And so it is...

Monday, August 15, 2011

Pada Yang Masih Tak Faham Lagik Bahawa MLM/SP Tu HARAM-LAKNAT...


Dalam beberapa minggu kebelakangan ni, terus-terang aku cakap, aku sebenarnya dah hilang mood untuk mengarang entry baru. Apa yang aku dah tulis selepas 145 entry, bendanya sama aje beb - apa yang bezanya daripada satu scam MLM ke satu lagik scam MLM yang lain? Kalau skim piramid buta-buta tu usah cite la... memang dah clear scam haram-laknatnya. Tapi, yang menyedihkan aku dan sesetengah korang yang follow blog aku ni (aku tahu korang pun pernah alaminya) - aku faham kenapa MLM tu haram dan mengelentong, korang pun faham kenapa ianya laknat, tapi bila kena ada budak hingusan baru bersunat, atau ustaz HPA anak angkat Ayah Pin menyanggah fakta yang kita semua dah tahu sejelas-jelasnya (tak luper der... sekor-sekor mat rempit dan ustaz sesat tu semua perasan dia orang lebih hebat dalam berniaga dan dah book hotel suite kat syurga... siyes!), sure korang rasa "exasperated". 

Korang tahu kan MLM dan skim piramid ni dah memang jadi penyakit epidemik masyarakat Melayu? Orang Cina kureng sket. Ada tu ada, tapi Chinese lebih kepada penganjur, mastermind dan top-tier mana-mana MLM dan skim piramid. Yang jadi low-tier dan kulibatak sesat haramjadah yang menyokong MLM-SP tu kebanyakannya bahalol meleis beb... I kid you not. You all have seen it... over and over and over again. Aku salahkan government yang sebok kejadah benda lain ntah apekebenda kat Putrajaya - apa yang susah sangat nak settle kan perkara ni? 

Are you telling me, the government has no reliable economists as advisors to the politicians? We're taking about billions of ringgit of Malay people's money pouring down the drain, into the pockets of whoever the hell that are running the MLMs out there - because after all, in Malaya, this is a Malay disease through and through man. Woi! You out there penyokong merah-putih, your beloved leaders don't care about the Malay people's economic illness such as this, huh? Sokong sokong sokong, sambil-sambil anak bangsa kena kelentong - who the f cares anyway, right?

Itu satu lagik aku perasan - kalau aku start cakap omputeh - mesti ada mat rempit pengamal MLM yang matanya dah takleh fokus lagik dah... blur... blank... otak ku tepu bang. Tak faham, jadi tak payah dengar penerangan aku tentang dakyah alkapiaq dan meleis parasite ni sudah... lupakan saja dik oi. Aku tak faham bang - jadi MLM itu 100% halal. Duh!

Meh sini dik abang Aidid Mu'addib kasi penerangan kali yang ke 67 di Aididleaks, tentang haramnya kaedah MLM dan skim piramid dalam perniagaan. Aku bukan cakap kosong - aku bawak bukti dan penerangan terperinci tentang perkara ni. Korang yang follow ingat sepanjang minggu lepas ada beberapa bahalol mat rempit pengamal MLM singgah kat sini trolling? Sapa... AAK, Boroi, MataBabi, Wadefak, etc... apa masalahnya bebudak tu semua kalau korang perasan? Pehal dia orang tak faham kenapa benda ni laknat dan tak sepatutnya dilakukan kalau perasan diri tu orang Islam? Sebab... mamatnya semua takde akal yang boleh faham sejauh korang yang dah faham tentang kelentongan dan penipuan MLM/SP neh. Tak sampai akal dia orang nak faham tentang isu abstrak ketepuan pasaran, dan kadar kerugian mandatori yang pasti berlaku di dalam kaedah perniagaan sedemikian. 

Aku dah nak hampir give-up sebenarnya... sebab apa yang aku dah tulis berjela-jela dalam blog ni dah cukup menerangkan isu-isu matematik, ekonomi, sains, dan sejarah perniagaan yang telah berlaku di serata dunia - dan kepada mereka yang rajin membaca dan telah khatam artikel-artikel aku yang lepas, aku rasa ilmunya dah cukup untuk kasi korang faham kenapa MLM itu lahanat. BUT THAT IS THE BIGGEST PROBLEM! Meleis kategori mat rempit dan minah klepet dan ustaz-ustaz HPA tu semua rata-rata adalah geng tarak pandai baca punya olang haiya apek! Kalau ada baca, mesti tarak join MLM punya... deng! Maybe, kalau aku buat komik kat blog ni - mungkin ada bebudak hingasan meleis boleh faham lebih terperinci pasal isu ni kut... now, that's a thought.


Okeh! Aku belum give-up lagik. Cuma distracted lately, I've got a new toy. Meh aku start lagik sekali dari mula dik. Meh kita cite pasal perniagaan sepaling sempoi yang aku boleh bawak. Pertama sekali, perniagaan itu melibatkan jualan satu produk atau perkhidmatan daripada seorang penjual kepada pembeli. Dalam Islam pulak, ada syarat-syarat tertentu yang perlu dipatuhi - yang mana bzns MLM cukup suka benar nak putar-belit. But anyway, lets keep this simple. Aku ada produk, aku nak jual kat korang - lagi banyak pelanggan, lagi banyak jualan, lagi banyak untung aku dapat - ini semua asas perniagaan, semua korang tahu dan faham.

Apabila bzns aku bertambah-tambah dengan pesat, aku takleh nak jual produk aku secara persendirian atau perseorangan kepada setiap pelanggan... correct? Jadi, aku kena kembangkan bzns aku dengan memasarkan produk hebat aku dengan lebih meluas dan sistematik - dengan cara mengadakan struktur pemasaran yang sistematik dan teratur - jadi aku akan kembangkan bzns aku dengan kaedah seperti gambarajah di bawah:


Aku level yang kat atas sekali, dan aku gajikan 4 orang pengurus dan aku letak sorang kat KL, sorang kat Penang, sorang kat KB dan sorang lagik kat JB - dan aku arahkan masing-masing untuk kembangkan bzns aku dengan mencari reseller di bawah jagaan 4 pengurus aku tu, dan akhirnya produk aku dapat dipasarkan kepada pelanggan/consumers. Ini basic neh... tak payah banyak soal begitu-begini eh? Yang penting, aku sebagai pengeluar produk, sudah ada satu kaedah pemasaran yang boleh bawak produk aku daripada kilang dan akhirnya dapat disampaikan kepada consumer - dan aku akan dapat duit untung, pengurus dapat duit gaji + bonus, resellers jugak dapat duit gaji + komisen/bonus, dan pelanggan happy dapat produk yang berguna untuk kegunaan mereka dan dibeli dengan harga yang berpatutan dan munasabah. Everybody wins... in a perfect world.

Daripada penerangan di atas, korang perasan yang aku ada 4 pengurus di 4 tempat berlainan yang jauh daripada satu sama lain - ini penting ni beb. Kalau kat KL ada 2 pengurus - nanti sistem pemasaran aku jadi tak efisien dan mungkin jugak ketepuan pasaran berlaku dan 2 pengurus bertumbuk sampai lebam dan patah-riuk... You just can't put your resellers to compete amongst themselves - that's pure stupidity. After all, it's a systematic business, no hanky-panky. MLM people... ring a bell?

Okay then brotha... bzns aku dah tambah berkembang lagik. Produk aku top-hit siut... apa aku perlu buat sekarang? Dalam gambarajah di bawah, aku kembangkan lagik sistem pemasaran aku - aku sekarang dah ada 8 pengurus (KL, JB, KB, Penang + Ipoh, Alor Setar, Kuantan, Melaka), dan semua pengurus tu kembangkan lagik dengan mencari reseller di bawah mereka, dan pesan aku kat dia orang semua - pastikan kawasan pasaran tidak overlap/bertindih... supaya semua orang boleh buat duit dengan maksima... gitu. These are all simple economics... correct?


Jadi perkara ini akan berkembang dengan lebih lanjut, kalau produk aku disukai ramai - dan mungkin aku akan pasarkan produk aku tu sampai ke obesi... you know, sampai Brunei, Indon, Thailand, China, Fiji, Argentina... Timbuktu... who knows? Tapi asasnya masih tetap sama - mesti ada had dalam struktur pemasaran aku, that is, kalau aku kesah pasal kadar keuntungan yang berpatutan kepada managers dan resellers aku laaaa... 

Kalau aku tak kesah ada managers/resellers yang rugi - janji produk aku keluar dari kilang dan sampai pada consumers - itu kan dah jadi cerita lain tu bang? Itu namanya aku seekor parasite perniagaan yang ruthless/kejam (macam mastermind MLM dan skim piramid tu semua, contohnya), yang tak kesah jika berlaku pertindihan kawasan pasaran pada pengurus dan resellers yang memasarkan produk aku tu - dan itulah dianya intipati dan asas kelaknatan dan kelentongan sistem pemasaran MLM tu... dear sane people.

Penerangan aku seterusnya ditujukan especially pada ustaz-ustaz bahalol HPA wadefak punya dungupiang pasal ekonomi dan matematik, dan juga ditujukan kepada bebudak meleis IQ level mat rempit yang rata-rata senang sungguh kena kelentong untuk join mana-mana MLM dan skim piramid, yang dianjurkan oleh geng al-kapiaq dan jugak daripada anjuran bahalol meleis yang beragama hindu whatever... you know, mastermind MLM dan skim piramid yang bersepah-sepah sekarang ni yang sebok tengah menghasut dan seterusnya mengencing anak-bangsa Melayu untuk kasi zakat fitrah from hell, naik ke atas upline sampai ke CEO - yang mana kebanyakan umat yang kena kencing tu sekarang tengah berpuasa, ramai jugak yang sembahyang 5 waktu tak tinggal, dan lepas berbuka pergi pulak masjid sembahyang tarawikh... tapi, bzns MLM dan skim piramid terus ON, walaupun di bulan puasa neh. Wadehel der?
  
Woi... Bahalol ustaz HPA dan kuncu-kuncu mereka yang dikaburi oleh sentimen agama untuk berniaga cara haram-laknat MLM: Apa perlu sembahyang 5 waktu beb? Buat apa berlapar puasa dey? Sembahyang tarawikh for what? Tinggalkan itu semua - pegi kuil hindu sudah... janji poket terisi dengan duit downline. Jangan confuse kan diri tu bang - sembahyang tonggang-terbalik, ke mana pegi pakai kopiah, seksa berlapar puasa bulan ni... lepas tu cari rezeki dengan cara MLM. Korang sumo tak sekolah langsung ke apo nyo jang? Tak pernah ambik iktibar daripada ajaran mana-mana ustaz ke apa dol? Gilo bobonar eh ko jang? Pasal duik... hukum agamo pun buleh putar-bolik yo? Elok bobonar la tu anak hindu woi...

Apa berlaku sebenarnya dalam kaedah
perniagaan MLM dan skim piramid?

Sila lihat gambarajah di bawah.





Ulangkaji.... lagik dan lagik.
  
Dalam apa-apa kaedah perniagaan yang melibatkan penajaan ahli (tak kesah la produknya hebat, tak kesah la geng ulama' HPA dah siapkan kertas-kerja yang membenarkan back-door riba' dan akad tunggang-terbalik kasi syok-sendiri berniaga pakai kopiah dan tudung litup, dan tak kesah jugak la kalau kerajaan Malaysia dah keluarkan AJL1993 yang fungsinya ntah apa kejadah) - akan berlaku peningkatan/progresi jumlah resellers daripada satu level ke satu level, yang mana resellers itu semua akan "compete against each other" dan jumlah mereka akan berkembang secara geometrik di mana jumlah ahli di bawah satu level ke level yang satu lagi akan meningkat secara eksponensial, di mana hasil akhirnya di penghujung sesuatu kitaran perniagaan MLM/SP, akan terkumpul sejumlah resellers yang jumlah mereka lebih besar daripada semua ahli di atas level terakhir... ko pahom ko idak ni jang? Yang mana, perkara berikut akan berlaku:

   
Sekarang untuk apa saja sistem MLM/skim piramid yang ada syarat cari orang (nanti ada la pulak mat rempit akan cakap, kita tak payah cari orang, orang akan cari kita - duh!), sama ada cari 2, 3, 4, 5, 6, 10, 20 ,100... prinsip kalkulus di atas boleh digunakan. Jadi skim piramid ke, MLM ke, kalau ada syarat tajaan, iaitu adanya upline dan downline, bzns model tersebut akan menyebabkan jumlah ahli bertambah secara eksponensial dan apabila peringkat ketepuan tercapai, bila mana tiada ahli baru di dapati, ianya akan "collapse/crash" dan kadar kerugian ahli dapat di kira dengan formula di atas.

1 downlines 2, kadar kerugian > 50%
1 downlines 3, kadar kerugian > 67%
1 downlines 4, kadar kerugian > 75%
1 downlines 5, kadar kerugian > 80%
1 downlines 6, kadar kerugian > 83%
1 downlines 7, kadar kerugian > 86%
1 downlines 8, kadar kerugian > 88%
1 downlines 9, kadar kerugian > 89%
1 downlines 10, kadar kerugian > 90%
1 downlines 11, kadar kerugian > 91%
1 downlines 12, kadar kerugian > 92%

Dan seterusnya...

Ada 2 prinsip asas perniagaan yang mandatori yang dilanggar sewenang-wenangnya oleh MLM dan skim piramid:

1. Jualan produk membawa keuntungan kepada pengeluar dan reseller, dan kaedah perniagaan yang WARAS akan memastikan bahawa semua pihak untung - tanpa ada pengelentongan dan penipuan di antara satu pihak kepada pihak yang satu lagi dan kepada pihak terakhir, iaitu consumer. Keuntungan tidak sepatutnya berlaku kepada upline daripada aktiviti jualan downline - kerana ini pasti akan merugikan pihak di bawah, apabila ketepuan pasaran maksima berlaku. Itu namanya haram-laknat tak bersebab (sure ada sebab - adanya wujud dalam dunia ni, CEO dan geng top-tier MLM yang parasite dan yang tak berperi-kemanusiaan).

2. Mesti ada had maksima kepada jumlah reseller yang wujud dalam kaedah pemasaran di dalam sesuatu bidang perniagaan/jualan produk - daripada pengeluar hingga kepada konsumer, tanpa mengambil kira jumlah peringkat pemasaran yang wujud. Pihak syarikat induk dan CEO perlu menghadkan jumlah reseller, sesuai dengan jumlah produk yang dikeluarkan, yang perlu selari dengan jumlah end-consumers yang ada di dalam satu-satu market. "Runaway" numbers of resellers will ensure a huge majority of them will lose in the end.

Ini bulan pose ni dol... udah-udah la buat mungkar MLM dan skim piramid tu wahai makhluk meleis sekalian. Cuba bawak mengaji betul-betul sampai faham kenapa diri tu senang sangat kena kelentong. Jangan suka sangat mengikut perangai parasite dan perangai kapiaq laknat dalam berniaga. Tak faham bahasa melayu ka apa? Nak suruh aku tulis artikel dalam bahasa tamil erk? Anak hindu betul la korang MLMers... dan itu termasuk geng HPA wadehel.


P/S: This has been HPA Saga Part 7... whatever.





272 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 272 of 272
Anonymous said...

1.tuan origami!kan saya dah kata!!rahsia hpa dihujung jari saja!dari HPA 1 hinggalah ke HPA 11 sekarang!bermula dari ismail!nohayati!adnan!dan puak-puak yang ada dipejabat dijejawi!malah yang dok bawa ayam "organik"!buat kopi radiX!yang dok bungkus sabun dan syampoo!dll!
2.yang HARAM tetap HARAM!
3.kalau HAI-0!AC!Surereturn!UPTREND!dll dikatakan HARAM!!HPA pun HARAM la jugak!!tiada bezanya sistem yang digunakan!plan pemasaran adalah sama!cuma istilah berbeza!cuma "pakaian" tokey berbeza!malah dah lama merujuk pada zaharuddin untuk mengenalpasti MLM yang HARUS dan yang manakah yang HARAM!!sebenarnya sama saja MLM atau MLMS!!!!SEMUANYA BERPAKSI PADA SISTEM PIRAMID!!
4.kalau tokey pun pembohong!sistem pun pembohong!produk pun pembohong!!!gunalah berpuluh orang tok lebaipun!!berpuluh panel syariaah pun!ia tetap pembohong!!
5.sebenarnya SENANG je ismail nak MENGHALALKAN HPA!!jual saja produk hpa cara Nabi MUhammad!!itu pun susahka!!
6.cuma kalau berniaga cara halal!lambat KAYA!lambat jadi jutawan!!setahun berniaga tak boleh pakai merc!setahun berniaga!tak boleh beli bangunan 26 juta!!
7.hairan no!!berimej islam!berlambaq cabang perniagaan yang halal!!puak-puak pak lebai ni suka berniaga cara yang HARAM!mula dari zaman pak man telo taiping!350!hinggalah keera MLMS hpa!!!
8.last sekali pada tuan origami!!apa hukum merokok!terbaru!apa hukum minum kopi lawak indonesia!!pilah tanya pada panel syariaah tu!!!jawapan akan berbeza mengikut "kepentingan" pak lebai!!yang merokok akan kata HARUS!yang tak merokok kan kata HARAM!!masing-masing ada nas dan dalil masing-masing!!sedangkan dah terang lagi bersuluh!!hukum merokok adalah HARAM!!!!!sama macam MLM atau MLMS!!!!

Metafora said...

Origami,

from urs,

"Ustaz Zaharuddin ada cakap syarat belian seakan menindas, sebab itu dalam Stormreader tiada syarat belian, yg ada hanya syarat jualan... itu kerana Stormreader jual buku... tidak munasabah disyaratkan syarat belian setiap bulan kerana buku bukan 'habis'/susut..."

1.buku akan habis dan susut dari segi ilmu(ilmu terhad dalam setiap buku) dan juga habis n susut dari segi fizikal..tidak pernah dengar lg ada buku yg masih bertahan sejak zaman berzaman...melainkan ilmunya dibukukan semula...

"berlainan dalam kes HPA, HPA jual barang kegunaan harian, HPA juga mengharapkan pengedarnya juga menggunakan produk, bukan kempen dan jual sahaja... sebab tu dikenakan syarat belian... "

2.syarat belian seakan menindas,jadi tidak dibenarkan syarat belian ke atas stormreaders..ok..i got that..but for hpa,hanya kerana pihak hpa 'mengharapkan' pengedar2nya guna produk,jadi syarat belian dikenakan dan seterusnya atas sebab 'mengharap' maka terus jadi tidak menindas a.k.a HALAL?

contoh mudah :

pengedar n penjual hpon nokia. tugas mereka mempromosi dan menjual hpon jenama nokia...

tp mereka tidak disyaratkan utk menggunakan hpon tersebut..cuma mendapat diskaun jika ingin membeli produk yg mereka promosi,edar n jual itu..dalam bisnez ni,pengedar tersebut BEBAS nk guna hpon ape sekalipun..

3.syarat kekal belian kerna ingin mengekalkan mata a.k.a point utk naik pangkat?? wa de dam fish?

Metafora said...

4. pertambahan jumlah downline menambahkan lg bonus<---u got why im sayin' this one?

matsom said...

Bodoh mangkuk nih, persamaan quadratic memang secara definisi ada dua (2) penyelesaian. Ko buleh pegi kencing budak tak habis darjah 6 dengan hujah camtu -upline cilkakak mana laa yang ajo hujah mangkuk ni dol?

1. MLM = skim piramid
2. MLM HPA, Score A, dan sesapa lagi yang ada "panel syariah" = skim piramid (jugok)

Pilih no. 1 or no. 2, and then fuck-off

origami said...

oittt!!!sekolah atap jeee!!!

ok, baiklah... ko tahu semua pasal HPA, yg haram tetap haram, dan yg halal tetap halal, jadi?
- Hai-o, AC, uptaend dikatakan haram sebab mengamalkan mlm ka? atau sebab syarikat tu sendiri?? Hai-o contohnya syarikat itu juga menjual minuman yg haram (arak),
berniaga bersama syarikat itu jatuh haram.. bukan sebab syarikat tu menggunakan sistem MLM... syarikat AC, uptrand orang yg join longgok duit dan tunggu untung...
bukan produk fokus utama... orang yg join labur ribu2... lepas tu cari downline suruh turut melabur, than si upline dapat untung... lagi ramai orang join, lagi banyak pendapatan ko...

ada ko dengar HPA buat mcm tu? itu bezanya MLMS, kita lantik orang, orang beli produk kita dapat bonus... lagi ramai orang yang kita lantik membeli produk yang kita promosi,
lagi banyak bonus kita dapat, orang join sebab nak membeli produk dgn harga ahli (lebih murah) dan dapat point... sama macam Stormreader, produk syarikat punya, kalau kita boleh promosi
produk dan orang membeli kita dapat bonus...

Anonymous said...

xpyh la bang... org yg buat aym organik tu, sampai skarang hpa belum byar lg upah diaorang.... dan hpa masih terhutang dengan pihak yang membela ayam tersebut... harap maklum... untuk makluman makanan ayam tu bukan dari habbatus saudak n daun mambu ye.. makanan ayam berasaskan kelapa sawit shj... dok tipu org buat apa... memang ayam x di suntik... tapi tulis atas ketas lain bro... buat nye lain.... harap anda faham la bro....


1.untuk pengetahuan tuan origami!!tu diambil dari facebook hpa!
2.menipu dari tokey!sistem yang dipakai!produk!
3.memang MLMS HPA ni HARAM!!

cek chun said...

*iklan*

Laaa..tertipu cek.
Ingat tadi sekolah atap dah tulis macam manusia biasa. Kekekekeh

Ok..carry on..

Anonymous said...

1.tuan origami!bila kita nilai dan buat kajian mengenai hukum dan ciri-ciri mlm yang HARAM oleh zaharuddin(maaf tak panggil dia ustaz!sebab dia pilih bulu!!) dan kaedah math aiddid tentang skim piramid!!dah jelas yang hpa merupakan mlm yang HARAM!!
2.ditambahlagi dengan PENIPUAN produk oleh hpa!termasuk penggunaan istilah ayam organik oleh hpa!!
3.sedangkan kalau ikut istilah ladang organik oleh jabaran pertanian!ladang-ladang ayam hpa ni jauh sekali untuk dapat sijil SOM!!
4.dalam kes ayam organik hpa ni!!Allah Maha Besar!!puak-puak yang bela ayam organik hpa sendiri yang dedahkan!!macam copy dan paste untuk tuan origami!!
5.MENIPU dalam segala bidang nampaknya hpa ni!!tu tak diulas lagi dengan hpa dok jaja ladang padi organik dikelantan!!
6.senergi penajaan oleh ismail!!apa maksudnya tuan origami!!cara buat produk!cara halalkan produk!!atau cara cari downline!!!

Metafora said...

Origami

"lagi ramai orang yang kita lantik membeli produk yang kita promosi,
lagi banyak bonus kita dapat, orang join sebab nak membeli produk dgn harga ahli (lebih murah) dan dapat point"


teknik terjemah-pecah-ayat :

1. "lagi ramai orang yang kita lantik (dilantik sbg downline) membeli produk yang kita promosi,lagi banyak bonus kita dapat," (orang lain beli produk,kita dapat bonus..mmg sedapp...kita beli produk,upline dapat bonus..lg masyukkk...)

2."orang join sebab nak membeli produk dgn harga ahli (lebih murah walaupun mahal jika dibandingkan dengan harga produk lain yg setaraf di pasaran) dan dapat point(point tuk dapat naik pangkat dengan kadar bonus lebih tinggi,cakap je terus terang,watpe nk selindung2)"

3.ramai orng join mengharapkan downline semakin ramai,bonus semakin tinggi...produk? kutuk produk lain sbg yahudi n what ever,then promosi produk sendiri merupakan sepaling bagus n mujarab

Anonymous said...

".. tapi tulis atas ketas lain bro... buat nye lain.... harap anda faham la bro...."-mamat dalam ruangan diskusi facebook hpa.


1.tuan origami!!agaknya yang ditulis(teori) tula yang dok bagi pada tok lebai panel syariaah hpa!mufti penang!majlis fatwa indonesia!!tukang karutnya adnan jawi!!
2.yang dok praktiknya!!pak man telo HPA!!
3.sempena bulan puasani!!carila rezeki yang HALAL!!jauhi diri dari MLM!MLMS yang HARAM!!!
4.malu woii!!pakai serban!jubah!berpurdah!!hari-hari terlibat dengan benda yang HARAM!!

.:BBc Florist:. said...

subhanallah walhamdulillah walaailahaillallah wallahuakbar! tgk perangai orang melayu skg memang buat ak byk2 mengucap.risau jika berterusan, dan tiada org menegah, kita semua akn ditimpa bala dr Allah. nauzubillah,,kepada tuan origami, insaflah....byk2 bertahajjud berdoa pd Allah mintak petunjuk.(tunjuk samada kamu benar atau salah)sesungguhnya Dia lah Yang Maha Mengetahui akn tiap2 sesuatu.Kepada Aidid dan follower2 y laen, tahniah dan teruskan usaha anda menyedarkn org2 melayu y telah jauh hanyut ni...

T J said...

Sorg lagi suku sakat MLM ers... yang mmg tak, tak akan, tak mao, tak nak ubah pendirian yang di fikiran dia adalah terbaeekk.... MLM HALAL...HPA HALAL...MLM laen HARAM dia tak nak, tak mao, tak akan or mmg tak amek pot!!...

wahai origami, tuk sekalian kali nyer wa kasik tau, BACA dulu sume entries yang AM postkan kat blog dia ne...FAHAMkan dulu apa definasi SP,MLM,MLM ada 'S' pulok, ape kesan skim yang korang maksumkan sangat ne terhadap ekonomi org kita...(kalau lu concern lar)kalau tak, g mampos la dengan downline2 yang kiok tu ye tak!!??...

Heran mcmna lu blh bezakan skim MLM yang HPA buat tak sama dengan MLM yang syarikat laen buat??...heran...gua heran...gua rase kenkwn wa kat cne pun heran...

Dah terang2 pastern skim HPA tu dengan laen2 MLMers or SP sejibik!!! yang mana line yang kat bawah sekali tu akan tepu n kerugian n skim akan collapse...Tokey cabut lari...upline akan bagi jutaan alasan....(rujuk AC Mang nyer kes)...

Gua bab halal haram ne basic je yang wa tau...nak story lebe2...dok pandai...tapi ape yang wa tengok, SP, MLM ke MLM(S) tak akan kekal adabi...hoi tu serbok kari der...ABADI...tiba waktunye, TE BAA BOOO....

Kesimpulan nyer walau pun ader pembaca (kalau BACA lar) diluar sana yang terus dengan minat dan tegar dengan kehalalan MLM yang dorg anut, system MLM korg ne tetap menganiya org kebanyakan...dan bagi gua bila ada kes 'aniya' org ne, apa pun yang dibuat (SP ke MLM ke MLM(S) ke)tetap tak elok n benda yang tak elok ne HALAL ker??

wv : biantedo @ batobat ler doh??

azwan said...

Origami dol,

Sungguh2 ko pertahankan HPA ye dol. Dah sign mati dgn HPA? Kira kalau HPA mampos, ko takleh sahur ye dol. Kalau dah pelan pemasarannye pun pasal duit, ko tgk babun pun nampak duit. Ade beza org yg jadi pak turut macam ko, dgn kitorang kat sini yg nampak ape yg tak kena dgn ape2 sistem MLM skalipun, termasuk HPA. Dol, ko ingat org sini buat conclusion macam kat kedai kopi ke? Belasah bagi opinion gitu2 je? Blog palat gitu? Ni jiran bertentang dgn aku mufti KL, dengan JAKIM lebih sejam aku discuss. Tanyela dorang pasal HPA, semua padangan berbeza2, walaupun terletak kat situ hukumnye Harus. Dorang pun tau kena hati2 keluarkan pandangan sebab setiap org pandangan berbeza. Ko tau apesal jadi gini, sebab AJL tu dah lama, tahun 1993...lagi detail daripada fatwa JAKIM. JAKIM kalau nak haramkan sekalipun, banyak bergantung pada details adalam AJL. So nak MLM haram kat Malaysia? Jangan harapla wahai blog readers. So, aku tak berminat nak bercakap dgn org mindset pengikut mcm ko, dasar penjilat. Jilat saja...jilattt. Aku kalau deal dgn government, aku cakap straight dgn HOD, KP, menteri lagi bagus, sebab dorang semua ni dicision maker. Bukan dgn “saya menurut perintah”.

Aku nak ko forward persoalan2 aku ni kat TOP MANAGEMENT HPA/PANEL SYARIAH HPA. Ko bagitau aku samada mamat2 kopiah tu pikir atau tak points yg aku cakap kat bawah ni. Macam aku cakepp, aku tak berminat dgn point2 pengikut tegar yg mcm sampah, main ikut system. Takdak pikir punya olang, lame ass argument. Jgn tanye upline ko plak, sebab beza korang, upline ko naik stage 10 kali, ko plak 2 kali. Lepas dorang reply, ko paste balik kat sini. Baru aku berminat nak tau..

Selangi MLM bergantung pada penajaan downline, pencarian downline, selagi itu business tu takkan dapat lari daripada isu ketepuan dan akhirnya pasti akan crash. Dalam kes HPA, ada bukti kukuh yg menunjukkan HPA bergantung pada pencarian downline2 baru/head-hunting untuk generate revenue.

1)Isu Paksaan. Satu macam yg ditekankan dalam http://myradix.wordpress.com/pelan-pemasaran/. Pelan pemasaran yg jelas fokus hanya pada duit, bukan produk. Means setiap ahli mesti buat kerja head hunting untuk pastikan sales tu berjalan. Sebab apa? Sebab ahli-ahli baru diwajibkan untuk maintain points untuk dapat komisyen dan pelbagai syarat lain. Isu wajib beli tak patut timbul sebab jika betol HPA jual barang harian, dan fokusnya pada produk (bukan duit). Sepatutnya, tidak timbul isu wajib beli/bersyarat tiap2 bulan. Dah nama barang harian habis pakai, sepatutnya tak kenakan syarat pun, pelanggan pasti akan beli. Jika tidak, akan timbul isu “aku sebenarnya tak suka pun sabun HPA tu, tapi sebab nak komisyen, KENA la beli”. Kekuatan produk zero, branding zero, tapi ahli terpaksa beli. Soal “terpaksa” ni subjektif, yg mana org2 yg beli produk ni takkan ngaku. Paling busuk pun akan cakap takpela beli pun, sebab nak bantu org Islam. Bisnes org Islam pulak dijadikan rasionalisasi pembelian. Takpun cakap “ikhlaskan niat”. Sebab soal terpaksa timbul, aku pikir tidak wujud keikhlasan dalam penjualan barang, seterusnya wujud unsur2 meragukan dari segi akad dan lain2. So kalau takde belian wajib, sales HPA drop. Ahli HPA terpaksa, wajib beli. Suka tak suka lantak ko, mesti beli. Tu sebab Amway, Cosway kena bukak retail shop untuk directly jual pada public, sebab dorang tau tak selamanya dorang boleh bergantung pada sales downline. Pertambahan sales dari retail shop is a good indicator yg branding produk bertambah baik. So ape hukum beli dengan keadaan terpaksa gini? Dari segi akad camne?

azwan said...

Samb...

2)Soal penindasan. Macam mana boleh takde penindasan kalau business tu konfem crash. Aku dah highlightkan isu market assumptions dalam entry sebelum ni. Ko suruh dorang buktikan seberapa banyak market assumptions, so that mana2 investor boleh lihat yg bisnes MLM confirm sustainable, takkan crash. Assumptions tu sahaja yg boleh menidakkan logic MLM akan crash. Aku dah terang panjang pasal market assumptions dalam komen 2nd last, http://aididmuaddib.blogspot.com/2011/06/readers-contribution-hpa-saga-part-5-of.html. Kalau tak, memang jelas mana2 MLM termasuk HPA akan crash. Ingat, takde belian wajib, takde sales. Bila takde sales, business crash. Satu lagi cara nak buktikan, tunjukkan berapa banyak HPA leh generate sales daripada public, bukan dari downline. Nisbah revenue dari downline:revenue dari public. Bila konfem crash, tu yg jadi isu penindasan sebab ahli-ahli yang terakhir join memang takkan dapat income sepertimana yang dijanjikan dalam http://myradix.wordpress.com/pelan-pemasaran/. Janji macam2, tibe2 esok crash. Masalahnye yg tertindas ni jumlahnye sangat ramai, bukan serong dua, sebab yg duduk bawah2 tu membentuk tapak sesebuah piramid, jadi jumlah sgt besar. Jadi macam mana ko boleh ajak org join bisnes yg confirm crash? Itu tak beretika. Soal etika ni bukan org pengikut mcm ko yg tanggung, tapi org2 atas...yg tau cash flow syarikat mcm mana. Dorang ni tau growth curve company macam mana..macam dalam http://www.flickr.com/photos/lifesparks/3048622596/. Org2 mcm ko sedar2 esok company keluar statement dah crash. Kat mature phase tu, mase tu la company akan struggle keluarkan produk yg dah lama di innovate dulu2. Options lain ialah M&A, rebranding, repositioning, etc. Curve ni boleh apply kat mana2 company, termasuk MLM. Tapi MLM growthnye lagi cepat, sebab MLM bergantung pada downline, its a word of mouth business. Dan bila dah sampai mature phase tu, MLM takkan dapat bounce balik sebab downline2 dah cukup ramai. Sales bergantung pada downline. Ingat, downline baru takde, takde belian wajib. Sales zero, revenue drop, company crash. Ko nak suruh downline2 yg sedia ada beli produk2 baru? Ko tgk ape jadi kat AC, exactly the same. Manusia2 bebal je yg akan ikut AC tu balik. Same case...mana2 MLM pun same case. Sebab kekuatan produk takde, jadi business takkan dapat sustained dgn downline2 yg sedia ada. Benda ni jadi sebab MLM company tak invest pada branding, mcm yg conventional business buat. Terlalu byk “pembeli wajib” sampai komisyen pun tak tertampung. Sama macam Amway, Cosway yg jual barang2 harian, skang ni AC pulok, waktu company tu akan crash akan tiba lebih lewat. Berbanding fokus hanya pada satu produk, macam gelang magnet bahlol.

Aku tak mintak banyak, ni isu2 utama. Belum masuk bab produk lagi. HPA punya produk kesihatan banyak langgar etika perubatan. Bila aku cakap langgar etika, memang confirm langgar. Aku bukan ahli dalam letakkan hukum, tapi bab medical, setiap kata2 aku memang carry weight. Ko nak nafi bab medical dgn aku, memang elok kena tampo. Points atas tu pasal business semata2. Org yg layak jawap bagi aku ialah orang yg pernah OWN company, draft business plan yg detail gilabab, cari fund macam nak mampos, usaha dari zero sampai success. Bukan yg terus2 belajar jual produk, pelan pemasaran pun tak pass, cash flow haram jadah taktau nak baca, tiba2 cakap atas stage mcm bagus. Ko dtg dgn jawapan ko, aku tak interested.

Sorry tuan blog, lebih sket. Bukan apa, pasni senang mana2 troll aku copy paste je. Dan utk educate budak2 yg baru baligh semlm.

yusuf said...

If in this comment thread got button LIKE......dah lama aku tekan beribu kali kat comment EN AZWAN.... ^_^

omega_supreme said...

dear tuan origami, 2x²+5x-7 ni dalam bentuk convex function.

answer dalam equation tu dalam bentuk factor. both answer boleh pakai. depends dlm requirement soalan.

tak sama dengan geometric progression yg ditulis oleh aidid.

adik aku form 5 la bg tau.. aiseh.. tuan origami kena pawn dgn budak spm

Anonymous said...

orgygami ranted like he's in a stupor. Probably he has been lobotomised (was tricked into undergoing a lobotomy) by HPA. Repetitive arguments -oftentimes dazed like, could not differentiate between right and wrong, reality and fantasy/delusion and lotsa other telltale signs of him being seriously lobotomised.

MLM/SP violates the principles of humanity by transforming sane people into idiots and idiots into inbreds.

Metafora said...

azwan

bro,ko nye ayat tu dah kira entry..kalu bro AM target 12 entry tuk hpa, aku rasa lebih dah 12..byk dah point2 yg orng2 lain bg yg membantu bro Am nye fakta..

origami said...

oittt!!!sekolah atap jeee!!!

kalau ko nak pakai pandangan Ustaz Zaharuddin, satu ko kena tahu... dia juga menjadi panel syariah kepada sebuah syarikat MLM, Stormreader...
ini bermakna MLM Stormreader tidak termasuk dalam MLM yg haram, kalau haram masakan Ustaz Zaharuddin masih join, jadi masih ada MLM yg halal...
kenapa Ustaz Zaharuddin tidak mengharamkan MLMS HPA, sedangkan MLM HPA mempunyai ciri2 MLM yg haram iaitu penganaiyaan menurut pandangan Ustaz Zaharuddin...
ini kerana mera'ikan khilaf... seseorang Alim (orang yg mengetahui) tidak akan mengkondem pandangan Alim yg lain yg bertentangan dengannya... kerana jumhur (fatwa) mengatakanny harus,
walhal kalau diikutkan beza diantara Stormreader dan HPA salah satunya ialah,
- HPA mensyaratkan syarat belian, ini bermakna HPA lebih cenderung menghasilkan pembeli.
- Stormreader mensyaratkan syarat jualan, lebih cenderung menghasilkan penjual.
tetapi panel syariah HPA tidak pernah pertikai/mengatakan syarat jualan lebih menganaiya kerana semakin lama akan wujud lebih ramai penjual... semakin ramai penjual makin tinggi saingan...
kenapa? ya, kerana turut mera'ikan khilaf, HPA dgn pandangan panel syariah HPA, SR dgn pandangan panel syariah SR... seperti Azwan selalu cakapkan tu...
walaubagaimanapun, masing2 masih terikat dengan keputusan jumhur, seperti fatwa mufti kebangsaan...

mana ko belajar ternak ayam organik kena dapat sijil SOM??? petikan Berita Harian Online "...Kerajaan menetapkan selepas Januari 2011, pengeluar produk organik mesti mendapat sijil SOM jika mahu menjual produk sebagai produk organik. Bagaimanapun, hanya produk sayuran dan berasaskan pertanian saja layak mendapat SOM manakala untuk ternakan dan perikanan masih belum dimasukkan di bawah piawaian berkenaan..."
senergi penajaan oleh ismail?? apa ko merepek tak habis2???


p/s: harap jangan la ada lagi orang yg tuduh/fitnah panel syariah join MLM kerana duit ringgit, kecuali dengan bukti

Anonymous said...

Bagaimanapun, hanya produk sayuran dan berasaskan pertanian saja layak mendapat SOM manakala untuk ternakan dan perikanan masih belum dimasukkan di bawah piawaian berkenaan..."-tuan origami.

1.oh gitu ka!senang-senang je la noo!!hpa istiharkan ayam dia sebagai ayam organik!!TIPU orang ke bhaii!!
2.kau carila pulak definasi penternakan ayam organik!!belambak dalam internet!!dalam dan luar negeri!
3.YANG NYATA!!ayam organik hpa bukan ayam organik!!
4.satu lagi!!macam azwan cakap!!kau bawakla ismailka!fisolka!adnan!berdebat kat sini!!benda HARAM nak diharuskan!!

Anonymous said...

4. Semua PJS dan bakal PJS di wajibkan memastikan membawa minima 6 downline pada aras 1 di program ESP serta melakukan maintain 150NM untuk kenaikan PLX. Ini sejajar dengan pembentukan rangkaian melalui program ESP seperti yang di anjurkan oleh HPA.

1.ayat diatas tu apa tuan origami!!
2.kalau panel syariaah hpa tak lapaq duit!!dia mestilah MEMASTIKAN semua produk hpa tak menipu orang!termasuk ayam yang dikatakan ayam organik tu!!sistem yang digunakan bukan sistem piramid!!
3.kan dah kata!!kenai HPA sejak dulu lagi!tak payah tegakkan benang yang basahla tuan origami!

azwan said...

Biar aku bagitau samdol2 HPA ni something la. Perdebatan hukum pasal MLM ni memang takkan habis, selagi mana industri MLM mangkuk tu sendiri tgh berkembang/innovate dari semasa ke semasa.

Kaedah asal sesuatu perniagaan adalah harus, sampaila ada dalil yg tunjukkan pengharamannya. Kesannye manusia boleh wujudkan perniagaan baru, tapi tak boleh dibior gitu je tanpa rujukan kepada pakar. Dalam kes ni kat Malaysia, ahli pakarnya ramai, tapi yg dijadikan sumber rujukan utama ialah ahli majlis fatwa kebangsaan di bawah JAKIM.

Beberapa benda yg kena pikir kat sini..
1) Takdela sesuatu yg diluar dugaan bila JAKIM keluarkan hukum harus utk MLM.
2) Hukum harus tu sendiri boleh dibahas sampai esok pagi oleh mana2 orang berilmu sebab bab muamalah ni bukan setakat hukum asal, tapi jugak berkait rapat dengan bab/faktor2 lain macam akad, dll.
3) Hukum terbaru JAKIM tu sendiri pada masa akan datang takkan bertentangan dgn versi HPA, sebab ahli-ahli Panel HPA sendiri dikalangan org2 pakar, contoh si SS Mufti Penang. Cth situasi; hukum senaman poco-poco walaupun dinyatakan Haram oleh mufti perak, tapi bila JAKIM keluar Fatwa, tak haram dan perkataan "mengambil perhatian dan menghormati mufti perak" dinyatakan.

Pertentangan pendapat antara Zaharuddin dgn panel HPA menunjukkan masih banyak ruang pendebatan, yg akhirnya mana2 syarikat MLM perlu dilihat case by case.

Bila isu/perkara berbangkit ditimbulkan oleh mana2 pihak termasuklah dari blog ni, pihak JAKIM seharusnya perlu ambil kira sebab semua pointnye munasabah dan boleh menimbulkan keraguan pada hukum MLM tu sendiri.

Walaupun pada asasnya industri MLM tu sendiri sentiasa berkembang, diubahsuai supaya selari dengan kehendak semua pihak, pokok pangkal masih sama:
1) Business yg tak sustainable
2) Wujud unsur penindasan, paksaan dan syubahah.
Kalau point 1) dan 2) ini dimusnahkan, namanya bukan MLM. 1) dan 2) tu bersebati dgn MLM, memang terang lagi bersuluh. Ilmu matematik, economy memang sgt penting. Tu sebabnye aku berkeras hukum MLM haram. Tapi ni just blog, suara2 tak puas hati rakyat takkan sampai mana pun. Perhaps, one day la...hopefully one day akan ada mamat pakar alkopiah yg ada good insight tekankan pengharaman MLM. Hoh, mimpi dol?

cek chun said...

Bermula dengan mimpi, kesudahannya boleh jadi realiti.

syukur said...

ha ha ha. origami dear ..
bukan cara closing samad dol.
tengok la pelan pemasarannya.
bandingkan dengan skim piramid.
kalau tak pandai buat perbandingan, kau memang bangang x pandai bandingkan pondan dengan wanita ori

ha ha ha.

Anonymous said...

1. Mulai sekarang syarat utama permohonanan PJS adalah minimum bonus RM 1000 dan aktif serta komited dalam semua program utama ESP, Bengkel ESP, KPJ ESP, Anugerah ESP dan semua program berkaitan dengan ESP. Borang permohonan PJS sila dapatkan di zon masing-masing melalui jabatan latihan Zon.

2. Untuk permohonan menyambung status PJS yang sedia ada, pihak Latihan Zon di kehendaki membuat lapuran penilaian melalui Borang yang akan disediakan oleh pihak AWM (En Kamal). Syarat utama menyambung kontrak PJS juga tertakluk kepada keatifan dan komitmen PJS sedia ada terhadap program program yang berkaitan dengan ESP.

3. Setiap kontrak penyambungan PJS hanya untuk tempoh 3 bulan sahaja. Selain dari komitmen dan keaktifan dalam program berkaitan ESP, syarat kelayakan juga bergantung kepada displin, tidak melibatkan diri dalam MLM lain samada secra langsung atau sebaliknya, karakter kepimpinan tanpa mengira jaringan, keaktifan program mingguan, cawangan samada dianjurkan oleh syarikat dan kelab.

4. Semua PJS dan bakal PJS di wajibkan memastikan membawa minima 6 downline pada aras 1 di program ESP serta melakukan maintain 150NM untuk kenaikan PLX. Ini sejajar dengan pembentukan rangkaian melalui program ESP seperti yang di anjurkan oleh HPA.

5. Kelayakan dan Keaktifan sebagai Mentor dalam program ESP, adalah suatu advantage/kelebihan dalam proses penilaian dalam perlantikan PJS.

5. Anggota Panel yang terlibat didalam penyambungan status PJS adalah terdiri seperti berikut;
a) Pengarah Urusan 1 HPA
b) Pengarah Urusan 2 HPA
c) Pengurus Besar AWM
d) Pengurus Besar MIS
e) Panel Syariah Ust Adnan bin Fadzil
f) Panel Syariah Ust Zolkarnain Abidin.



1.untuk makluman semua dan tuan arigami!!diatas tu syarat jadi orang kuat HP!!syarat 1 hingga ke 3!!nampak macam HALAL je MLMS HPA ni!!nak kelabu mata orang!!halal dan toyibla hpa nii!!
2.mai syarat ke4!!nampak benar pakman telonya!!piramidnya!!HARAMnya!!
3.lepastu!!tenguk pulak panel syariaahnya!adnan!dah lama kerja dengan hpa!!boleh jadi panel yang adilka!!zolkarnain!!bekas calon pas!diploma hafiz!!bila dia belajaq bab-bab hukum perniagaan islam ni!!diuniversiti mana dia belajar!hingga boleh jadi panel syariaahh!!jadi pakar dalam menentukan hukum MLM ni!!di universiti hpa ka!!
4.carilah kerja dan bidang perniagaan yang HALAL pak-pak lebai hpa oii!!belambaq!!cuma lambat sikitla boleh pakai merc!bmw!SUV!!estima!
5.dimalaysiani!!ada dua kerja je yang boleh pakai merc atau bmw dalam masa setahun atau dua tahun!satu juai syabuka!!heroinka!!KEDUA!!jadi tokey MLM/MLMS!!
6.sapa hairan oii!!duit HARAM!!

Adinda said...

oitt!!!
Memang hebak hampa punya information!!!
Kalah CSI New York ni!!!
Lepas ni sila la ustat adnan datang sini!!!
Takkan nak baca saja kot!!!
Mai la balun sedas dua!!!!

anon said...

origami jadi double agent, double entendre...

stormreaders ngan hpa dua2 dia gangbang...

hebak mung hebak origami...

dia subahat ngan stormreaders, tu dah kira bercanggah ngan syarat ketiga PJS tu... hahaha

origami said...

matsom, omega_supreme,

contoh persoalan matematik yg aku bagi tu untuk menunjukkan bahawa dalam matematik sendiri ada dua penyelesaian dgn dua jawapan berbeza... dari satu soalan...
sepertimana yang kita persoalkan MLM haram atau halal...? tak adil kita menggunakan contoh 5+5= berapa?, dah tentu cuma ada satu jawapan yg betul...

apa yg aku nak kencingnya??

origami said...

oittt!!!sekolah atap jeee!!!

kalau ko nak menafikan dakwaan ayam HPA adalah organik, ko bagi fakta... jangan cakap saja... nanti jadi fitnah

matsom said...

@origami: aku kata kencing pasal jawapan dia adalah "a set of two numbers" , hukum dia dah macam tu, jadi kalu sesapa yang letak persamaan quadratic macam ko buat, pastu kasi soklan macam ko buat, mamat tu memang patut kena gelar mangkuk.

...of course ko sah tak puas hati, tetap nak argue ko punya pemikiran maha betol kan? Kan? Kan???

Asyraf said...

Tuan origami...

"oittt!!!sekolah atap jeee!!!

kalau ko nak menafikan dakwaan ayam HPA adalah organik, ko bagi fakta... jangan cakap saja... nanti jadi fitnah"

kalau betul dia fitnah.... boleh tak ko buktikan yang ayam HPA tu betul betul ayam organik.....

ujung minggu ni nak balik Sungai Petani..... maiii secawhen....

Barang Baby Murah said...

kat alibaba bnyak je jual menda korset infrared yg rege 2k tu.. derang jual bape dolar je sepasang.. gila makaup...

http://www.alibaba.com/product-gs/278759496/functional_slimming_suit.html

sape rajin g cr yg sebijik be****full punye, kasi reveal sket...

Anonymous said...

1.tuan origami ni banyak main pusing bahasa pulak!!
2.ginilah!!tuan pi tanya terus pada ismail hpa!!suruh dia buat kenyataan bahawa sEMUA AYAM YANG DITERNAK DAN DIJUAL OLEH HPA!ADALAH AYAM ORGANIK!!ADA BERANI!!
3.kalau ikut definasi dan ciri-ciri ladang ayam organik!!ayam hpa bukan ayam organik!!

Anonymous said...

xpyh la bang... org yg buat aym organik tu, sampai skarang hpa belum byar lg upah diaorang.... dan hpa masih terhutang dengan pihak yang membela ayam tersebut... harap maklum... untuk makluman makanan ayam tu bukan dari habbatus saudak n daun mambu ye.. makanan ayam berasaskan kelapa sawit shj... dok tipu org buat apa... memang ayam x di suntik... tapi tulis atas ketas lain bro... buat nye lain.... harap anda faham la bro....ahli hpa



1.tuan origami lupa agaknya noo!!
2.baca la!!
3.tu tak diambali kira definasi ladang oraganik mengikut piawaian antarabangsa lagi!!
4.tu tak dikira ayam komersial yang dicampur dengan ayam yang dikatakan organik tu lagi!!
5.ulang sekali lagi!!kita tulis berdasarkan fakta dan maklumbalas dari puak totok hpa sendiri!!

Musafir Maya said...

Salam.

Komen aku mungkin akan diabaikan. Dah bertimbun orang bubuh.

Seboros-boros, gila duit aku ni pun, aku tau duit takkan mai dengan cara senang. Kita kena kerja. Kalau nak berniaga, pastikan yang bukan sahaja kita dapat duit, tapi orang yang bagi kita duit tu dapat apa yang dia nak dari kita dengan nilai setimpal.

Aku tak dak la pandai sangat, tapi aku boleh baca. Ya, bagi aku, MLM ni hanya memusnahkan ekonomi Melayu. Aku tak mau tuding jari kat orang Cina ka, hapa ka; dari pengalaman aku bergaul dengan macam-macam jenis orang yang masuk macam-macam jenis MLM, ramai yang senang kena perdaya dengan taktik psikologi yang MUDAH.

Kekadang, mustahil orang-orang ni tak sedar depa ditipu, tapi kerana rasa ingin percaya yang terlalu tebal(dah belanja beribu!), depa jadi buta dan pekak, atau 'in denial', sengaja tolak kenyataan yang berlaku di depan mata.

Memang ramai orang Melayu masih jahil. Ada juga beberapa orang Cina miskin yang terdesak, masuk jugak. Orang-orang MLM ni mempergunakan harapan orang berpendapatan rendah ni untuk mendapat hidup yang lebih baik, untuk mengisi poket sendiri. Orang-orang macam ni akan terus wujud, kerana manusia tak dilahirkan sama rata.

Sebab tu, aku rayu sangat-sangat kat saudara Aidil; JANGAN BERHENTI. Memang tak semua orang akan dapat terima kenyataan, dan pereka MLM akan terus mencari strategi dan tipu daya baru untuk menarik orang masuk. Cuma, lebih baik saudara Aidil dapat menyelamatkan hatta 5% sahaja orang jahil daripada saudara berhenti dan terus biarkan semua orang hanyut.

Harap dapat teruskan.

Anonymous said...

salam semua...hari tu ada dengar dekat Halaqah..isu halal haram..sebelum tu saya nak tanya anda2 semua ni beli rumah dan beli kereta guna islamic financing ke? atau conventional? sbb sy dgr dlm halaqah..kalau guna conventional hukumnya haram sbb riba..so u all kenalah refinance balik guna islamic..then u all ada pakai credit card x? klau ada haram tu..then ada buat personal loan x dgn mane2 bank conventional? loan nak kawen ke or ape2 loan? kalau ada haram tu..n pada mereka yg bekerja di bank2 dan juga syarikat2 swasta or GLC? anda tau ke duit syarikat anda tu melabur kat mana? ada jugak yg melabur ke syarikat2 arak dan judi..yg bekerja di seven eleven, di hotel2 dan di pasaraya..ada tak jual arak? kalau ada haram tu...n lastly kakitangan kerajaan...setahu saya kerajaan ni sumber utama pendapatan dia drpd cukai arak dan judi..so gaji kakitangan kerajaan agak2 ada tak dari hasil arak dan judi? kalau ada haram tu...then bagi mak ayah n anak bini makan...so sesiapa boleh tolong jelaskan tak isu ni..sy dengar ni semua di halaqah..agak2 u all ni pernah tak bersubahat or mkn hasil yg haram?

Adinda said...

So justifikasi ko ape ya elina?
That everyone memang makan duit haram pun, so tadak beza dengan makan duit haram MLM bisnes dream big ko tu ye?

Adinda said...

Minah haiyon rupanya.
Woii minah, nanti p holland jangan lupa beli clog. Buat ketuk kepala ko yang dah tepu dok pakai kroset tu.

http://webcache.googleusercontent.com/search?oe=UTF-8&channel=browser&hl=en&q=cache:_RpD0XbtgIUJ:elinaadelia.blogspot.com/2009/10/10-days.html

Adinda said...

http://webcache.googleusercontent.com/search?oe=UTF-8&channel=browser&hl=en&q=cache:ZRoRmuVCThoJ:elinaadelia.blogspot.com/2010/03/jadilah-orang-yang-bijak-dan-pantas.html

Bagus ko punya mantra minah. 3 bulan lagi boleh lawan hanis haizi lew tu

zini said...

yeahhh another troll....freakin tardxxxxxxxxx

keep on spinning..

azwan said...

"setahu saya kerajaan ni sumber utama pendapatan dia drpd cukai arak dan judi"

What kind of thinking process is this?????!!!!!

hyelbaine said...

Azwan,

Itu thought process budak tak habis sekolah yg dah kene brainwash menjadi retard. Itu pasal semua yg keluar pun mental farts...

anon said...

A rebellious daughter, a cunning wife.. hmmm no wonder got a brain like imbecile mlmers... kesian la kat anak ko dapat mak macam ko.. macam kanak2 x matang..

tolong la makcik x payah nak sembang ko tonton halaqah la.. ko ingat dunia ni perfect ke? ada ke bengap sangat nak kata duit orang makan gaji haram... orang bekerja makan gaji dapat gaji atas usaha dan masa dia la makcik.. earned money ngan source money mana sama..

yang ko dok canang loan haram, abis yang ko join bisnes hai-YON tu x buat loan? hipokrit la ko ni makcik.. yela nak beli korset FIR magic wonder cure cancer tu bukan murah kan..

ko agak2 ko ni pernah tak bersubahat or mkn hasil yg haram melalui mlm?

Rose said...

Well done adinda for spotting yet another Haiyon drones. Apa point Elina yek? Saja-saja bagi leher kat chopping block AM ni. Hehehe.

It's weirdkan nape ramai penganut Haiyon selalu kena kantoi kat belog ni. Gamaknya the corsets restricts blood circulation to their brain kot? Hehehe...

Nur Fauzi said...

cek elina
jangan spin merapu2, jelaskan fakta satu persatu. komen anda seperti anak-anak merajuk.

kalau nak bicara tentang yg cek cakap tu, saya cadang cik elina belajar tentang kaedah fiqh,maqasid syariah , dan maslahah serta penggunaannya. tak ketinggalan berkenaan daruriyyah, hajiyyat dan tahsiniyyah.

kemudian kita kaitkan dalam amalan kehidupan kita.

siu syarikat glc, pendapatan cukai kerajaan, pelaburan dll....isu lama yang sudah dijawab, cuma ramai yang tidak ambil tahu.

boleh beritahu siapa penceramah program halaqah itu? mungkin cek elina keliru dengan penerangan dalm rancangan tu.

TumpangSket said...

Tumpang Lalu..

Minta maaf la elina, persoalan ko tu da bezaman org debate da,ko carik kat pakcik google,menimbun jawapan.aku amik cth,kalo kata kad credit haram,nape zaharuddin ada bagi cth kad yg ok n x ok.org skang bkn mcm dlu,mana2 yg ada kalo da ada islamic n conventional,takkn nk pilih conventional lg (walaupun kdg2 pening ngan panel syariah bank tp ikut je la,kita bkn ada ilmu byk pun)

to tuan origami,
harap dapat la diperjelaskan.aku ada seorang makcik, dia ngan kawan dia join hpa,nk carik duit lebih sket. dia mmg pengguna tegar hpa, so dia ngan kawan dia ni g masuk daftar bawah sorang upline. produk mmg byk la dia beli tiap2 bulan, pkai sendrik and wat jual. bila dapat surat hpa, dia heran, kenapa dia dpt bonus sket, kwn dia yg join skali dpt lagi byk dari dia sedangkan kwn tu xbeli byk pun. bila da lama sket, baru dia perasan, nama dia bkn bwh upline diorang sebaliknya nama dia telah dipindahkan oleh upline dia kat bawah nama kawan dia.patutla kawan dia dapay byk,dia dpt sket.

persoalan aku...
- adakah pihak pengurusan boleh detect benda mcm ni?
- makcik aku komplen diorng kata xleh wat ape pun sbb nama sume da fix
- adakah panel syariah yang meluluskan pelan pemasaran,etc boleh kontrol perkara2 diluar kawalan ini?
- hukum kat malaysia kata harus tapi banyak perkara yang kita kena control n comply sblm kita leh wat,so kalo kata dari 100k ahli HPA, ada 2-3 kes mcm makcik aku ni,adakah MLM ni masih lagi ikut harus untuk dibuat?nape xmeniaga mcm besa je jual kat kedai2 org amik n jual balik,knp nk main sistem2 point la, kna maintain jualan la..

(aku da nasihat makcik aku dulu xyah join, dia nk gak..suh baca blog AM dia kata mesin taip pun xpndai pakai lg nk suh bukak komputer)

iburafiq said...

Elina dear, ada banyak elemen haram disekeliling kita. cuba la elak selagi termampu. bukannya terhegeh2 sengaja mencari yang haram. nak berhujah kat sini, biarlah berbau ilmiah. kalau 'dada kosong', baik diam2 saja. FYI, semua profession ada kat sini. malu la sikit, awak tu bukan siapa-siapa kalau nak dibandingkan dengan komentator2 yg ada di sini. baru kejap tadi subordinate saya angkat satu BMW cash tau, tu baru kerja jual gas sambil menoreh getah. setakat mlm mcm awak ni, entah bila nk beli kereta cash.

Adinda said...

selamat hari raya!!!

Spesel dedicated to our unsung hero yang bikin gelak dan senyum simpul everytime ai open this blog.

To abe wan yang tak jemu melayan trolls sambil educate people who has zero knowledge like me.

To ms Rose yang sungguh sopan mengeluarkan fakta.

To matsom yang tak jemu bagi something else for us to read in his comments.

To all readers n commentors, (kang ai tulis semua nama, mampuih kena delete ngan tuan blog sebab panjang sangat. Heh)

thanks for making my days. Have a blast hari raya everyone.

are_yey said...

sy ada beberapa pertanyaan..
1.semua MLM tu haram ke?
2.ada tak MLM yg blh di bt,blh bg contoh?
3.en.aidid ni org mn, bnyk tau semua ni, mn tau blh kongsi ilmu..
4.bisnes ape yg halal ye..

are_yey said...

knp MLM jatuh hukum haram tu ye??

Arya Dröttningu said...

Lemme take da liberty of answering da questions:
1.yes
2.no
3.orang anti-MLM
4.business non-MLM

Am I rite, doc?

hyelbaine said...

Bella's got it absolutely correct! Extra duit raya for you ;)

hyelbaine said...

Btw...I'm not on Adinda's list. It show's how I've been busy for far too long :P

Adinda said...

Happy hari raya to u Baine.
Yes, ai do miss u..
Err.. Your comments actually :p
duit raya for me?
No?
Nadaa?
Ai accept credit card :)

hyelbaine said...

Credit card? Isssh...harreeemmmm tuh...mana boleh kan Elina kan?

Miss trolling too but gotta put food on the table on my measly traffic cone mover salary, what to do :P

azwan said...

Anti-MLMers: Selamat Hari Raya.
MLMers: Selamat Hari Merdeka.

matsom said...

Apelaa korunk tak ucap selamat beraya kata MLaMers...

MLaMers selamat beraya, moga Allah beri ilham wat bisnes elok-elok melalui channel yang betul dan berkat.

Jangan main mercun, nampak je lawa bersinar, berkilat, bercolorful, tapi membazir dan takde pekdah dan menyusahkan orang dan wat orang menyampah (macam bisnes MLM goksss), yang paling penting jangan pegi beraya kat rumah orang dengan niat nak cari balaci membesarkan tapak piramid.

Peace.

azwan said...

Buatpe dol,
Dorang dah tiap2 hari beraye. Raye sakan beli mcm2..kereta baru, baju baru, handbag baru...tiap2 hari dok tayang. Ujub, riak, takbur. Konon positive...yehaaa...positive!!

Kite ni plak dituduh jeles...WTF??

antiMLMers...raya setahun sekali.
Happy Independence Day MLMers.

cek chun said...

selamat hari raya everyone
non MLMers n MLMer.
sebab semua orang ni lah, blog ni wujud.
lebih ramai yang tau pasai MLM mangkok hayon piang.
dan lebih ramai yang dah ambik langkah berjaga-jaga dari kena tipu.

Red Herring said...

Gaji kakitangan kerajaan dari Kumpulan wang yang disatukan yang mana terdapat hasil arak dan judi

Komisyen Hai-O juga dari kumpulan wang yang disatukan syarikat Hai-o. tersapat produk arak dan produk penipuan pelanggan (harga tinggi melampau)

kad kredit haram dan riba, maka aku menyeru semua samada anti-MLM atau penjilat MLM berhentikan kad kredit anda.

, Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dan tinggalkan sisa2 riba sekiranya kamu orang beriman. Sekiranya kamu tidak mengamalkan (larangan riba) maka AKAN ADANYA PEPERANGAN DARI ALLAH DAN RASULNYA

Al-Baqqarah 278-279

MLM ada unsur riba. Maka Allah akan wage war against those practik riba

Riba ada 70 bahagian di mana yang paling ringan adalah seperti bersetubuh dengan ibu sendiri

(hadis)

lawati blog ini untuk membaca secara lanjut

http://redherringmindcontrol.blogspot.com/2011/04/sistem-riba.html

Rose said...

Eid Mubarak everybody! Mohon maaf zahir batin jika ada tersalah kata, jika terbutt hurt kan sesapa. Takde greng-greng lagu raya ke doc? Nak tuju kat Pak Kordi. Heh.

Ieza2fyza said...

saya tak faham kenapa pemilik blog ni suka menggunakan bahasa kesat dalam menyampaikan mesejnya.

betul-betul tak faham.

dok kata HPA haram MLM haram semua pengikut HPA bodoh haram jadah etc...

walhal dia sendiri secara tak langsung telah menunjukkan jati dirinya yang sebenar...

SEORANG YANG KUAT MENCARUT DAN MAKI HAMUN SEMUA ORANG TANPA RASA TAKUT DAN MENGANGGAP DIA SAJA YANG BETUL.

Aidid...

Sila basuh hati awak agar selepas ini mesej yang awak nak sampai tu dapat mengalir jernih ke dalam hati pembaca awak, jika betul awak orang yang benar dan benar-benar ingin menyampaikan kebenaran.

Tapi jika ini cara awak,
MINTAK MAAF...
tiada siapa dapat terima mesej awak meskipun awak cuba menyampaikan kebenaran.

lagi pun tak pernah pulak saya dengar Islam suruh penganutnya mencaci maki orang dalam menyampaikan dakwah.

Kan?

azwan said...

Nampak sgt ko tu bengong tak paham ape isunye kat sini pun...ohh...whatever...

Ieza2fyza said...

azwan..

best yek maki hamun orang?
dah jadi darah daging maki hamun orang yek?

bagus.

teruskan maki hamun dan ajar anak bini maki hamun so that 1 malaya melahirkan generasi maki hamun paling mantap di dunia!

bila nak mengajar orang tapi tiada ilmu agama, beginilah jadinya...

Rasulullah tak ajar berdakwah maki hamun camni.

Sedih!

Aidid Mu'addib said...

Species meleis mmg gitu Wan... I've seen it like a million times, over and over and over again. Bukan apa tu... mahu kasi excuse utk terus scam-men-scam dan terus-menerus cari makan dgn duit downline, mahu teruskan bzns yahudi/kapiaq-style anjuran HPA/ScoreA/Herbalife/Rozmey/Whatever tanpa ada rasa guilty dlm hati, mahu teruskan idup sebagai seorang meleis yg suka merempit yg tak faham sepatah haram pasal ekonomi dan matematik, dan mahu teruskan APATHY masing2. Org meleis mmg sepaling suka buat wayang kulit brader. You know... dlm hati ada perasan bagus, perasan alim, perasan org lain tak baik macam dia (HAHAHA), perasan hebat wadefak... tapi tak perasan pulak IQnya tak sampai utk menilai apa isu sebenarnya neh. Macam2 alasan utk tak buat apa2. And to those kind of spectators and bystanders, they just flow along, and they don't do anything about it anyway. MLM/PS are none of their business... AND THEY KEEP MISSING THE POINT... BIG TIME. I can't be bothered with every single worm and cockroach that drop by here, who couldn't care less about their own people economic's well-being. Ain't worth my precious time. Fuck 'em.

Siam Mari said...

Ish....ada lagi species yg tak faham ni. Kat muka depan blog ni dah sebut 18sx and the blog owner has already highlighted his method of communication.

If you fail to see the BIG PICTURE, you will keep on harping on language and keep on focusing on the SMALL PICTURE.

If you really understand the way Rasullulah propagated his message, then you may be able to expand it beyond language....coz Rasullulah always looked at the BIGGER PICTURE in all his strategies.

nama aku din said...

azwan, ko tak habis lagi pasal ustaz Adnan tak minta maaf... ok aku tolong jawab,

Ustaz Adnan cakap...
"...saya agak terkejut kerana ada orang yang membicara hal agama namun dengan bahasa yang begitu kesat (apatahlagi ditujukan kepada ulamak) semata-mata kerana tidak sepandangan dengannya.
“..bodohlah ulamak-ulamak yang mengharuskan MLM...” itulah antara bahasa yang digunakan dan ditujukan kepada ulamak-ulamak Mesir dan Malaysia (kerana mereka mengharuskan sebahagian MLM).
Malah ungkapan seperti “..spesis b*bi hutan” juga sanggup digunakan."

- "...semata-mata kerana tidak sepandangan dengannya" bagaimana kalau 'nya' itu sendiri adalah golongan pro-mlm??? yg juga turut berada dalam ruang komen...
sebab ko buat andaian 'nya' itu golongan anti-MLM, ko cakap Ustaz Adnan fitnah...

azwan said...

Menda ko ni dol kopipes Origami. wtf?

bulat said...

miss leza dalam blog nie bukan nk berdakwah tetapi nk menambahkan kebodohan untuk golongan manusia yg seronok mengikut puak2 bingai...

Mat Rempit said...

Cuma mampu senyum dan diam tengok orang bodoh tak faham bahasa. Betullah orang cakap, hati kalau dah gelap makan duit haram memang tak mampu nak terima dah orang cakap apa.

bulat said...

mmg betul cakap org, org bodoh mmg susah nk diajar dan bingai tak mahu belajar, masih terasa konon dh tau segalanya...

Mat Rempit said...

Salam saudara Bulat,

Ai, butthurt ka? Takpe, sapu lotion. Amway ada jual.

Saya nak minta tolong jelaskan, kat mana yang bodoh, dan kat mana yang bingai? Yalah, manalah tau kot saya baca terbalik blog ni. Kat komen saya, saya boleh jelaskan juga kalau tuan nak.

PS: fatwa JAKIM hari tu dah habis baca? ;)

«Oldest ‹Older   201 – 272 of 272   Newer› Newest»