And so it is...

Monday, December 5, 2011

ApriCON - Scam Vitamin B17/Amygdalin/Laetrile


Selama setahun kebelakangan ini, aku ada banyak ditanya tentang produk yang mewar-warkan kebaikan Vitamin B17 kepada kesihatan manusia, khasnya di dalam rawatan kanser. Setiap kali ditanya, setiap kali la aku mengeluh... dan kengkadang menyumpah, dan sesekali terpancut jugak "doa" supaya scammers mat rempit yang menjual produk sebegini cepat-cepat mati accident sambil dia tengah buat wheelie (jadi kureng sket manusia yang kena racun daripada produk scam sebegini). Apehalnya bang ramai sangat mat rempit dan minah klepet dikalangan umat meleis terlalu ramai yang perasan nak jadi duktuuur, tapi SPM dulu dapat gred 3 atau 4, dan lepas sekolah hanya layak jadi... well, mat rempit dan minah klepet? Main jual aje produk ntah hape-hape, ikut aje la buta-buta apa sahaja yang diperkatakan oleh syarikat pengeluar produk atau upline MLM yang menjual produk scam Vitamin B17 ni. Lepas tu buat promosi merapu, yang menjanjikan penyembuhan kanser dan lain-lain lagik janji yang tinggi melangit, sedangkan sekor-sekor tak tahu sepatah haram cerita sebenar (dari segi sains dan perubatan) di sebalik produk yang dijual tu. Tak tahu la apa nak jadi sesetengah orang yang suka ya amat cari rezeki dengan cara menganiaya manusia lain tanpa ada ilmu yang mencukupi. MLM, skim piramid, doktor Miki Maus, produk kesihatan scam, penipuan perniagaan online... apekehenye yeop?


Aku dipanggil untuk buat review produk scam di atas. Terasa nak terpancut...errr... aku bila menengok promosi benda kejadah neh. Gilos brader... main belasah aje la dia orang ni. Sapa "dia orang" ni yang menjual benda scam ni? Hampir 100% umat meleis. Sapa yang nak dibunuh beramai-ramai tu pulak? Umat Melayu der.


Ramai orang yang tak tahu-menahu tentang banyak isu perubatan. Ramai jugak yang tahu sana sikit, sini sikit, lepas tu masing-masing sebok nak berniaga menjual produk kesihatan, mahu cari duit lebih... mahu jadi millionaire. Adakah pengetahuan yang sedikit itu mencukupi, dan adakah ianya boleh mengelakkan manusia lain teraniaya? Kalau dah tahu diri itu tiada kelayakan dalam bidang yang diperlukan, jangan la suka-suka memandai-mandai buat keje sebegini dik, bang, kak. Tak berkat hasil rezeki sebegini. Kalau produk kesihatan itu pulak boleh membahayakan kesihatan pesakit - kan ke dah jadi haram hasil keuntungan perniagaan sebegini? 


Dan apehal la pulak Prof. Madya Syed Zainal Husin Wafa, bekas Ketua Jabatan Anatomi di Fakulti Perubatan UKM, boleh terlibat dalam syarikat sebegini? It's mind-boggling man! I don't know the real answer, and whoever out there has any contact with the Prof., please ask him what the hell is going on with this bloody thing. Yang aku tahu, scam vitamin B17 ini dah ada terlalu lama di dalam dunia ni. Benda ini dah termaktub sebagai satu penipuan terancang oleh scammers di Amerika sejak tahun 50-an lagik, dan lepas setahun ke setahun, ada aje mala'un scammers lain yang buat scam yang sama, dan lepas setahun ke setahun, ada aje la mangsa yang jatuh sakit dan ada yang mati disebabkan makan racun seperti produk vitamin B17. Sekarang di Malaysia pulak, dah ada syarikat Bumiputra terasa nak jadi geng pembunuh... sambil-sambil boleh buat duit ke atas umat Melayu yang kebanyakannya tak berpelajaran dan tak tahu-menahu bahayanya produk kesihatan sebegini. 

Satu lagik yang kelakar sket - produk scam vitamin B17 ini dipromosikan di barat sebagai penyembuh kanser... itu saja. Nothing more, nothing less. Serahkan aje scam ni kat umat meleis kat Malaya neh - sekarang benda kejadah ni dah jadi penyembuh kanser (Woohoohoo!), dan boleh jugak mencegah dan merawat diabetes, hypertension, gout, buasir... aiyoooooo mak ai! Siyes.! Kat Amerika produk ini hanya diwar-warkan sebagai rawatan kanser sahaja, tapi kasi kat mat rempit meleis - POOF! Terus jadi produk magik yang boleh merawat 1001 penyakit. Why? Sebab yang menjual produk ini takde ilmu perubatan... ilmu yang dia ada hanyalah ilmu bagaimana nak scam manusia lain, supaya dia boleh dapat duit untung sket. Dan species meleis cukup suka membesar-besarkan cerita bagai nak rak - it's in their blood, so to speak. Well if you ask me...  ini haramjadah punya species ni manusia bang. Kalau species meleis scammmers start bukak bukak cerita fantasi... untuk jual barang...  memang takleh challenge brader.


Sebelum aku sambung pasal produk scam kat atas, meh aku cite serba sedikit tentang VITAMIN - dan kegunaannya dalam kehidupan manusia dan perkara-perkara lain yang berkait dengannya. 

VITAMIN

Vitamin itu adalah suatu sebatian organik yang diperlukan oleh badan manusia (atau organisma lain) di dalam kuantiti yang sedikit (aku ulang... SEDIKIT!), yang mana ianya tidak boleh dihasilkan sendiri oleh organisma tersebut, dan perlu didapati daripada makanan yang diambil. Jadi istilah "VITAMIN" itu bergantung kepada dua-dua perkara ini - keperluan dan organisma. Sebagai contoh, vitamin C (asid askorbik) adalah vitamin yang diperlukan oleh manusia, tetapi tidak kepada hampir semua haiwan lain. Istilah vitamin juga TIDAK meliputi sebatian-sebatian nutrien yang diperlukan oleh manusia seperti mineral, asid lemak, dan asid amino essential. Ada terdapat 13 vitamin (sahaja) yang telah termaktub dalam ilmu perubatan, selepas ratusan dan ribuan tahun kajian perubatan di dalam sejarah tamadun manusia yang kita boleh alami dan lihat sendiri sampai ke hari ini, di saat ini. Jangan keliru, jangan cuba nak berfikir yang bukan-bukan, jangan terasa nak buat fantasi - HANYA ADA 13 VITAMIN SAHAJA.

There's no Freemason's conspiracy, there's no alien's conspiracy, there's no pharmaceutical/corporate's conspiracy. It's just not feasible man. Macamana ko nak control beribu-ribu saintis dan doktor di merata ceruk dunia daripada menghasilkan kajian dan yang sentiasa "double-check" kajian saintis lain, dan mereka sentiasa menerbitkan hasil kajian lepas satu-satu, lepas sehari ke sehari... on and on and on. Ko boleh control ahli politik (kasi aje duit dan pepek... jangan lupa rakamkan dengan videocam), ko boleh control sentimen pengguna (buat aje iklan canggih dan buat "sale"), ko boleh control umat manusia majmuk (adakan polis dan askar yang berkuasa mutlak) - tapi dengan golongan saintis yang mementingkan kebenaran dan kejituan dalam ilmu sains dan matematik - how meh? You can, of course... but how far? And what for? Some other scientists will surely screw the scamming scientists in the end. Just for the heck of it. It happens all the time in the academic world.


Ilmu tentang vitamin di dalam bidang perubatan setakat hari ini sudah cukup matang, selepas ratusan tahun dan ribuan kajian dilakukan di merata dunia. (Baik oleh orang kapiaq, mahupun orang hindu, atau orang jepang dan bangsa-bangsa lain, dan termasuklah jugak saintis dikalangan orang muslim... you think muslim do not contribute to medical knowledge huh? Think again). Hanya mereka yang perasan pandai tak bertempat, dan mereka yang ada kepentingan keuntungan scam aje yang akan mereka-reka cerita benda yang lain daripada apa yang telah dipersetujui dan telah diakui oleh beribu-ribu pakar perubatan dan saintis pengkaji di seluruh dunia. Mereka-mereka ini telah mengkaji secara teliti berkenaan sebatian-sebatian vitamin yang wujud di hari ini, dan setiap sebatian tersebut perlu melalui pelbagai proses kajian sebelum ianya disarankan kepada manusia sejagat.

Selama proses kajian tentang vitamin di seluruh dunia sampai sekarang, terdapat banyak sebatian lain yang pada mulanya dianggap sebagai vitamin, tetapi selepas kajian lanjut yang memberikan hasil yang lebih teliti, sebatian-sebatian tersebut kemudiannya di klasifikasikan kepada bahan yang bukan vitamin, tetapi berada di dalam kumpulan nutrien yang lain. Contohnya seperti di dalam jadual di bawah.


Di dalam konteks kumpulan vitamin B-kompleks, ada juga banyak sebatian lain yang pada mulanya disangka sebagai salah satu vitamin B-kompleks, tetapi kemudiannya dipastikan tidak diperlukan oleh badan manusia (atau diperlukan oleh haiwan lain sahaja), dan untuk sesetengah sebatian pula, ianya didapati tidak mengandungi faedah kepada kesihatan manusia, dan sesetengah yang lain didapati adalah sebatian yang toksik. Contoh-contoh sebatian tersebut:

Vitamin B4: Adenine (sejenis nucleobase), dihasilkan oleh badan manusia.
Vitamin B7: Juga dikenali sebagai "enteral factor" (atau Vitamin I).
Vitamin B8: Adenosine monophosphate, dihasilkan oleh badan manusia.
Vitamin B10: Para-aminobenzoic acid (PABA).
Vitamin B11: Pteryl-hepta-glutamic, sejenis asid folik.
Vitamin B13: Orotic acid, sekarang diketahui ianya bukan vitamin.
Vitamin B14: Diisolasi dari air kencing manusia, dipastikan bukan vitamin kemudiannya.
Vitamin B15: Pangamic acid.
Vitamin B16: Dimethylglycine (DMG).
Vitamin B17: Nitrilosides, amygdalin atau laetrile. Sebatian ini didapati dalam benih tumbuhan, kekacang, ubi dan bijirin. Kajian mendapati ianya TOKSIK DALAM KUANTITI BESAR, tetapi ramai "pengkaji di dalam bidang homeopathy dan perubatan alternatif" mengatakan ianya dapat mengelakkan dan menyembuhkan kanser, sedangkan tiada satu bukti kajian sains wujud setakat ini yang membuktikan ianya berkesan. Kajian yang ada semuanya mengatakan ianya adalah sangat toksik dan boleh membawa kepada kemudaratan dan kematian.
Vitamin B18: ?
Vitamin B19: ?
Vitamin B20: Carnitine.
Vitamin B21: ?
Vitamin B22: Ekstrak Aloe Vera. Gunanya? Tak-tau.
Vitamin Bh: Biotin.
Vitamin Bm: "Mouse Factor".
Vitamin Bt: L-Carnitine
Vitamin Bv: Sejenis sebatian B6, tetapi bukan Pyridoxine.
Vitamin Bw: Sejenis sebatian Biotin, tetapi bukan d-Biotin.
Vitamin Bx: Para-aminobenzoic acid.

Nota: Daripada kajian perubatan sehingga ke hari ini, "Vitamin" B16, B17, B18, B19, B20, B21 & B22 tidak didapati berguna di dalam kehidupan manusia atau haiwan - tetapi seperti biasa, ada aje la penganut homeopathy dan perubatan alternatif yang mengatakan ianya berguna untuk badan manusia, tanpa ada kajian saintifik yang munasabah dan terbukti dari segi statistik. Amalan scammers yang sesat jalan, dan yang tak kesah membunuh dan membahayakan manusia lain... demi seciput keuntungan wang-ringgit. What else?

Kegunaan Vitamin Dalam Kesihatan Manusia

Vitamin berguna dalam pembesaran dan perkembangan organisma mulitisel. Di dalam perkembangan embrio di dalam kandungan, fetus mula berkembang dengan bantuan nutrien yang diserap daripada darah ibu. Nutrien-nutrien (termasuk vitamin) membantu di dalam proses dan reaksi kimia yang berlaku, di mana ianya akan menghasilkan tisu-tisu seperti tulang, kulit, otot, tisu otak dan pelbagai tisu lain. Itu sebab ada anak yang dilahirkan cacat, dan ada anak yang gugur separuh jalan - sebab ada ibu yang kurang nutrien/vitamin di dalam pemakanan mereka (to put you all in perspective). 

Kebanyakan vitamin didapati daripada makanan, tetapi ada sedikit datang dari sumber lain. Contohnya: Vitamin K dan Biotin dihasilkan oleh mikroorganisma (bakteria) di dalam usus manusia, dan Vitamin D dihasilkan di dalam kulit manusia dengan bantuan cahaya ultraviolet semulajadi daripada matahari (jadi sapa-sapa yang asyik terperuk kat rumah tu - pegi la keluar rumah kerap sket wei!). Apabila perkembangan dan pembesaran fetus manusia itu telah tercapai, vitamin dan nutrien yang tertentu masih terus diperlukan sepanjang hidup manusia sampailah dianya masuk ke liang lahad, kerana setiap vitamin dan mineral tersebut membantu badan manusia untuk mempergunakan tenaga kimia yang diperolehi daripada makanan yang dimakan, dan ianya juga membantu badan manusia untuk melawan penyakit, dan sekaligus membantu membentuk IQ yang tinggi untuk sesetengah manusia (sapa-sapa yang makan sebarangan tu, sekarang aku harap korang faham kenapa IQ sesetengah manusia itu macam IQ cipan). 

Seperti yang telah aku beritahu di atas, vitamin diperlukan dalam kuantiti yang sedikit, dan ianya juga diperlukan setiap hari dalam kehidupan manusia - jadi Allah dah jadikan pelbagai sumber makanan yang dapat membekalkan semua nutrien dan vitamin yang diperlukan, jika manusia itu bersyukur dan makan semua makanan yang Allah benarkan (halal) dan makan pelbagai makanan dan bukan hanya makan yang ini dan yang itu - as if you don't believe God know what He's doing. Ada manusia yang vegetarian, ada yang makan babi, ada yang minum alkohol, dan pelbagai situasi lain - yang semuanya bercanggah dengan kehendak Allah ke atas manusia. Dan ada pulak situasi di mana manusia itu makan sesuatu makanan atau minuman dengan cara yang berlebihan - itu pun bercanggah dengan kehendakNya. Allah telah jadikan haiwan dan tumbuhan itu untuk kegunaan manusia - tetapi ada pulak sesetengah manusia yang tak percaya atau tak "confident" dengan apa yang dibekalkanNya, jadi wujudlah makanan yang diproses dikilang dan wujudlah makan tambahan yang pelbagai jenis yang ada dipasarkan sekarang - yang rata-rata adalah satu kaedah untuk buat duit bagi sesetengah manusia itu sendiri. Who are we trying to kid anyway? MonaVie? Herbalife? DDR JustMate5? You all get what I'm saying here? What a bunch of scammers.

Budaya Multivitamin Dalam Kehidupan Moden

Jadi untuk memendekkan cerita, kenapakah sesetengah manusia makan makanan kesihatan (health/food supplement) dan kenapa sesetengah doktor perubatan menggalakkan pemakanan tambahan/vitamin, dan sesetengahnya pula tidak menggalakkannya? Ianya bergantung kepada keadaan - tetapi secara dasarnya, kalau seseorang itu makan makanan yang seimbang dengan jumlah karbohidrat, lemak, protein, mineral dan vitamin yang secukupnya setiap hari, tiada sebab dia perlu untuk makan makanan tambahan... whatsoever. Makan nasi berpada, ada lauk seketul, ada banyak sayur, ada sepotong buah, dan minum air yang tiada gula berlebihan - dan adanya kepelbagaian menu untuk setiap hari manusia itu makan, setiap hari dalam kehidupannya - takde sebab ko nak minum MonaVie, makan Herbalife, makan apa-apa multivitamin, EPO, Aloe Vera, Colostrum dan 1001 produk ntahapekejadah yang sebenarnya diproses daripada bahan semulajadi, tetapi dipromosi oleh manusia demi untuk buat bzns. You all follow?

Kalau seorang yang malang yang ada penyakit kronik (seperti tuberkulosis, kanser tertentu, anemia, dan lain-lain yang berkaitan), yang tidak dapat makan dengan baik, multivitamin mungkin dapat membantu. Kalau seseorang itu dapat penyakit usus, dan telah melalui pembedahan yang mana surgeon dah potong 5 kaki ususnya dan lepas tu sambung balik - okay, doktor akan kasi dia multivitamin untuk dimakan setiap hari. Kalau seorang ibu yang mengandung setiap tahun satu, dan simpanan nutrien/vitamin dalam badannya mungkin kurang, sudah pasti doktor akan bagi dia vitamin sebab nanti anak dalam kandungannya akan jatuh sakit pulak, atau keluar cacat, atau berlaku keguguran. Dan banyak lagi situasi lain - kecuali untuk seorang manusia normal yang makan dengan normal dan melalui kehidupan normal, nak makan vitamin jugak? What for man? 

Korang kena faham kenapa adanya bzns jual multivitamin dan makanan tambahan. IT'S JUST A BUSINESS OF MAKING MONEY. Kalau ada farmasi yang promote kat korang makanan itu dan ini - farmasi tu nak buat duit jek, dan dia tak kesah kalau ko kena penyakit HYPERVITAMINOSIS (penyakit berlebihan vitamin). Kalau penganut MLM nak jual kat korang produk jus buah seperti MonaVie, eXfuze, Vemma, Xango, etc... dia orang nak buat skim piramid parasitik, jangan le buat-buat tak tahu dik. Kalau ada doktor klinik swasta yang promote Appeton atau Champs kat anak-anak korang, sedangkan ko bawak anak ko tu sebab dia demam selsema - mamatnya nak bayar dia punya 525i monthly-installment tu bang/kak, cube le pikio. Doktor yang beretika dan tiada "ulterior motive" hanya akan kasi vitamin/mineral pada pesakitnya hanya kerana pesakit itu memerlukannya, dan bukan sebab mahu isi poket dia sendiri dengan duit berkepok-kepok. Duit ni mana pernah cukup bagi sesetengah manusia tu... asyik nak lagik dan lagik dan lagik. Berlambak doktor begitu erk? Profession lain pun sama gak. Anyway, doktor yang berwibawa akan menasihati pesakitnya untuk makan makanan yang seimbang, jangan banyak makan makanan proses, dan menggalakkan pesakitnya untuk bersenam dan tidur yang cukup... bukan suruh telan pil hari-hari.

Okeh! Cukup sampai di situ - aku dah diskus topik ini dekat setahun lepas di entry Makanan Kesihatan? Jangan Suka Kena Kelentong. Jenuh la weh kalau aku nak kena cite balik.

Sejarah Vitamin B17

Amygdalin ("Vitamin" B17) pertama kali diisolasi pada tahun 1830 oleh 2 ahli kimia di Perancis. Laetrile pula adalah "trade-name" kepada "laevo-mandelonitrite-beta-glucoronoside", yang mana struktur kimianya berkait dengan amygdalin, dan sebatian tersebut boleh diekstrak daripada biji-benih aprikot dan banyak buah-buahan lain. Di dalam industri scam makanan kesihatan, amygdalin dan laetrile merujuk kepada benda yang sama. Di dalam kehadiran enzim tertentu, amygdalin akan terurai kepada glukos, benzaldehyde dan hydrogen cyanide (yang sangat toksik). Ianya dikaji sebagai ubat anti-kanser di Jerman pada tahun 1892, tetapi didapati tidak berkesan dan juga terlalu toksik untuk kegunaan manusia. Pada tahun 1950-an datanglah seorang barua scammer yang bernama Ernst T. Krebs, Sr., M.D. dan kemudiannya scam ini diteruskan oleh Ernst T. Krebs, Jr. (bapak bodek anak rintik) yang mempromosikan Laetrile sebagai rawatan alternatif untuk kanser, yang mana hanya mereka berdua sahaja yang sungguh-sungguh melakukan rawatan sebegini, sedangkan semua kajian yang dilakukan oleh pengkaji lain mendapati Laetrile itu tidak berkesan dan boleh membunuh pesakit yang dirawat. Sapa sebenarnya Krebs anak-beranak ni? 

Krebs, Sr. - Laetrile's "grandfather" - worked as a pharmacist before attending the San Francisco College of Physicians and Surgeons, from which he received his medical degree in 1903. During the influenza pandemic of 1918, he apparently became convinced that an old Indian remedy made from parsley was effective against the flu. He set up the Balsamea Company in San Francisco to market the remedy as Syrup Leptinol, which he claimed was effective against asthma, whooping cough, tuberculosis and pneumonia as well. During the early 1920s, supplies of Syrup Leptinol were seized by the FDA on charges that these claims were false and fraudulent. During the 1940s, Krebs, Sr., promoted Mutagen, an enzyme mixture containing chymotrypsin, which he claimed was effective against cancer. He and his son also patented and promoted "pangamic acid" (later called "vitamin B15"), which they claimed was effective against heart disease, cancer, and several other serious ailments. Krebs, Sr., died in 1970 at the age of 94. 
Ernst T. Krebs, Jr.  - Laetrile's "father"- has often been referred to as "Dr. Krebs" although he has no accredited doctoral degree. He attended Hahnemann Medical College in Philadelphia from 1938 to 1941, but was expelled after repeating his freshman year and failing his sophomore year. After taking courses in five different colleges and achieving low or failing grades in his science courses, he finally received a bachelor of arts degree from the University of Illinois in 1942. In 1973, after giving a 1-hour lecture on Laetrile, he obtained a "Doctor of Science" degree from American Christian College, a small, now-defunct Bible college in Tulsa, Oklahoma. The school, founded by evangelist Billy James Hargis, had no science department and lacked authority from Oklahoma to grant any doctoral degrees.

Bla bla bla... korang boleh baca artikel sepenuhnya di Quackwatch website. Sinopsis di akhir artikel:

Although the NCI (National Cancer Institute) mailing had not been designed to uncover negative case reports, 220 physicians submitted data on more than 1,000 patients who had received Laetrile without any beneficial response. In July 1980, the NCI undertook clinical trials of 178 cancer patients who received Laetrile, vitamins and enzymes at the Mayo Clinic and three other prominent cancer centers. The study included patients for whom no other treatment had been effective or for whom no proven treatment was known. All patients had tumor masses that could easily be measured, but most of the patients were in good physical condition. Since Laetrile proponents were unable to agree on the formula or testing protocol for Laetrile, NCI decided to use a preparation that corresponded to the substance distributed by the major Mexican supplier, American Biologics. The preparation was supplied by the NCI Pharmaceutical Resources Branch and verified by a variety of tests. The dosage of Laetrile was based on the published recommendations of Krebs, Jr., and the Bradford Foundation. The results of the trial were clear-cut. Not one patient was cured or even stabilized. The median survival rate was 4.8 months from the start of therapy, and in those still alive after seven months, tumor size had increased. This was the expected result for patients receiving no treatment at all. In addition, several patients experienced symptoms of cyanide toxicity or had blood levels of cyanide approaching the lethal range. An accompanying editorial concluded: "Laetrile has had its day in court. The evidence, beyond reasonable doubt, is that it doesn't benefit patients with advanced cancer, and there is no reason to believe that it would be any more effective in the earlier stages of the disease . . . The time has come to close the books".

Scam Amygdalin/Laetrile ini berlanjutan daripada tahun 60-an hingga ke 80-an, dan pelbagai isu timbul, baik dari segi perubatan, sehingga ke masalah sosial dan kewangan, dan seterusnya membawa isu tersebut mahkamah. Sapa-sapa yang rajin, anda dipersilakan untuk buat kajian sendiri. Topik ini bukan topik misteri, ianya "clear-cut" scam dan ianya memperlihatkan bagaimana ada sesetengah manusia sanggup melakukan apa sahaja untuk buat duit, tak kesah kalau ada manusia lain yang dah kena kanser dan berharap adanya ubat penyembuh untuk mengatasi "death-sentence" yang mereka hadapi - demi prinsip "suka hati aku la nak buat apa, janji aku boleh jadi kaya". Familiar? Prinsip yang banyak diamalkan jugak oleh penganut MLM dan skim piramid sekarang di merata dunia. Janji boleh dapat duit - etika, "right and wrong", ilmu tarak, patriotism tarak... who cares? Janji aku boleh buat duit.

Okay anyway, meh aku tunjukkan capaian aku di PubMed tentang isu Amygdalin/Laetrile. Aku tahu ramai korang yang tak pasti sangat apa kepentingannya Pubmed ni, sejak aku sertakan abstrak-abstrak kajian perubatan di banyak entry sebelum ini. Ianya adalah rujukan dan abstrak kepada kajian-kajian sains perubatan dan biomedikal yang dikendalikan oleh The United States National Library of Medicine yang terletak di National Institute of Health, di Bethesda, Maryland. Database ini merangkumi:
1. MEDLINE (Medical Literature Analysis and Retrieval System Online) - yang merangkumi maklumat bibliografi daripada artikel-artikel journal sains yang merangkumi kajian perubatan, kejururawatan, farmasi, pergigian, perubatan veterinar, biologi, biokimia dan kesihatan awam).
2. Rujukan lama Index Medicus daripada tahun 1955, dan sebelumnya lagi. 
3. Rujukan journal yang tidak diindeks ke dalam Index Medicus, seperti journal Science, British Medical Journal dan Annals of Surgery.

Setakat 1 Disember 2011, PubMed mengandungi lebih daripada 21.3 juta rekod daripada lebih-kurang 5000 journal (publications) yang dikatalogkan penuh sejak tahun 1966, secara selektif sehingga tahun 1865, dan secara sangat selektif sehingga tahun 1809. Terdapat 12.3 juta artikel yang disenaraikan bersama abstraknya, dan 3.5 juta artikel penuh boleh dibaca secara percuma oleh sesiapa sahaja yang ada komputer dan boleh online... kalau IQ orang itu melebihi 75 dan pandai baca omputeh (walaupun sebenarnya, daripada 1995-2003, hanya 88% artikel adalah dalam bahasa Inggeris). Untuk sesuatu kajian atau laporan perubatan itu dimasukkan ke dalam PubMed, pemilihan dan penelitian akan dilakukan oleh sebuah panel - berdasarkan "scope" dan kualiti kajian - dan kajian-kajian merapu, tidak saintifik, yang ada penipuan dan sah-sah "low-quality" sudah pasti akan kena reject.

Kepentingan PubMed ini adalah sebagai rujukan yang penting kepada saintis dan pengkaji untuk mengamalkan apa yang dipanggil sebagai "EVIDENCE-BASED MEDICINE". Kalau takde bukti kajian tentang sesuatu topik/produk... jangan banyak cakep der. You get me? Rujukan-rujukan tersebut adalah sistematik dan telus, dan doktor dan pengkaji boleh merujuk kepada database tersebut untuk mencari dan membandingkan hasil kajian perubatan yang pernah dilakukan dan dilaporkan sebelum ini.

I know sometimes I find a dumbass who will dispute this PubMed thingy. Dah sememangnya secara am, kalau yang "argue" itu penganut MLM-SP, geng mat rempit dan minah klepet meleis, ustaz-ustaz scammers yang berpendapat ilmu sebegini adalah bawaan kapiaq/yahudi, serta makhluk-makhluk yang tak pass SPM atau yang tak sekolah langsung - sure, aku pun boleh kalah berdebat pasal kepentingan PubMed dalam isu-isu sains perubatan. Kengkadang "give-up" jugak. Tapi pada korang yang boleh faham, mahu faham, dan ambik kesah pasal sains dan matematik dan lain-lain ilmu sejagat - sekurang-kurangnya aku harap ko boleh terima bahawa kalau kajian sains itu telah tercatat dalam database PubMed, bermakna ada pasukan pengkaji yang dah buat kajian, dah dapat hasil kajian, dan dah selesai buat laporan tentang isu kajian yang ada kaitan dengan topik yang dibincangkan. Kalau tarak - maknanya? Ah, you figure it out.

Berkenaan isu Amydalin/Laetrile/Vitamin B17, aku jumpa abstrak kajian di bawah:


Kajian di atas dilakukan pada 1984, yang ditulis oleh Irving J. Lerner, M.D. menerangkan tentang isu scam/quackery Laetrile yang berlaku di Amerika - dan menganalisa kenapa adanya scammer dan adanya pulanya permintaan di kalangan mereka yang dirundung malang yang menghidap kanser yang sanggup menerima rawatan yang diamalkan oleh mereka yang tiada kelayakan dan kenapa mereka percaya buta-buta kepada rawatan yang tiada bukti perubatan... whatsoever. Korang boleh download laporan ini di The Whys of Cancer Quackery.

Treatments for cancer is hardly a new phenomenon, but the explosion of the laetrile movement in the United States in the 1970s was wholly unprecedented. From its humble origins a s a largely regional promotion in California and Tijuana, Mexico, in the 1960s, at its peak in the mid- 1970s laetrile became a household word nationwide with an estimated 70,000 American users and millions of dollars in profits made by the key promoters. Most observers believed the movement began to decline by 1978, perhaps almost as sharply as it had grown only a few years earlier. Nevertheless, a variety of other quack remedies, many as direct outgrowths of the laetrile promotion, are in widespread use currently, and these and others surely will be on the scene for the foreseeable future. It would be relevant, then, using the laetrile experience as a guide, to consider the whys of cancer quackery: Why do some promote it and so many others adopt it? Why should we in the medical community care?


Yang di atas ini adalah abstrak kajian yang aku dah sebut tadi - kajian yang dilakukan di 4 buah pusat perubatan yang yang diakui antara yang terbaik di Amerika di bawah pengendalian National Cancer Institute (of America) yang membuktikan bahawa Laetrile itu adalah scam dan ianya boleh membantu pesakit kanser mati lebih awal. Uik! Mungkin itu tujuan utama motif scammers geng Krebs anak-beranak itu sebenarnya. Cara perubatan kelentongan mereka itu adalah kasi pesakit kanser mati lagi awal - settled perkara lebih cepat erk?


Laporan di atas adalah usaha pengkaji daripada University of Exeter and Plymouth di UK - di mana mereka mengumpulkan selagi ada laporan klinikal berkenaan Laetrile daripada seluruh dunia, tidak kira daripada journal dan penerbitan mana, dan tidak kira bahasa apa, dan apa-apa sahaja kajian daripada tahun 1951 lagi, dan hasil akhir kajian mereka mendapati bahawa tiada bukti dijumpai yang mengatakan bahawa rawatan yang menggunakan Laetrile adalah berkesan untuk merawat kanser, dan ianya TIDAK DISOKONG oleh data klinikal yang ada di seluruh dunia. Zero, yellek, nada, kosong.


Artikel ini pula yang dilaporkan di CA - Cancer Journal for Clinician, 1991, juga adalah satu lagi "review" tentang hasil penggunaan Laetrile dalam rawatan kanser, di mana rawatan sebegini adalah tidak berkesan (whatsoever), dan tanpa ada bukti klinikal yang bermakna. Laetrile tidak mengakibatkan pengurangan saiz ketumbuhan, dan tidak juga memanjangkan nyawa pesakit, dan tidak langsung pengurangkan penderitaan pesakit atau meningkatkan kualiti kehidupan pesakit kanser. Ada pula beberapa laporan kajian yang melaporkan bahawa penggunaan Laetrile menyebabkan komplikasi keracunan yang amat serius sehingga boleh mengancam nyawa akibat daripada penggunaan jumlah Laetrile yang besar, melalui saranan pengamal perubatan alternatif/homeopathy. Dang!


Kat atas adalah statement NCI di Amerika tentang Laetrile - Info: Laetrile for Health Professional. Kalau nanti korang terjumpa salesman produk kejadah ni, korang sure akan terima alasan bahawa larangan penggunaan Latrile itu adalah konspirasi kerajaan Amerika dan FDA-nya untuk mengekang proponen dan pengamal rawatan alternatif/homeopathy daripada menggunakannya dalam rawatan kanser... sebab? Laetrile itu sangat berkesan, jadi ianya mengancam industri farmaseutikal di Amerika... eerrr... ha gitu-gitu bang, tak tipu punya... eerrr... ada konspirasi... eerrr. Sesetengah manusia ni, khasnya scammers meleis memang first class species hopeless. Elok kasi cyanide aje ye bang? Oh ya... cyanide-poisoning tu apa dong?

Cyanide-Poisoning

Keracunan cyanide berlaku apabila sel organisma (manusia, haiwan atau jugak si meleis) terdedah kepada sebatian yang mengandungi ion Cyanide (CN) yang larut dalam air. Ini merangkumi hydrogen cyanide, potassium cyanide, sodium cyanide dan lain-lain lagi. Cyanide akan menyebabkan terhentinya respirasi sel melalui inhibisi enzim Cytochrome-C Oxydase di dalam mitokondria. Ini akan menyebabkan gangguan penggunaan oksigen di dalam sel, di mana kepada manusia, ia akan menyebabkan koma, dan berlakunya sawan, apnea (berhenti bernafas) dan cardiac arrest (jantung berhenti). Dalam jumlah kecil, cyanide menyebabkan rasa lemah badan, pening, vertigo (rasa berpusing), rasa kompius (penganut MLM ramai gak yang kompius bang - kena cyanide ka?) dan rasa sesak nafas, sebelum koma dan cardiac arrest berlaku. Petunjuk klinikal adalah perubahan kulit pesakit yang berubah warna kepada warna PINK.

Pernah dengar kesah Jonestown? Ada la dulu pada tahun 1970-an satu geng ajaran sesat yang dipanggil sebagai Peoples Temples yang diketuai oleh si tok guru Jim Jones (research la sendiri, pegi check kat Wiki) yang akhirnya menyebabkan 909 mati katak kerana cyanide-poisoning. Kreatif sungguh... kreatif tak bertempat.


Pernah dengar Auschwitz? Pernah dengar Zyklon-B? Pernah dengar Adolf Hitler? Gambar kat bawah ni adalah hasil kerja kuncu-kuncu pakcik Hitler dengan bantuan gas cyanide:

  

Sekarang kita berbalik kepada produk ApriCON keluaran syarikat Bumiputra Farmas Health di bawah. Nama produknya pun sangat sesuai betul dengan scam-nya. ApriCON - kena CON aje la korang sekoq-sekoq scammers dan pengguna yang suicidal tu semua ha? Kena kelentong buta-buta, tapi bukan calang-calang punya kelentong pulak tu. Ini kelentongan tahap membunuh masyarakat dah neh. Dan apekehenye yeop pihak KKM boleh kasi kelulusan produk makanan kesihatan sebegini? Woi bang (yang kerja kat KKM, Putrajaya tu)... tido erk?


Okeh! Siapakah yang scammers yang tengah CON berduyun-duyun umat manusia dengan jualan produk suicidal neh? Tengok kat sini - Senarai Pengedar ApriCON. Notice anything? Meh aku kasi sedutan sket...

SENARAI PENGEDAR : En Irwan 010-4342263 Pn. Aida 010-4342269 Pn. Noor Fazlin 019-3499692 En. Mohd Noor 012-7697597 Nurul Hidayah 016-6605875 Pn Siti Patimah bt Abd Kadir 013-6689404 Pn Hasmah Bt Ismail 012-3504193 @ 03-91015944 En Zaki 013-3366701 @ 03-87241425 Farmasi Materia Medica 03-8922 1355 Farmasi Najah 03-89275052 Farmasi Allcare Pharmahealth 03-89258420 En Mohd Noor 012-7697597 Pn. Noormah 016-3959329 Farmasi Penawar 03-31814263 En Zain 019-2016181 @ 019-3234354 Mohd Hafiz Ridha 019-6049603 Fatin 019-7396369 Rohani Mat Amin 012-3065490 En Mohd Noor 012-7697597 Noormah 016-3959329 Mohd Tarmizi Bin Mohamad Harun 019-2865012 @ 03-61874827  Farmasi Addin Iqram 013-3885990... on and on and on and on... dan tak lupa jugak farmasi-farmasi: Farmasi Materia Medica 03-7847 5076 D`Apotic Pharmacy 07-224 6832 Farmasi Q Pharma (PPUM) 03-7957 5741 UKM K-Health (PPUKM) 03-9173 9357 Farmasi MediPoint 03-87363649 Farmasi Anis 03-89410089 Farmasi Medivita 06-6797144 Farmasi Nurul Rx 06-8501231 Farmasi Najah 03-89275052 Farmasi Ikhlas 013-5871 1291 @ 03-6189 2077 Farmasi Iqram 013-3965992 Farmasi Samudera Timur 03-61897535 Farmasi Anis 03-61405692 Farmasi Hata Square 03-49265406 Kedai Sihat (Hospital Sultan Ismail) 019-7354420 Farmasi Aktif 019-6652600 @ 06-3853121... On and on and on and on and on..... 

NOTICED ANYTHING WEIRD?
All the distributors and sales-persons are MALAYS and all the intended customers are likely to be MALAYS too... Ain't it? Meaning? 
INI KES GENG REMPIT MELAYU MAHU KASI BUNUH SESAMA ORANG MELAYU BERAMAI-RAMAI NI BEB!

Ada lagik produk lain di Malaya yang promote VitaminB17 ni:

Dan tak lupa juga produk orang tua nyanyok si scammer tersohor dalam usaha murninya untuk membunuh anak-anak korang:


And some people wonder, why is Aidid Mu'addib is soooo against Malays doing business? Sheeeeesshh! I'm trying to save your money and trying to save some lives you idiot! All you scammers don't like it? Tough luck.


437 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 400 of 437   Newer›   Newest»
Nina Garcia said...

bro aidid, tlg bg penerangan ckit pasal issue ni...

wajar ke perempuan tayangkan bende ni??

http://www.premiumbeautiful2u.com/2011/12/selepas-keguguran-saya-pakai-penuh-pb.html

Anonymous said...

lantak lar ko jadi aper bulat dan mona,people here can justify what wrong and what is good,bukan korang ja ada otak(walaupun korang tak guna sangat).lagi banyak korang bercakap dan berkata. lagi banyak geleng kepala dari angguk kepala pasal memikirkan kenapa lar mangkok ayon neh buat keja bodo.

WV:deyboy...bunyi cam geiboi(ayat kegemaran bahalol MLMers)

Mohd Nazri Arop said...

mcm mana lah ade org ngaji tak tinggi mane tapi bole claim produk jualan diorang tu bole cure cancer??

Mak aku sendiri pengidap kanser paru2...sedang menjalani rawatan khas..

Alhamdulillah dia terpilih dalan ramai2 rakyat Malaysia utk ikut program ubat nie...tak salah aku nama ubat nie Arissa..(aku tak sure ejaan dia..Tuan Doktor Azwan maybe penah denga ttg ubat nie?) dibawah pengawasan pakar di SIC PPUM...

dah 3 tahun mak aku ambik ubat nie..semahal2 ubat nie pon (sebiji dlm 200-300 ringgit) hanya mampu utk mengawal sel kanser dari merebak dengan agresif..jauh sekali utk mengubati kanser....

jadi pada semua tolonglah jgn mudah percaya pada cerita2 kehebatan ubat ini dan ubat itu...kalo betul lah ade ubat yang boleh menyembuhkan kanser sudah tentu pharmaceutical company berebut2 utk producekan...untung billion2 tu...tkyah pon nak guna sistem MLM pebagai...

Sou Yuen said...

Quote from matahati:

"Daripada kau MAKAN GAJI baek kau bunuh diri jer"

Mane2 bisnes atau organisasi even yg berasaskn MLM pn kalu x hire org yg mkn gaji,mane nk jln bisnes.Lain la kalu bisnes atau organisasi tu "atas angin" atau sorg je yg handle,die la bos,die la system programmer,die la yg buat kopi,die la despatch,die la tukang cuci jamban,bla,bla etc..

wv: rudeate : makan kurang ajar?

aiyakblur83 said...

bulat,

"pehal dgn komen ko?? kenapa ko tkleh terima komen aku, so what... jadi ko gunakan ayat balaci tuu kt tmpt yg betul yek... sekian"

BULAT= BALACI BESAR.. HAMBA DUIT

sekian

zarul666 said...

damn!..apabila kaki scam diberi penghormatan dengan title Dato'

http://www.murai.com.my/article/default.asp?article_id=11072&c=56&s=268

Pida said...

Aidid dan azwan, saya nak tanya sikit.

Mak saya mengambil Xeloda. Kesannya, mak rasa terlalu letih, tiada selera makan dan sembelit. Sampai bila keadaan ini akan berterusan? Mak saya baru kena kimo selepas radioterapi bulan lepas. Ada 5 lagi sesi kimo dalam tempoh 15 minggu akan datang ni. TQ.

Pida said...

Aidid dan Azwan, saya nak tanya sikit.

Mak saya mengambil Xeloda. Kesannya, mak mengalami keletihan yang amat sangat, tiada selera makan dan sembelit (kesan sampingan biasa). Sampai bilakah keadaan ini akan berterusan? Boleh tak mak saya makan supplement B complex untuk tenaga?

Mak ada 5 lagi sesi kimo untuk dihabiskan dalam tempoh 15 minggu ini. Bulan lepas mak saya buat radioterapi. tq.

fitri said...

bErrY sTraWbErRy:
bodoh la duk tayang mende tuh...sakit hati aku tgk...bini aku pun bru jek keguguran hari tu...masih lg dlm pantang...xde nye aku nk bg mkn/pakai benda yg bukan2...

azwan said...

Pida,

Xeloda's most common adverse reactions (≥30%) were diarrhea, hand-and-foot
syndrome, nausea, vomiting, abdominal pain, fatigue/weakness, and hyperbilirubinemia.

Satu perkara ko kena paham, mana2 doktor tak boleh sewenang2nya(tak macam MLMers bangsat) bagi nasihat kepada pesakit tanpa maklumat yg cukup dan pemeriksaan yg betol. You know, the symptoms may caused by the cancer itself.

Seriously aku tak percaye bagi nasihat2 ikut alam cyber nih. Xeloda indicated for breast cancer, so you need professional opinion from oncologist/breast surgeon and dietitian. Amik peluang tanye banyak2 kat dorang mase next appointment.

TQ.

Lady Windsor said...

Perghhh..berpinau aku nak baca entry dan posting korang ni...

Bro Aidid, thanks for the info..seb baik aku x makan saman dengan segala bagai MLM sebab teringat jiran aku sebut Mangkuk La Mala'un!

Pida said...

Azwan, terima kasih atas penerangan. Oh yes, it's from my mom's oncologist (hosp pantai ayer keroh), sebab itulah mak saya ambil xeloda ni. Anyway, she's much better now, dah boleh masak semua, harap2 terus sihat. tq again azwan.

Luqman_H@kim said...

Bulat palat dan monababi laknat!! MLMers pukimak!! Mcm gampang!! Wadefak la korg MLMers pukimak!! Dah tak ingat mati? Tak nampak kubur? tau nak kaya je? Dah power sgt nak jawab pertanyaan kat akhirat wahai bulat palat monababi?!!! Korg ingat syurga neraka tu mcm rumah korang?!! Makan duit haram!!! Aku 100% yakin MLM korang tu haram!!! Aku yakin dgn Aidid dan Azwan!! Aku yakin diorang boleh buktikan MLM yg korang join tu haram lahanat!!! MLM ape yg korang join bahalol pukimak??!!!! Bagitau kitorang fuckers!!! Kite discuss!!! Kalau korang boleh bagi bukti yg MLM lahanat yg korg join tak haram, aku akan pastikan Aidid tutup blog ni.. (Aidid tolong respon).. tapi kalau diorg bagi bukti yg MLM korang tu haram, ko berambus sorong kote dan pepet pegi main jauh!!! Bulat palat dan monababi jangan nak berzina dalam blog ni sial!! Kalau rase betul buat cara betul!! Defend diri dengan bukti!! ko tak payah attached gambar!! Bagi link je cukup bahalol!! Kitorang bukan takleh bukak laman web wadefak tu!! Yang penting bagi name MLM yg korang join!!

Luqman_H@kim said...

1 perbezaan mlmers fucker dgn orang makan gaji.. Aku bukan tak nak bagi banyak mlmers pukimak sial!! kalau aku bagi banyak sgt, nanti korang tak paham!!!

Mlmers fucker : pendapatan bulanan RM50k tapi HARAM!!!!!
Makan gaji : RM5k HALAL!!!!!
Makan duit haram = ikut hukumnye masuk neraka!!!
Makan duit halal ikut hukumnye masuk syurga!!
Aku tak nak declare diorg terus masuk neraka, nanti bende yg mmg dah confirm mcm tu pun diorg nak pertikaikan!!
Wadefak!! skrg korang paham tak wahai penzina bulat palat dan monababi!!!?? Nak kaya dgn cara haram?? Ape korg ingat duit banyak boleh beli syurge?? Itu cine pantat tokey mlm je yg pikir mcm tu.. Korg ni Islam ke tak lahanat??!!!!! Dah power sgt?? Banyak sgt dapat duit haram??!!! Aku nak tgk korang beli syurga kalau boleh dgn duit haramjadah setan tu!! Aku nak tgk setakat mana pendirian lahanat korg tu!! Bodoh!

Luqman_H@kim said...

Lagi satu bulat palat dan monababi lahanat!!!! Ko jgn nak kondem ayat2 aku sebelum ko jawab soalan tu fuckers!!! Jawab dulu baru ko nak persoalkan aku balik fuckers!!! tak payah nak gune skill putar belit semata2 tak nak jawab soalan!!! Jawab la!!! FUUUCCCCKKKK!!!!

azila said...

nice info..bagus, teruskan usaha banteras produk scammers mcm ni.. sy dah google wikipedia pasal vit b17 ni..memang kat barat sendiri pun dah proven benda ni memang toksik dan boleh menyebabkan keracunan cyanide...http://en.wikipedia.org/wiki/Amygdalin

tahniah aidid muaddib

bulat said...

alahai zannki zannki..

yg betul bagi ko itu adalah setakat apa yg ko tahu je, adakah rujukan ko smpi generasi2 ko akan datang adalah datangnya dari 2 org nie je?? bila masa datang org lain yg lebih arif mengenai sesuatu perkara datang pada ko cakap the other side of story, adakah ko tulikan telinga je...

"Wahai orang-orang yang beriman ketika datang kepada kalian orang yang fasik dengan membawa suatu berita maka tabayunlah (mencari kebenaran berita)".(QS. Al Hujurot : 6)

benda2 nie bukan mcm liter ke berapa gallon, km ke berapa batu... tp byk kajian2 lain oleh pakar2 lain dn tidak semestinya wajid ada dalam PUBMED barulah dikatakan betul..

UNKNOWN...
ish3 luahan perasan yek, tkpe2 teruskan merepek...
"Mlmers fucker : pendapatan bulanan RM50k tapi HARAM!!!!!
Makan gaji : RM5k HALAL!!!!!
Makan duit haram = ikut hukumnye masuk neraka!!!
Makan duit halal ikut hukumnye masuk syurga!!"

kalau MLM semua HARAM, kenapa JAKIM masih nk keluarkan garis panduan menurut syariah?? maksudnya bukan semua MLM HARAM, tetapi adalah jelas skim piramid tuu HARAM.. ko paham ke tak paham? ko pandai bezakan ke idok??

Makan gaji pun bukan semua kerja makan gaji tuu HALAL, tetapi ikut kerja apa yg org tuu buat,... ko paham ke idok nie??

Bisnes Konventional pun sama, bukan semua org yg buat bisnes konventional je semestinya HALAL, tetapi masih kena tahu apa yg membuatkan ianya jadi HARAM..

senang cerita mcm nie jelah, nnt klu ko singgah mn2 kedai runcit org islam yg ada jual rokok ko cakap kat org tuu "pakcik merokok adalah HARAM, hasil penjualan rokok juga HARAM" ok chill n selamat beramal...

zannki said...

err.. kalu ada org "yg lebih arif" dtg kpd aku, aku mintak dia keluarkan bukti2nya. aku pertimbangkan, pastu mungkin aku percaya@tidak. dah tu mana bukti2nya. kt blog ni penuh ngn bukti2, article ttg mlm/sp, kajian dr pubmed, etc.. bkn aku percaya semua bulat2, eh bulat?

pastu dtg bwk ayat al-qur'an plak.. bkn apa bulat, ko jgn smapai mempergunakan agama lak nak melakukan mungkar. apa2 hal aku x tanggung hehe..

pastu ko paham x maksud tafsir ayat al-qur'an tu? bila ko dgr org fasik (aka tokey/upline/balaci mlm) datang membawa berita (product x boleh cure cancer, keputihan, keguguran, bla bla..) maka, maka tabayunlah :) so blog ni tabayunlah ni. bkn 2 org ni je sumber kt sini. diorg cuma share je kajian2 yg telah dibuat oleh beribu2 researcher di luar sana. so, apa yg aku buat silap ni? cer try terang skit en. bulat..

so bulat, apa fakta kat sini yg ko x leh terima sgt ni? x habis2 dgn sijil halal ko tu. ko tau x yg status halal ko tu ada syarat bulat? x caya baca artikel panel syariah yg bg status halal tu (apa nama tah) pastu ko pikir balik halal ke x benda yg ko buat ni?

Eliza said...

@bulat

Aduhai..knp masih tak boleh terima fakta dan bukti sepaling simple utk difahami. Sistem MLM/SP itu dah terang2 menunjukkan wujud penindasan/penganiayaan kpd ahli2 bawahan. Agen2 MLM tak dibayar gaji tapi mengharapkan komisen haram duit dari downlines kanan, kiri, atas, bawah (head hunting) yg direkrut. Produk tak penting, yg utama cari prospek. Komisen hasil jualan produk scam MLM, keuntungan melampau dari segi syarak berbanding harga pasaran produk konvensional sedia ada. Ini basic utk fahamkan knp sistem MLM itu meragukan, syubhah dan seterusnya haram.

Kalo Aidid dan rakan-rakannya ada ilmu/maklumat utk dikongsikan demi manfaat ramai org, apa salahnya digunakan blog ini utk jalan kebaikan. Spread the words and educate the people. Sekurang2nya mrk ada contribution kpd masyarakat dari terus diperdaya oleh scammers MLM yg bertuhankan DUIT. Bukannya Aidid acu pistol, paksa readers terima segala facts and figures kat sini. Ada akal fikirlah sendiri, mana baik dan buruknya. Kalo tak setuju, sanggahlah dgn fakta jugak.

MLM ini menjadikan org2 Melayu semakin malas berfikir, berangan nak cepat kaya dan jadik hamba duit. Padahal kena tipu jer dgn founder dan uplines teratas yg tamak dan selfish. Dikhayalkan dgn janji palsu, angan2 semua org boleh berjaya berniaga. Dlm MLM, top2 perangnya majoriti org kafir yg tak kisah halal, haram. Yg jadi kuli machai pulak kebanyakan org Melayu Islam. Org yg berani dan berjiwa besar takmo terlibat dgn MLM, lebih baik usahakan perniagaan sendiri. Monitor kejayaan sendiri bermula dari bawah. Apa bentuk perniagaan mesti ada risiko untung rugi sebelum berjaya. Anda bijak sekiranya menjauhi bisnes scam MLM.

Bulat, kompeni ayah saya ramai pekerja bkn Melayu/warga asing yg mahir, sanggup kerja susah tak kira masa dan sgt rajin. Mrk tak kisah pun pendapatan tak lumayan spt org2 kita yg makan gaji. MLMers pulak sibuk mengajak org Melayu cari rezeki haram, berangan tak sudah2, menjanjikan bulan bintang bagai utk join MLM. Kelentong sesama bangsa sendiri. Kalo mmg takde minat dan bakat berniaga tu, lebih elok makan gaji asalkan pulangannya halal dan berkat.

ps: my dearest Aidid..knp lama sgt tak update entri terbaru? Keep on writing and never, never, never give up to educate the Malays about MLM/SP scam. Come back with boombastic, fantastic and sarcastic revelation next, okeh!

azwan said...

"kalau MLM semua HARAM, kenapa JAKIM masih nk keluarkan garis panduan menurut syariah?? maksudnya bukan semua MLM HARAM, tetapi adalah jelas skim piramid tuu HARAM.. ko paham ke tak paham? ko pandai bezakan ke idok??"

hahaha...ini self justification tahap cipan, yang mana mengharapkan 0.000000001% ada possibility MLM tu akan jadi Halal. Dah ilmu zero, jadi mengharap lah sampai ke kiamat akan ada MLM yg Halal. Hanya sebab JAKIM keluar garis panduan. Walhal basis kenapa sistem MLM tu sendiri memusnahkan ekonomi tak paham2.

MLMers memang akan pikir camtu. Kira positif tahap super duper cipan. Walhal tak jugak kaye2...hahahhaha dumbass! Aku dah cakap dah pemikiran level gini hanya suit utk budak2 lepas SPM. So bulat lahanat memang sesueiii.

Even HPA yang dicanangkan paling Halal pun tak tepati garis panduan tu. Go through satu2 point dalam garis panduan tu, mana ada MLM yang halal. HPA?...out. Monababi?...confirm out. Score E?...korok out. Tu garis panduan umum, means utk public. Sape2 leh cuba pahamkan. Mana ada jargon...gilo apo? Tp kalau dah jenis pemalas nak membaca, malas nak pahamkan, malas nak rujuk, jenis tak kesah...maybe low IQ?, teruskan je la dgn pemikiran short cut dan cut short.

Makanla dari rezki punca syubhah, biar anak2 jadi kuang ajo melawan mok bapok, anak2 merempit, jadi bangang, jadi bahlol, jadi sewel. Dah punca rezki meragukan, jadi darah daging...so teruskan la ye MLMers. Kami kat sini tak rugi ape2.

me_nia said...

salam, aidid..thanks 4 ur info..slme ni sy x taw n xamik taw pn sal mlm..with ur info ni bru le sy taw wat is mlm ni and then kekompiusan sy tjwb jgkla sal bnde ni..sy nak tnye bru2 ni sy dpt taw sal satu lg bnde yg ktenye under gov..its name affiliate junction..ble sy bce mcm mlm gak..tp ktenye bkn mlm..so sy nak tnye aidid if u know sal bnde..leh share x info sal bnde ni...my member de join..just nak taw tis bussines halal ke x..?thank you

Sou Yuen said...

"Wahai orang-orang yang beriman ketika datang kepada kalian orang yang fasik dengan membawa suatu berita maka tabayunlah (mencari kebenaran berita)".(QS. Al Hujurot : 6)

Ini definisi orang fasik: "Orang fasik adalah orang Mukmin atau orang Muslim yang secara sedar melanggar ajaran Allah (Islam) atau dengan kata lain org tersebut percaya akan adanya Allah, percaya akan kebenaran Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW tetapi dalam tindak perbuatannya mereka mengingkari terhadap Allah dan hukumNya, selalu berbuat kerosakan dan kemaksiatan."

Ayat ni apply semua manusia dlm dunia dan semestinya Muslim lah & dlm scope kita duduk sekarang,tuk MLMers ke,Anti-MLMers ke,Pyramiders ke etc...katakan berdasarkan apa yg dibaca dari blog ni ada fakta yang tak betul,kena cari counter argument berdasarkan fakta & kajian-kajian yang ada.Pastu release pada tuan blog supaya dia boleh betulkan mana yg salah.Aku percaya Aidid akan betulkan kalu ade bukti kuat yang mengatakan ape yang dia tulis tu salah.Aku pn tak 100% terima ape yang die tulis,tp mane facts yg betul aku extract tuk makanan minda aku & yg hampas aku buang lah.Soal die nk tulis perkataan yg teruk tu,itu hak die,blog die.Bak kata peribahasa,siapa yang makan cili die yang terase pedasnya ye tak.Jgn risaulah,kalu tak terase mesti tak butthurt punyalah ;-).Okeh,ini untuk blog nih

Untuk MLMers pulak,setiap orang pn ada hak untuk periksa produk yg dipromosikan oleh MLMers dari segi manfaat,kebaikan & kemudaratan,pulangan faedah dari memakai dan sebagainya berdasarkan fakta-fakta dan kajian yang ada.Pada akulah, sukar nk terima semberono sesuatu statement tanpa support argument & facts. Dan kalau ada support argument plak msti disokong oleh fakta yang kuat.Self proclaim atau testimoni tidak boleh diterima sebagai support argument.Itulah die etika dlm membentangkan fakta.Dlm kes sistem MLM/SP,setiap orang (atau prospek yang nk join MLM/SP) ade hak untuk tau jenis sistem perniagaan yang diorg ceburi,dari segi mematuhi muamalat dlm Islam,tiada unsur penganiayaan,tiada unsur penipuan & riba dsbgnya,lainlah kalau org tu jenis membuta tuli join.Ok lah kalau JAKIM kuarkan garis panduan utk MLM,tp kita kena baca betul-betul apa yg digariskan terutama part UNSUR-UNSUR YANG DILARANG DALAM PERNIAGAAN JUALAN LANGSUNG BERBILANG TINGKAT.Sebagai Muslim kita kena periksa dgn Al-Quran & hadis juga,berkenaan soal muamalat,riba dsbgnya kerana ia melibatkan darah daging kita.Al-Quran turun untuk difahami & diamalkan,bkn kita baca sangkut kt tekak je,tapi tidak difahami dgn hati & diamalkan dgn anggota badan.

Just my 25 cents dari ayat di atas

bulat said...

lantak koranglah, malas nk melayan narrow minded person mcm korang nie...

www.b17.com.au

Aidid Mu'addib said...

Yeay! Teruskan jadi mat rempit meleis yg males...
www.b17.com.au --> Bahan rujukan utk bahalol IQ level mat rempit... jenis species meleis yg suka ya amat jadi lauk scammers. Yabedabedoo bloody hell dungupiang punya dumbass... ini macam punya olang pun ada ka dey? Conspiracies everywhere der... woohoohoo! HAHAHA! Adeessss...

Unknown said...

boleh mati cepat kalau mcm ni
Mengapa Perempuan Melayu jer Kena Histeria??

bulat said...

AM ko ialah species manusia yg tk boleh menerima kenyataan, dan sudah pasti ko lah yg sgt bahalol...

Asyraf said...

Bulat,

aku kesian tengok ko...... sapa yang tak boleh terima kenyataan ni????

kalau ko betul kan bulat mesti ade yang datang sini back up ko.....

aku nak tanya ko la bulat... kalau satu satu kenyataan atau fakta...di akui 100 orang.. cuma 2-3 orang je tak akui.... sapa yang tak boleh teriman keyataan dalam kes ni.... yg 100 org tu ke atau yang 2-3 orang????

kalau ko kenal sapa sapa yang boleh bidas balik apa yang di bentangkan kat sini di persilakan.... buat sampai tuan bloq Aidid Muaddib mengaku dia salah...... aku yakin... kalau tuan blog salah dia akan mengaku..... ade bran bulat????

bulat said...

apa la sengal ko nie, ko dh selalu jilat bontot dia mmg laa ko pun dh tk reti nak buat penilaian, fakta merapu AM dalam blog nie boleh laa nk yakinkan stupido mcm ko.. ntah hape2 je ko nie

Asyraf said...

aku cakap elok elok je ngan ko bulat....

nampak sangat ko dah takde modal.....

cuba ko jawab soalan aku tu....100 org ke 2-3 org yang tak boleh terima kenyataan.....

Luqman_H@kim said...

hahaha... best doh tgk bulat jadik bahan kat sini.. kadang2 rasa kesian pun ade.. ye la, jadi lauk, bukan main lagi.. asam pedas ke gulai tempoyak? fufufufu... sedaaappp!!! aku tgk bulat pun dah makin slow je.. tiap2 hari kene kunyah, dah tinggal sket otak mlm die tu.. aku rase die dah sedar yg die salah pilih bisnes.. tpi malu beb nak mengaku kat sini.. ego tinggi.. nak tak nak, lawan je la walaupun point takde.. kalau korg perasan, cara bulat berhujah sebijik mcm budak kecik.. dah takde mende nak ckp, ajuk2 orang, pastu ulang2 mende same, pastu buat2 diri tu betul.. pertahankan jgak.. kata bulat dalam hati "aduh, ape aku nak buat ni.. rupenye aku kne tipu.. duit dah melayang, hutang plak tu.. modal baru takde plak.. menyesalnye aku.. bodoh betul la aku ni.. tapi kang nak mengaku salah kat sini, lagi bertambah malu aku.. adoi, lawan je la.. sekurang2nye jawapan2 diorg tu nanti boleh aku gune lawan member MLM aku tu balik".. mengaku je la bulat, kitorg boleh terime kesalahan ko.. berenti buat mende haram tu, gi carik bisnes yg lagi elok.. takde masalah pun.. kire bagus la tu ko dah boleh sedar.. makan duit haram ni nak bwak ke mana? takde gunenye.. bertaubat je la... nanti ko akan terasa bestnye buat mende baik bile ramai yg sokong ko.. sudah2 la tu...

harapancerah said...

Laetrile

Amygdalin is sometimes confused with laevomandelonitrile, also called laetrile for short; however, amygdalin and laetrile are different chemical compounds.[14] Laetrile, which was patented in the United States, is a semi-synthetic molecule sharing part of the amygdalin structure, while the "laetrile" made in Mexico is usually amygdalin, the natural product obtained from crushed apricot pits, or neoamygdalin.[15]

Laetrile has a melting point of 214 to 216 degrees Celsius.[16] Its Chemical Abstracts Service Registry Number is 1332-94-1 and its International Union of Pure and Applied Chemistry nomenclature name is (2S,3S,4S,5R,6R)-6-[(R)-cyano(phenyl)methoxy]-3,4,5-trihydroxyoxane-2-carboxylic acid. Laetrile's chemical formula is C14H15NO7 and its PubChem number is 5484354.[17] Its molecular weight is 309.2714 grams/mole.[17] Laetrile is also classified as a cyanogenic glycoside.[18]

Though it is sometimes sold as "Vitamin B17", it is not a vitamin. Amygdalin/laetrile was claimed to be a vitamin by chemist Ernst T. Krebs in the hope that if classified as a nutritional supplement it would escape the federal legislation regarding the marketing of drugs. He could also capitalise on the public fad for vitamins at that time.[3]

harapancerah said...

G. Edward Griffin marshals the evidence that cancer is a deficiency disease – like scurvy or pellagra – aggravated by the lack of an essential food compound in modern man's diet. That substance is vitamin B17. In its purified form developed for cancer therapy, it is known as Laetrile.

This story is not approved by orthodox medicine. The FDA, the AMA, and The American Cancer Society have labeled it fraud and quackery. Yet the evidence is clear that here, at last, is the final answer to the cancer riddle.

Why has orthodox medicine waged war against this non-drug approach? The author contends that the answer is to be found, not in science, but in politics – and is based upon the hidden economic and power agenda of those who dominate the medical establishment.

With billions of dollars spent each year on research, with other billions taken in on the sale of cancer-related drugs, and with fund-raising at an all-time high, there are now more people making a living from cancer than dying from it. If the solution should be found in a simple vitamin, this gigantic industry could be wiped out over night. The result is that the politics of cancer therapy is more complicated than the science.

Rose said...

Yati bulat,

You said (or more accurately you kopipes jer) " Yet the evidence is clear that here, at last, is the final answer to the cancer riddle"

Bak sini evidence yg clear sangat tew...(AM dan bagi clear counter evidence in this entry). Lemme see your side of the arguement pulak...

Secondly, Yati bulat paham tak vitamin tu amenda? And camne kita boleh kategorikan sesuatu sebatian sebagai vitamin atau tak? Cer cerita dulu definasi vitamin ikut pemahaman Yati bulat, pasti bagi justifikasi kenapa bagi Yati bulat B17 tu patut di panggil vitamin. Pastu saya dan kawan2 boleh la komen balas. Ala2 balas pantun gitew...

(damn, texting n 'pm'ing young adults is deleterious to my ability to spell properly)

Aidid Mu'addib said...

Gi belajar rajin2, pastu masuk med-school... ada gak pekdah nye...

bulat said...

yati oo yati biarkan aje species mcm diorg nie, samada dalam hayat diorg akan datang nie dapat belajar sesuatu or tak terpulang laa pada diaorg, senang cerita berseronok2lah dengan apa yg korang tau...

ada plak yg tk reti bahasa tak paham2 dh jelas mmg skim piramid tuu haram n MLM tu hukumnya harus, kenapa harus pulak?? maksudnya JAKIM lebih tau detailnya dari speceis2 yg duk merepek je kat sini..

Haiya mcm2 ada...

matsom said...

Mr. Griffin is a graduate of the University of Michigan where he majored in speech and communications. He is the recipient of the coveted Telly Award for excellence in television production, a Contributing Editor for The New American magazine, and is president of American Media, a publishing and video-production company in Southern California.
sos

ayakkk "Pakar" Komunikasi buleh bukak citer pasal ubat kanker bagai... tak heranlaa disciple dia keturunan meleis berani ngaku minum jus buah/cendawan/kolostrum/air longkang pon buleh ubat kanker!

lastly, cerite kopipes Yati datang dari web yang sama...

azwan said...

Masih ada lagi golongan2 bahlol yg berfikiran cetek dgn anggapan wujud konspirasi teori kejadah ntah hapa2.

Walhal kemampuan diri sendiri utk argue dari segi fakta dan sains pun takde, zero. Berpandukan ape nak argue pun? Memang tak mampu langsung. Dah dulu bongok malas nak belajar. Skang jadi psychotic paranoid anggap itu ini konspirasi. Typical bongok pemalas, not even in the position to give opinion pun.

Dan basis kenapa ape2 muamalah yg baru wujud, memanglah jadi harus. Kalau dah konfiden sgt tahap cipan ada MLM yg harus/halal, reveal ajela ape MLM yg ko anut, habis citer. Senang sikit aku cantas point by point berdasarkan panduan umum/public dari Jakim. Panduan Jakim yg sepaling sempoi senang dipaham, budak space cop gaban pun leh paham.

Tp kebanyakan MLMers memang pondan maknyah, takde telur nak reveal pun. Ade testis pun, dah sumbat dalam anus. Sebab ape? Sebab terang2 MLMnye dah syubhah.....tak mampunye nak ikut guideline Jakim tu. So what to do..dah sementare rezkinye syubhah, terpakse makan jela jadi darah daging. biar ovumnye jadi syubhah, spermanye pun syubhah. bodoh baghal. jenis tarak kesah punya. haw haw haw...

Rawkzell said...

the moment i see ur entri i don't hesitate to follow it.

-A lot of reality and truth.

melon said...

Bulat....betul MLM majlis fatwa Malaysia kata harus. Tapi kalau tengok garis panduan JAKIM tu, MLM mana kat Malaysia ni yang Pass dan jadi HARUS. Cuba hang bagi contoh??????? Jgn nampak tang HARUS tapi tang GARIS PANDUAN hang buat pejam mata???

bulat said...

Amira,

nk contoh pe bendanya aduyay, klu nk buat dengan cara yg betul ko ikut je la panduan tuu pe laa susah sgt.. jadi ko dh tau semua jenis MLM kat malaysia nie?? ko dah tau semua marketing plan syarikat MLM kat malaysia nie tahu?? tahu?? setakat dgr citer org tahu 2-5 jenis marketing plan tk usah ler cik akak ooiii..

melon said...

bulat.. Ada otak guna. jawab lah soalan aku.

bulat said...

ko tuu patut guna otak, maksudnya simple je, apa yg ko tahu adalah setakat apa yg ko tahu saja, jadi masih ada byk yg ko tak tahu yg org lain lebih tahu... of coz laa dalam blog nie full of negative energy, nk aku jawab such a waste of time jadi teruskanlah sikap Anti anda... tadaaa

aa said...

pesanan dari aku, org KKM

sebelum beli produk kesihatan, pastikan:

1. BACA LABEL PADA PRODUK!!(BACA INDIKASI PRODUK YANG DILULUSKAN)

2. PASTIKAN BERDAFTAR DENGAN KKM!!(PASTIKAN ADE STICKER HOLOGRAM KKM)

3. JANGAN PERCAYA IKLAN-IKLAN PRODUK YANG TIADA KELULUSAN LEMBAGA IKLAN UBAT (KKLIU), KKM XPERNAH LULUSKAN MANA2 PRODUK SUPLEMEN/HERBA/KESIHATAN UNTUK MERAWAT KANSER@DARAH TINGGI@KENCING MANIS DLL.

4. BACA LABEL PADA PRRODUK!!! BACA INDIKASI PRODUK!!..(klu baca label apricon ni...sepatah ayat "kanser" pn xde...)

bulat said...

Amira lebih baik ko cuba fahamkan dlu garis panduan tuu sebelum ko menjahilkan diri ko dengan lebih sadis.. hua3

apekeheinyo said...

haha.lama dah tau ini scam dan betapa toxic biji ni kalu overdosed. ada rekod kematian walaupun tak banyak, risiko tetap ada.. Penyakit kanser bukan boleh buat main2 suka suki nak berubat itu ini. Kebanyakan doktor sekarang pun banyak tak ada kualiti, etika kemanusiaan. Macam arwah kawan aku, sakit yg boleh dikategorikan kanser, dibuat spt bahan uji kaji makmal, dgn tersilap bedahnya lagi!! Dah tu pula, keluarga arwah terdesak dan tak sanggup melihat mangsa yg ketika tu sedang menderita diperlakukan gitu, terpedaya dgn rawatan homeopati yg tah betul ke tidak..tak ingat pula pusat homeo mana arwah pergi berawat dulu,tapi dah tentulah pelopor industri ni melayu juga kahhnnnnn.. Kesal sungguh orang Melayu zaman sekarang lebih penting wang ringgit. Baidewei...Biji apricot kernel tu boleh beli murah ja kalu nak beli import dari Pakistan.kat sana di ceruk kampung dan pendalaman yg bergunung ganang, ada antara mereka proses sendiri jadi minyak untuk pelbagai kegunaan spt masakan and skincare.Kalau nak menerai sangat buat uji kaji keatas badan sendiri, aku syorkan beli je biji ni yg dijual di pasaraya2 tempatan..ada je kat tempat kacang segala tu..murah pulak tu..balik rumah,kau orang grind sendiri..hahh siap la serbuk penawar buatan sendiri yg jauh berganda lagi murah dan dijamin tanpa bahan tambahan lain. Whole apricot kernel rupa macam badam, tapi kecil sikit saiznya. rasanya pula..sedap lagi badam yg lemak manis tu. Badam antara makanan semulajadi yg bagus utk perkembangan otak2..haa..eloklah bag makan kat setengah bangsa melayu jenis yg pentingkan diri tu :o)

apekeheinyo said...

thanks for your refreshing blog anyway..lols

apekeheinyo said...

haha.lama dah tau ini scam dan betapa toxic biji ni kalu overdosed. ada rekod kematian walaupun tak banyak, risiko tetap ada.. Penyakit kanser bukan boleh buat main2 suka suki nak berubat itu ini. Kebanyakan doktor sekarang pun banyak tak ada kualiti, etika kemanusiaan. Macam arwah kawan aku, sakit yg boleh dikategorikan kanser, dibuat spt bahan uji kaji makmal, dgn tersilap bedahnya lagi!! Dah tu pula, keluarga arwah terdesak dan tak sanggup melihat mangsa yg ketika tu sedang menderita diperlakukan gitu, terpedaya dgn rawatan homeopati yg tah betul ke tidak..tak ingat pula pusat homeo mana arwah pergi berawat dulu,tapi dah tentulah pelopor industri ni melayu juga kahhnnnnn.. Kesal sungguh orang Melayu zaman sekarang lebih penting wang ringgit. Baidewei...Biji apricot kernel tu boleh beli murah ja kalu nak beli import dari Pakistan.kat sana di ceruk kampung dan pendalaman yg bergunung ganang, ada antara mereka proses sendiri jadi minyak untuk pelbagai kegunaan spt masakan and skincare.Kalau nak menerai sangat buat uji kaji keatas badan sendiri, aku syorkan beli je biji ni yg dijual di pasaraya2 tempatan..ada je kat tempat kacang segala tu..murah pulak tu..balik rumah,kau orang grind sendiri..hahh siap la serbuk penawar buatan sendiri yg jauh berganda lagi murah dan dijamin tanpa bahan tambahan lain. Whole apricot kernel rupa macam badam, tapi kecil sikit saiznya. rasanya pula..sedap lagi badam yg lemak manis tu. Badam antara makanan semulajadi yg bagus utk perkembangan otak2..haa..eloklah bag makan kat setengah bangsa melayu jenis yg pentingkan diri tu :o)

thordin said...

hi baru terbace entry ni.

my sister was diagnosed with kanser rahim 3 tahun lepas.

but she refused to go for treatment in hospital she took this amygdalin treatment instead.

she recovered. kami mcm tak percaya. but she did all the tests la untuk pastikan mmg dah recover.

tapi she passed away last year of accident.

so camne ni? mmg betol ke b17 ni doesn't work? any research done on locals or asian? if it doesn't, how it expains my sis (arwah) condition? pls send reply to thordin69@gmail.com tq wasalam

azwan said...

Macam mana ko tau dia recovered?

"Did all test", how do you know? Confirm setiap mm endometrial tissue free from cancer cells? Detection pun bukan sensitive specific 100%, inikan pulak nak confirm recovery. Then datang pulak isu "assumption" yg memang takde tempat dalam sains.

b17 mmg takde value untuk treat cancer. thats it...simple.

Dot said...

multilevelmarketing memang cah keting! dah berjuta manusia terkena tp mlm mcm cendawan di musim hujan plak..mcm2 hantu mlm ada sekarng ni..mcm serangan virus h1n1 dulu...

dah kena dah...rugi lbh 3k krn tak pandai nak klentong org!

Unknown said...

Salam..

Saya merupakan pesakit kanser & pengguna APRICON. Untuk pengetahuan semua, selepas 8 bulan alhamdulillah kanser sy dah reduce..

Apricon bukanlah produk MLM. Kalo nk menulis pon..kaji la betul2 dulu..jgn main hentam kromo jer..

Xkan la KKM suka2 nk bagi kelulusan kalo xkaji dulu..

Terima kasih la untuk info yang berguna 2..

aa said...

salan Pn. Siti Azian,

Memang btul produk apricon telah diluluskan oleh KKM, TETAPI, ia diluluskan untuk kegunaan apa?

Setiap produk yang diluluskan KKM terdapat indikasi yang diluluskan. (contoh-panadol diluluskan untuk kegunaan semasa demam)Boleh rujuk label pada produk untuk tahu indikasi produk yang diluluskan. Yang PASTI, bukan untuk kegunaan merawat,membantu atau mencegah kanser. BUKAN!! Saya cabar puan untuk cari satu perkataan kanser pada label produk! takkan jumpa punya..

KKM luluskan produk dan label produk, KKM tidak luluskan iklan-iklan produk apricon. Ini adalah taktik jahat syarikat untuk pasarkan produk mereka!!

Semasa pendaftaran produk, mereka katakan produk ini untuk kegunaan am (kemudian diluluskan), tetapi semasa pemasaran/iklan, mereka tipu pembeli mengatakan produk ini unutk kanser!..lepastu cakap KKM luluskan..bukankah itu satu penipuaan kepada pesakit kanser!! kalau dia iklan air kosong bagus untuk sakit kanser pon,confem pesakit2 kanser akan beli. Mereka menipu/mengeksploitasi pesakit kanser yang akan cuba apa2 saja alternatif untuk penyakit mereka!!

bulat said...

alahai ada jugak manusia jenis mcm aa nie... ko tak suka ke klu org lain boleh sembuh dari penyakit klu tak guna kaedah rawatan radioterapi or kemoterapi?? ke klu sendiri dh rasa penat turun naik hospital dh rasa perit bru nk paham...

aa said...

Salam Bulat,

Jika itu arguement Bulat, senang sangatlah nak jadi kaya (dengan menipu pesakit kanser)..

Saya bercakap atas dasar Evidence Based Medicine, klu cakap2 mulut, memang xboleh pakai...

Jika benar terbukti produk apricon boleh merawat/mencegah/membantu penyakit kanser, kenapalah KKM xluluskan saja dengan indikasi tersebut...kenapa tak pakai saja apricon di hospital-hospital..xpayah beli ubat mahal2..xpayah sediakan tpt radio/kimoterapi...

Saya bukan suka pesakit turun naik hospital, tapi saya tak suka pesakit kanser ditipu dan duit mereka diambil oleh syarikat yang menipu..

Seperti saya katakan dlm komen sebelum ini, kalau ada orang jual air kosong dengan iklan "boleh merawat kanser" sekalipun, pesakit kanser confirm akan beli dan cuba..bukankah ini menipu dan eksploitasi kerisauan pesakit yang akan cuba apa sahaja hatta air kosong sekalipun...

bulat said...

aa

kalau 1000 org makan apricon nie 1000 org tuu pun semua takde kesan ko nk kata menipu sampai berbuih mulut pun aku tak kisah...

tapi kalau 1000 org yg guna tapi ada % menunjukkan result yg baik tuu tang mana yg silap?? adakah semua saintis kat dunia nie dh jmpa semua kaedah yg membuktikan b17 nie mmg tak boleh merawat or kemampuan otak saintis belum jumpai kaedah yg sesuai untuk provekan benda nie?? (walaupun ada saintis yg bagi proof tp semua dikatakan kontroversi)

benda bukan semudah tadah air paip kata kat org nie penyembuh kanser.. sebelum nk kata begitu mesti disertai dgn kajian dan penemuan...

Evidence Based Medicine yek, contoh FDA telah meluluskan hakcipta penggunaan Habbatus sauda pada tahun 1996, jadi sebelum tahun 1996 habbatus sauda adalah scam?? maksudnya sebelum tahun 1996 ko rasa habbatus sauda yg nabi kata dlu tuu scam??

azwan said...

bulat bahlol ni kononnye paham ape itu Evidence Based Medicine (EBM). Kahkahkahkah!! Nak jadi doktor ke bahlol? Kempunan? Definisi EBM pun tak tau, tak payahla nak goreng mcm bagus. Kalau takat surf kat internet, tak payahla ye bahlol.

"Evidence Based Medicine yek, contoh FDA telah meluluskan...bla bla bla..."
Kelulusan FDA tu takde kaitan pun dgn EBM pun mangkuk. Bagi contoh pun tak pass. Jauh lari konteks tu. Lagi nak sebut EBM...haaaaaa DR Bulat?

"tapi kalau 1000 org yg guna tapi ada % menunjukkan result yg baik tuu tang mana yg silap??"
Ko ingat cara ko paham pasal kononnye ada % result baik tu sama dgn pemahaman medical practitioner mcm kitorang ni ke? Bodoh punya budak. Kalau betol cara ko berpikir ko tu sama level dgn kitorang, sila kemukakan bukti pasal statement ko atas tu. Kalau setakat testimoni cikai, org2 mcm aku dan aa taknak. Bagi bukti yg boleh dikategorikan sebagai EBM.

"contoh FDA telah meluluskan hakcipta penggunaan Habbatus sauda pada tahun 1996, jadi sebelum tahun 1996 habbatus sauda adalah scam?? maksudnya sebelum tahun 1996 ko rasa habbatus sauda yg nabi kata dlu tuu scam??"

Baca bawah ni baik2 ye pundeks...

Boleh pulak bagi contoh FDA approve Habbatus Sauda. Haiyaa bodoh betol ko neh. Nampak sgtla level kebahlolan ko. hahahHAHAHhahah!! Isu waktu bila FDA approve habbatus sauda takde kaitan langsung dgn status habbatus tu scam atau tidak...either before or after approval. Sebab bila FDA approve, ia bermaksud atas 3 sebab:
1) Klasifikasi produk jelas
2) Kegunaan/efficacy produk jelas
3) Keselamatan produk jelas
FDA mungkin cakap Habbatus sauda dalam klasifikasi poison, untuk kegunaan general well-being dan dapati active ingredient selamat. Itu sahaja. FDA tak buat sebarang bentuk kesimpulan sebelum ape2 tarikh pengiktirafan habbatus sauda. Dorang tak cop habbatus sauda tu scam. Yang terus buat kesimpulan gitu ialah makhluk2 perosak mcm ko ni, termasuk mak ko...dan lain2 golongan manusia yg berfikiran cetek yg perasan ilmunye cukup, dan suka pikir teori2 low class bangang konspirasi. Walhal kemampuan nak interpret saintifik data pun zero. Hanya bergantung pada sumber2 berat sebelah, tapi analytical skill lagila zero. Dah bodoh, bodoh gak..

Atau ko ade bukti sebelum 1996 yg FDA buat statement habbatus sauda tu scam?

Haiya bulat....cermin diri dulu la mangkuk. taktau baik dok diam2. Memang elok jadi distributor je dol. wakakkaaKAAKkaka!!

azwan said...

Penggunaan testimoni pada peringkat PALING ASAS kajian adalah penting untuk mendorong mana2 saintis menjadi teruja untuk memulakan sesuatu kajian bagi mendapat penemuan baru.

Tapi bila kajian tu dah masuk peringkat lebih critical, nilai testimoni akan makin kurang dan lama2 jadi langsung tak signifikan, dan takde value.

Masalahnye mlmer2, termasuk bulat pondan ni sangat berpegang pada nilai testimoni walaupun kajian tu bukan lagi diperingkat asas. Puncanya ialah golongan2 ni kurang pemahaman dan ilmu sains, menjadikan bahlol2 sebegini tak mampu nak analysis satu haram jadah. Tapi taknak ngaku bodoh, terus diperasankan dgn disuapkan maklumat2 tak guna dan cikai.

WakakkaKAKAKkkaak!! Gelakkan mereka nehhh...

aa said...

salam,

Mengenai hadis nabi tentang habatus sauda, saya tidak sama sekali mengatakan ia tidak sahih, tetapi boleh jadi hadis tersebut datang dari nabi sendiri dan bukan dari wahyu Allah..bermaksud, boleh jadi kenyataan tersebut tidak terpakai pada zaman sekarang...tak percaya nabi pernah beri pendapat peribadi yang silap? Boleh refer disini:

http://drmaza.com/home/?p=1361

(penjelasan Dr.MAZA tentang perubatan islam)

Ingt!..KKM luluskan produk dan label produk, KKM tak luluskan iklan/testimoni produk..jadilah pengguna yang bijak.

aa said...

kalau dlm 1000 org pakai ade satu atau 10 org sahaja yg baik (bukan dalam controlled clinical trial pulak tu..), konklusi penemuan tersebut: apricon langsung tidak membantu pesakit kanser dalan apa cara sekalipun kecuali bagi perut kenyang (tu pun klu makan banyak...haha)

bulat said...

langsung tak membantu??? hahahahahah

aku pun tk pastilah apa yg kamu faham dari penjelasan dr.maza tuu..

takpelah mgkn pada masa sekarang anda ialah penguna yg sgt bijak...

aa said...

terima kasih,

Alhamdulillah akhirnya..kalau kita cakap baik2 dan jujur dalam pertuturan dan tidak menipu, insyaAllah orang akan terima penjelasan kita. En.Bulat pun jangan asik kene tipu je eh...(klu menipu mmg sah-sah salah)..jadilah pengguna yang bijak..kunjungi website di bawah untuk maklumat lanjut tentang ubat-ubatan:

http://www.pharmacy.gov.my/

http://www.knowyourmedicine.gov.my/

atau hubungi National Pharmaceutical Call Centre : 1800-88-6722

azwan said...

Bodoh punya bulat. Tu la jadinye bila bercakap guna bontot. Tarak pikir punya, cuma guna ilmu mlm, ilmu pencacai la katekan.

Dok diam2 ye bulat kalau ko tak mampu nak reply pun. Jgn berak seketul2 kat entry lain. Berak seketul...then senyap. Seketul...senyap.

Memang badut la ko suke lompat2...hahahhahaHAHAHhaha!!

bulat said...

bodoh??? kahkahkahkah

ada org terperasan cerdik sgt laa tuu kononnya...

org yg berfikiran multidimensi adalah org yg bijak, jgn jadi kuda lumba...

org yg tak faham je selalu kata tipu... sendiri boleh fikirlah kesan keatas big pharma klu apricon nie boleh merawat kanser... lagi pun produk bukan takde langsung kajian yg dibuat... lain laa klu tetiba keluar tanpa sebarang sokongan... pilihan masing2 duit pun masing2 pandai2 sendiri ler...

apa yg patut tahu pasal ubat tuu asas... tapi di sebalik kecanggihan ubat moden??? lu pikir ler sendiri...

azwan said...

Fuiyo....multidimensi gitu.

Bhai paria, teori konspirasi tu dah basi la. hahahahHAHAHhaha...

Ko ni pukimak betolla bulat. Argument atas tu langsung ko buat tak endah yek. Meh aku paste balik sebelum ko pusing bab konspirasi ko pulak...wakakaka!!!
_____________________________

"Evidence Based Medicine yek, contoh FDA telah meluluskan...bla bla bla..."
Kelulusan FDA tu takde kaitan pun dgn EBM pun mangkuk. Bagi contoh pun tak pass. Jauh lari konteks tu. Lagi nak sebut EBM...haaaaaa DR Bulat?

"tapi kalau 1000 org yg guna tapi ada % menunjukkan result yg baik tuu tang mana yg silap??"
Ko ingat cara ko paham pasal kononnye ada % result baik tu sama dgn pemahaman medical practitioner mcm kitorang ni ke? Bodoh punya budak. Kalau betol cara ko berpikir ko tu sama level dgn kitorang, sila kemukakan bukti pasal statement ko atas tu. Kalau setakat testimoni cikai, org2 mcm aku dan aa taknak. Bagi bukti yg boleh dikategorikan sebagai EBM.

"contoh FDA telah meluluskan hakcipta penggunaan Habbatus sauda pada tahun 1996, jadi sebelum tahun 1996 habbatus sauda adalah scam?? maksudnya sebelum tahun 1996 ko rasa habbatus sauda yg nabi kata dlu tuu scam??"

Baca bawah ni baik2 ye pundeks...

Boleh pulak bagi contoh FDA approve Habbatus Sauda. Haiyaa bodoh betol ko neh. Nampak sgtla level kebahlolan ko. hahahHAHAHhahah!! Isu waktu bila FDA approve habbatus sauda takde kaitan langsung dgn status habbatus tu scam atau tidak...either before or after approval. Sebab bila FDA approve, ia bermaksud atas 3 sebab:
1) Klasifikasi produk jelas
2) Kegunaan/efficacy produk jelas
3) Keselamatan produk jelas
FDA mungkin cakap Habbatus sauda dalam klasifikasi poison, untuk kegunaan general well-being dan dapati active ingredient selamat. Itu sahaja. FDA tak buat sebarang bentuk kesimpulan sebelum ape2 tarikh pengiktirafan habbatus sauda. Dorang tak cop habbatus sauda tu scam. Yang terus buat kesimpulan gitu ialah makhluk2 perosak mcm ko ni, termasuk mak ko...dan lain2 golongan manusia yg berfikiran cetek yg perasan ilmunye cukup, dan suka pikir teori2 low class bangang konspirasi. Walhal kemampuan nak interpret saintifik data pun zero. Hanya bergantung pada sumber2 berat sebelah, tapi analytical skill lagila zero. Dah bodoh, bodoh gak..

Atau ko ade bukti sebelum 1996 yg FDA buat statement habbatus sauda tu scam?
________________________

Haram jadah betol...senang2 buat dek. wakakakkaka!!

aa said...

Salam Bulat,

Arguement tentang big pharma Bulat langsung tak boleh diterima akal, ia sekadar teori untuk buat cerita sedap je, tetapi hakikatnya, jika sayalah big pharma,kalau betullah biji aprikot boleh membantu pesakit kanser, sudah pasti saya patent-kan serta buat kajian mendalam ke atas bahan tersebut.

Untuk pengetahuan Bulat, untuk satu-satu entiti ubat digunakan sebagai rawatan di hospital serta dipasarkan, ia telah dipilih dari lebih sepuluh ribu entiti kimia. Daripada 10000 entiti kimia yang dikaji, hanya satu entiti kimia yang akhirnya berjaya melepasi first, second dan third clinical trial, dimana pada penghujungnya, segala maklumat tentang keselamatan, kualiti dan keberkesanan produk telah well-established. Maka dengan itu Bulat boleh nampak ubat-ubat kanser di hospital ada dos yang spesifik untuk pesakit yang spesifik untuk rawatan kanser yang spesifik, di ambil dengan cara dan waktu yang spesifik serta jangka masa yang spesifik. Cara pengilangan ubat ini pun sangat dijaga kualiti dan melalui pengawasan yang ketat.

Saya jamin, kalau Bulat pergi kilang yang buat apricon ni, awak mesti pikir dua kali sebelum masukkan dalam mulut.

Memang betul kata Bulat, pilihan masing-masing, duit masing-masing, tapi kalau orang biasa yang tiada latar belakang perubatan, carilah orang yang tahu (authority) tentang ubat....seperti nak beli kereta, tanyalah orang yang tahu pasal kereta yang nak dibeli (kene tahu semua...tahu sikit2 nnt kene tipuuu..)...klu nak beli kerete BMW, janganlah tanya salesperson Proton...zalim namanya tu..

Nak tahu pasal ubat tanyalah:

http://www.pharmacy.gov.my/

http://www.knowyourmedicine.gov.my/

atau hubungi National Pharmaceutical Call Centre : 1800-88-6722

bulat said...

aa benda senang je, setiap pengeluar produk mesti mematuhi ISO dan etc...

kalau big pharma boleh dapat berbillion dollar dgn drug, takkan nk jejaskan pendapatan untuk benda natural... pikir logik laa, lagi pun nie adalah option, terpulang pd empunya badan..

klu empunya badan pesakit kanser kata lebih baik mati daripada try produk b17 tuu pun keputusan empunya badan sendiri...

ada org kata jgn putus asa berikhtiar, aku tak tau laa apa mahkluk anti dlm blog nie kata, tp mcm dh boleh tau je...

hmmm dh berapa ramai agaknya yg mati sebab cyanide poisoning guna produk nie??? ada statistik??

aa said...

BULAT: aa benda senang je, setiap pengeluar produk mesti mematuhi ISO dan etc...

Salah tu Bulat, pengilang ubat ubatan x wajib pon untuk patuh pada ISO, pengilang produk pharmaceutical hanya wajib mematuhi/mendapat lesen Good Manufacturing Practice (GMP) aka Amalan Pengilangan Baik.
Untuk pengetahuan Bulat, produk pharmaceutical di Malaysia terdapat 4 jenis: Produk Racun, Produk OTC, Produk Tradisional dan Produk Kosmetik. (Apricon dikategorikan sebagai Produk Tradisional dengan indikasi yang diluluskan = untuk kesihatan am). Dari segi pengilangan, spec audit kilang oleh Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan (BPFK) pada pengilang produk tradisional lebih mudah (inferior) berbanding produk Racun dan produk OTC kerana produk tradisional tidak diluluskan/didaftarkan/digunakan untuk tujuan merawat penyakit. Ini bermaksud, tahap pemeriksaan kualiti pengilang produk tradisional kurang ketat berbanding pengilang produk racun/OTC.

Semasa pendaftaran produk di Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan (BPFK), semua data-data berkaitan telah dikaji/diteliti oleh Ahli Farmasi sebelum produk tersebut diluluskan. Bermaksud, syarikat produk Apricon tidak Berjaya membuktikan kepada BPFK bahawa produk mereka boleh membantu/merawat/mencegah penyakit kanser. Oleh sebab itu juga Bulat tak jumpa satu perkataan kanser pun pada Label Produk...
Oleh itu, pihak syarikat dengan taktik jahat (untuk menipu pesakit kanser) telah membuat iklan besar-besaran mengatakan produk mereka untuk kanser....macam-macam marketing strategilah mereka pakai...

BULAT: kalau big pharma boleh dapat berbillion dollar dgn drug, takkan nk jejaskan pendapatan untuk benda natural... pikir logik laa, lagi pun nie adalah option, terpulang pd empunya badan..

Arguement tersebut sangat tidak logik...kalau benar Apricon boleh membantu pesakit kanser, pasti mereka akan invest besar-besaran kerana boleh buat lebih billion-bilion!!

BULAT: klu empunya badan pesakit kanser kata lebih baik mati daripada try produk b17 tuu pun keputusan empunya badan sendiri...ada org kata jgn putus asa berikhtiar, aku tak tau laa apa mahkluk anti dlm blog nie kata, tp mcm dh boleh tau je...

Betul kata Bulat tu...tapi itulah hakikatnya taktik jahat syarikat untuk mengaut keuntungan daripada kerisauan dan sikap “akan-cuba-apa-sahaja” pesakit kanser hatta air kosong sekalipun (baca: ECPI)..

BULAT: hmmm dh berapa ramai agaknya yg mati sebab cyanide poisoning guna produk nie??? ada statistik??

Tak kisahlah jika tak pernah orang mati makan apricon, yang penting ia adalah satu penipuan ke atas pesakit kanser yang mengharapkan produk apricon boleh membantu sakit mereka, tetapi pada hakikat/kajian saintifik-nya, ia langsung tidak membantu dalam apa cara sekalipun.

Seperti saya katakana, nak tahu pasal ubat, tanyalah orang yang tahu/mahir/Berkuasa tentang ubat.
Nak tahu pasal ubat tanyalah:

http://www.pharmacy.gov.my/

http://www.knowyourmedicine.gov.my/

atau hubungi National Pharmaceutical Call Centre : 1800-88-6722

azwan said...

hahahahHHAHAHAhahha!!!

Terkangkang kangkang ko bulat nak jawab. Boleh UV Prolapse terus. wakakakakak!!

Tak salah ngaku bahlol dol.

aa, dia takkan jawab direct statement ko.

ahaaa...pasal cyanide poisoning tu (mampos 10 org serentak ke), semuanya base on clinical diagnosis. Takdenye mane2 hospital kat malaysia ni rajin amik blood sample masa postmortem then hantar ke Jabatan Kimia kat PJ tu semata-mata nak test level cyanide. Ko paham tak mangkuk? Takde keperluan.

Selagi takde medicolegal case, takde endemic case, selagi tu data tu ko takkan dapat. Paham badut?

Semuanya Evidence Based Medicine...

Wakakakakak!! Aku sambung citer pun bukannya ko paham.

bulat said...

apa daa... dah ada tulis ISO DAN ETC... kira termasuk sekali laa tuu, benda senang nk disusahkan...

sebab apa ko kata kalau pergi kilang yang buat apricon ni, mesti pikir dua kali sebelum masukkan dalam mulut??

glaxo smith kline pun kena saman usd3 billion sebab tipu data clinical trial... terlalu bersih sgt laa tuu, dah kaut 42billion tipu org masih ada yg tak paham2...

"According to medical associations, the notorious and dangerous side effects of drugs have become the fourth main cause of death after infarction, cancer, and apoplexy" (Journal of the American Medical Association, April 15, 1998)

"Several full-time scientists at the McGill Cancer Center sent to 118 doctors, all experts on lung cancer, a questionnaire to determine the level of trust they had in the therapies they were applying; they were asked to imagine that they themselves had contracted the disease and which of the six current experimental therapies they would choose. 79 doctors answered, 64 of them said that they would not consent to undergo any treatment containing cis-platinum - one of the common chemotherapy drugs they used - while 58 out of 79 believed that all the experimental therapies above were not accepted because of the ineffectiveness and the elevated level of toxicity of chemotherapy." (Philip Day, "Cancer: Why we're still dying to know the truth", Credence Publications, 2000)

"Many oncologists recommend chemotherapy for almost any type of cancer, with a faith that is unshaken by the almost constant failures." (Albert Braverman, MD, "Medical Oncology in the 90s", Lancet, 1991, Vol. 337, p. 901).

"The majority of the cancer patients in this country die because of chemotherapy, which does not cure breast, colon or lung cancer. This has been documented for over a decade and nevertheless doctors still utilize chemotherapy to fight these tumors." (Allen Levin, MD, UCSF, "The Healing of Cancer", Marcus Books, 1990).

aa said...

Salam Bulat,

BULAT: sebab apa ko kata kalau pergi kilang yang buat apricon ni, mesti pikir dua kali sebelum masukkan dalam mulut??

saya tak cakap x elok untuk dimakan, ia selamat dimakan untuk tujuan kesihatan am dan bukan untuk tujuan merawat/membantu/mencegah kanser...saya cakap "pikir dua kali" kerana tahap pemeriksaan kualiti pengilangan produk tradisional kurang ketat berbanding pengilang produk racun/OTC. Jadi Bulat boleh bayangkanlah sendiri.. (kan best kalau saya boleh tunjjukkan kepada bulat keadaan sebenar dalam kilang produk tradisional dengan kilang buat panadol...apetah lagi kilang buat ubat kanser sebenar..tapi secara legal-nya, saya xboleh tunjukkan)

BULAT: "According to medical associations, the notorious and....bla,bla,bla....

Maaf saya katakan, arguement Bulat agak kurang pandai, bagai berguru dengan Pak Google...petikan ayat tersebut langsung tidak menggambarkan keadaan keseluruhan perubatan kanser di hospital.

Dengan jujur saya boleh katakan dengan pendapat profesional: ayat-ayat yang Bulat petik sangatlah outdated (walaupun tahun 2000 juga dikira outdated)...

Baiklah, sampai disini saja huraian saya, saya xberminat nak reply perkara-perkara maki hamun dan berunsur negatif...saya katakan sekali lagi, nak tahu pasal ubat, tanyalah orang yang tahu/mahir/ber-authority dalam bidang ubat-ubatan. Jangan berguru dengan Pak Google semata-mata...
Nak tahu pasal ubat tanyalah:

http://www.pharmacy.gov.my/

http://www.knowyourmedicine.gov.my/

atau hubungi National Pharmaceutical Call Centre : 1800-88-6722

azwan said...

Si bulat hanya bergantung pada tepekan google, tp analytical skillnye zero.

Perasan alduktur ye bongok? Ko bukan tau mende pun, mcm tok bomoh pun ada...

bulat said...

belum masa utk ko faham, itu perkara biasa...

point of jugdement aku tk tertumpu hanya dgn sebelah pihak, jadi faham2lah maksud aku...

walaupun dh outdated bukan bermakna benda nie tipu, itulah realitinya apa yg berlaku... jgn terlepas pandang pandangan pakar2 lain, mcm aku kata jgn jadi kuda lumba... then bru anda akan jadi pengguna bijak, ambil tahu juga apa itu drug apa itu natural...

perkara penting yg ko patut tahu penyembuh penyakit bukan hanya dengan ubatan kimia...

aa said...

Salam Bulat,

BULAT: belum masa utk ko faham, itu perkara biasa...

untuk pengetahuan Bulat, saya seorang ahli farmasi berdaftar, saya faham benar isu ini dan faham benar dengan taktik syarikat dalam memasarkan produk mereka (dengan tuntutan palsu pada produk)

BULAT: point of jugdement aku tk tertumpu hanya dgn sebelah pihak, jadi faham2lah maksud aku...

Kalau bagi bulat ubat di hospital x bole pakai, atau pakai apricon lagi bagus, memang hampehlah beratus-ratus pakar perubatan dan pakar farmasi di hospital-hospital (swasta dan kerajaan) semua tu..(kebarangkalian untuk mereka semua salah amat-amatlah tipis dan tak logik)

BULAT: walaupun dh outdated bukan bermakna benda nie tipu, itulah realitinya apa yg berlaku...

betul..tapi tetap outdated, maknanya pandangan mereka hanya pada masa dan ketika itu dengan keadaan sekeliling mereka serta berdasarkan pengalaman dan sejarah hidup mereka yang tidak terpakai pada realiti bahawa ubat di hospital telah melalui lebih banyak proses kawalan keselamatan/kualiti sebelum ia digunapakai kepada pesakit.

BULAT: jgn terlepas pandang pandangan pakar2 lain, mcm aku kata jgn jadi kuda lumba... then bru anda akan jadi pengguna bijak,

Heh...saya pasti semua pandangan dari semua pakar diambil kira sebelum sesuatu ubat itu diluluskan. X percaya? tanyalah empunya badan (pihak berkuasa=KKM)

BULAT: ambil tahu juga apa itu drug apa itu natural...

untuk pengetahuan Bulat, "Natural" x bermaksud selamat mahupun berkesan. DAN untuk pengetahuan Bulat, perkataan "Natural" hanyalah gimik pemasaran pihak syarikat kerana secara teknikalnya tiada produk ubat di pasaran yang "natural" kerana semuanya adalah processed-product. Nak natural? Beli ubi kayu dekat pasar tani- itu baru natural. Makan tongkat ali dalam bentuk asal (akar)- itu natural...

Untuk pengetahuan Bulat juga, dalam produk "natural" (ikut tafsiran Bulat), pon ada bahan kimia (dalam bentuk alkaloids)...bulat tahu apa itu alkaloids?...jumlah alkaloids varies between plants, even between the same species of plant. Bermaksud, dalam satu biji apricon (yang dikatakan dari biji aprikot), boleh adal lebih dari 20 jenis alkaloid, dan tahap kandungan setiap alkaloid itu tidak tetap antara satu biji apricon dengan satu biji apricon yang lain..INILAH kelemahan produk berasaskan tumbuhan-ia sangat sukar (hampir xboleh) untuk di standardize-kan dengan 100% sama antara satu pokok dengan pokok yang lain @ satu biji apricon dengan apricon lain....ni baru cerita pasal kandungan produk ni,keberkesanan kandungan langsung-lah xde kaitan merawat/mencegah/membantu sakit kanser...

BULAT: perkara penting yg ko patut tahu penyembuh penyakit bukan hanya dengan ubatan kimia...

betul cakap Bulat, kalau Allah nak bagi sembuh otomatik pun boleh jadi..tapi pada masa yang sama tuhan suruh kita berusaha, kalau tak tahu, tanyalah orang yang tahu, nak tahu pasal ubat, tanyalah orang yang tahu/mahir/ber-authority dalam bidang ubat-ubatan.

Nak tahu pasal ubat tanyalah:

http://www.pharmacy.gov.my/

http://www.knowyourmedicine.gov.my/

atau hubungi National Pharmaceutical Call Centre : 1800-88-6722

YANG PASTI, produk apricon memang telah berdaftar/diluluskan untuk kegunaan kesihatan am DAN BUKAN UNTUK MERAWAT/MENCEGAH/MEMBANTU PENYAKIT KANSER MAHUPUN PESAKIT KANSER.

azwan said...

ntah paham ke idak bulat. ntah boleh terima ke idak.

tak salah ngaku bahlol. wakakakaka!!

ecehhh...pharmacist aku dah lompat company lain. ko nak joinT aku aa? register 1 product NCE. Hhehee...

aa said...

heh...xbolehlah bro..COI....

bulat said...

aku dh bagitau sebelum nie, produk apricon nie adalah sebagai option, bukankah lebih bagus jika ada pilihan... dan aku tak kata ubat hospital nie tk boleh langsung, cuma pengetahuan untuk jadi pengguna bijak..

mmg natural pun ada bahan kimia dan natural asalnya mmg mcm kat pasar tani tuu, tp sekurang2nya ianya adalah dari source natural bukan semata2 sintetik..

pasal alkaloids tuu pun bukan masalahnya, tk kisahlaa alkaloids ke flavonoids ke yg penting berapa byk yg nk digunakan, just extract...

http://www.jonbarron.org/natural-health/unproven-conventional-medicine-newsletter

aa said...

BULAT: aku dh bagitau sebelum nie, produk apricon nie adalah sebagai option, bukankah lebih bagus jika ada pilihan... dan aku tak kata ubat hospital nie tk boleh langsung, cuma pengetahuan untuk jadi pengguna bijak..

Salah tu bulat, produk apricon BUKAN LANGSUNG satu option...klu bulat percaya dengan itu, bermaksud pihak syarikat telah berjaya menipu Bulat (melalui taktik pemasaran/iklan)...sedangkan pihak berkuasa (KKM) yang telah meneliti segala sudut produk serta semua fakta/dokumen sokongan pihak syarikat telah me-reject permohonan syarikat untuk buat tuntutan bahawa apricon untuk kanser...

BULAT: mmg natural pun ada bahan kimia dan natural asalnya mmg mcm kat pasar tani tuu, tp sekurang2nya ianya adalah dari source natural bukan semata2 sintetik..pasal alkaloids tuu pun bukan masalahnya, tk kisahlaa alkaloids ke flavonoids ke yg penting berapa byk yg nk digunakan, just extract...

Klu ikut arguement Bulat yg ini, sintetik lebih selamat kerana kandungan/jumlah/kepekatan bahan tersebut jelas/tetap/standardize dan boleh diukur/diuji serta maklumat keselamatan termasuk pharmacokinetic/pharmacodynamic bahan tersebut adalah well established..

Bulat tahu apa itu pharmacodynamic/pharmacokinetic? secara am nya saya beri contoh panadol (paracetamol), sebelum Bulat makan 500mg panadol, kita sudah tahu bagaimana bahan tersebut akan bertindak pada tubuh serta bagaimana tubuh akan bertindak ke atas bahan tersebut, dalam masa berapa lama dan bila bahan tersebut akan dikumuhkan/oleh organ tubuh yg mana serta bagaimana/bila ia akan keluar dari tubuh.

Tapi hal ini tidak ada bagi produk tradisional /Apricon..tiada data keselamatan (mahupun keberkesanan) bahan dalam apricon wujud dalam mana-mana journal (journal yg diperakui tahap kualitinya).

salam ramadhan, jgn biarkan diri anda ditipu oleh syarikat yg menipu dengan taktik pemasaran/iklan.

nak tahu pasal ubat, tanyalah orang yang tahu/mahir/ber-authority dalam bidang ubat-ubatan.

Nak tahu pasal ubat tanyalah:

http://www.pharmacy.gov.my/

http://www.knowyourmedicine.gov.my/

atau hubungi National Pharmaceutical Call Centre : 1800-88-6722

Kalau Bulat xboleh terima fakta-fakta saya, besar kemungkinan Bulat sebenarnya adalah pihak syarikat yg x puas hati ada orang hentam produk Apricon (atau seumpamanya)...

bulat said...

langsung bukan option?? hahaha...

kalau mcm tuu cuba ko bagi tau aku produk kesihatan yg kkm benarkan letak label untuk merawat jenis2 penyakit??

wahhh jadi anda merupakan pengemar perasa or pewarna or apa2 yg sewaktu dgnnya yg berasaskan sintetik... syabas kerana itu pilihan anda.. buah pisang dh berapa lama manusia makan yek, hmmm mesti pisang tak selamat sebab kandungan/jumlah/kepekatan bahan dalam pisang tak standard...

azwan said...

Dah mula lari topik...dari persoalan efficacy dan komposisi ubat, leh pulak dijadikan pisang sebagai contoh...

Bangang tak bangang bulat sekor ni.

aa,mamat ni has very poor insight. Aku nak tgk brape lame ko leh sabar. wakakakkak!!

bulat said...

klu dh ternyata bangang mmg bangang jugak, bagilah apa pun... well apa lagi yg boleh diharapkan dari makhluk jenis antiMLM...

azwan said...

Ko nak kate ape samdol, ko memang lari topik pun...melalut sampai kalah keling kat estet tu. Siap masuk bab pisang. Itu memang style ko, takkan jawab direct.

Bodoh betol, kalau ye pun nak cube tunjuk power dalam bidang org lain...kasi la contoh yg relevant dgn tajuk perbincangan. Ni cakap pasal pisang, pewarna...wakakakaka! nak salahkan bahlol mcm ko 100% tak boleh gak sebab ko memang lay person.

Cume kawan2 aku yg dok bace neh sibuk cakap..."azwan, bodo la nko argue dgn lay person..cakap ape pun mmgla tak paham"....wakakakakaka!! Its my fault...my fault..sorry la bulat samdol..

aa said...

BULAT: langsung bukan option?? hahaha...

Betul, langsung bukan satu option, ia sekadar marketing strategi syarikat untuk menipu pesakit kanser (aka kaut duit haram)

BULAT: kalau mcm tuu cuba ko bagi tau aku produk kesihatan yg kkm benarkan letak label untuk merawat jenis2 penyakit??

Banyak sangat Bulat klu nak list kan. (contoh: vincristine, neupogen dll..)..Bulat boleh pergi hospital mintak tengok kotak serta product insert ubat-ubat untuk kanser, saya jamin 100% ada indikasi untuk kanser yg diluluskan untuk produk tersebut (termasuk label produk yg diluluskan)...Untuk pengetahuan Bulat, ubat-ubat ini bukan beli tepi jalan atau kedai mamak. Ubat-ubat jenis ini adalah "ubat terkawal". Bulat tahu apa itu "ubat terkawal"? aka "prescription medication"..bermaksud, untuk Bulat boleh beli/makan/guna ubat jenis ini, mesti ada preskripsi daripada medical doctor, sbb tu la bulat xpenah nampak ubat-ubat ini(kecuali jika bulat ada sakit kanser dan ambil peduli ubat apa yg diambil)..ubat nya terkawal, cara makannya terkawal, kene ada diagnosis/preskripsi...

Apricon?..nak makan smpi kenyang pon boleh..sebab ia bukan ubat terkawal aka tidak diluluskan untuk merawat/mencegah/membantu kanser..Bulat jgn tertipu dgn tipu helah strategi pemasaran pihak syarikat...

BULAT: wahhh jadi anda merupakan pengemar perasa or pewarna or apa2 yg sewaktu dgnnya yg berasaskan sintetik... syabas kerana itu pilihan anda.. buah pisang dh berapa lama manusia makan yek, hmmm mesti pisang tak selamat sebab kandungan/jumlah/kepekatan bahan dalam pisang tak standard..

Arguement Bulat yg ini tak ubah seperti celoteh kanak-kanak..Dalam hal ini, Bulat tak boleh samakan dengan pisang..pisang org makan sebab nk kenyang, bukan sebab nak rawat/cegah/bantu sakit kanser...

nak tahu pasal ubat, tanyalah orang yang tahu/mahir/ber-authority dalam bidang ubat-ubatan.

Nak tahu pasal ubat tanyalah:

http://www.pharmacy.gov.my/

http://www.knowyourmedicine.gov.my/

atau hubungi National Pharmaceutical Call Centre : 1800-88-6722


ps-saya pasti jika Bulat tak hubungi nombor di atas, maknanya Bulatlah pihak syarikat yg suka menipu pesakit kanser...

azwan said...

yaaaa...mamat mangkuk ni suka melalut tak kena topik. Otak campur aduk. Pisang la...terung laaa...

Puncanya ialah kurang ilmu pengetahuan..dah nama pun bukan ahli. Tp nak jugak mengaku serba tau, tu yg jadi bebal sombong.

wakakakakaka!!!

bulat said...

hahahahha tak habis2 dgn marketing strategi, pas2 pandai2 nak kata duit haram plak, jelas ko nie tk faham...

ko nie faham ke idok beza drug dgn natural?? dan ubat terkawal ko tu drug ke natural?? ubat yg perlu di perskripsi tuu selalunya adalah drug sahaja.. ko bg tau natural produk yg TIDAK ada drug yg kkm luluskan dan dibenarkan letak label merawat penyakit??

celoteh kanak2 yek hahahaha...
malas aku nk panjang lebarkan cerita, suka hati ko laa dgn apa yg ko tahu tuu... bila diri sendiri kurang tahu nk kata org lain tipu, ntah apa2 je...

pomenpokokceri said...

apa yang hang merepek ni bulat?..dok terlompat lompat dari satu tempat ke satu tempat..boleh tak kasi fokus sikit apa yang ngko nak bagi tau..aku rasa hang ni terlebih makan gula natural kot ni..tu yang dok hyper sangat..

err natural produt yang takde drug yg takde kelulusan KKM tapi boleh obat sakit....meh aku teka.. pucuk jambu batu kat belakang umah tok wan aku boleh diguna utk ubat cirit birit..tapi kelat sikit la dan tak payah jadi ahli untuk beli..pi kunyah makan kambing ja..

azwan said...

"ko nie faham ke idok beza drug dgn natural?? dan ubat terkawal ko tu drug ke natural??"

Persoalan2 gini tak sepatutnye dipertikai dgn seorang pharmacist. Pondan sekor ni bercakap dgn pharmacist...tapi lagaknye seolah-olah lebih serba tau dari pharmacist. Ini la mlmer...susah betol nak ngaku bebal. Kalau dah bukan ahli dalam sesuatu bidang...just back off. Ini tidak...dok melalak2,memperbodohkan diri, memalukan mlm tu sendiri.

Kesian..ni la bahana tak belajar sungguh2 dulu...ilmu pun berdasarkan teori konspirasi, assumption, sembang2 kedai kopi. tahniah aa, tak sia2 ko belajar sungguh2 dulu.

bulat said...

aku langsung tk kisah ko nk merepek azwan...

bila pharmacist nk cerita bab halal haram ttg benda yg dia sendiri pun kurang pasti dan nk kata org lain tipu, pastu ko nk kata tak sepatutnya nk dipertikaikan??... klu dh tau diri pharmacist deal with drug tp nk kata org lain tipu pasal natural product plak buat apa..

ingat scientist wujud dalam line medical je ke... apa daa

aku dh boleh jangka dah jawapan golongan mcm ko nie, owhhhh sebab dia pakar tk boleh nk argue (pakar dalam bidangnya je bukan bidang lain)... owhhh sebab org hanya akan buat research untuk naik pangkat, jadi apa yg direpek tukang karut AM tuu tergantung tk boleh nk jawab sebab tkde org boleh approvekan, jadi senang citer semua tuu tipu je... kamon laa nk gebang ngan pak turut ko boleh laaa...

sama seperti ko cerita bab MLM yg ko sendiri pun kurang jelas tpi berlagak macam tahu...

azwan said...

Aku tak sure betape rendahnye IQ ko.

"bila pharmacist nk cerita bab halal haram ttg benda yg dia sendiri pun kurang pasti dan nk kata org lain tipu, pastu ko nk kata tak sepatutnya nk dipertikaikan??..."
-->KO PUNYA POINT IALAH PERTIKAIAN ISU HALAL HARAM

"ko nie faham ke idok beza drug dgn natural?? dan ubat terkawal ko tu drug ke natural??"
-->AKU PUNYA POINT IALAH PERTIKAIAN ISU UBAT DAN PRODUK NATURAL.

Aku actually menyampah nak argue dgn ko isu remeh temeh bangang gini. Tp atas tu membuktikan betapa senangnye ko ni boleh mislead dan confuse. Byk lagi bukti lain bulat...dan org2 kat sini dok gelak je kat badut mcm ko. Dan dorang jugak pelik ngape aku ni rajin layan manusia lembab mcm ko.

Stay focus samdol bulat...atau suka jadi keling? Sure ko nyesal tak belajar sungguh2 dulu. kui kui kui...

azwan said...

"klu dh tau diri pharmacist deal with drug tp nk kata org lain tipu pasal natural product plak buat apa.."

Pharmacist by right mereka akan belajar inside out pasal natural product jugak. Ko je taktau bulat silibus dorang. kata2 pharmacist pasal natural product memang sgt laku. Lebih2 lagi nak banding dgn ko...wakakakka!!

bulat said...

yelaa suka hati ko laaa azwan...

Selamat Hari Raya
Maaf zahir & batin...

lipan bara said...

Bagi saya Vitamin B17 bukanlah seburuk apa yang cuba digambarkan olih aidid dan pengikut2 yang main terjah tanpa membuat research.Dan jangan berat sebelah dengan researh anda.Jangan hanya ceduk dari satu pihak sahaja @ Fda@ NCI,SLOAN KATTERING,MAYO CLINIC and soo on
Sebenarnya dianggarkan peratusan kejayaan merawat kanser diAmerika dan Australiaadlh dibawah 3 peratussahaja yang dapat melepasi 5 tahun.Google dlam net.Amerika dan Australia adalah negara maju yang mempunyai pelbagai teknologi terkini dan onkologis2 mereka bertaraf dunia hanya mampu merekodkansekadar 3 peratus survival rate.Anda kira di Malaysia berapa yek?Jika kaedah rawatan konvensional untuk kanser dapat memberikan sebanyak 30 peratus survival rate ramai penjual2 ubat untuk kanser termasuk apricorn akang gulong tikar.Masaalahnya apa yang sering kita dengar mati,mati,mati dan mati.J.
Jika anda mengatakan amigdalin,biji aprikot dan leaterile adalah toksid,apakah bezanya dengan dadah kimo.Belum ada satu kes lagi di Malaysia dalam 10 tahun kebelakang orang mati kerana cynide.Tetapi beribu orang telah mati kerana diracuni olih doktor2 yang menggunakan dadah kimo.Anda sering lihat pesakit kanser yang mengerang2 dikatil hospital dengan kepala botak dan kesan2 terbakar pada kulit.Dan itu hanyalah bahagian luar yang anda nampak.Bagaimana dengan organ2 dalaman yang lain
Pernahkah doktor memberitahu anda bagaimana perkara ini berlaku.TIDAK
Saya akan beritahu and sekarang
DADAH KIMO DIPROGRAMKAN UNTUK MEMBUNUH FAST DEVIDING SEL dalam kes ini sel2 kanser.
MASAALAHNYA DALAM BADAN KITA JUGA TERDAPAT SEL2 TERTENTU YANG MEMBELAH SETIAP SAAT SEPERTI SEL2 RAMBUT,KUKU,AIR LIUR AND SO ON.DAN SEBAB ITULAH SEL2 TERSEBUT MENJADI SASARAN DADAH KIMO
Onkologis anda tidak akan beritahu anda perkara ini.Tahukah anda sel2 darah merah,dan sel2 antibodi juga turut jadi mangsa kerana mereka juga membelah setiap saat kerana badan anda diserang kanser.Dadah kimo membunuh sistem pertahanan badan anda.Pesakit kanser bolih mati hanya kerana demam atau selsema jika selepas menjalani kimoterapi.
Apabila ada pesakit mati semasa atauselepas menjani kimo dan radiasi doktor sering bagitahu waris dia mati akibat kansernya telah merebak ke byak bahagian badan.Tetapi fakta sebenar pesakit mati kerana komplikasi akibat dadah kimo yang mencederakan organ2penting seperti hati dan buah pinggang
Waris pesakit terangguk angguk..no komen sebab yang ckp doc pakar
Jika anda kunyah biji aprikot 1kg sehari anda akan mati sama juga Jika anda makan gula atau garam 1 kg sehari anda akan mati juga.Vitamin C adalah supliment yang sangat baik.Tapi jika anda ambil 100 pil sehari anda akan mati beragan..jangan tanya saya kenapa ..tanya doc diatasSaya bukanlah nak mempertahankan APRICORN atau mereka 2 yang sewaktu dengannya
Saya dapati mereka ini terlampau berlebih lebih dalam claim mereka
Adalah bohong semata mata dengan makan kapsul biji aprikot kanser anda bolih sembuh
Cara makan biji aprikot yang betul untuk pencegahan kanser adalah 1 biji setiap 10kg berat badan anda.Jika berat anda 70 kg hanya makan 7 biji sehari
Jika anda telah positif kanser terdapat kaedah2 tertentu sperti yang diamalkan olih hospital2alternatif kanser di Mexico dan Germany.Ia adalah kombinasi beberpa jenis terapi kanser seperti Supliment,hypertemia,b17,orzon therapy dan penggunaan dadah kimo yang mild.
Tahukah anda Hospital alternatif kanser di Mexico mempunyai rekod 80 peratus survival rate
Apabila Presiden Reagan didiagnose kanser colon,dia tidak pergi ke Mayo Clinic yang tersohor itu
Sebaliknya beliau ke Hospital alternatif di Germany dan beliau survive.Di sana ada 20 hospital alternative cancer lead by world ranking doctor.Dr Alexendar Hergogh misalnya adalah pensyarah jemputan kepada bayak medical university di Europe tapi bab cancer dia guna alternative concept di hospital beliau.
Please also check harga cheamo drug di hospital kerajaan you ingat boleh dapat free ke?and then minta record success rate kimo dan radiasi treatment.

azwan said...

hahahHAHAHhahaa!!! Bangang nak mampos. Dey tua...zaman skang ejaan OLEH, bukan OLIH. BOLEH, bukan BOLIH.

Errrr...nak balas ke tak..nak balas ke tak...leh buat satu entry neh. wakakakakakak!!

azwan said...
This comment has been removed by the author.
azwan said...

"Cara makan biji aprikot yang betul untuk pencegahan kanser adalah 1 biji setiap 10kg berat badan anda.Jika berat anda 70 kg hanya makan 7 biji sehari."

Hebat mung lipan. camne BOLIH dapat dosage gini. kasik up sket la...2 biji setiap 10kg, baru effective! wakakakakak!! takpun 1/2 bijik...BOLIIIHHHH?

azwan said...

"Tetapi beribu orang telah mati kerana diracuni olih doktor2 yang menggunakan dadah kimo."

Cakap dgn ko ni mcm ckp dgn tok bomoh. Dah tatau ape2 pasal clinical judgement dan research, tak payah sibuk2 nak tumpang bontot. Kang nak mampos jgn lupe roger aku ye...biar aku infuse 2g KCL, kasik ko arrythmia dan terus mampos.

Abbasy said...

Assalamualaikum.
Saya terkejut dengan penjelasan di blog ini kerana saya belum pernah lihat ada bantahan yang sebegini besar terhadap Vitamin B17 atau Amigdalin ini.

Sebenarnya Vitamin B17 ini adalah penawar semulajadi yang diekstrak dari tumbuhan dan alam semulajadi.

Bantahan di dalam blog ini sebenarnya berasaskan dendam dan kebencian pada MLM sehingga melibatkan Vitamin B17 sebg scam.

VITAMIN B17 bukanlah scam, tetapi mungkin MLM yang diperkatakan itu.

VITAMIN B17 adalah bahan semulajadi ciptaan Allah. Yang telah lama di amalkan sejak dahulu lagi seperti di dalam ubat batuk yang tuan/puan gunakan terkandung (PRUNUS ARMENIACA) iaitu ekstrak biji aprikot.

Buka minda anda tuan/puan, hentikan lah sengketa, walaupun mat rempit/ minah rempit sekali pun, bukan ini caranya. Kita harus berbaik sangka dan mudah buruk sangka pada orang lain.

Sucikan hatimu, sesungguhnya syaitan-syaitan suka bertenggek di hati orang yang marah.

Kukuhkanlah ukhwah antara kita umat manusia dan umat Islam.

Silalah lawati blog hamba di :
http://oliveherbs.blogspot.com

aa said...

Salam,

produk apricon @ B17 tu xsalah, tapi menyatakan bahawa apricon @ B17 boleh membantu/merawat/mencegah penyakit kanser adalah salah dan satu penipuan kepada pengguna.

bulat said...

bila kurang ilmu, tp berlagak mcm tahu mcm nie laa jadinya..

jadi adakah artikel2 yg ada keluar selama nie tk kisahlaa dalam paper ke journal ke yg menyatakan makan buah itu or sayur itu boleh mencegah kanser adalah satu penipuan??

azwan said...

Dey bebal...tak payah expect la org lain nak jawab soklan ko tu...kalau ko tu sendiri buat jenis tak endah bila org tanye. Ape ke bebal ko ni budak MLM woi..

Pusing2 bab buah sayur plak watpe. Belajar fokus la MLMer.

Fokussss...fokusss...jgn jadi keling.

Olive Herbs, sila pahamkan KENAPA org bantah dlm blog ni. Jgn masukkan bab semulajadi, buka minda, sengketa, setan bertenggek...kejadahnye pusing2 mak andam woi? Nak jadi keling estet mcm bulat gak ka?

bulat said...

aku sebenarnya lagi menyampah nk melayan manusia lembam mcm ko nie azwan... nmpk sgt tahap lemau otak ko tuu... nk kata org keling konon, cermin laa diri ko tuu dlu ngk betapa kelingnya ko nie...

aku tk kisah pasal ko tp aku kesian ngan manusia bodoh yg percaya sgt ngan ko nie...

pusing bab sayur, yelaa klu ko dh bodoh ko mmg tk paham, ko sebenarnya pandai membaca ke idok, ko paham tk maksud aku? so stupid..

aa said...

Salam,

Macam ni lah senang:

Kementerian Kesihatan Malaysia, sebagai badan yang ber-authority/berkuasa/mahir/tahu dalam meluluskan produk kesihatan/ubat /produk tradisional/ herba dan sebagainya; melalui beratus-ratus ahli farmasi berdaftar serta pengamal perubatan berdaftar (medical doctor) serta pengamal perubatan tradisional dan komplementari berdaftar; telah meluluskan produk bernama APRICON (termasuk bahan dalam produk serta label produk); dengan indikasi (tujuan kegunaan) untuk KESIHATAN AM DAN BUKAN UNTUK MEMBANTU/MERAWAT/MENCEGAH PENYAKIT KANSER.

Pihak syarikat produk apricon tidak berjaya membuktikan kepada KKM bahawa produk mereka adalah untuk membantu/merawat/mencegah penyakit kanser, maka dengan itu: tiada bukti=tiada kelulusan untuk mengatakan apricon untuk kanser.

Maka dengan itu para pembaca semua, terpulanglah kepada anda sebagai pengguna samada mahu menerima keputusan KKM ini (yang telah dinilai oleh pelbagai ahli professional serta melalui pelbagai tahap penilaian dalam meluluskan satu-satu produk)...atau anda mahu tertipu/terpedaya/terkeliru dengan taktik pemasaran pihak syarikat yang pandai "reka cerita" untuk sedapkan cerita semoga produk mereka terjual...

Dan kebiasaannya, mereka (Bulat) yang xpuas hati, adalah mereka (Bulat)sendiri yang menipu/menjual produk tersebut dengan mengatakan ia untuk kanser...

Sekian penjelasan untuk para pembaca / pengguna yang pening baca ulasan Bulat.

bulat said...

aku kelakar baca statement ko nie, tuu kan benda basic yg mmg sepatutnya org tahu...org yg pening tuu jenis2 spesis mcm ko nie je...

tp bab "mereka cerita" tuu aku rasa better ko belajar lagi laa, itu je yg boleh aku bgtau..

suka hati ko laa dgn apa yg ko tahu tuu...

azwan said...

lembam? dah takde modal, nak tiru statement aku plak dah..ape lagi nak copy paste? Ntah berape byk persoalan yg ko tinggal gitu je dlm blog ni..buat2 bahlol. Ko paham tak pukimak? Then ko expect org bole terima kate2 bodo ko?

Nak pura-pura tau byk tak payah la keling oi. Org boleh menilai samada ko ni cakap berisi ataupun tidak. Tgk ko dgn aa, jauh beza tu ....org yg ada ilmu(aa) dan yg perasan pandai(bulat). Itu sebab org tak percaye pade bahlol mcm ko. Setakat teori konspirasi, assumption, sembang2 kedai kopi...itu level ko. Tapi bukan level aku dan aa.

Nak jugak argue dgn org professional pasal pharma. wakakakKAKAKAKkakaka!!

"Sekian penjelasan untuk para pembaca / pengguna yang pening baca ulasan Bulat"
-Terrrbaikkkk... siap masuk bab ntah ape2...sayurla, pisang, bangla, ntah hape2.

bulat said...

professional kahkahkah...
professional pn belum tentu pandai buat penilaian dan perbandingan laaa... sebab tuu org yg cerdik takkan tanya org yg sama je, tp buat byk rujukan dan pendapat professional2 lain... tahap mcm ko nie loser je bg aku...

professional bawah tempurung buat apa... tp professional tahu pasal realiti apa yg berlaku itu yg sepatutnya...

aku peduli apa org nk menilai ke hapa, dan klu yg nk menilai tuu pun spesis2 jenis mcm ko yg tk tahu menilai, its pathetic man...

just another loser...

azwan said...

Betol tu bulat samdol...

Layman mcm ko memang kena buat rujukan dgn ramai professional2 lain macam aku dan aa sebelum buat ape2 keputusan. Itu kategori ko sebab ko tak cukup ilmu dan pengalaman...terrpakse mintak pendapat dari group mcm kitorang.

Dgn penat lelah belajar dan pengalaman yg ada, aku dan aa dalam group lain, discussion pun level lain. Level ko cuma tahu terima dari group kitorang...tapi tak tahu nak digest camne. Melainkan kes bahlol macam ko yg memang bodoh sombong. Org cakap taknak denga.

So aku paham la ngape ko gini. Tak adil la aku nak salahkan ko bulat2...ye dak bulat?

wakakakkakaKAKAKkakaka!!!

azwan said...

wakakakKAKAKkaka!!

Loser konon...ko jumpe aku ko tau sape yg loser bulat. Tu sebab aku tak desperate, tak mencacai join MLM macam ko.

wakakakKAKAkakkaa!!

bulat said...

kahkahkah penat lelah & pengalaman ek... dh tuu ko rasa ko je yg konon byk pengalaman? buat discussion pun level lain konon, pelawak antarabangsa je ko nie...

cermin laa diri sendiri tuu sebelum kata org lain bodoh, ko mmg takkan paham sebab ko tuu duk bawah tempurung je...

dan tkde pekdah langsung pun nk jmpa ko, aku boleh dapat direct info dari byk source2 lain even dari saintis sendiri...

klu takat nk impress bebudak yg baru nak belajar boleh laa untuk tahap mcm ko nie...

azwan said...

Yeap...wakakakakkaak!! bulat bahlol, ko bukan dlm bidang ni, ko bukan tau sape player pun. Kesian....ko tu yg bawah tempurung.

Sure ko sedih skang tak belajar betol2 dulu...kan kan kan? wakakakKAKAK!! Hanya based on assumption, teori konspirasi, pandangan2 dari group pro...yg mana group dari level aku gak.

wakkaakkaka!! kesian...kesian...

bulat said...

kahkah masih ada yg terperasan konon tahu mcm2... klu dh keling mcm nie laa perangai... nmpk sgt gaya org yg sempit tahap pemikirannya...

ramai yg pro kat dunia nie, mcm2 pengkhususan bidang ada, dan bukannya jenis tahap bangang mcm ko, pro apa kebenda, suruh tunjuk prove tk boleh, tp konon mcm tahu sgt, belum nk suruh tnjuk prove yg lain lagi yg byk bangangnya.. bab konsep business lagi laa hancur... semua pun setakat teori jaa lebih...

azwan said...

Ngape bulat...ko gelak nak sedapkan hati ko ke? Jgn tiru2 ayat aku...keling pondan dan lembam tu spesel utk ko.

Ko tak hidup dlm realiti bulat...tu sebab ko jadi mlmer. Sibuk berangan. Aku dah sebut byk kali...aku ada track record dlm bisnes, research pun aku ada, clinical research phase I,IIB dan III pun aku dah involve...boleh bilang dgn jari kat Malaysia yg ada CV mcm aku tu bulat. Ko boleh check dgn MTDC dan biotechcorp..dorang tau capability aku. wakakaka!! dgn bahlol mcm ko memang kena bagitau sket menda2 ni. Ko tu yg bwh tempurung. Bodoh...

Oh ya... nak tunjuk prove menda? Core issue pun ko tak dapat tangkap. Siap campur isu keberkesanan dgn komposisi dlm monavie. Ko nak pusing mendanye babi oi? Nak aku paste satu2 balik ke? tak tahu malu ke?

Discussion dgn aa pun tak pass...wakakakkakaka!! Tu level ko la samdol...tak bole la aku nak salahkan ko.

bulat said...

capability kahkahkah...

research ttg apa yg ko ada??
clinical research apa yg ko buat??
ko dh cover semua pasal produk natural??
tahu semua research pasal natural produk kat dunia nie?

ko mmg bodoh pasal MLM, jadi tk payah nk berlagak tahu laa dgn aku pasal MLM..

discussion dgn aa bukan pasal pass tk pass tp sebab pala otak dia dh set itu je... biarkan saja dia dgn ubat2nya..

azwan said...

Samdol, tu sebab kena jumpa kalau nak tau research aku. CV aku leh tepek kat jubor ko. Aku train bebudak univ dari basic research sampai la clinical phase...A to Z. Moral of the story...ko tu bulat, jgn fuck up sgt pasal research kalau ko tu bukan ahlinye. Dan bidang2 yg ko bebel...ialah bidang aku la fucker. Lainla kalau ko pun researcher mcm Mona, leh gak terima pandangan ko. Kesimpulan dungu mcm ko ni...ialah MACAM TOK BOMOH BERIA-RIA CAKAP PASAL KERJA KAT LAB, TAPI KO TAK SEDAR KO TU TOK BOMOH.

Cth kalau ko tu ustad..takdela aku nak bebel byk sgt pasal hukum hakam dgn ko. Ade paham tak pantat? aku akan ngaku ko lagi reliable dan well versed.

Ini soalan apaaaa...semua product natural? Ko tanye Science Advisor to PM pun dia tak cover semua.

Nak tgk sape bodoh pasal MLM. Orait...untuk permintaan aku yg ntah dah brape kali.....KO BAGITAU AKU APE MLM YG KO JOIN. Kita discuss semua aspek...tgk teori sape sampah...cepat2. Kalau ko tak jawab, sah2 ko ni langau je kat blog neh.

bulat said...

hek eleh apa daa...

sbb tuu aku ckp ko nie tk tahu semua pun, even ko pro bahagian ko, belum tentu ko tahu apa yg pro lain tahu, tuu yg ko patut paham pantat... ko still kena belajar untuk hadam benda baru, dan peduli apa aku ko nk train A to Z ke apa ke.. ko buat je laa keje ko, tp nk ceritanya pasal result research yg ko sendiri pun tk tahu kenapa jadi mcm tuu, pastu nk claim konon tahu..

ko bg tau aku dulu laa perbezaan skim piramid dgn MLM?? dan
yg mana satu dlm blog nie skim piramid dan yg mana MLM?

Unknown said...

bro n smua dak MD kn?,nk tnya sal air minuman sstgh produk n,nk kefahaman bukn nk bgkang

sng aku pggil dri aku saya dan korg smua abg r sebb ak bru hbis spm thun leps,ak blajar kat sni ngn dlm lab pun yg bahan kimia yg aqueous tu trdiri dri air kan?

jdi bukn munasabah vitamin ada dalam air,yang E=mc^2 msuk dlm air t mmg jahanam menipu nk mampos,E=energy of isotope(tnaga nuklear),m=mass of isotope,c=velocity of light,tlg gtau bang,nk faham ngn lebih lanjut,thehehe

Unknown said...

mksud saya adlh air tu bukn selepas process condensation dri mna2 reaction,dan jugak air tu bukn ker universal sovent?mknanya boleh larut smua

Unknown said...

yang sal minyak tu mmg xleh dilute dalam air,sbb diorg tu hydrocarbon

maaf klu trase,skdr menambah ilmu

azwan said...

dey bingai, seseorang researcher yg tahu selok belok technology commercialization dan BD dalam cluster health/medical sciences based business, plus ada knowledge dalam related field, tak perlu jadi expert semua benda untuk jadi critical mcm aku dan aidid.

Itu basis nye bahlol. Itu sebab aku dan tuan blog boleh digest dan paham lebih dari ko. Level kefahaman aku lain. Ko mungkin ada basic business...tapi disebabkan ko takde knowledge, jadi interpretation ko pasal sesuatu isu tu lain. Paham tak pantat?

Thats why ko tgk org ade at least degree in health sciences, dan ada jugak foundation dalam business jadi sgt critical dlm mcm2 benda, termasuk natural product...yg mane isu sebenar takkan difahami oleh golongan level bangang mcm ko. Golongan mcm aku dan aidid paham prinsip asas mcm mana satu2 produk yg asalnye ada potensi sahaja, boleh di exploit dan di commercialkan.

Ko tahu tak ape isu sebenar dalam entry ni? Isunye bukan product, bukan journal kejadah menda. Isunye ialah metabolism of B17, yg mana golongan mcm ko memang takkan dpt tangkap sampai bila2. Ko bantai isu metabolism yg tuan blog utarakan, habis cerita...terdiam dia.

Ko pulak nak tanye aku soalan...babi ape ko ni? Ko bagi satu contoh MLM yg ko join...kita boleh cakap pasal mcm2 aspek yg ko nak. Ape susah...biar focus...jgn jadi keling.

Unknown said...

woi sial,ak nk lbih phm,bukn ak condemn,ak bru msuk u,x d mknenya ak nk condemn korg,buknker vit b mmg baik?mntg MLM pn ak x tau sial

bulat said...

hahaha keling2...

klu B17 nie betul tk memberikan kesan kenapa ada doktor yg gunakan B17 sebagai salah satu cara rawatan?? sedangkan AMA akan kata doktor mcm nie "traitorous" dan kompom2 akan rosakkan kerjaya mereka.. sbb tu jenis mcm ko nie loser..

ko kata tau sgt pasal MLM of kos laa aku nk tahu apa yg ko tahu? apa yg aku join tk penting sebab babi mcm ko akan kata tahu mcm2, tp apa yg aku buat tu mmg MLM dn konsep "how its work" tuu yg aku nk ko bg tau kat sini, jadi sila bg tau aku dlu mcm soklan aku kat atas tuu?

aku tau laa ko tu keling, tk payah laa nk pusing2 byk sgt dn guna ayat2 yg mcm tuu nk cover diri ko tuu.. buktikan dlu ko tahu sgt pasal MLM nie..

aa said...

Salam Bulat,

Mohon Bulat jawab soalan di bawah agar semua pembaca tahu-

Kenapa Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) tidak luluskan produk apricon ini sebagai kegunaan untuk membantu/merawat/mencegah penyakit kanser??

kenapa??

(ingat bahawa dalam KKM juga ada doktor perubatan, pakar, ahli farmasi, ahli pengamal perubatan tradisional dan ramai pakar dalam proses meluluskan sesuatu produk)

kenapa??

(ingat juga bahawa ahli farmasi bukan belajar dan pakar ubat-ubat di hospital sahaja, ubat tradisional/herba/homeopathy juga ada yang pakar).

Unknown said...

http://en.wikipedia.org/wiki/Amygdalin

Since the early 1950s, a modified form of amygdalin has been promoted under the names laetrile and "Vitamin B17" as a cancer cure. In reality, neither amygdalin nor any derivative such as laetrile is in any sense a vitamin.[3] Studies have found such compounds to be dangerously toxic as well as being clinically ineffective in the treatment of cancer. Taken by mouth they are potentially lethal because certain enzymes (in particular, glucosidases that occur in the gut and in various kinds of seeds, edible or inedible) act on them to produce cyanide.[4][5][6][7][8] The promotion of laetrile to treat cancer has been described in the medical literature as a canonical example of quackery,[9][10][11] and as "the slickest, most sophisticated, and certainly the most remunerative cancer quack promotion in medical history."[3]

dh gdoh2,tmbh dosa j, :)

bulat said...

kelakar ko nie aa...

ko pernah buat research dlm lab with pakar2 KKM about B17 nie?

aku nk tau gak pakar2 dari malaysia yg dh buat research pasal B17 nie dan mesti ko ada laporannya...

klu dah ada sila berikan research report as a proof yg dibuat oleh pakar2 KKM nie dgn pelbagai jenis method yg digunakan yg B17 mmg tk boleh cure cancer...

report dari negara luar bg ko mesti tak betulkan... so jgn lupa apa yg aku request tuu...

azwan said...

what the heck babi sekor ni?! Ko ni memang slow la samdol sampai babi pun tak slow mcm ko.

Bulat asshole:
"klu B17 nie betul tk memberikan kesan kenapa ada doktor yg gunakan B17 sebagai salah satu cara rawatan??"

Point aku:
"Ko tahu tak ape isu sebenar dalam entry ni? Isunye bukan product, bukan journal kejadah menda. Isunye ialah metabolism of B17,.."

Ntah dari mana dtg conclusion b17 tak beri kesan..jubor ko? Ko ni memang fucking asshole la mamat. memang keling yg fucking asshole...dahla jenis lembab, buat plak conclusion sendiri. Ko dah tak paham, buatla cara tak paham...tak payah cuba2 nak belit. Jgn belagak pro kalau ko taktau ape2.

Ko paham tak aku sebut pasal isu metabolism? METABOLISM woii....M E T A B O L I S M. Eja betol2. Nothing to do with fucking asshole takde kesan ko tu. Paham tak fucking asshoooole?? Kalau depan aku, mmg dah lama kena lempang..bebal nak mamposss. Tak sedar2 bebal.

Bulat asshole:
"ko bg tau aku dulu laa perbezaan skim piramid dgn MLM?? dan
yg mana satu dlm blog nie skim piramid dan yg mana MLM?"

Point aku:
Sesape yg bace blog ni dari awal, tau yg persoalan ni aku dah ulang2 kali explain, paham points2 aku. Samada ada MLM yg kononnye tak menjahanamkan org mcm skim piramid, hanya bergantung pada satu sebab, yg mana aku sependapat dgn aidid. Ko bace perenggan aku bawah ni, ko boleh khatam terus blog ni....

Prinsipnye senang...Samada MLM atau skim piramid atau ape2 bentuk bisnes bingai yg sewaktu dgnnye, BILA IA MELIBATKAN PEMBERIAN IMBUHAN DUIT YG MELEBIHI KEPENTINGAN KEBAIKAN PRODUK/SERVIS SEBAGAI SYARAT APABILA ADA KEMASUKAN AHLI BARU....maka ia adalah bisnes yg jahanam. Tu sebab aku mintak ape MLM yg ko join...senang nak point out...senang nak sekeh otak bengap ko tu.

So daripada prinsip ni ko boleh extract, pikir sendiri guna lutut ko mana bisnes yg kononnye terbahagi kepada skim piramid dan MLM mulia yg bahlol tu. Ini basic principle yg ada maksud mendalam, tapi MLMer bongok mcm ko akan cuba pusing2 mcm keling estet. Macam sebelum ni...pusing bab b17, pusing lagi bab pertikai pharmacist rojakkan dgn hukum. Campo sayur, pisang, begedel. Konsep sempoi yg low IQ mcm ko takkan sampai pun.

Dan skop prinsip atas tu untuk KESELURUHAN bisnes MLM-SP, bukan untuk setiap MLMer. Nanti jadi kes mcm ko confuse pasal destiny...wakkakakaka!! lembab.

Senang..cakap je ko takut expose kebodohan ko kalau ko sebut ape MLM yg ko join. Takyah cover2...pondannye ai.

azwan said...

"ko pernah buat research dlm lab with pakar2 KKM about B17 nie? aku nk tau gak pakar2 dari malaysia yg dh buat research pasal B17 nie dan mesti ko ada laporannya..."

Woi fucking retard! what kind of question is this? Kalau aa tak pernah buat research pasal B17, then conclusionnye pendapat dia tak reliable? Kalau langsung takde pakar Malaysia buat research pasal research pasal B17, then the whole Malaysian researcher tak boleh buat conlusion?

So ko nak cakap because of this reason, aa jgnla rase tau sgt pasal semua benda, termasuk b17?

Bapak fucking asssshooooleeeee!!

What kind of thought process is this??

So ada sekor layman...namanya bulat bin pantat, mempunyai pendapat yg lebih/sama reliable dari doktor dan pharmacist...semata2 sebab si doktor dan pharmacist tak pernah buat research pasal b17.

Fuck up gilerrr...I am speechlesssss...I wonder what happened to our education system. Fuck!

aa said...

Salam Bulat,

Seharusnya, pihak syarikat apricon lah yang patut membuktikan kepada pihak berkuasa (KKM) bahawa claim mereka apricon boleh membantu/merawat/mencegah penyakit kanser adalah betul..

bukan KKM yang kene buktikan ia salah, tetapi syarikat yg kene buktikan ia betul...

Dan sehingga kini, pihak syarikat yg jual apricon ni masih xberjaya buktikan kepada KKM (samada sebab takut atau sbb dh menipu...)

Boleh dikatakan arguement Bulat agak bodoh bila mintak KKM buktikan ia salah...pihak syarikatlah yg patut buktikan ia betul....

bulat said...

apa laa keling sgt si azwan nie...

ko rasa doktor yg guna B17 untuk salah satu rawatan cancer tuu tk tahu ke pasal metabolisme?? jadi ko nk kata doktor tuu dari universiti miki mouse?? apa punya bahalol ko nie, sempit giler otak ko...

mmg ko dungu pun pasal MLM, terima je hakikat... benda paling asas membezakan yg mana skim piramid yg mana MLM pun dh fail, buang masa je la tnya ko pasal MLM... tp masih terasa konon tahu...

berbuih2 mulut org KPDNKK bg maklumat supaya manusia kat malaysia nie cerdik buat pilihan membezakan skim piramid yg jahanam dgn MLM yg dibenarkan... rata2 jenis bodoh sombong berlagak tahu...

benda yg aku kaitkan tuu semua berkaitan, babi mcm ko je tk paham... klu org kata ko menipu, duit yg ko dapat tuu org kata haram.. sama kes mcm aa, sbb dia tak tahu realitinya, sesuka hati dia je nk kata org lain tipu plak, so itu laa benda simple yg org bodoh mcm ko nie susah nk paham...

nk aku kaitkan buah ngan sayur plak... buang masa laa layan org bodoh mcm ko nie...

yg salah bukan education system, tp kebodohan ko tuu...


aa,

ok klu mcm tuu, cuba ko bagitau aku setakat nie apa produk berasaskan NATURAL yg KKM dh luluskan dan dibenarkan MELETAK label pada kotak or botol sebab pihak syarikat berjaya membuktikan produk tuu dapat membantu/merawat/mencegah penyakit cancer.. klu ko kata tkde untuk cancer, bg tau untuk penyakit lain...?

aa said...

Salam Bulat,

Siapa kata produk berasaskan natural/herba/tradisional tiada yg diluluskan untuk penyakit..banyak je..

contoh:

1. Produk herba yang berasaskan ginko biloba ada banyak yg diluluskan untuk "melancarkan perjalanan darah".

2. Banyak produk berasaskan bilberry diluluskan untuk "kesihatan mata"

3. Banyak produk natural berasaskan saw palmetto diluluskan untuk melawaskan kencing

4. Banyak produk natural berasaskan Milk Thistle diluluskan untuk "tonik hati"

5. Banyak produk natural lain (seperti gamat) juga yang diluluskan untuk demam, selsema, batuk, sakit tekak, kurangkan kahak, hidung tersumbat, sakit perut, kembung perut, cirit birit...dll

untuk senarai penuh indikasi yang diluluskan KKM boleh hubungi:

Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan
Lot 36, Jalan Universiti, 46200 Petaling Jaya, Selangor Malaysia
03-7883 5400

Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan adalah badan di bawah KKM yang menerima/memproses/meluluskan mana-mana produk natural/herba/tradisional...

Jika syarikat produk apricon iklankan produk mereka untuk kanser sedangkan KKM tak luluskan untuk kegunaan tersebut...bukankah itu menipu pengguna?? macam mana hasil untung syarikat dengan menjual produk dgn menipu pengguna??

Bukan itu sahaja, KKM kene belanja lagi banyak wang ringgit merawat pesakit kanser yang drop-out from hospital treatment sebab percayakan produk macam apricon ni...bukan kanser je,kencing manis,darah tinggi dll..oleh sebab pengguna tertipu dgn marketing syarikat, mereka berhenti dgn treatment hospital, pastu penyakit jadi lagi teruk datang balik hospital dgn pelbagai masalah lain...

Semoga pembaca semua dapat menilai perbincangan saya ini dengan Bulat dgn betul...dan buat pilihan yg bijak...jgn beli/guna apricon untuk tujuan penyakit kanser anda!!

azwan said...

Bulat asshole..

"ko rasa doktor yg guna B17 untuk salah satu rawatan cancer tuu tk tahu ke pasal metabolisme?? jadi ko nk kata doktor tuu dari universiti miki mouse?? apa punya bahalol ko nie, sempit giler otak ko..."

Ape kaitan dgn argument aku pasal main point dalam blog ni ialah pasal metabolism, then tibe2 masuk pulak bab doktor rawat guna B17 tau pasal metabolism?

What the FUCK??! In this case aku kena susun ayat aku satu-satu supaya down syndrome mcm ko neh leh paham...

Ni MAKSUD SEBENAR POINT aku:
Main point dalam entry apricon ialah isu metabolism of B17, yang mana menurut teori selepas metabolism B17 akan hasilkan cyanide yg merbahaya pada pengguna. Point2 lain tu taklah penting sgt. Mana2 MLMer, kalau nak bantai balik aidid pasal isu dalam blog ni, kena argue dgn tuan blog dgn fokus pasal isu metabolism of B17. Kalau dapat tackle isu tu, maka aidid akan terdiam.

Perenggan di atas ni konsisten dgn previous statement aku, which is: "Ko tahu tak ape isu sebenar dalam entry ni? Isunye bukan product, bukan journal kejadah menda. Isunye ialah metabolism of B17, yg mana golongan mcm ko memang takkan dpt tangkap sampai bila2. Ko bantai isu metabolism yg tuan blog utarakan, habis cerita...terdiam dia."

Tibe-tibe pulak fucking asshole ni boleh pulak kaitkan dgn:
1) "klu B17 nie betul tk memberikan kesan kenapa ada doktor yg gunakan B17 sebagai salah satu cara rawatan??" POINT: B17 TAK MEMBERI KESAN
2) "ko rasa doktor yg guna B17 untuk salah satu rawatan cancer tuu tk tahu ke pasal metabolisme??" POINT: DOKTOR GUNA B17 TAK TAHU PASAL METABOLISM OF B17.

Ape kaitan points 1) dan 2) dengan MAKSUD SEBENAR POINT aku?

Bapak fucking useless ko. Memang ko neh salah didik takpun low IQ. Putar alam kalah keling estet. dan meleret-leret plak bab mickey mouse.

wakakakakKAKAKAKkakaka!!! Patutla ai masuk MLM. Bodoh nak mampossss.

bulat said...

haiya ko nie dh tahap bapak keling dah, "MENURUT TEORI" hahaha... menurut teori klu makan garam 1kg sehari org boleh mati.. benda senang je, tp bapak keling nie pusing punya laa jauh.. aku dh pernah komen benda alah nie dlu, selama ko idup nie ko paham tk maksud "OVERDOSE"?? haiya nape laa aku layan org bodoh mcm ko nie.... takat CV je berjela, tp otak sempit...

aa,

dh lama aku tnya soklan tuu, bru nk jawab, bukan susah pun nk jawabkan... ok skrg aku nk ko bg tau plak, adakah semua produk yg ko ckp tuu ada LABEL pada botol or kotak untuk jenis2 penyakit yg ko cakap tuu??



aa said...

Salam Bulat

"ok skrg aku nk ko bg tau plak, adakah semua produk yg ko ckp tuu ada LABEL pada botol or kotak untuk jenis2 penyakit yg ko cakap tuu??"

Jawapan: ada sangat2..produk yang DILULUSKAN UNTUK KEGUNAAN TERSEBUT ada tertulis pada produk label...

untuk makluman bulat, semasa pendaftaran produk, KKM bukan sahaja menilai/meluluskan biji tablet produk tersebut, segala ingredient serta product packaging serta produk label serta sisip bungkusan juga dinilai dan diluluskan..bukan itu sahaja, kilang yang mengilang produk tersebut juga dinilai tahap GMP-nya sebelum produk tersebut boleh dipertimbangkan untuk diluluskan, ada pegawai KKM datang audit kilang siap..

Nak tahu lebih detail bagaimana satu-satu produk itu diluluskan? tanyalah orang yg tahu:


Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan
Lot 36, Jalan Universiti, 46200 Petaling Jaya, Selangor Malaysia
03-7883 5400


Tetapi produk apricon tidak diluluskan untuk kanser, maka tiada perkataan kanser pon pada produk label yg diluluskan...MAKA, pihak syarikat membuat strategi pemasaran (menipu) dengan buat iklan raban2 bahawa apricon untuk kanser...padahal KKM luluskan produk(termasuk label produk) sahaja, KKM x luluskan iklan2 tipu mereka....

Amacam? puas hati dengan jawapan saya??

masih x percaya? boleh pergi ke mana2 kedai farmasi dan lihat bahagian produk herba/tradisiona/natural...pasti jumpa ada produk herba/tradisional/natural yg diluluskan untuk penyakit...tetapi apricon TIDAK DILULUSKAN UNTUK KEGUNAAN MERAWAT/MEMBANTU/MENCEGAH PENYAKIT KANSER...

noni-bswan said...
This comment has been removed by the author.
Katak celoreng said...

Best betul aku baca komen korang yang berjela-jela ni... Tak jadi keje aku... Tapi alhamdulillah... ada ilmu yang aku dapat kat sini...

Kalau ikutkan, aku tak nak campur pasal perdebatan korang (bulat vs aa + Azwan). Tapi aku nak jugak tulis sebab, at least, nak korang tau apa pandangan salah sorang pembaca yang ada pengalaman dalam MLM dan tau sikit2 pasal produk (dan aku ada produk sendiri).

Pandangan aku pasal bulat:
1. Seorang fanatik MLM - Bulat, dulu aku pon join MLM, tapi tak fanatik la. Cuma sebagai sumber pendapatan lain. Masa tu, aku baca jugak Aidid ni punya blog. Hati memang terbakar. Tapi point dia betul. Aku takla lama sangat dalam MLM ni. Dalam 12 tahun je. Memang aku boleh buat duit, tapi orang kat bawah bukan semua boleh buat. Dari satu company ke company yang lain. Sampai nak buat company sendiri pon ada. Aku memang buat MLM betul2... Tanya orang dulu, boleh buat ke tak? kalau tak, jangan join. Tapi orang bukan tengok kemampuan diri, diaorang join je. Kita boleh control income kita (yang aku rasa mungkin halal) cuma kat level pertama. Lepas tu dah tak boleh control. Ada downline aku main hentam je. Tipu macam2, janji manis macam2 nak orang join. Kat situ je aku dah tak rasa selesa dengan tahap kehalalan duit komisen yang aku dapat. Tapi masa tu pejam je la sebelah mata. Sekarang aku dah stop. Aku sendiri fikir, MLM ni bukan sumber income yang baik dan terjamin kehalalannya. Pastu bila kesedaran ni datang, aku bukak balik blog Aidid ni. Barulah nampak lebih clear apa yang dia cuba sampaikan. Cuma bahasa dia kasar sikit la. Aku memang tak reti mencarut2 ni. Tapi point dia betul kebanyakannya. Mungkin bulat masih tak nampak sekarang, tapi lama2 nampak la. Memang ada MLM yang halal dari sudut teorinya. Namun dari sudut perlaksanaan, TERLALU banyak perkara yang membolehkannya menjadi haram. Aku berenti sebab dah tak nak makan duit2 macam tu lagi. Sekarang ni aku buat trading je - produk kawan2 dan produk sendiri.

Katak celoreng said...

Pandangan aku tentang Azwan dan aa:
Bulat, tak payah nak berdebat dengan dua orang profesional ni, apa yang diaorang cakap pasal perubatan memang betul. Memang bidang diaorang. Setakat pengetahuan dan research yang pernah aku buat, apa yang diaorang cakap adalah berdasarkan logik. Apa yang ko cakap bulat, banyak berdasarkan andaian. Aku memang terer kalau nak bercakap bersandarkan andaian - pasal bahan semulajadi, rawatan semulajadi oleh badan... Tapi apa yang diaorang tekankan kat sini, bukan sebab produk apricon tu tak bagus, tapi false claim yang dibuat. Bulat, aku ada produk sendiri dulu, aku memang terer bab claim ni. Kononnya produk tu bagus utk macam2 penyakit. Nak dapat kelulusan KKM? yang nombor MAL tu bukan susah. Ko sebut je la utk kesihatan bdn ke, kecergasan ke, pastu dapatla KKM. Pastu bila buat promosi, ko pandai-pandaila buat claim yang berlebih-lebihan. Contoh, produk utk melancar perjalanan darah, ko boleh claim bagus utk tenaga batin, rawat mati pucuk dsb. Tapi hakikatnya utk rawatan tenaga batin pun tak seberapa dan kesan berbeza utk setiap orang, inikan pulak nak rawat mati pucuk. Dulu aku rasa memang terer sangat la pasal produk tenaga batin ni. Ko sebut je ape, aku boleh terus bagitau khasiat dia. Dulu ramai orang percaya bila aku cakap pam vakum boleh besarkan zakar. Ramai yang beli. Sebenarnya bukan pembesaran kekal, tapi bengkak sebab dipam. Lama2 kecut la. Bila aku dah rapat dengan DR Ismail Tambi, banyak ilmu yang aku dapat. Baru aku tahu pendapat aku sebenarnya salah. Bila kita tak tahu, itulah masanya mencari orang yang tahu. Level orang yang tahu atau pakar tentang satu-satu perkara berbeza dengan level kita. Bagi aku, daripada ko berbalah dengan diaorang dua orang ni, baik ko bertanya. Lebih banyak manfaat.

Pasal MLM pulak:
Bagi aku, MLM bukan satu perniagaan yang sesuai kalau ko pentingkan sumber pendapatan yang halal. Yelah, kita mungkin buat dengan cara betul, jual barang (siap akad lagi). Tapi orang kat bawah kita mungkin tak betul. Tapi hasil jualan yang 'curang' ni akan termasuk dalam hasil pendapatan kita. Sekarang ni aku jual barang sendiri. Alhamdulillah... walaupun jual sendiri, berpuluh ribu jugak dapat sebulan. Allah Maha Kaya. Bukan MLM je yang buat ko jadi kaya. Bukannya aku jadi anti MLM, tapi bisnes tu tak sesuai untuk aku. Aku tak nak ada kemungkinan sumber haram dalam income aku. Nak bagi anak bini makan. Naudzubillah...

P/S: Aku tabik kat Azwan ngan aa sebab rajin melayan si bulat ni. Kalau aku, orang macam ni dah lama aku tak layan. Bukan susah nak ajar orang bodoh, tapi mustahil nak ajar orang yang berlagak pandai...

azwan said...

Katak, dia akan pikir ko ni actually antiMLM yg pandai berlakon. Babi pun ada beberapa jenis, ada yg bagi sampah tapi babi tu tolak. Tp yg ni jenis bagi sampah pun dia sental....sama jenis dgn yg bodoh tak boleh diajar.

The real reason why aku terus melayan si bulat ialah aku harap blog ni terus hidup. Walaupun tulisan aku ni biasa2, tapi aku appreciate ape yg tuan blog dah buat.

bulat said...

klu nk cerita ramai yg join MLM, mmg laa ramai, mmg betul apa yg ko ckp tuu katak, tp ramai jugak yg terjerumus ke skim piramid yg jahanam, lepas tuu nk kata semua SP/MLM adalah sama... yg penting faham ke tidak perbezaan dan konsepnya?? perniagaan konvensional yg ko buat pun boleh jadi haram klu tk kena caranya, yg salah bukan sistem MLM tuu tp cara org yg buat MLM tuu yg salah, ko paham ke idok? nk kata aku fanatik MLM pun tak ler sbb aku pun ada konvensional bisnes aku sendiri, tp "VALUE" yg ada dalam bisnes MLM tuuu yg tk ramai org paham... Boleh ko turunkan kepakaran ko pada jiran2 ko supaya dia pun boleh dapat puluh ribu mcm ko?? ke ko tk berani sbb takut jiran2 ko tutup periuk nasi ko plak??

aku pun tk pasti laa ko buat MLM apa dlu, 12 tahun dalam MLM tp setakat mana yg ko tahu aku pun tk pasti... oleh sbb blog sengal mcm nie main hentam semua MLM tanpa ilmu yg cukup, so aku mencelah...

benda2 argue mcm nie ko kena hadam.. jadi maksudnya walau apa pun golongan professional kata kat ko, ko akan kata "YA"??.. jgn pandai ckp je, tp realitinya lain..

professional2 pun manusia juga, itu pun setakat apa yg mereka tahu, dn setakat apa yg aku tahu dan melalui pengalaman aku dgn professional2 yg lain ada info2 yg lain... jadi klu ada doktor yg beralih arah gunakan rawatan mcm B17 dan dapat menyelamatkan nyawa pesakit kanser ko nk kata depa nie bodoh dan penipu?? tuu lah jurang perbezaan pengetahuan ttg sesuatu perkara...

perkara yg belum dapat dibuktikan secara scientifik belum tentu benda tuu tipu (kena tahu juga politik pasal isu nie mcm mana), cuma belum jmpa kaedah yg sesuai untuk provekannya, itulah tahap kemampuan otak manusia... sbb tuu kajian demi kajian masih dibuat tanpa jemu untuk cari RAHSIA hasil ciptaan tuhan kat dunia nie supaya manusia berfikir, dan dalam dunia nie bukan hanya ada medical scientist, masih ramai pakar2 dalam bidang2 lain mcm nutritionists, pathologists, mycologists dan lain2 lagi dan mereka saling memerlukan antara satu sama lain sebab mereka hanya pakar dalam bidang mereka saja...

tp bukan bermaksud aku nk mengajar untuk terima semua benda baru bulat2, klu tetiba benda2 mcm nie wujud tanpa ada research dan tk tahu dari mana datang pastu nk claim bagus untuk treat penyakit, itu mmglah bodoh namannya.. tuu yg kita kena tahu cara nk menilai, apa pulak research yg ada, mcm mana pulak dgn pengalaman berdasarkan berpuluh2 tahun manusia yg pernah guna, dn byk lagi laa.. bukan just copy paste dari internet je..

aa,

betul ke semua ada?? ko begitu pasti?? mcm mana plak dgn produk keladi tikus yg dikatakan boleh rawat cancer??

aa said...

Salam Bulat,

"betul ke semua ada?? ko begitu pasti?? mcm mana plak dgn produk keladi tikus yg dikatakan boleh rawat cancer??"

Jawapan: Tak semua penyakit ada kerana memang tiada/belum ada syarikat yang dapat buktikan kepada KKM bahawa produk natural/herba mereka boleh digunakan untuk membantu/merawat/mencegah kanser...Jika syarikat Apricon ada buktinya, mengapa tak tunjuk saja pada KKM dan KKM boleh luluskan..

Ya, saya begitu pasti kerana saya terlibat secara langsung dalam pendaftaran produk farmaseutikal (racun/OTC/tradisional/Herba/Natural/vetenary/kosmetik)

Siapa yang kata keladi tikus boleh merawat kanser??? KKM kah yg kata??? atau ia hanya sekadar marketing strategy syarikat (menipu pengguna)...

azwan said...

First time aku bace komen mangkuk sekor ni ade jugak isi. Yg slack nye ko bulat ialah ko nyibuk terlalu lewat kat blog ni. Ape yg ko cakap tu dah berulang2 kali dibincang secara berjela2 oleh ramai org kat sini...obviously ko tertinggal bas, ko pemalas nak baca, ataupun ko ade masalah nak digest.

Readers blog ni tak against 100% ape yg ko cakap tu. Tp aku tak nampak ntah ape matlamat ko dok bertenggek kat blog ni, sebab ko cakap pun tak pernah direct.

Contoh mudah...
Bulat : "yg salah bukan sistem MLM tuu tp cara org yg buat MLM tuu yg salah, ko paham ke idok?"
-->Kalau aku tanye syrkt MLM mana satu yg sistemnye takde masalah tu? Konfem ko taknak jawab. Walhal jwpn tu boleh settle byk persoalan. At least paham gakla readers ape benchmark ko. Ini takut sgt...dunno why.

"Boleh ko turunkan kepakaran ko pada jiran2 ko supaya dia pun boleh dapat puluh ribu mcm ko?? ke ko tk berani sbb takut jiran2 ko tutup periuk nasi ko plak??"
-->VALUE dalam sesuatu bisnes aku nak tekankan kat sini ialah bukan semata2 pasal duit. Drug rep company aku...aku bagi bonus kalau hit target every month, tapi kalau ko tanye dorang, value sebenar yg dorang dapat ialah apabila dapat tgk pesakit yg diberi ubat yg dorang jual tu sembuh...terasa "kepuasan" bekerja kat situ. Duit hanya satu bentuk motivasi shj...sebab motivasi sebenar kita buat bisnes ialah untuk memastikan pelanggan dapat menikmati sepenuhnya kebaikan drpd produk/servis seperti yg kita janjikan/claim masa kita jual tu. Dgn tujuan ini, perkongsian kebaikan produk/servis terjadi, so penjual dan pembeli pun happy. Itu tujuan asal, itu VALUE SEBENAR BISNES...mencipta KEGEMBIRAAN untuk si penjual dan pembeli. Bukan tujuan nak kumpul duit atau jadi kaye semata-mata. Kalau tujuan nak jadi kaye shj, mata duitan, nasihat aku jgn buat bisnes lgsg. Bila jadi camni...tu sebab value sebenar bisnes tu lari...kesannye daripada tindakan tu akan lebih ke arah join skim cepat kaye, buat benda2 tak betol, dll. Ruginye bisnes MLM ialah MLM memang tak dapat lari daripada elemen berpaksikan pada duit shj. Semua yg masuk akan difokuskan untuk jadi kaye, duit duit duit...elemen kebaikan produk/servis tu hancus atau hampir takde. Bila semua mengejar kekayaan, value produk diketepikan, pembelian hanya akan menjadi syarat, bukan dtg secara natural dari kehendak pengguna. Proses kejar kekayaan yg HANYA boleh berlaku dgn pertambahan ahli baru, itu yg buatkan MLM tu tak ubah mcm skim cepat kaye. Tp pada pendapat bulat ada MLM tulen yg tak apply konsep gini...aku teringin nak tahu, readers teringin nak tahu...tp sampai bila2 dia takkan bagitau MLM mana yg suci sgt2 tu.

Ko tak paham bulat, doktor2 kat hospital adalah "end user" bagi sesuatu produk kesihatan. Mereka ni hanya akan guna sesuatu produk yg bukan shj ada bukti keberkesanan, tapi juga bukti produk tu selamat. Doktor2 ni org technical, aku berani jamin less than 2% doktor2 Malaysia pernah terlibat secara langsung dgn clinical study (double blind, RCT)...jadi justifikasi penggunaan ubat tu memanglah bersandarkan pada bahan bacaan (journal, text book, etc) dan kelulusan pihak berkuasa. Jadi more than 90% doktor2 Malaysia just "terima" shj, tapi tak mengkaji. Tak mengkaji sbb sibuk dgn tugas rawat pesakit, takde peluang, dll. Jarang2 doktor mempertikaikan kebaikan ubat yg dah diluluskan walaupun pendapatnya memang ada logik dan asas nya. Kalau seseorang doktor bertauliah tu gunakan jugak produk walaupun tidak terbukti keberkesanannye, secara teknikal dan etikanye dia memang salah....sebab apa yg dia beri pada pesakit mestilah yg terbaik (selamat,berkesan), yg mesti berasaskan pada amalan perubatan yg betol dan bukti yg cukup. Kebenaran practice pun dari KKM, sebab KP yg sign. Jadi dalam kes B17, kalau ada doktor beri B17 sebagai salah satu option rawatan, yg jelas secara teknikalnya dia salah, dan dia dikira tidak beretika dalam memberikan rawatan. Isu ni takde kaitan dgn potensi product sebab doktor tidak terlibat langsung dlm product development sebab rata2 mereka ni end user shj.

azwan said...

Secara teknikalnye juga doktor takde hak untuk menafikan POTENSI produk 100%, tapi mereka ada hak utk katekan produk tu tak berkesan sebab mereka yg plg berkelayakan utk beri rawatan yg terbaik utk pesakit berbnding researcher2 lain. Dlm kes B17, doktor akan argue dari segi keselamatan produk sebab dari segi teori, metabolism B17 akan hasilkan cyanida...itu shj. Dari segi keberkesanan pun, takde bukti kukuh. Jadi pratice doktor tu berdasarkan teori yg dia belajar bertahun2 dan jugak bukti. Kalau sesiape dapat buktikan teori metabolism tu silap, atau keluarkan apa2 credible journal, jadi doktor akan terima la. Bukan dgn cara mintak bukti research, postmortem, dsb. Ini kalau tak buat research pasal B17, takde result postmortem, jadi tak layak komen. WTF?

Dan dalam Malaysia memang tak ada kes postmortem utk mengesan kandungan cyanide dlm darah sebab makan B17...sebab bukan senang nak dapat history dari pesakit makan biji aprikot atau B17, then tiba2 correlate pulak dgn signs of cyanide toxicity, pastu mampos. Its not that easy. Cukup untuk doktor2 malaysia rujuk sumber sahih, credible mcm pubmed yg aidid paste atas tu...then conclude B17 ni tak selamat.

Sesape yg ikut blog ni dari awal tau aku tak against potensi produk. In fact, aku actively involve utk bantu student buktikan hasil research mcm produk natural kat university tu sampai proof of concept. Dari basic research, pre-clinical sampai phase III clinical, kalau aku tak involve 100% pun, aku tau exactly prosesnye camne. The whole value chain melibatkan bermcm2 jenis researchers...boleh letak 20 "ist". Aku tau ape concern setiap peringkat. Sampai patent filing kat PCT dan US, tech transfer, pilot plant, commercialization, BD, secure foreign dan local investment, dan marketing and sales kat Indon tu aku dah turun jumpa mat indon yg mcm2 perangai. Bukan semua doktor2 ada interest utk get involve mcm aku. Dan dari segi perubatan moden, ada je ubat yg dulu kate takde benefit, lepas tu ada. Kebnykan berasaskan produk natural. Ko salah nilai aku samdol bulat...aku bukan typical doktor yg asik duduk hospital 24jam, just terima ape saje.

"tuu yg kita kena tahu cara nk menilai, apa pulak research yg ada, mcm mana pulak dgn pengalaman berdasarkan berpuluh2 tahun manusia yg pernah guna, dn byk lagi laa.. bukan just copy paste dari internet je.."
-->Ape kelayakan dan pengalaman ko nak kate ko ni "tahu"? research mana yg ko RUJUK? ko nak copy paste pun takde hal...asalkan credible source. Pengalaman manusia just trigger scientists utk buat next research, bukan utk dijadikan landasan utk buat keputusan, lebih2 lagi dalam merawat pesakit. Nak try2 boleh, takde side effect takpe, tapi pilihla saluran yg betol, sebab ni libatkan soal sakit. Pengalaman sejuta org guna benda yg sama tanpa dianalisis dgn kaedah research yg betol adalah tidak bernilai langsung, sama mcm testimonial. Rugi sebab pengalaman tu patutnye boleh diubah dlm bentuk lebih objektif, bukan mcm "Pakcik rasa sihat", "mata pakcik dah tak kabur", dll. Tu semua terlalu subjektif dan tak dapat dikira sebagai "end points" dalam sesuatu research saintifik. Dan so far...B17 masih lagi gagal dalam hal ni.

heheheHEHEHEhehee bulat keling, ko kena belajar bukak otak ko tu, byk2kan lagi bergaul dgn org dlm health sciences ni atau at least...get some qualification. Anyway...ko layman dan distributor, ape aku nak expect?

bulat said...

aa..

apa yg ko ckp nie aku dgr bg pihak ko.. tp aku kena tahu bg pihak sebelah yg lain juga...

pasal VALUE hahahah.... lantak ko lah azwan, ko sendiri pun tk pernah buat MLM, klu pernah pun mesti terkena ngan skim piramid... ckp byk kat ko bukannya ko paham...

aa said...

Salam Bulat..

Macam dah takde point Bulat cakap macam tu...

Apa yang dimaksudkan oleh bulat "bg pihak ko.. tp aku kena tahu bg pihak sebelah yg lain juga"???

Untuk pengetahuan bulat, dalam proses pendaftaran produk, KKM bukan sahaja ada pakar perubatan (medical doctor) dan ahli farmasi sahaja, KKM juga ada bahagian perubatan tradisional dan komplementari, bahagian peranti perubatan (medical device) dll...ahli farmasi juga ada yang specialized dalam perubatan herba dan tradisional....

Pendek kata, pandangan semua pihak telah diambil kira TERMASUK pandangan pihak syarikat Apricon semasa mereka mendaftarkan produk mereka (Apricon)...tetapi akhirnya pihak syarikat gagal membuktikan kepada pihak berkuasa (KKM) tentang dakwaan mereka bahawa apricon untuk kanser...

Maka ia diluluskan untuk kegunaan kesihatan am.

TIADA BUKTI UNTUK KANSER = TIDAK DILULUSKAN UNTUK KANSER = DILULUSKAN UNTUK KESIHATAN AM...

Oleh itu, pihak syarikat mengambil jalan strategi pemasaran untuk menipu pengguna (pesakit kanser) supaya produk mereka laris dipasaran....

inilah hebatnya kuasa "pengiklanan"...sampai boleh buat pengguna mcm bulat percaya sungguh2 apricon ni boleh untuk kanser walaupun pihak yang berkuasa/pakar/mahir dalam isu ini kata tak boleh...

Agak-agak bulat, halalkah pendapatan mereka?? Macam jual kereta secondhand, tapi masa iklan kat pembeli cakap kereta baru...bukankah itu menipu??

bulat said...

itulah point yg patut ko tahu sebenarnya aa...

bg pihak ko mmg ikut apa yg ko katakan... tp apa cerita yg sebenar dari pihak yg satu lagi mesti aku kena tahu juga, bukan boleh terus nk terima apa yg ko kata...

klu betul2 menipu itu sememangnya kita dh tahu, tetapi bagaimana pula jika perkara itu benar tetapi kita katakan mereka itu menipu??

aa said...

Salam bulat

"bg pihak ko mmg ikut apa yg ko katakan... tp apa cerita yg sebenar dari pihak yg satu lagi mesti aku kena tahu juga, bukan boleh terus nk terima apa yg ko kata... "

kalau bulat dengar cerita dari pihak lagi satu (syarikat apricon), memanglah hebat cerita mereka, nak jual produk,nak yakinkan bulat bahawa produk mereka untuk kanser, macam2 lah strategi pemasaran,

Tapi hakikatnya produk apricon tidak diluluskan untuk membantu/merawat/mencegah penyakit kanser. Semasa pendaftaran produk, pihak syarikat diberikan ruang seluas-luasnya untuk mereka tunjukkan bukti dakwaaan mereka dan apa sahaja bukti yang mereka bawa telah dinilai dengan teliti oleh ahli farmasi (specialized in herbal medicine)...kalau pihak syarikat tak puas hati dengan kelulusan KKM, pihak syarikat boleh tulis surat terus kepada menteri kesihatan, ketua pengarah kesihatan hatta perdana menteri sekalipun. Tapi memang hakikatnya pihak syarikat tiada bukti, maka mereka guna marketing strategi untuk buat pengguna percaya produk mereka untuk kanser...

strategi pemasaran yang sama telah dibuat oleh al-jabbar dan dr.rozmey....mereka mencanangkan bahawa produk mereka sangat hebat, boleh rawat diabetes, jadi kurus dan sebagainya, tetapi pada hakikatnya, pengguna tersebut jadi sihat,jadi kurus BUKAN kerana produk dr.rozmey/al-jabbar, tetapi kerana penjagaan makanan/kesihatan mereka....produk yg mereka jual hanya sekadar marketing strategi....kalau dah berlapar berminggu2, akhirnya memanglah kurus jugak, betul tak ---> ini sekadar contoh nak beritahu bulat betapa hebatnya kuasa "pengiklanan" dan strategi pemasaran....dengan menipu pengguna....

Nak pengesahan tentang produk kesihatan/ubat, tanyalah pihak yang berkuasa:

National Pharmaceutical Control Bureau (NPCB)
Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan
Lot 36, Jalan Universiti, 46200 Petaling Jaya, Selangor Malaysia
603-7883 5400
603-7956 2924

website
http://www.bpfk.gov.my

azwan said...

wakakakKAKAKkaak!!

Cara ko berfikir kununnye nak jadi matang dan rasional...tapi ko sendiri tak tau selok belok pendaftaran product kat NPCB tu.

Betol...barua ni berlagak pandai dan tak boleh diajar.

Aku suke ayat ko aa, syarikat dah diberi peluang "seluas-luasnye".

Tp, point samdol sekor ni simple...kalau pun ade 1000 experts kate apricon ni scam pun, tapi 1 ORANG expert kate ade potensi, selagi tu lah keling ni akan pikir masih ada harapan/potensi...sebab yang lagi 1000 tu bukan expert semua benda.

What a fucking dumbbb...memang hancus la mesia.

bulat said...
This comment has been removed by the author.
bulat said...

aku xnk komen pasal benda2 lain yg tahap bawah tempurung dari azwan dan aa...

klu berlapar mmg laa akan kurus, tp klu sekadar berlapar dan just makan untuk cukupkan kadar BMR, cukupkah nutrisi yg masuk dalam badan yg diperlukan oleh tubuh?? klu mereka2 nie jenis manusia yg tahu mengambil makanan seimbang, mereka punya suka laa nk beli ke hapa ke mereka punya pasal... tp mahu tak mahu kena melalui makanan dan kena makan...

aku xnk buang masa cerita pasal produk rozmey nie, tp ceritanya skrg produk2 mcm nie still akan bekalkan nutrisi yg diperlukan oleh tubuh yang hanya akan dapat melalui makanan yg melalui mulut... if kurang nutrisi sendiri tahulah kesannya...

tk semestinya perlukan CV yg berjela2 untuk tahu benda2 yg mcm nie, cuma bezanya samada otak tu dungu atau tidak untuk paham benda yg mcm nie...

azwan said...

" tp ceritanya skrg produk2 mcm nie still akan bekalkan nutrisi yg diperlukan oleh tubuh yang hanya.."

still akan bekalkan? Pale otak ko. Produk rozmey bahlol hanya permainan dari segi kalori, langsung tak bekalkan nutrisi yang cukup.

WakakKAKKkaka...tu sebab kena belajar pandai2 bodoh. Bukan pikir bedasarkan andaian shj. Main agak2...tapi asas takde. Bodoh punya mlmer.

bulat said...

"HANYA permainan kalori"?? humang aih, berapa punya sengalnya bahalol nie....

cuba ko bgtau apa itu nutrisi??

cuba bgtau gak apa pula kandungan dalam jus mate 5 dR. rozmey tuu??

pastu ko huraikan setiap bahan yg ada dalam jus mate 5 tuu?? dan adakah bahan2 dalam tuu tiada langsung nutrisi??

azwan said...

Fuhhhuhuhhuhu...then aku reply sejuta patah perkataan, ko plak buat taktau. pantat punya mlmer. Macamla ko ni mahal sgt..wakakakak..

Otak mcm ko ni simple..asalkan ada satu jenis vitamin, then ko akan conclude kena lah dgn ayat ko "..produk2 mcm nie still akan bekalkan nutrisi yg diperlukan.."

The main point is tuan punya produk hanya akan mementingkan isu jumlah kalori untuk tujuan menepati claim dorang. Nutrisi semua tu bagi dorang tak penting. Ini yg aku maksudkan "permainan kalori".

Nak pusing2 ape lagi bahlol...?

bulat said...

mana ko tau tuan punya produk hanya pentingkan isu jumlah kalori je?? ko pun sama je pikir berdasarkan andaian...jadi ko rasa ko je yg suci murni dalam perniagaan... sengal punya manusia...

azwan said...

wakakkakaKAKAKAKkakak...!! Ko ingat aku mcm ko ke cakap tanpa basic science? Tak caye pegi jumpe dietician dan nutritionist.

Herbalife pun sama...

Bodo punya mlmer...ko memang retard la. kesian. Ko degree ape sebenarnye. ceciter..ceciter..

bulat said...

basic science hahahah...

basic laa sgt, berbuih2 dalam otak dgn basic sains pun klu tahap cara berfikir bawah tempurung still a loser...

bulat said...

sbb tu aku nk ko bgtau pasal bahan2 dalam JM5 tuu, yg bg ko xmembantu langsung dalam penurunan berat badan yg dianggap sebagai permainan kalori nie...

klu ko hati bagus xbusuk n berbekalkan basic science hebat tuu, mesti ko boleh huraikan ttg bahan2 dalam JM5 nie yg mmg xmembantu langsung dalam penurunan berat badan, so lebih bagus klu berlapar je dari amik benda merepek nie kan.. bak kata aa sekadar strategy marketing je..

maka ko boleh selamatkan lebih byk duit pak turut ko yg taksub dgn blog nie...

azwan said...

What the fuck kalau aku berbuih2 explain kat ko...then ko reply seketul dua je. Its not worth it. It happens many times....lain la kalau budak2 baik tanye. wakakakKAKAKkaka...spend more time, siap hurai2 utk siape....bulat? baik aku teran taik kat tandas. Jgn pemalas...sendiri pegi tgk label jus bingai tu.

Ape yg ko makan...it turns into calories. Ape susah sgt. Ko nak sumbat sejuta jenis herba pun takpe, tp kalau jumlah kalorinye 8 je...ape cer?

Tu sebab kena belajar rajin2..

bulat said...

keterangan ko nie masih tk menghuraikan fungsi setiap bahan yg ada dalam JM5 tuu, pasal nutrisi pun ko belum bgtau lagi maksudnya..

perkiraan kalori biasanya berdasarkan karbohidrat, protein, lemak dan alcohol.. takkan dalam setiap makanan yg kita makan hanya ada 4 benda nie je? mesti ada benda2 lain contoh macam vitamin A, so boleh ko bg tau 1g Vitamin A berapa kalori??

benda2 yg mcm nie laa yg aku nk ko huraikan dalam JM5 tuu, pak turut ko yg sengal boleh laa telan hingus ko tuu byk2 sebab depa nie sesuai untuk ko perbodohkan... faham ke idok nie, ke masih dungu lagi??

azwan said...

Ha ah, ko betol. Aku taktau pasal nutrisi, kalori bagai. Ape kate ko huraikan pulak...asik aku tulih panjang2...

bulat said...

tk payah laa nk berpura2 naive azwan...

sbb tu bila aku bc blog sengal nie, tk perlu habis pun entry tuu dh tau dh ada part2 yg mangkuk tandas AM nie tk huraikan dgn habis... sekadar nk sedapkan hati pembaca sengal boleh laa... nk suruh pembaca sengal buat rujukan lagi, kompom2 laa pemalas klu dh semua benda pun nk tanya simangkuk AM ngan ko nie...

bila aku kata, produk2 mcm nie still boleh bekalkan nutrisi itulah antara tujuannya... bukan hanya ada produk JM5 tuu je, ada byk lagi produk2 lain, malah ada yg membekalkan sehingga 10-15 jenis nutrisi walaupun nilai kalorinya less than 200...

jadi ko takkan tahu benda2 mcm nie sebab ko xnk belajar berfikir dgn betul dan hanya pandai buat persepsi, dan itulah pak turut sengal ko telan...

sama mcm yg aku komen sebelum nie, kalau manusia2 nie tahu ambil makanan seimbang dan taknak beli produk2 nie semua, mereka punya pasal laa ikut cara mereka sendiri...

walau berapa byk pun info berguna yg manusia boleh dapat tp klu dh pala otak sengal susah nk faham, dh laa susah nk faham tk nk cuba fahamkan... pendek cerita LOSER je laa...

azwan said...

waakakaKAKAkakaka...

Serius shit aku taktau maaa. Ko huraikan la panjang2. Asik aku je. Bila aku tulih...ko balas seketul2. Jawap pun tak penah direct...target sipi2, pengecut. Pastu pusing kalah paria estet. Dan bila dah salah senyap, terus ubah topik lain..mcm takde ape jadi. Kalau listkan kebangangan ko bagus gak tu bulat palat..

Bahlol nak mampos. Then expect aku layan mcm anak raja...hurai setiap satu komposisi...what a fucking assshole.

Ataupun ko ni bangga aku melayan ko?

Kate nak bertenggek kat blog antimlm. Cepat la hurai..hurai..hurai..

bulat said...

aku nk bangga ko melayan aku?? phuuiii aku nk bangga...

ko yg rasa terpaksa melayan aku sebab aku byk tanya ko soklan yg ko tak mampu nk jawab dan sekadar nk pusing2 je.. klu jawab pun sekadar melepaskan batuk ditangga... "ORG HANYA AKAN BUAT RESEARCH UNTUK NAIK PANGKAT" so ko masih tk boleh nk menjawab dan provekan seperti apa yg ko dan bingai AM kata.. hanya tinggalkan persepsi untuk sisengal telan...

ko terpaksa jugak melayan aku sebab nk jaga reputasi kepala antiMLM yg bingai hahahaha...

azwan said...

In what sense ko nak beat aku babi? knowledge? experience? You are worthless..not even in my league. The real battle is outside there and still u are acting like a pussy, most probably transvertite...pengecut. wakakakKAKAKkaka!!

For so long aku dah prove byk benda kat sini, people read and value it. Dgn ko just suka2...you know, saje2 ludah kat bangkai..

azwan said...

There are few trolls yg aku rase lalu jugakla bila bace komen2 dorang.Ikut ranking 1)jojo 2)mona 3)origami.... bla bla bla... tapi si bulat fucker not even in the list. wakakakKAKAKkakak... taraf bangkai. Tp masih gak dok bertenggek...oh mannn...

bulat said...

kahkahkah....
dey thambi keling azwan, aku peduli apa ngan ko punya ranking, aku ngk ko still tk boleh nk terima hakikat dari penerangan ranking2 ko tuu...

saja2 nk ludah tuu, ko nk sedapkan hati je, dan supaya pakturut sengal masih boleh kagum sambil air liur meleleh dgn fakta basic sains ko yg konon terhebat... dan byk sgtlah benda yg telah diprovekan tuu, klu provekan pun berdasarkan cara permainan teori ko je nk buat apa...

mmg the real battle is outside, ko nak kata aku acting like pussy ke hapa ke yg pasti aku faham reality apa yg berlaku dan bukan hanya berdasarkan andaian "MENURUT TEORI"

kahkahkahkah....

azwan said...

Oh really? Paham reality? Which comment dlm blog ni yg boleh membuktikan ko paham sgt reality? Which commet? Yg aku tgk samada ko taknak jawab, jawab pun sipi2, atau pusing2 bab lain. Which of your previous comment g hebat sgt tu? Paste la...

But as usual bila aku tanye, ko takkan paste...

Real world is face to face la mangkuk...tgk sape yg bangkai. Wakakakaka....takut gak kan. Takmau gak... Mmg sah babi la ko. Dgn ko ape pun tak jalan.

azwan said...

Prinsip asas bisnes OWNERSHIP pun tak lepas...dah nak ngaku paham reality. Belum masuk bab lain lagi. Leh pulak ngaku ade bisnes konvensional sendiri. Sah2 babi la ko...nak kencing babi bole la...

bulat said...

face to face kahkahkah...

apa kejadah aku nk face to face dgn ko... ko punya pasal laa, buang masa je jmpa spesis mcm ko nie...pie laa berhibur ngan si rose ke adinda ke tkpun buat laa parti jemput diehard fan blog nie sebagai takda terima kasih sbb support, boleh gak bertukar2 pikiran kot2 mana2 yg sengal tuu boleh ko tambahkan sengalnya lagi huahuahua...

ko kata ko ada research sendiri, cuba la bg tau apa research ko tuu kat sini, kenapa ko pun takut gak ke?

realitinya aku tahu perbezaan jus monavie dgn peel fresh yg smpi skrg ko tk boleh nk provekan apa yg ko dan mangkuk AM kata... dan lagi... alaa buat apa bg byk2, ko pun bukan boleh terima kenyataan...

Pasal OWNERSHIP pun, ko terlalu byk sgt hafal teori, so bila ada beza skit dari teori yg ko duk pulun hafal dh ko tk tau berfikir secara rasional hahahahah....

azwan said...

Ownership of business takde kaitan dgn teori...wakakakkAKAKAkakak bahlol! Its part of company incorporation...bread and butter je tu. nampak sgt ko ni tak penah own bisnes. Asik keje mencacai jek. Patutla bodoh. Still don't get it ya dumb?

wakakakKAKAKkaka...i don't need any supporter from this blog, mlm or antimlm, fuck all of them. Itu cuma andaian dari manusia low IQ mcm ko...

Ko nak tau research aku..boleh takde hal...aku bole listkan. But its patented dan ada commercial value, aku tak boleh senang2 disclose. Ngamuk partner US aku nanti. So kena face to face. Selain tu, senang nanti nak basuh otak lembab ko tu. Then baru ko tau langit tinggi rendah. Baru ko paham REALITY bisnes dan sains. wakakakKAKAKkakaka..!!

Tahu perbezaan mendanye pasal Monababie...main point of discussion aku dgn ko pun ko tak dapat tangkap...then gebang sana sini aku takleh prove. What the fuck badut sekor neh? Patut aku list flow of points kt sini...senang sket nak bantai ko ye pantat?

Aku ade entertain client kat Mandarin Oriental KL, pagi sabtu ni. Ko nak dtg bawak whole family pun boleh...aku belanje...I am serious. Ko kena bantai dgn aku..tp at least perut ko buncit. Oklaaa tu.

Adinda said...

Dah terlanjur si bulat ni memanggil, elok benor la ai join skali makan, sambil tengok dia kena bash ngan abewan

aa said...

salam bulat...

kecoh la lu...pasal apricon ko dah kalah..nak tukar topik plk...

heh..biar pembaca yg buat keputusan untuk diri mereka..aku dh bagi semua maklumat untuk pengguna buat informed decision...

PEMBACA/PENGGUNA SEMUA = JANGAN TERTIPU DENGAN HELAH/TIPU DAYA BULAT..BACALAH LABEL PRODUK SEBELUM BELI APA-APA PRODUK...JANGAN TERPEDAYA DENGAN PENGIKLANAN MEREKA..TANYALAH ORANG YANG BERKUASA (KKM) SEBELUM BELI APA-APA PRODUK KESIHATAN..

sekian...

bulat said...

wahh makin meriah kahkahkah...

tkde kaitan dgn teori?? apa punya sengal ko nie... habis tuu ko pnya ownership business berpandukan rujukan mana? cuba habaq mai sket.. ke ko buat sendiri je takrif ownership ko tuu...

Reality bisnes n sains yek hahahah... apa main point ko pasal discussion ko ngan aku nie?? cepat listkan...

wahhh diehard fan sisengal azwan sudah maii... huahuahua

aa pun ada bgus2..
baca label or apa2 yg ada pada produk tuu mmglah sebagai pengguna kena tahu, yg ada pada label tuu label punya cerita laa duk nk buat pening kenapa...

pasal pengiklanan, sebab tuu aku ckp, apa yg ko kata nie bagi pihak ko... bukan bg pihak syarikat yg keluarkan produk, aku tknk dgr hanya sebelah pihak je, walaupun ko kata "MEMANGLAH PIHAK SYARIKAT AKAN KATA MCM2 YG BAGUS"... tp bukan bermakna kita tk boleh dgr bg pihak mereka, sendiri ada otak sendiri boleh menilai laa mcm mana...ckp byk kat ko aku rasa mcm tuang air kat daun keladi je..

so aku nk kata mcm nie je kat ko nie aa... ko dgn sesuka hati kata org lain menipu, tetapi mcm mn pulak kalau kita menuduh org lain menipu sedangkan apa yg org tuu buat betul... jadi lu pikir laa sendiri...

aa said...

Salam Bulat,

BULAT: pasal pengiklanan, sebab tuu aku ckp, apa yg ko kata nie bagi pihak ko... bukan bg pihak syarikat yg keluarkan produk, aku tknk dgr hanya sebelah pihak je, walaupun ko kata "MEMANGLAH PIHAK SYARIKAT AKAN KATA MCM2 YG BAGUS"... tp bukan bermakna kita tk boleh dgr bg pihak mereka, sendiri ada otak sendiri boleh menilai laa mcm mana...ckp byk kat ko aku rasa mcm tuang air kat daun keladi je..

DENGAR BOLEH, TAPI JANGAN PERCAYA...kerana produk apricon tidak diluluskan oleh KKM untuk kegunaan membantu/merawat/mencegah kanser..

BULAT: so aku nk kata mcm nie je kat ko nie aa... ko dgn sesuka hati kata org lain menipu, tetapi mcm mn pulak kalau kita menuduh org lain menipu sedangkan apa yg org tuu buat betul... jadi lu pikir laa sendiri...

Kalu tak tipu kenapa KKM xluluskan untuk kanser?? kalau betul sila buktikan kepada KKM la..kecut ke apa??

Untuk makluman Bulat, apa yang mereka buat dalam iklan-iklan mereka sebenarnya salah mengikut undang-undang, baca Akta Ubat (Iklan & Penjualan) 1956 di sini (http://www.agc.gov.my/Akta/Vol.%206/Act%20290.pdf)

Baca seksyen 3(1)(a)-Subject to this Act, no person shall take any part in the publication of any advertisement referring to any article, or articles of any description, in terms which are calculated to lead to the use of that article or articles of that description as a medicine, an appliance or a remedy for the purpose of—
(a) prevention or treatment of the diseases and conditions of human beings as specified in the Schedule;

SCHEDULE
[Section 3]
1. Diseases or defects of the kidney.
2. Diseases or defects of the heart.
3. Diabetes
4. Epilepsy or fits.
5. Paralysis.
6. Tuberculosis.
7. Asthma.
8. Leprosy.
9. Cancer.
10. Deafness.
11. Drug addiction.
12. Hernia or rupture.
13. Diseases of the eye.
14. Hypertension.
15. Mental disorder.
16. Infertility.
17. Frigidity
18. Impairment of sexual function or impotency.
19. Venereal disease.
20. Nervous debility, or other complaint or infirmity, arising from or relating
to sexual intercourse.



Kalau Bulat nak ckp undang-undang tak betul/menipu...xbole cakap apa dah lah...


azwan said...

Alahai..attention seeking disorder pondan sekor ni. Punyela sonok org melayan dia...walhal kitorang kat sini excited sebab ko non stop expose kebebalan ko. Kire ko ni hero mlm alam maya la ek. walhal stok jilat tapak kaki aku bole la.

Tak payah rujuk2, buku budak darjah 6 pun ada. Sampai skang ko tu masih confuse ape itu OWN bisnes...siap campo2 pasal ahli lembaga pengarah lagi, BOD la tu...bodoh betol. Dan sampai skang ko masih pikir pencacai mlm mcm ko pun bisnes owner...wakakkKAKAKaka! Ntah apa2 yg ko own...technology? know-how? expertise? IP? Hapakkkk pun tarakkk...tinggal kote ko jek...pegi cari downline sana suntut sana, downline sini suntut sini. Mencacai sajala korang dgn mlmer2 lain yg bodoh2 belaka. Dan aku mmg suke biarkan ko confuse. Thats my passsioonn..

Wey pondan, masa nak register product tu KKM dah bagi PELUANG PADA PIHAK SYARIKAT UNTUK MEMBENTANGKAN KEHEBATAN PRODUK DORANG. So KKM dah dengar cukup la, sebagai badan paling berkaliber. KKM dah evaluate penjelasan dari syarikat, dan pihak syarikat masih lagi FAIL.

Ape ke pantat nak bagi peluang telinga ko dengar pulak? Ko tu berkakilebar, telinga pun penuh taik, bukan berkaliber pun. Teori pun hancus, experience lagi la tahap cipan. Tibe2 pulak tahap pondan sekor ni lagi tinggi dari KKM. Bodoh tol. Lainla kalau tak penah register..baru kena fair bila judge pihak syarikat.

This is very very very simple situation yg mana mlmer bangsat mcm bulat ni cuba nak buat things complicated. Pusing2. As i said, i am enjoying every second of it tengok pondan ni confuse.

Memang pihak syrikat menipu...disebabkan gagal dgn KKM, masih lagi nak buat false claim. Dah kalah buat cara kalah...jgn jadi mcm pondan sekor ni, nak jugak tunjuk hero. Know your limitations.

wakakkaakkaka... sah2 la ko ni kecut nak face reality. Sebab bila face reality, ko memang no match with any of us here, in terms of experience and knowledge. Admit je la, bukan salah pun. Aku paham level2 mlmer ni...tu sbb buat part time mlm. Kalau tak buat mlm, takdela dapat merase berckp atas stage. kui kui kui kui...

aa, nantikan pusing2 bahlol ni pasal akta pengiklanan tu...

bulat said...

ko klu bab pusing mmg tere mere tahap keling... mmg bangang tahap babi betul dah ko nie...

cuba ko tunjukkan kat aku UNDANG2 yg menyatakan BOD or pengarah TIDAK boleh dilantik daripada pemegang saham???

apa laa ko nie aa, ckp byk kat org mcm ko mmg tk guna... reality apa yg berlaku biarlah mereka2 yg tahu perkara sebenar je tahu... samada ko akan tahu or tak aku peduli apa... tp aku tk boleh nk salahkan ko laa, sebab kadang2 manusia nie lurus bendul...

azwan said...

wakakakKAKAKkakaka!!!!!

Kesian aku tgk ko ni pondan, dah mcm beruk cari kutu kat rambut. Cuba sedaya upaya cari kesilapan aku, tapi still useless.

Woi beruk, serious shit aku saje je letak perkataan "campo, BOD"...nothing to do with stand of point aku dan persoalan undang2 ko tu. Ko memang desperate la pondan. Lawak dol barua mcm ko ni... wakakakakKAKKAKkakaka!!!! Desperate sungguh sampai keluarkan persoalan undang2.

Dan aku rase ko memang....memang ade perasaan bangga bila "dilayan" kat blog ni. Kononla pejuang mlm..

"cuba ko tunjukkan kat aku UNDANG2 yg menyatakan BOD or pengarah TIDAK boleh dilantik daripada pemegang saham???"
-->Ni satu statement yg paling fucked up. Those yg pernah jadi shareholder tau statement ni tak relevant. Ko punya syarikat, ko punye pasal la mangkuk. Shareholder yg decide...nak dia sendiri join BOD ke, nenek bulat jadi Director skali ke, popuan simpanan bapak bulat jadi Director gak ke...what ever it is...terpulang...semuanya dalam Term Sheet, Corporate Governance yg shareholders SENDIRI DESIGN, plus Articles of Association. Ni semua bread and butter. So ko nak tau UNDANG2, jawapan aku ialah undang2 kepala abah ko.

"apa laa ko nie aa, ckp byk kat org mcm ko mmg tk guna... reality apa yg berlaku biarlah mereka2 yg tahu perkara sebenar je tahu... samada ko akan tahu or tak aku peduli apa... tp aku tk boleh nk salahkan ko laa, sebab kadang2 manusia nie lurus bendul..."
--> aa tanye ko soalan simple and straight forward..tahap gini yg ko jawab? Apekejadah statement gini? "Perkara sebenar" atau ko tu bahlol tak boleh nak jawab? Benda straight forward, pusing2 cakap aa taktau perkara sebenar. Aku tgk ni la perangai ko.

Atau kirenye ko ni sama2 dgn team ApriCON masa dorang buat registration dulu? Gitu? Ko pun bukannye jurucakap syarikat. Ko ni buat cerita je lebih, jadi tukang karut bole la. Dah tak boleh nak jawab...cakap "perkara sebenar" la, lurus bendul la, bla bla bla. Obviously ko kantoi.

Ataupun ko nak hebat sgt jadi pejuang mlm, citerla panjang2 kat sini "perkara sebenar" tu. Ramai nak tau ni...ramai readers yg naif kat sini.

Dan camne dgn explanation aku...
"masa nak register product tu KKM dah bagi PELUANG PADA PIHAK SYARIKAT UNTUK MEMBENTANGKAN KEHEBATAN PRODUK DORANG. So KKM dah dengar cukup la, sebagai badan paling berkaliber. KKM dah evaluate penjelasan dari syarikat, dan pihak syarikat masih lagi FAIL. Ape ke pantat nak bagi peluang telinga ko dengar pulak? Ko tu berkakilebar, telinga pun penuh taik, bukan berkaliber pun. Teori pun hancus, experience lagi la tahap cipan. Tibe2 pulak tahap pondan sekor ni lagi tinggi dari KKM. Bodoh tol. Lainla kalau tak penah register..baru kena fair bila judge pihak syarikat. This is very very very simple situation yg mana mlmer bangsat mcm bulat ni cuba nak buat things complicated. Pusing2. As i said, i am enjoying every second of it tengok pondan ni confuse.

AND THIS ONE...
"Memang pihak syrikat menipu...disebabkan gagal dgn KKM, masih lagi nak buat false claim. Dah kalah buat cara kalah...jgn jadi mcm pondan sekor ni, nak jugak tunjuk hero. Know your limitations."

Hohohoohoh....terus diam, buat taktau, pastu masuk isu lain pulak. Memang fucked up tol babi sekor ni...lahanat tol.

Then it concludes whether this monkey is reliable or not. Ape2 points aku, aa....sampai kat pondan ni..ends up nothing. Aku rase mcm nak sepak je barua ni. I wish I could have the password of this blog...leh aku ban this idiot once and for all.

Adinda said...

Takyah la sepak dia bewan, kang ai nak gelak kat sapa lagi haaa.

aa said...

Salam Bulat,

"BULAT: apa laa ko nie aa, ckp byk kat org mcm ko mmg tk guna... reality apa yg berlaku biarlah mereka2 yg tahu perkara sebenar je tahu... samada ko akan tahu or tak aku peduli apa... tp aku tk boleh nk salahkan ko laa, sebab kadang2 manusia nie lurus bendul..."


Macam dah takde point je Bulat??..haha..i rest my case..semoga pembaca/pengguna tidak terpedaya dgn tipu helah Bulat...

bulat said...

sebab tuu aku ckp ko nie tere teori je, sbb ko hafal buku budak darjah 6 tuu kan... bila reality lain dari yg ko hafal, dh jadi dungu.. kesian kat generasi ko yg akan datang sebab ko mewariskan kedunguan kat mereka..

realitinya itu lah yg berlaku, tp ko rasa konon tahu, bila aku kata BOD or pengarah bukan main hebat pusing kelingnya konon ko tau sgt pasal ownership, hakikatnya apa yg aku kata tuu tk salah pun, dan itu laaa ayat yg ko guna balik untuk cover kebodohan ko..

"Ko punya syarikat, ko punye pasal la mangkuk. Shareholder yg decide...nak dia sendiri join BOD ke, nenek bulat jadi Director skali ke, popuan simpanan bapak bulat jadi Director gak ke...what ever it is...terpulang...semuanya dalam Term Sheet, Corporate Governance yg shareholders SENDIRI DESIGN, plus Articles of Association"

tp nk buat mcm mn klu otak ko dh dungu jadilaa meleret2 mcm nie... dan dh boleh tau dah jawapan sisengal mcm ko nie bagi...

"Woi beruk, serious shit aku saje je letak perkataan "campo, BOD"...nothing to do with stand of point aku dan persoalan undang2 ko tu"

punya laa bodoh, org yg dh tau mmg laa tk perlu nk kaitkan dgn undang2, tp sebab keling mcm ko nie laa untuk pahamkan kena bg tau benda2 yg mcm tuu...

ko stil xboleh nk provekan apa2 yg ko ckp tuu, tp yg boleh pusing n pusing... belum nk suruh cerita pasal sole proprietorship, patnership, LLC dan lain...

byk benda yg masih ko tk boleh nk provekan pada aku.... so mmg tk heran laa ko bodoh pasal MLM... acting je mcm bagus, tp low IQ...

aa,
sebab tu aku kata hanya dengar sebelah pihak saja belum tentu itu hal sebenar yg berlaku... benda mcm nie, biarlah korang sendiri yg alami then baru korang akan paham...



aa said...

Salam Bulat,

"Bulat: sebab tu aku kata hanya dengar sebelah pihak saja belum tentu itu hal sebenar yg berlaku... benda mcm nie, biarlah korang sendiri yg alami then baru korang akan paham... "

Seriously ko mmg dh xde point...ko ingt pihak syarikat xde suara masa pendaftaran produk apricon?? pihak syarikat telah diberi ruang seluas-luasnya untuk mereka buktikan produk apricon untuk kanser semasa proses pendaftaran produk..so mana ada isu aku dengar "sebelah pihak" je??

Sungguhpun semasa pendaftaran pihak syarikat tiada bukti dan SEKARANG ada bukti, pihak syarikat masih diberi ruang seluas-luasnya untuk buat proses variasi produk untuk mereka tambah kegunaan untuk kanser pada label...tapi kenapa mereka xbuat???kenapa jadi hero air liur di internet/blog tapi bila KKM minta tunjuk bukti, kecut??

Untuk makluman Bulat, di BPFK ada dikhaskan satu unit variasi (variation unit) untuk beri peluang mana-mana syarikat yg ingin membuat apa-apa perubahan pada produk mereka yang sudah berdaftar, contohnya jika ingin buat perubahan label, indikasi dll...

Mohon Bulat sangkal point saya tentang kesalahan syarikat di bawah Akta Ubat (Iklan & Penjualan)....kalau bulat cakap undang-undang tu xbetul, maknanya semua arguement bulat mmg xbole pakailah..

"Bulat: biarlah korang sendiri yg alami then baru korang akan paham... "

heh...kalau bukan sedara mara aku yg penah kene scam ni(meninggal awal sbb berhenti treatment hospital pastu amek apricon), xdenya aku nak fight ko bulat....Bulat tanyalah mana-mana doktor hospital, mesti diorang akan bgtau berapa ramai pesakit yang berhenti treatment hospital kemudian pakai produk-produk menipu(apricon), lepas tu bila sakit melarat, datang balik hospital dlm keadaan yg lebih teruk, berapa banyak kos rawat mereka melambung...pastu bila dah terminal ckp "ubat moden xbtul lah..doktor x betul lah..".....

Bulat xkeje kat hospital, bulat xnmpak semua ni...

azwan said...

Kalau aku tau bab teori je takde la aku dah capai ape yg aku nak skang woi bahlol...thats fact.

Kalau aku dok bengap dgn teori, takdela aku leh beat ko inside out bulat...right here and in the real world. Nak confirm statement aku..thats why kena jumpa. Kalau duit ko jadi ukuran, itu pun aku boleh buktikan. Business? Research? Tapi mcm biasa ko kan pondan. So ko akan stuck and fucked up jadi "pejuang" MLM kat sini...fucking useless

wakakakKAKAkaka.. in a way, dgn ape yg aku dah ade skang, aku tak payah joinT MLM2 yg bahlol mcm ko. Thats another fact.

"byk benda yg masih ko tk boleh nk provekan pada aku.... so mmg tk heran laa ko bodoh pasal MLM... acting je mcm bagus, tp low IQ.."
-->So dalam blog ni ape yg ko dah buktikan? Ape value ko kat sini? Org2 kat sini tak nampak pun ape yg ko nak perjuangkan. Org just nampak ko tu dok bangge sebab 2 ekor antimlmer terus melayan ko. rase hebat la tu..walhal illek.

bulat said...

yg itu ko punya pasal laa, penjual cendol pun boleh berjaya...

nk diceritanya skrg apa yg ko paham dan apa yg ko tk paham, yg tuu lah faktanya.. bukan fakta ko kembang bontot kote suma pasal dh capai apa yg ko nak...

cubalah ko bgtau aku balik apa main point discussion antara aku ngan ko yg aku tk boleh tangkap tuu?? list kan byk2 kat sini

Rose said...

First of all, bravo to bulat. Setia trolling A'leaks dari November 2011 hingga kini. Dah hampir anniversary pertama neh bulat. Nak present apa? (bravo gak kat azwan coz holding down the fort)

Secondly, buat Olive Herbs (29 August 2012)
Saya pun terkejut bila baca penjelasan Cik Olive kerana saya tak sangka ada lagi manusia yang percaya kewujudan vitamin B17. Memang sebatian kimia (modified amygdalin/Laetrile) tu wujud, tapi ia adalah bukan vitamin. Cik Olive tau ke definisi vitamin tu apa? Maksud statement Cik "penawar semulajadi yang di ekstrak dari tumbuhan dan alam semulajadi"? Please jangan rujuk Internet. Cari la dalam buku teks. Ada jumpa?

Saya juga berminat nak tahu science background Cik Olive? Pernah ambil subjek sains? Lulus ke gagal? Pernah ambil subjek kimia atau biology? Lulus ke gagal? Kalau masuk u, ada ambil bidang related to biological or chemical science (medical, pharmaceutical, nutrition, etc semua masuk dalam area ni). Lulus ke gagal?

Bukan nak merendah-rendankan sesiapa. Cuma saya dapati sekarang, ramai yang takde background kukuh dalam setengah2 bidang, yang akan cakap paling lantang and paling yakin tentang bidang tersebut. Dan orang berkepakaran pulak akan berhati-hati ketika memberikan pendapat.

Contohnya, saya pernah berjumpa dengan seorang Nobel laureate, bila ditanya soalan yang lari sedikit dari bidang kepakarannya, terus dia cakap "saya tak pasti". You know why? Coz the more you know, the more you realise things are not that black and white and you feel that banyak lagi benda yang you don't know.

Tu la bila orang MLM dok pumpang-pumpang pasal anti-cancer dan ekstrak tumbuhan, saya nak je buat kuiz natural product and medicinal chemistry kat depa. Tak pun, bawak depa pi lab, suruh depa sediakan sampel and buat anti-cancer bioassay. Buktikan...

hyelbaine said...

Bulat, if you're as diligent in real life at working an honest living just as diligent trolling, you would be more successful and possibly richer too than any MLM can.

Just saying...

Mat Rempit said...

Alahai bulat...

Lama tak jengah blog ni. Malu aku sebab bulat lagi rajin singgah daripada aku. Aku syak la dia secretly in love dengan azwan ni hahahaa...

Thank you bulat, for enforcing my faith in the stupidity of MLMers. Keep it up.

azwan said...

Alahai korang..

Pondan sekor ni akan jadi bapak excited sampai orgasm bila dilayan kat blog ni.

Anyway, it has been fun.

Bulat samdol, aku kat Mandarin Oriental...nak jumpa calling2 ya..wakakakKAKAKkka!! Ko nak makan chinese food kat first floor tu pun bolee..

Mat Rempit said...

Waa... si bulat ko ajak buat ape?? Bukan dia mampu pun bayar parking kat Mandarin Oriental. Baik ko ajak aku...

bulat said...

Rose,
walaupun ko kata itu bukan vitamin tp ia mmg wujudkan... aku bg ko contoh, pharmaceutical hasilkan satu ubat, so pakar2nya tahu apa yg ada dalam tuu, kandungan2nya ada limit, jadi bila nk dikaitkan dgn B17, sepatutnya pakar2 nie tahu jumlah yg sesuai untuk digunakan, research boleh dibuat untuk tahu kandungan yg sepatutnya... Tp mesti ko kata sebab B17 nie tk boleh rawat langsung... jika tk boleh kenapa survival rate tinggi di hospital alternatif kanser?? konspirasi??

mungkin subjek2 yg ko kata kat atas tuu ko lulus dgn amat cemerlang sekali, tahniah!!...

persoalan aku, ko sendiri pernah ke buat dalam lab dan lihat sendiri kesan B17 nie keatas cell kanser??

Hyelbaine, ko pernah buat MLM?? xkisah laa org nk buat apa pun yg penting mesti jujur.. so??


bulat said...

"Contohnya, saya pernah berjumpa dengan seorang Nobel laureate, bila ditanya soalan yang lari sedikit dari bidang kepakarannya, terus dia cakap "saya tak pasti". You know why? Coz the more you know, the more you realise things are not that black and white and you feel that banyak lagi benda yang you don't know"

yg atas tuu ko punya contoh, tp aku tk nmpk pun puak2 ko dalam nie bersikap mcm tuu.... tk payah bg contoh laa kalau diri sendiri pun tk boleh nk ikut apa yg dikata... pasal MLM pun dh boleh tau, nk suruh bezakan skim piramid ngan MLM pun tk tahu mcm mana, pastu nk suruh AM ngan azwan huraikan semua benda pasal MLM... hancusss

azwan said...

Rose, pondan ni punya prinsip simple...selagi ko tak buat hands on research pasal B17(which is dia sendiri taktau tu ape pun), selagi tu ko tak credible untuk bagi pendapat. Kalau ko bagi jugak pendapat, pendapat ko tu same jek level dgn dia...and yet, dia still pikir org akan "up" kan dia...

wakakKAAKKkakakakakakKAKAKAKA!!!! Fuckinggg asssholeee...

Hancuss la mesia..

And I am enjoying every second watching his stupidity...

Mat Rempit said...

bulat the bahlol kata; "Contohnya, saya pernah berjumpa dengan seorang Nobel laureate, bila ditanya soalan yang lari sedikit dari bidang kepakarannya, terus dia cakap "saya tak pasti". You know why? Coz the more you know, the more you realise things are not that black and white and you feel that banyak lagi benda yang you don't know"

In this case my dear bulat, by your own reasoning, it is my recommendation that you shut the fuck up.

Dah la grammar tahap tadika kat Zimbabwe, bodoh tak berakal pulak. Siap tak sedar diri lagi. Kau ingat kau tengah bercakap dengan sape ni?

Apsal aku rasa macam aku bercakap dengan baboon every time aku tengok komen kau? Bangun bulat oi... kau tu BODOH... sedau le...

bulat said...

pusing n pusing biasa laa puak2 cam gini tkde apa yg boleh diharapkan... dh kata tau sgt, tp tk boleh nk provekan pape, haiya... ckp byk pun tk guna...

nie lagi sorang nk gunakan ayat "Kau ingat kau tengah bercakap dengan sape ni?"... klu dalam blog sengal gini aku peduli apa ko tu sapa... xkan tebako kot, kutuk org lain boleh, bila kena kutuk hangin satu badan apa daa...

Mat Rempit said...

Alahai En. bulat yang sengal,

Tebako? Jadahape tebakonya? Aku dok sedap gelak tengok ko cari akal nak kelentong.

Alahai En. bulat yang berotak sempit,

Entry yang ni bincang pasal B17. Ubat beb bak kata orang tua-tua. Pharmacist bagi pendapat ko reject, doctor bukak mulut ko suruh diam. Upline ko je betul. Brochure murah yang ko print kat Pudu tu je betul. Manusia sengal macam kau ni kalau JAKIM kata MLM tu haram agaknya ko nak tuntut Nabi turun baru nak pakai cakap.

Hmph... silap-silap tu pun belum tentu lagi.

Long live bulat the bahlol! ;)

bulat said...

kahkahkah

dari komen ko nie je aku dh tau otak ko yg sempit sebenarnya... bodoh punya org, JAKIM kata skim piramid yg haram bahlol bukan MLM, sbb sekarang nie belum ada fatwa yg jelas untuk mengharamkan MLM kecuali skim piramid, tp sebelum buat MLM tahu dulu bagaimana boleh jadi haram, sebab tuu ada garis panduan, nmpk sgt tahap tk reti bahasanya... siap kata nk tuntut2 nabi turun plak, punya laa bangang... tp ckp pape pun pd puak2 mcm ko mmg tk guna, sebab terperasan je konon tahu...

mcm low IQ je ko nie... entah laa labu mgkn sebab taksub dgn blog sengal, jadi sengal laa jawabnya...

Adinda said...

Nampaknya incik bulat yg taksub ngan blog ni, ketara sungguh pusing fakta, tak pun tak faham fakta.
Niway, dinda suka jewww bulat stay sini. Lama tak senaman mulut gelak kat orang.

bulat said...

yeke pusing fakta?? dan fakta mana pulak tk faham tuu??
cecuba adinda bg tau fakta mana tuu.... cecite cecite...

azwan said...

Pondan fucker ni hanya tau pusing bab halal haram. Main tepi2, pengecut. Kalau tanye ape 1 syarikat MLM dia joinT, tak sanggup pun nak bagitau. Even mintak satu contoh pun takottt. Sebab takut...kot2 yg dia joinT tu, atau pada pendapat dia tu...bila berdasarkan "panduan" Jakim, actually haram. Punyelah menggelabah takott nak bagitau.

wakkkakaKAKAKkakak...

Itulah dia bahlol sekor ni...hanya pandai pusing2 mcm keling. Bila tanye sesuatu yg tepat...kecut kote..sah2 la pondan.

Gelak je la tgk...wakakakakKKAAKkakakak!! Sib baik sanak sedare aku tak sebahlol pondan ni.

bulat said...
This comment has been removed by the author.
bulat said...

nmpk sgt tahap kebodohan ko kan tepi2 kepala hotak ko... ko faham ke tak apa yg aku komen kat atas tuu?? jakim ada kata semua jenis MLM haram ke?? ko nie cerdik ke tak cerdik, klu dh semua haram buat apa jakim nk keluarkan garis panduan lagi bahalol....so jgn jadi manusia bangsat yg tak paham bahasa...

klu aku bg tau apa yg aku buat pun kompom2 ko tak pandai nk menilai klu dh low IQ cam gini..

kesian aku kat bangsa melayu zaman sekarang...

azwan said...

wakakKAKAKkaka...tu dia hero tin kosong MLM bercakap dgn penuh konfiden.

Bila org yg ada doctorate, berpendidikan dan berkelayakan, bagi pandangan ko tak boleh terima, pastu buat style palat mintak research sebagai bukti. Walhal ko tu lay person. Interpret research pun tak pass.

Dan bila aku mintak SATU bukti syrkt MLM yg patuh syariah Jakim tu, ko sebagai hero MLM tak mampu pun nak kasi. Obvious sgtla ko sendiri ragu2 dgn punca rezki ko. Dan obviously ko pengecut dan takut berdebat dgn aku.

Panduan Jakim memungkinkan ada MLM yg Halal. Ok fine..fine..bagitaula SATU yg Halal tu. Yg pasti sape2 baca panduan public dari Jakim tu, takkan ade MLM Halal yg boleh wujud.

Kate nak settle kat alam maya...haa..meh la berdebat dgn aku. Bagi satu bukti. Buktikan ko lagi hebat dari aku (yg konon ramai pengikut ni..wakakakak!!).

Tuan blog pun tak masuk campo, dia dgn macho bagi ko chance jadi anjing kat blog ni...melalak non stop. Ataupun ko sedar ko tak mampu nak berdebat pun.

Samdol..kesian kat ko tu. Org lain dah maju tanpa MLM...buat duit, ko tu kena mengemisss...mencacaii sana sini... WakakaKAKAKkaka... memang betol2 dumbfuckk. Aku senang je bulat...kat sini ko loser, kat luar pun ko loser.

ps: best betol bantai babi sekor ni.

bulat said...

"Bila org yg ada doctorate, berpendidikan dan berkelayakan, bagi pandangan ko tak boleh terima, pastu buat style palat mintak research sebagai bukti. Walhal ko tu lay person. Interpret research pun tak pass"

kahkahkah,
masing2 ada otak laa bingai, jadi ko nak kata manusia yg ada doctorate, berpendidikan dan berkelayakan tuu boleh sesuka hati nk perbodohkan org lain laa yek.. sbb org tuu ada kelayakan setiap apa yg dia kata tuu semuanya betul takde satu pun yg salah.... bullshit man.. masa2 macam nie laa tahap penilaian manusia tuu mengambarkan tahap kecerdikannya...

sebab tuu aku kata nie bagi pihak sebelah ko tp pro2 lain ada lain punya kata, jadi siapa yg betul??
pandangan tetaplah pandangan, tp manusia yg cerdik kumpul byk pandangan2 yg lain lagi... pakturut dalam nie, dh boleh tau dh camne gayanya...

aku tkperlu nk buktikan apa2 pun kat ko, sbb ko sendiri pun tk paham dgn jelas MLM tuu, bagilaa apa pun, otak dungu ko takkan paham... ibarat tikus baiki labu je

ko sendiri pun xboleh nk bg prove apa yg aku tanya, aku nk takut berdebat ngan ko buat apa, dh tahu dh tahap pusing2 keling ko tuu... ternyata ko lebih babi dari babi...

"Panduan Jakim memungkinkan ada MLM yg Halal. Ok fine..fine..bagitaula SATU yg Halal tu. Yg pasti sape2 baca panduan public dari Jakim tu, takkan ade MLM Halal yg boleh wujud"

sbb tu aku kata ko mmg bodoh pun pasal MLM, ko sendiri tk pernah nak belajar n cuba nk tahu how MLM works, yg ko tahu kaitkan dgn skim piramid jahanam tuu je.. beza skim piramid dgn MLM pun tk boleh nk bagitau, apa guna jakim keluarkan garis panduan klu manusia mcm ko tk boleh paham keterangannya.. maka pergi jahanam laa...

mmg laa org lain boleh maju tanpa buat MLM, sbb MLM nie salah satu jenis perniagaan, terpulang pada mereka laa nk buat yg mana dan bukannya nk gantikan perniagaan yg ada sekarang.. punya laa bahalol... benda mcm nie pun nk kena explain ngan ko ke phuiiii....

sedar jelaa diri ko tuu anjing suruhan AM...

aa said...

kecoh la lu bulat...dh kalah pasal Apricon nak pusing cerita MLM plk....

azwan said...

As usual...punyala panjang pum pang pum pang tapi satu isi pun tarak. Kat sini ko LOSER, kat luar pun ko LOSER. WakakKAKAKkakaka...

" jadi ko nak kata manusia yg ada doctorate, berpendidikan dan berkelayakan tuu boleh sesuka hati nk perbodohkan org lain laa yek.."

Ayat ni ko boleh apply kalau aku, aa dan Rose bercakap pasal construction ke, aviation ke, IT ke, wtf ke? Get it pantat? wakakakKAKAKkakakka!! Benda simple pun langsung tak dapat tangkap..LOSER.

Obviously ko takut nak bagi satu definitive answer/contoh MLM sebab ko takut kena balun kat blog neh. Terang2 MLM ko pun tak mampu nak comply panduan tu. Hancus credibility ko yg mmg dah takde. LOSER. Lain kali aku kena deal dgn ko la...aku jawab satu, ko kena jawab satu. LOSER.

Ko kan nak buktikan lagi hebat dari aku...cepat cepat bagitau.

ps: I am stilll...enjoying this moment. This dumbfuck has no point anymore.

azwan said...

Ooo betol gak...nanti aku team dgn Rose dan aa untuk buat specific research pasal monababi dan B17.

Lepas aku publish paper tu, baru pendapat aku and the geng jadi credible di mata pondan sekor ni.

Selagi tak buat research tu..memang degree aku, aa dan PHD Rose tarak guna...elok buang dalam tong sampah.

kui kui kui....sweet and simple..

«Oldest ‹Older   201 – 400 of 437   Newer› Newest»