And so it is...

Monday, January 31, 2011

Sapa Pernah Jumpa Dajjal?


Kengkadang aku perasan satu benda. Dalam penglibatan aku di blog ni dan di facebook, ramai orang Melayu yang nampaknya kuat agama, atau dia sengaja menjadikan agama sebagai topeng diri, atau orangnya perasan dia ada ilmu agama tapi sebenarnya tidak, atau mereka yang menggunakan agama untuk kasi rasa ada "feelgood factor" dalam hujah atau komen yang dia utarakan, atau orang yang keluar ayat berbaur agama supaya nampak diri dia lebih mulia daripada Aidid Mu'addib (mamat Aidid Mu'addib tu kan akhlaq buruk maaa!)... aku perasan banyak dia orang ni yang tak pass matematik masa SPM. Adakah dalam mempelajari ilmu agama, subjek matematik itu perlu FAIL? Adakah subjek matematik itu sendiri bukan cabang ilmu agama Islam? Think about it. Tapi, kalau nak dikira, semua mala'un yang bergelumang dengan MLM dan skim piramid tu semua fail maths tu. Kalau dah tak faham maths, camane nak faham isu statistik, isu ekonomi dan perkara-perkara yang berkaitan dengannya? Subjek sains pun kengkadang fail jugak. Itu yang aku tengok tu ramai yang bunyinya alim tapi sebok jual detox foot patch untuk manusia yang ada paip toksin kat tapak kaki, jual makanan kesihatan yang ada colostrum lembu yang disgusting tu, jual susu kambing mahu kasi paras kolesterol pembeli mencadak naik, jual pad wanita yang boleh cure kanser serviks, jual penapis air RM200 dengan harga RM3000, dan jual ntah apakejadahnya lagik... sebab dia mahu cari rezeki halal, mahu berniaga ikut sunnah Nabi, katanya. Tapi sains dan maths fail. Bloody 'ell man!

  

Anyway, topik aku kat entry yang ini bukannya sangat pasal sains dan matematik. Berapa kali nak ulang dan hurai berkenaan topiknya pun kat blog neh? Kiraan matematik bagaimana MLM dan skim piramid itu adalah penganiayaan, dan adalah haram mengikut kata ulama' (bukan ikut kata aku pun), itu aku dah diskus banyak kali, panjang-lebar. Penerangan terperinci tentang penipuan produk yang berasaskan kesihatan dengan kelentong hebat masing-masing tu pun aku dah diskus jugak sedikit-sebanyak. Entry yang ini aku nak diskus pasal dajjal... you know, the real thing, or metaphorically, whichever you'd prefer. Frankly, I can't make up my mind just yet. Let's see...

 
I wonder who's the mastermind behind this. Or, who really owns this business? Itu isu aku tadi tu, adakah orangnya beragama tapi dia tak pass maths, atau dia memang cekap maths dan economics, tapi dia tak beragama atau menggunakan agama itu untuk buat duit haram laknat sebegini. U follow? You know, orangnya perangai macam dajjal... dan dia menggunakan agama untuk scam orang Melayu lain buat skim piramid, demi untuk mengumpul wang-ringgit untuk bawak masuk liang-lahad satu hari nanti. Takut tak cukup duit buat bayar toll kat alam barzakh kut. Tak boleh masuk heaven pulak nanti... rugi dey.

 
OK, kalau sekor dajjal nak buat skim piramid dengan kaedah menggunakan sentimen agama untuk mengabui mata orang Islam yang terasa nak buat ibadah, tapi dalam hati nak buat biz jugak - apa benda yang nak dijual tu? Jual benda berkait dengan ibadah la kan? Tak kan jual minuman berkolostrum Transfer Factor satu-sen-tarak-guna tu? Dan berapa rege nya? RM100 je, murah beb... jadi sure ramai yang mampu sedekah duit free kat dajjal tu. Ada 3 pakej tuan/puan, terpulanglah nak pilih yang mana satu. Ada CD/DVD kursus haji dan bacaan AlQuran, ada komik super-hero Islam dengan CD bacaan Al-Quran dan ada pakej 7 CD pelbagai tajuk. Excellent stuff. Modal satu pakej dalam 4-5 hengget aje tu! Yeehaaa!

Bak kata promosi di website bakalhaji.com... daftarkan diri anda disini dengan bermodalkan RM100.00 mari kita memulakan langkah memasang niat menjadi tetamu Allah dan kita akan dibekalkan dengan sebuah DVD mengenai kursus Haji, Umrah Dan Ziarah, ajak keluarga kawan dan teman untuk mengiringi kita bersama-sama memijak bumi ambia’ yang sangat berkat. Hasil usaha yang anda perolehi daripada program istimewa ini anda boleh memilih untuk pakej bla bla bla... Niat baik dan ikhlas itu yang sangat penting. Kan? Kan? Kan? (Hanya dengan) 3 LANGKAH MUDAH UNTUK MULA MENJANA PENDAPATAN.
1. Mendaftar (Klik Daftar Online).
2. Membuat pembayaran RM100 (Bayaran Pakej Dvd dan Pendaftaran Free). Selepas mendaftar ada cara-cara membuat pembayaran melalui bank.
3. Mencari ahli baru (ahli berbayar). Gunakan referral url web anda untuk promosi atau mendaftarkan ahli baru http://BakalHaji.com/?ref=( id anda ).
Jadi tunggu apa lagi? Anda tidak akan rugi kerana DVD tersebut berharga pasaran RM88 (HAHAHAHA!) dan kami memberi 1 keping CD bacaan quran berharga RM15.90. Kini anda mampu untuk memperolehi lebih dari itu dengan BakalHaji.Com.  Meh la bang, mari join kak. Meh kita buat skim piramid ni sama-sama. Eleeehh... semua orang buat skim piramid sekarang, hobi orang Melayu dimana sahaja. Nak pegi haji pun boleh jugak buat dengan cara skim piramid kejadah laknat ni. Sempoi!


Aku tak nafikan, orang Melayu ni bila pasal matematik, statistik dan ekonomi, memang bebal first class tahap "elok humban masuk gaung aje". Ntah apa la gunanya disekolahkan masa kecik-kecik dulu... beats me man, I can't figure it out (sure I can figure it out, but where's the fun in that?). Kalau dah plan pemasaran macam kat kotak yang secantik kat atas ada diletakkan kat website bakalhaji.com - tak kan tak faham yang ianya adalah skim piramid? Dah siap dalam 900 orang join bakalhaji.com tu ha! Apa 900 orang Melayu yang join tu semua dungu nak mampos ke apa? Semua 900 orang tu belajar pengajian Islam sahaja kut, tapi matematik tak belajar langsung. Matematik tu bukan ilmu orang Islam pun... gitu dol?
  
Meh aku kupas skim piramid 1 cari 3 kat atas tu. Aku nak cite benda yang akan dan sedang berlaku kepada mana-mana mala'un yang dah join atau yang akan join kemudian hari:

1. Sapa join dulu longkah tu samdol. Jadi sapa-sapa nak join tu, join la cepat-cepat. Sapa join lambat, dia akan kurang dapat komisen daripada downline kat bawah-bawah tu, dan kemungkinan besarnya akan hanya jadi "feeder" sahaja untuk si dajjal dan mereka yang join terawal kalau ianya crash awal. "Feeder" maksudnya, kalau join dah kat level 9 dan kasi 100 hengget, jadi orang yang bersedekah duit aje la. Sedekah dengan ikhlas supaya orang lain yang terdahulu dapat pegi haji dengan duit skim piramid yang wangi bak taik ayam. Janji manis komisen daripada promoter skim ni, jangan harap nak dapat la dey woi. Kalau ko join dah level 9, dan ko berharap untuk dapat kadar keuntungan yang sama dengan level 1, maksudnya kena ada 18 level kesemuanya dengan ahli seramai 387 juta orang. Weeee! Hebat bak kamen rider.

2. No matter when it crash, plan pemasaran di atas akan tetap menjanjikan 66.67% ahli yang join rugi tak dapat apa-apa. Kalau crash level 5 ke, 66.67% akan kena kencing. Kalau crash level 25 sekali pun, still 66.67% akan kerugian jugak. Itu berlaku disebabkan oleh plan pemasaran skim piramid 1 cari 3 tu akan menyebabkan 66.67% ahli rugi.

3. Skim piramid 1 cari 3 ni adalah bersiri sebegini: 1 (si dajjal), 3, 9, 27, 81, 243, 729, 2187, 6561, 19683, 59049, 177147, 531441, 1594323, 4782969, 14348907, 43046721.... 10 billion orang! Itu kata plan pemasaran kat atas tu. Tapi untuk setiap orang dapat apa yang dijanjikan, jumlah 10 billion manusia pun masih tak cukup tu. Kalau 10 trillion manusia pun, masih tak cukup jugak. Bila nak cukupnya? Memang tak kan cukup punya, tapi dajjal tu bukan kesah? Who cares man? Money money money!

4. Kalau aku la yang join skim piramid kejadah ni, dan aku tunggu sampai jumlah ahli dah sampai level 9, aku akan dapat 88K, tapi si dajjal mastermind yang buat skim piramid hebat ni akan dapat berapa? Dalam 2 juta lebih sket.... 2 juta hengget! Longkah maaa! Sapa mau join? Weeee!

5. Macamana kalau seseorang join, dia bayar RM100, ada logik ke dia dapat RM88,575, apabila jumlah ahli kat bawah dia ada seramai 29,522 orang? Dan kalau la ada orang Melayu, orang Islam yang dungu seramai itu... ater yeop, ada logik ke duit 88K tu kadar keuntungan yang boleh didapati daripada modal RM100? Dan pulak, orang Islam yang dapat duit tu, akan terima aje ke habuan tu? Terima macam ianya adalah duit rezeki yang halal? What the f**k punya bangang orang Islamnya neh? Dulu sekolah kat dalam hutan di Papua New Guinea dengan sakai cannibal yang suka makan orang tu ke apa? Makan daging dan organ dan otak manusia sampai dapat Crutzfeldt-Jacob disease, dah psycho ya amat sebab ada penyakit "kuru", dan dah tak boleh diubat lagi dah?

I wonder who's that freaking human that is the dajjal here... just a curiosity, you know?


p/s: Dari Imran bin Hushain r.a ia berkata : Rasulullah s.a.w. bersabda: "Barangsiapa mendengar berita tentang dajjal, maka menjauhlah darinya!." (beliau mengulanginya hingga tiga kali), kerana orang yang mendatanginya, nescaya ia akan mengikutinya kerana menyangkanya sebagai orang yang benar dengan syubhat (kesamaran) yang dajjal bawa." [Sahih, Riwayat Ahmad]
  
p/s 2: Cannibalism has also been implicated as a transmission mechanism for abnormal prions, causing the disease known as "kuru", found primarily among women and children of the Fore tribe in Papua New Guinea. While the men of the tribe ate the body of the deceased and rarely contracted the disease, the women and children, who ate the less desirable body parts, were 8 times more likely to contract the disease from infected tissue.
 
p/s 3: satu lagi kumpulan orang Melayu yang tak sekolah yang guna sentimen agama buat skim piramid:
 


 
>>>>>>>>>>>>     <<<<<<<<<<<<

UPDATE: 
 
Ada lagik rupanya dajjal bahalol nak buat bzns jual ibadat pakai sistem penganiayaan perniagaan skim piramid. Dari mana dia orang ni semua datang ni? Menakjubkan tahap IQ masing-masing. Nak jadi kaya buat bzns, tapi matematik dan ekonomi tak faham langsung ke apa? Gilbab punya barua orang Melayu yang sesat dah tak jumpa jalan pulang dah neh. Excellent sungguh!




Apekehenye dah jadik pade oghang Ipoh ni weh? Saso ke ape? Ateeer... nak buat bzns bawak oghang pegi umrah, tapi plan pemasaran nye buat style skim piramid... kejadohnye yeop? Dan apekejadohnya blazer warne hijo pastel ceghah weh? Bute mate silo nanti yeop! Haisshh!


OK... sapa-sapa yang ada hasrat nak pergi umrah dengan duit haram laknat, silakan mendaftar dengan bahalol berkopiah ada janggut encem kat atas tu. RM300 aje beb, tak kan tak mampu bang, kak? Dengan RM300 sahaja, tetapi pastikan dapat 5 downline, dan kalau ada rezeki yang 5 orang tu pulak dapat cari 25 orang dan pastu dia orang pulak cari 125 orang bahalol lagi dan jumlah downline tu membesar lagi sampai ada 625 orang kat level 4.... poof! dengan RM300 tadi dah cukup belanja untuk pegi umrah! Lantak la kalau yang 625 orang tu memerlukan 390,625 orang downline lain untuk dapat jugak pergi umrah. Agihan dan pembahagian secara adil dan berkesan kepala hatok lu! Kiranya sapa yang lambat join bzns menatang ni, support orang yang join lebih awal la kiranya. Perniagaan cara Islam alaf baru neh! Plan pemasaran zaman jahiliyyah terkini. Pastu kalau takde aral apa-apa, dah boleh berangkat ke Arab Saudi untuk mengerjakan ibadah umrah dengan penuh tawadduk dan khusyuk... kalau tak kena sambar petir atau plane-crash la.

What the fuck? 


p/s lagik: Itu yang aku ni asyik nak mencarut aje tu. Itu yang bahalol pengamal MLM dan skim piramid di kalangan meleis suka jadikan modal untuk attack personaliti Aidid Mu'addib tu pulak. Sebab dia orang takde idea lain selepas perangai lintah-darat tak beragama dia orang dah tergelabak terkangkang didedahkan kat blog aku neh. Dan itu jugak disebabkan oleh sifat masing-masing yang sememangnya bangang-bahalol-bingai-sengap nak mampos, tarak sekolah punya olang! Well, FUCK ALL OF YOU MLM-SP PEOPLE! Kalau aku ngamuk sekali pun keluar kata kesat, at least aku takde hasrat atau terhingin nak ambik satu sen pun duit daripada orang Melayu lain dengan cara bzns korang tu woi samdol wei... you useless no good greedy dajjal Malays! Freaking fucking shites you are!



97 comments:

Unknown said...

yuhuuuuuuuu,

1st

Ozzz3000 said...

2nd!!!

Hishyamuddin said...

3rd

izzNatta said...

aiksss Nak naik Haji pun ada skim... haih...

JuanYuan said...

Astaghfirullahalazim..kenapa sampai macam tu sekali nak kaya??

dunia..dunia..

Metafora said...

bila mata dikelabui oleh duit...agama agak2nya dikelabui oleh apa? hehehehe

Unknown said...

ni kalau naik haji nih bukan haji mabrur tapi haji MARLBORO..
apa lah nak jadi dgn org melayu zaman skrg ni...

karang klu aku ckp bodoh pandai plak marah...
haih....BODOH PIANG....

Unknown said...

ini lg aku tk paham...ke derang yg buat2 tak paham...mmg tak bleh pakai...arap je kopiah atas kepale...ape nak jadi...kok dah haji pun die wat skim piramid hanjing ni....tak tau la nk ckp pe dah...so sad...willy sad...willy2 sad... =(

nama aku din said...

sembilan...........


next!!

Azrul said...

Ai.. marah tol la org camnie..
Nk sgt duit, g la keje btul².
Nk gak tipu duit org lain.
Cam da xder keje laen da nk wat dlm dunia nie.
Pagi² da bengang bc bende nie.. hampas
G tipu metibang laut la wei..
compom dier xmara..

Kipidup bro..

kumbeng said...

semoga diberi petunjuk dan kembali ke pangkal jalan.

shahkgsbg said...

Hehehehe...dah nampak peluang nak kaya...apa diorang kesah...

Foot detok yg dikata tu yang slalu kat farmasi jual tu ke?kinohamitsu?btul ke namanyatu...mahal beno bende tu...

emil-emilda said...

memang ramai melayu yang menggunakan alasan agama untuk menolak kemajuan. pada mereka kemajuan dalam sesuatu bidang adalah berasal dari barat dan tidak boleh diikuti....bagi mereka cukup hanya belajar agama, bidang lain tak perlu...

mereka lupa dalam al_Quran tu segala macam ilmu ada...bukan setakat fiqh dan akidah, matematik, sains, kimia, fizik pun ada...yang penting sebagai manusia kita perlu mengkaji...
dan hakikatnya, kepentingan mengkaji ni hanya disedari oleh merek yg di barat..dan ilmu dan bidang yang mereka kaji tu pun bersumberkan al-Quran dan ilmuan/cendikiawan Islam spt al-Khawarizme (math, algoritm, algebra), alBiruni (astronomia), al_Khindi(fizik/optik), al-Balkhi(geog) sekadar menyebut beberapa nama..

pernah berhadapan dengan ramai melayu yang menolak rawatan perubatan, walaupun dan separuh nyawa dan kita tahu ada rawatan yg boleh diberikan...dgn alasan rawatan perubatan ni dari barat dan milik alkafirun...sanggup tu amik AOR nak buat rawatan kpg...cehhhh!!! sy paling anti org yg bwk mak/bapak dia kuar wad (AOR) cume nak jmpe bomoh yg sembur sana, sembur sini...
mereka tak sedar ilmu perubatan tu ada dlm al_quran..lupa yang Ibnu Sina, al-Razi (hanya beberapa nama) adalah ilmuan dan tokoh perubatan beragama Islam..

sebenarnya amat sukar nak mencari ilmu pengetahuan yang tidak berhutang budi kepada kepada pioneer dalam bidang masing2 yang merupakan cendikiawan/ilmuan/tokoh yang beragama Islam

Chika said...

Uiks.... macam ni punye skim leh pegi haji balik hari ni... Kalau nk sgt gi haji, menyimpan je la dalam tabung haji tu. beserta dengan doa kepada Allah, biar cepat panggilan untuk kesana.

zon hijua said...

ape ke hal org melayu ader penyakit nie????x sudah2 ngan penyakit wahn=cinta dunia n takut mati..
x habis2 nak cinta dunia ape ke hal nie???
x hbs2 ngan skim piramid kejadah haram riba,syubhah= rompak duit org x hbs2 nie???

Unknown said...

this thing will never go end..

Blogger Addict said...

Skim Pergi haji ke nie...ermmm mcm2 la diorg nie...haji suatu perkara yg dituntut...tpi mereka nie gunakan untuk kepentingan peribadi...sedih la org2 camnie lepas nie aper plak la diorg akan gunakan untuk memperdaya untuk tarik keahlian skim2 begini...

Xeno said...

Aaaaaaaaargh! Dia bukan nak jual pakej haji, dia jual DVD HAJI LAPAN PULOH LAPAN RINGGIT. Baik boli kat smart shop atau kat PKNS.

Gaya website dia macam jual tourist package ke mekah ntuk musim haji lak. meme dajal...

ustaz muda said...

SubhanaAllah...
setuju sangat apa yang dikatakan oleh Aidid tu.alangkah ruginya apabila "agama" dijual beli. dapat 3 keping CD,dapat Buku cerita dengan hanya RM100. Masyaallah...
pak cik,mak cik,nak pergi haji ni janganla dengar CD je.tu TEORI semata2.bukan PRAKTIKAL..
kan ada di MASJID2,buat kuliah dan siri HAJI merata tempat.siap ada TAULIAH lagi USTAZ mengajar tu.
Aidid,BONGKAR lagi golongan yang MENJUAL AGAMA ni....
kasi ZASSSSSSSSSSS je..

Kar said...

nak gi haji menabung je lah sket2 kat tabung haji tu, RM100 sebulan pun dah okay dah, menjelang 15 tahun dah lebih dari cukup utk gi. tak yah nak bergelumang bawah skim mlm ni.

Aslina said...

iskk... mujur la time spm dulu math aku 1A. pastu wat dip plak calculus aku score. degree plak statistik aku score jugak. nasib baik la semua2 tu bukan core subjek sebab aku wat engineering. engineering maths pun score gak.

patut la sikit pun aku tak terpengaruh dengan mende camni... ada basic kental rupanya aku ni...

hehe.

bongkar lagi bro... dorang yang wat skim piramid ni berangan nak cari harta karun dalam piramid agaknye. tak pun nak bersemadi sebelah firaun. tu gigih promote biz ala2 skim piramid... :D

It Just Me..... said...

Jaw dropping.....

@rep said...

bila la kerajaan nak pantau benda2 ni.. makin bercambah2 dah MLM haramjadah ni. dunia akhir zaman dah ni.

hyelbaine said...

Mang aiihh...

This has got to be the most sadistic MLM yet. To prey on one's religion and beliefs is surely work of nothing else but the devil itself.

I don't think it's about maths Aidid, it's about money. When the potential to be reach when doing nothing but scratching their balls and c***z, maths is the last thing in their minds.

This is shocking. I'm lost for words...which is not an easy thing to achieve.

ilufne said...

honestly, i think they didn't realize at all that this kind of rezeki is down right syubhah and leading to haram. hanya orang2 yang berfikir aje mampu mengurainya.

malu nak ngaku, tapi i was an MLM otai jugak once. amway kind of thingy. totally product-based. duit memang laju ah. but at one point i was thinking. why are these products overpriced? (i was quite a high achiever back then, so dapat roughly 50% 'discounted' from retail price). pastu baru terfikir pasal bonus macam2 level tu. so there. sungguh obvious the answer to my questions. since then rasa lain macam. berkat ke rezeki aku nih? halal ke pendapatan jual barang berkali lipat ganda dari harga sebenar? etc. etc. and i stayed away since.

so again, i guess budak2 ni tak paham konsep halal haram perniagaan lagik. harus disekolahkan balik. dok ingat kalau jual bahan2 agama ni semua benda jadi halal. tak nak jadi kritis dan soalkan the whole business system itu sendiri.

ya allah, bagilah petunjuk hidayah kat depa2 ni.

Nazirul Fariq said...

you rule! cheers man!

@mal12 said...

@ilufne, bagusnye awk da cepat tersedar..i really hope my closest relatives yg da terjebak tu cepatla sedar..bila sesuatu yg mungkar itu berleluasa, ia kelihatan seolah2 tidak mengapa..bukannye mereka x tahu..mereka sgt tahu hanya yg atas sahaja untung byk (dgn harapan menjadi spt mereka tanpa memikirkan kerugian org2 dibawah dan kesan2 negative yg lain)..so sad tp mereka ttp x sedar..

Zam Fiesta said...

wat masa ni dajal yg aku jmpa skang ialah roy capmelan, danny danial, keagungan haluan. sape nk tgk diaorg leh g kt pages GAWM.

trackers said...

speechless...dh kronik sgt dh nie...aku paling pantang org guna agama,nk menipu org...sialan pnyer MLMers!!!!!!!!!!!

adi said...

adusss..

first terkejut dengan isu tahfiz guna anak yatim untuk buat pemasaran, minimum sehari rm300 kalau tak dapat ketuk ketampi sampai lembik (KOSMO-jumaat), nak meleleh air mata...
ni isu naik haji plak dah...
adusss dunia-dunia...

tak takut bala ke?

Abgcengkih said...

Ngeri...cukup ngeri, lebih ngeri dari segala yang mengerikan!

"Sesungguhnya bagi setiap umat itu mempunyai ujian dan ujian bagi umatku adalah harta kekayaan"
(Maksud Hadis Nabi riwayat at-Tirmizi).

Unknown said...

Saya pembaca senyap tetapi dlm 2 hari lepas, saya rasa suatu hari nanti pasti akan ada orang akan meMLMkan agama Islam, hari ni dah terbukti.Oleh itu hari ni saya terpaksa komen,kepada sesiapa yg kenal somebody dekat Jakim, tolonglah suruh jakim update fatwa tentang MLM ni.

ganz said...

ada banyak lagi mlm "halal-toyiban" ni hehehe..yang aku ingat yang pasal nasyid kumpulan ...

serius mangkuk dia orang... abis semua nak mlm kan..
baik tulis je situ..

nak kaya? bak mai duit ko 10,000. pastuh ko gi cari 10 orabng lagi mintak 10,000 sorang.. setiap 10,000 ko dapt ko bagi aku 8,000.. balance 2,000 ko ambik.. tengok.. dah dapat 16,000.00.. ko paksa pulak malaun 10 orang tadik cari sepuluh orang lagi... soh mintak dengan sedara mara 10,000 sorang.. ko bagi aku 7,000.00// ko ambik 1,000 setiap orang .. dah 1,000 x 10 x 10 = 100,000.00..

dah kaya dah.. :D

Ummu Amisya said...

MasyAllah..ada jga skim mcam ni...haih
Kalau kita berkemampuan utk menunaikn haji mmg la patut benar kita menunaiknya..kalau tidak mampu, matlamat tdk mnghalalkan cara...
Simpan aje la kt Tabung Haji sedikit demi sedikit...kesian org melayu Islam kita...

Yusof said...

Salam.

Terima kasih banyak Aidid. Hari ni aku berjaya basuh sorang budak technician Melayu yang duk tercari2 formula nak cepat senang (dapat duit) - join MLM. Dulu aku tak pandai nak nasihat dia. Sekarang berkat facts dalam blog ni from the first entry aku berjaya nasihatkan dia secara ilmiah dan bagi dia nampak terang2 apa tu MLM. Happy today even though only one person.

Anonymous said...

mmg mantul ler saper join mende ni..ngee ngee

neutronization said...

this is madness.... we must STOP it....

Anonymous said...

This, is MLM perversion at its ultimate.

Nampaknya, hanya Mek Siah, makcik jiwa kacau yg salu lepak kat stesen bas yg tak wat MLM tu jer yg aku cayer.

wanacesh said...

kadang2 aku rasa orang yang jadi dajjal 2 pon x sedar dia dh jd dajjal la aidid,,,ape blh buat,,kiter dh ckp,,dia x sedar2,,pintu hati dh tutup,,smoga Allah membuka kembali,,huhu

Hell`s Angel said...

total madness... gila sapa buat kerja ni...

fulltimesinner said...

hampeh btl la diaorg ni... ni la yang dikatakan 'duit menghalalkan semua cara' ... main belasah je diaorg ni... diaorg tak buat research dulu ke? zzzzzzz...

Breakeven said...

~ astarafirullahhhhhaladzim..! ~ isk isk isk (sambil geleng kepala dan tekup mulut )

ANAKIRANA said...

donia donia .... *geleng2 kepala*
mata kelabu kerna wang

Unknown said...

pakaikopiahsatusentarakguna......hehehheheh...kelabu mata nengok duit kot...keh keh keh...

Aku Tulis said...

aku antara org melayu yg hampir2 xpass maths n sains time SPM,n lulus cukup2 mkn subjek agama..wakaka..!sungguhpun begitu(chewah..skema),aku sgt b'kire bile citer psl duit..aku jenis xcaya bende2 yg b'kaitan sng nak dpt duit..coz bg aku if nk sng,kite kene b'usaha..rezeki xkan dtg b'golek..wpon menipu 2 kire usaha(usaha yg sgt xbaik),semua org tau dosa kan..dh tau dosa,nape nak wat,iye x?basic je tuh..2 pon org ssh nak paham..n tq bro aidid,coz hang xjemu2 brainwash org2 melayu..hahaha..

Aku Tulis said...

aku antara org melayu yg hampir2 xpass maths n sains time SPM,n lulus cukup2 mkn subjek agama..wakaka..!sungguhpun begitu(chewah..skema),aku sgt b'kire bile citer psl duit..aku jenis xcaya bende2 yg b'kaitan sng nak dpt duit..coz bg aku if nk sng,kite kene b'usaha..rezeki xkan dtg b'golek..wpon menipu 2 kire usaha(usaha yg sgt xbaik),semua org tau dosa kan..dh tau dosa,nape nak wat,iye x?basic je tuh..2 pon org ssh nak paham..n tq bro aidid,coz hang xjemu2 brainwash org2 melayu..hahaha..

izwan sahari said...

siap ada testimoni tuuuu....I just can't believe this....website siap ada nasyid pulak tu....isshh...

izzNatta said...

haih... sedih beb...kenapa la kronik sangat penyakit MLM ni... Agama beb... jangan main-main... umpan naik haji pulak tu...

Dia mesti target orang-orang tua kat kampung untuk jadi downline...

sedihlah... haih

Abu Huzaifah said...

setuju dengan emil pasal yg perubatan bomoh 2,perkara ni berlaku sendiri kat family aku

Aidid Mu'addib said...

Ada update kat artikel di atas.
Satu lagik bzns bertemakan benda yg sama dijumpai...
Wadehel?

hyelbaine said...

Wang menghalalkan cara bro. Apa nak dikenang. Harap jer rupa alim tapi setan pun siap tabik kalau nampak. Boss maa mesti mau respek.

Ini lah jadinya bila dunia akhir zaman dipenuhi dengan ularmak

Amalina Nusyirwan said...

nape x buat aje kelas2 agama mcm biasa...
asik nk cari jalan mudah aje...

try.error.gainer said...

dorg nak g umrah melawat piramid kot?haha..sebab 2 wat skim piramid..cerah masa depan..semoga marlboro umrah dorg dengan skim piramid firaun nie..ptuih..

Unknown said...

tahniah...satu pendedahan yg amat berharga buatku.......

Unknown said...

Shalom (jewish greeting mode),

Ni lah masalah yang berlaku kt negara sekular yg kononnya negara Islam (padahal negara fake muslim) yang bodoh nama Malaysia ni!! Masalah MLM yg diasaskan Yahudi ni x kan menular dgn parahnya kt negara ni kalau kementerian/pihak yg bertanggungjawab meluluskan lesen perniagaan ni mengaplikasikan ilmu syariat Islam sblm (kalo x ikut syariat pn, sistem ni dah memang jelas kejam/zalim utk dipraktikkan) sewenang-wenangnya luluskan lesen untuk perniagaan yg tidak adil ni. babi! anjing! melayu memang maling!

Unknown said...

MasyaAllah memalukan bangsa sendiri je... mudah betul nak buat bisnes macam ni... bile mate dan otak dah jadi kelabu asap... x tahu nak bezakan yg mana tulen, yg mana permata..(bisnes merapu dgn yg betul)

Ingat senang ke nak jadi senang....

Saya menyeru rakan2 sekalian sebar2kan pasal menipuan jenis2 mlm ni dkt rakan2 terdekat kite semua.... suruh baca blog aidid ni DARI MULE... baru paham...

Apa makna pada perkataan "CUKUP"?????

ada org income cukup2 makan....
ada org income terlebih cukup(cash flow bagus)

kalau income kite cukup2 makan, minum, ad tmpt utk berteduh yg serba sederhana... kereta pn yg biase2 jer.. bersyukurlah dgn apa yg ada... belum tentu org yg dr luaran nampak gah dgn kete mewah... ada rumah yg bagus dr luaran... tu sume kan kebanyakan hutang dgn bank...

lihatla sekeliling kita... rata2 sume hutang bila nak dpatkan sesuatu terutama rumah, kete...
nak niage mlm pon HUTANG... dah la x berkat.. hutang lagi....

baik niage cikedis kat budak2 dapat jugak income seposen due... daripada berhutang... kan menyusahkan tu.... ade pulak yg create system nak gi haji.... PANAS DEN...

kerajaan susah2 wujudkan tabung haji tu... simpanla duit hasil usaha kita sendiri sikit2, lagi berkat duit tu.... ini macam naya orang weh...

ilufne said...

Dan apekejadohnya blazer warne hijo pastel ceghah weh?

kahkahkahkahkah! kaler blazer pun nak marah? :P

Aidid Mu'addib said...

sakit mata aku wei!
(of course the fact that he wears a kopiah and doing a pyramid-scheme in a business where people go to Mekah for umrah, contribute a bit to my anger... to that fucking blazer).

ilufne said...

aidid, nak kena tukar comment box type ni. tak tau apsal kalau ada komen baru takde pun alert kat email even after subcribing to that particular entry.

itu yang payah sikit nak follow kalau ada komen2 terbaru yang datang.

apa kater kome?

Aidid Mu'addib said...

teach me baby... I'm a noob.
it means... I'm worst than a baby...

Rembulan NagaGala said...

@ilufne:

Untuk comment terbaru post ni tengok sini:

http://aididmuaddib.blogspot.com/feeds/4966403662877098126/comments/default

Untuk komen terbaru untuk Aididleaks ni:

http://aididmuaddib.blogspot.com/feeds/comments/default

Subscribe guna Google Reader atau mana2 RSS Feed reader.

Oh Oeya said...

dah makin mcm2 taktik digunakan 'mereka' ini hanya kerana DUIT..SEDARLAH WAHAI UMAT..
aku dapati lebih selamat rasanya aku teruskan jualan kerepek/keropok kecil2an meski pulangannya tak melampaui kiraan 'mereka' ini..sekurang2nya aku tak disumpah seranah..
SEDARLAH WAHAI UMAT..

Zulfadly A.R. said...

Yg aku pelik apsal la Melayu je yg rajin join menatang nih? dah terang2 kot tu duit haram... malu den malu...

It Just Me..... said...

aku men re-fresh je nk tgk komen baru..haha

ilufne said...

@ak47suk1

oh mekasih. tak pernah lak guna RSS feed for this. rasa ada gak cara mudah ni. nanti nak godek2 sat. direct from blogger to our emails.

thanks!

Encik Malaysia said...

Tak lama lagi sejuta la visitor kat page nih. Dahsyat. Bole celen mark zuckenberg yg buat facebook.

Roslan said...

aww mok kome....tuan haji name nyer....ater ajer beno pun..baju nyer hijo nyegholang ...silo mate teman dibuatnyer..

teman ghaser ler...elok nabong kat tabung aji jer...cukup duit, cukup mase ,cukup umor pegi ler naik haji....abih citer...

deme ni udah betuan kan duit dalam idup deme ni...ape ajer ase duit deme langgor aje..
heeyyy wehhh...Tumpo..kanje dimuatnyer.

jakostardust said...

apabila yang jahil mengaku alim.... agama pun sanggup dijadikan platform untuk kaya...... dasar dah gilakan harta agama pun diorang nak jual..... mmg MLMers dah boleh dikatakan setaraf dengan yahudi.....

kiko said...

ish x malu betul... buat malu org islam je.. ni mesti kes x puas ati ngan tabung haji la nih.. tu yang cari duit segera buat mlm.. tipu orang

azwan said...

Salam,

Just like the doctors who misused their title to create wealth through fake "supplement", the religous people tends to hide behind their kopiah. Its annoying to see their modus operandi, up to level of disgusting too.

But are those people really know what they are doing? I bet they are confused. This entry surely will not educate them, but it is an eye opener for others.

TQ

zatyhanyut said...

aku ingat lagi ada hari tu aku pergi wifi kt carefour ampang (rmh ku tde tenet), aku duk dekat foodcourt, dpn aku ada grup pmpuan2, i dunno la, MLMers kot, semua cakap berapi2 psl bisnes,ni bagus, tu bagus, u know la kan org MLMers cmne perangainya, tiba2 tak lama tu, ada sorang minah dari grup ni pusing belakang dan kasi aku kertas pasal 'bisnes' dorg, 'baca ea dik' kata minah tu kat aku, bila aku usha kertas tu, aku nampak ada orang berdiri dekat keta mewah dan ada angka2 duit, terus aku cakap dekat dia 'takpe la kak' sambil senyum. pastu tiba2 ada kawan dia cakap, 'dia dah tak nak tu amik la balik kertas tu, kalau orang tak nak jangan bagi', pastu dua2 ekor tu pun pusing balik sambung disscusion dorg tu, aku ada la pasang tinge sikit dengar ada sorg tu siap cakap 'kita ni bakal2 wanita yang berjaya dan..bla bla bla', mm yela kak, semoga berjaya ea, aku cakap dalm hati , hehe .. tp aku terkilan tak sempat nak tau bisnes ape dorg buat, mungkin boleh aku share kt sini.

Unknown said...

zatyhanyut - pttnya lu hempuk je kepala diaorg.. buat keje xder pekdah....

biawaklaut said...

Penipu-penipu lahanat ni memang patut kena pijak ramai-ramai.

@mal12 said...

zatyhanyut-i tot u nk tunjuk kt depa Aididleaks ni(since u tgh bukak tenet kan)..cube tgk reaksi insan2 yg 'bakal berjaya' tu..ekeke..

uDean said...

zatyhanyut

cerita ko mengingatkan aku paku 3org MLMers selama 3 jam smpai diorang xtau nk ckp pe lg dah..

patut ko beta smpai abes..huhuhu..

#TeamAurum24K said...

aidid...limitkan lah satu page kat blog dlm 5 entry. yg skrg ni byk sgt jd panjang. pening nak scroll.. hahaha

@mal12 said...

@dyn, i prefer this way..kalau x banyak sgt pages n kena load baru everytime..

p/s:harap2 rakan2 di sini dapat doakan bersama2 keselamatan adik2/anak2/saudara2/rakan2/pelajar kita yg berada di mesir..

me said...

huhuhu....dulu kes Doktor beli..yang ni kes haji beli la pulak...dah tu, beli guna duit haram la pulak.....satu sen tarak guna....

ainShahajar said...

ape kate kat komen ni letak like, dislike

ala2 facebook tu..
tp sy ta tahu cane nak wat

kiko said...

aku ada follow member aku sorang ni. kononnya nak bawak pegi makan2. pastu bagi hint kat aku yang bisnes diorang ni memang best. aku ckp aku nak dengar dan tengok je dulu. so dia kata dengar je dulu kalau tak suka takpe. diorang budget aku da termakan ckp diorang la. lepas aku follow pegi opis diorang(bukti perniagaan la konon) aku tengok produk company tu. jual minuman bijirin mcm nestum sampai RM1000++, produk kecantikannya pun ada, siap ada penapis air yang boleh bagi air berasid dan beralkali ikut keperluan..rege dalam RM5000 kot.. mahal tu (kata teknologi tinggi).

dekat opis diorang siap ada gambo besau diorang semua pegi umrah.. boss cayanunalip diorang da arrange.. x payah join bakalhaji.com ke hape ke.. ok je berkat ape.. kata member2 kat situ la. ada plak dikalangan diorang tu ustaz.. so aku takleh la nak bangkang 100%.

lagi 1 hal masa member kat situ explain marketing plan diorang. terang2 skim piramid. bengang betul aku. aku pun bgtau la nak blah kan. siap bawak diorg punya upline yang da kaya raya tu plak nak ceramah kat aku.. aku da lambat ni malas nak dengar. member aku tu plak wat dek je. siot betul. member dia siap tanya ada tak rm2k bleh join skrg pastu nak gula2 kan aku dgn hadiah dia yang ciput ntah hapa2 punya brand dari china. aku pun taknak la jatuhkan air muka kawan aku. lepas da balik baru aku slow2 reject. itu pun dia agak bengang la hehe sori fren.. cuma aku agak keciwa la sebab x dpt tarik dia kuar dari tempat tu. sbb dia da dpt profit banyak.. ciss

ayu-girl that have no-Life said...

masalh kiko tuh sama mcm saya .. cuma saye ni mgkin blom ade kberanian lg nk join mende haram jadah ni..

pade aidid, cbe awak siasat satu bznz nme Q-NET.. membe saya ade ajak sya untuk join company ni .. mle2 kne bayar rm2000.. walupon sye ckp x de duit bleh plak die bg cdngn suh pnjm kat sape2 .. lagsung x de perikemanusiaan. dah la sye ni still stdent .. mne la ade fixed income .. ari sehari2 die pakse sye .. sye nk caye pon x ley sbb sye x yakin dan takot nk join ..

so harap lpas ni aidid bley buat kupasan pasal menatang Q-NET ni...

Aidid Mu'addib said...

Short-version?
Q-Net itu skim piramid, not MLM, but skim piramid.
There...

marina anakcikbob said...

aritu mak bf aku cakap kat akak ipar bf aku..
ada org offer dia g haji cuma bayar RM600 je.
tapi syaratnya dia kena tarik lagi 2 orang yang nak bayar RM600..
kitoang semua xkasi dia bayar tp syg nya dia xnak bagitau sapa yang buat deal tu.. hmmm..

Anonymous said...

orang mlm mane nak ngaku die buat mlm, sebab dah invest $$ ribuan..rugi la kalau nak ngaku die buat mlm, dan rugi lah kalau nak ngaku die dah tersilap langkah, takkan nak telan ludah balik beb

tu yang jadi fenomena, nak tegakkan benang yang basah, useless to debate with those nitwits, macam atheist yang nak menegakkan yang tiada tuhan di dalam dunia

just my 2sen, - helangkawi, there's only 1 eagle in the sky -

matbond said...

salam bro!
macam mana pulak MLM dalam UNIT TRUST?

Be Zahra Boutique said...

aku lambat baca posting bakalhaji ni...kekekeke

ideedbadut said...

Assalamualaikum Aididdd.. hebat lah kamu.. pasni boleh lantik jadik advisor kat company aku... kekeke..

Aidid Mu'addib said...

butthurt ka?
Advise company ko kejadahnya samdol? Eh... bukan samdol erk? Oh...
Anyway, cari cream sejuk, sapukan kat bontot tu... lega sket nanti.

hyelbaine said...

Hahahahaha....Aidid. Seem's the lack of sleep has ENHANCED your sarcasm.

Brilliant! ;)

Aidid Mu'addib said...

Baine...

Dah, memang sah dah butthurt la tuuuu. Udah la perangai macam lahanat, sampai buat blog just to diss me off, this particular fucking retard has the cheek to act like he's holier than thou kejadah-haramjadah... what the fuck?

I just skimmed thru his blog rantings... but I can't be bothered much by these dime-a-dozen pro-MLM asswipes. What a dick. He thinks MLM is a choice in occupation, and if one is so inclined to do it, why do I need to write all these craps in my blog. Just another psycho that has been fucked in the ass because the guy is so dumb that he bended over in front of a sex-starved homo boy. The guy missed the point of my blog altogether, and he seemed to be clearly butthurt... either because I'm crapping his MLM bzns, or that gay boy just now did managed to ravage his sorry ass.

A lot of these MLM fucks missed my so-called agenda when they read my articles... mostly, because they are so stupid and can't read properly. Another reason is, money can blind anyone... and MLM blinded people thoroughly. They think that I am attacking them, when the fact of the matter is... they can go to hell in a double-decker express bus at the speed of 500 km/hour, for all I care. Their stupidity knows no bound, and I have no intention to repair that... after all, it's their twisted brain anyway.

Oi samdol dol... you MLM fucks. This blog is not for you. These blog is for people who has not tainted their lives with HARAM MLM MONEY. MLM is not a choice of "cari rezeki". MLM harms people economically, and it is a mathematical certainty. It's not about the person who is doing it, and got rich, and sedekah manyak-manyak kat masjid, and pay his zakat. What the hell is that? The MLM system is economically unsustainable, and people who didn't go to school can't possibly understand this fact... they just can't. MLM works by making people lose money deliberately, but that loss is the riches that travel up all the way to those on top of the pyramid. And these MLM fucks just won't see the maths and the statistical implications of this wretched capitalist style of doing business. These MLM people just love being a yahudi... and when I say that, perasan pulak nak melenting. Fucking stupid assholes. Just mind-boggling some of these Malays are.

dear anies said...

tertinggal keretapi entry ni...

rs nk sekel2 je je org tua blazer ijau tu!!

dwen_psf said...

tertanya2 pasal al ameen network tu... boleh saudara siasat sikit hu hu

cik denn said...

reading this on 2012...and jaw dropped...
btw mister...good job! you helped me to convince my dad not to join this stupid MLM.. thanks a bunch! ^^

ahmadhaidar said...

malays x pernah merdeka pun, hanya fizikal je. Tp yang lain terus dibawah jajahan dejal cuma tak perasan, x sedor,

SNA Media said...

Aidid, u ni org Islam ke ape..teringin nk tengok muka u yg 'mulia' sgt tu..ltkpun gmbr Harry Porter bagai..ckp biarlah menunjukkan ciri2 org Islam, bukan maki hamun xtentu pasal. Nak berdakwah ikutlah cara nabi..bkn ckp kesat dan menyakitkan hati org..kesianlah dgn u ni..hidup mcm huru hara mencari silap dan dosa org lain je..diri sendiri tu dah confirm masuk syurga ke?

Raden Patah said...

Lidah ( maksudnya lisan dan tulisan ) adalah antara punca utama manusia dihumban ke neraka. Nak memberi nasihat pun, kena jaga bahasa.

Unknown said...

ada plk tukang bekap al -kopiah pow duit melayu ni. aku rs tu gang2 yg ada kepentingan dgn al-kopiah tu. ada la komisen mana2 tu.

aidid gud work, tlng dedahkan lg skim scam bangang ni semua.