And so it is...

Tuesday, February 22, 2011

HR Ikhlas - Dan Aku Ingat Skim Piramid Klasikal Dah Pupus.




Serabut betul la orang Melayu kengkadang aku tengok. Gilabab tak keruan sungguh sesetengah manusia yang tergolong dalam rumpun Melayu neh. Aku selalu present kat blog ni tentang MLM dan produk merapu masing-masing, dan sesekali ada jugak sesuatu perniagaan tu aku kategorikan sebagai skim piramid "outright". Tapi sebenarnya, memang susah nak jumpa satu skim piramid yang betul-betul klasikal, sebab manusia dah maju dan bukan bercawat lagik macam MsAwin, dan tabiat orang makan orang macam kat Papua New Guinea pun dah susah nak jumpa - jadi, walaupun aku cakap skim piramid, plan pemasarannya aje yang skim piramid, tapi dia orang mesti ada produk jualan. Kalau tak, bendanya kantoi cepat sangat. Sebagai contoh, ada ebook sampah, ada rebet petrol, ada jual sms, dan macam-macam lagik ntahapekejadah.

By definition, skim piramid ini adalah pure "money game". Maknanya, takde produk apa-apa, tapi menggunakan wang pendaftaran ahli yang kemudian untuk bayar imbuhan/reward pada ahli yang mendaftar terlebih dahulu, dengan syarat terdapat perkembangan jumlah ahli yang berdaftar untuk kasi "sustain" money-game tersebut. Contohnya, aku buat satu skim investment, di mana aku kasi syarat kena daftar sebagai ahli dengan bayaran RM1000, dengan janji pulangan RM5000 dalam masa 3 bulan, dengan setiap ahli yang join wajib cari 5 downline masing-masing. Aku kasi alasan aku buat bzns stock-exchange, sebab aku sememangnya pakar jual-beli saham yang tersohor di Ulan Bator, di Mongolia, dan tahun lepas aku dapat untung 1.2 trillion togrog kat Mongolian Stock Exchange. Hebak muh! Marilah invest dalam kepakaran aku dalam ilmu jual-beli saham. Lombong molybdenum kat Mongolia sekarang tengah red-hot! Yeah baby yeah!

Jadi, dalam skim sebegitu, takde apa-apa jualan produk pun, hanya juai ayaq liuq basi yang dah berkerak di tepi bibir. Dan dalam dunia ni, mesti ada bahalol yang akan percaya kelentong semacam itu, percayalah tuan dan puan, adik-adik, abang-kakak. Itulah jugak plan bzns banyak syarikat komersial dalam dunia ni, dan itu jugaklah modal scam yang bersepah kat internet sejak zaman-berzaman. Dalam sesuatu populasi itu, mesti ada yang dungu dan degil takmo terima nasihat, macam cipan. We all see it in our lives almost everyday... correct? Bendanya berkait dengan statistik. Begini, katalah aku buat satu scam kat internet yang menjanjikan harta sedekah daripada King of Madagascar, yang terletak di negara Guatemala, yang baru sahaja mangkat, tapi disebabkan paper-work and whatever, aku mintak USD1000 pada 1 juta orang (yang aku hantar email secara pukal - spam inbox orang gilabab) supaya harta sejumlah USD1.5 trillion itu dapat diserahkan kepada whoever mangkuk-hayon yang respon pada spam email tu, dengan janji USD1.5 juta sorang, percayalah, mesti ada yang sangkut jugak. Katalah probability orang yang hyper-dungu-cum-bahalol adalah 0.01%, maka 0.01/100 x 1,000,000 = 100 orang. Jadi 100 orang x USD1000, aku boleh dapat duit free sebanyak USD100,000. Not bad for a low-class simple scam. It happens everyday man.

Aku selalu jugak terfikir, dalam masyarakat kita sekarang dan dalam dekad kedua abad ke 21 ni, ada "plain old pyramid-scheme" lagi ke tak berkeliaran? Like Pak Man Telo punya style gitu. Is there any? Someone sent me an email last week asking me... "bro, amende ni?". Finally, persoalan aku dah terjawab. Skim piramid tanpa produk tu dan pure money-game tu memang ada wujud lagik. Orang Melayu ni sememangnya... like Jake Sully said while he was on his way to tackle that flying beast, the mountain banshee - "Ikran": OUTSTANDING!


The broken promise of "FIKIR POSITIF" from the screwed-up premise, taken from:
and many more... ask Uncle Google.
  
Kami hanya mahu membantu dengan ikhlas disamping melakukan sedikit usaha sahaja. Jika anda bersedia MENYUMBANG dengan ikhlas RM50 sahaja kepada mereka yang telah menyertai program ini, anda akan menerima sumbangan sehingga RM1 JUTA daripada peserta program yang berikutnya dalam jangkamasa yang singkat InsyaALLAH.

Renungkan Sejenak!!!
Apa yang biasa kita buat dengan 1 sen? Berapa ramai yang membiarkan begitu sahaja, sedangkan ianya bernilai. Alangkah bagusnya jika syiling 1 sen yang mereka tidak gunakan itu di hantar kepada kita. Mungkin boleh membuatkan kita menjadi kaya raya. Bayangkan kalau nilai 1 sen tadi ditukarkan kepada nilai RM5. Persoalannya???

KENAPA TIDAK ADA ORANG YANG MENGHANTAR WANG KEPADA KITA???
1. Tiada sebab mengapa mereka mesti menghantar wang kepada anda.
2. Anda tidak melakukan sesuatu yang boleh menyebabkan mereka menghantar wang kepada anda. 
3. Tiada pihak PROFESIONAL yang sukarela menguruskannya untuk anda. 

Bagaimana WANG terhasil???
Apabila anda telah membuat sumbangan ikhlas kepada peserta yang terdahulu (senarai peserta di dalam borang), anda akan menerima BORANG KHAS dimana nama anda akan berada dikedudukan terakhir senarai peserta di dalam borang tersebut iaitu No.7. BORANG KHAS ini perlu dijaga RAPI kerana ianya merupakan kepingan asli, juga sebagai Bukti Pendaftaran anda. Salinan perlu dilakukan terhadap borang ini bagi setiap kemasukan peserta baru.

Anda dikehendaki memperkenalkan program ini kepada peserta baru seberapa ramai yang boleh. Setiap kali peserta baru yang menyertai melalui anda, nama anda dan peserta lain di atas akan berganjak naik satu kedudukan. Contohnya peserta No. 7 akan naik ke No. 6 kerana peserta baru akan berada di No. 7. Peserta di No. 6 akan naik ke No. 5 dan begitulah seterusnya sehingga peserta di No. 1 terkeluar dari senarai.

Anda hanya terus edar menggunakan salinan BORANG KHAS yang diterima di mana nama anda berada dikedudukan terakhir iaitu di No. 7. Lebih banyak anda edarkan salinan BORANG KHAS tersebut dan mendapat ramai peserta didaftarkan melalui salinan BORANG KHAS anda, maka lebih besar nilai sumbangan yang akan anda terima.

Dengan HR IKHLAS:
Anda tidak perlu menjual barangan, modal yang tinggi, berasa khuatir dengan cara kaedah yang digunakan. Ianya SELAMAT!!!
HR Ikhlas adalah sumbangan ikhlas sekali seumur hidup. Bersistematik, dikendalikan secara PROFESIONAL, selamat dan dijamin dari segi perolehan wang bahagian peserta.
Anda pasti mendapat hak anda kerana setiap kemasukan ditapis agar tiada penindasan atau penipuan menukar giliran dengan ID anda. 

PROGRAM ORANG SUKA (POS)
Program ini direka khas untuk membolehkan orang menghantar wang kepada anda. Program ini dinamakan PROGRAM ORANG SUKA POS (POS). Dengan menyertai program ini, bermakna anda telah melakukan usaha yang menyebabkan anda menerima sumbangan oleh peserta baru yang mendaftar dibawah rangkaian anda. Mereka memberi sumbangan bagi membolehkan mereka menyertai program ini seperti mana yang telah dilakukan anda.

KEISTIMEWAAN
Dikendalikan oleh syarikat berdaftar, mempunyai ID PENDAFTARAN, sumbangan sekali seumur hidup, bersistematik, telus dan penggunaan WANG POS (hanya penama sahaja yang boleh TUNAIKAN wang pos tersebut dan PALING SELAMAT kepada peserta). HEBATKAN!!!!

Saudara dan saudari yang dihormati....
Dengan menyertai program ini bukanlah bermakna anda pasti memperolehi sejumlah wang yang lumayan sepertimana yang diwar-warkan di atas, sekiranya tiada sebarang usaha yang anda lakukan. Tanpa usaha dan keyakinan, tidak mungkin akan ada kejayaan. Kejayaan dan pulangan yang bakal anda terima, setelah menyertai program ini adalah bergantung kepada sebanyak mana anda boleh DUPLIKASI kan MAKLUMAT yang terkandung di dalam halaman ini untuk dibaca dan disertai oleh sesiapa sahaja dalam jangka waktu yang singkat atau sebaliknya.
  
"JALAN PANDANG KE HADAPAN,
JANGAN PANDANG KE BELAKANG, 
KERANA PERJUANGAN BELUM SELESAI"

Perjuangan kepala hatok kepala lutut ko la samdol! HASIL REZEKI IKHLAS KEJADAH HARAM-JADAHNYA NEH?


Apekejadahnya la pihak berkuasa tak buat apa-apa tentang perkara sebegini... aku pun tak tahu nak jawab. Gilos dowh! Korang tahu kan sapa populasi sasaran En. Abd Halim Ab Ghani, daripada Air Keroh, Melaka tu? Pakcik-makcik kat kampong ceruk mana-mana di seluruh Malaysia, dan orang-orang Melayu yang hyper-dungu tahap cipan (entah-entah cipan tu lagi tinggi IQnya). Dia punya modal dakwah songsang mintak sedekah secara pukal HR ikhlas ni senang ya amat - kita orang Islam ni patut ihklas dalam bersedekah, dan kalau kita bersedekah, nanti Allah akan balas lagi dengan ganjaran yang lebih besar. Jadi, dalam kes psycho-jadian Abd Halim si pundek badut tak keruan ni, this is what you'll get:



CARA MENYERTAI PAKEJ JATI (RM50):

1. Anda perlu BELI di Pejabat Pos :
Wang pos bernilai RM5 sebanyak 6 keping
Wang pos bernilai RM10 sebanyak 2 keping
1 Sampul POS EKSPRESS KECIL (220mm x 110mm)
1 Sampul POS EKSPRESS SEDERHANA (229mm x 162mm)

2. Pada ruangan BAYAR KEPADA wang pos bernilai RM5,
tuliskan nama peserta 1, 2, 3, 4, 5 dan 6 beserta No. Kad Pengenalan penerima pada ruang yang disediakan. KOSONGKAN di ruang tandatangan.
Manakala bagi wang pos bernilai RM10 tuliskan nama peserta terakhir (7).
Manakala yang ke 8, tuliskan nama ‘HR IKHLAS’ untuk kos pengurusan RM10.

3. Pada sampul POS EKSPRESS KECIL , tuliskan nama dan alamat ANDA sebagai penerima. KOSONGKAN di ruang nama dan alamat pengirim.

4. Pada sampul POS EKSPRESS SEDERHANA, tuliskan nama dan alamat syarikat :
HR IKHLAS, No. 30 Jalan TU 2, TAMAN TASIK UTAMA, 75450 AYER KEROH, MELAKA
Sebagai nama penerima dan anda sebagai pengirim.

Korang faham apa yang berlaku ni? Ada psycho sorang Melayu kimak tak faham reti halal-haram dalam dunia dan tak pandang langsung pasal pembalasan di akhirat, dengan kuncu-kuncunya yang sama samdol dan talak sekolah punya olang, sedang mencari orang untuk sedekah RM50, RM100 dan RM150, atau lebih lagik, dan mengagihkan duit tersebut kepada sapa-sapa yang join dahulu, sehingga satu masa nanti, orang yang terakhir termangu-mangu tak dapat satu sen pun. OUTSTANDING!

Yang paling hebat pulak, ianya menggunakan kaedah saranan, nasihat, dakwah berbau agama buatan pemikiran Ayah Pin, dan sekor-sekor bahalol tu semua adalah orang Melayu. Takde segan-silu buat mungkar kejadah ni deeerr... probably because these people are toooo fucking stooopid dan memang takde ajaran emak-bapak yang berwibawa! Ini contoh orang Melayu yang menggelar diri dia orang "muslim" (gelaran aje tu), tapi perangai sekor-sekor memang perangai anak angkat dajjal akhir zaman yang sungguh-sungguh klasikal. OUTSTANDING!



Sapa-sapa yang dah masak dan dah khatam semua artikel kat dalam blog aku yang tak seberapanya neh... korang dah tahu clear-cut apa yang berlaku dalam skim piramid yang ini kan? This is the most classical pyramid-scheme there is. This is what the called "skim piramid surat-berantai" atau "skim piramid wang-pos". Takde payah aku nak terangkan sangat... tapi, terpaksa jugak aku huraikan, especially kepada bahalol yang dah join skim piramid ni, dan yang dah telan duit haram lahanat ni. Just mahu kasi peringatan bahawa darah-daging korang mangkok-hayon yang join tu semua dah ada sebahagiannya hitam dan kelabu dengan duit menyamun dan mintak sedekah secara penipuan HR Ikhlas ni. Kalau tak sudi terima peringatan ni, tukar agama aje sudah. Jangan terus kasi malu orang Islam sejagat. Pilih la agama-agama lain yang bersepah di dunia ni... mana-mana pun bole. Jangan kekal agama Islam sudeeeh...




HAHAHAHA! Gilos gilababi macam babigila betul... serta merangkap barua terencat akal dia orang neh! Siap ada pep-talk gaya Islamic, siap ada insyaAllah bagai, dan jangan lupa janjikan juta-juta pada samdol-samdul kedunguan tu semua, ya bang-dol? Penerangan tentang modus operandi skim piramidnya dah diterangkan dengan sejelas-jelasnya, tapi dia orang claimed ada 20,000 orang yang sama dungu telah pun join. OUTSTANDING! Dan yang paling penting, jangan lupa keikhlasan masing-masing yang menyertai skim piramid haramjadah ni ya... itu yang sepaling penting yang perlu diterapkan, supaya sapa-sapa yang telan duit mintak sedekah kelentongan ni boleh dapat tidor nyenyak di malam hari, tanpa ada rasa bersalah sedikit pun. Yeah baby yeah! Oh ya... by the way, apekejadah "Juara Rakyat - Bantu Semua Kaum" pulak tu? Bantu anak angkat dajjal dan spesifik kat kaum Melayu yang agama Ayah Pin sahaja... please get it right bang-dol ya, okeh?


What the fuck? Ini kiranya jenis kelentong terang-terangan yang sepaling cikai korang boleh jumlah di mana sahaja dalam dunia ni, tapi mamatnya cakap ianya bukan skim cepat kaya, bukan perniagaan, dan merupakan satu skim piramid bantu-membantu sesama insan. You can't get any more screwed-up than these people man! Really mind-boggling! Seiring dengan konsep GABEM kepala bapak psycho mangkok-hayon dia.


Proses mintak sedekah sesama insan yang dianjurkan oleh orang Air Keroh sibahalol ni ya amatlah sempoinya adik-adik dan abang-kakak semua. Setiap RM50 yang disedekahkan oleh setiap peserta dibahagikan/diagihkan kepada 7, di mana ahli sendiri kena pegi Pejabat Pos, beli sendiri 6 keping wang-pos RM5, dan 2 keping wang-pos RM10 (HAHAHAHAHA! Nak terpancut dah berak aku), tulis nama-nama mereka yang nak disedekahkan duit tu dengan tangan sendiri (HIKHIKHIK!) dan dengan niat seikhlas-ikhlasnya bersedekah duit kepada orang lain, tanpa ada apa-apa produk atau servis berpindah-tangan/berlaku. Iaitu satu proses sedekah ikhlas yang memerlukan ketulusan dan keikhlasan tahap gaban dan lebih hebat daripada Mother Teresa dan Genghis Khan all-roll-into-one pada setiap ahli yang menyertainya. OUTSTANDING! Oh, jangan lupa satu wang-pos RM10 tu ditujukan kepada admin HR Ikhlas... sebagai kos pengurusan. Kos pengurusan untuk paperwork dia masuk HELL di akhirat nanti. 

But anyway, what's the catch here? Dan apekehenye samdol ni semua perangai macam anak sakai Papua New Guinea, jenis orang makan orang, yang ada Creutzfeld-Jacob Disease sekor-sekor nampak gayanya? Tak kan la sebab sedekah RM50 dengan ikhlas, boleh pulak terima duit juta-juta daripada penyedekah lain yang tak diketahui bulat-bulat aje gitu, tanpa memikirkan shubahah, haram-halal, dan etika kemanusiaan langsung? Apekejadah haram-jadah punya perangai orang yng menggelar diri sendiri Islam macam neh? Buat malu orang Islam sungguh-sungguh kiranya ni. Kalau Islam atau Melayu tu adalah status yang berbentuk gelang tangan (katakanlah), cuba campakkan aje gelang tangan masing-masing dalam lubang-taik tu, pastu flush. Sia-sia aje hidup kat dunia ni. Apa yang dia orang tak nampak dalam skim piramid ni ntah... gilos gilabab dowh! Memang bebudak Melayu ni, ilmu matematik gila-gila punya kurang dan sememangnya fail exam daripada UPSR lagik ke? Jenis manusia yang ada otak, tapi jenis otak yang dah tak boleh diselamatkan dah sebab dungu gilbab dan satu-sen-tarak-guna gitu. 


Sekarang, katalah ahli yang join memang ikhlas sungguh-sungguh nak sedekah duit 50 hengget dia orang, no question asked... ada logik ka dey? Kalau dah dijanjikan pulangan berlipat-ganda riba' duit haram lahanat, ikhlas jugak ke hati orang yang join tu semua? This is "catch-22" in all intent and purposes. Whatever is actually going on in their screwed-up blackened puny little brains, let's see what is really happening in this kind of straight-forward pyramid-scheme. The above table is a representative table when every participant manage to find 5 new members each.

Kalau aku join awal dan aku duduk level 1, bila jumlah ahli meningkat kepada 5 orang, aku dah pulang modal... yeay! Tapi bila ahli meningkat secara eksponensial sehingga hampir 20,000, aku akan dapat duit free sebanyak 48,125 hengget - OUTSTANDING! Eh, bapak anak angkat dajjal tu dapat berapa erk? 256K... sempoi. Tapi ahli di level 7 yang baru join sejumlah 15,635 orang ni dapat berapa pulak? ZERO... kecuali ahli skim berkembang lagik kepada 97,655 orang. Tapi, kalau ahli dah ada hampir 100K, berapa ahli level 6 dapat habuan? 50 hengget sorang... pulang modal. Hahaha! Dajjal dapat bape pulak? 1 million hengget baby... Yeah baby yeah! Oh behave! Yang level 8 seramai 78,125 orang tu pulak berapa dia punya habuan mintak sedekah? ZERO!

Whoever that fucking-shit-retarded-scum-sucking-turd-with-no-religion-fucking-jerk-off-shit that organised this bloody freaking pyramid-scheme way down in Ayer Keroh, Melaka deserved to be put in Jail, or much worst. Whoever out there that is more willing and more creative, I suggest you hire some thugs or mat rempit samseng Kuala Kubu Baru, give them some handsome sedekah (dengan ikhlas, jangan lupa) and ask them to break both of his knee caps. Make him suffer for the rest of his life. Crawling pathetically all around the floor just to get to the toilet, later on in the future. Just a sincere gesture, you know... supaya dia ingat sampai mati, bahawa jangan sesekali memalukan orang Melayu dan agama Islam, dan itu adalah habuan dan pengajaran daripada sesama manusia semasa di dunia ni lagik. Dan itu jugak akibatnya kalau seseorang itu suka sangat makan duit haram-jadah-lahanat skim piramid kat negara Malaysia yang majoritinya umat Islam.

OUTSTANDING!





92 comments:

Breakeven said...

ptg...mengantuk..sy baca malam boleh encik aidid?

Farid Salleh said...

dascvavbrtbghrw no brape aku skang?

Farid Salleh said...

yes!!! 2nd!!!

wolfe_csi05 said...

nak nombor gak...yg ke brp erkk skrg?

Bomoh Hujan said...

hiihihihihii

mdfaizal said...

mmg klasik betul bahan2 promosi dia. pakai scanner jek. meh aku tlg watkan html. heheh

fendisaad said...

haha..haram jadah nye MLM

ALeX said...

scam ni few years back diorang siap edarkan kat masjid bro...aduhai...mintak sedekah zaman moden...siap bagi IC no. lagi tu...macam bro tulis, niat 'ikhlas' tu supaya esok nanti kat sana takde nak tuntut balik...kalau nak hidup senang sangat, baik balut je kaki/tangan...merangkak, buat muka seposen, then tadap tangan, lupa lak tangan berbalut, bentang sapu tangan...port kat memana pasar malam...sama je kan???

plunox said...

they never learn.. do they?
ha ha ha.. hampeh..

peeja said...

top ten..

ilufne said...

sebelassss! :P

Admin said...

Bro aidid,bongkar la http://fastrack-inc.com/ plak pelis

Unknown said...

bsgus

afj said...

suke ati mak bapak kau je nk cakap orang lutut samdol.ko ngan hr ikhlas same je...

fendisaad said...

yeah!!
1 org suda saket bontot!!

Aidid Mu'addib said...

butthurt ke dol?
Ada join jugak ka? Waaaaa....
Tapi beb, bukan emak bapak aku...
EMAK-BAPAK ko agaknya kut?
Agaknya laaa....

Xora said...

daripada derma kat diorang ni, baik aku derma kat anak-anak yatim terus yang memang lebih memerlukan duit utk hidup, bukan untuk senang.

ilufne said...

astaghfirullah! serious sungguh mereka ini ye?

unbelievable la bang. what are they trying to promote? kaya raya dengan duit sedekah orang? lepas tu pelik kenapa orang cakap melayu malas dan bodoh. dah memang2 terang2 malas dan bodoh.

sedihnya. sedih sangat. sampai ke lubuk hati. what the hell sungguh lah. kesiannya bangsa saya ni.

hikari said...

ni macam dulu2 nye skim guna wang pos.. hehehe.. sebijik ah! pimai pimai tangtu jugak..

Farid Salleh said...

hahaha itu la..ko kena dgn HR ikhlas gak ke? tu yg trasa bila kena pnggil samdol...

Anonymous said...

orang sekarang ni memang pandai cari duit. kreatif sungguh!

orang said...

lerr, ada lagi? kan kerajaan dah serbu tahun lepas skim piramid pakai wang pos ni..
http://berita-harian-online.com/empat-syarikat-kutu-pintar-dipantau/
org HR Ikhlas ni sama ada dibuat oleh orang yg sama atau org yg dungu tak baca berita.. tapi orang yg sama pon mungkin jugak, sebab ikut Seksyen 3, Akta (Larangan) Kumpulan Wang Kutu 1971 jika sabit kesalahan, tertuduh boleh dipenjara tiga tahun atau denda tidak melebihi RM5,000. tahun lepas diorg berjaya kutip RM33 juta.. buat basuh berak je RM5000 tu..

abang ipar aku masuk beribu RM.. dia cerita satu sesi taklimat sampai beratus org Melayu dengar.. kesian gak kat dia, pelajaran tak tinggi, bukak kedai dobi tapi nak cepat kaya punya pasal, kedai pon dah kena jual, hutang dengan tekun banyak lagi, skrg ni keja drebar lori je..
pos malaysia suka la, org beli wang pos berjuta2 tapi tak sempat ditunaikan sbb dah kena serbu.. aku rasa subjek Skim Piramid ni patut diajar kat sekolah la..

lala said...

kere la ikhlas la kan nak bagi duit kat upper2 line tuh....

Aslina said...

nyampah laa... ntah bile dapat komen first nih... wahahaha...

hyelbaine said...

Wow! Ana lagi untung jual orang dari jual unta!

Whoah, dalam kalangan Malays pun ada Bernie Madoff wannabe? Ohsome! And to think that 20,000 people believe in this and parted their money in good will? Amazing. I just don't get it, why? Mengapakah bangsaku ini sungguh naive and pathetic?

Who's fault is it? The parents, the religion, the race or the gomen?

Maybe these people don't read. I see the creators like to use a lot and I mean a lot of words in their materials so I guess Malays being too lazy to read, just go straight to the numbers. Dan tatkala mata jatuh kepada number2 7 angka terus WOW! AKU KAYA! Mana ada betuk piramid benda nie, number dia letak dalam kotak 4 segi lar, bukan pyramid 3 segi.

Dari mata jatuh ke poket

Kepada Ahmad Firdaus, your statement boggles me.

suke ati mak bapak kau je nk cakap orang lutut samdol

Ayat nie macam marah kat Aidid sebab mulut dah pedas kena cili.

ko ngan hr ikhlas same je

Ini ayat aku confuse. Do you mean that Aidid is a pyramid scheme operator too? Don't you dare say that. Aidid's trust fund in gua-tak-tahu-kat-mana-mala makes more money in a minute than this scheme makes in a month. Tak standard ler HR Ikhlas nih...

Apa kelas main wang pos. We only handle in commodities like black gold and other derivatives dowh. Setakat nak tapau Goldman Sachs, Citi, Morgan Stanley and BofA tuh sebelah tangan jer fund nie. Soros siap mintak nyawa masa economic crisis in 2008 tau.

Meh joinT scheme Aidid nih, boleh jadi orang bawah aku dowh. Duduk rumah jer duit datang bergolek ;)

Azrul said...

'bunyi cengkerik...'

lol.. wat per² pn kene start ngan tapak dlu.
pyramid ni lak start ngan puncak dlu.. ngok btul..
tu yg crash memanjang..
MLM² x Pyramid² = Sampah²

cayala aidid san.. ganbate..

Metafora said...

sokong! wat subjek skim piramid kat skola..biar la budak2 dapat pendedahan sejak awal lg..pastu ajar plak subjek 'jangan gila duit nk jadi jutawan'...sokong2!

It Just Me..... said...

HUH...aku lambat sebab aku baca dulu baru comment..dah la baca lambat, mendigest lagik...huhu

Wei, korang aku baru dapat menda ni, di edarkan kat surau2 petronas...sabor je la, aku sengih je masa org distribute, pahtu depan mata dia aku masukkan dlm tong sampah...

Ini kiranya mintak sedekah secara berhemah... (ke?)

we all get brain, so use it people...jgn dibior otak kite berkarat...

Bomoh Hujan said...

baguih main kutu ngan member2 kuikuikui bukan cari kutu....boleh rolling modal kecil2 kecilan..main suka2..kuikuikui

saye hensem said...

1st time nk comment..biasenye jadi silent reader je kat sini.

anyway, i always like all the article wrote by pak cik aidid since his presentation came with facts(bukan facts yg pusing2 cam mlmers suke kasik) and logic math. but im still wondering why some people cant understand(or buat2 tak paham) all the facts given.

senang cerite, MLM ni, even the malaysian mufti havent considered mlm as haram,we still can put mlm in the syubhah category..kalo da syubhah tu elok la kite elakkn coz perkare syubhah boley bawak kepade yang haram..kalau kt akhirat nanti mlm ni jatuh halal takpe gak. tp kalau jatuh haram camne? simple thinking camni pon da cukup rasenye untuk jauhkn diri dari MLM.

p/s:i thought nowadays pyramid scheme only use "network business" and "member get member" term for their scheme..sedekah punye term pon ade..damnnn

Xeno said...

Ini takde selindung, memang RAW, BRUTE FORCE pyramid.

Cage is open, you just need to waltz in. Then, tutup pintu cage tu. TARAAA

Bomoh Hujan said...

saya sokong saye hensem.......kuikuikuikui

umiemuadz said...

pengasas Hr ikhlas nie sama dgn kristal karisma kan...prof dr farid apa ntah.....huhu...cedeynye..
saya pun dah terkena dgn program wang pos nie... anyway, thanks bro aidid sebab ko dah sedarkan ramai orang tentang MLM..
Taubat nasuha tak nak join dah benda2 bodoh nie..
tq

uDean said...

asal kuar tv+paper, kira halal+ada lesen la MLM tu.. kesian

Unknown said...

saya jugak sokong 100% saya hensem he he he

Anonymous said...

dah advance mende ni..dulu2 gune sampul surat pastu pos skrg gune internet plak adoyai..melayu mmg "melayu"...

Anonymous said...

ugh...aaaa...um...hnsssssss...urmm...garhhhhhh

*
*
*
SPEECHLESS.

cek chun said...

tu maknanya orang melayu akai panjang. kalau guna dengan cara betoi, mencanak naik ekonomi negara.

saya sokong saya hensem gak.. ehh..cun..muehehehe

bang aidid, memang sah dan nyata, sakaiwin ada crush sama hampa. mesti dia buttbloat (pungkoq kembang??) tiap kali mu mention her name..

zaqwanle said...

asal post nye panjang sangat.. penat aku bace..

swizbook
Planet Wan

Aidid Mu'addib said...

groovy... yeeaaah!

izzNatta said...

Alamak... baik duit-duit tu sedekah kat aku... aku anak yatim piano tau....

Siot la.. zaman rock kangkang punya skim dah timbul balik, klasik rock.. opsss.. klasik pyramid skim nak majjal balik...

"Sedekah tapi harapkan pulangan..."
APEKEDODOL...
MANA KEIKLHASAN NI?

Haih... JANGAN BERKIBLATKAN DUIT!!!
Sedih siot... sedih mengenangkan anak bangsa aku.

Hell`s Angel said...

what the f...........
aku sokong aku tak hensem... janji otak mau hensem jangan masuk MLM hehehe

Anonymous said...

All I want to do is BANG BANG BANG BANG!
And KA-CHING!
And take your money

Neotoxin said...

Korang berjaya melumpuhkan Petrol2all
http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=206809&page=82

:clap::pompom:

Hell`s Angel said...

yes.. yes.. yes.... berjaya..

Anonymous said...

Owh..ni yg boss dia dat creepy old pervert pheadobear porot bonchit tu eh..

Sir Copper Jr said...

tokleh wat police report ke mende2 bangang camni?

Anonymous said...

Ho maan, upon re-reading 'em, da lyrics sound a bit "off" when not in its entirety.

physawleepart said...

agak2 kalo try no tepon diorg tu, bley ngorat tak eh? dpt awek dungu cam diorg ni mmg sng nak kelentong..harharhar!

saye hensem said...

@BH & Boy

saye hensem mmg hensem kn? kehkeh

Anonymous said...

hmm..
taktik lama ni still on lg openye..
kmain lg, smpai puluh2 ribu ye..
zakat tu tah bayo idak,,
baik la derma kt anak2 yatim kan lagi barkah,,
buat saham akhirat

Z H said...

aku tak ada masalah pun dengan bahasa bro aidid yang wow tu, okey what, memang patut tulis cmtu, aku nak kongsi pasal aku pun penah dengar benda ni masa aku kat kolj dulu, waktu tu aku nak g buat interview untuk assignment, so aku piliah kedai dobi al-qayyumu kat pelangi semenyih, habis interview, orang tu ajak la dengar satu taklimat tpi aku n member setuju jela, g belakang , rupenya depa dok cerita lagu neh cehhh

Pai said...

believe it or not. masih ramai org terpedaya dgn benda2 mcm ni. ye lah, kalau tgk sekali imbas, nampak cam innocent je skim ni kan. Sbb ramai org hanya bercongak2 smpai ke diri dia je..ape yg berlaku lepas tu, diorg lambat pikir.

let's spread the words.

oh ye..tahniah to all anti-MLMers..as stated above..nampak cam tembelang petrol2all dah pecah. balik buat bisnes lintah la jawabnye tokey dia.

saye hensem said...

if and only if their brain "hensem" like us, kompem xjoin skim camneh..kehkeh!!

Unknown said...

http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=120571

alang2 lumpuhkan tu biarla lumpuh betul sampai die tobat nak buat lagi skim2 scam mcm link kat atas tu.. dah penah buat rupenye sblm ni...

to eboss a.k.a hisham...buat jela bisnes senonoh seket, gi carik kontrak supply buku tulis ke, supply baju ke...ni cakap berdegar2 kreatif inovatif ndak kaye cepat alihnye sume org ludah kat ko balik...

Fahmi said...

yg ni msawin xnak cakap halal ke? sengal

chai n tea said...

tah hapa2..
nampak sgt penipuannya

pg tadi lepas subuh abg bw balik brosur cmne nak jd cepat kaya..MLM lah tu
ai bg warning kt dia..don't ever mention psl MLM kt rumah ni..
dari bg duit kat MLM..baik jual burger..

Unknown said...

ini ada lagi cerita prof dato dr raden johari mansor kangkung, dah jadi dragon ball melayu pulak dah ha ha ha

http://shahabudeenjalil.com/2011/02/dragon-ball-melayu/

Hell`s Angel said...

apalagi... kame hame haaaaaa

Unknown said...

ikhlas menyumbang dari org2 yg sedia budus ditipo idop2...nih sorang lg paste dari forum

M.NORAZIZI : pelaburan selamat dengan PASIF INCOME bersama dato yg telah berjaya.dapat duit rm 50 setiap 3 atau 4hari jika join 1unit..kalau join 3 unit,rm150 setiap selang 3,4hari kan.duit memang on time.Dia akan bayar sampai 30 kali bayaran.BERMINAT nak tahu detail n nak tengok bukti,sila hubungi sy.Azizi_roji@yahoo.com atau 0139444255 atau 0179995400.

tuhan x akan ubah nasib selagi kita sendiri tidak usaha.

tak smpi 2 page dah kene post scam

sekali kantoi daaaa..rujuk http://gemilangmirza1.blogspot.com/


aper daaa melayu..sng benor kene tipooo

Pujangga said...

sorry bro..iklan jup..jom layan citer melayu streaming..bleh request filem apa nak..

http://tengoktv.blogspot.com/

Unknown said...

Pujangga, memanjang je dapat mesej ni

"Temporarily unavailable Try again in 5 minutes".

Pujangga said...

Mmg a..adminnya xonline..haha..skang ni ada la...tgk arr..

http://tengoktv.blogspot.com/

For Facebook :
http://www.facebook.com/pages/TengokTV/131536583582580?sk=app_102753589761840

dear anies said...

ms zaman skolah dulu slalu dpt surat mintak sedekah cm d atas. time tu jahil lg. alhamdulillah, anies x terpedaya.

skrg yg anies risau ialah emel berantai yg dikirim oleh pak hitam yg menggunakan nama2 syarikat besar, terkemuka etc. perhaps mereka yg sedar dan celik hati, akn ignore hal2 cm ni. tp bla tgk ank bangsa esp yg pompuan terjerat dgn hal cm ni akibat penangan 'cinta' pak hitam ni (hasil dr emel2 sampah) anies rs mmg sedih.sgt sedih!

alahai bangsaku..krn duit engkau gelap mata. krn duit engkau bergolok gadai. krn duit engkau mentulikan telinga.

lalacici said...

nak share pengalaman sendiri pasal business MLM network etc ni..pnh kena 3x, yup 3x kna tipu dol..(tiru skil abg aidid..) 1st time dulu luxor, lesap 1500..mmg mgaku bla tgk duit juta2, iman & akal terbang tah mana2..pastu x serik..join herbalife, ni nasib melayang 200 je..ala, compare 1500 ape la sngat 200..tertipu lagi sebab masa tu punya nk fikir positif sngat, konon gagal sekali bkn gagal selamanya..hahahaha..tak stop kat situ, kali ketiga usana pulak..tp time usana ni aku dah blh fikir dh..aku reject, & yg sedihny aku hilang kawan sebab ni..

moral of the story: kerana MLM boleh putus saudara, aku ingat lagi ayat kwn aku tu bla aku taknak join usana, "kalu tak suka takyah kawan la" pastu ktorg tak bertegur dah pastu..sedih2..

Wawa said...

baru isnin aritu ada org anta kat umah mende alah ni dgn form2 bagai...eii tataula kenape semua nak cepat kaya atas angin mcm tu aje...banyak lagi kerja halal di dunia ni boleh dibuat...memang boleh kaya cepat dan akhirnya merudum cepat...nape lah bangsa melayu islam masih tak insaf lg...

boyarque said...

betul le kata Hang Tuah...Takkan Melayu Hilang Di Dunia...

nasib aku Pan Asian, lalalalaa.....

Unknown said...

lalacici, aku pun nak share pengalaman aku, semoga boleh dijadikan satu pengajaran pada semua orang.
1. Pengalaman pertama, aku kena trick ngan kawan aku pegi dengar ceramah direct selling company Jepun. Aku dah lupa nama co. ni, tapi dia jual shampoo, sabun dll. Mula2 aku impress sebab boleh jadi cepat kaya, lepas tu aku bengang sebab apa yg co. cerita tak logik langsung. Founder co ni kata shampoo yg berada di pasaran bahaya, letak kt kucing, habis gugur semua bulu. Aku selalu shampookan kucing aku, tara pa pa pun, makin gebu adalah. Habis talk, kwn aku terus bagi borang dan suruh bayar RM50, aku cakap kat dia aku tak berminat. 2-3 bulan lepas tu, aku jumpa balik kawan aku ni kat gerai makan, dia kata income dia tiap2 bulan RM10,000 tapi dlm hati aku kata, apasal makan kat warung lagi, still pakai kereta kancil. 6-7 bulan kemudian, aku terserempak ngan dia lagi, aku tanya macam mana bisnes, dia kata company tu dah lingkup bos dah balik jepun. Dlm hati, aku gelak sorang2.

Mudahbots said...

suka kau yea boy... hehehe... 10k bln2 tue duit upline dia, bukan dia punya daa..

UglyPooh said...

haih...kekadang ksian tgk sbb mmg STUPID (minta maaf kasar) keje gini. tak kisah melayu, cina, india, bangla. masalah nye byk melayu. produk pun tada...just bg duit free. apa kah...????????(0_o) yg depa pk.

bg sy la, masalah berleluasa sbb tada pantauan pihak berkuasa. mcm juga kita tgk ank kita buang sampah dlm sungai, kita tau xberapa elok tp kita biarkan. dan anak tu pulak pk perkara buang sampah tu normal n boleh buat bila2 masa hatta utk berseronok skalipun sbb mak tak marah wpun tau.

kt malaysia gomen xbg apa2 halangan, xmenunjukkan apa2 yg perkara tu salah n kdg2 directly bg sokongan. jd org kita akn rasa tada masalah...who cares sape kata bodoh janji tak salah (bg yg pikiran kurang cerdik) dan..gtu lah jadinya.

Lenla kalu slalu ada kt forum diskus pasl kebodohan benda ni, tanyela ustaz gpg2 ada tajuk psl halal haram menda ni. ni sumer yg ada kuasa wat dek je..kita je yg bising ek (haha...sbb kita org cerdik2 kot). klah...skian.

farid said...

@lalacici...

usana... mmg mcm hampeh gak la.. satu building ngan opis aku kat PJ ni. setiap selasa malam ade talk pasal bisnes usana nie...
aku selalu balik lambat so selalu la tgk yg dtg dgr talk diorg ni sumer muda2..budak2 mentah yg tak tahu ape2. maybe sebab dah kene tarik@ termakan janji2 manis kawan2 diorg yg dah jadi upline.
one of diorg nyer penceramah yg aku dapat korek... ex lecturer UIAM ... kire melayu top achiever dia la...
aku raser nak tendang je pintu kaca opis usana ni tiap2 ari aku lalu situ

Unknown said...

Farid, ko baling je molotov cocktail kat opis tu ....
Pengalaman kedua, suatu hari aku terima panggilan mengatakan bahawa aku berpeluang dapat pakej cuti free ngan syarat kene gi talk pelaburan hartanah. Aku pun pergi dengar dan aku rasa memang berbaloi kalau melabur, terus officer tu suruh sain kontrak dan bayar RM5000. Terkejut beruk aku sekejap, aku kata mana ada cash, takpe dia kate boleh bayar ngan kredit kad. Aku dah mula cuak, aku bg alasan aku nak baca kontrak dulu. Masa ni manager dah cuba saiko pulak, duit boleh refund katanye, aku berkeras nak baca dulu. Kali ni director sendiri cuba nak saiko aku, aku bg alasan lain pulak, aku nak professional advice dr lawyer dulu. Last2 dia orang pun give up, terus aku blah, selamat RM5000 aku.

Hell`s Angel said...

@Boy

Biasala tu.. Sebab tu kalau gi talk camtu pakai t shirt, jeans dengan sandal je.. Bila diorang tanya cakap takde duit. Kredit kad? Gua blacklisted... Ayat pembunuh aku dulu la...

Unknown said...

fhfhhhh

lalacici said...

@Hells Angel

aku suka trick tu..nk ikut gak la t..pakai cikai2 pastu cakap kena blacklist..takyah cakap pun ok kot..dia tengok gaya takde duit, taknak dah pujuk lebih2..

Unknown said...

Hell's Angel, terspeechless aku sekejap, idea ko memang superb, apasal lah aku tak terpikir ...

Pengalaman ke-3, ada lagi kawan aku C ajak join mlm pulak. Aku cakap aku nak pikir dulu, puas aku pikir macam mana nak tolak ajakan dia ni, last2 aku pakat ngan kawan aku sorang lagi K. Aku kata kat C, kalau dia boleh ajak K, aku akan join juga padahal aku dah pakat ngan K, kalau C ajak join, dia kena pastikan aku join. he he he
Setahun kemudian aku aku terserempak ngan C, aku tanya amacam bisnes mlm, dia kata dia dah tak join lagi sebab dia cuma join just nak achieve target, dapat gi melancong oversea, dah achieve target, blahlah. bagi aku, C ni bijak mengambil peluang.

Hell`s Angel said...

Biar jadi macam apek...duit banyak pakai rilek.. jangan jadi meleis, duit takdak kerja males... hehe... camtula dressing aku gi sana sini.. kalau bawak 4-5k dalam poket pun orang ingat ada RM40-50 je senang... lagipun dulu aku dah penah susah sangat so aku tak kisah kalau ditakdirkan aku susah balik pun still boleh hidup camtu lagi...

kai said...

td sesaje jejalan kt gengblogger..tserempak lak ngan blog ni..dia counter blk lak uncle aidid ni..ssape x bacer lg bleh la bacer..sjer nk kongsi..tenkiu

xxxhttp://www.gengblogger.com/v/378875

Mama Marissa said...

salam, saya baru je terima surat dari peserta HR ikhlas, mmg berminat sgt nk masuk sb takder duit. nak cari duit lebih, apa salahnya bersedekah/menderma sesama muslim. tapi saya musykil pulak bila kita kena edar sendiri borang minta sedekah/derma tu. saya tengok kat website soal jawab agama. hukum meminta sedekah.

Soalan

apakah hukumnya meminta sedekah. Adakah ia haram,makruh atau bagaimana?

Jawapan

Budaya meminta sedekah bukanlah daripada ajaran Islam kerana Islam menyeru
umatnya supaya berusaha dan bekerja untuk menyara diri sendiri dan ahli
keluarga.
Hukum meminta sedekah adalah haram bagi mereka yang mempunyai kekuatan dan
kemampuan untuk mencari rezeki. Sebaliknya bagi mereka yang tidak
berkemampuan adalah makruh berbuat demikian tetapi tidak digalakkan.

subhanallah..nasib baik saya tak terjebak..terima kasih.
dengan adanya blog ni, sekurang kurang nya saya terselamat dari mkn duit tu.

Aidid Mu'addib said...

Azahani...

Isu HR ikhlas ini bukannya pasal mintak sedekah 100%. Ini isu skim piramid, di mana walaupun u ikhlas nak sedekah kat upline, sistem kutipan style piramid ini akan menjanjikan sebahagian peserta rugi dapat zero. Kalau 1 cari 2 downline, kadar kerugian adalah >50%.
1 cari 3... > 67%.
1 cari 4... > 75%
1 cari 5... > 80%
dan seterusnya, melalui kalkulus eksponensial.

Ini bukan isu sedekah. Ini isu SCAM.
Menipu org buta2... itu yg "screwed-up" nya tu.

Duit Ikhlas said...

Yang menjadi isu disini adalah keikhlasan. aku bukan nak membela mana-mana pihak. Memang benar MLM boleh jatuh riba. Di sini aku nak tanya.. Apa maksud penipuan yang digembar gemburkan. MLM adalah dalam bentuk perniagaan dan HR Ikhlas adalah dalam bentuk sumbangan. Ada beza disitu. Pada aku, Program HR Ikhlas ni tidak lah haram kerana ia tidak melibatkan jual beli yang boleh menimbulkan riba. Hayatilah Islam sedalam nya, adakah kutukan boleh menyelesaian kan segala masalah. Selalunya kutukan datang dari orang yang berdendam. Hanya Allah yang Maha Mengetahui.

azwan said...

Duit Ikhlas,

Huuuuu berasap btol aku bace komen ko. Jap ek, meh aku pikir...ya ya ya..sebab ko ni terlalu bahlol, tu yg masuk skim2 low class camni..

"Yang menjadi isu disini adalah keikhlasan". Ko sibuk cakap pasal ikhlas kan. Dey bahlol..aku rase si Aidid ni lagi ikhlas dari ko, contribute buat semua ni for FREE. Niat ikhlas nak educate yg masih2 samar untuk jauhi MLM dan bisnes dajal mcm yg ko buat. Itu ikhlas! Buat kerja bangang, gunakan alasan baik untuk cover, tu kerja manusia topeng syaitan dey. Org macam ko ni la yg akhir zaman, tak dapat nak beza yg baik dan buruk.

Matlamat tak menghalalkan cara dey. jangan cover2, dalam bisnes MLM, keuntungan fokus utama. Yg lain2 tu semua nak cover sahaja. Org yg bodoh, cetek pengalaman saja yg senang kena tipu masuk skim2 macam ni. Nak ikhlas, derma direct dgn anak2 yatim. ape kejadah buat skim piramid??

HahhahahaHAHAHAHahahah...ko loser la Duit Ikhlas. Ko tak tau arah tujuan hidop ko! Memalukan sampah!

p/s: ni first time aku btol2 rase annoyed dgn makhluk camni. Rase macam nak lempang je kalau depan aku. punyela kurang ajar buat kerja camni.mmg bodoh tahap cipan. eiiii....gerammm!!

azwan said...

Ni ade satu spesel utk HR Ikhlas yang masih lagi bengap bingai. aku copy paste komen org lain..

"MHI pagi ni menceritakan skim piramid / skim cepat kaya. yang tak boleh blah ni dia beri perumpaan pen magnet . dia ada menceritakan pasal tepu / crash .. hhhehehehe.

panel bagi contoh di albania kerajaan pernah muflis kerana hampir 2/3 rakyatnya egitu taksub dgn skim nak cepat kaya. bila dah jadi tepu hingga 2000 orang terkorban kerana perang saudara apabila masing2 memohon duit semula.

harap blog ini dapat membuka minda orang2 yang baru nak join. yang dah hidup mati bertuhankan MLM tu dah tak dapat nak tolong"

Hmm...bahlol!!!!! Baca baca baca dan baca...

hyelbaine said...

@ Duit Ikhlas?

How much have you generously donated to the scheme already? Are you sure that each and every cent that you have so graciously 'donated' to them, you have no untoward feelings?

I think it's pretty obvious that you're fighting a lone battle here and the fact that you have presented had been discussed before. Didn't you read?

Or did you just dropped by, read the title of the post and spewed nonsense from every orifice that you could find?

There's not even a product being paddled here! That's not even MLM, it's a Ponzi scheme. You might want to look it up what it means.

pakudulangpakuserpih said...

Bagi aku....lebih buruk dan lebih haram lagi org yg kutuk mengutuk ni...kaluuu...mmg nak menyumbang dan saling memberi kpd sesama insan, apa salahnye. Aku rase..kan...aidid nie patut belajer lagi dan selami sedalam-dlmnya hati sendiri.

azwan said...

Mengutuk untuk menyedarkan org bahlol bengap macam ko. Daripada IKHLAS buat kerja lahanat. Tak gitu samdol?

are you too dumb to understand...or still defending HRIkhlas is it?

Anonymous said...

pakudulangpakuserpih..

Bagi aku, aku rasekan.. ko nak kena gi kedai beli clorox, kasik bleach ko nyer lam kepala..supaya kasik nampak sket the big picture & underlying message yg nak disampaikan blog ni.

Aidid Mu'addib said...

pakudungupakubingai...
Bagi aku... lebih buruk dan lebih haram lagi org yg tak sekolah dan dungu ya amat... dan tak menyumbang apa2 pada masyarkat - selain drpd jadi beban kpd masyarakat tak sudah2 buat skim piramid haramlaknat lepas satu-satu wadefak...

Aku rasa si pakudungupakubingai elok terjun gaung sedalam-dalam gaung, supaya takde org melayu yg dungu sebegini wujud lagi dalam generasi yg akan datang.

Btw... mamatnya masih berfikir bahawa skim piramid HRIkhlas ni adalah satu proses sumbangan ikhlas bahalol2 dungupiang... you know, dgn rela-hati gitu kasi sedekah kat upline, pastu downline pun sedekah kat dia pulak... sampai kiamat gitu... HAHAHAHAHA!

aida-myasara said...

aku baru masuk sini...aku ngan mak aku dh masuk hr ikhlas ni haram aku terlewat untuk elak dari masuk...ni semua gara2 paksaan dari pakcik aku tu aku tk sempat bc syarat2 dh pastu pakcik aku minta payment..

Akukah? said...

LOL! Big one!! Mcm2 kaedah org nak membelit!

@ AM - sian si paku tu, pepandai je ko ubah nick dia. u really know how to make me spew my latte!! cilakoi!!! sakit idung aku weiii!!!

ok... dari mlm bute smpi tengahari bute aku takde koje lain asik bace AM nyer archives...

Unknown said...

Sy Amway distributor,tp x pnh force org lain beli brg atau join,cuma share apa yg sy tau kpd org lain utk bantu mereka.WeChat:MichaelKCKC 017-4416931(Michael),Michael-Ang@hotmail.com,https://www.facebook.com/dragontooth007 utk contact sy dan sy akn beri servis terbaik utk anda.Thx 4 concern ye.

Sandra Ovia Loan Firm said...

AKHIR TAHUN PINJAMAN DI RATE SANGAT RENDAH.
Halo, aku Mrs. Sandra Ovia, pemberi pinjaman uang pribadi, yang Anda dalam utang? Anda membutuhkan dorongan keuangan? pinjaman untuk mendirikan sebuah bisnis baru, untuk bertemu dengan tagihan Anda, memperluas bisnis Anda di tahun ini dan juga untuk renovasi rumah Anda. Aku memberikan pinjaman untuk lokal, internasional dan juga perusahaan pada tingkat bunga yang sangat rendah dari 2%. Anda dapat menghubungi kami melalui Email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
Anda dipersilakan untuk perusahaan pinjaman kami dan kami akan memberikan yang terbaik dari layanan kami.