And so it is...

Monday, December 5, 2011

ApriCON - Scam Vitamin B17/Amygdalin/Laetrile


Selama setahun kebelakangan ini, aku ada banyak ditanya tentang produk yang mewar-warkan kebaikan Vitamin B17 kepada kesihatan manusia, khasnya di dalam rawatan kanser. Setiap kali ditanya, setiap kali la aku mengeluh... dan kengkadang menyumpah, dan sesekali terpancut jugak "doa" supaya scammers mat rempit yang menjual produk sebegini cepat-cepat mati accident sambil dia tengah buat wheelie (jadi kureng sket manusia yang kena racun daripada produk scam sebegini). Apehalnya bang ramai sangat mat rempit dan minah klepet dikalangan umat meleis terlalu ramai yang perasan nak jadi duktuuur, tapi SPM dulu dapat gred 3 atau 4, dan lepas sekolah hanya layak jadi... well, mat rempit dan minah klepet? Main jual aje produk ntah hape-hape, ikut aje la buta-buta apa sahaja yang diperkatakan oleh syarikat pengeluar produk atau upline MLM yang menjual produk scam Vitamin B17 ni. Lepas tu buat promosi merapu, yang menjanjikan penyembuhan kanser dan lain-lain lagik janji yang tinggi melangit, sedangkan sekor-sekor tak tahu sepatah haram cerita sebenar (dari segi sains dan perubatan) di sebalik produk yang dijual tu. Tak tahu la apa nak jadi sesetengah orang yang suka ya amat cari rezeki dengan cara menganiaya manusia lain tanpa ada ilmu yang mencukupi. MLM, skim piramid, doktor Miki Maus, produk kesihatan scam, penipuan perniagaan online... apekehenye yeop?


Aku dipanggil untuk buat review produk scam di atas. Terasa nak terpancut...errr... aku bila menengok promosi benda kejadah neh. Gilos brader... main belasah aje la dia orang ni. Sapa "dia orang" ni yang menjual benda scam ni? Hampir 100% umat meleis. Sapa yang nak dibunuh beramai-ramai tu pulak? Umat Melayu der.


Ramai orang yang tak tahu-menahu tentang banyak isu perubatan. Ramai jugak yang tahu sana sikit, sini sikit, lepas tu masing-masing sebok nak berniaga menjual produk kesihatan, mahu cari duit lebih... mahu jadi millionaire. Adakah pengetahuan yang sedikit itu mencukupi, dan adakah ianya boleh mengelakkan manusia lain teraniaya? Kalau dah tahu diri itu tiada kelayakan dalam bidang yang diperlukan, jangan la suka-suka memandai-mandai buat keje sebegini dik, bang, kak. Tak berkat hasil rezeki sebegini. Kalau produk kesihatan itu pulak boleh membahayakan kesihatan pesakit - kan ke dah jadi haram hasil keuntungan perniagaan sebegini? 


Dan apehal la pulak Prof. Madya Syed Zainal Husin Wafa, bekas Ketua Jabatan Anatomi di Fakulti Perubatan UKM, boleh terlibat dalam syarikat sebegini? It's mind-boggling man! I don't know the real answer, and whoever out there has any contact with the Prof., please ask him what the hell is going on with this bloody thing. Yang aku tahu, scam vitamin B17 ini dah ada terlalu lama di dalam dunia ni. Benda ini dah termaktub sebagai satu penipuan terancang oleh scammers di Amerika sejak tahun 50-an lagik, dan lepas setahun ke setahun, ada aje mala'un scammers lain yang buat scam yang sama, dan lepas setahun ke setahun, ada aje la mangsa yang jatuh sakit dan ada yang mati disebabkan makan racun seperti produk vitamin B17. Sekarang di Malaysia pulak, dah ada syarikat Bumiputra terasa nak jadi geng pembunuh... sambil-sambil boleh buat duit ke atas umat Melayu yang kebanyakannya tak berpelajaran dan tak tahu-menahu bahayanya produk kesihatan sebegini. 

Satu lagik yang kelakar sket - produk scam vitamin B17 ini dipromosikan di barat sebagai penyembuh kanser... itu saja. Nothing more, nothing less. Serahkan aje scam ni kat umat meleis kat Malaya neh - sekarang benda kejadah ni dah jadi penyembuh kanser (Woohoohoo!), dan boleh jugak mencegah dan merawat diabetes, hypertension, gout, buasir... aiyoooooo mak ai! Siyes.! Kat Amerika produk ini hanya diwar-warkan sebagai rawatan kanser sahaja, tapi kasi kat mat rempit meleis - POOF! Terus jadi produk magik yang boleh merawat 1001 penyakit. Why? Sebab yang menjual produk ini takde ilmu perubatan... ilmu yang dia ada hanyalah ilmu bagaimana nak scam manusia lain, supaya dia boleh dapat duit untung sket. Dan species meleis cukup suka membesar-besarkan cerita bagai nak rak - it's in their blood, so to speak. Well if you ask me...  ini haramjadah punya species ni manusia bang. Kalau species meleis scammmers start bukak bukak cerita fantasi... untuk jual barang...  memang takleh challenge brader.


Sebelum aku sambung pasal produk scam kat atas, meh aku cite serba sedikit tentang VITAMIN - dan kegunaannya dalam kehidupan manusia dan perkara-perkara lain yang berkait dengannya. 

VITAMIN

Vitamin itu adalah suatu sebatian organik yang diperlukan oleh badan manusia (atau organisma lain) di dalam kuantiti yang sedikit (aku ulang... SEDIKIT!), yang mana ianya tidak boleh dihasilkan sendiri oleh organisma tersebut, dan perlu didapati daripada makanan yang diambil. Jadi istilah "VITAMIN" itu bergantung kepada dua-dua perkara ini - keperluan dan organisma. Sebagai contoh, vitamin C (asid askorbik) adalah vitamin yang diperlukan oleh manusia, tetapi tidak kepada hampir semua haiwan lain. Istilah vitamin juga TIDAK meliputi sebatian-sebatian nutrien yang diperlukan oleh manusia seperti mineral, asid lemak, dan asid amino essential. Ada terdapat 13 vitamin (sahaja) yang telah termaktub dalam ilmu perubatan, selepas ratusan dan ribuan tahun kajian perubatan di dalam sejarah tamadun manusia yang kita boleh alami dan lihat sendiri sampai ke hari ini, di saat ini. Jangan keliru, jangan cuba nak berfikir yang bukan-bukan, jangan terasa nak buat fantasi - HANYA ADA 13 VITAMIN SAHAJA.

There's no Freemason's conspiracy, there's no alien's conspiracy, there's no pharmaceutical/corporate's conspiracy. It's just not feasible man. Macamana ko nak control beribu-ribu saintis dan doktor di merata ceruk dunia daripada menghasilkan kajian dan yang sentiasa "double-check" kajian saintis lain, dan mereka sentiasa menerbitkan hasil kajian lepas satu-satu, lepas sehari ke sehari... on and on and on. Ko boleh control ahli politik (kasi aje duit dan pepek... jangan lupa rakamkan dengan videocam), ko boleh control sentimen pengguna (buat aje iklan canggih dan buat "sale"), ko boleh control umat manusia majmuk (adakan polis dan askar yang berkuasa mutlak) - tapi dengan golongan saintis yang mementingkan kebenaran dan kejituan dalam ilmu sains dan matematik - how meh? You can, of course... but how far? And what for? Some other scientists will surely screw the scamming scientists in the end. Just for the heck of it. It happens all the time in the academic world.


Ilmu tentang vitamin di dalam bidang perubatan setakat hari ini sudah cukup matang, selepas ratusan tahun dan ribuan kajian dilakukan di merata dunia. (Baik oleh orang kapiaq, mahupun orang hindu, atau orang jepang dan bangsa-bangsa lain, dan termasuklah jugak saintis dikalangan orang muslim... you think muslim do not contribute to medical knowledge huh? Think again). Hanya mereka yang perasan pandai tak bertempat, dan mereka yang ada kepentingan keuntungan scam aje yang akan mereka-reka cerita benda yang lain daripada apa yang telah dipersetujui dan telah diakui oleh beribu-ribu pakar perubatan dan saintis pengkaji di seluruh dunia. Mereka-mereka ini telah mengkaji secara teliti berkenaan sebatian-sebatian vitamin yang wujud di hari ini, dan setiap sebatian tersebut perlu melalui pelbagai proses kajian sebelum ianya disarankan kepada manusia sejagat.

Selama proses kajian tentang vitamin di seluruh dunia sampai sekarang, terdapat banyak sebatian lain yang pada mulanya dianggap sebagai vitamin, tetapi selepas kajian lanjut yang memberikan hasil yang lebih teliti, sebatian-sebatian tersebut kemudiannya di klasifikasikan kepada bahan yang bukan vitamin, tetapi berada di dalam kumpulan nutrien yang lain. Contohnya seperti di dalam jadual di bawah.


Di dalam konteks kumpulan vitamin B-kompleks, ada juga banyak sebatian lain yang pada mulanya disangka sebagai salah satu vitamin B-kompleks, tetapi kemudiannya dipastikan tidak diperlukan oleh badan manusia (atau diperlukan oleh haiwan lain sahaja), dan untuk sesetengah sebatian pula, ianya didapati tidak mengandungi faedah kepada kesihatan manusia, dan sesetengah yang lain didapati adalah sebatian yang toksik. Contoh-contoh sebatian tersebut:

Vitamin B4: Adenine (sejenis nucleobase), dihasilkan oleh badan manusia.
Vitamin B7: Juga dikenali sebagai "enteral factor" (atau Vitamin I).
Vitamin B8: Adenosine monophosphate, dihasilkan oleh badan manusia.
Vitamin B10: Para-aminobenzoic acid (PABA).
Vitamin B11: Pteryl-hepta-glutamic, sejenis asid folik.
Vitamin B13: Orotic acid, sekarang diketahui ianya bukan vitamin.
Vitamin B14: Diisolasi dari air kencing manusia, dipastikan bukan vitamin kemudiannya.
Vitamin B15: Pangamic acid.
Vitamin B16: Dimethylglycine (DMG).
Vitamin B17: Nitrilosides, amygdalin atau laetrile. Sebatian ini didapati dalam benih tumbuhan, kekacang, ubi dan bijirin. Kajian mendapati ianya TOKSIK DALAM KUANTITI BESAR, tetapi ramai "pengkaji di dalam bidang homeopathy dan perubatan alternatif" mengatakan ianya dapat mengelakkan dan menyembuhkan kanser, sedangkan tiada satu bukti kajian sains wujud setakat ini yang membuktikan ianya berkesan. Kajian yang ada semuanya mengatakan ianya adalah sangat toksik dan boleh membawa kepada kemudaratan dan kematian.
Vitamin B18: ?
Vitamin B19: ?
Vitamin B20: Carnitine.
Vitamin B21: ?
Vitamin B22: Ekstrak Aloe Vera. Gunanya? Tak-tau.
Vitamin Bh: Biotin.
Vitamin Bm: "Mouse Factor".
Vitamin Bt: L-Carnitine
Vitamin Bv: Sejenis sebatian B6, tetapi bukan Pyridoxine.
Vitamin Bw: Sejenis sebatian Biotin, tetapi bukan d-Biotin.
Vitamin Bx: Para-aminobenzoic acid.

Nota: Daripada kajian perubatan sehingga ke hari ini, "Vitamin" B16, B17, B18, B19, B20, B21 & B22 tidak didapati berguna di dalam kehidupan manusia atau haiwan - tetapi seperti biasa, ada aje la penganut homeopathy dan perubatan alternatif yang mengatakan ianya berguna untuk badan manusia, tanpa ada kajian saintifik yang munasabah dan terbukti dari segi statistik. Amalan scammers yang sesat jalan, dan yang tak kesah membunuh dan membahayakan manusia lain... demi seciput keuntungan wang-ringgit. What else?

Kegunaan Vitamin Dalam Kesihatan Manusia

Vitamin berguna dalam pembesaran dan perkembangan organisma mulitisel. Di dalam perkembangan embrio di dalam kandungan, fetus mula berkembang dengan bantuan nutrien yang diserap daripada darah ibu. Nutrien-nutrien (termasuk vitamin) membantu di dalam proses dan reaksi kimia yang berlaku, di mana ianya akan menghasilkan tisu-tisu seperti tulang, kulit, otot, tisu otak dan pelbagai tisu lain. Itu sebab ada anak yang dilahirkan cacat, dan ada anak yang gugur separuh jalan - sebab ada ibu yang kurang nutrien/vitamin di dalam pemakanan mereka (to put you all in perspective). 

Kebanyakan vitamin didapati daripada makanan, tetapi ada sedikit datang dari sumber lain. Contohnya: Vitamin K dan Biotin dihasilkan oleh mikroorganisma (bakteria) di dalam usus manusia, dan Vitamin D dihasilkan di dalam kulit manusia dengan bantuan cahaya ultraviolet semulajadi daripada matahari (jadi sapa-sapa yang asyik terperuk kat rumah tu - pegi la keluar rumah kerap sket wei!). Apabila perkembangan dan pembesaran fetus manusia itu telah tercapai, vitamin dan nutrien yang tertentu masih terus diperlukan sepanjang hidup manusia sampailah dianya masuk ke liang lahad, kerana setiap vitamin dan mineral tersebut membantu badan manusia untuk mempergunakan tenaga kimia yang diperolehi daripada makanan yang dimakan, dan ianya juga membantu badan manusia untuk melawan penyakit, dan sekaligus membantu membentuk IQ yang tinggi untuk sesetengah manusia (sapa-sapa yang makan sebarangan tu, sekarang aku harap korang faham kenapa IQ sesetengah manusia itu macam IQ cipan). 

Seperti yang telah aku beritahu di atas, vitamin diperlukan dalam kuantiti yang sedikit, dan ianya juga diperlukan setiap hari dalam kehidupan manusia - jadi Allah dah jadikan pelbagai sumber makanan yang dapat membekalkan semua nutrien dan vitamin yang diperlukan, jika manusia itu bersyukur dan makan semua makanan yang Allah benarkan (halal) dan makan pelbagai makanan dan bukan hanya makan yang ini dan yang itu - as if you don't believe God know what He's doing. Ada manusia yang vegetarian, ada yang makan babi, ada yang minum alkohol, dan pelbagai situasi lain - yang semuanya bercanggah dengan kehendak Allah ke atas manusia. Dan ada pulak situasi di mana manusia itu makan sesuatu makanan atau minuman dengan cara yang berlebihan - itu pun bercanggah dengan kehendakNya. Allah telah jadikan haiwan dan tumbuhan itu untuk kegunaan manusia - tetapi ada pulak sesetengah manusia yang tak percaya atau tak "confident" dengan apa yang dibekalkanNya, jadi wujudlah makanan yang diproses dikilang dan wujudlah makan tambahan yang pelbagai jenis yang ada dipasarkan sekarang - yang rata-rata adalah satu kaedah untuk buat duit bagi sesetengah manusia itu sendiri. Who are we trying to kid anyway? MonaVie? Herbalife? DDR JustMate5? You all get what I'm saying here? What a bunch of scammers.

Budaya Multivitamin Dalam Kehidupan Moden

Jadi untuk memendekkan cerita, kenapakah sesetengah manusia makan makanan kesihatan (health/food supplement) dan kenapa sesetengah doktor perubatan menggalakkan pemakanan tambahan/vitamin, dan sesetengahnya pula tidak menggalakkannya? Ianya bergantung kepada keadaan - tetapi secara dasarnya, kalau seseorang itu makan makanan yang seimbang dengan jumlah karbohidrat, lemak, protein, mineral dan vitamin yang secukupnya setiap hari, tiada sebab dia perlu untuk makan makanan tambahan... whatsoever. Makan nasi berpada, ada lauk seketul, ada banyak sayur, ada sepotong buah, dan minum air yang tiada gula berlebihan - dan adanya kepelbagaian menu untuk setiap hari manusia itu makan, setiap hari dalam kehidupannya - takde sebab ko nak minum MonaVie, makan Herbalife, makan apa-apa multivitamin, EPO, Aloe Vera, Colostrum dan 1001 produk ntahapekejadah yang sebenarnya diproses daripada bahan semulajadi, tetapi dipromosi oleh manusia demi untuk buat bzns. You all follow?

Kalau seorang yang malang yang ada penyakit kronik (seperti tuberkulosis, kanser tertentu, anemia, dan lain-lain yang berkaitan), yang tidak dapat makan dengan baik, multivitamin mungkin dapat membantu. Kalau seseorang itu dapat penyakit usus, dan telah melalui pembedahan yang mana surgeon dah potong 5 kaki ususnya dan lepas tu sambung balik - okay, doktor akan kasi dia multivitamin untuk dimakan setiap hari. Kalau seorang ibu yang mengandung setiap tahun satu, dan simpanan nutrien/vitamin dalam badannya mungkin kurang, sudah pasti doktor akan bagi dia vitamin sebab nanti anak dalam kandungannya akan jatuh sakit pulak, atau keluar cacat, atau berlaku keguguran. Dan banyak lagi situasi lain - kecuali untuk seorang manusia normal yang makan dengan normal dan melalui kehidupan normal, nak makan vitamin jugak? What for man? 

Korang kena faham kenapa adanya bzns jual multivitamin dan makanan tambahan. IT'S JUST A BUSINESS OF MAKING MONEY. Kalau ada farmasi yang promote kat korang makanan itu dan ini - farmasi tu nak buat duit jek, dan dia tak kesah kalau ko kena penyakit HYPERVITAMINOSIS (penyakit berlebihan vitamin). Kalau penganut MLM nak jual kat korang produk jus buah seperti MonaVie, eXfuze, Vemma, Xango, etc... dia orang nak buat skim piramid parasitik, jangan le buat-buat tak tahu dik. Kalau ada doktor klinik swasta yang promote Appeton atau Champs kat anak-anak korang, sedangkan ko bawak anak ko tu sebab dia demam selsema - mamatnya nak bayar dia punya 525i monthly-installment tu bang/kak, cube le pikio. Doktor yang beretika dan tiada "ulterior motive" hanya akan kasi vitamin/mineral pada pesakitnya hanya kerana pesakit itu memerlukannya, dan bukan sebab mahu isi poket dia sendiri dengan duit berkepok-kepok. Duit ni mana pernah cukup bagi sesetengah manusia tu... asyik nak lagik dan lagik dan lagik. Berlambak doktor begitu erk? Profession lain pun sama gak. Anyway, doktor yang berwibawa akan menasihati pesakitnya untuk makan makanan yang seimbang, jangan banyak makan makanan proses, dan menggalakkan pesakitnya untuk bersenam dan tidur yang cukup... bukan suruh telan pil hari-hari.

Okeh! Cukup sampai di situ - aku dah diskus topik ini dekat setahun lepas di entry Makanan Kesihatan? Jangan Suka Kena Kelentong. Jenuh la weh kalau aku nak kena cite balik.

Sejarah Vitamin B17

Amygdalin ("Vitamin" B17) pertama kali diisolasi pada tahun 1830 oleh 2 ahli kimia di Perancis. Laetrile pula adalah "trade-name" kepada "laevo-mandelonitrite-beta-glucoronoside", yang mana struktur kimianya berkait dengan amygdalin, dan sebatian tersebut boleh diekstrak daripada biji-benih aprikot dan banyak buah-buahan lain. Di dalam industri scam makanan kesihatan, amygdalin dan laetrile merujuk kepada benda yang sama. Di dalam kehadiran enzim tertentu, amygdalin akan terurai kepada glukos, benzaldehyde dan hydrogen cyanide (yang sangat toksik). Ianya dikaji sebagai ubat anti-kanser di Jerman pada tahun 1892, tetapi didapati tidak berkesan dan juga terlalu toksik untuk kegunaan manusia. Pada tahun 1950-an datanglah seorang barua scammer yang bernama Ernst T. Krebs, Sr., M.D. dan kemudiannya scam ini diteruskan oleh Ernst T. Krebs, Jr. (bapak bodek anak rintik) yang mempromosikan Laetrile sebagai rawatan alternatif untuk kanser, yang mana hanya mereka berdua sahaja yang sungguh-sungguh melakukan rawatan sebegini, sedangkan semua kajian yang dilakukan oleh pengkaji lain mendapati Laetrile itu tidak berkesan dan boleh membunuh pesakit yang dirawat. Sapa sebenarnya Krebs anak-beranak ni? 

Krebs, Sr. - Laetrile's "grandfather" - worked as a pharmacist before attending the San Francisco College of Physicians and Surgeons, from which he received his medical degree in 1903. During the influenza pandemic of 1918, he apparently became convinced that an old Indian remedy made from parsley was effective against the flu. He set up the Balsamea Company in San Francisco to market the remedy as Syrup Leptinol, which he claimed was effective against asthma, whooping cough, tuberculosis and pneumonia as well. During the early 1920s, supplies of Syrup Leptinol were seized by the FDA on charges that these claims were false and fraudulent. During the 1940s, Krebs, Sr., promoted Mutagen, an enzyme mixture containing chymotrypsin, which he claimed was effective against cancer. He and his son also patented and promoted "pangamic acid" (later called "vitamin B15"), which they claimed was effective against heart disease, cancer, and several other serious ailments. Krebs, Sr., died in 1970 at the age of 94. 
Ernst T. Krebs, Jr.  - Laetrile's "father"- has often been referred to as "Dr. Krebs" although he has no accredited doctoral degree. He attended Hahnemann Medical College in Philadelphia from 1938 to 1941, but was expelled after repeating his freshman year and failing his sophomore year. After taking courses in five different colleges and achieving low or failing grades in his science courses, he finally received a bachelor of arts degree from the University of Illinois in 1942. In 1973, after giving a 1-hour lecture on Laetrile, he obtained a "Doctor of Science" degree from American Christian College, a small, now-defunct Bible college in Tulsa, Oklahoma. The school, founded by evangelist Billy James Hargis, had no science department and lacked authority from Oklahoma to grant any doctoral degrees.

Bla bla bla... korang boleh baca artikel sepenuhnya di Quackwatch website. Sinopsis di akhir artikel:

Although the NCI (National Cancer Institute) mailing had not been designed to uncover negative case reports, 220 physicians submitted data on more than 1,000 patients who had received Laetrile without any beneficial response. In July 1980, the NCI undertook clinical trials of 178 cancer patients who received Laetrile, vitamins and enzymes at the Mayo Clinic and three other prominent cancer centers. The study included patients for whom no other treatment had been effective or for whom no proven treatment was known. All patients had tumor masses that could easily be measured, but most of the patients were in good physical condition. Since Laetrile proponents were unable to agree on the formula or testing protocol for Laetrile, NCI decided to use a preparation that corresponded to the substance distributed by the major Mexican supplier, American Biologics. The preparation was supplied by the NCI Pharmaceutical Resources Branch and verified by a variety of tests. The dosage of Laetrile was based on the published recommendations of Krebs, Jr., and the Bradford Foundation. The results of the trial were clear-cut. Not one patient was cured or even stabilized. The median survival rate was 4.8 months from the start of therapy, and in those still alive after seven months, tumor size had increased. This was the expected result for patients receiving no treatment at all. In addition, several patients experienced symptoms of cyanide toxicity or had blood levels of cyanide approaching the lethal range. An accompanying editorial concluded: "Laetrile has had its day in court. The evidence, beyond reasonable doubt, is that it doesn't benefit patients with advanced cancer, and there is no reason to believe that it would be any more effective in the earlier stages of the disease . . . The time has come to close the books".

Scam Amygdalin/Laetrile ini berlanjutan daripada tahun 60-an hingga ke 80-an, dan pelbagai isu timbul, baik dari segi perubatan, sehingga ke masalah sosial dan kewangan, dan seterusnya membawa isu tersebut mahkamah. Sapa-sapa yang rajin, anda dipersilakan untuk buat kajian sendiri. Topik ini bukan topik misteri, ianya "clear-cut" scam dan ianya memperlihatkan bagaimana ada sesetengah manusia sanggup melakukan apa sahaja untuk buat duit, tak kesah kalau ada manusia lain yang dah kena kanser dan berharap adanya ubat penyembuh untuk mengatasi "death-sentence" yang mereka hadapi - demi prinsip "suka hati aku la nak buat apa, janji aku boleh jadi kaya". Familiar? Prinsip yang banyak diamalkan jugak oleh penganut MLM dan skim piramid sekarang di merata dunia. Janji boleh dapat duit - etika, "right and wrong", ilmu tarak, patriotism tarak... who cares? Janji aku boleh buat duit.

Okay anyway, meh aku tunjukkan capaian aku di PubMed tentang isu Amygdalin/Laetrile. Aku tahu ramai korang yang tak pasti sangat apa kepentingannya Pubmed ni, sejak aku sertakan abstrak-abstrak kajian perubatan di banyak entry sebelum ini. Ianya adalah rujukan dan abstrak kepada kajian-kajian sains perubatan dan biomedikal yang dikendalikan oleh The United States National Library of Medicine yang terletak di National Institute of Health, di Bethesda, Maryland. Database ini merangkumi:
1. MEDLINE (Medical Literature Analysis and Retrieval System Online) - yang merangkumi maklumat bibliografi daripada artikel-artikel journal sains yang merangkumi kajian perubatan, kejururawatan, farmasi, pergigian, perubatan veterinar, biologi, biokimia dan kesihatan awam).
2. Rujukan lama Index Medicus daripada tahun 1955, dan sebelumnya lagi. 
3. Rujukan journal yang tidak diindeks ke dalam Index Medicus, seperti journal Science, British Medical Journal dan Annals of Surgery.

Setakat 1 Disember 2011, PubMed mengandungi lebih daripada 21.3 juta rekod daripada lebih-kurang 5000 journal (publications) yang dikatalogkan penuh sejak tahun 1966, secara selektif sehingga tahun 1865, dan secara sangat selektif sehingga tahun 1809. Terdapat 12.3 juta artikel yang disenaraikan bersama abstraknya, dan 3.5 juta artikel penuh boleh dibaca secara percuma oleh sesiapa sahaja yang ada komputer dan boleh online... kalau IQ orang itu melebihi 75 dan pandai baca omputeh (walaupun sebenarnya, daripada 1995-2003, hanya 88% artikel adalah dalam bahasa Inggeris). Untuk sesuatu kajian atau laporan perubatan itu dimasukkan ke dalam PubMed, pemilihan dan penelitian akan dilakukan oleh sebuah panel - berdasarkan "scope" dan kualiti kajian - dan kajian-kajian merapu, tidak saintifik, yang ada penipuan dan sah-sah "low-quality" sudah pasti akan kena reject.

Kepentingan PubMed ini adalah sebagai rujukan yang penting kepada saintis dan pengkaji untuk mengamalkan apa yang dipanggil sebagai "EVIDENCE-BASED MEDICINE". Kalau takde bukti kajian tentang sesuatu topik/produk... jangan banyak cakep der. You get me? Rujukan-rujukan tersebut adalah sistematik dan telus, dan doktor dan pengkaji boleh merujuk kepada database tersebut untuk mencari dan membandingkan hasil kajian perubatan yang pernah dilakukan dan dilaporkan sebelum ini.

I know sometimes I find a dumbass who will dispute this PubMed thingy. Dah sememangnya secara am, kalau yang "argue" itu penganut MLM-SP, geng mat rempit dan minah klepet meleis, ustaz-ustaz scammers yang berpendapat ilmu sebegini adalah bawaan kapiaq/yahudi, serta makhluk-makhluk yang tak pass SPM atau yang tak sekolah langsung - sure, aku pun boleh kalah berdebat pasal kepentingan PubMed dalam isu-isu sains perubatan. Kengkadang "give-up" jugak. Tapi pada korang yang boleh faham, mahu faham, dan ambik kesah pasal sains dan matematik dan lain-lain ilmu sejagat - sekurang-kurangnya aku harap ko boleh terima bahawa kalau kajian sains itu telah tercatat dalam database PubMed, bermakna ada pasukan pengkaji yang dah buat kajian, dah dapat hasil kajian, dan dah selesai buat laporan tentang isu kajian yang ada kaitan dengan topik yang dibincangkan. Kalau tarak - maknanya? Ah, you figure it out.

Berkenaan isu Amydalin/Laetrile/Vitamin B17, aku jumpa abstrak kajian di bawah:


Kajian di atas dilakukan pada 1984, yang ditulis oleh Irving J. Lerner, M.D. menerangkan tentang isu scam/quackery Laetrile yang berlaku di Amerika - dan menganalisa kenapa adanya scammer dan adanya pulanya permintaan di kalangan mereka yang dirundung malang yang menghidap kanser yang sanggup menerima rawatan yang diamalkan oleh mereka yang tiada kelayakan dan kenapa mereka percaya buta-buta kepada rawatan yang tiada bukti perubatan... whatsoever. Korang boleh download laporan ini di The Whys of Cancer Quackery.

Treatments for cancer is hardly a new phenomenon, but the explosion of the laetrile movement in the United States in the 1970s was wholly unprecedented. From its humble origins a s a largely regional promotion in California and Tijuana, Mexico, in the 1960s, at its peak in the mid- 1970s laetrile became a household word nationwide with an estimated 70,000 American users and millions of dollars in profits made by the key promoters. Most observers believed the movement began to decline by 1978, perhaps almost as sharply as it had grown only a few years earlier. Nevertheless, a variety of other quack remedies, many as direct outgrowths of the laetrile promotion, are in widespread use currently, and these and others surely will be on the scene for the foreseeable future. It would be relevant, then, using the laetrile experience as a guide, to consider the whys of cancer quackery: Why do some promote it and so many others adopt it? Why should we in the medical community care?


Yang di atas ini adalah abstrak kajian yang aku dah sebut tadi - kajian yang dilakukan di 4 buah pusat perubatan yang yang diakui antara yang terbaik di Amerika di bawah pengendalian National Cancer Institute (of America) yang membuktikan bahawa Laetrile itu adalah scam dan ianya boleh membantu pesakit kanser mati lebih awal. Uik! Mungkin itu tujuan utama motif scammers geng Krebs anak-beranak itu sebenarnya. Cara perubatan kelentongan mereka itu adalah kasi pesakit kanser mati lagi awal - settled perkara lebih cepat erk?


Laporan di atas adalah usaha pengkaji daripada University of Exeter and Plymouth di UK - di mana mereka mengumpulkan selagi ada laporan klinikal berkenaan Laetrile daripada seluruh dunia, tidak kira daripada journal dan penerbitan mana, dan tidak kira bahasa apa, dan apa-apa sahaja kajian daripada tahun 1951 lagi, dan hasil akhir kajian mereka mendapati bahawa tiada bukti dijumpai yang mengatakan bahawa rawatan yang menggunakan Laetrile adalah berkesan untuk merawat kanser, dan ianya TIDAK DISOKONG oleh data klinikal yang ada di seluruh dunia. Zero, yellek, nada, kosong.


Artikel ini pula yang dilaporkan di CA - Cancer Journal for Clinician, 1991, juga adalah satu lagi "review" tentang hasil penggunaan Laetrile dalam rawatan kanser, di mana rawatan sebegini adalah tidak berkesan (whatsoever), dan tanpa ada bukti klinikal yang bermakna. Laetrile tidak mengakibatkan pengurangan saiz ketumbuhan, dan tidak juga memanjangkan nyawa pesakit, dan tidak langsung pengurangkan penderitaan pesakit atau meningkatkan kualiti kehidupan pesakit kanser. Ada pula beberapa laporan kajian yang melaporkan bahawa penggunaan Laetrile menyebabkan komplikasi keracunan yang amat serius sehingga boleh mengancam nyawa akibat daripada penggunaan jumlah Laetrile yang besar, melalui saranan pengamal perubatan alternatif/homeopathy. Dang!


Kat atas adalah statement NCI di Amerika tentang Laetrile - Info: Laetrile for Health Professional. Kalau nanti korang terjumpa salesman produk kejadah ni, korang sure akan terima alasan bahawa larangan penggunaan Latrile itu adalah konspirasi kerajaan Amerika dan FDA-nya untuk mengekang proponen dan pengamal rawatan alternatif/homeopathy daripada menggunakannya dalam rawatan kanser... sebab? Laetrile itu sangat berkesan, jadi ianya mengancam industri farmaseutikal di Amerika... eerrr... ha gitu-gitu bang, tak tipu punya... eerrr... ada konspirasi... eerrr. Sesetengah manusia ni, khasnya scammers meleis memang first class species hopeless. Elok kasi cyanide aje ye bang? Oh ya... cyanide-poisoning tu apa dong?

Cyanide-Poisoning

Keracunan cyanide berlaku apabila sel organisma (manusia, haiwan atau jugak si meleis) terdedah kepada sebatian yang mengandungi ion Cyanide (CN) yang larut dalam air. Ini merangkumi hydrogen cyanide, potassium cyanide, sodium cyanide dan lain-lain lagi. Cyanide akan menyebabkan terhentinya respirasi sel melalui inhibisi enzim Cytochrome-C Oxydase di dalam mitokondria. Ini akan menyebabkan gangguan penggunaan oksigen di dalam sel, di mana kepada manusia, ia akan menyebabkan koma, dan berlakunya sawan, apnea (berhenti bernafas) dan cardiac arrest (jantung berhenti). Dalam jumlah kecil, cyanide menyebabkan rasa lemah badan, pening, vertigo (rasa berpusing), rasa kompius (penganut MLM ramai gak yang kompius bang - kena cyanide ka?) dan rasa sesak nafas, sebelum koma dan cardiac arrest berlaku. Petunjuk klinikal adalah perubahan kulit pesakit yang berubah warna kepada warna PINK.

Pernah dengar kesah Jonestown? Ada la dulu pada tahun 1970-an satu geng ajaran sesat yang dipanggil sebagai Peoples Temples yang diketuai oleh si tok guru Jim Jones (research la sendiri, pegi check kat Wiki) yang akhirnya menyebabkan 909 mati katak kerana cyanide-poisoning. Kreatif sungguh... kreatif tak bertempat.


Pernah dengar Auschwitz? Pernah dengar Zyklon-B? Pernah dengar Adolf Hitler? Gambar kat bawah ni adalah hasil kerja kuncu-kuncu pakcik Hitler dengan bantuan gas cyanide:

  

Sekarang kita berbalik kepada produk ApriCON keluaran syarikat Bumiputra Farmas Health di bawah. Nama produknya pun sangat sesuai betul dengan scam-nya. ApriCON - kena CON aje la korang sekoq-sekoq scammers dan pengguna yang suicidal tu semua ha? Kena kelentong buta-buta, tapi bukan calang-calang punya kelentong pulak tu. Ini kelentongan tahap membunuh masyarakat dah neh. Dan apekehenye yeop pihak KKM boleh kasi kelulusan produk makanan kesihatan sebegini? Woi bang (yang kerja kat KKM, Putrajaya tu)... tido erk?


Okeh! Siapakah yang scammers yang tengah CON berduyun-duyun umat manusia dengan jualan produk suicidal neh? Tengok kat sini - Senarai Pengedar ApriCON. Notice anything? Meh aku kasi sedutan sket...

SENARAI PENGEDAR : En Irwan 010-4342263 Pn. Aida 010-4342269 Pn. Noor Fazlin 019-3499692 En. Mohd Noor 012-7697597 Nurul Hidayah 016-6605875 Pn Siti Patimah bt Abd Kadir 013-6689404 Pn Hasmah Bt Ismail 012-3504193 @ 03-91015944 En Zaki 013-3366701 @ 03-87241425 Farmasi Materia Medica 03-8922 1355 Farmasi Najah 03-89275052 Farmasi Allcare Pharmahealth 03-89258420 En Mohd Noor 012-7697597 Pn. Noormah 016-3959329 Farmasi Penawar 03-31814263 En Zain 019-2016181 @ 019-3234354 Mohd Hafiz Ridha 019-6049603 Fatin 019-7396369 Rohani Mat Amin 012-3065490 En Mohd Noor 012-7697597 Noormah 016-3959329 Mohd Tarmizi Bin Mohamad Harun 019-2865012 @ 03-61874827  Farmasi Addin Iqram 013-3885990... on and on and on and on... dan tak lupa jugak farmasi-farmasi: Farmasi Materia Medica 03-7847 5076 D`Apotic Pharmacy 07-224 6832 Farmasi Q Pharma (PPUM) 03-7957 5741 UKM K-Health (PPUKM) 03-9173 9357 Farmasi MediPoint 03-87363649 Farmasi Anis 03-89410089 Farmasi Medivita 06-6797144 Farmasi Nurul Rx 06-8501231 Farmasi Najah 03-89275052 Farmasi Ikhlas 013-5871 1291 @ 03-6189 2077 Farmasi Iqram 013-3965992 Farmasi Samudera Timur 03-61897535 Farmasi Anis 03-61405692 Farmasi Hata Square 03-49265406 Kedai Sihat (Hospital Sultan Ismail) 019-7354420 Farmasi Aktif 019-6652600 @ 06-3853121... On and on and on and on and on..... 

NOTICED ANYTHING WEIRD?
All the distributors and sales-persons are MALAYS and all the intended customers are likely to be MALAYS too... Ain't it? Meaning? 
INI KES GENG REMPIT MELAYU MAHU KASI BUNUH SESAMA ORANG MELAYU BERAMAI-RAMAI NI BEB!

Ada lagik produk lain di Malaya yang promote VitaminB17 ni:

Dan tak lupa juga produk orang tua nyanyok si scammer tersohor dalam usaha murninya untuk membunuh anak-anak korang:


And some people wonder, why is Aidid Mu'addib is soooo against Malays doing business? Sheeeeesshh! I'm trying to save your money and trying to save some lives you idiot! All you scammers don't like it? Tough luck.


441 comments:

«Oldest   ‹Older   401 – 441 of 441
bulat said...

"Bila org yg ada doctorate, berpendidikan dan berkelayakan, bagi pandangan ko tak boleh terima, pastu buat style palat mintak research sebagai bukti. Walhal ko tu lay person. Interpret research pun tak pass"

kahkahkah,
masing2 ada otak laa bingai, jadi ko nak kata manusia yg ada doctorate, berpendidikan dan berkelayakan tuu boleh sesuka hati nk perbodohkan org lain laa yek.. sbb org tuu ada kelayakan setiap apa yg dia kata tuu semuanya betul takde satu pun yg salah.... bullshit man.. masa2 macam nie laa tahap penilaian manusia tuu mengambarkan tahap kecerdikannya...

sebab tuu aku kata nie bagi pihak sebelah ko tp pro2 lain ada lain punya kata, jadi siapa yg betul??
pandangan tetaplah pandangan, tp manusia yg cerdik kumpul byk pandangan2 yg lain lagi... pakturut dalam nie, dh boleh tau dh camne gayanya...

aku tkperlu nk buktikan apa2 pun kat ko, sbb ko sendiri pun tk paham dgn jelas MLM tuu, bagilaa apa pun, otak dungu ko takkan paham... ibarat tikus baiki labu je

ko sendiri pun xboleh nk bg prove apa yg aku tanya, aku nk takut berdebat ngan ko buat apa, dh tahu dh tahap pusing2 keling ko tuu... ternyata ko lebih babi dari babi...

"Panduan Jakim memungkinkan ada MLM yg Halal. Ok fine..fine..bagitaula SATU yg Halal tu. Yg pasti sape2 baca panduan public dari Jakim tu, takkan ade MLM Halal yg boleh wujud"

sbb tu aku kata ko mmg bodoh pun pasal MLM, ko sendiri tk pernah nak belajar n cuba nk tahu how MLM works, yg ko tahu kaitkan dgn skim piramid jahanam tuu je.. beza skim piramid dgn MLM pun tk boleh nk bagitau, apa guna jakim keluarkan garis panduan klu manusia mcm ko tk boleh paham keterangannya.. maka pergi jahanam laa...

mmg laa org lain boleh maju tanpa buat MLM, sbb MLM nie salah satu jenis perniagaan, terpulang pada mereka laa nk buat yg mana dan bukannya nk gantikan perniagaan yg ada sekarang.. punya laa bahalol... benda mcm nie pun nk kena explain ngan ko ke phuiiii....

sedar jelaa diri ko tuu anjing suruhan AM...

aa said...

kecoh la lu bulat...dh kalah pasal Apricon nak pusing cerita MLM plk....

azwan said...

As usual...punyala panjang pum pang pum pang tapi satu isi pun tarak. Kat sini ko LOSER, kat luar pun ko LOSER. WakakKAKAKkakaka...

" jadi ko nak kata manusia yg ada doctorate, berpendidikan dan berkelayakan tuu boleh sesuka hati nk perbodohkan org lain laa yek.."

Ayat ni ko boleh apply kalau aku, aa dan Rose bercakap pasal construction ke, aviation ke, IT ke, wtf ke? Get it pantat? wakakakKAKAKkakakka!! Benda simple pun langsung tak dapat tangkap..LOSER.

Obviously ko takut nak bagi satu definitive answer/contoh MLM sebab ko takut kena balun kat blog neh. Terang2 MLM ko pun tak mampu nak comply panduan tu. Hancus credibility ko yg mmg dah takde. LOSER. Lain kali aku kena deal dgn ko la...aku jawab satu, ko kena jawab satu. LOSER.

Ko kan nak buktikan lagi hebat dari aku...cepat cepat bagitau.

ps: I am stilll...enjoying this moment. This dumbfuck has no point anymore.

azwan said...

Ooo betol gak...nanti aku team dgn Rose dan aa untuk buat specific research pasal monababi dan B17.

Lepas aku publish paper tu, baru pendapat aku and the geng jadi credible di mata pondan sekor ni.

Selagi tak buat research tu..memang degree aku, aa dan PHD Rose tarak guna...elok buang dalam tong sampah.

kui kui kui....sweet and simple..

bulat said...

aa,

kahkahkah, ko je yg terperasan ko menang... jenis ko nie aku ngk mmg akan YA kan semua perkara je dari pakar2, nak pulak bila ada pakar2 kapir kata perubatan alternatif guna AlQuran tu scam, sebab tk boleh dibuktikan secara scientifik mesti ko akan pertahankan apa yg pakar2 kapir tuu kata kan, bagus orgnya...

"Ayat ni ko boleh apply kalau aku, aa dan Rose bercakap pasal construction ke, aviation ke, IT ke, wtf ke? Get it pantat? wakakakKAKAKkakakka!! Benda simple pun langsung tak dapat tangkap..LOSER."

mmg tk boleh belah langsung ayat ko nie...

aku tk perlu nk buktikan siapa hebat, yg penting ko tahu ketidak reality yg berlaku, bukan hanya sekadar teori2 bingai dari blog sengal nie yg aku suruh ko provekan tapi masih xboleh tunjuk... jadi apa tujuannya klu tk boleh provekan pape?? sekadar sembang2 bodoh untuk org2 bodoh gitu??

kalau tetiba je hanya aku sorang yg kata pasal B17 nie boleh treat cancer lain la ceritanya... yg nk diceritanya sekarg ada ramai lagi doktor2 lain yg ada buat research dalam lab malah yg melihat sendiri kesannya keatas cell kanser... dan ko yg dungu nie hanya bercakap sekadar menurut teori... mcm teori ko pasal MLM yg ko tak paham2...



aa said...

Salam Bulat,

sorry, produk apricon tiada dalam perubatan Al-Quran, jangan pusing cerita..

Simple question:

1. kenapa pihak syarikat tidak menunjukkan bukti kepada KKM bahawa Apricon boleh membantu/merawat/mencegah penyakit kanser?

2. pengiklanan apricon boleh merawat/membantu/mencegah kanser adalah melanggar Akta Ubat (Iklan & Penjualan) 1956, Jadi apa yang syarikat apricon buat ni , SALAH atau BETUL mengikut undang-undang?


Mohon Bulat jawab dengan jelas, jangan pusing-pusing bab MLM @ AlQuran....

azwan said...

Ok...ginila...best layan ko ni, sebab ko represent kebodohan MLMer. Aku nak ko restate balik...ko nak aku bagi prove dari segi ape? Bagi soalan ko jelas2...aku akan jawab.

Nan said...

And, as you can see, bulat cabut lari dari menjawab soalan aa dan azwan. Beliau lari sambil meninggalkan berak dan kencingnya di sini dan membuat onar di entryblain pulak hahahahaa...!

And that, ladies and gentlemen, is the modus operandi of an MLM scammer.

azwan said...

Boleh pulak tu buat taktau ye babi. Amik ko babi..

(1)Salam Bulat,

sorry, produk apricon tiada dalam perubatan Al-Quran, jangan pusing cerita..

Simple question:

1. kenapa pihak syarikat tidak menunjukkan bukti kepada KKM bahawa Apricon boleh membantu/merawat/mencegah penyakit kanser?

2. pengiklanan apricon boleh merawat/membantu/mencegah kanser adalah melanggar Akta Ubat (Iklan & Penjualan) 1956, Jadi apa yang syarikat apricon buat ni , SALAH atau BETUL mengikut undang-undang?

Mohon Bulat jawab dengan jelas, jangan pusing-pusing bab MLM @ AlQuran....

(2)Ok...ginila...best layan ko ni, sebab ko represent kebodohan MLMer. Aku nak ko restate balik...ko nak aku bagi prove dari segi ape? Bagi soalan ko jelas2...aku akan jawab.

Jawab woiii ffffucking assshooleee...

bulat said...

aku tk perlu nk cabut lari kemana pun nan... ko kalau tk paham pasal MLM sembang ngan ko pun buang masa je...

suka hati ko laaa...

azwan said...

wakakakKAKAKkakaka!!

Ape aku nak expect dari babi mcm ko bulat: MLMer yg bodoh dan tak boleh diajar. Bodoh dan taknak belajar..so its a dead end. Its pathetic. Thats why ko tgk Rose, baine and others malas nak layan makhluk mcm ko..because you are soo dumbfuck!

Hanya dgn SMS kwn2 aku kat KKM, aku dah dapat cool latest info pasal apricon. Its not only info, its a hard facts and evidences. For those who are interested to know more, boleh drop your email here. Aku akan forward documents, list of Q&A dgn KKM. Aku always willing to educate people yg naive and willing to learn...yg mana aku dah buktikan byk kali dlm blog neh.

Dan utk ko bulat, aku nak ko kekal bodoh dan tolol. Pandang elok2 muka ko kat cermin tu...cakap "aku MLMer yg tolol". Who the fuck cares about you dumbfuck retard? aa dah table facts dgn simple, teratur dan tersusun...dan ko seperti biasa pusing2 ala keling estet. And my evidence will astound you, but will you ever change..? i don't think so. So more or less, aku enjoy tgk MLMer bangsat mcm ko kekal tolol dan bodoh. Atau mungkin ko kena mengemis dgn aku sampai kena bukak account google baru...wakakakKAKAKkakakak!! Dan kalau ko nak pikir kau buat2 cerita..ikut suka hati otak babi ko ler.

So kekalkan prestasi ko...

bulat said...

tulis je laa fakta2 tuu kat sini, apa yg pengecut sgt nk bagitau... kenapa takut tembelang pecah ke??

azwan said...

(1)Salam Bulat,

sorry, produk apricon tiada dalam perubatan Al-Quran, jangan pusing cerita..

Simple question:

1. kenapa pihak syarikat tidak menunjukkan bukti kepada KKM bahawa Apricon boleh membantu/merawat/mencegah penyakit kanser?

2. pengiklanan apricon boleh merawat/membantu/mencegah kanser adalah melanggar Akta Ubat (Iklan & Penjualan) 1956, Jadi apa yang syarikat apricon buat ni , SALAH atau BETUL mengikut undang-undang?

Mohon Bulat jawab dengan jelas, jangan pusing-pusing bab MLM @ AlQuran....

(2)Ok...ginila...best layan ko ni, sebab ko represent kebodohan MLMer. Aku nak ko restate balik...ko nak aku bagi prove dari segi ape? Bagi soalan ko jelas2...aku akan jawab.

Jawab woiii ffffucking assshooleee...

aa said...

penipuan exposed here:

http://farmashealth.blogspot.com/2012/10/artikel-iklan-kosmo-apricon-farmas.html#comment-form

azwan said...

aa, sian ko ni tercari-cari. Biarkan si bulat pondan kekal tolol. Kalau ko nak, letak email ko...aku akan email ko keputusan mahkamah sekali.

bulat said...

humang aih dungunya...
tang mana tipunya??

nk kata bodoh marah....

azwan said...

Nak tau tang mana tipu, pegi sondol kat KKM tu.

Babi pun lebih cerdik dari ko.

bulat said...

aik tkde jawapan, nk suruh tanya sendiri plak, kata tau sgt...

nmpk sgt tahap kebabian ko...

azwan said...

Aik, makin pendek komen nampak. Dah call KKM ek? wakakakKAKAKkakaka!!!

Tak salah ngaku salah...naik sket integriti tu. Tp nak wat camne...dah dasar MLMer: bodoh dan tak boleh diajar.

bulat said...

komen panjang2 pun ko terlalu bodoh untuk paham...

org bodoh mcm ko je yg susah nk diajar, bukti pun masih tk dapat tunjuk nk suruh call sana call sini... itu je laa yg ko tau, konon nmpk mcm tere mere laa..

siap ada keputusan mahkamah laa itu laa ini laaa... mana? mana?

tk salah klu ko nk mengaku pengecut pun...

azwan said...

Errr...tawaran masih terbuka. Takkan babi sekor ni je kot? sampai terkinja-kinja mana mana. wkakkKKAKkakaka...

Mahkamah mana, bentuk hukuman, jenis kesalahan, bila dijatuh hukuman, bla bla bla semua ada. Yg pengecut nak berdepan realiti je takut nak tau.

WkakakKAKkkaka!!

bulat said...

takut nk tau takut nk tau, bagi tau laa mana??

ko listkan jenis2 kesalahan yg ada byk2 kat sini, pastu bru boleh detailkan yg lain plak...

takat nk sembang mumbang ada itu laa ada ini laa, org bodoh je penjilat bontot ko...

cepat laa loser mana??

azwan said...

wakakakaKAKkakka!!!

Babi terkinje-kinje mintak bukti. Bukan susah nak call KKM, lagi susah nak cari downline.

Ini la realiti MLMer, sifat pemalas dah meresap dlm otak, dah dibiasakan spoon feed, kencing tadah jek.

Ko boleh pegi mampos la bulat..dan aku memang suka tengok ko terkapai-kapai.

bulat said...

kahkahkah...

tk salah mengaku pengecut azwan, kecutkan lagi telur ko tuu biar jadi pondan

dh boleh agak dh loser mcm ko nie mcm mana gayanya...

azwan said...

aikkkk... tu je?

turbineslim said...

Assalamualaikum to semua.Aku memang terkejut bila membaca blog nie psl aku ni dulu org yang menolong seorang pompuan tuk buat promosi di internet.Mak dia pakai produk B17 ni sebagai obat anti kanser psl mak dia ade cancer tahap4.Dulu pompuan ni makwe aku jadi aku jadi barua untuk buat promosi benda kejadah ni.Bila baca blog brader ni baru aku sedar psl bahaya benda ni.Tima kasih bro

wak segen said...

Bro Aidid,

Kenapa takde update after yr last post dec 5 2011.
Jangan give up bro .
Apa lu buat ni usaha baik.
Hari ini sana sini MLM .
Yang tokay cayanunalip,downline melayu.
Yang tokay ustad seleb doktor yang dah jadi arwah pon ada.
Yang pelik , sampai menteri pon kata ni satu industry
Nak cakap bodoh ..dah jadi menteri.

tiefazatie said...
This comment has been removed by the author.
Hairun Azmi Hashim said...

Kesian Melayu...

mao said...

Kah2, prof dr syed zainal hussin wafa tu bapak member aku, member rapat pulak tu. Dia tak pernah pn sokong mana2 produk ni! Sah dorang guna ayat excerpt dia dlm buku just nak justify pendapat dorang! Toksah la tertipu..

contactforhelp said...

http://contactforhelp.com/canon/

http://contactforhelp.com/brother-international/

http://contactforhelp.com/epson/        

http://contactforhelp.com/outlook/     

http://contactforhelp.com/lexmark/     

http://contactforhelp.com/turbotax/   

http://contactforhelp.com/norton/       

http://contactforhelp.com/aol/               

http://contactforhelp.com/cisco/

http://contactforhelp.com/gateway/    

http://contactforhelp.com/dell/              

http://contactforhelp.com/mac-apple/

http://contactforhelp.com/hotmail/      

http://contactforhelp.com/belkin/         

http://contactforhelp.com/linksys/        

http://contactforhelp.com/mcafee/      

http://contactforhelp.com/avg/              

http://contactforhelp.com/yahoo/        

http://contactforhelp.com/microsoft-tech-support/     

http://contactforhelp.com/quickbooks/              

http://contactforhelp.com/quicken/

amy lavender said...

Research for amygdalin as anticancer has been going on for 200 years. So far it was proven that it has anti cancer effect, but because of its toxicity the dose must be carefully monitored. Please read this review article about amygdalin.
http://www.cancerjournal.net/article.asp?issn=0973-1482;year=2014;volume=10;issue=5;spage=3;epage=7;aulast=Song

Amirul Voldemort said...

Mane pegi Aidid ni???? da lame x update blog..kot2 dpt kanser, mkn APRICON yg dia benci sgt tu, trus mampos kene racun cyanide..padan muka batak dok complain tunjuk pandai...tapi bodoh..yg mana pecaya bulat2 xwat research sama bodoh..gi masuk skola balik, ambik kimia blajar basic balik...nk cpt korang google je ape beza cyanide radical dengan Hydrogen cyanide...mane satu racun mana satu bukan..cepat2. korang ni dah kene kencing dengan aidid..

Amirul Voldemort said...

Klu betul la APRICON ni company MLM, aku rasa paling kuat pn 2 thn je betahan...lepas dr tu lingkup dah...aku tgk website dia siap update, pastu slalu taja article kt kosmo..siap educate people ttg kanser, xdela profit oriented sgt..x caya ni ha link website dia www.farmashealth.com.my korang call la sndiri tanya company ni mlm ke tak...lg 1 klu MLM kene la apply and register their business dulu, bkn simply-simply ko nk wat pyramid scheme ni...klu tak percaya tgk (Direct Sales Act) 1993 and the Direct Sales Regulations 1993 of Malaysia. Kita pn boleh check jgk sama ada company tu mmg gunakan sitem MLM atau just buat jualan biasa...

Ila Syakila said...

untuk brother mao... ko knl anak dia, aku plak knl Prof sndiri sbgi Wan Chik.. tahun lps, 2014 kitorang wat annual diner family, Wan Chik jemput skali staf2 tk farmas APRICON nih...mmg dia ada bg kebenaran nk pki nama dia dan nasihat dia...klu ye diaorang main petik je, asal anak or Prof x saman?? ko ni main mengaku je...klakar btul..

Muchlis Tumor said...

Kalau kita sendiri xkena lagi mmg macam2 andaian kita. Kalau salah sorang dari keluarga kau yg kena baru kau tahu masa tu mengelupur nak cari Aprikot. Kalau keje gomen boleh la kau beratur dapat kimo free dari gomen. Ni aku nak cerita kisah aku. Korang nak percaya ke x terpulang. Aku ni pemandu teksi je nak buat kimo mmg xmampu lah. Kalau aku kimo mesti badan aku lemah xlarat mcm mana aku nak bg anak bini aku makan. 2012 aku kena tumor kat otak sampai terlantar. Sakit x payah citalah. Bagus aku mati dari sakit. Nak telan air liur sendiri pun xboleh, tengok muka org rasa nak tampar je. Aku xtahu ape yg masuk dlm perut aku, dlm sedar xsedar bini aku masukkan ubat dalam susu makanan aku. Yg aku tahu bini aku ckp xpelah bang kita ikhtiar je. Lepas 5 hari aku boleh menelan. Sblm ni makan susu je, xde nikmat makan langsung sbb pakai tiub. Bila dah sihat aku tanya bini aku ape yg dia bg. Dia tunjuk botol Apricon. Sejak tu lah aku makan smpai skrg. Alhamdulillah sihat dan dan boleh bw teksi mcm biase. Kalau xpcaya bole call aku @ dtg umah aku di Sungai Buloh. Aku boleh bg record hosp. Assalam 013-2738732.

Rosita Syafie said...

Akak makan ni did oi, xpayah la banyak2 ckp masing2 sekolah ada ilmu, boleh tanya pakcik gugel, boleh call kementerian utk kepastian, nape diorg luluskan jugak walhal ada cyanide mcm adik aidid ni ckp. Kalau betul ada org dalam dah lama dpt kes polis sbb org mati keracunan. Apa kata aidid & org2 yg bersetuju dgn pendapat aidid ni cari mangsa yg mengalami keracunan saman company ni. Kita ada hak kan, kalau setakat bergaduh dlm ni xkemana dik oiii. Company ni berfungsi lg smpai skang. Siap ada charity lg. Assalamualaikum

Hakim Lukqs said...

Sy tak merokok. Sy takde keturunan y pernah kena kanser. Sy baru 23 tahun. Sy bersukan hari2, tp dah takdir sy kena kanser paru2 tahap 4. Sy tak setuju produk ni dikatakan beracun, dgn apricon nil ah sy boleh kembali belajar dan tak dibuang paru2. Mintak semua jgn pecaye benda ni bulat2. Produk ni diluluskan oleh kkm, halal msia, biro kawalan dadah. Sy tak rasa kkm bole luluskan produk ni kalo betul ada bahan beracun.

IBU WINDA DI GARUT said...

kami sekeluarga tak lupa mengucapkan puji syukur kepada ALLAH S,W,T
dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor togel.nya yang AKI
berikan 4 angka 4320 alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI.
dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya
allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka main togel
yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi AKI SOLEH,,di no (((082-313-336-747)))
insya allah anda bisa seperti saya…menang togel 275
juta, wassalam.


dijamin 100% jebol saya sudah buktikan...sendiri....







Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini !!!!


1"Dikejar-kejar hutang

2"Selaluh kalah dalam bermain togel

3"Barang berharga anda udah habis terjual Buat judi togel


4"Anda udah kemana-mana tapi tidak menghasilkan solusi yg tepat


5"Udah banyak Dukun togel yang kamu tempati minta angka jitunya
tapi tidak ada satupun yang berhasil..







Solusi yang tepat jangan anda putus asah....AKI SOLEH akan membantu
anda semua dengan Angka ritwal/GHOIB:
butuh angka togel 2D 3D 4D SGP / HKG / MALAYSIA / TOTO MAGNUM / dijamin
100% jebol
Apabila ada waktu
silahkan Hub: AKI SOLEH DI NO: (((082-313-336-747)))






KLIK DISINI BOCORAN TOGEL HARI INI




angka GHOIB: singapur 2D/3D/4D/



angka GHOIB: hongkong 2D/3D/4D/



angka GHOIB; malaysia



angka GHOIB; toto magnum 4D/5D/6D/



angka GHOIB; laos

JUNAIDI said...

Syukur alhamdulillah saya ucapkan kepada ALLAH karna atas kehendaknya melalui MBAH RAWA GUMPALA saya sekaran sudah bisa buka toko sendiri dan bahkan saya berencana ingin membangun hotel dan itu semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya tidak pernah menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini,atas bantuan MBAH RAWA GUMPALA yang telah memberikan nomor selama 3x putaran dan alhamdulillah itu semuanya tembus bahkan beliau juga membantu saya dengan dana ghaib dan itu juga benar benar terbukti,MBAH RAWA GUMPALA juga menawarkan minyak penarik kepada saya dan katanya minyak ini bisa digunakan untuk berbagai jenis keperluan dan baru kali ini saya temukan paranormal yang bisa dipercaya,,bagi teman teman yang ingin dibantu untuk dikasi nomor yang benar benar terbukti tembus atau dana ghaib dan kepengen ingin membeli minyak penarik silahkan hubungi MBAH RAWA GUMPALA di 085316106111 ini benar benar terbukti nyata karna saya sendiri yang sudah membuktikannya.BUKA BLO DANA GHAIB MBAH RAWA GUMPALA

Azlan Jr said...

salam bro aku ni ade hypertiroid beli la ubat ni bulan lepas nkn 4,5 kali perghh badan jadi lesu abes.tq kasi info mmg aku xmkn dah lepas ni

«Oldest ‹Older   401 – 441 of 441   Newer› Newest»