelacur ke, jual porn DVD ke..itu semua PILIHAN juga TAPI boleh ke? Dari segi undang-undang, HARAM. Agama, HARAM. Moral, HARAM jugak.

Tapi legitimate MLM pulak? Undang-undang, HARUS, Agama, Harus (of course ada syarat2nya). Moral juga harus (influence peoples to buy legitimate product itu haram, what the f**k?)

Problem now this blog not accept that...MLM tu bukan pilihan sebab pyramid scheme but i think it is not. Sebab itu MLM merupakan part time business yang ada. And government setuju dengan saya melalui AKTA JUALAN LANGSUNG. Jawatankuasa fatwa di Malaysia setuju dengan saya dimana MLM itu adalah alternatif dengan syarat ianya tidak pyramid.

Jika government setuju dengan saya, Majlis Fatwa setuju dengan saya, SO, who cares? Maknanya MLM ialah satu pilihan part time business yang ada...

MsAwin said...

iZZNatta said "Pada MLMers atau bakal MLM, macam ginilah korang tanya diri korang sendiri...
"Aku masuk MLM ni untuk niat membantu orang lain ke atau untuk bantu kocek sendiri? Ada ke aku kisah dengan downline aku atau hanya kisah dengan "sale" diorang semata-mata?"
Korang tak perlu jawab kat sini, tanya diri sendiri seikhlas-ikhlasnya..."

Soalan bodoh ni tak perlu apply untuk MLM business sahaja, semua bisnes la...actually bukan bisnes sahaja, tapi semua apa yang kita buat dalam hidup...

Ooo...asal MLM je kena tanye soalan ni, bisnes lain takpe...kenape ko tak tanye doktor, kenapa tak bedah jantung dengan harga cost? kenapa sampai 20-30 ribu? Ko tak ikhlas ke bedah orang ni...apsal gaji orang ada yang mahal, ada yang murah...bagi sama la semua...ikhlas dah...

Again, keburukan this blog dalam melahirkan mentaliti orang macam iZznata ni...

Dua perkara korang kena paham:-

1) Niat dan ikhlas ni bukan dalam MLM jer, semua perkara pun. Hadis Nabi yang masyhur dalam kitab Hadis 40 karangan Imam Nawawi yang berbunyi ' Semua amal itu adalah dengan niat' bukannya MLM je ko kena niat nak tolong orang ni, semua pun...

TAPI,

2) Allah menghalalkan jual beli tetapi mengharamkan riba. Ambil untung dari jual beli takpe, tapi bukan riba...

Soalan, setiap produk itu akan dimarkup untuk profit dan bayar player dalam distribution channel..Kalau korang kata halal mark up untuk bayar player dalam conventional distribution channel, kenapa haram pulak dalam MLM distribution channel?

Hah...jawab...jawab dari sudut MLM, jangan dari sudut pyramid scheme...

fulltimesinner said...

ooo yeah... hahaha bukan main analogi, goreng pisang la, mat despatch la... tak faham la... tapi yang aku faham pasal mlm ni math model dia je... exponential growth + duplication... rasanya ni yang buat banyak buruk dari baik ( tu belum campur claims yang ntah apa2, cure bagai + menipu org satu hal )

ach van diel said...

Aidid, we beat Barca! we can beat MLMs too!!

Go Gunners!!

rahman said...

The more I read this blog..
The more I know the level of stupidity..

fendisaad said...

aku yg silent reader pon x tahan tgk comment bdk sawan ni..dem

MLM antara factor terbesar ramai pelajar kene dismiss..

am i right or am i right?heh

azwan said...

Awin,

Aku seronok melayan ko ni bukan sbb nak berdebat dgn ko sgt, tapi sebab seronok tgk kebodohan ko tahap cipan. Aku rase elok gak Aidid delete post2 ko tu sebab pade aku ko ni mmg tak deserve untuk berhujah kat sini. Ko totally in a different league, don't get me wrong, ko divisyen 4 punya league. Cleaner & despatch tu actually mentaliti dorang lagi bernas dari ko.

Point2 ko tu mmg tahap bahlol nak mampos, especially yg this one:
"Ooo...asal MLM je kena tanye soalan ni, bisnes lain takpe...kenape ko tak tanye doktor, kenapa tak bedah jantung dengan harga cost? kenapa sampai 20-30 ribu? Ko tak ikhlas ke bedah orang ni...apsal gaji orang ada yang mahal, ada yang murah...bagi sama la semua...ikhlas dah..."

bodoh, fuck, bahlol, puki, ko boleh mampus la awin. comparison yg bukan tak masuk akal, tapi dibuat oleh monkey sahaja, no level of maturity at all. No common sense. ko nak samekan professional fees dgn MLM. apehal compare cardiothoraxic surgeon dgn MLM biz? dah la ko merendah2 cleaner dan despatch, skang ni ko nak amik contoh cardiothoraxic surgeon. saving human life job dgn MLM. fuck? sekolah kat mana? mak bapak tak ajar? elok kena siku ko ni.

Even the whole world cakap ko ni bodoh nak mampos, ko still in neverland jugak. typical MLMers. aku harap tak ramai Melayu mcm ko ni. a complete package of loser, even worst than pencacai najis. sib baik anak aku yg 18 tahun tu lagi mature dari ko.

Aidid Mu'addib said...

MLM masterminds do these...
1. They promised easy money.
2. They promised easy method of biz.
3. They promised easily understood compensation plan.
4. They say, low income people can do this.
5. If you fail, you're not working hard or well enough.
6. You can do this part time.

Reality: those masterminds just want money from huge numbers of low income people, and the compensation plan won't work in the long run, because they won't be enough human beings to support the system, and the MLM system is doomed to fail... WITHOUT FAIL... because of the nature of the system itself. But, they don't want you to realize this, so they make up grandmother story about the beauty of the system.
What BEAUTY?
The sakai girl MsAwin just elaborated on it...

hyelbaine said...

Maknanya apa tu kalau you ni tak bodoh piang

See, your true colors come out after all. I still remember how you took the supposed higher moral ground by claiming how Aidid is so rude. You know back in the day when you talked about juices, FDA conspiracy theories and what not?

Is it really you or your husband? Or have you got your upliner to come in and save the day for the "legal" MLM's in Malaysia. If it's your upline and his/her language is just like this, we can again see just how of a c*** you, your hubby and your upline is.

So what's the difference between you and the rest of us here now? You called us stupid just as how we labeled people like you stupid. You typify everything that is the term pot calling the kettle black

You know what else is the difference? You like the polite speaking MLM'er (aku dah lupa nama dia) expect WE to do YOUR research. Why again? You have the points than share. We are not in your camp so why ask US to go to Google and look for facts that back YOU?

Doesn't mean that Aidid provides proper facts and references that we here accept it as a whole. Thankfully people here can make their own minds on things with our without any suggestions from the contents of the blog.

I agree with Azwan, the more you comment the more your true colors come out. Comparing MLM with a cardiothoraxic surgeon is preposterous never mind idiotic. What else are you going to use as an example after this? What other profession that helps people with a certain fee that you're going to pick on. Seriously, try us.

Nobody is stopping you from staying but I believe you have far outstayed your welcome. More and more people are beginning to get sick of you which means they'll get sick of MLM too. All those silent readers and fence sitting Malay's are going to understand from this blog and your baseless comments that MLM is really made up of confused, greedy and absurd Malay's.

As The Rock says on his return to WWE's Monday Night Raw; And I quote, shut up

People like you are the scum of my race. Allah protect my daughter from the likes of you, InsyaAllah.

Asyraf said...

Awin... ko tak faham lagi ke???? pelik la ko ni.... pergi baca post aidid yang no 1 dan 2.... baru ko faham kut kenapa semua sini benci MLM....

memang la pilihan... .antara mencuri dan sedekah tu pilihan... tapi orang yang baik tak pilih mencuri..... faham tak ni?

It Just Me..... said...

Dear MS Awin,obviously she did'nt follow from the beginning...
What Hyelbaine said it's true, we all commenters here did'nt ABSORB everything that aidid write. We read, we think, if its correct then we take, if we don't agree on certain fact, we just leave it. But if u think (if u really do) you will know 90% of the fact here is correct. So, as u said, its Pilihan Masing2, nak ambik ke tak...and i did'nt see aidid force all of us here to PERCAYA BULAT2 what he said.Use ur blain, use ur blain (Phua CHu Kang cakap)....(aku dah bosan sebenarnye)

MR.F said...

Rasanya kalau MLM yang ada panel syariah mcm HPA, Score A Stormreader tu buat head hunting, serupa la dengan MLM yang lain. Tak kisah la produk diorang tu ok ke tak. Malah menurut panel syariah diorang pun takkan bertanggungjawab kalau ahli-ahli diorang menyeleweng dari guideline yg dah diberikan.

Tapi trend MLM yang kebanyakan ni, diorang nampak DUIT dari nampak keberkatan rezeki dan kehebatan produk (kalau bagus la, tak dinafikan).

MsAwin said...

Azwan,

when i compare dengan surgeon, i compare dengan high ranked MLM distributor. If high ranked MLM distributor has 10,000 distributor under his supervision and he worked more than 8 hours per day in order to supervise his downline, why we cannot compare him with high salaried surgeon in terms of responsibility and expenses he made to supervise his team. Bukan aku compare dari segi nak bedah orang, dey!!! Spin doctor betul mamat Azwan ni...

Kalau aku compare pendapatan Perdana Menteri dan Pilot, adakah aku compare dari sudut kebolehan bawak kapal terbang? Damn! ini tak perlu beritahu la...

High Risk means High Salary
High Responsibility means High Salary
High Roles means High Salary

Sebab itu aku minta you compare dengan MLM bukan pyramid.

I breakdown his roles and responsibility as follow:

1- Work more than 8 hours per day
2. Setup office for training, meeting and business support for his team.
3- Give talk to his downline and motivate them.
4- Travel around the world to meet other downline that achieve leadership level.
5- Provide marketing tools; flyers, brochure, books etc
and many more.

Semua faktor ni tak boleh dibuat oleh orang bukan professional. At certain level, you will achieve level profesional dalam marketing. So, why not company pay you more? Like motivate peoples and explain about company product, compensation plan and etc. And you do this using your own money. You need to pay to rent hotel ballroom, meeting room etc using your own money.

Greater responsibility means greater expenses in MLM. And you need to manage your money wisely same like you do in conventional business.

You said about MLM distributor influence peoples to join and buy product, right? This ridiculous. Marketing means you need to influence peoples. Not just in MLM, in other business also.

MsAwin said...

I'm against pyramid also but not MLM. And MLM company tend to change in Pyramid when we have distributor yang tak bermoral. Ex: Hai-O. Pada awal tahap Hai-O follow MLM system and bila distributor start using holes in Hai-O system and start play big money to buy 20k-30k water filter then they start to change to pyramid company.

But true MLM company sekarang mostly pure network marketing company start to limit bulk order ni...so, they prevent pyramid scheme to take place in his company.

Sekarang ni kalau you pergi ke mana-mana shopping complex macam Mid Valley, Alamanda, Jusco, Mydin you akan dapati begitu banyak Push Carts menjual makanan kesihatan dan produk kecantikan...Most of the product yang dijual adalah dari produk dari jualan langsung. So, kat mana pyramidnya jika produk mereka dijual secara retail dipasaran?

Jenis yang beli bulk kemudian letak bawak katil tu yang tend to be pyramid. Yang takde produk pun pyramid.

Aidid, ada lagi program pyramid yang you tak discuss ni...Yang berlindung di belakang Contract Farming macam projek serai, cacing, lintah dan lain-lain...You invest dan tanam serai, kemudian you cari beberapa orang untuk buat projek yang sama. Lepas serai you matang, you jual kat mereka sebagai anak benih...

Ini pada aku pyramid sebab hasil akhir bukan pada retail sales, tapi purely duplication process. Projek macam ni la yang mnyebabkan ramai berhutang puluh2 ribu sebab money game...so, you need project yang beribu-ribu utk profit...

Tapi setakat MLM yang jual majalah Solusi yang berharga RM10 bulan-bulan boleh jadi pyramid?
Ko beli majalah Solusi kat kedai buku pun harga RM10. So, pyramid ape?

Pyramid sebab kena cari customer? Ini yang masalah. Objective Marketing ialah untuk dapatkan customer, so sales akan meningkat. TAPI you all mintak mereka buat sales tanpa dapatkan customer, WTH?

Anonymous said...

Awin,

Aku setuju dengan ko tentang pilihan untuk amalkan hukum syarak atau hukum warak tu. Aku serius ni, sebab aku pun join HPA sebab nak guna barang yang aku yakin halal dengan harga ahli.

Tapi aku juga setuju Aidid dedahkan muslihat MLM ni semua, sebab bila tahu tentang syubahahnya syarikat-syarikat yang ada ciri-ciri MLM ni, aku ada ilmu untuk buat pilihan sama ada nak amalkan hukum syarak atau hukum warak berkenaan bisnes yang aku join.

Selain tu, sekarang ni aku senang nak spot MLM yang sah-sah tak ikut hukum syarak, dan terangkan pada orang terdekat macam mana nak kenal MLM macam ni. Thanks to Aidid.

Ko marah Aidid dan commentators lain guna bahasa kasar. Tapi ko pun boleh tahan aku tengok. Kalau tak suka, don't go down to their level. Baru boleh pertahankan pendirian ko tak suka bahasa kasar, dan mungkin people will respect you for that (if not for other things la).

@mal12 said...

Omigosh..he really lives in his own neverland...

azwan said...

Its just another layperson who are wasting other people's time, who are not even deserve a our time and effort actually. No justification, no common sense, lack of education, no turning back, unexpectedly married, complete head to toe of an idiot. A complete package of MLM berserk. Heheheehhehe, monkey will always be a monkey.

fendisaad said...

in a nutshell, downline provide their money (PTPTN,Loan,...etc) for high ranked MLM distributor salaries.

MsAwin said...

Haha Azwan, that's why i still here. Sebab stupid peoples like you. I suggest you to start of your own list berkenaan produk MLM dan jangan sesekali beli yer! SEBAB setiap setiap kali you beli, you jilat ludah you...setiap kali you beli, you jadi monkey ok...

Memang banyak tau...and sometimes you dont realize that it is actually MLM products...

Sebelum ni aku tak realize yang Majalah Solusi itu MLM products walaupun aku beli di kedai buku dan kedai suratkhabar...Buku2 dan CD ceramah ustaz2 tersohor negara etc...

Ingat Azwan, walaupun takde sape tahu yang you jilat ludah you dengan beli those products, tapi Allah tahu...

p/s; nasib baik i tak kenal you, kalau i kenal i boleh suggest MLM product yang ada kat rumah you dan mintak u buang...ramai tak tau Tupperware tu MLM sebab quality pada product Tupperware tuh...rumah ko ade tak? Jangan jadi monkey yer Azwan...

MsAwin said...

3betul,

aku pun against pyramid tapi tidak MLM. aku kat sini pun tak nampak Aidid buat perbezaan dua benda tu...

patut aidid buat macam tribunal pengguna, dapatkan case by case report dan create momentum dan saman syarikat MLM yang buat pyramid. bukannya, bakulkan semua MLM dalam satu bakul...

aku tak pernah bela AC yg ada autodownline tuh sebab aku pun dulu pernah pergi chow kit dan tengok sendiri harga gelang tuh...gitu juga perfume akhil hayy...dan aku rase jual jus Xango dan Vemma di Malaysia pun stupid jugak...

Tapi tidak bagi intra dan monavie sebab aku sendiri guna produk tu dan aku rase kelainannya...jangan ingat aku tak minum Peel Fresh tu yer...

azwan said...

I am used to enjoy feeding the trolls. But I don't talk with lowest life form like you.

Aidid Mu'addib said...

Cekap jugak sakaigirl ni spin kejadah apa yg dia spin... tapi bila dia tersasar, itu yg best tengok tu... hihihi... beb, bila nak balik PNG?

sukasuki said...

Product is product la. Majalah tu product lerrr. Tak salah pun beli. Bukannya kalau aku beli majalah tu aku dapat duit dari org yang beli majalah lepas aku beli.

YANG KITORANG TAK SETUJU NI GOYANG KAKI PUN DAPAT DUIT. Paham ke idak?

Kalau diorang jual majalah Solusi tu RM10, untung 2 ringgit masuk poket sendiri, dan upline 1 level atas dia (yang bersungguh2 tolong downline ni) dapat RM1, tak salah, sebab ada direct connection kat situ.

YANG SALAH BILA UPLINE 10 LEVEL KAT ATAS DAPAT HABUAN SEDANGKAN DIA TAK JUAL PUN MAJALAH TU.

Ada paham?

Lagi satu, sejak bila pulak JAKIM halalkan MLM? This is fresh from JAKIM's website:

http://www2.islam.gov.my/muamalat/sites/default/files/kertas_ilmiah/2010/04/MLM_2003_ustaz_zaharudin.pdf

aku rasa ko takkan baca, so aku ringkaskan:

The positive side of MLM is pasaran senang nak tembus, takyah susah2 sewa kedai kat jusco/mydin, dengan modal kecik boleh jual kat tepi jalan.

Tapi dalam MLM ada unsur HARAM, tak kira la binary ke, autoplacement ke.. apa2lah. Bila ada unsur haram maka wajiblah orang ISLAM jauhi. Kalau ko makan nasi, tapi ada sehelai bulu anjing, ko makan tak nasi tu?

So don't get confused antara MLM product and MLM scheme. Majalah Solusi adalah product MLM. Tapi KALAU (aku cakap KALAU eh..) company yang jual majalah Solusi tu amalkan MLM scheme (atau pyramid scheme), MAKA TAK BOLEHLAH JOIN company tu, nanti terlibat dengan riba. By all means belilah 10 naskhah sebulan, tapi jangan join dah la..

Ahmad Javanese said...

Rajin bebenau MsAwin ni datang2 balik iya. Aku respek kau punya persistence :D ...

Tapi kan MsAwin... Mana2 MLM pon la kan, dia orang WAAJIB (ni dah abis ikut tajwid dah ni):

1) Kata produk dia orang amat lain dari yg lain
2) BUleh sembuhkan mcm2 penyakit yg mmg tak buleh disembuhkan dengan ubat2 yg ada kat pharmacies
3) Jual barang dengan harga mahal (serius... mmg mahal... CNI ka, Elken ka, Tekken ka (ok, yg ni bideo game)), mmg akan jual barang tu mahal

DAN! Yang paling aku tak tahan:

4) Bila kasik talk (tak kisah la super upline ka, ataupun downline yg baru nak naik ka), akan guna modal 'Nak tolong...'. Tak kira la tolong orang bagi peluang u all buat duit ke, ataupun nak tolong mak/nenek/bapak/datuk/moyangDANmonyot kat ghumah supaya baik penyakit kancing manis atuapun kanser mahupun ceret beret dan sembelit (dan kadang2 selulit)....

Yg modal no 4 tu aku tak tahan pe pasal? Sebb mmg benda ni hipokrit semata2. Kalau betul nak tulung, aku rasa buleh je ko kasik 'ubat' ajaib tu free kat orang2 sakit tu... ataupun jual pada harga super discount (Harga yg sama ngan kat pasaran?)....

So... kalau betul la ko nak beniaga.... JANGAN GUNA MODAL no 4 TU! JANGAN DOK KATA KO NAK TOLONG ORANG... NAK TOLONG NAIKKAN EKOMONI ORANG (Melayu ataupun India, Mamak mahupun Cian tak ketinggalan Vietnam dan Myanmar), DAN GAK NAK TOLONG SEMBUHKAN PENYAKIT ORANG. Buat mcm bisnes2 lain... jual je... claim pekdah2 produk, dan cuba jual. Jgn guna modal lahanat no 4 tu... Baru la mcm bisnes biasa sket....

Ini hanya pendapat aku. Time kasih kerna sudi membaca (kalau ada yg baca)....

Ahmad Javanese said...

And... I echo what sukasuki kata :)

BTW, kadang2 apa2 fatwa badan2 agama ni aku mcm doubt gak. Sbb kadang2 ada kepentingan poluteik (saja salah eja) di belakang fatwa. Kok zaman Imam Ahmad bin Hambal pon ulama leh buat palat, dan dengki kat dia pasal dia betul. So, akhir2 zaman ni, lagi le aku rasa makin melampau benda2 pelik yg sesetengah badan agama leh buat.... anywayz. ini pendapat aku. lari topik pulak. Hahahahaha!!!!

Conclusion... most MLM sux. Yang tak sux yg Adidi nye MOnaVisio tu je (aku malas nak scroll atas... so mmg aku salah type la nama produk ko tu Aidid. Hahahaha!)

Anonymous said...

Sukasuki,

Komen ko sangat bernas aku rasa. Memang beza antara terlibat dengan MLM (@ pyramid) scheme dengan beli MLM products.

Solusi dan buku-buku Telaga Biru tu dulu barang jual-beli biasa je, sekarang ni pulak dah jadi produk untuk MLM scheme.

Awin,

Ada ke kenapa ko tak nampak Aidid bezakan MLM dengan pyramid scheme sebab kedua-duanya MEMANG SAMA?

hyelbaine said...

Semua faktor ni tak boleh dibuat oleh orang bukan professional. At certain level, you will achieve level profesional dalam marketing. So, why not company pay you more? Like motivate peoples and explain about company product, compensation plan and etc. And you do this using your own money. You need to pay to rent hotel ballroom, meeting room etc using your own money.

Uhuk...tersedak aku....nasib baik tak tercekik, nanti ada doctor mickey mouse ckp tak boleh buat CPR pulak :P

Haha Azwan, that's why i still here. Sebab stupid peoples like you. I suggest you to start of your own list berkenaan produk MLM dan jangan sesekali beli yer! SEBAB setiap setiap kali you beli, you jilat ludah you...setiap kali you beli, you jadi monkey ok...

Jemput datang rumah I, kecik jer rumah I. Setingkat. Sila lah belek tengok manau tau ada product MLM ker? Nak alamat, email me bixantine [at] gmail [dot] com. Jangan segan2 pulak jadi macam Ruslan. Dah berminggu dah I offer tak berjawab pun pelawaan. Itu I nak pegi office dia tu lagi bukan suruh dia datang.

Cadang bawak sekali hubby you and upline you and also your CEO. Ala, yang tahap2 professional mcm u kata kat atas pyramid awak tuh. Ok? I'll be waiting, don't keep me waiting. I'll have some guests at home at that time. I tak kenal orang2 KPDNKKKKKK (entah apa nama tah gomen agency tu) but I'll have my friend from BNM around. Dia keje kat department AML. Bukan MLM tapi AML. Alah, yang keje dia investigate org cuci2 duit tu. Keje dia pun also to investigate company yang buat deposit collection tanpa approval from BNM.

Come to think of it, I'll invite my daughter's babysitter punya husband too. Dia pulak keje kat jabatan siasatan jenayah PDRM. And my neighbour pulak kerja dengan SC. Yang itu takper, I boleh jemput dia anytime kalau dia ada kat rumah. I So confirm date betul2 tau.

aku pun against pyramid tapi tidak MLM.

And here I thought that MLM stood for multi-level of which a pyramid is too. Multi-level with a skinny top and a fat bottm? The difference again? Don't tell me marketing ya or this is all FDA's conspiracy :P

Anonymous said...

By the way MsAwin,

You remind me of someone I know in real world. A lot.

Unknown said...

To my love MsAwin, your reply to my comment adalah jawapan yg paling sopan. thanks to sukasuki for the jakim fatwa.
MsAwin, saya bukannya orang yg warak, kadang2 saya juga melanggar hukum syarak, ini adalah disebabkan kelemahan dan kejahilan saya sendiri. Kalau hanya berpandukan hukum fatwa sahaja, padahal kita sendiri tahu ada something wrong dengan sistem mlm ni, tak kan kita nak ikut juga, itulah yg saya faham apa yg bro Aidid nak sampaikan pada semua orang walaupun bahasa yg digunakan sedikit kasar. Tak kiralah stormreader ke hpa ke score A to Z ke, semuanya bila tengok pelan pemasaran ada unsur2 sistem piramid. Di dalam hukum Islam, bila halal bercampur haram ia akan jadi dijamin haram yg nyata kecualilah kalau berada dlm keadaan darurat. Masalahnya kita ni berada dlm keadaan darurat ke? saya bg contoh;
1. hukum makan ayam - halal tapi kena sembelih dulu lah.
2. hukum makan ayam tak sembelih - haram
3. hukum makan ayam sembelih tapi dicuri dari reban ayam jiran sebelah rumah - haram
hukum fikah ni boleh berubah mengikut keadaan dan zaman.sama juga dgn mlm, asal harus tp lama-kelamaan ramai yg sdar ada byk unsur2 ketidakadilan dlm sistem ini, tak kan nak ikut lagi.
itu baru bab hukum, belum lagi masuk bab produk super ajaib lagi. makan ubat saya boleh sembuh penyakit kanser dalam masa 7 hari? logik ke?
mcm mana pula dgn kes pengasas mlm kena saman berjuta?
for my conclusion, u gagal untuk membuktikan mlm itu halal, kalau u nak join juga u tanggunglah sendiri, saya telah menyampaikan "berkata benar walaupun ia amat pahit sekali"

azwan said...

Hyelbaine,

Aku berasap dengan jalang ni sebab dia boleh buat comparison leader2 MLM dia dgn Cardiothoraxic surgeon. Boleh pulak pusing cakap aku emphasize pasal technical part, ingat aku dumb mcm dia.

Such a noble profession like teacher and doctors cannot be directly compare in terms of responsibility and job scope with MLMers. What an insane thoughts. I just could not believe any asshole could think like that. Downgrading the cleaners and despatch some more. Defending science facts is understandable due to lack of knowledge and experience. But this about morale, aiyo..i got no word to describe. The perception of ones its just again...the tip of an iceberg. What shape her mindset? its a chain of failures i guess.

You know, we don't really have to highlight who we are, just like Aidid does. The level of thinking process potray exactly who we are, not the words we use. Anyway, great show..

hyelbaine said...
This comment has been removed by the author.
hyelbaine said...

@ Azwan,

Aku tak kisah nak highlight siapa aku bro, I'm just a guy who tries to earn an honest living. I'm sure you and Aidid have your reasons but hey, if by offering myself as the "sacrificial lamb" as my part to stop org Melayu kena tipu, apa salahnya. Itu pun kalau they can slaughter this lamb lar ;)

Takder apa nak takut pun, member aku yang keje BNM tuh pun budak IT. Dia study numbers jer dan aku tau dia silent reader blog nie. If he decides to act after the "meeting" at my place, itu hak dia.

As for bapa angkut anak aku tuh, walau dia polis bukannya dia boleh buat apa pun kalau takder report. Unless lar lepas MsSawan, hubby dia, upline dia dan CEO anugerah tuhan dia dah balik aku pi balai polis buat report, baru boleh take action. Itu pun belum tentu my babysitter's husband boleh handle the case, it would fall under CCID kot.

Cuma aku tertinggal 2 orang jer aku nak invite. Budak despatch office aku and also cleaner kat office aku nie. Aku nak tgk MsSawan repeat balik apa dia tulis kat sini depan muka depa.

No worries Azwan and Aidid, my safety and that of my family will never be threatened by this low life's. Aku bukan kickdefella yang SoPo blogger sampai boleh ada kapak melayang kalau blog or comment kat internet ;)

Syai Kamar said...

Since aku rase Msaawan meroyan akan datang sini balik, meh kite study basic English sket:
Ok class,
1 person (singular)
7 persons (plural)
many people.
There's no such word as 'peoples'. Unless if you learned it from a bunch of aliens from outer space.

fendisaad said...

baek cekgu...teeeerima kaseh cekgu!! :D

Cool said...

(Aku delete komen aku atas tuh krn aku rasa highlevel sgt bahasa aku.)

.
.
.

MultiLevelMarketing part yang HALAL (aku tulis 'part' yg lain sumber adalah haram)

Hahaha,

UNTUNG HALAL yang ko dapat dari

1. HASIL JUALAN JUS BUAH KO (cth barangan sama dengan Aidid)
2. HASIL RECRUITMENT KO (Ko carik laaa,20-30 orang yang sanggup beli JUS BUAH KO dan menjual jus tersebut)
3. JUMLAH PRODUK YANG KO BERJAYA JUAL DENGAN MENCARI DOWNLINE (utk level 1 --bawah ko je) sb dah berlaku akad..sb ko mencari orang yg sanggu membeli secara tak langsung dwnline. Halal sb ibarat ko berjaya menjual barangan tersebut kepad orang lain.

cth:

ENGKAU:" ko join la aku... dengan beli 10 botol jus buah ko ni! nanti aku dpt komisyen singgit sebotol!, kalo ko dpt carik orang utk jual jus ni, ko akan dpt komisyen singgit sebotol jugak, tp aku tak dpt apa-apa"
AKU:" OK AKU JOIN!"


UNTUNG HARAM yang ENGKAU (tak) PATUT DAPAT (tp ko pejam mata)

1.BILA AKU DAPAT CARIK ORANG YANG SANGGUP JADI DOWNLINE AKU --apsal ko nak dpt untung? aku yg susah carik! ko hanya tunjuk ajar je.Kalo ko kata ko tolong persuade orang tu utk join,
apsal tak letak bwh ko je? -- (kat sini le kot yg ko maksudkan TOLONG MENOLONG DALAM MLM TU EH? sb ko ada kepentingan dpt untung kat situ tu yg ko tolong aku eh?!)-- TAPI kalo aku carik orang sampai level dah jadi 5-6 pon ko still dpt untung apa kes pulak kan?


2.BILA AKU DAPAT CARIK ORANG JADI DOWNLINE AKU DAN DIA BERJAYA CARIK ORANG LAIN and so... dan peranan kau kat situ?? TIME NI AKU DAH EXPERT MACAM KO. tak perlu dah tunjuk ajar ko. tp still ko dapat duit atas usaha aku.NO-NO disitu.


Untung hanya diperolehi antara hubungan ko 1st level dwnline ko.SHJ .

HANYA DOWNLINE KO SAJA LAYAK TERIMA UNTUNG utk 1st level DOWNLINE DIA..

ITU BARU DIRECT SELLING yang dimaksudkan DLM MLM.

dear anies said...

kalu ada mn2 malaun yg x fhm2 lg, den raso elok bro aidid kali pelempang sekor2..

p/s penat! tiap2 trima emel suh jd sbhgn malaun score A..arghhh

azwan said...

Hyelbaine bro,

Not really about safety, but to reveal yourself will sometimes cloud your points. You know, people like us tends not to show off. And more importantly, like Aidid does, he only provide info, taking measures to the next level will need a different group of people with a different skillsets and mindset. But I agree action do speak louder than words.

But these MLMers are clown, they will do anything to realize their vision. They share almost the same traits. So be careful...

They don't even know how to differentiate professional group and corporate group. Its a total disaster. Mixing professional behavior some more. They are not focused, maybe frustrated with their education life. Thats why we can see a lots of fake Prof, Sir Emeritus. As Malay and Muslim, I pity them.

hyelbaine said...
This comment has been removed by the author.
hyelbaine said...

@ Azwan,

So I have to pick a masked superhero lar nampaknya nie. Aku jadi Kluang Man lah kot. Kluang Man yang BM dia fail (as Laila & ilufne can attest).

Then again I think I'll chose another recent masked "hero" based on a famous historical person. Since everyone here is bored stiff with MsSawan, check out the below if you can figure out who I'm referring to.

I've changed some words to reflect the purpose of this blog but the main body is still there ;)

Remember, remember the 4th of October,
The MLM Treason and Plot,
I know of no reason
Why the MLM Treason
Should ever be forgot.
Aidid, Aidid, t'was his intent
To blow up the MLM and its schemes full of intent.
Three-score barrels of milk below
To prove old MLM's overthrow;
By God's providence MLM's must be catch'd (or by God's mercy*)
With a dark lantern and burning match.
Holla boys, Holla boys, let the bells ring.
Holloa dajjal, holloa dajjal, His comments ring!
And what should we do with them? Burn them!


ps> MsSawan, despite this my offer still stands

ps2> Sorry tuan tanah aku delete byk kali :P

ilufne said...

Ms awin. Aku bukan surgeon, tapi memang takleh compare la surgeon dengan MLMers, tak kira lah income berapa juta pun MLMer tu.

The ‘foundation’ of a surgeon and a MLMer amatlah tidak sama. Macam langit dengan bumi. The purpose is different. And most importantly, the ‘roh’ is different.

Masuk MLM sebab purpose nak tolong orang? Sungguh crap. I don’t think you believe that yourself. Kalau betul sekadar nak tolong orang kerana anda jual produk paling canggih dalam dunia, then all the level2 bonus tu sila pulangkan balik. Yes memang anda bersusah payah train downline2 tu semua. But at the back of your mind, you will know that the more your downline prosper, the more YOU will be rewarded monetarily. And the more you will be sucked deep into the system. Vicious cycle.

And the end of it all, it is still about the money, isn’t it?


p/s: ko apehal hyelbaine? tulis delete tulis delete. OCD kah? :P

hyelbaine said...

@ ilufne,

Uiks, bukan OCD ler. MsSawan maybe but not me. It's just hard trying to olah what was originally a classic British poem; a brilliant one at that. Ada saja rasa ayat yang kena ganti/replace tuh can be substituted with another one better.

Now if only I can find a suitable background of Batman to add these words too. Then if Aidid likes it, he can add it to his collection ;)

ilufne said...

hahahha.. ok ..ok.. i remember this one. guy fawkes kan yang convicted pasal nak blow up british parliament? my kids did a report on him once.

memang sungguh kena dengan tajuk! :D

sukasuki said...

If indeed MsAwin bukan pro mana2 MLM, and he/she is a loyal customer for various MLM products, then pergaduhan selama ni sia2 belaka. Macam itik gaduh ngan kucing..

(aku terimagine MsAwin says quack quack while Azwan says miaw miaw, ampun pak.. can't control imaginasiku)

Aku rasa MsAwin salah faham kat Aidid ni (and the rest who stood by him all this while), tu yang dia mengamuk tak tentu pasal.

We are not against MLM product (yang bagus ye, bukan jus magik boleh ubat kancer level 5), tapi we:

- against riba/unsur2 haram dalam MLM (in other words, MLM/pyramid scheme)

- against penganiayaan terhadap orang2 Melayu yang dah memang satu Malaysia tahu ekonomi jauh ketinggalan dari non-bumi's

- against MLMers yang guna ayat power dan memperbodohkan budak2 IPTA/IPTS, org2 tua kat kampung2, siapa2lah yang termakan helah diorang sampai sanggup buat loan ribu riban. Tolong apa macam tu...

- against perangai MLMers yang tunjuk duit berkepuk2 kat FB, macam nak menggalakkan orang Islam ni berTuhankan duit.

- etc etc etc (nanti aku pulak yang meroyan)

So you feel the difference after drinking Monavie juice, suka hati laaa.. Mampu sangat beli juice mahal2 sila.. as long as you bukan upline/downline to someone else. (but you have no right to say the juice can cure disease)

Macam ko sendiri cakap, it's all about PILIHAN. Jangan pilih utk join yang haram/syubhah, sudah.

lalacici said...

bro aidid & everyone..

hari ni & esok (17-18/02/11) ade MTE(Malaysian Technology Expo) kat KLCC..diorg pamer research2 drp universiti2 kt Msia ni..kt situ baru nampak cmne proper research dibuat, lengkap dgn method, result & analysis yg kepala otak ni blh proses..
tp yg saya nak share ni pasal ade 1 booth, pamer 1 produk dinamai ENERGY SCALAR..dikabarkan BERASAL dari BATU LAVA GUNUNG BERAPI, dgn kuasa super power nya mampu meningkatkan sistem imunisasi badan..(ni geng2 GELANG MAGNET GAK KOT)..aku pelik camne produk ni blh lepas, kt booth tu xde cta pn pasal method, result & analisis, yg ade hanya claim,claim, claim, claim, claim yg produk ni sangat lah SUPER DUPER MAHA HEBAT..batu ni dia ckp unsur baru kt bumi (tak masuk jadual berkala lagi)..element dlm batu ni pun xleh di kaji, sangat lah misteri (batu dari planet krypton kot).

yang tak tahan punya besar poster, kt bawah skali ade bintang kecik tulis:

PRODUK INI BUKAN UBAT IA HANYA MEMBANTU MENINGKATKAN TENAGA IMUNISASI..AMALKAN SENAMAN & MAKANAN SEIMBANG..

WHAT THE F**K? XYAH GELANG LA BANG..SENAMAN & MAKANAN DAH CUKUP NAK SIHAT..

adoi..produk camni pn blh masuk scintific research exhibition..sape2 yang free esok leh g KLCC tgk sendiri kat booth diorg..ENERGY SCALAR..

me said...

agaknye menatang tu keluaran syarikat adik beradik penganjur kot...huhuhuhu...

zaman sains teknologi pun ada lagi lembu percaya kat batu...

dunia..dunia...

Ya Allah, ko kurniakanlah hidayah kepada mereka-mereka yang sesat itu...

Unknown said...

msawan, sekali lagi aku quote ape kau taip.

'some said, jual goreng pisang ok ape...so kalau satu apartment ada 30 out 800 peoples stop do part time business, semua jual goreng pisang kat bawah...sape yang nak beli?'

kau sendiri taip 'sape yang nak beli?'. it was never about pilihan you...opps..tak boleh kasar kan?

msawan, i admit. it was never about digging what's wrong about MLM (i know that long ago) but it has always been you. you have always been fun and entertaining you know.

it has always been about you. muacks!

azwan said...

Salah tu, aku tak miaw miaw, aku bercakap, Awin berdengus mcm babi.

Lalacici,
You see..even researchers don't know the do's and don't in preventing and treating disease. Ni kan pulak MLMers yg got no basic at all, just know how to cut and paste, with intention guided by making profit.

Sukasuki,
I am against MLM products that is not supported by concrete scientific evidence. Cordyceps efficiently prevent/treat cancer in 7 days. Fuck? They may manipulate the layman, but not people like us. And that makes me feel nausea every time i read their claims.

azwan said...

Talking about research, if anyone of you has a good friend who experts in economy, or a lecturer, you guys can ask their favor to conduct a simple research about MLM. Even simple questionnaire will do.
- Subject background
- Why join MLM
- Amount of investment monthly
- Time spent in MLM activities
- Who influence
- Current income
- First experience join MLM?
- How long been active member?
- Satisfaction of teamwork
- Bla bla bla... you guys can think about it. Can up to 50 questions.

A close ended question will do. The bigger the sample size, the more accurate result will be obtained. Have to be professional because the data may favor the MLMers too. But its ok, I don't to live in neverland too. This may solve a lot of issues.

Just my 1 cent.

sukasuki said...

oo ya, forgot to add that one. thanks azwan.. i'm also against that as well..

Hell`s Angel said...

The real problem is this age/era actually. Responsible parties like government and majlis Ulama tend to take this kind of thing for granted. No, I`m not a pious guy but from my view there are so many blind Ulama that will just ignore all these economical problems. Those with extensive muamalah knowledge will be blinded by money. Easy said if the Majlis Fatwa or whatsoever is strong, there wouldn't even be selling or manufacturing alcoholic drinks. Shah Alam for example, yes u can't purchase any liqour or beer BUT where is the beer factory? SHAH ALAM... do u see how pathetic it is?

It's just the same story with MLM. The rules and regulations are just plain general it's not detail enough...from what i see and read the akta AJL stated yes MLM is legal. Yes, we can read the details from Majlis Fatwa. Tapi berapa kerat yang follow Majlis Fatwa? Even some ustaz or ulama that master the muamalah also didn't dare or some even compromise to bend the ruling for the sake of money...

Anonymous said...

Huihhh... banyaknyer komen korang aku nak catch up..

Btw MsAwan, aku kuli batak jer tapi aku happy bak jutawan MLM (yer ker derang hepi?). Sekian maceh.

Kui kui kui.


p.s Dah tak sabor nak tunggu entri baru. The wait is killing me bro!

izzNatta said...

hoho...

MsAwin posted
"Again, keburukan this blog dalam melahirkan mentaliti orang macam iZznata ni..."

Teruja aku bila nama dipost ... Awin kau ingat blog yg baru berusia 5 bulan boleh merubah atau membentuk mentaliti aku... cetek sungguh pemikiran kau eik... kesian...

Cara kau merendah-rendahkan mentaliti orang yang tak bernasib baik macam despatch, cleaner, etc tu... macam diaorang tak kreatif langsung...

Untuk pengetahuan kau despatch aku tu walaupun gaji kecik tapi berkat usaha berniaga western food dapat belikan famili dia Exora baru (bukan 2nd) siap tampung perubatan bapak dia lagi... aku bangga dengan usaha dia nak menaikkan taraf hidup.... tanpa menganiaya...

Silap bangsa melayu aku ni ialah suka sangat nak senang dengan mudah dan cepat... Malas nak bekerja keras... takut sangat dengan risiko... konon ikut aplikasi moto "Work smart dont work hard". Itu moto untuk office work bukan berniaga. Moto untuk orang berniaga ialah "Work hard & work smart"

Aku nak sambung keje... salam

Unknown said...

Salam to all readers, especially MLMers.
Aku baru baca dan cuba memahami dengan bersungguh2 pelan pemasaran Stormreaders yg dikatakan halal, at the end aku confuse seorang diri. Maximum bonus network hanya pada level 5.
Level1,3 kaki*15=RM45
Level2,9kaki*15=RM135
Level3,27kaki*15=RM405
Level4,81kaki*15=RM1215
Level5,243kaki*15=RM3645 tetapi hanya 180kaki sahaja dikira, 180*15=RM2700.
So total=RM4500, sepatutnya RM5445.
Perbezaan 5445-4500=RM945, ke manakah RM945 ini pergi?
Apa jadi pada duit bonus level6,7,8,dll?
Ini yg dikatakan halal?

Papa Chang said...

off topic jab... hingge ke saat teman komen nie.. udah 994159 makhluk nyinggah blog betmen Aidid.. ade jugak yg tak tido nak jadik yang kesejuta neyh..

ada bonus level ke-11 ke gamoknye kome?? kalo ade.. nak jugak teman bejage..

Aidid Mu'addib said...

Takdenye bonus ape-ape yeop... teman tak byk berduit.
Dan man alergik kejadoh level-level neh... tumpo dibuat nye.
Kalo counter tu dah ade satu juto, aku akan post entry baghu... insya Allah.
pastu aku nak balik kampong... cuti 3 hari.
Ade oghang nok menikah...

hyelbaine said...

Uiks? Tuan Tanah nak tambah branch ker? :P heheheh

Unknown said...

Salam to all hardcore readers,
Hari ni aku tak ade keje, so aku nak cuba kaji kehalalan stormreaders.
Bismillah, mari kita mulakan dgn tajuk:
1. Siapa Stormreaders.
STORMREADERS NETWORK SDN BHD (819400-M) (AJL-931780) ditubuhkan pada 28hb Mei 2008. Ia merupakan sebuah anak syarikat kepada TELAGA BIRU SDN BHD, iaitu sebuah syarikat Bumiputera Islam yang telah beroperasi sejak 1997. Dengan berpengalaman lebih 10 tahun sebagai penerbit dan pengedar produk-produk Islam terutamanya buku-buku, kaset, CD dan VCD, yang disampaikan oleh ikon-ikon tersohor di tanahair kita seperti Dato’ Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah, Dato’ Ustazah Siti Nor Bahyah Mahamud , Ustaz Zahazan Mohamed, Dr Irfan Khairi, Ustaz Zaharuddin, Dato Hj Ismail Kamus dan ramai lagi.
Jika corak pendekatan pengedaran dan pemasaran produk TELAGA BIRU dibuat secara konvensional. Sebaliknya di STORMREADERS NETWORK pula, ianya merupakan ONLINE BISNES yang menggunakan kaedah system affiliate dan pemasaran bertingkat (MLM). Istimewanya, corak MLM yang digunapakai oleh STORMREADERS NETWORK adalah berteraskan Syariah (Syariah Compliant). Dua tokoh agama yang dilantik oleh Syarikat sebagai Penasihat Syariah adalah Ustaz Zaharuddin Abd Rahman dan Ustaz Dr Hj Zahazan Mohamed.
Alhamdulillah, setelah hampir setahun program affiliate dan MLM berteraskan Syariah ini dilancarkan, kini STORMREADERS NETWORK bukan sahaja mengedar buku-buku terbitan Telaga Biru sahaja, sebaliknya produk-produk penerbit lain seperti Ana Muslim, Galeri Ilmu dan Tabung Haji juga boleh didapati di dalam “Kedai Stormreaders”. Insyaallah, dimasa akan datang STORMREADERS NETWORK akan muncul sebagai ONE-STOP CENTRE kepada penerbit-penerbit di Malaysia dan luar negara. Ia tentunya akan memudahkan kita semua untuk memiliki produk, menambah ilmu dan menjana pendapatan bersama STORMREADERS NETWORK.
* Apa yg tersirat, kalau stormreaders crash, management stormreaders boleh diserapkan dlm Telaga Biru, downliners dapat apa? Nganga je lah ........

Unknown said...

Tajuk ke-2; Kenapa Anda Perlu Online Bisnes Bersama Stormreaders.

1. 1. Anda boleh memulakan perniagaan ini dengan amat cepat sekali. Proses pendaftaran, selalunya cuma dalam masa 24jam. Setelah itu anda akan terus memiliki sebuah kedai buku (e-store) seperti http://www.stormreaders.net/namakedaianda
2. 2. Anda tidak perlu bermodal besar untuk memulakan perniagaan ini kerana anda tidak perlu menyimpan stok buku. Di dalam semua perniagaan inilah salah satu faktor yang akan menyebabkan modal anda tersangkut. Seperti semua kedai-kedai dan gedung-gedung buku konvensional, anda perlu menyimpan stok buku-buku yang banyak. Bayangkan tajuk-tajuk buku yang baru kerap diterbitkan, oleh kerana kekurangan modal, anda mungkin tidak dapat mengambil tajuk-tajuk baru. Anda mungkin terpaksa pula membuat jualan murah untuk melariskan stok-stok lama dan tajuk-tajuk yang kurang mendapat sambutan.
3. 3. Anda tidak perlu mengajikan pekerja, membayar elaun, KWSP, SOCSO, sewa kedai, bil utiliti, lesen perniagaan dan sebagainya kerana kedai buku anda berada secara virtual di internet.
4. 4. Kedai buku anda dibuka 24 jam sehari, 7 hari seminggu termasuk hari cuti umum!
5. 5. Tiada risiko kecurian, malapetaka, masalah pekerja sakit, pekerja tidak hadir, dsb seperti yang dialami oleh kedai buku konvensional.
6. 6. Kedai buku anda selalu mempunyai tajuk-tajuk yang terbaru oleh penulis-penulis tersohor dan merangkumi segala topik-topik yang diminati ramai.
7. 7. Penghantaran buku-buku yang dipesan oleh pelanggan anda dilakukan oleh Stormreaders. Anda tidak perlu melakukannya. Bayangkan kos yang anda harus tanggung sekiranya anda perlu mempunyai bahagian delivery anda sendiri – pekerja, kenderaan, stor buku dan pelbagai lagi perkara remeh temeh.

* ini adalah ayat2 tangkap leleh yg biasa digunakan oleh mlmers. cuba tukarkan perkataan "anda" kepada "stormreaders" pada artikel diatas, dan baca sekali lagi.

me said...

Boy,

that is the beauty of MLM :p

kalau crash, and managementnye tak diserap ke telaga biru pun, diorang dah banyak buat untung dah...

tapi yang downliners tu..especially yang baru masuk...tak sempat nak dapat pulangan wang tu...

camne?bukan setakat nganga dah...meraung terguling-guling pun, bukan nak dapat balik diorang nyer duit tu...

that is the way...

sebab tu ramai mangkuk hayun ni nak pertahankan MLM diorang tu..maybe sebab diorang belum cover modal balik... pastu, aidid dedahkan keburukan MLM ni..so, prospek baru dah makin susah nak dapat.. (kirenye, makhluk yang IQ tahap babun amazon dah berkurang la)..

so, bile prospek kurang, camne nak cover modal..untung takyah citer la.. tu yang MsSawan tu makin sawan je teman nengok...tunggu nak kene sawan tarik je...tak lame lagi tumpo le tu....tak gitu yong?ke yop?huhuhuhu...kejap ade telor...kejap kejap bertelor pulak? jantan ke betine?wakakakaka

Unknown said...

Tajuk ke-3; Modal Minima RM90.00

Syarat kelayakan seseorang itu menjadi ahli Stormreaders Network mestilah berumur 18 tahun ke atas dan membayar yuran sebanyak RM90.00 setahun. Setiap ahli Stormreaders akan memiliki 3 perkara utama, iaitu;
1. Kad Keahlian (RM 30 tahunan)

• Kad keahlian yang memaparkan nama, no. keahlian dan dari bila tarikh keahlian anda.
• Takaful Insurans Kemalangan Diri atau Kecacatan Kekal bernilai RM 30,000 melalui “IKHLAS
Personal Accident TAKAFUL”.
• Khairat Kematian bernilai RM3,000.

2. Sistem e-Net dan Laman e-Store peribadi (RM 30 tahunan)

• e-Net adalah sebuah laman web, platform utama urusniaga untuk ahli. e-Net adalah tempat untuk ahli melakukan pendaftaran ahli baru, memeriksa jumlah bonus, memeriksa senarai keahlian, mendapatkan bahan-bahan untuk download, mendapat maklumat terkini Stormreaders dan banyak lagi. Terdapat hotline untuk membantu anda mengendalikan e-Net masing-masing.
• e-Store adalah sebuah laman web yang merupakan kedai buku elektronik kepunyaan anda sendiri. Di sinilah urusniaga pembelian produk Stormreaders dilakukan oleh pelanggan-pelanggan anda.

3. Kit Permulaan Perniagaan (RM 30)

• Sebuah buku nota ekslusif Stormreaders yang mengandungi penerangan terperinci Stormreaders, panduan usahawan, kata-kata motivasi pengarang-pengarang Stormreaders serta ruangan nota.
• Senaskhah katalog ‘glossy’ yang anda boleh gunakan untuk memperkenalkan produk-produk Stormreaders kepada pelanggan.
• Borang permohonan keahlian untuk anda mendaftarkan ahli-ahli baru yang berminat.
• Slip senarai lengkap produk Stormreaders berserta harga dan nilai CP masing-masing.
• Borang pesanan produk Stormreaders untuk pelanggan-pelanggan anda.
• Resit rasmi Stormreaders yang anda boleh gunakan untuk melengkapkan transaksi jualan.

*- Bayangkan 10,000 org join, darabkan dgn RM90 = RM900,000 beb. 300,000 utk jual takaful brp komisyen dapat da..... 300,000 untuk e-store & e-net, padahal blog kan free. 300,000 lg utk starting kit MANUAL.... wow!

adi said...

Adehhhh..
letihnya baca komento...
palk u al la..

tengah siries pastu gelak pastu siries balik,,,
dah amoi ni usyar semacam je...

adehhh..Sakit Mata...

Unknown said...

Betul tu Ryan, aku pun dah mls nk kopipes lg.
Mari aku buat summary; to all MLMers, korang nak tau tak kenapa harga buku yg dijual oleh sama harga kat toko buku ...... sebab ... jeng jeng jeng maincore bussiness Stormreaders bukan jual buku tapi jual sistem, buku tu sampingan je.
1. Jual takaful, every year kena bayar RM30 sampailah u mati kemalangan tetapi kalau u nak claim takaful u must below 60 tahun. Bayangkan u masuk this mlm from 18 thn hingga 60 thn, 42 tahun beb, lama tu, rasa2 this mlm blum crash lg ke.
2. Jual e-store/e-net, yg ni pun sama byr RM30 every year. bayangkan 10,000 org punya e-store yg sama, produk e-store yg sama, kan kartun tu, siapa lah yg bangang nak tengok 10,000 e-store yg sama, tengok 1 dah la.
3. Jual business starting kit, yg ni one time only.

me said...

boy,

bayar takaful 30 hinggit setahun tu, ape yang diorang cover?

kalau kene pukul ngan downline sebab downline tak balik modal, takaful tu cover tak?wakakakaka

Unknown said...

Ok kita masuk pulak pelan pemasaran. Yg ni aku pun poning kopalo tapi yg pasti unsur2 sistem piramid tetap ada. kita masuk topik business network mcm yg aku komen sblum ni.
Level0 = 1 Mastermind Stormreader
Level1 = 3 top level management Stormreader
Level2 = 9 management Stormreader
Level3 = 27 cronies management Stormreader
Level4 = 81 mangsa pertama
Level5 = 243 mangsa kedua
Level6 = 729 mangsa ketiga
since this mlm dah dilancarkan lebih setahun, kalau sapa2 masuk skrg paling top pun berada di level7 = 2187 mangsa ke-4, kalau nak achieve bronze director mesti ada 5 level lg kat bawah.
level8 = 6561
level9 = 19683
level10 = 59049
level11 = 177147
level12 = 531441
1/2 juta beb, kalau ini bukan sistem piramid, tak tau nak kata apa lagi.
So as the conclusion, kita boleh buat analogi macam ni lah ..... sorry to say "sistem piramid itu seperti seekor ayam curi, mlm itu seperti seekor ayam curi yg telah disembelih"

Unknown said...

Ryan, kalau kena pukul dgn downline, makesure jadi cacat kekal, putus jari ke, putus tangan ke, putus kaki ke baru boleh claim. Jgn putus kepala, nanti bini kau buat modal gi honeymoon ngan suami baru ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha

Ahli layak menerima faedah-faedah Takaful Kemalangan Peribadi Kumpulan Ikhlas. Kesemua ditanggung oleh Takaful Ikhlas Sdn Bhd.

Faedah-faedah Takaful Ikhlas

* Kematian disebabkan kemalangan RM30,000.00
* Kecacatan Kekal yang disebabkan Kemalangan RM30,000.00
* Khairat Kematian akibat Daripada Kemalangan RM3,000.00
* Kos Perubatan yang disebabkan oleh kemalangan Dengan pembayaran maksimum sehingga RM3,000.00

me said...

so, itu la keuntungan join this MLM...kekekeke...kene pukul sampai cacat kekal dapat 30K tu..balik modal tu....siap untung lagik....i loike!

Aidid Mu'addib said...

I don't like... siyes!
hahaha....

me said...

bro aidid,

I loike kalau upliners tu kene pukul ngan downline die..baru padan muke...kekekeke..siyes...

kalau diorang leh pulangkan balik duit orang yang diorang tipu tu, takpe gak...ini, dah cam rosyam nor tu...selambe badak je cakap orang dengki ngan dia la ape la..bayar je la balik duit orang yang ko dah amek tu..baru fair...

pendapat teman le...ape kate kome? cer citer...

MsAwin said...

Boy,

Stormreaders jual sistem? kui3x...aku dah rasa dah mentality pengunjung blog Aidid.

1) Bisnes mesti bertujuan untuk rugi atau balik modal ajer. kui kui kui

2) Buat marketing tetapi hendaklah tanpa influence orang beli. kui kui kui

3) Bisnes networking tetapi dilarang buat networking. Dilarang penajaan. kui kui kui.

apa lah nasib...agak2 kalau orang jual sayur, jual ikan kat pasar just letak tanda harga jer...jangan sekali-kali sapa orang lalu lalang...itu unethical...jangan sekali jerit 'mari, mari, mari' kui kui kui...

Boy, ko nak virtual office dan e-store free ke? ko ni mesti buta bab2 buat website ni...kalau free, sape nak bayar sewa webhosting, domain, maintanance, electricity etc?

Dah la stormreaders tak mark up harga berbanding conventional distribution tapi bab2 virtual office dan e-store ni ko nak free lagi?

BISNES APE KEJADAHNYA ITU?

ape nak jadi la mentaliti pengunjung blog ni...AIdid tak berjaya langsung didik orang buat bisnes...

MsAwin said...

Boy,

Stormreaders jual insurans? UNtung jual insurans?
Ni satu lagi tak berapa cerdik...aku terbaca kat mana ntah, korang kata MLMers ni kalau kemalangan masa buat bisnes boleh mati katak sebab takde epf/socso?

Itu pasal Stormreaders ada insuran...nak bagi MLMers mereka terbela jika berlaku something masa buat bisnes...katakan ko nak hantar Majalah Solusi dari Gombak ke Kuantan, excident plak..patah kaki...atleast boleh claim insurans tu...nak claim socso, ko buat luar waktu pejabat...kan bagus tu...

Nak insurans FREE? kui kui kui...
Dahlah nak virtual office free, nak insurans free lagi...ape lagi nak free...

takyah buat bisnes la...lepas jumaat, mintak sedekah kat Masjid...dapat duit free...

Apalah mentaliti pembaca blog Aidid...buat bisnes tapi tak boleh untung...buat bisnes tapi takleh buat networking...buat bisnes tapi takleh influence orang untuk beli perkhidmatan atau produk...AKU PELIK DENGAN KORANG SEMUA, macamana ko nak elemen-elemen seperti networking, influence people ni, profit dibuang dari bisnes...

Boleh kalau tak nak buat itu semua...MAKAN GAJI lah...

Pyramid system akan crash tapi MLM dan Network Marketing tidak...bila aku sebut MLM dan Network Marketing tu, aku tak rujuk kepada MLM yang pyramid...

Anonymous said...

Tora ops MsAwin Datang lagi dengan fakta putar alam,

Pusing jangan tak pusing ok?
Dah makan sayur & buah 4-5 pinggan sehari?

azwan said...

Siape bercakap dgn jalang tu jadi tolol nanti. Baik korang rileks enjoy tgk dia merapu.

FAi said...

MsAwin : Pyramid system akan crash tapi MLM dan Network Marketing tidak.. bila aku sebut MLM dan Network Marketing tu, aku tak rujuk kepada MLM yang pyramid..

MLM.. kalo dah ada Level.. mesti ada lantai.. kan?? pyramid la tu..

MsAwin : Apalah mentaliti pembaca blog Aidid...buat bisnes tapi tak boleh untung...buat bisnes tapi takleh buat networking...buat bisnes tapi takleh influence orang untuk beli perkhidmatan atau produk...AKU PELIK DENGAN KORANG SEMUA..

aku lagi pelik ngan ko.. MLM tp tak pyramid..

ko bnyk minum supplement neh.. tu yg terbelah lidah ko tu..

Azwan.. kene reply laa baru dia boley merapu2.. kan??

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 222   Newer› Newest»