And so it is...

Tuesday, January 11, 2011

Colostrum, Alpha Lipid... Disgusting Bleurrgh!




Korang tahu apa "fad" yang paling tak masuk akal dan ya amat la disgusting nye yang melanda pengguna yang senang kena basuh (dengan sabun pencuci Fab) sejak beberapa tahun kebelakangan ni? Yeeha! Kolostrum! Bukan sahaja di Malaysia, malah seantero dunia. Tahu apemendenya kolostrum tuh? Kalau pada manusia, kolostrum itu adalah cecair pekat warna kekuningan yang dihasilkan oleh breast ibu yang baru bersalin (mungkin gak kuar beberapo jam sebolom beranak - tapi takdo la omak yang tongah mengorang tu nak kesahkan colostrum kek tetek dio doh!), dan akan terus keluar beberapa hari selepas bersalin, sehinggalah susu sebenar terhasil. Sound gross? You betcha! Tapi, Allah jadikan sesuatu itu ada bertempat dan ada kegunaan, cuma sudah lumrahnya, pasti ada manusia yang lintah-darat yang suka sungguh putar-alam sesuatu perkara itu, demi untuk buat biz, for money... what else is new?



Mari kita diskus secara ilmiah (aku ilmiah? wahahaha!), apakah kolostrum itu sebenarnya. Kolostrum itu adalah bendalir yang kekuningan, pekat dan melekit yang keluar daripada payudara ibu untuk beberapa hari selepas bersalin. Ianya khas untuk kegunaan bayi yang baru nampak dunia tu - "specifically custom-designed" untuk satu tujuan yang penting kepada bayi tersebut. Kepada ibu di luar sana, aku pasti you semua ingat perkara ni. To the guys... just shut the heck up. You dunno anything, except realise this - it's not easy being a mother, it's painful and it's difficult and it's time-consuming. Kolostrum berfungsi sebagai agen julap (laxative) untuk membantu mengeluarkan meconium (najis pertama bayi yang macam tar tu - melekit, hijau-kehitaman, dan terkumpul semasa bayi masih dalam kandungan, hasil daripada air ketuban yang ditelannya berbulan-bulan sebelum dia lahir). Memandangkan kolostrum adalah makanan pertama bayi, jumlahnya adalah sedikit... seeloknya la tu, sebab kita tak nak kasi "stress" kat usus bayi yang masih belum matang. Ianya juga mengandungi jumlah lemak yang sedikit, sesuai dengan usus yang baru berfungsi, dapat elak overload. Itu sebab jugak kita dapati anak yang baru lahir akan hilang berat-badan sket-sket beberapa hari lepas lahir.

Kandungan di dalam kolostrum manusia adalah pelbagai dan sangat bersesuaian untuk bayi yang baru lahir... itu sebab kalau aku nampak ada orang kasi susu formula pada baby yang umur sehari, aku sure menyumpah-seranah dalam hati - gila bab punya dungu macam lembu betul manusianya (kalau tak bersebab la). Ada ke patut anak sendiri yang baru nampak dunia diberi susu yang keluar dari tetek lembu New Zealand? Di dalam kolostrum tu ada immunoglobulin manusia yang dapat membantu anak tu melawan penyakit - iaitu IgA, IgG dan IgM. Selain dari itu terdapat komponen sistem imuniti yang terdiri daripada lactoferin, lysozyme, lactoperoxidase, proline-rich polypeptides (PRP) dan cytokines (interleukins, TNF, dll). Ada juga beberapa "growth factor" yang dapat dipindahkan daripada ibu kepada anak dalam bentuk IGF I dan II (insulin-like growth factor I and II), transforming growth factors alpha, beta 1 and beta 2, fibroblast growth factors, epidermal growth factor, granulocyte-macrophage-stimulating growth factor, platelet-derived growth factor, vascular endothelial growth factor, and colony-stimulating factor-1. Dalam kolostrum juga terdapat banyak sel darah putih ibu yang dapat kasi "kick-start" sistem imuniti bayi, dan jangan terkejut, ianya juga membekalkan "bakteria baik" yang spesifik untuk membantu sistem percernaan bayi yang bakal menerima makanan pertama. Kesemua ini sangat diperlukan dalam perkembangan awal anak yang baru lahir itu.

Of course, dalam produk-produk makanan kesihatan yang diwar-warkan ada kolostrum di pasaran tu semua, ianya pasti bukanlah kolostrum manusia. Kalau ada orang dewasa yang taksub sangat pasal kolostrum ni dan memang psycho-weirdo ya amat nak cari benda ni untuk kegunaan dia - kalau ada korang terserempak, pelangkung aje kepalanya. Dumbass! Kolostrum lembu, yang datang dari tetek lembu (tak kesian betul pada anak lembu dia orang neh) adalah sumber jus keramat lembu bagi industri makanan kesihatan sebegini dan diwar-warkan sebagai food-of-the-future... hebat bak apa ntah, walaupun aku terfikir, kalau kolostrum keluar dalam 2-3 hari dengan kuantiti yang sedikit - dan anak lembu pasti diberi kolostrum oleh penternak (kalau tak sakit anak lembu tu), mana datang kolostrum yang manyak-manyak yang dibuat jadi susu tepung tu semua? Ada berapa juta lembu yang diperlukan untuk menjana industri kolostrum ni? You follow me? Atau adakah produk kat pasaran tu semua mengandungi 1% kolostrum dengan 99% susu lembu biasa? Well, think about it. Especially bila kita cakap pasal syarikat MLM yang rata-rata jual benda ni - penyangak perniagaan tersohor walau di mana sahaja di dunia ni, yang penuh putar-alam (Yeay Amway! Yeay TF!). Am I right, or am I right?

Syarikat-syarikat yang memasarkan produk kesihatan berkolostrum ini saban hari bertempik-sorak mengatakan bahawa produk makanan kesihatan mereka adalah sumber yang hebat dalam membekalkan karbohidrat, lemak, protein, vitamin dan dapat memindahkan imuniti lembu kepada sapa-sapa manusia yang rasa dirinya setara dengan anak lembu Friesian yang black-and-white tu. Pada dasarnya, alam semulajadi itu sendiri tak bersetuju dengan ideologi sebegini, sebab kolostrum itu secara automatik berubah kepada susu sejati sebaik sahaja najis meconium anak habis keluar daripada ususnya, dalam 2-3 hari gitu. Kalau kolostrum tu bagus gila-gila punya baeeek, mesti Allah jadikan lembu tu untuk terus menghasilkan kolostrum bagai nak rak sampai 2-3 bulan (atau 2-3 tahun?) gitu... again, think about it.

Makanan kesihatan sebegini adalah diletakkan sebagai "supplement" jadi ianya di luar kawalan jabatan farmaseutikal di mana-mana negara. Itu yang syarikat tu semua suke bebenor tu. Aku bebas buat apa saja! Dan jika ianya hanyalah supplement, korang boleh jumpa label kat tepi kotak atau tin produk tu semua yang mengatakan, "produk ini TIDAK bertujuan untuk merawat, menyembuhkan dan menghindari apa-apa penyakit... bla bla bla" (al-sungguhlah hipokritnya). Tapi, hmmmm... tengok kat website promosi produk sebegini. Cakap pasal merawat penyakit bagai nak meletup - boleh menghindari kanser bagai, dapat mengawal gula darah, dapat merawat kurap kat kangkang, dapat kasi slim, dan tak lupa jugak, dapat menurunkan IQ sebanyak ten-percentage point... macam-macam dey. Macam la kolostrum tu benda yang paling hebat dan mengalahkan susu segar yang dikeluarkan dengan jumlah yang banyak, selama setahun-dua oleh lembu tadi. You think Allah has erred in making cows stopped a short way in producing healthy colostrum, since colostrum is heaven-sent, the "manna from heaven", or what? What do these psychos mean by - colostrum is the best product that comes from cows? Be careful dear readers. That would be bad for your faith, ain't it? Itu yang aku cakap pasal personaliti putar-alam syarikat-syarikat komersial (khasnya sume-sume MLM parasite) tadi tu.


OK... kita boleh berdolak-dalik dan sanggah-menyanggah pasal kebaikan kolostrum tak abis-abis sampai lembu tu semua pulang petang. Apa cer? Meh kita check kajian-kajian saintifik perubatan yang telah dilakukan sejak berdekad dahulu lagi. Oh ya... minggu lepas ada pembaca singgah kat blog ni, mahu ajar aku tentang isu kolostrum ni, di mana dia cakap aku tersasar sket... siap bagi link rujukan bagai (minahnya banyak ilmu, terkejut beruk jugak aku dibuatnya):

Fah said...
berkenaan ALPHA LIPID.. sila beli utusan melayu hari ini bertarikh 7.1.2011.. ada article tentang produk ini..aidid ur research dlm MLM dan beberapa produk.. its good. but not good enough!.. *(ALPHA LIPID, satu istilah ntahapekebenda yg tidak didapati dalam mana-mana buku teks perubatan, mahu pun dalam medical journals) <------ apa ni?? research laa betul2 bro sblum nk komen.. kalau betul2 nk reseach ..nah baca dekat sini...what is colostrum n what is ALPHA LIPID :) kat dlm tu siap ada study paper lagi..kalau betul2 nk berdebat..sila email diorg.. :) http://www.colostrumresearch.org

Aidid Mu'addib said...
About The Institute Colostrum Research: 
Mission: To understand colostrum and help create solutions for the betterment of mankind. The Institute of Colostrum Research (ICR) was created to collect, communicate and conduct research to prove the efficacy of colostrum as a general health food or as a nutriceutical for therapeutic purposes... bla bla bla bla bla.... ICR has undertaken this task as to educate the consumer to judge colostrum products from different distributors. In this way the consumer can make a more educated choice as to which colostrum product is best.
>>>ICR is SPONSORED by BTI Laboratories who are one of the largest formulators and marketers of colostrum products in the world. BTI believes that the importance of colostrum to global health and the potential of this market as so large that everyone will benefit by sharing information.

Komentar aku:
Ini la antara budak Melayu baru baligh yg korang akan jumpa bersepah skrg, yg takde langsung idea independent dan saintifik - asyik kena suap dgn ilmu badan komersial - pastu pandai nak kritik org dgn ilmu songsang dia. Dik, jadi org terpelajar dik - jgn jadi org yg belajar 10%... pastu sebok nak jadi lecturer pulak... don't be a f**king dumbass!
Saya ulangi, perkataan ALPHALIPID adalah satu jenama drpd syarikat komersial - New Image International di Auckland, New Zealand.. hanya mangkok hayon yg tak sedar dia mangkok hayon aje yg suka cakap benda merapu macam ni. Adakah kalau keluar paper utusan Melayu maksudnya sesuatu fakta tu terus jadi benar - hutan mana ko duduk selama hari ni dik? Papua New Guinea? Pakai cawat hari2 memburu babi hutan... pastu panggang, makan ramai2 tepi unggun api.
OK, dalam buku teks perubatan mmg la takde istilah ni... it's a brand name, that goes without saying. Dan sapa2 yg perasan tubuh-badan dia sama kualiti dgn anak lembu, silakan makan atau minum produk susu awal lembu ni - sgt sesuai utk anda. Boleh membesar jadi LEMBU yg sihat dan kuat.

Fah said...
hahaha..kesian..hidup dgn kata kata kasar :)

Aidid Mu'addib said...
hahaha... kesian..hidup bangang dah boleh diajar :) 
- sambil pakai cawat makan daging panggang.

Addy said...
You're freaking hilarious, Aidid :D Love your wittiness. Fellow Malaysian here, though not Malay/Muslim. Write on!

Aidid Mu'addib said...
Addy... witty? Make it angry-this close of giving up on my race-witty...
Thank God you haven't seen me play my guitar... now, that's hilarious!

Fah said...
terima kasih sebab ckp saya bangang :) ..bole saya tau abg aidid niaga apa?

Aidid Mu'addib said...
Bangang? Oh yg kat atas tu? Ada typo pulak... supposed to be: 
>>hahaha... kesian.. hidup bangang TAK boleh diajar :) 
- sambil pakai cawat makan daging panggang.
Anyway... you're very welcome.
Aku motong gotah... what's that got to do with you being bangang?

Sori... haha! I sometimes killed myself... I can't help it. You can argue with me about the string theory in pyschics, and if you go like... "String theory is a theory in particle physics that attempts to reconcile quantum mechanics and general relativity. String theory mainly posits that the electrons and quarks within an atom are not 0-dimensional objects, but rather 1-dimensional oscillating lines ("strings"). The earliest string model, the bosonic string, incorporated only bosons, although this view developed to the superstring theory, which posits that a connection (a "supersymmetry") exists between bosons and fermions. String theories also require the existence of several extra, unobservable, dimensions to the universe, in addition to the usual fourspacetime dimensions...." Whoa! Whoa! Baby whoa! Stop it dear! You're making me pee in my pants". I'll admit I'm stumped! But this is about susu awal lembu, about colostrum... apakejadahnya complicated about air warna putih-kekuningan tu? Kajian dah ada berlambak di merata dunia pasal ni. Yang masalahnya satu aje... orang-ramai dengar cakap iklan, dan ramai yang percaya bahawa iklan komersial tu semua cakap pasal sains. Beb, korang semua yang baca ni... iklan-iklan tu cakap pasal berapa banyak hengget syarikat tu nak isap dari pengguna macam korang, bukan dia cakap pasal research yang saintis-saintis dah buat. Ye sangat la syarikat tu semua kesah pasal sains dan kesihatan pengguna. Itu "undang-undang" pengiklanan apa saja produk yang paling basic dalam dunia konsumerisme kita sekarang. Money, money, money, meh! Jangan lupa pesanan aku ni sampai bila-bila.


OK, secara asasnya, kalau nak mengkaji dan menambah ilmu pasal kajian tentang colostrum begitu-begini, berfakta dan berilmiah, jangan la wei pegi kat website colostrum.com, atau alphalipid.com, atau russianhealthministry.blogspot.com (hahaha! teringat aku kat Fendy penjajap TF bahalol) atau jugak seperti yang Fah kasi tadi... http://www.colostrumresearch.org - dah sasau ke apa? Ada ke pegi jumpa along untuk tanya pasal kebaikan ilmu pinjam duit? Ada logik ka dey? Nak tahu cerita sebenar tentang sains perubatan, ko kena pegi ke PubMed, atau BMJ, atau NEJM atau Lancet, dan search isu "bovine colostrum supplement". Benda isu susu tetek-lembu-baru-beranak-ya-amat-keramat ni memang dah ada berlambak research. Salah satu konsensus saintis yang korang boleh jumpa - untuk athlete yang mengambil supplement yang mengandungi colostrum, didapati terdapat peningkatan "serum insulin-like growth factor" berbanding dengan kumpulan kawalan (control). Mende IGF-1 tu beb? Ianya adalah salah satu hormon yang ada secara semulajadi dalam badan manusia dan ianya dihasilkan dengan jumlah yang tinggi semasa remaja... mau kasi budak lelaki 13-14 tahun tu jadi sasa, ada suara garau, tumbuh bulu di merata tempat, dan tingginya naik dalam satu kaki daripada sebelum dia mimpi dan pancut dalam seluar untuk pertama kali. Untuk yang pompuan pun sama, kasi bulu bersepah jugak dan kasi tingginya naik, serta mau kasi itu bumper depan jadi montok, dan itu bumper belakang jadi bahan untuk dilenggan-lenggukkan... oh Mak Limah. 

Jadi, IGF-1 ni bagus ke tak untuk orang yang dah dewasa yang dah pancut secara paksa sebanyak 137 kali? Kalau athlete atau ahli bina-badan, memang la dia mau telan sebab boleh kasi otot naik cepat, tapi IGF-1 bukan berguna untuk itu sahaja sebenarnya. Kajian tentang IGF-1 telah dilakukan dan didapati mempunyai kesan yang inkonklusif dalam rawatan ALS (Lou Gehrig Disease), growth failure, diabetes (type 1 & 2) dan luka terbakar. IGF-1 ni ada kesan meningkatkan pertumbuhan tisu/sel baru, tapi ada satu problem lain yang sangat penting jugak... terdapat peningkatan kes-kes kanser di kalangan mereka yang mengambil supplement yang ada IGF-1 ini... meaning? IGF-1 ni meningkatkan risiko pembentukan kanser, dan ianya datang daripada kolostrum meh! Now, korang rasa berbaloi ke nak telan benda ni kalau risiko kanser meningkat? What the heck?

Selain daripada IGF-1, dalam kolostrum juga terdapat banyak immunoglobulin G, dan korang sendiri selalu akan terbaca fakta ini diwar-warkan dalam iklan terencat akal produk berunsurkan kolostrum - "immune booster" katanya. Dalam satu kajian pada tahun 1997, ada kajian dilakukan di mana subjek dibahagikan kepada 3 kumpulan - satu kumpulan diberi produk berkolostrum, satu kumpulan diberi susu kurang lemak dan satu lagi diberi placebo sebagai kumpulan kawalan. Kemudiannya, semua subjek didedahkan kepada Cryptosporidium parvum (sejenis protozoa yang kasi kita cirit). Hasil cerapan? Susu kurang lemak memberikan kekebalan imuniti yang sama dengan produk berkolostrum, dan kedua-duanya mengatasi kekebalan yang lebih daripada placebo. So, what's the big deal then?



Protein jenis "whey" daripada kolostrum, ada mengandungi kedua-dua jenis asid amino (essential and non-essential), dan whey itu sendiri adalah merupakan produk lebihan daripada penghasilan keju. Produk yang ada whey selalunya adalah murah dan senang didapati di farmasi dan health-shop. Ianya baik untuk membaiki tisu otot yang tercedera (kemalangan, surgeri), dan juga banyak digunakan oleh ahli bina badan dan ahli sukan yang mahukan peningkatan jumlah otot yang tinggi. Whey protein berguna untuk ahli bina badan kerana ia dapat digunakan dalam membaiki otot yang koyak, tapi kena faham ini - tanpa latihan yang teruk sehingga merosakkan otot oleh ahli bina badan tersebut, protein whey tidak akan mendatangkan apa-apa faedah yang ketara. Yang sebenarnya, ahli bina badan boleh mendapatkan semua nutrient yang diperlukan dengan memakan makanan seimbang "high-protein, high-calorie diet". Salesman (MLM ka dey?) yang promote produk kolostrum yang katanya dapat kasi bina tubuh badan yang montok tu bercakap ikut bontot aje, bukan ikut fakta sains, if you really wanna know. Jadi, untuk angkat weight hari-hari kat gym, tak payah susah-susah sedekah duit tu kat salesmen penjual produk ber-kolostrum, sebab kesan kolostrum sikit bebenor dan tak cost-effective, dan boleh kasi risiko kanser naik sket. Kiranya... mamat yang jual benda ni, baca apa yang positif tentang kolostrum, dan itu aje la diulang-ulangnya untuk kelentong pengguna, sampaikan dalam kebanyakan kes (seperti contoh FendyTF), dia sendiri kena brainwash oleh promosi dia sendiri... kelalar dol.

Ada juga perkara lain yang korang sebagai pengguna kena berjaga tentang "deceptive marketing tactics" - atau "penipuan taktik pemasaran", yang dilakukan oleh sesetengah penjual supplement ber-kolostrum. Contohnya, akuan badan begini-begitu yang "endorse" produk sekian-sekian, sedangkan sememangnya tiada badan perubatan kerajaan atau universiti yang akan beri endorsement sebegini kepada produk yang memang diketahui oleh saintis sebagai "ambiguous" dalam isu kebaikannya kepada kesihatan manusia. 


Contoh "ambiguity" (ketakpastian) yang paling ketara adalah tentang fakta bahawa segala apa yang korang sumbat dalam mulut tu, ia akan masuk ke dalam perut yang penuh dengan jus gastrik dan seperti yang kita ketahui, jus itu penuh dengan asid hydrochloric (pH dalam 1 hingga 2) dan banyak enzyme yang akan mencerna apa sahaja yang korang telan (benda yang diketahui jika seseorang itu abis belajar sampai fom-pai). Usahkan kolostrum, paku 6 inci pun cair kalau ko berjaya telan bendanya masuk peghot... cuma kewarasan ko tu aje yang jadi suspicious lepas tu. Jadi, berapa banyak khasiat daripada kolostrum tu yang masuk tanpa dihancurkan selunyai-lunyainya dalam kantung perut? Adakah ia cost-effective untuk kegunaan manusia seharian? Jawapannya, of course not! Khasiat yang dapat masuk diserap oleh usus adalah sama lebih-kurang jika kita minum susu dan makan nasi dan ada sayur dan lauk. Everything hancur kena kerjakan oleh asid hydrochloric. Itu sebab doktor tak hiraukan pasal kolostrum ni, dan yang kecoh pasal mendenya hanyalah salesmen yang hafal skrip dan syarikat-syarikat lintah-darat MLM.

Lagi satu yang perlu diketahui oleh pengguna - ada ramai manusia allergi pada susu lembu, dan kolostrum ini adalah susu lembu jugak beb, jadi kalau dah ada milk-allergy tu, tak payah la nak sebok-sebok nak minum mende kolostrum-Alphalipid ni. Mau bunuh diri ka? Kepada yang lactose-intolerance pulak, pun sama... mau kasi tercirit dalam seluar ka?



OK... panjang sangat dah, ceritanya lebih-kurang sama aje dengan produk-produk makanan kesihatan yang lain seperti jus buah keparat (eXfuze, Monavie, Vemma, Xango, etc.) dan makanan kesihatan seperti susu kambing la, ekstrak kolostrum la, multivitamin la... just a waste of money, in my opinion. Ko tengok gambar piramid kat atas tu pun dah tahu muslihat sebenar dajjal perniagaan tu semua - same 'ol story. Apa yang nak berdolak-dalik lagik beb? I sincerely believe with all my heart, and from all the knowledge that I have accumulated over the years... be it scientific knowledge or religious knowledge, human ain't supposed to be drinking milk like a baby cow. And in the case of colostrum - stop being a psycho, will ya? It's disgusting! And we're also in the category of an organism of the highest order, and are not supposed to be swallowing pills or artificial/processed food that came out of a factory - it's just abhorent to nature. We're supposed to be eating and drinking the food and water that Allah has provided... the food from the best of Allah's creation, minus all the preservatives and the colourings and the sweeteners. All these colostrum what-not is really not normal, man! It's just commercialism at it's finest, or worst... depending on your perspective. Come on, it's just some freaky-greedy-minded people trying to earn money out of other lurus-bendol people in the populace.

OK, I'm gonna stop writing soon, and I'm gonna go home, and I'm gonna eat lunch. My wife had cooked gulai lemak labu with petai, ayam masak merah dan ikan kering goreng, with some rice and some soup with lots of vegetables in it... and I'll drink some plain water in ice, and there's slices of mango at the end to finish it off. Life ain't supposed to be complicated, and your body is not supposed to be pumped in with all the chemicals you could get from the pharmacy, or sold to you by some psycho MLM guy. Allah has made us humans the best of creation... why would you all wanna drink disgusting fore-milk from a dear old mommy cow? Why would you want to act like a baby cow and start drinking the milk that is supposed to be for that dear little calf? 

Allah have mercy on us all....





References:
1. Gottstein, Michael. Colostrum is vital ingredient to keep newborn lambs alive. Irish Independent.
2. L. Saint, Margret Smith, P. E. Hartmann (1984). "The yield and nutrient content of colostrum and milk of women from giving birth to 1 month post-partum". British Journal of Nutrition 52: 91.
3. Groves, ML (1960). "The isolation of a red protein from milk". Journal of the American Chemical Society 82: 3345–3360. doi:10.1021/ja01498a029.
4. O'Dell SD, Day IN (July 1998). "Insulin-like growth factor II (IGF-II)". Int. J. Biochem. Cell Biol. 30 (7): 767–71. doi:10.1016/S1357-2725(98)00048-X.PMID 9722981.
5. Saito S, Yoshida M, Ichijo M, Ishizaka S, Tsujii T (October 1993). "Transforming growth factor-beta (TGF-beta) in human milk". Clin. Exp. Immunol. 94 (1): 220–4.doi:10.1111/j.1365-2249.1993.tb06004.x. PMID 8403511.
7. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18952725
8. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/392768
9. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6677175
10. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3884680
11. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21058748
ntah... banyak lagi, I've lost track. Macam buat thesis la pulak dey......
p/s: Score A is in the works... hold the reins of all your donkeys.
Problem: I'm gonna wait for the response from the related ustaz, via email or phone. It's coming baybeh!





147 comments:

sya fiq fox said...

1st!!!

Malik Ramli said...

2nd

mukmien said...

3rd

Khairi Mohd said...

fuh...

aku kosong said...

heheheh

alien said...

makan buah dulu la incik sebelum makan nasi
hohoho

RudyShahrin said...

been waiting for this guy cari pasal with alpha lipid...wakakaka

keep it up bro..

Cik Kuntum said...

8th : good one ! yeah pasni can ask the datin snoob read this...yahuuu

trackers said...

sian kat anak lembu cz colostrum mak lembu dh kna sedut ngan malaun2.:-)

means next generation nyer lembu ader kureng ckitla ek cz dia xsmpat nk sedut colostrum dr mak lembu...:-)

nice info bro..mohon utk dihebah2kan

Hellioz said...

colostrum

sumpah tak sedap menatang ni
rase dia tak tau nak explain macam mane.
macam palat.
kah3~

@rep said...

oh yeah.. aidid.. kat mana cari masa buat ni semua? demn. u r superhuman!!

Anonymous said...

good info bro Aidid..
may Allah bless you
Amin~~

Xeno said...

Hahaha...I hope those Papuans aren't offended...





being compared to quack medicine practitioners! *ba dum tssh*

Fiza said...
This comment has been removed by the author.
Belacak said...

Gile 1st la ko ni Syafiq. Ko lebih minum susu lembu kot?

BTW, thanks Aidid for Mambo jumbo jargon. At least I know something (ektuali I pretend to know what it is all about!)

The message is clear, if the product is available on the shelve; it is okay (ye la kot?)

The problem is only when the product has the MLM tattoo! Oh kapitalis imperialis!

Too many Machiavellian here!

Fiza said...

Slm bro Aidi,

nice one!
tak silap Dart Far East S/B (Tupperware) pun ade jual produk colostrum gak. huhu...
kalau free, kasi bongkar tengok!

dear anies said...

yg 1st, 2nd, 3rd ni... mesti letak komen dulu pastu baru baca...kan??

p/s pe kata korang ternak je lembu. nnt slalu bleh dpt 'colostrum'fresh punyer...terbaek dr ladang...

Hell`s Angel said...

nice one bro keep it up.... padan muka penyangak2 MLM ni. Pecahkan tembelang depa nih

Balcony Bunny said...

huuuuuu......sama dengan la kot dgn produk yg berasaskan PLASENTA BIRI - BIRI. Ape pandangan Tuan?

azwan said...

Salam,

Aidid, I have something to share here. IF...only if the colostrum is being studied properly, these people are able to produce colostrum at a commercial scale. They can do it through recombinant technology.

Indeed colostrum is a protein. With such a huge molecular weight, the only way to produce colostrum in a large scale is through recombinant technology/protein expression system. If they are able to study the molecular structure (either human or cow colostrum), they can identify and incorporate the colostrum gene into things like bacteria, yeast, etc. Only if they are able to grow these things, of course the they will obtain a better yield production of colostrum, which may reach up to 98%(highly purified). In other words, it just like producing recombinant insulin. This is something our nation still unable to do till now. Even Inno Biologics capacity is only limited for clinical research, not up to commercial scale.

Bro, I am doing clinical research in biologic drugs (biosimilars) in Oncology. I think this is doable. The big question is whether these craps really2 do the research and has the capacity(financially, facility, expertise) to do it? Or just a stupid claim? They may just do some OEM/outsource to other company, I don't know.

This is far far from proving the colostrum is effective in human being. The need to face the biggest hurdle; the clinical trial.

TQ

digitalspine said...

Respek aa Aidid nie.. rajin sungguh membaca n rajin share apa yg dibaca.. terima kasih bebanyak!

Most universities, research centers, organizations are proud to list out all pengarah, president, in-house researcher mahupun sesaper yg terlibat/related to show their credibility.

Malang skali, aku x jumpa pun kat web tu. Sekor pun tarak! Mungkin aku terlepas pandang.

Aidid Mu'addib said...

Placenta biri-biri? That doubly-sick to me...
Necessary ha? For whatever purpose... ada cakap dalam Quran tak?
Oh ya... I forgot to mention, dalam Quran ada cakap pasal susu - but not cow's fore-milk right? Think about it. Sesungguhnya petunjuk-petunjuk itu adalah nyata bagi mereka yang ingin mengetahui...

hyelbaine said...

Your post is filled with facts as always, bravo. Your take on how Allah has created all of us is even better. Yes we have our weaknesses and that's why sometimes we get sick and go see the good doctor.

But if Allah has given us good health why go and spend/waste money on getting more healthy? It's like tak selsema yang ni pi telan Clarinase buat aper? Tak bersyukur lagi dengan kesihatan yang Maha Esa dah bagi?

ps: I wonder if they'll be trolls in this post. They're numbers seem to be dwindling lately :P

Fendy2177 said...

Salam,

Jangan lupa masukkan sekali hasil kajian di bawah ye encik aidid.

1- http://eprints.undip.ac.id/18310/

2- http://www.alexmed.edu.eg/journal/index.php/bulletin/article/view/287/0

Boleh baca versi penuh kajian tersebut dan baca sekali bahagian rujukannya.

Untuk pembaca lain, sila ke

www.negativepositive21.blogspot.com

Thanks bro.

Aidid Mu'addib said...

MZ: Most universities, research centers, organizations are proud to list out all pengarah, president, in-house researcher mahupun sesaper yg terlibat/related to show their credibility.
Malang skali, aku x jumpa pun kat web tu. Sekor pun tarak! Mungkin aku terlepas pandang.

I don't follow, sorry. Web mana?

Aidid Mu'addib said...

Speak of the devil - there you go, the troll has arrived! Yeehaa!
And has the cheek to put some incredulous links some more...
Joker 1st class, as always.

razif said...

plis stop la woi perangai cilaka ultimate 1st,2nd comment nih.fuck!

zura said...

mimpi jumpe aidid semalam..macam johnny depp..gile jap..
btw..yg 1st, 2nd, 3rd tu...korang ni..stalk dia ka..

J.A.D said...

first time here. Bravo on the clear explanation of collostrum (the human's variation) no matter how crude the explanation is. Susah nak cari lelaki2 (and some women) yang paham kepentingan collostrum to an infant. Tapi cuma jgn terlalu judgmental pada perempuan2 yang bagi susu formula pada anak2 sbb 80% memang bodoh tak tak apa2 pasal breastfeeding (like me with my first child) tapi another 20% mmg tak dapat bagi because of health reasons. But then again, I know u were not being judgmental sbb ada disclaimer kat atas pasal bagi susu formula bersebab) :)

Anyway, I share your sentiment about MLM. Its a business. Its never about health. Fullstop.

digitalspine said...

Aidid: Sorry bro.. aku maksudkan web colostrumresearch.org tu.. aku x jumpa lak organization chart.

Belacak said...

Den raso Aidid ni dah masuk suku nih :)
Speaking nogori pokat amek!

BTW, Alpa Lipid kipas susah mati any comment? (do not comment 1st, 2nd, 3rd ... loser)

Den konpem ko org nogori ni doh!

Hazrul Adzfar said...

..dan jangan lupa 90% dari populasi Asia pabila dewasa adalah lactose intolerence. Maksudnya bila dah besaq n baligh, 9 daripada 10 rakyat Malaysia tak leh minum susu..

Cuba time perut kosong angpa beli susu sebotoi pastu minum bagi abih, tengok brapa ramai yang perut kembung/berangin/bunyi kruk2 kaw2 (melebih2 dari perut masuk angin sebab tak makan) paihtu terasa nak tercirit sentiasa, n taik yang keluaq 'loose stool' semua

haha

It Just Me..... said...

mahal giler produk2 tu.....huhu...
ada org suh aku beli mende nih...katanya aku tak akan sakit sampai bila2...wahhhh...yakinnya ko....
pahtu siap ayat, lepas ko beli, ko masuk la jadi ahli bawah aku...cet....shilanat nyer ayat...
patut la beria2 belanja aku makan...cet...

orang said...

ko letak gambar elken tu teringat aku zaman dulu masa aku di"paksa" dgr ceramah diorang kat Jln Klang Lama.. ade sorang boss Elken tu banggo gilo telan spirulina 100 bijik sehari..
aku suke betul baca post ko Aidid drpd tajuk sampai la ke last comment.. tapi budak2 yg bagi comment 1st, 2nd n 3rd tu potong stim aku la.. esp budak yg 1st tu.. matured la sket weii!!

cik mas said...

sokong bro aidid...sy minta kongsikan blog anda kepada pembaca blog saya..... :)

terima kasih bro!!!

http://masluvnerul.blogspot.com/2011/01/multilevel-marketing-say-no-to-mlm-ada.html

Cool said...

mak aku kata "dik, back to basic"

ahong said...

Oii Fendy,

Ko tau tak orang macam kau la yang aku paling tak suka. Dah la tak nak guna otak, ko guna kepala lutut untuk fikir.

Website yang ko bagi aku tu tak berguna lansung.

1. Sumber yang kau bagi tu entah apa-apa aje. Tolongla, kalau nak bagi maklumat biarlah diambil dari jurnal yang sahih dimana hasil kajian telah dibentangkan, dibahaskan sebelum diterima sebagai satu sumber saintifik. Buat aku geram aje sebab aku ada anak murid yang kepala otak macam ko yang malas nak fikir.

2. Bacala betul-betul dulu kajian itu, walaupun thesis budak master ke PhD ke mesti kena baca dulu untuk mengetahui objektif, kaedah, skop, analisis kajian sebelum membuat kesimpulan.

Dari apa yang aku nampak, kau hanya nak untung jual barang kau aje dan tidak mementingkan Kebenaran. Kan Islam ajar kita untuk mencari Kebenaran atau memang kau ni suka sangat kat wang hasil air kencing Syaitan?

hyelbaine said...

Bro, ada satu troll jer. Itu pun dok ulang citer yang sama seperti dulu. Nothing new but the same old broken record. If feed this troll it'll be like reading the comments from earlier posts. Silap2 main kopi-pes jer.

No class lar this troll. Next? :P

mohd sharil alif said...

thanks la bro aidid. tak payah aku susah susah bukak nelson's essential peads untuk baca pasal newborn nutrients. kat sini je dah boleh khatam. pasni pegi Neonatal ICU posting boleh lah jawab mana2 punya prof soalan tentang advantages of exclusive breestfeeding and colostrom@cecair kuning likat yang kuar tu.

cek chun said...

1st 2nd 3rd, another sign that u are know entering aididleak :D

ingat senang ke nak type 1st, 2nd, 3rd tu weh. kalo tak stalk aidid, mana nak dapat.

tok moh tengok kot teh ais dia pon baru dapat 2kali kan tok moh kannn..

lagipun aidid pon buat maaa. rileks laa. sambil dapat ilmu, gelak2 pon mesti ada. baru ilmu cepat masuk dalam kepala. jgn tension2 sangat.walaupun isi blog ni serius.

Breakeven said...

~pic profile....encik aidid.....hahahahahahahhaahaahah

Unknown said...

AsSalam bro aidid...boleh explain cket regarding Jus Maqui...

MIE said...

azwan

1. Mungkin cadangan ko tu boleh guna. Mungkin recombinant technology boleh digunakan untuk kita synthesis colostrum ni.....

2. Tapi masalahnya aku rasa molecule protein colostrum ni mesti sangat besar. Bacteria sah2 takleh jadi host...mungkin Yeast boleh...tapi sgt la mahal dan tak effective.

3. Tu belum lagi kita tgk kadar mutation lepas kita clone gene colostrum tu dalam Yeast...mungkin sgt tinggi dan takleh function dengan betul...kalau leh function pn...kesan die ke atas orang dewasa...kita tak tau...takde satu kajian yang solid pun.

Tu pandangan aku kalau kita nak guna recombinant technology either guna Yeast or Bacteria...

Anonymous said...

Awesome stuff.

ainShahajar said...

aidid dah menjimatkan duit2 kami

yey!!!!!!!!!!!!!

orang said...

Aidid for Parliament!!! bosan weii dengar Kinabatangan dan Sri Gading merapu...

Ameera said...

tqtqtqtqtqtq....
pehh...ni entri paling best..

Aidid Mu'addib said...

Mie, Azwan...
I disagree with the cost-effectiveness of all these colostrum -related advancement... yes, it has been shown that you can get a certain benefit from the "transfer factors" on genetically modified cows (of course not by ways of 4Life MLM merapu dan parasite tu, atau si storekeeper Fendy7384556 yg sepatah haram tak tahu apa yg dia sendiri nak present - plagiarized ntah sapa2 punya research yg tak berkaitan dgn produk cikai 4Life RM245 sebotol - joker gilabab), and you can get those IGF-1 and many other polypeptides... but it's all very specific towards certain disease, and not generalised and definitely not for sale to the masses, on sale, on the shelves of pharmacies or via MLM salesmen.... no sir.
Even if there is benefits shown, it is so far negligible... unless you can mass-produced the said compound. Scientists are researching as we speak.

Oh ya... my topic here is not about that - it's about those products up there - those COLOSTRUM product that cost a bomb, but FULL OF SHIT!

azwan said...

Salam,

MIE, great thoughts bro. I am no bioprocess engineer. They are the right person to speak. In bioprocess, the one who specialize in this area Cell Culture Specialist. I don't think we have one in Malaysia.

Large molecule kita boleh buat bro. I am not sure Colostrum ni berapa kilo Dalton. Large molecule drug like monoclonal antibody mcm yg aku tgh buat clinical trial skang ni either guna E. Coli/Yeast or mammalian cells(macam hybridoma mouse) for expression.

Aku percaye diorang boleh buat benda ni, because this is not uncommon technology out there. As I said, you need a damn good experts, and superb QA/QC management to produce highly purified Colostrum.

Kesimpulannye..product diorang ni is a really big question mark.

TQ

azwan said...

Salam,

Aidid, I agree with you.

TQ

yat said...

bro,

another scam, sorry if u had already blog abt it...

ni koperasi pun blh jadi MLM

http://www.majalah.com/?classified:jana-pendapatan-dgn-bayaran-hanya-rm250-sahaja-kojiwa:5T0RKD5X9V

cek chun said...

Bang aidid, kalo mu jadi lecturer, saheh ramai students score A. hari2 gelak ja sambil masuk ilmu kat kepala.

cek tak sabaq nak tunggu pasai score A nih. cepat2 la ustaz reply yaa.

untuk cekgu shikin, tu ada nampak sign besaq kala merah tu - 18sx. bawah umor tak payah masuk sini. kalau dah tak tau nak komen apa2, baca je blog ni sampai khatam.

kalau nak suruh aidid tulis elok2 berbudi bahasa, pakai tak ramai la ambik pusing.
nak educate people kena la ada cara. mesti cekgu shikin tau kan..kan..kan...

ShAh said...

u r mind blowing as always bro.. kipidap..

Unknown said...

New image international bersangkut -paut dgn omegatrend dan omegatrend pernah bertapak di malaysia 2007. Ouh omegatrend ni MLM. I'm not at all surprised if they promote whatsthisproduct's name bagai nak rak

lalacici said...

azwan & mie..

suka baca komen korang..very biotechnologyish..huhu..agree with u guys, recombinant technology make it possible for mass production..tp tu la, mampu pn buat large scale, tp produk xde faedah xguna gak..

p/s: ulang balik komen abg aidid atas tu je..hehe..agree with u bro..

eito said...

der,
take your time on scam A. Kasi pekat padu punya budu. Aku dah tekanan nk bertekak dgn diorg, dah aku cakap piramid scheme, diorg asik kecoh dgn panel syariah diorg. Takpe, der. Kasi kumpul maklumat2 biar hantam kasi lumat!

p/s: nasib baik blogger xde button 'like' kalau x dah lame aku tekan like dah kt semua posting ko. Hahaha.

efa said...

en aidid u sounded exactly like my dad! He's a teacher, not a scientist or whatsoever to understand that simple concept. "Brape byk le lembu yg beranak sehari tu oi, smpai semua company pn kuarkan colostrum.Korg tu x payah dh amek kolostrum. kecik2 dlu ckup dh mak bg."

However i still do agree with azwan. We cant deny the technology nowadays. Whether they used it or not, Allah jela yg tau.

As usual. this is beneficial.But I dont think those MLMorons will gonna understand any bits of this.Hahak. Screw them.

Anonymous said...

Fendy2177,

stop wasting everybody time .

I already read- http://eprints.undip.ac.id/18310/



Not conclusive . Inipun atas tikus , bukan manusia lagi...

azwan said...

Salam,

It is simple fact that these craps are misusing/manipulating the benefits of colostrum to increase their sales unethically.

In any way, how its being produced is another question. Manufacturing recombinant protein without strong indication is indeed a waste of resources.

Thats why, when you talking about protein/polypeptide for good purpose, it must be for specific indication. Not for few indication and general well being. In other words, colostrum must be specific cell/receptor targeted kind of thing. The truth is, colostrum consist of many types of different poplypeptides, which makes it impossible for any big pharmaceutical company to combine the whole thing into one product. If they do, the cost must be like..USD 1Mil for one tin. I am not kidding.

TQ

Aslina said...

jap2... confuse... dorang kuarkan product SUPER-DUPER banyak untuk pasaran...and it goes on by huge amount of BRANDS that offers same "ingredient - colostrum".

so, my question is...

dalam sehari berapa ekor lembu SELURUH new zealand beranak? hari2 ada ke atau setiap jam ada?? kalo gitu wahh... banyak betul la bekalan ye??

Mr Freak ; gatal tengkok mu said...

we 'like' fendi for keep on entertain us especially gua yang tengah lara..terima kasih fendi1234567890101112131415..

btw..cari la source kat medical journal ye..gua
ada akaun uni yang kasi masuk baca journal..nak password leh mintak..nak beli satu dokumen mahal woo bebelas dollar..tapi kalau mintak gua carikan leh la gua cari even gua tau lu nak menangkan broduk lu..ok ye fendi123456789010111213

mama_QnR said...

again, without fail, another factful-brain-moving goodness...

Anonymous said...

@ azwan: Great insights, though i had to read 'em comments very s.l.o.w.l.y. instead of the usual skim reading cos ma brain is not used to decipher a massload of techinical/scientific facts. Sehlow pick-up sket bab2 cenggini.

ps the info in this entry'll come in handy, hopefully not soon enough.

Breakeven said...

~ bro aidid motong gotah?
wow...getah tgh mahal...nak jadi wife no 2 leh? ~ kakakakakakaka...gurau je...jgn tension2 yaa..

Anonymous said...

alhamdulilah saya bukan seorang yang senang terpengaruh dengan menatang2 makanan kesihatan whatsoever ni. vitamin2 pun tak pernah makan. kecuali time admitted hospital doktor bagi baru makan. tapi blog ni, mmg bagus utk dibaca dan dalam masa yg sama educated semua orang malaya ni yg dok sibuk2 nak duit cepat sana sini, nak sihat bagai2, nak bijak makan ubat ini itu. nak bijak belajo, nak sihat mintak dgn Tuhan bukan mintak dgn supplement mana2 dtg ntah. sejak zaman pak man telo lagi. tak sedar2 diri lagi orang malaya. dah pernah kene tipu pun lagi nak membiarkan diri ditipu. alphalipid ni dekat koperasi kolej aku dulu pun ada jual, makcik2 kantin semua sibuk nak beli.rela nak beli beratus ratus daripada ulang alik hospital amik ubat doktor. masalah org melayu, semua nak cepat. kaya nak cepat, sihat nak cara mudah. akai ada Tuhan bagi takmau pakai.

Papa Chang said...

aku tak penah belajar bio whatsoever.. even add maths pun tapenah .. tapi bile bace korang tulis dan bahas.. perghhh rasa nak amik jerr MA in 'complimentary medicine' kat colombo tuh wakakaka...

thx guys for the very informative explaination with the most 'laymen' terms :)

Anonymous said...

hah aku pun tertarik nak amik ijazah, phd kat kilang tuh. tak payah aku nak susah2 belajo 5-6 tahun nak bawak balik scroll tunjuk kat mak pak aku. sian diorang tunggu lama2. sok2 aku dah boleh beli tunjuk kat diorang, ni ha mak ijazah saya beli kan utk mak. esok saya beli yang tuk jadi duktur pulak. utk jadi dukun pun ada kalau mak nak saya beli. mak nak sekali pun saya boleh belikan

Anonymous said...

18SX logo warning tu bang, kalu ada yg tak paham gak tak taulah. Kalu tak reti2 gak, kena kasik extra warning sket:

Not suitable for MLM psychos/ inbreds on the loose, underdeveloped minds, fragile souls and "moral" authorities alike. This blog contains rampant use of strong/brutal language, intense sarcasm, oftentimes pornographic in nature (no nudity/erotic images though) and with occasional (frequent?) drop of F-bombs. Read and comment at your own risk.

18SX notwithstanding, this blog has drawn rave reviews and critically acclaimed as highly educational with strong comedic merit.

imagenta.kreatif said...

kau ni memang Tyler Durden malaysia..

Anonymous said...

lupa taruk undersigned: kinky rubber tapper

Myriad said...

aku cuma nak kenalkan satu jenis ubat.. ubat placenta kambeng beriberi.. dibuat oleh
Queen's Health

di claim manufactured oleh

golden harvest health product
45 amphitheatre circuit
baulkham hills NSW 2153, dan mapnya di link tersebut di bawah...

http://maps.google.co.uk/maps?q=45+Amphitheatre+Circuit,+Baulkham+Hills+New+South+Wales+2153,+Australia&layer=c&sll=-33.754859,150.959118&cbp=13,341.4,,0,0&cbll=-33.755087,150.959211&hl=en&sspn=0.006295,0.006295&ie=UTF8&hq=&hnear=45+Amphitheatre+Circuit,+Baulkham+Hills+New+South+Wales+2153,+Australia&ll=-33.753773,150.959122&spn=0.003229,0.006899&z=17&iwloc=A&panoid=2eRLo0HHu_VKs8JSSqE35A

did you see a factory there? a pharmaceutical fabric or what so ever?

setelah di search googlekan...aku jumpa produk ni daripada company ini http://www.ghbeeswax.com/products.asp?Classid=7

dari kilang Hangzhou Golden Harvest Health Industry Co., Ltd., Zhejiang, Mainland CHINA!!!

dijual dengan harga RM350.00 mengandungi tablet 450g, bape biji takde tulis maybe dlm 30 bijik, sehari makan sebijik jd sebulan abis la...

sedih sesangat sedih, bila botol berisi Colostrum 225mg
Immunoglobulin 45mg
berharga 180 yuan / RM84.00 dijual oleh seorang pakar O&G dari sebuah hospital swasta dan tanpa segan silu telah mengatakan tiada doktor dalam dunia yg bg kat pasiennya ubat sebegini...

arghhhh, beginikah rendahnya martabat manusia bila hati bertuankan DUIT???

extract info dari forum bahasa cina di http://bbs.0-6.com/showtopic-213984.aspx
dan di google translatekan di http://translate.google.com/#

btw if you google maps the add given above

Golden Harvest Health Products 45 amphitheatre Cct., Baulkham Hills NSW 2153, Australia

there are other places using the same name but diff add and still, they show a workshop, a Lidl hypermarket, a street...bloody hell where got kilang, farmasi watsoeva!

ach van diel said...

Gentlemen, welcome to Aididleaks.
The 1st rule of Aididleaks is, you do not talk about Aidid.
2nd rule of Aididleaks is, you DO NOT talk about Aidid.
3rd rule of Aididleaks is, someone trolls in, going nuts, bust out, he is over.
4th rule, only two comments to an entry.
5th rule, one exposure at a time, fellas.
6th rule, NO trolls, NO thefts.
7th rule, the exposure will go on as long as Aidid have to.
And the eighth and final rule, if this is your first time at Aididleaks, you have to comment.

The Bargain Hunter said...

alhamdulillah

ada jugak org yg concern ngan bende2 mcm ni

moga2 ni satu dakwah yg boleh tolong org islam supaya keluar daripd belenggu MLM

congrats bro..i really respect u

are-za said...

gud info...

MLM oh MLM..




pollow this blog..

Xora said...

terima kasih untuk ilmu yg dikongsi
semoga aidid sentiasa sihat utk terus menulis.

hyelbaine said...

Azwan, your comments when read makes my IQ go up a few notches but had to skip Fendy's one or it'll go bucket loads down :P

To everyone, I think Aidid doesn't mind for you to share the info on his blog to your friends, family, relatives or even authorities via your own blog, FB, twitter and what not.

Though he may not say it but it would be much appreciated that if you do share the info, do link back or credit the author. It's common sense and respect.

To the trolls, better bring your A game to the blog if you decide to. Non-independent facts, un-backed research, websites done by the company selling the product itself and personal attacks on language and what not is boohhhhrrrriiinnnggggg..

Aidid, gua kalu jumpa lu mmg gua julang tinggi2 sampai cecah the top of the pokok getah ;)

sawanishi said...

"Research dia tkde yg betul conclusion pun.. Minum susu lembu or kolustrum. Xkan la leh jadi lembu.. Lgpun no fact yang dia kata tak bagus or dtg mudarat.. Susu kolustrum alpha lipid nih ada info yg fakta yg penting dia tk sebutkan"

honeylily said...

no wonder la banyak sangat penyakit kat lembu sekarang..lembu gile la..coxsakie la..rupenye tak dapat imuniti sebab susu "ibu" they all dah diambil oleh MLM ni....kesian...

Aidid Mu'addib said...

Kok... apo kono ko jang?
Sepatah harom idak ku pahom...
xkan boleh jadi lombu? wat de....?

sukasuki said...

I'm a breastfeeding mom, and you all patut tau punya la sikit kolostrum tu. Just enough for the baby kenyang + develop necessary antibody + etc. Sadly the truth is ramai sangat bakal2 ibu dan bakal2 bapak yang tak tahu LANGSUNG pasal benda ni. (Laki2 dan pompuan2 yang dah kawin and planning nak datang anak, sila kumpul ilmu pasal breastfeeding. IT'S IMPORTANT!)

Bila ada ilmu baru boleh fikir betul ke tak kolostrum lembu ni boleh ubat segala penyakit. Kalau tak tau langsung pasal kolostrum memang jadi la macam Fendy1234567, percaya bulat2 apa yang upline dia cakap. Whatever it is, susah sangat ke melayu ni nak berfikir + cari ilmu dulu sebelum percaya apa org cakap? Tau ada google search, tapi guna google utk search pasal artis.. susah la macam tu..

Cikgu Shikin (i know you're reading this), ajar la budak sekolah to think critically boleh tak? Aku dah penat dah ni nak start from zero ajar bebudak univ nak fikir benda2 remeh ni!!

Bro Aidid, keep it up okay! Now my FB friends pun dah start circulate your blog - especially bab Dr Mickey Mouse tu. Sape tak bengang buat research macam nak mati alih2 manusia2 tu senang je dapat title Dr. Hampeh..

Belacak said...

Hyelbaine ... curry the favour eh! Aidid ni jgn puji lebey2 ... nanti dia tak pi motong gotah :)

Sometime I think Aidid is fishing in the deep water but eventually he has the point! I can imagine the load of pressure he had since becoming the 'MLM Buster' a.k.a pemotong gotah.

Btw, moga Aidid bole jadi Pemancing Laut Dalam yang berjaya :) More big fish pls :)

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
azwan said...

Salam,

Just to let you guys know that Selayang Hospital is the Breastfeeding Research and Education Center under the Ministry Of Health. You know nowadays each tertiary gov hospital has their own specialty. The Ministry realize how important breastfeeding is to the neonates(newborn) and mother, and they are encouraging breastfeeding ASAP right after the baby is born. We are still educating the public.

TQ

Unknown said...

kipidap bro aidid...derang nih mmg bertuankan duit..dah tak amek pusing dah consumer...keep exposing this to the public..kalo nak harapkan gov mmg lg menangkan derang dari nak melawan derang....so this is a good insiative to teach consumer about this piece of SHIT that been growing in our community

It Just Me..... said...

Sawanishi said"Research dia tkde yg betul conclusion pun.. Minum susu lembu or kolustrum. Xkan la leh jadi lembu.. Lgpun no fact yang dia kata tak bagus or dtg mudarat.. Susu kolustrum alpha lipid nih ada info yg fakta yg penting dia tk sebutkan"

tiba2 wat aku nak gelak guling tgk komen dia nih....ate...memang la idok jadi lembu yong/yob wei...lembu tu aidid maksudkan lain ...hadui la...(abeh kuar ayat peghok aku) hahahahahahahaha...ni jenih amik sebijik2, telan sebijik...tak bleh paham ke kalo org cakap tu indirectly...
aidid...abaikan...

hahahahahahahahahahahahaha(sakit perut aku gelak tgk komen dia) adehhh.....sapa2 nak bg aku kolustrum utk perut tgh sakit sbb gelak ni?aku, mak aku dah tak bleh bg.hehe...

apex said...

-> THE BARGAIN HUNTER
yup..agree dgn ko..benda ni dakwah kalau kita teliti dari segi yg tersirat..fardu kifayah utk kita yg mengetahui ilmu yg ada di sini tuk di kongsikan pada masyarakat yg lain..kalau xdpt pada masyarakat yg besar, memadai pada ahli kuarga, sanak saudara dan rakan2 kita...

insyaallah..kesedaran masyarakat ttg semua sampah MLM ni akan berkembang

kikilala said...

gua nyaris nak order satu katanya boleh merepair usus perut gua yg asyik gastrik ni.. isk isk isk

maverickcrew"s said...

salam..

terbaik info dri en.aidid...
yang xtahu psl bnda..xpyhla nk bgi idea or pndgan..dptkan ilmu n pengetahun dhla..

A.Ahmad said...

haha..macam gampang..

apersaje said...

Kebanyakan yang jual "makanan tambahan" ni semua kata produk derang boleh pulihkan semua/banyak penyakit. Kalau betul berkesan, ada banyak duit apasal tak sedekah jer produk2 tu kat hospital yang ramai orang sakit tak baik2 atau kat tempat2 di mana ramai kanak2 mati sebab malnourished.

apersaje said...

Fendy 2177 Apasal tak explain kat kitorang, cuma bagi link jer. Kalau colostrum boleh sembuhkan segala jenis datuk nenek punya penyakit, bagus bebenor, tak payah ada doktor, hospital, klink dan syarikat pharmaceutical tak payah keluar berjuta-juta duit nak buat R&D, testing dan marketing. Asal sakit je jumpa salesman jual colostrum yang tak tau apa2 pasal kesihatan, beli barang merapu dengan harga tak masuk akal boleh sihat terus tubuh badan

zombiedaddy said...

Did, aku bukan suka baca blog nih pasal fakta2 malaun MLM yg ko tulis. Yg tu aku mmg dah tau lama MLM memang mother parasites. Tapi aku suka mulut puaka kau tu yg membuatkan laksa penang yang aku tgh makan depan notebook terasa lebih sedap dan lemak. Aku tak penah jumpa lagi artikel yang ada perkataan colostrum, lactoperoxidase ngan Dumbass dalam satu paragraf.. Tu yg laju baca sampai habis sampai laksa aku pun licin.
Mighty good work brader! I have 2 words for u - Fuckin' Factual.

Good Onya Mate!

Unknown said...

salam...thank u very much aidid for the entry that i have been waiting for since i posted about alpha lipid in the SNTM...saya agak emo ttg alpha lipid ni cos maseh terbayang lagi wajah ayah saya yang sakit akibat minum susu ini...yg geram teramat tu bila barua yg jual susu ni blh cakap lagi yg sakit tu hanyalah side effect dr pengambilan awal susu ni, dan ianya akan hilang..masih ingat lagi kata2 dia,"mungkin ayah awak tu banyak sangat penyakit, jadi lebih banyak la toksin, blablabla yg pelu dibuang dr badan....nasib baik la iman di dada ni masih kuat kalau tak rasa nak terajang je hamba Allah tu....ni lah golongan org yg melampau ambil kesempatan atas kesusahan dan kurangnya pengetahuan orang ramai ttg sesuatu benda yg diorg jual ni.

teruskan usaha aidid...YNWA....thanks again

A.Ahmad said...

"Kebanyakan yang jual "makanan tambahan" ni semua kata produk derang boleh pulihkan semua/banyak penyakit. Kalau betul berkesan, ada banyak duit apasal tak sedekah jer produk2 tu kat hospital yang ramai orang sakit tak baik2 atau kat tempat2 di mana ramai kanak2 mati sebab malnourished. "

kalau buat camtu bukan bisnes la namanye.. nape xsuruh doktor sedekah je ubat2 kat klinik.. itula de bisnes..diorg nk dapatkan duit.. cam gampang..hahaha..

ilufne said...

"it's not easy being a mother, it's painful and it's difficult and it's time-consuming."

thanks aidid! you made my day!! :D :D

(not to mention your refreshing way of dakwah!

Anonymous said...

Bang Aidid, bila nak release score A...cepat ar, kiter nak score A gak, kiter sekolah pondok jer tapi suka minum susu lembu. Kiter tak sabar nak tunjuk entri kat ada satu kakak tu,dedulu dia selalu gebang kat fesbuk dia dapat ribu riban jual score A cam org jakun. Sekarang dia dah senyap, tobat dah kut, cuma kiter tak nak dia jatuh dari keter lembu lagi (fall off the wagon).

Anonymous said...

Sebelum kena bambu..tau ada pre-warning that the upcoming entry is on the way, just that i've a feeling it's gonna be one helluva highly anticipated masterpiece. Your comment box will explode big time. So kiter pon tak sabo ler jugak.

Anonymous said...

love the way you handle facts in a comedy and sarcastic way..!
kudos bro..!

razlita said...

great! thanks aidid.

osip said...

actually, kalau betul2 waras,kalau betul2 yakin yang ciptaan dan sistem yang Allah dah buat tu perfect, x mungkin seseorg tu nak bagi susu lembu kat anak die sedangkan die boleh bagi susu sendiri.

tak payah nak di sumbat fakta2 saintifik ni pun xpe.bende ni sume common sense pd aku.kalau susu ibu tu tak bagus utk baby, xkan Allah sediakan susu dr ibu tu.

patutla ramai yg bengap mcm lembu. kecik2 da disumbat ngn susu lembu.

Metafora said...

LIKE! gile ahh..mmg terbaik artikel nih!

kepada pengedar2 barangan2 MLM TF atau pape yg seangkatan dengannya, tok sahla nk jadi doktor segera kalu duk hafal karangan dari upline korang..ngeh2...tak tau pasal perubatan, tp sembang lebat..gile pe? selain syok duk makan duit riba, tak sudah2 duk keletong orang sana sini mcm dah 6 tahun wat medic..gile pale!

to aidid, kipidap! semoga Allah permudahkan keje2 ko n murahkan rezeki ko~~

sawanishi said...

"bla bla bla" tu statement seorang member yg jual benda ini.saja post sini nk tgk respon mcmana.btw mmg xminat benda2 mlm ni.xguna la blaja bertahun2 endingnya keje MLM ni.

"MLM is capable of making money, and it is mathematically proven… but…
only if you stay on top.".

to en aidid,keep it up..fakta benar vs auta MLM.

sharm mella jovovich said...

gud one!lame dh tunggu entry ni...=)

Yusof said...

Salam.

Bila tengok iklan kat Utusan Meloyar.... 2 full page tu jumaat lepas. uiyoooo. 'Fendi176123^%(^%$#$#@, berapa banyak duit ko sedekahkan dipakai buat iklan ni?' Aku terus terbayang fendi muka macam @$@^@&# tengah tersengih2.

Aidid... you're really Great bro.

Name : fiasraizer said...

Bro aidid. U r awesome.

Adeih, kalo la aku owner syarikat penerbitan. mau aku tolong publishkan ko nye artikel pastu kasi kat semua rakyat malaysia F.O.C..

We want more..we want more..~!

orang said...

An eagle was sitting on a tree resting, doing nothing.

A small rabbit saw the eagle and asked him, Can I also sit like you and do nothing?' The eagle answered: 'Sure, why not.'

So, the rabbit sat on the ground below the eagle and rested. All of a sudden, a fox appeared, jumped on the rabbit and ate it.

Moral of the story: if you want to be sitting and doing nothing, you must be sitting very, very high up

aenshah said...

good job!

Achan Sinclair said...

Freaking fuckin' MLMer don't have any social roles in the world. Try imagine world without makcik cleaner..huru-hara dunia. Then imagine the world without MLMers..wowwww

Faibo said...

bro, dashat sguh pmbongkaran ko.. aku br je follow blog ko tp mmg dashat n im so suprised to read all d entries.. aku cuma harap ada tindakan susulan, so x la waste sgala2nya ni. apapn bro, take good care of urself since everything u wrote here was against such unresponsible people. may Allah bless u always bro. i'm so proud n happy to found ur blog.. :) tq so much bro

ilufne said...

a friend of mine is already a so-called 'millionaire' doing this pyramid-skim thingy. and now promoting to others about 'financial freedom' and how we the commoners can achieve that too. i pity him. memang susah kalau dah tenggelam dengan kemewahan dunia sehingga mustahil untuk lihat jalan yang benar.

Ibn_kadir said...

BOLEH SIASAT ELKEN, HERBALIFE DGN www.langsingdengansiy.com?

ADA UNSUR2 MLM TAK?

Aidid Mu'addib said...

MLM, MLM, no idea...
Produk lain cerita.

Ayam said...

Uik.. mana pesbuk SNTM group arrr??

Pai said...

haah...facebook SNTM dh kena hack lagi ke?

dear anies said...

KUALA LUMPUR 14 Jan. - Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) hari ini melancarkan sebuah blog yang mengumpul dan memberikan maklumat kepada pengguna mengenai isu-isu penipuan melibatkan pelaburan, syarikat jualan langsung, peniagaan online dan ‘pemasaran pelbagai aras’ (MLM).

Setiausaha Kerja PPIM, Datuk Nadzim Johan berkata, pengguna boleh menyemak maklumat di dalam blog http://forumsemak.blogspot.com/ yang memaparkan pelbagai jenis penipuan yang dilakukan pihak tidak bertanggungjawab melibatkan jutaan ringgit sehingga serendah RM20.

bla bc news ni tetiba teringat kat bro

Unknown said...

menggelabah larh lu mamat..eventho aku x buat MLM,but x yah larh nk kacau periuk nasi org..ko x suker MLM,x yah larh nk kecoh2...bende tue dh sah di sisi undang2.even dlm islam pon dh ade sijil.ko saper nk ckp bende tue x bagoz or tipu sumer?biase larh dlm business.ade org berjaya,ade org x berjaya..x yah larh nk ckp bende tue scam or anytin.if nk ckp makan atas angin.memang tak argh.aku tgk org yg buat score a tue,mmg awal2 lagi dorang kene keje kuat..kene build team dorang..but lamer2 baru boleh relax ckit.samer larh mcm ko jd owner McD..awal2 ko keje kuat.then ko bukak franchise,saper keje kt franchise tue?org lain kn?ko as owner McD dpt untung x?klau dpt haram larh kn sbb org lain yg buat keje..poodah..cucu cicit ronald mcdonald sumer tue pon mkn duit haram.sbb ronald mcdonald dh x keje,but still dpt duit..x ker bangang ko nie?adui..plng simple aku kasi.if aku ajak ko mengaji,aku dpt pahala kn?n if ko ajar lark org mengaji,ko dpt pahala,aku pon dpt pahala..btol x?samer ngan mlm score a tue.but saper effort lagi byk,dia larh untung.but da conclusion is,plz larh..ko x yah nk ckp mcm org pandai,or bdk baik sgt.if ko btol2 MUSLIM,x yah nk fitnah or kacau periuk nasi org.biar larh dorang buat keje dorang.KO TUE SIAPA NK CAKAP BENDE NI HARAM OR SALAH DI SISI SYARIAH AND UNDANG2??? lu pikir lah sndiri..

despyan said...

"org yg kecewa dalam hidup tak punya arah, guna bahasa kasar, tampak sangat dia miliki jiwa kacau. Doakan hidayah pada dia."

- incik aidid mana?ni,ha,aku ada post enrty ko yg ni kat sorang pemilik alphalipid.n ni jawapan dia..komen sikit.

myjamnapari said...

susu kambing..susu kambinggggggg....sapa mauuuu..sapa mau ....free free...colostrum ada..coolosiumm ada..rostrum ada..mcm mcm ada.....embeekkkkkkkkkkkk

LadyNur Kitchen said...

akak baru ari ni dpt info pasal nih....n akak add blog aidid....very informative.... thanks aidid, akak nk masuk info ni dlm fb akak utk dikongsi bersama, tqsm aidid

Unknown said...

ade ke patut xairulz sama kan MLM haram jadah ngan meniaga McD or mengaji Quran..meh aku bagi satu lagi metafor..pengedar dadah pun mula2 stat kecil-kecilan, kena jual sendiri dadah..tapi lama bila dah ade network sendiri, dah ada lab dadah sendiri mesti dah takyah keje kuatkan..dah jadi boss, orang lain lah jualkan..tapi adekah kerjanya halal? aiyoo, tolong la dei!

makcikcantik said...

Aidid.... boleh tak ko study kan sikit pasal pelaburan emas.... skang ni menjadi2 la trader2 emas ajak org ramai beli emas dgn janji2 harapan emas ni takkan rugi la apa la....

aku paham la emas ni bagus... tapi dari cara2 trader2 online ni aku tengok emas ni dah mula overrated.... dah mula ada unsur2 nak menipu orang ramai dgn janji2 yg terlampau too good to be true..... dan utk pengetahuan korang, dah ada pun dajjal MLM peralatkan emas utk jadi kambing hitam sistem dorang....

so kalau Aidid ada masa, mohon buatkan analisa yg mendalam tentang emas ni.... Even kalau emas ni memang bagus tentu ada pantang larang, syarat2 dan do and donts yg patut diketahui oleh orang ramai....

sama2 kita educate masyarakat supaya lebih bijak menguruskan their hard earn money.

Thanks bro.

neutronization said...

kenapa "..dan jangan lupa 90% dari populasi Asia pabila dewasa adalah lactose intolerence. Maksudnya bila dah besaq n baligh, 9 daripada 10 rakyat Malaysia tak leh minum susu.."?

aku gemar minum susu. tapi kalau banyak2, mmg hasil buangan senang keluar... so aku gunakan formula minum susu banyak2 bila sembelit.. haha

Matjoe said...

emas? depend harga pasaran. cuma of course ada commission kalau jual.

Z H said...

wow xairulz, anda memang berani dan bengong, kalau ada lagi ramai masyarakat yang pemikiran macam xairulz ni memang makin ligat la MLM berkuasa, and makin payah la kita nak banteras kegiatan MLM ni. ko tak paham ke, mostly MLM ni dia menganiaya and menindas orang2 bawah, ramai yang lingkup dari untung bila join MLM and putus sedara, putus kawan, semua gara2 MLM. selalu nya orang yang bila dah join MLM ni, yang aku nampak la dr pengalaman aku ni, dia 'otomatik' akan jadi orang lain, u know, jadi orang yang mkin dibenci ornag ramai, so, aku ni mmg anti MLM sebab benda ni memang hampehhh, biar la aku susah payah cari duit dengan cara susah janji halal.

aim higher, do the best said...

artikel terbaeekkkk!!!! (p/s: kalau post kat FB, gerenti ada yang termakan hati, atau penampar.... wakakakaka.... saya mesti pillleeyyyy...

Name : fiasraizer said...

To xairulz: Gile bengap ko samakan MLM ngn MCD or dgn mengaji. Camon dude. Get a life~! Frankly aku baru ikut blog aidid. Aku baca dari first post. Smua post2 aidid ade facts. Aku ulang balik...ade FACTS. FACTS pasal MLM lahanat smua. kalo tu pun ko tak nampak, mmg sah mata ko dh gelap. Entah2 ko coverline je konon2 tak buat MLM. Jangan Pilih jalan Hitam. :)

To makcikcantik: Aku pun ade wat pelaburan emas. Aku dpt emas fizikal depan mata. biasa aku beli kat publicgold. Google benda tu sendiri. jgn tertipu dgn skim2 mlm yg memperalatkan emas. Smua tu bullshit. Lebih baik simpan dan beli emas sendiri. Cheers~!

napee said...

kenapa org ni salah faham MLM ni?

MLM ni sya simplify kan dia ganti TV jer

instead of paying tv company, why not pay directly to the people who shares the info?

save byak tu...

score a ni bukan nya mcm ubat gigi...

tunjuk amoi seksi, tunjuk gigi putih...

pastu ramai2 beli produk yahudi...

colgate, nestle etc...

ni org jual produk nak bagi org melayu pandai sket dihentam plak...

xleh nk gtau lembut2 sket?

nak kne maki umat sendiri jugak?

MLM ni bukan goyang kaki masuk duit bang...

ari2 kursus + explain kat org bebuih mulut...

sebab silap org marketing sket, abes sume jadi haram..

biasalah org suma nk senang kerja... style carik org tu mmg part of the system...

mana ade org berniaga carik lembu kamben, suma cari org suruh beli...

contohnya cik aidid sendri..

nak senang hentam MLM, dia buat blog.. bagusss..

knapa x fotostat edar kat rumah2 ?!

sebab nk senang..

kami pun tau pasal piramid sume tu..

tapi kalu cik aidid gtau lebih detail lagi bagus..

tapi perlu ke maki hamun? ni ke anda reflect umat islam...? maki hamun umat sendiri pastu blagak jadi hero pertama banteras MLM?

apa niat anda sbnarnya?

nk inform org ker nk jadik feymes?

"Dan tidaklah sama kebaikan dan kejahatan. Tolaklah (kejahatan itu) dengan cara yang lebih baik, maka tiba-tiba orang yang antaramu dan antara dia ada permusuhan seolah-olah telah menjadi teman yang sangat setia." (41:34)

"Maka mengapa kamu (terpecah) menjadi dua golongan dalam (menghadapi) orang-orang munafik, padahal Allah telah membalikkan mereka kepada kekafiran, disebabkan usaha mereka sendiri ? Apakah kamu bermaksud memberi petunjuk kepada orang-orang yang telah disesatkan Allah? Barangsiapa yang disesatkan Allah, sekali-kali kamu tidak mendapatkan jalan (untuk memberi petunjuk) kepadanya." (4:88)

napee said...

@abu humaira

jual brg mahal x mnjadikan mnder tu haram.. sebab dia ade pilihan beli atau tidak..

kalau mksud anda score A mahal. anda carik 4.5juta pastu buat research sendiri pastu jual produk anda kira timbang kilo...

nak tgk untung ke tak.

sya bukan nk betekak, sya tau anda pendakwah..

tapi ini bukan cara Rasulullah tegur org. Rasulullah sendiri bgtau dia diutuskan menyempurnakan akhlak...

saya x nafikan info dalam ni betol...

tapi kalau dah cara nk bagitau tu kurang hajar (maaf), ape guna smyang ari2?

ke Islam ni stakat tikar smayang jer?

dalam blog kena liberal macm mat saleh?

xde adab?

maaf la tapi saya sngat hormat blogger yg byk info ni..

tapi xder plak tau blogging 5-6 taun bleh ganti ustaz.

sori kalu terkasar bahasa. sebab org MLM ni pon mnusia, bukannya blogger yang bijaksana dan pengomen2 yg prihatin jer ade perasaan.

yg baek tu dtg dari Allah. yg buruk tu dtg dari sya sendiri makhluk yg hina. Kalu sya salah bagitau salah. Wallahualam.

Aidid Mu'addib said...

Pehal jgk la ko ni? Pehal spacing esei ko tu still macam tiang talipon tu dik? Is there something wrong with u?

Kpd pembaca lain - u all know the feeling when u try to teach a really stupid kid, who thinks he knows it all, and found that it is so damn difficult? Apa aje ko ajar kat dia, dia mesti terjah dan diskus isu lain... apa saja isu akan keluar, except the issue at hand. Siap mahu tunjuk terer dgn ntah apekejadahnya. But still off-topic. Gilbab punya psycho and dumb gitu...

Back to u dik, this is the issue:
Kenapa penajaan ini jadi problem? Kenshido cakap potensi pelanggan Score A di Malaysia boleh mencapai 4 juta murid sekolah - woohoo! Kok iye, boleh jadi billionaire Jason Kok nanti beb, boleh kasi challenge itu Ananda Krishnan dan Robert Kuok. Katalah, kita pukul-rata setiap ahli yang join score A dapat cari 4 downline masing-masing (ini hypothesis sahaja - senang nak kira) dan perkara ini berterusan sampai jumlah ahli meningkat kepada 4, 16, 64, 256, 1024, 4096, 16384, 65536, 262144, 1048576, 4194304....... 4294967296 - wait, 4 billion orang? Iyo ko jang? Wadefasterohbaybeh! Can you say that is mathematically possible? Meh aku tunjuk dengan gambar kat kanan ni. Kalau sorang cari empat, start dengan Jason Kok kat atas sekali - he's numero uno. Setiap level yang kat bawah adalah 4 kali ganda lebih besar daripada level teratasnya - inilah yang dikenali sebagai siri eksponential berasaskan 4. Nombor yang bahagian kanan adalah jumlah ahli kumulatif untuk peringkatnya dan dicampur dengan semua ahli diatas peringkat tersebut. Aku kena terangkan ke tidak ni pasal siri eksponensial ni? Ada sapa-sapa tak faham berkenaan tuduhan melulu aku yang tak berasas yang aku lemparkan kepada syarikat Kenshido di sini? Kalau terdapat penajaan dalam bzns model sesuatu plan pemasaran, siri itu pasti akan berlaku, cuma ianya lebih tidak teratur (haphazard), tetapi untuk mereka yang memahami matematik, you'll get the picture. So, what's the problem again? The problem is, untuk setiap ahli dapat keuntungan seperti yang dijanjikan oleh Kenshido, >75% ahli diperlukan bagi setiap progression untuk level ke bawah, di mana ada logik ke pada level ke-12... 4 juta rakyat Malaysia join skim piramid berproduk maya yang bukan Maya Karin neh? Logik... OK, kita naik level 13, mesti ada 16 juta orang lebih yang perlu join Kenshido untuk menyuap semua orang kat atas dengan keuntungan - janji tetap janji kan? Sapa suruh janji, dan sapa suruh buat Penilaian Kepatuhan Syariah? Sebab dalam Islam, kalau dah janji kena tepati, dan kalau buat bzns, tak boleh ada penganiayaan dan penipuan - HARAM. Kalau buat macam Amway ikut style alkafirun, takde orang Islam macam aku nak kesah dik. Jadi, jika tiada lagi mala'un yang join Kenshido, maka level terbawah akan rugi begitu shj.
End of lesson.

azwan said...

Salam,

I feel the same way too. Trying to explain something, but in the end they highlight unrelated issues. Dia sama rase macam nak tarik kepala, pastu sekeh2 empat lima kali.

Eishh...rasa macam nak mencarut ni. tp sat lagi bdk napee ni kate aku salah plak. isk isk konfius. Jadi aku taknak mencarut, nak make sure napee ni xde modal nak kick ass aku. nampak baik bdk nye, ko pakai baju melayu? ko dah kawen napee? nak jadi menantu aku?

Napee..tgk komen aku point by point berdasarkan every statement yg ko tulih atas tu. kalau ko nak jawab, jgn spacing. Aku nak ko jwb point aku, jgn bebel pasal jage adab, blablabla... hehehe..
1) Dik, kalau ko tak tau COGS dan Profit Margin, ko tak boleh guna contoh TV ko tu dik. Malu kalau org finance bace statement ko tu, ko jadi bahan gelak dik.
2) Ko takpayah la nak bagi contoh2 produk yahudi. Asal MLM ni pun dari US dik..dari satu kaum namanye Mormon dari Utah. Long time ago. The Jews manipulated MLM to become one of the fastest growing business network. Ni asal usul MLM. Aku ada one nice article, tp mana aku letak daa. maybe napee pun boleh buat search. Haha napee, talking without knowledge aa..ko jadi bahan skang ni.
3) Kalau ko rase ko dah berusaha tersangat bersungguh2..tak cukup dik. Ko salah definition usaha tu. Setakat kursus, berbuih hari2, penat yg amat bukan teruk sgt dik oi. ko kena byk membaca..bace buku2 biography org2 yg berjaya, bkn setakat self help je. tgk macam mana org2 hebat lalui jalan penuh berliku nak berjaya. Then banding dgn usaha ko..hahaha macam mana..ada 1%?
4)"style carik org tu mmg part of the system". hahaha.. ko kena follow system. yela kalau tak dapat hit level..tak kaye la. System actually yg DRIVE ko untuk run the business. sepatutnya product yg drive ko. Tu yg jadi product cikai teramat sgt (patut aku nak sebut gila babi, tapi sbb tgk napee pakai baju melayu, so tak jadi), MLM business boleh grow jugak. system yg pakse. kalau ko jual gelang AC yg ntah hape2 pun boleh kaye. Hahahaha napee ko boleh tangkap tak? aku tackle ayat ko tu je.
5) Dik blog ni hanya platform je dik. Ni aku nak cakap agame sket. Allah bagi kita jalan utk berusaha dik..Surah al-Maidah Ayat 79 dan berdasarkan hadis sahih: “Sesiapa di kalangan kamu melihat perkara mungkar maka hendaklah dia mengubah dengan tangannya, sekiranya tidak mampu maka dengan lidahnya, sekiranya tidak mampu lagi maka dengan hatinya dan dengan yang demikian itu (dengan hati itu) adalah sedaif-daif iman.” Napee...jgn sesekali ko nak kutuk usaha Aidid dan org2 kat sini, sekalipun ianya HANYA BLOG. Statement atas ko tu hanya emo.
6) Kalau Aidid ni nak femes dah lama dia keluar Metro macam AC Mang dik oi..
7) Point ko dgn abu humaira tu aku tgk mcm siaran ulangan dgn Aidid.
8) "jual brg mahal x mnjadikan mnder tu haram.. sebab dia ade pilihan beli atau tidak". ape ni napee, first ko cakap pasal penjual, lepas ko ckp pasal pembeli. jual brg mahal tu kesalahan pada penjual la, jadi isu haram hanya pada penjual. pilihan pembeli tak timbul la dik dlm soal ni. sila betulkan suis anda yek. napee kena blajar focus.
9)Ala ko ckp pasal tikar semayang, adab blabla takpayah ler. apesal ko ngamuk ke? ngamuk balblabla last2 cakap yg baek dtg dari Allah.. apesal ko nak cover dgn ayat2 suci murni ko?
10)takde sape nak jadi ustaz, nak jadi hero sini. ko napee kalau ko tau backgroud sesetengah org kat sini tekejut ko nanti. kitorang just nak share. thats all.

Weh napee aku balas 10 points ni. sila hargai usaha aku dan berdebat dgn aku point by point tanpa space..

Orait..TQ

napee said...

ok2 hebat2..

mmg brader2 kat sini ak respek..

kalau korg rase korg mmg betol xkesah la..

ni opinion ak jer..

ak pon mmg rase background korg ni power2..

kalu x, xkan bleh citer psal ekonomi ni dtail2..ye x?


asalkan korg bhagia sudahla..

kami jer yg emo..

korg sume bertindak dgn bijak...

anyway thanks.

azwan said...

Salam,

Ko buat aku hampe la.
1) Aku dah kate jawap tak payah space..hehehe.
2) Jgn merajuk beb.

p/s: Napee bila ko nak abis UTP? Nanti boleh kita minum2 kat KL.

TQ

azwan said...

Guy guys...

tgk paper utusan hari ni..Pak Lah dan Alpha Lipid.
Hakhahhahakhahhahahhaha!

Kalau melayu bahlol mesti cakap..
Uiiiiiii...Pak Lah pun sokong Alpha Lipid. Mesti bagus ni.Mesti beli ni...yahoo!!!!

Sah2 amik Pak Lah takde hal. Cuba tanye Pak Lah MLM tu ape..."emmm aaa ermmm..saya tunggu laporan dulu lah" hhahhahhahakhahak! yahooo!

Cuba approach Tun M...Hhakkak mampos kena bantai.

Zue Zeta said...

dah lama tggu somebody yg boleh bongkar MLM yg makin banyak bercambah dan tak masuk akal. akhirnya jumpa disini. keep it up..akan tetap follow dn war warkan

Wanie said...

haha.
penah keje dgn easypha-max kt lab.
seryes dorang mmg produce product yg bleh buat duit je.
product tu dorang smbil lewa and skips many Jakim procedure.
and trust me ke-HALAL-an dorang diragui walopon slalu lulus setiap kali jakim datang spotcheck.
y? hehehe hanya staf2 nya yg tahu.

Pokwa said...

baru jam 1:34 pagi... sempat lagi 5 6 artikel...

pandaaann said...

Btw colostrum cuma berkesan kalo umur korg 1-3 hari...
sebab molecule Ig yg besar dalam colostrum dah x leh diserap dalam small instenstine..
nama lain nye colustrum yg korg makan x diserap=jadi tahi
so.... any produk yg gne colostrum utk org dewasa boleh masuk ke tong sampah ok

6shots said...

1st time baca blog ni..
post memula baca pasal monavie..melecet mata nak bagi abis baca.
Pasal ayat kurang sesuai tu,buat ape nak kisah.cuba kita baca buku pelajaran,1-2 page mesti dah menguap pastu kejap lagi tertido..tapi kalau kita baca blog En Aididi ni,makin tak bosan nak baca(walao..macam bodek,tapi tak)
papepon..terima kasih en aidid..

fasyaSM said...

weh aku nk post kt fb sbb nk kasik husband aku baca...dia nk sgt beli alpha lipid tu..aku search siap2 kt blog aidid ni!!!

Unknown said...

menurut aku MLM yg bgs adlh yg produk dia nyata. cuba fikir, kalau kita jual air mineral scra individu dan ada org beli maka kita dpt untung skali seumur hdp je. trus kta cari org lain lagi buat dia beli air tu dan keuntungan skali shj lagi. mahu untung lagi kita mesti cari org baru lagi buat beli yer... tp kalau dg MLM kita jual dan kita jdkan pembeli rakan keje kita dan kita akan mndpt keuntungan brkali2 seumur hdp. pd dasarnya kita niaga mestilah cari org bnyk2 buat beli produk apapun yg kita jual. tak de yg dirugikan psl kampeni yg uruskan. kalau tak de org nak beli mestilah lama2 bankrupt niaga kita kan..?
skrg ni aku tngah cuba produk transfer factor. ianya mahal krn harus di sesuaikan dg harga asal negara dia kat USA tp produk ni halal. aku blm lagi nak ikut niaga tp nak cuba adakah produk tu btl2 blh rawat penyakit. aku beli langsung kat distributor die kat PJ. tengok kampeni dia mcm best la... bisnis oprtuniti bgs dan nampak bnyk org2 high class dlm sana. baru je smggu cuba tp mcm rasa ok, badan cergas sikit.
aku juga ada cuba produk tempatan minyak kelapa dara, ia tak mahal psl tak da byr tax import. kesan produk ni smggu prtama buang air bsr cair dan bdn brpeluh. sikit2 aku pny gatal2 kulit, kaki kebas dan skt kepala dah mulai hilang.
kedua produk ni blh di dpt dg cara MLM shj. krn mrka akan minta nama atau no id upline sbg syarat pembelian. mreka tak paksa kita utk jadi ahli niaga atau cuma sbg pengguna shj. tp tak rugi jd ahli psl beli dg harga ahli akan jauh lbh murah.
kalu nak join percuma atau nak tengok2 je kedai online minyak kelapa dara google je kat sini;
bio-asli.com/daftar.asp?id=oki

azwan said...

Betol...teruskan jadi babi tonyok mlm. Otak simpan dalam lutut. Isu asas satu haprak tarak paham. Ko leh geng ade sekor paria pondan, namenye bulat. merata2 dia berak.. ko boleh cari dia.

bulat said...

babi azwan, belajar tinggi2 pun tak guna klu kurang cerdik buat perbandingan... apa guna ada facility, team mcm2 klu dungu piang yg dominant dalam otak ko..

azwan said...

Ohahahaha..!!

Awat? Ko jeles ke dol. Tu la ko dulu pemalas, bodoh taknak belajar rajin2. Skang sendiri malu. cakap langsung takleh pakai. Salahkan makbapak ko gakla sebab dorang pun bodoh.

Org dah kalah berdebat memang byk alasan. Biasela...loser. Typical mlmer memang loser. Kim salam kat pondan2 dalam keluarge bangsat ko.

YOUR STYLE said...

bole tny?aidid u mkn ape je ek?bole la share skali..nk gak tau petua u

Unknown said...

salam aidid..

saya raudhah, follower terbaru kat sini.

bagus la blog i! keep it up!byk benda baru saya belajar kat sini. best!

minta saudara aidid ulas perihal ttg API fat burner, boleh ke????

plz, inform me after finish ur reveal about that. anaraudhah@gmail.com

^_____^

tq =)

Me said...

i heard after the mom gave birth, her fore milk is harvested, and the baby cow.. err.. calf is take to be made into veal, sold in high class restaurants. the meat is said to be super lembut coz the baby never had time to develop muscles or anything else for that matter. sounds barbaric, huh?

Unknown said...

Salam to all.

This blog is very exciting to read. I don't pretend to understand every points made especially the technical ones. Yes, it is hard to imagine milking colostrum for mass production ... to feed millions of MLM customers.

Just like to share a more colorful side of the story. An Indian vegetarian bodybuilder, Varindher Ghuman is a pro and a bollywood actor too. He often says that his bulking up secret is consuming colostrum of buffaloes. His parents have 400 to 500 cows and buffaloes in their farm.

Well, at least we know one real hulk that consume no egg, no meat ... just milk and dhalls ... pretty impressive at 6'2" and 130kg ... 21" biceps.