And so it is...

Monday, August 15, 2011

Pada Yang Masih Tak Faham Lagik Bahawa MLM/SP Tu HARAM-LAKNAT...


Dalam beberapa minggu kebelakangan ni, terus-terang aku cakap, aku sebenarnya dah hilang mood untuk mengarang entry baru. Apa yang aku dah tulis selepas 145 entry, bendanya sama aje beb - apa yang bezanya daripada satu scam MLM ke satu lagik scam MLM yang lain? Kalau skim piramid buta-buta tu usah cite la... memang dah clear scam haram-laknatnya. Tapi, yang menyedihkan aku dan sesetengah korang yang follow blog aku ni (aku tahu korang pun pernah alaminya) - aku faham kenapa MLM tu haram dan mengelentong, korang pun faham kenapa ianya laknat, tapi bila kena ada budak hingusan baru bersunat, atau ustaz HPA anak angkat Ayah Pin menyanggah fakta yang kita semua dah tahu sejelas-jelasnya (tak luper der... sekor-sekor mat rempit dan ustaz sesat tu semua perasan dia orang lebih hebat dalam berniaga dan dah book hotel suite kat syurga... siyes!), sure korang rasa "exasperated". 

Korang tahu kan MLM dan skim piramid ni dah memang jadi penyakit epidemik masyarakat Melayu? Orang Cina kureng sket. Ada tu ada, tapi Chinese lebih kepada penganjur, mastermind dan top-tier mana-mana MLM dan skim piramid. Yang jadi low-tier dan kulibatak sesat haramjadah yang menyokong MLM-SP tu kebanyakannya bahalol meleis beb... I kid you not. You all have seen it... over and over and over again. Aku salahkan government yang sebok kejadah benda lain ntah apekebenda kat Putrajaya - apa yang susah sangat nak settle kan perkara ni? 

Are you telling me, the government has no reliable economists as advisors to the politicians? We're taking about billions of ringgit of Malay people's money pouring down the drain, into the pockets of whoever the hell that are running the MLMs out there - because after all, in Malaya, this is a Malay disease through and through man. Woi! You out there penyokong merah-putih, your beloved leaders don't care about the Malay people's economic illness such as this, huh? Sokong sokong sokong, sambil-sambil anak bangsa kena kelentong - who the f cares anyway, right?

Itu satu lagik aku perasan - kalau aku start cakap omputeh - mesti ada mat rempit pengamal MLM yang matanya dah takleh fokus lagik dah... blur... blank... otak ku tepu bang. Tak faham, jadi tak payah dengar penerangan aku tentang dakyah alkapiaq dan meleis parasite ni sudah... lupakan saja dik oi. Aku tak faham bang - jadi MLM itu 100% halal. Duh!

Meh sini dik abang Aidid Mu'addib kasi penerangan kali yang ke 67 di Aididleaks, tentang haramnya kaedah MLM dan skim piramid dalam perniagaan. Aku bukan cakap kosong - aku bawak bukti dan penerangan terperinci tentang perkara ni. Korang yang follow ingat sepanjang minggu lepas ada beberapa bahalol mat rempit pengamal MLM singgah kat sini trolling? Sapa... AAK, Boroi, MataBabi, Wadefak, etc... apa masalahnya bebudak tu semua kalau korang perasan? Pehal dia orang tak faham kenapa benda ni laknat dan tak sepatutnya dilakukan kalau perasan diri tu orang Islam? Sebab... mamatnya semua takde akal yang boleh faham sejauh korang yang dah faham tentang kelentongan dan penipuan MLM/SP neh. Tak sampai akal dia orang nak faham tentang isu abstrak ketepuan pasaran, dan kadar kerugian mandatori yang pasti berlaku di dalam kaedah perniagaan sedemikian. 

Aku dah nak hampir give-up sebenarnya... sebab apa yang aku dah tulis berjela-jela dalam blog ni dah cukup menerangkan isu-isu matematik, ekonomi, sains, dan sejarah perniagaan yang telah berlaku di serata dunia - dan kepada mereka yang rajin membaca dan telah khatam artikel-artikel aku yang lepas, aku rasa ilmunya dah cukup untuk kasi korang faham kenapa MLM itu lahanat. BUT THAT IS THE BIGGEST PROBLEM! Meleis kategori mat rempit dan minah klepet dan ustaz-ustaz HPA tu semua rata-rata adalah geng tarak pandai baca punya olang haiya apek! Kalau ada baca, mesti tarak join MLM punya... deng! Maybe, kalau aku buat komik kat blog ni - mungkin ada bebudak hingasan meleis boleh faham lebih terperinci pasal isu ni kut... now, that's a thought.


Okeh! Aku belum give-up lagik. Cuma distracted lately, I've got a new toy. Meh aku start lagik sekali dari mula dik. Meh kita cite pasal perniagaan sepaling sempoi yang aku boleh bawak. Pertama sekali, perniagaan itu melibatkan jualan satu produk atau perkhidmatan daripada seorang penjual kepada pembeli. Dalam Islam pulak, ada syarat-syarat tertentu yang perlu dipatuhi - yang mana bzns MLM cukup suka benar nak putar-belit. But anyway, lets keep this simple. Aku ada produk, aku nak jual kat korang - lagi banyak pelanggan, lagi banyak jualan, lagi banyak untung aku dapat - ini semua asas perniagaan, semua korang tahu dan faham.

Apabila bzns aku bertambah-tambah dengan pesat, aku takleh nak jual produk aku secara persendirian atau perseorangan kepada setiap pelanggan... correct? Jadi, aku kena kembangkan bzns aku dengan memasarkan produk hebat aku dengan lebih meluas dan sistematik - dengan cara mengadakan struktur pemasaran yang sistematik dan teratur - jadi aku akan kembangkan bzns aku dengan kaedah seperti gambarajah di bawah:


Aku level yang kat atas sekali, dan aku gajikan 4 orang pengurus dan aku letak sorang kat KL, sorang kat Penang, sorang kat KB dan sorang lagik kat JB - dan aku arahkan masing-masing untuk kembangkan bzns aku dengan mencari reseller di bawah jagaan 4 pengurus aku tu, dan akhirnya produk aku dapat dipasarkan kepada pelanggan/consumers. Ini basic neh... tak payah banyak soal begitu-begini eh? Yang penting, aku sebagai pengeluar produk, sudah ada satu kaedah pemasaran yang boleh bawak produk aku daripada kilang dan akhirnya dapat disampaikan kepada consumer - dan aku akan dapat duit untung, pengurus dapat duit gaji + bonus, resellers jugak dapat duit gaji + komisen/bonus, dan pelanggan happy dapat produk yang berguna untuk kegunaan mereka dan dibeli dengan harga yang berpatutan dan munasabah. Everybody wins... in a perfect world.

Daripada penerangan di atas, korang perasan yang aku ada 4 pengurus di 4 tempat berlainan yang jauh daripada satu sama lain - ini penting ni beb. Kalau kat KL ada 2 pengurus - nanti sistem pemasaran aku jadi tak efisien dan mungkin jugak ketepuan pasaran berlaku dan 2 pengurus bertumbuk sampai lebam dan patah-riuk... You just can't put your resellers to compete amongst themselves - that's pure stupidity. After all, it's a systematic business, no hanky-panky. MLM people... ring a bell?

Okay then brotha... bzns aku dah tambah berkembang lagik. Produk aku top-hit siut... apa aku perlu buat sekarang? Dalam gambarajah di bawah, aku kembangkan lagik sistem pemasaran aku - aku sekarang dah ada 8 pengurus (KL, JB, KB, Penang + Ipoh, Alor Setar, Kuantan, Melaka), dan semua pengurus tu kembangkan lagik dengan mencari reseller di bawah mereka, dan pesan aku kat dia orang semua - pastikan kawasan pasaran tidak overlap/bertindih... supaya semua orang boleh buat duit dengan maksima... gitu. These are all simple economics... correct?


Jadi perkara ini akan berkembang dengan lebih lanjut, kalau produk aku disukai ramai - dan mungkin aku akan pasarkan produk aku tu sampai ke obesi... you know, sampai Brunei, Indon, Thailand, China, Fiji, Argentina... Timbuktu... who knows? Tapi asasnya masih tetap sama - mesti ada had dalam struktur pemasaran aku, that is, kalau aku kesah pasal kadar keuntungan yang berpatutan kepada managers dan resellers aku laaaa... 

Kalau aku tak kesah ada managers/resellers yang rugi - janji produk aku keluar dari kilang dan sampai pada consumers - itu kan dah jadi cerita lain tu bang? Itu namanya aku seekor parasite perniagaan yang ruthless/kejam (macam mastermind MLM dan skim piramid tu semua, contohnya), yang tak kesah jika berlaku pertindihan kawasan pasaran pada pengurus dan resellers yang memasarkan produk aku tu - dan itulah dianya intipati dan asas kelaknatan dan kelentongan sistem pemasaran MLM tu... dear sane people.

Penerangan aku seterusnya ditujukan especially pada ustaz-ustaz bahalol HPA wadefak punya dungupiang pasal ekonomi dan matematik, dan juga ditujukan kepada bebudak meleis IQ level mat rempit yang rata-rata senang sungguh kena kelentong untuk join mana-mana MLM dan skim piramid, yang dianjurkan oleh geng al-kapiaq dan jugak daripada anjuran bahalol meleis yang beragama hindu whatever... you know, mastermind MLM dan skim piramid yang bersepah-sepah sekarang ni yang sebok tengah menghasut dan seterusnya mengencing anak-bangsa Melayu untuk kasi zakat fitrah from hell, naik ke atas upline sampai ke CEO - yang mana kebanyakan umat yang kena kencing tu sekarang tengah berpuasa, ramai jugak yang sembahyang 5 waktu tak tinggal, dan lepas berbuka pergi pulak masjid sembahyang tarawikh... tapi, bzns MLM dan skim piramid terus ON, walaupun di bulan puasa neh. Wadehel der?
  
Woi... Bahalol ustaz HPA dan kuncu-kuncu mereka yang dikaburi oleh sentimen agama untuk berniaga cara haram-laknat MLM: Apa perlu sembahyang 5 waktu beb? Buat apa berlapar puasa dey? Sembahyang tarawikh for what? Tinggalkan itu semua - pegi kuil hindu sudah... janji poket terisi dengan duit downline. Jangan confuse kan diri tu bang - sembahyang tonggang-terbalik, ke mana pegi pakai kopiah, seksa berlapar puasa bulan ni... lepas tu cari rezeki dengan cara MLM. Korang sumo tak sekolah langsung ke apo nyo jang? Tak pernah ambik iktibar daripada ajaran mana-mana ustaz ke apa dol? Gilo bobonar eh ko jang? Pasal duik... hukum agamo pun buleh putar-bolik yo? Elok bobonar la tu anak hindu woi...

Apa berlaku sebenarnya dalam kaedah
perniagaan MLM dan skim piramid?

Sila lihat gambarajah di bawah.





Ulangkaji.... lagik dan lagik.
  
Dalam apa-apa kaedah perniagaan yang melibatkan penajaan ahli (tak kesah la produknya hebat, tak kesah la geng ulama' HPA dah siapkan kertas-kerja yang membenarkan back-door riba' dan akad tunggang-terbalik kasi syok-sendiri berniaga pakai kopiah dan tudung litup, dan tak kesah jugak la kalau kerajaan Malaysia dah keluarkan AJL1993 yang fungsinya ntah apa kejadah) - akan berlaku peningkatan/progresi jumlah resellers daripada satu level ke satu level, yang mana resellers itu semua akan "compete against each other" dan jumlah mereka akan berkembang secara geometrik di mana jumlah ahli di bawah satu level ke level yang satu lagi akan meningkat secara eksponensial, di mana hasil akhirnya di penghujung sesuatu kitaran perniagaan MLM/SP, akan terkumpul sejumlah resellers yang jumlah mereka lebih besar daripada semua ahli di atas level terakhir... ko pahom ko idak ni jang? Yang mana, perkara berikut akan berlaku:

   
Sekarang untuk apa saja sistem MLM/skim piramid yang ada syarat cari orang (nanti ada la pulak mat rempit akan cakap, kita tak payah cari orang, orang akan cari kita - duh!), sama ada cari 2, 3, 4, 5, 6, 10, 20 ,100... prinsip kalkulus di atas boleh digunakan. Jadi skim piramid ke, MLM ke, kalau ada syarat tajaan, iaitu adanya upline dan downline, bzns model tersebut akan menyebabkan jumlah ahli bertambah secara eksponensial dan apabila peringkat ketepuan tercapai, bila mana tiada ahli baru di dapati, ianya akan "collapse/crash" dan kadar kerugian ahli dapat di kira dengan formula di atas.

1 downlines 2, kadar kerugian > 50%
1 downlines 3, kadar kerugian > 67%
1 downlines 4, kadar kerugian > 75%
1 downlines 5, kadar kerugian > 80%
1 downlines 6, kadar kerugian > 83%
1 downlines 7, kadar kerugian > 86%
1 downlines 8, kadar kerugian > 88%
1 downlines 9, kadar kerugian > 89%
1 downlines 10, kadar kerugian > 90%
1 downlines 11, kadar kerugian > 91%
1 downlines 12, kadar kerugian > 92%

Dan seterusnya...

Ada 2 prinsip asas perniagaan yang mandatori yang dilanggar sewenang-wenangnya oleh MLM dan skim piramid:

1. Jualan produk membawa keuntungan kepada pengeluar dan reseller, dan kaedah perniagaan yang WARAS akan memastikan bahawa semua pihak untung - tanpa ada pengelentongan dan penipuan di antara satu pihak kepada pihak yang satu lagi dan kepada pihak terakhir, iaitu consumer. Keuntungan tidak sepatutnya berlaku kepada upline daripada aktiviti jualan downline - kerana ini pasti akan merugikan pihak di bawah, apabila ketepuan pasaran maksima berlaku. Itu namanya haram-laknat tak bersebab (sure ada sebab - adanya wujud dalam dunia ni, CEO dan geng top-tier MLM yang parasite dan yang tak berperi-kemanusiaan).

2. Mesti ada had maksima kepada jumlah reseller yang wujud dalam kaedah pemasaran di dalam sesuatu bidang perniagaan/jualan produk - daripada pengeluar hingga kepada konsumer, tanpa mengambil kira jumlah peringkat pemasaran yang wujud. Pihak syarikat induk dan CEO perlu menghadkan jumlah reseller, sesuai dengan jumlah produk yang dikeluarkan, yang perlu selari dengan jumlah end-consumers yang ada di dalam satu-satu market. "Runaway" numbers of resellers will ensure a huge majority of them will lose in the end.

Ini bulan pose ni dol... udah-udah la buat mungkar MLM dan skim piramid tu wahai makhluk meleis sekalian. Cuba bawak mengaji betul-betul sampai faham kenapa diri tu senang sangat kena kelentong. Jangan suka sangat mengikut perangai parasite dan perangai kapiaq laknat dalam berniaga. Tak faham bahasa melayu ka apa? Nak suruh aku tulis artikel dalam bahasa tamil erk? Anak hindu betul la korang MLMers... dan itu termasuk geng HPA wadehel.


P/S: This has been HPA Saga Part 7... whatever.





272 comments:

1 – 200 of 272   Newer›   Newest»
BudiHermawan said...

Bulan ramadan ni makin menjadi jadi pulak golongan MLM ni promote..

amhami_a said...

bace bace bace

zura.adnan said...

first!!

i have no more word to say to those mlm-ers and their weird and sometimes out-of-the-world "semakin menjadi-jadi" fashion sense.

Anonymous said...

diaorang sibuk promote di bulan ramadhan dan menganggap untuk menambahkan keberkatan. Memang sesuatu yang merimaskan, aku kalau kena promote buat muka seposen ja lah, nak marah susah kan... diaorang penganut MLM ne memang tak boleh nak discuss dan beri penerangan, otak dah tepu dengan kemewahan dunia. Diaorang anggap promote MLM tu boleh bawa keberkatan??? Bawa bala bencana adalah... Teruskan menulis bro Aidid.

Zaki Khan said...

terbaik

Ummu Amisya said...

Salam

Skrg dh penat melayan MLMers ajk cari duit raya...tk payah kerja, goyang kaki duduk rumah duit masuk dlm akaun...adoi mudah benar nk cari duit walau pun akan khianati orang lain

Anonymous said...

x pernah terfikir nak join MLM... :fuh

mny said...

sekarang tengah promosi gila2.. MLM-SP sempena Aidilfitri.. Sambutlah hari raya duit MLM-SP, pasti meriah..


Baju Tshirt Boboi Boy Utk Kanak2

Metafora said...

orang ke sembilan? top 10?? yeahh!!

En. Ganas said...

Bro Aidid...
jangan give up...barua MLM sentiasa bertambah setiap hari...dan mereka ni perlu disekolahkan...

SilentReader said...

abe aidid nie time2 org nk sahur dipostnya new entri..

Bersahurlah Dengan Aididleaks!!

pcbahar said...

Yesss... Yang ni pokcik suka.. Ulang banyak kali takpe Aidid.. Kan kita selalu disarankan ingat-mengingati..

Aspire said...

Tetap terbaek!!! Walau dah lama x bersuara..

Unknown said...

aku tengok mangkuk aidid ni cakap macam dia ni maksum sangat pasal ekonomi, matematik semua la dia sahaja yang betul.

orang nk cari makan cara halal ko kata haram, ape ko ni ada pangkat ulama ke nk tentukan ape halal haram? buat fatwa sendiri ke? sbb tu la aku malas nk cakap pasal bisness ngn dropout dari uitm, baru blaja pasal introduction to economic dah berlagak pandai ajar itik berenang

jangan terkejut plak kalo kitorg buat repot polis atas tuduhan palsu yang ko kata bisnes kitorg ni scam. ingat aidid tuhan tu maha adil, tuhan tu maha mengetahui

Aidid Mu'addib said...

Dear readers....
Kan aku dah cakap?
Mesti ada mat rempit IQ 75 singgah yang akan keluar statement macam di atas...
Woi bahalol... report polis atas sebab apakejadahnya tu dol?
Report polis sebab ko tak baca artikel, dan tak faham sepatah haram apa aku tulis... gitu?
Tuhan maha mengetahui? Tuhan hindu ko manyak mengetahui erk?

Rose said...

Nope, tak paham la tu. AM dah explain for the umpteenth time pun, ada gak mamat/minah tak faham (or buat-buat tak faham kot, in denial).

Buat la report. Best sket, ada drama.

mdfaizal said...

boleh la buat fb page "100 ribu mahu report polis kpd aidid muaddib"
hehehe

Adinda said...

Cool new toy
Nak jadi model boleh??

pcbahar said...

Hangat punggung tu.. He he he..
Susah la nak cari makan bila Aidid buat blog ni.. Ingat dapat cari duit lebih untuk raya..

Apa ke he..

Mama Zharfan said...

ramai kwn2 me dok sibuk jual premium beautiful--bila me kata tu scam MLM, marah ler diaorg, ckp nak bisnes pun ada yg jahat mulut mcm me..me siap mention blog u, tapi diaorg memang takkan percaya apa yg u tulis ...semakin ramai yg join MLM konon2 nak cari duit utk raya..

Xora said...

XERMUA tu babitkan UiTM pehallll!!

Raihanah said...

salam..nak tnye..semua ke syarikat MLM cmtu?

Anonymous said...

punyalah dah kerap dapat troll iq rendah..sampaikan xde sapa nak layan xermua..kasihan..

biarkan dia terjun dengan labu labunya..

anyway, i hav something in mind..

let's say i have a product..then penjualan produk saya tu dibekalkan sekali dengan lafaz muamalat la kononnya yang apa saja harga yang pembeli bayar akan diniatkan sebagai 'derma' or 'sedekah'..di mana bila berniat sedekah takdelah isu makan duit downline sepatutnya kan..

basically..that MLM is there..tapi saya tak makan untung secara senyap..memang dah ada perjanjian berniat sedekah..jika saya ada banyak downline pun..semuanya dikategorikan sebagai bersedekah kat saya..jika harga asal barang RM10 tapi saya jual RM100 dan saya untung RM90 sekalipun, itu tetap dikira sedekah..kerana perjanjian antara penjual dan pembeli..

then..is it ok with it? for me i believe once MLM, it's always MLM..but im afraid dalam dunia MLM keislaman yang pelbagai cabang kat malaysia skang (HPA pelopornya kot), maybe akan wujud gak perkara macam ni..

boleh sapa2 bagi komen..?

aaron said...

uik.. DSLR baru..swivel lcd.. raya sakan AM kite.. lumayan noreh getah bulan ni seh...
Berbalik pd topik. Kalu tak wujud jugak perasaan sangsi pasal MLM tu perbuatan mungkar lepas baca entri tak tau la nak cakap pe.

angah`izza said...

teruskan menulis bro..never ever give up!
me pn dh tak kuasa nk melayan geng² MLM scammers ni.ampeh..
kt opis me ni depa dok sibuk promot herbalife yg kunun buleh kasik kenyang+kurus. siap promot depa sahur& b'buka pn mnum herbalife dh bole kenyang+bertenaga. mcm sirehh!
me selamba jwb..takyah mkn herba life pn takpe..mkn hati pn dh bole kurus ape!

Nizam said...

pada kaki mlm lu org fikir jela duit yg lu org dpt dari 'keuntungan' tu halal ke tak...berkat ke tak.jadi darah daging tuuu...sendri mau igt la ye.TAKDE JALAN MUDAH UNTUK BERJAYA SELAIN BERUSAHA KERAS*

*BERUSAHA KERAS - bukan dgn cara aniaya orang,tipu orang!harap mak long!

kambingbauashem said...

depa dah biasa mkn duit hrm tu psl depa tak bleh brenti join mlm walaupun tahu banyak rugi yg depa tanggung.....

dah biasa makan duit hrm sure kalau disumbat babi ke dalam tekak depa telan jugak.....

Epal said...

Aku pembaca senyap aidileaks, aku pun dah tak boleh nak kira berapa kali AM nak ulang material yang sama, dari bahasa pasar, bahasa inggeris, bahasa formal bagai.. provocative, persuade hah.. tak paham2 jugak depa ni..,

Betul la still ada troll yang iq rendah.. can't deny it.. derang ni memang la bukan jenis membaca, not book, not even newspaper.. kalo baca blog pun mungkin derang suka baca benda2 gossiping dan hiburan sahaja

But aku tak pernah bosan nak buka AM :D - komik tu best jugak..

Keep it up AM, guna lagi different approach hehehehe

Nur Fauzi said...

raptorera:
rasa yang tu ustaz zaharuddin ade komen dalam web dia. dia jumpa dengan wahbah zuhaily tanya. wahbah zuhaily tak setuju mlm ni. Jadi ustaz zaharuddin tanya bagaimana kalau yang menyertai scam tu redha? Wahbah zuhaily jawab: jadi mereka bersetuju atas perkara yang batil.

dalam hukum fiqh, persetujuan atas perkara batil tak diterima.

setakat tu la yang den yang baru nak belajar ni faham bilo bace....

dear anies said...

AM...kdg2 x tau nk kata kt golongan yg xfhm2 bahasa ni..sedih pun ada..simpati pon ada..kelakar pon ada. sedih sebab dia sukar nk terima hakikat. simpati sebab belajar x habis n tau nk menghentam org je. kelakar sbb bila x bersetuju dgn org lain dihentam abis2 tanpa bukti dan sokongan... mmm bangsa ku...

WV: paingle (PAIN GILER!?)

u.n. said...

gelak-guling tertonggeng akak tengok graphic mlm bro aidid hehehe

punnn masih gak ada orang yang tak paham/tak mau paham

da ada "trend" baru pulak ke dalam scheme mlm ni, dik raptor? "sedekah"?? sedekah dalam bzns?? kot2 ni umpan catchphrase ostad2 hpa tak? bior sedap sikit telinga pakcik makcik dengar untuk depa sign-up bulan2 posa ni....


*sigh* only in MLM gamaknya.....

Zali said...

Assalamualaikum,

Tahniah Aidid untuk maklumat yang amat berguna bagi menyedarkan mereka yang sedang asyik lena di dalam kehidupan yang sementara ini.

Btw, dengar jer "piramid" bagi aku itu cara dan pegangan orang YAHUDI. Untuk berkongsi maklumat yang penting, cuba lihat di www.diakhirzaman.blogspot.com. Antara laman yang terbaik untuk rujukan aku.

Anonymous said...

nurfauzi..

oh iye..? hmm..thanks for the info..so then saya nak ushar gak ah artikel yang tu..

juz for me..kalau bersetuju atas perkara yang batil..still produk tu dah ada depan mata even keuntungan yang pembeli dpt hasil MLM tu juga diredhai oleh pembeli..tak nampak batilnya melainkan tak jelas percentage keuntungan tu..ataupun produk tu xde depan mata..

xpe2..saya baca dulu..hehehe..terima kasih..! or ada org lain yang boleh bagi ide alain..?

Xeno said...

Kan dah cakaaaaap. golongan troll MLM tu sume IQ rendah2. Diorg mana paham matematik, sejarah dll! Sekali tengok diorg dah pening kepala.

Outright dia reject AM punya article tanpa membaca terlebih dahulu. Nak wat camana.

Tapi takpe, asalkan artikel2 ni dapat persuade orang yang BARU NAK MASUK supaya melupakan hasrat diorg, haaa itu pun tak apa.

Anonymous said...

1.selagi ada ustaz-ustaz yang lapaq duit!tak kenai haram dan halal MLM!!selagitulah MLM akan bertapaq kukuh di malaysia!!sebab puak-puak penganut MLM akan merujuk pada ustaz halal dan haramnya MLM ni!!
2.selagi ada ulamak macam yang dok jadi panel syariaah MLM!!selagi tu la sukar untuk hapuskan MLM ni!!
3.selagi ada puak yang macam ustz zaharuddin!!selagi tu la MLM dianggap halal!!tak berani berkata benar!!asai ada MLM yang ada panel syariaah!!halal la bagi dia!!
4.samalah dengan hukum MEROKOK!nampak jelas!fakta menunjukkan merokok adalah HARAm!!tapi bila puak ustaz sendiri!puak ulamak sendiri!!kaki rokok!!halal merokok tu!!walaupun dah nampak jelas menjahanmakan puak islam!!
5.REALITI DAN JELAS!HARUSSANI DENGAN SYARIKAT DINO!NIK ABDUH DENGAN REAL TOK GURU!TOK GURU!MASHITAH DENGAN MLM YANG LAIN!BEKAS MUFTI PENANG DENGAN HPA!!dll!!malah pada zaman pak man telo taiping dulu!!puak-puak ustazla kaki ikhlannya!!
6.kalau betui-betui nak hapuskan mlm ni!!pi "pulas" telinga puak-puak diatas dulu!!ada berani tuan aidid!!!!!!!!!!!!!!!

Xeno said...

Meh sini aku rebut sebijik sebijik

aku tengok mangkuk aidid ni cakap macam dia ni maksum sangat pasal ekonomi, matematik semua la dia sahaja yang betul.

Dalam matematik, 1+1= 2. Jawapan adalah absolute. Takde jawapan lain. Matematik ialah 'maksum'.

orang nk cari makan cara halal ko kata haram,

Halal apa kalau menipu duit orang

ape ko ni ada pangkat ulama ke nk tentukan ape halal haram? buat fatwa sendiri ke?

Beberapa entri dulu ada diselitkan fatwa2 daripada ulama-ulama luar dan dalam negara. Semua kata HARAM.

sbb tu la aku malas nk cakap pasal bisness ngn dropout dari uitm

Bill Gates dropout jugak, tapi dia tak cari duit dengan cara HARAM

jangan terkejut plak kalo kitorg buat repot polis atas tuduhan palsu yang ko kata bisnes kitorg ni scam.

Kalau lawan dalam court, korang akan kalah. Maths, science, religion, logic, history is all on OUR side as evidence. Korang akan pwned habis habisan. Perniagaan korang akan lingkup.

zini said...

tahniah AM..ulangan yg makin ringkas dan mudah difahami..kalau tak paham atau sengaja tak paham..mgg ternyata dari segi genetik dah memang bangang(bangang ni bukan dari kelulusan)

Boroi said...

xermua100, aidid tak faham lagi tuu.. ehh bukan aidid je, ramai lagi nie..
tkpelah biarlah dia nk betulkan org2 melayu nie..
darisegi ketepuan dalam MLM mmg takkan berlaku sebenarnya, kenapa??
sebab setiap tahun akan ada org berumur 18 tahun (layak daftar ahli) org akan mati dan lahir yg baru..
kecuali dalam masa 6 bulan or less boleh daftarkan semua manusia kt muka bumi nie jadi ahli, yg tuu bru tepu kot..
yg nk tergolek terguling2 tu teruskan laa berguling2 ketawa..

SCAM??? siapa yg tentukan SCAM atau tak? bukan semua MLM SCAM -----> org yg tak paham je kata SCAM

Scam ke produk tuu kalau testimoni or clinical trials ada??

bila doktor join MLM korang kata mcm2, aku sendiri pernah jmpa doktor2 yg buat MLM nie, even yg selalu pergi luar negara
hadiri persidangan doktor2 sedunia, malah doktor2 negara luar sekarang byk mencari kaedah alternative lain untuk perubatan
termasuk gunakan madu sebagai terapi perubatan, mereka pun tak sanggup nk bagi drug je kat pesakit2.. tp kita still suka makan drug..
tp apa kata mereka? " setiap produk kena ada clinical trials sbb tu penting dalam dunia perubatan selain testimoni, saya doktor hari2 jumpa
pesakit dan sarankan mereka ambil drug drug drug, kesan untuk jangka masa yg panjang mmg tak elok untuk kesihatan.."

http://naturalmedicinecongress.wordpress.com/2011/05/04/fifth-international-congress-on-natural-medicine-and-alternative-therapies/

http://www.healthseminarsonline.com/article.535-eatingberriesmaylowerriskofparkinsons

http://www.apitherapy.org/

Skim Piramid?? ----> sesiapa yg kerja makan gaji nnt listkan organisasi syarikat yer,
-bos
-pastu kat bawah manager2,
-pastu bawah lagi assistant2,
-bawah lagi smpai ke staff..

korang rasa bentuknya piramid ke bulat?? ------> adakah kerja makan gaji boleh dikatakan adalah skim piramid??

katakan laa staff yg bawah sekali kerja full 30 hari tanpa cuti plus OT, agaknya dapat tak potong gaji bos??

dalam MLM walaupun ahli yg join dh terkebawah tetapi ahli tu still boleh potong income upline yg atas2 selagi
mereka buat apa yg patut dibuat..

klu tak paham jugak takpe laa aku pun tak kisah..

azwan said...

HAHAAHhahahAHAHHAA...

Stupid tanpa batasan.

It Just Me..... said...

yg aku tau, mcm ustaz kazim cakap, skim cepat kaya...org yg cepat je kaya..yg lambat? so konsepnya sama je ngan MLM...org bawah bg duit kat org atas, org bawah skali nk dpt duit dari mana? boleh..kalo ada org masuk bawah dia, tp kalo org yg patut masuk bawah die pegi wat produk lain? die dpt apa? nganga...pahtu nk mintak balik ngan org atas dia? ingat derang nk kasi balik? jgn harap....tpi kalo tu je duit yg org tu ada? then die tak halalkan duit tu?tu yg aidid cakap, dah jadi ketidakadilan kat situ...tu yg sebabkan MLM tu haram...

Aidid, ko ulang banyak kali pun kalo depa tak paham..tak paham gak...jgn buang masa ko wei...tulis je apa patut...

Mr B...Organisasi syarikat tak sama organisasi MLM bro....:)..its pretty obvious....aidid pun doc la btw...

azwan said...

For the past 100+ entries many2 readers have been explaining the same thing again and again to troll like this Mr Burit.

Cukup la...memang tarak baca punya orang. Unlimited stupidity...

Anonymous said...

boroi = xermua100, menyokong diri sendiri tanpa segan silu =P

azwan said...

Yeke bro. aku ni bab IT memang slow. Bagi bukti bro..

sero said...

boroi...

nak gaji tinggi?... nak jadik bos dalam organisasi....

dey tambi belajar la tinggi2, ambik la kelas petang2 + hari minggu, dah grad nanti apply la jawatan tinggi sikit..

jgn la samekan MLM ngan sistem tempat keje, mane la upline ko sekolah ni

Anonymous said...

sistem tempat kerja..makan gaji berdasarkan usaha bekerja..apa yang dia dapat tu usaha dia..

dalam mlm..makan duit yang bukan usaha kita pun..orang lain berusaha menjual barang..tiba2 kita goyang kaki dapat untung..pastu bila orang tu mati..apa ada hal..kan ada budak umur 18 baru yang dah boleh pancing..yang mati tu biar lah mati..bukan boleh bagi duit pun..janji aku goyang kaki dpt duit..

is that so..? sure..?

zini said...

adoyai..ni la yang dinamakan dogtor yang bangang..credential berkajang kajang tapi bingai tak terbilang..skim dgn organisasi pon tak kenal..

benda simple je..kalau dalam MLM..sampai level ke 4 cuba menten kat situ jgn expand lagi kaki kaki tu..agak agak yang kat level 4 tu boleh dapat banyak tak?..

so, kesimpulannya benda tu kena keep on berkembang secara exponential..

contoh boddoh lagi..kenapa tak buka KFC sampai 8 kedai kat pekan changloon..tapi MLM apedehal...dalam satu kawasan perumahan pon boleh bukak 50 cawangan..sorang pon boleh bukak sampai 3 kedai

It Just Me..... said...

organisasi syarikat...majikan kasi gaji kat org bawah, org bawah tak kuar duit pun...org bawah terima upah sbb bekerja...

Organisasi MLM...org bawah kasi duit kat org atas bro...kan beza tuh...tp org bawah yg wat keja...ada ko kasi bos ko duit? takkan kita nak mintak keja kat satu tmpt, kita kene bayar bos situ kut...erkkkk...

atata said...

kalau yg mude2 boleh gak kite bagi hantuk kepale....tapi kesian makcik-pakcik yg dah kene tipu,yg buat jualan kecil-kecilan kat kg2...yg dah berusia nih maner nak dgr sgt kalau kite bg tau...janji masyuk walaupun sikit...kene stop terus MLM nih...

izza said...

i pity you, en.Boroi..your sad sad mind and ideas makes me wanna weep...can maleis be anymore stupid than this after explaining the same thing over and over again?

wv: decerag = dishrag = en. Boroi?

Mila@Rimbun said...

dah serik dgn MLM, mana ada boleh jadi kaya dgn MLM, jadi kayap adelerrr... aku banned mlm forever.

rela naik viva jer, lebih berkat sebab bayar guna gaji sendiri, tp tak rela naik BMW, bayar guna duit downline, takde keberkatan langsung

Unknown said...

khas utk BOROI:

ko ni mesti salin skrip counter-back dari buku MENJADI JUTAWAN MLM kan??

hahahaha...kelakar lah korang ni...

bro, aku pon dulu mcm ko jugak bro...wat mlm n pertahankan dgn taksubnya bro...tapi bro..cube lah buka mata skit bro..skit je...x banyak pon xpe...at least ketepuan pasaran berdasarkan teori ko tu logik x??

di malaysia ada lebih kurang 1000+ mlm companies...ko ckp takkan tepu coz tiap tahun ada jer org turn 18 n leh daftar kan??

ada 2 points aku kat sini..

1) setiap company nak amek or bahagi org seadilnya ker utk jadikan ahli? demi menjaga bisnes masing2? n berapa org yg turn 18 setiap tahun? lebih kurang 30000-40000 je bro? mana aku tau ni?? tgk statistik spm nyer results ler bro...tu indicator yg berapa ramai grad dari sek men setiap tahun bro.....

n kalau diorang nak bahagi pon, 40 000 bahagi 1000 means setiap company dapat 40 je bro!! 40 org je..sementara nak tunggu dpn (kononnnya)...ha perah lah duit 40 org yg baru sunat ni abes2 kan?

2) dari statistik ko bro..yg memfokuskan pasaran terhadap orang yang turn 18 tu...secara tak langsung imply yang mlm ni mang target budak lepasan sekolah or baru masuk ke pusat pengajian tinggi...so secara tak langsung..imply yang diorang ni senang nak sambar lah kan? coz diorang freshy lagi...n tak tahu ape2 lagi pasal dunia...


dunia bro...dunia.... n lagi satu bro....aku doakan moga ilmu statistik tahap basic tu leh sedarkan ko dan golongan yang dok leka g tu ye bro...(aku guna bahasa elok ni...SAJA NAK HIGHLIGHT SKET...kang nanti ada yang ckp blog ni n readers blog ni tau maki je...) tapi kalau guna bahasa elok pon tara paham...emmmm.......

maka aku leh wat bidang kajian baru lam linguistik ler lam phd aku nanti...

HARSH VS PROPER WORDS ADVISES, WHICH ONE WILL WORK FOR MALAYS??

hipotesis awal : none of them! kot...tu hipotesis ler...

p/s: blog AM jadi resources aku ler nampaknya nanti..huhu

T J said...

Guys....

bandingkan jer yang menonton Akademi Fantasia dengan Imam Muda....tau dah bezanye @ "HARSH VS PROPER WORDS ADVISES, WHICH ONE WILL WORK FOR MALAYS".......

matsom said...

Dalam link mamat bangang lagi boroi tu bagi (International Congress of Natural Medicine bla-bla...) ada tunjuk yang sponser dia dari Wiener Universidad... Wiener?? Weiner??? Kahahahakahhaakahahhahah!

anon said...

boroi2... ko ni serius macam monyet, dah berapa kelas/kursus mlm ko attend?

upline2 ko dah puas bagi ayat2 inspirasi, ayat2 counter, dh train monyet macam ko sampai boleh wat tricks..

point2 ko tu semua dah basi la, banding mlm dengan struktur organisasi... memang imbecile la monyet..

T J said...

Haa...amek lu!!!

dapat title 'monyet' lagik..hahahaha...

org berhujah guna pala hotak, lu bagi hujah ikut pale lutut lu...

Bagi fact x terima....

Bagi na c hat, x terima...

Bagi teguran guna ayat berhemat, x terima....

Bagi teguran guna cibai bagai, pun x terima....

DAH???......

APA PON TAK BOLEH!!!!....

WV @ manctock = mangkok???

A. Asyraf (asd_slade) said...

salam...nak tnye aidid sket...
syarikat dr.rozmey tu mlm ke?

natni said...

slm 1st time dtg sni pas kwn rekemen...


smlm tetiba ade org approach psl zhulian...

sy rs MLM piramid juga tp die kate x, yg ni sistem cucuk satay (hahaha)

pastu lg die ckp lg, yg ni jenis tolong ramai2/bkumpulan, die kate lg ala2 cm solat bjemaah (hahaha lg)

bg saya da asl kaya cepat tanpa berusaha, then ada upline downline sama jelah jenis nya..

sebok promote jutawan segera HAJAH ramlah~ dorg kate dorg ade umh ank yatim utk sumbangan amal...


ape pendapat aidid?

iburafiq said...

En. Boroi dah boroi mkn duit downline. xermua100 plak baru berjinak2 nak buat duit melalui MLM. Tup-tup blog ni POTONG jalan pulak. Tu yg dua orang ni meroyan habis. Korang pandai membaca tak? gi baca fatwa Saudi Arabia yang mengatakan MLM ni haram. Saudi Arabia tu beb, mana Malaysia boleh lawan. Kalau korang berdua menghalalkan apa yang telah difatwakan haram, jatuh murtad beb. Sila bertaubat, ambik berkat bulan Ramadhan yang mulia ni.

T J said...

Rozy....

nanti mangkok ber2 ne akan cakap, "Oh, yang haram tu MLM company laen...yang aku nyer ne tak"....

"aku dah tanya ostad polan tu...dia kata ok sebab dia pun joinT gak'!!...

watdehhel lah...

'Bodoh tak bole di ajar' = orang yang tidak cerdik, tapi xnak mengaku bodo n xnak belajar dari org yang cerdik.

'Bodoh sombong' = org yang tau diri tak cerdik tapi berlagak pandai n suka cakap beasr

'Cerdik jangan di ikut' = org yang nampak gaya mcm cerdik, tapi sebenarnye tak...suka nak mengajar org laen ikut cakap dia walaupun dia tau dia dah nak terjun longkang!!! (system dia dah nak tepu ler tuh)!!!

Contoh terbeeekkk mangkok seperti ai atas....tu dia aih...

Si BOROI, AAK...n yang seangkatan / sekapal atau bak kata Ahmad Nabil bin Ahmad, 'SAMA DENGAN'

LU P K LAA SENDIRI...........

Amiza said...

..BANYAK FAKTA YG SALAH BILA SESEORRANG MEMBERI KOMEN TERHADAP PERKARA YG DIA SENDIRI KURANG ILMU, TIDAK PASTI DAN TIDAK BERPENGETAHUAN MENGENAINYA.....ADALAH LEBIH BAIK KITA SAMA-SAMA BANYAKKAN ZIKRULLAH DI BULAN RAMADHAN INI..SEMOGA KITA MENDAPAT KEREDHOAN DARI ALLAH HIDUP DIDUNIA SEMENTARA MENCARI BEKALAN DIAKHIRAT YG KEKAL NANTI. KEPADA ALLAH KITA BERSERAH, AGAR KITA DIBERI PETUNJUK JIKA KITA MEMBUAT SALAH..AMIN

cek chun said...

aminnnnn.. terima kasih atas nasihat. sempena bulan mulia memang elok kita nasihat menasihati.
tak gitu incik abdul mutalib?

cek chun said...

tak sabar menanti kehadiran gambar-gambar dari d5000.
adakah gitar akan terselit sama?
atau daun-daun pokok getah yang jatuh di tanah?

azwan said...

En Mutalib,
Berapa cucu dah skang? Tu pun tak paham2 lagi ape message blog neh? Kena baca sebanyak mungkin entry, baru boleh buat conclusion dey. Yang mana fakta yg salah tu? meh la share, baru leh tgk sape yg betol, sape yg salah...

ps: "keredhoan" tu ejaan lama.

依之汉 said...

Saya rasakan, bebudak yang dah makan duit HARAM MLM ni memang dah tepu kepala otak diorang. Abis kena brainwash dengan upline. Dah tak masuk apa yang AM bagitau. Jantung yang pam darah tu dah lekat ayat 'KILANG PAM HARAM'/

Lantak ar duit haram ke HALAL. Janji perut aku boroi sampai aku mati. Nanti ada yang ganti aku join aku. Pahala macam pokok tau. - Itu ker yang diorang pikir?

Lepas tu ada lak cuba bandingkan dengan sistem organisasi la, franchais la, kedai mamak la dan apa2 yang ada orang atas n bawah. Itu semua berbeza la. Terang gano pun tak paham susah gak. Tu la orang suruh belajar pandai2 pi mengutuk cikgu dan pensyarah. Lepas tu berlagak pandai dapat ilmu dari orang pe entah. Ngaku quack dogtor.

Google jer kalau nak tau maklumat MLM si mat rempit tu betul ke tak. Apa susah. Internet kan ada. Tapi nak wat camner. Belajar takat darjah 6 kot. Lepas tu lepak lu hisap rokok tepi jalan. Datang Boroi gitau ada cara baru nak dapat duit cepat. Internet pun boleh kata Bill Gates buat. Ahahaha.

Pening dah nak kata per. Saya memang salute kepada troll tegar. Datang tau cakap kosong. Tak da isi. Cuba terang sikit apa yang ko paham pasal MLM? Boroi dah terang. Aku salute ko walaupun aku ni kurang boroi.

Cuba baca Ramly. http://palimol.blogspot.com/2011/08/ramly-food-now-billion-ringgit-business.html

vw: bedepro (perut boroi? ahaahah)

Adinda said...

Pssssst abe wan,
Hanya orang lama je kenal orang lama.
Betul ker?

azwan said...

pcbahar kenal mutalib tu. keh keh keh...

Mustakim Ahmad said...

Bro Aidid,

Terima kasih untuk semua maklumat2 dalam blog ni. secara peribadi saya lebih memahami mengenai struktur MLM melalui blog ni. teruskan usaha anda.

saya dah cuba promosi dengan kawan2 tapi macam takde sambutan. Maybe sebab kandungan blog yang panjang dan detail. ye la orang muda sekarang, cuma nak baca ayat yang ringkas, berbunga2. nanti bila ada MLMers yang approach dorg barulah nak kelam kabut tanya. Pastu kena tipu bulat2.

All the best bro Aidid.

Adinda said...

Hihihihihik
Tersodak pokcik bahar tengah tido tu

Metafora said...

Boroi n xermua100,

korang berdua ni budak tingkatan berapa? ke baru lepas spm..atau baru dapat tawaran masuk U? U mana weh? kalu korang tu budak2 lg...buat la cara budak2..budak2 hingusan..xmasuk ke realiti dunia sebenar lg...pi la study rajin2 dl kat u..ape punya mangkok hayun iq rendah dapat masuk la korang berdua ni..samakan organisasi pekerjaan bos,pekerja ngan sistem piramid? mazhab mana ko pakai ni? mazhab mormon? spm dl ada amik math ke? addmath? dapat bape? failed? bongok bertingkat2...benda haram jugak ko nk..benda scam jugak ko caya..blaja malas, tp brangan nk masuk U..kerja kuat malas, tp brangan nk hidup kaya..ilmu bisnez xde, tp brangan nk jd CEO..last word -BANGANG la BOROI n xermua100 ..GILO..

Metafora said...

sowi geng kalu aku tercicir bas..sejak dua menjak ramai plak upah aku wat rumah..murah rezeki ;) biarlah upah sikit,asalkan guna keringat aku sendiri..xkaya pun xpe..asalkan hidup bahagia tak menipu orang lain..

aku mmg xpuas hati tol ngan Boroi dan xermua100 ni..damfak tol la

matsom said...

Heheh menarik gak baca posts dari Ibnu Ahmad & Abdul Mutalib Zainal Abidin, agaknye meleis penyokong MLM nih nak baca artikel yang pakai bahasa SMSiamang ataupon ALL-CAPS baru nak paham agaknye. Ada sesapa nak try alihbahasa artikel-artikel AM ke ayat-ayat SMS dok? :P

Ahmad Chin said...

bro AM:
check this link dude
http://www.akademiusahawan.com/ILIPF/
nie kira MLM lahanat cibai haram tak?

Sebab wa jumpe kat i luv islam.com

pcbahar said...

Mengkomer ni kalu tak kaco teman tak sah, ye idak...? Teman tidor awal bangun pun awal sebab nak pergi menyuluh..

Bior teman menoreh daripada meniaga larut malam melantik orang macam teman buat dulu.. Apa ke he nyer menyampah dik orang.. Mengkomer kalu melantik orang ingat orang suka ke? Daripada sepuluh orang komer lantik, dua belas orang benci.. Duit halal ke tu?

Rojak Punya said...

Berdasarkan komen-komen aku baca kat sini dah semakin ramai orang tak suka MLM. MLMers memang takut kalau blog ni makin terkenal sebab nanti makin ramai orang kat luar sana sedar ketidakadilan sistem MLM ataupun bahasa lainnya yang bertujuan mengelirukan ialah "Network Marketing".

MLM = Network Marketing = SCAM.


RojakPunya.blogspot.com

mr junko said...

senang gila faham aidid tulis..
macam buku ujang..tak payah
kerut dahi..

cam pegi dirrea..cepat dan
tangkas..

依之汉 said...

Boroi n d geng susah nak paham ayat panjang. Maklum la. Lepas darjah 6 kot.

Bro AM cuba buat lakaran kartun. Mungkin baru depa ada tersedak sikit nak paham. Tersedar lepas tersedak. Kehkehekkeh

pcbahar said...

Elok benor la kalu ramai dah sedor.. Bior ramai lagi pendekar kat sini perturun ilmu bebanyak macam mana nak tangkis buah serangan meniaga larut malam ni.. Bukan apa, masa teman buat meniaga ni dulu ada banyak juga la buah-buah counter attack yang teman belajor.. Tapi banyak udah lupa.. Kalu ingat nanti la teman kaborkan..

Admin said...

salam...
pelik betul,time nak pertahankan hujah,kau kata MLM sama dengan organisasi syarikat..bila kau berkempen,kau hina orang mkan gaji..ini gila...

p/s:
1)sapa mau roti johan free,mai la melawat bangi sec 3..ngeh..
2)hi che chun...hehehe

Red Herring said...

daripada: http://redherringmindcontrol.blogspot.com/


Tuan aidid muaddib,

Per: permohonan mengambil artikel dan menyenaraikan blog ini

merujuk kepada perkara di atas, kami krew Red herring ingin memiohon jasa baik tuan untuk membenarkan pengambilan artikel sin agaist humanity untuk dimuatkan di dalam blog kami.

2. pihak kami juga ingin menyenaraikan blog tuan di dalam list blog kami.

3. pihak kami dengan rendah hatijuga ingin merakamkan setinggi-tinggi tahniah dan penghargaan kepada tuan kerana membuka mata rakyat malaysia terutamanya melayu berkenaan penipuan skim MLM

4. Segala kerjasama dan kebenaran tuan tuan amatlah dihargaai dan didahului dengan jutaan terima kasih

BERKHIDMAT DEMI AGAMA< BANGSA DAN NEGARA


Saya yang menjalankan tugas


Redherringmindcontrol

zulfadhlimansor said...

jangan khuatir saudara aidid, tulisan2 saudara telah menyebabkan aku jelas antara intan dan kaca.. dan menyelamatkan duit aku dari masuk kantung mlm....
teruskan usaha2mu...

cek chun said...

hai jer admin?
roti johan pree mai la hantaq sekali :p

hyelbaine said...

Is it just me or is xermua100 and Boroi the same ignorant wanker?

Btw xermua100, where's that police report of yours eh?

Funny how butthurt people seem to have trouble with caps lock, isn't that so Mutalib?

Tulang said...

Quoting raptorarena

"...basically..that MLM is there..tapi saya tak makan untung secara senyap..memang dah ada perjanjian berniat sedekah..jika saya ada banyak downline pun..semuanya dikategorikan sebagai bersedekah kat saya"

I was once told by my boss...masa dia pg haji, jemaah2 suka bagi duit kat Imam masjid kat sana and mention "sadqah"....Apa tok Imam tu kata...."I cannot accept sadqah. Sadqah is for poor people, I can only accept give"

MLMers,
Tak malu ke makan hasil sedekah macam pengemis.....

Sang Penulis said...

kalo y mat rempit tu xheranla kebodohan diorg y mcm tue.. tp kalo ustaz2 tu ak bengang cket.. kate ustaz, terang2 lagi tuhan da ingatkn dlm al-quran y akn ade org tafsir agama ikut hawa nafsu tp x,xcubemuhasabah diri ke?kite ni manusia,lemah,salu terlupa, mana la taukot2korg terlupa,jdikorg tafsir la hukum agama ikut hawa nafsu kan??... tu la, org mase belajar dulu, belajar betol2.. ni x, y mane belajar kat mesir, time kelas pegi jalan2,pg tengok piramid la, sphinx la, mkan anggur la. yela, al-azhar plak xwajibkn kehdiran ke kelas, y mn kat malaysia ni plak belajar dlm bahasa melayu cmpur arab cket2. dahla belajar pki slide note, buknnye kita y muktabar mcm bidayah.. ibnu rusyd ke, imam nawawi nye kitab ke.. hek eleh,setakat lulus exam tp ilmu kurg xyah jadik ustz le..
kalo ada y nk serang aku,sile la.. korg kutuk aku kt blog aku,xdek hal..aku delete je komen korg.. hahahaha..

Metafora said...

pokwa,

aku rasa susah nk faham penulisan ko la bro...motif?

Anonymous said...

Tulang..

that's y MLMers ni tak kisah duit tu dtg drpd mana walaupun mintak sedekah..so jika dihalalkan lah kononya sistem sedekah ni..means jika ada MLM islamik yg berunsur sedekah, so then dah dapat lah title MLM yang bersih lagi tidak gharar..x begitu..?

Boroi said...

admin: siapa hina org makan gaji tuu?? aku dengar ada yg kata MLMer's nie suka puter belit.. tp tak tau laa plak aku rasa ko nie pun mcm putar belit..

pcbahar said...

Teman idak le paham apa yang kamu tulih pokwa oi... Ada yang x, ada yang y.. Pening teman baca dah berulang-ulang x y x y x y.. Adoiii... Macam-macam tulisan orang zaman la ni.. Dalam pereksa kalu tulih karangan macam ni hancor yeop..

Eh, bahasa teman pun hancor..

nash said...

boh... kawe nok tanyo pasal mc oceon.. gu kawe masuk..kawe nok tahu status lonie dio gano... mokaseh

matsom said...

Aiekk? Adelagi Melayu yang suka jadi Mormon nih? Nape tak reti nak blah ek? Takpon memang jenis suka kena maki -konon dapat 'pahala' free, wat cover dosa aniaya/tipu/paw duit orang/downlines ek?

Mick's Mama said...

You've got a new reader here! Teruskan perjuangan anda membukak mata mata masyarakat dalam mencegah pembabitan mereka dalam business2 haram jadah camni.

aRoLe said...

nape boroi??sbb selalu mkn duit haroommmm! laa...

Boroi said...

it just me:

---->"organisasi syarikat...majikan kasi gaji kat org bawah, org bawah tak kuar duit pun...org bawah terima upah sbb bekerja <-----

mmg betul staff keje majikan bagi gaji atas usaha, apa yg aku nk highlight ianya pun berbentuk piramid..
organisasi mn2 pun mmg berbentuk piramid (mgkin contoh aku tu menjadi salah faham golongan IQ tinggi)..
just org tak tau nk bezakan antara skim piramid dengan MLM..

Skim piramid ----->head hunting semata2, tkde produk/produk klu ada pun jadi tak penting..
hanya recruit saja, dan kebiasannya org akan kata siapa yg masuk awal akan untung selamanya,
then bila stuck kat level tertentu mmg takde income sbb tiada recruitment baru---> yg nie mmg suck

MLM----->Produk menjadi keutamaan, malah ada yg join dan tk ada buat recruitment ahli baru sbb just ingin menjual produk,so klu tk ada downline dia masih ada untung runcit dgn menjual produk (usaha juga tuu)..
klu dia pun buat recruitment ahli baru, then tiba2 stuck kat level tertentu, income still ada daripada penjualan produk..
dan bukan semua syarikat MLM ikut cara yg betul, kebanyakan menggunakan atas nama MLM untuk mengelirukan org ramai sedangkan
masih gunakan piramid scheme..

dan yg paling kritikal sbb "makan untung atas usaha org lain" yg nie biasanya masalah utama sbb musabab kenapa org kata HARAM..
dan panduan utama org dalam nie ialah fatwa dari arab saudi, apa yg aku faham fatwa tersebut ditujukan kepada jenis piramid scheme dan bukan MLM, dan ayat2 akhir dari fatwa tersebut ada menyatakan jika selain daripada disebutkan diatas, "then the question should be asked again"
mgkn boleh rujuk juga fatwa dari mesir, sebab hukum MLM yg sebenar masih dibincangkan..
btw ada juga fatwa dari arab saudi yg menyatakan perempuan yg bekerja sebagai cashier nie HARAM..
dan jika golongan2 "IQ" tinggi rasa buang masa, tk perlulah susahkan diri percaya apa yg aku kata..


---->"organisasi MLM...org bawah kasi duit kat org atas bro...kan beza tuh...tp org bawah yg wat keja...ada ko kasi bos ko duit? takkan kita nak
mintak keja kat satu tmpt, kita kene bayar bos situ kut...erkkkk..."<-----

Yg nie mmg berbeza, kerana org yg menyertai MLM tuu adalah sebagai agen syarikat untuk memperkenal produk kepada org ramai..
dengan menjadi agen maka ahli layak untuk membeli produk dengan harga ahli dn menjual dgn harga customer price (untung runcit)selain mendapat bonus2 lain..
jika anda bekerja sebagai staff, gaji anda sudah ditentukan..
kenapa bos nk berkongsi untung syarikat dgn anda, gaji anda sudah ada cukuplah..
tp nnt ada juga yg kata dah bos bagi bonus tuu mcm mana pulak??
bonus tu tanda terima kasih syarikat atas usaha anda majukan syarikat..
begitu juga dgn MLM, setiap penjualan syarikat akan dapat untung dan sebagai tanda terima kasih kepada ahli,maka syarikat turunkan bonus kepada ahli2nya (termasuk atas usaha upline membantu downline)..

contoh mudah kenapa untuk menjadi rakan kongsi kita perlu keluarkan modal??
sebab untung akan diagih2kan mengikut perjanjian yg telah di buat..

inilah apa yg IQ rendah mcm aku nie tahu..

Kepada golongan2 IQ tinggi nie teruskan usaha MURNI membetulkan org2 melayu..

.m said...

Wahai encik BOROI, sesungguhnya iq ko memang tinggi. Tapi masalahnya ko kene faham, mlm ni cam tandas busuk. Ko lak pekerja tandas tu. Kalu ko pengguna mesti ko x masuk punya, sebab busuk. So disebabkan ko ialah pekerja, ko sanggup wat ape saje utk membersihkan tandas tersebut or ape2 sajelah, maklum lah sumber rezeki ko. Tapi ko kene ingat, kat dunia ade bermacam2 jenis perniagaan yang boleh ko ceburi. Cukup-cukuplah bro, pegi la cari kerja lain yang lebih afdal. Ko sedar tak otak ko akan jadi lebih bengap selepas join MLM dimana ko hanya develop skill utk manipulate org and jual product yang super overprice ntah ape2 (padahal kt supermarket leh dapat rm 1 jer. haha). Baik ko wat perniagaan ko sendiri base kpd ilmu yang ko ade cam ko terer wat kuih, pegi la jual kuih. Ini semestinya dapat meningkatkan ilmu dan jatidiri ko dan mengingatkan ko kepada kekuasaan Tuhan. Semoga berjaya!

Anonymous said...

err encik boroi..

rasanya MLM itu adalah skim piramid dan skim piramid adalah MLM..xboleh nak bezakan coz memang kedua duanya benda sama..kalau dia setakat nak jual produk..so tak perlu dia join MLM kan..

even the simplest source of all, wikipedia, pun tulis benda yang sama..

http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-level_marketing

what differentiate is, skim piramid mcm login facebook dapat rm100 tu takde produk..tapi xde bezanya pun dengan beli gelang AC mizal RM1000 (padahal harga asal dia jauh lebih murah) dan komisyen terus dibagi ikut kadar tangga yang ada..

even..if u would like to say that penjualan produk semata mata..i believe most of MLM company is malaysia, untung penjualan produk somewhere 5% tapi untung rekrut, untung drpd downline, untung drpd bonus2 apa semua tu more than 30% to 50%..u can see the plan in HPA..

memang orang yg mnyertai syarikat tu memperkenalkan kompeni coz kompeni2 MLM tu semua based by headhunting dan penjualan prduk cuma tak nak bagi nampak yang kompeni tu sebebal login facebook dapat Rm100..

ke camna..?

sero said...

boroi... cube ko bagitau ko buat mlm ape ni?.. senang sikit tuan tanah nak ulas, atau kot2 dah kene balun mlm ko pade entry sebelum2 ni?...

azwan said...

HahahaHAHAhaha...

Tak lalu aku nak komen si Boroi bahlol. Pointnye udah basi. Benda yg sama diulang2. Kalau point2 tu leh dibuat lauk, memang dah boroi semua readers kat sini. Asik benda yg same jek, jenuh aii. No wonder tuan blog dah takde mood nak buat entry baru.

Aidid, kalau ko dah takde mood, ko kena pilih topik2 yg interesting, baru ko post. Asik gambar piramid dgn berbillion downline tu jek. Takde sape bayar ko Aidid, so bila ko rasa menarik, baru ko post. Macam entry mormon tu bagus, very informative.

anon said...

boroi2.. naif la ko..

fakta simple
- rakan kongsi ngan mlm x sama langsung
- harga barang mlm markup sampai 200%-1000% sebab nak bayar bonus WTFBBQ!
- mlm utamakan produk my ass! mlm x sustainable dengan hanya jual produk, mesti mau headhunting (kelas sarkas kau attend tu semua train ko cari downline kan)
- last but not least, memang ko IQ rendah. fakta..

omega_supreme said...

tumpang lalu.. saje cukupkan 100 post.. hehe.. protes MLM!!

Metafora said...

boroi

dengan hormatnya aku mempersilakan ko supaya baca fasa 1 entry bro AM ni..baru ko faham nnt ape itu MLM,ape itu skim piramid dan kaitan antara MLM dan skim piramid..

依之汉 said...

bro Boroi,

First of all I just wanna say thanks for your commitment in doing revision together with us.

Second, your IQ is so high that it has achieve the best MLM IQ ever.

Finally, I believe you. But please spread it here as there are people willing to join and help you realize that MLM is modhe-faker haram business.

Setuju dengan bro Azwan. Bro AM should choose best out of the best rather showing same old lame pyramid pics. Mat rempit tau piramid=blog konspirasi. Ahahaha.

p/s: Halal tak halal tu belakang kira eak?

vw: taingl (tangle in the midle of MLMers)

azwan said...

Bulan pose ni memang kurang troll. Haaa I Wong, ko ade idea nyumbang la kat tuan blog. Heh...

Metafora said...

azwan

kurang troll sbb ramai xbape brani nk membelit2kan cerita..sume tgh tahan tu..abis bulan ramadhan nnt siap la dorang datang serang~~

warm up all~~

Arya Dröttningu said...

This is HPA saga no 7? Where's the HPA trolls? Bored with lame ass Boroi (he got one thing right though, shocking as it seems... about his low IQ).

Unknown said...

don't give up bro. Keep up the good work! :)

Anonymous said...

1.untuk makluman pada semua!!HPA sekarang dah semakin menjunam!!gaji pekerja di pejabat Jejawi,Perlis pun bagi seratus dua saja!!
2.untuk boroi!!gitulah nasib pekerja syarikat MLM!!syarikat menjunam!!tokey tetap jutawan!!

origami said...
This comment has been removed by the author.
origami said...

Assalamu’alaikum semua..
Aku sangka dibulan Ramadhan ni perbincangan kat sini lebih berilmiah dan berhikmah, terus terang aku memang join HPA (juga Stormreader), secara peribadi aku bukan cuba nak tegakkan benang yg basah kat sini, benar tetap benar, salah tetap salah... isunya 1 saja “MLM Halal atau Haram?” aku tak dapat jawapanny kat sini... sepanjang aku baca blog ni apa yg dicanangkan hanyalah keburukan sesuatu MLM, juga menanam rasa kebencian terhadap MLM (HPA khususnya), semua yg membaca blog ni berkali2 dijamu dgn ayat2 seperti...

“balaci HPA utk join bzns yahudi MLM HPA (yg dah "dibersihkan" oleh ulama' wang-ringgit HPA... what the hey... bwahahahaha!).”
......
“eh! 20 juta la bang. Tapi masing-masing mesti beli barang HPA jugak kan? Sorang RM200, 130 juta hengget... Woohoohoo! Dajjal kayo!”
.....
“ustaz HPA anak angkat Ayah Pin menyanggah fakta yang kita semua dah tahu sejelas-jelasnya (tak luper der... sekor-sekor mat rempit dan ustaz sesat tu semua perasan dia orang lebih hebat dalam berniaga dan dah book hotel suite kat syurga... siyes!)”

“Penerangan aku seterusnya ditujukan especially pada ustaz-ustaz bahalol HPA wadefak punya dungupiang pasal ekonomi dan matematik”...

Dan macam2 bahasa seperti itu yg keluar sebelum ni (banyak sangat)... dan yg paling melampau dan keterlaluan..

“Woi... Bahalol ustaz HPA dan kuncu-kuncu mereka yang dikaburi oleh sentimen agama untuk berniaga cara haram-laknat MLM: Apa perlu sembahyang 5 waktu beb? Buat apa berlapar puasa dey? Sembahyang tarawikh for what? Tinggalkan itu semua - pegi kuil hindu sudah... janji poket terisi dengan duit downline. Jangan confuse kan diri tu bang - sembahyang tonggang-terbalik, ke mana pegi pakai kopiah, seksa berlapar puasa bulan ni... lepas tu cari rezeki dengan cara MLM. Korang sumo tak sekolah langsung ke apo nyo jang? Tak pernah ambik iktibar daripada ajaran mana-mana ustaz ke apa dol? Gilo bobonar eh ko jang? Pasal duik... hukum agamo pun buleh putar-bolik yo? Elok bobonar la tu anak hindu woi...”

Aidid, aku nak tanya ko puasa x? Solat? Ko tau apa hukum mengkafirkan muslim?? Kalau benar mencuri, rogol, membunuh sekali pon, adakah jatuh syirik? Kafir? Lebih2 lagi kalau ko mengkafir kan muslim yg tidak bersalah... kalau ko nak cakap ustaz2 HPA bersalah ko bagi bukti... bukan ko punya agak2 rasa2... atau fakta2 yg disandarkan kpd syarikat MLM yg lain..

P/s: aidid kesalahan ko mengkafirkan muslim nyata dan berbukti, elok ko mengucap balik... aku serious menegur, sebagai muslim”

pcbahar said...

Teman nak nambah sikit supaya staff MLM tu beringat-ingat..
Semasa syarikat DC yang teman masuk dulu dah hampir nyawa-nyawa ikan, pekerja-pekerja depa lagi cekap.. Habis semua harta syarikat, kerusi meja, mesin taip, kipas angin depa rembat.. Tokeh dah tak boleh kata apa dah, gaji bayar tak cukup.. Ibu Pejabat syarikat tu kat Bukit Mertajam.. Ini member teman yang kerja situ cerita sendiri.. Memang betoi tak lama lepas tu kompeni DC tu pun gulung tikar, dan kini dengarnya merge dengan DXN..

Kalu betoi la bro Sekolah Atap tu kata, HPA pun akan terima nasib yang sama.. Wallahuaallam..

origami said...

nanti ada pulak yg cakap aku cakap pasal aidid tapi tak bagi point... ok, aku sambung...

依之汉 said...

bro Azwan,

ni jela yang saya dapat sajikan setakat ini...

http://www.youtube.com/watch?v=JGYe4hkS8uM

video pasal pakcik yang buat bisnes kecil-kecilan di hospital. Tapi ni lagi ok dari MLM lain kan?

origami said...

1)MLMS (merujuk kpd HPA) Halal @ Haram? Point pertama ni, korang kena belajar iktiraf kepakaran org lain, dan jgn anggap hanya kita sahaja yg tahu org lain tak tahu...

- Fatwa kebangsaan Malaysia secara rasmi mengatakan MLM adalah harus=halal, dan secara tidak rasmi mengatakan (dalam email) harus bersyarat (sandar kpd fatwa Arab Saudi)

- Fatwa Indonesia secara rasmi terang2 mengatakan hukum MLM adalah Haram pada mulanya, tetapi bila HPA membentangkan MLMS HPA kepada majlis ulama’ Indonesia mereka secara rasmi mengatakan bahawa MLMS HPA adalah HALAL… Indonesia mempunyai kepakaran lebih dari Malaysia, terutama yang khusus dalam bidang ekonomi dan MLM itu sendiri…

-Fatwa mesir = halal

-Fatwa Arab Saudi = Haram, tapi sepertimana yg Boroi nyatakan “... apa yg dia faham fatwa tersebut (Arab Saudi)ditujukan kepada jenis piramid scheme dan bukan MLM, dan ayat2 akhir dari fatwa tersebut ada menyatakan jika selain daripada disebutkan diatas, "then the question should be asked again"
mgkn boleh rujuk juga fatwa dari mesir, sebab hukum MLM yg sebenar masih dibincangkan..
btw ada juga fatwa dari arab saudi yg menyatakan perempuan yg bekerja sebagai cashier nie HARAM..”

-Salah seorang panel syariah HPA ialah Datuk haji Hassan bin haji Ahmad ( Mufti Pulau Pinang), sebelum korang cakap apa2 tentang ustaz Hassan, korang kenalilah dulu siapa dia..

-Ustaz Zahazan & Ustaz Zaharuddin sendiri menjadi panel syariah kepada syarikat Stormreader, mereka org yg tidak tahu? Tak pakar?
Adakah semua golongan ulama’ ini meletakkan hukum tanpa ada ilmu? Dan siapa pula kita yg hendak mempertikai keputusan mereka?? Fatwa bukan pendapat atau pandangan peribadi.. Jikalau dalam islam membenarkan MLM adakah masih Haram??

P/S: Tolong jgn campur adukkan point, takut nanti ada yg keliru.. kita pergi satu persatu insya-Allah

Anonymous said...

kenapa macam semua orang sibuk tentang halal haram ek..

bukan sepatutnya semua orang kena sibuk pasal ethics ke..dan ethics tu yang akan menentukan bersih atau tidak apa harta yang kita dapat..dan bersih atau tidak tu akan menentukan halal dan haram..

jual arak pun boleh dihalalkan di malaysia..tapi ethics pembeli tu menentukan tindakannya halal atau haram..

berjudi juga boleh dihalalkan di malaysia..tapi orang yang dapat harta melalui perjudian tu boleh dipersoalkan ethics nya dan terus langsung dipersoalkan halal haram hartanya..

so then MLM..even MLM patuh syariah sekalipun takkan ada beza dengan penjualan arak dan perjudian berlesen i supposed..cuma ethics MLM tu sendiri akan menentukan jenis halal haram harta yang kita dapat..

halal haram plus fatwa mana2 negara is not so relevant in this discussion..

ok..now..open the discussion board..guys..take ur seat..

origami said...

raptorarena, malaysia dan Islam dua perkara yg sangat berbeza... jangan nak bandingkan negara(kerajaan)dgn agama..sekian

izza said...

urmmm...dah bosan la dgn isu halal haram MLM ni..rasanya semua dah besar, dah bole pikir baik buruk MLM..

Eventho you cakap MLM bagus, if the product sucks and dangerous to the users, it still stands as haram to me..

kalau you rasa there's nothing wrong doing MLM and using it's product, go ahead..but the points that MLM is bad are there...

origami said...

raptorarena said...
halal haram plus fatwa mana2 negara is not so relevant in this discussion...

-kenapa tak relevant? ini soal agama kalau dalam agama islam membenarkan, aku secara peribadi menolak mentah2 apa sahaja yg bertentangan dgn agama..

p/s: Halal & Haram adalah soal agama, halal haram bukan pada bahasa atau undang2 manusia... tapi syariat

origami said...

izza, halal haram adalah point utama aku rasa, antara dua, samada halal atau haram... kalau kita secara peribadi tidak sependapat dgn jumhur, kita tak sepetutnya menghentam, kondem, menuduh org lain tak betul... contohnya seperti Aidid menghantam panel syariah HPA dan mempertikai fatwa kebangsaan

azwan said...

Origami dol,

Ape yg tak paham dari dulu2 lagi argumentnye simple sungguh. Tu la, dah makan duit MLM lahanat, nak pikir logic pun susah. Oghang tulih panjang2, repeat byk kali pun bukan ko paham pun.

Ko list la kan fatwa dari 80 negara pun, yg terrrpenting engko tu org Malaysia, Melayu la kan i suppose. Melayu ni kalau ikut perlembagaan, mesti org Islam. Ko leh boo layan negara2 lain, tapi amik perhatian fatwa dari Malaysia. Sebab benda2 furuq ni byk sgt pendapat, ape yg penting tak bercanggah dgn Al-Quran dan Sunnah. Macam doktor jugak, byk pandangan nak ubat sesuatu penyakit, tapi in the end paling penting the benefit mesti outweigh the risk. So nak rawat pesakit kena ada ilmu, sama gak macam ulama nak keluar hukum mesti ada ilmu. So ko leh dapat 80 fatwa berbeza dari 80 negara berlainan, ada paham dol. Dan takde isu ranking fatwa mana yg lagi tinggi martabatnye. Fatwa negara lain, jadikan sumber rujukan alternatif, bukan kemestian untuk dipatuhi. Yg tu satu.

So, perincian hukum sebenar MLM oleh JAKIM masih diperingkat kajian. Hari tu dorang janji nak email aku Jun, tp sampai skang tak dapat. Samada case by case atau keseluruhannya haram, aku memang interested nak tunggu lihat.

Bila sesuatu panel syariah syarikat MLM mengatakan syarikat tu patuh syariah, cukupla untuk membina keyakinan org yg join bisnes tu. so kalau org luar, mcm aku cakap bisnes tu haram, ahli-ahli syarikat tak boleh melenting. Sebab sumber rujukan utama aku sebagai warga Malaysia ialah JAKIM, bukan panel syariah MLM.

Aku ade stand aku, mcm jugak tuan blog. Pertikaian hukum hanya pada hukum, bukan pada ilmu ustaz tu. Kalau aku tak boleh pertikai bab agama kerana bukan ahli, sama jugak ulama kerana mereka juga bukan ahli dalam bab perubatan. So bila aku cakap product kesihatan tu salah, memang carry weight berbanding ulama2 yg tak belajar dan takde pengalaman perubatan professional mcm aku.

Dah byk kali....dah naik bosan.

Anonymous said...

1.tuan origami!!!kalau hang tenguk semua syarikat MLM mempunyai sistem yang sama!baik HPa!baik hai O!!semuanya ada persamaan!!dah jenuh aidid terang dalam entry yang sebelumnya!
2.malah kalau hang baca bab hal dan haram MLM yang ditulis oleh zaharuddin!!jelas semua MLM adalah HARAM!!CUMA DIA TAK BERANI HARAMKAN MLM HPA KERANA KUNUNNYA HPA ADA PANEL SYARIAH!!
3.faktaya disini ialah HPA mempunya sistem yang SAMA dengan sistem piramid syarikat yang lain!!hanya kerana ada panel syariaah yang terdiri daripada ustaz!mufti!ia boleh kah MENGHALAKAN HPA!! WALAUPUN SISTEM NYA SAMA DENGAN SYARIKAT HAI-0 CONTOHNYA!!
4.untuk pengetahuan semua!!sebenarnya pada tahun 2007/2008!!HPA 1 dah bangkrup!!gaji pekerja tidak dibayar!!waktu tu ramai yang terjebak dengan SURERETURN!sekarang dimana surereturn!!rasanya puak-puak surereturn juga lah merupakan orang-orang kuat HPA 11 sekarang!!!!!
5.kalau HPA nak menghalalkan syarikatnya!!berniaga saja cara nabi muhammad!!tak payah dok pungut duit ahli!tak payah dok cari downline!!bayangkan HPA kata ahli dia 500,000!katakan bayaran ahli 10.00!!berapa juta HPA kaut dengan duit bayaran ahli saja!!
6.hairan jugak!!dari zaman pakman telo taiping!!hinggalah pak man telo HPA!!puak-puak uztaz dan berciri serban dan jubahlah dalangnya!!

Anonymous said...

origami..

still..masih sibuk tentang halal haram..

ok so then sistem piramid tu halal atau haram pada awak..?

matsom said...

Sekolah Atap, nice points (I think, just skimmed through your posts) but have to point out something(s):
"." = period, full-stop, noktah; use at the end of a [complete, understandable] sentence.
"!" = exclamation mark, tanda seru; use at the end of a sentence expressing (among others) shock, surprise, or anger.

Anonymous said...

1.sambung sikit pada tuan origami!!
2.boleh hang bezakan sistem yang digunapakai oleh HPA dengan sistem MLM yang lain!yang kununnya HALAL berbanding dengan sistem MLM HARAM yang lain!!
3.kalau setakat lantik panel syariaah yang kununnya pakar dalam sistem MLM!!tak payah bodohkan orang lah!!
4.zaharuddin hanya berani memberi ciri-ciri MLM yang HARAM!!tup-tup bila ditanya tentang HPA!!dia "terkedu" atas alasan HPA punyai panel syariaah!!
5.cuba hang masuk blog zaharuddin dan tenguk ciri-ciri MLM yang HARAM!!rasanya punyai persamaan dengan sistem MLM HPA!!
6.dah jenuh aidid hurai sistem yang digunakan oleh HPa!!sama je dengan mlm puak-puak kapiaq!!dan rasanya tak pernah aidid mengkafirkan puak HPA!!cuma dia kata HPA melaksanakan sistem mlm yang HARAM!!
7.dah lama kenai ismail!dah lama kenai sistem yang digunakan oleh HPA sejak tahun 98 lagi!!tak payah dok bohong orangla nooo!!

ScaniaZ said...

HPA pun haram kew...huhuhu...
Download Drama Korea - Dream High

Anonymous said...

1.pada tuan aidid!!teruskan usaha untuk tegakkan KEBENARAN!!jangan takut dengan tok-tok lebai yang lapaq duit nii!!
2.kalau boleh ceritakan syarikat pak lebai mlm SURERETURN!!yang lama tak dengaq cerita ni!!sebagai contoh dan teladan pada orang-orang macam origami ni!!
3.Tokey surereturn juga bercirikan dan berperwatakan macam puak-puak hpa jugak!!dok pekena umat islam dimalaysia!!berniaga tak sampai setahun!!belagak dengan merc!siar dalam suratkhabar!!sekarang mana pi puak-puak Surereturn tu!!
4.kot-kot tuan origami boleh habaq sat!!

origami said...

azwan, aku paham apa yg aidid cuba sampaikan, tapi aku tak boleh terima bulat2 konon semua yg aidid cakap tu betul, selagimana perkara tu belum jelas dari sudut hukum... dan ko pulak tak boleh nak mengharamkan sesuka hati sedangkan JAKIM sendiri telah mengatakan harus dan masih mengkaji perincian pasal hukum tu... dah kalau JAKIM sumber rujukan ko sebagai rakyat Malaysia, tunggu sajalah JAKIM keluarkan hukum haram... takpayah la sampai nak mengkafirkan org pulak (ni aku tak cakap kat ko azwan)

Anonymous said...

1.sorylah tuan mat som!!walaupun dah dua tiga sekolah atap mengaji!!ini style penulisan!!nak buat camno!!
2.bila tulis tesis!!lain la!!
3.minta maaf noo!!

Anonymous said...

1.tuan origami!!sebenarnya zaharuddin dah jelaskan ciri-ciri mlm yang HARAm!!!dah terang lagi bersuluh yang HPA guna sistem yang HARAM!!
2.cuma yang SEDIH!zaharuddin tak berani komen mengenai HPA atas alasan hpa ada panel syariaah!
3.boleh terima dek akai ke!!

azwan said...

Lah dol, kalau aku nak cakap haram, tu argument aku. Selagi JAKIM sendiri tak finalize bab ni, selagi tu aku entitle untuk cakap points aku, opinion aku. Ko sape nak tutup mulut aku? Credibility ko pun bukan bagus sgt, hahaha tu assumption aku la.

Dalam kes ni, aku sependapat dgn Aidid. Dan point aku memang boleh pakai dol. Semuanya berasas dan berserta fakta. Yg mana ko sendiri tak mampu nak argue. paham tak paham? dari dulu ko tak paham...

origami said...

Ko sepatutnya kenal siapa HPA sebenarnya...
1.ya, dua2 pakai sistem MLM, dah kalau sistem MLM itu halal (@masih halal) apa salah menggunakannya, MLMS adalah sistem mlm yg patuh syariah.. bebas dari unsur penindasan dan paksaan..
2. Ustaz zaharuddin sekarang menjadi panel syariah sebuah syarikat MLM, kalau menurut beliau SEMUA MLM HARAM, takkan dia nak menjilat ludah... ini kerana hukum asal MLM adalah harus, haram bilamana ada unsur haram... so masih ada ruang disitu..

3. Itu beza MLM dengan MLMS

4.ini tuduhan dan fitnah, kalau dulu HPA dah bangrup, bagaimana sekarang ia masih hidup... cuba ko buktikan HPA pernah tidak membayar gaji pekerja... walaupun lambat HPA tetap akan bayar, pemimpin yg meninggalkan HPA pergi kepada SURECO satu ketika dulu kebanyakannya tiada lagi dalam HPA... org kuat HPA skarang adalah org2 yg masih berada dalam HPA sewaktu HPA dlm kesusahan... lumrah perniagaan ada turun naiknya, tambah2 syarikat muslim bumiputra...

5. Berapa kali aku bagitau pon korang takkan terima, aku dah bagitau sebelum ni, HPA tidak mengambil untung dari yuran ahli... ahli membayar yuran ahli untuk kit niaga, kad, yuran proses, dan postage...

6. Ko sendiri nilai..

origami said...

raptorarena...

SP jelas haram...

azwan said...

Ko pun dah tau apa2 perniagaan baru dalam Islam, termasuk MLM hukum asalnya pun memang harus. Bila dah harus, datangla mcm2 pendapat lepas tu sama ada next step nak jadikan Halal atau Haram. Discussion masih terbuka. Pendapat ni boleh dtg dari mcm2 pihak, tak semestinya ulama. Sebab Majlis Fatwa pun pasti nak libatkan pakar2, saintis2..tu gunanya pelbagai kepakaran sebelum keluarkan hukum. Sama ada seseorang tu boleh diiktiraf pakar atau pun tak, itu bergantung pada pelbagai faktor.

So, aku entitle nak bagi opinion aku, mcm jugak readers yg lain. Dan ko, sebagai sampah MLM, ikut je la panel Syariah ko tu, yg pada aku tak cukup sempurna nak mengeluarkan hukum.

Anonymous said...

origami..

banyak kali gak saya tanya benda yang sama..tapi tak pernah dapat jawapan..so saya tanya awak pulak..

oleh kerana skim piramid itu haram, jadi..adakah ini haram..?

http://myradix.wordpress.com/pelan-pemasaran/

origami said...

oittt!!!sekolah atap jeee!!!

ko tak membaca... ko baca balik apa yg aidid tulis dan apa yg aku komen...

so ko tak cukup kenal dgn ismail itu...

azwan said...

HhahahHAHAHhahaah...

Pelan pemasaran jelas menunjukkan HPA dah menyimpang. Semua mata duitan sambil pakai kopiah...

Ko ni pengikut je Origami. Panggil la Ustaz2 tu balik, especially Ahmad Adnan. Aku tak habeh borak dgn dia lagi.

origami said...

azwan, ko punya pasal nak cakap MLM haram ka, nak cakap rokok halal ka, vaksin haji halal ka, ko punya pasal azwan... tapi hakikatnya halal atau haram? dari sisi syariat halal atau haram?

ko nak pakai fakta lawan hukum? ko nak pakai teori saintifik lawan hukum syariah... ko nak pakai hujah matermatik pon ko pakai la... ko punta pasal...

p/s: aku yakin kalau jelas hukum MLM haram, HPA pasti takkan menggunakannya..

origami said...

raptorarena...

ko jgn keliru skim piramid dgn MLM... takkan kerana bentuk plan pemasaran berbentuk seakan piramid ko nak cakap sama dgn skim piramid??? nampak sangat ko tak tahu...

hukum keduanya pon dah lain2...

azwan...

adakah bermakna bila buka kitab fiqh mu'amalat kita boleh cakap iislam hanya cerita perniagaan... atau buka kitab munakahat kita kata islam hanya soal nikah kahwin??

dah ko tengok plan pemasaran, dah tentu2 pasal duit, cuba ko buka katalog mesti ko cakap "aik kata buat MLM, ni apa cerita pasal produk saja ni.."

azwan said...

Bodoh la nko ni samdol Origami. Aku ni dah cakeepp, kalau hukum tu HARUS, bermakna ia masih terbuka untuk perdebatan la samdol. Ko ni tenuk ke tapir? Aku dah cakepp dah cakepp. Kalau dah jelas hukum Haram, takdela aku nak lawan bahlol.

HPA yg beria-ria cakap patuh syariah, tapi pelan pemasaran sah2 skim piramid. tak jelas lagi ke dol? mana kuasa executive panel tu..? Apesal dorang dok biar pelan pemasaran macam link tu. Nampak sgtla Ahamad Adnan dan Sohibus Samahah jadi boneka. Ape jadi kat bawah haram taktau.

azwan said...

Tu namanya PELAN NAK MEMASARKAN DUIT, bukan PELAN NAK MEMASARKAN PRODUK.

Haiya...otak dah tunggang langgang yek. Nampak duit je dol? tu org suruh belajar buat business plan. badigol sila belajar dari bawah kalau nak meniaga.

fairuzdanu said...

Salam,

quoting En Origami

'MLMS adalah sistem mlm yg patuh syariah.. bebas dari unsur penindasan dan paksaan..'

ye ke? it's the same kan, once dah tepu..orang kat bawah akan rugi, and looking at HPA punya marketing plan walaupun tak de direct memaksa, but member must make certain amount of pembelian each month utk maintain membership/pangkat and honestly, have you seen how ur colleague promote their business? kalau itu bukan memaksa saya tak tau la.

Anyway,regarding MLMS at best pun you could the system is still in question juga la kehalalannya.

What about the products yang korang dok bangga2 kan? one of the argument i have seen dalam entry2 lepas is that korang focus on product instead of downline.

But what if the product is a scam? I mean come on la. magical water..cure-all herbs..ubat pandai etc.
halal ke dok promote benda2 ni kat orang2? tak berdosa ke dok give empty hopes and promises and preying on desperate people?

until one of these MLM company can come up with a product yang mereaka akan bertanggungjawab atas segala kesan sampingan ke, ketidak berkesanan ke, i will treat all of them as the same. BUllSH*T

that's my 2 cent lah

azwan said...

Ntah berapa kali dorang sebut pasal produk dalam "marketing plan" nye. Memang focus dari A to Z duit duit duit...

Padehal itu yg dicanangkan oleh semua puak2 MLM: FOKUS KAMI PRODUK, BUKAN DUIT. Nampak produk tu diguna untuk ditepekkan pada skim piramid bahlol HPA tu dol.

origami said...

relex la azwan, tak payah la guna bahasa2 mcmtu.. ko ni puasa ka tak nih?? kalau hukum dah memang haram than HPA masih menggunakan sistem MLM aku pon takdak kat sini...

aku kat sini pon sebab kat sini rancak sangat dok kata MLM itu haram, sedangkan hukum MLM sekarang adalah harus / halal/ tidak salah...

azwan said...

Apehal dol...dah byk kali aku type kat sini emosi tak congruent dgn ape yg ko tulih. Skang nak cakap bab puasa pulak. Haiya, argument suci murni ko tu takkan menangkan point bahlol ko dol.

origami said...

fairuzdanu...

relex, masih dalam point halal atau haram? aku tanak tukar2 point, lompat2 topik... iq aku bukan highlevel mcm korang... aku slow2 pikir... satu2

azwan said...

Kesian puak2 mcm ko neh. Beria-ria nak buat bisnes. Tp asas zero. Pelan pemasaran pun tak pass. Org meniaga invest dalam product, ko invest nak songlap duit org lain. Produk HPA pun ntah hape2, especially bab kesihatan. Sah2 tak beretika. Kesiann2...tak sedar2 diri.

azwan said...

Kalau dah focusnye pun duit, bulan2 keluar duit beli barang dah macam terpakse. yela nak kena maintain point. produk pun macam sampah, tapi terpakse beli. kalau tak beli, tak dapat la duit. Tu yg kelam kabut cari downline. Apela nak jadi Melayu skang.

Bila dah focusnye pun dah DUIT, halal haram mana kesah. tu point nye MLM. Semua jadi tamak.

PELAN PEMASARAN DUIT.
Hhahahahhahaha!

Aidid Mu'addib said...

>>>aku yakin kalau jelas hukum MLM haram, HPA pasti takkan menggunakannya..

HAHAHAHAHAHAHAHA! That's it?

Sebab gang alkopiah dari Perlis menggunakan sistem MLM utk mengaut keuntungan jual barang scam - maka ianya pasti HALAL dol? Patuit la ekau jadi kulibatak HPA... jadi pengikuit ajo la kojo ekau jang oi! Otak simpan dalam suar dalam... tak payah pakai langsung. Sebab ustaz dan bekas mufti dah cakap okay, so all are okay erk?

EVERYTHING IS A-OKAY BROTHA! NOW GIVE ME YOUR MORNAY!

Hancus bebudak meleis kat Malaya skrg... otak takleh pakai langsung... ingatkan maths aje fail, "basic intelligence" pun tahap tikus mondok... or whatever.

hyelbaine said...

So what if a fella who used to say MLM was wrong but is now in an MLM company. When you have tok garu that says the sound of th holy Quran as a nuisance, should we be shocked?

Tell you what lar origami, when something is 'harus', the discussion if it can be halal and haram will never end. So let's take something clear cut.

Riba'.

Now riba' is clear cut haram which is why we habe muaamalat. So which principle of muaamalat does your so called MLMS practise then?

If you need some help, read previous entries. Amazing how someone who is/as a MASTER in Muaamalat couldn't answer a simple question from an LDP traffic cone mover like me.

matsom said...

Pehhh! Berbelas-belas posting dah masuk, satu hapah cerita baru pon takde... mamat boroi dah merajuk... mamat lipat kertas tak habis-habis bersilat bahasa (kanke isu kapir mengkapir nih cerite taon 80-an dulu?) lantak korang laaa.

@sekolah atap: aku cadang kalu ko ada maklumat HPA yang belum ditulis lagi dan bukan jenis 'hearsay', ko forward aje details tu kat Aidid -ada 5 lagi entry pasal HPA dia kena tulis wooo (amik ko AM, Star Wars pon sampei part 6 je brader!!!)

origami said...

hyelbaine...

rasanya you belum baca blog Ustaz Adnan, ini linknya...
http://ilmudanulamak.blogspot.com/2011/06/benarkah-semua-mlm-haram.html

ustaz adnan ada menyentuh bab riba' kat situ...

aku boleh simpulkan kat sini, sekadar pemahaman aku (sila tegur kalau salah)

aqad membatalkan riba',dalam islah aqad dapat menghalalkan sesuatu yg haram (ni bukan aku cakap ni) sama seperti nikah, sistem perbankan, pinjaman, dll..

so, antara aqad yg HPA guna ialah aqad, Akad al-Ju’alah dan Akad jual-beli...

Aidid Mu'addib said...

Ooooohhh ada akad ke bang... jadi settled la perkara riba' eh?
Woohoohoo... janji ada akad... ko ni tarak baca artikel aku yg 6 sebelum ni ka dol? Aiyaaaakkkk! Anyway, best betui buat MLM style HPA neh... marilah beramai2 joinT riba' meriba'... dah ada akad tambi, ane, amma, appa... anak hindu dey... yabedabedoo!

azwan said...

Wohh...mudahnye dibetulkan gitu..

Aku ada barang A, dijual pada Ali RM200, tapi dijual pada Ahmad harge RM2500. Sebab ada akad, si Ahmad tak teraniaya la ye dol?. fuhh...bagus2. settle terus sebab si Bahlol Ahmad dah setuju, dah ada akad.

dumb origami..so dumb..

azwan said...

Oh yea...

Dalam blog Ustad tu:
..bodohlah ulamak-ulamak yang mengharuskan MLM...”

Difitnahkan datangnye dari golongan anti-MLM. Aku dah sound dia, tp buat taktau je badigol tu. Dia rasa dia maksum kot. Ke takut nak ngaku silap. Yela..ahli panel ngaku silap malu seehhh. Jatuh imej HPA. hhahahah!!

Anonymous said...

1.tuan origami!!ustaz nan aka adnan!ajaq di madi sebelah hpa jejawi!!kerja dengan hpa!kemudia jadi panel syariaah hpa!!elokla tu noo!!
2.ginilah tuan origami!!hang ada duit 100,000 ka!200,000 ka!!elokla hang pi selamatkan puak-puak hpa di jejawi tu!!siannn kat pekerja depa!!dapat 100 je gaji!ada yang tak dapat!!kot-kot hang boleh tolong!!
3.kalau hang ada sejuta!!hang boleh tolong radix chiken pulak!!dua dah ditutup diperlis!satu diseriab dan satu lagi kat jelempok!dekat sempadan kodiang!!
4.masa ginilah puak totok macam hang boleh tolong hpa!!hang bukan kenai hukum mlm yanh harus atau yang HARAm!!asal pak lebai sikit!cakap ana!anta sikit!!HALAL lah bagi hang!!
5.tu tak ambil kira barang dari siam seperti sabun dan syampoo!dijenamakan sebagai produk islam hpa!!belambaqla lagi pembohongan hpa disebalik juba dan serban nii!!
6.nilah masa untuk hang melabur dalam koperasi hpa!waktu puak-puak pelabor yang melabur dok kira-kira nak keluarkan segala pelaburan depa dalam koperasi hpa!!tu pun entah dapat balik!entah ketidak!!
7.ustaz adnan yang hang nak ambil pandangan!!elokla tu noo!!
8.satu lagi nak bagi tau hang!!apa sebab ismail pindah dok sungai petani pada tahun 2007!!sebab tokey-tokey mlm HARAM!!ramai disitu!!

Anonymous said...

dah kita pulak kena cop keliru..

kita pulak kena cop tak paham beza MLM dan skim piramid..

MLM = skim piramid..clear cut..

MLM syariah apa pula? skim piramid yang cuba dihalalkan oleh hamba duit..

hah lantak..not worth talking to la this lipat-lipat kertas personnel..

Anonymous said...

1.mlm!dah sah-sah HARAm!!kalau ikut ciri-ciri yang diberikan oleh zaharuddin!(sorrylah nak panggil dia ustaz!sebab dia pilih bulu)!!ditambahlagi dengan huraian secara matematik oleh aidid!!sah-sah HARAM!!
2.hpa bermula pada tahun 1980an!secara kecil-kecilan!!jual ubat secara runcit!!tak kaya kemana pun!!pada tahun 1998/1999!!ismail beralih pada MLM!!dah sah guna sistem ala pak man telo!!guna sistem cari ahli dan downline!!kemudian pada tahun 2007/2008!!hpa bangkrup!!pejabat hpa dijejawi tu sebenarnya RUMAH banglow yang dibina oleh bini pertama ismail!!bila bangkrup!!terbengkalai!itulah ceritanya!!
3.ismail kemudiannya berhutang disana sini untuk naikkan semula hpa!!walaupun dok iklan hpa tak berhutang!!bermulalah hpa 11 dengan kopi radixnya!!sistemnya tetap sama seperti hpa 1.
4.untuk kelabu mata masyarakat islam!!hpa perkenalkan sistem syariaah!!puak-puak lebai macam adnan dijadikan panel syariaah!!kununnya untuk halalkan sistem hpa!!bila diperkenalkan MLM syaiaah!!zaharuddin pun tak berani hukum pada hpa!sebab katanya hpa ada panel syariaah!!
5.tak sampai setahun hpa 2 beroperasi semula!!ismail dah bergaya dengan merc e 240!!puak-puak kuncu-kuncunya di jejawi melaram dengan kereta baru!!sedangkan kereta-kereta lama satupun tak habis berhutang dengan pihak bank!!
6.dahlah menggunakan sistem piramid yang HARAM!!hpa diwar-warkan syarikat yang tidak berhutang!!segalanya dibeli secara TUNAI!!sedangkan realitinya!!semua aset hpa dibeli secara HUTANG!!
7.begitulah pak-pak lebai hpa menipu masyarakat islam dinegara ini!!dah kata!!siapa kenai ismail!hpa secara dekat!!akan tahu RAHSIA hpa!!
8.dah nak makan sumber HARAM!!gasaklah tuan origami oii!!hukum Allah sentiasa menanti!!dulu rumah dan kilang mini terbakar!!sekarang!!kita tenguklah nanti!!

Adinda said...

Ni hampa yang sekolah atap. Cek nak habaq kat hampa sat aihh. Cek penin pala baca tulisan hampa. Banyak sangat !!!!! Nak wat pa? Nak tunjuk hampa marah ka? Takpa, cek paham hampa marah. Cuba la ikut cakap incik matsom sat aih. Senang sikit orang nak baca noo.
Maseh. Selamat berbuka naa.

azwan said...

atap, bagus ko ni. camne ko leh tau byk sgt rahsia neh?

ko leh ganti axl rose la brader..

依之汉 said...

mula2 baca ayat sekolah atap macam boleh baca. tapi lama2 pening kepala nak hadam sebab !!! belakang tu. Tak pernah saya baca dalam blog @ jurnal letak !!! Kalau baca al-Quran pun takkan ada !!! ni atap oii. Tau la sekolah atap tapi please use world standard writing. Give me headache just to read your points. Isi ada tapi bila dah letak !!! muak pula nak baca.

btw, good revision you guys. any new points? n bro Azwan, I'm still a reader trying to make a conclusion out of all this going revision. Thank you.

hyelbaine said...

Wow, such a simple solution! Just with aqad, all the riba', syubhah and gharar is made good and ok? Brilliant! Maybe you should participate in the next GIFC? I mean the world's experts would love to hear your reviews. I'll forward your details to BNM ya?

Or maybe didn't understand my question. I asked muaamalat principles and practices. For example like musyarakah, murabahah, mudharabah, sukuk, BBA, etc2...

Last I checked, aqad is not one of them...

Paham ker tak nie?

Arya Dröttningu said...

Bring out d popcorns, HPA troll in d house...welcome origami dearie. Long time no see. Where's my ustaz? He still owes me a date to visit one of HPA many (is it?) factories...

Ustaz HPA...(can't remember his name), I pwomise I'll be a good wittle girl.. I'll even wear white low heeled boots with flowers n bows (eyes shining with hope, holding my breath..)

melon said...

To Sekolah Atap...

Baguih hg punya point. Yg lain, better learn to read between the !!!!! Awat hampa dok komplen. Tu dia trademark apa!

matsom said...

Nur Amira, aku tak bercakap bagi pihak orang lain, tapi bagi mata yang dah tua macam aku ni dia jenis mata yang takreti nak ikut trend (atau trademark) orang-orang muda, dia nak tengok yang standard aje -i.e ayat-ayat yang tersusun elok, ada perenggan, ada koma, ada noktah.

Jadi bila mata kuno ni nampak huruf besor/tanda seruan/spacing merata-rata otak yang nak tafsir jadi penin, ni ayat tengking ke? Ataupun ayat penyata? Atau macam-macam lagi... :)

@sekolah atap, carry on... macam biasa, bukan blog aku nak paksa sesapa ikut stail aku jerr \m/

Unknown said...

meriah betul kat sini..huhuhu
..balik keja je terus buka AM...hahaha...

btw, sekolah atap mang terror r bongkar rahsia...

p/s: suka cara adinda tegur...huhu...pandai adinda tegur orang..dulu pn aku tlis cmni2 jew, tp bla org x phm, ....aku tulis lah macam ini...tak pon camni...

@TJ: jgn ,marah no...aku suka cara adinda tegur org yg sependapat dgn kita ja...bukan suka adinda pon...huhuhu...

peace...

Metafora said...

power bro

yusuf said...

To achieve 31 august 1957 FREEDOMMMM (bak kata WILLIAM WALLACE)the people fight with HONOR,INTELLIGENT,PAIN,and every good quality that the human posses and the most fearsome is coming from MELAYU races as we all know throughout history. At that time outside people BOW to them due to their INTELLIGENT,FEARSOME WAY.

But suddenly one day after few years when the country is rich with so many high technology ( and the people should also be very intelligent due the country is so damm rich )i heard other races spoke to each other, the conversation is like this between Ah meng and Ah seng:

Ah meng: I wanna make money but with little effort...but i wanna be damm rich...how arrr?

Ah seng: lol...so easy maaa....u just need to sell cheap product to meleis races lol...they will buy anything that u throw at them...just need some testimoni and also show picture of some meleis holding few hundred...sure 100% they believe... they are way to easy to manipulate....

Ah meng: really arrr? if like that arrr then today i go to china buy cheap item and sell to them at very high price...hahahahah

Ah seng: wait2..but before u start this project make sure buy few meleis so that your porduct can be easily sold...make sure these few meleis u give them mercedes or bmw....sure they will happy to work with u...hahahah...actually that is my secret for selling my product...hahahahahah

Ah meng:lol..u also sell arr?

Ah seng: ya lol..i use MLM concept

Dammm, how low meleis has become within these years?...i'm not sure but now all other races are targetting meleis as their victim for their MLM?SLM?MLMS?....

Hate to admit it but this is the reality...even meleis tipu meleis is common and using ISLAM as their weapon just to satisfied their own purpose...hate it but have to accept it that our races meleis is now STUPID...!!!

依之汉 said...

well yusuf,
I have no complain about being stupid as there are a lot of my friends that go with MLM only seek for money. Even willing to be scammed.

Even sorang mat alim ni mesej fb saya kata MLM ni bagus sebab ada pakar syariah dah join MLM. Takkan kita yang lain ni nak menolak? Program e-pendidikan. Saya malas kata banyak. Dah bagi suruh baca aididleaks pun taknak paham. Nah ambik bagi e-pendidikan offline http://www.edubuntu.org/

Lepas tu bila saya promote MLM ni tak bagus kebanyakan buat tak tau. Katanya lantaklah. Bukan ada kaitan dengan aku. Adeh. Taknak ambik tau langsung. Even tahu pasal basic apa itu MLM-SP. Bagi diorang, kalau produk tu tak keluar kat blog AM bukanla MLM. Kalau MLM pun tu bukan yang haramnya.
Bila dah kena batang hidung sendiri baru la terkedek-kedek tanya betul ke MLM-SP nih? Lepas tu baru la rajin2 nak membelek blog nih. Dah terhantuk baru nak mengadah.

So what I can say is people is just too ignorant to know until it hits them.

Selamat berpuasa dan beramal.

Adinda said...

Kebun getah (ni tempat abe aidid g menoreh tiap pagi tu ke?),

Ai tegur sebab nak baca dan paham dengan lebih mendalam. Kang penat je type banyak tapi orang skip tak baca. Kan dah grugi tu. Sekolah atap punya point-point yang hebak yang only insiders know.

Nur amira,
try baca komen macam tu tru your henpon. Dijamin pening kepala tak sampai 5saat. Or maybe because I'm getting older like incik matsom.

No, ai takde kena mengena ngan tj yu. Ai tak perlu minta izin dia nak nulis komen kat sini. Selamat berpuasa ye tj.

Anonymous said...

adakah saudara mendalami ilmu agama Islam berkaitan perniagaan?

origami said...

ok, aku bukan ahli nak cakap bab riba'... maaf kalau ada salah faham pada komen aku sebelum ni,
bukan bermaksud dgn aqad riba' menjadi bersih... tapi maksud aku dgn aqad yg betul tidak wujud lagi riba',

seperti contoh:
"Jumhur ulamak (mazhab Maliki, Hanafi dan Hanbali) menganggap Bai’ al-Inah adalah riba, sedang mazhab Syafiie menganggap ia harus.
Pandangan mazhab Syafiie inilah yang menjadi pegangan Bank-Bank Islam di sebahagian Negara (termasuk di Malaysia) walaupun kedudukan bai’ al-‘Inah itu diperdebatkan.
Majlis fatwa Arab Arab Saudi hingga sekarang tetap bertegas ia adalah riba. Namun tidak pernah kita mendengar mana-mana ulamak hari ini yang mengharamkan bai’ al-Inah itu
mentohmah Bank-Bank Islam yang menggunanya sebagai bank riba. Kenapa? Kerana meraikan khilaf"

dan kalau wujud pula penganiayaan atau penindasan selepas aqad itu itu bab lain, haram juga tu, tapi bukan haram disebabkan oleh riba'

origami said...

azwan, ko tak habis lagi pasal ustaz Adnan tak minta maaf... ok aku tolong jawab,

Ustaz Adnan cakap...
"...saya agak terkejut kerana ada orang yang membicara hal agama namun dengan bahasa yang begitu kesat (apatahlagi ditujukan kepada ulamak) semata-mata kerana tidak sepandangan dengannya.
“..bodohlah ulamak-ulamak yang mengharuskan MLM...” itulah antara bahasa yang digunakan dan ditujukan kepada ulamak-ulamak Mesir dan Malaysia (kerana mereka mengharuskan sebahagian MLM).
Malah ungkapan seperti “..spesis b*bi hutan” juga sanggup digunakan."

- "...semata-mata kerana tidak sepandangan dengannya" bagaimana kalau 'nya' itu sendiri adalah golongan pro-mlm??? yg juga turut berada dalam ruang komen...
sebab ko buat andaian 'nya' itu golongan anti-MLM, ko cakap Ustaz Adnan fitnah...

origami said...

oittt!!!sekolah atap jeee!!!

-apa masalahnya aku ambil pandangan Ustaz Adnan? jangan tengok SIAPA yg bercakap, tapi tengok APA yg dia cakap (mcmna ko tengok Aidid), ada masalah??
-tahun 2007 ismail pindah sungai petani sebab ramai tokey MLM ada kat situ, nampak sangat ko tak tahu?

origami said...

oittt!!!sekolah atap jeee!!!

1. ko nak cakap MLM haram, itu hak & pandangan ko... hakikatnya sekarang ianya Halal (atau masih Halal)
2. fakta ko salah, HPA start MLM tahun 1997
3. buktikan HPA hutang sana sini utk naikkan HPA, kalau betul pun, apa masalahnya? yg pasti HPA tidak berhutang dgn bank.
4. tak habis2 tuduhan, agak2, rasa2... hpa perkenalkan sistem syariaah, untuk kelabu mata masyarakat islam?? hakikatnya dari mula penubuhan HPA sudah ada penasihat syariah secara tidak rasmi,
panel syariah & MLMS adalah secara rasmi.
5. hutang bank kereta lama belum habis bayar, beli kereta baru pun ko nak jadikan isu??
6. elok ko bagi bukti, cakap siapa pun boleh cakap... hakikatnya HPA tidak berhutang dgn bank utk membeli asetnya, bangunan HPAIC yg harga RM54 juta kat shah Alam pun HPA bayar ansuran, bukan
buat pinjaman bank.

Anonymous said...

6. elok ko bagi bukti, cakap siapa pun boleh cakap... hakikatnya HPA tidak berhutang dgn bank utk membeli asetnya, bangunan HPAIC yg harga RM54 juta kat shah Alam pun HPA bayar ansuran, bukan
buat pinjaman bank-origami.


1.tuan origami!ikut suka hangla nak makan duit HARAm!!sapa kisah!!
2.syarikat mlm yang lain!mungkin saya tidak tahu!!MLM HPA!!dihujung jari saja dari A hingga Z!!ismail!!dalam poket saja dari A hingga Z!!
3.HAIRAN JUGAK PUAK-PUAK TOK LEBAI HPA NI!!BERLAMBAK CABANG PERNIAGAAN YANG HALAL!BIDANG MLM YANG HARAM JUGAK YANG PUAK-PUAK NI PILIH!!

Anonymous said...

1.tengah siasat dimana tokey SURERETURN@SERECO yang ternyata makan berjuta-juta duit HARAM ahli dia!!
2.apa kaitan mereka dengan kebangkitan HPA 11!!
3.tokey SURERETURN juga puak-puak tok lebai yang tak malu-malu makan duit HARAM MLM!!

azwan said...
This comment has been removed by the author.
azwan said...

Mangkuk la ko origami, pergi check komen kat entry tu satu2 la bangsat. Malu ko nanti. Ko ingat aku ni jenis belasah type je ke? main agak2 ke mcm ko ke samdol?! Bodoh punya olang, otak kat punggung. Sah2 Ustaz tu tak pikir bila nak post kat blog. Tu la dol, pikir diri maksum tu. Almaklumla panel syariah...konfem sentiasa hebat, sentiasa betul.

Hakikatnya Halal mende, itu halal HPA. samdol penjilat tegar HPA mcm ko yg sibuk ngikut telunjuk. otak zero critical. ilmu zero. jilat..jilat..jilat.

Kalau dah dasar MLM, dah dungu tu, dungu gak..

Anonymous said...

1.tuan origami!!dahlah HPA sah-sah guna kaedah MLM HARAM!!produk pun boleh dikelentong lagi!!
2.ayam organik!!mana yang organiknya!!hang tau apa definasi organik!!ciri-ciri yang membolehkan sesuatu produk itu dikatakan sebagai organik!!
3.ayam organik kunun!!saiznya melebihi saiz ayam komersial!!
4.tu tak dikira lagi dengan produk herba yang dikatakan boleh menyembuhkan beratus penyakit!!
5.tok-tok lebai hpa ni ingat boleh kelentung semua umat islam dimalaysia kot!!
6.sekolah perubatan herba hpa!!pemegang diploma pertanian boleh bagi sijil tentang herba!!pakar tentang herba!!puak-puak saintis yang ada masters pun tak beranila sesuka hati nak bagi sijil!!
7.CARA MUDAH UNTUK KUTIP DUIT !!

azwan said...

MLMS jadi Halal dengan jual PRODUCT SCAM. Camne tu? pikir-pikirkan...

Saya yakin dgn HPA. Saya yakin!!!

hahahahhHAHAHAHhahahhahah!!!

Unknown said...

ni macam kes Permata Hijrah je..ada lebai, semua boleh jalan. Makcik pakcik, datuk, nenek semua tipah teripoo... :)

Anonymous said...

1.satu lagi tuan origami!!walaupun kita bukan tok lebai!tak pakai jubah dan serban!!dibulan puasani!!kalau tak dak bukti dan fakta yang sahih!!kita tak berani tulisla!!terutama tentang hutang hpa dengan bank tu!!tentang pembelian kereta dengan "ansuran" tu!!
2.walaupun kita sekolah atap je!!tak pakai jubah dan serban!!kita tak lapar la duit HARAM MLM tuu!!

Unknown said...

teruskan usaha bro

origami said...

oittt!!!sekolah atap jeee!!!

ko tahu HPA dari A sampai Z?? tapi dari komen ko, macam ko tak tahu apa2... mungkin ko hanya dengar cakap orang, atau bukan dari sumber yg tepat.
ko kajilah pasal SURECO tu, keputusannya nanti dedahkan kat sini, aku pun berminat nak tau...

origami said...

Azwan,

baik ko jawab point aku pasal komen Ustaz Adnan tu, dari maki hamun aku dan Ustaz Adnan... ramai orang respect ko kat sini...
MLM harus/halal selagi mana fatwa mengatakan harus, kalau ko tak setuju, itu untuk ko sorang sahaja. lagi pun ko bukan ahli dalam meletakkan hukum...
korang kat sini saja yg cakap MLM haram berdasarkan teori matermatik, fakta sejarah bagai, sedangkan Mufti2 dan para alim tentang agama yg lain menyatakannya halal...
diorang tak tahu ekomomi, saint dan math? itu sebab HPA rujuk dgn MUI (majelis ulamak Indonesia) diorang ada pakar...

origami said...

oittt!!!sekolah atap jeee!!!

HPA kelentong pasal ayam organik?? ko jangan cakap kosong, sebab saiz lebih besar ko cakap HPA kelentong?? nampak sangat...
mana bukti dan fakta yg sahih atas semua dakwaan ko tu? ko nak cakap pasal beli kereta secara ansuran?? siapa yg beli kereta cash? mybe orang kaya macam azwan dan aidad saja yang mampu.

Anonymous said...

HPA kelentong pasal ayam organik?? ko jangan cakap kosong, sebab saiz lebih besar ko cakap HPA kelentong?? nampak sangat...tuan origami.


1.tuan cuba bagitau sat!!ladang organik ayam hpa letak dimana!!senang nak pi tenguk atau melawat!!
2.tuan boleh nyatakan ciri-ciri ladang organik!sampai hpa boleh istiharkan bahawa ayam hpa adalah ayam organik!!
3.sebelum tu!tuan googel tenguk maksud dan ciri-ciri ladang organik!!kemudian tuan bandingkan dengan ladang ayam organik hpa!!
4.ingatkan hpa beli aset secara tunai!!sebab hpa selalu war-warkan segala pembelian secara tunai!!sebab ismail tidak mau terlibat dalam HUTANG!!

Anonymous said...

1.tuan origami!!boleh tuan tunjuka sijil SOM ladang ayam organik HPA!!

billy bean said...

Dilbert WINS!

It's happening there too. MLM use religion to sell. Tak nampak lagi ke?

azwan said...

Pedulik dol pasal respect. Wa bukan mcm Al-Fadhil susah nak ngaku silap. Dan wa bukan macam lu main ikut bontot HPA. Kalau otaknye dah dungu, sumbat ape2 pun tarak guna. Bagi apa2 pun jilatt. Itulah pengikut HPA. Patut letak gambo aku berkopiah neh. Baru ko paham kot? Ye kot?

Ngko bace entry tu pun idak nak suruh aku komen. Tu la ngko, baca sebelah pihak. Bace komen satu2 dol baru ngko paham ngape aku cakap ustad tu main belasah post statement camtu kat blog dia. Ustad cakap A, ko pun A. Jilat la ai...ni la melayu biol. main sondol je...heh?

Aidid Mu'addib said...

>>>korang kat sini saja yg cakap MLM haram berdasarkan teori matermatik, fakta sejarah bagai, sedangkan Mufti2 dan para alim tentang agama yg lain menyatakannya halal...

Mufti2 mana tu dol? Para alim mana tu boy? Para alim talibarut HPA...?
Kan aku dah cakap sebelum neh... cuba la jgn lurus bendol sgt der?
Aiyaaaaaakkk... ini jenis matematik cakap 5+5=10.
Tapi mufti dan para alim pengamal MLM cakap 5+5=11...
Jadi mamat ni cakap 11 tu la yg betul. Hopeless nak mampos.

azwan said...

Kalau HPA jual babi pun rilek jek. Yolah, sistem kami ni Halalan Toyyiban. Babi je yg haram.

syukur said...

hahaha.. origami's arguments are so pathetic. I echo raptorena's comments. cuba kau perhatikan sekeliling, modus operandi MLM selain jual produk, tertumpu kepada macamana nak buat 'closing' bila jumpa prospek. Apa closing tu? cari/taja downline lah. Now if you take the products out of equation, wouldn't the 'closing' or taja downline itu sendiri adalah skim piramid (SP)? now put back the products into equation, it will translate to perniagaan skim piramid berproduk.

azwan said...

Mane dia pikir macam ko syuk. Closing opening closing opening yang penting aku ada Panel Syariah. Ko plak cakap kosong. Ko sape? hai hai hai bye bye bye...

Rose said...

Hehehe, Azwan is so right. Just stumbled upon one HPA blog that promotes HPA Jawi Water Filter:

Sistem Rawatan Air HPA Halalan Toyyiban - Jawi Water

Sigh.

azwan said...

Ape nak herannye Rose? Jawi Water tu dah diiktiraf Majelis Ulamak Al-Indonesia. Almaklumla ulamak Malaysia tak cukup ilmu sains, terrrpaksela mintak tolong Indon. Malas nak mintak pendapat professor2 kat UKM, UM, UTM, bla bla bla...satu contoh terang2 pemalas punya panel.

"MLM harus/halal selagi mana fatwa mengatakan harus, kalau ko tak setuju, itu untuk ko sorang sahaja. lagi pun ko bukan ahli dalam meletakkan hukum..."
--> Badut sekor tak paham2 aku dah mentioned JAKIM tgh buat kajian. Aku tau HPA pun dah forward kertas cadangan kat JAKIM. Tunggu dan lihat, tapi yg pasti ada pihak akan kekal pengecut. Yg terbaiknya biar bersyarat....haa masa dah bersyarat nanti ko tgk la sejauh mana HPA boleh patuh. Pasal product konfem dah out. Tgk la nanti...bukan susah nak drill. keh keh keh...

Metafora said...

kepada Origami,

beberapa bulan yang lalu, aku ada emailkan persoalan (di bawah) kepada salah seorang panel syariah HPA..dan hingga kini masih belum dapat jawapan..jadi,mohon Origami serba tahu ni menjawab persoalan aku kat bawah ni..ni kali ke dua aku post menda yg sama..maaf bro AM aku post lg menda ni

...................................

Assalamualaikum Ustaz,

Saya dah byk kali tgk plan pemasaran hpa di :

http://www.hpa.com.my/09/plan.html

ada perkara yg sy keliru dan minta pencerahan daripada korang berdasarkan artikel Ustaz Zaharuddin di

http://zaharuddin.net/pelaburan-&-perniagaan/222-multi-level-marketing-menurut-shariah.html

Berdasarkan plan pemasaran pada link tersebut, pada Plan A, dinyatakan;

"ahli perlu maintain belian peribadi 100NM setiap bulan, bagi melayakkan mendapat bonus setiap bulan disamping menikmati kenaikan pangkat."

Bagi lain2 plan yang terdapatnya PBC

"* Setiap downline yang hadir ke PBC mestilah membuat belian bersyarat, 300 NM dalam tempoh 2 bulan dari tarikh sertai PBC untuk mendapat kenaikan pangkat."

sedangkan pada link artikel Ustaz Zaharuddin ada menyatakan;

"Bentuk MLM yang Haram atau syubhah;

2) Belian Peribadi target sebagai syarat komisyen : Selain dari yuran yang wajib dibayar oleh ahli, pada kebiasaannya terdapat syarat yang mewajibkan ahli tersebut mencapai target belian tertentu bagi melayakkannya mendapat apa jua komsiyen dari hasil jualan orang di bawahnya. Apabila ia gagal mencapai ‘harga target' tersebut maka keahliannya akan hilang atau tiada sebarang komisyen untuknya walaupun orang bawahannya menjual dengan begitu banyak. Semua MLM yang terlibat dengan syarat seperti ini, menyebabkan sistem MLM mereka menjadi bermasalah dari sudut Shariah kerana wujudnya unsur kezaliman terhadap ahli selain wujudnya kewajiban jualan bersyarat dengan syarat yang tidak menyebelahi ahli serta berbentuk penindasan. Seolah-olah pihak syarikat memaksanya dengan mengatakan "Anda mesti membeli atau mengekalkan penjualan peribadi sebanyak RM 500 sebulan bagi membolehkan anda mendapat hak komisyen orang bawahan anda....".

Jika dikatakan yang bonus datang dari syarikat, kenapa jumlah bonus semakin meningkat apabila downline bertambah? seperti dalam Table yang menunjukkan bulan 1-13 yg mana menunjukkan 'jangkaan' pertambahan downline dan 'jangkaan' pertambahan bonus

dan lagi la penerangan kat bawah dalam link Ustaz Zaharuddin..

Saya faham yang ada digariskan panduan oleh Ustaz Zaharuddin ttg MLM Shariah yg mana Ustaz sendiri bagitau HPA menjual produk yg sebenar, cuma sy keliru yg kat atas tu je..

origami said...

oittt!!!sekolah atap jeee!!!

ko google pon boleh jumpa ladang ayam HPA, bersepah... kalau ko nak pertikai ayam HPA organik atau tidak ko bagi point,
jangan minta aku pula yg bagi ciri2 ayam organik, than suruh aku bandingkan sendiri...
sijil ladang ayam HPA ko mintak dgn aku??? aku cuma tahu pasal HPA dari D sampai R saja...

origami said...

Azwan, ko pakai jubah serban, janggut sedepa sekali pun... bukan itu yg aku pandang, dan percaya bulat2 apa ko cakap...
kalau apa yg aku cakap tak batul, ko bagi tau dimana yg tak betul, apa yg betul sebenarnya... baru matang dan cerdik tambah profesional lagi...

kalau aku tak tahu, aku tak cakap dan tak mintak ko komen, aku ada masa ko komen pasal kenyataan ustaz kat blog dia tu...

Aidid, fatwa kebangsaan bukan mufti yg keluarkan ka? fatwa indonesia? Ustaz Zaharuddin bukan Alim (orang yg berilmu) ka? 10 orang panel syariah HPA termasuk
Ustaz Hassan bukan orang yg tahu tentang agama?? perumpamaan matematik ko tu tak adil la aidid, jika ditanya dgn apa sebenarnya jawapan kepada soalan dibawah, apa jawapan ko A atau B...

2x²+5x-7

A) -7/2
B) 1

walau apapun jawapannya, tapi pilihan jawapan A dan B tetap berbeza...lagi pun persoalan hukum bukan boleh dibandingkan atau disamakan dgn persoalan math mcm tu...

origami said...

syuk,

itu aku cakap, mungkin ko dah lama baca blog Aidid ni, dah berpuluh2 mungkin ratus, mungkin ribu2 kali ko dengar Aidid cakap, skim piramid = MLM = Haram... benda ni dah tertanam dalam fikiran ko...
ko takkan peduli apa fatwa cakap, ko takkan terima lagi pendapat org lain... bagi ko MLM semua sama... ko takkan boleh terima MLM ada yg Halal... kalau ko tak percaya ko baca balik blog ni dgn hati yg terbuka,
ko akan dapati berulang2 kali Aidid cakap org yg buat MLM ni bodoh, iq rendah, mat rempit, penipu, dll MLM adalah haram haram, haram... scam...scam... scam...

kalau ko nak cakap cara closing cari/taja downline itu menyebabkan sistem MLM dan skim piramid itu sama, tak adil la... aku bercakap tentang sistem bukan etika pengamal sistem itu... itu sama la dengan ko nak cakap kerja
sebagai polis haram sebab ramai polis telibat dgn rasuah, kena ikut arahan walaupun salah...dll

rose, ko tahu ke ada katrij penapis air yg diperbuat dari serbuk tulang yg tak pasti halal atau haram?? sebab tu HPA promote penapis airnya yg halal...

Azwan, ok JAKIM tengah buat kajian teperinci dan lebih mendalam... tapi buat masa sekarang mufti dah keluarkan fatwa harus/halal sebelum ni... jadi, sebelum JAKIM keluarkan apa2 keputusan, fatwa sebelum ni adalah yg terbaik
untuk diterima pakai, bukan pendapat peribadi...

Arya Dröttningu said...

200th!

origami said...

Metafora,

apa yg aku faham dari persoalan ko... apa yg Ustaz Zaharuddin cakap tu merujuk kepad email jakim kepadanya, berkaitan hukum sebenar MLM... iaitu harus bersyarat, yg aku rasa JAKIM sendiri merujuk kepada fatwa Arab Saudi, sebab lebih kurang sama... mengenai fatwa Arab Saudi aku ada komen kat atas...

ok, kalau ko tengok video ni

http://www.youtube.com/watch?v=HJTovDCQbr4

dan

http://www.youtube.com/watch?v=MVhaBAzXN60

Ustaz Zaharuddin ada cakap syarat belian seakan menindas, sebab itu dalam Stormreader tiada syarat belian, yg ada hanya syarat jualan... itu kerana Stormreader jual buku... tidak munasabah disyaratkan syarat belian setiap bulan kerana buku bukan 'habis'/susut...

berlainan dalam kes HPA, HPA jual barang kegunaan harian, HPA juga mengharapkan pengedarnya juga menggunakan produk, bukan kempen dan jual sahaja... sebab tu dikenakan syarat belian...

Downline bertambah pendapatan bertambah? itu ukuran berapa kuat atau banyak ko buat kerja (promosi), pendapatan bertambah kerana orang yg ko promosi itu membeli barang... kalau ko lantik 1000 orang sekalipun, diorang tidak membeli produk ko takkan dapat apa2... ini menunjukkan jual beli produk itu yg lebih utama, bukan cari orang... itu beza MLM dan Skim Piramid...

cari mencari downline? bukan dalam MLM saja, dalam syarikat Takaful pun ada, public mutual ada... ada orang bising?

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 272   Newer› Newest»