And so it is...

Monday, December 5, 2011

ApriCON - Scam Vitamin B17/Amygdalin/Laetrile


Selama setahun kebelakangan ini, aku ada banyak ditanya tentang produk yang mewar-warkan kebaikan Vitamin B17 kepada kesihatan manusia, khasnya di dalam rawatan kanser. Setiap kali ditanya, setiap kali la aku mengeluh... dan kengkadang menyumpah, dan sesekali terpancut jugak "doa" supaya scammers mat rempit yang menjual produk sebegini cepat-cepat mati accident sambil dia tengah buat wheelie (jadi kureng sket manusia yang kena racun daripada produk scam sebegini). Apehalnya bang ramai sangat mat rempit dan minah klepet dikalangan umat meleis terlalu ramai yang perasan nak jadi duktuuur, tapi SPM dulu dapat gred 3 atau 4, dan lepas sekolah hanya layak jadi... well, mat rempit dan minah klepet? Main jual aje produk ntah hape-hape, ikut aje la buta-buta apa sahaja yang diperkatakan oleh syarikat pengeluar produk atau upline MLM yang menjual produk scam Vitamin B17 ni. Lepas tu buat promosi merapu, yang menjanjikan penyembuhan kanser dan lain-lain lagik janji yang tinggi melangit, sedangkan sekor-sekor tak tahu sepatah haram cerita sebenar (dari segi sains dan perubatan) di sebalik produk yang dijual tu. Tak tahu la apa nak jadi sesetengah orang yang suka ya amat cari rezeki dengan cara menganiaya manusia lain tanpa ada ilmu yang mencukupi. MLM, skim piramid, doktor Miki Maus, produk kesihatan scam, penipuan perniagaan online... apekehenye yeop?


Aku dipanggil untuk buat review produk scam di atas. Terasa nak terpancut...errr... aku bila menengok promosi benda kejadah neh. Gilos brader... main belasah aje la dia orang ni. Sapa "dia orang" ni yang menjual benda scam ni? Hampir 100% umat meleis. Sapa yang nak dibunuh beramai-ramai tu pulak? Umat Melayu der.


Ramai orang yang tak tahu-menahu tentang banyak isu perubatan. Ramai jugak yang tahu sana sikit, sini sikit, lepas tu masing-masing sebok nak berniaga menjual produk kesihatan, mahu cari duit lebih... mahu jadi millionaire. Adakah pengetahuan yang sedikit itu mencukupi, dan adakah ianya boleh mengelakkan manusia lain teraniaya? Kalau dah tahu diri itu tiada kelayakan dalam bidang yang diperlukan, jangan la suka-suka memandai-mandai buat keje sebegini dik, bang, kak. Tak berkat hasil rezeki sebegini. Kalau produk kesihatan itu pulak boleh membahayakan kesihatan pesakit - kan ke dah jadi haram hasil keuntungan perniagaan sebegini? 


Dan apehal la pulak Prof. Madya Syed Zainal Husin Wafa, bekas Ketua Jabatan Anatomi di Fakulti Perubatan UKM, boleh terlibat dalam syarikat sebegini? It's mind-boggling man! I don't know the real answer, and whoever out there has any contact with the Prof., please ask him what the hell is going on with this bloody thing. Yang aku tahu, scam vitamin B17 ini dah ada terlalu lama di dalam dunia ni. Benda ini dah termaktub sebagai satu penipuan terancang oleh scammers di Amerika sejak tahun 50-an lagik, dan lepas setahun ke setahun, ada aje mala'un scammers lain yang buat scam yang sama, dan lepas setahun ke setahun, ada aje la mangsa yang jatuh sakit dan ada yang mati disebabkan makan racun seperti produk vitamin B17. Sekarang di Malaysia pulak, dah ada syarikat Bumiputra terasa nak jadi geng pembunuh... sambil-sambil boleh buat duit ke atas umat Melayu yang kebanyakannya tak berpelajaran dan tak tahu-menahu bahayanya produk kesihatan sebegini. 

Satu lagik yang kelakar sket - produk scam vitamin B17 ini dipromosikan di barat sebagai penyembuh kanser... itu saja. Nothing more, nothing less. Serahkan aje scam ni kat umat meleis kat Malaya neh - sekarang benda kejadah ni dah jadi penyembuh kanser (Woohoohoo!), dan boleh jugak mencegah dan merawat diabetes, hypertension, gout, buasir... aiyoooooo mak ai! Siyes.! Kat Amerika produk ini hanya diwar-warkan sebagai rawatan kanser sahaja, tapi kasi kat mat rempit meleis - POOF! Terus jadi produk magik yang boleh merawat 1001 penyakit. Why? Sebab yang menjual produk ini takde ilmu perubatan... ilmu yang dia ada hanyalah ilmu bagaimana nak scam manusia lain, supaya dia boleh dapat duit untung sket. Dan species meleis cukup suka membesar-besarkan cerita bagai nak rak - it's in their blood, so to speak. Well if you ask me...  ini haramjadah punya species ni manusia bang. Kalau species meleis scammmers start bukak bukak cerita fantasi... untuk jual barang...  memang takleh challenge brader.


Sebelum aku sambung pasal produk scam kat atas, meh aku cite serba sedikit tentang VITAMIN - dan kegunaannya dalam kehidupan manusia dan perkara-perkara lain yang berkait dengannya. 

VITAMIN

Vitamin itu adalah suatu sebatian organik yang diperlukan oleh badan manusia (atau organisma lain) di dalam kuantiti yang sedikit (aku ulang... SEDIKIT!), yang mana ianya tidak boleh dihasilkan sendiri oleh organisma tersebut, dan perlu didapati daripada makanan yang diambil. Jadi istilah "VITAMIN" itu bergantung kepada dua-dua perkara ini - keperluan dan organisma. Sebagai contoh, vitamin C (asid askorbik) adalah vitamin yang diperlukan oleh manusia, tetapi tidak kepada hampir semua haiwan lain. Istilah vitamin juga TIDAK meliputi sebatian-sebatian nutrien yang diperlukan oleh manusia seperti mineral, asid lemak, dan asid amino essential. Ada terdapat 13 vitamin (sahaja) yang telah termaktub dalam ilmu perubatan, selepas ratusan dan ribuan tahun kajian perubatan di dalam sejarah tamadun manusia yang kita boleh alami dan lihat sendiri sampai ke hari ini, di saat ini. Jangan keliru, jangan cuba nak berfikir yang bukan-bukan, jangan terasa nak buat fantasi - HANYA ADA 13 VITAMIN SAHAJA.

There's no Freemason's conspiracy, there's no alien's conspiracy, there's no pharmaceutical/corporate's conspiracy. It's just not feasible man. Macamana ko nak control beribu-ribu saintis dan doktor di merata ceruk dunia daripada menghasilkan kajian dan yang sentiasa "double-check" kajian saintis lain, dan mereka sentiasa menerbitkan hasil kajian lepas satu-satu, lepas sehari ke sehari... on and on and on. Ko boleh control ahli politik (kasi aje duit dan pepek... jangan lupa rakamkan dengan videocam), ko boleh control sentimen pengguna (buat aje iklan canggih dan buat "sale"), ko boleh control umat manusia majmuk (adakan polis dan askar yang berkuasa mutlak) - tapi dengan golongan saintis yang mementingkan kebenaran dan kejituan dalam ilmu sains dan matematik - how meh? You can, of course... but how far? And what for? Some other scientists will surely screw the scamming scientists in the end. Just for the heck of it. It happens all the time in the academic world.


Ilmu tentang vitamin di dalam bidang perubatan setakat hari ini sudah cukup matang, selepas ratusan tahun dan ribuan kajian dilakukan di merata dunia. (Baik oleh orang kapiaq, mahupun orang hindu, atau orang jepang dan bangsa-bangsa lain, dan termasuklah jugak saintis dikalangan orang muslim... you think muslim do not contribute to medical knowledge huh? Think again). Hanya mereka yang perasan pandai tak bertempat, dan mereka yang ada kepentingan keuntungan scam aje yang akan mereka-reka cerita benda yang lain daripada apa yang telah dipersetujui dan telah diakui oleh beribu-ribu pakar perubatan dan saintis pengkaji di seluruh dunia. Mereka-mereka ini telah mengkaji secara teliti berkenaan sebatian-sebatian vitamin yang wujud di hari ini, dan setiap sebatian tersebut perlu melalui pelbagai proses kajian sebelum ianya disarankan kepada manusia sejagat.

Selama proses kajian tentang vitamin di seluruh dunia sampai sekarang, terdapat banyak sebatian lain yang pada mulanya dianggap sebagai vitamin, tetapi selepas kajian lanjut yang memberikan hasil yang lebih teliti, sebatian-sebatian tersebut kemudiannya di klasifikasikan kepada bahan yang bukan vitamin, tetapi berada di dalam kumpulan nutrien yang lain. Contohnya seperti di dalam jadual di bawah.


Di dalam konteks kumpulan vitamin B-kompleks, ada juga banyak sebatian lain yang pada mulanya disangka sebagai salah satu vitamin B-kompleks, tetapi kemudiannya dipastikan tidak diperlukan oleh badan manusia (atau diperlukan oleh haiwan lain sahaja), dan untuk sesetengah sebatian pula, ianya didapati tidak mengandungi faedah kepada kesihatan manusia, dan sesetengah yang lain didapati adalah sebatian yang toksik. Contoh-contoh sebatian tersebut:

Vitamin B4: Adenine (sejenis nucleobase), dihasilkan oleh badan manusia.
Vitamin B7: Juga dikenali sebagai "enteral factor" (atau Vitamin I).
Vitamin B8: Adenosine monophosphate, dihasilkan oleh badan manusia.
Vitamin B10: Para-aminobenzoic acid (PABA).
Vitamin B11: Pteryl-hepta-glutamic, sejenis asid folik.
Vitamin B13: Orotic acid, sekarang diketahui ianya bukan vitamin.
Vitamin B14: Diisolasi dari air kencing manusia, dipastikan bukan vitamin kemudiannya.
Vitamin B15: Pangamic acid.
Vitamin B16: Dimethylglycine (DMG).
Vitamin B17: Nitrilosides, amygdalin atau laetrile. Sebatian ini didapati dalam benih tumbuhan, kekacang, ubi dan bijirin. Kajian mendapati ianya TOKSIK DALAM KUANTITI BESAR, tetapi ramai "pengkaji di dalam bidang homeopathy dan perubatan alternatif" mengatakan ianya dapat mengelakkan dan menyembuhkan kanser, sedangkan tiada satu bukti kajian sains wujud setakat ini yang membuktikan ianya berkesan. Kajian yang ada semuanya mengatakan ianya adalah sangat toksik dan boleh membawa kepada kemudaratan dan kematian.
Vitamin B18: ?
Vitamin B19: ?
Vitamin B20: Carnitine.
Vitamin B21: ?
Vitamin B22: Ekstrak Aloe Vera. Gunanya? Tak-tau.
Vitamin Bh: Biotin.
Vitamin Bm: "Mouse Factor".
Vitamin Bt: L-Carnitine
Vitamin Bv: Sejenis sebatian B6, tetapi bukan Pyridoxine.
Vitamin Bw: Sejenis sebatian Biotin, tetapi bukan d-Biotin.
Vitamin Bx: Para-aminobenzoic acid.

Nota: Daripada kajian perubatan sehingga ke hari ini, "Vitamin" B16, B17, B18, B19, B20, B21 & B22 tidak didapati berguna di dalam kehidupan manusia atau haiwan - tetapi seperti biasa, ada aje la penganut homeopathy dan perubatan alternatif yang mengatakan ianya berguna untuk badan manusia, tanpa ada kajian saintifik yang munasabah dan terbukti dari segi statistik. Amalan scammers yang sesat jalan, dan yang tak kesah membunuh dan membahayakan manusia lain... demi seciput keuntungan wang-ringgit. What else?

Kegunaan Vitamin Dalam Kesihatan Manusia

Vitamin berguna dalam pembesaran dan perkembangan organisma mulitisel. Di dalam perkembangan embrio di dalam kandungan, fetus mula berkembang dengan bantuan nutrien yang diserap daripada darah ibu. Nutrien-nutrien (termasuk vitamin) membantu di dalam proses dan reaksi kimia yang berlaku, di mana ianya akan menghasilkan tisu-tisu seperti tulang, kulit, otot, tisu otak dan pelbagai tisu lain. Itu sebab ada anak yang dilahirkan cacat, dan ada anak yang gugur separuh jalan - sebab ada ibu yang kurang nutrien/vitamin di dalam pemakanan mereka (to put you all in perspective). 

Kebanyakan vitamin didapati daripada makanan, tetapi ada sedikit datang dari sumber lain. Contohnya: Vitamin K dan Biotin dihasilkan oleh mikroorganisma (bakteria) di dalam usus manusia, dan Vitamin D dihasilkan di dalam kulit manusia dengan bantuan cahaya ultraviolet semulajadi daripada matahari (jadi sapa-sapa yang asyik terperuk kat rumah tu - pegi la keluar rumah kerap sket wei!). Apabila perkembangan dan pembesaran fetus manusia itu telah tercapai, vitamin dan nutrien yang tertentu masih terus diperlukan sepanjang hidup manusia sampailah dianya masuk ke liang lahad, kerana setiap vitamin dan mineral tersebut membantu badan manusia untuk mempergunakan tenaga kimia yang diperolehi daripada makanan yang dimakan, dan ianya juga membantu badan manusia untuk melawan penyakit, dan sekaligus membantu membentuk IQ yang tinggi untuk sesetengah manusia (sapa-sapa yang makan sebarangan tu, sekarang aku harap korang faham kenapa IQ sesetengah manusia itu macam IQ cipan). 

Seperti yang telah aku beritahu di atas, vitamin diperlukan dalam kuantiti yang sedikit, dan ianya juga diperlukan setiap hari dalam kehidupan manusia - jadi Allah dah jadikan pelbagai sumber makanan yang dapat membekalkan semua nutrien dan vitamin yang diperlukan, jika manusia itu bersyukur dan makan semua makanan yang Allah benarkan (halal) dan makan pelbagai makanan dan bukan hanya makan yang ini dan yang itu - as if you don't believe God know what He's doing. Ada manusia yang vegetarian, ada yang makan babi, ada yang minum alkohol, dan pelbagai situasi lain - yang semuanya bercanggah dengan kehendak Allah ke atas manusia. Dan ada pulak situasi di mana manusia itu makan sesuatu makanan atau minuman dengan cara yang berlebihan - itu pun bercanggah dengan kehendakNya. Allah telah jadikan haiwan dan tumbuhan itu untuk kegunaan manusia - tetapi ada pulak sesetengah manusia yang tak percaya atau tak "confident" dengan apa yang dibekalkanNya, jadi wujudlah makanan yang diproses dikilang dan wujudlah makan tambahan yang pelbagai jenis yang ada dipasarkan sekarang - yang rata-rata adalah satu kaedah untuk buat duit bagi sesetengah manusia itu sendiri. Who are we trying to kid anyway? MonaVie? Herbalife? DDR JustMate5? You all get what I'm saying here? What a bunch of scammers.

Budaya Multivitamin Dalam Kehidupan Moden

Jadi untuk memendekkan cerita, kenapakah sesetengah manusia makan makanan kesihatan (health/food supplement) dan kenapa sesetengah doktor perubatan menggalakkan pemakanan tambahan/vitamin, dan sesetengahnya pula tidak menggalakkannya? Ianya bergantung kepada keadaan - tetapi secara dasarnya, kalau seseorang itu makan makanan yang seimbang dengan jumlah karbohidrat, lemak, protein, mineral dan vitamin yang secukupnya setiap hari, tiada sebab dia perlu untuk makan makanan tambahan... whatsoever. Makan nasi berpada, ada lauk seketul, ada banyak sayur, ada sepotong buah, dan minum air yang tiada gula berlebihan - dan adanya kepelbagaian menu untuk setiap hari manusia itu makan, setiap hari dalam kehidupannya - takde sebab ko nak minum MonaVie, makan Herbalife, makan apa-apa multivitamin, EPO, Aloe Vera, Colostrum dan 1001 produk ntahapekejadah yang sebenarnya diproses daripada bahan semulajadi, tetapi dipromosi oleh manusia demi untuk buat bzns. You all follow?

Kalau seorang yang malang yang ada penyakit kronik (seperti tuberkulosis, kanser tertentu, anemia, dan lain-lain yang berkaitan), yang tidak dapat makan dengan baik, multivitamin mungkin dapat membantu. Kalau seseorang itu dapat penyakit usus, dan telah melalui pembedahan yang mana surgeon dah potong 5 kaki ususnya dan lepas tu sambung balik - okay, doktor akan kasi dia multivitamin untuk dimakan setiap hari. Kalau seorang ibu yang mengandung setiap tahun satu, dan simpanan nutrien/vitamin dalam badannya mungkin kurang, sudah pasti doktor akan bagi dia vitamin sebab nanti anak dalam kandungannya akan jatuh sakit pulak, atau keluar cacat, atau berlaku keguguran. Dan banyak lagi situasi lain - kecuali untuk seorang manusia normal yang makan dengan normal dan melalui kehidupan normal, nak makan vitamin jugak? What for man? 

Korang kena faham kenapa adanya bzns jual multivitamin dan makanan tambahan. IT'S JUST A BUSINESS OF MAKING MONEY. Kalau ada farmasi yang promote kat korang makanan itu dan ini - farmasi tu nak buat duit jek, dan dia tak kesah kalau ko kena penyakit HYPERVITAMINOSIS (penyakit berlebihan vitamin). Kalau penganut MLM nak jual kat korang produk jus buah seperti MonaVie, eXfuze, Vemma, Xango, etc... dia orang nak buat skim piramid parasitik, jangan le buat-buat tak tahu dik. Kalau ada doktor klinik swasta yang promote Appeton atau Champs kat anak-anak korang, sedangkan ko bawak anak ko tu sebab dia demam selsema - mamatnya nak bayar dia punya 525i monthly-installment tu bang/kak, cube le pikio. Doktor yang beretika dan tiada "ulterior motive" hanya akan kasi vitamin/mineral pada pesakitnya hanya kerana pesakit itu memerlukannya, dan bukan sebab mahu isi poket dia sendiri dengan duit berkepok-kepok. Duit ni mana pernah cukup bagi sesetengah manusia tu... asyik nak lagik dan lagik dan lagik. Berlambak doktor begitu erk? Profession lain pun sama gak. Anyway, doktor yang berwibawa akan menasihati pesakitnya untuk makan makanan yang seimbang, jangan banyak makan makanan proses, dan menggalakkan pesakitnya untuk bersenam dan tidur yang cukup... bukan suruh telan pil hari-hari.

Okeh! Cukup sampai di situ - aku dah diskus topik ini dekat setahun lepas di entry Makanan Kesihatan? Jangan Suka Kena Kelentong. Jenuh la weh kalau aku nak kena cite balik.

Sejarah Vitamin B17

Amygdalin ("Vitamin" B17) pertama kali diisolasi pada tahun 1830 oleh 2 ahli kimia di Perancis. Laetrile pula adalah "trade-name" kepada "laevo-mandelonitrite-beta-glucoronoside", yang mana struktur kimianya berkait dengan amygdalin, dan sebatian tersebut boleh diekstrak daripada biji-benih aprikot dan banyak buah-buahan lain. Di dalam industri scam makanan kesihatan, amygdalin dan laetrile merujuk kepada benda yang sama. Di dalam kehadiran enzim tertentu, amygdalin akan terurai kepada glukos, benzaldehyde dan hydrogen cyanide (yang sangat toksik). Ianya dikaji sebagai ubat anti-kanser di Jerman pada tahun 1892, tetapi didapati tidak berkesan dan juga terlalu toksik untuk kegunaan manusia. Pada tahun 1950-an datanglah seorang barua scammer yang bernama Ernst T. Krebs, Sr., M.D. dan kemudiannya scam ini diteruskan oleh Ernst T. Krebs, Jr. (bapak bodek anak rintik) yang mempromosikan Laetrile sebagai rawatan alternatif untuk kanser, yang mana hanya mereka berdua sahaja yang sungguh-sungguh melakukan rawatan sebegini, sedangkan semua kajian yang dilakukan oleh pengkaji lain mendapati Laetrile itu tidak berkesan dan boleh membunuh pesakit yang dirawat. Sapa sebenarnya Krebs anak-beranak ni? 

Krebs, Sr. - Laetrile's "grandfather" - worked as a pharmacist before attending the San Francisco College of Physicians and Surgeons, from which he received his medical degree in 1903. During the influenza pandemic of 1918, he apparently became convinced that an old Indian remedy made from parsley was effective against the flu. He set up the Balsamea Company in San Francisco to market the remedy as Syrup Leptinol, which he claimed was effective against asthma, whooping cough, tuberculosis and pneumonia as well. During the early 1920s, supplies of Syrup Leptinol were seized by the FDA on charges that these claims were false and fraudulent. During the 1940s, Krebs, Sr., promoted Mutagen, an enzyme mixture containing chymotrypsin, which he claimed was effective against cancer. He and his son also patented and promoted "pangamic acid" (later called "vitamin B15"), which they claimed was effective against heart disease, cancer, and several other serious ailments. Krebs, Sr., died in 1970 at the age of 94. 
Ernst T. Krebs, Jr.  - Laetrile's "father"- has often been referred to as "Dr. Krebs" although he has no accredited doctoral degree. He attended Hahnemann Medical College in Philadelphia from 1938 to 1941, but was expelled after repeating his freshman year and failing his sophomore year. After taking courses in five different colleges and achieving low or failing grades in his science courses, he finally received a bachelor of arts degree from the University of Illinois in 1942. In 1973, after giving a 1-hour lecture on Laetrile, he obtained a "Doctor of Science" degree from American Christian College, a small, now-defunct Bible college in Tulsa, Oklahoma. The school, founded by evangelist Billy James Hargis, had no science department and lacked authority from Oklahoma to grant any doctoral degrees.

Bla bla bla... korang boleh baca artikel sepenuhnya di Quackwatch website. Sinopsis di akhir artikel:

Although the NCI (National Cancer Institute) mailing had not been designed to uncover negative case reports, 220 physicians submitted data on more than 1,000 patients who had received Laetrile without any beneficial response. In July 1980, the NCI undertook clinical trials of 178 cancer patients who received Laetrile, vitamins and enzymes at the Mayo Clinic and three other prominent cancer centers. The study included patients for whom no other treatment had been effective or for whom no proven treatment was known. All patients had tumor masses that could easily be measured, but most of the patients were in good physical condition. Since Laetrile proponents were unable to agree on the formula or testing protocol for Laetrile, NCI decided to use a preparation that corresponded to the substance distributed by the major Mexican supplier, American Biologics. The preparation was supplied by the NCI Pharmaceutical Resources Branch and verified by a variety of tests. The dosage of Laetrile was based on the published recommendations of Krebs, Jr., and the Bradford Foundation. The results of the trial were clear-cut. Not one patient was cured or even stabilized. The median survival rate was 4.8 months from the start of therapy, and in those still alive after seven months, tumor size had increased. This was the expected result for patients receiving no treatment at all. In addition, several patients experienced symptoms of cyanide toxicity or had blood levels of cyanide approaching the lethal range. An accompanying editorial concluded: "Laetrile has had its day in court. The evidence, beyond reasonable doubt, is that it doesn't benefit patients with advanced cancer, and there is no reason to believe that it would be any more effective in the earlier stages of the disease . . . The time has come to close the books".

Scam Amygdalin/Laetrile ini berlanjutan daripada tahun 60-an hingga ke 80-an, dan pelbagai isu timbul, baik dari segi perubatan, sehingga ke masalah sosial dan kewangan, dan seterusnya membawa isu tersebut mahkamah. Sapa-sapa yang rajin, anda dipersilakan untuk buat kajian sendiri. Topik ini bukan topik misteri, ianya "clear-cut" scam dan ianya memperlihatkan bagaimana ada sesetengah manusia sanggup melakukan apa sahaja untuk buat duit, tak kesah kalau ada manusia lain yang dah kena kanser dan berharap adanya ubat penyembuh untuk mengatasi "death-sentence" yang mereka hadapi - demi prinsip "suka hati aku la nak buat apa, janji aku boleh jadi kaya". Familiar? Prinsip yang banyak diamalkan jugak oleh penganut MLM dan skim piramid sekarang di merata dunia. Janji boleh dapat duit - etika, "right and wrong", ilmu tarak, patriotism tarak... who cares? Janji aku boleh buat duit.

Okay anyway, meh aku tunjukkan capaian aku di PubMed tentang isu Amygdalin/Laetrile. Aku tahu ramai korang yang tak pasti sangat apa kepentingannya Pubmed ni, sejak aku sertakan abstrak-abstrak kajian perubatan di banyak entry sebelum ini. Ianya adalah rujukan dan abstrak kepada kajian-kajian sains perubatan dan biomedikal yang dikendalikan oleh The United States National Library of Medicine yang terletak di National Institute of Health, di Bethesda, Maryland. Database ini merangkumi:
1. MEDLINE (Medical Literature Analysis and Retrieval System Online) - yang merangkumi maklumat bibliografi daripada artikel-artikel journal sains yang merangkumi kajian perubatan, kejururawatan, farmasi, pergigian, perubatan veterinar, biologi, biokimia dan kesihatan awam).
2. Rujukan lama Index Medicus daripada tahun 1955, dan sebelumnya lagi. 
3. Rujukan journal yang tidak diindeks ke dalam Index Medicus, seperti journal Science, British Medical Journal dan Annals of Surgery.

Setakat 1 Disember 2011, PubMed mengandungi lebih daripada 21.3 juta rekod daripada lebih-kurang 5000 journal (publications) yang dikatalogkan penuh sejak tahun 1966, secara selektif sehingga tahun 1865, dan secara sangat selektif sehingga tahun 1809. Terdapat 12.3 juta artikel yang disenaraikan bersama abstraknya, dan 3.5 juta artikel penuh boleh dibaca secara percuma oleh sesiapa sahaja yang ada komputer dan boleh online... kalau IQ orang itu melebihi 75 dan pandai baca omputeh (walaupun sebenarnya, daripada 1995-2003, hanya 88% artikel adalah dalam bahasa Inggeris). Untuk sesuatu kajian atau laporan perubatan itu dimasukkan ke dalam PubMed, pemilihan dan penelitian akan dilakukan oleh sebuah panel - berdasarkan "scope" dan kualiti kajian - dan kajian-kajian merapu, tidak saintifik, yang ada penipuan dan sah-sah "low-quality" sudah pasti akan kena reject.

Kepentingan PubMed ini adalah sebagai rujukan yang penting kepada saintis dan pengkaji untuk mengamalkan apa yang dipanggil sebagai "EVIDENCE-BASED MEDICINE". Kalau takde bukti kajian tentang sesuatu topik/produk... jangan banyak cakep der. You get me? Rujukan-rujukan tersebut adalah sistematik dan telus, dan doktor dan pengkaji boleh merujuk kepada database tersebut untuk mencari dan membandingkan hasil kajian perubatan yang pernah dilakukan dan dilaporkan sebelum ini.

I know sometimes I find a dumbass who will dispute this PubMed thingy. Dah sememangnya secara am, kalau yang "argue" itu penganut MLM-SP, geng mat rempit dan minah klepet meleis, ustaz-ustaz scammers yang berpendapat ilmu sebegini adalah bawaan kapiaq/yahudi, serta makhluk-makhluk yang tak pass SPM atau yang tak sekolah langsung - sure, aku pun boleh kalah berdebat pasal kepentingan PubMed dalam isu-isu sains perubatan. Kengkadang "give-up" jugak. Tapi pada korang yang boleh faham, mahu faham, dan ambik kesah pasal sains dan matematik dan lain-lain ilmu sejagat - sekurang-kurangnya aku harap ko boleh terima bahawa kalau kajian sains itu telah tercatat dalam database PubMed, bermakna ada pasukan pengkaji yang dah buat kajian, dah dapat hasil kajian, dan dah selesai buat laporan tentang isu kajian yang ada kaitan dengan topik yang dibincangkan. Kalau tarak - maknanya? Ah, you figure it out.

Berkenaan isu Amydalin/Laetrile/Vitamin B17, aku jumpa abstrak kajian di bawah:


Kajian di atas dilakukan pada 1984, yang ditulis oleh Irving J. Lerner, M.D. menerangkan tentang isu scam/quackery Laetrile yang berlaku di Amerika - dan menganalisa kenapa adanya scammer dan adanya pulanya permintaan di kalangan mereka yang dirundung malang yang menghidap kanser yang sanggup menerima rawatan yang diamalkan oleh mereka yang tiada kelayakan dan kenapa mereka percaya buta-buta kepada rawatan yang tiada bukti perubatan... whatsoever. Korang boleh download laporan ini di The Whys of Cancer Quackery.

Treatments for cancer is hardly a new phenomenon, but the explosion of the laetrile movement in the United States in the 1970s was wholly unprecedented. From its humble origins a s a largely regional promotion in California and Tijuana, Mexico, in the 1960s, at its peak in the mid- 1970s laetrile became a household word nationwide with an estimated 70,000 American users and millions of dollars in profits made by the key promoters. Most observers believed the movement began to decline by 1978, perhaps almost as sharply as it had grown only a few years earlier. Nevertheless, a variety of other quack remedies, many as direct outgrowths of the laetrile promotion, are in widespread use currently, and these and others surely will be on the scene for the foreseeable future. It would be relevant, then, using the laetrile experience as a guide, to consider the whys of cancer quackery: Why do some promote it and so many others adopt it? Why should we in the medical community care?


Yang di atas ini adalah abstrak kajian yang aku dah sebut tadi - kajian yang dilakukan di 4 buah pusat perubatan yang yang diakui antara yang terbaik di Amerika di bawah pengendalian National Cancer Institute (of America) yang membuktikan bahawa Laetrile itu adalah scam dan ianya boleh membantu pesakit kanser mati lebih awal. Uik! Mungkin itu tujuan utama motif scammers geng Krebs anak-beranak itu sebenarnya. Cara perubatan kelentongan mereka itu adalah kasi pesakit kanser mati lagi awal - settled perkara lebih cepat erk?


Laporan di atas adalah usaha pengkaji daripada University of Exeter and Plymouth di UK - di mana mereka mengumpulkan selagi ada laporan klinikal berkenaan Laetrile daripada seluruh dunia, tidak kira daripada journal dan penerbitan mana, dan tidak kira bahasa apa, dan apa-apa sahaja kajian daripada tahun 1951 lagi, dan hasil akhir kajian mereka mendapati bahawa tiada bukti dijumpai yang mengatakan bahawa rawatan yang menggunakan Laetrile adalah berkesan untuk merawat kanser, dan ianya TIDAK DISOKONG oleh data klinikal yang ada di seluruh dunia. Zero, yellek, nada, kosong.


Artikel ini pula yang dilaporkan di CA - Cancer Journal for Clinician, 1991, juga adalah satu lagi "review" tentang hasil penggunaan Laetrile dalam rawatan kanser, di mana rawatan sebegini adalah tidak berkesan (whatsoever), dan tanpa ada bukti klinikal yang bermakna. Laetrile tidak mengakibatkan pengurangan saiz ketumbuhan, dan tidak juga memanjangkan nyawa pesakit, dan tidak langsung pengurangkan penderitaan pesakit atau meningkatkan kualiti kehidupan pesakit kanser. Ada pula beberapa laporan kajian yang melaporkan bahawa penggunaan Laetrile menyebabkan komplikasi keracunan yang amat serius sehingga boleh mengancam nyawa akibat daripada penggunaan jumlah Laetrile yang besar, melalui saranan pengamal perubatan alternatif/homeopathy. Dang!


Kat atas adalah statement NCI di Amerika tentang Laetrile - Info: Laetrile for Health Professional. Kalau nanti korang terjumpa salesman produk kejadah ni, korang sure akan terima alasan bahawa larangan penggunaan Latrile itu adalah konspirasi kerajaan Amerika dan FDA-nya untuk mengekang proponen dan pengamal rawatan alternatif/homeopathy daripada menggunakannya dalam rawatan kanser... sebab? Laetrile itu sangat berkesan, jadi ianya mengancam industri farmaseutikal di Amerika... eerrr... ha gitu-gitu bang, tak tipu punya... eerrr... ada konspirasi... eerrr. Sesetengah manusia ni, khasnya scammers meleis memang first class species hopeless. Elok kasi cyanide aje ye bang? Oh ya... cyanide-poisoning tu apa dong?

Cyanide-Poisoning

Keracunan cyanide berlaku apabila sel organisma (manusia, haiwan atau jugak si meleis) terdedah kepada sebatian yang mengandungi ion Cyanide (CN) yang larut dalam air. Ini merangkumi hydrogen cyanide, potassium cyanide, sodium cyanide dan lain-lain lagi. Cyanide akan menyebabkan terhentinya respirasi sel melalui inhibisi enzim Cytochrome-C Oxydase di dalam mitokondria. Ini akan menyebabkan gangguan penggunaan oksigen di dalam sel, di mana kepada manusia, ia akan menyebabkan koma, dan berlakunya sawan, apnea (berhenti bernafas) dan cardiac arrest (jantung berhenti). Dalam jumlah kecil, cyanide menyebabkan rasa lemah badan, pening, vertigo (rasa berpusing), rasa kompius (penganut MLM ramai gak yang kompius bang - kena cyanide ka?) dan rasa sesak nafas, sebelum koma dan cardiac arrest berlaku. Petunjuk klinikal adalah perubahan kulit pesakit yang berubah warna kepada warna PINK.

Pernah dengar kesah Jonestown? Ada la dulu pada tahun 1970-an satu geng ajaran sesat yang dipanggil sebagai Peoples Temples yang diketuai oleh si tok guru Jim Jones (research la sendiri, pegi check kat Wiki) yang akhirnya menyebabkan 909 mati katak kerana cyanide-poisoning. Kreatif sungguh... kreatif tak bertempat.


Pernah dengar Auschwitz? Pernah dengar Zyklon-B? Pernah dengar Adolf Hitler? Gambar kat bawah ni adalah hasil kerja kuncu-kuncu pakcik Hitler dengan bantuan gas cyanide:

  

Sekarang kita berbalik kepada produk ApriCON keluaran syarikat Bumiputra Farmas Health di bawah. Nama produknya pun sangat sesuai betul dengan scam-nya. ApriCON - kena CON aje la korang sekoq-sekoq scammers dan pengguna yang suicidal tu semua ha? Kena kelentong buta-buta, tapi bukan calang-calang punya kelentong pulak tu. Ini kelentongan tahap membunuh masyarakat dah neh. Dan apekehenye yeop pihak KKM boleh kasi kelulusan produk makanan kesihatan sebegini? Woi bang (yang kerja kat KKM, Putrajaya tu)... tido erk?


Okeh! Siapakah yang scammers yang tengah CON berduyun-duyun umat manusia dengan jualan produk suicidal neh? Tengok kat sini - Senarai Pengedar ApriCON. Notice anything? Meh aku kasi sedutan sket...

SENARAI PENGEDAR : En Irwan 010-4342263 Pn. Aida 010-4342269 Pn. Noor Fazlin 019-3499692 En. Mohd Noor 012-7697597 Nurul Hidayah 016-6605875 Pn Siti Patimah bt Abd Kadir 013-6689404 Pn Hasmah Bt Ismail 012-3504193 @ 03-91015944 En Zaki 013-3366701 @ 03-87241425 Farmasi Materia Medica 03-8922 1355 Farmasi Najah 03-89275052 Farmasi Allcare Pharmahealth 03-89258420 En Mohd Noor 012-7697597 Pn. Noormah 016-3959329 Farmasi Penawar 03-31814263 En Zain 019-2016181 @ 019-3234354 Mohd Hafiz Ridha 019-6049603 Fatin 019-7396369 Rohani Mat Amin 012-3065490 En Mohd Noor 012-7697597 Noormah 016-3959329 Mohd Tarmizi Bin Mohamad Harun 019-2865012 @ 03-61874827  Farmasi Addin Iqram 013-3885990... on and on and on and on... dan tak lupa jugak farmasi-farmasi: Farmasi Materia Medica 03-7847 5076 D`Apotic Pharmacy 07-224 6832 Farmasi Q Pharma (PPUM) 03-7957 5741 UKM K-Health (PPUKM) 03-9173 9357 Farmasi MediPoint 03-87363649 Farmasi Anis 03-89410089 Farmasi Medivita 06-6797144 Farmasi Nurul Rx 06-8501231 Farmasi Najah 03-89275052 Farmasi Ikhlas 013-5871 1291 @ 03-6189 2077 Farmasi Iqram 013-3965992 Farmasi Samudera Timur 03-61897535 Farmasi Anis 03-61405692 Farmasi Hata Square 03-49265406 Kedai Sihat (Hospital Sultan Ismail) 019-7354420 Farmasi Aktif 019-6652600 @ 06-3853121... On and on and on and on and on..... 

NOTICED ANYTHING WEIRD?
All the distributors and sales-persons are MALAYS and all the intended customers are likely to be MALAYS too... Ain't it? Meaning? 
INI KES GENG REMPIT MELAYU MAHU KASI BUNUH SESAMA ORANG MELAYU BERAMAI-RAMAI NI BEB!

Ada lagik produk lain di Malaya yang promote VitaminB17 ni:

Dan tak lupa juga produk orang tua nyanyok si scammer tersohor dalam usaha murninya untuk membunuh anak-anak korang:


And some people wonder, why is Aidid Mu'addib is soooo against Malays doing business? Sheeeeesshh! I'm trying to save your money and trying to save some lives you idiot! All you scammers don't like it? Tough luck.


437 comments:

1 – 200 of 437   Newer›   Newest»
amhami_a said...

giler ahhh.. thanks for the info.

Anonymous said...

info yang menarik bro aidid... selalu follow artikel terkini, golongan MLM scammers ne memang makin macam celaka ja aku rasa. Tengok harga pun sebijik macam harga scammer. Bagus makan rambutan, betik, kelapa, durian, dan buah-buahan tempatan lain yang banyak kat pasar dan dijual oleh makcik tepi jalan....

Unknown said...

oh my..... thanks for the info! aku yg tengah menggigil sebab suhu badan naik mendadak ni tiba2 jadik segar baca artikel nih. haha. oh demam~~

Hanif said...

sumpah baru skrang ak tau ape sebenarnye kegunaan vitamin itu.. ak engat mmg wajib dimakan hari2.. rupanya... kne tipu dr kecik haeh.. +99 for aidid

Rose said...

Excellent piece AM! Worth waiting a week for....

ptuih! uuaa aa said...

Kalau macam tu baik aku makan madu lebah asli keluaran FAMA ajolah.Disahkan asli, takde kes piramid scam, dan health benefit lagi banyak.

Arya Dröttningu said...

Whoa, PPUKM and PPUM also sells this stuff? Hello UKM & UM people? What's wrong with you guys??!!

aku_ein said...

Panjang betul..penat giler nak baca..

Aku xtau pape pasal vitamin..kiranya macam ketua penyamun aa.."menatang apa vitamin c"..hahaha

kalau xsalah PPUKM n PPUM separa kerajaan..kira boleh terima laa..HSI pun dah ada gak..mau "berkulat" balik nanti..hehehe..

lepas ni vitamin apa lak nak ditipu lepas ni

Admin said...

lepas ni mesti ada sorang mamat/minah akan cakap

"saya bukan geng MLM,tapi saya dah merasa keberkesanan vit b17,saya dulu ada kenser tetek tahap 3,sekarang saya sembuh dan boleh berlari bersama tetek saya"

haih....sangat sedeh...

terima kasih aidid...

double q said...

makin lama aku tengok makin byk mlm jual produk yang merapu... haish...

Anonymous said...

kalau dah dasar bangang tu, gitu la..ko letak aku kencing, pastu ko botolkan dan jual sbg vitaman B17. bole je..pastu ajak geng melayu haprak MLM tolong promote barang ko tu..kejap je jadi kaya..

Xeno said...

hoooly shit, Prof Syed.

I don't think he really uh, advocates this quackery. Maybe he just said 'yeah it'll probably work' in some kind of kedai mamak conversation with the guy selling it and these guys boast that A MEDICAL DOCTOR ENDORSES THIS PRODUCT. Else, he just accepted endorsement without reading about the product beforehand.

He's a surgeon on something unrelated to cancer. It's Neuroanatomy (nerve)

Anonymous said...

tapi kalau KKM pun dah luluskan means there's something 'strong' and 'powerful' behind this company..

macam biasa,

"aidid buat fitnah..datanglah jumpa kami untuk dapat maklumat lebih lanjut..jangan main sedap je cakap..ingat dia doktor ke..??"

so they will never stops..

thanks mr aidid, i've learn a lot about your 'internet-reserching skills' through this blog..what i lack is only an IQ of penoreh getah just like you =P

Bomoh Hujan said...

ramai geng2 hitler syarikat hilter hihihihihiih

kucing zombie said...

Abis la orang Malaysia mati sebab keracunan cyanide.. Hitler in the making..

zura.adnan said...

bang aidid, apricot kernel kat jusco midvalley, at aisle no.8.

price? rm10/100gm. nuff said.

p/s: 100gm or so, can't remember. tapi aku nyaris nak hamik apricot kernel time nak buat biscotti. nasib baik bukak mata luas2. it looks like a kontot version of almond

azwan said...

Vit B17 memang satu scam yg dah lama wujud. Kawan2 aku yg dalam pharma business pun sibuk cakap2 pasal benda neh...since few years back la. Aku tak sure kenapa isu B17 ni naik balik.

Ade beberapa kemungkinan kenapa KKM masih luluskan product2 gini. 1. Masa submit tak mention active ingredient pun. 2. To save their asses most probably tak buat product classification pun dgn BPFK before submit. 3. BPFK sendiri tak classify B17 as poison. 4. No complaint from consumer, so they just continue selling.

Ape2hal pun, from all the research papers forward by blog owner, the most important paper would be "a clinical trial of Laetrile in the treatment of cancer." 178 patients (cukup jumlah subjects...bukan macam jus monababi. haha!) with no clear benefit, plus obvious adverse effects. Kalau data tu really sound, dah lama lepas Phase I pun, then leh proceed ke Phase II. The risk is clearly outweigh the benefits, perhaps no benefit at all. hehehehe... Mana2 medical doctor akan agree lepas je baca abstract tu, they know Phase I is all about safety, not efficacy, where B17 should be avoided.

Satu hal lagi berapa byk B17 actually dalam setiap botol product cikai tu? Betol ke ade active ingredient B17? Claim bagai nak rak, mungkin they just assume je ada. tepek2 claim sana sini nak bikin gempak.

Prof Syed Zainal tu pada aku kena cong je dgn company neh. Ntah hape rolenye....Chairman? Scientific adviser? Academician ni memang senang dipergunakan, dipermain2kan. Sebab dorang nih most of the time just nak tolong melayu, duit tu secondary. Itu pure academician, org mintak tolong no hal...tak payah bayar pun.

NOOR FARAHIN BINTI BASAR said...

memang org melayu ni kena tegur cara kasar kalau lembut cara berdakwah mmg makin kencang MLM ni..x dgr kata. Ikut kata yahudi ok pulak..bangsa sendiri tegur melenting..patut rmi2 laporkan dkt pihak berkuasa..Aidid dah bt satu tanggungawab so kita pun kena tak over hak2 pengguna bebaskan diri drpd MLM..

cek chun said...

Botoi pun cikai!!!
*facepalm

zannki said...

top notch as always.. thanx AM.

bahasa pn cantik haha.. mesti tulis dalam keadaan tenang ni. keep it up bro..

Unknown said...

Macam ada trend gitu, dulu Nona juice, followed by Xango, then Acai berry...depa kat US found out that they were just juicy placebos..then bawa jual kat developing countries, sure mengena kat M'sia sebab orang-orang kita pemalas..nak cara mudah..lepas tu takut kehilangan buah dada, walaupu buah dada yang tidak mendapat rawatan sudah menjadi keras membatu atau sudah berbunga dengan nanah...bukan tak ada pelajaran ...ada degree...ada masters dan ada Phd...lepas tu siap buat blog berkempen pula...

Saya hairan juga, bila bersama suami maam mana buah dada yang berpenyakit tu boleh dijadikan daya tarikan ya?

Unknown said...

Bila dah teruk baru nak gi bedah dan kemo...lepas tu tak sembuh akan kata; "ala, rawat kat hospital pun tak baik juga." atau ramai yang kata dah takdir.

matdarts said...

alhabbatussauda.blogspot.com.....bro aidid...please check this product....product base on madu sidir yaman and habatus sauda..dah macam dukturr dah aku tengok depa ni....tapi yang tak tahan dekat stokis ada jugak produk ECPI bersepai...cekgu-cikgi yang ramai dok mai join...pastu bawak mak pak dok check darah tinggi and kencing manis....geng2 kopiah jugak depa ni...tapi aku tak tau scam or not.....hope to hear from u soon bro....

Mona said...

Hohohoho, bagus Aidit ko ajar basic science kat penganut ko neh. Tula, masa kat skolah tanak blajar bersungguh, tak pun tanak amek sains subjek langsung!

Masa aku nak amek aliran sains masa form four dolu2, ada kengkawan takutkan, cakap yang banyak kes (termasuk makcik dia) yang jadi sewel sebab subjek susah sangat..tu la meleis, takut berfikir...hohohoho......

azwan said...

Worst case...yg konon paham / ada ilmu sains, tapi tak tau nak apply camne. Yg lagi teruk jadi bodoh sombong perasan tau, dan salah guna untuk buat product scam MLM. keh keh keh...

H M said...

good one azwan, hahaha..

Eliza said...

uik...ada jugak jurujual MLM kat sini. Definitely, bisnes is doomed innit?

Betullah kata jurujual Monavie tu...kesian sungguh belajar sains, buat research bagai tapi jual produk scam kat bangsa sendiri. hahaha...Not worth it.

Nasib baik i amik engineering. Tak belajar medical terms pun tahu beza produk scam atau berkualiti. Budak2 lepasan sekolah tadika bolehlah senang kena tipu jadik downlines scammers kannn. But not us here...

One thing for sure, syarat utama nak jadik agen MLM nih muka kena lebih tebal dari tembok besar China. Customers maki hamun ker, halau ker dia tetap nak jadik scammer tersohor. Best makan duit haram kot eh..Yg penting membohong kena terer. Nasib baik ada blog infos antiMLM.

Aidid you got the magnet, beb.

JALANI GAYA HIDUP SIHAT, JAUHI SEGALA PRODUK SCAM DAN MLM.

hyelbaine said...

I'm waiting for someone who is going to be a smart arse and proclaim how by drinking this juice he/she is cured from cancer....seriously...

Mohammad Suhaimi said...

jadi.. apricot kernel is a scam!

cek chun said...

U can eat apricot kernel. Buat kek, roti pun boleh. Tadaknya scam-scam..

Ejad Fotopoyo said...

pocik aidid & azwan, nak mintak consultation skit psl vitamin nih.

spertimana yg pocik aidid tau, sy ni pesakit SLE. skrg ni tgh on medication: prednisolone, plaquenil dan calcium carbonate. calcium tu mmg diperlukan utk prevent osteoporosis yg bakal disebabkan oleh pengambilan steroid kan?

what about Vit C? haritu eksiden, doktor kat pusat kesihatan UKM kasi pil Vit C 500mg sebijik sehari. do i really need it?

pd sesape yg boleh tlg jwb, dipersilakan. saje nak tau psl pengambilan ni 1 keperluan wajib atau tak :)

azwan said...

Ejad,

Dalam kes SLE, proses inflammation dan tissue damage tu on-going sebab penyakit tu autoimmune. So perlu supplement mcm vitamin C utk promote tissue healing.

Dan sebab proses inflammation and tissue damage tu jugak, byk free radicles terhasil. So dalam hal ni vit c boleh bertindak sebagai antioxidant.

Dalam kes awak, tak boleh disamakan mcm healthy individual lain, sebab SLE ni tak boleh cure, cume boleh control. So definitely awak perlu bantuan supplement2 tu.

Setakat tu je la aku tau. Ape2hal jumpa nephrologist dan dietician yek.

aaron said...

ni antara testismoni para MLM untuk menjaja vitamin B17 nih

http://drselebriti.drrozmey.my/2011/05/13/sarimah-pulih-dari-penyakit-kanser/

or kita kn mendewakan artis. Testismoni power ni brader. Peragawati sarimah sembuh kanser makan vit B17 Bro!...

NEYHAN said...

AM.. Betul kah ia satu penipuan? Ya Allah. Terkejut sbb sy tahu psl B17/Leatrile ni kt Astro (sgt pasti) Channel Oasis (50% pasti) beberapa bulan dulu. Ia spt rancangan dokumentari t.v - yg biasanya kisah benar lah kan. Sebijik2 dia terang bagaimana B17/Leatrile ni boleh mengubati sel2 Kanser. Sejak tgk rancangan tu, sy mmg percaya betul dgn bercerita pd org2 terdekat. Disebabkan masih sihat drpd penyakit Kanser (syukur), sy tidaklh pula sibuk mencari si B17 ni.
Soalnya skrg, kenapa boleh disiarkan di TV ya mengenai penipuan yg 'teruk' ini? Dlm bentuk dokumentari pula tu. Pelbagai fakta pula dikemukakan termasuk penipuan saintis dlm result kajian - iaitu mengatakan Leatrile ni berbahaya. Krisis dgn bidang farmasitikal yg takut kerugian jika Kanser berjaya disembuhkan dgn B17.. dll lagi.
Ade sape tak tgk rancangan tu? Tajuk lupa. Ohhh GOD.. Tipu kah semua tu? Aidid ade masa korek sikit psl rancangan tu ya. Or sape2 la.

azwan said...

Neyhan,

Kenapa kalau keluar TV, mesti 100% betol?

Fata said...

CIter Detective COnan byk guna Racun Cyanide ni.. hehehe

Rojak Punya said...

scammer b17 pulak dah...produk memang tak baik untuk kesihatan ditambah pulak dengan MLMnya...kesian kat orang yang kene tipu terbeli produk "sihat" ni.

Rojak Punya

a said...

Aku ingat semua vitamin bagus.. :-)))

Sou Yuen said...

**Off topic**

A phishing alert

Just got a scam email in my mailbox:

Dear Customer,

Your online banking will expire soon.

To avoid any interruption to your service, please log in to your CIMB Clicks account
using our website below and go toupdate your internet banking profile.

http://www.cimbclicks.com.my

Sincerely,
CIMB Clicks

First I got nervous when got this email,bur few moments feel strange because I never subscribe CIMB Clicks.Feel interesting and click the login.Nah,got a fake login of CIMB Clicks.But not good enough to fool all people (some design mistake I guest,but I think it works to meleis which refused to study and reading and easy to get butthurt :-) ).The links will redirect us to http://www.techloban.com/wp-

includes/pomo/cimbclicks/activate/Logon.html actually.Try to play around and the modus is same,change your password by put your current password (actually save your current password) and ask you to key in TAC (so they can login and suck your money quickly).Beware of this scam my friends.

Just my 25 cents for people who do not has good IT knowledge (for those good you are lucky).Sorry for re-post this alert if it already post anywhere

p/s: But no scam is worse than MLM scam because you were trolled lively than above troll hehe

Annette Michelle said...

Memang sakit hati bila orang yang takde latar belakang sebagai doktor tiba-tiba jual 'ubat kanser'.

Mak saya pernah la tanya pasal B17 ni kat saya sebab dia tau saya ni kritikal sikit bab-bab ubat ni. Jenuh la saya google pasal B17 ni dan apa yang aidid bentangkan di sini adalah benda yang sama saya jumpa. So dapatlah saya selamatkan mak saya dpd tipu helah peniaga B17 ni. (Sbnrnya mak saya pun tak percaya B17 ni).

Sekarang mak saya baru je menjalani radioterapi 5 hari berturut2 (she is BC stage 4). Alhamdulillah she is doing very well.

Sebagai anak kepada pesakit kanser, saya boleh katakan semangat dan keceriaan yang kita berikan kepada pesakit kanser adalah penawar terbaik selain rawatan moden di hospital.

Saya tahu kanser tahap 4 tidak boleh sembuh (mengikut teori perubatan), tapi jangka hayat pesakit boleh dipanjangkan dengan rawatan dan kaedah yang betul. Betul kan aidid?

iburafiq said...

Majalah i-Sihat pun ada satu keluaran tu (tak ingat bulan berapa tahun 2011 ni) yang secara keseluruhannya cover topic B17 ni. kalau tak silap, si Azean Irdawaty pelakon tu & si Sarimah pelakon tu pun bagi testimoni pada akhbar & majalah pasal B17 ni. Orang sihat memang tak perlukan sebarang vitamin tambahan. Yang selalu jadi mangsa ialah orang sakit, berhabis duit beli tah apa-apa makanan kesihatan. Bengkak hati aku bila balik kampung semalam, aku jumpa sekotak kopi Mahkota Dewa kat atas meja makan. Cilanat mana la yang scam mak aku.

Juasseh Cafe said...

Nasib baik la kau bagitau, aku dah ingat nak beli biji apricot satu kilo bagi kat mentua aku makan mentah mentah, ni kawan la yang sarankan, kalau aku ikut tadi, tak tau apa jadi la orang tua tu yang tengah kena kenser.

Strine7 said...

Assalam

Dah lama aku jadi silent reader, dan bagi aku iniler scam yg paling bahaye....tq Aidid for this info....

Coklat4u Delight said...

aik prof Wafa jadi penaung?dah tu taruk gambar masa muda2 pulak tu.aku rasa mcm tak percaya je.skrg ni prof Wafa ada di USIM..

Unknown said...

assalamualaikum....

saya pernah dgr ceramah....utk penyakit kanser ni, salah satu cara nk sembuhkan adalah dgn sembahyang mlm....bersolatlah dan berdoa dgn tenang dan ikhlas insya allah akan sembuh sbb mmg ada kes yg mmg sembuh.....kalau uztaz tu tipu,saya pun tipu....

yg keduanya....Rasulullah pesan, habbatus sauda adalah penawar kpd segala penyakit kecuali mati... mane plak laaa dtgnye vitamin2 ni.... nk diet seimbang ?

kurma ajwa' -7 biji setiap pg insya allah akan terhindar dari racun pd hari itu...
air zam zam
madu lebah asli
habbatus sauda.... insya Allah byk penyakit buleh sembuh tp jgn plak pk lepas mkn terus sembuh...amalkan setiap hari,tanamkan keyakinan kpd Allah.. :) maaf kalau ada salah dan kekurangan tp ttp sokong Aidid - insan yg kurang ilmu didada dan lemah disisi Allah

syukur said...

aku boring2 tadi pegi blog dogtor hafiz, dia buat perbandingan antara struktur syarikat dan skim piramid. tengok nih. http://haidoctorhafiz.blogspot.com/2011/09/skim-piramid-dan-network-marketing.html

aku rasa ada lagi kot dogtor bangang macam ni. oh takutnya nak ke klinik

Hevea Brasiliensis Rubber Tapper said...

dogtor hafiz yang bahalol tu samakan budak sekolah dengan skim piramid. betul-betul menunjukkan kebodohan diri sendiri yang dah ternyata bodo.

Hanif said...

dogtor hafiz phd in bakery perhaps ?

blubangg said...

mungkin bleh revisit balik dogtor sekor nih..

ActiveX said...

"Berries are a rich source of vitamins and minerals; however, the health and weight loss claims being made by some companies that sell acai berry juice are not supported by scientific evidence. When you combine an overpriced product with health claims that are not research based, it equals nutrition scam.

more info: http://www.dailyspark.com/blog.asp?post=the_worst_diet_scams_of_2011

Guest12345 said...

wish you were here lagu paling best dlm dunia. aidid xnak review pasal pink floyd ke

bukhary said...

terbaik bro info vitamin! buat yg malas nak cari buku baca leh je usha blog ko ni. and post kli ni bole trigger org mls cam aku google byk pasal knowledge ni. good job bro.

bukhary said...

usha balik link post lama pasal 'Makanan Kesihatan? Jangan Suka Kena Kelentong', well explanation ! ilmu + motivasi plus dakwah sikit. respek la bro. ko kene rekrut org plak bro kemahiran ko ni utk contribute to society secara ta langsung. budak skrg mana minat nak baca article2 berkaitan science and health so selit ilmu2 ni sambil menghentam mlmers berjaya menarik perhatian public utk baca , genius ek ko. keep up bro

p/s; azwan punya komen paling suci penah aku tgk haha ! sblm troll2 low iq singgah kt blog aidid.

halimhadi said...
This comment has been removed by the author.
halimhadi said...

wish you were here

jojo said...

Tak habis2 nak "up" kan diri makcik sekor neh. Topik cakap sal menatang apricon/bitamin, dia lak syok sendiri kembang kuncup dok cakap sal off topic amik engineering/ magnet kejadah. Kalu aku suh tuan blog ban, tau lak moyan.

Farahanani Amhazali said...

Aku ada la belajar sket2 pasal nutrition kejadah ni masa uni dulu.

Benda2 dalam supplement tu, bukan badan boleh serap 100%.

Contoh Glucosamine 1500mg. Tapi badan kalo sihat tahap atlit, mampu serap 30% je. Jadi duit kot yg 70% lagik tuh sia2 je.

*justsaying*

Anonymous said...

i do several readings in the internet..

banyak juga artikel yang cerita pasal konspirasi vitamin b17 yang mana banyak kompeni farmaseutikal push gomen untuk ban vitamin b17 ni due to promote their own vitamin..

tapi..entah ek..kalau farmasi pun ada yang fakap jual air ecpi dan produk hpa atau dr jambul sebagai salah satu ubat kesihatan terbaik di dunia..is there any possibilities yang mmg betul2 kompeni farmaseutikal ni fakap jugak dengan ban vitamin b17..? this is only my thinking, i know other readers knows better..

juz whatever it is, for me, an apple a day keeps the doctor away..dan that apple will never ever be the same with an ApriCon a day..

azwan said...

jojo si maknyah pondan got nothing to say about bitamin/b17 heh? Paham ke apebenda yg aidid tu tulih tu?

Kalau tak paham ape, taktau nak sebut ape, jgn dok nyibuk kat blog antiMLM. Dok diam sudaaaa...

hahahahHAHAHAhahaah!!

Mona said...

Hohohoho, Neyhan,
Bagi puak-puak Aidit neh, kalau masuk tv ke, masuk suratkhabar ke, hatta masuk journals dalam search engine PubMed pun, kalau tak ikut kepala otak depa, sume salah. Ustaz ustazah, doktor saintis pun depa boleh cakap salah, boleh cakap bodoh, sebab depa je betoi...

Al maklumla, kat sini banyak al angkat bakul perasan tak hengat....ada yang doktor perasan jadi businessman hebat (sebenarnya mesti kuli je sebab big boss mesti takde masa nak bertenggek kat blog Aidit neh), ada yang kojo makan duit laki tapi perasan businesswoman (amek engineering lagi tew hohohoho), macam-macam bah...hohohoho....

Eliza said...

i LOLed at MLM salesgirls, makcik Jojo and Mona's comments.

Its like when the uplines said JUMP, the downlines said HOW HIGH...

TROLOLOLOL...

ps:if i'm not mistaken, movie yg penganut cult bunuh diri reramai minum jus racun tu namanya `The Guyana Tragedy'. Tragic and sad day for humanity.

azwan said...

Tu beza org yg tahu critic journal dgn pelacur pukimak macam ko just telan everything tanpa ilmu. Researcher yg tak tahu critic journal pun, shame on you hooker.

Nyehhh...no need to reveal myself monafendy. Pencacai najis MLM memang sentiasa jadi kulibatak. Makan gaji tak syukur, cari rezki part time haram plak. hahahah siann..

Mona said...

Speak of the devils, Neyhan....terus those two menonjolkan diri..hohohoho....cam puppet master lak wa rasa....

Hohohoho macik Liza, that's your brainy comment? Pasal movie bunuh diri?Hohohoho...hehehehe...Hihihihihihi.... udah la macik, don't strain yourself, bertambah lak kedut kat muka tew....kena lak mintak laki ko sponsor cucuk Botox...

Rozmey da second, ye la, tak yah reveal yourself, nanti malu sedonia...ko bukan lah hebat sangat yek (shhh, I'll keep your secret)

Anyway, ni lah dia, contoh anti MLM yang hanya nampak amenda dia nak nampak. 'Nuff said ;)

azwan said...

http://media.monavie.com/pdf/malaysia/compensation_plan.pdf

http://www.islam.gov.my/muamalat/sites/default/files/garis_panduan/2011/09/garis_panduan_mlm_20111.pdf

"hanya nampak amenda dia nak nampak"

Dah clear isu halal haram? Kira MLM ko tu menepati semua kriteria dalam tu? Panduan umum tu..sape2 boleh paham. Betol ke ko ni Muslim?

Ke pelacur 300/hour mcm ko ni hanya nak nampak MLM monababi tu halal je? Yela, hanya nampak amenda yg dia nak nampak.

hahahaha.. lagi byk ko cakap, lagi nampak kebodohan ko. Still tak tau malu yek dok sini ye bitch?

jojo said...

Geiboi, geiboi..takpa aku paham frustration kau ngan readers kat sini.

Aku tau ko penat dok bercakap sorang2 kat sini dok explain secara “ilmiah” gebang guna perkataan “dasyat2”, tapi takda reaksi yang ko nak dari readers kat sini. Kalu ada pon, cuma kagum kosong jer (mungkin tu jer yg ko nak). Ibarat bercakap dengan sekumpulan dungu zombie yg baru lepas kena lobotomi.

Aku paham geiboi, dan aku simpati.

Kalu ada yang macam enthusiastic nak dengar pon, cuma makcik engineer (dasaat siolll) cum bisneswoman (amat dasaaaat) yg sepanjang masa dok bertenggek kat blog ni.

Tapikan geiboi... i LOLed at Makcik Lijah’s, who’s-prolly-too-dried-up-that-she-needs-a –gigantic-bottle-of-lube, comments.

Its like when you ask WHAT to her, she’d say WHERE? And if you ask her to JUMP, she’d ask HOW DEEP (deeper baby, deeper …..oh yeah!)


TOLOLTOLOLOL...

azwan said...

Ko nak bising ape pukimak jojo pondan kat sini oi. Ko dah tak reliable pun fucker. Ko nak debat ape...nak start all over again? Tell me about your MLM lah fucking dumbshit, then we can have fruitful discussion, discuss inside out pasal "bisnes" ko yg hampas tu. From every different angle. Pasal sains aku tak sentuh, jgn risauuu.

Kalau ko taknak, then jelas2 ko ni pondan maknyah telor sumbat bontot pukimak merempat kat blog neh. paham tak paham lahanat?

well...perkataan mana yg dahsyat tu puki oi? bagitau aku perkataan mana? Aku guna lay man term semua. Ke ko yg bodoh bingai yang amat tak sampai akal tu, rase susah sgt nak paham..hahaha bodoh ai. Low IQ. Tula mak bapak suruh belaja ilmu sains dulu2...pemalassss, merempit. last2 jadi pengkhianat masuk MLM. Kesian, ko tu yg patut terima simpati...bukan aku...ahahahah! Nampak level ko skang? Pemalas last2 jadi bodoh, dan last2 buat MLM. Collect payment..collect payment..

Ko paham ke bitamin tu ape? isu2 atas tu? paham ke? hahaha! ke buat2 paham? Nampak sgt dungu..patutla fuck up jadi marketing agent.

Asyraf said...

You are so wrong jojo.... Mona and jojo dah tak peduli halal haram kan. Like what you said mona "hanya nampak amenda dia nampak" you guys dont even have a good point to debate.

Bila tanya pasal halal haram senyap terus...

zannki said...

org kat sini mls la melayan penganut MLM bodo cam ko 2 ekor ni la hehe.. msg2 dtg, tgk ada update x, baca, blah.. kalo xde, baca komen skit2 pastu blah. tu psl la sampai dkt 3m hits. kalo ada benda x betul baru la nk komen ke apa. bkn cam ko dua ekor monyet butthurt yg kejenye spin and off topic je. agaknya boring duk kt FB matahati bodo tu. paste benda bodo, like post sendiri pastu ketawa sorg2.. sian..

niq said...

salam
just another silent reader
off topic skt

nk tumpang tanye kpd y lebih arif
klu redoxon tu camane plk eh?
http://eclipsecomm.net/images/Bayer/Bayer-redoxon.jpg
die vit c.. pastu slalu minum klu demam n selseme
ade -tive ke x ye klu makan especially klu bg kat bdk2 ngan org tue.
tq..

n bro aidid, keep it up.. ur doing a good joob

MAS said...

syok sendiri rupernya... dari admin, comment,like semua org sama..

a said...

Azwan..
Tak payah dilayan budak2 non muslim ni.. makin rosak aku tngok..
Btw, nk tanya, multi vitamin ok ke utk org yang dipotong kaki?
thanks..

azwan said...

MLMers memang deserve sedas dua dari aku. Kesian aku tgk budak2 dungu meleis kena kencing dgn dorang tiap2 hari.

Amputated sebab diabetes ke?

Hevea Brasiliensis Rubber Tapper said...

jom teropong bulan sat..dah sampai gerhana separuh..dari layan makhluk MLMers tu,layan astronomy lagi best

jojo said...

Shush geiboi..you’re hurting my eardrums & the stink that’s coming out of your mouth is squeezing out what’s left of my IQ . You couldn’t find a real dick, you have a stick shoved up your butt crack now? You’re beginning to sound like ader sorang makcik enjiniyer tu, desperate to prove your worth ha geigei?

Nak fruitful discussion konon, dari awal lagi dah terpekik terlolong. Hahaha.. Then gebang2 pasal sains & “research” sambil toleh kat lobotomised anak2 buah zombie ko cam hero Tamil hidong kembang kempis, pastu ader hati nak deflect embarrassment kata aku low IQ. Bila aku “puji” kata ko gebang “dasyaaat”, tau pulak “malu” taik kuceng kata layman talk, nak kaver lertew sesambil kononya nak kasik “sedas” ngan low IQ point yg sama kat aku. So you tell me if I should reveal my freakin’ MLM & have a decent discussion with you?

Really, you are sooo funneh, like a stand-up comedian with an established niche in anti- MLM monologue. You can add that to your “impressive cv”. Russell Peters kompom nanges punya.

Ironically, blog header source lyrics kali ni memang sesuai sgt lah ngan ko & anak2 buah ko geigei. You guys are like lost souls swimming in a fish bowl, year after year, running over the same old ground, the same old fears. Korang ni too guided /conformed/confined by the wall of anti-MLM philosophies here, detached from reality, stuck in the same bowl fighting (in futile) over the same grounds/reasons and fears (of nothingness) while continue to be marginalised by the evolving outside world (& MLM yg makin maju dan terus maju!).

Til’ then geiboi..

Disclaimer: Mana ada aku off topic, cer kira baper byk aku sebut MLM.

p/s Floyd must’ved choked on my take of these poignant lyrics & Plato /Nietzsche are probably writhing in their graves right about now.

azwan said...

Aikk...mau lari ka pukimak MLMer? Takdak benda mau table...mau lari ka? Pusing2 sana sini mcm kimak. Off topic mcm lancau. Mana ko waris kebodohan ko ni MLMer woi..mak ke bapak? I bet from both of them.

If there is no point of having further discussion then why you are still here maknyah oi? Pum pang pum pang mcm pukimak ko bukan ade point pun. Aku lupaa..ni blog burit bapak ko ka? tadak tau malu punya fucking asshole. Oh ya..ko non muslim...no wonder jenis tadak malu punya.

Aku atau ko yg low IQ? Go through our point of discussion one by one. Aku atau ko kimaks? Readers menilai. Sape suruh ko tak belaja rajin2..tu yg ko end up dgn life as pengkhianat bangsa, senang2 kena tipoo, buat kerja2 sakai low class MLM. bingo!

Faks figahs faks figahs...u are definitely the lowest form of life here..hahahhHAHAHhaaha kesiann...

jojo said...

There you go..fruitful discussion.

Oh ya, ni belog burit kimak bapak ko gak ker geiboi?

azwan said...

Huiyo..kira ko ni kena pujuk rayu spank bontot ko baru setuju nak discuss erk? Sah2 hermaphrodite ko neh. Off topic..dari awal2 ko dah mengelat taknak jawab, then nak deflect kat aku plak?

Ape kejadah sasau mamat ni. Palat mcm ko memang no place here samdol...muka taktau malu merempat2 lama2 kat blog antimlm for no apparent reason. Blog burit bapak ko la pondan woi..

Dah clear halal haram? Ko ni hindu ke? Sedap makan babi?

azwan said...

Pehh...penat aku tanye kasar2 MLM ape dari zaman ungka lagi...punyela pengecut kalah pondan maknyah kat lrg hj taib tu. Nak kena usap2 dulu tu. Bukan aku nak kasi sedas kat bijik mata pun.

Off topic..spin spin memanjang mcm kimak. Jenis taktau malu punya merempat berak merata2 kat blog antimlm. What the fuck Muthusamy sekor neh?

jojo said...

No place? Says who? Huiyo ..kiranya ni blog burit kote gay bapak ko lah geiboi? Lebih sudu dari kuah cam kimak ko neh.

Selagi tuan blog ni tak tegur, i can write watever fuck i wanna fuckin' write. Ko ingat aku nak buang masa diskas ngan bipolar-trainwreck-fucked-up-loose-cannon-who-needs-to-be-sedated retard cam ko? Aku nak cheap entertainment jer, & you're the only dimwit who can offer that.

Lek eleh, nak cakap pasal off topic konon. Tak yah kira aku, ko tengok jer sekeliling kat blog ni. You can count from "1st" , "2nd", "3rd" comments for starters. Aku ikut arus jew.

ps "MLMers deserve sedas dua dari aku". Das? Hahaha more like bunyi kentut pondan, tersepit2 nak kuar.

azwan said...

Terus maju maju...puak haiyon ke ko neh? Jual korset bangang?

Cheap entertainment or ko takde capability nak counter semua hujah dalam blog neh? Just admit je yg IQ ko tak sampai nak berdebat pun. Just admit, readers lain leh menilai. Nak spin ape lagi fucker pondan? Baru sedas dua dah mengelat taknak jawab soalan.

Yeaa..tuan blog punya patience ada limit. Nanti ko terdiam tiba2, dia dah byk kali buat. hahahhaha...

And those who wrote 1st 2nd 3rd are antimlmers...sukahati dorang pun. sejak bila uninvited pukimak mcm ko tibe2 leh datang plak mcm pondan maknyah tak tau malu menyelit2 kat sini. Hindu jenis ape ko neh?

Paracletos said...

Prof yang menaungi produk ini adalah seorang pakar ANATOMY.

Dan apa yang pakar ANATOMY tahu tentang ONCOLOGY?

Anonymous said...

Ape yg lu org nak heran weh, dak Azwan ni BALACI aka penjilat bontot Aidid weh!! Gua yg selama ni jadi silent reader pun dah nampak!

Tu pasal tuan blog tak jawab, dia tolong jawabkan! Tapi satu je gua nak tanya lu Azwan, tak bengkak ke lu punya lidah jilat bontot Aidid setiap hari? Hahahahahahaha

Aidid Mu'addib said...

Dol... takde la pulak aku rasa bontot aku basah.
Lagik satu samdol... tak bengkak ke palehotak ko makan duit haram-laknat tiap hari hasil keje scam MLM korang tuh? Duh!

a said...

Azwan..
Yup,amputated sbb diabetes..
Makin tak paham aku mlmers ni.. kat mana halalnya kalau terang-terang sistem mlm ni byk gharar and zalim...

Hevea Brasiliensis Rubber Tapper said...

otak mangkuk mlmers neh sama ja macam pelakon badigol video yang kecam Hudud tu...sembang tak serupa bikin,tak cukup ilmu agama buat sembang pandai.

azwan said...

Ape low class punye komen ko fucker. Ko nak jadi mcm si pondan dan si pelacur gak? merayau2 tayang kote(kalau ada) tanpa sebab.

Pukimak lancau ko, nak aku layan, cakap biar ada isi. Satu la aku curious...ko ni yahudi ke hindu?

scootster said...

Sedih...aku penah terjebak dgn MLM (Meniaga Lain Macam) nih once upon a story. Itu pun sbb brother sendiri yg ajak. Tapi yg lebih sedih brother aku ni dah con sorang lagi brother aku kat kampung tanpa pengetahuan aku. Tapi aku manage to stop brother yg kena con drp terjebak berterusan.

Unknown said...

BOdoh punya orang Melayu! Nenek lu sakit ke, bapak tiri laki mak lu sakit ke, gi tanya doktor!! Yang lu gi tanya mangkok hayon Aidid YAhudi & Balaci yg bengkak Lidah Azwan tu wat pe???

Diorang ni bangsa YAhudi!! Kata je nak selamatkan MElayu, tapi mmg suka tengok MElayu sentiasa bodoh supaya diorang senang nak memperbodohkan lu orang semua!

Bahalol pundek lu Aidid. Lu dah sedap kene jilat bontot, mane lu sedar bontot lu basah! sedar-sedar lu dah terpancut atas perut balaci lu! Sial!

Ni lagi satu bangsa Balaci cam sial aka Azwan! Lu tak penat ke jadi Balaci?? Lu ingat kalo guna bahasa yg konon-konon boombastic lu boleh bodoh-bodohkan orang Melayu??

Wei balaci babi!! Aku kasi soalan Calculus kat budak darjah 6 pun sekarang diorang dah boleh jawab la sial!! Selamba je diorang GOogle! Aku memang pantang bangsa Balaci ni!! Cam babi pundek je aku rasa. Kalo ade depan aku ni mau pecah kepala hotak dia aku hentak!!

MAsalah orang Melayu kat sini dah la malas nak cari, pastu boleh percaya bangsa YAhudi mabuk si AIdid and Balaci bengkak lidah Azwan ni cakap pundek jahanam!! Bodoh punya Melayu!!

Diorang ni YAHUDI!!! DIorang tak nak orang Melayu maju!!! Kalo ade orang MElayu yg lagi pandai dari mangkok hayon 2 ekor ni, diorang tak senang duduk sebab tak boleh nak fuckdumbass kan orang Melayu!!SIal!!!

Lu ingat aku ni buat MLM? Siallah lu mangkok hayun 2 ekor pengkhianat MElayu!! Cam sial!! Lu hari-hari kutuk2 bangsa gua, panas je hati gua kan!! LU tak puas hati, jumpa gua malam minggu kat Hang Tuah Mall!! Itu pun kalo lu ade telur nak rasa camne mat rempit Melaka mengamuk!! BAbi!!

Adinda said...

Hahahaha
Cakap pun serupa tarak teloq jugak.
Pirahhhhhhh!!

zannki said...

kehkehkeh.. mat rempit melaka dah meroyan dah.. payah nk dapat downline ke dik?

blubangg said...

hahahha!!..serius lawak siut tgk geng2 penganut mlm ni meroyan..
leleh air mata dok gelak..satu kelab ngan husmawi ni, silat halilintah pembelah jubor, setiap mlm minggu dok wat gath kt Hang Tuah mall...hahahaha!!mmg rempit hina tul la..ptuiii..

Asyraf said...

Unknown,

Ramai melayu kat sini la... sorang pun tak terasa.. cuma ade la 3,4 melayu yg terasa.....

sebab apa terasa? sebab ade kebenaran dalam apa yg disampaikan.....

kalau ko terasa ko di fuckdumbass kan ke apa ke.. ade la yang tak betul ngan ko.....

ko datang meroyan macam ni.. sebijik macam budak tak habis sekolah lagi...... ade pulak ajak jumpa kat Mall... nak ajak aidid tengok wayang ke apa??? betui la budak hingusan ni.......

Aidid Mu'addib said...

Woi samdol meleis Unknown matrempit dol...

Org yahudi tu suka ya amat kat duit... dan dia org tak kesah kasi putar-belit hukum-hakam utk ngompol harta. You know... familiar? Perangai macam korang penganut MLM-SP gitu... suka ya amat duit org lain. Kerja malas, belajar malas, baca malas, nak berfikir pun malas gak... dah besar, buat keje palepundek MLM dan skim piramid. Jenis species fucking asshole punya meleis... mengalahkan anak hindu.

Aidid Mu'addib ada motif ngompol duit drpd blog ni ke dol? Ko ni budak meleis merempit tak sekolah erk? Benda sempoi sebegini pun nak diputar-belit jugak erk? Perangai almunafiqun haramjadah betol la korang MLMers erk? Kasi puter-puter-puter tak abis2 erk? Aiyooyoo samdol dol... tergugat mata pencarian haram-laknat korang drpd blog aku ni erk? You're a real stupid dumbshit meleis erk?

Tu laaaaaa... dolu2 org suruh gi sekolah, yg pegi merempit tu apekejadahnya samdol dol?

sero said...

so unknown....

meleis yang suke kelentong melayu, suke makan duit haram, ni patut dibiarkan aje.. itu maksud ko ke?..

tak payah lah maju sangat dol kalau kejenye mengencing sesame bangse aje, ko marah2 ni apsal?.. ko terase ape nye tentang blog ni... sape makan cili die la rase pedas...

n tak payah ko nak jadik hero "Bahase Indah2" ni..

Avenging Angel said...

Anybody here heard of orthomolecular medicine as conceptualized by double-Nobel laureate Linus Pauling? To say in this blog that vitamins are to be consumed only in small amounts is grossly misleading. Orthodox medicine does not hold the monopoly on ALL medical knowledge and to have straight-jacket thinking only puts one in the same category as those you so readily dismiss as blind followers.

As a prelude, check out: http://youtu.be/JGsSEqsGLWM

Aidid Mu'addib said...

Aahhh... the sad case of Linus Pauling. Contributed a lot to many areas of science and medicine, but also misled some medical issues stubbornly and without evidence... except maybe his faith and conviction. A bad looking stain on such a glittering career.

>>Pauling's work on vitamin C in his later years generated much controversy. He was first introduced to the concept of high-dose vitamin C by biochemist Irwin Stone in 1966. After becoming convinced of its worth, Pauling took 3 grams of vitamin C every day to prevent colds. Excited by his own perceived results, he researched the clinical literature and published Vitamin C and the Common Cold in 1970. He began a long clinical collaboration with the British cancer surgeon Ewan Cameron in 1971 on the use of intravenous and oral vitamin C as cancer therapy for terminal patients. Cameron and Pauling wrote many technical papers and a popular book, Cancer and Vitamin C, that discussed their observations.
Pauling made vitamin C popular with the public and eventually published two studies of a group of one hundred allegedly terminal patients that claimed vitamin C increased survival by as much as four times compared to untreated patients. A re-evaluation of the claims in 1982 found that the patient groups were not actually comparable, with the vitamin C group being less sick on entry to the study, and judged to be "terminal" much earlier than the comparison group. Later clinical trials conducted by the Mayo Clinic also found that high-dose (10,000 mg) vitamin C was no better than placebo at treating cancer and that there was no benefit to high-dose vitamin C. The failure of the clinical trials to demonstrate any benefit resulted in the conclusion that vitamin C was not effective in treating cancer; the medical establishment also concluded his claims that vitamin C could prevent colds was quackery....

BLA BLA BLA BLA BLA........

>>>EVIDENCE-BASE MEDICINE dik... takde saintis dan doktor sesaje sesuka nak buat konspirasi la, perbalahan tentang whatever la, ntahapekejadahnya lagik laaaa... Evidence a.k.a. BUKTI. Ada bukti... bak mai sini mende nya aku kasi kat org sakit. Tarak bukti... you are welcome to eat shit. Or go to proper school... that'd be better. If you can't, or has not the capacity, or maybe you're just a garden-variety-scammer (who knows eh?)... just stop right there.
No proof, no clear-cut medical evidence... please don't waste people's time and money... especially those sick people who have high hopes because they're very sick, but got sicker nonetheless and die painfully in the end. Don't play around with people's lives. For what anyway? Money?
Elok bebenor le tu yeop...

azwan said...

Ehem...what the fuck unknown sekor neh? Unknown mat rempit melakau? Perlu aku layan ke komen low class melakau kauuu? Kalau mona dan jojo nye komen standard palat, ko punye tahap taik babi. No wonder jadi mat rempit melakauuu...

Ntah sapa si aidid ni aku tak kenal ler weh. Aku kesah kan ape yg dia nak sampaikan je bahlol.

Boooooombastic ape nye bahase aku? Sumer layman term, tadak pusing2. Setiap kali aku explain, aku guna bahase2 mudah. Ko je lambat pikap, lembam. Patut pun jadi mat rempit.

HahahahaHAHAhaha... takde pasal aku nak jumpe mat rempit. Ngaku dah mat rempit, apahal nak jumpe plak? Baik aku jumpe researcher yg berbontot besar, takpun ceti tukang kolek payment.

Nak get physical, tu level ko bangsat oi. Geli aku. hahahHAHAHhahaha!!

azwan said...

Avenging Angel,

At last, something worth to discuss. Put something concrete la. Pastekan link paper yg support clinical study of B17. Then kita boleh compare. Bukan video youtube gitu.

Ko kena paham end customer dalam hal2 gini actually medical doctor. Doktor2 ni bertindak berdasarkan bukti. Tu yang dipanggil evidence based medicine. Reading something from book, then trying your best to correlate with patient condition is not an easy job. You need at least 3 years of professional training to accomplish this. Cakap semborono tanpa bukti klinikal tu bukan kerja seorang doktor bertauliah. Contohnya cakap berdasarkan testimoni, tu pun bukan kerja doktor. Research data pun mesti yang concrete, bukan 10-20 subjek cikai je. Doktor kalau buat hal camtu, patut campak je sijil doktor tu dalam lubang najis.

Orthodox medicine actually already serve really big market in medicine, even in the developed countries such as the US and UK. Takde isu authority halang itu ini sebab dengki bagai, nak jage periuk nasi big pharma lagi. Tu semua adalah wrong perception yg berpunca daripada frustration melampau. They are still believer of such non-sense like B17.

Discussion level gini hanya melibatkan golongan professional yg paham isu safety dan efficacy bila deal dgn pesakit. For those who has no medical knowledge, korang boleh surf all the infos dari macam2 source pukimak, dan buatla judgment dan conclusion guna kepala bapak korang sendiri, yang mana golongan professional takkan masuk campur. Dah rasa pandai tak masuk medical school, buatla hal sendirik. Yela, badan pesakit, masing2 punya hak.

Again, pade aku...B17 is RUBBISH. Aku takkan offer kat pesakit aku. Thats it...simple.

Si Unknown mat rempit...ade aku guna bahasa booooombastic? Aku dah cakep ko yg lembam. hahahahHAHAHhaah!!

azwan said...

Lupa...

"multi vitamin ok ke utk org yang dipotong kaki?"

Kalau sebab potong kaki tu diabetes, jadi yang paling penting kena control gula dalam paras yg normal sepanjang masa. Vitamin ko sumbat banyak2 pun, gula sky high pun tak guna gak. Silap2 lagi sebelah kaki boleh kena amputate. The fact kalau kaki dah amputated, most probably mata dan buah pinggang pun dah affected jugak.

Since diabetes ni chronic illness, very stressful dan melibatkan multisystem, of course there is important role of vitamins. Its very tricky, sebab ko kena control blood glucose dgn diet yg betol, at the same time cukup vitamin dan mineral. The best person to advise is dietitian. Thats why management of diabetes involve multidicipline approaches, mainly pakar endokrin (hormon) dan pakar pemakanan. I hope this limited information will help you.

ps: ade boooombastic word?

Avenging Angel said...

@ Aidid. Thanks for your reply. Really don't know what's your beef but I agree with you on evidence based medicine/treatments. What is better evidence than cure. B17 alone cannot cure cancer but taken with a combination of other remedies (depending on the type of cancer) under proper supervision, results have been nothing short of remarkable. I sincerely hope you/your loved ones were/are not or will ever be a victim of cancer. Sometimes the end does justify the means and when oncologists have told you to balik baca yassin, I sincerely hope you will consider alternatives.

@ Azwan.Your language is crude. Very stereotypical of siege mentality. A waste of time engaging the likes of you.

azwan said...

Oh yea? You don't bring concrete evidence to table here too. What a waste..

azwan said...

Bukan main lagi kate paham evidence based medicine. Pum pang pum pang cakap haram jadah satu point tarak. Bawak bukti la..then boleh aku cakap tuan blog ni plak bangang.

Avenging Angel said...

@ Aidid. Looks like I have read you wrongly. Your narrow-minded and bitter attitude becomes you. You do not realize it but you already have cancer...cancer kurang ajar and I hope it is not genetic. Better seek anger management therapy before you bust a vessel. Bye!

Aidid Mu'addib said...

Oh ya, I forgot... just double-checking.
We were talking about cancer just now... wasn't it?
As in... CA?
As in... Malignant neoplasms?
As in... All those crappy 1001 malignancies?
As in... Carcinoma/Sarcoma/Blastoma/Etcetera-oma...?
As in... The cause of death of 13% of all humans (7.9 million people dead) every year worldwide... that "cancer" eh?
As in... "Look ma, there's a cure for cancer found by some mat rempit meleis... hallelujah!"?

I thought so too...
C ya later scammer-lator.

azwan said...

HAHAhahaahHAHAA...

Mamat bengong ni still tak nampak ape gist nye kat sini. Still rase pukimak power ek lancau? English pun tunggang langgang, cakep melayu sudaaa la bahlol.

B17 + remedy = can cure cancer

Dol, the underlying problem lies in the metabolism of B17. Pahamkan betol2. Jgn jadi badut asik tgk youtube, percaye konspirasi bangang2..gini la jadinye. Lawak dol...

double q said...

hahaha.. joke of the day... aku yang x tau sgt pasal haram jadah medical term pun tau cancer xder cure...

wv : skrotum

Unknown said...

Adinda ni saper plak?? Betina isap kote Aidid pulak? Siallah la lu Aidid ... Azwan jilat bontot lu, Adinda isap kote lu ... what a perfect threesome!! Cam lakhanat!!

Aidid bahalol ni pengkhianat Melayu la sial!! TOkey CIna dah bayar lahabau cibai ni utk jahanamkan bisnes orang Melayu!! Perut Pakcik Aidid jahanam sial ni dah boroi makan duit haram tokey CIna! Itu pun tak sedar lagi dok worship pengkhianat cilabai Aidid neh??

MEh sini aku listkan babi sial ni punya keje menjahanamkan orang Melayu:

1) Vitamin B17
Wei babi pengkhianat!! Bisnes orang Melayu lu henyak!! Orang lain kasi pendapat, lu hentak! Lu sorang je yng betul! Kalo betul Vitamin B 17 ni boleh membunuh orang Melayu beramai2, setakat ni berapa ramai yg dah mampos makan VItamin B17? Lu tepek sijil kematian kat sini dengan COD = Cyanide Poisoning!

Kalo lu berani, lu reveal lagi satu company yg buat dan jual Vitamin B17 ni, tapi tokey dia Cina?? Ade berani?? Lu tepek sijil SSM company tu dengan siap muka CEO Cina Apek sekali! Ader bran???

Memang la lu tak berani sebab tokey Cina dah kasi lu & anak bini lu makan duit haram!! TOkey CIna tu dah suruh lu jahanamkan bisnes Melayu & Cover semua bisnes CIna!

SIal punya pengkhianat Melayu!!!

2)Zhulian
Sampai sekarang gua tak nampak lagi Entry pasal Zhulian. PAdahal terang2 company tu buat MLM. Makcik2 semua setiap minggu gi meeting dengar motivasi konon2 boleh jadi jutawan.

Siapa CEO Zhulian??? Lu semua boleh cari BOD semua Cina ade sorang je Melayu!

Tapi yg buat MLM nya, yg datang meeting motivasinya, yg ke hulu ke hilir jual barang kemasnya orang MElayu!!

kalo betul lu nak selamatkan duit orang Melayu, dah lama lu henyak Zhulian neh!!

Lu tak nak cakap pasal Health supplement yg Zhulian jual?? B-Young, BD Complex Soy Beverage, Mixed Fiber Beverage, Collagen ISO 3 pelancau semua??? Semua tu takde racun??

Memangla takde racun sebab lu tali barut kapir!!! TUgas lu lingkupkan bisnes Melayu, so lu punya BOss kapir yg kasi anak bini lu makan takkan lingkup!! Cam lakhanat jer aku rasa pengkhianat cam lu ni!!

3) Ads4bucks
Sial lu Aidid. Dulu gua nak buat bisnes online, gua takde ilmu pun pasa IT ni sial!

Gua tanya company Cina utk buat gua punya Shopping Cart nak jual spare part motor, RM 1000 dia nak hentak gua! CIbai!!

GUa tanya company Melayu, RM 799 dia charge nak buat gua punya shopping cart! Cam sial je gua rasa!

Gua masa tu bukannya ade duit sangat sial. Merempit pun, aspect ratio kemenangan 1:3. Dengan bebudak Kg Morten mmg gua selalu kalah. Tapi bebudak Kuala ngan Ayer Keroh selamba je gua pancung!

Sekali datang sorang member gua, mintak 4 rat lebih jer utk dia setupkan gua punya Shopping Cart. Siap dapat SMS Blaster & Iklan lagi!

Skang lu cakap, siapa yg scam?? Siallah lu Aidid! Ads4bucks nak buat MLM lantak la, gua peduli ape?? Janji gua dapat Shopping Cart gua dgn harga murah la babi!!

Bisnes spare motor online gua lebat sial!! LEpas tu gua buat kertas keje, based on E-Library kat ads4bucks. Selamba gua dapat pinjaman MARA RM 50 K sial!!

Skang gua dah ade kedai spare part sendiri lakahanat!! Dengan duit RM 50 K tu gua guna sket gi kursus IT, skang gua dah ade hosting & domain sendiri. Shopping cart pun gua dah boleh buat la sial!!

Skang, lu cakap , itu company CIna yg nak charge gua RM 1000 utk shopping cart tu scam ke, ads4bucks yg menipu orang Melayu??

MEstilah lu cakap ads4bucks yg tipu orang Melayu, sebab lu ni hamba jahanam orang CIna!!! Babi!!!

Banyak lagi gua nak reveal. Tapi gua rasa Aidid ngan tokey CIna yg bayar dia ni dah terkencing dalam seluar! KAsi dia habis kencing dulu sebab gua tengok Adinda pun dah tak selera nak isap kote lu!

Tapi dak Azwan lidah bengkak selamba jer gua tgk jilat bontot lu siap sedut air kencing lagi!

AIDID ITU PENGKHIANAT MELAYU
MAKAN DUIT HARAM TOKEY CINA
PERUT BONCET CAM LAKHANAT SIAL!!

izzNatta said...

Perghhhhhhhhhh

Cancer Cure = B17 + combinations remedies

Wow that's the 1st... Its a FRONT PAGE material for Every major news paper in the world...

Perghhhhhhhhhh

"Akak boleh cuba vitamin B17 ni dengan bantuan makanan tambahan(remedies?) ... Insyallah sembuh Kanser payudaara tahap 1 akak...."

Hmmmmm... macam pernah ku dengar... tapi di mana ya? Oh yeaa... masa berlalu stage 1 naik pangkat jadi stage 3 atau 4....

"Mungkin rezeki abang, isteri abang bakal meninggal... boleh usha yang baru..."

Aidid Mu'addib said...

Penganut MLM neh kalau pasal puter-alam dan tabiat suka bukak cite dongeng Merong Mahawangsa... fuuuhhh! Gilos der...
Macam la ramai org lurus-bendol macam MLMers kat dlm dunia ni... Duh!
Mangkok-hayon nak mampos sekoq-sekoq... IQ level monkey dlm hutan.

double q said...

aidid ko buat je entry pasal zhulian.. biar senyap skit salakan hanjeng ni..

Anonymous said...

it's not about melayu or cina or mana2 kaum lah encik unknown..

it's all about MLM..ya..tak salah nak beli produk MLM..kalau dah percaya nak buat camna kan..bukan senang nak ubah mindset orang..beli je lah produk tu sedangkan banyak lagi produk lain yang lebih jimat..

tapi most probably jadik salah bila kita promote barang tu ala MLM..most product depa suma cuma cerita sekali dua je tapi kalau nak pancing orang bukan cerita produk tapi cerita sistem cepat kaya je tak sudah2..

same goes to HPA..nak bagi barang dia baik, bagai2 khasiat dia letak dalam produk walaupun tak terbukti..

same goes to gelang ac mizal..macam2 khasiat dia cakap pasal gelang tu tapi in de end, sistem tu yang jadik perkara utama..

same goes utk produk2 kesihatan lain..bagi bunyik dia banyak khasiat sikit so bila jual mahal, xde sapa perasan kononnya..padahal duit tu trus melabur ke sistem MLM yang korup tu..

so nak cakap pasal aidid menjatuhkan melayu..susah jugak lah..lots of them cuma jual dan jual dan jual dan pada mereka yang penting kaya dan kaya dan kaya..tak fikir pun pasal orang melayu yang dah melabur duit tapi takde hasil..janji melayu melayu tu suma tu melabur duit kat dia dan dia saja kaya..

it's all about ethics..maybe kalau ada melayu barua mana2 jual spare part motor yang kononnya ori dan berkualiti tapi rosak atau 'murah with a reason' pun sure awak akan marah kan..sure dah cop dia melayu yang menjatuhkan melayu..

so now siapa melayu yang menjatuhkan melayu..? does aidid menjatuhkan melayu or melayu scam MLM yang menjatuhkan lagi ramai melayu lain..?

i dont care if aidid ni barua mana2 MLM cina or diupah or anything..sebab semua fakta kat sini boleh double check dan pastikan kebenarannya..kita semua ada pelbagai background kan..sure masing2 ada otak sendiri..

cuma orang bodoh je yang anggap wikipedia dan blog tu sebagai fakta mainstream dalam hidup mereka..

Adinda said...

Hahahahaha..
Apa la ko merapu samdol weh. Sekor lagi meleis yang lantak la korang nak jadi apa janji aku dapat murah attitude.
Dah tu naper sebok lak memekak sini?

I don't do sucking business, rubbing butthurt people, well that's another story. Can't resist my lips eh?

makcikcantik said...

http://forum.cari.com.my/viewthread.php?tid=615886&extra=page%3D2


Pelaburan emas dan dinar tu sendiri berunsur RIBA secara tersembunyi. Apa tidaknya, nilai/harga emas dan perak itu berubah-ubah berdasarkan spekulasi dan kuasa penawaran/permintaan yang tidak berasaskan kepada nilainya yg sebenar. Yg lawaknya, para trader emas/perak ni sama ada sedar atau tidak telah memperalatkan hadis dan agama Islam untuk melariskan jual beli mereka….konon atas dasar agama demi menyelamatkan umat Islam daripada RIBA tapi hakikatnya para trader malahan pelabur-pelabur ini sendiri berebut untuk makan hasil riba.

SELAGI EMAS DAN PERAK DISANDARKAN KEPADA WANG FIAT, SELAGI ITULAH EMAS DAN PERAK BERUNSUR RIBA

makcikcantik said...

FOREX pun dah diputuskan HARAM.

Cuba guna akal tu sikit...... Kita akan dapati EMAS (DLM PELABURAN UMAT MELAYU) tu pun sifatnya lebih kurang macam FOREX jugak bila di'pair'kan dengan turun naik duit kertas (USD).

Dalam masa yg sama, EMAS (DLM PELABURAN UMAT MELAYU) tu juga tak ubah seperti skim cepat kaya. Makin ramai orang join makin naiklah demand emas. Makin naik demand emas, makin naiklah harga. Supaya gold rush ini berterusan, kenalah promote kepada lebih ramai pelabur baru. Kenalah buat kelas dan kursus sana sini. Kenalah mengaku diri tu pakar emas, tokei emas, jutawan emas, doktor emas bla bla bla. Dalam kata lain, nikmat kenaikan harga emas oleh orang-orang lama yg sudah berada dalam sistem itu adalah kerana suntikan modal-modal baru daripada pelabur-pelabur baru (dalam bentuk pembelian emas).

Dalam kedua-dua keadaan di atas, keuntungan pelaburan EMAS itu mengandungi unsur-unsur RIBA, MAISIR (perjudian/spekulatif) dan GHARAR (ketidakpastian dan kekaburan).

Seruan kembali kepada EMAS yg Islam sebut-sebutkan itu adalah untuk dijadikan matawang dlm urusniaga. Bukan jadi simpanan pelaburan yg nak ambik profit drpd turun naik wang fiat.

azwan said...

Apela si mat rempit melakau pukimak sekor ni. Punyela panjang type, tapi isi mcm budak2 taska. hahahahHAHAHhahaha... tak lalu aku nak layan.

zannki said...

best giler cerpen mat rempit haha.. btw, company cina tu x menipu pn. suka ati dia la nak charge berapa untuk servis dia. bengong ke hapa ko ni? scam mlm ngn overprice pn x kenal. jgn banding mlm ngn keje gomen lg dah ler.. hadoi laa...

ko belajar dulu apa effect sistem piramid ni utk umat melayu. baru la ko nk ckp byk. xde isu melayu cina pn kt sini. hai-o tu pn bkn mainly cina ke upline?

H M said...

unknown,

tadi lu kata bagi soalan calculus kat budak darjah 6 pun diorang boleh jawab, cari jawapan kat google.

kenapa lu tak belajar dari internet cara2 buat shopping cart? melambat shopping cart free kat internet.

lu kata melayu masalahnya malas nak mencari. sama la macam lu, malas nak belajar buat shopping cart alih2 nak mengamuk pasal cina tekan lu harga 1000. ad4bucks tu pun dah kira tekan lu sebab harga 400.

google jawapan tapi tatau macam jalan kerja nak jawapan tu tak guna bhai..

tau nak kutuk melayu pemalas, tapi sendiri pun pemalas, tak guna bhai..

tau mlm tak elok, lagi mau support mlm buta2 pun tak guna bhai..

bukhary said...

apahal unknown ni perasan sume org melayu dok sokong mlm ?! perasan cam sial. ramai org da paham sistem mlm la bongok. duh! adik aku sek menengah pon ley tangkap info kat blog ni. benak sgt puak2 ni. hati hitam legam berkat makan duit haram cam ko ta sedar2 dok perasan kaya tapi merempat/merempit susah cari downline? go fuckurself. budak low iq macam ko and golongan munafik je yg buat mlm . wadehel la. org camni pon ade.

hyelbaine said...

Vits and other remedies cure cancer? Wow, amazing! Why didn't I thought of that? How come no doctor has come out and do this earlier? Where are the big pharma ???

Ohh yeah I forgot. It's all a conspiracy against Malays trying to earn a living.....

melon said...

mlm yg dok juai sms / email blaster ni bukan Dah bungkuih lama ka? dulu punya havoc iklan satu muka penuh dlm harian metro. la ni Dah lama tak nampak iklan dia!!! mamat unknown join mlm ni ka?

Unknown said...

Bongok punya Unknown

ni aku qoute:
Gua tanya company Cina utk buat gua punya Shopping Cart nak jual spare part motor, RM 1000 dia nak hentak gua! CIbai!!

GUa tanya company Melayu, RM 799 dia charge nak buat gua punya shopping cart! Cam sial je gua rasa!

Ko ingat buat website tu mcm buat karipap ke bro?mmg standard la rega shopping cart mcm tu..ko ckp ads4suck tu ko tau x pe sistem dia guna?dia guna sistem opencart(opensource). ko atau x apa tu opensource..bukan sos la bingai..sistem tu free..mmg le leh buat murah2..sbb sistem tu ada multicart sistem..leh sharing2 shopping cart..tula ko dok merempit je xtau mende..pastu merapu bagai pakar IT..padahal satu mende ko xtau..puihhh...

dewi said...

sorry lah .. aku nak mencelah sikit pasal harga shopping cart tu ..

Unknown ..
ko jual spare part kan motor kan? paling simple aku nak tanya kenapa ada harga minyak 4T tu ada yang mahal, ada yang murah. kenapa dia leh jual macam tu.. padahal sama jer minyak 4T. sebab kualiti dan berlainan jenama kan ?

macam tu juga kau nak buat shopping cart. kalau kau tengok secara general sahaja pada aku rm400 kira masih mahal sebab ada yang boleh bagi free macam lot.my. tak silap dia guna dari source yang sama.

so bandingkan dulu kenapa dia letak rm1000 mungkin dia customized siap design, ada tool marketing, payment module dia dan juga after sales servis dia . juga kena tgk apa teknologi dia pakai mungkin dia pakai JSP + oracle database, maybe PHP + mysql jer . tu yang ada sistem harga sampai berjuta - juta.

masalahnya tinggal kita buat sedikit research dan kaji harga tu berbaloi atau tidak..

sedikit pandangan aku..

blubangg said...

lor..org ads4bucks rupanya unknown sekor nih..bisnes dh lingkup, patut la meroya..haishh..buang masa jelh kalu nk revisit blk mlm tu..skim piramid terang lg bersuluh..ptui..

M.K.Johari said...

aidid selalu sebut pasal mat rempit wat MLM, skali mat rempit muncul, siap ngamuk2 cam budak kecik tak dapat meinan, jumpe kat mall ajak aidid karok letteww ;D

p/s hang tuah mall ade karok ke? aku tak tahu

pomenpokokceri said...

jual spare part..wowww..i gelenti kat kastemer i semua alat ganti yg saya juai adalah olijinal..takde pakai testis money lorrr

a said...

Aidid..
Lu selalu tibai budak mat rempit,skali dia dah mai dah.. but Aidid is absolutely correct.. memang mat rempit je yg menghambakan diri kepada mlm ni,disebabkan oleh low iq mereka.. hehe

scootster said...

Dalam komik 101 rekreasi hati
TUAN PUNYA SKIM PIRAMID = TUAN PUNYA PIRAMID (FIRAUN) huhu

pomenpokokceri said...

aiyaa a..jgn la marah sama mat lempit..diorang la banyak support saya punya bisnes..diorang ni pon manyak duit..kekadang kos diorang mau bikin mesin kasi laju sudah exceeed value itu mesin..... tapi itu unkwon memang betoi betoi bingai lorrr

bulat said...

raptorarena..

mmg masing2 ada otak sendiri, tp kefahaman masing2 berbeza... kenapa aku nk percaya bulat2 ckp dogtor 2 ekor nie sedangkan boleh rujuk ramai lagi pakar2 lain, yg ada buat research sendiri... bukan semua perkara baru 2 ekor nie tahu dulu... dn bukan semua info yg ko google dalam internet nie 100 peratus betul...

Aidid Mu'addib said...

Pehal la mat rempit meleis ramai suka ya amat jadi lauk dan jadi kulibatak kapiaq/scammers, dan sekaligus jadi scammers utk scammers yg lebih besar? Dan... pehal la terlalu ramai mat rempit meleis ya amat bengap dan bingai dan sangap dan lemau dan lunyai bebenor yeop? Kalah monkey yg benak gilabab... you know, sebab monkey tu tak pernah pegi sekolah. Maklumat yg aku bawak ni maklumat yg dibuat2 ke apa scammer woi? Ada gunanya dik seseorang manusia tu pegi sekolah, ambik SPM dan pass exam... pastu masuk U, bekerja menyumbang khidmat kpd masyarakat (bukan hanya utk duit kasi isi poket sendiri), dan terus jugak membaca dan mengkaji byk2, dan berikhtiar memahami isu2 sebegini dan berusaha utk kasi tahu anak bangsanya tentang scam kejadah yg merugikan bangsa dan yg membahayakan kesihatan manusia sejagat.... dan cuba pulak sedaya-upaya mengelakkan diri drpd jadi species meleis scammers... you know, macam korang MLMers scammers fuckshit. Dontcha know that by now... asshole? Gilabab benak macam haramjadah budak sekor neh. Mungkin emak-bapak ko suap duit tak berkat masuk mulut ko dolu2 masa ko membesar kut... eerrrr.... Atau ko sendiri dah besar, sebok hari2 telan duit scam haramjadah macam org kapiaq dan almunafiqun... eerrr.... eerrr.... Itu teori aje... how would I know anyway? All you fucking scammers yourselves would know what...?

Kefahaman berbeza palejadahnya ntah? Apa yg nak difahamkan berbeza tuh? B17 boleh menyebabkan cyanide-poisoning sebab ianya akan terurai dan menghasilkan cyanide dalam darah. Faktanya nak difahamkan dgn cara berbeza... eerrr... what the fuck you dumbass?

azwan said...

Ha ah...betol cakap bulat. Contohnya mcm ade sekor pelacur MLM cakap, ade doktor yg endorse product MLM, so watpe nak pecaye cakap aidid and the rest dalam blog ni ye dak?

Dan ade jugak sekor mat rempit tolol minta COD ada tulih Cyanide Poisoning. What the fuck mengarut gitu? Aku malas nak explain panjang2 ngape ko takkan dapat Cause of Death gitu kat Malaysia neh. Sungguh ngarut...terserlah bebalnye.

Benda2 ngarut gini jadi sebab MLMers2 pukimak mcm engkorang tak mampu nak pikir ape yg sepatutnye dipikirkan. Bukan salah korang sepenuhnya, but simply because we are not in the same wavelength. Bukan nak merendahkan ko samdol, atau sape2 yg tak masuk medical school, but thats the reality.

Entry ni simple jek, main important point ialah metabolism of B17 tu. Perlu MLMers2 pukimak macam korang paham benda2 gitu? Nak pahamkan pun tak boleh, so baik tak payah paham.

So bulat pukimaks, kalau ko tau sape "pakar" yg endorse B17, please...i beg you please invite him/her to join this fucking blog. Boleh buat scientific discussion, yg mana "pakar" tu boleh argue the mechanism of B17 metabolism, plus provide new pathway. Mungkin "pakar" tu ade dia punya own version. Metabolism kat anus ke, mane la tau. Ade paper masuk pubmed ke...manela tau.

Simple jek bulat. Ko ni follower, just marketing agen jajap product2 sampah. Ilmu zero, so terpaksela jadi pencacai, mengemis sana sini janji jual...janji duit haram masuk poket. Limited capability to argue. Tu je life as MLMer.

bulat said...

komen aku general dn bukan hanya tertumpu untuk b17 nie je, sebab topic2 lain kebanyakan bg aku adalah bullshit, sbb tu aku ckp lain org lain pemahamannya untuk yg suka kena kencing mmg jelas suka jilat bontot ko...

azwan said...

Ko nak jadi pondan gak suka mengelak2? Spin sana sini. Cakap je la mane topic yg bullshit. Setakat berak merata2 tak payah la. Cakap mcm tau byk, tapi tin kosong.

Ko tu yg confuse mana yg boleh dipertikai dan yg mana tak boleh. Mcm aku cakap...ko just follower, isi tarak. As expected...

aiyakblur83 said...

sape yg masuk mlm ni mmg bangang, sebab 1. ko kena keje dgn company ni, tak dibayar gaji, lepastu ko kena bagi duit pulak dulu utk keje dgn company ni, as in bayar utk produk tu.. 2. ko keje tu for free, tp komisen tu ko dpt melebih2.. so, ko kena tipu, and ko tipu org tu 2 kali ganda .. tp yg untung org2 atas ko.. 3. palaotak ko dah tak centre, sbb bile pegi seminar je ade org nangis, nyanyi ramai2, lepastu lompat2 tepuk tgn.. lepastu nak show off handbag branded dgn kasut dgn baju, bajet hebat, walaupun muka makcik-makcik jual goreng pisang 4. Money is GOD to them.. depa p cuti, p beli brg branded, p tu p ni, sume nak show off, yg aku tak tahan tu paperbag pun nak show off.. puii cam sial..MLM ni membuatkan benda murah jd mahal..lebih baik aku beli mixed fruit juice yg Marigold tu dari Monavie. and last but not least, paling hina paling bangsat, guna terms2 agama dan doa, and finally letak ayat2 , nak bg 5 figuress kat parents.. KORANG IGT KALO PARENTS KORANG TAU 5 FIGURES YG KORANG BAGI KAT PARENTS TU DUIT HARAM IGT DIORANG PANDANG KE??!! BTW AIDID, aku suke blog ko ni, aku suke komen yang tulus dari hati aku yg suci dan murni yg mmg lama dah berbulu tgk mlmers bodoh hamba duit ni..

aiyakblur83 said...

lagi satu... benda yg akan depa guna is.. mengubah nasib hidup..WOIII !! BERJUDI, MAKAN RASUAH PUN BOLEH UBAH NASIB HIDUP.. APSAL KORANG TAK BUAT???? KORANG IGT KORANG MULIA SGT KE BUAT MLM ??!!DAH NAMA HARAM..HARAM LAAAA... PASTU P TIPU MAKCIK2 HOUSEWIFE TU.. SAKIT BETUL LA HATI AKU..kimek tull .. cure cancer apekejahnyee???? igt senang2 ke ubat nak cure cancer tu..kalau tak dah lama keluar paper, kelaur NBC, BBC .. bukannye majalah Wanita ke. ape ke..lebih baik p jumpe sinseh cina tu la lagi bagus dr kena tipu dgn pil2 mlm bodoh ni.. bukan semua org ambik medic... atau engineering.. tp Tuhan bagi semua org akal.. mana ada benda2 mcm ni.. hadoiila... org amik degree bertahun2 baru bleh jd pharmacist..ko selambe ambik budak SPM jual ubat.. bodo gilee

bulat said...

aiyakblur83...

tkde apa yg aku boleh ckp untuk species mcm ko nie, cuma kesian je laa ko tk smpat nk faham lebih lanjut the whole idea pasal MLM nie... ko jgn terlibat dgn MLM lagi dh, ko belajar tggi2 pastu kerja dgn org untuk kayakan diri ko sendiri...

izza said...

Siapa ckp kitorg trima wholeheartedly ape yg aidid ckp?

Whenever aidid posts something, my mind will be like.."hmmm yeke?"..Saya takkan trima bulat2 ape yg dia post..I have my doubts too...

That's when I search the internet and books for proof of aidid's words. And you know what? Most of the times, he is right...

So kalo sesaper yg butthurt out there, do some research and find out the truth. Kalo ade strong evidence yg aidid ni salah, then present it here. ni tak...meroyan tak tentu pasal...then personal attack org2 yg backing aidid..

duhhh~~

aiyakblur83 said...

bulat,

ko ckp kat aku , ape yg aku tak paham??? aku mmg takkan involve..cuma masa aku student dulu je atas nama jaga hati kawan..aku pg seminar.. aku benci bila benda yg suppose murah mcm spirulina tu.. ( yg mmg bagus) jd mahal sbb mlm punye sistem.. aku benci org yg takde r&d sendiri, buat rebranding je, lebih kaya dr the creator itself.. itu sistem ekonomi mana yg diorang pakai pun aku taktau.. aku taktau ko masuk MLM atau tidak. tp aku mmg banned.. walaupun produk tu bagus.. kalo ko ckp aku tak paham.. ko bgtau aku ape yg aku tak paham.. pasal sistem mlm ni.. SO, IF U THINK THAT MY POINTS ARE WRONG.. PLEASE DO CORRECT ME.. tp jgn ckp aku tak paham.. aku bukan meniaga.. aku keje dgn org.. guna tulang 4 kerat aku.. tak tipu sape2.. kalau ade rezeki aku nak bukak bisnes.. yg tak guna sistem MLM..

M.K.Johari said...

bulat, kitorang x terima bulat2 ape yg aidid smpikan, aih, knape aku sebut name ko smpi 3 kali, penyakit living in denial ko dah makin parah, papepon boleh tau MLM ape yg awak amalkan? nampak kaye dan berharte je

aiyakblur83 said...

bulat

mmg la aku keje nak kayakan bos aku.. sbb bos aku bayar aku gaji, bg bonus utk aku survive.. lagi kaya bos aku.. lagi kaya aku.. sistem org mkn gaji.. bukan sume org boleh buat bisnes sendiri.. ko ape hal.. yg ko nak hina kutuk org mkn gaji kenapa.. ??

bulat said...

kerja apa pun kat luar tuu korang buat mmg laa bagus, MLM nie just an option... tk payah laa nk guna ayat syahdu yg kononnya aku hina org makan gaji nie, selagi ko seronok kerja makan gaji silakan, aku pun tak kisah nyer...

apedia iZza... search internet and books for proof most of the times he is right... ooo yeke jadi tahniah laa untuk anda

M.K.Johari said...

Bulat,

ade keje kosong kat Sime Darby, engineer sales and application, ko kan terer wat sales, minimum dia nak degree je :)

Sales and Application Engineer

aiyakblur83 said...

bulat

mmg sahlah ko ni MLM ers.. aku tak buat ayat syahdu.. cuma maybe ko baca tu tgh mood syahdu.. so ko budget tone aku tgh syahdu... MLM.. option.. JUDI ..option Rasuah pun option..( option-option org desperate nak jd kaya).satu lagi .. apsal buruk benar ad MLM ni .. kalo tak ye pun.. upahla graphic designer yg power2.. ni iklan tak semenggah.. cam 80's pun ade.. sedeyyhhh

aiyakblur83 said...

bulat..

eh tp off topic plak.. apsal ko tak cite kat aku ape benda yg aku tak paham sgt pasal MLM punye sistem.. citelah.. aku nak sgt baca hujah2 bijak pandai ko tuh.. kite nak kritik mestilah membina.. cam korang g seminar bina2 semanagt tuu..!!!OK BERDIRI SEMUA.. KITA NYANYI LAGU2 SEMANAGT.. EXERCISE.. LEPASNI NAK NANGIS2 PLAK

bulat said...

aiyakblur83...

aku rasa ko tk mampu buat pilihan dan tk dapat menilai sesuatu dgn jelas sebab tuu ko kata "MLM.. option.. JUDI ..option Rasuah pun option..( option-option org desperate nak jd kaya)"

jd tk perlulaa nk cerita byk2, fokus je dgn kerja yg ko sayang tuu...

aiyakblur83 said...

hahaha.. camtu plak argument ko.. cemanalah leader ko brainwash ko kan.. mesti ni skrip manual masa training ni..
leader : ko kalo org tu offensive sgt.. ko kena jwb camni..
bulat: baiklah..

im willing to be lambasted by u if im wrong.. but if it is the other way around.. siap la ko..

bulat said...

sayang bos ko byk2, kerja rajin2 majukan syarikat bos ko, bila bos ko kaya mesti ko pun turut kaya juga... yg tu mesti ko semat dalam otak ko baru boleh berjaya..

Aidid Mu'addib said...

Woi samdol bulat dol...
Apa saja sistem MLM/skim piramid yang ada syarat cari orang, sama ada cari 2, 3, 4, 5, 6, 10, 20 ,100... prinsip kalkulus boleh digunakan utk mengira kadar kerugian downline. Jadi skim piramid ke, MLM ke, kalau ada syarat tajaan, iaitu adanya upline dan downline, bzns model tersebut akan menyebabkan jumlah ahli perniagaan tersebut bertambah secara eksponensial dan apabila peringkat ketepuan tercapai, bila mana tiada ahli baru di dapati, ianya akan "collapse/crash" dan kadar kerugian ahli dapat di kira sebagai...
1 downlines 2, kadar kerugian > 50%
1 downlines 3, kadar kerugian > 67%
1 downlines 4, kadar kerugian > 75%
1 downlines 5, kadar kerugian > 80%
1 downlines 6, kadar kerugian > 83%
1 downlines 7, kadar kerugian > 86%
1 downlines 8, kadar kerugian > 88%
1 downlines 9, kadar kerugian > 89%
1 downlines 10, kadar kerugian > 90%
1 downlines 11, kadar kerugian > 91%
1 downlines 12, kadar kerugian > 92%
Dan seterusnya...

Yg kaya sapa? Scammers palejadah kat atas piramid tu dol.
--> Lagik berjaya si scammer korang jumpa, lagik byk la duit downline dia dah telan.
IS THIS TOO COMPLICATED FOR YOU... HA DUMBFUCK ASSHOLE?

ITU SAHAJA DOL... itu sebab MLM/SP itu haram-laknat. Perniagaan MLM/SP itu adalah bzns scam buta2. Ianya hanya permainan ekonomi org kaya/cerdik ke atas org miskin/dungu. Ko jenis species meleis dungu erk? Tak kesah la kalau mana2 organisasi tu ada struktur piramid. Tak kesah la struktur organisasi syarikat ada bentuk piramid. Tak kesah la struktur kakitangan sekolah ada piramid (Gurubesar - guru - kerani - wadefak... wadehel). Sesaje korang scammers nak buat alasan kepundek korang utk buat skim piramid erk? Dasar scammers btol. AGAIN - ITU STRUKTUR PIRAMID DOL... BUKAN SKIM PIRAMID. Pehal scammers meleis macam korang suka ya amat puter-alam pasal benda sempoi sebegini? Memang jenis tak sekolah dan tak pernah pass exam matematik ka samdol dol? Cuba la pegi sekolah balik bulat dol. Boleh kureng sket jumlah scammers meleis berkeliaran men-scam umat melayu. DUH!

azwan said...

Ape2pun punca rezki mesti halal. Ko punye confirm halal ke bulat palat oi? Meh la share ape MLM yg ko join. Ke nak jadi pondan gak? HAHAHAhahahHAHAH..

Anonymous said...

10 hari dah berlalu... dah lebih 150 komen untuk entri "ApriCON - Scam Vitamin B17/Amygdalin/Laetrile". Dengan kehadiran lebih 2.8 juta pengunjung blog... Aku memang tabik bro aidid. Walaupun banyak MLMers datang menyibuk sebab panas bontot... aku rasa banyak sudah information yang sangat-sangat berguna dalam blog ini. Setiap artikel memang aku ikut kecuali kalau ada entri tentang muzik (rehatkan minda : Hahahahaha). Setiap pencacai MLM datang nak jadi hero... tapi ayat putar alam, aku tak kisah sebab aku dah promote blog ini seadanya demi perubahan pemikiran masyarakat. Ayat "ITU STRUKTUR PIRAMID DOL... BUKAN SKIM PIRAMID" bro aidid aku rasa POWER dan MLMers selalu guna perbandingan begitu. Tolol tul sebab kerani kerja setengah mati guru besar bukan ada komisen. Guru Besar buat dasar sampai UPSR 100% dan semua budak masuk form 1 di MRSM pun Pengarah di JPN takda komisen... apa kaitan dengan Skim Piramid... memang macam bro aidid cakap, tu struktur piramid dan aku tambah bukan piramid Giza. Hehehehehehehe... Azwan memang ayat power juga... caya bro. Bagus jual nasi lemak dari jual ApriCON - Scam Vitamin B17/Amygdalin/Laetrile dan apa2 produk MLM. Tapi kalau nasi lemak di MLM kan... confirm susah aku nak cari yang harga RM1 nanti. 2 perkara mudah aku fokus di entri ini: (1)Vitamin B17 berbahaya
(2)MLMers buat benda bangang yang kesekian kalinya sebab jual produk B17

Soalan aku... kalau bahan buangan nadir bumi di MLM kan juga, confirm penganut MLM ikut dan mati ramai2 serentak sebelum sebarkan produk, tu pun kalau diaorang guna produk. Sebab ramai yang nak duit sahaja tanpa memikirkan kesan kepada orang lain...

bulat said...

benda jadah nie yg ko merepek nie

1 downlines 2, kadar kerugian > 50%
1 downlines 3, kadar kerugian > 67%
1 downlines 4, kadar kerugian > 75%
1 downlines 5, kadar kerugian > 80%
1 downlines 6, kadar kerugian > 83%
1 downlines 7, kadar kerugian > 86%
1 downlines 8, kadar kerugian > 88%
1 downlines 9, kadar kerugian > 89%
1 downlines 10, kadar kerugian > 90%
1 downlines 11, kadar kerugian > 91%
1 downlines 12, kadar kerugian > 92%
Dan seterusnya...

boleh guna untuk skim piramid or MLM ala2 skim piramid je, tp bagi ko semua sama je kan, sebab ko sendiri tk boleh nk bezakan..

katakanlah si A ajak 2 org kawan dia join (B&C)

A dh cerita pasal produk pung pang pung pang pastu B&C berminat, daftar jadi ahli lepas tu beli produk dengan harga ahli 20-30% lebih murah dari harga jual, samada si B dan si C nk jual or nk makan terpulang pada masing2, kalau B&C jual dia dapat balik duit malah 20-30% lebih dari harga dia beli tadi.. yg penting kat sini si B&C ada produk duitnya pergi ke produk.. tang mana ruginya dol???

tk kisahlah 1 downline 1000 ke still sama je setiap org bawa pulang produk masing2..

-yg konventional
salesman A datang nk jual produk pada si B dan si C, cerita punya cerita si B & C pun beli.. si B & C pulang dgn gembira sebab ada produk kat tgn, samada B&C nk buang ke nk jual ke nk makan ke terpulang masing2...

dan aku tk mengharapkan ko paham pun, sebab kadang2 smpi mati pun ada manusia yg takkan paham sesuatu, ada manusia akan paham bila terjadi sesuatu pada diri sendiri (jadi apa tk tau laa kan), ada manusia boleh nmpk jauh ke luar kotak yg nmpk potensi..

azwan said...

Bulat palat,

Sejak bila MLM jual produk?

Asyraf said...

bulat,

conversational ko salah....

Salesman A tak pergi jual ke B&C... tapi B&C pergi ke A,D,F untuk beli barang boleh pilih mana lebih berpatutan dan berquality, ini kalau jualan runcit biasa....kalau yang besar pulak B atau C akan request quotation dari A,D,F untuk barang deorang.... then baru A atau D akan di panggil untuk technical query ke apa ke......


correct me if i am wrong....

Sou Yuen said...

Pagi-pagi dh bersenam otak & akal aku baca komen korang,yeah.Proceder, por favor

M.K.Johari said...

The keyword is:

"daftar jadi ahli lepas tu beli produk"

I lol'ed to that :D

Yep, he is blindfolded, err totally blinded

Aidid Mu'addib said...

See people... meleis MLMers. Very typical... it's the mentality, you know. Where the fuck did the parents or the teachers go wrong with this boy, I wonder? Such a simple thing... he just didn't get it. Some of you understood the mathematics, some never will... no matter how hard or how simple you explain it... it'll just come out the same. No wonder these stupid meleis kids will just continue... jadi lauk kapiaq. Hopeless...

Aidid Mu'addib said...

Just in case ada sapa2 yg kompius jugak lagik, mat rempit meleis si Bulat al-dungupiang cakep: >>> A dh cerita pasal produk pung pang pung pang pastu B&C berminat, daftar jadi ahli lepas tu beli produk dengan harga ahli 20-30% lebih murah dari harga jual, samada si B dan si C nk jual or nk makan terpulang pada masing2, kalau B&C jual dia dapat balik duit malah 20-30% lebih dari harga dia beli tadi.. yg penting kat sini si B&C ada produk duitnya pergi ke produk.. tang mana ruginya dol???

Duh!>>> Kalau B&C ada produk, jadi tak rugi - nak buat apa sistem jualan tu pakai sistem MLM samdol dol? Kalau si B & C dah dapat produk (yg mana mamat rempitnya "most likely" dah kena scam free-free... kalau korang dah masak dgn MO bzns MLM/SP), dan tak cari downline E & F & G & H... dan E & F & G & H pulak tak cari downline I & J & K & L & M & N & O & P... dan I & J & K & L & M & N & O & P pulak tak pegi cari downline masing2 alip ba ta sa jim ha kha dhal zal rha zai... kap lam-alip amzah ya - dah tu bilanya si A nak jadi millionaire samdol dol? So... kalau takleh jadi millionaire, buat apa si A join scamkejadah MLM tu samdol dol? Ko ni faham ke idak scam MLM neh samdol dol? Ko ni biar btol samdol dol... ko samdol dol memang dolu2 tak sekolah erk?

Kalau takde sistem penajaan dan agihan habuan drpd downline ke upline... dan tiada nya EXPONENTIALISM dlm sesuatu bzns MLM/SP tu - dan takde nya kemungkinan utk si scammer A boleh jadi millionaire dgn men-scam seramai mungkin downline yg dungupiang - NAK BUAT APA BUAT MLM SAMDOL DOL? Sesaje nak jadi dumbass fuckshit erk? Sesaje hobi suka jadi meleis dungupiang erk? Ko punya IQ memang sama level dgn IQ monkey ka samdol dol?

aiyakblur83 said...

bulat, aku rasa ko sure taknak baca nye komen2 ni.. sbb komen2 ni mmg sah2 menunjukkan MLMers ni bodoh bahlol buta hati dan lain2..
and please.. ko jgn perasan sgt ko tu businessman.. dgn buat mlm ni.. aku rasa ko ni dah salah konsep.. aku rasa ko ni bajet usahawan bumiputra.. tu sbb ayat2 ko cam camdek aku yg keje dgn org.. ko tu "tolong jual".. je produk tu.. tak dibayar gaji.. tp jgn salah konsep plak.. ko bukan peruncit.. ko tu BALACI yang dibayar atas effort menipu byk org..lagi ramai ko tipu..lg byk baju branded ko pakai..lagi byk paperbag ko show off kat fb page ko.. lagi sampah status2 fb ko.. senang cite.. MMG HINA laa..aku bg ko satu cth yg paling simple la.. aku harap mangkuk mcm ko paham.. aku beli sabin LUX.. aku repack.. letak nama MLM Muslimah.. kos dlm 30 posen la.. aku beli dlm 1000 .. harga sabun + repack= 1.30, lepas tu kos nak daftar perniagaan RM60 lebih je kot tak salah aku.. ( ni yg korang bangga ckp licensed dan perniagaan berdaftar???!! ptuihhhh)..lepastu aku amik la 20 org.. aku jual kat diorang harga rm300.00.. aku ckp..kalo dpt jual kat org lain, satu sabun aku bg komisen 20% dan kalau org downline tu pun akan dpt sama.. aku taktau la.. maybe downline2 aku yg bengap sanggup extend ke langit la agaknye.. SO KO PAHAM TAK EXPLAINATION AKU YG SIMPLE NI.. ??? ke ko nak stick dgn kebingaian ko??soalan matematik = berapa untung aku dpt?? BERIBU2 LEMON.. sape yg kaya..??? CREATOR MLM jugakk!!!

aiyakblur83 said...

bulat,
kalo ko nak cite pasal keuntungan ahli, mmg no doubt la untung!! tp ko bgtau aku.. sistem ekonomi mana morang pakai?? kos 1.30 ..untung sampai beratus2 satu produk, tu tak campur kos nak daftar ahli lagi.. sistem ni.. kalau semua org pakai..ekonomi lingkup, tokey MLM yg untung besar...yg rugi org2 yg bawah tu..yg beli atas kepercayaan konon sabun yg direbranding tu bagus ( cam biasa.. produk scam..mesti ckp sabun tu bagi hilang migrain ka apa ka).. ko nak untung ..untung la.. aku maleh nak dgr explaination yg detail2.. bagi aku..konsep dia sendiri dah salah.. tak jual produk, jual membership..produk cuma rebranding.. iklan sampah..kalau konsep dah salah.. MMG SALAH..MMG HARAM..MMG BULATLA PERUT KO MKN BENDA TUHHH!!!

aiyakblur83 said...

and aku lupe nak add..
fo those yg actually create brg diorang sendiri.. tp sistem MLM tu telah menjadikan benda tu mahal dr yg sepatutnya. cth: aku buat kuih, kos aku rm20.00, tp aku malas nak bukak kedai, company or ape2, and aku takdak modal nak hire org utk produkkan brg aku.. so aku kira2 modal, aku upkan harga kuih aku jd rm 300.00 sebalang, utk justify harga aku yg mahal tu aku tipula, aku ckp butter yg aku guna tu dari lembu dara ke..atau tart tu ade chemical reaction utk bagi kurus ke.. blasah la.. yg penting perniagaan aku berdaftar.. yg penting aku ade copy sijil daftar aku..lepastu aku suruh budak2 ni byr plak kat aku rm 1k utk jual produl aku sendiri( bijak2, dah gaji aku tak byr, diroang plak byr kat aku..)then aku bg sekor 30 kotak, kalau dpt jual 30 ni, modal daftar dpt balik and dpt 20% komisen each, and kalau dpt member plak.. aku bg 10% additional..and so on so forth.. sampai la langit.. so benda yg asal rm30.00 ..jd 300, aku untung , tolak byr2 downline dgn kos , tolak byr downline=rm200, tu tak campur duit membership ahli lagi.. hahahaha.PAKCIK KAYO..

hyelbaine said...

Psstt Bulat...

It's almost the end of the year now so have you paid your tithe yet?

I'm sure a businessman like you would be paying in the thousands for tithe alone.

I mean if a meager traffic cone mover like me pays RM2k in tithe, I'm sure you pay twice as much at the very least right?

So, how much did you pay for tithe this year Bulat?

zannki said...

nak tambah sikit la

bisnes konvensional - jual nasi lemak modal 70sen + profit 30sen = jual rm1.

bisnes mlm - jual nasi lemak modal 70sen + komisyen 4 level (30sen x 4 = rm1.20) + profit 30sen = rm2.20

so camana nak jual nasi lemak harga rm2.20 sedangkan orang lain jual rm1? haa.. mula la tambah2 benda pelik2, ada vitamin a-z, sembuhkan kanser, santan guna susu anak dara pingitan (lol), etc..

itu contoh je la yang mudah nak paham. kalau la nasi lemak mahal tu akhil hayy yang buat dan dia jadi top level, sapa yang jadi jutawan? dia la. sapa untung? company dia pasal sapa2 nak join kena beli nasi lemak 10 so rm 22 (overpriced giler). so company dia mmg sure dpt jual brg. kalo dpt jual sume untung la (tp duit haram) kalau x, rugi dan makan nasi lemak untuk 2 hari. company x rugi satu sen pun.

so sapa yang rugi? haa ini la yang AM tekankan, umat melayu la yang rugi sebab beli nasi lemak yang mahal sedangkan ada yang rm1 je. kalo sejuta orang melayu beli maka rm 2.2j duit orang melayu disedut oleh tokey mlm. bagus ke untuk ekonomi orang melayu? pikir la secara meluas. jangan la pikir secara sempit dan satu arah je. ini bukan semata2 ko cari duit dengan beli jual barang. ia melibatkan umat melayu secara am. alamak dh lewat haha

Sou Yuen said...

"Akan datang suatu masa, di mana manusia menganggap halal riba dengan nama jual beli": (Riwayat Tabrani,Ibnul Qayyim). Pakar hadis tlg betulkan kalau salah,TQ

Mata Hati said...

BARAI..Gua akan henyak sape2 mangkuk yg cakap jer pandai..Ilmu itu dan ilmu ini..TAPI REALITINYA HANYA TAU MAKAN GAJI SAHAJA..Gua mau bangsa gua proaktif dan terlibat dlm biz terutamanya bidang MULTI-LEVEL(NETWORK MARKETING)..Sudah2 la dgn mentaliti MAKAN GAJI tu..Bangsa gua sudah lama di malukan di negara sendiri..Buat nama jer bumiputra tp ekonomi negara sendiri & sumber kekayaan aset akhirnya bangsa lain yg pegang..Bangkit & terlibatlah dlm biz walaupun hanya biz MLM..JANGAN diperturunkan KEMALUAN yg kau ade skrg kpd anak cucu cicit kau di masa hadapan..Daripada kau MAKAN GAJI baek kau bunuh diri jer..Kelayakan akademik yg kau ade tidak akn dpt membantu kau utk mencipta kekayaan selagi kau MAKAN GAJI..Takat2 tambah hutang keliling pinggang smpi terkincit berak kau diliwat dgn bloodsucker yg bernama bank boleh laa..JANGAN diperturunkan mentaliti generasi bahalol kau kpd generasi yg akan dtg..Pegang punai kau yg semak samun xshave tu sambil bermuhasabah siapa diri kau yg sbnr di dunia ni..Takat2 kau nk kate ‘aku gaji stabil’ & ‘aku bersyukur dgn ape yg ade’ dh tak laku dh skrg weii..Disebabkan ayat keramat itulah bangsa kau skrg majoriti ekonominya terus Me-Layu..Langsung xboleh bersaing dgn kekayaan aset bangsa lain di negara sendiri..FAKTA YG SUNGGUH MENYEDIHKAN..Sedar & bangkitlah dari KEGAGALAN generasi bangang yg terdahulu termasuk kau & penganut-penganut ajaran sesat anti-MLM yg hanya berani di internet tp sebenarnya BAPUK di alam nyata..BHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!

M.K.Johari said...

owh cakap pasal diri sendiri ye Mata Hati, siap mengaku bapuk pulak tu :)

Asyraf said...

Kahkahkahkahkahkah.... lawak giler Mata Buta ni..... aku harap tak ramai melayu macam ko.....

aku rasa laku lagi kut kalau gaji stabil dan bersyukur dengan apa yg ade..... tak semua org Allah takdirkan berniaga bai..... Rezeki Allah bagi sangat ADIL..... Cuma yang tamak akan nikmat dunia ja akan cakap mcm ko..........

pomenpokokceri said...

mata babi dol..ngko ingat kat sini semua makan gaji ke ngok..aperda..MLM tu cuma 1 daripada 9 cadang bisenes (itu pon kalau layak di panggil bisnes)..suruh huraikan market projection pon gagal....

Aidid Mu'addib said...

Kalau businessman meleis ada ini macam punya IQ... bek tak payah samdol woi! MLM nak dijadikan harapan utk memajukan dunia bzns org Melayu... what the fuck you freaking stupid fucking fuck?
P/S 1: Mat rempit meleis IQ level monkey yg ini tak sudah2 la asyik nak spam blog aku neh... tak faham cakep melayu ka apa dol? Sori dol... cakap meleis aku kureng pandai sket. Bloody fucking shit kinda asshole this weird monkey... eerrr...
P/S 2: Samdol MataHati dol... ko dah makan ubat anti-psychotic ko tu dol? Makanlah dol... nanti tak ter-control ko punya psycho tu dol. Bila nak stop cakap/layan diri sengsorang kat group FB ko tuh? You're sooooo fucking creepy man... what a real-deal fucking meleis dumbass this one.

Ronnie7 said...

Mata Hati:

......................................__................................................
.............................,-~*`¯lllllll`*~,..........................................
.......................,-~*`lllllllllllllllllllllllllll¯`*-,....................................
..................,-~*llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll*-,..................................
...............,-*llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll.\.......................... .......
.............;*`lllllllllllllllllllllllllll,-~*~-,llllllllllllllllllll\................................
..............\lllllllllllllllllllllllllll/.........\;;;;llllllllllll,-`~-,......................... ..
...............\lllllllllllllllllllll,-*...........`~-~-,...(.(¯`*,`,..........................
................\llllllllllll,-~*.....................)_-\..*`*;..)..........................
.................\,-*`¯,*`)............,-~*`~................/.....................
..................|/.../.../~,......-~*,-~*`;................/.\..................
................./.../.../.../..,-,..*~,.`*~*................*...\.................
................|.../.../.../.*`...\...........................)....)¯`~,..................
................|./.../..../.......)......,.)`*~-,............/....|..)...`~-,.............
..............././.../...,*`-,.....`-,...*`....,---......\..../...../..|.........¯```*~-,,,,
...............(..........)`*~-,....`*`.,-~*.,-*......|.../..../.../............\........
................*-,.......`*-,...`~,..``.,,,-*..........|.,*...,*...|..............\........
...................*,.........`-,...)-,..............,-*`...,-*....(`-,............\.......
......................f`-,.........`-,/...*-,___,,-~*....,-*......|...`-,..........\........

Aidid Mu'addib said...

MataBabi si meleis rempit psycho:

...........................................________
....................................,.-'"...................``~.,
.............................,.-"..................................."-.,
.........................,/...............................................":,
.....................,?......................................................\,
.................../...........................................................,}
................./......................................................,:`^`..}
.............../...................................................,:"........./
..............?.....__.........................................:`.........../
............./__.(....."~-,_..............................,:`........../
.........../(_...."~,_........"~,_....................,:`........_/
..........{.._$;_......"=,_......."-,_.......,.-~-,},.~";/....}
...........((.....*~_......."=-._......";,,./`..../"............../
...,,,___.\`~,......"~.,....................`.....}............../
............(....`=-,,.......`........................(......;_,,-"
............/.`~,......`-...............................\....../\
.............\`~.*-,.....................................|,./.....\,__
,,_..........}.>-._\...................................|..............`=~-,
.....`=~-,_\_......`\,.................................\
...................`=~-,,.\,...............................\
................................`:,,...........................`\..............__
.....................................`=-,...................,%`>--==``
........................................_\..........._,-%.......`\
...................................,<`.._|_,-&``................`

aiyakblur83 said...

hadoiillaa.. ni sah2 lagi sorang mangkuk yg belajar tak tinggi mana pastu kena brainwash.. ko jgn sekali2 hina org yg mkn gaji.. bukan sume org nak buat bisnes.. ade yg nak mkn gaji je.. semulia2 profesion makan gaji..cikgu, doktor.. takkan ko nak suruh semua org buat bisnes..and kemunduran sesuatu manusia tu bukan terletak kepada wang ringgit saja.. org yg hamba duit cam ko la mmg senang nak diperbodohkan oleh org2 pandai..MLM itu HARAM.. paham.. tak paham.. pegi cucuk matahati ko tu yg buta cam kasim selamat.. ( mmg dasar mat rempit nak henyak2 org.. g mampusla.. aku rasa ko ni keje bonzer cinapek MLM la.. ) mmg dasar statement bangang.. bodoh bahlol.. ptuihhhh... realitinya.. ko mmg bodoh.. ko hamba duit.. ko igt duit tu penentu semua..BODOH!!!

Azrul said...

Huh.. wat la biznes wlaupon MLM. mende nie..
ader jer org kat sini bisnes tp bkn MLM.
dah... ko nk camner lagik.
bisnes cr Nabi ader ko nk gak ikut bisnes yahudi.
bisnes Nabi wat susah sgt ke nk ikut smpi kene ikut cr yahudi nie..

zannki said...

butahati dah boring duk laman fb sendiri xde visitor ke? cam biasa, dtg2 buat jadi busuk kt sini, ketawa, blah.. mcm kentut je haha

bulat said...

alaa asyraf tk payah nk detail2 sgt nk citer sebut harga laa itu laa... secara simplenya bila org sudah berminat nk beli (bila dh beli maksudnya dh bla bla bla bla pasal harga, kualiti dan sebagainya)..

err nokia 66 anda tk paham maksud "daftar then beli produk", it's ok nokia 66 if u blindfolded or blind about this because ramai yg lain pun mcm anda..

sgt jelas aku nk menyatakan AIDID, AZWAN dengan AIYAKBLUR83 masih BODOH mengenai konsep MLM, tp sembang mumbang mcm tau...

bulat said...

patut laa ramai org yg lebih arif mengenai konsep MLM cakap dengan aku "BIARKAN MEREKA DENGAN KEBODOHAN MEREKA"...

aiyakblur83 said...

again... defense yg tahape2... aku rasa org yg bijak pandai pasal MLM tu sebenarnya taktau nak ckp ape bila kena counter camni.. ko nak argue, dgn facts la.. dr ckp camni...budak tadika pun boleh... aku cuma mintak ko explain ape konsep mlm yg aku tak paham.. alih2 tu yg ko jwb..WEI BODOH.. KO KALO BODOH.. JGN BERLAGAK PANDAI.. JGN JAWAB MCM NI.. AKU HARAP KO BUKAN LAWYER LA.. HOPEFULLY.. SBB AKU TAU BYK DOC BODOH MASUK MLM NI.. AKU HARAP TAKDELA LAWYER BODOH YG JAWAB MCM KO.. DLM COURT OF LAW.. ORG MCM KO DAH LAMA KENA MAKI DGN JUDGE..aku bg satu cth scenario la.. lawyer : en bulat, ape konsep MLM.. setahu saya.. MLM ni menipu org, sistem eknomi yg boleh melumpuhkan negara dan boleh dikatakan sistem kapitalis melampau yg cuma mengayakan sesetengah individu ...EN Bulat : Saya biarkan jelah perception en lawyer tu.. saya ckp ape pun en lawyer takkan paham Lawyer : EN Bulat tak menjawab soalan. Perlu translation atau tidak?? Paham ke soalan saya?? Judge: En Bulat, Please jawab soalan En Bulat : Leader saya kata biarkan org2 bodoh camni Judge: Sape Leader En Bulat.. adekah die lagi powerful dari saya?? ataupun perdana Menteri. Kalau nak dikira dari segi kaya raya, setau saya cina apek jual sayur pun boleh pakai kereta Mercedes.. En Bulat : ntahla, yg saya tahu, die lebih kaya dr tuan lawyer, judge dan sape2 dlm ni, so saya mmg taknak dgr dah ckp org lain.. Judge : Ok, En Bulat masuk Jel.. saya tau En Bualt mmg nak sgt kan.. supaya dpt diliwat oleh banduan2 dlm jel..jgn risau.. u deserve every bit of it..

semoga Tuhan bukak pintu hati ko.. Aminnnn

aiyakblur83 said...

OOi Bulat,

KU QUOTE BALIK AYAT KO,

patut laa ramai org yg lebih arif mengenai konsep MLM cakap dengan aku "BIARKAN MEREKA DENGAN KEBODOHAN MEREKA".....

dalam hati org yang PAKAR MLM " lantakla samdol ko nak tanya ape.. yg penting aku kaya.. ko jd balaci aku.. setakat BMW ape ade hal.. aku ade private jet kat LA dah.. BMW ko aku ludah je.., asal ko puas hati.. aku kaya.. HAHAHAHAHAHAHA, ko anggap je win-win situation, yg kena tipu... nasib la.. bangsa korang yg tipu korang jugak.. aku instruct je...

Aidid Mu'addib said...

.................
..../\......../\
...//\\......//\\
..(/\.\\,,,,//./\)
.....\.``````./
.....(___)(___)-........EEEHOOOCCCKKK!!!
......(0)..(0)``-._.....EEEHOOOCCCKKK!!!
......|~.. ~ ,.`-._
......|......|..`-._
......|...../\...`-._........__..---'''''-.._.._
......|.....|.\....`-._.._.--'..............._ ..
......).....|..\.......``....................\`\..\
...../......|...\.............................|.`\.\
..../_....__)....\............................|...`\\
.../........\.....|........................../......))
..|..........|....|........................./......((((
..|..........|....|......................../........))))
..|.().()....|.....\.....|..........|.._.-'.........(((
..`..........'......`._..|______..|.|-'|
....`------'...........|.||.|.....|.||.|...YEAY BULAT SAMDOL DEY!
.......................|.||.|.....|.||.|...WAY TO GO YOU MLM IDIOT!
.......................|.||.|.....|.||.|...SPECIES MELEIS SCAMMER...
.......................|.||.|.....|.||.|...(Sekoq lagik donkey MLM
................._____.|.||.|_____|.||.|...yg tak reti pasal isu
................/.....``.|`./.....`.|`.|...PATRIOTISM kpd bangsa
................\________\__\_______\__\...sendiri. Janji duit masuk
.................""""""""" """""""'"""...poket dia banyak2... yeay!)
......................................................................

aku_ein said...

dah makin merepek lak aku tengok puak mlm ni...

memang diakui bangsa melayu jauh ketinggalan dalam bidang ekonomi dalam negara.adakah dengan buat mlm boleh menjamin kestabilan ekonomi orang melayu?

aku nak tanya, berapa ramai orang cina/india yang kaya buat mlm?

robert kwok setahu aku jual gula je..tony fernandes joint aero business je (mula2 la pastu dah mula melabur dalam sektor sukan dll)..

ananda krishnan pun invest dalam telecomunication je..

aku xsebut semua..mungkin korang semua lebih tahu dari aku..

nak tanya, albukhary tu ada wat mlm ke sampai gula n bernas pun dia dah boleh conquer..tolong bagi jawapan sikit puak mlmers..

memang nabi ada meriwayatkan berniaga tu sumber rezeki yang paling besar..tapi berniaga yang cara yang macam mana yang nabi ajar?..

kalaulah mlm tu suatu yang halal, ikut ajaran nabi aku xde hal nak join..sekarang gak aku cari upline nak join..masalahnya jakim sendiri pun xjamin mlm tu halal atas sebab ada wujud perkara yang shubhat..

kalau dah shubhat tu maknanya balasannya hanya api neraka beb..walau sebesar zarah pun Allah akan balas..ada jaminan ke ekonomi n wang ringgit yg korang banggakan tu menahan dari api neraka..

mungkin aidid, azwan, dll (sori xsebut semua) ada mencarut, buatkan korang marah, sampai korang payah nak cari downline, tapi sekurang2nya (pada pendapat aku), diorang berjaya mengajak korang menjauhi api neraka atas sebab perkara shubhat tadi..

ingatlah balasan kat akhirat tu wahai sahabat sekalian..

p/s: panjang la plak aku komen..sori aidid..

theorangelily said...

Salam .juz nak tanye.leh tak tlh kupas sikit pasal lactolite from hai-o.they claimed that it's a probiotic drink (if i'm not mistaken).so..persoalannye adelah,ape bezanya pon if org consume yogurt drink or other probiotic product

azwan said...

Nak henyak konon. Mata pantat sape mak bapak ko, punyela malu spermaovumnye lahir pukimak mcm ko. hahahha....lancau lu pegi mampos la bai. Setakat tapir mcm ko bersepah kat lrg hj taib tu. BHAHAHhahahHAHA!!

azwan said...

Bulat palat toksah cakap byk2 la. Ko tak mampu nak berhujah pun. Point2 ko mentah sungguh, level cipan. Baik ko diam, takdela memalukan mata pukimak tu. MLMers baca komen ko pun tak lalu. Dok diam sudaaaa...takdela obvious sgt bebal nye.

Anonymous said...

nice ASCII code there...

Anonymous said...

lantak lu lar Mata Pundek oi..melalak kat salah blog. memang ternyata menunjukkan kebodohan hang sendiri

bulat said...

kalau ko boleh berjaya dalam bisnes konventional silakan takde halangan, kalau ko boleh potong income robert kuok silakan takda halangan, tapi dalam perjalanan mereka nk smpi tahap mcm tuu ko tahu ke pahit manis, apa yg mereka lalui sebelum berjaya, apa cara yg mereka guna, mmg ada yg boleh berjaya dalam bisnes konventional... kalau semudah itu dah juta org jadi billionnare kat dunia nie, kalau setakat cakap je mudah laa, ko buat laa bisnes konventional ko (kalau skrg mmg ko run bisnes baguslah, harap nnt tersenarai dalam 100 list org terkaya malaysia), kalau ko jadi kaya lagi bagus aku pun suka.. tetapi rasa dulu perjalanannya sebelum sembang tk tentu pasal.. ko boleh mintak azwan guide ko mengenai market assumption mcm mn nk sustain dalam bisnes ko, semoga berjaya AKU_EIN...

aiyakblur83, ko tak payah merepek byk2 laa... dalam syarikat yg besar berapa ramai jutawan?? kalau ko kata MLM kayakan org atas je, yg tuu dh jelas kedunguan ko, kalau bos dekat tmpt keje ko dh ada private jet apa yg ko ada?? proton wira yg dh transform mcm transformer??

dn aku pun berharap Allah tunjukkan jalan pada ko..

Aidid Mu'addib said...

Ko masih kekal talak baca punya olang ka dol?
Aiyooooo thambi... cuba la mengkaji lagik lebih dalam.
Sampai bila ko asyik nak dgr cakep upline aje samdol dol?
Tapi erk... terjun gaung pun elok gak tuh...

aku_ein said...

bulat, aku xberniaga..dan aku belum kaya raya lagi..tapi kalau aku nak kaya, aku nak kaya yang berkat..

ramai sahabat nabi yang kaya, cuma aku xtau la tahap mana susahnya diorang sebelum kaya@dugaan sebelum menjadi kaya..

apa yang aku nak highlightkan adalah cara kita nak kaya..xsalah bulat kalau ko nak kaya..nak beli jet peribadi etc..cuma cara kita..kena ingat, matlamat xsemestinya menghalalkan cara..

Anonymous said...

1.Tuan bulat!hang dah baca penerangan Jakim tentang mlm!kalau hang buat analisa!semua mlm berunsurkan piramid!maknya diLARANG!kata kasarnya HARAM!
2.hang suka makan benda HARAM!bagi anak bini hang makan dari sumber HARAM mlm!
3.duit mlm ni sama je dengan duit arak!duit judi!HARAM!
4.atau hang ni jenis yang dah tak kenai yang halal atau haram!lantak hangla noooo!!

aiyakblur83 said...

bulat..

bingai.. ko baca betul2 komen aku sebelum nak counter. ko ni start membaca umur berapa?? kecik2 mak ko tak bedung ke?? cam semacam je aku tgk..

azwan said...

bulat palat,

berapa IQ ko neh? ko nak terjah blog org sila baca semua entry dulu. Aku dah pernah terang pasal market assumptions. mungkin mata ko kat sebelah anus, takpun slalu tgk citer porn, jadi tak dapat bace ape yg org tulih.

Dan sejak bila aku cakap market assumption untuk sustain business? Aku cakap market assumptions sahaja satu2nye care untuk ko menidakkan teori matematik tuan blog yg mengatakan MLM pasti akan crash. Care tu je boleh...paham pukimak lancau?

Selagi ko pikir MLM tu jual product, selagi tu la ko ni bebal..tak sampai tahap nak komen kat sini. Starbucks jual coffee ye dol? hahahaha....stupid dumbfuck!

Best kan layan budak2 biol amatur gini? Weh aidid...awat lame sgt. Nak buat super da bomb ke. Tarukk sajaa..

Aidid Mu'addib said...

cuti der...
hari2 layan NFL

hyemynameisrasyid said...
This comment has been removed by the author.
hyemynameisrasyid said...

MASA YANG DIAMBIL UNTUK BACA ENTRY NI- 8minit(aku jenis lambat pick up)

MASA YANG DIAMBIL UNTUK BACA KOMEN-KOMEN DI ENTRY NI- 30minit(kadang-kadang tergelak pon ada gak)

*jangan sampai bertumbuk dah la ye.,bese la.,mmg susah nak sedarkan orang ni.,

-Alahai~

Mona said...

Hohohoho, kesian kat pengikut2 Aidit neh. Takde update terbaru, sume cam baby hilang nenen..hohoho....Dol-dol sekalian, aku rasa Aidit nak korang plak guna otak sendirik, dah berjela-jela dia tulis....tapikan Aidit, aku rasa memang depa ni tak leh pikir sendiri, tu yang nak kena suap ngan ko sokmo....hohohoho.....kesian...kesian.....

Senang je lembu-lembu sekalian. Kalau cakap benda tu ubat untuk sume benda - scam. Kalau cakap dapat duit tak yah wat ape - scam. Kalau cakap supplement atau vitamins yang dapat membantu tingkatkan taraf kesihatan - ok, boleh percaya....

Hohohoho...(eh, dah nak merrry krismas la)

azwan said...

hohoho...

senang je pelacur-pelacur sekalian. Benda yg tak clear halal haram, buat jek. sijil halal kan ade.

hohoho...

zannki said...

si bulat x abis2 cite psl jutawan dia. apa ko pikir semua msk mlm jutawan ke? tah berapa ramai yg loan sangkut mintak bantuan akpk. tarak baca punya org.

si mona plak x abis2 ngn kesimpulan bodo dia. org baca blog ni pasal diorg suka la samdol. tambah pengetahuan dan mls buat research. tu la namanya kongsi ilmu. sorang je research, tulis, ramai yg lain dpt manfaat. x payah la semua org buat benda yg sama.

ko terus je la wat mlm score ass ko tu. sambil angan2 bole jd jutawan dalam masa terdekat ni. ye la rakyat malaysia ni kan infinite. mesti ada je org nk join kan??

Asyraf said...

typical MLMers.....

mona, kalau sorang buat semua nak kena buat ek macam tu? mcm MLM la kan...

cari downline suruh join pastu jual...downline pulak cari lagi downline suruh join and jual.... yea!!!... semua org jual ..sapa nak beli???

bulat said...

aku_ein
ko cuba2lah buat perniagaan dlu, mgkin tuu dugaan ko yg pertama nk jadi kaya dengan berkat.. ko jgn risau kalau bab produk aidid dgn azwan boleh tolong checkkan scam atau tak.. klu masalah pemasaran pakar anda en. azwan ada dan pasti perniagaan anda boleh bertahan 50 tahun... insyaAllah

oiiit atap!!!
ko sendiri dh baca belum penerangan jakim? kalau semua jenis perniagaan macam MLM adalah haram, JAKIM tk perlu keluarkan garis panduan mengikut syariah... buatlah analisa brader...

aiyakblur83
pehal dgn komen ko?? kenapa ko tkleh terima komen aku, so what... jadi ko gunakan ayat balaci tuu kt tmpt yg betul yek... sekian

azwan
eleh poyo je ko nie

zannki
aku tk kisah pun ko nk kaya ke nk miskin ke yg penting ko gembira, jadi yg malas buat research bolehlah terus menjilat bontot aidid ye sila2 jgn malu dan segan..

asyraf
apa nie, what da heck is this??
"cari downline suruh join pastu jual...downline pulak cari lagi downline suruh join and jual.... yea!!!... semua org jual ..sapa nak beli???" klu tk tau jgn nk sembang yek please...

azwan said...

Wey budak, aku ni biase kutuk pengkhianat bangsa mcm korang ni dgn cakap korang low IQ, darjah 6 bagai. Tu perumpamaan je. Tp untuk ko aku cakap ikhlas laa...aku rase mcm communicate dgn budak baru habis SPM. Dahla bulat, serious shit lagi baik ko tak payah komen ape2 lg. Macam sofea talk la nko. Diam sudaa la budak.

*yawn*

zannki said...

bulat bulat..

kalau dah benda ilmu betul, baca, pahamkan, ikut je la. kalau salah betulkan mana yg salah. korg puak mlm pn xleh nk tunjuk mana yg salah. main hentam sipi2 je haha..

kalau mcm tu dgr ceramah agama jilat bontot ustaz la yek? dgr khutbah jilat bontot khatib, pegi sekolah jilat bontot cikgu.. elok la pemikiran ko tu. maksudnya ko jilat bontot cina upline ko ler? jason kok ke?

zzzz...

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 437   Newer› Newest»