And so it is...

Wednesday, August 10, 2011

10 Sins Against Humanity


Ada pembaca email aku tentang "10 sins against humanity" - dan selepas aku research - aku still tak sure sapa pengarang asalnya - tapi rasanya tak kesah la tu. I kinda like the way the list was compiled. Just let me elaborate further, in my own way - in context of my work here in Aididleaks.

Politics without (noble) Principles
Tengok kepada perlakuan ahli politik - pehal mamat tu join politik sebenarnya? Apa motif dia? Adakah sebab dia mahu jadi pejuang bangsa, agama dan negara... atau adakah dia mahu jadi pejuang harta-benda, dia cukup suka berasa hebat gitu, atau adakah dia megalomania. Kalau kita nampak jelas-jelas adanya "excess" dan "putar-alam" dalam perlakuan seseorang pemimpin - wadefak nya la korang pegi pangkah mamatnya masa mengundi tu wei? Ko pun sama kepala wadefak ke apa dol?
   
Wealth without (honest) Work
Yang ini kaw-kaw merujuk kepada industri MLM atas-bawah, kiri-kanan... walaupun dalam mana-mana bidang bzns sekalipun, perlakuan sesetengah manusia yang tak kesah mengambik kesempatan ke atas orang lain demi seciput keuntungan itu pasti ada berlaku, tetapi dalam industri MLM - kaedah mengambil kesempatan ke atas kebangangan orang lain itu adalah mandatori gilabab. Tanpa janji manis boleh jadi millionaire, tanpa kelentongan kering pasal produk yang boleh rawat kanser dan low IQ, tanpa janji buta-buta bahawa perniagaan MLM itu ikut hukum syarak - the whole dang thing won't get off the ground. You know, ramai orang meleis tak kesah sangat rezeki tu datang dari sumber haram ke tidak... who the fuck cares man? Cuma secara spesifiknya, dalam MLM dan skim piramid, isu mendapatkan kekayaan daripada pengelentongan itu adalah intipati dasar modus operandi mana-man MLM-SP, dan tanpa adanya pengelentongan dan janji murah untuk jadi millionaire macam kejadah - apa-apa MLM tidak akan berjaya bang. Kena janji semua peserta bahawa dia orang semua akan jadi kaya, supaya parasite yang <1% kat puncak piramid tu boleh berjaya - dan seterusnya menempah bilik hotel yang mewah kat Resort Al-Gehenna bila sampai masanya nanti. But... do they really care about hell whatever? The hell do they care man. They want their money... raya dah nak dekat. 

Enjoyment without (clear) Conscience 
Ingat bila tengah bersuka-suka menikmati kemewahan dunia tu, semasa seronok pegi sana-sini, buat itu-ini, beli barang, pakaian, whatever - do you have conscience? Kesedaran - kesedaran tentang adanya wujud orang miskin dalam dunia ni, wujudnya orang yang tengah berlapar, wujudnya ada orang tak berbaju dan berseluar (OK, mungkin ada, tapi takde brand, maybe?). Part yang ini, personally, selalu kasi aku gusar. Sebab, aku bukan miskin (sekarang), aku tak selalu berlapar dan pakaian aku cukup (but I don't care much about brands though). How much is too much? Eh, bulan puasa ni, perkara ini jugak adalah intisari kenapa kita berpuasa, kalau ko orang Islam yang kesah pasal kehendak agama la ek? Kalau tak kesah pasal benda sebegini - malam ni pegi kuil udah... ha beb? Oh, back to the issue of conscience - woi ingat bahalol-bahalol MLM - kalau ada korang tu mewah mengaut keuntungan daripada bzns haramjadah MLM ni - ingat dan sedar bahawa ada 99% bahalol MLMers lain yang menanggung kerugian dan dah bersedekah duit kepada korang yang berjaya (tanpa mereka sedar/perasan, sebab dungupiang ya amat). Pada korang yang dah pernah join MLM - bzns sebegini OK huh? Seriously? Serious ha ustaz HPA, cikgu Avail, technician bebal, mat rempit dan minah klepet pengamal MLM dan skim piramid semua? NO conscience huh?

Knowledge without (sound) Character  
I have knowledge (likely eh?), but I sure admit I haven't got a sound character... well, to some that is. To some others - I'm the big kahuna man! To myself... hmmmpphh, I don't really care that much. If I knew about something that is important, I have always try my damnedest to get it out to the people around me, so they would understand, and so that they would not waste money or energy on some useless things - even before this Aididleaks existed. Aku ada knowledge, aku nak buat apa dengan knowledge yang aku ada? Simpan kat bank? Simpan dalam hati, syok sendiri (gua terer der!)? Is that it? Kalau ko tahu sesuatu perkara itu "screwed-up" dalam masyarakat, ko nak biarkan aje ke bang? Lantak la orang lain eh? Kalau ada korang yang terkelentong dan terjoin MLM... aku sendiri tak terlibat - so I don't care. Gitu?

Business without (ethical) Morality  
MLM dan skim piramid jatuh kepada jenis bzns yang tanpa etika dan sebulat-bulatnya wujud tanpa moraliti dan kemanusian, itulah realitinya beb - no more, no less. Kalau korang ada moraliti, empati dan solidariti terhadap manusia lain, ko tak akan sanggup menghadapi kenyataan bahawa setiap sen keuntungan daripada perniagaan yang ko lakukan itu datang daripada kerugian sebahagian manusia yang lain (yang telah ko kencing buta-buta). MLM dan skim piramid itu sama moralitinya dengan bzns menyamun, merompak, melacur, rasuah, berjudi dan ahli politik... err err err... yang corrupt... among others. Live with it, kat akhirat nanti - jawab.

Science without (adequate) Humanity 
Kalau dah faham tentang sains, sekaligus tentang pelbagai ilmu yang terlalu rumit dan kompleks - tujuan mempelajarinya adalah untuk membawa kebaikan dan kemajuan kepada manusia sejagat. Tetapi, sesetengah orang terpelajar - mereka gunakan pengetahuan sains yang telah dipelajari itu untuk buat scam dan mengelentong dalam bzns, dengan tujuan utama untuk mendapatkan keuntungan daripada golongan manusia lain yang tak terpelajar (yang kita boleh kelentong sesuka hati ikut sedap rasa) - then you don't have adequate humanity in you. Ini aku tujukan khas kepada doktor-doktor yang terlibat dengan industri MLM sama ada secara langsung atau tidak langsung - Dr. Rozmey Che Din, Dr. Sheikh Muzzafar, Dr. Noordin Darus dan beberapa doktor balaci Hai-O yang pernah masuk blog aku ni - korang tu bangsat macam anjing kurap. Ilmu yang ada itu gunanya untuk membantu manusia yang sakit - itu gunanya jadi doktor - bukan pulak nak buat scam pada sesama bangsa Melayu demi keuntungan peribadi... what the fuck la doktor sebegini huh? What a freaking disgrace you lousy assholes.

Religion without (loving) Compassion  
Ramai yang alim dalam masyarakat kita (kiamat tu masih sekangkang kera lagik... kut) tapi berlambak pulak geng yang sama yang dungu benda lain. Ramai pulak yang lain perasan alim tapi buat keje tak senonoh dan memang munafiq (cuma taknak ngaku aje). Dan dalam konteks topik blog aku ni - apa gunanya beragama kalau keja saban hari cari downline demi untuk memperkembangkan kadar keuntungan dalam bzns MLM yang dah jadi amalan, sekaligus memperamaikan lagi downline yang akan teraniaya di masa hadapan? Itu yang kita nampak dengan "clear" dalam kes HPA dan banyak scam MLM/SP lain di Malaysia sekarang ni, yang mempergunakan sentimen agama untuk buat duit macam anak yahudi. Perasan banyak ilmu agama tu der, tapi buat skim piramid dan MLM. Apadaaaa? Bukan apanya tu - aku tak sangsikan dia orang sembahyang tonggang-terbalik 5 kali sehari, siap wirid dan witir sampai 23.7 minit sekali duduk - tapi disebabkan banyak ilmu agama dalam kepalahotak, dah dungu pulak ilmu sains, matematik dan ekonomi - memang ramai yang tak faham sepatah haram pasai-apa aku cakap HPA tu bzns haram-laknat. Korang try la kasi tarbiah tunggang-langgang sama itu geng al-kopiah... ramai yang tak akan terima penerangan korang tu der. Tak sampai akai dia orang nak faham apekebendanya yang skim piramidnya pasal bzns HPA. Why? Sebab HPA belum crash. Kalau dah crash nanti? Takpe... boleh buat taubat nasuha', sure masih boleh masuk syurga tu beb. Duit terus simpan dalam bank, tak payah pulangkan balik kepada downline tu semua. Compassion be damned. Allah understand... what? Dia orang buat MLM, tapi tak faham pasal ekonomi dan matematik - kira nanti kat Padang Mahshar - boleh kasi alasan: 1. Tak faham 2. Tak sengaja 3. Tak bermaksud dan menganiaya sapa-sapa. Elok leee tuuu...

Rights without (adequate) Responsibility  
Ini kes yang selalu kita dengar dan lihat dalam "political climate" sekarang kat Malaya. Sebok nak hak asasi manusia begitu-begini, sebok buat tunjuk perasan nak menegakkan agenda-agenda masing-masing, tapi boleh jamin sorang-sorang yang menuntut hak tu akan bertanggungjawab terhadap ahli masyarakat lain yang bukan kroni dia? Yang group ini komplen pasal group yang satu lagik, dan group yang satu lagik komplen pasal group ketiga... bla bla bla. Dan Aidid Mu'addib tak nak masuk campur - it makes me yawn... God help me.

Power without (transparent) Accountability  
Ini pun isu politik gak neh - dan rata-rata geng yang memegang kuasa takut sungguh tentang isu "accountability". Kalau boleh, tak payah audit sana-sini, tak payah keep track apa yang dia buat - percaya aje bulat-bulat bahawa: "Aku yang memegang kuasa ni bertugas demi kebaikan dan kebajikan masyarakat. Takde hanky-panky, takde salah-guna kuasa, takde "cronyism and bribery"... everything is A-okay brader!" Dalam kes MLM pulak, leader-leader yang duduk di atas puncak piramid yang senantiasa kasi semangat dan kelentongan sama downline hanya mahukan keuntungan yang berlipat-ganda, tapi bila skim piramid dalam MLM dia orang collapse: "Eh, bukan salah aku bang". 

Development without (reliable) Sustainability
This is one of the biggest issue of MLM - why MLM it is always a scam, rather than a method of sustainable business. Because, no MLM is sustainable is the long run. Amway ambik masa dekat 50 tahun untuk tepu (dengan kaedah MLM lama yang tidak melibatkan internet), yang mana apabila bzns Amway tepu, kemudiannya ia berubah bentuk menjadi syarikat induk Alticor, yang mana Quixtar pulak menjadi tunggak bzns MLMnya (sebab adanya internet, semua bzns jadi online beb) - tetapi disebabkan oleh kepantasan internet pulak, tak sampai 10 tahun Quixtar pulak (akan) bungkus - tapi Amway sekarang tengah merombak sistem perniagaan mereka kepada  Amway Global (which is on-going as we speak). Of course, kalau korang cakap benda ni kat pengamal skim piramid Amway, dia orang akan balas: "haish! mana ada, mana ada... ko tak faham bzns Amway". Dah kalau dah dungu tu, akan terus kekal dungu, memang takde sapa boleh tolong - sementara itu keluarga DeVos terus kaya-raya, di mana duit daripada Malaysia, Indonesia, China, etc (especially negara-negara dunia ketiga) terus dihantar berkontena masuk ke Amerika. MLM adalah salah satu eksport terbesar Amerika bang... ko tak tahu erk? Skim piramid yang dipanggil MLM itu akan terus dibenarkan berleluasa di Amerika sebab ianya adalah salah satu kaedah perpindahan dana yang efisien untuk negara kepala dajjal seantero dunia tu... dontcha all realised all these by now? America is the biggest parasite country of them all, economics-wise... like Vladimir Putin said just 3 days ago (concerning the issue of US Public-Debt whatever, S+P ratings downgrade, etc). Ramai yang tak faham apa aku cakap erk? Itu sebab ramai anak meleis buat MLM beb.


148 comments:

budoxe said...

1st~~~~~~~~~????

yusuf said...

seconddddddd...............!!!

lokokoko said...

3rd

lokokoko said...

yes yes

akmalsobri said...

nice!

ulwise said...

yes, akhirnya top 10!!!
selamat bersahur semua...

zulfadhlimansor said...

yes! i'm in seventh place... keh keh....

Adinda said...

The first no picture story that I read till the very end.
Thanks abe aidid.
We need more smartass writers like you to feed dumb readers like me.
Ohh..happy bersahur everyone.

Leo said...

Aidid, hats off to you bro. seriously man, please consider writing a book. You'd educate thousands if not millions of minds. It's time we up the ante, and take this fight to the next level. otherwise i fear the meleis will get fucked in the ass and all kinds of holes all the time with the current mentality (too much entertainment and stuff). Please don't stop writing bro.

cek chun said...

Banyak MLMers yang jenih aku tak buat salah, bisnes aku halal, aku berusaha dengan susah payah, outstesen merata, muka anak pun dapat cium seminggu 2 kali saja, masuk kelas tiap hujung minggu, so I deserved this money. Bukankah Allah akan beri ganjaran pada mereka yang berusaha?

Banyak trolls juga yang datang sound gua tak kacau lu, lu kacau gua apa pasai? Lu tak suka, lu duduk diam-diam la.

To those people, up yours!

Anonymous said...

All this goes back to the "7 (manmade) deadly sins" ennit. "Sin" that leads to each sin. Lust, glutonny, discouragement, greed, wrath,envy & pride.

Nur Fauzi said...

LEO:
Brilliant idea!

Xeno said...

Fuh, memang berisi la kali ini. 10 sins of the modern world, in a nutshell. Semua sins tu, MLM ada buat.

wahkahkahkah

mny said...

nie pakai untuk mlm sesuai, dengan current situation (politik @ kerajaan) kat malaysia pun cam masyuk ajer... nampak cam bersangkut paut, bersilang pilang pulak (ayat sendiri).. hehehe.. no offend..


Terbaru! Promosi Terhad Untuk Anda

Afiq said...

Nak share!!!

hasmn said...

rasa macam nak tepuk-tepuk tangan kasi standing ovation.

mohon copy paste dalam email.. nak kasi sedare-mare adik-beradik..

wv:teryleur.. terliur? haha

azwan said...

Para penganut MLM ni pada dasarnya inginkan financial freedom melalui passive income.

Terlalu obses dengan istilah "financial freedom" sampaikan sanggup buat 10 dosa/kesalahan atas tu tanpa dorang sedari ataupun tidak.

10 sins tu semua bertentangan dgn prinsip2 asas bisnes. Buang je perkataan "WITHOUT" atas tu, itulah org2 yg hebat bisnes embrace. Tp ada mereka yg buat 10 sins tu, tapi berjaye gak..so camne tu? Bagi aku, Allah nak bagi dorang terus kufur dgn nikmat dunia..simple!

Sape2 pun, termasuk yg benci MLM, kena sedar posisi org2 kaya bukan semua org layak pegang. Sebab kekayaan tu datang dgn tanggungjawab yg tersangat2 besar.

Character MLMers yg kita semua observe sekarang ni, termasuk 10 sins ni, just the tip of iceberg. What underneath the water surface is even more important. You know, bapaknye mufti besar, tapi anak pembunuh. Thats why entry mormon yg paling aku suka sebab it explains a lot about MLM.

nche-NET said...

orang melayu selalu ketinggalan sebab xpernah tahu apa itu bisnes. mlm juga sebahagian dari bisnes. bisnes mlm sebenarnya banyak manfaatnya berbanding keburukan dan ramai yang berjaya jika tahu cara dan jalannya yg betul dan tidak terpesong.mereka yang bisnes mlm sebenarnye mempunyai rangkaian network persaudaraan yang besar disamping dapat berkongsi ilmu yg luas.disyorkan anda boleh berdiskus tentang mlm di blog ini- www.perfectexcel.com Cubalah jadi insan berfikiran positif dari sibuk memboikot orang dari berbuat sesuatu yg ada kebaikannye. bisnes mlm tidak buruk sepenuhnya yg memburukkan mlm adalah mereka yg menjalankan bisnes itu sendiri iaitu manusia dan manusia itu ade berbagai ragamnye termasuk saudara sendiri. Lebih baik orang melayu belajar berbisnes dari sibuk duk mengumpat dan mengata sana sini xtentu pasal.buktikan anda cukup berjaya sebelum condemn mereka yang lain.adakah anda sudah cukup berjaya atau kaya atau memang dilahirkan dari golongan kaya..??

azwan said...

nche-NET,

Apa it bisnes? MLMers jangan perasan tahu apa itu bisnes kalau nak buat business plan pun tak reti.

Orang yg tahu berbisnes, arif selok belok bisnes takkan sesekali memilih untuk melabur dalam MLM. Itu satu tindakan bodoh. Mereka yg bijak bisnes hanye menggelakkan org2 yg join MLM. Kerana mereka tahu MLMers takkan dapat kemana. Hanya mengukur kejayaan dari segi kekayaan sementara. Kesian..kesian..kesian. Guru kepada MLMers hanya kesilapan mereka sendiri. Biar mereka sedar bila dah tertonggeng.

Sila belajar bezakan mana yg kaca dan permata...

~fadz~ said...

nche-NET ---> ????

saya hanyalah pembaca senyap sepjg masa ni. tapi terasa nak komen dengan apa yg awak tulis. terasa sgt-sgt yg awak tak go through blog ni. kalau awak baca secara menyeluruh saya pasti awak boleh sense yg kebanyakkan yg mengikuti blog ni dh berjaya dlm bidang masing2.
mengumpat , mengata mmg salah tapi benda tak betul, benda salah kena cegah, kalau x cegah melarat jadi barah.

T J said...

n (kecik) N (besa)

Bro or bra....

1 jer statement or ayat lu yang wa blh terima....

'orang melayu selalu ketinggalan sebab xpernah tahu apa itu bisnes'.

yang len hampeh!!!!

Wa dah pesan dah kalau lu org nak wat / post kind of reference, pantun, syair, lagu (manaa)...or watever laa, bagi salam dulu...but B4 dat fahami dulu foundation blog fren gua ne...

Utk your knwldg n(kecik) N(besa)...viewer blog ne are from verious level of categories...dari pemotong gotah hingga 'original doktor' yang benar2 merawat patient... yang lu agung2kan tuh melaun LANUN DARAT yang merompak duit orang susah (kebanyakkan org category ne le yg ramai joinT MLM lahanat tu)!!

atau lu memeng dah ader fact n figure tuk share dgn ktorg??

Please by all means....

T J said...

lagi satu...wa nak pesan kat lu n(kecik) N(besa)....

Sibuk 'mencegah' adalah lebih baik dari sibuk 'mengubat'....

Seblm ramai terjerat dengan scam chaa lu tu....ktorg sibuk2 duk mengumpat...(actually bagi nasihat le doh)...mengata n mcm2 lagi lah...pape lah!!!...eh! malas lah!!!

azwan said...

nche-NET,

Dari perfectexcel..

MLM yg husband wife tu penah join ialah lifestyle...
http://www.lifestyles.net/my-en/index.php

Ape yg hebak sgt?

"Dr. Siti Nurul Ain Md. Jamil mempunyai ijazah doktor falsafah (Ph.d) dalam bidang kimia. Beliau juga bergiat aktif di sebuah syarikat MLM di Malaysia dan merupakan salah satu pengarah di sana."

Ape yg "pengarah" nye beb? One of distributor jek. hahahHAHAHhaaha..

Adinda said...

N kecik dan beso
Ada kelas malam ke ajar buat bisnes?
Kena bayar tak?
Can I join?
Patutla I manjang bangkrap bila buat bisnes
Errr.. 1 to 1 coaching ada tak?

T J said...

Wei....lu jangan maen2 nak 1 to 1 lak ngn mankokss tu...wa x izin tau...

Adinda said...

Alaa mu ni. Kodokut sokmo deh!

azwan said...

Salah satu dari entry blog dia ialah pasal MLM genuine dan kurang genuine. Dan dia perjuangkan MLM berproduk.

I wonder how chemist leh support MLM like 4Life, Herbalife, Uptrend? keh keh keh... ilmu chemist kat lutut la tu beb. hopelesssssss...

melon said...

Wa....sudah ada troll masuk. Tapi pasai dia tak lawan balik. Argue lah lagi on behalf of MLMers.

依之汉 said...

nche-NET,

u'r the 1st troll in this entry! Congratulations to you! I love it. muuah muaah muaah~

OK. tu jerlah.... *wink wink*. nak nasihat lagu mana gi kalau trolls baru tak baca komen2 sebelum ni, kan?

vw: prests (supposedly PEST)

azwan said...

Nur Amira,
Dia dah cakap kalau nak berhujah, kena pegi blog perfectexcel tu. Dia jeles blog ni komen berderet2, tapi blog dia komen 2-3 ketul jek.

matsom said...

@Leo & nurfauzi: sori aa idea nak Aidid tulis buku takleh pakai pasal orang melayu (anti dan pro MLM dan atas pagau...) taksuka baca buku :P

...and pasal aku bosan takde idea nak watmende:
10 prinsip kesukaan Firaun/Hamman/Qarun/Abu Jahal dan pengikut-pengikut diaorang sepanjang zaman:
Politics with (corrupt) Principles
Wealth with (criminal) Work
Enjoyment with (absolutely no) Conscience
Knowledge with (dirty) Character
Business with (fuck-you) Morality
Science with (out) Humanity
Religion with (no) Compassion
Rights with (zero) Responsibility
Power with (out) Accountability
Development with (unlimited-income-for-ME) Sustainability

T J said...

matsom...

thumbs up!!...hehehehe

Anonymous said...

nche-NET, boring ah ko ni. Masuk kejap lepas kentut jer. Cer lepak lelama sikit, leh borak2 ngan orang2 sini, suai kenal gitu.

Metafora said...

bro azwan n da geng

sowi geng aku tertinggal bas...perkataan yg menarik perhatian aku dalam komen2 kali n adalah

"financial freedom"

tengah aku duk cedok pasir nk bancuh simen, ada sorng makcik ni datang sapa aku...katanya, "wat pe la dik keje tengah2 panas cmni...berapa ciput sgt la upah dik dapat?"

aku tergamam beb..mau je aku bancuh makcik tu ngan pasir ni skali...jadi simen..next, she said

"do ya know the way that ya will reach financial freedom? ya also dun have to work like this anymore...ya will free to go anyway,anytime..just become a member of eData..and work with us! for a week,ur income bcome more than ya doin' this job for a month"

"Ooo...kebebasan kewangan...er..makcik, tepi skit boleh? makcik pijak pasir tu..sy nak cedok...kang tercedok makcik masuk lam simen ni kang.."

berlalu makcik tu ke rumah lain mencari mangsa...

TAMMAT

Mata Hati said...

AIDID MU’ADDIB a.k.a DR.MOHD FUAD BAHARUDDIN..

FAKTA,KAJIAN SAINS,PELAN PEMASARAN,EKONOMI,AGAMA,UNDANG-UNDANG & KIRAAN MATEMATIK MENGENAI NETWORK MARKETING YG DIPERSEMBAHKAN TELAH DISALAHGUNAKAN UTK MENEGAKKAN BTG ENGKAU YG TAK PERNAH TEGAK..KHAS UTK BUDAK-BUDAK TADIKA & PERSATUAN GAY DI DLM BLOG INI..TERUSKAN APA YG ANDA BUAT SKRG..SEKIRANYA MKN GAJI,TERUSKAN MKN GAJI SMPI KE TUA..DH JD TUA TOLOL NTI,JGN LUPA..

1.UTK MEMBAYAR HUTANG-PIUTANG SMPI KE TUA UTK ASET2 YG CIKAI..JGN MIMPI LA NK BELI RUMAH CASH..JGN MIMPI LA NK BELI KERETA CASH..CONFIRM HUTANG!..TU BLOODSUCKER YG BERNAMA BANK SEDAP JER DIA MKN BUNGA HASIL BAYARAN HUTANG-PIUTANG ENGKAU SMPI ENGKAU ‘JALAN’..BERMAKNA ENGKAU AKAN MEMBAYAR NILAIAN 3 KALI GANDA DARI NILAI SEBENAR ASET ENGKAU YG CIKAI TU..BANK WILL SUCKED U DRY,NIGGA!..

2.GUNAKAN RAWATAN PERUBATAN PERCUMA(YG MANA RAWATAN TERSEBUT BKN PERCUMA PN)..TOLAK DUIT PENCEN ATAU KWSP BEB!

3.SIMPANLAH SIMPANAN KWSP YG SECIPUT TU..JGN MIMPI LA NK MEMPUNYAI SIMPANAN 1JUTA KEATAS KLU TAKAT2 MAKAN GAJI WALAUPN KELAYAKAN AKADEMIK ENGKAU MASTER@PHD MELAINKAN ENGKAU MAKAN RASUAH..

4.MKN PENCEN(YG MANA DARI GAJI ASAL DIPOTONG DUA)..CTHNYA DARI RM5,000(GAJI ASAL) KPD RM2,500..ELAUN HANCUSSS!..APA KES???..PATUTNYA MAKIN TUA TERBARAI MAKIN BERTAMBAH LA PENCEN TU..APA PASAT POTONG DUA???..SEBABNYA ENGKAU HAMBA ABDI..DGN SESUKA HATI MAJIKAN ENGKAU BOLEH POTONG SANA & SINI..& ENGKAU TIDAK BERDAYA UTK MENGHALANGNYA..

MASIH BERBANGGA DGN KELULUSAN AKADEMIK YG TELAH DIREKA CIPTA UTK MJD PEMAKAN GAJI YG SETIA SMPI KE TUA BARAI???..TU LAA..NK SGT MENJOLOK SARANG TEBUAN TANAH..CAKAP MCM POWER..KONONNYA PRO-EKONOMI MELAYU..RESEARCH ITU & INI..DIRI SENDIRI PN KENCING BERSILANG..CREET..CREET..MENITIK2 MENGINCIT DLM SPENDA MCM KENE SAKIT BATU KARANG..APA NK DIKENANG BEB..HIDUP UMPAMA NEGRO,KAN..

GUA SELAKU PEMERHATI TERSENYUM JER BERSAMA BIRO PENGADUAN AWAM(BPA)..NMPKNYA ADE SESETENGAH PEKERJA-PEKERJA AWAM SKRG KEMAIN LG ‘BUAT AKTIVITI SELAIN KEJE’ MASA WAKTU PEJABAT..MENJERIT MINTAK GAJI&ELAUN BERIBU TP HASIL&KUALITI KEJE OUT!..DUDUK KT DLM BILIK MASING2 BUAT-BUAT MCM BUSY..SEBENARNYA MAIN INTERNET MEMANJANG..MAIN BLOG..MAIN FB..SEBAR FITNAH..MAIN GITAR..HATTA MENONTON FILEM LUCAH LAKONAN PETER NORTH..SIBUK DGN HUKUM HAKAM HALAL HARAM REZEKI ORG LAIN..SEDANGKAN HUKUM HALAL UTK DIRI SENDIRI PN TENGGELAM PUNCA..

SEKARANG NI GUA NK TANYA LU..HALALAN TOYIBBAN TAK REZEKI YG ENGKAU BG ANAK BINI ENGKAU TU MKN HASIL ‘BUAT AKTIVITI SELAIN KEJE’ TU?..BHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!

Adinda said...

Laaaa. Tu je ker matababi?
Penat ai baca panjang2 tau..
Noti tau yu nih

azwan said...

Sah2 takde sambutan langsung FB Mata Hati Team. Tu yg still melalak kat sini. Oh ya...point2 ko tu taraf budak terencat akal, aku malas nak layan..cuma satu je menarik perhatian...

"3.SIMPANLAH SIMPANAN KWSP YG SECIPUT TU..JGN MIMPI LA NK MEMPUNYAI SIMPANAN 1JUTA KEATAS KLU TAKAT2 MAKAN GAJI WALAUPN KELAYAKAN AKADEMIK ENGKAU MASTER@PHD MELAINKAN ENGKAU MAKAN RASUAH.."

Sape2 kerja government leh dapat RM 1 juta dalam akaun. Ada caranya...dan ramai yg dah tau formula neh, melainkan syaitan sekor neh. Gaji standard RM3,000 sebulan, leh dapat RM 1 juta masa umo antara 50-60 tahun. Keh keh keh...loser badigol sekor neh...loserrrr

matsom said...

Takdeke pendokong MLM nak datang betulkan mamat loser sekor neh? kanke korang tak 'ske' tgk bhse mencrt dl...BLOGew?

Aidid Mu'addib said...

Kpd Scammer MLM MataBabi... yg IQ nya 100% (of 75):
Dey.... caps-lock keyboard rosak ka dey?
Tak mampu beli keyboard baru ka?
Tarak downline baru ha? Aiya appa amma...

Yg benar,
Mohd Fuad Bin Baharuddin

Anonymous said...

Way to go Incik Mohd Poad!

anon said...

ni ja konlusi aku dapat dari matahanjeng punya statement

1. suka tengok porn peter north
2. keyboard rosak caps lock

Leo said...

Dear Mr. MataShitUseless Good-for-Nothing

"MASIH BERBANGGA DGN KELULUSAN AKADEMIK YG TELAH DIREKA CIPTA UTK MJD PEMAKAN GAJI YG SETIA SMPI KE TUA BARAI???.."

Kalo lu dah otak kosong takyah nak semua orang otak kosong gak.. orang belajar untuk knowledge, problem-solving skills, yang akan bergune dalam hidup. ko tgk kitorang dah dapat detect scammer shit sampah scum-of-the-earth mcm ko. haha faker menggelabah watpe la cha.. aku tau ko nak semua orang jadik mat rempit so ko boleh scam diorang kan? chibai shit wadehel la ko ni? tujuan idup ko ni buat MLM barua ca ya nun alip tipu meleis ka? nanti mati malaikat tanya MLM apa ko join berape ramai orang ko dah scam ka lahanat? jangan sesekali pandang rendah kat orang makan gaji. carik makan anak bini. ok steady

SilentReader said...

i quote the last sentence from this article
http://www.perfectexcel.com/tips-mlm/nasihat-percuma-berapa-harganya/

"my advice: Want to be rich? Stop taking advice from broke people!"

i wonder if mr aidid is broke?? cuz i wanna take advice from him...

to Mata Hati: HYE! I THINK I KNOW YOU FROM SOMEWHERE. HAVE WE EVER MET??

I SEE YOU'VE BROKEN THE CAPS LOCK OF MY KEYBOARD THAT YOU'VE STOLEN.. OH WELL...

lokokoko said...

aku dah pnh tgk page fb Matahati ni...kesian gak aku tgk dia...

rajin pulak dia dok membela semua MLM yg ade atas muka bumi ni...

siap letak status Halal n mcm2 lg...

dpt komisen ke semua tu Matahati oi?

ade jugak org datang comment kat page tu tp tak sependapat dgn otak dungu dia then dia delete org tu...

most of the comments dia yg bg then dia reply kat comment dia sendiri...

serius aku kesian ade manusia bangang mcm ni...

baikla ko pg cari downline bebyk Matahati oii...dpt gak kumpul byk sket duit haram drpd ko buat kerje tak berkomisen...

gud luck to achieve your so called 'financial freedom' :-)

est said...

erk ade jek...yang keje EPF boleh cecah 1 juta

依之汉 said...

dear mata-al-freemason tahap 1 kot,

"MASIH BERBANGGA DGN KELULUSAN AKADEMIK YG TELAH DIREKA CIPTA UTK MJD PEMAKAN GAJI YG SETIA SMPI KE TUA BARAI???"

Ko pe hal? Kawan bapak aku kerja kerajaan. Dapat jer RM20k sebulan. Tak kisah. Tak de la pulak dia jual matahanjeng, matababs, matako n mata lanun mata untuk kaya. Kalau ko kaya cer tawar bounty tangkap AM RM 1,000,000. Nampak tak sifar ada baper? Bukan satu cam mata ko tu tapi 6! KO wat camtu aku kompem tolong ko promote group matahanjeng ko.

Kelulusan akademik tanda aku mempunyai ilmu yang sah dalam bidang yang aku belajar. Dey, macha, ko masuk U mana ni? U piramid mata satu ka? Yang tu kutuk2 kelulusan akademik pe entah.

"SEKARANG NI GUA NK TANYA LU..HALALAN TOYIBBAN TAK REZEKI YG ENGKAU BG ANAK BINI ENGKAU TU MKN HASIL ‘BUAT AKTIVITI SELAIN KEJE’ TU?"

Cam MLMers al-kopiah semua selalu cakap... itu semua rezeki Allah. Dia yang memberikannya. Kami hanya berusaha mengikut jalan yang telah diberikan oleh-Nya. Apa ko kesah? Tu rezeki kami dengan Tuhan...

Pi main jauh2. Dah la capslock rosak. Penat mata aku menterjemahnya... aiyyooo... appa... ammmmaaah... yinda porangei.

VW: eckireig (mata-1-hatuih-kerek?)

Rose said...

Hmm, nampak sangat Mata Hati hanya pandang duniawi. Penting sangat ke nak ada juta-juta RM dalam bank? Mungkin tu penting bagi MH, but for some of us, "KELULUSAN AKADEMIK YG TELAH DIREKA CIPTA UTK MJD PEMAKAN GAJI YG SETIA SMPI KE TUA" memberi hasil yang lebih memuaskan dari wang ringgit.

Penat lelah cikgu2 dan pensyarah2 menurunkan ilmu kepada generasi muda (bukan saja ilmu academic tapi ilmu kehidupan) akan terbalas bila melihat anak didikannya berjaya dalam hidup.

Nurse2 serta doktor2 yang bersekang mata merawat pesakit, dapat kepuasan yang tidak ternilai bila pesakit sembuh dan boleh pulang.

Tu antara contoh kepuasan yang kita boleh dapat, jika kita ikhlas dalam pekerjaan kita. Jika kita bekerja semata-mata untuk nak kaya, believe me, you won't be happy. Even if you get rich, you won't find the satisfaction and you want to be more rich. Change your mind set, Mata Hati. Money is not the answer.

ps - baru tiga minggu lalu beli kereta first hand dengan cash. Dan saya adalah seorang yang mempunyai "KELULUSAN AKADEMIK YG TELAH DIREKA CIPTA UTK MJD PEMAKAN GAJI YG SETIA SMPI KE TUA". What can you say about that, Mata Hati?

Rose said...

Oh, lupa nak tambah sket. Satu contoh terdekat bagaimana kerja makan gaji tapi masih boleh financial freedom.

My parents-in-law memang kakitangan kerajaan sahaja. Seorang kerani dan seorang guru (both dah bersara). Tapi mereka dapat meminjamkan pada kami sejumlah wang yang besar untuk membeli sebidang tanah di area KL (lot banglo). Mereka tak terlibat dalam MLM, tak terlibat dalam rasuah. Very hard working and honest people. Masih ada duit banyak.

The key? Memang kena bersusah-susah dahulu. Kena spend within your means. Tu maksudnya, tak payah la ada Astro, mobile phone canggih manggih, tak perlu Internet connection, tak perlu makan di restaurants. Nak mulakan kehidupan, mesti tahu susah dahulu, kalau tak, tak akan syukur dengan nikmat yang ada. Banyakkan savings. Pastu kena la pandai buat investments like beli rumah and sewakan, etc. Bila dah senang dan selesa, baru la boleh guna duit tu. (that's one of the ways). 

Masalah some people, especially those yang terlibat dalam MLM, they want instant gratification.  Nak dapat semua macam orang lain dapat. And they want it now! Sifat tak sedar diri. Kan ada pepatah Melayu kata " bersakit-sakit dahulu, bersenang- senang kemudian".

From my experience, kalau dari awal kita hidup within our means dan cari kebahagiaan/kepuasan dengan cara lain (family, friends etc not money), rezeki akan datang, insyaallah. Tapi bila kita terlalu fokus nak duit, memang selalunya rezeki akan lari...

Anonymous said...

1.mat MATAHATI!!apa kata hang pi juai dadahka!syabuka!dapat berjuta-juta woii!!
2.hukumnya sama je dengan MLM!!HARAM!!

Anonymous said...

Why? Sebab HPA belum crash. Kalau dah crash nanti? Takpe... boleh buat taubat nasuha', sure masih..


1.HPA dah crash pada tahun 2008?2009.HPA sekarang adalah HPA 11.
2.puak-puak MLM disungai petani dah joint dengan HPA 11.contonya tokey SURERETURN@SURECO.

azwan said...

Dia kalau cepat naik, cepat la turun. Aku percaye memang takde short cut langsung kalau nak berjaye dalam ape bidang pun. Yg cepat kaye sekalipun mcm si Mark Zuckerberg, you need to work really2 hard and smart.

Watch this...part 1 to 5..listen to every word he says..

http://www.youtube.com/watch?v=AP5VIhbJwFs

Aku harap akan ada org Islam mcm dia.

Nur Fauzi said...

betul tu. memang lumrah begitu, cepat naik memang cepat turun. bisnes sebulan dua dah kaya untung melimpah tu memang ade yg tak kena. confirm.

Temubual dengan peniaga-peniaga yang berjaya biasanya memang tempuh susah payah dulu. berdikit, berjimat kumpul modal besarkan perniagaan.

Tapi kalau awal-awal dah iklan 2@3 bulan income puluh-puluh ribu, memanglah scam/mlm

encik MATAbxxi

Moga perniagaan dan duit yang kamu utamakan itu mampu bela kamu di akhirat nanti ye.

pink.oked said...

matsom.. pohon share 10 prinsip kesukaan..?

Nche-NET said...

saya di sini minta maaf le dengan tuan blog sebab memang xpatut pon saya bagi komen kat sini. saya cuma nak test power saja dan nak tahu tahap kematangan pembenci MLM kita di sini. xsangke memang ramai org melayu yg anti-MLM skrg.sy xbley nak salahkan saudara sebab memang dah terlalu byk MLM company yg tlh mbusukkan market MLM.sy bukan penggiat MLM yg aktif cuma pernah ada pengalaman dgn bisnes ni.saya lebih ke 'conventional biz' sebab biz jenis ini boleh pegi 'long term' sebab itu ramai cina pilih jenis ini.saya sendiri mnjlnkan 'real biz' dan ada kedai sendiri di klang. cuma sy pertahankan MLM sama seperti Robert T.Kiyosaki. Dia juga bukan penggiat MLM tapi dia nampak banyak nilai positif lain yg ada dalam biz ini xtermasuk plan marketing & sykt -> org yg mnjlnkan biz.cuma bgi saya bis jenis ini sesuai utk partimer @ newbie (melayu) yg baru bjinak dlm biz utk blaja biz.banyak yg mrka boleh pelajari dgn bermula dari biz MLM ini. klu mrka nak join biz lain mgkin modal & risikonye agak tinggi. tapi dgn MLM, ramai yg jika ber'tuah' akan dapat durian runtuh tapi mgkin persennye kecil.tapi ape yg sy nak tekankan di sini, sebelum anda buat biz MLM anda kena tau selok-belok biz telebih dahulu supaya anda tidak menjadi 'org yg gagal setelah berjaya'. MLM juga mengajar kita cara buat market, promosi biz, bergaul, bercakap dll dan dari pglaman yg kita dpt dari situ bley kita gunakan utk jalankan biz lain (bukan MLM) tapi dgn kmahiran 'networking' tadi membuatkan biz kita lebih mudah maju & berjaya cth: insurans, jual kereta dll. blog muaddib juga akan lebih dikenali semua rakyat malaysia jika tahu cara buat 'networking' yg betul di dunia internet ini. sekian.. maaf sekali lagi..

Afiq said...

WADEFAKKKKKKKKKK!!!Mcm2 la ko nie..

mrsyuk said...

Kepada Mata Tungkik..

Kebodohan ko terserlah pada setiap bibit perkataan yang ko taip..

Belum pernah aku jumpa melayu sebodoh ko ni.. org asli kat sg pahang pon bole tau MLM tu sialan, tapi ko menyalak bak anjing tak dapat tulang...

wv: glysn = gay = MataTungkik

Rose said...

Minta maaf sebab tahu tak patut komen, tapi komen panjang lebar. In addition, tak tahu mengeja and tak de paragraphs. Tak selera nak baca.

Try again ye dik.

Rojak Punya said...

ada jugak balaci penyokong MLM komen dalam ni.bukan main bersungguh2 si aidid explain pasal keburukan MLM tapi still ada gak yang nak join MLM? kalau dah dungupiang tu tak kira bulan ramadhan ke bulan apa ke memang dungupiang jugaklah.

matsom said...

@pink.oked: bukan copyright aku tuh, copyleft kot :P

@Nche-NET: ko tulis panjang-panjang tapi takde isi/dah basi. Dah beribu-ribu lines dalam blogposts dan replies kat sini explain yang MLM tu boleh gah pasal "mengajar [...] cara buat market, promosi biz, bergaul, bercakap" sahaja; OTOH MLM jugak melingkupkan 70%-80%-90% malah 99% dari peserta; menjual barang-barang tak berfaedah; mengkayakan crooks yang duduk menonggeng kat USA-China (dan ada gakkepala MLM yang tengah dok atas tikar sejadah bilang tasbih?) sinun; dan banyak lagi dari beratus-ratus posting Aidid... in short, ko kena tinggal keretapi ke?

Adinda said...

Takpela matsom
Dinda dahagakan ilmu dari N kecik beso nih.
Boring seh petang2 ni ngadap komputer (sendiri bukan gahmen punya)
Layan p lahh..

suka hati la nak letak nama apa! said...

salam,nak check jap masih di block tak dgn aidid kafir ni

matsom said...

@Adinda: a-ah, ko memang suka layan bebudak MLM yang kurang kasih sayang tuh, carry on... >:P

@AAK: really?

suka hati la nak letak nama apa! said...

sekor2 taip mcm sampah..bt pe ko nk block aku aidishit??sah tak ada telur!

suka hati la nak letak nama apa! said...

aku tahu lepas ni si adishit nak cakap dia tak block,dasyat ko putar alam kan!

Adinda said...

Matsom, ffffttttt

AAK, ko mesti meroyan menggigil tokleh type kat blog ni kan? Air dah naik kepala ke sebab tokleh nak maki aidid?

suka hati la nak letak nama apa! said...

bt pe nk meroyan?kata nak org sokong MLM berdebat kat sini,bila org dah ada,block plak,sape kecut?aku or dia?dasar tak ada telur punya jantan,haha,

anyway,aku sokong ko Mata Hati :)

diorang ni memang,nak harapkan kita yang ciput kat sini ada so that diorang boleh bantai kaw3,hakikatnya,

family sendiri ada yang amalkan MLM kat umah,dari toknek,poknek,makcik,tokcik,
pasal tak boleh nak maki hamun family sendiri datang sini maki hamun,bila orang balas balik,pandai plak nak block!

Adinda said...

Siannya AAK ni
Abe aidid tak kasi chance meroyan rupenyer.

suka hati la nak letak nama apa! said...

adinda,

better ko tak payah nak layan aku,tak berminat aku dgn perempuan busuk cam ko!

Go go mata hati,aku sokong,dasar dungu orang aidishit neh..KAH KAH KAH

Adinda said...

Eh ehhh... Busuk pulok!!
Bukan yang memaki hamun ke orang yang busuk?

matsom said...

weird. opening statement kasi salam, pastu panggil orang lain kafir... takpolaa, whatever floats your boat buddy, see you until the next ban? >:D

Nche-NET said...

saya xtau ape motif blog nih..?? yg saye nampak skang blog nih dah jadi medan tempat orang melayu maki memaki. walaupun objektifnye hanya utk bagi kesedaran pd orang tentang keburukan mlm.gunakan cara berhemah. cara begini hanya menambah dosa saja dikalangan umat. saya komfem selepas ini saya akan di'wadefakk', 'bodopiang','meroyan' dll.cuba anda bayangkan ape yg anda taip itu seperti anda berkata2 sebenarnye.apa perasaan org lain yg mdengar.kita nak menegur biarlah cara berhikmah. saya takut dosa anda akan bertambah2 jika orang yg kutuk tidak memaafkannya sampai akhirat.maaf utk troll yg last di blog ini...

hang jebat said...

buang yg keruh amik yg jernih...
maksudnyer...baca point/fakta...yg carut/maki tu abaikan la...

ncheTENET ni rasanyer org yg ke 1,256,569 kot xabih2 attack psal bahasa...

matsom said...

Nche-NET, aku tak kutuk ko, aku kutuk posting ko yang repetitive/tak ori/tak berstruktur meyebabkan ko kene respons-respons standard kat sini yang dah dikhaskan untuk troll-troll lain gak.

Cuba bagi hujah yang lebih mendalam, ko kan kata ko ahli bisnes konvensional yang terer/suka cara/praktik MLM? Setakat nak tarok nama Robert Sukiyaki (:P) tu dah basi, bro...

Adinda said...

Aku rasa yang dok kena maki kat sini;

*trolls yang datang memaki dulu
*trolls yang kurang ilmu
*trolls yang cakap ikut sedap montot bukan sedap otak
*trolls yang tak boleh terima teguran
*trolls yang perasan dia betul waima diberi bukti fakta sekalipun
*trolls yang tak dapat terima hakikat kena banned

Sekian trolling dari saya. Nak ke dapur pulok wat nasi dage.

sinach zawawi said...

yo Nche-NET

wadefak are u talking?kommg bodohpiang moryan xtentu hala!

there u got wat u want.

Aidid Mu'addib said...

Sometimes it feels like...

Macam ko berdakwah/bersyarah pada anak hindu 21 hari 21 malam - 21 hari kemudian, mamatnya keluar dewan syarahan still anak hindu....

Mungkin anak hindu nye males baca semua artikel aku yg lepas2 kut... anak meleis manyak yg macam gitu... males

(Kecuali bahalol si Matababi - yg itu lain sket. Si Matababi serupa macam mat rempit yg motornya dah ilang kena cilok - mamat tertinggal motor gitu)...

Am I delerious now? I'm dead tired... man! Kalau dapat anak meleis dungu yg tak faham bahasa melayu - cubo la ekau try jang oi...

Metafora said...

Nche-NET

blog ni adalah tempat utk membogelkan kegiatan sumbang bisnez kat malay ni...dan juga mendedahkan betapa kemaruknya geng2 meleis yg nk sgt pakai keta mewah dalam masa 3-6 bulan...

kalu dah mata tu nampak duit jew...paham2 je la...

tempat maki2? memang pun..tempat utk maki makhluk manusia yg menipu sedara se-islamnya sendiri (bunyi ala2 alim xayat aku nih?)

kalu rasa blog ni xseswai utk ko, leh la wat blog bau2 harum gitu...

依之汉 said...

dear Nche-NET,
"cuma sy pertahankan MLM sama seperti Robert T.Kiyosaki. Dia juga bukan penggiat MLM tapi dia nampak banyak nilai positif lain yg ada dalam biz ini xtermasuk plan marketing & sykt"

"mudah maju & berjaya cth: insurans, jual kereta dll."

- Saya pernah baca Robert T. dan saya tak pernah pun dengar dia cerita pasal MLM. Dia cerita pasal jadi ejen jurujual. Dapatkan pengalaman jual barang. How to deal with customers. Don't stick with one job. Jangan belajar sampai phD. Belajar takat mana yang mampu dan varietikan ilmu. Tapi memang tak pernah baca pasal MLM dalam RDPDad. Dalam buku tu dia kata Rich Dad dia ajar cara susah nak berjaya. Orang tau merungut tapi tak tau nak bertindak. Tau RD tu diktator dalam bisnes tapi tak buat apa2. Merungut sambil buat apa yang disuruh.

Juga dia cadangkan join jualan hartanah sebab kita tak tau bila aset kita akan melonjak naik. Join apa2 kursus mengenai cara nak kaya (yang sure not MLM, k).

Kalau betul ada pasal MLM boleh Nche-NET terangkan dalam buku mana? Saya nak rujuk balik sebab saya beli hampir semua buku tulisan Kiyosaki.

"saya xtau ape motif blog nih..?? yg saye nampak skang blog nih dah jadi medan tempat orang melayu maki memaki. walaupun objektifnye hanya utk bagi kesedaran pd orang tentang keburukan mlm.gunakan cara berhemah. cara begini hanya menambah dosa saja dikalangan umat...."

- please reads previous comments from previous entries. Pembaca yang kena maki hanyalah yang memulakan makian dahulu aka mataXXX. Yang cakap baik, kami sini nasihat pun baik2.

Dear AKK,
go go go u. I like ur statements. Muah~ ko memang trolls tegar di sini. Anak mataXXX eak? Dah buat filem 3gp apa eak? Nak nengok... lepas bulan pose ni...nanti berdosa...al-maklumla filem 3gp ni kan cepat top tapi cepat basi cam bisnes MLM ko tu.

vw: fienbleb (sian beb?)

依之汉 said...

dear Nche-NET,

"mudah maju & berjaya cth: insurans, jual kereta dll."

- did you mean the agent or the boss?
- readers all, korang rasa insurans tu mLM ker? jual keter proton pun MLM?
- setakat ni jual biskut raya MLM ada le.

http://www.biskutraya.com.my/

jom nak raya dah ni. Salam ramadhan semua~

Anonymous said...

Nche-NET said....

"sebelum anda buat biz MLM anda kena tau selok-belok biz telebih dahulu supaya anda tidak menjadi 'org yg gagal setelah berjaya'. MLM juga mengajar kita cara buat market, promosi biz, bergaul, bercakap dll dan dari pglaman yg kita dpt dari situ bley kita gunakan utk jalankan biz lain (bukan MLM) tapi dgn kmahiran 'networking' tadi membuatkan biz kita lebih mudah maju & berjaya cth: insurans, jual kereta dll. "

Heh.


Nche-NET further rambled....

"blog muaddib juga akan lebih dikenali semua rakyat malaysia jika tahu cara buat 'networking' yg betul di dunia internet ini...."

Double Heh.

azwan said...

Ade troll ghupenye…

Kalau aku dah mula penat melayan, apetah lagi tuan blog. Aku dah start nampak trend Hyelbaine, Rose, cek chun dah mula turun ke gear 1, dah malas nak layan komen2 taraf terencat akal. Pade aku, sekali sekale seronok je layan troll2 bengong ni…tapi kalau dah isunye same, dah basi…muak pulak aku rase.

Nche-NET, AAK..

Kalau korang rase point korang tu betol, meh susun balik satu2. Aku boleh buktikan MLM tu salah. Bukan ape, benda yg jelas salah, bukan susah nak bukak tengkorak kepale korang tu. Tp kalau isunye dah same jek, takde gunela cakap byk pun. Kalau buat MLM tu pandai betol pikir positive, hujung rambut sampai hujung kaki semuanye positive. Bila baca blog ni, pandai plak nampak yg negative saje, yg positive tolak tepi. Apa punya manusia...?

Dan setakat cakap berdasarkan buku2 self help mcm Robert Kiyosaki takpayahla aii. Tu semua senarai buku wajib baca. Bagusla untuk trigger positive mindset. Tp baca buku2 self help ni buat utk naik semangat je. Konon lautan api sanggup ku renang. Tu semua cara budak2 la. Nak belajar cara hebat berbisnes…join group ni…

http://www.klbc.com.my
http://www.eumcci.com/

Kalau setakat pum pang pum pang kat MLM tak payahla. Dahla perasan bercakap atas stage tu, nak muntah aku! Harungi hidup sebenar org buat bisnes. Nak mula dari bawah, tak semestinye bermodal besar. Modal kecik, tapi think big. Masuk group atas tu, yuran tak sampai 3k pun. Nak berjaye kena berguru dgn org yg betol, dgn org yang sanggup bersusah payah, bukan dgn upline2 MLMers. Susah payah yg budak2 MLM sibuk canangkan neh actually tak sampai 1% pun dari kesusahan sebenar org buat bisnes.

Kalau ko ade PHD dalam chemistry tu bermakne ko technical person, tak bermakna hebat sgt berbisnes. Biasanya org hebat berbisnes pandai gunakan kekuatan kedua2 bahagian otaknya, bukannye org yg sibuk duduk kat lab buat research. Typical technical person akan cepat perasan yg dia pandai buat mcm2 kat dunia nih. Walhal bahagian otak dia yg active hanya sebelah kiri. Kebanyakan business legends dominant bahagian otak kanan, bukan kiri.


“MLM juga mengajar kita cara buat market, promosi biz, bergaul, bercakap dll dan dari pglaman yg kita dpt dari situ bley kita gunakan…..”

Nak belajar mula buat bisnes….bukan dengan MLM. Kalau mula dengan MLM nanti jadi perasan pandai. Over confident macam babi hutan, main redah tak tentu pasal. Cara paling proper nak start bisnes…aku dah ulang berpuluh kali: belajar buat business plan. Business plan ni living document. Tak buat, jgn perasan la nak berbisnes. Bukak gerai jual burger pun kena ada business plan. Secikai mana bisnes pun wajib ada business plan. Join MLM ada buat business plan?? Kah kah kah kah kah!!!

Ps: advice yg paling berguna dalam hidop: FREE ADVICE. You get free advice by joining this blog.

cek chun said...

well said incik wan.
sesungguhnya kesungguhan anda melayan trolls meletakkan anda ditempat kedua tertinggi selepas tuan tanah.
salute.

Eliza said...

Kemeriahan terasa bila ada trollies...

MLMers' tegar nih org2 yg perasan sebenarnya. Financial Freedom yg diagungkan mrk tu sebenarnya khayalan semata2 and they realised that too.

Greed and selfish intentions made them keep selling false hope to the poor meleis. What can be worst than being money hunger and money slave parasites to ur own people?

Let the fact be told Aidid... as much it will hurt some people ie: the unethically geng kopiahs, doctors, so called professional employees or mat rempits. Make no difference whoever they are as long they are in the same boat as MLM's scam leeches .

You spread the words and its up to us the readers and fence sitters out there to take and digest everything you presented here. Prevention is better than cure. Itulah gunanya akal yg Allah bagi tak perlu kita tunggu mana2 fatwa dikeluarkan.

Bila kita tahu ukur baju di badan sendiri, gaji sikit pun boleh survive dan hidup selesa. Hati tenang dan tidur lena. Tak perlu rasa bersalah menipu org lain termasuk diri sendiri. Buat apa hidup kaya raya atas kesengsaraan orang lain? Yg penting keberkatan dari punca rezeki yg kita dapat.

"There is a time to teach. There is a time to learn. There is a time to be educated and there is a time to be an educator. Knowledge is power!"

azwan said...

Dulu nak belajar konon. kalau dah dungu tu...dungu gak dol. Dah hati hitam bak pantat kuali, sumbat ilmu ape pun dungu gak. esok cari downline beb? hahhaHHAHAhhahaha..

azwan said...

Uik??....ahahhahhHHAHAhahaha!!!

suka hati la nak letak nama apa! said...

azwaniza ea?hahaha
meh aku kasi taw ea,dosa kaw kate cmtu,siyes aku tak ampun,sesungguhnya di bulan puasa,silakan buat sesuatu ko tambah dose ea,

anyway,MLM,bisnes boleh buat duet dengan cara usaha atleast,bukan goyang kaki,so,terima fact ni,jangan nak sangkal plak,sedangkan ko tak pernah nak buat.

aku memang tak kan paham orang yg tak sokong MLM,mungkin pernah kena tipu,or guna produk and tak dapat hasil,so,langkah seterusnya,melalak kat blog ni.pe kes???

suka hati la nak letak nama apa! said...

oh..komen aku hilang,dun worry,aku post balik

jap2,ada orang nampak aku pggil adishit kafir,bhahaha..ko jgn tngk kafir tu,ko tngk isi die.

jgn tngk aku maki hamun si aidshit ni,tngk kenapa aku maki hamun die.

ni suma ayat dalam blog shit xboleh blah ni,hahaha,kan terpalik kena tahi sendiri balik.

memang betul kata ko nche-NET,aku datang dengan berhemah satu ketika dulu,aku di balas dengan ayat2 kurang ajar,dari aku nak belajar,terus tak jadi,ni suma,bapak2 and ibu2 kt sini,kalau ajar anak conform anak mencarut balik.

ada org kat sini cakap ko troll ke 1,256,569 cakap pasal bahasa,woi org2 kat blog ni yg sokong aidishit ni,kalau dah kate ramai tak suka bahasa blog ni,means tak suka la,and aku jamin,takkan ada orang yg ko kate nak maaf kan ko sampai mati,pandai2 la ko cari dia kat akhirat termasuk aku!

so,pandai2 lah ye baca komen aku ni,ayat2 aku yg kasar ni,takyah bace,bace yg baik je!choww!

azwan said...

Ade lagi? terjun gaung je la dol. terase sungguh ko yek. doakan je la downline2 ko tu ampunkan ko dol..

Buat blog ko sendiri..nanti aku join bantai ko. cakap pun point zero.

azwan said...

"anyway,MLM,bisnes boleh buat duet dengan cara usaha atleast,bukan goyang kaki,so,terima fact ni,jangan nak sangkal plak,sedangkan ko tak pernah nak buat."

Usaha songlap duit downline, pastu kasik mak bapak toknek anak cicit ko makan. Skali dengan produk scam. Menipu pengguna sampai mati. Alhamdulillah...kenyang samdol AAK makan rezeki bangsat.

suka hati la nak letak nama apa! said...

aku tahu apa aku buat,aku tahu mana betul,so,best of luck la ea ko cari aku kat akhirat nanti,jumpa kat sana:DDDDD

suka hati la nak letak nama apa! said...

oh ya,nak dengar cakap azwaniza ni,
nasihat FREE kot ni,

lepas kome semua komen,tolong minta maaf ye,takut tak dimaafkan,merana oww...mati bila2 beb.

ps-->FREE advice siot...wooott

azwan said...

Huiyoo..samdol AAK (Anak Angkat Keldai).

bila ko nak mintak maap kat Aidid cakap dia kapir?

Fuih...hebatt ko neh...konfem masuk syurga. Buat MLM, perjuang product scam. Bagitaula MLM ape yg ko suke sgt tu...leh aku selak2. bacul?

suka hati la nak letak nama apa! said...

perghh..aku kata kat aidishit,ko pe hal??takut la tu aku nak jumpa kat akhirat..bhahaha...

so,dia pernah kate kat aku,wadefakk', 'bodopiang','meroyan' n so on,ni kira last aku balas ea,

ko pun nak kate benda yg same?welcome,nanti ko jalan dengan die ea jumpa aku di alam sana,:)

aku buat bisnes pe?haha,maaf la,aku ni pemalu,tak suke heboh2,modal ciput je pun,tak macam ko kan,berbangga jd pe?housewife,hehe,lawak2

azwan said...

Tak berani tu cakap MLM mana tu. tak terbalas ko nanti. Sah2 bacul. Kail panjang sejengkel. Jgn lupa jumpe donwline2 ko kat akhirat nanti...penat ko songlap duit dorang.

Errr...ape MLM nye? Masih bacul lagi? aku no hal sampai subuh..

azwan said...

Standard manusia dungu gini la. jenis org dungu, tapi taknak belajar. standard SOP dol. penakut sungguh. meh keluarkan satu MLM. Meh2...

Telur ada???? Scrotum ada???

suka hati la nak letak nama apa! said...

azwaniza goyang siot..hahaha

cik azwaniza,maap la ye,kan aku kate,aku ni low profile,so,selamat berbangga la ea dengan 'housewife' ko tu,hehe

kasi hint la ea,kesian plak aku nengok ko macam budak nak susu,kihkihkih,aku choose product yang bagi orang hasil je,so that they no,mereka tak ditipu,and hasil memuaskan,maap la ye,gua tak minat tipu2 orang ni,and buat finah macam blog ni,yg belum tentu betul or salahnya,sebab dia cuma fokus satu,dia tak suka piramid,so dia benci semuanya,

well,kalau dah product bagus,buat pe mulut nak kate tidak,kate je ye,kalau tak,dah macam munafik plak,n kalau taknak beli,tak payah beli,

aku boleh nampak ayat ko pun dah lain,dulu macam good good je..hahaha,better ko teruskan carutan ko ni,berjumpa kita di alam kekal abadi ea,

ps:Selamat Menunaikan Ibadah Puasa Dibulan Mulia ni ea,psstt,pe kate ko nasihat kat tuan punya blog ni,bulan2 mulia ni,stop la jap caci maki,kan dah dapat dose kering,including you,ko ngn die pun kamcing semacam jerr..kihkihkih,

azwan said...

keh keh keh..

Sah2 penakut la nko. Takut jadi bahan ke beb? yela..sekali ko sebut, melambak fakta2 keluar kat sini, kecut ko nanti.

Kate pejuang MLMm skali bacul. Ptui...ko ni menghampakan MLM. Takut kena bantai ke dol? Ok la, aku boleh buat care berhemah. siyesss..

berani kerana benar. takut kerana salah..

azwan said...

Oiii....jgn tulis panjang2 kalau point takde. hhahahHAHAHhaha..

penat aku tunggu neh..

suka hati la nak letak nama apa! said...

azwaniza,

maap la ye,den tak dapat nak menolong,ko pun kena la fhm,klw dah sekali aku kasi tahu,aku pun tahu,conform aku kena kaw3,macam la ko tak kenal kan kawan2 ko kat sini,

aku hargai ur attitude la ea,bagus ko ni,pengikut setia die,tak salah pun ko ikut,so,keep it up,ok la tu,ada MLMers,and also ada anti-MLMers,fair la,

kena tahu why they choose that way,bukan main sembur tak tentu arah,buat nya orang yg chat ngn ko adik ke,abang ke,sedara ke,tak ke naya,haih..sebab tu la most of people penting kan bahasa,isi,isi jugak,fakta,fakta jugak,aku dah cakap,dari nak dengar,terus tak jadi,kena maki hamun,korang mmg la kte org yg kene kte ni,kecut la,cepat terase la,

ko pun satu,aku komen camtu,bahasa ko pun da lain,nak carut,haih,,camna nak layan ni,tak best la bro..

azwan said...

Sape suruh ko layan readers lain dol. Layan komen aku je la.

Oraitt...bahasa bersih suci murni punyaaa..

So ape MLM ko? Ape product ko?

suka hati la nak letak nama apa! said...

aku kasi ko tahu satu benda ea,pe yang aku bace,kat blog ni,n bila org komen,ko cakap nak point,aku terus terang kasi ko taw,

memang tak ada point about product utk dibalas if ko kate produk tu tak bagus n bla3..

because,taw nape?MLM,produk dah ada,tiggal nak jual je,that is why,kalau nak cerita pasal produk,jangan la ko fight ngn org MLM,they just no how to sell,bukan create,ko kena paham,ko nak belasah pun,tanya tuan punya badan yg cipta la beb.

azwan said...

haaaa....
Itulah masalahnye seantero dunia. Ko ingat MLMers cakap macam statement ko ni ke? dorang mengaku tahu in out pasal product tu. bila org ngaku, keluarkan fakta pelik2. nampakla bengapnye kat situ.

Benda ni macam dilemma. Tp ko as seller, ko mesti responsible ape yg ko jual tau. bukan takat nak duit daripada hasil jualan tu. ko paham tak soal tanggungjawab tu? Bukan jadi saintis maa, tapi tanggungjawab tu ko kena sedar. Besar tu, bukan kecik.

Ada etika nak jual barang beb..pernah pikir? tak kot...keh keh keh...

suka hati la nak letak nama apa! said...

at last bro,ko berhemah jugak,aku suke,

aku cakap jujur,buat apa nak tipu2,aku mengaku,aku sendiri tak suke sesetengah MLMers yg memaksa org beli,mmg aku tentang,

yes,aku ada basic jual,dalam Islam,nak jual,aku akan cakap untung rugi,aku terus terang,sebab terlalu jujur la ada org tak puas hati ngn aku,aku tak peduli,what i no,jujur,and customer must no pe diorg beli n akibat die,so far,ok,tak ada problem,n untung yg dapat pun tak giler2 mcm MLMers lain,

maaf la ye,aku kasi advise FREE ni,sebelum nak tentang MLMers,must no why they choose to join it,

bkn nak ckp,cikgu2,keje gov pun join,aku pun tak paham,duit dah menimbun,mulut still kte takde gaji,takde duit,why?

azwan said...

no no no...tulih betol2 la..KNOW

Benda ni bukan takat jujur je ma. Ko ni dah kira dipaksa menjual benda yg ko tak pasti. Apesal ko nak jual benda2 tak pasti gitu? Kalau aku, selidik habis2 beb. ramai expert independent leh tolong...free je beb. guna je academician kat univ yg melambak2 tu. kalau ko dah pasti produk betol2 ok, baru la tak rase bersalah jual. ni soal makan minum beb, rezeki jadi darah daging ko.

Kalau product ok, system ape cer plak? terang2 dah menindas tu...setuju?

Kalau ko termasuk dalam golongan yg tak tahu dia tak tahu, tapi nak belajar, ok lagi. Tp yg perasan gilabab sampai yg betol2 expert pun taktau..ape cer?

Aidid Mu'addib said...

Takde duit jugak... sebab suruh belajar, ramai anak meleis pegi merempit.... sekor2 dungu nak mampos - suka ya amat jadi kulibatak alkapiaq... buat keje sia-sia MLM dan skim piramid tonggang-terbalik. Bila diajar dgn fakta dan ilmu... still tak nampak jugak jalan pulang. Tak faham deeerrr... no hope.

Generasi meleis hopeless masa kini... yabedabedoo yeay!
Ini contohnya sekor ha... duh!

suka hati la nak letak nama apa! said...

hehe..sori ye..know..:D

pasal system,haha,aku pun tak tahu la jenis MLMers pe aku ni,haha,aku faham,sekali pandang macam kene tindas,dua kali pandang,macam tak la pulak,buat dapat,tak buat tak dapat,bukan bertali arus,aku tahu ayat ni merata ko penah dengar,tp nak buat cne bro,hakikat,betul,sumpah aku tak tipu,klw tak buat,satu pe pun takde,no worries sangat bagi aku,buat syok2 je,

n majoriti yg join ni,mcm ibu tunggal,ye la,klw dah xde kepakaran nk bt kuih nak jual,xkan nk bt kn,gune produk yg dah ada je la,kecik2 pun dah cukup bg diorg,

ko jgn pndang org ada duet je,org xde duit kena fikir n ikhtiar nak dpt duet bro,mcm aku,syukur la ada internet,boleh jugak aku tahu baik buruk produk MLM dlm blog ni,org lain?makcik2,pkcik2?diorg tak tahu bro,bute IT pun ada,hakikatnya,diorg terima bulat2,so,wujud la golongan yg sokong,hmm..dunia,realiti mmg sakit,so,ada umur jumpa lagi,Selamat Berpuasa,
bulan mulia ni,ko plak berhemah,tak aku bt ko tggung dose,aku maafkan ko,best of luck:)

azwan said...

Banyak sgt yg ko tak sure ni. Dah tak sure, pegi la berguru betol2. Jgn jadi bengap lama2. Apekebenda soal buat dapat, tak buat tak dapat plak ni. bukan soal ko, tapi soal the whole stupid system. It won't work. Kalau ko dok atas, it will work, kalau bawah, it won't work. Bergantung pada market assumptions ko, tapi in the end kebergantungan pada pencarian downline baru yg terpenting, sebab tu yg menghidupkan sesebuah MLM tu. Sebab tu, MLM takkan dapat bertahan, confirm hancus, means merugikan org yg akhir2 join.

Kalau ko bace betol2 blog ni takdenye nak kutuk sumpah seranah makcik2 kat kampung tu. dorang memang bulat2 kena telan dgn MLMers. Ko tgk last2 tuan blog paste..sumer muka penyangak culprit nombor satu.

Sape kate yg takde duit kena hidop dgn MLM? org dulu hidop aman banting tulang tanpa MLM, skang dah berjaya. ni semua short cut, cut short. jenis pemalas nak usaha, pemalas nak pikir. semua nak cepattt jek..elok dilempang sekor2 kasi paham. Yg duduk atas skali, elok disumbat dalam lubang najis.

Leo said...

ala kecoh la mintak2 maap tak halal dunia akhirat mati kene pegi carik etc etc.. bende kecik ko nampak.. bende besar yang ko tipu orang tu tak nampak ? useless suckers!

knape MLM tu shit? sebab in the BEST CASE SCENARIO, ko ajak orang semua join, semua termasuk la perdana menteri, siap satu dunia la masuk MLM ko tu, presiden amarika dajal BRITney spears bagai semua join MLM lu, THEN WHAT? ko nak carik alien lak ke join MLM ko tu? oooppss sorry Cik Katy Perry kaki ruse pun dah join MLM ko tu.. THEN WHAT?

so this kind of 'business plan' is doomed to fail from day 1. sebab semua MLM depends kat orang yang join tu.. why the fuck can't you see this man? ni best case scenario ni.. ko cakap kat semua orang (usaha dapat, x usaha tak dapat, tapi kalo best case senario pun MAJORITI orang kene scammed ape cer?)

so sebab tu la orang meleis yang celik mata dah nampak panas dengan orang meleis yang masih dungu pian (or just buat2 bangang sebab duit) pegi tipu pakcik2 makcik2 kat kampung.. wadehal weh? diorang lak dengar cerita produk islamic, ade nur, mmg dah kene main..

So, nak buat bisnes, serious business plan is the single most important thing. ( Bukan marketing plan pegi carik orang ye dik.. ) Paling tidak start dengan trading. ko beli kain rm7, ko pegi jual rm10, dah untung kat situ kan. kali le berape ribu sales ko boleh buat.. takyah la suruh orang yang beli kain ko tu, jadik penjual kain pulak tiba2.. Nabi pun berniaga dik. serious kene ambik untung. Ko bayang kalo Nabi tengok orang Islam buat bisnes MLM pegi tipu orang lain (tak kisah le melayu ke islam ke bangse ape pun manusia gak), ape Nabi rase? apsal la korang suke sangat ingat korang ni malaikat yang bagi rezeki kat orang? shiiiiiiiit

nak kaya tak salah brader, tapi jangan le tipu orang. ko cakap kat diorang best case senario camni [(semua orang join, kite takyah carik orang, orang carik kite!!) tapi abis tu dah takde orang nak join, kite join MLM lain lak.. ] ko cakap camtu kat orang sebelum orang join, mat rempit pun hempuk ko sebab ko nak tipu dia. IDIOTA!

Kotak Kata said...

Fullmetal alchemist

依之汉 said...

salute Azwan sebab sanggup layan trolls berganda2 dalam setiap entri.

yang saya tahu, kalau jual barang pada 1st customer adalah perkara paling penting sebab 1st customer menjadi penentu pelanggan tetap kita.

Kalau MLM ada pelanggan tetap ker? Saya rasa makeup dengan barang2 jer. Lebihnya suruh cari ahli, dapat komisen, senang-lenang.

Buat camni jerla. Ali bukak bisnes MLM. Jual minyak sapu. Harga RM1k. Promote kat satu kampung ni.
"Pakcik makcik, meh beli minyak sapu saya. Boleh ubati semua penyakit. Kanser, batin, luka, tulang patah etc. Dari Amarika. Mahal. Tapi kalau jadi member dapat murah. Kalau rajin jual lagi untung. Total member+ubat = 10k. Amacam? Pakcik dapat ubat, dapat untung (kalau rajin la)."

Pakcik makcik pun beli. Teringin nak kaya gak sambil guna ubat mujarab ni. Pergi promote kat jiran tapi... jiran dah masuk bawah Ali. Pergi kat kedai kopi, habis semua Ali kebas. Pergi surau, tok imam pun Ali kebas. Pergi kampung sebelah, Ali pun kebas.

Habis tu? Mana nak promote lagi? Last-last give up. Ubat? Sapu buat minyak urut. Lepas tu tak guna dah. Buat masuk store. Beli mahal tapi tak da guna.

Kesian pakcik makcik tu.... datang balik Ali kat rumah depa. Jual ubat lain lak. "sebab pakcik makcik dah jadi member, saya bagi murah. Kali ni ubat lagi baik. Dari Jerman. Harga RM800. Diskaun 20% sebab pakcik member."

dan berulang2 sampai la pakcik tu pokai tinggal spender jer...

sedih bila difikirkan...

mrsyuk said...

wan: hang layak tuk dapat anugerah, 'Pelayan Troll Tanpa Sempadan'.. sampai kul 3 pagi hang layan troll nih..gigih betui hang laa..

kepada yang sibuk mintak orang lain pi mintak maap, sila duk depan cermin tanya soalan yang sama..hang dah buat ka belum...?
jual benda haram jadah, tipu sana sini, kencing merata, dah pi mintak maap ngan orang yang hag tipu tu?

giving a false hope,financial freedom...haaaak tuuuiiihhh...

Eliza said...

Salam Jumaat semua...

@AAK

Meh sini saya bagi contoh utk org2 spt kamu yg tak punya modal besar nak start bisnes part time. Kalo byk modal mesti kamu taknak join MLM yer dak? hihihi... Know ur strength first, what u capable of and knowledge for every business u want to set up. Yg penting kamu kena ada minat dan kerajinan dulu.

Cth 1: Kat tempat saya skrg tiap2 petang, ada pasangan suami isteri yg berniaga part time menjual buah durian fresh dari ladang lagi. Depa meniaga tepi jalan jer, bukak bonet kereta. Buah2an tu dari kebun sendiri. Harga yg dijual reasonable dan boleh ditawar lagi. Depa amik untung tak lebih 30% mcm digariskan dlm syarak. Keuntungan bersih tu direct dapat pd mrk dan halal. Berniaga spt nih lebih mulia dari MLM kamu yg bertingkat2 dari atas sampai bawah nak kena suap komisen.

Itu hasil dari kebun sendiri, kalo kamu kena amik dgn pemborong pulak, deal lah the best price u can get. Tolak semua modal keluar + lain-lain item then mark up lah untung spt di atas.

Jual nasi lemak, burger atau air minuman zaman sekarang pun boleh lumayan jugak hasilnya.

Cth 2: Online bisnes pun tak byk guna modal. Kalo kamu ada kemahiran/kreativiti spt buat kek, kuih, pakaian, hiasan, craftings, cross stitchings etc..etc..boleh jer promot bisnes kat facebook atau blog. Ramai kawan2 saya buat mcm nih sampai tak menang tangan nak amik order byk2. Sgt menguntungkan dan modal pun tak besar.

~ Bisnes MLM, harga produk yg kamu jual tu di mark up melampau tinggi hingga ada yg 200% dari harga sebenar. Ini dikira melanggar hukum syarak dah. Walopun ada diskaun, tetap mahal dari produk pasaran yg ada.

Pastu, komisen terpaksa dikongsi dgn upliners yg tak buat apa2 kerja. Mrk2 nih hidup senang lenang dari hasil titik peluh downliners yg jadi kuli depa. Lebih teruk dari makan gaji sebenarnya. At least, makan gaji ada gak EPF atau pencen.

~MLMers' guna internet buat iklan kipas2 duit, promot skim cepat kaya. Geli tau nengok depa cium2, tidur atas duit. There's no such thing as easy money kalo nak hidup senang yer. Kalo ada pun mesti tak berkat sebab terpaksa menipu orang ramai.

Pastu, sibuk berkumpul ramai2 siang malam strategi nak perangkap org jd downliners. Produk entah ke mana. Asik pkir nak dapat fast money dgn heads hunting. Freedom Financial? LOL.

Btw, AAK ur respon to Azwaniza refering to whom eh? Peliklah kamu nih...

Guest12345 said...

AAK, klu la jahanam sesama korang, jahanam la puas-puas xde sapa kisah, masing2 dah besar. Tapi bila benda jahanam tu boleh merebak dkt orang lain, dekat makcik pakcik y xtau apa, tu y x best tu.

Ada pesakit y berenti ambik ubat sebab percayakan benda merapu y produk korang heboh2 kan, pesakit desperate bang, bkn slh diorg, walaupun aku bukan dokter, aku bila nampak claim korang pun dh tau mcm xlogic. Korang xkan xnampak??? Ke masih xreti nak bezakan baik dan buruk. Tu la masalah MLM, produk bodoh dgn sistem bodoh.

Bila ada orang mati, korang nak bertanggungjawab? Mestilah x, sebab korang pengedar jewwwww, bkn saintis hape jadah kan nak amek tau psl produk tu?? Tu jela alasan korang.

Benda2 mcm ni la y korang kena amek kira benda halal haram tu lantak la kan, amalan korang, tp jgn menyusahkan orang lain,pandang jauh sket,dulu xnak belajar rajin2, tapi nak kaya cepat, jadahnya bang.

suka hati la nak letak nama apa! said...

fuuhh..dah rasa habis gempak la komen korang tu?kihkihkih,perkara biasa nampak caci maki ni,well,guna la sikit bulan mulia sebagai anjakan paradigma nak ubah bahasa tu..if tak,useless je pose..hahaha

so,azwan,member2 you ni,cakap pasal generel MLM,ist ok,i dont blame then,
so,kepada mereka ye,just to let you all know,my produk can be return to the company back,yey!!,so tak de la risau sangat ye tak,

kene la pandai pilih produk,maap lah ye,gua tak layan nak jual minyak sapu bro,ko je la ea,kahkahkah

Aidid Mu'addib said...

Woi... udah2 la tu buat MLM bulan2 pose neh...
Anak hindu ke apa nya MLMers cam korang dey yenadey?
Tak kan aku nak tulis artikel bahasa tamil pulak dol... kalau tulih tamil faham?
Kat mana yg tak fahamnya MLM itu haram-laknat thambi?
Cuba tanya betul2... nanti aku boleh explain secara terperinci kat mana yg ko tak faham tu... apa susahnya yenadey anak hindu dey? Tanya... nanti kau explain kenapa MLM dan SP tu haram macam barua-lahanat.... sila sila... jgn malu2. Jgn terus kekal jadi mat rempit tak sekolah sampai bila2 telan duit haram hari2 dey yenadey...
Bulan pose pun tak kira, nak buat jugak bzns laknat MLM huh?
........ Duh!

Adinda said...

Dia nak cari duit raya la abe aidid.
Tu kena kerja keras membanting tulang mencari downline.
Bolehla hulur duit 4 angka pada orang tua. Yeayy!!!

suka hati la nak letak nama apa! said...

mengantuk siot..
nak layan mat bangla mana lak neyh?kihkihkih,

ngan minah indon lak..kihkihkih:DD

azwan said...

Gunela bulan pose ni jadi anjakan paradigma toksah buat MLM. Ataupun otak dah tepu dgn rezeki2 syubahah. Macam matibabi ko neh...hopeless.

suka hati la nak letak nama apa! said...

alrite2,never change i guess,ok bro2 bijak pandai semua,selamat mencari gua di alam sana bro,kesian plak panas2 nak cari gua,pe2 pun,wa takde hal,see you all there..kahkahkah

依之汉 said...

entah la. Ingatkan si AAK tu paham la konsep minyak sapu tapi rupanya bengap. 1+1=2, x+1=2, 1+y=2, 0+2=2. Ikut mana pun sama jer la konsepnya. MLM tetap MLM.

Patut ar terasa nak maki jer MLMers tegar ni. Buat penat jer amatur cam aku nasihat. Bro AM, Azwan n lain lagi pakar pun si mat rempit ni tak dengar aptah lagi aku nih.

Pergi mampos jerla. Baik aku nasihat kat kengkawan aku yang belum buat bisnes haram nih. Lagi senang sedar sebab hati tak busuk lagi cam ko, AAK. Darah haram dah penuh sampai otak pun dah bengap tak paham konsep MLM.

Memang salute bro Azwan layan MLMers camni.

vw: hoeten (cangkul 10 kepala otak MLMers)

azwan said...

Betol gak ek. Aku baru perasan mamat AAK ni konfem masuk syurga..

Adinda said...

orang macam gitu patutnya diignore jer. Tak payah pikir nak maki dia wahai I wong sayang. Lagi dia seronok sambil sebut yeayyy!! bila semua melayan.

Lagipun bak kata matsom, troll kurang kasih sayang. Hanya pada abe wan kasih dicuri cuma.

依之汉 said...

setuju. trolls yang tak guna lagi kurang kasih.

vw: anjovell (enjoy weh AAK masuk syurga)

Metafora said...

AAK

lu sembang manyak langsi wo..lu cakap selupa macam olang mulia tada dosa punya..lu pelasan sendili ka apa? lu apa taraf mau olang kasi cari lu di alam sana? lu sangka aaa,olang mau ka cari lu kat alam sana? cali lu buat apa aa?? lu boleh bg syafaat kaa? pegi dahhh..baik kami cali Rasulullah s.a.w..mintak syafaat..balu keluar hutan sulah joinT MLM, ilmu di dada zero,manyak cakap aa..sekali gua sengatttt~~~

Brader Burger said...

Greedo kata " Jabba's put a price on your head so large, every bounty hunter in the galaxy will be looking for you. I'm lucky I found you first. "
- Star Wars: Episode IV - A New Hope (1977)

Gua kata " Lepas baca post yang terbaru ni, Berapa ribu lagi Taikun2 MLM up kan untuk kepala Aidid Muaddib"

Gua kata lagi " Jangan risau Aidid. May the Force Be with You. Rokes-Rokes celik satu galaxy di belakang Lu "

opicity said...

wahai saudara2 sekali, pliz tgk ni, diorng maen investment GOLD n forex trading, ramai da weh mmber aku join, pliz komen psl ni, aku ckp ape pn kat diorng mmg diorng xkn caye

http://www.speedlineforall.com/p/speedline-inc.html

Anonymous said...

Aha..baru ai remember AAK ni. Yg dedulu masuk kononnya sopan santun self righteous. Lepas tu bila dia takleh nak articulate dia nyer points sampai tergagap-gagap persis org retarded, mula dia tunjuk true colours maki2 org ngan mulut dia yg cam kimak- marang-bercibai tu.

So,can someone remind me, why was he here again?

Leo said...

he's here for a backup plan to enter the heaven.. he figures if enough ppl said bad things to him, then he wouldn't go to hell even though he has scammed countless clueless orang kampung, his/her very own muslim brothers and sisters.

anyway he might not have been successful at the scamming part, otherwise he surely has grown a head so big they just wouldn't look at others suffering and shit. ppl like this would be partying day and night, why care about others la weh, God has given them the rezeki for their efforts..

anyway, my attempt to justify his existance was unsuccessful. somebody give a better try

anon said...

sembang akhirat dah macam budak retard...

tolong la matang cket.. abis xdak point ke sampai nak suruh orang cari ko di akhirat nanti..

sedarla diri cket..

ramai mlmers jual produk kata boleh refund kalau x puas hati, tapi bila orang nak refund bagi alasan macam2...

produk mlm mana la ko jual ni... hmmmm.. Akhirat Aku Kacau(AAK)?

my balqis said...

erm sudah terang lagi bersuluh...

www.ayuhartanah.com

pcbahar said...

Salam kengkawan semua..
Lama pokcik tak mencelah..
Dah tak tahu nak kata apa dah..
Blog Aidid ni memang jadi sasaran MLMers sebab kacau periuk nasi dema.. Pokcik pun pernah terbabas dengan MLM dulu, macam-macam benda yang pokcik dilatih untuk kaunter kata orang.. Sebab tu orang macam MH, AAK dll cuba sedaya upaya burukkan Aidid..

Paling susah nak kaunter Aidid, Azwan dll sebab ada fakta.. Tu yang MLMers bengang kot.. Bagi pokcik la, perjuanganmu masih jauh.. Jangan mengalah.. Itu jer

Rojak Punya said...

semoga lebih ramai sedar keburukan MLM. bagi yang dah join tak kiralah baru ke atau yang dah lama sila tinggalkan terus MLM. dah guna bahasa elok ni so keluar je la dari MLM.


RojakPunya.blogspot.com

Anonymous said...

MLMers agaknya tgh sibuk wat kuih nak jamu prospek ngan downline2 masa raya nanti.

Adinda said...

Baik beli kue malam raya je. 2 bekas sepoloh hengget.

Anonymous said...

Malam raya kena gi cuci keter BMW kasik kilat.

Adinda said...

jangan lupa polish guna mesin. Extra shine means extra downlines

Anonymous said...

Jangan lupa, seminggu sebelum raya..kena gi cekidaud baju raya tempah 10 pasang pesen cam artis/mak datin. Tiap satu dipadankan dengan beg2 branded Channel , Lu-is Viton..

azwan said...

No trolls? Boroi low class punya..not interested.

Anonymous said...

Susah sikit tu nak tungggu trolls yg high class. So far yg masuk sini, semer yg jenis kasta yg bawah2.

azwan said...

Ada..Al-Fadhil Ustaz Ahamad Adnan. Tak puas aku bertekak dgn dia. Sape2 jumpe kirim salamm..

Anonymous said...

One in 143 entries & 10 mths. It's gonna be a long wait til some "credible" troll or another Ustad Denan comes along. Meanwhile, sila enjoy troll2 retard cam MH, AAK and the likes. Heh.

Eh, MsAwin tu high class per..no?

Anonymous said...

We (i mean I, if you guys're not on board) want new entry!


Please. AM.

Ahmad Javanese said...

satu lagi scam... http://www.rm20segera.com

aku cakap kat spammer tu
'pala hot lu'... dia balas kat aku kata tarak akal... :P siapa la yg kurang akal ni sebenarnya. hehehe... kasian

nazreyalmuhandis said...

one of AM best entry,. sure nak pinjam isi bwat canai abg n akak MLm

nazreyalmuhandis said...

jap,..

"salam,nak check jap masih di block tak dgn aidid kafir ni "

ko kafirkan muslim lain,. bek ko mngucap,. kitaorg cni pun xkata ko kafir, cuma perbuatan ko tu yang serupa kapiaq,.

tu laa,. blajar agama dalam internet,. men baca buku, tu namanya berguru ngn setan.

tu Dr. Harun Din tu, bek ko g lawat dia kt hospital, mntk tunjuk ajar ckit, ke klu tkt, g la mengaji balik sek menengah,.

xpa,. nti klu AAK n konco dah terhantuk, menggelepar korang join balik Aidid,. but this time, probably it's a new anti-MLM youuuuu with a different nama,. we'll see,. ooppsss.. no we can't,. it's he himself,. so he'll wait and see..
but repent bro, sblm terlambat ,n xpyh tunggu dah menyesal,. sedang bukti untuk menyesasl awal da tiba,. Daaaaaasssshh ,. GEDEBOOOM,. hammbik.!!, ,. atau ko mmg nak menyesal n cobe taubat kat MAsyar nnti,. pun xjd mslh, xcept those who you drag along with,. tu yang menjadi mslh. ajar orang menipu gi,. xpyh kata MLM ni xajar menipu, aku da join byk MLM,. (citt kantoii aku),. yes! they all using the same 'Putar Alam',. cuma kaedah antara company lain ada beza tambah tolak ,. bahagi ckit,. masuk gula , n garam, lempar masuk asam ckit,. still = tipu, perdaya, dan Kaya,.

Red Herring said...

daripada: http://redherringmindcontrol.blogspot.com/


Tuan aidid muaddib,

Per: permohonan mengambil artikel dan menyenaraikan blog ini

merujuk kepada perkara di atas, kami krew Red herring ingin memiohon jasa baik tuan untuk membenarkan pengambilan artikel sin agaist humanity untuk dimuatkan di dalam blog kami.

2. pihak kami juga ingin menyenaraikan blog tuan di dalam list blog kami.

3. pihak kami dengan rendah hatijuga ingin merakamkan setinggi-tinggi tahniah dan penghargaan kepada tuan kerana membuka mata rakyat malaysia terutamanya melayu berkenaan penipuan skim MLM

4. Segala kerjasama dan kebenaran tuan tuan amatlah dihargaai dan didahului dengan jutaan terima kasih

BERKHIDMAT DEMI AGAMA< BANGSA DAN NEGARA


Saya yang menjalankan tugas


Redherringmindcontrol

Achilis said...

AAK..aku boleh bagi ko 1000 bisness yang sorang pn takkan rugi. Boleh ko bagi aku satu bisness MLM yang takde org yg rugi???????

Anonymous said...

1.tuan origami!!boleh hpa bagi sijil SOM bagi ladang penternakan ayam organik dia!!