And so it is...

Friday, January 28, 2011

Transfer Factor Revisited - Still Smell Like Shit!

  


I don't get it some people, you know... gilabab punya poyo tak bertempat, tapi tak sedar-diri yang diri sendiri tu sebenarnya dah dikelentong bulat-bulat oleh omputeh alkafirun dengan dakyah MLB suruh telan menatang apa ntah yang datang daripada bancuhan colostrum daripada tetek lembu dan yolk telur ayam. MLB? Oh! Multi-Level Bullshitting! Cuma, ramai sekarang ni orang dah tahu, tujuan asalnya bzns 4Life Transfer Factor tu hanyalah untuk dapatkan duit downline sebanyak mungkin daripada bzns MLB tu, dengan menjual produk kelentongan terang-terangan like nobody's business. Lepas tu ada ke minah rempit tak sekolah datang pulak ke sini attack aku, kat blog aku sendiri, dan siap kasi link blog yang dia sendiri pun nampak gaya tak faham kejadah topik yang dipersembahkannya... crazy!

OK, apa cer? Kat entry Transfer Factor dalam blog ni, semalam ada barua ntah datang dari hutan-belantara mana ntah, kasi libas sama gua dengan komen di atas. Masih ramai yang tak faham modus operandi Aidid Mu'addib ya? Topik yang berpotensi untuk aku persembahkan kat blog keparat aku ni memang terlalu banyak, sampai kengkadang aku pun tak tahu nak attack MLM yang mana satu. Jadi aku perlukan satu sumber inspirasi, yang selalunya akan datang daripada email ke, daripada komen di blog ke, atau daripada post kat Say No To MLM di facebook... mana-mana pun bleh beb. Aku ni pun sebenarnya tengah mengarang topik lain, tapi minah kat atas mintak aku highlight topik dia dulu. Mari kita usha sesama... yeay! 



Sapa troll blog aku tu? Ni ha dia. Kalau minahnya doktor la, aku akan hambat sampai aku jumpa, dan aku akan komplen ke MMC dan KKM. Tapi kalau staff nurse, tak kose aku derr... lantak ko la. Kengkadang staff nurse ni memang bebal nak mampos, tak leh nak tolong doh. "Automaton" - that's what they are. Tapi bukan semua ya, don't get me wrong. Anyway, staff nurse or any kind of medical people in general, should know better than to get involve with an MLM outfit like 4Life. Dia orang patut dah cukup belajar pasal ilmu perubatan yang asas dan dah faham isu dasarnya dan dapat menghindari daripada melibatkan diri dengan bzns kejadah MLM macam skim piramid berproduk 4Life Transfer Factor. Btw... yang aku suka bab staff-nurse ni dolu-dolu, satu jer... kalau misi nye cun dan masih ramping dan pakai body-hugging uniform yang putih tu. Pheeww! (Aku pernah mintak wife aku cari/pakai uniform nurse, aku nak ajak dia main doktor-doktor lepas anak-anak semua tido, tak dilayannya permintaan aku tu - kena ketawa ada la... chaiish!). 

"Ada white cap, uniform putih jenis skirt, mahu yang ketat, dan skirt tu paras peha, dear...", uiks! Where was I? Oh OK... blog-troll ni mintak aku kupas dia punya blog tentang kehebatan Transfer Factor, dengan rujukan yang tersenarai aje kat blog tu aje melebihi daripada 1,400 - hebat gilabab dowh! Korang pegi la survey kat sini: http://themiraclemolecule.blogspot.com/. Aku kasi contoh, dah screen-capture siap-siap.



Sapa sini faham apa yang berlaku neh? Dah boleh tangkap dakyah bahalol 4Life yang pakai tudung dan bagi salam macam orang Islam ni tak? Aku rasa sapa yang follow blog aku dari mula ingat lagi si badut Fendy382347596621 kan? Perangai yang sama jugak. Dan ada jugak penjajap 4Life yang lain di merata tenet, yang promote Transfer Factor style ini, buat kerja lahanat yang sama macam ni jugak. Buat blog dan website bincangkan topik "transfer factor" dan peranannya dalam melawan penyakit, lepas tu kias-kias secara tak langsung bzns bull-shit 4Life Tansfer Factor dia... of which I think, they themselves couldn't really grasp, because I think, they really think they know what they were doing. Oh man! Really f**ked-up, these people! Do you all know what I really think? Aku dah tinggalkan komen kat blog minah ni... hey, aku 1st! Yeehaa!


Apa nak jadi orang Melayu yang jadi kuli-batak omputeh yang nak mengencing pengguna seantero dunia dengan multi-level bullshitting seperti syarikat 4Life - yang memasarkan produk yang dijenamakan sebagai TRANSFER FACTOR yang tiada kaitan langsung dengan molekul sebenar transfer factor yang dikaji oleh para penyelidik perubatan tersebut. Kalau korang atau pengguna-pengguna lain di Malaysia ni yang takde back-ground perubatan, memang free-free aje kena kelentong dengan blog-blog sebegitu. Aku rasa mesti dah ada yang dah termakan dengan penipuan buta-buta sebegini.... sori, sori, sori, korang faham tak setakat ni, apa yang aku nak sampaikan?
  

TRANSFER FACTOR YANG SEBENAR MENGIKUT SAINS PERUBATAN:
  
Transfer factor adalah sejenis molekul imun yang menyebabkan "antigen-specific cell-mediated immunity", di mana ia juga dapat membentuk kesan hypersensitivity, boleh menyebabkan penghasilan lymphokines dan juga berfungsi untuk "bind" dengan antigen yang menyerang badan manusia. Ianya bersaiz lebih-kurang 5000 hingga 12,000 Daltons dan dibentuk sepenuhnya oleh asid amino. Ianya ditemui oleh Henry Sherwood Lawrence pada tahun 1949 dan seterusnya telah kaji dengan terperinci oleh saintis lain di serata dunia sampai la ni. Setiap jenis transfer factor adalah spesifik kepada satu antigen, dan ianya dapat dihasilkan dengan pendedahan sampel reservoir kepada agen penyebab penyakit (pendedahan kepada manusia atau lembu atau ayam atau mat rempit X atau Fendy8294762271 atau snaff nurse tak keruan) dan kemudiannya molekul itu diekstrak daripada darah atau bendalir badan seperti darah si Fendy7375237612 atau misi tadi, atau dari kolostrum lembu, atau yolk telur, dan ianya perlu ditulenkan, supaya hanya antigen-spesifik transfer factor itu sahaja yang diperolehi (sekaligus dapat mengelakkan penyakit bahalol salesmen 4Life tidak berjangkit pada orang lain, sebagai contohnya la kan), dan dapat digunakan kepada makhluk lain (manusia la tu) untuk melawan penyakit tertentu. Itu kira teorinya... cuma, in real life, it doesn't really have that much effect. Sure ada kesan, cuma kesannya tak kow langsung. Kesan yang tak cukup untuk kasi para saintis melompat kegembiraan dan kesan yang "just a little bit" cikai yang menyebabkan conglomerate farmaseutikal seperti Glaxo, Pfizer atau Merck tak hingin nak join research dan mengharap untuk memasarkannya kepada doktor-doktor yang sentiasa memerlukan ubat pelbagai jenis, di mana sahaja di dunia neh.

Transfer factor ni (sebenarnya, hanyalah) diwar-warkan oleh mereka yang ada kepentingan wang-ringgit (especially lanun-lanun MLM) dalam merawat berbagai penyakit seperti kanser, multiple sclerosis, amyotrophic lateral sclerosis, HIV, Alzheimer's disease, autism, diabetes, infertility, muscle weakness, genetic and infectious disease, herpes, Epstein-Barr virus, hepatitis, asthma and chronic fatigue syndrome. Tetapi walau bagaimana pun, ianya tidak pernah dibuktikan secara klinikal dapat menyembuhkan penyakit-penyakit di atas. Kalau ada efek pun, para saintis masih tak confident untuk menggunakannya dalam rawatan manusia. Dan dalam pelbagai kajian perubatan yang melibatkan penggunaan transfer factor sebagai agen untuk menyembuhkan penyakit, setakat ini tiada kajian yang menghasilkan satu keputusan yang bermakna dari segi statistik, atau pun cost-effective untuk kegunaan kepada manusia. 

US FDA meletakkan produk berasaskan transfer factor sebagai makanan kesihatan (food supplement) dan mengeluarkan WARNING, bahawa mana-mana syarikat komersial TIDAK BOLEH mempromosi produk yang berasaskan transfer factor sebagai sejenis ubat untuk menyembuhkan apa-apa penyakit. Tiada permohonan lesen atau permohonan ubatan baru yang berasaskan transfer factor, yang diterima daripada mana-mana syarikat farmaseutikal oleh US FDA sampai ke hari ini. 

Kesan sampingan: transfer factor (dalam bentuk suntikan) yang diambil daripada sumber manusia didapati selamat untuk digunakan (walau pun tidak efektif dalam melawan penyakit) sehingga julat 2 tahun, dan transfer factor daripada sumber lembu pula sehingga 3 bulan. Kesan sampingan termasuklah demam, allergi dan pembengkakkan pada tempat suntikan. Ramai saintis yang memberi amaran bahawa terdapat risiko jangkitan Mad Cow Disease (Bovine Spongioform Encephalopathy) atau penyakit-penyakit lain akan timbul, jika sumber transfer factor adalah daripada haiwan. Aku pulak memberi amaran bahawa kalau sumber transfer factor tu datang daripada Fendy8264541723 atau misi tak keruan tadi, sapa yang telan produk tu mungkin dijangkiti penyakit multi-level bullshitting permanently. Oh ya... makanan kesihatan yang ada transfer factor di larang sama sekali untuk diberikan kepada ibu mengandung.


 
Tapi, apa kata 4Life dan salesmen syarikat yang sama yang terencat akal yang promote menatang multi-level bullshitting neh?
 
TRANSFER FACTOR ACCORDING TO 4LIFE:
 


 
OK... soalan aku sekarang: sapa yang cakap ikut bontot kat sini dan dah terbau pekongnya ya amat la pekong, sampai ke bandar Kepong? TRANSFER FACTOR itu adalah istilah sains yang menerangkan tentang sejenis molekul imun (seperti penerangan di atas), tetapi 4Life Transfer Factor adalah satu jenama produk makanan kesihatan. In a sense, itu aje la kaitan kedua entiti tu, sebab transfer factor daripada segi sains perubatan sememangnya bercanggah gilabab daripada konsep transfer factor jenama produk bull-shit 4Life. Tapi, 4Life berharap pengguna yang dungu boleh dikelentong bulat-bulat dengan kaedah yang sepaling simple sebegini. Dan seperti ramai yang korang tahu, fakta tentang hobi syarikat omputeh mengelentong pengguna untuk jadi kaya-raya tu memang dah jadi perangai intrinsik syarikat-syarikat multi-level bullshitting yang bersepah sekarang ni sejak zaman-berzaman... apa nak dikenang.

Macamana proses penghasilan satu molekul yang mengandungi asid amino yang berbelit-belit dan spesifik kepada satu-satu penyakit sahaja, digunakan untuk menghasilkan satu sebatian yang boleh dicampurkan dalam minuman seperti Transfer Factor Riovida yang harganya sebotol RM245 dengan kadar minima riba' 58% multi-level, dan di promote sebagai jus kesihatan untuk meningkatkan imuniti manusia? How samdol? Dalam RioVida Juice Blend ada campuran buah açai (yabedabedoo!), pomegranate, blueberry, elderberry, grape, apple dan Vitamin C (why the hell do you need to add Vitamin C in fruit juice?) dan dicampurkan dengan ekstrak transfer factor daripada kolostrum lembu dan egg yolk... wadefrak? Seriously? Doesn't sound disgusting to you? Seriously? Wadefook? (Did you hear an echo in here?).

Ini komen daripada saintis dan pakar perubatan:

1. In Lawrence’s work, transfer factor referred to “an extract of human white blood cells that could transfer a type of immunity called cell-mediated immunity,” says Dr. Burton Zweiman, a professor of medicine at the University of Pennsylvania who worked in Lawrence’s lab 40 years ago. “Investigation of TF has been somewhat erratic over the years, with both supporters and deniers of its biologic importance.” “I am not aware of any studies of transfer factor being obtained from cow colostrum and [transferring] immune reactivity to humans,” says Dr. Zweiman. “Nor could I find any reference to it in a Medline search of the medical literature.”

2. A spokeswoman for the National Center for Complementary and Alternative Medicine, a division of the National Institutes of Health, says, “NCCAM has not funded any research on this therapy, nor have I heard of it before now.” The conclusion,” Dr Fudenberg says forcefully, “was that the commercial firms making this for humans were invariably run by people who were not scientists and who didn’t care whether their products were harmful or not.” Fudenberg insists there is nothing to support the supposed efficacy of products made from cow’s colostrum — and even contends they are potentially harmful to people with allergies to lactose or any other substances derived from cows. "Beware of any transfer factor not made from human cell lines," he warns. 

3. A transcript of 4Life’s promotional audio cassette “From Here to Immunity,” which was distributed at the seminar in Valley Forge, to various immunologists, microbiologists and biochemists. Those who responded were skeptical. “Speaking from a standpoint of mainstream medicine, there is not a lot of familiarity [with] or support for this kind of practice,” says Dr. James T. Li, professor of medicine at the Mayo Medical School in Rochester, MN, and member of the American Academy of Allergy, Asthma and Immunology. “This is a form of alternative treatment,” he says, which, he adds, almost by definition means there is little evidence to support its proponents’ claims — at least not the kind of evidence doctors and scientists generally like to see. Li hesitates to call 4Life’s claims misleading or false, but says, “I would be skeptical, and I would advise others to be as well.”

4. “Most of the clinical studies of transfer factors have been based on the specificity of each transfer factor,” says Dr. Charles Kirkpatrick, professor of medicine at the University of Colorado Health Sciences Center, Division of Allergy and Clinical Immunology — who says he once declined 4Life’s offer to act as a consultant. For example, he explains, “a transfer factor that is specific for Herpes simplex will prevent recurrent infections with this virus. The approach being used by 4Life and other companies is to ignore the specificity issue and make non-specific claims for boosting the immune system.”

Syarikat 4Life, true to it's lanun keparat MLM nature, secara sengaja buat tak tau aje tentang fakta yang mengatakan bahawa setiap molekul transfer factor yang terhasil secara semulajadi daripada interaksi sel darah putih terhadap antigen - adalah berguna hanya pada patogen tertentu sahaja. Maknanya, kalau seekor lembu atau Fendy87346353845 atau Nora Sani qualified nurse/doctor tu didedahkan kepada virus Herpes simplex (Virus penyebab penyakit kelamin. Macam mana dia orang boleh dapat? Mana aku tahu dey?), sel darah putihnya akan menghasilkan molekul transfer factor terhadap virus Herpes itu sahaja, dan ianya pula perlu diekstrak secara teliti untuk mengelakkan kontaminasi penyakit-penyakit lain yang mungkin jugak wujud dalam badan dia orang... you all get what I am saying here? Bahalol nak mampos company nye, dan bahalol nak mampos penyokong business kelentongan sebegini! That's for Fendy4982176217846 dan Nora Sani... memalukan orang Islam betul. Mahu cari rezeki halal konon.

THERE IS NO UNIVERSAL TRANSFER FACTOR - NO SUCH THING SAMDOL DOL! Kalau 4Life nak promote produk kelentongan yang mengatakan ianya boleh mengelakkan penyakit dan meningkatkan sistem imuniti manusia, mereka perlu pakai beribu lembu atau beribu Fendy8746315317 atau beribu misi sasau yang telah didedahkan kepada beratus jenis virus dan bakteria, dan daripada koleksi transfer factor yang terbentuk, yang ada dalam kolostrum yang sedikit dan disgusting tu, ianya perlu dikumpulkan dan semua transfer factor itu perlu pulak diperah keluar dan ditulenkan, sebab bahayanya manusia lain untuk dapat penyakit bahalol-putar-alam si Fendy dan Nora itu mesti dielakkan dengan sedaya mungkin. Gilabab nanti semua orang jadi bahalol-putar-alam di merata-rata tempat. Lepas tu lagik, campuran transfer factor itu perlu mix dengan minuman atau makanan, dan seterusnya ditelan oleh pengguna, di mana hampir semua transfer factor itu akan hancur kepada asid amino yang asal bila ianya kena penangan jus perut kita yang boleh menghancurkan paku besi 6 inci dalam masa 5 minit... U follow me here?

Itu sebabnya 4Life ada disclaimer maaa! 4Life states that “Transfer Factor and Transfer Factor Plus do not claim, nor should it be interpreted, to cure, prevent or mitigate any serious disease.” Ada lagik: “These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. This product is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease.” Senang aje nak buat business lahanat dalam dunia ni. Especially kalau business multi-level bull-shitting. Really fucking dumbassholes these fucks! Shit! Aku dah mencarut balik! Fuck!

Jadi, kepada pengguna di Malaysia (kat negara lain, lantak korang la):
JANGAN JADI DUNGU, BONGOK DAN BAHALOL PERCAYAKAN
APA-APA KELENTONGAN SATU-SEN-TARAK-GUNA DARIPADA
SYARIKAT ALKAFIRUN 4LIFE (YANG MENGAMALKAN MLB)
DAN JANGAN TELAN APA-APA PRODUK YANG
BERJENAMA TRANSFER FACTOR
 

Ulangkaji:

Prinsip multi-level freaking-marketing 4Life: Produk tansfer factor kelentongan merapu perlu dijual dengan harga mahal merapu gila-babai jugak, sebab nak bayar komisen multi-level sampai 10-levels deep. Jadi untuk setiap RM100 produk yang pengguna bayar, 58 hengget atau 58% (at least tu... tapi, kata Fendy84894325832753276 kadar komisennya sampai 65%!) daripada harga itu dikhaskan untuk diagihkan kepada ntah sapa-sapa upline sampai 10 levels ke atas. Sapa Gold International Diamond memang boleh jadi millionaire beb... sapa la agaknya yang berjaya sampai berjaya dengan gah jadi anak angkat dajjal sehebat itu? Kuncu-kuncu mormon David Lisonbee la dol. Harapkan si Fendy890327948721648727564364355234621 atau Nora Sani nak naik sampai jadi GID... what the fuck? Jadi kuli-batak yang kena kelentongan di siang hari boleh la. Apa nak jadi ntah bahalol sebegini?


>>>>>>>>>>>   <<<<<<<<<<<


Aku diberitahu, ini suami si nurse MLM ni... doktor tu ha! What the fark? International diamond woohoohoo! Mamatnya dapat komisen sampai 8 level ke bawah, duit riba' bloody-shit bagai nak rak daripada kuli-batak beratus orang kat bawah yang dia tak pernah jumpa. Boleh manyak-manyak dapat duit, boleh bayar BMW, beli rumah besar dan kasi baby makan makanan berkhasiat. A real fucking asshole, that's my personal opinion. Just throw that education down the drain behind the big house... useless.
  
Holistic success my ass!




REFERENCES:
1. Rozzo SJ, Kirkpatrick CH. Purification of transfer factors. Mol Immunol. Feb 1992;29(2):167-182.
2. Estrada-Parra S, Nagaya A, Serrano E, et al. Comparative study of transfer factor and acyclovir in the treatment of herpes zoster. Int J Immunopharmacol.Oct 1998;20(10):521-535.
4. De Vinci C, Levine PH, Pizza G, et al. Lessons from a pilot study of transfer factor in chronic fatigue syndrome. Biotherapy. 1996;9(1-3):87-90.
5. De Vinci C, Pizza G, Cuzzocrea D, et al. Use of transfer factor for the treatment of recurrent non-bacterial female cystitis (NBRC): a preliminary report.Biotherapy. 1996;9(1-3):133-138.
6. Raise E, Guerra L, Viza D, et al. Preliminary results in HIV-1-infected patients treated with transfer factor (TF) and zidovudine (ZDV).Biotherapy. 1996;9(1-3):49-54.
7. Ellis-Pegler R, Sutherland DC, Douglas R, Woodfield DG, Wilson JD. Transfer factor and hepatitis B: a double blind study.Clin Exp Immunol. May 1979;36(2):221-226.
8. Fog T, Pedersen L, Raun NE, et al. Long-term transfer-factor treatment for multiple sclerosis. Lancet. Apr 22 1978;1(8069):851-853.
9. Valdes Sanchez AF, Martin Rodriguez OL, Lastra Alfonso G. [Treatment of extrinsic bronchial asthma with transfer factor]. Rev Alerg Mex. Sep-Oct 1993;40(5):124-131.
10. Stevens DA, Ferrington RA, Merigan TC, Marinkovich VA. Randomized trial of transfer factor treatment of human warts. Clin Exp Immunol. Sep 1975;21(3):520-524.
11. Ashorn R, Uotila A, Kuokkanen K, Rasanen L, Karhumaki E, Krohn K. Cellular immunity in acne vulgaris during transfer factor treatment. Ann Clin Res.1985;17(4):152-155.
12. Miller LL, Spitler LE, Allen RE, Minor DR. A randomized, double-blind, placebo-controlled trial of transfer factor as adjuvant therapy for malignant melanoma.Cancer. Apr 15 1988;61(8):1543-1549.
13. Goldenberg GJ, Brandes LJ, Lau WH, Miller AB, Wall C, Ho JH. Cooperative trial of immunotherapy for nasopharyngeal carcinoma with transfer factor from donors with Epstein-Barr virus antibody activity. Cancer Treat Rep. Jul-Aug 1985;69(7-8):761-767.
14. Whyte RI, Schork MA, Sloan H, Orringer MB, Kirsh MM. Adjuvant treatment using transfer factor for bronchogenic carcinoma: long-term follow-up. Ann Thorac Surg. Mar 1992;53(3):391-396.
15. Hancock BW, Bruce L, Sokol RJ, Clark A. Transfer factor in Hodgkin's disease: a randomized clinical and immunological study. Eur J Cancer Clin Oncol. May 1988;24(5):929-933.
16. Gilchrist GS, Ivins JC, Ritts RE, Jr., Pritchard DJ, Taylor WF, Edmonson JM.Adjuvant therapy for nonmetastatic osteogenic sarcoma: an evaluation of transfer factor versus combination chemotherapy. Cancer Treat Rep. Feb 1978;62(2):289-294.
17. Thestrup-Pedersen K, Grunnet E, Zachariae H. Transfer factor therapy in mycosis fungoides: a double-blind study. Acta Derm Venereol. 1982;62(1):47-53.
18. Fujisawa T, Yamaguchi Y, Kimura H, Arita M, Shiba M, Baba M. Randomized controlled trial of transfer factor immunochemotherapy as an adjunct to surgical treatment for primary adenocarcinoma of the lung. Jpn J Surg. Nov 1984;14(6):452-458.
19. Wagner G, Knapp W, Gitsch E, Selander S. Transfer factor for adjuvant immunotherapy in cervical cancer. Cancer Detect Prev Suppl. 1987;1:373-376.
20. Steele RW, Myers MG, Vincent MM. Transfer factor for the prevention of varicella-zoster infection in childhood leukemia. N Engl J Med. Aug 14 1980;303(7):355-359.
21. Pineda B, Estrada-Parra S, Pedraza-Medina B, Rodriguez-Ropon A, Perez R, Arrieta O. Interstitial transfer factor as adjuvant immunotherapy for experimental glioma. J Exp Clin Cancer Res. Dec 2005;24(4):575-583.
22. Sudhir K SR, Sizemore A, Gottleib A. Immunomodulatory components present in IMREG-1, an experimental immunosupportive biologic. Bio/Technology.1988;6:810-815.
23. Alvarez-Thull L, Kirkpatrick CH. Profiles of cytokine production in recipients of transfer factors. Biotherapy. 1996;9(1-3):55-59.
24. Rozzo SJ, Merryman CF, Kirkpatrick CH. Murine transfer factor. IV. Studies with genetically regulated immune responses.Cell Immunol. Aug 1988;115(1):130-145.
25. Kirkpatrick CH, Hamad AR, Morton LC. Murine transfer factors: dose-response relationships and routes of administration. Cell Immunol. Sep 1995;164(2):203-206.
26. Letter from FDA. www.fda.gov/cder/warn/cyber/2004/CL108e.pdf (Accessed June 25, 2007).
27. Fudenberg HH, Fudenberg HH. Transfer factor: past, present and future. Annu Rev Pharmacol Toxicol. 1989;29:475-516.


p/s: a reader-friend told me just now, the title is wrong... it's supposed to be: 
 
MONEY TRANSFER FACTOR REVISITED -
 SMELL LIKE TEEN SPIRIT!


>>>>>>>>>>>    <<<<<<<<<<<

UPDATE:

I'm just totally pissed-off, man!


Down in the comments below, someone reminded me of the unfortunate case of a boy who suffered severe burns injury from an alleged freak accident where a live-wire electric cable dropped onto him (?), back in late November last year. You can all have a look at the unfolding story at some other blogs and news channels.








When I read about the fate that had befallen this poor boy, I literally cried for a bit this afternoon... who wouldn't, I guess. It reminded me of a few cases I had seen and cared years ago, and in one case, where I personally declared the death of a patient who had a severe 75% burns, suffered in a stove explosion in a pasar malam. He was a young man with a wife and a small child. But... that was years ago, man. I thought I wouldn't have to see such cases again in this latter time. It's a harrowing experience, even for me, a bystander. What more for the family, and in this boy's case, especially he, himself who suffered the excruciating pain and torture. I pray the boy will recover, though the bleak possible outcome of this tragedy is still up in the air. 

In many blogs of sympathetic people such as those I listed above, and many more, I have read many calls for donation to help the family who is now burdened with a mounting cost of medical treatment. Then, I was told just now of these quackery of a treatment that would make anyone cry harder (if you know what the hell is going on, that is). Who the hell did these stupid things, and who is making a killing in terms of huge amount of profit from the suffering of a clueless patient? WHO THE FUCK are these heathens? Why oh why, commercial parasitic MLM products which has no basis in modern medical care were given as a mandatory care (it seemed) in this case? Are they necessary, or even really helping this poor boy? And at what cost my dear readers? 






I supposed the second memo was written by a houseman or an medical officer as a letter of support for the family to seek for donation from the public. It also means that those 4Life Transfer Factors products was started in-house, back in Tg. Karang Hospital. You all get the picture here? As you've read from my article above, Transfer Factor the food supplement has no place in medical treatment for the likes of such cases... I wonder who's the crack-pot quack of a stinking freak of a doctor or whoever the heck that suggested these kind of useless products that cost a huge amount of money, with no proven scientific application to start with... to be used for this unfortunate boy? What the hell! 

How much money are we talking about here? How much misery for the poor orphaned patient and his siblings to try to find this kind of money, when they themselves are so poor? You know with that fucking pirate MLM outfit like 4Life which sells useless products as in Transfer Factors, and with that 58% "donation" to 10 levels of uplines, plus the profit for the parent company itself - how much unnecessary burden would that be, man?
 
Try... RM9,488 per month!

  


Who are the team of doctors who took care of this boy back in Tg. Karang Hospital I wonder. Since when Transfer Factors the food supplement (or even the transfer factors the real immune molecular compound thing) is a mode of treatment for burns injury? Where did these doctors graduated from? And really man.... pati ikan haruan dan gamat is needed here ha? Okay, some would say why not? So I digress. And as for that pink guava drink, that I'm okay with... if it is the real thing - and not a crappy product from yet another MLM company. That Sunrise Pink Guava drink is an MLM shit too - a RM3 product selling for RM12.70. And the clincher, that 4Life TF products, the ultimate parasite MLM thingy... shit! Who are these freaking lousy not-funny-like-AC-Mizal-funny jokers? Who's making the kind of obscene money like you'd won a lottery here? Who's the freaking "boss" in Hospital Tg. karang that allowed this to happen for God's sake? Someone has to be responsible for this swindling fiasco!

RM9,488 from the cost above (monthly!) is not needed, people. The boy needs high-protein high-fibre diet and all sorts of fruits and whatever thousand-and-one things to eat to make him strong and healthy again. He needs lots of nutrient, and appropriate medication, and whatever, except useless 4Life Transfer Factors products for goodness sake. He needs proper care in a hospital, and he needs a certified dietician to sort out his food requirement. He needs competent medical personnel, and high quality medical service, and he definitely does not need these crack-pot commercial multi-level bull-shitting quackery product like 4Life Transfer Factors being shoved down his throat... What is the world coming to, people?

OK, I rephrase... ada seorang mala'un, atau mungkin sekumpulan orang Melayu parasite telah mengambil kesempatan di atas kesusahan dan kesakitan yang dialami oleh adik Hairuman dalam kes ini. Kejadahnya dah jadi dengan orang Melayu sekarang? Ramai sungguh yang dah nak jadi pengamal MLM dan skim piramid berproduk ciptaan yahudi ni, tanpa mengira etika, logik dan nilai-nilai kemanusiaan lagi dah ke? Agama Islam tu atas nama aje ke beb? Gilabab sasau dah sesetengah orang Melayu ni wei? Bloody freaking crap these shitty people... celaka betul!



188 comments:

me said...

first!!

jettlee said...

macamana boleh dapat nombor second ni???
he.. hee...

osip said...

3rd.... tak abeh2 lg isu transfer factor ni..lerr..memang macam beruk dapat buku la

@mal12 said...

nk jugak..no 4 pon 4 la..ekeke...go go go bro!!

Malik Ramli said...

nombor 5!

nadiahkamil said...

Salam saudara Aidid, saya adalah silent reader disini...But since En Aidid nie nampak gaya macam seorang doktor saya nak tanye sikit pasal sesuatu yang takde kaitan dengan MLM.
Mak saya dah start ambik insulin sejak beberapa bulan yang lalu. Tetiba ada one of my cousin cakap yang all insulin adalah from babi(my cousin ade PHD from UM)..So sekarang mak saya asyik monyok je sedih mengenangkan dah banyak sumber babi masuk dalam badan beliau...persoalannya ..betul ke? Saya takde kenalan doktor la plak

rozashi said...

hai...xserik2 lg ke mangkuk2 ni jual benda camnih..aku save sume point2 hang ni en aidid. nnt kalo ada org MLB dtg kt aku, aku nk fire guna info2 hang..he3..

me said...

ku sangkakan orang yang terlibat ngan bidang perubatan mainstream ni sekurang2nye, IQ dah lulus SPM..ghopenye, tengin bebeno tahap IQ si nurse bahalol ni..wakakwakakakawkakwakwakawadafuk!

part time mom, part time slave to the bosses said...

boring la minah troll nih.

Tahap bengong yang sama asik diulang2 je oleh penyangak MLM nih.. aduih.

NEXT!

Aidid Mu'addib said...

NK:
uik! commercial insulin-analogue dihasilkan melalui recombinant DNA technology dgn menggunakan sumber bab atau lembu... so, it depends on the brand... and the manufacturer...
Gimme the brand-name... I'll try to find out for u.

hikari said...

bro ada cerita baru pasal kes penipuan dr miki maus.. resdung atau sinistus yang mengatakan ia berpunca dari ulat atau parasit yang hidup lam idung kita, sedangkan tak ada satu pun medical validity proof pasal benda ni.

org kita dok layan je alt medication resdung melalui ear candle, etc sampai kuar (kononnya) ulat resdung.

Xeno said...

You want my transfer factor?

*cuts wrist*

HERE TAKE MY BLOOD. I WAS JUST RECOVERING FROM DENGUE FEVER. MY TF WILL CURE YOUR DENGUE.

DRINK IT. DRIIIIIIIIIIIIIIIIIIINK IIIIIIIIIIIIITTTT

Xeno said...

@Hikari

Ulat xde, tapi normal flora ada. Bakteria berjuta2 hidup dalam ruang nasal, ada staph aureus etc

Resdung tu agaknya lebih kepada alergi kot. Cuba check sekeliling rumah ada x allergen. jumpa? buang jauh2

linitisplastica said...

tahniah aidid!mmg berinformasi,seperti biasa.geram bila orang ramai memilih perubatan 'ala alternatif' berbanding khidmat perubatan konvensional...lagi satu kejadah dalam iklan sok kaba sekarang...dr jism,elektrostatik dan adik beradiknya..pergh,bleh bakar lemak dalam salur darah.hebat tul,walaupun diorang ni bukan mlb(ye ke?)...nak request review pasal elektrostatik...yg xleh blah,letak "TEKNOLOGI DARI JEPUN" ...semua angguk

Farah_anne said...

alamak!!!btui ka 4life ni org mengandung x bley mkn...abis la,abis la..laki aku suh mkn,x kan aku nk gado kan ngan dia bgtau yg aku ni follower SNTM...huhuhu.....pas ni aku buang la senyap2....

hyelbaine said...

Amazing how people supposedly work in the medicinal industry; a place filled with scientific research and facts can support such a baseless and fact-less cause.

It just goes to show that when it comes to money, people are willing to do everything for it...

@mal12 said...

fara, tanyela hubby u..confirm ke org preggy leh makan tu..soh die check betol2 dulu..pahtu u sohla die tgk blog aidid ni..cucuk2 angin la sket..it's better than u buang senyap2..

It Just Me..... said...

dia datang...teng teng, dgn lenggang lenggoknya...dia datang.....teng teng teng....(utk msawin dan perkataan FDAnya).....

aku tak tau 4life ni elok ke tak, yg aku tau, menatang ni mahal nak mamp**...huhuhu...beli mahal sbb nak bayor org atas...cet...

Aidid Mu'addib said...

Sori... aku tgh melepak takde keje...
Jadi aku delete mana2 komen tak berkaitan...
u know, aku tgh takde keje...
sorry ME... komen ko jadi tergantung...

Usop Wheelchair said...

Jom sembahyang.....!
(bila la nak dgr khutbah pasal MLM plak kat masjid2..)isu semasa ni..

Fahmi said...

nice move aidid.. x pasal2 blog ni jadik site untuk herbalist vs fda pulak.. haha

btw , nik, sekarang most gov hospitals guna insulin dari syarikat lilli (humulin). Diorg buat insulin ni kat lab guna strain e. coli.. bukan animal source dah..

It Just Me..... said...

takper aidid, at least org tau, dia ada dtg dan ditendang.....muahahahaha(aku suka gelak kuat2 ni sesekali)

Betul tu fahmi...kang misi blog ni jadi kelain sbb disebabkan sesetengah golongan itu.....

azwan said...

Salam,

Cet..memalukan dan memualkan profession aku. I'll give my opinion soon. Thanks Aidid for the post.

TQ

It Just Me..... said...

tetibe aku terpk, naper derang ni bersungguh menegakkan sesuatu brg tu, sedangkan pemilik syarikat tak bg apa2 kredit pun, apa kata kepada MLMers, korang suh pemilik syarikat brg korang jual tu iaitu org putih nun, mai masuk sini...depa mau ka? aku rasa aidid takde hal...pemilik syarikat tau bukan upline korang...diulangi bukan UPLINE korang...

cek chun said...

alaaa.. dah kena delete ka. baru siap goreng kopok leko nih. ingat bleh lepak lama sikit :p

baru sekrang aku orang biasa ni paham apa benda tf tu. kalau baca blog misi@doktor atau fendibanyaknombor tu memang la aku tak paham langsung. sepatutnya kalau nak tarik customer, ulas la sikit macam aidid buat ni. kalau pakai paste semua benda, nampak jer gah, tapi isi dalam aram tak paham.
tu yang takde orang komen tuh. mujoq aidid baik gak p komen sana. errr.. tanak komen kat blog cek ker bang?

off topic sket;
(Aku pernah mintak wife aku cari/pakai uniform nurse, aku nak ajak dia main doktor-doktor lepas anak-anak semua tido, tak dilayannya permintaan aku tu - kena ketawa ada la... chaiish!).

kalau layan, mau anak cukup team bola.. hehehe

RashAtie said...

aku paling kesian ngan org2 pencen....bila dapat duit pencen jek...berderet dtg umah nak jual produk...sakit nye tak ilang pun....duit abis, g mekah pun tak lagi....dorg ni mmg dajal...sejahat manusia..sanggup menipu org tua. aku bgtau sbb mak mertua aku salah sorg mangsa dorg ni...ada kencing manis...so MLMers ni sebok dok dtg promote barang..dok kelentong macam2...tak kira sape...sume man sebat!! student ngan duit ptptn...org tua ngan duit pencen....kdg2 aku debat gak ngan dorg ni, walaupun last2 dorg diam..tapi duit mertua aku dah melayang...

radhuan said...

Salam sdra aidid, anda memang hebat mendedahkan penyelewengan MLM, saya nak mintak sdra aidid bongkarkan satu lagi MLM, Agel Enterprise, ini produk kesihatan jugak, dia masukkan campuran dlm satu paket kecik2 tapi dijual dlm satu kotak, company based in USA. Harap sdra adid cuba selidiki. Jazakallahukhairan kathira, and wassalam.

Dayu said...

SiMinahNurse tu dah salah blog la bro aidid.... @ jenis tarakpahampunyaorang... HAMIK KO!!!!

Puan Nurseyfsawanxkeruan.. pleassssseeee la ...

FIRST ---->> SAY NO TO MLM
SECOND --->> SAY NOOO TO MLM
THIRD ---->> SAY NOOOOOO NOOOO NOOOOO TO MLM
.......................... X paham lagi ker???

Anonymous said...

salam bro. ko ada terbaca tak kisah hairuman yang kena elektrik? aku ade visit dier aritu kat hospital klang n aku tanya pasal 4life transfer factor tu kat akak dier coz dalam list treatment hairuman, ade d nyatakan pembelian 4life transfer factor neh. then aku tanye le, elok ke pakai transfer factor ni. akak dier cakap, so far ok. luka hairuman cepat kering.

jadi, if ko berkesempatan, boleh tak ko bagi penjelasan sket tentang transfer factor neh coz ade kate ok. ade kate tak ok. lagipun, akak tu cakap, doc yang merawat hairuman tu yang suggest guna transfer factor. aku harap ko reply komen aku neh.

btw, nice job revealin those scam. :)

Aidid Mu'addib said...

Camni Z, no matter apa saja seorang pengguna cakap tentang kebaikan sesuatu produk kesihatan, ianya hanyalah apa yg dia alami, dan tidak refleks kpd semua pengguna di mana2. Dlm kes di atas yg ko kasi... ada byk kemungkinan tu:
1. Pt mmg dlm rawatan doktor, yg mesti ada cover antibiotic dan macam2 lagi ubatan.
2. Mungkin produk TF tu betul dapat membantu sebab ianya byk sumber buah-buahan (kalau sumber TF jgn harap), cuma nak buat apa belanja ratus2 beli TF, sedangkan keluarga dia bawak byk buah2an segar utk dia makan what....? Lagi murah - ringgit-ringgit aje.
3. Doktor tu lahanat dan takde etika, serta tak baca buku punya org - tak follow-up atau update latest medical info, serta sebok nak isi poket dgn duit MLM... a real asshole!

Anyway, aku dah beritahu dlm entry2 sebelum ini. Apa produk pun boleh berkesan dlm sesuatu situasi penyakit, tetapi adakah ianya bermakna drpd segi statitstik dan seterusnya menjadikannya suatu produk kesihatan yg cost-effective. Maknanya, produk itu berkesan dlm 50% ke, 65% ke, atau 92% pesakit ke... dan kos nya pulak berbaloi utk diberikan kepada manusia sejagat. Most people win, u know...
Kalau bendanya berkesan pada seorang manusia, tapi tak berkesan kpd 99 orang lagik... no point jugak kan? How do we know all these? Itu gunanya double-blind statitical studies untuk sesuatu produk.
OK... 4Life Transfer Factor tak pernah test setiap bijik produk dia, dia hanya kias2kan pada study tentang the real transfer factor... THAT"S ALL!
Penipu besar ya amat... no surprise there. Dan ada pulak Melayu dan doktor dan nurse terlibat sama nak kelentong org Melayu lain utk ngompol duit kasi anak-bini makan dgn cara ini.
THESE PEOPLE DISGUST ME! I hate it, and I wish them GTH!

Anonymous said...

tapi tu la.. kalo tolak perbelanjaan tuk transfer factor je, leh jimat ribu-ribu sebulan treatment tuk hairuman tu coz kalo tak silap aku, hairuman perlukan about 15k sebulan tuk treatment dier termasuk transfer factor tuh.

tapi, heran aku, dalam budak tu kesusahan, ade gak yang sudi amik kesempatan.

dunia.. dunia..

Cool said...

Bro ko rajin buat karangan psl doctors etiquette? Ala ala PMR punya.

2nd. Ko baca Medical Dragon?

Aidid Mu'addib said...

Medical Dragon... the manga thingy?
Hahaha... heard of it, but no, I've never read it.
I think I'm too old for manga... sori, no time I guess.

En Razman said...

biasa la Z...puak2 mlm ni memang suka ambik kesempatan mcm ni...habis org sakit kronik,org sakit tua,semua yg dah nyawa2 ikan pun diorg nak sedut duit...
jgn nnti ada buat pakej mlm ke syurga plak udah le...

me said...

Zyzone,

Bro aidid asyik ulang perkataan 'Dajjal' sebab diorang ni sumer memang cam dajjal perangainye...

bukan diorang kire orang susah ke, tengah sakit ke, ape ke..yang penting, diorang leh pau duit ko...sebab tu bro aidid tentang habis-habisan mlm ni..

so were we..

It Just Me..... said...

Z, aku pun ada dpt email pasal hairuman ni...siannnn dia kan...

Aku rasa dr tu tau ramai manusia sejagat kesian kat dia and rakyat mesia ni kan penderma yg baik....so....die kaut la untung kat situ...sambil nyelam minum air...untung dapat then pujian pun dapat sbb dpt tlg mengurangkan kesakitan hairuman tuh(kununnya)...tapi die terlupa sesuatu...pk lah sendiri...hehe

Aidid Mu'addib said...

About the case of Muhammad Hairuman Miskon,
http://www.malaysiasensasi.net/2011/01/nasib-muhamad-hairuman-miskon.html
http://abunuha.wordpress.com/2011/01/16/bantu-hairuman/
http://fztogether.blogspot.com/2011/01/bantulah-saudara-hairuman.html

I can't really express how I feel about it here...
To those who has the means to help, please do...

ilufne said...

my dad kidney failure, now ni dah on dialysis 3 times per week. my mom pulak diabetic. on insulin shot daily.

dan nak bagitau sini yang depa dah perabih puluh ribu kot dengan mesin karen la, jus healin la, TF lah, tilam infra red lah, maajun mak nenek la dan macam2 crap lagi. semua MLM mangkuks punya product.

sedih tengok my parents dulu yang asyik dok termakan pujuk rayu doktor2 tak bertauliah ni yang bagi testimonial macam2 dari pesakit2 yang konon dah sembuh dulu.

sekarang ni agaknya dah malas kot depa nak cuba alternative treatment ni, pasai memang buat duit dan buang masa, tapi tak boleh langsung improve their medical condition. entah2 ubat2 haram jadah tu la yang buat lagi teruk. last2 memang ke spital gak amik ubat doctor yang sah.

tapi dalam last week, nampak pulak satu botol TF ni kat dalam fridge. terus menyirap darah aku. sabor je lah!

Cool said...

Hahaha aku rasa ko patut baca boleh kasi idea time nak main dokter-dokter :P.

Alahai sedangkan *ehem-aku-ehem* orang dah beranak satu pon masih menjadikan komik satu escapism.

Aku baca mcm takot pulak nak pegi hospital

Che Ta said...

assalamualaikum tuan,

ada study 'stormreaders' tak?
isit MLM too? katanya syariah-compliance.
nak minta tolong bagi pendapat sikit.
terima kasih
mint amaaf tanya di sini ajek, saya malu nk emel.

Anonymous said...

huhu. tu la pasai. hangin je. bila aku dapat tao yang expenses jadi banyak sebab transfer factor bodo tu, tu yang aku jadi hangin. if overall expenses tu tak termasuk 4life punya barang, insyaallah, mungkin hairuman dapat lagi banyak tuk dier mulakan hidup baru. huhu.

da la dua2 tangan kena potong. kaki kiri pun mungkin kena potong. sedey wei!! butuh la pada doc yang suka amik kesempatan kat patient!! fusss u all!!

hyelbaine said...

ilufne,

Please, if your dad needs treatment than he needs it. Kalau kidney dah fail, apa product MLM pun no matter how hebat can help. Organ failure is organ failure unless the product can claim that it can clone a new kidney. It's like if you lose your arm or leg due to diabetes, no MLM product can bring back that arm or leg.

Especially if you're a diabetic, one must be careful with one's sugar intake. Most MLM products have high content of sugar and other preservatives no thanks to make crap taste good.

Your parent's fall for the emotional marketing that these b******s and c***s practice. Also the fact that Malay's are gullible. I understand what you're going through with your parents, I've seen it first hand myself.

Aidid Mu'addib said...

ilufne... mana email?
Tarak dlm inbox...

ilufne said...

dah email weh. i sent to:

aididmuaddib@suratg.kom
aididmuaddib@suratg.com

tapi dua2 ni failed to deliver. ke salah add?

susah2 email me at ilufne@yahoo.co.uk

orang said...

ilufne, healin bukan MLM..

ilufne said...

hyelbaine,

yeah, that was before dia on dialysis tu. segala macam crap dah masuk dalam badan, gamaknya itu yang buat makin accelerate condition dia tu.

sedih ya amat tengok tak putus2 cuba all kind of those shitty meds. baiknya idak jugak. yang paling menyampah bila doktor2 bullshit ni dok bagi harapan bukan2. agaknya selagi tak mati bapak aku tu, memang tak puas hati la ko. dasar bingai!

ilufne said...

orang, ye ke?

honestly i don't know. and don't give a shit pun. tapi memang ada la nampak botol2 healin ni kat rumah satu ketika dulu.

yang penting, semua pun tak berhasil.

mokja said...

Bagaimana ttg bio disc.kata hebat boleh ubat segala macam penyakit.Harap dapat huraiannya.Betul ke atau kelentong saja.

LittleLady said...

en. radhuan,

aku pnh pegi dgr biz plan AGEL (bos n wife ajak dinner d PJ Hilton thn 2009, rupanya kena perangkap dgr biz plan MLM).

AGEL ni vit supplement tp dorang buat dlm bentuk gel (kunun2 lebih mudah diserap oleh badan). bungkus dlm sachet2 kecil yg boleh taruk dlm pocket. boleh diambil bila2 masa katanya... rasanya mcm jelly2 yg terdapat d pasaraya2. ia terdapat dlm pelbagai perisa buah2an kunun2 buah2 yg hebat2 belaka..

biz plan.. system pyramid yg nyata..... bos aku Hindu. aku ni beragama Islam.. few days later dia tanya aku berminat ke tak, aku pun menolak dgn cara baik dan selepas tu dia tak pnh ungkit2 lagi pasal AGEL dpn aku. hee...

hurm... papa baru beli mesin al-Jabbar last week. sebelum ni berbuih2 mulut aku ckp kat dia benda tu scam. tp dia lebih percayakan si penjual mesin...

faham perasaan ilufne dan RashAtie..

geram sebab dorang amik kesempatan kat org kg yg dah pencen. duit simpanan n kwsp sanggup keluar sebab percaya kata si lahanat penjual..

@rep said...

ayooo ku mencarut dalam hati di hari jumaat ini..

Aidid Mu'addib said...

ilufne... so sorry... chk inbox.

It Just Me..... said...

my parents pun penah kena,apa brg tah... leh lak lahanat MLM tu kata, kalau pak aji tak bleh bayar, mintak la anak2 pak aji bayarkan, misti derang nak pak aji sehat kan? wadehel...die ingat anak2 pak aji ni kaya?
derang tau org2 tua ni salu sakit2, and banyak duit pencen or anak2 kasik...tu yg derang nak kaut tu...huh...(mmg perampok bajingan-kuar dah ayat indon aku)..hahahaha

ilufne said...

aidid,
emailed the code just now. nanti leh cuba.

@mal12 said...

@Che Ta,

dunno if i'm suppose to reply u 'bout Stormreaders..but this is just my 2 cents finding 'bout their marketing plan;

"1. takrif ahli adalah mrk yg dftr RM90 & akan memperolehi apa yg sdr 'kmnet' maklumkan. mrk layak membeli segala prdk yg terdpt dlm e-store dgn syarat perlu membuat pendftran maklumat peribadi melalui e-store mrk terlebih dahulu. setiap pembelian mrk akan dpt rebet 20%. namun begitu ahli t'sebut tidak boleh melakukan penajaan ahli baru jk tak upgrade kpd pengedar utk memperolehi komisen overriding 10%.

2. oleh yg demikian ahli t'sebut wajib upgrade kpd pengedar dgn jumlah belian 100 cp (nilai mata) = RM300++. pembelian ini mesti dibuat melalui e-net ahli t'sebut. utk pembelian ini ahli tidak akan mendpt apa2 rebet. upline @ penaja mrk akan mendpt komisen RM15 @ 15% drp 100 cp t'sebut. namun begitu ahli yg tlh upgrade blh melakukan penajaan ahli baru. mrk jg akan dpt komisen drp plan trinary @ 3 kaki bila membina rangkaian pengedar dgn syarat ahli bwh tajaan mrk jg yg dftr RM90 wajib upgrade kpd pengedar @ 100 cp.

3. cara bina rangkaian adalah sama spt sistem multi level yg lain - 4 M = menjual, menaja, memberi servis kpd rangkaian & menghadiri majlis ilmu yg dianjurkan oleh sykt/upline. ada bbrp jenis bonus yg ditawarkan. cuma sebgi ahli baru perlu faham yg asas iaitu :-

i. rebet komisen 20% bila buat pembelian di e-store milik sendiri.
ii. overriding komisen 10% drp d/line tajaan terus bila mrk ada membuat pembelian di e-store mrk. ini jg t'masuk pembelian oleh pengunjung/pelanggan e-store ahli t'sebut w/pun mrk tidak menjadi ahli.
iii. komisen tajaan RM15 @ 15% drp 100 cp bila ahli tajaan terus upgrade kpd pengedar (e-net).
iv. dpt komisen perkembangan kumpulan RM15 x 3 kump = RM45 bila berlaku belian 100 cp x 3 kump. istilah ini dipanggil 'pairing bonus'. maksimum yg blh diperolehi adalah RM4500. perlu ada 3 kump yg bsr utk memperolehi bonus ini maksimum. "

taken from :- http://forum.stormreaders.com.my/index.php/topic,357.0.html

my opinion -> one of their plans is also based on mlm system. I also need further explanation on how to differentiate their system with other mlm system..

Aidid Mu'addib said...

Contoh keje org Melayu yg suka ngikut org alkafirun cari duit:
http://themiraclemolecule.blogspot.com/2009/01/lung-cancer.html?showComment=1296207799410#c2578222038776646225

nik said...

opsss..aidid ko layan nirvana jugak ker????

It Just Me..... said...

fuiyoooo...
aidid, die mmg tak puas hati ngan lu tu...aku tak nak komen kat sana...kang die rasa die glamer lak..haha..
derang salu komen bahasa ko, tapi perbuatan derang sendiri derang tak sedor...Ya Ampun..Yelah, sendiri punya salah mana nampak kan?

hyelbaine said...

Aidid,

Aku dah comment kat blog c*** tuh. Same challenge I posted to Roslan in your earlier post.

http://aididmuaddib.blogspot.com/2011/01/mlm-in-malaysia-aint-that-pathetic.html?showComment=1296021179291#c1160089540432797834

Roslan tak take up offer aku so we'll see if the c*** does.

nik said...

..Courtney Love has said her daughter is the most important thing in her life..Cobain tu bukan orng islam..aidid..off topic jap..aku dok tunggu karangan ko pasal benda ni..http://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=140931915967424&id=156116464408971

Unknown said...

ada gak doktor (ntah bertauliah ke tak) yg jadik malaun TF ni http://holisticsuccessnetwork.blogspot.com/2009/01/ali-ahmad.html

nik said...

aidid aku ada attach kat wall fb Koleksi Maklumat anti MLM & Skim Piramid oleh Aidid Mu'addib 20 jan 2011
http://www.jpghome.net/

cecerah said...

gw mmg fuck mlm ni!! pg mampos

izwan sahari said...

salam Bro Aidid.....harap jgn lupa kupasan tentang HI GOAT from HR Marketing...

Anonymous said...

Awesome stuff. Lu memang grunge Aidid!

Saya sebenarnya berharap Cik Nora dapat memberi komen balas di sini, dan tak mengambil pendekatan citer Tamil atau sinetron Indon seperti MsAwan yg penuh dengan twist yg berbelit2 dan predictable. MsAwan, move over beyotch!

Unknown said...

Cik Nora ni pasti bukan Dr ni.. tak ada dalam list MMC

biawaklaut said...

Kurt Cobain kena tipu dengan skim cepat kaya daa.. sebab tu dia bunuh diri.

Unknown said...

hahhahhah....aku suke fantasi ko bro pasal misi tuh wuhuhuhu so kingki!!! kahkahkah...

Unknown said...

@Azhar ... Cik Nora ni lakinya doktor yang claim dah 12 tahun with clinical experiences tapi dah quit prektis dan jadi full time jual 4Life. Dia ni laki bini jual 4Life. Nama laki dia ialah Dr Sani Ashari. Beralamat di No. 6 Jalan 31/25, Kota Kemuning, Shah Alam. No tepon 012-7217231.

@Aidid .. apa lagi terjah la

http://drsani.my4life.com/contact/

Firdaus Tarmizi said...

I love it how cik troll ni menggunakan bahasa melayu sopan dan agak2 alim. Ini mentaliti melayu yang kononnya orang berbahasa sopan ni lebih "mulia" dan surely telling the right thing. for sure aidid yang mencarut2 ni just cakap bende mengarut aje kan?

if that is so, i would prefer a world where people are cussing and cursing with each sentense, as long as we are telling things as they are. people with holier than thou attitude positively makes me sick.

Anonymous said...

@ xukse

laki cik nora ni dr. mickey mouse gak kot..
X ke banggang quit practice just nak jual 4Life

azwan said...

Si Dr Sani tu apekehenye promote benda2 alah ni. Malu la woi. Dah langgar oath. tak beretika langsung. Bodot patut amik MD tu kat Sri Lanka, takpun kat University of Mormon.

hyelbaine said...

Come on Wan, the lure of money can and will break any oath bro. Nama pun melayu. Melayu kan mudah lupa. Ingat dia nie ada simpan ker emergency box kat rumah or dlm keter as the oath suggests? Kotak 4Life kot yg berlambak.

Correct me if I'm wrong but if you quit practice and tak renew with MOH or MMC then bukan cannot work or consult anymore ke?

azwan said...

Satu benda yg sangat penting aku nak share kat sini..

Since transfer factor tu ialah protein, jadi ia tidak boleh diberi dalam bentuk tablet/pil/capsule. Mesti bagi injection. Teknologi terbaru ada melalui patch, tapi keberkesanan masih diragui. Protein macam TF adalah tidak stabil, jadi ia perlu dalam form powder/liquid dan pada suhu sejuk. Clinical pharmacist dah kaji benda ni berpuluh tahun. Kalau korang buat gak TF dalam bentuk pil dan disimpan pada suhu bilik, protein tu akan terurai..dan fungsinya ZERO! Dan korang telan TF tu, kat perut dah kena asid, terus hancur malaun protein TF tu, hahahhhahah!

Si Sani kalau btol dia doktor, patut dia kena alert benda2 camni. ni main jual je, tak critical langsung. Ubat2 kat spital tu kalau yg protein, punyela sensitif. Hoh!

azwan said...

Ha ah, lesen Annual Practicing Certificate (APC) kena renew every year. Tarak lesen jgn memandai.

Aidid Mu'addib said...

ADA BIG UPDATE IN MY ARTICLE!
Sapa ada kemahuan dan kelapangan dan lagi best, ada kabel... please contact all the relevant departments. Somebody or some people has to pay for this....

Usop Wheelchair said...

siakap betul diorg ni..mesti doktor tue yang join 4life...mcmana nak wat ni bro?cant do something ke?

Usop Wheelchair said...

wat xtau la..bengang gila ni tapi xtau nak lepas katne..arghhhhhhh..gi berak jup la..

*plz fikirkan somthing coz dah tau diorg cuba amek kesempatan..xkanlah xde cara kot?

Aslina said...

bosan la MLM ni. tak sudah2... macam2 ayat dia guna sampai luar dari kamus kehidupan manusia pun ada. kesian betul orang2 yang kene tipu ni.

aku benci MLM ni bukan apa... walaupun aku tak blaja kos medic, amik engineering... tapi aku bleh paham betapa pedih dan sakit hati orang2 yang bertungkus lumus abes mase bertahun2 belajar dan praktik bende yang betul secara beretika...

tiba2 datang makhluk claim bende dier jual tu lebih bagus dari apa yang doktor2 tau. agak kecewa kat situ sebab orang2 yang takde tauliah senang2 je mempengaruhi orang yang tatau apape2 mcm orang tua beli product dorang. kesian wey kesian...

dia punya situasi sama la macam ko ade tauliah handle satu qc test machine... tiba2 ada seko manager gelabah konon nak setelkan semua keje sebab nak tunjuk team dia cemerlang, tapi suruh engineer lain pegi usik machine tu dan menyebabkan machine tu shutdown. nak up balik machine tu amik masa sebulan. so, skang sapa yang rugi? keje dari ikut schedule dah jadi delay sebab machine tu nak tuning susah.

bengang betul bila ada parasit yang entah apape tibe2 claim benda bukan2 berlawanan dengan apa yang sepatutnya terjadi.

aku benci MLM sebab tu la. produk nak gempak je. claim macam2 tapi habuk pun tarak. customer mati pun dorang kisah hapeeeeeeeee ye dok?

orang said...

someone yg ada connection dgn jabatan/kementerian kesihatan, editor surat khabar, MMA, CAP, FOMCA please la buat sesuatu highlightkan kes adik Hairuman yg diambil kesempatan ni..

Aslina said...

tapi kalo dah profesional pun ikut sangat hati nak jadik hamba duit... tatau la nak cakap ape... jawab la sendiri kat akhirat nanti tentang tanggungjawab fardu kifayah beliau... kan?

sedih tengok budak tu burn teruk camtu... pastu dapat plak kos perubatan berunsur MLM yang sebegitu rupa dahsyat...

gileeeee...

orang said...

aku dah email the sun, the star, kosmo, metro, malaysiakini n CAP.. sebelum ni pernah gak email pasal isu lain tapi tak pernah berjaya.. just try je la.. mari la kita ramai2 email kat diorg..

phreak_scooter said...

Akhirnya Aidid komen gak pasal surat Dr Tanjung karang tuh ... dah berhari dah aku post kat wall SNTM cuba highlight pasal ni.. isk isk isk

phreak_scooter said...

SANI ASHARI , MD (USM)?

Dr Sani Ashari has been prescribing Transfer Factor to his patients for the past 2 years with huge success. Majority of his patients who were given little or no hope at all, have now recovered fully after being put on Immunotherapy with Transfer Factors.

Mano tak jadi diamond .. lolololz

pejalan kaki said...

bang batman ehehehehe...saya cadangkan abg bukukan semua pembongkaran ni...saya lihat mgkin ade yg xtercapai blog ni terutamanya org kampung yg paling bnyk ditipu oleh geng piramid ni...utk hebahkan buku ni sy rasa bang batman dh ada ramai robin n catwoman (ehehehehehe) yg boleh membantu menyebarkan buku ni.....adakah cadangan saya ini bernas.....eheheheehe tanksss

mknace unlimited said...

:) :) :)
terbaeekkk!!!! bro
aku pun terkejut gak pasal memo dr tg karang tu
gila tul la

singgah dari mknace unlimited

ilufne said...

ya rabbi!

agaknya tak terfikir kot nak mintak second opinion dari doktor lain? aidid kalau dalam kes hospital gomen macam ni, boleh tak keluarga dia refer to hospital gomen lain untuk second opinion? atau ethically not correct? dengan alasan mana ada duit nak bayar banyak2 tu.

lain la dr sani(?) yang kaya raya tu tolong tanggung FOC kan? baru la berbaloi jadi diamond hapakejadah tu. elehhhhh, baru 10 ribu je sebulan. ko kan dapat 6 angka sebulan kan? kan? kan? kan? apa sgt 10 ribu tuuu..

Fahmi said...

Ud44 = mo tu. Gila babas punye mo

nama aku din said...

aduh!! aku yg last, waaaaaaaaaaaaa............
takpe, last pun boley komen gak....

L Hadi said...

Salam, well done!! saya nk add something which some people might already know but never think about it... makanan, xkisah la dr ape jenis skalipon, if its a food it will always be digested... unless certain products yg dah dimodifikasi untuk kekal aktif.. TF yg dorg gune dlm makanan ni kalaupon ade dan sgt sgt sgt effective, as long as they extracted it from cows or pig (or whatever), the molecules WILL be digested into AMINO ACID... so again, congrats to Aidid (Mr/Dr/Dato Aidid)...

another thing, ade kat comment cite pasal ulat resdung... ulat tu mmg ade.. its a fact not a makeup... :) aku pnah tgk pembedahan buang ulat tu... so camne2 pon, that thing contributes to resdung.. sekian :)

Unknown said...

Kalau Dr Sani tu aku rasa dia da pomot mende ni satu johor... dan masih berdaftar ngan MMC, ala RM50 je apa nak dikenang, rugi kalau tak sambung

Usahawan Remaja said...

As what have been said by blogger, most of the alternative medicine is just based on TESTIMONIAL and not based on clinical evidence. Doctors should prescribing drugs based on the EBM (Evidence Based Medicine)and it is unethically to start treatment using alternative medicine. So what ever health products outside there, it is for supplement only and not for cure the diseases.

Unknown said...

haaa.. kan dah pemes muka ko....nurse and doc....kalu tak silap aku penah jumpa mamat tu kat JB..ni suma kes TF le ni...dulu penah joinT TF kejap...sekarang dah tobat wehh...

ilufne said...

41 people online now? wahhhh ini sudah celebrity! :D

azwan said...
This comment has been removed by the author.
azwan said...

Aku akan try contact kwn aku specialist kat Tjg Krg. Patut belasah je bdk Ezam ni. Memalukan UM.

Alan said...

There's a houlier-than-tou troll cuba nak backing the dr mickey mouse.. tulis macam bagus2 je.. cakap bab ugama tapi penipu umat... haishhh..

http://aididmuaddib.blogspot.com/2010/12/md-dan-phd-mickey-mouse.html

troll's profile:
http://steps2muslimah.blogspot.com/
buat colour vibration therapy minah ni..

kadori-san said...

menyirap nye aku!!! arghhH!!!!!
ni yg rasa mcm nak mencarut nih!
mmg patut pon ko mencarut Aidid-san!
aku yg supan santun ni pun menggeletar je tangan nak lempang jurujerawat yg waraq lagi berpendidikan tahap profesor emeritus mcm dorg nih.. money money money

Hell`s Angel said...

TF... Total F**kers... tu je aku nak cakap...penat dah komen thread lama tadi...

Unknown said...

to Fendy12345, nora, MsAwin and all MLB trolls....i hope you read and understand this:

Narrated Abu Huraira:

Allah's Apostle said, "The example of a believer is that of a fresh tender plant; from whatever direction the wind comes, it bends it, but when the wind becomes quiet, it becomes straight again. Similarly, a believer is afflicted with calamities (but he remains patient till Allah removes his difficulties.) And an impious wicked person is like a pine tree which keeps hard and straight till Allah cuts (breaks) it down when He wishes." (See Hadith No. 558, Vol. 9.)

make no mistake that you are the wicked person here and i really pray that our adik Hairuman will not be just another victim of these heartless MLB scammers....sob...

Flammenwerfer said...

Aididni orang Singapore rupanye..

http://comicfoundry.com/wp-content/uploads/2008/04/batman-suparman-02a.jpg

FI3 said...

Eden turut simpati pada adik hairuman, moga Allah s.w.t mengasihani hambaNya itu serta meringankan beban yg ditanggungnya.....
maaflah kek sini den bukan la nak aibkan saudara kito tu tp harap sesapo ajolah lopeh ni, kalu nak highlight ulasan pada gambar dio tu, tlg bagi yg logik skit yo, pasal dlm hal berkaitan tenaga elektrik ni den ado yo pandai eh(takla pandai manopun) skit......

"di himpok kek tiang letrik berkuaso tinggi" <-- biar boto jang, setau den la kok yg berkuaso tinggi ni n terletak dekat dgn area ladang sawit tu mosti kabel HT(high voltage) 11kv dr tnb....
namo kabel tu XLPE single core saiz 240mmp.....
which mean insulated rubber pado kabel tu (termasuk armoring copper) paling kurang lebih kurang hmpr 1 inci termasuk dari outer sheet hinggo la kpd core cable.....
selain dari putus sobab melampau na regangan eh or terpotong takdo caro lain kabel yg high safety boleh putus camtu yo

kok takat tiang yg sebatang tu yg tumbang, takkan nak kabel tu putuih cecopek, melainkan ado faktor lain yg turut mempengaruhi(mano la tau kan kok2 ado la ungko/siamang siap dgn group diorg skali lepak kek ateh tu)

maaf la den takdo terpikir nak nyalahkan dio yg mungkin tak sengajo tercantas sekali kabel tu maso nak canteh dahan sawit tu.... so den harap sesapo ajo la lopeh ni jgn nak memandai lotak perkaro yg tak botol dgn buek alasan tak munasabah, buekkan den marah yo.....

11kv punye renjatan, depan mato den ado kes sbb silap potong kabel (sobb budak pomen tnb bangang buek kojo tak botol) dah susahkan hidup sorg pekojo den, but alhamdulillah budak tu still ok lg skrg ni, cuma alami 2nd degree of burning je, co'z safety boots and other stuff yg die pakai dpt elakkan die dr kene renjat gilbabs

p/s; to aidid sori off topik sngt, den ni kenkadang menyirap yo darah pasal org tulis tak botol, ni yg raso nak mencarut tut tut tak bertapis je .......

Anonymous said...

My heart goes out to Muhd Hairuman.


p.s Go RW!

prometheus said...

Bro, tentang email kutipan derma tu adalah sesuatu yang amat menyedihkan. Melayu islam sanggup menggambil kesempatan terhadap kesusahan orang lain demi mengejar kekayaan... omg, what is happening to my country

Anonymous said...

@ FI3

berbelit2 lidah aku baca tulisan org utara..hahaha
btw, aku doakan adik Hairuman cepat sembuh..

apex said...

matbong...tu tulisan org N9 la...aku duk PD tp xpandai cakap nogori...hehehe

Anonymous said...

ni apek RW'ors ker? Go RW!

zura said...

sedih baca..
tapi tak tahan tang part main doktor2 nurse tu..spoil betui mood sedih aku, bila ingat balik..

Tinker-Tanker said...

hmm...interesting.. lame tak bagi komen. lgpun sapala diri i ni..mak ayah je keje doketor but saya tatau paper pun.huu.. tapi bile bace this blog byk jugak laa belajar.

Dear Mr. Aidid,
I am dying to know Biodex tu mmg ade benefit yg setimpal dengan harga ke? mahal bebenor harga satu set. My hubby memang suruh i ambik biodex but i prefer to go to a gynae. Just been trying to have our little ones for a while (2 years). But no such luck so far.

Cant wait to hear what's ur view on Biodex. thanks!

Aidid Mu'addib said...

Produk Biodex: no basis in medical science, dan produk tidak pernah sama-sekali dikaji secara saintifik... dan dijual dgn harga mahal nak mamp... hope u get the picture.
Ini contoh org nak buat duit dgn menggunakan sentimen org yg dah "desperate", jadi senang dipujuk... damn this crazy people!

B3@r D 3@73r said...

Tadi clerk aku br je pass email pasal adik hairuman.....yg menyedihkan, medical report yg di attach kat emel tu yg 4Life Transfer Factors nyer...sedey btul....
menyedihkan lg ble kerani aku percaye pasal transfer factor nie...walopon aku dh bg hujah2 yg ade2 kat blog nieh + rasional aku sdr...tp xleh salahkan kerani aku gaks, pasal budak2 kg, mmg x terdedah pade bende2 mcm nie...

nanti aku print article nie n bg dier... >_<

ZuwL89 said...

saya dah buat aduan (seperti saranan Aidid), anda bila lagi?

http://jknselangor.moh.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=211&Itemid=301&lang=bm

dan

http://www.moh.gov.my/complains/new

B3@r D 3@73r said...

saya pon sudah..kawan2, mari ramai2 kite report org yg melakukan kezaliman ke atas org yg memerlukan nieh..

Panas la bontot korang, MLMers tak guna..

LittleLady said...

saya pun sudah buat aduan... harap2 dpt perhatian.. :)

Unknown said...

Salam En. Aidid,

Great job my friend... Blog tuan telah membuka mata saya selama ini tentang penipuan yg dilakukan oleh dajal2 MLM ini. All MLMs are liar. Ape yg mrk tahu hanyalah mengambil kesempatan atas kesusahan dan kejahilan org lain. Teruskan usaha tuan. Semoga usaha tuan mendapat ganjaran yg besar drpd ALLAH SWT.

Anonymous said...

http://zouldahanblog.blogspot.com/2011/01/aku-dan-sahabat-lama.html

ada cerita pasal Dr MLM

Unknown said...

so...benarlah bagai dikate...ud44 tu sajes produk hanjing mlm...mmg takbleh blah bile amek kesempatan atas kesusahpayahan org len...mmg patut kene sack je dr title yg die ade tu...hmm...geram lak aihh...pg2 bute bace bende tak betul gini...tu tokey mlm kt atas tuh plak kemain lg brenti prektis wt full time mlm....bodo...bangang melantun2...tp elok jgk ko quit...memalukan medical practioners je...tp yg tak thn...menggunekan 'bekas' title untuk jual produk...mmg hanjing...nmpk sgt nk kaye cpt...bodo...takbleh diajar... ;(

hyelbaine said...

So it is confirmed that this Dr. Sani fella is a graduate from USM? If that is true that I know who to talk to and get the inside scoop on this guy

apex said...

=>laila..aku bkn apek RW'ors le..aku apek tongkang je..hehehe...

dah buat laporan ttg kes adik hairuman n dr sani tu..minta2 pihak KERAjaan ambil tindakan yg sepatutnye...amin..

rionix said...

kesian org sakit tu kne kelentong..

pk said...

Aku rasa ramai lg DR(md) yg jual 4life TF ni sbb aku pernah diyakinkan oleh sorang dr dikliniknya diKota Dsara ttg miraclenya produk ni. Dr ni husband n wife (melayu) menggunakan profesyen mereka utk meyakinkan/menjual kpd patient mereka produk MLM ini. Doktor-satu kerjaya yg aku nampak sbg amat mulia, disegani etc pn amik kesempatan atas patient yg naif, nak percaya siapa skg?

Taip Saja said...

aku pengomen yang ke 124..dasyhat2..
anyway, continue ur work aidid..

Nick Name said...

sebagai budak matematik & logik (tak sampai makro @ mikro economy study)...aku dok pikr pasal TF, kolestrum, acar berry dsbgnya ni...mana nak dapat dgn kuantiti yang banyak? kalau dapat pn mgkn bleh beri less then 1% je untuk 1 unit apa2 produk....ya la, sales kan byk...smpt ke nak reproduce...
so, kesannya pn tak byk la...sama kes mcm kandungan ekstrak tongkat ali dalam minuman bertongkat ali....

razlita said...
This comment has been removed by the author.
razlita said...

FI3 punya komen tuh sikit lg nk tambah : ada tak si hairuman nih kata nk saman tnb atau mana2 syarikat pembekal tenaga letrik kat malaysia nih..sbb menyebabkan dia sebegitu? hmmm..sorry Aidid, aku lari dr topik.

Unknown said...

Temubual dengan Puan Maryuni, Hairuman sekarang berada di HKL. Puan Maryuni juga ditegah oleh doktor pakar yang merawat Hairuman untuk menabur serbuk TF ke atas luka yang dialami oleh mangsa. Kerja-kerja dressing dilakukan sepenuhnya oleh doktor pakar dan juga nurse.

Menurut Puan Maryuni, Transfer Factor telah disarankan kepada beliau oleh doktor yang merawat Hairuman semasa di Hospital Tanjung Karang.

btw, Puan Maryuni sekarang juga telah menjadi ahli 4Life.

farid said...

kalo nak citer pasal TF ni aku open je cakap sini ade klinik kat Alor gajah yg doktornye rekmenkan makan benda nie... kuarga suku sakat mentua aku sumer percaya makan la benda ni tiap2 hari. tiap2 bulan beli sampai dah boleh buat muzium berderet botol TF kat umah tu.

pasangan doktor nie siap dash ade sampai level mana aku pon luper sebab aku penah tgk masuk muka diorg dalam monthly buletin TF nie...

aku pernah kene paksa dengar penerangan diorg. As a doctor kalau diorg cerita pasal kebaikan, fungsi, keberkesanan dll pasal ubat tu... kire logik la kan as a doctor, tapi dr awal sampai pasal akhir cerita pasal marketing plan jer. nampak sgt jual pasal money oriented.

aku penah dengar doctor ni claimed anak dia baik dari sakit H1N1 pasal makan produk TF. leh caya ker?

macam hampehhhh.......

Anonymous said...

@ farid

bagitau terus je klinik mane kt Alor Gajah tu..xyah nk sorok2..bagitau alamat sekali kalu boleh..bia mapos klinik tu orang ramai boikot

farid said...

bagitahu? no hal.... tapi aku tak sure nama betulnye klinik laki bini nie... Klinik Dr Siti & Ehsan, kerrr Klinik Dr Ehsan & Siti. aku suspect bini nye yg masuk TF nie sbb aku dgr explanation pasal TF ni dr bini nyer.

kat alor gajah ni klinik tak banyk.. boleh bilang ngan jari. senang sgt nak jumper.

MamaNasih said...

Boleh komen lagi tak? heeheh...
saya setuju ngn cadangan komen encik kat atas tu, bukukan atau compilekn semua post2 or penerangan tntang MLM ni. yg byk tertipu mak cik pak cik kat kg nuh. mana la mereka baca blog...anak2 pakat balik bg penerangan kt mak pak diorng.
Tapi hencik Aidid kena perelokkan bahasa sket la. hehe...
sekian

PahNur said...

Just like WikiLeak, of which it leaks everything else except who is their main sponsor (there was an article about wiki not leaking their sponsors but have been taken off i presumed...why am i not surprised...http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704554104575436231926853198.html), I think audiences / readers should be careful of what they read.

I suggest Idid (because I know the true story of the whole scenario in Hospital Tanjung Karang..and i don't even work there!! now how about THAT for a brilliant networking), you recheck your story before someone sue the pants out of you through this misleading article.

Perhaps you need to interview the family of the burn victim and find out WHO INSISTED ON USING THE MLM PRODUCT in the first place? Otherwise, you may cause injustice to the doctors who are just trying to help the poor guy.

[49:6] O ye who believe! If a wicked person comes to you with any news, ascertain the truth, lest ye harm people unwittingly, and afterwards become full of repentance for what ye have done.

Aidid Mu'addib said...

I have written my opinion about the issue upstairs in the article, where I said the doctor was probably an MO who was clueless about the whole thing, and just write whatever letter the family asked him to write... and could not be bothered about the details of things he wrote...

Quote-->"I supposed the second memo was written by a houseman or an medical officer as a letter of support for the family to seek for donation from the public. It also means that those 4Life Transfer Factors products was started in-house, back in Tg. Karang Hospital."

Btw, u have networking wadefak? I have someone I know well, inside Hosp Tg Karang itself, and he is in the upper rank... so, what was your point again? Anyone wanna sue me, sure, I'm OK with that. Read back what I wrote on top - dia I accuse anybody specific for goodness sake?

Quote--> "OK, I rephrase... ada seorang mala'un, atau mungkin sekumpulan orang Melayu parasite telah mengambil kesempatan di atas kesusahan dan kesakitan yang dialami oleh adik Hairuman dalam kes ini. Kejadahnya dah jadi dengan orang Melayu sekarang? Ramai sungguh yang dah nak jadi pengamal MLM dan skim piramid berproduk ciptaan yahudi ni, tanpa mengira etika, logik dan nilai-nilai kemanusiaan lagi dah ke? Agama Islam tu atas nama aje ke beb? Gilabab sasau dah sesetengah orang Melayu ni wei? Bloody freaking crap these shitty people... celaka betul!"

On which part of the passage did u not understand? On which part u wanna spin in into something else. The boy should be in good proper medical management and not quackery treatment like 4Life TF. KKM should get to the bottom of this. Whoever the fak the culprit may be, the hell do I care who? Just get it done! A boy's life is at stake, not the life of a 4Life MLM-networker shit's life...

Aku Bukan Ghazali said...

budak2 dchl bangga sebab kata dorg ko x review pasal scam dchl, n dey said that ko x tau modal ape ko nak hentam dorg. minta jasa baik encik aidid bukak mata dorg, ada blog pasal anti lampe berger tapi dalam english, but dorg selalu redah blog ko, so harap dorg redah n jumpa apa yg dorg cari.

Aidid Mu'addib said...

rain....
DHCL? It's one of the stupidest things I have ever seen...
Ask them to wait a while... it's coming soon.

farid said...

dcl ni la yg kuar iklan kat tv mcm lahanat tu kan dier tagline...
"ingat MLM ingat dcl, ingat dcl ingat MLM"

mmg mcm lahanat....
lagi satu aku tgk dr jism tu makin kerap lak iklan kat tv....sakiiiiiiiiit je hati nengokkan nyer...
isk raser mcm nak mencarut jer... boleh tak? boleh tak?

azwan said...

Hhahahakhak..PahNur,

Ni bukan soal tuduh2 la bai. Ko ni medical practitioner ke? Kesimpulannye satu je pasal letter mamat HO/MO tu: diorang terlalu naif, gunakan medical license dengan cara yg tak betul, pegi kecamukkan professional expertise dengan benda2 yg tak proven clinically. ada paham dol? UD44 tu jelas2 bahlol. ko ingat org2 kat sini main jilat je ape Aidid cakap? Hahhaha loser..

"Otherwise, you may cause injustice to the doctors who are just trying to help the poor guy". Kejadahnye bai trying to help? ko dah memang hancus tak tau satu haprak pun pasal professional medical ethics jgn la pandai2 nak buat justification. Jgn cakap byk la wei. Ni la jadinye. Hhahakahak..lu jadi bahan beb.

Mat Rilek said...

Korang penah dengar pasal CERAGEM tak? Produk ni femes kat Indonesia. Diorang kata berkesan. Kot2 ada sapa2 kat sini yg bole kasi info ke..

Anonymous said...

Assalamualikum... aku orang baru, duduk di kota kinabalu Sabah. Memang blog bro aidid ne sangat-sangat berinformasi. Aku dapat pun sebab takda kerja nak buat. Bayangkan baru dalam 2 3 jam ne bnyak juga artikel blog ne yang aku baca... artikel yang ne memang power, masa aku mula2 baca sampai perenggan ke2... terus aku usha blog minah nurse / doktor tu. Aku tergelak sendiri tengok, blog dia copy paste daaa. 2 tahun berblog ada 6 post ja, ada hati nak attack orang.Ini lah masalah yang aku sendiri meluat dengan MLM ne, kat KK berlambak juga yang terlibat. Semoga perjuangan bro aidid akan diteruskan dan saya akan terus mengikuti perkembangan blog ini, insyaallah.

Unknown said...

Klu Benci jgn benci sgt, klu suka jgn suka sgt...
Ckp sorang2 bolehlah, blum temu buku dan ruas...
Saya ajak berdebat, or berbincanglah takut nnti awak malu plk bila kalah nnti...
amcam ada brani?
Klu x brani tutp trus blog nie, jgn trus jd bodoh sombong....
Add sy dlm FB.
Harap Respon positif.

YBenar, Ayah Positif.

azwan said...

Ni ayah Pin mana plak ni.

LittleLady said...

azwan.. ayah pin bowling.. jap g kena strike terus cabut.. hahah

azwan said...

Ni ayah Pin mana plak ni.

Aidid Mu'addib said...

ayah forrest gump said...
>>Ckp sorang2 bolehlah, blum temu buku dan ruas...

I thought bahalol MLM kat Malaysia ni mmg dah bertemu buku dgn ruas samdol.... baru keluar hutan ka forrest?

gilastats said...

Pernah jugak terbaca pasal mormon ni, tp xtahu sgt in detail kegiatan diorang. Bagus jugak entry ni, wp pjg at least we got added infos..

Unknown said...

Salam, segala puji bagi Allah, moga semua MLMers seagama bertaubat.
Ada satu benda nak tanya dengan bro aidid dengan harapan mendapat kupasan yang jelas. Macamana dengan perubatan cara Sunnah iaitu berbekam? Secara tak langsung saya dah terbiasa memerhatikan pesakit yang mendapat rawatan dengan saudara saya disini (pasir mas,kelantan) dan dengan kesabaran dan disiplin yang disyorkan, ramai yang dapat recover sepenuhnya dr darah tinggi, kesan stroke, lemah jantung, gout, kencing manis, masalah buah pinggang dll. dan mengikut saudara saya pengamal perubatan ni penyakit byk berpunca dr pemakanan yang tak betul dan terlalu byk menggunakan ubat-ubatan termasuk yang dibekalkan oleh hospital untuk merawat berbagai penyakit. Saya tak arif tentang ilmu perubatan tapi ttp dgn kefahaman cetek yg ada saya elakkan memakan sebarang ubat termasuk TF kejadah dan madu gamat dsbgnya, saya hanya mengamalkan air suam dgn garam kasar di wakti pagi, alhamdulillah saya sihat dan takda masalah kesihatan cuma kdg2 telan gak panadol. Cuba jelaskan pada saya?

azwan said...

Salam slavetomygod,

Saya pasti Aidid akan memberi respon peribadi dia selepas ini. Saya terpanggil utk menjawab persoalan awak, kerana saya pengamal perubatan professional lebih daripada 20 tahun. Saya fikir pendapat saya ini sedikit sebanyak dapat membantu mereka yg lain yg masih musykil.

Berbekam sangat terkenal sebagai salah satu perubatan Islam sejak zaman Rasulullah S.A.W lagi. Saya tahu ada hadith yg menyokong kebaikan berbekam kerana ianya juga merupakan sunnah Rasulullah S.A.W. Terdapat juga pendapat mengatakan cara berbekam yg terbaik ialah bekam lintah.

Rasulullah S.A.W meninggalkan sunnah kepada kita untuk dicontohi, dan jika diikuti akan dapat pahala. Oleh yg demikian, kita sebagai org Islam, tidak akan mempertikai/memperlekehkan kebaikan berbekam. Yg lebih penting, kita boleh memberi nilai tambah pada sesuatu sunnah itu dengan kajian sains. Jika kajian sains itu diterima, maka sunnah itu, dan Islam itu juga akan dipandang tinggi. Dengan kata lain, Rasulullah S.A.W telah menyediakan platform dan landasan utk kita berfikir dan berjaya. Adalah jelas di sini saya yg begitu anti MLM, tidak langsung sangsi dgn potensi perubatan tradisional.

Berkenaan pernyataan awak di atas:
"ramai yang dapat recover sepenuhnya dr darah tinggi, kesan stroke, lemah jantung, gout, kencing manis, masalah buah pinggang dll."
Penyakit2 yg awak sebut tu, mempunyai definasi2 tertentu dalam bidang perubatan moden. Jika bekam benar2 berpotensi untuk menyembuhkan kencing manis, mari kita ajak profesor2 untuk buat kajian. biar terbukti secara klinikal. bila terbukti, alangkah baik kita boleh berbekam di hospital/klinik kerajaan. Saya tahu kerajaan sedia bantu. di hospital2 seperti putrajaya, ada pusat rawatan tradisional, kerana kerajaan cuba mengintegrasi perubatan tradisional dan moden. boleh juga memberi pendapatan tambahan pada pangamal2 tradisional.

Ini bukan satu omong kosong. saya bagi satu contoh terbaik untuk awak. Lintah di US telah diiktiraf oleh US FDA sebagai medical device, iaitu sebagai alatan perubatan pada 1998. bila ini berlaku, lintah kini boleh diguna di bilik2 bedah untuk menghisap darah beku. Lintah sebelum itu telah dilakukan kajian klinikal dan telah disterilkan/dibersihkan. Kuman 99% telah dibasmi. Clinial trial dilakukan. Lintah kini dipandang tinggi oleh pakar2 bedah di US.

Kita dapat lihat orang2 kafir telah lebih pantas dalam kajian ilmu sains untuk menaik taraf perubatan tradisional. mereka dipandang tinggi. kita yang rugi. kita boleh buat, kita ada otak.

azwan said...

Cont..

Ini juga pernyataan awak:
"penyakit byk berpunca dr pemakanan yang tak betul dan terlalu byk menggunakan ubat-ubatan termasuk yang dibekalkan oleh hospital"
pernyataan ni terlalu general. pemakanan tak betul salah satu punca daripada beribu2 faktor yg lain. Ubatan di hospital mempunyai kesan jangka pendek dan panjang. sebab penting ada pengawasan dan nasihat doktor. kuncinya di sini ialah: keputusan doktor beri ubathospital adalah kerana berdasarkan professionalisme doktor, dimana ubat tersebut akan memberikan kesan manfaat yg lebih signifikan berbanding kesan sampingan yang diterima. Ini kita panggil clinical justification dalam perubatan moden. Contoh, awak pernah menghidap darah tinggi. saya buat keputusan awak perlu makan ubat darah tinggi seumur hidup kerana untuk mengawal tekanan darah dan mengelakkan komplikasi2 darah tinggi lain iaitu sakit jantung, jantung bengkak dan stroke. Jika awak tidak makan, itu komplikasi yg mungkin awak akan tanggung. Jika awak makan pula, betul ia akan beri kesan pada buah pinggang, tapi ia hanya berlaku utk kesan jangka masa panjang, biasanya 30-40 tahun. Kesan jangka masa panjang ini boleh dikawal melalui proper follow up dengan doktor melalui pemeriksaan "renal profile" untuk menilai fungsi buah pinggang. Jadi akhirnya, ia pilihan pesakit. pesakit tidak mahu, saya tidak boleh paksa, tetapi suka saya beritahu ramai yang tinggalkan ubat2 hospital, datang balik kepada pihak hospital kerana komplikasi2 yg saya telah sebut tadi. mereka degil dan buat keputusan sendiri. dalam hati kita terima, dan rawat sahaja mereka. buat apa saya nak bertelagah dengan pakcik, marah2 apesal tak makan ubat?! takda guna, kita terima, kita rawat, kita berkhidmat untuk rakyat.

Panadol juga ada kesan sampingan. Maksimum dosage utk orang dewasa hanya 8 biji satu hari sahaja. Jika lebih, akan ada kesan toksik pada hati.

Buat pertimbangan yang betul dan tanya mereka yg arif. Jika pesakit benar2 sembuh dengan perubatan tradisional, alhamdullillah, kuasa tuhan. ilmu doktor tidak sedalam tuhan. semoga kajian sains dapat merungkai dengan lebih dalam lagi perubatan tradisional, termasuklah berbekam. tapi awas, kebanyakan perubatan juga ada kesan jangka panjang, terutama yg tinggi kandungan steroid. steroid boleh menghilangkan bengkak dan melegakan kesakitan dalam jangka masa cepat. kesan jangka masa pendek, boleh merosakkan buah pinggang dan jantung, terutama jika ambil dalam dos begitu tinggi...minum akar kayu bergelen2. Hhahahhahaa!

Suka saya beritahu, jika mereka mengiklankan bekam dapt sembuhkan kencing manis, darah tinggi, dll tanpa kajian klinikal yg betul, adalah tidak beretika dan menipu pengguna. banyak di luar sana buat begitu, tapi mereka ni cari makan, bukanlah org kaya sangat, jadi kerajaan hanya akan bertindak jika ada komplen dan tidaklah tegas sgt. Ini pendapat saya.

TQ

Unknown said...

Alhamdulillah, Tq Azwan

p/s: ada sapa2 nak gi bekam dengan saudara saya ni blh contact, no price tag for treatment, terpulang nak bagi berapa, seriously.

hyelbaine said...

Whoah, bravo Azwan!

azwan said...

We should share something with those who are willing to learn.

Unknown said...

damn u r good azwan keep up the gud work!

phreak-id said...

Topik lama tapi aku baru terbaca..

Apa-apa pun, kepada kepada Doktor Tg Karang yang memalukan tu, tahniah diucapkan atas surat anda, kerana atas recommend anda, adik Hairuman mendapat bekalan 4Life Transfer factor yang secukupnya sehingga akhirnya kedua-dua tangan dan kaki kirinya dipotong jua.

Apa-apa pun aku nk bercerita pasal adik Hairuman sebab aku salah satu dari Team Rehab untuk Hairuman. Memang menyedihkan. Sadis sungguh. Bukan apa, kelmarin ada Majlis Sambutan hari jadi untuk adik hairuman di wad nya. Maka, macam biasa, kakak dan abang dia yang mesra media tu jemput la semua orang termasuk media (korang boleh baca kat paper semalam) ke majlis tersebut. Ok fine la pasal hairuman amik transfer factor. Yang aku menyirap darah, masa aku dah cabut menghadap laptop kt bilik, rupanya ada balaci berupa makcik yang tak diketahui menyamar sebagai makcik kepada pesakit mana masuk ke wad dan offer Transfer Factor ni kat pesakit lain.

Yang buat aku marah sangat, wad ni majoriti pesakit adalah pesakit spinal injury sebab accident (MVA), paraplegic sebab cancer, Traumatic Brain Injury dan macam-macam lagi. Ada dikalangan pesakit ni memang dapat banyak pampasan, dan makcik samdol badigol ni macam tahu-tahu je nak perguna taktik ni nak jual produk dia.

salah seorang pesakit yang tengah fikirkan samaada nak amik transfer factor ni ke tak adalah seorang gadis (anak pegawai felda) yang mengalami T3 Asia S Paraplegia D/T Schawannoma. Mana taknya, makcik tu cakap, cancer ni boleh sembuh dlm 3 minggu la, batu karang boleh hilang dlm 2 minggu la dan macam-macam lagi dia kelentong. Aku geram gila kt colleague aku sbb tak inform aku pasal malaun yang dtg promo tu. Kalau tak sah-sah aku nk sembur dia pasal transfer factor dia tu.

Anyway, aku baru terperasan entry ni dan aku rasa aku patut print dan edarkan kat semua staff nurse wad dan kakitangan yang lain.

Apa-apa pun adik hairuman yang tak bersalah tu dah pun discharge dari wad K8 hospital kuala lumpur semalam. Terima kasih kepada transfer factor, kaki dan tangan hairuman kena potong jua. Tak payah nak menipu. Even kalau korang kata transfer factor tu membantu menyembuhkan luka hairuman sekali pun, korang ingat tanpa wound dressing yang kos beribu-ribu yang hari-hari hairuman guna selama ni tu, luka dia tetap akan sembuh? Bak kata bro aidid. Are you freakin kidding me?

-taknak reveal siapa diri ini walaupun aku tahu ada orang boleh dig out siapa aku disana-

sekian

Anonymous said...

Distributor 4Life transfer factor surabaya, dapatkan harga spesial di http://4lifetransferfactorsurabaya.com

ramsari said...

i support 100% . Good Jobs

lifejurnalenterprise said...

TRANFER FACTOR BUKAN KAJIAN 4LIFE2 CUMA BELI ASSET 4OJUTA US DARI PARA SAINTIS DR.H.SHARWOOD LAWRANCE...TF BUKAN UBAT...SEMUA KAT MANUSIA PERNAH MAKAN TF IA DI KAJI DARI SUSU IBU...SO IA BAHAN ALAM SEMULA JADI CUMA DIBUKTIKAN OLEH SAINS..MMG X DI NAFIKAN KALAU IBU TAK BERI SUSU IBU ANAK ITU SENANG DIJANGKITI VIRUS..SO DIA MINUM SUSU IBU..DLM SUSU IBU ITU TERKANDUNG TF ANTI BODY ATAU NK CELL-NATURAL KILLER..SELEPAS 4LIFE AMIK ALIH KAJIAN TERSEBUT DARI DR.SHARWOOD LAWRANCE DAN DIDAPATI SEMUA KIHIDUPAN MANUSIA DAN HAIWAN MEMPUNYAI TF/PENDIDIK IMUN ATAU PENDIDIK NK CELL UTM KL 1998 PON ADE BUAT KAJIAN TF SO KORANG G LA CHECK..
KLU KORANG KUTUK MAKNENYE KORANG KUTUK CIPTAAN NYE.. ORANG PUTEH TU DIA KAJI JE..

Mohamad Kasir Bin Zainon said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

MLM bukan untuk semua orang tetapi hanya untuk mereka yang benar-benar layak sahaja. sebab itulah ramai orang tidak berjaya dalam mlm kerana mereka tidak sesuai disebabkan pemikiran mereka yang hanya tahu tentang perkara negatif yang hanya mereka dapati daripada orang lain juga. kebanyakkan orang seperti ini adalah orang yang gagal dalam menggapai impian mereka oleh itu mereka juga mahukan orang lain mendapat nasib yang sama seperti mereka, mereka biasanya terdiri daripada golongan yang tidak berada di dalam situasi, golongan yang akan sentiasa complaint bila harga barangan naik walaupun 10sen, golongan yang memerlukan perhatian daripada orang lain dan sebagainya. saya berasa kesian dengan anda yang kurang berpengetahuan yang hanya mendengar kata-kata orang yang juga hanya tahu tetapi tidak faham perkara yang sebenar dan apa yang mereka katakan.Saya amatlah bersyukur kepada tuhan kerana golongan seperti ini amat kurang bilangannya di Malaysia kernana golongan inilah yang boleh diibaratkan sebagai golongan yang menjadi satu titik hitam pada sehelai kertas putih. Tuan-tuan dan Puan-puan saya harap anda dapat berfikiran lebih terbuka dan tidak seperti golongan yang saya sebutkan tadi. Jadilah mereka yang bijak dan pandai kernana inilah golongan yang biasanya akan hidup dalam kemewahan dan kesenangan yang berkekalan.

azwan said...

positive positive kalau dah bahlol mcm ko, tak guna gak..

Unknown said...

En Azwan anda dengan saya tiada bezanya silap-silap anda lah watak yang anda sebutkan itu sebab anda cuma tahu berkata sahaja tetapi tidak tahu apa-apa perkara langsung tntg apa yang anda katakan. Saya teringin sangat untuk berjumpa dengan orang-orang seperti anda.

azwan said...

Kalau aku setuju jadi downline ko, ape aku dapat?

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Minta maaf En Azwan saya tidak ambil semua orang untuk bersama dengan saya, hanya orang-orang yg saya rasakan sesuai sahaja. Sama seperti bekerja, apa yang anda akan dapat sekiranya seorang bos setuju untuk mengambil anda sebagai pekerja? Sama juga seperti apa yang saya dapat sekiranya usaha anda sama seperti saya, tetapi jika usaha anda lebih itu semua milik anda malahan lebih dari apa yang saya boleh dapat.

azwan said...

Lahai...aku tak sesuai ke? Baru pikir nak jumpe. Kalau aku masuk, automatic ramai staff aku join.

Unknown said...

Maaf En Azwan, dalam hal ini bukan kuantiti yg dperlukan. Tiada masalah kalau En Azwan nak jumpa, kita saudara seislam, perbezaan pemikiran dan fahaman bukan isu untuk kita balahkan.

azwan said...

wakakakKAKAKkkaa...kuantiti konon. Lagi sekor MLMer bebal yg perasan hebak sungguh bisnes dey, walhal kena kencing kaw kaw dgn bapak scammer yg tgh bertenggek kat atas tu.

Dey bahlulll..kalau setakat mencacai buat MLM..tapi tak pernah merasa bangkrap, jual rumah, duduk merempat,gaduh besar anak bini, kena tarik kereta...then tak payah la nak gebang2.

Which MLM you joinTTT boyyy? Baru belaja idop?

cek chun said...

maaf encik azwan..
personaliti encik azwan tak sesuai untuk menjadi downline saya.
takut semua potential clients saya encik azwan carutkan. sekali lagi ditegaskan, bukan kuantiti yang saya cari..

kekekekekekekeh

Unknown said...

Maaf anda bukan orang yang layak berdebat dengan saya, anda tiada sebarang pengetahuan tentang apa yang sedang anda katakan. Saya tiada masa untuk berbual dengan orang seperti anda. Anda bebas untuk berkata apa-apa yang anda inginkan, tapi maaf saya tidak layan orang seperti anda. Jika terkasar bahasa maaf saya pohonkan.

Mohamad Kasir Bin Zainon said...

Salam. Saya wakil 4LIFE TRANSFER FACTOR yang sah, sila pm saya untuk mendapatkannya.. cepat2 sebelum terlambat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

azwan said...

wakakkakKAKAKkakaka!!

Ko la berdebat dgn dia cek chun...

seira carrera said...

huh sy rse ttipu sungguh.. seorg doktor jg yg suggestkn sy tentang 4life transfer factor ni.. sy nk tahu lg berkenan product vemma n moogoo.. boleh admin???

seira carrera said...

and shaklee, pamoga , beauty umaira..adoi banyak pulak yg nk tau ni ..

AKMAL said...

"jus perut kita yang boleh menghancurkan paku besi 6 inci dalam masa 5 minit"

Tp kenapa klu kita makan biji cili bila buang air besar kluar balik?
Dan ada kes niger yg telan dadah (dalam bentuk balutan2 kecil) utk lepas sekatan di airport tp kantoi. Niger tu di paksa buang air besar untuk keluarkan dadah tu dan berketul2 keluar.. tak hancur pon?

Kedua.. ia pendedahan yang bagus. Mungkin benar bahawa ia adalah tipu daya barat kafir pada umat Islam. Cuma gaya bahasa penulisan ni serabut dada membacanya. Enta cakap mereka yg percaya TF ni memalukan Islam. Sebenarnya enta pun. Hopefully enta taubat dan indahkan perkataan.

Dalam hadis al-Bukhari daripada Anas bin Malik r.a. katanya:: “Bukanlah Nabi s.a.w itu seorang pemaki orang, tidak juga seorang
pengucap kekejian dan bukan seorang pelaknat orang lain”.

Kalau orang kata "itu Nabi, kita orang biasa"

Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang). (Surah al Ahzab ayat 21)

Bermaksud kita wajib mencontohi Nabi dalam apa saja perkara termasuk tutur kata yang indah.

Apa pun terima kasih atas pendedahan ni. Kerja yang baik. JazakAllahu khair.

Unknown said...

aidit aku nak tanye kau ni doktor ke sainstis ke professor??kau sedar tak ape yang kau update ni macam cerita budak-budak...mak bapak kau xajar ke..ohh dia ajar cakap bullshit bukan kau ke bullshit cari salah orang...tu bju kau koyang xsedar...blog ko mcm babi doh.....

cek chun said...

Dengan kuasa pokemon, aku seru kau bedid. Lol

intansue said...

Assalamualaikum...

Ni entry lama.. tp saya tetap terpanggil utk sama2 share pengalaman..

1) 4Life & MLM
- Yg nih saya nk skip.. sbb saya pon x berapa gemar utk contact2 org, tarik2 downline etc..

2) 4Life Tranfer Factor & suami saya
- suami saya didiagnos mempunyai soft tissue cancer (pleomorphic undifferentiated sarcoma - PUS) pada Aug 2011.. stage 3, grade 3
- pada Jan'13; mets ke paru2 kiri & kanan.. progressed to stage 4..
- cut the story short; suami saya menjalani rawatan di hospital & juga mengambil produk TF.. memang kanser tuh masih ada; malah ada yg membesar.. tapi yg penting, badan suami saya fit.. membolehkan suami saya menjalani rawatan hospital tanpa sebarang masalah..
- saya berpegang pada fakta bahawa TF dpt meningkatkan IMMUNISASI BADAN; BUKAN boleh MERAWAT KANSER..
- Suami saya masih berjuang dlm melawan kanser nye.. Alhamdulillah, walaupon kanser tumbuh & pergi (buang melalui surgeries); suami saya masih dpt menjalani hidup yg berkualiti..

Bagi saya, yang kurang elok adalah apabila produk yg elok ini dijual bwh skim MLM.. Apa2 pon, rawatan hospital & alternative harus seiring.. x boleh laa skip hospital treatment sbb 100% mengharap pada supplement yg not supported by proven medical research..

Btw, encik Aidid dh report ke KKM ke? sbb produk 4Life di Malaysia nih memang dpt kelulusan KKM..

wteva said...

Kalau nak bantah pun, baikbaik lah baru orang boleh percaya. Kalau nak kata MLM tu all of it tak baik, study ke degree in bussiness out of Malaysia, sbb MBA kat Malaysia tak ajar MLM. Dan kalau Transfer Factor tu tak bagus, berjuta testimoni dah ada takkan lah benda ni tipu.

Unknown said...

Betol tuan,sy rase rumah dia mesti penoh dgan tanaman2 herba almaklumlah......dia ingat yg suply ubat drug di hospital dan farmasi to dtg dr mane agaknye....

Unknown said...

Dia pon kaki cedok jugak nie.....ntah mana pyer knowlege dia kutip.....di bumi allah nie....jgn ingat kita yg bijak org len bahlol....wallahualam

Unknown said...

Dia pon kaki cedok jugak nie.....ntah mana pyer knowlege dia kutip.....di bumi allah nie....jgn ingat kita yg bijak org len bahlol....wallahualam

Unknown said...

sy rasa xperlula kondem melampau. kenapa xkondem product lain sekali. anyway sy beli ubat ni bukan sb mlm. sy just beli stelah di syorkan doktor. even kakak sy xperlu ambil steroid yg di syorkan pihak hospital. kakak sy baru lepas pembedahan payudara.kakak sy xde kanser. doktor ckp imun tubuh lemah. mula2 doktor ugt bisol . tp daging makin membusuk. syukur sembuh dgn cepat. even suami sy menghidap sle. hospital syorkan ambil steroid apa nama entah. kami xambil . kami just ambil ubat ni. alhamdulillah. ikhtiar masing2. xperlu nak maki2.

Unknown said...

sy rasa xperlula kondem melampau. kenapa xkondem product lain sekali. anyway sy beli ubat ni bukan sb mlm. sy just beli stelah di syorkan doktor. even kakak sy xperlu ambil steroid yg di syorkan pihak hospital. kakak sy baru lepas pembedahan payudara.kakak sy xde kanser. doktor ckp imun tubuh lemah. mula2 doktor ugt bisol . tp daging makin membusuk. syukur sembuh dgn cepat. even suami sy menghidap sle. hospital syorkan ambil steroid apa nama entah. kami xambil . kami just ambil ubat ni. alhamdulillah. ikhtiar masing2. xperlu nak maki2.

Jujurman said...

Bape tahun lepas ade macik ni dtg dok ceramah kan aq pasal bende2 ni bawak kawan... Kebetulan sains mmg bidang kegemaran even belajar sampai spm jek..so aq melayan jela macik tu.. Ade satu soalan mudah aq tanye macik tu. Ape ingredients podak transfer factor ni die tunjuk yolk n susu lembu hape ntahh.. Aq macam aik cik asal ingredients die mudah sangat... Then aq cakap la kalo saye comsume bende ni n xbekesan ape waranti nyer die kate xpe ikhlas jela... Aq da macam haiii.. Podak dekat 300+...n join podak ni kene bayo bulan2... Sah2 MLM.. jujur dlm kamus hidup aq tertulis yg MLM ni PENIPU nekan org bawah sedapkan org atas... Paling sedap atas skali.. Tapi seyes weyh kalo korang jenis xde ilmu n nak cepat kaye xtanpe usehe mmg kene le tipu hidup2... Macik tu pon care die becakap mengalahkan lecture weyh.. Tp kaw2 jugak2 la aq kenekan die sampai kawan die bawak skali tu pon muke da laen hagak die da sedar kot diri da terjebak dlm penipuan... Modus operandi die SIHAT N DUIT KEPOK2 camtula.. Kalo korang rse nk sehat dengan comsume supplement baek pegi farmasi jela...

Unknown said...

Hai semua,
ini adalah untuk memberitahu orang ramai bahawa penderma buah pinggang yang sihat diperlukan dari semua kumpulan darah. Kami akan memberi anda harga yang jujur dan rawatan terbaik untuk pemindahan anda sebagai rawatan perubatan terbaik terbaik. Anda boleh menderma atau menyokong membantu memperbaiki kehidupan pesakit buah pinggang & mereka keluarga menghubungi kami di: drmercyhospital686 @ .com
whatsapp dr mercy hospital +2348100367800 atau whatsapp
+491639478840
Dermawan-Bantuan-Sokongan Menjadi penyelamat Hidup.

Hisham said...

Salam. Ayah saya kencing manis masih bertahan sejak mkm TF 4life .tiada darah tinggi dan luka
.kulit sihat.saya pulak eczema dh baik

Nor Effendy said...
This comment has been removed by the author.
Nor Effendy said...

Alhamdulillah

Unknown said...

Tpi kan sya ada kucg sakit parvo bgi transfor factr sihat.. tf yg warna biru tua... Bukan sya sorg je bgi tahu ianya berkesan malah ramai kawan lain.....syab da 5 kucg sakt masa tu..dua saya htr klinik ..lain 3 sya jaga dan sya bgi tf ni.. Alhamdulh yg sya jaga semua sihat. Yg sya htr klink smua mati

Unknown said...

Sya pun doctor juga yg sarankan...kta tak perlu maki org lain...dan sumpah demi allah sya sendri dgr doc tu cakap tf ni bagus

naimasrion said...

Bila dah ramai puji ulasan, mula ada rasa perasaan best walaupun byk ayat copy paste. Makin aku baca mcm meluat n poyo pun ada. Xpe la.. the floor is yours.