Total Pageviews

Thursday, January 19, 2012

I Think I Smell A Rat

Ada adik ni tanya aku pasal SKIM AMANAH RAKYAT 1MALAYSIA... what do I think about it? Aku cakep, I think I smell a rat, oh I think I smell a rat... Bukan apa, sesetengah manusia di Malaya ni ya amat suka bersangka baik sentiasa, khasnya kalau kerajaan tu sendiri yang buat skim whatever skim. Ramai yang akan terus berfikir, sure halal punya tu beb. Walaupun dah sah-sah ada bau bangkai, ntah macam mana ada jugak hidung sipolan sekian-sekian yang masih tercium bau perfume jugak tuh. Ramai orang Melayu kat Malaya berfikiran bahawa orang Melayu itu orang Islam, dan kalau ko sokong (dan ko pangkah calon... err... you know?) orang Melayu - sure berkat dan sure boleh masuk syurga kat akhirat nanti. Dik, orang Melayu tu lain dik, orang Islam tu lain... jangan kompius. Straight to the point, jangan suka kelentong diri sendiri (for whatever reason you have in your mind). Kalau ko sungguh-sungguh jadi Melayu, ko ingat ko akan masuk syurga sebab ko Melayu erk? Dan jangan lupa, ramai orang Melayu memang perasan Islam (tapi perangai sekoq-sekoq cam lahanat), dan ada ramai jugak yang menggunakan (sentimen) Islam untuk buek duik buat bekalan ke liang lahad (beli Coke kat vending machine gitu), dan lagik ramai pulak "do not give a fuck" pasal Islam whatever, jangan ko tak tahu pulak. Jangan kompius benda-benda sempoi sebegini. Dan lagi pulak... ntah sejak bila ahli politik kat Malaya ada kesah halal-haram ntah. Beats me, man. 

Ah! White Stripes is no more... gonna miss you Meg.



Kengkadang aku selalu terfikir, apekejadahnya la umat meleis tu suka sangat buat MLM dan skim piramid, suka sangat kena kelentong dan mengelentong sesama bangsa, dan tak kesah sepatah-haram langsung rezeki tu halal ke haram ke.  I always wonder you know, sapa la tok gurunya neh? Who the fuck that taught these people: "As long as it's money... who the hell cares where they come from? As long as I have the money... yeaaaa!"? 

Hey... now I know.

Kalau korang nak berdebat, nak ulas, dan nak selidik tentang apekebenda skim hebat anjuran kerajaan Melayu Malaya ni sampai ke atas dan bawah, kiri dan kanan... sure man, knock yourselves out. Sure ada ramai yang akan kasi "justification" tentang pelaburan SARA 1Malaysia neh - dan bagaimana ianya akan bermanfaat untuk kasi golongan berpendapatan rendah satu "option" untuk melabur duit mereka yang memang asalnya memang ada seciput. Tapi bang, namanya pun "golongan berpendapatan rendah"... duh! Nak cari RM500 pun merangkak, inikan pulak ada selepok RM5000 sesaje duit dia orang tarak keje, boleh erk senang-senang nak "melabur" dalam skim whatever? Seriously? Golongan miskin ada RM5000 dalam tangan di saat ini? Well, who knows... maybe they have. Who am I to say huh? 

Eh, kalau takde duit RM5000 tuh... takpe, penganjur skim pelaburan (hey, whaddya know... It's the government!) ni dah sediakan kemudahan untuk buat pinjaman bank sebanyak RM5000 kepada sapa-sapa yang tak pernah ambik subjek ekonomi kat universiti (duh again!), dan tak pernah tahu dan tak pernah terfikir bahawa... saranan untuk melabur dengan cara meminjam wang daripada pihak lain adalah saranan jenis yang dikategorikan sebagai saranan pelaburan bullshit. Satu saranan ekonomi first-class yang akan mengayakan pihak bank/ceti/along dan memperkuli-batakkan si peminjam. I thought everybody knows that. Well, apparently not. Excellent eh? Only in Malaya baybeh!

Aku kompius gak... (although actually) sesaje aje buat-buat kompius. Al-kesahnya, SARA 1Malaysia akan memberikan pulangan RM134 sebulan selama 5 tahun, kalau ko ada RM5000 selepok dalam poket seluar ko tu laaa. Tapi kalau ko tak amik RM134 tuh, ko biar dia mengeram kat dalam skim pelaburan neh, 5 tahun lagik ko akan dapat RM13,000. Tapi kalau buek pinjaman bank, ko kena bayar bulanan RM84 balik kat bank, dan ko pulak dapat RM50 sebulan, dan kalau dieram, ko akan dapat hasil untung RM3,000 selepas 5 tahun. Eh betui ka? RM84 kali 60 bulan... RM5040. Errr, bank komersial pinjamkan RM5000, dapat balik RM5040 aje selepas 5 tahun bang? RM40 jek geng penelan riba' boleh dapat untung? Wow! Seriously? What the hey? Aku salah kira ke neh? Hey, did I say... "I think I smell a a rat? Oh, I think I smell a rat".

Tapi bang, eh dik... kalau janjinya ko leh dapat pulangan RM134 sebulan, untuk setiap bulan selama 5 tahun - itu BUKAN skim pelaburan tu bang/dik. PELABURAN tidak melibatkan janji keuntungan yang tetap setiap bulan... right on the money, every single month. Kok ada kelonggaran dan olahan ekonomi yang tercanggih dan terkini yang udah boleh menukar maksud istilah PELABURAN eh? Sejak bila, dan fatwa ni datang daripada mana pulak kok? Meh aku copy-paste sket pernyataan tentang isu pelaburan dalam Islam - kita anggaplah di sini bahawa orang Melayu "is equal" to orang Islam (kita anggap sajalah erk?):

1. "Sebarang pelaburan yang mana pihak pengusaha (mudarib atau syarikat) menjamin satu kadar pulangan tertentu kepada pelabur (peserta), maka ia adalah haram oleh kerana ia telah menukar sifat pelaburan secara Islam kepada elemen pinjaman dengan janji faedah atau riba'. (Majma Fiqh Al-Islami, Qarar wa Tawsiat).

2. "Telah ijma seluruh imam-imam (mujtahid) di mana termasuk dalam syarat sah sesebuah pelaburan "mudarabah" itu adalah mestilah pembahagian keuntungan dibuat secara nisbah untuk si pelabur dan pengusaha tanpa menentukan jumlah tertentu bagi sesiapa antara mereka".

3. “Tiada jaminan ke atas sesiapa yang dikongsi keuntungan dengannya.” (Al-Mughni, Ibn Qudāmah, 5/32).

4. Jika terdapatnya jaminan keuntungan atau jaminan modal, ia juga akan mencanggahi prinsip asal pelaburan Islam yang meletakkan konsep: "Keuntungan adalah melalui penanggungan risiko". (Al-Qawāʾid Al-Fiqhiyyah, Al-Nadwi Ahmad.A, Dār Al-Qalam, Syria, 2000), p. 411; Durar al-Ahkām Sharh Majallah Al-Ahkam, nombor 87, 9/90).

5. Sesiapa yang berkehendak mendapatkan manfaat dari sesuatu, mestilah baginya menanggung kemudaratannya. (Durar al-Ahkam Sharh Majallah Al-Ahkam, nombor 85, 9/90).

Tapi, kita bukan bercakap pasal ekonomi Islam eh? So, who the hell cares anyway?

To cut the story short, these are things that go through my mind.... 

1. Kalau rezeki yang orang miskin tu dapat adalah riba' dan haram... who the hell cares huh? Orang miskin maaaah... dia orang perlukan duit. Duit apa tu bang? Dan banyak ke duitnya? RM134 sebulan. Wowweeeee!

2. Apa yang RM134 sebulan boleh kasi kat mamat dan minah miskin ni untuk bulan ini bang? Kok buek taik gigi erk? Ini nak kasi orang miskin tu semua tambah senang ke... atau nak kasi orang kaya tertentu dan bank komersial tu semua "easy money"? See here... RM134 sebulan untuk seorang manusia will change NOTHING for the guy, but 100,000 people donating 500 MILLION HENGGET to some entity under the government... err... eerrr... eerrrr... did I say just now that I think I smell a raaaaat...?

3. Okay, kalau ada 100,000 orang miskin (yang tak sekolah... preferably) sedia untuk melabur - itu 500 juta hengget tu bang. Woohoohoo! Tapi janjinya, ia akan membesar sebagai johan selepas 5 tahun kepada 1.3 billion hengget, dan akan diagihkan kepada setiap sorang daripada 100,000 orang miskin tadi. Uik! Mana duitnya nak bayar gaji CEO, elaun adik sedara CEO, saguhati 5-pupu CEO, kondo CEO 1.35 juta hengget, gaji kerani CEO, gaji tukang sapu CEO...? And who the hell is the CEO btw? Seriously? Pelaburan tu bang... tapi tak dinyatakan duit 500 juta ini akan dilaburkan kat mana ek? Dan pulangannya mak-datuk wooweee... oh I already said that. Again, labur kat syarikat mana bang? Confirmed leh dapat untung sekian-sekian jumlahnya setiap bulan erk? Confirmed untung... tapi kalau rugi camana pulak? Takpe... kerajaan Malaya akan back-up, gitu? Dijamin dunia-akhirat neh. Kalau rugi... mintak "pinjam" duit kerajaan la eh? Eh, duit kerajaan tu duit sapa? Dah siap mintak kebenaran pembayar cukai ke tak neh? Oh ya... sejak bila pembayar cukai ada suara dalam hal-hal beli kondo dan bayar tukang sapu erk? Rakyat tak kesah... setiap kali PRU, dia orang tetap pangkah calon "orang Melayu". Apedehal?

4. Member aku cakep, ini bukan skim pelaburan tetapi ianya adalah "government bond issue" - dan aku balas kat dia balik... "What the fuck man? You think I'm your student yang cun-melecun kat kelas ko tu erk? I won't let you kenyit-kenyit mata at me brader... Anyway, aku takmo ambik kira kalau ko takrifkan skim ini sebagai "risk-free bonds" dan kerajaan boleh naikkan cukai atau start cetak duit bebanyak sesuka-hati untuk bayar keuntungan kepada geng orang miskin yang melabor, bila sampai masanya 5 tahun nanti. Ko boleh janjikan kerajaan tidak akan mungkir janji ka beb? Hey, kerajaan Russia dan Greece tu pun pernah "default" pada "government bond" dia orang wei. Ko beranggapan bahawa kerajaan Malaya sekarang akan kekal... sure, pasti, confirmed... memerintah 5 tahun lagi erk? Sure brader? Ke kerajaan satu lagik yang akan tanggung beban benda neh? Sebab kesiankan orang miskin, kerajaan mana satu pun akan tanggung jugak... gitu? You wanna bet? Sejak bila orang kaya kesah sangat kebajikan orang miskin ni bang? Is that what you mean by, "risk-free"? Even then... it's still taxpayers' money maaah!"

5. Like I said... RM134 sebulan untuk seorang orang miskin is nothing man. Sekali aku gi Tesco, aku dah berbelanja RM200-400 ringgit, dan kengkadang sampai 2-3 kali sebulan (anak 8 der). Aku isi minyak kereta dah RM120 sekali isi, dan aku kena ulang stesen Petronas tu setiap minggu tu beb. Sure ada korang yang akan cakep RM134 tu banyak pada seorang miskin (yang dah ada RM5000 dalam poket dia, doing nothing) - and I would surely replied, I still honestly think you're a real bona-fide dumbass. RM134 IS NOTHING TODAY, I kid you not! Not for the rich, not for the poor. Wake up wei! But... 500 million ringgit is another thing altogether. 50 million pun best gak ya bang? Huih! 5 juta hengget pun jadi la beb. 500,000 hengget amacam? Sekarang aku tanya lagik sekali: Skim pelaburan yang hebat dan berwawasan ni sebenarnya untuk sapa ni bang? Untuk orang miskin ka?

6. I thought I said I'd cut the story short... duh!

7. Okeh, okeh, okeh... sure ada korang si pemangkah tegar yang akan men-troll kat comment-section kat bawah yang akan mempertikaikan apa sahaja yang aku cakep, sebab korang memang species meleis wadefak, dan takde sapa dah boleh selamatkan korang daripada DNA wadefak yang korang ada dalam nukleus sel masing-masing. Dah pasti ada yang akan cakep bahawa kerajaan Malaya dah ada mekanisme untuk mengelakkan penipuan, dan kerajaan yang memerintah sentiasa akan mengutamakan kebajikan rakyat lebih daripada kebajikan lembu... bla bla bla. Yang lain pulak akan cakap, skim ini adalah di bawah PNB (Permodalan Nasional Berhad) dan mereka sure dah lantik Panel Syariah yang kan memastikan "pelaburan" ini adalah halal dan dia orang tu pun sendiri dah siap book bilik hotel 4-star untuk korang kat syurga (hotel 5-star hanya untuk pangkat executive hingga pangkat CEO aje beb)... so, apa nak risau eh?

Well, this all remind me of my childhood... you know. Masa dulu-dulu, mase man masih kecik ya amat bebenor weh hoi... ada banyak benda yang lain sket daripada apa yang ada sekarang. Ada satu masa dulu, lebih ramai orang pompuan Melayu yang tak pakai tudung daripada yang pakai tudung, berlambak Melayu yang berduyun-duyun beli loteri dan nombor ekor tak sudah-sudah, dan ramai yang minum stout sebab sesaje suka minum stout... apedehal? Sure sekarang pun ada gak umat meleis yang macam tu... tapi ada korang yang takleh rasa "the environment of the time" masa dolu-dolu... yang mana aku panggil "Zaman Jahiliyyah Orang Melayu". I give you an example:


I remember those times... and it's just not about the beer and what not. Melayu masih dijajah mindanya dan tubuh-badannya sekali waktu tuh... dan ramai orang Melayu masih duduk kat kampong, takde bekalan air dan api letrik. I remember those times, and rather fondly, I might add... now. And then things started improving in the 80's and 90's and in the new century. But now... I have a feeling we're back to a new zaman jahiliyyah balik dah. Why so, brother? The freaking thing up there (the SARA1M, not the stout) is just a simple mechanism of RIBA', among other things. But look who's advocating it, man. Wow!

Korang yang pangkah dulu kan? Are you proud now? 
Ha... next time, pangkah lagik. Melayu 4eva!


153 comments:

izwan sahari said...

first ke ni???

sukasukisukusakat said...

huhuhu...

Lukman a.k.a egold2u/CariDinar said...

3rd? Jahilnya org dolu2 yer...

cek chun said...

wuuuhhhh...
takmau pangkah, kasi rite saja.. kata cekgu aku.

aku_ein said...

masuk fd pun pulangan xtinggi cam ni..hohoho

nurfauzi said...

pelik benar..berdegar kata Malaysia boleh jadi pusat untuk Kewangan Islam.
Asas riba terang-terang pun dah fail.....Bagi orang miskin makan riba. Udah la miskin, diberi lagi duit riba..
mana berkatnya gitu...

Latifah said...

err... tumpang lalu ^_^

wv: sopiddl = stupid?? ;)

mat ezat said...

hurm.. Sungguh sentap kerajaan mendengarnye.. Haha.. Selalu buat benda yang tak senonoh la pemimpin sekarang.. Hadeh.. Sentap sentap..

CIK TOM said...

hmmmm....dlm xsedar taksub nk cr duit je smua pi sapu..xkira dh halal haram..

ada bc psl skim ni kt blog lain..rs bminat nk join..tp dh bc entry ni terus cancel niat tue..

thanks a lot for this entry..

CIK TOM said...

suggest aidid mskkan widget utk subscribe update terbaru entry blog aidid ni thru email....

dayang Citra said...

huhuhu..kenapalah sampai begitu sekali...patutlah saya pun rasa cam ada yang tak kena.Nasib baik tak melabur lagi..

lokokoko said...

Aslmkum Aidid..

aku nk mintak pendapat macam mane pulak dgn Sijil yg ASB tu?
buat pinjaman 50K dgn bank n then labur dekat ASB
Adakah konsepnye sama..
Bnda ni pon dah lame dan Ramai orang melayu yang buat

syazD said...

duktur Aidid, skim pelaburan Amanah Raya yg ramai sesgt org duk masuk tu..asasnya sama dgn SARA1M ni,rite? so..Amanah Raya tu skim penipuan jugaklah kan..? boleh tolong jelaskan? tq

Aidid Mu'addib said...

I'm no duktur... motong gotah.

AmanahRaya penuhi keperluan peramanahan korporat
Berita Harian 2011/03/18

SATU lagi bidang peramanahan utama yang diceburi AmanahRaya sebagai pemegang amanah bagi peramanahan korporat. Artikel pengenalan ini akan menghuraikan berkaitan fungsi AmanahRaya sebagai pemegang amanah tabung unit amanah, bon dan peramanahan korporat.

Perkhidmatan diberikan AmanahRaya dalam peramanahan korporat ini menyokong pelbagai instrumen kewangan Islam dan konvensional termasuk tabung unit amanah, pelaburan amanah harta tanah (REITs), penerbitan hutang korporat, skim pelaburan terhad, Sukuk, produk berstruktur, skim opsyen saham pekerja, dana terikat dan akaun eskro.

Kewujudan AmanahRaya telah memenuhi keperluan terhadap perkhidmatan peramanahan korporat. Pelanggan AmanahRaya antaranya Amanah Saham Nasional Berhad dan Public Mutual Berhad.

Berbekalkan pengalaman yang luas, AmanahRaya menjadi pemegang amanah kepada pelaburan amanah harta tanah Islam pertama di dunia yang diuruskan oleh Damansara Reit Managers Sdn Bhd.

Sebagai syarikat amanah dimiliki oleh kerajaan Malaysia yang pertama mempunyai Pelan Integriti, adalah menjadi kebanggaan kami kerana diamanahkan untuk menjaga aset keseluruhannya bernilai lebih RM150 bilion.

>>>>>>>>>>>BLA BLA BLA BLA...

Pemegang unit boleh mendapatkan maklumat berkaitan unit amanah dan pemegang amanah akan memberi maklum balas dalam tempoh yang munasabah. Syarikat pengurusan unit amanah juga turut mengadakan program kesedaran dan pendidikan kepada pelabur.

Sementara itu, pemegang unit mempunyai tanggungjawab membaca Prospektus yang mengandungi maklumat mengenai objektif pelaburan, strategi pelaburan, hak serta liabiliti pemegang unit, fi serta caj maksimum dikenakan, perbelanjaan dibenarkan untuk tabung, proses serta pengendalian mesyuarat pemegang unit.

Pelabur dan pemegang unit perlu tahu mengenai risiko pelaburan dan pulangan dijangkakan selain mendapat maklumat daripada perunding kewangan. Pelabur dan pemegang unit juga boleh mempertimbangkan syarikat pengurusan unit amanah yang menguruskan tabung berdasarkan prestasi pengurus.

Peranan pemegang amanah akan menjadi penting di masa depan kerana industri unit amanah dan pembiayaan kewangan melalui bon dilihat sebagai satu usaha kolektif dan suatu bidang perniagaan yang pertumbuhannya dijana melalui pelbagai usaha pihak kawal selia.

Bagi menggalakkan keyakinan pelabur, Suruhanjaya Sekuriti memerlukan usaha bersepadu di antara semua pihak dalam memperkukuhkan ketahanan dalam pasaran modal tempatan.

naz21 said...

I tak tau kenapa.. asal dengar 1Malaysia je rasa loya2 kat tekak ni.. Boleh doktor2 bagi diagnosis?

syazD said...

err..thanks duktur for the reply(??) nak digest komen di atas mmg xpahamnya...yg pasti sy dah tertukar Amanah Raya dgn Public Mutual..yg pacik macik kita duk melabur tu Public Mutual bukan AM.. so kesimpulannya PM dgn SARA1M bascinya samalah ye

Sicher said...

In Islam, this isn't allowed. You'd have to technically 'take a loan' to get benefits from it. But in this scheme...wait, 'buruk siku'? Why do they take back the money they give away?

Also, looks like they're trying to cash in this time. But anyways, this has been around for so long people don't give a darn about it. Oh, pelaburan, biasa laa

naz21 said...

Eh.. satu lagi.. Izinkan saya menamakan semula skim ini kepada Skim Sengsara 1Malaysia?

Aidid Mu'addib said...

Wslm lokoalkoko...
Some people couldn't care less about riba' man. That's the way it has been since 1957... even earlier I supposed. We all have been stuck with this apathy for so long... nobody seemed to care. We all been stuck with riba' in a lot of our lives' transactions. See how Malay society embraced MLM and PS like nobody's business. We all see these kind of meleis dumbfucks running around at mamak stalls for years and years now... riba' be damned man.
Now, it's just that... this time around, the BIG kahunas are doing it front-and-center. For what? For another 100,000 pangkah? Who the hell cares about hukum-hakam eh? Islam be damned... bak sini duik bang.

Mohd Nazri Arop said...

bila aku tertengok pelancaran skim nie kat tv aku dah dpt rasa benda nieh ade yg tak kene...siap janji pulangan 134 hengget sebulan tu! dah baper percent per annum??? gile ke ape??? kalo takde duit bole buat pinjaman?? ehh penat2 tubuhkan akpk utk bantu org dari masalah hutang kau promote pulak org susah supaya berhutang??? aduhh bijak sungguh menghisap duit rakyat eh!!

Ahmad Nesfoo said...

1) Pinjam duit dari bank konvensional untuk pelaburan skim amanah? - HARAM / RIBA

2) Untung dah set awal2 - HARAM/RIBA

Tapi melayu ni bagi dia cuma babi je yang haram. Yang lain halal belaka. Dalam Quran sebut: haram makan babi. haram makan riba. penakulan mantik aku: MAKAN RIBA = MAKAN BABI. oleh kerana perkataan "MAKAN" di kiri & kanan, boleh dibatalkan menjadi: RIBA=BABI. Kesimpulan ekspress aku; baik lu makan babi daripada makan riba. babi boleh samak. riba lu nak samak cmne?

SilentReader said...

Sa-tegok Guinness Stout membuka selera??
ni rasa macam nak pekena sechawan ni..

Guinness Stout
~baik untok kita~

WV: faccu.. yeah u too..

amaniammar said...

HEBAT uraian ini..

sy pun setuju..mmg da yg x kena..
umpama pelaburan ASB sekarang yg dilakukan olh bank..


nak buat pe pinjam kalu sah2 dah xda duit..bank bukan BODOH xnak keuntungan dan mmg formula dia untung itu UTAMA..da kesah susah ke x?

keep it up bro

I wong (依之汉) said...

oh tetiba scheme dinar emas melepak kat sini pulak. hahaha.

Untung la kalau beli emas berbanding pelaburan pe entah ni.

nama aku din said...

satu penjelasan yg sgt baik dari Aidid....

Tahniah! anda sedang menyedarkan melayu

muslimah rempit said...

terbaik dari ladang...

Tahniah...

Satu entri yang amat bermakna...

Terima kasih.

anike said...

on meleis being muslim...as long as you don't eat pork, you're a good muslim...lain semua pe de hal...riba, judi, arak, zina, tipu dan segala benda lah semua boleh buat..tapiiii....never ever ask the meleis to eat pork...harammmmmm...

AnugerahTuhan said...

Uiks ko biar betul Aidid, daripada dulu lagi orang dok cakap asb nih haram, tabung haji haram, kwsp nih haram.Kalau semua bantai haram orang yang keje kerajaan macam cikgu, guru besar, ketua pengarah, PTD semuanya haram jadahlah jadinya...makan gaji hasil riba betul tak? Bukan setakat itu ajer...yg mencarum kwsp pun haram jadah jugaklah...sebab semuanya dapat hasil dari pelaburan2 tersebut.....isk ko biar betul aidid?

azwan said...

Sesape ade T&C skim neh sila paste/link. Ataupun memang tak kluar lagik?

AnugerahTuhan (DSAI ko neh?), jgn kecamuk hal hukum hakam pekerjaan dan muamalah/fund management.

AnugerahTuhan said...

Isk bukan kecamuk bai, this is serious dude.....majority meleis working with gomen sector. Pegi haji pun dengan duit gomen.

azwan said...

Yela dol, pekerjaan ko tu tak haram la dol. Tu dah jelas. Tgk case by case dol...pekerjaan satu bab, muamalah satu bab, fund management satu bab. Ko nak conclude semua berdasarkan satu entry haram jadah ni WTF? Hukum case by case. Paham dol? Jgn serabut. Jgn kibut. Jgn gelabah.

Aidid Mu'addib said...

Sejak bila RIBA' yg dianjurkan oleh kerajaan Malaya tu dah jadi tak haram, sebab ianya anjuran orang Melayu? RIBA' anjuran org Melayu tu lain sket drpd RIBA' anjuran org kapiaq erk... gitu bhai?
Memang ada wujud RIBA' jenis halal ka bhai?
Boleh kasi pencerahan sket? Aku nak belajar jugak tuh...
Ko baru bangun tido ka dey? ...isk ko biar betul dol?

AnugerahTuhan said...

bukan ker ASB tuu dah ader diorang punyer majlis fatwa tuuu...isk tapi kalau betulalh dakwaan ko tuu...baik ko bawak kes ini ke mahkamah....pumpang-pumpang dalam blog nih pun tak guna jugak ....buang karen...buang borehh ajo... ajer....majoriti meleis nih sejak turun temurun mmg melabur dalam ASB.

AnugerahTuhan said...

Aku bukan DSAI Pungkoq tuuu.....semua adalah Anugerah Tuhan, cuma DSAI jer salah guna Anugerah tuu. Isk macam kwsp tuuu..ader gak pelaburan bersama ASB tuuu....macam maner ko nak buat selection tuu? yg maner gaji, yang maner muamalah yg maner tu yg maner neh...semua related bro. We are talking about the entire govt bro....wtfish bro...

GENE FAROUK said...

dah sampai Malaysia dah product US of A ni.... Ponzi scheme juga ni bro.... debt pyramid... mainan pihak bank... sara1m jadah semua ni... serampang dua mata... kerajaan dapat duit, melayu pinjam bank pulak.... bank buat untung dgn open kredit dan jual kredit... kerajaan dapat cash untk joli... bank cetak kredit lagi... cukup 5 tahun... duit hilang nilai.... teruskan lagi macam ni... sahih jadi macam eropah dan US of A... kena bagi tahu orang melayu ni.... inflasi dan easy credit hubungan dia berlawanan..... social security di US of A dulu, lingkup macam ni la..... kita pulak happy import dan apply.. adeh... melayu oh melayu.. instead kerajaan buat pinjaman dgn terbit bon... kerajaan suruh rakyat yang meminjam... tapi duit bagi kerajaan... memang sial

Anie said...

ok ok kita tak amek skim ni dah T_T

tq yea abg, abg ni dah tua kan?

**kenyit2 mata**

azwan said...

Ade meleis yg bengap gelabah buat overall conclusion berdasarkan satu transection. Golongan bengap gini elok terjun gaung.

Rojak Punya said...

SARA1M di antara cara dorang nak menjahanamkan lagi rakyat Malaysia.
next PRU jatuhkan kerajaan BN!!!
jangan pangkah BN lagik!!!

RojaK Punya

Tuan Tanah said...

brilliant la aidid!

sensible said...

Anugerah Tuhan,


Isu KWSP halal atau Haram sudah dijelaskan secara panjang lebar oleh UZAR disini:-

http://zaharuddin.net/kewangan/257-hukum-dividen-kwsp.html

ASB& ASN boleh dirujuk pada disini:-

http://www.sc.com.my/eng/html/resources/stats/UTF.pdf

Wanita Bertudung Hitam said...

baru perasan header baru tu,kali ni best..haha...
hmm sara1mesia..ni nak kena habaq kt org kampung ni.. takmo pangkah hat dok ada lani tapi dsai pon kena bambu kat sini nak pangkah sapa? aidid? hihi..

iburafiq said...

uisk, kang ada 'org atasan' yg meroyan... baru diaorang nak pasang lukah, nak tangguk 100,000 si miskin, tapi tembelang dah pecah. erk... tapi si miskin tak baca internet, tak baca blog aidid... dan yg paling sukar, si miskin dah kelabu mata nampak duit, kita ckp apa pun, kerajaan jugak yg bagus. especially si miskin yg tua2, otak dah kena brainwash dgn dacing ajaib.

Gagak Itam said...

ko x nk tanding ke bai utk PRU nih? aku sure pgkh ko. meh dtg jd calon kt subang jaya.

don't worry. sini bekalan air & letrik still ade. x putus lg. smph pun still dikutip pd hr isnin rabu n jumaat.

l.m.n.o said...

orang melayu die banyak gune istilah "darurat". Agak2 bende tu nampak ada bayang2 haram tapi die taknak lepas dia akan cakap"darurat". Pastu siap tambah lagi " nabi kan pernah cakap umat akhir zaman banyak terpalit dengan riba, so apa yang kita boleh buat?".
kita secara sukarela melabelkan diri kita sebahagian daripada ahli neraka secara tak sedar.memang unik cara orang melayu pikir.

Biz Hish said...

www.juaramulia.com
bro cuba komen pasal emas ni lak. untung ditetapkan setiap bulan sdgkan harga emas turun naik. mintalah analisis sket gamaknya...kawan ni cari ilmu jooo

oren said...

thanx aidid for such a meaningful entry..

i'v been a silent reader n really got stuck to ur blog as it provides valuable info regarding all these mlms..btw m writing just to drop by as i guess it is morally right to highlight to u the meaning of 'hallelujah' as being used in the top header. the word originated from hebrew language n simply means 'praise Yah' n 'yah' is the word used 2 refer god by the jews n christians alike. so i believe it is not appropriate as muslims to use the word..tq.

Hanif said...

dorang gne taktik kononnye mlabur dlm forex la emas la matawang la saham la dan laen2.. tp bile dgr je tiap2 bulan dpt fix value.. otomatik bnde tu mmg mnipu so klu nk tindakan mulia just kaki je muka sesiapa yg ajak wat bnde tu.. bnde die sme je.. just amek duit sipolan ni ntuk byar kepada sipolan ni.. smpai da rmai sgt sipolan sipolan maka lari la pengajur itu dan start blek wat taktik yang sama.. yg pelik still ade sipolan yg bengap nk join gk waduh

hyelbaine said...

It took me awhile to come up with a response to this. Had to study to make sure I didn't get it wrong.

To those who commented above, I would like to know how many even read the T&C's eh?

This is a scheme to provide funding for those who wish to invest in Amanah Saham 1Malaysia. It's a feeder for the AS1M fund. If you have 5k why bother taking a loan? If you're a Malay/Muslim with 5k, why bother with AS1M in the first place?

One conflicting thing I realized is the "reward" promised. You don't get rewarded in cash but in AS1M units. None the less, the guaranteed reward is wrong again.

As a Malay/Muslim you're better off with ASB than AS1M. Why? Because ASB has gone through the whole fatwa council thingy, the ONLY PNB fund under this sort of scrutiny.

Unfortunately ASB units have never been utilized to the max when ANY other PNB fund have all been taken up. Nampak sangat Meleis tak suka menabung tapi sayang sungguh dgn SP/MLM.

Aidid is correct, it IS a rat. No Islamic finance principle provides guaranteed returns in any deal; unless there are any MASTER IN MUAAMALAT experts willing to disagree with me.

azwan said...

Baine dol, thats why i am very curious about the T&C. Kalau sesape ade2 please paste the link.

hyelbaine said...

Wan,

Here's the place you can start.

http://www.sara1malaysia.com.my/subpg.php?id=au&idctn=7

Take note of the website. Not gov.my but .com.my ;) hehehehehh

Akukah? said...

makin haru biru, tambah celaru melayu kita!!

simply opt to be a dunce!

Life Learner said...

bro aidid.. di harapkan bro aidid dapat elakan blog ni drp mana2 unsur politik...semak la politik ni...

TQ

lokokoko said...

Baine..

Still kalau ko tgk ASB still xde dalam list Suruhanjaya security sebagai patuh syariah..

ade beberapa sebab yg dihuraika oleh UZAR

tp bercanggahan dgn pendapat majlis fatwa yg kata ASB harus dan dividennya halal..

aku still dalam persoalan ape yg patut aku buat dgn duit ASB aku.

sesiapa yg boleh bantu berikan pendapat

hyelbaine said...

Loko,

SC punya list tuh aku ada sikit keraguan as they list the counter and not the product per say. What more they even have a criteria call "semi-syariah compliant" which is rather weird.

Our fatwa council are made up of experts in their fields and fatwa's are not raised without due diligence carried out. We believe that their decisions should be based on principles and are apolitical. Some form of trust in them would be needed I guess.

As to what to do with your ASB is really up to you. In my opinion u could chose to take the fatwa council's stand if u wish. Besides there are numerous alternatives these days compared to back then so the choice is there.

Same like MLM and SP too. Options are aplenty if one would really like to start a business so why choose something that has doubts in it?

Tepuk dada tanya iman ;)

zulpjj said...

salam bro aidid...

dah baca tajuk utama akhbar harian metro 26 jan 2012 tak?

macam pernah kubaca kisah itu...tp di mana yea??? :-p

Akukah? said...

ada dua keadaan, satu: yg terang lagi bersuluh, satu lagi: yg gelap zulumat.

kalo dah samar2, kelam, gusar, tu dah menghala ke arah gelap... errr .. semi-syariah tu bunyinya kelam sangat!

dlm islam kalo dah terang2 menuju ke arah kelam gelap zulumat tu harus ditinggalkan kan??

celaru!!

Asyraf Hamasaki said...

seperti mana kata seorang paderi kristian di akhir zaman nanti orang orang islam sendiri yang akan bermati matian mempertahankan Benedictine Order sejak lahir dari sijil lahir segulung idadah dari universiti dan berkhidmat dan mati untuk orang lain.


Hai orang-orang yang beriman,

bertaqwalah kepada Allah dan tinggalkan sisa riba (yang belum dipungut) jika kamu orang-orang yang beriman.

Maka jika kamu tidak mengerjakan (meninggalkan sisa riba)

maka ketahuilah bahwa Allah dan Rasulnya akan memerangimu.

Dan jika kamu bertaubat (dari pengambilan riba),maka bagimu pokok hartamu;

kamu tidak menganiaya dan tidak(pula) dianiaya. Dan jika (orang berhutang itu) dalam kesukaran,
maka berilah tangguh sampai dia berkelapangan.
Dan menyedekahkan (sebagian atau semua utang) itu, lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.

Dan peliharalah dirimu dari (azab yang terjadi pada) hari yang pada waktu itu kamu semua dikembalikan kepada Allah.

Kemudian masing-masing diri diberi balasan yang sempurna terhadap apa yang telah dikerjakannya,sedang mereka sedikitpun tidak dianiaya.
Al-Quran
Surah Al-Baqarah:
Ayat 278 ~ 281

Teryata hajat keluarga Rotschild dan Rockefellermenjerat kita dalam sistem riba itu berjaya dan kita sendiri yang bermati matian mempertahankan Benedictine Order itu :-)

Unknown said...

bro aidid cuba review ni plak www.juaramulia.com gamaknya MLM stylo gak ni produknya emas gituuu..

Kurt said...

dah banyak hulur sana sini now it's time to get it back...

ilufne said...

anugerah tuhan,
it doesn't really matter berapa juta orang pun yang terlibat. contoh ASB.

since may 2011, majlis mufti selangor dah keluarkan fatwa yang mengesahkan ASN dan ASB tidak halal a.k.a haram.

bukan senang nak keluarkan fatwa macam ni, considering makbapakdatuknenekmoyangmiut kita rata-rata ada akaun2 nih. but the truth prevails.

so bila ada mufti kata ok ada mufi kata tak ok, yang lebih selamat ialah keluar dari situasi itu.

bak kat hyelbeine, tepuk dada tanya iman. walau kita tak boleh buat semua, jangan kita tinggal semua.

tak payahlah jadi saiko suruh aidid buat laporan polis la itu la ini la. aidid just laid out the facts. it's for you to digest. the story doesn't end here in this blog. it's merely a start.

for anybody with brain, that is.

Akukah? said...

the more i read AM entries, the more intrigued i became.

i need neither comics nor sitcoms, i just need AM entries, hilarious!!!

hilarious tgk bangsa aku mencari rezki dgn penipuan (one after another)

kekdg aku wonderbra gak ape keje sebeno AM ni?? tukang amik upah buat thesis & research paper online kot??? apart having chance gettin I.O.S, that's big bucks biz!!

deep down something tells me AM is a nutcase! regardless, i still lap u la AM!

a said...

Lol.. AKu baru je baca artikel Uzar berkaitan pelaburan dimana Islam mengharamkan pelaburan yang menjanjikan pulangan tetap.. skalinya bukak blog AM kuar plak pasal ni.. Produk government plak tue..isk isk isk.... Hancus!!!

aku_ein said...

Tetiba je ada berita mengenai ni..

http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/sara-1-malaysia-not-fast-buck-scheme-says-pnb-chief/

wahaha..

nape lak sebelum ni segala bentuk pelaburan xde la plak nak bagitau status pelaburan..

something fishy..

bak kat hyelbaine, tepuk dada tanya iman...

me_nia said...

how bout affliate junction..?

Salam said...

since ada nak pertahan PNB punya saham amanah, baik korang fikirkan ni...

mana korang nak percaya, yang semak halal haram tiap2 tahun ke (sc) atau guna hukum yang dah dibuat bertahun2 dulu. perlu diingat pelaburan bukan straight foward cam makan babi atau minum arak. ada tak haram makan babi boleh ubah kalau panggang contohnya. atau haram minum arak boleh ubah kalau tambah epal ke apa? pelaburan saham boleh berubah halal haram kalau divert kat tempat haram. lebih kurang cam sembelih la... ayam halal makan tp boleh jadi haram kalau bukan islam sembelih.

about sc vs majlis fatwa... setahu aku sc punya panel semak status patuh syariah penuh ngan pakar dlm muamalat islam. nak tunggu sc semak bukan pakai kertas dua tiga helai. kena hantar lima enam report tiap2 kali review tahunan. pastu ada interview lagi. kalau reject memang nak revert balik susah. kena tunggu tahun depan pula

aku tak kata majlis fatwa tak betul cuma banyak fatwa secara general disebabkan diorang bukan fokus untuk satu2 bidang je

mizi said...

sori off topic sikit,

saya baru je dalam sebulan ikut blog ni.

then perasan ada 1 troll-MATAHATI yg BUTAHATI post bende kat page FB dia on 14 Nov 2011:

MATA HATI TEAM
Gua teruja dgn petikan ayat dari watak seorang doktor pakar pembedahan didlm movie neh..Doktor itu dgn selamba poyo berkata “ IT COST MONEY TO PROVIDE A HEALTHCARE “ kpd watak seorang bapa yg kesempitan duit menanggung beban kos pembedahan anaknya yg sedang nazak..Lu layan ini movie & LU AKAN MEMAHAMI BETAPA LAHANATNYA BARUA-BARUA YG BERGELAR DOKTOR BERTOPENGKAN KAEDAH PERUBATAN MODEN MCM SI LAHANAT BARAI TUA,DR.MOHD FUAD BAHARUDDIN..BERBAKTI KPD RAKYAT KONONNYA..BERBAKTI KAH ATAU MENTEKEDARAH DUIT PESAKIT?..PUKI LA ENGKAU!

saya emphasize pada ayat ini:
Lu layan ini movie & LU AKAN MEMAHAMI BETAPA LAHANATNYA BARUA-BARUA YG BERGELAR DOKTOR BERTOPENGKAN KAEDAH PERUBATAN MODEN......BERBAKTI KPD RAKYAT KONONNYA..BERBAKTI KAH ATAU MENTEKEDARAH DUIT PESAKIT?


THIS IS DIRECT INSULT TO ALL DOCTORS and OUR PROFESSION!!
kepada sesiapa yg boleh/ada expertise utk trace biodata peribadi makhluk MATAHATI ni, sila expose kat sini dan saya akan inform kat semua colleague saya kt hosp KKM and universiti utk halau makhluk tak reti diuntung ni dari menerima rawatan di hospital2 seluruh malaysia.
dan harapan saya walaupun dia pergi ke A+E sekalipun MVA/accident patah tulang/open #, suruh dia makan produk2 hapakejadah dia tu utk sakit dia hilang serta merta.JANGAN ADA SESIAPA DOCTORS EVEN MED STUDENT PUN YG ATTEND DIA.BIAR DIA MATI KATAK DENGAN MULUT SUMBAT DGN PRODUK SAMPAH SARAP MLM

kesimpulan:
saya dan ramai kawan sudah jera menerima patient yg menerima akibat dari produk2 sampah MLM ni.

from my working experience alone, dah 4 pt saya mati bcoz of direct and indirect complications of MLM products

p/s:ucapan jutaan terima kasih pada sesiapa yg dapat membantu utk expose true ID of this guy. i really mean it.

aku_ein said...

@ mizi..

kau ni doktor la ekk..bagus2..

quote ayat kau sikit "JANGAN ADA SESIAPA DOCTORS EVEN MED STUDENT PUN YG ATTEND DIA.BIAR DIA MATI KATAK DENGAN MULUT SUMBAT DGN PRODUK SAMPAH SARAP MLM"

aku setuju dengan ko pasal ni..even MA pun jangan tolong..PPK pun tolong tengok je..wahaha...

kejam lak aku camni..tapi diorang lagi kejam kan..

Akukah? said...

@ mizi

cuba add somekind of subtlety ke kesadisan awak tu (lol).. u r bound to medical ethics kan ;-)

there r groups of peeps out there yg bising kutuk charges + doctors tapi diaorg tu kurang paham / x tau ttg byknya medical cost/subsidy yg diabsorb. kalo la m'sia ni mcm many other countries, mau patient mati besepah2 coz x mampu nak bayo hospital/medication fees.

bayo rm1/5 dpt jumpa MO/specialist, dpt ubat lagik!!!

Aidid Mu'addib said...

Doctors don't do movies... actors do movies.
Dan sejak bila doktor KKM ada isu pasal duit? Duh...
Malaysia ada Public Health Care System... it's a none issue.

Err... Yg ko kesahkan mamat psycho MataBabi tu pehal beb?
Mamat tu dah lama tak makan ubat chlorpromazine dia.
REFUSED - takmo makan langsung. Dia perasan dia sihat walafiat.
Itu yg gilababi nya menjadi-jadi gilababi punya.
No one can save that psycho der...

FSF50 said...

Dr. Mizi,

that pig-eye mmg mcm tu dah x leh nak buat ape dah.. it's best if we just ignore him.. it'll be a no case since he can easily get an insanity plea hands down. now when that happens, we can't deny him a psychiatric therapy but he can deny himself that. hahaha

it's surprising that you said you personally have came across 4 fatality cases from MLM products. i was talking to a doctor friend of mine the other day, and he was telling me pretty much the same thing. but this only happens generally to the meleis!

if the doctors in Malaysia can join forces and document some sort of medical complication cases which were caused by taking MLM products, i think we can create more awareness among the public (and hopefully meleis public).

as it stands, we can't rely too much on the G-team, as they seems to support the idea of the MLM system (money-laundering, or a form of money redistibution: from smaller fish to much bigger fish - just look at this fishy SARA 1M!)

mal-aise: Malaise (pronounced /məˈleɪz/, mal-aze) is a feeling of general discomfort or uneasiness, of being "out of sorts", often the first indication of an infection or other disease. Malaise is often defined in medicinal research as a "general feeling of being unwell". This word is originally a French word existing since the 12th century.

FSF50 said...

Also, to @syazD
"syazD said...
err..thanks duktur for the reply(??) nak digest komen di atas mmg xpahamnya...yg pasti sy dah tertukar Amanah Raya dgn Public Mutual..yg pacik macik kita duk melabur tu Public Mutual bukan AM.. so kesimpulannya PM dgn SARA1M bascinya samalah ye"

based on my understanding, there are risks associated investing in PM, depends on what kind of fund you're investing. die ade byk gile fund, from super agressive to mild ones.. tgk kat sini--> http://www.publicmutual.com.my/application/fund/performancenw.aspx

ko invest kat sini bukan guaranteed returns, ade time it's negative growth, ade time ko dapat sampai 23% ROI a year. but ko tanggung risk tu. also, it's not mcm main forex ko buat scalping, i.e: main curik2 ayam trade seminit due, or lima minit pastu jual.. biase org labur for a few years, 2-3-4 yrs.. total return for that period could be 80%, average a year for abt 26%.

tapi ade je time ko tanggung risk the fund is not doing well, which selalunye the fund manager will be in trouble. anyway, aku just nak clarify the difference je, tak tau lak ultimately PM ni halal ke haram, it still depends on what kind of fund the manager invest in.. kalo die invest dlm San Miguel, jgn carik pasal la ye..

Islam tak halang invest nak jadi kaye dol, tapi care kene betul, ko tanggung risks, ko sabar (jgn tamak haloba nak kaya esok/minggu depan/bulan depan).. and JANGAN SCAM ORANG, particularly ORANG MISKIN!

curigelap said...

--another info yg mmbr aku email --

http://pulakdah.blogspot.com/2012/01/rm13000-dalam-5-tahun-najib-terdesak.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+EmpulakDah+%28Em...Pulak+Dah!%29

Sharinginfoz said...

anyway thanks for sharing, memang dalam pelaburan Islam tak boleh menjamin keuntungan tapi kalau pembahagian keuntungan, i.e. 50% 50% oklah, anyway pasal pembayaran interest kepada bank tu kalau tak silap Kerajaan memperuntukan RM100 juta so ianya 20% daripada jumlah pinjaman of RM500 juta or 20% untuk 5 tahun or 4% setahun. Maknanya bank akan mendapat interest from govt. Satu lagi kat mana diaorang melabur?

Adik Pon Boleh Goyang-goyang said...

Mantap!

Kalau ada entri baru, lagi mantap.

mizi said...

Aku bukan concern sangat dengan mamat MATAbutaHATIbusuk tu, tapi dia tu adalah tip of the iceberg phenomena MLMers yg malasit(malaun+parasite) macam ni

Aku bukan apa, aku dah fed up tahap langit ketujuh dah dengan makhluk2 species MLM (Melayu Liwat Melayu) ni,yg aku cakap mati tu 4 orang je, tapi aku taknak cerita sini. Biarlah yg meninggal tu rest in peace.

Sebab, masih ramai lagi yg hidup tapi menyakitkan hati aku..
Ni antaranya:
Case 1:
Pt: doktor, nak tanya ubat ni bagus tak? (tunjuk botol produk MLM hapakejadah)

Aku:mintak maaf kak, saya tak boleh komen, sebab itu bukan ubat yg saya belajar. Nak amik atau tak itu pilihan akak, tapi apa2 risiko kena tanggung sendiri.

Pt: risiko macamana tu doktor?

Aku: mungkin boleh sakit, sakit tenat, mati pun tak mustahil.

Pt: ish, orang lain makan ok je, takde mati pun.

Aku:itu saya kata tadi…saya tak boleh komen, sebab bla2 bla2….(refer 2nd paragraph tadi)

Pt: eleh orang nak tanya je, jawab la elok2 tak boleh ke. Ini lah dia doktor kerajaan

Aku: watde….? (hiyaa, rasa macam nak karate je)

Case 2:
Aku: aii pakcik, tinggi gula pakcik ni ,FBS:13 HbA1c:14. Makan ubat tak? pantang tak ni?

Pakcik: ni anak pakcik ni ada suruh pakcik minum ada 1 jenis jus ni, dia kata bagus utk kencing manis. Sejak beberapa bulan ni minum jus tu, badan jadi segar. Ubat yg doktor bagi tu pulak kadang2 buat saya letih

Aku: jadi, pakcik tak makan langsung la ubat? (dah start intonasi menaik)

Pakcik: kadang2 jela….Cuma ni ha doktor, beberapa hari ni mata saya jadi kabur la

Aku: (selepas berbakul2 nasihat aku humban kat pakcik dan anak dia, dan sedikit argument dgn anak dia yg defend produk jus dia tu)ok la, nanti saya rujuk doktor mata

So, tak lama lepas aku refer ophthalmo aku dapat surat rujukan maklumbalas-dx:vitreous haemorrhage secondary to PDR, vision Hand Movement. AMIK KAU!!! JUS TU SEDAP SANGAT SAMPAI DAH MASUK MATA


Banyak lagi la….kalau compile,aku rasa smua entries tu boleh buat blog macam aidid jugak kut.hehe

cek chun said...

Good idea gak tu.
Boleh jugak baca cerita dalam klinik/hospital.
Dr mizi, rajin2 la singgah dan cerita lagi.

bulat said...

ohhh mizi doktor ke bagus2...
rugilah klu belajar bertahun2 lepastu nk promote barangan sampah yek apa kelas barangan sampah MLM klu nk dibandingkan dengan ubatan sintetik moden...

dunia dah bertambah maju, bukan nk menafikan kaedah perubatan moden tetapi jgn nk menafikan kaedah alternatif yg lain...

ko sendiri pun dh cakap ko tak boleh komen sebab itu bukan ubat yg ko belajar, jadi klu ko nk tahu ko kena belajarlah dulu, bukan terus kata produk sampah...

Aidid Mu'addib said...

Kalau dah ada mangsa MLM (yg tak dengar cakep) yg dah mati tergolek-dog... bersangkutan telan produk MLM merapu, IDAK JUGAK PRODUK SAMPAH LAGIK KA SAMDOL DOL? IQ ko berapa mangkok bulat dol? Zero? Apa kata ko cuba carik blog org lain yg IQ sama zero cam ko dol... pastu tulis komen sesuka hati ko tanpa segan-silu gitu. Ada gak pekdahnya der. Pekdah pada species IQ zero... you know, geng2 level IQ MLMer yg sama waktu dengan ko laaaaa.... DUH!

Fazenne said...

Salam Bro Aidid,

Since you've been talking a lot about loan, riba', Islam bla bla bla... I really hope you can write an entry on this so called Islamic Banking.

It has been stamped as "Islamic" even by some Ustaz writing in some papers. Somehow, I just couldn't get myself to believe that this is halal. Hey man, you borrow from Bank X based on conventional system, you'll get 6-7% interest. You borrow from a so called Bank Islam, guess what, they'll charge you an extra 1-2% on top of those 6-7%. And that for using the name Islam!!!

You'll get to pay them extra for using the Islamic Banking!!! Mana ruh Islamnya???

So, bro... could you please, write something about it. I've got my mind fixed already, but it will really help our fellow Muslims stop making debts and stop dealing with riba'. Though slowly, it will really help, eventually.

Hang dah ada pengikut... boleh sangat la membantu, bro.

Thanks bro, wassalam.

azwan said...

Ntah bila si Dr Mizi against kaedah alternatif. Conclude macam pukimak la samdol bulat oi.

Kalau perubatan/kaedah alternatifnya dapat dibuktikan secara saintifik, takdenye doktor2 nak nafikan. Mana2 doktor pun tau at least 70% ubat2 moden ni asalnye dari T&CM. Masalahnye semuanya produk MLM memang sampah. Value zero, kencing byk.

Daripada ko merapu mcm sial baik ko bagitau aku satu contoh terrrbaekk dari ladang: produk MLM mana dalam kategori "alternatif" yg terbukti keberkesanannye dari segi saintifik, dll. Aku boleh buktikan inside out kiri kanan atas bawah yg produk tu memang sampah.

Ade berani, mampu bagi contoh? Dah tau ko tu tak mampu dan bangang, ilmu zero, baik dok diam2, sumbat kote ko tu dalam anus dalam2, jadi pondan terus. Ada paham MLMers maknyah? syuhhh syuhhh...

nurfauzi said...

Fazenne:
Good question. I'll try explain a little bit.

Bro Aidid, tumpang menyemak sekejap ye.

Harga tak sepenuhnya mempengaruhi halal atau haram. Contoh terkenal orang selalu bagi adalah berkenaan makanan. Ada makanan halal yang murah dan mahal. Ada juga makanan haram yang murah dah mahal.

Kalau di negara luar contoh eropah ke, kita sukar nak dapatkan makanan halal dan kos mendapatkannya jadi tinggi. Tapi walaupun mahal, masih halal. Berbanding makanan yang tidak halal tetapi murah, boleh didapati merata.

Dalam persoalan makanan, kita akan usaha nak dapatkan yang halal walaupun mahal.
Ayam tak sembelih rm5 sekilo.
Ayam sembelih rm8 sekilo.
Mesti kita rela nak beli ayam sembelih RM8 sekilo tu.
Mengapa soal nak elak riba', kita taknak cari yang halal?

Jadi murah / mahal tak mempengaruhi 100% ( tapi kalau dah beli gelang 50 hengget, jual 1000, itu bagi hukum tembak la)

Kalau dari segi modal, perbankan Islam ni macam status kedai runcit. Konvensional dah jadi hypermarket. Jauh bezanya.

Jadi harga juga mesti ada perbezaan. Contoh kita berniaga modal RM10k, tanggung hutang RM3k, dengan pulangan perniagaan yang perlahan. (sebab baru lagi)
Orang lain berniaga benda yang sama, modal 500k, tanggung hutang 3k jugak, pulangan stabil (dah berpengalaman).
Jadi kesusahan dan risiko yang ditanggung berbeza.

Tapi hari ni ada juga produk perbankan Islam yang dah mula bersaing dengan konvensional. Harga pun agak kompetitif. Mungkin bank rakyat sebagai satu contoh. Bank Rakyat mengamalkan perbankan Islam. Jadi jangan ragu status halalnya.

Beza asas yang membezakan konvensional dan perbankan Islam adalah kontrak dan akad produk. Yang ini panjang lebar nak cerita. Berjela....

Panjang lebar sebenarnya nak cerita.
But i hope u get the main idea. Any question maybe you can ask through email.

Red Herring said...

Tolong semak tuan doktor aidid dan nurfauzi

kenapakan pengiraan keuntungan oleh bank yang mengaki Islam ni berdasarkan kadar riba negara iaitu BLR/BFR(BFR bagi Islamic) BLR bagi konvesional tyang mana kadarnya adalah sama.

Mengapakah pengiraan BLR/BFR berdasarkan OPR?

mengapakah dalam kontrak Bank yang mengaku dirinya islam terdapat denda penyelesaian awal di mana sekiranya menyelesaikan hutang awal dari 5 tahun akan kena denda, sama seperti bank konvesional 9early settlement)


Contoh dari blog kami:

Perjanjian Pembelian Rumah dengan Bank XXX yang Mengaku Dirinya Islam

Pelanggan dan Bank dengan ini bersetuju bahawa Pelanggan hendaklah membayar kepada Bank gantirugi bagi sebarang kelewatan ke atas ansuran bulanan yang ditetapkan pada jumlah yang bersamaan dengan kadar 1% setahun dikira berdasarkan jumlah yang perlu dibayar balik dari tarikh jumlah bayaran ansuran bulanan tersebut menjadi tertunggak........

Pihak Bank berhak menarik balik atau mengubah terma dan syarat sekiranya perlu tanpa memberitahu pihak Pelanggan terlebih dahulu


Kenapakah Bank XXX mengenakan denda atas kelewatan? Adakah denda kelewatan tersebut akan membebankan pelanggan dan merupakan satu jenis riba?

Kenapa Bank boleh mengubah terma dan syarat perjanjian tanpa persetujuan bersama dengan Pelanggan? Ini merupakan perjanjian yang kuku besi dan berat sebelah

http://redherringmindcontrol.blogspot.com/2011_05_01_archive.html

Red Herring said...

Perjanjian Pembelian Rumah dengan Bank XXX yang mengaku dirinya Islam

Pelanggan tidak dibenarkan untuk menjelaskan atau menebus hutang pembiayaan di dalam jangkamasa lima (5) tahun mulai pengeluaran pertama wang pembiayaan.


Kenapakah pelanggan tidak boleh menyelesaikan pembiayaan awal sekiranya beliau dapat rezeki lebih?

Mungkinkah bank tidak dapat mengaut keuntungan daripada riba yang dikenakan sekiranya penyelesaian dilakukan awal

nurfauzi said...

red:
ini kalau jawab mau boleh buat pembentangan kertas kerja seminar ni.

akan cuba komen nanti(setakat yang termampu la...ilmu tak banyak ..cuma tau asas je)
Bank mana tu ye? Nak jugak tengok bank mana.

Hari tu pun IBFIM ade tegur dalam paper, bank Islam lari dari maqasid syariah.

Tak dinafikan perbankan Islam di malaysia masih perlu banyak penambahbaikan.

Red Herring said...

Untuk lebih jelas pihak krew redherring telah membaca kontrak pembelian rumah dari Bank Islam dan terma ini diambil dari kontrak bank islam tanpa sedikit edit pon

bulat said...

azwan2, ko kira bernasib baikje sebab dilahirkan masa zaman dh moden nk saintifik clinical trial bagai... klu lahir masa zaman dulu masa takde cara nk buktikan clinical trial sume, masa tu duk mengharapkan testimoni je...

tkpayah nk berlagak dgn sikit ilmu yg ko ade tuu, bukan tkde contoh byk pun tp dh otak dungu piang mcm ko bgtau pun mana nk tau bagusnya... ko pelahaplah ubat sintetik moden ko tu byk2..

azwan said...

Woi pukimak MLMers aku cakap benda lain, ko cakap lain.

Aku cakappp...produk MLM. Produk sampah MLM Fucking dumbshit lah bingai, yg dah pun wujuk zaman moden. Otak low IQ hape ko neh? Khinzir ke tenuk lagi pandai dari nko?

Yang pegi kait zaman dulu punya apahal dumb? Kote pendek? Otak pun retard?

Most of well-known traditional and complimentary medicine dah pun ada supporting evidence. Yang aku rasa leh terima and need further research. Indication for each product tu lain citer ye. Aku cakap pasal produk MLM. Produk MLM...get it maknyah?

The only reason why produk2 MLM ni masih lagi stuck up dgn so called "traditional" level ialah sebab memang produk tu memang takde value pun. Dah cuba buat research, tapi sangkut. Money no issue, tapi sangkut gak. Berangan nak masuk category poison, tapi sangkut gak. Terrrpaksela claim bingai itu ini.

Dumbfuck? Khinzir? No wonder jadi MLMers. Aiyoyoyoy...

Myvitrd said...

Sejak dilancarkan lagi aku pun dah rasa macam ada yg tak kena dengan skim ni.. seolah2 rakyat pulak yg kena kumpul duit bagi dekat GOV.. almaklum jelah PRU dah dekat GOV kena ada duit..500 juta ingat sikit beb..

Yang peliknya setiap bulan dah janjikan 134 keuntungan TETAP.. skim ni lebih kurang je sama dengan SKIM cepat kaya Online tu.. cuma bezanya ni kerajaan malaysia yang buat.. so HALAL bagi dia orang..

Akukah? said...

kisah benar di depan mata berlaku pd pukul 2.20pm hari ini di satu bank yg ada dlm list pinjaman SARA 1M.

overheard conversation between an applicant and bank officer, "kak x bole pinjam sbb akak ada anak2 yg bole tanggung akak. kita cuma bagi pinjam kat org yg susah, yg mmg xde duit langsung. 1 org saja dlm family yg bole buat pinjaman ye!"

kesian lahai tgk pompoan tu, sedey muke dia. betul ke anak2 dia tanggung dia? dia terus duduk diam tunduk pandang lantai & buku bank dia.

statement officer tu "..org yg susah, yg mmg xde duit langsung..." - kalo dah susah xde duit langsung, camne nak bayo utang tu???

FAIZ FAKHIRIN said...

aidid, kalau ko kaji balik..dh mmg sistem perbankan dunia penuh dgn riba...pusing pergi pusing mari, mesti terkena gak riba...too rigid to details bout that...

we're too late to change all this stupid financial because most of muslim nowaday just know to talk about money but they don't knnow anything about financial..

When The Idiot are Taking Over ~NOFX~

Ema Bustamam said...

1. mmg dunia ni dah tua sangat dah sarat sgt dengan riba. semua kita buat xdpt lari dari riba.

2. aku belajar bisness, sekali kau masukkan duit dlm bank, bank tu buat profit 5x ganda. duit tu salur kemana? pendapatan kasar negara. yang mana wawasan 2020-nak mencapai berapa peratus pendapatan kasar ntah aku lupe. so kau akan dpt pulangan balik and the bank dpt lagi banyak. sape untung lebih?

3.tapi rakyat untung jugak. kalau pendapatan kasar negara ni naik kita takkan hadapi inflasi (harga barang naik)KALAU LAH TAK NAIK? takut keuntungan masing2 dorg telan dulu.

4. yea bro RM100++ tu tak banyak skali isi minyak habis. tapi mungkin membantu bagi mereka yang sangat sangat kesusahan xmampu nk beli susu anak.

5. just sad lah HALAL/HARAM dah tak dipertimbangkan demi kepentingan diri skrg ni. nk libatkan org2 yg tak sedar benda tu riba pulak.

just sharing my opinion. aku mintak maaf awal2 klu ayat aku xsedap dibaca.

Fazenne said...

Bro aidid, mintak laluan...

Salam bro nurfauzi... maaflah... contoh ayam sembelih vs ayam tak sembelih tu IMHO tak ada kena mengena langsung dgn riba'. Saya dah pernah dengar, itulah alasan yg dijaja oleh mereka yg menyokong sistem perbankan Islam.

Itu jual beli... Allah halalkan jual beli dan mengharamkan riba'.

Tapi, sebenarnya, dalam Islam ni... tiada perbankan Islam. Yg ada hanya baitul mal. Itu sebab ada was was pd sistem perbankan Islam. Bagaimanakah yg boleh dikatakan Islam bilamana harga itu kena ikut harga anggaran 25 tahun atau 30 tahun akan datang? Speculation? Boleh ke speculate dalam Islam? Nabi saw tidak terima kontrak yg tiada jelas urusannya.

Aqad? Nabi saw memang ajar supaya apa-apa urusan yg melebih 1 dinar (pd waktu itu) dibuat kontraknya. So, kontrak perbankan conventional juga adalah aqad.

Maaflah... setakat ini... saya tidak dapat terima ada ruh Islam dalam the so called perbankan Islam ni.

Islam itu tidak menindas. Perbankan itu ciptaan Yahudi. Perbankan Islam itu 2 kali HARAM!

Semoga kita ummat Islam diberi kekuatan untuk mengelak dari perlu terlibat dlm riba' dan hutang, amin.

Berlaku adillah kita... perangi nafsu... elakkan hutang... jauhi riba'...

Neoasna said...

jgn melabur dlm ni dowh. Kerajaan mmg ska gunakan Illusi nak bg org tambahkan "cash liquidity" dalam "bank" dorang. Nanti senang kalau apa2 hal UMNO kalah ke seblum kalah nanti dia beli la "Kapal Selam" baru menerusi "Kedai Runcit Pak Jibit "

Yang sebenarnya kalau nak kaya, jgn terus fikir nak jadi kaya, fikir pasal dunia ni. Fikir pasal tanggungjawab. Fikir pasal apa yang perlu engkau buat untuk pastikan org ramai hidup senang. Dont be selfish. Hidup untuk org lain lebih baik dari hidup untuk diri sendiri. Sebab korang ni baik2, mungkin sebab tu Allah xnak korang dibutakan dengan ketamakan harta. Jangan takut miskin dan berbaktilah pada agama dan bangsa selagi hayat dikandung badan. Kaya? Org UMNO pn kaya, tp at the end look at them. Base kena betol beb, kalau ko carik duit setakat nak jadi kaya, you may end up with your hands dirty. Kaya or not.

nurfauzi said...

Fazenne:

that is the alternative now we have so far. If we still label that islamic banking is same with conventional, then we must come out with alternative.

That is what islamic scholars and ulamak try to do. Instead of giving fatwa, they also must provide alternative for muslim to stray away from riba.

instead of saying that is haram, this is haram, why don't we give alternative for this problem?

I suggest we want to give critics and say that islamic banking is haram, same with riba, i suggest we can attend and learn a little bit about maqasid syariah, or a short course for islamic banking.
about the chicken, that is for halal comparation. Maybe we can make a little bit homework of what is riba, types of riba, and how riba came out from a transaction.
Then we can know what is the difference (walaupun dari luar nampak sama).

even that banking not from us or from jewish. What is wrong if we take the model, do a little bit modification to make it halal. Islamic banking is still new compare to conventional. So many base or models are copied from teh conventional, eg: BLr (base lending rate)

I give comments base on facts and knowledge that i've learn before. TQ. May Allah forgive us.

Mona said...

Hohohoho, busuk kohong bau tikus neh!! Tu la elok buat business, jangan nak dok berangan jadi 'investor'...

Eh, nurfauzi ni leh tahan gak eh....Hohohoho....

azwan said...

Kejadahnye elok buat bisnes...buat bisnes MLM kimak macam ko? Tonggang jus sampai mampos? WTF hooker sekor neh. Dan still merayau2 cari customer kat sini.

Sumijelly said...

eee...asyik la terlepas jer nak baca ENTRY TERBARU aidid...

macam mana nak tau update jer selalu..huhuhu..

nak SUBSRIBE melali EMEL boleh ker??huhuhu

Sumijelly.com

.:BBc Florist:. said...

Assalamualaikum

Guys, check these out. they are videos showing how watching tv is bad for us and the US wicked strategies in dumbing down the mass backed with scientific research and history.i took it from my all-time-favorite blog, http://vigilantcitizen.com

well, other than aidid's blog.(bodek sket.hehe)

Here are the links

How TV Affects the Brains of Young Children (video)
http://vigilantcitizen.com/latestnews/how-tv-affects-the-brains-of-young-children-video/


The Deliberate Dumbing Down of America (video)
http://vigilantcitizen.com/latestnews/the-deliberate-dumbing-down-of-america-video/

Imho, these videos are really powerful as the eye opener for us especially muslims.We have been taught and exposed to so many things in this world since we were a toddler until we are called the adults. We read lots of books and watch lots of videos and things along the way.However, lets pause a moment in your busy life, and think, how often do we read the divine book sent by ALLAH- the Quran? Most of us are so distracted from doing so, instead we are drown into the world of entertainment 24/7. Switch on ur tv, and look, most of the entertainments brought to you are just plain stupid, outlandish, sick and full of morally debased people.-Mentor-AF-Vocal Bkn Sekadar Rupa (eww..seriously?)-stupid dramas,cerekaramas(bad for malays,isteri suke lawan ckp suami, suami dayus dn bodoh, ank2 kuang ajar,pergaulan bebas laki pompuan like da new drama BFF)-bad badd cartoons like spongebob (ajar bdk2 mnjawab dan x bertanggungjawab, i found out from my own experience with my younger brother)-and english programmes,toksah ckp byk yg lucah promoting debauchery- etc etc. Do you realize, all these entertainments actually affect our brain and the way we behave? major?

I would like to personally ask aidid, and others as well to watch these videos and would be extremely delighted if you can comment from your pov. As for the second video, it states one of the strategies is to provide unnecessary and potentially harmful drugs/vaccines to children. Perhaps the doctors here have something to say?

Thanks.

Fazenne said...

Nurfauzi:

Alternative to Banking...

Ever heard of Qana'ah???

Wassalam.

.:BBc Florist:. said...

just quoting some of the shocking comments from the blog

V.C SUPERFAN says:
December 15, 2010 at 1:25 pm

"Sickening..

I’m a science teacher at a secondary school, and whenever i teach about diet or vaccinations, i make sure that all the kids are aware that what they’re being told is practically bullsh*t..
I teach them as i normally would, but ALWAYS tell them to research around it and never to take it as fact.. screws their little heads up but if the message reaches even one student, then we’re getting somewhere..

The girls have just had their HPV vaccinations recently.. It pained me to see the kids going to get injected full of sh*t.. They don’t know any better and the parents are oblivious sheep.. Criminal;"

Faith says:
December 15, 2010 at 1:48 pm

"I can attest to the story. I am a junior in college and its so sad to see professors who would rather grade on completion than accuracy.. It makes me lose hope for our school system. And as for vaccines, my mother was born in Liberia, West africa and everyone there (i kid you not) who comes to America gets a vaccine shot that leaves a circle on their arm. It looks sort of bubble like. I never knew that a vaccine could do such a thing. That is if its really a vaccine…..

Sad story, but so true. This is why we have things like SPECIAL EDUCATION in schools. I had a friend who was put in special ed and never understood why because he was normal to me, but after two years of medication and “special education” he was no longer “NORMAL”

Does anyone know any special toothpaste without Fluoride?"


i'm sorry if my comments are out of topic. but this is really important to each one of us other than banning MLM. In Malaysia,our government also promotes free HPV vaccine for teenagers to vanquish cervical cancer. I dont trust it the moment i saw it on tv. why should we be injected by such a thing? when promoting healthy lifestyle and avoiding promiscuity as what islam has taught us are the best remedy to prevent it? However, i might be wrong bout the vaccine thingy as i'm no expert. Thus i leave it to the doctors to tell and spout off the truth to save many lives of innocent people.

TheBentPencil said...

Good job Aidid. Although I need to research more on this cuz some things aren't much clear to me.

When it comes to investment though, please do follow the golden rule: never borrow to invest. EVER.

Unfortunately it happends everywhere, form ASB to MLM. (MLM is the worst though, you borrow and when the system collapses, you are left with debt and very angry borrowers. oh my!).

I know this 1Malaysia investment thing sounds like the government is trying on some sort of "welfare" way to increase the living standards, but I bet it's gonna end up otherwise, as the poor may not afford to pay monthly and the system suffers loss!

(inb4 gov shutdown lol)

@BBCflorist: thank god I didn't take that HPV thing. I was too lazy to even move my butt away from the computer for a free HPV vaccine. haha

.:BBc Florist:. said...

@TheBentPencil

Listen to your conscience, it's a powerful gift from our LORD.It's pure spiritual judge and there's no such thing as sick conscience. God has created us and therefore He knows that we are easy to stray from the right path and defeated by our best enemy, satan. Thus, our conscience/common sense is God's way to save us from further sin. Subhanallah.

And as we learn God's words (the holy Quran) and listen to Him, He gives us heightened conscience, that helps us to determine which is right/wrong. Halal/Haram. Our conscience gives us good signs, dont keep defying it and try to fight it to justify our bad actions.

About the conscience or self the Quran in Sura “Shams” says; “And the self and what proportioned it and inspired it with depravity and piety, he who purifies it has succeeded, he who covers it up has failed.”

Jika kita asek mahu menegakkan benang yg basah, ikot suka nafsu kita sahaja, takutlah jika Allah tarik hidayah itu dari kita. and let us wallow in our sinfulness. Nauzubillah. So let us check ourselves, if our conscience does not warn us when being tempted by the worldly pleasures,perhaps we have a hardened heart which makes us deaf to hear its cry. Then, we are in a big trouble.

But don't worry peeps. Allah loves those who repent earnestly. Buatlah taubat nasuha dan bykkan ibadat dan membaca quran. Dan amalkan tiga solat sunat yg utama yg diamalkan Rasulullah, solat tahajjud, dhuha(dimana kita disunatkan baca surah as-Syams diatas) dan witir. Insyaallah kita terselamat dr terjerumus dlm godaan akhir zaman yg maha dasyat ni. Amin.




p/s: err still menanti Aidid and other fellow doctors.senyap pulak mereka2 nih.

Pida said...

Guiness stout baik untok kita? kah kah kah kelakarlah orang dulu-dulu ni.

Comot said...

Thanks bro Aidid, your precious information is really important for other people out there, including me.

There were too much 'cancer & viruses' inside our government.

Please gimme one example of the other country that really care their own people?

Masih wujudkah negara dan kerajaan tersebut di muka bumi ini...ye.

aReTikZ said...

Pergh ~ Ok, Understand.. hehe.. Bro.. want to ask ur samting.. pendapat anda tentang SAP Venture?

Akukah? said...

@BBc Florist

My readings on HPV x exhausted lagi but m almost certain to putting down a period. Instead of getting more convinced, scepticism became overwhelming pulak!

HPV - more like the proof's in the pudding!

U peeps out there, with brainy minds, think, rethink & decide what's best for self & loved ones!

Wish u all a pleasant weekend!

yoku said...

semakin jelas dan nyata "rakyat didahulukan" kepentingan di"UTAMAKAN"

Mata Hati said...

Woi debab ape crita kau neh bhai?..Tak abeh2 dgn ajaran sesat kau neh..Cerita yg sbnr begini..Kerajaan bagi dana kpd company Amanah Saham utk bikin Amanah Saham 1 Malaysia(AS1M)..Sebenarnya boleh saje kerajaan bg free setiap bulan kpd rakyat berdasarkan pemberian dana tersebut tp bagaimana cara utk menguntungkan semua pihak & bagaimana keluaran dana free utk rakyat itu boleh menjana semula ekonomi negara?..Company Amanah Saham seterusnya melaburkan dana free kerajaan tadi ke dlm bank..Bank yg mendapat dana free kerajaan td kemudiannya menawarkan pinjaman kpd rakyat yg mau membuat pelaburan AS1M..So secara automatisnya,rakyat dpt duit free setiap bulan..Bank dpt untung dari pelaburan dana..Company Amanah Saham dpt untung semula dari bank & kerajaan dpt semula dana yg diberi free tadi dari untung company Amanah Saham..Jadi semua pihak mendpt untung & berlakunya aliran positif didlm pertumbuhan ekonomi negara..Keuntungan yg ditetapkan setiap bulan adalah DARI DANA ASAL KERAJAAN & BUKAN DARI DUIT BANK SENDIRI SECARA TERUS..Jadi di dlm sistem muamalat Islam,pelaburan yg bercorak begini adalah HALAL krn nilai yg ditetapkan setiap bulan utk diberi kpd rakyat adalah DARI DANA ASAL KERAJAAN YG PADA ASALNYA DIBERI PERCUMA & BUKAN DARI DUIT BANK SENDIRI SECARA TERUS..KAU YG BONGOK!..BHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!

Ms Odah said...

laa... baru aku tau mata hati ni penyokong kerajaan. selalu nampak dok ngutuk org yg kerja kerajaan. tak sangka bab pelaburan riba' ni dia sokong habis-habisan.

Bomoh Hujan said...

testing

Bomoh Hujan said...

ok.... sejak dari 1st entry sampai la masuk tahun ke.......aku tengok trollol mlmer ni bebal xreti nak kongsi2... banyak sangat....lain tanya lain jawab.....lepas tu spin mengalahkan gasing... hishhh...kadang ku komen lebih teruk dari bebudak yang terencat... boring.....xda ke yang mantop2 mcm era2 pad avail dulu....hihihiih

bulat said...

ala bomoh hujan nk kesian kat MLMer kononnya... mcm aku pun kesian kat species mcm ko sebab masih tak faham2 walaupun ada faktalah kononnya tp klu fakta tuu pun ko masih tak boleh faham dengan jelas adalah useless..

org pemalas je telan bulat2 apa yg org lain cakap, contoh mcm fakta b17 tuu si AM duk letak gambar org mati, of cos laa org tuu mati sebab poisoning tp berapa byk yg dia telan yg buatkan dia mati?? 1tan? 1kg? 1gram? or tgk tulisan calcium cyanide je terus mampus?? seumur hidup ko pernah dengar perkataan "OVER DOSE"?? ko telan aspirin sebotol pun boleh mampus jugak walaupun ada clinical saintifik sume...

azwan said...

Bapak bahlol empat segi sekor neh. Punyela tak paham bahse, babun lagi bijak. Teruskan bercakap dol, lagi obvious kebahlolan ko. HAHAHAHAhahaHAHA...

Nur Amira said...

Bulat...still alive and still stupid. But this time you r dumb and dumber.

FSF50 said...

bulat haram jadah, dunia dah bertambah maju, bukan nk menafikan kaedah scam MLM tetapi jgn nk menafikan orang Melayu sendiri dah semakin bijak, semakin susah ko nak kencing...

ko mcm setuju yang seseorang tak boleh komen satu2 topik kalau tu bukan bidang yg die belajar dan mahir, jadi aku pelik camne ramai mlmers berlagak macam doktor, sampai sesetengah tu terus dok berlagak jadi mcm tuhan dah.. can't you see the irony in your failed argument?

bulat said...

semakin bijak tuu baguslah tapi semakin bijak pun masih tk boleh nk analisis fakta+logik tentang sesuatu perkara so "pity"..

ko nk tahu masalahnya, bukan semua yg belajar dan mahir tentang sesuatu perkara mengiyakan kebanyakan topik yg ada dalam nie.. failed argument konon..

asah lagi cara analisis ko mengenai sesuatu fakta, klu ko jahil tentang sesuatu perkara ko taknak buat apa2 aku tak pedulinya, tapi bila ko jahil tp nk ajak org lain jahil bersama2 ko adalah pathetic..

Bomoh Hujan said...

weh bulat... sepatah haram aku xpaham ko meroyan ape hihiihihih... nih bukan kes tertinggal bas ni.. ni kes xpakai stokin sebelah ni... hihihiih....kesian2....

Bomoh Hujan said...

bulat...
ko sembang fakta ape? fakta kucing bertanduk? hihihihih.. ko nih mcm tin gam la.... abis sedut gam.. lepas high... jual tin..beli gam balik... aiya.... wehh xda masa aku nak telan BULAT2 la...... kalau aku malas... bukan BOMOH HUJAN la.... keh keh keh keh....sah2... tertinggal perahu panjang kat pulau bum-bum nun... hahahahahaha -komen2 ko tu.. mcm majuk jer.... hihihi pesal? downline xda ka? aiyo amma appa... yilek...

bulat said...

klu kefahaman ko tahap budak tadika tk payah nk kesian kat org lain, kesian kat diri sendiri dlu...

Mata Hati said...

Al-dukturrr debab..kau suruh la si Dr.’Mizi’ tu masuk berdebat didlm page Mata Hati Team..Tunjukkan punai sket..Jgn hanya berani melolong mcm bapuk kt dlm blog kau neh..Sekiranya kau & suku sakat doktor kau tak berani nk berdebat dgn gua..Kau nonokkan je la bontot kau tu kt tiang TNB..Biar melopong lubang jubo kau tu kasi hanyut berak yg setangki penuh berkumpul kt kepala hotak kau tu..Doktor 2x5 samdol mcm kau nampak gayanya..Buat nama jer doktor..Buat nama jer ade kelulusan Ijazah Kedoktoran(yg CIKAI)..Akhirnya buat malu profesionalisme bidang kedoktoran itu sendiri disebabkan adenya spesis doktor-doktor seperti kau yg bongoknya mengalahkan Mr.Bean..Ada bangga kah skrg?..Tarak malu kah debab?..BHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA BANGANG!!!

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=317376204966922&set=a.205802512790959.43945.205798989457978&type=1&theater

azwan said...

Setakat buat page sindiri like sendiri gelak sorang2. Mr Bean tak bahlol mcm ko. BAHAHHAHAHA...? Konfem semua spesis MLMers kat dunia ni bangga dapat geng kimak mcm ko yek. BAHAHAHAHHA..?

Flammenwerfer said...

Abislah aku.. mati pegang bendera. Beli rumah utang bank, beli kereta utang bank. Benda-benda yg pompuan Belanda cakap kat TED ni semua aku dah guna tanpa was-was. Peluru pun nak kena sertu rupanya..

http://www.ted.com/talks/lang/en/christien_meindertsma_on_pig_05049.html

Flammenwerfer said...

www.ted.com/talks/lang/en/
christien_meindertsma_on_pig_05049.html

Wan said...

Dalam pelaburan takde guaranteed.. kalau guaranteed tu bukan pelaburan namanya. fixed deposit kot. dan apa2 yang guranteed adalah haram dalam Islam.

http://cwainvestment.blogspot.com

Arya Putra said...

Salam bro.. minta bro buat pendedahan tentang penipuan pusat rawatan keraton, dan juga penipuan kaedah penjualan produk Eccomate/Kitchen Queen..please..

Connieliscious said...

Aidid where are you? are u ok?

Lord Voldemort said...

Bro, Aidid, I just go through your quick calculation which came to RM5040 after 5 years.

And you said, diorang dapat RM40 je lepas 'makan riba' for 5 years (I'm not going there sebab ilmu agama tak cukup).

Tapi bro, you lupa these guys have 0 (zero) to begin with and by just registering, they will have RM5040 (based on your calculation) in 5 years. Ini lepas tolak interest bank.

It's good for the bank and naturally affect the economy as a whole. Money making money and using the people, which has zero to begin with, ending up with some money albeit buat taik gigi as you put it. But trust me, RM5000 is a lot for a lot of people.

Just a neutral point of view. Sometimes people try to be too smart and forget why they want to be smart in the first place.

morovlizki said...

bro, penah dgr tak NANO? kat tempat gua, felda diowg ade datang. gua tgk mak gua selalu g cop n dapat pinggan, brg plastik free. tapi puak NANO ni jual tali pgang n tilam yg ade jed. gua x pasti ape lagi diowang jual.mak gua beli tali pgang tu.katenye bagus. tak slp gua made in korea. what do you think bro?

ApeKeHeLL said...

ada jugak yg bangang defend benda RIBA ni ..aduyaiii ..mana la si aidid ni pegi lama tul hilang ehhh ..kena isa ke ape der

Akukah? said...

LOL.. abis arr kalo aidid kena isa.. xde lagi tmpt aku nak buang mase!

cek chun said...

Aidid kena Isa?
Aku tunggu surat saman yang dulu-dulu pun tak sampai lagi. Teringin gak nak tengok muka dia masuk tv.

Amir Kamaruzzaman said...

Bang tolong kupas pasal MLM baru ni bang.. One Community Worldwide.. Harga barang bodoh sampai 30k..

Bluepanda said...

aidid.. tolong post entry psal DJSMP .. apa pandangan ko psal produk ni? ...

Eliza said...

yuhuuu...anybodyhomeeee? where are you Aidid? so quiet, gone for a long honeymoon eh tuanblog?

ohmy...i miss my dear ol' Aidid's rantings, bedtime stories and music too. Come back soon, ok bebeh...!

Lily Maria said...
This comment has been removed by the author.
Mona said...

Hohoho.....sume merengek-rengek cari Aidit. Ada yang dok mintak kupas itu ini...ada yg menyeru-nyeru cam orang gila talak. Face it Aidit, ko ni cam pengembala kambing. Kalau ko takde, kambing-kambing ko neh tak leh idup. Nak guna otak pun kena tanya ko dulu. Hohoho..kesian, kesian...

Eliza said...

Look who's talking. Mona, talk to the mirror ker? hahaha...

Mona said...

Hohoho....speak of the kambing and she doth appear...Mau susu?

LEE said...

http://bacajela.blogspot.com/

indraputra said...

Salam sejahtera,
Saya berasa sangat risau dengan keadaan kawan saya skrg. Ini last entry dia....

My good fren latest entry,
" saya ingin berkongsi kejayaan saya dan rakan2 sedikit... saya setakat 3 bulan join alhamdulillah dpt lebih RM20k.... utk sebarang pertanyaan boleh la menghubungi consultant2.. regional advisor ataupun direct kepada ceo kami..."

http://goldengardengroup.blogspot.com/

Mohon pertolongan Encik Aidid Mu'addib beri pandangan pasal 'MLM?' ni....
Sebab dah berbuih saya cakap, tapi taknak dengar. Saya bimbang dia kene pelangkung dengan orang nanti...tak pasal2...
Untuk pengetahuan Encik, saya berumur 37 tahun dan sejak umur saya 20 tahun lagi, iaitu 17 tahun yang lalu, mcm2 org offer saya itu dan ini. But, alkhamdulillah, they never got me! sbb pada saya, semasa umur 20 tahun tu, semuanya kaki penipu. Saya tak pernah dengar apa diorang nak cakap. amazingly, dengan perlindungan Allah, i always manage to shut them up just rite before they utter any word.
Lucky me, saya takde hutang melampau dan hidup selesa walaupun tak kaya tp hati senang.
So, saya harap sangat Encik komen pasal 'skim?' ini. Saya dah takde upaya nak cakap. Walaupun saya tak faham apa dia punya 'skim?' tapi bila ada saja upline n nak cari downline...mcm u selalu cakap, a scammer is born.
So, please... please let me help my fren. Thank you so much for your time.

azwan said...

Face it monafendy, ko ni dah kire pelacur merayau2 kat blog ni for no concrete reason. Cari customer, tapi tak laku...sbb vagina ko dah busuk dgn jus cap tapir ko tuh. get lost...mkn duit haram byk2. entry2 aidid dah cukup kasi pelangkung bisnes lahabau ko tu. Panas bontot erk? muhahahaHAHAHAhahaha...

Big B said...

Mana lama menghilangnya aidid ni.. Kami merindui artikel terbaru hang ni... Tolonglaaaaaaaa....

Aidid Mu'addib said...

Been bz a bit....
Will be back writing soon.
All's well... dontcha worry.

Bomoh Hujan said...

nak spam kat sini bulih x???tahniah sifu aidid..hihihhihii tu yang menyepi yek

Akukah? said...

What a big relief!! Thank God AM back in biz...

@ Mona
Kambing?? Pengikut?? Abis tu yg kamu tu asik sibuk menjengah blog yg kamu x semengah ni pasal ape ek??

hasmn said...

Amir Kamaruzzaman,

One Comm founded by Steven Yeam, kapla DCHL jual Lampe beger.. basic MLM punya konsep.. ada banyak cara nak kasi dia kaya..

1. ko cari 5 org downline, starting few hudreds..
2. ko beli so-called frencais..
3. ko bukak centre.. rege ratus-ratus ribu gak
4. ko beli bulk dan jual as a retailer..

product semer magic dan harga mahal sangat2.. bola basuh magic.. minuma anti sembelit yg rege 1 peket RM15. yg 10 ribu tu mesin charge badan ko gune letrik..

tak payah nak kupas.. memang tak lojik..

cek chun said...

Nak spam sila buat kat gua tepi rumah tok moh. Ramai patients dok tunggu hg sembur air sirih tu.

Tak pun sembur je kat mona, suka sungguh dia datang beronar kat sini. Nak kacau azwan lerteww.

Mdsaf Kyo said...

benda sara1malaysia ni memang tak jadi isu kepada mereka yg dah lama faham...

1-kita tahu dalam Islam tak boleh ambil riba' maka kita akan tolak terus skim ini...

2-kita tahu pinjaman benk juga ada unsur riba, jadi takkan nk melabur guna duit pinjaman... maka kita dah terlibat 2x riba... 1-bayar riba pinjaman yg kita buat 2-terima riba pelaburan yg kita buat...

Ya-Allah, bersihkanlah harta aku dari unsur riba'...

Mdsaf Kyo said...

benda sara1malaysia ni memang tak jadi isu kepada mereka yg dah lama faham...

1-kita tahu dalam Islam tak boleh ambil riba' maka kita akan tolak terus skim ini...

2-kita tahu pinjaman benk juga ada unsur riba, jadi takkan nk melabur guna duit pinjaman... maka kita dah terlibat 2x riba... 1-bayar riba pinjaman yg kita buat 2-terima riba pelaburan yg kita buat...

Ya-Allah, bersihkanlah harta aku dari unsur riba'...

Connieliscious said...

Aidid... welcome back!! missed you alot!!

angah`izza said...

parasit²Zhulian smakin galak di ofis saya mencari ank² parasit yg baru..
harga pelabuaran utk start bisnes antara 2K-6K.bole byr thru kredit card, cash atau cagarkan emas 916.demm!
Utk makcik², akak² Zhulian..sila la..tak perlu takbur/ eksen dgn kereta mewah anda ber no. p'daftaran XXX 9969/ XXX 8848(kununnya 8848 ni ikut ketinggian mt.everest, so kira dh capai puncak kejayaan) sungguh la annoying!

p/s: melepas geram krn tlh di kidnap oleh opismate utk mendengar taklimat psl Zhulian

- Prince X - said...

Lama lu tak update blog bro... Lu kena tangkap under ISA ke apa dah?
Harap2 ok lah

Republic said...

bodoh punya manusia!